Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 95.0KB
Xaridlar 7
Yuklab olingan sana 23 Aprel 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Kamron Zaripov

Ro'yxatga olish sanasi 30 Noyabr 2023

241 Sotish

Bozor iqtisodiyoti sharoitida daromadlar tengsizligi

Sotib olish
О ‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
 
TOSHKENT T О ‘QIMACHILIK VA YENGIL SANOAT INSTITUTI 
 
 
 
“KORPORATIV BOSHQARUV” KAFEDRASI
«IQTISODIYOT NAZARIYASI»
FANIDAN
  
K U R S    I SH I
 
Mavzu:  Bozor iqtisodiyoti sharoitida daromadlar tengsizligi. 
Bajardi: 14-23 guruh talabasi
Sultonov Bunyodjon
Qabul qildi: Qodirova X 
 
Hay’at tarkibi: ________________
 ________________ 
 ________________
Toshkent-2023
ТО PSHIRIQ  
1. Kurs ishi mavzusi_________________________________________________
  
2. Boshlang’ich ma’lumotlar___________________________________________
  
__________________________________________________________________
 
3. Qo’llanmalar:  “Iqtisodiyot nazariyasi” fanidan kurs ishiga uslubiy qo’llanma 
 
4. Tushuntirish xatning tuzilishi: Reja. Kirish. Nazariy qism, Asosiy qism: 
(Mavzuning xususiyatidan kelib chiqib rejalar tuziladi), Xulosa va takliflar, 
Adabiyotlar ro’yxati, Mundarija.  
 
5. Kurs ishini topshirish davri: Reja________2023y.  Amalda ______2023y.
 
 Bo‘limlar
Himoya
1 2 3 4
 
 
  Bajaruvchi:_________________________
 
 Rahbar:____________________________
 
 Maslahatchi:________________________
 
MUNDARIJA:
Kirish………………………………………………………………………….…..3 1-Bob     Aholi     daromadlari ………………………………………………………6
1.1    Aholi   daromadlari va uning   tarkibi.   ……………………………………..…6
1.2    Aholi  turmush darajasi  va uning  ko’rsatkichlari ……………….………… . 13
2-Bob. Daromadlar   tengsizligi   …………………………………….…………..16
2.1   Davlatning   ijtimoiy siyosati ……………………………………….…………16
2.2 Daromadlar tengsizligi va uning darajasini aniqlash… ………………………21
Xulosa …………………………………………………………………………….28
Foydalangan   adabiyotlar ……………………………………….….……………31 3KIRISH:
Adolat   va   samaradorlik,   iqtisodiy   xavfsizlik   va   iqtisodiy   o'sish,   boylik   va
qashshoqlik muammolari azaldan insoniyatni tashvishga solib keladi. Va bu tasodif
emas,   chunki   dunyodagi   eng   boy   mamlakatlarda   ham   daromadlarni   taqsimlashda
tengsizlik,   qashshoqlik   va   qashshoqlik   mavjud.   Ko'pgina   olimlar   daromadlarni
taqsimlash   masalalari   va   ularni   differentsiallashtirish   muammolarini   o'rgandilar,
daromadlar   tengsizligining   ob'ektiv   sabablarini   va   uning   iqtisodiy   o'sish   va   aholi
farovonligiga   ta'sirini   o'rgandilar.   Aholi   daromadlarini   oshirish   muammosi   bir-
biriga   bog'liq   bo'lgan   ikkita   holat   tufayli   makroiqtisodiy   siyosatning   dolzarb
vazifasi   bo'lib   ko'rinadi:   aholini   investor   sifatida   jalb   qilish   zarurati;   ularning
mehnat   unumdorligining   o'sishidan   manfaatdor   bo'lgan   ishchilarni   kengaytirilgan
takror   ishlab   chiqarishni   ta'minlash.   Iqtisodiyot   fani   ma'lum   darajada   jamiyatda
ne'matlarni   taqsimlash   tamoyillarini   tushuntirib   berdi:   mehnatga   ko'ra,   ishlab
chiqarish omillariga ko'ra va insonning tabiiy yashash huquqiga ko'ra. Amalda bu
tamoyillarning   barchasi   nomukammal   bo'lib   chiqdi.   Daromadlarni   adolatli
taqsimlash hali ta'minlanmagan, bu esa mehnat xarajatlaridagi tengsizlik darajasini
va   aholining   ayrim   guruhlari   iste'molining   tegishli   etarliligini   aniq   aks   ettiradi.
Mehnatkashlar   o‘rtasida   to‘g‘ri   rag‘batlantirish   yo‘qligi   sababli   daromad
taqsimotining   adolatliligi   va   mehnat   samaradorligi   ta’minlanmayotgani   natijasida
jamiyat   taraqqiyotining   asosiy   sharti   –   barqarorlikka   erishilmayapti.   Bundan
tashqari,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   moddiy   boyliklar   va   daromadlarning   o‘ta
notekis   taqsimlanishi   ko‘pincha   uning   samarali   faoliyat   ko‘rsatishiga   to‘sqinlik
qilib,   salbiy   ijtimoiy   oqibatlarni   keltirib   chiqaradi.   "Tenglik"   va   "qashshoqlik"
tushunchalari   ijtimoiy   yo'naltirilgan   iqtisodiyotda   asosiy   hisoblanadi.   Ularning
asosida   ijtimoiy   ta'minot   quriladi,   uning   roli   har   qanday   davlatda   qashshoqlikni
kamaytirish va tenglikni oshirishga kamayadi. Biroq, bu ikkala tushuncha ham bir
xil   emas.   Tengsizlik   darajasi   yuqori   bo'lgan   jamiyatda   qashshoqlik   darajasi   juda
past   bo'lishi   mumkin   va   aksincha.   Qashshoqlik   jamiyatning   ayrim   a'zolari   uchun
qabul   qilingan   minimal   standartlarga   javob   bermaydigan   turmush   sharoitlarining 4mavjudligi   bilan   belgilanadi.   Iqtisodchilar   va   siyosatchilarning   bir   ovozdan
fikricha , qashshoqlik shartsiz yovuzlikdir va shuning uchun unga qarshi kurashish
kerak.   Tenglik   haqida   bunday   konsensus   yo'q.   Avvalo,   “tenglik”   ta’rifi   ancha
noaniq   bo‘lib,   uni   keng   talqin   qilish   imkonini   beradi   va   jamiyatdagi   tengsizlik
darajasini   aniq   aniqlashni   qiyinlashtiradi.   N.Barr   tenglikni   jamiyatning   barcha
a’zolari   uchun   teng   imkoniyatlarni   ta’minlash   deb   ta’riflaydi1.   Shu   munosabat
bilan   tenglikni   oshirishga   qaratilgan   ijtimoiy   siyosatni   tanlash   borasida   turlicha
fikrlar   mavjud.   Tengsizlikni   tor   ma'noda   -   mulkiy   tengsizlik   deb   talqin   qiluvchi
sotsialistlar buni qashshoqlik bilan bir xil salbiy hodisa deb hisoblaydilar, chunki.
ijtimoiy   keskinlikka   olib   keladi   va   kambag'allarga   mansub   shaxslarning
qobiliyatlarini   rivojlantirishga   to'sqinlik   qiladi.   Shuning  uchun   davlat   tengsizlikni
kamaytirish   uchun   katta   kuch   sarflashi   va   resurslarni   sarflashi   kerak.   Ushbu
siyosatning   natijasi   -   progressiv   daromad   solig'i,   yuqori   meros   soliqlari   va
kambag'allar  uchun  mo'ljallangan   keng  ko'lamli   ijtimoiy  dasturlar.  O'z   navbatida,
tenglikni   kengroq   ma'noda   tushunadigan   liberallar   agentlarning   iqtisodiy
faoliyatiga   davlat   aralashuvi   tenglik   tamoyilini   buzish   ekanligini   ta'kidlaydilar,
chunki   bunda   davlat   jamiyatning   ko'proq   tadbirkor   a'zolaridan   daromadning   bir
qismini   tortib   oladi   va   shu   bilan   xususiy   tashabbusning   namoyon   bo'lishini
bostiradi.   Liberallarning   fikriga   ko'ra,   bunday   amaliyot   iqtisodiy   o'sishning
sekinlashishiga   olib kelishi mumkin, buning natijasida hamma yutqazadi: boy ham,
kambag'al   ham.   Shuning   uchun   liberallar   faqat   qashshoqlikni   kamaytirishga
qaratilgan   mo'tadil   ijtimoiy   dasturlarni   yoqlaydilar.   Shunday   qilib,   tengsizlik
muammosini   chuqur   tahlil   qilish   ushbu   hodisani   sub'ektiv   idrok   etishning   ikkita
xususiyati bilan ob'ektiv ravishda to'sqinlik qiladi. Birinchidan, tengsizlikning o'zi
adolatsiz   ekanligiga   amin   bo'lgan   olimlarning   aksariyati   qanday   tengsizlik
adolatsiz   deb   hisoblanishi   mumkin   va   nima   uchun   degan   savolga   e'tibor
bermaydilar.   Ikkinchidan,   moddiy   tengsizlik   haqida   gapirganda ,   ijtimoiy   olimlar
qashshoqlikni   uning   eng   yaqqol   ko'rinishi   deb   hisoblaydilar   va   shuning   uchun
tengsizlikka  qarshi   kurash  ko'pincha  qashshoqlikka  qarshi   kurashga   qisqartiriladi. 5Umuman   olganda,   boylikning   notekis   taqsimlanishi   muammosi   iqtisodiy   va
sotsiologik   adabiyotlarda   juda   kam   ko'rib   chiqiladi;   19-asrgacha   bunday
adolatsizlikning   sababi   kuchga   asoslangan   majburlashda   ko rilgan.   19-asrdaʻ
dastlab   Anri   Sen-Simon,   keyin   esa   Karl   Marks   tadbirkorlar   (yangi   o sib	
ʻ
borayotgan   sinf)   ijtimoiy   mahsulotning   muhim   qismiga   da vo   qilishga	
ʼ   real
huquqqa   ega   ekanligini,   kapitalistik   ishlab   chiqarish   ekvivalent   tamoyiliga
asoslanishini   ko rsatdi.   ayirboshlash,   bu   avvalgi   davrlar   uchun   odatiy   bo'lmagan.	
ʻ
Shunday   qilib,   o'sha   paytda   ular   daromadlarni   farqlash   ijtimoiy   rivojlanishning
ob'ektiv   qonuniyatlariga   asoslanganligini   tan   olishni   boshladilar.   Darhaqiqat ,
daromadlar   differentsiatsiyasini   iqtisodiy ,   demografik   va   ijtimoiy   omillarning
murakkab   o ' zaro   ta ' siri   natijasi   bo ' lgan   turli   ijtimoiy - iqtisodiy   guruhlar   va   aholi
qatlamlari   daromadlaridagi   ob ' ektiv   belgilangan   nisbat   sifatida   ko ' rib   chiqish
maqsadga   muvofiqdir.   Shu   bilan   birga,   daromadlarning   farqlanishi   nafaqat
samaradorlik   va   mehnat   unumdorligidagi   tengsizlikning   natijasidir.   Shuningdek,
ishlab chiqarish vositalariga egalik huquqining teng taqsimlanmaganligi natijasidir.
Ko'pgina   tadqiqotchilarning   fikriga   ko'ra,   differentsiatsiya   bir   ijtimoiy   guruhning
jamiyatda   ijtimoiy   boylikning   katta   qismini   o'z   foydasiga   qayta   taqsimlash
imkonini   beradigan   maxsus   pozitsiyalarni   egallashi   bilan   belgilanadi.   Bunday
imkoniyat u yoki bu   jamiyatning eng nodir resursi, eng nodir ishlab chiqarish omili
ustidan nazoratni ochib beradi. Ijtimoiy taraqqiyotning dastlabki bosqichlarida eng
muhim   manba   bo'lgan   harbiy   kuch,   undagi   monopoliya   jamiyatning   hukmron
sinfini belgilab berdi. Keyingi davrda to g ridan-to g ri majburlash ba zi iqtisodiy	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʼ
unsurlar   bilan   to ldirilib,   qishloq   xo jaligi   ishlab   chiqarishining   er   va   boshqa	
ʻ ʻ
sharoitlari  eng  muhim  resursga  aylandi, yer  egaligi  hukmron feodallar  tabaqasiga
mansubligi belgilandi. Boshqa usullar bilan boylik yaratish va to‘plash imkoniyati
vujudga   kelganligi   sababli   yerning   asosiy   ishlab   chiqarish   omili   sifatidagi   roli
pasayib ketdi. 61-Bob   Aholi  daromadlari
1.1   Aholi  daromadlari va uning  tarkibi
Aholi   daromadlari   —   barcha   aholiga   tegishli   pul   va   natural   (mahsulot
shaklida) tushumlar hamda ko rsatilgan bepul xizmatlar summasi; aholining milliyʻ
daromaddagi   hissasi.   Aholining   jami   turdagi   daromadlari   manbai   —   ish   haqi,
pensiya,   stipendiya,   nafaqalar,   mu-kofot,   foyda,   dividend,   zayom   va   lotereya
yutug i,  bank to lagan  foiz  puli, ko chmas  mulkdan kelgan  renta  to lovi  va  ija-ra	
ʻ ʻ ʻ ʻ
puli,   sug urta   qoplamalari   va   boshqalardan   iborat.   Bozor   sharoitida   Aholi	
ʻ
daromadlarining   eng   katta   qismi   pul   shakliga   ega.   Qishloq   aholisi   o zining	
ʻ
tomorqa xo jaligidan ham mahsulot olib daromad ko radi va u natural daromadga	
ʻ ʻ
kiradi.   Shuningdek,   aholining   yordamga   muhtoj   qatlamlariga   bepul   mahsulot
beriladi   va   xizmatlar   ko rsatiladi   (bepul   ovqatlanish,   kiyim-kechak,   doridarmon,	
ʻ
transport va kom-munal xizmati va hokazo); bular natural daromadlar hisoblanadi.
Aholi   daromadlari   nominal   va   real   daromadlarga   bo linadi.   Nominal   daromad	
ʻ
aholi   muayyan   pul   summasi   shaklida   olgan   daromad   bo lib,   inflyatsiya   ta sirida	
ʻ ʼ
uning   xarid   qobiliyati   pasay-ishi   mumkin.   Real   daromad   —   pul   shaklidagi
daromadga   amalda   qanday   miqdorda   iste mol   buyumlari   va   xizmatlar   xarid   etish	
ʼ
mumkinligini   ko rsatadi.   Aholi   jon   boshiga   hisoblangan   real   daromad   aholi	
ʻ
turmush   darajasining   umumlashgan   va   yaxlit   ko rsatkichi   hisoblanadi.	
ʻ
Iqtisodiyotda   aholi   yalpi   pul   daro-madlaridan   barcha   majburiy   va   ixtiyoriy
to lovlar (soliqlar, qarz puli, badallar) chegirib tashlangandan so ng uning qo liga	
ʻ ʻ ʻ
tegadigan daromad ham muhim ahamiyatga ega. Aholi qo liga tegadigan daromad	
ʻ
miqdoriga   soliqlar   kuchli   ta sir   etadi.   Rivojlangan   mamlakatlarda   ish   haqi	
ʼ
daromadning   2/3   qismini   tashkil   etadi.   Agar   mamlakatda   xususiy   mulk   ustivor,
renta,   aholi   pul   jamg armasi   ko p   bo lsa,   bank   to laydigan   foiz   puli   salmoqli	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bo ladi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   Aholi   daromadlari   tarkib   jihatidan	
ʻ
mehnatdan, tadbirkorliqdan, mulkdan olingan daromadlar va transfert (nochorlarga
byudjetdan   beriladigan   nafaqa   va   yordam   puli)   kabi   daromadlardan   shakllanadi.
Transfertlar   nobozor   daromadi,   qolganlari   bozor   daromadi   hisoblanadi.   Bozor 7iqtisodiyotiga   o tish   sharoitida   O zbekistondagi   Aholi   daromadlarida   bozorʻ ʻ
tizimiga   xos   yangi   daromad   turlari   (tadbirkorlik,   mulk   daromadi   kabilar)ning
ko payib bo-rishi kuzatiladi. 	
ʻ
Aholi   umumiy   daromadlari   tarkibida   ishlab   chiqarishdan   kelgan   tushumlar
ulushi   71,5   foizni,   shundan   69,3   foizi   mehnat   faoliyatidan   olingan,   2,1   foizi
shaxsiy   iste'mol   uchun   ishlab   chiqarilgan   shaxsiy   xizmatlardan   olingan
daromadlarni tashkil etgan.
Raqamlarga   murojaat   qiladigan   bo’lsak,   dastlabki   ma’lumotlarga   ko’ra,
2018 yilning yanvar-dekabr holatiga aholi umumiy daromadlari 286,3 trln. so’mni,
bir   kishiga   o’rtacha   hisoblaganda   8,7   mln.   so`mni   tashkil   etdi.   Real   daromadlar
nominal daromadlarni chakana narxlar va tariflar o’zgarishini hisobga olgan holda
nominal   daromadlarning   real   xarid   qilish   qobiliyatini   ifodalaydi.   Iste`mol
narxlarining   o`zgarishi   sababli   o’tgan   yilning   mos   davriga   nisbatan   aholining
umumiy daromadlarining real o`sish sur`ati 110,3 % ni, aholi jon boshiga umumiy
daromadlarining real o`sish sur`ati 108,4 % ni tashkil etdi.
Aholi jon boshiga o`rtacha umumiy daromadlari bo`yicha Toshkent shahrida
(16 262,4 ming so’m) hamda Navoiy (13579,0 ming so’m), Buxoro (10825,1 ming
so’m), Xorazm (9146,0 ming so’m) va Toshkent (9076,3 ming so’m) viloyatlarida
o`rtacha   respublika   darajasidan   yuqori   ko’rsatkichlar   qayd   etilganligi   kuzatildi.
Aholi   jon   boshiga   daromadlarning   eng   quyi   ko’rsatkichlari   esa   Qoraqalpog'iston
Respublikasi   (6311,1   ming   so'm)   va   Namangan   viloyatida   (6801,4   ming   so’m)
qayd etildi.
Aholi   farovonligini   ifodalashda   jami   aholining,   oilalarning,   alohida
shaxslarning umumiy daromadlari muhim ahamiyatga ega. Dastlabki ma’lumotlar
bo‘yicha, 2022- yilning yanvar-iyun holatiga ko‘ra, aholining umumiy daromadlari
282,6 trln. so‘mni  tashkil  etdi. Aholi  daromadlari bo‘yicha real  o‘sish  sur’atlarini
hisoblashda   narx   omillari   ta’sirini   chiqarib   tashlash   maqsadida,   inflyatsiya
ko‘rsatkichlarining   asosiy   turlaridan   biri   –   iste’mol   narxlari   indeksidan   (INI) 8foydalaniladi. Iste’mol narxlarining o‘zgarishi  sababli  o‘tgan yilning mos davriga
nisbatan aholi umumiy daromadlarining real o‘sish sur’ati 110,8 % ni tashkil etdi.
Aholi   turmush   darajasi   ko`rsatkichlari   o`rganish   UmarovaM.A.Toshkent
davlat   iqtisodiyot   universiteti   Statistikakafedrasi   dosenti   i.f.dSufiyeva   Xusniya
SoxibjonovnaToshkent   davlat   iqtisodiyot   universiteti   magistranti А nnotatsiya:
Maqolada   etakchi   olimlarning   fikrlari,   BMT   tomonidan
o`rganilgantadqiqotlarmateriallari   asosida   aholi   turmush   tarsi   ko`rsatkichlarining
asosiy   bo`limlari   va   yo`nalishlarihaqida   fikrlar   bayon   qilingan   va   mazkur   masala
bo`yicha hamkor mamlakatlardagi holatlartahliletilib O`zbekiston amaliyoti uchun
turmush   darajasini   belgilab   beruvchi   asosiyko`rsatkichlartasnifi   tavsiya   etilgan.
Tayanch iboralar: Aholi daromadlari, nominal daromad, real daromad, Lorens egri
chizig‘i,kambag‘allik   chegarasi,   aholining   pul   daromadlari   va   xarajatlari   balansi,
aholiningmoddiyne’matlar   iste’moli,   aholining   ma’naviy   –   ma’rifiy   darajasi,
“iste’mol   savati”,   kambag‘allikchegarasi,   kambag‘allik   koeffitsienti.   Aholining
turmush   darajasi   insonlarning   moddiy,   manaviy   ma’rifiyehtiyojlariniqondirish
jarayonlarini   ifodalovchi   ko‘p   qirrali,   murakkab   ijtimoiy-iqtisodiy   kategoriyadir.
Turmush darajasi aholi daromadlari, xarajatlari, iste’mol darajasi va uning tarkibi,
uy-joybilan   ta’minlanganligi   va   shu   kabilarni   qamrab   oladi.   Shuning   uchun
hamiqtisodiyadabiyotlardaaholi turmush darajasini turli ko‘rsatkichlar tizimi bilan
ifodalab,   ularni   turli   belgilar   bo‘yichaguruhlarga   ajratganlar.   Bu   tizim   quyidagi
asosiy   bo‘limlarni   o‘z   ichiga   oladi:   -umumlashtiruvchi   sintetik   ko‘rsatkichlar;   -
aholining   moddiy   ehtiyojlarini   qondirish   darajasini   tavsiflovchi   ko‘rsatkichlar;   -
aholining   ma’rifiy   -   ma’naviy   darajasini   tavsiflovchi   ko‘rsatkichlar;   -aholining
sotsial   sharoitini   tavsiflovchi   ko‘rsatkichlar   1   .   Iqtisodchi   olim   K.Xaqberdiyev
“Aholi   turmushi   tushuncha   sifatida   kengmanodagi4yo‘nalishdagi   ko‘rsatkichlarni
qamrab   oladi:   aholining   sifat   ko‘rsatkichlarni,   aholiningturmushdarajasi,   ijtimoiy
xavfsizlik,   atrof-muxitning   sifati”   deb   ko‘rsatib,   birinchi
yo‘nalishko‘rsatkichlariga:   demografiya,   aholini   takror   ishlab   chiqarish
ko‘rsatkichlari,   oilalarnishakllantirish   qobiliyatlari,   ta’lim   va   kasbiy   ma   horat 9darajalarini  kiritadi2 .   Рус   олими G.S.Sherstneva  o‘zining “Sotsialnaya statistika”
kitobida   Rossiya   Federatsiyasi   hukumati   vabutunRossiya   birlashgan   kasaba
uyushmalari   2004-yil   29-dekabrda   kelishib   tuzilganshartnomadaaholi   turmush
darajasini   ifodalash   uchun   35   ta   ko‘rsatkich   olinganligini   алоҳида
таъкидлаган .Bu   ko‘rsatkichlar   ichida   mamlakatning   iqtisodiyotini   ifodalovchi
yalpi   ichki   mahsulot,   asosiykapitalga   investitsiya,   budjetning   ijtimoiy   sohaga
xarajatlari, doimiy aholi soni kabiko‘rsatkichlar bilan bir vaqtda, aholi jon boshiga
to‘g‘ri keladigan juda ko‘p o‘rtachaiqtisodiyko‘rsatkichlar ham keltirilgan. Albatta
bu   ko‘rsatkichlar   aholining   turli   qatlamlarini   turmush   darajasini
to‘liqroqifodalaydi.   Lekin   bu   ko‘rsatkichlarning   ayrimlari   mohiyati   jihatidan   bir-
biriga  judayaqinyokiular  bir-biriga  qarama-qarshidir.  Shuning  uchun  ham  bunday
ko‘rsatkichlarning   birini   aniqlasaikkinchi   ko‘rsatkichni   aniqlash   qiyin   bo‘lmaydi.
BMT   turli   mamlakatlarda   qo‘llanilayotgan   turmush   darajasi   ko‘rsatkichlarini
o‘rganib,uning   darajasini   ifodalovchi   quyidagi   asosiy   ko‘rsatkichlarni   tavsiya
etgan:
  Tug’ulish, vafot etish va boshqa aholini harakterlaydigan ko‘rsatkichlar; 
 turmushning sanitariya-gigiyena sharoitlari;
 oziq-ovqat mahsulotlarini iste’mol qilish;
Aholining   oziq-ovqat   mahsulotlari   iste’molini   statistik   o‘rganish,
shundaymahsulotlarning   Respublikada   ishlab   chiqarish   miqdorining   o‘zgarishi
bilan   birgalikdaolibboriladi.   Ma’lumki,   hukumatimizning   aholini   non   va   non
mahsulotlari  bilan  mustaqil   ta’minlashmaqsadida  qilayotgan  harakatlari   natijasida
(ekiladigan yer maydonini  ko‘paytirish, navlariniyaxshilash bilan hosildorlikni  va
sifatni   oshirish)   bug‘doy   yetishtirish   ko‘paymoqda.   Aholidaromadlari   ko‘paygan
sari   sifatli   va   qimmatliroq   oziq-ovqat   mahsulotlarini   xarid
qilaboshlaydi.O'zbekiston aholi soni 1991-2017 yillarda 56,0 %ga ko‘payib, hozir
33   millionkishigayetibqoldi,   lekin   aholi   soniga   nisbatan   aholi   daromadlari   yuqori
sur’atlar   bilan   ko‘payganligi   sababli,ularning   go‘sht   va   go‘sht   mahsulotlari,   sut
mahsulotlari,   mevalar   iste’moliga   qilganxarajatlariko‘payib   bormoqda. 10Mamlakatimizda   qishloq   xo‘jaligiga   katta   e’tibor   berilib
fermerlikfaoliyatinirivojlantirish   uchun   davlat   tomonidan   katta   imtiyozlar   berildi.
Fermer   xo‘jaliklarigayermaydonlari   50   yil   muddatga   ijaraga   berildi.   Ular   yangi
texnika   va   texnologiyalarbilanta’minlash   uchun   banklardan   imtiyozli   kreditlar
berish   va   lizing   yo‘lga   qo‘yildi.   G‘allamaydonlari   kengaytirildi.   Yerlarning
melirativ   holatini   yaxshilash   ularning   unumdorliginioshirish   bo‘yicha   budjetdan
mablag‘lar   ajratildi.   Qishloq   xo‘jalik   mahsulotlarningyangitezpishar,   hosildor
navlari   yaratildi.   Natijada   qishloq   xo‘jalik   mahsulotlarni
yetishtirishko‘paydi.Qishloq   xo‘jalik   mahsulotlarini   yetishtirish   barcha   turlari
bo‘yicha   kamida   2barobardanko`proq   ko‘paygan.   Ayniqsa   don   ekin   maydonning
ko‘payishi va hosildorliginingortishinatijasida don mahsulotlari yetishtirish 2016 –
yilda   1990   yilga   nisbatan   4   barobargako‘paygan.Shuningdek,   ushbu   davrda
kartoshka  yetishtirish 8,5 barobarga, meva va sabzavot  yetishtirish4,0 barobardan
ko‘proqga,   tuxum   tayyorlash   5,0   barobarga,   go‘sht   va   sut
tayyorlashesaqariyib2barobarga   ko‘paygan.   2016   yilda   qishloq   xo‘jalik
mahsulotlaridan   yuqori   hosil   olinganbo‘lib,8million   261   ming   tonna   g‘alla,   3
million   tonnaga   yaqin   kartoshka,   131   million   tonnadanortiqsabzavot   va   poliz
mahsulotlari   tayyorlangan.   Aholining   oziq-ovqat   mahsulotlari   iste’moli   bilanbir
vaqtda,   nooziq-ovqat   mahsulotlari   iste’moli   ham   o‘rganiladi.   Ayniqsa,
bundaaholiningmadaniy   –   maishiy   ehtiyojini   qondiradigan   tovarlar   miqdori
ko‘payib   borsa,   turmushtarziningyaxshilanib   borayotganligini   bildiradi.   Shuning
uchun   har   bir   oilaga   yoki   1000   kishi   hisobigato‘g‘ri   keladigan   televizorlar,
muzlatkichlar,   yengil   mashinalar,   kir   yuvush   mashinalari   kabitovarlarning   to‘g‘ri
kelishi   aniqlanadi.   Bu   ko‘rsatkichning   o‘zgarishi   aholining   turmush   darajasini
ifodalaydi.   Shuni   alohidata’kidlash   lozimki,   mustaqillikning   dastlabki   yillarida
O‘zbekiston   iqtisodiyoti   bir   tomonlama,faqat   paxta   xom   ashyosini   qisman   qayta
ishlashga   mo‘ljallangan   bo‘lib,   xalq   ehtiyoji   uchuntayyor   mahsulotlarning   ko‘p
qismi   chetdan   keltirilar   edi.   O‘sha   davrda   O‘zbekistondaiste’molqilinayotgan 11kiyim   –   kechaklarning   25   %   ,   trikotaj   buyumlari   va   ip   gazlamaning   30%   dan
ko‘prog‘i, poyafzalning deyarli 50 % chetdan keltirilar edi.
Shuning   uchun   ham   hukumatimizo‘z   faoliyati   boshidanoq
respublikamizning   xalq   iste’moli   mollari   jihatidan   bundayqaramliginitugatish
uchun   sharoitlarni   yaratishga   katta   e’tibor   qaratdi.   Natijada
O‘zbekistonmustaqillikyillarida   (   1990-2016   yillar   )   yengil   sanoat   mahsulotlari
ishlab   chiqarish   4,6   martako‘paydi.Hozirgi   paytda   to‘qimachilik   sanoati
korxonalari   soni   2200   tadan   ko‘proq   bo‘lib,   ular   zamonaviyjihozlar   bilan
jihozlangan.   O‘zbekiston   sanoati   mustaqillik   yillarida   mutlaqo   yangi
mahsulotlarishlab   chiqarishni   o‘zlashtirdi..   Shu   bilan   bir   vaqtda   aholi
daromadlarining oshib borishi ularning 187 uzoq muddat ishlatiladigan madaniy –
maishiy tovarlarni ko‘proq  ҳ arid qilishida namoyon bo‘lmoqda.  121.2   Aholi  turmush darajasi  va uning  ko’rsatkichlari
Mamlakatda   daromadlar   tengsizligi   darajasini   ifodalashda   eng   ko‘p
qo‘llanuvchi   ko‘rsatkich   (yoki   koeffitsiyent)   —   jini   (Gini)   koeffitsiyenti
hisoblanadi.   Jini   koeffitsiyenti   ( Gini   index,   Gini   coefficient )   aholi   orasida
daromadlar   taqsimotini   o‘lchash   uchun   qo‘llaniladi   va   0   (mutlaq   tenglik)dan   1
(mutlaq tengsizlik)gacha oraliqdagi son bilan ifodalanadi.
Rasmiy   statistikaga   ko‘ra,   O‘zbekistonda   2017   yildan   boshlab   qaytadan
rasmiy ravishda e’lon qilina boshlagan jini koeffitsenti 2020 yilgacha hech qanday
o‘zgarishga  uchramagan  va   0,26 darajada   saqlanib  qolgan   (1  ga  yaqin ko‘rsatkich
tengsizlikning   yuqori   darajasi,   0   ga   yaqin   shakllangani   esa   tengsizlikning   past
darajasini   anglatadi).   2020   yilgi   pandemiya   tengsizlik   darajasining   oshishiga   olib
kelgan. Biroq, 2021 yildan keyingi davrda jini koeffitsenti pasayib bormoqda.
Biroq,   ayrim   sabablarga   ko‘ra,   mazkur
tendensiya   O‘zbekistonda   daromadlar   taqsimoti   bilan   hammasi   joyida   ekanligini
anglatmaydi.   Daromadlar   tengsizligiga   bag‘ishlangan   maqolaning   birinchi
qismida   daromadlar   shakllanishi   bo‘yicha   hududlararo   farqlarni   tahlil   qilish
asnosida bunga bevosita guvoh bo‘ldik.
Tengsizlikning   darajasi   uy   xo'jaliklari   o'rtasida   daromadlarni   taqsimlashga
chuqurroq   nazar   tashlaganimizda   aniq   bo'ladi.   Buning   uchun   tartiblash   usuli
qo'llaniladi: oilalar daromadning o'sishi tartibida taqsimlanadi va keyin guruhlarga
bo'linadi.   Shu   bilan   birga ,   quyidagilar   mavjud:   a)   uy   xo'jaliklari   beshta   kichik
guruhlarga   bo'lingan   kvintil   guruhlari,   ularning   har   biri   barcha   oilalarning   20
foizini   o'z   ichiga   oladi   (birinchi   kvintil   guruhi   eng   past   daromadli   oilalarning   20
foizini,   beshinchisi   -   eng   yuqori   daromadli   20   foizni   tashkil   etadi);   b)   shunga
o'xshash tarzda shakllantirilgan va uy xo'jaliklarini 10 ta bir xil kichik guruhlarga
(har   biri   10%)   ajratadigan   dekil   guruhlari.Sotsial   tabaqalanish   darajasi   bir   qator
koeffitsientlarni   hisoblash   orqali   aniqlanadi.   Daromadlar   tengsizligi:   sabablari   va
ko'rsatkichlar   Daromadlarni   taqsimlashdagi   tengsizlik   sabablari
Daromadlar   tengsizligi   "oqilona"   ishbilarmon   va   g'ayratli   odamlarni 13rag'batlantiradi  va  daromadlarning oshishi  asosida  jamiyatning ijtimoiy himoyaga
muhtoj   qatlamlarini   qo'llab-quvvatlaydi.   Daromadlarni   taqsimlashdagi
tengsizlikning sabablari nimada?
1. Odamlarning qobiliyatlari va iste'dodlaridagi farqlar.
2.   Daromadlar   tengsizligining   asosiy   sabablaridan   biri   bu   daromadga
nisbatan   teng   taqsimlanmagan   boylikka   egalikdagi   tengsizlik.   S.   Fisherning
so'zlariga ko'ra, Qo'shma Shtatlardagi oilalar o'rtasidagi boylikdagi farq juda katta
nisbatlarga   etadi.   Amerika   oilalarining   0,05   foizi   shaxsiy   mulk   qiymatining   35
foiziga   egalik   qiladi,   "pastki"   mulk   90   foiz:   uy   xo'jaliklari   uning   umumiy
qiymatining atigi 30 foizini tashkil qiladi. Agar 1963 yilda. oilalarning eng yuqori
1   foizi   milliy   boylikning   32   foiziga   egalik   qilishgan   bo'lsa,   1983   yilda   ular   42
foizga   egalik   qilishgan.   Buyuk   Britaniyada   milliy   boylikning   taqsimlanishi
AQShdagi holatga qaraganda teng emas.
Aholining   daromadlari   jamiyatdagi   ijtimoiy   holatni   aniqlaydi ,   har   bir
kishining   daromad   darajasi   u   yashayotgan   mamlakat   iqtisodiyotiga   bog'liq.
Shunday qilib, daromadlarni samarali qayta taqsimlashni amalga oshirish,   birinchi
navbatda ,   fuqarolarning   daromadlarini   tartibga   solish,   adolatli   soliq   solish   va
fuqarolarni   ijtimoiy   himoya   qilish   tizimini   takomillashtirish   bo'yicha   aniq   chora-
tadbirlarni   nazarda   tutadigan   davlat   dasturlarini   ishlab   chiqish   orqali   amalga
oshirilishi   kerak.   Umuman   olganda ,   Rossiya   Federatsiyasining   o'ziga   xos
xususiyatlariga   muvofiq   iqtisodiy   samaradorlik   va   ijtimoiy   adolat
kombinatsiyasiga   asoslangan   daromad   siyosatini   olib   borish   tavsiya   etiladi.
Hududlarda,   ayniqsa,   qishloqlarda   aholining   aksariyat   qismi   yetarli   daromad
manbaiga ega emasligi sir emas. Har qanday mamlakatda bo‘lgani kabi bizda ham
kam   ta’minlangan   aholi   qatlamlari   mavjud.   Turli   hisob-kitoblarga   ko‘ra,   ular
taxminan 12-15 foizni tashkil etadi. Bu o‘rinda gap kichkina raqamlar emas, balki
aholimizning   4-5   millionlik   vakillari   haqida   bormoqda.
Ba’zi   odamlar   ijtimoiy   nafaqa   va   moddiy   yordam   pulini   to‘lash   yoki   ularning
miqdorini oshirish orqali ushbu   muammoni hal etish mumkin , deb o‘ylaydi. Bu – 14bir   tomonlama   yondashuv   bo‘lib,   muammoni   to‘la   yechish   imkonini   bermaydi.
Kambag‘allikni   kamaytirish   –  bu   aholida  tadbirkorlik   ruhini   uyg‘otish,   insonning
ichki   kuch-quvvati   va   salohiyatini   to‘liq   ro‘yobga   chiqarish,   yangi   ish   o‘rinlari
yaratish   bo‘yicha   kompleks   iqtisodiy   va   ijtimoiy   siyosatni   amalga   oshirish ,
demakdir. 
Shuning uchun Jahon banki, Birlashgan Millatlar Tashkilotining Taraqqiyot
dasturi   va   boshqa   xalqaro   tashkilotlar   bilan   birga   Kambag‘allikni   kamaytirish
dasturini   ishlab   chiqishni   taklif   etaman.   Bu   borada   xalqaro   me’yorlar   asosida
chuqur o‘rganishlar o‘tkazib, kambag‘allik   tushunchasi , uni aniqlash mezonlari va
baholash   usullarini   qamrab   olgan   yangi   metodologiyani   yaratish   lozim.
Shuningdek,   Farg‘ona   vodiysining   22   ta   qishloq   tumanida   aholi   o‘rtasida
zamonaviy   ishbilarmonlik   va   biznes   ko‘nikmalarini   shakllantirish   bo‘yicha
boshlangan   ijobiy   tajribani   barcha   hududlarda   bosqichma-bosqich   joriy   etishimiz
kerak.   Joylardagi   ijtimoiy   muammolarni   hal   etishga   oid   tadbirkorlik
tashabbuslarini,   ayniqsa,   yoshlar   va   ayollar   tadbirkorligini   qo‘llab-quvvatlashga
ustuvor ahamiyat berish zarur. Shu maqsadda   aholi va tadbirkorlarga , mikromoliya
xizmatlari   va   moliyaviy   resurslarga,   davlat   xaridlariga   keng   yo‘l   ochib   beriladi.
Bunday   choralar   orqali   odamlarimizda   tadbirkor   bo‘lishga   ishtiyoq   va   ishonch
ortadi ,   ular   ko‘proq   daromad   olishga   intiladigan   bo‘ladi.
O’zbekiston   Respublikasi   prezidenti   Shavkat   Mirziyoev   2021-yil   uchun
murojatnomasidaham   bu   mavzuga   alohida   toxtab   ótgan
Hamma ham tadbirkor bo‘la olmaydi. Shu sababli bunday odamlar bilan tizimli ish
olib   borib,   ularni   kasbga   qayta   tayyorlash   orqali   ularni   munosib   ish   joyi   bilan
ta’minlash lozim. Ushbu maqsadlar uchun 700 million dollar jalb qilinadi. 152-Bob. Daromadlar  tengsizligi  
2.1   Davlatning  ijtimoiy siyosati
Inson   huquq   va   erkinliklarini   ta’minlash,   so‘z   va   diniy   e’tiqod   erkinligi,
gender   tenglik   bo‘yicha   erishayotgan   yutuqlarimiz   nufuzli   xalqaro   tashkilotlar
bilan   hamkorlikda   izchil   mustahkamlanib   bormoqda.   O‘zbekiston   XDPning
ijtimoiy adolat va ijtimoiy himoyaga muhtoj kishilar manfaatlarini himoya qilishga
bel   bog‘lagani   uning   mamlakat   siyosiy   kuchlari   so‘l   qanoti   bo‘lishini   belgilaydi.
Ijtimoiy   sohani   rivojlantirish   bo‘yicha   kompleks   tadbirlar,   birinchi   navbatda,
fuqarolarni   ijtimoiy   himoya   qilish   va   sog‘lig‘ini   saqlashni   kuchaytirish,   aholini
arzon   va   sifatli   dori   vositalari   bilan   ta’minlash,   fuqarolarning   bandligi   va   real
daromadlarini   oshirish,   arzon   ijtimoiy   uy-joylar   qurilishini   kengaytirish,
nogironligi bo‘lgan shaxslarni har tomonlama qo‘llab-quvvatlashga qaratilmoqda.
O‘zbekiston   Xalq   demokratik   partiyasi   O‘zbekistonning   mustaqilligini
asrash   va   mustahkamlash,   vatanimizning   gullab-yashnashini   ta’minlash,
mamlakatda fuqarolik va millatlararo totuvlik, ijtimoiy barqarorlik, har bir oila va
butun xalq farovonligiga erishish kabi umummilliy manfaatlarni o‘z mafkurasi va
siyosiy faoliyatining poydevori, deb biladi.
Ijtimoiy   siyosat   mamlakatimizda   davlat   siyosatining   eng   muhim   ustuvor
yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib   qolmoqda.   Ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlashning   aniq
manzilli xususiyatga ega ekani har bir muhtoj insonga uning real ehtiyojini hisobga
olgan  holda  yordam   ko‘rsatish   imkonini  bermoqda.  Bunda   ushbu  toifaga  mansub
hech bir inson e’tibordan chetda qolmasligiga alohida ahamiyat qaratilmoqda. Shu
asosda   jamiyatimizning   ijtimoiy   manzarasi   butunlay   o‘zgarmoqda,   samarali
boshqaruvning   natijadorligi   oshmoqda,   eng   muhimi,   odamlarning   hayotga,
mehnatga,   o‘zining   taqdiri   va   ertangi   kunga   ishonchi   ortmoqda.   Yurtimizda
ijtimoiy muammolarni  hal etishning mutlaqo yangi va o‘ziga xos tizimi  yaratildi.
Keyingi paytda “temir daftar”, “ayollar daftari”, “yoshlar daftari”, “mahallabay” va
“xonadonbay”   ishlash   usullari   aynan   shu   maqsadda   joriy   etilmoqda.   Shu   asosda
muammoga  oid  mavhum   ko‘rsatkichlar  emas,  balki  yordam   va  ko‘makka   muhtoj 16har   bir   oila   va   fuqaroning,   xotin-qizlar,   yoshlarning   muammolari   o‘z   joyida   aniq
o‘rganilmoqda,   ular   vaqtida   va   samarali   hal   etilmoqda.   Bugungi   kunda   xalq
farovonligini, odamlarning hayot darajasini har tomonlama oshirish, buning uchun
yangi   ish   o‘rinlari,   daromad   manbalarini   yaratish,   kambag‘allikni   qisqartirish,
qishloq   va   shaharlarimizni   obod   qilish   iqtisodiy   strategiyamizning   eng   muhim
yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib   qolmoqda.   Keksalar,   nogironlar,   og‘ir   ahvolga   tushib
qolgan   insonlarni   qo‘llab-quvvatlash,   ularga   mehr   va   muruvvat   ko‘rsatish   kabi
ezgu   an’analar   bugungi   kunda   yangicha   ma’no-mazmun,   amaliy   harakatlar   bilan
boyib,   takomillashib   bormoqda.   Bu   borada,   ayniqsa,   “Obod   qishloq”,   “Obod
mahalla”,   “Besh   muhim   tashabbus”,   “Har   bir   oila   –   tadbirkor”,   “Yoshlar   –
kelajagimiz” kabi dasturlar o‘z ijobiy natijasini bermoqda. Birgina “Obod qishloq”
va “Obod mahalla” dasturlari doirasida 2021 yilda barcha shahar va tumanlardagi
jami 8 mingga yaqin qishloq va mahallada qurilish, ta’mirlash va obodonlashtirish
ishlari amalga oshirilmoqda.
Ta’kidlash   kerakki,   milliy   tariximizda   qishloq   va   mahallalarimizni
obodonlashtirishga   hech   qachon   bunchalik   katta   mablag‘   ajratilmagan,   eng
muhimi,   ularning  rivojiga   bu   qadar   jiddiy  e’tibor   berilmagan.   Muhtoj   fuqarolarni
to‘g‘ridan-to‘g‘ri,   aniq   maqsad   bilan   moddiy   qo‘llab-quvvatlashga   qaratilgan
tizimli   chora-tadbirlarni   amalga   oshirishda   asosiy   e’tibor   aholining   kam
ta’minlangan   qatlamlariga   dotatsiya   berish   emas,   balki   ularga   daromad   topish
uchun zarur sharoit va imkoniyatlar tug‘dirishga qaratilmoqda. Keyingi besh yilda
oliy ta’limga qabul kvotasi 3 barobar oshirilib, joriy yilda 182 ming nafar yoshlar
uchun   talaba   bo‘lish   imkoniyati   yaratildi.   Bu   –   umumiy   qamrov   28   foizga   yetdi.
Bizga   ma’lumki,   bundan   4   yil   avval   bu   raqam   atigi   9   foizni   tashkil   etardi.   Bu
borada   davlat   grantlari   21   mingtadan   47   mingtaga   ko‘paytirildi   ehtiyojmand
oilalarga   mansub   2   ming   nafar   qizlarga   hamda   nogironligi   bo‘lgan   shaxslarning
ham   2   ming   nafariga   bu   yil   oliygohlarga   kirish   uchun   alohida   grantlar   ajratildi.
2030 yilga qadar bitiruvchilarni oliy ta’lim bilan qamrab olish darajasini 50 foizga
yetkazish   reja   qilinmoqda.   Mamlakatimizda   uzluksiz   milliy   ta’lim-tarbiya 17tizimining   barcha   bosqichlarini   uyg‘un   va   mutanosib   rivojlantirishga   alohida
e’tibor berilmoqda. Oxirgi 5 yilda bolalarimizni maktabgacha ta’lim bilan qamrab
olish   darajasi   ilgarigi   27,7   foizdan   2   barobar   ortib,   60   foizga   yetgan,   bog‘chalar
soni   esa   3   marta   ko‘payib,   14   mingdan   oshdi.   Qishloqlarda   ishsiz   yoshlarni
bandligini ta’minlash maqsadida ularga 10 sotixdan 1 gektargacha yer maydonlari
ajratish boshlandi. Yoshlar o‘rtasida kambag‘allikni kamaytirish, ularni o‘zini o‘zi
band   qilishga   rag‘batlantirishda   “Yoshlar   daftari”,   yoshlar   dasturlari   doirasida
amalga   oshirilmoqda.   Jumladan,   “Temir   daftar”dagi   oilalar   farzandlari   bo‘lgan   2
mingdan ziyod talabaning kontrakt pullari to‘lab berildi. Yurtimizda ota-onasidan
ajragan, mehrga muhtoj bolalarni qo‘llab-quvvatlash, ularning ta’lim-tarbiya olishi,
ish   joyi   va   uyiga   ega   bo‘lishi,   jamiyatda   munosib   o‘rin   topishi,   “Mehribonlik
uylari”,   maxsus   maktab-internatlar   va   “Bolalar   shaharchasi”ning   moddiy-texnik
bazasi, kadrlar salohiyatini mustahkamlashga jiddiy e’tibor berilmoqda.
“Mehribonlik   uylari”   va   maxsus   maktab-internatlarda   ta’lim-tarbiya
samaradorligini   oshirish   bo‘yicha   yangi   tizim   joriy   etildi.   Ana   shunday   o‘quv-
tarbiya   muassasalari   tarbiyalanuvchilarining   muammolarini   o‘rganish   hamda   hal
etish,   ularning   orzu-istaklarini   ro‘yobga   chiqarish   bo‘yicha   yangi   tizim   –   “Mehr
daftari” joriy etildi. Shuningdek, yetim va ota-ona qaramog‘idan mahrum bo‘lgan
bolalarni uy-joy bilan ta’minlash tartibi belgilandi. Unga ko‘ra, o‘ziga biriktirilgan
uy-joyga ega bo‘lmagan va turar joyga muhtoj sifatida hisobda turgan ana shunday
bolalarga   ular   18   yoshga   to‘lgan   yili   umumiy   maydoni   25   kvadrat   metrdan   kam
bo‘lmagan 1 xonali, voyaga yetgan bolalar o‘rtasida nikoh tuzilgan holatlarda esa
50 kvadrat metrdan kam bo‘lmagan 2 xonali kvartiralar ajratiladi.
Mamlakatimizda   ehtiyojmandlarga   ijtimoiy   yordam   ko‘rsatishning   keng
qamrovli   mexanizmi   yo‘lga   qo‘yilmoqda.   Prezident   farmoniga   muvofiq,   ijtimoiy
yordamning barcha turlarini bir xil mezon va bir xil hujjatga muvofiq taqdim etish
imkonini   beradigan   “Yagona   ijtimoiy   reyestr”   yaratilmoqda.   Yil   oxiriga   qadar
tizim   barcha   hududlarda   bosqichma-bosqich   joriy   etiladi.   Bu   tizim   orqali
ma’lumotlarni   tizimlashtirish   har   bir   ijtimoiy   yordam   oluvchining   ehtiyoj 18darajasini hisobga olgan holda amalga oshiriladi. U oila a’zolarining daromadlari,
mol-mulki,   bank   hisoblari,   olingan   kreditlar   va   avtomobillar   to‘g‘risidagi   turli
idoralarning tegishli bazalarida mavjud bo‘lgan ma’lumotlar asosida aniqlanadi.
Istiqbolda   “Yagona   ijtimoiy   reyestr”   dasturining   to‘liq   ishga   tushirilishi
inson   omilini   sezilarli   darajada   minimallashtiradi   va   natijada   ijtimoiy   yordamni
taqsimlashdagi   korrupsiya   holatlarini   imkon   qadar   bartaraf   etadi.   Shuni   ham
ta’kidlash kerakki, aholining eng kambag‘al qatlamlarini ijtimoiy himoya qilish va
qo‘llab-quvvatlash siyosati ehtiyojmand oilalarga beriladigan yordam pullari bilan
cheklanib qolmasdan maqsad — aholining iqtisodiy farovonligi darajasini oshirish
uchun   sharoit   yaratishdir.   Odatda   kambag‘allikka   tushib   qolishdan   ko‘ra,   undan
chiqish anchayin mushkul hisoblanadi. Shu bois davlat tomonidan ijtimoiy qo‘llab-
quvvatlash   odamlarni   bosqichma   bosqich   kambag‘allikdan   chiqarish   hisoblanadi
—   boshqacha   aytganda,   odamlarni   ana   shu   holatda   tutib   turishdan   ko‘ra,
kambag‘allar toifasidan chiqarish vositasi sifatida ko‘proq o‘zini ko‘rsatishi uchun
tegishli   sharoitlarni   yaratish   davlat   ijtimoiy   siyosatining   ustuvor   vazifasi   etib
belgilangan.
Ijtimoiy   soha   ham   ana   shunday   zarbani   qabul   qilib   oldi   va   bunda   ko plabʻ
yechilmagan   tizimli   muammolar   yuzaga   qalqib  chiqdi.   Dunyo   bo ylab   millionlab	
ʻ
odamlar   himoyasiz   qoldi.   Shu   bilan   birga,   inqiroz   iqtisodiy   rivojlangan   va
rivojlanayotgan mamlakatlarni ham qamrab oldi.
BMT ekspertlari koronavirus infeksiyasining keng tarqalishi kambag allikni	
ʻ
qisqartirish   uchun   so nggi   yillarda   erishilgan   barcha   yutuqlarga   tahdid	
ʻ
solayotganiga   ishora   qilib,   bong   urmoqda.   Global   kambag allik   darajasi   1998-	
ʻ
yildan beri birinchi marta ko tarilib ketdi, deya bayonot berdi.	
ʻ
XMT   prognoziga   ko ra,   iqtisodiyot   va   mehnat   bozoridagi   inqiroz   global
ʻ
ishsizlikning qariyb 25 million kishiga ko payishiga olib kelishi mumkin. Bundan	
ʻ
tashqari,   rivojlangan   mamlakatlarda   ishsizlik,   hatto,   buyuk   depressiya   davridan
ham oshib ketishi kutilmoqda. 19Ish   bilan   bandlikning   pasayishi,   tabiiyki,   odamlar   daromadining   sezilarli
yo qotilishiga ham olib keladi. XMTning baholashicha, 2020-yilning oxiriga kelib,ʻ
ular 860 mlrd. dan 3,4 trln. dollargachani tashkil etadi.
Koronavirus   pandemiyasi   oqibatlari   Markaziy   Osiyo   uchun   oldindan
kutilganidan   ancha   jiddiy   bo ldi.   Jahon   banki   yil   oxiriga   qadar   mintaqada   yalpi	
ʻ
ichki   mahsulotning   1,7   foizga   kamayishini   istisno   etmayapti.   Qirg izistonda	
ʻ
YAIMning   eng   katta   pasayishi   kutilmoqda   —   minus   4   foiz.   Qozog istonda	
ʻ
pasayish minus 3 foizdan biroz kamroq bo ladi. Tojikis	
ʻ tonda — minus 2 foiz.
Bu yil mintaqada iqtisodiyoti o sishi  mumkin bo lgan yagona mamlakat  —	
ʻ ʻ
O zbekis	
ʻ ton   bo lib,   iqtisodiy   o sish   sur atlari   1,5   foizni   tashkil   etishini   prognoz	ʻ ʻ ʼ
qilmoqda.
Karantin   Markaziy   Osiyo   davlatlaridan   kelgan   yuz   minglab   mehnat
muhojirlarini   ham   daromadsiz   qoldirdi.   Pandemiya   tufayli   butun   dunyo   bo ylab	
ʻ
pul o tkazmalari 20 foiz ga qisqarsa, Markaziy Osiyoda deyarli 28 foizga pasayadi.	
ʻ
Shu   asnoda   Jahon   banki   2,6   millionga   yaqin   Markaziy   osiyoliklar
kambag allik   chizig idan   pastga   tushib   ketishi   mumkinligi   haqida	
ʻ ʻ
ogohlantirmoqda.
Bunday   muhim   sharoitlarda   hukumatlarning   asosiy   vazifasi   nafaqat
kasallikning   tarqalishini   jilovlash,   balki   aholining   zaif   qatlamlarini   hamda   ish   va
daromad manbaisiz qolganlarni qanday qo llab-quvvatlashdan ham iboratdir.	
ʻ 202.2 Daromadlar tengsizligi va uning darajasini aniqlash.
Dunyodagi barcha mamlakatlar aholi jon boshiga to’g`ri keladigan o’rtacha
daromadlar   darajasi   bilan   bir-biridan   keskin   farqlanadi.   Bu   turli   mamlakatlar
aholisining   daromadlari   darajasi   o’rtasida   tengsizlik   mavjudligini   bildiradi.   Shu
bilan   birga   alohida   olingan   mamlakatlar   aholisining   turli   qatlam   va   guruhlari
o’rtacha daromadlari darajasida ham farq mavjud bo’ladi. Mamlakatning iqtisodiy
rivojlanishi darajasi ham daromadlaridagi farqlarni bartaraf qilmaydi.
O’z-o’zidan   aniqki,   iqtisodiy   o’sish   daromadlarning   ko’payishiga   olib
keladi.   Bunda   butun   aholi   daromadlari   mutloq   miqdorda   asta-sekin   o’sib   boradi.
Daromadlarning   mutloq   miqdori   ko’payib   borsa-da,   har   doim   ham   daromadlar
tengsizligi darajasiga ta`sir ko’rsatmasligi mumkin.
Daromadlar   tengsizligi   darajasini   miqdoriy   aniqlash   uchun   jahon
amaliyotida   Lorents   egri   chizig`idan   foydalaniladi   (1-chizma).   Chizmaning   yotiq
chizig`ida   aholi   guruhlarining   foizdagi   ulushi,   tik   chizig`ida   esa   bu   guruhlar
tomonidan   olinadigan   daromadning   foizdagi   ulushi   joylashtirilgan.   Nazariy
jihatdan   daromadlarning   mutloq   teng   taqsimlanishi   imkoniyati   (burchakni   teng
ikkiga bo’luvchi) 0E chiziqda ifodalangan bo’lib, u oilalarning har qanday tegishli
foizi daromadlarning mos keluvchi foizini olishini ko’rsatadi. Ya`ni aholining 20%
barcha   daromadlarning   20%ni,   aholining   40%   daromadlarning   40%ni,   aholining
60%   daromadlarning   60%ni   olishini   bildiradi   va   h.k.   Demak,   0E   chizig`i
daromadlarning taqsimlanishidagi mutloq tenglikni ifodalaydi.
Shuningdek,   nazariy   jihatdan   mutloq   tengsizlikni   ham   ajratib   ko’rsatish
mumkin.   Bunda   aholining   ma`lum   guruhlari   (20%,   40   yoki   60%   va   h.k.)   hech
qanday   daromadga   ega   bo’lmay,   faqat   bir   foizi   barcha   100%   daromadga   ega
bo’ladi. Chizmadagi 0FE siniq chizig`i mutloq tengsizlikni ifodalaydi.
Real   hayotda   mutloq   tenglik   va   mutloq   tengsizlik   holatlari   mavjud
bo’lmaydi.   Balki   aholining   ma`lum   guruhlari   o’rtasida   daromadlarning
taqsimlanishi notekis ravishda boradi. Bunday taqsimlanishini Lorents egri chizig`i 21deb nomlanuvchi 0E egri chizig`i orqali kuzatish mumkin. Aholi guruhlari ulushi
va daromad ulushini birlashtiruvchi egri chiziqdan ko’rinadiki, aholining dastlabki
20%ga   daromadlarning   juda   oz   (taxminan   3-4%gacha)   qismi   to’g`ri   keladi.
Keyingi guruhlarga to’g`ri keluvchi daromad ulushi ortib boradi. Daromadning eng
katta   qismi   (deyarli   60%)   aholining   so’nggi   20%ga   to’g`ri   keladi.   Bu   guruh
chegarasi   ichida   ham   daromadlar   notekis   taqsimlangan,   ya`ni   dastlabki   10%
taxminan   20%   daromadga   ega   bo’lsa,   keyingi   10%ga   daromadning   deyarli   40%
to’g`ri keladi va h.k. 
Mutloq   tenglikni   ifodalovchi   chiziq   va   Lorents   egri   chizig`i   o’rtasidagi
tafovut   daromadlar   tengsizligi   darajasini   aks   ettiradi.   Bu   farq   qanchalik   katta
bo’lsa,   ya`ni   Lorents   egri   chizig`i   0E   chizig`idan   qanchalik   uzoqda   joylashsa,
daromadlar tengsizligi darajasi ham shunchalik katta bo’ladi. Agar daromadlarning
haqiqiy taqsimlanishi mutloq teng bo’lsa, bunda Lorents egri chizig`i va bissektrisa
o’qi bir-biriga mos kelib, farq yo’qoladi.
                     
  Daromad, %
                            100                                              E   
                   
                             80
                   
                             60
                    
                             40
                             20
                                                    F 
                              0                              
                                          20      40      60      80      100  Aholi, %    
1-chizma. Lorents egri chizig`i.
Daromadlar   tabaqalanishini   aniqlashning   ko’proq   qo’llaniladigan
ko’rsatkichlaridan   bir   ditsel   koeffitsienti   hisoblanadi.   Bu   ko’rsatkich   10%   eng
yuqori  ta`minlangan aholi  o’rtacha daromadlari  va 10% eng kam  ta`minlanganlar 22o’rtacha   daromadi   o’rtasidagi   nisbatni   ifodalaydi.   Masalan,   AQSh   va   Buyuk
Britaniyada bu nisbat 13:1ga, Shvetsiyada esa 5,5:1ga teng.
Yalpi daromadning aholi guruhlari o’rtasida taqsimlanishini tavsiflash uchun
aholi daromadlari tengsizligi indeksi (Djini koeffitsienti) ko’rsatkichi qo’llaniladi.
Djini   koeffitsienti   chizmadagi   Lorents   egri   chizig`i   bilan   mutloq   tenglik   chizig`i
o’rtasidagi   yuzaning   0FE   uchburchak   yuzasiga   nisbati   orqali   aniqlanadi.   Bu
ko’rsatkich   qanchalik   katta   bo’lsa,   (ya`ni   1,0   ga   yaqinlashsa)   tengsizlik   shuncha
kuchli bo’ladi. Jamiyat a`zolari daromadlari tenglashib borganda bu ko’rsatkich 0
(nol`)ga   intiladi.   Masalan,   keyingi   yarim   asr   davomida   Djini   indeksi   Buyuk
Britaniyada 0,39 dan 0,35 ga qadar, AQShda esa 0,38 dan 0,34 ga qadar pasaygan.
Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   davrida   iqtisodiy   beqarorlik   tufayli   qarab
chiqilgan   bu   ko’rsatkich   o’sish   tamoyiliga   ega   bo’ladi.   Umumiy   daromadning
tabaqalanishi   alohida   tarmoqlar   va   faoliyat   sohalarida   ish   haqi   darajasidagi
farqlarning   ortishi   bilan   birga   boradi.   Milliy   iqtisodiyotda   o’rtacha   ish   haqining
tarmoqlar,   korxonalar   va   ishlovchilar   toifalari   bo’yicha   yuqori   tengsizligi   tarkib
topadi.
Daromadlar   tengsizligida   katta   farqlari   mavjud   bo’lishining   asosiy   sababi
bozor   tizimiga   asoslangan   iqtisodiyotning   o’z   xususiyatlaridan   kelib   chiqadi.
Bizning   respublikada   ham   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   daromadlar   tengsizligi
muammosini   keskinlashtiradi.   Bu   erda   asosiy   rolni   mol-mulk   (uy-joy,   ko’chmas
mulk, aktsiya va boshqalar)ga ega bo’lish omili o’ynay boshlaydi. Daromadlarning
tabaqalanish   jarayoni   etarli   darajada   tez   boradi,   minimal   darajadan   bir   necha   o’n
baravar   yuqori   daromadga   ega   bo’lgan   ijtimoiy   qatlam   shakllanadi.
Daromadlarning   tabaqalanishi   mulkiy   tabaqalanishni   keltirib   chiqaradi.   Vaqt
o’tishi   bilan   oilalarning  to’plagan  mol-mulki  meros  qoldirishi  sababli   daromadlar
tabaqalanishining   kuchayishi   ro’y   beradi.   Har   xil   oilalar   uchun   turlicha   iste`mol
muhit yaratiladi. Ijtimoiy tenglik va daromadlar taqsimotida adolatlikni ta`minlab
berishning muhim muammolari kelib chiqadi. 23Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   daromadlar   tengsizligini   keltirib   chiqaruvchi
umumiy omillar ham mavjud bo’ladi. Bularning asosiylari quyidagilar:
kishilarning umumiy (jismoniy, aqliy va estetik) layoqatidagi farqlar;
ta`lim darajasi va malakaviy tayyorgarlik darajasidagi farqlar;
tadbirkorlik mahorati va tahlikaga tayyorgarlik darajasidagi farqlar;
ishlab   chiqaruvchilarning   bozorda   narxlarni   o’rnatishga   layoqatliligi
(bozordagi hukmronlik darajasidan kelib chiqib) darajasidagi farqlar.
Bunday   sharoitda   davlatning   daromadlarni   qayta   taqsimlash   vazifasi
daromadlar tengsizligidagi  farqlarni kamaytirish va jamiyat barcha a`zolari uchun
ancha qulay moddiy hayot sharoitini ta`minlashga qaratiladi.
Daromadlar   tengsizligi   kamayishining   taxminan   80   foizini   asosan   transfert
to’lovlari   taqozo   qiladi.   Aniqroq   aytganda   davlat   transfert   to’lovlari   eng   past
daromad   oluvchi   kishilar   guruhi   daromadining   asosiy   qismi   (70-75%)ni   tashkil
qiladi va qashshoqlikni yumshatishning eng muhim vositasi hisoblanadi.
O‘zbekiston  bugun o‘zining uzoqni  ko‘zlagan siyosati  bilan mintaqamiz va
jahondagi siyosiy jarayonlarning faol ishtirokchisiga aylandi.
Inson   huquq   va   erkinliklarini   ta’minlash,   so‘z   va   diniy   e’tiqod   erkinligi,
gender   tenglik   bo‘yicha   erishayotgan   yutuqlarimiz   nufuzli   xalqaro   tashkilotlar
bilan   hamkorlikda   izchil   mustahkamlanib   bormoqda.   O‘zbekiston   XDPning
ijtimoiy adolat va ijtimoiy himoyaga muhtoj kishilar manfaatlarini himoya qilishga
bel   bog‘lagani   uning   mamlakat   siyosiy   kuchlari   so‘l   qanoti   bo‘lishini   belgilaydi.
Ijtimoiy   sohani   rivojlantirish   bo‘yicha   kompleks   tadbirlar,   birinchi   navbatda,
fuqarolarni   ijtimoiy   himoya   qilish   va   sog‘lig‘ini   saqlashni   kuchaytirish,   aholini
arzon   va   sifatli   dori   vositalari   bilan   ta’minlash,   fuqarolarning   bandligi   va   real
daromadlarini   oshirish,   arzon   ijtimoiy   uy-joylar   qurilishini   kengaytirish,
nogironligi bo‘lgan shaxslarni har tomonlama qo‘llab-quvvatlashga qaratilmoqda.
O‘zbekiston   Xalq   demokratik   partiyasi   O‘zbekistonning   mustaqilligini
asrash   va   mustahkamlash,   vatanimizning   gullab-yashnashini   ta’minlash,
mamlakatda fuqarolik va millatlararo totuvlik, ijtimoiy barqarorlik, har bir oila va 24butun xalq farovonligiga erishish kabi umummilliy manfaatlarni o‘z mafkurasi va
siyosiy faoliyatining poydevori, deb biladi.
Ijtimoiy   siyosat   mamlakatimizda   davlat   siyosatining   eng   muhim   ustuvor
yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib   qolmoqda.   Ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlashning   aniq
manzilli xususiyatga ega ekani har bir muhtoj insonga uning real ehtiyojini hisobga
olgan  holda  yordam   ko‘rsatish   imkonini  bermoqda.  Bunda   ushbu  toifaga  mansub
hech bir inson e’tibordan chetda qolmasligiga alohida ahamiyat qaratilmoqda. Shu
asosda   jamiyatimizning   ijtimoiy   manzarasi   butunlay   o‘zgarmoqda,   samarali
boshqaruvning   natijadorligi   oshmoqda,   eng   muhimi,   odamlarning   hayotga,
mehnatga,   o‘zining   taqdiri   va   ertangi   kunga   ishonchi   ortmoqda.   Yurtimizda
ijtimoiy muammolarni  hal etishning mutlaqo yangi va o‘ziga xos tizimi  yaratildi.
Keyingi paytda “temir daftar”, “ayollar daftari”, “yoshlar daftari”, “mahallabay” va
“xonadonbay”   ishlash   usullari   aynan   shu   maqsadda   joriy   etilmoqda.   Shu   asosda
muammoga  oid  mavhum   ko‘rsatkichlar  emas,  balki  yordam   va  ko‘makka   muhtoj
har   bir   oila   va   fuqaroning,   xotin-qizlar,   yoshlarning   muammolari   o‘z   joyida   aniq
o‘rganilmoqda,   ular   vaqtida   va   samarali   hal   etilmoqda.   Bugungi   kunda   xalq
farovonligini, odamlarning hayot darajasini har tomonlama oshirish, buning uchun
yangi   ish   o‘rinlari,   daromad   manbalarini   yaratish,   kambag‘allikni   qisqartirish,
qishloq   va   shaharlarimizni   obod   qilish   iqtisodiy   strategiyamizning   eng   muhim
yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib   qolmoqda.   Keksalar,   nogironlar,   og‘ir   ahvolga   tushib
qolgan   insonlarni   qo‘llab-quvvatlash,   ularga   mehr   va   muruvvat   ko‘rsatish   kabi
ezgu   an’analar   bugungi   kunda   yangicha   ma’no-mazmun,   amaliy   harakatlar   bilan
boyib,   takomillashib   bormoqda.   Bu   borada,   ayniqsa,   “Obod   qishloq”,   “Obod
mahalla”,   “Besh   muhim   tashabbus”,   “Har   bir   oila   –   tadbirkor”,   “Yoshlar   –
kelajagimiz” kabi dasturlar o‘z ijobiy natijasini bermoqda. Birgina “Obod qishloq”
va “Obod mahalla” dasturlari doirasida 2021 yilda barcha shahar va tumanlardagi
jami 8 mingga yaqin qishloq va mahallada qurilish, ta’mirlash va obodonlashtirish
ishlari amalga oshirilmoqda. 25Ta’kidlash   kerakki,   milliy   tariximizda   qishloq   va   mahallalarimizni
obodonlashtirishga   hech   qachon   bunchalik   katta   mablag‘   ajratilmagan,   eng
muhimi,   ularning  rivojiga   bu   qadar   jiddiy  e’tibor   berilmagan.   Muhtoj   fuqarolarni
to‘g‘ridan-to‘g‘ri,   aniq   maqsad   bilan   moddiy   qo‘llab-quvvatlashga   qaratilgan
tizimli   chora-tadbirlarni   amalga   oshirishda   asosiy   e’tibor   aholining   kam
ta’minlangan   qatlamlariga   dotatsiya   berish   emas,   balki   ularga   daromad   topish
uchun zarur sharoit va imkoniyatlar tug‘dirishga qaratilmoqda. Keyingi besh yilda
oliy ta’limga qabul kvotasi 3 barobar oshirilib, joriy yilda 182 ming nafar yoshlar
uchun   talaba   bo‘lish   imkoniyati   yaratildi.   Bu   –   umumiy   qamrov   28   foizga   yetdi.
Bizga   ma’lumki,   bundan   4   yil   avval   bu   raqam   atigi   9   foizni   tashkil   etardi.   Bu
borada   davlat   grantlari   21   mingtadan   47   mingtaga   ko‘paytirildi   ehtiyojmand
oilalarga   mansub   2   ming   nafar   qizlarga   hamda   nogironligi   bo‘lgan   shaxslarning
ham   2   ming   nafariga   bu   yil   oliygohlarga   kirish   uchun   alohida   grantlar   ajratildi.
2030 yilga qadar bitiruvchilarni oliy ta’lim bilan qamrab olish darajasini 50 foizga
yetkazish   reja   qilinmoqda.   Mamlakatimizda   uzluksiz   milliy   ta’lim-tarbiya
tizimining   barcha   bosqichlarini   uyg‘un   va   mutanosib   rivojlantirishga   alohida
e’tibor berilmoqda. Oxirgi 5 yilda bolalarimizni maktabgacha ta’lim bilan qamrab
olish   darajasi   ilgarigi   27,7   foizdan   2   barobar   ortib,   60   foizga   yetgan,   bog‘chalar
soni   esa   3   marta   ko‘payib,   14   mingdan   oshdi.   Qishloqlarda   ishsiz   yoshlarni
bandligini ta’minlash maqsadida ularga 10 sotixdan 1 gektargacha yer maydonlari
ajratish boshlandi. Yoshlar o‘rtasida kambag‘allikni kamaytirish, ularni o‘zini o‘zi
band   qilishga   rag‘batlantirishda   “Yoshlar   daftari”,   yoshlar   dasturlari   doirasida
amalga   oshirilmoqda.   Jumladan,   “Temir   daftar”dagi   oilalar   farzandlari   bo‘lgan   2
mingdan ziyod talabaning kontrakt pullari to‘lab berildi. Yurtimizda ota-onasidan
ajragan, mehrga muhtoj bolalarni qo‘llab-quvvatlash, ularning ta’lim-tarbiya olishi,
ish   joyi   va   uyiga   ega   bo‘lishi,   jamiyatda   munosib   o‘rin   topishi,   “Mehribonlik
uylari”,   maxsus   maktab-internatlar   va   “Bolalar   shaharchasi”ning   moddiy-texnik
bazasi, kadrlar salohiyatini mustahkamlashga jiddiy e’tibor berilmoqda. 26“Mehribonlik   uylari”   va   maxsus   maktab-internatlarda   ta’lim-tarbiya
samaradorligini   oshirish   bo‘yicha   yangi   tizim   joriy   etildi.   Ana   shunday   o‘quv-
tarbiya   muassasalari   tarbiyalanuvchilarining   muammolarini   o‘rganish   hamda   hal
etish,   ularning   orzu-istaklarini   ro‘yobga   chiqarish   bo‘yicha   yangi   tizim   –   “Mehr
daftari” joriy etildi. Shuningdek, yetim va ota-ona qaramog‘idan mahrum bo‘lgan
bolalarni uy-joy bilan ta’minlash tartibi belgilandi. Unga ko‘ra, o‘ziga biriktirilgan
uy-joyga ega bo‘lmagan va turar joyga muhtoj sifatida hisobda turgan ana shunday
bolalarga   ular   18   yoshga   to‘lgan   yili   umumiy   maydoni   25   kvadrat   metrdan   kam
bo‘lmagan 1 xonali, voyaga yetgan bolalar o‘rtasida nikoh tuzilgan holatlarda esa
50 kvadrat metrdan kam bo‘lmagan 2 xonali kvartiralar ajratiladi.
Mamlakatimizda   ehtiyojmandlarga   ijtimoiy   yordam   ko‘rsatishning   keng
qamrovli   mexanizmi   yo‘lga   qo‘yilmoqda.   Prezident   farmoniga   muvofiq,   ijtimoiy
yordamning barcha turlarini bir xil mezon va bir xil hujjatga muvofiq taqdim etish
imkonini   beradigan   “Yagona   ijtimoiy   reyestr”   yaratilmoqda.   Yil   oxiriga   qadar
tizim   barcha   hududlarda   bosqichma-bosqich   joriy   etiladi.   Bu   tizim   orqali
ma’lumotlarni   tizimlashtirish   har   bir   ijtimoiy   yordam   oluvchining   ehtiyoj
darajasini hisobga olgan holda amalga oshiriladi. U oila a’zolarining daromadlari,
mol-mulki,   bank   hisoblari,   olingan   kreditlar   va   avtomobillar   to‘g‘risidagi   turli
idoralarning tegishli bazalarida mavjud bo‘lgan ma’lumotlar asosida aniqlanadi.
Istiqbolda   “Yagona   ijtimoiy   reyestr”   dasturining   to‘liq   ishga   tushirilishi
inson   omilini   sezilarli   darajada   minimallashtiradi   va   natijada   ijtimoiy   yordamni
taqsimlashdagi   korrupsiya   holatlarini   imkon   qadar   bartaraf   etadi.   Shuni   ham
ta’kidlash kerakki, aholining eng kambag‘al qatlamlarini ijtimoiy himoya qilish va
qo‘llab-quvvatlash siyosati ehtiyojmand oilalarga beriladigan yordam pullari bilan
cheklanib qolmasdan maqsad — aholining iqtisodiy farovonligi darajasini oshirish
uchun   sharoit   yaratishdir.   Odatda   kambag‘allikka   tushib   qolishdan   ko‘ra,   undan
chiqish anchayin mushkul hisoblanadi. Shu bois davlat tomonidan ijtimoiy qo‘llab-
quvvatlash   odamlarni   bosqichma   bosqich   kambag‘allikdan   chiqarish   hisoblanadi
—   boshqacha   aytganda,   odamlarni   ana   shu   holatda   tutib   turishdan   ko‘ra, 27kambag‘allar toifasidan chiqarish vositasi sifatida ko‘proq o‘zini ko‘rsatishi uchun
tegishli   sharoitlarni   yaratish   davlat   ijtimoiy   siyosatining   ustuvor   vazifasi   etib
belgilangan.
Xulosa
Aholi   pul   daromadlari   ish   haqi,   tadbirkorlik   faoliyatidan   olinadigan
daromad, nafaqa, pensiya, stipendiya shaklidagi barcha pul tushumlarini, mulkdan
foiz,   dividend,   renta   shaklda   olinadigan   daromadlarni,   qimmatli   qog`ozlar,
ko’chmas   mulk,   qishloq   xo’jalik   mahsulotlari,   hunarmandchilik   buyumlarini
sotishdan   va   har   xil   xizmatlar   ko’rsatishidan   kelib   tushadigan   daromadlarni   o’z
ichiga   oladi.   Natural   daromad   mehnat   haqi   hisobiga   olinadigan   va   uy
xo’jaliklarining   o’z   iste`mollari   uchun   ishlab   chiqargan   mahsulotlaridan   iborat
bo’ladi.   Aholi   turmush   darajasi   tushunchasini   ularning   hayot   kechirishi   uchun
zarur   bo’lgan   moddiy   va   ma`naviy   ne`matlar   bilan   ta`minlanishi   hamda   kishilar
ehtiyojining bu ne`matlar bilan qondirilishi darajasi sifatida aniqlash mumkin.
Farovonlikning   eng   quyi   chegarasini   oila   daromadining   shunday   chegarasi
bilan   belgilash   mumkinki,   daromadning   bundan   past   darajasida   ishchi   kuchini
takror   hosil   qilishni   ta`minlab   bo’lmaydi.   Bu   daraja   moddiy   ta`minlanganlik
minimumi   yoki   kun   kechirish   darajasi   (qashshoqlikning   boshlanishi)   sifatida
chiqadi.   Dunyodagi   barcha   mamlakatlar   aholi   jon   boshiga   to’g`ri   keladigan
o’rtacha   daromadlar   darajasi   bilan   bir-biridan   keskin   farqlanadi.   Bu   turli
mamlakatlar   aholisining   daromadlari   darajasi   o’rtasida   tengsizlik   mavjudligini
bildiradi.
Davlatning   ijtimoiy   siyosati   tegishli   markazlashgan   daromadlarni
tabaqalashgan soliq solish yo’li bilan shakllantirish va uni byudjet orqali aholi turli
guruhlari o’rtasida qayta taqsimlashdan iborat. Aholini ijtimoiy himoyalash chora-
tadbirlari tizimidagi eng asosiy yo’nalish – bu narxlar erkinlashtirilishi va pulning
qadrsizlanish   darajasi   ortib   borishi   munosabati   bilan   daromadlarning   eng   kam   va
o’rtacha darajasini muntazam oshirib borish hisoblanadi. 28Avvalo,   shuni   ta’kidlash   kerakki,   biz   mamlakatimiz   yangilanish   davriga
qadam   qo‘ygan   birinchi   kunlardan   boshlab   ochiq,   pragmatik   va   amaliy   tashqi
siyosat   yuritish,   dunyodagi   barcha   taraqqiyparvar   mamlakatlar,   ayniqsa,   qo‘shni
davlatlar   bilan   yaqin   do‘stlik   va   hamkorlik   munosabatlarini   mustahkamlashga
ustuvor ahamiyat qaratmoqdamiz.
O‘zbekiston  bugun o‘zining uzoqni  ko‘zlagan siyosati  bilan mintaqamiz va
jahondagi siyosiy jarayonlarning faol ishtirokchisiga aylandi. 29Asosiy  tayanch  tushunchalar:
Aholi   daromadlari   –   aholining     ma‘lum     vaqt     davomida   pul     va     natural
shaklda olgan  daromadlar miqlori.
Nominal   daromad   -   aholi     tomonidan   pul   shaklida   olingan     daromadlari
summasi. 
Ixtiyorida   bo’lgan     daromad   -   barcha   soliqlar   to’langandan   keyin   qolgan
daromad,   ya‘ni     shaxsiy   iste‘mol   va     jamg’arma     maqsadlarida     foydalanish
mumikn bo’lgan daromad.
Real daromad - narx darajasi o’zgarishini   hisobga   olib   aholi   ixtiyoridagi
daromadning     zarur   bo’lgan     moddiy   va     ma‘naviy     ne‘matlarni     sotib   olishga
yetadigan  quvvatidir. Qisqa qilib  aytganda aholi daromadining xarid  qo’vvatidir.
Lorents   egri     chizig’i   –   daromadlar   tengsizligi     darajasini     miqoriy
aniqlashni  xarakterlaydi.
Ijtimoiy to’lovlar - kam  ta‘minlanganlarga pul yoki  natural shaklda yordam
ko’rsatishga  qaratilgan turli xil  to’lovlar.
Ijtimoiy     siyosat   -   bu   davlatning   daromadlar   taqsimotidagi     tengsizlikni
iqtisodiyot     qatnashchilari   o’rtasidagi     ziddiyatlarni     bartaraf   qilishga
yo’naltirilgan  siyosatdir.
Ijtimoiy   siyosat   –   O‘zbekistonda   davlat   siyosatining   muhim   ustuvor
yo‘nalishi
Keyingi   besh   yil   davomida   mamlakatimizda   keng   miqyosdagi   demokratik
o‘zgarishlar   amalga   oshirilmoqda.   “Yangi   O‘zbekiston”   degan   tushuncha   real
voqelikka aylanmoqda.
Avvalo,   shuni   ta’kidlash   kerakki,   biz   mamlakatimiz   yangilanish   davriga
qadam   qo‘ygan   birinchi   kunlardan   boshlab   ochiq,   pragmatik   va   amaliy   tashqi
siyosat   yuritish,   dunyodagi   barcha   taraqqiyparvar   mamlakatlar,   ayniqsa,   qo‘shni 30davlatlar   bilan   yaqin   do‘stlik   va   hamkorlik   munosabatlarini   mustahkamlashga
ustuvor ahamiyat qaratmoqdamiz.
Foydalanilgan adabiyotlar
1. Sh.Mirziyoyev   2022   —   2026-YILLARGA   MO‘LJALLANGAN   YANGI
O‘ZBEKISTONNING   TARAQQIYOT   STRATEGIYASINI   “INSONGA
E’TIBOR   VA   SIFATLI   TA’LIM   YILI”DA   AMALGA   OSHIRISHGA   OID
DAVLAT DASTURI TO‘G‘RISIDA  
2. Mirziyoyev   Sh.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda     barpo   etamiz.-   Toshkent:   O’zbekiston,   2022.   II.   Me'yoriy-huquqiy
manbalar 
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2023-yil   28-fevraldagi   PF-27-
son   Farmoni    lex.uz
4. O’zbekston   Respublikasining     Konstitusiyasi.   –   Toshkent:   O’zbekiston,
2023. 
5. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «O‘zbekiston   Respublikasini
yanada rivojlantirish bo‘yicha harakatlar strategiyasi to‘g‘risida» gi farmoni// Xalq
so‘zi, 2017 yil 7 fevral 
6. O‘zbekiston   Respublikasining   “Fuqarolarning   o‘zini   o‘zi   boshqarish
organlari to‘g‘risida”gi qonuni    lex.uz 
7. Iqtisodiyot   nazariyasi,   Darslik   Manba   muallifi:   B.Y.   XODIYEV,   SH.SH.
SHODMONOV TDIU Nashr yili:   2017 31Internet saytlari.
8. www.stat.uz   -   O'zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo'mitasining
rasmiy sayti. 
9. https://cyberleninka.ru/article/n/ijtimoiy-siyosat-va-uning-yoshlar-ongida-ta-
siri
10. www.uza.uz   -   O'zbekiston   Respublikasi   Milliy   Axborot   Agentligi   rasmiy
sayti. 
11. https://uz.wikipedia.org
12. https://stat.uz
13. https://kun.uz/ 2023 yilgi soliq o'zgarishlari
14. https://www.imv.uz/news/category/yangiliklar/post-1124
15. www.ceep.uz - O'zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi  
16. www.ziyonet.uz 
17.   http://fayllar.org
18.   https://lex.uz/
19. https://www.unicef.org/uzbekl.azistan
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский