Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 258.0KB
Xaridlar 13
Yuklab olingan sana 02 Fevral 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Saidmuhammadalixon Ataullayev

Ro'yxatga olish sanasi 29 Noyabr 2023

150 Sotish

Boshlangʻich sinflarda matematika oʻqitish vositalari

Sotib olish
O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
AMALIY  FANLAR  UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
 
“Boshlang ich sinflarda matematika o qitish vositalari” mavzusidagi	
ʻ ʻ
 
 
KURS ISHI
Bajardi:   ______  guruh talabasi 
__________________________ 
Rahbar:    “Pedagogika”   kafedrasi 
__________________________                                                                                                                                                                                          
                                       
                                           TOSHKENT-2024 MUNDARIJA:
KIRISH…………………………………………………………………………..5
I. BOB. BOSHLANG ICH SINFLARDA MATEMATIKA O QITISH ʻ ʻ
METODIKASI
1.1. Metodik tizimning asosiy komponentlari: o qitish maqsadi, 	
ʻ
mazmuni, shakllari, metodlari, vositalari……………………………………..…10
1.2. Boshlang ich sinflarda matematika o qitishning tarbiyaviy, ta’limiy, 	
ʻ ʻ
rivojlantiruvchi maqsadi va vasifalari……………………………………………16
II. BOB. BOSHLANG ICH SINFLARDA MATEMATIKA DARSLARI 	
ʻ
SAMARADORLIGINI OSHIRISHDA INTERFAOL METODLARDAN 
FOYDALANISH
2.1.Pedagogik jarayonni loyihalash texnologiyasi.................................................24
2.2.Maktab matematika kursini o rganishda interfaol 	
ʻ
metodlardan foydalanish.........................................................................................32
XULOSA................................................................................................................36
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.................................... ................... .......37
2 Kirish
Mamlakatimizda yuz berayotgan ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar, Xalq ta’limi
tizimida bo layotgan o zgarishlar «ʻ ʻ Т a’lim to g risida»gi qonunda hamda «Kadrlar	ʻ ʻ
tayyorlash   milliy   dasturi»da   ko rsatib   o tilgandek   har   bir   boshlang ich   sinf	
ʻ ʻ ʻ
o qituvchisi   oldiga   muhim   vazifa   qo yilmoqda.   Bu   vazifalar   boshlang ich   ta’lim	
ʻ ʻ ʻ
uchun   xos   bo g inlarni   ajratish   imkonini   beradiki,   bu   bo g inlar   xilma-xil   o quv	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
fanlari   dasturlarida,   o quv   rejalarida,   darsliklarda   ta’limning   joriy   etilishi   hamda	
ʻ
metodik tizimida biror tarmoqni hosil qilishi mumkin.
Davlat   ta’lim   standartlarining   aniq   o quv   fani   bo yicha   emas,   balki   ta’lim	
ʻ ʻ
sohalari   bo yicha   ishlab   chiqilishio quv   fanlarini   variativ   tanlash   asosida   o quv-	
ʻ ʻ ʻ
metodik   majmualar   (dastur,   o quv   rejasi,   darsliklar)ni   yaratish   uchun   keng	
ʻ
imkoniyatlar   ochib   beradi,   shuningdek,   o quv   fanlararo   bog lanish   va   bilimlarini	
ʻ ʻ
muvofiqlashtirish tamoyili asosida o quv fanlarining ichki bog liqligi va fanlararo	
ʻ ʻ
aloqasini ta’minlashga xizmat qiladi.
Boshlang ich   sinflar   o qituvchisining   metodik-matematik   tayyorgarligi	
ʻ ʻ
deyilganda   biz   uni   ilmiy   dunyoqarash   asosida   matematika   o qitish   metodikasini	
ʻ
umumiy pedagogik-psixologik va matematik tayyorgarlik bilan uzviy bog lanishda	
ʻ
tayyorlanishni   tushunamiz.   Bunday   tayyorlanish   vazifasiga   matematikadan
boshlang ich   ta’lim   sohasida   ma’lum   bilim   va   uquvlarni   egallash   va   bolalarni	
ʻ
o qitish orqali tarbiyalashni o zlashtirishi kiradi.	
ʻ ʻ
Metodik-matematik   tayyorgarlik   boshlang ich   sinf   o qituvchisini	
ʻ ʻ
tayyorlashning   tarkibiy   qismi   bo lib,   uning   ta’limiy-tarbiyaviy   faoliyatidan	
ʻ
ajralgan holda qaralishi mumkin emas. Ikkinchi tomondan, boshlang ich sinflarda	
ʻ
matematikani   o qitish   birinchi   bosqichdir,   ya’ni   bolalarni   navbatdagi   matematika	
ʻ
kursini   o zlashtirishga   tayyorlash   bosqichidir.   Matematikadan   boshlang ich	
ʻ ʻ
ta’limning   bu   ikki   jihati   (aspekti)   (boshlang ich   ta’limning   tarkibiy   qismi   va	
ʻ
matematik tayyorgarligi) metodikada o zining munosib aksini topishi lozim. 	
ʻ
Boshlang ich   matematika   kursi,   bir   tomondan,   bilimlar   boshqa   sohalarida	
ʻ
foydalaniladi   va   bolalar   tafakkuri   rivojlanishiga   yordam   beradi.   Shu   bilan
3 boshlang ich   bilimlar   yagona   majmuini   yaratadi,   ikkinchi   tomondan   zaruriyʻ
metodologik   tasavvurlarni   va   fikrlashning   mantiqiy   tuzilishlarini   shakllantirishga
yo naltirilgan bo ladi.	
ʻ ʻ
6–10   yoshli     bolalarining     fikrlash   qobiliyatlarini   shakllanishida   mas’ul   davr
ekanligini   psixologlar   isbot   qilishgan.   Mana   shu   bolalikda   shakllantirilmagan
narsalarni   keyinchalik   to ldirish   juda   qiyin.Shu   sababli   boshlang ich   ta’lim	
ʻ ʻ
metodikasining,   xususan,   matematikadan   boshlang ich   ta’lim   metodikasining	
ʻ
markaziy   vazifalaridan   biri   o qitishning   yetarlicha   yuqori   rivojlantiruvchi	
ʻ
samaradorligini   oshirishni   ta’minlashda   o qitishni   bolalarning   aqliy	
ʻ
rivojlanishlariga ta’sirlarini jadallashtirishdan iborat.
Matematikadan   boshlang ich   ta’lim-tarbiyaviy   vazifalarini   nazariy   bilimlar	
ʻ
tizimi   asosidagina   hal   etishi   mumkin.   Bu   ilmiy   dunyoqarash,   psixologiya,
didaktika,   matematikani   o qitish   nazariyasini   (matematika   didaktikasi)   o z   ichiga	
ʻ ʻ
oladi.   Biroq   birgina   nazariy   bilimlarning   o zi   yetarli   emas.O qitishning   ma’lum	
ʻ ʻ
mazmuni va o qituvchilarning aqliy faoliyati saviyasi  bilan ta’sirlanadigan u yoki	
ʻ
bu   o quv   yo nalishi   uchun   eng   yaroqli   usullarini     va   qo llay   bilish   darsga	
ʻ ʻ ʻ
tayyorlanishda yoki darsning o zida yuzaga keladigan aniq metodik vazifalarni hal	
ʻ
etishni bilishi zarur.
Ayni   shu   boshlang ich   sinflarda   bolalarning   aqliy   rivojlanishlariga   asos	
ʻ
solinishi   sababli   boshlang ich   sinf   o qituvchisi   uchun   o quvchilarning   aqliy	
ʻ ʻ ʻ
faoliyatlari darajasini va imkoniyatlarini bilish va hisobga olish ayniqsa muhimdir.
Kelgusidagi   amaliy   faoliyat   uchun   xususiy,   amaliy,   laboratoriya   ishlarida
matematikani o qitish metodikasi bajariladigan ishlar orqali egallanadi.	
ʻ
Nazariy   bilimlarni   amaliy   mashg ulotlarga   tayyorlanishda   va	
ʻ
mashg ulotlarning   o zida   o qitish   amaliyotida   foydalanish   jarayonida   yuzaga	
ʻ ʻ ʻ
keladigan turli-tuman metodik masalalar hal etilishi lozim.
Metodik masalalar har bir darsda yuzaga keladi, shu bilan birga, odatda ular bir
qiymatli yechimga ega emas.O qituvchi darsda yuzaga kelgan metodik masalaning	
ʻ
mazkur   o quv   vaziyat   uchun   eng   yaroqli   yechimining   tez   topa   olishi   uchun   bu	
ʻ
4 sohada   yetarlicha   keng   tayyorgarlikka   ega   bo lish   talab   etiladi.     Keltirilganʻ
masalalar darsda iloji boricha turli usullar bilan hal etilishi lozim. 
Boshlang ich   ta’lim   metodikasi   o qitish   vositasi   sifatida   mavjud   didaktik	
ʻ ʻ
o yinlar mantiq ilmi va matematika nuqtayi nazaridan mazmunan yetarli emasligi	
ʻ
tufayli   didaktik   o yinlardan   foydalaniladi   va   o rganilgan   materialni   faqat	
ʻ ʻ
mustahkamlash vositasi sifatida foydalaniladi.
Bolalarni   6–7   yoshdan   o qitishning   mazmuni   va   usullarida   muammolar   yuzaga	
ʻ
keladi.   Bu   bog cha   -maktablarda     o qitish   orqali   hal   etiladi.   Sanoqni   o rganish,	
ʻ ʻ ʻ
qo shish   va   ko paytirishni   birinchi   bosqichda   o rgatish   (20   ichida)   boshlang ich	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ta’limning   markaziy   vazifasi   bo lib   kelgan   va   shundoq   bo lib   qoladi.   Biroq,   bu	
ʻ ʻ
vazifa   yagona   bo lib   qolmasdan,   balki   u   bolalarni   matematikani   o rganishga	
ʻ ʻ
yanada kengroq va har tomonlama tayyorlash ishining tarkibiy qismi bo lib qoladi.	
ʻ
Ushbu   ikkita   asosiy   yo l   bilan   belgilanadi:   1)   pedagogik   yo l,   ya’ni   bolalar	
ʻ ʻ
fikrlashini   qo llaniladigan   matematik   mulohazalarga   tayyorlash;   2)   matematika	
ʻ
yo li, ya’ni bolalarni eng muhim  matematik tushunchalarni  va eng avvalo natural	
ʻ
son va geometrik shakl tushunchalarini o rganishga tayyorlash.	
ʻ
So ngi   yillarda   mamlakatimizda     maktabda   matematika   o qitish   ayniqsa	
ʻ ʻ
boshlang ich   ta’lim   tizimida   o z   ko lami   va   ahamiyati   jihatidan   nihoyatda   katta	
ʻ ʻ ʻ
bo lgan o zgarishlarni amalga oshirdi va oshirmoqda. 	
ʻ ʻ
Masalan,   1997-yil   27-avgustdagi   « Т a’lim     to g risida»gi   Qonunning   12-	
ʻ ʻ
moddasi   I–IV   sinflarni   o qitishga   bag ishlangan.   1997-yil   6-oktyabrdagi	
ʻ ʻ
«O zbekiston   Respublikasida   kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi»ning   3.3.1   bandi	
ʻ
uzlusiz ta’limni rivojlantirishda I-IV sinflarda O qitishni tashkil qilishning rejalari	
ʻ
ko rsatilgan. 	
ʻ
Maktab   ta’limi   oldiga   tamoyili   yangi   maqsadlarning   qo yilishi   matematika	
ʻ
o qitish   mazmunining   tubdan   o zgarishiga   olib   kelmoqda.   Matematika	
ʻ ʻ
boshlang ich   kursi   mazmunida   ham,   darslik   va   qo llanmalardan   foydalanish	
ʻ ʻ
metodikasida ham rivojlanish bo lishini talab qiladi. 	
ʻ
Bugungi   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlarning   shakllanish   jarayoni,   bozor
munosabatlarining   raqobatlashuvi   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”,   “ Т a’lim
5 to g risida”gi   Qonun   talablari   Boshlang ich   sinflarda     matematikao qitishʻ ʻ ʻ ʻ
metodikasiga  o z  ta’sirini o tkazmasdan qo ymaydi.	
ʻ ʻ ʻ
Matematika   so zi   grekcha   “mathema”   so zidan   olingan   bo lib,   uning   ma’nosi	
ʻ ʻ ʻ
“fanlarni   bilish”   demakdir.   Matematika   fanining   o rganadigan   ob’ekti   fazoviy	
ʻ
shakllar va ular orasidagi miqdoriy munosabatlardan iboratdir.
Maktab   matematika   kursining   maqsadi     o quvchilarga   ularning   psixologik	
ʻ
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   matematik   bilimlar   tizimini   berishdan
iboratdir.
Bu   matematik   bilimlar   tizimi   ma’lum   usullar   (metodika)orqalio quvchilarga	
ʻ
yetkaziladi.
“Metodika” grekcha so z    bo lib, “metod” degani “yo l” demakdir.	
ʻ ʻ ʻ
Matematika   metodikasi   pedagogika   fanlari   tizimiga   kiruvchi   pedagogika
fanining   tarmog i   bo lib,   jamiyat   tomonidan   qo yilgan   o qitish   maqsadlariga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
muvofiq   matematika     o qitish   qonuniyatlarini   matematika   rivojining   ma’lum	
ʻ
bosqichida   tatbiq   qiladi.   O qitishda     yangi   maqsadlarning   qo yilishi   matematika
ʻ ʻ
o qitish mazmunining tubdan o zgarishiga olib keldi.	
ʻ ʻ
Boshlang ich   sinf     o quvchilariga   matematikadan   samarali   ta’lim   berilishi	
ʻ ʻ
uchun bo lajak  o qituvchi boshlang ich sinflar uchun ishlab chikarish matematika	
ʻ ʻ ʻ
o qitish metodikasi  egallab, chuqur o zlashtirib olmog i zarur.	
ʻ ʻ ʻ
Matematika       boshlang ich   ta’lim   metodikasining   predmeti   quyidagilardan	
ʻ
iborat:
1.   Matematika   o qitishdan   ko zda   tutilgan   maqsadni   asoslash   (Nima   uchun	
ʻ ʻ
matematika o qitiladi, o rgatiladi).	
ʻ ʻ
2. Matematika   o qitish mazmunini ilmiy ishlab chiqish (nimani o rgatish) bir	
ʻ ʻ
tizimga   kiltirilgan   bilimlar   darajasini     o quvchilarning   yosh   xususiyatlariga   mos	
ʻ
keladigan   qilib   qanday   taqsimlansa,   fan   asoslarini   o rganishda   izchillik	
ʻ
ta’minlanadi,     o quv   ishlariga     o quv   mashg ulotlari   beradigan   yuklama   bartaraf	
ʻ ʻ ʻ
qilinadi,   ta’limning   mazmuni   o quvchilarning   aniq   bilim   bilish   imkoniyatlariga	
ʻ
mos keladi.
6 3.   O qitish   metodlarini   ilmiy   ishlab   chiqish   (qanday     o qitish   kerak,   ya’ni,ʻ ʻ
o quvchilar   hozirgi   kunda   zarur       bo lgan   iqtisodiy   bilimlarni,   malaka,	
ʻ ʻ
ko nikmalarni   va     aqliy   faoliyat   qobiliyatlarini   egallab   olishlari   uchun     o quv
ʻ ʻ
ishlari metodikasi qanday   bo lishi kerak?	
ʻ
4.   O qitish   vositalari   –   darsliklar,   didaktik   materiallar,   ko rsatmali,	
ʻ ʻ
qo llanmalar   va   o quv-   texnik   vositalaridan   foydalanish   (nima   yordamida	
ʻ ʻ
o qitish).
ʻ
5.   Т a’limni  tashkil  qilishni  ilmiy ishlab chiqish. (darsni  va ta’limning darsdan
tashqari shakllarini qanday tashkil etish)
O qitish maqsadlari  	
ʻ
O qitish mazmuni o qitish shakllari
ʻ ʻ
O qitish metodlari 
ʻ
O qitish  vositalari
ʻ
O qitishning   maqsadi,   mazmuni,   metodlari,   vositalari   va   shakllari   metodik
ʻ
jihatlarining   asosiy   tarkiblarida   murakkab,     uni   o ziga   xos   grafik   bilan   tasvirlash	
ʻ
mumkin.
7 BOB. BOSHLANG ICH SINFLARDA MATEMATIKA O QITISHʻ ʻ
METODIKASI
1.1.Metodik tizimning asosiy komponentlari: o qitish maqsadi,	
ʻ
mazmuni, shakllari, metodlari, vositalari.
Matematika   o qitish metodikasi boshqa fanlar, eng avvalo, matematika fani –	
ʻ
o zining tayanch fani bilan uzviy bog liq.	
ʻ ʻ
Hozirgi   zamon   matematikasi   natural   son   tushunchasini   asoslashda   to plamlar	
ʻ
nazariyasiga tayanadi.
Boshlang ich   sinflar   uchun   mo ljallangan   hozirgi   zamon   matematika	
ʻ ʻ
darsligining   birinchi     uchun   berilgan   quyidagi   topshiriqlarga   duch   kelamiz:
“Rasmda   nechta   yuk   mashinasi       bo lsa,   bir   qatorda   shuncha   katakni       bo ya,	
ʻ ʻ
rasmda nechta avtobus   bo lsa, 2-qatorda shuncha katakni   bo ya».	
ʻ ʻ
Bunday   topshiriqlarni   bajarish   bolalarni   ko rsatilgan   to plamlar   elementlari	
ʻ ʻ
orasida   o zaro   bir   qiymatli   moslik   o rnatishga   undaydi,   bu   esa   natural   son	
ʻ ʻ
tushunchasini shakllantirishda muhim  ahamiyatga ega.
MO M   umumiy   matematika   metodikasiga   bog liq.   Umumiy   matematika	
ʻ ʻ
metodikasi   tomonidan  belgilangan   qonuniyatlar   kichik   yoshdagi     o quvchilarning	
ʻ
yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda ishlab chiqiladi.
2.   Matematika   metodikasining   pedagogika   va   psixologiya,   pedagogik
texnologiya       fanlari           bilan   aloqasi. Boshlang ich   sinf   MO M   pedagogika   va	
ʻ ʻ
yangi   pedagogik   texnologiya       fani   bilan   uzviy   bog liq       bo lib,   uning	
ʻ ʻ
qonuniyatlariga   tayanadi.   MO M   bilan   pedagogika   orasida   ikki   tomonlama	
ʻ
bog lanish mavjud.	
ʻ
Bir   tomondan ,   matematika   metodikasi   pedagogikaning   umumiy   nazariyasiga
tayanadi va shu asosda shakllanadi.   Bu hol matematika   o qitish masalalarini hal	
ʻ
etishda metodik va nazariy yaqinlashishning bir butunligini ta’minlaydi.
8 Ikkinchi   tomondan ,   pedagogika   umumiy   qonuniyatlarini   shakllantirishda
xususiy   metodikalar   tomonidan   erishilgan   ma’lumotlarga   tayanadi,   bu   uning
hayotiyligi va aniqligini  ta’minlaydi.
Shunday   qilib,   pedagogika   metodikalarning   aniq   materialidan   “oziqlanadi”,
undan   pedagogik   umumlashtirishda   foydalaniladi   va   o z   navbatida   metodikalarniʻ
ishlab chiqishda yo llanma   bo lib xizmat qiladi.	
ʻ ʻ
Matematika   metodikasi   pedagogika,   psixologiya   va   yosh   psixologiyasi   bilan
bog liq.   Boshlang ich   matematika   metodikasi   ta’limning   boshqa   fan   metodikalari	
ʻ ʻ
(ona tili, tabiatshunoslik, rasm,  mehnat va boshqa fanlar o qitish metodikasi) bilan	
ʻ
bog liq.	
ʻ
O qitishda     predmetlararo   bog lanishni   to g ri   amalga   oshirish   uchun
ʻ ʻ ʻ ʻ
o qituvchi buni hisobga olishi juda muhimdir.	
ʻ
Ilmiy-tadqiqot   metodlari   –   bu   qonuniy   bog lanishlarni,   munosabatlarni,	
ʻ
aloqalarni   o rnatish   va   ilmiy   nazariyalarni   tuzish   maqsadida   ilmiy   axborotlarni	
ʻ
olish usullaridir.
Kuzatish,   tajriba,   maktab   hujjatlari   bilan   tanishtirish,   o quvchilar   ishlarini	
ʻ
o rganish,   suhbat   va   so rovnomalar   o tkazish   ilmiy-pedagogik   tadqiqot   metodlari	
ʻ ʻ ʻ
jumlasiga kiradi.
So nggi   vaqtlarda   matematik   va   kibernetik   metodlardan,   shuningdek,	
ʻ
matematekani   o qitishda     modellashtirish   metodlaridan   foydalanish   qayd	
ʻ
qilinmoqda.
Matematika   metodikasi   ta’lim   jarayoni   bilan   bog liq       bo lgan   quyidagi   uch	
ʻ ʻ
savolga javob beradi:
1. Nima uchun matematikani o rganish kerak?	
ʻ
2. Matematikadan nimalarni o rganish kerak?
ʻ
3. Matematikani qanday o rganish kerak?	
ʻ
Matematika   metodikasi   haqidagi   tushuncha   birinchi       bo lib   Shveytsariyalik	
ʻ
pedagog   matematik   G.Pestalosining   1803-yilda   yozgan   “Sonni     ko rgazmali	
ʻ
o rganish”   asarida   bayon   qilingan.     Boshlang ich   ta’lim   haqida   ulug   mutafakkir	
ʻ ʻ ʻ
Abu   Rayhon   Beruniy,   Abu   Ali   Ibn   Sino   va   boshqalar   ta’lim   va   tarbiya   haqidagi
9 hur   fikrlarida   boshlang ich   ta’lim   asoslarini   o rganish   muammolari   haqida   o zʻ ʻ ʻ
davrida ilg or g oyalarni olg a surganlar.	
ʻ ʻ ʻ
MO M   o zining   tuzilish   xususiyatiga   ko ra   shartli   ravishda   uch   bo limga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bo linadi.	
ʻ
1. Matematika  o qitishning umumiy metodikasi.	
ʻ
Bu   bo limda, matematika fanining maqsadi, mazmuni, metodologiyasi shakli,	
ʻ
metodlari   va   vositalarining   metodik   tizimi   pedagogika,   psixologik   qonunlari
hamda didaktik tamoyillar asosida ochib beriladi.
2. Matematika  o qitishning maxsus metodikasi.	
ʻ
Bu bo limda matematika o qitish umumiy metodikasining qonun va qoidalarini	
ʻ ʻ
aniq mavzu materiallariga tatbiq qilish yo llari  ko rsatiladi.	
ʻ ʻ
3. Matematika  o qitishning aniq metodikasi.	
ʻ
Bu  bo lim ikki qismdan iborat:	
ʻ
1.Umumiy metodikaning xususiy masalalari.
2.Maxsus metodikaning xususiy masalalari.
  Boshlang ich   sinflarda     matematikao qitish   metodikasi   butun   pedagogik	
ʻ ʻ
tadqiqotlarda     pedagogik   texnologiya,   axborot   texnologiyalari   yutuqlarida
qo llaniladigan   metodlardan   foydalanadi.       Kuzatish   metodi   –   odatdagi   sharoitda	
ʻ
kuzatish   natijalarini   tegishlicha   qayd   qilish   bilan   pedagogik   jarayonni   bevosita
maqsadga yo naltirilgan holda idrok qilishdan iborat.	
ʻ
Kuzatish aniq maqsadni   ko zlagan reja asosida uzoq   va yaqin vaqt oralig ida	
ʻ ʻ
davom etadi. Kuzatish tutash yoki tanlanma   bo lishi mumkin.	
ʻ
Т utash   kuzatishda   kengroq   olingan   hodisa   (masalan,   matematika   darslarida
kichik   yoshdagi     o quvchilarning   bilish   faoliyatlari)   tanlanma   kuzatishda   kichik-	
ʻ
kichik   hajmdagi   hodisalar   (masalan,   matematika   darslarida     o quvchilarning	
ʻ
mustaqil ishlari) kuzatiladi.
Tajriba     –   bu   ham   kuzatish       hisoblanib,   maxsus   tashkil   qilingan,   tadqiqotchi
tomonidan   nazorat   qilib   turiladigan   va   tizimli   ravishda   o zgartirib   turiladigan	
ʻ
sharoitda o tkaziladi.	
ʻ
10 Tajriba   natijalarini   tahlil   qilish   taqqoslash   metodi   bilan   o tkaziladi.Pedagogikʻ
tadqiqotda suhbat metodidan ham foydalanishi mumkin.
Т adqiqotning maqsad va vazifalarini yaqqol aniqlash, uning nazariy  asoslari va
tamoyillarini   ishlab   chig arish,   ishchi   faraz   tuzish,   boshlang ich   sinflarda	
ʻ ʻ
matematika O qitish metodikasining shakllanishida asosiy mezonlar hisoblanadi.	
ʻ
2-reja
«Metod»   atamasi   yunoncha   «methodos   —   tadqiqot   yoki   bilish   yo li,   nazariya,	
ʻ
ta’limot» so zidan kelib chiqqan bo lib — tadqiqot yo li, liaqiqalga ifililisli, bilisli,	
ʻ ʻ ʻ
liarakaf   qilish   yo llari,   kutilayotgan   natijaga   erishish   usuli   ma’nosini   anglatadi.	
ʻ
Metod deganda voqyelik- ni amaliy yoki nazariy o zlashlirish usullari tushuniladi.	
ʻ
Faoliyat ning lurli jabhalarini o rganishni qamrab olgani holda ilmiy bilish va uning	
ʻ
usullari   metodikaning   asosiy   yo nalishidir.   Unda   ta’lim   va   larbiya   berish   usullari	
ʻ
asosiy   o rinda   turadi.   Metod   —   o qituvchi   bi	
ʻ ʻ lan   o quvchi-talabalarning   ta’lim-	ʻ
tarbiyadan   qo yilgan   maqsadga   erishishga   qaratilgan   tartibga   solingan,	
ʻ
tizimlashtirilgan faoliyatdir.
Metod   nihoyatda   serqirra   bo lib,   juda   ko p   komponentlarni   jamlaydi.   Uning	
ʻ ʻ
qirralariga:   ta’lim-tarbiyaning   maqsadi;   o qituvchi   tanlagan   maqsadga   yetish	
ʻ
usullari;   o qituvchi   bilan   o quvchi-   talabalarning   hamkorlik   qilish   yo llari;   ta’lim	
ʻ ʻ ʻ
maqsadini   aniq  o quv   materiali   mazmunida  ifodalash;   ta’lim-tarbiya  jarayonining	
ʻ
(qonun,   qonuniyatlar,   prinsiplar)   mantig i;   axborotlar   manbasi;   o qituvchining	
ʻ ʻ
mahorati;   ta’lim-tarbiya   jarayoni   qatnashchilarining   faolligi;   o qitish   vositalari   va	
ʻ
usullari   tizimi   va   boshqalarni   yozish   mumkin.   Murakkabligi   uchun   ham   metodni
yagona   ma’noga   ega   tarzda   ifodalash   qiyin.   Shu   bois   metodning   mazmun-
mohiyatini,   sifatlarini   soddalashtirilgan   variantdagi   ta’riflarda   berishga   to g ri	
ʻ ʻ
keladi.
O qitish   metodlarining   serqirraligi,   murakkab   tuzilishga   ega   ekanligi   unga   turli	
ʻ
jihatdan   yondashuvlarda   o z   ifodasin	
ʻ 1
  topadi.   P.   Podlasiyning   fikricha,   metod-
jarayonning   o zagi,   rejalashtirilgan   maqsadni   yakuniy   natija   bilan   bog lovchi	
ʻ ʻ
bo g in. Uning «Maqsad — mazmun — metodlar — shakllar - o qitish vositalari»	
ʻ ʻ ʻ
11 tizimidagi roli hal  qiluvchidir 1
. Pedagogik amaliyotda, an'anaga muvofiq, o quv -ʻ
tarbiyaviy maqsadlarga erishish uchun qo llanilayotgan, tartibga solingan faoliyat	
ʻ
usuli metod deb tu shuniladi. Bunda o qituvchining o qitish faoliyati usullari bilan	
ʻ ʻ
o quvchining o qish faoliyatining usullari bir-biriga bog liqligi ta’kidlanadi.	
ʻ ʻ ʻ
0‘qitish metodi quyidagicha tavsiflanadi: o qitishning maqsadi, o zlashtirish usuli^	
ʻ ʻ
o quv   jarayoni   qatnashchilari   (o qituvchi-;   o quvchi,   talaba)ning   o zaro	
ʻ ʻ ʻ ʻ
munosabati. Ta'lim metodlari bir tomondan, obyektiv xarakterga ega bo lib, qaysi	
ʻ
pedagog   qollashidan   qat’i   nazar,   doimiy   amal   qiladigan   mustahkam   qonun-
qoidalar   bilan   bog liq.   Ular   barcha   didaktik   qoidalar,   qonunlarning   talabi   hamda	
ʻ
maqsadlarning   doimiy   komponentlari,   o quv   faoliyatining   mazmuni,   shaklini	
ʻ
ifodalaydi. Ikkinchi tomondan, subyektiv xarakterga ega bo lib, u pedagog shaxsi,	
ʻ
o quvchi-talabalarning   o ziga   xos   tomonlari,   aniq   sharoit   bilan   belgilanadi,	
ʻ ʻ
Metodlarning   obyektiv   hamda   subyektiv   xarakteri   haqidagi   fikrlar   xilma-xildir.
Metodlarning   obyektiv   xarakterini   butunlay   inkor   qilib,   uni   to liq   subyektiv	
ʻ
xarakterga   ega,   shuning   uchun   ham   takrorlanmasdir,   u   har   bir   pedagogning   ijodi
tarzida   yuzaga   chiqadi,   degan   fikr   bildiruvchilardan   tortib,   uning   tamomila   aksi
bo lgan, tola obyektiv xarakterga ega deydiganlar  ham  mavjud.  	
ʻ Haqiqat,   odatda,
barcha   fikrlarning   o rtasida   tug   ‘Uadi.	
ʻ   Aynan   hamma   metodlar   uchun   doimo
umumiy   bo lgan   obyektiv   tomoni,   didaktika   nazariyasi,   ko p   holatlarda   esa   eng	
ʻ ʻ
yaxshi bo lgan amaliyot yo llari tavsiya etiladi. Metodlarning obyektiv jihatlarida	
ʻ ʻ
barcha   didaktik   qoidalar,   qonunlar,   tamoyillar,   ta’riflar,   mazmun   butunligining
doimiy   komponentlari,   o quv   faoliyatining   shakllariga   xos   bo lgan   umumiy	
ʻ ʻ
tomonlar aks etadi. Metodlarning subyektiv jihati pedagog shaxsi, uning mahorati,
ta’lim   oluvchilarning   o ziga   xosligi   va   aniq   sharoitga   bog liq.   Dars   jarayoni   har	
ʻ ʻ
ikki tomon bir butun bo lib, birlashgan holda tashkil etiladi. Uning amaliy ifodasi
ʻ
qo yilgan   maqsadga  	
ʻ ко '   ra   eri-   shilgan   natijada   o z   aksini   topadi.   Metodlarning	ʻ
obyektiv jihatini didaktik prinsip nuqtayi nazaridan talqin etish, uning nazariyasini 
Tarbiyalash funksiyasi:
O quv   materialini   o rganish,   o zlashtirish   jarayoniga   mustaqil   qarash,   fikrlash,	
ʻ ʻ ʻ
iroda xususiyatlari, axloqiy, ma’naviy qarashlar- ning shakllanishiga olib keladi.
12 Bilim olishga da’vat etish, istak, xohish uyg otish funksiyasi:ʻ
Metodlar   talabalarni   bilim   olishga   da’vat   qiluvchi   vosita   hisoblanadi.   Asosiy,
gohida   bilishga   qiziqtiruvchi,   istak,   xohish   tug diruvchi   yagona   stimulyator	
ʻ
vazifasini bajaradi.
Nazorat funksiyasi:
Metodlar   yordamida   o qituvchi   o quvchi,   talabalarning   bilimini   nazorat   qilibgina	
ʻ ʻ
qolmay, o quv jarayoni natijalariga ko ra unga zarur o zgartirishlar kiritadi.	
ʻ ʻ ʻ
Dars jarayonidagi metodlar qo llash imkoniyatlariga ko ra quyi- dagi sifatlarni o z	
ʻ ʻ ʻ
ichiga oladi:
Bilim   berish,   idrok   etish,   o zlashtirish,   e’tiqodni   ta’min-   lovchi   metodlar.   Bu
ʻ
guruhga   ma’ruza,   talabalarning   mustaqil   ishlari,   mustaqil   tahsil   olish   bo ykha	
ʻ
ishlar,   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   kuzatish,   maslahatlar,   ko rsatmalar   berish,	
ʻ
ommaviy axborot, dasturlashtirilgan materiallarni idrok etish va boshqalar kiradi.
Bilimlarni  tatbiq etish va mustahkamlash,  malaka va ko nik-  malarni  hosil  qilish,	
ʻ
e’tiqodni   chuqurlashtirish   metodlari.   Bu   gu ruhga   seminar,   amaliy,   laboratoriya
mashg ulotlari, nazorat ishlarini bajarish, dasturlashtirilgan o qitish kabinetlaridagi	
ʻ ʻ
mashg u-lotlar, ishlab chiqarish amaliyoti kiradi.
ʻ
Bilimlar, e’tiqodlami shakllantirish, talabalarning kasbiy tay- yorgarligini aniqlash
metodlari. Bu o quv jarayonining reytinglari, kollokviumlar, suhbat o tkazish, kurs	
ʻ ʻ
va   bitiruv   malakaviy   ishlari,   davlat   attestatsiya   natijalarini   baholash   kabilarni   o z	
ʻ
ichiga oladi. .
Metodlarni   ajratib   turuvchi   sifatlarga:   birinchi   guruhda   bilimni   idrok   qilish   va
o zlashtirish,   ikkinchi   guruhda   tatbiq   etish   va   mustahkamlash,   uchinchi   guruhda	
ʻ
attestatsiya va olingan bilimlar darajasini aniqlash kiradi.
Metodlarni   fanlarni   o rganishdagi   qo llashdagi   qamroviga   ko ra   uch   guruhga	
ʻ ʻ ʻ
bo lish mumkin: umumiy metodlar, turkum fanlarni o rganishda qo llaniladigan va	
ʻ ʻ ʻ
xususiy metodlar
Dars   o tishning   umumiy   metodlari   barcha   fanlarni   o rganishda   qo llaniladi.	
ʻ ʻ ʻ
Masalan, savol-javob, suhbat, tarqatma materiallardan foydalanish kabilar.
13 Ayrim   metodlarni   esa   ma’lum   turkum   fanlarni   o qitishdagina   qo llash   mumkin.ʻ ʻ
Bularga masala yechish, munozara kiradi.
Xususiy   metodlar  faqat  ayrim   olingan  fanni   o rganishda  qo llaniladigan  metodlar	
ʻ ʻ
yoki   usullar   bo lib,   u   o rganilayotgan   fan	
ʻ ʻ ning   xususiyatidan   kelib   chiqib
qo llaniladi.	
ʻ
14 1.2.Boshlang ich sinflarda matematika o qitishning tarbiyaviy,ʻ ʻ
ta’limiy, rivojlantiruvchi maqsadi va vasifalari.
Hozirgi   vaqtda   ilimiy-texnika   taraqqiyoti   asrida   matematika   muhim   rol
o ynaydi. shuning uchun keyingi o n yilliklarda maktab matematikasini bir necha	
ʻ ʻ
marta       dasturiga   o zgarishlar   kiritildi.   yangi   DTS   va   dastur   bo yicha	
ʻ ʻ
matematikadan   yangi   metodik   sistema   ishlab   chiqildi.   matematika   o qitish	
ʻ
metodikasi   eng   avvalo   kichik   yoshdagi   o quvchilarni   umumiy   sistemada   o qitish	
ʻ ʻ
va tarbiyalash vazifasini qo yadi.	
ʻ
Umumiy   metodika   boshlangich   sinf   matematikasining   mazmunini   va
tuzilishini   ochib   beradi,   har   bir   bo limni   o qitishning   o ziga   xos   xususiy	
ʻ ʻ ʻ
metodlarini o rgatadi.	
ʻ
Xususiy   metodika   matematika   o qitishning   asoslangan   metodlarini   va	
ʻ
o qitish   formalarini,   shuningdek   o quv   faoliyatlarini   tashkil   qilish   yo llarini	
ʻ ʻ ʻ
ko rsatadi.   ma’lumki   o qitish   tarbiyalash   bilan   bog liqdir.   metodika   o qitishni
ʻ ʻ ʻ ʻ
tarbiyalash bilan qo shib olib borish yo llarini o rgatadi.	
ʻ ʻ ʻ
Boshlangich   matematika   o qitish   metodikasi   bir   necha   fanlar   bilan	
ʻ
chambarchas bog liqdir.	
ʻ
1. O qitish asosi bo lgan matematika bilan.	
ʻ ʻ
2. Umumiy pe dagogika.
3. Yosh davrlari p sixologiya si, pedagogik psixologiya.
4. Boshqa o qitish metodikalari bilan (	
ʻ ona  tili, mehnat ,  ...).
Boshlangich matematika o qitish kursi o quv predmetiga aylangan.	
ʻ ʻ
Boshlangich matematika o qitish metodikasining o qitish vazifalari:
ʻ ʻ
1. Ta’lim-tarbiyaviy va amaliy vazifalarni amalga oshirishi,
2. Nazariy bilimlar sistemasini o rganish jarayonini yoritib berishi kerak.	
ʻ
3. O quvchilarning  	
ʻ ijtimoiy- siyosiy   dunyoqarashini   shakllantirish   yo llarini	ʻ
o rgatishi kerak.	
ʻ
4. Insonni tarbiyalash vazifasini yoritib beradi.
15 5. Matematika   o qitish   jarayonida   insonni   mehnatni   sevishga,   o zining   qadr-ʻ ʻ
qimmati, bir-biriga hurmati kabi fazilatlarini tarbiyalashni ko rsatib beradi.	
ʻ
6. O qitish   metodikasi   I-IV     sinflar   matematikasining   davomi   bo lgan   V-VI   sinf	
ʻ ʻ
matematikasi mazmuni bilan bog lab o qitishni ko rsatadi.	
ʻ ʻ ʻ
Boshlang ich   matematika   kursining   vazifasi   maktab   oldiga   qo yilgan	
ʻ ʻ
“o quvchilarga   fan   asoslaridan   puxta   bilim   berishda   yangi  	
ʻ pedagogik
texnologiya lardan   foydalanish,   ularda   hozirgi   zamon   ijtimoiy-iqtisodiy   bilimlarni
berish, turmushga, kasblarni ongli tanlashga o rgatish” kabi vazifalarni hal qilishda	
ʻ
yordam berishdan iborat.
Shunday   qilib,   boshqa   har   qanday     o quv   predmeti   kabi   matematika	
ʻ
boshlang ich   kursi   matematika     o qitishning   maqsadi   quyidagi   uch   omil   bilan	
ʻ ʻ
belgilanadi:
1.Matematika  o qitishning umumta’limiy maqsadi.	
ʻ
2.Matematika  o qitishning tarbiyaviy maqsadi.
ʻ
3.Matematika  o qitishning amaliy maqsadi.
ʻ
Matematika     o qitishning   umumta’limiy   maqsadi   o z   oldiga   quyidagi
ʻ ʻ
vazifalarni qo yadi:	
ʻ
a)     o quvchilarga   ma’lum   bir   dastur   asosida   matematik   bilimlar   sistemasini	
ʻ
berish.   Bu   bilimlar   sistemasi   fan   sifatidagi   matematika   to g risida     o quvchilarga	
ʻ ʻ ʻ
yetarli darajada ma’lumot berishi, ularni matematika fanining yuqori   bo limlarini	
ʻ
o rganishga tayyorlashi kerak.	
ʻ
Bundan   tashqari,   dastur   asosida     o quvchilar   o qish   jarayonida   olgan	
ʻ ʻ
bilimlarning ishonchli ekanligini tekshira bilishga o rganishlari, nazorat qilishning	
ʻ
asosiy metodlarini egallashlari lozim. 
b)  o quvchilarning og zaki va yozma matematik bilimlarni tarkib toptirish	
ʻ ʻ
Matematikani   o rganish     o quvchilarning   o z   ona   tillarida   xatosiz     so zlash,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o z   fikrini   aniq,   ravshan   va   lo nda   qilib   bayon   eta   bilish   malakalarini	
ʻ ʻ
o zlashtirishlariga yordam berishi kerak.
ʻ
v)   o quvchilarni   matematik   qonuniyatlar   asosida   real   haqiqatlarni   bilishga	
ʻ
o rgatish.	
ʻ
16 Bunday bilimlar berish orqali esa  o quvchilarning fazoviy tasavvur qilishlariʻ
shakllanadi hamda mantiqiy tafakkur qilishlari yanada rivojlanadi.
Boshlang ich   matematika     o qitishning   tarbiyaviy   maqsadi   o z   oldiga	
ʻ ʻ ʻ
quyidagi vazifalarni qo yadi:	
ʻ
a)  o quvchilarda ilmiy dunyoqarashni shakllantirish.	
ʻ
b) o quvchilarda matematikani o rganishga   bo lgan qiziqishlarni tarbiyalash.
ʻ ʻ ʻ
Boshlang ich sinf  o qituvchisining vazifasi  o quvchilarda mustaqil mantiqiy	
ʻ ʻ ʻ
fikrlash   qobiliyatlarini   shakllantirish   bilan   birga   ularda   matematikaning
qonuniyatlarini o rganishga   bo lgan qiziqishlarini tarbiyalashdan iboratdir.	
ʻ ʻ
v)     o quvchilarda   matematik   tafakkurni   va   matematik   madaniyatni	
ʻ
shakllantirish.
Matematika darslarida o rganiladigan ibora, amal belgilari, tushuncha va ular	
ʻ
orasidagi qonuniyatlar  o quvchilarni atroflicha fikrlashga o rgatadi.	
ʻ ʻ
Boshlang ich   sinflarda   matematika     o qitishning   amaliy   maqsadi   o z   oldiga	
ʻ ʻ ʻ
quyidagi vazifalarni qo yadi: 	
ʻ
a)     o quvchilar   matematika   darsida   olgan   bilimlarini   kundalik   hayotda	
ʻ
uchraydigan   elementar   masalalarni   yechishga   tadbiq   qila   olishga   o rgatish,	
ʻ
o quvchilarda   arifmetik   amallar   bajarish   malakalarini   shakllantirish   va   ularni	
ʻ
mustahkamlash uchun maxsus tuzilgan amaliy masalalarni hal qilishga o rgatish,	
ʻ
b)   matematika     o qitishda   texnik   vosita   va     ko rgazmali   qurollardan	
ʻ ʻ
foydalanish malakalarini shakllantirish. Bunda diqqat o quvchilarning jadvallar va	
ʻ
hisoblash vositalaridan foydalana olish malakalarini tarkib toptirishga qaratilgan.
v) o quvchilarni mustaqil ravishda matematik bilimlarni egallashga o rgatish.	
ʻ ʻ
O quvchilar   imkoni   boricha   mustaqil   ravishda   qonuniyat   munosabatlarini	
ʻ
ochish, kuchlari yetadigan darajada umumlashtirishlar qilishni, shuningdek og zaki	
ʻ
va yozma xulosalar qilishga o rganishlari kerak.	
ʻ
O qitish   samaradorligining   zaruriy   va   muhim   sharti   o quvchilarning	
ʻ ʻ
o rganilayotgan   materialni   o zlashtirishlari   ustidan   nazoratdir.   Didaktikada   uni	
ʻ ʻ
amalga   oshirishning   turli   shakllari   ishlab   chiqilgan:   bu   o quvchilardan   og zaki	
ʻ ʻ
so rash; nazorat ishlari va mustaqil ishlari; uy vazifalarini tekshirish, testlar, texnik	
ʻ
17 vositalar   yordamida   sinash.   Didaktikada   dars   turiga,   o quvchilarning   yoshʻ
xususiyatlariga   va   h.k.   bog liq   ravishda   nazoratning   u   yoki   bu   shaklidan	
ʻ
foydalanishning   maqsadga   muvofiqligi   masalalari,   shuningdek,   nazoratni   amalga
oshirish metodikasi yetarlicha chuqur ishlab chiqilgan.
Boshlang ich maktabda matematika o qitish metodikasida mustaqil va nazorat	
ʻ ʻ
ishlari,   o quvchilardan   individual   yozma   so rov   o tkazishning   samarali   vositalari	
ʻ ʻ ʻ
yaratilgan.   Ba’zi   didaktik   materiallar   dasturning   chegaralangan   doiradagi
masalalarining   o zlashtirilishini   reyting   tizimida   nazorat   qilish   uchun,   boshqalari	
ʻ
boshlang ich   maktab   matematika   kursining   barcha   asosiy   mavzularini   nazorat	
ʻ
qilish uchun mo ljallangan. Ayrim didaktik materiallarda (ayniqsa, kam komplektli	
ʻ
maktab   uchun   mo ljallangan)   o qitish   xarakteridagi   materiallar,   boshqalarida   esa	
ʻ ʻ
nazoratni amalga oshirish uchun materiallar ko proqdir.	
ʻ
Boshlang ich   maktab   matematikasida   barcha   didaktik   materiallar   uchun	
ʻ
umumiy narsa - topshiriqlarning murakkabligi    bo yicha tabaqalashtirilishidir. Bu	
ʻ
materiallarni   tuzuvchilarning   G oyasiga   ko ra,   ma’lum   mavzu   bo yicha	
ʻ ʻ ʻ
topshiriqning   biror   usulini   bajarishi   o quvchining   bu   mavzuni   faqat	
ʻ
o zlashtirganligi   haqidagina   emas,   balki   uni   to la   aniqlangan   darajada	
ʻ ʻ
o zlashtirganligi haqida ham guvohlik beradi. 
ʻ
Matematika o qitish metodikasida  “o quv materialini  o zlashtirilish darajasi”	
ʻ ʻ ʻ
tushunchasining   mazmuni   to la   ochib   berilmagan.   o qituvchilar   uchun	
ʻ ʻ
qo llanmalarda   didaktik   materialning   u   yoki   bu   topshiriG i   qaysi   darajaga   mos	
ʻ ʻ
kelishini aniqlashga imkon beradigan kriteriylar (mezonlar) yo q.	
ʻ
Amaliyotda   o qituvchilar   ko pincha   biror   topshiriqning   usullaridan   biri	
ʻ ʻ
boshqalaridan soddaroq yoki murakkabroq deb aytadilar. Bundan tashqari, didaktik
materiallar   qanchalik   san’atkorona   tuzilgan   bo lmasin,   ularning   mazmuni   va	
ʻ
tuzilishida   qanchalik   sermahsul   va   chuqur   G oyalar   amalga   oshirilmasin,   ular	
ʻ
baribir barcha metodik vazifalarni tezda hal etishga qodir emas, chunki hatto hech
qanday o rgatuvchi mashina o qituvchining intuisiyasini almashtira olmaydi.	
ʻ ʻ
Shunday   qilib,   didaktik   materiallarni   o quvchilarning   o quv   materialini	
ʻ ʻ
o zlashtirish   darajasini   nazorat   usullaridan   biri   sifatida   qarash   lozim.   Shu   bilan	
ʻ
18 birga   muayyan   usul   mazkur   sinf,   mazkur   o qituvchi   uchun   eng   yaxshi   usulʻ
bo lmasligi   ham   mumkin.   Shu   sababli   didaktik   materiallar   o qituvchini	
ʻ ʻ
o quvchilarning   bilim   va   uquvlarni   o zlashtirish   darajasini   aniqlash   imkonini
ʻ ʻ
beradigan individual  tekshirish uchun ishlar  matnini  tuzishdan  xalos eta  olmaydi.
Bu umum metodikaning asosiy vazifalaridan biridir.
O quvchilarni  matematika  kursini o rganishga tayyorlash.  
ʻ ʻ
  I-IV   sinflarda   matematika     o qitishning   asosiy   vazifasi   bo lgan   talim   -	
ʻ ʻ
tarbiyaviy     vazifalarni hal qilishda ulardagi matematika  kursini qanday darajada
tayyorgarligi   borligiga,   bolalar   bog chalarining   tayyorlov   guruhlari   dasturi   orqali	
ʻ
hamda   uylarda   matematik   tushunchalarni   o rganib   qanday   bilimlarga   egaligiga	
ʻ
bog liq.	
ʻ
Shuning   uchun   1-sinfga   kelganlarning   bilimlarini     aniqlash,   sinf
o quvchilarining   bilimlarini     tenglashtirish,   ya’ni     past   bilimga     ega   bo lgan	
ʻ ʻ
o quvchilarning bilimlarini   yaxshi biladigan o quvchilarga yetkazib olish vazifasi
ʻ ʻ
turadi.   O qituvchi   quyidagi   sistema   bilan   o quvchilar   bilimini     maxsus   daftarga	
ʻ ʻ
hisobga olib boradi:
1.   Nechagacha sanashni biladi? 
2.  Nechagacha sonlarni qo shishni biladi?	
ʻ
3.  Nechagacha sonlarni ayirishni biladi?. 
4.  >, <,     belgilarini  ishlata oladimi?
5. Nomalumlar   bilan   berilgan   qo shish	
ʻ   va   ayirishda   bu   nomalumlarni   topa
oladimi ? 
6.   Qaysi figuralarning nomlarini biladi va chiza oladi?
7.   Nechagacha sonlarni  yoza oladi?
8.   O	
ʻ ng ,  chap ,  kam ,  ko p	ʻ ,  og ir	ʻ ,  yengil ,  teng   kabilarni   farqlay   oladimi ?
9.   Pul ,   narx ,   soat ,   minut ,   uzunlik ,     massa   o lchov	
ʻ   birliklari   bilan   muomala   qila
oladimi ?
B olalarni     tayyorlashda   asosiy   ish   metodi   tahlil ,   sintez ,   taqqoslash ,
umumlashtirish ,   tabaqalash   kabi   aqliy   operasiyalarni   bajarish   malakalarini
19 shakllantirishga   qaratilgan   bo lishiʻ   kerak .  Bunday   ishlar    o quvchilarnig	ʻ   og zaki	ʻ   va
yozma   nutqlarini     rivojlantirishga   katta   yordam   beradi ,   matematik   bilimlarni
o zlashtirishga	
ʻ   qiziqishi     kuchaya   boradi .
Matematika   so zi	
ʻ   qadimgi   grekcha  –   mathema   so zidan	ʻ   olingan   bo lib	ʻ ,  uning
ma ’ nosi   “ fanlarni   bilish ”   demakdir .   Matematika   fanining   o rganadigan	
ʻ   narsasi
( obekti )  fazoviy   formalar   va   ular   orasidagi   miqdoriy   munosabatlardan   iboratdir .
Maktab   matematika   kursining   maqsadi     o quvchilarga	
ʻ   ularning   psixologik
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   matematik   bilimlar   sistemasini   berishdan
iboratdir .
Bu   matematik   bilimlar   sistemasi   ma ’ lum   usullar   ( metodika ) orqali
o quvchilarga	
ʻ   yetkaziladi .
“ Metodika ”  grekcha   so z	
ʻ      bo lib	ʻ , “ metod ”  degani  “ yo l	ʻ ”  demakdir .
Matematika   metodikasi   pedagogika   fanlari   sistemasiga   kiruvchi   pedagogika
fanining   tarmog i	
ʻ       bo lib	ʻ ,   jamiyat   tomonidan   qo yilgan	ʻ   o qitish	ʻ   maqsadlariga
muvofiq   matematika     o qitish	
ʻ   qonuniyatlarini   matematika   rivojining   ma ’ lum
bosqichida   tadbiq   qiladi .   Maktab   oldiga   hozirgi   zamon   prinsipial   yangi
maqsadlarning   qo yilishi	
ʻ   matematika   o qitish	ʻ   mazmunining   tubdan   o zgarishiga	ʻ
olib   keldi .
Boshlang ich	
ʻ   sinf     o quvchilariga	ʻ   matematikadan   samarali   ta ’ lim   berilishi
uchun   bo lajak	
ʻ     o qituvchi	ʻ   boshlang ich	ʻ   sinflar   uchun   ishlab   chikarish   MO M	ʻ   ni
egallab ,  chuqur   o zlashtirib	
ʻ   olmo g	ʻ i   zarur .
Matematika       boshlang ich	
ʻ   ta ’ limi   metodikasining   predmeti   quyidagilardan
iborat :
1. Matematika   o qitishdan	
ʻ   ko zda	ʻ   tutilgan   maqsadlarni   asoslash   ( Nima   uchun
matematika    o qitiladi	
ʻ ,  o rgatiladi	ʻ ).
2. Matematika     o qitish	
ʻ   mazmunini   ilmiy   ishlab   chiqish   ( nimani   o rgatish	ʻ )
sistemalashtirilgan   bilimlar   darajasini     o quvchilarning	
ʻ   yosh   xususiyatlariga   mos
keladigan   qilib   qanday   taqsimlansa ,   fan   asoslarini   o rganishda	
ʻ   izchillik
ta ’ minlanadi ,     o quv	
ʻ   ishlariga     o quv	ʻ   mash g	ʻ ulotlari   beradigan   nagruzka   bartaraf
20 qilinadi ,   ta ’ limning   mazmuni   o quvchilarningʻ   real   bilish   imkoniyatlariga   mos
keladi .
3. O qitish	
ʻ   metodlarini   ilmiy   ishlab   chiqish   ( qanday     o qitish	ʻ   kerak ,   ya ’ ni ,
o quvchilar	
ʻ   hozirgi   kunda   zarur       bo lgan	ʻ   ijtimoiy- iktisodiy   bilimlarni ,   malaka ,
ko nikmalarni	
ʻ   va     aqliy   faoliyat   qobiliyatlarini   egallab   olishlari   uchun     o quv	ʻ
ishlari   metodikasi   qanday     bo lishi	
ʻ   kerak ? )
4.  O qitish   vositalari–darsliklar,  didaktik  materiallar,  ko rsatma-  qullanmalar	
ʻ ʻ
va texnik vositalarini ishlab chiqish (nima yordamida  o qitish).	
ʻ
5.Ta’limni tashkil qilishni ilmiy ishlab chiqish. (darsni va ta’limning darsdan
tashqari shakllarini qanday tashkil etish)
      O qitish	
ʻ
maqsadlari  
o qitish mazmuni	
ʻ o qitish 	ʻ shakl lari
o qitish metodlari 	
ʻ o qitish  vositalari	ʻ
O qitishning maqsadlari, mazmuni, metodlari, vositalari va  	
ʻ shakl lari metodik
sistemasining   asosiy   komponentlarida   murakkab   sistema       bo lib,   uni   o ziga   xos	
ʻ ʻ
grafik bilan tasvirlash mumkin.
Matematika    o qitish	
ʻ   metodikasi   boshqa   fanlar ,  eng   avvalo ,  matematika   fani  –
o zining	
ʻ   bazaviy   fani   bilan   uzviy   bog liq	ʻ .
Hozirgi   zamon   matematikasi   natural   son   tushunchasini   asoslashda   to plamlar	
ʻ
nazariyasiga   tayanadi .
Boshlang ich	
ʻ   sinf   uchun   mo ljallangan	ʻ   hozirgi   zamon   matematika
darsligining   birinchi   sahifalarida   biz     o quvchilar	
ʻ   uchun   berilgan   topshiriqlarga
duch   kelamiz : “ Rasmda   nechta   yuk   mashinasi     bo lsa	
ʻ ,  bir   qatorda   shuncha   katakni
bo ya	
ʻ ,  rasmda   nechta   avtobus     bo lsa	ʻ , 2- qatorda   shuncha   katakni     bo ya	ʻ ”.
21 Bunday   topshiriqlarni   bajarish   bolalarni     ko rsatilganʻ   to plamlar	ʻ   elementlari
orasida   o zaro	
ʻ   bir   qiymatli   moslik   o rnatishga	ʻ   undaydi ,   bu   esa   natural   son
tushunchasini   shakllantirishda   muhim    ahamiyatga   ega .
Matematika   O qitish   Metodikasi   umumiy   matematika   metodikasiga   bog liq.	
ʻ ʻ
Umumiy   matematika   metodikasi   tomonidan   belgilangan   qonuniyatlar   kichik
yoshdagi     o quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   boshlang ich	
ʻ ʻ
matematika  o qitish metodikasi tomonidan ishlatiladi.	
ʻ
Boshlang ich sinf  MO M  pedagogika  va yangi  pedagogik texnologiya     fani
ʻ ʻ
bilan   uzviy   bog liq       bo lib,   uning   qonuniyatlariga   tayanadi.   MO M   bilan	
ʻ ʻ ʻ
pedagogika orasida ikki tomonlama bog lanish mavjud.	
ʻ
Bir tomondan , matematika metodikasi  pedagogikaning umumiy nazariyasiga
tayanadi   va   shu   asosda   shakllanadi,   bu   hol   matematika     o qitish   masalalarini   hal	
ʻ
etishda metodik va nazariy yaqinlashishning bir butunligini ta’minlaydi.
Ikkinchi   tomondan   –   pedagogika   umumiy   qonuniyatlarini   shakllantirishda
xususiy   metodikalar   tomonidan   erishilgan   ma’lumotlarga   tayanadi,   bu   uning
hayotiyligi va konkretligini  ta’minlaydi.
Shunday   qilib,   pedagogika   metodikalarning   konkret   materialidan
“oziqlanadi”,   undan   pedagogik   umumlashtirishda   foydalaniladi   va   o z   navbatida	
ʻ
metodikalarni ishlab chiqarishda yo llanma   bo lib xizmat qiladi.	
ʻ ʻ
Matematika   metodikasi   pedagogika,   psixologiya   va   yosh   psixologiyasi   bilan
bog liq. Boshlang ich matematika metodikasi ta’limning boshqa metodikalari (ona	
ʻ ʻ
tili, tabiatshunoslik, rasm va boshqa fanlar metodikasi) bilan boqliq.
Predmetlararo   bog lanishni   to g ri   amalga   oshirish   uchun     o qituvchi   buni	
ʻ ʻ ʻ ʻ
hisobga olishi juda muhimdir.
Ilmiy   tadqiqot   metodlari   –   bu   qonuniy   bog lanishlarni,   munosabatlarni,	
ʻ
aloqalarni o rnatish va ilmiy nazariyalarni tuzish maqsadida ilmiy informasiyalarni	
ʻ
olish usullaridir.
Kuzatish,   eksperement,   maktab   hujjatlari   bilan   tanishtirish,   o quvchilar	
ʻ
ishlarini   o rganish,   suhbat   va   anketalar   o tkazish   ilmiy-pedagogik   tadqiqot	
ʻ ʻ
metodlari jumlasiga kiradi.
22 So nggi   vaqtlarda   matematik   va   kibernetik   metodlardan,   shuningdek,ʻ
modellashtirish metodlaridan foydalanish qayd qilinmoqda.
Matematika   metodikasi   ta’lim   jarayoni   bilan   bog liq       bo lgan   quyidagi   uch	
ʻ ʻ
savolga javob beradi:
1. Nima uchun matematikani o rganish kerak?	
ʻ
2. Matematikadan nimalarni o rganish kerak?
ʻ
3. Matematikani qanday o rganish kerak?	
ʻ
Matematika   metodikasi   haqidagi   tushuncha   birinchi       bo lib   Shveysariyalik	
ʻ
pedagog   matematik   G.Pestalosining   1803   yilda   yozgan   “Sonni     ko rgazmali	
ʻ
o rganish”   asarida   bayon   qilingan,   boshlang ich   ta’lim   haqida   uluG   mutafakkir	
ʻ ʻ ʻ
Abu   Rayhon   Beruniy,   Abu   Ali   Ibn   Sino   va   boshqalar   ta’lim   va   tarbiya   haqidagi
hur   fikrlarida   boshlang ich   ta’lim   asoslarini   o rganish   muammolari   haqida   o z	
ʻ ʻ ʻ
davrida ilG or G oyalarni olG a surganlar.	
ʻ ʻ ʻ
O zbekistonda   boshlang ich   sinflarda   matematika     o qitish   metodikasi   bilan	
ʻ ʻ ʻ
N.U.Bikboyeva,   M.Axmedov,   R.Ibragimov,   Z.Tadjiyeva,   M.E.Jumayev     va
boshqalar shuG ullanmoqdalar.	
ʻ
      Boshlang ich   matematika     o qitish   metodikasi   butun   pedagogik	
ʻ ʻ
tadqiqotlarda     pedagogik   texnologiya,   axborot   texnologiyalari   yutuqlarida
qo llaniladigan metodlarning o zidan foydalaniladi.	
ʻ ʻ
Kuzatish   metodi   –   odatdagi   sharoitda   kuzatish   natijalarini   tegishlicha   qayd
qilish   bilan   pedagogik   prosessni   bevosita   maqsadga   yo naltirilgan   holda   idrok	
ʻ
qilishdan iborat.
Kuzatish   aniq   maqsadni     ko zlagan   reja   asosida   uzoq     va   yaqin   vaqt	
ʻ
oraliG ida davom etadi. Kuzatish tutash yoki tanlanma   bo lishi mumkin.	
ʻ ʻ
Tutash   kuzatishda   kengroq   olingan   hodisa   (masalan,   matematika   darslarida
kichik   yoshdagi     o quvchilarning   bilish   faoliyatlari)   tanlanma   kuzatishda   kichik-	
ʻ
kichik   hajmdagi   hodisalar   (masalan   matematika   darslarida     o quvchilarning	
ʻ
mustaqil ishlari) kuzatiladi.
23 Eksperiment – bu ham kuzatish     bo lib, maxsus tashkil qilingan, tadqiqotchiʻ
tomonidan   nazorat   qilib   turiladigan   va   sistematik   ravishda   o zgartirib   turiladigan	
ʻ
sharoitda o tkaziladi.	
ʻ
Eksperiment   natijalarini   analiz   qilish   taqqoslash   metodi   bilan   o tkaziladi.	
ʻ
Pedagogik tadqiqotda suhbat metodidan ham foydalaniladi.
Tadqiqotning maqsad va vazifalarini yaqqol aniqlash, uning nazariy   asoslari  va
prinsiplarini   ishlab   chiqarish,   ishchi   gipotezani   tuzish,   boshlang ich   sinflarda	
ʻ
matematika o qitish metodikasining shakllanishida asosiy mezonlar hisoblanadi.	
ʻ
24 II. BOB. BOSHLANG ICH SINFLARDA MATEMATIKA DARSLARIʻ
SAMARADORLIGINI OSHIRISHDA INTERFAOL METODLARDAN
FOYDALANISH
2.1. Pedagogik jarayonni loyihalash texnologiyasi
Pedagogik jarayonni loyihalash texnologiyasi
Pedagogik   jarayonni   tashkil   etish   va   uning   muvaffaqiyatli   kechishini
ta’minlovchi muhim shartlaridan biridir. 
Pedagogik jarayonni loyihalashda:
1. Pedagogik faoliyat mazmunini tahlil qilish;
2. Natijalarni oldindan ko ra  bilish;	
ʻ
3.   Rejalashtirilgan   faoliyatni   amalga   oshirish   loyihasini   yaratish   kabi
vazifalar bajariladi.
Bu   bosqichda   o qituvchining   mustaqil,   shu   bilan   birga   o quvchi   bilan	
ʻ ʻ
hamkorlikda   o quv   jarayonining   mazmuni,   vositalarini   belgilash   asosida	
ʻ
loyihalashtirilgan   faoliyati   yetakchi   o rin   tutadi.   Loyihalar   predmet   va   uning	
ʻ
yo nalishiga ko ra bir-biridan farqlanadi. 	
ʻ ʻ
Loyihalarda pedagog tomonidan quyidagi faoliyatlar namoyon bo ladi:	
ʻ
-   ketma-ket   amalga   oshiriluvchi   va   tashhisning   qo yilishi   yakunlanuvchi	
ʻ
tahliliy faoliyat;
- oldindan ko ra bilish va loyihalash.	
ʻ
Tashhis,  oldindan ko ra bilish va loyihalash har  qanday pedagogik vazifani	
ʻ
hal etishning ajralmas uchligi hisoblanadi. Loyihaning maqsadi oldindan qog ozda	
ʻ
taqvim-reja,   qisqacha   yozma   bayon   sifatida   aks   ettriladi.   Strategik,   taktik   va
operativ   vazifalarning   samarali   hal   etilishi   loyihalash   texnologiyasining   sifatiga
bog liq.	
ʻ
O quv   dasturi  	
ʻ yoki   o quvchi   shaxsi   ta’lim   mazmunini   loyihalashning   asosi	ʻ
bo lib,   bu   vaziyatda   o qituvchi   pedagogik   faoliyat,   maqsadi   va   sharoitlarga	
ʻ ʻ
muvofiq   holda   o quvchilarga   nimani   taqdim   etish   xususida   mustaqil   qaror   qabul	
ʻ
qiladi. 
25 Qaror qabul qilish jarayonida quyidagilarni hisobga olish maqsadga muvofiqdir:
1.   O quvchilar   tavsiya   etilayotgan   ma’lumotdan   nimani   va   qanday   hajmdaʻ
o zlashtirishlari zarurligi;	
ʻ
2.   O quvchilarning   dastlabki   tayyorgarlik   darajasi,   ularning   o quv	
ʻ ʻ
ma’lumotlarini qabul qilish imkoniyatlari;
3.  O qituvchining  kasbiy   mahorati,   shuningdek,   ta’lim   muassasasi   moddiy-
ʻ
texnik bazasi.
Bu   o rinda   o quv   ma’lumotlarini   loyihalash   texnologiyasi   muhim   o rin   tutadi.	
ʻ ʻ ʻ
Unda:
- o quvchilarga taqdim etiladigan materiallar;	
ʻ
- o quvchilarga mustaqil bajarish uchun beriladigan vazifalar;
ʻ
-   o quvchilar   tomonidan   o zlashtirilgan   ma’lumot   (bilim)   turlari   o z   aksini	
ʻ ʻ ʻ
topadi.
Agar   pedagog   faoliyati   o quvchilarning   talablarini   qondirish,   ya’ni   yakuniy	
ʻ
maqsadlarga   qaratilsa,   u   holda   pedagog   yaxlit   pedagogik   jarayonni   yoki   alohida
dars va tarbiyaviy tadbirlarni loyihalashda ham qiyinchilikka duch kelmaydi.
Muayyan   o quv   mashg uloti   jarayonining   loyihasini   ishlab   chiqish   quyidagi	
ʻ ʻ
bosqichlardan iborat bo ladi:	
ʻ
1.   Ta’lim   jarayonini   loyihalashning   dastlabki   bosqichi   o quv   predmetining	
ʻ
mundarijasidan   joy   olgan   mavzu   yoki   faoliyat   mazmuniga   doir   manbalarni
o rganish,   chunonchi,   materiallarni   yig ish   va   ularning   g oyasi   bilan   ularda  ilgari	
ʻ ʻ ʻ
surilgan g oyalarni umumlashtirish, turkumlashtirish hamda yaxlitlashdan iborat. 	
ʻ
O quv   predmetining   mavzusi   yoki   faoliyat   mazmuniga   doir   manbalar	
ʻ
mohiyatini   o rganib   chiqish   o qituvchi   uchun   o quvchilar   e’tiboriga   taqdim	
ʻ ʻ ʻ
etilayotgan   mavzu   xususida   ularga   batafsil,   mukammal   ma’lumotlarni   bera   olish,
ta’limning umumiy jarayonini tasavvur etish imkonini beradi.
2.   Bu   bosqich   o quv   predmetining   mavzusi   yuzasidan   yagona,   umumiy	
ʻ
maqsadni aniq belgilash, umumiy maqsad doirasida kichik bo limlar bo yicha hal	
ʻ ʻ
etiluvchi   xususiy   maqsadlarni   ham   belgilash,   ta’lim   maqsadiga   erishish   yo lda	
ʻ
ijobiy  hal etib borilishi lozim bo lgasn vazifalarni ishlab chiqishga yo naltiriladi.	
ʻ ʻ
26 Ta’lim   maqsadi   va   vazifalarining   aniq,   puxta   belgilab   olinishi   o qituvchi,ʻ
shuningdek,   o quvchilar   faoliyatini   muayan   yo nalishga   solish,   ta’lim   maqsadiga	
ʻ ʻ
erishishda   vaqtdan   unumli   foydalanish,   ta’lim   jarayonida   yuzaga   kelishi   mumkin
bo lgan   didaktik   va   tarbiyaviy   muammolarning   oldini   olish,   mavjud   sart-	
ʻ
sharoitlardan   oqilona   foydalanishga   zamin   hozirlaydi.   Bosqich   natijasi   o quv	
ʻ
predmetining   mavzusi   bo yicha   yagona,   umumiy   hamda   xususiy   maqsadlar,	
ʻ
shuningdek, vazifalarni qayd etish bilan tavsiflanadi.
3.   Mazkur   bosqich   ta’lim   maqsadi   va   vazifalariga   tayanilgan   holda,   o quv	
ʻ
jarayonining mazmunini ishlab chiqishdan iboratdir.
Ta’lim   jarayoni   o quv   materiali   mazmunini   yoritishga   xizmat   qiluvchi	
ʻ
muayan mavzu bo yicha nazariy va amaliy bilimlar majmuini ifoda etish imkonini	
ʻ
beradi.   Ta’lim   mazmunida,   shuningdek,   o quvchilar   tomonidan   o zlashtirilishi	
ʻ ʻ
lozim bo lgan tushuncha, ko nikma hamda malakalarning hajmi ham o z ifodasini	
ʻ ʻ ʻ
topa   olishi   lozim.   Zero,   ta’lim   mazmunining   g oyaviy   jihatdan   mukammalligi	
ʻ
o quvchilar   tomonidan   muayan   bilim,   ko nikma   va   malakalarning   o zlashtirilish	
ʻ ʻ ʻ
darajasi   bilan   belgilanadi.   Bu   bosqich   samarasi   o quvchilar   tomonidan   ma’lum	
ʻ
tushunchalarning   o zlashtirilishi,   ko nikma   va   malakalarning   shakllanishini	
ʻ ʻ
ta’minlovchi shartlarning ishlab chiqilganligida namoyon bo ladi.	
ʻ
4.   Ta’lim   jarayonini   loyihalashning   eng   muhim   bosqishi   sanalgan   bu
bosqichda   mashg ulotning   shakli,   metodi   va   vositalarini   tanlash   kabi   harakatlar	
ʻ
amalga oshiriladi.
Mazkur bosqichning muhimligi shundaki, aynan mashg ulot shakli, metod va	
ʻ
vositalari   ta’lim   jarayonining   muvaffaqiyatli   ta’minlanishiga   olib   keladi.   Ular
yordami   bilangina   o quv   predmetining   mavzusi   borasidagi   nazariy   bilimlar	
ʻ
o quvchilarga   uzatiladi,   o quvchilar   tomonidan   esa   ushbu   bilimlar   qabul   qilinadi.	
ʻ ʻ
Muayyan   mashg ulot   uchun   eng   maqbul   deb   topilgan   shakl,   metod   va	
ʻ
vositalarning   belgilanishi   ta’lim   jarayonining   qariyb   90   foizlik   muvaffaqiyatini
kafolatlaydi.   Yangi,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   asosiy   mohiyati
aynan   mana   shu   bosqichda   ochib   beriladi.   O quvchilarni   ijodiy   izlanish,   faollik,	
ʻ
erkin   fikr   yuritishga   yo naltiruvchi   ta’lim   shakli,   metod   va   vositalarining   to g ri	
ʻ ʻ ʻ
27 tanlanishi   mashg ulotlarning   qiziqarli,   bahs-munozaralarga   boy   bo lishi,   ijodiyʻ ʻ
tortishuvlarning yuzaga kelishiga turtki beradi. Mana shu holatdagina o quvchilar	
ʻ
tashabbusni   o z   qo llariga   oladilar,   o qituvchining   zimmasida   esa   ularning	
ʻ ʻ ʻ
faoliyatini   ma’lum   yo nalishga   solib   yuborish,   umumiy   faoliyatni   nazorat   qila	
ʻ
olish, murakkab vaziyatlarda yo l-yo riq ko rsatish, maslahatlar berish hamda ular	
ʻ ʻ ʻ
faoliyatini baholash kabi vazifalar qoladi.
5.   Navbatdagi   bosqichda   o quvchilar   tomonidan   bilim,   ko nikma   va	
ʻ ʻ
malakalarning   o zlashtirilishi   uchun   yetarli   deb   belgilangan   vaqt   hajmi,   ya’ni,	
ʻ
muayyan   mavzu   yuzasidan   ma’lum   tushuncha,   ko nikma   va   malakalarning	
ʻ
o quvchilar   tomonidan   qancha   vaqt   oralig ida   o zlashtirilishi   mumkinligi	
ʻ ʻ ʻ
aniqlanadi.
6.   Mazkur   bosqichda   mashqlar   tizimi   ishlab   chiqiladi.   Bosqich   natijasi
sifatida   ishlab   chiqilgan   mashqlar   tizimining   samaradorligiga   alohida   ahamiyat
berish talabi mazkur bosqichning asosiy sharti hisoblanadi.
Mazkur  bosqichda ishlab chiqilgan mashqlar tizimini  quyidagi  guruhlarga bo lish	
ʻ
maqsadga muvofiqdir:
a)   mashg ulot   jarayonida   o quvchilar   tomonidan   yechilishi   lozim   bo lgan	
ʻ ʻ ʻ
mashqlar;
b) darsdan tashqari sharoitlarda bajarilishi ko zda tutilgan mashqlar.	
ʻ
O quvchilar   e’tiboriga   havola   etilayotgan   mashqlar   bir-birini   to ldirishi,	
ʻ ʻ
o zaro aloqadorlik, bog liqlik va eng muhimi evolyutsion xususiyat kasb eta olishi	
ʻ ʻ
lozim.
7.   Ta’lim   jarayonini   loyihalashtirishning   bu   bosqichida   o quvchilarning	
ʻ
umumiy   faoliyatlarini   nazorat   qilish   va   test   tizimini   ishlab   chiqish   kabi   vazifalar
amalga oshiriladi.
Nazariy   va   amaliy   jihatdan   to g ri   bo lgan   test   tizimining   ishlab   chiqilishi	
ʻ ʻ ʻ
o quvchilarning   mavzu   yuzasidan   muayyan   tushunchalarni   o zlashtirish,	
ʻ ʻ
shuningdek,   amaliy   ko nikma   va     malakalarni   shakllantira   olganlik   darajalarini	
ʻ
aniq   va   xolis   aniqlay   olish   imkonini   beradi.   Test   tizimini   ishlab   chiqishda
28 testlarning izchil, uzviy hamda bir-biri bilan uyg un bo lishlariga ahamiyat berishʻ ʻ
maqsadga muvofiqdir.
8.   Ta‘lim   jarayonini   loyihalashning   so nggi   bosqichi   yaratilgan   loyihaning	
ʻ
ta’lim   jarayoniga   tatbiq   etilishi,   ta’lim   jarayonining   yakuniy   darajasini   o rganish	
ʻ
bilan nihoyalanadi.
Mazkur   bosqichda   ta’lim   jarayonining   umumiy   ahvoli,   erishilgan   yutuq
hamda yo l qo yilgan kamchiliklar, ularning yuzaga kelish sabablari  tahlil etiladi,	
ʻ ʻ
navbatdagi mashg ulotlar  jarayonida sodir bo lgan kamchiliklarning oldini olishga	
ʻ ʻ
qaratilgan chora-tadbirlar belgilanadi.
Bildirilgan   fikrlardan   anglanadeki,   har   bir   bosqichda   amalga   oshirilayotgan
vazifalar   o rtasida   muayyan   izchillik   mavjud   bo lib,   u   ta’lim   jarayonini   samarali	
ʻ ʻ
tashkil etish imkonini beradi.
Interfaol metodlar va ularning tavsifi
Zamonaviy   ta’limni   tashkil   etishga   qo yiladigan   muhim   talablardan   biri	
ʻ
ortiqcha   ruhiy   va   jismoniy   kuch   sarf   etmay,   qisqa   vaqt   ichida   yuksak   natijalarga
erishishdir.   Qisqa   vaqt   orasida   muayyan   nazariy   bilimlarni   talabalarga   yetkazib
berish,   ularda   ma’lum   faoliyat   yuzasidan   ko nikma   va   malakalarni   hosil   qilish,
ʻ
shuningdek,   talabalar   faoliyatini   nazorat   qilish,   ular   tomonidan   egallangan   bilim,
ko nikma   va   malakalar   darajasini   baholash   o qituvchidan   yuksak   pedagogik	
ʻ ʻ
mahorat hamda ta’lim jarayoniga nisbatan yangicha yondashuvni talab etadi.
Pedagogik texnologiya o z mohiyatiga ko ra sub’ektiv xususiyatga ega. 	
ʻ ʻ
Qanday   shakl,   metod   va   vositalar   yordamida   tashkil   etilishidan   qat’iy   nazar
texnologiyalar:
- pedagogik faoliyat samaradorligini oshirishi;
- o qituvchi va talabalar o rtasida o zaro hamkorlikni qaror toptirishi;	
ʻ ʻ ʻ
- talabalar   tomonidan   o quv   predmetlari   bo yicha   puxta   bilimlarning	
ʻ ʻ
egallanishini ta’minlashi;
- talabalarda   mustaqil,   erkin   va   ijodiy   fikrlash   ko nikmalarini	
ʻ
shakllantirishi;
29 - talabalarning   o z   imkoniyatlarini   ro yobga   chiqara   olishlari   uchun   zarurʻ ʻ
shart-sharoitlarni yaratishi;
- pedagogik   jarayonda   demokratik   va   insonparvarlik   g oyalarining	
ʻ
ustivorligiga erishishni kafolatlashi zarur.
Pedagogik texnologiyalardan majburan foydalanish mumkin emas. Aksincha,
tajribali   pedagoglar   tomonidan   asoslangan   yoki   ular   tomonidan   qo llanilayotgan
ʻ
ilg or   texnologiyalardan   maqsadga   muvofiq   foydalanish   bilan   birga,   ularni   ijodiy	
ʻ
rivojlantirish maqsadga muvofiqdir. 
Bugungi   kunda   bir   qator   rivojlangan   mamlakatlarda   o quvchilarning   o quv	
ʻ ʻ
va   ijodiy   faolliklarini   oshiruvchi   hamda   ta’lim-tarbiya   jarayonining
samaradorligini   kafolatlovchi   pedagogik   texnologiyalarni   qo llash   borasida   katta
ʻ
tajriba to plangan bo lib, ushbu tajriba asoslarini tashkil etuvchi metodlar interfaol	
ʻ ʻ
metodlar   nomi   bilan   yuritiladi.   Quyida   amaliyotida   foydalaniladigan     interfaol
metodlardan   bir   nechtasining   mohiyati   va   ulardan   foydalanish   borasida   so z	
ʻ
yuritamiz.
“Fikriy hujum” metodi
Mazkur   metod   o quvchilarning   mashg ulotlar   jarayonidagi   faolliklarini	
ʻ ʻ
ta’minlash,   ularni   erkin   fikr   yuritishga   rag batlantirish   hamda   bir   xil   fikrlash	
ʻ
inertsiyasidan   ozod   etish,     muayyan   mazvu   yuzasidan   rang-barang   g oyalarni	
ʻ
to plash, shuningdek, ijodiy vazifalarni hal etish jarayonining dastlabki bosqichida	
ʻ
paydo bo lgan fikrlarni yengishga o rganish uchun xizmat qiladi.	
ʻ ʻ
“Fikriy hujum” metodi  A.F.Osborn tomonidan tavsiya etilgan bo lib, uning	
ʻ
asosiy   tamoyili   va   sharti   mashg ulotning   har   bir   ishtirokchisi   tomonidan   o rtaga	
ʻ ʻ
tashlanayotgan   fikrga   nisbatan   tanqidni   mutlaqo   ta’qiqlash,   har   qanday   luqma   va
hazil-mutoyibalarni   rag batlantirishdan   iboratdir.   Bundan   ko zlangan   maqsad	
ʻ ʻ
o quvchilarning   mashg ulot   jarayonidagi   erkin   ishtirokini   ta’minlashdir.   Ta’lim	
ʻ ʻ
jarayonida   ushbu   metoddan   foydalanish   o qituvchining   pedagogik   mahorati   va	
ʻ
tafakkur ko lamining kengligiga bog liq bo ladi.	
ʻ ʻ ʻ
30 “Fikriy   hujum”   metodidan   foydalanish   chog ida   o quvchilarning   soni   15ʻ ʻ
nafardan oshmasligi maqsadga  muvofiqdir. Ushbu metodga asoslangan mashg ulot	
ʻ
bir saotga qadar tashkil etilishi mumkin.
“Yalpiy fikriy hujum” metodi
Ushbu   metod   J.Donald   Filips   tomonidan   ishlab   chiqilgan   bo lib,   uni   bir	
ʻ
necha o n (20-60) nafar o quvchilardan  iborat sinflarda qo llash mumkin.	
ʻ ʻ ʻ
31 2.2.Maktab matematika kursini o rganishda interfaol metodlardanʻ
foydalanish
Metod   o quvchilar	
ʻ   tomonidan   yangi g oyalarning o rtaga tashl	ʻ ʻ a nishi uchun
sharoit   yaratib   berishga   xizmat   qiladi.   Har   bir   5   yoki   6   nafar   o quvchilarni   o z	
ʻ ʻ
ichiga olgan guruhlarga 15 daqiqa ichida ijobiy hal etilishi lozim bo lgan turli xil	
ʻ
topshiriq yoki ijodiy vazifalar belgilangan vaqt ichida ijobiy hal etilgach, bu haqida
guruh a’zolaridan biri axdorot beradi.
Guruh   tomonidan   berilgan   axborot   (topshiriq   yoki   ijodiy   vazifaning
yechimi) o qituvchi va boshqa guruhlar a’zolari tomonidan muhokama qilinadi va	
ʻ
unga baho beriladi. Mashg ulot yakunida o qituvchi berilgan topshiriq yoki ijodiy	
ʻ ʻ
vazifalarning yechimlari orasida eng yaxshi va o ziga xos deb topilgan javoblarni	
ʻ
e’lon   qiladi.   Mashg ulot   jarayonida   guruhlar   a’zolarining   faoliyatlari   ularning	
ʻ
ishtiroklari darajasiga ko ra baholab boriladi.	
ʻ
“Fikrlarning shiddatli  hujumi” metodi
“Fikrlarning   shiddatli     hujumi”   metodi   Ye.A.Aleksandrov   tomonidan
asoslangan hamda G.Ya.Bush tomonidan qayta ishlangan.
Metodning mohiyati quyidagidan iborat:
- jamoa orasida muayyan topshiriqlarni bajarayotgan har bir o quvchining	
ʻ
shaxsiy imkoniyatlarini ro yobga chiqarishga ko maklashish;	
ʻ ʻ
- o quvchilarda ma’lum jamoa tomonidan bildirilgan fikrga qarshi g oyani	
ʻ ʻ
ilgari surish layoqatini yuzaga keltirishdan iborat.
32 “Fikrlarning   shiddatli     hujumi”   metodidan   foydalanishga   asoslangan   mashg ulotʻ
quyidagi bosqichlarda tashkil etiladi:
1-bosqich:   Ruhiy   jihatdan   bir-biriga   yaqin   bo lgan   o quvchilarni   o zida	
ʻ ʻ ʻ
biriktirilgan hamda son jihatdan teng bo lgan kichik guruhlarni shakllantirish;	
ʻ
2-bosqich:   Guruhlarga   hal   etish   uchun   topshirilgan   vazifa   yoki   topshiriqlar
mohiyatidan kelib chiqadigan maqsadlarni aniqlash;
3-bosqich:   Guruhlar   tomonidan   muayyan   g oyalarning   ishlab   chiqilishi	
ʻ
(topshiriqlar hal etilishi);
4-bosqich:   Topshiriqlarning   yechimlarini   muhokama   etish,   ularni   to g ri   hal	
ʻ ʻ
etilganligiga ko ra turkumlarga ajratish;	
ʻ
5-bosqich:   Topshiriqlarning   yechimlarini   qayta   turkumlashtirish,   ya’ni
ularning to g riligi, yechimni topish uchun sarflangan vaqt, yechimlarning aniq va	
ʻ ʻ
ravshan bayoni etilishi kabi mezonlar asosida baholash;
6-bosqich:   Dastlabki   bosqichlarda   topshiriqlarning   yechimlari   yuzasidan
bildirilgan muayyan tanqidiy mulohazalarni muhokama etish hamda ular borasida
yagona xulosaga kelish.
Metodni qo llash jarayonida quyidagi holatlar yuzaga keladi:
ʻ
- o quvchilar   tomonidan   muayyan   nazariy   bilimlarning   puxta
ʻ
o zlashtirilishiga erishish;	
ʻ
- vaqtni iqtisod qilish;
- har bir o quvchini faollikka undash;	
ʻ
- ularda erkin fikrlash layoqatini shakllantirish.
“6x6x6” metodi
“6x6x6” metodi yordamida bir vaqtning o zida 36 nafar o quvchini muayyan	
ʻ ʻ
faoliyatga jalb etish orqali  ma’lum  topshiriq yoki masalani  hal etish, shuningdek,
guruhlarning   har   bir   a’zosi   imkoniyatlarini   aniqlash,   ularning   qarashlarini   bilib
olish   mumkin.   Bu   metod   asosida   tashkil   etilayotgan   mashg ulotda   har   birida   6	
ʻ
nafardan   ishtirokchi   bo lgan   6   ta   guruh   o qituvchi   tomonidan   o rtaga   tashlangan	
ʻ ʻ ʻ
muammoni muhokama qiladi. Belgilangan vaqt nihoyasiga yetgach o qituvchi 6 ta	
ʻ
guruhni   qayta   tuzadi.   Qaytadan   shakllangan   guruhlarning   har   birida   avvalgi   6   ta
33 guruhdan   bittadan   vakil   bo ladi.   Yangidan   shakllangan   guruh   a’zolari   o zʻ ʻ
jamoadoshlariga     guruhi   tomonidan   muammo   yechimi   sifatida   taqdim   etilgan
xulosani   bayon   etib   beradilar   va   mazkur   yechimlarni   birgalikda   muhokama
qiladilar.
“6x6x6” metodining afzallik jihatlari quyidagilardir:
- guruhlarning har bir a’zosining faol bo lishiga undaydi;	
ʻ
- ular tomonidan shaxsiy qarashlarning ifoda etilishini ta’minlaydi;
- guruhning   boshqa   a’zolarining   fikrlarini   tinglay   olish   ko nikmalarini	
ʻ
hosil qiladi;
- ilgari   surilayotgan   bir   necha   fikrni   umumlashtira   olish,   shuningdek,   o z	
ʻ
fikrini himoya qilishga o rgatadi.	
ʻ
34 Xulosa
Eng   muhimi,   mashg ulot   ishtirokchilarining   har   bir   qisqa   vaqt   (20   daqiqa)ʻ
mobaynida   ham   munozara   qatnashchisi,   ham   tinglovchi,   ham   ma’ruzachi   sifatida
faoliyat olib boradi.
Ushbu   metodni   5,   6,   7   va   8   nafar   o quvchidan   iborat   bo lgan   bir   necha	
ʻ ʻ
guruhlarda   qo llash   mumkin.   Biroq   yirik   guruhlar   o rtasida   “6x6x6”   metodi	
ʻ ʻ
qo llanilganda   vaqtni   ko paytirishga   to g ri   keladi.   Chunki   bunday	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mashg ulotlarda munozara uchun ham, axborot berish uchun birmuncha ko p vaqt	
ʻ ʻ
talab   etiladi.   So z   yuritilayotgan   metod   qo llanilayotganda   mashg ulotlarda	
ʻ ʻ ʻ
quruhlar tomonidan bir yoki bir necha mavzuni qilish imkoniyati mavjud.
“6x6x6”   metodidan   ta’lim   jarayonida   foydalanish   o qituvchidan   faollik,	
ʻ
pedagogik   mahorat,   shuningdek,   guruhlarni   maqsadga   muvofiq   shakllantira   olish
layoqatiga   ega   bo lishni   talab   etadi.   Guruhlarning   to g ri   shakllantirmasligi	
ʻ ʻ ʻ
topshiriq yoki vazifalarning to g ri hal etilmasligiga sabab bo lishi mumkin. 	
ʻ ʻ ʻ
Bu metod yordamida mashg ulotlar quyidagi tartibda tashkil etiladi:	
ʻ
1. O qituvchi mashg ulot boshlanishidan oldin 6 ta stol atrofiga 6 tadan stul	
ʻ ʻ
qo yib chiqadi.	
ʻ
2. O quvchilar  o qituvchi tomonidan 6 ta guruhga bo linadi. O quvchilarni	
ʻ ʻ ʻ ʻ
guruhlaga bo lishda har o rindiqni nomlab, nomlangan varaqchalarni olganlar o z	
ʻ ʻ ʻ
o rinlariga joylashadilar.	
ʻ
3. O quvchilar   joylashib   olganlaridan   so ng   o qituvchi   mashg ulot	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mavzusini e’lon qiladi va guruhlarga muayyan topshiriqlarni beradi. Ma’lum vaqt
belgilanib, munozara jarayoni tashkil etiladi.
4. O qituvchi   guruhlarning   faoliyatini   kuzatib   boradi,   kerakli   o rinlarda
ʻ ʻ
guruh   a’zolariga   maslahatlar   beradi,   yo l-yo ruqlar   ko rsatadi   hamda   guruhlar	
ʻ ʻ ʻ
tomonidan   berilgan   topshiriqlarning   to g ri   hal   etilganligiga   ishonch   hosil
ʻ ʻ
qilganidan so ng guruhlardan munozaralarni yakunlashlarini so raydi.	
ʻ ʻ
35 Foydalanilgan adabiyotlar:
1.   Karimov   I.A.   Barkamol   avlod   –   O zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.   –ʻ
Toshkent: Sharq nashriyot-matbaa kontserni. 1997.
2.   Karimov   I.A.   O zbekiston   XXI   asrga   intilmoqda.   –   Toshkent:   O zbekiston.	
ʻ ʻ
1999.
3.   Karimov   I.A.   Yusak   malakali   mutaxassislar   –   taraqqiyot   yo li.   -   Toshkent:	
ʻ
O zbekiston. 1995.   	
ʻ
4.   O zbekiston   Respublikasining   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   /   Barkamol	
ʻ
avlod   –   O zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.   –   Toshkent:   Sharq   nashriyot-	
ʻ
matbaa kontserni. 1997.
5.   O zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to g risida”gi   Qonuni   (1997   yil   29	
ʻ ʻ ʻ
avgustda   qabul   qilingan)   /Barkamol   avlod   –   O zbekiston   taraqqiyotining	
ʻ
poydevori. – Toshkent: Sharq nashriyot-matbaa kontserni. 1997.
6.   O zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Umumiy   o rta   ta’limning	
ʻ ʻ
davlat   ta’lim   standartlarini   tasdiqlash   to g risida”gi   qarori   (1999   yil   16	
ʻ ʻ
avgust)/Xalq ta’limi j. 1999. № 5
36

Boshlangʻich sinflarda matematika oʻqitish vositalari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский