Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 966.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Физика

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

82 Продаж

Fazoda tekislikning va to‘g‘ri chiziqning turli tenglamalariga doir metrik masalalar

Купить
           O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM,
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
Farg‘ona davlat unversiteti
                             Fizika-matematika fakulteti
Matematika yo‘nalishi 24.02-guruh talabasi
Muhammadova Muattar Jo‘rabek qizining
Analitik geometriya fanidan
“ Fazoda tekislikning va to‘g‘ri chiziqning turli
tenglamalariga doir  metrik masalalar ”  mavzusidagi
KURS ISHI
Kurs ishi rahbari:                                          B. Toshbuvayev
                                      
                                      FARG‘ONA– 2025                                        MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………………...3
I BOB. KOORDINATALAR SISTEMASI………………….6
1.1-§. Geometriyani kelib chiqishi…………………………......6
1.2-§. Dekart koordinatalar sistemasi…………………………12
II BOB. TO‘G‘RI CHIZIQ VA TEKISLIKKA DOIR 
METRIK MASALALAR……………………………………15
2.1-§. To‘g‘ri chiziq haqida ma’lumotlar……………………..15
2.2-§. To‘g‘ri chiziqning kanonik tenglamasi………………...18
2.3-§. To‘g‘ri chiziq va u bilan bog‘liq metrik masalalar ……20
XULOSA…………………………………………………….27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………28 KIRISH
                                                                            “ Bugun o‘qib , ertaga hayotda 
                                                                   Munosib o‘rin topasizlar . Sizlar yurtimiz
                                                                 orzularini ro‘yobga chiqaradigan yangi 
                                                                 avlod bo‘lishingiz kerak  “ .
                                                                                                      Shavkat Mirziyoyev .      
O‘zbekiston   rivojlangan    mamlakatlar   qatoriga  qo‘shilishi  uchun fan   
va  texnikani rivojlantirish  kerak.  Matematikani rivojlantirish    bunga   devor   
vazifasini  o‘taydi. 
Mamlakatimizda     matemtika     2021-yildagi     ilm     fan     rivojlantirishning
ustuvor yo‘nalishlaridan  biri   sifatida   belgilandi.   O‘tgan asr  ichida  matematika
ilm-fan     va     ta’limni     yangi   sifat     bosqichiga     olib     chiqishga     qaratilgan     qator
tizimli  ishlar  amalgam  oshirildi.  Jumladan  oliy  ta’lim  va  ilmiy  tatqiqotlarning
o‘zaro   integrallashuvini   ta’minlash   maqsadida   talabalar   shaharchasida    Fanlar
Akademiyasining     V.I.Romanovskiy     nomidagi     matematika     institutining     yangi
va     zamonaviy     binosi     barpo     etildi.     Matematika     sohasidagi     fundamental
taqdimotlarini     moliyalashtirish     hajmi     bir     yarim     barobarga     oshirildi.   Budjet
mablag‘lari     hisobidan     super     kompyuterlar     zamonaviy     texnika     va     asbob
uskunalar       xarid     qilindi.   Ilmiy     darajali     kadrlarni     tayyorlashning     birlamchi
bosqichi     sifatida     stajior     tatqiqotlik     instituti     joriy     etildi.   Ilm-fan     sohasidagi
ustuvor     muommolarni     tezkor     bartaraf     etish   ,   fan     talim     va     ishlab     chiqarish
integratsiyasining     kuchaytirish     masalasini     hukumat     darajasida     belgilash
maqsadida     O‘zbekiston     Respublikasini     Bosh     Vazir     raisligida     fan     va
texnalogiya       bo‘yicha     respublika   kengashligi   tashkil     etildi. Shu   bilan   birga
sohada     yechimini     topmagan     qator     masalalar     matematika     sohasidagi     ta’lim
sifati  va  ilmiy  taqdiqot  samaradorligini  oshirishga  qaratilgan  chora-tadbirlarni
amalga   oshirish   zarurligini   ko‘rsatmoqda.   O‘z   oldiga   ilg‘or   va   rivojlangan
mamlakatlar   qatoridan   joy   olishni   maqsad   qilgan   mustaqil   O‘zbekistonimizda,
barcha  sohalarda   keng  qamrovli  ishlar   amalga  oshirilmoqda,  shu  jumladan  ta’lim sohasidaham.   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   O‘zbekiston   Respublikasi   qonuni   hamda
“Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   qabul   qilinganidan   so‘ng   mamlakatning
ijtimoiy   va   iqtisodiy   taraqqiyoti   istiqbollari,   jamiyat   extiyojlari,   fan,   texnika   va
texnalogiyaning   zamonaviy   yutuqlarini   hisobga   olgan   holda   milliy   mafkura   va
milliy   g‘oyaga   monand   ta’lim   tizimini   isloh     qilinib   amaliyotiga   joriy   etila
boshladi.   Mamlakatimizda   ta’lim   sohasidagi   islohatlar   kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi   talablariga   monand   amalga   oshirilib   u   "   har   tomonlama   kamol   topgan,
jamiyatda turmushga moslashgan, ta’lim va kasb-hunar dasturlarini ongli ravishda
tanlashga   keyinchalik   puxta   o‘zlashtirish   uchun   ijtimoiy-siyosiy,   huquqiy,
psixologik-pedagogik va boshqa tarzdagi sharoitlarni yaratishni, jamiyat, davlat va
oila oldida o‘z javobgarligini xis etadigan fuqorolarni tarbiyalashni nazarda tutadi"
Uzluksiz   ta’lim   tizimining   umumiy   ta’lim   maktablari   uchun   matematikadan
bugungi   kunda   qo‘llanilayotgan   darslik   va   o‘quv   uslubiy   qo‘llanmalar
o‘quvchilarga   chuqur   nazariy   bilimlar   berish,   vatanga   sadoqat,   yuksak   axloq,
ma’naviyat   va   ma’rifat,   mehnatga   vijdonan   munosabatda   bo‘lish   ruhida
tarbiyalash, xozirgi zamon bozor iqtisodiyotini hisobga olgan holda har bir jamiyat
a’zosining   mehnat   va   kundalik   hayoti   uchun   zarur   bo‘lgan   matematik   bilim,
ko‘nikma va malakani tarkib toptirish bilan bir qatorda davlat ta’lim standartlarida
belgilab   qo‘yilgan     bo‘lgani     uchun     ham   bu   yerda,   matematika     o‘qitishda
o‘quvchilarning   ilgari   olgan   bilimlarini     chuqurlashtirish,   amaliyotda     tadbiq
qilishda     abstrakt   va   mantiqiy   fikrlashni   o‘stirish;o‘quvchilarda     izchil     mantiqiy
fikrlashni   shakillantirib   borish   natijasida   ularning   aql-zakovati   rivojiga,   tabiat
vajamiatdagi   muammolarni   hal   etishning   maqbul   yo‘llarini   topa   olishga
ko‘maklashishi;o‘quvchilarni   vatanparvarlik,   milliy   g‘ururni   tarkib   toptirishni
rivojlantirish;o‘quvchilarni   qomusiy   olimlarimizning   matematika   rivojiga
qo‘shgan   ulkan   hissalaridan   xabardor   qilish;Jamiyat   tarqqiyotida   matematikaning
ahamiyatini his  qilgan   holda
umuminsoniy   madaniyatning   tarkibiy   qismi   sifatida   matematika   to‘g‘risidagi
tasavvurlarni shakllantirish
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Yoshlarga   ta’lim   va   tarbiya   berishning
murakkab vazifalarini hal etish o‘qituvchining g‘oyaviy e’tiqodi, kasb-mahoratiga,
san’ati,   iste’dodi   va   madaniyatiga   hal   qiluvchi   darajada   bog‘liq.Ta’lim-tarbiya
jarayonini to‘g‘ri tashkil etish uchun barcha mavjud imkoniyatlarini sabarbar etish
o‘qituvchilarnining birinchi navbatdagi vazifalaridan biridir.
Insoniyat   kamoloti   hayotning   rivoji   texnika   va   texnologiyalarning
takomillashib   borish   asosida   fanlar   o‘qitilishiga   bo‘lgan  talablarini   hisobga   olgan
holda maktab matematika kursini ularning zamonaviy rivoji bilan uyg‘unlashtirish
maktabda   o‘quvchilarga   matematikani   o‘qitishdan   ko‘zda   tutilgan   asosiy
maqsadlardan biridir.Matematika fani o‘quvchilarni iroda, diqqatni to‘plab olishni,
qobilyat va faollikni, tasavvurining rivojlangan bo‘lishini talab eta borib, mustaqil,
ma’sulyatli, mehnatsevar, intizomli va mantiqiy fikrlash hamda o‘zining qarash va
e’tiqodlarini dalillar asosida himoya qila olish ko‘nikmalarini rivojlantirishni talab
qiladi.   Hozirgi   zamon   darsiga   qo‘yiladigan   eng   muhim   talablardan   biri   har   bir
darsda   tanlanadigan   mavzuning   ilmiy   asoslangan   bo‘lishidir,   ya’ni   darsdan
ko‘zlangan   maqsad   hamda   o‘quvchilar   imkoniyatini   hisobga   olgan   holda   mavzu
hajmini belgilash uning murakkabligini aniqlash, avvalgi o‘rganilgan mavzu bilan
bog‘lash,   o‘quvchilarga   beriladigan   topshiriq   va   mustaqil   ishlarning   ketma-
ketligini   aniqlash,   darsda   kerak   bo‘ladigan   jihozlarni   belgilash   va   qo‘shimcha
ko‘rgazmali   qurollar   bilan   boyitish,   qo‘shimcha   axborot   texnologiyalaridan
foydalangan   holda   muammoli   vaziyatni   yaratishdir.Dars   davomida   o‘qituvchi
o‘quvchilarning   jismoniy   holatini,   ijodkorligini,   tez   fikrlashlarini   hisobga   olishi
kerak.
Kurs ishining maqsadi:  Dekar koordinatalar sistemasi, dekart koordinatalar
sistemasida to‘g‘ri chiziq va tekislik va ularga doir metrik masalalar haqida 
ma’lumot berish. Kurs ishining predmeti:  Analitik geometriya fanini o‘qitish metodlari va 
vositalari
Kurs ishining maqsadi va vazifalari:
Mavzuga doir ma’lumotlarni to‘plash va aniq rejani shakllantirish;
Geometriya fanini kelib chiqishi haqida malumot berish;
Dekart koordinatalari sistemasi haqida malumot berib ketish;          
Dekart reperida to‘g‘ri chiziq va tekislikka doir mertik masalalar mavzusini            
yoritib berish.   
I BOB. KOORDINATALAR SISTEMASI
1.1-§. Geometriyaning kelib chiqishi.
Geometriya   (geo   va   metriya)   matematikaning   predmet   va   shakllarini
o‘rganadigan     bo‘limi.   Yer     o‘lchach     bilan     bog‘liq     ravishda     paydo   bo‘lgan.
Nomi shundan.   Masalan,    ochiq silindrsimon   idishning   shakli, hajmi,   sirtining
yuzi   geometriya     o‘rganish     obyektlari,     uning     rangi   yoki       qanday     moddadan
yasalgani  esa  geometriyani  qiziqtirmaydi. Shuningdek,  asosi doira  bo‘lsa   ham,
shaklda       ellips     bilan     tassvirlanishi   geometriyaga     mansub   munosabatdir.
Geometriya     tushunchalarini mavhumlashtirib, ideallashtitib   o‘ l ganadi. Masalan,
silindirsimon  idishning  asosi  doiradan   biroz   farq   qilishi,   yasovchisi   to‘ppa-
to‘g‘ri bo‘lmasligi     mumkin,     sirti     qalinlikga     ega,     asosi     bilan   yon sirti tik
tutashmay,   silliqlangan   bo‘ladi,   lekin   geometriyada   bu   kabi   tafsilotlar   soqit
qilinadi. Shunday  yo‘l bilan o‘lchamlarga ega bo‘lmagan nuqta, har ikki tomonga
cheksiz   davom   etuvchi   to‘g‘ri   chiziq   kabi   tushunchalar,   parallelik,   simmetriklik
kabi munosabatlar hosil qilinadi.   Buning evaziga tatbiq doirasi juda keng, ma’lum
ma’noda mutlaq va universal tabiatli qonuniyat aniqlanadi. Geometriya   oid   dastlabki   ma’lumotlar   Qadimgi   Bobil   va   Misrda   kuzatuv
yo‘li   (empirik   usul)   bilan   to‘plangan.   Masalan,   bir   juft   parallel   to‘g‘ri   chiziqni
uchinchi to‘g‘ri chiziq kesib o‘tsa, hosil bo‘lgan 8 ta burchakdan to‘rttadani o‘zaro
teng;   tomonlari   3,   4   va   5   birlik   bo‘lgan   uchburchakning   bir   burchagi   to‘g‘ri.
Geometrik   xossalari   to‘plash   yunonlar   tomonidan   davom   ettirilgan.   Bu   muammo
ustida   mushohada   ayrim   dalilarni   boshqalaridan   sof   mantiqiy   mushohada   bilan
keltirib   chiqarish   isbot,   isbotlangan   xossa   esa   teorema   deb   atala   boshlangan.
Dastlabki   shunday   dalillardan   biri   Fales   (mil.av.625-548yillar)   teoremasidir.
Yunon   faylasufi   Pifagor   akademyasida   mantiq   va   matematika   muhim   o‘rin   tutib,
muntazam  teoremalar  isbotini  izlash bilan shug‘ullangan.  Tabiiyki, bunda imkoni
boricha   oz   dalildan   boshqa   barcha   dalilarni   keltirib   chiqarishga   urinilgan.   Bu
urinishlar yakuni sifatida Yevklid o‘zining mashhur “Negizlar” asrini yaratadi. Bu
asar nafaqat matematik tarixida, balki umuman tafakkur taraqiyotida beqiyos o‘rin
tutib,   2000-   yil   davomida   mantiqiy   mushohada   namunasi   bo‘lib   xizmat   qildi.
“Negizlar”   da   Yevklid   nuqta,   to‘g‘ri   chiziq,   tekislik,   tenglik,   to‘g‘ri   chiziq   yoki
tekislikning   nuqtadan   o‘tishi   (insidentlik)   kabi   tushunchalarni   asos   qilib   olib,
kesma,   burchak,   ko‘pburchak,   parallelik,   perpendikulyarlik   kabi   tushunchalarga
ta’rif  beradi. Xuddi   shu  singari  10  ta  geometrik  dalilni  isbotsiz  qabul  qiladi  (ular
aksiomalar   va   postulatlar   deb   atalgan)   va   birin-ketin   teoremalarni   keltirib
chiqaradi. 
Qadimgi   Misr   va   Bobilda   geometriya   amaliy   ehtiyojlar:   maydonlar   yuzini
o‘lchash,   navigatsiya,   astronomiya,   me’morlik   masalalarini   hal   qilish     uchun
vujudga   kelgan   bo‘lsa,   Yunonistonda   geometriya   san’at   sifatida   ham   rivojlanib,
yuksak natijalarga erishdi. Xususan, sirkul va chizg‘ich yordamida shakllar yasash
rivoj   topdi.   Yunonlarning   bu   sohada   erishgan   darajasi   shundan   ham   ko‘rinadiki,
ular qo‘ygan muntazam ko‘pburchaklar yasash masalasi 1796y. (K.F.Gauss), doyra
kvadraturasi masalasi esa 1882y.dagina (F.Lindemann) hal qilindi. Yunonlar doira
va   ayrim   egri   chiziqli   shakllar   yuzlari,   piramida,   konus   va   shar   hajmlarini
hisoblashda   integral   hisob   elementlari   qo‘llaganlar   (Arximed   va   b.).   Pergalik Apolloniyga   mansub   konus   kesimlari   nazriyasini   esa   shubhasiz   yunon
geometriyasining gultojisi deyish mumkin. 
Milodning   3-asridan   keyin   yunon   geometriyasi   umuman   madaniyat   bilan
birga inqiroz tomon yuz tutdi, lekin geometriya arab sharqi mamlakatkatlari, O‘rta
Sharq, xususan, O‘rta Osiyolik olimlar faoliyati bilan bog‘liq. Ahmad al-Farg‘oniy
stereografik   proyeksiyaga   oid   Ptolemey   qoldirgan   teoremalarning   isbotini   berdi,
tekislik   trigonometriyasi   va   sferik   trigonometriya   yaratildi   (Battoniy,   Beruniy,
Nasriddin Tusiy, Abul-Vafo va b.).Algebra geometriyaga va geometriya algebraga
tatbiq   qilina   boshladi.   Bu   go‘yalar   16-asrdan   Yevropa   olimlari   tomonidan
rivojlantirilib,   analitik   geometriyaga   asos   solindi,   (P.Ferma,   R.Dekart).   Shu
davrdan   boshlab   me’morchilik   va   tasviriy   san’at   yuksalishi   munosabati   bilan
perspektiv   akslantirish   xossalari   o‘rganiladi   va   proyektiv   geometriya   vujudga
keldi.   18-asrda   differensial   geometriya   rivojlandi.   Yevklidning   “Negizlari”   2000
yil   davomida   mantiqiy   qat’iylik   namunasi   bo‘lib   kelganligiga   qaramay,   uning
ayrim   o‘rinlariga   tanqidiy   nazar   bilan   qaralib   takomillashtirilgan:   boshlang‘ich
tushunchalar   tarkibi   qayta   ko‘rib   chiqilgan,   nuqtalarning   tartibiga   oid   va
uzluksizlik   aksiomalari   bilan   to‘ldirilgan,   qator   akssiomalari   bilan   to‘ldirilgan,
qator  aksiomalar   esa   boshqalari   orqali  isbotlanib,   teoremalar  qatoriga  o‘tkizilgan.
Bu   ish   D.   Gilbertning   “Geometriya   asoslari”   asarida   yakunlandi.Deyarli   Yevklid
zamonidan boshlab uning 5-postulati yoki unga teng kuchli parallelik aksiomasini
isbotlashga juda ko‘p urinilgan (jumladan, Nasriddin Tusiy, Umar Xayyom, I. G.
Lambert),   chunki   matematiklarda   u   teorema   bo‘lishi   kerak   degan   ishonch   hukm
surgan,   xilma-xil   “isbotlar”   ham   taklif   etilgan,   lekin   bu   isbotlarning   barchasida
mantiqiy   nosozlik   uchraydi-Yevklid   aksiomasiga   teng   kuchli   boshqa   tasdiqdan
(masalan,   uchburchak   burchaklarning   yig‘indisi   180   ga   tengligidan)   foydalanib
ketilgan.
Geometriya quyidagi bo‘limlardan iborat: Elementar geometriya – 
Planimetriya va Stereometriyani o‘z ichiga oladi. Shuningdek, nuqta, to‘g‘ri 
chiziq, yuza va fazodagi jismlarni o‘rganadi. Analitik geometriya – unda soda  geometrik obrazlar (nuqtalar, to‘g‘ri chiziqlar, tekisliklar, egri chiziqlar va sirtlar ) 
koordinatalar usuli asosida algebraik vositalar bilan o‘rganadi.
“Geometriya”-   grekcha   so‘z   bo‘lib,   o‘zbek   tilida   “Yer   o‘lchash”   degan
ma’noni   beradi.   Geometriya   birinchi   marta   bundan   4000   yil   muqaddam   Misr   va
Bobilda   vujudga   kelgan.   Eramizdan   oldingi   V   asrda   yashagan   grek   tarixchisi
Geradot geometriyaning vujudga kelishi haqida bunday deydi: “Misr shohi Soetros
har bir misrlikka qura bo‘yicha yer maydoni ajratib berar va yer egasidan shu yerga
mos soliq undirar edi. Agar Nil daryosi toshib biror kishining yerini yuvib ketsa, u
shohga   xabar   berar   va   shoh   tanobchilar   yuborib,   u   kishining   yeri   qanchaga
kamayganligini   aniqlalar   hamda   unga   mos   ravishda   soliqni   ham   kamaytirar   edi.
Geometriya   mana   shunday   paydo   bo‘lgan,   so‘ngra   I   resiyaga   o‘tgan.Bu   haqida
grek   olimlaridan   biri   Evdem   (eramizdan   oldingi   IV   asr)   bunday   yozadi:
Geometriyani misrliklar kashf etgan, u yer o‘lchash natijasida vujudga kelgan. Bu
o‘lchashlar   doim   yerlarning   chegarasini   yuvib   ketadigan   Nil   daryosining
toshqinlari   tufayli   hosil   bo‘lgan.   Bu   fan   ham   boshqa   fanlar   singari,   kishilarning
ehtiyoji   tufayli   vujudga   kelgan   .Demak,   geometriyani   insoniyatning   ehtiyoji
vujudga   keltirgan,   ya’ni   ular   to‘g‘ri   chiziqlar   o‘tkazishlari,   maydonlarning   yuzini
hisoblashlari,   buyumlarning   hajmini   aniqlashlari   zarur   bo‘lgani   uchun   ham   u
Misrda bo‘lmasa boshqa biror mamlakatda, albatta, vujudga kelar edi. Haqiqatan,
matematikada   ana   shunday   holatlar   juda   ko‘p   uchraydi.   Turli   mamlakatlarning
matematiklari   bir-birlaridan   bexabar   holda   ayni   bir   teoremani   kashf   etganliklari,
ayni bir masalani bir xil usulda yechganliklari haqidagi ma’lumotlar ko‘p.
    Misr va Gretsiya.  Qadimgi misrliklar bir necha yillar davomida asta-sekin turli
sohalarda   ilmiy   ma’lumotlar   toplay   boshlagan.   Ular   ba’zi   bir   figuralarning
yuzalarini,   ba’zi   masalalarining   yechish   usullarini   ham   bilishar   edilar.   Biroq,   fan
sifatidagi   geometriya   hali   ularda   mavjud   emas   edi.   Ularda   o‘zaro   bog‘lanmagan,
tartibsiz   holdagi   juda   ko‘p   qoidalar   mavjud.   Bunday   qoida,   masalalarni   yechish
usullari ko‘proq ruhoniylar qo‘lida bo‘lib, ular buni ommadan sir tutar edi.
Qadimgi Misr  shohlari  boshqa  davlatlar bilan tinimsiz urushlar olib borar, bu esa
shubhasiz   Misr   davlati   ekonomikasini   kuchsizlantirishga   olib   kelar   edi.   Tarixda Misrni   boshqa   kuchliroq   davlatlar   bosib   olgan,   Misrning   fan   va   madaniyatini
tushkunlikka uchratgan davlatlar ham mavjud. Misr va Gretsiya davlatlari vujudga
kelgan   paytda   ular   orasida   savdo-sotiq   ishlari   juda   yaxshi   yo‘lga   qo‘yilgan   edi.
Gretsiyalik savdogarlar Misrga turli-tuman buyumlar olib borib sotar, Misrdan esa
o‘zlarining katta taassurotlari  bilan  qaytib, ular  haqida o‘z yurtlarida hikoya  qilib
berar   edilar.   Keyinchalik   savdogarlar   bilan   Misrga   olimlar   ham   safar   qiladigan,
ularning   turli   fanlar   sohasidagi   yutuqlarini   o‘rganib,   o‘z   yurtlarida   uni
ommalashtiradigan   bo‘lishdi.   Ana   shunday   olimlardan   biri   miletlik   Fales
edi.Greklar misrliklarning matematika va fanining boshqa sohalaridagi bilimlarini
shundayligicha   qabul   qilishmadi,   balki   ularda   uchraydigan   kamchiliklarni
to‘g‘irlashdi, natijada geometriya rivojlanib bordi. Bundan tahminan 2500 yil ilgari
Gresiyada geometriya matematik fan ko‘rinishiga keldi.
Gresiyada   geometriya.   Eramizdan   oldingi   VII   asr   o‘rtalarida   Kichik
Osiyoning   g‘arbiy   chegaralari   Gresiyaga   qarar   edi.   Uning   o‘rta   qismi   Ioniya   deb
atalar, Ioniyada boshqa mamlakatlar bilan savdo-sotiq ishlarini olib boruvchi katta-
katta   shaharlar   juda   ko‘p   edi.   Shunday   shaharlardan   biri   Miletda   yuqorida   nomi
tilga   olingan   Fales   yashagan.   Fales   Gretsiya   fanining   asoschisi   hisoblanadi.   U
Misrga   sayohat   qilgan   va   u   yerda   turli   fanlar   bilan   tanishgan.   Falesni   ko‘proq
geometriya   qiziqtirgan.   U   Ioniya   maktabini   asoschisi   hisoblanadi.   Fales
geometriyaga   tegishli   juda   ko;p   kashfiyotlar   qilgan   (ular   haqida   quyida   hikoya
qilamiz).   Fales   maktabi   faqat   matematik   fanlarni   sistemalashtirib   qolmay,   balki
Gretsiyada fanining rivojlanishiga katta ta’sir ko‘rsatdi.
Eramizdan   oldingi   VI   asrda   matematik   ijodlar   markazi   Ioniyadan   janubiy
Italiyaga ko‘chdi. Bu maktabga mashhur Pifagor (tahminan eramizdan oldingi 570-
500   yil)   rahbarlik   qilar   edi.   Pifagor   maktabida   nazriy   arifmetika,   algebra   hamda
geometriya bilan shug‘ullanishar edi.Shunday qilib, Gretsiyada eramizdan oldingi
VI-V asrlarda geometriya ancha rivojlangan edi. Eramizdan oldingi V asrda xioslik
Gippokrat   geometriyada   to‘plangan   barcha   faktlarni   bitta   kitobda   bayon   etishga
urinib ko‘rdi. Uning bu asari bizgacha yetib kelmagan. Gippokratning ana shunday
asar   yozganligini   undan   keyin   yashagan   qadimgi   Gresiya   olimlari   Arxit,   Platon, Yevdoks va Menexmlarining geometriyaga oid asarlaridan bilamiz. Gippokratdan
ikki   asr   keyin   eramizdan   oldingi   III   asrda   Yevklid   geometriyaga   doir   barcha
fanlarni   to‘plab,   uni   mustaqil   matematik   fan   sifatida   bayon   etdi.   O‘z   asarini
“Negizlar” deb atadi. Yevklid o‘z asarini  bayon etishda asos  qilib ba’zi  jumlalar-
aksiomalarni   oldi   va   ulardan   mantiqiy   yo‘l   bilan   teoremalarni   keltirib   chiqardi.
Yevklidning   bu   asari   1500   yil   davomida     Gretsiyada   va   boshqa   mamlakatlarda
qo‘lda   yozilib,   o‘rganilib   kelindi.   Yevkliddan   so‘ng   yashagan   olimlar   uning
“Negizlar”iga   ba’zi   temalarni   qo‘shib,   ba’zi   aniqliklar   kiritdi.   Asosiy   material
o‘zgarishsiz   qoldi.   Shu   sababli   ham   biz   o‘rta   maktabda   o‘rganadigan   geometriya
Yevklid geometriyasi deb ataladi.  1.2-§. Dekart koordinatalar sistemasi.
Koordinatalar   g‘oyasi   qadimgi   zamonlardayoq   vujudaga   kelgan.   Bu   g‘oya
birinchi     marta   Kichik   Osiyoning   Perrgam   shaxrida   eramizdan   oldingi   262   yili
tug‘ilgan.   Appoloniyning   “Konus   kesmalari”   nomli   asarida   uchraydi.   Albatta,
koordinatalar   tushunchasi   kishilarga   astrononmiyadan   osmon   jismlarining
koordinatalarini aniqlashda, yerda esa ba’zi joylarning koordinatalarini aniqlashda
kerak bo‘lgan.
Geogmetriyaga   koordinatalar   metodini   qadimgi   grek   astronomi   Klavdiy
Ptolomey   (II   asr)   kiritgan.To‘g‘ri   burchakli   koordinatalar   sistemasidan   qadimgi
Misrda   kvadrat   shaklidagi   to‘r   sifatida   foydalanilganligi   haqida   arxeologlarning
bergan ma’lumotlari bor.
Matematikaga   koordinatalar   metodini   birinchi   bo‘lib   XVII   asrda   yashagan
fransuz matematiklari P. Ferma va R. Dekartlar kiritishgan. Koordinatalar metodini
birinchi   bo‘lib   o‘zining   1637   yilda   nashr   etilgan   geometriya   asarida   R.   Dekart
bayon   etgan.   Shuning   uchun   ham   to‘g‘ri   burchakli   koordinatalar   sistemasini
“Dekart   koordinatalar   sistemasi”   deyiladi.   Koordinatalar   metodida   ishlatiladigon
”absissasi”   va   “ordinatasi”   terminlari   yuqorida   biz   eslatib   o‘tgan   Appolloniyning
“Konus   kesimlari”   asarida   uchragan  mos   terminlarning   tarjimasidir.   “Absissa”-   x
o‘qidan ajratiladigan kesmadir. “Ordinata”- y o‘qidan ajratiladigan kesmadir.
Bu   terminlarning   XVII   asrda   G.   V.   Leybnis   kiritgan,   absissa   va   ordinatani
birgalikda koordinatalar deb atashni ham Leybnis taklif etgan. Dekart reperi affin
reperining xususiy holi bo‘lgani uchun affin reperda chiqarilgan tenglamalar dekart
reperida   xam   o‘z   kuchini   saqlaydi   ,   lekin   dekart   reperida   tekislikka   doir   metrik
xarakterdagi masalalarni yechish mumkin.
Koordinatalar ma’lum tartibda olingan   va nuqtaning chiziqdagi tekislikdagi,
sirtdagi   yoki   fazodagi   vaziyatini   xarakterlaydigan   sonlardir.   Nuqtaning
koordinatalari   tushunchasidan   foydalanib,   analitik   geometriya   fani   geometrik
shakllarni algebraik analiz yordamida tekshiradi. Analitik geometriyaning vazifasi:
birinchidan   geometrik   obrazlarni   nuqtalarning   geometrik   o‘rni   deb   qarab,   shu obrazlarning   umumiy   xossalariga   asosan   ularni   tenglamalarini   tuzadi   va
ikkinchidan,   tenglamalarning   geometrik   ma’nosini   aniqlab,   bu   tenglamalar   bilan
berilgan   geometrik   obrazlarni   shaklini,   xossalarini   va   tekislikda   yoki   fazoda
joylashishini o‘rganadi.
Ravshanki,   chiziqlar   nuqtalarning   geometrik   o‘rnidir,   sirtlarni   esa
chiziqlardan   va   jismlarni   sirtlardan   tashkil   topgan   deb   qarash   mumkin.Shuning
uchun   geometrik   shakllarni   tekislikda   yoki   fazoda   nuqtalarning   o‘rni   deb   qarash
mumkin.Analitik   geometriyada   nuqtaning   chiziqdagi,   tekislikdagi   va   fazodagi
o‘rni   sonlar   yordamida   aniqlanadi.   Nuqtaning   o‘rnini   aniqlovchi   sonlar   uning
koordinatalari   deyiladi.Endi   koordinatalar   sistemalari   bilan   tanishamiz:   musbati
yo‘nalishi tanlab olingan  l   to‘g‘ri chiziq o‘q deb ataladi. O‘qni yo‘nalishi odatda
strelka bilan ko‘rsatiladi.
Ta’rif. Agar to‘g‘ri chiziqda koordinatalar  boshi  deb ataluvchi     nuqta musbat
yo‘nalish va masshtab birligi tanlab olingan bo‘lsa,u holda to‘g‘ri chiziqda Dekart
koordinatalar   sistemasi   berilgan   deyiladi .   Bu     to‘g‘ri   chiziqdagi     nuqtani
to‘la   aniqlash   uchun,   undan     nuqtagacha   bo‘lgan   masofa     kesmaning
uzunligi   va   yo‘nalishi   berilgan   bo‘lishi   kerak.   Kesmaning   yo‘nalishi   +   yoki   –
ishoralar   orqali,   masalan         nuqtadan   o‘ng   tomonga   ko‘yilsa   musbat,   chap
tomonga   qo‘yilsa   manfiy   deb   qabul   qilingan.   SHu   qabul   qilingan   shartda,   to‘g‘ri
chiziqning   har   bir   nuqtasi   yagona   bir   sonni   ifodalaydi.   Bu   son   qaralayotgan
nuqtaning   abssissasi   (koordinatasi)   deyiladi   va   x   harfi   bilan   belgilanadi,   xuddi
shuningdek, harbir haqiqiy songa to‘g‘ri chiziqda yagona nuqta mos keladi. Ya’ni
to‘g‘ri   chiziq   ustidagi   nuqtalar   va   haqiqiy   sonlar   to‘plami   orasida   bir   qiymatli
moslik   o‘rnatiladi.   Analitik   geometriyada   nuqta   berilgan   deganda,   uning
koordinatasi   berilgani   tushuniladi.
         Ta’rif:   Tekislikda to‘g‘ri burchakli koordinatalar   sistemasi berilgan deyiladi ,
agar ikkita o‘zaro perpendikulyar o‘q, ularni kesishish nuqtasi y     (sanoq boshi)
va   masshtab   birligi   berilgan   bo‘lsa.   Odatda   bu   o‘qlarni   biri   gorizontal,   ikkinchisi
vertikal   joylashgan   bo‘ladi(   R.   Dekart,   fransuz   olimi   (1596-1650)).   Bu   o‘qlarni ikkalasi   koordinata   o‘qlari,   ularning   kesishgan   nuqtasi   (sanoq   boshi)   koordinata
boshi deyiladi. Koordinatalar boshi   o‘q uchun ham,   o‘q uchun ham sanoq
boshlanadigan nuqta hisoblanadi. O‘qlarni har birida musbat yo‘nalishlar strelkalar
bilan   ko‘rsatiladi.   Nuqtaning   tekislikdagi   o‘rni   ana   shu   koordinatalar   sistemasiga
nisbatan   aniqlanadi.Tekislikda   biror   M   nuqtaning   o‘rini   aniqlash   uchun   bu
nuqtadan,     va     o‘qlariga   perpendikulyar   tushiramiz   va   koordinati   o‘qlari
bilan  kesishish   nuqtalarini     va   bilan  belgilaymiz.     M   nuqta   berilgan  bo‘lsa,
ravshanki   R   va   Q   nuqtalar   aniqlanadi   va   R,   Q   ma’lum   bo‘lsa,   M   nuqtani   o‘rnini
aniqlash   oson.   Ma’lumki,   kesmalarning   uzunliklari   biror   uzunlik   birligi   bilan
o‘lchanadi.   Shu   tufayli   koordinata   o‘qlarida   masshtab   birligi   tanlab   olingan
bo‘ladi:  deb belgilasak, bu sonlar yordamida tekislikda faqat bitta
M nuqtani topamiz;   x soni M nuqtani abssissasi , y soni esa uni ordinatasi deyiladi
va ko‘rinishda   yoziladi.   Masalan   bo‘lsa   x=4,   y=-5   ekanini
bildiradi.   Nuqta   berilgan   deymiz,   agar   uning   koordinatalari   berilgan   bo‘lsa,
koordinata o‘qlari tekislikni to‘rt bo‘lakka ajratadi, bu bo‘laklar choraklar deyiladi. II BOB. TO‘G‘RI CHIZIQ VA TEKISLIKKA DOIR
METRIK MASALALAR.
2.1-§. To‘g‘ri   chiziq haqida ma’lumotlar
To‘g‘ri   chiziq   —   geometriyaning   asosiy   tushunchalaridan   biri.   To g riʻ ʻ
chiziq   geometriyada   boshlang ich   (ta riflanmaydigan)   tushuncha   deb   olinadi.	
ʻ ʼ
To g ri   chiziq   va   uning   xususiyatlari   geometriyaning   boshqa   tushunchalari   bilan	
ʻ ʻ
aksiomalar orqali bog lanadi. Masalan har qanday ikki nuqtadan faqat bitta to g ri	
ʻ ʻ ʻ
chiziq   o tadi.   Agar  	
ʻ   va     sonlar   bir   vaqtda   nolga   teng   bo lmasa,   tekislikdagi	ʻ
dekart   koordinatalar   tizimida   To g ri   chiziq  	
ʻ ʻ   tenglama   bilan
beriladi.     bo lsa,   bu   tenglamani  	
ʻ   ko rinishga   (burchak	ʻ
koeffitsiyentli   tenglamaga)   keltirish   mumkin.   k   son   To g ri   chiziqning   burchak	
ʻ ʻ
koeffitsiyenti   deyiladi,   u   To g ri   chiziqning   Ox   o qining   musbat   yo nalishi   bn	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tashkil qilgan burchagi tangensiga teng .
To‘g‘ri   chiziqda   koordinatalar   boshi   deb   ataluvchi   O,   birlik   nuqta   deb
ataluvchi   E   nuqtalar   tanlangan   bo‘lsa,   bunday   to‘g‘ri   chiziq   Dekart   o   ‘qi   deb
ataladi. Dekart o‘qining musbat yo‘nalishi deb О nuqtadan chiquvchi va £ nuqtani
o ‘z ichiga olgan nur yo‘nalishiga aytiladi. Teskari yo‘nalish manfiy yo‘nalish deb
ataladi. OE kesma masshtab yoki birlik kesma deyiladi(1-chizma)
Ta’rif :  kesma uzunligi va burchak kattaligini hisoblash bilan bog‘liq bo‘lgan
masalalar metrik masalalar deyiladi.
Ta’rif:   To‘g‘ri chiziqning yo‘naltiuvchi vektoriga perpendikular xar qanday
vektorni bu  to‘g‘ri chiziqning normal vektori deyiladi. Tekislik—   geometriyaning     asosiy   tushunchalaridan   biri.   Geometriyada   Tekislik
odatda, ta riflanmaydigan (ya ni nuqta, to g ri chiziq kabi) boshlang ich tushunchaʼ ʼ ʻ ʻ ʻ
hisoblanib, uning xususiyatlari bilvosita geometriya aksiomalari bilan ifodalanadi.
Masalan,   ikki   nuqtasi   biror   tekislikda   yotgan   to g ri   chiziqning   o zi   ham   shu	
ʻ ʻ ʻ
tekislikda   yotadi;   bir   to g ri   chiziqda   yotmagan   uchta   nuqta   orqali   bitta   tekislik	
ʻ ʻ
o tadi;   fazoda   berilgan   ikki   nuqtadan   teng   uzoqlikda   turgan   nuqtalar   to plami	
ʻ ʻ
tekislik bo ladi.                                             Umumiy holda tekislikning fazoviy	
ʻ
vaziyatini   bir   to‘g‘ri   chiziqqa   tegishli   bo‘lmagan   uchta   nuqta   aniqlaydi.
Haqiqatdan,   А ,   В   va   С   nuqtalar fazoda biror tekislikning vaziyatini  aniqlaydi. Bu
nuqtalardan   har   birining   fazoviy   o‘rni   o‘zgarishi   bilan   tekislikning   vaziyat   ham
fazoda o‘zgaradi.  
Tekislikning umumiy tenglamasi va uning xossalari.
     tenglamadan
     yoki  
bilan belgilashdan keyin        (1)     tenglama hosil bo‘ladi
(1) tenglamani fazoda   tekislikning umumiy tenglamasi  deyiladi.
   Umumiy tenglamasi qiyudagi hollarga ega:
1)   bo‘lsa     bo‘lib  , tekislik koordinatalar boshidan o‘tadi;
2)   bo‘lsa      bo‘lib  tekislik   o‘qiga parallel; xuddi shunday
,    tekisliklar mos ravishda   va    o‘qlariga 
paralleldir.
3) 2- holda   bo‘lsa , tekislik tenglamalari  ,   ,
 bo‘lib, ular mos ravishda   koordinata o‘qlaridan o‘tadi.
4)    bo‘lsa    tekislik   koordinata tekisligiga parallel, 
xuddi shunday      tekisliklar mos ravishda  ,   
koordinata tekisliklariga parallel bo‘ladi.
5)   bo‘lsa ,     bo‘lib,    koordinata tekisligi bilan ustma-ust
tushadi,ya’ni     koordinata   tekisligining   tenglamasi   bo‘ladi.   Xuddi shunday   va      , mos ravishda   va      koordinata tekisliklarining
tenglamasini ifodalaydi. 
Chizma geometriyada tekisliklar quyidagi holler bilan beriladi:
•bir   to‘g‘ri   chiziqqa   tegishli   bo‘lmagan   uchta   nuqta   proyeksiyalari   bilan;
•bir to‘g‘ri chiziq va unga tegishli bo‘lmagan nuqta proyeksiyalari bilan;
•ikki parallel to‘g‘ri chiziq proyeksiyalari bilan;
•ikki kesishuvchi to‘g‘ri chiziq proyeksiyalari bilan;
•tekis geometrik figuralarning orthogonal proyeksiyalari orqali berilishi ham 
mumkin . 2.2-§ .  To‘g‘ri  chiziqning kanonik tenglamasi
 To‘g‘ri   chiziqqa parallel har qanday vektor to‘g‘ri chiziqning yo‘naltiruvchi
vektori   deyiladi.   Agar   to‘g‘ri   chiziqning   bitta   nuqtasi   va   yo‘naltiruvchi   vektori
berilgan   bo‘lsa,unung   tenglamasini   tuzish   masalasini   ko‘raylik.   Agar  
yo‘naltiruvchi   vektor   bo‘lib,     nuqta   to‘g‘ri   chiziqqa   tegishli   bo‘lsa,
to‘g‘ri chiziqning har bir M(x,y) nuqtasi uchun        vektor     vektorga
kollinear bo‘lishi kerak. Kollinearlik shartini yozsak, quyidagi tenglamani olamiz:
                                                                                                                      (1)      
Bu tenglama to‘g‘ri chiziqning kanonik tenglamasi deyiladi.
Yuqoridagi (1)     tenglamaning o‘ng va chap tomonlarini t bilan belgilasak 
quyidagi parametrik tenglamani olamiz: 
                                va      
Agar   absissa     o‘qiga   parallel     bo‘lmagan   L   to‘g‘ri   chiziq   OX   o‘qini   A
nuqtada kesib o‘tsa,absissa   bilan to‘g‘ri chiziq orasidagi burchakni     bilan bilan
belgilaymiz.Burchak   yagona ravishda tanlanishi uchun to‘g‘ri chiziqning birorta
yo‘naltiruvchi         vektorini   tanlab   burchakni     OX   o‘qidan   yo‘naltiruvchi
vektorga   soat   mili   yo‘nalishida   hisoblaymiz.Bu   burchakning   tangensini   k   bilan
belgilasak
                           (3)
tenglikni hosil qilamiz.  To‘g‘ri   chiziqning birorta   nuqtasini bilsak, 
uning tenglamasini 
                                                    (4)
ko‘rinishda yoza olamiz. To‘g‘ri chiziqlar orasidagi burchakni hisoblash 
formulalarini keltirib chiqaramiz. Agar   to‘g‘ri chiziqlar
                           va      tenglamalar bilan berilgan bo‘lsa,ular orasidagi burchak ularning ,   
 normal vektorlari orasidagi burchakka tengdir.Vektorlar orasidagi 
burchak bizga ma’lum bo‘lgan
  (5)
formula bilan hisoblanadi. Agar  to‘g‘ri chiziqlar mos ravishda 
           va          (6)
tenglamalar     bilan berilgan bo‘lsa,  bu  to‘g‘ri   chiziqlar  orasidagi   burchak,ularning
yo‘naltiruvchi   va   vektorlari orasidagi burchakka tengdir. Bu
holda   ham   to‘g‘ri   chiziqlar   orasidagi   burchakka   tengdir.   Bu   holda   ham   to‘g‘ri
chiziqlar orasidagi burchak skalyar ko‘paytma yordamida
                                   (7)
formula   bilan   hisoblanadi.   To‘g‘ri   chiziqlarning   parallel   yoki   perpendikulyar
bo‘lishi mos ravishda ularning normal vektorlari yoki yo‘naltiruvchi vektorlarning
parallel yoki perpendikulyar bo‘lishiga ekvivalentdir. Shuning uchun
    va                                        (8)
tengliklar to‘g‘ri chiziqlarning paralellik va perpendikulyarlik shartlaridir.  2.3-§ . To‘g‘ri   chiziq va u bilan bog‘liq metrik masalalar.
Hozirga   qadar   tekislikda   koordinatalarning   affin   sistemasini   qarab,   bu
sistemada   to‘g‘ri   chiziqning   turli   telamalari   va   to‘g‘ri   chiziq   bilan   bog‘liq   ayrim
masalalar   bilan   tanishdik.   Endi   dekart   reperi   (dekart   koordinatalarining   to‘g‘ri
burchakli   sistemasi)   olingan   bo‘lsin.   Bu   sistemada   to‘g‘ri   chiziqqa   talluqli
ko‘pgina merik masalalar xal qilinadi.    dekart reperini olamiz.To‘g‘ri chiziq
  umumiy   tenglamasi   bilan   berilgan   bo‘lsin.  
uning   yo‘naltiruvchi   vektori ,   u   holda     vector   u   to‘g‘ri
chiziqning   normal   vektori   bo‘ladi.Xaqiqatan,         vektorlarning   skalyar
ko‘paytmasi:       .
Demak   to‘gri   chiziqning  umumiy  tenglamasidagi     sonlar   shu  tartibda  olinsa,
ular   shu   tenglama   bilan   aniqlanadigan   to‘g‘ri   chiziq   normal   vektorining
koordinatalarini bildiradi.
     Misol:  Uchlarining koordintalari        va      bo‘lgan
 uchburchakning    chidan    tomoniga perpendikular qilib o‘tkazilgan
to‘g‘ri chiziq tenglamasini tuzing.
      Yechish:   Izlanayotgan   to‘g‘ri   chiziqning   normal   vektori   uchun    
vektorni   olish   mumkin,   uning   koordinatalari   .   Normal
vektori       bo‘lgan to‘g‘ri chiziqning tenglamasi   
to‘g‘ri  chiziq       uchidan o‘tgani  uchun          bundan
 Izlanayotgan tenglama  =0    yoki       ko‘rinishida
bo‘ladi. 1-rasm
  Nuqtadan to‘g‘ri chiziqqacha bo‘lgan masofa.     dekart reperida
to‘g‘ri chiziq va    nuqta berilgan bo‘lsin.     nuqtadan to‘g‘ri chiziqqa
perpendicular o‘tkazamiz. Ularning kesishgan nuqtasini   bilan belgilaymiz. 2-rasm
  nuqta   bu   perpendikularning   asosi   deyiladi.     Vektorning   uzunligini    
nuqtadan u to‘g‘ri chiziqqacha bo‘lgan masofa deyiladi va        ko‘rinishida
belgilanadi.
    Agar       bo‘lsa,     bo‘lib   =0   bo‘ladi.       bo‘lsin,
uholda   = .   vector   u   to‘g‘ri   chiziqning   normal   vektori
bo‘lgani uchun         va     vektorlar kollinear bo‘ladi, u holda bu vektorlarning
skalyar ko‘paytmasi:0 0 0 0
cos( , ) ( , )HM n HM n HM n r M u   
    
       bo‘lsa,       bo‘lib,     bo‘ladi,
    bo‘lsa     bo‘lib ,  bo‘ladi,bu yerdan,   nuqtaning   koordinatalari   ,     bo ‘ lsin . U   holda      
  bo ‘ lib ,     ekanini   hisobga   olsak ,  skalyar   ko ‘ paytma
  
bo‘ladi.
Shu bilan birga       ekanini nazarda tutsak,
 Berilgan   nuqtadan u to‘g‘ri chiziqqacha bo‘lgan masofani hisoblash formulasidir.
2.Fazoda dekart koordinatalar sistemasi va asosiy masalalar.
Tekislikdagi   Dekart   koordinatalariga   o‘xshash   fazodagi   koordinatalar   ham
aniqlanadi,o‘zaro   perpendicular       son   o‘qlari,   umumiy   O   nuqtadan
o‘tsin.Fazoda     nuqtaga  3  ta  haqiqiy  va  aksincha  3  ta  haqiqiy  songa   bitta  nuqta
mos   keladi.   Bu   moslik   ham   bir   qiymatlidir.   Bu   sonlarga   nuqtaning   fazodagi
koordinatalari   deyiladi.   - absissasi ,   -     ordinatasi ,   -   aplikatasi   deb   ataladi ..
Koordinata   o ; qlaridan   o ‘ tuvchi   tekisliklarga   koordinata   tekisliklari   deyiladi   va   ular
fazoni  8  ta   bo ‘ laklarga -  oktantalarga   ajratadi .      Nuqtaning koordinatalari,
  radius vektorining ham koordinatalari bo‘ladi.
Fazodagi analitik geometriyada ham quyidagi sodda masalalar qaraladi. 
1)fazodagi berilgan   va   nuqtalar orasidagi masofa;
formula bilan aniqlanadi.
2)  kesmani    nisbatda bo‘luvchi     nuqtaning 
koordinatlari          ,                                           
formulalar yordamida aniqlanadi.
3.Berilgan nuqtadan o‘tuvchi va berilgan vektorga perpendikular vektor
tenglamasi.
koordinatalar sistemasida     nuqta  va   
vektor   bilan   berilgan   bo‘lsin.     nuqtadan   o‘tuvchi     vektorga   perpendikular
  tekislikning   fazodagi   vaziyati   aniq   bo‘ladi.   Uning   tenglamasini   keltirib
chiqaramiz.     tekislikdan   ixtiyoriy         nuqta   olamiz.       va  
vektorlar o‘zaro perpendicular bo‘lganda va faqat shundagina   nuqta  tekislikda
yotadi.Malumki     vektorning     koordinatalari   ,   ,  
bo‘ladi.Ikki vektorning perpendikularlik shartiga asosan:
                                                            (9)
bo‘ladi.Bu    tekislik tenglamasi   bo‘ladi.
Ta’rif : tekislikka   perpendicular       vektorga   bu   tekislikning
normal   vektori deyiladi.
4.Tekislikning umumiy tenglamasi va uning xossalari.
     tenglamadan
     yoki  
bilan belgilashdan keyin        (1)     tenglama hosil bo‘ladi
(1)tenglamani fazoda  tekislikning umumiy tenglamasi  deyiladi.
 Umumiy tenglamasi quyidagi hollarga ega:
1)  bo‘lsa     bo‘lib  , tekislik koordinatalar boshidan o‘tadi;
2)  bo‘lsa      bo‘lib  tekislik   o‘qiga parallel; xuddi shunday
,    tekisliklar mos ravishda   va    o;qlariga 
paralleldir. 3) 2- holda   bo‘lsa , tekislik tenglamalari  ,   ,
 bo‘lib, ular mos ravishda   koordinata o‘qlaridan o‘tadi.
4)     bo‘lsa       tekislik     koordinata   tekisligiga   parallel,
xuddi   shunday         tekisliklar   mos   ravishda   ,
koordinata tekisliklariga parallel bo‘ladi.
5)  bo‘lsa ,     bo‘lib,    koordinata tekisligi bilan ustma-ust
tushadi,ya’ni     koordinata   tekisligining   tenglamasi   bo‘ladi.   Xuddi
shunday   va      , mos ravishda   va      koordinata tekisliklarining
tenglamasini ifodalaydi. 
5. Tekislikning kesmalar bo‘yicha tenglamasi .
  (1)   tenglamada      koeffisiyentlar hammasi 0
dan farqli bo‘lsa, tekislik koordinata o‘qlaridan     va      kesmalar ajratadi.
(1) tenglamani quyidagicha o‘zgartiramiz:  
3-rasm       oxirgi tenglamada  ,  
    belgilash kiritsak   tenglama kelib chiqadi. Bu tenglama 
fazoda  tekislikning kesmalarga nisbatan  tenglamasi deyiladi.
6. Berilgan uchta       va      nuqtadan o‘tuvchi
tekislik tenglamasi
Tekislikda yotuvchi ixtiyoriy    nuqta tanlab olamiz va  
vektorlarni        tuzamiz .Bu vektorlar bitta tekislikda yotgani uchun ular
o‘zaro komplanar bo‘lib va skalyar ko‘paytmasi nol bo‘ladi.Shundan
 (*) hosil bo‘ladi
4-rasm Dekart   reperida tekislikka doir  metrik masalalarda yuqorida sanab o‘tilgan 5 hol
bo‘yicha   va   tekisliklar   orasidagi   burchakni   o‘lchash   bilan   bog‘liq   holdagi
masalalar ko‘riladi va yechiladi. XULOSA
Kurs   ishimning   mavzusidagi   xulosam   shuki,ta’lim   sifatini
ta’minlash,innovatsion   texnologiyalardan   foydalanish   va   xatolar   ustida   ishlash
muhim omildir.Natijalarni baholash va shu orqali o‘quvchilarning bilim darajasini
nazorat   qilish   ta’lim   sifatini   oshiradi   va   ta’lim   jarayoniga   yaxshi   samara
beradi.Oliy   ta’limning   reyting   tizimi   va   talabalarning   o‘zlashtirish   sifatini
aniqlashda joriy va oraliq nazoratlarni o‘tkazish orqali ta’lim sifatini yaxshilashga
xizmat qiladi.
Mazkur   kurs   ishi   “Dekart   reperida   to‘g‘ri   chiziq   va   u   bilan   bog‘liq   bo‘lgan
metrik masalalar” mavzusida bo‘lib, bu kurs ishini yozish mobaynida quyidagilarni
o‘rgandim:
1. Koordinata sistemasi;
2. Geometriyani kelib chiqishi;
3. Dekart koordinata sistemasi;
4. To‘g‘ri chiziq haqida umumiy ma’lumot.
Va   shu   bilan   birga   bu   mavzularga   doir   bir   qator   masalalar   bilan   tanishdim.
O‘qishning   keyingi   bosqichlarida   mavzu   borasida   ko‘proq   ko‘nikmalar   paydo
qilish   va   ularning   hayotimizga   tatbig‘ini   o‘rganishga   harakat   qilaman.   F OYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI.
1. Sh. Mirziyoyev. “ O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha 
Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida ”.  Ma’naviyat  nashriyoti. 2017 - y.
2. Sh.   Mirziyoyev.“Tanqidiy   tahlil,   Qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy   javobgarlik
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak”   .O‘zbekiston
nashriyoti.  2017-y.
3 . T.A.Rasulov  G‘.G‘.Qurbonov  Z.N.Hamidamov  “Analitik geometradan misol
va masallar”
4. K.SH.Ro‘zmetov  G‘.X.Jumaboyev  “Matematika” [Toshkent-2018.]
5. F.Rajabov.  S.Masharipov.  R.Madrahimov.  “Oliy matematika” 
[Toshkent_2007]
6. I.Isroilov   Z.Pashayev  “Geometriya”  [Toshkent-2010]
7. Narmanov A.Ya. Analitik geometriya. O‘zbekiston faylasuflari
milliy jamiyati nashriyoti Toshkent. 2008 y.
8. Baxvalov S.V., Modenov P.S., Parxomenko A.S. Analitik geometriyadan 
masalalar to‘plami. T.Universitet, 586 b, 2005 y.
9.  Алексанров   А . Д .  Нецветаев   Н . Ю .  Геометрия .  М., Наука, 1990 г.
10. Погорелов А.В. Аналитик геометрия. Т., Ўқитувчи, 1983 й.
11. Постников М.М. Лекции по геометрии. Семестр 1.М., Наука, 1983 г.
12. Ильин В.А., Позняк Э.Г. Аналическая геометрия . М. Наука, 1981 г.
13. Моденов П.С., Пархоменко А.С. Сборник задач по аналитической 
геометрии. М. Наука, 1976 г. 
14. Александров П.С. Лекции по аналитической геометрии. М., Наука.1968 г. 
15. Цубербиллер О.Н. Задачи и упражнения по аналитической геометрии. М.,
Гостехиздат, 1962 г.  16. Қори-Ниёзий Т.Н., Аналитик геометрия асосий курси. Фан. 1971 й
17.. Д.В.Клетеник. Сборник задач по аналитической геометрии. М o сква ., 
Наука , 1980  г

Fazoda tekislikning va to‘g‘ri chiziqning turli tenglamalariga doir  metrik masalalar kurs ishi

Купить
  • Похожие документы

  • Qutb va polyara. Proektiv tekislikdagi ikkinchi tartibli chiziqlar klassifikatsiyasi kurs ishi
  • Ellips, giperbola va parabolaning ta’rifi, kanonik tenglamalari va xossalari kurs ishi
  • Harakat qonuni berilgan nuqtaning tezlanishi EHM dasturida hisoblash
  • Chegaraviy masalalar
  • Mexanik sistema dinamikasining umumiy teoremasi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha