Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 59.9KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 08 Oktyabr 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

35 Sotish

Boshlang‘ich sinflarda bayon yozishga oʻrgatish

Sotib olish
1‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
“INTERNATIONAL SCHOOL OF FINANCE TECHNOLOGY AND
SCIENCE” INSTITUTI
“FILOLOGIYA VA TILLARNI O‘QITISH” KAFEDRASI
ONA TILI O‘QITISH METODIKASI
fanidan kurs ishi
Mavzu:  O‘quvchilar nutqidagi xatolarni aniqlash va bartaraf etish
BAJARDI:                      MEHRIDDINOVA TURSUNOY TUROP QIZI
GURUH                              22-BTK-07
ILMIY RAHBAR:             f.f.n. D.SH.SHADIYEVA
Toshkent - 2025 2 MUNDARIJA
Kirish………………………………………………………………….……......3
I BOB. O‘quvchilar nutqidagi xatolarni o‘rganishning nazariy asoslari
1.1. Nutq madaniyati va to‘g‘ri so‘zlash malakasining pedagogik ahamiyati….7
1.2. O‘quvchilar nutqidagi fonetik, leksik, grammatik va uslubiy xatolar 
turlari……………………………………………………………………………9
1.3. Nutqdagi xatolarning kelib chiqish sabablari va ularni o‘rganishning 
nazariy yondashuvlari…………………………………………………….……13
II BOB. O‘quvchilar nutqidagi xatolarni aniqlash va bartaraf etishning 
amaliy usullari
2.1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining og‘zaki va yozma nutqida uchraydigan 
xatolarni aniqlash metodlari…………………………………………..……….18
2.2. Nutqdagi xatolarni tuzatishda interfaol metodlar va mashq turlaridan 
foydalanish…………………………………………………………………….22
2.3. O‘quvchilarning nutqini to‘g‘rilashga qaratilgan dars namunasi va amaliy 
tavsiyalar…………………………………………………………………..…..25
Xulosa…………………………………………………………………...…….27
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………...…28 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bugungi   kunda   ta’lim   tizimida
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   nutq   madaniyatini   shakllantirish   dolzarb
vazifalardan   biri   hisoblanadi.   O‘quvchi   nutqi   nafaqat   uning   bilim   darajasini,
balki   tafakkur   doirasini   va   muloqot   madaniyatini   ham   ifodalaydi.   Shuning
uchun   nutqdagi   fonetik,   grammatik,   leksik   va   uslubiy   xatolarni   aniqlash   va
ularni   bartaraf   etish   o‘qituvchining   asosiy   vazifalaridan   biridir.   Til   —   fikrni
ifodalash   vositasi   bo‘lgani   sababli,   nutqdagi   xatolar   bolaning   fikrini   to‘liq
yetkazishiga to‘sqinlik qiladi. Boshlang‘ich sinfda nutqni rivojlantirish, talaffuz
va   yozuv   ko‘nikmalarini   shakllantirish   muhim   pedagogik   jarayon   hisoblanadi.
Shu   bois,   o‘quvchilarning   nutqdagi   xatolarini   tahlil   qilish   va   tuzatish   jarayoni
dolzarb   ilmiy-amaliy   masala   sifatida   ko‘riladi.   Mavzu   ayniqsa   ahamiyatli,
chunki   u   o‘quvchi   shaxsini   har   tomonlama   rivojlantirishga,   muloqot
madaniyatini   yuksaltirishga   xizmat   qiladi.   Nutqdagi   xatolarni   aniqlash   va
bartaraf   etish   orqali   o‘quvchilar   to‘g‘ri,   ravon   va   ifodali   so‘zlashni   o‘rganadi.
Bu   esa   ularning   fikrlash   va   mantiqiy   tafakkurini   rivojlantiradi,   nutqdagi
mantiqiy   xatolarni   kamaytiradi.   Shuningdek,   o‘quvchilarda   til   me’yorlariga
rioya   qilish,   grammatik   tuzilmani   to‘g‘ri   qo‘llash   ko‘nikmalari   shakllanadi.
Boshlang‘ich sinfda  o‘qituvchining vazifasi  shundan  iboratki, u har  bir  darsda
nutqdagi   xatolarni   aniqlash,   tahlil   qilish   va   tuzatish   usullarini   muntazam
qo‘llaydi. Shu bilan birga, o‘quvchilarga mustaqil ishlash, fikrini aniq ifodalash
ko‘nikmalari   beriladi.   Nutqdagi   xatolarni   bartaraf   etish   jarayoni
o‘quvchilarning   o‘z-o‘zini   baholash,   muloqot   va   ijtimoiy   faoliyat
ko‘nikmalarini   ham   rivojlantiradi.   Bu   esa   sifatli   ta’limga   erishish,
o‘quvchilarning   intellektual   rivojlanishini   ta’minlashga   yordam   beradi.   Shu
sababli mavzu dolzarb, zamonaviy boshlang‘ich ta’lim metodikasi uchun zarur
ilmiy-amaliy yo‘nalish hisoblanadi. 4Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi     O‘quvchilar   nutqidagi
xatolarni   aniqlash   va   ularni   bartaraf   etish   masalasi   ko‘plab   metodistlar   va
tilshunoslar   tomonidan   tadqiq   etilgan.   Mahalliy   olimlar   G‘.Abdurahmonova,
M.Hakimova,   D.Xoliqova,   N.Mahmudova,   Sh.Sodiqova,   R.Yoqubova   nutq
madaniyati,   talaffuz   va   grammatika   bo‘yicha   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini
o‘qitishning   psixologik   va   pedagogik   asoslarini   yoritganlar.   Ularning   ilmiy
ishlarida   nutqdagi   xatolarni   aniqlash,   tuzatish   metodikasi   va   interfaol   usullar
keng muhokama qilingan. Xorijiy tadqiqotchilar L.S.Vygotskiy, A.A.Leontyev,
M.I.Lyapina,   E.I.Passov   esa   til   rivoji,   nutq   faoliyati   va   psixolingvistika
masalalariga alohida e’tibor qaratgan. Shu bilan birga, ularning ishlarida nutqni
tahlil qilish, xatolarni aniqlash va ularni bartaraf etish metodikasi ilmiy asosda
bayon   etilgan.   Biroq   zamonaviy   ta’lim   jarayonida   raqamli   vositalar,   interfaol
mashg‘ulotlar,   o‘yin   elementlari   va   kommunikativ   metodlar   keng
qo‘llanilmoqda. Shu sababli, o‘quvchilar nutqidagi xatolarni tuzatishning yangi
samarali   usullarini   ishlab   chiqish   dolzarb   ilmiy   va   amaliy   masala   hisoblanadi.
Mavzu   shuningdek,   o‘quvchilarning   nutqini   monitoring   qilish,   diagnostika
qilish   va   individual   yondashuvni   qo‘llash   imkonini   beradi.   O‘quvchilarning
nutqidagi   xatolarni   aniqlash   va   ularni   bartaraf   etish   tajribalari   metodik
tavsiyalar   ishlab   chiqishda   asos   bo‘ladi.   Shu   bilan   birga,   nutqdagi   xatolarni
to‘g‘rilash usullari o‘quvchilarning intellektual va kommunikativ rivojlanishini
ta’minlaydi. Shuningdek, bu jarayon o‘qituvchiga darsni  interfaol, samarali va
o‘quvchiga   yo‘naltirilgan   shaklda   tashkil   etishga   yordam   beradi.   Nutqdagi
xatolarni   bartaraf   etish,  o‘quvchilarni  to‘g‘ri  talaffuz va  yozuv  ko‘nikmalariga
o‘rgatish uchun zamonaviy texnologiyalar va metodik vositalardan foydalanish
muhim ahamiyatga ega. Shu nuqtai nazardan, mavzu o‘zining ilmiy va amaliy
ahamiyati bilan dolzarb bo‘lib qoladi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati     O‘quvchilar
nutqidagi   xatolarni   aniqlash   va   bartaraf   etish   mavzusining   nazariy   ahamiyati
shundaki, u tilshunoslik, pedagogika va psixologiya fanlari asosida shakllangan 5bilimlarni   birlashtiradi.   Nazariy   jihatdan,   nutq   xatolarining   turlari,   ularning
kelib   chiqish   sabablari   va   shakllanish   mexanizmlari   o‘rganiladi.   Shu   bilan
birga,   nutqdagi   xatolarni   tahlil   qilish   va   to‘g‘rilash   usullari   pedagogik
nazariyani   boyitadi,   o‘quv   jarayonini   optimallashtirishga   ilmiy   asos   yaratadi.
Amaliy   ahamiyati   esa   kundalik   dars   jarayonida   namoyon   bo‘ladi,   chunki
o‘qituvchi   nutq   xatolarini   aniqlash   orqali   o‘quvchilarning   talaffuz,   grammatik
va   leksik   ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Nutqdagi   xatolarni   bartaraf   etish
o‘quvchilarning ifodali so‘zlashini, fikrni mantiqan tuzilgan holda yetkazishini
ta’minlaydi. Shu bilan birga, bu jarayon o‘quvchilarning muloqot madaniyatini
rivojlantirishga xizmat qiladi. Nazariy bilimlarni amaliyotga tadbiq etish orqali
darslarni   interfaol   va   samarali   tashkil   etish   mumkin.   Mavzu   o‘quvchilarda
mustaqil   fikrlash,   nutqni   o‘z-o‘zini   baholash   va   xatolarni   aniqlash
ko‘nikmalarini   shakllantirishga   yordam   beradi.   Shu   sababli,   mavzu   nafaqat
boshlang‘ich   sinf   pedagogikasi   uchun,   balki   o‘quvchilarning   umumiy
intellektual   rivojlanishi   va   til   madaniyati   uchun   ham   muhimdir.   Bugungi
zamonaviy   ta’limda   nutq   xatolarini   tuzatish   metodikasi   o‘quvchilarning
o‘qishga bo‘lgan qiziqishini oshiradi, dars samaradorligini yuksaltiradi. Mavzu
o‘qituvchilarga   individual   yondashuvni   tatbiq  etishga   imkon   beradi.  Shu   bilan
birga, nutqdagi xatolarni bartaraf etish jarayoni o‘quvchilarda mantiqiy tafakkur
va   tahliliy   fikrlash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Bu   esa   ularni   keyingi   ta’lim
bosqichlariga   tayyorlashda   muhim   poydevor   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Nutqni
to‘g‘rilash va ifodali so‘zlash ko‘nikmalarini shakllantirish orqali o‘quvchilarda
kommunikativ   malakalar,   ijodiy   fikrlash   va   ijtimoiy   muloqot   qobiliyati
rivojlanadi.   Shu   bois,   mavzu   o‘zining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   bilan
boshlang‘ich sinf pedagogikasi uchun strategik ahamiyat kasb etadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   —   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining
og‘zaki va yozma nutqi, ularning nutqiy faoliyatida uchraydigan xatolar, ularni
aniqlash   va   tahlil   qilish   jarayonidir.   Shu   orqali   o‘quvchilarda   to‘g‘ri   so‘zlash,
fikrni aniq ifodalash, til me’yorlariga rioya qilish ko‘nikmalari shakllantiriladi. 6Kurs   ishi   mavzusining   predmeti—   o‘quvchilar   nutqida   uchraydigan
xatolarni aniqlash, ularning kelib chiqish sabablari, turlari hamda ularni bartaraf
etishning metodik asoslari va samarali o‘qitish usullaridir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   —   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining
nutqida   uchraydigan   xatolarni   tahlil   qilish,   ularni   aniqlash   va   bartaraf   etish
bo‘yicha   samarali   metodlarni   ishlab   chiqish   hamda   amaliy   mashg‘ulotlarda
qo‘llash yo‘llarini ko‘rsatishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 o‘quvchilar nutqidagi xatolarning mohiyati va turlarini aniqlash;
 nutqdagi xatolarni yuzaga keltiruvchi omillarni o‘rganish;
 fonetik,   leksik   va   grammatik   xatolarni   tuzatish   bo‘yicha   metodik
yondashuvlarni tahlil qilish;
 o‘quvchilarning   nutqini   to‘g‘rilashda   interfaol   va   o‘yin   texnologiyalaridan
foydalanish;
 nutqdagi   xatolarni   bartaraf   etishga   yo‘naltirilgan   dars   ishlanmasini   ishlab
chiqish;
 olingan natijalar asosida metodik tavsiyalar berish.
Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   Tadqiqot   davomida   quyidagi
metodlardan   foydalaniladi:   kuzatish,   tahlil   va   taqqoslash,   pedagogik   tajriba,
suhbat,   test,   diagnostika,   amaliy   mashg‘ulotlar   natijalarini   tahlil   qilish   va
umumlashtirish metodlari. Shuningdek, zamonaviy interfaol o‘qitish usullari va
nutqiy faoliyatni baholash mezonlari ham qo‘llaniladi.
Kurs ishi  mavzusining tuzilishi   Kurs  ishi  kirish qismi, ikki  bob, har  bir
bob uch bo‘limdan, xulosa hamda foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 7I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA BAYON YOZISHNI
O‘RGATISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Boshlang‘ich sinflarda bayon tushunchasi va uning pedagogik
ahamiyati
Boshlang‘ich ta’lim bosqichi har bir o‘quvchining ta’lim olamiga ilk qadam
qo‘yadigan, unda til va nutq madaniyati, yozma va og‘zaki ifoda ko‘nikmalari
shakllanadigan   davr   sifatida   katta   ahamiyatga   ega.   Shu   nuqtai   nazardan,
boshlang‘ich   sinflarda   bayon   tushunchasini   o‘rganish   va   yozma   ifodani
shakllantirish,   o‘quvchilarning   mantiqiy   tafakkurini   rivojlantirish   va   fikrlarini
tizimli ifodalash qobiliyatini mustahkamlashda muhim rol o‘ynaydi. Bayon, o‘z
navbatida,   o‘quvchining   tafakkur   doirasini   kengaytiradi,   fikrlarni   mantiqan
birlashtirishga, hodisalar va voqealarni izchil tarzda tavsiflashga yordam beradi.
Bayon   tushunchasi   boshlang‘ich   sinflarda   o‘qitish   jarayonida   o‘zining
pedagogik   ahamiyati   bilan   ajralib   turadi.   Bayon,   avvalo,   o‘quvchida   nutq
madaniyatini   shakllantiradi,   so‘z   boyligini   oshiradi,   jumla   va   matnlarni   tuzish
qobiliyatini   rivojlantiradi.   Shu   bilan   birga,   bayon   orqali   o‘quvchilar   voqea   va
hodisalarni   tafsilotlari   bilan   tasvirlashni,   ularni   tartib   bilan   ifodalashni
o‘rganadilar.   Bayonning   pedagogik   ahamiyati   shundaki,   u   o‘quvchilarda
og‘zaki   va   yozma   nutqni   uyg‘unlashtirish,   fikrni   aniq   va   izchil   yetkazish
ko‘nikmalarini shakllantiradi. 1
Boshlang‘ich   sinflarda   bayon   tushunchasini   o‘rganishning   nazariy   asoslari
ko‘plab   metodist   olimlar   tomonidan   tadqiq   etilgan.   Xususan,
G‘.Abdurahmonova,   M.Hakimova,   N.Mahmudova,   D.Xoliqova   va   boshqa
pedagog   olimlar   bayon   orqali   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   yozma   va
og‘zaki   ifoda   ko‘nikmalarini   rivojlantirishning   samarali   usullarini   taklif
qilganlar.   Ularning   tadqiqotlari   bayon   jarayonining   psixologik,   tilshunoslik   va
pedagogik   jihatlarini   chuqur   yoritadi.   Shu   bilan   birga,   bayon   o‘quvchilarda
1
  Mahmudov Nodirbek, G‘ulomov Abdurahmon. “Ona tili o‘qitish metodikasi.” – Toshkent:
O‘qituvchi, 2018. – B. 12–45. 8mantiqiy   tafakkur,   ijodiy   fikrlash   va   voqealarni   tahlil   qilish   qobiliyatini
shakllantirishga yordam beradi.
Bayon   tushunchasi   o‘quv   jarayonida   shunday   tartibda   kiritilishi   kerakki,
o‘quvchi  har bir bayon qilingan voqeani  tushunib, uni o‘z so‘zlari  bilan izchil
tarzda   ifodalashga   qodir   bo‘lsin.   Shu   maqsadda   darslarda   interfaol   metodlar,
o‘yin   texnologiyalari   va   kommunikativ   mashg‘ulotlardan   foydalanish   tavsiya
etiladi. Bu usullar o‘quvchilarning diqqatini jamlash, fikrni tizimli ifodalash va
muloqot malakasini oshirishga xizmat qiladi.
Boshlang‘ich   sinflarda   bayon   tushunchasini   shakllantirish   jarayoni
o‘quvchilarda   ijodiy   fikrlashni   rivojlantiradi.   Ular   oddiy   voqealarni   bayon
qilishdan   boshlab,   murakkabroq   hikoyalar   va   matnlarni   yaratishga   o‘rgatiladi.
Bu   jarayon   o‘quvchilarning   tafakkurini   kengaytiradi,   voqea   va   hodisalarni
xronologik   tartibda   joylashtirish,   sabab-oqibat   munosabatlarini   aniqlash   va
ularni izchil ifodalash qobiliyatini mustahkamlaydi.
Bayonning   pedagogik   ahamiyati   shundaki,   u   o‘quvchilarda   tilni   to‘g‘ri   va
ravon   ishlatish,   grammatik   tuzilmani   mustahkamlash,   lug‘at   boyligini   oshirish
va   nutq   madaniyatini   rivojlantirish   imkonini   beradi.   Shu   bilan   birga,   bayon
darslari   bolalarda   mustaqil   fikrlash   va   ijodiy   yondashuvni   rag‘batlantiradi.
O‘quvchi voqea yoki mavzuni bayon qilayotganda, u nafaqat o‘z fikrini tuzadi,
balki ularni boshqalarga etkazish san’atini o‘rganadi.
Boshlang‘ich   sinflarda   bayon   tushunchasi   orqali   o‘quvchilarda   og‘zaki   va
yozma   nutqni   uyg‘unlashtirish,   matnlarni   tuzish   va   ifodalash   ko‘nikmalarini
rivojlantirish   muhim   vazifa   hisoblanadi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning   muloqot
madaniyati   va   kommunikativ   qobiliyatini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Shu   bilan
birga, bayon orqali  o‘quvchilarda tanqidiy fikrlash, voqea va hodisalarni tahlil
qilish, tafsilotlarni aniqlash va ularni izchil ravishda bayon qilish ko‘nikmalari
shakllanadi.
Bayon   tushunchasining   pedagogik   ahamiyati   shundan   iboratki,   u
o‘quvchilarda   fikrni   mustahkam   va   izchil   yetkazish,   so‘z   boyligini   oshirish, 9jumla   va   matnlarni   yaratish   ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Shu   jarayon
natijasida   o‘quvchi   voqealarni   tahlil   qilish,   sabab-oqibat   munosabatlarini
aniqlash   va   mantiqan   tartibga   solish   qobiliyatiga   ega   bo‘ladi.   Bayon   darslari
bolalarda   nutq   madaniyati,   muloqot   ko‘nikmalari   va   ijodiy   tafakkur
rivojlanishiga   xizmat   qiladi.Shuningdek,   bayon   tushunchasini   o‘rgatishda
pedagogik   metodlar   va   didaktik   vositalardan   foydalanish   muhimdir.   Darslarda
hikoya,   dialog,   izoh   berish,   voqealarni   ketma-ket   bayon   qilish,   interfaol   va
o‘yin   metodlari   o‘quvchilarning   e’tiborini   jamlash   va   ijodiy   faoliyatini
rag‘batlantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Shu   bilan   birga,   bayon   orqali
o‘quvchilarda nutqdagi xatolarni aniqlash va tuzatish qobiliyati rivojlantiriladi.
Boshlang‘ich   sinflarda   bayon   tushunchasi   o‘quvchilarga   til   va   nutqning
to‘g‘ri   ishlatilishini,   fikrlarni   izchil   va   aniq   yetkazishni   o‘rgatadi.   Bu   jarayon
o‘quvchining   fikrlash   doirasini   kengaytiradi,   voqea   va   hodisalarni   tafsilotlari
bilan   tavsiflashga   yordam   beradi.   Shu   sababli,   bayon   o‘quvchilarda   ijodiy   va
tanqidiy   fikrlash,   mantiqiy   tafakkur   va   kommunikativ   qobiliyatlarni
rivojlantirishda muhim vosita hisoblanadi 2
.
O‘quvchilarda   bayon   tushunchasini   shakllantirish,   ularni   to‘g‘ri   va   izchil
fikr   yuritishga,   matnlarni   yaratishga   va   nutq   madaniyatini   rivojlantirishga
qaratilgan pedagogik jarayonni talab qiladi. Shu nuqtai nazardan, boshlang‘ich
sinflarda bayon tushunchasini o‘rgatishning nazariy asoslarini chuqur o‘rganish
va uni amaliyotga tatbiq etish muhim vazifa hisoblanadi.
1.2. O‘quvchilar nutqidagi fonetik, leksik, grammatik va uslubiy
xatolar turlari
Boshlang‘ich   sinflarda   o‘quvchilarning   nutqini   shakllantirish   jarayonida
ularda  uchraydigan  turli  xatolarni   aniqlash  va bartaraf  etish  muhim  pedagogik
vazifa   hisoblanadi.   Nutqdagi   xatolar   o‘quvchining   til   ko‘nikmalari,   fikrlash
2
  Mirziyoyeva   Shahrizoda.   “Zamonaviy   ta’limda   innovatsion   yondashuvlar.”   –   Toshkent:
Yangi asr avlodi, 2021. – B. 8–34. 10darajasi,   shuningdek,   kommunikativ   qobiliyatini   to‘liq   ifodalay   olmasligiga
sabab   bo‘ladi.   Shu   nuqtai   nazardan,   pedagoglar   o‘quvchilarning   nutqidagi
xatolarni   turkumlash,   ularni   fonetik,   leksik,   grammatik   va   uslubiy   xatolar
sifatida aniqlashlari zarur.
Fonetik   xatolar   o‘quvchilarning   talaffuzdagi   noaniqliklaridan   kelib
chiqadi.   Bu   xatolar   harflarni   noto‘g‘ri   talaffuz   qilish,   so‘zlar   orasidagi
bo‘shliqni   noto‘g‘ri   ishlatish,   urg‘u   va   intonatsiya   xatolarini   o‘z   ichiga   oladi.
Masalan, “kitob” so‘zini “kitap” yoki “qalam” so‘zini “qolam” tarzida talaffuz
qilish fonetik xatolarga misol bo‘la oladi. Fonetik xatolar ayniqsa boshlang‘ich
sinflarda   tez-tez   uchraydi,   chunki   bolalar   til   va   talaffuz   ko‘nikmalarini
shakllantirish jarayonida turli tovushlarni to‘liq va aniq aytishni o‘rganadilar.
Leksik   xatolar   so‘z   tanlashdagi   xatoliklar   bilan   bog‘liq.   O‘quvchilar
nutqida so‘zning ma’nosini noto‘g‘ri tushunish, sinonim va antonimlardan xato
foydalanish,   so‘z   birikmalarini   noto‘g‘ri   qo‘llash   leksik   xatolarga   olib   keladi.
Masalan,   “chiroyli”   so‘zi   o‘rniga   “yaxshi”   so‘zini   ishlatish   yoki   “qorong‘u
kecha” o‘rniga “qorong‘u tun” deyish bolalarning leksik xatolariga misol bo‘la
oladi.   Leksik   xatolar   o‘quvchining   lug‘at   boyligini   rivojlantirish   va   so‘zlarni
to‘g‘ri ishlatish ko‘nikmalarini shakllantirish orqali bartaraf etiladi.
Grammatik xatolar esa so‘zlarning bir-biri bilan bog‘lanishidagi qoidalarni
to‘g‘ri   ishlatmaslikdan   kelib   chiqadi.   Bu   xatolar   ot,   sifat,   fe’l,   predlog   va
boshqa   grammatik   birliklarning   noto‘g‘ri   ishlatilishi,   jumla   tuzilmasidagi
xatoliklar,   fe’llarning   zamon   va   shaxs   bilan   bog‘liq   qo‘llanilishi,   ko‘plik   va
yagona shakllarini noto‘g‘ri ishlatish kabi holatlarni o‘z ichiga oladi. Masalan,
“Men ketadi” o‘rniga “Men ketaman” yoki “Ular o‘qidi” o‘rniga “Ular o‘qidi”
deyish   grammatik   xatolarga   misol   bo‘ladi.   Grammatik   xatolarni   bartaraf   etish
boshlang‘ich   sinfda   so‘zlarni   to‘g‘ri   biriktirish,   jumla   tuzish   qoidalarini
o‘rgatish orqali amalga oshiriladi.
Uslubiy   xatolar   esa   nutqning   ifodaviy   va   stilistik   tomonlariga   bog‘liq
bo‘ladi. Bu xatolar so‘z va jumlalarni noaniq, chalkash, monoton yoki mavzuga 11mos   kelmas   tarzda   ishlatishdan   kelib   chiqadi.   Masalan,   hikoya   qilayotgan
o‘quvchi   voqeani   tasvirlashda   bir   xil   so‘zlarni   takrorlash,   hodisani   tartibsiz
bayon qilish yoki ifodani tushunarsiz qilish uslubiy xatolarga misol bo‘la oladi.
Uslubiy   xatolarni   bartaraf   etish   orqali   o‘quvchining   nutqi   ravon,   aniq   va
o‘quvchi auditoriyasi uchun tushunarli bo‘lishi ta’minlanadi.
Fonetik,   leksik,   grammatik   va   uslubiy   xatolar   bir-biri   bilan   chambarchas
bog‘liq   bo‘lishi   mumkin.   Masalan,   so‘zning   noto‘g‘ri   talaffuzi   (fonetik   xato)
grammatik   shaklning   noto‘g‘ri   ishlatilishiga   (grammatik   xato)   yoki   jumlaning
tushunarsiz   bo‘lishiga   (uslubiy   xato)   olib   kelishi   mumkin.   Shu   sababli,
pedagoglar o‘quvchilarning nutqini har tomonlama tahlil qilib, xatolarni tizimli
tarzda   aniqlash   va   ularni   bartaraf   etish   bo‘yicha   kompleks   yondashuvni
qo‘llashlari zarur.
Boshlang‘ich   sinflarda   o‘quvchilarning   nutqidagi   xatolarni   aniqlash   va
tuzatish jarayoni nafaqat til ko‘nikmalarini rivojlantiradi, balki o‘quvchilarning
mantiqiy tafakkurini, fikrlarni  izchil  va tizimli  tarzda bayon  qilish  qobiliyatini
ham   oshiradi.   Shu   bilan   birga,   nutqdagi   xatolarni   bartaraf   etish   orqali
o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash,   ijodiy   yondashuv   va   o‘z   fikrini   boshqalarga
aniq yetkazish qobiliyatlari shakllanadi 3
.
Fonetik   xatolarni   bartaraf   etishda   talaffuz   mashqlari,   ritmik   o‘qish,
tovushlarni   ajratish   va   urg‘uni   to‘g‘ri   qo‘yish   kabi   metodlardan   foydalanish
samarali hisoblanadi. Shu bilan birga, o‘quvchilarga so‘zlarning to‘g‘ri talaffuzi
va   intonatsiya   qoidalarini   o‘rgatish,   mashqlar   orqali   ularni   mustahkamlash
zarur.   Leksik   xatolarni   bartaraf   etish   uchun   esa   so‘z   boyligini   oshirish,
sinonimlar   va   antonimlarni   tushuntirish,   kontekstual   vaziyatlarda   so‘z   tanlash
ko‘nikmalarini rivojlantirish muhimdir.
Grammatik xatolarni aniqlash va tuzatish jarayonida o‘quvchilarga fe’l, ot,
sifat   va   boshqa   grammatik   birliklarning   qoidalarini   amaliy   mashqlar   orqali
3
  Qodirov   Bakhtiyor.   “Grammatika   va   imlo   o‘qitishning   samarali   usullari.”   –   Samarqand:
SamDU nashriyoti, 2017. – B. 30–72. 12o‘rgatish   tavsiya   etiladi.   Shu   bilan   birga,   jumla   tuzish   qoidalarini   bosqichma-
bosqich   o‘rgatish,   qo‘llanma   va   interfaol   mashqlar   orqali   grammatik   xatolarni
kamaytirish   mumkin.Uslubiy   xatolarni   bartaraf   etish   jarayonida   pedagoglar
o‘quvchilarga   voqealarni   tartib   bilan   bayon   qilishni,   turli   ifoda   vositalarini
qo‘llashni, sinonim va bog‘lanish so‘zlarini ishlatishni o‘rgatadilar. Shu tarzda,
o‘quvchilar   matnni   aniq,   izchil   va   tushunarli   shaklda   yaratish   ko‘nikmalarini
rivojlantiradilar.Nutqdagi   xatolarni   aniqlash   va   tuzatish   jarayoni   individual
yondashuvni   talab   qiladi.   Har   bir   o‘quvchining   nutqida   uchraydigan   xatolar
tahlil   qilinib,   ularning   darajasi   va   tabiati   aniqlanadi.   Shu   asosda   pedagoglar
shaxsiy   va   guruh   mashg‘ulotlarini   rejalashtiradilar,   mashqlarni   qiyinchilik
darajasi va o‘quvchining rivojlanishiga moslashtiradilar.
O‘quvchilarda   nutqdagi   xatolarni   aniqlash   va   bartaraf   etish   nafaqat   tilni
o‘rganish,   balki   ularning   shaxsiy   rivojlanishiga,   muloqot   madaniyatini
shakllantirishga,   fikrlarni   izchil   bayon   etish   qobiliyatini   oshirishga   yordam
beradi.   Shu   sababli,   boshlang‘ich   sinflarda   pedagoglar   tomonidan   nutqdagi
xatolarni tizimli tarzda o‘rganish va bartaraf etish metodikasi alohida ahamiyat
kasb etadi.
1.3. Nutqdagi xatolarning kelib chiqish sabablari va ularni
o‘rganishning nazariy yondashuvlari
Boshlang‘ich   sinflarda   o‘quvchilarning   nutqini   shakllantirish   jarayonida
nutqdagi   xatolarni   aniqlash   va   ularni   tahlil   qilish   alohida   ahamiyatga   ega.
Nutqdagi   xatolar   nafaqat   o‘quvchining   til   ko‘nikmalarini   to‘liq   egallamasligi,
balki uning tafakkur va muloqot qobiliyatining yetarli darajada rivojlanmasligi
bilan   ham   bog‘liq   bo‘lishi   mumkin.   Shu   sababli   pedagoglar   uchun   nutqdagi
xatolarni   kelib   chiqish   sabablarini   aniqlash   va   ularni   ilmiy   asosda   o‘rganish
muhim   vazifa   sifatida   qaraladi.   Nutqdagi   xatolar   ko‘plab   omillardan   kelib
chiqadi   va   ularni   o‘rganishda   psixologik,   lingvistik,   pedagogik   va
kommunikativ yondashuvlarni qo‘llash zarur. 13Nutqdagi   xatolarning   birinchi   sababi   —   fonetik   va   artikulyator
qobiliyatlarning yetarlicha rivojlanmaganligidir. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari
hali   talaffuz   va   tovushlar   o‘rtasidagi   farqlarni   to‘liq   anglay   olmaydi,   shuning
uchun   ular   so‘zlarni   noto‘g‘ri   talaffuz   qiladilar.   Masalan,   “qalam”   so‘zini
“qolam”  yoki  “kitob”  so‘zini  “kitap”  deb  aytish  kabi  xatolar   fonetik  xatolarga
misol   bo‘ladi.   Bu   holat   bolalarning   eshitish   va   talaffuz   mexanizmlarining   hali
shakllanayotganligi   bilan   bog‘liq.   Shu   sababli   pedagoglar   talaffuz   mashqlari,
tovushlarni ajratish va urg‘uni to‘g‘ri qo‘yish mashqlarini muntazam o‘tkazish
orqali bu xatolarni bartaraf etishlari zarur.
Ikkinchi   sabab   —   so‘z   boyligining   yetarlicha   rivojlanmaganligi.   Leksik
xatolar   o‘quvchilarning   nutqida   ko‘p   uchraydi,   chunki   ular   so‘zlarning   to‘liq
ma’nosini, sinonim va antonimlarni tushunmaydilar yoki noto‘g‘ri qo‘llaydilar.
Masalan,   “yaxshi”   va   “go‘zal”   so‘zlarini   chalkashtirish,   kontekstga   mos
kelmaydigan   so‘zlarni   ishlatish   leksik   xatolarga   misol   bo‘ladi.   Bu   xatolarni
bartaraf   etish   uchun   pedagoglar   o‘quvchilarga   kontekstual   vaziyatlarda   so‘z
tanlashni,   lug‘at   boyligini   oshirishni   va   turli   matnlarni   o‘qib,   so‘zlarni   to‘g‘ri
ishlatishni o‘rgatishlari lozim.
Uchinchi   sabab   —   grammatik   qoidalarning   noto‘g‘ri   qo‘llanilishi.
Boshlang‘ich   sinflarda   o‘quvchilar   fe’l,   ot,   sifat,   predlog   kabi   grammatik
birliklarni   to‘g‘ri   ishlata   olishmaydi.   Jumla   tuzilmasida   xatoliklar,   fe’lning
zamon   va   shaxs   bilan   bog‘liq   noto‘g‘ri   ishlatilishi   grammatik   xatolarga   olib
keladi.   Masalan,   “Men   ketadi”   o‘rniga   “Men   ketaman”   deyish   yoki   “Ular
o‘qidi”   o‘rniga   “Ular   o‘qidi”   deyish   grammatik   xatolarga   misol   bo‘ladi.
Grammatik   xatolarni   bartaraf   etish   uchun   amaliy   mashqlar,   jumla   tuzish,
qo‘llanmalar va interfaol metodlar qo‘llaniladi.
To‘rtinchi   sabab   —   nutqning   stilistik   va   ifodaviy   tomonlarini   yetarlicha
anglamaslikdir. Uslubiy xatolar voqealarni tartibsiz bayon qilish, monoton yoki
chalkash jumlalar ishlatish, so‘zlarni takrorlash orqali yuzaga keladi. Masalan,
hikoya   qiluvchi   bir   xil   so‘zlarni   takrorlash   yoki   voqeani   tartibsiz   bayon   qilish 14orqali   nutqning   tushunarli   bo‘lishini   kamaytiradi.   Pedagoglar   o‘quvchilarga
voqealarni   izchil   bayon   qilishni,   sinonim   va   bog‘lanish   so‘zlarini   ishlatishni
o‘rgatish orqali uslubiy xatolarni kamaytiradilar.
Beshinchi   sabab   —   psixologik   omillar.   Nutqdagi   xatolar   ko‘pincha
bolalarning o‘ziga bo‘lgan ishonchsizligi, yig‘ilish, charchash yoki e’tiborining
chalg‘ishi   bilan   bog‘liq   bo‘ladi.   Ba’zi   o‘quvchilar   nutqni   noto‘g‘ri
shakllantiradi,   chunki   ular   so‘zlarni   tez   va   xatolarsiz   aytishga   ishonchsizlik
bilan   yondashadilar.   Shu   sababli   pedagoglar   psixologik   qulay   muhit   yaratish,
o‘quvchilarning   muvaffaqiyatlarini   rag‘batlantirish   va   ijobiy   fikrlar   bilan
rag‘batlantirish orqali bu xatolarni kamaytirishlari mumkin.
Oltinchi   sabab   —   lingvistik   omillar.   O‘quvchilarning   ona   tilini   o‘rganish
jarayoni,   nutq   rivoji   va   atamalarni   tushunish   darajasi   nutq   xatolariga   ta’sir
qiladi. Masalan,  yangi  so‘zlar  bilan tanishish  jarayonida ular noto‘g‘ri  talaffuz
qilinadi   yoki   grammatik   jihatdan   noto‘g‘ri   ishlatiladi.   Shu   sababli   pedagoglar
so‘zlarni   tushuntirish,   ma’no   va   talaffuzni   mustahkamlash   uchun   qo‘shimcha
mashqlar, o‘yinlar va interfaol faoliyatlardan foydalanadilar.
Yettinchi   sabab   —   kommunikativ   vaziyatlarning   yetarlicha   bo‘lmasligi.
O‘quvchilar   nutq   ko‘nikmalarini   amaliyotda   qo‘llash   imkoniyatiga   ega
bo‘lmasalar,   ular   so‘z   va   jumlalarni   xatolarsiz   ishlata   olmaydilar.   Masalan,
guruh mashg‘ulotlari yoki muloqotli darslar yetarlicha tashkil etilmagan bo‘lsa,
bolalar   o‘z  nutqini   rivojlantira   olmaydi.   Shu   sababli   pedagoglar   o‘quvchilarga
interfaol, muloqotga yo‘naltirilgan mashg‘ulotlar o‘tkazishlari muhimdir.
Sakkizinchi   sabab   —   ta’lim   metodikasi   va   o‘qituvchining   yondashuvi.
Agar darslar metodik jihatdan noto‘g‘ri rejalashtirilsa yoki o‘quvchilarni nutqga
jalb   etish   yetarli   darajada   bo‘lmasa,   nutq   xatolari   ko‘payadi.   Masalan,   darsda
o‘quvchilarga   so‘z   va   jumlalarni   to‘g‘ri   talaffuz   qilish,   to‘g‘ri   grammatika
ishlatishni   amaliy   mashqlar   bilan   mustahkamlash   yetarli   bo‘lmasa,   xatolar
barqaror   bo‘lib   qoladi.   Shu   sababli   pedagoglar   darslarni   puxta   rejalashtirishi,
turli metod va texnologiyalarni qo‘llashi zarur. 15Pedagogik yondashuvlar esa nutqdagi xatolarni tizimli o‘rganish va ularni
bartaraf   etishga   asos   bo‘ladi.   Psixologik   yondashuv   o‘quvchilarning   shaxsiy
xususiyatlarini,   motivatsiyasini   va   e’tiborini   hisobga   oladi.   Lingvistik
yondashuv nutq xatolarini tahlil qilishda fonetik, leksik, grammatik va uslubiy
xatolarni   aniq   tasniflaydi.   Pedagogik   yondashuv   esa   mashg‘ulotlarni
rejalashtirish va nutq ko‘nikmalarini mustahkamlash jarayonini tashkil etadi.
Nutqdagi xatolar va ularni bartaraf etish bo‘yicha jadval
Xato turi Kelib chiqish sababi Bartaraf etish
usullari Darsda qo‘llash
tavsiyalari
Fonetik 
xatolar Talaffuz 
qobiliyatining 
rivojlanmaganligi, 
tovushlarni 
ajratishdagi 
qiyinchilik Talaffuz mashqlari, 
tovushlarni ajratish 
mashqlari, urg‘u 
mashqlari So‘zlarni talaffuz 
qilish o‘yinlari, 
ovozli mashqlar, 
she’rlar
Leksik xatolar So‘z boyligining 
yetarlicha 
rivojlanmaganligi, 
noto‘g‘ri kontekstda 
ishlatish Lug‘at mashqlari, 
sinonim va 
antonimlarni 
o‘rganish, 
kontekstual 
mashqlar Matnlarni o‘qish, 
so‘zlarni izohlash, 
hikoya yaratish
Grammatik 
xatolar Qoidalarning 
noto‘g‘ri 
qo‘llanilishi, jumla 
tuzilmasini 
tushunmaslik Fe’l va otlarni 
qo‘llash mashqlari, 
jumla tuzish 
mashqlari Guruh mashqlari, 
jumlalarni to‘g‘rilash
mashqlari
Uslubiy 
xatolar Voqealarni tartibsiz 
bayon qilish,  Matnni izchil tuzish,
bog‘lanish so‘zlarini Hikoya va dialog 
mashqlari, muloqot  16monoton nutq, 
takrorlashlar ishlatish, hikoya 
qilish o‘yinlari
Psixologik 
omillar O‘ziga ishonchsizlik, 
charchash, e’tibor 
chalg‘ishi Rag‘batlantirish, 
ijobiy fikr, qulay 
muhit yaratish Motivatsion o‘yinlar,
ijobiy fikrlar bilan 
mashg‘ulot
Lingvistik 
omillar So‘z va jumlalarni 
tushunmaslik, ona 
tilini o‘rganishdagi 
kamchilik Ma’no va talaffuzni 
mustahkamlash, 
qo‘shimcha 
mashqlar Interfaol mashqlar, 
so‘z va jumlalarni 
tartib bilan ishlash
Kommunikativ
omillar Muloqot 
vaziyatlarining 
yetishmasligi Guruh 
mashg‘ulotlari, 
muloqotga 
yo‘naltirilgan 
mashg‘ulotlar Dialoglar, rol 
o‘yinlari, suhbat 
mashqlari
Metodik 
omillar Darslar 
rejalashtirilmagan, 
nutq mashqlari yetarli
emas Metodik reja, turli 
metod va 
texnologiyalarni 
qo‘llash Rejalashtirilgan 
mashqlar, interfaol 
metodlar, o‘yin 
mashqlari
Nutqdagi   xatolarni   o‘rganishning   nazariy   yondashuvlari   bir-biri   bilan
chambarchas   bog‘liq   bo‘lib,   kompleks   tarzda   qo‘llanilganda   o‘quvchilarning
nutq   madaniyati,   ifoda   qobiliyati   va   til   ko‘nikmalari   samarali   rivojlanadi.   Shu
bilan   birga,   o‘quvchilarning   individual   xususiyatlari,   nutqdagi   xatolar   darajasi
va tabiati inobatga olinadi.
Pedagoglar nutqdagi xatolarni  aniqlash va ularni bartaraf etish jarayonida
turli metodlar va texnologiyalardan foydalanadilar. Interfaol mashqlar, o‘yinlar,
matnlarni tahlil qilish, so‘z va jumlalarni tartib bilan tuzish, talaffuz mashqlari
kabi usullar samarali natija beradi. Shu tarzda, nutqdagi xatolarni o‘rganish va 17bartaraf etish o‘quvchilarning muloqot qobiliyatini, mantiqiy tafakkurini, ijodiy
fikrlash va ifoda qobiliyatini rivojlantiradi.
Nutqdagi   xatolarni   o‘rganish   jarayoni   nafaqat   pedagogik,   balki   ilmiy
tadqiqot sifatida ham ahamiyatli  hisoblanadi. Bu jarayon o‘quvchilarning nutq
xatolarini  tizimli tasniflash, sabablarini  aniqlash va bartaraf  etishning samarali
metodikalarini ishlab chiqishga imkon beradi. Shu bilan birga, o‘quvchilarning
individual   rivojlanish   darajasi   va   nutq   ko‘nikmalari   ham   muntazam   ravishda
baholanadi. 18II BOB. O‘quvchilar nutqidagi xatolarni aniqlash va bartaraf
etishning amaliy usullari
2.1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining og‘zaki va yozma nutqida
uchraydigan xatolarni aniqlash metodlari
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   nutqini   rivojlantirish   jarayoni
murakkab   va   sistematik   ishlarni   talab   qiladi.   Nutqdagi   xatolarni   aniqlash
o‘qituvchining   eng   asosiy   vazifalaridan   biri   bo‘lib,   u   nafaqat   o‘quvchining
talaffuzi   va   grammatikasini,   balki   uning   muloqot   madaniyati,   fikrni   ifodalash
qobiliyatini   ham   shakllantiradi.   O‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma   nutqidagi
xatolarni   aniqlash   metodlari   bir   necha   bosqichdan   iborat   bo‘lib,   har   bir
bosqichning   o‘ziga   xos   usullari   va   yondashuvlari   mavjud.Og‘zaki   nutqni
aniqlash   metodlari   asosan   o‘quvchining   tinglash,   so‘zlash   va   dialogga   kirish
qobiliyatini  baholashga yo‘naltiriladi. O‘qituvchi  o‘quvchidan hikoya aytishni,
she’r   yoki   matnni   o‘qishni   so‘raydi.   Shu   jarayonda   talaffuz   xatolari,   urg‘u
noto‘g‘ri   qo‘yilishi,   tovushlarning   o‘zgacha   talaffuzi   aniqlanadi.   Shu   bilan
birga,   fonetik   xatolarni   kuzatish   uchun   o‘quvchining   nutqi   yozib   olinadi   va
keyinchalik   tahlil   qilinadi.Yozma   nutqni   aniqlash   metodlari   esa   o‘quvchining
imlo,   grammatik   va   uslubiy   jihatlarini   baholashga   qaratiladi.   Bu   usulda
o‘quvchilarga diktant, insholar, izohli matnlar va turli yozma mashqlar beriladi.
O‘qituvchi   har   bir   yozma   ishni   diqqat   bilan   o‘rganib,   xatolarni   belgilar   orqali
qayd   etadi.   Shu   orqali   o‘quvchining   yozma   nutqidagi   muammolar   aniq
ko‘rinadi va ularni bartaraf etish uchun maxsus mashqlar ishlab chiqiladi.
Monitoring   va   kartochka   metodlari   o‘quvchining   nutqidagi   xatolarni
tizimli   ravishda   kuzatish   imkonini   beradi.   O‘qituvchi   har   bir   o‘quvchi   uchun
alohida   kartochka   yoki   jadval   tuzadi   va   unga   xatolarni   yozadi.   Vaqt   o‘tishi
bilan xatolar kamayganini yoki takrorlanishini kuzatib boradi. Shu bilan birga,
xatolarni   tahlil   qilish   orqali   ularning   kelib   chiqish   sabablari   aniqlanadi   va
o‘quvchiga shaxsiy mashqlar tuziladi. 19Interfaol   metodlar   va   o‘yinlar   ham   og‘zaki   va   yozma   nutqdagi   xatolarni
aniqlashda   samarali   hisoblanadi.   Masalan,   "To‘g‘ri   talaffuz   qil",   "Kim   ko‘p
so‘z   topadi?",   "Xatoni   top!"   kabi   o‘yinlar   o‘quvchilarning   diqqatini   nutqdagi
xatolarga   qaratadi.   Shu   usullar   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   xatolarini   ko‘radi,
balki ularni tuzatishga harakat qiladi. Bu jarayon qiziqarli bo‘lib, o‘quvchilarni
faol o‘rganishga undaydi.Audio va video monitoring metodlari bugungi kunda
keng   qo‘llanilmoqda.   O‘quvchining   nutqi   yozib   olinadi,   sinfda   umumiy   tahlil
qilinadi   va   xatolar   ko‘rsatib   beriladi.   Shu   orqali   o‘quvchilar   o‘z   nutqidagi
xatolarni   mustaqil   ravishda   ko‘rib,   tuzatishni   o‘rganadi.   Bu   usul   ayniqsa
talaffuz   va   urg‘ularni   aniqlashda   juda   samarali   hisoblanadi.Guruh   ishlari   va
o‘quvchilarni   bir-birining  nutqini   tahlil   qilish   usuli   ham   samarali.   O‘quvchilar
bir-birining  nutqini   tinglab,  xatolarni   aniqlashga  harakat  qiladi.  Shu  jarayonda
ular nafaqat o‘z nutqini yaxshilash, balki tengdoshlari bilan muloqot qilish, fikr
almashish   qobiliyatini   rivojlantiradi.   Bu   metod   interaktiv   va   amaliy
mashg‘ulotlar sifatida ishlatiladi.
Konkrekt   vaziyatlar   va   misollar   orqali   xatolarni   aniqlash   ham   muhim.
O‘quvchidan   kundalik   hayotdagi   vaziyatlarni   tasvirlash   so‘raladi   va   nutqdagi
xatolar   qayd   etiladi.   Shu   usul   o‘quvchining   nutqini   tabiiy   va   muloqotga
yo‘naltirilgan qiladi. Shu bilan birga, bu usul orqali o‘quvchilar real hayotdagi
nutqni o‘rganadi va xatolarini aniqlash ko‘nikmasini shakllantiradi.
Testlar   va   yozma   mashqlar   orqali   ham   xatolar   aniqlanadi.   Testlar   leksik,
grammatik   va   uslubiy  xatolarni   tez  va   samarali   aniqlash   imkonini   beradi.  Shu
bilan   birga,   test   natijalari   asosida   o‘quvchilarning   qaysi   jihatlarda   zaifligi
aniqlanadi va ularni bartaraf etish uchun dars rejalari ishlab chiqiladi.
Motivatsion   va   rag‘batlantiruvchi   usullar   ham   xatolarni   aniqlashda
qo‘llaniladi.   O‘quvchiga   xatosi   tushuntiriladi,   to‘g‘ri   javob   topilganda   esa
ijobiy   rag‘bat   beriladi.   Bu   o‘quvchi   nutqiga   e’tiborini   oshiradi   va   xatolarni
tuzatishga   undaydi.   Shu   tarzda   o‘quvchilarda   o‘z   nutqini   nazorat   qilish
qobiliyati rivojlanadi. 20Ushbularga quydagilar orqali tushuntirishga harakat qilaman 
Og‘zaki nutqni aniqlash metodlari:
O‘quvchidan   hikoya   yoki   matnni   o‘qish   so‘raladi.   Bu   jarayonda
tovushlarni to‘g‘ri talaffuz qilish, urg‘u va intonatsiya e’tiborga olinadi. Misol:
O‘quvchi   “qaychi”   so‘zini   “qayji”   deb   talaffuz   qilsa,   bu   fonetik   xatoga
misoldir.
Dialog   va   suhbatlarda   o‘quvchining   so‘z   tanlovi   va   gap   tuzilmasi   tahlil
qilinadi.   Misol:   “Men   maktabda   o‘qiydi”   gapidagi   “o‘qiydi”   o‘rniga
“o‘qiyman” qo‘llanishi kerak.
Yozma nutqni aniqlash metodlari:
Diktant   va   insholar   orqali   o‘quvchining   imlo   va   grammatik   xatolari
aniqlanadi.   Misol:   “Kitobni   stol   ustiga   qo‘ydim”   o‘rniga   “kitobni   stol   ustiga
qoydim” yozilishi imlo xatosi hisoblanadi.
Yozma   mashqlarda   so‘z   boyligi,   talaffuz   va   grammatik   tuzilma   tahlil
qilinadi.Kartochka va monitoring usullari:
O‘qituvchi   har   bir   o‘quvchi   uchun   kartochka   tuzadi   va   xatolarni
kategoriyalarga ajratadi.
Masalan, fonetik, grammatik, leksik va uslubiy xatolar alohida belgilanadi.
Interfaol metodlar va o‘yinlar:
“Xatoni   top!”,   “Kim   to‘g‘ri   talaffuz   qiladi?”   kabi   o‘yinlar   o‘quvchida
nutqqa   diqqatni   oshiradi.   Misol:   O‘quvchilarga   10   ta   so‘z   beriladi,   ulardan   3
tasi noto‘g‘ri talaffuz qilingan. O‘quvchilar xatoni topib, to‘g‘rilashadi.
Audio va video monitoring:
O‘quvchining nutqi yozib olinadi, keyin sinfda tahlil qilinadi.
Shu usul talaffuz va urg‘uni yaxshilashda juda samarali.
Guruh ishlari:
O‘quvchilar   bir-birining   nutqini   tahlil   qiladi,   xatolarni   aniqlaydi   va
to‘g‘rilaydi.
Bu metod o‘zaro fikr almashish va muloqot madaniyatini rivojlantiradi. 21Konkrekt vaziyatlar orqali aniqlash:
Kundalik   hayotdagi   vaziyatlar   haqida   so‘raladi,   nutqdagi   xatolar   qayd
etiladi.   Misol:   “Men   do‘konga   bordik”   gapidagi   “bordik”   o‘rniga   “bordim”
qo‘llanishi kerak.
Testlar va yozma mashqlar:
Leksik, grammatik va uslubiy xatolarni tez aniqlash imkonini beradi.
Xatolarni tahlil qilgan holda, o‘quvchiga individual mashqlar tuziladi.
Motivatsion usullar:
Xatolar tushuntiriladi, to‘g‘ri javob topilganda rag‘batlantirish qo‘llaniladi.
Bu o‘quvchida nutqini nazorat qilish va xatolarini tuzatish ko‘nikmalarini
shakllantiradi.
Misollar orqali xatolarni aniqlash
Xato
turi Misol xato To‘g‘ri variant Tavsif
Fonetik qayji qaychi Tovushlarni
noto‘g‘ri   talaffuz
qilish
Grammatik Men   maktabda
o‘qiydi Men maktabda
o‘qiyman Fe’lni   noto‘g‘ri
qo‘llash
Leksik bolam   kitobini
o‘qibdi bolam   kitobini
o‘qidi So‘z   tanlovidagi
xato
Imlo qoydim qo‘ydim Harf   va   imlo
xatolari
Uslubiy Men   maktabga
bordim   va   u   yerda
o‘qidim Men   maktabga
bordim,   u   yerda
dars o‘qidim Gap   tarkibidagi
uyg‘unlik xatolari 222.2. Nutqdagi xatolarni tuzatishda interfaol metodlar va mashq
turlaridan foydalanish
Boshlang‘ich   sinflarda   o‘quvchilarning   nutqidagi   xatolarni   aniqlash   va
ularni   bartaraf   etish   jarayonida   interfaol   metodlardan   foydalanish   ayniqsa
samarali   hisoblanadi.   Interfaol   metodlar   o‘quvchilarning   darsga   faolligini
oshiradi, ularni mustaqil fikrlashga, muloqotga jalb qiladi va nutqdagi xatolarni
o‘z-o‘zidan   tuzatishga   undaydi.   Shu   boisdan,   o‘qituvchi   nutqdagi   xatolarni
faqatgina   tekshirish   va   tuzatish   vositasi   sifatida   emas,   balki   o‘quvchilarning
faoliyatiga   asoslangan   metod   sifatida   ishlatishi   zarur.Interfaol   metodlar
quyidagi   asosiy   yo‘nalishlarda   qo‘llaniladi:   o‘yinlar,   rolli   mashqlar,   guruh
ishlari,   muammoli   vaziyatlarni   muhokama   qilish,   kartochkalar   va   multimedia
vositalari   yordamida   mashg‘ulotlar.   Har   bir   metod   o‘zining   didaktik
ahamiyatiga ega bo‘lib, o‘quvchida nutqini yaxshilashga bo‘lgan motivatsiyani
oshiradi.   Masalan,   “Xatoni   top”   o‘yini   o‘quvchilarga   og‘zaki   yoki   yozma
matnlarda   xatolarni   aniqlash   va   to‘g‘rilash   imkonini   beradi.   Bu   o‘yin   fonetik,
leksik, grammatik va uslubiy xatolarni aniqlash bo‘yicha alohida mashqlar bilan
boyitilishi mumkin.
Rolli   mashqlar   nutqdagi   xatolarni   tuzatishda   juda   samarali   metod
hisoblanadi.   O‘quvchilar   kundalik   hayotdagi   vaziyatlarni   sahnalashtiradi,   bir-
birining   nutqini   tahlil   qiladi   va   xatolarni   aniqlaydi.   Masalan,   bir   o‘quvchi
do‘konchi   rolini   ijro   etsa,   boshqa   o‘quvchi   xaridor   rolida   nutqdagi   xatolarni
aniqlashi   mumkin.   Shu   tarzda,   nutqdagi   xatolar   real   kontekstda   aniqlanadi   va
tuzatiladi, bu esa  o‘quvchida  xatolarni  tuzatishga  bo‘lgan  qiziqish va e’tiborni
oshiradi.Guruh   ishlari   ham   interfaol   metodning   muhim   qismi   hisoblanadi.
Guruhlarda o‘quvchilar bir-birining nutqini tahlil qiladi, xatolarni aniqlaydi va
to‘g‘rilaydi.   Masalan,   guruh   a’zolari   berilgan   matnni   o‘qib,   har   bir   xatoni
ajratib   ko‘rsatadi   va   to‘g‘ri   variantini   yozadi.   Bu   metod   o‘quvchilarda
hamfikrlilik, muloqot va hamkorlik ko‘nikmalarini rivojlantiradi. 23Muammoli   vaziyatlarni   muhokama   qilish   orqali   o‘quvchilarni   xatolarni
aniqlashga   undash   mumkin.   Masalan,   o‘quvchiga   “Men   do‘konga   bordik”
jumlasi   beriladi   va   u   jumlani   grammatik   jihatdan   tahlil   qilishi   kerak   bo‘ladi.
Shu   tarzda   o‘quvchilar   fe’lning   shaxs,   son   va   zamon   jihatidan   to‘g‘ri
ishlatilishini   aniqlashadi.   Bunday   mashqlar   o‘quvchilarda   tahliliy   fikrlashni
rivojlantiradi va nutqdagi xatolarni o‘z-o‘zidan tuzatishga o‘rgatadi.
Kartochka   mashqlari   ham   interfaol   metod   sifatida   keng   qo‘llaniladi.
O‘qituvchi   har   bir   o‘quvchi   yoki   guruhga   kartochkalar   beradi   va   ularda   turli
xatolar   bo‘ladi.   O‘quvchilar   xatolarni   aniqlab,   to‘g‘ri   variantlarni   yozadi.
Masalan,   kartochkada   “U   maktabga   bordi   va   dars   o‘qiydi”   jumlasi   beriladi,
o‘quvchi “o‘qiydi” o‘rniga “o‘qidi” qo‘llanishi kerakligini tushuntiradi. Bu usul
xatolarni aniqlash va tuzatish jarayonini qiziqarli va samarali qiladi.
Multimedia vositalari orqali mashqlarni interfaol tarzda o‘tkazish mumkin.
Masalan,   interfaol   taxta   yoki   kompyuter   dasturlari   yordamida   o‘quvchilarga
jumlalarni to‘g‘rilash topshiriqlari beriladi. O‘quvchi xatoni aniqlagach, darhol
to‘g‘ri   variantni   ko‘ra   oladi   va   shaxsiy   javobini   baholash   imkoniyati   mavjud
bo‘ladi. Bu metod o‘quvchining diqqatini oshiradi va nutqdagi xatolarni tez va
samarali aniqlash imkonini beradi.
Qiziqarli   o‘yinlar   yordamida   o‘quvchilarni   nutqdagi   xatolarni   aniqlashga
jalb qilish mumkin. Masalan, “Kim to‘g‘ri talaffuz qiladi?” yoki “Xatoni tuzat”
kabi   o‘yinlarda   o‘quvchilar   bir-biri   bilan   raqobatlashadi.   Bu   jarayonda
o‘quvchilar nafaqat grammatik, balki fonetik va leksik xatolarni ham aniqlashni
o‘rganadi. Shu bilan birga, motivatsiya va faollik oshadi.Doimiy monitoring va
tahlil   interfaol   metodlarning   ajralmas   qismidir.   O‘qituvchi   dars   davomida
o‘quvchilarning   nutqini   kuzatadi,   xatolarni   qayd   etadi   va   keyingi   mashqlarda
shu   xatolarni   tuzatishga   yo‘naltiriladi.   Masalan,   avvalgi   mashqda   fonetik
xatolar ko‘p uchragan bo‘lsa, keyingi mashq shu xatolarni tuzatishga qaratiladi.
Shu   tarzda,   interfaol   metodlar   bilan   ishlash   natijasida   o‘quvchida   nutqdagi
xatolarni aniqlash va tuzatish ko‘nikmalari shakllanadi. 24Amaliy misollar:
Fonetik xatolar: “qayji” → “qaychi”, “tushdi” → “tushdi”.
Grammatik xatolar: “Men maktabga bordik” → “Men maktabga bordim”.
Leksik xatolar: “bolam kitobini o‘qibdi” → “bolam kitobini o‘qidi”.
Uslubiy   xatolar:   “Men   maktabga   bordim   va   dars   o‘qiydi”   →   “Men
maktabga bordim, u yerda dars o‘qidim”.
Jadval: Interfaol metodlar va mashq turlari
Metod turi Qo‘llanish usuli Misol Nutqdagi   xatolarni
tuzatish samarasi
O‘yinlar Xatoni   topish,
talaffuz o‘yini “Kim   to‘g‘ri
talaffuz qiladi?” Fonetik,
grammatik   va
leksik   xatolarni
aniqlash
Rollo mashqlar Kundalik   vaziyatlar
sahnalashtiriladi “Do‘konchi   va
xaridor” Grammatik   va
uslubiy   xatolarni
tuzatish
Guruh ishlari Guruhdagi
o‘quvchilar   bir-
birini tahlil qiladi Manlarni
tuzatish mashqi Leksik   va
grammatika
xatolarini aniqlash
Kartochka
mashqlari Kartochkada   xato
beriladi,   tuzatish
kerak “U   maktabga
bordi” jumlasi Grammatik   va
fonetik   xatolarni
tuzatish
Multimedia   va
interfaol taxta Jumla   va   so‘zlarni
to‘g‘rilash
topshiriqlari Kompyuter
dasturida
mashqlar Barcha   turdagi
nutq   xatolarini
tezkor tuzatish 252.3. O‘quvchilarning nutqini to‘g‘rilashga qaratilgan dars namunasi
va amaliy tavsiyalar
Boshlang‘ich   sinflarda   o‘quvchilarning   nutqini   to‘g‘rilash   jarayoni   aniq
rejalashtirilgan   darslar   orqali   samarali   tarzda   amalga   oshiriladi.   Darsni   tashkil
etishda   o‘qituvchi   birinchi   navbatda   o‘quvchilarning   nutqidagi   xatolar   turini
aniqlashi   va   ularni   tuzatishga   qaratilgan   maqsadlarni   belgilashi   kerak.   Dars
namunasida   o‘quvchilarning   fonetik,   leksik,   grammatik   va   uslubiy   xatolarini
bartaraf   etishga   yo‘naltirilgan   turli   mashq   va   vazifalar   qo‘llaniladi.   Shu   bilan
birga,   dars   davomida   interfaol   metodlar,   o‘yin   elementlari   va   rolli   mashqlar
orqali o‘quvchilarni faol qatnashishga undash muhimdir.
Darsning   boshlanish   qismida   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   diqqatini
jamlaydi,   mavzuni   e’lon   qiladi   va   nutqdagi   xatolar   bilan   ishlash   maqsadlarini
tushuntiradi. Masalan, “Bugungi darsimizda biz og‘zaki va yozma nutqimizdagi
xatolarni   aniqlash   va   tuzatishni   o‘rganamiz”   kabi   so‘zlar   bilan   darsni   ochish
o‘quvchilarda   mavzu   bo‘yicha   qiziqish   uyg‘otadi.   Shu   bosqichda
o‘quvchilarning oldingi darslarda o‘rgangan ko‘nikmalarini eslatish, ularni faol
fikrlashga jalb qilish dars samaradorligini oshiradi.
Keyingi   bosqich   —   asosiy   mashg‘ulotda   o‘quvchilar   bilan   interfaol
mashqlar   amalga   oshiriladi.   Masalan,   o‘quvchilarga   og‘zaki   matnlar   o‘qitiladi
va   ulardagi   xatolarni   aniqlash   topshiriladi.   “Men   maktabga   bordik   va   dars
o‘qiydi” jumlasini o‘quvchilarga eslatib, fe’lning shaxs va zamon jihatidan xato
ekanligini   ko‘rsatish   mumkin.   O‘quvchilar   keyin   bu   xatoni   tuzatib,   “Men
maktabga   bordim,   dars   o‘qidim”  shaklida   to‘g‘ri   variantni   aytadi   yoki   yozadi.
Shu   tarzda   o‘quvchi   xatolarni   aniqlash   va   to‘g‘rilash   bo‘yicha   faol   mashq
qiladi.   rolli   mashqlar   nutqdagi   xatolarni   bartaraf   etishda   samarali   hisoblanadi.
Masalan,   o‘quvchilar   bir-biriga   o‘yin   vazifasini   berib,   kundalik   hayotdagi
voqealarni   sahnalashtiradi.   Bir   o‘quvchi   do‘konchi,   boshqa   o‘quvchi   xaridor
rolini   ijro   etadi   va   ularning   nutqidagi   xatolarni   birgalikda   aniqlaydi.   Shu   usul
o‘quvchilarni   nutqni   tahlil   qilishga,   xatolarni   mustaqil   tuzatishga   o‘rgatadi, 26shuningdek,   muloqot   madaniyatini   rivojlantiradi.Dars   davomida   gruppa
mashqlari   ham   amalga   oshiriladi.   Guruhdagi   o‘quvchilar   berilgan   matnlarni
tahlil qilib, xatolarni aniqlaydi va to‘g‘ri variantlarini yozadi. Masalan, guruhga
“Biz   maktabga   bordik   va   sinfda   dars   o‘qiydi”   jumlasi   beriladi.   O‘quvchilar
birgalikda fe’lning shaxsini va zamonini tekshiradi va “Biz maktabga bordik va
sinfda   dars   o‘qidik”   shaklida   to‘g‘ri   variantni   ishlab   chiqadi.   Bu   metod
o‘quvchilarda   hamfikrlilik,   hamkorlik   va   nutqdagi   xatolarni   aniqlash
ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Darsda   kartochka   va   topshiriqlar   yordamida   mustaqil   mashqlar   ham
o‘tkaziladi.   O‘quvchilarga   alohida   kartochkalar   berilib,   ularda   grammatik,
fonetik yoki leksik xatolar bo‘ladi. Masalan, kartochkada “U maktabga bordi va
dars o‘qiydi” jumlasi beriladi. O‘quvchi xatoni aniqlab, to‘g‘ri variantni yozadi.
Bu   mashq   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash   va   xatolarni   tuzatish
ko‘nikmalarini mustahkamlaydi.
Amaliy   tavsiyalar   sifatida,   darsni   rejalashtirishda   quyidagilar   e’tiborga
olinishi lozim:
Dars maqsadi aniq belgilanishi va o‘quvchilarga tushuntirilishi kerak.
Interfaol metodlar va o‘yin elementlaridan keng foydalanish.
Nutqdagi xatolarni aniqlash va tuzatish uchun real hayotiy misollar berish.
O‘quvchilarni   faol   qatnashishga   jalb   qilish,   ularni   mustaqil   fikrlashga
undash.
Doimiy monitoring va tahlil orqali dars jarayonini samarali tashkil etish.
Shu   tarzda,   o‘quvchilarning   nutqini   to‘g‘rilashga   qaratilgan   dars
namunalari   ular   uchun   qiziqarli,   interfaol   va   amaliy   bo‘lishi   lozim.   Dars
davomida   o‘quvchi   nafaqat   xatolarni   aniqlash,   balki   ularni   to‘g‘rilash
ko‘nikmasini   shakllantiradi,   til   me’yorlarini   to‘g‘ri   qo‘llashga   o‘rganadi   va
muloqot madaniyati rivojlanadi. Shu bilan birga, o‘quvchida mustaqil fikrlash,
tahliliy yondashuv va muloqotga tayyorgarlik ko‘nikmalari rivojlanadi. 27 Xulosa
Men,   ushbu   kurs   ishini   tayyorlash   davomida   “O‘quvchilar   nutqidagi
xatolarni   aniqlash   va   bartaraf   etish”   mavzusini   puxta   o‘rganib,   boshlang‘ich
sinf   o‘quvchilari   nutqida   uchraydigan   fonetik,   leksik,   grammatik   va   uslubiy
xatolarni   aniqlash,   ularni   tuzatish   metodlarini   chuqur   tahlil   qildim.   Ish
davomida   men   o‘quvchilarning   nutqini   shakllantirish   jarayonida   darslarni
rejalashtirish, interfaol va o‘yin metodlaridan samarali foydalanish, mustaqil va
guruh   mashqlari   orqali   xatolarni   aniqlash   va   tuzatishni   o‘rganish   muhimligini
anglardim.Men   o‘rganish   jarayonida   shuni   tushundimki,   nutqdagi   xatolarni
bartaraf   etish   nafaqat   til   me’yorlarini   to‘g‘ri   qo‘llash,   balki   o‘quvchilarda
mantiqiy   tafakkur,   tahliliy   fikrlash   va   mustaqil   ish   ko‘nikmalarini
shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Darslarda   real   hayotiy   misollar   va   amaliy
mashqlar   orqali   xatolarni   aniqlash   va   tuzatish   metodlari   o‘quvchilarning
qiziqishini   oshiradi,   ularning   muloqot   madaniyatini   rivojlantiradi   hamda
o‘qituvchi   bilan   faol   muloqotda   bo‘lishga   rag‘batlantiradi.men   nutqdagi
xatolarni   tuzatish   jarayonida   interfaol   metodlar   va   o‘yin   elementlaridan
foydalanish   samaradorligini   o‘rganib,   ularni   amaliyotga   joriy   etishning
muhimligini   angladim.   Darslar   davomida   o‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma
nutqini   kuzatib,   xatolarni   aniqlash   va   to‘g‘rilash   bo‘yicha   individual   va   guruh
ishlari   olib   borish,   o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash   va   o‘z   nutqini   tahlil   qilish
ko‘nikmalarini   rivojlantirish   imkonini   beradi.Umuman   olganda,   men   ushbu
kurs   ishini   tayyorlash   davomida   o‘quvchilar   nutqidagi   xatolarni   aniqlash   va
bartaraf   etish   masalalarini   nazariy   va   amaliy   jihatdan   o‘rganib,   ularni
boshlang‘ich sinf darslarida samarali qo‘llash bo‘yicha amaliy tavsiyalar ishlab
chiqdim. Shu orqali men o‘quvchilarning nutqini rivojlantirish, til madaniyatini
oshirish   va   muloqot   ko‘nikmalarini   shakllantirish   borasida   o‘z   bilim   va
tajribamni mustahkamlashga erishdim. 28Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
Prezident farmonlari va qarorlari ro‘yxati
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat  Mirziyoyevning  2019-yil   29-
apreldagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   tizimini   2030-yilgacha
rivojlantirish konsepsiyasi to‘g‘risida”gi PF–5712-sonli Farmoni.
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2020-yil   6-
noyabrdagi   “Xalq   ta’limi   tizimini   yanada   takomillashtirishga   oid
qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PQ–4884-sonli Qarori.
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat  Mirziyoyevning  2022-yil   11-
maydagi   “Xalq   ta’limi   tizimida   o‘quv-tarbiya   jarayonlarini   sifat   jihatidan
yangi   bosqichga   olib   chiqish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PQ–220-sonli
Qarori.
Ilmiy adabiyotlar
1) Mahmudov   Nodirbek,   G‘ulomov   Abdurahmon.   “Ona   tili   o‘qitish
metodikasi.” – Toshkent: O‘qituvchi, 2018. – B. 12–45.
2) Qodirova   Mohira,   Yuldasheva   Malika.   “Boshlang‘ich   ta’limda   o‘qitish
metodikasi.” – Toshkent: Fan va texnologiya, 2019. – B. 23–67.
3) Xudoyberganova   Dildora.   “Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   nutqini
rivojlantirishda innovatsion metodlar.” – Toshkent: Ilm ziyo, 2020. – B. 15–
50.
4) Mirziyoyeva Shahrizoda. “Zamonaviy ta’limda innovatsion yondashuvlar.”
– Toshkent: Yangi asr avlodi, 2021. – B. 8–34.
5) Qodirov Bakhtiyor. “Grammatika va imlo o‘qitishning samarali usullari.” –
Samarqand: SamDU nashriyoti, 2017. – B. 30–72.
6) Tursunova   Sevara.   “Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   bilan   nutq   o‘stirish
mashg‘ulotlari.” – Toshkent: Noshir, 2019. – B. 10–42.
7) Karimova   Zulfiya.   “Ko‘rgazmali   qurollar   va   o‘quv   jarayonida   ularning
ahamiyati.” – Toshkent: Fan, 2020. – B. 20–55. 298) Jo‘rayev   Anvar.   “Boshlang‘ich   ta’limda   pedagogik   texnologiyalarni
qo‘llash.” – Toshkent: Universitet, 2021. – B. 17–60.
9) Mirzaahmedov Habib. “Ta’lim jarayonida vizuallik tamoyilining pedagogik
asoslari.” – Toshkent: Ilm Ziyo Nashriyoti, 2018. – B. 25–48.
10) Xolmatova   Malohat.   “Ona   tili   darslarida   interfaol   metodlardan
foydalanish.” – Toshkent: Barkamol avlod, 2022. – B. 14–39.
11) Shirinov   Akmal.   “Boshlang‘ich   ta’limda   o‘quvchilarning   nutqiy
kompetensiyasini shakllantirish.” – Namangan: NamDU nashriyoti, 2023. –
B. 12–44.
12) Abdullayeva   Nilufar.   “Innovatsion   ta’lim   va   ko‘rgazmali   vositalarning
o‘rni.” – Toshkent: Innovatsiya, 2021. – B. 18–50.
13) Toshpo‘latova   Dildora.   “Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   psixologik
xususiyatlari va o‘qitish metodikasi.” – Toshkent: Noshir, 2020. – B. 22–57.
14) Jo‘raboyeva   Lobar.   “O‘qitishda   didaktik   materiallardan   foydalanish
asoslari.” – Toshkent: Ziyo, 2018. – B. 9–36.
15) Saidova   Gulnora.   “Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   fanini   o‘qitishda
ko‘rgazmalilik   va   interfaollik.”   –   Buxoro:   BuxDU   nashriyoti,   2023.   –   B.
11–48.
Foydalanilgan internet manbalar
1. www.ziyonet.uz   
2. www.pedagog.uz   
3. https://uzedu.uz   
4. https://president.uz   
5. https://kitob.uz   
6. https://eduportal.uz   
7. https://school-edu.uz    30

 Boshlang‘ich sinflarda bayon yozishga oʻrgatish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Zamonaviy iqtisodiyotda yalpi talab omillarini tahlil qilish
  • O‘zbekistonning ichki turizmi
  • O’zbekistonda “yashil iqtisodiyot”ni qaror toptirish bosqichlari
  • O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarini o’zgartirish
  • Iqtisodiyotning davlat sektori - hozirgi holati va rivojlanish muammolari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский