Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 676.6KB
Покупки 1
Дата загрузки 29 Октябрь 2024
Расширение pptx
Раздел Презентации
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Davlat byudjeti, soliqlar va davlat qarzi

Купить
Makroiqtisodiyot.
Davlat byudjeti, soliqlar va 
davlat qarzi     Ingliz tilidan tarjima 
qilingan   "byudjet" 
"atamasi" hamyon, 
"sumka" degan ma'noni 
anglatadi.
 "Byudjet-bu ma'lum bir 
davrdagi daromad va 
xarajatlar"   1. Davlat byudjeti daromadlari va 
xarajatlarining asosiy turlari
3 ?  Davlat byudjeti tushunchasi

Davlat byudjeti   -   bu mamlakatning  asosiy moliyaviy 
rejasini  ifodalovchi ma'lum bir vaqt (odatda bir yil) uchun 
davlat daromadlari  va  xarajatlari balansi

Qonun chiqaruvchi hokimiyat organi (parlament, Davlat 
Dumasi, Kongress va boshqalar) tomonidan qabul 
qilingandan so'ng, u qonun kuchiga ega bo'ladi va ijro 
etilishi shart
4  5  6  Davlat xarajatlari  maqsadlarga qarab 
taqsimlanishi mumkin:
siyosiy maqsadlar uchun xarajatlar   -   milliy mudofaa va 
xavfsizlikni ta'minlash (armiya, politsiya, kemalar va 
boshqalarni saqlash); davlat boshqaruvi apparatini saqlash ;
iqtisodiy maqsadlar uchun xarajatlar   -   iqtisodiyotning davlat 
sektorini saqlash va ishlashini ta'minlash; iqtisodiyotning 
xususiy sektoriga yordam berish (birinchi navbatda subsidiya) ;
ijtimoiy maqsadlar uchun xarajatlar   -   ijtimoiy ta'minot 
(pensiya, stipendiya, nafaqa to'lash); ta'lim, sog'liqni saqlash, 
fundamental fanni rivojlantirish, atrof-muhitni muhofaza qilish
7  Mak roiqt isodiy  nuqt ai nazardan  barcha davlat 
xarajatlari quyidagilarga bo'linadi:
tovarlar va xizmatlarni davlat xaridlari  (ularning qiymati 
YaIMga kiritilgan)
transfertlar  (ularning qiymati YaIMga kiritilmaydi, chunki ular 
milliy daromadlarni qayta taqsimlash natijasidir)
davlat obligatsiyalari bo'yicha foizlarni to'lash,  ya'ni davlat 
qarziga xizmat ko'rsatish (bu xarajatlar YaIMga ham kirmaydi, 
chunki ular davlat byudjeti daromadlaridan to'lanadi)
8  Tovarlar va xizmatlarni 
davlat xaridlari 
quyidagilardan iborat:
davlat  ist e'moli xarajat lari, 
jumladan:
davlat tomonidan iste'mol 
tovarlarini sotib olish, davlat xizmatchilarining 
xizmatlari uchun to'lov, 
ya'ni. mansabdor 
shaxslarga, 
o'qituvchilarga, 
shifokorlarga ish haqini 
to'lash; davlat  
inve st it siyala
ri —
iqtisodiyotning davlat 
sektorida ishlab chiqarish 
jarayonini ta'minlash 
uchun davlat tomonidan 
investitsiya tovarlarini 
sotib olish, ya'ni. yo'llar, 
maktablar, kasalxonalar 
va boshqalarni qurish 
xarajatlari.
9  Давлатнинг асосий даромад 
манбаалари
сол иқ л ар
Д авл ат к орхонал аридан ф ойда
се ньораж   (пул эмиссиясидан келадиган 
даромад)
Д авл атнинг қ им м атбахо қ оғ оз л арини 
сотишдан ту шган ту шу м
10  Davlat byudjeti balansi

Davlat daromadlari va xarajatlari o'rtasidagi farq 
davlat byudjetining qoldig'idir ( δ)

Xarajatlar va daromadlar nisbatiga qarab, davlat 
byudjeti uch xil bo'lishi mumkin
11 Balansli byudjet 
( δ=0) Byudjet 
daromadlari
Profitsit ( δ>0)
Byudjet 
xarajatlariDefitsit ( δ<0)  Davlat byudjetlarining turlari

byudjet daromadlari xarajatlardan oshib ketganda, 
byudjet qoldig'i ijobiy bo'ladi ( δ > 0),  bu davlat 
byudjetining  profitsiti  (profitsiti) ga to'g'ri keladi

daromadlar xarajatlarga teng bo'lganda, byudjet qoldig'i 
nolga teng ( δ = 0)  va bunday  byudjet muvozanatli  byudjet 
deb ataladi

byudjet daromadlari xarajatlardan kam bo'lsa, byudjet 
qoldig'i salbiy ( δ < 0)  va davlat byudjeti  taqchilligi mavjud
12  Oddiy so'zlar bilan
•
Daromad = xarajatlar muvozanatli byudjetdir.   Biz 15 ming 
daromad oldik va 15 ming sarfladik.
•
Daromadlar < xarajatlar-defitsit byudjeti.   Ular 15 ming 
daromad olishdi va 16 ming sarfladilar. Shunday qilib, biz 
qarz olishimiz kerak.
•
Daromadlar > xarajatlar-ortiqcha byudjet.   Biz 15 ming 
daromad oldik va 14 ming sarfladik, keyin bizda 1 ming 
kelajak uchun qoladi.  Iqtisodiy tsiklning turli bosqichlarida 
davlat byudjetining holati

Re t se ssiy a bilan  byudjet daromadlari kamayadi 
(chunki biznes faoliyati kamayadi va shuning uchun 
soliq solinadigan baza), shuning uchun byudjet 
taqchilligi (agar u dastlab mavjud bo'lsa) oshadi va 
profitsit (agar kuzatilgan bo'lsa) kamayadi

Bum bilan,  aksincha, byudjet taqchilligi pasayadi 
(chunki soliq tushumlari, ya'ni byudjet daromadlari 
oshadi) va profitsit oshadi
14  Strukturaviy etishmovchilik

Tarkibiy byudjet taqchilligi  iqtisodiyotning tarmoq 
tuzilmalarini tubdan buzish davrida yuzaga keladi, ular 45-
55 yil oralig'ida takrorlanadi

U joriy davlat xarajatlari ( G xarajat ) va mavjud soliq 
tizimida to'liq ish bilan ta'minlangan byudjetga tushishi 
mumkin bo'lgan daromadlar o'rtasidagi farq sifatida 
hisoblanadi:
δ  = G xarajat  – t  x  Y*,

bu erda y* – to'liq ish bilan ta'minlangan YAIM

t-daromad solig'i stavkasi
15  Tsiklik va birlamchi etishmovchilik

Tsiklik defitsit   -   bu haqiqiy defitsit va strukturaviy defitsit 
o'rtasidagi farq:
δ  tsikl  =  δ  fakt  -  δ  стр = t (Y* – Y),

bu erda y – ma'lum bir yil uchun haqiqiy YAIM

Davlat byudjetining  birlamchi defitsiti   -   bu haqiqiy defitsit 
miqdori va qarz (obligatsiyalar)bo'yicha foiz to'lovlari 
miqdori o'rtasidagi farq
16  2. Davlat byudjeti tushunchalari
17 ?  Исторически в отношении состояния 
государственного бюджета выдвигалось три 
концепции:
har yili muvozanatli byudjet g'oyasi
iqtisodiy tsikl fazalari bo'yicha muvozanatli 
byudjet g'oyasi (tsiklik asosda)
•
byudjetni emas, balki iqtisodiyotni 
muvozanatlash g'oyasi ("funktsional moliya" 
g'oyasi)18 
Davlat byudjeti taqchilligiga munosabat odatda 
salbiy

Eng mashhur   -   muvozanatli byudjet g'oyasi  Har yili muvozanatli byudjet tushunchasi

Iqtisodiy tsiklning bosqichi va iqtisodiyotning holatidan 
qat'i nazar, har yili byudjet xarajatlari daromadga teng 
bo'lishi kerak

Amalda, bu shuni anglatadiki, masalan, byudjet 
daromadlari (soliq tushumlari) minimal bo'lgan tanazzul 
davrida davlat byudjet balansini ta'minlash uchun davlat 
xarajatlarini (davlat xaridlari va transfertlari)kamaytirishi 
kerak.

Va davlat xaridlari va transfertlarning pasayishi yalpi 
talabning pasayishiga va shuning uchun ishlab chiqarish 
hajmining pasayishiga olib kelganligi sababli, ushbu chora 
yanada chuqurroq pasayishiga olib keladi
19  Har yili muvozanatli byudjet tushunchasi

Aksincha, agar  iqtisodiyotda bum  va soliq tushumlari 
maksimal darajada bo'lsa, byudjet xarajatlarini 
daromadlar bilan muvozanatlash uchun hukumat davlat 
xarajatlarini ko'paytirishi kerak, bu esa iqtisodiyotning 
yanada "qizib ketishiga" olib keladi va shuning uchun 
inflyatsiyani yanada oshiradi

Shunday qilib, har yili muvozanatli byudjet g'oyasini 
amalga oshirish iqtisodiyotning tsiklik o'zgarishini 
kuchayishiga olib keladi va hukumatning iqtisodiyotni 
barqarorlashtirish siyosatini amalga oshirish imkoniyatini 
yo'q qiladi
20  Tsiklik asosda muvozanatli davlat byudjeti 
kontseptsiyasi

Bu har yili muvozanatli byudjetga ega bo'lish shart 
emasligidan iborat

Byudjetning iqtisodiy tsikl davomida umuman 
muvozanatli bo'lishi juda muhim: byudjet daromadlari 
maksimal bo'lgan bum davrida (ishbilarmonlik faolligining 
yuqori darajasi) ortib borayotgan byudjet profitsiti, 
byudjet daromadlari keskin pasayganda, turg'unlik 
davrida (minimal ishbilarmonlik faolligi) yuzaga keladigan 
byudjet taqchilligini moliyalashtirish uchun ishlatilishi 
kerak
21  Tsiklik asosda muvozanatli davlat byudjeti 
kontseptsiyasi

Shu bilan birga,  tanazzulga qarshi  turish uchun hukumat 
soliqlarni kamaytirishi va xarajatlarni ko'paytirishi kerak, 
bu esa tanqislikni ongli ravishda keltirib chiqaradi

Keyingi inflyatsion ko'tarilish jarayonida  u soliqlarni 
oshirishi va byudjet profitsitini oshirish va undan tanazzul 
davrida yuzaga kelgan byudjet taqchilligini qoplash uchun 
foydalanish uchun davlat xarajatlarini kamaytirishi kerak

Shunday qilib, hukumat harakatlari ijobiy  anti-tsiklik  
kuchni yaratishi kerak
22  Kontseptsiyaning kamchiliklari

Bum va turg'unlik bosqichlari davomiyligi va chuqurligi 
bilan farq qiladi:

qoida tariqasida, pasayishlar uzoqroq va chuqurroqdir

bumlar nisbatan qisqa

Natijada, bum davrida to'planishi mumkin bo'lgan byudjet 
profitsiti va pasayish davrida to'plangan defitsit miqdori 
odatda mos kelmaydiNatijada, barqarorlashtirish vazifasi 
tsikl davomida byudjetni muvozanatlash vazifasiga zid 
keladi
23  "Funktsional moliya"  tushunchasi

Eng keng tarqalgan

Xulosa:  davlatning maqsadi byudjetning muvozanati 
emas, balki iqtisodiyotning barqarorligi bo'lishi kerak

Bu g'oya J.M. Keynsning "bandlik, foiz va pulning umumiy 
nazariyasi" (1936) asarida va 1970-yillarning o'rtalariga 
qadar rivojlangan mamlakatlar iqtisodiyotida faol 
ishlatilgan.
24  "Funktsional moliya" tushunchasi

Keynsning qarashlariga ko'ra, davlat byudjeti vositalari 
(davlat xaridlari, soliqlar va transfertlar) tsiklning turli 
bosqichlarida iqtisodiyotni barqarorlashtiradigan  anti-
tsiklik regulyatorlar  sifatida ishlatilishi kerak

Agar iqtisodiyotda pasayish bo'lsa, unda davlat 
ishbilarmonlik faoliyatini rag'batlantirish va iqtisodiy 
o'sishni ta'minlash uchun o'z xarajatlarini (davlat xaridlari 
va transfertlari) oshirishi va soliqlarni kamaytirishi kerak, 
bu esa yalpi talabning o'sishiga olib keladi
25  "Funktsional moliya" tushunchasi

Agar iqtisodiyotda  bum  ("haddan tashqari qizib 
ketish") bo'lsa, unda davlat  xarajat larni 
k amay t irishi v a soliqlarni  (byudjet 
daromadlarini) oshirishi kerak, bu biznes 
faoliyatini to'xtatadi va iqtisodiyotni "sovitadi", 
uning barqarorlashishiga olib keladi

Davlat byudjetining holati muhim emas

Byudjet makroiqtisodiy barqarorlikka erishish va 
uni saqlash vositasi bo'lishi kerak
26  " F unk t sional moliy a"  t ushunchasi

Keyns nazariyasi retsessiyaga qarshi kurashish 
uchun retseptlar ishlab chiqishga, iqtisodiyotdagi 
pasayish bilan, birinchi navbatda byudjetni 
tartibga solish vositalaridan foydalangan holda 
amalga oshirishni taklif qilganligi sababli, bu 
nazariya "defitsitni moliyalashtirish" siyosati deb 
nomlandi.

Ko'pgina rivojlangan mamlakatlarda 1950-1960 
yillarda foydalanish natijasida. iqtisodiyotni 
tartibga solish uchun Keyns retseptlari, 1970-
yillarning o'rtalariga kelib davlat byudjetining 
surunkali tanqisligi muammosi. inflyatsiya 
jarayonlarining kuchayishining sabablaridan biri 
bo'lgan jiddiy makroiqtisodiy muammoga aylandi27  3. Davlat byudjeti taqchilligini 
moliyalashtirish usullari
28 ?  Kamomadni moliyalashtirishning uchta 
usuli
Kamomadni 
moliyalashtirishn
ing uchta usulipul emissiyasi 
tufayli-emissiya 
yoki pul usuli 
(kamomadni 
monetizatsiya 
qilish) o'z mamlakati 
aholisidan qarz 
olish orqali-qarz 
usuli (ichki qarz)
boshqa 
mamlakatlar yoki 
xalqaro moliyaviy 
tashkilotlardan 
qarz olish orqali-
qarz usuli (tashqi 
qarz)
29  Emissiyani moliyalashtirish usuli

Moliyalashtirishning ushbu usuli shundan iboratki, 
Markaziy bank muomalaga qo'shimcha pul chiqarish 
orqali pul massasini ko'paytiradi , uning yordamida 
hukumat o'z xarajatlarining daromaddan oshishini 
qoplaydi va byudjet taqchilligini monetizatsiya qilish deb 
ataladi
30  Emissiy a usulining af zallik lari:
•
pul massasining o'sishi yalpi talabning o'sishi va shuning 
uchun ishlab chiqarish hajmining omilidir.  Pul taklifining 
ko'payishi pul bozorida foiz stavkasining pasayishiga 
(kredit narxining arzonlashishiga) olib keladi, bu 
investitsiyalarni rag'batlantiradi va umumiy xarajatlar va 
jami ishlab chiqarishning o'sishini ta'minlaydi;
•
ushbu chora tezda amalga oshirilishi mumkin.  Pul 
massasining o'sishi Markaziy bank davlat qimmatli 
qog'ozlarini sotib olganda va sotuvchilarga (m uy 
xo'jaliklari va firmalarga) ushbu qimmatli qog'ozlarning 
qiymatini to'lab, muomalaga qo'shimcha pul chiqarganda 
sodir bo'ladi. U har qanday vaqtda va istalgan hajmda 
bunday xaridni  amalga oshirishi mumkin
31  Emissiya usulining kamchiliklari

Davlat byudjeti taqchilligini moliyalashtirishning emissiya 
usulining asosiy kamchiligi shundaki, qisqa muddatda pul 
massasining ko'payishi inflyatsiyaga olib keladi, ya'ni. bu 
moliyalashtirishning inflyatsion usuli
32  Ichk i k redit   hisobidan davlat byudjeti 
taqchilligini moliyalashtirish

Ushbu usul shundan iboratki, davlat qimmatli qog'ozlarni 
(davlat obligatsiyalari va g'aznachilik veksellari) chiqaradi, 
ularni aholiga (uy xo'jaliklari va firmalarga) sotadi va 
olingan mablag'lardan kamomadni moliyalashtirish uchun 
foydalanadi
33  Ichki kreditning afzalliklari:
•
bu inflyatsiyaga olib kelmaydi,  chunki pul massasi 
o'zgarmaydi  (sotib olingan davlat obligatsiyalari uchun to'lov 
ko'rinishidagi uy xo'jaliklari jamg'armalarining bir qismi 
hukumatga o'tadi, ya'ni pul faqat bitta iqtisodiy agentdan 
boshqasiga o'tadi), shuning uchun qisqa muddatda bu 
moliyalashtirishning inflyatsiyasiz usuli hisoblanadi
•
bu juda tezkor usul,  chunki davlat qimmatli qog'ozlarini 
chiqarish va joylashtirish (sotish) tezda ta'minlanishi 
mumkin. Rivojlangan mamlakatlardagi aholi davlat qimmatli 
qog'ozlarini sotib olishdan mamnun, chunki ular juda 
likviddir (ularni osongina va tezda sotish mumkin-bu "deyarli 
pul"), juda ishonchli (ishonchli davlat tomonidan 
kafolatlangan), deyarli xavf-xatarsiz va juda foydali (ular 
uchun foizlar to'lanadi)
34  Ichki kreditdan foydalanishning kamchiliklari

1) qarzlarni to'lash kerak.  Shubhasiz, aholi daromad keltirmasa, ya'ni foiz 
to'lanmasa, davlat obligatsiyalarini sotib olmaydi

Davlat obligatsiyalari bo'yicha foizlarni to'lash  davlat qarziga xizmat 
ko'rsatish  deb ataladi

Davlat qarzi qancha ko'p bo'lsa (davlat obligatsiyalari qancha ko'p 
chiqarilgan bo'lsa), qarzni to'lash uchun shuncha ko'p mablag ' sarflanishi 
kerak

Va davlat obligatsiyalari bo'yicha foizlarni to'lash davlat byudjeti 
xarajatlarining bir qismidir va ular qanchalik katta bo'lsa, byudjet taqchilligi 
shunchalik katta bo'ladi

Bu ayanchli tsikl bo'lib chiqadi: davlat o'z byudjetining kamomadini 
moliyalashtirish uchun obligatsiyalar chiqaradi, foizlarni to'lash yanada 
katta defitsitni keltirib chiqaradi
35  Sargent — Uollis Teoremasi

Ikki amerikalik iqtisodchi, Nobel mukofoti sovrindori 
Tomas Sargent va Nil Uolles qarzni moliyalashtirish 
emissiyaga qaraganda inflyatsiyani yanada oshirishi 
mumkinligini isbotladilar

Ushbu g'oya iqtisodiy adabiyotlarda Sargent —  Uollis 
teoremasi nomini oldi

Ichki qarz orqali byudjet taqchilligini moliyalashtirgan 
davlat, qoida tariqasida, kelajakda qaytarilishi kerak 
bo'lgan hozirgi qarz bilan o'tgan qarzlarini to'lash orqali 
moliyaviy piramidani  quradi, qarzni qaytarish qarzning 
o'zi va qarz bo'yicha foizlarni o'z ichiga oladi

Davlat qarzni shu tarzda qayta  moliyalashtiradi
36  Ichki kreditdan foydalanishning kamchiliklari

2) bu faqat  qisqa muddatda inflyatsiyasizdir  va  uzoq 
muddatda  bu juda yuqori inflyatsiyani keltirib chiqarishi 
mumkin

Agar davlat faqat ushbu moliyalashtirish usulidan foydalansa, unda 
defitsit shunchalik katta bo'lib chiqadiki, uni qarz yo'li bilan 
moliyalashtirish imkonsiz bo'lib qoladi va emissiya mablag'laridan 
foydalanish kerak bo'ladi

Shu bilan birga, emissiya miqdori har yili oqilona o'lchamlarda (kichik 
qismlarda) amalga oshirilgandan ko'ra ancha katta bo'ladi

Bu kelajakda inflyatsiyaning oshishiga olib kelishi mumkin

Paradoksal ravishda, yuqori inflyatsiyani oldini olish uchun emissiyani 
moliyalashtirish usulidan voz kechmaslik, balki uni qarz bilan 
birgalikda ishlatish maqsadga muvofiqdir
37  Ichki kreditdan foydalanishning 
kamchiliklari

3) qarzni moliyalashtirishning muhim kamchiligi 
bu xususiy investitsiyalarni jalb qilishning ta'siri

Repressiya effektining iqtisodiy ma'nosi quyidagicha: 
qimmatli qog'ozlar bozorida davlat obligatsiyalari sonining 
ko'payishi uy xo'jaliklari jamg'armalarining bir qismini 
xususiy firmalarning qimmatli qog'ozlarini sotib olishdan 
ko'ra, davlat qimmatli qog'ozlarini sotib olishga sarflashiga 
olib keladi, bu esa ishlab chiqarishni kengaytirish va 
iqtisodiy o'sishga yordam beradi

Bu investitsiya resurslarini  k amay t i radi  va shuning uchun 
xususiy firmalarning  inv est it siy a xarajat larini  kamaytiradi

Bundan tashqari, kredit mablag'lari uchun kurash ularning 
narxining  oshishiga  olib keladi —  foi z st av k alari , ya'ni. 
kreditlar narxining oshishiga olib keladi, natijada 
firmalarning investitsiya xarajatlari kamayadi
38  Tashqi kredit hisobidan davlat byudjeti 
taqchilligini moliyalashtirish
Kredit orqali amalga 
oshiriladi:
•
boshqa mamlakatlarda (odatda 
ularga xususiy va davlat 
qimmatli qog'ozlarini, ya'ni 
moliyaviy aktivlarni sotish orqali)
•
xalqaro moliya tashkilotlarida 
(xalqaro valyuta jamg'armasi — 
XVF, Jahon banki, London klubi, 
Parij klubi va boshqalar)
39  Tashqi kreditdan foydalanishning afzalligi
Shartlarda katta 
summalarni olish 
imkoniyatidan iborat:
•
agar biron sababga ko'ra ichki 
kredit olish imkonsiz yoki 
amaliy bo'lmasa
•
davlat byudjeti taqchilligini 
emissiya yo'li bilan 
moliyalashtirish esa yuqori 
inflyatsiya xavfini tug'diradi40  Tashqi k re dit ning k amchilik lari:
qarzni qaytarish va qarzga xizmat ko'rsatish 
zarurati (qarzning o'zi va qarz bo'yicha 
foizlarni to'lash)
•
tashqi qarzni to'lash uchun moliyaviy 
piramidani qurishning iloji yo'qligi
•
tashqi qarzni to'lash va unga xizmat 
ko'rsatish uchun mamlakat iqtisodiyotidan 
mablag'larni jalb qilish zarurati, bu ichki 
ishlab chiqarishning pasayishiga va 
iqtisodiyotning pasayishiga olib keladi
•
to'lov balansi taqchilligi bilan 
mamlakatning oltin-valyuta zaxiralarini 
yo'q qilish imkoniyati mavjud41  4. Davlat qarzining turlari va oqibatlari
42 ?  Davlat qarzi tushunchasi

Davlat byudjeti taqchilligini moliyalashtirish 
uchun ichki va tashqi kreditlardan foydalanish 
natijasida  dav lat  qarzi shak llant iriladi

Davlat  qarzi-bu  mamlakatda sodir bo'lgan 
byudjet profitsiti miqdorini olib tashlagan holda 
to'plangan byudjet taqchilligi summasi

Bu ma'lum bir vaqt uchun hisoblab chiqilganligi 
sababli  zaxira k o'rsat k ichidir

Davlat byudjeti taqchilligi oqim ko'rsatkichidir, 
chunki u ma'lum bir vaqt uchun (yil 
uchun)hisoblanadi
43  Sabablari

Davlat  qarzining pay do bo'lishi va o'sishining 
sababi ichk i va t ashqi k re dit lar hisobiga davlat  
by udje t i t aqchilligini moliy alasht irishdir ( ular 
by udje t  t aqchilligini qoplashning qarz usullari 
de b nomlanishi be jiz e mas)
44 Davlat 
qarzining ikki 
turi
ichki tashqi  Ichki va tashqi davlat qarzi

I chk i davlat  qarzi   -   bu hukumatning mamlakat 
fuqarolariga ma'lum bir vaqtda mavjud bo'lgan 
barcha davlat obligatsiyalarining umumiy nominal 
qiymatiga teng bo'lgan umumiy qarzi

Tashqi davlat  qarzi   -   bu mamlakatning chet el 
fuqarolari, boshqa mamlakatlar va xalqaro moliya 
tashkilotlarining umumiy qarzi
45  Qarz miqdori nimani anglatadi?

Qarzning mutlaq qiymatiga ko'ra, uning qanchalik 
jiddiy iqtisodiy muammo ekanligini baholash 
mumkin emas

Agar qarz miqdori YaIMning ahamiyatsiz qismini 
tashkil etsa (uning mutlaq kattaligiga qaramay) va 
iqtisodiyot jadal rivojlanayotgan bo'lsa, qarzning 
o'zi va qarz bo'yicha foizlarni to'lash iqtisodiyotga 
katta yuk emas
46  Iqtisodiyot uchun davlat qarzining yuk 
ko'rsatkichlari

qarzning mutlaq qiymatining nisbati (D) YAIM 
hajmiga (Y) (qarzning YaIMdagi ulushi):

yoki qarzning o'sish sur'atlarining (gD) YAIM o'sish 
sur'atlariga (gY)nisbati aniqroq ko'rsatkichi:

YAIM o'sishining past sur'atlari va iqtisodiy 
o'sishning past sur'atlari bilan davlat qarzi jiddiy 
makroiqtisodiy muammoga aylanadi
47  48 Rossiyaning davlat qarzi, YaIMning %   Holatiga ko'ra Rossiya Federatsiyasining davlat ichki qarzi hajmi, milliard rubl.
jami
shu jumladan Rossiya federatsiyasi valyutasida 
Rossiya Federatsiyasining davlat kafolatlari
  01.01.1993 3,57 0,08
  01.01.1994 15,64 0,33
  01.01.1995 88,06 2,14
  01.01.1996 187,74 7,46
  01.01.1997 364,46 17,24
  01.01.1998 490,92 3,47
  01.01.1999 529,94 0,88
  01.01.2000 578,23 0,82
  01.01.2001 557,42 1,02
  01.01.2002 533,51 0,02
  01.01.2003 679,91 8,62
  01.01.2004 682,02 5,58
  01.01.2005 778,47 12,93
  01.01.2006 875,43 18,86
  01.01.2007 1064,88 31,23
  01.01.2008 1301,15 46,68
  01.01.2009 1499,82 72,49
  01.01.2010 2094,73 251,36
  01.01.2011 2940,39 472,25
  01.01.2012 4190,55 637,33
  01.01.2013
4977,90 906,6
49  Rossiya Federatsiyasining 01.01.2013 yildagi tashqi qarzining 
tuzilishi
Qarz toifasi million AQSh 
dollari million evroga 
teng**
Rossiya Federatsiyasining davlat tashqi qarzi (shu jumladan sobiq SSR Ittifoqining Rossiya Federatsiyasi 
tomonidan qabul qilingan majburiyatlari ) 55 778,8 41 332,9
Parij klubining rasmiy a'zo kreditorlariga qayta qurish mavzusi bo'lmagan qarz 184,7 136,9
Parij klubi a'zolari bo'lmagan rasmiy kreditorlarga qarz 1 061,2 786,3
Rasmiy kreditorlar - sobiq CMEA mamlakatlari oldidagi qarz 960,7 711,9
Sobiq SSSRning tijorat qarzlari*** 23,0 17,0
Xalqaro moliya tashkilotlariga qarz 1 629,6 1 207,6
Xalqaro moliya tashkilotlariga qarz 40 649,4 30 121,8
       2015 yilda to'lanadigan tashqi obligatsiya krediti 2 000,0 1 482,0
       201 7  yilda to'lanadigan tashqi obligatsiya krediti 2 000,0 1 482,0
       201 8  yilda to'lanadigan tashqi obligatsiya krediti 3 466,4 2 568,7
       20 20  yilda to'lanadigan tashqi obligatsiya krediti 3 500,0 2 593,6
       20 22  yilda to'lanadigan tashqi obligatsiya krediti 2 000,0 1 482,0
       20 28  yilda to'lanadigan tashqi obligatsiya krediti 2 499,9 1 852,4
       20 30  yilda to'lanadigan tashqi obligatsiya krediti 15 171,0 11 241,9
       20 42  yilda to'lanadigan tashqi obligatsiya krediti 3 000,0 2 223,1
       20 19  yilda to'lanadigan tashqi obligatsiya krediti 1 500,0 1 111,5
       20 23  yilda to'lanadigan tashqi obligatsiya krediti 3 000,0 2 223,1
       20 43  yilda to'lanadigan tashqi obligatsiya krediti 1 500,0 1 111,5
       20 20  yilda to'lanadigan tashqi obligatsiya krediti 1 012,1 750,0
     
OVGVZ bo'yicha qarz 5,5 4,1
Rossiya Federatsiyasining xorijiy valyutadagi davlat kafolatlari 11 264,7 8 347,3
50  Katta ichki davlat qarzining xavfi

Bu hukumat bankrot bo'lishi mumkinligi bilan 
bog'liq emas, chunki u odatda qarzni to'lamaydi, 
balki uni qayta moliyalashtiradi, yangi davlat 
qarzlarini chiqaradi va eskilarini to'lash uchun 
yangi qarzlar beradi, ya'ni.  piramida sxemasini  
quradi

Bundan tashqari, hukumat o'z xarajatlarini 
moliyalashtirish uchun  soliqlarni oshirishi  yoki 
muomalaga qo'shimcha pul chiqarishi mumk in
51  Katta davlat ichki qarzining jiddiy 
muammolari
iqtisodiyotning samaradorligi pasayadi, chunki iqtisodiyotning ishlab 
chiqarish sektoridan mablag'lar qarzga xizmat ko'rsatishga ham, qarz 
miqdorini to'lashga ham yo'naltiriladi
xususiy sektordan olinadigan daromad davlat sektoriga qayta taqsimlanadi
daromadlar tengsizligi kuchaymoqda
qarzni qayta moliyalashtirish foiz stavkasining oshishiga olib keladi, bu esa 
qisqa muddatda investitsiyalarni siqib chiqarishga olib keladi va uzoq 
muddatda kapital zaxirasining pasayishiga va mamlakatning ishlab chiqarish 
salohiyatining pasayishiga olib kelishi mumkin
52  Katta davlat ichki qarzining jiddiy 
muammolari
kelajakda yuqori inflyatsiya xavfi yaratilmoqda
qarz bo'yicha foizlarni to'lash zarurati soliqlarni oshirishni 
talab qilishi mumkin, bu esa iqtisodiy rag'batlantirishning 
buzilishiga olib keladi
davlat byudjeti taqchilligi surunkali holatga aylanishi 
mumkin
ikki tomonlama defitsit (twin-debts) paydo bo'lishi mumkin, 
bunda davlat byudjeti defitsiti savdo defitsiti bilan 
birlashtiriladi
53  Ikki tomonlama tanqislik

In'ektsiya va olib tashlash identifikatoridan
I + G + Ex = S + T + I m
shundan kelib chiqadiki, 
( G  - Т)   =  ( S  -  I )  + ( I m  -  Ex )  

Agar ichki jamg'armalar hisobiga davlat byudjeti 
taqchilligining o'sishini moliyalashtirishning iloji 
bo'lmasa, uni tashqi kredit va savdo (to'lov) 
balansi taqchilligining oshishi hisobiga 
moliyalashtirish kerak
54  Katta davlat tashqi qarzining salbiy 
oqibatlari qarzni qaytarish va unga 
xizmat ko'rsatish zarurati bilan bog'liq 
va shundan iboratki:
•
chet elliklarga foizlar va asosiy qarzni to'lash 
YaIMning ma'lum bir qismini chet elga o'tkazishga 
olib keladi, natijada milliy iqtisodiyotning ishlab 
chiqarish imkoniyatlari va samaradorligi pasayadi
•
qarzni to'lash yuki kelajak avlodlarga o'tadi, bu 
ularning farovonligi darajasining pasayishiga olib 
kelishi mumkin
•
savdo (to'lov) balansining surunkali tanqisligi bilan 
(ayniqsa, belgilangan valyuta kurslari rejimida) 
mamlakatning oltin-valyuta zaxiralarining 
kamayishi xavfi mavjud bo'lib, bu oxir-oqibat 
valyuta inqiroziga olib kelishi mumkin
•
qarz inqirozi xavfi mavjud55

Davlat byudjeti, soliqlar va davlat qarzi

Купить
  • Похожие документы

  • Trastbank hususiy aksiyadorlik banki
  • Xizmat sohasida jarayonlarni avtomatlashtirishning samaradorligi
  • Tadbirkorlik-aholi daromadlari oshirishning muhim manbai sifatida
  • O’zbekistonning milliy innovatsion tizimi va uning shakllanishi
  • Kambag'allikni qisqartirish bo'yicha davlat siyosati va uning samaradorligi (Oʻzbekiston yoki boshqa mamlakatlar misolida)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha