Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 57.5KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 25 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Foyda va uni to’g’ri taqsimlanganligining auditi

Sotib olish
Foyda va uni to’g’ri taqsimlanganligining auditi 
Mundarija
 
Kirish ............................................................................................................................................................. 2
1. Auditning mazmuni va rivojlanish bosqichlari .......................................................................................... 4
2. Foydaning shakllanishi va ishlatilishi auditining maqsadi va vazifalari ...................................................... 8
Korxonalar moliyaviy xo’jalik faoliyati va audit o’tkazishning amaliy jihatlari ............................................. 12
3. Korxonalar auditida xatoliklarni baholash va jiddiylik darjasini aniqlash ................................................ 19
Xulosa ......................................................................................................................................................... 22
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati .............................................................................................................. 25
 
1  
  Kirish 
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka erishgandan  so’ng  bozor  iqtisodiyotiga
o’tishning o’ziga xos milliy modeli negizida ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish bo’yicha
yetakchi   marralarni   egallamoqda.   Natijada   mamlakatda   iqtisodiy   barqarorlik   va
yuqori  o’sish   sur’atlariga  erishilmoqda.  Xususan,   jahonda  ro’y  bergan  moliyaviy-
iqtisodiy   inqirozning   salbiy   oqibatlari   va   ta’siriga   qaramasdan   o’tgan   yilda
makroiqtisodiy   ko’rsatkichlarning   yuqori   o’sish   suratlarini   saqlab   qolish
taminlandi.  2013 yilda yalpi ichki mahsulotning o’sish sur’atlari 8 foizni, sanoatda
8,8 foizni, qishloq xo’jalik mahsulotlari ishlab chiqarish – 6,8 %, xizmat ko’rsatish
hajmi   13,5%ni,   qurilish   ishlari   hajmi   –   16,6%ni,   chakana   savdo   oboroti   –   14,8
foizni tashkil etdi. 
Mazkur   natijalarga   erishishda   korxonalarning   moliyaviy   iqtisodiy   holatini
buxgalteriya hisobida to’g’ri aks ettirish, xo’jalik operatsiyalarini ishonchli yoritish
va   moliyaviy   hisobotlarni   haqqoniy,   aniq   va   ob’ektiv   tarzda   tuzish   ham   o’z
ifodasini   topgan.   Ushbu   sohadagi   tarmoq   va   korporatsiyalarning   faoliyatini
baholash   va   istiqbol   ko’rsatkichlarini   aniqlash   esa   auditorlik   kompaniyalarining
asosiy   vazifalaridan   biri   bo’lib   hisoblanadi.   Agar   turli   mulk   shaklidaga
korporatsiyalar   va   korxonalarning   moliyaviy   hisobotlaridagi   ma’lumotlarni
to’g’riligi   va   haqqoniyligi   yuqori   saviyada   baholanmas   ekan,   bu   investorlar   va
kapital egalarining o’z mablag’larini xavf ostiga qo’yishi, hattoki ularni yo’qotish
darajasiga olib kelishiga jiddiy ta’sir ko’rsatadi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.A.Karimovning   "Jahon
moliyaviyiqtisodiy   inqirozi,   O’zbekiston   sharoitida   uni   bartaraf   etishning   yo’llari
va choralari" kitobida ta’kidlanganidek: ―... tobora chuqurlashib borayotgan jahon
moliyaviy inqirozi mamlakatimizga ta’sir ko’rsatmaydi, bizni chetlab o’tadi, degan
xulosa   chiqarmaslik   kerak.   Masalani   bunday   tushunish   o’ta   soddalik,   aytish
mumkinki,   kechirib   bo’lmas   xato   bo’lur   edi.   Barchamiz   bir   haqiqatni   anglab
yetishimiz   lozim   —   O’zbekiston   bugun   xalqaro   hamjamiyatning   va   global
moliyaviy-iqtisodiy bozorning ajralmas tarkibiy qismi hisoblanadi . SHunday ekan,‖
2  
  mamlakatimizda   muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritishni   boshlagan   auditorlik   firmalari
zimmasiga ham ma’lum ma’suliyatlar yuklanadi. 
SHundan   kelib   chiqib,   korxonalarda   foydani   shakllantirish   va   taqsimlanishi
jarayonlarini   moliyaviy   hisobotlarda   aniq   va   to’g’ri   baholash,   xo’jalik
operatsiyalarini   haqqoniy   hisobga   olinishi   va   tahlil   qilinishi   bilan   bog’liq
masalalarni   auditining   nazariy-uslubiy   jihatlarini   ishlab   chiqish,   hisobga   olish
mexanizmini takomillashtirish mazkur kurs ishining maqsadi hisoblanadi. 
Mazkur   maqsaddan   kelib   chiqqan   holda   ishning   asosiy   vazifalari   sifatida
quyidagilar belgilandi: 
• auditning nazariy-uslubiy asoslarini tadqiq etish va uning huquqiy 
jihatlarini o’rganish; 
• moliyaviy-iqtisodiy   inqiroz   sharoitida   auditorlik   faoliyatining   o’ziga   xos
jihatlari va muammolarini tadqiq etish; 
• korxonalarda foydaning shakllanishi va taqsimlanishi auditining 
o’ziga xos jihatlarini aniqlash; 
• tadqiqot ob’ektida foydaning shakllanishi va taqsimlanishi auditini 
tashkil etish masalalarini tahlil qilish; 
• korxonaning moliyaviy holati va barqarorligini hisobotlarda to’g’ri 
aks ettirilganligi auditini o’tkazish; 
• auditni   o’tkazishda   xatar   va   uni   bataraf   etishning   uslubiy   jihatlarini   ko’rib
chiqish. 
3  
  1. Auditning mazmuni va rivojlanish bosqichlari
  Zamonaviy   audit   va   auditorlik   faoliyatini   O’zbekiston   Respublikasida
rivojlanishi faqatgina mustaqillikka erishilgandan so’ng o’z aksini topdi. Ma’lumki,
audit  lotinchadan tarjima  qilinganda  ―eshitaman  degan ma’noni  anglatadi. Ilmiy‖
adabiyotlarda   auditga   bir   qancha   turli   yo’nalishlarda   ta’riflar   berilgan.   Auditorlik
faoliyatining   ta’rifi   o’zining   tarixiy   taraqqiyot   yo’lida   turli   manbalarda   turlicha
bayon   qilingan.   Masalan,   professor   M.M.   To’laxo’jaevaning   «O’zbekiston
Respublikasida Moliyaviy nazorat tizimi» nomli kitobida auditga quyidagicha ta’rif
berilgan:   «Audit   -   bu   mustaqil   malakali   mutaxassislar   tomonidan   korxonaning
moliyaviy hisobotini yoki u bilan bog’liq moliyaviy axborotni ushbu hisobot  yoki
axborotning   qonun   va   boshqa   normativ   hujjatlarga   muvofiqlik   darajasi   to’g’risida
xulosa chiqarish maqsadida tadqiq etilishidir». 
Auditorlik   faoliyati   va   auditorlik   kasbining   ta’rifi   O’zbekiston
Respublikasining   yangi   tahrirdagi   «Auditorlik   faoliyati   to’g’risida»gi   Qonunida
quyidagicha keltirilgan: ―Auditorlik faoliyati deganda auditorlik tashkilotlarining
auditorlik   tekshiruvlarini   o’tkazish   va   shu   bilan   bog’liq   professional   xizmatlar
ko’rsatish borasidagi tadbirkorlik faoliyati tushuniladi . 	
‖
Audit   tushunchasi   nazorat   va   taftish   tushunchalariga   qaraganda   kengroq,
chunki   u   nafaqat   moliyaviy   ko’rsatkichlar   to’g’riligini   tekshirishni,   balki
xarajatlarni   maqbullashtirish   va   qonuniy   asosda   foydani   ko’paytirish   maqsadida
xo’jalik   faoliyatini   yaxshilash   bo’yicha   takliflar   ishlab   chiqishni   o’z   ichiga   oladi.
Auditni   biznesni   xolis   auditorlik   firmalar   tomonidan   o’ziga   xos   ekspertiza   qilish,
deb ta’riflash maqsadga muvofiq. 
Dastlab,   auditorlik   Yevropada   mehnat   faoliyati   turi   sifatida   Angliyada
yuzaga   keldi.   Auditor   termini   u   yerda   ilk   bor   1299   yildan   boshlab   ishlatila
boshlangan.   U   davrda   inglizlarning   katta   yer   egalari   ularning   nomidan   ish
yuritayotgan   kishilarning   faoliyati   to’g’riligiga   ishonch   hosil   qilish   maqsadida
ikkinchi   bir   betaraf   kishiga   murojaat   qilishgan.   Audit   to’g’risidagi   keyingi
eslatmalar 1324 yilga ta’luqli. Auditorlik tashkiloti birinchi bor Venetsiyada 1581
4  
  yilda   tashkil   etilgan   va   u   "SoLLegio   Dei   Rekonati"deb   atalgan.   Bu   tashkilot
obro’sining balandligi va unga a’zo bo’lishning juda qiyinligi bilan ajralib turgan.
Auditning   huquqiy   asoslari   SHotlandiyaga,   aniqroq   qilib   aytilsa   uning   poytaxti
Edinburgga borib taqaladi. 1853 yilda u yerda rasman Edinburg auditorlar instituti
tashkil qilingan. 
Sanoatning   rivojlanishi   natijasida   ishlab   chiqarish   hajm   va   turlarining
ko’payishi,   korxonalardagi   hisob-kitob   qaydlari   ko’lamining   ortishi   va   ularning
to’g’riligiga ishonch hosil qilish nuqtai nazaridan tasdiqlash zaruriyatining yuzaga
kelganligi   audit   to’g’risidagi   qonunning   tug’ilishiga   sabab   bo’ldi.   1844   yilda
Buyuk   Britaniyada   kompaniyalar   to’g’risida   qabul   qilingan   qonunlar   majmuida
birinchi bor firmalarning nizomlarida ularning hisob-kitoblari va hisob varaqlarini
tekshirib   boruvchi   auditor   lavozimini   joriy   qilinishi   ko’zda   tutilgan.   1885   yilda
Londonda   "Auditorlar   va   buxgalterlar   jamiyati"   yuzaga   keldi.   Bu   jamiyatlar
mamlakat   miqyosida   buxgalteriya   tamoyillarini   belgilash   va   firmalarni   auditorlik
tekshiruvidan o’tkazish bilan shug’ullangan. Amaldagi qonunchilikka ko’ra Buyuk
Britaniyadagi   barcha   korxonalar   va   tashkilotlar   yuqorida   tilga   olingan   jamiyat
a’zolari   tomonidan   auditorlik   tekshiruvidan   o’tkazilishi   shart   qilib   qo’yilgan.   Bu
jamiyat   a’zolari   mijozlarga   auditorlik   tekshiruvlaridan   tashqari   soliqlar   va
korxonaning istiqbol yo’nalishlarini belgilash borasida ham maslaxatlar berishgan. 
Auditorlik Buyuk  Britaniyada  kasb sifatida  obro’  topa boshlagandan  so’ng,
1880 yillarda bu o’lkadan AQSH va Kanadaga ko’chib ketgan buxgalterlar Kvebek
shahrida qirol hukumatining ruhsati bilan "Kvebek diplomli buxgalterlar instituti"
va   1886   yilda   N ь yu-Yorkda   "Amerika   davlat   buxgalterlar   jamiyatini"   barpo
qilishgan. 
Auditorlik   tekshiruvlarining   ahamiyatini   tushungan   mamlakatlar   birin-ketin
uni   o’z   iqtisodiy   hayotlariga   joriy   qila   boshladilar.   SHunga   ko’ra   auditorlik
to’g’risidagi   qonun   Gollandiyada   1893   yilda,   Germaniya   va   AQSHda   1896   yilda
va Hindistonda 1909 yilda qabul kilindi. 
Rossiyada "audit" so’zi Petr-I hukmronlik qilgan davrlarda paydo bo’lgan. U
davrda   "auditor"   so’zi   harbiy   tergovchi   ma’nosini   anglatgan.   Birinchi   marta   bu
5  
  so’z   general   Veyde   tomonidan   1698   yilda   harbiy   qo’shinlar   uchun   tuzgan
Nizomida   tilga   olingan.   Auditorlar   asosan   harbiy   qo’shinlarda   faoliyat   ko’rsatib,
nizolar   bilan   bog’liq   holatlarni   o’rganish   va   ular   to’g’risida   xulosa   berish   bilan
shug’ullanganlar. 
Auditorlik   ishining   rivojlanishiga   1929-1933   yillarda   yuz   bergan   jahon
iqtisodiy   inqirozi   sezilarli   ta’sir   ko’rsatdi.   Aktsionerlik   jamiyatlari   va
korxonalarning   ommaviy   inqirozga   uchrashi   ularning   hisobotlarini   mustaqil
auditorlar tomonidan tasdiqlash zaruriyatini tug’dirdi. 
SHundan   so’ng   1934   yilda,   "Moliyaviy   hisobotlarni   mustaqil   auditorlar
tomonidan   tekshirish"   deb   nomlangan   hujjat   e’lon   qilindi.   Bu   hujjatda   auditorlik
faoliyatini andozaga solish ishlari davom ettirilib, auditorlarga teshiruv jarayonida
inventar qaydnomalarini o’rganish va hisoblashlar bo’yicha debitorlarni tasdiqlash
qoidasiga rioya qilish taklif qilindi. 
Evropada audit andozalarini yaratish ustida ishlash XX asrning 50-yillaridan
boshlandi. Bu boradagi izlanishlarni olib borish uchun 1951 yilning noyabr ь  oyida
Parijda   "Iqtisod   va   moliya   sohasida   taftish   olib   boruvchi   ekspertlarning   Yevropa
kengashi"   tashkil   qilindi.   Bu   tashkilot   o’z   ta’sir   doirasiga   kirgan   18   ta   Yevropa
mamlakatlarining 29 ta tashkilotida qo’llanilishi ko’zda tutilgan audit andozalarini
yaratdi. 1973 yili Amerika diplomli jamoatchi buxgalterlar instituti (AISRA) ning
moliyaviy hisobotlar bilan shug’ullanuvchi Kengashi tashkil topdi va u hozirgacha
qo’llanilib   kelinayotgan   va   zamon   talabi   bilan   to’ldirilib   borilayotgan   "Umumiy
tarzda qabul qilingan audit andozalari (GASS)" ni e’lon qildi. 
Iqtisodiyot, biznes va savdo sohasida xalqaro munosabatlarning kuchayishi,
o’zga   davlatlar   iqtisodiyotiga   kapital   sarfini   sezilarli   tarzda   ortishi,   bir   necha
mamlakatlar   ishtirokida   tuzilgan   xalqaro   milliy   korporatsiyalar   ta’sirining
kuchayishi   va   buning   natijasida   xalqaro   buxgalteriya   hisobining   ahamiyatining
ortishi,   hamda   xalqaro   miqyosda   xizmat   ko’rsatuvchi   auditorlik   firmalarining
paydo   bo’lishi   natijasida   1977   yili   Xalqaro   buxgalterlar   federatsiyasi   (IFAC)
tashkil   topdi.   Bu   uyushmaga   dastlab   49   mamlakatdan   63   ta   tashkilot   a’zo   bo’lib
kirgan bo’lsa, hozirda unda 79 davlatdan 105 tashkilot a’zo bo’lib turibdi. 
6  
  Buxgalterlarning   xalqaro   federatsiyasi   shu   kungacha   auditorlik   faoliyatida
foydalanish   uchun   29   ta   asosiy   va   yana   4   ta   yo’ldosh   andozalar   ishlab   chikdi   va
e’lon   qildi.   "Kuchli   oltilik"   deb   tan   olingan   xalqaro   auditorlik   firmalari   o’z
faoliyatlarida   IFAC   ishlab   chiqqan   andozalardan   foydalanishi   va   ularga   ishora
qilishi   bu   tashkilotning   obro’sining   yuqoriligidan   dalolat   beradi.   Bugungi   kunda
O’zbekistonda   ham   auditning   xalqaro   andozalariga   asosan   muvofiq   keluvchi   bir
qator milliy andozalar Moliya vazirligi tomonidan ma’qullangan va qabul qilingan.
 
7  
  2. Foydaning shakllanishi va ishlatilishi auditining maqsadi va
vazifalari
 Moliyaviy natijalarni tekshirish - auditning asosiy maqsadi va yo’nalishlaridan 
biridir. Uning asosiy maqsadi hisobotda ko’rsatilgan foydaning haqiqiy ko’rinishini
tekshirish va byudjetga to’lanadigan soliqlarning o’z vaqtida va to’liqligini 
o’rganishdan iborat. 
Bundan   tashqari   foydaning   taqsimlanishi,   fondlar   tuzilishi,   dividendlar
to’lovlarining   to’g’riligiga   ham   e’tibor   beradi.   Auditorlik   tekshirish   yakuniy
moliyaviy natija (foyda yoki zarar) mahsulot, asosiy vositalar moliyaviy natijasi va
korxonaning   boshqa   mulki   va   realizatsiyasidan   tashqari   operatsiyalardan   tushgan
foyda, bu operatsiyalardan xarajatlarni kamaytirish masalalarini o’z ichiga oladi. 
Mahsulot   realizatsiyasidan   kelgan   foyda   (zarar),   mahsulot   realizatsiyasidan
tushgan mablag’ va ishlab chiqarish va realizatsiyadagi xarajatlar va aktsizlar farqi
bilan ajratiladi. 
Birinchi bosqichda auditor korxona tomonidan ko’rilgan foydaning to’g’riligi,
bo’nak   va   byudjet   to’lovlari   uchun   mahsulot   sotishdan   tushumni   tekshiradi.   Bu
tekshiruvning   ma’lumot   asosi   bo’lib   kafolat   xati,   tayyor   mahsulot   tannarxi
kal ь kulyatsiyasi hisoblanadi. 
Tekshiruvning   navbatdagi   bosqichida,   haqiqiy   foydaning   buxgalteriya
schyotlaridagi yozuvlarga mos kelishi tekshiriladi. Korxonalar xaridorlarga yuklab
jo’natilgan   mahsulotga   hisobot   jurnalini   taqdim   etishga   qadar   buxgalteriya
hisoblarida   "Xaridorlar   bilan   hisob-kitoblar"   schyotining   debeti   "Mahsulot
realizatsiyasi"   schyotining   krediti   bo’yicha   yozuvlarni   amalga   oshirib   borishi
kerak. Bir vaqtning o’zida jo’natilgan mahsulot tannarxi "Asosiy ishlab chiqarish"
schyotining   kreditidan   hisobdan   chiqariladi.   Bunda   balans   va   bosh   kitobda   aks
ettirilgan   schyotlardagi   realizatsiya   qilinmagan   mahsulot   qoldig’ining   haqiqiy
tannarxi ko’rsatkichlari asoslanganligini tekshirish muhimdir. 
8  
  Agar   buxgalteriya   hisobida   tayyor   mahsulot   qoldiqlarining   ishlab   chiqarish
tannarxi   noto’g’ri   hisoblanganligi   aniqlansa   foyda   ko’rsatkichlariga   tuzatish
kiritish talab qilinadi. 
Gumonli   qarzlar   deb   -   vaqtida   to’lanmagan   va   kafolatlanmagan   debitorlik
qarzlariga   aytiladi.   Gumonli   qarzlar   bo’yicha   zahiralar   hisobot   yilining   oxirida
o’tkaziladigan   korxonaning   debitorlik   qarzlari   yo’qlamasi   natijalari   bo’yicha
tashkil   qilinadi.   Zahira   miqdorini   qarzdorning   moliyaviy   axvoliga   qarab   har   bir
gumonli qarz bo’yicha alohida aniqlanadi. Tashkil qilinadigan zahiralar summasiga
buxgalteriya   provodkasi   tuziladi.   Haqiqiy   foydani   tekshirishning   asosiy   masalasi
quyidagilarni aniqlashdir: asosiy mahsulot sotishdan tushum (yalpi daromad) larni
hisobotda aks ettirilishi, sotilgan mahsulotning ishlab chiqarish xarajatlarini boshqa
sotishdan olingan xarajatlarni va sotishdan tashqari foydani hisobotda aks ettirish. 
Asosiy   mahsulot   sotishdan   olingan   yalpi   daromadni   tekshirishda   quyidagi
birlamchi hujjatlardan foydalaniladi: 
-hisobot va hisob registrlari, moliyaviy natijalar to’g’risidagi hisobot (2shakl),
N:1   jurnal-order,   N:2,   II,   II-s,   II-sn,   ombordan   tayyor   mahsulotni   chiqarishdagi
birlamchi   hujjatlar,   kassa   kirim   orderlari,   to’lov   talabnoma   va   topshiriknomasi,
mahsulotni ombordan olib chiqish ruhsatnomasi. 
Ko’rsatib   o’tilgan   hujjatlar   asosida   auditor   2-hisobot   shaklida   ko’rsatilgan
ma’lumotlarni   bosh   kitobdagi   schyot   ma’lumotlari   bilan   solishtiradi.
CHetlanishlarning   umumiy   summasi   qo’shilgan   qiymat   solig’i   summasini   tashkil
etishi   kerak.   Ushbu   summalar   mos   kelmagan   taqdirda   auditor   buning   sababini
aniqlashi   zarur.   Bosh   kitob   bo’yicha   ma’lumotlarni   N:   II-sn   ma’lumotlari   bilan
yoki   tayyor   mahsulot   realizatsiyasi   summasini   aks   ettiradigan   hisob   registrlari
summasi bilan solishtirib ko’radi. 
Hisobot yuritishning jurnal-order shaklida yig’ma ko’rsatkichlari 2-jurnalorder
bilan 16-qaydnoma "Tayyor mahsulot hisobi" qaydnomasi va N: 17 " 
Mahsulot   realizatsiyasi   hisobi"   qaydnomasidagi   yig’ma   ko’rsatkichlarga   mos
kelishi kerak. 
9  
  Hisobot   ma’lumotlarini   va   hisob   registrlarida   aks   ettirilgan   ko’rsatkichlarni
taqqoslashdan so’ng tayyor mahsulotni yuklab jo’natish operatsiyalarini birlamchi
hujjatlarda   rasmiylashtirish   tartibi   tekshiriladi.   Tekshirishda   ombor   nakladnoyi,
transport   nakladnoyi   va   mahsulotni   olib   chiqish   ruhsatnomasida   ko’rsatilagn
muddati   va   bank   ko’chirmasi   bo’yicha   to’lov   muddati   taqqoslanadi.   Aniqlangan
chetlanishlarga   savdlo   puli   qayta   hisoblanadi   va   soliqdan   yashirilgan   summasi
aniqlanadi.   Yordamchi   va   xizmat   ko’rsatuvchi   ishlab   chiqarish   mahsulotlarini
sotish bilan bog’liq bo’lgan operatsiyalarni hisob registrlarida qaydlanishiga e’tibor
beriladi. 
SHuningdek   mahsulotga   qo’yilgan   baxoning   to’g’riligi,   tugallanmagan   ishlab
chiqarish mahsulotini realizatsiya qilishdan olingan yalpi daromadni schyotda tulik
aks ettirilganligini tekshiriladi. Bunda mahsulot realizatsiya baxosidan kelib chikib
sotishning urtacha kelishuv summasi  soliq maqsadlari  uchun qabul qilinadi. CHet
el valyutasida olingan savdo tushumini tekshirida tegishli schyotning kreditida aks
ettirilgan   summaga   ushbu   operatsiya   amalga   oshirilgan   davrdagi   kurs   bo’yicha
hisobga olinganligiga e’tibor beriladi. 
Auditor   boshqa   sotishdan   olingan   foydani   buxgalteriya   hisobida   to’g’ri   aks
ettirilganligini   tekshiradi.   Buning   uchun:   asosiy   vositalar   boshqa   mulk   sotishdan
olingan   foyda,   aktsiya   va   obligatsiyalar   bo’yicha   dividentlar,   ishlab   chiqarish
zahiralari   va   tayyor   mahsulotni   sotishdan   olingan   foyda,   jarimalar,   penyalar   va
boshqalarni tahlil kiladi. 
"Foyda   va   zararlar"   schyotida   aks   ettiriladigan   zararlarni   xarakterlovchi
birlamchi hujjatlar ham tekshirishdan o’tkaziladi.  Ularga kuyidagilar kiradi: 
- boshqa korxonalar bilan hisob - kitoblar bo’yicha gumonli qarzlar summasi 
- tashki   sabablarga   kura   tuxtab   kolishdan   kurilgan   zararlar,   aybdorlari
topilmagan yukotish summalari 
- idish operatsiyalari bo’yicha zararlar 
- sud yigimlari 
- jarimalar, penyalar 
10  
  - joriy va utgan yil qarzlarini undirish umidi bulmagan qarzlar- o’g’irliklar va
boshqalar. 
Foydadan   foydalanish   jarayonida   korxonaning   byudjet,   bank   xodimlari   bilan
moliyaviy munosabatlari aks ettiriladi. 
Auditning   asosiy   maqsadi   va   vazifasi   kuyidagilardir:   Foyda   hisobidan   turli
xarajatlarni   moliyalashning   joriy   tartibiga   rioya   qilishni   nazorati,   foydadan
foydalanishni reja topshiriklariga zid kelishini aniqlash. 
Boshlangich   ma’lumot   bo’lib,   kuyidagilar   xizmat   kiladi:   moliyaviy   reja,
"foydadan   foydalanish"   schyoti,   8   -,   15   -   jurnal   orderlar   shuningdek   bosh   kitob,
balans va boshqa hisobotlar. 
Tekshirishlarni   olib   borishda   birinchi   navbatda   kuyidagilarga   e’tibor   beriladi:
soliqlar   bo’yicha   byudjet   oldidagi   majburiyatlarni   bajarishi.   Baxo   intizomini
buzganligi   uchun   iqtisodiy   sanktsiyalarni   byudjetga   tortish.   Foyda   hisobidan
amalga oshiriladigan maqsadli xarajatlar sinchiklab tekshiriladi. Ularga kuyidagilar
kiradi:   kreditni   to’lashga   mo’ljallangan   xarajatlar,   asbob   -   uskunalarni
modernizatsiya   xarajati,   qimmatli   qog’ozlarni   chiqarish   va   tarqatish   xarajati,
investitsion   fondlarga   to’lanuvchi   badallar,   yordamchi   qishloq   xo’jaligini   tashkil
etish va rivojlantirish xarajatlari, kasaba uyushmalariga mablag’ ajratish va boshqa
xarajatlar.   Balans   foydasining   baxolanishi   ko’rsatkichlarini   o’tgan   davr
hisobotlariga solishtirish yo’li bilan o’tkaziladi. 
 
 
 
 
11  
  Korxonalar moliyaviy xo’jalik faoliyati va audit o’tkazishning
amaliy  jihatlari
Ma’lumki, O’zbekistonda aktsiyadorlik jamiyatlari ochik turlik aktsiyadorlik
jamiyati yoki yopik turdagi aktsiyadorlik jamiyati sifatida tashkil etilishi mumkin.
Ochik turdagi  aktsiyadorlik jamiyati  aktsiyadorlari  uzlariga tegishli  aktsiyadordan
boshqa   aktsiyadorlar   roziligisiz   erkin   foydalanishlari   mumkin.   Odatda   ochik
turdagi   aktsiyadorlik   jamiyatining   aktsiyalariga   ochik   obuna   o’tkaziladi   va   erkin
sotiladi.   Yopik   turdagi   aktsiyadorlik   jamiyatida   aktsiyalar   fakatgina   uning
ta’sischilari   yoki   jamiyatning   ta’sis   hujjatlari   yoki   ustavida   oldindan   belgilab
kuyilgan   shaxslar   orasida   tarkatiladi.   Bunday   jamiyat   uzi   chiqarayotgan
aktsiyalarga   ochik   yubuna   o’tkazishga   yoki   boshqa   yul   bilan   cheklanmagan
shaxslar   doirasiga   sotish   uchun   taklif   qilishga   xakli   emas.   O’zbekiston
Respublikasida   yopik   turdagi   jamiyat   aktsiyadorlari   soni   ellik   kishidan   ortib
ketmasligi   kerak.   Mazkur   korxonalarning   Ustav   kapitali   2010   yil   1   yanvargacha
400   ming   AQSH   dollari   ekvivalentida   bo’lishi   talab   qilinadi.   Agar   shu   davr
mobaynida   Ustav   sarmoya   shakllantirilmagan   korxonalar   xo’jalik   yuritishning
boshqa shakliga o’zgartirilishi lozim. 
Aktsiyadorlik   jamiyatlarini   auditdan   o’tkazish   talablari   va   muddatlari
yuqorida   ko’rib   chiqilgan.   SHunday   bo’lsada,   ta’kidlash   mumkinki,   aktsiyadorlik
jamiyatlarini auditorlik tekshiruvidan o’tkazishda amaldagi qonun hujjatlariga amal
qilinishi lozim. 
Audit   mamlakatimizdagi   xo’jalik   faoliyatini   nazorat   va   iqtisodiy   tahlil
qilishning   nisbatan   yangi   yo’nalishidir.   Agar   G’arb   mamlakatlarida   audit   150
yildan   buyon   ma’lum   bo’lsa,   O’zbekistonda   esa,   mustaqil   faoliyat   sohasi   sifatida
xo’jalik yuritishda davlat  monopoliyasidan voz kechish va bozor  iqtisodiga o’tish
natijasida   shakllana   boshladi.   SHuning   uchun   auditorlik   faoliyati   rivojlangan
mamlakatlar   tajribasini   o’rganish   zarurdir.   Ta’kidlash   joizki,   oldin   ham
mamlakatimizdagi   korxonalar,   tashkilotlar   va   muassasalarda   xo’jalik   faoliyatini
nazorat   va   taftish   qilish   amalga   oshirilgan.   Ammo,   nazorat   va   taftish   bilan   audit
12  
  tushunchalari bir-birlariga yaqin bo’lsa ham, ularni bitta narsa deb tushunish to’g’ri
emas. 
Auditorlik   xo’jalik   faoliyatining   tahlili,   hujjatli   to’liq   taftish,   balans
schyotlarini   tekshirish   yoki   sud-buxgalterlik   ekspertizasi   emasligiga   qaramasdan,
auditorlar o’z xizmat vazifalarini amalga oshirish chog’ida yuqorida sanab utilgan
ishlar   tartibi   va   hisob   hamda   nazorat-tahliliy   amaliyotning   boshqa   sohalaridan
foydalanadilar.   Bunda   buxgalteriya   hisobi   va   ichki   xo’jalik   nazorati   shartnoma
asosida   amalga   oshirilib,   moliya-xo’jalik   muomalalarining   qonunchilikka
muvofiqligi   tekshiriladi   (ya’ni   hisobot   ko’rsatkichlarining   haqqoniyligi   nazorat
qilinadi).   SHuningdek,   noo’rin   xarajatlarga   yo’l   qo’ymaslik   maqsadida   ekspert
konsul ь tatsiyasi o’tkaziladi. 
Farg’ona   shahrida   joylashgan   ―Bag’dod   PTZ   OAJ   aktsiyadorlik   jamiyati‖
(AJ) dastlab davlat korxonasi sifatida 1958 yilda tashkil topgan bo’lib, 1997 yilda
birlamchi   aktsiyalarini   chiqargan.   U   har   yili   audit   tashkilotlari   tomonidan
tekshiriladi.   Audit   davomida   asosiy   e’tibor   balans   va   moliyaviy   natijalar
to’g’risidagi   hisobot   tahliliga   qaratiladi.   Quyidagi   jadvallarda   ushbu   korxonaning
moliyaviy hisobotlarida aktiv va passivlarning to’g’ri aks ettirilganligi tekshirilgan.
 
1-jadval 
“Bag’dod PTZ” OAJ buxgalteriya balansi tahlili     
Aktiv  Qiymati  Vertikal  Gorizontal 
(ming s.)  tahlil (%)  Tahlil 
2010   2011  2010   2011 
Miqdorda  % Uzoq muddatli aktivlar 
Asosiy vositalar  2116010  2423077  35.7  34.9  307067  14.5 
Nomoddiy aktivlar  5500  4098  0.1  0.1  -1402  -25.5 
Urnatiladigan asosiy 
vositalar  168782  2346  2.8  0.0  -166436  -98.6 
Uzok muddatli  1121454  1121454  18.9  16.2  0  0.0 
13  
  investitsiyalar 
I bo’lim jami:  3411746  3550975  57.6  51.2  139229  4.1 
Joriy aktivlar  0  X 
Tovar moddiy zaxirasi  504236  495909  8.51  7.2  -8327  -1.7 
Pul mablag’lari  10747  42868  0.18  0.6  32121  298.9 
Debitorlik qarzlari  1970654  2717581  33.25  39.2  746927  37.9 
boshqa debitorlik 
karzlar  29195  126897  0.49  1.8  97702  334.7 
II bo’lim jami:  2514832  3383255  42.43  48.8  868423  34.5 
Balans jami:  5926578  6934230  100  100  1007652  17.0 
Passiv          0  X 
O’zlik mablag’larining manbai  0  X 
Ustav kapitali  414193  414193  7.0  6.0  0  0.0 
Qo’shilgan kapital  214757  214757  3.6  3.1  0  0.0 
Rezerv kapitali  1015190  1016844  17.1  14.7  1654  0.2 
Taqsimlanmagan foyda 33086  85881  0.6  1.2  52795  159.6 
I bo’lim jami:  1677226  1731675  28.3  25.0  54449  3.2 
Majburiyatlar  0  X 
Maxsul. yetkazib 
beruvchidan karz  200113  351115  3.4  5.1  151002  75.5 
Maqsadli jam.karz  354046  485723  6.0  7.0  131677  37.2 
Kiska mud.   bank 
krediti  22000  27000  0.4  0.4  5000  22.7 
Byudjetga qarzdorlik  505619  506788  8.5  7.3  1169  0.2 
Sugurta.bo’yicha karz  1817  1520  0.0  0.0  -297  -16.3 
Mexnatga xak tulash 
bo’yicha karz  56953  43467  1.0  0.6  -13486  -23.7 
Uzok   muddatli 73039  61050  1.2  0.9  -11989  -16.4 
14  
  majb.joriy kismi 
Boshqa kreditorlar  3035766  3646130  51.2  52.6  610364  20.1 
II bo’lim jami:  4249353  5122793  71.7  73.9  873440  20.6 
Balans jami:  5926579  6854468  100  100.0  927889  15.7 
 
Jadval   ma’lumotlaridan   ko’rinib   turibdiki,   korxonada   korxona   aktivlari
tarkibida asosiy vositala 14,5 foizni tashkil etgan holda o’tgan davrga nisbatan bir
yilda   307   mln.so’mga   ortgan.   Bu   asosan   o’rnatilmagan   asbob-uskunalarni   ishga
tushirilishi,   asosiy   vositalar   bahosini   oshirilishi   hamda   yangi   texnikalar   sotib
olinishi   hisobiga   yuz   bergan.   Mazkur   resurslarning   qayta   baholash   bilan   bog’liq
hujjat   aylanmasi   tekshirilganda   1.2   foizga   narxlar   xatolik   bilan   belgilanganligi
aniqlangan.   Jamiyatning   joriy   aktivlari   tarkibida   sezilarli   o’zgarish   debitorlik
qarzlarini   ortishida   ko’zga   tashlanadi.   O’tgan   davrda   197   mln.   So’m   bo’lgan
debitorlik   qarzi   hisobot   davri   boshiga   271   mln.so’mni   tashkil   etganligi   ham
hujjatlar   asosida   tekshirildi.   Mazkur   qarz   asosan,   xo’jalik   yurituvi   sub’ektlar
(81,2%) va aholi hissasiga (18.8 %) to’g’ri keladi. 
Balansning   aktivlari   tahlili   asosida   xulosa   qilish   mumkinki,   1   bo’lim
bo’yicha 4.1 foizga o’zgarganini maqbul holat deb baholansa, 2 bo’limning qariyb
37   foizga   o’zgarishini   debitorlik   qarzini   ko’payishi   tufayli   salbiy   jihat,   deb
hisoblash mumkin. Ushbu bo’limni tekshirishda taqdim etilgan hisobotning ayrim
miqdoriy   ko’rsatkichlarida   xatoliklar   mavjudligi   aniqlandi.   Xususan,   balans
aktivining 2 bo’limi jamini aniqlash balansda 3303493 ming so’m aks etgani holda
tekshirishda   uning   miqdori   3383255   ming   so’m   sifatida   baholandi.   Bu   yerda
xatolik -79762 so’m yoki 2.3 foizni tashkil etgan. 
Aktsiyadorlik jamiyati xususiy kapitali tarkibida taqsimlanmagan foydaning
o’sishini   investor   va   kreditorlar   uchun   ijobiy   baholash   mumkin.   Mazkur
mablag’larni ishlab chiqarishni modernizatsiyalashga va texnik jihozlashga sarflash
bilan   korxona   daromadlarini   istiqbolda   oshirishi   mumkinligidan   dalolat   beradi.
Korxonada   rezerv   kapitaliga   ajratilgan   mablag’   xaddan   ziyod   ko’,   ya’ni   ustav
15  
  kapitalining   qariyb   3   baravari   miqdorida   rezerv   tashkil   etilgan.   Auditorlik
hisobotida ushbu summani izoxlash talab etiladi. 
Korxonaning majburiyatlari hujjatlar asosida to’g’ri aniqlangan, ammo uning
tarkibida   byudjetdan   tashqari   maqsadli   jamg’armalarga   qarzdorlik   sezilarli
darajada oshgan (37% yoki 131 mln. so’m). 
Aktsiyadorlik   jamiyati   ma’lumotlarining   haqiqiyligi   va   aniqligi   asosan
moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi   hisobotda   yaqqol   namoyon   bo’ladi.   CHunki,
korxonalarning   yillik   faoliyat   natijalarini   aks   ettiruvchi   mazkur   hisobot   shakli
yakuniy ko’rsatkich bo’lgan rentabellik va daromadlik to’g’risida axborot beradi. 
―Bag’dod   PTZ   OAJ   moliyaviy   natijalari   yuzasidan   hisobot   ma’lumotlarini‖
tekshirishning   umumiy   natijasi   quyidagi   jadvalda   o’z   aksini   topgan   (2-jadval).   2-
jadval 
    Moliyaviy natijalar to’g’risidagi hisobot taxlili       
Ko’rsatkic
h  O’tgan davrda  Hisobot davrida  O’zgarish,
miqdoriy  O’zgarish,
foizda 
Darom
ad  Xaraja
t  Darom
ad  Xaraja
t  Darom
ad  Xarajat  Darom
ad  Xaraja
t 
Mahsulot
sotishdan
tushum  26888
54  0.0  30716
97  0.0  38284
3.0  0.0  14.2  0.0 
Sotilgan
maxsulot
tannarxi  0.0  25812
12  0.0  32980
32  0.0  716820
.0  0.0  27.8 
Mahsulot
sotishdan
yalpi foyda  10764
2.0  0.0  0.0  22633
5.0  -
10764
2  226335
.0  -100.0  0.0 
Davr 
xarajatlari,
Jami    43383
4.0  0.0  53370
8.0  0.0  99874.
0  0.0  23.0 
16  
  Sotish
xarajatlari  0.0  29611.
0  0.0  37526.
0  0.0  7915.0  0.0  26.7 
Maьmuriy
xarajatlar  0.0  88503.
0  0.0  10275
1.0  0.0  14248.
0  0.0  16.1 
Boshqa
operatsion
xarajatlar  0.0  31572
0.0  0.0  39343
1.0  0.0  77711.
0  0.0  24.6 
Asosiy
faoliyatni
boshqa 
daromadlar
i  46160
8.0  0.0  85098
6.0  0.0  38937
8.0  0.0  84.4   
Asosiy
faoliyatni
foydasi  13541
6.0  0.0  90943.
0  0.0  -
44473.
0  0.0  -32.8  X 
Moliyaviy
faoliyat 
daromadlar
i  12608.
0  0.0  9452.0  0.0  -
3156.0  0.0  -25.0  X 
Dividentlar
shaklidagi
daromadlar  12608.
0  0.0  9452.0  0.0  -
3156.0  0.0  -25.0  X 
Moliyaviy
faoliyat
bo’yicha  0.0  13224.
0  0.0  28069.
0  0.0  14845.
0  X  112.3 
xarajatlar 
Foizlar
shaklidagi
xarajatlar  0.0  29024
3.0  0.0  0.0  0.0  -
290243 X  -100.0 
17  
  .0 
Molyaviy
faoliyat 
bo’yicha
boshqa 
xarajatlar  0.0  13224.
0  0.0  28069.
0  0.0  14845.
0  X  112.3 
Umumxo’j
alik 
faoliyatini
foydasi  13480
0.0  0.0  72326.
0  0.0  -
62474.
0  0.0  -46.3  X 
Soliq
to’lagunga
qadar foyda  13480
0.0  0.0  72326.
0  0.0  -
62474.
0  0.0  -46.3  X 
Daromad
solig’i  0.0  17986.
0  0.0  14940.
0  0.0  -
3046.0  X  -16.9 
Boshqa 
soliqlar va
yig’imlar  0.0  9345  0  4591  0  -4754  X  -
50.87
21 
Hisobot
davri sof
foydasi  10746
9.0  0.0  52795.
0  0.0  -
54674.
0  0.0  -50.9  X 
 
Ma’lumotlar   tahlili   shuni   ko’rsatmoqdaki,   ―Bag’dod   PTZ   OAJda   yil‖
yakuni   bo’yicha   52.8   mln.so’m   foyda   ko’rgan,   o’tgan   davrga   nisbatan   bu
ko’rsatkich   jiddiy  pasaygan   (50%ga).  SHu   bilan  birga  asosiy   faoliyatning  boshqa
daromadlari   haqiqatda   qariyb   84%ga   ortgan   yoki   yillik   miqdoriy   o’sish   389,4
mln.so’mni tashkil etgan. Ammo barcha manfaatdor tomonlar (investorlar, moliya-
soliq   idoralari,   kredit   tashkilotlari,   korxona   xodimlari)   uchun   asosiy   ko’rsatkich
sanalgan asosiy mahsulotni sotishdan zarar ko’rilgan, ya’ni qariyb 3.1 mlrd.so’mlik
18  
  mahsulot sotilgani xolda 3.3 mlrd so’mga bevosita xarajat qilingan. Bu natijani o’ta
salbiy baholash lozim va auditorlik hisobotida aloxida qayd etilishi talab qilinadi. 
 
3. Korxonalar auditida xatoliklarni baholash va jiddiylik darjasini
aniqlash
 Auditorlik tekshiruvini o’tkazish ob’ekti hisoblangan ―Bag’dod PTZ  OAJda ‖
2011 yil moliyaviy hisobotlarini tekshirishda aniqlangan xatoliklarning kompaniya 
holatini hisobotlarda aks etish darajasiga ta’siri investorlar uchun muhim 
ahamiyatga ega. SHuning uchun mazkur xatoliklarni va kamchiliklarni jiddiylik 
darajasi aniqlanadi. 
Audtiorlik   faoliyatining   milliy   standartlariga   muvofiq   jiddiylik   darajasi
deganda   moliyaviy   hisobot-dagi   xatoning,   ushbu   hisobotdan   foydalanuvchi   unga
asosan   to’g’ri   xulosa   va   qaror   qabul   qilishiga   monelik   qiladagan   chegarasi
tushuniladi.   Bunga   ko’ra   auditorlik   tashkilotlari   jiddiylik   darajasini   aniqlash
tartibini o’rnatadigan o’zlarining ichki ishchi standartlarini ishlab chiqishlari kerak.
Ishchi   standart   yordamida   esa   asosiy   ko’rsatkichlar   tizimi   shakllantiriladi   va
jiddiylik darajasi aniqlanadi. 
Bizning fikrimizcha, milliy standartlarda xo’jalik yurituvchi sub’ekt moliyaviy
hisobotining   ishonchliligini   tavsiflaydigan   eng   muhim   ko’rsatkichlarni   va   ularga
nisbatan   qo’llaniladigan   foiz   (%)   ko’rsatkichlarini   keltirish   zarur.   Jiddiylik
darajasining   absolyut   miqdorini   topishda   auditor   audit   qili-nadigan   xo’jalik
yurituvchi   sub’ekt   hisobotining   ishonchliligini   tavsiflaydigan   eng   muhim
ko’rsatkichlarni   asos   qilib   olishi   zarur.   Bunday   ko’rsatkichlar   keyinchalik   shartli
ravishda   moliyaviy   hisobotning   asosiy   ko’rsatkichlari   deb   ataladi.   Ular   aniqlan-
ganidan so’ng tegishli tarzda hujjatlashtiriladi va tekshiruvda doimiy asos  sifatida
qo’llaniladi. 
Balans   aktivlari   qismida   2   bo’limi   jamini   aniqlash   balansda   3303493   ming
so’m   aks   etgani   holda   tekshirishda   uning   miqdori   3383255   ming   so’m   sifatida
19  
  baholandi. Bu yerda xatolik -79762 so’m yoki 2.3 foizni tashkil etgan. Bu xatolik
darajasi qanchalik jiddiy ekanligini me’yorlar yordamida aniqlash mumkin. 
SHundan   kelib   chiqib,   auditorlik   tashkilotlari   eng   muhim   asosiy
ko’rsatkichlarni,   jumladan:   buxgalteriya   hisobi   schyotlarining   miqdor
ko’rsatkichlari,   balans   moddalari   yoki   buxgalteriya   hisoboti   ko’rsatkichlaridan
ma’lum bir ulushini olib, jiddiylik darajasini hisoblab chiqarishlari lozim. 
Jiddiylik   darajasi   rejalashtirish   bosqichida   aniqlanadi   va   korxonaning
xususiyatlariga   bog’liq.   Jumladan,   faoliyat   tarmogi,   tugallanmagan   ishlab
chiqarish, soliq-qa tortilgungacha foyda summasi, balansning jami summasi, shartli
majburiyatlarning   mavjudligi,   kreditorlik   qarzlar,   kapital   summasi,   hisobotda
kutilmagan moddalarning paydo bo’lishi va boshqalar. 
Lekin, ushbu ko’rsatkich (jiddiylik darajasi) auditor tomonidan nafaqat auditni
rejalapggirish bosqichida - auditorlik amallarining mazmuni, hajmi va vaqt sarfini
aniqlash   paytida,   balki   butun   auditorlik   tekshiruvini   o’tka-zish   va   auditorlik
xulosasini tuzish jarayonida ham hisobga olinishi lozim. 
Yuqorida ta’kilanganidek, auditor audit o’tkazish chog’ida jiddiylikning ikkita
ya’ni sifat va miqdor tomonini nazarda tutishi zarur. Sifat nuqtai nazaridan auditor
xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   tomonidan   sodir   etilayotgan   muomalalarning
O’zbekistonda amal qilayotgan me’yoriy hujjatlardan chetga chiqish hollari jiddiy
yoki jiddiy emasligini  aniq-lash uchun o’zining professional  fikr-mulohazalaridan
foydalanadi.   Miqdor   nuqtai   nazaridan,   auditor   aniqlangan   tafovutlar   har   birining
yoki   jamlanmasining   (belgilanmagan   tafovutlarning   taxminiy   miqtsorini   ham
hisobga olgan holda) miqdoriy mezon - jiddiylik darajasidan oshib ketmaganligini
aniqlashi lozim. 
Jiddiylik   darajasini   aniqlashda,   odatda,   ikkita   omil   hisobga   olinadi:   xatoning
absolyut va nisbiy miqdori. Xatoning absolyut miqdori - bu auditorning sub’ektiv
fikri   bo’lib,   ma’lum   summadagi   xato   summaning   ahamiyatliligiga   ko’ra   boshqa
vaziyatlarga   bog’liq   bo’lmagan   holda   jiddiy   deb   tan   olinishi   mumkin.   Nisbiy
miqdor   esa   qabul   qilingan   te-gishli   miqdoriy   mezonga   nisbatan   foiz   hisobida
aniqlanadi. 
20  
  Auditor jiddiylik darajasini aniqlashda joriy yilning asosiy ko’rsatkichlari kabi,
joriy va o’tgan yillarning o’rtacha ko’rsatkichlaridan ham, shuningdek ma’lum bir
shaklga   keltirilishi   mumkin   bo’lgan   istalgan   hisob-kitob   amallaridan   ham
foydalanishi   mumkin.   Mazkur   muayyan   tekshiruv   uchun   jiddiylik   darajasining
yagona   ko’rsatkichi   kabi,   jiddiylik   darajasini   belgilaydigan   har   xil   ko’rsatkichlar
yig’indisidan   ham   foydalanishiga   ruxsat   etiladi.   Jiddiylik   darajasini   aniqlashda
qo’llaniladigan   har   xil   ko’rsat-kichlar   yig’indisidan   iborat   to’plamdagi
ko’rsatkichlarning har biri buxgalterlik hisobi schyotlarining ma’lum bir guruhini,
balans moddasini, hisobot ko’rsatkichlarini baholash uchun mo’ljallangan bo’lishi
lozim. 
―Bag’dod   PTZ   OAJda   2011   yil   moliyaviy   hisobotlarining   eng   muhim‖
ko’rsatkichlar   sifatida   quyidagilarni   olish   va   ularga   nisbatan   qo’llaniladigan
foizlarni tavsiya sifatida belgilash mumkin. Ushbu ko’rsatkichlar quyidagi jadvalga
tushirilib   (2-grafa),   qabul   qilingan   jiddiylik   darajasi   (%)   ga   muvofiq   (3grafa)
jiddiylik darajasining mutloq miqdori (4-grafa) hisoblab chiqariladi. 
21  
  3-jadval
Asosiy ko’rsatkichlar    
Mahsulot(ish, xizmat)larni sotishdan olingan tushum 
(2-shakl, 010 satr)  3071697  5%  153585 
Sotilgan mahsulot(ish, xizmat)larning ishlab chiqarish 
tannarxi (2-shakl, 020-satr)  3298032  3%  98941 
Jami davr xarajatlari (2-shakl, 040-satr)  533708  3%  16011 
Korxonaning xususiy kapitali (1-shakl, 460-satr)  1731675  10%  173168 
Balansning  umumiy summasi  (1-shakl  aktividagi  380-
satr yoki passivdagi 700-satr)  6854468  5%  342723 
Taqsimlanmagan foyda (1-shakl, 430-satr)  85881  2%  1718 
Ko’rsatkichlarning bir qismi ushbu jadvalga kiritilmasligi mumkin. 
Moliyaviy   hisobotning   asosiy   ko’rsatkichlari   bo’yicha   jiddiylik   darajasini
hisoblash jadvali. (namuna)  
Masalan, mijoz-korxona joriy yil yakuni bo’yicha foyda olmagan yoki kam foyda
olgan   bo’lib,   bu   ko’rsatkich   -   korxonaning   balans   foydasi   auditor   fikriga   ko’ra
mazkur korxonada audit o’tkazish uchun ahamiyatsiz bo’lishi mumkin. 
―Bag’dod   PTZ   OAJda   2011   yil   moliyaviy   hisobotlari   shuni   ko’rsatmoqdaki,‖
asosiy   mahsulotni   sotishdan   korxona   foyda   olmagani   holda   asosiy   faoliyatning
boshqa daromadlari yetrali darajada ko’p miqdorni tashkil etgan. Bunday holatlarni
auditorlik   hisobotida   to’liq   va   batafsil   ochib   berilishi   maqsadga   muvofiq   bo’ladi,
deb hisoblaymiz. 
 
Xulosa  
Mazkur kurs ishining amaliy natijalarini quyidagi xulosa va tavsiyalarda ifoda
etish mumkin. 
22  
 	
Asosiy 	
ko’rsatkich 	
qiymati 	
Jiddiylik
 	
darajasini
 	
summasi, m
.s.
  1. Audit   tushunchasi   nazorat   va   taftish   tushunchalariga   qaraganda   kengroq,
chunki   u   nafaqat   moliyaviy   ko’rsatkichlar   to’g’riligini   tekshirishni,   balki
xarajatlarni   maqbullashtirish   va   qonuniy   asosda   foydani   ko’paytirish   maqsadida
xo’jalik   faoliyatini   yaxshilash   bo’yicha   takliflar   ishlab   chiqishni   o’z   ichiga   oladi.
Auditni   biznesni   xolis   auditorlik   firmalar   tomonidan   o’ziga   xos   ekspertiza   qilish,
deb ta’riflash maqsadga muvofiq. 
2. Prezident  I. A. Karimov  "Jahon  moliyaviy-iqtisodiy  
inqirozi, 
O’zbekiston   sharoitida   uni   bartaraf   etishning   yo’llari   va   choralari"   nomli
asarida dunyoning hozirgi vaqtda bir qator yetakchi tahlil va ekspertlik markazlari
global moliyaviy inqiroz holatini va uning yuz berishi mumkin bo’lgan oqibatlariga
doir   materiallarni   o’rganish   va   umumlashtirish   natijasida   bir   qator   xulosalarga
kelayotganligini ta’kidlab, inqirozning aniq o’chog’i va sababini ko’rsatib o’tdilar.
Bunda   shunday   holatlar   ham   borki,   ayrim   auditorlik   firmalari   va   reyting
agentliklari kompaniyalarning umumiy moliyaviy xolatiga ortiqcha baholashlari va
ularninng kimmatli qog’ozlari indeksini sun’iy oshirib yuborishlari kuzatilmoqda. 
Natijada,   mavjud   xalqaro   tizimda   o’ziga   hos   bo’sh   xalqalar   paydo
bo’layotganligi,   jahon   moliya   -bank   tizimida,   shu   jumladan   audit   sohasida   ham
xalqaro miqyosda jiddiy nuqsonlar mavjudligi va ushbu tizimni tubdan isloh qilish
zarurligini ko’rsatdi. 
3. Milliy   audit   tizimining   bevosita   davlat   tomonidan   nazoratga   olinishi,
auditorlar va auditorlik faoliyatini markazlashgan holda va huquqiy asosda tartibga
solinishi   soxta   auditorlik   xulosalar   berilishi   va   kompaniyalar   qadr-qimmatini
sun’iy ravishda oshirishni  cheklaydi. G’arb mamlakatlarida auditorlik faoliyati va
auditorlar   hukumat   organlari   tomonidan   nazorat   bo’lmaganligi   sababli   o’z   kasbiy
etikalarini   buzgan   holda   noto’g’ri   va   asossiz   xulosalar   berish   orqali   mumay
daromad olishlari borgan sari kuproq kuzatilmoqda. 
4. Auditor   tomonidan   aniqlangan   tafovutlar   har   birining   yoki   jamlanmasining
miqdoriy   mezon   -   jiddiylik   darajasidan   oshib   ketmaganligini   aniqlashi   lozim.
Jiddiylik   darajasini   aniqlashda,   odatda,   ikkita   omil   hisobga   olinadi:   xatoning
23  
  absolyut va nisbiy miqdori. Xatoning absolyut miqdori - bu auditorning sub’ektiv
fikri   bo’lib,   ma’lum   summadagi   xato   summaning   ahamiyatliligiga   ko’ra   boshqa
vaziyatlarga   bog’liq   bo’lmagan   holda   jiddiy   deb   tan   olinishi   mumkin.   Nisbiy
miqdor   esa   qabul   qilingan   te-gishli   miqdoriy   mezonga   nisbatan   foiz   hisobida
aniqlanadi. 
5. Auditorlik   malaka   sertifikatiga   da’vogarlarning   kasbiy   va   bilim   darajasini
yanada   oshirish   maqsadida   ularning   yetakchi   oliy   o’quv   yurtlarida   hamda
respublika qimmatli  qog’ozlar  bozori  muvofiqlashtirish  kengashi  qoshidagi  o’quv
markazida   malaka   oshirishlarini   tashkil   etish   lozim.   CHunki   qariyb   barcha
korxonalarda qisqa va uzoq muddatli investitsiyalar, ularni hisobga olish va auditi
bilan bog’liq muammolarni hal etishda auditorlarning malaka darajasi yetarli emas.
6. Balansninng   aktivlari   tahlili   asosida   xulosa   qilish   mumkinki,   1   bo’lim
bo’yicha 4.1 foizga o’zgarganini maqbul holat deb baholansa, 2 bo’limning qariyb
37   foizga   o’zgarishini   debitorlik   qarzini   ko’payishi   tufayli   salbiy   jihat,   deb
hisoblash mumkin. Ushbu bo’limni tekshirishda taqdim etilgan hisobotning ayrim
miqdoriy   ko’rsatkichlarida   xatoliklar   mavjudligi   aniqlandi.   Xususan,   balans
aktivining 2 bo’limi jamini aniqlash balansda 3303493 ming so’m aks etgani holda
tekshirishda   uning   miqdori   3383255   ming   so’m   sifatida   baholandi.   Bu   yerda
xatolik -79762 so’m yoki 2.3 foizni tashkil etgan. 
7. ―Bag’dod PTZ  OAJda  yil   yakuni  bo’yicha  52.8 mln.so’m   foyda  ko’rgan,‖
o’tgan   davrga   nisbatan   bu   ko’rsatkich   jiddiy   pasaygan   (50%ga).   SHu   bilan   birga
asosiy faoliyatning boshqa daromadlari haqiqatda qariyb 84%ga ortgan yoki yillik
miqdoriy   o’sish   389,4   mln.so’mni   tashkil   etgan.   Ammo   barcha   manfaatdor
tomonlar   (investorlar,   moliya-soliq   idoralari,   kredit   tashkilotlari,   korxona
xodimlari)   uchun   asosiy   ko’rsatkich   sanalgan   asosiy   mahsulotni   sotishdan   zarar
ko’rilgan, ya’ni qariyb 3.1 mlrd.so’mlik mahsulot sotilgani xolda 3.3 mlrd so’mga
bevosita   xarajat   qilingan.   Bu   natijani   o’ta   salbiy   baholash   lozim   va   auditorlik
hisobotida aloxida qayd etilishi talab qilinadi. 
 
24  
  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. - T.: O’zbekiston, 1992 yil 8 dekabr. 
2. O’zbekiston   Respublikasi   Fuqarolik   Kodeksi.   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy
majlisining 29.08.96 yil. 257 1-son qaroriga muvofiq, tasdiqlangan 1997 yilning 1
martidan kuchga kiritilgan. 
3. O’zbekiston Respublikasi «Buxgalteriya hisobi to’g’risida»gi Qonuni. 
4. 1996 yil 30 avgust. 
5. O’zbekiston Respublikasi «Auditorlik faoliyati to’g’risida»gi Qonuni. 
6. 2000 yil 26 may. 
7. O’zbekiston Respublikasi Buxgalteriya hisobining milliy standartlari 
8. №00-21-sonlari. «Norma» dasturi. 
9. O’zbekiston Respublikasi Auditorlik faoliyatining milliy standartlari.T.: 2004. 
10. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2004 yil 14 martdagi "Tekshirishlarni
tartibga   solish   va   nazorat   qiluvchi   organlar   faoliyatini   muvofiqlashtirishni
takomillashtirish to’g’risida"gi Farmoni. 
Internet saitlar
1. http:// www. iia. org. uk 
2. http:// www. iasc. org. uk 
3. http:// www. aicpa. org./index. htm 
25

Foyda va uni to’g’ri taqsimlanganligining auditi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский