Dunyoning fizik manzarasi va uning ontologik maqomi

Dunyoning fizik manzarasi va uning ontologik
maqomi
Mundarija
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.BOB. Dunyoning fizik mazarasi tushunchasi va va uning ontologik maqomi ............................................. 4
1.1. Olamning hozirgi zamon ilmiy fizik manzarasini tushuntirishda bozonlarning hissasi. ......................... 4
1.2. Olamning fizik tasavvuri falsafiy kategoriya sifatida ...................................... 10
Xulosa. ....................................................................................................................................................... 25
Adabiyotlar ................................................................................................................................................ 27
1 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi.   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat
Mirziyoev   yangi   yil   arafasida   –   2021   yil   30   dekabr’   kuni   mamlakatimizning
yetakchi   ilm-fan   namoyandalari   bilan   uchrashdi.   Bunda   Ilm-fan   yutuqlari   –
taraqqiyotning   muhim   omili   mavzusidagi   nutqida   ”Mamlakatimiz   va
jamiyatimizning   zamon   talablari   darajasida   rivojlanishini   ilm-fansiz   tasavvur
qilish qiyin. Ilm-fan taraqqiyotida fundamental tadqiqotlar muhim ahamiyat kasb
etadi.   Aynan   ular   orqali   yangi   bilimlar   o`zlashtiriladi   va   nazariyalar
shakllantiriladi,   kelgusi   amaliy   tadqiqotlar   va   innovatsion   ishlanmalar   uchun
mustahkam   asos   yaratiladi” 1
  -   degan   edi.   Shu   maqsaddan   kelib   chiqib
mamlakatimizda   ilm   fanni   rivojlantirishga   katta   e`tibor   berilayotgan   bir   vaqtda
tabiiy   fanlarni   zamon   yangiliklari   bilan   boyitib   borish   asosiy   maqsadimiz
hisoblanadi.
Kurs   ishining   maqsadi :   Mavjudligi   Eynshteynning   umumiy   nisbiylik
nazariyasidan   kelib   chiqadigan   bo’lsak   d unyoning   fizik   manzarasi   va   uning
ontologik   maqomi   qayd   qilinishini   nazariy   jihatdan   tushuntirish   va   amaliyotda
qayd qilinish jarayonini tadqiq qilish. 
Kurs ishining       vazifasi:   kurs   ishini  amalga oshirish uchun quyidagi vazifalarni
hal qilish kerak bo`ladi:
- bozon zarralarini qayd qilinishini mavjud bo`lishini nazariya b tenglamalarini
y echimi sifatida baholash,
- bozon zarralarini qayd qilinishini shini  ilmiy jihatdan tushuntirish,
- bozon zarralarini qayd qilinishinishini yerda qurilgan zamonaviy qurilmalar
Katta Adron Kollayder(KAK) yordamiada qayd qilinishini tadqiq qilish,
-   bozon   zarralarini   qayd   qilinishinishini   zamonaviy   (KAK)     qurilmalar
yordamiada qayd qilinishini baholash,
Kurs ishining  predmeti .Mavjud adabiyotlar, internet ma`lumotlari, nazariy fizika
kitob va ilmiy jurnallari ma`lumotlarini taxlil qilish jarayoni.
1
 https://elib.buxdu.uz/index.php/pages/referatlar-mustaqil-ish-kurs-ishi/item/13264-ontologiya-borliq-falsafasi-
dunyoni-falsafiy-tushinish
2 Kurs   ishining     ob`ekti:   D unyoning   fizik   manzarasi   va   uning   ontologik   maqomi
qayd   qilinishini   haqidagi   ma`lumotlarni   taxlil   qilish   asosida   olamning   haqiqiy
ilmiy manzarasini shakllantirish metodikasini ishlab chiqish jarayoni.
Kurs   ishining       ilmiy   farazi   :   Dunyoning   fizik   manzarasi   va   uning   ontologik
maqomi   qayd   qilinishini   fizikada   samarali   foydalanish   tizimli   ta`minlansa,
o` q uvchining   nazariy   olgan   bilimi,   amaliy   ko`nikma   va   malakalari   shakllanadi,
manti q iy   fikrlash,   abstrakt   tafakkuri   rivojlanadi,   o` q itish   mazmuni   va   sifati
samaradorligi ta`minlanadi.
Kurs ishining    yangiligi :   Dunyoning fizik manzarasi va uning ontologik maqomi
qayd   qilinishini   mavjudligi   ilmiy   dalillar   asosida   mukammal   yagona   ilmiy
dunyoqarashni shakllantirish uchun metodika ishlab chiqilganligi.
Kurs ishining   amaliy a h amiyati.   Dunyoning fizik manzarasi va uning ontologik
maqomi   tuzilishining   yagona   ilmiy   manzarasini   shakllantirishda   amaliy
ahamiyatga ega.
Kurs   ishining   tarkibi   va   hajmi :   Kurs   ishida   3   ta   reja   kirish,xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat    
3 I.BOB. Dunyoning fizik mazarasi tushunchasi va va uning ontologik
maqomi
1.1. Olamning hozirgi zamon ilmiy fizik manzarasini
tushuntirishda bozonlarning hissasi.
Zamonaviy texnologiyalarning keskin rivojlanishi bir qator ilm-fan yo’nalishlarida
yangi  yutuqlarga  erishishda   keng  yo’l   ochib bermoqda. Ayniqsa,   so’nggi  yillarda
elementar   zarralar   fizikasi   sohasida   erishilayotgan   yutuqlar   salmoqlidir.   Shuning
uchun   ham   biz   ushbu   sahifalarda   shu   sohada   qo’lga   kiritilayotgan   ilmiy   natijalar
haqida   so’z   yuritmoqchimiz.   Fizika   fanidan   bizga   ma’lumki,   barcha   elementar
zarralar   bir-biriga   aylanib   turadi.   Xo’sh,   bu   jarayon   qanday   yuz   beradi   va
elementar zarralar olami haqidagi yangi bilimlarning istiqbollari qanday? Odatda,
biror  zarrani  parchalash   yoki  boshqa  zarra(lar)ga aylantirish  uchun  uni  juda  katta
tezlik   bilan   harakatlanayotgan   boshqa   bir   elementar   zarra   bilan   to’qnashtirish
kerak.   Buning   uchun   juda   katta   elektromagnit   maydoni   hosil   qiladigan
tezlatkichlardan   foydalaniladi.   Zamonaviy   tezlatkichlar   zaryadli   zarralarga
yorug’lik   tezligiga   juda   yaqin   bo’lgan   tezliklarni   bera   oladi.   To’qnashayotgan
zarralarning   energiyalari   qancha   katta   bo’lsa,   shunchalik   ko’p   va   og’ir   zarralar
hosil bo’ladi. Chunki, zarralarning tezligi ortganda ularning massalari ham ortadi.
Nazariy   jihatdan   massalari   ortgan   har   qanday   ikki   juft   zarradan   hozirgi   kunda
ma’lum bo’lgan barcha zarralarni olish mumkin. Bugungi kunga kelib «elementar
zarralar»   deb   ataluvchi   zarralar   soni   ikki   yuzdan   ortib   ketdi.   Elementar   zarralar
sonining bunchalik ko’pligi ularni «elementar» ekanligini gumon ostiga ham oldi.
Elementar   zarralarning   massasi   energetik   birlik   bo’lgan   MeV   (million   elektron
volt)   yoki   GeV   (milliard   elektron   volt)   birliklarda   ifodalanadi.   Bu   birliklar
kilogramlarda ifodalangan massani yorug’lik tezligi kvadratiga ko’paytirish (mc2)
natijasida hosil qilinadi. Elementar zarralar bugungi kunda ularning massasi, elektr
zaryadi,   spini   va   yashash   vaqtlari   bo’yicha   guruhlarga   ajratilgan.   Guruhning
boshida   foton   turadi.   Foton   (spini   1   ga   teng)   yakka   o’zi   birinchi   guruhni   tashkil
etadi.   Navbatdagi   guruh   yengil   zarralardan   —   leptonlardan   (spinlari   1/2   ga   teng)
iborat.   Undan   keyingisi   mezonlar   (spinlari   0   ga   teng)   guruhi.   Va   so’nggi   guruh
barionlardir   (spinlari,   asosan,   1/2   ga   teng).   Elementar   zarraning   spini   deganda,
4 uning  xususiy   impuls   momenti   tushuniladi.   Spini   butun  songa   teng   bo’lgan   zarra
Bozon   (Boze-hind   fizigi   nomi   bilan)   ham   deyiladi.   Elementar   bozonlar
kalibrovkalangan maydon kvantlari bo’lib, ular yordamida leptonlar va kvarklarni
o’zaro ta’sirlashuvi amalga oshadi. Bunday bozonlarga foton (elektomagnit o’zaro
ta’sirda),   glyuon   (kuchli   ta’sirda)   va   W   va   Z-bozonlar   (kuchsiz   o’zaro   ta’sirda)
misol   bo’la   oladi.   Shuni   ham   aytib   o’tish   lozimki,   barcha   bozonlar   (W±   -
bozonlardan tashqari) zaryadga ega emas. 2
1-chizma. Ushbu chizmada «Standart model» deb atalgan nazariya taklif etilgan.
Xo’sh,   Xiggs   bozoni   nima?   O’rta   maktab   kursida   elektronlarni   planetalarga
o’xshash   kichik   sharlar   deb,   kvant   mexanikasidan   xabari   bor   insonlar   esa,ularni
bulutlar   deb   tasavvur   qiladi.   Yoki   «maydon»,   «to’lqin»,   yohud   «zarra»   deb
2
 https://elib.buxdu.uz/index.php/pages/referatlar-mustaqil-ish-kurs-ishi/item/13264-ontologiya-borliq-falsafasi-
dunyoni-falsafiy-tushinish
5 hisoblaydilar. Xiggs bozoni  Xiggs maydoni kvanti bo’lib, zarralar bu maydondan
o’tganda qarshilikka uchraydi, ya’ni ularning massasi o’zgaradi. Aniqrog’i, Xiggs
bozoni   elementar   zarralarni   massa   bilan   ta’minlaydi.   Ya’ni   buni,   elementar
zarralarni «qovushqoq» maydonda og’irlashib qolganday tasavvur qilish mumkin.
Bu   modelga   binoan   bizning   olamimiz   shu   bozonlarga   to’la   va   ularni   elementar
zarralar bilan ta’sirlashuvi natijasida massaga ega bo’ladilar deb tasavvur qilinadi.
Shuning   uchun   ham   ushbu   zarrani   tabiatda   mavjudligini   isbotlash   nazariy   fizika
uchun   juda   dolzarb   masala   edi.   Xiggs   bozonining   topilishi   fan   va   elementar
zarralar  fizikasi  uchun juda katta progress  hisoblanadi. Birinchi  navbatda zarralar
va olamni qanday tuzilganligi to’g’risidagi bilimlarimiz yanada mukammallashadi.
Shotlandiyalik   35   yoshli   fizik   Piter   Xiggs   1964-yili   nazariy   fizika   sohasidagi
taniqli   ilmiy   jurnallardan   birida   bor-yo’g’i   bir   yarim   betdan   iborat   bo’lgan   ilmiy
maqolasida shunday bozon mavjudligini bashorat qilgan edi. Ushbu tadqiqot ishida
tadqiqotchi  o’zining keyinchalik  «Standart  model» deb atalgan  nazariyasini  taklif
etdi.   Bu   nazariyani   yaratishda   Xiggs   g’ayrioddiy   skalyar   maydon   xossalariga
asoslangan edi. 
Aynan   mana   shu   maydon   keyinchalik   «Xiggs   maydoni»   deb   atala   boshlandi.
Shundan buyon «Standart model» elementlari qatoriga b va t-kvarklarni hamda W
va   Z-bozonlarni   kiritish   mumkin.   Lekin,   ko’p   urinishlarga   qaramay   Xiggsning
kvant   maydoni   (Xiggs   maydoni)   ni   aniqlashning   iloji   bo’lmagan   edi.Bugungi
kunda   elementar   zarralarning   tuzilishi   va   o’zaro   ta’sirlashuvining   nazariy   hamda
amaliy   tasdig’ini   topgan   «standart   model»   deb   ataluvchi   model   yordamida
tushuntiriladi.
  Kam   sondagi   postulatlarga   asoslangan   bu   model   yordamida   elementar   zarralar
olamida   kechuvchi   minglab   turdagi   jarayonlarni   nazariy   jihatdan   bashorat   qilish
mumkin. Fiziklarning fikriga ko’ra, bu model hali to’la mukammal shaklga yetgani
yo’q.   Bu   modelning   asosiy   qahramonlari   klassik   mexanikadagi   zarralar   yoki
«zarra-to’lqin»lar emas, balki kvant maydoni hisoblanadi. Bugungi  kunda fiziklar
«zarra»   deganda   alohida   nuqtaviy   obyektni   emas,   balki   aynan   maydon   holatini
tushunadilar.
6 2-chizma.Engler-Braut-Xigss qarashi.
7 Shuning uchun ham Xiggs bozonini amalda topish uchun insoniyat tarixidagi eng
qimmat   (umumiy   qiymati   10   milliard   dollarga   yaqin)   bo’lgan   Katta   adron
kollayderi   qurildi.   Katta   deb   atalishiga   cabab,   o’lchamlari   juda   katta   bo’lgani,
aniqrog’i,   aylana   ko’rinishdagi   tezlatkichning   uzunligi   26   659   metrga
tengligidandir,   adron   deyilishiga   sabab,   ushbu   tezlatkich   adron,   ya’ni   og’ir
zarralarni   tezlashtiradi,   kollayder   degani   «to’qnashtiruvchi»   ma’nosini   beradi,
ya’ni   og’ir   zarralar   qarama-qarshi   yo’nalishda   tezlashtirilib   ma’lum   nuqtada
to’qnashtiriladi. Kollayder yer yuzasidan 100 metr chuqurlikda joylashgan bo’lib,
Shveytsariya va Fransiya hududlaridan o’tgan. Bu yerda 100ga yaqin davlatlardan
tanlab   olingan   10   000dan   ko’proq   yosh   olim   va   muhandislar   ilmiy   izlanish   olib
bormoqdalar.   Kollayder-tezlatkich   yordamida   Xiggs   bozoniga   mos   keladigan
massa   diapozoni   aniqlandi.   Yuqorida   aytib   o’tganimizdek,   ushbu   kollayderda
zarrachalar   misli   ko’rilmagan   katta   energiyaga   ega   bo’lgan   holda   to’qnashuvga
uchraydilar. Bu eksperimental izlanishlar davomida olimlar qachonlardir koinotda
yuz   bergan   Katta   Portlashdan   so’ng   yuz   bergan   jarayonlarga   yaqin   holatni
o’rganmoqdalar.   Boshqacharoq   aytadigan   bo’lsak,   biz   bu   yerda   borliq   dunyo
paydo   bo’lgan   dastlabki   nanosekunddan   keyingi   holat   guvohi   bo’lamiz.   O’sha
holatda butun borliq dunyo kvarklar va boshqa zarralardan tashkil topgan qizigan
plazmalardan   iborat   bo’lgan.   Xiggs   bozoni   avvaliga   nazariy   jihatdan   bashorat
qilingan   bo’lsa-da,   oradan   bir   necha   yil   o’tib,   2012-yilning   4-iyulida   Yadro
tadqiqotlari bo’yicha Yevropa Tashkiloti (CERN) xodimlari tomonidan katta adron
kollayderida   massasi   125-126   GeV   bo’lgan   zarra   sifatida   qayd   qilinganligi   xabar
qilindi.   Bu   zarra   shu   paytgacha   topilgan   bozonlar   ichida   eng   og’iridir.   CERN
olimlari   2021-yilning   mart   oyida   yana   bir   marta,   2022-yilning   iyulida   topilgan
zarrani   haqiqatan   ham   Xiggs   bozoni   ekanligini   tasdiqladilar.   Xiggs   bozoni   bizga
nima   beradi?   Buning   uchun,   balki,   ko’p   yillar   kerak   bo’lar.   Masalan,   kvant
mexanikasi  yaratilgandan bir  necha o’n yillar  o’tibgina lazerlar  yaratildi  va mana
bugungi   kunda   ulardan   turli   sohalarda   amaliy   maqsadlarda   foydalanib
kelmoqdamiz.   Yoki   bugungi   rivojlangan   texnologiyalar   yuz   yil   oldin   yaratilgan
kvant fizikasining davomi bo’lgan nano-fizika, yadro fizikasi yordamida bo’lyapti.
8 Mana bugungi kunga kelib o’sha bilimlarimizdan foydalanib yangi  materiallar va
dori-darmonlar,   bioobyektlar   yaratilmoqda.   Elementar   zarralar   fizikasi   atom   va
molekulyar   fizikaga   qaraganda   ham   materiya   tuzilishini   chuqurroq   o’rganadi.
Bugungi   kunda   bu   kashfiyotning   amaliy   150   yil   oldin   o’z   vaqtida   elektrga   oid
tajribalarini   o’tkazayotganda,   u   ham   amaliy   ahamiyatini   o’ylamagandi.   Al
Xorazmiy   bundan   1200   yillar   oldin   o’zining   algoritmlarini   (Al   Xorazmiy-lotinda
algoritm)   yaratayotganda,   bugungi   kundagi   qo’l   telefonlari-yu   kompyuter
dasturlariga   tamal   toshini   qo’yganini   sezgan   bo’lsa,   ne   ajab?   Maksvell
elektromagnit ta’sirlarni o’rganayotib, bu bilimlarni televidenie va tezkor aloqada
foydalanish mumkinligini anglagan bo’lsa? Demak, fandagi oldinga tashlangan har
bir qadamning izi chuqur bo’ladi va albatta, insoniyatning farovon hayot haqidagi
orzulariga   yetishish   yo’lidagi   muqaddas   qadamga   aylanadi.   Piter   Xiggsning
elementar zarrachalar fizikasi rivojiga qo’shgan buyuk ilmiy hissasi izsiz qolmadi.
2022-yil   oktyabr   oyining   boshlarida   Xalqaro   Nobel   mukofotiga   sazovor   bo’lgan
tengsiz   olim,   yozuvchi   va   davlat   arboblari   qatorida   Piter   Xiggsning   nomi   ham
borligi   va   unga   fizika   sohasidagi   ushbu   noyob   mukofot   nasib   etganligi   haqidagi
xabar   e’lon   qilindi.   Bu   mukofot   olimning   yillar   davomida   olib   borgan   ilmiy
izlanishlariga berilgan yuksak baho edi. 3
3
 https://elib.buxdu.uz/index.php/pages/referatlar-mustaqil-ish-kurs-ishi/item/13264-ontologiya-borliq-falsafasi-
dunyoni-falsafiy-tushinish
9 1.2. Olamning fizik tasavvuri falsafiy kategoriya sifatida
Olam   shunchalik   turli-tumanki,   barcha   jismlar   birgina   navli   zarralardan
tuzilmaganligiga   hech   qanday   shubqa   yo’q.   Biroq   ajablanadigan   joyi   shundaki,
yulduzlarning   moddasi   xuddi   Yerning   moddasi   singaridir.   Koinotdagi   barcha
jismlarni   hosil   qiluvchi   atomlar   mutlaqo   bir   xil   tuzilishga   ega.   Jonli   organizmlar
ham xuddi jonsiz organizmlar tuzilgan atomlardan iborat.
Elementar   zarralar   va   ularning   aylanishlari   kashf   etilgandan   keyin   materiya
tuzilishining   birligi   olamning   yagona   manzarasida   asosiy   o’ringa   chiqdi.   Bu
birlikning   zamirida   barcha   elementar   zarralarning   moddiyligi   yotadi.   Turli
elementar zarralar materiya mavjudligining turli konkret shakllaridir.
Olamning fizik manzarasi haqidagi klassik tasavvurlarning revolyutsion o’zgarishi
materiyaning kvant xossalari kashf etilgandan so’ng ro’y berdi. Mikrozarralarning
qarakatini   tavsiflovchi   kvant   fizikasi   paydo   bo’lgandan   so’ng   olamning   yagona
fizik manzarasida yangi elementlar ko’zga tashlana boshladi.
Materiyani   uzlukli   tuzilishiga   ega   bo’lgan   moddaga   va   uzluksiz   maydonga
bo’linishi   o’zining   absolyut   ma’nosini   yo’qotdi.   Har   bir   maydonga   shu
maydonning   o’z   zarralari   (kvantlari)   mos   keladi:   elektromagnit   maydonning
zarrasi fotonlar, yadro maydonining zarrasi   p   -mezonlar yanada chuqurroq sathda
esa glyuonlar va qokazo.
O’z   navbatida   barcha   zarralar   to’lqin   xossalarga   ega.   Korpuskulyar-to’lqin
dualizmi materiyaning barcha shakllariga xos.
Kvant   nazariyasining   prinsiplari   mutloqo   umumiy   bo’lib,   barcha   zarralarni,   ular
orasidagi   o’zaro   ta’sirlarni   va   ularning   o’zaro   aylanishlarini   tavsiflash   uchun
qo’llanilaveradi.
Shunday   qilib,   hozirgi   zamon   fizikasi   tabiat   birligining   ko’p   tomonlarini   yaqqol
namoyish   qilmoqda.   Biroq   olam   birligining   ko’p   tomonlarini,   ehtimol,   hatto   bu
birlikning   fizik   moqiyatini   bilib   olishga   hali   muvaffaq   bo’lingani   yo’qdir.   Nima
uchun   shunchalik   ko’p   elementar   zarralar   mavjudligi   noma’lum.   Nima   uchun
10 ularning   muayyan   massalari,   zaryadlari   va   boshqa   xarakteristikalari   mavjudq
hozirgacha barcha bu kattaliklar eksperimental aniqlab kelindi.
Fizikada   aniqlanadigan   fundamental   qonunlar   o’zlarining   murakkabligi   va
umumiyligi bilan har qanday qodisalarni o’rganish asoslanadigan dalillardan ancha
ustun   turadi.   Biroq,   ular   ham   bevosita   kuzatiladigan   sodda   hodisalar   haqidagi
bilimlar   kabi   to’g’ri   va   shu   darajada   obyektivdir.   Bu   qonunlar   hech   qachon,   har
qanday sharoitlarda ham buzilmaydi.
Fizika   fanining   taraqqiyoti   falsafiy   qarashlarda   tub   burilishlarga   olib   keldi   va   bir
qator muammolarni keltirib chiqardi. Masalan, kvarklarni nazariy kashf etilishi va
ularni   erkin   holda   kuzatish   printsipial   mumkin   emasligi   "narsa   o’zida"   tezisini
qayta   anglashga   olib   keldi.   Fizikaning   rivojlanishi   va   materiyaning   yagona
nazariyasini   qurilishi  yagona  olamning fizik manzarasini  yaratish  imkonini  berdi,
dunyoni   bilishning   ilmiy   asosini   vujudga   keltirdi.   Dialektik   materializmning
"materiya shakllari va xususiyatlari cheksizdir" degan tezisi tasdiqlanib bormoqda.
Barcha   fundamental   o’zaro   ta’sirlar   mexanizmlarining   (almashinuv   xarakteri)
umumiyligi   materiya   tuzilishining   yagona   nazariyasini   qurishga   intilishlarni
keltirib chiqardi. Bunday harakatga mashhur A. Eynshteyn o’zining oxirgi sal kam
50 yillik umrini, V. Geyzenberg esa oxirgi 20 yil faoliyatini bag’ishladi.
Hozirgi   zamon   fizikasining   rivojlanishi   shuni   ko’rsatadiki,   fundamental   o’zaro
ta’sir   doimiylari   a
i   qat’iy   aniq   qiymatga   ega   bo’lmasdan,   balki   o’zaro
ta’sirlashuvchi   zarrachalar   orasidagi   masofaga   (r)   yoki,   baribir,   ularning
energiyasiga (E) hamda almashinuv zarralarining massa (energiya)siga bog’liqdir.
Elementar   zarralar   orasidagi   masofa   kamayib   (yoki   ularning   energiyalari)   ortib
borishi  bilan ketma-ket  ( bosqichma-bosqich ) ravishda to’rtala fundamental o’zaro
ta’sirlar o’rtasidagi farq yo’qola boradi va shu yo’l bilan yuqorida ko’rib chiqilgan
4   ta   fundamental   o’zaro   ta’sirni   yagona   o’zaro   ta’sirga   birlashtirish   masalasi
tug’iladi.
S.Vaynberg,   Sh.Gleshou   va   A.Salam   (1979)larning   nazariy   ravishda
ko’rsatishicha,   leptonlar   va   kvarklar     l
w   ~ℏ
mwc ~   10 -18
  m   masofagacha
11 yaqinlashganda   ular   energiyasi   Е
w   ~   m
w c 2
  ~   10 11
  eV   bo’lgan   oraliq   bozonlar
almashinib   ta’sirlasha   boshlaydi.   Е   >>   Е
w   energiyalarda   ( l   << l
w )   oraliq
bozonlarning   tinchlikdagi   massasini   hisobga   olmasa   ham   bo’ladi   va   bu   holda
ularning fotonlardan farqi qolmaydi, ya’ni elektromagnit va kuchsiz o’zaro ta’sirlar
o’rtasidagi   farq   yo’qoladi.   Shunday   qilib,   1-bosqich   birlashuv   sodir   bo’ladi:
elektromagnit   va   kuchsiz   o’zaro   ta’sir   kuchlari   elektrokuchsiz   o’zaro   ta’sir
kuchining xususiy ko’rinishlari bo’lib qoladi. Vaynberg, Gleshou va Salamlarning
elektrokuchsiz   o’zaro   ta’sir   nazariyasida   bashorat   qilingan   W ±
,   Z о  
oraliq
bozonlar1984 yili K.Rubbia va S.Van der Meyerlar tomonidan eksperimental kashf
etildi.
Hozirgi   kunlarda   fiziklar   lokal   kalibrli   invariantlik   va   simmetriyaning   spontan
buzilishi   nazariyalari   asosida   elementar   zarralarning   yanada   umumiyroq
nazariyasini ishlab chiqishga kirishganlar: kuchsiz, elektromagnit va kuchli o’zaro
ta’sirlarning   yagona   nazariyasi   qurilgan.   Unga   ko’ra   bu   uchchala   o’zaro   ta’sir
elektroyadroviy   o’zaro   ta’sir   ("Buyuk   birlashuv   kuchi")   ning   xususiy   hollari   deb
qaraladi. R ~  10 -32
 m masofalarda (- 10 15
 GeV energiyalarda) bozonlar va glyuonlar
o’rtasida   farq   yo’qoladi   (2-bosqich   birlashuv).   "Buyuk   birlashuv"   nazariyasiga
muvofiq juda yuqori energiyalarda leptonlar va kvarklar m
x c 2~
10 15
 GeV energiyali
kvantlar   almashinib,   bir-birlariga   aylana   oladilar.   Boshqacha   aytganda
elektroyadroviy o’zaro ta’sirga nisbatan barion zaryad B va lepton zaryad L larning
saqlanish qonunlari buziladi. Bu nazariyaga muvofiq protonning o’rtacha yashash
davri     »  10 30  
±   3
 yil bo’lib,  р   ®   p о
 +  е +  
sxema bo’yicha parchalanishi mumkin.
Biroq   bunday   jarayon   haligacha   kuzatilgan   emas.   10 15
  GeV   energiyali   zarralar
hatto   kosmik   nurlar   tarkibida   ham   topilmagan.   Shunga   qaramasdan   gravitatsion
o’zaro   ta’sirni   ham   xususiy   hol   sifatida   hisobga   olib,   barcha   4   ta   turdagi   o’zaro
ta’sirlarning   (materiyaning)   yagona   nazariyasini   qurish   ustida   qizg’in   nazariy
ilmiy-tadqiqot   ishlari   olib   borilmoqda.   Maydon   kvantining   energiyasi   "Plank
massasi"   deb   ataluvchi   m
p c 2	
~
10 19
  GeV   qiymatga   etganda   gravitatsion   o’zaro
ta’sirni   ham   kvant   nazariyasi   bilan   ifodalash   zarurati   tug’iladi.   Bunday   sharoitda
12 foton,   oraliq   bozonlar,   glyuonlar   va   graviton   o’rtasida   farq   yo’qoladi   va   to’rtala
o’zaro   ta’sir   "kengaytirilgan   supergravitatsiya"   deb   ataluvchi   yagona   o’zaro
ta’sirga   birlashadi   (3-bosqich   birlashuv).   "Buyuk   birlashuv"   va   "kengaytirilgan
supergravitatsion"   o’zaro   ta’sirlar   Koinot   evolyutsiyasining   dastlabki   paytlarida
ro’y bergan bo’lishi mumkin deb taxmin qilinadi.
Yuqorida   qayd   qilinganidek,   tabiatda   prinsipial   farqlanadigan   4   xil   fundamental
o’zaro ta’sirlar mavjud: kuchli (S), elektromagnit (E), kuchsiz (W) va gravitatsion
(G). Ular bir-biridan o’zaro ta’sir intensivlik (doimiylik) lari   a
i , ta’sir radiuslari R
i
va xarakterli vaqtlari  t
i  hamda simmetriya xossalari bilan farqlanadilar.
Tajribalar ko’rsatadiki,
a
S   ~  1,     a
Е   ~  10 -2
,   a
W   ~  10 -10
, a
G   ~  10 -38
,      (4.2) 
R
S   ~  10 -15
  м , R
Е  =  ¥ , R
W   ~  10 -18 
м ,    R
G =  ¥ ,      (4.3)
t
S   ~  10 -23
 c, t
Е    ~  10 -20
,   t
W   ~  10 -13
 c,     t
G = ?.      (4.4)
Kuchli   o’zaro   ta’sir.   Elementar   zarralarning   kuchli   o’zaro   ta’siri   o’ziga   xos
o’lchamsiz doimiy bilan xarakterlanadi: 4
     (4.5)
bunda g - kuchli o’zaro ta’sir "zaryadi" (mezon zaryadi). Kuchli ta’sirning asosiy
xossalari:
a) ta’sir radiusi juda kichik
b) yadrolar barqarorligini ta’minlaydi
v) universal emas
g) eng yuqori simmetriyaga ega
d)   yadroda   nuklonlar     p о
,   p ±
,  
К ±
  kabi   mezonlar   almashinish   tufayli
bog’lanadi, kvarklar esa glyuonlarga almashinadi.
Elektromagnit   o’zaro   ta’sir.   Elektromagnit   kuchlar   nisbatan   yaxshiroq
o’rganilgan.   Zarralarning   o’zaro   elektromagnit   ta’sirlashuv   kuchi   kuchli   o’zaro
ta’sirga   qaraganda   ancha   ojiz,   boshqa   kuchlarga   nisbatan   esa   o’ta   kuchlidir.
4
  Terrovere V.R.  Otrajaet li obshaya teoriya otnositel’nosti fizicheskuyu real’nost’?URL: 
http://agora.guru.ru/display.php?conf=EKOMOD-2012  URL: http://youtube.com/watch?v=2YWjZc_-
aUE&feature=g-u-u
13 Elektromagnit   kuchlarining   ta’sir   doirasi   10 -12
  sm   dan   tortib   kosmik
masofalargacha   davom   etadi.   Ko’pchilik   fizikaviy   hodisalar:   atomlar   va
molekulalar   tuzilishi,   kristallar,   ximiyaviy   reaksiyalar,   jismlarning   termik   va
mexanikaviy   xususiyatlari,   radioto’lqinlar,   quyosh   va  yulduzlarning   nurlanishi   va
hokazo hodisalar elektromagnit kuchlarining ta’sir doirasiga kiradilar.
Elektromagnit o’zaro ta’sir har xil zarralarda har xil shiddat bilan namoyon
bo’ladi.   Elektr   zaryadiga   ega   bo’lgan   zarralarda   eng   katta   elektromagnit   o’zaro
ta’sir   kuchlari   vujudga   keladi.   Massasi   va   spini   nolga   teng   bo’lmagan   zaryadsiz
zarralar   o’zaro   kuchsizroq   elektromagnit   ta’sirda   bo’ladilar.   Eng   kuchsiz
elektromagnit   o’zaro   ta’sirga   neytral,   spinsiz   zarralar,   masalan   neytral   pi-mezon
egadir. Zarralardan neytrino elektromagnit ta’sirni deyarli sezmaydi.
Elektromagnit   o’zaro   ta’sirni   nozik   tuzilish   doimiysi   deb   ataluvchi
o’lchamsiz kattalik xarakterlaydi:e2
ℏc≈	1
137
(4.6)
Elektromagnit   o’zaro   ta’sir   zarralarning   o’zidan   foton   chiqarib   va   yutib
turishi   jarayonida   hosil   bo’ladi   deb   tushuntiriladi.   Bunday   jarayon   ham   virtual,
ya’ni kuzatib bo’lmaydigan jarayondir.
Kuchsiz   o’zaro   ta’sir.   Agar   tabiatda   kuchsiz   o’zaro   ta’sir   bo’lmasa,   zarralardan
faqat   neytrino   bo’lmas   edi.   Yadrolar,   atomlar,   molekulalar,   kristallar   mavjud
bo’laverardi.   Faqat   barqaror   zarralar   soni   va   binobarin,   atomlar   va   materiyaning
tuzilish   shakllari   ancha   ko’p   bo’lardi.   Kuchsiz   o’zaro   ta’sirning   mavjudligi   ba’zi
bir   zarrralarni   va   natijada   jismlarning   ba’zi   tuzilish   shakllarini   barqaror   qiladi.
Shunday   qilib,   kuchsiz   o’zaro   ta’sir   ko’proq   zarralarning   parchalanishi   bo’yicha
"mutaxassisdir". Masalan, myu-mezonlar, zaryadli pi-mezonlar, neytron va boshqa
bir guruq oqir zarralarning parchalanishi faqat kuchsiz o’zaro ta’sir orqaligina ro’y
beradi. Kuchsiz o’zaro ta’sir jarayonlarining bunchalik xilma-xilligiga qaramasdan
ularning hammasi uchun doimiy bitta:	
(
G
ℏc)
2
(
ℏ
mc	)
−4
≈	5⋅10	−14
 , (4.7)
14 ℏ
mc - parchalanuvchi zarraning kompton to’lqin uzunligi, G - parchalanish jarayoni
uchun bog’lanish doimiysi.
Kuchsiz   o’zaro   ta’sir   doirasining   radiusi   eng   qisqa   bo’lib,   taxminan   10 -16
  sm   ga
teng. Kuchsiz o’zaro ta’sirni tashuvchi zarralar W ±
 va Z о
 oraliq bozonlardir.
Kuchsiz o’zaro ta’sir kuchli va elektromagnit o’zaro ta’sirlarga qaraganda kamroq
simmetriyaga   ega,   ya’ni   kuchsiz   o’zaro   ta’sirlarda   saqlanish   qonunlari   ko’proq
buziladi.
Gravitatsion   o’zaro   ta’sir.   Gravitatsion   o’zaro   ta’sir   ko’rib   o’tilgan   o’zaro
ta’sirlar   ichida   eng   zaifidir.   Tabiatda   mavjud   to’rtta   o’zaro   ta’sirlar   ichida
zarralarning   o’zaro   gravitatsiya   ta’siri   uni   xarakterlovchi   vaqtning   juda   kattaligi
( ~ 10 17
  sek) va unga xos ta’sir kuchining juda kichikligi (10 -38
) sababli hozirgacha
elementar zarralar nazariyasida deyarli e’tiborga olinmaydi.
Gravitatsion   o’zaro   ta’sir   o’zining   uchta   muhim   xususiyati   -   cheksiz   katta   ta’sir
doirasiga egaligi, absolyut universalligi va har qanday ikki massa o’rtasidagi ta’sir
kuchi ishorasining bir xilligiga asosan butun Koinotda, astronomik masshtablarda
asosiy rol  o’ynaydi. Uchinchi  xususiyatiga  asosan  gravitatsion o’zaro ta’sir kuchi
shu ta’sirdagi jismlarning massalari ortishi bilan tez ortadi.
Shu   sababli   elementar   zarralar   nazariyasining   oxirgi   yutuqlari   gravitatsion   o’zaro
ta’sir katta energiyalik zarralar olamida munosib o’ringa ega bo’lishi mumkinligini
ko’rsatdi.   Haqiqatdan   yuqori   energiyagacha   tezlatilgan   zarralarning   relyativistik
massasi   ortishi   bilan   gravitatsion   o’zaro   ta’sir   sezilarli   bo’ladi.   Elektromagnit
maydonga   qiyos   qilib   gravitatsion   o’zaro   ta’sir   gravitonlar   deb   ataluvchi   zarralar
vositasida   vujudga   keladi   deb   hisoblanadi.   Har   qanday   jism,   zarralar   o’zidan
gravitonlar   chiqarib   turadi.   Gravitonning   harakatsiz   holdagi   massasi   10 -39
  -   10 -42
MeV   ga,   ya’ni   deyarli   nolga   teng,  harakat   tezligi   yorug’lik   tezligidan  biroz   kam,
spini   ikkiga   teng.   Gravitonning   to’lqin   uzunligi   10 28
  sm.   Bu   kattalik   koinotning
radiusiga teng keladi. 5
5
  Terrovere V.R.  Otrajaet li obshaya teoriya otnositel’nosti fizicheskuyu real’nost’?URL: 
http://agora.guru.ru/display.php?conf=EKOMOD-2012  URL: http://youtube.com/watch?v=2YWjZc_-
aUE&feature=g-u-u
15 1.3. Dunyoning fizik manzarasi va uning ontologik maqomi
Ontologiya   (yun. ontos — borliq va ... logiya) — falsafa bo limi, borliq haqidagiʻ
ta limot.   Borliqning   umumiy   asoslari,   prinsiplari,   uning   shakllari   va	
ʼ
qonuniyatlarini   tekshiradi.   "Ontologiya"   terminini   nemis   faylasufi   R.   Goklenius
fanga   1513-yil   kiritgan,   X.   Volf   (1679—1754)   o z   dareligida   qo llagan   bo lsada,	
ʻ ʻ ʻ
dastlab   yunon   faylasuflari   uning   turli   talqinlarini   bayon   etganlar.   Ular
Ontologiya ni   haqiqiy   borliqni   nohaqiqiy   mavjudlikdan   ajratib   oluvchi   borliq
haqidagi   ta limot,   deb   hisoblashgan.   Eleya   maktabi   namoyandalari   hissiy	
ʼ
dunyoning   aldamchi   ko rinishini   haqiqiy   borliqqa   qaramaqarshi   qo yib,	
ʻ ʻ
Ontologiya ni   mangu   o zgarmas,   yagona,   sof   borliq   haqidagi   ta limot   sifatida	
ʻ ʼ
qo llashgan.   Milet   maktabi   vakillari   va   Ioniya   faylasuflari   dastlabki   borliqning	
ʻ
sifatiy talqini haqida bosh qotirishgan. Ulardan borliqning boshlanishida yotuvchi
bunday asosni  Empedokl  "stixiya",  Demokrit  "atomlar",  Anaksimandr   "apeyron",
Anaksagor "urug " deb atagan. Platon g oyalar  	
ʻ ʻ Ontologiya sini, Aristotel empirizm
Ontologiya sini   yaratdi.   O rta   yerlar   falsafasida  	
ʻ Ontologiya   ilohiyot   bilan
chambarchas   bog lanadi.   Sharq   falsafasida  	
ʻ Ontologiya   ko proq   ilohiy   borliqning,	ʻ
xudoning   mohiyatini   aks   ettiruvchi   ta limot   tarzida,   sharq   panteistik   falsafasida	
ʼ
vahdati mavjud va vahdati vujud ko rinishidagi ta limotlar shaklida paydo bo lgan.	
ʻ ʼ ʻ
Falsafada   Ontologiya   monistik,   dualistik   va   plyuralistik   konsepsiyalar   shaklida
ham   uchraydi   (qarang   Materiya ).   Yangi   davr   falsafasida   dualistik   Ontologiya
namoyandasi   R.   Dekart   bo lgan.   O z   falsafasining   asosiga   "monada"   —   "ilohiy	
ʻ ʻ
atomlar"ni   qo ygan   V.   G.   Leybnits   falsafasi   —   plyuralistik   O.ga   mansubdir.   Bu	
ʻ
konsepsiya   bo yicha   olamning   asosida   bir   qancha   mohiyat   yotishi   mumkin.
ʻ
Shunday   konsepsiya   empiriokrititsizmda   ham   uchraydi.   R.   Avenarius,   E.   Max
borliqning   asosida   sezgilar   majmui   yotadi,   deb   hisoblaydi.   Hozirgi   zamon
falsafasida   Oning   mazmuni   yanada   boyigan.   Bu   borliq   haqidagi   tasavvurlarning
rivojlanishi   bilan   bog langandir.   Ma lumki,   borliqni   mexanistik,   metafizik   va	
ʻ ʼ
materialistik talqin etishda u moddiylik bilan, aktual mavjudlik bilan, reallik bilan
aynanlashtirib   qo yilgan   edi.   Borliqaslida   barcha   narsa   va   hodisalarni,   ilgari	
ʻ
16 mavjud   bo lgan,   hozir   mavjud   bo lib   turgan   va   kelajakda   mavjud   bo ladiganʻ ʻ ʻ
realliklarni,   moddiylik   va   ma naviylikni,   modda   va   g oyani   ham   o ziga   qamrab	
ʼ ʻ ʻ
oladi.
Falsafa     tarixida     borliq     muammosi.   O’quv   kurslarida   asosiy   falsafiy
muammolarni   o’rganish   odatda   ontologiyadan   boshlanadi.   Ontologiya   falsafiy
bilimlarning   alohida   sohasi   bo’lib,   unda   borliq   va   yo’qlik,   mavjudlik   va
nomavjudlik   muammolariga   doir   masalalarning   keng   doirasi   o’rganiladi,
shuningdek   mavjudlik   sifatiga   ega   bo’lgan   barcha   narsalarning   mohiyati
aniqlanadi. «Ontologiya» atamasi falsafada faqat XVII asrdan beri ishlatiladi, lekin
u   yunoncha   o’zaklarga   ega   bo’lib   (ontos   –   borliq,   logos   –   so’z,   ta’limot),   borliq
haqidagi   ta’limot   degan   ma’noni   anglatadi.   Ontologiya   falsafada   alohida   o’rin
egallaydi.   Ikki   yarim   ming   yillik   faol   falsafiy   izlanishlar   natijasida   falsafiy   bilim
tizimida ontologiyadan tashqari falsafaning muhim falsafiy mazmun kasb etadigan
gnoseologiya,   aksiologiya,   ijtimoiy   falsafa,   axloq,   estetika,   mantiq   kabi   tarkibiy
qismlari   paydobo’ldi.   Lekin   ularning   barchasi   zamirida   ontologiya   yotadi.   O’z
navbatida   ontologiya   har   qanday   falsafiy   dunyoqarashning   negizi   hisoblanadi   va
shu   tariqa   o’z   tarkibiga   kirmaydigan   boshqa   falsafiy   muammolar   talqinini   ko’p
jihatdan belgilaydi. 
«Borliq»   kategoriyasi.   Aksariyat   falsafiy   tizimlarning   kategoriyalar   a’’aratini
tashkil   etadigan   ko’p   sonli   falsafiy   kategoriyalar   orasida   «borliq»   kategoriyasi
doimo markaziy  o’rinni  egallaydi.  CHunki   u har  qanday  predmet   , hodisa,  voqea
va   shu   kabilarning   eng   muhim   xususiyatini,   aniqroq   aytganda,   ularning   mavjud
bo’lish,   bevosita   yoki   bilvosita   namoyon   bo’lish,   o’zaro   ta’sirga   kirishish
qobiliyatini aks ettiradi. 
Bu inson o’zligini va o’zini qurshagan borliqni anglashga ilk urinishlaridayoq duch
keladigan har qanday ob’ektning, borliq har qanday qismining umumiy xossasidir. 
Inson   aqlli   jonzot   sifatida   shakllanish   jarayonining   ilk   bosqichlaridayoq   o’z
dunyoqarashining   negizini   tashkil   etadigan   muhim   savollarga   javob   to’ish
zaruriyati bilan to’qnash keladi:
1. «Men kimman?»
17 2. «Meni qurshagan borliqning mohiyati nimada?»
3. «Borliq qanday va qaerdan paydobo’lgan?»
4. «Dunyoni nima yoki kim harakatlantiradi?»
5. «Dunyoning rivojlanishida biron-bir maqsadga muvofiqlik, maqsad, mo’ljal
bormi?»
Inson bunday savollarga javob berishga kirishar ekan, uning ongi avvalo o’zi nima
bilan   bevosita   ish   ko’rayotganini   qayd   etadi.   Buni   aniq   anglamasdan,   u   o’zining
dunyo   haqidagi   mulohazalarini   aniq-ravshan   narsalarni   qayd   etishdan   boshlaydi.
SHu   tariqa   inson   va   uning   ongi   o’zini   qurshagan   barcha   narsalar   avvalo   mavjud
bo’lish qobiliyatiga ega ekanligiga ishonch hosil qiladi. 
SHunday   qilib,   borliq   masalasi   insonning   dunyoni   oqilona   anglash   yo’lidagi   ilk
urinishlaridayoq   duch   kelgan   barcha   masalalarning   negizi   hisoblanadi.   Muayyan
narsalar mavjudligi yoki mavjud emasligi masalasi inson falsafiy mulohaza yurita
boshlagani   zahotiyoq   uning   diqqat   markazidan   o’rin   oldi.   Mifologiyaning   bosh
vazifasi   –   «borliqni   kim   yaratgani»   haqida   ga’irib   berishni   falsafa   «borliqning
nimaligi,   u   qaerdan   paydobo’lgani   va   qaerga   yo’qolishi»ni   oqilona   tushuntirish
bilan   almashtirgani   tasodifiy   emas.   Bunday   tushuntirishga   urinish   jarayonida
faylasuflar   barcha   zamonlarda   quyidagi   savollarga   javob   to’ish   zaruriyati   bilan
to’qnash kelganlar:
• falsafiy kategoriya sifatidagi «borliq» nima?
• bu atama nimaga nisbatan tatbiq etilishi mumkin?
• unga qanday falsafiy ma’no yuklanadi?
Bu   savollarga   keng   javob   berish   falsafa   tarixiga   ham,   mazkur   tushunchaning
etimologiyasiga   ham   murojaat   etishni   nazarda   tutadi.   Mazkur   dastur   bo’yicha
ta’lim   oluvchilar   tarixiy-falsafiy   kurs   bilan   tanish   bo’lishlari   lozimligini   hisobga
olib,   bu   yerda   faqat   falsafiy   tafakkur   tarixiga   qisqacha   to’xtalamiz   va   mazkur
muammoni anglab etish jarayonidagi muhim bosqichlarinigina qayd etamiz.
Borliq  va  yo’qlik  dialektikasi. Keltirilgan fikr amalda mavjud narsagina borliqqa
ega   bo’lishi   mumkin,   degan   xulosa   chiqarish   imkonini   beradi.   «Yo’qlik»   har
qanday   tilda   amalda   mavjud   bo’lmagan   narsa   bilan   tenglashtiriladi   va   boshqacha
18 tushunilishi mumkin ham emas. Boshqacha aytganda, yo’qlik borliqni inkor etadi
va   narsa,   jism,   hodisa,   ong...   (ya’ni   amalda   mavjud   bo’lishi   mumkin   bo’lgan
narsalar) o’zligini yo’qotgan holda «yo’qlik» atamasi ayni shu ma’noda ishlatiladi
va ular haqida ular «yo’qlikka chekindi», mavjud emas, deyiladi. 
Lekin   sof   falsafiy   ma’noda   bu   fikrni   to’g’ri   deb   bo’lmaydi.   Borliq   va   yo’qlik
o’rtasida dialektik o’zaro aloqa mavjud. 
Birinchidan,   dunyo   haqidagi   hozirgi   tasavvurlarga   ko’ra,   biz   yashayotgan   Olam
bo’shliqdan   bino   bo’lgan.   Bo’shliq   materiyaning   alohida   holati.   Bo’shliq   fizik
borliqning eng boy tipi, o’ziga xos potentsial borliq sifatida namoyon bo’ladi, zero
unda   mumkin   bo’lgan   barcha   zarralar   va   holatlar   mavjud,   biroq   ayni   zamonda
unda aktual tarzda hech narsa yo’q . 
Yana   shuni   ham   e’tiborga   olish   lozimki,   fiziklar   (D.A.Landau,   va   boshqalar)
nuqtayi   nazaridan   biz   yashayotgan   Olam   ham   dunyoda   yagona   emas,   chunki   u
rivojlanishning   turli   sikllarini   boshdan   kechirayotgan   turli   Olamlarning   cheksiz
sonidan   tashkil   to’adi.   SHu   ma’noda   borliq   va   yo’qlikning   o’zaro   aloqasi   ham
nisbiy xususiyat kasb etadi. 
Ikkinchidan,   amalda   mavjud   bo’lgan   narsaning   ob’ektiv   borlig’i   yo’qlikka
chekinadi, lekin, shunga  qaramay u haqda gapirilayotgan, ya’ni  u muayyan  narsa
sifatida   fikrlanayotgan   bo’lsa,   bu   narsa   ongda   mavjud   bo’ladi   va   o’zining
«ikkinchi»   borlig’ini   saqlaydi,   ayni   holda   u   dastlabki   ob’ektning   nusxasi,   ideal
obraz bo’lib qoladi. 
SHunday   qilib,   o’tgan   zamondagi   borliq   yo’qlikdir,   deb   aytish   mumkin.   Borliq
doim   hozirgi   zamonda   mavjud   bo’ladi,   u   faqat   hozirgi   zamonda   o’zini   namoyon
etadi, basharti u dolzarb va amalda namoyon bo’lish imkoniyatiga ega bo’lsa, agar
u potentsial, ya’ni axborot manbalarida mavjud yoki uning paydo bo’lishi ob’ektiv
rivojlanish   mantig’i   bilan   belgilangan   bo’lsa.   Amalda   yo’q   bo’lgan   narsa   haqida
ideal   obraz   sifatida   fikrlash   mumkin.   Boshqacha   aytganda,   unga   ideal   obraz
tarzidagi   ideal   borliq   shakl-shamoyilini   berish   mumkin.   O’tmishga   tatbiqan   biz
borliq haqida faqat shu ma’noda so’z yuritishimiz mumkin. 
19 Ayni shu ma’noda biz g’oyalar, narsalar, voqealar, tarixiy shaxslar yoki o’zimizga
yaqin odamlar to’g’risida so’z yuritamiz, bunda ular yo’qlikka aylanmagani, balki
yangicha mavjudlik, xotira tarzidagi o’zgacha borliq kasb etganini nazarda tutamiz.
SHunday qilib, borliq falsafiy kategoriya sifatida dunyoni butun rang-barangligi va
turli-tuman   namoyon   bo’lish   shakllari   bilan   yaxlit   aks   ettirish   imkonini   beradi.
Bunda narsalar, predmet  lar, hodisalar  o’z xususiyatlari, xossalari  bilan jamuljam
holda aks etadi. Dunyoni va uning tarkibiy qismi bo’lmish insonni bilish yo’lidagi
bu muhim qadam bilan dunyoning tabiati va mohiyati, uning rang-barangligi, turli
darajalari,   ko’rsatkichlari,   ramz-alomatlari,   shakllari   va   hokazolar   haqidagi
mulohazalarning   asosiy   koordinatalar   sistemasi   belgilanadi.   Buning   uchun
mohiyat,   hodisa,   substantsiya,   materiya,   ong,   makon,   vaqt,   qonun   kabi   yangi
falsafiy kategoriyalar muomalaga kiritiladi. 
Inson   o’zi   va   umuman   dunyo   haqida   o’ylar   ekan,   odatda   muayyan   narsalar   va
ayrim tabiiy hodisalar bilan ish ko’radi. Ayni zamonda u o’zini qurshagan dunyoni
sinchiklab   o’rganish   va   uning   butun   rang-barangligini   tushunib   etish   uchun
muayyan   tayanch   nuqtasi   bo’lib   xizmat   qiladigan   qandaydir   asosning   shak-
shubhasiz   mavjudligini   qayd   etadi.   Falsafa   tarixidan   biz   bunday   asos   sifatida,
masalan,  Suqrotdan oldingi  qadimgi  yunon faylasuflarida tabiat  elementlari, o’rta
asrlar   falsafasida   Xudo,   Dekartda:   «Men   fikrlaya’man,   demak,   mavjudman»,
degan ongli inson amal qilganini ko’ramiz. 
Ammo   inson   bilishning   bu   birinchi   bosqichida   to’xtab   qolmagan   va   o’zini
qurshagan   borliqning   ko’p   sonli   turli-tuman   holatlari   orasida   qolgan   barcha
narsalardan sezilarli darajada farq qiladigan narsalarni, borliqning ayni shu shakli
voqelikning   boshqa   shakllari   va   holatlaridan   nima   bilan   farq   qilishini   aniqlashga
harakat   qilgan.   Bugungi   kunda   insoniyat   borliqning   ko’p   sonli   turli-tuman
shakllaridan   ularning   ayniqsa   aniq   bo’lgan   bir   nechtasini   farqlash   imkonini
beradigan tajriba va bilim to’pladi.
Borliq  shakllarining  tasnifi:  tabiat borlig’i  va  ma’naviy  borliq,  ijtimoiy  borliq
va     inson     borlig’i.   Inson   barcha   jonli   narsalar   jonsiz   narsalardan   butunlay   farq
qilishiga qadimdayoq e’tibor bergan, lekin buni ancha keyin tushunib ketgan. O’z
20 navbatida,   jonli   narsalar   dunyosida   inson   alohida   o’rin   egallaydi.   U   barcha   jonli
narsalardan   butunlay   farq   qiladi.   Insonning   bu   asosiy   farqi   uning   ongida,   ideal
obrazlar bilan ish ko’rish, ya’ni abstrakt fikrlash va o’zini fikrlovchi jonzot sifatida
anglash qobiliyatida namoyon bo’ladi. 6
SHunday   qilib,   borliqning   umumiy   manzarasini   yaratish   zaminidan   notirik   tabiat
o’rin oladigan o’ziga xos ‘iramida hosil bo’ladi. ya’ni borliqning shakllari notirik
tabiat,   tirik   tabiat,   ijtimoiy   borliq   va   inson   borlig’i   kabilardir.   So’nggi   yillarda
virtual   borliq   shakli   haqida   fikr   yuritilmoqda.   Borliqning   bu   umumiy   shakllari
o’ziga xos xususiyatga, o’zining betakror mohiyatiga egadir. 
Tabiat   borlig’i.   U   mufassallashtiriladi   va   o’z   navbatida   ,birlamchi   tabiat   borlig’i
(ya’ni   inson   va   uning   faoliyatidan   qat’i   nazar   mavjud   bo’lgan   narsalar   va
jarayonlar borlig’i) va ikkilamchi (yoki odamlar tomonidan yaratilgan narsalar va
jarayonlar   borlig’i)ga   bo’linadi.   Birlamchi   tabiat   notirik   tabiat   narsalari   va
jarayonlarining borlig’i  – bu butun tabiiy va sun’iy dunyo, shuningdek tabiatning
barcha   holatlari   va   hodisalari   (yulduzlar,   sayyoralar,   yer,   suv,   havo,   binolar,
mashinalar, aks sado, kamalak, ko’zgudagi aks va sh.k.)dir. 
Birlamchi tabiat borlig’i ikki darajani o’z ichiga oladi.
Birinchi   daraja   jonli   ruhsiz   jismlardan,   ya’ni   ko’payish   qobiliyatiga   ega   bo’lgan,
atrof   muhit   bilan   moddalar   va   energiya   almashinuvini   amalga   oshiradigan,   lekin
ongga   ega   bo’lmagan   barcha   narsalar,   ya’ni   sayyoramiz   hayvonot   va   o’simliklar
dunyosini o’z ichiga olgan butun biosferadan iborat. 
Ikkinchi daraja – bu inson va inson ongining borlig’i bo’lib, bu: ikkilamchi tabiat
inson yaratgan yoki o’zgartirgan tabiatdir.Tabiat makon va vaqtda cheksiz hamda
abadiydir.   Ikkinchi   yoki   inson   tomonidan   yaratilgan   tabiat   birinchi   tabiatga
bog’liq.   Bir   tomondan,   ikkinchi   tabiatda   birinchi   tabiat   materiali,   boshqacha
aytganda   ob’ektiv,   birlamchi   borliq   mujassamlashgan,   boshqa   tomondan   esa   –
unda   insonning   mehnati,   irodasi   va   bilimlari,   uning   qalbi   o’z   ifodasini   to’gan.
Ikkilamchi   tabiat   –   bu   mehnat   qurollari   va   sharoitlari,   aloqa   vositalari,   inson
6
  Terrovere V.R.  Otrajaet li obshaya teoriya otnositel’nosti fizicheskuyu real’nost’?URL: 
http://agora.guru.ru/display.php?conf=EKOMOD-2012  URL: http://youtube.com/watch?v=2YWjZc_-
aUE&feature=g-u-u
21 ruhining ehtiyojlari, ma’rifatli borliq, moddiy va ma’naviy madaniyatni belgilovchi
barcha narsalar va jarayonlardir. 
Inson   borlig’ining.   tahlilida   insonning   tabiatning   bir   qismi   sifatida   jismoniy
mavjudligini va alohida inson borlig’ini farqlash o’rinli bo’ladi. 
Inson   tabiatning   bir   qismi   hisoblanadi   va   shu   ma’noda   uning   qonunlariga
bo’ysunadi.   Tananing   mavjudligi   inson   o’limga   mahkum   ekanligini   belgilaydi.
Inson   borliq   va   yo’qlik   dialektikasi   bilan   bog’lanadi,   barcha   tabiat   jismlari   kabi
vujudga   kelish,   shakllanish   va   halok   bo’lish   holatlaridan   o’tadi.   Barcha   tabiat
jismlari  kabi, inson tanasiga  ham  modda va energiyaning saqlanish  qonunlari  o’z
ta’sirini   ko’rsatadi,   ya’ni   uning   tarkibiy   qismlari   tabiatning   boshqa   holatlariga
o’tadi.   Inson   tanasi   mavjud   bo’lishi   uchun   uni   muttasil   quvvatlash   (ovqatlanish,
sovuqdan   va   boshqa   xavf-xatarlardan   saqlash)   talab   etiladi.   Fikrlash   uchun   inson
tanasining   tirikligini   ta’minlash   zarur.   Bundan   hayotni   saqlash,   insonning   o’z-
o’zini   saqlashi   va   insoniyatning   yashovchanligini   ta’minlash   zaruriyati   kelib
chiqadi, bu oziq-ovqat mahsulotlari, kiyim-kechak, turar joy, sof atrof muhitga ega
bo’lish ehtiyojida o’z ifodasini to’adi;
Ma’naviy   borliq   sub’ektiv  individuallashgan   va   ob’ektiv   (noindividual)   ma’naviy
borliq   sifatida   mavjud.   Individuallashgan   ma’naviy   borliq   -   bu   insonning   ichki
dunyosi. U onglilik va ongsizlikni qamrab oladi. Bunday yondashuvga ko’ra, ruh –
individual ong bilan ayniy tushuncha, tor ma’noda esa u tafakkurdir. Ong – inson
bosh miyasining dunyo borlig’ini izchil aks ettirish, uni obrazlar va tushunchalarga
aylantirish   qobiliyati.   U   taassurotlar,   sezgilar,   kechinmalar,   fikrlar,   shuningdek
g’oyalar,   e’tiqodlar,   qadriyatlar,   mo’ljallar,   andozalarning   ko’rinmas   jarayoni
sifatida   mavjud.   Ong   tez   oqadigan   va   bir   xil   bo’lmagan   orqaga   qaytmaydigan
xususiyatga   ega.   SHaklan   bu   jarayon   tartibsiz,   lekin   shu   bilan   bir   vaqtda   unda
muayyan tartib, barqarorlik, struktura, muayyan darajada intizom va iroda mavjud. 
Inson   ongi   ayni   vaqtda   uning   o’z-o’zini   anglashi,   ya’ni   o’z   tanasi,   fikrlari   va
tuyg’ularini,   o’zining   boshqa   odamlarga   bo’lgan   munosabatini   va   o’zining
jamiyatdagi o’rnini anglab etishi, ya’ni o’zini o’zi bilishdir. O’zlikni anglash – bu
ongimizning o’ziga xos markazidir. 
22 Individual ong o’zining o’limga mahkumligi bilan tavsiflanadi, lekin uning ayrim
qismlari   noindividual   ma’naviy   shakl-shamoyil   kasb   etadi,   shuningdek   boshqa
kishilar   mulkiga   aylanadi.   Xatti-harakatlarda   inson   ongining   fragmentlari
moddiylashadi,   ularga   qarab   odamlarning   niyatlari,   mo’ljallari,   maqsadlari,
g’oyalari   haqida  xulosa   chiqariladi.   Noindividual   ma’naviy  borliqning  o’ziga   xos
xususiyati   shundaki,   uning   elementlari   saqlanadi,   takomillashadi   va   ijtimoiy
makon va vaqtda erkin harakatlanadi;
Ijtimoiy borliq ayrim insonning jamiyatdagi borlig’i va jamiyatning o’z borlig’iga
bo’linadi.  Har  bir  inson  boshqa  odamlar  bilan  muttasil   aloqa qiladi,  turli   ijtimoiy
guruhlar:   oila,   ishlab   chiqarish   jamoasi,   millatning   a’zosi   hisoblanadi.   U   boshqa
individlar  bilan  yaqin  aloqa   qilib  yashaydi.  Odamlarning  barcha  faoliyati  mazkur
sotsiumga   xos   bo’lgan   ijtimoiy   munosabatlar,   chunonchi:   siyosiy,   huquqiy,
iqtisodiy, axloqiy va boshqa munosabatlar doirasida amalga oshiriladi. 
Xullas,   «borliq»   kategoriyasi   o’ta   umumiy   falsafiy   abstraktsiya   bo’lib,   u   turli-
tuman   tabiat   hodisalari   va   jarayonlarini,   odamlar   jamoalari   va   ayrim   kishilarni,
ijtimoiy   institutlarni,   inson   ongining   darajalari,   shakllari   va   holatlarini   mavjudlik
belgisiga   ko’ra   birlashtiradi.   Garchi   bu   hodisalar   va   jarayonlar   borliqning   turli
sohalariga   taalluqli   bo’lsa-da,   ularning   barchasini   umumiy   asos   birlashtiradi.
Ammo cheksiz darajada rang-barang dunyoning yagonaligi to’g’risida so’z yuritish
mumkinmi? Bu savolga «ha» deb javob berish orqali biz butun borliqning umumiy
asosi haqida tasavvur hosil qilamiz. Bu haqda keyingi paragrafda so’z yuritiladi. 7
 
    Virtual   borliq     tushunchasi.   Virtual   borliq   -   inson   real   borliqda   harakat
qilayotgani   illyuziyasini   kom’yuterda   yaratish   imkonini   beruvchi   interfaol
texnologiya. Bunda ob’ektiv borliqni  tabiiy sezgi  organlari  yordamida idrok etish
o’rnini maxsus interfeys, kom’yuter grafikasi va ovoz vositasida sun’iy yaratilgan
kom’yuter   axboroti   egallaydi.   Virtual   borliq   amalda   yo’q   narsa,   uni   qo’l   bilan
tutish, uning ta’mi va hidini his qilish mumkin emas. SHunga qaramay, u mavjud
va inson bu xayoliy olamga kirib, uni nafaqat kuzatadi va boshdan kechiradi, balki
unga   ta’sir   ko’rsatish   imkoniyatiga   ham   ega   bo’ladi,   ushbu   olamda   mustaqil
7
  Feynman R.  Vi konechno shutite, mister Feynman! // UFN. 1986. T. 148. Vip.3
23 harakat   qiladi,   uni   o’zgartira   oladi.   Virtual   olam   –   inson   borlig’ining   o’ziga   xos
shakli va odamlar ma’naviy aloqasining alohida madaniy shaklidir.
24 Xulosa.
Xulosa   qilib   aytganda   hozirgi   zamon   kosmologiyasida   ham   fanga   asoslangan   bir
qancha   konsepsiyalarda   olam   o’tkinchi,   tabiiy   ravishda   paydo   bo’lgan,   degan
G’oya   ilgari   suriladi.   Bu   nuqtai   nazarlarda   olamning   paydo   bo’lishidan   oldingi
holati   «hech   nima»   va   «yo’qlik»   tushunchalari   bilan   izohlanadi.   Angliyalik   olim
Stiven Loking «Olam vujudga kelmasdan ilgari nima bo’lgan? » degan savolning
mantiqsizligini,   vaqtning   faqatgina   kelajakka   yo’nalgan   oqimini   ifodalovchi
modeli   vositasida   asoslashga   harakat   qilgan.   Uning   fikricha,   bu   shimoliy   qutb
nuqtasidan turib qaraganda, hamma nuqtalar  faqat janubga olib boradigan holatni
eslatadi.   Bunday   holat   olamning   boshlanQich   holatidir.   Vaqtning   kelajakka   olib
boruvchi   yo’nalishigina   mavjud   bo’lgan   holati   olamning   boshlanishidir.   Bu
holatda o’tmish yo’q, faqat kelajak mavjud.
Olam   haqidagi   diniy   tasavvurlar   uning   kelajagi,   yaratilishi   yoki   o’tmishiga   oid
murakkab   masalalarni,   asosan,   ilohiy   qudratning   hosilasi   sifatida   talqin   etadi.
Dinda olamni «bu dunyo» — o’tkinchi olam va «narigi dunyo» — abadiy olamga
ajratib tushuntirishadi. Bu dunyodagi mashaqqatlari evaziga odam narigi dunyoda
rohat-farog’atga muyassar bo’ladi, degan G’oyaga asoslaniladi.
Fan   olam   tug’risida   o’ziga   hos   fikr   yuritadi.   Unda   olamga   oid   murakkab
masalalarni   amaliy   tajribalardan   kelib   chiquvchi   mantiqiy   dalillar   asosida
isbotlashga   uriniladi.  Mavjud   ilmiy   mantiq   doirasidan   chetga   chiquvchi   hodisalar
esa   izohlanmaydi.   Ayrim   ajoyibot   hodisalarining   fan   tadqiqot   ob`ektiga
kiritilmaganining sababi ana shunda.
Falsafa   olamni   izohlashda   fanning,   dinning,   san`at   va   adabiyotning,   hullas,   fan
bilan   birgalikda   boshqa   hilma-hil   bilimlarga   tayanib,   umumlashgan   hulosalar
chiqaradi.   Demak,   falsafadagi   olam   tushunchasi   kosmologiyadagi,   dindagi   va
boshqa   bilim   sohalaridagi   olam   tushunchalariga   nisbatan   boyroq,   sermazmunroq
va kengroqdir.
Olamning   namoyon   bo’lish   shakllari   hilma   hildir.   Faqat   moddiy   jismlarnigina
o’ziga   qamrab   oluvchi   olamni   moddiy   olam   deyishadi.   Ayrim   kishilar   uni
jismoniy,   ya`ni   fizik   olam   deb   atashadi.   Odamning   ma`naviy,   ruhiy   dunyosini
25 qamrab   oluvchi   olamni   ma`naviy   olam   deyishadi.   Aynan   shu   paytda   biz   bilan
birgalikda   mavjud   bo’lgan   olam   aktual   olam   deyiladi.   Kelajakda   mavjud   bo’lish
imkoniyati bor va bo’lishi mumkin bo’lgan olam potensial olam deyiladi. Masalan,
sizning   bugungi   kundagi   talabaligingiz   aktual   olamga   mansub   bo’lsa,   kelajakda
mutahassis bo’lib etishishingiz esa potensial olamga mansubdir.
Olamning mavjudligi shubhasiz bo’lgan va barcha e`tirof etadigan qismi real olam
deyiladi. Kelajakda mavjud bo’lishi ehtimoli bo’lgan olam virtual olam deb ataladi
(virtual   so’zi   lotincha   virtualis   —   ehtimoldagi   degan   ma`noni   beradi).   Aniq
ma`lum   bo’lgan   olam   konkret   olam   deyiladi,   hayoldagi,   tasavvurdagi,   idealdagi
olam obrazi abstrakt olam deyiladi.
Odamning kundalik hayotidagi hammaga ma`lum bo’lgan, tan olingan hayoti real
olamga   mansub   bo’lsa,   uning   hayoliy   rejalari   virtual   olamga,   uning   o’zi   va
atrofidagilar   konkret   olamga,   kelajakka   yo’nalgan   orzu-umidlari   esa   abstrakt
olamga   mansubdir.   Odam   o’z   rejalarini   real   olamga   asoslanib   tuzsa,   potensial
olamining konkret reallikka aylanish ehtimolligi oshadi.
Odam   olamda   boshqalardan   ajralib,   yakkayu   yagona   bo’lib   emas,   balki   ijtimoiy
hayot kechiradi va jamoa bo’lib yashaydi. Odamlar jamoasi jamiyatni tashkil etadi.
Odamlar   jamiyatdagi   o’zaro   munosabatlari,   faoliyatlari,   o’y-hayollari,   ideallari,
maqsad va maslaklari bilan birgalikda ijtimoiy olamni tashkil etishadi. Odamning
jamiyatdagi boshqalar bilan birgalikdagi ijtimoiy faoliyati, ularning har biriga hos
bo’lgan   takrorlanmas   individual   olamlariga   bog’liqdir.   Individual   olam,   ayni
paytda   tashqi   olamni   ham,   ijtimoiy   olamni   ham   aks   ettiradi,   o’zida   ifodalaydi.
Bular bir-birlari bilan chambarchas bog’liqdir.
Hullas,   olam   haqidagi   hilma-hil   tasavvurlar   mavjudlikning   eng   umumiy   falsafiy
tushunchasi   shakllanishiga   asos   bo’lib   keldi.   Bunday   tushuncha   borliq   haqidagi
tushunchadir.
26 Adabiyotlar
1. Mirziyoev ,   Shavkat   Miromonovich .   Erkin   va   farovon ,   demokratik
O ʼ zbekiston   davlatini   birgalikda   barpo   etamiz .   O ʼ zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   lavozimiga   kirishish   tantanali   marosimiga   bag ʼ ishlangan   Oliy   Majlis
palatalarining   qo ʼ shma   majlisidagi   nutq   / Sh . M .   Mirziyoev .   -   Toshkent :
« O ʼ zbekiston»,   2022.   -56   b. M .   Camenzind,   Compact   Objects   in   Astrophysics,
Springer, 2019, 682 p.
2. Sivuxin   D.V,   Kurs   obshey   fiziki,   uchebnoe   posobie   dlya   vuzov,   t.   5   –
Atomnaya i yadernaya fizika, 3-e izdanie,  FIZMATIZ, 2021.
3. T.   Padmanabhan,   Theoretical   Astrophysics,   Volume   I-III,   Cambridge
University Press, 2020.
4. L.   Rezzolla ,   O.   Zanotti,   Relativistic   Hydrodynamics,   Oxford   University
Press, 2023, 752 p.
5. Povh, K. Rith, C. Scholz, F. Zetsche, Particles and nuclei. An introduction to
the physical concepts. Springer, 2019 .
6. Fil’chenkov   M.L.,     Gravitatsiya,   astrofizika,   kosmologiya:   dopolnitel’nie
glavi, «LIBROKOM», 2020.
Internet ma`lumotlari
1. www.gov.uz   
2. www.ziyonet.uz   
3. www.edu.uz   
4. www.uzedu.uz   
5. www.pedagog.uz   
27