Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 47.4KB
Покупки 39
Дата загрузки 25 Август 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Davlatning narx siyosati va asosiy yonalishlari

Купить
Davlatning narx siyosati va asosiy yonalishlari
Kirish
1. Narx siyosatining mohiyati va amalga oshirish mexanizmi.
2. Narx siyosatining mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotiga ta'siri.
3. O'zbekistonda narx siyosatining amalga oshirish bosqichlari.
4. Narx siyosatini amalga oshirishni liberallashtirish yo'llari.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati Kirish
    Kurs ishi mavzusining dolzarbligi.  Narx va qiymat tizimiga  oid tushuncha va
qarashlar   tizimining mazmun mohiyatini ochib berish, unga oid nazariy qarashlar
va   bilimlarni   o’rganib   tizimlashtirish   asosida   tegishli   xulosalar   shakllantirish
hamda   ularning   negizida   amaliy   ko’nikmalarga   ega   bo’lish   kurs   ishi   mavzusini
o’rganishda muhim ahamiyat kasb etadi. 
Mamlakatimiz Prezidenti Sh.M. Mirziyoyev ta’kidlaganlaridek: ―O’tgan 2018-yil
bizning   bosh   maqsadimiz   bo’lmish   asosiy   vazifa   –   odamlarimizning   munosib
hayot darajasi va sifatini ta’minlash va rivojlangan demokratik davlatlar qatoridan
o’rin   egallash   bo’yicha   avvalo   muhim   islohotlarni   amalga   oshirish   yo’lida   katta
qadam   bo’ldi,   deb   aytishga   to’liq   asoslarimiz   bor.   Bu   borada   gap,   avvalo,   har
tomonlama puxta o’ylangan, uzoqni  ko’zlaydigan keng ko’lamli  dasturni hayotga
joriy etish  haqida bormoqda.  Ushbu dastur  mohiyat  e’tibori  bilan chuqur  tarkibiy
o’zgarishlarni amalga oshirish, kichik biznes va xususiy tadbirkorlik manfaatlarini
ishonchli   himoya   qilish,   eng   muhimi,   Konstitutsiyamizda   ko’zda   tutilganidek,
xususiy   mulkning   qonuniy,   me’yoriyhuquqiy   va   amaliy   jihatdan   ustuvor   rolini
ta’minlash,   O’zbekiston   iqtisodiyotida   davlat   ishtirokini   bosqichma-bosqich
kamaytirishga qaratilgani sizlarga yaxshi ma’lum, albatta‖ 1
. 
Qaysi   davrni   olmaylik,   bugungi   kunda   ham   oldingi   davrda   ham     har   bir   davlat
uchun o’zining iqtisodiyoti juda muhim bo’lgan. Mustaqillikka qadam bosganidan
so’ng   O’zbekiston   ham   o’zining   iqtisodiga   katta   e’tibor   berdi.   Bozor
munosabatlariga o’tgan va o’tayotgan mamlakatlar uchun tashqi iqtisodiy faoliyat
va   tashqi   savdo   hayotiy   zaruratdir.   Iqtisodiyot   nazariyasida   mikromiqyosdagi
tadqiqotda   narx   alohida   o’rin   tutadi.     Ma’lumki   mukammal   raqobat   kurashiga
asoslangan   bozorda   narxga   hech   bir   firma       tomonidan   tazyiq   o’tkazish   imkoni
yo’q.   Narxning   shakllanishi   talab   va   taklif   asosida   yuz   beradi.   Cheklangan
raqobatga   asoslangan   bozorda   esa   narx   shakllanishining   o’ziga   xos   xususiyatlari
1
  O‘zbekiston  Respublikasi     Prezidenti   Shavkat  Mirziyoyevning     mamlakatimizni  2018-yilda   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish   yakunlari   va   2019   yilga   mo‘ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo‘nalishlariga
bag‘ishlangan Vazirlar Mahkamasining majlisidagi ma‘ruzasi. – T.: ―Xalq so‘zi  gazetasi, 2019 yil 16 yanvar
‖   mavjud.   Har   bir   tadbirkor   yoki   savdogar   bozorga   o’z   maxsulotini   olib   kelib
sotishdan   maqsad   albatta   undan   daromad   olish.   Agar   savdogar   ko’proq   daromad
olishni istasa,   narxni kutarib yuborishi mumkin,   bu albatta iste’molchilarning ham
talabini kamaytiradi.  
Kurs   ishining   maqsadi.   Narxning   nazariyasi,   mazmuni,   mohiyati   va   narxning
qanday, nechta turlari borligini, Turli xil bozorlarda narxning qanday shakllanishi
kabi narsalarni yoritish.
Kurs   ishining   vazifasi.   Narx   nazariyasiga   oid   malumotlarni   o’rganish,   ko’rib
chiqish, tahlil qilish va unga qoshimcha ma’lumotlar kiritish.
Kurs   ishining   obyekti   va   predmeti.   Narx   va   narxni   nazariyasi   bilan   bog’liq
iqtisodiy munosabatlar. 1.Narx siyosatining mohiyati va amalga oshirish mexanizmi.
Narx–   bu   raqobat,   resurslarni   qayta   taqsimlash,   kapital   harakatining   vositasidir.
Narx   –   tovar,   buyum   va   xizmatlar   qiymatining   puldagi   ifodasi.   Narx   bu   tovar
nafliligi   tan   olinganda   uning   qiymatining   pulda   ifodalanishi,   qiymatning   bozorda
namoyon bo’lish shakli. 
Qiymat   –   bu   xaridorning   mahsulotdan   ko’rgan   foydasi,   foydalanish   darajasi.
Xaridorning   mahsulotni   xarid   qilishi   uning   xohishi,   didi   va   to’lov   qobiliyatiga
bog’liq,   bundan   tashqari   agar   xaridorga   bitta   birlik   mahsulot   kerak   bo’lsa,   unda
bitta   turdagi   to’lash   qobiliyati   bo’ladi.   Agarda   unga   bir   nechta   mahsulot   kerak
bo’lsa,   unda   har   bir   mahsulot   uchun   boshqa   to’lash   qobiliyati   bo’ladi.   Chunki
mahsulotning   keyingi   donasi   kamroq   qadrli   bo’ladi.   Bu   haqiqat   bizni
agregatlashgan bozor talab chizig’iga olib keladi.  
Mahsulotning narxiga xaridor uni olishga tayyorligi va mahsulotning nafligi ta’sir
ko’rsatadi.   Agar   xaridorda   alternativ   mahsulotni   tanlash   imkoniyati   bo’lsa,   unda
xaridor tomonidan mahsulotni sotib olish yoki olmaslik qaroriga nisbiy narx ta’sir
qiladi.   Bu   vaziyatda   xaridor   o’zi   uchun   eng   ma’qul   va   ko’proq   foydali   bo’lgan
mahsulotni sotib oladi.  
Bozor   xo’jaligi   faqatgina   erkin   raqobatli   narxlar   sharoitida   samarali   faoliyat
yuritishi   mumkin.   Bunday   narxlar   raqobatli   tanlov,   talab   va   taklif   nisbati,   bozor
muvozanatining   tiklanishini   hisobga   olgan   holda   sotuvchi   va   xaridor   o’rtasidagi
savdo   va   oldi-sotdi   shartnomasi   natijasida   hosil   bo’ladi.   Narx-navo,   ya’ni   baho
bozorning   unsurlari   ichida   eng   murakkab       elementidir.   U   har   doim   o’zgarib
turadigan,   harakatchan   mexanizm   bo’lib   bozordagi   vaziyat   o’zgarishlariga   tez   va
chaqqonlik bilan moslashib boradi. 
Bozor narxlarining asosiy xususiyati - ularning doimo o’zgarib turish qobiliyatidir.
Bu   tabiiydir,   chunki   narxlar   talab   va   taklifni   o’zaro   bog’lovchi   vositadir.   Bizga
ma’lumki,   ularning   har   ikkalasi   ham   harakatchandir.   Shuning   uchun   marketing
strategiyasida shunchalik harakatchan narxlar siyosatidan foydalaniladi. Bu siyosat
tovarning   bozordagi   harakatini   tovar   hayotiylik   davrining   turli   bosqichlarini tartibga solish va boshqarishni, bozorga yangi iste’mol tovarlari va ishlab chiqarish
vositalarini kiritishni, eskirgan modellarni bozordan siqib chiqarishni  ta’minlaydi.
Narxlar hech qachon sababsiz o’zgarmaydi. Masalan, biror kamchiligi bo’lgan va
ma’naviy   eskirgan   tovarlar   pasaytirilgan   baholarda,   hattoki,   tushirilgan   baholar,
deb   ataluvchi   narxlarda   sotiladi.   Yuqori   narxlar   esa   yuqori   sifatli,   yangi   iste’mol
qobiliyatiga   ega   bo’lgan   tovarlarga   o’rnatiladi.   Rivojlangan   iqtisodiyotga   ega
bo’lgan   mamlakatlarda   marketingdagi   narxni   tashkil   qilish   muammolarini
faqatgina   asosiy   strategik   yondashishlarigina   ishlab   chiqilishi   bejiz   emas,   chunki
narxlarning   o’zi   faqat   bozor   subyektlari:   sanoat   va   savdo   firmalari,   korxonalari
tomonidan   o’rnatiladi   va   davlat   tomonidan   tartibga   solinadi.   Tovarning
raqobatbardoshligi   va   bozordagi   o’rni   narx   darajasiga   bog’liq.   Buning   natijasi
sotiladigan tovarlar massasida korxona ulushining oshishidir.  2
 
Bozor sharoitida narx siyosati o’ziga xos bo’lib, turli narxlarning mavjudligi bozor
qonuniyatidir.   Narx   shakllanishida   tovar   bahosi   uning   sifatini   bildiruvchi   muhim
indikator sifatida namoyon bo’ladi. Tovar narxi qancha yuqori bo’lsa, talab tushadi
va   aksincha,   past   narxda   tovarga   bo’lgan   talab   oshadi.   Xarid   qilish   haqida   qaror
qabul   qilishga   tovar   narxi   miqdoriy   ko’rsatkich   sifatida   xizmat   qilib,   xarid
budjetiga qarab u yoki  bu narxdagi  tovarni  sotib oladi. Har  doim  ham  narx tovar
sifatini   obyektiv   baholaydi,   deb   bo’lmaydi.   Savdo   do’konlarining   turiga   qarab
ishlab chiqaruvchidan olingan tovarlarga turli narxlar belgilanadi.
Nima uchun  tovar  narxi  uning  sifatini  o’lchaydigan  ko’rsatkich  sifatida  namoyon
bo’ladi? 
Bu quyidagilar bilan izohlanadi: 
1. Tajribalardan   ma’lumki,   yuqori   narx   tovar   sifatini   past   narxga
qaraganda ko’proq kafolatlaydi. 
2. Narx   xarid   jarayonida   iste’molchi   uchun   bir   o’lchovli   ma’lum
ko’rsatkich   bo’lib   xizmat   qiladi.   Mahsulot   narx   bilan   solishtiriladi.   Bir
2
  SH . Sh . Shoha ’ zamiy   Mulk ,  qiymat   va   narxning   nazariy   asoslari .  Toshkent “Iqtisod-moliya” 2015 iste’mol   ehtiyojini   qondiruvchi   bir   necha   firmaning   mahsuloti   xaridor
tomonidan solishtiriladi, so’ngra xarid haqida qarorlar qabul qilinadi.  
3. Tovar   narxi   sotuvchi   orqali   xaridorga   yetib   boradigan   signal   bo’lib
hisoblanadi. Reklamada tovar narxi ko’rsatilmaydi.  
Uzoq vaqt davomida bizning iqtisodiyotimizda barqaror narxlar holatini haqiqatda
tovar   va   xizmatlar   bilan   ijtimoiy   ta’minlash   belgilaydi,   degan   fikr   hukmron   edi.
O’zgarmas   narxlar   barqaror   ishlab   chiqarish   rivojiga   va   talabni   qondirishga
to’sqinlik   qiladi.   Bugungi   kunda   narxlar   tizimi   ancha   chalkashki,   uni   tushunib
yetish   birmuncha   murakkab,   eng   asosiysi   u   xo’jalik   yuritishning   yangi   bozorlar
sharoitiga moslashmog'i lozim. 
Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   davrida   narxlar   ahamiyatining   ortib   borishi
kuzatilmoqda, chunki mana shu davrda umumiy ishlab chiqarish hajmi, xarajatlar
oshishi   iqtisodiy   qiyinchiliklar   bilan   uyg'unlashib   ketmoqda.   Moliyaviy   va   bank
boshqarish   tizimlarining   susayishi,   transport   va   milliy   iqtisodiyot   tarmoqlarining
kuchsizlanishi   narx   raqobatini   oshirib   yubordi.   Narxlar   darajasi   ko’p   hollarda
xaridor tomonidan belgilanadi. Savdogar uchun marketing tizimida narx siyosatini
olib borish  birmuncha cheklangan.  Ma’lumki, yuqori  daromadli  rivojlangan  ba’zi
bir   mamlakatlarda   narxning   pasayishi   sifatning   yomonligidan   dalolat   beradi.
Shuning   uchun   narx   pasayishi   shu   davlatlarda   korxona   mavqeyini   bozorda
mustahkamlamaydi,   balki   uni   raqobatdoshlilik   darajasini   pasaytiradi.   Xaridorlar
ana   shu   davlatlarda   yuqori   sifatli   mahsulotlarni   yuqori   narxda   sotib   olishga
intiladilar.   Hozirda   narx   raqobati   asta-sekin   narxsiz   raqobatlarga   o’z   o’rnini
bo’shatib bermoqda. Marketingda narx siyosatini boshqarish masalasi u amal qilib
turgan   narx   strukturasiga   bog’liq.   Albatta,   marketing   -   miks   vositalari   o’rtasida
juda   katta   farq   mavjud.   Kommunikativ   va   distribyutorlik   siyosati   kabi   vositalar
mahsulotning bozordagi yutug’i uchun kerak bo’lgan shartlardir.  
Narxlarning   boshqa   muhim   vazifasi   -   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste’molchini
rag’batlantirishdir.   Narxlarning   o’zgarishi   ishlab   chiqaruvchilarni   ham,
iste’molchini   ham   chorasini   ko’rishga,   ayni   vaqtda   bunday   chora   imkoniyat
yaratishga undaydi. Bizning misolimizda poyafzalga talabning ortishi ularni ishlab chiqarishni   ko’paytirishga   rag’batlantiradi.   Lekin   bu   xomashyo   materiallarini,
xullas, ishlab chiqarishni kengaytirish uchun zarur hamma narsalarni xarid qilish,
ko’paytirishni  talab etadi. Poyafzal fabrikalarida bunday imkoniyat paydo bo’ladi
ham, zero poyafzalga bo’lgan talab va narxning oshishi ular qo’shimcha daromad
olishi va bu daromad ishlab chiqarishni kengaytirishga sarflanishi mumkin. Bu esa
poyafzalning   narxi   balandroq   bo’lganda   poyafzal   fabrikalari   egalariga   o’z
daromadlarini   yanada   oshirish   imkonini   beradi.   Shunisi   ham   muhimki,   narxlar
mexanizmi   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulot   miqdorini   ko’paytirishgina   emas,
ishlab chiqarishning eng tejamli usullarini ishlashni ham rag’batlantiradi. Poyafzal
ishlab   chiqaruvchilarning   daromadi   sotishdan   tushgan   pul   bilan   ishlab   chiqarish
xarajatlari o’rtasidagi tafovutdan iborat bo’lganligi sababli eng kam xarajat qilgan
holda   mahsulot   ishlab   chiqarish   ular   uchun   foydali   bo’ladi.   Poyafzal   ishlab
chiqarishda   foydalaniladigan   charmning   biron   xili   borgan   sayin   kamyob   va
qimmat  bo’lib boradi, deb  faraz  qilaylik. Bu  hol   uni  tejashga  va  uni   o’rnini  bosa
oladigan arzonroq materialni izlashga rag’batlantiradi.  
Narxlarning   uchinchi   vazifasi   ikkinchisi   bilan   chambarchas   bog’liq.   Bu
daromadlarning   taqsimlanishidir.   Tovar   ishlab   chiqarish   sharoitida   xo’jalik
faoliyati ishtirokchilari oladigan daromadlar ular o’z shaxsiy yoki ishlab chiqarish
iste’mollarini   ko’zlab   sotadigan   yoki   sotib   oladigan   tovarlar   va   xizmatlarning
narxlariga   bevosita   bog’liqdir.   Narxlarning   o’zgarishi   iqtisodiy   ne’matlar
sotuvchilari   va   xaridorlari   turli   guruhlarining   daromadlari   miqdoriga   to’g’ridan
to’g’ri   ta’sir   ko’rsatadi.   Bozorga   jamiyat   uchun   eng   zarur   ne’matlarni   yetkazib
beruvchilar,   shuningdek,   ushbu   paytda   mo’l-ko’l   bo’lgan   ne’matlarni   sotib
oluvchilar   ham   yutadilar.   Poyafzalchilik   mehnatiga   bo’lgan   talab   oshsa   (taklif
o’zgarmay   qolgan   darajada),   ularning   ish   kuchining   narxi,   demak,   daromadlari
ham   ortadi.   Mehnat   bozorida   taklif   oshadigan   (doimiy   talab   sharoitida)   bo’lsa,
uning aksi bo’ladi: ish kuchining narxi pasayadi.  
Narxlarning   to’rtinchi   vazifasi   alohida   korxonalarga   va   xo’jalik   sohalariga   ishlab
chiqarish omillarini taqsimlashdir.   Narxlar   xo’jalik   yurgizishning   muhim   vositasidir.   Marketingni   boshqarish
jarayonida   marketologlar   narxlarning   barcha   turlaridan,   asosan   ulgurji   narxlar,
mahsulot tashish tariflari va hisob narxlari bilan ish ko’radilar. Narxlarni quyidagi
belgilar orqali turkumlash mumkin:   a) Savdo sohasi bilan bog’liq narxlar turlari:  
– Ulgurji 
– Chakana  
– Xarid va boshqalar.  
Boshqarish darajasi va usullari jihatidan farq qiluvchi hamda 
davlat tomonidan tartibga solinish darajasiga qarab narxlar: 
– Tartibga solinadigan (boshqarilib, o’zgarib turadigan) narxlar 
– Erkin narxlar 
              Qat’iy belgilangan, tasdiqlangan narxlar 
     Narxning boshqa xillari (masalan, bozor narxi, xalqaro narxlar va h.k.). 
        Xaridorga   realizatsiya   qilinadigan   tovar   miqdoriga   bog’liq   holda   narxlarning
quyidagi turlari farqlanadi: 
Ulgurji   narxlar   —   bu   ishlab   chiqaruvchi   korxonalar   va   ulgurji   savdo   qiluvchi
tashkilotlar   o’z   mahsulotlarini   sotadigan   narxlar.  Ulgurji   narxlar   qishloq   xo’jaligi
va   sanoat   mahsulotini   ishlab   chiqarishda   va   muomalasida   sarf   bo’lgan
xarajatlardan   va   korxona   bilan   tashkilotlarining   sotish   foydasidan   tashkil   topadi.
Barcha   korxonalar   odatda   har   qanday   tovarlarni   ulgurji   narxlarda   xarid   qiladilar.
Ulgurji   narxlar   xo’jalik   hisobini   mustahkamlashga,   korxonalarning   rentabelli
ishlashiga ham xizmat qiladi. 
– Tovar   va   xizmatlarning   ulgurji   narxlari   -   bu   preyskurant   narxlardir.
Bir xil davlat va kooperatsiya korxonalari o’z mahsulotlarini boshqa davlat va
kooperatsiya   korxonalari,   tashkilotlariga   ana   shu   preyskurant   narxlarida
sotadilar.   Ular   nominal   narx,   deb   ham   ataladi.   Bunday   narxlar   ba’zis   narx
hamdir. 
– Yangi   ulgurji   narxlar   tarmoqlarga   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   to’la
hisobga olish va normal foyda ko’rish imkonini beradi. Shu munosabat bilan sanoat   va   milliy   iqtisodiyotning   ko’pgina   tarmoqlarining   undirma   zarar
ko’rishlarini bartaraf etadi. Yangi narxlarda narxga qo’shib berish yoki narxni
kamaytirish   juda   keng   qo’llaniladi,   bu   esa   mahsulot   sifatini   oshirishga
rag’batlantiradi.  
– Chakana narxlar- bu chakana savdo tovarlarini sotadigan narx. 
– Xarid   narxi-   bu   qishloq   xo’jalik   mahsulotlari,   qishloq   xo’jalik
korxonalari   va   qishloq   ahlidan   xarid   qilinadigan   narx.   Bu   ulgurji   narxning
alohida turi. 
Tartibga   solinadigan   narxlar   –   talab   va   taklifning   o’zgarishi   ta’siri   ostida
shakllanadi, lekin davlat organlari narxning o’sishi  yoki pasayishini  chegaralaydi.
Ularga: 
– chegaralangan narxlar, mahsulotni  sotish uchun eng yuqori chegarasi
belgilangan narxlar 
– kafolatlangan   narxlar,   barcha   ishlab   chiqaruvchilar   uchun   mahsulot
sotib olishning yagona narxlari 
– tavsiya   qilinadigan   narxlar,   u   yoki   bu   tovarga   tavsiya   etiladigan,
majburiy emas. 
Erkin   narxlar   –   bozorda   shakllanuvchi,   davlat   bevosita   ta’sir   ko’rsatmaydigan
narxlar.   Erkin   narxlar–bu   bozor   konyunkturasini   hisobga   olib   sotuvchilar
tomonidan o’rnatiladigan narxlar. 
Ularga: 
– Talab asosida shakllanadigan 
– Taklif asosida shakllanadigan 
– Ishlab chiqarishda shakllanadigan narxlar kiradi. 
Qat’iy   belgilangan   narxlar   –   davlat   organlari   qarorlari   asosida   belgilanadigan
narxlar. Qat’iy narx – bu shartnoma tuzilayotganda qayd etilgan va shartnomaning
jami   amal   qilish   muddati   davomida   o’zgartirilishi   mumkin   bo’lmagan   narx
(shartnoma kelishuviga ko’ra). 
Bozor narxi – oldi-sotdi olib borishda, ayrim bozorlarda qo’llanuvchi baholar.   Maqsadga yo’naltirilgan narx siyosati  turli xil narxlarni belgilashni  ko’zda tutadi.
Qabul   qilingan  belgilariga   ko’ra  narxlar  turlar   bo’yicha  tasniflanadi.   Ulardan   eng
muhimlarini ko’rib chiqamiz. 
Tariflar   -   bu   xizmatlar   uchun   narxlar.   Masalan,   elektroenergiya,   aloqa   xizmati
uchun   tariflar,   temir   yo’l   tariflari.   Davlat   tariflari   rejalashtirilgan   narxlarning   bir
shaklidir.   Temir   yo’lda,   avtomobillarda   va   boshqa   transport   vositalarida   yuk
tashish   tarifidan   transport   tashkilotlari   o’zaro   hisob-kitob   qilishda   ham,
transportdan   foydalangan   davlat,   kooperatsiya   korxonalari   bilan   hisob-kitob
qilishda ham shu tarifdan foydalanadilar.  
Davlat   tomonidan   narxlarning   boshqarilishi   darajasi   va   ularni   tartibga   solishning
boshqa vositalariga ko’ra quyidagi narxlar farqlanadi: 
Boshqariladigan   narxlar   bu   –   darajasi   boshqaruvning   mos   keluvchi   organlari
tomonidan   nazorat   qilinadigan   narxlar.   Ularning   orasidan   eng   oxirgi   (yakuniy)
narxni ajratish mumkin (korxona o’z mahsuloti yoki xizmatiga undan yuqori baho
belgilash huquqiga ega bo’lmagan narxlar), jalb etilgan narxlar (ma’lum darajadagi
narxlar). Ba’zis baho - tovar navi (sorti) va sifatini aniqlashda qo’llaniladi.  3
Xarid   qilish   -   sotish   bahosi   –   shartnomaga   asoslangan   yetkazib   berish   shartlari
bilan belgilanuvchi narx, bu narx fakturaviy narx ham deyiladi va uni “sif”, “for”,
“franko” kabi ko’rsatkichlar bilan ifodalanadi.  
Harakatlanuvchi   narx   -   shartnoma   tuzilayotgan   paytda   unda   qayd   etilgan   va
ma’lum sharoitda o’zgarishi mumkin bo’lgan narx (shartnoma kelishuviga ko’ra). 
Sirpanuvchi   narx   -   bu   qoidaga   kora   uzoq   muddatda   tayyorlanadigan   mahsulotga
belgilangan   narx   (masalan,   kema).   Shartnoma   tuzilayotganda   unda   qayd   etilgan
narx ikkala tomonning kelishuviga ko’ra o’zgarishi mumkin. 
Vaqt   omilini   hisobga   olgan   holda   doimiy   va   vaqtinchalik   (mavsumiy)   narxlar
farqlanadi. 
Doimiy narx - bu amal qilish muddati kelishilmagan narx. 
Vaqtinchalik   (mavsumiy)   narx   -   bu   vaqtning   ma’lum   davrida   (mavsumda)   amal
qiluvchi narx. 
3
 T.T.Jo‘rayev. I q tisodiyot nazariyasi. (O‘quv qo‘llanma). –T.: «Fan va texnologiya», 2017 Mahsulotning (xizmatning) narxi va qadrliligi o’rtasidagi aloqa 
Mahsulot / xizmat 
  Xaridorning  didi  va 
istaklari 
Xaridor tomonidan qabul 
qilingan 
mahsulotning(xizmatning) 
qadrliligi  Xaridorning   mahsulotni
xarid qilishga tayyorligi 
NARX 
Boshqa marketing vositalari 
  Xaridorning 
moliyaviy ahvoli 
 
Tovarning   qadrliligiga   eng   avvalo ,   uning   xususiyatlari ,   ya ’ ni   ushbu   xususiyatlar
xaridorlar   didiga   qanchalik   mosligiga   bog ' liq .   Yuqorida   ko ’ rsatilgan
xususiyatlarning   baholanishi   xaridorlarning   subyektiv   qabul   qilishiga   bog ’ liq .
Mahsulotning   bir   xil   xususiyatlari   xaridorlar   tomonidan   har   xil   baholanishi
mumkin .   Bundan   kelib   chiqadiki ,   xaridorlar   bir   xil   mahsulot   uchun   har   xil   narx
to ’ lashga   tayyordirlar .   Mahsulotning   qadrliligiga   marketing   vositalari   ta ’ sir   qiladi
( korxonaning   imiji ,   marka   imiji   sotish   sharoitlari ,   reklama   va   boshqalar ).   Shuning
uchun   yangi   sotuvchining   yutug’ini   faqat   mahsulotning   past   narx   bilan   belgilab
bo’lmaydi.   Past   narxda   sotuvchining   yutug’i   faqatgina   xaridorning   hech
bo’lmaganda sifatga bo’lgan ehtiyojini qondirishi kerak. 
2.Narx siyosatining mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotiga
ta'siri.
Bozor   iqtisodiyoti   rivojlangan   mamlakatlarda   uzoq   vaqtlargacha   narx   iste’molga
oid   qarorlar   qabul   qilinishining   eng   muhim   mezoni   bo’lgan.   Hayot   darajasi nisbatan   past   bo’lgan   mamlakatlar   uchun   va   shuningdek,   ommaviy   talab   bo’lgan
tovarlarga   nisbatan   bunday   yondashuv   bugungi   kunda   ham   adolatli   hisoblanadi.
Hozirgi   davrda   narx   siyosatining   roli   tovar,   savdo   va   rag’batlantiruvchi   siyosat
kabi   iste’molchiga   ta’sir   etuvchi   narxga   oid   bo’lmagan   choralarga   nisbatan
tushmoqda.   Shu   munosabat   bilan   mutaxassislar   bevosita   narxga   oid   raqobatdan
qochishni,   narxga   oid   bo’lmagan   raqobatdan   faol   foydalanishni,   bozorni
segmentlash,   bozorda   o’z   o’rnini   qidirib   topish,   tovarni,   uning   sifatini
differensiyalash, yangi tovarlarni ishlab chiqish, reklama metodlari va vositalarini
kengaytirish   va   savdoni   rag’batlantirish,   savdo   tizimi   samaradorligini   oshirishni
tavsiya   qilmoqdalar.   Ammo   shunga   qaramasdan   narx   o’ta   muhim,   bozordagi
ahvolga   va   tadbirkorning   oladigan   foydasiga   katta   ta’sir   o’tkazuvchi   marketing
siyosatining jiddiy elementiligicha qolmoqda. 
Xaridorlar   bozori   sharoitida   narxlar   darajasi   sezilarli   darajada   iste’molchilar
tomonidan   belgilanadi,   sotuvchining   narx   sohasidagi   imkoniyatlari   keyin   paydo
bo’ladi.   Biror   bir   tovarni   sotib   olmoqchi   bo’lgan   xaridor   uchun   narx   “iqtisodiy
qurbonlik”   hisoblanadi.   Xaridor   bu   “qurbonlik”ni   tovarni   sotib   olish   va   undan
foydalanishdan keladigan foyda bilan taqqoslaydi, tovarning foydasi uning narxiga
nisbatan yuqori, deb hisoblagandan keyingina sotib oladi. Xaridorlar  hatto yuqori
narx bilan bo’lsa ham sifatli tovar sotib olishni afzal ko’radilar. Tovar sotib olgan
odam   uchun   qancha   foydali   bo’lsa,   uning   yuqori   narxi   shunchalik   oqlangan
bo’ladi. Ommaviy xaridorlar  uchun imkoniyatli  narxlardagi  yaxshi  sifatli tovarlar
kerak. Shunday qilib, xaridorlar narxlarga talab, daromadlar darajasi, istak va mos
keluvchi tovarni sotib olish imkoniyati bilan ta’sir o’tkazadi. Xaridorlar tomonidan
narxlarni ruhan idrok etish omili juda muhim.  
Narxlarning asosiy darajasi hisobi bozorga chiqarilgan tovarga talab (uning hajmi
va   dinamikasi)   va   savdoning   aniq   bozorida   talabning   har   bir   guruhi   bo’yicha
elastikligini   aniqlash   bilan   boshlanadi.   Marketing   bo’yicha   mutaxassis   nafaqat
narx va buning natijasida yuzaga kelgan talab orasidagi bog’liqlik xarakterini talab
qonuni bilan ifodalanishini, shuningdek, ushbu mahsulotning turlicha narxiga talab
qanchalik   qaratilayotganini   ham   bilishi   kerak.   Bu   bog’liqlik   darajasini   talabning narxga oid elastikligi (o’zgarishliligi), deb atash qabul qilingan va grafik jihatdan u
egri talabning egilishidagi ma’lum burchak sifatida tasvirlanadi.  
Oddiy vaziyatda narx va talab bir-birlariga teskari bog’liqlikda bo’ladi, ya’ni narx
qancha   yuqori   bo’lsa,   talab   shuncha   kam   bo’ladi.   Budjeti   cheklangan
iste’molchilar   muqobil   tovarlarni   tanlashga   duch   kelganlarida   ular   uchun   narxi
juda yuqori bo’lganlarini juda kam sotib oladilar.  
Raqobat   orqali   narxni   o’zgartirish   talabning   oshishi   yoki   pasayishiga   bog’liq.
Aksincha,   narx   qancha   past   bo’lsa,   talab   shuncha   oshadi.   Baho   talab
qayishqoqligining   o’zgarishiga   olib   keladi.   Ammo   hamma   xaridorlar   ham
bahoning o’zgarishiga bir xil munosabatda bo’lmaydilar. 
Elastik, deb narxlarning sezilmas o’zgarishidan ham sezilarli o’zgaradigan talabga
aytiladi.   Talabning   elastik   (o’zgaruvchan)ligi   raqobat   darajasiga   bozorda   substit
(o’rnini bosuvchi) tovarlar mavjud bo’lganda, xaridorlarning daromad darajalari va
muomala qila olish (xarid qobiliyati) xususiyatlariga bog’liq. Miqdoriy jihatdan u
sotilgan tovar hajmi foizli o’zgarishining uning narxi foizli o’zgarishiga bo’lishdan
chiqqan   qismi   sifatida   aniqlanadi.   Talab   qanchalik   kam   elastik   bo’lsa,   tovarning
sotuvchisi   unga   shunchalik   yuqori   narx   belgilashi   mumkin.   Va   aksincha,   talab
qanchalik  elastik   bo’lsa,   sotuvchi  firmada   o’z  mahsulotiga   emas,   boshqalarnikiga
narxlarni   pasaytirish   siyosatidan   foydalanishiga   to’g’ri   keladi,   bu   esa   savdo
hajmining   va   firma   foydasining   keskin   oshishiga   olib   keladi.   Narx   elastikligi
asosida belgilangan talab narxlarning yuqori chegarasini shakllantiradi. 
  Agar   raqobat   cheklangan   bo’lsa,   firmaning   narx   ustidan   nazorat   darajasi   oshadi,
bozorning   ta’siri   esa   pasayadi.   Raqobat   yuqori   darajada   bo’lganda   narxni   bozor
boshqaradi.   Shuning   uchun   bozor   yetakchisi   narxlarni   hisob-kitob   qilganda
xomashyo,   materiallar   yetkazib   beruvchilar   narxini,   o’xshash   mahsulotlar   ishlab
chiqaradigan   raqobatchilar   narxini,   bir   xildagi   o’xshash   tovarlar   taklif   qiluvchi
raqobatchilar   narxini   e’tiborga   olishlari   kerak.   Tovar   narxi   darajasi   va   uning
strukturasi   raqobatchi   firmalarning  o’xshash  tovarlari   bilan   ular  sifatining  texnik-
iqtisodiy   parametrlari   va   boshqa   raqobatbardoshlikni   tashkil   etuvchilari   asosida
taqqoslash   bilan   belgilanadi.   Taqqoslash   raqobatchilar   tovarini   xarid   qilish, xaridorlar   fikrini   so’rash   kabilarni   ko’zda   tutadi.   Narxlar   unga   raqobatchilar
tomonidan   bo’ladigan   reaksiyani   hisobga   olib,   tuzatiladi.   Bu   holatni   pisand
qilmaslik   firma   narx   siyosatining   mag’lubiyatiga   va   uning   tadbirkorlik   faoliyati
izdan   chiqishiga   olib   kelishi   mumkin.   Narx   urushi   bo’shashgan   (sust)   firmalarni
bozordan siqib chiqaradi. Shunday qilib, narxlar darajasi birinchi navbatda, firma,
xaridorlar va raqobatchilar manfaatlarini tenglashtirmog’i lozim. 
Narxlar darajalari aytib o’tilgan omillaridan tashqari davlat boshqaruvi choralariga
ham   (hukumat   antidemping   va   antitrest   qonunlar   doirasida   ta’sir   etishi   mumkin),
shuningdek, mamlakat va ushbu bozordagi soliqqa tortish tizimi va inqiroz darajasi
xarakteridan,   davlat   moliyaviy   ahvoli,   valuta   kurslari   nisbati,   siyosiy   vaziyat   va
boshqalardan kelib chiqib ham bog’liq bo’lishi mumkin. 
Narx  bozor   kategoriyasi   tovarlar   ayirboshlanganda   yuz   beradigan  munosabatlarni
anglatadi.   Narx   nazariy   jihatdan   olganda   tovar   qiymatining   puldagi   ifodasi,
qiymatning bozordagi ko’rinishidir.
Narx   bamisoli   barometr   kabi   bozor   holatini   ko’rsatib   turadi,   narx   pasayib   ketsa,
tovar   bozori   kasodlikka   yo’liqqan   bo’ladi,   tovar   nafsiz   bo’lib,   uni   boshqa   tovar
bilan   almashtirish   yoki   uning   sifatini   tubdan   yaxshilash   zarurligi   pul   tarkibiga
qo’yiladi. Narxning iqtisodiy mazmunini uning funksiyalari ko’rsatib beradi. Narx
nimaga   tegishli   bo’lishidan   qat’i   nazar   (tovar,   xizmat)   beshta   asosiy   funksiyani
bajaradi:
Bozor muvozanatini ta’minlash funksiyasi;
Hisob-kitob, o’lchov funksiyasi;
Iqtisodiy regulyator funksiyasi;
Raqobat vositasi funksiyasi;
Ijtimoiy himoya funksiyasi.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   narxning   quyidagi   turlari   mavjud:   demping   narx;
nufuzli narx; milliy narx; arzonlashtirilgan narx; jahon narxi; yashirin narx; erkin
narx; standart narx; kontrakt (ulgurji) narx; chakana narx; o’zgaruvchan narx; limit
narx; muvozanat narx. Bozor  narxining  asosiy  xususiyatlari  ularning doimo  o’zgarib  turish  qobiliyatidir.
Narxlar hech qachon sababsiz o’zgarmaydi. Yuqori narxlar esa yuqori sifatli, yangi
iste’mol   qobiliyatiga   ega   bo’lgan   tovarlarga   o’rnatiladi.   Tovarning
raqobatbardoshligi va bozordagi o’rni narx darajasiga bog’liqdir.
Narx belgilash maqsadlari: bozor ulushini ko’paytirish, qisqa vaqt ichida eng ko’p
foyda olish, yuqori foyda normasini uzoq muddat saqlab qolishdan iborat.
Birlamchi   narxni   aniqlashga   vaqt   bo’yicha   narx   darajasini   aniq   hisoblash   ta’sir
qiladi.   Bu   hisoblash   bozor   segmentiga,   tovarning   yashash   davriga,   talab   va
taklifning potenцial miqdoriga bog’liq bo’ladi. Marketingda tovar siyosati ijtimoiy
tovar   ishlab   chiqarishning   barcha   bosqichlari,   yangi   ishlab   chiqarish,   taqsimlash,
almashuv   va   iste’molchining   o’ziga   xos   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda
yuritiladi.
Narx   bajaradigan   ba’zi   bir   vazifalarni   ko’rib   o   ‘tamiz:   avvalo   narxlar   ishlab
chiqarish va iste’moldagi o’zgarishlardan xabar beradi.
Narxlar faqat iste’moldagina emas, balki ishlab chiqarishdagi o’zgarishlardan ham
darak beradi.
Narxlarning   boshqa   muhim   vazifasi   –   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste’molchilarni
rag’batlantirish hisoblanadi.
Narxlar   mexanizmi   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulot   miqdorini   ko’paytirishgina
emas,   balki   ishlab   chiqarishning   eng   tejamli   usullarini   ishlashni   ham
rag’batlantiradi.
Narxlarning   uchinchi   vazifasi   ikkinchisi   bilan   chambarchas   bog’liq.   Bu
daromadlarnig   taqsimlanishiir.   Tovar   ishlab   chiqarish   sharoitida   xo’jalik   faoliyati
ishtirokchilari   oladigan   daromadlar   ular   o’z   shaxsiy   yoki   ishlab   chiqarish
iste’mollarini   ko’plab   sotadigan   yoki   sotib   oladigan   tovarlar   va   xizmatlarning
narxlariga bevosita bog’liq bo’ladi.
Narxlarning   to’rtinchi   vazifasi   alohida   korxonalarga   va   xo’jalik   sohalariga   ishlab
chiqarish omillarini taqsimlashdir. Mulk   qiymati   bahosi   mulkning   MBga   dastlabki   tarzda   chiqarilishi   chog’ida
boshlang’ich   bozor   narxi   sifatida   qabul   qilinishi   mumkin.   Lekin   mulkning
obyektiv   bozor   narxi   unga   bo'lgan   real   talab   va   taklif   (bozor   kon'yunkturasi)
asosida bozor munosabatlari psixologiyasini hisobga olgan holda shakllanadi.
Bunda   mulkning   obyektiv   bozor   narxi   bozorning   obyektiv   kon'yunkturasi
o'zgarishiga   qarab   mulkning   bozor   qiymati   bahosidan   ortiq   yoki   past   bo'lishi
mumkin.   Bozorda   yuqori   raqobat   va   effektivlilik   darajasi   fazasida   esa   narx
qiymatga yaqin yoki teng ham bo'lishi mumkin.
Aytish   joizki,   mulk   qiymati   uni   rentable   darajada   ishlab   chiqarishga   ketadigan
sarf-xarajatlar   summasidan   tarkib   topadi.   Mulk   narxi   esa   MBda   uning
kon'yunkturasi asosida shakllanadi. Umuman olganda, mulk qiymati uning narxiga
va aksincha transformatsiyalanish hususiyatiga ega.
Bozor   munosabatlari   vositasi,   kapital   va   tovar   bo'lmish   ma'lum   sifat   va   miqdor,
shakl va mazmun hamda zarurat darajasi va mohiyatga ega bo'lgan mulkning narxi
va qiymati turlicha ifodalanishi mumkin.
Narx   odatda   sodir   etilgan   oldi-sotdi   harakatini   bildiradi   va   bozor   sharoitini
ifodalovchi muayyan holatlarda konkret taraflarning bozor kon'yunkturasi asosida
o'zaro   kelishib   tuzgan   bitimi   (shartnomasi,   kontrakti)   qiymatini   to'lashga   tayyor
bo'lgan pul summasini bildiradi.
Ma’muriy-buyruqbozlikka   asoslangan   iqtisodiyotdan   bozor   iqtisodiyotiga
o’tayotgan barcha mamlakatlarda davlatning narx sohasidagi siyosati ko’p jihatdan
narxlarni   erkinlashtirish,   milliy   bozor   narxlarini   jahon   bozori   narxlariga
yaqinlashtirishga qaratiladi. 4
Narxlarni erkinlashtirish – iqtisodiy islohotlarning eng asosiy yo’nalishlaridan biri
bo’lib, islohotlarning ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlari ko’p jihatdan shu muammoning
hal etilishiga bog’liq bo’ladi.
4
.   Yodgorov   V.U.,   Mirjalilova   D.SH.   Ko’chmas   mulkdan   foydalanishni   tashkil   etish  va   boshqarish.
O’quv qo’llanma.-T.: Toshkent arxitektura-qurilish instituti, 2014. Narxlarni erkinlashtirish xomashyo bilan mahsulot ayrim turlarining narxlari, narx
bilan aholi va korxonalar daromadlari o’rtasida mutanosiblikka erishishga qanday
yondashilishi   bilan   farqlanadi.   Shu   yondashuvlarga   asoslanib,   narxlar   quyidagi
yo’llar bilan erkinlashtiriladi:
a) narxlarni birdaniga, yoki «esankiratadigan» tarzda qo’yib yuborish;
b) narxlarning o’sishini sun’iy ravishda to’xtatib qo’yish;
d) narxni davlat tomonidan boshqarish va nazorat qilishni ma’lum darajada saqlab
qolish.
3.O'zbekistonda narx siyosatining amalga oshirish bosqichlari.
O’zbеkistonda iqtisodiyotni isloh qilishning o’ziga xos tamoyillari, mamlakatdagi
vaziyat va aholining turmush darajasi  hisobga olinib, narxlarni asta-sеkinlik bilan
va   bosqichma-bosqich   erkinlashtirish   yo’li   tanlab   olindi.   Shu   yo’l   bilan   narxlarni
erkinlashtirishning   dastlabki   bosqichida   (1992   yilning   boshida)   kеng   doiradagi
ishlab chiqarish-tеxnika vositasi bo’lgan mahsulotlar, ayrim turdagi xalq istе’moli
mollari,   bajarilgan   ishlar   va   xizmatlarning   erkin   narxlari   va   tariflariga   o’tildi.
Aholini   himoyalash   maqsadida   chеklangan   doiradagi   oziq-ovqat   va   sanoat
tovarlari narxlarining chеgarasi bеlgilab qo’yildi, ayrim turdagi xizmatlarning eng
yuqori tariflari joriy qilindi.
Narxlarni   erkinlashtirishning   kеyingi   bosqichida   (1993   yil)   kеlishilgan   ulgurji
narxlarni davlat tomonidan tortibga solish to’xtatildi. Qat’iy bеlgilangan va davlat
tomonidan   tartibga   solib   turiladigan   narxlarda   sotiladigan   tovarlar   va
ko’rsatiladigan xizmatlarning soni ancha qisqardi.
Narxlarni erkinlashtirishning navbatdagi bosqichida (1994 yil oktyabr-noyabr) xalq
istе’mol   mollari   asosiy   turlarining   narxlari   erkin   qo’yib   yuborildi,   transport   va
kommunal   xizmatlarning   tariflari   oshirildi.   Shunday   qilib,   rеspublikada
iqtisodiyotni   isloh   qilishning   birinchi   bosqichi   narxlarni   bosqichma-bosqich   (uch
bosqichda)   to’liq   erkinlashtirish   bilan   tugadi.   Narxlarni   erkinlashtirish   aholini
ishonchli iqtisodiy va ijtimoiy himoyalash tadbirlari bilan birga olib borildi. Davlat   tomonidan   turli   kompеnsatsiyalar   maqsadidagi   jamg’armalar   tuzildi,   ish
haqi,   pеnsiya   va   stipеndiyalarning   eng   kam   miqdori   muntazam   suratda   oshirib
borildi,   bolalar   uchun   nafaqalar   joriy   etildi.   Aholining   muhtoj   qismiga   yordam
ko’rsatildi,   imtiyozli   soliq   stavkalari   joriy   etildi.   Aynan   samarali   va   oqilona   narx
siyosati   vositasida   mamlakatimizda   birlamchi   ehtiyojga   ega   bo’lgan   tovarlarni
ishlab chiqarish yo’lga qo’yildi. Bu esa, birinchidan, aholining mazkur tovarlarga
bo’lgan   ehtiyojlarini   milliy   ishlab   chiqarish   tomonidan   to’la   va   sifatli   ta’minlash
imkonini   bеrdi.   Ikinchidan   esa,   oziq-ovqat   va   boshqa   stratеgik   ahamiyatga   ega
bo’lgan   tovarlarning   o’zimizda   yetarli   hajmda   ishlab   chiqarish   imkoniyatining
qo’lga   kiritilishi,   rеspublikamizning   boshqa   mamlakatlardan   qaramligini   bartaraf
etib,   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta’minladi.   Bu   borada,   birinchi   Prеzidеntimiz
I.Karimovning quyidagi so’zlarini kеltirib o’tish o’rinlidir: «Barchamizga bir holat
yaxshi   ma’lum,   dеb   o’ylayman.   Kеyingi   vaqtda   qo’shni   mamlakatlarda   va   jahon
bozorida   oziq-ovqat   mahsulotlari   narxining   kеskin   ko’tarilib   borayotgani
kuzatilmoqda.   Bunday   vaziyatda   rеspublikamiz   ichki   bozorining,   aholimizning
oziq-ovqat mahsulotlari bilan ishonchli ta’minlanishi alohida ahamiyat kasb etadi.
Shu   munosabat   bilan   bizning   90-yillardanoq   g’alla   mustaqilligiga   erishish,
aholining   un   va   nonga,   boshqa   hayotiy   muhim   oziq-ovqat   mahsulotlariga   bulgan
talabini   to’la   ta’minlash   vazifasini   o’z   oldimizga   qo’yganimiz   va   uni
muvaffaqiyatli hal etganimiz uzoqni o’ylab qilingan oqilona ish bo’lganini eslash
o’rinlidir.
Bugungi   kunda   O’zbеkiston   bug’doy,   un,   paxta   yog’i,   mеva-sabzavot,   quruq
mеvalar   va   uzum,   poliz   mahsulotlari   kabi   o’ta   zarur   oziq-ovqat   tovarlari   bilan
nafaqat   o’z   ichki   ehtiyojlarini   to’liq   ta’minlamoqda,   balki   ularni   yurtimizdan
tashqariga   ham   eksport   qilmoqda.   Hozirgi   paytda   go’sht   va   sut   mahsulotlari,
guruch,   kartoshka   va   boshqa   muhim   oziq-ovqat   mollariga   bo’lgan   talabni
o’zimizda ishlab chiqarilayotgan tovarlar hisobidan to’liq qoplanmoqda va bunday
holatni o’zimizning ulkan yutug’imiz dеb hisoblaymiz»12.
Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi sharoitida milliy iqtisodiyot raqobatbardoshligi
hamda   barqarorligini   oshirishda   narxning   ahamiyati   oshib   bormoqda.   Jumladan, O’zbеkistonda   qat’iy   tеjamkorlik   tizimini   rag’batlantirish   orqali   korxonalarning
raqobatdoshligini   oshirish   ko’p   jihatdan   mahsulotlar   tannarxini   pasaytirishga
bog’liqdir.   Shunga   ko’ra,   «Inqirozga   qarshi   choralar   dasturida   2009   yilda   barcha
turdagi   energiya   manbalari   va   kommunal   xizmatlarning   asosiy   turlari   bo’yicha
narxlarning ko’tarilishini cheklash, ya’ni ularni 6-8 foizdan oshirmaslik mexanizmi
ishlab   chiqarilgan»13   bo’lib,   mazkur   choralar   mahalliy   ishlab   chiqaruvchilarning
raqobatbardosh mahsulotlar yaratish va eksport qilish imkoniyatlarini kengaytiradi.
Narxlarni   erkinlashtirish-iqtisodiy   islohotlarning   eng   asosiy   yo’nalishlaridan   biri
bo’lishini yuqorida aytib o’tdek,narxning ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlari ko’p jihatdan
muammoning   hal   etilishiga   bog’liq   bo’ladi.   Narxlarni   erkinlashtirish   xomashyo
bilan   mahsulot   ayrim   turlarining   narxlari,   narx   bilan   aholi   va   korxonalar
daromadlari   o’rtasida   mutanosiblikka   erishishga   qanday   yondashilishi   bilan
farqlanadi. Shuning uchun, bozor munosabatlariga o’tayotgan har bir davlat narxni
erkinlashtirish kerak. Buning uchun davlat nima qilish kerak, degan savolga javob
beradigan bolsam,hozir buni ko’rib chiqamiz:
Narxlarni birdaniga yoki esankiratadigan narxda qo’yib yuborish;
Narxlar o’sishini suniy ravishda to’xtatib qo’yish;
Narxlarni   davlat   tomonidan   tartibga   solish   va   nazorat   qilishni   ma’lum   darajada
saqlab qolish;
Narxlarni asta-sekinlik bilan va bosqichma-bosqich erkinlashtirish.
Hozirgi   kunda   respublikamizning   barcha   savdo   nuqtalarida,   bozorlarda,
do’konlarda   narxlar   ham   sotuvchilar,   ham   istemolchilar   uchun   ham   maqul
keladigan narxlarda ishlar amalga oshirilmoqda.
Lekin   ming   afsuski   shuni   ham   aytib   o’tish   mumkinki   bugunki   kunda   monopol
kompaniyalar   tomonidan   noqonuniy   tarzda   narxlarni   ko’tarilganini   ko’rish
mumkin.Bu   holatga   hozirgi   kunda   respublikamizda   faoliyat   ko’rsatayotgan   GM
Uzbekistan   kompaniyasini   keltirish   mumkin.Bu   yerda   mashinalarning   narxlari
haddan tashqari ko’tarilib ketganini ko’rishimiz mumkin.Bu holatga yana ko’gina
misollar keltirishimiz mumkin. Hozirgi   kunlarda   global   muammoga   aylanib   bo’lgan   koronavirus   deb
nomlanadigan virus butun davlatning iqtisodiga ta’sir qildi .Bu holat Uzbekistonni
ham   chetlab   o’tmadi.   Pandemiya   hududimizga   kirib   kelganidan   kelgandan   keyin
bozorlarda   mahsulotlar   narxlari   kundan-kunga   ko’tarilib   ketgan   holatlar
bo’ldi.Garchi   narxlarning   ko’tarilishini   oldini   olish   davlat   tomonidan   nazorat
qilingan bo’lsa ham , ba’zi bir tadbirkorlik narxlarni asossiz ko’tarib olishdi.
Dunyo bo’yicha misol keltiradigan bo’lsam AQSH ning WTI nefti narxi dahshatli
tushish   qayd   etib,-40(minus)   dollargacha   tushib   ketdi.Yani   sizga   AQSH
korxonalaridan olib ketgan har bir barrel neft uchun 40 dollargacha pul berishlari
mumkin.Misol   uchun,   siz   1   million   barrel   neft   olib   ketsangiz,sizga   40   million
dollar   pul   berishlari   mumkin.O’z   vaqtida   147   dollargacha   ko’tarilib   ketgan   neft
qanday   qilib   bu   qadar   qadrsizlanib   ketdi.   Abatta   bunga   koronavirus   sababchi   va
boshqa sabablar mavjud.
O’zbekistonda iqtisodiyotni isloh qilishning o’ziga xos tamoyillari, mamlakatdagi
iqtisodiy   vaziyat   va   aholining   turmish   darajasi   hisobga   olinib,   narxlarni
bosqichma-bosqich ekinlashtirish yo’li tanlab olindi. 5
4.Narx siyosatini amalga oshirishni liberallashtirish yo'llari.
Liberallashtirish, narx siyosatini amalga oshirishning bir necha yo'llaridan biridir. 
Liberallashtirish, narx siyosatini etkili va samarali bir shaklda amalga oshirish 
uchun o'zida muhim o'zgarishlar va bog'lanishlar zarur qiladi. Quyidagi yo'llar 
liberallashtirishning muhim yo'llaridan ba'zilaridir:
1. Narxlar va opera sion xarajatlari bo'ldini ko'rsatish
Narxlarni va operatsion xarajatlarni ko'rsatish, mahsulotlar va xizmatlar narxlarini 
o'zlashtiradi. Narxning o'z-i o'zidan eng yaxshi natijalaridan biri bo'lib, maxsusni, 
savdo kursi sifatida va mavjud ravishda ekan, yonli ko'rsatma to'plamini o'z ichiga 
oladi. Xususan, savdo kurslarining ichki va tashqi bozorlarda bir-biriga 
yaqinlashishi yoki bir-biridan uzoqlik ko'rishini ta'minlaydi. Bu esa, bu boshqa 
xizmatlar va mahsulotlar narxlarida oz haddiga yetgan o'zgarishlarga olib keladi.
5
  .  Qosimova S  “ BAHOLASH ISHI ” (2-MODUL) fanidan o’quv-uslubiy majmua. Toshkent-2020 2. Ehtiyojlar uchun tarif rejalari ornatilishi
Tarif rejalari, qanchalik narxlarining ehtiyojlarga mos kelishi natijasida ayrim 
mahsulotlar narxlari, xizmatlar va yomg'irini qo'llash mumkin. Rejalari to'liq 
qondirish yoki munosib natijaviy oqibatlarga ega bo'lishlari bepul va tashqi 
toifadagi xujjatlashtirishni olib tashlaydi.
3. Savdo chegaralari yoyllariga ynoldirish
Savdo chegaralari, savdo huquqlarini tashvish etishlari uchun texnik muammolarga
ega bo'lishi mumkin. Savdo chegaralarining turli turli qariyalariga yo'naltirilishi 
shart emas. Savdo chegaralari ishtirokchilari orasida tashqi bozorda ortiqcha 
ishtirokchilardan o'ziga murojaat qilish va aniq savdo yoyiladigan tashqi bozorlar 
rivojlanishi, savdoni oshirish orqali chop etiladigan xizmatlar va mahsulotlar 
qiymatlarini kompaniyalarga ilhomlantirish orqali sag'likli solishtirishni ta'minlash 
uchun kontrol qo'yilishi kerak. 6
4. Import narxlariga qarshi bergan xalqaro tijorat maslahati
Importning (kirish) narxini kurtayish uchun o'z ko'rsatmalariga ko'ra import 
narxlari yuksaladi. Maslahatga qo'shimcha, import xarajatlari nezosi 
(qimmatboshliklari yuqoriga chiqib chiqmagan holda) savdo chegarasi 
muvaffaqiyati ko'nikman oshadi. Import narxlari ko'payishi bilan birga, savdo 
kurslari to'dishga chiqadi va import sektori xam, turli xususiyatlarga ega bo'lgan, 
ekonomik samaradorligi ortib chiqishi mumkin.
5. Narxlardeki tartibsiz turliklarni bo'lib chiqarish
Narxlardagi tartibsiz turliklar muammolaridir. Bu turdagi tartibsiz turliklar, 
qisqacha ochiq savdo kurslari, katta hisob-kitoblarni olaydigan tartibsiz malkorlik, 
tushunishsiz narxlar yoyiladi. Bunday holatlar, tartibni qondirish yo'lga qo'yish, 
tartibni qondirish va kamchiliklarni nazorat qilish orqali amalga oshirilishi kerak.
6
  www.gov.uz  (O’zbeksiton Respublikasi hukumatining rasmiy sayti). Liberallashtirish, narx siyosatidagi tartibsiz turliklarni kamaytirishni ham 
ko'rsatadi. Hozirgi vaqinga qaranganda, biz kelajakda, savdo va iqtisodiyotda, 
narxlar uchun boshqa tatbiqlar ko'plab ko'proq muhim o'zgarishlar bilan kirishimiz 
mumkin.  Ehtiyot va demokratik reformalar o’tkazish. Bu, Narx siyosatini to’g’ri 
ko’rsatish, korruptsiyani kamaytirish va foydalanuvchilar va boshqa tojikona 
qisminga ko’proq huquq tanlashga imkon berishga qaratilgan.Taxminlar qilish. 
Bunday taxminlar Narxni to'lqinliligini uylantirish uchun bajariladi. Bu, bajarilgan 
mahsulotlarni narxini oshirish, ko’ngil oqimini rag’batlandirish va yangiliklarni 
ko’paytirish orqali amalga oshiriladi. Shuningdek, bu taxminlar, Narx siyosatida 
tarif muvozanati kabi formalari amalga oshirishni qo’llab-quvvatlaydi. 
Liberalisatsiya. Siyosatni liberallashtirish, Narxni bo’lmagan paytlarda tashxis 
etishni va ularning turli xil tavsiflarini olib tashlashni o’z ichiga oladi. Bu, Narx 
muvozanatini oshirishga, savdo-iqtisodiy tizimni rivojlantirishga va biznes 
tamoyillarini qayta kutishga va yangi bozorlar ochishga imkon beradi.
  Tarif   platformalarini   isloh   qilish.   Bu,   Narx   siyosatini   ko’rsatishning   eng   asosiy
shaklidir.   Bu,   mahsulotlarni   va   xizmatlarni   yo’qligini,   talabni   va   ko’rsatkichning
tashvishlari   va   turli   xil   boshqa   ko’rsatkichlarni   hisobga   oladigan   yagona   maxsus
turli   xil   taxminlar   tizimini   o’z   ichiga   oladi.   Yerli   sanoatni   rivojlantirish.   Yerli
sanoatni   rivojlantirish,   mahsulot   omborini   oshirish,   Umummilliy   iqtisodiyotni
rivojlantirish   va   kishilarning   ish   bilan   ro’zan   ko’rishini   ta'minlash   uchun   ko’plab
ish o’rinlari yaratishga imkon beradi. Bunday qilish, mahsulot omborini tarqatish,
Narxni   kamaytirish   va   mamlakatni   ijtimoiy   va   politik   ravishda   strese
to’siqlantirishga   yordam   beradi.Mazkura   otamiz   va   davlatlararo   taraflarni
liberalizatsiya   qilishni   hamda   talab   qilishni   ko’paytirishni   qo’llab-quvvatlash.
Ma'lumki,   Narxlar   buyumlarga   bog’liq   bo’lib,   bu   soxalar   doirasida   bajariluvchi
inteqrasiya va talablar ko’payishi ko’rinadi. Shunga qaramay, Narx siyosati amalga
oshirilishida halqaro tizimni shirinlik ko’rsatishga yordam berish kerak. 7
Liberallashtirilgan   narx   siyosati   sarmoya,   savdo   va   ish   o'rinlarini   yaratish   orqali
iqtisodiy   o'sishni   rag'batlantirishga   yordam   beradi.   Shu   bilan   birga,   hukumatlar
7
  www.lex.uz          (O’zbeksiton Respublikasi qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi) narx   siyosatining   liberallashuvi   iqtisodiy   tengsizlikka   olib   keladigan   muhim
tovarlar   va   xizmatlar   narxining   zararli   keskin   o’sishiga   olib   kelmasligini   ham
ta’minlashi kerak. Xulosa
Xulosa   qiladigan   bo’lsak,   O’zbekiston   so’ngi   yillarda   ijtimoiy-iqtisodiy   jihatdan
taraqqiy   etayotgan   va   raqobatbardosh   mamlakatga   aylanmoqda.   Zero,
raqobatbardosh   iqtisodiyotni   shakllantirmasdan,   mamlakatimizda   demokratik
islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va   fuqorolik   jamiyatini   rivojlantirish
konsepsiyasida   ko’zda   tutilgan   maqsadli   vazifalarni   amalga   oshirmasdan   turib,
kelajakda   iqtisodiyotimizni   rivojlangan   demokratik   mamlakatlar   darajasiga   olib
chiqib   bo’lmasligi   davlatimiz   rahbari   tomonidan   asoslab   berilgan   edi.   Bozor
iqtisodiyoti   har   bir   kishidan   qanday   kasb   egasi   bo’lmasin   iqtisodiy   mushohada
yuritish   va   shu   asosda   xulosa   chiqarishni   o’rganishni   talab   qiladi.   Bo’lg’usi
iqtisodchilardan   esa   iqtisodiy   voqeliklarni,   iqtisodiy   hodisa   va   jarayonlarni   tahlil
qilish   bilan   birga,   iqtisodiyotning   barqaror   o’sishini   ta’minlash,   ishlab   chiqarish
samaradorligini   oshirish,   iste’molchi   sifatida   tanlovning   eng   optimal   variantlarini
amalda   ro’yobga   chiqarish   bo’yicha   o’zining   mustaqil   qarashlariga   ega   bo’lish,
hamda o’z sohasidan ilmiy tadqiqot yo’llarini amalga oshirishga layoqatli bo’lishi
talab qilinadi. Biz iqtisodni o’rganar ekanmiz albatta unga oid tirmenlar,   atamalar
albatta o’rganish kerak.
Bozorsiz,   bozorda  yuz   beradigan   oldi-sotdisiz   narx  haqida  bir  nima  deyish  qiyin.
Faqat bozordagina narx o’rnatilishi mumkin. Xozirgi zamon iqtisodiy nazariyasida
iqtisodchilar   tomonidan   eng   ko’p   qo’llab-quvvatlangan   neoklassik   nazariya
Marshallning   baho   kontseptsiyasidir.   U   qiymatni   inkor   qilib,   faqat   almashuv
qiymati,   ya’ni   baho   mavjudligini   tan   oladi.   U   bahoning   shakllanishida   me’yoriy
naflilik,   ishlab   chiqarish   xarajatlari,   talab   va   taklif   kontseptsiyalarini   birlashtirib,
yagona   kontseptsiya   tarzida   ilgari   suradi:   qisqa   muddatli   muvozanatda   narxga
naflilik ko’proq ta’sir  ko’rsatsa,  uzoq muddatli  davrda ishlab chiqarish xarajatlari
muhim   rol   o’ynashini   ko’rsatib   beradi.   Xar   ikkisini   solishtirib   ko’rib,   narxni
ta’riflashga   bozor   mexanizmi   nuqtai   nazaridan   yondashuv   nisbatan   universal
hamda   amaliy   ekanligiga   ishonch   hosil   qilish   mumkin.     Narx   va   uning   o’sish
darajasiga qarab nainki bozordagi vaziyatga, kon’yunkturaga, balki mamlakatdagi
iqtisodiy holatga ham baho berish mumkin.   Biz   bu   kurs   ishi   davomi   narx   nima,   uning   mazmun   mohiyati,   u   haqida   turli   xil
nazariyalar,   narxning   turlari,   narx   indeksi,   narx   deapozoni,   Raqobatning   turli
shakllari   sharoitida   narxning   shakllanish   xususiyatlari,narx   siyosati   haqida
ma’lumotlar   bilan   tanishib   chiqdik.   Bu   ma’lumotlar   bilan   tanishib   chiqib   shuni
xulosa   qilish   mumkinki,qadimda   ham   ya’ni   o’sha   klassik   yondashuv,neoklassik
yondashuv,   hozirgi   zamon   neoklassik   yondashuvlarni   ta’kidlanganidek   davlat
uchun narx juda muhim ahamiyat kasb etadi. 
Kurs   ishining   ilmiy   yo’nalishi   O’zbekistonda   narx   tizimi   va     munosabatlarini
takomillashtirish   orqali   iqtisodiyotni   innovatsion   rivojlantirish   bo’lib,   uning
maqsadi   mamlakatimizda   narxni   shakllantirish   borasidagi   muammolarni   aniqlash
va   ularni   bartaraf   etishga   qaratilgan   ilmiy   taklif   va   amaliy   tavsiyalar   ishlab
chiqishdan iborat. 
Kurs   ishidan     kutilayotgan   ilmiy-amaliy   natija   narx   va   narxga   asoslangan
korxonalar   tushunchalariga   nazariy   jihatdan   aniqlik   kiritish,   qonunlarimizga
muvofiq   ravishda   iqtisodiyotda   narxning   ustuvorligini   amalda   ta’minlash.   Uni
qo’llab-quvvatlash   va   daxlsizligini   kafolatlash   orqali   xususiy   tadbirkorlikni
rivojlantirish,   biznes   yuritish,   iqtisodiyotimizga   mahalliy   va   xorijiy
investitsiyalarni   keng   jalb   etish   uchun   zarur   sharoit   va   qulay   muhit   yaratish
imkoniyatlari tahlil etilib, ijtimoiy sohani rivojlantirish, ish joylarini shakllantirish
va   aholi   bandligi,   uy-joylar   qurish   va   aholi   punktlarini   obodonlashtirish,
ta’limtarbiya   jarayonlari   va   sog’liqni   saqlash   tizimini   yanada   isloh   etish   va
takomillashtirishga yo’naltirish chora tadbirlarini ishlab chiqish zarur.  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1.   T.   T.   Jo’rayev.   I q tisodiyot   nazariyasi.   (O’quv   qo’llanma).   –T.:   «Fan   va
texnologiya», 2017
2.   SH.   Sh.   Shoha’zamiy   Mulk,   qiymat   va   narxning   nazariy   asoslari.   Toshkent
“Iqtisod-moliya” 2015
3.  Qosimova   S   “ BAHOLASH  ISHI ”  (2-MODUL)  fanidan  o’quv-uslubiy   majmua.
Toshkent-2020
4.   Yodgorov   V.U.,   Mirjalilova   D.SH.   Ko’chmas   mulkdan   foydalanishni   tashkil
etish va boshqarish. O’quv qo’llanma. - T. Toshkent  arxitektura-qurilish instituti,
2014.
5.   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   8   dekabr   1992y.   (o’zgartirish   va
qo’shimchalar bilan). 
Internet saytlari
1. www.gov.uz     (O’zbeksiton Respublikasi hukumatining rasmiy sayti).
2. http://www.rmm.uz     (“Respublika mulk markazi” YoAJning sayti). 
3. www.sion.uz     (Ko’chmas mulk agentligi)
4. www.wikipedia.ru     (Ma’lumotlar qidiruv portal) 
5. www.profocenka.ru     (ЗАО “Профессиональные оценки и экспертизы”)

Davlatning narx siyosati va asosiy yonalishlari

Купить
  • Похожие документы

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha