Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 1.2MB
Xaridlar 4
Yuklab olingan sana 02 Iyul 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Kamron Zaripov

Ro'yxatga olish sanasi 30 Noyabr 2023

241 Sotish

Bozor iqtisodiyoti modellari

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPULIKASI OLIY TA’LIM ,FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT TO’QIMACHILIK VA YENGIL SANOAT
INSTITUTI
IQTISODIYOT NAZARIYASI FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU:   Bozor iqtisodiyoti modellari
Bajardi:19-23 uruh talabasi
Umarova gulzoda
Qabul qildi: Yusupova Orzugul
Ha’yat tarkibi:____________________________
____________________________
____________________________
____________________________
TOSHKENT  2023
Mundarija
1 KIRISH……………………………………………….……………………...…….3
I-BOB BOZOR TA’RIFI VA MOHIYATI
1.1 Bozor ishlab chiqarish munosabatlari tizimi sifatida……………..….….6
1.2 Bozor ayirboshlash munosabatlari sifatida………………...….………..13
II-BOB     BOZOR IQTISODIYOTI 
2.1    Bozor mexanizmining shakllanishi……………………………...…………17
2.2 Bozorlarning tuzilishi, turlari, segmentatsiyasi   va infratuzilmasi ………..23
XULOSA……………………………………………………………………..…..27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………….…………….……29
                                       KIRISH
2 Bozor   (tovar)   iqtisodiyotining   tarixiy   rivojlanishi   jarayonida   bozor
haqidagi   tushuncha,   uning   mohiyati   o‘zgardi,   bozorning   o‘zi   o‘zgardi,   uning
iqtisodiyotdagi roli ortdi. Rivojlangan mamlakatlarning zamonaviy iqtisodiyoti
bozor   xarakteriga   ega.   Bozor   tizimi   asosiy   iqtisodiy   muammolarni   hal   qilish
uchun   eng   samarali   va   moslashuvchan   ekanligini   isbotladi.   U   bir   asrdan
ko'proq vaqt davomida shakllangan, sivilizatsiyalashgan shakllarga ega bo'lgan
va,   aftidan,   dunyoning   barcha   mamlakatlarida   kelajakning   iqtisodiy   shaklini
belgilaydi.
Men   tanlagan   mavzuning   dolzarbligi   Rossiyaning   ma’muriy-
buyruqbozlik   modelidan   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishi   bilan   bog‘liq.   Uzoq   vaqt
davomida   mamlakatda   tovar-pul   munosabatlari   va   ularga   tegishli   mulk
shakllari   rad   etildi ,   milliy   iqtisodiyotni   rivojlantirish   amaliyoti   jahon
bozoridan deyarli butunlay ajratildi. Bozorni shakllantirish jarayonining ko'plab
o'tkir muammolarini (ishsizlik, sotiladigan oziq-ovqat etishmasligi) yumshatib,
o'ziga   xos   bufer   bo'lib   xizmat   qiladigan   tirikchilik   va   yarim   tirikchilik
iqtisodiyoti   yo'q   qilindi.   Shu   va   boshqa   ko'plab   muammolar   natijasida   bozor
munosabatlari va bozorning o'zi asta-sekin rivojlana boshladi.
Bozor   iqtisodiyoti   20—21-asrlar   bo yicha   dunyoda   eng   keng   tarqalganʻ
iqtisodiy tizimdir. va uzoq muddatli iqtisodiy rivojlanish nuqtai  nazaridan eng
samarali   hisoblanadi.   Bozor   iqtisodiyoti   yo'nalishida   yangi   tipdagi   o'tish
iqtisodiyotiga   ega   bo'lgan   ikkala   davlat   va   rivojlanayotgan   mamlakatlarda
an'anaviy tipdagi o'tish iqtisodiyoti rivojlanmoqda. Bozorni ob'ektiv zarur qilib
qo'ygan   uchta   asosiy   shart   mavjud.   1)   Ijtimoiy   mehnat   taqsimoti   va
ixtisoslashuvi.   Har   qanday   katta   odamlar   jamoasida   iqtisodiyot
ishtirokchilarining   hech   biri   barcha   ishlab   chiqarish   resurslari ,   barcha
iqtisodiy   manfaatlar   bilan   o'zini-o'zi   to'liq   ta'minlash   asosida   yashay   olmaydi.
Alohida odamlar guruhlari turli xil iqtisodiy faoliyat bilan shug'ullanadi, ya'ni.
muayyan   tovar   va   xizmatlar   ishlab   chiqarishga   ixtisoslashgan.   Sanoatda
ixtisoslashuvning   uchta   asosiy   shakli   mavjud:   predmet   (avtomobil,   traktor
3 zavodlari),   detal   (shartli   podshipniklar   zavodi),   texnologik   bosqich   (yigiruv
fabrikasi).
Mehnat   taqsimoti   orqali   faoliyat   almashinuviga   erishiladi,   buning
natijasida   ma'lum   bir   mehnat   turidagi   ishchi   boshqa   har   qanday   o'ziga   xos
mehnat   turining   mahsulotidan   foydalanish   imkoniyatiga   ega   bo'ladi.   Tarix
ijtimoiy   mehnat   taqsimotining   bir   qancha   asosiy   bosqichlarini   biladi.   Ulardan
birinchisi   chorvachilikning   dehqonchilikdan   ajralishi,   ikkinchisi
hunarmandchilikning   mustaqil   tarmoq   sifatida   ajralishi ,   uchinchisi
savdogarlar   sinfining   vujudga   kelishidir.   Keyin   tarmoqlar   ajrala   boshladi,
alohida   tarmoqlarning   ixtisoslashuvi   chuqurlashdi.   Endi   ixtisoslashuv   shu
darajaga yetdiki, atrofimizdagi  ob'ektlar,   qoida tariqasida , endi  yolg'iz ishlab
chiqarish   mumkin   emas.   Ixtisoslashgan   mehnat   samarasini   doimiy   ravishda
ayirboshlash   zarurati   bugungi   kunda   jamiyatdagi   odamlar   o'rtasidagi
munosabatlarning   xarakterini   belgilaydi.   Bu   jarayon   cheksizdir,   u   ob'ektiv
ravishda mehnat unumdorligining o'sishi bilan bog'liq.
   2)Ishlab chiqaruvchilarning iqtisodiy izolyatsiyasi,   butunlay mustaqil ,
iqtisodiy qarorlar qabul qilishda avtonom (nima ishlab chiqarish, qanday ishlab
chiqarish,   ishlab   chiqarilgan   mahsulotni   kimga   sotish).   Bu   izolyatsiya   tarixan
xususiy   mulk   asosida   vujudga   keladi.   Keyinchalik   u   jamoaviy   mulkka
tayanishni boshladi , lekin majburiy ravishda ba'zi mahalliy manfaatlar doirasi
bilan   cheklandi   (kooperativlar,   shirkatlar,   aktsiyadorlik   jamiyatlari,   davlat
korxonalari ,   aralash   korxonalar,   ya'ni   davlat   ishtirokidagi   korxonalar   va
boshqalar).   Agar   jamiyatda   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   mulk   huquqiga   ega
bo’lmasa, bozor mavjud bo’lmayd
3)Tranzaksiya   xarajatlari   muammosini   hal   qilish   -   mulk   huquqini
topshirish bilan bog'liq ayirboshlash sohasidagi xarajatlar. Ular sub'ekt tanlagan
iqtisodiy   faoliyat   uchun   ruxsatnoma   (litsenziya)   olish,   ma'lumot
qidirish,   muzokaralar   olib   borish ,   tovarlarning   xususiyatlarini   o'zgartirish,
reketchilarga   ma'lum   bir   hurmatni   o'z   ichiga   oladi   (agar   biz   Rossiya   haqida
4 gapiradigan   bo'lsak)   ,   va   boshqalar.   Agar   xarajatlar   kutilgan   daromaddan
yuqori bo'lsa, unda bunday tovarlar bozori yaratilmaydi.
Bozorning samarali faoliyat ko'rsatishi uchun to'rtinchi shart ham zarur -
ishlab   chiqaruvchining   mustaqilligi,   tadbirkorlik   erkinligi,   resurslarning   erkin
almashinuvi.   Iqtisodiyotni   bozordan   tashqari   tartibga   solish   har   qanday
tizimda muqarrar , lekin tovar ishlab chiqaruvchi qanchalik cheklangan bo'lsa,
bozor   munosabatlarining   rivojlanishi   uchun   keng   imkoniyatlar   mavjud.   Erkin
ayirboshlash   erkin   narxlarni   shakllantirishga   imkon   beradi,   bu   ishlab
chiqaruvchilarga   ularning   faoliyatining   eng   samarali   yo'nalishlari   bo'yicha
ko'rsatmalarni ko'rsatadi.  
 
5 I-BOB BOZOR TA’RIFI VA MOHIYATI
1.1 Bozor ishlab chiqarish munosabatlari tizimi sifatida
"Bozor   -   bu   ob'ektlar   sotiladigan   va   sotib   olinadigan   har   qanday   bozor
emas ,   balki   umuman   olganda,   xaridorlar   va   sotuvchilarning   bir-biri   bilan
operatsiyalari   shunchalik   erkin   bo'lib,   bir   xil   tovarlarning   narxi   osongina   va   tez
tenglashadi" 
          Bozor   munosabatlari   ham   boshqa   iqtisodiy   munosabatlar   kabi
ob'ektivdir.   Ular       takror   ishlab   chiqarishning   ma'lum   bosqichida   -   ayirboshlash
bosqichida   vujudga   keladi.   Bozor   munosabatlarining   asosiy   subyektlari   sotuvchi
va   xaridor   hisoblanadi.   Bozorda   sotuvchi   va   xaridordan   tashqari   sotuvchi   va
xaridorga   bir-birini   topishga   yordam   beruvchi   vositachi   ham   bo‘lishi   mumkin.
Ishlab chiqaruvchi va iste'molchi  o'rtasidagi  ijtimoiy mehnat taqsimoti sharoitida
ob'ektiv  ravishda  tovarlar  almashinuvi  bilan  bog'liq munosabatlar  yuzaga  keladi.
Ayirboshlashning   rivojlanishi   tovar   ayirboshlashning   pul   vositasida   amalga
oshirilishiga   olib   keladi,   ya'ni.   sotish   shaklini   oladi.   Shuning   uchun   bozor
munosabatlari ,   qoida   tariqasida,   namoyon   bo'lishning   pul   shakliga   ega.   Bozor
munosabatlarining ob'ekti tovar (avtomobil, gazlama, bug'doy) hisoblanadi. Tovar
bozorini   sanoat   bozorlariga   bo'lish   mumkin:   po'lat   bozori,   qimmatbaho   metallar
bozori,   poyabzal bozori
Bundan   tashqari,   xizmat   ko'rsatish   bozori   mavjud.   Agar   kapital   tovar
shaklini   oladigan   bo'lsa,   u   holda   pul ,   kredit   va   fond   bozorlariga   bo'linadigan
kapital   bozori   haqida   gapiriladi.   Masshtabga   qarab
operatsiyalar,   tegishli   mahsulot   uchun   sanoat,   mahalliy ,   milliy,   xalqaro   bozorlar
haqida   gapiring.   Muomaladan   tashqari   bozor   munosabatlariga   quyidagilar   kiradi:
 korxonalar   va   iqtisodiyotning   boshqa   tuzilmalarini   ijaraga   berish
bilan   bog'liq   munosabatlar,   bunda   ikki   sub'ekt   o'rtasidagi
munosabatlar bozor tamoyillari asosida amalga oshirilganda;
 xorijiy   firmalar   bilan   qo'shma   korxonalarning   almashinuv
jarayonlari ;
6  mehnat birjasi  orqali ishchi  kuchini  yollash  va undan foydalanish
jarayoni;
 ma'lum foizda kredit berishda kredit munosabatlari;
 tovar,   fond,   valyuta   birjalari   va   boshqa   bo'linmalarni   o'z   ichiga
olgan   bozorni   boshqarish   infratuzilmasining   faoliyat   ko'rsatish
jarayoni.
Iqtisodiy   tizimlar   va   ularning   turli   modellari
Jamiyat   taraqqiyotining   barcha   bosqichlarida   amal   qiladigan   xo’jalik
yuritishning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   tuzilishi   birgalikda   iqtisodiy   tizimni   tashkil
qiladi.
Iqtisodiy tizimlar quyidagi ko’rinishlarda turkumlanadi:
1.An‘anaviy iqtisodiyot;
2.Ma‘muriybo’yruqbozlik iqtisodiyoti;
3.Bozoriqtisodiyoti tizimi.
      Sof   bozor   iqtisodiyoti   tizimi.   Bu   bozordaga   talabni   qondirishga
qaratilgan ,   bozor   orqali   hamkorlikni   taqozo   etuvchi   erkin   va   demokratik
iqtisodiy   tizim.   U   xususiy   mulkchilik,   bozor   uchun   ishlash,   cheklanmagan
iqtisodiy   tanlov,   naf   ko`rish   va   raqobat   kabi   tamoyillarga   asoslanadi.
Bozor   tizimida   daromad   topish   chegaralanmaydi,   boy   bo`lish   taqiqlanmaydi,
o`ziga to`q, farovon yashovchi odamlarning moddiy tengsizligi mavjud bo`ladi.
Bozor   tizimi   asosida   tovar   ishlab   chiqarish   va   pul   yotadi.   Bozor   tizimi
dunyoning hamma mamlakatlarida bor, lekin uning rivojlanish darajasi  bir  xil
emas.
Aralash   tizim   iqtisodiyoti   rivojlangan   mamlakatlarda   xususan   AQSh
Kanada   va   Evropa   mamlakatlarida   mavjud.   O`zbekiston   mustaqillik   yillari
davomida   reja   iqtisodiyotidan   bozor   iqtisodiyoti   –   aralash   iqtisodiyotga
o`tmoqda.
Aralash   iqtisodiy   tizim.   Bu   har   xil   darajada   bozor   va   reja   (nobozor)
aloqa-munosabatlarining   qorishmasidan   iborat   tizimdir.   Bu   tizimda   bozor
7 vositalari   bilan   birgalikda   rejalashtirish ,  hamkorlik  va   saxovatga   asoslangan
iqtisodiy aloqalarmavjud bo`ladi.
Iqtisodiyoti   yuksak   texnologiya ,   g`oyat   yuqori   mehnat   unumdorligiga
asoslanadi,   bu   esa   moddiy   to`kinchilikni   ta`minlaydi.   Aholining   ko`pchiligi
mulk sohibiga aylanadi, davlat o`z siyosati bilan iqtisodiyotga faol ta`sir etadi.
Rejali   yoki   buyruqbozlik-ma`muriy   iqtisodiyot   tizimi.   Bu   to`la-to`kis
davlatlashtirilgan   iqtisodiy   tizimdir.   Uning   asosi   davlat   mulki   hisoblanadi,
ishlab chiqarish davlatning reja-topshiriqlariga binoan yurgiziladi, nima ishlab
chiqarish   masalasi   davlatning   buyrug`iga   binoan   hal   etiladi.
A‘anaviy iqtisodiyot - barcha mamlakatlar uchun xos bo’lib, unda natural yoki
mayda   tovar   xo’jaligi   xukmronlik   qilgan.   Texnika   taraqqiyoti   va   uning
yangiliklarini joriy qilish cheklangan bo’lgan.
Ma‘muriy-bo’yruqbozlik   iqtisodiyoti   -   bu   bozor   iqtisodiyotiga   qarama-
qarshi bo’lgan tizim bo’lib, bu tizimda davlat mulkchiligi hukmron bo’ladi va
iqtisodiyot markazdan boshqariladi.
Bozor   iqtisodiyoti   tizimi   –   bu   iqtisodiyotni   rivojlantirishda   eng   muhim
bo’lgan   tizimdir.   Bu   ikki   bosqichga   egadir.   Birinchisi,   erkin   raqobatga
asoslagan   klassik bozor iqtisodiyoti , ikkinchisi esa, hozirgi zamon rivojlangan
bozor   iqtisodiyoti   bo’lib,   uni   aralash   iqtisodiyot   tizimi   deyiladi.
Erkin   raqobatga   asoslangan   bozor   iqtisodiyoti   -   tadbirkorlikda   erkinlik   amal
qiladigan   va   shaxsiy   manfaat   ustun   turadigan   tizimdir.
Iqtisodiy jarayonlarga davlatning aralashuvi  cheklangan bo’lib, davlat xususiy
mulkni   himoya   qiladi   va   erkin   bozorni   amal   qilishini   ta‘minlovchi   huquqiy
tartiblar o’rnatib boradi.
Ishlab   chiqarish   usuli   -   ishlab   chiqaruvchi   kuchlar   va   ish   lab   chiqarish
munosabatlari   birligi   hamda   o‘zaro   ta’siri.
Ishlab  chiqaruvchi   kuchlar   -   ishlab   chiqarishning   shaxsiy   va  moddiy   omillari,
ya’ni   ishchi   kuchi   bilan   ishlab   chiqarish   vositalari   birligi.
Ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar   -   bu   kishilar   uchun   zarur   bo‘lgan   hayotiy
ne’matlami   ishlab   chiqarish,   taqsimlash,   ayirbosh   lash   va   is’temol   qilish
8 jarayonida   vujudga   keladigan   munosabatlar.
Ishlab   chiqarishning   texnologik   usuli   -   mehnat   vositalari,   materiallar,
texnologiya,   energiya   axborotlar   va   ishlab   chiqar-ishni   tashkil   etish   majmui.
Mulkchilik   munosabatlari   -   mulkka   egalik   qilish,   undan   foydalanish,   uni
o‘zlashtirish   va   tasarruf   etish   jarayonida   vu   judga   keladigan   munosabatlar.
Mulkdan   foydalanish   -   mol-mulkning   iqtisodiy   faoliyatda   ishlatilishi   yoki
ijtimoiy   hayotda   qo‘llanilishi,   ya’ni   uning   nafli   jihatlarining   bevosita   iste’mol
qilinishi.
Mulkni   tasarrufetish   -   mol-mulk   taqdirini   mustaqil   hal   qilish.   Mulkka
egalik   qilish   -   mulkdorlik   huquqining   uning   egasi   qo‘lida   saqlanib   turishi   va
yaratilgan   moddiy   boyliklarni   o‘zlashtirishning   ijtimoiy   shakli.
Mulk   obyektlari   -   mulkka   aylangan   barcha   boylik   turlari.   Mulk   subyektlari   -
Davlat  tassarrufidan chiqarish -  davlat  mulki  hisobidan boshqa  nodavlat  mulk
shakllarining vujudga keltirilishi.
Kishilik   jamiyati   ishlab   chiqarish   munosabatlari   va   ishlab   chiqaruvchi
kuchlarning   o‘zaro   birligi   va   ziddiyati   asosida   taraqqiy   etib   borib,   uning   turli
bosqichlariga   o‘ziga   xos   bo‘lgan   iqtisodiy   tizimlar   muvofiq   keladi.   Insoniyat
taraqqiyoti   bosqichlari   va   har   bir   bosqichga   xos   bo‘lgan   iqtisodiy   tizimlarni
o‘rganish iqtisodiy jarayonlarni, ularni o‘zgaruvchan ekanligini bilishda muhim
ahamiyatga egadir.
Taraqqiyot   bosqichlarini   bilishda   turli   xil   yondashuvlar   mavjud   bo‘lib,
ulardan asosiylari sifatida quyidagilarni ajratib ko‘rsatish mumkin:
 -   tarixiy-formatsionyondashuv ;
 -madaniylashish (sivilizatsiya) darajasi jihatdan yondashuv;
 -texnika va texnologik taraqqiyot darajasi jihatidan yondashuv;
 -sotsial-iqtisodiy shakllar o‘zgarishi jihatidan yondashuv.
Ijtimoiy taraqqiyot bosqichlarini bilishga tarixiy-formatsion yondashuvda ishlab
chiqarishning   ijtimoiy   usullari   va   uning   tarkibiy   qismlarini   tahlil   qilishga
e’tiborberilgan.   Iqtisodiy   faoliyat   ma`lum   iqtisodiy   tizim   sharoitida   amalga
oshadi.
9                         Ishlab  chiqarish   usuli   ishlab   chiqaruvchi   kuchlar   va  ishlab   chiqarish
(iqtisodiy)   munosabatlarining birligidan iborat. Ishlab  chiqarishning  shaxsiy  va
moddiy   omillari,   ya’ni   ishchi   kuchi   bilan   ishlab   chiqarish   vositalari   birgalikda
jamiyatning   ishlab   chiqaruvchi   kuchlarini   tashkil   qiladi.   Boshqacha   aytganda,
ishlab   chiqaruvchi   kuchlar   –   bu   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   jarayonida   kishilar
bilan   tabiat   o‘rtasidagi   bog‘lanishni   amalga   oshiruvchi   shaxsiy   va   texnik-
buyumlashgan   elementlar   tizimidan   iborat.   Ishlab   chiqaruvchi   kuchlarning
rivojlanish   darajasi   ijtimoiy   taraqqiyotning   eng   muhim   mezoni   va   umumiy
ko‘rsatkichidir.
                       Odamlar ishlab chiqarish jarayonida faqat  tabiat ashyolari  va boshqa
moddiy   ashyolar   bilan   emas,   shu   bilan   birga   o‘zaro   bir-biri   bilan   ham
munosabatlarda   bo‘ladilar,   ya’ni   ishlab   chiqarish   munosabatlariga   kirishadilar.
Bunda   ishlab   chiqarishda   tarkib   topadigan   tashkiliy-iqtisodiy   va   ijtimoiy-
iqtisodiy munosabatlar  bir-biridan farq qiladi. Tashkiliy-iqtisodiy  munosabatlar
ishlab chiqarishni tashkil qilish jarayonida vujudga keladi. Mazkur munosabatlar
kishilar   o‘rtasidagi   aloqalar   sifatida   namoyon   bo‘lib,   shu   bilan   birga   ishlab
chiqarish   holatini   bevosita   tavsiflaydi,   ishlab   chiqaruvchi   kuchlar   taraqqiyoti
muayyan   bosqichlarining   xususiyatlarini   va   ularning   ijtimoiy   uyg‘unlashuvini
aks   ettiradi.   Bu   masalan ,   mehnat   taqsimoti,   uni   ixtisoslashtirish   va
kooperatsiyalash,   ishlab   chiqarishning   to‘planishi   va   uyg‘unlashtirilishidir.
Ishlab   chiqarish   har   doim   muayyan   ijtimoiy   shaklga   ega   bo‘ladi.   Bu   ijtimoiy
shakl   ijtimoiy-iqtisodiy  munosabatlarni  vujudga  keltiradi,  ularning mohiyati  va
asosini   ishlab   chiqarish   vositalariga   mulkchilik   munosabatlari   tashkil   etadi.
Ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar   –   bu   kishilar   uchun   zarur   bo‘lgan   hayotiy
ne’matlarni   ishlab   chiqarish,   taqsimlash,   ayirboshlash   va   iste’mol   qilish
jarayonida   vujudga   keladigan   munosabatlardir.   Ular   takror   ishlab   chiqarish
munosabatlari   yoki   iqtisodiy   munosabatlar   deb   ham   ataladi.
Ishlab   chiqaruvchi   kuchlar   rivojining   muayyan   darajasi   ishlab   chiqarish
munosabatlarining   u   yoki   bu   turini   taqozo   qiladi.   Muayyan   taraqqiyot
darajasidagi   ishlab   chiqaruvchi   kuchlar   va   ishlab   chiqarish   munosabatlari
10 muayyan   turining   birligi   va   o‘zaro   ta’siri   ishlab   chiqarish   usulini   tashkil   etadi.
Ishlab chiqarish munosabatlari faqat ishlab chiqaruvchi kuchlar bilangina o‘zaro
aloqada   bo‘lib   qolmaydi.   Ular   bir   vaqtda   bazis   ham   hisoblanib,   uning   ustida
ishlab chiqarish munosabatlarining ushbu tizimiga xos bo‘lgan   alohida siyosiy ,
huquqiy,   mafkuraviy,   milliy,   oilaviy   va   boshqa   ijtimoiy   munosabatlar   hamda
tartibotlarning   alohida   turlari   qad   ko‘taradi.   Ana   shularning   yig‘indisi
jamiyatning   ustqurmasini   tashkil   etadi.   Siyosat,   huquq,   ahloq   va   ustqurmaning
boshqa   elementlari   ham   faol   rol   o‘ynaydi,   o‘zlarini   vujudga   keltirgan   ishlab
chiqarish   munosabatlariga,   ular   orqali   esa   jamiyatning   ishlab   chiqaruvchi
kuchlariga   ham   aks   ta’sir   ko‘rsatadi.   Ishlab   chiqarish   usuli   bilan   jamiyat
ustqurmasi ijtimoiy-iqtisodiy formatsiyani tashkil etadi 
    Bu   yerda   ikki   holatga   e’tibor   berish   muhim.   Birinchidan,   ishlab
chiqarish munosabatlari mustaqil, alohida tizimni tashkil qilmaydi. Ular ishlab
chiqaruvchi   kuchlar   bilan   ham,   shuningdek   ustqurma   bilan   ham   har   doim
o‘zaro   ta’sirda   bo‘ladi.   Ikkinchidan,   turli   formatsiyalarda   o‘ziga   xos   ishlab
chiqarish   munosabatlari   amal   qiladi   va   bu   esa   har   bir   formatsiyaga   mos
keluvchi ishlab chiqarish usulini belgilab beradi.
11 1.2 Bozor ayirboshlash munosabatlari sifatida
12 Bozorning   ayirboshlash   munosabatlari   sifatida   ta’rifi   uning   yagona
ishlab   chiqarish   munosabatlari   tizimidagi   o‘rnini   ko‘rsatadi.   Mulk   u   yoki   bu
iqtisodiy   tizimning   barcha   boshqa   ishlab   chiqarish   munosabatlarini   oldindan
belgilab  beradi.  Bozor   munosabatlari  turli  shakllardagi   xususiy   mulk  negizida
vujudga   kelgan.   Xususiy   mulk   bozor   sub'ektlarining   iqtisodiy   yakkalanishiga
va   ularning   iqtisodiy   mustaqilligiga   sabab   bo'ladi.   Bu   mustaqillik   iqtisodiy
qarorlarni   mustaqil   ravishda   qabul   qilish   qobiliyatida   namoyon  bo'ladi.   Ishlab
chiqaruvchi   nima   va   qanday   hajmda   ishlab   chiqarishni,   qanday   resurslardan
foydalanishni   va   ularni   qanday   narxda   sotib   olishni ,   mahsulotni   qanday
narxda   sotishni,   bozorning   boshqa   ishtirokchilarining   xatti-harakatlariga
qanday   munosabatda   bo'lishni   hal   qiladi.   Xaridor   nimani ,   qancha,   qanday
narxda,   qaysi   sotuvchidan   sotib   olishni   o'zi   hal   qiladi.   Xususiy   mulk
hukmronligi   ostidagi   bozor   sub'ektlari   xatti-harakatlarining   motivi   bitta   -
shaxsiy iqtisodiy manfaatdir.
Bozorning   mohiyati   uning   funktsiyalarida   eng   to'liq   namoyon   bo'ladi.
Eng muhim funktsiyalarga quyidagilar kiradi:
-   tovar   ishlab   chiqarishni   o'z-o'zini   tartibga   solish   funktsiyasi.   Bu
mahsulotga   bo'lgan   talabning   ortishi   bilan   ishlab   chiqaruvchilar   o'z   ishlab
chiqarish   ko'lamini   kengaytirib ,   narxlarni   ko'tarishida   namoyon   bo'ladi;
-   rag'batlantiruvchi   funktsiya.   Narxlar   tushganda   ishlab   chiqaruvchilar   ishlab
chiqarishni   qisqartiradilar,   shu   bilan   birga   yangi   texnika,   texnologiyani   joriy
etish , mehnatni tashkil etishni  takomillashtirish orqali xarajatlarni kamaytirish
yo‘llarini izlaydilar;
-   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   va   mehnat   xarajatlarining   ijtimoiy
ahamiyatini   belgilash   funktsiyasi.   Biroq,   bu   funktsiya   taqchil   ishlab   chiqarish
sharoitida (xaridor tanlash huquqiga ega bo'lganda, ishlab chiqarishda monopol
mavqening   yo'qligi,   bir   nechta   ishlab   chiqaruvchilarning   mavjudligi   va   ular
o'rtasidagi raqobat) ishlashi mumkin;
-Tartibga   solish   funktsiyasi   eng   muhim   hisoblanadi.   U   bozorning
iqtisodiyotning   barcha   sohalariga   ta'sirini   o'z   zimmasiga   oladi ,   assortiment
13 tarkibida   ishlab   chiqarish   va   iste'molni   muvofiqlashtirishni,   narx,   hajm   va
tuzilma   bo'yicha   talab   va   taklif   muvozanatini,   ishlab   chiqarish   va
ayirboshlashda   hududlar ,   sohalar   o'rtasidagi   mutanosiblikni   ta'minlaydi.
milliy iqtisodiyotning.
- sanitarizatsiya funktsiyasi - bozor mexanizmi - bu xayriya tizimi emas.
U   qattiqqo'l   va   hatto   shafqatsiz.   U   ijtimoiy   tabaqalanish,   zaiflarga   nisbatan
shafqatsizlik   bilan   ajralib   turadi.   Raqobat   yordamida   bozor   ijtimoiy   ishlab
chiqarishni   iqtisodiy   jihatdan   beqaror,   barqaror   bo‘lmagan   xo‘jalik
birliklaridan   tozalaydi   va   aksincha ,   tadbirkor   va   samaraliroq   bo‘lganlarga
yashil   chiroq   yoqadi.   Buning   natijasida   butun   iqtisodiyotning   o'rtacha
barqarorlik   darajasi   doimiy   ravishda   oshib   bormoqda.   P.   Samuelsonning
so'zlariga   ko'ra,   AQShda   barcha   chakana   savdo   do'konlarining   uchdan   bir
qismidan   yarmi   ochilgan   kundan   boshlab   uch   yil   ichida   o'z   faoliyatini
to'xtatadi. Kichik biznesning o'rtacha aylanishi olti yildan oshmaydi. Ko'pincha
raqobatbardosh kurash va yirik firmalar halok bo'ladi. Albatta, ishlab chiqarish
va   kapitalning   kontsentratsiyasi   sharoitida   monopollashtirish   bozorni
sanitarlash mexanizmini buzadi. Shunga qaramay, kapitalistik dunyoning hech
bir   joyida   monopolizatsiya   raqobatni   shunchalik   bostirmaydiki,   "tabiiy
tanlanish" to'xtaydi.
-   narxlash   (yoki   ekvivalent)   funktsiyasi   -   mahsulot   almashinuvi   uchun
qiymat   ekvivalentlarini   o'rnatish.   Shu   bilan   birga ,   bozor   mahsulot   ishlab
chiqarish   uchun   individual   mehnat   xarajatlarini   ijtimoiy   standart   bilan
taqqoslaydi, ya'ni. xarajatlar va natijalarni solishtiradi, faqat sarflangan   mehnat
miqdorini emas , balki uning foydasini ham aniqlash orqali mahsulot qiymatini
ochib   beradi.   Bozor   faqat   ijtimoiy   zarur   xarajatlarni   tan   oladi,   faqat   xaridor
ularni to'lashga rozi bo'ladi.
-   bozorning   nazorat   qilish   funktsiyasi   ishlab   chiqarishning   yakuniy
natijalarini   asosiy   nazorat   qiluvchi   rolini   bajaradi.   Bozor   xaridorlarning
ehtiyojlari   tovar   va   xizmatlarning   nafaqat   miqdoriga,   balki   sifatiga   ham
qanchalik mos kelishini ochib beradi.
14 -   vositachilik   funksiyasi   mehnat   natijalarini   almashish   maqsadida
iqtisodiy   jihatdan   yakkalanib   qolgan   ishlab   chiqaruvchilar   va
iste’molchilarning   uchrashuvini   ta’minlaydi.   Shuningdek ,   chuqur   ijtimoiy
mehnat   taqsimoti   sharoitida   iqtisodiy   jihatdan   yakkalanib   qolgan   ishlab
chiqaruvchilar   bir-birlarini   topishlari   va   o'z   faoliyatlari   natijalarini
almashishlari kerak. Bozorsiz ijtimoiy ishlab chiqarishning aniq ishtirokchilari
o'rtasidagi   u   yoki   bu   texnologik   va   iqtisodiy   bog'liqlik   qanchalik   o'zaro
manfaatli   ekanligini   aniqlashning   amalda   imkoni   yo'q.   Etarli   darajada
rivojlangan   raqobat   sharoitida   iste'molchi   optimal   yetkazib   beruvchini   tanlash
imkoniyatiga   ega   (mahsulot   sifati,   narxi,   yetkazib   berish   muddati,   sotishdan
keyingi   xizmat   ko'rsatish   va   boshqa   parametrlar   bo'yicha).   Shu   bilan   birga,
sotuvchiga eng munosib xaridorni tanlash imkoniyati beriladi.
-   axborot   funktsiyasi   bozor   ishtirokchilarini   doimiy   ravishda   o'zgarib
turadigan   narxlar   orqali   bozorga   etkazib   beriladigan   tovarlar   va
xizmatlarning   ijtimoiy zarur miqdori , assortimenti va sifati to'g'risida ob'ektiv
ma'lumotlar   bilan   ta'minlaydi.   O'z-o'zidan   amalga   oshirilayotgan   operatsiyalar
bozorni ulkan hajmdagi nuqta ma'lumotlarini to'playdigan va qayta ishlaydigan
va qamrab olgan butun iqtisodiy makon uchun umumlashtirilgan ma'lumotlarni
chiqaradigan   ulkan   kompyuterga   aylantiradi.   Bu   har   bir   kompaniyaga
o'zgaruvchan   bozor   sharoitlari   bilan   o'z   ishlab   chiqarishini   doimiy   ravishda
tekshirish imkonini beradi.
-   iqtisodiy   funktsiya   iste'mol   sohasidagi   taqsimlash   xarajatlarini
(xaridorlarning   tovar   sotib   olish   xarajatlari)   va   aholi   talabining   ish   haqiga
mutanosibligini nazarda tutadi.
-bozor   sub'ektlari   manfaatlarini   ro'yobga   chiqarish   funktsiyasi   bu
manfaatlarning o'zaro bog'liqligini A.Smit tomonidan shakllantirilgan: "Menga
kerak   bo'lgan   narsani   bering,   shunda   siz   o'zingizga   kerak   bo'lgan   narsani
olasiz   ..."   tamoyiliga   muvofiq   ta'minlaydi.   Sotuvchilarning   iqtisodiy   manfaati
katta  daromad   olish,   xaridor   esa   eng  kam   xarajat   bilan   ehtiyojni   qondirishdir.
15 Bu   manfaatlarning   uyg'unligi   bir-biriga   foydalilik   almashinuvini   va   bozor
bitimining ekvivalentligini nazarda tutadi.
II-BOB     BOZOR IQTISODIYOTI
16 2.1    Bozor mexanizmining shakllanishi
Bozor   iqtisodiyotining   ishlash   mexanizmi   uchta   asosiy   tamoyilga
asoslanadi:
 marginal (cheklovchi) tahlil;
 muqobil   tanlov xarajatlari ;
 iqtisodiy ratsionallik.
  Marjinal   tahlil   printsipiga   asoslanib ,   bozor   sub'ektlarining   xatti-
harakatlari o'rtacha emas, balki marjinal qiymatlar tomonidan hal qiluvchi ta'sir
ko'rsatadi.   Buning   natijasida   bozorning   tovar   bilan   to‘yinishi,   bozor
narxlarining   o‘zgarishi,   bozor   iqtisodiyotining   bir   holatdan   ikkinchi   holatga
o‘tishi   muammosiz   amalga   oshiriladi.   Buning   sababi   shundaki ,   yangi,
cheklovchi  sub'ektning  namoyon bo'lishi  bozor  iqtisodiyotiga talab  yoki  taklif
shaklida sezilarli ta'sir ko'rsatmaydi.   Mukammal bozorda , katta va muntazam
talab   va   cheksiz   miqdordagi   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektlar   mavjud   bo'lganda,
ularning har biri cheksiz kichik ulushni egallaydi.   Marjinal yondashuv , go'yo
bozor   makonining   uzluksiz   ishlashini   ta'minlaydi;   talab   va   taklifning   keskin
tebranishlari   ehtimolini bartaraf etadi ; ishlab chiqaruvchilar va iste'molchilar
o'rtasidagi muvozanatni saqlaydi.
    Muqobil   tanlov   narxi   printsipi.   Muqobil   tanlov   xarajatlari   -   bu
resurslardan   yoki   tadbirkorlarning   faoliyatidan   foydalanishning   boshqa
usullaridan   voz   kechish   bilan   bog'liq   to'g'ridan-to'g'ri   xarajatlar   va   yo'qolgan
foyda   yig'indisi.   Bozor   iqtisodiyotini   qurish   o'tkazib   yuborilgan
imkoniyatlarning   barcha   ro'yxatidan   eng   yomon   variant   tanlanishiga
asoslanadi ,   bu   minimal   bo'lsa-da,   lekin   kafolatlangan   daromad   keltiradi.
Muqobil tanlov xarajatlari printsipi ishlab chiqaruvchilarni mavjud resurslardan
samaraliroq foydalanishni izlashga majbur qiladi.
Iqtisodiy   ratsionallik   tamoyili   foyda   va   xarajatlarni   solishtirishga
asoslanadi.   O'zgaruvchan   variantlardan   oqilona   tanlov   amalga   oshiriladi ,
uning   chegarasi   minimal   ruxsat   etilgan   foyda   miqdorida   kafolatlangan
daromadni   ta'minlaydi.   Ratsionallik   mezoni   daromad   olish   huquqining
17 eksklyuzivligi   bilan   belgilanadi.   Firmalar   maksimal   foyda   olishga   intiladi ,
iste'molchilar   esa   kapitaldan   cheklangan   foydalanish   orqali   o'z   farovonligini
maksimal darajaga ko'tarishga intiladi. Bozor iqtisodiyotini ana shu tamoyillar
asosida   qurish   ikki   qarama-qarshi   kuch   –   bir   tomondan   talab   va   taklif ,   bir
tomondan   bozor   narxlari   ta’siridan   foydalanishga   asoslangan   bozor
mexanizmining   markaziy   muammosi   bo‘lgan   muvozanat   holatiga   erishish
imkonini beradi. boshqa.
Ijtimoiy   xo‘jalik   yuritishning   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   yo’lini
tanlagan   har   qanday   mamlakat   mazkur   iqtisodiy   tizimning   qanday   amal
qilishini   mukammal   bilishi   muhim   hisoblanadi.   Buning   uchun,   eng   avvalo,
harqanday   iqtisodiy   tizimning   umumiy   muammolarini   ifodalovchi   quyidagi
savollarga javob topish kerak bo’ladi:
1.qanday   mahsulot   va   xizmatlarni,   qancha   miqdorda   ishlab   chiqaarish   zarur?
2)   ushbu   mahsulol   va   xizmatlarni   qanday   texnika   va   texnologiya   vositasida
ishlab chiqariladi?
3)   bu   mahsulot   va   xizmatlarni   kim   uchun   ishlab   chiqariladi?
Iqtisodiy adabiyotlarda ushbu muammolar qisqacha - « nima, qan day qilib, kim
uchun   ishlab   chiqarish   zarur?   »   tarzida   ifodalanadi.   Bu   muammolar   an'anaviy
iqtisodiyotda asosan urf-odatlar, ko‘p yillar davoniida mavjud bo’lib kelayotgan
an’analar,  milliy,  diniy,  iqlim   va  boshqa  omillar   ta’sirida   hal   etilsa,  ma’muriy-
buyruqbozlikka   asoslangan   iqtisodiy   tizimda   markazlashtirilgan   holdagi
taqsimot   va   rejalashtirish   orqali   hal   etiladi.   Lekin   bozor   iqtisodiyoti   bu
muammolarni   o‘zgacha   tarzda   hal   etadi.   Bunda   bozor   iqtisodiyoti   tizimining
o‘ziga xos xususiyatlaridan, uning talablari va qonun-qoidalaridan kelib chiqadi.
Nima va qancha miqdorda ishlab chiqarish zarurligi bozor iqti sodiyoti sharoitida
eng   avvalo   iqtisodiy   resurslar   bilan   ta’minlanish   darajasiga,   talab   va   taklif
nisbatiga bog‘liq. Bunda mavjud bo’lgan resurslar qanday hajmda band qilinishi
yoki   qaysi  qismi   ishlab  chiqa rish   jarayonida   foydalanishi   ham   hisobga   olinishi
lozim. Bu savolga javob berishda korxona zarar ko‘rmaslik va yuqori  darajada
foyda   olish   uchun   intilish   qoidasiga   amal   qiladi.   Shu   bilan   birga   mahsulot   va
18 xizmatlarning qanday to‘plami  jamiyat talablarini to‘la qondira olishi  e’tiborga
olinadi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   faqat   talab   mav jud   bo‘lgan,   binobarin ,
foyda   keltirishi   mumkin   bo‘lgan   mahsulot   va   xizmatlar   yaratiladi.   Bunda
korxona foydasi hajmini tovami sotishdan olinadigan umumiy pul daromadi va
uni   ishlab   chiqarishning   umumiy   xarajatlari   o‘rtasidagi   nisbat   aniqlaydi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida iqtisodiy (sof) foyda oluvchi tarmoqning kengayib
borish   tamoyili   amal   qiladi.   Chunki   foyda   darajasining   nisbatan   yuqoriligi   bu
tarmoqqa   kam   foydali   tarmoqlardagi   kapitallarning   oqib   olishini   ta’minlaydi.
Ammo   tarmoqda   yangi   ish lab   chiqaruvchilarning   paydo   bo’lishi   o‘zini   o‘zi
cheklovchi   jarayon   hisoblanadi.   Chunki   tarmoqqa   yangi   korxonalaming   kirib
kelishi   bilan   uning   mahsuloti   taklifi   bozor   talabiga   nisbatan   jadal   ravishda
o‘sadi.   Bu   asta-sekin   mazkur   mahsulot   narxining   pasayishiga   hamda   iqtisodiy
foydaning   yo‘qolishiga   olib   keladi,   Boshqacha   aytganda,   raqobat   bu   foydani
yo‘qqa   chiqaradi.   Bozordagi   talab   va   taklifning   iqtisodiy   foyda   nolga   teng
bo’lgan   holdagi   nisbati   bu   tarmoq   mah sulotining   umumiy   miqdorini   bclgilab
beradi.   Shu   vaziyatda   tarmoq   ishlab   chiqarishning   «   muvozanatli   »   hajmiga
yetadi.   Bozor   talabi   yoki   taklifida   yangi   o‘zgarishlar   ro‘y   bermaguncha   bu
muvozanat   buzilmaydi.   O’z-o’zidan   aniqki,   tarmoqdagi   tovar   ishlab
chiqarishdan zarar ko‘rilishi kutilgan holatda korxona bunday iqtisodiy faoli yat
turidan   voz   kechadi.   Buning   natijasida   zarar   ko‘ruvchi   yoki   past   foyda
darajasiga   ega   bo’lgan   tarmoqda   ishlab   chiqarish   hajmi   keskin   qisqarib,
taklifning   talabdan   ortda   qolishi   ro‘y   beradi.   Bu   esa,   sekin-asta   mahsulot
narxining   ko‘tarilishi   hamda   foyda   darajasining   oshishiga   sharoit   yaratadi.
Natijada   tarmoq   o‘zining   ishlab   chiqarish   hajmini   qayta   tiklaydi   va   faoliyati
barqarorlashadi.
Ishlab   chiqariladigan   mahsulot   turi   va   miqdorini   aniqlashda   iste’molchi   talabi
alohida,   muhim   rol   o‘ynashini   ta’kidlash   lozim.   Iste’molchilaming   tovarlami
sotib   olish   maqsadida   pul   daromadlarini   sarflashga   tayyorliklari   bozor   talabi
sifatida   namoyon   boiadi.   Agar   bunday   talab   hajmi   ahamiyatli   darajaga   yetsa,
korxona   ushbu   mahsu lotni   ishlab   chiqarishga   rag‘bat   sezadi,   ya’ni   iste’molchi
19 talabining ko’payishi, bu mahsulotni ishlab chiqaruvchi tarmoq uchun iqtisodiy
foyda   keltiradi.   Iste’molchi   talabining   qisqarishi   esa   tarmoq   ishlab   chiqarish
hajmining   qisqarishiga   olib   keladi.   Qisqasi,   bozor   iqtisodi yoti   sharoitida
iste’molchining talabi qanday mahsulot turlarini ishlab chiqarish masalasini hal
qilishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Shuningdek,   nima   ishlab   chiqarish   zarurligini
belgilash   ko’p   darajada   resurslami   yetkazib   beruvchilarga   ham   bog’liq.
Resurslarga   bo’lgan   talab   -   bu   hosilaviy   talab ,   ya’ni   bu   resurslar   vositasida
ishlab chiqariluvchi tovarlar va xizmatlarga bo’lgan talabdan kelib chiqadi. 0‘z
daromadlarini   yuqori   darajaga   yetkazishda   resurslami   yetkazib   beruvchining
ham   bozor   talabidan   kelib   chiqishi   shubhasiz.   Faqat   iste’molchi   talabiga
muvofiq   tushuvchi   tovarlami   ishlab   chiqaruvchi   korxonalar   foyda   olib
ishlashi   mumkin   va   shu   korxonalaming   resurslarga   bo’lgan   talabi   kuchayadi.
Qisqasi,   iste’molchining   afzal   ko’rishi   uning   talabi   orqali   namoyon   boiadi.
Tovar   ishlab   chiqaruvchi   va   resurslami   yetkazib   beruvchilar   o‘z   manfaatlarini
ta’minlash   uchun  bu  talabga  mos   ravishda,  ya’ni   yuqori  foyda  olish  uchun   pul
tolash   qobiliyatiga   ega   bo’lgan   iste’molchilarga   zarur   bo‘lgan   turdagi   va
miqdordagi   tovarlami   ishlab   chiqaradi   va   resurslami   yetkazib   beradi.
Tovarlar   qanday   usulda   ishlab   chiqariladi   yoki   ishlab   chiqarish   qanday   tashkil
qilinadi,   degan   savolga   ham   bozor   iqtisodiyoti   sharo itida   o4ziga   xos   javob
bo’ladi.   Bunda   uchta   uzviy   bog’liq   masalaga   e’tibor   beriladi:
 resurslarning alohida tarmoqlar o‘rtasida taqsimlanishi;
 korxonalar tomonidan ishlab chiqarishning amalga oshirilishi;
 har   bir   korxona   resurslarining   uyg’unlashuvi   va   texnologiyani
tanlash.
Bozor   tizimi   resurslami   avvalo   yuqori   talab   va   foyda   darajasiga   ega
tarmoqlarga   yo‘naltiradi.   Past   foyda   darajasiga   ega   yoki   foyda   olmaydigan
tarmoqlar iqtisodiy resurslardan mahrum bo‘ladi. Bozor iqtisodiyoti  sharoitida
eng   zamonaviy   texnologiyani   qo‘llashga   layoqatli   bo‘lgan   va   shunga   intilgan
korxonalar   samarali   faoliyat   ko‘rsata   oladi.   Korxonalaraing   iqtisodiy
20 samaradorligi quyidagi omillarga bog’liq: mavjud texnologiya, ya’ni mahsulot
ishlab   chiqarishni   ta’minlovchi   resurslarning   oqilona   uyg‘unlashuvi   darajasi
hamda iqti sodiy resurslarning narxlari. Boshqacha aytganda, iqtisodiy samara-
dorlik   mahsulotning   muayyan   hajmini   ishlab   chiqarishga   resurslami   eng   kam
darajada sarflagan holda erishishni bildiradi.
    Bozor   iqtisodiyoti   o‘zgaruvchan   bo’ladi:   u   iste’molchilar,   ishlab
chiqarish texnologiyasi , iqtisodiy resurslar tarkibi o‘zgarishiga muvofiq holda
o‘zgaradi.   Ayni   paytda   resurslami   taqsimlashning   ancha   samarali   hisoblangan
tizimi vaqt o‘tishi bilan istc’molchi didining o‘zgarishi, ishlab chiqarish yangi
texnologiyasining   yaratilishi   va   tak lif   qilingan   resurslar   tarkibining   qayta
o’zgarishi   oqibatida   eskirishi   va   samarasiz   bo’lib   qolishi   mumkin.
Iste’molchi   dididagi   о ‘zgarishlarning   mahsulot   narxi   va   foydaga   ta’siri   ayrim
tarmoqlarni   qisqartirish   va   boshqalarini   kengaytirishni   taqozo   qiladi.   Bu
o‘zgartirisb resurslar bozori orqali amalga oshiriladi, chunki kcngayib boruvchi
tarmoq   resurslarga   ko'proq   talab   bildirsa,   qisqarib   boruvchi   tarmoq   ularga
talabni   kamaytiradi.   Buning   natijasida   vujudga   keluvchi   resurs   narxlarining
o'zgarishi, resurslami qisqaruvchi tarmoqlardan kengayuvchi tarmoqlarga qayta
taqsimlaydi. Demak, bozor tizimi texnologiyaning o‘zgarishi va har xil resurs -
lar taklifi tarkibidagi o‘zgarishlarga moslashadi.
    Bozor   iqtisodiyoti   fan-texnika   taraqqiyotini   rag‘batlantiradi.   Bi rinchi
bo‘lib tejamli texnologiyalarni qo‘llash korxonaning o‘z raqobatchilari oldidagi
vaqtinchalik   ustunligini   ta’minlaydi.   Ishlab   chiqa rish   xarajatlarining   pasayishi
korxonaning   iqtisodiy   foyda   olishini   bildiradi.   Bundan   tashqari,   bozor   tizimi
yangi texnologiyaning tez tarqalishi uchun sharoit ham yaratadi. Shunday qilib,
bozor   iqtisodi yoti   sharoitida   har   bir   korxona   yuqori   foyda   berishi   mumkin
bo‘lgan   texnika   va   texnologiya   yordamida   ishlab   chiqarishni   amalga
oshiradilar. Qisqacha xulosa qilinadigan bo‘lsa, bozor iqtisodiyoti sharoi tida «
nima,   kim   uchun   va   qanday   qilib   ishlab   chiqarish   zarur   »   degan   muammoga
quyidagicha javob beriladi:
21 a) yuqori foyda beradigan barcha tovarlar va xizmatlar to‘lovga
layoqatli iste’molchilar talabiga yetarli hajmda ishlab chiqariladi;
b)  tovar va xizmatlar to‘lov   layoqatiga ega , yuqori foyda olish
im konini beradigan xaridorlar uchun ishlab chiqariladi;
c) yuqori   foyda   olishni   ta’minlaydigan,   resurslami   tejash
imkonini   beradigan   texnika   va   texnologiya   yordamida   ishlab   chiqariladi.
Mavjud   iqtisodiy   tizimlar   orasida   bo zor   iqtisodiyoti   o‘zining   afzalliklari
bilan   ajralib   turadi.   Aynan   shu   afzalliklar   mazkur   iqtisodiy   tizimning
samarali va barqaror amal qili shi, rivojlanishiga zamin yaratadi. Eng avvalo,
bozor   iqtisodiyotining   uchta   ustun   jihatini   ko'rsatib   o‘tish   maqsadga
muvofiq hisoblanadi.
1.Resurslami   taqsimlashning   samaradorligi.   Bozor   tizimi   resurslami
samarali   taqsimlashga   yordam   beradi.   Buning   mazmuni   shuki,   raqobatli
bozor   tizimi   resurslami   jamiyatga   eng   zarur   bo‘lgan   tovarlar   va   xizmatlar
ishlab   chiqarishga   yo‘naltiradi.   U   ishlab   chiqa rish   uchun   resurslami
uyg‘unlashtirislining ancha samarali usullarini va ishlab chiqarishga yangi,
ancha samarali  texnologiyani qo‘llashni  taqozo etadi. Qisqasi, bozor tizimi
shaxsiy manfaatni shun day tartibda boshqaradiki, u jamiyat uchun mavjud
resurslardan zarur  tovar lami talab darajasidagi  miqdorda ishlab chiqarishni
ta’minlaydi.
2.Iqtisodiy faoliyat va tanlov erkinligi. Bozor iqtisodiyoti tizimining muhim
afzalliklaridan   biri   shundaki,   u   shaxsiy   erkinlik   roliga   ustuvorlik   beradi.
Ijtimoiy   ishlab   chiqarishni   tashkil   qilishning   asosiy   muammolaridan   biri
bo‘lib   alohida   shaxs   va   korxonalar   iqtisodiy   faoliyatini   uyg‘unlashtirish
hisoblanadi.   Bunday   uyg‘unlashtirishni   amalga   oshirishning   ikki   usuli
mavjud.   Birinchisi   -   markazdan   boshqarish   va   majbur   qilish   tadbirlarini
qoilash   bo‘lsa,   ikkinchisi   -   bozor   tizimi   vositasi   orqali   ixtiyoriy
hamkorlikdir. Faqat bozor tizimigina iqtisodiy faoliyatni majbur qilmasdan
uyg‘unlashtirishga   layoqatlidir.   Bozor   iqtisodiyoti   tadbirkorlik   va   tanlash
erkinligini namoyish qilib, aynan shu tufayli u muvaffaqiyatga erishadi.
22 2.2 Bozorlarning tuzilishi, turlari, segmentatsiyasi   va infratuzilmasi
   Bozor murakkab tuzilishga ega bo‘lib, o‘z ta’siri bilan iqtisodiyotning barcha
sohalarini qamrab oladi. Iqtisodiy tuzilma quyidagilar bilan belgilanadi:
 mulkchilik shakllari (davlat, xususiy, jamoa, aralash)
 u   yoki   bu   shakldagi   xo'jalik   yurituvchi   subyektlarning   butun
iqtisodiyotdagi   ulushiga   bog'liq   bo'lgan   tovar   ishlab   chiqaruvchilar   (davlat,
ijara,   kooperativ,   xususiy   korxonalar,   yakka   tartibdagi   tadbirkorlar,   mehnat
faoliyati) tarkibi;
 tovar aylanmasi sohasining xususiyatlari;
 iqtisodiyotning   tarkibiy   bo‘linmalarini   xususiylashtirish   va   davlat
tasarrufidan   chiqarish darajasi ;
 mamlakatda qo'llaniladigan savdo turlari.
Bozor   tuzilishini   quyidagi   mezonlarga   ko'ra   ajratish   mumkin:
1.Bozor   munosabatlari   ob'ektlarining   iqtisodiy   maqsadiga   ko'ra:
-tovar va xizmatlar bozorlari;
- ishlab   chiqarish   vositalari   bozorlari
- ilmiy - texnikaviy   ishlanmalar   bozorlari ;
-qimmatli qog'ozlar bozorlari;
-Mehnat bozorlari.
Bozorlarning   xilma-xilligi   korxonalar   o'rtasidagi   o'zaro   munosabatlarning
butun tizimini tubdan o'zgartirishni, to'g'ridan-to'g'ri aloqalar asosida tovarlarni
sotishga   o'tishni,   sotib   olish   va   sotishning   rasmiy   hisob-kitob   xarakterini   real
sotib   olish   va   sotish   bilan   almashtirishni   anglatadi.   iqtisodiy   munosabatlarda
sheriklarni   erkin   tanlash.   Bunday   bozorning   quroli   tovar   va   fond   birjalari ,
maxsus   bazalar,   savdo   markazlari,   ulgurji   savdo   korxonalari   va   boshqalar
shaklidagi tuzilmalardir.
2.Bozorlarni mahsulot guruhlariga ajratish mumkin:
 sanoat  tovarlari   bozorlari ;
 iste'mol tovarlari bozorlari;   oziq-ovqat mahsulotlari ;
 xomashyo bozorlari va boshqalar.
23 Demak,   qishloq   xo‘jaligi   xom   ashyo   bozorida   oziq-ovqatga   bo‘lgan   ehtiyojni
qondirish, shuningdek, qishloq xo‘jaligi xom ashyosiga bo‘lgan ishlab chiqarish
ehtiyojlarini   qondirish   uchun   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlari   fondi
shakllantiriladi. Iste'mol  tovarlari   bozorini   shakllantirish  ularni   ishlab  chiqarish
hajmini   keskin   oshirish,   iste'molchilar   talabini   qondirish   uchun   raqobat
tamoyillarini   kengaytirish,   brend   do'konlarini   yaratishni   nazarda   tutadi.
1. Bozorlarning fazoviy asosda shakllanishi bozorlardir:
2. mintaqalararo;
3. mintaqalararo;
4. respublika;
5. respublikalararo;
6. xalqaro (dunyo).
Bunday   bozorlarning   shakllanishi   haqiqatda   respublikalarning   davlat
suverenitetini qo'lga kiritishini ta'minlaydi.
 Raqobatni cheklash darajasiga ko'ra quyidagilar mavjud:
 eksklyuziv;
 oligopolistik;
 tarmoqlararo bozorlar.
 Bozor   munosabatlari   sub'ektlarining   turlari   bo'yicha   bozorlarni
quyidagilarga bo'lish mumkin:
 ulgurji   bozorlar ,   korxona   va   tashkilotlar   xaridor   va   sotuvchi   sifatida
harakat qilganda;
 chakana   savdo   bozorlari,   yakka   tartibdagi   fuqarolar   xaridor   sifatida
harakat qilganda;
 qishloq   xo'jaligi   mahsulotlarini   davlat   xarid   qilish   bozorlari,   bunda
xaridor  davlat ,  sotuvchilar   esa   qishloq  xo'jaligi  mahsulotlarini  bevosita   ishlab
chiqaruvchilar: kolxozlar, sovxozlar, fermerlar, agrokomplekslar va boshqalar.
24  Iqtisodiyotda   qonun   ustuvorligiga   rioya   etilishini   hisobga   olgan   holda
bozorlar quyidagilarga bo'linadi:
 qonuniy, ya'ni rasmiy;
 noqonuniy, ya'ni "soya", "qora"
Ba'zi   iqtisodchilarning   fikriga   ko'ra,   model   ijtimoiy   bozor   iqtisodiyoti.
Ushbu model bozor va davlatning cheklangan birligini ta'minlashi mumkin.
Iqtisodiy munosabatlar va tashkiliy-boshqaruv tuzilmalarining bir turidan
butunlay   boshqa   yangi   turiga   o‘tish,   iqtisodiy   islohotlar   strategiyasini   ishlab
chiqish   va   uning   asosiy   yo'nalishiarini   aniqlab   olishni   taqozo   qiladi.   Iqtisodiy
islohotlar   -   iqtisodiyotda   tub   o’zgarishlarni   amalga   oshirishga   qaratilgan
iqtisodiy chora-tadbirlar majmui.
  Iqtisodiy  islohotlardan ko‘zda  tutilgan maqsad  mamlakat  aholisi  uchun
yashash va faoliyat ko‘rsatishning eng   yaxshi sharoitlarini yaratish , ulaming
ma’naviy-axloqiy yetukligiga erishish,   iqtisodiy , ijtimoiy-siyosiy barqarorlikni
ta’minlashdan iborat. Islohotlami amalga oshirishdan oldin bozor iqtisodiyotiga
o‘tishning nazariy modeli yaratildi.
25 Bu modelda yangi  iqtisodiyotga  o’tishning  umumiy tomonlari  va milliy
xususiyatlari   nazarda   tutiladi,   islohotlaming   asosiy   yo‘nalishlari   belgilanadi.
Respublikada   iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirishning   asosiy   yo‘nalishlari
quyidagilardan iborat:
 mulkiy munosabatlarni isloh qilish;
 agrar islohotlar;
 moliya-kredit   va narx-navo islohoti ;
 boshqarish tizimini isloh qilish va bozor infratuzihnasini yaratish;
 ijtimoiy islohotlar.
    Iqtisodiy   islohotlaming   bosh   bo‘g‘ini   mulkchilik   munosabatlarini
tubdan   o‘zgartirishdir,   chunki   shu   orqali   ko‘p   ukladli   iqtisodiyot   va
raqobatlashish   muhiti   shakllantiriladi   hamda   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishning
shart-sharoitlari   vujudga   keltiriladi.   Shu   sababli   respub likada   mulkiy
munosabatlami   isloh   qilishdan   ko‘zda   tutilgan   maqsad   davlat   mulki
monopolizmini   tugatish   va   bu   mulkni   xususiylashtirish   hisobiga   ko’p   ukladli
iqtisodiyotni   real   shakllantirishdan   iborat.
Respublikada   iqtisodiy   islohotlami   amalga   oshirishning   dastlabki
bosqichidayoq   qishloq   xo’jaligini   isloh   qilishga   ustunlik   berildi.   Bunga
quyidagilar sabab bo‘ldi:
 Respublikamiz   iqtisodiyotida   agrar   sohaning   salmoqli   o‘ringa
egaligi, ishchi kuchining ko‘pgina qismi qishloq xo‘jaligida bandligi, iqtisodiy
o‘sishning ko‘p jihatdan shu tarmoq ahvoliga bog’liqligi;
 Respublika   butun   sanoat   potensialining   yarmiga   yaqinini   tashkil
qiladigan   sanoat   tarmoqlarini   (paxta   tozalash,   to'qimachilik,   yengil,   oziq-
ovqat,   kimyo   sanoati ,   qishloq   xo‘jalik   mashinasozligi   va   boshqa lar)
rivojlantirish istiqbollari bevosita qishloq xo‘jaligiga bog’liqligi;
 O’tish   davrining   boshlarida   qishloq   xo‘jalik   mahsulotlari   (asosan
paxta),   valyuta   resurslari,   respublika   uchun   zarur   bo’lgan   oziq-ovqat
mahsulotlari, dori-darmonlar, texnika va texnologiya uskunalarini chetdan sotib
olishni ta’minlayotgan asosiy manba ekanligi;
26                                        XULOSA
Bozor   tizimi   o'zining   ishtiyoqli   himoyachilariga   ham ,   murosasiz
tanqidchilarga  ham   ega.  Bu   tasodifiy  emas,  chunki  shubhasiz   afzalliklar  bilan
bir qatorda bozorda sezilarli kamchiliklar ham mavjud
Bozor   (bozor   iqtisodiyoti)   -   bu   talab   va   taklifning   o'zgarishini   aks
ettiruvchi   narxlarning   o'zgarishi   ta'sirida   xaridorlar   va   sotuvchilarning
harakatlarini   o'zaro   moslashtirish   usuli.   Odamlarning   iqtisodiy   xatti-
harakatlarini   tuzatish   o'z-o'zidan   amalga   oshiriladi.   Bozor   mexanizmi   xususiy
tovarlarga   bo'lgan   to'lovga  layoqatli   ehtiyojlarni   qondirishga   qaratilgan   bo'lib,
ijtimoiy ustuvor ehtiyojlarni qondirish uchun jamoat tovarlari ishlab chiqarishni
samarali tartibga solishni ta'minlamaydi.
Uning   himoyachilari   tomonidan   bozor   tizimi   foydasiga   asosiy   iqtisodiy
dalil   shundaki,   u   jamiyatning   cheklangan   resurslarini   samarali   taqsimlashga
yordam   beradi.   Ularning   fikricha ,   raqobatbardosh   bozor   tizimi   resurslarni
jamiyatga   eng   zarur   bo'lgan   tovarlar   va   xizmatlarni   ishlab   chiqarishga
yo'naltiradi.   Ko'pincha, agar tovarlar tanqisligi bo'lsa, bozor uni tezda bartaraf
etishga qodir.
Bozor   tizimi   ma'lum   chegaralar   doirasida   iqtisodiy   faoliyatni   ma'muriy
majburlovsiz   muvofiqlashtirishga   qodir.   Bu   tadbirkorlik   va   tanlashda   katta
erkinlik beradi. Ishlab chiqarish resurslarining bir tarmoqdan ikkinchi tarmoqqa
o‘tishi, qoida tariqasida, biron-bir davlat organining buyrug‘i bilan emas, balki
ishlab chiqarish  sub’ektlarining o‘z manfaati  asosida  amalga oshiriladi. Bozor
tizimi   tarafdorlari   u   maksimal   iqtisodiy   samaradorlikni   ta'minlaydi,   deb
ta'kidlaydilar.   Aynan   shu   samaradorlik   prezumpsiyasi   G‘arb   iqtisodiy
nazariyasida   ko‘pchilikda   erkin   bozorlar   faoliyatiga   yoki   bozor   jarayonlarini
davlat   tomonidan   tartibga   solishga   davlat   aralashuvi   zarurligiga   shubha
uyg‘otadi.
Biroq,   bozor tizimi , barcha samaradorligiga qaramay, idealdan uzoqdir.
U   o‘zining   ichki   qarama-qarshiliklari   va   qonuniyatlari   tufayli   jamiyat
27 hayotidagi   bir   qator   muhim   muammolarni   xolisona   hal   eta   olmasligi   bilan
birga, ko‘plab salbiy hodisalarni yanada kuchaytirmoqda.
Birinchidan,   bozor   tizimi   raqobat   mexanizmiga   asoslanadi.   Ijtimoiy
jihatdan   maqbul   bo'lsa-da,   raqobat   individual   ishlab   chiqaruvchiga   nisbatan
shafqatsizdir.   Shu   sababli ,   tadbirkorlar   maksimal   foyda   olishga   intilib,
raqobatdan   xalos   bo'lishga   harakat   qilmoqdalar.   Firmalarning   birlashishi,
kompaniyalarning   fitnalari   -   bularning   barchasi   raqobatning   zaiflashishiga   va
uning   tartibga   soluvchi   ta'siridan   qochishga   yordam   beradi.
Ikkinchidan, bozor tizimi to'liq bandlikni va barqaror narx darajasini ta'minlay
olmaydi.   Ishsizlik   va   inflyatsiya   zamonaviy   jamiyatning   ijtimoiy   va   iqtisodiy
muammolarini sezilarli darajada oshiradi.
Uchinchidan, bozor ishlab chiqarishdagi uzoq muddatli tarkibiy siljishlar
muammosini   hal   qila   olmaydi.   Bozor   faqat   qisqa   muddatli   muvozanatni
ta'minlaydi.
To'rtinchidan, bozor  tizimi jamoaviy ehtiyojlarni  va tashqi  ta'sirlarning (foyda
va   xarajatlar)   mavjudligini   hisobga   olishga   qodir   emas ,   bu   esa   jamiyat
birinchi   navbatda   zarur   bo'lgan   bunday   tovar   va   xizmatlar   majmuasini   ishlab
chiqarishga to'sqinlik qiladi.
Beshinchidan,   bozor   jamiyatda   ijtimoiy   ta’minotni   ta’minlay   olmaydi.
"Pul   ovozi"   bo'lganlarga   mol   beradi.   U   buni   juda   samarali   bajaradi.
Erkin   bozor   ishtirokchisining   har   qanday   daromadi   (jinoiy   daromaddan
tashqari) adolatli hisoblanadi. Biroq, bozor jamiyatning barcha a'zolarini yuqori
iste'mol   va   hatto   munosib   hayot   bilan   ta'minlamaydi   va   ob'ektiv   ravishda
ta'minlay   olmaydi.   Bu   faqat   ijtimoiy   ishlab   chiqarishning   juda   yuqori
darajadagi rivojlanishi sharoitida mumkin bo'ladi.
Umuman   olganda,   raqobatbardosh   bozor   tizimi   ob'ektiv   ravishda
jamiyatning   ijtimoiy   tabaqalanishiga,   aholining   boy,   o'rtacha   daromadli   va
kambag'al qatlamlarining shakllanishiga olib keladi.
           
28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.Xodiyev B.Yu., Bekmurodov A.Sh., G'afurov U.V. va boshqalar  O'zbekiston
iqtisodiyoti mustaqillik yillarida. T.: TDIU, 2019..
2.   Bekmurodov   A.Sh.,   G'afurov   U.V.   O'zbekistonda   iqtisodiyotni
liberallashtirish   va   modernizastiyalash:   natijalar   va   ustuvor   yo'nalishlar.   O'quv
qo'llanma. T.: TDIU, 2020.
3.   Shodmonov   Sh.,   G'afurov   U.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Ma'ruzalar   matni.   -   T.:
TDIU, 2019.
4.   Shodmonov   Sh ,   Minovarova   G   va   Xalilov   M.   ''Iqtisodiyot   nazariyasi”   fani
bo'yicha o'quv uslubiy majmuasi.
5.   Shodmonov Sh va Minovarova G.”Iqtisodiyot nazariyasi” fani bo'yicha o'quv
uslubiy   ta'lim   texnologiyasi.   “Iqtisodiy   ta'limdagi   o'qitish   texnologiyasi”
seriyasidan. T.: TDIU
6.   Shodmonov   Sh.,   Alimov   R.,   Jo'raev   T.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   -T.:   Moliya.
2018.
7.   Shodmonov   Sh.Sh.,   G'afurov   U.V.   Iqtisodiyot   nazariyasi   (darslik).   -   T.,
«Media»   nashriyoti , 2019. - 794 b.
8.   O'lmasov   A.,   Vahobov   A.V.   Iqtisodiyot   nazariyasi:   Darslik.   -   T.:   «Sharq»
nashriyot-matbaa akstiyadorlik   kompaniyasi Bosh tahririyati .
INTERNET SAYTLAR
1.   www.stat.uz   - O'zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo'mitasining rasmiy
sayti.
2.   www.uza.uz   -   O'zbekiston   Respublikasi   Milliy   Axborot   Agentligi   rasmiy
sayti.
3.   www.ceep.uz   -   O'zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi   huzuridagi
Samarali   iqtisodiy   siyosat   markazi   rasmiy   sayti.
4.   www.ziyonet.uz
5.   www.buxdu.uz
29
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский