Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 247.7KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 16 Sentyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Daromadlarni shakillashtirishning huquqiy meyoriy asoslari

Sotib olish
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ OLIY TA’LIM , FAN VA 
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTETI
 “________________________________________________________”  KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ” fanidan
        
KURS ISHI
Маvzu:   Daromadlarni shakillashtirishning  h uquqiy
meyoriy asoslari
TOSHKENT – 20 23 Reja:
Kirish
1. Daromadlar va xarajatlar tushunchalarining mohiyati
2. Asosiy faoliyatning boshqa jarayonlaridan olingan daromad va 
xarajatlar tahlili
3. Byudjet daromadlarini byudjetlararo oqilona taqsimlash yo’llari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati Kirish
Mamlakatimizda barcha sohadagi islohotlar qatori iqtisodiy islohotlar ham bugungi
kunga   kelib   keng   ko’lamda   o’z   samarasini   ko rsatayotganiga   barchamiz   guvoh‟
bo lmoqdamiz. Misol tariqasida aytish mumkinki, bugungi kunda davlat moliyasi,	
‟
jumladan  davlat  byudjeti   va  byudjetdan  tashqari   maqsadli  jamg’armalar  ochiqligi
hamda   shaffofliginini   ta minlash,   xalq   byudjetini   shakllantirish   borasida   qator	
‟
amaliy   ishlar   amalga   oshirildi.   Davlat   byudjetiga   mamlakatimizni   iqtisodiy
rivojlantirish,   uzoq   muddatli   strategik   maqsadlarni   amalga   oshirishda
O’zbekistonning   jahon   bozoridagi   raqobatdoshligini   oshirish   va   mavqeini
mustahkamlashga   yo naltirilgan   tarkibiy   o’zgarishlar,   zamonaviy   yuksak	
‟
texnologiyalarga   asoslangan   eksportbop   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni
ta minlaydigan,   ishlab   chiqarishlarni   jadal   rivojlantirishning   asosiy   moliyaviy	
‟
manbalardan   biri   sifatida   alohida   e’tibor   qaratilmoqda.   Ushbu   yo nalishdagi	
‟
islohotlarni   davom   ettirilgan   holda,   istiqbolda   davlat   byudjetini   o’rta   muddatli
muddatga   rejalashtirish,   byudjetdan   mablag larni   ajratishda   natijaga   e’tibor	
‟
qaratish,   2017-2021   yillarga   mo’ljallangan   Harakatlar   strategiyasida   mahalliy
byudjetlar   daromadlar   qismini   mustahkamlash,   davlat   byudjeti   xarajatlarining
ijtimoiy   yo’naltirilganligini   saqlab   qolgan   holda   turli   darajadagi   byudjetlar
mutanosibligini ta’minlash kabi vazifalar nazarda tutilgan 1
.
Mamlakatimizda   erkin   bozor   munosabatlarini   yuzaga   kelishi   va   bozor
iqtisodiyotiga  bosqichma-bosqich   o’tish   jarayonida,   raqobatning   kuchayib   borishi
davlatimizni   yanada   barqaror   va   jadal   sur’atlar   bilan   rivojlantirishga   bo’lgan
yangicha   yondashuv   hamda   tamoyillarni   ishlab   chiqishni   taqozo   etmoqda.
Respublikamizda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlarning   yangi   bosqichida
milliy   iqtisodiyotning   raqobatbardoshligini   oshirish   va   makroiqtisodiy
barqarorlikni yanada mustahkamlash  maqsadida  davlat  moliyasi  tizimini  mazmun
va   sifat   jihatdan   zamon   talablari   asosida   takomillashtirish   zarurati   kelib
chiqmoqda.   Mahalliy   byudjetlar   mahalliy   hokimliklarni   o’z   vazifalarini   amalga
oshirishda   moliyaviy   dastak   hisoblanib,   ularning   moliyaviy   mustaqilligi   ushbu
1
  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   harakatlar
strategiyasi to’g’risida”gi 4947-sonli Farmoni. 2017 yil 7 fevral hududlarni   rivojlantirishga   bevosita   ta’sir   ko’rsatadi.   Hududlarni   rivojlantirish
borasida   fikr   yurita   turib,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.M.Mirziyoev
“hududlarni   barqaror   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishni   moliyalashtirish   uchun
mahalliy   byudjetlarning   mablag’lari   yetarli   emas”   deya   ta’kidladilar 2
.   Mahalliy
byudjetlarning   mustaqilligini   oshirish   va   daromad   bazasini   mustahkamlash,
qo’shimcha   daromad   manbalarini   aniqlash,   shuningdek,   ijtimoiy   loyihalarni
amalga   oshirish   uchun   qo’shimcha   manbalarni   jalb   etish   bo’yicha   ko’rilayotgan
chora-tadbirlar   Davlat   byudjeti   parametrlarining   ijro   etilishiga   ijobiy   ta’sir
ko’rsatdi.   Bugungi   kunda   hududlarning   real   imkoniyatlaridan   kelib   chiqib,
yechimini   kutayotgan   mavjud   muammolarni   va   joylardagi   ishlarning   haqiqiy
holatini   o’rgangan   holda   ishlab   chiqilgan   kelgusi   yil   mamlakatning   asosiy
makroiqtisodiy   ko’rsatkichlari   prognozlari,   byudjet   daromadlari   va   xarajatlari
parametrlari, ularni byudjetlararo taqsimlashga alohida e’tibor qaratilmoqda.
2
  Mirziyoev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat iy   tartib-intizom   va   shaxsiy   javobgarlik   -   har   bir   rahbar   faoliyatiningʼ
kundalik qoidasi bo lishi kerak. Mamlakatimizni 2016 yilda ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning asosiy yakunlari va	
ʼ
2017   yilga   mo ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo nalishlariga   bag ishlangan   Vazirlar	
ʼ ʼ ʼ
Mahkamasining kengaytirilgan majlisidagi ma ruza, 2017 yil 14 yanvar. - Toshkent: O zbekiston, 2017. - 104b	
ʼ ʼ 1. Daromadlar va xarajatlar tushunchalarining mohiyati
Daromadlar, xarajatlar, foyda hamda zarar tushunchalarining quyidagi ta’riflari va
ularning   mohiyati   talabaga   buxgalteriya   hisobining   kontseptual   asos-larini
o’rganish davomida batafsil yoritib berilgandi: 
Daromadlar   -   bu   sub’ektning   xo’jalik   faoliyati   natijasida,   odatda,   ijara   haqi,
foizlar, litsenziya to’lovlari va dividendlar shaklida daromad keltiradigan faoliyat,
ya’ni   tovarlarning   sotilishi,   xizmatlarning   ko’rsatilishi   yoki   boshqa   shaxslarning
xo’jalik   sub’ektining   resurslaridan   foydalanishi   natijasida   ak-tivlarning   kelib
tushishi   yoki   majburiyatlarning   kamayishi   orqali   ruy   beradigan   iqtisodiy
resurslarning ko’payishidir.
Harajatlar   -   bu   aktivlarning   kamayishi   yoki   foydani   ko’paytirish   maq-sadida
xo’jalik   faoliyatidan   kelib   chiqadigan   majburiyatlarni   o’z   zimmasiga   olish   orqali
ro’y beradigan iqtisodiy resurslarning kamayishidir. 
Foyda  - bu xo’jalik sub’ektiga ta’sir etadigan asosiy va asosiy bo’lmagan faoliyat,
hodisalar,   sharoitlar   natijasida   kapitalning   ko’payishi   bo’lib,   xususiy   kapitalga
to’lanadigan badallar bundan mustasnodir. 
Zararlar   - bu asosiy faoliyat va barcha boshqa operatsiyalar, hodisalar, sharoitlar
natijasida   xususiy   kapitalining   kamayishi   bo’lib,   xarajatlar   yoki   xususiy
kapitalning taqsimlanishi natijasidagi kamayish bundan mustasnodir. 
Buxgalteriya hisobining kontseptual asoslariga binoan moliyaviy hisobot-larda aks
ettirilishi lozim bo’lgan ettita elementlarning to’rttasi ana shu mod-dalar guruhlari
ekanligini   eslatgan   holda   talabaga   ularning   moliyaviy   hisobot   tarkibida   aks
ettirilish jarayonini tushuntirib o’tish lozim deb o’ylaymiz.
Daromadlar   va   xarajatlar   to’g’risidagi   ma’lumotlar   “Moliyaviy   natijalar
to’g’risidagi   hisobot”   tarkibida   aks   ettirilib,   ular   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt
faoliyatining   hisobot   davridagi   moliyaviy   natijalarining   foyda   yoki   zarar   ekan-
ligini   aniqlash   uchun   ishlatiladi.   Foyda   (zarar)   daromadlar   va   xarajatlarni   bir-biri
bilan solishtirish natijasida aniqlanadi, ya’ni: Daromadlar - xarajatlar = foyda (zarar)
Moliyaviy   natijalarni   aniqlash   tartibini   talabaga   tushuntirish   uchun,   bizning
nazarimizda,   “Moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi   hisobotda   aks   etti-riluvchi
ko’rsatkichlarning shakllanish tartibini ko’rib chiqish kerak.
“Moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi”   hisobotda   daromadlar,   xarajatlar,   foy-da   va
zararlar xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning quyidagi faoliyat sohalari bo’yi-cha aks
ettiriladi:
 asosiy faoliyat
 investitsion faoliyat
 moliyaviy faoliyat.
O’zbekiston   Respublikasi   “Asosiy   xo’jalik   faoliyatidan   daromadlar”   nomli   2-
Buxgalteriya hisobi milliy standartida daromadlarga quyidagicha ta’rif beril-gan:
“Ushbu   standartda   daromad   deyilganda   xo’jalik   sub’ektlari   oddiy   faoliyati
davomida olingan daromadlar, shu jumladan mahsulotni sotish (ishlarni bajarish va
xizmat  ko’rsatish)   dan olingan  daromadlar,  olingan foizlar, dividendlar, royaltilar
va   boshqalar   tushuniladi.   O’zbekiston   Respublikasi   Buxgalteriya   Х iso-bining
milliy standartlari,  Т oshkent, 2022 y ,38-bet).
Asosiy faoliyat yuzasidan daromad va xarajatlarni aks ettirish mahsulot yoki tovar
sotuvchi   korxonalarda   xizmat   ko’rsatuvchi   tashkilotlarga   nisbatan   farq   qiladi.
Mahsulot ishlab chiqarish va uni sotish bilan shug’ullanuvchi korxonalar o’zining
ana   shu   asosiy   faoliyatini   yuritishi   uchun   2   yo’nalishda   xarajatlarni   amalga
oshiradilar: 3
mahsulot ishlab chiqarish uchun; 
umuman asosiy faoliyatni tashkil qilish, boshqarish hamda unga xizmat ko’rsatish
yuzasidan.
Т ovarlar sotish bilan shug’ullanuvchi firmalarda ham tovarlarni harid qilish uchun
hamda   ularni   sotish   bilan   bog’liq   operatsion   faoliyat   bo’yicha   xarajatlar   yuzaga
keladi.   Shu   sababli   Moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi   hisobotda   asosiy   faoliyat
bo’yicha uchta element o’z aksini topadi: 
3
  Mirziyoyev  Sh. “Qonun  ustuvorligi  va inson manfaatlarini  ta minlash – yurt  taraqqiyoti  va  xalq farovonliginingʻ
garovi” Toshkent: "O zbekiston" 2016 y.- 48 b.	
ʻ mahsulot sotishdan yalpi foyda; 
sotilgan mahsulot tannarxi; 
operatsion xarajatlar.
“Moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi   hisobot”   shaklida   daromadlarni   aks   ettiruvchi
dastlabki   ko’rsatkich   -   bu   mahsulot   (yoki   tovarlar)   sotishdan   (xizmatlar
ko’rsatish,   ishlar   bajarishdan)   yalpi   tushumlardir .   Hisobotning   bo’
ko’rsatkichi   mahsulot   sotishdan   yalpi   tushumdan   tovarlarning   qaytarilishi
vaxaridorlarga   berilgan   chegirmalarni   ayirib   yuborish   orqali   aniqlanadi .
Daromadlar   tushun-chasining  ta’rifiga mos  ravishda  bu  satr  orqali  asosiy   faoliyat
natijasida olingan tushum aks ettiriladi.
“Moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi   hisobot”   shaklida   xarajatlarni   aks   ettiruvchi
dastlabki   ko’rsatkich   -   bu   sotilgan   mahsulotlar   (tovarlar,   ko’rsatilgan
xizmatlar,   bajarilgan   ishlar)   tannarxi   bo’lib,   bu   ko’rsatkich   sotilgan
mahsulotlar (tovarlar yoki ko’rsatilgan hizmatlar, bajarilgan ishlar) uchun ishlab
chiqaruvchi tomonidan qilingan xarajatlarni anglatadi.
Mahsulot   sotishdan   olingan   yalpi   tushumso’mmasidan   sotilgan   mahsulot
tannarxiso’mmasini   chegirib   yuborilsa,   mahsulot   sotishdan   yalpi   foyda   (zarar)
ko’rsatqichi   kelib   chiqadi.   Bu   ko’rsatkich   ijobiy   bo’lishi   uchun   sotuvchi   o’z
mahsu-lotini   uni   ishlab   chiqarish   uchun   ketgan   xarajatlarga   nisbatan   qimmatroq
narxda sotishi kerak bo’ladi. Olingan yalpi foyda hisobiga korxonaning operatsion
xa-rajatlari   ham   qoplanishi   ko’zda   tutilishi   kerak.   Shuni   inobatga   olgan   holda
hisobotda   asosiy   faoliyatdan   foyda ni   aniqlash   uchun   mahsulot   sotishdan   yalpi
tushum   summasidan   operatsion   xarajatlar   chegirib   yuboriladi.   Operatsion   xara-
jatlar   tarkibiga   mahsulotni   sotish   bilan   bog’liq   xarajatlar,   ma’muriy   va   boshqa
operatsion xarajatlar kiritiladi.  
Х o’jalik yurituvchi sub’ekt uchun uchchala ko’rsatkich ham, ya’ni sotishdan yalpi
tushum,   sotilgan   mahsulot   tannarxi   hamda   operatsion   xarajatlar,   muhim
ahamiyatga   egadir,   chunki   mahsulot   sotishdan   tushumni   o’stirishning   o’zigina
foyda   summa-sining   ko’payishiga   olib   kelmaydi.   Foyda   ko’p   bo’lishi   uchun operatsion   xarajat-larni   imkon   qadar   kamaytirish   ham   talab   etiladi.   Albatta,
mahsulot tannarhini pasaytirish yo’llari topilishi ham ko’zda tutilishi kerak.
Moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi   hisobotda   moliyaviy   faoliyat   bo’yicha   olingan
natijalar   alohida   aks   ettiriladi.   Ular   jumlasiga   daromadlar   sifatida   olingan
dividendlar,  foizlar,  moliyaviy  ijara  daromadlari,  valyuta  almashinuv   kurslaridagi
ijobiy   farqlar   kabilar,   xarajatlar   sifatida   esa   to’langan   dividendlar,   foizlar,
moliyaviy ijara to’lovlari, valyuta almashinuv kurs-laridagi manfiy farqlar kabilar
kiradi.   Moliyaviy   faoliyat   bo’yicha   daromadlar   va   xarajatlarning   algebraik
yig’indisi  moliyaviy faoliyat bo’yicha foyda yoki zararni  ko’rsatadi .
Asosiy   va   moliyaviy   faoliyat   natijalari   yig’indisi   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar
umumxo’jalik faoliyatidan olingan foyda yoki zarar ko’rsatkichi   sifa-tida aks
ettiriladi.Umumxo’jalik   faoliyatidan   olingan   foyda   yoki   zarar   ko’rsat-kichiga
favqulodda foyda yoki zararlarni q o’ shsak, soliqqa tortilgunga qadar foy-da yuzaga
keldi.Soliqqa   tortilgunga   qadar   foyda   summasidan   foyda   soligi   va   qonunchilikka
asosan zahira kapitaliga qilingan ajratmalar summasini ayirib tashlagudek b o’ lsak,
xisobot yilining sof foydasi yuzaga keladi. 
Х o’jalik   faoliyatidan   olinadigan   daromadlar   va   xarajatlarni   hisobga   olishdagi
asosiy   masala   ularni   tan   olish   paytini   aniqlash   hisoblanadi.   Daromad   va
xarajatlarni tan olish ularni modda sifatida moliyaviy hisobotlarga kiri-tilish
jarayonidir .   Buxgalter   daromad   va   xarajatlarni   moliyaviy   hisobot   moddasi
sifatida tan olishi  uchun quyidagi  muolajalarni  amalga oshirishini  biz hisob tsikli
jarayonini o’rganish orqali ko’rib chiqqan edik:
sotish   yoki   boshqa   turdagi   daromad   yoki   xarajatni   yuzaga   keltiruvchi   xo’-jalik
muomalasi tahlil qilinib, u amalga oshirilgan sana o’rnatiladi;
xo’jalik   muomalasi   natijasida   yuzaga   kelgan   daromad   yoki   xarajat   qiy-mati
aniqlanadi;
xo’jalik   muomalasiga   nom   berish   orqali   moliyaviy   hisobotning   u   yoki   bu
moddasiga   taalluqli   ekanligi   belgilanadi,   ya’ni   turkumlanadi.   Masa-lan:   mahsulot
sotishdan tushum yoki daromad, ijara daromadi, foiz ko’ri-nishidagi daromadlar va
hokazo.   Т urkumlash   odatda   jurnallarga   ikki   yoqlama   yozuvlarni   yozish   orqali amalga   oshiriladi.   Ikki   yoqlama   yozuv-larni   amalga   oshirish   uchun   esa   tegishli
hisobvaraqlardan foyda-laniladi.
Harajatlarni tan olish jarayoni, ya’ni ularni modda sifatida moliyaviy hisobotlarga
kiritilish   jarayoni   ana   shunday   amalga   oshiriladi.   Bunda   ular   amalga   oshirilgan
sana muhim ahamiyatga egadir:
agar xarajatlar sotish uchun mo’ljallangan mahsulot ishlab chiqarish uchun amalga
oshirilgan bo’lsa, ular ishlab chiqarish xarajatlari deyiladi;
agar   xarajatlar   yangi   turdagi   mahsulotni   tajriba-sinov   maqsadlarida   ishlab
chiqarish   uchun,   yoki   kelgusidagi   operatsion   faoliyat   uchun   amalga   oshirilgan
bo’lsa, ular kelgusi davr xarajatlari deb tan olinadi;
agar   mahsulotlar   sotilsa,   ularga   tegishli   xarajatlar   alohida   hisobga   olinib,
moliyaviy natijalar to’g’risidagi hisobotlarga kiritiladi, chunki ular ana shu hisobot
davrida   ishlab   topilgan   daromadlarga   tegish-lidir   deb   hisoblanadi.   Bu   tan   olish
paytida muvofiqlik tamoyilining namoyon bo’lishidir.
Yuqoridagi   holatlarning   barchasini   inobatga   olgan   holda   O’zbekiston
Respublikasining   2-sonli   Buxgalteriya   hisobimilliy   standartida   daromadlar
tushunchasi   va   ularni   hisobga   olish   tartibini   aniqlash   ko’zda   tutilgan.   Ushbu
standartda daromadlarni tan olish mezonlari ko’rsatilgan bo’lib, unga ko’ra “asosiy
xo’jalik faoliyatidan daromadlar 
 iqtisodiy manfaatlarning kelgusida olinish imkoniyati mavjud bo’lsa
 hamda bu manfaatlar aniq va ishonchli ravishda o’lchanishi mumkin bo’lgan
paytda tan olinadi. 
Moliyaviy  ma’lumotlarni  e’tirof   etish  mezonlari  sifatida  bu  mezonlar  kontseptual
asoslar tarkibida yoritilgandi. Ushbu mezonlarni endi faqat daro-madlarni tan olish
jarayoni bo’yicha ko’rib chiqamiz. 
2-BHMSga   binoan   tovarlar   sotishdan   daromad   quyidagi   shartlar   bajarilganda   tan
olinadi:
xo’jalik   sub’ekti   tovarlarga   egalik   qilish   yuzasidan   tavakkalchilik   va
mukofotlarning asosiy qismini xaridorga o’tkazgan bo’lsa; xo’jalik   sub’ekti   o’zida   sotilgan   tovarlarga   egalik   hamda   nazorat   qilish   bilan
bog’liq ustunliklarni saqlab qolmagan bo’lsa;
daromad   summasi yuqori ishonchlilik darajasida baholanishi mumkin bo’lsa;
xo’jalik   sub’ekti   tomonidan   iqtisodiy   manfaatlarning   olinishi   ehtimoli   mavjud
bo’lsa;
daromad  olish  muomalasi   bilan bog’liq barcha  amalga  oshirilgan va  kutilayotgan
xarajatlar yuqori ishonchlilik darajasida o’lchanishi mum-kin bo’lsa.
2. Asosiy faoliyatning boshqa jarayonlaridan olingan daromad va
xarajatlar tahlili
Buxgalteriya   hisobining   milliy   standartlarini   amalga   kiritish   zarurati   asosan,
buxgalteriya   hisobining   bazaviy   qoidalari   va   tamoyillarini   tushuntirish   va
umumlashtirish,   asosiy   tushunchalarni   bayon   qilish,   u   yoki   bu   buxgalteriya
usullarini hisobga olgan holda 
O’zbekiston   Respublikasida   hisobning   o’ziga   xos   xususiyatlarini   qo’llashdan
iborat.   Moliyaviy   natijalar   hisobini   yuritishda   «Hisob   siyosati   va   moliyaviy
hisobot»   nomli   1-son   BHMS,   «Asosiy   xo’jalik   faoliyatidan   olingan   daromadlar»
nomli 2-son BHMS, «Moliyaviy natijalar to’g’risida hisobot» nomli 3-son BHMS,
«Tovar-moddiy zaxiralar» nomli 4-son BHMS, «Inventarizatsiyani tashkil etish va
o’tkazish»   nomli   19-son   BHMS,   «Xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   moliyaviy-
xo’jalik   faoliyatining   buxgalteriya   hisobi   hisobvaraqlar   rejasi   va   uni   qo’llash
bo’yicha   yo’riqnoma»   nomli   21-son   BHMSlar   uslubiy   asos   sifatida   qo’llanilishi
mumkin. 
Moliyaviy hisobotning betarafligi shundaki, undan ham ichki, ham tashqi axborot
foydalanuvchilarning   manfaatlari   mujassamlashgan.   Ichki   moliyaviy   tahlilda
korxonada   ko’proq   moliyaviy   natijalarni   yuzaga   chiqish   o’rni,   shakli   bo’yicha
o’zgarishlariga   ahamiyat   beriladi,   ya’ni   ularning   analitik   qatoriga   ko’proq
ahamiyat beriladi. 
Foyda   iqtisodiy   kategoriya,   uning   umumiy   mohiyati   quyidagicha   ifodalanadi:   -
firma, kompaniya, korxonalarning qisqa  va uzoq muddatli  rivojlanishining asosiy
manbayi; - kreditga layoqatligini ifodalovchi ko’rsatkich ; - mulk egasining asosiy maqsadi; - raqobatga bardoshlikning mezoni; - ijtimoiy - ehtiyojlarni qondirishning
manbayi;   Moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi   umumlashgan   ma’lumotlar   moliyaviy
hisobotning   muhim   shakli   2-shaklda   «Moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi»   hisobot
shaklida ifodalanadi. 
Moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi   hisobot   choraklik   hisobot   shakliga   kirib   barcha
xo’jalik yurituvchi subyektlar tomonidan tuziladi. 
Moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi   hisobot   va   uni   to’ldirish   tartibi   O’zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligining 4
  2002-yil   27-dekabrdagi   140-sonli   buyrug’i
asosida belgilanadi. 366 Moliyaviy natijalar to’g’risidagi hisobot shaklining asosiy
ko’rsatkichlariga quyidagilar kiritiladi: 
1. Mahsulot sotishdan olingan yalpi (sof) tushum. 
2. Mahsulot sotishdan yalpi foyda. 
3. Asosiy faoliyatdan foyda (zarar). 
4. Moliyaviy faoliyatdan foyda (zarar). 
5. Umumxo’jalik faoliyatidan foyda (zarar). 
6. Favqulodda foyda (zarar). 
7. Soliq to’langunga qadar foyda (zarar). 
8. Sof foyda (zarar). 
Ushbu ko’rsatkichlarni  hisob-kitob qilish  yuzasidan  albatta korxonaning quyidagi
xarajat qatorlarini ham tarkiblash va farqlash lozim. 
1. Sotilgan mahsulotning ishlab chiqarish tannarxi. 
2. Davr xarajatlari. 
3. Moliyaviy faoliyatdan xarajatlar. 
4. Favqulodda xarajatlar. 
Daromad   va   xarjatlarning   bu   tarkib   turkumlanishi   quyidagilarga   imkon   beradi:
Ishlab   chiqarish   xarajatlarini   boshqa   xarajatlardan   farqlash   va   korxona   ishlab
chiqarish   faoliyati   samaradorligiga   baho   berish.   Moliyaviy   boshqaruv   yuzasidan
operatsion   xarajatlarni   boshqa   xarajatlardan   farqlash.   Korxona   tomonidan
olinadigan daromadlarni ularning yuzaga kelishi yoki shakllanishi bo’yicha alohida
4
 O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining 2002-yil 27-dekabrdagi 140-sonli buyrug‘i tarkiblash   (asosiy   faoliyatdan,   moliyaviy   faoliyatdan   hamda   kutilmagan
holatlardan). 
Moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi   yangi   hisobot   shakli   ularning  har   bir   shakllanish
qatori   bo’yicha   to’liq   axborotlarni   olish   imkonini   beradi.   Bu   axborotlar   ichki   va
tashqi   axborot   foydalanuvchilarining   manfaatlar   to’qnashuvini   keltirib
chiqarmaydi. 
Agar   shunday   bo’lganda   moliyaviy   hisobotni   tuzish   qoidasi   buzilgan   bo’lar   edi,
chunki   moliyaviy   hisobotdagi   ma’lumotlarda   hech   qachon   bir   turkum   axborot
foydalanuvchilar   foydasiga   boshqa   turkum   zarari   hisobiga   aks   ettirishlar
bo’lmasligi talab etiladi. 
Ushbu   qoida   O’zbekiston   Respublikasining   «Buxgalteriya   hisobi   to’g’risidagi»
Qonunining 6-moddasida 5
 ko’rsatilgan. 
1. Mahsulot (ish, xizmat)larni sotishdan olingan sof tushum qatori. 
Mahsulot   sotishdan   olingan   sof   tushum   summasi   mahsulot   (ish   va   xizmat)larni
sotishdan   olingan   jami   tushum   summasidan   sotishga   soliqlar,   to’lovlar   va
ajratmalar summasini chegirish asosida aniqlanadi.
  367   Sotishga   soliqlar,   to’lovlar,   ajratmalarga   quyidagilar   kiritiladi:   -   qo’shilgan
qiymat   solig’i;   -   aksiz   solig’i;   -   reklama   solig’i;   -   mahsulot   hajmidan   ijtimoiy
sug’urta  bo’limiga ajratma va h.k. Mahsulot  (ish  va xizmat)larni  sotilgan  qatorga
kiritishning,   odatda,   ikkita   sharti   xarakterlanadi.   Bular   kassali   va   hisobga   olish
usullaridir. 
Kassali   usulning   mohiyati   shundaki,   bunda   mahsulotlar   ortib   jo’natilib   hisob
hujjatlari   taqdim   etilgan   va   ularning   hisob   raqamiga   puli   kelib   tushgandan
keyingina   sotilgan   hisoblash   va   tushum   qatoriga   qo’shish,   sotishga   soliqlar
summasini ham ularning amalga oshish davriga muvofiq hisoblashni xarakterlaydi.
«Buxgalteriya   hisobi   to’g’risidagi»   qonunning   qabul   qilinishiga   qadar
respublikamizda ushbu usul qo’llanib kelindi. 
Mahsulot  (ish  va xizmat)larni  sotilgan  qatorga kiritishning  yoki  daromadlarni   tan
olishning   hisobga   olish   usuli   esa   ularning   ortib   jo’natilib,   hisob   hujjatlari   taqdim
5
 Ushbu qoida O‘zbekiston Respublikasining «Buxgalteriya hisobi to‘g‘risidagi» Qonunining 6-moddasi etilgan   vaqti   bo’yicha   hisobga   olish   bilan   xarakterlanadi.   Bunda   pul   tushumlari
yoki   to’lovlarning   amalga   oshish   vaqtiga   ahamiyat   berilmaydi.   Sotishga
soliqlarning   hisob-kitobi   ham   bevosita   ularning   tushum   sifatida   tan   olish   vaqti
bo’yicha hisobga olinadi. 
2.   Mahsulot   sotishdan   yalpi   foyda.   Mahsulot   sotishdan   olingan   yalpi   moliyaviy
natija   –   foyda   yoki   zarar   quyidagi   bog’lanishlar   asosida,   ya’ni   mahsulot   (ish   va
xizmat)   larni   sotishdan   olingan   sof   tushumdan   shu   mahsulot   (ish   va   xizmat)
larning   ishlab   chiqarish   tannarxini   chegirish   asosida   aniqlanadi.   Korxona
foydasining asosiy qismini bevosita mahsulot (ish va xizmat) lardan olingan foyda
tashkil etadi. 
3. Asosiy ishlab chiqarish faoliyatining moliyaviy natijasi (foyda yoki zarar). 
Asosiy   ishlab   chiqarish   faoliyatining   moliyaviy   natijasi   quyidagi   bog’lanishlarda,
ya’ni   mahsulot   (ish   va   xizmat)   larni   sotishdan   olingan   foyda   summasidan   davr
xarajatlari   tarkibiga   kiruvchi   sotish   xarajatlari,   ma’muriy   xarajatlar   va   boshqa
umumxo’jalik   xarajatlarini   chegirish   hamda   asosiy   faoliyatning   boshqa
jarayonlaridan olingan daromad va xarajatlarni tartibli farqlash asosida aniqlanadi. 
4.   Moliyaviy   faoliyatdan   olingan   foyda   (zarar).   Moliyaviy   faoliyatdan   olingan
foyda   va   zararlar   qatoriga   moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi   hisobotda   quyidagi
umumlashgan ko’rsatkichlar kiritilgan. - sho’ba va qo’shma korxonalardan olingan
dividendlar;   -   boshqa   olingan   dividendlar;   -   sho’ba   va   qo’shma   korxonalarga
berilgan va olingan qarzlar bo’yicha foizlar; - boshqa to’langan va olingan foizlar;
-   valuta   kursining   o’zgarishidan   farqlar;   -   moliyaviy   faoliyatdan   boshqa
daromadlar va xarajatlar. 
Asosiy   ishlab   chiqarish   faoliyatining   moliyaviy   natijasiga   moliyaviy   faoliyatdan
olingan   natijani   qo’shish   asosida   umumxo’jalik   faoliyatidan   moliyaviy   natija
(foyda, zarar) aniqlanadi. 
5. Umumxo’jalik faoliyatidan moliyaviy natija. Umumxo’jalik faoliyatidan olingan
moliyaviy   natija   soliq   to’loviga   qadar   foyda   summasidan   yoki   hisob   foydasi
summasidan   favqulodda   foyda   va   zararlar   summasiga   farq   qiladi.   Umumxo’jalik faoliyatidan olingan foyda summasi moliyaviy natijaning shakllanish qatori emas,
balki uni jamlovchi qator sifatida tarkiblanadi. 
6. Favqulodda foyda (zarar). Favqulodda foyda (zarar) – korxona tomonidan odatiy
hol   hisoblanmagan   va   uch   yillik   oraliqda   bunday   faoliyat   bilan   shug’ullanmagan
holatlardan   oladigan   daromad   va   yo’qotishlar   favqulodda   foyda   va   zararlar
qatoriga   kiritiladi.   Favqulodda   foyda   va   zararlar   moliyaviy   natijalar
shakllanishining uchinchi tarkibi sifatida qaraladi. 
Kutilmagan   suv   toshqini,   yong’inlar,   tabiiy   ofatlar   ta’siridagi   yo’qotishlar   ham
ushbu   qatorga   kiritiladi.   Ular   bo’yicha   foyda   va   zararlarning   boshqa   shakllanish
qatorlarida   soliqqa   tortish   bo’yicha   hech   qanday   farqlanish   yo’q.   Agar   foyda
olinadigan bo’lsa, u bo’yicha ham tegishli tartibda soliq to’lanadi, zarar olinadigan
bo’lsa,   umumxo’jalik   faoliyatidan   olinadigan   foyda   summasi   zarar   summasiga
kamaytiriladi.   Lekin   amaliy   kuzatishlar   natijasi   shuni   ko’rsatadiki   ularning
shakllanish  ehtimoli   nihoyatda qisqa  yoki   kam. Bo’lgan  taqdirda ham   faqat  zarar
shaklida bo’lishi mumkin. 
7. Soliq to’loviga qadar foyda (zarar). Soliq to’loviga qadar foyda (zarar) summasi
umumxo’jalik   faoliyatidan   foyda   (zarar)   summasiga   favqulodda   foyda   (zarar)
summasini  qo’shish asosida aniqlanadi. Soliq 369 to’loviga qadar foyda summasi
axborot  iste’molchilari e’tiboridagi  va kuzatuvidagi  qator hisoblanadi. U bevosita
asosiy   faoliyatning   moliyaviy   natijasidan,   moliyaviy   faoliyatning   moliyaviy
natijasidan   hamda   favqulodda   foyda   va   zararlar   jamlangan   summasidan   iborat
bo’ladi. 
8.   Sof   foyda   (zarar).   Sof   foyda   korxona   ixtiyorida   qoladigan   foyda   summasini
ifodalaydi.   Ushbu   qator   soliq   to’loviga   qadar   bo’lgan   foyda   summasidan   foyda
(daromad)dan   to’langan   soliqlar   va   boshqa   soliqli   to’lovlarni   chegirish   asosida
aniqlanadi.   Sof   foyda   korxonaning   erkin   tasarruf   shartidagi   va   foydalanishidagi
foyda summasidir, lekin sof foyda summasi ham turli to’lovlar va ajratmalar bazasi
sifatida olinishi mumkin ekan.  Masalan,   korxona   sof   foydasidan   olinadigan   ijtimoiy   infrastrukturani
rivojlantirishga ajratmalar, futbol federatsiyasiga ajratmalar va boshqa to’lovlar va
ajratmalarni shular qatoriga kiritish mumkin. 
Sotilgan   mahsulotning   ishlab   chiqarish   tannarxi   ko’rsatkichida   faqat   sotilgan
mahsulotniggina ishlab chiqarish tannarxi aks etadi. Mahsulotning ishlab chiqarish
tannarxi esa uning uchun ketgan barcha ishlab chiqarish xarajatlarining qiymatini
o’zida   ifodalaydi.   Davr   xarajatlari   qatoriga   sotish   xarajatlari,   ma’muriy   xarajatlar
va operatsion xarajatlar kiradi. 
Moliyaviy   faoliyat   bo’yicha   xarajatlar   qatoriga   foizlar   bo’yicha   xarajatlar,   bank
xizmat   haqi   xarajatlari,   valuta   kursining   tushib   ketishidan   yo’qotishlar   va   boshqa
sarflar   kiradi.  Favqulodda xarajatlar   qatoriga  kutilmagan  holatlar  ta’sirida  yuzaga
keladigan xarajatlar kiritiladi. 
Soliqqa   tortiladigan   foydani   aniqlash   uchun   soliqqa   tortilgungacha   bo’lgan
foydaga: · Nizomda keltirilgan birinchi ilovaga asosan chegirilmaydigan xarajatlar
yoki   doimiy   tafovutlar   qo’shiladi;   ·   Nizomda   keltirilgan   ikkinchi   ilovaga   binoan
vaqtlar   bo’yicha   tafovutlar   qo’shiladi   yoki   ayirib   tashlanadi;   ·   qabul   qilingan
soliqlar   bo’yicha   qonunlarga   binoan   korxonalarda   soliqlar   bo’yicha   tasdiqlangan
imtiyozlar ayirib tashlanadi. 
Moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi   hisobot   yil   bo’yicha   har   bir   chorakka   jamlangan
hisobda   tuziladi.   Uni   topshirish   organlariga   soliq   idoralari,   bank   tashkilotlari,
yuqori tashkilotlar kiritiladi. O’lchov qiymati ming so’m hisobida hisobga olinadi,
shuningdek, ushbu hisobot 370 shakliga spravka, ma’lumotnoma shaklida budjetga
to’lovlari   hisobi   ham   kiritilgan.   Unda   korxona   tomonidan   respublika   va   mahalliy
budjetga   to’laydigan   soliqlar   to’lovi   bo’yicha   hisobga   olingan   va   to’langanligi
to’g’risidagi   ma’lumotlar   ko’rsatiladi.   Foyda   mulk   shaklidan   qat’iy   nazar   barcha
korxonalar faoliyatini baholash ko’rsatkichi va rag’batlantirish manbayidir. 
Shu tufayli faoliyatni obyektiv baholash uchun foyda tarkibi, tuzilishi, uni tashkil
etuvchi   elementlarini   dinamik   tarzda   chuqur   o’rganmoq   lozim.   Foyda   nafaqat
mahsulot   birligi   uchun   qilingan   xarajatlarni   qisqartirish,   balki   mahsulot   sotish
hajmining belgilangan assortimentdaortishi, talab va ehtiyojni hisobga olgan holda yuqori   rentabellikka   ega   mahsulot   turlarini   ko’proq   ishlab   chiqarishga   erishishga
ham   bog’liq.   Shu   bois   korxona   faoliyatining   barcha   tomonlarini   ifodalovchi
ko’rsatkichlar   bilan   uzviy   bog’langan   holda   foyda   kompleks   tarzda   tahlil   etilishi
maqsadga   muvofiqdir.  Foyda   miqdorini   tahlil   etishda  gorizontal  va  vertikal   tahlil
metodlari muhim o’rin tutadi.  Gorizontal tahlil natijalari asosidagi xulosalar:  
-   tushumning   o’sish   sur’ati   (1,44)ning   balans   aktivining   o’sish   sur’ati   (1,36)   ga
nisbatan   yuqori   bo’lishi   balans   aktivi   aylanishining   tezlashishiga,
samaradorligining ortishiga olib kelgan; -sof foyda (3,508)ning yalpi foyda (1,248)
ga nisbatan o’sish sur’atini yuqori bo’lishi korxonada soliq siyosati ratsional tarzda
tashkil etilganligini ifodalaydi;  -sotishdan kelgan tushum (1,44) o’sish sur’atining
yalpi   foyda   (1,248)   ga   nisbatan   yuqori   darajada   bo’lishi   ishlab   chiqarish
xarajatlarining   ortib   ketishiga   olib   kelgan;   -sotishdan   kelgan   tushumning   davr
xarajatlariga nisbatan yuqori sur’atlarda o’sishi davr xarajatlaridan nisbiy iqtisodga
55,1   mln   so’m   [572,5-(435,9x1,440)]   olib   kelgan.   Vertikal   tahlil   orqali   foyda
turlari   tarkibidagi   strukturaviy   o’zgarishlarga   baho   beriladi.   Foyda   solig’i
to’lagunga qadar foydaga nisbatan yalpi foyda, davr xarajatlari, asosiy faoliyatning
boshqa   jarayonlaridan   ko’rilgan   daromad,   asosiy   faoliyatning   foydasi,   moliyaviy
faoliyat   bo’yicha   daromad   va   xarajatlar,   umumxo’jalik   faoliyatining   foydasi,
favqulodda foyda va zararlarning tutgan ulushlari o’tgan yildagi ma’lumotlar bilan
taqqoslanadi va tegishli xulosa qilinadi.
Korxona faoliyatini iqtisodiy tahlil qilishning natijasi asosan, uning to’g’ri amalga
oshirilishiga   bog’liq.   Iqtisodiy   tahlil   qilish   qator   talablarga   javob   berishi   lozim.
Ya’ni, u reja va yangi metodikaga asoslanishi  hamda analitik jarayoni  samarasini
ta’minlab berishi kerak. 
Boshqaruv uchun analitik ishlanmalami bir tartibda, o’z vaqtida hamda tushunarli
tarzda   yetkazib   berishni   ta’minlash   uchun   iqtisodiy   tahlilni   tashkil   qilish   va
o’tkazish jarayonlari quyidagi talablarga asoslanadi. 
-   Majburiyatlami   taqsimlanishi.   Tahlilni   amalga   oshirish   bo'yicha   majburiyatlar
alohida  ijrochilarga  bo’lib  beriladi   hamda   u   bo’yicha   ma’sul   belgilanadi.   -   Tahlil
kamchiqim natijasi esa samarali bo’lishi zarurur.  Tahlilni   amalga   oshirishda   tahlilning   yangi   usullari,   ma’lumotni   kompyuter
texnologiyalari   yordamida   o’rganish,   ma’lumotni   yig’ish   hamda   uni   saqlashning
ratsional usullari keng miqyosda ishlatilishi lozim. 
Natijalardan   esa   turli   maqsadlarda   foydalanish   imkoniyati   ta’minlanishi   shart.   U
asosida   qabul   qilingan   qarorlar   aniq   ijobiy   yakunlar   bilan   tugashi   kerak.   -
Ma’lumotga   bo’lgan   ehtiyojlami   to’la   qondirishga   yo’naltirilishi.   Tahlilni   turli
subyektlarining   informatsion   talablami   imkon   qadar   to’la   qondirish   yo’llarini
hamda   tahlilni   o’tkazishga   ketgan   xarajatlarni   kamaytirish   bilan   uyg’unlashtirib
olib borish. 
-   Tahlil   ishlarini   reglamentatsiyalash   va   unifikatsiya   qilish.   Reglamentatsiyalash
har   bir   ijrochidan   majburiy   talab   qilinadigan   jadval   va   natija   shakllarini   ishlab
chiqishni   nazarda   tutadi.   Tahlilni   unifikatsiyalash   (standartizatsiyalash)   metodik
qo’llanmalami,   natija   shakllarini,   jadvallami,   standart   programmalami,   umumiy
baholash mezonlarini ishlab chiqishni ko’zda tutadi. Ko’rsatib o’tilgan qoidalarga
rioya qilish tahlil ishlari samarasini keskin oshiradi. 
Korxonada   iqtisodiy  tahlilni   tashkillashtirish   boshqaruv  apparati   tarkibi  va  texnik
darajasi   bilan   izohlanadi.   Yirik   ishlab   chiqarish   korxonalarida   hamma   iqtisodiy
bo’limlar   faoliyatini   iqtisodiy   masalalar   bo’yicha   direktor   muovini   yoki   bosh
iqtisodchi boshqaradi. 
U korxonada barcha iqtisodiy ishlami, shu jumladan iqtisodiy tahlilni ham tashkil
qiladi. Uning boshqaruvida iqtisod va ishlab chiqarishni tashkilqilish boiimi, reja-
iqtisod   bo’limi,   mehnatni   tashkil   etish   va   ish   haqi   bo’limi,   buxgalteriya   hisobi,
moliyaviy bo’lim va boshqa bo’limlar bo'ladi. 
Korxonada   alohida   tarkibiy   tuzilish   boMinmasida   bo’lim   yoki   iqtisodiy   tahlil
guruhi tahlil ishlarini olib boradi. 0 ‘rta yoki kichik korxonalarda analitik ishni reja
bo’limining   menedjeri   yoki   bosh   buxgalter   boshqaradi.   Iqtisodiy   tahlil   nafaqat
iqtisod   bo’linmalari   xodimlari   majburiyatlariga,   balki   u   texnik   bo’linmalar
xodimlarining   ham   (bosh   mexanik,   energetik,   texnolog,   yangi   texnika   va
boshqalar) majburiyatiga kiradi. Iqtisodiy tahlil bilan sex bo’linmalari, brigada va
uchaska rahbarlari va boshqalar ham shug’ullanadilar.  Bu iqtisodiy bo’linmalarda xodimlar yuqori malakaga ega bo’lmasalarda, ulaming
ishtirokisizf   korxonada   iqtisodiy   tahlilni   chuqur,   har   tomonlama   va   mukammal
o’tkazib   bo’lmaydi.   0   ‘rganilayotgan   masala   bo’yicha   yetarli   bilimlarga   ega
bo’lgan iqtisodchilar, texniklar, texnologlar, turli  xil  ishlab chiqarish bo’linmalari
rahbarlarining   birgalikdagi   harakatlari   bilan   qo’yilgan   masalani   kompleks   tadqiq
qilib, uni hal qilish uchun maqbul variantni topish mumkin. 
Misol   uchun   korxonada   iqtisodiy   tahlil   funksiyalari   quyidagi   holda   taqsimlanishi
mumkin:   Reja-iqtisod   bo’limi   analitik  ish   rejasini   tuzishni,   uni   bajarishni   nazorat
qilishni,   tahlilni   metodik   ta’minlashni   amalga   oshiradi;   korxona   va   uning
bo’linmalari   xo’jalik   faoliyati   tahlilini   shakllantiradi   va   natijalami   jamlaydi;
korxona   rivojlanishining   strategik   va   kelajak   masalalami   o’rganadi;   tadbirlar
rejasini   tuzadi   va   uning   bajarilishini   nazorat   qiladi,   tahlil   natijasida   istiqbolli   va
kundalik rejalami ishlab chiqadi. 
Boshqaruv   buxgalteriyasi   mahsulotni   ishlab   chiqarish   uchun   surflangan
harajatlami, moliyaviy natijalarini va boshqalami rcjalashtiradi, hamda ulami tahlil
qiladi. 
Moliyaviy   buxgalteriya   (moliya   bo   ‘limi)   korxonaning   inulkini,   ulaming
manbalarini   shakllanish   jarayonini,   korxona   kapitalidan   samarali   foydalanishni,
pul oqimlarini, investitsiyalar, va undan foydalanishni, korxona moliyaviy holatini
va boshqa shu kabilami tahlil qiladi. 
Mehnatni   tashkil   qilish   va   ish   haqi   bo   ‘limida   ishni   tashkil   qilish   holatini,   m   i
yuqori   darajaga   ko’tarish   uchun   yo’naltirilgan   tadbirlar   rejasini   bajarilishini,
korxona   mehnat   resurslarining   kategoriya   va   malakalaming   ta’minoti,   ish   vaqti
fondidan foydalanish, ish haqi fondini sarflanishi tahlil qilinadi. 
Marketing bo ‘limi mahsulot bozorlarini va sotib olish bozorlarini, mahsulotlaming
bozorlardagi   о ’mini,   mahsulotning   raqobatdoshligini   va   uni   oshirish   yo’llarini,
korxona narx-navo siyosatini va korxonaning tashqi faolyati bilan bog’liq bo’lgan
boshqa   masalarini   o’rganadi.   Ishlab   chiqarish   bo’limi   hajm   va   assortimentga
bog’liq mahsulotni ishlab chiqarish rejasini amalga oshirishni, ishlab chiqarishning
davomiyligini, mahsulot sifatini oshirishni, yangi texnika va texnologiyalami joriy etish,   ishlab   chiqarishni   kompleks   mexnizatsiyalash   va   avtomatizatsiyalash,
uskunalaming   ishlashini,   material   resurslami   ishlatilishini,   texnologik   siklning
davomiyligini,   ishlab   chiqarishning   umumiy   texnik   va   tashkiliy   darajasini   tahlil
qiladi. 
Bosh   ntexanik   va   energetik   bo’limi   mashina   va   jihozlami   ekspluatatsiyasini,
jihozlami modemizatsiyalash va remont ishlarini bajarish reja-grafikalarini, remont
ishlarining   sifati   va   narxini,   jihozlami   to'iiq   ishlatishni,   energoresurslardan
ratsional foydalanishni o’rganadi. 
Texnik nazorat qilish bo’limi xomashyo va tayyor mahsulot sifatini oshirish, xarid
qiluvchilami   reklama,   mahsulotni   ishlab   chiqarish   sifatini   oshirish   va   boshqalami
tahlil   qiladi.   Ta’minot   bo   ‘limi   ishlab-chiqarishning   material-texnik   sifatini   va
vaqtida   bajarilishini,   rejadagi   hajm,   muddatlar,   sifat   bo’yicha   249   yetkazib
berishni,   omborxona   zaxiralari   holatini,   transporttayyorlov   chiqimlami   nazorat
qiladi. 
Sotish   bo’limi   shartnoma   majburiyatlarini   va   mahsulotni   hajmi,   sifati,   muddati
bo’yicha   iste’molchilarga   yetkazib   berish   rejasini   bajarilishini,   omborxona
zaxiralari   holati   va   tayyor   mahsulot   to’liqligini   nazorat   qiladi.   Iqtisodiy   tahlilni
amalga   oshirishda   ish   jamoalari   alohida   o’rin   egallaydi.   Ularga   rejalashtrishda
ijtimoiy   va   iqtisodiy   masalalami   hal   qilishda,   moddiy   resurslami   ratsional
sarflashda,   ilm-fan   va   texnika   yutuqlarini   joriy   etish   masalalarida,   ish   faoliyati
sharoitlarini   yaxshilash   hamda   himoya   qilish   kabi   yo’nalishlar   va   boshqa   shu
kabilarda ko’plab vakolatlar berilgan.
  Iqtisodiy   tahlilni   amalga   oshirishda   jamoaning   birgalikdagi   harakati,   uning
umumiyligni, yetarli malakaga ega ekanligi, korxona faoliyatini, uning natijalarini
yanada chuqurroq o’rganishni, samaradorlikni oshiruvchi zaxiralami tadbiq etishni
ta’minlashga   yordam   beradi.   Korxona   faoliyati   tahlili   alohida   masalami   o'rgana
oladigan va tahlilini kopleks tarzda amalga oshiradigan yuqori turuvchi boshqaruv
organlari mutaxassislari tomonidan ham amalga oshiriladi.
  Bunday   tahlil   natijasida   korxona   faoliyatidagi   iqtisodiy   holatlami   ma’lum   bir
jihatlari  o’zgartirilii  mumkin. Muassadan  tashqari  iqtisodiy tahlil  statistik,  moliya institutlari, soliq inspeksiyalari, ilmiy-tadqiqot institutlari va boshqalar tomonidan
bajariladi.   Statistik   organlar   statistik   hisobotlami   jamlaydilar   va   tahlil   qilib,
natijalami   kerakli   vazirlik   va   tashkilotlarga   foydalanish   uchun   yuboradilar.
Murakkab   strategik   muammolami'   hal   etish   bilan   bog'liq   bo'lgan   bir   marotabali
analitik   tadqiqotni   amalga   oshirishda*   korxonalar   biznesidagi   mavjud   bo’lgan   va
bo’lishi mumkin, bo’lgan muammolami hal etishga yordam beradigan auditorlik va
konsalting   uyushmalari   xodimlarining   xizmatlaridan   foydal'anishlari   mumkin.
Ichki   xo’jalik,   muassasa   va   muassasadan   tashqari   tahlil   hamma   ko’rinishidan
foydalanish   korxona   xo’jalik   faoliyatini   har   tomonlama   o’rganish   va   uni
samaradorligini oshirish yo’llarini to’liq o’rganish imkonini yaratadi. 
3. Byudjet daromadlarini byudjetlararo oqilona taqsimlash yo’llari
Respublikamizda markaziy darajada byudjetlararo munosabatlar tizimi nisbatan
barqarorlashtirilgan   bo’lsa-da,   mahalliy   darajadagi   byudjetlararo   munosabatlar
tizimida   echimini   kutayotgan   muammolar   mavjuddir.   Ayniqsa   nisbatan
iqtisodiy   salohiyati   yuqori   bo’lgan   hududlarimizda,   manzilli   byudjet
transfertlariga   ehtiyojmand   tuman   va   shaharlarimizning   mavjudligi   ushbu
sohadagi islohotlarni tizimli ravishda   kuchaytirishni talab   qilmoqda.
1-rasm.   Mahalliy   byudjetlar   daromadlarining tarkibi 6
Amaliyotda   mahalliy   byudjetlari   daromadlari   o’z   daromadlari,   biriktirilgan
daromadlari,   tartibga soluvchi   daromadlari   va moliyaviy transfertlardan   tashkil
topadi   (1-rasm).   Mahalliy   byudjetlarning   o’z   daromadlarini   yetishmasligi
6
  www.mf.uz   -   O’zbekiston   Respublikasi   moliya   vazirligi   rasmiy   sayti   ma’lumotlari biriktirilgan va   tartibga soluvchi   daromadlardan foydalanishga   sabab bo’ladi.
Mahalliy   byudjetlar   daromadlarini   shakllantirishda   bir   byudjetdan   boshqa
byudjetga   muayyan   maqsadda   yoki   maqsadni   ko’rsatmagan   holda
mablag’larning   o’tkazilishini   o’zida   ifodalovchi   byudjetlararo   transfertlar
muhim   ahamiyatga   ega.   Demak,   byudjetlararo   transfertlardan   foydalanish
byudjetni   tartibga   solishning   asosiy   maqsadi   bo’lgan   mahalliy   byudjetlar
daromadlari   va   xarajatlari   o’rtasidagi   muvozanatni   ta’minlashga   qaratilgan.
Xorijiy tajribani o’rganish byudjet amaliyotida   umumqabul   qilingan   ikkita   usul
faol   qo’llanilishini   ko’rsatmoqda.   Birinchi   usul   byudjetning   har   bir   darajasiga
soliq   solinadigan   bazalarni   biriktirish   yoki   barcha   daromadlarni safarbar qilish
va   keyinchalik   quyi   byudjetlarga   taqsimlash   tartibida   daromad   manbalarini
byudjet   tizimining   bo’g’inlariga   qarab   taqsimlashni   o’z   ichiga   oladi.   Ikkinchi
usul   esa   byudjet   tizimi   byudjetlarining   yuzaga   keladigan   vertikal
nomutanosibligi   masalalarini   hal   qilishga   qaratilgan   transfertlar   shaklida
grantlar   ajratishni   o’z   ichiga   oladi. Byudjet tizimi rivojlanishining yangi bosqichi mahall
byudjetlarning   mustaqilligini   ta’minlash   va   moliyaviy   nomarkazlashtirish
masalalarida   mahalliy   hokimiyat   organlarining   vakolatlarining   kengayishi
bilan   izohlanadi.   2017   yildan   boshlab   daromadlar   bazasini   mustahkamlash,
mahalliy   byudjetlarning   moliyaviy   mustaqilligini ta’minlash siyosati doirasida
mahalliy byudjetlarning nisbiy   ko’rsatkichlari   mutlaq   ko’rsatkichlar
oshgani   sayin   sezilarli   darajada   pasaya   boshladi.   2018-2021   yillarda   davlat
byudjeti   daromadining   o’sish   sur’atlari   mahalliy   byudjetlar   daromadlarining
o’sish sur’atlaridan  yuqori bo’lgan. Bunday holat   mamlakatni   ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlantirish   nuqtai   nazaridan   ijobiy   holat   hisoblanadi (2-rasm).
2- rasm.   Davlat   byudjeti   tarkibida   mahalliy   byudjetlar   daromad   va
xarajatlari   ulushining   o’zgarishi [10]   (foizda)
Tahlil   qilingan   davrda   mahalliy   byudjetlar   daromadlarining   davlat   byudjeti
daromadlari   tarkibidagi   ulushi   2019   yilda   31,3 foizni   va 2021   yilda   18,4 foizni
tashkil   qilmoqda.   Bu   holat   bir   tomondan,   mahalliy   byudjet   daromadlarining
xarajatlariga   mutanosib   emasligini   ko’rsatsa,   ikkinchi   tomondan,   mamlakatda
ijtimoiy   soha   taraqqiyotiga   ustuvor   ahamiyat   berilayotganligidan   darak   beradi.
O’z   navbatida,   byudjet   qonunchiligiga   ko’ra,   mahalliy   byudjetlar   taqchillik
bilan   moliya   yilini   yakunlashiga   yo’l   qo’yilmaydi.   Shu   munosabat   bilan
moliyaviy   transfertlar   orqali   mahalliy   byudjetlarning   taqchilligi   qoplanib
kelinmoqda.
Soliqlarning  byudjet  tizimi   byudjetlariga   biriktirilishida   aholi   soni,  zichligi  va soliq   to’lovchilar   soni   inobatga   olinadi.   Ushbu   mezonlar   asosida   quyi   turuvchi
byudjetlar   daromadi   xarajatlarini   qoplash   uchun   yetmasa,   shuningdek,
respublikada   ijtimoiy   ne’matlarning   adolatli   taqsimlanishiga   erishishda
byudjetlararo   mutanosiblikni   ta’minlash   dastaklaridan   foydalaniladi.
Respublikada   iqtisodiy   islohotlar natijasida mahalliy byudjetlar: viloyat hamda
tuman   va   shaharlar   mahalliy   byudjetlari   daromad   vakolatlari   belgilab   berildi.
Shundan   kelib   chiqib,   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlarining   ushbu
soliqlarni   to’liq   va   o’z   vaqtida   tushishi   uchun   qulay   ishbilarmonlik   muhitini
yaratib,   ular   bo’yicha   ortiqcha   tushumlar   ta’minlashidan   manfaatdorligi
kuchaytirildi.
Umumdavlat   soliqlarining   (yuridik   shaxslardan   olinadigan   foyda   solig’i,
jismoniy   shaxslardan   olinadigan   daromad   solig’i,   qo’shilgan   qiymat   solig’i,
aksiz   va   b.)   bir   qismi   qonunchilikda   belgilangan   normativ   me’yorlar   asosida
mahalliy   byudjetlarga   o’tkaziladi.   Umumdavlat   soliqlaridan   ajratma
me’yorlarining   o’zgarib   turishi   mahalliy   byudjetlar   moliyaviy   barqarorligiga
salbiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Shu   bois,   qo’shilgan   qiymat   solig’i,   daromad   solig’i,
foyda   solig’idan   tushumlarni   ulushli   tarzda   mahalliy   byudjetlarda   qoldirish
maqsadga   muvofiq   bo’ladi.
Soliq   vakolatlarining   hukumatning   turli   bo’g’inlari   o’rtasida   taqsimlanishi
byudjetlararo   munosabatlarni   tashkil   etishda   muhim   o’rin   egallaydi.   Shuni
ta’kidlash   joizki,   daromadlarning   davlat   hokmiyatining   turli   bo’g’inlari
o’rtasida   taqsimlanishi   xarajat   vakolatlarini   nomarkazlashtirish   tamoyilidan
kelib   chiqadi   hamda   mos   ravishda,   hududiy   va   mahalliy   hukumat   organlarining
funksiyalarini   kengaytirish   orqali   amalaga   oshiriladi.
Bunda   hukumatning   turli   bo’g’inlari   o’rtasida   soliqli   daromadlarning   ma’lum
turlarini   to’liq   biriktirib   qo’yish   bilan   muammo   hal   etilmaydi.   Aksariyat
hollarda,   soliqli   daromadlarni   va   soliq   vaoklatlarini   biriktirishning   turli
sxemalari   mavjudligi   va   uni   tatbiq   etish   muammoning   yechimi   bo’lishi
mumkin.
Soliqlar   va   to’lovlarni   byudjetlar   o’rtasida   taqsimlanishi   natijasida   mahalliy hokimiyat   organlari   o’zlarining   vakolatlari   doirasida   mahalliy   soliq   va
yig’imlarni   tushum   darajasini   oshirish   yo’li   bilan   daromadlar   bazasini
oshirishga   manfaati   kuchaydi   va   mahalliy   byudjetlarning   daromadlar   bazasini
hamda   yig’uvchanlik   darajasini   solishtirish   yo’li   bilan   mahalliy
hokimliklarning faoliyatini real baholash   imkoniyati paydo   bo’ldi.   7
7
  Н . Э .   Жиянова ,   У . А . Ортиков   Солиқ   ва   солиққа   тортиш   солиқ   тизимининг   жахон   тажрибаси   ва   уни
Ўзбекистон   амалиётида   қўллаш   имкониятлари -   Иқтисодиётда   инновация ,   2020   1 25Umudavlat   soliqlaridan   Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar   va
Toshkent   shahar   byudjetlariga   ajratmalar me’yori 8
  (foizda)
2018 yilda yagona soliqdan meyoriy ajratma hamma hududlar uchun 100 foiz
qilib   belgilangan   (Toshkent   shahridan   tashqari).   2018   yilda   foyda   solig iʼ
Qoraqalpog iston   Respublikasi,   Namangan   viloyati   va   Surxondaryo	
ʼ
viloyayatlarida   100   foiz   hududlarning   ixtiyorida   qoldirilgan   bo lsa,   Аndijon	
ʼ
(65%),   Buxoro   (79%),   Jizzax   (81%),   Qashqadaryo   (32%),   Navoiy   (92%),
Sirdaryo   (90%),   Farg ona	
ʼ   (85%)   va   Xorazm   (83%)   viloyatlarida   32-92   foizlarni
tashkil   etgan   va   2019-2020   yillarda   Toshkent   shahar   va   Toshkent   viloyatidan
tashqari   hamma   hududlarda   100   foizni   tashkil   etgan.   Jismoniy   shaxslarning
daromad   solig idan   me yoriy   ajratma   2018-2020	
ʼ ʼ   yillarda   foizgacha   Toshkent
shahar   va   Toshkent   viloyatidan   tashqari   hamma   hududlarda   100   foizni   tashkil
etgan.   QQSdan   ajartma   esa   2020   yilda   faqatgina   Qoraqalpog iston	
ʼ
Respublikasida   100 foizni   tashkil   etgan.
2020   yil   25   dekabrdagi   O’zbekiston   Respublikasining   “2021   yil   uchun
O’zbekiston   Respublikasining   Davlat   byudjeti   to’g’risida”   Qonunida
8
  www.mf.uz   -   O’zbekiston   Respublikasi   moliya   vazirligi   rasmiy   sayti   ma’lumotlari 26Byudjetlararo   munosabatlarni   tartibga   solishning,   xususani   2021   yil   uchun
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   byudjeti,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar
mahalliy   byudjetlari,   tumanlar   va   shaharlar   byudjetlari   daromadlarini
shakllantirishning   o’ziga   xos   xususiyatlari   keltirilgan 9
  va   unga   ko’ra
soliqlarning   bir   necha   turlari   tumanlar   va   shaharlar   byudjetlari,
Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjeti, viloyat byudjetlari va Toshkent   shahar
byudjetiga   to’liq   hajmda   o’tkazilishi belgilandi   (2-jadval).
2- jadval
2021   yilda   soliqlarni   byudjet   darajalari   o’rtasida   taqsimlanishi 10
Byudjet
darajalari Soliq turlari
tumanlar   va
shaharlar
byudjetlari  jismoniy shaxslardan olinadigan   mol-mulk solig’i;
 jismoniy shaxslardan olinadigan yer   solig’i;
 jismoniy   shaxslarga   tegishli   mol-mulkni   ijaraga   berishdan
oladigan   yillik   daromadi   to’g’risidagi   deklaratsiyaga   asosan
to’laydigan,   shuningdek   yakka   tartibdagi   tadbirkorlar   to’laydigan
jismoniy   shaxslardan   olinadigan   daromad   solig’i;
 suv   resurslaridan   foydalanganlik   uchun   soliq,   bundan   elektr
stansiyalari   tomonidan   to’lanadigan   soliq   mustasno;
 qurilish   materiallari   bo’yicha   yer   qa’ridan   foydalanganlik
uchun soliq.
Qoraqalpog’ist
on
Respublikasi
byudjeti,
viloyat
byudjetlari   va
Toshkent  yuridik   shaxslarning   mol-mulkiga   solinadigan   soliq;
 yuridik   shaxslardan olinadigan   yer   solig’i;
 elektr   stansiyalari   tomonidan   to’lanadigan   suv   resurslaridan
foydalanganlik   uchun soliq;
 benzinni,   dizel   yoqilg’isini   va   gazni   yakuniy
iste’molchilarga   realizatsiya   qilishdagi   aksiz   solig’i;
9
  O’zbekiston   Respublikasining   2020-yil   25-dekabrdagi   “2021-yil   uchun   O’zbekiston   Respublikasining   davlat
byudjeti   to’g’risida” O’RQ-657-son   Qonuni
10
  www.mf.uz   -   O’zbekiston   Respublikasi   moliya   vazirligi   rasmiy   sayti   ma’lumotlari 27shahar
byudjeti  aylanmadan olinadigan soliq;
 qonunchilikda   belgilangan   miqdorlardagi   davlat   bojlari
(patent   bojlaridan   va   litsenziyalar   berganlik   uchun   davlat
bojlaridan   tashqari);
 qonunchilikda   belgilangan   miqdorlarda   O’zbekiston
Respublikasining   Davlat   byudjetiga   undiriladigan   jarimalar;
 ayrim   turdagi   tovarlarning   chakana   savdosiga   doir   huquq
uchun   yig’imlar;
 qonunchilikda   belgilangan   miqdorlarda   O’zbekiston
Respublikasining   Davlat   byudjetiga   undiriladigan   boshqa
yig’imlar   (bojxona   organlari   tomonidan   undiriladigan   yig’imlar   va
g’ildirakli   transport   vositalari,   o’ziyurar   mashinalar   va   ularning
tirkamalari   uchun   undiriladigan   utilizatsiya   yig’imidan   tashqari);
 avtotransport   vositalarini   sotib   olganlik   va   (yoki)   O’zbekiston
Respublikasi   hududiga   vaqtinchalik   olib   kirganlik   uchun   yig’imlar;
 qonunchilikda   belgilangan   miqdorlarda   davlat   daromadiga
o’tkaziladigan   mol-mulkni   realizatsiya   qilishdan   tushgan
tushumlar,   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlarining   ulushi
bo’yicha   dividendlar   (daromadlar)   va   ajratmalar;
 davlat   aktivlarini   joylashtirishdan,   foydalanishga   (ijaraga)
berishdan   va   sotishdan   qonunchilikda   belgilangan   normativlar
bo’yicha   olingan   daromadlar;
 mobil   aloqa   xizmatlari   va   alkogol   mahsuloti,   shu   jumladan
pivo   uchun   aksiz   solig’i   bo’yicha   tushumlar   tegishincha   2020
yilning   1   iyul   holatiga   ko’ra   Qoraqalpog’iston   Respublikasi,
viloyatlar   va   Toshkent   shahri   aholisi   sonining   respublika   aholisi
sonidagi ulushiga   muvofiq.
O’zbekiston   Respublikasi   Byudjet   kodeksining   134-moddasida   byudjetlararo
transfertlarning   shakllari   keltirilgan   bo’lib,   ular   subvensiyalar,   o’tkazib
beriladigan   daromadlar,   dotatsiyalar,   byudjet   ssudasi   o’zaro   hisob-kitoblar 28bo’yicha   mablag’lar,   tartibga   soluvchi   byudjetlararo   transfertlar   va   maqsadli
ijtimoiy transfertlar shaklida   amalga   oshiriladi.
3- jadval
Byudjetlararo   transfertlarning   turlari 11
Subvensiy
alar O’tkazib
beriladigan
daromadlar Dotatsiya Byudjetla
raro
o’zaro
hisob-
kitoblar Transfertlar
Maqsadli
ijtimoiy
transfertla
r Tartibga
soluvchi
byudjetlara
ro
transfertlar
asosiy
makroiqtis
odiy
ko’rsatkich
lar
prognozi
va tegishli
ma’muriy-
hududiy
birliklar
hududida yuqori
turuvchi
byudjetdan
quyi
turuvchi
byudjetga Byudjetla
raro
o’zaro
hisob-
kitoblar
moliya
yili
mobaynid
a yuqori
turuvchi
byudjetda
n quyi
turuvchi
byudjetga
ta’lim qaytarilmas
lik   sharti
bilan
Qoraqalpog
’iston
Respublika
si
Davlat
byudjetini
ng   asosiy
parametrla
ri
tasdiqlana
yotgan   da
belgilanga
n
xarajatlarn shakllantiri
ladiga   n   va
yuqori
turuvchi
byudjetga
o’tkaziladi
gan
daromadlar
ular   qaysi
ma’muriy- dotatsiya
quyi
turuvchi
byudjet
xarajatlarin
ing
rejalashtiril
gan   hajmi
subvensiya
lar va byudjetlar
parametrl
ari
o’zgargan
da   yuqori
va   quyi
turuvchi
byudjetlar
o’rtasida
yuzaga va
tibbiyot
muassasal
arinin   g
ish   haqi
va
ijtimoiy
soliq
bo’yicha
xarajatlari byudjeti,
viloyatlar
va
Toshkent
shahar
mahalliy
byudjetlari,
davlat
maqsadli
jamg’armal
11
  www.mf.uz   -   O’zbekiston   Respublikasi   moliya   vazirligi   rasmiy   sayti   ma’lumotlari 29i   amalga
oshirish
uchun
ajratiladi. hududiy
birlikda
shakllantiri
lgan
bo’lsa,
o’sha
ma’muriy-
hududiy
birlik
byudjetiga
o’tkazib
berilishi
mumkin. o’tkazib
beriladigan
daromadlar
hisobga
olingan
holda
mazkur
byudjet
daromadlar
ining
prognoz
qilingan
hajmidan
oshib
ketgan
taqdirda
ajratiladi. keladigan
o’zaro   pul
munosaba
tlaridi   r. ni
qoplash
uchun
ajratiladi. ari
byudjetlari
xarajatlarin
ing   tegishli
daromadlar
prognozlari
dan   oshgan
qismini
qoplash
uchun
beriladi.
Shu   o’rinda   O’zbekiston   Respublikasining   respublika   byudjetidan   viloyatlar
mahalliy   budjetlari   daromadlari   tarkibida   maqsadli   ijtimoiy   (tartibga   soluvchi
budjetlararo)   transfertlarning   ulushini   ko’rib   chiqamiz.
4- jadval   O’zbekiston   Respublikasining   respublika   byudjetidan   viloyatlar
mahalliy   budjetlari
daromadlari   tarkibida   maqsadli   ijtimoiy   (tartibga   soluvchi   budjetlararo)
transfertlarning ulushi 12
  %da
T/r Hududlar   nomi Maqsadli   ijtimoiy
taransfertlar Tartibga   soluvchi
budjetlararo
transfertlar
12
  www.mf.uz   -   O’zbekiston   Respublikasi   moliya   vazirligi   rasmiy   sayti   ma’lumotlari 30 2018
yil 2019
yil 2020
yil 2021   yil
1. Qoraqalpog’iston
Respublikasi 34,9 0 0 44,6
2. Andijon   viloyati 40,3 41,9 22,0 27,2
3. Buxoro viloyati 15,9 0 0 18,5
4. Jizzax   viloyati 35,7 39,8 29,9 28,8
5. Qashqadaryo   viloyati 14,1 0 20,5 38,03
6. Navoiy viloyati 13,9 0 0 0
7. Namangan   viloyati 44,3 42,4 32,7 39,5
8 Samarqand   viloyati 37,7 43,7 10,6 29,3
9. Surxondaryo viloyati 44,0 42,3 32,5 42,4
10. Sirdaryo   viloyati 33,6 39,5 31,4 41,8
11. Toshkent viloyati 18,1 0 0 0
12. Farg’ona   viloyati 39,4 0 10,5 23,9
13. Xorazm viloyati 36,8 41,8 24,6 30,5
14. Toshkent shahri 0 0 0 0
Jami 29,3 20,0 14,5 26,0
2019   yilda   maqsadli   ijtimoiy   tarnsfertlar   tuman   va   shahar   byudjetlaridan
moliyalashtiriladigan   xalq   ta ’ limi ,   maktabgacha   ta ’ lim   va   sog ’ liqni   saqlash
muassasalarining   yagona   ijtimoiy   to ’ lov   va   ish   haqlarini   moliyalashtirish   uchun
ajratilgan 13
.
Globallashuv   sharoitida   davlat   moliyasini   boshqarish   sohasida   olib
borilayotgan   tadqiqotlarda   byudjet   tizimi   byudjetlari   daromad   manbalarini
ilmiy   asoslangan   holda   belgilash ,   soliqlar   vositasida   byudjetlararo
munosabatlarni   tartibga   solish ,   turli   darajadagi   byudjetlar   o ’ rtasida   soliqlarni
taqsimlash ,   byudjet   transfertlarini   ajratishda   hududlarning   byudjet   bilan
ta ’ minlanganlik   darajasini   oshirishga   katta   e ’ tibor   qaratilmoqda .   Soliqlar
tizimini   takomillashtirish   orqali   byudjetlararo   mutanosiblikka   erishish ,
13
 Sharapova,   M.   A. (2021).   Issues   of   improving   the   financing   of   public   education in the republic of Uzbekistan.  ISJ
Theoretical & Applied Science, 04 (96),   115 31mahalliy   davlat   hokimiyati   organlarining   mustaqil   byudjet - soliq   siyosatini
yuritishini   tashkil   etish ,   mahalliy   byudjetlarning   moliyaviy   mustaqilligi
darajasini   oshirish ,   davlat   byudjeti   daromadlari   va   qo ’ shimcha   manbalarini
shakllantirishga   oid   samarali   fiskal   siyosat   yuritish ,   byudjetlararo
munosabatlarda   soliqlarni   ulushli   tartibda   taqsimlash   kabi   yo ’ nalishlarda   ishlar
olib   borilmoqda .
Davlat   moliyasini   boshqarish   tizimini   yangi   bosqichga   olib   chiqish   va   byudjet
intizomini   yanada   mustahkamlash ,   soliq - byudjet   tizimining   shaffofligini
oshirish ,   O ’ zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjeti   mablag ’ laridan   foydalanish
samaradorligi   va   natijadorligini   oshirish ,   Davlat   byudjetini   o ’ rta   muddatli   davr
uchun   rejalashtirishning   zamonaviy   usullarini   joriy   etish   hamda   O ’ zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   “ O ’ zbekiston   Respublikasining   “2020   yil   uchun
O ’ zbekiston   Respublikasining   Davlat   byudjeti   to ’ g ’ risida ” gi   Qonuni   ijrosini
ta ’ minlash   chora -   tadbirlari   to ’ g ’ risida ”   2019   yil   30   dekabrdagi   PQ -4555- son
qarori   ijrosini   ta ’ minlash   maqsadida   Vazirlar   Mahkamasining   “2020-2024
yillarda   O ’ zbekiston   Respublikasi   davlat   moliyasini   boshqarish   tizimini
takomillashtirish   Strategiyasini   tasdiqlash   to ’ g ’ risida ”   qaror   qilindi   va   ushbu
qaror   bilan   2020-2024   yillarda   O ’ zbekiston   Respublikasining   davlat   moliyasini
boshqarish   tizimini   takomillashtirish   Strategiyasi   qabul   qilindi .
2020-2024  yillarda   O ’ zbekiston   Respublikasining   davlat   moliyasini   boshqarish
tizimini   takomillashtirish   Strategiyasida   davlat   byudjeti   darajalari   o ’ rtasida
majburiyatlarni   taqsimlash   masalasiga   alohida   e ’ tibor   qaratildi .   Davlat
moliyasini   boshqarishning   yanada   oqilona   va   samarali   tizimini   ta ’ minlash
maqsadida   byudjet   tizimining   byudjetlari   o ’ rtasida   ulardan   har   birining
xarajatlar   bo ’ yicha   majburiyatlarini   aniq   ajratishni   va   daromad   olish
manbalarini   mustahkamlashni   nazarda   tutuvchi   byudjetlararo   munosabatlarni
takomillashtirish   zarur   bo ’ lib ,   byudjetlararo   transfertlar   miqdorini   hisoblash   va
ajratishning   yagona   va   shaffof   uslubiyati   joriy   etiladi . 32 Xulosa
Byudjetlararo   munosabatlar   o ’ z   mohiyatiga   ko ’ ra   davlat   moliya   tizimining   o ’ zagi
- byudjetni   shakllantirish   va   amalga   oshirish   jarayonining   alohida   bosqichini
nazarda   tutadi.   Bu   munosabatlarning   mazmunini   ushbu   bosqichning   ob’ektiv
funktsiyasi, ya’ni davlat hokimiyati va boshqaruvini tashkil etish uslubiga adekvat
bo’lgan   turli   darajadagi   davlat   byudjetlari   ishtirokida   moliyaviy   resurslarni   qayta
taqsimlash belgilanadi.
  Yuqoridagi   holatda   umumdavlat   soliqlari   va   boshqa   daromadlar,   jumladan,   suv
resurslaridan   foydalanganlik   uchun   soliq,   tadbirkorlik   faoliyatining   ayrim   turlari
bo’yicha yuridik shaxslardan va yakka tartibdagi tadbirkorlardan olinadigan qat’iy
belgilangan   soliq,   mahalliy   ishlab   chiqariladigan   pivo   va   o’simlik   yog’iga   aksiz
solig’i,   davlat   bojlari,   yig’imlar   va   jarimalar   to’liq   hajmda   mahalliy   byudjetlar
daromadlariga   o’tkazilishi   hisobiga   yuz   bergan.   Mamlakatda   byudjetlararo
mutanosiblikni   ta’minlash,   hududlarning   byudjet   bilan   ta’minlanganlik   darajasini
oshirishga qaratilgan siyosat yuritilishiga qaramay, mahalliy byudjetlar ixtiyoridagi
daromadlar   ulushi   pastligicha   saqlanib   qolayotganini   ijobiy   baholab   bo’lmaydi
hamda mahalliy byudjetlar uchun yetarli darajada emas.
Mahalliy   byudjetlarning   daromadlari   barqarorligini   oshirish,   ular   mustaqilligini
ta’minlash   uchun   soliqlardan   berilayotgan   ajratmalar   byudjet   qonunchiligiga
muvofiq   hududlarning   viloyat   byudjetida   qoldirilmoqda.   Qayd   etish   joizki,
mahalliy   byudjetlar   balansligini   ta’minlash   ular   daromadlarining   xarajatlariga
mutanosib   bo’lishini   taqozo   etadi   va   xarajatlar   tarkibini   tahlil   qilish,   shu   asosda
ularni   optimallashtirish   mahalliy   byudjetlar   mustaqilligini   oshirishda   hal   qiluvchi
rol o’ynaydi. 33Foydalanilgan   adabiyotlar
[1] Mirziyoev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat iy   tartib-intizom   va   shaxsiyʼ
javobgarlik   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo lishi   kerak.	
ʼ
Mamlakatimizni   2016   yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy
yakunlari   va   2017   yilga   mo ljallangan   iqtisodiy   dasturning   yeng   muhim	
ʼ
ustuvor yo nalishlariga bag ishlangan Vazirlar Mahkamasining kengaytirilgan	
ʼ ʼ
majlisidagi   ma ruza,   2017   yil   14   yanvar.   -   Toshkent:   O zbekiston,   2017.   -	
ʼ ʼ
104b.
[2] Morozova   Ye. А .  Munitsipal ь naya  reforma  i  mejbyudjetn ы e  otnosheniya
v rossiyskix regionax // Ekonomicheskie nauki. 2008. № 14(39);
[3] Lyubimtsev   Yu.N.   Prioritet ы   sovershenstvovaniya   mejbyudjetn ы x
otnosheniy // Ekonomist. 2000. № 6. S. 21 — 33.;
[4] Bejaev   O.   G.   Mejbyudjetn ы e   otnosheniya.   Teoriya   i   praktika
reformirovaniya. M.,2001, s. 16; Kroxina Yu.  А . Byudjetnoe pravo i rossiyskiy
federalizm. M., 2002, S.221.;
[5] Bogov   X.   M.   razvitie   mejbyudjetn ы x   otnosheniy   i   predpos ы lok
ekonomicheskogo rosta// Finans ы  i kredit, 28 (268) - 2007.;
[6] Moliya: Darslik. T.S. Malikov, O.O. Olimjonov; / - T.: “Iqtisod-Moliya”
2019. - 800 b.
[7] Toshmatov Sh. А . Iqtisodiyotni rivojlantirish va liberallashtirishda davlat
byudjeti daromadlari manbalarini kengaytirish yo nalishlari. T. TDIU, 2017. -	
ʼ
b.27- 28.,

Daromadlarni shakillashtirishning huquqiy meyoriy asoslari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский