Byudjet tashkilotlarida mol yetkazib beruvchilar va xaridorlar bilan hisoblashuvlar hisobi

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“________________________________________________________”  KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ” fanidan
    
KURS ISHI
МАVZU:   Byudjet tashkilotlarida mol yetkazib
beruvchilar va xaridorlar bilan hisoblashuvlar hisobi
Bajardi:_______________________________
Qabul qildi:____________________________
RO’YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______20 23  y.
№_________
Imzo _________ Kurs ishi himoya ga tavsiya
qilingan sana
“____” _______20 23  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs ishi himoya qilingan
sana
 «____» _______202 3   y .
Baho  « _____ »  _________ ___________
  ( imzo )
    _ _ _________
   ( imzo )
___________
   ( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________ Reja :
Kirish 3
1. Byudjet   tashkilotlarida   mol yetkazib beruvchilar   majburiyatlar   hisobini  
tashkil   etishning   nazariy - uslubiy   asoslari . 6
2. Turli debitor va kreditorlar va xaridorlar bilan hisoblashuvlar hisobini 
yuritish tartibi. 12
3. Byudjet va byudjetdan tashqari jamg’armalar bilan hisoblashuvlar hisobi.
19
Xulosa 29
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro ’ yxati 32
2 Kirish
Byudjet   tizimida   amalga   oshirilayotgan   isloxotlar   natijasida   iqtisodiyotni
erkinlashtirish   va   bozor   munosabatlarini   rivojlantirish   talablariga   mos   hisob
tizimini   yaratish   muhim   o’rin   tutadi.   Jamiyatning   ijtimoiy-iqtisodiy   hayotida   yuz
bergan   va   berayotgan   tub   o’zgarishlar,   ularni   miqdor   jihatdan   ifodalash   va   sifat
jihatdan   tavsiflash,   nazorat   va   tahlil   qilish   hamda   boshqaruv   qarorlarini   qabul
qilish   va  zarur   bo’lgan  axborotlar   olishda   asosan   hisob   tizimiga  murojat   qilinadi.
Shu   o’rinda   alohida   ta’kidlash   lozimki,   davlat   byudjetidan   moliyalashtiriladigan
byudjet tashkilotlarining hisob yuritish tizimi va moliyaviy hisobotlarni tayyorlash
tartibini xalqaro standartlar talablari asosida qayta ko’rib chiqish, rivojlantirish va
takomillashtirib   borish   davlat   byudjeti   tizimida   amalga   oshirilayotgan
islohotlarning bosh maqsadidir.
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   9.12.2019   yildagi   “2020   yil   uchun
O zbekiston   Respublikasining   Davlat   byudjeti   to g risida”gi   O RQ-589-sonʻ ʻ ʻ ʻ
Qonunni   imzoladi.   “Bu   kabi   hujjat   O zbekistonda   birincha   marta   qabul	
ʻ
qilinmoqda.   U   barcha   darajadagi     davlat   boshqaruvi   sektorlarining   byudjet
javobgarligini   oshirish,   byudjet   ijro   intizomini   mustahkamlash,   byurokratiyani
qisqartirish imkonini beradi, shuningdek mahalliy hokimiyatlarga ko proq erkinlik	
ʻ
beradi” 1
Mamlakatimiz   byudjet   tizimida   mablag’lardan   oqilona   va   samarali
foydalanish   borasida   amalga   oshirilayotgan   chora-tadbirlar   va   davlat   sektori
buxgalteriya   hisobi   xalqaro   standartlari   talablaridan   kelib   chiqib   byudjet
tashkilotlarida debitor  va kreditor majburiyatlar  hisobini  bosqichma-bosqich isloh
qilib   borish   zamon   talabi   hisoblanadi.   Respublikamiz   byudjet   tizimida   olib
borilayotgan   islohotlarda   belgilangan   ustuvor   vazifalarni   ro’yobga   chiqarishda
byudjet   mablag’laridan   yanada   maqsadli   va   oqilona   foydalanishni   ta’minlash
uchun   byudjet   tashkilotlarida   debitor   va   kreditor   majburiyatlar   hisobini
takomillashtirish masalasini yaxlit o’rganish lozimligini bildiradi.
1
 9.12.2019 yildagi “2020 yil uchun O zbekiston Respublikasining Davlat byudjeti to g risida”gi O RQ-589-son 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Qonuni, “ Xalq   so ’ zi ”  gazetasida   e ’ lon   qilingan   va  10.12.2019  yildan   kuchga   kirgan
3 Hozirgi paytda davlat byudjeti jahondagi har bir davlatning eng muhim
institutlaridan biri  hisoblanadi. Uning samarali faoliyat ko’rsatishi  iqtisodiy
o’sishning sifatiga va ijtimoiy farovonlikning darajasiga bevosita ta’sir ko’rsatadi.
Xuddi   shuning   uchun   ham   keyingi   yillarda   davlat   byudjeti   masalalariga
(muammolariga)   katta  e’tibor   bilan  qaratilyapti.  Byudjet  tashkilotlarida  debitorlik
va kreditorlik majburiyatlar  hisobi  mol  yetkazib beruvchilar  va pudratchilar bilan
ular   yetkazib   bergan   tovar   moddiy   qimmatliklari,   bajargan   ishlari   va   ko’rsatilgan
xizmatlari   uchun  olib  boriladigan  hisob-kitoblar, byudjet   hamda ijtimoiy sug’urta
to’lovlariga ajratmalar bo’yicha, kasaba uyushmasi tashkilotlari, hisobdor shaxslar,
xodimlar,   stipendiya   oluvchilar,   deponent   qilingan   summalar,   ta’lim
muassasalarida   bolalarni   saqlaganlik   uchun   ularning   ota-onalari,   shuningdek
boshqa   debitor   va   kreditorlar   bilan   hisob-   kitoblardan   iborat.   Ushbu   mavzu   bu
sohada   o’z   yechimini   kutib   turgan   bir   qancha   masalalar   o’rganilmaganligi   uchun
mavzuning dolzarbligini bildiradi. 
Davlat   moliyasi   statistikasi   bo’yicha   mamlakatimizda   barcha   sohalarni
qamrab olgan holda amalga oshirib kelinayotgan strategik islohotlar o’z samarasini
bermoqda,   jumladan   byudjet   tizimida   ham.   Har   istiqbolli   islohotlarning   amalga
oshirilayotganligi   mazkur   sohada   normativ-huquqiy   bazani   yanada
takomillashtirish,   xorij   tajribasini   chuqurroq   o’rgangan   holda   ilmiy
iqtisodiyotimizda xalqaro standartlar talablarini joriy etishini taqozo etmoqda.
Zero,   mamlakatimiz   rahbari   ta’kidlab   o’tganlaridek:   “Davlat   moliyasini
boshqarishda iqtisodiy islohotlar va ijtimoiy o’zgarishlarni muvaffaqiyatli  amalga
oshirish,   eng   avvalo   iqtisodiyot   moliyaviy   organlarini   faoliyati   samaradorligiga
bog’liqligini shundan kelib aytish mumkinki, davlat moliyasini boshqarish, byudjet
intizomini   ta’minlashi,   davlat   byudjet   mablag’larining   shakllantirilishi   hamda
samarali  va maqsadlin sarflanishida buxgalteriya hisobi va moliya hisoboti  tizimi
alohida ahamiyat kasb etadi” 2
Byudjet   tizimi   ko’p   tarmoqli   bo’lib,   unda   byudjet   tizmi   byudjetlar   alohida
ahamiyatga ega. Byudjet tizimi byudjetlarni ijro etishda hisobga olinadigan, pulda
2
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2016-yil yakunlari va 2017-yilga mo‘ljallangan 
iqtisodiy dasturning eng muhim ustuvor yo‘nalishlariga bag‘ishlangan ma’ruzasi.
4 ifodalangan   aktivlar   va   majburiyatlarning,   shuningdek,   mazkur   aktivlar   va
majburiyatlari   o’zgartiruvchi   operatsiyalarning   holati   to’g’risidagi   axborotlarni
to’g’irlash,   ro’yxatdan   o’tkazish   va   umumlashtirishning   tartibga   solingan
tizimidir. 3
O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   ustuvor   vazifalarini   bajarish,
iqtisodiyotni   barqaror   va   mutanosib   rivojlantirish,   jahon   bozorlarida   mustahkam
o’rin   egallash,   shular   asosida   izchil   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlash,   xalqimizning
hayot   darajasi   va   farovonligini   yanada   oshirish   borasidagi   vazifalarni   to’liq   va
samarali amalga oshirish sharoitida davlat byudjetining amal qilish mexanizmlarini
puxta o’rganish har qachongidan ham dolzarbdir.
3
 Mirziyoyev Sh.M. “Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash-yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining 
garovi”-Toshkent. “O‘zbekiston”, 2017y, 48- bet
5 1.Byudjet tashkilotlarida  mol yetkazib beruvchilar
majburiyatlar hisobini tashkil etish.
Byudjet   tashkilotlari   tomonidan   daromadlar   va   xarajatalar   smetalarini
ijrosini   amalga   oshirish   jarayonida   jismoniy   va   yuridik   shaxslar   bilan
hisoblashuvlarni  amalga   oshiradi.  Bu  hisoblashlarning   pirovard  natijasi   debitorlik
va   kreditorlik   majburiyatlar   bo’yicha   hisoblashuvlarni   yuzaga   kelishiga   sabab
bo’ladi.
Debitorlik   majburiyat   –   bu   boshqa   korxonalarni,   (xaridorlarga   sotilgan
mahsulot   (ish   va   xizmatlar),   mol   yetkazib   beruvchilarga   oldindan   to’langan
mablag’lar   va   boshqalar   bo’yicha),   byudjet,   byudjetdan   tashqari   jamg’armalarni
(soliqlar, majburiy ajratma va ushlanmalar bo’yicha oldindan to’langan mablag’lar
bo’yicha) xodimlarni (hisobini berish sharti bilan olingan mablag’lar va boshqalar
bo’yicha) tashkilot oldidagi qarzdorligidir.
Kreditorlik majburiyat– bu tashkilotning boshqa korxonalardan (xaridorlarga
sotilgan   mahsulot   (ish   va   xizmatlar)   uchun   olingan   avanslar,   mol   yetkazib
beruvchilardan olingan mahsulot(ish va xizmatlar) va boshqalar bo’yicha), byudjet,
byudjetdan   tashqari   jamg’armalardan   (soliqlar,   majburiy   ajratma   va   ushlanmalar
bo’yicha), xodimlardan (ish haqi va unga tenglashtiriladigan to’lovlar va boshqalar
bo’yicha)   qarzdorligidir.   Kreditorlik   majburiyatlari   qarshi   tomonga   korxonaning
to’laydigan   majburiyatlarini   xarakterlaydi.   Biz   yuqorida   uning   tarkibiga   nimalar
kirishini   va   ularning   yuzaga   kelish   sabablarini   tarkiblab   o’tgan   edik.   Kreditorlik
majburiyatlarining   yuzaga   chiqishining   asosiy   sababi   sifatida   bevosita   debitorlik
majburiyatlarining vaqtida kelib tushmasligini ham tarkiblash mumkin.
Kreditorlik   majburiyatlarining   tarkibi   tahlilida   qarzdor   bo’lgan   tomonlar
bo’yicha   majburiyatlarning   qatorlanishi,   ularni   to’lash   muddatlari   bo’yicha
tarkiblanishiga   baho   beriladi.   Shuningdek,   debitorlik   majburiyatlarining   aylanish
koeffitsiyenti   va   aylanish   davrini   aniqlashdagi   kabi   bunda   ham   kreditorlik
6       Majburiyatlar taraflarning kelishuviga binoan pul bilan aks ettiriladi.
 “Buxgalteriya hisobi to‘g ‘risida”gi qonun, 12-modda majburiyatlarining   aylanishi   koeffitsiyenti   va   davri   aniqlanadi.   Lekin,   bunda
qatnashuvchi   ko’rsatkichlar   farqlanadi.   Kreditorlik   majburiyatlari   aylanishini
o’rganishda   assosiy   ko’rsatkichlar   sifatida   nasiyaga   olingan   yoki   hali   puli
to’lanmagan   mollar,   ashg’lar,   ish   va   xizmatlar   summasiga   hamda   kreditorlik
majburiyatlarining   haqiqiy   ko’rsatkichlariga   murojaat   qilinadi.   Kreditorlik
majburiyatlarining   to’lash   muddatlari   bo’yicha   quyidagi   tarkibini   berib   o’tish
mumkin:
-To’lash muddati kelgan majburiyatlar; 
-To’lash muddati o’tib ketgan majburiyatlari.
Yil   kalendar   davrining   taqsimi   bo’yicha   kreditorlik   majburiyatlarining
quyidagi shakllarini berish mumkin:
- 1 oygacha bo’lgan majburiyatlar;
- 1 oydan 2 oygacha bo’lgan majburiyatlar;
- 2 oydan 3 oygacha bo’lgan majburiyatlar;
- 3 oydan 6 oygacha bo’lgan majburiyatlar;
- 6 oydan 1 yilgacha bo’lgan majburiyatlar;
- 1 yildan ortiq mududatga bo’lgan majburiyatlar. 
Korxonalar  o’rtasida bo’ladigan, shuningdek, kredit  tashkilotlari  va nazorat
tashkilotlari   o’rtasidagi   hisob   kitoblarda   to’lovlar   bo’yicha   kechiktirilgan   vaqt
bo’yicha   farqlanishlar   kelib   chiqadi.   Bunda   korxona   tomonidan   to’lanishi   lozim
bo’lgan   majburiyatlar   kreditorlik   majburiyatlari,   olinishi   lozim   bo’lgan
majburiyatlar   esa   debitorlik   majburiyatlar   hisoblanadi.   Debitorlik   va   kreditorlik
majburiyatlariga   quyidagicha   sharx   berish   mumkin.   Qarshi   tamonga   to’lanishi
lozim   bo’lgan   majburiyatlar   kreditorlik   majburiyatlari,   qarshi   tamondan   olinishi
lozim bo’lgan majburiyatlar debitorlik majburiyatlari deyiladi.
Debitorlik va kreditorlik majburiyatlari hisob kitoblarning doimiy yo’ldoshi
hisoblanadi. Lekin ularning to’lov muddatining oshib ketishi korxonalar moliyaviy
ahxvoliga   katta   ta’sir   o’tkazadi.   Shu   maqsadda   korxonalar   faoliyatini   yuritishda
debitorlik   va   kreditorlik   majburiyatlarini   to’g’ri   boshqarish   masalasiga   alohida
ahamiyat beriladi.
7 Tahlil   etishning   asosiy   maqsadi   –   debitorlik   va   kreditorlik   majburiyatlari
aylanish   davrini   tezlashtirish   asosida   korxonaning   moliyaviy   holatini   yaxshilash
borasida   chora-tadbirlar   belgilashdan   iborat.   Debitorlik   va   kreditorlik
majburiyatlari   bo’yicha   hisobot,   ma’lumotnoma   har   oyning   1-sanasida   tuzilib,
tegishli   tashkilotlarga   topshiriladi.   Ushbu   ma’lumotnomadan   korxonaning
majburiyatlar   balansini   ham   tuzish   mumkin.   Tahlil   etishda   korxonalarning
muayyan   davrga   bo’lgan   o’zaro   debitorlik   va   kreditorlik   majburiyatlarining
holatiga,   tarkibiga,   tashkil   topish   muddatlariga,   yuzaga   chiqish   sababalariga,
debitorlik   va   kreditorlik   majburiyatlarning   oqlanuvchanligiga,   debitorlik   va
kreditorlik  majburiyatlari   bo’yicha   dargumon  qarzlarning  yuzaga   chiqishiga   baho
beriladi.   Debitorlik   va   kreditorlik   majburiyatlari   bevosita   korxona   bilan   qarshi
tamon   o’rtasidagi   o’zaro   hisob   kitoblarda   kelib   chiqadigan   majburiyatlardir.   Bu
majburiyatlar   korxona   bilan   mol   yetkazib   beruvchilar   yoki   xaridorlar   o’rtasidagi
munosabatlarda,   korxona   bilan   bank   tashkilotlar   o’rtasida,   korxona   bilan   soliq
organlari   o’rtasidagi,   korxona   bilan   ijtimoiy   taminot   bo’limlari   va   turli   jamoat
tashkilotlari,   shuningdek,   xodimlar,   mulk   egalari,   aksionerlar   va   investorlar   bilan
bo’ladigan   munosabatlarda   yuzaga   keladi.   Ularning   yuzaga   kelishining   asosiy
sababi   hisob   kitoblarda   vaqtning   o’zgaruvchanligidir.   Ya’ni   bugun   ortilgan
mahsulot   ham   puli   to’langunga   qadar   debitorlik   va   kreditorlik   majburiyatlar
qatoriga   kiritiladi.   Bunda   daromad   va   xarajatlarning   yuzaga   chiqishi   bilan   ular
bo’yicha hisob kitoblarning amalga oshishi orasida farqlanish kelib chiqadi.
Mol   yetkazib   beruvchilar   va   pudratchilar   bilan   ular   yetkazib   bergan   tovar
moddiy   qimmatliklari,   ajargan   ishlari   va   ko’rsatgan   xizmatlari   uchun   olib
boriladigan hisob-kitoblar, byudjet hamda ijtimoiy sug’urta to’lovlariga ajratmalar
bo’yicha,   kasaba   uyushma   tashkilotlari,   hisobdor   shaxslar,   xodimlar,   stipendiya
oluvchilar,   deponent   qilingan   summalar,   ta’lim   muassasalarida   bolalarni
saqlaganlik   uchun   ularning   ota-onalari,   shuningdek   boshqa   debitor   va   kreditorlar
bilan   hisob-kitoblar   hisobi   byudjet   tashkilotlarida   debitorlar   va   kreditorlar   hisobi
ko’rinishida yuritiladi.
8 Qonunchilikka muvofiq debitorlik va kreditorlik majburiyatlarini muddati 90
kun   etib   belgilangan.   Bu   muddatda   tugatilmagan   debitorlik   va   kreditorlik
majburiyatlari   bo’yicha   tashkilot   ma’sul   shaxslariga   qonunchilikka   muvofiq
choralar   ko’riladi.   Buxgalteriya   hisobida   undirish   imkoni   bo’lmagan   debitorlik
majburiyatlar balansdan tashqari schyotlarda aks ettiriladi. Mamlakatimizda Davlat
byudjeti   g’azna   ijrosiga   o’tishi   munosabati  bilan  byudjet  tashkilotlarining  yuridik
va moliyaviy majburiyatlari G’aznachilik va uning xududiy bo’limlarida ro’yxatga
olinmoqda.   Yuridik   majburiyat   -   yuridik   (jismoniy)   shaxslarning   ikkinchi   tomon
oldidagi   tuzilgan   shartnomalar,   kelishuvlar   va   tegishli   hokimiyat   organlarining
qarorlari bo’yicha yuzaga kelgan majburiyatlari;
Moliyaviy   majburiyat   -   yuridik   (jismoniy)   shaxslarning   ikkinchi   tomon,
tovar (ish va xizmat)lar yetkazib beruvchilar oldidagi yetkazib berilgan tovar (ish
va   xizmat)lar   uchun   xaq   to’lashni   tasdiqlovchi   hujjatlar,   jumladan   hisob-to’lov
hujjatlarida   hisoblangan,   ishchilarga   ish   haqi,   to’lov   hujjatlari,   sud   qarorlari,
hamda byudjetdan mablag’ oluvchilarni mol yetkazib beruvchi yoki to’lovni qabul
qiluvchiga   mablag’larning   o’tkazilish   majburiyatini   yuklovchi   hujjatlar.Byudjet
tashkilotlarining   Davlat   byudjeti   hisobidan   mahsulot   yetkazib   beruvchilar   bilan
tuzgan   shartnomalari,   shuningdek   kapital   qurilish   buyurtmachilarining
shartnomalari g’aznachilik bo’linmalarida majburiy tartibda ro’yxatga olinadi.
Bunda,   byudjet   tashkilotlarining   tovar   (ish,   xizmat)lar   yetkazib   berish
bo’yicha   tuzadigan   shartnomalarida,   15   foiz   miqdorda   oldindan   to’lov   amalga
oshirilishi   belgilanadi.   Byudjet   tashkilotlarining   ikkinchi   tomon   oldidagi   yuridik
majburiyatlari   tuzilgan   shartnomalar   (kontraktlar),   qonun   hujjatlari   (misol   uchun
yig’imlar,   badallar,   soliq   va   boshqa   majburiy   to’lovlar   bo’yicha   yuridik
majburiyatlar) asosida yuzaga keladi.
Byudjet   tashkilotlari   tomonidan   qabul   qilinadigan   yuridik   majburiyatlar
hajmi,   belgilangan   tartibga   ko’ra,   ular   iqtisodiy   tasnifning   tegishli   moddalari
bo’yicha   xarajatlar   smetalarida   nazarda   tutilgan,   ajratilgan   byudjet   mablag’lari
bilan,   kapital   qo’yilmalar   xarajatlari   bo’yicha   esa   -   har   bir   ob’ekt   bo’yicha
o’rnatilgan   tartibda   tasdiqlangan   kapital   qo’yilmalar   bilan
9 chegaralanadi.G’aznachilik bo’limlarida I va II guruh xarajatlari  bo’yicha yuridik
majburiyatlar ish haqi va unga tenglashtirilgan xarajatlarni to’lash uchun naqd pul
olishga   so’rovnomalar   asosida   ro’yxatga   olinadi.III   va   IV   guruh   xarajatlari
bo’yicha   yuridik  majburiyatlar   belgilangan   tartibda   tuzilgan  shartnomalar   asosida
ro’yxatga   olinadi.Byudjet   tashkilotlarini   byudjet   mablag’lari   hisobidan
shartnomalari   faqat   xarajatlarni   qoplashga   manbaning   mavjudligi   to’g’risidagi
tasdiqnoma va ushbu maqsadlarga ajratilgan byudjet mablag’lari (limitlari) mavjud
bo’lgan xarid hajmigagina tuzilishi mumkin.
Debitorlik va kreditorlik qarzlar bo’yicha kelishmovchiliklar mavjud bo’lgan
taqdirda   tashkilot   ularni   bartaraf   etish   maqsadida   tushunmovchiliklar   haqidagi
materiallarni tegishli idoralarga taqdim etishi shart.Qarzdorning undiruv qaratilishi
mumkin   bo’lgan   mol-mulki   yoki   daromadlari   yo’qligi   tufayli   ijro   hujjatlari
tashkilotga   qaytarilgan   taqdirda,   ushbu   qarzlar   tashkilot   rahbari   ruxsati   bilan
belgilangan   tartibda   hisobdan   chiqariladi.Da’vo   muddati   o’tgan   debitorlik   qarzlar
tashkilot rahbarining ruxsati bilan amaldagi xarajatlarni oshirish bo’yicha hisobdan
chiqariladi   va   bu   haqda   10   kun   muddatda   tegishli   moliya   organiga   xabar
qilinadi.Da’vo qilish muddati tugagan byudjet mablag’lari bo’yicha yuzaga kelgan
deponent   qilingan   qarz   summalari   tashkilot   moliyalashtiriladigan   (xarajatlari
amalga   oshiriladigan)   tegishli   byudjet   daromadiga   da’vo   qilish   muddati   tugagan
oydan   keyingi   oyning   10-kunidan   kechiktirmay   kiritilishi   kerak.Bunda,   da’vo
qilish   muddati   tugagan,   byudjetdan   tashqari   mablag’lar   bo’yicha   yuzaga   kelgan
deponent   qilingan   daromad   sifatida   aks   ettiriladi.Da’vo   qilish   muddati   tugagan
boshqa   kreditorlik   qarzlar   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   tomonidan
belgilangan tartibda hisobdan chiqariladi. Tashkilotlar o’rtasida avans  to’lovlarini
amalga oshirish, shuningdеk, dеbitorlik va krеditorlik qarzlarni hisobdan chiqarish
qonunchilikka   muvofiq   amalga   oshiriladi.   Dеbitorlik   va   krеditorlik   qarzlar
bo’yicha kеlishmovchiliklar mavjud bo’lgan taqdirda tashkilot ularni bartaraf etish
maqsadida   tushunmovchiliklar   haqidagi   matеriallarni   tеgishli   idoralarga   taqdim
etishi shart.
10 Mol   yetkazib   beruvchi   va   pudratchilar   bilan   hisob-kitoblar   nazoratining
asosiy vazifasi hisob-kitob holati to’g’risidagi ma’lumotlar haqiqiy va qonuniyligi,
moliyaviy   intizomga   rioya   qilinishi,   tashkilotni   smetalari   doirasida   to’lov
qobiliyatiga ta’sirini tekshirish, qarzlarni haqiqiyligini aniqlashdan iborat. 
Yuqorida  qayd  etilgan hisob-kitoblarni  tekshirish  uchun  ma’lumot   manbasi
bo’lib   mahsulotlar   (ishlar,   xizmatlar)   ni   etkazib   berishga   oid   shartnomalar,
hisobkitoblar   bo’yicha   o’zaro   solishtiruv   dalolatnomalari,   hisob-kitoblarni
inventarlash   dalolatnomalari,   to’lov   hujjatlarining   nusxalari,   sotib   olish   daftarlari
bo’yicha hisob registrlari (ro’yxatlar, memorial-orderlar), bosh kitob, buxgalteriya
hisoboti va boshqalar. 
Nazoratchining   ixtiyoriga   qarab   mazkur   tekshiruvlar   yozma   va   og’zaki
testlarni   o’tkazish,   ichki   nazorat   tizimini   kuzatish   va   boshqa   usullar   yordamida
amalga oshiriladi. 
Mol   etkazib   beruvchilar   va   pudratchilar   bilan   hisob-kitoblarni   tekshirishda
tekshiruvchi,   avvalambor,   tovar-moddiy   zaxiralar   (tovar   moddiy   zahiralari)   sotib
olinishi   uchun   asos   bo’lgan   dastlabki   hujjatlar   mavjudligi   va   to’g’ri
rasmiylashtirilganligini   aniqlaydi.   Masalan,   mol   etkazib   berish,   ishlarni   bajarish,
xizmatlarni   amalga   oshirish   bo’yicha   tuzilgan   shartnomalar   O’zbekiston
Respublikasi   me’yoriy-huquqiy   xujjatlariga   muvofiq   amalga   oshirilganligi
tekshiriladi.   So’ngra   mol   etkazib   beruvchilar   o’z   majburiyatlarini   to’liq   va   o’z
vaqtida bajarganliklari, mol  etkazib  beruvchilarga yoki  ular  tashkilot  oldida qarzi
vujudga   kelgan   sanasi   tekshiriladi.   Tashkilotlar   tomonidan   O’zbyokiston
Respublikasi   me’yoriy   huquqiy   xujjatlar   talablariga   to’liq   xajmda   va   belgilangan
muddatlariga   atayin   rioya   etmagan   holda   amalga   oshirgan   kelishuvlar   haqiqiy
emas deb hisoblanadi. 
Bundan   keyin   nazoratchi   va   uning   yordamchilari   6-sonli   memorial-order,
150-sonli   "Turli   debetor   va   kreditorlar   bilan   hisob-kitoblar"   schyoti   va   birlamchi
yig’ma   hisob   hujjatlari   ko’rsatkichlari   bo’yicha   bevosita   har   bir   mol   etkazib
beruvchi   bilan   (yoki   tanlab   olib)   amalga   oshirilgan   hisob-kitob   muomalalarini
tekshiradilar. Amalga oshirilgan muomala sanasi  va tavsifi, olingan tovar moddiy
11 zahiralari   bo’yicha   narx-navolar   to’g’ri   qo’llanilganligi   va   ular   to’liq   kirim
qilinganligi,   mol   etkazib   beruvchilarning   hisobvaraqfakturalari   asosli   ravishda
ko’rsatilganligi aniqlanadi. 
2.Turli debitor va kreditorlar va xaridorlar bilan hisoblashuvlar
hisobini yuritish tartibi.
Byudjet   tashkilotlarida   turli   debitor   va   kreditorlar   bilan   hisoblashuvlarda
mol yetkazib beruvchilar va pudratchilar bilan maxsulot (ish va hizmatlar) yetkazib
berish   bo’yicha,   xaridor   va   buyurtmachilar   bilan   mahsulot   (ish   va   hizmatlar)ni
sotish   bo’yicha,   sug’urta   tashkilotlari   bilan   majburiy   yoki   ihtiyoriy   sug’urta
to’lovlari   bo’yicha,   jismoniy   va   yuridik   shahslar   bilan   tashkilotning   ixtiyoriga
vaqtinchalik   tushgan   va   ma’lum   shartlar   bajarilgandan   keyin   qaytarilishi   lozim
bo’lgan  summalar   bo’yicha,  to’lovlarning  maxsus   turlari   bo’yicha  hisoblashishlar
aks ettiriladi.
Buxgalteriya hisobida turli debetor va kreditorlar bilan hisoblashuvlar hisobi
tegishli   buxgalteriya   dastlabki   hujjatlari(yuk   xati,   bajarilgan   ishlami   topshirish
qabul   qilish   dalolatnomalari,   buxgalteriya   ma’lumotnomalari,   to’lov
topshiriqnomasi   va   boshqalar)ga   asosan   yig'ma   qaydnomalar,   6-memorial   order   -
turli   tashkilotlar   va   muassasalar   bilan   olib   boriladigan   hisob-kitoblar   bo'yicha
jamlanma   qaydnoma   408-son   shakl,   292-son   shakldagi   joriy   hisoblar   va   hisob-
kitoblar daftari , 308-son shakldagi bosh jumal kitobi va hisobot rasmiylashtiriladi.
Buxgalteriya   hisobida   turli   debetor   va   kreditorlar   bilan   hisoblashuvlar   hisobi   15
“Turli debetor va kreditorlar bilan hisob-kitoblar” schyoti quyidagi subschyotlarga
boiingan holda yuritiladi:
150 “Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilar bilan hisob-kitoblar” analitik
hisobvarag’ida   mol   yеtkazib   bеruvchilar   bilan   yеtkazib   bеrilgan   moddiy   va
nomoddiy qimmatliklar, shuningdеk kapital qo’yilmalar hisobiga xarid qilinadigan
qurilish matеriallari, konstruktsiyalar va dеtallar, o’rnatish uchun jihozlar, yеtkazib
bеrilgan   boshqa   tovar-moddiy   qimmatliklar   qiymati   va   shu   kabilar,   pudratchilar
bilan   ularga   qurilish   va   montaj   uchun   bеrilgan   konstruksiyalar   va   dеtallar,
bajarilgan qurilish-montaj ishlari uchun hisob-kitoblar olib boriladi.
12 Pudratchilar   bilan   hisob-kitoblarda   150   «Mol   yеtkazib   bеruv-   chilar   va
pudratchilar   bilan   hisob-kitoblar»   analitik   hisobvarag’i   dеbеtiga   bajarilgan
qurilish-montaj   va   boshqa   ishlar   uchun   o’tka-   zilgan   summalar   va   pudratchiga
qurilish-montaj   ishlari   uchun   bеrilgan   konstruksiya   va   dеtallar,   qurilish
matеriallarining summalari yoziladi. Bunda, 060 «Qurilish matеriallari» va boshqa
tеgishli analitik hisobvaraqlar krеditlanadi.
Pudratchilarning   bajargan   qurilish-montaj   ishlari   summasiga   yozuvlar   071
«Tugallanmagan   qurilish»   analitik   hisobvarag’ning   dеbеti   va   150   «Mol   yеtkazib
bеruvchilar   va   pudratchilar   bilan   hisob-kitoblar»   analitik   hisobvarag’ning   krеditi
bo’yicha yoziladi.
  152   “Xaridor   va   buyurtmachilar   bilan   hisob-kitoblar”   analitik
hisobvarag’ida   tashkilotlar   tomonidan   bajarilgan   ishlar,   ko’rsatilgan   xizmatlar   va
ishlab   chiqargan   mahsulotlarini   (ish,   xizmatlarini)   sotish   jarayonida   xaridorlar   va
buyurtmachi tashkilotlar bilan olib boradigan hisob-kitoblari aks ettiriladi. Xaridor
va   buyurtmachilardan   o’zaro   tuzilgan   shartnomada   bеlgilangan   to’lovlar   kеlib
tushganda   pul   mablag’larini   hisobga   oluvchi   tеgishli   analitik   hisobvaraqlar
dеbеtlanadi   va   152   «Xaridor   va   buyurtmachilar   bilan   hisob-kitoblar»   analitik
hisobvarag’i   krеditlanadi.   Bajarilgan   ishlar,   ko’rsatilgan   xizmatlar   xaridor   va
buyurtmachilar   tomonidan   qabul   qilinib   olinganda   (tеgishli   tasdiq-   lovchi
hujjatlarga   asosan)   hamda   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlar   xaridorlar   va
buyurtmachilarga   yuklab   jo’natilganda   152   «Xaridor   va   buyurtmachilar   bilan
hisob-kitoblar»   analitik   hisobvarag’i   dеbеti   va   200   «Mahsulot   (ish,   xizmat)   lar
rеalizatsiyasi»   analitik   hisobvarag’i   krеditi   bo’yicha   aks   ettiriladi.   Analitik   hisob
har bir xaridor va buyurtmachilar bo’yicha alohida holda yuritiladi.
154   “Sug’urta   bo’yicha   to’lovlar”   analitik   hisobvarag’i   sug’ur-   ta   bo’yicha
to’lovlarga   doir   hisob-kitoblarni,   jumladan,   ish   bеruv-   chining   fuqarolik
javobgarligini   majburiy   sug’urta   qilish   bo’yicha   muomalalarni   buxgaltеriya
hisobida aks ettirish uchun qo’llaniladi.
Ushbu   analitik   hisobvaraqning   krеdit   tomonida   tashkilotlar   tomonidan
majburiy sug’urta qilish shartnomasi bo’yicha sug’ur- ta mukofoti summasi hamda
13 sug’urta   majburiyatlari   bilan   bog’-   liq   boshqa   majburiyatlarni   hisoblanishi,   dеbеt
tomonidan esa hisoblangan majburiy sug’urta qilish shartnomasi bo’yicha sug’urta
mukofoti summalarini, shuningdеk, boshqa sug’urta majburiyat- larining to’lanishi
(bajarilishi) aks ettiriladi.
Jumladan,   ish   bеruvchining   (tashkilotning)   fuqarolik   javobgar-   ligini
majburiy sug’urta qilish shartnomasi bo’yicha sug’urta mukofoti summasi haqiqiy
xarajatlarni hisobga oluvchi 231, 241, 251, 261 va 271 analitik hisobvaraqlarning
tеgishlisini   dеbеtida   va   154   «Sug’urta   bo’yicha   to’lovlar»analitik   hisobvaraqning
krеditida aks ettiriladi.
O’tkazib bеrilgan summalar esa 154 «Sug’urta bo’yicha to’lov- lar» analitik
hisobvarag’ning   dеbеtida   va   tеgishli   pul   mablag’larini   hisobga   oluvchi   analitik
hisobvaraqlar krеditida aks ettiriladi.
155   «Budjеt   tashkilotining   ixtiyorida   vaqtincha   bo’ladigan   mablag’lar
bo’yicha hisob-kitoblar» analitik hisobvaraqning krеditiga tashkilotning ixtiyoriga
vaqtinchalik   tushgan   summalar   yoziladi,   bunda   114   «Budjеt   tashkilotining
vaqtincha   ixtiyorida   bo’ladigan   mablag’lar   «analitik   hisobvarag’i   dеbеtlanadi,   bu
analitik   hisobvaraqning   dеbеtiga   esa   bеlgilangan   shart   uchun   bеrilgan   yoki
o’tkazib bеrilgan summalar yoziladi, bunda 114 «Budjеt tash- kilotining vaqtincha
ixtiyorida   bo’ladigan   mablag’lar»   analitik   hisobvaraq   krеditlanadi.Dеpozit
summalar analitik hisobi har bir oluvchi bo’yicha 292-son shakldagi joriy hisoblar
va hisob-kitoblar daftarida (kartochkasida) olib boriladi.
To’lovlarning maxsus turlariga doir hisob-kitoblar
156   «To’lovlarning   maxsus   turlariga   doir   hisob-kitoblar»   analitik
hisobvarag’ida quyidagilar hisobga olinadi:
–   bolalarni   maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   (bolalar   bog’chalari   va
yaslilarda) saqlanganligi;
– bolalarni musiqa va san’at maktablarida o’qitilganligi;
– tarbiyalanuvchilarni maktab-intеrnatlarda va boshqa ta’lim muassasalarida
saqlanganligi uchun ota-onalar bilan olib borila- digan hisob-kitoblar;
14 –   ish   joyida   ovqat   bilan   ta’minlanganligi   uchun   xodimlar   bilan   olib
boriladigan hisob-kitoblar va boshqa shu kabi hisob-kitoblar hisobi yuritiladi.
To’lovlar   hisoblanganda   156   «To’lovlarning   maxsus   turlariga   doir   hisob-
kitoblar»   analitik   hisobvaraqning   dеbеtida   va   242   «Ta’lim   muassasalarida
hisoblangan   ota-onalarning   mablag’lari»   analitik   hisobvaraqning   krеditida   aks
ettiriladi.   Ota-onalardan   kеlib   tushgan   mablag’larga   156   «To’lovlarning   maxsus
turlariga   doir   hisob-kitob-   lar»analitik   hisobvaraq   krеditlanadi   va   110
«To’lovlarning   maxsus   turlariga   doir   hisob-kitoblardan   tushgan   mablag’lar»
analitik hisob- varaq dеbеtlanadi.
Qaytariladigan  summa  g’azna  orqali   bеriladi   yoki   pochta  orqali  jo’natiladi,
shuningdеk,   naqd   pulsiz   hisob-kitoblar   yo’li   bilan   ham   qaytarilishi   mumkin.
Qaytarilgan   summa   156   «To’lovlarning   maxsus   turlariga   doir   hisob-kitoblar»
analitik hisobvaraqning dеbеtiga va 120 «Milliy valutadagi naqd pul mablag’lari»
analitik   hisobvaraqning   krеditiga   yoki   110   «To’lovlarning   maxsus   turlariga   doir
hisob-kitoblardan   tushgan   mablag’lar»   analitik   hisobvaraq   krеditiga   yoziladi.   Bir
vaqtning o’zida 156 «To’lovlarning maxsus  turlariga doir  hisob-kitoblar» analitik
hisobvaraqning dеbеti  va 242 «Ta’lim  muassasalarida  hisoblangan ota-onalarning
mablag’lari» analitik hisobvaraqning krеditi bo’yicha storno provodkasi bеriladi.
159   “Boshqa   debitor   va   kreditorlar   bilan   hisob-kitoblar”   analitik
hisobvarag’ida yuqorida kеltirilmagan barcha hollar bo’yicha dеbitor va krеditorlar
bilan   hisob-kitoblar   hisobi   olib   boriladi.Shuningdеk,   ushbu   analitik   hisobvaraqda
shtatda   turmagan   tarkibga   (kompozitorlarga,   artistlarga,   mualliflarga)   shartnoma
bo’yicha   bajargan   ishlari   va   chiqimlari   uchun,   tеlеvizor   va   radio-   eshittirishlarda
bir marta chiqish uchun qilingan buyurtmalarga bеriladigan qalam haqi summalari
bo’yicha   hisob-kitoblar,   shuningdеk,   uyda   nogiron   bolalarni   o’qitadigan
pеdagoglarga   to’lanadigan   kompеnsatsiya   to’lovlari   hisobga   olinadi.Boshqa
d е bitorlar   va   kr е ditorlar   bilan   olib   boriladigan   hisob-   kitoblarning   analitik   hisobi
408-son   shakldagi   (6-son   m е morial   ord е r)   jamlanma   qaydnomasida,   shuningd е k,
292-son   shakldagi   joriy   hisoblar   va   hisob-kitoblar   daftarida   (kartochkasida)   olib
boriladi.Byudjet   tashkiloti   ishchi   schyotlar   rejasini   tasdiqlayotganda   15   “Turli
15 debitor   va   kreditorlar   bilan   hisob-kitoblar”   schyotining   tegishli   subschyotlarini
mablag’lar   manbaalari   bo’yicha   alohida   shakllantirib   olishi   mumkin.   Masalan
150/1   “Mol   yetkazib   beruvchilar   va   pudratchilar   bilan   hisob-kitoblar   (budjet
mablag’i hisobidan)”, 150/2 “Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilar bilan hisob-
kitoblar   (rivojlantirish   jamg’armasi   mablag’i   hisobidan)”   va   hokazo.Ushbu
subschyotlar   bo’yicha   analitik   hisob   budjet   va   budjetdan   tashqari   mablag’lar
bo’yicha   hisob-kitoblarni   alohida   ajratgan   holda   292-son   shakldagi   joriy   hisoblar
va hisob- kitoblar daftari (kartochkasi)da, 285-son shakldagi aylanma qaydnomada
va   boshqa   tegishli   hisob   registrlarida   yuritiladi.Budjet   tashkilotlari   yetkazib
beriladigan   mahsulot   (ish   va   xizmatlar)   bo’yicha   mol   yetkazib   beruvchilar   va
pudratchilar   bilan   tuzilgan   shartnomaga   muvofiq   hisoblashuvlarni   amalga
oshiradi.Budjet   tashkilotlari   yetkazib   beriladigan   mahsulot   (ish   va   xizmatlar)
bo’yicha   mol   yetkazib   beruvchilar   va   pudratchilar   bilan   tuzilgan   shartnomaga
muvofiq hisoblashuvlami amalga oshiradi.
Byudjet   tashkilotlari   belgilangan   tartibda   mol   yetkazib   beruvchi   va
pudratchilar bilan tuzilgan shartnomalarni ro’yxatdan o’tkazish uchun g’aznachilik
bo’limlariga   taqdim   etadi.Belgilangan   tartibga   muvofiq   budjet   tashkilotlarining
mahsulot   yetkazib   beruvchilar   bilan   tuzgan   shartnomalari   majburiy   tartibda
ularning yuridik xizmatlari (shartnoma asosida jalb qilingan advokatlar) tomonidan
qonun hujjatlariga muvofiqligiga tekshirilishi shart.
Agar   shartnomaning   summasi   qonun   hujjatlarida   belgilangan   eng   kam   ish
haqining 200 baravari miqdoridan oshmasa, shartnomalarga tomonlarning yuridik
16 xizmati   yoki   jalb   etilgan   advokatlar   imzosi   qo’yiladi.   Agar   shartnoma   summasi,
qonun hujjatlarida belgilangan eng kam ish haqining 200 baravaridan ortiq bo’lsa,
tomonlar   yuridik   xizmat   yoki   jalb   etilgan   advokatlarning   xulosasini   ilova   qilishi
lozim.   Shartnomalar,   shuningdek   ularga   qo’shimcha   kelishuvlar   aniq   va   ravshan
siyoh   yoki   sharikli   ruchka   yoki   yozuv   (hisoblash)   mashinasida   yozilgan   holda
to’ldirilishi   lozim.   Hech   qanday   tuzatishlar,   o’chirib   yozishlar   yoki   to’g’rilashlar,
hattoki tomonlar kelishuviga ko’ra ham yo’l qo’yilmaydi.
Ota-onalar  bilan olib boriladigan hisob-kitoblarning analitik hisobi  327-son
shakldagi   ta’lim   muassasalarida   bolalar   saqlanganligi   uchun   ularning   ota-onalari
bilan olib boriladigan hisob-kitoblar qaydnomasida yuritiladi.
Bolalarni   bolalar   musiqa   va   san’at   maktablarda,   shuningdek   boshqa   ta’lim
muassasalarida   o’qitganlik   uchun   hisoblangan   to’lov   summalariga   156
“To’lovlarning maxsus turlariga doir hisob-kitoblar” subschyot debetlanadi va 242
“Ta’lim   muassasalarida   hisoblangan   ota-onalarning   mablag’lari”   subschyot
kreditlanadi. Kelib tushgan summalarga tegishli pul mablag’larini hisobga oluvchi
subschyotlar   debetlanadi   va   156   “To’lovlarning   maxsus   turlariga   doir   hisob-
kitoblar”   subschyot   kreditlanadi.Analitik   hisob   har   bir   badal   to’lovchi   ota-onalar
bo’yicha   alohida   holda   yuritiladi.Xodimlar   bilan   ularning   ish   joylaridan
ovqatlanish   uchun   olib   boriladigan   hisob-kitoblarda   qonunchilikka   ko’ra
kasalxonalar,   maktabgacha   ta’lim   muassasalari,   nogironlar,   shuningdek   qariyalar
uylari   va   boshqa   tashkilotlar   joylashgan   yerda   umumiy   ovqatlanish   korxonalari
bo’lmagan hollarda ularning xodimlariga to’lov hisobiga ovqatlanish ruxsat etilgan
bo’lib,   ana   shu   tashkilotlarning   xodimlari   bilan  ovqatlanganlik   uchun   hisob-kitob
olib boriladi.
Xodimlar   bilan   ular   olgan   ovqatlar   uchun   hisob-kitob   yuritganda   156
“To’lovlarning   maxsus   turlariga   doir   hisob-kitoblar”   subschyotning   debetiga   sarf
qilingan   oziq-ovqat   mahsulotlarining   qiymati   yoziladi,   bunda,   061   “Oziq-ovqat
mahsulotlari” subschyot kreditlanadi.
Kreditiga   esa,   xodimlardan   ovqat   uchun   olingan   summalar,   shuningdek
oldindan   to’langan   avans   summalari   yozib   boriladi,   bunda   tegishli   pul
17 mablag’larini   hisobga   oluvchi   subschyotlar   (120   “Milliy   valyutadagi   naqd   pul
mablag’lari”   yoki   110   “To’lovlarning   maxsus   turlariga   doir   hisob-kitoblardan
tushgan mablag’lar” subschyotlar) debetlanadi. Ovqatlanish uchun olib boriladigan
hisob-kitoblarning   hisobi   285-son   shakldagi   aylanma   qaydnomada   yuritiladi.   Bu
qaydnomada xodimlarning familiyasi va ismi ko’rsatiladi.
Shtatda turmagan tarkibga shartnoma bo’yicha bajargan ishlari va chiqimlari
uchun,   televizor   va   radioeshittirishlarda   bir   marta   chiqish   uchun   qilingan
buyurtmalarga   beriladigan   qalam   haqi   summalari   bo’yicha   hisob-kitoblar,
shuningdek,   uyda   nogiron   bolalami   o’qitadigan   pedagoglarga   to’lanadigan
kompensatsiya   to’lovlari   va   boshqa   barcha   debetorlar   va   kreditorlar   bilan
hisoblashuvlar   buxgalteriya   hisobida   159   “Boshqa   debetor   va   kreditorlar   bilan
hisob-kitoblar”   subschyotida   yuritiladi.   Bu   subschyotning   kredit   tomonida
kreditorlik   majburiyatlari,   debet   tomonida   kreditorlik   majburiyatlarini   to’lanishi
yoki debetorlik majburiyatlar aks ettiriladi.
Boshqa   debetorlar   va   kreditorlar   bilan   olib   boriladigan   hisob-   kitoblaming
analitik   hisobi   408-son   shakldagi   (6-son   memorial   or   der)   jamlanma
qaydnomasida,   shuningdek,   292-son   shakldagi   joriy   hisoblar   va   hisob-kitoblar
daftarida (kartochkasida) olib boriladi.
18 3. Byudjet va byudjetdan tashqari jamg’armalar bilan
hisoblashuvlar hisobi.
Byudjet   tashkilotlari   tomonidan   qonunchilikka   muvofiq   byudjet   bilan,
shuningdek,   byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg’armasiga   ajratmalarga   doir,
jamg’arib   boriladigan   pensiya   tolovlari   bo’yicha   va   boshqa   byudjetdan   tashqari
jamg’armalar bilan hisob-kitoblar olib boriladi.
Davlat   maqsadli   jamg’armalari   va   boshqa   byudjetdan   tashqari
jamg’armalarga   byudjetdan   tashqari   pensiya   jamg’armasi,   Respublika   yo’l
jamg’armasi,   ta’lim   hamda   tibbiyot   muassasalarini   rekonstruksiya   qilish,
mukammal ta’mirlash va jihozlash jamg’armasi, O’zbekiston Respublikasi Moliya
vazirligi   huzuridagi   Sug’oriladigan   yerlarning   meliorativ   holatini   yaxshilash
jamg’armasi,   O’zbekiston   Respublikasining   Tiklanish   va   taraqqiyot   jamg’armasi
va boshqa jamg’armalar kiradi.
Byudjet bilan soliqlar va boshqa to’lovlar bo’yicha hisoblashuvlami amalga
oshiradi.   Ma’lumki,   0   ‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   1999-yil
3-sentabrdagi   414-sonli   “Budjet   tashkilotlarini   mablagmbilan   ta’minlash   tartibini
takomillashtirish   to’g’risida”gi   qaroriga   muvofiq   2015-yil   1-yanvargacha   byudjet
tashkilotini   rivojlantirish   jamg’armasi   mablag'lari   davlat   byudjetiga   undiriladigan
soliqlar   va   yig’imlaming   barcha   turlaridan   ozod   qilinishi,   bo’shab   qolgan
mablaglar   moddiy-texnika   va   ijtimoiy   bazani   mustahkamlashga,   shuningdek,
ulaming   xodimlarini   moddiy   rag’batlantirishga   maqsadli   yo’naltirilishi
belgilangan.   Shuning   uchun   byudjet   tashkilotlarida   soliqlar   bo’yicha   faqat
xodimlrni   ish   haqidan   qonunchilikda   belgilangan   miqdorda   daromad   solig’i
ushlanmalari   amalga   oshiriladi   va   budjetga   o’tkazib   beriladi.   Lekin   buxgalteriya
19Davlat maqsadli jamg'armalari - Davlat budjeti tarkibida jamlantiriladigan
jamg'armalar bo'lib, ulaming har biri uchun mablag‘lar
manbalari, har bir manbadan mablag ‘ tushishi normalari va shartlari,
shuningdek shu mablag 'laridan foydalanilishi mumkin bo ‘Igan
maqsadlar qonun hujjatlari bilan belgilanadi
                                     “Budjet tizimi to‘g ‘risida”gi qonun, 3-modda hisobida   soliqlar   bo’yicha   imtiyozlar   hisobi   alohida   aks   ettiriladi.   Majburiy
ajratmalar   bo’yicha   yagona   ijtimoiy   to’lov   qonunchilikda   belgilangan   tartibda
hisoblanadi   va   o’tkazib   beriladi.   Xodimlami   ish   haqiga   nisbatan   belgilangan
tartibda   shaxsiy   jamg’arib   boriladigan   Pensiya   hisobvaragi   badallari   Xalq   banki
bo’limlarida  ochilgan  shaxsiy  hisobvaraqlarga  olkazilib  boriladi.  Bundan  tashqari
xodimlaming ish haqiga nisbatan Pensiya jamg’armasiga ushlanma (badal) amalga
oshirilib olkazib beriladi. Shuningdek, Pensiya jamg’armasi mablag’lari hisobidan
xodimlarning  ijtimoiy  to’lovlarini  (qonunchilikda belgilangan  miqdorda  ishlovchi
xodimlarga   nafaqalar   va   boshqalar)   qoplash   uchun   ajratiladigan   mablag’lar
bo’yicha   Pensiya   jamg’armasi   bilan   hisoblashuvlar   amalga   oshiriladi.   Bulardan
tashqari,   qonunchilikda   belgilangan   tartibda   Davlat   maqsadli   jamg’armalari
(Respublika   yol   jamg’armasi   va   boshqalar)   bilan   hisoblashuvlar   amalga   oshirilib
hisoblangan   ajratmalar   imtiyoz   ko’rinishida   aks   ettiriladi.   Byudjet   va   byudjetdan
tashqari   jamg’armalarga   hisoblangan   majburiy   ajratma   va   ushlanmalar   bo’yicha
buxgalteriya   ma’lumotnomalari,   raschyotlari   tuzilib   292-son   shakldagi   joriy
hisoblar va hisob- kitoblar daftarida (kartochkasi) aks ettiriladi va bir vaqtni o’zida
tegishli   buxgalteriya   yozuvlari   berilib   tegishli   memorial   order   -   jamlanma
qaydnomalariga tushiriladi. Memorial order - jamlanma qaydnomalar asosida 308-
son shakldagi Bosh jurnal kitobi va hisobot shakllari toldiriladi.
Buxgalteriya   hisobida   yuqorida   keltirib   o’tilgan   byudjet   va   byudjetdan
tashqari   jamg’armalarga   majburiy   ajratmalar,   ushlanmalar   va   boshqalar   bo’yicha
hisoblashuvlar hisobi kiradi.
16   “Byudjet   va   byudjetdan   tashqari   jamg’armalar   bilan   hisob-   kitoblar”
schyotida quyidagi subschyotlarga bo’lingan holda yuritiladi:
160 “Byudjetga to’lovlar bo’yicha byudjet bilan hisob-kitoblar”; 
161 “Yagona ijtimoiy to’lov bo'yicha hisob-kitoblar”;
162 “Shaxsiy jamg’arib boriladigan Pensiya hisobvarag’I badallari bo’yicha
hisob-kitoblar”;
163 “Byudjetdan tashqari Pensiya jamg’armasi bilan hisob-kitoblar”; 
20 169   “Boshqa   byudjetdan   tashqarijamg’armalar   bilan   hisob-kitoblar”.   160
“Byudjetga   to’lovlar   bo’yicha   byudjet   bilan   hisob-kitoblar”   subschyotida   byudjet
bilan quyidagilar bo’yicha qilinadigan hisob- kitoblar hisobi yuritiladi: ish haqi va
boshqa to’lovlardan ushlab qolingan soliqlar, aybdor shaxs hisobiga olib borilgan
va   budjetga   o’tkazilishi   lozim   bo’lgan   kamomadlar   summalari,   moddiy
qimmatliklami   sotishdan   tushgan   va   qonunchilikka   ko’ra   byudjet   daromadiga
o’tkazilishi   kerak   boigan   summalar   va   boshqa   byudjet   bilan   hisob-kitoblar   aks
ettiriladi.   Bu   subschyotning   kredit   tomonida   hisoblangan   soliqlar   summasi,   debet
tomonida   hisoblangan   soliqlami   o’tkazilishi   yoki   hisobdan   chiqarilishi   aks
ettiriladi.   Byudjetga   to’lovlar   bo’yicha   byudjet   bilan   hisob-kitoblar   buxgalteriya
o’tkazmalarida quyidagicha aks ettiriladi.
21 Analitik hisob har bir hisob-kitoblar turlari bo'yicha 292-son shakldagi joriy
hisoblar va hisob-kitoblar daftarida (kartochkasi)da olib boriladi.
161   “Yagona   ijtimoiy   to’lov   bo’yicha   hisob-kitob   subschyotida   mehnatga
haq to’lash  jamg’armasidan  hisoblangan yagona ijtimoiy to’lovlaming hisobi  olib
boriladi.   Bu   schyotning   kredit   tomonida   belgilangan   tartibda   xodimlaming   ish
haqiga   nisbatan   hisoblangan   yagona   ijtimoiy   to’lov   summasi,   debet   tomonida
hisoblangan yagona ijtimoiy to’lov summasining o’tkazib berilishi aks ettiriladi.
161“Yagona   ijtimoiy   to’lov   bo’yicha   hisob-kitoblar”   subschyot   bo’yicha
analitik   hisob   292-son   shakldagi   joriy   hisoblar   va   hisob-kitoblar   daftarida
(kartochkasida) olib boriladi.
162 “Shaxsiy jamg’arib boriladigan Pensiya hisobvarag’i badallari bo’yicha
hisob-kitoblar”   subschyotida   tashkilotlar   xodimlarining   jamg’arib   boriladigan
pensiya   to’lovlari   bo’yicha   badallari   hisobi   yuritiladi.   Bu   subschyotning   kredit
tomonida xodimlar ish haqiga nisbatan hisoblangan shaxsiy jamg’arib boriladigan
Pensiya   hisobvarag’i   badallari   summasi,   debet   tomonida   hisoblangan   badallami
o’tkazib berilishi aks ettiriladi.
Analitik   hisob   har   bir   shaxsiy   jamg’arib   boriladigan   pensiya
hisobvaraqlariga majburiy badallarni o’tkazuvchi xodimlar bo’yicha alohida holda
yuritiladi.
163   “Byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg’armasi   bilan   hi   kitoblar”
subschyotida   tashkilotlaming   xodimlariga   hisoblangan   ish   haqlaridan   byudjetdan
tashqari   Pensiya   jamg’armasiga   ajratma   qilinadigan   badallari,   qonunchilikka
muvofiq   sotilgan   mahsulot   (ish,   xizmat)laming   haqiqatdagi   hajmidan   majburiy
ajratmalaming hisobi, shuningdek, davlat ijtimoiy sug’urtasi va boshqa byudjetdan
tashqari   Pensiya   jamg’armasi   hisobidan   amalga   oshiriladigan   to’lovlar   bo’yicha
byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg’armasi   bilan   olib   boriladigan   hisob-kitoblari
hisobi   yuritiladi.   Bu   schyotning   kredit   tomonida   xodimlariga   hisoblangan   ish
haqlaridan   byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg’armasiga   hisoblangan   badallar
qonunchilikka   muvofiq   sotilgan   mahsulot   (ish,   xizmat)   larning   haqiqatdagi
hajmidan   Pensiya   jamg’armasiga   majburiy   ajratmalar   summasi,   shuningdek,
22 Pensiya   jamg’armasi   hisobidan   amalga   oshiriladigan   to’lovlaming   kelib   tushishi
aks   ettiriladi.   Debet   tomonida   Pensiya   jamg’armasiga   hisoblangan   badallar   va
ajratmalaming   o’tkazib   berilishi   va   Pensiya   jamg’armasi   hisobidan   amalga
oshiriladigan to’lovlarning hisoblanishi aks ettiriladi.
Byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg'armasi   hisobidan   amalga   oshiriladigan
Davlat ijtimoiy sug’urtasi bo'yicha toiovlar va boshqa to’lovlar hisoblanganda 163
“Byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg'armasi   bilan   hisob-kitoblar”   subschyotning
debetida   va   171   “Xodimlar   bilan   ijtimoiy   nafaqalar   bo'yicha   hisob-kitoblar”
subschyotning   kreditida   aks   ettiriladi.   Byudjetdan   tashqari   Pensiya
jamg'armasining   tuman   (shahar)   bo'limlaridan   tashkilot   hisobvarag'iga   kelib
tushgan   summalarga   pul   mablag'larini   hisobga   oluvchi   tegishli   subschyotlar
debetlanadi   va   163   “Byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg’armasi   bilan   hisob-
kitoblar” subschyot kreditlanadi.
Analitik   hisob   byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg'armasi   hisobidan   amalga
oshiriladigan to’lovlarni oluvchilar bo'yicha alohida holda yuritiladi.
169   “Boshqa   byudjetdan   tashqari   jamg’armalar   bilan   his   kitoblar”
subschyotida   tashkilotlaming   0   ‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi
huzuridagi   Ta’lim,   tibbiyot   muassasalarini   rekonstruksiya   qilish,   mukammal
ta’mirlash   va   jihozlash   bo'yicha   byudjetdan   tashqari   jamg’arma,   Respublika   yo’l
jamg’armasi   va   boshqa   byudjetdan   tashqari   jamg’armalar   bilan   qonunchilikka
muvofiq olib boriladigan hisob-kitoblari yuritiladi. Bu schyotning kredit tomonida
byudjetdan   tashqari   jamg’armalarga   hisoblangan   ajratmalar   summasi,   debet
tomonida   hisoblangan   ajratmalar   summasining   o'tkazib   berilishi   yoki   hisobdan
chiqarilishi aks ettiriladi.
Byudjet   tashkilotlarida   daromadlar   va   xarajatlar   smetalari   ijrosini   amalga
oshirish jarayonida kamomadlar, xizmat safarlari, ish haqi va unga tenglashtirilgan
to'lovlar   bo'yicha   xodimlar   bilan,   stipendiya   to'lovlari   bo'yicha   talabalar   bilan
hisoblashuvlar amalga oshiriladi.
Material   javobgar   shaxslar   bilan   yo'l   qo'yilgan   kamomadlar   bo'yicha
hisoblashuvlar amalga oshiriladi. Bunda mulkiy qiymatliklar bo'yicha kamomadlar
23 undirish   vaqtida   bozor   qiymatida   undiriladi.   Yo'l   qo'yilgan   kamomadlar
inventarizatsiya   dalolatnomalari   orqali   aks   ettiriladi   va   mehnat   qonunchiligi
talablari   asosida   undiriladi.   “Inventarizatsiya   jarayonida   aniqlangan   mol-mulk
kamomadi   va   ortiqchasining   buxgalteriya   hisobi   va   soliqqa   tortish   tartibi
to'g'risidagi   Nizom”ga   asosan   ish   beruvchining   mulkiga   yetkazilgan   zarar   hajmi,
zarar   uchun   xodimning   moddiy   javobgarlik   chegaralari   va   tartibini   aniqlash
O'zbekiston Respublikasi Mehnat kodeksi bilan tartibga solinishi ko'rsatilgan.
Bir   oylik   o'rtacha   ish   haqidan   oshmaydigan   yetkazilgan   zarar   summasini
aybdor   xodimdan   undirish   ish   beruvchining   farmoyishiga   muvofiq   amalga
oshiriladi.   Farmoyish   yetkazilgan   zarar   aniqlangan   kundan   boshlab   bir   oydan
kechikmasdan   chiqarilishi   mumkin.   Bunda   zarar   hajmi   inventarizatsiya   o'tkazish
davrida   mazkur   joyda   amal   qilayotgan  bozor   baholari   bo'yicha   hisoblanadi.   Agar
xodimdan undirilishi lozim bo'lgan yetkazilgan zarar summasi uning o'rtacha oylik
ish haqidan yuqori yoki zarar aniqlangan kundan boshlab bir oylik muddat o'tgan
bo'lsa,   undirish   sud   orqali   amalga   oshiriladi.   Xizmat   safari   xarajatlari   bo'yicha
hisobdor   shaxslar   bilan   hisoblashuvlar   amalga   oshiriladi.   Byudjet   tashkilotlarida
xizmat  safari  xarajatlarini  amalga  oshirish  “0 ‘zbekiston Respublikasi  hududidagi
xizmat   safarlari   to’g’risida   Yo’riqnoma”   (0’z.R   AV.   tomonidan   2003-yil   29-
avgustda   1268-son   bilan   ro’yxatdan   o’tgan)   va   Xorijiy   mamlakatlarga   xizmat
safarlari   “Vazirliklar,   idoralar,   korxonalar   va   tashkilotlar   xodimlari   0   ‘zbekiston
Respublikasi   tash-   qarisiga   xizmat   safariga   yuborilganda   xizmat   safari   xarajatlari
uchun mablag’lar berish Tartibi” ( 0 ‘z.R AV. tomonidan 2000-yil 5 iyun- da No
932-son bilan ro’yxatdan o’tgan)ga asosan amalga oshiriladi.
Avans   summalarining   sarflanganligi   haqida   hisobdor   shaxslar   286-son
shakldagi   avans   hisobotini   tashkilot   buxgalteriyasiga   topshiradilar.   Ular   ushbu
hisobotga   qilingan   xarajatlarni   tasdiqlovchi   hujjatlami   ilova   qilib   topshiradilar.
Avans   hisobotiga   ilova   qilingan   hujjatlar   hisobdor   shaxs   tomonidan   ularning
hisobotda yozilish tartibiga qarab raqamlab chiqiladi.
24 Foydalanilmagan   avans   qoldig’i   hisobdor   shaxs   tomonidan   avans   hisoboti
topshirilgandan so’ng uch kundan kechiktirmasdan tashkilot kassasiga qaytarilishi
lozim.   Hisobdor   shaxsga   oldin   berilgan   avans   summasi   to   ‘liq   qaytarilgandan
so’ng   yangidan   avans   beriladi.   Hisobi   beriladigan   summalaming   sarflanganligi
haqida belgilangan muddatda avans hisoboti topshirilmagan yoki foydalanilmagan
avans   qoldiq1i   kassaga   qaytarilmagan   hollarda   tashkilotlar   bu   qarzlami   avans
olgan shaxslaming ish haqlaridan qonunchilikda belgilangan tartibda ushlab qolish
huquqiga ega. Ma’lumki ish haqi, o’z navbatida, asosiy va qo’shimcha ish haqiga
bo’linadi:
25 1- Asosiy va qo’shimcha ish haqi tartibi
Asosiy   ish   haqiga   xodimlarni   ishlagan   vaqti,   bajargan   ishining   miqdori   va
sifatiga   asosan   hisoblangan   ish   haqi,   tarif   stavkalari,   okladlar,   mukofotlar,   asosiy
ish vaqtidan tashqari ishlagan ish vaqtiga hisoblangan qo’shimcha ish haqi, ishchi
aybiga bog’liq bo’lmagan holda turib qolishlarga hisoblangan ish haqi va shu kabi
boshqalar kiradi.
Qo’shimcha   ish   haqi,   bu   mehnat   qonunchiligida   ko’zda   tutilgan   ishchining
ishlamagan   ish   vaqti   uchun   hisoblangan   ish   haqidir.   Bunga   ishchining   mehnat
ta’tili uchun hisoblangan ish haqi, voyaga yetmaganlar, o’smir yoshlar, ayollar va
boshqalar  uchun imtiyozli ish vaqti  uchun hisoblangan  ish haqi, ishdan bo’shashi
munosabati bilan hisoblangan nafaqa va boshqalar kiradi
Mehnatga   haq   to’lashning   ikkita   shakllari   mavjud:   ishbay   va   vaqtbay.
Mehnat   haqini   hisoblashning   ishbay   shaklida   ish   haqi   ishlab   chiqarilgan
mahsulotning   hajmi,   sifati,   bajarilgan   ishlar   va   ko’rsatilgan   xizmatlar   hajmiga
ko’ra   hisoblanadi.   Mehnat   haqini   hisoblashning   vaqtbay   shaklida   mehnat   haqi
ishlangan ish soatlariga muvofiq, shtatlar jadvalidagi tarif stavkalariga asoslangan
holda   hisoblanadi.   Tarif   setkasi   -   bu   razryadlar   va   ularga   tegishli   bo'lgan   tarif
koeffitsientlari   ko’rsatiladigan   hujjatlardir.   Bunda   razryad   ortgan   sari   tarif
koeffitsienti   ham   ortib   boradi.   Tarif   stavkasi-ishchining   razryadga   muvofiq   unga
ma’lum   vaqt   birligi   (soat,   kun)   uchun   to’lanadigan   haq   miqdorini   aniqlaydi.
Odatda tarif  stavkasi  birinchi  razryad  uchun belgilanadi, qolgan razryadlar  uchun
esa   birinchi   razryad   tarif   stavkasini   qolgan   razryadlar   tarif   koeffitsientiga
yo'naltirish yo’li bilan aniqlanadi. Xodimning mehnat haqini topish uchun razryad
bo'yicha   tarif   koeffitsientini   eng   kam   ish   haqi   miqdoriga   ko'paytirish   orqali
aniqlanadi. Mehnatga haq to'lashning yagona tarif setkasi O'zbekiston Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   tasdiqlanadi.   Byudjet   tashkilotlarida   asosan
vaqtbay  asosida  ish   haqi   to'lanadi.  Bunda   har  qaysi  byudjet  tashkiloti  namunaviy
shtatlar  jadvaliga asoslanib  shtat  birliklarini  shakllantiradi  va belgilangan tartibda
razryadlarini   qo'yib   oylik   ish   haqini   (okladlarini)   hisoblaydi   va   shtatlar   jadvalini
shakllantiradi.   Hozirda   byudjet   tashkilotlarida   shtatlar   jadvaliga   kiritilgan   ba’zi
26 lavozimlar bo'yicha qonunchilikka asosan belgilangan oylik ish haqlari tayinlanadi.
Byudjet   tashkilotlarida   “Byudjet   tashkilotlari   xodimlarini   moddiy   rag'batlantirish
maxsus   jamg'armasi   to'g'risida   yo'riqnoma”   (O'z.R   AV.   tomonidan   1995-yil   20-
sentabrda No 177-son bilan ro'yxatdan o'tgan) asosan oylik ish haqiga nisbatan 15
foiz   miqdorida   xodimlarini   moddiy   rag'batlantirish   maxsus   jamg'armasi   tashkil
etiladi   va   ushbu   nizom   talablari   bo'yicha   mukofot,   moddiy   rag'batlantirish
ko'rinishida sarflanadi.
Mehnat   qonunchiligiga   asosan   byudjet   tashkilotlari   xodimlari   har   yili
mehnat   ta’tiliga   chiqish   huquqiga   ega.   Bunda   mehnat   ta’tiliga   chiqish   bo’yicha
buyruq   rasmiylashtirilgandan   so’ng   buxgalteriya   tomonidan   o’matilgan   tartibda
mehnat ta’tili uchun ish haqi hisoblanadi. Mehnat ta’tili uchun ish haqi hisoblashda
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1997-yil 11- martdagi 133-son
qarori   bilan   tasdiqlangan   “O’rtacha   oylik   ish   haqini   hisoblab   chiqarish   tartibi”ga
ko’ra   o’rtacha   oylik   ish   haqi   hisoblab   topiladi.   Unga   ko’ra   hisoblanayotgan
vaqtdagi   shtatlar   jadvali   bo’yicha   belgilangan   oylik   ish   haqiga   bir   yil   davomida
oylik   ish   haqidan   tashqari   byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg’armasiga   ajratma
qilinadigan qo’shimcha olgan mukofotlar, boshqa tolovlami 12/1 qo’shilib chiqqan
natija 25. 4 koeffitsentga bolish yo’li bilan bir kunlik mehnat ta’tili uchun ish haqi
topiladi.   Bir   kunlik   mehnat   ta’tili   uchun   ish   haqini   ta’til   kunlariga   ko’paytirish
yo’li bilan mehnat ta’tili uchun ish haqi topiladi.
Shartli   misol:   Byudjet   tashkiloti   bosh   hisobchisi   2012-yil   2-   avgustdan   24
ish   kunidan   iborat   mehnat   ta’tiliga   chiqdi.   Bu   xodimning   oylik   ish   haqi   miqdori
shtatlar jadvali bo'yicha 650000 so’mga teng bo’lgan. Bir yil davomidagi mukofot
ko'rinishida olingan ish haqi 3 600 000 so ‘mga teng bo’Iganligi aniqlandi.
Mehnat   ta’tili   uchun   ish   haqi   =   650000+300000(3600000/12)/25.4
*24=897637.8
so’mga teng bo ‘ladi.
Vaqtincha   mehnatga   qobiliyatsizlik   nafaqalarini   hisoblash   “Davlat   ijtimoiy
sug’urtasi   bo’yicha   nafaqalar   tayinlash   va   tartibi   to’g’risida   Nizom”   (0’z.   R   AV.
tomonidan 2002-yil 8 mayda No 1136-son bilan ro’yxatdan olgan) talablari asosida
27 amalga   oshiriladi.   Unga   ko’ra,   kasallik   varaqasiga   asosan   xodimning   haqiqatda
vaqtincha   mehnat   qobiliyatini   yo’qotgan   ish   kunlari   uchun   yuqorida   keltirib
o’tilgan tartibda o’rtacha ish haqi aniqlanib, mehnat stajidan kelib chiqib miqdori
aniqlanadi.
Nizomga ko’ra quyidagi tartib belgilangan: 
Vaqtincha   mehnatga   qobiliyatsizlik   nafaqasi   ish   stajining   davomiyligidan
qat’i nazar ish haqining 100 foizi miqdorida quyidagilarga to’lanadi:
-ishlayotgan Ikkinchi jahon urushi qatnashchilariga;
-baynalminal jangchilarga va ularga tenglashtirilgan boshqa shaxslarga;
-qaramog’ida 16 yoshga  (o'quvchilar  18 yoshga)  yetmagan  uch yoki  undan
ortiq bolalari bo'lgan xodimlarga;
-Chemobil AESdagi avariya oqibatlarini tugatishda qatnashgan xodimlarga;
-Chemobil   AESdagi   avariya   natijasida   radioaktiv   ifloslanish   zonasidan
evakuatsiya qilingan va ko’chirilgan, qon hosil qiluvchi organlar kasalliklari (o’tkir
leykoz),   qalqonsimon   bez   (adenoma,   rak)   va   xavfli   o’smalar   bilan   bog’liq
kasalliklarga chalingan xodimlarga;
-   mehnatda   mayiblanish   va   kasb   kasalligi   natijasi   vaqtincha   mehnatga
qobiliyatsiz bo'lgan xodimlarga.
Tashkilotda   mehnatga   layoqatsizlik   nafaqalarini   tayinlanishi   bo’yicha
ijtimoiy   sug’urta   komissiyasi   tarkibi   kadrlar   bo’limi,   kasaba   uyushmasi,
buxgalteriya  bo’limi   xodimlaridan  iborat  tasdiqlanadi.  Har   oyda ushbu  komissiya
tomonidan   bir   marta   yig’ilish   o’tkazilib,   bayonnoma   asosida   tushgan   kasallik
varaqalari bo’yicha mehnatga layoqatsizlik nafaqalari va boshqa ijtimoiy sug’urta
nafaqalari tayinlanadi.
            
             
28 Xulosa
Byudjet   tashkiloti   o’z   vazifalarni   bajarish   bilan   bog’liq   bo’lgan   o’z
faoliyatini   amalga   oshirishi   uchun   davlat   byudjetidan   mablag’   ajratishni   nazarda
tutilgan   va   bu   mablag’   moliyalashtirishning   asosiy   manbai   hisoblanadigan   davlat
tashkilotidir.   Byudjet   tashkilotlari   davlat   funktsiyalarini   bajaruvchi,   davlat
tomonidan   nazorat   qilinadigan   va   davlat   byudjetdigan   moliyalashtiriladigan
institutsional birliklar hisoblanadi.
Byudjet   tashkilotlarida   majburiyatlar   hisobi   asosiy   hisob   ob’ektlaridan   biri
hisoblanadi.   Moliya   vazirligi   tomonidan   byudjet   tashkilotlarida   debitorlik   va
kreditorlik   qarzlarni   vujudga   kelishini   oldini   olish   maqsadida   bir   qator   meyo’riy
hujjatlar   ishlab   chiqmoqda.   Bundan   maqsad   byudjet   tashkilotlarida   debitorlik   va
kreditorlik qarzdorlikni hisobini to’g’ri yuritishdan iboratdir.
Byudjet tashkilotlari smetalar ijrosi jarayonida yuridik va jismoniy shaxslar
bilan o’rnatilgan tartibda hisoblashuvlarni amalga oshiradi. Davlat byudjeti g’azna
ijrosi   sharoitida  byudjet   tashkilotlarida  debitor  va   kreditorlar  bilan  hisoblashuvlar
hisobini   tashkil   qilishning   hozirgi   holatini   o’rganish   va   ularni   takomillashtirish
bo’yicha   ilmiy   takliflarni   shakllantirish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Kurs   ishini
bajarishga   qo’yilgan   maqsaddan   kelib   chiqib,   belgilangan   vazifalarni   bajarish
natijasida quyidagi xulosaga ega bo’lindi:
Birinchidan,   tashkilotga   moddiy   qiymatliklarini   o’z   vaqtida   yetib   kelishini
ta’minlash   maqsadida   moddiy   qiymatlarni   olib   kelish   uchun   ishonchlarni   to’g’ri
rasmiylashtirish, belgilangan kungacha amal qilishini nazorat qilish zarur.
Ikkinchidan,   «O’zASBO»   elektron   dasturida   ishlashni   yaxshi   o’zlashtirish.
Bosh   hisobchi   buxgalteriya   oid   barcha   ma’lumotlarni   o’z   vaqtida   to’liq   kiritish,
ma’lumotlarni   olish   va   ma’lumotlar   aylanishini   yaxshi   o’zlashtirish   kerak:
Uchinchidan,   tashkilotda   o’tkazilgan   yo’qlama   natijalarini   o’z   vaqtida   yuritish,
kamomadaga   aloqador   bo’lgan   aybdor   shaxslardan   belgilangan   tartibda   undirish,
agar   undirish   imkoni   bo’lmasa   boshqa   chora-tadbir   ko’rish   va   o’tkazilgan
yo’qlama natijalarini buxgalteriya hisobida o’z vaqtida aks ettirish kerak.
29 To’rtinchidan,   byudjet   va   byudjetdan   tashqari   jamg’armalarga   to’lovlarni
to’g’ri hisob-kitob qilish zarur:
Beshinchidan,   rivojlantirish   jamg’armasiga   kelib   tushgan   mablag’larni
avvalo tashkilotni mavjud majburiyatlarini to’lashga yo’naltirish zarur.
Oltinchidan,   tashkilotning   xodimlariga   ish   haqi   va   unga   tenglashtirilgan
to’lovlarni to’g’ri belgilashi kerak:
Yettinchidan,   Rivojlantirish   maxsus   jamg’armasi   hisob   raqamiga
mablag’lari   tushirish   uchun   tashkilotning   bo’sh   turgan   binolarni   uch   tomonlama
shartnomaga asosan ijara berish kerak.
Bundan   tashqari,   byudjet   tashkilotlarida   debitor   va   kreditorlar   bilan
hisoblashuvlar   hisobini   xususiyatlari   alohida   ahamiyat   kasb   etib,   ular   yuridik   va
moliyaviy   majburiyatlar   g’aznachilik   va   uning   hududiy   bo’limlarida   ro’yxatga
olinishi, tovar (ish, xizmat) lar yetkazib berish bo’yicha mol yetkazib beruvchi va
pudratchilar   bilan   tuziladigan   shartnomalarida   oldindan   to’lov   15%   miqdorida
belgilanishi, tovar (ish, xizmat) lar yetkazib berish bo’yicha mol yetkazib beruvchi
va   pudratchilar   bilan   tuziladigan   shartnomalar   summasi   300   AQSH   dollari
miqdoriga   yaqin   bo’lsa   tanlov   o’tkazilmasdan   to’g’ridan-to’g’ri   shartnomalar
tuzilishi,   byudjet   tashkilotlarida   debitor   va   kreditorlar   bilan   hisoblashuvlar   tartibi
va hisobini tashkil etishni tartibga soluvchi qonuniy me’yoriy va qonuniy hujjatlar
mavjudligi,   byudjet   tashkilotlaring   yuridik   va   moliyaviy   majburiyatlari
g’aznachilik   bo’limlari   tomonidan   ro’yxatga   olinishi   va   to’lab   berilishi   va
boshqalar.
Yuqoridagilar   asosida   byudjet   tashkiloti   hisob   tizimida   amalga
oshirilayotgan isloxatlar talablaridan kelib chiqib, mavjud debitorlik va kreditorlik
qarzdorliklar hisobini takomillashtirishda quyidagilarga e’tibor qaratish maqsadga
muvofiq deb hisoblaymiz quyidagi ntakliflarni berib o’tamiz:
Birinchidan, byudjet tashkilotida hisob siyosatini ishlab chiqish:
Ikkinchidan,   byudjet   tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobining   milliy
standartlarini ishlab chiqish:
30 Uchinchidan,   «O’zASBO»   elektron   dasturida   ishlashni   yaxshi   o’zlashtirish
uchun tashkilotning barcha hisobchilarini dastur bo’yicha qayta o’qitish kerak:
To’rtinchidan,   byudjet   tashkilotlarida   material   qiymatliklarni   hisobdan
chiqarish bo’yicha alohida yo’riqnoma ishlab chiqish va tasdiqlash;
Beshinchidan,   ta’mirlash   xarajatlari   uchun   ajratilgan   mablag’lardan
maqsadli va oqilona foydalanishni ta’minlash;
Oltinchidan, byudjet tashkilotlarida ichki audit shtatini kiritish;
Debitor   va   kreditorlar   bilan   hisoblashuvlar   hisobini   tashkil   etish
majburiyatlarini o’z vaqtida tugatilishi bo’yicha monitoring qilib borish, debitor va
kreditorlar bilan hisoblashuvlar hisobini yuritishda mablag’lar manbaalari bo’yicha
yuzaga   keshini   alohida   buxgalteriya   schetlarida   aks   ettirish,   ya’ni   schyotlar
rejasida   aniq   belgilanib   olinishi,   mol   yetkazib   beruvchi   va   pudratchilar   amaldagi
qonunchilik talablari darajasida tashkil etish va muddati o’tgan holatlarga kelishini
oldini   olish   bo’yicha   chora-tadbirlarni   amalga   oshirib   borish,   ularni   hujjatlarida
to’g’ri   aks   ettirish   bo’yicha   hisob   siyosatini   belgilab   olish,   debitor   va   kreditorlar
bilan   hisoblashuvlar   hisobi   bo’yicha   asoslangan   buxgalteriya   axborotlarini
shakllantirish va boshqalar.
Yuqoridagi keltirilgan takliflar nazariy hamda amaliy ahamiyatga ega bo’lib,
amalioyotda   o’z   yechimini   topishi   hamda   qo’llanilishi   byudjet   tashkilotlarida
majburiyatlar   hisobini   yaxshilash   imkoniyatini   va   o’zining   ijobiy   samarasini
beradi.
     
31 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Normativ-huquqiy hujjatlar
1. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi “Xalq so’zi” gazetasi, 1992 yil
15 dekabr, 243 (494)-son (o’zgartirish va qo’shimchalar bilan); 
2. O’zbekiston   Respublikasining   Byudjet   Kodeksi.   //O’zbekiston   Respublikasi
qonun hujjatlari to’plami, 2013 y., 52-I-son (o’zgartirish va qo’shimchalar bilan); 
3. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 9.12.2019 yildagi “2020 yil uchun
O zbekiston   Respublikasining   Davlat   byudjeti   to g risida”gi   O RQ-589-sonʻ ʻ ʻ ʻ
Qonuni,   “Xalq   so’zi”   gazetasida   e’lon   qilingan   va   10.12.2019   yildan   kuchga
kirgan
4. O’zbekiston  Respublikasi  Prezidentining 2017-yil 24-iyuldagi “O’zbekiston
Respublikasida   loyiha   boshqaruvi   tizimini   joriy   etish   chora-tadbirlari
to’g’risida”gi PF-5120 sonli Farmoni; 
5. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   23-avgustdagi   “Tovarlar
(ishlar,   xizmatlar)   ning   davlat   va   korporativ   xaridlarini   amalga   oshirishning
zamonaviy shakl va uslublarini  yanada joriy etish chora-tadbirlari  to’g’risida”gi
PF-3237 sonli Qarori; 
4.Internet saytlari
29. www.lex.uz (O’zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy
bazasi) 
30. www.treasury.uz     (O’zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligi G’aznachiligi)
31. www.stat.uz   (O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasining
rasmiy veb-sayti) 
32. www.tfi.uz (Toshkent Moliya Instituti veb-sayti). 
33. www.mf.uz     (O’zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligi veb-sayti)
34. www.ach.gov.uz      (O’zbekiston Respublikasi  Hisob Palatasining rasmiy  veb-
sayti)
 
32