Bozor ishtirokchilarining o’zaro kelishuvlar bo’yicha xatti harakatlari normasi

Mavzu: Bozor ishtirokchilarining o’zaro kelishuvlar bo’yicha xatti
harakatlari normasi.
Reja;
KIRISH
I.BOB. BOZOR   INFRATUZILMASI   MOHIYATI   MAZMUNI   VA
TAMOYILLARI
1.1. Bozor infratuzilmasi va uning unsurlari 
1.2.   Bozor infratuzilmasining shakllanishi va uning turlari.
II.BOB.   BOZOR   ISHTIROKCHILARINING   O’ZARO   KELISHUVLAR
BO’YICHA XATTI HARAKATLARI NORMASI
2.1.Iqtisodiyot faoliyat yuritishning normalar tizimining shakllanishi
2.2. Bozor bozor iqtisodiyoti normalar tizimi
2.3. Bozor   ishtirokchilarining   o‘zaro   kelishuvlar   bo‘yicha   xatti-
harakatlari normasidagi kelishuvlar xili .
2.4. Buyruqbozlik iqtisodiyoti normalari
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi. Institutlar va normalar iqtisodiy nazariya va xo’jalik
amaliyotini   institutsional   o’zgarishlarning   o’zaro   bog’liqligida   o’rganuvchi
zamonaviy iqtisodiy fikrlarning ilmiy yo’nalishlaridan biridir. Ushbu tushunchalar
asosida   G’arb   mamlakatlari   iqtisodiyotining   rivojlanishi,   talab   va   taklif
qonunlarining   ishlashi,   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarning   hulq-atvori,   bozor   va
ma’muriy mexanizmlarning faoliyat  yuritishi, iqtisodiy o’sish va shu kabi boshqa
bir qator jarayon va hodisalarni o’rganishda keng tatbiq etib kelinmoqda.
Shuni   hisobga   olgan   holda   ushbu   fanni   har   bir   terminlarini   qunt   bilan   keng
o’rganish   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoev   tasdiqlagan
“2020-2025-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishi   bo’yicha   Xarakatlar   strategiyasi”da   belgilangan   ustuvor   vazifalarni   hal
etish, O’zbekiston iqtisodiyotida institutsional  islohotlarni chuqurlashtirish hamda
barqaror   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlashda   muhim   uslubiy   asos   hisoblanadi   va
mamlakatimiz   taraqqiyoti   va   xalqimiz   farovonligini   yanada   yuksaltirishga
qaratilgan choralar mazmun-mohiyatini ochib berishga xizmat qiladi.
Zamonaviy bozor iqtisodiyotini shakllantirish sharoitida yetishib chikayotgan
kadrlarni uz egallagan soxalari buyicha bandligini ta’min-lashda kator muammolar
kuzatilmokda.   Shuningdek,   qayd   etish   lozimki,   intellektual   va   mexnat   resurslari
saloxiyatidan   samarali   foydalanish   bilan   boglik   bulgan   muammolar   xam   vujudga
kelmokda.   Mazkur   muammolarni   xal   kilish   orkali   kadrlar   bandligini   yangicha
zamonaviy   usulda   ta’minlash   xamda   ijtimoiy   muxofaza   kilish   va   mexnat   bozori
munosabatlarini   samarali   oshirish   zaruriyati   yuzaga   keldi.   Lekin,   bunday
masalalarni   xal   kilish   birmuncha   murakkab   jarayon   xisoblanib,   ijtimoiy   mexnat
soxasida   muammolar,   jumladan   aloxida   korxonalarning   yopilishi,   ishchi   kuchiga
bulgan   talab-taklif   nisbatining   uzgarishi,   ayrim   soxa-tarmoqlardagi   tarkibiy
uzgarishlar,   ishchi   kuchiga   tulanadigan   ish   xaki   darajasining   xaddan   tashkari
pastligi,   aholi   turmush   farovonligining   oshirish   va   boshqa   kator   munosabatlar
natijasida vujudga keladigan muammolarni xal kilishni murakkablashtirmokda. Bu
borada  mamlakatimizda mexnat  bozorini  shakllantirish jarayonida “Aholining ish
2 bilan   bandligi   tugrisida”gi   konun   xamda   O’zbekiston   Respublikasining   Mexnat
kodeksi     muxim   xukukiy   baza   xisoblanadi.   Mazkur   normativ   konun   xujjatlari
ishsizlik,   ish   bilan   bandlik   shaklini   tanlash   xukuki,   ishsizlikdan   ijtimoiy   ximoya
kilish kafolatlari e’tirof etilgan. Mazkur normativ me’yoriy xujjatlar aholi turmush
farovonligini oshirishda ularning bandligini ta’minlashda muxim o’lil xisoblanadi. 
Ammo,   keltirib   utilgan   konun   va   kodeksda   belgilangan   kafolatga   karamay
2017   yilda   “Yurtimizda   yiliga   1,5   million   odamni   ishga   joylashtirishga   extiyoj
bulsa-da,   utgan   yili   Bandlikka   kumaklashish   markazlari   atigi   248   ming   kishini
yoki   16,5   foizini   ishga   joylashtirgan.   Buning   asosiy   sababi   ish   faoliyatidagi
eskirgan   shakl   va   usullar   xamda   bandlik   muammolarini   xal   etishdagi
rasmiyatchilik bilan boglik”. Ushbu keltirib utilgan xolat mamlakatimizda mexnat
bozori   mutanosibligini   va   infratuzilmasi   rivojlanishini   ta’minlash,   ishsizlik
darajasini kamaytirish masalasiga aloxida e’tibor karatishni takozo etadi.
Shuning   bilan   birga   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoyev
ta’biri   bilan   aytganda   “Navbatdagi   muxim   vazifa   -   bu   bandlik   masalasini   xal
kilishning   butun   tizimini   tubdan   uzgartirish   buyicha   ko’lpleks   raxbariyati,
xokimlar   va   ularning   birinchi   urinbosarlari   shaxsiy   mas’uliyatini   oshirishdan
iborat” .
Xozirgi   kunda   zamonaviy   bozor   iqtisodiyoti   va   innovasion   iktiso-   diyotini
shakllantirish   sharoitida   mamlakatimizda   olib   borilayotgan   investisiya   siyosati
xamda tarmoqlardagi innovasiyalarga asoslangan iktisodiy faoliyatni yulga kuyish
xamda   iqtisodiyotning   loko’lativi   xisoblangan   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikni   rivojlantirishga   karatilgan   isloxotlar   yangicha   karash   va
texnologiyalarni   chukur   tushunib   yetadigan   intellektual   mulk   saloxiyati   yuqori
bulgan   ishchi   kuchiga   bulgan   talab   oshib   bormokda.   Shuning   uchun
mutaxassislarni   ijtimoiy   ximoyalan-gan   va   o’z   ishidan   konikish   oladigan   mexnat
bilan   bandligini   ta’minlash   soxasida   davlatning   mexnat   bilan   bandlik   soxasida
yangicha   yunalishda   tartibga   solittt   mexanizmlarini   ishlab   chikishni   takozo   etadi.
Umuman   olganda   yuqorida   keltirilgan   xolatlar   va   mamlakatimizni   zamonaviy
3 shart-sharoitlarga   mos   xolda   ijtimoiy-iktisodiy   tarakkiyotini   belgilashda
mutaxassis kadrlar mexnat bozorida samarali bandligini ta’minlash xamda tartibga
solish mexanizmlarini nazariy va metodologik jixatdan tadqiq etishni taqozo etadi.
Bugungi     kunda,  O’zbekistonning     xalqaro       iqtisodiy     maydondagi     nufuzli
va     mavqyeyi     sezilarli     darajada     va     muntazam       oshib     bormoqda.     Bunda
mamlakatimiz   birinchi   rahbari     Islo’l     Karimov     to’lonidan       ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanish     strategiyasining     puxta     ishlab     chiqilganligi,     iqtisodiy     islohotlar
maqsadi     va     vazifalari,     amalga     oshirish     yo’llarining     aniq va     to’g’ri     ko’rsatib
berilganligi    bosh    maqsad    yo’lidagi yutuq    va    marralarning    salmoqli    bo’lishiga
imkon    yaratmoqda.  
              Bozor     iqtisodiyoti     sharoitida     barcha     korxonalar     o’zlariga     tegishli
bo’lgan   moddiy,     mehnat     va     moliyaviy     resurslaridan     samarali     foydalanishga
intiladilar. Bu    ularga    kam    xarajat    evaziga    ko’proq    mahsulot    ishlab    chiqarish,
ularni     sotish   orqali     ko’proq     foydaga     ega     bo’lish     imkonini     beradi.   Bugungi
kunda  har  qanaqa  tashkilot  borki  faoliyat  natijasida  daro’lad  olishga  intiladi
va     boshqa     tashkilotlar     bilan     iqtisodiy     aloqaga     kirishadi.     Birinchi
Prezidentimiz     aytganidek,   “Faqatgina     biz     tanlagan     bosqichma-bosqich
rivojlanish     yo’li     xalqimiz     ko’zlagan     ezgu     niyatlarga     erishishga,   zamonaviy
demokratik     talablarga     javob     beradigan     davlat,   inson     manfaatlari,   huquq     va
erkinliklari     eng   oliy     qadriyat     bo’lgan,   qonun     ustuvorligini     ta’minlaydigan
jamiyat    barpo    etishga    olib    kelishi     muqarrar.    Buni    hayotimizning    o’zi    bugun
isbotlab     bermoqda” 1
.   Iqtisodiyotning     erkinlashtirilishi     va     modernizasiya
qilinishi     bilan    korxonalarda  daro’ladlarning  oshishiga  olib  kelmoqda. Bu    esa,
ularning    hisobini    uzluksiz    tako’lillashtirib    borish    zaruratini    yuzaga keltiradi.
Respublikamizda   bu   boraga   ko’rsatilayotgan   e’tiborni   zbekistonӮ
Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.   Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga   Murojaatno’lasida
shunday   ta’kidladilar.   “Biz   o’tgan   3   yilda   davlat   boshqaruvi   samaradorligini
1
Биринчи   Прзидентимиз   Каримов   И . А .   “ Амалга   ошираётган   ислоҳотларимизни   янада   чуқурлаштириш   ва   фуқаролик
жамияти   қуриш   –   ёруғ   келажагимизнинг   асосий   омилидир ”. Ўзбекистон   Республикаси   Конституцияси   қабул
қилинганлигининг   21- йиллигига   бағишланган   тантанали   маросимдаги   ма ъ руза .2013   йил   7   декабр .   –   Тошкент .:
“ Ўзбекистон ”, 2013  йил , 5- бет . 
4 oshirish,   barqaror   bozor   iqtisodiyotini   shakllantirish   va     tadbirkorlikni     oshirish,
barqaror bozor iqtisodiyotini shakllantirish va  tadbirkorlikni rivojlantirish ishlarni
tako’lillashtirish bo’yicha qator islohotlarni boshladik”. 1
Yuqoridagi     muammolarni     ilmiy     amaliy     va     nazariy   jihatdan     hal   etish
zarurligi   kurs     ishi     mavzusini     va     tadqiqotlar     yo’nalishini     belgilashga     asos
bo’ldi.
1
1
   Ўзбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий  Мажлисга мурожаатномаси. 24.01.2020 йил
5 I bob.  Bozor infratuzilmasi mohiyati mazmuni va tamoyillari
1.1. Bozor infratuzilmasi va uning unsurlari 
Bozorning   samarali   amal   qilishi   ko’p   jihatdan   uning   infratuzilmasining
rivojlanganlik darajasiga bog’liqdir.
Bozor infratuzilmasi – bu bozor aloqalarini o’rnatish va ularning bir maro’lda
amal qilishga xizmat ko’rsatuvchi muassasalar tizimidir. 
Bozor   infratuzilmasi   tarkibiga   kiruvchi   muassasalarni   quyidagi   asosiy
yo’nalishlar bo’yicha guruhlash mumkin: 
1)   tovar   va   xizmatlar   muo’lalasiga   xizmat   qiluvchi   muassasalar   (o’lbor
xo’jaligi,   transport   va   aloqa   xizmatlari   ko’rsatuvchi   korxonalar,   birjalar,
auktsionlar, savdo uylari, savdo-sotiq idoralari va agеntliklari va h.k.); 
2)   moliya-krеdit   munosabatlariga   xizmat   qiluvchi   muassasalar   (bank,   krеdit
muassasalari, sug’urta va moliya ko’lpaniyalari, soliq idoralari va h.k.); 
3)   ijtimoiy   sohaga   xizmat   ko’rsatuvchi   muassasalar   (uy-joy   va   ko’lmunal
xizmat idoralari, aholini ishga joylashtirish firmalari va h.k.); 
4) axborot xizmati idoralari (ma’lumotlarni to’plash, umumlashtirish va sotish
bilan shug’ullanuvchi muassasalar).
Bozor   infratuzilmasi   muassasalari   tovar   ishlab   chiqaruvchilarning   savdo-
sotiq,   moliya-krеdit   faoliyatiga,   asosiy   hamkorlarni   topishiga,   ishchi   kuchini
yollashiga   ko’maklashadi,   davlatning   iqtisodiyotni   tartibga   solish   bo’yicha
tadbirlarini amalga oshiradi, tijorat aloqalarini o’rnatishga yordam bеradi. Ularning
bir qismi davlat mulki doirasida faoliyat yuritib, bеpul xizmat ko’rsatsa, boshqalari
mustaqil tijorat muassasasi va uyushmalaridan iborat bo’lib, ko’rsatgan xizmatlari
uchun haq oladi. 
6 Bozor   infratuzilmasi   tarkibida   tovar   va   xizmatlar   muo’lalasiga   xizmat
qiluvchi   muassasalar   muhim   o’rin   tutishi   sababli   ulardan   asosiylarining   qisqacha
tavsifiga to’xtalib o’tamiz.
Birja   –   namuna   (yoki   standart)lar   asosida   o’lmaviy   tovarlarning   muntazam
savdo-sotiq   ishlarini   o’tkazuvchi   tijorat   muassasasi.   Uning   tovar   birjasi,   fond
birjasi, valyuta birjasi, mеhnat birjasi singari turlari kеng tarqalgan. 
Tovar  birjasi  – oldindan b е lgilangan qoidalar  asosida  ulgurji  savdoni  tashkil
etish shakli. 
Fond birjasi – qimmatli qog’ozlar oldi-sotdisi bo’yicha rasmiy jihatdan tashkil
etilgan va muntazam amal qiluvchi bozor shakli. 
Valyuta birjasi – milliy valyutalar kurslari bo’yicha ularning erkin oldi-sotdisi
amalga oshiriladigan, rasmiy jihatdan tashkil etilgan bozori shakli.
M е hnat birjasi – ishchilar va tadbirkorlar o’rtasidagi ishchi kuchini oldi-sotdi
bitimini tuzishda vositachilikni amalga oshiruvchi va ishsizlarni ro’yxatga oluvchi
muassasa. 
Birjada   ishtirokchilar   to’lonidan   tovar   ayirboshlash   to’g’risidagi   bitimlar
tuziladi,   l е kin   tovarni   yetkazib   b е rish   va   uning   haqini   to’lash   birjadan   tashqarida
yuz   b е radi.   Bunda   tovarning   egasi   va   xaridorlari   qatnashishi   shart   emas.   Ular
no’lidan   ishni   brok е rlar   (dallollar)   yuritadi.   Brok е r   (makl е r)   –   bu   tovar,   fond   va
valyuta birjalarida oldi-sotdi bitimlarini tuzishda vositachilik qiladigan shaxs yoki
maxsus   firma.   Ular   odatda   mijozlar   topshirig’iga   ko’ra   va   uning   hisobiga   ish
yuritadi,   kafolat   b е ruvchi   hisobiga   o’z   no’lidan   savdo   bitimlari   tuzishi   ham
mumkin.
Birjaning   yana   bir   xususiyati   shundaki,   bu   yerda   hali   ishlab   chiqarilmagan,
l е kin   tayyorlanishi   aniq   bo’lgan,   oldin   sotib   olinib,   egasi   ixtiyoriga   k е lib
tushmagan tovarlar ham sotiladi. 
7 Birjalar   ixtisoslashgan   yoki   univ е rsal   bo’lishi   mumkin.   Ixtisoslashgan
birjalarda ayrim turdagi yoki bir guruh tovarlar, univ е rsal birjalarda har xil tovarlar
sotiladi.
Auktsion   –   alohida   xususiyatlarga   ega   bo’lgan   tovarlarni   sotish   uchun
muayyan   joylarda   tashkil   qilingan   maxsus   kim   oshdi   savdo   muassasasi.
Auktsionda   savdo   tovarlarning   nisbatan   ch е klangan   ro’yxati   bo’yicha,   o’lmaviy
sotuvga qo’yish yo’li bilan o’tkaziladi. Auktsion e’lon qilingan vaqtda va ma’lum
davrda   o’tkaziladi.   Bunda   tovarlarning   bozorga   k е lib   tushish   mavsumi   va   hajmi
hisobga   olinadi.   Auktsion   savdosida   namuna   tovarlar   ro’yxatda   ko’rsatilgan
tartibda savdoga qo’yiladi, xaridorlar orasida eng yuqori narxni taklif qilgan kishi
tovarni   sotib   oladi.   Auktsionlarda   san’at   asarlari,   noyob   buyumlar,   koll е ktsiyalar
ham sotilishi mumkin. 
Savdo   yarmarkasi   –   muayyan   b е lgilangan   vaqtda   va   joyda   o’tkaziluvchi
hamda   o’tkazilish   jarayonida   ulgurji   savdo   bitimlari   tuziluvchi   tovar   namunalari
ko’rgazmasi.   Savdo   bitimlari   tovar   ishlab   chiqaruvchi   bilan   savdo   firmalari
o’rtasida tuzilib, unda b е vosita ist е ’molchi qatnashmaydi.
Savdo   uyi   –   o’z   ichiga   tashqi   savdo   ko’lpaniyasi   bilan   bir   qatorda   ishlab
chiqarish,   bank,   sug’urta,   transport,   ulgurji-chakana   va   boshqa   turdagi   firmalarni
oluvchi k е ng tarmoqli savdo ko’lpaniyasi. U ixtisoslashgan yoki univ е rsal bo’lishi
mumkin. Ixtisoslashgan savdo uyi ayrim tovarlar bilan (kiyim-k е chak, oyoq kiyim,
gazlama   va   h.k.),   univ е rsal   savdo   uyi   har   xil   tovarlar   bilan   savdo   qiladi.   Savdo
uylari tarkibida savdo firmalari muhim o’rin tutadi. Ular tijorat ishini yurituvchi va
ixtisoslashgan   savdo-sotiq   korxonalaridir.   Firmalar   mustaqil   yoki   yirik   sanoat
korporatsiyalari   tarkibida   ish   yuritib,   ulgurji   va   chakana   savdo   bilan
shug’ullanadigan turlarga bo’linadi. Ayrim firmalar har ikkala savdo turi bilan ham
shug’ullanadi. 
Savdo  uylari  o’z  no’lidan  va  ko’pincha   o’z  hisobidan   eksport-import  hamda
boshqa savdo aloqalarini olib boradi. Tashqi savdo uylari savdo korxonalarini sotib
8 olish,   jihoz   va   uskunalarni   ijaraga   topshirish,   kr е ditlar   b е rish,   sug’urta   xizmati
ko’rsatish orqali moliyaviy va ishlab chiqarish xizmatida ham qatnashadi.
Ulgurji   savdo   firmalari   tovarlarni   o’z   mulki   sifatida   sotib   olib,   k е yin
ist е ’molchilarga   sotadi.   Chakana   savdo   firmalari   turlicha   faoliyat   yuritib,   ular
mustaqil do’konlar, maxsus do’konlar va sup е rmark е tlardan iborat bo’ladi. 
Sup е rmark е t   –   bu   xaridorning   o’ziga   o’zi   xizmat   ko’rsatishiga   asoslangan
k е ng   tarmoqli   savdo   korxonasi.   U   tovarlarning   d е yarli   barcha   turlari   bilan,
jumladan import  tovarlar bilan ham savdo qiladi. Sup е rmark е t xaridorlarga b е pul
maslahatlar   b е radi,   tovarlarni   buyurtma   bo’yicha   xaridor   uyiga   yetkazadi,   ularga
madaniy-maishiy xizmat ko’rsatadi.
Infratuzilma   tizimida   moliya-kr е dit   munosabatlariga   xizmat   qiluvchi
muassasalar   alohida   o’ringa   ega.   Ular   moliya   bozori,   uning   asosi   bo’lgan   kapital
bozorini   shakllantiradi   va   amal   qilish   tartib-qoidalarini   o’rnatadi.   Moliyaviy
muassasalarning   aksariyati   o’ziga   xos   b е lgilar   bilan   bir   qatorda   yagona   umumiy
b е lgiga   ham   ega.   Bu   ular   faoliyatining   doimo   moliyaviy   majburiyatlar   bilan
bog’liqligidir.   Ya’ni,   moliyaviy   muassasalar   sub’ е ktlarning   ortiqcha   pul
mablag’larini   jalb   etib,   o’z   no’lidan   moliyaviy   mablag’larga   ehtiyoj   s е zgan
sub’ е ktlarga pul qarz b е radi. 
Bozor   infratuzilmasining   banklar,   sug’urta   ko’lpaniyalari,   soliq   va   bojxona
idoralari   kabi   muassasalari   moliya-kr е dit   munosabatlarida   alohida   o’ziga   xos
o’ringa ega. Ularning iqtisodiy faoliyati va moliyaviy munosabatlarda tutgan o’rni
bilan k е yingi boblarda batafsil tanishamiz.
Bozor   iqtisodiyoti   sub’ е ktlarini   moliyaviy   axborotlar   bilan   ta’minlash   bozor
infratuzilmasining   axborot   xizmati   idoralari,   shu   jumladan   auditorlik   firmalari
zimmasiga   tushadi.   Auditor   firma   –   korxona,   firma,   ko’lpaniyalar   moliyaviy
xo’jalik   faoliyatini   t е kshirib   boruvchi,   ular   hisobotini   eksp е rtizadan   o’tkazuvchi
muassasa.   Ular   odatda   aktsiyadorlik   jamiyati   yoki   koop е rativ   shaklda   faoliyat
ko’rsatadi   va   to’liq   mustaqillikka   ega   bo’ladi.   Auditor   firmalar   o’z   ishini   har   bir
9 mamlakatda   yoki   xalqaro   miqyosda   qabul   qilingan   hisob-kitob   va   taftish
qoidalariga   binoan   olib   boradi.   Auditor   firma   ishida   qatnashuvchi   taftishchilar
auditorlar d е b ataladi. 
Shunday   qilib,   bozor   infratuzilmasi   va   uning   ko’rib   chiqilgan   muassasalari
barcha   bozor   turlarining   faoliyat   ko’rsatishi   hamda   davlatlararo   iqtisodiy
munosabatlarni tartibga solishni ta’minlaydi.
1.2.   Bozor infratuzilmasining shakllanishi va uning turlari.
Bozor   infratuzilmasi   —   bu   bozor   aloqalarini   o rnatish   va   ularning   birʻ
maro’lda   amal   qilishga   xizmat   ko rsatuvchi   muassasalar   tizimidir.   Unga   o’lbor	
ʻ
xo jaligi,   transport,   aloqa   xizmatlari   ko rsatuvchi   korxonalar,   tovar   va   xizmatlar	
ʻ ʻ
muo’lalasiga   xizmat   qiluvchi   muassasalar   (birjalar,   auksionlar,   savdo   uylari,
savdo-sotiq idoralari va agentliklari kabilar), moliya-kredit munosabatlariga xizmat
qiluvchi   muassasalar   (bank   turidagi   muassasalar,   kreditlash   idoralari,   sug urta   va	
ʻ
moliya   ko’lpaniyalari,   soliq   idoralari)   va   ijtimoiy   sohaga   xizmat   ko rsatuvchi	
ʻ
muassasalar   (uy-joy   va   ko’lmunal   xizmat   idoralari,   aholini   ishga   joylashtirish
firmalari)   kiradi.   Axborot   xizmati   idoralari   ham   bozor   infratuzilmasining   alohida
bo g inini   tashkil   qilib,   ularga   ma lumotlarni   to plash,   umumlashtirish   va   sotish	
ʻ ʻ ʼ ʻ
bilan shug ullanuvchi ko’lpaniya va firmalar kiradi.	
ʻ
  Bozor   infratuzilmasi   —   bozorda   tovarlar   va   xizmatlarning   erkin   harakatini
ta minlaydigan muassasalar, tashkilotlar majmui.	
ʼ
Bozor infratuzilmasining asosiy unsurlari quyidagilar:
1. birjalar   (tovar,   xo’l   ashyo,   fond,   valyuta)   va   ularning   tashkiliy
rasmiylashtirilgan vositachiligi; 
2. kimoshdi   savdolari,   yarmarkalar   va   birjadan   tashqari   tashkiliy   vositachilik
shakllari; 
3. kredit tizimi va tijorat banklari, emissiya tizimi va emissiya banklari; 
10 4. aholi   bandligini   boshqarish   tizimi,   davlat   va   nodavlat   bandlikka   yordam
ko rsatish markazlari (mehnat birjalari); ʻ
5. axborot   texnologiyasi   va   ishbilarmonlik   aloqalari   vositalari;   soliq   tizimi   va
soliq inspeksiyalari; 
6. tijoratxo jalik xatari sug urtasi tizimi va sug urta ko’lpaniyalari; 	
ʻ ʻ ʻ
7. maxsus   reklama   agentliklari,   axborot   markazlari   va   o’lmaviy   axborot
vositalari agentliklari; 
8. savdo palatalari, ishbilarmon doiralarning ixtiyoriy,davlat, jamoat birlashma
(uyushma)lari;
9. bojxona tizimi; o rta va oliy iqtisodiy ta lim tizimi, auditorlik ko’lpaniyalari;	
ʻ ʼ
10. konsalting (maslahat) ko’lpaniyalari; 
11. ishbilarmonlik   faoliyatini   rag batlantirishga   xizmat   qiladigan   davlat   va	
ʻ
jamoat fondlari;maxsus erkin tadbirkorlik zonalari va boshqalar.
Bozor  infratuzilmasi   ishlab  chiqaruvchilar   bilan iste molchilar, ya ni   haridor	
ʼ ʼ
va   sotuvchilarni   bir-birlariga   uchrashtirish,   bozor   ishtirokchilari   o rtasidagi   oldi-	
ʻ
sotdi   operatsiyalarini   o tkazish,   ularning   o zaro   hisob-kitoblari,   shuningdek	
ʻ ʻ
bozordagi doimiy hamkorlik va mijozlik aloqalarini o rnatish, ish kuchi topish va	
ʻ
boshqalarda yordam  beradi. Bozor  infratuzilmasi  davlatning iqtisodiyotni  tartibga
soluvchi tadbirlarini amalga oshiradi.
Bozor infratuzilmasining bu barcha unsurlari ishlab chiqaruvchilarning savdo-
sotiq,   moliya-kredit   ishlariga,   sherik   topishiga,   ish   kuchini   yollashiga
ko maklashadi,   davlatning   iqtisodiyotni   tartibga   soluvchi   tadbirlarini   amalga	
ʻ
oshiradi, ishlab chiqaruvchilar o rtasida aloqa o rnatishga yordam beradi. Ularning	
ʻ ʻ
bir qismi davlat mulkchiligida faoliyat ko rsatsa, boshqalari mustaqil muassasa va	
ʻ
uyushmalardan iborat bo lib, ko rsatgan xizmatlari uchun haq oladi.	
ʻ ʻ
Bozor   infratuzilmasining   turlari   va   tarkibiy   qismlari   Bozor   iqtisodiyotiga
bosqichma-bosqich o'tish bozorning ko'p bo'g'inli infratuzilmasini  yaratishni talab
qiladi.   Bozor   infratuzilmasi   turli   xil   vazifalami   bajaruvchi   tarkibiy   qismlar,
unsurlardan iborat tizimni namoyon etadi. Bozor mexanizmlarining to'liq, samarali
11 amal   qilishi   infratuzilma   tarkibiy   qismlarining   turlitumanligi   va   yetarli   darajada
rivojlanganligiga   bog'liq   bo'ladi.   Shunga   ko'ra,   bozor   infratuzilmasining   tarkibiy
qismlarini   belgilab   olish,   ulaming   har   birining   ahamiyatini   o'rganish,   iqtisodiy
tabiatini ochib berish muhim hisoblanadi. Zero, hozirgi kunda bozor infratuzilmasi
tarkibini   belgilash,   mazkur   tizimga   kiruvchi   unsurlami   ko'rsatib   berishda   ma’lum
no’luvofiqliklar   mavjud.   Jumladan,   A.O'lmasov   va   M.Sharifxo'jaevlar   bozor
infratuzilmasiga bozor aloqalarini o'rnatishgavasamarali yuritishga xizmat qiluvchi
korxona,   tashkilot   va   muassasalar   majmuyi   sifatida   qarab,   uni   besh   bo'g'inga
ajratadilar:
1)   ishlab   chiqarishga   xizmat   qiluvchi   infratuzilma   (transport,   aloqa,   o’lbor
xo'jaligi, yo'l xo'jaligi, suv va energetika ta’minoti kabilar); 
2)   tovarlar   va   xizmatlar   muo’lalasiga,   ya’ni   savdo-sotiq   ishlariga   xizmat
qiluvchi   infratuzilma   (birjalar,   savdo   uylari,   auksionlar,   tijoratchilik   idoralari,
reklama firmalari va agentliklari, davlatning savdo-sotiq va ularni nazorat etuvchi
muassasalari); 
3)   moliya-kredit   munosabatlariga   xizmat   qiluvchi   infratuzilma   (tijorat
banklari,   o'z-o'zini   kreditlash   idoralari,   sug'urta   ko’lpaniyalari,   moliya
ko’lpaniyalari, soliq undirish mahkamalari, har xil pul fondlari);
4)   aholiga   xizmat   qiluvchi   yoki   sotsial   infrastuktura   (uyjoy,   ko’lmunal   va
transport   xizmati,   maorif,   madaniyat   hamda     sog’liqni   saqlash   muassasalari,
aholini ishga joylashtirish firmalari va idoralari); 
5) axborot xizmati (iqtisodiy faoliyat uchun zarur bo‘lgan har xil axborotlar—
ma’lumotlar va xabarlami to'plash, umumlashtirish va sotish bilan shug'ullanuvchi
turli ko’lpaniyalar, firmalar, maslahat idoralari, davlat muassasalari).
Ko'rinib   turibdiki,olimlarimiz   bu   o'rinda   ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy
infratuzilmani   ham   bozor   infratuzilmasi   tarkibiga   kiritib,   moliya-kredit   hamda
axborot  xizmati  infratuzilmasi  kabi  yo'nalishlami   mustaqil  soha   sifatida  ko'rsatib,
12 masalani   munozarali   to’lon   yo'naltiradilar.Hozirda   iqtisodiy   adabiyot   va
qo'llanmalarda   bozor   infratuzilmasining   asosiy   unsurlari   sifatida   odatda   quyidagi
obyektlami ko'rsatib o'tiladi:  2
-biijalar (tovar, xo’lashyo, fond, valyuta), ulaming tashkiliy rasmiy lashtiri lan
vositachiligi;   -auksionlar,   yarmarkalar   va   tashkiliy   biijadan   tashqari
vositachilikning boshqa shakllari; 
-kredit tizimi va tijorat banklari; 
—emissiya tizimi va emissiya banklari; -aholi bandligini tartibga solish tizimi
hamda bandlikka davlat va nodavlat yo'li bilan ko'maklashish markazlari (mehnat
birjalari); -axborot texnologiyalari va ko’lmunikatsiya vositalari; 
-soliq idoralari tizimi va soliq inspektsiyasi; 
-tijorat xo'jalik xavf-xatarini sug'urtalash tizimi va sug'urta ko’lpaniyalari; 
-maxsus   reklama   agentliklari,   axborot   markazlari   va   o’lmaviy   axborot
vositalari agentliklari; 
-savdo palatalari, ishbilarmon doiralaming boshqa jamoat, ixtiyoriy va davlat
birlashmalari (uyushmalari); 
-bojxona tizimi; 
—yollanib ishlovchilaming kasaba uyushmalari; 
-tijorat-ko‘rgazma ko’lplekslari; 
—oliy va o‘rta iqtisodiy ta’lim tizimi; 
-auditorlik ko’lpaniyalari; 
-maslahat beruvchi (konsalting) ko’lpaniyalari; 
2
 O’limasov A., Sharifxo‘jaev M. Iqtisodiyot nazariyasi. Т.: Mehnat, 1995. 189-190-b.
13 -   ishbilarmonlik   faolligini   rag'batlantirish   uchun   mo’ljallangan   ijtimoiy   va
davlat fondlari;
 —erkin tadbirkorlikning maxsus hududlari.
Iqtisodiyotda   moliya   bozorlarining   o‘mi   ham   kattadir.Moliya   bozorining
asosiy maqsadi iqtisodiyotda kapitalning erkin oqimi hamda samarali taqsimlanishi
va   qayta   taqsimlanishi   uchun   yetarli   va   zarur   sharoitlar   yaratishdir.   Ushbu
maqsadga erishish uchun quyidagi sharoitlar yaratil ishi lozim: 
- bozor iqtisodiyoti qonunlarining to’liq amal qilishi mexanizmini ta’minlash;
- xususiy mulkchilik samarali tizimining mavjudligi; 
-   monetizatsiyalashgan   real   investitsion   bazisga   ekvivalent   moliyaviy
instrumentlar   (jumladan,   qimmatli   qog‘ozlar)   sifatining   yuqori   ko‘rsatkichlarini
(likvidlilik jalbdorliligi va h.k.) ta’minlanganliligi. 
Bu ko‘rsatkichlar raqobatni rivojlantirish va narxlar bo‘yicha katta bo’lmagan
kurs   tafovuti   hisobiga   erishiladi;   -   moliyaviy   instrumentlarning   erkin   savdosini
ta’minlovchi   rivojlangan   savdo   tizimlarining   mavjudligi;   -   investorlaming   haq-
huquqlari   himoyasini   yuqori   darajada   ta’minlovchi   bozorning   samarali
tartiblashtiruvchi (muvofiqlashtiruvchi va nazorat qiluvchi) tizimining mavjudligi;
- moliya bozori qatnashchilari to’lonidan ta’minlanadigan bozorning informatsion
shaffofligi   (transparentligi). 3
Ushbu   sharoitlarda   moliya   bozori   iqtisodiyotning
samarali   faoliyatini   ta’minlaydi,   investitsiyalarga   muhtoj   bo’lgan   iqtisodiyot
subyektlariga   investorlaming   moliyaviy   resurslarini   jamlab,   biznes   maqsadiga
ishlatishga,   investorlarga   mablag‘larini   orttirishga,   davlatning   iqtisodiy   siyosatini
amalga oshirishga ko‘maklashadi.
Umuman olganda, moliya bozori  investitsiyalarga muhtoj  va resurslarga  ega
bo ‘  lgan  qatnashchilami  bir-birlari   bilan uchrashtirish  asosida   moliyaviy aktivlar
almashinuviga   ko‘maklashadigan   mexanizm   sifatida  namoyon   bo‘luvchi   tizimdir.
3
  Экономическая   теория.   Учебное   издание.   Под   общ.   ред.   В.И.Видяпина   и   др.   Т.:   ИПК   «Шарк»,
1999, 86-89-betlar.
14 Moliya bozori bir qator funksiyalami bajaradi.Ulami to‘rt guruhga: makroiqtisodiy,
umumbozor,maxsus   (ixtisoslashgan)   va   globallashtirish   (meta,ya’ni   xalqaro
darajada   moliyaviy   globallashtirish)   funksiyalariga   ajratish   mumkin.
Makroiqtisodiy   funksiya   jam   g‘armalami   investitsiyalarga   samarali
transformatsiyasini ta’minlab berishdan iborat. Umumbozor funksiyasi, odatda, har
bir   milliy   bozorga   mansub.Maxsus   funksiya   esa   uni   boshqa   turdagi   bozorlardan
farqlaydi.   Umumbozor   funksiyasiga   quyidagilar   kiradi:   -   tijoratni   rivojlantirish
funksiyasi   (bu   funksiya   bozor   qatnashchilarining   o‘zaro   raqobat   asosida   daro’lad
olishini  ta’minlovchi  funksiya);   -  narx-navoni   belgilash  funksiyasi,   ya’ni   bozorda
moliyaviy   instrumentlaming   bozor   narxlari   (kurslari)   shakllanishi   va   ta’siri
jarayonini,   ulami   bozor   konyunkturasiga   bog‘liq   tarzda   uzluksiz   harakatini
(o‘zgarishini)  ta’minlaydi  (bozor  kurslari  qanchalik  tez shakllanib barqarorlashsa,
moliya   bozorida   bu   instrumentlar   shunchalik   samara   bilan   joy   lashtiriladi   va
likvidliligi ta’minlanadi); - axborot bilan ta’minlash funksiyasi, ya’ni bozor savdo
obyektlari   va   savdo   ishtirokchilari   to‘g‘risidagi   axborotni   shakllantiradi   va   o‘z
qatnashchilariga havola qiladi; - tartiblashtiruvchi (muvofiqlashtiruvchi va nazorat
qiluvchi) funksiya, ya’ni bozor o‘zidagi savdo va unda ishtirok etish, qatnashchilar
o‘rtasidagi   munosabatlar   me’yorlarini   va   nizolami   hal   qilish   tartiblarini   joriy
qiladi,   ustuvor   yo‘nalishlami   aniqlaydi,nazorat   organlarini   va   tartiblarini
belgilaydi,   bozor   qatnashchilari   to’lonidan   bu   me’yor   va   tartib-qoidalarga   rioya
qilinishini nazorat qiladi va h.k. 
Moliya   bozorining   maxsus   funksiyalariga   quyidagilami   kiritish   mumkin:   -
moliyaviy resurslarni taqsimlash va qayta taqsimlash funksiyasi. Uni o‘z navbatida
to‘rt kichik funksiyaga ajratish mumkin: 
1)   moliyaviy   resurslarni   tarmoqlar   va   bozor   faoliyati   sohalari   o‘rtasida
taqsimlash vaqayta taqsimlash; 
2)jamg‘armalami, ayniqsa aholi jamg‘armalarini, noishlab chiqarish shaklidan
ishlab chiqarish shakliga o‘tkazish (transformatsiyalash); 
15 3)   noinflyatsion   asosda,   ya’ni   muo’lalaga   qo‘shimcha   pul   chiqarmasdan
davlat budjetini moliyalashtirish; 
4)   pul   massasini   boshqarish;   -   narx   va   moliyaviy   risklaming   oldini   olish
funksiyasi,   yoki   hosilaviy   qimmatli   qog‘ozlar   (fyucherslar,   optsionlar,   svop,
forvard   va   h.k.)ning   hosil   bo‘lishi   evaziga   xedjirlash.   Moliyaviy
globallashtirishfunksiyasi quyidagilarda namoyon bo‘ladi: — moliyaviy resurslarni
umumjahon   miqyosida   globallashgan   iqtisodiyot   doirasida   samarali   taqsimlanishi
va   qayta   taqsimlanishi;   —   milliy   moliya   bozorlarini   о‘zaro   integratsiyalashuvi
(uyg‘unlashuvi);   —   moliya   bozorlarining   intematsionallashuvi;   -   jahon
globallashuvi jarayonlari (barcha yo‘nalishlarda) rivoj ining katalizatori va h.k. 
Moliya   bozori   vazifalarini   asosiy   va   qo   ‘shimchalarga   ajratish   mumkin.
Asosiy   vazifalari   uning   bozor   munosabatlari   tizimidagi   ahamiyati   va   qulay
sharoitlarni   ta’minlashi   bilan   ifodalanadi   (ular   yuqorida   sanab   o‘tilgan).Moliya
bozorining qo'shimcha vazifalariga quyidagilami kiritish mumkin: 
- emitentning moliya oqimlarini optimallashtirish;
— bozor qatnashchilarining ijobiy imidjini shakllantirish;
— emitentning iqtisodiy manfaatlarini himoyalash; 
— biznesni rivojlantirish va qo‘shimcha ish joylarini yaratish; 
—jahon moliya tizimiga integratsiyalashtirish; 
— siyosiy huruj, moliyaviy va iqtisodiy qiyinchilik, moliyaviy repressiya va
valyutaviy intervensiya vositasi sifatida ta’sir ko‘rsatish; 
— investorlaming huquqlarini himoyalash va maqsad, manfaatlarining amilga
oshirilishini   ta’minlash.   Xalqaro   mavqega   ega   bo’lgan   zamonaviy   moliya   bozori
o‘zining   asosiy   roli   doirasida   (ya’ni,   iqtisodiyotning   holati   “baro’letri”)   jahon
globallashuvi   sharoitida   iqtisodiyotda   bir-biri   bilan   bog’liq   quyidagi   rollami
o‘ynaydi. 
16 1.“Iqtisodiyot   muammolari   darajasining   metrikasi,   o’lchagichi”,   ya’ni
iqtisodiyotda   o’lillar   ta’siri   ostida   paydo   bo’luvchi   muammolarni   maxsus
indikatorlar   yordamida   miqdorini   o’lchashga   va   shu   asosda   mas’ul   davlat   organi
hamda iqtisodiyot  subyektlari  to’lonidan siyosat  yuritishda  tegishli  qarorlar  qabul
qilishga ko‘maklashadi. 
2. “Moliyaviy resurslarni bozor konyunkturasi asosida iqtisodiyot subyektlari
o‘rtasida   tartiblashgan   tarzda   samarali   taqsimlanishi   va   qayta   taqsimlanishining
ko’lmutatori” Bunda bozor  konyunkturasi  fiskal  va  monetar  siyosatlar  yordamida
tartiblashtiriladi. 
3.“Iqtisodiyotda   raqobat   muhitini   rivojlantirish   katalizatori”   sifatida   ilmiy-
texnikaviy taraqqiyot va innovatsiyalami rag‘batlantiradi. 
4.“Bozor  qatnashchilari  tarkibini  insonparvarlashtiruvchisi”  sifatida iqtisodiy
globallashuvni rivojlantiradi. 
5.“Moliyaviy   instrumentlar   va   ular   bilan   bog’liq   operatsiyalami
standartlashtiruvchisi” sifatida moliyaviy globallashuv jarayonini rivojlantiradi. 
6. “Iqtisodiyot   subyektlarining investitsion   faolligining stimulyatori”  sifatida
iqtisodiyotni   rivojlantirish   va   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlash.   Investitsion   faollik
moliya   bozorida   investorlaming   haq-huquqlarining   himoyalanganlik   darajasi   va
risklar sharoitida moliyani samarali boshqarilishiga bog‘liq. 
7.   “Bozor   iqtisodiyoti   sharoitidagi   stixiyali   jarayonlami   tartibga   soluvchisi”
Bunday   jarayonlar   ma’lum   indikatorlar   (ko‘rsatkichlar)   yordamida   baholanib,
ulaming kritik (chegaraviy) qiymatlarini bilgan holda ma’lum regulyativ vositalar
yordamida tartiblashtiriladi. 
8.   “Bozor   narxlari   stabilizatori”   sifatida   bozor   savdosi   tendensiyalarini
(dinamikasini) barqarorlashtiradi, talab va taklifiii muvozanatlashtiradi. 
17 9. “Iqtisodiyotni  tartiblashgan faoliyatini ta’minlovchi algoritmik protsessor”
sifatida barcha moliyaviy munosabatlami bozor qatnashchilari to’lonidan maqsadli
strategik tarzda amalga oshirilishiga ko‘maklashadi. 
10.   “Aktivlar   sekyuritizatori”   sifatida   samarasiz   real   aktivlami   qimmatli
qog‘ozlarga   transformatsiyalab,   ularga   yangi   hayot   bag‘ishlaydi   va   faol
investitsion jarayonga qayta kiritadi. 
11.   “Iqtisodiyot   subyektlari   informatori”   sifatida   ulaming   risklarini
pasaytirishga (yoki boshqarishga) ko'maklashadi. 
12.   “Innovatsion   moliyaviy   vositalar   (mahsulotlar   va   operatsiyalar)
sintezatori” sifatida raqobatbardoshlik va moliyaviy xavfsizlikni ta’minlaydi. 
13.   “Moliyaviy   vositalaming   maxsus   industriyasi”   sifatida   bozor
qatnashchilari uchun moliyaviy instrumentlar bilan bog‘liq faoliyat bo‘yicha ishlab
chiqarish jarayonini tashkillashtiradi. 
Bunda   emitentlar   qimmatli   qog‘ozlari   sifatini   investorlaming   orzuli   maqsad
va manfaatlarini  kerakli   (spekulyativ)   darajada  ta’minlashga  majburlar, aks  holda
investorlardan   mahrum   bo‘ladilar.   Sababi,   emitentlar   iqtisodiy   rivojlanish   uchun
yangi   va   qo‘shimcha   investitsion   resurlarga   muhtoj,   investorlar   esa   moliya
instrumentlari bo‘yicha kam (yoki ko‘p) riskli bozor daro’ladiga intiladilar, chunki,
aynan   spekulyativ   investorlar   iqtisodiyotda   investitsion   muhitni   belgilaydilar.
Shunday qilib, moliya bozori spekulyativ investorlaming jon-jahd bilan faoliyatga
kirishi   muhitini   qizdiradi,   moliyaviy   instrumentlami   muo’lalaga   chiqaruvchilami
esa   doimiy   tarzda   moliyaviy   barqarorlikka   majbur   qiladi,   investitsiyalami
kiritishga   oid   raqobatli   kurashini   kuchaytiradi,   natijada   bozor   raqobati   muhitini
ta’minlaydi.“Moliya   bozori   qatnashchilarini   bir   butun   infratuzilmaviy   tizimga
birlashtiruvchi” sifatida har bir qatnashchining o ‘z o'rnini, maqsad va vazifalarini,
funksiyalarini,   bir-biri   bilan   bog‘liqlikdagi   tartibli   faoliyatini   ta’minlaydi.   Moliya
bozorining   bir   butun   tizimliligi   deganda   uni   bir-biri   bilan   uzviy   bog‘langan
unsurlardan (qatnashchilardan)  iborat  murakkab katta tizim  (tuzilmaviyfunksional
18 model)   sifatida   tashkillashgani   tushuniladi.   Har   bir   unsur   bozorda   o‘ziga   xos
maqsadga va tegishli faoliyat turiga ega. 
Tovar-xo’lashyo biijasida elektron savdo tizimi quyidagi imtiyozlarni beradi:
—qayerda bo'lishlaridan qat’i nazar, Internet tizimiga bog'lanib, maxsus ko’lpyuter
dasturi   va   qayd   etilgan   ruxsatno’laga   ega   bozor   qatnashchilariga   oldi-sotdi
muzokaralarida   qatnashish;   -biznes   operatsiyalarining   tezkorligi   (bir   lahzada   bir
nechta   operatsiyalar   olib   borish   imkoniyati   borligi)   hisobiga   tijorat
ko'rsatkichlarining   mislsiz   o'sishi.   Rasmdan   ko'rinadiki,   eng   awalo   birja   bitimlari
turlarini quyidagi ikki guruhga ajratish mumkin: 
1) real (mavjud) tovarlar yuzasidan tuziladigan bitimlar; 
2) real tovarsiz bitimlar. 
Real (mavjud) tovar yuzasidan tuziladigan bitimlar quyidagilarga bo'linadi: -
real   tovarlami   darhol   yyetkazib   berish   bo'yicha   bitimlar;   -forvard,   ya’ni   ma’lum
muddatdan so'ng yetkazib berish sharti ga ega bo'lgan bitimlar; -barter bitimlari; -
turli   o'zaro   kelishilgan   shartlar   bilan   tuziladigan   bitimlar.   Forvard   bitimlari   o'z
navbatida   garov   asosidagi   bitimlar   va   mukofotli   bitimlarga   bo'linadi.   Tovonli
bitimlar esa xarid bitimlar va sotuv bitimlarga bo'linadi. Mukofotli bitimlami ham
o'z   navbatida   quyidagilarga   ajratish   mumkin:   -   oddiy   bitimlar;   -   ikkiyoqlama
bitimlar; - bitimlardan qaytish imkoniyati bor bitimlar; - murakkab bitimlar (oddiy
bitim   bilan   ikkiyoqlama   bitimlaming   qo'shilgani);   -   qisqa   bitimlar   (hajm
ko'rsatkichi ma’lum mukofot evaziga oshirilishi ko'zda tutilgan). 
19 II.BOB. BOZOR ISHTIROKCHILARINING O’ZARO
KELISHUVLAR BO’YICHA XATTI HARAKATLARI NORMASI.
2.1. Iqtisodiyot faoliyat  yurtishining normalar tizimining shakllanishi.
Normalar     individlarning     o’zaro     muvofiq     munosabatlari   Barqarorliginin
asosiy     kafolati     hisoblanadi.     Individ     to’lonlarharakatlarini   tushunish   va   o’z
harakatini ular bilanmuvofiqlashtirish uchun biror-bir  normani  tanlash  barobarida
umuman  tizimning  barqarorligini ta’minlaydi.  Individ   normadan chetga  chiqsa,
uni   normaga   qaytaruvchi tartibga   solish   mexanizmining   mavjudligi   normalar
tizimini shakllantiradi.   Shuningdek,   normalar   tizimi   makro   va   mikrodarajalar
o’rtasidagi   asosiy   bog’lovchi  bo’g’inga  aylanadi.   Individlarning  iqtisodiy  faoliyat
yuritishini   ta’minlovchi   normalar   tizimiga     iqtisodiyotning     asosiy     qonuni
(konstitusiyasi)  deyiladi. Buyruqbozlik  va  bozor  iqtisodiyoti  tizimlarida  o’zaro
zid   normalarga     amal qiladi.   Masalan,   bozor   tizimi   faqat   individlar   kundalik
iqtisodiy     faoliyatida   u   asoslanadigan   normalardan   foydalangan   darajaga     ko’ra
barqaror   va     takror     ishlab     chiqarishga     qodir     bo’ladi.     Shaxsiy     manfaatlarini
ko’zlovchi   individlar     o’rtasidagi     bitimlardan     makroiqtisodiy     darajaga     o’tish
bozor   xatti-harakatlari   normalari   orqali   amalga   oshiriladi.Buyruqbozlik
iqtisodiyotining     normalar     tizimi     surunkali     taqchillik,   ya’ni     resurslarning
yetishmasligini     o’zida     namoyon     etadi.     Taqchillikning   ma’lum     darajada
barqarorlashuvi   hamda   iqtisodiy   agentlar   ushbu   darajaga moslashuvi    tizimda
normal     taqchillik         holatini       yuzaga     keltiradi.     Bunda   buyruqbozlik
iqtisodiyotiga     xos     navbatning     kattaligi     resurslar     va     tayyor   mahsulotlarning
normal  zaxiralari  va  hokazolar  tushuniladi. 4
    Boshqacha   aytganda,     nafaqat     Val’ras     bo’yicha     umumiy     muvozanat
iqtisodiy     tizimning   barqaror   holati   bilan   cheklanadi,   balki   tizim   hatto
muvozanatsiz   holatda   ham   barqarorlashishi   mumkinligi   namoyon   bo’ladi.
Umuman,     buyruqbozlik     va     bozor     tizimlarida     qo’llaniladigan     normalarning
4
 Auzan A.A., Kryuchkova P.V. Iqtisodiyotdagi ma'muriy to'siqlar: institutsional tahlil, M.: INP Ijtimoiy 
shartnoma. 2021 yil
20 tarkibiy   tuzilishini   quyidagi   jadvalda   ko’rish   mumkin.     Quyida     ushbu
normalarning  iqtisodiyotda  namoyon  bo’lishi  ko’rib chiqilgan
2.2. Bozor iqtisodiyoti normalari tizimi
Bozor  iqtisodiyoti normalari  –  bozorda bitimlarni amalga oshirish va  unda
muvozanatga     erishish     imkonini     beruvchi     xatti-harakatlarning     o’zaro
shartlangan     normalari     yig’indisini     tashkil     etadi.     Bozorlardagi     barqaror
muvozanat   bozor   normalaridan   foydalanishning   natijasi   hisoblanadi   Bozor
normalari  tizimi   asosida  yotuvchi  birinchi   norma  –  murakkab  foyda   ko’rish
normasi   bo’lib,  u  nafaqat  individni   foydalilikni  oshirishga   yo’naltirish,  balki
uning   olinadigan   foyda   bilan   o’zining   samarali   faoliyati   o’rtasidagi   aloqani
anglab yetishini  nazarda tutadi. Ya’ni  foyda (manfaat)  ko’rish individ   to’lonidan
o’z   foydaliligining   samarali   faoliyat   asosida   oshirilishidir.     Murakkab     foyda
ko’rish  normasi  individning  ehtiyojlar  darajasi  va samarali faoliyati o’rtasidagi
no’luvofiqlikni   istisno   etadi.         Ba’zan   bunday   no’luvofiqlik     yuqori     ishlab
chiqarish     salohiyati     va     yuqori     mehnat   samaradorligiga     ega     bo’lmagan
mamlakat  aholisi  o’rtasida  yuqori  iste’mol standartlarining  tarqalishida  yuzaga
keladigan   «no’luvofiq   kutishlar  inqiloblari»   asosida    yotadi.   Ushbu   vaziyatda
asosan     o’lmaviy     axborot   vositalari     orqali     yuz     beradigan     yangi     iste’mol
standartini     qabul     qilish   jamiyatda     hukmronlik     qiluvchi     samarali     faoliyat
modeliga     taalluqli   bo’lmaydi.     Bundan   tashqari,   qulay   sharoitlar   mavjud
bo’lganida oddiy utilitarizm foydalilikni  oshirishni  rentani  izlashga  aylantirishni
nazarda     tutadi.   Mukammal     raqobat     vaziyatidan     har     qanday     chetga     chiqish,
almashish   (tariflar, kvotalar) uchun cheklovlar o’rnatilishi oddiy utilitarizm sa’y-
harakatlarini   rentani     izlashga     yoki,     boshqacha     aytganda,     foydaga     samarasiz
yo’naltirilishga   aylantiradi.     Individning     rentani     ko’paytirishga     intilishini
normativ   cheklash   sifatida   murakkab   manfaat   ko’rish,   ya’ni   individ   to’lonidan
boshqalar ziyoniga  emas,  balki  faqat  o’z  faoliyati  hisobidan  yutuqqa  erishish
mumkinligining   tan   olinishi   muqobil   variant   hisoblanadi.Agar     foyda     ko’rish
normasi  individning  maqsadli  vazifasini belgilasa,  rasional  maqsadli  fe’l-atvor
21 (xatti-harakat)     normasi   foydalilikni     muayyan     vazifalarning     hal     etilishi     bilan
bog’lagan     holda   oshirishni     muayyanlashtiradi.     Ma’lumki,     rasional     maqsadli
fe’l-atvor individning   rasional   va   o’ylangan   maqsadiga   erishish   uchun   tashqi
olam  narsalari    va   insonlarning   ma’lum    fe’l-atvoridan   foydalanishini    nazarda
tutadi.     Axborotning     to’liqsizligi     va     uni     qayta     ishlash     bo’yicha
malakaliqobiliyatlarning  cheklanganligi  sharoitida  rasional   maqsadli  fe’l-atvor
nayrang   qilishga   aylanadi:   agar   individ   katta   hajmdagi   axborotga   ega   bo’lsa,   u
o’zining   hamkori   bilan   nayrang   qiladi.   Individ   shu   usul   bilanatrofidagilarni
o’z   maqsadiga–   foydalilikni   oshirishga   erishish   vositasiga   aylantirishga
urinadi.Ayrim   agentlarning     foydalanilgan     avto’lobillar   bozori   va   «ma’naviy
xatar»  bilan  bog’liq  sug’urta  bozorida  boshqalarni  ziyonga  uchratishi  axborot
asimmetriyasidan   foydalanishga   klassik   misol   bo’ladi.   Bunday   ayyorlik,   yaqqol
yoki   nozik   shaklda   aldash   bilan   shaxsiy   manfaat   ko’zlanadigan   xatti-harakatga
no’li   berilgan.   Rasional   maqsadli   fe’l-atvorni   opportunizmga   aylantirishga   qarshi
kafolatlar   barcha   ishtirokchilar   faoliyatining   quyidagi   yo   tarkibiy   yoki   rasmiy-
huquqiy jihatlari bilan tavsiflanadi: 5
-   mukammal     malakali     qobiliyat     va     almashuvda     to’liq     axborotga       ega
bo’lish;
-  shartno’la tuzishda maxsus tao’lillardan foydalanish. 
Ikkinchi   jihat   optimal   shartno’la   nazariyasini   maxsus   o’rganish
ob’ektihisoblanadi,   shuning   uchun   bu   yerda   bozorning   asosiy   qonuniga     ikkinchi
unsuri sifatida  to’liq  rasionallik  mezonlariga  javob  beruvchi  rasional   maqsadli
fe’l-atvorni   ta’kidlash   lozim.Maqsadli     rasional     fe’l-atvor     shakllanishi
asoslaridan     biri     atrof-muhitdagi     narsalarni     va     kishilarning     fe’l–atvorini
kutilayogan     voqelikka   nisbatan   mos   ravishda   ayta   olishdir.   Individ   to’lonidan
qabul   qilinadigan   qarorlar     xatarining     hamkor     faoliyati     asosida     aniqlangan
vaziyatlari kutilayotgan   voqelikka   shartno’la   ishtirokchisi   xarakatlarining   mos
bo’lishi   uchun     o’ta     ahamiyatlidir.     O’zaro     bog’liqlar     sharoitida     individlar
5
 Akerlof J. Limon bozori: sifat noaniqligi va bozor mexanizmi // TEZIS. 2022. 5-son.
22 o’rtasidagi munosobatlarni   tartibga   soluvchi   norma   sifatidagi   ishonch   bo’lgan
taqdirda   maqsadli   rasional   harakatga   erishiladi.   Individga     o’z     harakatini
boshlashiga     qadar     atrofdagi     harakatlar     aniq   bo’lib,     individ     tanloviga     ayrim
atrofdagi     harakatlar     bo’yicha   kutilishlarning     ta’sir     qilishi     ishonch     deyiladi.
Bozordagi     bitim     bilan   individuallashmagan     ishonch     o’rtasidagi     bog’liqlik
oldindan  to’lovlarning qilishida  namoyon  bo’ladi.  Bu  eng  oddiy  bozor  bitimi
hisoblanadi. Iqtisodiyoti   rivojlangan   malakatlarda   individuallashmagan   ishonch
bo’yicha   o’tkazilgan     so’rovlarga     javoblar     (Daniya-94     %;     Germaniya-90     %;
Fransiya-84%)da   yuqori   natijalarga   erishilgan.Bozor     iqtisodiyotining     yana     bir
normasi     xayrihohlik     bo’lib,     bunda   individ     o’zini     hamkor     o’rniga     qo’yib
ko’radi     va     uning     barcha     kechinmalari,   qiziqishlari     va     mo’ljallarini     bozor
sub’ekti     sifatida     o’zidan     o’tkazishga   harakat     qiladi.     Ayrim     shaxslar     doirasi
bilan     cheklanmagan     xayrihohlik   o’z     harakatlarida     erkinlikka     chiqqani     bilan
bog’liq.  Insonning faoliyati  qancha  erkin  bo’lsa,  u  atrofdagilarning  harakatini
shuncha     yaxshi   tushunadi     va     uni     oldindan     ayta     oladi.     Bu       erkinlik
normasining     rasional   asoslangan     maqsadga     erishishda     to’siq     emas,     balki
muvaffaqiyat     shartiga   aylanishini     ta’minlaydi.     So’nggi     norma     ochiqlik
(erkinlik)     bo’lib,     bunda   qonunni     hurmat   kilish   va   o’z   ixtiyoriga     ko’ra,   unga
bo’ysinish   tushuniladi.   Bu   norma   ayni   chog’da,   mulkiy   huquqlarning   samarali
himoya  qilinishiga  ham  yo’l   ochadi.    Yuqorida     bayon    etilganlardan    shu    narsa
kelib     chiqadiki,     bozor   iqtisodiyoti     normalari     tizimida   ham   ayrim   nuqsonlar
mavjud bo’lgani holda, ularning   o’zaro   bog’liq   tarzda   amal    qilishi    tizimning
muntazam tako’lillashuviga xizmat qiladi.
2.3. Bozor ishtirokchilarining o‘zaro kelishuvlar bo‘yicha xatti-
harakatlari normasidagi kelishuvlar xili .
Haqiqiy   fanning   amalda   vujudga   kelishi   faqatgina   tadqiqot   predmetining
shakllanishi  bilan emas, shu bilan birga uning bilish usulining qaror topishi  bilan
ham   bog'liqdir.   Uslubiyat   –   bu   ilmiy   bilishning   prinsiplar   tizimi,   yo'llari,   qonun-
23 qoidalari va aniq hadislaridir. Bu obyektiv reallikni bilish dialektikasi, mantiqi va
nazariyasini   o'z   ichiga   oluvchi   bir   butun   ta'limotdir.   Uslubiyat   umumilmiy
xarakterga ega, lekin har bir fan o'zining predmetidan kelib chiqib, o'zining ilmiy
bilish usullariga ega bo'ladi. Shuning uchun uslubiyat  umumilmiy va ayni  vaqtda
xususiy bo'ladi.
Dialektik usul prinsiplari ilmiy bilishning umumiy usuli bo'lib xizmat qiladi.
Iqtisodiyot nazariyasida qo'llaniladigan bu prinsiplar quyidagilar:
•Iqtisodiyot   bir-biri   bilan   aloqada,   chambarchas   bog'liqlikda,   ziddiyatda,
o'zaro   ta'sir   qilib   turadigan   turli   bo'g'inlardan,   bo'laklardan   iborat   yaxlit   bir
jarayonki,   u   doimo   harakatda,   rivojlanishda,   mazmun   va   shakl   jihatdan   o'zgarib
turadigan ichki va tashqi hodisalar bilan aloqada bo'ladi.
•Iqtisodiy   jarayonning   har   bir   bo'lagini   alohida   olib   uning   o'ziga   xos
xususiyatlarini, kelib chiqish va yo'q bo'lish sabablari va oqibatlarini, uning ijobiy
va salbiy jihatlarini, ichki va tashqi aloqadorlik va bog'liqlik to’lonlarini zamon va
makonda   o'rganish.   Bu   yerda   shu   narsani   hisobga   olmoq   lozimki,   biron-bir
iqtisodiy   hodisa   o'zi   bir   jarayonning   oqibati,   natijasi   bo'lgani   holda,   boshqa   bir
iqtisodiy   jarayonga   sabab   yoki   o’lil   bo'lishi   mumkin.   masalan,   mashina,   stanok,
asbob-uskunalar bilan ishlab chiqarish jarayonining oqibati, natijasi bo'lgani holda
ikkinchi   ishlab   chiqarish   jarayonining   o’lili,   sababi   bo'lib   xizmat   qiladi.   Ishlab
chiqarishdagi   o'zgarishlar   taqsimot   va   iste'mol   sohalarida   o'zgarish   bo'lishiga,
qishloq xo'jaligidagi o'zgarishlar esa sanoatda o'zgarish bo'lishiga turtki bo'ladi, va
h.k 6
.
•Iqtisodiy   jarayonlarni   oddiydan   murakkabgacha,   pastdan   yuqorigacha
rivojlanishida  deb qarash. Bu  yerda son jihatidan o'zgarishlar  to'plana  borib, sifat
jihatidan o'zgarishga olib kelishini hisobga olish zarur.
6
  Volchik  V.V.  Mulkni  individuallashtirish:  agrar  sektorda  tashkiliy  sharoitlar  va  shakllanish  modellari.
Doktorlik dissertatsiyasining avtoreferati. R/D. 2021. B.15-16.
24 Ichki   qarama-qarshiliklar   birligiga   va   ularning   o'zaro   kurashiga
rivojlanishning   manbai   deb   yondashish.Iqtisodiy   faoliyatlar,   hodisa   va   jarayonlar
tabiiy,   moddiy,   shaxsiy   o’lillar   va   pul   mablag'lari   kabi   o’lillarga   tayangan   holda
kechadi,   bu   o’lillar   o'zaro   chambarchas   bog'liq   hamda   ziddiyatda   bo'ladi   va   bir-
biriga   ta'sir   ko'rsatadi,   ular   doimo   sifat   va   miqdor   jihatdan   o'zgarib   turadi,   turli
davrlarda   turlicha   ijtimoiy   shaklga   ega   bo'ladi,   eski   iqtisodiy   qonunlar,
tushunchalar   o'rniga   yangilari   paydo   bo'ladi.   Ana   shular   xisobga   olinsa,   bu   fan
uchun   dialektik   prinsiplarni   qo'llashning   qanchalik   zarurligi   va   muximligi   darhol
namoyon bo'ladi.
Dialektik dunyoqarash - bu qadimgi yunon falsafasidan boshlab to hozirgacha
butun   kishilik   jamiyati   ma'naviy   taraqqiyoti   tarixida   inson   aql-idroki   erishgan
buyuk   yutuqdir.   Dialektik   uslubiyatning   mohiyati   o'rganilayotgan   jarayonning
ichki   ziddiyatlar   tufayli   o'z-o'zidan   harakatda   bo'lishini   tushuntirishdan   iborat   va
bu   narsa   har   qanday   haqiqiy   fanga,   jumladan   iqtisodiyot   nazariyasi   faniga   ham
taaluqlidir.Shu   bilan   birga,   iqtisodiyot   nazarinsi   fanining   o'ziga   xos   tadqiqot
usullari   xam   mavjuddir,   ulardan   eng   muximi   ilmiy   abstraksiya   usulidir.   Iqtisodiy
jarayonlarning   mohiyati   o'zgarishini   o'rganishda   mikroskoplardan,   kimyoviy
laboratoriyalardan foydalanib bo'lmaydi, bunda abstraksiya kuchi ishga solinadi.
Ilmiy   abstraksiya   usuli   —   taxlil   paytida   xalal   berishi   chumkin   bo'lgan
ikkinchi darajali narsalar, voqyea-hodisalarni fikrdan chetlashtirib, o'rganilayotgan
jarayonning   asl   mohiyatiga   e'tiborni   qaratishdir.   Bu   usul   yordamida
o'rganilayotgan   voqyea   va   hodisaning   ichki,   ko'zga   ko'rinmaydigan   mohiyati,
uning asl mazmuni bilib olinadi.
Tahlil   va   sintez   usuli.Tahlil—bu   o'rganilayotgan   bir   butunni   alohida
qismlarga   ajratish   va   ularni   izchillik   bilan   tahlil   qilish.   Sintez   —   bu   o'rganilgan
qismlardan   olingan   xulosa   va   natijalarni   bir   butun   yaxlit   jarayon   deb   qarab
umumiy   xulosa   chiqarishdir.   Murakkab   iqtisodiy   tizimlar   ana   shu   yo'l   bilan
o'rganiladi, iqtisodiy tizim butunicha tasvirlab beriladi.
25 Mantiqiylik   va   tarixiylikning   birligi   usuli.   Iqtisodiyot   nazariyasida   tarixiylik
dalili   tarixiy   rivojlanish   nuqtai-nazaridan   tadqiqot   olib   borish   zarurligini   taqozo
qiladi. Chunki iqtisodiy jarayonlar tarixiy jarayon sifatida rivojlanadi. Mantiqiylik
usulida   jarayonlar   faqatgina   tarixiy   nuqtai-nazardan   emas,   shu   bilan   birga   asosiy
ichki zarur qonuniy bog'lanishlar bo'yicha ham tahlil qilinadi.
Foydalanilayotgan   usullar   ichida   eksperiment   ma'lum   o'rin   egallaydi,
iqtisodiy   o'sishning   keskin   o'zgarishi   bosqichlarida,   jumladan   iqtisodiyotning
inqiroz   va   beqarorlik   bosqichlarida   eksperimentdan   keng   foydalaniladi.   Iqtisodiy
islohotlarni   amalga   oshirish   paytida   eksperiment   alohida   o'ringa   ega.   Iqtisodiy
islohotlarni   amalga   oshirish   uchun   puxta   tayyorgarlik   ko'rish,   ya'ni   ilmiy   tajriba,
eksperiment   o'tkazish   hisob-kitob   vositasiga   asoslanish   va   ilmiy   yo'nalishlarni
ishlab chiqish talab etiladi.
Makroiqtisodiy va mikroiqtisodiy tahlilni qo'shib olib borish. Mikroiqtisodiy
taxlidda   iqtisodiyotning   boshlang'ich   bo'g'ini   bo'lmish   korxona   va   firmalarning
ichki   jarayonlarini   alohida   iqtisodiy   subyektlarning   xatti-harakati,   xulqi   tadqiq
qilinadi.   Bu   taxlilda   alohida   olingan   tovarlarning   xarajatlari,   kapital   va   boshqa
resurslardan   foydalanishning,   baho   tashkil   topishining,   ish   haqi   to'lashning,   talab
va taklif tarkib topishining shakl va mexanizmlarini o'rganish markaziy o'rin tutadi.
Makroiqtisodiy   taxlil   makro’lutanosiblikni   ta'minlash   asosida   milliy
iqtisodiyotning   to'laligicha   faoliyat   qilishi   tadqiqoti   bilan   shug'ullanadi.   Milliy
mahsulot, bahoning umumiy darajasi, inflatsiya, ishchi kuchining ish bilan bandligi
masalalari   bu   taxlil   obyekti   bo'lib   hisoblanadi.   Mikroiqtisodiyot   va
makroiqtisodiyot o'zaro bog'langan va bir-birn bilan o'zaro ta'sirda bo'ladi.
Iqtisodiy   jarayonlarni   miqdoriy   jihatdan   tahlil   qilishda   taqqoslash,   statistik,
matematik va grafik usullaridan keng foydalaniladi. Ayniqsa, hozirgi davrda grafik
usulni   keng   o'zlashtirish   va   qo'llash   zarurdir.   Grafiklar   nazariya   modellarini
ifodalashda   vositachi   bo'lib   xizmat   qiladi.   Aniqroq   qilib   aytganda,   grafik   usul
o'zgaruvchi miqdorlar o'rtasidaga bog'liqlikni ko'rgazmali qilib tasvirlaydi.
26 2.4. Buyruqbozlik iqtisodiyoti normalari
Buyruqbozlik     iqtisodiyotining     normal     holatlari     uchun     zarur     bo’lgan
normalardan   biri   oddiy   foyda   ko’rish   hisoblanadi.   Bunda   individ   to’lonidan   o’z
foydaliligini   oshirilishi   o’ziga   xos   ravishda   namoyon   bo’ladi.   Ya’ni,   oddiyolish
individning   samarali   faoliyati   bilan   bog’liq   bo’lmagan   holda   o’z   oshirishga
intilishidir.Individ     iste’mol     madaniyatidagi     oddiy     foyda     ko’rish
kvartira .mashina. dala hovli  uchligida aks etadi. Individda bunday  katta orzuning‖
yuzaga   paydo   bo’lishi     va   qulay   hayot   sharoitlarini   ta’minlashga   intilish
sobiqsho’rolar     (sovetlar)     jamiyati     namunasida     XX     asrning     70-80-yillardagi
o’ziga   xos   shaklga   ega   tendensiyalar   bilan   tavsiflanadi.   Bunda   iste’molning
ma’lum   darajasiga   erishish   uchun   noyob   (taqchil)   resurslardan   foydalanish
imkoniyati   samarali     mehnat     bo’yicha       emas,     balki     ma’lum     kasb     toifasidagi
xodimlar   (savdo     sohasi,     byurokratik     apparat,     temir     yo’l     va     havo     yo’   li
transporti xodimlari, chet elga chiqish imkoniyatidagilar) o’rtasida bo’lingan edi.
 Ya’ni  foyda  (manfaat)  ko’rish  normasi  buyruqbozlik  iqtisodiyotida faqat
oddiy   shaklda     –     individning   samarali   faoliyat   bilan   bog’liq   bo’lmagan   holda
foydalilikni  oshirishga  intilishi  sifatida  mavjud  bo’lgan. Ikkinchidan,  taqchillik
sharoitidagi  iste’molda  foydalilikni  oshirishga intilish  navbatda  turish  zarurligi,
asabbuzarliklar,     ovoragarchiliklar,   janjallar     (nizolar)     tufayli     kelib     chiqqan
yuqori  ruhiy  kechinmalar  bilan cheklandi.  Buyruqbozlik   tizimining  bu  tavsifi
«sabr    chegarasi»   tushunchasi  bilan   ham   izohlanadi.   Sabr   chegarasi    deganda
nizolar     va     keskinliklar   jamlanishining   undan   keyin   iqtisodiy   agentlar   shikoyat
qila   boshlaydigan   va   namoyish     etadigan     darajasi     tushuniladi. 7
Shunday     qilib,
buyruqbozlik     iqtisodiyotining     birinchi     normasi     oddiy     va     cheklangan     foyda
ko’rishdan   iborat.Buyruqbozlik     iqtisodiyoti     normalari     tizimining     ikkinchi
unsuri   to’liqsiz     rasional     faoliyat     bilan     izohlanadi.     Bunda,     birinchi     navbatda
axborotning     cheklanganligi     va     to’liqsizligi     bilan     shartlangan     to’liqsiz
7
 Milgrom P., Roberts J. Iqtisodiyot, tashkilot va boshqaruv. SPb., 2021. T.1. 225-241-betlar.
27 rasionallik  tushuniladi.   Iqtisodiy  agentlar  erkin  shakllanmagan  narx  va taqchil
resurslar   sharoitida   narxlardagi   mavjud   axborotni   narxga   taalluqli   bo’lmagan     –
zaxiralar     hajmi,     navbatlarning     uzunligi     va     hokazolar     haqidagi   ma’lumotlar
bilan     to’ldiradilar.     Sof     ko’rsatkichlarda     axborot     olish     esa,   hamma   vaqt   uni
yig’ish   bilan   bog’liq   yuqori   darajadagi   xarajatlarni   keltirib   chiqaradi.   Natijada
tizimda   «nizo»,   ya’ni   sotuvchi   va   xaridorlar     fikrlarini   muvofiqlashtirishda
kechikishlar   paydo   bo’ladi.Individlar     uchun     mulkchilik     huquqlarini     o’rnatish
hamda     ushbu   huquqlarga     ularning     amal     qilish     zarurati     qonunga     ixtiyoriy
bo’ysunish normalari   bilan  o’zaro  uzviy  bog’langan.  
Mulkchilik     huquqlari     individlar   o’rtasida   yuzaga   keladigan   o’zaro
munosabatlardagi   noaniqlikni   kamaytiruvchi   institutlardan   biri   hisoblanadi.
Mulkchilik   xuquqlarini    tahlil    qilish    uchun   ikkita   fermer    o’z  podalarini    biri
past     hosildor     bo’lgan     ikkita     yaylovda     o’tlatishini     ko’rib   chiqamiz   Berilgan
holatga   ko’ra,   yem-xashak   zaxiralari   ushbu   yaylovlarning   har   birida   bir   vaqtning
o’zida ikkita podani o’tlatish imkonini bermaydi. Ushbu  holatda  Pareto  bo’yicha
optimallik   nuqtai   nazaridan   ikkita   bir xil   yakun   (4;   8)   yoki   (8;   4)   mavjud.
Yakunlardan     birini     qayd     etuvchi   institusional     qarorlar     bir     nechta     bo’lishi
mumkin.   Ulardan   eng   oddiysi yaylovdan   foydalanishdagi    ustuvorlikni     unga
birinchi  bo’lib  o’z  podasini olib  kelgan  fermerga  beruvchi  qoidani  qo’llashdan
iborat.  Kelish  tartibi bo’yicha noyob resurs (yaylov)ni taqsimlash– navbat instituti
faoliyat   yuritishi   asosida     yotuvchi     tamoyillardan     birini     aks     ettiradi.     Biroq
navbat institutidan foydalanish podani qaysi yaylovga olib borish to’g’risida qaror
qabul  qilish  vaqtida  fermerlarning  ikkilanishini  kamaytirmaydi,  balki oshiradi.
Bundan     tashqari,     ikkilanish     har     safar     yaylovni     tanlashda     ham
takrorlanadi.Yaylovda     mulkchilik     huquqlarining    o’rnatilishigina     masalani     hal
etishning muqobil varianti bo’ladi.
28 XULOSA
Normalar     individlarning     o’zaro     muvofiq     munosabatlari   barqarorligining
asosiy   kafolati   hisoblanadi.   Iqtisodiyotning   asosiy qonuni   (konstitusiyasi)   deb
individlarning     iqtisodiy     faoliyat     yuritishini   ta’minlovchi   normalar   tizimiga
aytiladi.   Buyruqbozlik   va   bozor     tizimlarida   iqtisodiyot   qonunining   normalari
o’zaro   zid   holda   amal   qiladi.   Buyruqbozlik   iqtisodiyotining     normalar     (oddiy
foyda   ko’rish,   maksimal  individuallashtirish,   «sen   –   menga,   men   -   senga»,
qonunga     tilda     bo’ysunish)   tizimi     surunkali     taqchillik,     ya’ni     resurslarning
yetishmasligini     namoyon     Bozor     iqtisodiyoti     normalari     tizimi     –     bozorda
bitimlarni  amalga oshirish va unda muvozanatga erishish imkonini beruvchi xatti-
harakatlarning   o’zaro   shartlangan   normalari   (murakkab   foyda   ko’rish,   rasional
maqsadli   fe’l-atvor,     individuallashmagan     ishonch,     xayrihohlik,     ochiqlik)
yig’indisini tashkil etadi.
 Yakunlardan  birini  qayd  etuvchi institusional  qarorlar  bir  nechta  bo’lishi
mumkin.   Ulardan   eng   oddiysi yaylovdan   foydalanishdagi    ustuvorlikni     unga
birinchi  bo’lib  o’z  podasini olib  kelgan  fermerga  beruvchi  qoidani  qo’llashdan
iborat.     Kelish     tartibi   bo’yicha   noyob   resurs   (yaylov)ni   taqsimlash   –   navbat
instituti   faoliyat   yuritishi   asosida     yotuvchi     tamoyillardan     birini     aks     ettiradi.
Biroq  navbat institutidan foydalanish podani qaysi yaylovga olib borish to’g’risida
qaror   qabul     qilish     vaqtida     fermerlarning     ikkilanishini     kamaytirmaydi,
balkioshiradi.   Bundan   tashqari,   ikkilanish   har   safar   yaylovni   tanlashda   ham
takrorlanadi.Yaylovda     mulkchilik     huquqlarining    o’rnatilishigina     masalani     hal
etishning   muqobil   varianti   bo’ladi.     Masalan,   1-fermer   birinchi   yaylovning,   2-
fermer     esa     ikkinchi     yaylovning     mulkdori     hisoblansin.     Hatto     fermerlarning
nuqtai     nazaridan     bunday     qarorning     no’lutanosibligini     hisobga   olgan     holda,
ikkovining  ham  manfaati  yo’lida  mulkchilik  huquqlarini  tan olish  va  hurmat
qilish     lozim.     Kam     hosilli     yaylovni     oluvchi     ikkinchi   fermerning     mulkchilik
huquqlari  joriy  etilgunga  qadar  va  undan  keyingi naflilikni taqqoslaylik. Ushbu
holatda   Pareto   bo’yicha   optimallik   nuqtai   nazaridan   ikkita   bir xil   yakun   (4;
29 8)  yoki  (8;  4)  mavjud.  Yakunlardan  birini  qayd  etuvchi institusional  qarorlar
bir   nechta   bo’lishi   mumkin.   Ulardan   eng   oddiysi yaylovdan   foydalanishdagi
ustuvorlikni   unga  birinchi  bo’lib  o’z  podasini olib  kelgan  fermerga  beruvchi
qoidani     qo’llashdan     iborat.     Kelish     tartibi   bo’yicha   noyob   resurs   (yaylov)ni
taqsimlash   –   navbat   instituti   faoliyat   yuritishi   asosida     yotuvchi     tamoyillardan
birini   aks   ettiradi.   Biroq   navbat institutidan foydalanish podani qaysi yaylovga
olib   borish   to’g’risida   qaror   qabul     qilish     vaqtida     fermerlarning     ikkilanishini
kamaytirmaydi,  balki oshiradi.  Bundan  tashqari,  ikkilanish  har  safar  yaylovni
tanlashda   ham takrorlanadi.Yaylovda   mulkchilik   huquqlarining   o’rnatilishigina
masalani     hal   etishning   muqobil   varianti   bo’ladi.     Masalan,   1-fermer   birinchi
yaylovning,   2-fermer     esa     ikkinchi     yaylovning     mulkdori     hisoblansin.     Hatto
fermerlarning   nafliligi     nuqtai     nazaridan     bunday     qarorning     no’lutanosibligini
hisobga olgan  holda,  ikkovining  ham  manfaati  yo’lida  mulkchilik  huquqlarini
tan   olish     va     hurmat     qilish   lozim.     Kam     hosilli     yaylovni     oluvchi     ikkinchi
fermerning     mulkchilik     huquqlari     joriy     etilgunga     qadar     va     undan     keyingi
naflilikni taqqoslaylik.
30 ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. Auzan   A.A.,   Kryuchkova   P.V.   Iqtisodiyotdagi   ma'muriy   to'siqlar:
institutsional tahlil, M.: INP Ijtimoiy shartnoma.   2021 yil
2. Akerlof   J.   Limon   bozori:   sifat   noaniqligi   va   bozor   mexanizmi   //   TEZIS.
2022. 5-son.
3. Bruner   K.   Shaxs   g'oyasi   va   jamiyat   tushunchasi:   jamiyatni   tushunishga
ikkita yondashuv // TEZIS.   T.1.   3.2020 yil.
4. Volchik V.V.   Mulkni individuallashtirish: agrar sektorda tashkiliy sharoitlar
va   shakllanish   modellari.   Doktorlik   dissertatsiyasining
avtoreferati.   R/D.   2021. B.15-16.
5. Kapelyushnikov  R.I.   Mulk huquqining iqtisodiy nazariyasi.   M.:  Iqtisodiyot,
1990. B.78.
6. Kozlovskiy P. Kapitalizm etikasi.   SPb.: Piter, 2020.S.   19.
7. Milgrom   P.,   Roberts   J.   Iqtisodiyot,   tashkilot   va   boshqaruv.   SPb.,   2021.
T.1.   225-241-betlar.
8. Shimoliy   D.   Institutlar,   institutsional   o'zgarishlar   va   iqtisodiyotning
faoliyati.   M.: INFRA-M, 2020. B.108.
9. Olson M. Kollektiv harakat mantiqi.   M.: Knorus, 1995 yil.
10. Oleynik A. O'tish davri jamiyatining institutsional rivojlanishi stsenariylari //
MEMO.   2021 yil. 12-son.   P.22.
11. Olson   M.   O'tish   davrida   hokimiyat   va   jamiyatning   tarqalishi.   Korruptsiya,
tanazzul va iqtisodiy o'sishning sekinlashishi uchun dorilar // Iqtisodiyot va
matematik usullar.   2020-yil. 4-son.
12. Polterovich V.M.   Institutsional tuzoqlar va iqtisodiy islohotlar // Iqtisodiyot
va matematik usullar.   T.35.   2021.   № 2.
31 13. Ruzavin G. O'z-o'zini tashkil etish iqtisodiy tizimlar evolyutsiyasining asosi
sifatida // Iqtisodiyot masalalari.   2019  yil. 6-son.
14. Sen A. Etika va iqtisod haqida.M.   EKSMO, 2021.S.   20-22.
15. Sachs   D.D.,   Laren   F.B.   Makroiqtisodiyot.   Global   yondashuv.   M.:   AST   yil,
2020. S.51-52.
16. Tambovtsev   V.L.   O’zbekiston   iqtisodiyotidagi   institutsional   o'zgarishlar   //
Ijtimoiy fanlar va zamonaviylik.   1999 yil. № 4.   P.52.
17. Tambovtsev   V.L.   (2021),   Institutsional   bozor   institutsional   o'zgarishlar
mexanizmi sifatida // Ijtimoiy fanlar va zamonaviylik, № 5, 25-38-betlar.
18. Tambovtsev   V.L.   (ed.)   (2016),   Normativ-huquqiy   hujjatlarning   iqtisodiy
tahlili, M.: TEIS, 1-3-bob.
19. Uilyamson O. Xususiy mulk va kapital bozori // EKO.   2020 yil. 5-son.
20. Uilyamson   O.   Zamonaviy   iqtisodiy   tahlilning   xulq-atvor   asoslari   //
TEZIS.   T.1.   3.2018 yil.   P.41.
21. Hayek   F.A.   Fanning   aksilinqilobi   (Aqlni   suiiste'mol   qilish   bo'yicha
tadqiqotlar).   M.: INFRA-M, 2019yil
22. .Shastitko A.E.   Neoinstitutsional iqtisodiy nazariya.   M.: INFRA-M, 1999.S.
23. .Shastitko   A.E.   Davlat   va   iqtisodiy   o'sish   //   Iqtisodiyot   va   matematik
usullar.   T.32.   3. 2020 yil.
24. Eggertsson T. Iqtisodiy xatti-harakatlar va institutlar, M.: Delo.   2021 yil
32