Fiskal siyosatining mohiyati, maqsadlari, vositalari. Barqarorlashtirish siyosati

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
 
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI 
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR FAKULTETI 
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI 
 
“MAKROIQTISODIYOT”  
fanidan 
 
Fiskal siyosatining mohiyati, maqsadlari, vositalari.
Barqarorlashtirish siyosati 
mavzusidagi 
 
KURS ISHI 
 
 
 
 
 
 
 
 
  MUNDARIJA 
 
KIRISH ................................................................................................................... 3
I BOB FISKAL SIYOSATINING MAZMUN-MOHIYATI VA ASOSIY 
MAQSADLARI ..................................................................................................... 5 
1.1. Fiskal siyosatining asosiy maqsad va vazifalari  .......................................  5  
1.2. Fiskal siyosatining umumiy talabga ta’sir etish mexanizmi  ..............  14  
1.3. Diskret va nodiskret fiskal siyosati  .................................................................  16  
II BOB O’ZBEKISTONDA FISKAL SIYOSATINI AMALGA OSHIRISH 
YO’LLARI ........................................................................................................... 25
2.1. Rivojlangan davlatlarda fiskal siyosatining yuritilishi  ........................... 
25  
2.2. Iqtisodiyotni rivojlantirishdagi fiskal va pul-kredit siyosatining 
o’rni  ..........................................................................................................................................  27
2.3. O’zbekistonda fiskal siyosatini amalga oshirish yo’llari  ......................  30
XULOSA ............................................................................................................... 32
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ....................................... 34
 
2  
  KIRISH  
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   Fiskal   siyosati,   maqsadi,   vazifalari
mavzusini   o'rganishning   dolzarb   darajasi,   o'rganuvchining   kursdagi   ma'lumotlar,
o'rganishga   ajratilgan   vaqti,   o'qituvchilarning   tashkil   etgan   darslar   va   kursning
o'ziga   xos   strukturasiga   bog'liq   bo'ladi.   Bu   o'zgaruvchilar   kursning   tashkil   etilish
shakli   va   turiga   qarab   o'zgarishi   mumkin.   Bunday   dolzarb   darajasi   kurslar,
o'rganuvchilarning   kurs   dasturini,   o'qituvchilar   tomonidan   taqdim   etilayotgan
materiallarni   va   kursni   tashkil   etuvchi   tashkilotning   maqsadlarini   hisobga   olgan
holda belgilanadi. 
  Kurs   ishining   maqsadi   shudaki   fiskal   siyosatning   mohiyatini   tushunish:
Kurs o'rganuvchilarga fiskal siyosatning o'ziga xos mohiyatini, uning talqinlardagi
o'rnini va moliyaviy siyosatning boshqa turlari bilan farqini tushuntirishni maqsad
qiladi.   Bu,   fiskal   siyosatning   asosiy   prinsiplarini,   soliq   tizimlarini,   to'lovlar   va
chegirmalar   turlarini,   moliyaviy   iste'mol   qilishning   tartibi   va   boshqalarini
o'rganishni o'z ichiga oladi. 
    Kurs   ishining   obyekti   va   predmeti .   Fiskal   siyosat   davlatlar   va   ularning
moliyaviy   resurslarini   boshqarishning   asosiy   vositalaridan   biri   hisoblanadi   va
ekonomik   tizimning   barcha   sohalariga   ta'sir   qiladi.   U   davlatning   moliyaviy
siyosatining   asosiy   qismidir   va   iste'mol   qilingan   efektiv   fiskal   siyosat,   iqtisodiy
rivojlanish va barqarorlikni ta'minlashda muhim ahamiyatga ega bo'ladi. 
Fiskal   siyosat,   bir   davlatning   moliyaviy   siyosatining   bir   qismidir   va   moliyaviy
resurslar   to'plamining   tashkili,   ishlab   chiqarish,   iste'mol   qilish,   istisno   qilish   va
qonun   huzuridagi   to'lovlar   orqali   moliyalashtirish   jarayonlarini   ifodalaydi.   Uning
asosiy   maqsadi   moliyaviy   resurslarni   to'plash,   moliyaviy   iste'mol   qilish   va
moliyaviy barqarorlikni ta'minlashdir. 
  Kurs ishining ilmiy-uslubiy asoslari.   Kurs ishining ilmiy uslubiy asoslari
fiskal   siyosati   va   uning   iqtisodiy   oqibatlarini   o’rganish,   fiskal   siyosati   nuqtai
nazarlar va uning iqtisodiyotga ta’sirini tadqiq etish va iqtisodiy rivojlanish fiskal
3  
  siyosatini   va   uning   mamlakat   iqtisodiyotiga   ta’sirini   namoyon   bo’lishini   tahlil
qilish. 
Kurs ishi tarkibi . Kurs ishi kirish qismi, ikkita bob, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar   ro yxatidan   iborat.     Birinchi   bob   "Fiskal   siyosatining   mazmun-ʻ
mohiyati   va   asosiy   maqsadlari".   Ikkinchi   bob   "O zbekistonda   fiskal   siyosatini	
ʻ
amalga oshirish yo’llari". 
Kurs   ishi   35   varaq   bosma   matnda   taqdim   etilgan   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro yxati hamda xulosani o z ichiga oladi. 	
ʻ ʻ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4  
  5  
  I BOB FISKAL SIYOSATINING MAZMUN-MOHIYATI VA ASOSIY
MAQSADLARI 
1.1. Fiskal siyosatning asosiy maqsadi va vazifalari  
                      Fiskal   siyosatining   asosiy   maqsadi   yalpi   talab   va   yalpi   taklifga   ta’sir
ko‘rsatish   orqali   bozor   mexanizmining   tsiklik   tebranishlar,   ishsizlik,   inflyatsiya
kabi kamchiliklarini yumshatishdan iborat. 
Iqtisodiyotni   modernizatsiyalashga   oid   tub   islohotlarning   o'tkazilishi   davlatning
iqtisodiy  siyosatining   samarali   ijrosini   ta'minlashni   taqozo   etadi.  Bizga   ma'lumki,
islohotlar   strategiyasi   davlat   iqtisodiy   siyosatining   keng   qamrovli   dastaklarini   o'z
ichiga   oladi.   Mana   shunday   eng   muhim   dastaklardan   biri   davlatning   izchil   olib
borilayotgan   moliyaviy   siyosatidir.   Moliyaviy   siyosat   qo'yilgan   maqsadlarni
hayotga   tatbiq   etish   uchun,   bajarilishi   lozim   bo'lgan   vazifalarning   ijrosini
ta'minlashda   asosiy   o'rinni   egallaydi.   Moliyaviy   siyosat   haqida   so'z   yuritar
ekanmiz,uning   nihoyatda   ko'p   qirrali   va   murakkab   kategoriya   ekanligini   alohida
ta'kidlash   lozim.   Hozirgi   kunga   qadar   moliyaviy   siyosat   tushunchasi   borasida
yagona   fikr   mavjud   emas.   Masalan,   G'arb   iqtisodchilari   Stenli   Fisher,   Rudiger
Dornbush va Richard SHmalenzilar moliyaviy siyosat tushunchasiga fiskal siyosat
tushunchasi orqali y  о  ndas hadilar. «Fiskal siy о sat  esa davlatning o'z daromadlari
va   xarajatlari   bo'yichaqaror   qabul   qilishi   bo'lib   hi   s   oblanadi»,   —   deb
ta'kidlashadi. 1
                     J.M.Keynsning  izdoshlari  AQSHdan - A.Xansen,  S.Xarris;
Buyuk   Britaniyadan   -   R.Xarrod,   A.Ilersik,   A.Pikok;   Frantsiyadan   -   F.Perru;
Germaniyadan   -   F.Neymark   va   boshqalar   fiskal   antitsiklik   nazariyaning
yaratilishini   nihoyasiga   yetkazdilar.   Bu   nazariyaning   mohiyati   balanslashtirilgan
iqtisodiy   taraqqiyot   maqsadlari   uchun   davlat   daromadlari   va   xarajatlaridagi
o'zgarishlarga borib taqaladi. 
                    Neokeynschilar   samarali   talabga   erishishning   usuli   sifatida   “defitsitli
moliyalashtirish”   g'oyasini   himoya   qildilar.   Ular   davlat   qarzlarining   o'sishini
inobatga olmagan holda davlat katta xarajatlarining zarurligini isbotlab berdilar.  
 
1  Vahobov A., Jo’raev A. Soliqlar va soliqqa tortish. Darslik. –T.: Sharq 2010.  
6  
  Biroq   xronik   xarakter   kasb   etgan   katta   miqdordagi   byudjet   defitsitlari
iqtisodchi-   olimlarning   ma'lum   bir   guruhini,   shu   jumladan   Stokgol   m   maktabi
vakillarini, jumladan, E.Lindal , G.Myurdallar byudjetga oid muammoni yangicha
hal   etishga   maj   bur   etdi.   Bu   maktab   vakillari   “byudjetni   siklik   balanslashtirish”,
ya'ni   byudjet   daromadlari   va   xarajatlarini   iqtisodiy   siklga   moslashtirish
nazariyasini   taklif   etdilar.   Bu   nazariyaga   muvofiq   iqtisodiy   tanazzul   paytida
vujudga   kelgan   byudjet   defitsitini   davlat   iqtisodiy   o'sishi   davridagi   ortiqchalar
hisobidan   qoplashi   kerak.   Ana   shu   tavsiyanomalarga   rioya   etgan   holda   bir   necha
kapitalistik   mamlakatlarning   hukumatlari   siklik   tartibga   solishning   maxsus   pul
fondlarini yaratdilar. 
Amerikalik   mashhur   olimlar   K.R.Makkonnell   va   S.L.Bryular   taklifga
yo'naltirilgan fiskal siyosatni qo'llab-quvvatlaydilar. Fiskal siyosat esa jami talabga
va   soliqlarni   o'zgartirish   orqali   esa   taklifga   ham   ta'sir   ko'rsatadi.   Byudjetdan
transfert   to'lovlari   va   soliq   tizimi,   bu   olimlar   fikricha,   turli   iqtisodiy   vaziyatlarda
talab qilingan muvozanatni ta'minlashi mumkin. 
Kengaytirilgan   fiskal   siyosat   davlat   xarajatlarini   oshirish   va   soliq
stavkalarini   pasaytirish   orqali   amalga   oshiriladi,   bu   esa   byudjet   taqchilligining
oshishiga olib keladi. Ortiqcha xarajatlar (defitsit) davlat tomonidan aholi, sug‘urta
kompaniyalari,   sanoat   firmalari   va   boshqalardan   olingan   kreditlar   hisobidan
qoplanadi.  
Resessiv bo'shliq bo'lsa, avtomatik qayta qurish mexanizmi ishlaydi. Biroq,
keynschilar bu mexanizm sekin ishlaydi deb hisoblashadi. To'liq bandlikni tiklash
uchun omil narxlarini moslashtirish uzoq vaqt talab etadi. Shuning uchun hukumat
bu   mexanizmga   yordam   berishi   kerak.   Shunday   qilib,   ekspansion   fiskal   siyosat
retsession   bo'shliq   yuzaga   kelganda,   iqtisodiyot   o'z   salohiyatidan   pastroq
ishlaganda   amalga   oshiriladi.   Keynschilar   bu   holatda   rejalashtirilgan   byudjet
taqchilligi zarur deb hisoblaydilar. 
Cheklovchi   fiskal   siyosat   davlat   xarajatlarini   qisqartirishga   va   soliq
stavkalarini oshirishga asoslangan. Ushbu turdagi soliq-byudjet siyosati inflyatsiya
7  
  bo'shliqlarini bartaraf etish uchun ishlatiladi. Davlat xarajatlarini qisqartirish yalpi
talabni kamaytiradi. Xuddi shunday natijaga soliqlarni oshirish orqali ham erishish
mumkin. 
Aksiltsiklik   fiskal   siyosat   rag'batlantirishdan   iborat   iqtisodiy   rivojlanish
tsiklik     rivojlanish     kuchlari   tomonidan   surilayotgan   joyga   qarama-qarshi
yo'nalishda.   Ushbu   turdagi   siyosat   turg'unlik   davrida   talabni   rag'batlantiradi   va
tiklanish   davrida   uni   cheklaydi.   Bu   shuni   anglatadiki,   agar   iqtisodiyot   tanazzulga
yuz   tutsa   yoki   iqtisodiy   tiklanish   davrida   byudjet   profitsiti   bo'lsa,   hukumat
rejalashtirilgan   byudjet   taqchilligini   ta'minlashi   kerak.   Shu   bilan   birga,
kontratsiklik   fiskal   siyosat   to'liq   bandlikni   ta'minlash   uchun   etarli   bo'lgan   yalpi
talab darajasini shunchaki ushlab turishi kerak. Buni inflyatsiyani qo'zg'atmaydigan
tarzda qilish kerak. 
Biroq,   ekspansion,   cheklovchi   yoki   kontrtsiklik   fiskal   siyosat   natijasida
yuzaga keladigan byudjet taqchilligi va profitsiti turli xil ta'sir ko'rsatishi mumkin.
Bundan   tashqari,   bu   oqibatlar   Keyns   modelining   sezilarli   qayta   tuzilishiga   ta'sir
qilishi mumkin. 
Fiskal siyosatning asosiy maqsadi ishsizlik va inflyatsiyani bartaraf etishdan
iborat.   Inqiroz   davrida   fiskal   siyosatni   rag'batlantirish   masalasi   kun   tartibiga
qo'yilgan. Bunga quyidagilar kiradi: 
1) davlat xarajatlarining ko'payishi yoki; 
2) soliqlarning kamayishi yoki;  
3) 1 va 2 kombinatsiyasi; 
Boshqacha   qilib   aytganda,   agar   boshlang'ich   nuqta   muvozanatli   byudjet
bo'lsa,   byudjet   siyosati   davlat   byudjeti   yo'nalishi   bo'yicha   harakatlanishi   kerak.
turg'unlik yoki depressiya davrida tanqislik. 
Aksincha,   agar   iqtisodiyot   ortiqcha   talab   tufayli   inflyatsiyani   boshdan
kechirayotgan bo'lsa, bu holat qisqartiruvchi fiskal siyosatga mos keladi. 
8  
  Qisqartiruvchi soliq siyosati quyidagilarni o'z ichiga oladi:
1) davlat xarajatlarini qisqartirish yoki;  2) soliqlarni 
ko'paytirish yoki;  3) 1 va 2 kombinatsiyasi. 
Fiskal   siyosat   quyidagilarga   e'tibor   qaratishi   kerak.   Ijobiy   balans   agar
iqtisodiyot inflyatsiyani nazorat qilish muammosiga duch kelsa, davlat byudjeti. 
Byudjet   taqchilligini   qoplash   uchun   ssuda   kapitaliga   talabning   yuqoriligi
tufayli   yuzaga   kelgan   yuqori   foiz   stavkasi   natijasida   xususiy   xarajatlarning
kamayishi  deyiladi. siljish  effekti. Byudjet  taqchilligini  moliyalashtirishning faqat
ikkita   usuli   mavjud.   Butun   byudjet   taqchilligi   hukumatning   xarajatlarni   qoplash
uchun etarli daromadga ega bo'lmagan holda, qarzda yashashini anglatadi. Shuning
uchun   defitsitni   qoplashning   birinchi   usuli   davlat   qimmatli   qog’ozlarini
(obligatsiyalarini)   chiqarishdir.   Bu   qimmatli   qog'ozlar   ssuda   kapitali   bozorida
raqobatlashadi qimmatli qog`ozlar korporatsiyalar va boshqa qarz oluvchilar bilan.
talabni yuzaga   keltiradi va ular bilan kredit olish uchun Natijada, kreditning narxi -
foiz stavkasi ko'tariladi. 
Yuqori   foiz   stavkasi   iste'molchilarga   qiziqish   ko'rsatadigan   tovarlarni   (uy,
avtomobil,   uzoq   muddat   foydalaniladigan   tovarlar)   sotib   olishni   qisqartirish
signalidir. Yuqori foiz investorlar uchun yangi asbob-uskunalar, zavod va zavodlar
qurish   uchun   sarf-xarajatlarni   kechiktirish   uchun   signaldir.   Yuqori   foiz   stavkasi
imkoniyat   xarajatlarini   oshiradi.     Shunday   qilib,   siqib   chiqarish   effekti   olinadi,
ya'ni.   tufayli   xususiy   xarajatlarning  qisqarishi   yuqori   stavkalar   foizni   tashkil   etdi,
bu esa byudjet taqchilligini yuzaga keltirgan davlat xarajatlarining oshishi hisobiga
yuzaga keldi. 
Agar   kengaytiruvchi   fiskal   siyosat   siqib   chiqaruvchi   ta'sirga   olib   kelishi
mumkin bo'lsa, cheklovchi siyosat teskari ta'sirga ega. Foiz stavkasining pasayishi
hosil   qiladi.   Yaxshiroq   sharoitlar   kreditga   tovarlar   sotib   olish   va   qo'shimcha
investitsiyalar   uchun.   Shu   bilan   birga,   bu   inflyatsion   tafovutni   tiklash   va
rivojlantirish bosqichida qo'llaniladigan cheklovchi siyosatning inflyatsiyaga qarshi
ahamiyatini pasaytiradi. 
9  
  Savdo   cheklovlari   mavjud   bo'lmaganda,   barcha   bozorlarda   tovarlar   bir   xil
narxda almashtiriladi (narxlar farqi bundan mustasno). Narx printsipitekislash Agar
narxlar   xarajatlardan   yuqori   bo'lsa   (va   aksincha)   ishlab   chiqaruvchilar   bozorlarda
taklifni ko'paytirishini aks ettiradi. 
Bu  tamoyil  ssuda   kapitali  (kredit)  bozorlarida ham  amal   qiladi. Zamonaviy
texnologiyalar bilan qarz olish uchun moliyaviy imkoniyatlarga ega bo'lgan har bir
kishi   ularni   bozorlarda   taklif   qilishi   mumkin.   Shimoliy   Amerika   Avstraliya,
Yevropa, Yaponiya, va hokazo. Va hamma joyda foiz stavkasi (qarz narxi) soliqlar
va   turli   tranzaksiya   xarajatlari   tufayli   yuzaga   kelishi   mumkin   bo'lgan   farqni
hisobga olmaganda,  bir  xil  bo'ladi. Misol:  AQSh hukumati  soliqlarni  qisqartiradi,
bu esa olib keladi.Budjet taqchilligi- byudjet daromadlarining kamayishi hisobiga.
Kamomadni   qoplash   uchun   kredit   kerak.   Hukumat   ssuda   kapitali   bozoriga
murojaat   qiladi,   kreditga   talab   ortadi   va   shu   bilan   birga   foiz   stavkasi   ham   ortadi.
Masalan, yevropaliklar bularning barchasiga qanday munosabatda bo'lishadi? Ular
o'z   mablag'larini   AQSh   kredit   bozoriga   o'tkazishni   boshlaydilar,   bu   erda   kredit
narxi yuqori bo'lgan. Bunday transferlar qanchalik ko'p bo'lsa, ular foiz stavkasiga
shunchalik   bosim   o'tkazib,   uni   pastga   tushishga   majbur   qiladi.   Xorijiy   kreditlar
oqimi   siqib   chiqarish   effektiga   qanday   ta'sir   qiladi?   Bu   oqim   foiz   stavkasini
pasaytirish orqali talabning qisqarishini yumshatishi, “to‘plangan” talab miqdorini
kamaytirishi   kerak.   Ovro‘polik   o‘z   pulini   AQShga   o‘tkazishdan   oldin   uni   AQSh
dollariga   aylantirishi   kerak.   2
Binobarin,   Yevropa   valyuta   bozorlarida   (ya’ni   bir
valyuta   boshqa   valyutaga   almashtiriladigan   bozorlarda)   AQSH   dollariga   talab
ortadi.  Dollarga bo'lgan talabning oshishi dollar narxini oshiradi, dollar esa boshqa
valyutalarga nisbatan ko'tariladi. Kuchli dollar AQSh eksporti va importiga qanday
ta'sir   qiladi?   Yana   "qimmat"   dollar   importni   amerikaliklar   uchun   arzonlashtiradi.
Axir, endi xorijdan biroz ko'proq tovar sotib olsa bo'ladi. Lekin, shu bilan birga, u
chet elliklar uchun Amerika eksportini qimmatroq qiladi: endi 1 dollarga Amerika
mahsulotini   sotib   olish   uchun   buning   uchun   biroz   ko'proq   frank,   marka,   funt   va
hokazo to'lash kerak. Bunday vaziyatda har qanday iqtisodchi AQSh endi kamroq
2  www.gazeta.uz   
10  
  eksport qiladi va ko'proq import qiladi, deb bashorat qiladi. Sof eksport qisqaradi
va   bu   yalpi   talabning   qisqarishiga   olib   keladi.   O'zgartirilgan   ichki   talabning   bir
qismi sof eksportning pasayishi shaklida bo'ladi. Chetdan kelayotgan kreditlar esa
foiz   stavkasining   oshishini   cheklaydi.   Ammo   o'rtacha   foiz   stavkasi   ham
investitsiyalarni   va   kreditga   javob   beradigan   uzoq   muddatli   iste'mol   tovarlarini
sotib olishni "siqib chiqaradi". 
Tovar   va   xizmatlarni   sotib   olishga   davlat   xarajatlari   yangi   komponent
hisoblanadi. Umumiy hisob PVP ishlab chiqarish xarajatlari. Bunday xarajatlarning
ichki   mahsulot   ishlab   chiqarish   hajmining   o'zgarishiga   ta'sirini   tushunish   uchun
ularni  iste'mol   va  investitsiyalar   uchun  umumiy  xarajatlar  bilan  taqqoslash  kerak.
Buning uchun biz grafik tahlilga murojaat qilamiz. 
Absissa   o'qida   biz   PVP   o'lchamini,   ordinat   o'qida   esa   aholi,   korxonalar   va
davlatning   iste'molga   sarflagan   xarajatlarini   chizamiz.   Keyin   koordinata   burchagi
bissektrisasida joylashgan nuqtalar iqtisodiy tizimning PVP hajmi aholi, korxonalar
va   davlat   tomonidan   to'liq   iste'mol   qilinadigan   holatlarini   ko'rsatadi.   Boshqacha
qilib   aytganda,   ushbu   nuqtalardagi   umumiy   xarajatlar   PVP   ning   mos   keladigan
hajmiga teng bo'ladi. 
Keling,   A   nuqtada   bissektrisani   kesib   o'tuvchi   iste'mol   grafigini   tuzamiz,
bunda   S   aholining   sarf-xarajatlari   uning   iste'moliga   teng   bo'ladi.   Bizning
modelimizni yanada aniqroq qilish uchun biz korxonalarning investitsiyalar uchun
xarajatlarini   hisobga   olamiz,   ya'ni.   Aholining   iste'mol   xarajatlariga   investitsiya
xarajatlarini   qo'shamiz.   Aholining   va   korxonalarning   umumiy   iste'mol   xarajatlari
grafigi   C   +   Ying   bissektrisani   B   nuqtada   kesib   o'tadi,   bunda   ularning   iste'moli
FVPning   boshqa   hajmiga   teng   bo'ladi.   Va   nihoyat,   bu   barcha   xarajatlarga   davlat
tomonidan   tovar   va   xizmatlarni   sotib   olishni   qo'shamiz.   C   +   Ying   +   G   grafigi
bissektrisani aholi, korxonalar va davlat xarajatlari FVPning uchinchi hajmiga teng
bo'ladigan nuqtada kesib o'tadi. 
Shunday qilib, davlat xarajatlari yalpi xarajatlarni oshiradi va shu bilan yalpi
talabni rag'batlantiradi, bu esa o'z navbatida sof ichki mahsulot va pirovardida yalpi
11  
  ichki   mahsulot   (YaIM)   o'sishiga   yordam   beradi.   Shuningdek,   davlat   xarajatlari
iste’mol   va   sarmoyaga   sarflanadigan   xarajatlar   kabi   milliy   ishlab   chiqarishning
o‘sishiga   hissa   qo‘shishi   va   shuning   uchun   ishlab   chiqarish   pasaygan   taqdirda
tartibga soluvchi vosita sifatida foydalanish kerakligi ham aniq. 
Biroq,   bu   xarajatlarning   kamayishi   ishlab   chiqarishning   qisqarishiga   olib
kelganligi   sababli,   ular   makroiqtisodiy   barqarorlikni   va   bandlikni   saqlash   uchun
bum   va   inflyatsiya   davrida   ham   qo'llanilishi   kerak.   D.Keyns   modelida
makroiqtisodiy tartibga solish, barqarorlik va bandlikka erishishning asosiy vositasi
sifatida  aynan  davlat  xarajatlari   nazarda  tutilgan  edi.  Fiskal  siyosat  doirasida   ular
soliqqa   solishda   ham   katta   rol   o'ynaydi.   Ammo   nima   uchun   bu   sodir   bo'lishini
tushunish   uchun   biz   davlat   xarajatlari   multiplikatorining   tahliliga   murojaat
qilishimiz kerak. 
Oldingi   muhokama   natijasida   men   davlat   xarajatlarining   o'sishi   NVP   va
demak,   YaIMning   o'sishiga   olib   keladi   degan   xulosaga   keldim.   Bu   xarajatlarni
kamaytirish,   aksincha,   FVPning   muvozanat   hajmini   kamaytiradi.   Grafik   jihatdan
bu   makromuvozanat   nuqtasining   bissektrisa   bo'ylab   harakati   sifatida   ifodalanishi
mumkin:   birinchi   holatda   u   yuqoriga,   ikkinchisida   -   pastga   siljiydi.   Biroq,   savol
tug'iladi: NVP yoki YaIM hajmining bu o'sishi yoki kamayishi qay darajada sodir
bo'ladi? 
Davlat xarajatlari, printsipial jihatdan, o'z ta'sirida jami xarajatlarning boshqa
turlaridan,   masalan,   investitsiyalardan   farq   qilmaganligi   sababli,   investitsiya
multiplikatori  to'g'risida  ilgari  olingan  barcha dalillar   ularga  to'liq taalluqlidir. Bu
shuni   anglatadiki,   tovarlar   va   xizmatlarni   sotib   olishga   davlat   xarajatlari
multiplikator   yoki   multiplikator   ta'sir   ko'rsatadi.   Ammo   davlat   xarajatlari
multiplikatorini investitsiya multiplikatoridan farqlash uchun biz birinchisini bir xil
harf   bilan   belgilashimiz   mumkin,   lekin   indeksni   r   qo'shamiz.   Keyin,   analogiya
bo'yicha,   biz   ushbu   multiplikatorni   NDPdagi   o'sishning   nisbati   sifatida
belgilashimiz mumkin. Davlat xarajatlarining o'sishi (GR). 
12  
  Yalpi   ichki   mahsulot   amortizatsiya   xarajatlarini   hisobga   olgan   holda   sof
mahsulotdan   farq   qilganligi   sababli,   u   uchun   tegishli   multiplikator   davlat
xarajatlariga nisbatan YaIMning o'sishi sifatida aniqlanadi. 
Grafik   jihatdan   multiplikator   effekti   iste'mol,   investitsiyalar   va   davlat
xaridlariga   to'g'ridan-to'g'ri   jami   xarajatlarning   yuqoriga   siljishi   bilan   YaIM   yoki
YaIM hajmining oshishi sifatida ifodalanishi mumkin. 
Faraz   qilaylik,   makromuvozanat   ushbu   to'g'ri   chiziqning   bissektrisa   bilan
kesishgan   nuqtasida   E   nuqtada   o'rnatiladi.   Keyin   davlat   xarajatlari   multiplikatori
investitsiya multiplikatoriga o'xshash harakat qiladi. Shuning uchun uni o'xshashlik
bilan aniqlash mumkin. 
Ko'rib chiqilayotgan misolda men 3/4 ga teng PSP ni qabul qildim, undan Kr
= 4 multiplikatori aniqlandi. Ammo, allaqachon ma'lumki, PSP + PSS = 1, bundan
kelib chiqadiki. 
Soliqlar   fiskal   siyosatning   bir   qismi   bo'lib,   ular   yordamida   davlat   bozor
iqtisodiyoti   faoliyatini   tartibga   soladi.   Bunday   tartibga   solish   davlat   xarajatlarida
bo'lgani   kabi   to'g'ridan-to'g'ri   va   to'g'ridan-to'g'ri   emas,   balki   bilvosita,   aholining
iste'moli va jamg'armalariga ta'sir qilish orqali erishiladi. Buni yaxshiroq tushunish
uchun, keling, davlat aholiga million rubl miqdorida bir martalik soliq joriy qiladi
va   soliq   miqdori   PVP   hajmiga   bog'liq   emas   deb   faraz   qilaylik.   Bu   holda   aholi
ixtiyoridagi daromad ham million rublga kamayishini tushunish qiyin emas. Biroq,
endi   daromadning   kamayishi   nafaqat   iste'molning,   balki   aholi   jamg'armalarining
ham   qisqarishiga   olib   keladi.   Hisob-kitoblarning   soddaligi   uchun   biz   bu   holda
iste'molga   marjinal   moyillik   (PSP)   va   jamg'arma   (PSS)   bir   xil   bo'ladi,   deb
hisoblaymiz, ya'ni. PSP = PSS = 1/2. 
Bu FVPning muvozanat hajmiga qanday ta'sir qiladi? Birinchidan, iste'molga
sarflanadigan   xarajatlar   million   rublga   emas,   balki   faqat   a/2   millionga   qisqaradi,
chunki   jamg'armalarga   sarflanadigan   xarajatlar   ham   ikki   baravar   kamayadi.
Ikkinchidan,   iste'molga   sarflanadigan   xarajatlarning   qisqarishi   umumiy
13  
  xarajatlarning   qisqarishiga   olib   keladi,   bunda   investitsiyalar   va   davlat   xaridlari
uchun sarflar ham kiradi. Natijada, umumiy xarajatlar jadvali pastga siljiydi. 
Shunga ko'ra, muvozanat FVP hajmi ham kamayadi. Shuning uchun, agar E
nuqtasida   uch   million   rublga   teng   bo'lsa,   u   holda   yangi   grafik   bissektrisani   kesib
o'tadigan E nuqtada  b - a / 2 million rubl bo'ladi. Bundan nima uchun soliqlarning
ko'payishi yoki kamayishi mahalliy ishlab chiqarish hajmiga davlatning tovarlar va
xizmatlarni sotib olishga sarflagan xarajatlariga qaraganda kamroq ta'sir ko'rsatishi
aniq bo'ladi. Bunday xarajatlar umumiy xarajatlarning bir qismini tashkil qiladi va
shuning   uchun   ular   iste'mol   va   investitsiyalar   bilan   bir   qatorda   yalpi   talabni
tavsiflaydi   va   shuning   uchun   mahalliy   ishlab   chiqarish   hajmiga   bevosita   ta'sir
qiladi. 
Davlat   xaridlarining   o'sishi   bilan   talab   ortadi   va   shu   bilan   ishlab
chiqarishning   yanada   o'sishi   rag'batlantiriladi.   Soliqlarning   o'zgarishi   -   ularning
ko'payishi   yoki   kamayishi   -   umumiy   xarajatlarning   tarkibiy   qismlaridan   biriga,
ya'ni iste'molga bevosita ta'sir qiladi. Shuning uchun soliqlar, garchi  multiplikativ
ta'sirga ega bo'lsada, lekin ularning ishlab chiqarishning muvozanat hajmiga ta'siri
bilvosita,   iste'mol   orqali   ta'sir   qiladi   va   hajmi   bo'yicha   u   davlat   xarajatlaridan
kamroqdir .( 1.1.1chizma) 
14  
  1.1.1-chizma. Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlari 3
 
 
Yuqoridagilarni   inobatga   olgan   holda,   moliyaviy   siyosatning   tarkibiy   qismlari
hisoblanadigan soliq va byudjet siyosatini ko'rib chiqish maqsadga muvofiqdir. 
Soliq siyosati moliyaviy siyosatning eng muhim qismi hisoblanadi. Besh yuz
yildan   ortiqroq   vaqt   mobaynida   zamonaviy   moliya   fani   soliqlarga   nisbatan
munosabatini   aniq   belgilash   imkoniga   ega   bo'lgan.   Bu   munosabatlar
quyidagilardan tashkil topadi: 
• soliqlarsiz davlatning faoliyat ko'satishi mumkin emas; 
• soliqli undirish qat'iy o'sish tendentsiyasiga ega; 
• oqilona   soliq   ostonasidan   o'tilganidan   so'ng   tabiiy   takror   ishlab
chiqarish jarayoni buziladi - iqtisodiyotning o'z-o'zidan yemirilishisodir bo'ladi; 
• tanazzul   davrida   soliqlar   mumkin   qadar   minimal   darajada
o'rnatilmog'i   lozim.   Buning   natijasida   mamlakatning   iqtisodiy   mexanizmi   ichki
investitsion salohiyatni safarbar etish hisobidan tiklanadi; 
3  Ивашковский С.Н Макроекономика, Учебник-2-e изд,доп- М: Дело,2002.  
15  
  • soliqning   yuqori   ostonasi   kapitalning   chetga   chiqib   ketishiga   olib
keladi; iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish kerak, albatta. Byudjet tizimi
byudjetlari   daromadlarining   tasnifi   daromadlarni   ularning   turlari   va   manbalari
bo’ycha tasniflashdan ib о rat bo’ladi. 
Byudjet tasnifi o’z ichiga quyidagilarni  о ladi : 
• byudjet tizimi byudjetlari daromadlarining tasnifini; 
• byudjet tizimi byudjetlari xarajatlarining tasnifini; 
• davlat byudjeti taqchilligini qoplash manbalari tasnifini. 
Davlat   byudjeti   daromadlarini   shakllantirishda   byudjet   kodeksining
ahamiyati   katta   bo’lib,   unning   9   bobi   “Davlat   byudjeti   daromadlari”   deb
nomlanadi. 
Unga ko’ra davlat byudjeti daromadlari: 
• soliqlar va boshqa majburiy to’lovlar; 
• davlat   aktivlarini   joylashtirish,   foydalanishga   berish   va
sotishdan olingan daromadlar; 
• meros,   hadya   huquqi   bo’yicha   davlat   mulkiga   o’tgan   pul
mablag’lari; 
• yuridik   va   jismoniy   shaxslardan,   shuningdek   chet   davlatlardan
tushadigan qaytarilmaydigan pul tushumlari; 
• rezident-yuridik shaxslarga berilgan byudjet ssudalarini va chet 
davlatlarga ajratilgan kreditlarni to’lash hisobidan to’lovlar; 
• qonun   hujjatlariga   muvofiq   boshqa   daromadlar   hisobidan
shakllantiriladi. 
1.2. Fiskal siyosatining umumiy talabga ta’sir etish mexanizmi 
Iqtisodiyotda   to`liq   bandlik   va   ortiqcha   talab   natijasida   inflyatsiya   kelib
chiqishi mumkin bo`lgan vaziyatlarda cheklovchi fiskal siyosat- fiskal restriktsiya
olib   boriladi.   Cheklovchi   fiskal   siyosat   davlat   xarajatlarini   (G)   kamaytirish   yoki
soliqlarni   (T)   oshirish   yoki   bo`lmasa   ikkala   tadbirni   bir   vaqtda   olib   borish   orqali
iqtisodiyotning   davriy   o`sishini   chegaralashdan   iborat.   Qisqa   muddatli   davrlarda
ushbu   tadbirlar   talab   inflyatsiyasini   kamaytiradi.   Uzoq   muddatli   davrlarda   esa
16  
  yuqori   soliqlar   iqtisodiyotda   stagnatsiyaga   olib   kelishi   mumkin.   Bu   esa
mamlakatning   iqtisodiy   salohiyatini   izdan   chiqaradi.   Bunga   davlat   xarajatlaridan
samarasiz   foydalanish   qo`shimcha   turtki   bo`lishi   mumkin.   Davlatning   asosiy
vazifalaridan   biri   iqtisodiyotni   barkarorlashtirish   hisoblanadi.   Bunday
barqarorlashtirishga   monetar   siyosat   vositalari   qatori   fiskal   siyosat   orqali   xam
erishiladi. Fiskal siyosat shuningdek, byudjet-solik siyosati deb ham aytiladi. 
Byudjet-soliq   siyosati   deganda   noinflyatsion   YAIM   ishlab   chiqarish
sharoitida   iqtisodiyotda   to`lik   bandlilikni,   to`lov   balansining   muvozanatini   va
iqtisodiy   o`sishni   ta`minlashga   qaratilgan   davlat   xarajatlari   va   soliqlarini
o`zgartirishni o`z ichiga olgan chora tadbirlar tushuniladi. 
Agar   davlat   byudjeti   takchilligi   davlat   zayomlarini   chiqarish   orqali
moliyalashtirilsa, ular sotilishi natijasida pulga talab oshadi. Bu esa o`z navbatida
foiz stavkasini ko`tarilishiga olib kelishi mumkin. Oqibatda investitsiya xarajatlari,
sof   eksport   xajmi   va   qisman   iste`mol   xarajatlari   kamayadi.   Pirovardida   siqib
chiqarish samarasi ro`y beradi va u fiskal siyosatning ragbatlantiruvchi samarasini
zaiflashtirib qo`yadi. 4
 
Byudjet   takchilligini   moliyalashtirishning   bu   usuli   noinflyatsion   usul
xisoblansada   inflyatsiya   xavfini   ma`lum   muddatga   kechiktiradi   xolos.   Chunki
muddati   etgan   zayomlarni   sotib   olish   bilan   davlat   muomaladagi   pul   massasini
ko`paytiradi. Bu esa o`z navbatida, baxolar darajasining ko`tarishiga sabab bo`ladi.
Soliq tushumlarini ko`paytirish byudjet taqchilligini moliyalashtirishning uchinchi
yo`li  bo`lib, u uzoq muddat talab etadigan soliq islohoti o`tkazilishini  talab etadi.
Bu   isloxotlar   soliq   bazasini   kengaytirish,   soliq   stavkalarini   kamaytirish,   solik
yukini ishlab chiqaruvchilardan ko`proq mulk egalari va mulkdan foydalanuvchilar
zimmasiga o`tkazish orqali soliqlar tushumini ko`paytirishni ko`zda tutadi. 
Byudjet ortikchaligini kamaytirish usullariga muomaladagi pul mablaglarini
olib qo`yish va davlat qarzlarini to`lash kiradi. 
4  Ishmuhamedov A.E., Djumaev Z.A., Jumaev Q.X., Makroiqtisodiyot: o`quv qo`llanma.-T., O`zbekiston
Yozuvchilar uyushmasi Adabiyot jamga`rnas nashriyoti,2005.  
17  
  Davlat qarzlarini to`lash nominal daromadlar va muomaladagi pul massasini
oshirib,   baxolar   darajasining   yanada   oshishiga   olib   kelishi   mumkin.   Shu   tufayli
byudjetdagi   ortiqcha   mablaglarni   muzlatib   qo`yish   byudjet   kamomadini
pasaytirishning nisbatan noinflyatsion usulidir. 
1.3. Diskret va nodiskret fiskal siyosati 
Hukumatning   bandlik   darajasi,   ishlab   chiqarish   xajmi,   inflyatsiya   sur`atlari
va   to`lov   balansi   xolatini   o`zgartirishga   yo`naltirilgan   maxsus   qarorlarni   qabul
qilishi   natijasida   davlat   xarajatlari,   soliqlar   va   davlat   byudjeti   qoldigini   maqsadli
o`zgartirilishi   diskret   fiskal   siyosat   deyiladi.   Diskret   fiskal’   siyosat   yuritilganda
iqtisodiy   pasayish   davrida   jami   talabni   ragbatlantirish   uchun   davlat   xarajatlarini
oshirilishi va soliqlarni kamaytirilishi natijasida davlat byudjeti kamomadi yuzaga
keltiriladi.   O`z   navbatida   davriy   ko`tarilish   paytida   byudjet   ortiqchaligi   yuzaga
keltiriladi. 
Diskret   fiskal   siyosat   iqtisodiy   tebranishlarni   yumshatishda   muxim   rol
o`ynasada,   uning   ayrim   kamchiliklari   mavjud.   Bu,   avvalam   bor,   vaqt   oraliqlari
bilan   bog`lik.   Ya`ni   iqtisodiyotda   pasayish   yoki   inflyatsion   zo`riqishning   paydo
bo`lishi, bu xolatlarni aniqlash yuzaga kelgan muammolarni hal etish uchun davlat
xarajatlari  va  soliq   tushumlarini   o`zgartirish   borasida  qaror   qabul   qilish,   bu  qaror
bajarilishini ta`minlash jarayonlarining har biri o`rtasida ma`lum vaqt o`tadi. 
Bu   fakt   davomida   iqtisodiy   vaziyat   o`zgaradi   va   ko`rilgan   chora-tadbirlar
kutilgan   natijani   bermasligi   mumkin.   Shu   tufayli   davriy   tebranishlarni   avtomatik
tarzda yumshatib turish mexanizmini yaratish zarurati yuzaga keladi. 
Nodiskret   fiskal   siyosat   –   davlat   xarajatlari,   soliqlar   va   davlat   byudjeti
qoldigini   avtomatik   o`zgartirishni   ko`zda   tutadi.   Nodiskret   fiskal   siyosat
o`rnatilgan barqarorlashtirgichlarga asoslanadi. Rivojlangan davlatlarda o`rnatilgan
barqarorlashtirgichlari   rolini   progressiv   soliq   tizimi,   davlat   transfertlari   tizimi   va
foydada   ishtirok   etish   tizimi   o`ynaydi.   Nodiskret   fiskal’   siyosat   davriy
tebranishlarni yumshatish uchun hukumatning bevosita aralashuvini talab etmaydi.
18  
  Iqtisodiyotning   o‘rnatilgan   barqarorligi   darajasi   davriy   budjet   taqchilligi   va
ortiqchaligi   miqdorlariga   bog‘liq.   Davriy   taqchillik   (ortiqchalik)   iqtisodiy   faollik
pasayishi   (oshishi)   sharoitida   soliq   tushumlarining   avtomatik   kamayishi   (oshishi)
va davlat xarajatlarining avtomatik oshishi (kamayishi) natijasida yuzaga keladigan
davlat budjeti taqchilligi (ortiqchaligi)dir.(1.3.1-chizma) 
 
 
1.3.1-chizma. Byudjet taqchilligi va ortiqchaligi (muallif tomonidan 
tuzildi) 
Davriy   pasayish   bosqichida   soliqlar   avtomatik   pasayishi,   davlat
transfertlarining oshishi natijasida budjet taqchilligi kelib chiqadi. 
Davriy   yuksalish   bosqichida   soliqlar   avtomatik   ko‘payishi   va   davlat
xarajatlarining   kamayishi   natijasida   budjet   ortiqchaligi   paydo   bo‘ladi.   Davlat
xarajatlari   o‘zgarmas   bo‘lgan   sharoitda   ham   budjet   taqchilligi   va   ortiqchaligi
mavjud   bo‘lishi   mumkin.   Davriy   taqchillik   va   ortiqchalik   miqdorlari   soliq   va
budjet funksiyalari grafiklarining «tikligiga»   bog‘liq. 
Davriy   pasayish   sharoitida   daromadlar   pasayishi   tufayli   solik   stavkalari
pasayadi.   Bu   esa   jami   talabning   oshishiga,   ishlab   chikarishni   kengaytirishga
ragbatni   yuzaga   kelishiga   olib   keladi.   Shuningdek   pasayish   davrida   davlat
19  
  transfertlari,   jumladan   ishsizlik   nafaqasi   to`lovlari   miqdori   oshadi.   Bu   holat   ham
jami talabni oshirib, jami taklif   hajmini oshishiga ijobiy ta`sir ko`rsatadi. 
Iqtisodiy   yuksalish   davrida   ortiqcha   talab   iqtisodiyotga   inflyatsion   ta`sir
ko`rsatayotgan   sharoitda   daromadlar   darajasi   oshishi   bilan   soliqlar   stavkalari
pasayadi   va   bu   jami   talabga   cheklovchi   ta`sir   ko`rsatadi.   Ayni   paytda   davlat
xarajatlari   (ishsizlarga   nafaqalar,   davlat   transfertlarining   bir   qancha   turlar)   ham
pasayadi.   Ammo   nodiskret   fiskal   siyosat   vositalari   iqtisodiy   tebranishlarni   to`liq
yumshatish imkonini bermaydi va u diskret fiskal siyosat yuritishni inkor etmaydi. 
Iqtisodiyotning o`rnatilgan barqarorligi darajasi davriy byudjet taqchilligi va
ortiqchaligi   miqdorlariga   boglik.   Davriy   taqchillik   (ortiqchalik)   iqtisodiy   faollik
pasayishi   (oshishi)   sharoitida   solik   tushumlarining   avtomatik   kamayishi   (oshishi)
va davlat xarajatlarining avtomatik oshishi (kamayishi) natijasida yuzaga keladigan
davlat byudjeti takchilligi (ortiqchaligi)dir. 
Davriy   pasayish   bosqichida   soliqlar   avtomatik   pasayishi,   davlat
transfertlarining oshishi natijasida byudjet taqchilligi kelib chikadi. 
Davriy   yuksalish   bosqichida   soliqlar   avtomatik   ko`payishi   va   davlat
xarajatlarining   kamayishi   natijasida   byudjet   ortiqchaligi   paydo   bo`ladi.   Davlat
xarajatlari   o`zgarmas   bo`lgan   sharoitda   xam   byudjet   taqchilligi   va   ortiqchaligi
mavjud   bo`lishi   mumkin.   Davriy   tachillik   va   ortiqchalik   miqdorlari   soliq   va
byudjet   funktsiyalari   grafiklarining   «tikligiga»   boglik.   Solik   funktsiyasi   T   ning
egilish       burchagi     chegaraviy   solik   stavkasi   t     ning   miqdoriga   boglik.   t   qancha
yuqori   bo`lsa   T   chizigi   shuncha   tik   bo`ladi.   Davlat   byudjetidan   beriladigan
transfertlar   xajmi   o`zgarishining   daromadlar   o`zgarishiga   bogliqligini
xarakterlovchi   γ   koeffitsent   qancha   kichik   bo`lsa,   G   chizigi   xam   shuncha   tik
bo`ladi.     Demak   daromad   oshgani     sari     byudjetga   soliq   to`lovlari   oshaveradi,
byudjetdan transfert to`lovlari esa kamayadi. 
Davlat xarajatlari daromadga boglik bo`lmagan o`zgarmas miqdor bo`lganda
t     qanchalik   katta   bo`lsa   T     chizigi   shuncha   tik   va   iqtisodiyotning   o`rnatilgan
20  
  barqarorligi   darajasi   ham   shunchalik   yuqori   bo`ladi.   Ammo   iqtisodiy   o`sishning
ta`minlash vazifasi T va G chiziklarini yotiqroq bo`lishini taqozo etadi. 
O`rnatilgan   barqarorlashtirgichlar   muvozanatli   YAMM   hajmini,   uning
potentsial   xajmi   darajasi   atrofida   tebranishi   sababini   to`liq   tugatmaydi   va   ishlab
chiqarishning har qanday darajasida mavjud bo`lishi mumkin. 
To`liq   bandlikni   ta`minlagan   diskret   fiskal’   siyosat   yuritilishi   natijasida
davlat byudjetining tarkibiy taqchilligi (ortiqchaligi), ya`ni to`liq bandlik sharoitida
byudjet   xarajatlari   (daromadlari)   va   daromadlari   (xarajatlari)   o`rtasidagi   farq
yuzaga keladi. 
Davriy   taqchillik   ko`pincha   davlat   byudjetining   haqiqiy   taqchilligi   va
tarkibiy taqchillik farqi sifatida baohlanadi. 
Davlat byudjdeti kamomadini moliyalashtirish usullari: 
1. Pul-kredit  e missiyasi. 
2. Davlat zayomlarini chiqarish. 
3. Davlat byudjetiga soliq tushumlarini ko`paytirish. 
Davlat byudjeti kamomadi pul chiqarish orqali qoplanganda muomalada pul
massasini ko`paytirish inflyatsiyaga olib keladi. 
Inflyatsiya   darajasi   oshganda   Oliver-Tanzi   samarasi   paydo   bo`ladi.   Ya`ni,
soliq   to`lovchilar   tomonidan   davlatga   to`laydigan   soliqlar   to`lovini   atayin
kechiktirish xollari yuzaga keladi. Bu esa davlat byudjeti kamomadi oshishiga olib
keladi. Byudjet  taqchilligi  tufayli davlat xususiy ishlab chiqaruvchilardan tovarlar
va   xizmatlar   sotib   olsa-yu,   lekin   ular   to`lovlarni   kechiktirsa,   xususiy   ishlab
chiqaruvchilar   o`z   mahsulotlari   narxlarini   oldindan   oshirib   qo`yishadi.   Bu   esa
inflyatsiyaning oshishiga olib keladi. 
Davriy   pasayish   bosqichida   soliqlar   avtomatik   pasayishi,   davlat
transfertlarining oshishi natijasida byudjet taqchilligi kelib chikadi. 
                     Keyingi yillarda O`zbekiston Respublikasida   soliq stavkalarini pasayishi
natijasida mamlakatdagi soliq tushumlari miqdori qisqarishi tendentsiyasi saqlanib
21  
  qoldi.     2004   yilda   Davlat   byudjeti   daromadlari   YAIMga   23,7%ni   tashkil   etdi,   bu
esa 
2003-yilga   nisbatan   0,5   foizga,2000   yilga   nisbatan   4,8   foizga     kamdir.   Bu   esa
iqtisodiyotga   soliq   yukining   izchil   kamayayotganligidan   dalolat   beradi.
(1.3.1jadval) 
                                                                                                   (1.3.1-jadval) 
O`zbekiston Respublikasida davlat byudjeti daromadlari tarkibi (YAIMga
nisbatan %da). 5
 
Ko`rsatkichlar  2000  2001  2002  2003  2004 
Daromadlar  28,5  26,0  25,2  24,2  23,7 
To`gri soliklar  7,5  7,4  6,8  6,4  6,0 
Egri soliklar  16,0  13,5  13,8  14,0  13,8 
Mulk soligi va resurs
to`lovlari  2,8  2,4  1,9  2,3  2,6 
Ijtimoiy 
infrotuzilmani 
rivojlantirish uchun 
solik  0,3  0,3  0,5  0,4  0,4 
Boshka daromadlar  1,9  2,4  2,2  1,1  0,9 
                                                                                  
 Hukumatning bandlik darajasi ishlab chiqarish hajmi, inflatsiya sur‘atlari va
to`lov balansi holatini o`zgartirishga yo`naltirilgan maxsus qarorlarni qabul qilishi
natijasida   davlat   xarajatlari,   soliqlar   va   davlat   budjeti   qoldig`ini   maqsadli
o`zgartirilishi   diskret   fiskal   siyosat   deyiladi.   Diskret   fiskal   siyosat   yuritilganda
iqtisodiy   pasayish   davrida   jami   talabni   rag`batlantirish   uchun   davlat   xarajatlarini
oshirilishi   va   soliqlarni   kamaytirilishi   natijasida   davlat   budjeti   kamomadi   yuzaga
keltiriladi.   O`z   navbatida   davriy   ko`tarilish   paytida   budjet   ortiqchaligi   yuzaga
keltiriladi. 
Diskret   fiskal   siyosat   iqtisodiy   tebranishlarni   yumshatishda   muhim   rol
o`ynasada,   uning   ayrim   kamchiliklari   mavjud.   Bu,   avvalambor,   vaqt   oraliqlari
bilan   bog`liq.   Ya‘ni   iqtisodiyotda   pasayish   yoki   inflatsion   zo`riqishning   paydo
bo`lishi, bu holatlarni aniqlash yuzaga kelgan muammolarni hal etish uchun davlat
5  www.stat.uz 
22  
  xarajatlari   va   soliq   tushumlarini   o`zgartirish   borasida   qaror   qabul   qilish   bu   qaror
bajarilishini ta‘minlash  jarayonlarining  har  biri  o`rtasida  ma‘lum  
vaqt  o`tadi. 6
Bu vaqt davomida iqtisodiy vaziyat o`zgaradi va ko`rilgan chora-tadbirlar ko`rilgan
natijani   bermasligi   mumkin.   Shu   tufayli   davriy   tebranishlarni   avtomatik   tarzda
yumshatib turish mexanizmini yaratish zarurati yuzaga keladi. 
Nodiskret   fiskal   siyosat   –   davlat   xarajatlari,   soliqlar   va   davlat   budjeti
qoldig`ini   avtomatik   o`zgartirishni   ko`zda   tutadi.   Nodiskret   fiskal   siyosat
o`rnatilgan barqarorlashtirgichlarga asoslanadi. Rivojlangan davlatlarda o`rnatilgan
barqarorlashtirgichlari   rolini   progressiv   soliq   tizimi,   davlat   transfertlari   tizimi   va
foydada   ishtirok   etish   tizimi   o`ynaydi.   Nodiskret   fiskal   siyosat   davriy
tebranishlarni yumshatish uchun hukumatning bevosita aralashuvini talab etmaydi.
Davriy pasayish   sharoitida daromadlar  pasayishi  tufayli  soliq  stavkalari   pasayadi.
Bu esa jami talabning oshishiga, ishlab chiqarishni kengaytirishga rag`batni yuzaga
kelishiga   olib   keladi.   Shuningdek   pasayish   davrida   davlat   transferlari,   jumladan
ishsizlik nafaqasi to`lovlari miqdori oshadi. Bu holat ham jami talabni oshirib, jami
taklif hajmini oshishiga ijobiy ta‘sir ko`rsatadi. 
Iqtisodiy   yuksalish   davrida   ortiqcha   talab   iqtisodiyotga   inflatsion   ta‘sir
ko`rsatayotgan   sharoitda   daromadlar   darajasi   oshishi   bilan   soliqlar   stavkalari
pasayadi   va   bu   jami   talabga   cheklovchi   ta‘sir   ko`rsatadi.   Ayni   paytda   davlat
xarajatlari   (ishsizlarga   nafaqalar,   davlat   transfertlarining   bir   qancha   turlar)   ham
pasayadi.   Ammo   nodiskret   fiskal   siyosat   vositalari   iqtisodiy   tebranishlarni   to`liq
yumshatish imkonini bermaydi va u diskret fiskal siyosat yuritishni inkor etmaydi. 
Iqtisodiyotning   o`rnatilgan   barqarorligi   darajasi   davriy   budjet   taqchilligi   va
ortiqchaligi   miqdorlariga   bog`liq.   Davriy   taqchillik   (ortiqchalik)   iqtisodiy   faollik
pasayishi   (oshishi)   sharoitida   soliq   tushumlarining   avtomatik   kamayishi   (oshishi)
6  www.mineconomy.uz 
 
23  
  va davlat xarajatlarining avtomatik oshishi (kamayishi) natijasida yuzaga keladigan
davlat budjeti taqchilligi (ortiqchaligi)dir. 
Agar   davlat   budjeti   taqchilligi   davlat   zayomlarini   chiqarish   orqali
moliyalashtirilsa, ular sotilishi natijasida pulga talab oshadi. Bu esa o`z navbatida
foiz   stavkasini   ko`tarilishiga   olib   kelishi   mumkin.   Oqibatda   investitsiya
xarajatlatlari,sof   eksport   hajmi   va   qisman   iste‘mol   xarajatlari   kamayadi.
Pirovardida   siqib   chiqarish   samarasi   ro`y   beradi   va   u   fiskal   siyosatning
rag`batlantiruvchi samarasini zaiflashtirib qo`yadi. 
Budjet   taqchilligini   moliyalashtirishning   bu   usuli   noinflatsion   usul
hisoblansada   inflatsiya   xavfini   ma‘lum   muddatga   kechiktiradi   xolos.   Chunki
muddati   etgan   zayomlarni   sotib   olish   bilan   davlat   muomaladagi   pul   massasini
ko`paytiradi. Bu esa o`z navbatida, baholar darajasining ko`tarishiga sabab bo`ladi.
Soliq   tushumlarini   ko`paytirish   budjet   taqchilligini   moliyalashtirishning   uchinchi
yo`li  bo`lib, u uzoq muddat  talab etadigan soliq  islohati  o`tkazilishini  talab etadi.
Bu   islohotlar   soliq   bazasini   kengaytirish,   soliq   stavkalarini   kamaytirish,   soliq
yukini ishlab chiqaruvchilardan ko`proq mulk egalari va mulkdan foydalanuvchilar
zimmasiga o`tkazish orqali soliqlar tushumini ko`paytirishni ko`zda tutadi. 
Budjet   ortiqchaligini   kamaytirish  usullariga  muomaladagi   pul   mablag`larini
olib qo`yish va davlat qarzlarini to`lash kiradi. 
Davlat qarzlarini to`lash nominal daromadlar va muomaladagi pul massasini
oshirib,   baholar   darajasining   yanada   oshishiga   olib   kelishi   mumkin.   Shu   tufayli
budjetdagi   ortiqcha   mablag`larni   muzlatib   qo`yish   budjet   kamomadini
pasaytirishning nisbatan noinflatsion usulidir. 
Barqarorlashtirishning   dastlabki   bosqichida   olib   borilgan   izchil
makroiqtisodiy   siyosat   natijasida   davlat   budjeti   taqchilligi   pasaytirildi   va   2003,
2004   yillarda   YaIM   ga   nisbatan   0,4   foizni   tashkil   etdi   (1992   yilda   12   %).   Bu
umumetirof etilgan 3 % li me‘yordan ancha past ko`rsatkichdir. Budjet taqchilligi
asosan   noinflatsion   usullar   bilan,   ya‘ni   davlat   obligatsiyalari   chiqarish   hamda
xususiylashtirishdan   tushgan   mablag`lar   hisobiga   moliyalashtirildi.
24  
  Respublikamizda   o`tkazilayotgan   soliq-budjet   siyosati   makroiqtisodiy
barqarorlikni ta‘minlab turish, ustivor tarmoqlarni investitsiyalash, ta‘lim sohasini
jadal   rivojlantirish,   aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   maqsadlariga   qaratilib
kelinmoqda. 
Respublikamizda   o‘tkazilayotgan   soliq-budjet   siyosati   makroiqtisodiy
barqarorlikni ta’minlab turish, ustivor tarmoqlarni investitsiyalash, ta’lim sohasini
jadal   rivojlantirish,   aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   maqsadlariga   qaratilib
kelinmoqda. 
Mamlakatmizda   kuzatilayotgan   makroiqtisodiy   barqarorlik   muhim
begilaridan   biri   davlat   budjetining   profitsit   bilan   bajarilayotganligi   hisoblanadi.
Xususan,   keyingi   yillarda   davlat   budjeti   taqchillik   bilan   rejalashtirilayotgan
bo’lsada, soliqlar bo’yicha prognoz ko’rsatkichlarni ortig’i bilan bajarilishi hamda
davlat   budjeti   xarajatlarini   manzili   va   maqsadli   sarflanishini   ta’minlanishi
natijasida budjet profitsit bilan ijro etilmoqda.  (1.3.1-rasm) 
 
 
1.3.1-rasm.  O’zbekiston Respublikasida Davlat byudjeti 
ko’rsatkichlarining bajarilish darajasi.YaIMga nisbatan foizda 7
 
Keyingi yillarda respublikamizda davlat budjetining ijro etilishida ijobiy holat
ko‘zga tashlanmoqda. 
7   www.stat.uz 
25  
  1.1.3-rasmdan   ko‘rishimiz   mumkinki,   2000-2004   yillar   davomida
mamlakatimiz   davlat   budjeti   taqchilligini   -1,0   foizdan   -0,4   foiz   darajasiga   qadar
pasaytirishga,   20052008   yillar   davomida   esa   davlat   budjeti   taqchilligiga   barham
berib, davlat budjeti profitsitini 0,1 foizdan 1,5 foizga qadar oshirishga erishildi. 
        Mamlakatmizda kuzatilayotgan makroiqtisodiy barqarorlik muhim begilaridan
biri   davlat   budjetining   profitsit   bilan   bajarilayotganligi   hisoblanadi.   Xususan,
keyingi   yillarda   davlat   budjeti   taqchillik   bilan   rejalashtirilayotgan   bo‘lsa-da,
soliqlar   bo‘yicha   prognoz   ko‘rsatkichlarni   ortig‘i   bilan   bajarilishi   hamda   davlat
budjeti   xarajatlarini   manzili   va   maqsadli   sarflanishini   ta‘minlanishi   natijasida
budjet profitsit bilan ijro etilmoqda. 
2000-2004   yillar   davomida   mamlakatimiz   davlat   budjeti   taqchilligini   -1,0
foizdan   -0,4   foiz   darajasiga   qadar   pasaytirishga,   2005-2008   yillar   davomida   esa
davlat budjeti taqchilligiga barham berib, davlat budjeti profitsitini 0,1 foizdan 1,5
foizga qadar oshirishga erishildi. 8
 
Keyingi   yillarda   mazkur   jarayonlarga   ham   jahon   moliyaviy-iqtisodiy
inqirozi o`zining salbiy ta‘sirini ko`rsatishiga qaramasdan, budjet profitsitini saqlab
qolishga   erishilmoqda.   2016   yilda   ham   maqsadga   muvofiq   yo`naltirilgan   chora-
tadbirlar natijasida budjet daromadlari uning xarajatlaridan ortish hajmi YaIMning
0,1   foizi   darajasida   bo`lishiga   erishildi.   Umuman   olganda,   davlat   budjeti
sohasidagi   bunday   natijalarni   qo`lga   kiritishda   mamlakatimiz   iqtisodiyotini
bosqichma-bosqich o`zgartirish va erkinlashtirish, ilgari davlat zimmasida bo`lgan
bir   qancha   vazifalarning   xususiy   sektorga   o`tkazish   orqali   davlat   budjeti
xarajatlarini   optimallashtirish,   yangi   sanoat   yo`nalishlarining   rivojlantirilishi
hamda   xususiy   sektor   moliyaviy   holatining  mustahkamlanishi,   shuningdek,   uning
mamlakat   iqtisodiyotidagi   roli   va   ulushining   ortishi   kabi   omillar   sezilarli   ta‘sir
ko`rsatdi. 
Budjet   taqchilligining   kuchayishi   muqarrar   ravishda   davlat   qarzini   keltirib
chiqaradi.   Ya‘ni,   budjet   taqchilligi   asosan   davlat   qarzi   hisobiga   qoplanib,   u   ichki
va tashqi qarzlardan iborat bo`ladi.  
8  www.stat.uz  
26  
   
II.BOB O’ZBEKISTONDA FISKAL SIYOSATINI AMALGA OSHIRISH 
YO’LLARI 
2.1. Rivojlangan davlatlarda fiskal siyosatining yuritilishi 
                    Rivojlangan   mamlakatlarda   soliq   siyosatining   muhim   yo`nalishi   soliq
imtiyozlarini   taqdim   etish,   foydadan   soliq   stavkasining   pasaytirilishi   hisoblanadi.
Buyuk   Britaniyada   kichik   korxonalar   foydasiga   nisbatan   pasaytirilgan   24   foizlik
stavkada   soliq   solinadi.   Bu   stavka   boshqa   korxonalar   uchun   33   foiz   qilib
belgilangan.   Frantsiya   soliq   qonunchiligida   kichik   biznes   sub`ektlari   uchun
soddalashtirilgan   va   umumbelgilangan   soliqlarni   to`lash   rejimlari   joriy   qilingan.
Mikrofirma   va   kichik   korxonalar   soddalashtirilgan   soliq   tizimiga   o`tishlari   uchun
yillik   tovar   aylanmasi   bo`yicha   me`yor   belgilangan   bo`lib,   shu   me`yor   doirasida
tovar   aylanmasiga   ega   bo`lgan   korxonalargina   soddalashtirilgan   tartibda   soliq
to`laydilar.   Bu   tizimga   o`tgan   korxonalar   QQSdan   ozod   qilinganlar.
Umumbelgilangan   tartibda   soliq   to`lovchi   yuridik   shaxslar   foydasiga   solinadigan
soliq   ularning   oladigan   sof   foydasidan   undriladi   va   asosiy   stavkasi   33,3%   qilib
belgilangan.   Kichik   biznes   sub`ektlari   uchun   15   foizli   stavka   amal   qiladi.   Lekin
shuni   ham   ta`kidlash   joizki,   soliq   imtiyozi   hisobiga   bo`sh   qolgan   mablag`
korxonaning   ustav   kapitalini   oshirishga   va   ishlab   chiqarishni   kengaytirishga
yo`naltirilish   lozim.   Yaponiyada   korxonalar   daromad   (korporativ)   solig`ini
to`laydilar.   Korxonalar   daromad   solig`i   stavkasi   daromadlilik   darajasi   va   ustav
jamg`armasi   miqdoriga   qarab   belgilanadi.   Ko`rinib   turibdiki,   Yaponiyada   kichik
korxonalarga   korporatsiya   solig`i   bo`yicha   amaldagi   30   foizli   stavka   o`rniga
pasaytirilgan  22  foizli   stavkalar   joriy  etilgan.  Korporatsiya  bo`yicha  pasaytirilgan
stavkalarning   qo`llanilishi   uchun,   birinchi   navbatda   ushbu   korxonaning   ustav
jamg`armasi miqdori cheklangan, ikkinchi navbatda, uning yillik daromadi miqdori
mezon qlib olingan. Agar korxonaning ustav jamg`armasi 100,0 mln. yendan kam
bo`lsada,   tovar   aylanmasi   8,0   mln   yendan   yuqori   bo`lsa,   imtiyozli   stavkadan
foydalanish huquqiga ega bo`lmaydi. 
27  
                        Rossiyada  kichik  biznes  sub`ektlari   uchun  soddalashtirilgan   soliq  tizimi
2003   yil   1   yanvardan   boshlab   qo`llanila   boshlangan.   Korxonalar   va   tadbirkorlar
faoliyati   ixtiyoriy   ravishda   qonunchilikda   belgilangan   uchta   asosiy   mezonga   mos
kelgan   taqdirda   soddalashtirilgan   soliq   tizimiga   o`tishlari   mumkin.   Ya`ni
korxonaning   9   oylik   daromad   miqdori   15   mln   rubldan   yuqori   bo`lmasligi,
korxonada ishlovchilar soni 100 kishidan ko`p bo`lmasligi hamda asosiy vositalar
va   nomoddiy   aktivlar   qoldiq   qiymati   100   mln   rubldan   yuqori   bo`lmasligi   lozim.
Ushbu   tizim   soliq   to`lovchilari   bir   qancha   soliqlar   va   yig`imlar   o`rniga   yagona
soliq to`laydilar. Jami daromad yoki xarajatlarga kamaytiriluvchi daromad yagona
soliqning   ob`ekti   hisoblanadi.   Yagona   solqning   stavkasi   jami   daromaddan   6%   va
xarajatlarga kamayuvchi daromaddan 15 % miqdorida belgilangan. Ushbu tartibni
korxonalar   yoki   tadbikorlar   ixtiyoriy   ravishda   tanlash   huquqiga   egalar.
Daromaddan   chegiriluvchi   xarajatlar   soliq   kodeksida   belgilab   qo`yilgan.
Shuningdek,   Rossiyada   kichik   va   xususiy   biznes   uchun   quyidagi   imtiyozlar   joriy
etilgan. Qishloq xo`jaligi mahsulotlari ishlab chiqarish va qayta ishlash, oziqovqat
mahsulotlari   ishlab   chiqarish,   xalq   iste`mol   mollari,   qurilish   materiallari,   tibbiyot
texnikasi,   doridarmon   ishlab   chiqarish,   uy-joy,   ijtimoiy   hamda   ishlab   chiqarish
ob`ektlri   qurish   bilan  shug`ullanuvchi  kichik  va  xususiy  korxonalar   birinchi  2  yil
davomida soliq to`lamaydilar. AQSHda federal darajadagi eng yuqori korporatsiya
solig`i bilan bir qatorda (hozirgi kunda bu soliq 35 foizni tashkil qiladi) kichik va
xususiy   korxonalar   uchun   15   va   25   foizlik   stavkalardan   foydalaniladi.   AQSH   va
Rossiya   Fedratsiyasida   byudjet   daromadlari   tarkibida   kichik   va   xususiy   biznes
korxonalari   to`laydigan   soliq   korxonalar   foydasidan   undiriladigan   soliq   tarkibida
hisobga olinadi. Xitoyda kichik va o`rta korxonalarda xodimlar soni 500 kishidan
oshmaydi.   2000   yilga   borib   bu   mamlkatda   kichik   va   o`rta   korxonalar   soni   9   mln
dan   oshib   ketdi.   Bunday   korxonalar   jami   sanoat   mahsulotining   60   foizini   ishlab
chiqarmoqda   va   davlat   xazinasiga   umumiy   soliqlar   yig`imining   40   foizdan
ko`prog`ini tushirib, mamlakat mehnatga layoqatli aholisining 75 foizini ish bilan
ta`minlamoqda.   XXRda   kichik   va   o`rta   korxonalar   tadbirkorlik   faoliyati   uchun
28  
  tadbirkorlik   solig`ini   to`laydilar.   Bu   soliqni   korxona   va   fuqarolr   ham   to`laydi.
Soliq ob`ekti yalpi tushum hisoblanadi. 9
 
Xitoyda   kichik   va   o`rta   biznesni   bunday   jadal   rivojlanib,   mamlakat
iqtisodiyotida   muhim   o`rin   tutishi,   uning   davlat   tomonidan   qo`llab-
quvvatlanishidan   iborat   oqilona   siyosat   natijasidir.   Bu   iqtisodiy   siyosat   quyidagi
tadbirlarni amalga oshirishda namoyon bo`ladi:  
• texnologiya   sohasidagi   yangiliklarning   ishlab   chiqarishag   joriy
ejetilishi va mehnat samaradorligining oshrilishi; 
• kichik va o`rta korxonalrni texnologiyalar bilan yangilashga qaratilgan
maxsus fondning yaratilishi;  
• moliya imtiyozlari berilish va soliq yukining kamaytirilishi.  
                   Kichik biznes sub`ektlarini  soliqqa tortishda xorijiy mamlakatlar tajribasi
ko`rsatishicha,   kichik   biznes   sub`ektlarini   aniqlash   mezonlariga   faoliyat   turiga
qarab ishchilar soni, yillik daromadi, kapital qo`yilmalari miqdori ham qo`shilgan. 
Yuqorida ko`rib o`tilgan mamlakatlar amaliy tajribalardan ko`rinib turibdiki,
kichik biznes sub`ektlari uchun foyda solig`i bo`yicha pasaytirilgan soliq stavkalari
joriy   etilishi   kichik   biznes   sub`ektlarining   moliyaviy   barqarorlik   darajsini
oshirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi   va   o`z   navbatida,   kichik   biznesning
mamlakatda   yanada   jadallik   bilan   rivojlaniishga   zamin   yaratadi.   Bu   esa
moliyasoliq siyosatining samarali olib borilayotganligidan dalolat beradi. 
2.2. Iqtisodiyotni rivojlantirishda fiskal va pul-kredit siyosatining o’rni
Moliyaviy va pul-kredit siyosatini muvofiqlashtirish makroiqtisodiy barqarorlik va
barqaror   iqtisodiy   o‘sishning   asosiy   sharti   hisoblanadi.   Bundan   tashqari,   uzoq
muddatli istiqbolda fiskal yoki pul-kredit tartibga solishni monistik qo‘llash orqali
etakchi   ijtimoiy   va   iqtisodiy   rivojlanish   maqsadlariga   amalda   erishib   bo‘lmaydi.
Nisbatan   uzoq   vaqt   davomida   rivojlangan   mamlakatlarda   fiskal   ustunlik   yoki
monetarizm   rivojlanish   siyosatining   asosini   tashkil   etdi.   Amaliy   tajriba   fiskal   va
pul-kredit siyosatining yaqin o‘zaro ta'sirida, ayniqsa, tanazzul davrida ushbu ilmiy
9  Aгопова T.A. Сергина С.Ф. Макроекономика.:  “Дело и сервис”, 2005.  
 
29  
  tushunchalarning   yaqinlashishi   asosli   ekanligini   tasdiqladi.   Ushbu   siyosatlarning
etarli   darajada   uyg‘un   emasligi   jiddiy   halokatli   iqtisodiy   oqibatlarga   olib   keladi.
Yaxshi   muvofiqlashtirilgan   fiskal   va   pul-kredit   tartibga   solish   choratadbirlari
institutlarning   past   sifati   bilan   birgalikda   davlat   moliya   siyosati   samaradorligini
pasaytiradi.   Tegishli   sabab-oqibat   munosabatlarini   tahlil   qilib,   ularni   uyg‘un   va
murakkab   qo‘llash   juda   muhimdir.   Fiskal   va   pul-kredit   institutlari   o‘zlarining
funktsional vakolatlarini amalga oshirishda bir-biridan keskin farq qiladi. 
                    Fiskal   va   monetar   institutsional   vositalar   o‘ziga   xos   xususiyatga   ega   va
xo‘jalik   yurituvchi   sub'ektlar   faoliyati   va   yalpi   talabga   ta'sir   qiladi.   Moliyaviy
siyosat   chora-tadbirlarini   tayyorlashda   institutsional   mustaqillik   turli   iqtisodiy
nazariyalarga   asoslangan   holda   uning   asosliligini   oshiradi.   Hokimiyat   o‘rtasida
vakolatlarning   qayta   taqsimlanishi   moliyaviy   vositalar   va   vositalarning
iqtisodiyotga   ta'siriga   nisbatan   sezilarli   darajada   farq   qiluvchi   institutsional
yondashuvlarni   taqdim   etish   va   makroiqtisodiy   barqarorlik   uchun   asosiy   xavf   va
tahdidlarni   aniqlash   imkonini   beradi.   Moliyaviy   maqsadlar   narxlar   barqarorligiga
jiddiy   putur   etkazmasligi   kerak,   shu   bilan   birga   mukammal   pul-kredit
regulyatorining   nazorati   tanazzulga   olib   kelmasligi   kerak.   Iqtisodiy   siyosatning
noaniqligini   va   asosiy   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlarning   o‘zgaruvchanligini
kamaytirish uchun o‘rta muddatli istiqbolda ham fiskal,   ham pul-kredit organlarini
muvofiqlashtirish   kerak.   Tegishli   iqtisodiy   qarorlarining   davomiyligi,   tabiati   va
kechikish   effektlariga   katta   e'tibor   qaratish   lozim.   Maxsus   institutsional   va
operatsion   tuzilmalar   fiskal   va   pul-kredit   siyosatini   muvofiqlashtirishga   yordam
berishi mumkin. 
                   Hukumat fiskal  va pul-kredit  siyosatini  muvofiqlashtirish samaradorligini
baholashni   doimiy   ravishda   takomillashtirdi.   Inflyatsiya   siyosatning   o‘zaro
ta'sirining   muhim   ko‘rsatkichlaridan   biri   hisoblanadi;   narx   barqarorligi   tartibga
solish   samaradorligini   o‘lchash   mezoni   hisoblanadi.   Inflyatsiya   dinamikasining
qisman   fiskal   xususiyatiga   kelsak,   narxlar   barqarorligi   uchun   to‘liq   javobgarlikni
markaziy   bankning   harakatlari   bilan   bog‘lab   bo‘lmaydi.   Davlat   organlarining
30  
  iqtisodiy   o‘sishni   jadallashtirish   va   fiskal   vositalar   orqali   yalpi   talabni
rag‘batlantirish   niyatlari   davlat   pul-kredit   siyosatida   o‘z   ifodasini   topadi.
Rivojlanayotgan   bozor   iqtisodiyoti   mamlakatlarida   byudjet   siyosati   inflyatsiyaga
hal   qiluvchi   ta'sir   ko‘rsatadi.   Byudjet   xarajatlarini   tartibga   solish   inflyatsiyani
kuchaytiradi;   bu   fakt   ortib   borayotgan   yalpi   talab   bilan   mos   keladi.   Boshqa
tomondan, soliq siyosatining iste'mol narxlari indeksiga ta'siri unchalik aniq emas:
iste'molga soliq yukining oshishi inflyatsiyani tezlashtiradi; daromad solig‘i oshsa,
narxlar   oshishi   mumkin.   Demak,   ham   fiskal,   ham   pul-kredit   choralari   milliy
iqtisodiy  modelni   hisobga   olgan   holda   inflyatsiyaning   o‘zgaruvchanligini   optimal
qiymatlarga kamaytirishi kerak. 
                        Iqtisodiy  o‘sish  umumiy resurslar   samaradorligini  oshirishga  qaratilgan
fiskal tizimning institutsional arxitektonikasini moslashtirish imkonini beradi. 
Iste'molchi   maqsadlarini   e'lon   qilish   va   investitsiya   talabini   rag‘batlantirishni
hisobga   olgan   holda   xarajatlar   tarkibini   optimallashtirishda   byudjet
mablag‘larining   samaradorligi   va   ulardan   oqilona   foydalanish   muhim   ahamiyatga
ega.   Rivojlanayotgan   bozor   iqtisodiyoti   mamlakatlarida   davlat   xarajatlarining
keskin o‘sishi ularning ishlab chiqarish tarkibiy qismining o‘sishiga ta'sir qilmaydi,
chunki   byudjet   siyosatining   iqtisodiy   rivojlanishni   rag‘batlantirish   qobiliyati   past.
Uzoq muddatli byudjetni rejalashtirishga kelsak, asosiy byudjet ko‘rsatkichlarining
nisbatan   o‘rtacha   o‘sish   sur'ati   fiskal   mexanizmning   narxlar   oshishiga   ta'sirini
kamaytiradi. 10
 
             Iqtisodiy siyosatni amalga oshirishda Davlat xarajatlari muim ahamiyatga
ega.   Davlat   xarajatlari   qisqa   muddatli   va   uzoq   muddatli   (o‘rta   muddatli)   tarkibiy
qismlarga   bo‘linadi.   Uzoq   muddatli   komponentga   katta   iqtisodiy,   ijtimoiy,   ilmiy,
mudofaa   dasturlari   va   boshqalar   bilan   bog‘liq   byudjet   xarajatlari   kiradi.   Ularni
qisqa   muddatda   to‘liq   amalga   oshirish   mumkin   emas.   Uzoq   muddatli   davlat
xarajatlari   odatda   prognoz   qilinadigan   va   rejalashtirish   davrida   nisbatan
barqarordir. Davlat xarajatlarining qisqa muddatli tarkibiy qismi, birinchi navbatda,
10  Vahobov A., Jo’raev A. Soliqlar va soliqqa tortish. Darslik. –T.: Sharq, 2010.  
31  
  yalpi   talabni   rag‘batlantirishga   qaratilgan   iqtisodiy   o‘sish   dinamikasining   davriy
o‘zgarishlariga   markaziy   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlarining   maqsadli
munosabatini   aks   ettiradi.   Vakolatlarning   sadoqatliligi   moliyaviy   vositalarning
uzoq muddatli istiqbolda iqtisodiy rivojlanishga ta'siriga bir nechta yondashuvlarni
taqdim etishga imkon beradi. 
2.3. O’zbekistonda fiskal siyosatini amalga oshirish yo’llari 
Fiskal   siyosat   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   asosiy
vositalaridan   biridir   va   Rossiyada   davom   etayotgan   iqtisodiy   inqiroz   sharoitida
milliy iqtisodiyotni tiklashda muhim rol o'ynaydi. 
Iqtisodiyotning   qiyin   ahvoli,   bir   tomondan,   ishlab   chiqarish   pasayishini
to'xtatishga va ishlab chiqarishni rag'batlantirishga (masalan, ishlab chiqaruvchilar
uchun   individual   soliq   imtiyozlari   shaklida),   ularni   iqtisodiyotning   ayrim
tarmoqlariga   samarali   sarmoya   kiritish   uchun   moliyaviy   resurslarni   safarbar
qilishga   qaratilgan   soliq   siyosatini   oldindan   belgilab   beradi.   barcha   ijtimoiy
dasturlarni cheklash, mudofaa xarajatlarini kamaytirish va boshqalar. Shunga ko'ra,
iqtisodiyotning   boshqa   davlatga   o'tishi   bilan   moliya   siyosatining   yo'nalishlari
o'zgaradi. 
So'nggi   paytlarda   hukumatning   moliya   tizimi   orqali   milliy   iqtisodiyotni
tartibga   solishdagi   rolini,   ya'ni   ijtimoiy   ta'minot   dasturlariga,   o'rtacha   daromad
darajasini   saqlashga,   sog'liqni   saqlash,   ta'limga   va   hokazolarga   davlat
xarajatlarining o'sish tendentsiyasi kuzatilmoqda. 
                    O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   tasdiqlangan   iqtisodiyot
tarmoqlarini va mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy yuksaltirishning sifat jihatidan yangi
bosqichiga o‘tish uchun fundamental asoslarni shakllantirishga hamda 
rivojlantirishga   qaratilgan   sohalarni   rivojlantirish   bo‘yicha   muhim   dasturlarni
bajarish   yuzasidan   ko‘rilgan   chora-tadbirlar   natijasida   2018-yilda   yalpi   ichki
mahsulotning   o‘sishi   baholash   hisob-kitoblariga   ko‘ra   5,2   foizni,   xususan,   sanoat
mahsulotining o‘sishi 6,1 foizni, qurilish ishlari 8 foizni, chakana tovar aylanmasi
4,2 foizni va kapital qo‘yilmalar 7,9 foizni tashkil etadi. 
32  
  2019-yilgi   soliq   siyosatining   asosiy   yo‘nalishlari   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2018-yil   29-iyunda   qabul   qilingan   “O‘zbekiston   Respublikasining
soliq   siyosatini   takomillashtirish   konsepsiyasi   to‘g‘risida”gi   farmoniga   muvofiq
ishlab chiqilgan. 
                      Barcha   fuqarolar   uchun   jismoniy   shaxslardan   olinadigan   daromad
solig‘ining eng yuqori stavkasini 12 foiz miqdorida joriy etish, shundan 0,1 foizini
shaxsiy   jamg‘arib   boriladigan   pensiya   hisobvaraqlariga   yo‘naltirish;   yuridik
shaxslardan   olinadigan   foyda   solig‘i   stavkasini   14   foizdan   12   foizgacha,   tijorat
banklari   uchun   22   foizdan   20   foizgacha   pasaytirish;   fuqarolarning   mehnat   haqi
tarzidagi  daromadlaridan fuqarolarning budjetdan tashqari  Pensiya jamg‘armasiga
ushlab qolinadigan sug‘urta badallarini bekor qilish nazarda tutilmoqda. 
Davlat   budjeti   daromad   qismining   tushumi   bevosita   soliqlar   bo‘yicha   daromadlar
hisobiga   20,7   trln.   so‘m,   bilvosita   soliqlar   bo‘yicha   55,5   trln.   so‘m   miqdorida,
resurs   soliqlar   va   mol-mulkka   solinadigan   soliqdan   14,6   trln.   so‘m,   yer   osti
boyliklaridan   foydalanganlik   uchun   soliqdan   10,7   trln.   so‘m,   suv   resurslaridan
foydalanganlik uchun soliqdan 0,3 trln. so‘m miqdorida bo‘lishi kutilmoqda. 11
 
                     Fiskal  siyosat  budjet xarajatlarining oshishi  yoki kamayishi tashqi savdo
hajmiga   mamlakatdagi   yalpi   talabning   o‘sishi   yoki   qisqarishi   orqali   ta’sir   qiladi.
Xususan,   budjet   xarajatlarining   (transfertlar   bilan   birga)   oshishi   yalpi   talabni
rag‘batlantiradi. Yalpi talabning o‘sishi, o‘z navbatida, import tovarlariga bo‘lgan
talab   hajmida   ham   o‘sishga   olib   keladi.   O‘zbekistonda   so‘nggi   yillarda   budjet
xarajatlarning   muntazam   oshib   borayotganligi   kuzatilmoqda.   Aytaylik,   YAIM
daromad sifatida qaralsa, uning tarkibida davlat xarajatlarining hissasi yildan-yilga
ortib bormoqda. 
 
 
XULOSA
11   www.lex.uz 
33  
  Fiskal   siyosat  (byudjet-solik  siyosati)  maqsadi  iqtisodiy  o`sish,  baholarning
barkaror   darajasi,   to`liq   bandlik   va   to`lov   balansi   bararorligini   ta`minlashdan
iborat.   Bu   makqsadlarga   erishish   uchun   davlat   xarajatlari   va   soliqlar   bilan
manipulyatsiya qilinadi. 
Fiskal siyosat deganda iqtisodiyotga ta'sir ko'rsatish uchun davlat xarajatlari
va soliqlardan foydalanish tushuniladi. Byudjet siyosati iqtisodiy turg'unlik davrida
iqtisodiyotni   rag'batlantirish   uchun   davlat   xarajatlarini   oshirish   yoki   inflyatsiyani
pasaytirish   uchun   iqtisodiy   bum   davrida   davlat   xarajatlarini   kamaytirish   orqali
iqtisodiyotni   barqarorlashtirish   uchun   ishlatilishi   mumkin.   Bundan   tashqari,
moliyaviy   siyosat   boylikni   qayta   taqsimlash,   iqtisodiy   o'sishni   rag'batlantirish   va
bandlikni oshirish uchun ham ishlatilishi mumkin. 
Moliyaviy   siyosat   hukumat   tomonidan   byudjet   jarayoni   orqali   amalga
oshiriladi.   Byudjet   jarayoni   hukumat   tomonidan   milliy   byudjetni   tayyorlashni   o'z
ichiga   oladi,   unda   qancha   mablag'   sarflanishi   va   pul   qayerdan   kelib   chiqishi
ko'rsatilgan.   Fiskal   siyosat   davlat   xarajatlarini   qarz   olish,   soliqqa   tortish   yoki   har
ikkalasi orqali moliyalashtirish uchun ishlatilishi mumkin. 
Respublikamizda   o`tkazilayotgan   byudjet-soliq   siyosati   iqtisodiyotga   soliq
yukini   kamaytirish,   soliqlarning   ragbatlantiruvchi   rolini     kuchaytirish,   barqaror
iqtisodiy   o`sishga   shart-sharoit   yaratish,     yalpi   talabni   oshirish   kabi   maqsadlarga
qaratilgan. 
Byudjet   mablag'laridan   samarali   foydalanish   orqali,   kerakli   sohalarni   va
tarmoqlarni   rivojlantirish   orqali   iqtisodiyot   boshqariladiki,   bunda   byudjet
xarajatlarini   boshqarishda   minimal   xarajat   bilan   maksimal   natijalarga   erishish
muhim   o'rin   tutadi.   Mamlakatimiz   byudjet   xarajatlari   tarkibida   eng   katta   qismi
ijtimoiy   soha   va   aholini   ijtimoiy   qo'llab   quvvatlashga   sarflanayotganligi   hech
kimga   sir   emas.   Shunday   ekan,   ushbu   sohaga   sarflanayotgan   mablag'lardan
qanchalik   samarali   foydalanilayotganligi   ustidan   doimiy   nazorat   bo'lishi   zarur.
Afsuski,   bu   borada   hali   hamon   kamchiliklarimiz   mavjud   ekanligini   yuqoridagi
tahlillar natijasida ko'rdik. 
34  
          Xulosa   qilib   aytadigan   bo‘lsak,   Davlat   moliyaviy   strategiyasi   ijtimoiy
rivojlanishning tegishli bosqichida makroiqtisodiy tendentsiyalar va maqsadlardan
kelib   chiqqan   holda   tartibga   solish   chora-tadbirlarini   tayyorlash   va   amalga
oshirishning   o‘zgaruvchan   iqtisodiy   siyosatini   nazarda   tutadi.   Makroiqtisodiy
barqarorlikni   saqlash   va   uning   endogen   rivojlanish   omillarini   kuchaytirish   uchun
fiskal   va   pul-kredit   vositalarini   oqilona   muvofiqlashtirilgan   holda   qo‘llash
maqsadga   muvofiqdir.   Zamonaviy   moliyaviy   strategiyaning   ustuvor   yo‘nalishlari
barqaror   iqtisodiy   o‘sish   uchun   qulay   fiskal,   pul   va   investitsiya   sharoitlarini
oqilona   institutsional   cheklovlar   bilan   birlashtiradi.   Vakolatlarning   sadoqatliligi
moliyaviy   vositalarning   uzoq   muddatli   istiqbolda   iqtisodiy   rivojlanishga   ta'siriga
bir nechta yondashuvlarni taqdim etishga imkon beradi. 
Fiskal siyosatini rivojlantirish uchun turlixil variantlar mavjud bo ladi. ʻ Ba'zi
takliflar: 
1. Solishtirilgan daromad soliqlari: daromad soliqlarini solishtirish orqali
daromadni to plash uchun progressiv daromad soliqlarining o rnatilishi. 	
ʻ ʻ
2. Investitsiyalarni   rag'batlantirish:   investitsiyalarni   rag'batlantirish
uchun vergi imtiyozlarini kiritish yoki daromad soliqlaridan qutulish. 
3. Harajatlar   ustidan   soliqlar:   maishiy   harajatlardan   va   ushbu   harajatlar
ustidagi soliqlardan foydalanish. 
4.Korporativ soliqlar: korporativ soliqlarni kattalashtirish yoki solishtirilgan
daromad soliqlarini kiritish. 
5. Xususiy soliqlar: xususiy soliqlarni kiritish yoki ularni oshirish. 
6. Ehtiyotlar   fondi:   ehtiyotlar   fondini   yaratish   yoki   uning   miqdorini
oshirish orqali moliyaviy stabilizatsiyani ta'minlash. 
7. Makroiqtisodiy   vaqtinchalik   chegirma   tizimlari:   makroiqtisodiy
vaqtinchalik chegirma tizimlarini kiritish yoki ularni kengaytirish. 
Bu faoliyatlar fiskal siyosat turlaridan faqat ba'zi misollar hisoblanadi va
har   bir   mamlakatning   iqtisodiy   holati,   siyosiy   muhit   va   maqsadlari   asosida
moslashtirilishi mumkin. 
35  
  36  
  FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI 
I. Normativ hujjatlar 
1. O'zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   "O'zbekiston"   nashriyotmatbaa
ijodiy uyi,T 2013. 
2. O’zbekiston   Resbuplikasining   “Davlat   soliq   xizmati   to’g’risida”gi
Qonuni.1997 yil, 29 avgust. 
3. O'zbekiston Respublikasining "Byudjet tizimi to'g'risida"gi Qonuni, 2000 yil
14 dekabr. 
 
II. O’quv qo’llanmalar 
1. Aгопова T.A. Сергина С.Ф. Макроекономика.:  “Дело и сервис”, 2005.  
2. Axmedov   D.K.,   Ishmuxamedov   A.E.,   Jumaev   K.   ,Djumaev   Z.A.
«Makroiktisodiyot» T.: O`zbekiston YOzuvchilar uyushmasi Adabiyot jamgarmasi
nashriyoti 2004. 
3. Edward Shapiro. Macroeconomic analysis. Fifth edition.  Oxford. Copyright .
2015. 
    4.Ивашовский С Н .Макроекономика:учебник -2 е изд,доп-  М Д ело 2002  
5. Ishmuhamedov A.E., Djumaev Z.A., Jumaev Q.X., Makroiqtisodiyot: o`quv
qo`llanma.-T.,   O`zbekiston   Yozuvchilar   uyushmasi   Adabiyot   jamga`rnas
nashriyoti, 2005. 
6. Koзирев В.M. ”. M., “финанси статистика”, 2005. 
7. Mенкю Н.Г. Принсипи Макроекономика.: питр. 2009. 
8. Maxmudov   N.M.,   Asqarova   M.T.,   Umarov   I.Yu.   Makroiqtisodiy   tahlil     va
prognozlash. Darslik.-T.: Fan va texnologiyalar. 2014. 
9. Monetar   siyosatning   2020   yil   va   2020-2021   yillar   davriga   mo‘ljallangan
asosiy yo‘nalishlari.  O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki. 2020. 
10. Saidova G., SHadibaev T. Makroekonomika T., IPAK «SHark» 2003. 
37  
  11. Vahobov   A.,   Jo’raev   A.   Soliqlar   va   soliqqa   tortish.   Darslik.   –T.:   Sharq,
2010. 
12. Yahyoev   Q.A.   Soliqqa   tortish   nazariyasi   va   amaliyoti.   –T.:   Fan   va
texnologiyalar markazi,  2003.  
   
 
III. Internet saytlar 
1.https://strategy.uz  
2.https://lex.uz/ru  
3.https://www.norma.uz  
4.https://www.my.gov.uz 
5.   https://www.stat.uz 
6.https://www.mineconomy.uz 
7.https://www.cer.uz 
           8.https://www.wikipedia.uz  
38