Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 45000UZS
Hajmi 46.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 31 Iyul 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Arabov Amirbek

Ro'yxatga olish sanasi 31 Iyul 2024

7 Sotish

Davlatning ijtimoiy siyosatining maqsadi tarkibi va vositalari

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG BEK NOMIDAGI O ZBEKISTON MILLIYʻ ʻ
UNIVERSITETINING JIZZ А X FILI А LI
 “SIRTQI” F А KULTETI
 “IQTISODIYOT” YO N	
ʻ А LISHI 
2-BOSQICH 551-22-GURUH TALABASI 
ZIYATOV SHERALINING
“Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish” F А NID А N
KURS ISHI
Mavzu: Davlatning ijtimoiy siyosatining maqsadi, tarkibi
va vositalari.
Bajardi:          Ziyatov Sh
Ilmiy rahbar: Nizamitdinov A
Jizzax-2024
1 MUNDARIJA
Kirish ..........................................................................................................................3
I BOB.  IJTIMOIY SIYOSATNING NAZARIY ASOSLARI ..............................6
1.1 Ijtimoiy siyosat mazmun mohiyati, maqsadlari, nazariyasi...................................6
1.2 Ijtimoiy mehnat faoliyati-ijtimoiy siyosat asosi sifatida, uning tarkibiy qismlari va
elementlari.....................................................................................................................9
II BOB. O’ZBEKISTONDA IJTIMOIY SIYOSATNING ASOSIY 
YO’NALISHLARI .....................................................................................................12
2.1   O’zbekistonda ijtimoiy siyosatning o’ziga xos xususiyatlari................................12
2.2O’zbekistonda   ijtimoiy   siyosatning   asosiy   yo’nalishlari   bo’yicha   qilinayotgan
ishlari............................................................................................................................15
Xulosa .........................................................................................................................25
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati .........................................................................28
2 KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi.  Ijtimoiy muammolar, jamoat muammolari - shaxsga
bevosita   yoki   bilvosita   ta'sir   ko'rsatadigan   va   jamiyat   a'zolarining   barchasi   yoki
muhim qismi nuqtai nazaridan, ularni bartaraf etish uchun jamoaviy sa'y-harakatlarni
talab qiladigan etarlicha jiddiy muammolar va vaziyatlar.
Ijtimoiy muammolarning o'ziga xos ro'yxati turli davrlarda va turli jamiyatlarda
farqlanadi va ularning tasavvurlari va g'oyalari vaqt o'tishi bilan o'zgaradi.
19-   asr   boshlarida   paydo   bo‘lgan   va   dastlab   o‘ziga   xos   bir   muammo   –
boylikning notekis taqsimlanishiga ishora qilish uchun ishlatilgan.
Ijtimoiy   muammolar,   eng   avvalo,   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topadigan,   turli
shakllarda   bo‘ladigan,   ko‘pincha   ijtimoiy   muammolar   ijtimoiy   ziddiyatlarga   aylanib
ketadi, to‘g‘rirog‘i, tez-tez emas, balki har doim, agar bu muammolar o‘z vaqtida hal
etilmasa.
Ijtimoiy   muammolar   insoniyat   taraqqiyotining   barcha   bosqichlarida,   ibtidoiy
jamiyatdan to hozirgi taraqqiyot bosqichiga, ya’ni XXI asrgacha bo‘lgan davrda sodir
bo‘lgan. Bu muammolarning farqi shundaki, ular har bir bosqichda turlicha namoyon
bo'lgan,   ibtidoiy   jamoada   ular   ibtidoiy   jamiyatning   shakllanishi   shaklida   namoyon
bo'lgan.   Ibtidoiy   jamiyatda   huquqiy   ortiqchalik   degan   narsa   bor   edi,   bu   ijtimoiy
munosabatlarning   barcha   jabhalarini   tartibga   solishni,   haddan   tashqari   ko'tarilishni
(hayvonlarni   qanday   qilib   to'g'ri   pishirishni,   teskari   yoki   pastga)   borishni   anglatardi
va   agar   kimdir   bu   tartibni   buzsa,   unga   nisbatan   qo'llanilgan.   ommaviy   tanbeh   yoki
hatto   ba'zi   sanksiyalar,   masalan,   qabiladoshini   kechki   ovqatdan   mahrum   qilishda
ifodalangan.   O'rta   asrlarda   ijtimoiy   to'qnashuvlar   va   muammolar,   masalan,
vatandoshlar   o'rtasidagi   noto'g'ri   kiyimda   aks   etishi   mumkin   edi,   tashqi   ko'rinishi
boshqalarning tashqi ko'rinishidan biroz farq qiladigan odamlar allaqachon tashqarida
bo'lgan   va   unga   nisbatan   salbiy   munosabatda   bo'lgan.   nizo   yoki   muammoga   sabab
bo'ldi.
3 Ijtimoiy   muammolar   tarmoqlar   bo‘yicha   tasniflanadi:   ijtimoiy-iqtisodiy,
ijtimoiy-siyosiy va boshqalar.
Hozirgi   vaqtda   eng   keskin   ijtimoiy   muammolar   qatoriga   quyidagilar   kiradi:
qashshoqlik,   ishsizlik,   bolalarning   uysizligi,   nogironlik,   giyohvandlik,   bola
huquqlarining   buzilishi,   qochqinlar   va   ko'chirilganlarning   ahvoli,   nogironlarning
ahvoli va boshqalar.
Ijtimoiy   muammolarni   hal   qilish   zamonaviy   davlat   faoliyatining   eng   muhim
qismidir. Ijtimoiy siyosat jamiyat taraqqiyotining turi va darajasi, aholining hukmron
mentaliteti,   jamiyat   ijtimoiy   taraqqiyotida   o‘z   oldiga   qo‘ygan   maqsad   va   vazifalari
bilan chambarchas bog‘liqdir.
Siyosatning   markaziy   subyekti   davlatdir.   Davlatning   ajralmas   atributi   -
hokimiyat,   qonun   va   zo'ravonlik   orqali   odamlarning   hayotiga,   jamiyatdagi   xatti-
harakatlariga   hal   qiluvchi   ta'sir   ko'rsatish   va   ta'sir   qilish   imkoniyati   va   qobiliyatini
ta'minlaydigan hokimiyat. 
Har   qanday   ijtimoiy   muammo,   agar   uning   yechimi   katta   ijtimoiy   guruhlar
manfaatlariga daxldor bo'lsa va davlat hokimiyatidan foydalanish bilan bog'liq bo'lsa,
siyosiy xususiyatga ega bo'ladi yoki ega bo'lishi mumkin.
Aholining   asosiy   ijtimoiy   guruhlari   manfaatlari   va   manfaatlari   yo'li   bilan
tartibga soladi.
Ijtimoiy   sohada   jamiyatning   xo'jalik   va   xo'jalik   faoliyati   natijalari   namoyon
bo'ladi   va   baholanadi,   uning   samaradorligi   va   odamlarning   manfaatlari   va
ehtiyojlarini   qondirish   qobiliyati   tekshiriladi.   Ijtimoiy   sohada   davlat   siyosatining
insonparvarlik   darajasi   o‘z   ifodasini   topadi   va   namoyon   bo‘ladi,   u   qanchalik   kuchli
bo‘lsa,   jamiyat   taraqqiyoti   yo‘nalishining   insonparvarlik   mohiyati,   insonparvarlik
mazmuni shunchalik ravshan bo‘ladi.
Ijtimoiy siyosat uning mazmuni, ishlab chiqish va amalga oshirish shakllari va
usullariga   qo'yiladigan   talablarning   mohiyatini   ifodalovchi   tamoyillar   tizimiga
asoslanadi:
4 insonparvarlik, ijtimoiy adolat;
izchillik, uzluksizlik, ketma-ketlik;
ijtimoiy   siyosatni   amalga   oshirish   uchun   maqsadlar   va   imkoniyatlarning
mutanosibligi (vaqt va zarur resurslar nuqtai nazaridan);
oshkoralik   (ijtimoiy   siyosat   masalalari   bo'yicha   jamiyatning   barcha   guruh   va
qatlamlari   fikrini   erkin   ifodalash   -   boshqaruv   organlarining   omma   bilan
"mulohazalari"ning mavjudligi);
ijtimoiy   siyosatni   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirishda   demokratizm   (yirik
ijtimoiy-siyosiy   qarorlar   loyihalarini   ochiq   muhokama   qilish,   ijtimoiy
o‘zgarishlarning   asosiy   masalalari   bo‘yicha   jamoatchilik   fikrini   har   tomonlama
aniqlash);
ijtimoiy siyosatni amalga oshirish ustidan jamiyatning samarali nazorati;
aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   chora-tadbirlarini   maqsadli   yo‘naltirish,
aholining   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   va   kam   ta’minlangan   qatlamlariga   ijtimoiy
yordam   ko‘rsatishni   kuchaytirish.   Ijtimoiy   siyosatning   mazmuni,   uning   maqsad   va
vazifalari   funksiyalar   tizimida   -   nisbatan   mustaqil,   lekin   bir-biri   bilan   chambarchas
bog'liq bo'lgan siyosiy faoliyat turlarida ochib beriladi. Ulardan eng muhimlari:
jamiyatning   ijtimoiy   guruhlari   va   qatlamlari,   uning   alohida   a’zolari
manfaatlarini ifodalash, himoya qilish, muvofiqlashtirish ;
ijtimoiy sohadagi ijtimoiy qarama-qarshiliklarni maqbul hal etish, fuqarolar va
davlat o‘rtasidagi “muloqot”ni amalga oshirish;
aholining turli qatlamlarini birlashtirish, ularning manfaatlarini uyg'unlashtirish,
yaxlit ijtimoiy tizimni, barqarorlik va tartibni ta'minlash;
prognostik;
aholini ijtimoiy himoya qilish va boshqalar.
Funktsiyalar   yordamida   ijtimoiy   siyosatning   asosiy   vazifasi   -   ijtimoiy
munosabatlarni   uyg'unlashtirish,   jamiyatning   ijtimoiy   rivojlanishini   boshqarish
amalga oshiriladi.
5 Ijtimoiy   siyosat   sohalariga   kelsak,   bu   erda,   qoida   tariqasida,   ikkita   nisbatan
mustaqil blokni ajratish odatiy holdir:
A) keng ma'noda jamiyat a'zolari hayotining barcha sohalariga taalluqli qarorlar
va faoliyatni, shu jumladan ularni tovarlar, uy-joy va ijtimoiy infratuzilma xizmatlari,
ish   o'rinlari,   maqbul   pul   daromadlari   bilan   ta'minlash,   jamiyatni   kengaytirish   va
mustahkamlashni   o'z   ichiga   olgan   ijtimoiy   siyosat.   moddiy-texnik   bazasini,   aholi
salomatligini,   uning   ta'limi   va   madaniyatini   muhofaza   qilish   va   mustahkamlash,
fuqarolar hayoti uchun kafolatlangan ijtimoiy sharoitlar tizimini yaratish;
B)   haqiqiy   ijtimoiy   siyosat   (uning   elementlari   ijtimoiy   himoya   sohasidagi
siyosat   va   uning   o'ziga   xos   turlari:   oila   siyosati,   yoshlar   siyosati,   keksalar   va
nogironlarni ijtimoiy himoya qilish siyosati).
Shuningdek,   ayrim   olimlarning   fikricha,   zamonaviy   davlatlar   faoliyatini   tahlil
qilish   asosida   ijtimoiy   siyosatning   quyidagi   tuzilmani   tashkil   etuvchi   elementlarini
ajratish mumkin: ijtimoiy ta’minot, ijtimoiy yordam, ijtimoiy himoya, ijtimoiy ish. 
Kurs   ishining   predmeti:   Ijtimoiy ,   migrantlar ,   jamiyat ,   ijtimoiy-iqtisodiy,
ijtimoiy-siyosiy.
Kurs ishining maqsadi:   Jamiyatning har bir fuqarosiga qo yadigan u yoki buʼ
iqtisodiy   siyosiy   huquqiy   talabi   odilligini,   o zining   xizmat   qilaetgan   ishining	
ʼ
xaqligiga   komil   ishonch   ma naviy   ruxni   oshiradi,   shaxsni   uluglaydi,   aktiv   hayotiy	
ʼ
pozitsiyani vujudga keltiradi.
Kurs   ishining   vazifasi:   menejment,   siyosiy   va   tijoriy   reklama   va   miya
yuvilgan qurbonlarni reabilitatsiya qilishni o‘rganadi.
Kurs   ishining   tuzilishi:   kurs   ishi   2   bob,   4   bo‘lim,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlardan iborat.
6 I BOB.  IJTIMOIY SIYOSATNING NAZARIY ASOSLARI
1.1 Ijtimoiy siyosat mazmun mohiyati, maqsadlari, nazariyasi
Ijtimoiy   muammolar,   jamoat   muammolari   -   shaxsga   bevosita   yoki   bilvosita
ta'sir   ko'rsatadigan   va   jamiyat   a'zolarining   barchasi   yoki   muhim   qismi   nuqtai
nazaridan,   ularni   bartaraf   etish   uchun   jamoaviy   sa'y-harakatlarni   talab   qiladigan
etarlicha jiddiy muammolar va vaziyatlar.
Ijtimoiy muammolarning o'ziga xos ro'yxati turli davrlarda va turli jamiyatlarda
farqlanadi va ularning tasavvurlari va g'oyalari vaqt o'tishi bilan o'zgaradi.
19-   asr   boshlarida   paydo   bo‘lgan   va   dastlab   o‘ziga   xos   bir   muammo   –
boylikning notekis taqsimlanishiga ishora qilish uchun ishlatilgan.
Ijtimoiy   muammolar,   eng   avvalo,   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topadigan,   turli
shakllarda   bo‘ladigan,   ko‘pincha   ijtimoiy   muammolar   ijtimoiy   ziddiyatlarga   aylanib
ketadi, to‘g‘rirog‘i, tez-tez emas, balki har doim, agar bu muammolar o‘z vaqtida hal
etilmasa.
Ijtimoiy   muammolar   insoniyat   taraqqiyotining   barcha   bosqichlarida,   ibtidoiy
jamiyatdan to hozirgi taraqqiyot bosqichiga, ya’ni XXI asrgacha bo‘lgan davrda sodir
bo‘lgan. Bu muammolarning farqi shundaki, ular har bir bosqichda turlicha namoyon
bo'lgan,   ibtidoiy   jamoada   ular   ibtidoiy   jamiyatning   shakllanishi   shaklida   namoyon
bo'lgan.   Ibtidoiy   jamiyatda   huquqiy   ortiqchalik   degan   narsa   bor   edi,   bu   ijtimoiy
munosabatlarning   barcha   jabhalarini   tartibga   solishni,   haddan   tashqari   ko'tarilishni
(hayvonlarni   qanday   qilib   to'g'ri   pishirishni,   teskari   yoki   pastga)   borishni   anglatardi
va   agar   kimdir   bu   tartibni   buzsa,   unga   nisbatan   qo'llanilgan.   ommaviy   tanbeh   yoki
hatto   ba'zi   sanksiyalar,   masalan,   qabiladoshini   kechki   ovqatdan   mahrum   qilishda
ifodalangan.   O'rta   asrlarda   ijtimoiy   to'qnashuvlar   va   muammolar,   masalan,
vatandoshlar   o'rtasidagi   noto'g'ri   kiyimda   aks   etishi   mumkin   edi,   tashqi   ko'rinishi
boshqalarning tashqi ko'rinishidan biroz farq qiladigan odamlar allaqachon tashqarida
bo'lgan   va   unga   nisbatan   salbiy   munosabatda   bo'lgan.   nizo   yoki   muammoga   sabab
bo'ldi.
7 Ijtimoiy   muammolar   tarmoqlar   bo‘yicha   tasniflanadi:   ijtimoiy-iqtisodiy,
ijtimoiy-siyosiy va boshqalar.
Hozirgi   vaqtda   eng   keskin   ijtimoiy   muammolar   qatoriga   quyidagilar   kiradi:
qashshoqlik,   ishsizlik,   bolalarning   uysizligi,   nogironlik,   giyohvandlik,   bola
huquqlarining   buzilishi,   qochqinlar   va   ko'chirilganlarning   ahvoli,   nogironlarning
ahvoli va boshqalar.
Ijtimoiy   muammolarni   hal   qilish   zamonaviy   davlat   faoliyatining   eng   muhim
qismidir. Ijtimoiy siyosat jamiyat taraqqiyotining turi va darajasi, aholining hukmron
mentaliteti,   jamiyat   ijtimoiy   taraqqiyotida   o‘z   oldiga   qo‘ygan   maqsad   va   vazifalari
bilan chambarchas bog‘liqdir.
Siyosatning   markaziy   subyekti   davlatdir.   Davlatning   ajralmas   atributi   -
hokimiyat,   qonun   va   zo'ravonlik   orqali   odamlarning   hayotiga,   jamiyatdagi   xatti-
harakatlariga   hal   qiluvchi   ta'sir   ko'rsatish   va   ta'sir   qilish   imkoniyati   va   qobiliyatini
ta'minlaydigan hokimiyat. 1
Har   qanday   ijtimoiy   muammo,   agar   uning   yechimi   katta   ijtimoiy   guruhlar
manfaatlariga daxldor bo'lsa va davlat hokimiyatidan foydalanish bilan bog'liq bo'lsa,
siyosiy xususiyatga ega bo'ladi yoki ega bo'lishi mumkin.
aholining   asosiy   ijtimoiy   guruhlari   manfaatlari   va   manfaatlari   yo'li   bilan
tartibga soladi.
Ijtimoiy   sohada   jamiyatning   xo'jalik   va   xo'jalik   faoliyati   natijalari   namoyon
bo'ladi   va   baholanadi,   uning   samaradorligi   va   odamlarning   manfaatlari   va
ehtiyojlarini   qondirish   qobiliyati   tekshiriladi.   Ijtimoiy   sohada   davlat   siyosatining
insonparvarlik   darajasi   o‘z   ifodasini   topadi   va   namoyon   bo‘ladi,   u   qanchalik   kuchli
bo‘lsa,   jamiyat   taraqqiyoti   yo‘nalishining   insonparvarlik   mohiyati,   insonparvarlik
mazmuni shunchalik ravshan bo‘ladi.
Ijtimoiy siyosat uning mazmuni, ishlab chiqish va amalga oshirish shakllari va
usullariga   qo'yiladigan   talablarning   mohiyatini   ifodalovchi   tamoyillar   tizimiga
asoslanadi:
8 insonparvarlik, ijtimoiy adolat;
izchillik, uzluksizlik, ketma-ketlik;
ijtimoiy   siyosatni   amalga   oshirish   uchun   maqsadlar   va   imkoniyatlarning
mutanosibligi (vaqt va zarur resurslar nuqtai nazaridan);
oshkoralik   (ijtimoiy   siyosat   masalalari   bo'yicha   jamiyatning   barcha   guruh   va
qatlamlari   fikrini   erkin   ifodalash   -   boshqaruv   organlarining   omma   bilan
"mulohazalari"ning mavjudligi);
ijtimoiy   siyosatni   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirishda   demokratizm   (yirik
ijtimoiy-siyosiy   qarorlar   loyihalarini   ochiq   muhokama   qilish,   ijtimoiy
o‘zgarishlarning   asosiy   masalalari   bo‘yicha   jamoatchilik   fikrini   har   tomonlama
aniqlash);
ijtimoiy siyosatni amalga oshirish ustidan jamiyatning samarali nazorati;
aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   chora-tadbirlarini   maqsadli   yo‘naltirish,
aholining   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   va   kam   ta’minlangan   qatlamlariga   ijtimoiy
yordam   ko‘rsatishni   kuchaytirish.   Ijtimoiy   siyosatning   mazmuni,   uning   maqsad   va
vazifalari   funksiyalar   tizimida   -   nisbatan   mustaqil,   lekin   bir-biri   bilan   chambarchas
bog'liq bo'lgan siyosiy faoliyat turlarida ochib beriladi. Ulardan eng muhimlari:
jamiyatning   ijtimoiy   guruhlari   va   qatlamlari,   uning   alohida   a’zolari
manfaatlarini ifodalash, himoya qilish, muvofiqlashtirish ;
ijtimoiy sohadagi ijtimoiy qarama-qarshiliklarni maqbul hal etish, fuqarolar va
davlat o‘rtasidagi “muloqot”ni amalga oshirish;
aholining turli qatlamlarini birlashtirish, ularning manfaatlarini uyg'unlashtirish,
yaxlit ijtimoiy tizimni, barqarorlik va tartibni ta'minlash;
prognostik;
aholini ijtimoiy himoya qilish va boshqalar.
Funktsiyalar   yordamida   ijtimoiy   siyosatning   asosiy   vazifasi   -   ijtimoiy
munosabatlarni   uyg'unlashtirish,   jamiyatning   ijtimoiy   rivojlanishini   boshqarish
amalga oshiriladi.
9 Ijtimoiy   siyosat   sohalariga   kelsak,   bu   erda,   qoida   tariqasida,   ikkita   nisbatan
mustaqil blokni ajratish odatiy holdir:
A) keng ma'noda jamiyat a'zolari hayotining barcha sohalariga taalluqli qarorlar
va faoliyatni, shu jumladan ularni tovarlar, uy-joy va ijtimoiy infratuzilma xizmatlari,
ish   o'rinlari,   maqbul   pul   daromadlari   bilan   ta'minlash,   jamiyatni   kengaytirish   va
mustahkamlashni   o'z   ichiga   olgan   ijtimoiy   siyosat.   moddiy-texnik   bazasini,   aholi
salomatligini,   uning   ta'limi   va   madaniyatini   muhofaza   qilish   va   mustahkamlash,
fuqarolar hayoti uchun kafolatlangan ijtimoiy sharoitlar tizimini yaratish;
B)   haqiqiy   ijtimoiy   siyosat   (uning   elementlari   ijtimoiy   himoya   sohasidagi
siyosat   va   uning   o'ziga   xos   turlari:   oila   siyosati,   yoshlar   siyosati,   keksalar   va
nogironlarni ijtimoiy himoya qilish siyosati).
Shuningdek,   ayrim   olimlarning   fikricha,   zamonaviy   davlatlar   faoliyatini   tahlil
qilish   asosida   ijtimoiy   siyosatning   quyidagi   tuzilmani   tashkil   etuvchi   elementlarini
ajratish mumkin: ijtimoiy ta’minot, ijtimoiy yordam, ijtimoiy himoya, ijtimoiy ish. 2
Boshqalar, uning asosiy yo'nalishlari qatoriga quyidagilar kiradi: 1) sog'liqni saqlash
va majburiy tibbiy sug'urta; 2) oilani  qo'llab-quvvatlash, onalik, bolalik va otalik; 3)
uy-joy   siyosati,   kommunal,   aholiga   maishiy   xizmatlar;   4)   qariyalar   va   nogironlarni
qo'llab-quvvatlash;
)   aholi   uchun   ijtimoiy   xizmatlar;   6)   tabiiy   muhitni   muhofaza   qilish;   7)
migrantlar,   ayniqsa   qochqinlar   va   ichki   ko'chirilganlar   uchun   federal   va   mahalliy
(shahar) turar-joylari.
Ijtimoiy   muammolarni   davlat   tomonidan   hal   etishning   ma'nosi   ham   ijtimoiy
guruhlar   o'rtasidagi,   ham   ular   ichidagi   munosabatlarni   saqlash,   jamiyat   a'zolarining
farovonligi   va   turmush   darajasini   oshirish   uchun   shart-sharoitlarni   ta'minlash,
iqtisodiy   rag'batlantirishni   shakllantirishda   ijtimoiy   kafolatlar   yaratishdir.   ijtimoiy
ishlab   chiqarishdagi   ishtiroki   uchun.   Shu   bilan   birga   shuni   ta’kidlash   joizki,
davlatning   butun   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   sharoitlarini   tartibga   solish   maqsadida
amalga   oshirayotgan   chora-tadbirlarining   ajralmas   qismi   sifatida   faoliyat   yurituvchi
10 davlatning   ijtimoiy   siyosati   umumiy   iqtisodiy   siyosat   bilan   chambarchas   bog‘liqdir.
mamlakatdagi vaziyat. 
Shunday   qilib,   ijtimoiy   muammolarni   davlat   tomonidan   hal   etish   haqida
gapirganda,   biz,   birinchi   navbatda,   jamiyatning   turli   a'zolari   va   guruhlari
daromadlarini taqsimlash va qayta taqsimlashga qaratilgan hukumatning harakatlarini
nazarda tutamiz. So'zning tor ma'nosida ijtimoiy siyosatni shunday ta'riflash mumkin.
Keng   ma’noda   ijtimoiy   siyosat   jamiyatning   ijtimoiy   barqarorligini   ta’minlash   va
mamlakatning barcha fuqarolari uchun imkon qadar bir xil “boshlang‘ich sharoitlarni”
yaratishga qaratilgan makroiqtisodiy tartibga solish sohalaridan biridir.
Ehtiyojmandlarni   qo'llab-quvvatlashning   eng   dastlabki   shakli,   ehtimol,   ona
tomonidan bolaga  g'amxo'rlik qilishdir.  Kattalar  tomonidan  bir-biriga  ko'rsatiladigan
o'zaro   yordam   eski   kunlarda   muhtojlarga   (oila   a'zolari,   bir   qabila   a'zolari)   yordam
berishning   yana   bir   misolidir.   Rasmiy   muassasalar   keng   tarqalgachgina   "begona
(begona)ga yordam berish" kabi tushuncha paydo bo'lishi mumkin edi. Chet elliklarga
yordam   berishning   eng   qadimgi   shakllaridan   biri   diniy   guruhlar   tomonidan   taqdim
etilgan.
Yordam   va   o'zaro   yordam   haqidagi   ilk   g'oyalarning   kelib   chiqishi   qabila
jamiyatida o'zaro munosabatlar mexanizmlari shakllangan qabila jamiyati bosqichida
sodir  bo'ladi.   va qayta taqsimlash.   Ulardan birinchisi  sovg'alar  almashinuvi,  maishiy
va   iqtisodiy   sohalarda   yordam   ko'rsatish   bilan   bog'liq.   Ikkinchisi   -   ortiqcha
mahsulotlarni   taqsimlash   bilan.   Allaqachon   bu   bosqichda   qabila   makonining
sub'ektlari   o'rtasida   yordam,   mafkuraviy   sub'ektlar,   shuningdek   sovg'a   almashish   va
qo'llab-quvvatlash munosabatlarini tartibga soluvchi tamoyillarning shakllanishi sodir
bo'ladi. Biroq, bu hodisani belgilash va inson hayotining ko'plab sohalaridan ajratish
birinchi   marta   Qadimgi   Yunonistonda   sodir   bo'lgan.   Buning   sababi   shundaki,
insoniyat   o'z   mavjudligining   boshqa   sohalari   qatorida   ma'lum   bir   ma'naviy   tajribani
to'plagan holda, uning do'stona tuyg'ulari, ta'sirlari, axloqiy aloqalari va munosabatlari
namoyon   bo'ladigan   maxsus   sohani   ajratib   ko'rsatishni   boshladi.   Shunday   qilib,
11 "xayriya"   tushunchasi   paydo   bo'ldi.   Yunon   tilida   bu   odamlarga   muhabbat   degan
ma'noni   anglatadi. Dastlab,   miloddan  avvalgi   5-   asrda  bu so'zning   semantik  ma'nosi
ilohiy marhamat g'oyalari bilan bog'liq edi, ammo miloddan avvalgi  IV  asrda. boshqa
ma'no   bu   tushuncha   bilan   bog'liq:   bir   shaxsning   boshqasiga   har   qanday   xayrixoh
munosabati. Gomer eposida   filos   oila va mehmondo'stlik instituti bilan bog'liq bo'lib,
bu   erda   so'z,   birinchi   navbatda,   ijtimoiy   yo'naltirilgan   xususiyatga   ega.   Aflotun   va
Aristotel   xayriya   deb   hisoblashgan   jamoat   manfaati   nuqtai   nazaridan,   bu   faoliyat
alohida   xususiy   vazirlik   emas,   balki   davlatning   vakolati   ekanligiga   ishongan   holda.
Aflotun   “Tanriflar”da   jamiyatda   “ixtiyoriy   xayrixohlik”   bo‘lishi   kerak,   deb
hisoblaydi.
Xayriya   nazariyasi   va   amaliyotining   keyingi   rivojlanishi   Rim-katolik
cherkovining   to'g'ridan-to'g'ri   rahbarligida,   G'arbiy   Evropadagi   reformatsiyagacha
davom etadi.  17- asrga  kelib , cherkov yagona xayr-ehson qiluvchi mavqeini yo'qotdi,
G'arbiy   Evropa   dunyosi   Platon   va   Aristotel   g'oyalariga   qaytdi.   Fuqarolik   jamiyati
barcha   muhtojlarga   yordam   berish   mas'uliyatini   o'z   zimmasiga   oladi,   xristian   rahm-
shafqati   mafkurasi   ijtimoiy  muhandislik  g'oyalari  bilan  almashtirildi, garchi  cherkov
xristian   xayriya   tashkiloti   qo'llab-quvvatlash   instituti   sifatida   o'z   faoliyatini   davom
ettirmoqda.
XVI   asr   davomida   sanoat   inqilobi   natijasida   krepostnoylar   yerlardan   quvib
chiqarildi,   kambag'allarning   yangi   aholisi   shaharlarga   ish   izlash   uchun   ketdi.   1601
yilda   Angliyada   birinchi   mustamlakachilar   tomonidan   Amerikaga   olib   borilgan
mashhur Kambag'allar qonuni qabul qilindi. Uning tamoyillari va kontseptsiyalari hali
ham Qo'shma Shtatlardagi  kambag'allarning farovonligiga va zamonaviy qonunlarga
ta'sir   qiladi.   1662   yilda   qaror   qabul   qilish   to'g'risidagi   qonun   qabul   qilindi
kambag'allar   ustidan   nazoratni   kuchaytirdi,   chunki   u   har   bir   kishidan   ma'lum   bir
okrugda   mahalliy   aholi   sifatida   ro'yxatga   olinishini   talab   qildi.   Turli   mamlakatlar
qonunchiligida   jamiyat   nafaqat   xayriyaga   muhtoj,   balki   mehnatga   layoqatli   ishsizlar
uchun   ham   javobgar   ekanligidan   dalolat   beradi.   Bu   davrda   Angliyada   kambag'allik
12 uchun   nafaqa   joriy   etildi   va   1834   yilda   kambag'allarga   yordam   ko'rsatishni   qat'iy
tartibga soluvchi maxsus qonunchilik paydo bo'ldi.
18- asr   o rtalarida Shvetsiyada kambag allar uchun xayriya ko rinishlarida ikkiʻ ʻ ʻ
yo nalish   farqlana   boshladi:   kasallarga   xayriya   va   kambag allarga   yordam   berish.	
ʻ ʻ
1862   yildan   beri   cherkov   qonuni   Shvetsiyadagi   har   bir   cherkov   cherkovidan
kambag'allar   uchun   kasalxonalar   va   uylar   qurishni   talab   qiladi.   1847   yilda
Shvetsiyada   kambag'allarga   g'amxo'rlik   qilish   shakllari   va   usullari   to'g'risida   yangi
nizom   qabul   qilindi.   1862   yilgi   shahar   islohotlari   kambag'allarning   xizmatini
cherkovdan ozod qildi va shu vaqtdan boshlab u shahar inshootiga aylandi. 1
Kambag'allar  uchun davlat  xayriya tizimi  bilan bir  qatorda, birinchi  navbatda,
mijozlarga   individual   yordam   ko'rsatishga   qaratilgan   xayriya   muassasalari   tizimi
shakllantirildi.
Shunday   qilib,   1866   yilda   Stokgolmda   "ochiq   xayriya"   tashkiloti   -   Patronaj
jamoat   birlashmasi   tashkil   etildi.   1869-yilda   Londonda   ko‘rsatilayotgan   yordamni
muvofiqlashtirish   uchun   xayrixohlar   jamiyati   tashkil   etildi   (yordam   so‘rab   murojaat
etuvchilarning   markaziy   katalogi   tuzildi;   yordam   so‘rab   murojaat   qilganlar   ularga
yordam bera oladigan tashkilotlar bilan bog‘langan).
Bunday   tashkilotlar   dunyoning   boshqa   mamlakatlarida   ham   yaratilmoqda.
Kambag'allarga   g'amxo'rlik   qilish   to'g'risidagi   1871   yilgi   farmon   kambag'allarga
cheklangan   yordam,   yordam   ko'rsatishning   asosi   o'z   mablag'larining   etishmasligi,
shuningdek,   boshqa   shaxslar   tomonidan   ta'minlanishi   mumkin   emas   edi.   Bu   davrda
kambag‘allarning   ro‘zg‘or   tebratish   qobiliyati   va   ishtiyoqi   o‘rtasida   aniq   chegara
chizilgan.
Faqat   tirikchilik   qilish   istagini   hujjatlashtirganlar   jamiyat   tomonidan   qo'llab-
quvvatlandi.  XIX asr  oxirida ko'plab Evropa mamlakatlarida:
mahkumlarga   va   ozodlikdan   mahrum   qilish   joylaridan   ozod   qilinganlarga
yordam berishning maxsus davlat shakllari;
bemorlar uchun maxsus parvarishlash tizimlari;
13 ko'r va karlarga maxsus yordam;
aholining majburiy davlat-munitsipal ta'limi;
xususiy va kommunal ishga vositachilik qilish;
kasallar, ishsizlar uchun kasaba uyushma fondi va boshqalar.
19-   asrning   oxiriga   kelib   ,   ko pgina   mamlakatlarda   kambag allarga   yordamʻ ʻ
ko rsatish   bo yicha   jamoat   tashkilotlari,   alohida   shaxslar   va   tashkilotlar   tomonidan	
ʻ ʻ
xayriyaning turli shakllari, shuningdek, cherkovning xayriya faoliyati mavjud edi.
Bugungi   kunda   turli   mamlakatlar   ijtimoiy   muammolarni   hal   qilishning   turli
tizimini ishlab chiqdilar. Agar, masalan, AQSH va Yaponiyada asosiy e’tibor xususiy
sektor,   xayriya,   jamoat   tashkilotlariga   qaratilayotgan   bo‘lsa,   Yevropaning   aksariyat
davlatlarida   bu   muammolarni   hal   qilishda   davlat   asosiy   rol   o‘ynaydi.   Masalan,
Germaniya   va   Daniya   davlat   tomonidan   ijtimoiy   sohani   keng   qamrab   olishi   bilan
ajralib turadi.
Hozirgi   kunda   eng   rivojlangan   ijtimoiy   siyosat   tizimi   Daniya   davlatining
ijtimoiy siyosat tizimi hisoblanadi.
Shunday   qilib,   soliqlar,   yig'imlar   va   turli   xil   pul   to'lovlarining   ma'lum   bir
mexanizmi,   shuningdek   ularni   qayta   taqsimlash   orqali   davlatda   kambag'al   aholi
mavjud bo'lmaganda va ijtimoiy qarama-qarshiliklar darajasi kamaytirilganda bunday
ijtimoiy   siyosatni   amalga   oshirishga   imkon   beradi.   shunday   darajadaki,   turli   xil
ijtimoiy   nizolarning   paydo   bo'lishi   amalda   mumkin   emas.   Shuning   uchun   Daniya
“farovonlik davlati” deb ataladi.
Xorijiy   tajriba   ko‘rsatganidek,   ijtimoiy   muammolarni   hal   etishning   eng
istiqbolli   yo‘nalishlaridan   biri   bu   yordamning   pul   va   nopul   turlarining   muvozanatli
uyg‘unlashuvidir.
Xulosa   qilib   aytadigan   bo'lsak,   bugungi   kunda   aksariyat   mamlakatlarda
fuqarolarning ahvoli hali ham ko'p narsani orzu qilmasa ham, davlat ijtimoiy siyosat
doirasida   amalga   oshirilayotgan   turli   tadbirlar   orqali   bu   vaziyatni   o'zgartirishga
harakat   qilayotganini   inkor   etib   bo'lmaydi.   Ikkinchisining   asosiy   vazifasi   ijtimoiy
14 munosabatlarni   tartibga   solishning   tashkiliy,   iqtisodiy,   ilmiy-texnikaviy,   axloqiy   va
huquqiy   chora-tadbirlarini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish   orqali   ijtimoiy
munosabatlarni uyg'unlashtirishdir. 
1.2. Ijtimoiy mehnat faoliyati-ijtimoiy siyosat asosi sifatida, uning tarkibiy
qismlari va elementlari
Ijtimoiy   mehnat   taqsimoti   —   ijtimoiy   mehnatning   mustaqil   vazifalarni
bajaruvchi   mehnat   turlariga   ajralishi,   ya ni   mehnat   faoliyati   turlariningʼ
alohidalashuvi. Umuman jamiyatda mehnat taqsimoti asosida faoliyatni ayirboshlash
yotadi va har bir mehnat turi aniq bir mahsulotni yoki uning bir qismini yaratishga ix-
tisoslashadi.   Faoliyat   turlari   bo yicha   mehnat   taqsimotining   umumiy,   xususiy   va	
ʻ
yakka   ko rinishlari   bor.   Umumiy   mehnat   taqsimoti   —   jamiyat   miqyosida   yirik	
ʻ
mehnat   turlarining   bir-biridan   ajralib,   mustaqil   yirik   sohalarga   bo linishi   (sanoat,   q.	
ʻ
x., transport va aloqa, qurilish, xizmat ko rsatish va h.k.). Xususiy mehnat taqsimoti	
ʻ
— xalq xo jaligining yirik sohalari ichida tarmoqlarning (qarang x. da dehqonchilik,	
ʻ
chorvachilik,   bog dorchilik,   sanoatda   esa   undirma   va   ishlov   berish,   og ir   va   yengil	
ʻ ʻ
sanoat,   mashinasozlikda   esa   avtomobilsozlik,   traktorsozlik,   samolyotsozlik,
stanoksozlik   kabi   tarmoqpar)   vujudga   kelishi.   Yakka   mehnat   taqsimoti   —   kouxona,
birlamchi   xo jalik   sub yekti   doirasida   bo ladigan   mehnat   taqsimoti   bo lib,   bunda	
ʻ ʼ ʻ ʻ
alohida   bir   mahsulot,   mahsulotning   tarkibiy   butlovchi   qismlarini   i.ch.   bo yicha	
ʻ
ixtisoslashgan mehnat turlari ajralib, alohidalashadi.
Jamiyat   taraqqiyoti   tarixida   birinchi   yirik   I.m.t.   mehnat   unumdorligining
o sishi   bilan   bog liq   bo lib,   uning   natijasida   jamiyatda   faqat   aqliy   yoki   jismoniy	
ʻ ʻ ʻ
mehnat   bilan  shug ullanadigan  kattakatta   guruhlar,  sinflar   (mas,   qullar  va  quldorlar)	
ʻ
ga   bo linish   vujudga   keldi.   Ishlab   chiqaruvchi   kuchlarning   o sishi   asosida   ikkinchi	
ʻ ʻ
yirik   I.m.t.   yuz   berdi   —   hunarmandchilik   dehqonchilikdan   ajrab   chiqdi   va   bu   bilan
shaharning   qishloqdan   ajralib   chiqishi   boshlandi.   Hunarmandchilikning   deh-
qonchilikdan   alohidalashuvi   natijasida   tovar   i.ch.   yuzaga   keldi.   Ayirboshlashning
kuchayishi bilan uchinchi yirik I.m.t. — savdoning sanoatdan ajralishi yuz berdi.
Mashinalashgan   industriyaning   paydo   bo lishi   va   rivojlanishi   bilan   I.m.t.   da	
ʻ
sanoatning   mavqei   o sib   va   yanada   chuqurlashib   bordi.   Kapitalizmning   rivojlanishi	
ʻ
xalqlarning xo jalik yuritishdagi yaqinlashuviga, xalqaro mehnat taqsimotining paydo	
ʻ
bo lishiga   sharoitlar   yaratdi.   Jahon   hamjamiyati   mamlakatlari   o rtasida   xalqaro	
ʻ ʻ
mehnat   taqsimoti   I.m.t.   ning   hozirgi   davrdagi   eng   takomillashgan   va   barcha
15 mamlakatlarni   qamraydigan   shaklidir.   Xalqaro   iqtisodiy   integratsiya   I.m.t.   asosida
vujudga   kelib,   iqtisodiy   qoloklikni   va   xo jalik   taraqqiyotidagi   biryoqlamalikniʻ
bartaraf etish va farovonlikni ko tarishga xizmat qiladi (qarang	
ʻ   Mehnat taqsimoti ).
I.m.t. iqtisodiy qonun bo lib, unga binoan mehnat turlari uzluksiz ravishda bir-
ʻ
biridan ajralib, yangilari vujudga kelib, ixtisoslashuv yuz beradi va uning unumdorligi
ortib   boradi.   Mehnat   taqsimoti   va   uning   asosida   ixtisoslashuv   natijasida   mahsulot
ayirboshlash   yuz   beradi,   uning   rivojlanishi   esa   bozor   munosabatlarining   shakllanib,
rivojlanishiga olib keladi.
Mehnat faoliyat i  dega n da insonni biror m e hnat turi bilan band bo‘l i sh i  tu shiniladi .
Mehnat faoliyati insonning hal qilinadigan vazifalar va bajariladigan ishlari yig‘indisidan
tashkil topadi.
Mehnat   faoliyatining   mohiyatini   umumlashgan,   hamda   konkret   shaklda   olib
qaraladigan   bo‘lsa,   bir-biri   bilan   bog‘liq   ikki   muhim   vazifani   hal   qilishning   ob’ektiv
zarurati bilan belgilanadi. Bu vazifalardan biri — insonlarning moddiy mehnat elementlari
bilan o‘zaro harakatga kirishuvini aniklashdan iborat bo‘lsa, ikkinchisi — birgalikda yoki
o‘zaro bog‘langai faoliyat qatnashchilari o‘rtasida munosabatlari shakllanishidan iboratdir.
Xuddi   mana   shu   narsa   mehnat   faoliyatini   tashkil   etish   predmeti   hisoblanadi.   Buning
mohiyati   mehnat   faoliyatini   tashkil   etish   vazifasiga   (keng   ma’noda   olganda)   mehnat
sub’ektini (ayrim xodim yoki mehnat jamoasi) aniqlash, uni zarur mehnat predmetlari va
vositalari   bilan   ta’minlash,   qulay   mehnat   sharoitlarini   yaratib   berish,   mehnat   (ishlarini
bajarish) jarayonlarini tashkil etish, mehnatga haq to‘lash kabi masalalarini o‘rganish bilan
bog‘liqdir. 
«Tashkil etish» tushunchasi frantsuzcha organisation, lotincha organizo   -«tartibga
keltiraman»  so‘zidan kelib chiqqan. Mazkur  tushuncha  yaxlit  bir  butunlik ichida  o‘zaro
aloqalarning   yuzaga   kelishi   hamda   takomillashishiga   olib   keladigan   jarayon   yoki
harakatlar   jamlamasini   anglatadi.   Tashkil   etish   deganda   birgalikda   amalga   oshiruvchi
muayyan qoida va tamoyillar asosida, biror aniq maqsad sari harakat qiluvchi kishilarning
birlashgan   faoliyati   tushuniladi.   Shunga   ko‘ra ,   funktsional   nuqtai   nazardan,   tashkil
etish   ichki   tartiblarni   o‘rnatish   va   takomillashtirish   jarayoni   demakdir .   Binobarin,
mehnatni   tashkil   etish   atamasi   kishilar   faoliyatini   tartibga   solish   va   muayyan   tizimga
keltirish ni anglatadi . Biroq, bunday ta’rif haddan tashqari umumiy bo‘lganligi uchun uni
mukammal deb bo‘lmaydi.
  «Mehnatni   tashkil   qilish»   tushunchasining   paydo   bo‘lish   tarixiga   to‘xtal gandi ,
albatta, ushbu masalaning asoschisi sifatida F.   Teylorning (1856-1915) nomi tilga ol inadi .
F.   Teylor   mehnatni   «ilmiy   boshqarish»   muammosini   amaliy   jihatdan   asoslab   bergan
bo‘lib, u iqtisodiyotda muhim o‘rin tutadi. Ammo, F.   Teylor ko‘zda tutgan fan sohasini
16 iqtisodiyotda   haddan   tashqari   toraytirib   qo‘ygan.   «Oqilonalashtirish»   atamasi   mazkur
fanni   to‘g‘ri   nomlash   muammosini   murakkablashtirdi,   bu   atama   dastlab   Germaniyada
qo‘llanilgan bo‘lib, keyinchalik u muayyan darajada boshqa mamlakatlar g a ham yoyildi.
Mazkur   atama   shu   qadar   noaniq   va   umumiy   tusdagi   mazmunga   egaki,   uni   har   qanday
yaxshilanishga nisbatan qo‘llash mumkin. Shuni ham aytish kerakki, rivojlangan xorijiy
mamlakatlarda hozirgi vaqtda «mehnatni ilmiy tashkil  et ish» yoki «mehnatni tashkil  et ish»
atamalari deyarli qo‘llanilmayapti.
Bu   muammo   juda   ko‘pgina   MD H   mamlakatlari,   jumladan,   O‘zbekistonda   ham
mavjuddir.   Undan   turli   darajalarda   o‘rin   tutadigan   xilma-xil   hodisalarni   nomlash   uchun
foydalaniladi.   «Tashkil   etish»   atamasi   ayrim   korxona,   muassasa,   firma   va   umuman
jamiyatga   nisbatan   qo‘llaniladi.   Shu   bilan   birga,   gap   turli   ob’ektlar:   mehnat,   ishlab
chiqarish, boshqarish to‘g‘risida borishi mumkin.
Jamiyatning   ijtimoiy - iqtisodiy   tuzilishi,   ayni   kishilarni   mehnatga   jalb   etish,
mehnatning   ijtimoiy   taqsimoti,   ijtimoiy   mahsulotni   taqsimlash   usuli   va   ishchi   kuchini
tiklash   xususiyatlari   ko‘rib   chiqilayotganda   «mehnatni   ijtimoiy   tashkil   et ish»
tushunchasidan foydalaniladi.
1.   Mehnat   taqsimoti   va   kooperatsiyasi.   Korxona   miqyosida   mehnat   taqsimoti
amalga   oshirilib,   uning   kooperatsiyasi   puxta   o‘ylab   ko‘rilgandan   keyin   korxona   ichida
mehnatni chuqur taqsimlash va kooperatsiyalashni amalga oshirish   –   alohida uchastkalar,
xodimlar o‘rtasida mehnatni taqsimlash, xodimlarni joy-joyiga qo‘yish, ular faoliyatining
o‘zaro bog‘lanishi va sinxronizatsiyasini ta’minlash imkonini beradi.
2.   Mehnat   jarayonlarini   tashkil   etish.   Mehnat   faoliyatini   tashkiliy   jihatdan
ta’minlash   mehnat   jarayonlarini   tashkil   etish,   ya’ni   aniq   ish   turini   bajarishda
qo‘llaniladigan   usullarni   belgilab   olishni   nazarda   tutadi.   Mehnat   jarayonlarini   o‘rganib
chiqish   va   uni   amalga   oshirishga   qancha   ish   vaqti   sarflanishi   zarurligini   aniqlash   eng
yaxshi ish usullarini tanlash, ish joylarini oqilona taqsimlash imkonini beradi.
3.   Mehnatni   me’yorlash.   Mehnat   me’yorini   belgilamasdan   turib,   xodimlar
faoliyatini   tashkiliy   jihatdan   ta’minlab   bo‘lmaydi.   Mehnatni   me’yor lash   xodimlar
faoliyatini   tashkiliy   jihatdan   ta’minlashning   turli   variantlarini   baholash   vositasi   bo‘lib
xizmat qiladi. Har qanday tashkiliy o‘zgarish ish vaqti sarflariga ma’lum darajada ta’sir
etishi   tufayli   mehnatni   me’yorlash   ushbu   o‘zgarishlarni   miqdoran   baholab,   eng   oqilona
variantni tanlash imkonini beradi.
4. Ish  joylarini   tashkil   etish.  Mehnat   jarayoni  ma’lum  vaqt   va makonda  amalga
oshiriladi. Ish joyi mehnatni makoniy qo‘llash ob’ekti bo‘ladi. Ish joyi     ishlab chiqarish
jarayonining   birlamchi   bo‘g‘ini   va   tashkiliy-texnikaviy   negizidir.   Aynan   unda   ushbu
17 jarayon uch asosiy elementining birlashishi ro‘y beradi va uning bosh maqsadi   –   mehnat
buyumining   moddiy   jihatdan   o‘zgartirilishiga   erishiladi.   Shu   sababli   ishlab   chiqarish
topshiriqlarini o‘z vaqtida va sifatli bajarish uchun har bir ish joyi aniq ishning tabiatiga
ko‘ra muayyan tarzda tashkil qilingan bo‘lishi.
5. Mehnat sharoitlari. Mehnat sharoitlarini yaratish xodimlar faoliyatini ma’naviy
va moddiy jihatdan ta’minlashning ajralmas qismi bo‘ladi. Mehnat sharoitlari insonning
salomatligi   va   ish   qobiliyatiga   katta   ta’sir   ko‘rsatadigan   muhim   omildir.   Mehnat
sharoitlarini   yaxshilash,   ishning   qiziqarliligini   oshirib,   mehnatga   ijodiy   munosabatda
bo‘lishiga ko‘maklashib, katta ijtimoiy vazifani ham bajaradi.
6.   Mehnat   va   dam   olish   tartiblari.   Bir   qator   mualliflar   mehnat   va   dam   olish
tartiblarini takomillashtirish masalalarini mehnat sharoitlarini oqilonalashtirishning yagona
muammosi doirasida ko‘rib chiqadilar. Biz bunday yondashuvga e’tiroz qilmaymiz, lekin
ushbu masalalar ma’lum xususiyatlarga ega ekanligi va nisbatan mustaqil l igi tufayli ularni
xodimlarning   faoliyatini   tashkiliy   jihatdan   ta’minlashning   alohida   elementi   deb   qarash
maqsadga muvofiq dir .
7. Xodimlarni tanlash, tayyorlash va malakasini oshirish. Tashkiliy vazifalarni hal
qilishda xodimlarni tayyorlash va ularning faolli k  darajasini oshirish katta ahamiyatga ega.
Bozor   munosabatlarini   rivojlantirish   xodimlarni   tayyorlash   va   malakasini   oshirishga
yondashishni   tubdan   o‘zgartiradi.   Yangi   sharoitlarda   xodimlar   bilan   ishlash   sohasida
vaziyatga   moslashuvchanlik   zarur,   ya’ni   kasbiy   tuzilma   ishlab   chiqarishning   texnikaviy
negizi o‘zgarib borishiga muvofiq ravishda o‘zgaruvchan bo‘lishi lozim.
8.   Mehnatni   rag‘batlantirish.   Mehnatni   moddiy   va   ma’naviy   rag‘batlantirish
tizimini yaratish ish haqi, lavozim maoshi turlari va tizimlaridan foydalanish, mukofotlash
tizimlarini ishlab chiqish kabilarni nazarda tutadi. Mehnatni rag‘batlantirishni tashkil etish
mehnat   faoliyatida   yuksak   ko‘rsatkichlarga   erishish   maqsadida   ish   vaqtidan   oqilona
foydalanish,  ilg‘or ish usullarini o‘zlashtirish, ish joylarini  yaxshiroq tashkil etish, ishda
zaruriy aniqlik va uyushqoqlikni ta’minlashga qaratilishi lozim.
9.   Ijtimoiy-mehnat   munosabatlari.   Hozirgi   vaqtda   «ijtimoiy-mehnat
munosabatlari»   atamasi   ilmiy   iste’molga   kirib   qoldi   va   faol   ravishda   ishlatilmoqda.   U
nomlayotgan   realliklarni   tarkibiy   element   sifatida   xodimlarning   mehnat   faoliyatini
tashkiliy jihatdan ta’minlashga kiritish o‘rinlidir.
10.   Mehnat   intizomi.   Korxona   xodimlarining   umumiy   mehnat   natijalari   har   bir
xodimning shaxsiy mehnat natijalariga bog‘liqdir. Shu sababli ularning birgalikda faoliyat
olib borishlari uchun muayyan tartibni saqlab borish, ishning boshlanishi va tugallanishi,
tanaffuslar va hokazolarga rioya etish lozim. Bundan tashqari esa mehnat intizomini saqlab
borishning aniq mexanizmi ham zarur.
18 Mehnat taqsimoti   - mehnat faoliyatining ayrim turlarini ajratish, o'zgartirish,
birlashtirishning   tarixiy   ravishda   shakllangan   jarayoni   bo'lib,   u   tabaqalashtirish   va
mehnat faoliyatining har xil turlarini amalga oshirishda uchraydi.
Farqlang:
Ijtimoiy ishlab chiqarish tarmoqlari bo'yicha umumiy mehnat taqsimoti;
Tarmoqlar ichidagi shaxsiy mehnat taqsimoti;
Texnologik,   malaka   va   funktsional   xususiyatlarga   ko'ra   tashkilotlar   ichidagi
yagona mehnat taqsimoti.
Mutaxassislarning   uyushgan   guruhining   umumiy   mehnat   unumdorligini
oshirishning sababi (sinergistik effekt):
 Oddiy   takrorlanadigan   operatsiyalar   uchun   qobiliyat   va   avtomatizmni
rivojlantirish
 Turli xil operatsiyalarni almashtirishga sarflanadigan vaqtni qisqartiring
 Mehnat   taqsimoti   kontseptsiyasi   Adam   Smit   tomonidan   "Millatlar
farovonligining   tabiati   va   sabablarini   o'rganish"   besh   jildlik   risolasining   dastlabki
uchta bobida to'liq tasvirlangan.
 Ajratish   ijtimoiy   mehnat   taqsimoti   jamiyatda   ijtimoiy   funktsiyalarni
odamlar va xalqaro mehnat taqsimoti o'rtasida taqsimlash.
 Ijtimoiy   mehnat   taqsimoti   -   bu   mehnatni   birinchi   navbatda   ishlab
chiqarish va boshqaruvchi mehnatga bo'lish.   (F. Engels, Ant-Dyring, Op. 20-jild, 293-
bet)
 Zamonaviy   dunyoda   mehnat   taqsimoti   turli   xil   kasb   va   sohalarning
xilma-xil   bo'lishiga   olib   keldi.   Ilgari   (qadimgi   davrlarda)   odamlar   deyarli   o'zlarini
zarur narsalar bilan to'liq ta'minlashga majbur bo'lishgan, bu juda samarasiz bo'lib, bu
hayotning   oddiy   uslubiga   va   qulaylikka   olib   keldi.   Evolyutsiya,   ilmiy   va   texnik
taraqqiyotning deyarli barcha yutuqlari mehnat taqsimotining doimiy ravishda amalga
oshirilishi   bilan   izohlanishi   mumkin.   Mehnat   natijalari   almashinuvi,   ya'ni   savdo
orqali, mehnat taqsimoti jamiyatda mumkin bo'ladi.
Biznes   injiniringi   nuqtai   nazaridan,   mehnat   taqsimoti   biznes   jarayonlarining
funktsional   parchalanishidir.   Ko'pincha   funktsiyalarning   shunday   qismini
avtomatlashtirishga   yoki   mashinaga   ishonib   topshirish   mumkin   bo'lgan   alohida
shaklga bo'lish mumkin. Shunday qilib, mehnat taqsimoti bugungi kunda ham davom
etmoqda   va   masalan,   avtomatlashtirish   jarayonlari   bilan   chambarchas   bog'liqdir.
Intellektual mehnat sohasida uning bo'linishi ham mumkin va juda foydali.
19 Mehnat   taqsimoti   butun   mehnatni   tashkil   etish   tizimidagi   birinchi   bo'g'in
hisoblanadi.   Mehnat   taqsimoti   -   bu   mehnat   faoliyatining   har   xil   turlarini   ajratish   va
mehnat jarayonini qismlarga ajratish, ularning har birini umumiy funktsional, kasbiy
yoki malaka xususiyatlari birlashtirgan ma'lum bir ishchilar guruhi bajaradi.
Masalan,   buxgalteriya   hisobida   ishning   asosiy   usuli   bu   mutaxassislarning
mehnat   taqsimoti.   Biz   xodimlarning   ishlarini   buxgalteriya   sohalarida   etakchi
mutaxassislar   va   auditorlar   rahbarligi   ostida   taqsimlaymiz,   bu   ularning   ishlarining
maksimal   samaradorligiga   erishishimizga   imkon   beradi.   Shunday   qilib,   biz
buxgalteriya   hisobini   avtomatlashtirish   sohasidagi   ilg'or   tajribalarni   va   buxgalteriya
xizmatlarini boshqarish sohasidagi tajribani dinamik ravishda birlashtiramiz.
20 II BOB. O’ZBEKISTONDA IJTIMOIY SIYOSATNING ASOSIY
YO’NALISHLARI
2.1   O’zbekistonda ijtimoiy siyosatning o’ziga xos xususiyatlari
Muxtasar   aytganda,   bugun   yurtimiz   dunyoni   o‘ziga   chorlayapti,   yopiqlikdan
ochiq   pragmatik   siyosat   sari   yuzlanmoqda.   Bunday   tutum,   shubhasiz,   bugungacha
mavjud   bo‘lgan   tartib-qoidalarni   isloh   qilish   va   ularni   dunyo   andozalariga
uyg‘unlashtirishni   taqozo   etadi.   Kasaba   uyushmalari   Federatsiyasining   hamkor
tashkilotlar   ishtirokida“Harakatlar   strategiyasi   va   kuchli   ijtimoiy   siyosat:   xalqaro
amaliyot   va   O‘zbekiston   tajribasi”   mavzusidagi   xalqaro   konferensiyani   o‘tkazish
tashabbusi mohiyatida ham aynan shu muddao mujassam topgan.
  Biz nimalarni maqsad qilmoqdamiz? Eng avvalo, Harakatlar strategiyasi
doirasida   mamlakatimizda   hayotga   tatbiq   etilayotgan   mutlaqo   yangicha   ijtimoiy
siyosatning mazmun va mohiyatini dunyo jamoatchiligiga yetkazish, qolaversa, davlat
organlari,   kasaba   uyushmalari,   Savdo-sanoat   palatasi   va   fuqarolik   jamiyati   boshqa
institutlarining   aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   borasidagi   o‘zaro   hamjihatligi   va
sherikligi istiqbollarini belgilab olishni rejalashtirmoqdamiz.
  Maqsadga   ko‘ra,   mazkur   anjuman   ijtimoiy-mehnat   masalalarini   hal
etishda   bevosita   qatnashayotgan   ishtirokchilarning   taklif   va   mulohazalari   hamda
tajribalarini   konstruktiv   muhokama   qilish,   o‘zaro   fikr   almashishlari   uchun   xalqaro
platforma   vazifasini   o‘taydi.   Bu   format   shak-shubhasiz,O‘zbekistonning   ochiqligini,
faol,   amaliy   hamkorlikka,   xalqaro   va   chet   el   tajribalarini   o‘rganish   asosida   aholini
ijtimoiy   himoya   qilish   bo‘yicha   vazifalarni   hal   etishga   tayyorligini   ham   namoyish
etadi.
  Shuni   alohida   aytish   kerakki,   mazkur   g‘oya   Xalqaro   Mehnat   tashkiloti
(XMT),   Xalqaro   kasaba   uyushmalari   konfederatsiyasi   (XKK),   Umumevropa   kasaba
uyushmalari   mintaqaviy   kengashi   (UYEKUHK),   Xalqaro   ish   beruvchilar   tashkiloti
kabi   nufuzli   xalqaro   tashkilotlar   tomonidan   qo‘llab-quvvatlandi.   Va   uning   ishida
mazkur   tashkilotlar   mutasaddilari,   shuningdek,   ijtimoiy   taraqqiyot,   iqtisodiyot   va
21 huquq sohasidagi milliy va chet ellik ekspertlar qatnashishi kutilayotir.
Forum   o‘z   dasturida   mamlakatimizdagi   ijtimoiy-iqtisodiy   ahvol,   sog‘liqni
saqlash sohasidagi ishlar, ta’lim, ijtimoiy infratuzilma, arzon uy-joylar, ish joylaridagi
mehnat   sharoitlari,   davlat   organlari,   kasaba   uyushmalari   va   ish   beruvchi   hamkorligi
borasida   aniq   tasavvurga   ega   bo‘lishlari   uchun   ishtirokchilarning   bevosita   joylarga
safar   uyushtirilishini   ham   ko‘zda   tutgan.   Qolaversa,   anjumanda   yalpi   majlislardan
tashqari,   aholining   real   daromadlari   va   bandligini   izchil   oshirish   orqali   faol   ijtimoiy
himoya,   aholini   ijtimoiy   himoyalash   va   sog‘lig‘ini   muhofaza   qilish   yo‘nalishidagi
davlat   tizimini   takomillashtirish,   xotin-qizlarning   ijtimoiy-siyosiy   faolligini   oshirish,
aholining   yashash   sharoitlari   yaxshilanishini   ta’minlovchi   arzon   uy-joylar   qurilishi,
yo‘l-transport,   muhandislik-kommunikatsiya   va   ijtimoiy   infratuzilmani   rivojlantirish
hamda modernizatsiya qilish bo‘yicha maqsadli dasturlarni amalga oshirish, ta’lim va
fan sohasini rivojlantirish istiqbollari, yoshlarga oid davlat siyosatini takomillashtirish
kabi yo‘nalishlar bo‘yicha munozaralari ham rejalashtirilgan.
  Dasturda,   shuningdek,   Xalqaro   mehnat   tashkilotining   mehnatkashlar
faoliyati   Byurosi   (ACTRAV)   shafeligida   Markaziy   Osiyo   davlatlari   kasaba
uyushmalari yetakchilari uchrashuvi ham o‘tkaziladi.
  Keling, shu o‘rinda uchinchi ming yillikka kelib global dunyoda kasaba
uyushmalarining   oddiy   insonlar   hayotidagi   o‘rni,   uning   maqsad   hamda   vazifalari
aynan nimalarda ustuvor darajada namoyon bo‘layotganiga e’tibor qarataylik.
  Eng   avvalo,   bu   —   to‘liq   va   mahsuldor   bandlikni   ta’minlash,   mehnatga
munosib   haq   to‘lanishiga,   ijtimoiy   himoya   va   muloqotga   erishish,   qashshoqlikni
yo‘qotish,   inson   huquqlari   va   kasaba   uyushmalari   erkinligini   kafolatlash,   mehnat
munosabatlaridagi   har   qanday   kamsitishlarni   bartaraf   etish,   ayollar   va   erkaklar
tengligini ta’minlash, bolalar mehnati va majburiy mehnatga butunlay chek qo‘yishga
erishish hamda atrof-muhitni himoya lash kabi vazifalardan iboratdir.
  Afsuski,   bugun   global   mehnat   bozori   bu   maqsadlarga   erishish   yo‘lida
22 yangidan-yangi   to‘siqlarga   uchramoqda   va   ta’bir   joiz   bo‘lsa,   ular   ijtimoiy-mehnat
sohasining zamonaviy qurilmasi poydevorini nuratmoqda.
Eng   asosiy   muammolar   nimalarda   ko‘rinadi?   Birinchi   muammo   norasmiy
bandlikning   o‘sishi,   norasmiy   sektorning   rivojlanishi   va   kengayishi   bo‘lib,   u   soliq
to‘lovlaridan   tushadigan   daromadlarning   kamayishiga,   rasmiy   sektordagi
raqobatbardoshlikning   pasayishiga,   eng   yomoni,   ijtimoiy   dasturlarning  qisqartirilishi
va yetarlicha moliyalashtirilmasligiga olib kelmoqda.
  Ikkinchi muammo masofaviy va ijara tariqasidagi mehnat, autsorsing va
autstaffing   kabi   mehnat   mohiyatini   tubdan   yangilovchi   formatning   paydo   bo‘lishi
bilan   bog‘liqdir.   Bu   esa,   o‘z-o‘zidan,   mehnat   munosabatlari   sohasining   shakl-
shamoyilini   keskin   o‘zgartirib,   ijtimoiy   himoyani   juda   past   darajaga   olib   keluvchi
nostandart bandlik shakllarida namoyon bo‘lmoqda.
  Uchinchi   global   muammo   raqamli   texnologiyalarning   ijtimoiy   hayotda
tobora   faol   qo‘llanilayotganiga   borib   taqaladi.E’tibor   bering,   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalarining   tezkor   rivojlanishi   hisobiga   yaqin   25   yilda
sayyoramiz   miqyosida   ish   joylarining   47   foizga   qisqarishi   taxmin   qilinmoqda.
Tahlilchilarning hisob-kitoblariga ko‘ra, yaqin 15 yildan so‘ng, deylik, buxgalteriya,
sog‘liqni   saqlash,   advokatura,   oliy   ta’lim   va   xalq   ta’limi   sohalaridagi   mavjud
mansabdor   xizmatchilar   o‘rinlariga   deyarli   ehtiyoj   qolmaydi…   Demakki,   bugungi
dolg‘ali   zamon   bizning   oldimizga   asosi   bundan   100   yil   avval   yaratilgan   ijtimoiy
himoyaning klassik tizimlarini qayta shakllantirishni taqozo etayotir.
  Xalqaro   miqyosda   ijtimoiy   himoya   eng   kam   darajasining   tan   olingan   9
turi mavjud bo‘lib, bular tibbiy xizmat, ishsizlik bo‘yicha nafaqa, baxtsiz hodisa yoki
kasb kasalligi bo‘yicha yetkazilgan zararni qoplash bo‘yicha nafaqa, homiladorlik va
tug‘ish   nafaqasi,   boquvchisini   yo‘qotishi   munosabati   bo‘yicha   nafaqa,   kasallik
bo‘yicha   nafaqa,   qarilik   bo‘yicha   pensiya,   oilaviy   nafaqa,   nogironlik   bo‘yicha
nafaqalarni  o‘z  ichiga  oladi.  E’tiborli   jihati,  ushbu  xizmatlarning  5  turi  to‘liq,  2  turi
23 esa qisman ijtimoiy sug‘urta tizimi bilan qamrab olingan xodimning hissasiga to‘g‘ri
keladi.   Biroq   afsuski,   bugunga   kelib   ijtimoiy   sug‘urtalangan   xodimlar   soni   borgan
sari kamayib ketayapti.
XMT   ma’lumotlariga   ko‘ra,   ayni   paytda   dunyo   aholisining   55   foizi   ijtimoiy
himoyadan mahrum bo‘lsa, atigi 29 foizi kompleks ijtimoiy ta’minotdan foydalanish
imkoniyatiga   ega.   Pensiya   yoshidagi   keksalarning   68   foizi   qarilik   pensiyasini
olishadi.   Bu   esa   ko‘plab   mamlakatlarda   ham   jamg‘arib   boriladigan,   ham   sug‘urtali
pensiya   ta’minotining   yetarlicha   rivojlanmaganligini   ko‘rsatadi.   Yana   bir   og‘ir
muammo   —   taraqqiy   topgan   yigirma   birinchi   asrda   ham,   afsuski,   insonlarning
sog‘liqni   saqlashga   bo‘lgan   huquqi   dunyoning   ko‘pgina   mintaqalarida   hali   real
haqiqatga   aylanmadi.   Bu,   ayniqsa,   aholining   56   foizi   mazkur   imtiyozdan   mahrum
bo‘lgan qishloq joylariga taalluqlidir.
Demak, bu borada muhokama qilinishi lozim bo‘lgan mavzular yetarli.
  Yaqinda   XMT   jahon   hamjamiyatiga   bugungacha   amaliyotda   bo‘lmagan
—   xususiy   beg‘araz   yordamni   eng   kam   darajadagi   ijtimoiy   himoyani   ta’minlash
uchun yo‘naltirish haqidagi chaqiriq bilan murojaat qildi. Va bu bilan u o‘z tajribasida
jismoniy   shaxs   korxona   va   jamg‘armalarining   beg‘araz   yordamlaridan   ijtimoiy
himoya maqsadida foydalanish mumkinligini e’tirof etdi.
24 2.2 O’zbekistonda ijtimoiy siyosatning asosiy yo’nalishlari bo’yicha
qilinayotgan ishlari
Ushbu   vazifalarni   amalga   oshirish   jarayonida   kam   ta’minlangan   oilalar,   ko‘p
bolali   oilalar,   pensionerlar,   urush   va   mehnat   faxriylarini   jamoa   shartnomalari   va
kelishuvlari orqali moddiy qo‘llab-quvvatlash chora-tadbirlari qabul qilinadi.
  Chunonchi,   2017-yilning   o‘zida   kasaba   uyushmalari   tomonidan   3073
nafar   mehnat   faxriysi   va   keksaning   respublikamizdagi   tarixiy   shaharlar   hamda
diqqatga sazovor joylari bo‘ylab ekskursiyasi tashkil etilgan bo‘lsa, 592 nafar yolg‘iz
keksa   va   nogironning   kommunal   to‘lovlari   qoplab   berildi.   Davlat   bayramlari
munosabati   bilan   “Muruvvat”   va   “Saxovat”   uylarida   madaniy-ma’rifiy   tadbirlar
uyushtirilib,   u  yerdagilarga   136,4  million  so‘mlik   maishiy  texnika,   kiyim-kechaklar,
gigiyenik vositalar berildi.
  Ayni chog‘da jamoa shartnomalari va kelishuvlari orqali 110 ming nafar
keksa avlod vakili ish beruvchilar va kasaba uyushmalari mablag‘lari hisobidan 41,9
milliard so‘m miqdorida moddiy qo‘llab-quvvatlandi.
  Kasaba   uyushmalari   tizimidagi   sanatoriylarda   2366   nafar   urush   va
mehnat  fronti  faxriysi  davlat  byudjeti  mablag‘lari  hisobidan  sog‘lomlashtirildi, 7385
nafar   ishlovchi   pensioner   va   kasaba   uyushma   a’zosining   ota-onalari   esa   imtiyozli
asosda, shuning dek, 344 nafar ishlovchi pensionerga bepul sog‘liqlarini tiklash uchun
imkoniyat yaratib berildi.
  Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yili deb nomlangan 2017-yilda
kasaba   uyushmalari   mutasaddilari   barcha   nodavlat   va   notijorat   tashkilotlar   vakillari
bilan   birga   Qoraqalpog‘is ton   Respublikasi,   Buxoro,   Jizzax,   Navoiy,   Samarqand,
Sirdaryo   va   Xorazm   viloyatlari   bo‘ylab   2   million   160   ming   xonadonga   tashrif
buyurib, oddiy odamlar hayotini o‘rganishdi. Ularda aholini  qiynayotgan qariyb 650
25 mingta   muammo   aniqlanib,   556,5   mingta   muammoni   hal   etish   bo‘yicha   chora-
tadbirlar ishlab chiqildi hamda yil mobaynida ularning ijrosi nazoratga olindi.
  Kasaba   uyushmalari   Federatsiyasi   tomonidan   kam   ta’minlangan   va
ehtiyojmand   oilalarni   qo‘llab-quvvatlashga   qaratilgan   xayriya   aksiyasi   doirasida   shu
yilning aprel-may oylarida 3280 bolaning sunnat to‘ylari va 616 yosh oilaning nikoh
to‘ylari o‘tkazildi.
  Kasaba   uyushmalari   Federatsiyasi   2017-2018-yillarda   aholining   kam
ta’minlangan qatlamlarini ijtimoiy qo‘llab-quvvatlashga  qaratilgan bir  qator manzilli
dasturlar   ijrosini   ham   muvofiqlashtirmoqda.Xususan,   kasaba   uyushmalari   Ishchi
guruhlari tomonidan shakllantirilgan ro‘yxatlar asosida hunarmandchilik, tadbirkorlik
yo‘nalishlarini ochish, shaxsiy tomorqa uchastkasini, shuningdek, chorva mollari yoki
parranda   xarid   qilish,yo‘nalishlari   bo‘yicha   o‘z   oilasining   iqtisodini   tiklash   istagini
bildirgan   minglab   kam   ta’minlangan   oilalarga   imtiyozli   kreditlar   olib   berildi.Yuzlab
nochor   oilalarning   uy-joyi   ta’mirlandi,   minglab   xonadonlarga   maishiy   texnika   olib
berildi.   Shunday   oilalarning   a’zolari   bo‘lgan   yuzlab   og‘ir   xasta   bo‘lgan   bemorlarga
moddiy   ko‘mak   berildi.   Joriy   yilda   ham   bu   yo‘nalishdagi   ishlar   izchil   davom
ettirilmoqda.
  Kasaba   uyushmalari   Federatsiyasi   aholini   dori-darmon   vositalari   bilan
ta’minlashdek   o‘ta   mas’uliyatli   va   jiddiy   vazifani   ham   muvofiqlashtirmoqda.
Bugungacha   mamlakatning   chekka   tuman   va   qishloqlarida   2000   dan   ortiq   ijtimoiy
apteka   ishga   tushirilib,   olis   hududlarda   yashovchi   minglab   insonlarning   og‘irini
yengil, uzog‘ini yaqin qilishga bosh bo‘lindi.
  Ko‘rinib   turibdiki,   Federatsiya   faoliyati   bugun   birgina   ish   beruvchi   va
ishchining   munosabatlari   bilangina   cheklanib   qolayotgani   yo‘q.   Aytish   joiz   bo‘lsa,
inson   manfaatlari,   uning   yashash,   mehnat   qilish   borasidagi   huquqlarini
ta’minlashning   ko‘p   qirrali   jihatlarida   kasaba   uyushmalari   bevosita   ishtirokchi,   o‘z
so‘zi   va   o‘rniga   ega   tashkilotga   aylanib   ulgurdi.   Shu   ma’noda,   to‘la   ishonch   bilan
aytish mumkinki, O‘zbekiston o‘zi to‘plagan va xalqqa, keng jamoatchilikka manzur
26 va   ma’qul   bo‘layotgan   tajribasini   dunyo   jamoatchiligi   e’tiboriga   yetkazishi,   bu
boradagi jahon hamjamiyati e’tibori va diqqat markazidagi muammolarni muhokama
qilish, ularning yechimi bo‘yicha tajribalarni o‘rtoqlashishga tayyor.
Binobarin,   bo‘lib   o‘tilishi   kutilayotgan   anjumanning   biz   uchun   alohida
ahamiyat   kasb   etishi   shubhasiz.   Biz   unda   ishtirokchilar   e’tiboriga   quyidagi   taklif   va
mulohazalar bilan ham murojaat qilmoqchimiz:
mehnat   va   ijtimoiy   munosabatlarni   alohida-alohida   tartibga   solishga
yo‘naltirilgan mehnat qonunchiligini yanada takomillashtirish;
mehnat sohasidagi asossoluvchi tamoyillar va huquqlarni 40 soatlik ish haftasi,
yillik haq to‘lanadigan ta’til, onalikni muhofaza qilish va migrant mehnatkashlarning
asosiy huquqlarini himoyalashni kiritish bilan kengaytirish;
transmilliy   korporatsiyalar   xodimlariga   bir   xil   qiymatga   ega   bo‘lgan   mehnat
uchun teng haq to‘lash tamoyiliga rioya qilish;
mehnatni ilmiy asoslangan me’yorlashtirishni qayta tiklash;
  XMT   vakolatini   inobatga   olib,   mehnat   sohasini   boshqarishda   boshqa
xalqaro  institutlar   rolini   qayta   ko‘rib   chiqish,   XMT   doirasida   nazorat   mexanizmi   va
texnik hamkorlik imkoniyatlaridan yanada samarali foydalanish;
barcha   uchun   butun   umri   mobaynida   (“bir   umrlik   ta’lim”)   kasb   ta’limiga   ega
bo‘lishni soddalashtirish;
mehnat   sohasini   boshqarishda   davlat   organlari,   kasaba   uyushmalari   va   uch
tomonlama institutlar harakat sohasini aniq chegaralash;
mehnatga haq to‘lashning eng kam miqdori standartlari, ish vaqti va dam olish
vaqti me’yorlarini qat’iy nazorat qilish;
mehnat shartnomalarini digitalizatsiya qilishni joriy etish;
ijtimoiy himoyani noan’anaviy bandlikning barcha shakllariga keng yoyish;
kasaba   uyushmalari   va   ish   beruvchilar   uyushmalarining   uch   tomonlama
tuzilmalardagi   qonuniy   vakilligi   muammosini   hal   etish   maqsadida   mehnat   sohasini
27 boshqarish borasida ijtimoiy sherik larning roli va o‘rnini qayta ko‘rib chiqish.
28 Xulosa
Bajarilgan   ish   natijalariga   ko'ra,   uning   maqsadi,   ya'ni,   degan   xulosaga   kelish
mumkin.   ijtimoiy   muammolarni   hal   etishda   xorijiy   mamlakatlar   tajribasini
o‘rganishga erishildi. Shu munosabat bilan quyidagi xulosalar chiqarish mumkin.
Ijtimoiy   muammolarni   davlat   tomonidan   hal   etish   har   qanday   rivojlangan
jamiyatning majburiy va ajralmas qismidir. Ijtimoiy muammolarni  davlat  tomonidan
hal etishning maqsadi - mamlakat ijtimoiy rivojlanishining barqarorligi.
19-20   -   asrlar   boshlarida   Yevropa   mamlakatlarida   hal   etila   boshlandi   .
Inqilobdan oldingi Rossiyada bu sohada alohida tashabbuslar mavjud edi.
G'arbiy   Evropa   mamlakatlari   odamlarning   ijtimoiy   xavfsizligini   rivojlantirish
bo'yicha   eng   ilg'or   davlatlar   qatoriga   kiradi.   Bir   qator   farqlarga   qaramay,   bu
mamlakatlardagi   ijtimoiy   muammolarni   hal   qilish   tizimi   juda   ko'p   umumiy
xususiyatlarga ega.
Germaniya   tajribasida   o'z   fuqarolarini   davlat   tomonidan   ijtimoiy   himoya
qilishning rivojlangan tizimi mavjud bo'lib, uning tabiati milliy xususiyatlarga bog'liq
va ma'lum bir mamlakat uchun eng mos keladi.
Skandinaviya mamlakatlaridagi ijtimoiy muammolarni hal etish tajribasi shuni
isbotlaydiki,   ijtimoiy   loyihalarga   haddan   tashqari   ishtiyoq   iqtisodiy   rivojlanishning
pasayishiga olib keladi, bu jamiyat va davlatning barcha sohalariga, jumladan, davlat
ijtimoiy   sug‘urtasiga   ham   salbiy   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin,   bu   esa   zudlik   bilan
islohotlarni talab qilishi mumkin.
Xorijiy davlatlar haligacha hal etilmagan muammolarga duch kelishmoqda. Bu
muammolar   juda   ziddiyatli   va   ko'p   qirrali.   Mavjud   vaziyat   uni   o'zgartirishga
qaratilgan   maxsus   chora-tadbirlarni   zudlik   bilan   qabul   qilishni   talab   qiladi.   Ammo
shunday   bo'ldiki,   odamlarning   o'zi,   har   biri   alohida-alohida,   bu   vaziyatga   ta'sir   qila
olmaydi, "inson - jamiyat - davlat" tizimi juda chalkash va undagi hamma shunchaki
kichik vint.
Shu   bois,   hozirgi   vaqtda   mavjud   vaziyatni   yaxshilash   bo'yicha   barcha   zarur
29 choralarni   "yuqoridan"   (ya'ni,   davlat   qarorlari   orqali)   ko'rish   va   ijtimoiy
muammolarni   hal   qilishning   murakkab   tizimiga   muammosiz   kiritish   kerak.
Davlatning bu sohadagi harakatlari odatda ijtimoiy siyosat deb ataladi. Ikkinchisi, o'z
navbatida,   shaxs   va   jamiyat   manfaatlarini   uyg'unlashtirishga   hissa   qo'shishi,   inson
manfaatlarini, uning huquq va erkinliklarini himoya qilishni kafolatlashi kerak.
Hozirgi   bosqichda   ijtimoiy   siyosatning   asosiy   vazifalaridan   biri   aholini   salbiy
oqibatlar   ta'siridan   ijtimoiy   himoya  qilishdir.   Bu   aholining   pul   daromadlari   va   tovar
resurslari   o'rtasidagi   muvozanatni   saqlashni   nazarda   tutadi;   fuqarolarning   turmush
sharoitini yaxshilash uchun imkoniyatlar yaratish;  aholiga xizmat ko‘rsatish sohasini
rivojlantirish,   uning   tovar   va   xizmatlar   sifatiga   bo‘lgan   talabini   qondirish;   aholi
salomatligini   mustahkamlash,   uning   maorif   va   madaniyatini   yuksaltirish   uchun
moddiy   bazani   kengaytirish.   Shuningdek,   jamiyatda   ijtimoiy   adolatni   ta’minlash
davlat siyosatida muhim o‘rin tutadi.
Ushbu kurs ishini yozib, men xorijiy mamlakatlardagi ijtimoiy muammolar va
ularning yechimlari kabi murakkab hodisani tushunishga harakat qildim.
Ish   jarayonida   men   uning   asosiy   maqsadiga   erishdim,   ya'ni.   Xorijiy
mamlakatlardagi ijtimoiy muammolarning nazariy asoslari va ularni amaliyotga tatbiq
etishning asosiy mexanizmlarini o‘rgandim.
Shunday   qilib,   men   aniqladimki,   ijtimoiy   siyosat   tor   ma'noda,   birinchi
navbatda,   jamiyatning   turli   a'zolari   va   guruhlari   daromadlarini   taqsimlash   va   qayta
taqsimlashga   qaratilgan   davlat   harakatlarini   nazarda   tutadi   va   keng   ma'noda
makroiqtisodiy tartibga solish sohalaridan biridir. jamiyatning ijtimoiy barqarorligini
ta'minlash   va   mamlakatning   barcha   fuqarolari   uchun   imkon   qadar   bir   xil
"boshlang'ich   sharoitlarni"   yaratish   uchun   mo'ljallangan.   Ijtimoiy   siyosatning
mohiyati   shundan   iboratki,   u   davlat   ichki   siyosatining   ajralmas   qismi   bo‘lib,   uning
ijtimoiy   dasturlari   va   amaliyotida   o‘z   ifodasini   topadi,   jamiyatdagi   munosabatlarni
uning   asosiy   ijtimoiy   guruhlari   manfaatlari   va   manfaatlari   orqali   tartibga   soladi.
Ijtimoiy siyosat sohalariga kelsak, ular odatda ikkitadir: keng ma'noda jamiyat a'zolari
30 hayotining   barcha   sohalariga   ta'sir   qiluvchi   qarorlar   va   faoliyatni   qamrab   oladigan
ijtimoiy siyosat va ijtimoiy siyosatning o'zi (ijtimoiy himoya sohasidagi siyosat). .
Xorijiy   davlatlarning   bu   boradagi   tajribasini   o‘rganar   ekanman,   bugun
davlatimiz   oldida   ijtimoiy   siyosatda   taraqqiyotning   qaysi   yo‘lidan   borishni   tanlash
masalasi   turganini   angladim.   Bu   muammoni   to‘g‘ri   hal   etish   uchun   esa   nafaqat
o‘zimizning,   balki   xorijiy   davlatlarning   bu   boradagi   tajribasini   ham   hisobga   olish
zarur.
Ijtimoiy muammolarni hal etishni amalga oshirish mexanizmlaridan biri bu turli
xil ijtimoiy dasturlarni ishlab chiqish va amalga oshirishdir.
Shunday qilib, ijtimoiy muammolarni hal qilish har qanday jamiyat hayotining
eng   muhim   tarkibiy   qismlaridan   biri   hisoblanadi,   lekin   uning   rivojlanish   darajasi
bevosita   ushbu   jamiyatning   rivojlanish   darajasiga   bog'liq.   Bu   erda   asosiy   narsa
shundaki,   bu   yo'nalishdagi   sa'y-harakatlar   nafaqat   "yuqoridan",   balki   "pastdan"   ham
bo'lishi   kerak, shunda  har   birimiz  bu dunyodagi   o'z  ahamiyatini  tushunamiz.   Xulosa
o‘rnida   shuni   aytish   kerakki,   mehnatkashlar   huquqlarini   himoya   qilish,   ularga
munosib turmush sharoitlari yaratish bugungi zamonaviy   dunyoning eng insonparvar
qadriyatlaridan   biriga   aylandi.   Oddiy   odamlar   orzu-istaklari,   dard-u   tashvishlarini
o‘zida   jamlagan   bu   ezgu   qadriyat   yangilanayotgan   mamlakatimiz   siyosati   bilan
hamohang ekanligi har birimizni quvontiradi, albatta.
chet ellik aholini ijtimoiy himoya qilish
31 Adabiyotlar ro'yxati
1. Baturin L.A., Butov V.I. Bozor iqtisodiyoti sharoitida ijtimoiy soha. - Minsk: Slovo
nashriyoti, 1997. - 342 p.
2. Jukov V.I. Inson salohiyati:  ijtimoiy rivojlanish indeksi  //  Rossiyada  oila. - No 3,
1996. - b. 34 - 40.
3.   Ignatov   V.G.   Ijtimoiy   soha   iqtisodiyoti:   Darslik.   -   M.:   "Mart"   nashriyot   markazi,
2005. - 528 b.
4. Kozlov A.A. Chet elda ijtimoiy ish: tendentsiya holati, istiqbollar / A.A. Kozlov. -
M .: Moskva psixologik va ijtimoiy instituti: Flint, 1998. - 224 p.
5.   Lukyanenko   V.I.   Ijtimoiy   ish   nazariyasi   va   metodikasi:   Darslik.   -   M.:   "Soyuz"
nashriyoti, 1994. - 339 b.
6.   Peshixonov   Yu.V.,   Vodopyanov   S.V.   Ijtimoiy   sohani   moliyalashtirishning
zamonaviy muammolari // Moliya. - No3, 2001. - b. 20 - 39.
7. Pavlenok P.D. Ijtimoiy ish asoslari: Darslik. - M.: INFRA-M, 2001. - 395 b.
8.   Chet   elda   ijtimoiy   ish:   Darslik   /   Komp.   E.S.   Novak,   E.G.   Lozovskaya,   M.A.
Kuznetsova;  Jami ostida ed.   E.S. Novak.   Volgograd: VolGU nashriyoti, 2001. - 172
p.
9.   Ijtimoiy   ish:   nazariya   va   amaliyot:   Proc.   Nafaqa   /   Rep.   ed.   d.h.s.,   prof.   E.I.
Xolostova, tarix fanlari doktori A.S. Sorvin. - M.: INFRA-M, 2004. - 427 b.
10.  Teterskiy   I.O.   Ijtimoiy  ishga   kirish:   Darslik.  -   4-nashr.   -   M   .:   Akademik   loyiha,
2004. - 496 b.
11.   Tishin   E.A.   Ijtimoiy   rivojlanishning   dolzarb   muammolari   //   Iqtisodchi.   -   No   4,
1997. - b. 15 - 19.
12.   Xolostova   E.I.   Ijtimoiy   ish:   darslik.   -   M.:   "Dashkov   va   K"   nashriyot-savdo
korporatsiyasi, 2004. - 692 b.
13. Xolostova E.I. Ijtimoiy ish nazariyasi: Darslik. - M.: Yurist, 1998. - 334 b.
14. Sharonov A., Ilyin I. Davlat minimal ijtimoiy standartlari tizimini shakllantirish //
The Economist. - № 1, 1999.-b. 48-55.
32 15. Sharonov A. Ijtimoiy soha va ijtimoiy siyosat, mo''tadil liberalizatsiya // Rossiya
ijtimoiy-siyosiy xabarnomasi. - No 1, 1998. - b. 19 - 26.
33

Davlatning ijtimoiy siyosatining maqsadi tarkibi va vositalari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский