Dunyo mamlakatlarining iqtisodiy rivojlanish jihatidan guruhlanishi va ular o'rtasidagi munosabatlarning amal qilishi

O'ZBEKISTON RESPUBLIKASI
TOSHKENT DAVLAT IQTISODIYOT
UNIVERSITERI 
IQTISODIYOT TARMOQLAR VA
SOHALAR 
Dunyo mamlakatlarining iqtisodiy rivojlanish jihatidan guruhlanishi va ular
o'rtasidagi munosabatlarning amal qilishi
KURS ISHI REJA:
1 .1. Dunyo mamlakatlar iqtisodiyoti  fanining maqsadi, vazifalari, predmeti va ‖
uslubi.
1.2. Dunyo mamlakatlar iqtisodiyoti rivojlanishining o’ziga xos xususiyatlari, 
tendentsiyalari va istiqbollari.
1.1.3.  O’zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishlari 
bo’yicha harakatlar strategiyasi  dan kelib chiqqan  holda fan oldida qo’yilgan 	
‖
ustuvor vazifalar. 1.1.Dunyo   mamlakatlar   iqtisodiyoti   fanining   maqsadi,   vazifalari,‖
predmeti va uslubi.
Dunyo mamlakatlar iqtisodiyoti  fanining maqsadi talabalarda xorijiy mamlakatlar	
‖
iqtisodiyotining   rivojlanish   tarixi,   bugungi   holati   va   kelgusidagi   rivojlanish
istiqbollari   to’g’risidagi   bilimlarni   shakllantirish,   xorijiy   mamlakatlar  
iqtisodiyotining   rivojlanish   darajasini   baholashda   tahliliy   yondashuv
ko’nikmalarini   .rivojlantirish,  xorijiy  mamlakatlarning  jahon  iqtisodiyotida   tutgan
o’rnidan   kelib   chiqqan   holda   ularni   muayyam   guruhlar   bo’yicha   tasniflash
bilimlarinin oshirish, shuningdek O’zbekistonning xorijiy mamlakatlar bilan o’zaro
iqtisodiy munosabatlarni baholash bilimlarini rivojlantirishdan iborat bo’ladi.Jahon
xo'jaligida   rivojlangan   va   rivojlanayotgan   mamlakatlarning   iqtisodiyoti,   ularning
iqtisodiy rivojlanish bosqichlari va iqtisodiy rivojlanish davlari, ko'plab etakchi va
rivojlangan   mamlakatlarning   ―iqtisodiy   mo'jiza     yaratishidagi   asosiy   omillari,
rivojlangan   mamlakatlarning   jahon   iqtisodiyotida   tutgan   o‗rni   hamda   ularning
bugungi   kundagi   iqisodiy   ahvoli   va   holatini   tahlil   qilish   mazkur   fanning   asosiy
maqsadlaridan   hisoblanadi.
Shunga   ko'ra,   fanning   o'z   oldiga   qo'yilgan   maqsadlaridan   kelib   chiqib   hamda
fanning   maqsadiga   erishishni   ta’minlash   uchun   quyidagi   vazifalar   bajariladi:-
fanning   mohiyati,   mazmuni   va   ahamiyatini   o’rganish   -   xorjiy   mamlakatlarni
ularning   iqtisodiy   rivojlanish   darajasiga   qarab   tasniflash   turlarinin   o’rganish;-
xorijiy   mamlakatlar   o’rtasidagi   iqtisodiy   integratsiya   muammolarini   o’rganish;-
xorijiy   mamlakatlar   iqtisodiyotining   mintaqalar   va   integratsion   birlashmalar
bo’yicha   rivojlanish   muammolarini   o’rganish;-   xorijiy   mamlakatlar
iqtisodiyotining   rivojlanishiga   ta’sir   qiladigan   global   muammolarni   o’rganish;-
yuqoridagi   muammolarni   qiyosiy   tahlildan   va   iqtisodiy   tahlilning   boshqa
shakllaridan   foydalanish   orqali   o’rganish;-fanda   o’rganiladigan   muammolar
yuzasidan   bahs-munozaralarni   olib   borish,   shuningdek   ziddiyatli   vaziyatlardan
chiqish yechimini topish malakalarini shakllantirish va rivojlantirish; -talabalar o’z
fikrlarini   yozma   shaklda   aniq   va   mazmunli   bayon   qilishga   o’rganishlari   uchun
ularda   esse   yozish   malakalarini   shakllantirish   va   rivojlantirish;-iqtisodiy samaradorlikni   hisoblash   malakalarini   shakllantirish   va   rivojlantirish;
O'rganilayotgan mamlakatlarning iqtisodiy taraqqiyotining asosiy sabablari, tabiiy
resurslari,   tashqi   iqtisodiy   faoliyati,   uning   qo‗shni   mamlakatlar   bilan   iqisodiy
hamkorligi va munosabatlari, hozirgi iqtisodiy holati va jahon xo‗jaligidagi asosiy
iqtisodiy   ko‗rsatkichlari;   -jamoaviy   ishlash   malakalarini   shakllantirish   va
rivojlantirish.Demak,   yuqorida   sanab   o‗tilgan   fanning   vazifalari   har   bir
mamlakatning   iqtisodiyotini   keng   ko‗lamda   yoritib   berishga   asos   bo‗la   oladi.
―Xorijiy mamlakatlar iqtisodiyoti  fani 5231100 – ―Jahon iqtisodiyoti va.xalqaro‖
iqtisodiy munosabatlar  (mintaqalar va faoloyat turlari bo’yicha) bakalavriat ta’lim	
‖
yo’nalishi   talabalariga   birinchi   kursning   ikkala   semestrida   ham   o’qitiladi.   Ushbu
ta’lim   yo’nalishining   ishch   o’quv   rejasiga   ko’ra   ―Xorijiy   mamlakatlar
iqtisodiyoti   fani   quyidagi   iqtisodiy   fanlar   bilan   uzviy   bog’liqlikda   o’qtiladi:  	
‖
―Axborot   –   kommunikatsiya   texnologiyalari   va   tizimlari ,   ―Iqisodchilar   uchun	
‖
matematika ,   ―Iqtisodiy   nazariya ,   ―Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   va	
‖ ‖ ‖
boshqalar.   Talabalar   ―Xorijiy   mamlakatlar   iqtisodiyoti   fanini   o’zlashtirish	
‖
barobarida ushbu fanlarni ham puxta o’zlashtirishlari kerak bo’ladi. Chunki, ushbu
fanlar ―Xorijiy mamlakatlar iqtisodiyoti  fanini muvaffaqiyatli o’zlashtirish uchun	
‖
ko’maklashadigan   bilimlarn   shakllantirish   imkonini   beradi.  
Fan   bo’yicha   o’tkaziladigan   dars   mashg’ulotlarida   quyidagi   pedagogik
texnologiyalardan   foydalaniladi:   keys   –   stadilar,   breinstorming,   guruhli   bahs   –
munozaralar,   guruhli   prezentatsiyalar,   esse,   ma’ruzalar.tilayotgan   ma’ruzalarning
kirish   qismida   xorijiy   mamlakatlar   iqtisodiyotini   nazariy   jihatlari   va   xususiyalari
ko‗rib   chiqilsa,   uning   asosiy   qismida   rivojlangan   va   rivojlanayotgan
mamlakatlarning   iqtisodiyoti   tahlil   qilinadi.
―Xorijiy   mamlakatlar   iqtisodiyoti   fani   juda   qiziqarli   fan   bo’lib,   bugungi   kunda	
‖
ko’pchilikni   qiziqtirayotgan   xorijiy   mamlakatlarning   iqtisodiyoti   bilan   bog’liq
bo’lgan ko’plab savollarga yechim topadi. Talaba ushbu fanni puxta o’zlashtirishi
uchun o’z ustida ko’proq ishlashi  kerak bo’lib, u nafaqat  o’zbek tili, balki rus tili
va chet tillari, ayniqsa ingliz tilidagi manbalardan ham keng miqyosda foydalanishi
kerak. Shuni alohida ta’kidlshimiz joizki, ushbu fanni puxta o’zlashtirish talabadan
―Jahon   iqtisodiyoti   va   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   (mintaqalar   va   faoloyat	
‖ turlari   bo’yicha)   bakalavriat   ta’lim   yo’nalishi   bo’yicha   juda   zarur   bilimlarga   ega
bo’lish imkonini beradi. Turli mamlakatlar iqtisodiy rivojlanish ko’rsatkichlarining
turli   –   tumanligi   iqtisodiy   rivojlanish   darajasini   qandaydir   bitta   nuqtai-nazardan
kelib   chiqqan   holda   baholashga   imkon   bermaydi.   Buning   uchun   quyidagi   bir
qancha asosiy ko’rsatkichlar va mezonlardan foydalaniladi: mutlaq va nisbiy YaIM
(YaMM);   milliy   daromad   va   aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keladigan   daromad;   milliy
iqtisodiyotning   tarmoqli   strukturasi;   mamlakat   eksporti   va   importi   strukturasi;
aholi   turmush   darajasi   va   sifati   va   boshqalar.   Shuni   ta’kidlash   joizki,
mamlakatning iqtisodiy rivojlanish darajasi va uning jahon xo’jaligidagi ishtiroki –
bu tarixiy tushunchadir. Milliy iqtisodiyot va butun jahon xo’jaligi rivojlanishining
har bir bosqichi asosiy ko’rsatkichlar tarkibiga bu yoki u o’zgartirishlarni kiritadi.
Jnhon   iqtisodiyotining   subyektlari.   Jahon   xo'jaligi   tizimini   sodda   .liolda   uning
tarkibiy   qismlari   yoki   asosiy   qatnashchilari   —   subyekth   rid   an   iborat   mexanizm
ko’rinishida   ifodalash   mumkin.   Ushbu   subyektlarning   asosiylari   milliy
iqtisodiyotlar,   transmilliy   korporatsiyalar   (TM   K),   integratsion   birlashmalar,
xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   hisoblanadi.   Milliy   iqtisodiyotlar   jahon
iqtisodiyotining   m   uhim   subyekti   sanaladi.   Milliy   iqtisodiyotlarga   xos   asosiy
xususiyat   shunciaki,   dunyoning   aksariyat   mamlakatlari   iqtisodiy   suverenitetni
saqlab kelishmoqda.Awallari u yoki bu m am lakatda tashqi iqtisodiy faoliyat bilan
milliy fir alar shug'ullanishgan va ular uchun m am lakat ichki bozori asosiy bozor
hisoblangan. Ammo oxirgi o ‘n yillikda ulam ing ko’pchiligi TM K lar darajasiga
ko’tarilishdi  va butun dunyo ulam  ing faoliyat (savdo, sanoat, moliya) yuritish m
aydoniga   aylandi.   Natijada  
TM   K   lar   jahon   iqtisodiyotining   muhim   mustaqil   qismiga   aylandi   va   jahon   yalpi
ichki   m   ahsulotining   1/5—1/4   qismi   ular   hissasiga   to   ‘g’ri   kelmoqda.   TM   K   lar
faoliyati   natijasida   aksariyat   m   am   lakatlar   iqtisodiyoti   o   ‘zaro   birlashib,   xalqaro
hududiy   iqtisodiy   birlashm   alam   i   tashkil   etm   oqda.   Ushbu   birlashm   alar   jahon
xo’jaligining tarkibiy mexanizmiga aylandi, ba’zilari, jum  ladan,  Yevropa  Ittifoqi
(Yel)   tashqi   dunyoda   o   ‘z   a   ’zolari   nom   idan   faoliyat   olib   borishm   oqda.   Ammo
ko’pchilik   integratsion   birlashm   alar   (Yel   va   Shimoliy   Amerika   erkin   savdo
assotsiatsiyasidan  (NAFTA) tashqari) o ‘z a ’zolari milliy iqtisodiyotiga kuchli ta ’sir   ko'rsatmaydi.   Hozircha   xalqaro   iqtisodiy   integratsiya   jahonning   nisbatan
rivojlangan hududlarida muvaffaqiyatli amalga oshm oqda, boshqa hududlarda esa
ushbu jarayon ulam  ing rivojlanish darajasining ortishi  bilan m  utanosib  ravishda
chuqurlashib   boradi.Ikkinchi   jahon   urushidan   keyingi   yillarda   xalqaro   iqtisodiy
tashkilotlarning soni va mavqeyi tubdan ortdi. Xalqaro iqtisodiy tashkilotlarning m
uhim   vazifalaridan   biri   -   jahon   iqtisodiyotining   rivojlanishi   i:o’g’risida   statistik
tahlillar   tayyorlashdan   iborat.   Amaliyotda   Xalqaro   valuta   fondi   (XVF)   (World
Economic   Outlook),   Jahon   banki   (World   Developm   ent   Report),   YuNKTAD
(World Investm ent Report), Jahon savdo tashkiloti (JST) (World Trade Report) va
bosh   tashkilotlarning   nashrlaridan   keng   foydalaniladi
Mamlakatning   jahob   xo’jaligida   egallagan   o’rnini   aniqlash   uchun   bir   qancha
yondashuvlar   mavjud   bo’ladi.   Ular   orasida   eng   oddiysi   bo’lib   jaho   iqtisodiyotini
aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keladigan   daromad   darajasiga   qarab   mamlakatlar
guruhlariga   bo’ishdir.   Bunday   yondashuv   BMT,   XVF,   XTTB   tomonidan   amalga
oshiriladi   (mamlakatlar   bo’yicha   aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keladigan   mutlaq
daromad   ko’rsatkichlari   har   yili   hisoblab   boriladi).   Masalan,   XTTB   daromad
darajasiga qarab mamlakatlarni uch guruhga bo’ladi
Jahon   xo’jaligida   mamlakatlarni   tasniflash   va   ularning   jahon   takror   ishlab
chiqarish   jarayonidagi   rolini   baholash   uchun   boshqa   yondashuvlar   ham   mavjud.
Bugungi   kunda   jahonda   yuqorida   aytib   o’tilgan   ijtimoiy   –   iqtisodiy
ko’satkichlarning   o’xshashligi   bilan   xarakterlanadigan   bir   qancha   davlatlar
guruhlari   mavjud.Dunyo   o’z   ijtimoiy-iqtisodiy   tabiatiga   ko’ra   nihoyat   darajada
xilma-xildir.   Bugungikundamamlakatlarniuchguruhgabo’lishmumkin   bozor
iqtisodiyotidagi   sanoati   rivojlangan   mamlakatlar   –   bu   mamlakatlar     jahon
xo’jaligining   tayanchi   hisoblanadi
Osiyo,   Afrika,   Lotin   Amerikasi   va   Okeaniyaning   rivojlanayotgan   mamlakatlari
(yoki   uchinchi   dunyo   mamlakatlari);o’tish   davri   iqtisodiyotidagi   mamlakatlar   –
bular   asosan   yangi   xo’jalik   yuritish   shakllarini   rivojlantirish   yo’lida   bo’lgan
Sharqiy   Evropa   davlatlari,   shuningdek   Rossiyadan   iborat   bo’ladi.Biroq   ushbu
mamlakatlar   guruhlari   o’rtasida   nihoyat   darajada   aniq   chegarani   belgilash
imkonsizdir.   Masalan,   bugungi   kunda   rivojlanayotgan   mamlakatlarning   butun   bir
guruhini   –   anubiy   –   sharqiy   Osiyo   mamlakatlari,   xususan   Janubiy   Koreya,   Gongkong   va   Tayvan,   Braziliya   va   Argentina,   shuningdek   boshqa
mamlakatlarni   bir   qator   iqtisodiy   ko’rsatkichlar   bo’yicha   jahonning   sanoati
rivojlangan   mamlakatlari   qatoriga   kiritish   mantiqlidir.   Biroq   ular   boshqa   muhim
ko’rsatkichlar   darajasi   bo’yicha   (ijtimoiy   qarama-qarshiliklarning   chuqurligi,
mintaqaviy   rivojlanishning   notekisligi   va   boshqalar)   hali   ham   an’anaviy   tarzda
rivojlanayotgan   mamlakatlar   guruhiga   kiradi.   Bir   paytning   o’zida   shunhasiz
rivojlangan mamlakatlar qandaydir ma’noda milliy ishlab chiqarish kuchlarini sifat
jihatidan   rivojlantirish   borasida   kechikishayotgan   bo’lib,   bu   ijtimoiy   mehnat
unumdorligining   o’sishini   to’xtatmoqda.   Masalan,   Sharqiy   Yevropa   mamlakatlari
va   Rossiyada   bu   ko’rsatkich   G’arbiy   Yevropa   mamlakatlari   rivojlanishing   atigi
50%   ini   tashkil   qiladi   xolos.Ma’lumki,   jahon   iqtisodiyoti   murakkab   mintaqaviy
tuzilmaga   egaligi   bilan   ajralib   turadi.   Analitik   maqsadlarda   xalqaro   tashkilotlar
jahondagi   barcha.mamlakatlarni   uchta   guruhga   bo’lib   o’rganiladi:     bozor
iqtisodiyotidagi   rivojlangan   mamlakatlar   (advanced   economies);   o’tish   davri	

iqtisodiyotidagi   mamlakatlar   (transition   period   economy)   yoki   shakllanayotgan
bozorga   ega   mamlakatlar   (emerging   economies);   rivojlanayotgan   mamlakatlar	

(developing   economies).
Bozor iqtisodiyotidagi rivojlangan mamlakatlar jahon bozorida va xalqaro mehnat
taqsimotida   yetakchi   rol   o’ynaydi.Rivojlangan   mamlakatlar   jumlasiga   G’arbiy
Yevropaning deyarli barcha mamlakatlari, AQSH, Kanada, Yaponiya, Isroil, JAR,
Avstraliya va Yangi Zelandiyani kabi mamlakatlar kiradi. Ushbu mamlakatarning
barchasi   yuqori   darajadagi   iqtisodiy   va   ijtimoiy   rivojlanishga   egaligi   bilan
xarakterlanadi.O’tish   davri   iqtisodiyotidagi   mamlakatlarga   Sharqiy   Yevropa,
Rossiya,  Albaniya, Xitoy, Vetnam, sobiq Ittifoq mamlakatlari, Mongoliya kabilar
kiradi.Rivojlanayotgan   mamlakatlarga   Osiyo,   Afrika,   Okeaniya,   Lotin
Amerikasining   ko’plab   mamlakatlari,   Malta   va   sobiq   Yugoslaviya   mamlakatlari
tegishli   bo’ladi.   Rivojlanayotgan   mamlakatlar   YaIM   ning   umumiy   darajasi
rivojlangan   mamlakatlar   YaIM   ning   to’rtdan   bir   qismini   tashkil   qiladi.Yuqorida
keltirilgan   mamlakatlar   tasnifidan   tashqari   XVF   mamlakatlarni   quyidagicha
guruhlaydi: mintaqaviy guruhlar bo’yicha (Afrika, Markaziy va Sharqiy Yevropa, 	

Osiyoning rivojlanayotgan mamlakatlari, O’rta Sharq, G’arbiy yarimshar); analitik	

guruhlar,   shu   jumladan   eksport   tushumlari   manbalari   (yoqilg’i,   noyoqilg’i, birlamchi   qayta   ishlov   beradigan   mahsulotlar)   bo’yicha;   tashqi   moliyalashtirish
manbalari   bo’yicha   (netto   –   qarzdor   mamlakatlar).Umuman   olganda   turli   xil
xalqaro   tashkilotlar   mamlakatlarni   iqtisodiy   rivojlanish   darajasiga   ko’ra   turli
guruhlash   usullariga   ega   bo’ladi.Rivojlangan   bozor   iqtisodiyotiga   ega
mamlakatlar-jahon   iqtisdoiyotining   asosiy   subyektlaridan   biri   hisoblanadi.   Ushbu
guruhga   30   dan   ortiq   mamlakatlar   kiradi   va   ba’zan   shu   mamlakatlar   ―sanoati
taraqqiy   etgan   mamlakatlar   deb   ataladi.	
‖
Sanoat   jihatdan   rivojlangan   mamlakatlar   xos   bo’lgan   asosiy   xususiyatlardan   biri-
daromadlarning   aholi   qatlamlari   o’rtasida   nisbatan   tekis   taqsimlanishi   va
mamlakatlar   iqtisodiyoti   ijtimoiy   yo’naltirilganligidir.   Xususan:   aholining   kam
ta’minlangan   qatlamlarini   qo’llab-quvvatlash;   ilm-fanni   rivojhlantirishga   katta
miqdorda   mablag’   sarflash(YaIMning   2-3%);   ilm-fan   yutuqlarining   ishlab
chiqarishga   sarflanishi;   tibbiyot,ta’lim,   madaniyat   sohalariga
sarflanishiyuqoriligi(YaIMning   3-4%).ХХ-XXI   asrlar   boshida   jahon   хo’jaligida
rivojlangan   mamlakatlarning   tutgan   o’rni   juda   katta   bo’lib,   bunday   guruhga
kiruvchi   davlatlar   asosan   Yevropa   qit’asi   va  
Shimoliy   Amerika   materigida   joylashgandir.   Ma’lumki,   rivojlangan   «katta
yettilik» davlatlar (hozirgi kunda ushbu davlatlar guruhiga Rossiya Federatsiyasini
qo’shilishi bilan «katta sakkizlik» davlatlar dеgan so’zlar ham jahon iqtisodiyotida
ishlatilmoqda)iqtisodiyotini   rivojlanishi   asosan   tabiiy   resurslardan   qanday
foydalanishlik   darajasiga   va   Shuningdek   uzoq   yillarga   mo’ljallangan   zamonaviy
ilmiy-teхnikaviy   taraqqiyotdagi   o’zgarishlarga   bog’liqdir.Jahon   хo’jaligi
rivojlanishida   yetakchi   sanoati   rivojlangan   mamlakatlar   (AQSh,   GFR,   Yaponiya,
Buyuk   Britaniya,   Fransiya,   Kanada,Italiya)   iqtisodiyoti   muhim   rol   o’ynamoqda.
Ushbu   mamlakatlar   ulushiga   rivojlangan   davlatlarda   ishlab   chiqarilayotgan   jami
sanoat   mahsulotlarning   79-80%i   va   dunyo   mamlakatlarida   ishlab   chiqarilayotgan
sanoat   mahsulotlarning   59-60%i,   tovarlar   eksportining   60-61%i   va   хizmat
ko’rsatish   sohalarning   49-   50%i   to’g’ri   kelmoqda.
Rivojlanayotgan   mamlakatlar.   Bugun   kapital   oqimida   ularning   ulushi   30   foizni
tashkil   etsa,   20   yildan   so’ng   bu   ko’rsatkich   50   foizga   yetadi.   15-20   yildan   so’ng
dunyoda   sarmoya   qilingan   har   bir   dollarning   60   senti   rivojlanayotgan
mamlakatlarga kiritiladi.Bu juda katta o’zgarish. XX-asrning 60-yillaridan boshlab to   XXI-asr   boshigacha   sarmoya   sifatida   kiritilgan   har   bir   dollardan   atigi   20   senti
rivojlanayotgan   mamlakatlarga   to’g’ri   kelgan.
Kelajakda   rivojlanayotgan   mamlakatlar   infratuzilma   va   xizmatlar,   shu   jumladan
ta’lim   va   sog’liqni   saqlash   sohalariga   katta   mablag’   ajratishga   qodir
bo’ladi.Savodxonlik   oshishi   bilan   fuqarolarning   pul   topish   imkoniyatlari   ham
kengayadi,   bu   kambag’allikni   kamaytirishga   yordam   beradi.Rivojlanmagan
mamlakatlarga   Afrikada   33,   Osiyoda   10,   Amerika   qit’asida   1   va   Okeaniyada   5
mamlakat kiradi. Misol uchun Afrikada Efiopiya va Burundi; Osiyoda Afg’oniston
va   Bangladesh;   Okeaniyada   esa,   Kiribati   va   Samo   kabilar   kiradi.   Birlashgan
Millatlar   Tashkilotining   yangi   hisobotida   qayd   etilishicha,   rivojlanmagan
mamlakatlar   iqtisodiyoti   zamonaviylashmas   ekan,   qashshoqlikni   yengish   qiyin.
BMT   hisobotida   yozilishicha,   jahondagi   eng   rivojlanmagan   49   mamlakat   global
iqtisodiy tanazzul girdobi ostida qolmaslik uchun qo’ldan kelgan barcha choralarni
ko’rgan,   lekin   tushkunlikdan   butunlay   qutula   olmayapti.Bu   jamiyatlar
qashshoqlikni   yengish   yo’lida   chet   eldan   sarmoya   oqimini   oshirib,   tizimni   isloh
qilib,   serdaromad   sohalarni   kengaytirgan   holda,   xizmat   ko’rsatish   sektorini   ham
yaxshilashi   zarur.Rivojlanmagan   mamlakatlarda   iqtisodiyot   juda   cheklangan
bo’ladi.Bugungi  kunda rivojlanmangan  mamlakatlarda  savdo-tijorat  yomon emas,
ammo eksport neft va gaz yoki arzon tovarlardan iborat. Ular faqat bularga qaram
bo’lib   qolmasliklari   kerak   ekanligi   ko’plab   xalqaro   hisobotlarda   keltirib
o’tiladi.Bugungi   kunda   Osiyoda   rivojlanmagan   davlatlar   iqtisodiyotda   yangi
sektorlar   ochib,   xilma-xil   mahsulotlar   va   xizmatlar   taklif   etish   evaziga   qaddini
rostlay   boshlagan.Shuni   ta’kidlash   joizki,   globalllashuv   ko’plab   jamiyatlarda
innovatsiya   va   rivojlanishga   olib   kelgan   bo’lsa,   ayrim   rivojlanmagan   davlatlarda
buning   aksi   sezilmoqda.azmuni
Iqtisodiy integratsiya-turli korxona va tarmoqlarning, shuningdek, 
mamlakatlarning ishlab chiqarish sohasida bir-biriga yaqinlashuvi, ular o’rtasida 
uzviy iqtisodiy aloqalar o’rnatilishi, mamlakatlararo yagona umumiy xo’jalikning 
shakllanishi jarayonidir. Iqtisodiy integratsiya butun bir mamlakatlar milliy 
xo’jaliklar darajasida, shuningdek, korxonalar, firmalar, kompaniyalar, 
korporatsiyalar darajasida ham kuzatiladi. Iqtisodiy integratsiya ishlab chiqarish  texnologik aloqalarning kengayishi va chuqurlashuvida, resurslardan hamkorlikda 
foydalanish, kapitallarni birlashtirishda hamda iqtisodiy faoliyatni amalga oshirish 
jarayonida bir-biriga qulay sharoitlarni yaratishda, o’zaro to’siqlarni olib 
tashlashda namoyon bo’ladi. Buning asosida mehnat taqsimoti yotadi, albatta. 
Mehnat taqsimoti tufayli ayrim mahsulotlar emas, balki detallar ham ixtisoslashgan
korxona va tarmoqlarda ishlab chiqariladi.
Shu   tariqa   korxona   va   tarmoqlar   o’zaro   yaqin   va   muntazam   iqtisodiy   aloqa
bog’laydi.   Avvalo,   korxonalar   o’rtasida   iqtisodiy   integratsiya   yuz   beradi   va
ularning   birlashmasi   vujudga   keladi.So’ngra   tarmoqlararo   miqyosda   yuz   berib,
yirik   ishlab   chiqarish   majmualari   paydo   bo’ladi.   Bir   tarmoq   doirasida   gorizontal
integratsiya,   tarmoqlararo   esa,   vertikal   iqtisodiy   integratsiya   yuz   beradi.Vertikal
integratsiyaga   agrosanoat   majmui   misol   bo’ladi.U   qishloq   xo’jaligi,   oziq-ovqat,
mashinasozlik, kimyo sanoati o’z ichiga oladi. Mehnat taqsimoti xalqaro miqyosda
amalga   oshishi   bilan   xo’jalik   hayoti   baynalmilallashadi,   moddiy   mahsulot
yaratishda   turli   mamlakatlarda   korxona   va   tarmoklar   qatnasha   boradi.
Buningnatijasida   mamlakatlar   iqtisodiyotida   ixtisoslashish   yuz   beradi   va
mamlakatlar   bir-birlariga   mahsulotlar   hamda   xizmatlar   yetkazib   beradi.   Shu
sababli hozirgi davrda xalqaro integratsiya eng yuqori darajadagi yuqori ko’rinish
hisoblanadi.Mamlakatlar o’rtasidagi mintaqaviy xalqaro iqtisodiy integratsiya uzoq
davometadigan ko’p bosqichli jarayon bo’lib, turli shakllarda yuz beradi. Birinchi
bosqichda   turli   mamlakatlar   o’rtasida   erkin   savdo-sotiq   olib   boriladigan,   bojxona
to’lovlari,   eksport   kvotalari   bekor   qilingan   erkin   savdo   zonalari   tashkil   etiladi.
Natijada   davlatlararo   tovar   ayirboshlashda   integratsiyalashuv   yuz   beradi.Ikkinchi
bosqichda erkin iqtisodiy zonalar shakllanib, bu yerda ham bir necha mamlakatlar
birlashadi.   Bu   bosqichda   institutegratsion   aloqalar   savdo-sotiq   bilan cheklanmasdan sanoat, bank, sug’urta ishi va texnologiya sohasida ham yuz beradi.
Bu   zonalar   ochiq   iqtisodiy  xududlar   hisoblanadi,   iqtisodiy   aloqalar   erkin   va   ko’p
qirrali   bo’lib,   barcha   iqtisodiyot   sub’yektlari   imtiyozlarga   ega   bo’ladilar.
Uchinchi   bosqichda   umumiy   bozor   shakllanadi.Umumiy   bozorni   tashkil   etgan
mamlakatlarning   milliy   bozorlari   bir-biri   uchun   ochiq   bo’ladi,   amalda   milliy
bozorlar   birlashib,   mamlakatlararo   umumiy   bozor   vujudga   keladi.Bu   bozorda
barcha tovarlar  erkin, hech bir cheklovlarsiz ko’chib yuradi. Ish kuchi, kapital va
tovarlar birmamlakatdan boshqasiga o’tadi.Qaysi mamlakatda resurslarni ishlatish
qulay   bo’lsa,   u   shu   yerga   borib   joylashadi   hamda   o’z   faoliyatini
kengaytiradi.Umumiy bozorda iqtisodiy chegaralar amalda bekor qilinadi, bojxona
to’lovlari,   eksport   kvotalari,   tovar   sifatiga   talab   minimal   darajaga
keltiriladi.Umumiy   bozor   dastlab   1957   yildan   Yevropada   shakllangan.To’rtinchi
bosqichda iqtisodiy va valyuta ittifoqi doirasida integratsiya yuz beradi. Bu yerda
integratsion aloqalar savdo-sotiq va ishlab chiqarish bilan cheklanmay, moliya, pul
muomalasi   va   bank   tizimiga   ham   kirib   boradi.   Yevropa   Ittifoqiga   kirgan   15
mamlakatdan   12   tasida   2000-2001   yillarda   umumiy   pul-yevro   muomalaga
kiritildi.Milliypullar   muomaladan   asta-sekin   chiqarildi,   yagona   soliq   tizimi   joriy
etildi.Milliy byudjetlar saqlangan holda yagona, umumiy byudjet ham  tuziladigan
bo’ldi.   21-asrning   boshlaridagi   institutegratsiyaning   eng   yuqori   shakli   bo’lgan
iqtisodiy   va   valyuta   ittifoqi   mamlakatlar   iqtisodiyotini   yuksak   darajada
birlashtiradi.   Iqtisodiy   umumiylikka   ustuvorlik   beradi,   ammo   ayrim   mamlakatlar
mustaqilligini ma’lum darajada cheklaydi  (milliy parlamentlar va hukumatlarning
bir   qator   vakolatlari   Yevropa   Ittifoqining   umumiy   organlariga   berilgan).Hozirgi
davrda   jahonning   boshqa   mintaqalarida   ham   integratsiya   jarayonlari   jadal
bormoqda.   Iqtisodiy   hamkorlik   va   taraqqiyot   tashkiloti,   AQSH,   Kanada   va
Rivojlanayotgan   mamlakatlarda   tarkibiy   qayta   qurishlarni   moliyalashtirish   bilan
XTTB   faol   shug’ullanadi.   XTTB   va   u   bilan   birga   jahon   banki   tarkibiga   kiruvchi
Xalqaro rivojlanish uyushmasi (XRU), Xalqaro moliyaviy korporastiya (XMK) har
xil investistion ob’ektlarni o’rta va uzoq muddatli kreditlash bilan   shug’ullanadi,
loyihalarning   moliyaviy-iqtisodiy   asoslarini   tayyorlaydi,     rivojlanayotgan
mamlakatlardagi   tarkibiy   qayta   o’zgartirishga   yordam   beradi. Davlatlararo   tashkilotlar   ichida   barcha   sanoat   jihatdan   rivojlangan   mamlakatlarni
birlashtiruvchi   IHRT   muhim   rol   o’ynaydi.   Uning   doirasida   ichki   iqtisodiy
tadbirlarning   boshqa   mamlakatlar   milliy   iqtisodiyoti   samaradorligiga   ta’sirini,
ularning to’lov balansi holatini o’rganish amalga oshiriladi, milliy iqtisodiyotning
jahon   xo’jaligi   tamoyillariga   tez   moslashishini   ta’minlash   maqsadida
makroiqtisodiy   tartibga   solish   bo’yicha   tavsiyanomalar   beriladi.   IHRT   jahon
xo’jaligi   doirasida   ko’p   omilli   aloqalarni   o’rganishni   amalga   oshiradi,   valyuta   va
byudjet   siyosati,   narxlar   dinamikasi,   savdo   va   boshqa   sohalar   bo’yicha   ilmiy
asoslangan iqtisodiy inqirognozlarni oldin oladi.
  Sharqiy Yevropa mintaqasida tarkibiy qayta qurishga moliyaviy ta’sir   ko’rsatish
hamda  yordam   tashkil  qilish  maqsadida  1991  yil  Yevropa  tiklanish  va   taraqqiyot
banki   (YTTB)   tuzildi.Shuni   ta’kidlash   lozimki,   jahon   iqtisodiy   munosabatlarini
xaqaro tartibga solish tizimida doimiy o’zgarishlar ro’y berib turadi.
80-yillarda   iqtisodiy,   ijtimoiy,   siyosiy   sabablar   taqozo   qilgan   dunyo   siyosiy
vaziyatdagi o’zgarishlar, jahon xo’jalik aloqalari tizimini ko’p tomonlama tartibga
solish   shakllari   evolyustiyasiga   olib   keldi.   Bular   ichida   sobiq   sostialistik
mamlakatlarda   vaziyatning   o’zgarishi,   tashqi   faoliyatida   mustaqil   sub’ektlarni
tashkil   qiluvchi   davlatlar   sonining   keskin   kopayishi   hamda   dunyo   mamlakatlari
ichida   ro’y   beradigan   o’zgarishlar   muhim   o’rin   tutadi.80-yillarning   o’rtalarida
dunyoda   AQSh,   G’arbiy   Yevropa   va   Yaponiyadan   iborat   ancha   qudratli
raqobatlashuv   markaz   vujudga   keldiki,   bu   ham   jahon   iqtisodiy   munosabatlarini
tartibga   solishga   o’z   ta’sirini   ko’rsatadi.
Jahon xo’jalik aloqalarini tartibga solishga xalqaro tashkilotlar a’zolar   tarkibidagi
o’zgarishlarning   ham   ta’siri   bo’ldi.   XVF,   XTTB,   TSBKga   Osiyo,   Afrika,   Lotin
Amerikasidagi   ozod   bo’lgan   mamlakatlar   va   keyin   qator   sobiq   sostialistik
mamlakatlar faol kira bordiki, bu ham jahon xo’jaligi aloqalarini tartibga solishda
ma’lum o’zgarishlarga olib keladi.Yevropa Ittifoqi (YeI) doirasida yagona bozorni
bunyod   etishga   harakat   tufayli   yagona   umumevro’a   fuqaroligi,   iqtisodiy,   valyuta
va siyosiy ittifoq ta’sis etiladi. Bu Ittifoqning Shartnomada belgilangan vazifalarini
bajarish uchun bir qator Yevropa muassasalari  tuzildi.Yevropa Ittifoqining ijroiya
organi   Yevropa   hamjamiyati   Komissiyasi   (EHK)dir.   Uning   a’zolarini   milliy
hukumatlar tayinlaydi, lekin ular o’z faoliyatlarida mutlaqo mustaqildir.Ittifoqning
qarorlar   qabul   qilish   organi   Vazirlar   Kengashi   hisoblanadi.   Uning   tarkibida   ichki
ishlar, moliya, ta’minot, qishloq xo’jaligi kabi Vazirlar Kengashi mavjud bo’ladi.,  1.3mlakatlar   iqtisodiyoti   rivojlanishining   o’ziga   xos   xususiyatlari,
tendentsiyalari va istiqbollari.
Xo`jalik  jamiyatining  barcha  jabhalarida  intеgratsiya   va  globallashuv    jarayonlari
kuchayib   borayotgan   bir   davrda   xorijiy   mamlakatlar   iqtisodiyoti,   ularning
rivojlanish   xususiyatlarini   o`rganish,   jahon   iqtisodiyoti   va   xalqaro   iqtisodiy
munosabatlardagi   asosiy   rivojlanish   tеndеntsiya   va   yo`nalishlarini   aniqlab   olish
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.Hozirgi   jahon   xo‗jaligining   globallashuvi   sharoitida
rivojlangan   yangi   industrial   mamlakatlarning   iqtisodiyoti   muhim   ahamiyat   kasb
etmoqda,   chunki   so'nggi   yillarda   etakchi   mamlakatlar   qatorida   yangi   industrial
mamlakatlarning   iqtisodiy   salohiyati   va   nufuzi   jahon   arenasida   yildan-yilga   ortib
bormoqda.   O'z   navbatida,   milliy   iqtisodiyotlarni   rivojlantirishda   daromadlarni
maqsadli   ravishda   sarflash   va   to'g'ridan-to'g'ri   investitsiyalar   xajmini   oshirish
tufayli   ularning   iqtisodiy   taraqqiyotida   ―iqtisodiy   mo’jizallar   vujudga
kelmoqda.Biz   quyida   jahon   xo'jaligida   ―iqtisodiy   mo’jiza ga   erishgan‖
mamlakatlarning   iqtisodiy   o'sish   davrlari   orqali   quyidagi   bosqichlar   orqali   tahlil
qilib   chiqamiz:
Albatta, har bir mamlakat haqida gap boshlanganda, avvalo ko‗z oldimizda ushbu
mamlakatning   O'zbekistondan   qanchalik   uzoqdaligi   yoki   yaqinligi,   uning   yer
yuzida   qaerda   joylashganligi,   ya’ni   jahon   xaritasida   geografik   joylanishuvi,
shuningdek, xududi va aholisi ko'z oldimizda gavdalanadi. Mamlakatning qaysidir
xususiyatlarini   esga   olish,   qachondir   shu   mamlakat   haqida   o'qigan   kitobni   yoki
ko'rgan biron bir filmni esga olamiz. Jahon   iqtisodiyotining   tizim   sifatidagi   faoliyati   tovarlar,   xizmatlar   va   ishlab
chiqarish   omillarining   harakati   bilan   bogiiq.   Ushbu   bogiiqlik   asosida     xalqaro
iqtisodiy m unosabatlar yuzaga keladi
Xalqaro iqtisodiy munosabatlar — bu rezidentlar va norezidentlar 
o ‘rtasidagi xo’jalik munosabatlaridir. Xalqaro iqtisodiy m unosabatlam i shakllari
bo’yicha   guruhlash   mumkin.A   n’anaviy   tarzda   xalqaro   tovarlar,   xizmatlar   va
intellektual   mulk   savdosi   alohida   shakl   sifatida   ajratiladi.   Ishlab   chiqarish
omillarining harakati xalqaro iqtisodiy m unosabatlam ing xalqaro kapital harakati,
xalqaro   ishchi   kuchi   migratsiyasi,   texnologiyalarni   xalqaro   uzatish   shakllari
ko’rinishida   sodir   bo’ladi.Kapital,   m   ehnat   va   texnologiyadan   farqli   o   ‘laroq   m
uhim iqtisodiy resurslardan biri hisoblangan tabiiy resurslar harakatchan em asligi
bois,   jahon   xo'jalik   aloqalarida   qazib   chiqarilgan   va   ularni   qayta   ishlash   asosida
tayyorlangan   m   ahsulotlam   ing   xalqaro   savdosi   orqali   qatnashadi.   Tadbirkorlik
qobiliyati   omili   kapital,   ishchi   kuchi   va   texnologiyalar   bilan   birgalikda
harakatlanadi,   shu   sababdan   xalqaro   iqtisodiy   m   unosabatlam   ing   alohida   shakli
sifatida qatnashmaydi.Xalqaro iqtisodiy m unosabatlam ing keyingi shakli xalqaro
valuta-kredit va moliya m unosabatlari xalqaro savdo ham da ishlab chiqarish om
illarining   xalqaro   harakati   hosilasi   hisoblansada,   jahon   xo’jaligida   alohida
ahamiyatga   ega   mustaqil   iqtisodiy   m   unosabatlar   sifatida   tan   olingan.
Iqtisodiy   hamkorlik   va   rivojlanish   tashkiloti   (IHTT).   Ikkinchi   Jahon   urushidan
keyin   jahon   mamlakatlari   iqtisodiyoti   va   Shuningdek   хalqaro   iqtisodiy
munosabatlarni   keskin   rivojlanib   borishi   bilan   bog’liq   holda   bir   qator   birlashgan
umumiqtisodiy tashkilotlar tashkil topdi. Ana shunday tashkilotlardan biri Iqtisodiy
hamkorlik   va   taraqqiyot   tashkilotidir.   Bu   tashkilot   dunyoda   eng   yirik
umumiqtisodiy   tashkilotlardan   biridir.   Uning   tarkibida   jahonning   24   ta   davlati,
ya’ni,   barcha   rivojlangan   kapitalistik   (Janubiy   Afrika   Respublikasi   va   Isroildan
tashqari)   davlatlari   birlashgan.   Iqtisodiy   hamkorlik   va   taraqqiyot   tashkiloti
(a’zolari   -   AQSh,   Yaponiya,   Kanada,   Avstraliya,   Yangi   Zelandiya,   Islandiya,
Norvegiya,   Shveysariya,   Turkiya   davlatlari,   Shuningdek   YeI   mamlakatlariga
kiruvchi  25  mamlakat)  dan  tuzilgan.Osiyo-Tinch  Okеani  mintaqasi   davlatlarining
iqtisodiy hamkorlik tashkiloti. Shu hududdagi 20 dan ortiq mamlakatni (Yaponiya,
Filippin,   Tailand,   Bruney,   Yangi   Zelandiya,   Gonkong,   Хitoy,   Avstraliya)   147   birlashtirgan   bo’lib,   bu
davlatlar hissasiga jahon mamlakatlarining yalpi milliy mahsulotini 23-24%, jahon
savdosining   40-42%   va   dunyo   aholisini   40-41%ga   to’g’ri   keladi.   Bu   hamkorlik
tashkilotiga   a’zo   bo’lgan   davlatlar   1991   yilda   Osiyo   zonasida   erkin   savdoni
rivojlantirish   va   savdo   sohasidagi   samaradorlikni   yanada   ko’tarish   maqsadida   15
yilga   (2005   yilga   qadar)   savdo   chеgaralarini   va   chеgara   bojlarini   bekor.qilish
to’g’risida   qaror   qabul   qilishgan.   Hozirgikunda   Osiyo-Tinch   okeani   mintaqas
davlatlari   jahonning   ko’plab   mintaqalarida   moliyaviy   ishlarni   rivojlantirish,
vositachilik,   aхborotlashtirish   va   shuningdek   transport   хizmatlarini   kengaytirish
ishlariga   o’z   hissalarini   qo’shib   kelmoqdalar.
Shimoliy   Amerikaning   uch   yirik   davlati   (NAFTA   davlatlari).   Jahon   iqtisodiyoti
vaхalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning   rivojlanishida   ni   1994   yilning   1yanvarida
NAFTA davlatlari birlashishi  muhim ahamiyatga egadir. Bu mamlakatlar (AQSh,
Kanada, Meksika)  hissasiga jahon mamlakatlarining yalpi mahsulotining 31-32%,
dunyo aholisining 7-8% i to’g’ri keladi (NAFTA davlatlari hududida 370 mln.dan
ortiq   aholi   yashaydi).   Bu   davlatlar   tomonidan   ishlab   chiqarilgan   yillik   tovar
vaхizmatlar hajmi 7 trln. AQSh dollarini tashkil qiladi. NAFTA davlatlari ulushiga
jahon   savdosi   umumiy   hajmining   19-20%ga   to’g’ri   keladi.   NAFTA   davlatlari
tomonidan   imzolangan   shartnomaning   asosiy   huquqiy   holatlarni   o’z   ichiga   oladi.
Jumladan,   AQSH,   Kanada   va   Meksika   davlatlari   o’rtasida   savdo   tovarlarga
nisbatan   bojlarni   bekor   qilish   kabi   ayrim   iqtisodiy   va     siyosiy   munosabatlarni
tartibga   solish.Global   muammolarning   mohiyati   shundan   iboratki,   ular   bu   yoki   u
darajada   har     qanday   mamlakatning   iqtisodiyoti   va   aholi   turmushiga   ta’sir
ko’rsatadi,   ushbu   muammolarning   hal   etilishi   bo’lsa,   dunyodagi   barcha
mamlakatlarning   hattiharakatlariga   bog’liq   bo’ladi.Global   muammolarning
vujudga   kelishi   birinchi   navbatda,   XX   asrning   ikkinchi   yarmidagi   iqtisodiy
rivojlanishning   o’ziga   xos   xususiyatlari   bilan   bog’liqdir.   Birinchi   bo’lib
iqtisodchilar global muammolar to’g’risida XX asrning 60 – 70 yillarida fikr yurita
boshladilar.   Aynan,   shu   davrdan   boshlab   ilmiy   muomalada   globalistika   atamasi
ilmiy   tadqiqotlarning   alohida   yo’nalishi   sifatida   kirib   keldi.
Mamlakatlar   o’rtasidagi   o’zaro   bog’liqlikning   o’sib   borish   sharoitida   bitta
mamlakat   yoki   mintaqaning   muammosi,   agar   o’z   vaqtida   yechimini   topmasa astasekinlik   bilan   global   darajaga   o’sishi   mumkin.   Buning   ustiga   barcha
zamonaviy   global   muammolar   umumiy   xususiyatlarga   ega   bo’ladi.   Global
muammolarning   quyidagi   xususiyatlarini   ajratib   ko’rsatish   mumkin:   barch
mamlakatlar   (yoki   ko’pchilik   mamlakatlar)   ning   manfaatlariga   ta’sir   ko’rsatadi;  	

jahonning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   rivojlanishini   to’xtatadi;   muammoni	

kechiktirmadan   tezlik   bilan   hal   etilishini   talab   qiladi;   bir-birlari   bilan   o’zaro	

bog’liq   bo’ladi;   jahondagi   barcha   mamlakatlarning   harakatlarini   o’zaro	

muvofiqlashtirishni   talab   qiladi.Shuni   ta’kidlash   joizki,   global   muammolarning
ustuvorligini aniqlash masalasi murakkab hisoblanadi. Bugungi kunga kelib global
muammolarning ta’siri ostida uchinchi dunyo mamlakatlaridagi millionlab kishilar
uchun   turmush   darajasi   turg’unligicha   qolmoqda,   ayrim   mamlakatlarda   bo’lsa   u
pasayib ketgan. Aholi o’sishi muammosi. Uzoq vaqtlardan buyon aholi o’sishi va
iqtisodiy   o’sish   o’rtasidagi   o’zaro   bog’liqlik   iqtisodchilarning   tadqiqot   predmeti
bo’lib   kelmoqda.   Tadqiqotlar   natijasida   aholi   o’sishining   iqtisodiy   rivojlanishga
ko’rsatadigan   ta’sirini   baholashga   nisbatan   ikkita   yondashuv   ishlab   chiqilgan.
Birinchi   yondashuv   bu   yoki   u   darajada   Maltus   ta’limoti   bilan   bog’liq   bo’lib,   bu
ta’limotga ko’ra, aholining o’sishi oziq-ovqat o’sishini ortda qoldiradi va shuning
uchun   ham   dunyo   aholisining   qashshoqlashuvidan   qutulib
bo’lmaydi.Aholishunoslikning   iqtisodiyotdagi   rolini   baholashga   bo’lgan
zamonaviy   yondashuvkompleks   yondashuv   hisoblanadi.   Aholi   o’sishining
iqtisodiy   o’sishga   ko’rsatadigan   ta’sirining   ham   ijobiy,   ham   salbiy   omillarini
aniqlab beradi. Biroq har qanday yondashuvda shu narsa ayonki, aholi o’sishining
iqtisodiyotga   ko’rsatadigan   ta’sirini,   ayniqsa   zamonaviy   sharoitlarda   inkor   etish
mumkin   emas.Har   yili   dunyo   aholisi   93   mln.   kishiga   o’sib,   82   mln.   kishidan
ortig’irivojlanayotgan mamlakatlarda to’g’ri kelmoqda. Shuni qayd etish joizki, bu
insoniyat   tarixidagi   mislsiz   o’sishdir.   Biroq,   aholining   o’sish   muammosi   nafaqat
uning   soniga   ta’sir   ko’rsatadi   balki,   inson   farovonligi   va   taraqqiyoti   muammosi
ham   hisoblanadi.
    Sanoati   rivojlanganva   rivojlanayotgan   mamlakatlardagi   ko’plab
mutaxassislarning   fikricha,   asosiy   muammo   aholining   o’sishida   emas
balki,quyidagilarda   o’z   ifodasini   topadi:Sust   rivojlanganlik.   Asosiy   muammo
rivojlanishdan   orqada   qolishda,   rivojlanish   bo’lsa   so’nggi   maqsad.   Iqtisodiy   va
ijtimoiy   taraqqiyot   bu   yoki   u   darajada   aholining   o’sishini   tartibga   soladigan mexanizmlarni yaratadi. Jahon resurslarining yo’qolib borishi va atrof – muhitning
buzilishi. Dunyo aholisining 25% gacha bo’lgan qismi rivojlangan mamlakatlarda
yashaydi   va   ular   jahon   resurslarining   80%   ini   iste’mol   qilishadi.Ekologik
muammolar.   Jahon   bankining   1992   yildagi   jahonning   rivojlanishi   to’g’risidagi
ma’ruzasida   ta’kidlanganidek,   atrof   –   muhitni   muhofaza   qilish   rivojlanishning
muhim qismi hisoblanadi. Uni samarali muhofaza qilmasdan bo’ladigan rivojlanish
jarayoni  borib – borib tanazzulga yuz tutadi.XX asrning 70-yillarida iqtisodchilar
va   siyosatchilar   iqtisodiy   rivojlanish   uchun   atrof   –   muhit   muammosining   muhim
ahamiyatga   egaligini   anglab   yetishdi.  
Atrof   –   muhitning   degradatsiyalashuvi,   ya’ni   yomonlashuvi   jarayonlari   o’z   –
o’zidan   replikatsiyalanish  xarakteriga  ega  bo’lib,  bu  jamiyatga  uning  buzilishi  va
resurslarning   nobud   qilinishi   bilan   xavf   soladi.Turli   –   tuman   iqtisodiy   faoliyat
turlarida atrof – muhitni asrash uchun 
sarflanadigan   xarajatlarning   miqdori   to’g’risida   yagona   fikr   mavjud   emas.
Biroq,ko’plab   mutaxassislar   ularni   rivojlanish   siyosatini   ishlab   chiqishda
hisobgaolish   zarurligini   ta’kidlashadi.
Tabiiy resurslar muammosi. Global energetika resurslari muammosi kelib chiqish
xarakteriga ko’ra bir – biriga o’xshash bo’lgan ikkita muammodan iborat bo’ladi:
energetik va xom ashyo.70-yillarning oxiri va 80-yillarning boshida birinchi bo’lib
energetik   va   xom   ashyo   inqirozlari   nomini   olgan   voqealar   kuzatila   boshlandi.Bu
davrda ular mavjud xalqaro iqtisodiy aloqalar tizimiga qattiq zarba berdi, ko’plab
mamlakatlardagi iqtisodiy va ijtimoiy vaziyatni yomonlashtirdi. Biroq, amalda ular
ishlab   chiqarishda   enrgiya   va   resurslarni   tejaydigan   texnologiyalarni   joriy   etish
uchun   rag’batlarni   yaratdi.   XX   asrning   70-80   yillarida   ishlab   chiqarishning
energiya   sig’imi   taxminan   25%   gacha   pasaydi.Iqtisodiy   adabiyotda
globallashuvning   ko’plab   turli   –   tuman   ta’riflari   mavjud.  
Bizning   fikrimizcha,   ular   bir   –   biriga   qarama   –   qarshi   bo’lmasdan,   yana   ham
aniqroq qilib aytadigan bo’lsak, ular bir – birini to’ldiradi. Har bir ta’ri muallifga
yaqinroq   bol’gan   globallashuvning   muayyan   jihatlarini   xarakterlaydi.   Bir   xillilik
va aniqlikka da’vo qilmasdan, globallashuvni yagona umumjahon ishlab chiqarish,
moliyaviy   –   iqtisodiy   va   axborot   makonini   shakllantirish   jarayoni   sifatida xarakterlash   mumkin.   Amaliyotda   globallashuvga   nisbatan   turli   –   tuman
munosabatlar   mavjuddir.   Uning   tarafdorlari   ham   bor,   unga   qarshilar   ham   bor.
Globallashuv   bo’yicha   umumiy   fikrlar   shundan   iboratki,   u   savdo   va   moliyaviy
oqimlar   uchun   chegaralarning   ochiqligini   ta’minlab   beradi.   Globallashuv
tarafdorlari   uning   ustuvorligini   global   mehnat   taqsimoti   sharoitlarida
protektsionistik   va   ideologik   chegaralar   bilan   cheklanmagn   unumli   raqobatning
kuchayishida ko’rishadi. Umuman olganda, raqobat kooperatsiyaga qarshi bo’ladi.
Agar   bu   fikrlarni   chuqur   tahlil   qiladigan   bo’lsak,   shunday   xulosaga   kelish
mumkinki,  globallashuvning  manfaatlari   va  ularning  manbalari  har  doim   ham  bir
xil   bo’lavermaydi.   Aynan   qanday   ijtimoiy   samara   kutiladi:   yoki   raqobat
samaradorlikka   olib   keladi,   yoki   mehnat   taqsimoti   sinergetik   samara   beradi.
Agar   global   raqobatni   mamlakatlar   o’rtasida   emas,   balki   faqatgina   transmilliy
korporatsiyalar   o’rtasida   ko’rib   chiqadigan   bo’lsak,   u   holda   bunday   qarama   –
qarshilik   bekor   qilinishi   mumkin.   Chunki,   ular   uchun   mehnat   taqsimoti
tamoyilidan   foydalanish   mumkin.Kompaniyalar   o’z   samaradorigini   oshirish
maqsadida   o’z   rivojlanish   jarayonlarida   tranzaksion   xarajatlarni   kamaytirishga
qodir bo’lgan vositalarni topishga harakat qilishadi. Bu xarajatlar tizimning o’zini
tashqi muhit bilan har qanday o’zaro munosabatida yoki o’z elementlari o’rtasidagi
o’zaro munosabatda yuzaga keladigan noaniqliklardan kelb chiqadi. 
1.3.   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishlari   bo’yicha   harakatlar   strategiyasi”   dan   kelib   chiqqan
holda     fan   oldida   qo’yilgan   ustuvor   vazifalar
  O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   oldiga   qo’yilgan   ustuvor
vazifalar   jumlasiga   quyidagilarni   kiritish   mumkin1:-   davlat   xizmatchilarining
kasbiy   tayyorgarlik,   moddiy   va   ijtimoiy   ta’minoti   darajasini   oshirish,   hamda
iqtisodiyotni   boshqarishda   davlat   ishtirokini   bosqichmabosqich   qisqartirish
bo'yicha   xorijiy   mamlakatlarning   tajribasini   o’rganish;
- mamlakatni ijtimoiy-siyosiy va ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish bo’yichvazifalarni
amalga oshirishda o’zaro manfaatli hamkorlikning samarasini oshirishga qaratilgan
davlat-xususiy sheriklikning zamonaviy mexanizmlarini joriy etish bo'yicha xorijiy mamlakatlarning   tajribasini   o’rganish;-   xorijiy   mamlakatlarning   ―Elektron
hukumat   tizimini   takomillashtirish,   davlat   xizmatlari   ko’rsatishning   samarasi,‖
sifati va aholi hamda tadbirkorlik sub’ektlari tomonidan foydalanish  imkoniyatini
oshirish   bo’yicha   tajribasini   o’rganish;-xorijiy   mamlakatlarning   makroiqtisodiy
barqarorlikni   yanada   mustahkamlashva   iqtisodiy   o’sish   sur’atlarini   saqlab   qolish
bo’yicha   tajribasini   o’rganish;-   xorijiy   mamlakatlarning   tarkibiy   o’zgartirishlarni
chuqurlashtirish,   milliy   iqtisodiyotning   etakchi   tarmoqlarini   modernizastiya   va
difersifikastiya   qilish   hisobiga   uning   raqobatbardoshligini   oshirish   bo’yicha
tajribasini o’rganish bo’yicha tajribasini o’rganish;- iqtisodiyotda davlat ishtirokini
kamaytirish, xususiy mulkning huquqlarini himoya qilish va uning istiqbolli rolini
yanada   kuchaytirish,   kichik   biznes   va   xusuiy   tadbirkorlik   rivojlanishini
rag’batlantirishga   qaratilgan   institustional   va   tarkibiy     islohotlarni   davom   etish
bo’yicha   xorijiy   mamlakatlarning   tajribasini   o’rganish   -   viloyatlar,   tumanlar   va
shaharlarning   kompleks   va   muvozanatli   ijtimoiyiqtisodiy   rivojlantirish,   ularning
salohiyatidan   samarali   hamda   optimal   foydalanish   bo’yicha   xorijiy
mamlakatlarning   tajribasini   o’rganish;  
-   aholining   bandligi   va   real   daromadlarini   bosqichma-bosqich   oshirish   bo’yicha
xorijiy   mamlakatlarning   tajribasini   o’rganish   .   oldiga   qo’yilgan   ustuvor   vazifalar
jumlasiga   quyidagilarni   kiritish   mumkin1:-   davlat   xizmatchilarining   kasbiy
tayyorgarlik, moddiy va ijtimoiy ta’minoti  darajasini oshirish, hamda iqtisodiyotni
boshqarishda   davlat   ishtirokini   bosqichmabosqich   qisqartirish   bo'yicha   xorijiy
mamlakatlarning   tajribasini   o’rganish;-   mamlakatni   ijtimoiy-siyosiy   va   ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlantirish   bo’yicha  
vazifalarni   amalga   oshirishda   o’zaro   manfaatli   hamkorlikning   samarasini
oshirishga qaratilgan davlat-xususiy sheriklikning zamonaviy mexanizmlarini joriy
etish bo'yicha xorijiy mamlakatlarning tajribasini o’rganish;
-   xorijiy   mamlakatlarning   ―Elektron   hukumat   tizimini   takomillashtirish,   davlat	
‖
xizmatlari   ko’rsatishning   samarasi,   sifati   va   aholi   hamda   tadbirkorlik   sub’ektlari
tomonidan foydalanish imkoniyatini oshirish bo’yicha tajribasini o’rganish; xorijiy
mamlakatlarning   makroiqtisodiy   barqarorlikni   yanada   mustahkamlashva   iqtisodiy
o’sish   sur’atlarini   saqlab   qolish   bo’yicha   tajribasini   o’rganish;-   xorijiy
mamlakatlarning   tarkibiy   o’zgartirishlarni   chuqurlashtirish,   milliy   iqtisodiyotning
etakchi   tarmoqlarini   modernizastiya   va   difersifikastiya   qilish   hisobiga   uning
raqobatbardoshligini   oshirish   bo’yicha   tajribasini   o’rganish   bo’yicha   tajribasini o’rganish;-   iqtisodiyotda   davlat   ishtirokini   kamaytirish,   xususiy   mulkning
huquqlarini   himoya   qilish   va   uning   istiqbolli   rolini   yanada   kuchaytirish,   kichik
biznes   va   xusuiy   tadbirkorlik   rivojlanishini   rag’batlantirishga   qaratilgan
institustional va tarkibiy islohotlarni davom etish bo’yicha xorijiy mamlakatlarning
tajribasini   o’rganish;-   viloyatlar,   tumanlar   va   shaharlarning   kompleks   va
muvozanatli ijtimoiyiqtisodiy rivojlantirish, ularning salohiyatidan samarali hamda
optimal   foydalanish   bo’yicha   xorijiy   mamlakatlarning   tajribasini   o’rganish;  
-   aholining   bandligi   va   real   daromadlarini   bosqichma-bosqich   oshirish   bo’yicha
xorijiy mamlakatlarning tajribasini o’rganish.O`zbеkiston Rеspublikasi ham jahon
hamjamiyatiga   kirib   bormoqda.   Xorijiy   mamlakatlar   bilan   iqtisodiy,   madaniy   va
boshqa   sohalardagi   hamkorliklar   rivojlanmoqda.   Xususan,   xorijiy   mamlakatlar,
ayniqsa,   rivojlangan   mamlakatlar   iqtisodiyotini   o`rganish,   shuningdеk   bozor
iqtisodiyotining   rivojlanishidagi   yutuq   –kamchiliklari,   rivojlanish   muammolarini
hal   etishdagi   to`g`ri   yondashuvlar   bozor   iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqich   o`tib
borayotgan   Rеspublikamiz   iqtisodiyotini   rivojlangan   davlatlar   darajasiga   olib
chiqishda   tajriba   sifatidagi   ahamiyati   kattadir.
Sanoat   ishlab  chiqarishda   yangi   turdagi  mahsulotlarning  paydo   bo’lishi  aholining
hayoti va ijtimoiy ehtiyojini qanoatlantirish bilan birga qo’shni davlatlar bozoriga
raqobatbardosh istemol  talablarini qanoatlantiradigan mahsulotlar ishlab chiqarish
imkoniyatini   berdi.   Shu   o’rinda   O’zbekistonda   zamonaviy   ishlab   chiqarishni
yanada   kengaytirishga,   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlarini   qayta   ishlashda   jahon
andozasi   talablariga   javob   beradigan   texnologiyalarni   jalb   qilishgava   xalq
xo’jaligining boshqa tarmoqlariga keng yo’l berishga qaratilgan etibor o’z ifodasini
topmoqda.
O’zbekiston amalga oshirayotgan tashqi iqtisodiy aloqalarning asosiy shakli xorijiy
mamlakatlar bilan iqtisodiy aloqada bo’lishidir. Shunga ko’ra davlatimiz valyuta-
kredit   munosabatlarini,   yani   chet-el   sarmoyalarini   xalq   xo’jaligining   ko’pgina
tarmoqlariga   jalb   qilish,   xo’jalik   korxonalarini   birgalikda   ko’rish   va   savdosotiq
ishlarini   amalga   oshirishga   katta   ahamiyat   berilmoqda. Mustaqillik   sharofati   ila   iqtisodiy-ijtimoiy   va   manaviy   hayotimizda   o’ziga   xos
milliy   mazmun   kasb   etuvchi   ajdodlarimiz   asriy   orzusi   sifatida   o’z   fursatini   kutib
kelayotgan   tub   o’zgarishlar   davrining   guvohi   bo’layapmiz.   Bu   o’rinda   barcha
o’zgarishlar   asosi   iqtisodiy   islohotlar   ayniqsa   sezilarli   bo’layotganligini   ta’kidlab
o’tish   zarurdir.   Respublikamizda   tashqi   faoliyat,   avvalambor   tashqi
iqtisodiyaloqalarning   yo’nalishlari,   tovar   ayirboshlash,   sarmoyalar   hajmini
ko’paytirish   hamda   valyuta   operatsiyalarini   chuqurlashtirish   yo’lida   dastlabki
yillardanoq   muvaffaqiyatli   ish   olib   borilayotganini   guvohimiz.
O’zbekistondagi   iqtisodiy   o’sishni   va   amalga   oshirilayotgan  islohotlar   samarasini
jahonning   rivojlangan   davlatlari   yuqori   baholamoqda,   Buning   boisi,
mamlakatimizdagi   mavjud   siyosatning   tinchlik   va   o’zaro   manfaatli   hamkorlik
homiysi   ekanligi,   o’zining   qulay   geografik   o’rniga,   noyob   va   boy   xom   ashyo
manbalarining   ko’pligi,   mavjud   qazilmalarni   o’zlashtirish   imkoniyatlarining
qulayligi bilan asoslanganligidir. O’zbekiston o’zining mustaqilligi yillarida jahon
ham   jamiyatiga   qo’shilish   jarayonini   faol   davom   ettirdi.   Respublika   tashqi
iqtisodiy   faoliyatining   strategik   manfaatlarini   taminlovchi,   dunyoning   ko’pchilik
regionlaridagi   davlatlar   bilan   iqtisodiy   aloqalarini   rivojlantirishga   va
chuqurlashtirishga   qaratilgani   holda   jahon   xo’jaligining   geografik   ―Modeli   va‖
xalqaro   geografik   mehnat   taqsimotining   ko’p   yillik   tajribalarida   sinalgan
qonuniyatlari   asosida   o’z   tashqi   iqtisodiy   munosabatlarini   shakllantirmoqda.
Bugungi kunda jahon xo’jaligi aloqalari shunday darajaga yetdiki, keyingi yillarda
qitalararo   tovarlar   eksporti   va   importida   mamlakatlar   faolligi   bir   necha   hissaga
ortib   ketdi   va   shu   o’rinda   davlatlarning   iqtisodiy   geografik   o’rni   rivojlanish   va
tashqi   iqtisodiy   aloqalarning   muhim   omiliga   aylanib   qoldi.
Uning muhim jihatlari birinchidan davlatlarning geografik joylashuvi; ikkinchidan,
tabiiy   sharoiti   va   resurslari;   uchinchidan,   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   darajasi,
xo’jaligining tuzilishi, mehnat  resurslari, tarixiy ananalari  va boshqa xususiyatlari
bilan   bog’langan   bo’lib   alohida   xududlar   qirasida   bir-biridan   farq   qiladi.   Bu
o’rinda mamlakatdagi  mavjud tarmoqlar o’zidagi mavjud resurslar, imkoniyatlari,
ishlab  chiqarish  xususiyatlari   va jahon  andozalari  talablarin  etiborga  olgan  xolda,
hamkor tanlashi mamlakatlar o’rtasidagi muammolarning betaraf etish va iqtisodiy hamkorlikni rivojlantirish uchun xizmat qiladi.Sh iqtisodiy rivojlanish tarixi 17 va
18   asrlarda   aholining   jamoaxo’jaliklarga   tayanib   ish   boshlashi   bilan   boshlandi.
Amerika   mustamlakalari   kichik   mustaqil   qishloq   xo'jaligi   iqtisodiyotidan   voz
kechib,   1776   yilda   Amerika   Qo'shma  
Shtatlari deb nomlangan ko’p tarmoqli bir butun mamlakat iqtisodiyotiga aylandi.
180   yil   ichida   AQSh   jahon   iqtisodiyotining   beshdan   bir   qismini   tashkil   etuvchi
ulkan,   integratsiyalangan,   sanoatlashgan   iqtisodiyotga   aylandi.   Natijada,   AQSh
aholi   jon   boshiga   to'g'ri   keladigan   yalpi   ichki   mahsulot   shuningdek,   iqtisodiy
jihatdan   ancha   ilgarilab   ketgan   boshqa   davlatlar   bilan   raqobatlashib   ularni   ortda
qoldirdi(Buyuk   Britaniya).   Milliy   iqtisodiyot   butun   dunyo   bo'ylab   millionlab
muhojirlarni qiladigan yuqori ish haqini to’lanadigan mamlakatga aylan boshladi.  
Ayniqsa, dengiz portlari orqali ilk migratsiya butun dunyo bo’ylab arzon ish kuchi
(Hindiston, Afrika mamlakatlari, Lotin Amerikasi va Janubi sharqiy Osiyo) tashrif
buyura   boshladi5.XX   asrning   boshida   sanoatda   nodernizatsiyalar   va   mavjud
innovatsiyalarni   takomillashtirish   amerikalik   iste'molchilar   o'rtasida   turmush
darajasini   yaxshilash   uchun   eshiklarni   ochdi.   Yirik   kompaniyalar   mamlakatdagi
erkinlashtirilgan  
iqtisodiy siyosatdan samarali foydalangan holda shtatlar bo’ylab o’zlarinin mehnat
taqsimotlari bo’yicha ixtisoslasha boshladilar.Ayniqsa, neftni qidirish, qazib olish,
qayta   ishlash,   undan   tayyor   mahsulot   olish,   uni   eksport   qilish   AQSh   uchun   eng
katta   tadbirkorlik   manbasiga   aylana   boshladi.   Shuningdek,   elektr   energiya
manbalarini zamonaviy ilm-fan yutuqlari asosida takomillashtirib borish, oddiy uy
xo’jaligidagi   lampochkadan   juda   katta   kuchlanishli   elektr   energiyasiga   erishish
orqali sanoatni rivojlantirish modeli ham aynan ushbu mamlakat milliy evolyutsion
tajribasi   hisoblanadi,   1   mln.Volt   (Edison   va   Nikola   tesla,   oddiy   va   o’zgarubchan
tok).   Ushbu   sohalardagi   monopolistik   siyosatlar   mamlakatdagi   boshqa
tadbirkorlarni ancha sarosimaga solib qo’yar edi. Chunki, ular ham endilikda ilmiy
izlanishlar   orqali   tajribalar   o’tkazib   sanoay   uchun   juda   zarur   bo’lgan
innovatsiyalarni   patentlab   amaliyitga   joriy   qilishga   majbur   bo’la   boshladilar.
Milliy   iqtisodiyotda   qo'rquvni   ko'tarilib,   ishlab   chiqarishning   pasayishiga   olib
keldi.   Biroq,   raqobatga   chiday   olmagan   kompaniyalarning   aksariyati   narxlarni pasaytirib   aksariyati   zarar   ko’ra   boshladi.   Sanoatning   yanada   liberallashtirilishi
hamda   diversifikatsiya   qilinishi   yangi   ish   o’rinlarini   yatailishi   va   dunyoning
boshqa   mintaqalaridan   ilmiy-texnikaviy   yangilik   egalarini   mamlakatga   ko’chib
o’tishi   hamda   hukumatning   tadbirkorlarni   qo’llab-quvvatlovchi   milliy
qonunchiliklari   hisobiga   AQShni   dunyoning   eng   ilg’or   kapital   eksport   qiluvchisi
aylantirdi.
1910 yil noyabr oyining oxirida Senator Nelson Uilyam Aldrich va AQSh Xazina
Departamenti   kotibi   A.   Piatt   Endryu   hamda   mamlakatning   yetakchi
moliyachilaridan besh nafari (Frank Vanderlip, Genri P. Davison, Benjamin Strong
va   Pol   Warburg)   Jekill   orolining   klublari   pul-kredit   siyosati   va   bank   tizimini
muhokama   qilishdi.   Ular   ushbu   uchrashuv   davomida   Federal   Rezerv   Tizimini
xufiyona   yaratdilar.   Atlanta   Federal   Rezerv   Bankiga   ko'ra,   1910   yilgi   Jekyll
orolining   uchrashuvi   AQSh   markaziy   bankini   tuzish   uchun   qonun   loyihasi   bilan
yakunlandi.   Ushbu   qoralama   qismlari   (Aldrich   rejasi)   1913   yilgi   federal   zaxira
qonuniga  kiritilgan.  Bu   esa  AQSh  tarixidagi  eng  katta  o’g;irlik  deb  muhirlangan.
1913 yilgi  moliaviy inqirozdan so’ng J.P.  Morgan tomonidan bosti-bosti  qilingan
ushu   ―qahramonlik   mamlakat   tarixida   oltin   davrni   boshlab   berdi.  ‖
Birinchi   va   Ikkinchi   Jahon   urushlari   davrida   mamlakat   asosan   har   ikki   tomonga
harbiy texnikalar uchun yonil’g’i, qurol aslaha, oziq ovqat, kiyim-kechak, transport
vositalari,   dori-darmon,   aloqa   vositalari,   qimmatbaho   ma’lumotlar   hamda   juda
katta   miqdorda   moliyaviy   mablag’lar   hisobiga   milliy   iqtisodiyotini   butunlay
yangicha   taraqqiy   etgan   mamlakatga   aylantirdi   (J.F.Kennedi,   Richard   Nikson).
Birinchi Jahon urushidan so’ng AQSh jahon xaritasi bo’ylab o’zinig yanada yangi
ittifoqdoshlari   va   mustamlakalarini   ko’paytirishni   davom   ettridi.   (1912   yilda   1
GBP 12 USDga teng bo’lgan). Ikkinchi Jahon urushi davrida sobiq Ittifoq bilan bir
tomoda bo\lgan AQSh 1945 yilda Yaponiyaga tashlangan ikkita atom bombasidan
keyin jahon hamjamiyatida mamlakat  uchun yangi  rivojlanish va kengayish davri
boshlandi. 1950 yillarda Buyuk Britaniyani quvib o’tgan AQSh endiikda Yevropa
mamlakatlarida   o’z   kapital   va   texnologiyalarin   joylashtira   boshladi.   Sovuq   urush
yillarida   ham   mamlakat   iqtisodiy   jihatdan   ulkan   kengayuvchan   bozorlarga   ega
bo’la boshladi. Ikkinchi jahon urushidan boshlab petrodollar tizimi oriy qilindi va bir   necha   davlat   uni   rasmiy   valyutasi   sifatida   ishlatmoqdi.   Ko'pgina   boshqa
mamlakatlar   bu   de   facto   valyuta   deb   hisoblamoqda.  
BMTning   29.5   foiz   byudjetini   ta’minlab   beruvchi   (2017)   bu   gigant   iqtisosdiyot
endilikda   o’z   ilm-fan   taraqqiyotini   rivojlantirishni   yangi   darajasiga   chiqdi.   Suv
ostida,   quruqlikda,   havoda   hatto   kosmosda   dominant   bo’lgan   bu   mamlakat
strategik   rejalashtirish,   samarali   muvofiqlashtirilgan   hisob-kitoblar,   ko’p   variantli
modellashtirishlar   va   uzoqni   ko’ra   bilish   kabi   murakkab   xususiyatli   taktikalr
hisobiga   muvoffaqiyatlarga   erishmoqda.   Hozirda   AQSh   dunyodagi   sanoatishlab
chiqarishning qariyb 18 foizini tashkil  qiladi.AQSh iqtisodiyoti 2008 yilda dunyo
moliyaviy bozorlarida ipoteka inqirozi va dollar qiymatining pasayishi boshlangan
muammoga yuz tutdi (American Dream, NINA Loan, Freddy Mac, Fannie May).
2008   yilda   AQSH   prezidenti   Barak   Obama   tashabbusi   bilan   ―Havoga   Ehson‖
loyihasi   tadbiq   etish   bilan   (Bailout   Bubble)   deb   nomlanuvchi   global   inqirozga
yechim berditashabbusi bilan ―Havoga Ehson  loyihasi tadbiq etish bilan (Bailout	
‖
Bubble)   deb   nomlanuvchi   global   inqirozga   yechim   berdi.
AQShda aynan ushbu sohada ulkan hajmli mahsulotlar qayta ishlash orqali  YaIM
tarkibini   boyitsada,   katta   miqdordagi   moliyaviy   kapitallar   doimiy   ravishda
sektorlarni   avtomatlashtirish   va   robotlashtirishni   takomillashtirishga
qaratmoqda.Fermer   xo'jaliklarining   samaradorligi   (mexanizatsiyadan   va   tijoriy
fermerlikdagi   tashkiliy   o'zgarishlardan   kelib   chiqqan   holda)   oldingidan   ko'ra
kichikroq ishchi  kuchini orqali yuqori darajadagi xavfli ishlarni bajarish naijasida
ishlab   chiqarishsamaradorligini   oshirmoqda.   Hosildorlikni   yaxshilashda   o'g'itlar,
pestitsidlar  va gerbitsidlarning ko'paytirilishi  hamda qishloq  xo'jaligi  texnikaidagi
o'zgarishlar   natijasida   rivojlanib   bormoqda6.
Eng   muhim   ekinlar   orasida   Misr   (makkajo'xori),   soya,   bug'doy,   paxta,   uzum   va
kartoshka   mavjud.   AQSh   dunyoning   eng   yirik   yog'och   ishlab   chiqaruvchisi
hisoblanadi. O’rmon sanoatining beshdan to'rt qismi Douglas va janubiy qarag'ay
kabi yumshoq daraxt hisoblanadi. Bular orasida eng asosiy daraxt eman daraxtidir.
Yalpi   ichki   mahsulot   AQSh   qishloq   xo'jaligi   bo’yicha   2017   yilning   uchinchi
choragida 153,30 mln AQSH dollarini tashkil etgan. Shtatlardagi qishloq xo'jaligi
yalpi mahsuloti o’sish hajmi 2005 yildan 2017 yil oralig’da o’rtacha 137,77 foizni
tashkil   etgan. O’rmonchilik   AQSh   o'rmonzorlari   226   million   gektarni,   yoki   yer   maydonining
24,7 foizini qoplagan. Asosiy o'rmonlar orasida sharqiy, markaziy qattiq daraxtlar,
janubiy, Rokki tog' va Tinch okeani sohillari joylashgan. Milliy 
o'rmon   xizmatining   yerlari   mamlakatning   o'rmonzorlarining   taxminan   19   foizini
tashkil   qiladi.   Arktika,  
Arkanzas,   Florida,   Gruziya,   Maine,   Oregon   shtatidagi   va   Vashington   shtatidagi
xususiy   yog'och   kompaniyalarni   joylashgan,   Boshqa   davlatlar   singari,   Qo'shma
Shtatlar   qirg'og'idagi   200   ta   dengiz   mili   (370   km)   baliq   ovlash   sanoati   uchun
maxsus   iqtisodiy   hududlar   (EZZ-   Exclusive   economic   zone)   tashkil   etilgan.   Bu
yerda   11,4   million   kvadrat   kilometr,   bu   dunyodagi   eng   yirik   baliqchilik   hududi
bo'lib   hisoblanadi.FAO   ma'lumotlariga   ko'ra,   2016   yilda   Qo'shma   Shtatlar
4,888,621   tonna   baliq   ovlashdan,   qolgan   471,958   tonnasi   suv   mahsulotlari
yetishtirishdan   olingan.   AQSh,   Xitoy,   Peru,   Hindiston   va   Indoneziyadan   so'ng
dunyodagi jami 3.8 foizni tashkil etgan beshinchi yetakchi baliq sanoat markazlari
hisoblanadi.AQSh   EEZ   mamlakatning   1,7   marta   yer   maydonini   tashkil   etuvchi
dunyodagi   eng   katta   va   sakkizta   yirik   dengiz   ekotizimini   o'z   ichiga   oluvchi
baliqchilik   markazlari   sanaladi:  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1.Karimov I.A. Bizning bosh maqsadimiz - jamiyatni demokratlashtirish va 
yangilash, mamlakatni modernizatsiya va isloh etishdir -T.
2.Karimov I.A. Vatan ravnaqi uchun hammamiz mas’ulmiz. T. «O’zbekiston». 
3.Karimov I.A. Ozod va obod vatan, erkin va farovon hayot-pirovard 
maqsadlarimiz. T. «O’zbekiston».
4.Karimov I.A. O’zbekiston XXI asrga intilmoqda. T. “O’zbe-kiston”.
5.Karimov I.A. «Erishilgan yutuqlarni mustaxkamlab, yangi mar-ralar sari izchil 
harakat qilishimiz lozim».  yakunlari va yvazifalariga bag’ishlangan Vazirlar 
mahkamasida so’zlagan nutqi. «Xalq so’zi» gazetasi
6.Karimov I.A. Biz tanlagan yo’l - demokratik taraqqiyot yo’li. Tom11. T.: 
«O’zbekiston»,
7.Karimov I.A. “Erishgan marralarimizni mustahkamlab, islo-hotlar yo’lidan 
izchil borish - asosiy vazifamiz”. Vazirlar Ma¦-kamasining majlisida so’zlagan nut
¢i. “Xalq so’zi” gazetasi.
8.Avdokushin E.F «Mejdunarodnie ekonomicheskie otnosheniya» M.izd. dom. 
“Marketing”.
9.Mejdunarodnie ekonomicheskie otnosheniya M. 2004g. Podred.prof. Ribalkina 
V.E.
10. Vahobov A., BurxonovU., Jumaev N. Chet mamlakatlar investitsiyasi T., 
«Yangi asr avlodi». 
11.Vahobov A., Burxonov U., Jumaev N. Xalqaro moliya munosabatlari T., 
«Sharq». 
12.Mejdunarodnie ekonomicheskie otnosheniya. M. ROSSPEN .Pod red. pof. 
Liventseva N.N.
13. Mejdunarodnie ekonomicheskie otnosheniya. M. YuNITI .Pod.red. prof. Jukova
E.F.