Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 57.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 22 Fevral 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Bobomurod Abdishukurov

Ro'yxatga olish sanasi 01 Iyun 2024

43 Sotish

Etnogenez va etnik tarix masalalari

Sotib olish
KURS ISHI
MAVZU:  ETNOGENEZ VA ETNIK TARIX MASALALARI
1 MUNDARIJA
KIRISH …………………...…………………………………………………......3-5
I-BOB.   O‘ZBEK   XALQINING   ETNIK   TARIXI …………………………....6-
19
1.1. O‘zbek xalqining etnik kelib chqishi tarixi masalalari………….……………
6
1.2. O‘zbek   xalqining   etnogenez   tarixiga   doir
qarashlar………………………...13
II-BOB.   O‘ZBEK   XALQINING   KELIB   CHIQISH   TARIXINING
O‘RGANILISHI …………………..……………………………………….…19-28
2.1.   O‘zbek   xalqi   etnogenezining   o‘rganilish
tarixi……………………………….19
2.2.   O‘zbek   xalqining   etnogenezi   va   etnik   tarixiga   oid   eng   muhim
manbalar……..24
XULOSA ………………………...……………………………………………….29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …………….………………………30-31
2 KIRISH
Bugungi   kunda,   birinchi   navbatda,   hozirgi   O‘zbekiston   hududida   joylashgan
o‘zbek   xalqi   rang-barang   va   ko‘p   qirrali   etnik   tarixga   ega.   Ularning   kelib
chiqishini   tushunish   uchun   tarixiy   dalillar,   lingvistik   tahlillar,   arxeologik
topilmalar   va   avloddan-avlodga   o'tib   kelayotgan   og'zaki   an'analarning   murakkab
tarmog'i bo'ylab harakatlanish talab etiladi. Ushbu kurs ishi o‘zbek xalqining kelib
chiqishi   bilan   bog‘liq   etnogenez   va   etnik   tarix   masalalarini   tadqiq   etish,   vaqt
o‘tishi   bilan   ularning   o‘ziga   xosligini   shakllantirgan   omillarni   yoritishga
qaratilgan. Turli qadimiy sivilizatsiyalar va savdo yo‘llari chorrahasida joylashgan
strategik   ahamiyatga   ega   Markaziy   Osiyo   tarix   davomida   ko‘plab   etnik
guruhlarning o‘zaro ta’siri   va yonma-yon yashaganiga   guvoh bo‘lgan.  Mintaqada
turli   xil   aholi,   jumladan,   qadimgi   ko'chmanchi   qabilalar,   fors   tilida   so'zlashuvchi
jamoalar,   turkiyzabon   guruhlar   va   islomiy   jamiyatlar   yashagan.   Bu   xilma-xil
madaniy   unsurlarning   o‘zaro   uyg‘unlashuvi   o‘zbek   o‘ziga   xosligining
shakllanishiga   ta’sir   ko‘rsatib,   uni   olimlar   va   tadqiqotchilarning   katta   qiziqish
mavzusiga   aylantirdi.   O zbek   xalqining   kelib   chiqishini   o rganishdagi   asosiyʻ ʻ
muammolardan biri tarixiy ma lumotlarning kamligidir. Ko pgina Markaziy Osiyo	
ʼ ʻ
jamoalarining   ko chmanchi   turmush   tarzi   yozma   an ananing   yo qligi   bilan   birga	
ʻ ʼ ʻ
mintaqa   va   uning   aholisining   ilk   tarixini   qayta   tiklash   uchun   arxeologik   dalillar,
lingvistik   tahlillar   va   qiyosiy   tadqiqotlarga   tayanishga   olib   keldi.   Ushbu   kurs
ishimizda   biz   o‘zbek   xalqining   kelib   chiqishidagi   etnogenez   va   etnik   tarix
masalalarini   yoritish   uchun   mavjud   tarixiy   manbalar,   tilshunoslik   va   arxeologik
dalillarni   har   tomonlama   o‘rganamiz.     Mavjud   tadqiqotlarni   sintez   qilish   va   turli
nuqtai   nazarlarni   tanqidiy   tahlil   qilish   orqali   biz   vaqt   o‘tishi   bilan   o‘zbek   o‘ziga
xosligini   shakllantirgan   omillar   haqida   nozik   tushuncha   berishni   maqsad
qilganmiz.
3 Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi:   Mazkur   kurs   ishi   mavzusi   o‘zbek
xalqining   kelib   chiqishi   va   rivojlanishini   tushunishda   juda   dolzarbdir.   Etnogenez
deganda etnik guruhning vujudga kelish jarayoni, jumladan, uning madaniy, til va
ijtimoiy   xususiyatlarining   shakllanishi   tushuniladi.   Etnik   tarix   masalalari   etnik
guruhni   shakllantirgan   va   rivojlanishiga   ta'sir   ko'rsatgan   tarixiy   omillar   va
jarayonlarni   o'rganadi.   O‘zbek   xalqi   misolida   etnogenez   va   etnik   tarix   masalalari
bo‘yicha olib borilgan tadqiqotlar ularning kelib chiqishi, migratsiya qonuniyatlari,
madaniy   o‘zaro   aloqalari,   o‘ziga   xos   o‘ziga   xosligining   shakllanishi   haqida
qimmatli   ma’lumotlar   beradi.   Bu   turkiy   tilli   guruhlarning   Markaziy   Osiyoga
ko chishi,   mahalliy   o troq   aholi   bilan   o zaro   munosabati   va   keyinchalik   alohidaʻ ʻ ʻ
o zbek   etnik   guruhining   paydo   bo lishi   kabi   tarixiy   voqealarni   ochib   berishga
ʻ ʻ
yordam beradi.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi:   O‘zbek   xalqining   kelib
chiqishi   masalasida   bir   qancha   o‘zbek   olimlari   izlanishlar   olib   borishgan.   Bunga
misol sifatida quyidagilarni ko‘rsatishimiz mumkin: akademik Ahmadali Asqarov 1
,
Anvar   Shukurov 2
,   Karim   Shoniyozov 3
  va   boshqa   bir   qator   tarixchi   olimlar   aynan
o‘zbek   xalqining   shakllanishi   va   mazkur   jarayonga   ta’sir   o‘tkazgan   omillar
xususida izlanishlar olib brogan. Yuqorida qayd etilgan olimlarning ilmiy asarlari
orqali   biz   o‘zbek   xalqining   etnik   hamda   etnogenez   masalalari   haqida   qimmatli
ma’lumotlarga ega bo‘lamiz. 
Kurs   ishining   maqsadi:   Ushbu   kurs   ishining   maqsadi   o‘zbek   xalqining
etnogenez jarayonlari va tarixiy taraqqiyotini tadqiq qilish va tushunishdan iborat.
Etnogenez   etnik   guruhning   shakllanishi   va   rivojlanishini,   shu   jumladan   uning
paydo   bo'lishiga,   o'ziga   xosligini   shakllantirishga   va   madaniy   o'ziga   xosligiga
yordam   beradigan   omillarni   anglatadi.   O‘zbek   xalqining   etnogenezi   va   etnik
tarixini o‘rganish orqali tadqiqotchilar o‘zbek o‘zligini belgilovchi madaniy, til va
ijtimoiy  xususiyatlar,   qo‘shni   aholi   bilan  bo‘lgan   ta’sir  va  o‘zaro  ta’sirlar,  tarixiy
1
  Ahmadali Asqarov "O‘zbek xalqi etnogenezi va etnik tarixi". Toshkent - 2007.
2
  Anvar Shukurov "O‘zbek atamasining kelib chiqishi haqida". "Nasaf" nashriyoti - 2010.
3
  Shoniyozov K. O‘zbek xalqining shakllanish jarayoni. —  Т ., 2001
4 jarayonlar   kabi   turli   jihatlarni   yoritishi   mumkin.   Ushbu   kichik   tadqiqot   ishi
madaniy va tarixiy rivojlanishning kengroq mavzularini tushunishga, shuningdek,
o'zbek merosi va o'ziga xosligini bilish va saqlashga hissa qo'shishi mumkin. 
Kurs   ishining   vazifasi:   Mazkur   kurs   ishini   yozishda   etnogenez   jarayoni   va
o‘zbek xalqining kelib chiqishi bilan bog‘liq tarixiy masalalarni o‘rganishga asosiy
e’tibor   qaratilgan.   Ushbu   o ziga   xos   kichik   tadqiqot   ishi   o zbek   xalqining   kelibʻ ʻ
chiqishini   o rganish,   ularning   tarixiy   ildizlari,   migratsiya   shakllari,   madaniy	
ʻ
taraqqiyoti   va   boshqa   guruhlar   bilan   o zaro   munosabatlarini   o rganishga	
ʻ ʻ
qaratilgan.   U   o zbek   etnik   guruhining   paydo   bo lishiga   olib   kelgan   murakkab	
ʻ ʻ
jarayonlarni  tushunish  uchun arxeologik dalillarni, lingvistik tadqiqotlarni, tarixiy
hujjatlarni o rganishni o z ichiga oladi.	
ʻ ʻ
Kurs   ishining   tarkibi:   Ushbu   kurs   ishi   kirish   qism,   2   ta   bob,   4   ta   paragrif,
xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat bo‘lib, jami 31 sahifani tashkil
etadi.
 
5 I-BOB. O‘ZBEK XALQINING ETNIK TARIXI
1.1. O‘zbek xalqining etnik kelib chiqishi tarixi masalalari
Turkiston   jadidchiligining   otasi   Mahmudxo'ja   Behbudiy   ta’kidlaganidek,
"Burung'i   asrlarda   Turkiston   va   turklar   voqeoti   ahvoli   haqinda   turkiy,   forsiy   va
arabiy   tillarda   necha   kitoblar   yozilgandurki,   u   kitoblardan   rus   va   boshqa
ovropoylar istifoda etgan va etmakdadurlar. Lekin u muxtalif (turli-tuman) tillarda
yozilgan.   Tarixiy   asarlardan   biz   turkistoniylar   istifoda   etub,   yangi   muhokama   va
tadqiqot ila o'z shevamizda muntazam bir asar vujudga keltirganimiz yo'q". O'zbek
xalqi   o'zining   ko'p   asrlik   boy   tarixiga   ega.   Xalqimiz   juda   katta   davr   ichida   bir
qancha  ijtimoiy-iqtisodiy   bosqichlarni   o'tab,  murakkab  jarayonlar  davomida,   ellat
va   so'ngra   millat   bo'lib   shakllangan.   Ana   shu   shakllanish   jarayonlarini   o'rganish
etnografiya   fanining   bugungi   kundagi   eng   dolzarb   vazifalaridan   biri   hisoblanadi.
O'zbeklar   alohida   etnik   jamoa   (elat)   bo'lib,   O'rta   Osiyoning   markaziy   viloyatlari
Movarounnahr,   Xorazm,   Yettisuv,   qisman   Sharqiy   Turkistonning   g'arbiy
mintaqalari  va Janubiy Turkistonda shakllangan. O'zbek xalqining asosini  hozirgi
O'zbekiston hududida qadimdan o'troq yashab, sun'iy sug'orma dehqonchilik bilan
shug'ullanib kelgan mahalliy so'g'diylar, baxtarlar, xorazmiylar, farg'onaliklar, sak-
massagetlar,   qang'lar   kabi   etnik   guruhlar   tashkil   etgan.   Keyingi   yillarda   arxeolog
olimlar   (A.A.Asqarov,   O'.Ismoilov,   Y.F.Buryakov,   T.Q.   Xo'jayev)   ning
O'zbekiston   hududida   olib   borilgan   arxeologik   va   antropologik   tadqiqotlari
natijasida   Amudaryo   va   Sirdaryo   oralig'ida   so'nggi   bronza   davridayoq   yuqorida
nomlari zikr etilgan qabila va ellatlarning etnik jihatdan dastlabki aralashuvi sodir
bo'lganligi,   assimilasiya   jarayoni   natijasida   antik   davrga   kelib,   o'troq   hayotga
moslashgan   turkiy   hududiy   maydon   tarkib   topganligi   hamda   o'zbek   xalqiga   xos
6 antropologik   tipning   makon   va   zamoni   aniqlangan.   VIII   asrdan   arab   va   ajam
xalqlarining O'rta Osiyoga kirib kelishi mintaqadagi etnik jarayonlarga katta ta'sir
etmagan.   Bu   davrda   aholi   etnik   tarkibida   ma'lum   bir   o'zgarishlar   sodir   bo'lgan
bo'lsa-da, Movarounnahrdagi o'troq va yarimo'troq turkiyzabon aholi sug'diylar va
Xorazmning   tub   yerli   aholisi   o'z   hududlarida   qolib,   arablar(VII-VIII   asrlar),
keyinchalik   Somoniylar   (IX   asr)   hukumronligi   ostida   yashaganlar.   Qoraxoniylar
davrida   (X-XI   asrlarda)   Movarounnahr   va   Xorazmda   siyosiy   hokimiyat   turkiy
sulolalarga o'tishi munosabati bilan o'zbek xalqi etnogenezining yakuniy bosqichi
boshlandi.   G'arbiy   Qoraxoniylar   davlati   doirasida   hozirgi   o'zbeklarga   xos   turkiy
etnos qaror topdi va aynan mazkur davrda ellatni belgilovchi hudud, til, madaniyat,
tarixiy qismatining umumiyligi, etnik o'zlikni anglash, etnosning uyushqoqligi, din
umumiyligi va bir qancha shu kabi etnik alomatlar shakllangan 4
. O'zbek xalqining
kelib chiqishi haqida maxsus tadqiqotlar va ular haqida yozilgan asarlar ko'p emas.
Ammo   bu   masalada   taniqli   sharqshunos   va   arxeolog   olim,   professor
Y.Y.Yakubovskiy,   Xorazm   tarixining   chuqur   bilimdoni   professor   S.P.Tolstov,
akademiklar   Y.G'ulomov   va   K.Shoniyozovlarning   xizmati   katta.   1941-   yilda
professor   Y.Y.Yakubovskiy   "O'zbek   xalqining   yuzaga   kelishi   masalasi   haqida"
risola   yozadi.   O'z   o'rnida   aytib   o'tish   lozimki,   o'zbek   etnonimining   kelib   chiqishi
bo'yicha  fanda  yakdil  fikr  mavjud  emas.  Ayrim   mualliflar   (G.Vamberi,  G.Xovor,
M.P.Pelio) Dashti Qipchoqda ko'chib yurgan turk-mo'g'ul qabilalarining bir qismi
o'zlarini   erkin   tutganliklari   sababli   "o'zbek",   ya'ni   "   o'z-   o'ziga   bek"   deb   atagan
desalar,   boshqalar   (P.P.Ivanov,   A.Y.Yakubovskiy,   Xilda   Xukxem)   "o‘zbek"
etnonimini   Oltin   O'rda   xoni   O'zbekxon(XIV   asr)   nomi   bilan   bog‘laydi 5
.   O‘zbek
xalqining   qadimgi   ajdodlari   kimlar   edi?   Ular   Movarounnahr   va   qadimgi
Xorazmning   turkiy   va   eroniy   til   lahjalarida   so'zlashuvchi   tubjoy   o‘troq   va
chorvador   aholisi   ekan,   bu   ikki   xil   tilda   so‘zlashuvchi   qabila   va   ellatlarning
birinchi   bor   o‘zaro   aralashishi   jarayoni   milliy   avtoxtonizm   nazariyasiga   ko‘ra,
o‘zbek   etnogenezining   boshlanishi,   dastlabki   nuqtasi   hisoblanadi.   Sharq
4
  A.X.Doniyorov,   O.Bo‘riyev,   A.A.Ashirov   "Markaziy   Osiyo   xalqlari   etnografiyasi,   etnogenezi   va   etnik   tarixi".
Toshkent - 2011. 
5
  Anvar Shukurov "O‘zbek atamasining kelib chiqishi haqida". "Nasaf" nashriyoti - 2010.
7 manbalarining   bilimdoni,   professor   A.Y.Yakubovskiy   ana   shu   ilmiy   prinsipdan
kelib chiqib 1941-yil chop etilgan "O‘zbek xalqining yuzaga kelishi haqida" nomli
asarida   o‘zbek   etnogenezi   Turk   xoqonligidan   boshlanadi,   degan   edi.   Keyinroq,
o‘zbek   etnogenezining   boshlang‘ich   nuqtasi   antik   davrgacha   qadimiylashtiriladi,
ya‘ni   S.P.Tolstov   qadimgi   Xorazmda   olib   borgan   keng   ko‘lamli   arxeologik,
antropologik   materiallarning   yozma   manba   ma‘lumotlari   bilan   qiyosiy   o‘rganib,
"Qang‘ davlatining tarkibida va u egallab turgan mintaqalarda o‘zbek xalqining ilk
ajdodlari   yashagan,   bularning   etnik   tarkibi   va   tili   bir   xilda   bo‘lmagan",   degan
g‘oyani   ko‘tarib   chiqdi.   Akademik   Karim   Shoniyozov   esa   "Qang‘   davlati   va
qang‘lilar"   nomli   hamda   "O‘zbek   xalqining   shakllanish   jarayoni"   nomli
fundamental   monografiyasida   mana   shu   g‘oyani   qat‘iy   himoya   qilib   chiqdi.
Shuningdek   Qang‘   davlati   ichida   miloddan   oldingi   II   milodiy   I   asrlar   davomida
mutlaqo   yangi,   turkiy   tilli   xalq   qang‘arlar   ellati   vujudga   keladi 6
.   Bir   so‘z   bilan
aytganda,   millatning   shakllanishi   ham   xalqning   tarkib   topishi   kabi   uzoq   davom
etadigan tarixiy va etnomadaniy jarayon bo‘lib, millat etnik tarixining eng yuksak
yuqori   cho‘qqisi,   kamolot   bosqichi,   bu   bosqichga   ko‘tarilgan   xalqning   davlati
millat   nomi   bilan   yuritiladi,   u   suveren   davlat   sifatida   ichki   va   tashqi   siyosatini
mustaqil   yuritadi,   millatga   xos   mentalitet   shakllanadi,   davlat   jamiyat   tomonidan
boshqariladi, ya‘ni davlat millatning xohish-irodasini bajaruvchi jonli mexanizmga
aylanadi.   O‘zbek   ismi   kelib   chiqishini   bayon   qilayotgan   odam,   avvalo   bu   ishga
mehr   bilan   yondoshishi,   xolis   va   beg‘araz   bo‘lishi,   xalqning   an‘analarini,
mentalitetini,   harakterini   juda   chuqur   o‘rganishi,   uning   tilini   juda   yaxshi   bilishi
lozim. 
O‘zbeklar   alohida   etnik   jamoa   (elat)   bo‘lib,   Markaziy   Osiyoning   markaziy
viloyatlari — Movarounnahr, Xorazm, Yettisuv va qisman Sharqiy Turkistonning
g'arbiy mintaqalarida,  Janubiy Turkistonda  shakllangan.  O‘zbek  xalqining asosini
hozirgi   O‘zbekiston   hududida   qadimdan   o‘troq   yashab,   sun’iy   sug‘orma
dehqonchilik   bilan   shug‘ullanib   kelgan   mahalliy   so‘g‘diylar,   baxtarlar,
xorazmiylar,   farg'onaliklar,   sak-massagetlar,   qang‘lar   kabi   etnik   guruhlar   tashkil
6
  Ahmadali Asqarov "O‘zbek xalqi etnogenezi va etnik tarixi".  Toshkent - 2007.
8 etgan. Shuningdek, Janubiy Sibir, Oltoy, Yettisuv, Sharqiy Turkiston hamda Volga
va   Ural   daryosi   bo‘ylaridan   kelgan   etnik   komponentlar   ham   o‘zbeklar
etnogenezida ishtirok etganlar. Bu qabila va elatlar asosan turkiy va sharqiy eroniy
tillarda   so‘zlashganlar.   Keyingi   yillarda   arxeolog   olimlar   (A.A.   Asqarov,   O'
Islomov,   Yu.F.   Buryakov,   T.Q.   Xojayov)ning   O‘zbekiston   hududida   olib   borgan
arxeologik va antropologik tadqiqotlari natijasida Amudaryo va Sirdaryo oralig‘ida
so‘nggi bronza davridayoq yuqorida nomlari zikr etilgan qabila va elatlarning etnik
jihatdan   dastlabki   aralashuvi   sodir   bo‘lganligi   xususida   xulosa   qilingan.   Olimlar
tomonidan   assimilatsiya   jarayoni   natijasida   antik   davrga   kelib,   o‘troq   hayotga
moslashgan   turkiy   hududiy   maydon   tarkib   topganligi   hamda   o‘zbek   xalqiga   xos
antropologik   tipning   makon   va   zamoni   aniqlangan.   Mil.   avv.   III   asrda
Sirdaryoning   o‘rta   oqimida   turkiy   va   so‘g‘diylar   ittifoqi   asosida   Qang‘   davlati
tashkil topgan. Qang‘ davlati davrida Movarounnahr va unga tutash mintaqalardagi
xalqlarning   iqtisodiy,   siyosiy   va   etnomadaniy   aloqalarning   tobora   rivojlanib
borishi   natijasida   turkiyzabon   etnoslar   ustuvorlik   qilib,   yangi   turkiy   etnoslardan
biri   —   qang‘ar   elati   paydo   bo'lgan   va   o‘ziga   xos   uyg‘unlashgan   madaniyat
shakllangan 7
.   Tarixiy   va   arxeologik   asarlarda,   bu   madaniyat   «Qovunchi
madaniyati»   nomini   olgan.   Antropolog   olimlarning   ta’kidlashlaricha,   aynan   shu
davrlarga kelib, Markaziy Osiyoning vodiy va vohalarida yashovchi so‘g‘diylar va
qang‘arlarning   tashqi   qiyofalarida   hozirgi   o‘zbek   va   voha   tojiklariga   xos   Pomir-
Farg‘ona antropologik tipi to‘liq shakllangan. O‘zbeklar etnogenezida qatnashgan
navbatdagi   etnik   komponentlar   Janubiy   Oltoy   va   Sharqiy   Turkistondan   ko‘chib
kelgan yuechji qabilasining bir tarmog'i bo‘lib, ular mil.av I - milodiy IV asrlarda
Kushon   saltanatiga   asos   solgan   kushonlar   hamda   milodiy   III-V   asrlarda   O‘rta
Osiyoning markaziy viloyatlariga Janubiy Sibir, Jung‘oriyadan, Sharqiy Turkiston
siljigan   xioniy,   kidariy   va   eftaliylardir.   Shuningdek,   o'zbeklar   etnogeneziga   faol
ta’sir   o'tkazgan   turkiy   etnik   komponentlar   asosi   Turk   xoqonligi   (VI-VIII   asrlar)
davrida   Markaziy   Osiyoning   markaziy   mintaqalari   (Toshkent,   Zarafshon,
Qashqadaryo,   Surxondaryo   vohalari,   Farg'ona   vodiysi)   va   Xorazmga   kelib
7
  Брошей Ю.В. Очерки теории этноса. — М., 1983.
9 joylashib,   ma’lum   bir   tarixiy   davr   mobaynida,   bu   etnik   komponentning   aksariyat
qismi   o‘troqlashgan 8
.   Turk   xoqonligi   davrida   ushbu   hududga   kirib   kelgan   turkiy
komponentlar va mahalliy aholi o'rtasidagi etnik-madaniy munosabatlarning rivoji
etnik jarayonlar taraqqiyotiga katta ta’sir o‘tkazgan. Ushbu turkiy qatlam madaniy
yutuqlarining   mahalliy   madaniy-xo‘jalik   an’analar   bilan   jadal   uyg‘unlashuvi   yuz
bergan.   Bu   davr   turkiy   va   so‘g‘diy   simbiozning   hal   qiluvchi   bosqichlaridan   biri
bo'lgan.   VIII   asrdan   arab   va   ajam   (arab   bo‘lmagan   yaqin   va   O‘rta   Sharq)
xalqlarining   Markaziy   Osiyoga   kirib   kelishi   mintaqadagi   etnik   jarayonlarga
unchalik   katta   ta’sir   etmagan.   Bu   davrda   aholi   etnik   tarkibida   ma’lum   bir
o‘zgarishlar   yuz   bergan   bo‘lsa-da,   Movarounnahrdagi   o‘troq   va   yarimo‘troq
turkiyzabon   aholi,   so‘g‘diylar   va   Xorazmning   tub   yerli   aholisi   o‘z   hududlarida
qolib,  arablar   (VII-VIII   asr),  keyinchalik   Somoniylar   (IX   asr)   hukmronligi   ostida
yashaganlar 9
.   Umuman   olganda,   IX   asrdan   boshlab   Movarounnahr   mintaqasida
yaxlit   turkiy   etnik   qatlam,   jonli   turkiy   til   muhiti   vujudga   kela   boshlagan   va   o‘z
navbatida,   so‘g‘diylar   va   boshqa   mahalliy   etnoslarda   ham   turkiylashish   jarayoni
jadallashgan.   Elshunos   olim   K.   Shoniyozovning   qayd   etishicha,   IX-X   asrlarda
tig‘iz   etnogenetik   jarayon   natijasida   ko‘plab   turkiy   qabila   va   urug‘laming   o‘troq
hayotga o‘tishi jadal davom etgan. Bu asrlarda Movarounnahr va Xorazmda turkiy
etnik   qatlam   kuchli   etnik   asosga   ega   bo‘lgan.   Akademik   A.   Asqarovning
ta’kidlashicha,   bu   kuchli   etnik   qatlam   asosining   aksariyat   ko‘pchiligini
o‘troqlashgan   turg‘un   turkiy   etnoslar   tashkil   qilgan.   Qoraxoniylar   davrida   (X-XI
asrlar)   Movarounnahr   va   Xorazmda   siyosiy   hokimiyat   turkiy   sulolalarga   o'tishi
munosabati   bilan   o‘zbek   xalqi   etnogenezining   yakuniy   bosqichi   boshlangan.
G‘arbiy Qoraxoniylar davlati doirasida hozirgi o‘zbeklarga xos turkiy etnos qaror
topdi   va   aynan   mazkur   davrda   elatni   belgilovchi   hudud,   til,   madaniyat,   tarixiy
qismatining umumiyligi, etnik o‘zlikni anglash, etnosning uyushqoqligi ma’lum bir
davlat   doirasida   bo‘lishi,   din   umumiyligi   va   bir   qancha   shu   kabi   boshqa   etnik
alomatlar   shakllangan.   Bu   davrda   o‘zbeklaming   umumelat   tili   qaror   topdi.
8
  Shoniyozov K. O‘zbek xalqining shakllanish jarayoni. —  Т ., 2001
9
  Asqarov A. O‘zbek xalqi etnogenez va etnik tarixining ba’zi bir nazariy va ilmiy metodologik asoslari//0’zbekiston
tarixi. 2002. №4. 
10 Movarounnahr   va   unga   tutashgan   mintaqalarda   yashovchi   turkiyzabon   aholi;
qarluq,   chigil,   yag‘mo,   tuxsi,   xalach,   arg'in,   o‘g‘uz,   qipchoq,   uz,   qangli   singari
urug'lar   o‘zlarini   bir   xalq   (elat)   sifatida   anglay   boshlaganlar 10
.   Umuman   olganda,
XI-XII   asrning   birinchi   yarmida   elat   shakllanishidagi   muhim   ahamiyatga   ega
bo‘lgan   aksariyat   etnik   alomatlar   o‘z   maromiga   yetib   o‘zbeklar   xalq   sifatida
shakllangan.   XIII   asr   boshlarida   Chingizxon   istilosi   davrida   mo‘g‘ul   qo‘shinlari
tarkibida   ko‘p   sonli   turkiy   etnoslar   ham   kirib   kelgan.   XV   asrga   qadar   esa   ushbu
etnoslaming   deyarli   ko‘p   qismida   mahalliy   aholi   bilan   aralashuv   jarayoni   sodir
bo‘lgan   va   ular   shakllangan   o‘zbek   elatining   keyingi   taraqqiyotida   ma’lum
darajada iz qoldirdilar 11
.
Amir   Temur   va   temuriylar   davrida   iqtisodiy   va   madaniy   taraqqiyot
natijasida   Movarounnahrda   adabiy   til   takomillashib,   u   «turkiy»   yoki   «chig'atoy»
tili   deb   nomlangan.   Taraqqiy   etgan   o‘zbek   adabiy   tili   ayniqsa,   Alisher   Navoiy
davrida   eng   yuqori   nuqtaga   ko‘tarildi.   Ammo   xalqning   jonli   tili   ko‘p   dialektli
bo'lib,   adabiy   til   shakllanishida   uchta   asosiy   sheva   —   qarluq,   qipchoq   o‘g‘uz
lahjalari   asos   bo‘lgan.   Shakllangan   o‘zbek   elatining   Amir   Temur   va   temuriylar
davridagi   etnik   tarixi   va   etnomadaniy   taraqqiyotigabarlos,   jaloyir,   qavchin,   arlot,
qipchoq kabi etnik guruhlar ham faol ta’sir qilganlar. O‘zbeklar etnik tarixida XV
asr oxiri — XVI asrlar ham muhim davr hisoblanadi. Ushbu bosqichda Markaziy
Osiyoga   mang'it,   qo‘ng‘irot,   nayman,   uyg‘ur,   saroy,   qatag‘on,   qushchi,   do‘rmon,
kenagas,   qirq,   yuz,   ming,   bahrin   va   boshqa   Dashti   Qipchoq
o‘zbeketnikguruhlarining   navbatdagi   to'lqini   kirib   kelishi   kuchaygan.   Natijada,
Movarounnahr   aholisining   etnik   qiyofasida   mo‘g‘uliy   irq   alomatlari   ham
faollashgan.   Dashti   Qipchoqdan   ikki   daryo   (Amudaryo   vaSirdaryo)   oralig‘i   va
Xorazmga   kelib   o‘rnashgan   etnik   guruhlar   «o‘zbek»   nomi   ostida   mahalliy   aholi
etnik   rang-barangligini   birmuncha   ko‘paytirgan   bo‘lsalar   ham,   lekin   uning   etnik
tarkibini   tubdan   o‘zgartirib   yubora   olmaganlar 12
.   Ushbu   etnoslar   shakllangan
10
  « O‘zbek xalqining kelib chiqishi: ilm iy-m etodologik yondashuvlar, etnogenetik va etnik tarix» mavzusidagi 
respublika ilmiy-nazariy seminari materiallari. —  Т ., 2004.
11
 O‘zbekiston etnologiyasi: yangicha qarashlar va yondashuvlar. —  Т ., 2004.
12
  Markaziy Osiyoda an’anaviy va zamonaviy etnomadaniy jarayonlar. 1-qism.T., 2005.
11 o‘zbek xalqining tarkibiga kelib qo‘shilgan navbatdagi etnik komponent edi, xolos.
Ular   M   ovarounnahr   va   Xorazm   aholisining   turmush   tarziga,   an’analariga,
madaniyatiga, xo‘jalik faoliyatiga sezilarli ta’sir ko‘rsatgan yangi tipdagi madaniy
qatlam   hosil   qilganlar.   Ayniqsa,   Zarafshon   vohasi   va   O‘zbekistonning   janubiy
mintaqalari   aholisi   orasida   bu   nisbat   kuchliroq   seziladi.   Mahalliy   aholiga   ular
«o‘zbek»   nomini   berganlar   va   bu   etnonim   Movarounnahr   va   unga   qo'shni
viloyatlar  aholisi  uchun rasmiy ravishda umumiy nom  bo‘lib qolgan.  O‘z o‘rnida
shuni  ham  qayd etish lozimki, fanda o‘zbek etnonimining kelib chiqishi  bo‘yicha
hanuzgacha   yakdil   fikr   mavjud   emas.   Ayrim   mualliflar   (G.   Vamberi,   G.Xovors,
M.P.Pelyo) Dashti Qipchoqda ko‘chib yurgan turk mo‘g‘ul qabilalarining bir qismi
o‘zlarini   erkin   tutganliklari   sababli   o‘zbek,   ya’ni   «o‘z-o‘ziga   bek»   deb   ataganlar
desalar,   boshqalar   (P.P.   Ivanov,   A.Yu.   Yakubovskiy,   Xilda   Xukem)   «o‘zbek»
etnonimini   Oltin   O‘rda   xoni   O‘zbekxon   (XIV   asr.)   nomi   bilan   bog‘laydi,   boshqa
yana bir guruh olimlar esa (V.V. Grigorev, A.A. Semyonov, B. Ahmedov) o‘zbek
nomi   Oq   O‘rda   (Dashti   Qipchoqning   sharqiy   qismi)da   ko‘chib   yurgan   turk   -
mo‘g‘ul qabilalariga taalluqli bo'lgan degan fikrni  bildiradilar. Temuriylar  davlati
o‘rnida dastlab XVI asr boshlarida vujudga kelgan Buxoro hamda Xiva xonliklari
va   XVIII   asr   boshlaridan   Qo‘qon   xonligining   paydo   bo‘lishi   natijasida   yagona
tarixiy makonda yashagan xalqlar siyosiy jihatdan turli davlatlar tasarrufiga tushib
qolganlar.   Lekin,   bu   holat   o‘zbek   elati   birligiga   putur   yetkaza   olmagan.   Siyosiy
chegaralar mavjudligiga qaramay uch davlat tarkibidagi aholi o‘zaro doimiy etnik,
iqtisodiy va madaniy aloqada bo'lib kelganlar 13
. Markaziy Osiyo xalqlarining XIX
asr   oxiri   XX   asr   boshlaridagi   tarixiy   taqdiri   va   taraqqiyot   bosqichlari   chor
Rossiyasining mustamlakachiligi davri bilan bog‘liq. Keyinchalik mintaqada Sovet
hokimiyatining   o‘rnatilishi   bilan   Markaziy   Osiyoda   milliy-hududiy   chegaralanish
o‘tkazilib,   beshta   milliy   respublikalar   tashkil   etildi.   Mahalliy   xalqlarning   milliy
taraqqiyoti davom etayotgan bir pallada 1924— 1925-yillarda milliy chegaralanish
o‘tkazilgan.   Shu   bilan   shakllangan   elatlar   taraqqiy   etayotgan   tarixiy   makon
doirasida   sun’iy   ravishda   bo‘lib   yuborildi.   Mintaqa   xalqlarining   assimilatsiya,
13
  Shoniyozov K. O‘zbek xalqining shakllanish jarayoni. —  Т ., 2001.
12 konsolidatsiya   jarayonlariga  jiddiy  ta’sir   o‘tkazilishi   va  keyinchalik  “sovet   xalqi”
nomli   yagona   etnik   birlikni   yaratish   haqidagi   nazariyaning   amalga   oshirilishi
borasidagi   olib   borilgan   siyosat   ham   o‘zbeklarning   milliy-etnik   qiyofasiga,
mentalitetiga   rahna   sola   olmadi.   Albatta,   keyinchalik   mintaqada   vujudga   kelgan
barqarorlik   nisbatan   o‘zbeklarning   etnik-madaniy   taraqqiyotiga   sezilarli   ta’sir
o‘tkazdi.   O‘zbeklarning   millat   sifatida   rivojlanish   jarayoni   O‘zbekiston
mustaqillikka   erishgan   davrdan   boshlab   yangicha   mazmun   kasb   etdi.   Tarixiy
tomirlaridan   kuch   olgan   o‘zbek   xalqi   madaniyati,   milliy   tafakkuri,   urf-odatlari,
turmush tarzida o‘ziga xos uyg'onish va yangilanish pallasi boshlandi 14
.
1.2. O‘zbek xalqining etnogenez tarixiga doir qarashlar
O‘zbek   xalqining   alohida   etnik   jamoa   (elat)   bo‘lib   shakllanish   (etnogenez)
jarayonini  o‘rganish tarix fani  oldida turgan muhim va dolzarb, masalalardan biri
hisoblanadi.   Bu   masala   anchadan   buyon   tarixchi   olimlarning   diqqat   markazida
bo‘lib   kelgan.   O‘zbek   xalqi   o‘z   mustaqilligiga   erishgach   bu   muammoga   qiziqish
yana ham kuchaydi. Keyingi yillarda chiqqan ilmiy monografiyalarda, maqolalarda
va risolalarda o‘zbek xalqining kelib chiqishi (etnogenezi) haqida bir qancha teran
fikrlar   aytilgan.   Lekin,   ayrim   e’lon   qilingan   ishlarda   ba’zi   xatoliklarga,
noaniqliklarga   ham   yo‘l   qo‘yilgan.   Bu   xatoliklar   ko‘pincha   mualliflarning   etnos
nazariyasiga   e’tibor   bermasliklari   tufayli   sodir   bo‘lgan,   albatta.   Xalqning
(etnosning)   kelib   chiqishini,   uning   ilk   ajdodlarini   aniq   bir   jamoa   (elat)   bo‘lib
shakllanish   jarayonini   ilmiy   asosda   o‘rganish   uchun   avvalo   “etnogenez”   va   etnik
tarix   iboralarini   to‘g‘ri   tushunib,   ular   haqida   aniq   tasavvurga   ega   bo‘lish   kerak.
Etnik   tarix   –   ma’lum   bir   xalqning   ilk   ajdodlaridan   boshlanib,   elat   shakllanishini,
uni   taraqqiy   etish   bosqichlarini   va   elatning   yemirilish   yoki   rivojlanib,   millat
darajasiga yetishish davrini o‘z ichiga oladi. Etnogenez (etnos – yunon tilida xalq,
genez   –   hosil   bo‘lish,   kelib   chiqish)   bu   yangidan   tashkil   topgan   etnik   jamoa.
Ilgaridan   mavjud   bo‘lgan   bir   necha   etnik   komponentlarni   o‘zaro   yaqinlashuvi,
14
  A. Ashirov, Sh. Atadjanov “Etnologiya”. Toshkent «IQTISOD-MOLIYA» 2008. 96-101-betlar.
13 ularning   bir-biriga   qo‘shilib,   birgalikda   taraqqiy   etib   borishi   hamda   shakllanib
borayotgan   etnosga   boshqa   yerdan   ko‘chib   kelib   qo‘shilgan   komponentlarning
mahalliy   aholiga   qo‘shilishi,   unga   aralashib   borishi   natijasida   vujudga   keladi.
Demak,   shakllanadigan   yangi   etnosga   ma’lum   hududda   yashagan   xalqlar   yoki
etnik   guruhlardan   tashqari,   boshqa   hududlardan   kelgan   etnik,   antropologik   va
madaniy   jihatdan   bir   xilda   bo‘lmagan   etnoslarning   yoki   etnik   guruhlarning
aralashib,  qorishib  ketishidan  ham   elat  vujudga  kelishi   mumkin. Yangi   etnosning
vujudga   kelishi   bir   necha   etnik   guruhlar   yetakchi   etnos   atrofiga   jipslashishidan
boshlanadi.  Yetakchi   etnos  mahalliy  xalqlar  uyushmasi  yoki  boshqa   yerdan  kelib
o‘rnashib   qolgan   etnik   guruh   ham   bo‘lishi   mumkin.   Yetakchi   etnos
boshqarayotgan uyushmaga kirgan etnik guruhlar ma’lum vaqt ichida tili, moddiy
madaniyati, turmush tarzi, ma’naviyati bilan bir-birlariga yaqinlashib borishi ijobiy
natija   bersa,   yangi   etnos   o‘zagi   tashkil   topadi.   Shu   davr   ichida   birlashishga
moyilliklari   bo‘lgan   guruhlar   siyosiy,   iqtisodiy   va   boshqa   sabablar   tufayli   bir-
birlariga   yaqinlasha   olmasalar   etnik   birlik   elat   darajasiga   yetmasdan   tarqalib
ketishi   ham   mumkin.   Dunyoda   mavjud   bo‘lgan   xalqlarning   barchasi   etnik
guruhlarning   qo‘shilishidan   vujudga   kelgan.   Boshqacha   qilib   aytganda   dunyoda
tarkibiga o‘zga etnik guruhlar qo‘shilmagan bironta xalq bo‘lmasa kerak. Yuqorida
tilga   olingan   etnik   nazariyaga   asoslanib,   biz   o‘zbek   xalqini   elat   bo‘lib,   ma’lum
tarixiy   davrda,   ma’lum   hududda,   mahalliy   etnoslar   asosida,   turli   davrlarda   kelib
qo‘shilgan   etnik   komponentlarning   aralashib   borishi   natijasida   shakllangan,   deb
qaraymiz.   Etnos   nazariyasiga   rioya   qilmagan   yoki   tushunmagan   ayrim   mualliflar
o‘zbek   xalqining   etnogenezini   qadimlashtirishga   intilib,   uning   kelib   chiqishini
milodiy   asrning   boshlaridan,   qadimgi   xunnlardan   yoki   VI-VIII   asrlardagi   turk
etnosi   va   turkiy   qabilalardan   boshlaydi.   Qalam   sohiblarining   ichida   shunday
fikrdagilari   ham   borki,   ular   o‘zbek   xalqining   shakllanishini   Nuh   payg‘ambarning
o‘g‘li Yofasdan, Yofasning o‘g‘li Turdan (Turkdan), keyingisining o‘g‘li Tutaqdan
boshlaydilar.   Keyingi   fikr   tarafdorlari   o‘zbek   xalqining   kelib   chiqishini
afsonalashtirib   yuborgan.   Ma’lumki,   uzoq   o‘tmishda   xunn   va   xunn   tarkibidagi
barcha qabilalar Shimoliy Xitoyda, Sibirda, Milodiy I-II asrlarda esa Qozog‘iston
14 cho‘llarida,   Qirg‘izistonda,   Sharqiy   Turkistonda   yashaganlar.   Bullarning   ayrim
guruhlari   shu   asrlarda   Movarounnahr   va   Xorazm   hududlariga   ham   kelib
joylashganlar.   Turk   xoqonligi   Mo‘g‘uliston   va   Yettisuv   hududida   (VI   asr
o‘rtalarida)   tashkil   topgan.   VI   asr   oxiri   –   VII   asr   boshlarida   Turk   xoqonliklari
Movarounnahrda,   Xorazmda   va   G‘arbda   Orol-Kaspiy   dengizi   atroflaridagi
mintaqalarda   o‘z   hukmronliklarini   o‘rnatgan   edilar.   Turk   xoqonliklari   davrlarida
ham   ikki   azim   daryo   (Amudaryo   va   Sirdaryo)   oralig‘iga,   Xorazm   o‘lkasiga   va
ularga   tutash   mintaqalarga   turkiy   xalqlar,   qabilalar   kelib   o‘rnashgan   edi.   Demak,
Movarounnahr   va   Xorazm   uchun   xunnlar,   turk   xoqonliklari   davrida   kelgan
etnoslar bo‘lib, bulardan o‘zbek xalqi kelib chiqqan, degan fikr tug‘iladi. Shunday
bo‘lishi mumkin edi, qachonki xunnlar yoki turk xoqonliklari Movarounnahrni va
Xorazmni   egallaganda,   bu   hududlarda,   ular   kelmasdan   oldin,   aholi   yashamagan
bo‘lsa, yoki ularning zarbasidan bu yerlarda yashab kelgan xalqlar batamom qirib
yuborilgan   bo‘lsa.   Tarixda   ma’lumki   unisi   ham,   bunisi   ham   bo‘lmagan.   Xunn
qabilalari kirib kelgan kezlarda Movarounnahr va Xorazm hududida xorazmliklar,
so‘g‘diylar,   kushonlar,   qang‘lar   va   bir   qancha   boshqa   xalqlar   yashaganlar.   Bu
hududlarni   Turk   xoqonligi   egallaganda   (VI   asrning   ikkinchi   yarmi)   xorazmliklar
va   so‘g‘diylar   qatorida   kidariylar,   xioniylar,   eftalitlar   va   boshqa   xalqlar   ham
bo‘lgan.   Turk   xoqonligi   hukmronliklarini   o‘rnatganda   Movarounnahr   va   Xorazm
hududidan,   xoqonlikka   itoat   etmagan   etnik   guruhlargina   chiqib   ketgan   xolos.
Aholining ko‘pchiligi o‘z o‘rinlarida qolib bu yerlarga yangidan joylashgan turkiy
xalqlar bilan birga bo‘lgan. Demak, ikki daryo (Amudaryo va Sirdaryo) oralig‘i va
Xorazm   o‘lkasi   qadimdan   nufuzli   o‘lkalar   bo‘lib,   bu   hududlar   hech   vaqt   aholisiz
qolmagan.   Ayrim   qalamkashlarning   aytganlariga   rioya   qilib,   o‘zbek   xalqining
kelib   chiqishini   faqat   xunnlarndan   yoki   VI-VII   asrlarda   kelib   o‘rnashgan   turkiy
xalqlardan   boshlasak,   unda   o‘zbek   xalqi   tub   yerli   aholi   asosida   emas,   kelgindi
etnik   guruhlardan   shakllangan   bo‘lib   chiqadi.   Masalaga   bu   yo‘sinda   qaralsa
xalqimizning   tarixi   va   madaniyat   izlari   ancha   sayozlashib   qoladi.   Hozirgi
O‘zbekiston   hududida   qadim-qadimdan   yashab   kelgan,   boy   tarix   va   madaniyat
yaratgan   bizning   ajdodlarimiz   bo‘lmay,   ular   yaratgan   moddiy   madaniyat   va
15 ma’naviyatdan   chetlanib   qolgan   bo‘lamiz.   Biz   bu   yerda   xunn   yoki   boshqa   turk
etnoslarining   kelib   chiqishini   o‘rganishdan   chetlashib   o‘tish   kerak   demoqchi
emasmiz.   Aksincha,   ularga   ahamiyat   berish   kerak,   chunki   ularning   o‘zbek   va
boshqa   Markaziy   Osiyo   xalqlarning   etnik   tarixida,   umumturkiy   dunyosining
vujudga kelishida roli benihoyat katta. Agar biz o‘zbek ajdodlarining alohida xalq
(elat)   bo‘lib   shakllanish   sanasini   IX-X   asrlar   deb   olsak,   unda   qadimgi   elatlarni
(xun, turk va boshqalar) o‘zi emas ularning eng keyingi avlodlari o‘zbek elatining
tashkil   topishida   qatnashgan   komponentlar   deb   qarash   to‘g‘ri   bo‘ladi.   Boshqacha
qilib   aytganda,   qadimgi   elatlar   tarqalib,   uning   qoldiqlari   alohida   komponentlar
bo‘lib,   o‘zbek   xalqining   shakllanish   jarayonida   qatnashgan.   Demak,   o‘zbek   elati
kelib   qo‘shilgan   etnik   elementlardan   emas,   mahalliy   etnoslar   asosida   vujudga
keladi. Tarix guvohlik berishicha, o‘zbek ajdodlari  Movarounnahr va unga tutash
bo‘lgan   viloyatlarda   juda   qadim   davrlardan   buyon   yashab   kelganlar,   ular   o‘zbek
elatining   asosini,   ramziy   ma’noda,   o‘q   ildizini   tashkil   etgan.   Yon   ildizlari   o‘q
ildiziga   biriktirib   borishi   jarayonida   o‘zbek   elati   vujudga   kelgan.   Mazkur   elat
mahalliy   aholi   ajdodlari   qoldirgan   boy   tarixiy   merosni,   ma’naviyatni   avaylab
saqlaydilar,   uni   to‘ldiradilar   va   barcha   an’analari   bilan   birga   keyingi   avlodga
meros qoldiradilar 15
.  
Elat   –   sinfiy   jamiyatga   xos   etnik   uyushma.   Antik   va   feodalizm   bosqichlarida
Markaziy   Osiyoda   bir   qancha   elatlar   tashkil   topgan:   baqtriyaliklar,   so‘g‘diylar,
xorazmiylar, qang‘lar, xunnlar va boshqa elatlar. Ilk o‘rta asrlarda turk elati turkiy
xoqonliklar tanazzulidan keyin o‘g‘uz elati, kimak-qipchoq elati va boshqalar. Bu
elatlardan birontasidan o‘zbek elati unib chiqqan emas. Boshqacha qilib aytganda,
tilga   olingan   elatlarning   birontasi   ham   o‘zbek   elatining   asosiy   o‘zagini   tashkil
etgan   emas.   Lekin   bularning   parchalanib   ketgandan   keyingi,   etnik   jihatdan   bir
qancha o‘zgargan avlodlari o‘zbek elatining etnogenetik jarayonida qatnashganlar.
Elat alohida jamoa bo‘lib shakllanishida taraqqiy etadi va oxiri tanazzulga uchrab
tarqalib,   yo‘qolib   ketishi   ham   tabiiy   holat.   Masalan,   yuqorida   eslatilgan
15
  Xalimbetov.Y.M   “O‘zbek   xalqining   mentaliteti   va   ilmiy-metodologik   yondoshuvlar”   mavzusidagi   respublika
ilmiy-nazariy seminar materiallari. Toshkent - 2007. 57-bet
16 baqtriyalik,   xorazmiylar,   so‘g‘diylar,   qang‘lar,   xunn   elati   va   boshqalar.   Bu
elatlarning   birontasi   rivojlanib   millat   darajasigacha   yetib   kelgan   emas.   Faqat   ilk
o‘rta   asrlarda   vujudga   kelgan   ayrim   yangi   elatlar,   jumladan   o‘zbek   elati   o‘rta
asrlarning  keyingi   bosqichlarida  yuz   bergan   barcha   siyosiy   o‘zgarishlarni   kechib,
millat   darajasigacha   yetib   keldi.   Har   qanday   xalq   alohida   jamoa   (elat)   bo‘lib
ma’lum   bir   hududda,   ma’lum   tarixiy   davrda,   sharoitda   shakllanadi.   O‘zbek
xalqining   ajdodlari   ham   elat   bo‘lib   Movarounnahr   va   Xorazm   hududida   hamda
ularga   tutash   mintaqalarda   shakllangan.   Bu   hududlarda   antik   davrlarda   sug‘orma
dehqonchilik   va   hunarmndchilik   bilan   shug‘ullanib   kelgan   baqtriyaliklar,
xorazmliklar,   so‘g‘diylar,   farg‘onaliklar,   shoshliklar   yashab   kelgan   edilar.   Cho‘l
zonalarida saklar, massagetlar  va boshqa  ko‘chmanchi  qabilalar  joylashib, asosan
chorvachilik bilan shug‘ullanganlar. Tarixchi, sharqshunos va tilshunos mutaxassis
olimlar   (S.P.   Tolstov,   A.Yu.   Yakubovskiy,   K.V.   Trever,   A.A.   Freyman,   V.A.
Livshid   va   boshqalar)   tilga   olgan   xalqlar   sharqiy   eron   tiliga   mansub   etnoslar
bo‘lganligini   ta’kidlab   o‘tgan   edilar.   Balki   shunaqadir.   Antik   davrlarda,   uning
birinchi   yarimlarida   Markaziy   Osiyo   mintaqalarida   turkiyzabon   etnoslar   ham
bo‘lganligi  ehtimoldan holi  bo‘lmasa  kerak. Qadimgi  yunon va eron manbalarida
bularni xam eron tilli qabilalar qatoriga qo‘shib sak-massagetlar deb qayd qilingan
bo‘lishi mumkin. So‘zsiz bu masalalar chuqur o‘rganishni talab qiladi 16
. 
Movarounnahr va Xorazm mintaqalarida turkiy qabilalar miloddan oldingi II-I
milodiy   I   asrlarda   kelib   o‘rnashganligi   haqida   aniq   ma’lumot   Xitoy
voqeanavislarining   axborotlarida   uchraydi.   Miloddan   avvalgi   III   asrlarda
Sirdaroning o‘rta oqimlarida yirik Qang‘ davlati tashkil topadi. Bu davlat to V asr
o‘rtalarigacha   o‘z   hukmronligini   saqlab   qoladi.   Miloddan   oldingi   V-IV   asrlarda
Tangritog‘   (Tan-Shan   tog‘lari)   ning   shimoli   –   sharqida   yashovchi   usunlarning
ayrim   qismlari,   hamda   shimoliy   Xitoyda,   janubiy   Sibirda   va   Jung‘oriyada
joylashgan   xun   etnik   guruhlari   ko‘chib   kelib   Qang‘   davlati   hududlariga
o‘rnashdilar.   Sirdaryo   sohillarida   ikki   tilga   (eron   va   turk)   mansub   etnoslar
uchrashdilar   va   ular   bir-birlari   bilan   yaqin   iqtisodiy   va   madaniy   aloqada   bo‘lib
16
  Shoniyozov K “O‘zbek xalqining shakillanish jarayoni” Toshkent-2001. 74-102 betlar
17 keldilar.   Bu   aloqalarning   tobora   rivojlanib,   chuqurlashib   borishi   natijasida
turkiyzabon   etnoslar   ustuvorlik   qilib,   yangi   turkiy   etnos   –   qang‘lar   elati   vujudga
keldi.   Shunday   qilib,   eron   tilli   xalqlar   (so‘g‘diyonlar,   assianlar,   oslar,   saklar   va
boshqalar ) bilan Sirdaryo sohillariga va Movarounnahrning boshqa mintaqalariga,
Xorazm   o‘lkasiga   kelib   joylashgan   turkiy   etnoslar   bilan   qo‘shilib,   qorishib
ketishlari natijasida qang‘lar elati shakllanadi. Miloddan avvalgi II – I milodiy I –
II   asrlarda   Sirdaroning   o‘rta   oqimida,   Zarafshon   vohasida   dehqonchilik,
hunarmandchilik   va   savdo-sotiq   bilan   shug‘ullanib   kelgan   aholi   (so‘g‘diylar,
o‘troqlashib   qolgan   saklar   va   boshqalar)   madaniyati   (ya’ni   tub   yerli   aholi
madaniyati)   shu   hududlarga   kelib   o‘rnashgan   ko‘chmanchi   chorvador   turkiy
etnoslar   madaniyati   (ko‘chmanchi   xalqlar   madaniyati)   aralashib   boradi.   Natijada
bir   –   birlari   bilan   aralashgan   qo‘shma   madaniyat   hosil   bo‘ladi.   Tub   yerli   aholi
bilan   ko‘chmanchi   qabilalarning   madaniyatining   qo‘shilishi   arxeologik   ashyolar
bilan ham  tasdiqlangan;  arxeologlar  bu madaniyatni  qang‘yuylar  madaniyati  yoki
qovunchi   madaniyati,   deb   nomlaganlar.   Milodiy   I-II   asrlarda   Qang‘   davlati   juda
katta hududga (Zarafshon vohasi, Qashqadaryo, Xorazm, Orol dengizining janubi-
sharqiy   va   shimoliy   cho‘llaridan   to   Urol   tog‘oldi   mintaqalariga   egalik   qilar   edi.
Ammo   Qang‘   davlatining   asosiy   yeri   Sirdaryoning   o‘rta   oqimlariga   tutashgan
hududlar   (Shosh   vohasi,   hozirgi   Qozog‘iston   Respublikasining   Chimkent   va
qisman Jambul viloyatlari) bo‘lgan. Qang‘ asosiy xalqi – qang‘arlar shu davrlarda
Movarounnahr va Xorazm hududlariga borib o‘rnashgan ham edilar. Sirdaryo  ֥ o‘rta
oqimida  vujudga   kelgan   turkiyzabon   qang‘ar   etnosi   Markaziy   Osiyoda,   jumladan
Movarounnahrda   ilk   antik   davrlarda   yashagan   (baqtriyaliklar,   saklar,   toxarlar,
so‘g‘diyonaliklar   va   boshqalar)   xalqlar   yaratgan   moddiy   va   ma’naviyatning
vorislari   bo‘lgan.   Shuning   uchun   bo‘lsa   kerak,   qang‘arlar   madaniyatining   ko‘p
tomonlari   Movarounnahr   holisining   antik   davrdagi   madaniyatiga   o‘xshab   ketadi.
Ayni   shu   davrlarda   O‘rta   Osiyo   vodiy   va   vohalarida   yashovchi   so‘g‘diyonaliklar
va   qang‘arlarning   tashqi   qiyofalarida   Pomir-Farg‘ona   antropologik   tipi   to‘liq
shakllangan   bo‘lishi   kerak.   Milodiy   III-V   asrlarda   O‘rta   Osiyoning   markaziy
viloyatlarida   janubiy   Sibirdan,   Jung‘oriyadan,   Sharqiy   Turkistondan   ayrim
18 qabilalar   kelib   joylashgan.   Xionlar   (Xioniylar),   kidariylar,   va   eftaliy   (   abdal)
etnoslari shular jumlasidandir. Bu etnik guruhlarning kelib chiqishi haligacha to‘liq
oydinlashmagan.   Kidariylar,   ko‘pchilik   tadqiqotchilarning   fikricha   eron   tilli
xalqlar bo‘lgan. Ammo bizda mavjud tarixiy manbalar asosida ishonch bilan aytish
mumkinki,   Xioniylar   va   eftaliylar   turk   tilli   xalqlar   bo‘lganlar.   Xitoy
voqeanavislarining   (shaxsan   Beyshida)   axborotlarida   «Bir   vaqtlar   Suda   (So‘g‘d-
K.Sh.) hokimini o‘ldirib Sudani egallagan edilar” deyilgan. Beyshida qayd etilgan
bu voqea milodiy IV asr  o‘rtalariga to‘g‘ri keladi. V.V. Bartold va L.N. Gumilev
Sug‘diyonani   va   uning   markazi   Samarqandni   egallagan   xunnlar   bo‘lganligini
ta’kidlaydilar.   Ayni   shu   vaqtlarda   xioniylar   siyosiy   maydonga   chiqib,   Eron
sosoniylari   bilan   Xuroson   chegaralarida   qattiq   jang   olib   boradilar.   IV   asrda
Movarounnahr   hududida  yashovchi   yirik  turkiy  etnoslardan   yana  bittasi   eftaliylar
(xeptal,   eptal,   abdal)   bo‘lgan.   Eftaliylar   ham   xunnlardan   ajralib   chiqqan   yirik
etnoslardan   biri.   Bularning   ilk   ajdodlari   Oltoy   va   Sayon   tog‘oldi   mintaqalarida
yashaganlar 17
.
II-BOB. O‘ZBEK XALQINING KELIB CHIQISH TARIXINING
O‘RGANILISHI
2.1. O‘zbek xalqi etnogenezining o‘rganilish tarixi
O zbek   xalqining   etnogenizi   va   etnik   tarixini   o rganish   tarix   fani   oldigaʻ ʻ
qo ygan   murakkab   masalasidan   biri   hisoblanadi.   Akademik   A.   Asqarovning	
ʻ
fikricha,   «har   bir   xalq   tarixi   uning   etnogenezi   va   etnik   tarixi   bilan   uzviy   bog'liq.
Etnogenez va etnik tarix esa tarix fanining bosh masalasidir» 18
. Shu bilan birga bu
masalani   o rganish   g oyatda   muhim   va   olimlarning   diqqat   markazida   turadi.	
ʻ ʻ
O'zbek etnosini  kelib chiqishi  va xalq bo'lib shakllanishi  masalasi  bugungi kunda
17
  Ahmadali Asqarov “O‘zbek xalqining etnik tarixi” Toshkent-2007. 333-bet
18
  Asqarov   A.   O’zbek   xalqi   etnogenez   va   etnik   tarixining   bazi   bir   nazariy   va   ilmiy   metadoligik   asoslari//
O’zbekiston tarixi 2002— No4.
19 nafaqat   tarixchi   olimlar   va   ilmiy   jamoatchilik   vakillari   balki   oddiy   xalqimizning
ham diqqatini o ziga tortmoqda. A. Asqarovning «O zbek xalqining kelib chiqishʻ ʻ
tarixi»   asari   va   boshqa   bir   qancha   ilmiy   asarlar   yaratilmagunicha   fanda   o‘zbek
xalqining   kelib   chiqish   tarixini   o`rganishni   qaysi   davrdan   boshlash   kerakligi
haqida   umumiy   fikr   yo‘q  edi.   Qator   olimlar   etnogenezni   yozma   manbalarda   xalq
nomi   (etnonimi)   tilga   olingan   davrdan   boshlashni   maqsadga   muofiq   deb   bilsalar,
ikkinchi   guruh   olimlari   esa   bu   jarayonni   mumkin   qadar   qadimiy   davrlardan
boshlash   kerak   deb   hisoblashgan.   O'zbek   xalqi   etnogenizi   va   etnik   tarixini
o rganilgan ma lumotlar asosida 3 davrga bo lish mumkin: 	
ʻ ʼ ʻ
1-davr: XIX asrning ikkinchi yarmidan XX asrning 40-yillargacha; 
2-davr: XX asrning 40-yillaridan 90-yillargacha; 
3-davr: Mustaqillik davri. 
O'zbek   xalqi   etnogenizi   va   etnik   tarixi   masalasida   birinchi   davr
tadqiqotlariga P.P.Ivanov, H. Vamberi, X. Xovoors, M. P. Telo, M. A. Chaplichka,
Makshev,   V.Radlov,   Z.   V.To'g'on,   Ziyo   Ko'kal   va   boshqalarni   kiritish   mumkin.
Ularning asarlarida ushbu masala yuzasidan turli fikrlar mavjud bo lgan, lekin ular	
ʻ
yuzalamaki   yondashilganligi   tufayli   unchalik   darajada   qat iy   bo lmagan.   Shu	
ʼ ʻ
o rinda   mashhur   tarixshunos   va   arxeol   olim   V.V.Bartoldning   quydagi   «…   sharq	
ʻ
xalqlari bizni madaniyatimiz ustunligiga shunda ishonadilarki, qachonki biz ularni,
ular o zlarini bilganlardan yaxshiroq bilishimizga tan bersalar»	
ʻ 19
  - degan fikrlarini
keltirib o tish to g ri bo ladi degan nazardaman. Ikkinchi davr tadqiqotchilariga A.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Yakubovskiy,   S.  P.   Tolstov,   A.D.   Udalsov,   K.  V.   Trever,  I.   I.   Umnyakov,  A.   N.
Bernekov,   L.   A.  Maqulevich,   M.   M.Gerasimov,   N.  A.   Kilyakov,   V.V.  Ginzburg,
L.   V.   Oshanin   B.   G'ofurov,   M.   G.   Vahobov,   B.X.   Karmsheva   va   boshqalarni
ko'rsatib   o'tish   mumkin.   XX   asrning   40-50-yillarigacha   o'zbek   xalqining
shakllanish   jarayoni   milodiy   XV-XVI   asrlarda   sodir   bo'lgan   degan   fikr   xorij   va
sobiq   mustabid   tuzum   tarixchilari   asarlarida   hukmron   edi.   Lekin   masalaga
chuqurroq   yondashilgani   sari   bu   ilmiy   farazning   naqadar   noto'g'riligini   o'zbek
19
  Bartold V.V Sochenineya. T. Moskva. 1963. c-607—608
20 etnogenezini   chuqur   tadqiq   qilgan   olimlardan   biri   professor   A.Yu.
Yakubovskiyning   1941-yil   ilmiy   jamoatchilikka   e'lon   qilgan   «O zbek   xalqiningʻ
yuzaga kelishi masalasi haqida» (« К   вапросу   об   этногенезе   узбекского   народа »)
risolasida o'zbek xalqining shakllanish masalasini mutlaqo yangicha, ilmiy asoslar
bilan   yoritib   berdi.   O'zbek   etnogenizi   va   etnik   tarixining   nazariy   va   ilmiy
metodologik   asoslarini   ishlab   chiqqan   A.Yu.   Yakubovskiy   va   S.P.Talstovlar
«ba'zida   etnos   tarixi   uning   nomidan   qadimiy   bo'ladi,   masalan,   o'zbek   xalqi   tarixi
uning   nomidan   qadimiydir»,   deb   fandagi   umum   nazariy   tushunchaga   aniqlik
kiritgan.   1942-yil   21-29-avgustda   Toshkent   shahrida   SSSR   FA   tarix   va   falsafa
bo'limining   tashabbusi   bilan   O'rta   Osiyo   xalqlarining   etnogeniziga   bag'ishlangan
ilmiy sessiya bo'lib o'tadi. Sessiyadagi ma'ruzalarda Markaziy Osiyo mintaqalarida
qadimdan   yashab   kelgan   o'zbek,   tojik,   qozoq,   turkman,   qirg'iz   va   qoraqalpoq
xalqlarining etnik tarixi juda qadimdan boshlanganligini va bular bir nechta etnik
elementlarini o'z tarkibiga qamrab olib, murakkab etnik jarayonni o'tab, avval elat
va keyin  millat  bo'lib  shakllanganligini   aniq dalillar   bilan  isbotlaydilar 20
. Xorazm
arxeologik-etnografik   ekspeditsiyasi   rahbari   S.P.Tolstov   esa   o'zbek   xalqining
etnogenetik   jarayoni   Qang'   davlati   hududida   boshlanganligi   to g risida   qimmatli	
ʻ ʻ
fikrlarni   aytib   o tadi.   U   O'rta   Osiyo   xalqlarining   elat   bo'lib   shakllanish	
ʻ
jarayonlarini   qaysi   davrda,   aniqrog'i   qaysi   davlat   tarkibida   sodir   bo'lganligi
masalasiga   aniqlik   kiritib,   o'zbeklarning   xalq   sifatida   shakllanish   jarayoni
Qoraxoniylar   davlati   doirasida   sodir   bo'lganligi   haqidagi   xulosasi   orqali   mavjud
fikrlarni inkor etadi. Bu davrda o zbek etnogenizini o rgangan mahalliy olimlardan	
ʻ ʻ
biri   M.G.   Vahobov   bo ldi.   M.G.   Vahobovning   1969-yilda   «O'zbek   sotsialistik	
ʻ
millati» nomli monografiyasi o'zbek va rus tillarida nashr qilingan. Uning birinchi
bobi «O'zbek elati va uning tarkibi» deb nomlangan bo lib asosan o'zbek xalqining	
ʻ
shakllanishiga   doir   ma'lumotlar   keltirilgan.   M.G.Vahobov   o zbek   xalqining   etnik	
ʻ
tarixi   va   etnogenezini   tarixiy   bosqichlarga   ajratib   o rganadi.   Muallif   o'z   asarida	
ʻ
etnik va milliy masalarga oid juda ko'plab muammolarni ko tarib, ularni yoritishda	
ʻ
ziddiyatlarga yo l qo ygan bo lsa-da, asarida etnik tarix va etnogenezga oid ayrim	
ʻ ʻ ʻ
20
  A.Asqarov. O‘zbek xalqining etnogenezi va etnik tarixi. Universitet. 2007.
21 masalalar  bo'yicha kerakli ma'lumotlarni ham  ko rish mumkinʻ 21
. Uchinchi  davrga
B.Ahmedov,   A.Asqarov,   K.Shoniyozov,   T.   Xodjayovning   tadqiqotlarini   kiritish
mumkin. O'zbek xalqining etnik tarixiga oid masalalar akademik B.Ahmedovning
bir   qator   asarlarida   yoritilgan.   Muallif   asarlarida   o'zbek   ajdodlari   qadim
zamonlardan   O'zbekiston   hududida   yashaganliklarini   XVI   asrning   boshlarida   bu
hududiga kelib o'z xukmronligini o'rnatgan ko'chmanchi o'zbeklar o'zbek xalqining
tarkibiy qismlaridan biri bo'lganligini ta'kidlaydi. B.Ahmedov asarlarida olim o zi	
ʻ
aytib   o tganday   o zbek   xalqining   shakllanishiga   doir   «sochilib   yotgan»	
ʻ ʻ 22
ma lumotlarni terib chiqishga  qo l urdi. Ularni tarixiy manbalar  asosida  o rgandi.	
ʼ ʻ ʻ
O'zbek   xalqi   etnogenezi   tarixshunosligida   K.Shoniyozov   tadqiqotlari   markaziy
o'rinni   egallaydi.   U   o zbek   xalqini   shakllanishini   uni   etnogezida   muhum   ro l	
ʻ ʻ
o ynagan   qipchoq   va   qarluqlarni   o rganish   asosida   olib   boradi.   Shu   asnoda	
ʻ ʻ
«O'zbek   xalqining   etnik   tarixiga   oid   (Qipchoq   tarkibi   materiallari   asosida   tarixiy
etnografik   tadqiqot)»   (T.1974.)   risolasi   va   «O'zbek   xalqi   etnogenezida   qarluqlar
tarkibining   roli   haqidagi»   deb   nom   olgan   maqolasi   chop   etiladi.   K.
Shoniyozovning   2001-   yil   nashr   etilgan   «O'zbek   xalqining   shakllanish   jarayoni»
asari   ushbu   masalada   so'nggi   yillarda   e'lon   qilingan   yirik   tadqiqot   hisoblanadi.
Unda o'zbek xalqi etnogenezi  va etnik tarixi, o zbek xalqi shakllanishining o'ziga	
ʻ
xos   xususiyatlari,   mintaqadagi   etnik   birliklarning   ilmiy   asoslangan   tasnifi,
O'zbekiston   hududida   eng   qadimgi   davrlardan   hozirgi   kungacha   kechgan   etnik
jarayonlarni davrlashatirish masalasi atroflicha yoritib etnologiya fanining nazariy
va   ilmiy   metodologik   asoslariga   aniqlik   kiritdi.   O'zbek   xalqining   shakllanishi
haqida   tarixchilar   tomonidan   turli   xil,   bir-biriga   qarama-   qarshi   fikrlar   ilgari
surildi. Biroq bu mavzuda taniqli tarixchi-arxeolog olim, O'zFA akademigi, o'zbek
xalqi etnogenezi  va etnik tarixi bo'yicha qator  ilmiy maqolalar, risola va «O'zbek
xalqining   etnogenezi   va   etnik   tarixi»,   «O'zbek   xalqining   kelib   chiqish   tarixi»
kitoblari muallifi Ahmadali Asqarov izlanishlari juda muhum. Olim o z ilmiy fikr	
ʻ
mulohazalarini   arxeologik   ma lumotlar   bilan   chambarchas   bog liq   holda   izohlab	
ʼ ʻ
21
  Javlonbek R.B. va Doniyor.B.A. O‘zbek etnosinig o‘rganilish tarixi. Academic Research In Educational sciences/
2020.
22
  B.Ahmedov. Tarixdan saboqlar. Toshkent /O’qituvchi nashr.1994.  371- b
22 keldi.   A.Asqarov   o zbek   xalqining   etnogenezi,   etnik   va   millat   bo'libʻ
shakllanishining   4   ming   yillik   tarixini   arxeologik,   antropologik,   etnografik,
lingivistik, tarixiy toponimika va qadimgi yozma manbalar ma'lumotlarining ilmiy
tahlillari   asosida   o rgandi.   A.Asqarov   tomonidan   yozilgan   asarlar   o zbek   xalq	
ʻ ʻ
etnogezini o rganishdagi eng muhim va asosiy manba vazifasini o taydi. «O zbek	
ʻ ʻ ʻ
xalqining   kelib   chiqish   tarixi»   asari   o zbek   xalqining   kelib   chiqishiga   bo lgan	
ʻ ʻ
qiziqishlarning   dolzarbligini   isbotlaydi.   Asar   o'zbek   xalqining   kelib   chiqishi,
etnogenez   tarixi,   uning   urug'-qabila   holatidan   elat-xalq   bo'lib   shakllanib   borish
jarayoni   va   shakllangan   xalq   sifatida   millat   darajasiga   yetish   bosqichlari   boy
moddiy madaniyat va yozma manbalarning ilmiy tahlili asosida bayon etilgan. K.
Shoniyozov va A. Asqarovlar o'zbek xalqining kelib chiqish tarixi ildizlari ikkita,
ya'ni   birinchisi   mahalliy   eronzabon   sug'diylar,   xorazmiylar   boxtariylar   va   sak-
massaget qabilalari bo lsa, ikkinchi ildiz shu hududda qadimdan yashab kelayotgan	
ʻ
turkiy qabilalar edi, ularning uzoq asrlar davomida o'zaro qorishuvidan yangi etnos
o'zbek xalqi shakllangan, degan xulosaga keladilar. Bu davr tadqiqotchilariga sovet
va   rus   arxeologi   va   antropoligi,   Tarix   fanlari   nomzodi,   professor   Telman
Xodjayovning   ilmiy   izlanishlarini   ham   kiritsak   bo ladi.   T.   Xodjayov   ham   o zbek	
ʻ ʻ
etnogenizini o rganishda muhim ishlar qildi va ilmiy asarlar yaratdi. Olimning bu	
ʻ
boradagi bir qancha asarlari Toshkent va Moskva shaharlarida chop etilgan. Xulosa
qilib aytadigan bo lsak, xalqlarning kelib chiqish tarixini o rganish bugungi kunda	
ʻ ʻ
o zining dolzarbligi bilan muhum ahamiyat kasb etmoqda. Har bir xalqning tarixi	
ʻ
uning   etnogenez   va   etnik   tarixi   bilan   uzviy   bog'liqdir.   Etnogenez   va   etnik   tarix
xalq tarixining ma'lum bosqichlarida vujudga kelib, ma'lum bir etnosning elat, xalq
bo'lib   shakllanguniga   qadar   davom   etadigan   tarixiy   va   etnomadaniy   jarayon.   U
yoki   bu   xalqning   kelib   chiqish   tarixini   o'rganmay   turib,   uning   iqtisodiy   xo'jalik
tarixini, madaniyati, davlatchiligi, siyosiy va ma'naviy dunyosini o'rganish mumkin
emas. O zbek xalqini etnogezini  o rganishi ham dastlab u haqida XX asrning 40-	
ʻ ʻ
yillarigacha   mavjud   bo lgan   yuzalamaki   va   noto g ri   ilmiy   xulosalarni	
ʻ ʻ ʻ
o zgartirishiga   sabab   bo ldi.   Ayniqsa   mustaqillik   davri   tatqiqotchilarining   bu	
ʻ ʻ
23 boradagi   ilmiy   mulohazalari   o zbek   xalqi   entogenezini   bronza   davriga   qadarʻ
qadimiylashtirilishiga olib keldi 23
.
2.2. O‘zbek xalqining etnogenezi va etnik tarixiga oid eng muhim manbalar
Odatda   biror   bir   xalqning   ijtimoiy-iqtisodiy   xususiyatlarini   o’rganishda
rasmiy   hujjatlar,   moliyaviy-hisobot   daftarlari   va   yozishmalarning   ahamiyati
benihoyat   kattadir.   Rasmiy   hujjatlar   ijtimoiy-siyosiy   hayotni   ma’lum   yuridik
shaklda   bevosita   va   ko`p   hollarda   aynan   qayd   etilganligi   bilan   ham   qimmatlidir.
Lekin   ayni   vaqtda   bahzan   ularning   orasida,   ayniqsa,   rasmiy   yozishmalarda
soxtalari   ham   uchrab   turishini   unutmaslik   lozim.   Shuning   uchun   ham   mazkur
manbalardan foydalanilganda o`ziga xos diqqat-e’tibor va zo’r  ehtiyotkorlik talab
qilinadi.   Hujjatlar   ustida   ish   olib   borilganda,   aniqrog`i   undan   biror   bir   ijtimoiy-
siyosiy jarayonni talqin etishda foydalanilganda bir hujjat bilan chegaralanmaslik,
o`zaro o`xshash  hujjatlarni o`zaro qiyosiy tahlil etib o’rganmoq zarur. Qolaversa,
hozirgi   kunda   bunday   tarixiy-madaniy   yozuvlar   etnologlar   qiziqadigan   yagona
manba turi  bo`lib hisoblanmaydi. Ayni  kunda turli davrlardagi  xalqlarning hayoti
va   madaniyatiga   bag`ishlangan   har   xil   yozma   manbalar   mavjud   bo`lib,   ularning
ko`p qismi hozirgacha batafsil o’rganilmagan. Bunday yozma manbalar jumlasiga,
sayyohlar va geograflarning safarlari to`g`risidagi xabarnomalari, o`tkazilgan turli-
tuman ekspeditsiyalar hisobotlari, matroslar va askarlarning yozuvlari, elchilarning
hisobotlari,   savdogarlarning   safarnomalari,   oddiy   xalq   vakillarining   davlat
rahbarlariga yozgan maktublari va shu kabi bir qator yozma materiallar kiradi 24
.
Tarixiy   manba-deganda   biz   o`tmishdan   qolgan   hamda   jamiyat   hayotining
ayrim   bosqichi   yoki   tomonlarini   o`zida   mujassamlashtirgan   moddiy   va   ma`naviy
yodgorliklarni   tushunamiz.   Tarixiy   manbalar   qatoriga   qadimgi   odamlarning
23
  Абиров В. Э. Вапросы этногенеза узбекского народа в этнографических исследованиях Узбекистана в 
годы независимости.  Research Results Social Studies and Humanities. 2021
24
  Murodov. M. Qorabaev U. Rustamova R . “Etnomadaniyat”.. T.: Adolat. 2003 y.
24 manzilgoxlari,   qadimgi   shaharlar,   qal`alar   va   ularning   harobalari,   sug’orish
inshootlari   qoldiqlari,   ajdodlarimizning   mehnat   qurollari,   uy-ro`zg’or   buyumlari,
zeb-ziynatlar,   tangalar,   qoyatosh   sur`atlari,   petrogliflar,   yozma   hujjatlar   va
boshqalar   kiradi.   Tarixiy   manbalar   insonlarning   ijtimoiy   faoliyati   davomida
yaratiladi   va   o`tish   hodisalarini   o`zida   aks   ettiradi.   Tarixiy   manbalarning
mavjudligi   tarix  fani   rivojlanishining   asosiy   shartidir.  Tarixiy   manbalarsiz   tarixni
o’rganish   mumkin   emas.   Ashyoviy   manbalarga   qadimgi   odamlarning
manzilgohlari,  binolar, turli   inshootlar, mehnat  qurollari   va turli  buyumlar  kiradi.
Ashyoviy   manbalarni   qidirib   topish   va   o’rganish   bilan   asosan   arxeologiya   fani
shug’ullanadi.   Xalqlarning   kelib   chiqishi,   turmush   tarzi,   ma`naviy   hayotini,   sodir
bo`lgan va bo`layotgan etnik jarayonlarni o`zida aks ettirgan materiallar etnografik
manbalar guruhiga kiradi 25
. Bu manbalarni ko`makchi tarix fanlari - “Etnologiya”
fani o’rganadi. Etnografik manbalar ayrim hollarda uzoq o`tmishini qayta tiklashda
g’oyat   muhim   rol   o`ynaydi.   Masalan,   XIX   asrda   amerikalik   etnograf   olim   L.
Morgan   Shimoliy   Amerikada   yashagan   hindularning   irokezlar   qabilasi   hayotini
o’rganib,   o`zining   "Qadimgi   jamiyat"   nomli   asarini   yozdi.   Uning   bu   asarini
insoniyat   tarixining   ilk   davri   -   ibtidoiy   jamiyat   tarixini   tadqiq   etishda   yaqindan
yordam   berdi.   Hozirgi   kunda   turli   o`zbek   urug’lariga   mansub   bo`lgan   aholi
guruhlarining jamlovi. Ularning etnik xususiyatlarini o’rganish tariximizning etnik
sahifalarini yoritishda muhim ahamiyat kasb etadi. Xalq uzoq asrlar davomida o`zi
ortirgan tarixiy bilimlarni og’zaki ijod orqali avloddan-avlodga etkazib keldi. Turli
rivoyatlar,   asotirlar,   xalq   dostonlari   va   maqollarda   tarixning   u   yoki   bu   tomonlari
o`z   aksini   topdi.   Taniqli   rus   tarixchisi   B.   D.   Grekov   yozganidek,   rivoyat   va
asotirlar   -   "bu   xalqning   o`zi   so`zlab   bergan   tarixidir".   O’rta   Osiyo   eng   qadimgi
xalqlarining   ogzaki   ijodiyoti   namunalari   bizgacha   "Avesto"   kitobi   orqali,
shuningdek   antik   tarixchilar   hamda   Tabariy,   Narshaxiy,   Beruniy   va   boshqalar
asarlari   orqali   etib   keldi.   O’rta   Osiyoda   istiqomat   qilgan   qadimgi   qabila   va
elatlarning rivoyatu asotirlarlari ularning turmush tarzi va ma`naviy dunyosi haqida
ma`lumot   beradi.   Qadimgi   ajdodlarimizning   ajnabiy   bosqinchilarga   qarshi   olib
25
  Murodov. M. Qorabaev U. Rustamova R . “Etnomadaniyat”.. T.: Adolat. 2003 y.
25 borgan   kurashlari   to`grisida   hikoya   qiladi.   Bu   rivoyat   va   ertaklarda   malika
To`maris,   cho’pon   Shiroq,   bahodirlar   Rustam   va   Siyovushlar   obrazini   yaratdi.
Ularning   Vatan   ozodligi   yo`lidagi   fidokorona   kurashlarini   tarannum   etdi.   Xalq
afsonalari   Abulqosim   Firdavsiyning   mashhur   "Shohnoma"   asarining   syujetini
tashkil   etdi.   O’rta   asrlarda   o`zbek   xalqi   ijod   qilgan   epik   dostonlar,   ertaklar   va
qo`shiqlar,   maqol   va   topishmoqlar   xalq   tarixini,   uning   ruhiyati   va   ma`naviyati
tadqiq etishda muhim ahamiyatga egadir. Lekin shuni ham ta`kidlab o`tish lozimki,
folklor manbalari aniq tarixiy manba sifatida qabul qilinishi mumkin emas. Buning
asosiy   sababi   shuki,   rivoyatlarda   ko`p   xronologik   chalkashliklar   mavjud   hamda
tarixiy   shaxslarning   faoliyat   ko’rsatgan   davri   o`zgarib   turadi.   Folklor   shunday
janrki,   unda   so`zlovchi   voqealar   syujetini   o`zi   hohlagan   tarzda   o`zgartirishi
mumkin.   Shuning   uchun   folklor   materiallaridan   faqat   qo`shimcha   tarixiy   manba
sifatida   foydlanish   maqsadga   muvofiqdir.   O`zbek   tili   va   boshqa   tillarning   leksik
tarkibida   mavjud   bo`lgan   va   hozir   ham   mavjud   atamalar   va   toponimlar   (joy
nomlari)ni   tadqiq   etish   jarayonida   qimmatli   tarixiy   materiallar   qo`lga   kiritilishi
mumkin.   Atamalar   va   topilmalarning   kelib   chiqishi   va   mazmunini   aniqash   bilan
lingvistika   (tilshunoslik)   fani   shug’ullanadi 26
.   Bunday   ma`lumotlar   lingvistik
manbalar   deb   ataladi.   Masalan,   "Buxoro"   toponimi   sanskrit   tilidagi   "vihara"
so`zining   o`zgargan   varianti   bo`lib,   "ibodatgoh"   degan   ma`noni   bildirilishi
aniqlangan.   Qadimda   Buxoro   shahrida   buddaviylarning   ibodatxonasi   mavjud
bo`lganligi   sababli   keyinchalik   bu   so`z   mazkur   shaharga   nisbatan   ishlatila
boshlagan.   Shunga   o`xshab   "vag’nze",   "dax'yu",   "suyurg’ol",   "tanxo"   singari
yuzlab atamalarning kelib chiqishini o’rganish qiziqarli tarixiy ma`lumotlar beradi.
Fotograf   hamda   kino   san`ati   paydo   bo`lgandan   so`ng   tarixiy   manbalarning   yangi
bir guruhi vujudga keldi. Bunday manbalar fotohujjatlar deb ataladi. Toshkentdagi
O`zbekiston   Respublikasi   Markaziy   kinofotofonohujjatlar   Davlat   arxivida   XIX
asrning oxiridan hozirgi  kunga qadar  bo`lgan muddatda o`lkamizda sodir bo`lgan
voqealarni   aks   ettiruvchi   boy   fotohujjatlar   kollektsiyasi   saqlanadi.   Kinohujjatlar
esa   asosan   Oktyabr'   to`ntarishidan   keyingi   davrni   aks   ettiradi.
26
  Ashirov A. «O`zbek xalqining qadimiy e`tiqod va marosimlari». T. 2007 y
26 Fotokinohujjatlarning   muhim   tomoni   shundan   iboratki,   ular   tariximizning   turli
lahzalarini   jonli   tarzda   gavdalantiradi.   Hujjatlarning   bu   guruhini   o’rganish   va
ulardan   foydalanish   bizning   tarixiy   tasavvurimizni   yana   kengaytiradi   va
chuqurlashtiradi.   Fonohujjatlar   deganda   biz   grammafon   plastinkalari   hamda
magnit   tasmalarga   yozib   olingan   nutqlar,   suhbatlar,   adabiyot   va   san`at   asarlarini
tushunamiz.   O`zbekiston   Markaziy   kinofotofonohujjatlar   Davlat   arxivida   qator
shunday   hujjatlar   saqlanmoqda.   SSSR   va   O`zbekiston   SSR   davlat   va   jamoat
arboblari,   fan   adabiyot   va   san`at   namoyondalari,   ishlab   chiqarish   ijodkorlarining
nutq va intervyulari, eski  bolsheviklar, grajdanlar urushi  va ikkinchi  jahon urushi
faxriylarining   esdaliklari   alohida   o’rin   tutadi.   Lekin   bu   hujjatlarning   ko`pchiligi
o`sha   davrda   hukmron   bo`lgan   komunistik   mafkura   ruhi   bilan   yo`g’irilganligini
ta`kidlab   o`tish   zarur.   Arxivda   shoir   va   yozuvchilarning   o`z   asarlaridan   o`qigan
parchalari matni, san`at ustalarining kontsertlari ham yozib olingan. Fonohujjatlar
ham   tarixning   jonli   manzaralarini   yaratishga,   adabiyot   va   san`at   tarixini   teran
o’rganishda muhim o’rin tutadi. 
Yozma manbalar  tarixiy manbalarning muhim  va asosiy  qismi  hisoblanadi.
O’rta Osiyoda miloddan avvalgi 1 mingyillikda dastlab oromiy yozuvlari, so`ngra
asoslangan   so`g’d,   xorazm   va   baqtriya   yozuvlari   tarqaldi.   Keyinchalik   bu
mintaqada   yunon,   kushon,   turk   va   arab   yozuvlari   yoyildi.   Qadimgi   Fors,   So`g’d,
Xorazm,   Qadimgi   turk,   fors-tojik,   eski   o`zbek,   rus   va   boshqa   tillarda   bitilgan
yozma   manbalar   ko`p   asrlik   tariximizni   o’rganishda   ulkan   rol   o`ynaydi.   Yozma
manbalar   q’oyalarga,   taxta   va   matolarga,   pergament   qog’ozlarga   yozilgan
bitiklardan   iborat.   Yozma   manbalar   davrlar   bo`yicha   nihoyatda   notekis
bo`lingandir. Eng qadimgi  davrlar bo`yicha yozma manbalar nihoyatda oz bo`lib,
keyingi   asrlarga   oid   manbalar   esa   tobora   ko`payib   boradi.   Yozma   manbalarning
katta   qismi   son-sanoqsiz   jangu   jadallar   va   tabiiy   ofatlar   natijasida   nobud   bo`ldi.
Bizgacha   etib   kelgan   tarixiy   manbalarning   asosiy   qismi   milodiy   X-XX   asrlarga
mansubdir.   XIX   asrning   oxiri   -   XX   asrning   boshlaridan   yozma   manbalarning
miqdori   keskin   oshib   bordi.   Hozirgi   kunga   kelib   yozma   hujjatlar   shu   darajada
27 ko`payib   kyetdiki,   ularni   unifikatsiya   qilish,   axborotni   kodlashtirish,   hujjatlarni
saralash va saqlash yo`llarini takomillashtirish extiyoji tug’ildi. Tarixiy manbalarni
7   ta   guruhga   bo`lish   shartli   xarakterga   egadir.   Masalan,   etnografik,   folklor   va
lingvistik   manbalar   yozma   shaklda   yoki   fotohujjat   shaklida   bo`lishi   mumkin.
Bundan tashqari, yuqorida ko’rsatib o`tilgan tarixiy manbalar guruhi o`z navbatida
yana kichikroq guruhlarga bo‘linishi mumkin 27
.
27
  Shoniyozov K. “O`zbek xalqining shakllanish jarayoni”.  T.: Sharqiy. 2001y.
28 XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   “O‘zbek   xalqining   kelib   chiqishidagi   etnogenez   va
etnik tarix masalalari” nomli kurs ishi ko‘p qirrali etnogenez jarayoni, o‘zbek etnik
guruhining   kelib   chiqishi   va   rivojlanishi   bilan   bog‘liq   tarixiy   murakkabliklarga
imkon   qadar   oydinlik   kiritadi.   Qadimgi   O rta   Osiyo   sivilizatsiyalari,   islomʻ
istilolari,   O zbek   xonliklarining   vujudga   kelishi,   o ziga   xosligini   shakllantirgan	
ʻ ʻ
madaniy   va   til   ta sirini   o rganish   orqali   ushbu   kurs   ishi   o zbek   xalqining	
ʼ ʻ ʻ
shakllanishiga hissa qo shgan omillarni har tomonlama tushunish imkonini beradi.	
ʻ
Kurs ishi etnogenez jarayonida migratsiya, madaniy almashinuv va aralashishning
muhim   rolini   ta’kidlaydi.   Bu   o zbek   xalqining   o ziga   xosligi   va   hududiy	
ʻ ʻ
chegaralarini shakllantirishda mo g ullar bosqinlari, O zbek xonliklarining vujudga	
ʻ ʻ ʻ
kelishi kabi tarixiy voqealarning ahamiyatini ta kidlaydi.   Bundan tashqari, turkiy	
ʼ
va   fors   kelib   chiqishining   madaniy   va   lingvistik   ta sirini,   shuningdek,   sovet	
ʼ
davrining o zbek milliy o ziga xosligiga ta sirini o rganadi. Ushbu kichik tadqiqot	
ʻ ʻ ʼ ʻ
ishi  etnogenez va etnik tarixning nozik jihatlarini o‘rganish orqali  nafaqat  o‘zbek
xalqining kelib chiqishi haqida qimmatli ma’lumotlar beradi, balki butun dunyoda
etnik   guruhlarning   shakllanishi   va   rivojlanishi   bilan   bog‘liq   murakkabliklarni
kengroq   tushunishga   xizmat   qiladi.   Umuman   olganda,   “O‘zbek   xalqining   kelib
chiqishidagi   etnogenez   va   etnik   tarix   masalalari”   O‘rta   Osiyo   tarixi   va   etnikligi
bo‘yicha ilmiy izlanishlarga hissa qo‘shadigan keng qamrovli va ma’rifiy tadqiqot
bo‘lib xizmat qiladi.   Bu o‘zbek xalqining boy madaniy merosini ta’kidlab, uning
maftunkor   tarixini   yanada   chuqurroq   o‘rganish   va   tadqiq   qilish   uchun   zamin
yaratadi.
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. Ahmadali Asqarov "O‘zbek xalqi etnogenezi va etnik tarixi". Toshkent - 
2007.
2. Anvar Shukurov "O‘zbek atamasining kelib chiqishi haqida". "Nasaf" 
nashriyoti - 2010.
3. Shoniyozov K. O‘zbek xalqining shakllanish jarayoni. —  Т ., 2001
4. A.X.Doniyorov, O.Bo‘riyev, A.A.Ashirov "Markaziy Osiyo xalqlari 
etnografiyasi, etnogenezi va etnik tarixi".  Toshkent - 2011.
5. Брошей Ю.В. Очерки теории этноса. — М., 1983.
6. Asqarov   A .  O ‘ zbek   xalqi   etnogenez   va   etnik   tarixining   ba ’ zi   bir   nazariy   va  
ilmiy   metodologik   asoslari //0’ zbekiston   tarixi . 2002. №4. 
7. «  O ‘ zbek   xalqining   kelib   chiqishi :  ilm   iy - m   etodologik   yondashuvlar , 
etnogenetik   va   etnik   tarix »  mavzusidagi   respublika   ilmiy - nazariy   seminari  
materiallari . — Т., 2004.
8. O‘zbekiston etnologiyasi: yangicha qarashlar va yondashuvlar. —  Т ., 2004.
9. Markaziy Osiyoda an’anaviy va zamonaviy etnomadaniy jarayonlar.  1-
qism . T ., 2005.
10.  A. Ashirov, Sh. Atadjanov “Etnologiya”. Toshkent «IQTISOD-MOLIYA» 
2008.
11.  Xalimbetov.Y.M “O‘zbek xalqining mentaliteti va ilmiy-metodologik 
yondoshuvlar” mavzusidagi respublika ilmiy-nazariy seminar materiallari. 
Toshkent - 2007.
12.  Bartold V.V Sochenineya. T. Moskva. 1963.
13.  Javlonbek R.B. va Doniyor.B.A. O‘zbek etnosinig o‘rganilish tarixi. 
Academic Research In Educational sciences/ 2020.
30 14.  B.Ahmedov. Tarixdan saboqlar. Toshkent /O’qituvchi nashr.1994.
15.   Абиров В. Э. Вапросы этногенеза узбекского народа в 
этнографических исследованиях Узбекистана в годы независимости. 
Research Results Social Studies and Humanities. 2021
16.  Murodov. M. Qorabaev U. Rustamova R .  “Etnomadaniyat”.. T.: Adolat. 
2003 y.
17.  Ashirov A. «O‘zbek xalqining qadimiy e`tiqod va marosimlari». T. 2007 y
31

Etnogenez va etnik tarix masalalari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • XI-XV asrlarda Xitoyning siyosiy rivojlanishi va tashqi siyosati test savollari 25
  • Shaybonixon tomonidan Toshkentni egallanishi
  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский