Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 437.6KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 31 Mart 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

eldor

Ro'yxatga olish sanasi 31 Mart 2025

21 Sotish

Davlatning mintaqaviy iqtisodiy siyosati va hududiy rivojlantirish

Sotib olish
DAVLATNING MINTAQAVIY IQTISODIY SIYOSATI VA HUDUDIY
RIVOJLANTIRISH 
MUNDARIJA:
KIRISH………………………………………………………………………….…2
I BOB  DAVLATNING MINTAQAVIY IQTISODIY SIYOSATI VA 
HUDUDIY RIVOJLANTIRISH ISTIQBOLLARI
1.1   Hududiy rivojlantirishning iqtisodiy va ijtimoiy ta'siri………………………..4
1.2   Davlatning mintaqaviy siyosati tamoyillari. Mintaqaviy iqtisodiy siyosatni 
amalga oshirish……………………………………………………………………..9
II BOB  O’ZBEKISTONDA  IQTISODIYOT VA IJTIMOIY 
RIVOJLANISHDA IQTISODIY,  BYUDJET-SOLIQ SIYOSATI
2.1. Davlatning mintaqaviy siyosatga aralashuvining shakllari (soliq siyosati, 
subsidiyalar, infratuzilmani rivojlantirish)………………………………………..16
2.2. Hududiy rivojlantirish uchun zarur infratuzilma  hamda m intaqaviy 
rivojlantirish………………………………………………………………………24
XULOSA…………………………………………………………………………29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………..…………………..…………..30
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi :   Moliyaviy   munosadatlarni   boshqarishning   barcha
tizimi  davlatning  moliyaviy  siyosatiga   asoslanadi.  Shuning  uchun ham   moliyaviy
siyosat   moliyaviy   boshqaruv   tizimida   eng   asosiy   element   hisoblanadi.   Moliyaviy
siyosat   davlatning   moliyaviy   munosabatlar   sohasidagi   mustaqil   faoliyatidir.   Bu
faoliyat   davlatning   u   yoki   bu   iqtisodiy   va   sotsial   rivojlanish   dasturini   amalga
oshirish   uchun   tegishli   moliyaviy   resurslar   bilan   ta`minlashga   qaratilgan.
Iqtisodiyotning   erkinlashuvi,   bozor   mexanizmini   real   holatda   harakatlanishi   ko`p
jihatdan   shu   davlatda   budjet-soliq   siyosatining   qay   daraja   ekanligiga   bog`liq.   Bu
esa   o`z   navbatida   budjet-soliq   mexanizmini   takomillashtirishga   qaratilgan   davlat
siyosatini   dolzarb   muammolaridan   biri   hisoblanadi.   Davlatning   budjet   siyosatini
asosiy   belgisi   budjet   mablag`laridan   samarali   foydalanish   orqali   mamlakatni
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishga   erishish   bo`lsa,   soliq   siyosatining   asosiy   belgisi
bo`lib   soliq   yukining   iste`molchilar   bilan   ishlab   chiqaruvchilar   o`rtasida   optimal
nisbatini   belgilashdir.   Byudjetning   barqarorligi   mamlakat   iqtisodiyoti   va   eng
avvalo,   uning   ijtimoiy   sohasi   holatini   xarakterlaydigan   eng   muhim
ko’rsatkichlardan   biridir.   Darhaqiqat,   mamlakat   milliy   xo’jaligini   moliyaviy
jihatdan tartibga solish, davlat byudjeti daromadlarini rejalashtirish va byudjetdan
moliyalashtirish   jarayonlari   davomida   amalga   oshiriladi.   Rejalashtirish
jarayonining   o’zidayoq   Davlat   byudjeti   xarajatlarining   umumiy   hajmi
gorizontaliga,   ya`ni  tarmoq,  vazirlik  va   maqsadli  kesimlarda   va  vertikaliga,  ya`ni
boshqaruvning   turli   darajalariga   muvofiq   ravishda   taqsimlanib,   iqtisodiyotda
tarkibiy   o’zgarishlarning   sodir   bo’lishi   uchun   tegishli   sharoit   yaratiladi.
Byudjetdan   moliyalashtirish   jarayonida   esa   davlat   o’zining   ixtiyoriga   kelib
tushayotgan   pul   mablag’larini   rejalashtirilgan   tadbirlar   doirasida   va   undan
tashqarida keng manyovr qilish imkoniga ega bo’ladi.
Iqtisodiyotning   shakllanishi   va   rivojlanishi   milliy   iqtisodiyotning   hududiy
tashkil   etilishi   bilan   chambarchas   bog‘liq   bo‘lishi   kerak.   Bugungi   kunda
mintaqaviy siyosatning yana bir muhim vazifalaridan biri - mintaqalararo iqtisodiy
integratsiya va mintaqalardagi mehnat taqsimotining takomillashuvi hisoblanadi.
2 Kurs   ishining   maqsadi :   Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   va
diversifikatsiyalashni   ta`minlash,   iqtisodiyot   sektorlarining   investitsiyaviy
jozibadorligi va faolligini oshirish bo`yicha chora-tadbirlarni izchillik bilan amalga
oshirilishi   makroiqtisodiy   ko`rsatkichlar   yuqori   sur`atlarda   o`sishiga   va   aholi
farovonligi oshishiga erishishda qo`shimcha turtki bo`ldi.
Kurs   ishining   vazifasi :     Buning   natijasida   qator   yillar   mobaynida   Davlat
byudjeti profitsit   bilan ijro etib kelinmoqda , shu jumladan iqtisodiyotga soliq yuki
izchil   kamayib   borayotgan   bir   sharoitda   uning   daromad   qismi   bajarilishi
ta`minlanmoqda,   shuningdek,   uning   xarajat   qismini   ijtimoiy   yo`naltirilganligi
saqlab qolinmoqda.
Kurs   ishining   obyekti :     Bugungi   kunda   mamlakatimizni,   avvalo,
iqtisodiyotimizni   isloh   etish,   erkinlashtirish   va   modernizatsiya   qilish,   uning
tarkibiy   tuzilishini   diversifikatsiya   qilish   borasida   amalga   oshirilayotgan,   har
tomonlama asosli va chuqur o`ylangan holda amalga oshirilayotgan davlat moliya
siyosati orqali iqtisodiyotimizni inqirozlar va boshqa tahdidlarning salbiy ta`siridan
himoya qilish yaxshi natijalar bermoqda.
Kurs   ishining   pridmeti :   Mintaqaviy   iqtisodiyot   muayyan   hududdagi
ijtimoiy-iqtisodiy   jarayonlarni   o‘rganadi,   joylashuvning   ijtimoiy   va   iqtisodiy
omillarini   tadqiq   etadi.   Bozor   iqtisodiyotining   shakllanishi   va   rivojlanishi
iqtisodiyotning hududiy tashkil etilishi bilan chambarchas bog‘liq.
Kurs   ishining   tuzilishi :     Kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   4   ta   paragirif,   Xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan  iborat.
3 I BOB  DAVLATNING MINTAQAVIY IQTISODIY SIYOSATI VA
HUDUDIY RIVOJLANTIRISH ISTIQBOLLARI
1.1. Hududiy rivojlantirishning iqtisodiy va ijtimoiy ta'siri
Mintaqaviy   iqtisodiyot   muayyan   hududdagi   ijtimoiy-iqtisodiy   jarayonlarni
o‘rganadi,   joylashuvning   ijtimoiy   va   iqtisodiy   omillarini   tadqiq   etadi. 1
  Bozor
iqtisodiyotining shakllanishi va rivojlanishi iqtisodiyotning hududiy tashkil etilishi
bilan   chambarchas   bog‘liq.   Shu   sababli   mintaqaviy   iqtisodiyotda   ko‘pgina
iqtisodiy   omillar   chuqur   tahlil   etiladi   va   ushbu   tahlillar   asosida   mintaqaviy
iqtisodiyot fani ishlab chiqarish kuchlarini joylashtirishning asosiy qonuniyatlarini
belgilaydi.
Iqtisodiyotning   shakllanishi   va   rivojlanishi   milliy   iqtisodiyotning   hududiy
tashkil   etilishi   bilan   chambarchas   bog‘liq   bo‘lishi   kerak.   Bugungi   kunda
mintaqaviy siyosatning yana bir muhim vazifalaridan biri - mintaqalararo iqtisodiy
integratsiya   va   mintaqalardagi   mehnat   taqsimotining   takomillashuvi   hisoblanadi.
Mintaqaviy   rivojlanishdagi   eng   muhim   vazifalardan   yana   biri   -   turli   hududlar
aholisi turmush farovonligidagi tabaqalanishlarni bartaraf etishdir. Ushbu vazifani
bajarishda   rivojlanish   darajasi   sust   bo‘lgan   hududlarni   o‘stirish   bo‘yicha   tegishli
davlat   dasturlarini   ishlab   chiqish,   ularni   amalga   oshirish,   resurslarga   boy
mintaqalarda   hududiy   ishlab   chiqarish   maskanlarini   tashkil   etish   muhim
ahamiyatga egadir.
Mintaqaviy   siyosat   deganda   hududlar   ijtimoiy-iqtisodiy   o'sishini   davlat
tomonidan tartiblanishi tushiniladi. Mintaqaviy siyosatning asosiy vazifasi mavjud
imkoniyatlardan oqilona foydalanish evaziga mamlakatdagi hududlarning Ijtimoiy-
iqtisodiy o'sishini  imkoni boricha o'zaro yaqinlashtirish, aholi qatlamlari o‘rtasida
ne’matlar   taqsimotidagi   hududiy   farqlanishlarni   minimallashtirish,   davlatning
chuqur   boshqaruv   vazifalarini   kamaytirish,   mahalliy   hokimiyatning   va   o‘z-o‘zini
boshqarish organlarining vakolatlarini kengaytirishga qaratilishi lozim. Yuqoridagi
fikrlardan   kelib   chiqib   davlatning   mintaqaviy   siyosatidagi   asosiy   tamoyillar
1
  Moliya:  O‘quv qo‘llanma / T.S.Malikov; O‘zR Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi. – T.: “Iqtisod-Moliya”, 2018. 
– 268 b.
4 quyidagilar, deb o‘ylaymiz:   Jamiyatning o‘zini-o‘zi tashkil etishiga tayanish, unga
o‘z   fikrlarini   bildirmaslik.   Binobarin,   mintaqaviy   siyosatning   mazmun-mohiyati
orkestrlashtirish   emas,   balki   jamiyat   sa’y-harakatlarini   muvofiqlashtirishdir.
Asosiysi,   infratuzilmani   rivojlantirish   (keng   ma'noda),   shuning   uchun   o'z-o'zini
tashkil   qilish   impulslari   jamiyatning   hududiy   tuzilishidan   imkon   qadar   tezroq
o'tadi.  Bozor nomukammal va ijtimoiy g'o'r, uning asosiy maqsadi foyda, iqtisodiy
samaradorlikdir.   Shuning   uchun   bozor   ko'pincha   ijtimoiy   sohada   mintaqaviy
nomutanosibliklarni   keltirib   chiqaradi   va   kuchaytiradi.   Buning   ortida   "tozalash",
salbiy   tendentsiyalarni   bostirish,   ijobiylarni   rag'batlantirish   kerak.   Asosiysi,
jamiyat   hayotining   ijtimoiy   tomoni,   iqtisodiy   faoliyat   emas,   chunki   biznes
iqtisodiyot bilan shug'ullanadi.  Teng bo'lmagan sharoitlarda fuqarolarning tengligi.
Insonning yashash muhiti tabiiy va tarixiy sabablarga ko'ra turlicha bo'lib, u asfalt
yotqizilgan   yo'l   bilan   tekislanishi   kerak   -   chuqur   (qoloq   hudud)   bo'lgan   joyda
qalinroq   va   kamroq.   Eng   zaiflarga   yordam   berish   mintaqaviy   siyosatning
“muqaddas   vasiyatidir”.   Biroq,   to'liq   tekislash   mumkin   emas,   unga   intilish   ham
ma'nosiz, ham zararli, chunki u eng zaif hududlarni o'z-o'zini rivojlantirish uchun
rag'batlardan   mahrum   qiladi,   ularni   qaramlarga   aylantiradi.   Juda   kuchli   qayta
taqsimlash   juda   xavfli   va   zararli,   shu   jumladan.   va   yetakchi   hududlar   uchun,
chunki   ularni   muhim   resurslardan   mahrum   qiladi.   Mintaqaviy   xilma-xillikka
moslashish:   yirik   shaharlarning   rivojlanishini   sekinlashtirish   kabi   milliy
shiorlarning  kamayishi. Murosa  "joy  yoki  odamlar":  kimga  yordam  berish  kerak  -
mintaqa yoki uning aholisi? Bu har qanday davlatda, ayniqsa, katta hududda qiyin
ish.   Mamlakatning   hududiy   tuzilishi   aholining   tanazzulga   uchragan   yoki   borish
qiyin   bo'lgan   hududlardan   umumiy   qochishiga   yo'l   qo'ymaslik   kerak,   lekin   uni
ortiqcha   imtiyozlar   bilan   qoloq   mintaqalarga   (masalan,   "shimolga")   jalb   qilib
bo'lmaydi. Rivojlangan mamlakatlarda “odamlar uchun ishlash”  tamoyili  ustunlik
qiladi.   Viloyat   yoki   respublika   sub'ekt   emas,   balki   ob'ektdir.   Ularning   ma'muriy
chegaralari, asosan, faqat ma'muriy va boshqaruv maqsadlari uchun mo'ljallangan
va   umuman   emas.   albatta,   qandaydir   ijtimoiy   yaxlitlikni   tuzatish.   Demokratik
davlatning bozor  sharoitidagi  faoliyati  siyosiy  va ma'muriy bo'lib, umumiy emas,
5 har   tomonlama   emas,   shuning   uchun   mamlakatning   ma'muriy-hududiy   bo'linishi
va   uni   rayonlashtirish   bir-   biriga   mos   kelishi   shart   emas.   Subsidiarlik.   Mumkin
bo'lgan   darajada   muammoni   eng   quyi   darajadagi   hokimiyatda,   imkon   qadar
fuqarolarga   yaqinroq   hal   qilish   kerak.     Usullarning   adekvatligi.   Rossiyada
mintaqaviy   siyosatning   uchta   tarmog'i   bo'lishi   kerak:   iqtisodiy,   siyosiy
(federalizm)   va   madaniy   (regionalizm).   Har   birining   o'z   vazifalari   bor,   ba'zan
boshqa   tarmoqlarga   zid   keladi   (iqtisod   bu   borada   ayniqsa   "gunohkor"),   shuning
uchun   siz   ushbu   turdagi   siyosatlarning   o'zaro   vayron   qilinmasligini   diqqat   bilan
kuzatib borishingiz kerak. Iqtisodiy muammolarni iqtisodiy usullar bilan hal qilish
kerak.   Qayta   suvga   cho'mish   zararli   (masalan,   Sovet   tuzumi   davrida   bir   necha
marta sodir bo'lgan: "biz yangi kasalxonalar quramiz, birinchi navbatda kartoshka
rejasini bajargan hududlarda"). Institutlar, hujjatlar va moliya: Mintaqaviy siyosat
qonun  hujjatlari   shaklida   rasmiylashtirilishi,   uni   amalga  oshirish   uchun   institutlar
va   moliyaviy   resurslarga   ega   bo'lishi   muhim   ahamiyatga   ega.   Cheklash   choralari
(“zarar bermaslik”). Ishlab chiqaruvchi kuchlar va yalpi ichki mahsulotdagi ulush
sezilarli   darajada   kamayganiga   qaramay,   davlat   o'z   kuchi   bo'yicha   hali   ham
mamlakat   ijtimoiy   hayotining   boshqa   subyektlaridan   ancha   oldinda.   Shuning
uchun u jamiyat  hayotiga ta'sir  ko'rsatish  choralarini  ko'rishda,  birinchi  navbatda,
"zarar   bermang"   degan   mashhur   tibbiy   tamoyilga   amal   qilishi   kerak.   Zamonaviy
davlat,   asosan,   jamiyat   manfaatlaridan   farq   qiladigan   maqsadlarga   ega   bo'lishi
mumkin   emas   va   u   jamiyat   hayotini   (shu   jumladan   uning   hududiy   tuzilishini)
haddan   tashqari   qattiq   tartiblashga   haqli   emas. 2
  Mintaqaviy   iqtisodiy   siyosatni
amalga   oshirish   dastaklari   Hududiy   o‘sish   nazariyalarida   ikki   xil   yondashuv
ajratiladi.   Birinchi   yondashuvda   hududlarning   iqtisodiy   o‘sishini   modellashtirish
ko'zda tutiladi. Ikkinchi yondashuv esa, korxona va tashkilotlarning o'zini tutishini
analiz qilishga  asoslangan.  Korxonalar  va  tashkilotlar  o‘z faoliyatlarini  u yoki  bu
hududda   olib   borishlarining   sabablari   joylashtirish   nazariyalari   orqali   tushintirib
beriladi.
2
Региональная политика России: адаптация к разнообразию: аналит. докл. / [Г.А. Сатаров и др.]; по общей 
редакцией Г.А. Сатарова. > М.: Фонд ИНДЕМ, 2004. > с. 27
116
6 Ishlab chiqarish kuchlarini oqilona joylashtirish deganda ishlab chiqarish va
sotish xarajatlarini eng past darajaga keltirish va ishlab chiqarishning xom-ashyoni
yetkazib berishdan toki  yakuniy mahsulotni  ishlab chiqarishgacha  bo‘lgan  barcha
bosqichlarini   tegishli   hududga   jamlash   tushuniladi.   Mamlakatning   turli   hududlari
tabiiy   resurslar   zaxiralarining   miqdori,   tabiiy   resurslarning   tarkibiy   tuzilish
salohiyatiga   ko‘ra   farq   qiladi.   Bunda   ishlab   chiqarishning   resurslar,   xomashyo,
energiya,   yoqilg‘i   va   iste’molchilarga   yaqinligini   ta’minlaydigan   transport-
logistika omili alohida ahamiyatga ega.
Ko‘plab   mamlakatlarda   mintaqaviy   iqtisodiy   siyosat   kapital   qo‘yilmalar
qayta   taqsimlanishini   ta’minlashga   xizmat   qiladigan   3   ta   yo‘nalish   doirasida   olib
boriladi:
Birinchi yo‘nalish - past rivojlangan va sanoat taraqqiyoti yetarli bo‘lmagan
mintaqalarda   infratuzilma   obyektlarini   qurish   va   ularning   boshqa   hududlar   bilan
aloqalarini   yaxshilashdan   iborat.   Garchi,   bozor   subyektlarining   samarali   faoliyat
yuritishi   uchun   barcha   shart-sharoitlarni   yaratish   davlatning   asosiy   vazifasi
hisoblansa-   da,   rivojlangan   mamlakatlarda   davlat   iqtisodiy   faoliyatga   bevosita
aralashmaydi.   Avtomobil   yo'llari,   temir   yo‘llar,   elektr   uzatish   tarmoqlari,   gaz   va
suv   quvurlari,   aloqa   tarmoqlarining   mavjudligi   hududlarda   tadbirkorlikning
yuksalishiga keng imkoniyatlarni ochib beradi.
Ikkinchi   yo‘nalish   -   yuksak   darajada   rivojlangan   va   taraqqiy   topgan
mintaqalarga,   ayniqsa,   yirik   shaharlarga   nisbatan   chegaralash   usullarini   qo‘llash
(ma’muriy   yoki   iqtisodiy   chegaralashlar).   Bunday   mintaqalarga   yangi   sanoat
korxonalar   joylashtirilishiga   cheklovlar   qo‘yish   orqali   hududiy   tabaqalanishlar
yumshatiladi. Aytib o‘tilgan usul dunyoning ko‘plab mamlakatlarida aglomeratsiya
markazlariga nisbatan qo‘llanilib kelinmoqda.
Uchinchi   yo‘nalish   -   “og‘riqli”   mintaqalarga   sanoatni   joylashtirishni
jadallashtirish uchun xorijiy va xususiy investorlarni  jalb qilishni  rag‘batlantirish.
iqtisodiyotning   turli   tarmoqlari   va   sohalariga   mansub   korxonalarni   mazkur
yo‘nalishga joylashtirishga davlat nisbatan ko‘proq e’tibor beradi.
Mintaqaviy   siyosatning   asosiy   vazifasi   mavjud   salohiyatdan   oqilona
7 foydalanish   hisobiga   mamlakatning   barcha   hududlari   ijtimoiy-iqtisodiy   o'sish
darajasini   iloji   boricha   bir-biriga   yaqinlashtirish,   aholining   turli   qatlamlari
o‘rtasida   moddiy   ne’matlar   taqsimotidagi   hududiy   tafovutlarni   eng   kam   darajaga
keltirish,   hukumatning   boshqaruv   vazifalarini   kamaytirib,   mahalliy   hokimiyat   va
o‘z-o‘zini   boshqarish   organlari   vakolatini   oshirishga   qaratilishdir.   Mintaqaviy
iqtisodiy   siyosatning   asosiy   maqsadi   mamlakatning   alohida   tizim   sifatida   yaxlit
rivojlanishiga   xalaqit   beradigan,   ijtimoiy   kelishmovchiliklarni   keltirib
chiqaradigan hududiy tabaqalanishlarni bartaraf etishdan iborat.
Boshqalar   kabi   O'zbekistonda   ham   eng   “samarali”   deb   hisoblangan   usulni
topish   va   qo‘llash   bo‘yicha   muayyan   vazifalar   bajarilmoqda.   Ko‘plab
foydalanilmayotgan   zaxiralarni   ishga   tushirishga   harakat   qilinmoqda,   yangi
korxonalarning   ishlab   chiqarish   infrastrukturasi   yaxshiroq   rivojlangan   kichik   va
o‘rtacha   shaharlar   yaqinida   ko'proq   joylashtirilmoqda,   qishloq   xo‘jaligi   ishlab
chiqarishida   esa   tabiiy-iqlim   shart-   sharoitlariga   mos   ekinlarni   ekishga   e'tibor
berilmoqda.   Qishloq   joylarida   sanoatni,   birinchi   navbatda   qishloq   xo‘jaligi
xomashyosini   qayta   ishlaydigan   korxonalarni   tashkil   qilish,   ishlab   chiqarish
infratuzilmasi va ijtimoiy infratuzilma tizimini shakllantirish va izchil rivojlantirish
bo‘yicha ishlar amalga oshirilmoqda.
Ma’lumki,   respublikamizning   turli   hududlari   o'z   maydoni,   aholisi   soni,
tabiiy-   iqlim   sharoiti,   infrastruktura   obyektlari   bilan   ta’minlanishi,   urbanizasiya
darajasi,   aholi   turmush   sharoiti   va   boshqa   jihatlariga   ko‘ra   bir-birlaridan   keskin
farq   qiladi.   Masalan,   mamlakat   ma’muriy-hududiy   birliklari   o‘rtasidagi   aholi
zichligi bo‘yicha eng yuqori ko‘rsatkich Toshkent viloyatining Toshkent tumaniga
to‘g‘ri   kelsa   (1   km2   maydond   a   767   kishi),   aksincha   eng   siyrak   mintaqa   Navoiy
viloyatining Tomdi tumani (1 km2 maydonda 0,58 kishi) hisoblanadi.
Aholi   tabiiy   ko‘payishida   shahar   va   qishloq   o‘rtasidagi   tafovutlar   yaqqol
sezilib   turadi.   Xususan   yirik,   sanoatlashgan   va   mahalliy   millat   vakillari   nisbatan
kam   istiqomat   qiladigan   shaharlarda   aholi   tabiiy   ko‘payishi   qishloq   joylarga
nisbatan bir necha bor past ekanini ko‘rishimiz mumkin. 
8 1.2. Davlatning mintaqaviy siyosati tamoyillari. Mintaqaviy iqtisodiy
siyosatni amalga oshirish
Davlatning   asosiy   vazifalaridan   biri   iqtisodiyotni   barqarorlashtirish
hisoblanadi. Bunday barqarorlashtirishga monetar siyosat bilan birga byudjet-soliq
siyosati orqali ham erishiladi. Byudjet-soliq siyosati deganda noinflyatsion YAIM
ishlab   chiqarish   sharoitida   iqtisodiyotda   to`liq   bandlilikni,   to`lov   balansining
muvozanatini   va   iqtisodiy   o`sishni   ta`minlashga   qaratilgan   davlat   xarajatlari   va
soliqlarini   o`zgartirishni   o`z   ichiga   olgan   chora   tadbirlar   tushuniladi.   Iqtisodiyot
turg`unlik   yoki   pasayish   davrida   bo`lgan   vaziyatlarda   davlat   tomonidan
rag`batlantuvchi   byudjet-soliq   siyosat   -   fiskal   ekspansiya   olib   boriladi.   Ya`ni,
davlat   qisqa   muddatda   iqsodiyotning   pasayishi   muammosini   davlat   xarajatlarini
oshirish   yoki   soliqlarni   kamaytirish,   yohud   ikkalasini   bir   vaqtning   o`zida   olib
borish evaziga hal  etadi. Uzoq muddatda davlat  xarajatlarining yuqori  bo`lishi va
soliqlarni kamaytirish ishlab chiqarish omillarining o`sishiga va natijada, iqtisodiy
salohiyatning   ko`tarilishiga   olib   kelishi   mumkin.   Ammo,   bunga   Markaziy   bank
tomonidan   olib   boriladigan   pul-kredit   siyosatidan   samarali   foydalanish   va   davlat
xarajatlari   tarkibini   maqbul   holatga   olib   kelish   orqaligina   erishish   mumkin.
Iqtisodiyotda   to`liq   bandlik   va   ortiqcha   talab   natijasida   inflyatsiya   kelib   chiqishi
mumkin   bo`lgan   vaziyatlarda   cheklovchi   byudjet-soliq   siyosat-   fiskal   restriktsiya
olib   boriladi.   Cheklovchi   byudjet-soliq   siyosat   davlat   xarajatlarini     kamaytirish
yoki soliqlarni  oshirish yoki bo`lmasa ikkala tadbirni bir vaqtda olib borish orqali
iqtisodiyotning   davriy   o`sishini   chegaralashdan   iborat.   Qisqa   muddatli   davrlarda
ushbu tadbirlar talab inflyatsiyasini kamaytiradi. 
Uzoq muddatli davrlarda esa yuqori soliqlar iqtisodiyotda stagnatsiyaga olib
kelishi   mumkin.   Bu   esa   mamlakatning   iqtisodiy   salohiyatini   izdan   chiqaradi.
Bunga   davlat   xarajatlaridan   samarasiz   foydalanish   qo`shimcha   turtki   bo`lishi
mumkin.   Agar   davlat   xarajatlari   va   avtonom   soliqlar   bir   xil   miqdorga   ko`paysa
muvozanatli   ishlab   chiqarish   hajmi   shu   miqdorga   teng   yoki   undan   kamroq
summaga   ko`payadi.   Buni   balanslashgan   byujet   mul   tiplikatori   deb   6   yuritiladi.
Balanslashgan byujet mul tiplikatori birga teng yoki undan kichikroq bo`ladi. 
9 Davlat   xarajatlari   o`zgarishidan   yuzaga   keladigan   samara   soliqlar
pasayishidan   olinadigan   samaradan   kattaroq   bo`ladi.   Bu   holat   davlat
xarajatlarining   daromadlar   va   is`temol   hajmiga   ta`siri   soliqlar   o`zgarishi   ta`siriga
nisbatan kuchliroq ekanligi oqibatidir. Ushbu farq byudjet-soliq siyosat vositalarini
tanlashda   muhim   rol   o`ynaydi.   Agar   hukumat   davlat   sektorini   kengaytirmoqchi
bo`lsa,   davriy   pasayishni   tugatish   uchun   o`z   xarajatlarini   oshirishi,   inflyatsiyani
cheklash   uchun   esa   soliqlarni   oshirishi   maqsadga   muvofiq   bo`ladi.   Aksincha ,
byudjet-soliq siyosat davlat sektorini cheklashga qaratilgan bo`lsa, davriy pasayish
sharoitida soliqlarni kamaytiradi, davriy ko`tarilish paytida esa davlat xarajatlarini
oshirish   maqbul   yo`l   hisoblanadi.   Demokratik   davlatda   byudjet   qonun   tarzida
tasdiqlanadigan   hujjat   hisoblanadi.   Unda   davlatning   o`z   funktsiyalarini   bajarish
maqsadida   davlat   qo`lida   to`plangan   pul   mablag`larining   harakati   o`z   ifodasini
topadi.   Davlat   siyosatini   aniqlab   beradigan   maqsadlarga   erishish   uchun   pul
resurslarini   yo`naltirish   byudjet   siyosatining   ustuvorligini   tashkil   etadi. 3
  Agar
maqsadga   erishish   milliy   iqtisodiyot   ta`minlaydigan   mablag`lardan   ko`p   mablag`
talab   etsa,   davlat   qo`shimcha   daromadlarni   shakllantirishning   quyidagi
favquloddagi usullarini qo`llashga majbur bo`ladi: ichki va tashqi kreditlar, milliy
boylikni sotish, boylik va molmulkni ijaraga berish va kontsessiyalar. 
Byudjetning   daromadlar   qismini   to ` ldirishning   favquloddagi   choralari
iqtisodiy   mustaqillikning   yo ` qolishiga   olib   kelishi   mumkin .   Buni   hisobga   olgan
holda   hokimiyatning   qonunchilik   organlari   qarz   olishning   chegarasini   oldindan
belgilaydi. 
Hukumat   mamlakatning   sharoitlaridan   kelib   chiqqan   holda,   byudjet
siyosatini   olib   boradi.   Bunday   siyosat   mamlakatni   pul   potentsiali   doirasida
hukumatni   moliyaviy   ishlarini   aniq   dasturiga   ega   bo`lishi,   byudjet   taqchilligi
ustidan   nazorat   o`rnatilishi   va   uni   qoplash   manbalarini   qidirishni,   juda   katta
samara   beradigan   iqtisodiy   dasturlarga   byudjetdan   mablag`   ajratishni   talab   etadi.
Byudjet taqchilligining kelib chiqish sabablari quyidagilar bo`lishi mumkin:
3
  O ’ zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   « O ’ zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo ’ yicha
Harakatlar   strategiyasi   to ’ g ’ risida » gi  2017  yil  7  fevraldagi   PF -4947- sonli   Farmoni
10   ♦   taqchillik   davlatning   kredit   qo`yilmalarini   ko`payishida   iqtisodiyotni
rivojlantirish   zaruriyati   yuzasidan   kelib   chiqishi   mumkin ,   bunday   holat
iqtisodiyotda   krizis   holatini   bildirmaydi,   balki   davlatni   iktisodiy   kon   yukturasini
tartibga solish, progressiv odimlanishini ta`minlashga qaratilgan harakatidan kelib
chiqadi;
  ♦   taqchillik   favqulodda   holatlar   natijasida   kelib   chiqishi   mumkin,   bunday
holatlarda   byudjetdagi   zaxiralar   yetarli   bo`lmaydi   va   ortiqcha   mablag`lar
manbasiga ehtiyoj tug`iladi; 
♦   taqchillik   krizis   holatidan   kelib   chiqadi,   bunda   iktisodiyot   parokanda
holatda   bo`ladi,   moliya-kredit   aloqalari   samarasiz   bo`lib,   hukumat   mamlakatdagi
moliyaviy   holatni   o`z   nazorati   ostiga   ololmaydi.   Byudjet   taqchilligi   uzoq   davrlar
mobaynida   vujudga   kelgan   va   iqtisodiyotimizga   katta   ta`sir   ko`rsatdi.   Bular   o`z
navbatida   davlat   byudjeti   va   pul   muomalasida   o`z   ifodasini   topdi.   Byudjet
taqchilligi   inflyatsiya   jarayonining   kuchayganligini,   savdo   shoxobchalarida
aksariyat mahsulotlarning kamayib ketganligini, moddiy boylik ishlab chiqarish va
ijtimoiy-madaniy   jabhalarda   ta`minot   muammolarining   kuchayganligini   ham
bildiradi.   Soliq   siyosati   moliyaviy   siyosatning   eng   muhim   qismi   (yo`nalishi)
hisoblanadi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   shaxsiy   tashabbussiz   va   jamiyat   barcha
a`zolarining samarali mehnatisiz iqtisodiyotni tiklash murakkabligicha qolaveradi.
Soliqlar   bozor   iqtisodiyotida   mehnatning   asosiy   rag`batlantirilishini   olib   qo`yadi,
ya`ni mehnat daromad keltirishi lozim. Mamlakat iqtisodiyotiga soliq siyosatining
ta`siri   bevosita   namoyon   bo`ladi   –   yuqori   soliq   ostonasi   takror   ishlab   chiqarish
jarayonining   investitsion   imkoniyatlarini   qisqartiradi,   jamiyatda   iste`mol   darajasi
pasayadi   va   bu   narsa,   o`z   navbatida,   ishlab   chiqarish   va   xizmat   sektorlarining
o`sish   bazalarining   pasayishiga   olib   keladi.   Soliq   siyosatini   ishlab   chiqish   va
amalga oshirishda qonun chiqaruvchi va ijro etuvchi hokimiyatlar bo`g`inlari bilan
birga sud hokimiyatining bo`g`inlari ham alohida ahamiyatga ega. Sud hokimiyati
tomonidan   qonuniy   amal   qilayotgan   8   soliqlar   va   soliqlarga   tenglashtirilgan
majburiy   to`lovlarning   o`z   vaqtida   byudjetga   kelib   tushishi   ustidan   nazorat
o`rnatilib, soliq qonunchiligi buzilishlarini oldini olishga qaratilgan chora-tadbirlar
11 qo`llanadi.  Egri soliqlar esa sotilayotgan tovar, bajarilayotgan ish, ko'rsatilayotgan
xizmat qiymati ustiga ustama qo'yiladi. Egri soliqlarni to'lovchilar sotilgan tovar va
ko'rsatilgan   xizmatni   dastlabki   iste’mol   qiluvchi   korxonalar   va   yakuniy   iste’mol
chilar, Ya’ni, axoli  xisoblanadi.  Byudjetga kelib tushish  manbaiga  qarab  huquqiy
va   jismoniy   shaxslardan   olinadigan   soliqlarga   bo'linadi.   Huquqiy   shaxslardan
QQS,   aksiz   solig'i,   Respublikadan   tashqariga   chiqarib   sotiladigan   tovarlar   va
maxsulotlar solig'i, qimmatli qog'ozlar opreatsiyalariga solinadigan soliq, daromad
solig'i,   korxonalar   mol-mulki   solig'i,   korxonalar   transport   vositalari   solig'i,   yer
solig'i,   jamoa   a’zolarining   mexnat   xaqi   fondi   solig'i,   sanoat   ko'rilishi   solig'i   va
boshqalar   olinadi.   Jismoniy   shaxslardan   daromad   solig'i,   axolining   mol-mulk
solig'i,   transport   solig'i,   yer   solig'i,   reklama   solig'i,   maishiy   va   xisoblash
texnikalarini   qayta   sotish   solig'i   va   boshqalar   olinadi.   Byudjetga   o'tkazish   nuqtai
nazardan   soliqlar   umumdavlat   soliqlari   va   maxalliy   soliqlarga   bo'linadi.   Soliq
qonunchiligida   soliqlarning   qaysi   turlari   to'g'ri   davlat   byudjetiga,   qaysilari   esa
maxalliy   byudjetga   tushishi   aniq   ko'rsatib   qo'yilgan.   Ammo   shu   aniqki   davlat
byudjetiga tushgan mablag'larning bir qismi maxalliy byudjetlarga ajratib beriladi.
Soliq   turlariga   qarab   bevosita   va   bilvosita   soliqlarga   bo'linadi.   Bunday
guruxlanish   Soliqqa   tortish   oboektiga,   to'lovchi   bilan   davlatning   o'zaro
munosabatlariga   bog'liq   buladi.   Bevosita   soliqlar   to'g'ridan-to'g'ri   daromadga   va
mol-mulkka   belgilanadi.   Tovarning   baxosida   to'lanadigan   yoki   taxrifga
kiritiladigan   tovarlar   va   xizmatlardan   olinadigan   soliqlar   bilvosita     soliqlarga
kiradi.   Bevosita   soliqlar   real   va   shaxsiy   soliqlarga   bo'linadi.   Real   soliqlar   soliq
to'lovchining   mol-mulkining   ayrim   turlaridan   kadastr   asosida   undiriladi.   Xar
qanday   tadbir,   ish   va   faoliyat   ilgaridan   belgilanib,   aniqlanib   ishlab   chiqilgan
siyosat   bilan   amalga     oshiriladi.   Siyosat   deganda   davlatning   ilgaridan   belgilab,
aniqlab   qo'ygan   chora-tadbirlari   yig'indisi   tushuniladi.   Soliq     ishlarini   tashkil
qilishda   xam   shu   siyosat   bilan   ish   yuritiladi.   Soliq     siyosati   davlatning   moliya
siyosatini   eng   muxim,   tarkibiy   ajralmas   qismidir.   Xar   qanday   iqtisodiy  
kategoriyaning     bajaradigan   funksiyasi   bo'ladi.   Funksiya   -   bu   soliq
kategoriyasining    amaliyotdagi xarakatidir va soliqlarning moxiyatini ochib beradi.
12 Funksiya     deganda   kategoriyaning   xaetda     ko'p   tarkaladigan   va     takrorlanadigan
doimiy   xarakatlarini   tushunamiz.   Bizni   fikrimizga   kura     soliq     quyidagi
funksiyalarni bajaradi: - xazina (fiskal) funksiyasi:
" Fiskal funksiyasi
" Rag'batlantirish funksiyasi
"   Nazorat   funksiyalari   mavjuddir.   Ayrim     iqtisodchilar       fikrlari   bo'yicha
taqsimlash   va   iqtisodiyotni   tartibga   solishlarni   xam   ko'shadilar.   Lyokin   bizni
fikrimizga   kura   soliqlar   asosan   3   -   ta     funksiyani     bajaradi,     taqsimlash   va
iqtisodiyotni     tartibga   solish   asosan   uchta   funksiyani   ichiga   kirib   ketadi.   Xazina
(fiskal)   funksiyasi.   Fiskal     (lotincha   Fiscus   so'zidan   olingan   bo'lib,   gazna   degan
mahnoni anglatadi) xusuiyatiga ega ekanligidir.
Fiskal   funksiya   davlatning   iqtisodiyotga   aralashuvi   uchun   obyektiv     shart-
sharoit   vujudga   keltiradi.   Byudjet   daromadlarini   ta’minlash   soliq   tizimi
vazifalaridan bittasi  xolos. Soliq     tizimi ana shu vazifani  xal  etar  ekan, jamgarma
va  ishlab   chiqarishning   usish   jarayonlariga     tuskinlik   kilmasligi,   ijtimoiy   adolatni
bo'zmasligi,   xalq     xo'jaligi   to'zilishida   buzilishlar   va   chetga   chikishlar   sodir
bo'lishiga yo'l kuymasligi, bozor jarayoniga putur etkazmasligi zarur.
Bozor   munosabatlarning   shakllanishi   va   riaojlanishi   sharoitida     aynan
soliqlar davlatning iqtisodiyotiga ta’sir o'tkazishdan asosiy vositalardan biri bo'lib
kolmokda. Davlatning iqtisodiy funksiyasi orqali xalq xo'jaligining rivojlantirishni    
rag'batlantiriladi,   shuning   barobarida   uning   xazina     (fiskal)   funksiyasi   uchun
bazani   kengaytiriladi.   Oqilona   tashkil   etilgan   davlat   soliq   siyosati   soliqlarining
rag'batlantirish funksiyasi orqali ishlab chiqarishni rag'batlantirish, rivojlantirishlar
olib boriladi. 4
Soliqlarning izga solib turuvchi  sifatidagi     funksiyasining     axamiyati     bozor
sharoitida     o’sib boradi, bu davrda tadbirkorlarni       ma’muriy qaram qilish usullari
yuk bo'lib ketadi  yoki  juda oz xolda     qoladi, korxonalar  faoliyatini     farmoyishlar,
ko’rsatmalar   va   buyruklar   yerdamida   idora   qilish   huquqiga   ega   bo'lgan   "yuqori
4
  Moliya:   O‘quv   qo‘llanma   /   T.S.Malikov;   O‘zR   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim   vazirligi.   –   T.:   “Iqtisod-
Moliya”, 2018. – 268 b.
13 tashkilot"   tushunchasining   o'zi   asta-sekin   yo'qola   bordi.   Biroq   iqtisodiy     faollikni
izga   solib   turish,   uning   rivojlanishini   jamiyat   uchun   makbo'l   bo'lgan   yunalishda
rag'batlantirish   zaruriyati   saklanib   qoladi.   Byudjet   kamomadining   yuqori   darajasi
iqtisodiy   inqiroz   sharoitida   mamlakatlarning   eng   odatiy   xarakteristikasi
hisoblanadi.   Daromaddan   ortiqcha   sarf-xarajatlar   iqtisodiyotda   ortiqcha   talabni
keltirib   chiqaradi,   bu   esa   inflyatsiyaga   olib   keladi.   Bunday   holda,   talabni
boshqarish   faqat   daromadlarni   soliqqa   tortishni   oshirish   va   mavjud   xarajatlarni
kamaytirish   bo'yicha   qo'shimcha   chora-tadbirlarni   topish   uchun   qisqartirilishi
mumkin   emas.   Masalan,   soliqni   oshirish   nafaqat   davlat   byudjeti   defitsitini
vaqtinchalik   qisqartirishga   olib   kelishi   mumkin,   lekin   uning   asosiy   muammosi
iqtisodiy noaniq sarf-xarajatlar  darajasidir. Natijada soliq  o'sishi  nafaqat  hukumat
xarajatlarini   oshiradi   va   shu   bilan   birga   defitsitni   kuchaytiradi.   Shuning   uchun
fiskal   siyosat   vositalarini   qo'llashning   asosiy   vazifasi   byudjet   tizimi   defitsitining
maqbul   darajasini   va   byudjet   daromadlarining   o'sishini   ta'minlaydigan   byudjet
tizimining   shunday   tuzatilishi   bo'lib,   umuman   iqtisodiyotning   o'sishi   bilan
mutanosib. 
Davlat   sektorida   ish   haqi   darajasini   nazorat   qilish   (control   of   public   sector
wages   and   salaries)   -   davlat   xizmatchilarining   maoshlarini   oshirish   bo'yicha   aniq
ko'rsatmalarni amalga oshirishni nazarda tutadigan hukumatning bevosita nazorati
ostidagi byudjet siyosati  vositasidir. Hukumat ish haqini muayyan vaqt davomida
muzlatish yoki ularning o'sishini muayyan miqdordan oshirmasligi kerak. Ko'pgina
mamlakatlarda bunday davlat yo'riqnomalari xususiy sektor uchun qo'llanma bo'lib
xizmat   qiladi,   bu   esa   xarajatlarni   kamaytirishga   ham   qiziqish   bildiradi.   Byudjet
xarajatlarini keskin cheklash uchun qisqa muddatda samarali vosita sifatida davlat
sektoridagi   daromad   darajasini   nazorat   qilish   malakali   xodimlarning
jamoatchilikdan xususiy sektorga aylanishiga olib kelishi mumkin.
 Foizlar to'lovlarini nazorat qilish (control of interest payments) - ichki
va   tashqi   qarzlarning   hajmi   va   kreditlar   bo'yicha   foizlar   darajasidan   kelib   chiqib ,
xizmat ko'rsatish uchun to'lovlarni kamaytirish. O'tgan yillardagi kreditlar bo'yicha
to'lovlarni   kamaytirish   deyarli   imkonsiz   bo'lsa,   unda   hozirgi   va   kelgusida   qarz
14 olish,   ayniqsa,   ichki   bozorda   ushbu   moddaning   ulushini   byudjet   xarajatlarida
kamaytirish uchun mumkin bo'lgan eng kam foizda amalga oshirilishi kerak.
 Boshqa to'lovlarni nazorat qilish (boshqa xarajatlarni nazorat qilish) -
ijtimoiy   sug'urta   tizimi,   pensiya,   imtiyozlar,   mahalliy   byudjetlarga   pul
o'tkazmalari,   subsidiyalar,   ta'lim,   sog'liqni   saqlash   va   boshqa   xarajatlar   bo'yicha
to'lovlar miqdorini kamaytirish. Ma'lumki, ushbu xarajatlarning bir qismi ijtimoiy
ahamiyatga   ega,   shuning   uchun   davlatning   bu   sohada   manevralash   imkoniyatlari
juda cheklangan.   Boshqa tomondan , harbiy xarajatlar, razvedka, militsiya, yong'in
xavfsizligi,   ichki   xavfsizlik   va   h.k.   kabi   xavfsizlik   masalalari   bilan   bog'liq   ayrim
xarajatlar ,   odatda,   harbiy   pudratchilar   va   ular   tomonidan   moliyalashtiriladigan
parlament   a'zolari   ko'rinishida   kuchli   siyosiy   lobbi   tomonidan   qo'llab-
quvvatlanadi.
 Investitsion xarajatlarni nazorat qilish (control of investment outlays) -
davlat   investitsiyalarining   qisqarishi.   Ko'pgina   hollarda   davlat   investitsiya
dasturining   asosiy   ustuvor   yo'nalishi   ijtimoiy   infratuzilma   (kasalxonalar,
maktablar,   bolalar   bog'chalari   va   boshqalar),   shuningdek   yo'llar,   avtoyo'llar,
aeroportlar va boshqalar bo'ladi.
Byudjet   defitsitini   moliyalashtirish   ichki   yoki   tashqi   kreditlar   hisobidan
amalga oshiriladi. Shunga ko'ra, hukumatning bir qancha boshqa moliyaviy siyosat
vositalariga ega:
 Davlat   qimmatli   qog'ozlarini   sotish   (sale   of   government   securities)   -
byudjet   kamomadining   xususiy   bank   va   nobank   kreditlari   bo'lmagan   kreditlar
orqali   moliyalashtirilishi.   Nazariy   jihatdan   xususiy   sektorning   to'sqinlik   qila
olmaydigan   soliqlaridan   farqli   o'laroq,   davlat   qimmatli   qog'ozlarini   sotib   olish
nafaqat   ixtiyoriy   ish   bo'lib,   davlat   davlatning   qarz   majburiyatlari   uchun   xususiy
sektor   uchun   juda   qiziqish   tug'dirishi   bilan   amalga   oshirilishi   mumkin.   Davlat
nodavlat investitsiyalash manbalari bilan xususiy sektor mablag'lari uchun raqobat
qilishi kerak.
15 II BOB  O’ZBEKISTONDA  IQTISODIYOT VA IJTIMOIY
RIVOJLANISHDA IQTISODIY,  BYUDJET-SOLIQ SIYOSATI
2.1. Davlatning mintaqaviy siyosatga aralashuvining shakllari (soliq
siyosati, subsidiyalar, infratuzilmani rivojlantirish)
O’zbekistonda   byudjet-soliq   siyosati.   Tadbirkorlar   va   ishbilarmonlar
harakati   –   O‘zbekiston   Liberal-demokratik   partiyasi   fraksiyasining   yig‘ilishida
2018-yilgi   soliq   va   byudjet   siyosatining   asosiy   yo‘nalishlari,   O‘zbekiston
Respublikasi   Davlat   byudjetining   va   davlat   maqsadli   jamg‘armalari
byudjetlarining loyihasi  atroflicha  muhokama   qilindi.
                      2020-yilgi   byudjet   va   soliq   siyosatini   takomillashtirishning   asosiy
yo‘nalishlari 2017-2021-yillarda mamlakatimizni rivojlantirishning beshta ustuvor
yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasida   belgilangan   ustuvor   vazifalardan
kelib   chiqqan   holda   shakllantirilganligi   ta’kidlandi.   Yig‘ilishda   O‘zbekiston
Respublikasi   Davlat   byudjeti   loyihasining   2018-yil   uchun   asosiy   ko‘rsatkichlari
e’tibor   markazida   bo‘ldi.   Xususan,   2018-yilda   Davlat   byudjeti   daromadlari   yalpi
ichki   mahsulotga   nisbatan   21,4   foizni   tashkil   etadi.   Davlat   byudjetiga   tushumlar
yalpi   ichki   mahsulot   nominal   o‘sishiga   mos   ravishda   25,9   foiz   ortishi
kutilayotganligi  qayd  etildi. 5
Asosiy   moliyaviy   hujjatda   2018-yilda   yakka   tartibdagi   tadbirkorlar   uchun
qat’iy   belgilangan   soliq   stavkalarini   pasaytirish,   jismoniy   shaxslar   daromadidan
olinadigan   soliq   yuki   darajasini   fuqarolarning   shaxsiy   jamg‘arib   boriladigan
hisobraqamlariga   ajratma   miqdorini   1   foizdan   2   foizgacha   oshirish   hisobiga
kamaytirish   ko‘zda   tutilmoqda.   Iqtisodiyot   xarajatlarining   asosiy   qismini   tashkil
etayotgan   2   trillion   741,8   milliard   so‘m   hajmdagi   Qishloq   va   suv   xo‘jaligi
vazirligining   suv   xo‘jaligi   obyektlarini   saqlash   xarajatlari   bilan   bog‘liq   masalaga
fraksiya a’zolari alohida e’tibor qaratdi. Bunda joriy yilga nisbatan 9,4 foiz o‘sish
bilan   yoki   yalpi   ichki   mahsulotga   nisbatan   0,9   foiz   miqdorida   belgilash   nazarda
tutilmoqda.
                  Sug‘oriladigan yerlarning meliorativ holatini yaxshilash jamg‘armasining
5
  Vahobov. A.V, Malikov. T.S: Moliya. Darslik. T: “Noshir” Toshkent 2018-y. -711 b.
16 2018-yilgi prognoz ko‘rsatkichlari O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018-
2022-yillar davrida sug‘oriladigan yerlarning meliorativ holatini yanada yaxshilash
va   suv   resurslaridan   oqilona   foydalanish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida»gi   qarorida
belgilangan   maqsadli   parametrlar   asosida   prognoz   qilingan.   Dastur   doirasida
Sug‘oriladigan   yerlarning   meliorativ   holatini   yaxshilash   jamg‘armasidan
yerlarning meliorativ holatini yaxshilash tadbirlari uchun 2018-yilda 553,4 milliard
so‘m mablag‘  ajratish rejalashtirilmoqda. E’tiborga   molik jihati , ushbu tadbirlarni
amalga   oshirish   natijasida   276   ming   gektar   sug‘oriladigan   yerlarning   meliorativ
holati yaxshilanishiga,  shuningdek, qishloq xo‘jaligi  mahsulotlarining hosildorligi
hamda   fermer   xo‘jaliklarining   daromadlari   oshishiga   erishiladi.
O‘zbekiston   «Milliy   tiklanish»   demokratik   partiyasi   fraksiyasining   yig‘ilishida
2018-yil   uchun   soliq   siyosatining   asosiy   yo‘nalishlari   muhokamasi   chog‘ida
xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   va   aholi   daromadlariga   soliq   yukini   yanada
kamaytirish,   soliq   solish   tizimini   soddalashtirish,   mahalliy   byudjetlar   daromadlar
bazasini   mustahkamlash,   soliq   qonunchiligiga   soliq   nazorati   talablarini
ta’minlaydigan qo‘shimcha  mexanizm  va instrumentlarni  kiritish yo‘li  bilan soliq
ma’murchiligini   yaxshilash   va   soliqlarning   yig‘iluvchanligini   oshirish   ko‘zda
tutilayotganligiga   alohida   e’tibor   qaratildi.   2018-yilgi   Davlat   byudjeti   loyihasida
madaniyat   sohasi   uchun   xarajatlar   693,7   milliard   so‘mni   tashkil   etayotgani,
jumladan,   milliy   kino   mahsulotlarini   ishlab   chiqish   uchun   30   milliard,
mamlakatimizning   me’moriy-tarixiy,   ijtimoiy-madaniy   va   turizm   salohiyatini
asrab-avaylash,   shuningdek,   yanada   ommalashtirish   va   targ‘ib   qilish   maqsadida ,
madaniy   va   arxeologiya   merosi   obyektlarida   konservatsiyalash   va   restavratsiya
qilish   ishlarini   o‘tkazish   bo‘yicha   dasturni   moliyalashtirish   uchun   38,7   milliard
so‘m mablag‘ ajratilayotganligi aytildi. 
O‘zbekiston   Xalq   demokratik   partiyasi   fraksiyasi   yig‘ilishida   loyiha
xarajatlarining   ijtimoiy   yo‘naltirilganligi   ta’kidlandi.   Xususan,   arzon   uy-joylar
barpo etish bo‘yicha maqsadli dasturlarni amalga oshirish, aholining hayot sharoiti
yaxshilanishini   ta’minlovchi   yo‘l-transport,   muhandislik-kommunikatsiya   va
ijtimoiy infratuzilmani rivojlantirish hamda modernizatsiya qilish, aholini ijtimoiy
17 himoyalashning   manzilliligini   va   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlanishini
kuchaytirishga   alohida   e’tibor   qaratildi.   2018-yilda   ta’lim   xarajatlari   o‘tgan   yilga
nisbatan   22,9   foiz   o‘sishi   rejalashtirilgan.   Xususan,   mazkur   mablag‘lar   260
maktabgacha   ta’lim   muassasasini   yangidan   qurish   va   rekonstruksiya   qilish,   157
muassasani mukammal ta’mirlash va jihozlash, maktabgacha ta’lim muassasalarini
joriy   saqlash   hamda   oliy   ta’lim   muassasalarining   moddiy-texnik   bazasini
rivojlantirishga   yo‘naltiriladi.   Bu   esa   ta’lim   sifatiga   o‘zining   ijobiy   ta’sirini
ko‘rsatishi shubhasiz. Prognoz yilda sog‘liqni saqlash xarajatlari 9,6 trillion so‘mni
tashkil   etib,   oldingi   yilga   nisbatan   30,9   foiz   o‘sgan.   Bu   esa   mazkur   tizimni   isloh
qilish va aholiga sifatli tibbiy xizmat ko‘rsatish yuzasidan qabul qilingan dasturlar
doirasida barcha tadbirlarning moliyalashtirilishini va aholiga sifatli tibbiy xizmat
ko‘rsatish imkonini beradi. Kelgusi yilda tibbiyot muassasalari, birinchi navbatda,
oilaviy   poliklinikalarni   dori   vositalari   va   tibbiyot   buyumlari   bilan   ta’minlashni
yaxshilash   uchun  shoshilinch  va  tez  tibbiy  yordam   muassasalariga   915,4  milliard
so‘m   mablag‘   yo‘naltirish   ko‘zda   tutilgan.   O‘zbekiston   “Adolat”   sotsial-
demokratik   partiyasi   fraksiyasining   yig‘ilishida   kelgusi   yilda   ilm-fan   sohasini
rivojlantirishga   yo‘naltiriladigan   mablag‘lar   miqdorini   sezilarli   darajada   oshirish
ko‘zda tutilganligi qayd etildi. Jumladan, 2018-yilgi byudjetnoma loyihasida davlat
ilmiy-texnikaviy dasturlari doirasida ilmiy-tadqiqot va tajriba-konstruktorlik ishlari
bo‘yicha   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish   uchun   Davlat   byudjetidan   380,2
milliard so‘m mablag‘ yoki 2017-yilga nisbatan 34,5 foiz oshirish belgilangan.
Shuningdek, bosh moliyaviy hujjat loyihasida sog‘liqni saqlash tizimiga ham
katta   e’tibor   qaratilgan   bo‘lib,   ushbu   soha   xarajatlari   uchun   9,6   trillion   so‘m
mablag‘   ajratish   ko‘zda   tutilgan.   Xususan,   birinchi   tibbiy   yordam   xizmati,   tez   va
shoshilinch tibbiy yordam , oila sog‘lig‘ini mustahkamlash, ona va bola himoyasi,
tibbiyot   muassasalarida   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   dori-darmonlarning   mavjudligi
bo‘yicha olib borilayotgan chora-tadbirlarni amalga oshirish sifatini kuchaytirishga
birlamchi   ahamiyat   qaratiladi.   Ekoharakat   deputatlar   guruhining   yig‘ilishida
ta’kidlanganidek,   2018-yilgi   Davlat   byudjeti   loyihasida   atrof-muhitni   muhofaza
qilish tadbirlari uchun yo‘naltirilayotgan mablag‘lar miqdori 307,1 milliard so‘mni
18 tashkil   etmoqda.   Shu   jumladan,   yangi   tashkil   etilgan   “Toza   hudud”   davlat   unitar
korxonasi orqali 2017-2021-yillarda qattiq maishiy chiqindilarni to‘plash, saqlash,
yo‘q qilish va qayta ishlash tizimini takomillashtirish Dasturi ijrosi uchun kelgusi
yilda   163,2   milliard   so‘m   yo‘naltirish   taklif   etilmoqda.   Aholi   punktlarini
obodonlashtirish,   ichimlik   suvi   bilan   ta’minlashni   yanada   yaxshilash   uchun
xarajatlar   yo‘naltirish   rejalashtirilmoqda.   Byudjet   siyosatining   asosiy   maqsadi
davlat   xarajatlarini   samarali   rejalashtirgan   holda   bu   xarajatlarni   moliyalashtirish
manbalarini   izlab   topish   hisoblansa,   soliq   siyosati   byudjet   siyosatidan   kelib
chiqqan   holda,   ya`ni   byudjet   daromadlarining   asosini   tashkil   qiluvchi   soliqlarni
byudjetga   yetarli   miqdorda   va   o`z   vaqtida   kelib   tushishini   ta`minlash,   byudjet
daromadlari   ijrosini   ta`minlash   maqsadida   olib  boriladi.  Soliq  siyosatining   asosiy
maqsadi   soliq   yukini   soliqlar   o`rtasida   oqilona,   iqtisodiy   rivojlanishga   zarar
yetkazmagan holda taqsimlashdir. 6
Soliq   siyosatini   ishlab   chiqishda   soliqlarning   fiskal   funktsiyasi   bilan   bir
qatorda,   rag`batlantirish   funktsiyasini   ahamiyatini   oshirish   samarali   hisoblanadi.
Soliqlar   orqali   rag`batlantirish   ishlab   chiqarishni   rivojlanishiga,   moddiy   xom
ashyo,   moliyaviy   va   mehnat   resurslaridan ,   to`plangan   mol-mulkdan   samarali
foydalanishga   faol   yordam   beradi,   ya`ni   soliq   yukini   yengillashtirish,   ishlab
chikarishni   rag`batlantirishga,   moliyaviy   holatni   yaxshilashga   va   investitsion
faoliyatni   jonlantirishga   olib   keladi.   Soliq   stavkalarining   soliq   to`lovchilarga
qiyinchilik tug`dirmasligi albatta ularning soliqdan qochish holatlarini kamaytiradi.
Soliq   siyosati   davlatning   soliq     munosabatlarini   tashkil   qilishdagi   chora-
tadbirlari,   faoliyatlar   yig'indisidir.   Shunday   ekan,   faqat   mustaqil   davlatgina   o'z
mustaqil   soliq   siyosatiga     ega   bo'la   oladi.   Soliq   siyosatini   ishlab   chiqish   moliya-
iqtisodiy     munosabatlardan     kelib   chiqadi.   Davlat   soliq   siyosati   orqali   respublika
iqtisodiyotini   barqarorlashtirish   va   rivojlanishiga   xar   tomonlama   faol   ta’sir
ko'rsatish   mumkin.   Soliqlar   pul   munosabatlari   bo'lib,   iqtisodiy   munosabatlarning
tarkibiy   qismi   ekan,   soliq   siyosati   xam   iqtisodiy     siyosatning   tarkibiy   qismidir.
Soliq     tizimi   deganda     moxiyati   jixatidan   bir   xil     bo'lgan   va   markazlashgan   pul
6
  Moliya:  Darslik.   T.S. Malikov, O.O. Olimjonov; / – T.: “Iqtisod-Moliya” 2019. – 800 b.
19 fondiga   tushadigan   soliq   turlarining   yig'indisi   tushuniladi.   Tizim   -   bu   yig'ma
tushunchadir.   Bu   tushunchada   soliqlarning   bir-biri   bilan   bog'liqligi   xam   ifoda
etilgan. Soliq    tizimini quyidagi guruxlarga bo'lish mumkin:
Soliq tizimini soliq obyektiga qarab uch guruxga bo'lish mumkin: oborotdan,
daromaddan   va   mulklar   qiymatidan   olinadigan   soliqlar.   Oborotdan   olinadigan
soliqlarga ko'shilgan qiymat solig'i, aksiz solig'i, konlardan foydalanganligi uchun
solig,   bojxona   boji   kiradi.   Daromaddan   olinadigan   soliqlarga   foyda     solig'i   va
daromad   soliglari   kiradi.   Mulklardan   olinadigan   soliqlarga     mol-mulk   solig'i     va
yer   soliqlari   kiradi.Iqtisodiy   moxiyatga   qarab   to'g'ri     va   egri   soliqlarga   bo'lish
mumkin. To'g'ri soliqlar bevosita daromad oluvchimulk egasining daromadlaridan
(foydalaridan)   olinadi.   Bunday   soliqlar   huquqiy   va   xaqikiy   soliq   to'lovchi   bitta  
shaxs bo'ladi. Soliq ilgarida aniq belgilangan bo'ladi.Uning manbai bo'lib korxona  
va   tashkilotlarning   xo'jalik   faoliyati   natijasida   erishilgan   moliyaviy   yakun  
xisoblanadi.   Axoli   soliqlarida   esa   soliq   manbai   bo'lib   to'g'ridan-to'g'ri   axolining
daromadi   xisoblanadi.   Foyda     (daromad)   solig'i,   yer   solig'i   va   daromad   solig'i
to'g'ri soliqlarning eng yirik daromaddir. 7
Egri   soliqlar     korxona   va   tashkilotlar   faoliyatining   moliyaviy   yakuniga
bog'liq   bo'lmaydi.   Ular   sotilayotgan   tovarlar   va     xizmatlar   oborotiga     (baxosiga)
ustama   tarzda     belgilanadi.   Ular   so'zsiz   tovar   qiymati   va   xizmat   summasini  
oshiradi   va   iste’mol   ni     kamytiriladi.   Bu   soliqlarni   ba’zan     iste’mol     soliqlari   deb
xam   ataladi.   Bundan   qaraganda   ularni   guyo   maxsulot   sotuvchi   yoki   xizmat
ko’rsatuvchi   to'laetgan   bo'ladi.   Aslida   esa   ularning   xaqiqiy   to'lovchisi   tovar   va
xizmatlarni   iste’mol     qiluvchilar   bo'ladi.   Egri   soliqlar   guruxiga   ko'shilgan   qiymat
solig'i,   aksiz   solig'i   va   bojxona   bojlari   kiradi.   Soliq   solish   tizimining   bir   qancha
elementlari   mavjud   va   bular   quyidagilardan   iboratdir:   soliq     subyekti,   obyekti,
manbasi,   soliq   stavkasi,   soliq     solish   birligi,     soliqlardan   imtiyozlar   va   boshqalar
kiradi.   Biz   avvalo   soliq   tizimi   va   soliq   solish   tizimi   tushunchalarni   bir-biridan
farqini   bilishimiz   zarur.   Bu   yerda   nazariy   jixatdan   soliq   tizimi   soliqlar   yig'indisi
7
  http://www.lex.uz        (O’zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi)
20 tushuniladi.   Soliq   solish   tizimi   esa   tashkiliy   jixatdan,   tuzilish   usullari   yig'indisi
tushuniladi, Ya’ni    soliq solish tizimi amaliy uslublar yig'indisidir.
Shunday    qilib, soliq solish tizimi deb, Oliy majlis tomonidan belgilangan va
ijrochi  idoralar  tomonidan undiriladigan soliqlarni     tuzilish usullari  va tamoyillari
yig'indisiga aytiladi. Bu tizimning urni    jamiyatning ijtimioy-iqtisodiy    tizimi bilan
21 aniqlanadi.   Soliq   solish   tizimining   bir   qancha   elementlari   mavjud   va   bular
quyidagilardan   iboratdir:   soliq     subyekti,   obyekti,   manbasi,   soliq   stavkasi,   soliq  
solish birligi,     soliqlardan imtiyozlar  va boshqalar kiradi. Soliq     subyekti  bu soliq
munosabatlarni   tashkil   qiluvchilar.   Bularga   asosan     soliq   to'lovchilar:   yuridik
shaxslar   korxona,   tashkilot,   firma   va   jismoniy   shaxslar-axoli   kiradi.   Ikkinchi
tomondan soliq subyektiga davlat kiradi, Ya’ni    soliq oluvchi.
Soliq   obyekti   -   bu   soliq   solinadigan   daromad,   narsa   (buyum),   mulk,  
qiymati, tovar, yer   maydoni, ot  kuchi  va  boshqalar.  Ko'pincha  soliq nomi   obyekt
nomi   bilan   ataladi.   Masalan,   yer   solig'ida   yoki   daromad   solig'ida.   Ma’lumki   biz
o'tgan   mahruzamizda   soliq   tizimi   va   soliqqa   tortish   tizimi   tushunchalari   o'rtasida
farq bor degan edik. Soliq tizimi nazariy jixatidan soliqlar turlarining yig'indisidan
iborat, soliq solish tizimi esa soliqqa tortish amaldagi uslublari yig'indisidan iborat
deb tushuntirgan edik. O'tgan mahruzada aytganimizdek bozor iqtisodiyoti  yo'lini
tanlagan   ekanmiz   soliqqa   tortish   tizimi   bilan   bir   qatorda   soliq   tizimini   xam   islox
qilish zaruriyatiga aylandi.
Soliq   tizimiga   bunday   o'zgartirishlar   kiritishning   zaruriyati   nimada?
Birinchidan,   Ma’muriy     -   buyruqbozlik   uslubiga   asoslangan   sobiq   ittifoq   davrida
davlat   korxona   daromadlarini   xoxlagan   istagi   bo'yicha   taksimlar   edi.   Soliq
stavkalarini   davlat   xoxlagan   paytda   va   xoxlagan   miqdorda   o'zgartirar   edi.   90   -
yillarga   qadar   foydadan   ajratma   stavkasi   orqali   korxona   foydasining   90   %   gacha
byudjetga   olib   qo'yilar   edi.   Bozor   iqtisodiyoti   qonunlari   bunday   o'zgartirishlar  
qilinishiga   yo'l   qo'ymaydi,   sababi   korxonalarda   moddiy   manfaatdorlik   va
rag'batlantirish   yuqolganligi   bo'lib,   ular   ishlab   chiqarishni   rivojlantirishga
qiziqmay   qo'yadilar,   ishlarida   o'sish   bo'lmaydi,   korxonalarda   boqimandalik
kayfiyati,   davlat   dotatsiyasiga   ko'z   to'tish   kabi   illatlar   tug'iladi.   Bu   illatlardan
qutulishning   yagona   yo'li   soliq   tizimini   qayta   qurish   xisoblanadi.   Ikkinchidan,
korxonalar   moliyaviy   erkinlikka   ega   emas   edilar.   Qancha   maxsulot   ishlab
chiqarilish kerak, ularning xom ashyosi qaerdan olinadi, maxsulot birligiga qancha
xom   ashyo   ishlatilishi   kerak,   ishchilar   soni,   ish   xaqi   miqdori,   elektr   energiya   va
yoqilg'i   sarfi,   tovarlar   baxosi   markaz   tomonidan   boshlab   berilar   edi.   Bu   bozor
22 iqtisodiyoti talablariga zid bo'lganligi uchun xam korxonalarga moliyaviy erkinlik
berilishi zarurligi tug'ildi.
Uchinchidan,   ish   xaqi   xarajatlarining   oshib   ketishi   natijasida   davlat
g'aznasiga   tushadigan   foydadan   ajratmalar   miqdori   kamayib   ketganligi   sababli
uning   qrniga   yalpi   daromaddan   soliqqa   tortish   zaruriyati   paydo   bo'ldi.
To'rtinchidan,   bozor   iqtisodiyotiga   o'tish   davrida   ishlab   chiqarish   darajasining
pasayishi,   infliyatsiya,   ishsizlarning   ko'payishi,   moliyaviy   tanqislik,   baxolarning
keskin   oshib   ketishi   kabi   xodisalar   yuz   berdi.   Ularni   qoplash   uchun   zarur
daromadlar   bo'lishligi   talab   etiladi.   Bu   daromadlarni   faqat   to'g'ri   soliqlar   orqali
byudjetga   jalb   qilish   etarli   bo'lmay   qoladi.   Shuning   uchun,   to'g'ri   soliqlardan
tashqari   egri   soliqlarni   xam   qo'llash   zaruriyati   tug'uldi.   Beshinchidan,
mustaqillikka yerishgan xar bir davlat o'zining mustaqil soliq tizimiga ega bo'lishi
kerak. Bu xam iqtisodiy, xam maonaviy jixatdan zaruriyat xisoblanadi. Shu sababli
xam soliq tizimi isloxati amalga oshrilimoqda. Shunday qilib soliq tizimi muayyan
sharoitda   davlat   foydasiga   undiriladigan   soliqlar   majmuidir,   ularni   yig'ib   olish
yo'llari va usullarining tashkil etilishidir. Soliq tizimiga soliq turlari, soliq miqdori,
soliq   undiriladigan   daromadlarni   aniqlash   kabilar   kiradi.   Endi   soliq   tizimining
vazifasi   to'g'risida   gaplashaylik.   Xukumatning   bandlik   darajasi,   ishlab   chiqarish
hajmi, inflyatsiya  sur’atlari   va to’lov balansi  holatini   o’zgartirishga  yo’naltirilgan
maxsus   qarorlarni   qabul   qilishi   natijasida   davlat   xarajatlari,   soliqlar   va   davlat
byudjeti   qoldig’ini   maqsadli   o’zgartirilishi   diskret   fiskal   siyosat   deyiladi.
Diskretsion   fiskal   siyosat   yuritilganda   iqtisodiy   pasayish   davrida   jami   talabni
rag’batlantirish   uchun   davlat   xarajatlarini   oshirilishi   va   soliqlarni   kamaytirilishi
natijasida   davlat   byudjeti   kamomadi   yuzaga   keltiriladi.   O’z   navbatida   davriy
ko’tarilish paytida byudjet ortiqchaligi yuzaga keltiriladi. Diskretsion fiskal siyosat
iqtisodiy   tebranishlarni   yumshatishda   muhim   rol   o’ynasada,   uning   ayrim
kamchiliklari mavjud. Bu, avvalambor, vaqt oraliqlari bilan bog’liq.   8
Nodiskretsion fiskal siyosat — davlat xarajatlari, soliqlar va davlat byudjeti
qoldig’ini avtomatik o’zgartirishni ko’zda tutadi. 
8
  Vahobov. A.V, Malikov. T.S: Moliya. Darslik. T: “Noshir” Toshkent 2018-y. -711 b.
23 2.2. Hududiy rivojlantirish uchun zarur infratuzilma  hamda
Mintaqaviy rivojlantirish
Iqtisodiyotning o’rnatilgan barqarorligi darajasi davriy byudjet taqchilligi va
ortiqchaligi   miqdorlariga   bog’liq.   Davriy   taqchillik   (ortiqchalik)   iqtisodiy   faollik
pasayishi   (oshishi)   sharoitida   soliq   tushumlarining   avtomatik   kamayishi   (oshishi)
va davlat xarajatlarining avtomatik oshishi (kamayishi) natijasida yuzaga keladigan
davlat byudjeti taqchilligi (ortiqchaligi)dir. 
Davriy   pasayish   bosqichida   soliqlar   avtomatik   pasayishi,   davlat
transfertlarining oshishi natijasida byudjet taqchilligi kelib chiqadi. 
Davriy   yuksalish   bosqichida   soliqlar   avtomatik   ko’payishi   va   davlat
xarajatlarining kamayishi natijasida byudjet ortiqchaligi paydo bo’ladi. 
Davlat   xarajatlari   o’zgarmas   bo’lgan   sharoitda   ham   byudjet   taqchilligi   va
ortiqchaligi   mavjud   bo’lishi   mumkin.   Davriy   taqchillik   va   ortiqchalik   miqdorlari
soliq va byudjet funktsiyalari grafiklarining «tikligiga» bog’liq. Soliq funktsiyasi T
ning   egilish   burchagi   miqdori   chegaraviy   soliq   stavkasiga   t   ga   bog’liq.   t   qancha
yuqori   bo’lsa,   T   chizig’i   shuncha   tikroq,   γ   qancha   pastda   bo’lsa,   G   chizig’i   ham
shuncha   tik   bo’ladi.   Bu   esa   iqtisodiyotning   o’rnatilgan   barqarorligi   darajasini
oshiradi.   Ammo   iqtisodiy   o’sishning   ta’minlash   vazifasi   T   va   G   chiziqlarini
yotiqroq bo’lishini taqozo etadi. 
 
1-chizma. Byudjet taqchilligi va ortiqchaligi
24Budjet
taqchilligi O’rnatilgan   barqarorlashtirgichlar   muvozanatli   YaIM   hajmini,   uning
potentsial   hajmi   darajasi   atrofida   tebranishi   sababini   to’liq   tugatmaydi   va   ishlab
chiqarishning har qanday darajasida mavjud bo’lishi mumkin. 
To’liq   bandlikni   ta’minlagan   diskret   fiskal   siyosat   yuritilishi   natijasida
davlat byudjetining tarkibiy taqchilligi (ortiqchaligi), ya’ni to’liq bandlik sharoitida
byudjet   xarajatlari   (daromadlari)   va   daromadlari   (xarajatlari)   o’rtasidagi   farq
yuzaga keladi. Davriy taqchillik ko’pincha davlat  byudjetining haqiqiy taqchilligi
va tarkibiy taqchillik farqi sifatida baholanadi.  9
Nazariy   jihatdan   olib   qaralganda   byudjetning   sog’lom   (normal)   faoliyat
ko’rsatishi   unga   tegishli   bo’lgan   daromadlar   va   xarajatlarning   tengligini   taqozo
eadi.   Haqiqatdan   ham   u   yoki   bu   miqdordagi   xarajatlarni   amalga   oshirish   uchun
byudjet shu miqdordagi daromadlarga ea bo’lishi kerak. Aks holda bu xarajatlarni
amalga   oshirishning   iloji   bo’lmaydi.   Byudjet   daromadlari   va   xarajatlarining
tengligi   byudjetning   balanslashtirilganligidan   dalolat   beradi.   Amaliyotda   byudjet
daromadlari   va   xarajatlarining   tengligiga   hamma   vaqt   ham   erishilavermaydi.
Ayrim   hollarda   byudjetning   daromadlari   uning   xarajatlaridan   ko’p   bo’lishi
mumkin. Bunday byudjet profitsitli byudjet deyiladi.  
2-jadval
O’zbekistonda 2023 yilda fiskal siyosat ko’rsatkichlari
Yil Davlat
byudjeti
xarajatlari, mlrd.
so’m Davlat
byudjeti
daromadlari,
mlrd. so’m Davlat
byudjeti
kamomadi,   YaIM
ga nisbatan %
20 23 25833,7 26223,1 +0,3
  
Aksincha,   ba’zi   hollarda   esa   byudjetning   xara jatlari   uning   daromadlaridan
ko’proq   bo’ladi.   Shunga   muvofiq   ravishda   byudjet   xarajatlarining   byudjet
daromadlaridan   boshqa   hollar   teng   bo’lgan   sharoitda,   byudjet   defitsiti   vujudga
kelishining eng umumiy sabablari quyidagilardan iborat bo’lishi mumkin: 
9
  Moliya:  Darslik.   T.S. Malikov, O.O. Olimjonov; / – T.: “Iqtisod-Moliya” 2023. – 800 b.
25 • iqtisodiyotni rivojlantirish uchun yirik davlat kapital quyilmalarini amalga
oshirishning zarurligi; 
Byudjet   defitsitini   moliyalashtirishning   barcha   manbalarini   ikki   guruhga
bo’lish qabul qilingan: 
1) ichki manbalar; 
2) tashqi manbalar. 
Byudjet   defitsitini   moliyalashtirishning   ichki   manbalari   sifatida
quyidagilarni ko’rsatish mumkin: 
• mamlakat   hukumati   tomonidan   shu   mamlakatning   milliy   valyutasida
kredit tashkilotlaridan olingan kreditlar; 
• mamlakat hukumati nomidan qimmatbaho qog’ozlarni chiqarish orqali
amalga oshirilayotgan davlat zayomlari; 
• davlat   mulkiga   tegishli   bo’lgan   mol-mulkni   sotishdan   olingan
tushumlar; 
• davlat   zaxiralari   va   rezervlar   bo’yicha   daromadlaming   xarajatlardan
o’sgan qismi summasi; 
• byudjet   mablag’larini   hisobga   oluvchi   hisobvaraqlaridagi   mablag’lar
qoldig’ining o’zgarishi; 
• va boshqalar. 
Byudjet   defitsitini   moliyalashtirishning   tashqi   manbalari   qatoriga
quyidagilar kiradi: 
• mamlakat hukumati nomidan qimmatbaho qog’ozlarni chiqarish orqali
xorijiy valyutada amalga oshirilgan davlat zayomlari; 
• xorijiy   valyutada   taqdim   etilgan   va   mamlakat   hukumati   tomonidan
jalb   qilingan   xorijiy   davlatlar,   banklar   va   firmalar,   xalqaro   moliyaviy
tashkilotlarning kreditlari. 
Yuridik   va   jismoniy   shaxslar,   xorijiy   davlatlar,   xalqaro   tashkilotlar   va
xalqaro   huquqning   boshqa   sub’ektlari   oldidagi   (davlat   kafolatlari   bo’yicha
majburiyatlarni   qo’shgan   holda)   mamlakat   hukumatining   qarziy   majburiyatlari
26 hukumatning   davlat   qarzini   vujudga   keltiradi.   Bu   qarz   davlat   xazinasini   tashkil
etadigan davlat mulki bilan to’liq va hech qanday shartsiz ta’minlanishi kerak. 
Bunda   davlat   hokimiyati   organlari   mamlakat   hukumatining   qarziy
majburiyatlari   va   davlat   qarziga   xizmat   qilish   uchun   respublika     byudjetining
daromadlarini shakllantirish bo’yicha barcha vakolatlardan foydalanadilar. 
Mamlakatning qarziy majburiyatlari quyidagi shakllarda bo’lishi mumkin: 
• qarz oluvchi sifatida mamlakat hukumati nomidan kredit tashkilotlari,
xorijiy davlatlar va xalqaro moliyaviy tashkilotlar bilan tuzilgan kredit bitimlari va
shartnomalari; 
• mamlakat hukumati nomidan qimmatbaho qog’ozlarni chiqarish orqali
amalga oshirilgan davlat zayomlari; 
• mamlakat  hukumati  tomonidan  davlat  kafolatini  berish  
to’g’risidagi shartnomalar;
Mintaqaviy   iqtisodiyot   ko pinchaʻ   ijtimoiy   fan   deb   ataladigan   iqtisodiyotning   bir
tarmog idir.   Geografik   ko lami   mahalliydan   global   hududlarga   qarab   o zgarib	
ʻ ʻ ʻ
turadigan   mintaqa larga   nisbatan   nazariy   yoki   siyosiy   natijalarni   olish   uchun   u
fazoviy   tahlil   qilinadigan   mintaqaviy   muammolarning   iqtisodiy   elementini   tahlil
qiladi.
Mintaqaviy   iqtisodiyot:   mintaqaning   geografiyasi   va   inson   faoliyatining
mintaqaning   umumiy   rivojlanishi   va   farovonligi   uchun   maksimal   iqtisodiy   foyda
keltirish qobiliyatini anglatadi.
Ilgari   o sishi   Valter   Isard   va   ba zi   iqtisodchilarning   hozirgi	
ʻ ʼ
mintaqaviy   iqtisodiy   tahlildan   noroziligi   tufayli   yuzaga   kelgan   mintaqaviy   fan
mintaqaviy   iqtisod   bilan   ko plab   an analarni   o rtoqlashdi.   Mintaqaviy	
ʻ ʼ ʻ
muammolarga   „iqtisodiy“   yondashish   mintaqaviy   ilm-fan   tarixidagi   eng   muhim
yondashuv   bo lib   kelgan   va   shunday   bo lib   qolmoqda,   garchi   mintaqaviy	
ʻ ʻ
iqtisodiyotning   bir   qadar   pessimistik   nuqtai   nazariga   qaramay.   Shuningdek,   u
o ziga xos an ana va usullarni ishlab chiqdi, bu mavzu mavzusiga yoki	
ʻ ʼ   iqtisod ning
quyi fan sifatida nuqtai nazariga mos keladi.
27 Joylashuv   nazariyasi   va   „mahalliylashgan   sanoatlar“dan   tashqi   iqtisodlar
nazariyasi (Alfred Marshallning 1890 yilda nashr etilgan „Iqtisodiyot tamoyillari“
asarida   tasvirlanganidek)   mintaqaviy   fanning   asosiy   tarkibiy   qismi   bo‘lgan
mintaqaviy iqtisodiyotning nazariy asosi  bo‘lib xizmat qildi. Joylashuv nazariyasi
20-asr   boshlarida   Germaniya   va   Shimoliy   Amerikada   mustaqil   ravishda   ishlab
chiqilgan.   Avgust Lyosh ning   Die räumliche Ordnung der Wirtschaft   (Jena: Gustav
Fischer, 1940; 2-nashr, 1944) asarining so zboshi  va mazmuni sifatida (sanoat vaʻ
iste molchi)   joylarga   iqtisodiy   yondashuv   mintaqaviy   iqtisodda   ham,   mintaqaviy	
ʼ
fanda ham hal qiluvchi ahamiyatga ega bo ldi. Ingliz tiliga tarjimasi 1954 yilda	
ʻ   V.
X.   Voglom   tomonidan   „Joylashuv   iqtisodiyoti“   nomi   ostida   amalga   oshirilgan
bo lib,   u   doimiy   ravishda   namoyish   etilgan.   Amerikalik   olimlarning   mintaqaviy	
ʻ
muammolarni   iqtisod   nuqtai   nazaridan   nazariylashtirish   va   empirik   tekshirishga
qo shgan   asosiy   hissasi   Garold   Hotellingning   1929   yilda   The   Economic   Journal
ʻ
jurnalida „Raqobat barqarorligi“ sarlavhasi ostida nashr etilgan iqtisodiy raqobatga
fazoviy   yondashuvi   va   Edgar   M.   Guver ning   joylashuv   nazariyasi   va   poyabzal   va
charm   sanoati   (1937)   va   iqtisodiy   faoliyatning   joylashuvi   (1948).   Pol
Krugman   (1991: 498) o zining „O sish rentabelligi va iqtisodiy geografiya“ nomli	
ʻ ʻ
muhim   maqolasida   iqtisodiy   geografiya   va   mintaqaviy   iqtisodning   iqtisodni
rivojlantirish   uchun   ahamiyatini   ta kidlab   o tdi   va   uni   quyidagi   ilmiy   tilak   bilan	
ʼ ʻ
yakunladi:  "Shunday qilib umid qilamanki.  Ushbu maqola mintaqaviy iqtisodiyot
va iqtisodiy geografiya bo yicha tadqiqotlarni jonlantirish uchun rag batlantiruvchi	
ʻ ʻ
omil bo ladi.	
ʻ
•
28 XULOSA
Xulosa   qilib   aytishimiz   mumkinki ,  respublikamizda   soliq   siyosati   davlatning
maxsus   vakolatli   organlari   tomonidan   ishlab   chiqiladi   va   amalga   oshiriladi .
Soliqlar   bo ` yicha   har   bir   hokimiyat   organi   maxsus   vakolatlarga   ega   bo ` lib ,
ularning   har   biri   o ` z   faoliyatlarini   samarali   olib   borishda   ushbu   vakolatlardan
foydalanadi .   Bunda   vakolatli   organlar   sifatida   barcha   hokimiyat   organlari ,
jumladan ,   qonun   chiqaruvchi ,   ijro   etuvchi   va   sud   hokimiyatlari   birgalikda   faoliyat
ko ` rsatadi   va   unda   Davlat   soliq   qo ` mitasi   soliq   siyosatini   amaliyotga   joriy   etishda
muhim   ahamiyatga   ega   bo ` lgan   vazifalarni   bajaradi .   2019- yil   uchun   huddularni
ijtimoiy - iqtisodiy   rivojlantirishga   qarailgan   soliq - byudjet   siyosatining   asosiy
yo ` nalishlari   va   byudjet   loyihasi   mamlakatni   yangilash   va   modernizatsiya   qilishga ,
makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta ` minlashga ,   barqaror   yuqori   iqtisodiy   o ` sish
sur ` atlariga   erishiga ,   iqtisodiyot   va   jamitya   ijtimoiy   hayotini   muvozanatli
rivojlantirishga ,   aholining   farovonligi   va   turmush   darajasini   oshirishga
yo ` naltirilgan   mamlakatda   yuritilayotgan   ijtimoiy - iqtisodiy   siyosat   doiraisda   ishlab
chiqilgan .   Byudjet   daromadlarini   shakllantirishda   yana   bir   muammo   soliqlarni
to ’ g ’ ri   hisoblanmasligidir .   Bu   muammolarni   hal   etishda   soliq   nazorati   va   xorij
tajribasidan   foydalangan   holda   amaliyotga   tatbiq   etilayotgan   soliq   maslahatining
ahamiyatini   kuchaytirish   lozim .
Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida   davlat   byudjeti   nafaqat
xarajatlari   orqali ,   balki   daromadlarini   shakllantirish   jaryonida   ham   iqtisodiyotni
boshqaradi   va   tartibga   soladi .   Bunday   holat   birinchidan ,   soliq   yukini   kamaytirish
orqali   yuridik   va   jismoniy   shaxslarga   iqtisodiyotni   rivojlantirishga   o ` z   hissalarini
qo ` shishlariga   imkoniyatlar   berishdan   iborat   bo ` lsa ,   ikkinchidan   soliq   stavkalarini
kamaytirish   orqali   soliq   to ` lovchilar   va   soliq   ob ` ektlarini   ko ` paytirishni   yuzaga
keltiradi ,   uchinichdan   esa   soliqdan   imtiyozlar   berish   orqali   iqtisodiyotga
investitsiyalarni   jalb   etish ,   davlat   ahamiyatiga   ega   bo ` lgan   sohalarni
rivojlantirishga   sabab   bo ` ladi .
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI.
1 .O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. – T.: “O’zbekiston”, 2023. yil.
2 .O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «O’zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risida»gi   2017   yil   7   fevraldagi
PF-4947-sonli   Farmoni
II.O’zbekiston Respublikasi Prezidenti asarlari va ma’ruzalari
3. Mirziyoev Sh.M. “Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini birgalikda
barpo etamiz”.- Toshkent:   2021.-56b.
4 .Mirziyoev Sh.M. “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib intizom va shaxsiy javobgarlik –
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak”.-   Toshkent:
“O’zbekiston”.   2017.-104b.
5 .Mirziyoev   Sh.M.   “Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   –   yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi”. – Toshkent: “O’zbekiston”.   2017.
– 48b.
6.   Moliya:   Darslik.   T.S. Malikov, O.O. Olimjonov; / – T.: “Iqtisod-Moliya” 2019.
– 800 b.
7. Vahobov. A.V, Malikov.  T.S:  Moliya. Darslik.  T:  “Noshir” Toshkent  2018-y. -
711 b.
8.   Moliya:   O‘quv   qo‘llanma   /   T.S.Malikov;   O‘zR   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim
vazirligi. – T.: “Iqtisod-Moliya”, 2018. – 268 b. 
Internet sayt:
1. http://www.stat.uz        (O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi   rasmiy
sayti) 
2. http://www.mf.uz        (O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi Rasmiy sayti) 
3. http://www.gov.uz  -O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi rasmiy sayti 
4. http://www.lex.uz         (O’zbekiston   Respublikasi   Qonun   hujjatlari   ma’lumotlari
milliy bazasi) 
5 . http://www.press    -   service.uz      O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   axborot
markazi
30

Davlatning mintaqaviy iqtisodiy siyosati va hududiy rivojlantirish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский