Bozor mexanizmi, uning tarkibiy qismlari va amal qilishi

1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu:     Bozor mexanizmi, uning tarkibiy qismlari va amal qilishi
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2 Mundarija
Kirish …………………………………………………………………………...3
I BOB. BOZOR MEXANIZMINING NAZARIY ASOSLARI VA UNING 
IQTISODIYOTDAGI O‘RNI
1.1.  Bozor mexanizmi tushunchasi, uning mohiyati va asosiy tamoyillari ……..6
1.2.  Bozor mexanizmining tarkibiy qismlari va ularning o‘zaro bog‘liqligi ..…15
1.3.  Bozor turlari va ularning o‘ziga xos xususiyatlari ……………………..…18
II BOB. BOZOR MEXANIZMINING AMAL QILISHI, UNING 
IQTISODIYOTGA TA’SIRI VA DAVLATNING ROLI
2.1.  Narx va taklif-talab mexanizmining ishlash tamoyillari va iqtisodiy 
barqarorlikka ta’siri ………………………………………………………...…22
2.2.  Raqobat muhitining shakllanishi va bozor samaradorligiga ta’siri ……....27
2.3.  Davlatning bozor mexanizmiga aralashuvi, tartibga solish usullari va bozor 
muvaffaqiyatsizliklari ………………………………………………..……….30
Xulosa ………………………………………………………….…………..…33
Foydalanilgan adabiyotlar ………………………………………………….34 3KIRISH
    Kurs   ishining   dolzarbligi   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   bozor
mexanizmining   samarali   ishlashi   mamlakat   iqtisodiyotining   barqaror
rivojlanishi   uchun   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Globalizatsiya   jarayonlari   va
bozor   munosabatlarining   murakkablashishi   sharoitida   talab   va   taklif
muvozanatini   saqlash,   narxlarni   shakllantirish   va   iqtisodiy   subyektlar
o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlarni tartibga solish masalalari dolzarb hisoblanadi.
Bozor   mexanizmi   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste’molchilar   o‘rtasidagi   iqtisodiy
munosabatlarni   tartibga   soluvchi   eng   muhim   tizimlardan   biri   bo‘lib,   uning
samarali ishlashi jamiyatning iqtisodiy farovonligiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   talab   va   taklif   asosida   shakllanadigan   narxlar
tizimi   iqtisodiy   resurslarni   optimal   taqsimlashga   yordam   beradi.   Shu   bilan
birga, erkin bozor sharoitida monopoliyalar paydo bo‘lishi, narxlarning keskin
o‘zgarishi   va   boshqa   iqtisodiy   nomutanosibliklar   yuzaga   kelishi   mumkin.
Bunday   holatlarning   oldini   olish   uchun   bozor   mexanizmini   to‘g‘ri   boshqarish
va   davlat   tomonidan   zaruriy   tartibga   solish   choralari   ko‘rilishi   lozim.   Hozirgi
vaqtda   bozor   mexanizmi   global   iqtisodiyotning   ajralmas   qismi   sifatida
ahamiyat   kasb  etmoqda. Mamlakatlar  o‘rtasidagi   iqtisodiy  integratsiya,  savdo-
sotiq   munosabatlarining   rivojlanishi   va   yangi   texnologiyalarning   joriy   etilishi
bozor   iqtisodiyotining   yanada   takomillashishiga   turtki   bermoqda.   Shu   sababli,
bozor   mexanizmining   asosiy   tarkibiy   qismlarini,   ularning   o‘zaro   bog‘liqligini
va   bozorning   samarali   ishlash   tamoyillarini   chuqur   o‘rganish   iqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlash   uchun   dolzarb   masalalardan   biri   hisoblanadi.   Bozor
iqtisodiyotining   asosiy   tamoyillaridan   biri   -   resurslardan   samarali   foydalanish
va   ishlab   chiqarishni   optimallashtirishdir.   Bu   tamoyil   iqtisodiy   raqobat   va
innovatsion   rivojlanish   orqali   amalga   oshiriladi.   Shu   bilan   birga,   bozor
iqtisodiyotining   zaif   tomonlari   ham   mavjud   bo‘lib,   ularga   daromadlar
tengsizligi,   monopolistik   holatlar   va   ekologik   muammolar   kiradi.   Mazkur 4muammolarni   bartaraf   etish   uchun   bozor   mexanizmi   bilan   birga   davlat
siyosatining samarali yondashuvlari ham zarur hisoblanadi.
Kurs   ishining   o‘rganilganlik   darajasi   Bozor   mexanizmi   iqtisodiy
fanlarning eng muhim yo‘nalishlaridan biri bo‘lib, ko‘plab mahalliy va xorijiy
iqtisodchilar tomonidan tadqiq etilgan. Adam Smit, Devid Rikardo, Karl Marks,
Jon   Meynard   Keyns   kabi   iqtisodchilar   bozor   mexanizmining   turli   jihatlarini
o‘rganib,   o‘z   ilmiy   ishlarida   ushbu   tushunchaning   nazariy   asoslarini   ishlab
chiqqanlar.   Zamonaviy   iqtisodiy   tadqiqotlar   bozor   mexanizmining   turli
shakllari, uning amaliy tatbiqlari va davlat tomonidan tartibga solish usullariga
bag‘ishlangan   bo‘lib,   ushbu   mavzu   doimiy   rivojlanib   borayotgan
yo‘nalishlardan   biridir.   Bozor   mexanizmini   o‘rganishda   iqtisodiy
nazariyalarning   rivojlanishi   muhim   rol   o‘ynaydi.   Masalan,   neoliberal
yondashuv   bozor   mexanizmining   erkin   ishlashini   ta’kidlaydi,   keynschilik   esa
davlat   aralashuvining   zarurligini   asoslaydi.   Shuningdek,   zamonaviy
tadqiqotlarda iqtisodiy o‘sish nazariyalari, raqobat siyosati va monopoliyalarga
qarshi   kurash   chora-tadbirlari   keng   o‘rganilmoqda.   O‘zbekiston   iqtisodiyotida
ham   bozor   mexanizmi   bo‘yicha   turli   tadqiqotlar   olib   borilgan.   Iqtisodchi
olimlarimiz bozor mexanizmining mahalliy sharoitdagi xususiyatlarini o‘rganib,
uning o‘ziga xos tomonlarini ta’kidlab o‘tganlar. Xususan, islohotlar jarayonida
bozor   mexanizmining   shakllanishi   va   rivojlanishi   bo‘yicha   qator   ilmiy   ishlar
amalga oshirilgan.   Shuningdek, jahon banki, Xalqaro valyuta jamg‘armasi kabi
tashkilotlar   tomonidan   bozor   iqtisodiyoti   tamoyillari   va   ularning   turli
davlatlardagi qo‘llanilishi haqida keng ko‘lamli tadqiqotlar olib borilgan. Ushbu
tadqiqotlar   bozor   mexanizmining   samaradorligi,   uning   muammolari   va
takomillashtirish   yo‘nalishlarini   chuqur   tahlil   qilish   imkonini   beradi.   Bugungi
kunda raqamli iqtisodiyotning rivojlanishi ham bozor mexanizmi tadqiqotlariga
yangi   yo‘nalishlar   ochib   bermoqda.   Onlayn   platformalar,   elektron   savdo   va
kriptovalyutalar   kabi   yangi   iqtisodiy   omillar   bozor   mexanizmi   tamoyillariga
sezilarli   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Shu   sababli,   bozor   mexanizmining   o‘zgaruvchan 5sharoitlarga   moslashishi   va   uning   kelajakdagi   rivojlanish   istiqbollarini
o‘rganish dolzarb masalalardan biri bo‘lib qolmoqda.
Kurs   ishining   ahamiyati   Ushbu   kurs   ishi   bozor   mexanizmi   va   uning
tarkibiy   qismlarini   tahlil   qilish   orqali   iqtisodiy   jarayonlarni   yanada   chuqur
tushunishga   imkon   beradi.   Bundan   tashqari,   bozorning   samarali   faoliyat
ko‘rsatishi uchun talab va taklif, raqobat muhitining shakllanishi va davlatning
bozorga   ta’siri   kabi   muhim   jihatlarni   yoritish   orqali   tadbirkorlik   va   iqtisodiy
siyosat yuritishda amaliy tavsiyalar berish imkonini yaratadi.
Kurs   ishining   maqsadi :   Bozor   mexanizmining   mohiyatini,   tarkibiy
qismlarini   va   uning   iqtisodiyotga   ta’sirini   o‘rganish   hamda   samaradorlikni
oshirish bo‘yicha ilmiy-tahliliy yondashuvlarni ishlab chiqish.
Kurs   ishining     vazifalari :   Bozor   mexanizmining   nazariy   asoslarini
o‘rganish;   Uning   tarkibiy   qismlarini   va   ularning   o‘zaro   ta’sirini   tahlil   qilish;
Bozor   mexanizmining  amal  qilish  tamoyillarini   tahlil   qilish;   Davlatning  bozor
jarayonlarini   tartibga   solishdagi   rolini   o‘rganish;   Bozor   iqtisodiyotida   yuzaga
keladigan muammolar va ularning yechimlarini tahlil qilish.
Kurs   ishining   obyekti :   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   bozor   mexanizmining
faoliyat yuritish jarayonlari.
Kurs ishining   predmeti :   Bozor mexanizmining tarkibiy qismlari, ularning
o‘zaro ta’siri va samarali ishlash tamoyillari.
Kurs   ishining   tuzilishi   Ushbu   kurs   ishi   kirish,   ikki   asosiy   bob,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 6I BOB. BOZOR MEXANIZMINING  NAZARIY  ASOSLARI  VA UNING
IQTISODIYOTDAGI O‘RNI
1.1. Bozor mexanizmi tushunchasi, uning mohiyati va asosiy tamoyillari
Bozor   mexanizmi   –   bu   iqtisodiy   jarayonlarni   tartibga   soluvchi   va   bozor
subyektlari   o‘rtasidagi   munosabatlarni   muvofiqlashtiruvchi   tizimdir.   Uning
asosida   talab   va   taklifning   o‘zaro   ta’siri   yotadi.   Bozor   iqtisodiyotining   eng
asosiy   xususiyati   shundaki,   iqtisodiy   qarorlarni   qabul   qilish   markazlashmagan
holda   amalga   oshiriladi,   ya’ni   har   bir   tadbirkor   va   iste’molchi   o‘z
manfaatlaridan kelib chiqib, mustaqil ravishda harakat qiladi.Bozor mexanizmi
iqtisodiy   tizimning   barqaror   rivojlanishida   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   U   ishlab
chiqaruvchilar   va   iste’molchilar   o‘rtasidagi   aloqalarni   tartibga   solib,   iqtisodiy
resurslarning   samarali   taqsimlanishiga   yordam   beradi.   Bu   jarayonda   talab   va
taklif   asosiy   rolni   o‘ynaydi.   Talab   ortishi   mahsulot   ishlab   chiqarishni
ko‘paytirishga   turtki   beradi,   aksincha,   talabning   pasayishi   esa   ishlab   chiqarish
hajmini   kamaytirishga   olib   keladi.   Shu   sababli   bozor   mexanizmi   o‘z-o‘zini
muvozanatlashtiruvchi   tizim   sifatida   qaraladi.Bozor   mexanizmi   shuningdek,
innovatsion   rivojlanishni   rag‘batlantirishda   ham   katta   ahamiyatga   ega.
Korxonalar   raqobatda   ustunlikka   ega   bo‘lish   uchun   yangi   mahsulot   va
xizmatlarni   ishlab   chiqishga   intiladi.   Natijada,   texnologik   taraqqiyot
jadallashadi   va  jamiyat   farovonligi   oshadi.  Bundan  tashqari,  bozor  mexanizmi
iste’molchilarning   afzalliklarini   aks   ettirib,   ularga   eng   yaxshi   mahsulot   va
xizmatlarni tanlash imkoniyatini yaratadi.Biroq bozor mexanizmi har doim ham
mukammal   ishlamaydi.   Ayrim   hollarda   bozor   muvaffaqiyatsizliklari   yuzaga
kelishi   mumkin,   masalan,   monopoliyalar   shakllanishi,   tabiiy   resurslarning
noto‘g‘ri   taqsimlanishi   yoki   ijtimoiy   tengsizlikning   kuchayishi.   Shu   sababli
davlatning   bozor   jarayonlariga   aralashuvi   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘ladi.
Davlat   tartibga   solish   siyosati   orqali   raqobat   muhitini   mustahkamlash,
iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish   va   ijtimoiy   adolatni   ta’minlash   kabi 7vazifalarni   bajaradi. Bozor   mexanizmi   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste’molchilar
o‘rtasidagi  munosabatlarni  tartibga solish  orqali  iqtisodiy o‘sishni  ta’minlaydi.
Bu   jarayonda   talab   va   taklif   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Agar   talab   oshsa,
mahsulot   narxi   ham   oshadi,   bu   esa   ishlab   chiqaruvchilarni   ko‘proq   mahsulot
ishlab chiqarishga undaydi. Aksincha, agar talab pasaysa, narx ham tushadi va
ishlab chiqaruvchilar ishlab chiqarish hajmini qisqartiradi. 1
Bozor   mexanizmi   iqtisodiy   tizimning  barqaror   ishlashini   ta’minlash   uchun
muhim   rol   o‘ynaydi.   U   bozor   ishtirokchilari   o‘rtasida   samarali   resurs
taqsimotini   tashkil   etish   imkonini   beradi.   Ishlab   chiqaruvchilar   foyda   olishga
intiladi,   iste’molchilar   esa   o‘z   ehtiyojlarini   qondirishga   harakat   qiladi.   Bu   esa
doimiy harakatda bo‘lgan dinamik iqtisodiy muhitni shakllantiradi.
Bundan   tashqari,   bozor   mexanizmi   tadbirkorlik   muhitining   rivojlanishiga
ham   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bozordagi   raqobat   korxonalarni   samaradorlikni
oshirish,   texnologiyalarni   takomillashtirish   va   innovatsion   yechimlarni   joriy
etishga   majbur   qiladi.   Raqobat   tufayli   yangi   mahsulotlar   paydo   bo‘ladi,   sifat
oshadi  va  narxlar  pasayadi,  bu esa  iste’molchilarga  yanada ko‘proq imkoniyat
yaratadi.Bozor   mexanizmining   samaradorligi   talab   va   taklif   o‘rtasidagi
muvozanatga   bog‘liq.   Narxlarning   doimiy   o‘zgarishi   ishlab   chiqaruvchilar   va
iste’molchilarning   xatti-harakatlarini   o‘zgartiradi.   Masalan,   agar   ma’lum   bir
mahsulotga   talab   ortsa,   uning   narxi   oshadi   va   ishlab   chiqaruvchilar   ko‘proq
mahsulot   ishlab   chiqarishga   kirishadi.   Shu   bilan   birga,   iste’molchilar   narx
oshgani   sababli   xarid   qilish   hajmini   qisqartirishi   mumkin,   natijada   talab   va
taklif muvozanatga keladi.
Bozor   mexanizmi   talab   va  taklifning  doimiy   o‘zaro   ta’sirida   bo‘lishi   bilan
xarakterlanadi.   Talabning   o‘zgarishi   iqtisodiyotga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi,
chunki   u   ishlab   chiqaruvchilarni   faoliyatini   qayta   ko‘rib   chiqishga   majbur
1
  Xodjaev,   U.   (2019).   "Bozor   iqtisodiyoti   va   uning   mexanizmlari".   Toshkent:   O‘zbekiston
Yozuvchilar Uyushmasi. 8qiladi.   Masalan,   agar   aholi   orasida   muayyan   mahsulotga   qiziqish   ortib   borsa,
ishlab   chiqaruvchilar   yangi   ishlab   chiqarish   liniyalarini   ishga   tushirishi   yoki
mavjud quvvatlarni kengaytirishi mumkin.
Bozor mexanizmining muhim jihati shundaki, narxlarning o‘zgarishi ishlab
chiqaruvchilarga   investitsiya   strategiyasini   o‘zgartirishga   turtki   beradi.   Agar
talab   past   bo‘lsa,   ishlab   chiqaruvchilar   arzonroq   alternativalar   qidiradi   yoki
yangi   texnologiyalarni   joriy   qilishga   harakat   qiladi.   Bu   esa   iqtisodiy
rivojlanishga, yangi ish o‘rinlari yaratishga va ishlab chiqarish samaradorligini
oshirishga yordam beradi.
Bozor   mexanizmining   yana   bir   afzalligi   shundaki,   u   resurslardan   samarali
foydalanishga yordam beradi. Narx signallari tufayli ishlab chiqaruvchilar qaysi
mahsulotlar   bozorda   talabgir   ekanligini   anglab,   o‘z   resurslarini   ana   shu
yo‘nalishda   yo‘naltiradi.   Shu   sababli,   bozor   iqtisodiyotining   barqarorligi   talab
va   taklif   o‘rtasidagi   muvozanat   darajasiga   bog‘liq.Shuningdek,   talab   va   taklif
o‘rtasidagi muvozanatni buzadigan omillar mavjud. Masalan, davlat aralashuvi,
monopoliyalar, bojxona cheklovlari yoki inflyatsiya bozor mexanizmining erkin
ishlashiga   to‘sqinlik   qilishi   mumkin.   Bunday   holatlarda   bozorning   tabiiy
ravishda   muvozanatga   kelishi   uchun   qo‘shimcha   tartibga   solish   choralarini
ko‘rish zarur bo‘ladi. 2
Bozor mexanizmi turli iqtisodiy tizimlarda o‘ziga xos shakllanishi mumkin.
Masalan,   erkin   bozor   iqtisodiyotida   davlat   aralashuvi   minimal   bo‘lib,   narxlar
talab va taklif asosida shakllanadi. Boshqa tomondan, markaziy rejalashtirilgan
iqtisodiyotda   esa   davlat   iqtisodiy   jarayonlarni   boshqaradi   va   narxlarni
belgilaydi.   Aralash   iqtisodiyot   esa   bozor   mexanizmi   va   davlat   tartibga   solish
usullarini   o‘z   ichiga   oladi.Shunday   qilib,   bozor   mexanizmi   iqtisodiyotni
samarali   boshqarish   vositasi   bo‘lib,   u   talab   va   taklifning   doimiy   o‘zaro   ta’siri
2
  Toshpulatov, R. (2020). "Bozor mexanizmi: Asosiy tamoyillar va amaliyot". Toshkent: "Iqtisodiyot
va adabiyot" nashriyoti. 9asosida   shakllanadi.   Ushbu   jarayonda   narxlarning   shakllanishi,   ishlab
chiqaruvchilarning   qarorlari   va   iste’molchilarning   tanlovlari   muhim   rol
o‘ynaydi.   Bozor   mexanizmining   samarali   ishlashi   esa   iqtisodiy   barqarorlik   va
o‘sishni   ta’minlashga   xizmat   qiladi.Shu   bilan   birga,   bozor   mexanizmi
mukammal   ishlashi   uchun   huquqiy   asoslar   mustahkam   bo‘lishi   kerak.   Davlat
raqobat muhitini tartibga solish, monopoliyalarni cheklash va iqtisodiy adolatni
ta’minlash   orqali   bozor   mexanizmining   samarali   ishlashiga   yordam   berishi
lozim.Bozor mexanizmining asosiy tamoyillari quyidagilardan iborat:
Erkin raqobat tamoyili – Bozorda ko‘plab mustaqil ishlab chiqaruvchilar va
iste’molchilar   mavjud   bo‘lib,   ular   o‘z   mahsulotlarini   sotish   va   xarid   qilish
uchun bir-biri bilan raqobatlashadi. Bu raqobat mahsulot sifatining oshishiga va
narxlarning   pasayishiga   olib   keladi.   Raqobat   tufayli   ishlab   chiqaruvchilar
samaradorlikni   oshirish,   innovatsiyalar   joriy   etish   va   mahsulot   tannarxini
pasaytirish ustida  ishlaydi. Shu bilan birga, iste’molchilar  sifatli  mahsulotlarni
arzon   narxda   xarid   qilish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.Erkin   raqobat   sharoitida
bozorda   faqat   samarali   ishlayotgan   korxonalar   o‘z   faoliyatini   davom   ettira
oladi. Bunday muhitda raqobatchilar iste’molchilarning talabiga moslashish va
doimiy   ravishda   xizmat   yoki   mahsulot   sifatini   oshirish   majburiyatini   sezadi.
Natijada, bozor talab va taklif asosida barqaror muvozanatga keladi.
Biroq,   erkin   raqobatning   to‘laqonli   ishlashi   uchun   iqtisodiyotda   muayyan
shart-sharoitlar   talab   qilinadi.   Avvalo,   barcha   iqtisodiy   subyektlar   uchun   teng
imkoniyatlar   yaratilishi   lozim.   Shuningdek,   monopoliyalarning   shakllanishi
oldini   olish   va   tadbirkorlarning   bozorga   kirishini   yengillashtirish   muhim
ahamiyat kasb etadi. Erkin raqobat rivojlanishi uchun davlat raqobatni tartibga
soluvchi qonunlar ishlab chiqishi va ularning amaliyotga joriy etilishini nazorat
qilishi   kerak.   Shu   tariqa,   erkin   raqobatning   to‘g‘ri   ishlashi   jamiyat   uchun
iqtisodiy   o‘sish,   innovatsiyalarni   rivojlantirish   va   mahsulot   sifati   oshishiga
xizmat qiladi. 10Talab va taklif tamoyili – Narxlarning shakllanishi talab va taklifga bog‘liq
bo‘lib,   bozordagi   muvozanat   ushbu   omillar   asosida   ta’minlanadi.   Talab   –
iste’molchilarning   mahsulot   va   xizmatlarga   bo‘lgan   ehtiyoji   bo‘lsa,   taklif   –
ishlab   chiqaruvchilarning   bozorda   taqdim   etayotgan   mahsulot   va   xizmatlari
miqdorini   anglatadi.   Talab   va   taklif   o‘zaro   ta’sirlashuvi   natijasida   bozor
muvozanati shakllanadi va narxlar aniqlanadi.
Talab va taklif o‘zgaruvchan omillarga bog‘liq. Masalan, iste’molchilarning
daromadi oshganda, talab ortadi, bu esa narxlarning ko‘tarilishiga sabab bo‘lishi
mumkin.   Aksincha,   ishlab   chiqarish   xarajatlari   kamayganda,   mahsulot   taklifi
ortib,   narxlar   pasayishi   mumkin.   Shuningdek,   bozorda   raqobatning   yuqori
bo‘lishi   talab   va   taklifning   yanada   samarali   ishlashiga   olib   keladi.Shu   bilan
birga,   talab   va   taklifning   mos   kelmasligi   bozor   nomutanosibligiga   sabab
bo‘lishi   mumkin.   Agar   talab   yuqori   bo‘lib,   taklif   yetarli   bo‘lmasa,   mahsulot
narxlari   keskin   oshadi   va   iste’molchilar   qiyinchiliklarga   duch   keladi.   Bunday
holatlarni   tartibga   solish   uchun   davlat   muayyan   chora-tadbirlarni   amalga
oshirishi   mumkin,   masalan,   subsidiyalar   yoki   narxlarni   tartibga   soluvchi
mexanizmlar   joriy   etilishi   mumkin.Bozor   sharoitida   talab   va   taklif   dinamikasi
doimiy   o‘zgarib   boradi.   Texnologik   taraqqiyot,   iste’molchilarning   afzalliklari,
demografik   omillar   va   hukumat   siyosati   kabi   omillar   talab   va   taklifga   ta’sir
ko‘rsatadi.   Shu   sababli,   bozor   mexanizmi   o‘zini   o‘zi   tartibga   soluvchi   tizim
sifatida   ishlaydi   va   uzoq   muddatli   barqaror   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlashda
muhim   rol  o‘ynaydi.Narx  signallari   tamoyili  –  Bozor   sharoitida  narxlar  ishlab
chiqaruvchilar   va   iste’molchilarga   muhim   iqtisodiy   signallar   beradi.   Narxlar
o‘zgarishi   ishlab   chiqaruvchilarning   qarorlariga   ta’sir   ko‘rsatadi   va
resurslarning   qay   tarzda   taqsimlanishini   belgilaydi.   Masalan,   agar   bir
mahsulotga bo‘lgan talab ortsa, uning narxi ko‘tariladi va ishlab chiqaruvchilar
ushbu mahsulot ishlab chiqarishni ko‘paytirishga harakat qiladi. Aksincha, agar
talab   kamayib,   narxlar   pasaysa,   ishlab   chiqaruvchilar   ushbu   mahsulot   ishlab
chiqarish hajmini qisqartirishga qaror qilishi mumkin. 11Narx   signallari   iqtisodiyotning   barcha   sohalarida   muhim   rol   o‘ynaydi.
Masalan, qishloq xo‘jaligida narxlarning o‘zgarishi dehqonlarni qaysi ekinlarni
ko‘proq   ekish   yoki   qaysilaridan   voz   kechish   bo‘yicha   qaror   qabul   qilishga
undaydi.   Sanoatda   esa   xomashyo   narxlarining   o‘zgarishi   ishlab   chiqarish
jarayonlarini optimallashtirish yoki yangi texnologiyalarni joriy etish zarurligini
ko‘rsatishi   mumkin.Shu   bilan   birga,   narx   signallari   iste’molchilarga   ham
yo‘nalish   beradi.   Agar   bir   mahsulot   narxi   oshsa,   iste’molchilar   uning   o‘rniga
arzonroq   muqobil   mahsulotlarni   izlashga   harakat   qiladi.   Bu   esa   bozor   ichida
muayyan   muvozanatni   ta’minlaydi.   Biroq,   ayrim   hollarda   narx   signallari
yetarlicha   samarali   ishlamasligi   mumkin,   masalan,   monopolistik   bozorlarda
narxlarning sun’iy oshirilishi yoki past narxlarda mahsulot yetkazib berishning
imkoni   bo‘lmagan   holatlar   kuzatiladi.Narx   signallarining   samarali   ishlashi
uchun   bozor   shaffof   bo‘lishi   lozim.   Ya’ni,   ishlab   chiqaruvchilar   va
iste’molchilar   bozor   haqida   to‘liq   va   aniq   axborotga   ega   bo‘lishlari   kerak.
Axborot   yetishmovchiligi   bozor   muvaffaqiyatsizliklariga   sabab   bo‘lishi   va
iqtisodiyotning   samaradorligini   pasaytirishi   mumkin.   Shu   sababli,   bozorda
shaffoflikni   ta’minlash   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.O‘zini   o‘zi   tartibga   solish
tamoyili   –   Bozor   o‘z-o‘zidan   muvozanatga   intiladi.   Agar   bir   mahsulot   tanqis
bo‘lsa,   uning   narxi   oshadi,   bu   esa   ishlab   chiqaruvchilarni   ushbu   mahsulotni
ko‘proq   ishlab   chiqarishga   undaydi.   Natijada   taklif   ortadi   va   narx   qayta
muvozanat   holatiga   keladi.   Shu   jarayon   bozor   mexanizmining   tabiiy   ravishda
o‘zini  tartibga solishiga  asoslanadi.Biroq,  ushbu  tamoyil  faqat  raqobat  mavjud
bo‘lgan   sharoitda   samarali   ishlaydi.   Agar   bozorda   monopoliyalar   yoki
oligopoliyalar   shakllansa,   narxlarning   erkin   shakllanishi   buzilishi   mumkin.
Masalan,   bir   necha   yirik   ishlab   chiqaruvchilar   narxlarni   sun’iy   oshirish   orqali
bozorni   boshqarishi   mumkin.   Bunday   holatlarda   bozor   o‘z-o‘zidan
muvozanatga   erisha   olmaydi   va   davlat   aralashuvi   talab   etiladi.Shuningdek,
tabiiy   ofatlar,   iqtisodiy   inqiroz   yoki   global   pandemiyalar   kabi   favqulodda
holatlar   bozor   mexanizmining   o‘zini   o‘zi   tartibga   solish   jarayoniga   putur 12yetkazishi   mumkin.   Masalan,   qishloq   xo‘jaligida   hosildorlik   pasayishi   oziq-
ovqat   mahsulotlari   tanqisligiga   olib   kelib,   narxlarning   keskin   oshishiga   sabab
bo‘lishi   mumkin.   Bunday   sharoitlarda   davlat   tomonidan   narxlarni   tartibga
solish choralari ko‘rilishi muhim ahamiyat kasb etadi.
O‘zini  o‘zi tartibga solish  tamoyili  shuningdek, ishchi  kuchi  bozorida ham
kuzatiladi. Agar muayyan sohada ishchi kuchiga talab ortsa, ish haqlari oshadi
va natijada ko‘proq odamlar ushbu sohaga qiziqish bildiradi. Aksincha, ortiqcha
ishchi   kuchi   mavjud   bo‘lsa,   ish   haqlari   pasayishi   kuzatiladi.   Shu   bilan   bozor
mexanizmi tabiiy ravishda iqtisodiy muvozanatni ta’minlaydi.
Ushbu   tamoyilning   to‘g‘ri   ishlashi   uchun   bozor   ishtirokchilari   to‘liq   va
ishonchli   axborotga   ega   bo‘lishi   zarur.   Shaffoflik   va   ochiqlik   tamoyillari
asosida   harakat   qilinganda,   bozor   o‘zini   o‘zi   samarali   tartibga   solishi   va   uzoq
muddatli barqarorlikni ta’minlashi mumkin.
Manfaat   tamoyili   –   Har   bir   iqtisodiy   subyekt   o‘z   manfaatlarini   ko‘zlab
harakat qiladi. Ishlab chiqaruvchilar daromad olishga intilsa, iste’molchilar o‘z
ehtiyojlarini   eng   maqbul   narxda   qondirishga   harakat   qiladi.   Bozor
iqtisodiyotida   manfaat   tamoyili   bozor   ishtirokchilarining   harakatlarini
belgilovchi   asosiy   omildir.   Bu   tamoyilga   ko‘ra,   har   bir   tadbirkor   va   ishlab
chiqaruvchi o‘z daromadini oshirish maqsadida samarali ishlashga intiladi.
Manfaat   tamoyili   talab   va   taklif   o‘rtasidagi   muvozanatni   shakllantirishda
ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Masalan,   iste’molchilar   ma’lum   bir   mahsulotga
bo‘lgan   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   bozordagi   eng   maqbul   narxlarni   izlaydi,
ishlab   chiqaruvchilar   esa   o‘z   mahsulotlarini   ko‘proq   sotish   va   daromadni
oshirish uchun sifatni oshirish va narx siyosatini moslashtirishga harakat qiladi.
Natijada,   bozorda   sog‘lom   raqobat   muhiti   yuzaga   keladi.Shuningdek,   manfaat
tamoyili   bozorning   innovatsion   rivojlanishiga   ham   turtki   beradi.   Yangi
texnologiyalar   va   samarali   ishlab   chiqarish   usullarining   joriy   etilishi   aynan
ishlab   chiqaruvchilarning   manfaatdorligi   sababli   yuzaga   keladi.   Agar   bir
kompaniya   bozorga   yangi   va   sifatli   mahsulot   taqdim   etsa,   iste’molchilar   bu 13mahsulotga ko‘proq e’tibor qaratadi va ushbu kompaniyaning daromadi ortadi.
Shu sababli, bozor ishtirokchilari doimiy ravishda yangilik yaratishga intiladi.
Biroq,   manfaat   tamoyilining   samarasiz   ishlashi   mumkin   bo‘lgan   holatlar
ham   mavjud.   Masalan,   agar   bozor   ishtirokchilari   faqat   qisqa   muddatli   foyda
olishga   intilib,   uzoq   muddatli   barqarorlikni   e’tiborsiz   qoldirsa,   bu   iqtisodiy
muammolarga   olib   kelishi   mumkin.   Shu   sababli,   davlat   manfaatlar
muvozanatini   saqlash   uchun   bozorni   tartibga   soluvchi   mexanizmlarni   joriy
etadi. 3
Bozor mexanizmi quyidagi asosiy tarkibiy qismlardan iborat:
Bozor mexanizmining ishlash jarayoni quyidagi bosqichlarni o‘z ichiga oladi:
Bozorga mahsulot chiqarish   – Ishlab chiqaruvchilar o‘z mahsulotlarini
iste’molchilarga taklif qiladi.
Narx   shakllanishi   –   Talab   va   taklif   asosida   mahsulotlarning   narxlari
belgilanadi
Muvozanat   holati   –   Talab   va   taklif   muvozanatga   kelgach,   bozorda
barqarorlik yuzaga keladi.
3
  Shonov,   Z.   (2018).   "Bozor   mexanizmi   va   uning   iqtisodiy   tizimdagi   roli".   Toshkent:   "O‘zbekiston
iqtisodiyoti" nashriyoti. 14Bozor mexanizmi turli xil iqtisodiy tizimlarda turlicha shakllanadi. Erkin bozor
iqtisodiyotida   davlat   aralashuvi   minimal   bo‘lib,   narxlar   talab   va   taklif   asosida
shakllanadi.   Markaziy   rejalashtirilgan   iqtisodiyotda   esa   davlat   iqtisodiy
jarayonlarni   boshqaradi.   Aralash   iqtisodiyot   esa   bozor   mexanizmi   va   davlat
tartibga solish usullarini o‘z ichiga oladi.
Bozor   mexanizmi   har   doim   ham   mukammal   ishlamaydi.   Bozor
muvaffaqiyatsizliklari   degan   tushuncha   mavjud   bo‘lib,   u   bozorda
monopoliyalar   shakllanishi,   daromadlar   notekis   taqsimlanishi,   ekologik
muammolar yoki jamoat tovarlari kabi muammolar paydo bo‘lishini anglatadi.
Bunday holatlarda davlat aralashuvi zarur bo‘ladi.
Bozor   mexanizmining   samarali   ishlashi   uchun   quyidagi   shartlar   bajarilishi
lozim:
Raqobat   muhiti   ta’minlanishi   –   Monopoliyalar   shakllanishining   oldini
olish lozim.
Huquqiy   asoslar   mustahkam   bo‘lishi   –   Erkin   iqtisodiy   faoliyat   yuritish
kafolatlanishi kerak.
Axborot   shaffofligi   –   Bozor   ishtirokchilari   o‘z   qarorlarini   qabul   qilish
uchun yetarli ma’lumotga ega bo‘lishi lozim.
  Bozor     mexanizmi   iqtisodiyotni   samarali   boshqarishning   muhim   vositasi
bo‘lib,   uning   asosiy   tamoyillari   iqtisodiy   o‘sish   va   barqarorlikni   ta’minlashga
xizmat qiladi. Bozor iqtisodiyotining samaradorligi esa uning tarkibiy qismlari
o‘rtasidagi   muvozanatga   bog‘liq   bo‘lib,   talab   va   taklif,   narx   signallari,   erkin
raqobat   hamda   davlatning   tartibga   solish   choralari   asosida   shakllanadi.   Bozor
mexanizmi   samarali   ishlashi   uchun   erkin   raqobat   muhitini   yaratish,   huquqiy
asoslarni   mustahkamlash   va   iqtisodiy   subyektlarga   to‘liq   axborot   yetkazish
muhim ahamiyat kasb etadi.  151.2.   Bozor   mexanizmining   tarkibiy   qismlari   va   ularning   o‘zaro
bog‘liqligi
Bozor mexanizmi iqtisodiyotni tartibga soluvchi asosiy tizim bo‘lib, u talab
va   taklif   o‘rtasidagi   o‘zaro   ta’sirga   asoslanadi.   Ushbu   mexanizm   erkin
iqtisodiyot   sharoitida   mahsulot   va   xizmatlarning   ishlab   chiqarilishi,
taqsimlanishi   va   iste’mol   qilinishini   muvozanatlashtirib   turadi.   Bozor
mexanizmi   orqali   narxlar   shakllanadi,   ishlab   chiqarish   resurslari   samarali
taqsimlanadi va iqtisodiy subyektlar o‘z manfaatlarini amalga oshiradi.
Bozor mexanizmining asosiy tarkibiy qismlari quyidagilardan iborat:
Talab – iste’molchilarning mahsulot yoki xizmatga bo‘lgan ehtiyoji va uni sotib
olishga tayyorligi.
Taklif   –   ishlab   chiqaruvchilarning   bozorga   mahsulot   yoki   xizmat   taklif   qilish
hajmi.
Narx – talab va taklif o‘zaro ta’sirida shakllanadigan iqtisodiy ko‘rsatkich.
Raqobat   –   ishlab   chiqaruvchilar   va   sotuvchilar   o‘rtasida   ustunlik   uchun   olib
boriladigan iqtisodiy kurash.
Davlatning   bozorga   ta’siri   –   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   maqsadida
davlat tomonidan amalga oshiriladigan tartibga solish mexanizmlari.
Ushbu   tarkibiy   qismlar   o‘zaro   bog‘langan   bo‘lib,   biri   ikkinchisiga   bevosita
ta’sir   qiladi.   Bozor   mexanizmining   to‘g‘ri   ishlashi   uchun   ushbu   elementlar
o‘zaro muvozanatda bo‘lishi kerak.
Talab va uning shakllanishi Talab iste’molchilarning mahsulot yoki xizmatlarni
sotib   olishga   bo‘lgan   xohishi   va   moliyaviy   imkoniyatlari   bilan   belgilanadi.
Talabni quyidagi omillar shakllantiradi:
Narx – mahsulot narxi oshsa, talab kamayadi va aksincha.
Iste’molchilarning daromadi – daromad ortishi bilan talab ham ko‘payadi. 16Muqobil mahsulotlar mavjudligi – o‘rnini bosuvchi mahsulotlar borligi talabga
ta’sir qiladi.
Moda va reklama – iste’molchilarning qiziqishlarini o‘zgartirishi mumkin.
Talab  qonuni  bo‘yicha  mahsulotning  narxi   pasaysa,   unga bo‘lgan  talab ortadi,
narx oshsa, talab kamayadi.
Taklif va uning shakllanishi
Taklif   –   ishlab   chiqaruvchilarning   bozorga   chiqaradigan   mahsulot   yoki
xizmatlar hajmi. Taklif quyidagi omillarga bog‘liq:
Ishlab chiqarish tannarxi – tannarx oshsa, taklif kamayadi.
Texnologik taraqqiyot – yangi texnologiyalar ishlab chiqarish hajmini oshiradi.
Soliqlar   va   subsidiyalar   –   soliqlar   oshganda   taklif   kamayadi,   subsidiyalar   esa
uni ko‘paytiradi.
Tabiiy   resurslar   va   iqlim   sharoiti   –   ayniqsa,   qishloq   xo‘jaligida   muhim   omil
hisoblanadi.
Taklif   qonuniga   ko‘ra,   mahsulot   narxi   oshsa,   ishlab   chiqaruvchilar   ko‘proq
mahsulot   ishlab   chiqarishga   harakat   qiladi,   aksincha,   narx   pasayganda   ishlab
chiqarish hajmi qisqaradi.
Talab   va   taklifning   o‘zaro   bog‘liqligi   Bozor   mexanizmi   talab   va   taklifning
o‘zaro   ta’siri   natijasida   shakllanadi.   Ularning   o‘zaro   bog‘liqligi   quyidagicha
namoyon bo‘ladi:
Talab ortsa, narx ko‘tariladi va taklif ham oshadi.
Taklif ortsa, narx pasayadi va talab kamayadi.
Muvozanat   holati   –   talab   va   taklif   tenglashgan   holat   bo‘lib,   narx   barqaror
bo‘ladi.
Masalan,   agar   bir   mahsulotga   talab   keskin   oshsa,   uning   narxi   ko‘tariladi.   Bu
holat   ishlab   chiqaruvchilarni   ko‘proq   ishlab   chiqarishga   undaydi   va   natijada
taklif ortadi, narx esa muvozanat holatiga qaytadi. 17Narx va uning shakllanishi Narx iqtisodiy subyektlar uchun muhim ko‘rsatkich
bo‘lib, u quyidagi vazifalarni bajaradi:
Axborot berish – iste’molchilar va ishlab chiqaruvchilar uchun muhim iqtisodiy
signal hisoblanadi.
Resurslarni   taqsimlash   –   qaysi   mahsulot   ishlab   chiqarilishi   kerakligini
belgilaydi.
Motivatsiya   berish   –   ishlab   chiqaruvchilarni   ko‘proq   ishlab   chiqarishga
undaydi.
Narx   talab   va   taklif   o‘zgarishiga   mos   ravishda   shakllanadi.   Masalan,   agar
qishloq xo‘jaligi mahsulotlarining hosili kamayib ketsa, narx oshadi. Agar hosil
mo‘l bo‘lsa, narx pasayadi.
Raqobat va uning turlari Raqobat bozor iqtisodiyotining muhim qismi bo‘lib, u
mahsulot   sifatini   oshirish   va   narxlarni   maqbullashtirishga   xizmat   qiladi.
Raqobat turlari quyidagilardan iborat:
Mukammal   raqobat   –   bozorda   ko‘plab   ishlab   chiqaruvchilar   mavjud   bo‘lib,
hech kim narxni boshqara olmaydi.
Monopolistik   raqobat   –   kompaniyalar   mahsulotlarini   boshqalarnikidan
farqlashga harakat qiladi.
Oligopoliya – bozorda bir nechta yirik ishlab chiqaruvchi mavjud bo‘ladi.
Monopoliya – bozorda faqat bitta yirik ishlab chiqaruvchi hukmronlik qiladi.
Raqobat   iste’molchilar   uchun   ham   foydalidir,   chunki   bu   narxlarning
pasayishiga va mahsulot sifatining oshishiga olib keladi.
Davlatning bozorga ta’siri
Erkin   bozor   iqtisodiyotida   davlat   aralashuvi   minimal   bo‘lsa-da,   ba’zan   u
bozorni   tartibga   solish   uchun   chora-tadbirlar   ko‘radi.   Davlat   aralashuvi
quyidagi shakllarda bo‘lishi mumkin:
Soliqlar va subsidiyalar orqali narxlarni boshqarish.
Monopoliyalarni cheklash va raqobatni qo‘llab-quvvatlash.
Ijtimoiy himoya dasturlarini amalga oshirish. 18Ekologik muammolarni hal qilish uchun qonunlar qabul qilish.
Davlat   aralashuvi   bozor   muvaffaqiyatsizliklarini   oldini   olish   va   iqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlash   uchun   muhim   rol   o‘ynaydi.Bozor   mexanizmi   talab,
taklif,   narx,   raqobat   va   davlat   aralashuvi   kabi   tarkibiy   qismlarning   o‘zaro
bog‘liqligi   asosida   ishlaydi.   Ushbu   elementlarning   uyg‘un   harakati   bozor
iqtisodiyotining samarali ishlashini ta’minlaydi.Talab va taklif doimiy o‘zgarib
turadi  va   ularning  o‘zaro  ta’siri  natijasida   narx  shakllanadi.  Raqobat  mahsulot
sifatini   oshirish   va   narxlarni   maqbullashtirishga   xizmat   qiladi.   Davlat   esa
bozorning   uzluksiz   ishlashini   ta’minlash   va   monopoliyalarni   cheklash   uchun
muayyan tartibga solish choralarini amalga oshiradi. 4
1.3.  Bozor turlari va ularning o‘ziga xos xususiyatlari
Bozor   iqtisodiyoti   o‘zining   turli   tuman   xususiyatlari   bilan   ajralib   turadi.
Bozorlar   asosan   bir-biridan   iqtisodiy   faoliyatning   turli   sohalari   va   iqtisodiy
subyektlar o‘rtasidagi munosabatlar asosida farqlanadi. Har bir bozor turi o‘ziga
xos   xususiyatlarga   ega   bo‘lib,   iqtisodiyotning   turli   segmentlarida   muhim   rol
o‘ynaydi.   Bozorlarning   tasnifi   va   ularning   turlari   iqtisodiy   tizimni   samarali
boshqarish va nazorat qilish imkonini beradi. Bozorlarning rivojlanish darajasi
ham   iqtisodiy   o‘sishga   ta’sir   ko‘rsatadi.   Ular   asosan   raqobat,   talab   va   taklif,
narxlar   va   iqtisodiy   subyektlar   o‘rtasidagi   munosabatlarga   asoslanadi.   Bozor
turlari a   bir   nechta   mezonlar   bo‘yicha   tasniflanadi.   Bu   mezonlar   bozorning
mohiyatini,   uning   qanday   ishlashini,   qanday   mahsulotlar   va   xizmatlar   taqdim
etilishini   ko‘rsatadi.   Bozor   turlari   o‘zaro   bog‘liq   bo‘lib,   ularning   bir-biriga
ta’siri   va   o‘zaro   ishlash   tartibi   iqtisodiy   tizimning   samarali   ishlashini
ta’minlaydi.
1. Bozorlarning tasniflanishi   Bozorlar quyidagi mezonlarga ko‘ra tasniflanadi:
4
  Mahmudov, M. (2019). "Bozor iqtisodiyotining nazariy asoslari". Toshkent: "Iqtisodiy rivojlanish"
nashriyoti. 19Faoliyat sohasi bo‘yicha:
Tovar   bozori:   Mahsulotlar   va   xizmatlar   savdosi   amalga   oshiriladi.   Ushbu
bozorning   asosiy   ishtirokchilari   ishlab   chiqaruvchilar,   ulgurji   va   chakana
savdogarlar   hamda   iste’molchilardir.   Tovar   bozorining   ishlashi   talab   va   taklif
asosida   shakllanadi.   Narxlar   ishlab   chiqarish   xarajatlari,   iste’molchilarning
talabiga va bozor sharoitlariga qarab o‘zgaradi.
Moliyaviy bozor:  Kapital va moliyaviy vositalar almashinuvini ta’minlaydi.
Bu bozor iqtisodiy subyektlar o‘rtasida kapitalni muhtoj bo‘lganlar va sarmoya
kiritishga   tayyor   bo‘lganlar   o‘rtasida   taqsimlashni   amalga   oshiradi.   Moliyaviy
bozor turlari, xususan, fond bozori, kredit bozori va valyuta bozori mavjud.
Ishchi   kuchi   bozori:   Mehnat   resurslari   taqsimlanadi,   ishchi   kuchi   va   ish
beruvchilar   o‘rtasida   munosabatlar   shakllanadi.   Ishchi   kuchi   bozorining
barqaror   ishlashi   uchun   ish   haqlari   talab   va   taklif   asosida   shakllanadi.
Shuningdek, davlatning mehnat qonunchiligi va ishchi kuchining malakasi ham
muhim rol o‘ynaydi.
Raqobat darajasi bo‘yicha:
Mukammal   raqobat   bozori:   Ko‘plab   sotuvchilar   va   xaridorlar   mavjud,   va
hech   biri   narxni   o‘zgartirishga   ta’sir   qila   olmaydi.   Bunday   bozorda   ishlab
chiqaruvchilar   o‘z   mahsulotlarini   iste’molchilarga   erkin   sotishadi   va   narxlar
bozorning talab va taklifiga qarab shakllanadi
Monopolistik bozor:  Bozorda faqat bitta ishlab chiqaruvchi mavjud bo‘lib, u
barcha   narxlarni   belgilaydi   va   bozorni   boshqaradi.   Monopolistik   bozor
narxlarni   sun’iy   ravishda   oshirishi   yoki   kamaytirishi   mumkin.   Shuning   uchun
bu bozor davlat tomonidan tartibga solinishi zarur.
Oligopoliya:   Bozorda   faqat   bir   nechta   katta   ishlab   chiqaruvchi   mavjud
bo‘lib,   ular   o‘z   mahsulotlarini   birgalikda   sotadilar.   Bunday   bozorda   ishlab
chiqaruvchilar o‘rtasida raqobat bo‘lishi mumkin, lekin ular narxni belgilashda
bir-biriga ta’sir ko‘rsatadi. 20Monopolistik   raqobat:   Bir   nechta   sotuvchilar   mavjud   bo‘lib,   ular
mahsulotlarini   bir-biridan   farqlashga   harakat   qiladi.   Bu   bozor   turi   o‘ziga   xos
xususiyatlarga   ega,   chunki   har   bir   ishlab   chiqaruvchi   o‘z   mahsuloti   yoki
xizmatini   boshqalardan   farqlash   uchun   reklama,   brend   yaratish   va   sifatni
oshirish kabi usullardan foydalanadi.
Geografik qamrov bo‘yicha:
Mahalliy   bozor:   Mahalliy   bozor   faqat   bitta   shahar   yoki   hudud   doirasida
faoliyat yuritadi. Bu bozor kichik hududlarda ishlab chiqaruvchi va iste’molchi
o‘rtasida   aloqalarni   o‘rnatadi.   Mahalliy   bozorlar   odatda   o‘rta   va   kichik
bizneslar tomonidan boshqariladi.
Milliy   bozor:   Butun   mamlakat   miqyosida   faoliyat   yuritadigan   bozor.   Bu
bozorning   katta   hajmi   va   iqtisodiy   imkoniyatlari   bor.   Milliy   bozorlar   ko‘proq
ishlab   chiqaruvchilarni   o‘z   ichiga   oladi   va   turli   hududlarda   talab   va   taklifni
muvofiqlashtiradi.
Xalqaro bozor:   Xalqaro bozor turli mamlakatlar o‘rtasida tovar va xizmatlar
almashinuvini   amalga   oshiradi.   Xalqaro   bozor   savdosida   davlatlar   o‘rtasida
iqtisodiy   shartnomalar,   bojxona   siyosati   va   global   investitsiyalar   asosida
faoliyat ko‘rsatiladi.
Davlat aralashuvi darajasi bo‘yicha:
Erkin   bozor:   Davlatning   aralashuvi   minimal   bo‘lib,   narxlar   talab   va   taklif
asosida shakllanadi. Bu bozor turida iqtisodiy faoliyatni boshqarish va nazorat
qilish   davlatning   minimal   ishtirokini   talab   qiladi.   Erkin   bozor   iqtisodiy
taraqqiyot va innovatsiyalar uchun qulay muhit yaratadi.
Regulyatsiya qilingan bozor:   Davlat bozorda tartibni ta’minlash va iqtisodiy
faoliyatni   boshqarish   uchun   tartibga   solish   choralari   ko‘radi.   Masalan,   davlat
soliqlar, subsidiyalar va kvotalar orqali bozorni boshqaradi.
Markazlashgan   bozor:   Davlat   iqtisodiy   faoliyatni   to‘liq   nazorat   qiladi.
Bunday   bozor   turida   davlat   narxlarni   belgilaydi   va   ishlab   chiqarishni
boshqaradi, shuningdek, talab va taklifni o‘z nazoratiga oladi. 21Bozorlarning   o‘ziga   xos   xususiyatlari   Har   bir   bozor   turi   o‘zining
xususiyatlariga   ega   bo‘lib,   iqtisodiyotning   turli   qismlarida   turlicha   ro‘l
o‘ynaydi.   Tovar   bozori   iste’molchilarning   ehtiyojlarini   qondirishga   qaratilgan,
moliyaviy   bozor   esa   kapitalni   muhtoj   bo‘lganlarga   taqsimlashni   amalga
oshiradi.   Ishchi   kuchi   bozori   mehnat   resurslarini   taqsimlasa,   xalqaro   bozor
global savdo va iqtisodiy aloqalarni rivojlantiradi. Erkin bozor iqtisodiy o‘sish
uchun   qulay   muhit   yaratadi,   regulyatsiya   qilingan   bozor   esa   barqarorlik   va
ijtimoiy   himoyani   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Har   bir   bozor   turi   iqtisodiy
tizimning   alohida   bo‘lagini   tashkil   etadi   va   ularning   o‘zaro   aloqasi   iqtisodiy
barqarorlikni ta’minlashda muhim ahamiyatga ega. 22II BOB. BOZOR MEXANIZMINING AMAL QILISHI, UNING
IQTISODIYOTGA TA’SIRI VA DAVLATNING ROLI
2.1.   Narx   va   taklif-talab   mexanizmining   ishlash   tamoyillari   va   iqtisodiy
barqarorlikka ta’siri
Bozor   iqtisodiyotida   narx,   talab   va   taklif   mexanizmi   iqtisodiy
jarayonlarning asosiy harakatlantiruvchi kuchi hisoblanadi. Ushbu uch omil bir-
biri   bilan   uzviy   bog‘liq   bo‘lib,   ular   o‘zaro   ta’sir   etish   orqali   iqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlaydi.   Narxning   shakllanishi   va   talab-taklif   muvozanati
orqali   bozor   ishtirokchilari   o‘z   qarorlarini   qabul   qiladi   va   iqtisodiyotning
samarali   ishlashiga   zamin   yaratadi.   Narxlarning   dinamikasi   bozor
ishtirokchilarining   faoliyatiga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi,   shu   sababli   talab   va
taklif   mexanizmining   to‘g‘ri   ishlashi   iqtisodiy   barqarorlik   uchun   juda
muhimdir.   Narxning   shakllanishi   bevosita   bozor   sharoitlariga   bog‘liq   bo‘lib,
erkin raqobat muhitida narxlar taklif va talab asosida o‘zgaradi. Raqobat kuchli
bo‘lgan bozorlarda narxlar barqaror bo‘lib, haddan tashqari keskin o‘zgarishlar
kuzatilmaydi.   Biroq,   monopolistik   bozorlarda   narxlar   ishlab   chiqaruvchilar
tomonidan   boshqarilishi   mumkin,   bu   esa   ba’zan   iste’molchilarning
manfaatlariga zid bo‘lishi mumkin.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   talab   va   taklif   mexanizmi   har   doim
muvozanatda   bo‘lishi   lozim.   Talab   va   taklif   o‘rtasidagi   har   qanday
nomutanosiblik   iqtisodiy   muammolarga   olib   kelishi   mumkin.   Masalan,   talab
haddan   tashqari   oshganda   narxlar   tez   ko‘tariladi,   bu   esa   inflyatsiya   jarayonini
tezlashtirishi   mumkin.   Aksincha,   talab   keskin   kamayganda   ishlab
chiqaruvchilar   mahsulotlarini   sotishda   qiyinchiliklarga   duch   keladi,   natijada
iqtisodiy faollik susayadi.
Davlat   ushbu   jarayonlarni   tartibga   solish   orqali   iqtisodiy   muvozanatni
ta’minlashga   harakat   qiladi.   Iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   uchun   davlat
soliq   siyosati,   pul-kredit   mexanizmi   va   iqtisodiy   rag‘batlantirish   dasturlaridan 23foydalanadi.   Narx,   talab   va   taklifning   o‘zaro   bog‘liqligi   hamda   davlatning
ushbu   jarayonlarni   tartibga   solishdagi   o‘rni   iqtisodiy   tizimning   samarali
ishlashini   belgilaydi. Narxning  shakllanishi   va  uning  bozorga   ta’siri  Narx  –  bu
tovar   yoki   xizmatning   bozor   qiymati   bo‘lib,   u   talab   va   taklif   asosida
shakllanadi. Agar  talab yuqori  bo‘lsa, narx oshadi, aksincha, talab pasayganda
narx   ham   tushadi.   Shu   bilan   birga,   taklif   oshganda   narx   kamayadi,   taklif
kamayganda   esa   narx   ko‘tariladi.   Bu   jarayon   bozorning   o‘zini   o‘zi   tartibga
solish   tamoyili   asosida   amalga   oshadi.   Narx   shakllanishi   jarayoni   bevosita
bozor   sharoitlariga   bog‘liq.   Erkin   raqobat   sharoitida   narxlar   talab   va   taklifga
mos   ravishda   o‘zgaradi.   Agar   talab   juda   yuqori   bo‘lsa   va   mahsulot   yetarli
darajada   ishlab   chiqarilmasa,   narxlar   oshadi.   Aksincha,   agar   bozor   mahsulot
bilan   to‘yingan   bo‘lsa,   narxlar   pasayishi   mumkin.   Shuningdek,   davlat
tomonidan qo‘yilgan narx nazorati ham ba’zi hollarda bozor mexanizmlarining
erkin ishlashiga ta’sir qiladi. Narx shakllanishiga ta’sir qiluvchi boshqa omillar
qatoriga   ishlab   chiqarish   xarajatlari,   transport   va   logistika,   xalqaro   bozor
tendensiyalari,   valyuta   kurslari   va   hatto   ob-havo   sharoitlari   ham   kiradi.
Masalan, qishloq xo‘jaligi mahsulotlari narxi ko‘p hollarda mavsumiy omillarga
bog‘liq   bo‘ladi.   Agar   hosil   kam   bo‘lsa,   taklif   kamayadi   va   natijada   narxlar
oshadi.   Shuningdek,   korxonalar   narx   strategiyalarini   ishlab   chiqishda
iste’molchilar talabi, raqobatchilar faoliyati va bozor segmentatsiyasini hisobga
oladi.   Masalan,   yuqori   sifatli   tovarlar   premium   segmentda   qimmat   narxda
sotiladi, oddiy iste’molchilar uchun esa arzonroq alternativalar mavjud bo‘ladi.
Narxlar   taktikasi   kompaniyaning   marketing   strategiyasining   ajralmas   qismi
bo‘lib, u bozorda mustahkam o‘rin egallashga yordam beradi.
Narx   shakllanishi   va   talab-taklif   o‘rtasidagi   bog‘liqlik   iqtisodiy   o‘sish   va
barqarorlikni   ta’minlash   uchun   juda   muhim.   Davlat   ba’zi   holatlarda   narxlarni
tartibga   solish   choralarini   qo‘llaydi.   Masalan,   asosiy   oziq-ovqat   mahsulotlari,
dori-darmonlar   yoki   yoqilg‘i   kabi   strategik   tovarlarga   narx   cheklovlari   joriy 24etilishi   mumkin.   Bu   esa   aholining   ijtimoiy   himoyasini   ta’minlash   bilan   birga,
bozor iqtisodiyoti tamoyillariga ham ta’sir qiladi. 5
Umuman olganda, narx shakllanishi  murakkab  jarayon  bo‘lib, u turli  iqtisodiy
va ijtimoiy omillar ta’sirida doimiy ravishda o‘zgarib boradi.
Narxlarning shakllanishiga bir qator omillar ta’sir ko‘rsatadi:
Mahsulot   tannarxi   –   Ishlab   chiqarish   xarajatlari   oshgan   sari   narx   ham
ko‘tariladi.
Raqobat   darajasi   –   Erkin   raqobat   sharoitida   narx   pasayish   tendensiyasiga   ega
bo‘ladi.
Iste’molchilarning  daromadi   –  Odamlarning  daromadi  ortgan  sari  talab  oshadi
va narx ham o‘sishi mumkin.
Davlat   siyosati   –   Soliqlar,   subsidiyalar   va   bojxona   tariflari   narxlarning
shakllanishiga ta’sir ko‘rsatadi.
Bozorda   narxlarning   erkin   shakllanishi   iqtisodiyotning   barqaror   rivojlanishiga
xizmat qiladi. Biroq, ba’zi  holatlarda narxlarning haddan tashqari  oshishi  yoki
pasayishi   iqtisodiy   muvozanatni   buzishi   mumkin.   Masalan,   inflyatsiya
jarayonida   narxlar   keskin   oshib,   aholi   real   daromadi   kamayadi.   Deflyatsiya
jarayonida   esa   aksincha,   narxlarning   keskin   tushishi   ishlab   chiqaruvchilarga
zarar   yetkazishi   mumkin.   Shu   sababli   davlat   ushbu   jarayonlarni   tartibga   solib
turadi.   Narxlarning   erkin   shakllanishi   bilan   birga,   ba’zi   mahsulotlar   bo‘yicha
davlat narxlarni tartibga solib boradi. Masalan, asosiy oziq-ovqat mahsulotlari,
yonilg‘i yoki kommunal xizmatlar kabi sohalarda davlat tomonidan cheklovlar
yoki   subsidiyalar   joriy   qilinishi   mumkin.   Bu   iste’molchilarni   haddan   tashqari
yuqori   narxlardan   himoya   qilish   bilan   birga,   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlashga ham xizmat qiladi.   Bozor iqtisodiyotida narxlarni shakllantirishda
turli   omillar   rol   o‘ynaydi.   Masalan,   raqobat   muhiti   qanchalik   yuqori   bo‘lsa,
5
  Mutalov,   E.   (2020).   "Bozor   mexanizmi   va   davlatning   iqtisodiy   siyosati".   Toshkent:   "Iqtisodiy
strategiyalar" nashriyoti. 25narxlarning   sun’iy   oshirilishiga   yo‘l   qo‘yilmaydi.   Raqobatbardosh   bozorlarda
narxlar iste’molchilarning xarid qobiliyati va talabiga mos ravishda shakllanadi.
Monopoliyaga   yaqin   bo‘lgan   bozorlarda   esa   narxlarning   sun’iy   oshirilishi
ehtimoli ortadi, bu esa iqtisodiy muvozanatga salbiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin.
Narxlar   talab   va   taklif   o‘zgarishiga   qarab   o‘zgarib   boradi.   Masalan,   qishloq
xo‘jaligi mahsulotlari mavsumiy xarakterga ega bo‘lib, hosilning ko‘pligi yoki
kamligi   narxlarga   sezilarli   ta’sir   qiladi.   Sanoat   mahsulotlarida   esa   ishlab
chiqarish   xarajatlari,   xomashyo   narxlari   va   texnologik   taraqqiyot   narxlarni
belgilovchi   asosiy   omillar   hisoblanadi.   Bundan   tashqari,   xalqaro   bozorlarning
ta’siri ham katta. Globallashuv jarayonida import va eksport faoliyati mahalliy
narxlarga   bevosita   ta’sir   qiladi.   Masalan,   neft   narxlarining   o‘zgarishi   butun
dunyo   iqtisodiyotiga   ta’sir   qiladi,   chunki   u   transport   va   ishlab   chiqarish
xarajatlariga   bevosita   bog‘liq.   Shuningdek,   valyuta   kurslari   ham   import
qilingan   mahsulotlarning   narxini   belgilashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Davlat
iqtisodiy   barqarorlikni   saqlash   uchun   muayyan   chora-tadbirlarni   amalga
oshiradi.   Masalan,   soliq   siyosati   orqali   narxlarning   haddan   tashqari
o‘zgarishining   oldini   oladi   yoki   turli   sohalarga   subsidiya   ajratish   orqali   ishlab
chiqaruvchilarni qo‘llab-quvvatlaydi. Shu tariqa, bozordagi narxlarning haddan
tashqari   tebranishlari   iqtisodiyotga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatmasligi   uchun   davlat
aralashuvi muhim ahamiyat kasb etadi.
Taklif va talab o‘rtasidagi muvozanat
Taklif va talab bozorda muvozanat holatiga intiladi. Bu muvozanat quyidagicha
shakllanadi:
Agar talab taklifdan yuqori bo‘lsa, narx ko‘tariladi.
Agar taklif talabdan yuqori bo‘lsa, narx pasayadi.
Talab va taklif muvozanat holatiga kelganda, barqaror narx shakllanadi.
Talab quyidagi omillar ta’sirida o‘zgaradi:
Narx   o‘zgarishi   –   Narx   oshganda   talab   pasayadi,   narx   tushganda   esa
ortadi. 26Iste’molchilarning   daromadi   –   Yuqori   daromad   iste’molchilar   talabini
oshiradi.
O‘rinbosar   va   komplementar   mahsulotlar   –   Muqobil   mahsulotlar
arzonlashsa, asosiy mahsulotga bo‘lgan talab kamayadi
Moda va tendensiyalar   – Yangi texnologiyalar va modaga bog‘liq holda
talab ortishi yoki kamayishi mumkin.
Taklif quyidagi omillar ta’sirida o‘zgaradi:
Ishlab chiqarish xarajatlari  – Xarajatlar ortganda taklif kamayadi.
Texnologik   rivojlanish   –   Yangi   texnologiyalar   ishlab   chiqarishni
arzonlashtirib, taklifni oshiradi.
Davlat   siyosati   –   Soliq   imtiyozlari   va   subsidiyalar   taklifni   oshirishi
mumkin.
Tabiiy   ofatlar   va   favqulodda   holatlar   –   Masalan,   qurg‘oqchilik   yoki
pandemiya natijasida taklif kamayishi mumkin.
Talab   va   taklifning   o‘zaro   ta’siri   natijasida   bozorda   narxlarning   o‘zgarishi
kuzatiladi.   Agar   talab   va   taklif   barqaror   bo‘lsa,   iqtisodiy   o‘sish   ta’minlanadi.
Biroq,   talab   va   taklif   o‘rtasidagi   muvozanat   buzilganda   iqtisodiy   inqirozlar
yuzaga kelishi mumkin.
Narx va talab-taklif mexanizmining iqtisodiy barqarorlikka ta’siri
Bozor   iqtisodiyotida   narx,   talab   va   taklif   mexanizmi   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Iqtisodiy   barqarorlik   –   bu   iqtisodiy   o‘sishning
uzluksizligi,   inflyatsiya   darajasining   pastligi   va   ishsizlikning   kamayishi   bilan
tavsiflanadi.   Narxlarning   tartibli   o‘zgarishi   ishlab   chiqaruvchilar   va
iste’molchilarning aniq reja asosida harakat qilishiga imkon yaratadi. Masalan,
agar   narxlar   keskin   o‘zgarib   tursa,   ishlab   chiqaruvchilar   rejalashtirilgan
miqdorda   mahsulot   ishlab   chiqarishga   qodir   bo‘lmaydi.   Bu   esa   iqtisodiy
beqarorlikka olib kelishi mumkin.   Talab va taklifning muvozanatda bo‘lishi esa
iqtisodiy tizimning samarali ishlashini ta’minlaydi. Talab haddan tashqari oshib
ketsa, inflyatsiya kuchayadi, mahsulotlar qimmatlashadi. Aksincha, talab tushib 27ketsa,   ishlab   chiqarish   kamayadi   va   ishsizlik   ortadi.   Shuning   uchun   davlat
iqtisodiy barqarorlikni saqlab qolish uchun muayyan choralarni ko‘radi.
Davlatning iqtisodiy barqarorlikni ta’minlashdagi roli
Bozor   iqtisodiyoti   o‘z-o‘zidan   barqaror   bo‘lishi   qiyin.   Shuning   uchun   davlat
quyidagi vositalar orqali iqtisodiy barqarorlikni ta’minlaydi:
Pul-kredit   siyosati   –   Markaziy   bank   foiz   stavkalarini   o‘zgartirish   orqali
iqtisodiyotga ta’sir ko‘rsatadi.
Soliq siyosati  – Soliqlarni pasaytirish yoki oshirish orqali talab va taklifni
muvozanatlashtiradi.
Davlat   xarajatlari   –   Davlat   infratuzilma   va   ijtimoiy   dasturlarga   mablag‘
yo‘naltirib, iqtisodiy faollikni oshiradi.
Inflyatsiyani tartibga solish  – Narxlarning haddan tashqari oshib ketishini
oldini olish uchun turli iqtisodiy choralar ko‘radi.
Raqobatni   qo‘llab-quvvatlash   –   Monopoliyalarning   oldini   olish   uchun
anti-monopoliya qonunlarini joriy qiladi.
Narx,   talab   va   taklif   iqtisodiy   jarayonlarning   asosiy   mexanizmi   hisoblanadi.
Ular   o‘zaro   bog‘liq   bo‘lib,   bozorda   muvozanatni   ta’minlaydi.   Davlat   ushbu
jarayonni   nazorat   qilish   orqali   iqtisodiy   o‘sish   va   barqarorlikni   ta’minlashga
harakat qiladi.
2.2. Raqobat muhitining shakllanishi va bozor samaradorligiga ta’siri
Bozor   iqtisodiyotida   raqobat   muhim   omillardan   biri   bo‘lib,   u   ishlab
chiqaruvchilar   va   xizmat   ko‘rsatuvchilar   o‘rtasida   samarali   kurashni
ta’minlaydi.   Raqobat   mavjud   bo‘lsa,   korxonalar   mahsulot   sifatini   oshirishga,
narxlarni   pasaytirishga   va   iste’molchilarga   yaxshiroq   xizmat   ko‘rsatishga
intiladi.   Bu   esa   butun   iqtisodiy   tizimning   samaradorligini   oshirishga   xizmat
qiladi.  
Raqobat muhitining shakllanishida bir qator omillar muhim ahamiyatga ega.
Birinchidan,   erkin   bozorga   kirish   imkoniyatining   mavjudligi   muhim.   Agar 28yangi   ishtirokchilar   bozorga   kirishda   qiyinchiliklarga   duch   kelsa,   yirik
kompaniyalar   monopoliyaga   aylanadi   va   narxlarni   sun’iy   ravishda   oshirib,
bozorda   o‘z   hukmronligini   o‘rnatadi.   Ikkinchidan,   iste’molchilar   bozor
to‘g‘risida   to‘liq   ma’lumotga   ega   bo‘lishi   lozim.   Raqobat   muhiti   to‘g‘ri
shakllangan   bo‘lsa,   xaridorlar   eng   yaxshi   mahsulot   va   xizmatlarni   tanlash
imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Raqobat   turlari   bozorning   turli   segmentlarida   har   xil   ko‘rinishda   namoyon
bo‘ladi.   Mukammal   raqobat   sharoitida   bozorda   ko‘plab   kichik   korxonalar
faoliyat yuritib, hech biri narxga mustaqil  ta’sir o‘tkaza olmaydi. Bu sharoitda
narx   bozor   talab   va   taklifiga   qarab   erkin   shakllanadi.   Monopolistik   raqobatda
esa   mahsulotlarning   differensiallashganligi   kuzatiladi.   Kompaniyalar   o‘z
mahsulotlarini boshqalardan farqli qilish uchun dizayn, sifat, xizmat ko‘rsatish
darajasi va boshqa jihatlarga e’tibor qaratadi.
Oligopoliya   bozorida   bir   necha   yirik   korxona   hukmronlik   qiladi.   Bunday
bozorda   narxlar   ko‘pincha   barqaror   bo‘lib,   kompaniyalar   o‘zaro   kelishgan
holda harakat qilishadi. Monopoliya esa bozorning faqat bitta yirik kompaniya
tomonidan nazorat qilinishini anglatadi. Bu holat iste’molchilar uchun noqulay
bo‘lib,   mahsulot   narxlari   sun’iy   oshirilishi   va   tanlov   imkoniyatlarining
cheklanishiga   olib   keladi.Raqobat   muhitining   shakllanishida   davlatning   roli
juda   katta.   Davlat   raqobatni   qo‘llab-quvvatlash   uchun   maxsus   antimonopoliya
qonunlarini joriy etadi. Ushbu qonunlar orqali yirik korxonalar bozorni egallab
olishining   oldi   olinadi   va   kichik   tadbirkorlarning   bozorga   kirishiga   imkoniyat
yaratiladi.   Shuningdek,   davlat   soliq   siyosati,   kreditlar   va   subsidiyalar   orqali
raqobat   muhiti   shakllanishiga   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin.Bozorda   sog‘lom
raqobat   mavjud   bo‘lsa,   iqtisodiy   samaradorlik   oshadi.   Korxonalar   o‘z
mahsulotlarini   yaxshilash   uchun   innovatsiyalar   joriy   etishga   majbur   bo‘ladi.
Shu   bilan   birga,   ishlab   chiqarish   tannarxi   pasayib,   iste’molchilar   uchun
mahsulot  va xizmatlar  arzonlashadi.   Raqobat  muhitining shakllanishi  iqtisodiy
barqarorlikka   ham   bevosita   ta’sir   qiladi.   Agar   bozorda   raqobat   yetarlicha 29rivojlanmagan   bo‘lsa,   yirik   kompaniyalar   hukmronlik   qilib,   narxlarni   o‘z
xohishlariga   ko‘ra   belgilashlari   mumkin.   Bu   esa   iste’molchilarga   zarar
yetkazadi   va   iqtisodiy   muvozanatni   buzadi.   Shuning   uchun   davlat   raqobat
siyosatini tartibga solish orqali iqtisodiy barqarorlikni ta’minlaydi.
Raqobat muhitining shakllanishi quyidagi bosqichlardan iborat:
Bozorga   kirish   imkoniyatining   yaratilishi   –   Yangi   tadbirkorlar   va
kichik   biznes   vakillari   erkin   raqobatga   kirish   imkoniyatiga   ega   bo‘lishi
kerak.
Iste’molchilarning xabardorligi   – Xaridorlar bozordagi mahsulotlar va
xizmatlar to‘g‘risida yetarlicha axborotga ega bo‘lishi kerak.
Davlat   tartibga   solishining   mavjudligi   –   Antimonopoliya   qonunlari
orqali yirik kompaniyalarning bozorni egallab olishining oldi olinadi.
Innovatsiyalar va texnologik taraqqiyot   – Korxonalar  yangi  mahsulot
va xizmatlarni taklif qilib, iste’molchilar e’tiborini tortishga intiladi.
Raqobatning   ijobiy   ta’siri   shundaki,   u   iqtisodiyotning   o‘sishiga   xizmat   qiladi.
Raqobat   kuchaygan   sari,   ishlab   chiqaruvchilar   mahsulot   sifatini   oshirishga
majbur   bo‘ladilar.   Bu   esa   umuman   iqtisodiy   o‘sishning   jadallashishiga   olib
keladi. Raqobat  muhitining shakllanishi  bevosita  ish o‘rinlarining yaratilishiga
ham   xizmat   qiladi.   Bozorda   ko‘plab   kichik   va   o‘rta   biznes   subyektlari   paydo
bo‘lib,   aholining   bandligi   oshadi.Sog‘lom   raqobat   mavjud   bo‘lgan   sharoitda
iste’molchilar   ko‘proq   tanlov   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Turli   ishlab
chiqaruvchilar   o‘rtasida   mahsulot   sifati   bo‘yicha   kurash   bo‘lgani   sababli,
iste’molchilar yanada sifatli va arzon mahsulotlardan foydalanish imkoniyatiga
ega   bo‘ladilar.   Shuningdek,   raqobat   iqtisodiyotdagi   innovatsion   jarayonlarni
jadallashtiradi.   Yangi   texnologiyalarni   joriy   etish,   mahsulotlarni   yangilash   va
xizmat   ko‘rsatish   sifatini   oshirish   –   bularning   barchasi   raqobatning   asosiy
natijalaridandir.Raqobatning salbiy jihatlari ham  mavjud. Ayrim hollarda yirik
kompaniyalar   kichik   biznesni   bozorga   kiritmaslik   uchun   narx   dempingi   yoki
agressiv marketing strategiyalaridan foydalanishlari  mumkin. Bundan tashqari, 30raqobat   haddan   tashqari   kuchaysa,   ayrim   korxonalar   iqtisodiy   qiyinchiliklarga
duch   kelib,   bozorga   kira   olmaydi   yoki   bankrot   bo‘ladi.Shunday   qilib,   bozor
iqtisodiyotida raqobat muhim rol o‘ynaydi. 
U   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlab,   iste’molchilar   uchun   eng   maqbul   narx   va
sifat   muvozanatini   yaratadi.   Davlat   esa   raqobat   muhitining   shakllanishini
tartibga   solish   orqali   uning   ijobiy   ta’sirini   oshirishi   va   salbiy   oqibatlarini
kamaytirishi lozim.
2.3. Davlatning bozor mexanizmiga aralashuvi, tartibga solish usullari
va bozor muvaffaqiyatsizliklari
Bozor   iqtisodiyoti   o‘zining   tabiiy   tartibga   solish   mexanizmlariga   ega
bo‘lsa-da,   ayrim   holatlarda   bozor   o‘z-o‘zidan   samarali   ishlamaydi.   Bu   holat
bozor   muvaffaqiyatsizliklari   deb   ataladi.   Davlat   ushbu   muvaffaqiyatsizliklarni
bartaraf   etish,   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   va   ijtimoiy   adolatni   qo‘llab-
quvvatlash   maqsadida   bozorga   aralashadi.   Davlatning   aralashuvi   iqtisodiyotni
barqaror   rivojlantirish,   monopoliyalarni   cheklash,   ijtimoiy   xizmatlarni
ta’minlash   va   tabiiy   resurslarni   muhofaza   qilish   kabi   muhim   vazifalarni   o‘z
ichiga oladi.
Bozor   mexanizmiga   davlatning   aralashuvi   turli   iqtisodiy,   ijtimoiy   va
ekologik   sabablarga   ko‘ra   zarur   bo‘lib   qoladi.   Ularning   asosiylari   iqtisodiy
tizimda   yuzaga   keladigan   bozor   muvaffaqiyatsizliklari,   raqobatni   cheklash,
resurslarning   notekis   taqsimlanishi   va   ijtimoiy   muvozanatni   ta’minlash   bilan
bog‘liqdir. Davlatning bozorga aralashuvi iqtisodiyotda turli sohalarda samarali
va   tartibli   rivojlanishni   ta’minlashga   qaratilgan.   Agar   bozor   o‘z-o‘zidan
samarali   ishlasa,   davlat   aralashuvi   minimal   bo‘ladi,   ammo   ba’zi   holatlarda
davlat aralashuvi bozor mexanizmiga muvozanat kiritadi.
Bozor   iqtisodiyotida   davlatning   aralashuvining   asosiy   sabablari   orasida
bozor muvaffaqiyatsizliklari, xususan tashqi ta’sirlar, monopoliyalar va jamoat
tovarlari   ta’minoti   muammolari   mavjud.   Misol   uchun,   bozor   erkinligi   atrof- 31muhitga zarar yetkazadigan sanoat korxonalarining faoliyatini to‘xtatmaydi. Bu
holatda davlat ekologik qonunchilik va soliq siyosati orqali tabiiy resurslarning
saqlanishini  ta’minlashga  harakat   qiladi.  Shuningdek, ijtimoiy jihatdan  muhim
bo‘lgan   xizmatlar,   masalan,   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash   va   mudofaa   sohalaridagi
faoliyatni davlat o‘z zimmasiga olish zarurati ham mavjud.
Davlat   tomonidan   bozorni   tartibga   solish   uchun   bir   qancha   usullar
qo‘llaniladi. Soliq siyosati, pul-kredit siyosati va raqobatni tartibga solish uchun
maxsus   qonunlar   qabul   qilinadi.   Soliq   siyosati   orqali   davlat   iqtisodiy
jarayonlarni   boshqaradi   va   iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantiradi.   Bunda   davlat
soliqlarni   o‘zgartirish,   soliq   imtiyozlarini   yaratish   yoki   soliq   stavkalarini
pasaytirish   orqali   bozorni   rag‘batlantirishi   mumkin.   Pul-kredit   siyosati   esa
markaziy   bank   tomonidan   amalga   oshiriladi   va   inflyatsiya   darajasini   nazorat
qilish,   iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantirish   va   kapitalni   samarali   taqsimlashga
yordam   beradi.   Raqobatni   tartibga   solish   esa   bozorning   samarali   ishlashiga,
monopoliyalarni   oldini   olishga   va   kichik   va   o‘rta   biznesning   rivojlanishiga
xizmat qiladi.
Davlatning   bozor   mexanizmiga   aralashuvining   yana   bir   muhim   jihati
monopoliyalarni tartibga solishdir. Monopoliyalar bozorning samarali ishlashini
to‘xtatadi,   chunki   ular   narxlarni   manipulyatsiya   qilib,   iste’molchilarni
zararlantiradi. Davlat antimonopoliya qonunlarini qabul qilib, bozorni erkin va
samarali   ravishda   ishlashini   ta’minlaydi.   Bu   nafaqat   raqobatni   rivojlantiradi,
balki iste’molchilarni yuqori sifatli mahsulotlar va xizmatlar bilan ta’minlaydi.
Davlat   aralashuvi   bozorning   samarali   ishlashiga   yordam   beradi   va
iqtisodiy   o‘sishni   qo‘llab-quvvatlaydi,   lekin   davlatning   haddan   tashqari
aralashuvi   bozorda   tartibsizliklarga   olib   kelishi   mumkin.   Bu   bozorning   o‘z-
o‘zidan   ishlashiga   to‘sqinlik   qiladi   va   iqtisodiy   resurslar   samarali
taqsimlanmasligi   mumkin.   Shuning   uchun   davlatning   bozorga   aralashuvi
me’yorida bo‘lishi lozim. 32Bozor  muvaffaqiyatsizliklari  bo‘lganda,  davlat  iqtisodiy  faollikni   qo‘llab-
quvvatlash   uchun   maxsus   choralar   ko‘radi.   Masalan,   bozorning   samarali
ishlamasligi   natijasida   yuzaga   keladigan   ijtimoiy   tengsizlikni   kamaytirish
maqsadida   ijtimoiy   yordam   dasturlari   amalga   oshiriladi.   Bu   yordam   dasturlari
orqali   kam   ta’minlangan   aholi   guruhlariga   moliyaviy   yordam   ko‘rsatiladi,
sog‘liqni   saqlash,   ta’lim   va   boshqa   ijtimoiy   xizmatlar   taqdim
etiladi. m Shuningdek,   bozor   muvaffaqiyatsizligining   yana   bir   shakli
monopoliyalarning mavjudligi  hisoblanadi. Monopoliyalar bozorni  o‘z egasiga
aylantirib,   raqobatni   cheklaydi.   Davlat,   odatda,   monopoliyalarga   qarshi
qonunlar   va   raqobatni   himoya   qilish   uchun   maxsus   organlar   yaratadi.   Bu
organlar   monopoliyalarning   oldini   olish,   bozorni   erkin   va   samarali   ishlashini
ta’minlashga qaratilgan.
Bozor   muvaffaqiyatsizliklarini   bartaraf   etishda   davlatning   roli   juda   katta.
Davlat   iqtisodiy   faollikni   boshqarish,   resurslarni   samarali   taqsimlash   va
jamiyatdagi ijtimoiy adolatni  ta’minlash  uchun muhim choralarni ko‘radi. Shu
bilan birga, davlat aralashuvining optimal bo‘lishi zarur. Haddan tashqari davlat
aralashuvi bozorning o‘z-o‘zini tartibga solishiga xalaqit berishi mumkin, lekin
zaruriy va me’yoriy aralashuv bozorning samarali ishlashini ta’minlaydi.
Bozor   mexanizmi   va   davlat   aralashuvining   muvozanati   iqtisodiyotning
barqaror   rivojlanishini   ta’minlashga   yordam   beradi.   Davlatning   roli   bozorning
samarali   ishlashini   ta’minlash,   resurslarni   samarali   taqsimlash   va   ijtimoiy
adolatni qo‘llab-quvvatlashdan iboratdir. Shu bilan birga, davlatning aralashuvi
bozor   mexanizmlarini   to‘g‘ri   boshqarish   va   bozor   muvaffaqiyatsizliklarini
bartaraf etish uchun muhim ahamiyatga ega. 33 Xulosa  
Bozor   mexanizmi   iqtisodiy   tizimning   asosiy   va   muhim   elementlaridan
biridir.   U   iqtisodiy   resurslarni   taqsimlash,   mahsulotlar   va   xizmatlarni   ishlab
chiqarish,   narxlarni   shakllantirish   va   iqtisodiy   sub’ektlar   o‘rtasida   o‘zaro
aloqalarni tartibga solish orqali iqtisodiyotning samarali ishlashini ta’minlaydi.
Bozor   mexanizmi   va   uning   tarkibiy   qismlari,   masalan,   talab   va   taklif,   narx
shakllanishi,   raqobat,   davlatning   aralashuvi   va   boshqa   iqtisodiy   jarayonlar,
iqtisodiyotda muvozanatni saqlash va barqaror rivojlanishni ta’minlashda katta
rol   o‘ynaydi.Bozor   mexanizmining   samarali   ishlashi   uchun   talab   va   taklif
o‘rtasidagi   o‘zaro   aloqalar   muvozanatda   bo‘lishi   zarur.   Davlatning   bozor
mexanizmidagi   roli   muhimdir,   chunki   ba’zi   holatlarda   bozor   o‘z-o‘zidan
samarali   ishlamaydi.   Davlat   iqtisodiy   muvaffaqiyatsizliklarni   bartaraf   etish
uchun turli tartibga solish usullarini qo‘llaydi, shu jumladan soliq siyosati, pul-
kredit   siyosati,   raqobatni   himoya   qilish   va   ijtimoiy   muammolarni   hal   qilish
orqali   bozorning   samarali   ishlashini   ta’minlaydi.Shu   bilan   birga,   davlatning
bozorga aralashuvi muvozanatni saqlashda, iqtisodiy o‘sish va ijtimoiy adolatni
ta’minlashda,   ayniqsa   ijtimoiy   sohalarda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Biroq,
davlatning   aralashuvi   haddan   tashqari   bo‘lmasligi,   balki   bozorning   o‘z-o‘zini
tartibga   solishiga   to‘g‘ri   keladigan   tarzda   bo‘lishi   kerak.   Davlat   aralashuvi
bozor muvaffaqiyatsizliklarini bartaraf  etish, iqtisodiy barqarorlikni ta’minlash
va ijtimoiy farovonlikni oshirishga xizmat qiladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   bozor   mexanizmi   va   uning   tarkibiy   qismlari   iqtisodiy
tizimning   samarali   ishlashini   ta’minlashda   markaziy   o‘ringa   ega.   Bozor   va
davlatning   o‘zaro   hamkorligi   iqtisodiyotning   barqaror   rivojlanishini
ta’minlashga   yordam   beradi.   Shuningdek,   bozor   mexanizmi   va   uning   tarkibiy
qismlarining   to‘g‘ri   ishlashi   iqtisodiy   tizimda   muvozanat   va   farovonlikni
saqlashga imkon beradi. 34Foydalanilgan adabiyotlar 
1) Xodjaev, U. (2019). "Bozor iqtisodiyoti va uning mexanizmlari". Toshkent:
O‘zbekiston Yozuvchilar Uyushmasi.
2) Toshpulatov,   R.   (2020).   "Bozor   mexanizmi:   Asosiy   tamoyillar   va
amaliyot". Toshkent: "Iqtisodiyot va adabiyot" nashriyoti.
3) Shonov,   Z.   (2018).   "Bozor   mexanizmi   va   uning   iqtisodiy   tizimdagi   roli".
Toshkent: "O‘zbekiston iqtisodiyoti" nashriyoti.
4) Mahmudov, M. (2019). "Bozor iqtisodiyotining nazariy asoslari". Toshkent:
"Iqtisodiy rivojlanish" nashriyoti.
5) Qurbonov,   A.   (2020).   "Iqtisodiyotda   bozor   mexanizmining   o‘rni   va   taklif-
talim mexanizmi". Toshkent: "Yangi iqtisodiy yondashuv" nashriyoti.
6) Karimov,   B.   (2021).   "Bozor   mexanizmining   iqtisodiy   tizimga   ta'siri".
Toshkent: "O‘zbekiston iqtisodiyoti" nashriyoti.
7) Turaev,   D.   (2021).   "Bozor   mexanizmining   barqarorligi   va   rivojlanish
istiqbollari". Toshkent: "Adabiyot va iqtisodiyot" nashriyoti.
8) Jumaev,   A.   (2018).   "Bozor   mexanizmining   asosiy   elementlari   va   iqtisodiy
barqarorlikka ta'siri". Toshkent: "Iqtisodiy o‘sish" nashriyoti.
9) Zokirov,   A.   (2020).   "Bozor   mexanizmi   va   uning   iqtisodiy   o‘zgarishlarga
ta'siri". Toshkent: "Iqtisodiy xususiyatlar" nashriyoti.
10) Pirov, F. (2021). "Bozor mexanizmi va davlat aralashuvining o‘zaro ta'siri".
Toshkent: "Raqamli iqtisodiyot" nashriyoti.
11) Safarov,   S.   (2019).   "Bozor   mexanizmining   tashkil   topishi   va   ishlab
chiqarish samaradorligiga ta'siri". Toshkent: "Bozor iqtisodiyoti" nashriyoti.
12) Mutalov,   E.   (2020).   "Bozor   mexanizmi   va   davlatning   iqtisodiy   siyosati".
Toshkent: "Iqtisodiy strategiyalar" nashriyoti.
13) Akbarov,   S.   (2021).   "Bozor   mexanizmi   va   uning   tarkibiy   qismlari".
Toshkent: "Tadqiqotlar nashriyoti".
14) Xodjayev,   N.   (2021).   "Bozor   mexanizmi   va   ijtimoiy-iqtisodiy   tizimlar".
Toshkent: "O‘zbekiston iqtisodiyoti" nashriyoti. 3515) Abduvaliyev,   I.   (2020).   "Bozor   mexanizmi:   O‘zbekiston   tajribasi".
Toshkent: "Yangi iqtisodiy uslublar" nashriyoti.
16) Tursunov,   D.   (2019).   "Iqtisodiy   barqarorlik   va   bozor   mexanizmi".
Toshkent: "Bozor va taraqqiyot" nashriyoti.
17) Karimova,   Z.   (2021).   "Bozor   mexanizmining   samaradorligi   va   uning
ahamiyati". Toshkent: "Iqtisodiy nazariya" nashriyoti.
18) Niyazov,   A.   (2020).   "Bozor   mexanizmi   va   uning   iqtisodiy   jarayonlarga
ta'siri". Toshkent: "Global iqtisodiyot" nashriyoti.
19) Murtazaev,   O.   (2020).   "Bozor   mexanizmi   va   uning   tarkibiy   elementlari".
Toshkent: "O‘zbek iqtisodiyoti" nashriyoti.
20) Ismailov,   D.   (2021).   "Bozor   mexanizmi   va   uning   iqtisodiy   o‘zgarishlarga
ta'siri". Toshkent: "Bozor va davlat" nashriyoti.
21) Raximov,  S. (2019).  "Bozor   mexanizmi  va  davlat   aralashuvi:  muammo  va
yechimlar". Toshkent: "Yangi iqtisodiyot" nashriyoti.
22) Djalilov,   K.   (2021).   "Bozor   mexanizmi   va   iqtisodiy   siyosat:   O‘zbekiston
misolida". Toshkent: "Iqtisodiy tahlil" nashriyoti.
23) Fayzullayev,   T.   (2020).   "Bozor   mexanizmi   va   iqtisodiy   o‘sishning   asosiy
omillari". Toshkent: "Bozor o‘sishi" nashriyoti.
24) G‘ulomov, M.  (2018). "Bozor  mexanizmi  va  uning iqtisodiy  barqarorlikka
ta’siri". Toshkent: "Xalqaro iqtisodiyot" nashriyoti.
25) Baynazarov,   U.   (2021).   "Bozor   mexanizmi   va   uning   davlat   siyosatiga
ta'siri". Toshkent: "Samarali iqtisodiyot" nashriyoti.

Mundarija
Kirish…………………………………………………………………………...3
I BOB. BOZOR MEXANIZMINING NAZARIY ASOSLARI VA UNING IQTISODIYOTDAGI O‘RNI
1.1. Bozor mexanizmi tushunchasi, uning mohiyati va asosiy tamoyillari……..6
1.2. Bozor mexanizmining tarkibiy qismlari va ularning o‘zaro bog‘liqligi..…15
1.3. Bozor turlari va ularning o‘ziga xos xususiyatlari……………………..…18
II BOB. BOZOR MEXANIZMINING AMAL QILISHI, UNING IQTISODIYOTGA TA’SIRI VA DAVLATNING ROLI
2.1. Narx va taklif-talab mexanizmining ishlash tamoyillari va iqtisodiy barqarorlikka ta’siri………………………………………………………...…22
2.2. Raqobat muhitining shakllanishi va bozor samaradorligiga ta’siri……....27
2.3. Davlatning bozor mexanizmiga aralashuvi, tartibga solish usullari va bozor muvaffaqiyatsizliklari………………………………………………..……….30
Xulosa………………………………………………………….…………..…33
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………….34