Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 89.9KB
Xaridlar 5
Yuklab olingan sana 14 Noyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Diyorbek

Ro'yxatga olish sanasi 14 Oktyabr 2024

18 Sotish

Bozor munosabatlari sharoitida korxonalarning xodimlar siyosati

Sotib olish
                         
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLI GI
MA’MUN UNIVERSITETI
IQTISODIYOT TARMOQLAR VA SOHALAR
YO’NALISHI 
IQTISODIYOT FANIDAN 
Mavzu: Bozor munosabatlari sharoitida korxonaning
xodimlar siyosati   
Bajardi:  Madaminova Mashxura  
3-kurs 22_1 guruh talabasi 
Ilmiy raxbar:  
Komissiya a’zolari:    
____________________________
______________________
___
______________________
_____
Himoya natijasi:  «_____»  baho «___»  
______________ 20__й.  
1KURS ISHI                          
     Mavzu: Bozor munosabatlari sharoitida korxonaning 
xodimlar siyosati 
Mundarija
Kirish…………………………………………………………………3
I bob. BOZOR MUNOSABATLARI SHAROITIDA  
KORXONADA XODIMLAR SIYOSATI 
TUSHUNCHASI………………………………………...…5
1.1. Korxonada xodimlar siyosati tushunchasi…………….………5
1.2  Bozor munosabatlari sharoitida xodimlar  siyosati 
turlari…………………………………………………………………7
II. bob. BOZOR MUNOSABATLARI SHAROITIDA 
KORXONADA XODIMLAR SIYOSATINI 
SHAKLLANTIRISH BOSQICHLARI VA 
YO‘LLARI ……………………………………………………..…10
2. 1 Bozor munosabatlari sharoitida xodimlar siyosatini 
shakllantirish bosqichlari   ……………………………………...….10
2.2 Bozor munosabatlari sharoitida xodimlar   siyosatini 
shakllantirish yo‘llari ………………………………………………14
Glossariy…………………………………………….………………25
Xulosa…………………………………………………………….....29
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati……………………………….30
2                          
                               Kirish
          Har   qanday   zamonaviy   korxonaning   (tashkilot)ning
boshqaruv   jarayonidagi   asosiy   vazifasi   –   yuqori   malakali
xodimlarni   topish,   barcha   xodimlarni   yagona   maqsadga   chorlash
va ruxlantirish, eng yuqori ijtimoiy va iqtisodiy natijalarga erishish
uchun   ularni   jipslantirish,   o‘zgaruvchan   bozor   munosabatlari
sharoitida   goho   keskin   sur’atlarda   rivojlanish,   goho   inqiroz
mashaqqatlari sharoitidan chiqib ketish tadbirlarini qo‘llashni talab
qiladi.   Milliy   iqtisodiyotimizdagi   ro‘y   berayotgan   innovatsion
jarayonlar   avvalo,   kadrlar   siyosatida   ham   o‘zgarishlarni   talab
qiladi.   Alohida   qayd   etish   lozimki,   ushbu   atama   amaliyotda
anchadan   beri   qo‘llaniladi,   ammo   har   bir   korxonada   (tashkilotda)
uning   ishlash   tartibi   qandayligi,   kadrlar   siyosati   o‘z   ichiga   olgan
masalalar qay darajada olib borilayotganligiga bog‘liq. 
         Aholini ish bilan ta’minlash biz uchun nafaqat iqtisodiy,
ayni   paytda   katta   ijtimoiy   ahamiyatga   ega.   Hokimlik,   vazirlik   va
idoralar,   ish   beruvchi   tashkilotlar   bilan   bir   qatorda   bank
muassasalarini   ham   ishga   yanada   faol   jalb   etishi   kerak.   Aholi
bandligini   hal   etishda   turizmni   rivojlantirish   bo‘yicha   katta
imkoniyatlarni ham ishga solishimiz lozim1 .
            Ushbu   o‘quv-uslubiy   qo‘llanmaning   tayyorlanish
jarayonida   mehnat   faoliyati   vaqtida   kadrlar   xizmatlarining
rahbarlari   va   mutaxassislaridan   savolnoma   asosida   tahlil
o‘tkazilgan,   uning   natijalariga   ko‘ra   faqat   73   foiz   mutaxassislar
o‘zi   ishlayotgan   korxonaning   (tashkilot)   kadrlar   siyosatini   aniq
Tushunganligini ko‘rsatdi. 
          Innovatsion   iqtisodiyotga   o‘tish   sharoitida   kadrlar
siyosatini har bir korxonaning rahbari va kadrlar xizmatiga mas’ul
bo‘lgan   shaxslar   tomonidan   ishlab   chiqishi   lozim.   Afsuski,
amaliyotda   korxonalar   (tashkilotlar)   rahbarlari   kadrlar   siyosatini
ishlab chiqishda shaxsan  ishtirok etishmaydi  va ko‘pincha kadrlar
siyosatini ishlab chiqish bilan faqat kadrlar bo‘limi boshlig‘i (yoki
inspektor)   shug‘ullangan.   Ko‘pincha   korxonalarda   (tashkilotlarda)
mehnatga     haq   to‘lash   masalalari   kadrlar   siyosatida   eng   muhim
o‘rinni egallaganiga qaramay, mehnat va ish haqi bo‘limi boshlig‘i
kadrlar   siyosatini   ishlab   chiqishga   umuman   jalb   qilinmaydi   Bu
korxonalarda   (tashkilotlarda)   rahbarlar   kadrlar   siyosatining
muhimligini   tushunmaganliklari   yoki   o‘z   majburiyatlarini   kadrlar
xizmati xodimlari zimmasiga yuklagan holda uning shakllanishi va
rasmiylashtirlishiga   ma’muriy   jihatdan   umuman   e’tibor
3                          
bermasligidan dalolat beradi. 
         Korxonada kadrlar siyosatining eng muhim jihati rahbar
toifasidagi   xodimlar   zaxirasi   bilan   ishlashdir.   Respublika
korxonalarida   (tashkilotlarida)   xodimlarning   kasbiy   (professional)
lavozimi   o‘sishi,   xodimning   kasbiy-ishchanligi   hisobiga,   uning
mehnatini baholash natijalariga asoslanadi.
Aholini   ish   bilan   ta’minlash   biz   uchun   nafaqat   iqtisodiy,
ayni 
paytda   katta   ijtimoiy   ahamiyatga   ega.   Hokimlik,   vazirlik   va
idoralar,  
ish beruvchi tashkilotlar bilan bir qatorda bank muassasalarini ham
ishga yanada faol jalb etishi kerak. Aholi bandligini hal etishda 
turizmni rivojlantirish bo‘yicha katta imkoniyatlarni ham ishga 
              solishimiz lozim 1
.
.
1
  Mirziyoyev. Sh.M. 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor  
yo‘nalishi bo‘yicha harakatlar strategiyasini “Xalq bilan muloqat va inson manfaatlari yili”da amalga  
oshirishga oid davlat dasturini o‘rganish bo‘yicha ilmiy-uslubiy risola. – Toshkent, 2017, – 280 b.
4                          
I   bob.   BOZOR   MUNOSABATLARI
SHAROITIDA     KORXONADA   XODIMLAR
SIYOSATI TUSHUNCHASI
1.1.  Korxonada   xodimlar   siyosati   tushunchasi
            Amaliyotga   ko ‘ ra ,   korxonalardagi   mulkdorlik   shaklidan
qat ’ iy   nazar   rahbarlar   o ‘ z   xodimlari   va   korxonaning   murakkab
bozor   sharoitida   raqobatbardoshlik   ustunligini   vujudga   keltirish
ijtimoiy ,   iqtisodiy   va   texnologik   samara   olib   kelishiga   qodir   hal
qiluvchi   resursga   aylanib   qolganligini   asta - sekin   tushuna
boshladilar .   Korxona   mehnat   resurslarining   asosiy   qismi   kadrlar
siyosati   bilan   qamrab   olingan.   Xodimlarni   boshqarish   mehnat
resurslarini   samarali   tashkil   etish   va   unumli   boshqarish
maqsadlariga   erishishda   yagona   imkon   beruvchi   tizimga   aylanib
bormoqda.   
Xodimlar   siyosati   –   mamlakatimizning   kadrlar   sohasida
azaldan   qo‘llangan   tushuncha,   bu   tashkilotning   xodimlarga
munosabati   va   aniq   maqsadlarga   erishish   niyatida   unga   ta’sir
ko‘rsatish usullari majmui deb tushuniladi. 
      “Xodimlar siyosati” tushunchasining zamonaviy ma’nosi
quyidagilardan iborat. 
            Birinchidan,   korxonaning   zamonaviy   kadrlar   siyosati
ishlayotgan   har   bir   xodimning   vazifalari   va   strategik
maqsadlaridan   mantiqiy   kelib   chiqadi   va   faoliyatning   aniq
natijalari   hamda   korxonaning   umumiy   rivojlanish   istiqbollariga
moslashadi.   Kadrlar   siyosatining   qulayligiga,   egiluvchanligiga
yuqori talablar va uning ichki (boshqarish va rahbarlik uslubi, ichki
tashkiliy   madaniyat   va   hokazo)   va   tashqi   muhiti   (mehnat   bozori,
iqtisodiy   inqiroz   sharoitida   –   moliya   faoliyatini   maqsadli   olib
borish xususiyatlari, qonunchilikning rivojlanishi, takomillashishi)
ko‘p   omilli   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar   asosida   amalga
oshiriladi. 
            Ikkinchidan,   kadrlar   siyosatining   g‘oyalarini
korxonadagi   yuqori   saviyadagi   rahbarlar   (ta’sischilar,   mulkdorlar,
topmenejerlar) ishlab chiqadilar. 
            Uchinchidan,   kadrlar   siyosatini   asosan   oliy   va   o‘rta
darajali   boshqaruv   bo‘g‘inida   mehnat   faoliyatiga   ega   funksional
rahbarlar,   ma’lum   tajribaga   ega   bo‘lgan   professional   kadrlar
5                          
xizmatini   ham   anglab   va   izchillik   bilan   mujassamlashtirib
boradilar.
            To‘rtinchidan,   kadrlar   siyosatini   amalga   oshirishda
yuqori professional malakaga ega kadrlar xizmati muhim ahamiyat
kasb   etadi.   U   maslahatchi,   uslubchi,   rahbar   yordamchisi,   kadrlar
siyosati   monitoringini   amalga   oshiruvchi   koordinator   vazifasida
namoyon  bo‘ladi,  uning   faoliyat   samarasi,   zarurat   tug‘ilganda   esa
bevosita   yangilash   tashabbuskori   sifatida   ham   yuzaga   chiqadi.
Korxonaning   kadrlar   xizmati   aniq   kadrlar   bilan   bog‘liq
strategiyalar   loyihalari,   ssenariyalar,   vaziyatlar   va   kadrlar   siyosati
talablari   bajarilishiga   yordam   beruvchi   personal   texnologiyalar
mexanizmini ishlab chiqaradi. 
            Amalda   korxona   kadrlar   siyosatining   turli   ta’riflari
mavjud   (personalni   boshqarish   siyosati,   inson   resurslarini
boshqarish   siyosati,   inson   kapitalini   boshqarish   siyosati).   Ulardan
ba’zilariga o‘z ta’rifimizni berishimiz zarur: 
   Korxonaning   kadrlar   siyosati   –   korxonaning   xodimlar
faoliyati bilan bilan bog‘liq umumiy qoida, tamoyil, munosabat va
ustuvorliklar tizimi orqali ushbu korxonada amalga oshirish uchun
asosiy   va   majburiy   deb   e’tirof   etilgan   tizimida   qo‘llanuvchi
qadriyat   mo‘ljallari,   usullari,   shakllari,   ko‘p   yillik   an’analar
majmuasi, baholash usullaridan iborat. 
   Korxonada   kadrlar   siyosati   –   rahbariyat   tomonidan
belgilanuvchi   va   jamoaning   mavjud   tashqi   muhit   sharoitda   uzoq
muddatli   rivojlanish   maqsadlariga   eng   samarali   tarzda   erishish
imkonini beruvchi, xodimlarni boshqarish jarayonida qo‘llanuvchi
mavjud   subyektlar,   ularning   xatti-harakat   qoidalari,   prinsiplar
tizimi. 
   Korxonada   kadrlar   siyosati   –   xodimlar   vazifalarining
umumiy   yo‘nalishi,   korxonaning   strategik   rivojlanishini   hisobga
olgan   holda   doimiy   o‘zgarib   borayotgan   bozor   talablariga   o‘z
vaqtida   moslashish   qobiliyatiga   ega   mas’uliyatli,   yuqori   malakali
uyushgan   jamoani   tuzish   maqsadida   kadrlar   salohiyatini
rivojlantirish,   iqtisodiy   inqiroz   xavfi   sharoitida   jamoaning   bir
maromda   ishlash   talablarini   saqlashga   yo‘naltirilgan   maqsad,
ishlab chiqish jarayonining tashkiliy mexanizmi, usullari, shakl va
tamoyillari yig‘indisidir. 
  Korxonada kadrlar siyosati keng ma’noda mehnatni tashkil
qilish   prinsiplari,   normalari,   qoidalar   tizimi,   uning   asosida
xodimlarni boshqarish bo‘yicha faoliyatning (saralash, tanlab olish,
6                          
ishga   yollash,   o‘qitish,   lavozimini   ko‘tarilish)   asosiy   yo‘nalishlari
oldindan   rejalashtiriladi   va   jamoaning   umumiy   maqsad   va
vazifalarini   belgilash   hamda   barcha   ishlab   chiqarish   bo‘g‘inlari
bilan   muvofiqlashtirish,   tor   ma’noda   esa   –   inson   va   korxona
o‘rtasidagi   ijtimoiy-iqtisodiy,   moliyaviy   va   huquqiy
munosabatlardagi o‘ziga xos qoidalar, majburiyatlar va cheklovlar
majmuidir. 
  Korxonada kadrlar siyosati – jamoa oldida turgan strategik
maqsadlarga   erishish   va   uning   missiyasini   ro‘yobga   chiqarish
uchun   zarur,   yetarli   miqdorda   va   malakaga   ega   bo‘lgan   xodimlar
bilan   ishlash   sohasidagi   muayyan   ichki   qoida   va   tamoyillari
to‘plami.     
                  Yuqorida   keltirilgan   ta’riflar   “kadrlar   siyosati”
tushunchasining   mohiyatini   yetarli   darajada   o‘zida   aks   ettiradi.
Ammo,   fikrimizcha,   bu   borada   yagona   ta’rif   bo‘lishi   mumkin
emas, chunki har bir korxona va har bir jamoa o‘z oldiga qo‘ygan
muayyan   maqsadlarga   asoslanib,   o‘z-o‘zidan   xodimlarni
boshqarish   muammolarini   tashxislash   va   hal   qilishga   qodir.
Kadrlar   siyosatini   anglashning   xilma-xilligi   tashkilotlarning
sohaviy, hududiy, tabiiy
  –   iqlim,   yoshi   va   jinsi,   texnologik   rivojlanish
bosqichlarining xilma-xilligi natijasidir. 
                Mualliflarning   fikriga   ko‘ra,   korxonaning   kadrlar
siyosati   jamoada   rahbariyat   tomonidan   (og‘zaki   yoki   yozma)
tuzilgan xodimlarning xulq-atvori qoidalari, qarashlari, prinsiplari,
ustunliklari,   me’yorlari,   qoidalari,   doimiy   ravishda   o‘zgarib
borayotgan   ichki   tashkiliy   sharoitlar   va   tashqi   muhit   talablarini
hisobga olgan holda tashkilotning oldida turgan ishlab chiqarish 9
jarayonidagi   strategik   maqsadlarga   erishish   borasida   xodimlarni
boshqarish   jarayonining   barcha   ishtirokchilari   uchun   majburiy
qo‘llanuvchi talablardir. 
       Korxonada kadrlar siyosatining obyekti uning xodimlari
bo‘lib, kadrlar siyosatining subyekti esa – boshqaruv jarayonining
barcha bo‘g‘inlaridagi  rahbarlardan va mavjud kadrlar  xizmatidan
tashkil topgan boshqaruv tizimi.
1.2   Bozor   munosabatlari   sharoitida   xodimlar
siyosati turlari 
7                          
            Korxona   rahbariyatining   kadrlar   holatiga   ta’siri   va
nazorat   darajasiga,   xodimlarning   miqdori   va   malakaviy   shaklini
prognozlashtirishga   qaratilgan   tartiblariga   ko‘ra   korxona   kadrlar
siyosatining quyidagi turlari ajratib ko‘rsatiladi: 
     – passiv;
     – reaktiv; 
     – ogohlantiruvchi;
     – faol.
          Passiv   kadrlar   siyosatida   korxona   rahbariyati   xodimlar
bilan   ishlash   bo‘yicha   aniq   dasturga   ega   emas   va   allaqachon
yuzaga   keluvchi   kadrlar   muammolariga   (xodimlarning
yetishmovchiligi,  nizolar,  uzoq  davr   bo‘sh   lavozimlar   mavjudligi)
vaziyatni chuqur tahlil qilmay, ularni bartaraf etishga mavjud kuch
va vaqtlarini sarflab, majburiy va noiloj ravishda olib boriladi. 
            Bunda   kadrlarga   taalluqli   qarorlar   korxonada   uzoq
muddatli   davrlarda   o‘z   vaqtida   hisobga   olmay   qabul   qilinadi.
Xodimlarni   saralash   va   tanlab   olib,   ishga   rasmiylashtirish
personalda   kelajakka   ehtiyojini   rejalashtirmagan   holda   muntazam
tezkor   tartibda   amalga   oshiriladi.   Nomzodlarni   va   xodimlarni
baholash yuzaki va birmuncha rasman amalga oshiriladi.
           Personalni o‘qitish, malakasini oshirish va lavozimlarni
o‘zgartirib turish (rotatsiya talablari) tizimsiz, tartibsiz va yashirin
tarzda   amalga   oshiriladi.   Ushbu   turdagi   kadrlar   siyosatiga   ega
korxonalarda   xodimlarning   vakolati   va   mas’uliyati   aniq
taqsimlanmagan bo‘ladi. 
          Reaktiv   kadrlar   siyosatida   korxona   rahbariyati   yuzaga
kelgan   muammolarni   personal   bilan   aniqlaydi,   kadrlarning
muammolari, 10 ziddiyatli vaziyatlarni tahlil qiladi, ularni bartaraf
etish profilaktik choralarini ko‘radi. 
           Ogohlantiruvchi  kadrlar  siyosatida  korxona rahbariyati
kadrlar   holati   haqida   asoslangan   prognozlarga   ega   bo‘lib,   kadrlar
salohiyati belgilangan vazifalar darajasiga ko‘ra baholanadi.
            Qisqa   va   o‘rta   muddatli   kadrlarga   talablar   prognozlari
mavjud.   Personalni   rivojlantirish   va   o‘qitish   bo‘yicha   vazifalar
shakllangan. 
            Korxona   rahbariyati  kadrlar  holatini  prognoz  qiladi   va
uning   doimiy   monitoringini   olib   boradi,   zarur   hollarda   maqsadli
kadrlar dasturlarini ishlab chiqadi. 
8                          
              Kadrlar   siyosatining   bunday   turida   korxonalarda
kadrlarga talablarni rejalashtirish qisqa va o‘rta muddatli davrlarda
amalga oshiriladi, personalni o‘qitish bo‘yicha vazifalar ham o‘sha
muddatlarda qo‘yiladi. 
              Faol   kadrlar   siyosatida   tashkilot   rahbariyati   nafaqat
kadrlar   prognozi,   balki   kadrlar   holatiga   ta’sir   etuvchi   vositalarga
ham   ega   bo‘lib,   zarur   hollarda   maqsadli   kadrlar   dasturini   ishlab
chiqishi   mumkin.   Ushbu   turdagi   kadrlar   siyosatida   korxonada
ishlab   chiqarish   muhiti,   personalni   rag‘batlantirish   monitoringi
o‘tkaziladi. 
            Faol   kadrlar   siyosati   oqilona   va   avantyuristik   bo‘lishi
mumkin.   Tashkilot   rahbariyati   oqilona   kadrlar   siyosatida   kadrlar
holatini   rivojlantirish   borasida   asosli   prognozga   ega   va   vaziyatni
rivojlantirish   (inqirozgacha)   turli   xil   ssenariyalari   asosida   kadrlar
bilan   olib   boriladigan   faoliyat   bo‘yicha   qisqa,   o‘rta   va   uzoq
muddatli ish rejalariga ega bo‘ladi. 
          Avantyuristik   kadrlar   siyosatida   tashkilot   rahbariyati
kadrlar  holatini  rivojlantirish borasida asosli  prognozga ega emas,
ammo   unga   ta’sir   ko‘rsatishga   intiladi.   Natijada   korxonaning
vakant   joylarini   kadrlar   bilan   to‘ldirish   va   ularni   rivojlantirish
bo‘yicha yetarli darajada asoslanmagan ish rejalari tuziladi. 
          Kadrlar   siyosatining   tashqi   yoki   ichki   muhitiga,
personalning   tarkibini   shakllantirishda   korxonaning   ixtisosiga
qarab yana ochiq va yopiq turi ajratiladi.
Har   bir   korxonaning   kadrlarsiyosati   turlisohalardagi
kadrlarsiyosati 
majmuidan iborat, xususan: 
– kadrlar mehnatini tashkil etish siyosati; 
– kadrlar mehnatini baholash siyosati; 
– kadrlarning kasbiy darajasini oshirish va lavozimini 
ko‘tarilish siyosati; 
– kadrlarni rag‘batlantirish siyosati; 
– kadrlarni boshqarish siyosati; 
– kadrlarning ijtimoiy-mehnat munosabatlari siyosati; 
– jamoaning korporativ madaniyatini shakllantirish siyosati; 
– kadrlar bilan aloqa qilish siyosati; 
9                          
– kadrlar mehnatini muhofaza va ijtimoiy himoya qilish 
siyosati va hokazo 2
.
II.   bob.   BOZOR   MUNOSABATLARI
SHAROITIDA   KORXONADA   XODIMLAR
SIYOSATINI   SHAKLLANTIRISH   BOSQICHLARI
VA YO‘LLARI
2.1   Bozor   munosabatlari   sharoitida   x odimlar
siyosatini shakllantirish bosqichlari
          Jahonning   rivojlangan   mamlakatlari   korxonalarida
kadrlar   siyosatini   ishlab   chiqish   bo‘yicha   umumiy   belgilangan
standartlar   mavjud   emas.   Ammo   bu   yo‘nalishda   barcha
korxonalarning   o‘ziga   yarasha   mavjud   xususiyatlarini   hisobga
olgan  holda,  har   bir  mehnat  jamoasining   faqat   o‘ziga   xos  odat  va
ko‘p yillardan beri mavjud an’analarga asoslangan va amalda ko‘p
marotaba   sinalgan   kadrlar   siyosati   amaliyoti   mavjud.   Har   bir
korxona, tashkilot va kompaniya kadrlar siyosatini shakllantirishni
bevosita o‘zi ishlab chiqadi. 
          Korxonaning   kadrlar   siyosati   uzoq   yillar   davomida
kadrlar  bilan samarali  ishlashni  taqozo  etadi  va uni  doimiy tarzda
takomillashtirishga   qaratilgan.   Korxona   amaliyotidagi   kadrlar
siyosatining   samaradorligi   mehnat   jamoasining   rivojlanishi,
tashkilotni   boshqarish  izchilligi, an’analari  va  mentalitetini  saqlab
borish   va   shu   asosda   ishlab   chiqarish   jarayonida   mehnatni   to‘g‘ri
tashkil   qilish   va   uning   unumdorligini   oshirib   borish   imkonini
beradi. 
          Kadrlar   siyosati   mulkdorlar,   yuqori   bo‘g‘in   boshqaruv
menejerlari   va   korxonaning   kadrlar   xizmati   tomonidan   ishlab
chiqiladi.   Kadrlar   siyosatiga   umumiy   rahbarlikni   korxona   rahbari
amalga   oshiradi.   Kadrlar   siyosati   korxonaning   o‘rta   bo‘g‘in   va
funksional   bo‘linmalari   rahbarlari   hamda   kadrlar   xizmati
tomonidan ijro etiladi. 
          Tizimli   kadrlar   siyosati,   odatda,   yirik   va   o‘rta
2
 Шекшня С. В. Управление персоналом современной организации. – М.: ЗАО «Бизнес-школа  
«Интел-Синтез»», 2007. – 336 с
10                          
korxonalarda   ishlab   chiqiladi.   Kichik   biznes   va   hususiy
tadbirkorlik   sohasi   korxonalarida   ham   ishlab   chiqilgan   kadrlar
siyosati   xodimlarning   tashkiliy-mehnat   va   jamoaviy   madaniyat
darajasi rivojlanishiga bevosita ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. 
          Korxonaning   kadrlar   siyosati   jamoada   ijtimoiy   mehnat
munosabatlari   rivojlanishining   asosiy   strategik   yo‘nalishlarini
hisobga olgan holda shakllanadi. U o‘zgaruvchan va xavf-xatarlari
56   bilan   murakkab   bo‘lgan   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   realistik,
tez   moslashuvchan,   yuqori   malakali   kadrlarni   jalb   qilishga
yo‘naltirilgan,   ijtimoiy-iqtisodiy   hayotning   o‘zgaruvchan
sharoitlariga moslashadigan bo‘lishi kerak. 
         Kadrlar siyosatining asosiy maqsadi korxonada samarali
mehnat   faoliyati   va   innovatsion   rivojlanish   uchun   personalni
boshqarish tizimini maqbullashtiradi.Unga erishish uchun quyidagi
asosiy vazifalar o‘z vaqtida hal qilinishi kerak: 
          -   kadrlar   uchun   zamonaviy   innovatsiya   tamoyillariga
asoslangan talablar tizimini shakllantirish;
          -   turli   darajadagi   kasb-malakaga   ega   kadrlarga   mehnat
bozoridagi   talabni   maksimal   darajada   ishonchli   prognozlashtirish
va   o‘z   vaqtida   mavjud   bo‘sh   va   yaratiladigan   ish   o‘rinlarini
to‘ldirishga   erishish;   -   korxonadagi   kadrlar   tarkibini   rivojlantirish
ustunliklarini aniqlash; 
          -  kadrlarni   saralash,   tanlab  olish,  ishga   rasmiylashtirish
hamda   ularning   mehnatini   baholash   shakllari   va   usullarini
takomillashtirish; 
          -   xodimlarni   rag‘batlantirish,   rivojlantirish,   kasbiy-
mansabli   ko‘tarilish   samaradorligini   oshirib   borish;   -   rahbar
bo‘g‘inlardagi kadrlar zaxirasi bilan ishlashni takomillashtirish; 
          -   kadrlarni   tayyorlash,   qayta   tayyorlash   va   malakasini
oshirish tizimining faoliyatini takomillashtirib borish; 
     - kadrlar siyosatini amalga oshirishga qodir o‘ta samarali
kadrlar xizmatini barpo etish. 
          Tashkilotning   kadrlar   siyosatining   asosiy   tamoyillari
quyidagilardan iborat: 
     - qonuniylik;
     - ilmiy asoslanganlik; 
     - tartiblilik; 
11                          
     - boshqaruv jarayonini innovatsion tarzda olib borish;
      - kompleks yondoshuvchanlik; 
      - moslashuvchanlik; 
      - iqtisodiy asoslilik; 
      - izchillik 
      - shijoatlilik. 
                Bundan   keyin   kadrlar   siyosatining   ustunliklari
belgilanadi.  
       Kadrlar siyosatining ustunliklarini shakllantirishga ichki
va tashqi omillar ta’sir etadi.
      Ichki omillar jumlasiga quyidagilar kiradi: 
            -   korxonaning   asosiy   maqsadlari,   uning   faoliyati,
ixtisosligi,   innovatsion   texnologiyalari,   ishlab   chiqarish   va
tashkiliy tuzilish xususiyatlari; 
            -   yangi   ish   o‘rinlarining   miqdoriy,   innovatsion   va
texnologik sifat tavsifi;
      - motivatsiya tizimi va mehnatga haq to‘lash shartlari;
            -   xodimlar   mehnat   sharoitlarining   munosibligi   va
innovatorlikka   moyilligini   baholash   yo‘nalishlarining   o‘zgarib
borishi; 
            -   korxonaning   barcha   boshqaruv   bo‘g‘inlarida
innovatsion boshqaruv uslublari; 
          -   korxonaning   xo‘jalik-moliyaviy   imkoniyatlari   va
hokazo. 
     Tashqi omillar sirasiga quyidagilar kiradi: 
          -   bozorda   korxonaning   mahsulot   yoki   xizmatlariga
bo‘lgan ehtiyojning ehtimoliy o‘zgarishlari, raqobatbardoshlikning
bozordagi imkoniyatlarini kuchaytirish; 
     - mehnat bozori kon’yunkturasi, raqobatchilar tomonidan
mehnat resurslariga talabning oshib borishi; 
            -   ijtimoiy   mehnat   munosabatlaridagi   qonunchilik
talablari; 
      - mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish va ijtimoiy
dasturlari; 
      - ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishning mintaqaviy dasturlari
12                          
va   aholini   mehnat   bilan   bandlik   darajasini   oshirish   davlat
dasturlarining vazifalari; 
     - korxona faoliyati sharoitlarini shakllantiruvchi iqtisodiy,
siyosiy omillar va qonunlarning barqarorligi. 
      Ko‘rsatilgan omillarni hisobga olish korxonaning kadrlar
siyosati xususiyatlarini ishlab chiqishda belgilangan joylarni ajratib
ko‘rsatish imkonini beradi. 
      Kadrlar siyosatining umumiy ustunliklari quyidagilardan
iborat: 
     – personalni boshqarishda kadrlar xizmatining mavqei va
rolini oshirish; 
          –   kasbiy-malakaviy,   mansabli   va   miqdoriy   tuzilmani
maqbullashtirish   asosida   personalga   innovatsion   talablar   tizimini
shakllantirish; 
     – personal mehnat faoliyatini samarali tashkillashtirish va
uning sifati va unumdorligini oshirib borish;
          –   kadrlarni   saralash,   tanlab   olish,   rasmiylashtirish,
baholash   va   kasbiy   lavozimlari   o‘sishini,   xodimlarning   mehnat
sifatini yaxshilash; 
          –   kadrlarni   tayyorlash,   qayta   tayyorlash   va   malakasini
oshirish sifatini oshirish; 
      – rahbar kadrlar zaxirasi bilan ishlashni tartibga solish; 
            –   zamonaviy   axborot   texnologiyalarini   kadrlarni
boshqarish amaliyotiga joriy qilish va hokazolar. 
            Kadrlar   siyosatining   maqsad   va   vazifalarini   amalga
oshirish   uchun   tashkiliy-axborot   va   moddiy-texnik   shartlarni
ta’minlash zarur. 
      Tashkilotning kadrlar siyosati tashkiliy-axborot ta’minoti
quyidagilarni o‘z ichiga oladi: 
      – personalga bo‘lgan talabni prognozlash tizimi; 
            –   asosiy   kadrlar   xarakati   bo‘yicha   zamonaviy,
ilmiyasoslangan   personal-texnologiyalar,   Shu   jumladan,   ish
natijalarini saralash, tanlab olish, baholash; 
            –   kadrlar   va   hokazo   xizmatlarning   tayyorlangan
xodimlari, shuningdek, liniya rahbarlari va funksional rahbarlar; –
tashkilot kadrlar tarkibi, kadrlar salohiyatini hisobi va tahlili hamda
13                          
uni   amalga   oshirish   monitoring   tizimi   to‘g‘risida   tuzilmaviy
axborot. 
             Tashkilot kadrlar siyosatining moddiy-texnik ta’minoti
quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
       – kadrlar xizmatining moddiy-texnik bazasi; 
         – personalni boshqarishni takomillashtirish muammolari
bo‘yicha   rahbar   va   mutaxassislar   malakasini   oshirishga   mablag‘
ajratish;  
          –kadrlar   bilan   ishlash   tadbirlarini   moliyalashtirish
manbalari hamda tartibini aniqlash va hokazo.
            2.2   Bozor  munosabatlari   sharoitida   x odimlar
siyosatini shakllantirish yo‘llari
Xodimlar siyosati tashkilotning tegishli rahbarlari tomonidan
amalga oshiriladi. 
          Amalda   kadrlar   siyosati   tashkiliy,   iqtisodiy,
ma’muriyhuquqiy,   ijtimoiy-psixologik   tadbirlar,   rejalar,   kadrlar
dasturi,   mavzuli   dasturlar   (personalni   baholash,   firmada   ta’lim,
personal   mehnat   faoliyatini   motivatsiyalash   va   rag‘batlantirish,
murabbiylik   va   yosh   mutaxassislarni   ijtimoiy   moslaShuvi,
xodimlar   mehnat   sharoitlarini   maqbullashtirish   va   hokazo),
me’yor,   usul   va   qoidalar,   personal-texnologiyalar,   xodimlarni
boshqarishning   turli   usullari   va   personal   monitoringi   tizimi   orqali
amalga oshiriladi. 
          Turli   darajadagi   rahbarlarning,   ular   tomonidan
bo‘ysunuvchilar   bilan   mehnat   munosabatlari   jarayonida
qo‘llanuvchi   iqtisodiy,   ma’muriy   va   hokazo   vakolatlari   kadrlar
siyosatini amalga oshirish vositasi hisoblanadi. 
            Kadrlar   siyosatida   amalga   oshiriladigan   tadbirlarning
samaradorligini aniqlash maqsadida ularning monitoringini amalga
oshirish   kerak.   Ichki   va   tashqi   omillar   o‘zgarganda   tashkilot
rahbari   tashkilotda   inqiroz   holatining   oldini   olish   uchun   tegishli
rahbarlar oldiga inqirozga qarshi kadrlar dasturlarini ishlab chiqish
bo‘yicha vazifani o‘z vaqtida qo‘yishi shart. Ular kadrlar siyosatini
amalga oshirishdagi muvaffaqiyatni ta’minlash uchun kutilayotgan
yoki   yuzaga   kelishi   mumkin   bo‘lgan   qiyinchiliklar   va   inqiroz
hodisalarini   bartaraf   etish   bo‘yicha   choratadbirlar   tizimini   o‘z
14                          
ichiga  oluvchi   alohida   vaziyatli   rejalarini   ishlab   chiqishi   zarur.  1-
amaliy topshiriq 
     Bir nechta tashkilotlarning kadrlar siyosati xususiyatlarini
tahlil   qiling   (quyida   kadrlar   siyosatini   shakllantiruvchi   bir   qator
hujjatlar   keltirilgan).   Kadrlar   siyosati   to‘g‘risidagi   hujjatlar
tuzilishiga, ularning amal qilish muddatlariga, muhim yo‘nalishlar
bo‘yicha qo‘yilgan vazifalarni hal qilish usullariga e’tibor bering. 
«Zafar»   kompaniyasining   xodimlar   siyosati
to‘g‘risidagi Nizom 3
          Kadrlar   siyosatining   mohiyati   tashkilot   missiyasini
amalga   oshirish   uchun   kompaniyani   malakali   xodimlar   bilan
ta’minlashdan iborat. 
     Kadrlar siyosatining asosiy maqsadlari quyidagicha: 
      1. Barcha xizmat va bo‘linmalarda kompaniya va har bir
xodimning   maqsadlariga   erishish   uchun   samarali   va   sifatli
ishlashga   intiluvchi   malakali   hamda   sodiq   kadrlar   tarkibini
shakllantirish. 
     2. Har bir xodimning kasbiy va shaxsiy rivojlanishi, teng
imkoniyatlarini   ta’minlash,   adolatlilik   va   ijtimoiy   himoyalanish
prinsiplariga rioya qilish. 
     3. Kompaniyada xodimlarning mehnat faoliyatini Mehnat
kodeksi,   davlat   me’yoriy   huquqiy   hujjatlari,   ichki   mehnat   tartib
qoidalari, qo‘llanmalar, jamoa shartnomasiga qat’iy muvofiqligida
ilova qilish. 
          4.   Kompaniya   xodimlarining   kasbiy   va   shaxsiy
salohiyatini   ularning   manfaatlarini   kompaniya   manfaatlariga
muvofiq rivojlantirish. 
          5.   Yuqori   darajadagi   xolisonalikni   ta’minlovchi   va
xodimlarning   rivojlanishi   va   malakasini   oshirishni   kuchaytiruvchi
personalni baholash usullaridan foydalanish. 
     6. Tashkiliy-shtat tuzilmasini maqbullashtirish maqsadida
samaradorlik tahlilini amalga oshirish. 
       Kadrlar siyosatining vazifalari quyidagi o‘zgartirishlarga
muvofiq har yili to‘g‘irlanadi: 
          tashqi   muhitda:   raqobat   sohasi,   mehnat   qonunchiligi
3
 www.jmbm.uz
15                          
talablari, mehnat bozoridagi vaziyat; 
          ichki   muhitda:   xo‘jalik   faoliyatining   talablari,
kompaniyaning   rivojlash   strategiyasi   va   moliyaviy   imkoniyatlari,
personalni   boshqarish   uchun   xarajatlarning   unga   belgilaydigan
ehtimoliy     darajasi;   mavjud   xodimlarning   miqdori   va   sifat
tavsifnomalari, istiqbolda ularni o‘zgartirish yo‘nalishlari;
     Kadrlar siyosati quyidagi prinsiplarda tuziladi: 
     – rejalilik va komplekslilik;   
     – ishchanlik, samaradorlik; 
     – boshqarish tizimining moslashuvchanligi; 
     – teng imkoniyatlar;  
     – mehnatga adolatli mukofoti; 
     – ijtimoiy himoya; 
     – korporatsiya manfaatlari bilan cheklanganlik; 
      – ochiqlik, xabardorlik; 
          –   qayta   bog‘lanishni   ta’minlash:   kompaniya   –   xodim   –
kompaniya 4
.
          Kompaniyaning   kadrlar   siyosatining   obyekti   kadrlar
hisoblanadi. 
          Kompaniya   kadrlar   siyosatining   ustuvorliklari   inson
kapitalini   saqlash   va   yanada   ko‘paytirish,   kasbiy,   amaliy,   shaxsiy
bilimlarni, qobiliyat va ko‘nikmalarni rivojlantirish va ketma-ketlik
asosida zamonaviy standartlarga javob beruvchi yuqori darajadagi
mahoratni ta’minlashdir. 
     Kompaniya xodimlarga quyidagi talablarni belgilaydi:   
      1.Kompleks vazifalarni hal qilish, muntazam va dinamik
ishlash,   yangi   texnologiyalarni   o‘zlashtirishni   ta’minlovchi
mahorat. 
          2.Ishlarni   bajarish   sifati   va   kompaniya   mol-mulkining
saqlanishi,   shuningdek,   vazifalarning   bajarilish   me’yor,   qoida   va
muddatlariga   rioya   qilishda   intizomliligi   uchun   yuqori
javobgarlikni talab qilish sharti. 
            3.Kompaniya   va   xodim   maqsadlarining   birligini   aks
ettiruvchi,   tashkilotning   barqaror   rivojlanishiga   imkon   beruvchi
qarorlarning qabul qilinishini ta’minlovchi vijdoniylik va to‘g‘rilik.
4
 https:\\ziyonet.uz
16                          
          Ko‘rsatilgan   talablarga   munosib   xodimlarni   moddiy
mukofotni   oshirishda   kadrlar   xizmati   ishining   ustuvor
yo‘nalishidir. 
     Kadrlar siyosatining tuzilishi bir qator o‘zaro bog‘langan
jarayonlarni ifodalaydi: 
            –kadrlar   statistikasi   va   tahlili   orqali   kompaniyaning
istiqbolli   rejalariga   muvofiq   kadrlarga   bo‘lgan   miqdor   va   sifat
talabini   65   rejalashtirish,   sotsiologik   tadqiqotlar   va   statistika
ma’lumotlarini qayta ishlash; 
      – kompaniyada ishlash uchun yuqori malakali va tajribali
mutaxassislarni izlash, kasbiy va psixofiziologik tanlash; 
            –   yangi   qabul   qilingan   xodimlarni   qabul   qilish   va
samarali manzilli moslashishni kuzatish; 
           – kompaniya xodimlari bilan intizomiy munosabatlarni
kuzatish; 
       –personalni baholash va attestatsiya qilish; 
            – personalning  lavozimi   o‘sishini  boshqarish,   samarali
joylashish   va   rejalashtirish,   Shu   jumladan,   yuqori   lavozimlarga
ko‘tarilishi uchun zaxirani shakllantirish; 
            –  kompaniya  personalining  uzluksiz,   kasbiy  ta’limi   va
malakasini oshirish; 
            –ishdan   bo‘shatilgan   va   qisqartirilgan   xodimlar   bilan
manzilli ishlash; 
         – yosh mutaxassislar, o‘quv yurtlari bitiruvchilarini jalb
etish va biriktirish, yangi qabul qilingan xodimlardan faoliyatning
o‘ziga   xos   xususiyatlariga   ega   va   kompaniya   manfaatlariga   sodiq
bo‘lgan yuqori darajali professionallarni shakllantirish. 
  «Shodlik» kompaniyasi xodimlar siyosatining asosiy
qoidalari Umumiy qoidalar 5
 
            Kadrlar   siyosati   personalni   boshqarishning   uzoq
5
Ҳосилмуродов И., Султоналиева Г. Тафаккур услубининг фалсафий- 
методологик таҳлили //  Zamonaviy   innovatsion   tadqiqotlarning   dolzarb   
muammolari va rivojlanish tendensiyalari: yechimlar va istiqbollar. – 2022. –  
Т. 1. – №. 1. – С. 549–551. 
17                          
muddatli strategiyasi, uning asosiy maqsadi kompaniyaning kerakli
sifat   va   miqdordagi   mehnat   resurslariga   ehtiyojini   to‘liq   va
zamonaviy shakllarda qondirishdan iborat. 
     2019 yil uchun kadrlar siyosatining asosiy vazifalari: 
         - kompaniyadagi asosiy tarkibiy bo‘linmalardagi kadrlar
sonini optimallashtirish va barqarorligini ta’minlash; 
          -   kompaniya   xodimlarini   rag‘batlantirishning   samarali
tizimini   yaratish;   -   mehnat   va   ishlab   chiqarish   intizomini
mustahkamlash; 
        -   ta’lim   tizimini   yaratish   va   rivojlantirish   hamda   rahbar
xodim va mutaxassislarning malakasini oshirish; 
          -   kompaniya   faoliyatida   korporativ   madaniyatni
shakllantirish va mustahkamlash. 
            Kadrlar   siyosatini   amalga   oshirish   va   xodimlar   oldiga
qo‘yilgan   vazifalarni   hal   qilish   usullari,   kompaniyaning   kadrlar
tarkibini takomillashtirishdan iborat.  
              Bu   ichki   tartibda   xodimlarning   xizmat   vazifalarini
almashtirish, kompaniya ichki tartib-qoidalari asosida xodimlar ish
joylarini o‘zgartirish, xizmat  mansabiga ega xodimlarga qo‘yilgan
talablarga   javob   bermaydigan   ishchi-xodimlarni   o‘z   lavozimidan
ozod qilish. 
              Xodimlar   oldiga   qo‘yilgan   vazifalarning   sifatli   va
mohirona   bajarilishi   davriy   olib   boriladigan   attestatsiya   orqali
tekshirib boriladi. 
              Mahoratlilik   prinsipi   va   xususiy   kompetensiyasi   ko‘p
tamoyilli tanlov asosida aniqlanadi. 
              Mahoratlilik   vakolatini   baholash   xodimning   bevosita
boshlig‘i   (birinchi   bosqich)   va   bo‘lim   boshlig‘i   (tarkibiy   qism)
(ikkinchi bosqich) orqali amalga oshiriladi. 
              Xodimlar   bo‘limi   boshlig‘i   nomzodning   shaxsiy   va
ijtimoiypsixologik xususiyatlarini aniqlab, baholaydi va xodimning
bu   xususiyatlarga   qo‘yilgan   talablarga   loyiqligi   hamda
kompaniyaning   korporativ   madaniyatiga   to‘g‘ri   kelishi   haqidagi
ma’lumot yuqori bo‘g‘in rahbarlariga yetkaziladi. 
            Kadrlar   tarkibini   maqbullashtirish   quyidagicha  amalga
oshiriladi: 
      - bo‘linmalar tarkibi funksional vazifalar va bajariladigan
18                          
ish hajmi asosida kerakli va yetarli miqdorda aniqlanadi; 
            -   bo‘sh   lavozimlar   uchun   va   nomzodning   mahorat
layoqatiga   loyiqligi   va   shaxsiy   psixologik   hamda   ijtimoiy
fazilatlariga asosan tanlov e’lon qilinadi. 
        Xodimlarni tanlashning boshqa tamoyillari (kompaniya
bo‘limi   rahbari   bilan   tanishuv,   oilaviy   aloqalar,   do‘stona
munosabatlar,  shaxsiy  sadoqat   va  h.  k.)   odatda  ruxsat  berilmaydi.
Izlash,   tanlash   va   yangi   xodimlar   qabul   qilish   tartibi   ichki
normativ-huquqiy hujjat yordamida tartibga solinadi. 
              Samarali   mehnat   tizimini   yaratish   har   bir   xodimning
rejalashtirilgan o‘z shaxsiy mehnat faoliyatiga bevosita va barqaror
qiziqishining   natijaviyligini   ta’minlash   va   rejaga   nisbatan
natijaning   o‘sishiga   olib   keladi.   Kompaniyaning   asosiy   tarkibiy
qismlaridan biri xodimlarni ruhlantirish uchun pul mukofotini joriy
etish mexanizmidir. Pul mukofoti tizimining asosiy tamoyili 
            –   teng   mehnat   uchun   teng   to‘lov   degan   ma’noni
anglatadi,   ya’ni   lavozimining   qiyinligi   va   muhimlik   darajasi
asosida,   bir   xil   mehnat   faoliyati   natijasiga   ko‘ra,   oylik   maosh
xodimlar o‘rtasida teng taqsimlanadi. 
      Kompaniyada pul mukofoti bilan taqdirlash ikki qismdan
iborat: 
            –  doimiy   kafolat   asosida   (maoshdan)   va   o‘zgaruvchan
qismi,   kompaniya   va   uning   bo‘limlarida   xodim   mehnat
faoliyatining   natijaviyligiga   asosan.   Ish   haqi   xodimning   har   yili
bajargan   ishining   natijasi   asosida   xodimning   lavozimi   va
razryadiga   qarab   belgilanadi.   Har   bir   xodim   ishining   samarasiga
qarab,   o‘zi   uchun   kafolatlangan   mukofotni   oshirish   imkoniyatigi
ega. 
            Maoshning   o‘zgaruvchan   qismi   rag‘batlantirish
hisoblanib,   yillik   bonus   sifatida   rahbarlar   uchun   kompaniya
(kompaniya   moliyaviy   ko‘rsatkichlari   foydaliligi   asosida   butun
kompaniya   mehnat   samaradorligi   natijasiga   qarab),   har   chorakda
o‘rta   bo‘g‘in   boshqaruvchilari,   bo‘lim   mutaxassislari   va   hokazo
xodimlar   uchun   pul   mukofotlari   yil   oxiridagi   hisobot   asosida
belgilanadi.   O‘z   ishining   natijaviyligini   hisobot   qiluvchi   ayrim
xodimlar   uchun   o‘zgaruvchan   qismi   shaxsiy   faoliyati
samaradorligini oshirish bilan bog‘liq. 
              Kompaniyada   tashkiliy   tartibni   yaratish   va   saqlash
kompaniyaning   strategik   maqsadlariga   erishishning   asosiy
19                          
shartlaridan   biri   bo‘lgan   tashkiliy   tartib   qoidaning   shakllanishi
uchun eng muhim shart-sharoitlardan biri, bu xodimlar tomonidan
o‘z   xizmat   vazifalarini   sitqidildan   bajarishi,   boshqaruvchilarning
qo‘l   ostidagi   xodimlarga   talabchanligi,   xodimlarning   mehnat   va
ishlab   chiqarish   intizomiga   so‘zsiz   rioya   etishi,   rahbarlari   68
tomonidan berilgan farmoyishlar va mehnat topshiriqlarini so‘zsiz
bajarishi natijasidir. 
              Xodimlar   o‘z   vazifalarini   nizomda   ko‘rsatilgan
qoidalarga   rioya   etgan   holda   sitqidildan   bajarsalar,   nizomda
ko‘rsatilgan qoidalar asosida rahbarlar ham o‘z ishlariga mas’uliyat
bilan   yondashsalar   va   qabul   qilingan   qarorlar   natijalari   nazorat
qilinsagina,   kompaniya   faoliyatini   birgalikda   tashkillashtirish
samarasini ko‘rish mumkin. 
              Ishlab   chiqarish   qoidalari   kompaniya   faoliyatini   olib
borishning   ichki   tartib   qoidalari   va   axloqiy   standartlari   orqali
boshqariladi. Xulqi, majburiyatlari, huquq va vazifalari esa Kodeks
orqali belgilanadi. 
            Agar   tashkiliy   tartib   kompaniyaning   asosiy   faoliyatini
belgilab bersa, xodimlar tomonidan yo‘l qo‘yilgan har qanday xato
ham tegishli jazo, iqtisodiy va ma’muriy chora, hattoki xodimning
ishdan olinishiga olib keladi. 
      Kompaniyada xodimlarni o‘qitish va malakasini oshirish
tizimini yaratish va rivojlantirish kompaniya xodimlarining doimo
o‘z ustida ishlashlari va malaka oshirishlari asosida tashkil etiladi.
Bu jarayonda ichki korporativ o‘qitishga asosiy urg‘u beriladi: ish
paytida   o‘qitish,   murabbiylik,   seminar   va   treninglar   o‘tkazish.
Xodimlarning   o‘z   malakasini   oshirish   istagi,   kompaniya
rahbariyati   tomonidan   ma’naviy   va   moddiy   qo‘llab-quvvatlanishi,
kompaniya   faoliyati   uchun   foydali   bo‘lgan   bilimni   xodimlarga
o‘rgatish uchun ketadigan sarf xarajatlar to‘liq to‘lanishi kerak. 
              Kompaniya   korporativ   madaniyatini   shakllantirish   va
mustahkamlash.   Kompaniya   xodimlarining   xizmatga   ishonchini
oshiruvchi   turli   tadbirlarning   o‘tkazilishi   xodimlar   o‘rtasida
korporativ   madaniyatning   vujudga   kelishiga   sabab   bo‘ladi.
Kompaniyada   ham   tashqi,   ham   ichki   ijobiy   imijning   yaratilishi,
jamoada   ijtimoiy   tabaqalashuv   vujudga   kelishining   oldini   oladi.
Kadrlar   siyosatini   samarali   amalga   oshirish   uchun   asosiy
javobgarlik   yaqin   filiallari   va   rahbar   kadrlar   bilan   yaqin
munosabatlarga asoslanadi.
          Korxonaning   kadrlar   siyosatini   ishlab   chiqish   bo‘yicha
20                          
uslubiy tavsiyalar:  
      1. Korxonaning kadrlar siyosatini ishlab chiqish bo‘yicha
uslubiy   tavsiyalar   (bundan   keyin   –   Uslubiy   tavsiyalar),   umumiy
tavsifga ega bo‘lmagan va ish joyidagi haqiqiy vaziyatni inobatga
olgan   holda   islohotlar   jarayonida   ishlab   chiqilgan   korxonaning
xodimlar   (kadrlar)   tarkibini   boshqarish   uchun   ehtimoliy
yechimlarni o‘z ichiga oladi. 
            2.   “Xodimlarni   boshqarish”   tushunchasi   ikki   asosiy
jihatdan iborat: xususiy va tashkiliy. 
          Xususiy   boshqaruv   tushunchasi   quyidagi   muhim
elementlarga asoslanadi: 
     – umumiy strategiyani aniqlash; 
          –   korxona   ehtiyojlarini   xodimlarning   mavjud
imkoniyatlarini hisobga olgan holda rejalashtirish; 
     – jalb etish, tanlash va xodimlarni baholash; 
     – kadrlarni tayyorlash va qayta tayyorlash; 
     – rag‘batlantirish tizimi (faoliyatini boshqarish); 
     – mustaqil kadrlar tayyorlash; 
          –   ishni   tashkillashtirish,   shu   jumladan,   ish   o‘rinlarini
belgilash ular o‘rtasidagi funksional va texnologik bog‘liqliklar ish
bajarilishining   davomiliygi   va   mazmuni,   mehnat   shartlari;   –   ish
haqi va ijtimoiy xizmatlar siyosati; 
      – kadrlar xarajatlarini boshqarish. 
         3. Kadrlarni birgalikda boshqarishga munosabat, barcha
ishchi xodimlar va kompaniyaning barcha bo‘linmalarini o‘z ichiga
oladi. 
          4.   Kadrlarni   boshqarish   strategiyasini   shakllantirishda
rahbariyat tomonidan qabul qilingan korxona faoliyati strategiyasi
qoidalarini hisobga olish tavsiya etiladi. 
         Kadrlar boshqaruvi maqsadlarini aniqlash, ya’ni kadrlar
boshqaruvi sohasidagi qarorlarni qabul qilishda iqtisodiy jihatlarni
(xodimlarni   boshqarishning   qabul   qilingan   strategiyasi),   hamda
xodimlarning   ehtiyoj   va   manfaatlarini   (mehnatga   layoqatli   ish
haqi,   qoniqarli   mehnat   sharoitlari,   xodimlarning   qobiliyatlarini
rivojlantirish   va   amalga   oshirish   uchun   imkoniyatlar   va
hokazolarni) hisobga olish. 
21                          
            Kadrlar   ishi   mafkurasi   va   tamoyillarini   shakllantirish,
ya’ni   kadrlar   ishi   mafkurasi   hujjat   shaklida   aks   ettirilishi   va
korxona   boshlig‘idan   boshlanib,   korxonaning   barcha   tarkibiy
bo‘linmalar   rahbarlari   tomonidan   kundalik   ishlarda   qo‘llanilishi
kerak.   Ushbu   hujjat   korxona   xodimlari   bilan   ishlashda   me’yoriy-
huquqiy   me’yorlarga   ega   bo‘lmagan   axloqiy   majmua   bo‘lishi
kerak.  Korxona   xodimlarining  mafkurasi   korxonaning  rivojlanishi
va tashqi shartlarining o‘zgarishlariga ko‘ra aniqlanishi mumkin. 
            Korxonada   mehnat   resurslaridan   foydalanishning
iqtisodiy   va   ijtimoiy   samaradorligi   o‘rtasidagi   muvozanatni
ta’minlash   uchun   sharoitlarni   aniqlash.   Kadrlar   boshqaruvi
sohasida   iqtisodiy   samaradorlikni   ta’minlash   korxonaning   biznes
maqsadlariga erishish  uchun xodimlardan foydalanishni  anglatadi,
(masalan,   ishlab   chiqarish   hajmini   oshirish),   korxonada   tegishli
mehnat   resurslari   cheklanganligi   vaqtida.   Ijtimoiy   samaradorlik
korxonaning ijtimoiy-iqtisodiy istiqbollari, ehtiyoj va manfaatlarini
qondirishga   qaratilgan   chora-tadbirlar   tizimini   amalga   oshirish
bilan ta’minlanadi. 
          Korxonaning   shaxsiy   ehtiyojlarini   rejalashtirishda
quyidagi tadbirlarni amalga oshirish tavsiya etiladi: 
          –   xodimlarga   ehtiyojni   aks   ettiruvchi   omillarni
(korporativ   rivojlanish   strategiyasi,   ishlab   chiqarilayotgan
mahsulotlar soni, foydalaniluvchi texnologiyalar, ishlar dinamikasi
va hokazolarni) aniqlash; 
         – korxona uchun zarur xodimlarning mavjudligini tahlil
qilish; 
          –   xodimlar   sifatiga   ehtiyojni   aniqlash   (ishlab   chiqarish
dasturini amalga oshirish uchun zarur  kasbiy malakaviy talablarni
aniqlash va xodimlarning qobiliyatini tahlil qilish); 
          –   xodimlar   sonining   miqdoriy   ehtiyojlarini   aniqlash
(umumiy xodimlarning talablari prognozi, xodimlarning harakatini
baholash).   Korxonaga   kerakli   xodimlarni   jalb   qilish,   tanlab   olish
va baholash   uchun quyidagi   choralarni   amalga  oshirish  maqsadga
muvofiq: 
     – xodimlarni jalb etishning ichki (korxona ichida harakat
qilish)   va   tashqi   (yangi   xodimlarni   jalb   qilish)   nisbatlarini
maqbullashtirish; 
     – kadrlar tanlash mezonlarini ishlab chiqish; 
     – yangi ishchilarni ish joylariga taqsimlash; 
22                          
          –   xodimlarni   boshqarish   bo‘yicha   ishlarni   tashkil   etish
uchun har bir ish joyidagi ishlarning mazmunini aniqlash; 
    – yanada qulay ish sharoitlarini yaratishga intilish; 
        –   mehnatga   haq   to‘lash   tamoyillari   va   aniq   tizimini
belgilash; 
    – xodimlarning ishini tezkor nazorat qilish; 
          –   kadrlar   malakasini   oshirishni   qisqa   muddatli
rejalashtirishni   amalga   oshirish.   Kadrlar   malakasini   oshirish   va
qayta tayyorlashni takomillashtirish maqsadida quyidagilar tavsiya
etiladi: 
     – xodimlarning malakasi va ishlab chiqarish ehtiyojlariga
mos kelishini ta’minlash uchun tadbirlarni rejalashtirish; 
     – xodimlar malakasini oshirish jarayonida o‘qish uslubini
tanlash   (xodimlar   bilan   ishlash   uchun   mas’ul   korxona   tarkibiy
bo‘linmasining   yoki   tashkil   etilgan  va  tashkiliy   bo‘lmagan,  ishlab
chiqarishdan ajratilgan holda yoki ishlab chiqarishsiz); 
          –   korxona   xodimlari   malakasini   oshirish   va   qayta
tayyorlashni   tashkil   etish;   –   xodimlar   qobiliyatlarini   rivojlantirish
va xizmat martabalarini rejalashtirish 
       – xodimlarni attestatsiyadan o‘tkazish tamoyillari, shakl
va shartlarini aniqlash. 
           Korxonada rag‘batlantirish sxemalarini amalga oshirish
va xodimlar xarajatlarini tartibga solishda quyidagi chora-tadbirlar
tavsiya etiladi:
      – xodimlarning xarajatlarini rejalashtirish; 
         –  korxonada  ish  haqi   tizimlarini   ishlab  chiqish  va joriy
etish; 
          –   korxonada   faoliyat   yurituvchi   ishchilarning   ayrim
toifalari uchun to‘lovlarning o‘ziga xos xususiyatlarini aniqlash. 
          Xodimlarning   ozod   qilinishi   bilan   bog‘liq   masalalarni
samarali va oqilona hal etish uchun quyidagilar zarur:
      – xodimlarni ozod qilish sabablarini tahlil qilish; 
      – xodimlarni ozod qilish imkoniyatlarini tanlash; 
            –   ishdan   bo‘shatilgan   xodimlarga   ijtimoiy   kafolatlar
berish. 
            Korxonani   isloh   qilish,   boshqa   maqsadlarga   erishish
23                          
bilan   birga   korxonada   xodimlarni   samarali   taqsimlash   va   ulardan
foydalanish,   ya’ni   ularning  sonini   tartibga  solishni  nazarda  tutadi.
Shu   bilan   birga,   korxonada   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish
bo‘yicha   qabul   qilingan   strategiyaning  amalga  oshirilishi  mumkin
bo‘lgan   ishchilarning   maksimal   miqdorini   aniqlash   va   strategiya
ishga   tushirilgunga   qadar   xodimlar   sonining   ko‘payishi
(taqchilligi) aniqlanishi tavsiya etiladi. 
            Agar   korxonada   ortiqcha   shtat   birligidagi   xodimlar
aniqlansa, korxona islohoti jarayonida quyidagi tadbirlarni amalga
oshirish tavsiya etiladi: 
          a)   korxona   xodimlar   orasida   ularning   maqsadlari   va
mehnat   bozoridagi   ehtimoliy   xulq-atvori,   bu   maqsadlar   amalga
oshish   yoki   oshmasligini   aniqlash   va   agar   xodimlar   ishsiz   qolsa,
ularning   oilaviy   daromadlarini   bilish   maqsadida   so‘rovnoma
o‘tkazish; 
            b)   tanlagan   maqsadlari   har   xil   bo‘lgan   ishchi
guruhlarining   sonini   aniqlash   uchun   ishlab   chiqilgan   strategiyani
amalga   oshirishda   foydalanilmaydigan   korxonada   mavjud
bo‘lmagan ijtimoiy so‘rov natijalarini umumlashtirish. 
            –   Kengaytirilgan   guruh   xodimlarini   quyidagi
maqsadlarga ko‘ra ajratish tavsiya etiladi: 
            –   mehnat   munosabatlarini   takomillashtirish   va
korxonada asosiy daromad olish; 
       – mehnat munosabatlarini takomillashtirish va amaldagi
qonunchilikda,   jamoaviy   va/yoki   individual   mehnat
shartnomalarida belgilangan ish haqi miqdori buzilganda;
             – o‘zining avvalgi mutaxassisliklarida yangi ish joyini
topishlari; 
              –   kasbiy   tayyorgarlikdan   o‘tish   va   ushbu   korxonada
yoki   boshqa   korxonada   yangi   ish   joyini   topish   (Shu   jumladan,
yangi yashash joyiga ko‘chish bilan); 
              –   pensiyaga   chiqish   (amaldagi   qonun   hujjatlariga
muvofiq   pensiya   ta’minoti   uchun   beriladigan   mehnatkashlar
toifalari uchun); agar boshqa ma’lumot bo‘lsa (ko‘rsating); 
        d) aniq guruhga tegishli ishchilarni ish bilan ta’minlash
mumkin   emasligi   sabablarini   tahlil   qilish,   (Shu   bilan   birga   ushbu
guruhlar   orasida,   masalan,   korxona   mahsulotiga   (xizmatlariga)
to‘lanmagan to‘lov talabi, korxonada mehnat resurslaridan oqilona
24                          
foydalanish bo‘yicha choralar, kasbiy ko‘nikmalar va xodimlarning
yoshi va bo‘sh ish o‘rinlari uchun talabnoma beruvchi talablari);
              e)   isloh   qilinayotgan   korxonada   ish   bilan   band
bo‘lmagan   xodimlarga   kafolatlar   va   kompensatsiyalarni   belgilash
uchun zarur  moliyaviy resurslarga ehtiyojni  aniqlash.  Bu holda, u
ishchilarni   ozod   qilish   bilan   bog‘liq   faoliyatini   moliyalashtirish
manbalarini   ko‘rsatish   va   ulardan   foydalanish   imkoniyatlarini
aniqlash uchun tavsiya etiladi. 
            Mablag‘larning   yetishmasligi   natijasida   kompaniya
tartibini   isloh   etish   bilan   xodimlarni   ozod   qilish   to‘g‘risida   qaror
qabul   qilingan   taqdirda,   ikki   asosiy   mezondan   foydalanib,   ushbu
mablag‘- larni taqsimlash jarayonini aniqlash uchun tavsiya etiladi.
          Birinchi   mezondan   foydalanish   -   hududda   ijtimoiy
keskinlik   darajasi   -   islohotchilar   tomonidan   chiqarilgan
ishchilarning toifalari miqdorini aniqlashni nazarda tutadi. 
            Korxona   hududdagi   ijtimoiy   keskinlikning   eng   yuqori
o‘sishiga olib keladi. 
            Ikkinchi   mezondan   foydalanish   -   xodim   oilasida   aholi
jon   boshiga   to‘g‘ri   keluvchi   daromad   miqdorini   -   islohotchi
korxonadan   ozod   etiladigan   ishchilar   oilalarini   aholi   jon   boshiga
daromadini   keskin   kamaytirishga   imkon   beradi   (masalan,
qashshoqlik   darajasi,   ma’lum   bir   jon   boshiga   bo‘lgan   miqdori   va
hokazo). 
            Mavjud   cheklangan   moliyaviy   resurslarga   ushbu
mezonlar asosida ajratilgan ishchilar toifalari maqsadlarini amalga
oshirish uchun ustuvorliklar beriladi. 
            Korxonada   qabul   qilingan   korxonalarni   rivojlantirish
strategiyasini   amalga   oshirish   uchun   zarur   xodimlar   sonining
kamligi   bo‘lsa,   u   holda   islohotlar   jarayonida   korxonada   ish
o‘rinlarining   jozibadorligini   oshirish   bilan   bog‘liq   masalalar   (ish
haqi   oshishi,   ta’lim   tizimi   va   hokazo)   tavsiya   etiladi.   Biroq
raqobatbardoshlikni   mehnatga   layoqatli   (depressiyalangan)
hududlarda   ko‘proq  va  mehnatga  layoqatsiz  hududlarda  (iqtisodiy
o‘sish sohalarida) kamroq bo‘ladi.  
            Har   ikkala   holatda   ham   (ortiqcha   va   mehnat
resurslarining   yetishmasligi   bilan   qabul   qilingan   korxonalarni
rivojlantirish   strategiyasini   amalga   oshirish   uchun)   mehnat
resurslaridan   oqilona   foydalanish   zarurati   asosida   korxona
xodimlarini isloh qilish vaqtida boshqarish uchun strategiya ishlab
25                          
chiqilgan.   Rivojlangan   strategiyani   moliyaviy   qo‘llab-quvvatlash
uchun   mahalliy   o‘zini   o‘zi   boshqarish   organlari,   ish   bilan
ta’minlash bo‘yicha davlat xizmati organlari va uning bajarilishini
moliyalashtiradigan boshqa tashkilotlar bilan kelishilgan.
                                      Xulosa
               Korxonada xodimlar ishchi, xizmatchi, mutaxassis va
rahbarlarga bo’linadi. Mutahassis kadrlarga afzallikni berish lozim.
Tadqiqotlar   va   amaliyot   tajribalari   shuni   ko’rsatadiki,   korxona
faoliyatining   samaradorligi   asosan   korxona   mutahassis   kadrlariga
bog’liq bo’ladi.
                Bozor   munosabatlariga   o’tish   bilan   korxonalar
mehnatga   haq   to’lash   sohasida   katta   mustaqillikka   erishdilar.
Tahlillar   natijasida   shu   narsa   ma’lumki,   bu   davrga   kelib
korxonalarda   mehnatga   haq   to’lashda   ko’proq   vaqtbay-mukofotli
va   tarifsiz   haq   to’lash,   shuningdek,   shartnoma   asosida   haq
to’lashdan foydalana boshladilar.
              Xodimlar,   mehnat   unumdorligi   va   ish   haqi   o’zaro
chambarchas   bog’liq   bo’lgan   tushunchalar   hisoblanadi.   Har   bir
korxonada   mehnat   va   ish   haqi   bo’yicha   reja   tuzilib,   uning
maqsadlari   ishchi   kuchidan   foydalanishni   yaxshilash   zahiralarini
topish va shu asosda mehnat mahsuldorligini oshirishga qaratilgan
bo’lishi   lozim.   Bu   rejalarga   ko’ra,   mehnat   umdorligining   o’sish
sur’ati   o’rtacha   ish   haqi   sur’atlaridan   tezroq   o’sishi   lozim.   Ishlar
malakasi-   mutaxassislik   bilimi   va   amaliy   tajriba   darajasi   bilan
bеlgilanadi   hamda   ular   bajaradigan   aniq   tur   ishning   murakkablik
darajasini ifodalaydi.
          Xodimlar stabillilik koefitsiеnti bir butun korxona yoki
alohida   bolinmalarida   ishlab   chiqarish   boshqaruvini   tashkil   etish
darajasini   baholashda   foydalanish   tavsiya   etiladi   Ishchilar
mеhnatiga   haq   tolash   mеhnat   rеsurslarini   bahosi   bo`lib,   u   muhim
darajada sarflangan mеhnat soni va sifati, mеhnatga talab va taklif,
mujassamlashgan   aniq   konyuktura,   hududiy   tomonlar,   qonuniy
mе'yorlar kabi sof bozor omillari ta'siri asosida ishchi kuchi narxini
26                          
ifodalaydi.
        FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR
RO‘YXATI
 1. O‘zbekiston Milliy ensiklopediyasi (2000–2005) 
2. https://lex.uz 
3.   Akramovich   N.A.   The   priority   of   using   innovative
technologies   in   the   agricultural   education   system   //   Journal   of
Academic Research and Trends in Educational Sciences. – 2022. –
Т. 1. – №.  10. – С. 185–191. 
4.   Хакимов   О.М.,   Курбанов   З.Х.,   Мухаммедов   Ф.
Реализация возможностей  
получения   легких   наполнителей   на   основе   меньше
пластиковых почв в нашей  
республике // Science and Education. – 2021. – Т. 2. – №.
5. – С. 176–181. 
5.   Мухтаров   Б.   А.,   Ортиков   Ё.   Ю.   Культурное   и
экономическое развитие  
туризма в Узбекистане // Молодой ученый. – 2016. – №.
14. – С. 375–378. 
6.   Rashidov   U.,   Rashidov   A.   Assessment   of   Costs   For   the
Quality of Logistics  
Activities // International journal of business diplomacy and
economy. – 2022. – Т.  
1. – №. 3. – С. 39–43. 
7.   Ҳосилмуродов   И.,   Султоналиева   Г.   Тафаккур
услубининг фалсафий- 
методологик   таҳлили   //   Zamonaviy   innovatsion
27                          
tadqiqotlarning   dolzarb   
muammolari   va   rivojlanish   tendensiyalari:   yechimlar   va
istiqbollar. – 2022. –  
Т. 1. – №. 1. – С. 549–551. 
8. Nodira T. Innovative management in the development of
the higher education system  // Journal of  Academic  Research  and
Trends in Educational Sciences.  
– 2022. – Т. 1. – №. 10. – С. 346–351. 
9. Ali   o‘g‘li  A.O.  Statistical   study  of   direct   maintenance  of
small   business   activities   in   the   regions   //   EPRA   International
Journal of Economic and Business Review  
( JEBR ). – 2022. – Т. 10. – №. 6. – С. 30–33. 
10.   Норбеков   Х.,   &   Туйчиева   Н.   (2022).   Формирование
конкурентных  
преимуществ   компании.   Zamonaviy   Innovatsion
Tadqiqotlarning   Dolzarb   Muammolari   Va   Rivojlanish
Tendensiyalari :  Yechimlar   Va   Istiqbollar , 1(1), 589–592.  Retrieved
from https://inlibrary.uz/index.php/zitdmrt/article/view/5351. 
11. Nasirov B.U., Boltaeva M.J. Genesis and Transformation
of   the   Public   Catering   System   In   Uzbekistan   During   The   Soviet
Period // Turkish Online Journal of  
Qualitative   Inquiry   (TOJQI)   Volume.   –   Т.   12.   –   С.   5834–
5841.
28
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский