Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 3.6MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 17 Noyabr 2023
Kengaytma pptx
Bo'lim Slaydlar
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Nozimbek

Ro'yxatga olish sanasi 14 Noyabr 2023

20 Sotish

Bozor raqobati ahamiyati va shakllari

Sotib olish
Bozor raqobati ahamiyati va shakllari  Reja:
5.   Oligopolistik bozor, sof monopoliya bozori.3.   Bahosiz yoki takomillashgan raqobat. 2.   Ichki va tarmoqlararo raqobat.1 .   Raqobat qonuni, ahamiyati va mohiyati.
4.   Sof raqobat bozori, monopolistic raqobat bozori.  Raqobat  — mustaqil	 tovar	 ishlab	 chiqaruvchi	 (korxona)lar	 o rtasida	 tovarlarni	 qulay	 sharoitda	 ishlab	 	ʻ
chiqarish	
 va	 yaxshi	 foyda	 keltiradigan	 narxda	 sotish,	 umuman	 iqtisodiyotda	 o z	 mavqeini	 	ʻ
mustahkamlash	
 uchun	 kurash.	 Raqobat	 ko p	 qirrali	 iqtisodiy	 hodisa	 bo lib,	 u bozorning	 barcha	 	ʻ ʻ
sub yektlari	
 o rtasidagi	 murakkab	 munosabatlarni	 ifodalaydi.	 Resurslarnn	 yetkazib	 beruvchilar	 	ʼ ʻ
o rtasidagi	
 raqobat	 o zlarining	 iqtisodiy	 resurslarini	 (kapital,	 yer,	 ishchi	 kuchi)	 yuqori	 nd/shshrda	 	ʻ ʻ
sotish	
 uchun	 amalga	 oshiriladi.	 Ishlab	 chiqaruvchilar	 va	 resurelarni	 yetkazib	 beruvchilar	 o rtasidagi	 	ʻ
raqobat	
 bozor	 munosabatlari	 rivojlangan,	 iqtisodiyot	 to liq	 erkinlashgan	 sharoitda	 yaqqol	 namoyon	 	ʻ
bo ladi.	
ʻ  Raqobat iste molchilar	 o rtasida	 ham	 yuz	 berib,	 tovarlarni	 qulay	 va	 arzon	 baholarda	 	ʼ ʻ
sotib	
 olishga	 qaratiladi,	 ya ni	 haridor	 har	 bir	 sarflangan	 pul	 birligi	 evaziga	 ko proq	 	ʼ ʻ
naflilikka	
 ega	 bo lishga	 harakat	 qiladi,	 arzon	 va	 sifatli	 tovarni	 tezroq	 sotib	 olish	 	ʻ
uchun	
 kurashadi.	 Raqobatda	 ishlab	 chiqaruvchilar	 o rtasida	 sarflangan	 harajatlarga	 	ʻ
ko proq	
 foyda	 olish,	 shu	 foyda	 orqasidan	 quvish	 natijasida	 tovarlarni	 sotish	 doiralari,	 	ʻ
ya ni	
 qulay	 bozorlar,	 arzon	 xom	 ashyo,	 energiya	 va	 arzon	 ishchi	 kuchi	 manbalari	 	ʼ
uchun	
 kurash	 boradi.  Raqobat asosida	 ishlab	 chiqaruvchilarning	 mulk	 egasi	 sifatida	 alohidalashuvi	 va	 mustaqil	 bo lishi,	 	ʻ
manfaatlar	
 to qnashuvi	 yotadi.	 Chunki	 har	 bir	 mulk	 egasining	 o z	 manfaati	 bo lib,	 ular	 shu	 	ʻ ʻ ʻ
manfaatga	
 erishish	 uchun	 intiladi.	 Mulk	 egasining	 tovar	 ishlab	 chiqarish	 va	 boshqa	 barcha	 
sohalardagi	
 faoliyati	 shu	 manfaatga	 bo ysundirilgan	 bo ladi.	 Raqobat	 mavjud	 bo lishining	 yana	 bir	 	ʻ ʻ ʻ
sharti —	
 bu	 tovarpul	 munosabatlarining,	 ma lum	 darajada	 rivojlangan	 bozor	 tizimining	 bo lishidir.	 	ʼ ʻ
Shu	
 sababli	 raqobatning	 asosiy	 sohasi	 bozor	 hisoblanadi.  Yangi texnologiya	 joriy	 qilish,	 talabga	 javoban	 tovar	 turlarini	 tez	 o zlashtirish,	 malakali	 ishchi	 	ʻ
kuchiga	
 ega	 bo lish	 va	 zamonaviy	 marketing	 xizmatidan	 foydalanish	 kabilar	 raqobat	 	ʻ
kurashidan	
 g olib	 chiqish	 shartiga	 aylanadi.	 Monopoliya	 raqobatga	 zid,	 chunki	 u tovar	 ishlab	 	ʻ
chiqaruvchiga
 tanho	 hukmronlikni	 ta minlab,	 o zaro	 bellashuv	 uchun	 sharoit	 qoldirmaydi.	 	ʼ ʻ
Raqobat	
 kurash	 yo lini	 tanlash	 jihatdan	 ham	 halol	 va	 g irrom	 raqobatga	 bo linadi.	 Halol	 	ʻ ʻ ʻ
raqobat	
 bozordagi	 kurashda	 qabul	 qilingan,	 hammaga	 maqbul	 usullar	 bilan	 olib	 boriladi,	 
bozor	
 qoidalariga	 asoslanadi.	 Firrom	 raqobatda	 taqiqlangan	 va	 qoralangan	 usullar,	 ya ni	 	ʼ
qalloblik,	
 ko zbo yamachilik,	 so zida	 turmaslik,	 aldash,	 iqtisodiy	 josuslik,	 qo porovchilik	 va	 	ʻ ʻ ʻ ʻ
hatto	
 jismoniy	 zo ravonlik	 kabi	 jinoyatkorona	 usullar	 qo llaniladi.	ʻ ʻ  Bozor iqtisodiyoti	 aslida	 faqat	 halol	 raqobatni	 tan	 oladi.	 Raqobat	 iqtisodiyotni	 sog lomlashtirib	 turadi.	 	ʻ
Raqobatdan	
 jamiyat	 manfaatlari	 yo lida	 foydalanish	 va	 uni	 nazorat	 qilishda	 davlat	 tomonidan	 qabul	 qilinadigan	 	ʻ
monopoliyaga	
 qarshi	 qonunlar	 muhim	 ahamiyatga	 ega.
Raqobat	
 olib	 borish	 usuliga	 ko ra,	 narx	 bilan	 raqobat	 va	 narxsiz	 raqobatga	 bo linadi.	 Narx	 bilan	 raqobatlashuv	 	ʻ ʻ
tovarlar	
 yoki	 xizmatlarni	 raqiblarga	 Karaganda	 foydani	 vaqtinchalik	 kamaytirish	 hisobiga	 arzon	 narxda	 sotishni	 
bildiradi	
 (narxdan	 tashlamalar,	 ulgurji	 haridorlarga	 imtiyozlar	 va	 boshqalar),	 Narxsiz	 raqobatga	 haridorlarni	 
egallash	
 va	 saqlab	 turishning	 narxlarni	 arzonlashtirish	 bilan	 bog liq	 bo lmagan	 har	 qanday	 qonuniy	 usullari	 	ʻ ʻ
kiradi	
 (sifatini	 oshirish,	 xizmat	 muddatini	 uzaytirish,	 ekologik	 tozalik,	 xavfsizlik	 va	 boshqalar)  O z miqyosiga	 ko ra,	 raqobat	 eng	 avvalo	 2 turga —	 tarmoq	 ichidagi	 va	 tarmoqlararo	 	ʻ ʻ
raqobatga	
 bo linadi.	 Iqgisodiy	 adabiyotlarda	 tarmoq	 ichidagi	 raqobatning	 4 ta	 shakli	 	ʻ
alohida	
 ajralib	 ko rsatiladi.	 Bular	 erkin	 raqobat,	 monopolistax	 raqobat,	 monopoliya	 	ʻ
va	
 oligopoliyatrraqobatning	 amal	 qilishi	 uchun	 muayyan	 shartsharoitlar	 mavjud	 
bo lishi	
 shart.	 Bu	 shartsharoitlar	 faqat	 bozor	 munosabatlari	 qaror	 topgan	 muhitda	 	ʻ
bo lishi	
 mumkin.	 Iqtisodiyotda	 monopollashuv	 tamoyillarining	 kuchayib	 borishi	 bilan	 	ʻ
raqobat	
 cheklanadi.	 Raqobatchilik	 muhitini	 vujudga	 keltirish	 uchun	 davlat	 
monopoliyalarga	
 qarshi	 siyosat	 olib	 boradi,	 iqtisodiyotni
monopoliyadan	
 chiqarish	 bo yicha	 chora-tadbirlar	 ko radi,	 	ʻ ʻ
monopoliyaga	
 qarshi	 qonunchiliknn	 amalga	 oshiradi.  Davlatning raqobatga	 nisbatan	 siyosati	 uning	 ma rifatli,	 madaniy	 	ʼ
ko rinishlari	
 va	 qoidalarini	 ta minlashga	 yo naltiriladi.	 Bunday	 	ʻ ʼ ʻ
siyosat	
 ishlab	 chiqarishni	 takomillashtirish,	 mahsulotlarni	 samarali	 
taqsimlashga,	
 texnika	 va	 iktisodiy	 taraqqiyotga	 yordam	 beradi,	 
iste molchilarning	
 manfaatlarini	 ximoya	 qilishga	 xizmat	 qiladi.	ʼ  Raqobat —  bozor  sub ektlari ʼ iqtisodiy  manfaatlarining	 
to qnashuvidan	
 iborat	 bo lib,	 ular	 o rtasidagi	 yuqori 	ʻ ʻ ʻ foyda
 va
 ko proq	 naflilikka	 ega	 bo lish	 uchun	 kurashni	 anglatadi.	ʻ ʻ  Hozirgi  bozor iqtisodiyotid a  raqobatning	 quyidagi	 asosiy	 vazifalarini	 ajratib	 
ko rsatish	
 mumkin:	ʻ
1. tartibga	
 solish	 vazifasi;
2. resurslarni	
 joylashtirish	 vazifasi;
3. innovatsion	
 vazifa;
4. moslashtirish
 vazifasi;
5. taqsimlash	
 vazifasi;
6. nazorat	
 qilish	 vazifasi.  Raqobatning tartibga	 solish	 vazifasi	 ishlab	 chiqarishni  talab  (iste mol)ga	 muvofiqlashtirish	 maqsadida	 	ʼ
taklifga	
 ta sir	 o tkazishdan	 iborat.	 Aynan	 shu	 vazifa	 yordamida	 iqtisodiyotda 	ʼ ʻ taklifning   talab	 orqali,	 
ishlab	
 chiqarish	 tarkibi	 va	 hajmining	 yakka	 tartibdagi	 va	 ijtimoiy	 ehtiyojlar	 orqali	 belgilanishiga	 
erishiladi,	
 ya ni	 iqtisodiyot	 bozor	 qonunlari	 asosida	 tartibga	 solinadi.	ʼ
Raqobatning
 resurslarni	 joylashtirish	 vazifasi	 ishlab	 chiqarish	 omillarini	 ular	 eng	 ko p	 samara	 	ʻ
beradigan	
 korxona,	 hudud	 va	 mintaqalarga	 oqilona	 joylashtirish	 imkonini	 beradi  Raqobatning innovatsion	 vazifasi	 fan-texnika	 taraqqiyoti	 yutuqlariga	 asoslanuvchi	 hamda	 bozor	 iqtisodiyoti	 
sub ektlarining	
 rivojlanishini	 taqozo	 etuvchi	 turli	 ko rinishdagi	 yangiliklarning	 joriy	 etilishini	 anglatadi.	 	ʼ ʻ
Raqobatning	
 moslashtirish	 vazifasi	 korxona	 (firma)larning	 ichki	 va	 tashqi	 muhit	 sharoitlariga	 ratsional	 
tarzda	
 moslashishiga	 yo naltirilgan	 bo lib,	 ularning	 shunchaki	 o zini-o zi	 saqlab,	 iqtisodiy	 jihatdan	 yashab	 	ʻ ʻ ʻ ʻ
qolishidan	
 xo jalik	 faoliyati	 sohalarining 	ʻ ekspansiyasi  (kengayishi)ga	 o tishini	 bildiradi.	 Raqobatning	 	ʻ
taqsimlash	
 vazifasi	 ishlab	 chiqarilgan	 ne matlar	 yalpi	 hajmi	 (yalpi	 ichki	 mahsulot)ning	 iste molchilar	 o rtasida	 	ʼ ʼ ʻ
taqsimlanishiga	
 bevosita	 va	 bilvosita	 ta sir	 o tkazadi.	ʼ ʻ  Nihoyat, raqobatning	 nazorat	 qilish	 vazifasi  bozordagi  ba zi	 ishtirokchilarning	 boshqa	 bir	 ishtirokchilar	 	ʼ
ustidan  monopolistik  hukmronlik	
 o rnatishiga	 yo l	 qo ymaslikka	 yo naltiriladi.	 Raqobat	 kurashining	 mazmuni	 	ʻ ʻ ʻ ʻ
to g risida	
 to laroq	 tushunchaga	 ega	 bo lish	 uchun	 uning	 asosiy	 shakllari	 va	 belgilarini	 ko rib	 chiqish	 zarur.	 	ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ    Erkin  raqobat  sharoitida  bir  xil  mahsulot  ishlab  chiqaruvchi 
tarmoqda  juda  ko‘p  sonli  korxonalar  mavjud  bo‘ladi.  Yuqori 
darajada tashkil qilingan bozorda ko‘plab sotuvchilar o‘zlarining 
mahsulotlarini taklif qiladilar.  Erkin  raqobatli  bozorda  alohida  korxonalar  mahsulot  narxi  ustidan 
sezilarsiz  nazoratni  amalga  oshiradi.  Chunki  har  bir  korxonada  umumiy 
ishlab  chiqarish  hajmi  uncha  katta  bo‘lmaydi.  Shu  sababli  alohida 
korxonada  ishlab  chiqarishning  ko‘payishi  yoki  kamayishi  umumiy 
taklifga, demak mahsulot narxiga sezilarli ta’sir ko‘rsatmaydi
   Monopoliya sharoitida firma narx ustidan sezilarli nazoratni amalga oshiradi. Buning sababi 
oddiy. U mahsulot (xizmat)ning yagona ishlab chiqaruvchisi hisoblanadi va demak, taklifning 
umumiy hajmi ustidan nazorat qiladi  Monopolistik  raqobat  o‘z  ichiga  ham  monopoliya,  ham  raqobat  unsurlarini  oladi.  Bunda  tarmoqdagi  bir  turdagi 
mahsulotning  o‘nlab  ishlab  chiqaruvchilari  bir-birlari  bilan  qulay  narx  hamda  ishlab  chiqarish  hajmiga  erishish 
borasida raqobatlashadilar. Biroq, ayni paytda, har bir ishlab chiqaruvchi o‘z mahsulotini tabaqalashtirish, ya’ni shu 
turdagi boshqa mahsulotlardan qaysi bir jihati (sifat darajasi, shakli, qadoqlanishi, sotish sharoitlari va h.k.) bo‘yicha 
farqlantirish orqali uning monopol ishlab chiqaruvchisiga aylanadi.   Oligopoliya  –  tarmoqda  u  qadar  ko‘p  bo‘lmagan  korxonalarning  mavjud  bo‘lishi  va  hukmronlik 
qilishidir.  Bu  oligopoliyaning  eng  muhim  belgisidir.  Qaysi  tovarlar  va  xizmatlar  bozorida  nisbatan 
kam sonli ishlab chiqaruvchilar hukmronlik qilsa, shu tarmoq oligopolistik tarmoq hisoblanadi.  Biz  qarab  chiqqan  raqobatning  to‘rtta  shaklining  har  biri  milliy 
iqtisodiyotda  alohida-alohida,  ya’ni  sof  holda  uchramaydi.  Iqtisodiyot 
sohalarini  batafsil  o‘rganish,  cheksiz  ko‘p  har  xil  raqobatli  vaziyatlar 
mavjudligi sharoitida, ikkita bir xil tarmoqni topish qiyinligini ko‘rsatadi.  Hozirda  turli  darajadagi  monopolistik  tuzilmalar  rivojlanib  borishi  bilan  ular 
o‘rtasidagi  raqobatning  shakllari  ham  turli  ko‘rinishlarda  namoyon  bo‘lib 
bormoqda.  Jumladan,  turli  monopollashuv  darajasidagi  tuzilmalar  o‘rtasida 
mavjud bo‘lishiga ko‘ra quyidagi raqobat turlarini ajratib ko‘rsatish mumkin:
 
 
monopollashmagan korxonalar o‘rtasidagi raqobat;
 
monopoliyalar  hamda  monopolistik  birlashmalarga  kirmagan  ishlab 
chiqaruvchilar o‘rtasidagi raqobat;
 
turli monopoliyalar o‘rtasidagi raqobat;
 
monopolistik birlashmalar o‘zining ichidagi raqobat.  O‘z miqyosiga ko‘ra raqobat ikki turga - tarmoq ichidagi va tarmoqlararo raqobatga bo‘linadi.
Tarmoqlar  ichidagi  raqobat  ishlab  chiqarish  va  sotishning  qulayroq  sharoitiga  ega  bo‘lish,  qo‘shimcha 
foyda  olish  uchun  bir  tarmoq  korxonalari  o‘rtasida  boradi.  Har  bir  tarmoqda  texnika  bilan  ta’minlanish 
darajasi  va  mehnat  unumdorligi  darajasi  turlicha  bo‘lgan  korxonalar  borligi  sababli  shu  korxonalarda 
ishlab chiqarilgan tovarlarning individual (alohida) qiymati bir xil bo‘lmaydi.  Tarmoq  ichidagi  raqobat  tovarlarning  ijtimoiy  qiymatini,  boshqacha  aytganda,  bozor  qiymatini  aniqlaydi  va 
belgilaydi.  Bu  qiymat,  odatda,  o‘rtacha  sharoitda  ishlab  chiqarilgan  va  muayyan  tarmoq  tovarlarining 
anchagina qismini tashkil etadigan tovarlarning qiymatiga mos keladi.
Tarmoqlar ichidagi raqobat natijasida texnikaviy darajasi va mehnat unumdorligi yuqori bo‘lgan korxonalar 
qo‘shimcha foyda oladilar va aksincha, texnika jihatdan nochor korxonalar esa, o‘zlarida ishlab chiqarilgan 
tovar qiymatining bir qismini yo‘qotadilar va zarar ko‘radilar  Tarmoqlararo raqobat turli tarmoqlar korxonalari o‘rtasida eng yuqori foyda normasi olish 
uchun olib boriladigan kurashdan iborat. Bunday raqobat foyda normasi kam bo‘lgan 
tarmoqlardan foyda normasi yuqori tarmoqlarga kapitallarning oqib o‘tishiga sabab 
bo‘ladi. Yangi kapitallar ko‘proq foyda keltiruvchi sohalarga intilib, ishlab chiqarishning 
kengayishiga, taklif ko‘payishiga olib keladi. Shu asosda, narxlar pasaya boshlaydi.  Shuningdek, foyda normasi ham pasayadi. Kam foyda keltiruvchi tarmoqlardan kapitalning 
chiqib ketishi teskari natijaga olib keladi: bu yerda ishlab chiqarish hajmi o‘zgaradi, tovarlarga 
bo‘lgan talab ular taklif qilishidan oshib ketadi, buning oqibatida narxlar ko‘tariladi, shu bilan 
birga foyda normasi oshadi. Natijada tarmoqlararo raqobat ob’ektiv ravishda qandaydir 
dinamik muvozanatni keltirib chiqaradi.   Halol  raqobat  –  raqobat  kurashida  jamiyat  tomonidan  tan  olingan,  iqtisodiy  usullarni  qo‘llash,  o‘zining 
maqsad  va  manfaatlariga  erishishda  umumjamiyat  manfaatlariga  zid  keluvchi  holatlarni  qo‘llamaslik 
kabi  qoidalarga  asoslanadi.  Shu  o‘rinda  halol  raqobatning  quyidagi  belgilarini  ham  ko‘rsatib  o‘tish 
maqsadga muvofiq hisoblanadi:
 
qalbaki bellashuv, majburiy safarbarlikni tan olmaydi;
 
boqimandalik, befarqlik, yuzakichilik, ko‘zbo‘yamachilik kabi salbiy holatlarga barham beradi;
 
qarindosh-urug‘chilikni, oshna-og‘aynigarchilikni, tanish-bilishlikni, ma’muriy-buyruqbozlikni tan 
olmaydi  Raqobat kurashining ikki usuli farqlanadi: narx vositasidagi raqobat va narxsiz raqobat.
Narx vositasida raqobatlashuvda kurashning asosiy usuli bo‘lib ishlab chiqaruvchilarning 
o‘z  tovarlari                                                    narxini  boshqa  ishlab  chiqaruvchilarining  shunday 
mahsulotlari                                    narxiga nisbatan pasaytirishi hisoblanadi.  Uning  asosiy  va  eng  ko‘p  qo‘llaniladigan  ko‘rinishi  –  «narxlar 
jangi»  deb  ataladiki,  bunda  yirik  ishlab  chiqaruvchilar 
raqiblarini  tarmoqdan  siqib  chiqarish  uchun  narxni  vaqti-vaqti 
bilan  yoki  uzoq  muddat  pasaytirib  turadi.  Bu  usulni  qo‘llash 
uchun  ishlab  chiqaruvchi  boshqa  raqiblariga  qaraganda 
unumliroq  texnologiyani  kiritishi,  malakaliroq  ishchilarni 
yollashi  va  ishlab  chiqarishni  yaxshiroq  tashkil  qilishi  keraq 
bo‘ladi.  Faqat  shundagina  uning  tovarining  individual  qiymati 
bozor  qiymatidan  past  bo‘lib,  mazkur  tovar  narxini  tushurish 
imkoniyatini beradi.  Ayrim  hollarda  narx  yordamida  raqobatlashishning  belgilangan  narxlardan  chegirma  qilish,  asosiy 
harid  qilingan  tovarlarga  boshqa  tovarlarini  qo‘shib  berish,  muayyan  hollarda  imtiyozli  narxlarni 
belgilash  kabi  usullaridan  ham  foydalaniladi.  Hozirgi  davrda  bozor  iqtisodiyoti  rivojlangan 
mamlakatlarda  narx  yordamida  raqobat  qilish  o‘z  o‘rniga  ega  emas,  chunki  ishlab  chiqaruvchilardan 
birining  o‘z  mahsulotiga  narxni  pasaytirishi  uning  raqobatchilarining  ham  shunday  haraqat  qilishini 
taqozo qiladi. Bu bozorda firmalarning mavqeini o‘zgartirmaydi,
 
faqat tarmoq bo‘yicha foydani kamaytiradi.  Narxsiz  raqobat  shu  bilan  tavsiflanadiki,  bunda  raqobat 
kurashining  asosiy  omili  tovarlarning  narxi  emas,  balki  uning 
sifati,  servis  xizmat  ko‘rsatish,  ishlab  chiqaruvchi  firmaning 
obro‘-e’tibori hisoblanadi.  Narxsiz  raqobat  bilan  bir  vaqtda  yashirin  narx  yordamidagi  raqobat  ham  bo‘lishi  mumkin.  Buning  uchun 
yangi  tovarlarning  sifati  oshishi  va  iste’mol  xususiyatlarining  yaxshilanishi  ular  narxlarining  oshishiga 
qaraganda  tez  ro‘y  berishi  keraq.  Hozirgi  davrda  bir  turdagi  mahsulotlarning  ko‘payishi  ularning  sotishni 
rag‘batlantiruvchi  reklama,  tovar  belgilari  va  fabrika  muhrlaridan  foydalanishni  keltirib  chiqarmoqda. 
Iste’molchilik bozorida qo‘shimcha xizmat ko‘rsatish orqali haridorlarni o‘ziga jalb qilish keng tarqalmoqda.  Narxsiz raqobatning tovar sifatini tabaqalashtirish kabi usuli 
ham mavjudki, bunda tovarlar bir xildagi ehtiyojni qondirishi va 
bir turga mansub bo‘lishi, lekin turli-tuman iste’mol xossalariga 
ega bo‘lishi mumkin  Tovarlar  talabga  nisbatan  ortiqcha  bo‘lgan  sharoitda  ishlab 
chiqaruvchilar  tovarlarini  kreditga  sotish  usulidan  foydalanib 
raqiblaridan  ustun  kelishlari  mumkin.  Bunda  dastlab  tovar 
narxining  faqat  bir  qismi  to‘lanadi,  uning  qolgan  qismi  esa 
shartnomada kelishilgan aniq muddatlarda to‘lanadi.  Narxsiz raqobat usullari ichida marketing muhim 
ahamiyatga ega bo‘lib, u mahsulot ishlab chiqarish va
  sotish jarayonini talabga moslashtiruvchi tadbirlar tizimidan iborat. 
Bozor  iqtisodiyoti  sharoitida  talabni  yaxshi  o‘rgangan  va  iste’molchilar 
ehtiyojlarini  to‘laroq  qondira  oladigan  korxonalar  har  doim  raqobat  kurashida 
yutib chiqadi.  Yirik  ishlab  chiqaruvchilar  bozordagi 
vaziyatni  o‘zgartirish  uchun 
o‘zlarining  ishlab  chiqarish 
quvvatlaridan  foydalanishni 
kamaytirib  tovar  taklifini 
qisqartiradilar.  Shu  sababli  iqtisodiy 
beqarorlik  davrlarida  ham  narx 
barqorligicha qolaveradi.  Shunday  qilib,  monopoliyalar  hukmron  bo‘lgan  sharoitda 
narxsiz  raqobat  muhim  o‘rin  tutadi.  Buning  sababi  shundaki, 
birinchidan,  monopoliyalar  tovar  sifatini  oshirish, 
iste’molchilarga  xizmat  ko‘rsatishni  yaxshilash  yo‘li  bilan 
sotiladigan tovar hajmini ko‘paytirishi mumkin. Ikkinchidan, ular 
moliyaviy  jihatdan  kuchli  bo‘lganligi  sababli  masulotini 
yangilash,  ishlab  chiqarishni  qayta  jihozlash  va  reklamaga  zarur 
bo‘lgan mablag‘ni sarflay oladilar.
 
Har  qanday  ijtimoiy  tuzumda  raqobat  muayyan  ijtimoiy 
vazifalarni bajaradi.
   Keng  ma’noda  raqobat  deganda,  bir  maqsad  sari  intilayotgan  sub’ektlarning  faol  musobaqadagi 
o‘zaro munosabatlari tushuniladi. Shunga ko‘ra raqobat:
musobaqa  ishtirokchilari  o‘rtasida  maqsadga  yetishning  eng  yaxshi 
vositalariga  ega  bo‘lganlarni  va  boshqalarga  qaraganda  ulardan  mahorat 
ila foydalana oladiganlarni ro‘yobga chiqaradi (tanlash vositasi);  muayyan  vazifani  (oqilona)  hal  etish  yo‘lini  rag‘batlantiradi  va  yo‘lni 
musobaqa  ishtirokchilari  faoliyatining  natijalarini  qiyoslash,  tekshirish  va 
sinash asosida topishga yordam beradi;
 
bellashuv  ishtirokchilari  intilayotgan  maqsadga  erishish  yoki  mavjud 
sharoitlarda unga imkoni bor darajada yaqinlashishni rag‘batlantiradi.  E’ TIBORIN GIZ UCHUN  RA HMAT
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский