Byudjet nazoratini tashkil etish hisob palatasining vazifa va vakolatlari

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA
O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI 
SIRTQI TA LIMʼ
BUXGALTERIYA FAKULTETI
                                
      KURS ISHI
Mavzu: Byudjet nazoratini tashkil
etish hisob palatasining vazifa va
vakolatlari
Bajardi: _________________________.
Ilmiy rahbar: _____________________.
1 Kirish
1. Moliyaviy nazoratning iqtisodiy mohiyati va uning 
tashkiliy asoslari
2. Davlat byudjeti ijrosini amalga oshirishda byudjet 
nazoratining o’rni va ahamiyati
3. Byudjet nazorati faoliyatini rejalashtirish va ularni 
o’tkazishning xususiyatlari.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
2 KIRISH
Mamlakatimizda   barcha   sohalarni   qamrab   olgan   holda   amalga   oshirib
kelinayotgan   strategik   islohotlar   o’z   samarasini   bermoqda.   Jumladan,   byudjet
tizimida ham istiqbolli islohotlarning amalga oshirilayotganligi mazkur sohada
normativ-huquqiy   bazani   yanada   takomillashtirish,   xorij   tajribasini   chuqur
o’rgangan   holda   milliy   iqtisodiyotimizga   xalqaro   standartlar   talablarini   joriy
etishni taqozo etmoqda.
Zero,   mamlakatimiz   rahbari   ta’kidlab   o’tganidek,   davlat   moliyasini
boshqarishda   “Iqtisodiy   islohotlar   va   ijtimoiy   o’zgarishlarni   muvaffaqiyatli
amalga   oshirish,   eng   avvalo,   iqtisodiy   va   moliyaviy   organlarning   faoliyati
samaradorligiga   bog’liqdir” 1
.   Shundan   kelib   chiqib   aytish   mumkinki,   davlat
moliyasini   boshqarish,   byudjet   intizomini   ta’minlanishi,   davlat   byudjeti
mablag’larining   shakllantirilishi   hamda   samarali   va   maqsadli   sarflanishida
buxgalteriya hisobi va moliyaviy hisobot tizimi alohida ahamiyat kasb etadi. 
Byudjet   tizimi   ko’p   tarmoqli   bo’lib,   unda   byudjet   tizimi   byudjetlari
alohida ahamiyatga ega. Byudjet hisobi byudjet tizimi byudjetlarini ijro etishda
hisobga   olinadigan,   pulda   ifodalangan   aktivlar   va   majburiyatlarning,
shuningdek mazkur aktivlar va majburiyatlarni o’zgartiruvchi operatsiyalarning
holati   to’g’risidagi   axborotni   to’plash,   ro’yxatdan   o’tkazish   va
umumlashtirishning tartibga solingan tizimidir.
Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida   moliyaviy   nazoratning
mohiyati va yangicha talqini shundan iborat bo’lishi lozimki, uning yordamida
birinchidan,   davlat   muassasalari   tomonidan   o’z   moliyaviy   faoliyatlarini
huquqiy   me’yorlarga   rioya   etilishini   kuzatib   borishlari;   ikkinchidan,   amalga
oshirilayotgan   moliyaviy   xarajatlarning   iqtisodiy   asoslanganligi   va
samaradorligini,   ushbu   xarajatlarning   byudjet   tashkilotlari   oldida   turgan
vazifalarga muvofiq kelishini tekshirish orqali ta’minlashdan iborat.
1
  O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoevning mamlakatimizni 2016 yilda ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning asosiy yakunlari va
2017 yilga mo’ljallangan iqtisodiy dasturning eng muhim ustuvor yo’nalishlariga bag’ishlangan Vazirlar Mahkamasining kengaytirilgan majlisidagi
ma’ruzasi .
3 1. Moliyaviy nazoratning iqtisodiy mohiyati va
uning tashkiliy asoslari
Moliyaviy   nazorat   doimiy   ravishda   uzluksiz   davom   etadigan   jarayon
hisoblanadi.   Moliyaviy   nazorat   bozor   munosabatlarini   takomillashtirish
sharoitida   iqtisodiyotni   erkinlashtirish   tizimining   yetakchi   zarur   elementi
sifatida   shakllanib,   rivojlanib   boradi.   Moliyaviy   nazorat   mamlakatimizda
mavjud   milliy   boyligimizni   va   yaratilgan   moddiy   ne’matlarimizni   hamda
aholining manfaatlarini himoya qilishga yo’naltirilgandir. Davlatning moliyani
boshqarish   borasidagi   faoliyati   ko’p   qirrali,   turli-tuman   moliyaviy
munosabatlarni   tashkil   qilishdan   iborat   bo’lib,   ular     moliya   nazorati   orqali
amalga oshiriladi. «Moliyaviy nazorat - bu maxsus shakl va uslublarni qo’llash
orqali xo’jalik yurituvchi va boshqaruv organlarining moliyaviy faoliyati bilan
bog’liq   bo’lgan   masalalarni   tekshirishga   qaratilgan   harakatlar   va   taftishlar
yig’indisidir».   Moliyaviy   nazorat   davlatning   o’z   funktsiyalarini   amalga
oshirish   jarayonida,   davlat   nazoratining   asosiy   turiga   aylanadi.   Moliyaviy
nazorat, ishlab chiqarish, taqsimot va iste’mol jarayonlari  hamda, pul-moliya-
kredit   munosabatlar   tizimida   va   mexanizmida   ob’ekt   zarur   kategoriyalarning
elementi bo’lib xizmat qiladi. Boshqa tomondan, moliyaviy nazorat keng xalq
ommasining   iqtisodiyotini   boshqarishdagi   subyektiv   faoliyatining   tashkiliy
qismi shaklida namoyon bo’ladi. 
Davlatning   iqtisodiy   va   moliyaviy   siyosatini   muvafaqqiyatli   amalga
oshirilishi,   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlari   soha   va   bo’g’inlarida   moliyaviy
resurslarini   shakllantirishni   samaradorli,   tejamkorli   va   to’liq   hamda   maqsadli
yo’naltirilgan holda foydalanish bilan ta’minlanadi. 
Respublika   iqtisodiyotining   holatini,   ijtimoiy-iqtisodiy   jarayonlarining
rivojlanish   qonuniyatlarni   aniqlash,   nazorat   va   tahlil   qilish,   davlatning
iqtisodiyot tarmoqlarini boshqarish doirasidagi dolzarb faoliyatidir. 
4 Moliyaviy nazorat moliyaning maxsus funksiyasi bo’lib, uning maqsadi
moliyaviy  resurslarni   boshqarish  qonuniyligi   va  samaradorligi   bo’yicha   qabul
qilingan   andozalardan   chetga   chiqish   hollarini   aniqlash,   bunday   chetga
chiqishlar     mavjud   bo’lganida   esa,   ularni   tuzatish   va   oldini   olish   bo’yicha
tegishli choralarni o’z vaqtida qabul qilishdan iborat. Boshqacharoq aytadigan
bo’lsak, moliyaviy nazorat iqtisodiy kategoriya sifatida  moliyaga obyektiv xos
bo’lgan nazorat xususiyatining amalda namoyon bo’lishidir. Odatda, moliyaviy
nazorat quyidagi ikki yo’nalishda  qaraladi: 
1. Barcha iqtisodiy subyektlarning moliyaviy qonunchilik va moliyaviy
intizomga   rioya   qilishi   ustidan   maxsus   tashkil   etilgan   nazorat   organlarining
qat’iy tartibga solingan faoliyati; 
2.   Moliyaviy   operatsiyalarning   samaradorligi   va   maqsadga
muvofiqligini   ta’minlash   maqsadida   makro   va   mikrodarajada   moliya   hamda
pul   oqimlarini   boshqarishning   ajralmas   elementi.   Barcha   iqtisodiy
subyektlarning (davlat, korxona va tashkilotlarning) moliyaviy faoliyati ustidan
qonunchilik   va   ijroiya   hokimiyati   organlarining   turli   darajalari,   shuningdek
maxsu   tashkil   etilgan   muassasalar   tomonidan   amalga   oshiriladigan   nazoratga
moliyaviy   nazorat   deyiladi.   Iqtisodiy   jixatdan   rivojlagan   mamlakatlarda
moliyaviy   nazorat,   bir   tomondan,   o’zaro   ta’sirchan   va   ikkinchi   tomondan,
alohidalashgan (mustaqil bo’lgan) mustaqil bo’lgan sohaga bo’linadi: 
 Davlat moliyaviy nazorati; 
 Nodavlat moliyaviy nazorati. 

Moliyaviy   nazoratning   davlat   va   nodavlat   sohalari   nazoratni   amalga
oshirish   metodlarining   o’xshashligiga   qaramasdan,   o’zlarining   pirovard
maqsadlari   bo’yicha   tubdan   farq   qiladi.   Davlat   moliyaviy   nazoratining   bosh
maqsadi   davlat   xazinasiga   resurslar   tushirishni   maksimallashtirish   va   davlat
boshqaruv   harajatlarini   minimallashtirish   bo’lsa,   nodavlat   moliyaviy
nazoratning bosh  maqsadi joylashtirilgan kapitaldagi foyda normasini oshirish
5 maqsadida   davlat   foydasiga   ajratmalar   va   boshqa   xarajatlarni
minimallashtirishdan iborat. 
Davlat   moliyaviy   nazorati   bu   davlatning   asosiy   qonunlariga
tayanadigan   va   hokimiyat     hamda   boshqaruv   konkret   organlari   iqtisodiy-
huquqiy   harakatining   kompleksli   va   maqsadga   yo’naltirilgan   tizimidir.
Moliyaviy nazoratni tashkil etishda mamlakatning Konstitutsiyasi hal qiluvchi
rolni   o’ynaydi.   Davlat   moliyaviy   nazorati   YaIM   taqsimlanishining   qiymat
proportsiyalarini   kuzatishga   qaratilgan.     Bu   nazorat   davlat   moliyaviy
resurslarini   shakllantirish,   ularning   to’liq   va   o’z   vaqtida   tushib   turishi   va
ulardan maqsadli foydalanish bilan bog’liq bo’lgan pul resurslari harakatining
barcha   kanallariga   tegishli   hisoblanadi.   Davlat   moliyaviy   nazorati   va   uning
vazifalari   xususida   ushbu   bobning   uchinchi   paragrafida   yanada   batafsil
to’xtalab o’tamiz. 
Nodavlat   moliyaviy   nazorati   ikkiga   bo’linadi:   ichki   (firma   ichidagi,
korporativ) va tashqi (auditorlik).  
Ichki   firmaviy   moliyaviy   nazorat   korxona,   muassasa,   firma,
korporatsiyalar   o’zining   iqtisodiy   xizmatlari,   ya’ni     buxgalteriya,   moliya
bo’limi,   moliyaviy   menejment   xizmatlari   va   boshqalar   tomonidan   o’z
korxonasi,   filiallari   va   shu’ba   tuzilmalarining   moliyaviy   faoliyati   ustidan
nazorat   amalga   oshiriladi.   Umuman   olganda,   jahon   amaliyotida   moliyaviy
nazoratni tavsiflanishi quyidagi rasm ma’lumotlari orqali ko’rishimiz mumkin
(1-rasm).   
6 1-rasm. Jahon amaliyotida moliyaviy nazoratni tavsiflanishi 2
. 
                                                 
Ichki   nazorat   xizmatlari   doimiy   ravishda   pul   mablag’larini   (shaxsiy,
qarziy,   jalb   etilgan)   ishlatilishining   samaradorligi   va   maqsadga   muvofiqligi
kuzatadi,   rejalashtirgan   moliyaviy   natijalar   bilan   haqiqiy   moliyaviy   natijalar
qiyoslab,   tahlil   qiladi,   investitsion   loyihalarning   natijalariga   moliyaviy   baho
beradi,   korxonaning   moliyaviy   holatini   nazorat   qiladi.   Ichki   nazorat   kapitalni
investitsiyalashtirishning butun jarayonini kuzatib boradi.  
Ichki   nazoratning   ko’rinishlaridan   biri   bo’lgan   va   “post-audit”   nomini
olgan   nazorat   biznes-rejaning   moliya   bo’limidagi   ishlab   chiqarish-investitsiya
faoliyatining har bir bosqichida rejlashtirilgan moliyaviy natijani haqiqiy holat
bilan   taqqoslash,   ularni   nomuvofiq   kelishi   sabablarini   aniqlash   va   bartaraf
etish,   chiqimlarni   kamaytirish   va   moliyaviy   rejalashtirish   metodlarini
yaxshilash   yo’llarini   qidirishni   anglatadi.   Auditorlik   nazorati   nodavlat
moliyaviy  nazoratining yangi turi  bo’lib, u mustaqillikning dastlabki yillarida
O’zbekistonda   ham  paydo  bo’ldi.  Iqtisodiyotni  boshqarishning  bozor  tizimiga
o’tilishi   va   turli   tijorat   tizimlarining   paydo   bo’lishi   bilan   ularning   moliyaviy
ishonchliligiga,   shuningdek   ular   moliyaviy   holatini     obyektiv   baholashga
nisbatan talablar keskin oshirildi. 
Auditorlik   nazoratining   asosiy   vazifalari   buxgalterlik   va   moliyaviy
hisobotning   ishonchliligini     hamda   amalga   oshirilgan   moliyaviy   va   xo’jalik
operatsiyalarining amalda bo’lgan me’yoriy hujjatlarga muvofiqligini aniqlash,
tekshirilayotgan   iqtisodiy   subyektlarning   to’lov-hisobot   hujjatlarini,   soliq
deklaratsiyalarini va boshqa moliyaviy majburiyatlarini tekshirishdan iborat. 
Auditorlik   xizmatlari   quyidagi   boshqa   xizmatlarni   ham   ko’rsatishlari
mumkin:  
- buxgalteriya hisobini yo’lga qo’yish va olib borish; 
- daromadlar haqida buxgalteriya hisobotini va deklaratsiyani tuzish; 
2
  Vahobov A. V., Malikov T.S. Moliya: umumnazariy masalalar. – T.: 2007. – 322 bet.
7 - moliya-xo’jalik faoliyatini tahlil qilish va bashoratlash; 
- buxgalteriya xizmati xodimlarini o’qitish va qonunchilik masalalarida
maslahat berish; 
-   auditorlik   tekshiruvlari   natijasida   olingan   tavsiyalarni   ishlab   chiqish
va boshqalar; 
  Auditorlik tekshiruvi   majburiy va tashabbusli bo’lishi mumkin. Agar
tashabbusli   tekshiruv   iqtisodiy   subyektning   o’z   qarori   bo’yicha   amalga
oshiriladigan   bo’lsa,   majburiy   audit   uning   xohish-irodasi   va   istagiga   bog’liq
bo’lmagan va qonunchilikda belgilangan hollarda majburiy tartibda o’tkaziladi.
Majburiy   auditorlik   tekshiruvining   buyurtmachisi   sifatida   xo’jalik   yurituvchi
subyekt   ishtirok   etadi.   Auditorlik   tashkilotini   tanlash   mulk   egasi,   xo’jalik
yurituvchi   subyekt   qatnashchilari   (aktsiyadorlari)   umumiy   majlisi   bilan
kelishiladi. Auditning asosiy  tamoyili  uning mustaqilligi  bo’lib, bunda asosan
tekshirilayotgan   subyektning   moliyaviy   hisoboti   to’g’risidagi   kasbiy   fikrini
ifodalashda   biror   tomonning   ta’siri   ostida   bo’lishdan   uning   ozod   ekanligini
tushunish   lozim.   Shu   bilan   birga,   yana   shuni   hisobga   olish   kerakki,   audit
barcha mamlakatlarda etarli darajada qattiq tartibga solinadi. 
Ayrim davlatlarda (masalan, Fransiyada) bu jarayonga davlat aralashib,
u   audit   me’yori   va   normativlarini   belgilaydi,   auditorlarni   va   auditorlik
firmalarini   ro’yxatdan   o’tkazadi   hamda   ularning   faoliyati   ustidan   nazorat
o’rnatadi.   O’zbekistonda   ham   xuddi   shunday   holat   tarkib   topgan   bo’lib,   bu
erda   davlat   auditorlik   faoliyatini   tartibga   solishni   faol   amalga   oshiradi.   U
moliyaviy   qiyinchiliklari   iqtisodiyotga   ta’sir   etishi   mumkin   bo’lgan   muhim
korxonalarni   ajratib,   ularda   audit   o’tkazish   majburiy   ekanligini   belgilaydi,
auditorlarga   (ma’lumoti,   malakasi,   imtihonlarni   topshirish   tartibi,   mas’uliyati,
javobgarligi va boshqalar bo’yicha) talablar qo’yadi.  
Auditni davlat tomonidan tartibga solishni  tashkil etish qonunchilik va
boshqa   normativ   hujjatlar   vositasida   amalga   oshiriladi.   Bunda   auditorlar
jamoatchilik   tashkilotlari   tomonidan   auditning   o’zini   o’zi   boshqarishiga   katta
8 imkoniyat   beriladi.   Qayd   etish   lozimki,   har   bir   mamlakatda   jamoat
tashkilotlarining   rivojlanishi   va   ta’siri   turlicha   amalga   oshiriladi.   Masalan,
AQSh va Angliyada auditorlik faoliyati  asosan  ixtisoslashtirilgan  professional
jamoat auditorlik tashkilotlari tomonidan tartibga solinadi. 
O’zbekiston   Respublikasining   Auditorlik   faoliyati   to’g’risidagi
qonunini   amalga   oshirish,   auditorlik   tekshiruvlarining   roli   va   maqomini
belgilash,   soliq   va   boshqa   nazorat   organlari   tomonidan   auditorlik   xulosalari
hisobini   yuritishni   ta’minlash   maqsadida   so’nggi   vaqtlarda   bizning
mamlakatimizda   auditorlik   faoliyatini   amalga   oshirish   tartibiga   jiddiy
o’zgartirishlar   kiritildi 3
.   Auditorlik   faoliyatini   litsenziyalash   O’zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligi   (litsenziyalovchi   organ)   tomonidan   amalga
oshiriladi.   Moliyaviy   nazoratning   davlat   va   nodavlat   sohalari   (ko’rinishlari,
turlari)   nazoratni   amalga   oshirish   metodlarining   o’xshashligiga   qaramasdan,
o’zlarining   pirovard   maqsadlari   bo’yicha   bir-biridan   tubdan   farq   ham   qiladi.
Davlat   moliyaviy   nazoratining   bosh   maqsadi   davlat   xazinasiga   resurslarni
tushurishni   maksimallashtirish   va   davlat   boshqaruv   xarajatlarini
minimallashtirish   bo’lsa,     bunga   qarama-qarshi   ravishda   nodavlat   moliyaviy
nazoratning   (ayniqsa,   firma   ichidagi   moliyaviy   nazoratning)   bosh   maqsadi
joylashtirilgan   kapitaldagi   foyda   normasini   oshirish   maqsadida   davlat
foydasidagi   ajratmalar   va  boshqa   xarajatlarni   minimallashtirishdan   iborat.  Bir
vaqtning o’zida moliyaviy nazoratning har  ikki  sohasi  amaldagi qonunlarning
huquqiy ramkasi bilan cheklab qo’yilgan.  
Pul   munosabatlari,   moliyaviy   resurslarni   shakllantirish   va   ulardan
foydalanishdagi   qayta   taqsimlash   jarayonlari,   shu   jumladan,   barcha
darajalardagi   va   xo’jalikning   barcha   bo’g’inlaridagi   pul   fondlari   shaklidagi
moliyaviy   resurslar   moliyaviy   nazoratning   obyekti   hisoblanadi.
Tekshiruvlarning   bevosita   predmeti   sifatida   foyda,   daromadlar,   rentabellik,
tannarx,   muomala   xarajatlari   kabi   qiymat   ko’rsatkichlari   maydonga   chiqadi.
3
  O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   «Auditorlik   faoliyatini   takomillashtirish   va   auditorlik
tekshiruvlari rolini oshirish to’g’risida» 2000 yil 22 sentyabrdagi 365-sonli qarori.
9 Puldan  foydalanish   orqali   va  ayrim  hollarda  pulsiz   (masalan,   barter  bitimlari)
amalga   oshiriladigan   operatsiyalarning   barchasi   moliyaviy   nazoratning   sohasi
hisoblanadi. 
Moliyaviy nazorat o’z ichiga quyidagi tekshiruvlarni oladi: 
  iqtisodiy   qonunlarning   talablariga   rioya   etish   (MD   ni   taqsimlash   va
qayta taqsimlash proportsiyalarining optimalligi); 
 byudjet rejasini tuzish va ijro etish (byudjet nazorati); 
  korxona   va   tashkilotlar,   byudjet   muassasalariga   tegishli   bo’lgan
mehnat, moddiy va moliyaviy resurslardan samarali foydalanish; 
  o’zaro   soliq   munosabatlari.   Taraqqiy   etgan   mamlakatlarda   moliyaviy
nazorat tizimi, asosan, bir tipda bo’lib,  quyidagi elementlardan tashkil topadi: 
  bevosita   mamlakatning   parlamenti   yoki   prezidentiga   bo’ysunuvchi
hisob   palatasi.   Bu   tashkilotning   bosh   maqsadi   davlat   mablag’larining
sarflanishi ustidan umumiy nazoratni o’rnatishdir; 
  asosan   soliqli   daromadlarning   davlat   xazinasiga   kelib   tushishini
nazorat   qiluvchi   va   mamlakat   prezidenti,   hukumati   yoki   moliya   vazirligiga
bo’ysunuvchi soliq muassasi; 
  quyi   tashkilotlarini   tekshiruvchi   va   taftish   qiluvchi   davlat
tashkilotlarining tarkibidagi nazorat qiluvchi organlar; 
  hisobot   hujjatlarining   ishonchliligini   va   moliyaviy   operatsiyalarning
qonuniyligini  tijorat asosida tekshiruvchi nodavlat nazorat xizmatlari; 
  asosiy   vazifasi   xarajatlarni   qisqartirish,   moliyaviy   oqimlarni
optimallashtirish va foydani oshirish bo’lgan ichki nazorat xizmatlari. 
Jahon   hamjamiyati   ko’p   yillik   tajriba   asosida   moliyaviy   nazoratni
tashkil   etishning   asosiy   printsiplarini   ishlab   chiqqanki,   hozirgi   paytda   ularga
rioya   qilishga   dunyoning   har   bir   rivojlangan   davlati   intiladi.   Bu   printsiplar
10 INTOSAI 4
ning   Lima   deklaratsiyasida   o’z   aksini   topgan.   Ularning   tarkibiga
quyidagilar kiradi: 
 mustaqillik; 
 obyektivlik; 
 kompetentlik (layoqatlilik, qodirlik); 
 oshkoralik. 
O’z   navbatida   mamlakatimiz   iqtisodchi   olimlari   moliyaviy   nazoratni
tashkil etishning asosiy 6 ta tamoyillarini sanab o’tganlar (2-rasm).  Moliyaviy
nazoratning mustaqilligi nazorat organining moliyaviy jihatdan mustaqilligi,
  nazorat   organlari   rahbarlarining   vakolat   muddatlarining   parlament
muddatlaridan   uzoqligi,   shuningdek   ularning   konstitutsion   xarakteri   bilan
ta’minlanishi kerak.           
4
  INTOSAI   –   dunyoning   178   mamlakati   oliy   nazorat   organlarining   Xalqaro   tashkiloti.   Uning   doirasida
mintaqaviy   tashkilotlar   ham   amal   qiladi.   Ulardan   biri   YEVROSAI     bo’lib,   u     oliy   nazorat   organlarining
Yevropa tashkilotidir.
11 2-rasm. Moliyaviy nazoratni tashkil etish tamoyillari 5
 
Obyektivlik   va   kompetentlik   (layoqatlilik,   qodirlik)   nazoratchilar
tomonidan   amaldagi   qonunchilikka   so’zsiz   itoat   etilishini,     taftish   ishlarini
amalga   oshirishning   belgilangan   (o’rnatilgan)   standartlariga   (andozalariga)
qattiq   rioya   etish   asosida   nazoratchilar   ishining   yuqori   kasbiy   darajada
bo’lishini   taqoza   etadi.   Oshkoralik   davlat   nazoratchilarining   jamotchilik   va
ommaviy axborot vositalari bilan doimiy aloqada bo’lishini ko’zda tutadi. 
Ana   shu   asosiy   printsiplardan   amaliy   xarakter   kasb   etuvchi   moliyaviy
nazoratning quyidagi boshqa printsiplari kelib chiqishi mumkin:  
 natijalilik; 
  nazoratchilar   tomonidan   talab   qilinadigan   talablarning   aniqligi   va

mantiqiyligi; 
 nazorat subyektlarining sotib oluvchanmasligi; 

  tekshirish   va   taftish   dalolatnomalarida   keltirilgan   ma’lumotlarning

asoslanganligi va isbotlanganligi; 
  preventivlik   (moliyaviy   buzilmalar   ehtimolining

ogohlantiriluvchanligi); 
  moliyaviy   jinoyatlar   bo’yicha   shubhalanilayotgan   shaxslarning

aybsizlik (sudgacha) prezumptsiyasi;                                                  
  turli   nazorat   organlari   faoliyatlarining   muvofiqlashtiruvchanligi   va

boshqalar; 
Moliyaviy nazoratni tashkil qilish tizimiga bevosita yoki bilvosita ta’sir
ko’rsatuvchi   qonunlar   qabul   qila   turib,   har   bir   davlat,   odatda,   yuqoridagi
printsiplarga   tayanadi   (asoslanadi).   Bir   vaqtning   o’zida,   har   bir   davlatda
nazorat harakatlarining o’z reglamenti (tartibi va ketma-ketligi) mavjud bo’lib,
bu   narsa   pirovardida   moliyaviy   nazoratning   natijalariga   o’z   ta’sirini,   albatta,
ko’rsatadi. 
5
  B.A.Musaev,   Z.X.Srojiddinova.   Kontrolno-ekonomicheskaya   rabota   finansovix   organov.   O’quv   qo’llanma
2006 y.
12 Moliyaviy   nazorat   moliyaning   maxsus   funktsiyasi   bo’lib,   uning
maqsadi   moliyaviy   resurslarni   boshqarish   qonuniyligi   va   samaradorligi
bo’yicha qabul qilingan andozalardan chetga chiqish hollarini aniqlash, bunday
chetga   chiqishlar   mavjud   bo’lganida   esa,   ularni   tuzatish   va   oldini   olish
bo’yicha   tegishli   choralarni   o’z  vaqtida   qabul   qilishdan   iborat.  U   nazoratning
boshqa turlaridan farqli o’laroq, ijtimoiy ishlab chiqarishning barcha sohalarida
mavjud   bo’lgan   holda,   pul   jamg’armalari   harakatining   butun   jarayonida
kuzatiladi.   Shu   sababli   moliyaviy   nazorat   har   qanday   ishlab   chiqarishda
xo’jalik   yuritish   mexanizmining   obyektiv   ravishda   zaruriy   bo’lgan   tarkibiy
qismidir, deb tasdiqlash mumkin. 
Moliyaviy   nazorat   davlat   nazoratining   tarkibiy   qismi   bo’lib
hisoblanadi.   Moliyaviy   nazoratning   mohiyati   uning   vazifasida   o’z   ifodasini
topadi.   Moliyaviy   nazorat,   masalan,   moliyaviy   mablag’lar   holati   ustidan   olib
boriladigan   nazorat   yoki   byudjetni   to’ldirish,   markazlashgan   va
markazlashmagan pul jamg’armalaridan foydalanish operatsiyalari ustidan olib
boriladigan nazorat va boshqa ko’rinishlarda bo’lishi mumkin. 
Moliyaviy   nazoratning   oldida   turgan   eng   asosiy   vazifalar
quyidagilardan iborat: 
  pul   fondlarining   o’lchami   va   moliyaviy   resurslarga   bo’lgan   ehtiyoj
o’rtasidagi mutanosiblikka (balanslilikka) ta’sir ko’rsatish; 
  davlat   byudjeti   oldidagi   majburiyatlarning   o’z   vaqtida   va   to’liq

bajarilishini ta’minlash; 
  moliyaviy   resurslarni   ko’paytirishning   ichki   xo’jalik   zaxiralarini

qidirib topish va boshqalar. 
  Shunday qilib, yuqoridagilarga asoslangan holda moliyaviy nazoratga
quyidagicha   ta’rif   berish   mumkin,   moliyaviy   nazorat   -   bu   pul   mablag’larini
yig’ish,   sarflash   va   undan   foydalanish   jarayonida   olib   boriladigan   hamda
qonuniylikni ta’minlashga qaratilgan davlat nazoratining bir turidir.  
13 Moliyaviy   nazoratni   olib   borishda   albatta   qonunga   rioya   etish   talab
qilinadi.   Buning   mazmuni   shundan   iboratki,   respublika   hududida   faoliyat
ko’rsatuvchi barcha davlat organlari (mansabdor shaxslari), korxona, muassasa,
tashkilotlar va fuqarolar O’zbekiston Respublikasi qonunlariga og’ishmay amal
qilishlari   lozim.   Moliyaviy   nazorat   moliya   huquqi   tizimiga   kiruvchi   barcha
moliyaviy-huquqiy institutlarga (bo’limlarga) xosdir.  
Moliyaviy nazorat quyidagi maqsadlarda amalga oshirilishi mumkin: 
birinchidan,   jismoniy   va   yuridik   shaxslar   tomonidan     davlat,   mahalliy
davlat hokimiyati organlari oldidagi moliyaviy majburiyatlarining bajarilishini
tekshirish; 
ikkinchidan, davlat va mahalliy korxonalar, muassasalar va tashkilotlar
tomonidan   ularning   ixtiyorida   yoki   kundalik   boshqaruvida   bo’lgan   pul
mablag’laridan   to’g’ri   va   maqsadga   muvofiq   foydalanilayotganligini
tekshirish; 
uchinchidan,   yuridik   shaxslar   tomonidan   moliyaviy   operatsiyalar,
hisobkitob,   hisobot   va   pul   mablag’larini   saqlash   va   sarflashning   qonunchilik
bilan o’rnatilgan talablariga rioya etilishini tekshirish; 
to’rtinchidan, ishlab chiqarishning ichki zahiralarini aniqlash; 
beshinchidan,   moliyaviy   intizom   buzilishi   hollarini   bartaraf   etish   va
ogohlantirish. 
Yuqorida   qayd   etib   o’tganimizdek,   moliyaviy   nazoratning   mohiyati
uning   vazifalarida   o’z   ifodasini   topib,   ulardan   biri   «moliyaviy   resurslarning
ahvolini   nazorat   etishdan   iboratdir.   Ushbu   nazorat   davlat   byudjeti   oldidagi
majburiyatlarning   o’z   vaqtida   va   to’liq   ijro   etilishini,   markazlashtirilgan   va
markazlashtirilmagan   pul   jamg’armalaridan   foydalanishga   doir
operatsiyalarning to’g’ri amalga oshirilishini tekshirishni nazarda tutadi». 
Moliyaviy nazoratning boshqa vazifalari qatoriga yuridik adabiyotlarda
korxonalar,   tashkilotlar   tomonidan   ularning   tasarrufidagi   pul   mablag’lari
(byudjet   mablag’lari,   bank   ssudalari   va   h.k.)dan   to’g’ri   foydalanilishi   hamda
14 tashkilotlar,   korxonalar   va   muassasalar   tomonidan   moliyaviy   operatsiyalar,
hisob-kitoblarni amalga oshirish va pul mablag’larini saqlashga oid qoidalarga
rioya   etilishini   tekshirish   kiritilgan.   Yana   bir   vazifa   sifatida   moliya
intizomining   buzilishini   bartaraf   etish   va   buning   oldini   olish,   ogohlantirish
ajratiladi.   Ular   aniqlangan   hollarda   tashkilotlar,   mansabdor   shaxslar   va
fuqarolarga nisbatan  belgilangan tartibda jazo choralari qo’llaniladi, davlat  va
xo’jalik yurituvchi subyektlarga etkazilgan zararni qoplash ta’minlanadi. 
Moliyaviy   nazorat   vazifalarini   amalga   oshirish   natijasida   moliyaviy
faoliyatda   qonuniylik   tamoyili   tomonlaridan   birini   ifodalaydigan   moliya
intizomi   mustahkamlanadi.   Moliya   intizomi   deganda,   davlat   va   xo’jalik
yurituvchi  subyektlar   pul  jamg’armalarini  tashkil   etish,  taqsimlash  va  ulardan
foydalanish   vaqtida   belgilangan   ko’rsatmalar   va   tartibga   qat’iy   rioya   etilishi
tushuniladi.   Moliya   intizomi   talablari   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   hamda
davlat   organlari   uchun   amal   qiladi.   Shunday   qilib,   moliyaviy   nazorat   davlat
manfaatlarini   ta’minlaydi   va   aniq   jismoniy   shaxslar   va   xo’jalik   yurituvchi
subyektlarning   huquq   va   manfaatlariga   rioya   etilishi   (masalan,   byudjetga
to’lovlar   bo’yicha   imtiyozlar   berish   to’g’risidagi   qonunlarga   rioya   etilishi,
soliqlar to’g’ri olinishi va h.k.ni nazorat etish)ga yordam beradi.  
Moliyaviy   nazoratning   muvaffaqiyatli   va   samarali   o’tkazilishi   uning
tashkil   etilish   darajasiga   va  nazoratning   turlari,  shakllari   va   uni   o’tkazishning
metodlariga bog’liq. Moliyaviy nazoratni amalga oshiruvchi subyektlarga ko’ra
uning quyidagi turlari mavjud: 
 umumdavlat moliyaviy nazorati; 
 idoraviy moliyaviy nazorat; 

 xo’jalik ichidagi moliyaviy nazorat; 

 jamoatchilik moliyaviy nazorati; 

 mustaqil moliyaviy nazorat. 

Umumdavlat moliyaviy nazorati davlat hokimiyat organlari (prezident,
hukumat, Oliy majlis, Moliya vazirligi, Davlat soliq qo’mitasi, Davlat bojxona
15 qo’mitasi   va   boshqalar)   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Bu   turdagi   moliyaviy
nazoratning   bosh   maqsadi   daromadlarning   tushib   turishi   va   davlat
xarajatlarining   sarflanishi   bo’yicha   davlat   va   jamiyatning   manfaatlarini
ta’minlashdan iborat. 
Idoraviy   moliyaviy   nazorat   vazirliklarning   nazorat-taftish
boshqarmalari  va boshqa  tarkibiy tuzilmalari  tomonidan  amalga oshirilib, shu
idoraga bo’ysunuvchi korxona, tashkilot va muassasalarning faoliyatini qamrab
oladi. Xo’jalik ichidagi moliyaviy nazorat korxona va tashkilotlarning iqtisodiy
va moliyaviy xizmatlari tomonidan o’tkaziladi. Bu erda moliyaviy nazoratning
obyekti   sifatida   korxona,   tashkilot   va   muassasalarning   xo’jalik   va   moliyaviy
faoliyati   maydonga   chiqadi.   Jamoatchilik   moliyaviy   nazorati   nodavlat
tashkilotlari   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Nazoratning   obyekti   uning   oldiga
quyilgan vazifalarga muvofiq ravishda aniqlanadi. Mustaqil moliyaviy nazorat
maxsus   organlar:   auditorlik   firmalari   va   boshqa   xizmatlar   tomonidan
o’tkaziladi. 
Moliyaviy   nazorat   yalpi   ijtimoiy   va   milliy   daromadni   tashkil   etish,
taqsimlash va ulardan foydalanish kabi moliyaga xos bo’lgan sifatlarni nazorat
etish   vositasi   bo’lib   xizmat   qiladi.   Boshqacha   aytganda,   moliyaning   nazorat
funktsiyasi   moliyaviy   nazoratning   asosiy   qismi   bo’lib,   moliyaga   bo’lgan
ehtiyoj   va   moliya  resurslari   majudligi   o’rtasida   muvozanat   bo’lishiga   yordam
beradi.   Bunda   moliyaviy   nazoratning   ishlashi   uchun   zarur   bo’lgan   shart-
sharoitlar   nazorat   faoliyati   barcha   jabhalarining,   xususan,   uning   chegaralari,
amalga oshirish usul va shakllarining aniq tartibga solinishi, nazorat organlari
huquqiy   maqomi,   ularning   huquq   va   majburiyatlarini   belgilashdan   iboratdir.
Yuqorida   bayon   etilgan   holatlarni   hisobga   olib,   aytish   mumkinki,   moliyaviy
nazorat huquq me’yorlari bilan tartibga solingan, davlat va nodavlat  organlari
hamda   xo’jalik   yurituvchi   subyektlarning   moliya   resurslarini   boshqarish
qonuniyligi  va samaradorligini  belgilash, moliya intizomini  ta’minlash hamda
16 aniqlangan   tartibbuzarliklarni   tugatish   va   ogohlantirish   bo’yicha   o’z   vaqtida
chora-tadbirlar qabul qilishga doir faoliyatidir.  
2. DAVLAT BYUDJETI IJROSINI AMALGA OSHIRISHDA BYUDJET
NAZORATINING O’RNI VA AHAMIYATI
Davlat   moliyaviy   nazorati   byudjet   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarining
moliyaviy   nazorat   ob’ektlari   tomonidan   buzilishi   hollarini   aniqlash,   bartaraf
etish   va   unga   yo’l   qo’ymaslik   maqsadida   davlat   moliyaviy   nazorat   organlari
tomonidan amalga oshiriladi. 
Davlat moliyaviy nazorati: 
Respublika   darajasida   —   O’zbekiston   Respublikasi   respublika
byudjetining,   davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlarining   va   respublika
byudjetidan   moliyalashtiriladigan   byudjet   tashkilotlari   byudjetdan   tashqari
jamg’armalarining shakllantirilishi hamda ijro etilishi ustidan; 
Mahalliy   darajada   —   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   byudjetining,
viloyatlar   va   Toshkent   shahar   mahalliy   byudjetlarining,   Qoraqalpog’iston
Respublikasi   byudjetidan,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar   mahalliy
byudjetlaridan   moliyalashtiriladigan   byudjet   tashkilotlari   byudjetdan   tashqari
jamg’armalarining   shakllantirilishi   hamda   ijro   etilishi   ustidan   amalga
oshiriladi. 
Davlat   moliyaviy   nazorat   organlari   davlat   moliyaviy   nazoratini   davlat
moliyaviy   nazorat   organlari   yoki   vakolatli   organ   tomonidan   tasdiqlanadigan
nazorat qilish yillik rejalariga muvofiq amalga oshiradi. 
Ayrim   hollarda   rejadan   tashqari   davlat   moliyaviy   nazoratini   amalga
oshirishga: 
17 O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining yoki O’zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasining; 
davlat moliyaviy nazorat organiga byudjet to’g’risidagi qonun hujjatlari
buzilganligi   faktlari   to’g’risida   ma’lumotlar   kelib   tushgan   hollarda   davlat
moliyaviy nazorat organlari rahbarlarining qarorlari asosida yo’l qo’yiladi. 
Davlat   moliyaviy   nazorat   organlari:   O’zbekiston   Respublikasi   Hisob
palatasi,   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   va   uning   tasarrufidagi
vakolatli organlar davlat moliyaviy nazorat organlaridir. 
Davlat   byudjetining   va   davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlarining
daromadlari   qismi   bo’yicha   davlat   moliyaviy   nazorati   berilgan   vakolatlar
doirasida   davlat   soliq   xizmati   organlari   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Davlat
moliyaviy   nazorati   printsiplari.   Davlat   moliyaviy   nazoratini   o’tkazishning
qonuniyligi   va   mustaqilligi,   shuningdek   davlat   moliyaviy   nazorati
natijalarining   ishonchliligi   va   xolisligi   davlat   moliyaviy   nazoratining
prinsiplaridir. 
Byudjet   ijrosi   jarayoni   xaqida   axborotlar   byudjet   hisobini   tashkil   qilish
va yuritish orqali  shakllantiriladi. Bunda, belgilangan byudjet  tasnifi bo’yicha
byudjet   daromadlari   shakllantiriladi   va   xarajatlar   amalga   oshiriladi.   Byudjet
hisobini   alohida   xususiyatlaridan   biri   –   byudjet   ijrosini   to’g’ri   tashkil   etish,
moliya   byudjet   intizomiga   rioya   qilish   va   nazorat   funksiyasini   amalga
oshirilishidir. 
Nazorat   funksiyasi   orqali   byudjet   mablag’laridan   maqsadli   foydalanish,
mulklarni   saqlanishi   va   tayinlanishi   bo’yicha   sarflanishi   tizimi   yo’lga
qo’yiladi. 
Byudjet   hisobida   ham   yuqorida   qayd   etilganidek,   nazoratning   uch   turi
qo’llaniladi: 
- dastlabki nazorat; 
- joriy nazorat; 
- keyingi nazorat. 
18 Dastlabki   nazorat   –   smetalarni   tuzish   va   tasdiqlash   jarayonida   amalga
oshiriladi.   Unda   byudjet   intizomiga   rioya   qilinishi,   shuningdek,   qonunchilik
talablari buzilishi oldi olinadi. 
Joriy nazorat  – byudjet  ijrosi  jarayonida amalga oshirilib, sodir bo’lgan
muomalalarni   qonuniyligi,   pul   mablag’larini   oqilona   sarflanishi,   mulkiy
qiymatliklar   bo’yicha   hisob   ma’lumotlarini   xaqiqiy   holatga   mosligi,
hisoblashuvlar holati va boshqalar nazorati amalga oshiriladi. 
Keyingi nazorat – umumlashtirish bosqichi uchun zarur bo’lib, hisob va
hisobot axborotlarini qonuniyligini aniqlash uchun amalga oshiriladi. 
Byudjet nazoratining shakllari, turlari va usullari hamda nazorat
organlarining vakolatlari.
Davlat   moliyaviy   nazorati   taftish,   tekshirish   (shu   jumladan   byudjet
to’g’risidagi   qonun   hujjatlarining   avvalgi   taftishda   yoki   tekshirishda
aniqlangan   buzilishi   hollarini   bartaraf   etish   yuzasidan   nazorat   tartibidagi
tekshirish) va o’rganish shaklida amalga oshiriladi. 
Davlat moliyaviy nazoratining turlari quyidagi: 
-   dastlabki   nazorat   —   moliyaviy   operatsiyalar   bajarilguniga   qadar
g’aznachilik bo’linmalari va moliya organlari tomonidan amalga oshiriladigan; 
-   joriy   nazorat   —   moliyaviy   operatsiyalar   bajarilishi   jarayonida
g’aznachilik   bo’linmalari,   moliya   organlari   va   davlat   soliq   xizmati   organlari
tomonidan amalga oshiriladigan; 
-   yakuniy   nazorat   —   moliyaviy   operatsiyalar   bajarilganidan   so’ng
Byudjet   Kodeksining   171-moddasida   ko’rsatilgan   davlat   moliyaviy   nazorat
organlari tomonidan amalga oshiriladigan nazoratlardir. 
Davlat moliyaviy nazoratining usullari quyidagilardir 6
: 
1. Hujjatlarni tekshirish hajmiga qarab: 
6
  www.fayllar.org  
19 - yoppasiga nazorat — tekshirilayotgan davr uchun barcha buxgalteriya,
moliya, statistika, bank hujjatlari va boshqa hujjatlarni nazorat qilish; 
- tanlov asosidagi nazorat — muayyan davr uchun buxgalteriya, moliya,
statistika,   bank   hujjatlari   va   boshqa   hujjatlarning   ayrim   qismlarini   nazorat
qilish; 
2. Nazoratning maqsadga yo’naltirilganligi va predmetiga qarab: 
-   kompleks   nazorat   —   moliyaviy   nazorat   obyektining   muayyan   davr
uchun moliyaviy-xo’jalik faoliyatining barcha yo’nalishlarini nazorat qilish; 
-   mavzuli   nazorat   —   moliyaviy   nazorat   obyektining   muayyan   davr
uchun ayrim masalalar bo’yicha faoliyatini nazorat qilish; 
-   muqobil   nazorat   —   operatsiyalar   yagonaligi   bilan   o’zaro   bog’liq
bo’lgan va turli moliyaviy nazorat ob’ektlarida turgan hujjatlarni solishtirishni
o’z ichiga olgan tekshirish. 
O’zbekiston   Respublikasi   Hisob   palatasi   tomonidan   amalga
oshiriladigan   davlat   moliyaviy   nazorati.   Hisob   palatasi   quyidagilarni   amalga
oshiradi: 
-   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlarni,   byudjet-soliq   va   pul-kredit
parametrlarini shakllantirish jarayonlarini, ularning qonun hujjatlari talablariga
muvofiqligiga rioya etilishini tizimli o’rganish; 
-   byudjet   tizimi   byudjetlarining   daromadlarini   shakllantirish   va
mablag’lari   sarflanishini   umumiy,   moddalar   bo’yicha,   tarmoqlar   hamda
hududlar kesimida nazorat qilish va tekshirish; 
-   davlat   maqsadli   dasturlari   amalga   oshirilishining   to’liqligi   va
samaradorligini baholash; 
-   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   va   O’zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligining   bank   hisobvaraqlaridagi   mablag’larining
qonuniy   shakllantirilganligini,   maqsadli   hamda   samarali   sarflanganligini
nazorat qilish va tekshirish; 
20 - O’zbekiston Respublikasining respublika byudjeti va Qoraqalpog’iston
Respublikasi   byudjeti,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar   mahalliy   byudjetlari
o’rtasida   maqbul   nisbatga   erishishga   doir   takliflarni   tahlil   qilish   hamda
baholash; 
-   davlat   aktivlari   shakllantirilishini,   ulardan   samarali   va   maqsadli
foydalanilishini tekshirish; 
-   daromad   keltiruvchi   tarmoqlar   korxonalari   faoliyatini   byudjet   tizimi
byudjetlariga   qo’shimcha   tushumlar   zaxiralarini   aniqlashga   yo’naltirilgan
tarzda tahlil va nazorat qilish; 
-   O’zbekiston   Respublikasining   Tiklanish   va   taraqqiyot   jamg’armasi,
O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi Davlat ehtiyojlari uchun
xarid   qilinadigan   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   uchun   hisob-kitoblar
jamg’armasi,   Qishloqlarni   qishloq  xo’jalik  texnikasi   bilan   ta’minlashni   davlat
tomonidan rag’batlantirish jamg’armasi  va belgilangan tartibda tashkil  etilgan
boshqa   jamg’armalarning   mablag’lari   tushumi   va   daromadlarining
shakllantirilishi,   ularning   mablag’laridan   maqsadli   va   samarali   foydalanilishi
yuzasidan tahlil va nazorat qilish; 
-   valyuta,   eksport   va   import   operatsiyalari   o’tkazishning   qonuniyligini,
shuningdek byudjet tizimi byudjetlariga tovarlar (ishlar, xizmatlar) eksporti va
importidan majburiy to’lovlar bo’yicha mablag’lar tushumini nazorat qilish; 
-   mamlakat   oltin-valyuta   zaxiralarining   o’rni   qayta   to’ldirilishi   va   ular
bilan amalga oshiriladigan operatsiyalar ustidan nazorat qilish; 
-   ichki   va   tashqi   aktivlarni   boshqarish   bo’yicha   hisobotlar   va   balans
hisobkitoblarini   tahlil   qilish,   mablag’lar   va   oltin-valyuta   zaxiralarini   chet   el
banklariga   va   boshqa   banklarga   joylashtirish   hamda   qayta   joylashtirishning
asosli va samarali ekanligini nazorat qilish; 
- davlat qarzini boshqarish samaradorligini tahlil qilish, unga o’z vaqtida
xizmat   ko’rsatilishi   ustidan   nazorat   qilish,   O’zbekiston   Respublikasi   nomidan
21 yoki   uning   kafolati   ostida   jalb   qilingan   chet   el   kreditlari   mablag’laridan
samarali foydalanish masalalari bo’yicha predmetli tekshiruvlar tashkil etish; 
- davlat mulki realizatsiya qilinishi bilan bog’liq masalalarni tahlil qilish
va ular bo’yicha nazoratni ta’minlash; 
-   byudjet   tizimi   byudjetlari   mablag’laridan   maqsadli   va   samarali
foydalanilishi   ustidan   nazorat   qilishga   doir   vazifalar   moliya   organlari,   shu
jumladan g’aznachilik bo’linmalari tomonidan bajarilishi samaradorligini tahlil
qilish; 
- davlat mulki ulushi bo’lgan korxonalarning moliya-xo’jalik faoliyatini
dividendlar to’g’ri hisoblanishi va to’lanishi yuzasidan tekshirish. 
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi,   moliya   boshqarmalari   va
moliya   bo’limlari   tomonidan   amalga   oshiriladigan   davlat   moliyaviy
nazorati 7
.   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi,   Qoraqalpog’iston
Respublikasi  Moliya vazirligi, viloyatlar  va Toshkent  shahar  hokimliklarining
moliya   boshqarmalari,   tumanlar   va   shaharlar   hokimliklarining   moliya
bo’limlari o’z vakolatlari doirasida: 
- quyi  turuvchi  moliya organlari  tomonidan byudjet  to’g’risidagi  qonun
hujjatlari ijrosining ta’minlanishi ustidan; 
-   ijtimoiy   nafaqalar   va   kam   ta’minlangan   oilalarga   moddiy   yordam
tayinlanishi hamda o’z vaqtida to’lanishi ustidan; 
-   byudjet   tashkilotlari   va   byudjet   mablag’lari   oluvchilar   tomonidan
smetashtat intizomiga rioya etilishining ta’minlanishi ustidan; 
- aksiz solig’i to’g’ri hisoblanishi va o’z vaqtida to’lanishi ustidan; 
-   aksiz   to’lanadigan   ayrim   turdagi   tovarlarning   aktsiz   markalari   bilan
to’liq tamg’alanishi va olingan aksiz markalari sonining ishlab chiqarilayotgan
mahsulot hajmiga muvofiqligi ustidan; 
- byudjet tashkilotlari tomonidan byudjet hisobini yuritish va moliyaviy
hisobotni   tuzishning,   shuningdek   quyi   turuvchi   hududiy   moliya   organlari
7
  www.aim.uz  
22 tomonidan   byudjet   hisobotini   tuzishning   to’g’riligi   ustidan   davlat   moliyaviy
nazoratini amalga oshiradi. 
G’aznachilik   bo’linmalari   tomonidan   amalga   oshiriladigan   davlat
moliyaviy nazorati.  G’aznachilik bo’linmalari davlat moliyaviy nazoratini: 
-   byudjet   tashkilotlarining   va   byudjet   mablag’lari   oluvchilarning
tovarlarni etkazib beruvchilar (ishlarni bajaruvchilar, xizmatlar ko’rsatuvchilar)
bilan Davlat byudjeti va davlat maqsadli jamg’armalari byudjetlari mablag’lari
hisobiga tuzilgan shartnomalarini xarajatlar smetalarida ko’rsatilgan summalar
doirasida hamda belgilangan maqsadlarga muvofiq tuzilganligi ustidan nazorat
qilish asosida majburiy ro’yxatdan o’tkazish; 
-   xarajatlar   smetalarida   va   ro’yxatdan   o’tkazilgan   shartnomalarda
nazarda   tutilgan   summalar   doirasida   byudjet   tashkilotlari   va   byudjet
mablag’lari oluvchilar nomidan hamda ularning topshirig’i bo’yicha tovarlarni
(ishlarni,   xizmatlarni)   etkazib   beruvchilarning   hisobvaraqlariga   to’lovlarni
bevosita   amalga   oshirish   orqali   to’lov   intizomiga   rioya   etilishini   ta’minlash
yo’li bilan amalga oshiradi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligining   Nazorat-taftish   bosh
boshqarmasi   va   uning   hududiy   bo’linmalari   tomonidan   amalga
oshiriladigan davlat moliyaviy nazorati.   Nazorat-taftish bosh boshqarmasi  va
uning hududiy bo’linmalari: 
- byudjet va smeta-shtat intizomiga rioya qilinishi; 
- byudjet tizimi byudjetlarining xarajatlari ijrosi; 
- byudjet tizimi byudjetlarining mablag’lari hisobidan to’lovlarni amalga
oshirishning navbatliligi, muddatlariga rioya etilishi va to’liqligi; 
-   davlat   investitsiya   dasturlarini   amalga   oshirish   uchun
markazlashtirilgan   manbalardan   ajratiladigan   mablag’lardan   maqsadli
foydalanilishi; 
23 -   O’zbekiston   Respublikasining   chet   eldagi   diplomatik   muassasalari
tomonidan   chet   el   valyutasidagi   mablag’lardan   to’g’ri   va   maqsadli
foydalanilishi; 
- pensiyalar va nafaqalar to’g’ri tayinlanishi, hisoblanishi va o’z vaqtida
to’lanishi; 
- tibbiy-mehnat ekspert komissiyalarining faoliyati; 
- byudjet ssudalari va kredit liniyalaridan maqsadli foydalanilishi; 
-   O’zbekiston   Respublikasi   tomonidan   yoki   uning   kafolati   ostida   jalb
qilingan kreditlardan (qarzlardan) maqsadli foydalanilishi; 
-   insonparvarlik   yordami   va   texnik   ko’maklashish   mablag’laridan
maqsadli foydalanilishi; 
-   davlat   xaridlari   bo’yicha   tender   (tanlov)   savdolarining   to’g’ri
o’tkazilishi ustidan davlat moliyaviy nazoratini amalga oshiradi. 
Davlat soliq xizmati organlari tomonidan amalga oshiriladigan davlat
moliyaviy nazorati.   Davlat soliq xizmati organlari davlat moliyaviy nazoratini
soliq to’g’risidagi qonun hujjatlariga muvofiq amalga oshiradi. 
Davlat   moliyaviy   nazorat   organlarining   o’zaro   hamkorligi.   Byudjet
tashkilotlarini   nazorat   qilish   rejalari   davlat   moliyaviy   nazorat   organlari
tomonidan tasdiqlanadi. 
Davlat   moliyaviy   nazorat   organlari   moliyaviy   nazorat   obyekti
mansabdor   shaxslarining   harakatlarida   jinoyat   alomatlari   bo’lgan
huquqbuzarliklar aniqlangan taqdirda nazorat materiallarini huquqni muhofaza
qiluvchi organlarga topshiradi. 
Moliyaviy   nazorat   obyekti   mansabdor   shaxslariga   nisbatan   ma’muriy
huquqbuzarliklarga   doir   materiallar   sudlarga   yoki   tegishli   vakolatli   davlat
organlariga topshiriladi.
24 3. Byudjet nazorati faoliyatini rejalashtirish va
ularni o’tkazishning xususiyatlari
Yakuniy   nazorat   tarzidagi   davlat   moliyaviy   nazorati   nazorat   rejasiga
ko’ra amalga oshiriladi va davlat moliyaviy nazorat  organining qarori asosida
o’tkaziladi.   Yakuniy   nazorat   tarzidagi   davlat   moliyaviy   nazoratini   amalga
oshiruvchi   mansabdor   shaxs   davlat   moliyaviy   nazorat   organi   qarorining
ko’chirma   nusxasiga   va   xizmat   guvohnomasiga   ega   bo’lishi   kerak.   Yakuniy
nazorat   tarzidagi   davlat   moliyaviy   nazoratini   amalga   oshirishda   davlat
moliyaviy   nazorat   organlarining   mansabdor   shaxslariga   qo’yiladigan   talablar
vakolatli organ tomonidan belgilanadi. 
Davlat   moliyaviy   nazorat   organlari   maxsus   kasbiy   bilimlarni   talab
etadigan   masalalarni   ko’rib   chiqish   uchun   davlat   boshqaruvi   organlari   hamda
boshqa tashkilotlarning ekspertlari va mutaxassislarini jalb etishga haqli. 
Yakuniy   nazorat   tarzidagi   davlat   moliyaviy   nazorati   Byudjet
kodeksining   170-moddasi 8
ga   muvofiq   tasdiqlangan   moliyaviy   nazorat
ob’ektlarini   nazorat   qilish   rejasiga   ko’ra   yiliga   ko’pi   bilan   bir   marta   amalga
8
 O`zbekiston Respublikasining byudjet kodeksi. 2013 yil
25 oshiriladi. 
Yakuniy nazorat  tarzidagi davlat  moliyaviy nazoratini  amalga oshirish
muddati   o’ttiz   kalendar   kundan   oshmasligi   lozim.   Zarur   hollarda   yakuniy
nazorat   tarzidagi   davlat   moliyaviy   nazoratini   amalga   oshirish   muddati   davlat
moliyaviy   nazoratini   tayinlagan   tegishli   davlat   moliyaviy   nazorat   organining
rahbari yoki u vakolat bergan shaxs tomonidan uzaytirilishi mumkin. 
Yakuniy   nazorat   tarzidagi   davlat   moliyaviy   nazoratining   natijalari
davlat moliyaviy nazorat organining mansabdor shaxsi tomonidan: 
-   tekshirish   va   taftish   natijalari   bo’yicha   tuziladigan   hujjat   —
dalolatnoma; 
-   davlat   moliyaviy   nazorati   natijalarini   umumlashtiruvchi   hujjat   —
jamlanma dalolatnoma; 
- o’rganish va nazorat tartibida tekshirish natijalari bo’yicha tuziladigan
hujjat — ma’lumotnoma yoki xulosa; 
- O’zbekiston Respublikasi Hisob palatasi tomonidan davlat moliyaviy
nazorati   natijalari   bo’yicha   tuziladigan   hujjat   —   hisobot   tarzida
rasmiylashtiriladi. 
Yakuniy   nazorat   tarzidagi   davlat   moliyaviy   nazorati   natijalariga   doir
hujjatlar quyidagilar ko’rsatilgan holda rasmiylashtiriladi: 
- rasmiylashtirilayotgan hujjatning turi; 
- tekshirish o’tkazilgan joy, hujjat tuzilgan sana; 
- davlat moliyaviy nazoratini o’tkazish uchun asos; 
- davlat moliyaviy nazoratining turi va uni o’tkazish davri; 
-   davlat   moliyaviy   nazoratini   o’tkazgan   mansabdor   shaxslarning
familiyasi, ismi va otasining ismi; 
26 -   moliyaviy   nazorat   obyektining   to’liq   nomi,   nazorat   bilan   qamrab
olingan davr  uchun mas’ul  mansabdor  shaxslarning lavozimi, familiyasi, ismi
va   otasining   ismi   ular   egallab   turgan   lavozimlarida   ishlagan   davr   albatta
ko’rsatilgan holda; 
-  moliyaviy nazorat   obyektining joylashgan  eri  (pochta  manzili),  bank
rekvizitlari; 
-   oldingi   taftish   (tekshirish)   natijalari   yuzasidan   ko’rilgan   chora-
tadbirlar haqidagi ma’lumotlar; 
-   davlat   moliyaviy   nazorati   bilan   qamrab   olingan   davr   hamda   uni
o’tkazish uchun moliyaviy nazorat obyekti tomonidan taqdim etilgan hujjatlar
haqidagi umumiy ma’lumotlar; 
-   taftish   (tekshirish)   jarayonida   aniqlangan   qoidabuzarliklar   faktlari,
normalari buzilgan qonun hujjatlari ko’rsatilgan holda. 
Yakuniy   nazorat   tarzidagi   davlat   moliyaviy   nazorati   natijalariga   doir
hujjatga davlat moliyaviy nazoratini o’tkazish uchun asos bo’lib xizmat qilgan
hujjatlarning   ko’chirma   nusxalari,   davlat   moliyaviy   nazorati   doirasida
harakatlarni   bajarish   to’g’risidagi   bayonnomalar,   inventarizatsiya
dalolatnomalari,   jalb   etilgan   ekspertlar   va   mutaxassislarning   xulosalari,
nazoratni   o’tkazish   jarayonida   davlat   moliyaviy   nazoratini   amalga   oshiruvchi
mansabdor   shaxslarning   so’roviga   ko’ra   olingan   materiallar,   shuningdek
nazorat  doirasida  bajarilgan harakatlarni  tasdiqlovchi  boshqa  hujjatlar  qo’shib
qo’yilishi lozim. 
Davlat   moliyaviy   nazorati   natijalariga   doir   hujjatga   qonun   hujjatlari
bilan,   hujjatlar   bilan   yoki   moliyaviy   nazorat   obyekti   faoliyatining   davlat
moliyaviy nazorati jarayonida amalga oshirilgan tartib-taomillar natijalari bilan
tasdiqlanmagan   turli   xil   xulosalarni,   taxminlarni   va   faktlarni,   tergov
materiallaridan   ma’lumotlarni   va   moliyaviy   nazorat   obyekti   mansabdor
27 shaxslari   tergov   organlariga   bergan   ko’rsatuvlarga   havolalarni   kiritishga   yo’l
qo’yilmaydi. 
Davlat   moliyaviy   nazorati   natijalariga   doir   hujjatda   moliyaviy   nazorat
obyektining   mansabdor   va   moddiy   javobgar   shaxslari   harakatlariga   huquqiy
baho   berilmasligi,   shuningdek   ularning   qilmishlari,   niyatlari   va   maqsadlari
tavsiflanmasligi lozim. 
Byudjet   kodeksi   184-moddasi 9
ning   birinchi   qismida   nazarda   tutilgan
ma’lumotlar ma’lumotnoma (xulosa) rasmiylashtirilayotganda majburiy emas. 
Davlat   moliyaviy   nazoratining   natijalariga   doir   hujjatlar   davlat
moliyaviy   nazoratini   o’tkazgan   mansabdor   shaxslar,   shuningdek   moliyaviy
nazorat   obyektining   mansabdor   va   mas’ul   shaxslari   tomonidan   imzolanadi.
Moliyaviy   nazorat   obyektining   mansabdor   va   mas’ul   shaxslari   davlat
moliyaviy nazorati natijalariga rozi bo’lmagan taqdirda, hujjatni o’z e’tirozlari
bilan imzolaydi hamda o’n kunlik muddat ichida e’tirozlarini davlat moliyaviy
nazorat organiga yozma shaklda taqdim etadi. 
Moliyaviy   nazorat   obyekti   tomonidan   e’tirozlar   o’n   kunlik   muddatda
yozma   shaklda   taqdim   etilmagan   taqdirda,   davlat   moliyaviy   nazorati
natijalariga doir hujjat moliyaviy nazorat obyekti tomonidan qabul qilingan deb
hisoblanadi   hamda   davlat   moliyaviy   nazorat   organi   tomonidan   uni   amalga
oshirish choralari ko’riladi. 
Moliyaviy   nazorat   obyekti   sudga   murojaat   etgan   taqdirda,   o’zining
sudga   murojaat   etganligini   tasdiqlovchi   hujjatni   o’n   kunlik   muddatda   davlat
moliyaviy   nazorat   organiga   taqdim   etishi   shart.   Sud   tomonidan   moliyaviy
nazorat   obyektining   murojaati   xususida   qaror   qabul   qilinguniga   qadar   davlat
moliyaviy   nazorat   organi   davlat   moliyaviy   nazorati   natijalari   bo’yicha
rasmiylashtirilgan   hujjatning   nizoli   bandlarga   tegishli   qismi   bo’yicha   amalga
oshirilishini to’xtatib turadi. 
9
  O`zbekiston Respublikasining byudjet kodeksi. 2013 yil
28 Davlat   moliyaviy   nazorati   natijalariga   doir   hujjatlarda   bayon   etilgan
ma’lumotlarning   ishonchliligi,   xolisligi   va   to’liqligi   davlat   moliyaviy   nazorat
organlarining mansabdor shaxslari tomonidan ta’minlanadi. 
Moliyaviy nazorat obyektining mansabdor shaxslari: 
- davlat moliyaviy nazorati amalga oshirilishining maqsadi, boshlanish
sanasi va davomiyligini bilishga; 
-   davlat   moliyaviy   nazorat   organlarining   tekshiruvchi   mansabdor
shaxslaridan   mazkur   organ   rahbarining   qarorini   va   yakuniy   nazorat   tarzidagi
davlat   moliyaviy   nazoratini   amalga   oshirish   huquqini   beruvchi   bir   martalik
guvohnomani, shuningdek shaxsiy guvohnomani talab qilishga; 
-   davlat   moliyaviy   nazoratini   o’tkazish   uchun   asosga   ega   bo’lmagan
shaxslarni davlat moliyaviy nazoratiga qo’ymaslikka; 
-   davlat   moliyaviy   nazorati   natijalari   yuzasidan   shikoyat   qilishga
haqlidir. 
Moliyaviy nazorat obyektining mansabdor shaxslari: 
-   davlat   moliyaviy   nazorat   organining   mansabdor   shaxslari   davlat
moliyaviy nazoratini o’tkazishi uchun zarur sharoitlar yaratishi; 
-   davlat   moliyaviy   nazorat   organi   va   uning   mansabdor   shaxslarining
qonuniy   talablarini   bajarishi,   shuningdek   davlat   moliyaviy   nazorat   organi
mansabdor shaxslarining qonuniy faoliyatiga monelik qilmasligi; 
-   davlat   moliyaviy   nazoratini   o’tkazish   vaqtida   davlat   moliyaviy
nazorat   organining   mansabdor   shaxslariga   mazkur   nazoratni   amalga   oshirish
uchun   zarur   bo’lgan   hujjatlar   va   ma’lumotlarni   taqdim   etishi   hamda   ularning
ishonchliligi, xolisligi va to’liqligi uchun shaxsan javobgar bo’lishi; 
-   byudjet   to’g’risidagi   qonun   hujjatlari   buzilgan   holda   foydalanilgan
mablag’larning o’rni qoplanishini, shuningdek tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni)
29 etkazib   beruvchilar   tomonidan   shartnoma   majburiyatlari   bajarilishini
ta’minlashi shart. 
Moliyaviy nazorat obyektining mansabdor shaxslari  qonun hujjatlariga
muvofiq   boshqa   huquqlarga   ham   ega   bo’lishi   va   ularning   zimmasida   boshqa
majburiyatlar ham bo’lishi mumkin. 
Davlat moliyaviy nazoratini: 
-   moliyaviy   nazorat   obyekti   mansabdor   shaxsining   yaqin   qarindoshi,
erining (xotinining) qarindoshi bo’lgan; 
- moliyaviy nazorat obyektida shaxsiy mulkiy manfaatlari bo’lgan; 
-   tekshiruv   bilan   qamrab   olingan   davrda   moliyaviy   nazorat   obyektida
ishlagan   davlat   moliyaviy   nazorat   organlarining   mansabdor   shaxslari
tomonidan o’tkazish taqiqlanadi. 
Byudjet   kodeksi   186-moddasi 10
ning   birinchi   qismida   ko’rsatilgan
holatlar   yuzaga   kelgan   taqdirda   davlat   moliyaviy   nazorat   organlarining
mansabdor   shaxslari   bu   haqda   davlat   moliyaviy   nazoratini   tayinlagan
organning rahbarini yozma shaklda xabardor qilishi kerak.
10
  O`zbekiston Respublikasining byudjet kodeksi. 2013 yil
30 XULOSA
Respublika   pul-kredit   siyosati   komissiyasi   zimmasiga   Respublikada
naqd   pul   komissiyasi   va   xalq   xo’jaligida   hisob-kitoblarning   ahvoli   ustidan
nazoratni   kuchaytirish   bo’yicha   chora   tadbirlar   majmuini   ishlab   chiqish   va
ularni   amalga   oshirish,   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   tomonidan   valyuta
operasiyalarini   amalga   oshirish   va   O’zbekiston   iqtisodiyoti   ustuvor
tarmoqlarini   rivojlantirish   uchun   ajratiladigan   kreditlardan   maqsadli
foydalanish tartibiga qat’iy rioya etishini ta’minlash vazifasini yuklatadi. 
Bozor   iqtisodiyoti   asoslarining   shakllantirilib   borishida   moliyaviy
nazoratning ham o`z o`rni va muhim vazifalari bor. 
Moliyaviy   nazorat   moliyaviy   intizomni   bajarishda   korxonalar
tashkilotlar   muassalar   hamda   davlat   va   moliya   bank   tizimidagi   mas`uliyati
bilan chambarchas bog`liq. 
Moliyaviy   nazorat   davlat   tomonidan   tashkil   etilgan   nazorat   qilish
vazifalari yuklatilgan davlat yoki mustaqil jamoa organlari tomonidan hukumat
korxonalari   tashkilotlar   va   muassasalar   faoliyatining   samaradorligini
aniqlashga qaratilgan nazorat tizimidir. 
Davlat   byudjetini   shakllantirish   va   sarflanishdagi   rezervlarni   moliyaviy
va   moddiy   resurslarda   boshqarishning   barcha   darajadagi   operatsiyalarning
31 maqsadga muvofiqligi va samaradorligini qonuniylik prinsiplarida rioya qilish
va ularning buzilishlarini aniqlash masalasi muhim sanaladi. 
Nazoratdan   maqsad   tuzatish   choralarini   ko’rish   aybdorlarini   esa
javobgarlikka tortish va qonunbuzarlikni oldini olishdan iboratdir. 
Jamiyatda   iqtisodiy   hayortning   turli   xil   sohalarida   va   xo`jalik
subyektlaridagi ko`p qirrali murakkab vazifarni hal qilishda moliyaviy nazorat
faol   ishtirok   etadi.   Shunga   binoan   uni   tashkil   etish   ham   o’z   o’rnida   amalga
oshirilishini talab etadi.
Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati
1. O’zbekiston   Respublikasining   “B y udjet   kodeksi”   2013   yil
26 dekabrdagi 360-sonli qonun bilan qabul qilingan.
2. “O`zbekiston   Respublikasi   byudjet   tizimi   byudjetlarining   g’azna   ijrosi
qoidalari”   O’zR   AV.   tomonidan   2016   yil   22   dekabrda   №   2850   -   son   bilan
ro’yxatdan o’tgan;
3. “Budjet   tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobi   to’g’risida”gi   Yo’riqnoma.
O`zgartirish va qo`shimchalar bilan O’z.R AV. tomonidan 2018 yil 17 martda
№ 2169-2-son bilan ro’yxatdan o’tgan.
4.   “ Byudjet   tashkilotlari   va   byudjet   mablag’lari   oluvchilarning   davriy
moliyaviy   hisobotlarini   tuzish,   tasdiqlash   hamda   taqdim   qilish   bo’yicha
qoidalar” O’z.R AV. tomonidan 2018 yil 15 fevral 2971-son bilan ro’yxatdan
o’tgan.
5. O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   «Auditorlik
faoliyatini   takomillashtirish   va   auditorlik   tekshiruvlari   rolini   oshirish
to’g’risida» 2000 yil 22 sentyabrdagi 365-sonli qarori.
6. Mirziyoev  Sh.M.  Buyuk   kelajagimizni   mard  va  olijanob  xalqimiz  bilan
birga quramiz. – Toshkent: “O’zbekiston” NMIU, 2017.
32 7.   Mirziyoev   Sh.M.Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak.   –
Toshkent: “O’zbekiston” NMIU, 2017.
8. Mirziyoev Sh.M. Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash –
yurt   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovi.   –   Toshkent:   “O’zbekiston”
NMIU, 2017.
9.     I.   Karimov   Ja h on   moliyaviy   iqtisodiy   inqirozi,   uni   bartaraf   etishning
yo’llari va choralari. T-2009.
10. I.   Karimov   Asosiy   vazifamiz-Vatanimiz   taraqqiyoti   va   xalqimiz
faravonligini yanada yuksaltirishdir. T-2010.
11. Mehmonov   S.   Budjet   hisobi.   O’quv   qo’llanma.   –   T.:   “Fan   va
texnologiya”. 2012.
12.   Mehmonov   S.   va   Ubaydullaev   D.   Byudjet   tashkilotlarida   buxgalteriya
hisobi. Darslik. – T.: “Sano - standart”. 2013.
13. Vahobov   A.   va   boshqalar.   Byudjet   –   soliq   siyosati   yaxlitligi.   О‘quv
qо‘llanma.–T.: Iqtisod va moliya nashriyoti. 2005. 
14.   Vahobov   A.   va   boshqalar   Moliyaviy   va   boshqaruv   tahlili.   Darslik.   T.:
Sharq nashriyoti. 2005. 
15.   A.Vaxobov   va   boshqalar.   Xalqaro   moliya   munosabatlari.   Darslik.   T.:
Sharq nashriyoti. 2003. 
16.   Malikov   T.,   Haydarov   N.,   “Davlat   byudjeti”   о‘quv   qо‘llanma,
Toshkent: “IQTISOD-MOLIYA”, 2007. 
17.   Malikov   T.,   Haydarov   N.,   “Byudjet   daromadlari   va   xarajatlari”   о‘quv
qо‘llanma, Toshkent: “IQTISOD-MOLIYA”, 2007. 
18.   Malikov   T.,   Haydarov  N.,   “Byudjet:   tizimi,  tuzilmasi,   jarayoni”  о‘quv
qо‘llanma, Toshkent “IQTISOD-MOLIYA”, 2008. 
19.   Yо‘ldoshov   Z.,   Malikov   T.   “Uy   xо‘jaligi   moliyasi”   о‘quv   qо‘llanma,
Toshkent “IQTISOD-MOLIYA”, 2008. 
20.   Alimov I.I. “Moliya” о‘quv qо‘llanma. T.: TDIU, 2007. 
33 21.   Vahobov   A.   V.,   Malikov   T.S.   Moliya:   umumnazariy   masalalar.   –   T.:
2007. 
22.   B.A.Musaev,   Z.X.Srojiddinova.   Kontrolno-ekonomicheskaya   rabota
finansovix organov. O’quv qo’llanma 2006.
23.   www.fayllar.org  
24. www    .   mf    .   uz   
34