Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 35000UZS
Размер 810.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 29 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Telzor Uchun

Дата регистрации 21 Апрель 2025

9 Продаж

Boshlangich sinflarda rasmga qarab insho yozish yo‘llari

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, 
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
URGANCH INNOVATSION UNIVERSITETI
“Ijtimoiy-gumanitar fanlar va pedagogika” fakulteti 22/34 guruh
Boshlang‘ich ta’lim yo‘nalishi talabasi 
Yusupova Maftunaning
 
 
Mavzu: Boshlang‘ich  sinflarda rasmga qarab insho yozish yo‘llari. 
Bajardi:                                         Yusupova M. 
Qabul qildi :                                    ________________________
Urganch-2025KURS ISHI MAVZU: BOSHLANG‘ICH  SINFLARDA RASMGA QARAB INSHO
YOZISH YO‘LLARI. 
MUNDARIJA: 
KIRISH...................................................................................................................3
I-BOB.INSHO VA INSHO TURLARI HAQIDA MA’LUMOT......................6
1.1.  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining og‘zaki va yozma nutqini
rivojlantirish usullari ……………….......…………………………………..….…..6
1.2.  Boshlang‘ich sinflarda og‘zaki va yozma insho ……………………........…..11
II-BOB.BOSHLANG‘ICH SINFLAR O‘QUVCHILARIGA INSHO
YOZISHNI O‘RGATISHDA ENG SAMARALI VOSITALAR………...…..15
2.1.  Rasm asosoida insho yozish yo‘llari ………………………….....….……….15
2.2.  O‘quvchilar tarbiyasida inshoning ahamiyati …………………….....………18
2.3.  “ Insho tahlili . Bilimingizni tekshiring”  dars ishlanama …………...........……24
III-BOB.BOSHLANG‘ICH SINF YOSHIDAGI O‘QUVCHILARIDA
KUZATISH VA TAJRIBA SINOV ISHLARINING SAMARADORLIGI...27
3.1.  Boshlang‘ich sinf maktablarida olib borilgan tajriba-sinov
ishlarining tahlili ….................................................................................................27
XULOSA…………………………………………………......………….………28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………….……30
    
 
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Mamlakatimiz   taraqqiyoti   va   kelajagi   ko‘p
jihatdan   ta’lim   tarbiya   sohasidagi   sifat   o‘zgarishlari,   yuqori   samaradorlikka
erishish ularning  jahon  ta’limi  talablari bilan mosligi amaliy faoliyatdagi o‘rnini
qay   darajada   topoyotganigi   bilan   uzviy   bog‘liqdir.   Bugungi   kunda
Respublikamizda   uzluksiz   talim-tizimining   hayotimizda   o‘z   o‘rnini   va   amaliy
ahamiyatini   topishda   diqqatga   sazovar   ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Boshlang‘ich
ta’lim asosan  o‘quvchining ongiga savodxonlik asoslarini elementlarini singdirish
davridan   iboratdir.   Demak   bu   davrdagi   savodxonlik   uzluksiz   ta’lim   tizimining
keyingi bo‘g‘inlarini intektual salohiyoti bo‘lishligiga mustahkam zamin yaratadi. 
Muhtaram   Prezdentimiz   tadbiri   bilanaytganda   “Agar   poydevor   mustahkam
bilim   va   tarbiya   berilsagina   qaysi   fan   bo‘lishidan   qat`iy   nazar   yuqori   sinflarda
o‘quvchining o‘zlashtirishi oson kechadi 1
”
Boshlang‘ich ta’limning asosiy maqsadlaridan biri ham umumiy  o‘rta ta’lim
uchun   zarur   bo‘lgan   savodxonlik   davrida   shakllantirishga   qaratilgandir.   Shu
sababli   bo‘lajak   o‘qituvchilarni   tayyorlashda     ta’lim   mazmuniga     qo‘yilgan
talablarga jiddiy yondashmoq lozim bo‘ladi. Birinchi va ikkinchi sinflarda bolalar
maktab   hayotida   faoliyat   ko‘rsatishga   tayyorlanadi.   O‘quv   fanlaridan   umumiy
tushunchalar   beriladi   o‘qish,   yozish,   hisoblash,   kuzatish   va   mehnat   malakalari
hosil   qilishga   savodxonlik   to‘liq   egallanishiga   asosiy   etibor   qaratishdi.   Uchinchi,
to‘rtinchi   sinflarda   esa   bilim,   ko‘nikma   va   malakalar   yanada   mustahkamlanadi,
dastlabki   nazariy   tushunchalar   hamda   tasavurlar   hosil   qilinadi.   Ma’lumki,   odam
hamisha   o‘zining   og‘zaki   va   yozma   nutqi   takomili   bilan   qiziqib   kelgan.   Aynan
nutqiy   imkoniyatlari   orqali   inson   o‘z   ichki   olamini,   tuyg‘ularini   to‘liq   namoyon
etadi.   Boshlang‘ich   sinflar   o‘qituvchisi   adabiy   ta’lim   amaliyotidao‘quvchilarning
ijodiy   nutqiy   faoliyatini   tizimga   solish   uchun   har   xil   metod   va   usullardan
foydalanishi  mumkin. O‘qish darslarida nutq o‘stirishning asosiy yo‘nalishlaridan
biri matnning o‘uv tahlili bo‘lib, u har xil nutqiy vaziyatlarni hosil qilish, dialogik
1
 Mirziyoy е v.  Sh. M.   Yangi O`zb е kiston strat е giyasi.  - Toshk е nt: "O'zbekiston" nashriyoti, 2021.  - 464 b. 
3 muloqot   uchun   vaziyat   yaratish,   adabiy   mavzularda   monologik   nutq   turlaridan
foydalanishga o‘rgatish orqali amalga oshiriladi. 
O‘quvchilar   nutqining   rivojlanganligini   tekshirish   mezonlari   faol   leksika,
terminologiya,   tasviriy   ifodalarga   egalik,   nutqni   mazmunli,   ma’lumotlarga   boy
qilish, chiqishlarni mantiqiy aniqlik va xulosalarning mustaqilligi bilan boyitish va
hokazolar   bilan   belgilanadi.   Kichik   o‘quvchilarning   yozma   va   og‘zaki   nutqi
darajasi   bugungi   kunda   nafaqat   metodik   yoki   pedagogik,   balki   jamiyat
miqyosidagi   ijtimoiy   muammolardan   biri   bo‘lib   turibdi.   Kommunikativ   muloqot
ishtirokchilarining   ko‘pchigi   o‘z   fikrini   aniq   va   ravon   ifodalashga,   fikrlarini
ma’lum   bir   tizimda   bayon   etish   qobiliyatiga,   balki   ta’lim   tizimining   barcha
bosqichlarida, barcha o‘quv fanlari tizimida kuzatish mumkin. Ta’lim amaliyotida,
asosan,  adabiy ta’limda fikr  ifodalashning nozik tomonlari, uning rang-barangligi
va   emotsionalligiga   erishishga   e’tibor   qaratiladi.   Nutq   ifodalalshda   bunday
ko‘nikmalarni   egallash   va   og‘zaki   nutqni   takomillashtirish   suhbat,   muhokama,
qayta   hikoyalash,   dialoglar,   ma’ruzalar   asnosida   amalga   oshiriladi.   Maktabdagi
barcha o‘quv fanlarini o‘zlashtirishda, xususan, boshlang‘ich adabiy ta’limda ham
o‘z     maqsadidan   kelib   chiqqan   holda   birinchi   sinfdan   boshlab   tasviriy   san’at
asarlariga   murojaat   qilinadi.   Chunki   Xalq   ta’limi   vazirligining   2018-2019   o‘quv
yiliga mo‘ljallangan tayanch o‘quv rejasida tasviriy san’at darslariga boshlang‘ich
ta’limning   1-sinfidan   boshlab   haftasiga   bir   soatdan   vaqt   ajratilgan.   Demak,
o‘quvchilar  ta’limning dastlabki  sinfidan boshlab  mo‘yqalam  san’at  namunalarini
o‘rganadilar. Boshlang‘ich adabiy ta’lim amaliyotida adabiy-badiiy asarlar qanday
o‘qib   tahlilga   tortilsa,   mo‘yqalam   mahsuli   bo‘lgansuratlarni   ham   huddi   shunday
o‘qish   va   tushunish,   tahlil   qilish   maqsadga   muvofiqdir.   Chunki   badiiy   matnda
ham, mo‘yqalam asarida ham mavzu sujet, g‘oya, badiiy uslub, obrazlar, timsollar
bo‘lib, har ikki yo‘nalishdagi asarlarda tasvirlangan voqeaning davri, qahramonlari
o‘z ifodasini topgan bo‘ladi. 
Ammo,   shuni   afsus   bilan   tan   olish   kerakki,   birorta   o‘qituvchi,   nafaqat
boshlang‘ich   sinflar,   balki   yuqori   sinf   muallimlari   ham,   san’at   asarlarining
4 yaratilishi,   undagi   mavzu,   sujet,   g‘oya,   badiiylik   haqida   jo‘yali   ma’lumot   bera
olmaydi. 
Kurs ishining predmeti : Boshlang‘ich sinflarda rasmga qarab insho yozish
jarayoni, uning o‘qitish metodikasi va pedagogik yondashuvlari. 
Kurs   ishining   obyekti:   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   va   ularning   yozma
nutqni rivojlantirish jarayoni. 
Kurs ishining maqsadi:  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida ijodiy fikrlash va
yozma   nutqni   rivojlantirish   maqsadida   rasmga   qarab   insho   yozish   ko‘nikmalarini
shakllantirish metodlarini o‘rganish va takomillashtirish. 
Kurs ishining vazifalari: 
˗ Rasmga qarab insho yozishning nazariy asoslarini tahlil qilish. 
˗ Boshlang‘ich   sinflarda   yozma   nutqni   rivojlantirishning   pedagogik   va
psixologik asoslarini o‘rganish. 
˗ O‘quvchilarning   tasviriy   tafakkuri   va   ijodiy   yozuv   ko‘nikmalarini
shakllantirish usullarini aniqlash. 
˗ Rasmga   qarab   insho   yozishning   samarali   metodlarini   ishlab   chiqish   va
amaliyotga joriy qilish bo‘yicha tavsiyalar berish. 
˗ Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   yozuv   madaniyatini   rivojlantirishda
ushbu metodning samaradorligini tahlil qilish. 
Kurs ishining tuzilishi:  kirish, 3 ta bob, har bobda 2 tadan ortiq paragraflar,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar. 
5 I-BOB. INSHO VA INSHO TURLARI HAQIDA MA’LUMOT
1. 1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining og‘zaki va yozma nutqini
rivojlantirish usullari
Boshlang‘ich   sinflar   adabiy   ta’limi   jarayonida   har   xil   sujetli   rasmlar
mazmuni   asosida   og‘zaki   hikoya   tuzish,   insho   yozish   bilan   bog‘liq   ishlar
o‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma   nutqini   o‘stirish   maqsadida   tashkil   etiladi,
albatta.   Bo‘ajak   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilariga   oliy   maktabda   bu   haqida
tasviriy   san’at   darslarini   tashkil   etish   maqsadida   ma’lum   bilimlar   qisqacha
bo‘lsada beriladi. 
O‘quvchilarni   insho   yozishga   o‘rgatish   davomida   insho   haqida,   yozma
nutqning qonun-qoidalari haqida ma’lumot berib borish zarur. Og‘zaki nutq bilan
yozma   nutq   o‘rtasidagi   farq   haqida   har   bir   o‘quvchi   tasavvur   hosil   qilishi   kerak.
Og‘zaki   nutqda   so‘zlovchi   o‘z   mulohazalarini   aytish   davomida   qo‘l   harakatlari
bilan   fikrining   osonroq   tushunilishiga   erishadi.   U   nutqning   mazmuniga   ko‘ra
ohang tanlay olish imkoniyatiga ega.                                 
Insho   haqida     a’lumot   berganda   “insho”   so‘zining   ma’nosini   sharqlash
yaxshi   natija beradi.   “Insho”arabcha so‘z bo‘lib, uning ma’nosi “yaratish”, “bino
qilish”,   “qurish”,   “boshlash”   demakdir.   Tilimizda   bu   so‘zning   ma’nosi   ancha
torayib,   asosan,   o‘quvchi   va   talabalar   tomonidan   yoziladigan   ijodiy   yozma   ish
ma’nosida qo‘llanadi. 
Insho o‘quvchining malum bir mavzuni mustaqil ravishda ochib bera olish,
o‘z fikirlarini yozma shaklda to‘g‘ri, ravon, savodli  bayon qila olish ko‘nikma va
malakalarini, shu mavzu bo‘yicha bilimlarini namoish etuvchi ijodiy matn – kichik
bir   asardir.   Yozuvchi   va   shoir,   olim   va   muxbir   o‘zi   yozadigan   asar,   ilmiy   ish,
maqolaga katta ma’suliyat bilan qaragani kabi o‘quvchi ham insho yozishdan oldin
unga   har   tomonlama   tayyorlanishi   lozim.   Zero   insho   o‘quvchi   ma’naviyati   va
marifati   ko‘zgusidir.   Unda   o‘quvchining   bilimlari,   his-tuyg‘ulari,   fikrlarini   bayon
etish ko‘nikma va malakalari o‘z aksini topadi 2
. 
Insho asosan 3 turlidir
2
 Umumiy o‘rta ta’limning milliy o‘quv dasturi loyihasi.  Toshkent. 2020.    
6 1. Adabiy insho;
2. Adabiy-ijodiy insho
3. Erkin insho
          Bizga   birinchi   sinfdan   tanish   bo‘lgan   oddiy   yozma   tasvirlar,   rasm
asosidagi         hikoya   turli   xil   maktublar   ham   inshoga   o‘xshaydi.   Lekin   ularni   tom
ma’noda   insho   deb   bo‘lmaydi.   Chunki   bunday   yozma   ishlarda   o‘quvchining
mustaqilligi va ijodiyligi chegaralangan bo‘ladi. 
1. Adabiy mavzudagi insholarga o‘qituvchi tomonidan dars mashg‘ulotlarida
tushuntirilgan va adabiyot darslarida qayd qilingan mavzular kiradi. 
2.   Adabiy-ijodiy   mavzudagi   insholarni   yozishda   esa,   bir   tomondan,   darsda
alohida   mavzu   sifatida   olingan   ma’lumotlar,   ikkinchi   tomondan,   sinfdan   tashqari
o‘quvchi   o‘zlashtirilgan   materiallar   haqida   fikr   yuritish   talab   qilinadi.   Birinchi
turdagi insholarni yozishda o‘quvchining mustaqil fikrlashi nisbatan chegaralangan
bo‘ladi.   Ammo   bu   mulohaza   ularda   mustaqil   fikrlash   talab   qilinmas   ekan,   degan
xulosaga   olib   kelmasligi   lozim.   Ikkinchi   turdagi   insholarda   o‘quvchining
mustaqilligi   yorqinroq   seziladi.   Chunki   ularni   yozishda   o‘quvchining   mavzuga
munosabati yetakchi ahamiyat kasb etadi. 
3.   Erkin   insholar   bevosita   adabiyot   darslarida   qayd   etilmagan   mavzularda
yoziladi.   O‘quchilar   o‘zlari   yoqtirgan   mavzularda   erkin   tanlagan   holda   yozishi
mumkin.   Masalan:Orzular,   kasb   tanlash,   Vatan   haqida   va   yana   boshqa   mavzular
yoritib berilishi mumkin. 
        O‘quvchilar   insho   yozish   malakasini   hosil   qilishlari   davomida   mavzu,
plan,   epigraf,   tezis,   dalil   kabi   terminlarning   ma’nosini   ham   o‘zlashtirib   olishlari
kerak.                            
MAVZU
Mavzu   inshoning   nima   haqida   yozilishini   belgilaydi.   Mavzu   o‘quvchiga
tushunarli   tarzda   tushunilishi   lozim.   Odatda,   insho   mavzusi   sodda   va   atov
gaplardan tuziladi. Uning aniq va izchil tarzda tuzilishi inshoning ijobiy natijasini
ta’minlaydi.   Mavzu   bilan   tanishgan   o‘quvchi   inshoning   kompozitsiyasini,
7 tuzilishini,   nimalar   haqida   fikrlash   lozimligini   tasavvur   etishi   kerak.   Aks   holda,
insho mavzusidan tashqari masalalarga bag‘ishlanib qolishi mumkin. 
PLAN
Inshoning   planini   tuzish   uni   yozish   jarayonida   eng   muhim   bosqichlaridan
biridir. Ma’lumki, o‘rta maktabdagi insho plani xarakter jihatdan ikki xil bo‘ladi:a)
sodda   plan;   b)   murakkab   plan.   O‘quvchi   plan   turini   yozilayotgab   mavzuning
xususiyatiga qarab tanlaydi. 
EPIGRAF
Epigraf   adabiy   asarning   yoki   uning   biror   qismi   (bobi)ning   mazmunini
ifodalaydigan, asosiy g‘oyasini ochib beradigan ibora, maqola yoki matal, aforizm,
hikmatli   so‘z   va   hokazolar   bo‘ladi.   Epigrafdan   o‘quvchilar   insho   yozishda   ham
foydalaniladi. 
TEZIS
Tezis inshoda bayon qilinadigan asosiy fikrdan iborat. Tajribali o‘qituvchilar
o‘z   o‘quvchilarida   inshoning   tezisini   tuzish   malakasini   hosil   qilishga   alohida
e’tibor   bilan   qaraydi.   Odatda,   planda   keltirilgan   moddalar   biroz   sharhlanganda
insho tezisiga aylanadi. 
DALIL
O‘quvchilar   o‘z   fikrlarini   dalillashni   og‘zaki   savol-javob   qilishda
o‘rganadilar.   O‘quvchining   o‘tilgan   mavzu   haqidagi   fikri   albatta   adabiy
materialdan   misol   keltirilgan   holda   dalillanadi.   Dalil   keltirishning   zarurligi
o‘quvchida   bevosita   birinchi   manbaga   murojaat   qilish   majburiyatini   yuklaydi.
O‘qituvchi ish faoliyatida dalilash san’atini yaxshi egallagan bo‘lsa, o‘quvchilarni
talilash   usullari     bilan   tanishtirib   borsa,   yozma   ishni   yozishga   o‘rgatish   ancha
osonlashadi. 
Shu terminlar bilan insho yozilsa, insho yaxshi yoritib beriladi. Boshlang‘ich
sinf   o‘quvchilarining   og‘zaki   nutqi   bilan   bog‘liq   holda   ularning   yozma   nutqini
rivojlantirish ham muhim ahamiyat kasb etadi. Ma’lumki, yozma nutqning o‘ziga
xos   xususiyatlari   mavjud.   U   kommunikativ   jarayonda   bevosita   ishtirok   etmaydi.
Agar   o‘zaki   nutqda   jumla   yoki   so‘zlarning   to‘liq   ifodalanmasligi,   ayrim
8 qo‘shimchalarning   tushirib   qoldirilishi,   almashinishi   singari   holatlar   yuz   berishi
mumkin   bo‘lsa,   yozma   nutqda   fikr   ifodalashda   mantiqiy   izchillik,   so‘z   va
iboralarning   tizimliligi   taqozo   etiladi.   O‘quvchi   yozma   nutqini
takomillashtirishning   keng   tarqalgan   usuli   turfa   janrlarda   va   har   xil   adabiy
mavzularda   insholar,   esselar,   bayonlar   yozdirishga   undashdir.   O‘quvchilarning
boshqa   turdagi   mustaqil   ishlari,   yozma   shaklda   bajariladigan   uy   vazifalari   ham
yozma nuttqining rivojlanishiga ko‘maklashadi. 
Umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablari   boshlang‘ich   sinflarida   insholar   erkin
mavzular   (asosiy   materialning   olinajak   manbasi,   janri,   hajmi,   bajarish   yo‘li   va
usuliga, qo‘shimcha topshiriqlari mavjudliliga ko‘ra) da, maqsadiga ko‘ra ta’limiy
hamda nazorat  shaklida tashkil  etiladi. Dastlabki-alifbegacha va alifbe (taxminan,
12-13   hafta),   hali   bolalar   o‘qishni   ham,   yozishni   ham   to‘la   bilmaydigan   davrda,
ularga o‘z kuzatishlari, hayotidagi har xil voqea hodisalar (mashg‘ulotlar, o‘yinlar,
qiziqishlar,   mavsumiy   mehnat)   bo‘yicha   og‘zaki   insho,   rasmlar   asosida   hikoya
tuzish bo‘yicha amaliy mashqlarni bajartirish samarali natijalar beradi. O‘quvchilar
tomonidan tuzilgan bu hikoyalar ularning birinchi insholari sanaladi 3
. 
O‘quv yilining ilk kunlaridan o‘qituvchilar bolalarni tabiatni kuzatish va shu
asosda   tabiat   taqvimini   yuritishni   o‘rgatadilar.   Bu   kuzatishlarning   o‘zi   ham
quyidagi   savollarga   javob   beruvchi   hikoya-o‘zaki   insho   uchun   mavzu   bo‘lishi
mumkin.   ”Bugun   ob-havo   qanday?   Osmon   qanday   ko‘rinishda?   Havo   bulut
bo‘lganda osmon qanday ko‘rinishda bo‘ladi? Nega shunday bo‘lishini bilasizmi?
Quyoshning   qizdirishi   nimalarga   va   nimasi   bilan   foydali,   deb   o‘ylaysiz?   Oy
nurining   sabzavot   va   mevalarga   foydali   jihati   bormi?   Agar   bor   bo‘lsa,   buni
nimalarda   ko‘rish   mumkin?   Shamol   foydali   hodisami   yoki   zararlimi?   Kuchli
shamol yaxshimi, yomonmi? Shamol nimasi bilan yaxshi-yu, nimasi bilan yomon,
sizningcha? Yomg‘ir  yog‘yaptimi? Kun issiqmi  yo sovuq?   va   boshqalar. Kelasi
safargacha o‘quvchilar ob-havoni kuzatib borishga odatlanadilar va kecha qanday
edi,   bugun   qanaqa   ekanligini   aytib   beradilar.   O‘quchilar   bir-birini   to‘ldirib,
alohida-alohida   aytilgan   gaplarni   o‘qituvchi   yordamida   o‘zaro   bog‘lab,   mantiqiy
3
 Ona tili va adabiyot fanini o‘qitishda zamonaviy yondashuvlar va innovatsiyalar o‘quv moduli.  – Toshkent:  2017.
– 110 b;
9 izchillikda hikoya tuzadilar. Bu hikoyalar hech qanday munosabatsiz, aniq vaziyat
yoki holat tasviridan iborat bo‘ladi. 
Insho   1-sinfda   kichik   og‘zaki   axborot   yoki   oddiy   hikoyadan   boshlanib,
sinflar   yuqori   borgan   sari   o‘quvchini   o‘z   fikrini     ifodalashga   o‘rgatadigan,
o‘quvchi shaxsini shakllantirshga xizmat qiladigan, aqlini peshlab dunyoqarashini
kengaytiradigan, tafakkurini tiniqlashtiradigan, nazarini ziyratlashtiradigan ta’lim-
tarbiyaviy   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   ish   turiga   aylanib   boradi.   Insho   bola   shaxsini
shakllantirishda   g‘oyat   samarali   vosita   bo‘lib,   his-hayajon   uyg‘otadi,   aqliy
mustaqillikka, fikrlashga, ko‘rgan-kechirganlari  va o‘zlashtirganlarini  baholashga,
voqea-hodisalar o‘rtasidagi sabab-natija bog‘lanishini topishga, ularni qiyoslashga,
xulosa   chiqarishga   o‘rgatadi.   Insho   o‘quvchini   o‘z   fikrini   tartibga   solishga
yo‘naltiradi.   Insho   yozish   va   og‘zaki   hikoya   qilish   darsda   ilgari   bajarilgan
ishlarning   yakunidir.   Inshoning   darsdagi   umumlashtiruvchilik   roli   bog‘lanishli
nutq sohasidagi ko‘nikmalarni egallash me’yoriga qarab ortib boradi. Insho yozish
uchun 2-sinfda, odatda, bir dars, ammo zarur bo‘lib qolsa, ikkinchi darsdan 15-20
daqiqa, 3-4 sinflarda bir yoki bir yarim dars, ayrim vaqtlarda 2 darsgacha ajratiladi.
O‘quvchilarni   insho   yozishga   yo‘naltirish   bugungi   kunda   ham   umumta’lim
maktablari   o‘qituvchilari   oldida   turgan   asosiy   vazifalardan   hisoblanadi.
Boshlang‘ich   sinflarda   yozdiriladigan   insholarning   muhim   turlaridan   biri   kichik
yoshdagi   o‘quvchilarning   hayotiy   tajribasiga   asoslangan   insholardir.   Insho   ijodiy
ishning eng yuqori shakli bo‘lib, maktabda alohida o‘rin tutadi; barcha nutqqa oid
mashqlar   m   a’lum   mazmunda   inshoga   bo‘ysunadi.   Insho   1-sinfda   kichik   og‘zaki
axborot   va   ehtirosli   hikoyadan   boshlanib,   o‘z   fikrini   ifodalashga,   o‘quvchi
shaxsining   tashkil   topishiga   xizmat   qiladigan,   ta’lim-tarbiyaviy   ahamiyatga   ega
bo‘lgan   jiddiy   rejali   aqliy   ishga   aylanadi.   Insho   shaxsni   shakllantirishda   foydali
vosita   bo’lib,   his-hayajon   uyg‘otadi,   aqliy   mustaqillikka,   fikrlashga,   ko‘rgan-
kechirganlari va o‘zlashtirganlarini baholashga, kuzatuvchanlikka, voqea-hodisalar
o‘rtasidagi   sabab-natija   bog‘lanishni   topishga,   ularni   qiyoslashga,   xulosa
chiqarishga o‘rgatadi. Insho fikrni tartibga soladi, o‘quvchilarda o‘ziga, o‘z kuchi
va imkoniyatiga ishonch tug‘diradi. 
10 1. 2. Boshlang‘ich sinflarda og‘zaki va yozma insho
Insho   —   ijodiy   ish   bo‘lib,   u   o‘quvchidan   faollik,   qiziqish,   fikr   biidirishni
talab qiladi. Material tayyorlash, uni tartibga solish, insho kompozitsiyasi va rejasi
haqida o‘ylash, mantiqiy bog‘lanishni belgilash, so‘z, so‘z birikmasini tanlash, gap
tuzish   va   uni   o‘zaro   bog‘lash,   imloni   tekshirish   kabi   barcha   murakkab   ishlar
o‘quvchidan aqliy kuchini to‘la ishga solish bilan birga, o‘z m a’naviy faoliyatini
boshqarish ko‘nikm asini ham talab etadi. Inshoda til nazariyasi nutq tajribasi bilan
qo‘shiladi. O‘quvchi inshoni mustaqil, ijodiy xarakterda bo‘lgani uchun,,, o‘ziniki“
ni yozgani uchun ham sevadi. Maktab rivojining barcha bosqichlarida bolalam ing
mustaqil   tuzgan   hikoyasi   —   inshoga   alohida   ahamiyat   berilgan.   Maktablar
o‘quvchilar   nutqini   o‘stirish,   aqliy,   ijodiy   o‘sishiga   m   oijallangan   yangi   dasturga
o‘tishi munosabati bilan uning ahamiyati yanada oshdi. Og‘zaki va yozm a inshoga
o‘rgatish   jarayonida   o‘quvchilarda   mavzuni   tushunish   va   yoritish,   o‘z   inshosini
aniq   fikrga   bo‘ysundirish,   material   to‘plash,   uni   tartibga   solish   va   joylashtirish,
reja tuzish va reja asosida yozish, mazmunga va nutq vaziyatiga m os ravishda til
vositalaridan   foydalanish,   yozgan   inshosini   takomillashtirish   ko‘nikmalari   hosil
qilinadi. Bulardan tashqari, „texnik" vazifalar ham amalga oshiriladi, ya’ni matnni
yozishda im lo qoidalari va husnixatga e ’tibor berish, matnni xatboshidan yozish,
hoshiyaga rioya qilish kabi talablarga ham amal qilinadi. Og‘zaki va yozm a insho
material   manbaiga,   mustaqillik   darajasiga,   tayyorlash   usuli,   janri   va   til
xususiyatiga qarab tasnif qilinadi. Insho material manbaiga ko‘ra uchga bo‘linadi:
1)   o‘quvchining   o‘zi   ko‘rgan-bilganlari,   eshitganlari   haqidagi,   kuzatishlar,
ekskursiyalar, o‘yinlar, o‘z tajribasi va boshqa jonli m ateriallar asosidagi insho; 2)
kitob   materiali,   rasmlar,   film,   spektakl,   o‘qituvchi   hikoyasi   va   boshqa   manbalar
asosidagi insho; 3) turli manbalar materialidan foydalaniladigan insho. Mustaqillik
darajasiga,   tayyorgarlik   ko‘rish   metodiga   ko‘ra   insho   ikki   turli   boladi:   1)   sinf
o‘quvchilari   uchun   um   um   iy   bir   mavzu   asosida   jamoaviy   tayyorgarlikdan   so‘ng
yoziladigan   insho;.   2)   alohida   mavzu   asosida   yakka   tayyorgarlikdan   so‘ng
yoziladigan   individual   insho.   Janriga   ko‘ra   hikoya,   tasvir,   muhokama   tarzidagi
insholarga   bo‘   linadi.   Boshlang‘ich   sinflarda   tasvir   va   muhokama   elementlari
11 mavjud   bo‘lgan   hikoya   tarzidagi   inshodan   ko‘proq   foydalaniladi.   Inshoni   tasnif
qilish   ta’limiy   vazifalarni   chuqur   anglash   va   metodik   vositalarni   tanlashga,
shuningdek, ish turlarini zaruriy yo‘nalishda, baravar taqsimlashga yordam beradi.
Boshlang‘ich   sinflarda   yozdiriladigan   inshoning   muhim   turlaridan   biri   kichik
yoshdagi o‘quvchilam ing shaxsiy hayotiy tajribasiga asoslangan inshodir. 
O‘quvchilarni   1-sinfdan   boshlab   mavzu   tanlay   bilish,   uning   ustida   ishlay
bilish,   yoziladigan   inshoda   fikrni   bayon   etishda   har   bir   so‘z,   ibora   haqida
o‘ylashga   o‘rgatish   kerak.   Chunki   mavzu     ustida   fikr   yuritish   bilan   insho   ustida
ishlash   ham   oshlanadi.   Mavzularning   bir-biridan   farqini   his   etish   ularni
qiyoslashga yordam beradi. 
Boshlang‘ich sinflarda qiyoslash soda mavzularni tanlashdan boshlanadi. 
O‘quvchilar   mavzuni   yoritishga   1-sinfdan   boshlab   o‘rganadilar.   Ular
mavzuga oid gap tuzadilar. Masalan,  bahopr havosi  haqida, ona qishlog‘i haqida,
qo‘rqoq quyon, ayyor tulki haqida gap tuzadilar 4
. 
Maktab   o‘tkaziladigan   insholarda   ko‘zga   tashlanadigan   nuqsonlardan   biri
mavzudan   chetga   chiqish,   ya’ni   uning   haddan   ziyod   qisqa,   yoki   aksincha,   ortiq
darajada keng hajmda bo‘lishidir. Aslida insho uchun aniq chegaralangan mavzular
tanlanishi   o‘rinlidir.   Masalan,   “Mening   gulzorim”,   “Yozgi   ta’tilning   bir   kunida”,
“Biinchi qo‘ng‘iro”, “Matematika darsida”, “Sevimli o‘qituvchim” va boshqalar. 
Og‘zaki   va   yozma   insho   ustida   ishlashda   mavzu   berib,   uni   yoritishni   talab
qilishdan   tashqari,   avvalmaterial   tanlash,   keyin   shu   yig‘ilgan   materiallar   asosida
mavzuni shakllantirishni tavsiya qilish ham mumkin. 
Mavzu   zaminida   inshoning   asosiy   mazmuni   yotadi.   O‘quvchilar   u   haqida
aniq   tasavvurga   ega   bo‘lsalargina,   inshoni   talabga   javob   beradigan   darajada
yozishlari   mumkin.   Bunda   mavzuning   juda   aniq   bo‘lishi   muhim   rol   o‘ynaydi.
Puxta o‘ylab tanlangan mavzu o‘quvchilarning unga mos material tanlashlari va bu
materiallarni izchillikda yoritishlari uchun yo‘llanma sifatida xizmat qiladi. 
Odatda,   adabiy   mavzulardagi   insho   uch     qismdan   –   kirish,   asosiy   qism,
xulosadan iborat bo‘lib, reja asosida yoziladi. 
4
 K. Qosimova,S.  Matjonov , X.  G’ulomova , Sh. Yo’ldosheva ,Sh.  Sariyev .  “Ona tili o’qitish metodikasi”-
Toshkent, “Nosir” nashriyoti, 2009
12 1.  Inshoning   kirish   qismida,   odatda   voqea   yuz   berggan   davr,   asarning
yaratilishi,   mavzusi,   yozuvchi   ijodida   tutgan   o‘rni   to‘g‘risida   qisqacha   ma’lumot
beriladi. 
2.  Inshoning   ikkinchi,   asosiy   qismida   mavzu   bo‘yicha   to‘plangan
materiallar ifodalanadi. 
3.  Inshoning   xulosa   qismida   odatda,   qoida   bo‘yicha,   asosiy   qismida
bayon   etilsa   fikrlar   umumlashtiriladi,   shaxsiy   xulosa   bayon   etiladi.     Xulosa
qismining mazmuni, insho mazmuniga qarab turlicha bo‘ladi. Masalan, agar insho
adabiy xarakterda bo‘lsa, xulosa qismida obrazlarning tipikligi, yozuvchi ijodining
ahamiyati, yozuvchining adabiyot rivojidagi roli haqida so‘z yuritiladi. 
Og‘zaki   va   yozma   inshoga   o‘rgatish   jarayonida   o‘quvchilarda   mavzuni
tushunish   va   yopritish,   `oz   inshosini   aniq   fikrga   bo‘ysundirish,   material   to‘plash,
uni tartibga solish va joylashtirish, reja tuzish   va reja asosida yozish, mazmunga
va   nutq   vaziyatiga   mos   ravishda   til   vositalaridan   foydalanish,   yozgan   inshosini
takomillashtirish   ko‘nikmalari   hosil   qilinadi.   Bulardan   tashqari   texnik   vazifalar
ham amalga oshiriladi, ta’ni matnni yozishda imlo qoidalari va husnixatga e’tibor
berish,   matnni   xatboshidan   yozish,   husnixat   va   hoshiyaga   rioya   qilish   kabi
talablarga ham amal qilinadi. 
1-4   sinflardagi   bayon   va   insho   ta’limiy   xarakterga   ega   bo‘lib,   o‘qituvchi
rahbarligida   o‘tkaziladi.   Bu   sinflarda   o‘quvchilar   mazmuni   o‘zlashtirilgan   ertak,
hikoya bo‘yicha bayon, hayotiy tajribalar va rasmlar asosida kichik hajmda insho
yozadilar. 
Boshlang‘ich   sinflarda   o‘quvchilarni   insho   mavzusi   va   uni   yoritishga
o‘rgatish   insho   mavzusi   bilan   tanishtirishdan   boshlanadi.   Xususan,   ularda   insho
yozish   malakasi   rivojlanishi   uchun   qulay,   mazmunli,   soda   mavzu   tanlash   talab
qilinadi. Bundan tashqari kelajak haqidagi “Kim bo‘lishni xohlayman” mavzusida
tayyorgarliksiz   hikoya   qilish   tarzidagi   insho   ham   katta   tarbiyaviy   kuchga   ega.
O‘quchilar   ushbu   mavzu   asosida   insho   yozganlarida   kimga   havas   qilishlari,   kim
bo‘lmoqchi ekanliklari v anima uchun shu sohaga yoki shu kasbga  qiziqishlari, bu
13 kasbni tanlashda kim havas uyg‘otgani, bu kasbning foydali jihatlari haqida  to‘lib-
toshib hikoya qiladilar. 
14 II-BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLAR O‘QUVCHILARIGA INSHO
YOZISHNI O‘RGATISHDA ENG SAMARALI VOSITALAR
2. 1. Rasm asosoida insho yozish yo‘llari
Rasmlar va tabiatni kuzatish asosida yoziladiganinsholar maktablarda tez-tez
o‘tkaziladi,   chunki   rasmlar   bolalar   nutqiy   ijodini,   tasavvurini   boyitishga   xizmat
qiladi.   Rasmlarni   tomosha   qilish   kabi   sayohatlarga   chiqish   ham   bolalar   sezgisiga
ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Hayotning   bola   tarbiyasida   hali   uchramagan   qirralari
ochiladi.   Rasm   o‘quvchilarga   tanish   bo‘lgan   hodisalarni   chuqurroq   anglashga
yordam beradi. 
Rasm asosidagi inshoning uch asosiy turi bor:
1. Rasm rejasi yoki rasmli reja asosida yozilgan hikoya tarzidagi insho. 
2.   Syujetli−o quvchilarni   o ylashga,   faraz   qilishga   undaydigan   bir   rasmʻ ʻ
asosida yozilgan hikoya tarzidagi insho. 
3. Rasmni tasvirlash (tasviriyinsho). 
O quvchilar   avval   rasmlar   seriyasi   asosida,   keyin   bir   rasm   asosida,   undan	
ʻ
so‘ng tasviriy insho yozishga o rgatiladi. 	
ʻ
Insho yozish darsida quyidagi qoidalarga rioya qilinadi:
1.   Mavzuni,   inshoning   vazifasini   e’lon   qilish   (yoki   yodga   tushirish),   uni
o quvchilar bilan muhokama qilish. 	
ʻ
2.   Kuzatish   davrida   to plangan   materialni   tartibga   solish   yoki   material	
ʻ
yig ish   (masalan,   rasmga   qarab   insho   yozish   uchun   rasmni   ko rish)   maqsadida	
ʻ ʻ
suhbat o tkazish. 	
ʻ
3. Reja tuzish yoki avvaltuzilgan rejaga aniqlik kiritish. 
4.   Matnn   inutqiy     tayyorlash,   ya’ni   zarur   so zlarni   yozish,   so z   birikmasi,	
ʻ ʻ
gap   yoki   bog lanishli	
ʻ   matnning   ayrim   qismini     tuzish ,   imlosi   qiyin   so zlarning	ʻ
yozilishini tushuntirish va boshqalar. 
5. Darsning asosiy  qismi  bo lgan inshoni  yozish.  Bu jarayonda o quvchilar	
ʻ ʻ
inshoni     yozayotganlarida,   o qituvchi   ular   ishini   kuzatadi,   ayrim   o quvchilarga	
ʻ ʻ
(boshqalarga xalaqit bermay, ular e’tiborini chalg itmay) individual yordam beradi.	
ʻ
15 6.   O quvchilar   yozgan   insholarini   tekshiradilar,   kamchiliklarini   to ldirib,ʻ ʻ
xatolarini   to g irlaydilar.   O‘quvchilar   inshoni   oqqa   ko chirmaydilar,   kerakli	
ʻ ʻ ʻ
tuzatishlarni   ehtiyotlik   bilan   kiritadilar,   bunday   tuzatishlar   uchun   insho   bahosi
pasaytirilmaydi, aksincha, matnni yaxshi to g irlagan o quvchi rag batlantiriladi. 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
7.   O quvchilar   inshoni   o qituvchiga   tekshirish   uchun   topshiradilar,	
ʻ ʻ
o qituvchi ikki kun ichida tekshiradi. 	
ʻ
Masalan, rasmlar seriyasi asosida birinchi marta yozdiriladigan insho uchun
quyidagi  vazifalar belgilab olinadi:
1.   O quvchilarni   inshoning   yangi   turi   bo lgan   rasmlar   seriyasi   asosidagi	
ʻ ʻ
insho bilan tanishtirish 
2. Rasmli reja asosida matn rejasini tuzish. 
3. Reja qismlariga mos ravishda matnni xat boshilarga bo lish va har birini	
ʻ
xat boshidan yozish. 
4. Insho matnini mustaqil tekshirish. 
O quvchilarning   dunyoqarashi   o sib   borganisayin,   inshoga   talab   ham   orta	
ʻ ʻ
boradi. 
2-sinfda o quvchilar mazmunli rasmlarga qarab gaplar tuza olish, o qituvchi	
ʻ ʻ
rahbarligida   bolalarning   o yinlari,   taassurotlari   asosida   hikoya   (insho)   tuzish	
ʻ
ko nikma   va   malakasiga   ega   bo lishlari,   seriyali   rasmlar   va   mazmunli   bir   rasm	
ʻ ʻ
yuzasidan   berilgan   savollarga   to liq   javob   berishlari   va   ularni   yozishlari   talab	
ʻ
etiladi. O qituvchi har bir insho turi uchun o quv vazifasini belgilab  oladi. . Bu ish	
ʻ ʻ
quyidagi   izchillikda   amalga   oshiriladi:   o quvchi   rasm   yuzasidan   og zaki   hikoya	
ʻ ʻ
tuzishga   o rganadilar,   so ngra   fikrlarini   yozma   bayon   qilishga   kirishadilar.   2-sinf	
ʻ ʻ
o quvchilariga   insho   yozishni   o rgatish   juda   mas’uliyatli   ish   hisoblanadi.	
ʻ ʻ
O qituvchi   inshoni   yozish   tartibini   yaxshi   o rgatishi   –   sarlavhani   to g ri   qo yish,
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
berilgan savollarga javobni husnixat qoidalariga rioya qilgan holda imlo xatolarsiz
yozishga ko‘niktirishi lozim. 
  Tabiatni   kuzatish   asosida   yoziladigan   insholar   o‘quvchilar   tasavvurini,
xayolot dunyosini boyitadi, nazarini ziyraklashtiradi. O‘quvchilar tabiatda qanday
o‘zgarishlar sodir bo‘lishini va nimalarning guvohi bo‘lganligini o‘zlaricha bayon
16 qiladilar.   Bunday   inshoning   tarbiyaviy   ahamiyati   tanlanadigan   mavzuga,
shuningdek,   insho   ustida   o‘quvchilar   qanchalik   mustaqil   ishlashi   va   qiziqishiga,
inshoda ilgari surish ko‘zda tutilgan yetakchi fikrga ham bog‘liq. Insho bolalarning
voqea-hodisalarni   chuqur   his   etishiga   yordam   beradi,   izchil   fikrlashga   o‘rgatadi,
tilga   va   adabit   ijodga   qiziqishlarini   oshiradi.   Bolalar   eng   qiziqarli   va   o‘zlariga
yaqin   voqea-hodisalar   haqida   hikoyalar   tuzadilar   hamda   yozadilar,   bu   kabi   ishlar
ularning   mustaqil   ishlash   malakasini   o‘stiradi,   faolligini   oshiradi.   Kuzda   bolalar
bilan   bog‘,   hiyobon,   dalalarga   sayohatlar   uyushtiriladi   va   barglarning   to‘kilishi
(xazonrezgi) hodisasi  kuzatiladi. Bu sayohatdan olingan turfa ranglardagi burglar,
qaysi   daraxtning   bargi   qanday   rangda   bo‘lishi,   qarag‘ay,   chinor   daraxtlarining
g‘uddalari va boshqa taassurotlar asosida dars o‘tiladi. O‘quvchilar o‘qituvchining
savollariga ko‘ra sayohat chog‘ida ko‘rganlari haqida so‘zlab beradilar. O‘qituvchi
o‘quvchilarning   javobini   diqqat   bilan   kuzatib,   so‘zlarning   ma’nosiga   mos   holda
to‘g‘ri   qo‘llanilishi,   gaplarning   qurilishiga   e’tibor   qaratadi   va   bolalar   nutqiga
zaruriy   tuzatishlar   hamda   to‘ldirishlar   kiritib   boradi.   Boshlang‘ich   sinflar
o‘quvchilariga   insho   yozishni   o‘rgatishda   eng   samarali   vosita   bolalarga   tanish
voqelik   aks   etgan   rasmlar   sanaladi.   Bunday   rasmlar   hamisha   bolalar   diqqatini
tortadi,   ularga   yoqadi.   Bitta   rasm   yoki   ikki-uch   qismdan   iborat   rasm   asosida
hikoya   tuzishda   bolalar   rasmni   mustaqil   tomosha   qilishib,   uning   mazmunini
o‘qituvchining   savollarisiz   aytib   berishlari   mumkin.   Rasm   asosida   yozilgan
insholar bolalarning fikrlash doirasini kengaytiradi, ular orqali voqelikni aks ettira
oladi.   Diqqat   bilan   kuzatib   rasmda   nimalar   tasvirlanganligi,   nimalarga   e’tibor
berish lozimligini o‘rganadi. Har bir o‘quvchi o‘z dunyoqarashi, fikrlashi bo‘yicha
tasavvur   qiladi   va   shu   asosida   inshoni   yoza   boshlaydi.   Masalan:Sarlavhani
o‘quvchilar   “Qorbo‘ron”   deb   tanlashsin.   Qorbo‘ron   o‘yinidan   so‘ng   bolalar
o‘zlarining taassurotlarini o‘qish darsida aytib beradilar. O‘qituvchi ularga savollar
berib   ularning   hikoyalarini   tizimlashtiradi.   O‘qituvchi   o‘quvchilarga   bog‘lanishli
hikoya   insho   tuzishlariga   erisharkan,   ularning   nutqini   to‘g‘riligini   ham   kuzatib
boradi.   Bir   o‘quvchining   hikoyasini   eshitgach,   o‘qituvchi   savol   beradi:”Kim
qo‘shimcha   qilmoqchi?”   Hikoyadagi   kamchiliklar   aniqlangach,   savollar   bilan   uni
17 to‘ldirishga  kirishiladi.  O‘qituvchi  yordamida mantiqiy  izchillik va  fikrlar  ketma-
ketligi   belgilanadi.  Hikoya  uchun  zarur   so‘z  va  iboralar  tanlanadi.   Oxir-oqibatda,
bog‘lanishli   matn-og‘zaki   hikoya-insho   yaratiladi.   O‘quvchilar   nutqining   to‘g‘ri
shakllanishi   uchun   hikoya   bir   necha   marta   takrorlantiriladi.   Yozma   insho   sari
qo‘yilgan birinchi qadamdayoq o‘qituvchi o‘quvchilarning inshoni to‘g‘ri, imloviy
xatolarsiz yozishlariga e’tibor qaratishi maqsadga muvofiqdir. 
Insho   yozish   uchun   2-   sinfda   odatda,   bir   dars,   zarur   bo‘lib   qolsa   ikkinchi
darsdan  15-20  daqiqa,  3-4  sinflarda  bir   yarim   yoki  ikki  dar,  ayrim   vaqtlarda   ikki
yarim darsgacha ajratiladi. Bulardan tashqari, insho tahlil va xatolar ustida ishlash
uchun   20-25   daqiqa   vaqt   ajratiladi.   Bunda   eng   yaxshi   yozilgan   insholar   tahlil
qilinadi,   imloviy,   punktuatsion,   nutqiy,   mantiqiy   xatolar   va   mazmundagi
yetishmovchiliklar   ustida   ishlanadi.   Nutq   o‘stirish   metodikasida   o‘quvchilar
inshosi uchun baho me’yori muhim masala hisoblanadi. Tabiiyki, bunda yuqorida
bayon   etilgan   asosiy   talablarga   rioya   qilinadi.   Insho   matnini   takomillashtirish,
unda   yo‘l   qo‘yilgan   xato   va   kamchiliklarni   bartaraf   etish   ham   o‘quvhcilar   uchun
o‘ta zarur malakalardan biridir. 
18 2. 2. O‘quvchilar tarbiyasida inshoning ahamiyati
Inshoning   tarbiyaviy   ahamiyati   tanlanadigan   mavzuga,   shuningdek,   insho
ustida o‘quvchilar qanchalik mustaqil ishlashi va qiziqishiga, insho g‘oyasiga ham
bog‘liq.   Insho   bolalaning   voqea-hodisalarni   chuqur   his   etishiga   yordam   beradi,
izchil   fikrlashga   o‘rgatadi,   tilga   va   adabiy   ijodga   qiziqishlarini   oshtiradi.   Bolalar
eng   qiziqarli   va   o‘zlariga   yaqin   voqea-hodisalar   haqida   hikoya   qiladilar   va
yozadilar,   ularning   inshosi   mustaqil   ishlash   malakasini   o‘stiradi,   ommaviy
faollikni   oshiradi.   Tanlangan   mavzuning   g‘oyaviy   yo‘nalishini   ochish   tarbiyaviy
vazifani   hal   qilishga   imkon   beradi.   Bu   jihatdan   mehnat,   mehnat   qahramonlari
haqidagi,   bolalam   ing   hayoti,   maktab,   tug‘ilib   o‘sgan   qishlog‘i   yoki   shahri
haqidagi,  urush  qahramonlari  haqidagi   mavzular   ayniqsa  qulay.  Bu   mavzulardagi
insholar   mehnat   kishilariga,   qahramonlarga   chuqur   hurmatni   tarbiyalaydi.   Insho
jamiyat   hayotini   tushunishga   o‘rgatadi.   Tabiatga,   kishilarga,   ularning   yaxshilikka
intilishlari   va   harakatlariga,   mehnatga   va   mehnat   mahsuliga   muhabbatni
tarbiyalaydi,   kishilar   xatti-harakatidagi   ch   iroyli   jihatlarni   egallashga,   hozirgi
zamon   axloqiy   talablarini   anglashda   o‘quvchilarga   yordam   beradi.   Inshoning
tarbiyaviy   ahamiyatini   oshirish   uchun   quyidaglarga   rioya   qilish   talab   etiladi:   1.
Osondan   qiyinga   tamoyiliga   rioya   qilgan   holda   og‘zaki   va   yozma   inshoni
muntazam o ‘tkazib borish bilan o ‘quvchilarda mustaqillikni tarbiyalash. Mustaqil
insho   o‘quvchilar   faolligini   o‘stiradi.   2.   Inshoni   hayot   bilan   bog‘lash.   Bunda
kuzatishlar  asosidagi  insho, kundalik yuritish, qilingan ishlar  yuzasidan „hisobot"
tarzidagi   insho,   xat,   maqola,   o‘qilgan   kitob   haqida   taqriz   kabilarning   tarbiyaviy
ahamiyati   juda   katta.   .   3   Insho   uchun   maktab   va   o‘qituvchining   tarbiyaviy
vazifalariga   mos   bo‘lgan   mavzu   tanlash.   Bunday   mavzularga   mehnat   haqidagi,
kishi laming maqtovga loyiq ishlari haqidagi, axloqiy muammolar, Vatan haqidagi
mavzular kiradi. Mavzuni o‘qituvchi maktab sharoiti va o ‘z sinfi o‘quvchilarining
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   tanlaydi.   4.   Insho   ustida   ishlashda   ishning
hissiy   darajasini   —   ta   ’sirini   oshirish.   Bunda   tabiat   obrazli   va   em   otsional,
qahramonlik yoki foydali harakatlar qiziqarli, ta’sirchan qilib tasvirlanadi.,, Vatan“
so‘zini   aytish   bilan   kishining   bolalikda   o   ‘sib-ulg‘aygan   joyi   tasviri   ko‘z   oldida
19 paydo   boMadi.   Ishlab   chiqarishga   ekskursiya   materiali   asosida   mehnat   haqidagi
insho   yangi   tarbiyaviy   imkoniyatlarni   ochib   beradi:   unda   bolalar   ishlab
chiqarishdagi   muvaffaqiyat   va   qiyinchiliklar,   ilg‘or   kishilar   haqidagi,   kasb   va
mutaxassislik   haqidagi,   texnika   haqidagi   m   a’lumotlardan   foydalanadilar.   Ishlab
chiqarishga   ekskursiya   va   mehnatni   tasvirlash   bilan   bog‘liq   holda   kasb   haqida
suhbatlashishga  to‘g ‘ri keladi va bu inshoda o ‘z aksini  topadi. Mehnat  haqidagi
insho   gazetaga   maqola   shaklida   yozilishi   mumkin.   Mehnat   yoki   ishlab   chiqarish
haqidagi insho mavzulariga „Bizning qishloq”, „Karam uzish“,, Bog‘da“, „Bizning
jamoa   xo‘jaIigimiz“,,,   Pochtada“,   „Do‘konda“,   „Paxtakorlarga   yordamimiz“,
„Bizning hashar“, „M aktab yer uchastkasida", „Daraxt o ‘tqazish“ kabilar kiradi.
„Men  nimalarni  bilaman?“  mavzusidagi  tanlovga  bolalar  juda  qiziqadilar. Tanlov
bolalam   ing   mehnat   ko‘nikmalarini   aniqlabgina   qolmay,   ulam   i   uyda,   polizda,
bog‘da   ishlashga   rag‘batlantiradi.   Maqsad   kishilarga   foyda   keltiruvchi   mehnatga
hurmatni   tarbiyalashdir.   Qishloq   maktab   o‘quvchilari   ota-onalariga   sabzavotlar
ekish,   hosilni   yig‘ish,   o‘tin   tayyorlash   kabi   ishlarda   qanday   yordamlashganliklari
haqida   yozadilar.   Sinfda   mehnat   haqidagi   insho   muhokama   qilinadi.   Bolalar
foydali,   zaruriy   ijtimoiy   faoliyat   sifatida   mehnatning   mohiyatini   tushuntiradilar.
Ular   har   qanday   mehnat   e  ’zozlanishini   aytadilar.   Kelajak  haqida   „Kim   bo‘lishni
xohlayman?“   mavzusida   tayyorgarliksiz   hikoya   qilish   tarzidagi   insho   ham   katta
tarbiyaviy kuchga ega. Juda yaxshi yozilgan inshoni sinfda ifodali o‘qib berish va
tahlil   qilish   bolalarni   tarbiyalaydi.   Ba’zi   maktablarda   bolalar   inshosi   va   hatto
bolalar   sh   e’rlari   to‘plam   i   tuziladi,   yaxshi   yozilgan   hikoya   uchun   tanlov   e’lon
qilinadi. Insho mavzusi va uni yoritish. Mavzu insho predm eti bo‘lib, uning mazm
unini   tashkil   etadi.   Mavzuga   qarab   inshoda   aks   ettiriladigan   materiallar,   dalillar,
hodisalar tanlanadi. Inshoning to‘g‘ri va to‘liq bo‘lishi o‘qituvchi mavzuni qanday
shakllantirishi,   o‘quvchilar   uni   qanday   tushunishlariga   bog‘liq.   Insho   ustida
ishlashda   mavzu   tanlash,   uni   rejalashtirishda   esa   og‘zaki   va   yozm   a   insho
mavzusini belgilab olish muhim rol o ‘ynaydi. 0 ‘quvchilar mavzuni yoritishga 1 -
sinfdan   boshlab   o‘rganadilar.   Ular   mavzuga   oid   gap   tuzadilar.   Masalan,   bahor
havosi   haqida,   ona   qishlog‘i   (shahri)   haqida,   qo‘rqoq   quyon,   ayyor   tulki   haqida
20 gap   tuzadilar.   Keyin   savollar   asosida   bir   mavzuga   oid   bir   necha   gap   tuzib,   uni
yozadilar.   Insho   uchun   iloji   boricha   tor   —   aniq   chegaralash   mumkin   bo‘lgan
mavzuni   tavsiya   qilish   foydali.,,   K   uz“   mavzusi   o‘quvchilar   uchun   juda   keng
mavzu   bo‘lib,   bunda   o‘quvchi   umuman   kuz   haqida,   kuzda   qilinadigan   ishlar
haqida   yozishi   mumkin,   lekin   mavzuning   aniq   chegarasini   bilmaydi.
O‘quvchilarga   kuzga   oid   „Paxta   terimiga   yordam",   „Kuz   kunlarining   birida",
„Bog‘da   olma   terdik",   „Pom   idor   terishga   yordamlashdik",   „Kech   kuzda   bog‘
manzarasi"   kabi   mavzularni   tavsiya   qilish   mumkin.   Og‘zaki   va   yozm   a   insho
ustida ishlashda mavzu berib, uni yoritishni talab qilishdan tashqari, aw al material
to‘plash va shu yig‘ilgan materiallar asosida mavzuni shakllantirishni tavsiya qilish
ham   mumkin.   Masalan,   kech   kuzda   tabiatni   kuzatish   va   material   yig‘ish   tavsiya
qilinadi,   kuzatishlar   „Kech   kuzda"   mavzusida   insho   yozish   bilan   yakunlanadi 5
.
Bunda   o‘quvchilar   mavzuni   to‘liq   yoritadilar.   Insho   rejasini   tuzish.   Reja   har
qanday   og‘zaki   yoki   yozm   a   hikoya   qilishning   zaruriy   pog‘onasi,   uning,,
loyihasi“dir.   Kishi   o‘z   nutqi   haqida   o‘ylab,   asosiy   gaplarini   belgilab   oladi.   Insho
uchun   reja   tuzish   shuning   uchun   ham   zarur.   1   -sinfda   reja   rolini   o‘qituvchi
savollari,   ya’ni   so‘roq   gapiar   tarzidagi   reja   bajaradi;   2   -sinfda   reja   o‘qituvchi
rahbarligida   jamoaviy   tarzda   tuziladi;   3—4-sinflarda   esa   mustaqil   tuziladi.
Boshlang‘ich sinflarda 3—5 talik oddiy reja tavsiya qilinadi. Bolalar aw al o‘qigan
hikoyalariga reja tuzadilar va uni reja asosida qayta hikoya qiladilar, keyin bayon
rejasini   tuzadilar,   so‘ng   bir   mavzuga   oid   bir   necha   rasm   (rasmlar   seriyasi)
asosidagi   insho   rejasini,   ya’ni   rasmli   reja   tuzadilar,   inshoga   sarlavha   topadilar.
Shundan so‘ng tasvirlangan voqea-harakatlar aniq ajratilgan, reja tuzishga qulay b
o‘lgan   rasm   yoki   kuzatishlar   asosida   yoziladigan   insho   rejasini   tuzishga   o‘tiladi.
Reja   tuzishga   o‘rgatishda   oldin   nima   haqida   to‘xtalish,   keyin   uni   qanday   davom
ettirish,   undan   so‘ng   nima   haqda   aytish,   nihoyat,   hikoyani   qanday   tugatish
kerakligini  o‘quvchilarga tushuntirish foydali  usul  hisoblanadi.  Reja aw  al  so‘roq
gap tarzida, keyin darak gap, oxiri nom inativ gap tarzida tuziladi. Reja ko‘pincha
insho   yozishdan   oldin   unga   tayyorlanish   jarayonida   (rasm   asosida   yoziladigan
5
 Q. Husanboyeva,M. Hazratqulov,Sh. Jamoldinova.  “Boshlang’ich sinflarda adabiyot o’qitish metodikasi”  
Toshkent. ”Innovatsiya-Ziyo”- 2020
21 insho   rejasi   kabi)   tuziladi.   Ba’zan   rejani   ekskursiya,   kuzatishdan   oldin,   unga
tayyorgarlik   jarayonida   tuzish   maqsadga   muvofiq.   Ekskursiya,   kuzatish,   ijtimoiy
foydali   mehnat   rejasi   shu   ishlar   bajarilishidan   oldin   yoki   ular   yuzasidan   material
to‘plash,   insho   uchun   material   tanlash   va   uni   tartibga   solish   jarayonida   tuziladi.
Bunday reja insho yozishdan oldin ko‘rib chiqilib, unga ayrim aniqliklar kiritiladi. 
Inshoni   yozishga   tayyorlash.   Og‘zaki   yoki   yozm   a   inshoning   turi   va
vazifasiga   qarab   unga   tayyorgarlik   ko‘riladi.   Inshoga   tayyorgarlikni   o‘qituvchi
boshqaradi,   bunga   o‘quvchilarni   ishtirok   ettiradi,   ularning   o‘ta   faolligi   va
mustaqilligiga   erishadi.   Tayyorgarlik   deganda,   birinchidan,   o‘quvchilarda
nimanidir   tasvirlashga,   hikoya   qilishga   talab   uyg‘otadigan   vaziyat   yaratish;
ikkinchidan,   insho   uchun   yetarli   bo‘lgan   zarur   material   yig‘ish;   uchinchidan,
mavzuga   oid,   uni   yoritishga   mos   bo‘lgan   til   vositalarini   tanlash   tushuniladi.
Inshoga   tayyorgarlik   inshoni   yozishdan   bir   necha   kun   ilgari   boshlanadi,   darsdan
tashqari   vaqtlarda   va   boshqa   darslar   jarayonida   ham   olib   boriladi.   Og‘zaki   yoki
yozm a insho ustida ishlash quyidagi uch bosqichga bo‘linadi: 1) material yig‘ish,
ya’ni   kuzatish,   ekskursiya,   mehnat   jarayoni,   rasmni   ko‘rib   chiqish,   kinofilm,
spektaklni   ko‘rish,   badiiy   va   boshqa   adabiyotlarni   o‘qish;   2)   mavzuga   va   uni
yoritishga   mos   material   tanlash,   uni   tartibga   solish,   joylashtirish,   ya’ni   suhbat,
muhokama qilish, zarur materialni ajratish, reja tuzish, lug‘at ustida ishlash,  imlo
va leksik tom  ondan tayyorlash va hokazo;  3) inshoni  nutqiy shakllantirish, ya’ni
insho   matnini   tuzish,   uni   yozish,   takomillashtirish,   xatolarni   to‘g‘rilash   va   uni
tekshirish. Birinchi va ikkinchi bosqichdagi ishlar, odatda, darsdan tashqari vaqtda
bajariladi.   Masalan,   ekskursiya   asosidagi   insho   uchun   material   yig‘ish   uni
yozishdan   ancha   ilgari   boshlanadi;   tabiat   hodisalarini   kuzatish   bir   hafta,   hatto
undan   ko‘proq   davom   etadi;   rasmlar   esa   insho   yozishdan   oldin   ko‘riladi.   Shu
rasmlar bo‘yicha so‘ng insho yoziladi. Bunday rasmlarga qarab insho yozish ancha
samaralidir. 
Nutq   o   ‘stirish   metodikasida   o‘quvchilar   inshosi   uchun   baho   m   e’yori
muhim   masala   hisoblanadi.   Tabiiyki,   bunda   yuqorida   bayon   etilgan   asosiy
talablarga   rioya   qilinadi.   O‘quvchilar   inshosini   baholashda   quyidagilar   hisobga
22 olinadi: 1. Insho mavzusining yoritilishi (M azmun mavzuga mosmi, ya’ni yetarli
yoritilganmi,   haqiqatga   mos   keladimi?).   2.   Reja,   kompozitsiya,   izchillik   (reja
to‘g‘ri tuzilganmi, materialni bayon qilish tartibi rejaga mos keladimi, mazmunda
takror   yo‘qm   i,   zarur   o‘rinlar   tushib   qolmaganmi,   izchillik   buzilmaganmi,   asosiy
fikr   aniqmi,   xulosa   chiqarilganmi?).   3.   Janri,   uslubi   (hikoya   tarzidagi   matnda
tasviriy   va   muhokama   elementlari   bormi,   uslubda   xatoga   yo‘l   qo‘yilm.   aganmi,
insho   mavzusi   va   vaziyatni   yoritish   vazifasini   janr   va   uslub   oqlay   oladimi,
badiiylik elementlari bormi?). 4. Insho hajmi (so‘z, gap soni; lakonizm yoki ko‘p
so‘zlilik).   5.   Leksika   (so‘zlardan   to‘g‘ri   foydalanish.   sinonim,   antonim,
frazeologizmlardan foydalanish). 
23 2. 3. “ Insho tahlili. Bilimingizni tekshiring”  dars ishlanama
DARS ISHLANMA
Mavzu:  Insho tahlili. Bilimingizni tekshiring
Maqsad:   Ta’limiy:   o‘quvchilarning     o‘tilgan   mavzular     yuzasidan
o‘quvchilar   bilimini   mustahkamlash   F.   k.   1.   gapning   asosini   aniqlab,   ikkinchi
darajali bo‘laklarning so‘roqlari, ularning kesim yoki egaga    
Tarbiyaviy maqsad:  Mustaqil Vatanimizning har bir muvaffaqiyati, istiqlol
yo‘lida qilinayotgan ishlari bilan faxrlanish va Vatanga mehr hissiyotini uyg‘otish,
har   qanday   tajovuzkor   kimsalardan   nafratlanish;   T.   k5.   san’at   turlarini   bilish   va
ularni   bir-biridan   farqlay   olish; .   o‘zbek   xalqining   milliy   urf-odat,   an'ana   va
qadriyatlarini   amalda   qo‘llash     malakalarini   shakllantirish.   Tk.   3.   kattalarga,
kichiklarga   va   o‘rtoqlariga   yordam   berish.   Rivojlantiruvchi   maqsad:   So‘zlarni
tog‘ri yozish malakalarini rivojlantirish
Fanga   oid   kompetensiyalar:     Og‘zaki   va   yozma   nutqini   rivojlantirish.
Mustaqil   fikrlashga   o‘rgatish.   F.   k.   2.   mavzuga   oid   so‘zlarni   og‘zaki   va   yozma
nutqda qo‘llay oladi;
Darsning turi :  mustahkamlovchi,  
Darsning  metodi :suhbat, tushuntirish, ”Savol-javob” metodi. 
Darsning       jihozi :darslik,   rangli   ko‘rgazmalar,   harakatli   ko‘rgazmalar,
plakatlar. kitob
Darsning borishi. 
T/
R Bo‘limlar Vaqti
1 Tashkiliy qism 3 daqiqa
2 O‘tgan mavzuni mustahkamlash 5 daqiqa
3 Yangi mavzu bayoni 15 daqiqa
4 Yangi mavzuni mustahkamlash 10 daqiqa
5 O‘quvchilarni   rag‘batlantirish.   Darsni
yakunlash.  10 daqiqa
6 Uyga vazifa 2 daqiqa
24 Jami 45 daqiqa
I. Tashkiliy qism:
O‘quvchilarni darsga tayyorlash, 
navbatchini aniqlash, 
sinf xonasi tozaligini ko‘zdan kechirish
II.   O‘tgan   mavzuni   mustahkamlash:   O‘quvchilarning   olgan   baholarini
qisqacha tahlili o‘tkaziladi. Yo‘l qo‘yilgan xatolari yuzasidan ko‘rsatma beraman.
O‘tilgan  mavzu yuzasidan savol-javob o‘tkaziladi. 
III.   Yangi   mavzu   bayoni:     O‘qituvchi   darslikdagi   mashq   orqali   bugungi
mavzuni ko‘rgazmalar,  slayd va multimedia ilovasi orqali tushuntiradi  va berilgan
mashqlar   o‘quvchilar   bilan   sinf   doskasi     va   o‘z   daftarlariga     mustaqil   yozib
bajartiriladi. 
Insho tahlil qilinadi va har bir o‘quvchiga yo‘l qo‘yilgan xatolari yuzasidan
ko‘rsatmalar beriladi. 
221- mashq.  Maqollarni o‘qing. Sifatlarni topib, tahlil qiling. 
1. Hunarli kishi xor bo‘lmas. 
2. Halol mehnat – yaxshi odat. 
Sifatni   tahlil   qilish   tartibi:   1.   So‘rog‘i,   turkumi.   2.   Ma’no   turi.   3.   Asos   va
qo‘shimchasi.   4.   Qaysi   so‘zga   bog‘langanligi.   5.   Nima   vositasida   bog‘langanligi.
6. Gapdagi vazifasi. 
Namuna:   baquvvat   –   qanday?,   sifat,   quvvat   –asos,   ba-   –   sifat   yasovchi
qo‘shimcha,   xususiyat   ma‘nosini   bildiradi,   ikkinchi   darajali   bo‘lak   vazifasini
bajargan. 
  Yechim:   Sifatlar   xil-xususiyatlar,   rang-tus,   maza-ta’m,   shakl-hajm,
hid,   makon-zamon   manolarini   bildiradi.   Sifat   otga   bog‘lanib   uning   belgisini
bildiradi.   Sifat   gapda   asosan   aniqlovchi     va   kesim,   ba’zan   hol,   otlashganda
ega, aniqlovchi, to‘ldiruvchi vazifasida keladi . 
Bilimlarni   qanday   egallayotganingiz   haqida   2-3ta   gap   tuzing   va   yozing.
So‘zlar nimalardan tuziladi  
25 IV.   Yangi   mavzuni   mustahkamlash: Bajarilishi   yuzasidan   ko‘rsatma
beriladi: so‘zlarni o‘qing. so‘z boshida kelgan undoshni to‘g‘ri ayting. Doskada va
mustaqil bajariladi. 
Mavzu     yuzasidan     o‘quvchilarga   tarqatmalar   berilib     savol   javoblar
o‘tkaziladi. 
V.   O‘quvchilarni   rag‘batlantirish.   Darsni   yakunlash:     Darsda   faol
qatnashgan   o‘quvchilarni   rag‘batlantiraman.   Doskada   mashq   bajargan
o‘quvchilarni baholayman. 
VI.   Uyga   vazifa:   O‘quvchilarga   uy   vazifasini   bajarilishi   yuzasidan
ko‘rsatma berib darsni yakunlayman. Takrorlash 6
 
O‘IBDO‘:_________ ____________________
6
 O. Roziqov,M. Mahmudov va boshqalar.  “Ona tili didaktikasi”-Toshkent; “Yangi asr avlodi”,2005
26 III-BOB. BOSHLANG‘ICH SINF YOSHIDAGI O‘QUVCHILARIDA
KUZATISH VA TAJRIBA SINOV ISHLARINING SAMARADORLIGI
3. 1. Boshlang‘ich sinf maktablarida olib borilgan tajriba-sinov ishlarining
tahlili
Urganch Innovatsion universiteti „Ijtimoiy-gumanitar fanlar va pedagogika“
fakulteti 22/34 Guruh talabasi  Yusupova Maftunaning viloyatimiz maktablarining
birida amaliyotda. 
27 XULOSA
Insho – ijodiy ish: o‘quvchidan faollik, qiziqish, fikr bildirishni talab qiladi.
Material   tayyorlash,   uni   tartibga   solish,   insho   kompozitsiyasi   va   rejasi   haqida
o‘ylash, logik bog‘lanishni belgilash, so‘z, so‘z birikmasini tanlash, gap tuzish va
uni   o‘zaro   bog‘lash,   imloni   tekshirish   kabi   barcha   murakkab   ishlar   o‘quvchidan
aqliy   kuchini   to‘la   ishga   solish   bilan   birga   o‘z   ma’naviy   faoliyatini   boshqarish
ko‘nikmasini   ham   talab   etadi.   Bu   murakkab   jarayonlarni   amalga   oshirish   uchun
o‘quvchilarda   insho   yozish   malakalarini   takomillashtirish   lozim   bo‘ladi.   Biz   bu
borada   birinchi   bobda   insho   mavzusining   ilmiy-metodologik   adabiyotlarda
yoritilishi   hamda   DTS   da   yozma   nutqqa   qo‘yiladigan   talablarni   o‘rgandik.   Shu
talablar asosida o‘quvchilarning hozirgi kundagi insho yozish bilim, ko‘nikma va
malakalarining   holatini   aniqlash,   o‘qituvchilar   orqali   o‘quvchilarning   insho
bo‘yicha   bilimi   qanday   ekanligini   bilib   olish   mumkin     va   o‘quvchilarning   insho
yozish   malakalarining   hozirgi   holati   o‘rta   darajada   ekanligi   aniqlandi.
O‘quvchilarning yozma nutqini shakllantirish, buning uchun o‘quvchilarning so‘z
boyligini   oshirish,   bog‘lanishli   nutq   tuzish,   shu   orqali   o‘quvchilarni   og‘zaki   va
yozma   insho   yozishga   tayyorlash   ko‘zda   tutildi.   Bu   ikki   jarayon   bosqichma-
bosqich   tarzda   amalga   oshiriladi.   Inshoning   turlari   ham   har   xil.   O‘quvchilarga
tabiat   manzaralari   orqali,   rasmlar   orqali   ham   insho   yozdirsa   bo‘ladi.   Hikoyaning
matnini   o‘qib   berib   yoki   ularga   shu   hikoyani   o‘zini   berib   emas,   balki   o‘sha
hikoyaning   rasmlari   orqali   ham   bolalarda   tasavvur   uyg‘otish   mumkin.   Rang-
barang   rasmlar   orqali   bolada   qiziqishni   uyg‘otish,   uni   fikrlashga   undash,
dunyoqarashini  kengaytirish mumkin. Har bir  o‘quvchi o‘z xayollari, tasavvurlari
orqali rasmda nima tasvirlanganiga e’tibor qaratadi. Ulardan og‘zaki rasmga qarab
hikoyacha tuzishni  hamso‘rash  mumkin va savollar  orqali shu hikoyani  bir  butun
qilib jamlanadi. Rasmlar bilan ishlashda o‘quvchilarda diqqatni jamlash qobiliyati,
xotira   rivojlanadi.   Odob-axloq   mavzusidagi   rasmlar   ongli,   aqlli,   odobli   bo‘lib
shakllanishida   yordam   beradi.   Diqqat   bilan   rasmni   kuzatganda   o‘sha   rasmning
barcha   sir-asrorlarini   o‘rganishga   imkon   beradi   va   rasmning   qaysidir   jihatlarini
yoritib   beradi.   Ona   tili   darslarida   o‘quvchilarning   savodxonligini   oshirish
28 maqsadida   tashkil   etiladigan   insholar   qancha   ko‘p   yozdirilsa,   adabiyot   va   o‘qish
darslarida uyushtiriladigan insholarda fikr izchilligi, uslub ravonligi, xulosalarning
mustaqilligi   va   asosliligi,   shaxsiy   munosabatning   mavjudligi,   ishining
o‘qishliligini   ta’minlashda   shuncha   muvaffaqiyatga   erishish   mumkin.   Bu   kabi
insholarni baholashda  talablarning mavjudlik darajasidan kelib chiqib ish tutiladi.
Ularning deyarli barchasi aks etgan ishlarga “5”; nisbatan kamroq talablar amalga
oshirilgan   ishlarga   “4”;   deyarli   qamrab   olinmagan   insholarga   esa   “3”;   baho
qo‘yiladi.   Lekin   zinhor-bazinhor   yomon   baho   qo‘yilmaydi-baholash   masalasi
ochiq qoldiriladi. 
Shunday qilib, insho yozish zamonaviy maktabning dolzarb muammolaridan
biridir   va   bu   ko‘nikma   o‘quvchi   kelajakda   qaysi   soha-xoh   fan,   xoh   texnika   yoki
san’at   bo‘lsin,   madaniyatli   shaxs,   ma’naviyati   sog‘lom   mutaxassis   sifatida
shakllanishi garovidir. 
                           
29 FOYDALANILDAN ADABIYOTLAR:
1. Mirziyoyеv.   Sh.   M.     Yangi   O‘zbеkiston   stratеgiyasi.   -   Toshkеnt:
"O‘zbekiston" nashriyoti, 2021. - 464 b. 
2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Professional ta’lim tizimini
yanada takomillashtirishga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida” 2019-yil 6-
sentabrdagi PF-5812-son Farmoni. 
3. Ozbеkiston   Rеspublikasi   Prеzidеntining   2020   yil   20   oktyabrdagi
“Mamlakatimizda   o‘zbеk   tilini   yanada   rivojlantirish   va   til   siyosatini
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PF-6084-sonli   Farmoni   \\   qonun
hujjatlari ma'lumotlar milliy bazasi, 21. 10. 2020 y. 06\20\6084G‘1398-son. 
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2017   yil   6
apreldagi   PQ-187-son   “Umumiy   o‘rta   va   o‘rta   maxsus   ta’limning   davlat   ta’lim
standartlarini tasdiqlash to‘g‘risida” qarori. 
5. Umumiy   o‘rta   ta’limning   milliy   o‘quv   dasturi   loyihasi.   Toshkent.
2020.   
6. Azimova   I.,   Mavlonova   K.   va   boshq.   3-sinf.   Ona   tili   va   o‘qish
savodxonligi. Darslik. T. : Respublika ta’lim markazi, 2022. – 144 b. 
7. Аловуддинова   Н .   Г .   Она   тили   дарсларида   ижодa   фикрлаш
кўникмасини   шакллантириш   методикаси :  пед .  фан .  ном .  . . .  дисс . –  Тошкент :
2007. – 135  б . 
8. Masharipova  va  boshq.  Ona  tili  3-sinf  o‘qituvchilari uchun  ilg‘or
pedagogik     va   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   amaliyotga   joriy   etish
bo‘yicha metodik  qo‘llanma. Toshkent, 137 b. 
9. XalikovA.   A.   O‘qituvchining   pedagogik   mahoratini   rivojlantirishda
kasbiy   kompetensiya   va   layoqatlilikni   shakllantirish   //   Xalq   ta’limi.   –   Toshkent,
2018. – № 2. – 11–15-b. 
10. Shodiyeva   M.   J.   Boshlag‘ich   sinf   o‘qituvchilari   malakasini   oshirish
tizimining   o‘quv-metodik   ta’minotini   takomillashtirish.   Ped   fan.   bo‘yicha   falsafa
doktori (PhD) dissertatsiyasi – Toshkent, 2019. 135. b. 
30 11. Ona   tili   va   adabiyot   fanini   o‘qitishda   zamonaviy   yondashuvlar   va
innovatsiyalar o‘quv moduli. – Toshkent:  2017. – 110 b;
12. K. Qosimova, S. Matjonov, X. G‘ulomova, Sh. Yo‘ldosheva, Sh. Sariyev
. “Ona tili o‘qitish metodikasi”-Toshkent, “Nosir” nashriyoti, 2009
13.   Q.   Husanboyeva,   M.   Hazratqulov,   Sh.   Jamoldinova.   “Boshlang‘ich
sinflarda adabiyot o‘qitish metodikasi”  Toshkent. ”Innovatsiya-Ziyo”- 2020
14.   O.   Roziqov,   M.   Mahmudov   va   boshqalar.   “Ona   tili   didaktikasi”-
Toshkent; “Yangi asr avlodi”, 2005
15. N. Karimova. “Boshlang‘ish sinflarda insho yozishga o‘rgatish usullari”-
maqola. 
31

BOSHLANGICH  SINFLARDA RASMGA QARAB INSHO YOZISH YO‘LLARI.

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha