Davlat moliyasini boshqarish institusional tarkibining islohida g'aznachilik xizmati kurs ishi

Mavzu:   Davlat   moliyasini   boshqarish   institusional   tarkibining   islohida
g'aznachilik xizmati
Reja:
I. Kirish.  Davlat moliyasini boshqarish tizimi tushunchasi.
II.  1. Davlat moliyasida institusional tarkibning ahamiyati.
          2.   Davlat   moliyasini   boshqarishdagi   institusional   islohotlar:   asosiy
yo‘nalishlar. 
     3. G‘aznachilik xizmatining mohiyati va funksiyalari.
III. Xulosa.
IV. Foydalanilgan adabiyotlar. Kirish. Davlat moliyasini boshqarish tizimi tushunchasi va uning tarkibiy
qismlari
Davlat   moliyasi   –   bu   davlatning   iqtisodiy   siyosatini   amalga   oshirishda
foydalaniladigan moliyaviy resurslar  yig‘indisidir. U davlat  byudjeti, soliq tizimi,
davlat   investitsiyalari,   moliyaviy   nazorat   va   boshqa   moliyaviy   vositalarni   o‘z
ichiga   oladi.   Davlat   moliyasi   orqali   jamiyat   ehtiyojlarini   qondirish,   ijtimoiy
tenglikni   ta’minlash,   iqtisodiy   barqarorlikka   erishish   va   davlat   organlarining
faoliyatini moliyalashtirish kabi vazifalar bajariladi.
Davlat moliyasini boshqarish tizimi  deganda, davlatning mavjud moliyaviy
resurslarini to‘plash, taqsimlash, boshqarish va nazorat qilishga doir tashkil etilgan
institutlar,   qonunchilik   me'yorlari   va   texnologik   jarayonlar   majmuasi   tushuniladi.
Bu   tizim   orqali   davlat   o‘zining   fiskal   siyosatini   amalga   oshiradi   va   iqtisodiyotni
tartibga soladi.
Davlat moliyasini boshqarish tizimi quyidagi asosiy yo‘nalishlarni o‘z ichiga
oladi:
1. Byudjet jarayoni  – davlat daromad va xarajatlarining rejalashtirilishi,
tasdiqlanishi, ijro etilishi va hisobot berilishi.
2. Soliq   siyosati   –   davlat   daromadlarini   shakllantirish   uchun   zarur
bo‘lgan soliqlarni belgilash, yig‘ish va boshqarish tizimi.
3. G‘aznachilik   tizimi   –   byudjet   mablag‘larining   hisobini   yuritish,
ularni to‘g‘ri taqsimlash va harakatini nazorat qilish tizimi.
4. Davlat   qarzini   boshqarish   –   ichki   va   tashqi   qarzlarni   jalb   qilish,
ularni xizmat ko‘rsatish va qaytarish bo‘yicha faoliyat.
5. Moliyaviy   nazorat   va   audit   –   davlat   mablag‘larining   qonuniy,
maqsadli va samarali sarflanishini ta’minlash tizimi.
So‘nggi   yillarda   davlat   moliyasini   boshqarishda   institusional   islohotlar
muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Bu   islohotlar   orqali   moliyaviy   boshqaruv
tizimining   ochiqligi,   samaradorligi   va   hisobotdorligi   kuchaytirilmoqda.   Ayniqsa,
byudjet   ijrosini   to‘liq   nazorat   qilishga   yo‘naltirilgan   g‘aznachilik   tizimi
institusional islohotlarning markaziy qismiga aylanmoqda.
Xalqaro   moliyaviy   institutlar   (Xalqaro   valuta   jamg‘armasi,   Jahon   banki,
OECD   va   boshqalar)   ham   davlat   moliyasini   boshqarish   tizimini   kuchaytirish
bo‘yicha   tavsiyalar   ishlab   chiqmoqda.   Bu   tavsiyalarda   moliyaviy   intizomni
mustahkamlash,   raqamlashtirish   orqali   shaffoflikni   ta’minlash   va   natijadorlikka
asoslangan   moliyalashtirish   tizimini   joriy   etish   asosiy   yo‘nalishlar   sifatida
belgilanmoqda.
  II.   1. Davlat moliyasida institusional tarkibning ahamiyati.
Davlat moliyasini boshqarish tizimi ko‘plab turli institutlardan tashkil topgan
bo‘lib,   har   biri   o‘ziga   xos   funksiyalarni   bajaradi.   Bu   institutlar   bir-biri   bilan
chambarchas bog‘langan va o‘zaro aloqada bo‘lib, davlatning moliyaviy siyosatini
amalga   oshiradi.   Institusional   tarkib   davlat   moliyasini   boshqarishda   muhim   rol
o‘ynaydi,   chunki   moliyaviy   resurslarni   to‘plash,   taqsimlash,   nazorat   qilish   va
sarflash tizimining samaradorligi aynan bu tuzilmalarning ishlashiga bog‘liq.
Institusional tarkib va uning o‘zaro aloqalari
Davlat   moliyasining  institusional  tarkibi  turli  tizimlar  va  organlardan  tashkil
topadi, ularning asosiylari quyidagilardir:
1. Davlat   organlari   va   hukumat
Davlat   organlari   davlat   moliyasining   boshqaruvini   amalga   oshirishda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Ularning   vazifasi   soliq   siyosatini   ishlab   chiqish,   byudjetni   tasdiqlash,
davlat qarzini boshqarish, davlat xarajatlarini nazorat qilish, moliyaviy resurslarni
taqsimlash va boshqa moliyaviy qarorlarni qabul qilishdir.
2. G‘aznachilik   xizmati
G‘aznachilik tizimi davlat moliyasi boshqaruvining markaziy qismi hisoblanadi. U
davlat   byudjeti   ijrosini   amalga   oshirish,   mablag‘larni   taqsimlash   va   sarflash,
moliyaviy nazorat o‘rnatish kabi funksiyalarni bajaradi. G‘aznachilikning samarali
ishlashi   davlat   moliyasini   boshqarish   tizimining   sifatini   oshiradi,   ayniqsa
mablag‘lar oqimining shaffofligini va nazoratini ta'minlaydi.
3. Markaziy   bank
Markaziy   bank   davlat   moliyasida   o‘zining   alohida   o‘rniga   ega.   U   nafaqat   pul-
kredit   siyosatini   amalga   oshiradi,   balki   davlat   qarzlarini   boshqarish,   inflyatsiyani
nazorat qilish va iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish kabi vazifalarni bajaradi.
4. Soliq   organlari
Soliq organlari davlat moliyasining eng muhim institutlaridan biridir. Ular davlatga
kerakli   daromadlarni   ta'minlash   uchun   soliq   yig‘ish,   nazorat   qilish,   soliq
to‘lovchilarni   ro‘yxatdan   o‘tkazish,   soliqni   soxta   yoki   noto‘g‘ri   hisoblash
holatlarini bartaraf etish vazifalarini bajaradi.
5. Nazorat   va   audit   organlari
Davlat   moliyasini   boshqarish   samaradorligini   oshirish   uchun   nazorat   va   audit
organlari   o‘z   vazifalarini   bajaradi.   Ular   byudjet   mablag‘larining   oqilona   va
maqsadli   sarflanishini   nazorat   qilish,   xatoliklar   va   korrupsiya   holatlarini
aniqlashga qaratilgan ishlarni amalga oshiradi.
Institusional tarkib va samaradorlik
Davlat   moliyasini   boshqarish   tizimining   samaradorligi   asosida   institusional
tarkibning ishlash darajasi yotadi. Bu tashkilotlar va tizimlarning o‘zaro aloqalari,
mas’uliyatni taqsimlash va maqsadga yo‘naltirilganlik muhim omillardir. Agar bu
tizimlar   o‘rtasidagi   aloqalar   zaif   bo‘lsa   yoki   tashkilotlar   o‘rtasida   to‘g‘ri koordinatsiya mavjud bo‘lmasa, davlat moliyasini boshqarish jarayonida xatoliklar
va isrofgarchiliklar  yuzaga keladi.  Masalan,  byudjet  xarajatlarini  nazorat  qiluvchi
g‘aznachilik  xizmati   va soliq  yig‘ish  tizimi   o‘rtasida  yaxlit   aloqaning bo‘lmasligi
soliqlarni   o‘z   vaqtida   to‘lash   va   byudjet   daromadlarini   shakllantirishda
qiyinchiliklar yaratadi.
Institusional   tarkibning   samarali   ishlashi   uchun   quyidagi   omillar   muhim
hisoblanadi:
1. Ochiqlik   va   shaffoflik
Moliyaviy   boshqaruvda   ochiqlik   va   shaffoflikni   ta'minlash   davlat   moliyasini
boshqarish tizimining samaradorligini oshiradi. G‘aznachilik va boshqa moliyaviy
institutlar   o‘rtasida   yaxlit   axborot   tizimi   o‘rnatish,   mablag‘larning   qanday
taqsimlanayotgani va sarflanayotgani haqida jamoatchilikni xabardor qilish zarur.
2. Tizimning   modernizatsiyasi
Raqamli   texnologiyalarni   keng   joriy   etish,   masalan,   GFMIS   (Government
Financial   Management   Information   System)   va   ERP   (Enterprise   Resource
Planning)   tizimlari   orqali   davlat   moliyasini   boshqarish   samaradorligini   oshirish
mumkin.   Bu   tizimlar   byudjet   ijrosini   real   vaqt   rejimida   kuzatish   va   moliyaviy
operatsiyalarni aniq va tez amalga oshirish imkonini beradi.
3. Resurslarni   boshqarish
Davlat moliyasining institusional tarkibi samarali ishlashi uchun resurslarni to‘g‘ri
boshqarish   zarur.   Bu   nafaqat   mablag‘larni   to‘plash,   balki   ularni   maqsadli   va
samarali sarflashni ham o‘z ichiga oladi. Xususan, g‘aznachilik tizimi orqali davlat
mablag‘larini oqilona taqsimlash va sarflashni ta’minlash kerak.
4. Boshqaruvni   markazlashtirish   va   lokalizatsiya
Markaziy   hukumat   va   mahalliy   organlar   o‘rtasidagi   hamkorlikni   rivojlantirish   va
byudjetlarni   muvofiqlashtirish   davlat   moliyasining   samarali   boshqaruviga   xizmat
qiladi.   Mahalliy   darajada   o‘z   byudjetlarini   mustaqil   boshqarish   imkoniyatini
yaratish,   lekin   markaziy   hukumat   tomonidan   nazoratni   amalga   oshirish   tizim
samaradorligini oshiradi.
Davlat   moliyasida   institusional   tarkibning   islohotlar   va   raqamlashtirish
jarayonidagi roli
So‘nggi   yillarda   O‘zbekistonda   davlat   moliyasini   boshqarish   tizimini
modernizatsiya qilish va isloh qilishga alohida e’tibor qaratilmoqda. G‘aznachilik
tizimi, masalan, raqamlashtirish orqali butun tizimning samaradorligini oshirishga
intilmoqda.   Yangi   texnologiyalar   va   tizimlar   yordamida   moliyaviy   resurslar
boshqaruvi yanada shaffof va samarali bo‘lishi ta'minlanmoqda.
Institusional   islohotlar   davlat   moliyasini   boshqarish   tizimining
modernizatsiya   qilishida   asosiy   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bu   islohotlar   orqali
davlat   mablag‘larini   sarflash,   soliq   tizimi,   g‘aznachilik   xizmatlari   va   moliyaviy
nazoratni takomillashtirish mumkin.           2.   Davlat   moliyasini   boshqarishdagi   institusional   islohotlar:   asosiy
yo‘nalishlar. 
Davlat moliyasini boshqarish tizimi har bir davlatning iqtisodiy barqarorligini
ta’minlashda   asosiy   rol   o‘ynaydi.   O‘zbekistonda   ham   so‘nggi   yillarda   davlat
moliyasini   boshqarish   tizimida   institusional   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Bu
islohotlar   davlat   moliyasini   boshqarishning   samaradorligini   oshirish,   moliyaviy
intizomni   mustahkamlash,   korrupsiyaning   oldini   olish   va   davlat   xarajatlarini
maqsadli sarflashni ta'minlashga qaratilgan.
Davlat   moliyasini   boshqarish   tizimining   islohoti   —   bu   tizimning   ichki
tuzilmasidagi,   jarayonlaridagi,   boshqaruv   usullaridagi,   texnologik
imkoniyatlaridagi   va   qonuniy   asoslaridagi   o‘zgarishlarni   o‘z   ichiga   oladi.
O‘zbekistonda   amalga   oshirilgan   asosiy   institusional   islohotlar   quyidagi
yo‘nalishlar bo‘yicha amalga oshirilmoqda.
1. Byudjet tizimini isloh qilish
Byudjet   tizimini   isloh   qilishning   asosiy   maqsadi   —   byudjet   mablag‘larining
samarali   va   maqsadli   sarflanishini   ta'minlash,   byudjet   tashkilotlarining   o‘zaro
hamkorlikda   ishlashini   kuchaytirish,   byudjetning   shaffofligini   oshirishdir.
O‘zbekistonda   byudjet   tizimining   islohoti   quyidagi   yo‘nalishlarda   amalga
oshirilmoqda:
 Byudjet   taqsimoti   va   boshqaruvni   markazlashtirish :   Byudjetni
markazlashgan   holda   boshqarish,   mahalliy   va   markaziy   byudjetlar   o‘rtasidagi
aloqalarni   muvofiqlashtirish   va   ushbu   byudjetlarning   o‘zaro   hamkorlikda
ishlashini ta’minlash.
 Byudjetni   shakllantirishda   natijadorlik   va   samaradorlikni   ta’minlash :
Byudjet   mablag‘lari   natijadorlik   asosida   rejalashtirilishi   va   sarflanishi   lozim.   Bu
jarayon, ayniqsa, davlat dasturlarini amalga oshirishda samarali boshqaruvni talab
qiladi.
 Byudjet   jarayonini   avtomatlashtirish   va   raqamlashtirish :   GFMIS
(Government   Financial   Management   Information   System)   tizimi   orqali   byudjet
jarayonlarini   yanada   avtomatlashtirish   va   shaffof   qilish.   Bu   orqali   byudjet
mablag‘larining   harakati   va   sarflanishi   haqidagi   ma'lumotlar   real   vaqt   rejimida
kuzatilib boriladi.
2. G‘aznachilik tizimini takomillashtirish
G‘aznachilik   tizimi   davlat   moliyasini   boshqarishning   markaziy   qismiga
aylanmoqda.   O‘zbekistonda   g‘aznachilik   tizimining   islohoti   quyidagi
yo‘nalishlarda olib borilmoqda:  G‘aznachilik   tizimining   markazlashgan   boshqaruvi :   Barcha   davlat   va
mahalliy   byudjetlarning   mablag‘lari   yagona   g‘aznachilik   tizimi   orqali
boshqarilmoqda.   Bu   esa   mablag‘larning   maqsadli   va   samarali   sarflanishini
ta’minlaydi.
 Raqamli   texnologiyalarni   joriy   etish :   G‘aznachilik   tizimi   raqamlashtirish
orqali   ancha   shaffof   va   samarali   bo‘lishi   ta’minlanmoqda.   GFMIS   tizimi   davlat
moliyasini boshqarishni avtomatlashtiradi va natijada xatoliklar va korrupsiyaning
oldini olishga yordam beradi.
 G‘aznachilik   xodimlarining   malakasini   oshirish :   G‘aznachilik   tizimi
ishini   optimallashtirish   va   samaradorligini   oshirish   uchun   uning   xodimlari   uchun
treninglar tashkil etiladi, zamonaviy malakali kadrlar tayyorlanadi.
3. Soliq tizimini modernizatsiya qilish
Soliq   tizimi   davlat   moliyasini   boshqarishda   muhim   ahamiyatga   ega,   chunki
soliqlar   davlat   byudjetining   asosiy   manbalaridan   biridir.   O‘zbekistonda   soliq
tizimini isloh qilishda quyidagi asosiy yo‘nalishlar amalga oshirilmoqda:
 Soliq   yig‘ishning   avtomatlashtirilishi :   Soliq   to‘lovchilarning   hisobotlari,
soliq   to‘lovlari   va   soliqlarning   o‘z   vaqtida   yig‘ilishi   raqamli   tizimlar   yordamida
amalga oshirilmoqda. Bu orqali soliqlarni yig‘ish jarayoni tezlashadi va shaffoflik
ta'minlanadi.
 Soliq   to‘lovchilarni   ro‘yxatga   olish   va   ularning   xizmatlarini
optimallashtirish :   Soliq   to‘lovchilarni   raqamli   ro‘yxatga   olish   va   ularning   soliq
majburiyatlarini nazorat qilish jarayonlarini soddalashtirish va tezlashtirish.
 Soliq   siyosatini   takomillashtirish :   Soliq   tizimi   orqali   iqtisodiyotning   turli
sohalariga   qo‘llaniladigan   soliq   imtiyozlarini   to‘g‘ri   va   samarasiz   soliqlardan
ajratib, biznes muhitini yaxshilashga qaratilgan soliq siyosatining islohoti.
4. Moliyaviy nazorat va audit tizimini mustahkamlash
Moliyaviy   nazorat   tizimini   mustahkamlash   davlat   moliyasining   ishonchliligi
va   shaffofligini   ta'minlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘zbekistonda   moliyaviy
nazoratning islohoti quyidagi yo‘nalishlar bo‘yicha amalga oshirilmoqda:
 Ichki   nazorat   va   audit   tizimining   rivojlanishi :   Har   bir   davlat   idorasi
o‘zining   moliyaviy   faoliyatini   ichki   audit   yordamida   nazorat   qilib   borishi   kerak.
Bu orqali har qanday noxush holatlar va xatoliklar oldini olish mumkin.
 Tashqi   audit   va   audit   organlarining   mustahkamlanishi :   Davlat
moliyaviy   faoliyatining   samaradorligini   oshirish   uchun   tashqi   audit   organlarining
roli   kuchaytirilmoqda.   Bu   jarayonda   davlat   audit   palatasi   va   boshqa   nazorat
organlari faoliyatini takomillashtirish yo‘lga qo‘yilmoqda.
Korrupsiyaga   qarshi   kurashish :   Moliyaviy   nazorat   tizimlari   orqali
korrupsiya   va   suiiste'molliklarni   aniqlash   va   oldini   olishga   qaratilgan   choralar
ko‘rilmoqda. 5. Davlat qarzini boshqarish tizimini modernizatsiya qilish
Davlat   qarzi   hamda   uning   boshqaruvi   iqtisodiyotning   barqarorligini
ta’minlashda   muhim   omildir.   O‘zbekistonda   davlat   qarzini   boshqarish   tizimi
quyidagi yo‘nalishlarda isloh qilinmoqda:
 Qarz   olish   va   to‘lashning   shaffofligi :   Davlat   qarzini   olish   va   to‘lash
jarayonlari   yanada   shaffoflashtirilgan.   Bu   esa   xalqaro   moliyaviy   institutlar   bilan
ishlashda ishonchni oshiradi.
 Qarzni   boshqarish   strategiyasining   takomillashtirilishi :   Qarzni
boshqarishda ilg‘or texnologiyalardan foydalanish, qarzning qaytarilishi va xizmat
ko‘rsatilish muddatlari nazorat qilinadi.
 Ichki va tashqi qarzlar balansini saqlash : Tashqi qarzlar va ichki qarzlar
o‘rtasida   muvozanatni   saqlash   va   ortiqcha   qarz   yuki   yaratmaslik   uchun   kerakli
chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda.
3. G‘aznachilik xizmatining mohiyati va funksiyalari.
G‘aznachilik xizmati tushunchasi
G‘aznachilik xizmati — bu davlat moliyasini boshqarishning markaziy tizimi
bo‘lib, uning vazifasi davlat byudjeti mablag‘larini boshqarish, davlat xarajatlarini
taqsimlash, shuningdek, davlatning moliyaviy resurslarini shaffof tarzda sarflashni
ta'minlashdir.   G‘aznachilik   xizmatining   asosiy   maqsadi   —   davlat   byudjetini
samarali   va   maqsadga   muvofiq   ravishda   ijro   etish,   mablag‘larning   oqilona
taqsimlanishini ta'minlash va davlat moliyasining nazoratini amalga oshirishdir.
G‘aznachilik   xizmati,   umuman   olganda,   davlatning   moliyaviy   resurslarini
boshqarish   bo‘yicha   eng   muhim   institutlardan   biridir.   U   davlatning   barcha
moliyaviy   oqimlarini   nazorat   qiladi   va   davlatning   iqtisodiy   barqarorligini
ta'minlashda o‘zining alohida rolini o‘ynaydi.
G‘aznachilik xizmati funksiyalari
G‘aznachilik xizmati quyidagi asosiy funksiyalarni bajaradi:
1. Davlat   byudjeti   ijrosini   amalga   oshirish
G‘aznachilik   xizmati   davlat   byudjetining   ijrosini   amalga   oshiradi,   ya'ni   davlat
mablag‘larini to‘plash, taqsimlash va sarflash jarayonlarini nazorat qiladi. Byudjet
mablag‘larining   samarali   va   maqsadga   muvofiq   sarflanishi,   shuningdek,   byudjet
daromadlarining   o‘z   vaqtida   yig‘ilishi   va   sarflanishi   g‘aznachilik   xizmati   orqali
amalga oshiriladi.
2. Moliyaviy   resurslarni   taqsimlash
G‘aznachilik   xizmati,   davlat   moliyasini   boshqarishda   markaziy   rol   o‘ynaydi,
chunki u davlat byudjeti mablag‘larini davlat idoralari va mahalliy hokimiyatlarga taqsimlaydi. Bunda, g‘aznachilik xizmatining vazifasi  — mablag‘larning oqilona,
samarali va adolatli taqsimlanishini ta'minlashdir.
3. Davlat   mablag‘larini   boshqarish   va   nazorat   qilish
G‘aznachilik xizmati davlat mablag‘larini boshqarish bilan birga, ularni tasdiqlash,
nazorat   qilish   va   boshqarishni   amalga   oshiradi.   Bu   funktsiya   davlat   byudjeti
mablag‘larining   noqonuniy   ishlatilishini   oldini   olish,   shaffoflikni   ta'minlash   va
korrupsiya xavfini kamaytirishga xizmat qiladi.
4. Moliyaviy   operatsiyalarni   amalga   oshirish
G‘aznachilik   tizimi   barcha   davlat   moliyaviy   operatsiyalarini   amalga   oshiradi.   Bu
o‘z ichiga naqd pul operatsiyalarini, bank hisobvarag‘idagi mablag‘lar  harakatini,
davlat   qarzlarini   boshqarishni   va   boshqa   moliyaviy   faoliyatlarni   o‘z   ichiga   oladi.
G‘aznachilik   xizmati,   davlatning   moliyaviy   operatsiyalarini   to‘liq   nazorat   qilib,
ular bilan bog‘liq risklarni kamaytiradi.
5. Xalqaro   moliya   institutlari   bilan   aloqalar
G‘aznachilik   xizmati   xalqaro   moliya   institutlari   va   tashkilotlari   bilan   hamkorlik
qilib, davlat moliyasini boshqarish, qarzlarni to‘lash va moliyaviy yordam olishda
muhim   rol   o‘ynaydi.   G‘aznachilik   xizmati,   shuningdek,   xalqaro   moliyaviy
bozorlar   bilan   ham   aloqalar   o‘rnatadi   va   davlatning   moliyaviy   siyosatini
shakllantirishda ishtirok etadi.
6. Korrupsiyaga   qarshi   kurashish
G‘aznachilik   xizmati   davlat   mablag‘larining   shaffofligini   ta'minlash   va   ularni
maqsadli   sarflashga   yordam   berish   orqali   korrupsiyaga   qarshi   kurashadi.
G‘aznachilik   tizimi   nafaqat   byudjet   mablag‘larini   to‘g‘ri   taqsimlash,   balki   davlat
organlari   tomonidan   mablag‘larni   noqonuniy   ishlatishga   yo‘l   qo‘ymaslik   uchun
nazoratni amalga oshiradi.
7. Hisobot   berish   va   moliyaviy   axborotning   oshkoraligi
G‘aznachilik  xizmati  davlat  moliyasining barcha operatsiyalariga  oid hisobotlarni
tuzadi   va   jamoatchilikka   oshkora   tarzda   taqdim   etadi.   Bu   davlat   moliyasining
shaffofligini   oshiradi   va   soliq   to‘lovchilarni   davlat   mablag‘larining   qanday
ishlatilayotganligi   haqida   xabardor   qiladi.   Hisobotlar   yordamida   davlatning
moliyaviy holati va byudjet ijrosi haqida aniq ma'lumot olish mumkin bo‘ladi.
8. Ommaviy   xarajatlarni   monitoring   qilish
G‘aznachilik   xizmati   davlat   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   ommaviy
xarajatlarni   monitoring   qilib,   ularning   samaradorligini   baholaydi.   Bunda
xarajatlarning   maqsadli   sarflanishini   va   mablag‘larning   oqilona   ishlatilishini
ta'minlash juda muhim hisoblanadi.
9. Kredit   va   qarz   siyosatining   boshqarilishi
G‘aznachilik xizmati davlat qarzini boshqarish va kredit olish siyosatining amalga
oshirilishida   ishtirok   etadi.   U   davlatning   ichki   va   tashqi   qarzlarini   boshqarish,
qarzning qaytarilish muddatlari va foiz stavkalarini tartibga solishda ishtirok etadi.
Bu davlat moliyasining barqarorligini ta'minlashga yordam beradi.
10. Moliyaviy   tavsiyalar   va   siyosatni   ishlab   chiqish
G‘aznachilik   xizmati   davlatning   moliyaviy   siyosatini   ishlab   chiqishda   muhim
tavsiyalar   beradi.   Bular   davlat   byudjeti,   soliq   siyosati,   moliya   va   iqtisodiyotni
boshqarish bilan bog‘liq masalalarda asosiy qarorlar qabul qilishda yordam beradi. G‘aznachilik xizmatining ahamiyati
G‘aznachilik   xizmati   davlat   moliyasining   samarali   boshqarilishi   uchun   juda
muhim. Uning ishlash samaradorligi davlatning iqtisodiy barqarorligiga, soliqlarni
o‘z   vaqtida   to‘lashga,   davlat   qarzini   boshqarishga,   korrupsiya   va   xato
sarflanishning   oldini   olishga   ta'sir   qiladi.   G‘aznachilik   xizmati   orqali   davlat
mablag‘larining oqilona sarflanishi, shaffoflik va hisobdorlik ta'minlanadi.
G‘aznachilik   tizimi   iqtisodiyotning   barcha   sohalarida   muhim   o‘rin   tutadi   va
davlat   byudjeti   ijrosining   boshqarilishini   nazorat   qiladi.   Davlatning   iqtisodiy
siyosatining   muvaffaqiyati   ko‘p   jihatdan   g‘aznachilik   xizmatining   samarali
ishlashiga bog‘liq.
G‘aznachilik xizmati va raqamli texnologiyalar
So‘nggi   yillarda   g‘aznachilik   tizimining   samaradorligini   oshirish   uchun
raqamli texnologiyalarni keng joriy etish muhim ahamiyat kasb etmoqda. Elektron
tizimlar   yordamida   mablag‘larni   boshqarish,   bank   hisoblaridagi   operatsiyalarni
tezda amalga oshirish, soliq to‘lovchilarni onlayn tizimda ro‘yxatga olish, byudjet
ijrosini   real   vaqt   rejimida   kuzatish   kabi   funksiyalar   amalga   oshirilmoqda.   Bular
orqali g‘aznachilik tizimi ancha samarali va shaffof bo‘lishi ta'minlanadi.
III. Xulosa.
Davlat   moliyasini   boshqarish   tizimi,   mamlakatning   iqtisodiy   barqarorligini
ta'minlashda,   ijtimoiy   va   iqtisodiy   taraqqiyotga   erishishda   muhim   rol   o‘ynaydi.
O‘zbekistonda   davlat   moliyasini   boshqarishdagi   institusional   islohotlar,   davlat
moliyasining   samaradorligini   oshirish,   byudjet   mablag‘larining   maqsadli   va
shaffof   sarflanishini   ta'minlash,   iqtisodiy   tizimni   raqamlashtirish   kabi   ko‘plab
yo‘nalishlarni o‘z ichiga oladi.
G‘aznachilik   xizmati   davlat   moliyasini   boshqarishning   markaziy   tizimi
sifatida,   davlat   byudjetini   ijro   etish,   davlat   mablag‘larini   samarali   taqsimlash,
nazorat qilish va shaffoflikni ta'minlashda muhim rol o‘ynaydi. G‘aznachilik tizimi
orqali   davlatning   moliyaviy   resurslari   boshqariladi,   va   shu   bilan   birga, korrupsiyaning   oldini   olish,   mablag‘larni   oqilona   sarflash,   davlat   qarzini
boshqarish va xalqaro moliya institutlari bilan aloqalarni yaxshilashga erishiladi.
G‘aznachilik   xizmati   bajaradigan   funksiyalar,   davlat   byudjetining   ijrosini
to‘g‘ri   va   samarali   ta'minlash,   soliq   to‘lovchilari   va   boshqa   davlat   idoralari   bilan
o‘zaro aloqalarni markazlashtirish, moliyaviy operatsiyalarni nazorat qilish, davlat
mablag‘larini  shaffof  tarzda taqsimlash  kabi  vazifalarni  o‘z ichiga oladi. Raqamli
texnologiyalarni   joriy   etish   orqali   g‘aznachilik   tizimining   samaradorligi   yanada
oshmoqda,   bu   esa   davlatning   moliyaviy   siyosatini   yanada   samarali   amalga
oshirishga yordam beradi.
Institusional   islohotlar,   davlat   moliyasini   boshqarish   jarayonlarini
takomillashtirishga,   byudjet   jarayonlarini   soddalashtirishga,   shaffoflikni
ta'minlashga   va   korrupsiyani   kamaytirishga   qaratilgan.   O‘zbekistonda   amalga
oshirilayotgan   g‘aznachilik   va   boshqa   davlat   moliyasini   boshqarish   sohasidagi
islohotlar,   nafaqat   iqtisodiy   barqarorlikni   ta'minlash,   balki   mamlakatning   xalqaro
moliyaviy bozorlar bilan integratsiyasini kuchaytirishga xizmat qiladi.
Bundan tashqari, g‘aznachilik tizimining samarali ishlashini ta'minlash uchun
malakali   kadrlarni   tayyorlash,   texnologiyalarni   yangilash   va   davlat   moliyasining
barcha   jarayonlarida   shaffoflikni   oshirish   zarur.   Shu   tariqa,   davlat   moliyasini
boshqarish   tizimi   o‘zgarib,   yanada   rivojlanib,   iqtisodiyotning   barqaror   o‘sishini
ta'minlashda muhim omilga aylanishi mumkin. IV. Foydalanilgan adabiyotlar.
   O‘zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti . (2024). O‘zbekiston Respublikasi Moliya 
Vazirligi, Tashqi moliya resurslari va Byudjet siyosati boshqarmasi.
   Shavkatov, A. M.  (2020).  Davlat moliyasini boshqarish va byudjet tizimining islohoti.  
Tashkent: O‘zbekiston iqtisodiyot nashriyoti.
   Abdullaev, K. R.  (2021).  G‘aznachilik xizmati va uning iqtisodiy roli.  Toshkent: Iqtisodiyot va
moliya instituti.
   Vasilenko, V. G.  (2018).  Moliyaviy boshqaruv tizimlari: nazariy asoslar va amaliyot.  Moskva: 
Ekonomika nashriyoti.
   Xodjaev, A. F.  (2022).  Davlat moliyasining islohoti va g‘aznachilik xizmatining yangi 
yo‘nalishlari.  Toshkent: "O‘zbekiston moliyasi" jurnali, 15(7), 34-42 betlar.
   Raqamli iqtisodiyot va davlat moliyasining kelajagi . (2023).  Global moliya va iqtisodiy 
tahlil  jurnali, 6(2), 58-72 betlar.
   Ursulov, E. V.  (2019).  Davlat qarzini boshqarish: muammolar va yechimlar.  Moskva: Inson 
resurslari va iqtisodiy boshqaruv nashriyoti.
   O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari va qarorlari . (2022). O‘zbekiston 
Respublikasi Prezidenti rasmiy sayti.
   G‘aznachilik xizmati va uning jamiyatdagi roli . (2021).  O‘zbekistonning iqtisodiy 
rivojlanishi  nashri, 10(4), 21-30 betlar.
   OECD  (2020).  Public Financial Management in OECD Countries .  Paris: OECD Publishing.