Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 188.8KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 19 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bahrom

Ro'yxatga olish sanasi 05 Dekabr 2024

194 Sotish

Demografik siyosat samaradorligi mezonlarini tahlil qilish

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___ Mavzu: Demografik siyosat samaradorligi mezonlarini tahlil qilish
Mundarija
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
Asosiy qism .............................................................................................................................................. 4
1.Demografik siyosatning mazmun- mohiyati. ........................................................................................ 4
2.Demografik siyosat o’tkazish uslublari ...................................................................................................... 6
3.Tug‘ilish va oila sohasidagi demografik siyosat ......................................................................................... 8
4.O'zbekiston respublikasining demografik rivojlanishning mintaqaviy xususiyatlari tahlili. ..................... 22
Xulosa ........................................................................................................................................................ 31
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 34
Kirish
            Mavzuning dolzarbligi:   O zbekiston iqtisodiyotida demografik jarayonlarʻ
va   inson   kapitalini   rivojlantirish   dolzarb   ahamiyatga   ega.   Mamlakat   iqtisodiy
taraqqiyoti   aynan   ushbu   jihatlar   bilan   bog‘liq.   Shuning   uchun   ham   bu   masalaga
davlatimiz   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   sifatida   qaralmoqda.Odatda
har   qanday   mamlakatda   yuqori   demografik   sur’at,   aholi   soni   va   nikohlarning
yuqori tezlikda ortib borishi uning iqtisodiy parametrlariga bosimni oshirish bilan
birga, ushbu  yo‘nalishda qator  muammolarni  vujudga keltirishi  mumkin. Avvalgi bo‘limda   demografik   jarayonlarning   ijtimoiy   sohalarga   ta’siri   tahlil   qilinganda,
ularning deyarli barchasida O‘zbekiston iqtisodiyotining rivojlanishi bilan bog‘liq
jihatlar   ishtirok   etganini,   ya’ni   har   qanday   ijtimoiy   sohalardagi   infratuzilmalarni
yaratish, yanada takomillashtirish birinchi galda aholi soni ortishidan kelib chiqib
amalga   oshirilsada,   oxir-oqibat   mamlakat   iqtisodiyotga   ta’siri   ko‘zga   tashlanadi.
Dunyoning   qator   mamlakatlari,   birinchi   galda   iqtisodiyoti   sust   rivojlangan
davlatlar   aholi   sonining   yuqori   sur’atlarda   o‘sishi,   bunga     teskari   proporsional
tarzda   iqtisodiyot   rivojlanishi   past   bo‘lganligi   bilan   ajralib   turadi.   Osiyoning
janubiy, Afrikaning Sahroi Kabirdan janubda joylashgan qator mamlakatlarda ana
shu   jihatlarni   ko‘rish   mumkin.   Lekin   bularning   barchasiga   qaramay,   agar
mamlakat   to‘g‘ri   va   samarali   ijtimoiy-iqtisodiy   siyosat   olib   borsa,   demografik
jarayonlar, jumladan, aholi sonining ortishidan ijobiy natija bo‘lishi ham mumkin.
Bunga   misol   tariqasida   inson   kapitalidan   samarali   foydalanish   orqali   demografik
bosimdan  ijobiy natija  chiqarish  mumkin.  Ma’lumot  uchun,  Jahon  bankining 192
mamlakatda   o‘tkazgan   tadqiqotlariga   ko‘ra,   zamonaviy   iqtisodiyotda   jismoniy
kapital umumiy boylikning 16 foizini, tabiiy kapital 20 foizni, inson kapitali esa 64
foizni   tashkil   etadi. Yaponiya,  Germaniya  va Shvesiyada   inson  kapitali  ulushi   80
foizga   yetadi,   Rossiyada   esa   atigi   14   foizni   tashkil   etadi.   Yuqorida   qayd   etilgan
iqtisodiyoti   sust   rivojlangan   mamlakatlarda   esa   undan   ham   past   daraja   saqlanib
qolmoqda. Mamlakatning demografik salohiyati uni iqtisodiy rivojlanishning yangi
bosqichiga   olib   chiqish   uchun   imkoniyat   bo'lishi   mumkin.   Shu   nuqtai   nazardan,
O'zbekiston ulkan salohiyat va imkoniyatlarga ega. "Kuchli ijtimoiy himoya" ning
asosiy   tamoyillaridan   biri   shundaki,   bozor   munosabatlariga   o'tishning"   o'zbek
modeli   "   mamlakatimizning   demografik   va   milliy   xususiyatlariga   asoslanadi.
Mustaqillik yillarida (1991-2019) O'zbekiston aholisi 12,5 millionga o'sdi va 2019
yil 1 yanvar holatiga 33,3 millionga yetdi. So'nggi yillarda aholining o'rtacha yillik
o'sish sur'ati o'rtacha 1,6-1,7% ni tashkil etdi.  
            Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari : Demografik   siyosat   samaradorligi
mezonlari     haqidagi   ma’lumotlarni   umumlashtirish   va   qisqacha   tavsiflash. Demografik   siyosatning   mazmun-mohiyati   va   uslublari. O'zbekiston
respublikasining demografik   rivojlanishning mintaqaviy xususiyatlari tahlili.
       Kurs ishi ob’yekti va predmeti:  Demografik siyosat samaradorligi mezonlarini
tahlil   qilish.   O'zbekiston   respublikasining   demografik   rivojlanishning   mintaqaviy
xususiyatlari tahlili.
              Kurs   ishning   tadqiqot   uslubi   va   uslubiyoti:   Ilmiy   ommabop   manbalardan
to’plangan ma’lumotlar tahlil qilib,xulosa va takliflar qilish.
        Kurs ishi tuzilishi:  Bajarilgan kurs  ishi kirish qismi, asosiy qism  va qilingan
xulosalardan   iborat.   Ishda   o’rganilishi   e’tiborga   olingan   ma’lumotlar   tushunarli
ravishda   ifodalash   uchun     chizma   jadvallar   va   rasmlar   berildi.Ishga   qo’yilgan
maqsadga   erishishi   uchun   to’plangan   adabiyotlar   manbalarning   nomlari   va
elektron manzillari keltirildi. 
Asosiy qism
1. Demografik siyosatning mazmun- mohiyati.
Demografik siyosat deganda, hozirgi davr hamda uzoq muddatli istiqbol uchun
aholining   takror   barpo   bo'lishi   va   dinamikasi   sohasida   muayyan   bir   sifat   va
miqdorga   erishishni   nazarda   tutuvchi   birlashgan   vositalar   va   fikrlar   birligining
davlat miqyosida qabul qilingan tizimi tushuniladi. 
Demografik   siyosatni   o'tkazish   quyidagi   shart-sharoitlarga   rioya   qilishni   talab
etadi:   siyosatning   maqsadini   tavsiflovchi   vazifa   va   vaqtini   belgilovchi
konsepsiyaning mavjudligi; 
 qabul   qilingan   konsepsiya   doirasida   siyosatning   barcha   tadbirlarini
moliyalashtirishga sarflanishi zarur bo'lgan resurslar; 
Aytish   joizki,   demografik   siyosatni   o'tkazish   uchun   iqtisodiy,   ma’inuriy
huquqiy va ijtimoiy-psixologik uslublardan foydalaniladi. 
Iqtisodiy   uslub   asosan   tug'ilish   darajasi   aholi   ko'payishini   ta’minlay   olmagan
hollarda   qo'llaniladi.   Bu   uslubda   davlat   tomonidan   homilador   ayollarga   farzand
ko'rgandan   keyin   va   farzandi   2-3   yoshga   to‘lnunga   qadar   maxsus   nafaqalar
ajratiladi hamda turli imtiyozlar beriladi. 
                        Ma’muriy-huquqiy   uslubda   aholining   takror   barpo   bo'lishiga   qonun
hujjatlari   orqali   ta’sir   ko'rsatiladi.   Masalan,   bu   uslub   abortlarni   qonun   yo'li   bilan
ta’qiqlash,   nikohga   kirish   yoshini   ko'tarish,   aholining   migratsion   harakatini
cheklash yoki rivojlantirish, er-xotin ajrashganda ona va bola huquqlarini himoya
qilish,   homilador   ayolni   ishga   qabul   qilishda   yoki   bo'shatishda   ularning
huquqlarini himoyasi va boshqa tadbirlar orqali amalga oshiriladi. 
                      Demografik   siyosat   o‘tkazishning   ijtimoiy-psixologik   uslubi   aholini
«demografik   tarbiyaiash»   deb   ham   ataladi.   Aholini   demografik   tarbiyalash   orqali
yosh   avlodning   oilaga,   oilada   kutilayotgan   farzandlar   soniga   boMgan
munosabatini   davlat   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotiga,   aholi   salomatligiga   mos
ravishda  shakllantiriladi. Bunda  oila asosiy  tarbiya  o‘chog‘i  hisoblanadi. Shuning
uchun   ham   ota-onalarning   «demografik   savodxonligi»ga   katta   e’tibor   beriladi.
Demografik   tarbiyaning   yana   bir   muhim   o'chog'i   omma-   viy   axborot   vositalari
orqali aholining demografik mayliga ta’sir o'tkazish hisoblanadi. 
Demografik   siyosatning   istalgan   strategiyasi   doirasida   davlat   o'zining
ijtimoiy   jarayonlarini   boshqarish   huquqini   amalga   oshiradi.   Shu   bilan   bir   vaqtda,
davlat   tomonidan   olib   borilayotgan   demografik   siyosatning   maqsad   va   vazifalari
oqimida   borayotgan   aholi   qismining   xarajatlarini   qoplash   ham   davlat   zimmasida
bo'ladi.   Bunday   siyosat   turli   ijtimoiy-demografik   guruhlar,   hududiy   va   etnik
jamoalaming   hayotiy   qiziqishlari   va   qadriyatlariga   mos   ravishda   maksimal differentsiallashgan   bo'lishi   lozim.   Shundagina   demografik   dasturning   u   yoki   bu
jihatiga qiziquvchilaming soni kamayib, dasturlarni amalga oshirish xarajatlarining
samaradorligi oshishi mumkin 1
. 
Shu   bilan   bir   qatorda,   siyosatchilar   tug'ilish   darajasining   kamayishi   bilan
bog'liq   bo'lgan   demografik   rivojlanishning   salbiy   tendentsiyalariga   qaramay,
demografik   siyosatni   olib   borishda   to'g'ri   chiziqli   qarorlarni   qabul   qilish,   ya’ni
konkret   tordoiradagi   demografik   maqsadlarni   ilgari   surishni   xohlaydi.   Bunda
ijtimoiy rivojlanishning global dasturlarida demografik yoki an’anaviy integratsiya
siyosatiga   ahamiyat   beriladi.   Demografik   dasturlarga   nisbatan   bunday
ehtiyotkorona   munosabatalarni   shakllantiruvchi   asosiy   sabablar   quyidagilardan
iborat: 
 ong   va   xulqning   individuallashuvi   davlatning   bu   yo'nalishdagi   har   qanday
harakatlarini ommalashtirmaydi; 
 demografik investitsiyalar tez va muhim ijobiy natijalarga erishish imkonini
bermasligi sababli davlat arboblarining siyosiy imidjini oshirmaydi; 
 demografik dasturlar xarajatlarni talab etadi. 
Masalan,   bir   marta   erishilgan   tug'ilish   va   o'lim   darajasini   bir   maromda   ushlab
turish uchun ketadigan xarajatlar vaqt o'tishi bilan rasmiy ravishda oshirilib borishi
lozim.   Buning   hisobiga   demografik   dasturlar,   umuman   jamiyatga   foyda
keltirmaydigandek   bo'lib   ko'rinadi.   Bundan   tashqari,   aholi   taklif   qilingan   va
amalga   oshirilayotgan   chora-tadbirlarga   tezda   moslashib,   keyinchalik   ularga
e’tibor qilmay qo'yadi. 
       Shunday qilib, demografik siyosat aholi siyosatining uzviy qismi hisoblanib, u
orqali kutilgan, istalgan aholining takror barpo bo'lish turiga erishish mumkin. 
2 . Demografik siyosat o’tkazish uslublari
                  Demografik   siyosat   o’tkazish   uslublarini   shartli   ravishda   uch   yo’nalishga
ajratish mumkin. 
1. Iqtisodiy  
2. Ma’muriy-huquqiy  
1
 Nodirova N. O‘zbekiston aholisining migratsiya jarayonida ishtiroki (Muammo va yechimlar). BMI – Samarqand.  3. Ijtimoiy-psixologik   
             Iqtisodiy uslub asosan  tug’ilish darajasi pasayib ketgan aholi takror barpo
bo’lishi   aholi   ko’payishini   ta’minlay   olamgan   hollarda   qo’llaniladi.   Bu   uslubda
davlat   tomonidan   homilador   ayollarga   (ma’lum   davrda)   u   farzand   ko’rgandan
keyin va farzandi  2-9 yoshga  etgunga qadar  mahsus  nafaqalar  ajratiladi,  birinchi,
ikkinchi,   uchunchi   farzandlarga   iqtisodiy   yordam   beriladi.   Ko’p   bolali   oilalarga
ham   iqtisodiy   yordamlar   berib   boriladi.     Ijtimoiy   ishlab   chiqarishda   ishtirok
etuvchi yosh bolasi bor ayollarga ish joylaridan bazi bir imtiyozlar beriladi, ularga
ham   farzandlarini     tarbiyalab,   ham   ijtimoiy   faoliyatlarini   davom   etttirish   uchun
sharoit   yaratiladi   shiningdek   ba’zi   davlatlarda   kam   ta’minlangan   oilalarga   ham
iqtisodiy   yordam   ajratiladi.   Tug’ilishini   ko’tarish   borasida   olib   boriladigan
iqtisodiy uslubni  yana biri nikohga kirgan yosh oilalarni turar joy bilan ta’minlsh
borasida   davlat   tomonidan   beriladigan   imtiyozlar.   Shuningdek,   bolalar   kiyimlari
oziq-ovqatlarini   arzon   narxda   sotish   maktabgacha   tarbiya   muassasalari
faoliyatining   sifatini   yaxsxilash   bolalar   va   onalar   salomatligini   davlat   tomonidan
muxofaza   etilishi   aholiga   maishiy   hizmat   korsatish   qabilalar   ham   aholi   takror
barpo bo’lishiga ijobiy ta’sir etuvchi iqtisodiy omillar xisoblanadi. 2
 
                        Ma’muriy-   huquqiy   uslubga   aholi   takror   barpo   bo;lishi,   oilalar   tashkil
topishiga   turli   qonunlar   orqali   ta’sir   ko’rsatish   kiradi.   Masalan,   abort   (homilani
suniy   yo’l   bilan   yo’q   qilish)   larni   qonun   bilan   man   etilishi,   nikoh   yoshlarini
ko’tarilihsi,   aholi   migrassion   harakatini   cheklash,   yoki   rivojlantirish   oila
buzilganda,   er   va   hotin   ajralishganda   ona   va   bola   huquqlarni   qonuniy   himoyasi,
bolani   ota-ona   oldidagi   burchini  qonuniy  belgilash,   homilador  ayolni  ishga   qabul
qilishda,   yoki   ishdan   bo’shatishda   ular   huquqlarini   qonuniy   himoyasi,   nafaqa
ajratishda bolalar sonini hisobga olish kabi jarayonlardir. 
                    Ijtimoiy-psixologik uslub, yoki aholini “demografik tarbiyalash”. Aholini
demografik   tarbiyalashda   avvalo   yosh   avlodda   oilaga,   oilada   kutilayotgan
farzandlar   soniga   bo’lgan   munosabatini   davlat   ijtimoiy   iqtisodiy   taraqqiyotiga,
aholi   salomatligiga   mos   ravishda   shakillantirish   lozim.   Bunda   oila   asosiy   tarbiya
2
 R.A.Ubaydullaeva va O.B.ata-Mirzaev demografik jarayonlar va bandlik masalalari.  O’chog’i xisoblanadi. Shuning uchun ham ota-onalarning “demografik savodliligi”
ga katta etibor berilmog’i iozim. Demografik tarbiyaning yana bir muhim o’chog’i
ommaviy axborot orqali demografik mayliga ta’sir etish mumkin. 
          Demografik siyosat ijtimoiy –iqtisodiy siyosatning ajralmas qismi bo’lmog’i
lozim.   Shundagina   aholini   ijtimoiy   iqtisodiy   ehtiyojlarini   aks   ettirgan   holda
rivojlanib boradi. 
              O’zbekistonda   demografik   siyosatning   barcha   usullaridan   foydalaniladi.
Ayniqsa ijtimoiya-psixologik usullaridan keng foydalanilmoqda. Respublikamizda
yuritilayotgan demografik siyosat natijasida aholi o’sishi so’nggi 20 yil ichida 3%
dan   1,5%   cha   pasaydi.   Bunda   aholi   o’rtasida   tushintirish,   targ’ibot   ishlari   olib
borilmoqda.   Demografik   siyosat   yuritishda   ommaviy   axborto   vositalaridan   keng
foydalaniladi.   Bunda   respublikamiz   aholisiga   farzand   ko’rishni   rag’batlantirish
hamda muhofaza qilish bilan birga “Normal oila”, “so’glom farzand” tushunchalari
tushuntirib   boriladi.   O’zbekiston   Respublikasi   “oila   kodeksi”   da   belgilangan
qonunlar   asosida   oilalar   barpo   qilinmoqda   va   davlatimizning   ijtimoiy-iqtisodiy
muxofazasi ta’minlanmoqda. 
                   Shu bois yevropadagi rivojlangan davlatlarda tug’ilish darajasini ko’tarib,
optimal,   normal   xolgagina   keltirishni   juda   mushkul   bo’lmoqda.   Rivojlanayotgan
davlatlarga   esa.   Aksincha   1960-1990-yillarda   tug’ilishning   yuqori   darajada
turganligini   va   o’lim   hollarining   keskin   kamayganligi   natijasida   aholining   tabiiy
o’sishi  juda yuqori darajada bo’ldi. Natijada Osiyo, Afrika va janubiy Amerikada
joylashgan qator  rivojlanayotgan davlatlarda aholi soni  birdan ko’payib ketdi. Bu
xolini   demografik   mutahassislar   “Demografik   portlash”   deb   atadilar.   Ushbu
davlatlarda   iqtisodiy   imkoniyati   cheklangan.   Xolda   aholisining   bunday   tez
ko’payishi   tug’lilishini   cheklashga   majbur   etdi.   Natijada   rivojlanayotgan
davlatlarga   davlat   tomonidan   “oilani   rejalashtirishi”   ya’ni   “tug’ilishini   nazorat
etish”   borasida   demografik   siyosat   olib   boriladi   masalan,   hitoyda   bir   oilaga   bir
bola siyosati olib boriladi.
3.Tug‘ilish va oila sohasidagi demografik siyosat Bugungi kunda dunyoda aholi sonining yuqori sur’atda o'sib borishi yoki
kamayishi muammosidan tashvishga tushib, tug'ilish darajasini tartibga solishga
harakat qilmayotgan deyarli birorta davlat qolmadi. 
Tug'ilishni   tartibga   solishga   urinayotgan   barcha   mamlakatlar   diametral
qarama-qarshi   maqsadlari   va   qiziqishlari   bilan   farqlanuvchi   ikki   guruhga
bo'linadi.   Birinchi   guruhga   kimvchi   mamlakatlarda   demografik   o'tish   hali
tugallanmagan   va   tug'ilish   darajasi   nisbatan   yuqori   bo'lib,   ularni   asosan
aholining o'sish sur’atlarini kamaytirish va shu yo'l bilan mamlakat iqtisodiyoti
va   resurslariga   bo'lgan   demografik   bosimii   pasaytirish   masalasi   tashvishga
soladi.   Ushbu   masalada   eng   faol   pozitsiyani   aholisi   soni   jihatidan   eng   ko'p
hisoblangan   Xitoy   va   Hindiston   mamlakatlari   egallaydi.   Bu   mamlakatlar   turli
xil,   jumladan,   regressiv   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish   yo'li   bilan   aholini
keskin o'sishini to'xtatishga urinmoqdalar. Ikkinchi gunihga esa sanoati yuksak
darajada rivojlangan biroq tug'ilish hatto avlodlar almashinuvini ham ta’minlab
beraolmaydigan,   ko'pincha   depopulyatsiyaga   olib   keladigan   darajada   past
bo'lgan   mamlakatlar   kiradi.   Bu   mamlakatlarning   barchasi   ham   depopulyatsiya
muammosining kelib chiqish vaqti, uning davomiyligi, tarixiy, iqtisodiy, siyosiy
va boshqa sabablariga ko'ra bir-biridan tubdan farq qiladi. Buning hisobiga bu
mamlakatlarda   qator   muhim   masalalar   bo'yicha   yaqqol   differentsiatsiya
namoyon bo'ladi. 
Tug‘ilish   darajasi   va   tipi   o'xshash   bo'lgan   mamlakatlarda   demografik
siyosatni o'tkazish yoki aksincha, uni rad etish haqida qaror qabul qilinishining
sabablari orasidan quyidagilarni ajratish mumkin: tug'ilishning haqiqiy darajasi,
uning tendentsiyalari  va aholi  soni  dinamikasini  baholash, ulkan kataklizmalar
(birinchi   navbatda,   urushlar)   natijasida   aholi   orasidagi   yo'qotishlar,   strategik
(iqtisodiy,   geosiyosiy,   siyosiy-ma’naviy)   rejadagi   muammolarni   yechish
zaruriyati. 
Bu   sabablarning   birlashishi   ba’zi   mamlakatlarda   ziddiyatlidir.   Shu
ma’noda   tug'ilish   sohasida   demografik   siyosatni   olib   borish   zaruriyatini
ochiqdan   ochiq   rad   qiluvchi   ikkita   mamlakat   —   AQSH   va   Buyuk   Britaniya alohida   qiziqish   uyg'otadi.   Bu   mamlakatlardagi   tug'ilish   darajasi,   hatto
aholining takror barpo etilisliini ham ta’minlay olmasligiga qaramay, har ikkala
mamlakat   ham   o'zlaridagi   tug'ilish   darajasini   ichki   va   tashqi   qarashlar   hamda
ehtiyojlarni   qonuniylashtirish   uchun   yetarli,   deb'   hisoblashadi.   Ikkala
mamlakatda   ham   «farzandlarning   tug'ilishi,   oila   va   insonning   shaxsiy   ishi,
aholining   o'sishi   esa   davlatga   iqtisodiy,   ekologik   va   ijtimoiy   foyda
keltirmaydi», degan fikr ilgari suriladi. AQSH va Buyuk Britaniyadan tashqari
Italiya,   Irlandiya   va   bir   necha   boshqa   mamlakatlar   tug'ilish   darajasiga   ta’sir
etuvchi choralarni ishlab chiqish borasida o'rtacha pozitsiyani egallamoqda. Bu
mamlakatlar   farzandlar   tug'ilishini   tartibga   solishni   ma’naviy   va   etnik
me’yorlarga mos kelmaydi, deb hisoblaydi hamda bu masalada katta miqyosda
hech   qanday   siyosat   olib   borilmaydi.   Bu   mamlakatlarning   hukumati   hamda
jamoatchilikning   nikoh-   oila   munosabatlari,   shuningdek,   abort   va
kontratseptsiya masalalarida konservativ fikr bildiriladi. 
Hududi,   aholisining   soni,   iqtisodiy   rivojlanish   darajasi   va   boshqa   belgilari
jihatidan   xilma-xil   bo'lgan   bu   mamlakatlami   ikkita   holat   birlashtiradi.
Birinchidan, bu mamlakatlardan birortasi ham XX asr davomida ulkan insoniy
yo'qotishlarni   boshdan   kechirmagan,   ikkinchidan,   demografik   o'sish   zarurati
bilan   bevosita   bog'Uq   bo'lgan   strategik   (birinchi   navbatda,   geosiyosiy   va
iqtisodiy) qarashlar mavjud emas. 
XX   asrdan   boshlab   Frantsiya,   Belgiya   va   Germaniyada   demografik
siyosatga butunlay o'zgacha qarashlar mavjud edi. Bu mamlakatlar XIX asrning
oxiridan  XX   asrning  boshiga  qadar  sodir  bo'lgan   ketma-ket  urushlar  oqibatida
kattagina   yo'qotishlarni   boshdan   kechirdi,   iqtisodiy   muvozanat   buzildi   va   uni
tiklash avj olib borayotgan depopulyatsiya sharoitida juda mushkul bo'ldi. Shu
bilan   birga,   bu   mamlakatlar   Yevropadagi   geosiyosiy   tenglikni   saqlash
zaruriyatiga   suyangan   holda   o'zining   demografik   salohiyatini   qayta   tiklashiga
harakat   qildilar.   Aslida   Frantsiyada   1870-   yildan   1910-yilgacha   bo'lgan   butun
davr mobaynida pronatalistik kayfiyat hukm surib keldi.  Turli mamlakatlardagi farzandli oilalarga beriladigan yordam choralarini
tahlil qilish, ularni to'rt guruhga ajratish imkonini beradi: 
1. Qonuniy choralar; 
2. Farzandli   oilalardagi   moddiy   qiyinchiliklarni   kamaytirishga   va   talab
qilinayotgan   reproduktiv   xulq   evaziga   shakllangan   mukofotlarni   taqdim
etishga qaratilgan iqtisodiy choralar; 
3. Ayollar   bandligi   va   onalikka   xalaqit   beruvchi   qarama-   qarshiliklarni
yengishga qaratilgan huquqiy va iqtisodiy chora- tadbirlar; 
4. Olib   borilayotgan   siyosat   va   uning   maqsadlarigajamoatchilik   fikrini
shakllantirishga qaratilgan ma’naviy-aihiy ta’sir choralari. 
Qonuniy   chora-tadbirlar .   Tug ' ilishni   tartibga   solishning   huquqiy   sohasiga
quyidagi   masalalar   kiradi 3
: 
 nikohga   kirishning   minimal   yoshini   belgilashdagi   nikoh-oilaviy   huquq,
ajralish   huquqi,   nikohda   va   nikoh   bekor   qilingandan   so'ng   tug'ilgan
farzandlar uchun ota-onalarning mas’ulligi; 
 abort,   kontratseptsiya   va   sterilizatsiyani   amalga   oshirish   huquqini
qonuniy tartibga solish. 
Qonuniy   chora-tadbirlarni   mamlakatlararo   qiyoslash   juda   murakkab,   sababi
huquqiy dalolatnoma, oila kodeksi va shunga o'xshash qonun hujjatlarini qabul
qilish   yoki   bekor   qilinishi   aksariyat   mamlakatdagi   tarixiy   an’analar,   diniy
qarashlar,   milliy   mentalitet,   shuningdek,   o'tmishdagi   demografik   siyosat
tajribalari natijalarining tahlillari asosida amalga oshiriladi. 
Nikoh-oila qonunchiligi va nikohdagi xulq tipini tartibga solish masalasida 
0‘zbekiston   yuqorida   qayd   etilgan   mamlakatlardan   tubdan   farq   qiladi.   Gap
shundaki,   bu   mamlakatlarning   barchasida   nikohning   Yevropa   tipi,   ya’ni   kech
nikohga   kirish,   nikohsizlik   darajasining   yuqoriligi,   nikohdan   oldin   norasmiy
birgalikda   yashashning   keng   tarqalganligi,   aksariyat   farzandlarning   norasmiy
nikohda tug'ilishi ustun turadi. 
3
 Абдураҳмонов Қ.Х., Абдураманов Х.Х. Демография. – Тошкент: Ношир, 2011. – Б. 209.  0‘zbekistonda   birinchi   nikohga   kirishning   o‘rtacha   yoshi   Yevropa
standartlariga  ko‘ra   past   (ayollar   uchun   —  17,   erkaklar   uchun  —   18  yosh)   va
voyaga   etgandan   so‘ng   darhol   tuziigan   nikohlar   sonining   ko !
pligi   holatida
nikohga kirish minimal yoshining o‘zgarishi, reproduktiv natijalarning taqdiriga
o‘z ta’sirini o‘tkazadi. 
Abortlar,   kontrasepsiya,   stcrilizatsiya   masalasidagi   qonunchilik   barcha
mamlakatlarda   o‘ziga   xos   xususiyatga   ega   bo'lib,   tarixiy   jihatdan   oila   va
shaxsning   bu   masalada   mustaqil   qaror   qabul   qilishini   ta’qiqlashdan   tortib   to
to‘la   hajmli   tolerantlikkacha   rivojlangan.   Hozirgi   kunda   bor   yo‘g‘i   sanoqli
mamlakatlargina   (Irlandiya,   Portugaliya,   Malta)   abortlarning   legalizatsiyasiga
qarshi keskin pozitsiyani egallab turibdi. 0‘z navbatida, qonunni kuchaytirishga
qaratilgan har qanday urinishlar jamoatchilik fikrining qat’iy qarshiliga duchor
bo'lmoqda. 
Abortlar   haqidagi   qonunchilik   tarixi   1810-yildan,   ya’ni   Frantsiyada
Napaleon   kodeksi   qabul   qilingan   davrdan   boshlangan.   Chamasi,   abortlar
masalasiga   e’tibor   bundan   ancha   ilgari   qo‘llanilib   kelgan,   biroq   aynan   hozirgi
davrga   kelib   davlat   siyosatining   predmeti   tarzida   shakllandi.   Abort   qotillikka
tenglash- tirilib, uning ishtirokchilari jiddiyjazolangan, bu huquqiy me’yor- lar
Frantsiyada 1975-yilga qadar saqlanib kelgan va butun o‘tgan davr mobaynida
nafaqat   ulkanjarimalar,   balki   qamoq   jazosi   ham   tayinlangan.   Ko‘pchilik
mutaxassislar  fikriga ko‘ra, bunday chora- tadbirlar qo‘yilgan maqsadga, ya’ni
tug‘ilish   darajasini   oshirishga   xizmat   qilmasdan   kriminal   abortlar   sonining
oshishiga   olib   keladi.   Abort   masalasidagi   qonunchilikni   ommaviy
liberalashtirish 
1960-   yillardan   boshlanib,   1970-yillarning   o‘rtalarida   abortni   butunlay
ta’qiqlagan mamlakadar deyarli qolmadi. 
Iqtisodiy   chora-tadbirlar .   Demografik   siyosatning   ushbu   guruh
choralari   juda   xilma-xildir.   Ularda   farzandli   oilalarga   nafaqa   ajratishdan
tashqari,   farzandlari   bor   yoki   farzand   ko‘rgan   oilalarga   (ota-onalarga)   turli
imtiyozlar berishni nazarda tutadi. Shu o‘rinda oilalarga ajratilgan nafaqa uchun sarflanadigan   mablag'larga   nisbatan,   farzandli   oilalardagi   moddiy
diskriminatsiyani   bartaraf   etishga   qaratilgan,   ijtimoiy   siyosat   sohasiga   tegishli
imtiyozlarni berishga ko‘proq mablag 1
 sarflanadi. 
Shu   usul   bilan   investitsiyalar   ustidan   maksimal   davlat   nazorati   o‘rnatiladi.
Tug‘ilishni iqtisodiy rag‘batlantirishning turli mamlakatlardagi tajribasi asosida
eng   keng   tarqalgan   yo‘nalishlar   quyidagilardir:   1.   Farzandli   oilalarga
beriladigan nafaqalar. 
 oyma-oy   beriladigan   nafaqa   yoki   oiladagi   farzandlaming   soni,   tug‘ilish
ketma-ketligi   va   oilaning   umumiy   daromadiga   qarab   belgilanadigan
nafaqa; 
 farzand tug'ilishi munosabati bilan bir martalik beriladigan nafaqa; 
 homiladorlik va tug‘mqda qisman yoki to‘liq haq to‘lanadigan ta’til; 
 homilador   ayollar,   tuqqan   ayollar   hamda   yangi   tug'ilgan   chaqaloqlar
salomatligini tiklashga qaratilgan chora-tadbirlar. 
2.  Ishiovchi ota-onalar uchun beriladigan soliq imtiyozlari hamda ularga uy-joy
uchun ajratiladigan kreditlar va subsidiyalar. 
Oyma-oy   to‘lanadigan   yoki   oilaga   belgilanadigan   nafaqalar.   Ushbu
nafaqa   turi   eng   keng   tarqalgan   bo‘lib,   mamlakatlarda   nafaqaning   bu   turini
belgilash   tartibi   turlicha.   Masalan,   Avstriya   va   Daniyada   nafaqa   barcha
farzandli  oilalarga oilaning daromadidan qat’iy nazar  tayinlanadi, Frantsiya va
Germaniyada   nafaqaning   miqdori   oilaning   daromadi   va   farzandlar   soniga
bog‘liq.   Buyuk   Britaniyada   oiladagi   farzandlar   sonidan   qat’iy   nazar   faqatgina
kam daromadli oilalar nafaqa olish huquqiga ega. Italiya va boshqa bir qancha
mamlakatlarda   oila   daromadining   yuqori   chegarasi   belgilangan   bo‘lib,   shu
miqdordan ortiq daromad oluvchi oilalarga nafaqa berilmaydi. 
Oyma-oy   to‘lanadigan   nafaqa   miqdori   oiladagi   farzandlar   sonining   oshishi
bilan ortib boradi, sababi ko‘pchilik mamlakatlarda siyosatning ushbu yo'nalishi
oilada   farzandlar   tug'ilishi,   ularni   tarbiyalash   va   ma’lumot   berish   bo'yicha
xarajatlarni   maksimal   darajada   kompensatsiya   qilish   davlatning   burchi
ekanligini nazarda tutadi.  Nafaqa   olishning   yuqori   chegarasi   turli   mamlakatlarda   turlicha   bo'lib,   u
1618   yoshgacha   belgilangan.   Ko'pchilik   mamlakatlarda   nafaqa   yoshining
kattalashishi   bolaning   ma’lumot   olishi   bilan   bog'liq   (Germaniya,
Niderlandiyada   27   yoshgacha).   Eng   ko'p   miqdordagi   oilaviy   nafaqalar
Belgiyada  belgilangan  (o'rtacha  oylik maoshning  70  foizigacha).  Biroq,  bunda
ko'proq oiladagi farzandlar soni emas, oilaning moddiy ta’minlanganlik darajasi
hisobga   olinadi.   Oilaga   beriladigan   nafaqalami   moliyalashtirish   har   doim   ham
budjet   mablag'lari   hisobiga   amalga   oshirilmaydi.   Masalan,   Avstriyada   oilaviy
nafaqalar markazlashtirilgan holda yagona kompensatsion jamg'arma hisobidan
to'lanadi.  Jamg'arma mablag'lari quyidagi manbalardan shakllanadi: 
1. Tadbirkorlar to'lovlari; 
2. Davlat va mahalliy budjetdan ajratmalar; 
3. Hududlardagi aholining soniga mutanosib ravishdagi to'lovlar. 
Belgiyada   nafaqalar   milliy   ijtimoiy   himoya   boshqaruvi   tomonidan   amalga
oshiriladi.   Boshqaaivjamg'armalari   tadbirkorlardan   tushgan   to'lovlar   asosida
shakllanadi.   Italiya   va   Lyuksemburgda   oilaviy   nafaqalar   ijtimoiy   sug'urta
jamg'armalari hisobiga moliya- lashtiriladi. 
O'zbekistonda   voyaga   yetmagan   bolalari   bo'lgan   oilalarga   oyma-oy
to'lanadigan   nafaqa   16   yoshgacha   (umumta’lim   maktab-   larida,   akademik
litseylar va kasb-hunar kollejlarida ta’lim olayotganlarga 18 yoshgacha) bolalari
bo'lgan oilalarga tayinlanadi va to'lanadi. Nafaqa ota-onalardan birining shaxsiy
arizasi asosida  6 oy muddatga tayinlanadi va to'lanadi, ushbu muddat tugagach,
arizachi   yangi   muddatga   nafaqa   to'lashni   davom   ettirish   to'g'risida   ariza   bilan
murojaat qilish huquqiga ega. 
Oilaga nafaqa: 
 bir bolali oilalar uchun — eng kam oylik ish haqining 50 foizi miqdorida:
 ikki bolali oilalar uchun — 100 foizi miqdorida; 
 uch bolali oilalar uchun — 140 foizi miqdorida; 
 to'rt   va   undan   ko'p   bolali   oilalar   uchun   —   175   foizi   miqdorida
belgilanadi.   Agar   belgilangan   tartibda   nafaqa   belgilangan   davr mobaynida eng kam oylik ish haqi miqdori o'zgarsa, nafaqa miqdori eng
kam   oylik   ish   haqi   miqdori   o'zgargan   oydan   boshlab   tegishii   ravishda
ko'payadi. 
Respublikada   quyidagi   voyaga   yetmagan   bolalari   bo'lgan   oilalar   nafaqalar
olishda imtiyozli huquqqa ega: 
 nogiron chaqaloqli (bolali) oilalar; 
 ota-onaning   ikkalasi   ham   bo'lmagan,   bolalar   tarbiyasi   bilan   esa
qarindoshlari shug'ullanishadigan oilalar; 
 bolalarning ota-onasidan biri yoki ikkalasi ham nogiron bo'lgan oilalar: 
 ota-onadan   biri   yoki   ikkalasi   ham   ishsiz   bo'lgan,   mehnat   organida   ish
qidiruvchi sifatida hisobda turgan oilalar. 
O'zbekistonda   oyma-oy   to'lanadigan   nafaqalarning   to'g'ri   hisoblanishini,   o'z
vaqtida   to'lanishini   nazorat   qilish   Moliya   vazirligining   nazorat-taftish   Bosh
boshqarmasi va uning joylardagi organlari tomonidan amalga oshiriladi. 
Farzand tug'ilishi munosabati bilan beriladigan bir martalik nafaqa. Nafaqaning
bu turi oyma oy beriladigan nafaqalarga nisbatan kamroq tarqalgan. 
O'zbekistonda   bola   tug'ilganda   beriladigan   bir   martalik   nafaqa   eng   kam   oylik
ish   haqining   ikki   baravari   miqdorida   beriladi.   Ish   haqiga   koeffitsient
qo'llaniladigan   tumanlarda   nafaqa   ushbu   koeffitsientlarni   hisobga   olgan   holda
belgilanadi.   Ishlayotgan   ayollarga   hamda   ishlab   chiqarishdan   ajralgan   holda
oliy, o'rta maxsus, kasb-hunar ta’lim muassasalarida tahsil olayotgan ayollarga
bola   tug'ilganda   beriladigan   bir   martalik   nafaqa   tegishlicha   ish   yoki   o'qish
joyidan to'lanadi. Ishlamaydigan va o'qimaydigan ota-onalarga bola tug'ilganda
beriladigan   nafaqa   ijtimoiy   ta’minot   bo'limlari   tomonidan   tayinlanadi   va
to'lanadi.   Agar   ayol   homiladorlik   bo'yicha   ta’til   davrida   ishdan   bo'shab,   shu
davr   mobaynida   homiladorlik   va   tug'ish   bo'yicha   nafaqa   olgan   bo'lsa.   Bir
martalik nafaqa umumiy asoslarda beriladi. Bola o‘lik tug'ilgan hollarda nafaqa
to'Ianmaydi. 
Shunday   qilib,   bo'lg'usi   farzand   xususida   davlatning   olib   boradigan
siyosati ikki qismdan iborat bo'ladi. Bir tomondan homiladorlik va tug'ruqning sog'lom   kechishi   uchun   barcha   sharoitlarni   yaratsa   (homiladorlarni   tekshirish,
tug'ruqqacha va tug'ruqdan keyingi ta’til, homiladorlarning ish o'rinlarini saqlab
qolish va h.k), 
ikkinchi   tomondan,   davlat   qaysidir   ma’noda   tug'ilgan   farzandlarni   boqish,
tarbiyalash   va   ularga   ma’lumot   berishda   ishtirok   etadi,   aslida   farzandning
tug'ilishi va vaqtini uning ota-onasi belgilaydi va uni ta’minlash asosan ularning
vazifasidir. 
Umuman olganda, bir martalik nafaqalar bilan ta’minlash tamoyili pronatalistik
siyosatning   boshqa   chora-tadbir-   larga   qaraganda   ancha   differentsiallashgan
hamda ko'p darajada ijtimoiy manzil  tavsifiga ega bo'lib, oilaning daromadlari
va ijtimoiy maqomiga bevosita bog'liq.  4
                   Homiladorlik va tug‘ruq bo‘yicha ta’til hamda uni to‘lash tartibi. 
Mamlakatlar bo'yicha homiladorlik va tug'ruq uchun ta’til berish tartibi turlicha
bo'lib, undagi asosiy farqlar davlat va xususiy sektorda ishlovchi ayollar orasida
kuzatiladi.   Ularga   beriladigan   ta’til   davomiyligi   to'lovning   miqdorlari   va
moliyalash mablag'lari bir biridan farq qiladi. Odatda, davlat sektorida ishlovchi
ayollarga uzoqroq davom etuvchi ta’til va katta o'lchamdagi kompensa- tsiyalar
beriladi. 
Bunday hollarda ta’tilga haq to'lash yoki to'liq davlat budjeti mablag'lari
hisobiga yoki kompensatsiyalashgan shaklda (ijtimoiy va tibbiy sug'urta budjeti
va   jamg'armalari)   amalga   oshiriladi.   Xususiy   sektorda   ishlovchi   ayollar   esa
mablag'larni   turli  sug'urta   jamg'armalaridan  oladi.  Ko'pincha   kompensatsiyalar
miqdori   xususiy   sektordagi   tadbirkorlar   faoliyatiga   bog'liq   bo'ladi.   Qator
mamlakatlarda   homiladorlik   va   tug'ruq   bo'yicha   ta’til   huquqi,   sug'urta
badallarini   to'lash   va   homiladorlikka   qadar   shu   ishda   qancha   muddat
ishlaganligiga bog'liq. 
Masalan,   O'zbekistonda   homiladorlik   va   tuqqandan   keyingi   davrlar   ta’tili
sifatida   ayollarga   tuqqaniga   qadar   70   kalendar   kun   va   tuqqanidan   keyin   56
4
  Muhitdiniv   E   M.   Aholini   ish   bilan   ta‘minlashda   mehnat   migratsiyasining   roli.   Iqtisodiyot   fanlari   bo‘yicha
falsafa doktori (PhD) dissertatsiyasi avtoreferati 2019, 14 bet.  kalendar   kun   (tug'ish   qiyin   kechgan   yoki   ikki   va   undan   ortiq   bola   tug'ilgan
hollarda   -   70   kalendar   kun)   ta’til   beriladi.   Bu   nafaqani   tayinlash   va   to'lash
uchun belgilangan tartibda mehnatga layoqatsizlik varaqasi asos bo'ladi hamda
ko'rsatilgan barcha davr  uchun to'lanadi. Oliy, o'rta maxsus, kasb-hunar  ta’lim
muassasalarini   tamomlagan va  belgilangan  tartibda  ishga  yuborilgan  ayollarga
ishni   boshlagunga   qadar   homiladorlik   va   tug'ish   bo'yicha   berilgan   mehnatga
layoqatsizlik   varaqasi   asosida   nafaqa   ayol   ishga   kelishi   lozim   bo'lgan   kundan
boshlab   beriladi.   Ishni   vaqtinchalik   to'xtatish   yoki   ishlab   chiqarishdan
ajralmagan   holda   o'quv   yurtlarida   tahsil   olish   munosabati   bilan   berilgan
qo'shimcha ta’til davrida homiladorlik va tug'ish bo'yicha ta’til berilgan holda,
nafaqa  ko'rsatilgan  davr  tugagandan  keyin   ayol   chiqishi  lozim   bo'lgan  kundan
boshlab   beriladi.   Xodim   yillik   ta’tilda   va   bolani   parvarishlash   uchun   ta’tilda
bo'lgan   vaqtda   homiladorlik   va   tug'ish   bo'yicha   ta’til   berilganda,   nafaqa
homiladorlik   va   tug'ish   bo'yicha   ta’tilning   vaqtincha   mehnatga   layoqatsizlik
varaqasida   ko'rsatilgan   barcha   kunlari   uchun   beriladi.   Bolani   parvarishlash
bo'yicha   ta’til   davri   uchun   nafaqa   ta’rif   stavkasidan   (lavozim   maoshidan)   va
ta’til boshlani- shidan oldingi 12 oy mobaynida olingan mukofotlarning o'rtacha
oylik   summasidan   hisoblab   chiqariladi.   Bunda   vaqtincha   mehnatga
layoqatsizlik   varaqasi   ochilgan   kuniga   bo'lgan   tarif   stavkasi   joylarda
belgilangan tuman koeffitsienti va ustamalarni hisobga olgan holda olinadi. 
Homiladorlik   va   tug'ish   bo'yicha   nafaqa,   shu   jumladan,   ayrim   hollarda,   ya’ni
mehnat   shartnomasi   alohida   asoslarga   ko'ra   bekor   qilingandan   keyin   bir   oy
ichida   vaqtincha   mehnatga   layoqatsizlik   yoki   homiladorlik   va   tug'ish   ta’tili
boshlangan   bo'lsa,   nafaqa   yashash   joyidagi   tuman   (shahar)   ijtimoiy   ta’minot
bo'limi tomonidan ish haqining 100 foizi miqdorida beriladi. Homilador ayollar
va   yangi   tug‘ilgan   chaqaloqlar   sog‘hg‘>m   muhofaza   qilishga   qaratilgan
choralar. Bu guruhga   kiruV
  ‘ chora-tadbirlar ko'proq sog'liqni saqlash va ijtimoiy
profilakti tavsifda bo'lib, tug'ilishni rag'batlantirish bilan bevosita bog >q emas.
Bu   choralar   homiladorlik   bo'yicha   ayollarni   o'z    
vaqtida   ro'yxatga   olish   va
qonun   tomonidan   belgilangan   tartib   tekshiruvdan   o‘tish   zaruriyatini   nazarda tutadi.   Bunday   tadbir-   larning   asosiy   maqsadi   homila   va   homiladorlik
patologiyalarini   erta   aniqlash,   homiladorlikning   kechish   monitoringini   olib
borish, homilador ayollarda kuzatiladigan ijtimoiy patologiyalar - narkomaniya,
alkogolizm va boshqa kasalliklarni profilaktika qilishdan iborat. 
Ayollar   homiladorlik   davridagi   adekvat   xulqi   turli   shakldagi   moddiy
rag‘batlantirishlar,   ya’ni   tibbiy   va   ijtimoiy   sug'urta,   bir   martalik   nafaqa   olish
huquqi,   homiladorlik   va   tug‘ruq   ta’tiliga   haq   to'lash,   oilaviy   nafaqalar   bilan
bog‘liq. 
Soliq   imtiyozlari .   Soliq   imtiyozlari   xilma-xil   bo'lib,   ularni   qo‘llash
tajribasi mamlakatlar bo‘yicha bir-biridan farq qiladi. 
Soliq   imtiyozlarini   qo'liashning   umumiy   belgilariga   quyida-   gilarni   kiritish
mumkin: 
 er va xotinning daromadlarini alohida hisobga olish; 
 oilaviy   nafaqalar   (kamdan   kam   holatlarni   hisobga   olmaganda)   soliqqa
tortiladigan daromad miqdoriga kiritilmaydi; 
 yashash minimumi soliqqa tortilmaydi; 
 oilaning   uy-joy   sharoitini   yaxshilash   uchun   sarflanadigan   xarajatlari
qisman yoki to‘liq soliqdan ozod qilinadi; 
 qator   hollarda   uy-joy   solig'i   kamaytiriladi   (masalan,   Ger-   maniyada   har
bir farzandga 10 foizdan); 
 oilada boquvchining  zimmasiga  to‘g‘ri  keladigan  har  bir  oila  a’zosining
(boqimanda)ning   hisobidan   kelib   chiqqan   holda   soliq   stavkalarini
kamaytirish. 
Uy-joy   sotib   olish   uchun   kreditlar.   Tug'ilishni   barqarorlashtirish   yoki
rag'batlantirish siyosatini olib boruvchi mamlakatlarning ko‘pchiligida uy-joyni
kreditlashning maxsus dasturlari mavjud emas. Oilalarga uy-joy krediti berilgan
hollarda   ham   bu   kreditlash   asl   demografik   maqsadlarni   emas,   balki   oilaning
tarkibiga,   undagi   farzandlarga   bog‘Iiq   bo'lmagan   holda,   oilaning   yashash
sharoitini   yaxshilashni   ko‘z!ab   amalga   oshiriladi.   Daniya   davlati   bundan
mustasno bo‘lib, bu yerda farzandli oilalarning uy-joy sharoiti aholining boshqa qismiga   nisbatan   yaxshiroq,   mamlakatda   uy-   joyni   ijaraga   olish   uchun
subsidiyalar maksimal 15 foizgacha, qo'shimcha subsidiya har bir farzandga 15
foiz miqdorda ajratiladi. 
Shunday   qilib,   ikki   nafar   farzandi   bor   oilaga   ajratiladigan   subsidiya
miqdori 45 foizni tashkil etadi. 
Qonunga   ko'ra,   hozirgi   davrda   har   bir   yetarli   daromad   darajasiga   ega
bo'lgan   oila   omonat   banki   yoki   boshqa   tijorat   bankidan   ma’lum   foiz   hisobida
kredit olishi mumkin. Mavjud uy-joy kreditlash tizimini ipoteka krediti misolida
ko'rib chiqsak. 
Kreditning asosiy shartlari: 
• kredit oluvchida sotib olinayotgan uy-joyning 20-30 foizidan kam bo'lmagan
pul mablag'larining mavjud bo'lishi; 
• kreditni   oyma-oy   oila   budjetining   40   foizidan   ortiq   bo'lmagan   miqdorda
to'lash imkoniyati; 
• kredit   oluvchi   tomonidan   zayomning  ta’minlanishi.   Ipoteka   krediti   miqdori
17 000 dollardan 20 000 dollargacha 
bo'lib,   15   foiz   ustama   bilan   10-15   yil   muddatga   beriladi.   Kredit   miqdoridan
qat’iy   nazar   kreditni   reallashtirish   uchun   ketadigan   xarajat   taxminan   2,5   ming
dollarni   tashkil   qiladi..   Ko'rinib   turibdiki,   kreditlashning   bunday   sxemasida
ko'pchilik salohiyatli istemol- chilar bozordan uzilib qoladi. Sababi, yosh oilalar
ham,   ko'p   bolali   oilalarda   ham   kreditni   ko'pgina   shartlarini   bajarish,   ayniqsa,
birinchi   kredit   uchun   mablag'ni   to'lash   va   garovga   mulk   qo'yish   imkoniyati
yo'q. 
Tug'ilishning   turg'unligini   ta’minlash   va   uni   rag'batlan-   tirishning   turli
choratadbirlarini   amalda   qo'llagan   turli   mamlakatlarning   tajribalari   shuni
ko'rsatadiki,  bu borada  aniq muvafaqqiyatga  olib keluvchi   universal  strategiya
mavjud   emas.   Demografik   siyosat   investitsiyalari   samaradorligini
kamayishining   asosiy   sababi   oiladagi   farzandlar   soni   va   ularning   tug'ilish
muddatlari   masalasida   individual   qabul   qilinish   lozim   bo'lgan   qarorlarga
tashqaridan ta’sir qilishga nisbatan jamoatchilik fikrining o'zgarishidir.  2.   Tug‘ilishning   iqtisodiy   rag‘batlashtirishi   miqyoslarini   aniqlashda   uchta
fikrmulohazadan   kelib   chiqish   lozim.   Birinchidan,   bolali   oilalarga   beriladigan
nafaqalarning miqdori farzandlarni boqishga ketadigan real xarajatlar miqdoriga
mos   kelmaydi   va   hech   bo'lmaganda   rag'batlantiruvchi   natijaga   erishish   uchun
nafaqalarni   printsipial   oshirish   lozim.   Mutaxassislaming   fikricha,   jamiyatining
hisobiga   emas,   aksincha   ularning   qiziqishlari   yo'Iida   amalga   oshirilsagina
strategiya   samarali   bo'lishi   mumkin.   Bu   siyosat   deklaratsiya   emas,   biroq   real
faoliyatning   zamonaviy   ta’minotidir.   Bu   faoliyat   natijasida   rivojlangan
mamlakatlarda   ilgari   ham,   hozirda   ham   inson   kapitalini   rivojlantirishga
anchagina   mablag'larning   investitsiyasi   davom   etib   kelmoqda.   Buni   sog'liqni
saqlash   strategiyasida   qo'llanilganda   eng   kamida   quyidagi   asosiy   tamoyillarga
amal qilishni anglatadi. 
Sog'liq   huquqini   insonning   eng   muhim   huquqlaridan   biri   deb   tan   olinishi.
Davlat   har   bir   insonning   qadrini,   shuningdek   salomatlik   borasida   barcha
insonlarning   huquqlari,   majburiyatlari   va   javobgarliklarining   tengligini   tan
oladi va tasdiqlaydi. 
Salomatlik   va   uni   muhofaza   qilish   masalasida   adolatlilik.   Salomatlik   va   uni
muhofaza   qilish   ikkita   asosiy   jihatni   o'z   ichiga   oladi:   kambag'allik   va   u   bilan
bog'liq   salomatlik   va   xavf   soluvchi   amallami   qisqartirishga   yo'naltirilgan
ijtimoiyiqtisodiy   siyosat   olib   borish;   alohida   ehtiyojlarga   ega   bo'lgan
(sog'Iig'idagi muammolar, ijtimoiy va iqtisodiy holatga ko'ra) aholi guruhlarini
izolyatsiyadan   himoyalash   va   ularga   kerakli   tibbiy-sanitar   yordamni   olishlari
uchun imkon yaratish. 
Alohida   insonlar,   aholi   guruhlari,   tashkilotlar   va   jamoat   sektorlarining
sog'liqni   saqlash   faoliyatidagi   ishtiroki   va   javobgarligi.   Bu   tamoyil   salomatlik
fenomenining   multifaktor   tabiatini   tushunishga   asoslangan   va   ikkita   asosiy
elementdan:   barcha   sektorlar   salomatlik   uchun   javobgarlikni   tan   olishlari   va
ularni   sog'liqni   saqlash   faoliyatiga   jalb   qilishining   samarali   mexanizmlarini
ishlab   chiqish   hamda   sog'liqni   saqlash   masalalariga   tegishii   siyosatni   ishlab
chiqilishi va amalga oshirilishida aholining ishtirokidan iborat.  Salomatlikni  mustahkamlash  va o'limni  kamaytirish sohasidagi  siyosatni
ishlab   chiqishda   epidemiologik   o'tish   tarixi   va   epidemiologik   jarayonlarning
hozirgi   holatini   hisobga   olish   inson   hayotini,   uning   faol   va   sog'lom   davrini
maksimal   uzaytirish   singari   uzoq   muddatli   ulkan   maqsadlar   bilan   bir   qatorda
real holatda adekvat bo'lgan maqsad va vazifalarni o'z oldiga qo'yishni nazarda
tutadi. 
Bunday   masalalar   jumlasiga   aholining   ba’zi   yosh-jins   guruhlari,   ijtimoiy   xavf
yuqori   (ishsizlar,   nogironlar.   yolg'iz   qariyalar   va   hokazo)   guruhlari   orasidan
o'lim   va   kasallanishning   alohida   sabablari   dinamikasidagi   salbiy
tendentsiyalarni   yengish   zaruriyati   kiradi.   Bu   maqsadlar   doirasida   amalga
oshiriladigan   dasturlar   ko'p   jihatdan   shoshilinch   tavsifga   ega   bo'lsa-da,   kishi-
larning hayoti va salomatligini saqlash uchun kurashlarning bosh strategiyasiga
qarshilik qilmaydi. Bundan tashqari, salomatlik va o'lim trendlarining ko'pchilik
salbiy   o'zgarishlari   ushbu   sohadagi   ijtimoiy   siyosatning   kontseptual   va   taktik
kamchiliklari   natijasida   yuzaga   kelganligi   sababli,   inqirozga   qarshi   dasturlar
bosh stra- tegiyaning asosiy to'g'rilovchi dastagi bo'lib xizmat qiladi. 
Kambag'allik va qashshoqlikning ko'payib ketishi alohida bir muammolar
guruhini   vujudga   keltiradi.   Tibbiy   yordam   va   dori-   darmonlarning
qimmatlashuvi, bepul yordamning kamayishi va uning sifati pasayishi sog'liqni
saqlash sohasida ijtimoiy tartib- sizlikka olib keladi hamda xatarni kuchaytiradi.
Shunday   guruh-   lardan   biri   qariyalar   o'lim   ko'rsatkichining   o'sib   borishida
ko'rinadi. Kam ta’minlangan, ko'pbolali va notugal oilalarda ham shunday holat
uchraydi. 
Kelib   chiqqan   holatni,   muammoni   yechishga   qaratilgan   masalalar
quyidagilardan iborat: 
 yosh bolalar va o'smirlarning sog'lig'ini mustahkamlash va jarohatlanish,
zaharlanish,   chekish,   spirtli   ichimliklarni   va   narkotiklarni   iste’mol
qilishdan saqlash; 
 jismoniy tarbiya va sportni rivojlantirish; 
 aholi salomatligini nazorat qilish va tibbiy yordamni kuchay- tirish;   aholining   salomatligini,   birinchi   navbatda,   ish   yurita   oladigan
yoshdagilarda   jarohat   zaharlanish   oldini   olish   va   qon   aylanish   tizimi
kasalliklarini hamda yuqumli patalogiyalarning nuqsonlarini bilib olish; 
 keksalarning   sog'lig'ini   saqlash,   onkologik,   endokrin   va   yuqumli
kasalliklarning oldini olish. 
Aholining   ko'p   qismi   doimiy   stress   holatida   bo'lishi,   tibbiy   yordamning
dolzarblik   ahamiyatini   oshiradi.   Shu   o'rinda   aytish   kerakki,   tibbiy   yordamni
nafaqat davlat tashkilotlari, balki nodavlat tashkilotlar ham ko‘rsatsa maqsadga
muvofiq bo‘ladi. Bu esa, o'z navbatida, aholi salomatligini mustahkamlashgava
o'lim holatlarini kamaytirishga yordam beradi.
4.O'zbekiston respublikasining demografik   rivojlanishning mintaqaviy
xususiyatlari tahlili.
                     Mamlakatning  demografik salohiyati  uni   iqtisodiy  rivojlanishning  yangi
bosqichiga   olib   chiqish   uchun   imkoniyat   bo'lishi   mumkin.   Shu   nuqtai   nazardan,
O'zbekiston ulkan salohiyat va imkoniyatlarga ega. "Kuchli ijtimoiy himoya" ning
asosiy   tamoyillaridan   biri   shundaki,   bozor   munosabatlariga   o'tishning"   o'zbek
modeli   "   mamlakatimizning   demografik   va   milliy   xususiyatlariga   asoslanadi.
Mustaqillik yillarida (1991-2019) O'zbekiston aholisi 12,5 millionga o'sdi va 2019
yil 1 yanvar holatiga 33,3 millionga yetdi. So'nggi yillarda aholining o'rtacha yillik
o'sish sur'ati o'rtacha 1,6-1,7% ni tashkil etdi.  
                      Statistik   ma'lumotlar   shuni   ko'rsatadiki,   so'nggi   10   yil   ichida   aholining
o'sish sur'ati o'tgan yillarga nisbatan biroz oshdi. Shuni ta'kidlash kerakki, eng past
o'rtacha yillik o'sish sur'ati 2001-2006 yillarda kuzatilgan va 1,2% ni tashkil etgan.
                     Tug'ilishning nisbatan yuqori darajasi aholining yuqori o'sishini oldindan
belgilab   qo'ydi.   Umumiy   tug'ilish   koeffitsienti   2,5   p   dan   past   bo'lgan   sharoitda
aholi   sonining   dinamik   o'sishi   reproduktiv   davrga   1980-yillarda   yuqori   tug'ilish
davrida   tug'ilgan   ayollarning   yuqori   ulushining   kiritilishi   bilan   izohlanadi.
Zamonaviy   sharoitda   respublika   aholisining   doimiy   o'sishi   va   demografik rivojlanishda   mintaqaviy   farqlar   mavjudligi   bilan   ushbu   sohadagi   tadqiqotlar
muhim ahamiyat kasb etmoqda. 5
                      1991-2018   yillarda   respublikaning   doimiy   aholisi   deyarli   1,6   baravar
ko'paydi.   Doimiy   aholining   eng   yuqori   o'sishi   Surxondaryo   (1,89),   Qashqadaryo
(1,86), Namangan (1,74) Xorazm (1,69), Andijon (1,68), Jizzax (1,67) va Farg'ona
(1,63) kabi hududlarda kuzatilmoqda. Doimiy aholi sonining eng past o'sish sur'ati
Toshkent shahrida bo'ldi. 1991-2018 yillarda. u atigi 1,16 baravar, ya'ni 16 foizga
o'sdi   va   2018   yil   boshida   taxminan   2,5   million   kishini   tashkil   etdi.   Ammo   shuni
ta'kidlash kerakki, bu holda doimiy aholi sonining dinamikasi tahlil qilinadi, ba'zi
hisob-kitoblarga   ko'ra   Toshkent   shahri   aholisi   hozirgi   vaqtda   5   million   kishidan
oshadi (jadvalga qarang). 
                      1-jadval.   O'zbekiston   Respublikasining   doimiy   aholisi   va   uning
ma'muriy bo'linmalari (ming kishi, umumiy sondagi ulushi%)  6
O‘zbekiston
Respublikasi 1991 2000 2010 2018
O‘zbekiston
Respublikasi 20607,7 100% 24487,7 100% 28001,4 100% 32656,7 100%
Qoraqolpog‘iston
Respublikasi 1270,6 6,2 1503 6,1 1632 5,8 1842,3 5,6
Viloyatlar
Andijon 1789 8.7 2186.2 8.9 2549.1 9.1 3011.7 9.2
Buxoro 1195.1 5.8 1419.3 5.8 1612.5 5.8 1870.2 5.7
Jizzax 792.2 3.8 974.8 4.0 1116.8 4.0 1325 4.1
Qashqadaryo 1694.4 8.2 2166.8 8.8 2616.1 9.3 3148.4 9.6
Navoiy 682 3.3 783.3 3.2 851.6 3.0 958 2.9
Namangan 1551.8 7.5 1924.3 7.9 2258.5 8.1 2699.6 8.3
Samarqand 2200.9 10.7 2670.3 10.9 3119 11.1 3720.1 11.4
Surxondaryo 1332 6.5 1736.7 7.1 2075 7.4 2514.2 7.7
Sirdaryo 559.1 2.7 642.2 2.6 714.4 2.6 815.9 2.5
5
 Абдураҳмонов Қ.Х., Абдураманов Х.Х. Демография. – Тошкент: Ношир, 2011. – Б. 209. 
6
 Statistik ma‘lumotlar bo‘yicha mualliflar tomonidan tayyorlandi. Toshkent 2129.8 10.3 2350.2 9.6 2585.9 9.2 2861.2 8.8
Farg‘ona 2214.6 10.7 2664.4 10.9 3074.6 11.0 3620.2 11.1
Xorazm 1066 5.2 1323.9 5.4 1561.6 5.6 1805 5.5
Toshkent sh 2130.2 10.3 2142.3 8.7 2234.3 8.0 2464.9 7.5
                  Tahlil   qilinayotgan   davrda   mintaqalar   aholisining   umumiy   aholi   soniga
nisbati   ham   sezilarli   o'zgarishlarga   duch   keldi.   Toshkent   shahri   va   Toshkent
viloyati   aholisining   ulushi   umumiy   aholi   sonida   sezilarli   darajada   kamaydi.
Shunday   qilib,   Agar   1991   yilda   Toshkent   aholisining   ulushi   10,3   foizni   tashkil
etgan   bo'lsa,   2018   yilda   bu   ko'rsatkich   7,5   foizga   yetdi.   Toshkent   viloyatida   bu
ko'rsatkichlar 10,3% ni tashkil  etdi va Mos ravishda 8,8%. Ushbu ko'rsatkichdagi
eng   yuqori   ijobiy   o'zgarishlar   Qashqadaryo,   Surxondaryo,   Namangan   va
Samarqand   viloyatlarida   kuzatilmoqda   (jadvalga   qarang.).   Tahlil   qilinayotgan
davrda O'zbekiston aholisining rivojlanishi nafaqat uning sonining tez o'sishi bilan
ajralib turardi. 
                  Aholining o'rtacha yoshi tez sur'atlar bilan o'sib borayotgan bo'lsa-da,
BMT   tasnifiga   ko'ra,   O'zbekiston   nisbatan   yosh   aholisi   bo'lgan   mamlakatlarga
tegishli   bo'lib,   2018   yil   1   yanvar   holatiga   ko'ra   28,7   yoshni   tashkil   etdi.   Statistik
ma'lumotlardan   ko'rinib   turibdiki,   Surxondaryo   (26,9),   Qashqadaryo   (27,1),
Sirdaryo   (27,5)   viloyatlarida   yashovchi   eng   yosh   aholi,   Toshkent   (32,8)   va
Toshkent (30) viloyatlarida esa har bir qishloqda nisbatan kattalar deb tasniflanishi
mumkin.   1-rasm.   O'zbekiston   Respublikasi   va   uning   hududlari   aholisining   o'rtacha
yoshi (yillar). 7
 
                               Aholining asosiy yosh guruhlari bo'yicha taqsimlanishini tahlil qilish,
shuningdek,   aholining   qarishining   yaqinlashib   kelayotgan   tendentsiyalaridan
dalolat   beradi.   1991   yilda   mehnatga   layoqatli   yoshdan   oshgan   aholi   O'zbekiston
Respublikasi   bo'yicha   o'rtacha   7,8   foizni   tashkil   etdi.   Respublika   darajasidan
yuqori   ko'rsatkichlar   Toshkent   (11,7),   Toshkent   va   (9,1),   Farg'ona   (8,2)
shaharlarida   bo'lgan   hududlar.   2018   yil   boshida   respublikada   mehnat   yoshidan
katta   bo'lganlarning   ulushi   9,7%   ga   etdi.   Mazkur   ko'rsatkich   bo'yicha   yetakchilar
Toshkent   shahri   (15,3),   Toshkent   viloyati   (11,5),   Buxoro   viloyati   (10,4)   va
Farg'ona viloyati (10,1). Surxondaryo, Sirdaryo va Qashqadaryo viloyatlari aholisi
nisbatan yosh mo sifatida tasniflanishi kerak. Ushbu sohalarda mehnatga layoqatli
yoshdagilarning ulushi mos ravishda 7,9%, 8,1% va 8,2% ni tashkil etdi. 
                            O'zbekiston   Respublikasining   amaldagi   qonunchiligiga   muvofiq,
mehnatga   layoqatli   yoshdagilar   16   yoshdan   60   yoshgacha   bo'lgan   erkaklar   va   16
yoshdan 55 yoshgacha bo'lgan ayollar uchun belgilanadi. Shuni ta'kidlash kerakki,
ko'pgina rivojlangan mamlakatlarda umr ko'rish davomiyligining o'sishi natijasida
mehnatga   layoqatli   yoshdagi   truning   yuqori   chegarasi   ancha   yuqori.   Shuni   ham
ta'kidlash   kerakki,   respublikada   mehnatga   layoqatli   yoshdagi   aholining   ko'pligi
bilan   belgilanadigan   mehnat   bozoriga   yuqori   yuk   ushbu   bosqichda   ushbu   yoshni
oshirish   zarurligini   keltirib   chiqarmaydi.   Garchi   bu   jarayon   yaqin   kelajakda
muqarrar bo'ladi.              
                        Yuqorida   ta'kidlab   o'tilganidek,   O'zbekiston   Respublikasi   aholisining
o'sishi   asosan   aholining   tabiiy   harakati   bilan   izohlanadi,   ya'ni,   tug'ilish   darajasi
nisbatan   yuqori   va   o'lim   darajasi   past.   1991-2018   yillarda   respublikada   umumiy
tug'ilish   darajasi   33,7   dan   22,1   %   gacha   kamaydi.   Eng   yuqori   ko'rsatkich   —
Doriya   viloyatining   Surxon   shahrida   (26,1   %).   Tug'ilish   darajasi   20-25   %   gacha
bo'lgan   hududlarga   qara   kalpaxtan   Respublikasi   (20,6),   Farg'ona   (21,0),   Xorazm
(21,0),   Navoiy   (21,6),   Sirdaryo   (21,8),   Andijon   (22,6),   Namangan   (22,9),   Jizzax
7
 www.stat.uz – O‘zbekiston Respublikasi Statistika qo‘mitasi rasmiy sayti.   skaya   (23,6),   Samarqand   (24,4),   Qashqadaryo   viloyati   (24,6).   Tug'ilishning   eng
past   ko'rsatkichlari   Toshkent   (17,7),   Toshkent   (19,3)   va   Buxoro   (20,0)
viloyatlarida kuzatilmoqda (rasmga qarang). 8
  2). Umuman olganda, respublika va
uning   alohida   hududlari   aholisining   yosh   tarkibidagi   o'zgarishlar   potentsial
iqtisodiy   o'sish   uchun   demografik   imkoniyatlar   nuqtai   nazaridan   qulay   deb
baholanmoqda.   Tug'ilish   va   o'limning   nisbiy   pasayishi   mehnatga   layoqatli
yoshdagi aholi ulushining o'sishiga olib keldi, bu iqtisodiy rivojlanishni ta'minlash
va oilaning farovonligi uchun imkoniyat sifatida baholandi. Ammo shuni ta'kidlash
kerakki, natija avtomatik emas, balki samarali muvofiqlashtirilgan amalga oshirish
bilan   bog'liq   kasb-hunar   ta'limi,   sog'liqni   saqlash   va   mehnat   bozori   siyosati.   Aks
holda, bu imkoniyatlar tahdidlarga aylanishi mumkin. 
            Mustaqillik yillarida hududlarning demografik rivojlanishini hisobga olgan
holda O'zbekistonda demogeografik rayonlashtirish masalasi o'rganildi. Mamlakat
aholisi   uchun   so'nggi   yillarda   birinchi,   ikkinchi   va   uchinchi   bola   ehtiyoj   va
istaklarning   natijasidir,   keyingi   quyidagi   bolalar   miqdorining   keskin   pasayishi,
aksariyat   hollarda   urf-odatlar   va   an'analar   asta-sekin   yangi   iqtisodiy
munosabatlarga   moslashmoqda   deb   o'ylash   mumkin.   Shu   maqsadda   biz
mamlakatni   uchta  mintaqaga  ajratdik  -   tog'li,  cho'l   va  aralash.   Ushbu  sohalardagi
demografik   jarayonlarni   ilmiy   tahlil   qilish   demografik   imkoniyatlarni,   aholining
ko'payishi yoki kamayishi bilan bog'liq holatni ochib berishga imkon beradi. 
                  Birinchi zona respublikaning yettita viloyatining tog'li hududlarini o'z
ichiga   oladi.   Ikkinchi   zonaga   asosan   cho'l   va   cho'llardan   iborat   hududlar   kiradi.
Uchinchi   zona   tekis   erlarni,   vohalarni   va   vodiylarni   qamrab   oladi.   Demografik
rayonlashtirish   demografik   jarayonlarning   mintaqaviy   xususiyatlarini   va   shu
jarayonlarga   ta'sir   etuvchi   o'ziga   xos   ijtimoiy-iqtisodiy   omillarni   o'rganish   va
baholashda muhim rol o'ynaydi. 
8
 www.stat.uz – O‘zbekiston Respublikasi Statistika qo‘mitasi rasmiy
sayti.  
2-rasm.   O'zbekistonda   tug'ilish,   o'lim   va   tabiiy   tug'ilishning   umumiy
darajasi   (1000   aholiga)   Zamonaviy   O'zbekistonda   aholining   ko'payish   tabiati
sobiq   Sovet   Ittifoqi   davrida   kuzatilganidan   farq   qiladi.   Mamlakatdagi   siyosiy,
iqtisodiy,   ijtimoiy,   madaniy   va   boshqa   o'zgarishlar   respublikada   o'ziga   xos
demografik   vaziyatning   shakllanishiga   olib   keldi.   So'nggi   yillarda   mamlakat
aholisi   uchun   birinchi,   ikkinchi   va   uchinchi   bolalar   ehtiyojlar   va   istaklarning
natijasi   ekanligini   hisobga   olsak,   aksariyat   hollarda   keyingi   bolalar   sonining
keskin   pasayishi,   urf-odatlar   va   urf-odatlar   asta-sekin   yangi   iqtisodiy
munosabatlarga   moslashayotgani   haqida   bahslashish   mumkin.   Aynan
tug'ilishning   pasayishi   tufayli   butun   aholi   orasida   bolalar   va   yoshlarning   ulushi
kamaydi.   Natijada,   oilaning   mustahkamlanishiga,   jamiyatning   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishiga ta'sir ko'rsatadigan bolalarning "qiymati" osha boshladi. 
                          O'zbekiston   Respublikasi   demografik   rivojlanishining   mintaqaviy
xususiyatlarini   namoyish   etish   uchun   ma'muriy-hududiy   birliklar   doirasidagi
hududlarni   tumanlar,   zonalar,   demogeografik   hududlarga   bo'lish   maqsadga
muvofiqdir. Shu maqsadda mamlakat hududida uchta zona - tog', cho'l va aralash
(tog'-tekislik,  voha,   vodiy  hududlari)   ajratildi.  Ushbu   zonalar   e'tiborni   jalb  qiladi,
chunki ular demografik hududlardan kattaroq, tabiiy va iqtisodiy xususiyatlarning
farqlariga   asoslangan,   demografik   jarayonlar   jarayonida   bir-biridan   tubdan   farq
qiladi.   Ushbu   zonalardagi   demografik   jarayonlarning   ilmiy   tahlili   demografik imkoniyatlarni,   aholining   ko'payishi   yoki   kamayishi   bilan   bog'liq   holatni
aniqlashga   imkon   beradi.   Bunda   asosiy   rol   mintaqadagi   demografik   jarayonlar
ta'siri ostida va aksincha, demografik holatga tabiiy, ijtimoiyiqtisodiy omillar ta'siri
ostida   yuzaga   keladigan   muammolarni   aniqlash   bilan   o'ynaydi.   Belgilangan
zonalarga quyidagilar    kiradi:  
I zona   -   Toshkent   viloyatining   tog ' li   hududlari - Ahangaron ,   Bo ' stonliq ,   Parkent ;
Farg ' ona   viloyati - So ' x ;   Navoiy   viloyati - Nurata ;   Jizzax   viloyati - Bahmal ,
Gallyaral ,   Zaamin ,   Yangiobod ,   Farish ;   Samarqand   viloyati - Bulungur ,   Urgut ,
Koshrabat ,   Nurobod ;   Surxondaryo   viloyati - Baysun   va   Qashqadaryo   viloyati -
Dehqonobod ,  jami  16  tog ' li   hududlar . 
II zona   -   Qoraqalpog'iston   Respublikasi,   Buxoro,   Navoiy,   Sirdaryo   viloyatlari
hududi; 
III zona - Tog'liklar, tekisliklar, aralash hududlar, respublikaning boshqa barcha
hududlari va hududlari. 
Birinchi   zonaga   respublikaning   7   viloyatidagi   tog'li   hududlar   kiradi.   Aynan   shu
hududlar respublikada demografik jarayonlar, demografik holat, demografik tarkib,
er yuzasining tuzilishi, aholi punktlari tizimi va ularni joylashtirish xususiyati bilan
ajralib turadi. Ikkinchi  zonaga asosiy  hududi  dasht  va cho'llardan iborat  hududlar
kiradi.   Va   uchinchi   zona   tekisliklar,   vohalar   va   vodiylarni   qamrab   oladi.   Bundan
tashqari,   biz   demografik   rayonlashtirishni   amalga   oshirdik.   Rayonlashtirishning
maqsadi   demografik   jarayonlarning   hududiy   xususiyatlarini   aniqroq   ilmiy   tahlil
qilish, ularning muammolarini aniqlashdir. demogeografik rayonlashtirish
                              Demak,   demografik   rayonlashtirish   demografik   jarayonlarning
mintaqaviy   xususiyatlarini   va   ularga   ta'sir   etuvchi   xarakterli   ijtimoiy-
iqtisodiyomillarni   o'rganish   va   baholashda   muhim   rol   o'ynaydi.   Respublika
olimlari   hududlarni   geografik   joylashuvi,   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishi,
ixtisoslashuvi asosida iqtisodiy rayonlashtirishni amalga oshirdilar. Demogeografik
hududlarning   ushbu   iqtisodiy   hududlardan   farqi   shundaki,   birinchi   holda
mintaqalar   ko'payish   ko'rsatkichlari,   aholining   mexanik   harakati   samaradorligi, aholi   tarkibining   har   xil   turlari,   ya'ni   demografik   xususiyatlari   asosida   ajralib
turadi. 
                           O'zbekiston demogeografik hududlarga bo'linganida quyidagi mezonlar
asos   qilib   olinadi:   1)   demografik   jarayonlarning   borishi   (1989-2012);   2)   shahar
aholisi   soni   va   uning   o'zgarishi;   3)   aholining   demografik   tarkibi;   4)   aholi
dinamikasi;  5)  aholi zichligi  ko'rsatkichlari. Ushbu jihatlar  respublika hududlarini
demogeografik   hududlarga   birlashtirishda,   ijtimoiy-iqtisodiy   omillar   va   ularning
hududiy   xususiyatlari   ta'siri   ostida   demografik   jarayonlarning   rivojlanishini
ochishda   katta   ahamiyatga   ega.   Shu   munosabat   bilan   shuni   ta'kidlash   kerakki,
iqtisodiy hududlar uchun bir qator etakchi omillar demografik hududlar uchun ham
muhimdir. Masalan,  ularning qatoriga iqtisodiy va geografik joylashuv,  transport,
ijtimoiy   infratuzilma   tizimi   kiradi.   R.   A.   Ubaydullaeva   va   O.   B.   ata-Mirzaev
(2006)   demografik   jarayonlar   va   bandlik   masalalarini   o'rganishda   respublikani   6
mintaqaga   bo'lishdi. 9
Biz   taklif   qilayotgan   demogeografik   tumanlarning   ushbu
hududlardan   farqi   shundaki ,   Sirdaryo   va   Toshkent   viloyatlari   hamda   Toshkent
shahri   birgalikda   yagona   Markaziy   tuman   sifatida   belgilanadi .  Xuddi   shu   narsa   biz
bitta   demogeografik   hududga   birlashtirilgan   Samarqand   va   Jizzax   viloyatlariga
ham   tegishli . 
                      Demogeografik   hududlar   tarkibiy   jihatdan   professor   A . Saliev  (1995)
tomonidan   taklif   qilingan   O ' zbekistonning   iqtisodiy   rayonlashtirish   tarmog ' idan   bir
oz   farq   qiladi .  Ushbu   demogeografik   hududlarni   tashkil   etuvchi   hududlar   ijtimoiy -
iqtisodiy   rivojlanishda   sezilarli   darajada   farq   qilsa - da ,   ularni   aholining   ko ' payishi ,
nikoh   va   oilaviy   munosabatlar ,   turmush   tarzi   va   yashash   sharoitlari   kabi   fazilatlar
bo ' yicha   umumlashtirilgan   o ' rganish   uchun   asoslar   mavjud .   Xususan ,
respublikaning   eng   Shimoliy   hududlari   hisoblangan   va   quyi   Amudaryo
demogeografik   tumanining   bir   qismi   hisoblangan   Qoraqalpog ' iston   Respublikasi
va   Xorazm   viloyati   murakkab   ekologik   vaziyat   bilan   ajralib   turadi ,   bu   ularning
ijtimoiy - iqtisodiy   va   demografik   rivojlanishida   aks   etadi .  Ushbu   sohadagi   ekologik
9
  R.A.Ubaydullaeva   va   O.B.ata-Mirzaev   demografik   jarayonlar   va   bandlik
masalalari.
10
  A. Saliev - Demogeografik hududlar tarkibiy jihatlari.   omil   aholining   mexanik   oqimining   faollashishiga ,  tabiiy   harakat   ko ' rsatkichlarining
pasayishiga ,   kasalliklar   sonining   ko ' payishiga   va   kasalliklarning   keng   tarqalishiga
olib   keladi .   Shu   bilan   birga ,   aholining   tabiiy   ko ' payish   koeffitsientini   sifatli
baholashning   maxsus   shkalasi   bo ' yicha   ushbu   demogeografik   hudud   aholisi   juda
tez   o ' sib   boradigan   hududlar   qatoriga   kiradi .   Bu   ikki   mintaqa   aholisining   tabiiy
o ' sishi   milliy   ko ' rsatkichlardan   kattaroq   yoki   16%   dan   yuqori   ekanligidan   dalolat
beradi . 
                Quyi - Amudaryo   demogeografik   tumanidan   keyin   ikkinchi   o ' rinda   Buxoro
va   Navoiy   viloyatlarini   birlashtirgan   Quyi - Zarafshon   demogeografik   tumani
joylashgan   bo ' lib ,   uning   ko ' p   qismi   geografik   joylashuvi   bo ' yicha   cho ' l   zonasiga
to ' g ' ri   keladi   va   aholisi   -   mintaqaviy ,   milliy   demografik   tarkibi   bo ' yicha   -   deyarli
bir   xil .   Ushbu   demogeografik   tuman   tarkibida   Navoiy   viloyatining   nisbatan   kech
tashkil   etilishi   (1982)   aholining   soni ,   zichligi ,   rivojlanish   darajasi   va   tuzilishida
yaqqol   namoyon   bo ' ladi .   Bundan   tashqari ,   Navoiy   viloyatining   ixtisoslashuv
xususiyatlari ,   bu   erda   sanoat   shaharlarining   mavjudligi ,   urbanizatsiya   darajasi
(49,6   %)   va   demografik   tarkibi   qadimgi   Buxoro   viloyati   aholisidan   bir   oz   farq
qiladi .   Ammo   ularning   ikkalasida   ham   aholining   o ' rtacha   yillik   ko ' payish
sur ' atlarining   bosqichma - bosqich   pasayishi   kuzatilmoqda   va   bu   respublika   umumiy
ko ' rsatkichlaridan    unchalik   farq   qilmaydi . 
                              Surxondaryo   va   Qashqadaryo   viloyatlari   ( Janubiy   mintaqa ),   ularning
hududlari   ushbu   mintaqalar   bilan   to ' g ' ridan - to ' g ' ri   kesishadi   va   ijtimoiy - iqtisodiy
rivojlanish   jihatidan   bir - biridan   bir   oz   farq   qiladi ,   ammo   demografik   holati ,
aholining   urf - odatlari   jihatidan   bir - biriga   juda   yaqin ,   aholi   sonining   ko ' payishiga
katta   hissa   qo ' shadigan   sohalar   qatoriga   kiradi .   Tabiiy   ko ' payish   orqali   Janubiy
mintaqa   hududlari   aholisining   ko ' payishi   demografik   tarkib   bilan   bog ' liq   va   bu
ularning   aholisining   ijobiy   demografik   rivojlanishini ,   sig ' im   va   demografik   yuk
bilan   bog ' liq   muammolarning   kuchayishini   ko ' rsatadi . 
                                Ijtimoiy - iqtisodiy   rivojlanish   nuqtai   nazaridan   Jizzax   va   Samarqand
viloyatlarini   yagona   iqtisodiy   tumanga   birlashtirish   maqsadga   muvofiq   emas ,
ammo   ularning   demografik   holati ,   aholining   joylashishi   ularni   yagona demogeografik   tumanga   birlashtirishni   talab   qiladi .   Ushbu   hududlarning   bir   qismi
bo ' lgan   Bulungur ,   Baxmal ,   Farish   va   Galla   orol   tumanlari   hozirda   ularning
birlashmasida   " ko ' prik "   bo ' lib   xizmat   qilmoqda .   Shu   nuqtai   nazardan ,   demografik
mintaqa   bu   erda   aholining   turlicha   joylashishi   va   demografik   rivojlanish   darajasi
bo ' lgan   hududlarning   mavjudligi   bilan   ajralib   turadi . 
                       Demografik   vaziyatni   tahlil   qilish   uchun   Sirdaryo   viloyati   Toshkent
viloyati   va   Toshkent   shahriga   qo ' shilishi   kerak ,   bu   ularga   ko ' payish ,   aholi   tarkibi
jihatidan   yaqinroq .   Ularning yagona Markaziy demogeografik hududga birlashishi
foydasiga   aholining   joylashishi,   transport   tizimi   va   chegaradosh   hududlarning
mavjudligi  kabi  omillar  dalolat  beradi. Aholi  zichligi  bo'yicha yuqori  demografik
bosimga   ega   bo'lgan   ushbu   mintaqa   aholisi   Farg'ona   demogeografik   tumanidan
keyin   ikkinchi   o'rinda   turadi.   Ushbu   demogeografik   hudud   mintaqaning   ijtimoiy-
demografik va ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini to'liq aks ettiradi. 
                                 Farg'ona, Andijon, Namangan viloyatlarini sanoat, qishloq xo'jaligi,
transport, ijtimoiy infratuzilma tizimini joylashtirish, rivojlanish, demografik holati
jihatidan   o'xshash   bo'lgan   Farg'ona   demogeografik   tumani   uzoq   vaqtdan   beri
iqtisodiy tuman sifatida tan olingan. 
Xulosa
                  O‘zbekistonning doimiy aholisi soni 2022 yil 1 yanvar holatiga ko‘ra, 35
mln 271,3 ming kishini tashkil etib, o‘tgan yilga nisbatan 712,4 ming kishiga yoki 2,1 foizga ko‘paygan. Jumladan, shahar aholisi soni 17 million 918,3 ming kishini,
qishloq aholisi soni esa 17 million 353 ming kishini tashkil etgan.
Ma’lumot   uchun:   BMTning   aholishunoslik   jamg‘armasi   ma’lumotlariga   ko‘ra,
2021   yil   1   yanvar   holatiga   yer   yuzidagi   jami   aholi   soni   7   mlrd   875   mln   kishini
tashkil etgan. O‘zbekiston aholi soni bo‘yicha 43-o‘rinda qayd etilgan.
           Respublikada 2021 yilda tug‘ilganlar soni oldingi yilga nisbatan 63,4 ming
kishiga yoki 7,5 foizga ko‘paygan, vafot etganlar soni esa 2020 yilga nisbatan 1,1
ming kishiga yoki 0,6 foizga kamaygan.
          Shuningdek, qayd etilgan nikohlar soni 2020 yilga nisbatan 8,3 ming kishiga
yoki 2,8 foizga, nikohdan ajrashganlar soni 11 ming kishiga yoki 39 foizga oshgan.
Joriy yilning 1 yanvar holatiga ko‘ra, respublika doimiy aholisi sonining 31,2 foizi
mehnatga layoqatli yoshdan kichiklar, 57,6 foizi mehnatga layoqatli yoshdagilar va
11,2 foizi mehnatga layoqatli yoshdan kattalar hissasiga to‘g‘ri kelgan.
2022   yilning   1   yanvar   holatiga   1   kvadrat   kilometrga   o‘rtacha   78,6   kishi   to‘g‘ri
kelgan.   Bu   esa   o‘tgan   yilning   mos   davriga   nisbatan   solishtirilganda   1,6   kishiga
ko‘proq (2021 yilda 1 kv.km.ga 77,0 kishi).
                          Hududlar   bo‘yicha   qaraydigan   bo‘lsak,   aholi   zichligining   eng   yuqori
ko‘rsatkichi   Toshkent   shahri   (8035,1   kishi),   Farg‘ona   (576,4   kishi)   va   Andijon
(756,6   kishi)   viloyatlarida,   eng   past   ko‘rsatkichlar   Navoiy   viloyati   (9,3   kishi),
Qoraqalpog‘iston Respublikasi (11,7 kishi) va Buxoro viloyatida (49,1 kishi) qayd
etilgan.
            2021   yil davomida 905,2 mingta bola tug‘ilgan bo‘lsa, mos ravishda 1000
aholiga   nisbatan   tug‘ilish   koeffitsiyenti   25,9   promilleni   tashkil   etgan.   Bu
ko‘rsatkich 2020 yilga nisbatan (24,6 promille) 1,3 promillega balandroq.
2021  yilning   yanvar-dekabr   oylarida   174,5  mingta   o‘lim   holati   kuzatilgan   bo‘lib,
har 1000 aholiga o‘lim koeffitsiyenti 5 promilleni tashkil etgan hamda 2020 yilga
nisbatan (5,1 promille) - 0,1 promillega kamaygan.
              O‘tgan yilning yanvar-dekabr oylarida qayd etilgan o‘lim holatining 61,7
foizi   –   qon   aylanish   tizimi   kasalliklaridan,   7,8   foizi   –   o‘simtalardan,   6,7   foizi   –
nafas   olish   a’zolari   kasalliklaridan,   5,2   foizi   –   baxsiz   hodisa,   zaharlanish   va jarohatlanishlardan, 4,1 foizi – ovqat hazm qilish a’zolari kasalliklaridan, 3,1 foizi
–   yuqumli   va   parazitar   kasalliklardan,   11,4   foizi   esa   boshqa   kasalliklardan   vafot
etgan. Foydalanilgan adabiyotlar
1. Абдураҳмонов   Қ.Х.,   Абдураманов   Х.Х.   Демография.   –   Тошкент:
Ношир, 2011. – Б. 209. 
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   qarori,   15.09.2020   yildagi   PQ-
4829-son. 
3. Kalonov.K O‘zbekistonda migratsiya jarayonlarining muhimligi. 
4. Z.N.Tojiyeva – Demografiya. 
5. Cohen, R. (2006). Migration and its enemies: global capital, migrant labour
and the nationstate, Oxford: Ashgate. 
6. Вертелецкая  Н.П. Миграционная  политика  в условиях глобализаци  //
Мир и политика, 2012. №11. 
A. Saliev - Demogeografik hududlar tarkibiy jihatlari. 
7. Воробьеyва О. Д. Миграционные процессы населения: вопросы теори и
государственной   миграционной   политики   //   Проблемы   правового
регулирования миграционных процессов, 2003. — № 9 (202). —  35 b. 
8. Максанова   Л.   П   Миграция   и   рынок   труда   в   странах   Средней   Ази   –
Ташкент 2002. 
9. Nodirova   N.   O‘zbekiston   aholisining   migratsiya   jarayonida   ishtiroki
(Muammo va yechimlar).  BMI – Samarqand. 
10. Abulqosimov X P. O‘zbekistonda ijtimoiy havfsizlikni taminlashning ayrim
masalalari. Iqtisod va moliya,. 2019.. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga
solish 2018. 
11. Abulqosimov   X   P.   va   boshqalar.   Milliy   mehnat   bozori   uchun   kadrlarni
boshqarishni takomallashtirish yo‘nalishlari,.  2009. 
12. Muhitdiniv   E   M.   Aholini   ish   bilan   ta‘minlashda   mehnat   migratsiyasining
roli.   Iqtisodiyot   fanlari   bo‘yicha   falsafa   doktori   (PhD)   dissertatsiyasi
avtoreferati 2019, 14 bet. 
13. R.A.Ubaydullaeva   va   O.B.ata-Mirzaev   demografik   jarayonlar   va   bandlik
masalalari.  14. De Haas, H. (2010). Migration and Development: A Theoretical Perspective,
International Migration Review, 44 (1): 227-264. 
15. Porumbescu,   A.   (2012).   East   European   Migration   Patterns   –   Romanian
emigration.  Revista des Stiinţe Politice. 
16. Ивахнюк,   И.В.   Глобализация   миграционных   процессов   /   гл.   ред.   И.И.
Мазур, А.Н. Чумаков. – М.: Радуга, 2006. – 340 b.  
17. Римашевская   Н.М.   Человек   и   реформы:   Секреты   выживания.   -   М.:
ИСЭПН РАН, 2003. - 392 с.  
18. Вершинина   И.   А.   Миграционные   процессы   в   условиях   глобализаци:
Социологический анализ факторов и тенденций развития, 2006. 138 b.  
19. Уткин А.И. Мировой порядок XXI века. - М., 2001. – 513 b.

Demografik siyosat samaradorligi mezonlarini tahlil qilish

Mundarija

Kirish. 2

Asosiy qism.. 4

1.Demografik siyosatning mazmun- mohiyati. 4

2.Demografik siyosat o’tkazish uslublari 6

3.Tug‘ilish va oila sohasidagi demografik siyosat 8

4.O'zbekiston respublikasining demografik rivojlanishning mintaqaviy xususiyatlari tahlili. 21

Xulosa. 31

Foydalanilgan adabiyotlar. 33

 

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский