Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 57.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 16 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Zokirjon Xolmuhammedov

Ro'yxatga olish sanasi 14 Aprel 2025

7 Sotish

Byudjet taqchilligi

Sotib olish
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
  ____________________________________________  INSTITUTI
“________________________________________”  FAKULTET
“ ________________________________________ ”  KAFEDRASI
“ ___________________________________________________
________________________________________ ” FANIDAN
KURS ISHI
МАVZU:   Byudjet taqchilligi
Bajardi:                                                           ______________________________ 
______________________________
Qabul qildi:                  ______________________________
___________________________  T A S D I Q L A Y M A N
_____________________________________________________
_____________________________________________________
KURS ISHIGA BERILGAN VAZIFA
MAVZU:_______________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
Amaliy ko’rsatmalar:_____________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
Ish reja:_______________________________________________________________
1.______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
2.______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
3.______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
Qabul qildim:__________________guruh talabasi _____________________________
Rahbar:
_______________________________________________________           ___________________
                    (o’qituvchining ilmiy darajasi va F.I.SH)                                       (imzo)
Muddati:”___________”___________________________202__ yil
2 ________________________________________________________  fakulteti
____________________________________________________mutaxassisligi
___kurs____________guruh talabasi______________________________ning
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
_________________________________mavzusida bajargan kurs ishiga berilgan
T A Q R I Z
Kurs ishi rejasi____________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Kurs ishin mazmuni_____________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Grafik________________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Ma’lumoti:____________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Xulosa________________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
“______”________________2024 yil
Taqrizchi______________________________________________________________________
                                 (taqrizchining lavozimi, ismi va familiyasi)             (imzo)
3 MAVZU:   Byudjet taqchilligi
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………….5
Asosiy qism
I BOB: BYUDJET TAQCHILLIGINING NAZARIY ASOSLARI
 1.1  Byudjet tizimi va uning tarkibi: tushuncha va turlari  7
1.2  Byudjet taqchilligi tushunchasi va uning klassifikatsiyasi…..………………......15
1.3  Byudjet taqchilligi ko‘rsatkichlarini baholash metodlari…..………………......15
II BOB: O‘ZBEKISTONDA BYUDJET TAQCHILLIGINING HOLATI VA 
DINAMIKASI
2.1  O‘zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti: tuzilmasi va xarajatlar tahlili 17
2.2  Oxirgi yillarda byudjet taqchilligi ko‘rsatkichlarining tahlili (statistik 
ma’lumotlar asosida)  19
2.3  Byudjet taqchilligiga ta’sir qiluvchi asosiy omillar (soliq tushumlari, davlat 
xarajatlari, tashqi qarz va b.) 19
III BOB: BYUDJET TAQCHILLIGINI KAMAYTIRISHNING SAMARALI 
YO‘LLARI.
3.1  Byudjet taqchilligini moliyalashtirish manbalari: afzalliklar va xavflar 27
3.2  Byudjet daromadlarini oshirish strategiyalari (soliq islohotlari, iqtisodiy 
o‘sish). 34
3.3  Davlat xarajatlarini optimallashtirish va samaradorligini oshirish yo‘llari
34
Xulosa   37
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro ’ yxati 39
Internet   saytlar 41
4 К IRISH
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   davlatning   iqtisodiyotdagi   roli   va   uning
moliyaviy vositalar yordamida amalga oshiriladigan siyosati alohida ahamiyat kasb
etadi.   Bu   vositalarning   eng   muhimlaridan   biri   bu   –   davlat   byudjeti   hisoblanadi.
Davlat   byudjeti   orqali   iqtisodiy   resurslar   qayta   taqsimlanadi,   ijtimoiy-iqtisodiy
dasturlar   moliyalashtiriladi   va   iqtisodiy   o‘sish   uchun   zarur   sharoitlar   yaratiladi.
Shu nuqtai nazardan qaraganda, byudjet muvozanatini ta’minlash, ayniqsa, byudjet
taqchilligi muammosini hal etish har bir mamlakat uchun strategik ahamiyatga ega.
Byudjet   taqchilligi   –   bu   davlat   byudjeti   xarajatlarining   daromadlardan   ortiq
bo‘lgan holatidir. Bunday vaziyat davlat moliyaviy barqarorligining zaiflashishiga,
milliy valyutaning qadrsizlanishiga, inflyatsiyaning kuchayishiga va hatto iqtisodiy
beqarorlikka   olib   kelishi   mumkin.   Ayniqsa,   global   iqtisodiy   o‘zgarishlar,
pandemiyalar,   geosiyosiy   notinchliklar   davrida   byudjet   taqchilligi   muammosi
ko‘plab   mamlakatlar   uchun   dolzarb   masalaga   aylangan.   Shu   bois,   ushbu   kurs
ishining   mavzusi   –   byudjet   taqchilligi   –   bugungi   kunda   nafaqat   nazariy,   balki
amaliy jihatdan ham juda muhim hisoblanadi.
Byudjet taqchilligi ko‘plab ichki va tashqi omillar ta’sirida shakllanadi. Ichki
omillar   qatoriga   soliq   bazasining   yetarli   emasligi,   iqtisodiy   o‘sish   sur’atining
pasayishi,   davlat   xarajatlarining   samarasizligi   kiradi.   Tashqi   omillar   esa,   asosan,
global   moliyaviy   inqirozlar,   eksport   narxlarining   pasayishi,   tashqi   qarz   yuki   kabi
ko‘rsatkichlar bilan bog‘liq bo‘ladi. Mamlakat byudjetidagi taqchillik muammosini
hal etishda to‘g‘ri soliq-byoj siyosati yuritish, davlat xarajatlarini optimallashtirish,
hamda   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlovchi   strategik   chora-tadbirlarni   ishlab   chiqish
juda muhimdir.
O‘zbekiston   Respublikasi   ham   mustaqillik   yillarida   o‘zining   byudjet
siyosatini   shakllantirdi   va   uni   bosqichma-bosqich   takomillashtirib   kelmoqda.
So‘nggi   yillarda   mamlakatda   byudjet   muvozanatini   ta’minlash   borasida   qator
islohotlar   amalga   oshirildi.   Shunga   qaramay,   ayrim   yillarda   byudjet   taqchilligi
ko‘rsatkichlarining   ortishi   kuzatildi.   Bu   esa,   moliyaviy   intizom,   soliqqa   tortish
tizimi,   budjet   xarajatlarining   samaradorligi   va   boshqa   muhim   masalalarni   chuqur
5 o‘rganishni   talab   etadi.   Ayniqsa,   pandemiya   davridan   so‘nggi   iqtisodiy   tiklanish
jarayonida   davlat   moliyasini   muvozanatli   yuritish   va   byudjet   taqchilligini
kamaytirish ustuvor vazifalardan biri bo‘lib qolmoqda.
Ushbu   kurs   ishining   maqsadi   –   byudjet   taqchilligi   tushunchasining   nazariy
asoslarini   yoritish,   O‘zbekistonda   byudjet   taqchilligining   holatini   tahlil   qilish   va
uni   kamaytirish   bo‘yicha   taklif   va   tavsiyalar   ishlab   chiqishdan   iborat.   Shu
maqsadda quyidagi vazifalar belgilandi:
Byudjet taqchilligi tushunchasi va uning turlari, sabablari bilan tanishish;
Byudjet taqchilligining iqtisodiy oqibatlarini o‘rganish;
O‘zbekistonda so‘nggi yillardagi byudjet taqchilligi holatini tahlil qilish;
Byudjet   taqchilligini   kamaytirishga   qaratilgan   chora-tadbirlarni   ko‘rib
chiqish;
Xorijiy tajribani o‘rganish va O‘zbekiston sharoitida qo‘llash imkoniyatlarini
baholash.
Tadqiqot  ob’ekti  sifatida davlat moliyasi  va byudjet tizimi faoliyati  tanlandi.
Tadqiqot   predmeti   esa   –   byudjet   taqchilligining   yuzaga   kelish   sabablari   va   uni
kamaytirish   mexanizmlari   hisoblanadi.   Kurs   ishining   ilmiy   yangiligi   shundan
iboratki, unda nafaqat nazariy yondashuvlar, balki amaliy tahlillar asosida mavjud
muammolarga yechimlar taklif etilgan.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati   shundaki,   undagi   tahlillar   va   takliflar
O‘zbekistonning   byudjet   siyosatini   takomillashtirish,   moliyaviy   barqarorlikni
ta’minlashda foydali bo‘lishi mumkin.
6 I BOB: ISTEMOL VA JAMGARISH FUNKSIYALARI VA
GRAFIKLARI
1.1 Byudjet tizimi va uning tarkibi: tushuncha va turlari
Davlat byudjeti va uning tizimi – har qanday davlat iqtisodiyotining markaziy
moliyaviy   instrumentlaridan   biri   hisoblanadi.   Byudjet   tizimi   orqali   davlat   o‘z
moliyaviy   resurslarini   boshqaradi,   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   uchun   kerakli
xarajatlarni   amalga   oshiradi   va   soliqlar   yig‘ish   orqali   mamlakat   iqtisodiyotiga
ta’sir ko‘rsatadi. Shu sababli  byudjet tizimini chuqur tushunish va uning tarkibini
tahlil qilish makroiqtisodiyotda muhim o‘rin egallaydi.
Byudjet tizimining tushunchasi
Byudjet   tizimi   –   bu   davlat,   mahalliy   hokimiyatlar   va   boshqa   byudjet
tashkilotlarining   daromadlari   va   xarajatlarini   rejalashtirish,   hisobga   olish,   nazorat
qilish va boshqarish jarayonlarini o‘z ichiga olgan kompleks tizimdir. Ushbu tizim
orqali   davlat   o‘zining   ijtimoiy   va   iqtisodiy   maqsadlarini   amalga   oshiradi,
moliyaviy resurslarni taqsimlaydi, iqtisodiy barqarorlik va o‘sishni ta’minlaydi.
Byudjet   tizimi   faqatgina   pul   mablag‘larini   yig‘ish   va   sarflash   emas,   balki
ushbu   jarayonlarni   tartibga   soluvchi   qonunlar,   normativ-huquqiy   hujjatlar,
boshqaruv   mexanizmlari,   moliyaviy   rejalashtirish   usullari   va   hisobot   tizimlaridan
tashkil topgan murakkab mexanizm hisoblanadi.
Davlat byudjeti – davlat tomonidan belgilangan ma’lum bir davr (odatda yil)
uchun   daromadlar   va   xarajatlarning   hujjat   bilan   tasdiqlangan   rejasidir.   Davlat
byudjeti iqtisodiy siyosatning asosiy elementlaridan biri bo‘lib, davlatning ijtimoiy
va iqtisodiy yo‘nalishdagi faoliyatini moliyalashtirishning asosi hisoblanadi.
Byudjet tizimining asosiy vazifalari
Byudjet tizimi bir qator vazifalarni bajaradi, jumladan:
Moliyaviy   resurslarni   taqsimlash:   Davlat   iqtisodiyoti   va   ijtimoiy   sohalar
uchun kerakli mablag‘larni aniqlash va taqsimlash.
Daromad va xarajatlarni muvofiqlashtirish: Byudjet daromadlari va xarajatlari
o‘rtasida muvozanatni ta’minlash, byudjet defitsiti yoki ortiqchasining oldini olish.
7 Iqtisodiy   tartibga   solish:   Soliq   siyosati   va   byudjet   mexanizmlari   orqali
iqtisodiy jarayonlarni boshqarish.
Ijtimoiy   adolatni   ta’minlash:   Ijtimoiy   dasturlar,   ijtimoiy   himoya,   ta’lim   va
sog‘liqni saqlash kabi sohalarga mablag‘ ajratish.
Moliyaviy nazorat: Byudjet mablag‘larining samarali va qonuniy ishlatilishini
nazorat qilish.
Byudjet tizimi tarkibiga quyidagi asosiy elementlar kiradi:
Davlat   byudjeti   –   bu   mamlakat   darajasidagi   byudjet   hisoblanib,   davlat
daromadlari va xarajatlarini o‘z ichiga oladi. Davlat byudjeti ko‘p qavatli bo‘lib, u
federal   (yoki   respublika),   hududiy   (viloyat,   shahar)   va   mahalliy   byudjetlarga
bo‘linadi. Har bir byudjet o‘ziga xos vazifalar va majburiyatlarga ega.
Mahalliy   byudjetlar   mahalliy   hokimiyatlarning   moliyaviy   resurslarini
ifodalaydi.   Ular   o‘z   hududlarida   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishni   moliyalashtirish
uchun   xizmat   qiladi.   Mahalliy   byudjet   daromadlari   asosan   soliqlar,   yig‘imlar   va
davlat transfertlari hisobidan shakllanadi.
Byudjet tashkilotlari va muassasalari
Bu   tarkibiy   qism   davlat   va   mahalliy   byudjetdan   moliyalashtiriladigan
tashkilotlar   va   muassasalarni   o‘z   ichiga   oladi.   Ular   davlat   ijtimoiy   xizmatlari,
ta’lim, sog‘liqni saqlash, madaniyat va boshqa sohalarda faoliyat yuritadilar.
Byudjet qonunchiligi va normativ-huquqiy bazasi
Byudjet   tizimi   qonunlar,   qarorlar   va   normativ   hujjatlar   majmuasidan   tashkil
topgan. Ushbu hujjatlar  byudjet  jarayonlarini  tartibga soladi,  moliyaviy intizomni
ta’minlaydi va davlat moliyasining shaffofligini kafolatlaydi.
Byudjet jarayonlari
Byudjet   tizimi   bir   necha   bosqichlardan   iborat   jarayonni   o‘z   ichiga   oladi:
byudjetni  tuzish,  ko‘rib  chiqish  va tasdiqlash,  ijro  etish,  nazorat  qilish  va  hisobot
berish. Har bir bosqichda o‘zining qat’iy qoidalari va tartiblari mavjud.
Byudjet turlarining asosiy ko‘rinishlari
Byudjet   turlari   ko‘plab   mezonlarga   ko‘ra   tasniflanadi.   Quyida   byudjetning
eng keng tarqalgan turlari keltirilgan:
8 Asosiy (yillik) byudjet
Davlat   byudjeti   yillik   sikl   asosida   tuziladi   va   tasdiqlanadi.   Bu   byudjet
davlatning bir yil davomida daromadlari va xarajatlarini rejalashtiradi.
Maxsus byudjetlar
Maxsus   byudjetlar   ma’lum   bir   soha   yoki   dastur   uchun   mo‘ljallangan.
Masalan,   harbiy   byudjet,   sog‘liqni   saqlash   byudjeti,   ta’lim   byudjeti   kabi.   Ular
asosiy byudjetdan alohida yuritiladi.
Moliyaviy byudjetlar
Davlat   moliyaviy   bo‘limlari   tomonidan   tuziladigan   byudjetlar   bo‘lib,   ular
hukumatning umumiy moliyaviy siyosatini aks ettiradi.
Favqulodda byudjetlar
Favqulodda holatlar uchun ajratilgan byudjetlar bo‘lib, ular tabiiy ofatlar yoki
iqtisodiy inqirozlar paytida qo‘llaniladi.
Davlat xarajatlari byudjeti
Bu byudjet davlat xarajatlarini tahlil qilish uchun mo‘ljallangan. U davlatning
investitsiyaviy, ijtimoiy va boshqa xarajatlarini o‘z ichiga oladi.
Byudjet balansi bo‘yicha turlar
Byudjet   balansi   daromadlar   va   xarajatlar   taqqoslanishiga   ko‘ra:   muvozanatli
byudjet, ortiqcha byudjet (surplus) va taqchillikli byudjet (deficit) bo‘linadi.
Byudjet tizimining asosiy xususiyatlari
Markazlashtirilgan   boshqaruv:   Davlat   byudjeti   markazlashtirilgan   boshqaruv
mexanizmi   bo‘lib,   bu   orqali   davlat   iqtisodiy   siyosatining   asosiy   yo‘nalishlari
amalga oshiriladi.
Qonuniylik:   Byudjet   tizimi   qonuniy   asosda   faoliyat   yuritadi,   bu   esa   byudjet
mablag‘larining qonun doirasida sarflanishini ta’minlaydi.
Ochiqlik va shaffoflik: Byudjet jarayonlari ochiq va shaffof bo‘lishi kerak, bu
esa jamiyat nazoratini ta’minlaydi.
Moslashuvchanlik: Iqtisodiy sharoitlar o‘zgarishiga moslashish uchun byudjet
tizimi o‘zgarishlarga tayyor bo‘lishi lozim.
9 Byudjet tizimining zamonaviy tendensiyalari
Bugungi kunda byudjet tizimi kompleks va ko‘p darajali tuzilishga ega bo‘lib,
elektron   boshqaruv   tizimlari   va   raqamlashtirish   vositalaridan   keng
foydalanilmoqda.   Shuningdek,   byudjet   tizimida   “samaradorlik”   va   “hisobdorlik”
prinsiplari   kuchaymoqda,   bu   esa   byudjet   mablag‘larining   oqilona   va   samarali
sarflanishini ta’minlashga xizmat qiladi.
Davlatlar   o‘rtasida   byudjet   siyosatini   yanada   optimallashtirish   va   nazoratni
kuchaytirish   maqsadida   xalqaro   standartlar   va   tavsiyalar   joriy   qilinmoqda.
Jumladan,   O‘zbekistonda   ham   so‘nggi   yillarda   byudjet   tizimini   isloh   qilish   va
modernizatsiya qilishga katta e’tibor qaratilmoqda.
.
1.2. Byudjet taqchilligi tushunchasi va uning klassifikatsiyasi
Byudjet   taqchilligi   —   bu   davlat   yoki   mahalliy   hokimiyat   organlari   tomonidan
tasdiqlangan   byudjetda   xarajatlarning   daromadlardan   oshib   ketishi   holatini
anglatadi.   Bu   holat   davlat   moliyaviy   tizimining   muvozanatida   nomutanosiblik
yuzaga   kelganidan   dalolat   beradi.   Makroiqtisodiy   nuqtai   nazardan   qaralganda,
byudjet   taqchilligi   davlatning   o‘z   moliyaviy   majburiyatlarini   bajarishda   muayyan
darajadagi   moliyaviy   yetishmovchilikka   duch   kelayotganligini   anglatadi.   Byudjet
taqchilligi   davlatning   fiskal   barqarorligiga,   iqtisodiy   o‘sishiga   va   makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlariga   bevosita   ta’sir   qiladi.   Byudjet   taqchilligi   ingliz   tilidagi   “budget
deficit” atamasining o‘zbekchalashtirilgan shakli bo‘lib, bu holatda davlat byudjeti
orqali   olinadigan   daromadlar   (asosiy   soliq   tushumlari,   bojxona   bojlari,   davlat
mulkidan tushadigan daromadlar va boshqalar) xarajatlarni to‘liq qoplay olmaydi.
Ya’ni,   byudjet   balansining   salbiy   farqi   yuzaga   keladi.   Agar   byudjet   daromadlari
100 milliard so‘mni, xarajatlar esa 120 milliard so‘mni tashkil etsa, bu holatda 20
milliard so‘mlik byudjet taqchilligi yuzaga keladi. Bu farq davlat tomonidan ichki
yoki tashqi qarz olish, rezerv mablag‘larni ishga solish, moliyaviy aktivlarni sotish
orqali   qoplanadi.   Byudjet   taqchilligi   iqtisodiyotning   turli   holatlarida   turlicha
namoyon   bo‘ladi.   Masalan,   iqtisodiy   inqiroz   davrida   davlat   fiskal   siyosat   orqali
iqtisodiyotni   rag‘batlantirish   maqsadida   xarajatlarni   oshiradi,   bu   esa   taqchillikni
10 kuchaytiradi.   Aksincha,   iqtisodiy   o‘sish   davrida   soliqlardan   tushum   ko‘paysa,
byudjet   taqchilligi   kamayishi   yoki   hatto   byudjet   ortig‘i   yuzaga   kelishi   mumkin.
Byudjet   taqchilligini   keltirib   chiqaruvchi   omillar   Byudjet   taqchilligini   yuzaga
keltiruvchi asosiy omillar quyidagilardan iborat: 
Davlat   xarajatlarining   ortishi:   Ijtimoiy   to‘lovlar,   pensiyalar,   subsidiyalar,
infratuzilma  loyihalari   yoki   harbiy  xarajatlarning  ortishi.   Daromad  manbalarining
qisqarishi:   Soliq   bazasining   torayishi,   soliq   yig‘imining   pasayishi   yoki   iqtisodiy
faoliyatning   sustlashuvi.   Soliq   imtiyozlarining   ko‘pligi:   Davlat   tomonidan
beriladigan   soliq   yengilliklari   byudjetga   tushumlarning   kamayishiga   olib   keladi.
Tashqi   omillar:   Global   iqtisodiy   inqiroz,   eksport   narxlarining   pasayishi,   valyuta
kursining   o‘zgarishi   va   boshqalar.   Moliyaviy   boshqaruvdagi   muammolar:   Davlat
moliyasini   rejalashtirishdagi   xatolar,   samarasiz   xarajatlar,   korrupsiya   holatlari.
Byudjet   taqchilligining   makroiqtisodiy   oqibatlari   Byudjet   taqchilligi   muayyan
holatlarda   ijobiy   rol   o‘ynashi   mumkin   (masalan,   iqtisodiy   inqiroz   davrida   davlat
xarajatlari   orqali   talabni   qo‘llab-quvvatlash),   biroq   u   uzoq   muddatda   salbiy
oqibatlarga   olib   keladi:   Inflyatsiya   bosimini   oshiradi:   Ayniqsa,   taqchillik   pul
emissiyasi   orqali   qoplangan   hollarda.   Davlat   qarzining   ortishi:   Taqchillik   qarz
hisobiga qoplanadigan bo‘lsa, davlat tashqi yoki ichki qarz miqdorini ko‘paytiradi.
Investitsiya   muhiti   zaiflashadi:   Byudjet   barqarorligining   yetishmasligi   investorlar
uchun   xavf   signalidir.   Valyuta   kursining   beqarorlashuvi:   Byudjet   muvozanati
buzilganda   milliy   valyuta   qadrsizlanishi   mumkin.   Byudjet   taqchilligining
klassifikatsiyasi Byudjet taqchilligi turli mezonlarga ko‘ra tasniflanadi. Bu tasniflar
taqchillikning   mohiyatini   tushunish,   uning   sabablari   va   oqibatlarini   chuqur   tahlil
qilish   imkonini   beradi.   1.   Rasmiy   va   yashirin   taqchillik   Rasmiy   (nominal)
taqchillik:   Davlat   moliyaviy   hisobotlarida   ochiq-oydin   ko‘rsatiladigan   taqchillik
miqdori.   Yashirin   taqchillik:   Moliyaviy   hisobotlarda   aks   ettirilmagan   yoki
kechiktirilgan   to‘lovlar   shaklida   mavjud   bo‘lgan   taqchillik.   Bu   odatda   statistik
manipulyatsiyalar   yoki   hisob-kitobdagi   kechikishlar   natijasida   yuzaga   keladi.   2.
Strukturaviy   va   tsiklik   taqchillik   Strukturaviy   taqchillik:   Iqtisodiyotning   uzoq
muddatli   muammolari   (noto‘g‘ri   soliq   siyosati,   samarador   bo‘lmagan   xarajatlar,
11 past   iqtisodiy   o‘sish   sur’atlari)   sababli   yuzaga   keladi.   Bu   holat   iqtisodiy   sharoit
qanday   bo‘lishidan   qat’iy   nazar   doimiy   bo‘lib   qoladi.   Tsiklik   taqchillik:   Bu
taqchillik   iqtisodiy   kon’yunkturaga   bog‘liq.   Masalan,   iqtisodiy   pasayish   davrida
daromadlar   kamayib,   taqchillik   kuchayadi.   Iqtisodiy   o‘sish   davrida   esa   kamayadi
yoki   ortiqcha   byudjet   paydo   bo‘ladi.   3.   Operatsion   va   sof   taqchillik   Operatsion
taqchillik:   Inflyatsiyadan   tozalangan,   real   narxlarda   ifodalangan   taqchillik.   U
davlatning   haqiqiy   moliyaviy   salohiyatini   ko‘rsatadi.   Sof   taqchillik:   Byudjetning
barcha   daromad   va   xarajatlaridan   inflyatsiyani,   qarz   foizlarini   chiqarib   tashlagan
holdagi   taqchillik   hisoblanadi.   4.   Joriy   va   kapital   taqchillik   Joriy   taqchillik:
Davlatning   kundalik   faoliyati,   ijtimoiy   to‘lovlar,   maoshlar   va   boshqa   qisqa
muddatli   xarajatlar   orqali   yuzaga   keladigan   taqchillik.   Kapital   taqchillik:
Investitsiyaviy   loyihalar,   infratuzilma,   qurilish   va   boshqa   uzoq   muddatli
xarajatlardan kelib chiqadigan taqchillik. 5. Ichki va tashqi byudjet taqchilligi Ichki
taqchillik:   Ichki   manbalardan   (milliy   banklar,   aholi   omonatlari,   ichki
obligatsiyalar)   qoplanadigan   taqchillik.   Tashqi   taqchillik:   Tashqi   qarzlar,   xalqaro
moliyaviy   institutlardan   olingan   kreditlar   orqali   qoplanadigan   taqchillik.   Byudjet
taqchilligini   o‘lchash   usullari   Byudjet   taqchilligi   ko‘rsatkichlarini   aniqlash   va
baholashda   quyidagi   asosiy   metodlar   qo‘llaniladi:   Absolyut   qiymatda:   Byudjet
daromadlari va xarajatlari o‘rtasidagi nominal farq. Formula:
BT = Xarajatlar – Daromadlar
YaIMga   nisbatan   foizda:   Taqchillik   miqdorining   yalpi   ichki   mahsulotga   nisbatan
ulushi.
Formula:
BT% = (BT / YAIM) × 100
Bu   usul   xalqaro   amaliyotda   eng   keng   qo‘llaniladigan   baholash   mezonlaridan   biri
bo‘lib, turli davlatlar o‘rtasida solishtirish imkonini beradi.
Shartli   balanslash:   Strukturaviy   va   tsiklik   taqchillikni   ajratib   ko‘rsatish   uchun
iqtisodiy modellar asosida amalga oshiriladi.
12 1.3 Byudjet taqchilligi ko‘rsatkichlarini baholash metodlari
Byudjet taqchilligi — bu davlat byudjetining daromadlari va xarajatlari o‘rtasidagi
salbiy   tafovutdir.   Taqchillik   moliyaviy   jihatdan   nomutanosiblikni   bildiradi   va
mamlakatning   fiskal   siyosatini   tahlil   qilishda   muhim   indikatorlardan   biri
hisoblanadi.   Byudjet   taqchilligi   miqdor   jihatidan,   iqtisodiyotga   nisbatan   ta’siri,
uning   sabablari   va   oqibatlarini   aniqlash   uchun   turli   metod   va   yondashuvlardan
foydalaniladi. Ushbu metodlar orqali byudjet taqchilligini aniq, puxta va real tahlil
qilish   imkoniyati   yaratiladi.   Byudjet   taqchilligini   baholashning   asosiy   maqsadi
Byudjet   taqchilligini   baholash   quyidagi   maqsadlarda   amalga   oshiriladi:   Davlat
moliyaviy barqarorligini aniqlash; Fiskal siyosatning holatini tahlil qilish; Byudjet
siyosatidagi   xatoliklarni   aniqlash;   Taqchillikni   kamaytirish   uchun   optimal
choralarni   ishlab   chiqish;   Milliy   iqtisodiy   xavfsizlikni   baholash.   Byudjet
taqchilligini   baholashda   statistik ,   analitik ,   solishtirma   va   model   asosidagi
yondashuvlardan foydalaniladi. Quyida bu metodlar batafsil yoritiladi. 
1. Byudjet  taqchilligining oddiy (absolyut)  ko‘rsatkichini  hisoblash  Eng oddiy va
keng   qo‘llaniladigan   baholash   usuli   —   bu   absolyut   qiymatda   byudjet
taqchilligi ni   aniqlashdir.   Bu   yerda   umumiy   byudjet   daromadlari   va   xarajatlari
solishtiriladi.
Formulasi:
BT = X – D
Bu yerda:
BT  – Byudjet taqchilligi (so‘mda),
X  – Byudjet xarajatlari,
D  – Byudjet daromadlari.
Agar   BT   >   0   bo‘lsa   —   taqchillik   mavjud;
Agar  BT < 0  bo‘lsa — byudjet ortig‘i (profitsit) mavjud.
Misol:
Agar   O‘zbekiston   Respublikasi   davlat   byudjeti   2024-yilda   280   trillion   so‘m
daromad va 290 trillion so‘m xarajatga ega bo‘lsa:
BT = 290 – 280 = 10 trillion so‘m  (taqchillik)
13 Bu   oddiy   metod   asosiy   baholash   mezoni   hisoblanadi,   ammo   iqtisodiy   kontekstni
aks ettirish uchun yetarli emas.
2.   YAIMga   nisbatan   byudjet   taqchilligi   (nisbiy   baholash).   Davlat   byudjetining
taqchilligini makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar bilan solishtirish orqali uning miqyosini
aniqlash mumkin. Bu usulda taqchillik   Yalpi ichki mahsulotga (YAIM)   nisbatan
foizda ifodalanadi.
Formulasi:
BT% = (BT / YAIM) × 100
Bu  metod xalqaro  amaliyotda juda  keng qo‘llaniladi, chunki  u  davlatlar   o‘rtasida
solishtirish imkonini beradi.
Misol:
Agar O‘zbekiston YAIMi 1200 trillion so‘m va byudjet taqchilligi 10 trillion so‘m
bo‘lsa:
BT% = (10 / 1200) × 100 = 0.83%
Odatda,   taqchillik   3%   dan   oshsa,   bu   fiskal   xavf   belgisi   sifatida   baholanadi.
Masalan,   Yevropa   Ittifoqi   “Maastricht   mezonlari”   bo‘yicha   davlatlar   uchun
byudjet taqchilligini YAIMga nisbatan 3% dan oshirmaslikni tavsiya qiladi.
3.   Strukturaviy   va   tsiklik   taqchillik   bahosi   Byudjet   taqchilligi   faqatgina   daromad
va   xarajat   o‘rtasidagi   tafovut   emas,   balki   iqtisodiyotdagi   holatga   bog‘liqdir.   Shu
bois,   iqtisodiy   sikl   ta’sirini   hisobga   olgan   holda   quyidagi   turlari   baholanadi:   a)
Tsiklik   taqchillik   Bu   —   iqtisodiy   pasayish   yoki   inqiroz   davrida,   daromadlarning
kamayishi, xarajatlarning ortishi hisobiga yuzaga keladigan vaqtinchalik taqchillik.
Tsiklik   taqchillikni   hisoblashda   soliq   tushumlarining   YAIMdan   chetlanishi   va
avtomatik stabilizatorlar (masalan, ijtimoiy to‘lovlar) hisobga olinadi.
b) Strukturaviy taqchillik Bu — iqtisodiy sikl ta’sirisiz, fiskal siyosatning zaifligi
sabab yuzaga kelgan taqchillikdir. U davlat moliya tizimining barqaror emasligini
ko‘rsatadi.   Uni   hisoblashda   “normal”   YAIM   (ya’ni   to‘liq   bandlikda   ishlayotgan
iqtisodiyot) ko‘rib chiqiladi.
Strukturaviy taqchillik = Umumiy taqchillik – Tsiklik taqchillik
14 Strukturaviy   taqchillik   yuqori   bo‘lsa,   bu   davlatning   doimiy   ravishda   ko‘p   xarajat
qilayotganligini anglatadi va islohotlar zarurligini bildiradi.
4. Sof va operatsion taqchillik a) Sof taqchillik Bu taqchillik hisob-kitoblarda qarz
to‘lovlari (foiz to‘lovlari) chiqarib tashlangan holatda olinadi. U davlatning asosiy
fiskal holatini ko‘rsatadi.
Sof taqchillik = Byudjet taqchilligi – Foiz xarajatlari
b)   Operatsion   taqchillik   Bu   taqchillikdan   inflyatsion   ta’sir   chiqarib   tashlanadi.   U
real   pulda   ifodalangan   ko‘rsatkich   bo‘lib,   narxlar   darajasining   o‘zgarishi   hisobga
olinmaydi.   Operatsion   taqchillik   davlatning   haqiqiy   moliyaviy   salohiyatini
baholashda qo‘l keladi.
5. Qarzga xizmat ko‘rsatish koeffitsienti
Byudjet taqchilligi ko‘p hollarda qarz bilan qoplanadi. Shuning uchun taqchillikni
baholashda  qarzga xizmat ko‘rsatish darajasi  ham tahlil qilinadi:
Koeffitsient = (Foiz to‘lovlari / Byudjet daromadlari) × 100
Bu   ko‘rsatkich   davlat   daromadlarining   qanchasi   faqat   qarzga   foiz   to‘lashga
ketayotganligini   ko‘rsatadi.   Agar   bu   koeffitsient   yuqori   bo‘lsa,   davlat   moliyaviy
bosim ostida ekanligini bildiradi.
6.   Taqchillikni   moliyalashtirish   manbalarining   bahosiTaqchillikni   qoplashda
foydalaniladigan   manbalarni   ham   tahlil   qilish   zarur:   Ichki   qarzlar:   Davlat
obligatsiyalari,   milliy   banklardan   kreditlar.   Tashqi   qarzlar:   Xalqaro   tashkilotlar,
boshqa   davlatlardan   qarz.   Pul   emissiyasi:   Markaziy   bank   orqali   yangi   pul
chiqarish (bu inflyatsion xavf tug‘diradi). Taqchillikni moliyalashtirishda manbalar
samaradorligi,   foiz   stavkalari,   qarzning   muddati,   valyutadagi   farqlar   baholanishi
kerak.
7.   Dinamik   tahlil:   vaqt   bo‘yicha   tahlil   Byudjet   taqchilligi   bir   yillik   emas,   balki
ko‘p   yillik   vaqt   oralig‘ida   o‘rganilishi   kerak.   Dinamik   tahlil   orqali   quyidagilar
aniqlanadi:   Taqchillikning   pasayish   yoki   ortish   tendensiyasi;   Soliq   siyosati
samaradorligi;   Xarajatlarning   dinamikasi;   Qarz   yukining   o‘zgarishi.   Bu   tahlil
statistik   ma’lumotlar   asosida   grafik   va   jadval   shaklida   ham   taqdim   etilishi
mumkin.
15 8.   Solishtirma   tahlil:   xalqaro   tajriba   asosida   baholash   Byudjet   taqchilligi
ko‘rsatkichlarini   boshqa   davlatlar   bilan   solishtirish   orqali   ham   baholash   mumkin.
Bu: O‘zbekiston iqtisodiyoti qayerda turibdi? Taqchillikni qoplash siyosati xalqaro
mezonlarga   mosmi?   Soliq   tushumlari   global   darajaga   nisbatan   qanday?
masalalarini   o‘rganishga   yordam   beradi.   Xalqaro   tashkilotlar   (IMF,   WB,   OECD)
tomonidan   belgilangan   ko‘rsatkichlar   bilan   solishtirish   bu   yerda   muhim   o‘rin
tutadi.
II BOB: O‘ZBEKISTONDA BYUDJET TAQCHILLIGINING HOLATI VA 
DINAMIKASI
2.1. O‘zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti: tuzilmasi va xarajatlar tahlili
O‘zbekiston   Respublikasi   davlat   byudjeti   mamlakatning   asosiy   moliyaviy
rejasidir.   U   iqtisodiy   taraqqiyotga   xizmat   qiluvchi,   ijtimoiy   sohani
moliyalashtiruvchi   va   davlat   boshqaruvining   asosiy   vositasi   hisoblanadi.   Har   bir
davlatning   iqtisodiy   barqarorligi,   ijtimoiy-iqtisodiy   siyosatning   amaliyotga   tatbiq
etilishi   darajasi   ko‘p   jihatdan   uning   byudjeti   va   bu   byudjetning   tuzilmasi,   ichki
nisbatlari, xarajatlarning yo‘nalishi hamda samadorligiga bog‘liq.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga muvofiq, davlat byudjeti qonuniy
tartibda   qabul   qilinadi   va   yillik   asosda   tasdiqlanadi.   Ushbu   byudjet   davlatning
barcha   darajadagi   moliyaviy   resurslarini   birlashtiradi   va   ular   orqali   maqsadli
yo‘nalishlarda xarajatlar amalga oshiriladi.
1. O‘zbekiston Respublikasi Davlat byudjetining tuzilmasi
Davlat byudjeti daromad va xarajat qismlaridan tashkil topgan bo‘lib, har bir
qism   alohida   moliyaviy   ko‘rsatkichlar,   tushum   manbalari   yoki   xarajat
yo‘nalishlariga ega. Davlat byudjeti ikki asosiy qismdan iborat:
Daromad   qismi   –   asosan   soliq   tushumlari,   bojxona   bojlari,   davlat   mulkini
ijaraga   berishdan   olingan   tushumlar,   jarimalar,   aksizlar,   foyda   solig‘i,   QQS   va
boshqa tushumlarni o‘z ichiga oladi.
16 Xarajat   qismi   –   bu   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   ijtimoiy   himoya,   milliy
xavfsizlik,   transport   infratuzilmasi,   madaniyat   va   sport   kabi   yo‘nalishlarga
yo‘naltiriladigan mablag‘larni ifodalaydi.
Byudjet   tuzilmasi   qonunchilik   asosida   shakllantiriladi   va   unda   mahalliy
byudjetlar   (viloyat,   tuman  va   shahar   darajasidagi),   maxsus   fondlar   va   byudjetdan
tashqari mablag‘lar ham alohida ko‘rinishda ifodalanadi.
2. O‘zbekiston Respublikasi davlat byudjetining daromad manbalari
So‘nggi   yillarda   mamlakat   iqtisodiyotida   amalga   oshirilayotgan   islohotlar,
soliq va bojxona tizimidagi liberallashtirish choralari davlat byudjetining daromad
qismini   mustahkamlashga   xizmat   qildi.   Ayni   paytda   daromadlarning   asosiy
qismini quyidagilar tashkil etadi:
Qo‘shilgan qiymat solig‘i (QQS) ;
Yuridik shaxslarning foyda solig‘i ;
Jismoniy shaxslar daromad solig‘i ;
Aksiz solig‘i ;
Bojxona to‘lovlari ;
Ijtimoiy soliq ;
Tabiiy resurslardan foydalanganlik uchun yig‘imlar .
Misol uchun, 2024-yilgi O‘zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti prognozida
QQS   umumiy   tushumlarning   qariyb   35   foizini,   foyda   solig‘i   esa   20   foizga   yaqin
qismini tashkil etgan.
3. Davlat byudjeti xarajatlarining asosiy yo‘nalishlari
Davlat   byudjeti   xarajatlari   iqtisodiy   va   funktsional   tasnif   asosida   tahlil
qilinadi. Iqtisodiy tasnif xarajatlar turiga ko‘ra: ish haqi, tovar va xizmatlar xaridi,
pensiya   va   ijtimoiy   to‘lovlar,   kapital   xarajatlar   va   boshqalarga   bo‘linadi.
Funktsional tasnif esa yo‘nalishlar bo‘yicha amalga oshiriladi:
Ta’lim   sohasi   –   maktabgacha   ta’lim,   umumta’lim   maktablari,   OTMlar   va
ilm-fan xarajatlari.
Sog‘liqni   saqlash   –   kasalxonalar,   poliklinikalar,   sanitariya   xizmatlari,
vaksinalar xaridi.
17 Ijtimoiy himoya  – nafaqalar, yordam puli, ishsizlikni kamaytirish dasturlari.
Transport   va   kommunikatsiya   –   avtomobil   yo‘llari,   temir   yo‘l
infratuzilmasi, raqamli texnologiyalar.
Milliy   xavfsizlik   va   huquqni   muhofaza   qilish   –   harbiy   xarajatlar,   ichki
ishlar va sud tizimi.
Misol   uchun,   2023-yilda   davlat   byudjetining   xarajatlarida   eng   katta   ulush
ta’lim   tizimiga   (taxminan   24%),   sog‘liqni   saqlashga   (15%)   va   ijtimoiy   himoyaga
(10%) to‘g‘ri kelgan.
4. Xarajatlar samaradorligini tahlil qilish zarurati
Davlat byudjeti orqali amalga oshiriladigan xarajatlar ko‘lami katta bo‘lishiga
qaramay, bu mablag‘larning qanday ishlatilayotgani, iqtisodiyotda qanday natijalar
berayotgani har doim ham to‘liq baholanmaydi. Xarajatlar samaradorligi deganda
har   bir   sarflangan   so‘mning   qanday   iqtisodiy   va   ijtimoiy   natijalar   berayotganligi
nazarda tutiladi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   2022-yildan   boshlab   “rezultatga
yo‘naltirilgan   byudjet”   tamoyillarini   joriy   etishni   boshladi.   Bu   tizimda   har   bir
xarajat uchun aniqlangan maqsad, mezon va ko‘rsatkichlar bo‘yicha baholash olib
boriladi. Misol uchun, ta’limga ajratilgan mablag‘lar nafaqat son jihatdan (mablag‘
hajmi),   balki   sifat   jihatidan   (ta’lim   sifatining   oshishi,   o‘quvchilarning   bilim
darajasi) baholanadi.
5. Mahalliy byudjetlarning roli
O‘zbekiston davlat byudjeti tarkibida mahalliy byudjetlar muhim o‘rin tutadi.
Ular tuman, shahar va viloyat miqyosida ijtimoiy-iqtisodiy masalalarni hal etishda
asosiy moliyaviy vosita bo‘lib xizmat qiladi.
So‘nggi   yillarda   mahalliy   byudjetlarning   mustaqilligi   oshirilmoqda.   Misol
uchun,   jismoniy   shaxslar   daromad   solig‘i   va   ayrim   yengil   soliq   turlari   to‘liq
mahalliy   byudjetlar   ixtiyoriga   o‘tkazildi.   Bu   orqali   hududlarning   o‘z   iqtisodiy
salohiyatidan samarali foydalanishi ta’minlanmoqda.
6. Davlat byudjeti ochiqligi va jamoatchilik nazorati
18 Davlat   byudjetining   shakllanishi   va   ijrosida   shaffoflikni   ta’minlash   —
ishonchli   fiskal   siyosat   yuritishning   muhim   omillaridan   biridir.   O‘zbekiston
hukumati   byudjet   ochiqligi   bo‘yicha   xalqaro   talablar   asosida   islohotlar   olib
bormoqda:
Moliya   vazirligi   rasmiy   sayti   orqali   byudjet   loyihalari,   tahlillar,   ijro   holati
haqida axborot berilmoqda.
“Open   Budget”   portali   orqali   fuqarolar,   blogerlar   va   nodavlat   tashkilotlar
byudjet harajatlarini nazorat qilmoqda.
Jamoatchilik   eshituvlari   orqali   ayrim   byudjet   mablag‘larining   taqsimoti
muhokama qilinmoqda.
Bu   chora-tadbirlar   fuqarolik   jamiyatini   kuchaytiradi   va   byudjet
mablag‘larining maqsadli sarflanishini kafolatlaydi.
7. Davlat byudjeti xarajatlari bilan bog‘liq muammolar
O‘zbekiston davlat byudjetida bir qancha tizimli muammolar mavjud:
Xarajatlarning ortiqcha markazlashuvi (mahalliy ehtiyojlar yetarlicha inobatga
olinmasligi);
Ayrim tarmoqlarda mablag‘larning noto‘g‘ri taqsimlanishi;
Samaradorlik   va   natijadorlik   mezonlarining   yo‘qligi   yoki   yetarlicha
ishlamasligi;
Davlat xaridlarida shaffoflikning past darajada bo‘lishi;
Ayrim xarajatlarning korrupsiya xavfiga moyilligi.
Bu   muammolarni   bartaraf   etish   uchun   byudjet   xarajatlarini   rejalashtirishda
raqamlashtirish, jamoatchilik nazorati, mustaqil audit tizimini kengaytirish zarur.
2.2. Oxirgi yillarda byudjet taqchilligi ko‘rsatkichlarining tahlili (statistik
ma’lumotlar asosida)
O‘zbekiston   Respublikasi   davlat   byudjeti   taqchilligi   (defitsiti)   mamlakatning
fiskal   siyosati,   iqtisodiy   barqarorlik   va   moliyaviy   boshqaruvining   muhim
ko‘rsatkichlaridan biridir. So‘nggi yillarda byudjet taqchilligi miqdorining o‘sishi,
uning sabablari va oqibatlari iqtisodiy tahlilchilar va siyosatchilar e’tiborida bo‘lib
kelmoqda.   Ushbu   bo‘limda   2019–2024   yillar   oralig‘ida   O‘zbekiston   davlat
19 byudjeti   taqchilligi   ko‘rsatkichlari   tahlil   qilinadi,   asosiy   sabablari   va
moliyalashtirish manbalari ko‘rib chiqiladi.
1. Byudjet taqchilligi ko‘rsatkichlarining dinamikasi
O‘zbekiston   Respublikasining   konsolidatsiyalashgan   byudjeti   taqchilligi
2019–2023 yillar davomida quyidagi ko‘rsatkichlarga ega bo‘lgan:
2019-yil : 13,2 trillion so‘m (YIMga nisbatan 2,5%)
2020-yil : 26,1 trillion so‘m (YIMga nisbatan 4,5%)
2021-yil : 40,8 trillion so‘m (YIMga nisbatan 5,5%)
2022-yil : 35,2 trillion so‘m (YIMga nisbatan 3,9%)
2023-yil : 59,2 trillion so‘m (YIMga nisbatan 5,5%) 
2023-yilda   byudjet   taqchilligi   rekord   darajaga   yetib,   59,2   trillion   so‘mni
tashkil   etdi.   Bu   o‘tgan   yillardagi   ko‘rsatkichlardan   ancha   yuqori   bo‘lib,   fiskal
siyosatning muvozanatiga salbiy ta’sir ko‘rsatdi.
2. Byudjet taqchilligini shakllantiruvchi omillar
Byudjet taqchilligining o‘sishiga bir nechta omillar sabab bo‘lgan:
Ijtimoiy   soha   xarajatlarining   oshishi :   2023-yilda   davlat   byudjetidan
ijtimoiy   sohalarga   137,2   trillion   so‘m   yo‘naltirilgan.   Bu   mablag‘lar   ta’lim   (61,2
trillion so‘m), sog‘liqni  saqlash  (31,1 trillion so‘m), nafaqalar va moddiy yordam
(19,2 trillion so‘m), pensiyalar (13,8 trillion so‘m), madaniyat va sport (5,3 trillion
so‘m), fan (1,7 trillion so‘m) va boshqa yo‘nalishlarga sarflangan .
Energetika   subsidiyalari :   Tabiiy   gaz   narxidagi   tafovut   uchun   18   trillion
so‘m subsidiyalar ajratilgan. Bu energetika sohasidagi xarajatlarning katta qismini
tashkil etadi.
Melioratsiya   va   suv   xo‘jaligi   xarajatlari :   Sug‘oriladigan   yerlarning
meliorativ holatini yaxshilashga 7,7 trillion so‘m, suv xo‘jaligi xarajatlariga esa 8,7
trillion so‘m sarflangan.
Ish haqi va ijtimoiy to‘lovlar : 2023-yilda ish haqlari uchun 93 trillion so‘m,
ijtimoiy nafaqalarga 21,7 trillion so‘m, grantlarga 30,7 trillion so‘m, subsidiyalarga
29,3 trillion so‘m (shundan 20,7 trillion so‘mi energetika va geologiya-qidiruvga)
ajratilgan .
20 3. Byudjet taqchilligini moliyalashtirish manbalari
Byudjet taqchilligi quyidagi manbalar hisobiga moliyalashtirilgan:
Tashqi va ichki qarzlar : 2022-yilda konsolidatsiyalashgan byudjet taqchilligi
tashqi va ichki kreditlar olish, davlat aktivlarini xususiylashtirish va davlat g‘azna
obligatsiyalarini chiqarish hisobidan qoplangan .
Davlat   qarzining   o‘sishi :   2024-yilning   I   choragi   holatiga   ko‘ra,
O‘zbekistonning  davlat  qarzi  35,3 milliard AQSh dollariga yetgan. Shundan 29,5
milliard dollari (83%) tashqi qarz hissasiga to‘g‘ri keladi .
4. Byudjet taqchilligining iqtisodiy oqibatlari
Byudjet   taqchilligining   o‘sishi   quyidagi   iqtisodiy   oqibatlarga   olib   kelishi
mumkin:
Inflyatsiya   bosimi :   Davlat   xarajatlarining   ortishi   inflyatsiya   darajasining
oshishiga olib kelishi mumkin.
Davlat   qarzining   ortishi :   Taqchillikni   qoplash   uchun   olinadigan   qarzlar
davlat   qarzining   umumiy   hajmini   oshiradi,   bu   esa   kelajakdagi   byudjet   yukini
og‘irlashtiradi.
Moliyaviy   barqarorlikka   tahdid :   Byudjet   taqchilligining   yuqori   darajada
bo‘lishi moliyaviy barqarorlikka salbiy ta’sir ko‘rsatadi.
5. Byudjet taqchilligini kamaytirish bo‘yicha chora-tadbirlar
Byudjet taqchilligini kamaytirish uchun quyidagi chora-tadbirlar ko‘rilmoqda:
Soliq siyosatini takomillashtirish : Soliq tushumlarini oshirish orqali byudjet
daromadlarini ko‘paytirish.
Xarajatlarni   optimallashtirish :   Davlat   xarajatlarini   maqbullashtirish   va
samaradorligini oshirish.
Xususiylashtirish :   Davlat   mulkini   xususiylashtirish   orqali   qo‘shimcha
daromad manbalarini yaratish.
Davlat qarzini boshqarish : Davlat qarzining o‘sishini nazorat qilish va uning
barqarorligini ta’minlash.
Xulosa
21 So‘nggi   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasida   byudjet   taqchilligi
ko‘rsatkichlari   sezilarli   darajada   oshgan.   Bu   holatning   asosiy   sabablari   ijtimoiy
soha   xarajatlarining   ortishi,   energetika   subsidiyalari   va   boshqa   omillar   bilan
bog‘liq.   Byudjet   taqchilligini   moliyalashtirish   uchun   tashqi   va   ichki   qarzlar   jalb
qilinmoqda,   bu   esa   davlat   qarzining   o‘sishiga   olib   kelmoqda.   Ushbu   vaziyatda
moliyaviy barqarorlikni ta’minlash va byudjet taqchilligini kamaytirish uchun soliq
siyosatini   takomillashtirish,   xarajatlarni   optimallashtirish   va   davlat   qarzini
boshqarish bo‘yicha chora-tadbirlarni amalga oshirish zarur.
2.3. Byudjet taqchilligiga ta’sir qiluvchi asosiy omillar (soliq tushumlari,
davlat xarajatlari, tashqi qarz va boshqalar) 
Byudjet   taqchilligi   —   davlat   byudjeti   daromadlari   va   xarajatlari   o‘rtasidagi
salbiy   farq   bo‘lib,   mamlakatning   fiskal   barqarorligi   va   iqtisodiy   siyosatining
samaradorligini   aks   ettiradi.   O‘zbekiston   Respublikasida   so‘nggi   yillarda   byudjet
taqchilligi hajmining ortishi bir qator ichki va tashqi omillar bilan bog‘liq. Ushbu
bo‘limda   byudjet   taqchilligiga   ta’sir   qiluvchi   asosiy   omillar   —   soliq   tushumlari,
davlat xarajatlari, tashqi qarz va boshqa muhim faktorlar tahlil qilinadi.
1. Soliq tushumlari va ularning ta’siri
Soliq   tushumlari   davlat   byudjetining   asosiy   daromad   manbai   hisoblanadi.
2024-yilning birinchi yarmida O‘zbekiston davlat byudjeti daromadlari 121 trillion
so‘mni tashkil etgan bo‘lib, shundan 80,6 foizi soliqlardan, 19,4 foizi esa soliqsiz
tushumlar   va   boshqa   daromadlardan   iborat   bo‘lgan.   Bu   ko‘rsatkich   2023-yilning
mos davriga nisbatan 18,3 foizga oshganini ko‘rsatadi .
Soliq   tushumlarining   o‘sishiga   qaramay,   byudjet   taqchilligi   kamaymagan.
Buning sabablari quyidagilardan iborat: Soliq bazasining cheklanganligi: Aholi va
tadbirkorlik subyektlarining soliqqa tortiladigan daromadlari cheklangan bo‘lib, bu
byudjetga   tushumlarning   o‘sishini   sekinlashtiradi.   Soliq   imtiyozlari   va
chegirmalar:   Ayrim   sohalarga   berilgan   soliq   imtiyozlari   byudjet   daromadlarining
kamayishiga olib keladi. Soliq to‘lovlarining kamomadi: Soliq to‘lovlarining to‘liq
yig‘ilmasligi,   ayniqsa   norasmiy   iqtisodiyotning   ulushi   yuqori   bo‘lgan   sohalarda,
byudjet daromadlarini kamaytiradi. 
22 2. Davlat xarajatlari va ularning ta’siri
Davlat xarajatlari byudjet taqchilligiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi. 2024-yilning
birinchi yarmida davlat byudjeti jami xarajatlari 149,8 trillion so‘mni tashkil etgan.
Xarajatlarning   katta   qismi   (64,9   trillion   so‘m)   ish   haqi   va   unga   tenglashtirilgan
to‘lovlarga   ajratilgan.   Shuningdek,   ijtimoiy   soliqlarga   12,9   trillion   so‘m,   gaz
narxidagi   tafovut   uchun   subsidiyalarga   9,3   trillion   so‘m   sarflangan.   Davlat
xarajatlarining o‘sishiga quyidagi omillar sabab bo‘lmoqda:
Ijtimoiy sohalarga yo‘naltirilgan xarajatlar: Ta’lim, sog‘liqni saqlash, ijtimoiy
himoya   kabi   sohalarga   ajratilayotgan   mablag‘lar   yildan-yilga   ortib   bormoqda.
Energetika subsidiyalari:  Energiya resurslari narxlaridagi tafovutni qoplash uchun
ajratilayotgan   subsidiyalar   byudjet   xarajatlarini   oshirmoqda.   Davlat
investitsiyalari:   Infratuzilma   loyihalari   va   boshqa   investitsion   dasturlar   uchun
ajratilayotgan mablag‘lar byudjet yukini oshiradi.
3.   Tashqi   qarz   va   uning   ta’siri.   Tashqi   qarz   byudjet   taqchilligini
moliyalashtirishda   muhim   manba   hisoblanadi.   2022-yilda   konsolidatsiyalashgan
byudjet   taqchilligining   47   foizi   xalqaro   moliya   institutlarining   qarzlari   va
yevroobligatsiyalar   chiqarish   hisobidan,   18   foizi   esa   davlat   g‘azna   obligatsiyalari
chiqarish hisobidan qoplangan .
Tashqi qarzning o‘sishi quyidagi salbiy oqibatlarga olib kelishi mumkin:
Foiz   to‘lovlarining   ortishi:   Tashqi   qarz   bo‘yicha   foiz   to‘lovlari   byudjet
xarajatlarining   ortishiga   sabab   bo‘ladi.   Valyuta   xatarlarining   oshishi:   Tashqi
qarzning   ko‘p   qismi   xorijiy   valyutada   bo‘lgani   uchun,   valyuta   kurslaridagi
o‘zgarishlar   byudjetga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Moliyaviy   mustaqillikning
kamayishi: Tashqi qarzning ortishi moliyaviy mustaqillikni cheklaydi va iqtisodiy
siyosatni amalga oshirishda qiyinchiliklar tug‘diradi.
4. Boshqa omillar
Byudjet taqchilligiga ta’sir qiluvchi boshqa omillar quyidagilardan iborat:
Inflyatsiya: Narxlar darajasining o‘sishi byudjet xarajatlarini oshiradi, ayniqsa
ijtimoiy to‘lovlar va ish haqlariga ajratiladigan mablag‘lar ko‘payadi. Korruptsiya:
Davlat   mablag‘larining   samarasiz   sarflanishi   va   korruptsiya   holatlari   byudjet
23 taqchilligini   kuchaytiradi.   Makroiqtisodiy   noaniqliklar:   Jahon   iqtisodiyotidagi
o‘zgarishlar, geosiyosiy vaziyatlar va boshqa tashqi omillar byudjet daromadlari va
xarajatlariga ta’sir ko‘rsatadi.
III   BOB:   Byudjet   taqchilligini   moliyalashtirish   manbalari:   afzalliklar   va
xavflar.
3.1. Byudjet taqchilligini moliyalashtirish manbalari: afzalliklar va xavflar
Davlat  byudjeti  taqchilligi — bu byudjet  xarajatlarining daromadlardan ortiq
bo‘lgan   holati   bo‘lib,   uni   moliyalashtirish   mamlakatning   fiskal   barqarorligi   va
iqtisodiy   rivojlanishiga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Byudjet   taqchilligini
moliyalashtirish   manbalari   turli   bo‘lib,   har   birining   o‘ziga   xos   afzalliklari   va
xavflari mavjud. Ushbu bo‘limda byudjet taqchilligini moliyalashtirishning asosiy
manbalari, ularning afzalliklari va xavflari tahlil qilinadi.
1. Ichki moliyalashtirish manbalari
1.1. Davlat obligatsiyalarini chiqarish
Davlat   obligatsiyalari   —   bu   hukumat   tomonidan   chiqariladigan   qarz
majburiyatlari bo‘lib, ularni sotish orqali byudjet taqchilligi moliyalashtiriladi.
Afzalliklari:
Ichki   resurslarni   jalb   qilish:   Davlat   obligatsiyalari   orqali   ichki   bozordan
mablag‘ jalb qilinadi, bu esa tashqi qarzga bog‘liqlikni kamaytiradi.
Moliyaviy   bozorlarga   ijobiy   ta’sir:   Obligatsiyalar   bozori   rivojlanishi
moliyaviy tizimning chuqurlashuviga yordam beradi.
Xavflari:
Foiz   to‘lovlari:   Obligatsiyalar   bo‘yicha   to‘lanadigan   foizlar   byudjet
xarajatlarini oshiradi.
Bozor xatarlariga bog‘liqlik:  Obligatsiyalar bozori o‘zgaruvchan bo‘lib, foiz
stavkalari va talabdagi o‘zgarishlar moliyalashtirish xarajatlariga ta’sir qiladi.
1.2. Davlat aktivlarini xususiylashtirish
Davlat   mulkini   xususiylashtirish   orqali   olinadigan   daromadlar   byudjet
taqchilligini qoplashda foydalaniladi.
24 Afzalliklari:
Yangi daromad manbai:  Xususiylashtirish orqali bir martalik katta daromad
olinadi.
Samaradorlikni   oshirish:   Xususiy   sektor   boshqaruvi   ostida   korxonalar
samaradorligi oshadi.
Xavflari:
Barqaror   daromadning   yo‘qligi:   Xususiylashtirish   bir   martalik   daromad
manbai bo‘lib, uzoq muddatli barqarorlikni ta’minlamaydi.
Ijtimoiy norozilik:  Davlat mulkining xususiylashtirilishi ijtimoiy norozilikka
sabab bo‘lishi mumkin.
1.3. Budjetdan tashqari jamg‘armalar
Budjetdan   tashqari   jamg‘armalar   —   bu   maxsus   maqsadlar   uchun   tashkil
etilgan   moliyaviy   resurslar   bo‘lib,   ular   byudjet   taqchilligini   qoplashda
foydalaniladi.
Afzalliklari:
Moslashuvchanlik:   Ushbu   jamg‘armalar   tezkor   moliyaviy   ehtiyojlarni
qoplash imkonini beradi.
Ma’lum   maqsadlarga   yo‘naltirilganlik:   Jamg‘armalar   aniq   maqsadlar
uchun mo‘ljallangan bo‘lib, ularning samarali foydalanilishini ta’minlaydi.
Xavflari:
Shaffoflikning   pastligi:   Budjetdan   tashqari   jamg‘armalar   faoliyati   kam
shaffof bo‘lishi mumkin.
Nazoratning   yetishmasligi:   Ushbu   jamg‘armalar   ustidan   nazorat
mexanizmlari yetarli darajada bo‘lmasligi mumkin.
2. Tashqi moliyalashtirish manbalari
2.1. Xalqaro moliya institutlaridan qarzlar
Xalqaro   moliya   institutlari,   masalan,   Jahon   banki,   Xalqaro   valyuta
jamg‘armasi va Osiyo taraqqiyot banki, O‘zbekistonga qarz mablag‘larini ajratadi.
Afzalliklari:
25 Past foiz stavkalari:   Xalqaro institutlar tomonidan taqdim etiladigan qarzlar
odatda past foiz stavkalariga ega bo‘ladi.
Texnik   yordam:   Ushbu   institutlar   moliyaviy   yordam   bilan   birga   texnik
yordam ham ko‘rsatadi.
Xavflari:
Qarz yukining oshishi:  Tashqi qarzlar umumiy qarz yukini oshiradi.
Shart-sharoitlar:   Xalqaro   institutlar   tomonidan   qo‘yiladigan   shartlar
mamlakat ichki siyosatiga ta’sir qilishi mumkin.
2.2. Xalqaro obligatsiyalar (yevroobligatsiyalar)
O‘zbekiston   xalqaro   moliya   bozorlarida   yevroobligatsiyalar   chiqarish   orqali
mablag‘ jalb qiladi.
Afzalliklari:
Katta   hajmdagi   mablag‘lar:   Xalqaro   bozorlar   orqali   katta   hajmdagi
mablag‘lar jalb qilish mumkin.
Moliyaviy   bozorlarga   kirish:   Yevroobligatsiyalar   chiqarish   orqali
O‘zbekiston xalqaro moliyaviy bozorlarga chiqadi.
Xavflari:
Valyuta   xatarlari:   Yevroobligatsiyalar   xorijiy   valyutada   bo‘lgani   uchun
valyuta kurslarining o‘zgarishi qarz yukini oshiradi.
Bozor   sharoitlariga   bog‘liqlik:   Xalqaro   moliya   bozorlaridagi   o‘zgarishlar
obligatsiyalarni chiqarish shartlariga ta’sir qiladi.
3. Byudjet taqchilligini moliyalashtirish manbalarining tahlili
O‘zbekiston 2024-yilda byudjet taqchilligini moliyalashtirish uchun quyidagi
manbalardan foydalanishni rejalashtirmoqda:
Davlat obligatsiyalari:  25,2 trillion so‘m.
Davlat aktivlarini xususiylashtirish:  10 trillion so‘m.
Xalqaro moliya institutlaridan qarzlar:  17,3 trillion so‘m.
Yevroobligatsiyalar:  5 trillion so‘m.
Budjetdan tashqari jamg‘armalar:  3 trillion so‘m.
26 Bu   manbalar   orqali   umumiy   60,5   trillion   so‘m   mablag‘   jalb   qilinishi
rejalashtirilgan.
3.2. Byudjet daromadlarini oshirish strategiyalari (soliq islohotlari, iqtisodiy
o‘sish)
Byudjet   daromadlarini   oshirish   har   qanday   davlatning   fiskal   barqarorligini
ta’minlashda muhim rol o‘ynaydi. O‘zbekiston Respublikasi  ham bu borada soliq
islohotlari   va   iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantirish   orqali   byudjet   daromadlarini
ko‘paytirishga   qaratilgan   strategiyalarni   amalga   oshirmoqda.   Ushbu   bo‘limda
byudjet   daromadlarini   oshirishning   asosiy   yo‘nalishlari,   jumladan,   soliq
siyosatidagi islohotlar va iqtisodiy o‘sishni ta’minlashga qaratilgan chora-tadbirlar
tahlil qilinadi.
1.   Soliq   siyosatidagi   islohotlar.   O‘zbekiston   Respublikasi   2025-yilga
mo‘ljallangan   soliq-byudjet   siyosatida   asosiy   soliq   stavkalarini   o‘zgartirmaslikni
belgilagan.   Bu   tadbirkorlik   subyektlariga   barqaror   soliq   muhitini   ta’minlashga
xizmat qiladi. Asosiy soliq stavkalari quyidagicha saqlanmoqda:
Qo‘shilgan qiymat solig‘i (QQS) – 12%
Foyda solig‘i – 15%
Jismoniy shaxslar daromad solig‘i – 12%
Ijtimoiy soliq – 12%
Yuridik shaxslar mol-mulk solig‘i – 1,5%
Aylanmadan olinadigan soliq – 4% 
1.2. Soliq imtiyozlarini qayta ko‘rib chiqish
Soliq   siyosatining   yana   bir   muhim   yo‘nalishi   –   mavjud   soliq   va   bojxona
imtiyozlarini   ularning   samaradorligi   va   natijasiga   qarab   qayta   ko‘rib   chiqish   va
bosqichma-bosqich   bekor   qilishdir.   Bu   orqali   byudjet   daromadlar   bazasini
kengaytirish va soliq tushumlarini oshirish maqsad qilingan .
Yashirin   iqtisodiy   faoliyatni   qisqartirish   orqali   soliq   bazasini   kengaytirish
rejalashtirilgan.   Bu   borada   soliq   imtiyozlarini   bekor   qilish   va   soliq
ma’muriyatchiligini   takomillashtirish   orqali   soliqqa   tortilmayotgan   faoliyatlarni
rasmiylashtirishga erishish ko‘zda tutilgan .
27 2. Iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish
2.1. Yalpi ichki mahsulot (YAIM) o‘sishini ta’minlash
O‘zbekiston   Respublikasi   2024-yilda   YAIM   o‘sish   sur’atlarini   5,6–5,8   foiz
miqdorida   bo‘lishini   prognoz   qilmoqda.   Bu   o‘sish   sanoat   mahsulotlarini   ishlab
chiqarish hajmi 6 foiz, qurilish ishlari – 6,3 foiz, qishloq xo‘jaligi – 4 foiz va bozor
xizmatlari – 14,9 foizga o‘sishi hisobiga ta’minlanadi .
2.2. Investitsiyalarni jalb qilish
“O‘zbekiston   –   2030”   strategiyasida   investitsiyalarni   YAIMga   nisbatan
kamida   30   foiz   darajasida   ta’minlash   choralari   ko‘zda   tutilgan.   Bu   orqali
iqtisodiyot tarmoqlarida qiymati 18 milliard dollar bo‘lgan 309 ta yirik loyihalarni
ishga tushirish rejalashtirilgan .
2.3. Eksport hajmini oshirish
2024-yilda eksport hajmini 25 foizga oshirish rejalashtirilgan. Bu orqali tashqi
savdo   balansini   yaxshilash   va   byudjetga   tushumlarni   ko‘paytirish   maqsad
qilingan .
3. Byudjet daromadlarini oshirishning boshqa yo‘nalishlari
3.1. Mahalliy byudjetlarni mustahkamlash
Mahalliy   byudjetlar   daromadini   ko‘paytirish   va   mustaqilligini   oshirish
maqsadida   quyidagi   soliq   turlari   qo‘shimcha   tarzda   tuman   va   shaharlar
byudjetlarida qoldiriladi:
Aylanmadan olinadigan soliq, yuridik shaxslarning yer va mol-mulk soliqlari
to‘liqligicha
Jismoniy   shaxslardan   olinadigan   daromad   solig‘i   tushumlarining   kamida   50
foizi
Davlat   mulkini   xususiylashtirishdan   mahalliy   byudjetlarga   tushadigan
tushumlarning 50 foizi 
3.2. Byudjet ochiqligini ta’minlash
Byudjet ochiqligini ta’minlash va fuqarolarning byudjetlashtirishda ishtirokini
oshirish orqali byudjet daromadlarining samarali va maqsadli ishlatilishini nazorat
28 qilish   imkoniyati   yaratiladi.   Bu   esa   soliqqa   bo‘lgan   ishonchni   oshirib,   soliq
to‘lovlarini ko‘paytirishga xizmat qiladi .
3.3. Davlat xarajatlarini optimallashtirish va samaradorligini oshirish yo‘llari
Davlat byudjeti mablag‘lari har bir mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotini
ta’minlovchi eng muhim moliyaviy resurslardan biridir. Ushbu mablag‘lardan
oqilona va samarali foydalanish – byudjet taqchilligini kamaytirish, iqtisodiy
barqarorlikni ta’minlash hamda aholi farovonligini oshirishning asosiy
yo‘nalishlaridan biridir. Shu sababli, davlat xarajatlarini optimallashtirish va
ularning samaradorligini oshirish dolzarb masalalardan biri hisoblanadi.
Mazkur   bo‘limda   davlat   xarajatlari   mohiyati,   ularni   optimallashtirish
zaruriyati, mavjud muammolar hamda xalqaro tajribalar asosida taklif etilayotgan
samarali yo‘llar yoritiladi.
1. Davlat xarajatlari: mohiyati va turlari
Davlat   xarajatlari   –   bu   hukumat   tomonidan   jamoat   ehtiyojlarini   qondirish,
ijtimoiy   himoyani   ta’minlash,   infratuzilma   rivoji,   xavfsizlik,   ta’lim   va   sog‘liqni
saqlash   kabi   sohalarga   yo‘naltiriladigan   moliyaviy   resurslar   yig‘indisidir.
Xarajatlar quyidagi asosiy turlarga bo‘linadi:
Ijtimoiy xarajatlar  (pensiyalar, nafaqalar, ta’lim, sog‘liqni saqlash);
Kapital xarajatlar  (infratuzilma, qurilish, asbob-uskunalar);
Ma’muriy xarajatlar  (boshqaruv organlari, sud-huquq tizimi);
Xarajatlarning transfert shakllari  (davlat subsidiyalari, grantlar);
Foiz to‘lovlari  (ichki va tashqi qarzlar bo‘yicha).
O‘zbekiston   Respublikasi   byudjeti   tarkibida   ijtimoiy   xarajatlar   eng   katta
ulushni   tashkil   etadi.   2025-yilga   mo‘ljallangan   byudjetga   ko‘ra,   umumiy
xarajatlarning 58 foizdan ortig‘i ijtimoiy sohalarga yo‘naltirilishi rejalashtirilgan.
2. Xarajatlarni optimallashtirishning dolzarbligi
Davlat xarajatlarining o‘sib borishi bir tomondan iqtisodiy o‘sishni ta’minlasa,
ikkinchi   tomondan   byudjet   taqchilligini   kuchaytiradi.   Bu   esa   quyidagi
muammolarni keltirib chiqaradi:
29 Byudjet balansining buzilishi;
Tashqi qarzlarga qaramlikning oshishi;
Mablag‘lardan maqsadsiz foydalanish;
Iqtisodiy samaradorlikning pasayishi.
Shu   sababli,   xarajatlarni   faqat   ko‘paytirish   emas,   balki   ularni   oqilona
rejalashtirish, maqsadli va natijador asosda amalga oshirish talab etiladi.
3. Davlat xarajatlarini optimallashtirish yo‘llari
3.1. Natijador byudjetlashtirish tizimini joriy etish
Bu yondashuvga ko‘ra, davlat xarajatlari har bir soha, loyiha yoki dasturning
natijasiga   qarab   rejalashtiriladi.   Ya’ni,   mablag‘lar   sarfi   emas,   balki   erishilgan
natija muhim sanaladi.
✅   Misol:   Ta’lim   sohasiga   ajratilgan   mablag‘ni   baholashda   faqat   sarflangan
mablag‘   emas,   balki   bitiruvchilar   ishga   joylashganligi,   o‘quv   sifatining   oshishi
kabilar asos qilib olinadi.
3.2. Davlat xarajatlarining auditini kuchaytirish
Davlat byudjeti mablag‘larining sarfini doimiy auditdan o‘tkazish orqali:
Samarasiz xarajatlar aniqlanadi;
Noqonuniy yoki keraksiz sarflar bartaraf etiladi;
Ochiqlik va javobgarlik tizimi kuchayadi.
O‘zbekistonda   Davlat   moliyaviy   nazorati   agentligi   bu   borada   muhim   rol
o‘ynaydi.
3.3. Raqamli texnologiyalarni joriy qilish
“Elektron   byudjet”,   “Elektron   tender”,   “Elektron   xarid”   tizimlarining   joriy
qilinishi orqali:
Mablag‘lardan foydalanish jarayoniga real vaqtda monitoring;
Korrupsion holatlarning kamayishi;
Xaridlarning shaffofligi ta’minlanadi.
Misol uchun, "E-xarid" platformasi orqali 2024-yil davomida 40 trln so‘mdan
ortiq xarajatlar onlayn kuzatildi.
3.4. Davlat xaridlarini optimallashtirish
30 Davlat   tomonidan   amalga   oshiriladigan   xaridlar   (tovar,   xizmat   va   ishlar)
rejalashtirilgan,   aniq   maqsadli   va   tanlov   asosida   amalga   oshirilishi   kerak.
Shartnoma qiymati va sifati o‘rtasidagi muvozanat muhimdir.
✅  Taklif: Kam narxga emas, balki maksimal samaraga ega bo‘lgan variantni
tanlash (value-for-money printsipi).
3.5. Mahalliy byudjetlarning mustaqilligini oshirish
Viloyat,   tuman   va   shahar   darajasidagi   byudjetlar   o‘z   daromadlari   va
xarajatlarini   o‘zlari   rejalashtirsa,   ularning   resurslardan   samarali   foydalanish
mas’uliyati oshadi. Buning uchun:
Mahalliy   daromad   manbalarini   ko‘paytirish;   Xarajatlarni   joylarda   ustuvorlik
asosida belgilash zarur.
4. Davlat xarajatlari samaradorligini oshirish omillari
4.1. Strategik rejalashtirish
Har   bir   byudjet   yo‘nalishi   bo‘yicha   aniq   maqsadlar,   ko‘rsatkichlar   va
monitoring mexanizmlarini ishlab chiqish zarur.
✅  Masalan, sog‘liqni saqlash sohasiga ajratilayotgan mablag‘lar bo‘yicha:
Kasalliklar sonining kamayishi;
Profilaktik xizmatlarning kengayishi;
Tibbiy muassasalar infratuzilmasining yaxshilanishi kabi mezonlar aniqlanadi.
4.2. Ijtimoiy dasturlarni nishonli rejalashtirish
Aholining   ehtiyojmand   qatlamlariga   aniq   va   manzilli   yordam   ko‘rsatish
orqali:
Resurslar tejab qolinadi;
Ijtimoiy adolat ta’minlanadi;
Yordam eng muhtojlarga yetkaziladi.
✅   O‘zbekiston tajribasi: “Ijtimoiy reyestr” joriy qilinishi orqali subsidiya va
yordamlar manzilliligi oshirildi.
4.3. Samarasiz va takrorlanuvchi dasturlarni qisqartirish
31 Ba’zida   davlat   muassasalari   yoki   dasturlar   bir   xil   funksiyani   takrorlaydi.
Bunday holatlarni bartaraf etish xarajatlarni kamaytirish imkonini beradi. Dasturiy
taqqoslashlar asosida tanqidiy tahlil zarur.
5. Xalqaro tajriba
5.1. Yevropa Ittifoqi mamlakatlari
Germaniya,   Niderlandiya,   Shvetsiya   kabi   davlatlar   “performance   budgeting”
tizimi asosida xarajatlarni natijadorlik mezonlariga ko‘ra baholaydi. Har bir xarajat
qatori samaradorlik darajasi bilan bog‘langan.
5.2. Janubiy Koreya
Davlat   xarajatlarini   real   vaqt   monitoring   qiluvchi   raqamli   tizimlar   joriy
etilgan. Har bir vazirlik sarflagan mablag‘i bo‘yicha ommaga hisobot beradi.
5.3. Estoniya
Elektron   hukumat   platformasi   orqali   barcha   davlat   xarajatlari   ochiq   va
kuzatiladigan   shaklda   yuritiladi.   Bu   korrupsiyani   minimallashtirishga   xizmat
qiladi.
XULOSA
Mavzu   doirasida   olib   borilgan   tadqiqotlar   asosida   aniqlanishicha,   byudjet
taqchilligi   zamonaviy   iqtisodiyotda   eng   dolzarb   va   murakkab   moliyaviy
muammolardan   biri   hisoblanadi.   Bu   holat   har   bir   davlatning   moliyaviy
barqarorligi,   iqtisodiy   rivojlanish   istiqbollari,   hamda   ijtimoiy   siyosatni   samarali
amalga oshirishiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi. Shu bois byudjet taqchilligini ilmiy-
nazariy   asosda   o‘rganish,   uning   sabablari,   ko‘rsatkichlari,   turlari   va   oqibatlarini
tahlil qilish, shuningdek, uni kamaytirish bo‘yicha amaliy tavsiyalar ishlab chiqish
katta ahamiyatga ega.
Kurs   ishining   birinchi   bobida   byudjet   tizimi,   byudjet   taqchilligi   tushunchasi
va   uning   klassifikatsiyasi,   shuningdek,   ko‘rsatkichlarini   baholash   metodlari
nazariy   jihatdan   o‘rganildi.   O‘zbekiston   Respublikasi   byudjet   tizimi   ko‘p
pog‘onali   bo‘lib,   unda   davlat   byudjeti,   mahalliy   byudjetlar,   davlat   maqsadli
32 jamg‘armalari   va   boshqa   moliyaviy   tuzilmalar   mavjud.   Byudjet   taqchilligi   esa
umumiy   va   nisbiy,   yashirin   va   oshkora,   strukturaviy   va   tsiklik   ko‘rinishlarda
bo‘lishi mumkin. Uni tahlil qilishda fiskal defitsit, birlamchi defitsit, joriy defitsit
kabi   ko‘rsatkichlar   va   ular   asosidagi   metodlar   (statik,   dinamik,   iqtisodiy   o‘sish
bilan bog‘liq) qo‘llaniladi.
Ikkinchi bobda esa O‘zbekistonda byudjet taqchilligining holati va dinamikasi
o‘rganildi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjeti   tuzilmasi,   xarajatlarining
asosiy   yo‘nalishlari   (ijtimoiy   sohalar,   infratuzilma,   xavfsizlik)   va   ularning
dinamikasi   statistik   ma’lumotlar   asosida   tahlil   qilindi.   So‘nggi   yillarda   ijtimoiy
xarajatlarga   ajratilgan   mablag‘lar   ortib   borayotgan   bo‘lsa-da,   daromadlar
bazasining   yetarli   darajada   kengaymasligi   byudjet   defitsitiga   sabab   bo‘lmoqda.
Shuningdek, soliq tushumlari hajmi, davlat xarajatlarining hajmi va tarkibi, tashqi
va ichki qarzlar hajmi byudjet taqchilligiga bevosita ta’sir etuvchi omillar sifatida
ajratib ko‘rsatildi.
Uchinchi   bobda   esa   byudjet   taqchilligini   kamaytirishning   samarali   yo‘llari
taklif   etildi.   Jumladan,   taqchillikni   moliyalashtirish   manbalarining   afzalliklari   va
xavflari   (ichki   qarz,   tashqi   qarz,   emissiya   va   xususiylashtirish),   byudjet
daromadlarini   oshirish   strategiyalari   (soliq   islohotlari,   iqtisodiy   o‘sish,
investitsiyalarni   jalb   etish)   hamda   davlat   xarajatlarini   optimallashtirish   usullari
(natijador   byudjetlashtirish,   elektron   boshqaruv,   audit   tizimini   kuchaytirish)
batafsil   yoritildi.   Shuningdek,   rivojlangan   mamlakatlar   tajribasiga   asoslanib,
O‘zbekiston uchun dolzarb bo‘lgan takliflar ilgari surildi.
Umuman olganda, byudjet taqchilligini mutlaqo yo‘q qilish imkonsiz bo‘lsa-
da,   uni   boshqarish   va   maqbul   darajada   ushlab   turish   orqali   makroiqtisodiy
barqarorlikka   erishish   mumkin.   Buning   uchun   quyidagi   yo‘nalishlarga   alohida
e’tibor qaratish lozim:
Soliq tizimini yanada takomillashtirish, soyadagi iqtisodiyotni legallashtirish;
Davlat xarajatlarini samarali va manzilli rejalashtirish;
33 Raqamli texnologiyalar orqali byudjet jarayonlarining ochiqligi va nazoratini
kuchaytirish;
Qarz   siyosatini   ehtiyotkorlik   bilan   yuritish,   tashqi   qarzdan   oqilona
foydalanish;
Mahalliy byudjetlarning moliyaviy mustaqilligini kengaytirish.
Shunday qilib, olib borilgan ilmiy izlanishlar asosida byudjet taqchilligi faqat
moliyaviy   muammo   emas,   balki   keng   qamrovli   iqtisodiy   va   siyosiy   hodisa   ekani
ayon   bo‘ldi.   Davlat   bu   jarayonga   kompleks   yondashuv   orqali   iqtisodiy   o‘sishni
ta’minlagan   holda   byudjet   taqchilligini   maqbul   darajada   ushlab   turishi   mumkin.
Kelgusida   bu   yo‘nalishda   chuqur   tahlillarga   asoslangan   strategik   qarorlar   qabul
qilinishi mamlakatning makroiqtisodiy barqarorligi uchun muhim asos bo‘ladi.
Kurs ishi yozish uchun tavsiya etiladigan adabiyotlar
Asosiy adabiyotlar
1. Axmedov D.Q., Ishmuxammedov A.E.,Jumaev Q.X., Jumaev Z.A 
2. Makroiqtisodiyot. Darslik.- T.: TDIU, 2004,  240 b. 
3. Агапова Т.А., Серегина С.Ф. Макроэкономика: Учебник. М.:Дело и 
Сервис, 2001. 
4. Вечканов Г.С., Вечканова Г.Р. Макроэкономика: Торговая политика. 
Инфляция и безработица. Социалная политика. СПб.: ЗАО «Питер», 2005. 
5. Гайгер А., Линвуд Т.Макроэкономическая теория и переходная экономика.
Пер. с англ. М.:ИНФРА-М, 1996.  
6. Галперин В.М., Гребенников П.И., Леусский А.И., Тарасевич Л.С. 
7. Макроэкономика: Учебник. СПб.:СПбГУЕФ,1997. 
8. Дорнбуш Р.,Фишер С. Макроэкономика. М.:МГУ,1997. 
9. Yo’ldoshev  Z.,  Qosimov  M.S.  Makroiqtisodiyot  asoslari.  T.: 
34 10. «O’qituvchi»,1994 
11. Менкю Н.Г. Макроэкономика. М.:МГУ,1997. 
12. Селишчев А.С. Макроэкономика: Откритая экономика. Причини 
экономического роста. Динамика рынков. СПб.: ЗАО «Питер», 2005. 
13. 19.Xodjaev R., Maxmudov B., Xadjaev X., Ergashev E, Egamberdiev R. Mikro 
va makroiqtisodiyot.O’quv qo’llanma-T.:”ILM ZIYO” 2012, 324 b. 
14. 20. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimovning “2012 yil 
Vatanimiz taraqqiyotini yangi bosqichga ko’taradigan yil bo’ladi” nomli 
ma’ruzalarini o’rganish bo’yicha O’quv-uslubiy majmua. – Toshkent: Iqtisodiyot. 
– 2012, 282 b.  
15. 21.Abulkasimov X. Makroiqtisodiy tartibga solish va O’zbekistonning barqaror 
rivojlanishi.  Monografiya. – T. “Akademiya”, 2011, 92 b. 
16. O’zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot Vazirligining rasmiy ma’lumotlari 
Internet saytlari
1. www.gov.uz - O'zbekiston Respublikasi Hukumat portali.
2. www.lex.uz - O'zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy
bazasi.
3. www.mineconomy.uz   -   O'zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiy   taraqqiyot   va
kambag'allikni qisqartirish vazirligi sayti.
4. www.mf.uz - O'zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi sayti.
5. www.stat.uz - O'zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo'mitasi sayti.
6. www. soliq.uz - O'zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo'mitasi sayti.
7. www.cbu.uz - O'zbekiston Respublikasi Markaziy banki sayti.
8. www.webofscience.com - Xalqaro ilmiy maqolalar platformasi.
9. www.sciencedirect.com - Xalqaro ilmiy maqolalar platformasi.
10. www.wordbank.org – Jahon banki sayti.
11. www.scopus.com- Xalqaro ilmiy maqolalar platformasi.
12. www.ebrd.org – Evropa tiklanish va taraqqiyot banki sayti.
35 13. www.imf.org – Xalqaro valyuta jamg'armasi sayti.
36

Byudjet taqchilligi kurs ishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский