Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 470.5KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 16 Mart 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Diyorbek

Ro'yxatga olish sanasi 14 Oktyabr 2024

18 Sotish

Davlat ichki qarzi

Sotib olish
REJA
Kirish ……………………………………………………………………….…2-3
I   bob. Davlat ichki qarzi tushunchasi va uning mohiyati……………..…..4-11
1.1. Davlat qarzi  turlari: ichki va tashqi qarzlar farqi.
1.2. Ichki qarzning davlat iqtisodiyotidagi roli.
1.3. Ichki qarzning iqtisodiy, ijtimoiy  va siyosiy ko‘rinishlari.
II  bob. Davlat ichki qarzining shakllanishiga olib keluvchi sabablar…….12-16
2.1. Davlat ichki qarzining byudjet taqchilligi
2.2. Davlatning ortiqcha ijtimoiy majburiyatlari
2.3. Moliya bozori va bank tizimidagi noqulayliklar
III bob. Davlat ichki qarzining iqtisodiyotga ta’siri va oqibatlari ……..17-24
3.1. Ijobiy va salbiy iqtisodiy oqibatlar.
3.2. Ichki qarz shakllanishini kamaytirish va boshqarish bo‘yicha chora-tadbirlar
3.3. Davlat qarzlarining moliyaviy mustaqilligiga ta’siri.
Xulosa …………………………………………………………………….…25
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati…………………………………….……26
1 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi  Davlat ichki qarzlari bugungi kunda har
bir mamlakat iqtisodiy siyosatining muhim qismi hisoblanadi.
Byudjet   defitsitining   global   tendensiyasi   ko‘plab   davlatlar   o‘z   xarajatlarini
qoplash   uchun   ichki   qarz  olishga   majbur   bo‘lishmoqda.   Bu   jarayon  iqtisodiyotda
davlat rolining ortishiga olib kelmoqda. Byudjet defitsiti masalasi davlatlar uchun
dolzarb muammo bo‘lib, ichki qarzlarni to‘plashni tahlil qilish zaruriyatini keltirib
chiqaradi.   Ijtimoiy   majburiyatlarning   oshishi   zamonaviy   jamiyatda   davlat
zimmasidagi   ijtimoiy   majburiyatlar,   jumladan,   pensiyalar,   nafaqalar,   sog‘liqni
saqlash va ta’limga ajratiladigan xarajatlar ortib bormoqda. Ushbu majburiyatlarni
bajarish   uchun   davlat   ichki   qarzlarni   jalb   qiladi,   bu   esa   mazkur   mavzuni
o‘rganishni   dolzarb   qiladi.Infratuzilma   rivojlanishiga   bo‘lgan   talab   mamlakat
infratuzilmasini   rivojlantirish   uchun   davlat   ko‘pincha   ichki   qarz   olishni   tanlaydi.
Yo‘llar,   ko‘priklar,   energetika   infratuzilmasi   va   boshqa   loyihalarni
moliyalashtirishda   ichki   qarzlar   muhim   manba   hisoblanadi.   Ushbu   masalaning
tahlili iqtisodiy siyosatni yanada samarali rejalashtirishga yordam beradi.Iqtisodiy
barqarorlikka bo‘lgan ta’siri davlat ichki qarzlarining to‘g‘ri boshqarilishi iqtisodiy
o‘sish   va   barqarorlikni   ta’minlaydi.   Lekin   noto‘g‘ri   boshqaruv   iqtisodiy
qiyinchiliklarga olib kelishi mumkin. Bu mavzuning dolzarbligi iqtisodiyot uchun
qarzlar qanday oqibatlarga olib kelishini tushunish zarurati bilan izohlanadi.Global
pandemiya   va   iqtisodiy   inqirozlar   ta’siri   so‘nggi   yillardagi   pandemiya   va   global
iqtisodiy  inqiroz   davlat   ichki   qarzlarining   keskin   ortishiga   sabab   bo‘ldi.  Bu   holat
ichki   qarzlarni   boshqarishning   yangi   yondashuvlarini   ishlab   chiqishni   talab
qilmoqda.   Shu   sababli,   mavzu   dolzarb   bo‘lib,   u   real   muammolarni   hal   qilishga
qaratilgan ilmiy tadqiqotlar uchun muhim ahamiyatga ega.
 Qarzlarni to‘plashning iqtisodiyotga ta’siri ichki qarzlar iqtisodiyotda ijobiy
va salbiy oqibatlarni keltirib chiqarishi mumkin. Ularning davlat xarajatlariga, foiz
stavkalariga va milliy valyutaga ta’siri chuqur tahlilni talab qiladi.
Davlat siyosatini optimallashtirish uchun muhim omil ichki qarzlar masalasi
davlat   moliyasini   boshqarish,   fiskal   siyosatni   rejalashtirish   va   samaradorlikni
2 oshirish uchun muhim ilmiy va amaliy ahamiyatga ega. 
Davlat   ichki   qarzlarining   paydo   bo‘lish   sabablari   mavzusining   dolzarbligi
davlat   moliyasini   boshqarish,   iqtisodiy   siyosatni   optimallashtirish   va   iqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlash   bilan   uzviy   bog‘liq.   Ushbu   mavzu   bo‘yicha   tadqiqotlar
davlat siyosati uchun amaliy tavsiyalar ishlab chiqishga xizmat qiladi.
Kurs   ishining   predmeti.   Davlat   ichki   qarzlarining   iqtisodiy   va   moliyaviy
tizimdagi   o‘rni,   ularning   shakllanish   omillari,   paydo   bo‘lish   sabablari,   davlat
moliyasiga va milliy iqtisodiyotga ta’sirini tahlil qilish bilan bog‘liq jarayonlar va
munosabatlardir.
Kurs   ishning   asosiy   maqsadi.   Davlat   ichki   qarzlarining   paydo   bo‘lish
sabablarini   o‘rganish,  ularning  iqtisodiyotga  ta’sirini   tahlil  qilish  hamda  qarzlarni
samarali boshqarish bo‘yicha ilmiy va amaliy tavsiyalar ishlab chiqishdir.
Kurs   ishining   vazifalari:
-Nazariy asoslarni o‘rganish;
- Ichki qarzlarning paydo bo‘lish sabablarini tahlil qilish;
- Ichki qarzlarning iqtisodiyotga ta’sirini o‘rganish;
-Ichki qarzlarni boshqarish usullari va strategiyalarini tahlil qilish;
-Statistik ma’lumotlarni tahlil qilish;
Kurs   ishi   tarkibining   qisqacha   tavsifi.   Ushbu   kurs   ishi   kirish,   3   ta   reja ,
xulosa ,   foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxatidan   iborat   bo’lib   uzviy   ketma-ketlikda
ifodalangan.   Kurs   ishining hajmi  __   bet,   __   ta   rasmdan   iborat.
3 1 -BOB.  DAVLAT ICHKI QARZI TUSHUNCHASI VA UNING MOHIYATI
1.1. Davlat qarzi turlari: ichki va tashqi qarzlar farqi.
Davlat   qarzi   —   davlatning   aholi,   firma,   tashkilot,   banklar,   xorijiy   moliya-
kredit   muassasalari   oldidagi   qarz   majburiyatlari.   Davlat   o’z   daromadlari   bilan
harajatlarini   qoplay   olmay   qolganda   byudjet   taqchilligi   paydo   bo’ladi   va   u   qarz
ko’tarish   yo’li   bilan   qoplanadi.   Davlat   qarzini   turli   qimmatli   qog’ozlar,
obligatsiyalar, zayomlar chiqarib sotish, moliya muassasasi  (bank)dan ssuda olish
va boshqa  usullar bilan oladi. 
Davlat qarzi ning to’lov davriga ko’ra:
a) qisqa muddatli 
b) uzoq muddatli, 
tarkibiga ko’ra:
a) ichki qarz (davlat mamlakatning o’zidagi iqtisodiy subyektlardan qarzdor
bo’ladi) 
b)   tashqi   qarz   (xorijiy   davlatlar,   xalqaro   tashkilotlar   va   boshqalardan
qarzdorlik) kabi turlari bor. 
Ichki   qarz   va   uning   foizlari   milliy   pulda,   tashki   qarz   va   uning   foizlari   esa
erkin   almashtiriladigan   valyutada   to’lanadi.   Davlat   qarzi ning   darajasi,   ya’ni   qarz
yuki   qarz   va   uning   foiz   summasi   yig’indisini   davlat   byudjeti   summasiga   nisbati
bilan o’lchanadi, ya’ni 
D.Q.D.=(D.Q + S(%))/D.B.S.
bunda:   D.Q.B-   davlat   qarz   darajasi,   D.Q-davlat   qarzi,   S(%)-foiz   summasi,
D.B.S-davlat budjeti summasi.
To’lov   majburiyati   byudjetning   qancha   qismiga   teng   ekanligi   bilan
belgilanadi.   Davlat   qarzi ning   haddan   tashqari   ortib   ketishi   iqtisodiyotni   izdan
chiqaradi,   xalq   turmush   darajasini   pasaytiradi   (chunki   qarzni   to’lash   uchun   zarur
pul   byudjetda   soliklarni   oshirish   orqali   to’planadi),   mamlakatdagi   iqtisodiy
faollikni susaytiradi. Tashqi qarzning ko’payib ketishi milliy mustaqillikka tahdid
soladi,   undan   qutulishi   uchun   milliy   iqtisodiyotni   yuksaltirishga   ketadigan
4 investitsiyalarni qisqartirish va hatto milliy boylikning bir qismini xorijga sotishga
ham  to’g’ri  keladi.  Vaqtida  to’lanmagan  tashqi  qarzga  qo’shimcha   foiz  to’lanadi,
undiriladigan foiz qarzga qo’shilib, uning mikdori yanada oshadi.
Davlat qarzi ning bo’lishi uni boshqarishni taqozo etadi, ya’ni qarzni olish va
to’lash   bilan   bog’liq   muayyan   chora     tadbirlarni   amalga   oshirish   lozim   bo’ladi.
Qarz   va   uning   foizlarini   to’lash   uchun   byudjetdan   pul   ajratish   Davlat   qarzi ga
xizmat   qilish   deyiladi.   Davlat   qarzi ni   to’lashdagi   shartsharoitlarning   o’zgarishi
Davlat qarzi ning restrukturizatsiyasi deyiladi. Restrukturizatsiya yuz berganda qarz
haqining o’zgarishi konversiya deyiladi. Qarz to’lash muddati cho’zilganda  Davlat
qarzi    prolongatsiyasi  yuz  beradi. Qarzning bir  turi  boshqasiga  aylanganda,  qisqa
muddatli qarz uzoq muddatli qarzga aylanadi va   Davlat qarzi ning konsolidatsiyasi
yuz   beradi.   Davlat   qarzi ga   o’rin   bo’lmasligi   uchun   davlat   harajatlari   davlat
daromadlari   darajasida   bo’lishi   lozim.   Bunda   taqchillikka   yo’l   berilmaydi   yoki
minimal darajaga keltiriladi.
1.2. Ichki qarzning davlat iqtisodiyotidagi roli.
Davlat   ichki   qarzi   -   bu   davlatning   mamlakat   ichida   zayomlar   va   boshqa
qimmatli  qog‘ozlarini   chiqarish,   turli  nobyudjet  fondlari  (sug‘urta  fondi,  ishsizlik
bo‘yicha   sug‘urtalash   fondi,   pensiya   fondi)dan   qarz   olish   ko‘rinishidagi   qarzlari.
Byudjet   taqchilligini   moliyalashtirish   (qoplash)ning   muhim   ko‘rinishlaridan   biri
davlat krediti hisoblanadi. Davlat krediti - davlat qarz oluvchi yoki kreditor sifatida
maydonga   tushadigan   barcha   moliyaviy-iqtisodiy   munosabatlar   yig‘indisi.
Moliyaviy resurslami davlat tomonidan qarzga olishning asosiy shakli - bu davlat
qarz   majburiyatlari   (zayomlari)ni   chiqarish   hisoblanadi.   Ulami   joylashtirish
jarayonida   davlat   aholi,   banklar,   savdo   va   sanoat   kompaniyalarining   vaqtincha
bo‘sh   turgan   pul   mablag‘larini   jalb   qiladi.   Davlat   o‘z   majburiyatlarini   nafaqat
xususiy   sektorda   joylashtirishi,   balki   ularni   Markaziy   bankda   hisobga   olishi   ham
mumkin. Bunda bank muomalaga pulning tovar hajmining ko‘payishi bilan bog‘liq
bo‘lmagan   qo‘shimcha   miqdorini   chiqaradi.   Mazkur   holda,   davlat   byudjetini
moliyalashtirish   pul   muomalasiga   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   inflyatsion   ta’sir   ko‘rsatadi.
5 Pul   massasining   o‘sishi   jamiyat   haqiqiy   boyligining   ko‘payishi   bilan   birga
bormaydi.   Davlat   qarzlarining   to‘xtovsiz   ko‘payib   borishi,   milliy   daromadni   foiz
to‘lovlari shaklida tobora ko‘proq qayta taqsimlanishga olib keladi. Katta byudjet
taqchilligi va davlat majburiyatlari bo‘yicha foiz to‘lovlari o‘sish sharoitida davlat
qarzlarini   to‘lash   vaqtiniimkon   darajada   cho‘zishga   harakat   qiladi.   Buning   uchun
turli xil usullardan foydalanish mumkin. Jumladan davlat o‘zining qisqa muddatli
majburiyatlarini o‘rta va uzoq muddatli zayomlarga almashtiradi. U o‘zining qisqa
muddatli   majburiyatlarini   ancha   yuqori   foiz   bo‘yicha   yangi,   uzoq   muddatli
zayomlar   chiqarish   hisobiga   ham   sotib   olishi   mumkin.   Bunday   turdagi   tadbirlar
qisqa   davrli   samara   berishi   va   vaqtincha   davlatning   moliyaviy   ahvolini
yengillashtirishi   mumkin,   chunki   u   odatda   kelgusida   foiz   stavkasining   oshishi   va
qarzlar   umumiy   miqdorining   o‘sishi   bilan   bog‘liq.   Xo‘jalik   hayoti
baynalminallashuv jarayonlarining tez o‘sishi, xalqaro kreditning jadal rivojlanishi
natijasida davlat o‘ziga zarur bo‘lgan moliyaviy resurslami jalb qilish uchun bo‘sh
pul mablag‘larining milliy chegaradan tashqaridagi manbalaridan faol foydalanadi.
Buning natijasida tashqi qarz vujudga keladi.   O‘zbekistonda davlat qarzi va tashqi
qarz   bilan   bog‘liq   holatni   muntazam   nazorat   qilish,   uning   xavfsiz   chegarasini
belgilash hamda bu boradagi xavf-xatarlarning oldini olish kabi masalalar  doimiy
e’tiborda.   Xususan,   Prezidentimiz   yaqinda   Toshkentning   Sergeli   va   Yangihayot
tumanlariga   tashrifi   doirasida   faollar   bilan   bo‘lib   o‘tgan   uchrashuvda   ushbu
masalaga   ahamiyat   qaratib,   tashqi   qarz   xalqimizning   farovonligiga   xizmat
qilayotganligi,   uning   miqdori   boshqa   davlatlar   bilan   solishtirganda   ancha   past
ekanligini   xalqimizga   oddiy   va   sodda   qilib   tushuntirib   berdi.   Davlatimiz   rahbari
tashqi   qarz hammaga  ham   berilavermasligini,  buning uchun  mamlakatning  tashqi
dunyodagi nufuzi va unga nisbatan ishonch bo‘lishi kerakligini alohida ta’kidlaydi.
Bir   qarashda   oddiygina   ifodalangan   bu   so‘zlar   mazmun-mohiyatiga   ko‘ra,
davlat   qarzi   va   davlat   tashqi   qarziga   oid   tushuncha   hamda   fikrlarimizni   ancha
teranlashtirishimizni talab etadi.
Darhaqiqat,   har   qanday   mamlakatda   iqtisodiy   holatga   qarab   qarz   olishga
bo‘lgan   ehtiyoj   tug‘ilishi   tabiiy.   Unga   talab   nafaqat   iqtisodiy   inqiroz   yoki   tur -
6 g‘unlik   holati,   balki   ayrim   strategik   ahamiyatga   ega   loyihalar   yoki   dasturlarni
amalga   oshirish   uchun   ham   bo‘ladi.   Masalan,   mamlakat   infrastrukturasini   ravnaq
toptirish,   kambag‘allikni   qisqartirish,   kichik   va   o‘rta   biznesni   rivoj lantirish,
mudofaa qobiliyatini ku chaytirish va hokazo. Davlat budjeti bunday yukni ko‘tara
olsa   yaxshi,   aks   holda   ko‘zda   tutilgan   muhim   vazifalardan   voz   kechish   kerak
bo‘ladi   yoki   Davlat   budjetining   yuzaga   kelgan   taqchilligini   qarz   hisobiga   yopish
zarurati   tug‘iladi.   Taqchillikni   yopishning   ham   ikkita   manbasi   bor:   birinchisi   —
soliqlarni oshirish, ikkinchisi — qarz jalb qilish.
Dunyoda birorta mamlakat yo‘qki, davlat qarzi muammosiga duch kelmagan
bo‘lsa.   Ichki   va   tashqi   manbalar   hisobiga   jalb   qilingan   qarz   mablag‘lari,   agar   u
samarali   boshqarilmasa,   har   qanday   mamlakatning   moliyaviy   barqarorligi   va
investitsiyaviy muhiti uchun jiddiy muammolar keltirib chiqarishi ta yin. Bu haqda
ko‘p   yozilgan   bo‘lsa   ham   aytish   joizki,   2008-2009-yillarda   dunyo   iqtisodiyotida
yuzaga   kelgan   iqtisodiy   bo‘hronning   asosiy   sabablaridan   biri   sifatida   qarz   bilan
bog‘liq tahlika hamda tahdidlarni hisobga olmaslik va davlat qarzini boshqarishda
ushbu tahdidlarni tez ilg‘ab, unga qarshi choralar ko‘ra oladigan tizimning yo‘qligi
tan olingan.
Chetdan   olingan   qarz   bir   qancha   xatarlarni   keltirib   chiqaradi.   Chet   el
valyutasida   katta   miqdorda   olingan   qarz   valyuta   kursining   keskin   o‘zgarishiga
hamda   moliyaviy   bosim   ortishiga   olib   kelishi   mumkin.   Shuning   uchun   ham   bu
muammo,   ayniqsa,   rivojla nayotgan   va   iqtisodiyoti   o‘tish   davrida   bo‘lgan
mamlakatlarni   xavotirga   soladi.   Lekin,   shunga   qaramasdan,   dunyo   iqtisodiyotida
qarzga   bo‘lgan   talab   borgan   sari   oshib   bormoqda.   Va   bunday   holat   bir   qancha
savollarni keltirib chiqarishi tabiiy.
1.3. Ichki qarzning iqtisodiy, ijtimoiy va siyosiy ko‘rinishlari.
Davlat   ichki   qarzi   –   bu   hukumatning   milliy   manbalardan   qarz   olish   orqali
iqtisodiy   faoliyatni   moliyalashtirish   uchun   foydalanadigan   moliyaviy
instrumentidir.   Bu   qarz   turi   hukumat   tomonidan   ichki   moliyaviy   institutlar,
banklar, jismoniy shaxslar va tashkilotlardan jalb qilinadi.
7 1-rasm.   Davlat ichki qarzlari foizlarda
Moliyaviy   barqarorlikni   ta'minlash:   Davlat   ichki   qarzlari   byudjet   defitsitini
qoplash va davlat dasturlarini moliyalashtirish uchun ishlatiladi.
Iqtisodiy   rivojlanishga   xizmat   qilish:   Yirik   infratuzilma   va   ijtimoiy
loyihalarni amalga oshirishda qo‘llaniladi.
Mamlakat  ichidagi moliyaviy manbalarni faollashtirish: Ichki obligatsiyalar
va   boshqa   moliyaviy   vositalar   orqali   mahalliy   iqtisodiyotning   moliyaviy   tizimini
rivojlantirishga yordam beradi.
1-jadval.
Davlat ichki qarzining asosiy mohiyati
Mohiyat Tavsif
Byudjet defitsitini qoplash Daromad va xarajatlar o’rtasidagi
farqni qoplashda qo’llaniladi.
Ijtimoiy dasturlarni qo’llab-quvvatlash Pensiya, ta’lim va sog’liqni saqlash
dasturlarini moliyalashtirishga yordam
beradi
Moliya bozorni rivojlantirish Davlat obligatsiyalarining chiqarilishi
orqali moliya tizimini kuchaytiradi.
8 Davlat ichki qarzlarining turlari:
 Muddat bo‘yicha tasnif
1. Qisqa muddatli qarzlar (1 yilgacha):
G‘aznachilik veksellari va qisqa muddatli obligatsiyalar orqali jalb qilinadi.
Asosan davlatning qisqa muddatli likvidlik ehtiyojlarini qoplash uchun ishlatiladi.
2. O‘rta muddatli qarzlar (1-5 yil):
Hukumatning   o‘rta   muddatli   investitsiya   dasturlarini   moliyalashtirish   uchun
olinadi.
Masalan, o‘rta muddatli obligatsiyalar chiqariladi.
3. Uzoq muddatli qarzlar (5 yildan ortiq):
Asosan infratuzilma loyihalari va yirik ijtimoiy dasturlarni moliyalashtirish uchun
ishlatiladi.
Uzoq muddatli davlat obligatsiyalari orqali amalga oshiriladi.
 Manba bo‘yicha tasnif
1. Bank tizimidan olingan qarzlar:
Markaziy bank yoki tijorat banklari orqali jalb qilinadi.
Qarz foizlari pastroq bo‘lishi mumkin.
2. No-bank moliya institutlaridan olingan qarzlar:
Sug‘urta kompaniyalari va pensiya jamg‘armalari orqali moliyalashtiriladi.
Uzluksiz investitsiyalarni ta’minlaydi.
3. Jismoniy va yuridik shaxslardan jalb qilingan qarzlar:
Davlat obligatsiyalari yoki obligatsion qarzlar orqali amalga oshiriladi.
9 2-Jadval
Davlat ichki qarzlarining manbalar.
Manbalar tavsif
Bank tizimi Markaziy bank va tijorat banklari
orqali qarz olish.
No-bank moliya institutlari Sug’urta kompaniyalari, pensiya
jamg’armalari.
Jismoniy va yuridik shaxslar Mahalliy aholi va tashkilotlardan
obligatsiyalar orqali jalb qilinadigan
qarzlar.
Moliyaviy instrumentlar bo‘yicha tasnif
1. Davlat obligatsiyalari:
Uzoq muddatli moliyalashtirish vositasi.
Mamlakat   ichida   davlatning   kredit   majburiyatlarini   amalga   oshirish   uchun
ishlatiladi.
2. G‘aznachilik vekseli:
Qisqa muddatli moliyaviy instrument.
Asosan likvidlikni ta’minlash uchun ishlatiladi.
3. Kreditlar:
Bank tizimi va moliya institutlaridan olinadigan qarzlar. 
Davlat   ichki   qarzlari   mamlakat   iqtisodiy   siyosatida   muhim   o‘rin   egallaydi.
Ularni   to‘g‘ri   boshqarish   davlatning   moliyaviy   barqarorligini   ta’minlash   va
iqtisodiy  rivojlanishga   xizmat   qiladi.   Shu  bilan   birga,   ichki   qarzlarning   turlari   va
manbalarini samarali boshqarish hukumat uchun muhim ahamiyatga ega. 
10 II BOB. DAVLAT ICHKI QARZINING SHAKLLANISHIGA OLIB
KELUVCHI SABABLAR.
2.1. Davlat qarzining byudjet taqchilligi 
Davlat   ichki   qarzlarining   paydo   bo‘lish   sabablari   quyidagilar   bo‘lishi
mumkin:
1.   Byudjet   defitsiti:   Davlatning   daromadlari   cheklangan   bo‘lib,   byudjet
xarajatlari   yuqori   bo‘lsa,   davlat   qo‘shimcha   mablag‘   olish   uchun   ichki   qarzlarni
olishga majbur bo‘ladi.
2.   Inflyatsiya   va   monetar   siyosat:   Ba'zi   holatlarda,   davlat   ichki   qarzlarni
bosib   chiqarilayotgan   pullarni   qisqa   muddatda   qaytarish   uchun   oladi,   bu   esa
inflyatsiya va qiymatni kamaytiradi.
3.   Investitsiyalar   uchun   mablag‘   topish:   Rivojlanish   yoki   infratuzilmani
ta'minlash   uchun   kerakli   mablag‘ni   yig‘ish   maqsadida   davlat   ichki   qarzlarni
chiqaradi.
4.   Tashqi   qarzga   nisbatan   xavfni   kamaytirish:   Davlat   tashqi   qarzlarini
kamaytirish   uchun   ichki   qarzlar   olishga   qaror   qilishi   mumkin,   bu   esa
mamlakatning tashqi qarziga bo‘lgan bog‘liqligini kamaytiradi.
5.   Xalqaro   bozorlar   sharoitlari:   Xalqaro   bozorlarning   beqarorligi   va   tashqi
qarzlarning yuqori foiz stavkalari ichki qarzlarni olishni rag'batlantiradi.
6.   Davlatning   iqtisodiy   siyosati:   Ba'zi   davlatlar   ichki   qarzlarni   iqtisodiy
o‘sishni   rag'batlantirish   yoki   tartibga   solish   maqsadida   muhimroq   iqtisodiy
siyosatni amalga oshirishadi.
7.   Buxgalteriya   siyosati:   Davlatning   buxgalteriya   siyosatiga   kiritilgan
qarorlar   ham   ichki   qarzlar   miqdorini   belgilashga   ta'sir   qilishi   mumkin,   ayniqsa
agar davlatda muammolar mavjud bo‘lsa.
1 iyul holatiga, O‘zbekistonning davlat qarzi ilk marta 37 milliard dollardan
oshgan. 2017-2023 yillarda bu miqdor 3 barobarga ko‘paygan.  
2024 yilning 1 iyul holatiga, O‘zbekistonning davlat qarzi ilk marta 37 mlrd
dollardan   oshdi.  Tegishli  ma’lumot   Iqtisodiyot  va  moliya  vazirligi   rasmiy  saytiga
11 joylangan.
Davlat qarzining 30,9 mlrd dollari – tashqi qarz, 6,1 mlrd dollari esa – ichki
qarzni   tashkil etadi .
Davlat   qarzi   2024   yil   1-choragiga   nisbatan   1   mlrd   679   mln   dollarga
ko‘paygan. YaIMga nisbatan ulushi ham 1,5 foizga oshib, 31,7 foizdan 33,2 foizga
yetgan.
Taqqoslash uchun, 2023 yilning 1 iyul holatiga davlat qarzi 31 mlrd 628 mln
dollarni   tashkil   etgan.  Bir   yil   ichida   ushbu   ko‘rsatkich   5,4   mlrd   dollarga   yoki   17
foizga oshgan.
2-rasm. O’zbekiston Respublikasining davlat qarzi.
3-rasm. Davlat qarzining yalpi ichki mahsulot nisbati.
Birinchi   yarim   yillik   yakuniga   ko‘ra,   jami   davlat   tashqi   qarzining   42   foizi
(13 mlrd dollar) budjetni qo‘llab-quvvatlashga, 19 foizi (5,7 mlrd dollar) yoqilg‘i-
energetika   sohasiga,   9   foizi   (2,7   mlrd   dollar)   transport   va   transport
infratuzilmasiga, 9 foizi qishloq va suv xo‘jaligiga (2,7 mlrd dollar) yo‘naltirilgan.
12 2.2. Davlatning ortiqcha ijtimoiy majburiyatlari
Davlatning ortiqcha ijtimoiy majburiyatlari deganda, hukumat tomonidan 
aholining ijtimoiy ehtiyojlarini qondirish uchun ko‘riladigan, ammo iqtisodiy 
resurslardan ortiqcha mablag‘ talab qiladigan harakatlar tushuniladi. Bu 
majburiyatlar davlatning iqtisodiy barqarorligi va moliyaviy imkoniyatlari bilan 
bog‘liq ravishda muvozanatdan chiqishi mumkin.
Asosiy sabablari:
  Yuqori   ijtimoiy   dasturlar:   Ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   pensiya   tizimi   va
subsidiyalarni haddan tashqari moliyalashtirish.
Byudjet   imkoniyatlarining   cheklanganligi:   Davlatning   daromadlari
xarajatlarni qoplashga yetarli bo‘lmasligi.
  Iqtisodiy   qiyinchiliklar:   Islohotlarning   sekin   amalga   oshirilishi   yoki
iqtisodiy inqiroz sharoitida aholiga yordam berish zarurati.
Ortiqcha ijtimoiy majburiyatlarning salbiy ta’siri
 Iqtisodiyotga ta’siri:
Byudjet   defitsiti:   Davlat   ortiqcha   majburiyatlarni   bajarish   uchun   ichki   va
tashqi qarzlarni jalb qiladi.
Inflyatsiya xavfi: Davlat xarajatlarining ko‘payishi pul massasining ortishiga
olib kelishi mumkin.
Investitsiyalarning   kamayishi:   Xususiy   sektor   davlatning   yuqori   xarajatlari
tufayli investitsiyaga kamroq imkoniyatga ega bo‘ladi.
 Moliyaviy tizimga ta’siri:
Davlat   qarzining   oshishi:   Ortiqcha   ijtimoiy   majburiyatlar   davlat   ichki   va
tashqi qarzlarining o‘sishiga olib keladi.
Foiz   xarajatlarining   oshishi:   Qarzlarni   qoplash   uchun   davlatning   foiz
to‘lovlari ko‘payadi, bu boshqa sohalarga sarflanadigan mablag‘larni cheklaydi.
 Muammoni hal etish yo‘llari
Davlatning   ortiqcha   ijtimoiy   majburiyatlarini   kamaytirish   uchun   quyidagi
chora-tadbirlarni amalga oshirish zarur:
Davlat xarajatlarini optimallashtirish:
13 Ijtimoiy dasturlarni samarali boshqarish.
Mablag‘larni asosan muhim sohalarga yo‘naltirish.
 Soliq tizimini isloh qilish:
Soliq yig‘imini oshirish orqali daromadlarni ko‘paytirish.
Soliq tizimini xususiy sektor uchun qulaylashtirish.
 Xususiy sektorni rivojlantirish:
Xususiy   sektorni   qo‘llab-quvvatlash   orqali   davlatga   yuk   bo‘ladigan
majburiyatlarni kamaytirish.
Davlat-xususiy sheriklikni rivojlantirish.
O‘zbekiston  Respublikasining  ichki qarzlarining paydo bo‘lish sabablari  va
omillari quyidagicha:
  Byudjet   defitsiti:   O‘zbekistonning   moliyaviy   ehtiyojlarini   ta'minlash,
ijtimoiy   va   infratuzilma   loyihalarini   amalga   oshirish   uchun   ba'zan   davlatning
byudjeti daromadlardan yuqori bo‘ladi. Natijada, davlat qo‘shimcha mablag‘ olish
uchun ichki qarzlarni chiqaradi.
  Tashqi   qarzlarni   kamaytirish:  O‘zbekiston  tashqi  qarzlarini  kamaytirish  va
valyuta   risklarini   boshqarish   maqsadida   ichki   qarzlar   olishga   o‘tdi.   Bunda   ichki
qarzlarni   olish,   tashqi   qarzlarga   nisbatan   xavfni   kamaytirish   va   iqtisodiy
mustaqillikni ta'minlashga xizmat qiladi.
  Sanoat va infratuzilma rivojlanishi: O‘zbekiston iqtisodiyoti va sanoatining
rivojlanishi uchun katta mablag‘ talab etiladi. Ushbu mablag‘ni davlat ichki qarzlar
orqali ta'minlashni maqsad qiladi, bu esa iqtisodiy o‘sishga ko‘mak beradi.
 Kredit resurslariga bo‘lgan ehtiyoj: O‘zbekiston hukumati qishloq xo‘jaligi,
transport,   energetika   kabi   sohalarda   yuqori   investitsiyalarni   amalga   oshirish
zarurati   tufayli   ichki   qarzlarni   olishga   majbur   bo‘ladi.   Ushbu   resurslar,   ayniqsa
davlat tomonidan mustaqil banklar orqali kiritilgan mablag‘lar orqali ta'minlanadi.
  Inflatsion   bosimlar:   Davlat   ichki   qarzlarni   naqd   pul   bozorlarida   chiqarish
orqali   iqtisodiy   tahlil   va   inflyatsiyaning   boshqarilishiga   yordam   beradi.   Tashqi
omillar,   ayniqsa   energiya   va   oziq-ovqat   narxlarining   oshishi   inflyatsion   bosimni
kuchaytirishi mumkin.
14   Soliq   tizimining   zaiflashuvi:   Soliq   daromadlarining   o‘sishining
sekinlashuvi, xususan soliq yig‘imlaridagi pasayish, byudjet muammolarini keltirib
chiqarishi mumkin, bu holat ichki qarzlar olishni majbur qiladi.
  Markaziy   bankning   pul-kredit   siyosati:   O‘zbekistonda   Markaziy   bankning
pul-kredit siyosati va foiz stavkalarini boshqarishning o‘zgarishi ichki qarzlarning
paydo   bo‘lishiga   sabab   bo‘lishi   mumkin.   Foiz   stavkalarining   o‘zgartirilishi
davlatning qarz olish jarayonini sezilarli darajada ta'sir qilishi mumkin.
 Iqtisodiy barqarorlikni ta'minlash: Davlat iqtisodiy barqarorlikni ta'minlash,
jamiyatning   ehtiyojlarini   qondirish   va   kelajakdagi   iqtisodiy   shoklardan
himoyalanish   maqsadida   ichki   qarz   olishga   qaror   qiladi.   Bu,   xususan   qisqa
muddatli iqtisodiy qiyinchiliklarni yengib o‘tish uchun zarur.
O‘zbekiston   ichki   qarzlarining   paydo   bo‘lishi   asosan   makroiqtisodiy
holatlarga, davlat moliyasining zaifligiga, va investitsiyalarga bo‘lgan ehtiyojlarga
bog‘liq bo‘ladi. Bu holatlar davomida, ichki qarzlar o‘sishiga olib kelishi mumkin.
15 3-BOB. DAVLAT ICHKI QARZINING IQTISODIYOTGA TA’SIRI VA
OQIBATLARI
3.1. Ijobiy va salbiy iqtisodiy oqibatlar.
  Davlat   ichki   qarzi,   davlatning   ichki   bozorlar   orqali   olib   borgan   qarzlarini
anglatadi. Bu qarzlar davlatning ichki kredit tashkilotlari yoki yuridik shaxslaridan
olingan   mablag‘larni   o‘z   ichiga   oladi.   Davlat   ichki   qarzining   oqibatlari   turli
omillarga   bog‘liq   bo‘lishi   mumkin,   ammo   ba'zi   asosiy   ijobiy   va   salbiy   ta'sirlarni
quyidagicha ajratish mumkin: 
1. Ijobiy oqibatlar:
Moliya   tizimini   rag‘batlantirish:   Ichki   qarz,   davlatning   iqtisodiy   faolligini
rag‘batlantirishi mumkin, chunki bu mablag‘lar davlat byudjeti uchun qo‘shimcha
resurslarni   taqdim   etadi.   Bu   resurslar   infratuzilma,   sog‘liqni   saqlash,   ta'lim   va
boshqa muhim sohalarga yo‘naltirilishi mumkin.
 Ichki bozorni rivojlantirish:  Davlatning ichki qarz olish orqali moliya bozori
va bank tizimi rivojlanishi mumkin. Banklar va boshqa moliyaviy institutlar uchun
yangi investitsiya vositalari va imkoniyatlari ochiladi.
  Soliq   yukining   kamayishi:   Ba'zi   hollarda,   davlat   ichki   qarzlarni   chetlab
o‘tib, soliq yig‘imini kamaytirishi mumkin, chunki qarz olish orqali davlat o‘zining
byudjet balansini yaxshilashi mumkin.
2. Salbiy oqibatlar:
  Ichki  qarzning o‘sishi  va foiz to‘lovlari:   Agar davlatning ichki qarzi  oshib
ketsa,   foiz   to‘lovlari   ham   ortadi.   Bu   esa   davlatning   moliyaviy   resurslarini
qisqartirishi,   boshqa   muhim   sohalarga   ajratiladigan   mablag‘ni   kamaytirishi
mumkin.
  Inflatsiya   va   likvidlik   muammolari:   Ichki   qarzlar   ko‘payganida,   pulni
chiqarish   bosimi   oshadi,   bu   esa   inflatsiyaga   olib   kelishi   mumkin.   Davlatning
qarzlarini   to‘lash   uchun   mablag‘   chiqarilishi   iqtisodiy   resurslarning   likvidligi   va
qiymatiga salbiy ta'sir ko‘rsatishi mumkin.
16   Xususiy sektorga salbiy ta'sir:  Davlatning qarz olishga asoslangan iqtisodiy
siyosati,   ba'zan   xususiy   sektorning   kredit   olish   imkoniyatlarini   kamaytirishi   yoki
qarz   olish   shartlarini   og‘irlashtirishi   mumkin.   Banklar   va   moliya   institutlari   qarz
berishda ko‘proq ehtiyotkorlikni talab qilishi mumkin.
  Siyosiy   barqarorlikka   ta'sir:   Agar   davlat   qarzlarini   to‘lashni   qiyinlashtirsa
yoki  boshqa  muammolar  yuzaga  kelsa,   bu iqtisodiy  va  siyosiy  barqarorlikni  xavf
ostiga qo‘yishi mumkin.
3. Uzoq muddatli ta'sirlar:
  Iqtisodiy o‘sishning to‘xtashi: Davlatning qarzlarining ko‘payishi va ularni
to‘lashning   qiyinlashuvi   uzoq   muddatda   iqtisodiy   o‘sishning   pasayishiga   olib
kelishi mumkin.
  Xalqaro   kreditorlarga   bog‘lanish:   Ba'zida   ichki   qarzning   ortishi   davlatni
xalqaro   bozorga   bog‘lashiga   olib   kelishi   mumkin,   bu   esa   davlatning   iqtisodiy
siyosatini muayyan darajada cheklashi mumkin.
Shu   bilan   birga,   ichki   qarzning   ta'siri   ko‘p   jihatdan   davlatning   moliyaviy
boshqaruvi,   iqtisodiy   siyosatining   barqarorligi   va   qarzlarni   boshqarish
yondashuviga bog‘liq bo‘ladi. 
3.2.Ichki qarz shakllanishini kamaytirish va boshqarish bo‘yicha chora-
tadbirlar
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   palatalari   davlat   qarzini
boshqarish sohasida:
davlat   qarzi   bo‘yicha   cheklangan   miqdorlarni   va   davlat-xususiy   sheriklik
to‘g‘risidagi   kelishuv   doirasida   xususiy   sherikka   beriladigan   kafolatlar   bo‘yicha
yillik limitlarni belgilaydi;
davlat   qarzini   boshqarish   strategiyasining   amalga   oshirilishi   to‘g‘risidagi
hisobotlarni ko‘rib chiqadi;
davlat   qarzining   holati   va   o‘zgarishi   to‘g‘risidagi,   shuningdek   davlat
tomonidan   jalb   qilingan   mablag‘lardan   maqsadli   va   samarali   foydalanilishi
haqidagi,   shu   jumladan   davlat   tomonidan   mablag‘   jalb   qilish   hisobidan   amalga
17 oshiriladigan   loyihalarning   bajarilishi   jarayoni   hamda   natijadorligi   to‘g‘risidagi
hisobotlarni ko‘rib chiqadi;
davlat   qarzining   miqdori   yalpi   ichki   mahsulotga   nisbatan   ellik   foizga
yetganda   ushbu   Qonun   35-moddasining   uchinchi   qismida   nazarda   tutilgan   chora-
tadbirlarni muhokama qiladi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   palatalari   qonunga   muvofiq
boshqa vakolatlarni ham amalga oshirishi mumkin.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   davlat   qarzini   boshqarish
sohasidagi vakolatlari
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti:
davlat   qarzi   bo‘yicha   cheklangan   miqdorlar   doirasida   O‘zbekiston
Respublikasi   nomidan   mablag‘   jalb   qilishga   va   davlat   kafolatini   berishga   doir
tegishli normativ-huquqiy hujjatlarni qabul qiladi;
O‘zbekiston   Respublikasi   nomidan   davlat   qarziga   oid   shartnomalarni   va
ularga  doir  qo‘shimcha kelishuvlarni  tuzadi  yoki  ularni  O‘zbekiston Respublikasi
nomidan tuzish uchun boshqa organga vakolat beradi;
davlat tomonidan xorijdan mablag‘ jalb qilish tartibini tasdiqlaydi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   qonunga   muvofiq   boshqa   vakolatlarni
ham amalga oshirishi mumkin.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi:
davlat   tomonidan   mablag‘   jalb   qilish   uchun   ustuvor   yo‘nalishlarni
belgilaydi;
davlat   qarzini   boshqarish   strategiyasini   tasdiqlaydi   va   uning   amalga
oshirilishini nazorat qiladi;
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   palatalariga   davlat   qarzi   bo‘yicha
cheklangan miqdorlarni va davlat-xususiy sheriklik to‘g‘risidagi kelishuv doirasida
xususiy   sherikka   beriladigan   kafolatlar   bo‘yicha   yillik   limitlarni   belgilash
yuzasidan takliflar kiritadi;
18 davlat   qarzi   bo‘yicha   cheklangan   miqdorlar   doirasida   O‘zbekiston
Respublikasi   nomidan   mablag‘   jalb   qilishga   va   davlat   kafolatini   berishga   doir
tegishli normativ-huquqiy hujjatlarni qabul qiladi;
O‘zbekiston   Respublikasi   nomidan   davlat   qarziga   oid   shartnomalarni   va
ularga  doir  qo‘shimcha kelishuvlarni  tuzadi  yoki  ularni  O‘zbekiston Respublikasi
nomidan tuzish uchun boshqa organga vakolat beradi;
davlat   g‘aznachilik   obligatsiyalarining   chiqarilishi,   joylashtirilishi,
muomalada bo‘lishi va muomaladan chiqarilishi tartibini belgilaydi;
davlat kafolatini berish tartibini belgilaydi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   qonunchilikka   muvofiq
boshqa vakolatlarni ham amalga oshirishi mumkin.
Davlat   ichki   qarzlarini   boshqarish   davlatning   iqtisodiy   siyosatida   muhim
ahamiyatga ega, chunki bu jarayon davlat moliyasining barqarorligini ta'minlashga
yordam   beradi   va   ichki   bozorda   qarz   olishning   ko'lami   va   shart-sharoitlarini
samarali boshqarishga imkon beradi. Davlat ichki qarzlarini boshqarishning asosiy
yo'nalishlari quyidagilardan iborat:
1. Qarzning tuzilmasi
Ichki   qarzlar   odatda   davlatning   ichki   qarz   obligatsiyalari,   hakki   yillik
daromadlar   yoki   boshqa   davlatning   vositalaridan   iborat   bo'lishi   mumkin.   Davlat
ularning   tuzilmasini   nazorat   qiladi,   buni   boshqarish   uchun   vaqtincha   va   uzoq
muddatli qarzlarni uyg'unlashtiradi.
2. Qarzni taqsimlash
Qarzni   to'lash   jarayonini   rejalashtirish,   qarz   olishning   ko'lami   va   foiz
stavkalarini   boshqarish   orqali   davlatning   moliyaviy   barqarorligini   saqlab   qolish
kerak. Bu jarayonlar kredit resurslariga talabni kamaytirishga yordam beradi.
3. Boshqarish tizimi va nazorat
Qarzni   qaytarish   vaqtida   boshqa   masalalarni,   jumladan,   foiz   to'lovlarini   va
asosiy   qarzni   to'lash   muddatini   hisobga   olish   lozim.   Faqat   qarz   miqdorini   emas,
balki uning to'lanish vaqtini va turini ham boshqarish kerak.
4. Foiz stavkalari va qarz qobiliyati
19 Foiz   stavkalarini   boshqarish,   kredit   olishning   optimal   shart-sharoitlarini
aniqlash   davlatning   qarzlarni   boshqarish   siyosatida   asosiy   elementdir.   Foiz
to'lovlari   ham   davlatning   umumiy   xarajatlarini   hisobga   olgan   holda   qo'shimcha
risklar yaratmasligini ta'minlash muhim.
5. Muddatli rejalashtirish va qarzni qaytarish
Qarzni   qaytarish   uchun   strategiyalar   ishlab   chiqish:   qarz   miqdorining
kamayishi va ularning muddatidan kelib chiqib, qaytarish rejalarini rejalashtirish.
6. Risklarni kamaytirish
Qarzdorlik xavfini  kamaytirish uchun davlatni  turli davlat  siyosatlari  orqali
kamaytirish.   Bunga,   misol   uchun,   valutaga   va   foiz   stavkalariga   ta'sir   ko'rsatishni
kiritish mumkin.
Davlat   ichki   qarzlarini   boshqarishning   muvaffaqiyati   iqtisodiyotning
umumiy holatiga, nafaqat qarz miqdori va muddati, balki jamg'arma resurslarining
etarliligi, ya'ni davlatning iqtisodiy salohiyatiga ham bog'liqdir.
O'zbekiston   Respublikasi   davlat   ichki   qarzlarini   boshqarishning   bir   qator
yo‘llarini amalda qo‘llamoqda. Ularning asosiylari quyidagilardan iborat:
1. Ichki qarzlarni chiqarish va mahsulotlar yaratish
Davlat   qarzlarini   boshqarishda,   ayniqsa,   davlat   byudjeti   defitsitini
qisqartirish  va investitsiyalarni  jalb qilish  uchun davlat  obligatsiyalarini  chiqarish
keng   tarqalgan   amaliyot   hisoblanadi.   O‘zbekiston   Markaziy   banki   tomonidan
chiqarilgan   va   xususiy   sektorga   sotilgan   davlat   obligatsiyalari   (govt   bonds)
iqtisodiyotni   moliyalashtirishda   foydalanilmoqda.   Bu   davlat   ichki   qarzlarni
boshqarishning asosiy usullaridan biridir.
2. Davlat qarzining tuzilmasini diversifikatsiya qilish
O‘zbekiston, o‘z ichki qarzlarini uzoq muddatli va qisqa muddatli qarzlarga
taqsimlashga   e'tibor   qaratmoqda.   Muddatli   davlat   obligatsiyalari   chiqarish   orqali
davlat   o‘z   qarzlarini   strukturalashni   amalga   oshirmoqda.   Bu   orqali   qarzning
to‘lanish muddati uzaytiriladi va davlatning iqtisodiy xavfsizligini oshiradi.
3. Tovarlar va xizmatlar bo‘yicha tashqi va ichki qarzlar bo‘linishi
20 Davlatning   ichki   qarzlarini   boshqarishda   samarali   moliya   siyosatini
yuritishda   tizimli   yangilanishlar   amalga   oshirilgan.   Ushbu   qarzlar   odatda   ichki
investitsiya   va   inflyatsiya   darajasining   nazorat   qilinishiga   asoslanadi,   bu   esa
iqtisodiyotni qayta tiklash va rivojlantirish uchun qulay muhit yaratadi.
4. Qarzni qaytarish va foiz to'lovlarini rejalashtirish
O‘zbekiston ichki qarzlarning qaytarilishini  yaxshilashga harakat qilmoqda.
Davlat, qarzni qaytarish uchun ichki bozorni rivojlantirish orqali foiz to‘lovlari va
qarzni   to‘lashni   qulaylashtirmoqda.   Hamma   qarz   to‘lovlari   rejalashtirilgan
muddatlarda   amalga   oshiriladi,   bu   esa   qarzlikni   boshqarish   jarayonini
engillashtiradi.
5. Moliyaviy hisobot va shaffoflikni oshirish
Davlat   qarzlarini   boshqarishda   moliyaviy   shaffoflikni   oshirish,
jamoatchilikka qarz ma’lumotlarini ochiq va aniq tarzda taqdim etish juda muhim.
Bu   davlat   qarzlarining   qayerga   yo‘naltirilganini,   ularning   samaradorligini   va
to‘lovlarni kuzatishni ta'minlaydi.
6. Ichki bozorda likvidlikni ta'minlash
O‘zbekiston   Markaziy   banki   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   pul-kredit
siyosatlari   orqali   ichki   bozorni   rivojlantirish   va   likvidlikni   ta'minlash,   qarzning
samarali boshqarilishi uchun muhim omil hisoblanadi.
7. Ko‘p tarmoqli strategiyalarni ishlab chiqish
Davlat qarzini boshqarishdagi boshqa yo‘llardan biri turli kredit tashkilotlari
va investitsiyaviy kompaniyalar bilan hamkorlik o‘rnatish orqali ilg‘or modellarni
yaratishdir.   Bu   davlatning   ichki   qarzlarini   diversifikatsiya   qilish   va   turli
manbalarni jalb qilish imkonini beradi.
8. Iqtisodiy islohotlar va integratsiya
O‘zbekiston iqtisodiy integratsiya jarayonida, jumladan, Euronext va boshqa
xalqaro   moliya   bozorlari   bilan   integratsiya   orqali   davlat   qarzlarini   boshqarishda
ko‘proq imkoniyat yaratishni rejalashtirmoqda.
21 O‘zbekiston   ichki   qarzlarni   samarali   boshqarib,   davlatning   moliyaviy
holatini   va   iqtisodiy   barqarorligini   saqlab   qolishni   Ushbu   usullar   orqali   maqsad
qilgan.
O'zbekiston   Respublikasining   davlat   ichki   qarzining   tarmoqlar   bo'yicha
taqsimlanishi 2024-yil 1-iyul holatiga ko'ra quyidagicha bo'ldi:
3-jadval
Qarzlarning tarmoqlar bo‘yicha taqsimlanishi
Tarmoqlar Million AQSH $ Foiz
Davlat budjeetining qo’llab-quvvatlash uchun 13024 42 %
Yoqilg’i-energetika sanoati  5741 19 %
Neft va gaz  1910 6 %
Elektr energetikasi sanoati 3487 11 %
Ko’mir sanoati 344 1 %
Transport va transport infratuzilmasi 2725 9 %
Temir yo’llar  1181 4 %
Magistiral yo’llar 1129 4 %
Havo transporti 416 1 %
Qishloq va suv xo’jaligi 2750 9 %
Qishloq  xo’jaligi  1964 6 %
Suv xo’jaligi  786 3 %
Uy-joy kommunal xo’jaligi  2712 9 %
Uy-joy qurilishi 1348 4 %
Ichimlik suvi ta’minoti va kanalizatsiya 865 3 %
Shaxar va qishloqlarda infratuzilmani 
yaxshilash 351 1 %
Maishiy chiqindilarni qayta ishlash  89 0 %
22 3.3. Davlat qarzlarining moliyaviy mustaqilligiga ta’siri.
Davlatning   moliyaviy   mustaqilligi   uning   iqtisodiy   rivojlanishida   muhim
o‘rin   tutadi.   Bu   borada   quyidagi   omillar   asosiy   ahamiyatga   ega:   davlat   byudjeti,
soliq tushumlari, tashqi qarz darajasi, eksport va import balansi.
4-jadval
Davlat byudjeti tarkibi va taqsimodi
Kategoriya  Foiz
Ta’lim  20%
Sog’liqni saqlash 15%
Mudofa  25%
Transprot infratuzilmasi 10%
Ijtimoiy himoya 30%
Byudjet   resurslarining   samarali   taqsimlanishi   davlatning   moliyaviy
mustaqilligini mustahkamlashga yordam beradi. Ijtimoiy himoyaga yuqori mablag‘
ajratilishi ichki iqtisodiy barqarorlikni ta'minlaydi .
23 Xulosa
O‘zbekiston   Respublikasi   davlat   ichki   qarzi   mamlakatning   iqtisodiy
taraqqiyoti   va   moliyaviy   barqarorligini   ta’minlashda   muhim   moliyaviy
vositalardan   biri   hisoblanadi.   Davlat   ichki   qarzi   aholi   farovonligi   va   infratuzilma
rivojlanishiga   qaratilgan   ijtimoiy   hamda   iqtisodiy   loyihalarni   amalga   oshirishda
foydalaniladi.   Shu   bilan   birga,   davlat   ichki   qarzining   barqaror   boshqaruvi
moliyaviy   mustaqillikni   saqlash   va   inflyatsiya   darajasini   nazorat   qilish   uchun
muhim   omildi   Hozirgi   vaqtda   O‘zbekiston   Respublikasi   davlat   ichki   qarzi   hajmi
tarkibiy   tuzilma   va   o‘sish   dinamikasi   bo‘yicha   tahlil   qilinganida,   uni   maqbul
darajada ushlab turish uchun qisqa muddatli va uzoq muddatli strategiyalar ishlab
chiqish zarurligi ko‘zga tashlanadi. Moliyaviy mablag‘lardan samarali foydalanish,
davlat   qarzi   tushgan   mablag‘larni   investitsion   va   ijtimoiy   loyihalarga   yo‘naltirish
davlat ichki qarzining ortiqcha ta’sirini kamaytirishda asosiy o‘rin tutadi.
Shuningdek,   davlat   ichki   qarzini   boshqarishda   shaffoflik   va   hisobdorlikni
ta'minlash, mahalliy bozor  ishtirokchilari  orasida  qarz vositalarini  ommalashtirish
va   ularning   investitsion   muhitga   integratsiyasini   oshirish   davlat   moliyaviy
barqarorligini   mustahkamlashga   xizmat   qiladi.   Shu   sababli,   davlat   ichki   qarzi
darajasini   iqtisodiy   rivojlanishga   mos   ravishda   belgilash   va   samarali   boshqarish
iqtisodiy barqarorlikning asosi hisoblanadi.
Mazkur   qarz   siyosatini   muvaffaqiyatli   amalga   oshirish   O‘zbekiston
iqtisodiyotini diversifikatsiya qilish, milliy daromadni oshirish va xalqaro iqtisodiy
raqobatbardoshlikni mustahkamlash imkonini beradi. Shu munosabat bilan, davlat
ichki   qarzi   moliyaviy   asoslarga   tayanib   boshqarilishi   zarur   va   kelajakda
mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanishi   uchun   mustahkam   poydevor   yaratilishini
ta'minlaydi
24 Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati
1.   "O‘zbekiston   Respublikasining   2024-yil   uchun   Davlat   byudjeti
to‘g‘risida" Qonuni –  https://    l   ex.uz      
2. "O‘zbekiston   davlat   byudjeti   taqchilligi   va   uning   sabablari"   –
https://k    apital.    uz       
3. "Byudjet sohasidagi islohotlar va ularning natijalari" –  https://    r   eview.uz    .  
4. G‘ulomov S.S. "Moliyaviy boshqaruv asoslari" – Toshkent: "Iqtisodiyot"
nashriyoti, 2020.
5. Qodirov S.Q. "Davlat moliyasi" – Toshkent: "Fan va texnologiya", 2019.
6. Aminov  N.A.,  G‘aniyev  A.  "O‘zbekiston  Respublikasining   soliq  tizimi"
– Toshkent, 2022.
7. 6 .   Abdukarimov   I.T.   "Iqtisodiy   o‘sish   va   davlat   moliyasi"   –   Toshkent:
Universitet nashriyoti, 2021.
8. Islomov B.R. "Davlat byudjetining ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishdagi roli"
– Iqtisodiyot va innovatsiyalar ilmiy jurnali, 2023.
9. Karimova   D.   "Davlat   byudjeti   va   uning   shakllanishi:   O‘zbekiston
tajribasi" – Moliyaviy tahlil va boshqaruv jurnali, 2022.
10. Tursunov   O.   "Hududiy   byudjetlarning   muammolari   va   ularni   hal   qilish
yo‘llari" – Toshkent iqtisodiyot universiteti ilmiy axborotlari, 2021.
11. O‘zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligi rasmiy sayti –  www.mf.uz .  
25
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский