Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 47.4KB
Покупки 0
Дата загрузки 06 Август 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

G’aznachilik sharoitida davlat haridini tashkil qilish

Купить
G’aznachilik sharoitida davlat haridini tashkil
qilish
MUNDARIJA:
KIRISH
ASOSIY QISM
1. O’zbekiston Respublikasida g’aznachilik tizmini yanada takomillashtirish 
istiqbollari
2 . Davlat xaridi to’g’risida tushuncha.  O’zbekiston Respublikasida davlat xaridi 
tizimini isloh qilish. Davlat xaridlarini amalga oshirishda G’aznachilikning o’rni
3.   O’zbekiston Respublikasida davlat xaridini amalga oshirish mexanizmlari va 
uning huquqiy asoslarini takomillashtirish.
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR                                                     Kirish
G’aznachilik   tizmida   davlat   budjetdan   mablag’   oluvchilarning   mahsulot
yetkazib   beruvchilar   bilan   o’zaro   munosabatlaridagi   dastlabki   nazorat   tobora
ko’proq   ro’l   o’ynaydi.Davlat   byudjeti   g’azna   ijrosida   davlatning   moliyaviy
nazoratini   kuchaytirish,budjet   mablag’   oluvchilarning   tovarlar(xizmatlar,ishlar)
uchun   davlat   xarid   narxlarini   samarali   shakllantirish   tartibini   tubdan
o’zgartirish   ,budjet   mablag’lari   oluvchilarining   yuridik   va   moliyaviy
majburiyatlarini   boshqarish   ishlarini   rivojlanishiga   qulay   imkoniyat
yaratiladi   .G’aznachilikda   davlat   xarajatlarining   muhim   tarkibiy   qismi   sifatida
davlat xaridi alohida o’rniga ega.
Ijtimoiy-iqtisodiy   sohalarga   davlat   xaridini   amalga   oshirish   zaruriyati
umumjamiyat   mafaatlaridan   kelib   chiqadi.O’zbekistonda   davlat   xaridini   hajmi
YaIMning 11 foizini tashkil etgan holda ,uni iqtisodiy o’sishga ta’sir etuvchi omil
ekanligini ko’rsatadi.
Davlat   xaridi   YaIMning   shakklanishiga   tog’ridan   to’g’ri   ta’sir   ko’rsatadi.To’g’ri
tashkil   qilingan   davlat   xarididan   foydalanish-   mamlakatda   iqtisodiy   o’sishni
ta’minlaydi hamda dolzarb iqtisodiy-ijtimoiy vazifalarni hal qiladi.
Xorijiy   mamlakatlar   tajribasi   shundan   ko’rsatadiki,davlat   xaridi   budjetning
xarajatlar   qismida   katta   salmoqni   egallaydi,shu   bilan   birga   iqtisodiyotni
boshqarishning muhim vositasi  hisoblanadi.Ko’pgina mamlakatlarda davlat xaridi
jarayonida yangi texnologiyalar amaliyotga joriy etilmoqda. ASOSIY QISM
1.O’zbekiston   Respublikasida   g’aznachilik   tizmini   yanada   takomillashtirish
istiqbollari
Mamlakatimizda   g’aznachilik   tizimini   joriy   etilishi   budjet   parametrlarini
yaxhsilash   borasida   amalga   oshirilgan   islohotlar   sirasiga   kiradi.   Bugungi   kunda
mazkur sohani yanada tokomillashtirish lozimligi g’aznachilik tizimining tashkiliy
va   huquqiy   tizimini   takomillashtirish,   uning   tarraqiy   etishining   yo’nalishlarini
o’rganish muhimligini keltirib chiqaradi. O´zbekiston Respublikasi Prezidenti I. A.
Karimov   ta´kidlaganidek   “Davlat   budjetini   bajarishga   qaratilgan   g’aznachilik
xizmati   institutini   rivojlantirish   va   mustahkamlash   budjet   mablag’laridan
foydalanish   samaradorligini   ancha  oshiradi. Bu  borada  Moliya  Vazirligi   huzurida
yangi   tashkil   etilgan   G’aznachilik   tuzilmasining   moddiy-texnik   bazasini   barcha
pog’onalarda mustahkamlash, uni malakali kadrlar bilan ta’minlash, xalq ta’limi va
sog’lig’ini saqlash sohasida  budjet tashkilotlarini moliyalash mexanizmini yanada
takomillashtirish   bo’yicha   keng   ko’lamli   ishlarni   amalga   oshirish   lozim”   .
G’aznachilik   tizimining   joriy   qilinishi   natijasida   keyingi   yillar   davlat   budjetini
profisit   bilan   ijro   etilishi   ta´minlanmoqda.   Xususan,   2014   yil   yakunlariga   ko’ra
davlat   budjetini,   soliq   yuki   20,5   foizdan   20,0   foizgacha   kamaygani   va   foydadan
olinadigan   soliq   stavkasi   9   foizdan   8   foizgacha   pasaygani   holda   yalpi   ichki
mahsulotga   nisbatan   0,2   foiz   profitsit   bilan   ijro   etilishiga   erishildi.   Bunda
hukumatimiz   tomonidan   ishlab   chiqilgan   iqtisodiy   siyosatning   to’la   va   izchil
amalga oshirilishi, iqtisodiyotning muhim ustuvor tarmoqlarining belgilab berilishi
hamda   ularni   rivojlantirish   bo’yicha   imkoniyatlarning   safarbar   etilishi   muhim
ahamiyat   kasb   etmoqda.   Shunday   bo’lishiga   qaramasdan   g’aznachilik   tizimini
yanada samarali faoliyat yuritishi hamda takomillashtirish uchun quyida keltirilgan
yo’nalishlarda amaliy ish olib boorish maqsadga muvofiqdir:      
Respublikamizda   G’aznachilik   tizimining   samarali   faoliyat   yuritishi
uchunme’yoriy–huquqiyasoslarning yanada takomillashtirish;      
  Sohada   faoliyat   yuritib   kelayotgan   xodimlarning   g’aznachilik   bo’yicha
tajriba, bilim hamda ko’nikmalarini oshirish;       Respublikaning   barcha   hududlarida   zamonaviy   axborot   texnologiyalari,   aloqa
tizimlaridan   foydalanish   darajasini   oshirish   va   boshqa   bir   qator   muammolarni
keltirishimiz mumkin. G’aznachilik tizimi — yosh moliyaviy struktura bo’lishiga
qaramasdan   uning  rivojlanish   darajasi   juda  yuqori.  Davlat   budjetini   boshqarishda
g’aznachilik organlari zimmasiga yuklatilgan vazifalar va funksiyalar yildan yilga
takomillashib bormoqda. G’aznachilik instituti budjet daromadlari va xarajatlarini
to’g’ri   rejlashtirish   hamda   ijro   qilish   imkonini   beradi.   Asosiysi,   kelgusi   yil
loyihasini   tayyorlash   uchun   prognoz   ma’lumotlarini   shakllantirilishiga   xizmat
qiladi. Davlat budjeti daromadlari va xarajatlarining barqarorligini, mamlakatimiz
hududlarida   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlarning   muvafaqqiyatini
belgilab   berishda   davlat   budjeti   g’azna   ijrosi   muhim   ahamiyatga   ega.   Bugungi
kunga   qadar   davlat   budjetining   ijrosida   ko’pgina   o’zgarishlar   amalga   oshirildi.
Respublikamizda   2010–2014   yillarda   quyidagi   yo’nalishlar   bo’yicha   rivojlanish
kuzatildi:     
davlat   budjeti   daromadlari   hisobini   budjet   tizimi   bo’g’inlarida   tartibga
solish;     
  mahalliy   soliqlar   va   yig’imlar,   respublika   soliqli   va   soliqsiz   daromadlari
hisobi;     
 davlat va mahalliy budjetlarning kassa ijrosi;      
quyi budjetlarni pog’onali moliyalashtirilishiga chek qo’yildi;      
budjet   mablag’laridan   maqsadli   foydalanish   ustidan   nazorat   kuchaytirildi;
mahalliy   budjet   ijrosi   to’g’risidagi   hisobotni   tayyorlash   muddati   qisqartirildi   va
sifati   yanada   yaxshilandi.   Davlat   budjeti   g’azna   ijrosini   boshqarish   sohasidagi
dolzarb   muammolarni   hal   etish   zarur   bo’lganda,   g’aznachilik   organlarining
faoliyati   Davlat   budjeti   islohotlarida   o’zining   ijobiy   tomonlarini   ko’rsatmoqda.
Davlat   budjeti   kassa   ijrosini   amalga   oshirish   bo’yicha   belgilangan   tartibni   to’g’ri
amalga   oshirilishini   nazorat   qilishga   qaratilgan   “ichki   nazorat”   xizmatini
rivojlantirish   va   takomillashtirish   budjet   mablag’laridan   foydalanish
samaradorligini   sezilarli   darajada   oshiradi.   Bu   borada   g’aznachilik   organlarida
tashkil   etilgan   ichki   nazorat   bo’limlarining   moddiy-texnik   bazasini   barcha pog’onalarda   mustahkamlash,   uni   malakali   kadrlar   bilan   ta’minlash   kabi   keng
ko’lamli   ishlarni   amalga   oshirish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   O’zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligining   davlat   moliyasini   boshqarishni   isloh   qilish
strategiyasiga   ko’ra,   Moliya   vazirligi   G’aznachiligida   ichki   nazorat   tizimini
rivojlantirish konseptsiyasiga muvofiq Davlat moliyasini boshqarish tizimi ustidan
nazoratni   takomillashtirish   pirovard   maqsad   qilib   belgilandi.   Jahon   standartlariga
muvofiq   davlat   moliyasini   boshqarish   sohasida   tashkil   etilgan   ichki   nazorat   va
audit   rivojlangan   jamiyatga   erishishning   zarur   quroli   deb   baholanmoqda.
Markazlashgan   budjet   mablag’laridan   belgilangan   maqsadda   ishlatilishini   nazorat
qilish,   mahalliy   budjetlarni   bajarilishida   investitsiya   va   kapital   qo’yilmalarga
yo’naltirilgan xarajatlar ustidan nazorat qilish tartibini mukammallashtirish lozim.
Shuningdek,   ijtimoiy-madaniy   tadbirlarga   ajratilgan   budjet   mablag’laridan
foydalanish,   dastur   asosida   aniq   ro’yxatli   bo’lishini,   budjetdan   mablag’
oluvchilarni   moliyalashtirish   mexanizmini   soddalashtirish,   budjet   mablag’laridan
foydalanish   hisobini   yuritishda   kuchli   moliyaviy   nazoratini   ta’minlashni   taqozo
etadi. O’zbekiston Respublikasi G’aznachilik tizimini yanada takomillashtirishning
yana   bir   muhim   masalalaridan   biri   bu   davlat   xaridlar   tizimi   hisoblanadi.   Davlat
xaridini   boshqarish   tizimini   takomillashtirish   uchun   quyidagi   elementlardan
foydalanish   samarali   yo’nalish   hisoblanadi:   davlat   xaridi   siyosatini   davlatning
iqtisodiy siyosati maqsadlariga muvofiqlashtirish; davlat xaridi sohasidagi  amalga
oshirilayotgan   siyosatni   monitoring   va   baholashni   tatbiq   etish.   Davlat   xaridlar
tizimini   takomillashtirishni   muhim   strategik   masalalaridan   biri   —   davlat   xaridini
rejalashtirishni   qisqartirishdir.   Davlat   xaridi   faoliyatini   rejalashtirishning   tamoyili
budjet   mablag’larining   ishlatilishi   samaradorligini   va   tejamkorligini   oshirish   deb
baholanishi   kerak.   Respublikamizda   kelgusida   g’aznachilik   tizimi   faoliyatini
yanada   takomillashtirish   uchun   doimiy   g’aznachilikning   Yagona   g’azna
hisobvarag’i   monitoringini   o’tkazish   kerak.   Hozirgi   kunda   budjet   amaliyotida
g’aznachilik   takomillashtirish   va   davlatning   moliyaviy   resurslarini   samarali
boshqarish   uchun   Davlat   budjeti   mablag’larini   prognozlashtirish   va   kassali
rejalashtirishni   takomillashtirish   bilan   birga,   davlat   budjeti   mablag’larini likvidligini   oshirishga   olib   keladigan   G’aznachilikning   Yagona   g’azna
hisobvarag’idagi   operatsiyalarni   boshqarish   mexanizmini   takomillashtirish   zarur.
Davlat budjetini bajarishga qaratilgan g’aznachilik xizmati institutini rivojlantirish
va   mustahkamlash   budjet   mablag’laridan   foydalanish   samaradorligini   ancha
oshiradi.   Budjet   tashkilotlari   xaridini   to’g’ri   va   samarali   tashkil   qilish   uchun
mahsulotlar (ishlar, xizmatlar) xarid qilish jarayoniga kompleks yondashish zarur.
Milliy   iqtisodiyotni   rivojlantirish   bosqichida   budjetdan   tashqari   fondlarning
mablag’larini   oqilona   sarflashning   eng   maqbul   mexanizmini   shakllantirishimiz
kerak.   Shu   sababli,   kelajakda   Davlat   budjeti   tarkibidagi   davlatning   maqsadli   pul
jamg’armalari   faoliyatini   takomillashtirishni   ta’minlaydigan   chora-tadbirlarni
amalga   oshirish   muhim   ahamiyatga   ega.   Bir   qator   rivojlangan   davlatlarda   budjet
ishlab   chiqish   jarayonida   yanada   samarali   uslublardan   foydalanish   maqsadida
yangi   “maqsadli-dasturli   rejalashtirish   uslubi”   yoki   “natijaviylikka   yo’naltirilgan
budjetlashtirish”   uslubi   qo’llaniladi.   Budjet   islohotining   muhim   yo’nalishlaridan
biri — natijaviylikka yo’naltirilgan budjetlashtirishni joriy etishdir. Natijaviylikka
yo’naltirilgan   budjetlashtirish   (NYB)   —   moliyaviy   resurslarni   taqsimlash   va
foydalanishning   tiniqligi,   nazorat   ostida   bo’lishi   va   samaradorligini   oshirishni
ko’zda   tutadi.   Bunda   cheklangan   moliyaviy   resurslar   jamiyatda   ko’zda   tutilgan
aniq   maqsadga   erishishiga   qarab   hamda   davlat   budjeti   siyosatining   ustuvor
yo’nalishlariga   muvofiq   taqsimlanadi.   Natijaviylikka   yo’naltirilgan
budjetlashtirishdan   foydalanganimizda   xarajatlarning   alohida   moddalari   bo’yicha
budjet   g’azna   ijrosida   maqsadli   ijtimoiy-iqtisodiy   ko’rsatkichlarni   bajarishga
o’tiladi. Dasturiy-maqsadli  uslubda rejalashtirish uzoq muddatli baholash asosida,
budjet   xarajatlarini   qismlarga   ajratish   esa   —   maqsadlar   va   dasturlardan   kelib
chiqib amalga oshiriladi. Bunda budjet faqatgina xarajatlar tasnifining “an’anaviy”
turlari   yordamidagina   emas,   balki   aniq   dasturlar   bo’yicha   ham   ishlab   chiqiladi.
Dastur  doirasidagi  har  bir  tadbirga xarajatlar  alohida ko’rsatiladi.  Ular  shu  dastur
doirasida   moliyalashtirilayotgan   ob’ekt   yoki   xizmatning   holatini   va   dastur
yakunlanganda   erishilishi   rejalashtirilayotgan   holatini   aks   ettiradi.   NYB   uslubi
g’aznachilikda quyidagi vazifalarni yechishga imkon beradi:  aholi talablariga mos xizmatlarni taqdim etish; 
xarajatlarning nafaqat qiymatini, balki ijtimoiy samaradorligini aniqlash; 
budjet xarajatlarining asosliligi va tiniqligini oshirish; 
budjet   tasnifi   bo’yicha   resurslarni   xarajat   turlari   bo’yicha   emas,   strategik
maqsadlar bo’yicha taqsimlash. 
O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   budjetini   boshqarishni   takomillashtirish,
budjet   jarayonini   tizimlashtirish,   budjet   tasnifini   mukammallashtirish   bo’yicha
nazariy ishlanmalar va amaliy asoslarning sezilarli darajada zamon talabidan ortda
qolmasligi uchun budjet tasnifi bo’yicha aniq tavsiyalar va takliflar ishlab chiqish
zarur.   Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida   davlat   moliyaviy   xavfsizligini
ta’minlashda budjet jarayonlarini samarali boshqarish yanada murakkablashadi. Bu
esa   budjet   mablag’larini   boshqarish,   ularni   budjet   tizimi   bo’g’inlari   o’rtasida
taqsimlash mexanizmini takomillashtirish zarurligini talab etadi. Davlat moliyaviy
xavfsizligini   ta’minlashda   budjet   ijrosini   samarali   boshqarish   muammosi
dolzarbligicha   qolmoqda.   Respublikamizda   amalga   oshirilgan   tadbirlar   qatorida
bank,   moliya,   budjet,   g’aznachilik   tizimini   mustahkamlash   masalasiga   qaratiladi.
Shunday   sharoitda   Davlat   budjetidan   samarali   foydalanish   milliy   iqtisodiyotni
rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatishi   bilan   birga   mamlakat   ichida   ijtimoiy-
iqtisodiy barqarorlikni yuzaga kelishini ta’minlaydi. 2.   Davlat   xaridi   to’g’risida   tushuncha.   O’zbekiston   Respublikasida   davlat
xaridi   tizimini   isloh   qilish.   Davlat   xaridlarini   amalga   oshirishda
G’aznachilikning o’rni
Ma’lumki, davlat sektorining mamlakatimiz ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotini
ta’minlashdagi roli katta ahamiyatga ega. Uning uzluksiz va samarali faoliyati uchun
tegishli tovarlar, xizmatlar va ishlar bilan o’z vaqtida ta’minlab turish zarur bo’ladi.
Davlat xaridlari esa ayni shu maqsadda muhim omil bo’lib xizmat qiladi. 
Davlat   xaridlari   –   bu   davlat   ehtiyojlari   uchun   xarid   qilinadigan   tovarlar,
bajariladigan   ishlar   va   xizmatlarga   aytiladi,   ya’ni   davlat   xaridi   davlat   ehtiyojlari
uchun   tovarlar   va   xizmatlarni   qisman   yoki   to’liq   davlat   mablag’lari   evaziga   sotib
olinishidir.   O’zbekiston   Respublikasi   Byudjet   Kodeksida   “ davlat   xaridlari   –
byudjet   tizimi   byudjetlarining   mablag’lari   hisobidan   tovarlarni   (ishlarni,
xizmatlarni) xarid qilish ” deb ta’rif berilgan.
Davlat   ehtiyojlari   uchun   xarid   qilinadigan   tovarlar,   bajariladigan   ishlar   va
xizmatlarga quyidagilar kiradi:
tovarlarga   –   xom-ashyo,   materiallar,   uskunalar,   qattiq,   suyuq   va   gaz
holatidagi   predmetlar,   elektr   energiyasi,   shuningdek,   tovarlarni   etkazib   berish
bo’yicha xizmatlar qiymati (agar u tovarning bahosidan yuqori bo’lmasa) kiritiladi;
ishlarga   –   qurilish,   ta’mirlash,   bino,   inshoot   va   ob’ektlarni   qurish   yoki
ta’mirlash   bilan   bog’liq   faoliyat   turlari,   shuningdek,   gruntlarni   qazish,   yangidan
qurish, jihozlash, qurilish-montaj ishlari uchun qurilish maydonlarini tayyorlash va
boshqa   qurilish   ishlari   (masalan,   geodeziya,   burg’ulash   bo’yicha   ishlar,   aero   va
sun’iy   yo’ldosh   orqali   sur’atga   olish,   seysmik   tadqiqotlar   o’tkazish   (agar   ushbu
xizmatlar bahosi asosiy ishlar bahosidan yuqori bo’lmasa)) kiradi;
xizmatlarga   –   tovar   va   ishlarga   taalluqli   bo’lmagan   barcha   xarid   predmeti
kiritiladi.
Davlat xaridi davlat infratuzilmasini moddiy va moliyaviy jihatdan ta’minlash
maqsadida   amalga   oshiriladi.   Davlat   infratuzilmasini   umumiy   tarzda   ikkita   yirik
tarkibiy qismga ajratish mumkin 1
:
1
  Burxonov   U .  Davlat   xaridi .  T .: “ nfoCOM . UZ ”.  2010. 10-bet. - iqtisodiy   infratuzilma   (transport,   aloqa,   kommunal   xizmatlar,   kundalik
iqtisodiy faoliyatni amalga oshirish uchun birlamchi bo’lgan infratuzilmalar);
- ijtimoiy infratuzilma (maktablar, kasalxonalar, kutubxonalar yoki boshqacha
aytganda, jamiyat  a’zolarining kundalik hayoti, ijtimoiy ehtiyoji uchun zarur bo’lgan
birlamchi   infratuzilmalar).   Ijtimoiy   sohalar   uchun   davlat   xaridini   amalga   oshirish
zarurati   umumjamiyat   manfaatlaridan   kelib   chiqadi   va   u   mavjud   qonuniy-me’yoriy
aktlar orqali tartibga solinadi.
O’zbekistonda   davlat   xaridining   hajmi   YaIMning   11   foizini   tashkil   etgani
holda, uni iqtisodiy o’sishga ta’sir etuvchi muhim omil ekanligini ko’rsatadi 2
. Davlat
xaridi   YaIMning   shakllanishiga   to’g’ridan-to’g’ri   ta’sir   ko’rsatadi.   Shuni   inobatga
olib,   davlat   xaridini   amalga   oshirish   sohasida   olib   borilgan   oqilona   siyosat
makroiqtisodiy siyosatga jiddiy ta’sir etuvchi instrument sifatida yuzaga chiqadi.
Davlat   xaridini   iqtisodiyotning   ma’lum   sohalarida   amalga   oshirish   orqali,
o’sha  sohalar  rivojiga va aholi  bandligi  hamda daromadlari  darajasiga  ijobiy ta’sir
etiladi. Jumladan:
- kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlar   tomonidan   ishlab   chiqarilayotgan
tovar   va   xizmatlarni   sotib   olishda   tanlov   jarayonlarini   joriy   etish   orqali,   kichik
biznes va xususiy tadbirkorlikni rivojlantirishga ta’sir etishi mumkin;
- sotib   olinayotgan   tovarlarning   sifat   talabini   xalqaro   andoza   talablariga
tenglashtirish   orqali   milliy   ishlab   chiqaruvchi   korxonalar   mahsulot   sifatini
oshirishga ta’sir etishi mumkin;
- ochiq   tenderlarni   e’lon   qilish   orqali   raqobatni   rivojlantirishga   ta’sir   etish
mumkin bo’ladi.
Yuqorida   sanab   o’tilgan   holatlarda   faqatgina   mamlakat   darajasida   davlat
xiridini   boshqarishning   samarali   mexanizmlari   mavjud   bo’lgan   sharoitda,   ya’ni
xaridni oqilona rejalashtirish va uning iqtisodiyotga ta’sirini to’g’ri baholash orqali
erishish mumkin.
O’zbekiston   hukumati   davlat   xaridi   instrumentlaridan   turli   ko’rinishlarda
foydalanib   kelmoqda.   Masalan,   o’rta   maxsus   ta’lim   tizimidagi   islohotlar   nafaqat
2
  O   problemax   upravleniya   gosudarstvenn i mi   zakupkami   v   Respublike   Uzbekistan   i   napravleniyax
sovershenstvovaniya. Analiticheskaya zapiska. UNDP. Tashkent-2008. 3-str. o’quv   binolari   sonining   ortishiga   olib   keldi,   balki   respublikada   kapital   qurilish
sohasining   rivojiga   katta   turtki   berdi.   2000   yillar   boshida   qurilish   kompaniyalari
nochor ahvolda bo’lgan bo’lsalar, hozir ular qurilish-montaj ishlari va loyihalarning
turli-tumanligi   va   sifati   bo’yicha   xorijiy   kompaniyalar   bilan   raqobat   qila   oladilar.
Shuning   bilan   bir   vaqtda,   O’zbekistonda   ishlab   chiqarilayotgan   qurilish
materiallarining   turlari   ham   kengaydi.   Kapital   qurilish   sohasiga   davlat   buyurtmasi
aholi   bandligini   oshirishda   ham   muhim   o’rin   egallaydi.   Xuddi   shunday   misollarni
sanoat   va   qishloq   xo’jaligi   ishlab   chiqarish   tarmoqlari   bo’yicha   ko’plab   keltirish
mumkin.
O’zbekiston   Respublikasida   davlat   xaridining   sub’ektlari   bo’lib   quyidagilar
hisoblanadi:
1. Davlat   buyurtmachilari   –   byudjetdan   mablag’   oluvchilar   va   byudjet
hamda davlat maqsadli jamg’armalari mablag’larini taqsimlovchilar:
- byudjetdan mablag’ oluvchi tashkilotlar;
- davlat maqsadli jamg’armalari ning ijroiya direktsiyalari;
- Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi, viloyatlar ho kimliklari va
Toshkent shahar hokimligi qoshidagi yagona buyurtmachi xizmati;
- hukumat kafolati ostida xalqaro grant yoki qarz kreditlar olgan hamda ushbu
mablag’lar hisobidan davlat xaridini amalga oshirayotgan tashkilotlar;
- davlat mulki ishtirokida faoliyat yuritayotgan xo’jalik sub’ektlari.
2. Tashqi nazorat organlari – O’zbekiston Respublikasi Hisob palatasi;
3. Hukumat – O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi;
4. Davlat   va   xo’jalik   boshqaruv   organlari   –   nazoratni   tashkil   etuvchi
organlar:
- Moliya vazirligi;
- Tashqi iqtisodiy aloqalar, investitsiya va savdo vazirligi;
- Davarxitekqurilish tashkiloti.
5. Tovarlar   va   xizmatlar   etkazib   beruvchilar   –   tovarlar   (xizmatlar,   ishlar)
etkazib beruvchi xo’jalik sub’ektlari.
6. Xaridni amalga oshirish jarayoniga ko’maklashuvchi tashkilotlar: - xizmat ko’rsatuvchi banklar;
- birjalar;
- transport-ekspeditorlik kompaniyalari;
- maslahat, ekspertiza va boshqa tashkilotlar;
- amaldagi qonunchilik asosida ekspert baholash xizmatini amalga oshiruvchi
boshqa tashkilotlar.
O’zbekiston   Respublikasida   davlat   xaridi   tizimini   isloh   qilish.   Davlat   xaridlarini
amalga oshirishda G’aznachilikning o’rni
Dunyodagi   ko’plab   mamlakatlar   singari,   O’zbekiston   Respublikasida   davlat
xaridi   tizimini   isloh   etishga   katta   e’tibor   qaratilmoqda.   Hukumat   tomonidan   xarid
jarayonlarini   ochiq-oydinligini   ta’minlashga   qaratilgan,   jumladan,   xaridni   amalga
oshirishda   tender   jarayonlaridan   kengroq   foydalanish   yo’nalishlari   bo’yicha   qator
hujjatlar qabul qilinmoqda.
Muhtaram Prezidentimiz I.A.Karimov o’z ma’ruzalarida “…kichik biznes va
xususiy   tadbirkorlikning   kreditlar,   xom-ashyo   resurslari,   shuningdek,   davlat
xaridlari   tizimidan   foydalanish   imkoniyatlarini   kengaytirish   zarur.   2011   yilda
Moliya   vazirligi   va   Iqtisodiyot   vazirligiga   maxsus   kvotalar   ajratish   orqali   kichik
biznesning   davlat   xaridlari   tizimidan   foydalanishini   kengaytirish   borasida   alohida
mexanizmni ishlab chiqish va amalda qo’llash, kichik biznes korxonalari tomonidan
ishlab chiqarilayotgan mahsulotlarni xarid qilish, ko’rsatilayotgan ish va xizmatlarga
doir davlat buyurtmalarini joylashtirish bo’yicha ochiq elektron tizimni bosqichma-
bosqich joriy etish vazifalari topshiriladi” 3
- deya ta’kidlaganlar.
Bu   borada   mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   islohotlardan   ko’zlangan
maqsad, nafaqat davlat mablag’laridan foydalanishning samarali hisob va nazoratini
tashkil etish, balki davlat buyurtmachilarining shartnomaviy-huquqiy tartibga rioya
etish darajasini oshirish ham ko’zda tutilgan.
Davlat xaridini tashkil etish bo’yicha mutlaqo yangi tamoyillarga asoslangan
tizim shakllantirilmoqda va tabiiy ravishda, bu sohada o’z echimini kutayotgan qator
3
  Prezident   I.Karimovning   2010   yilda   mamlakatimizni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   yakunlari   va   2011
yilga   mo’ljallangan   eng   muhim   ustuvor   yo’nalishlarga   bag’ishlangan   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   majlisidagi   ma’ruzasi.,   Xalq   so’zi.,   2011   yil   22   yanvar,   №16   (5183).,   3-bet,   5-ustun,   8-xat
boshi. muammolarni ko’rsatish mumkin, jumladan:
 davlat   xaridini   amalga   oshirishning   mavjud   tizimi   respublika   miqyosida
davlat   ehtiyojlari   uchun   tovarlar   va   xizmatlarni   sotib   olish   uchun   qilinadigan
xarajatlarni optimallashtirish imkonini bermaydi;
 me’yoriy-huquqiy   bazaning   etarli   darajada   rivojlanmaganligi,   xususan,
O’zbekiston Respublikasida davlat xaridlari to’g’risida qonun qabul qilinmaganligi;
 davlat   xaridini   amalga   oshiruvchi   va   uning   nazoratini   ta’minlovchi
malakali kadrlarning etishmasligi;
 xarid   tizimining   hamda   uning   mexanizmlarining   ochiq-oydin   emasligi   va
boshqalar.
Davlat   xaridlarini   amalga   oshirishda   g’aznachilik   tizimidan   foydalanishni
kengaytirish   borasida   alohida   mexanizm   ishlab   chiqilishi   va   amalda   qo’llanilishi,
kichik   biznes   korxonalari   tomonidan   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlarni   xarid
qilish,   ko’rsatilayotgan   ish   va   xizmatlarga   doir   davlat   buyurtmalarini   joylashtirish
bo’yicha ochiq elektron tizimning bosqichma-bosqich joriy etilishi natijasida davlat
byudjeti mablag’laridan maqsadli va samarali foydalanishga erishiladi.
Davlat xaridi tizimini isloh etish kompleks yondashuvni talab etadi. Islohotlar
faqatgina maxsus qarorlar qabul qilish va davlat xaridi bo’yicha vakolatli agentlikni
tashkil   etish   bilan   chegaralanib   qolmasdan,   balki   turli   davlat   organlarining
hamkorlikdagi   harakatini   yo’lga   qo’yish,   ular   o’rtasida   vakolatlarni   to’g’ri
taqsimlash,   tizimda   kuchlar   nisbati   tengligini   ta’minlovchi   o’z-o’zini   boshqarish
mexanizmlarini shakllantirishni talab etadi.
Davlat   ehtiyojlari   uchun   xaridni   amalga   oshirish   mexanizmining   samarali
bo’lishi,   ko’p   jihatdan,   davlat   xaridi   borasida   qaror   qabul   qilayotgan   davlat
xizmatchilarining   malaka   darajasi,   professional   tayyorgarligi   va   haqqoniyligiga
bog’liq.   Ko’pgina   davlatlarda   davlat   xaridi   bilan   shug’ullanadigan   xodimlarni
tayyorlash   va   malakasini   oshirish   bevosita   hukumatning   zimmasiga   yuklatilgan
vazifa hisoblanadi.
O’zbekiston   Respublikasi   tomonidan   yuqorida   ko’rsatilgan   yo’nalishlardagi
kamchiliklarni bartaraf etishga katta e’tibor qaratilmoqda va davlat xaridini amalga oshirishda   qatnashuvchi   boshqa   sub’ektlar   ishtirokida   davlat   xaridi   jarayonining
mexanizmlarini hamda uning huquqiy asoslarini takomillashtirish bo’yicha faol ish
olib borilmoqda.
O’zbekiston Respublikasida davlat byudjetining g’azna ijrosi sharoitida davlat
xaridlarini amalga oshirish jarayoni mexanizmlarini amaliyotga joriy etish bugungi
kunda byudjet islohotlarining muhim yo’nalishlaridan biri hisoblanadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2011   yil   7   fevraldagi   PQ-1475-
sonli   “Davlat   xaridlari   tizimini   maqbullashtirish   va   ularga   kichik   biznes
sub’ektlarini   jalb   qilishni   kengaytirish   to’g’risida”gi   qarorida   ko’rsatilgan
vazifalarning   bajarilishini   ta’minlash   uchun   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasi huzurida Davlat xaridlari bo’yicha hukumat komissiyasi tashkil qilindi
va   uning   ishchi   organi   etib   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi
G’aznachiligi deb belgilandi. 
Qarorga   ko’ra,   Davlat   xaridlari   bo’yicha   hukumat   komissiyasining   asosiy
vazifalari  va faoliyat yo’nalishlari qo’yidagilardan iborat:
 tovarlar(ishlar,   xizmatlar)ning   davlat   xaridlarini   amalga   oshirishga
yo’naltirilgan   davlat   byudjeti   va   boshqa   markazlashtirilgan   manbalar
mablag’larining   maqsadli   va   ratsional   ishlatilishi,   shuningdek   davlat   xaridlari
sohasida qonun hujjatlariga rioya qilish ustidan tizimli nazoratni amalga oshirish;
 davlat   xaridlari   samaradorligi   ustidan   doimiy   monitoringni   amalga
oshirish, ularni takomillashtirish bo’yicha zarur choralarni ishlab chiqish va qabul
qilish;
 davlat   xaridlari   jarayoniga   kichik   biznes   sub’ektlarini   faol   va   keng
qo’lamda jalb qilish uchun qulay sharoitlar yaratish; 
 tender   (konkurs)   va   birja   savdolarida   ishtirok   etuvchi   barcha   sub’ektlar
vakillarining   malakasini   oshirishga   imkon   yaratish,   umumqabul   qilingan   xalqaro
norma va standartlarni joriy qilish. Davlat   xaridlari   bo’yicha   hukumat   komissiyasining   ishchi   organi   etib
tayinlangan   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   G’aznachiligining   asosiy
vazifalari  quyidagilardan iborat 4
:
 davlat   xaridlari   bo’yicha   axborot   bazasini   yaratish   va   doimiy   ravishda
yangilab   borish,   davlat   xaridlarini   amalga   oshirishda   narxlarni   shakllantirish
jarayonini nazorat qilish; 
 Davlat xaridlari bo’yicha Hukumat komissiyasining qonun hujjatlari bilan
uning   vakolatiga   kiritilgan   masalalar   bo’yicha   materiallarini   va   qarorlari
loyihalarini tayyorlash; 
 davlat   va   xo’jalik   boshqaruvi   organlari,   mahalliy   davlat   hokimiyati
organlari,   tovarlar   (ishlar,   xizmatlar)ning   davlat   xaridlari   jarayonida   ishtirok
etuvchi   boshqa   tashkilotlar   va   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   tomonidan   Hukumat
komissiyasi qarorlari bajarilishini nazorat qilish; 
 davlat   xaridlari   sohasidagi   qonun   hujjatlarini   takomillashtirishda
qatnashish.  
Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   davlat   xaridlari   tizimidan   foydalanish
imkoniyatlarini kengaytirish
2010 yilda davlatning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishi yakunlari va 2011 yilga
ustuvor   yo’nalishlar   bo’yicha   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi
yig’ilishida   so’zga   chiqib,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.A.Karimov
belgilab o’tdiki: “Kichik biznes va xususiy tadbirkorlik sub’ektlariga kredit olish,
xom-ashyo   resurslariga,   shuningdek   davlat   xaridlari   tizimiga   keng   yo’l   ochib
berishli zarur” 5
.
Qo’yilgan   vazifalarni   bajarish   uchun   qonunchilik   asoslarini   yaratish
maqsadida 2011 yilning 7 fevralida O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining PQ-
4
  Davlat xaridlari bo’yicha Hukumat komissiyasining ishchi organi to’g’risida Nizom. O’zR VMning “Davlat 
xaridlarini tashkil etishga doir normativ-huquqiy bazani takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi qarori. 2011
yil 1 aprel, 100-son. 1-ilova
5
 I.Karimov. Barcha reja va dasturlarimiz Vatanimiz taraqqiyotini yuksaltirish, xalqimiz farovonligini oshirishga 
xizmat qiladi. T.: O’zbekiston. 2011 y. 1475-sonli   “Davlat   xaridlari   tizimini   maqbullashtirish   va   ularga   kichik   biznes
sub’ektlarini jalb qilishni kengaytirish to’g’risida”gi qarori qabul qilindi.
Ushbu   me’yoriy   hujjat   bilan,   maxsus   kvotalar   ajratish   hisobiga   davlat
xaridlarini   olishga   qatnashish   uchun   kichik   biznesga   yo’l   ochishni   amalda
ta’minlash   imkonini   beruvchi   aniq   mexanizm   paydo   bo’ldi.   Bundan   tashqari,   u
mahsulot, ish va xizmatlarga davlat buyurtmalarini iqtisodiyotning mazkur sektori
korxonalari   o’rtasida   joylashtirishning   oshkora   elektron   tizimini   bosqichma-
bosqich   yo’lga   qo’yishni   ko’zda   tutadi.   Shuningdek,   Qarorning   joriy   qilinishi
respublika   byudjeti   hamda   mahalliy   byudjetlar   mablag’laridan   samarali
foydalanish va tovar bozorlarida sof raqobatni rivojlanishga imkon yaratadi.
Ta’kidlash   lozimki,   qaror   nafaqat   kichik   biznes   sub’ektlarini   davlat
xaridlariga   yo’l   ochishni,   balki   ularga   ustuvorlikni   ham   belgilaydi.   Bunda,   Qaror
talabi   bo’yicha   davlat   xaridlari   bo’yicha   tenderlar   o’tkazilganda   kichik   biznes
sub’ektlariga,   sharoitlar   teng   bo’lgan   boshqa   hollarda,   ustunlik   beriladi   hamda
uchta   ishtirokchidan   kam   bo’lgan   holda,   konkurs   takliflari   tanlovini   o’tkazish
taqiqlanadi, qonun hujjatlarida ko’zda tutilgan hollar bundan mustasno.
2011 yil 1 apreldan ushbu tartib amaliyotga tadbiq qilindi va davlat xaridlari
bo’yicha tenderlar o’tkazilganda, sharoitlar teng bo’lgan boshqa hollarda, ustunlik
tadbirkorlik   sub’ektlarining   ushbu   toifasiga   beriladi.   Bundan   tashqari,   davlat
byudjeti   va   boshqa   markazlashtirilgan   manbalar   mablag’lari   hisobidan
moliyalashtiriladigan,   qiymati   500   mln.   so’mgacha   bo’lgan   ob’ektlar   bo’yicha
qurilish   va   rekonstruktsiya   ishlarini   bajarish   uchun   pudratchi   tashkilotlar   tanlovi
faqat kichik biznes sub’ektlari o’rtasida amalga oshiriladi.  
Davlat xaridlarini amalga oshirishga yo’naltirilgan davlat byudjeti va boshqa
markazlashtirilgan   manbalar   mablag’larining   maqsadli   va   oqilona   ishlatilishi
ustidan   nazoratni   amalga   oshirish,   ushbu   sohadagi   qonun   hujjatlariga   rioya
qilishdan   tashqari,   hukumat   Komissiyasiga,   juda   muhim,   davlat   xaridlari
jarayoniga   kichik   biznes   sub’ektlarini   faol   va   keng   miqyosda   jalb   qilish   uchun
qulay sharoitlar yaratish vazifasi ham yuklatilgan.  Qaror   nafaqat   kichik   biznes   sub’ektlarini   davlat   xaridlariga   yo’l   ochishni,
balki   ularning   ishlab   chiqarish   faoliyatini   kengroq   qo’llab-quvvatlashni   ham
ko’zda tutadi, buning uchun O’zbekiston tovar xom-ashyo birjasi qoshida maxsus
Mahsulotni sotishni rivojlantirish markazini tashkil qilish rejalashtirildi.
Yana   ahamiyatga   ega   bo’lgan   jihat,   bunda   kichik   biznes   sub’ektlari
o’tkazilayotgan   tenderlar   bo’yicha   to’liq   ma’lumotlarni   olishlari   mumkin.   Ya’ni
yuqoridagi   qarorga   asosan,   markazlashtirilgan   mablag’lar   hisobiga   davlat
xaridlarini amalga oshiruvchi barcha tashkilotlar ko’zlanayotgan xaridlar bo’yicha
e’lonlarni, zarur tovarlar (ishlar, xizmatlar) etkazib beruvchini aniqlash kunidan 30
kun   oldin,   maxsus   axborot   portalida   joylashtirishlari   lozim.   Mazkur   portal
Mahsulotni sotishga ko’maklashishni rivojlantirish markazida tashkil qilinadi.
Davlat  xaridlarining  o’zi   O’zbekiston  respublika  tovar  xom-ashyo  birjasida
tashkil   qilinadigan   elektron   savdolar   orqali   amalga   oshiriladi.   Ularga   barcha
manfaatdor   tomonlarning   qatnashishiga   yo’l   ochishni   ta’minlash   uchun   har   bir
tuman   bo’yicha   kichik   biznes   sub’ektlari   hamda   byudjetdan   mablag’   oluvchilar
uchun   eng   qulay   joylarda   savdo   maydonchalari   va   brokerlik   kontoralari   tizimi
tashkil qilinadi.
Shuningdek,   konkurs   savdolarini   o’tkazishning   o’zi   muntazam   ravishda
nazorat qilinadi. Buning uchun Moliya vazirligi Nazorat-taftish Bosh boshqarmasi
tarkibida   Tender   (tanlov)   savdolari   o’tkazilishi   bo’yicha   maxsus   nazorat   bo’limi
tashkil   qilinadi.   Tender   (tanlov)   qatnashchilari   o’rtasida   korruptsion   aloqalar,   til
biriktirishlar,   soxtalashtirishlar   mavjudligi   hamda   soxta   tender   (tanlov)   savdolari
o’tkazilganlik   alomatlari   aniqlangan   hollarda,   mazkur   Bo’lim   o’rnatilgan   tartibda
ushbu savdolarni bekor qilish bo’yicha tegishli choralarni ko’radi.
Bunda, qarorga asosan, o’zining quyi tashkilotlari uchun markazlashtirilgan
xaridlarni   amalga   oshiruvchi   davlat   va   xo’jalik   boshqaruv   organlari   rahbarlariga
davlat  xaridlarini  tashkil  qilish  va amalga  oshirish  samaradorligi   hamda yuqorida
nomi   keltirilgan   Qaror   talablari   ijrosini   ta’minlanishi   uchun   shaxsan   javobgarlik
yuklatiladi.  Qarorga   muvofiq   joriy   etilgan   yangi   normalar   nafaqat   kichik   biznes
sub’ektlarini Davlat xaridlari tizimiga keng jalb qilinishini, balki respublikamizda
yanada takomillashgan hamda umume’tirof etilgan xalqaro me’yorlarga ham to’liq
javob beradigan tizimning yaratilishini ta’minlaydi. 
G’aznachilik   uchun   davlat   xaridlarini   amalga   oshirishni   hamda   joriy   va
dastlabki   nazorat   samaradorligini   takomillashtirish   va   xalqaro   tajribalardan
samarali   foydalanishga   e’tibor   qaratish,   g’aznachilik  operatsiyalarining   nazoratini
takomillashtirish muhim vazifa etib belgilangan. 
Davlat   byudjeti   ijrosi,   shu   jumladan   davlat   xaridlarini   amalga   oshirish
jarayoni   ustidan   nazoratni   takomillashtirish   maqsadida   G’aznachilikning
harakatlari   birinchi   navbatda   byudjet   tashkilotlarining   byudjet   va   shartnomaviy
intizom   darajasini   oshirishga   yo’naltirilishi,   byudjet   tashkilotlarining   ta’minotchi
tashkilotlar   bilan   shartnomalarini   G’aznachilik   tomonidan   ro’yxatga   olinishi   bu
byudjet   tashkilotlarining   to’lashga   qodirligi   davlat   tomonidan   tasdiqlanadi   va
ta’minotchi   tashkilot   uchun   byudjet   tashkiloti   tomonidan   shartnoma   shartlari
bajarilmaganda, davlat tomonidan to’lov kafolati beriladi. 3.   O’zbekiston Respublikasida davlat xaridini amalga oshirish mexanizmlari va
uning huquqiy asoslarini takomillashtirish .
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2011   yil   7   fevraldagi   PQ-1475-
sonli   “Davlat   xaridlari   tizimini   maqbullashtirish   va   ularga   kichik   biznes
sub’ektlarini jalb etishni kengaytirish to’g’risida”gi qaroriga muvofiq, O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   huzurida   Davlat   xaridlari   bo’yicha   hukumat
komissiyasi  tashkil qilindi. Hukumat komissiyasiga O’zbekiston respublika tovar-
xom   ashyo   birjasi   tomonidan   tashkil   etiladigan   elektron   savdolarda   amalga
oshiriladigan   davlat   xaridlari   bo’yicha   tovarlar   ro’yxatini   aniqlash   hamda   kichik
biznes sub’ektlari tomonidan amalga oshiriladigan xaridlar bo’yicha tovarlar (ish,
xizmat) guruhiga o’rnatilgan minimal ulushlar (kvota) miqdorini belgilab borish va
boshqa vazifalar topshirilgan. 
Byudjetdan   mablag’   oluvchilar   O’zbekiston   respublika   tovar-xom   ashyo
birjasi   tomonidan   tashkil   etiladigan   elektron   savdolarda   amalga   oshiriladigan
davlat   xaridlari   bo’yicha   tovarlar   ro’yxati,   kichik   biznes   sub’ektlari   tomonidan
amalga   oshiriladigan   xaridlar   bo’yicha   tovarlar   (ish,   xizmat)   guruhi   va   ularga
o’rnatilgan   minimal   ulushlar   (kvota)   miqdori   to’g’risida   maxsus   tasdiqlangan
jamlanma   jadvalga   muvofiq   xarajatlarni   amalga   oshirishlari   talab   qilinadi.
Byudjetdan  mablag’  oluvchilar   2011yilning  1  aprelidan  boshlab  yuqoridagi   qaror
bilan   tasdiqlangan   markazlashgan   mablag’lar   hisobiga   davlat   ehtiyojlari   uchun
to’liq   (100   foiz   miqdorda)   kichik   biznes   sub’ektlari   tomonidan   amalga
oshiriladigan   xaridlar   bo’yicha   tovarlar   (ish,   xizmat)   guruhiga   (PQ-1475-sonli
qarorning 3-ilovasi) muvofiq faqatgina kichik biznes sub’ektlari bilan shartnomalar
imzolashlari mumkin. 
Shuningdek,   byudjetdan   mablag’   oluvchilar   2011   yilning   1   aprelidan
boshlab   Hukumat   komissiyasining   2011   yil   15   fevraldagi   1-sonli   yig’ilish
bayonnomasining 6
  2-   ilovasiga   muvofiq   kichik   biznes   sub’ektlari   tomonidan
amalga   oshiriladigan   tovar(ish,   xizmat)lar   bo’yicha   davlat   xaridlarini   ularga
6
 elektron ko’rinishda G’aznachilikning saytida joylashtirilgan (www. treasury . uz )  o’rnatilgan eng kam  ulushlar (kvota) miqdorlaridan kam bo’lmagan tarzda kichik
biznes sub’ektlari orqali amalga oshirishlari lozim.
Byudjetdan   mablag’   oluvchi   tashkilotlar   to’liq   (100   foiz   miqdorda)   kichik
biznes   sub’ektlari   tomonidan   amalga   oshiriladigan   xaridlar   bo’yicha   maxsus
axborot   portaliga   savdo   o’tkazish   yoki   elektron   savdo   o’tkazish   to’g’risida
e’lonlarni   joylashtirishda,   e’lon   shartida   faqatgina   kichik   biznes   sub’ekti
qatnashishi   mumkinligini   ko’rsatib   o’tishlari   lozim.   Bunda,   portalning   axborot
bazasida   tegishli   ma’lumotlar   bo’lmagan   hollarda,   tovar   (ish,   xizmat)   etkazib
beruvchilar   byudjetdan   mablag’   oluvchilarga   ushbu   e’lonlar   bo’yicha   savdoda
qatnashish   uchun   tegishli   statistika   yoki   soliq   organlari   tomonidan   tasdiqlangan
tovar   (ish,   xizmat)   etkazib   beruvchining   kichik   biznes   sub’ektiga   kirishi
to’g’risidagi   ma’lumotni   taqdim   qilishlari   lozim.   O’zbekiston   respublika   tovar
xom-ashyo birjasi va uning hududiy bo’linmalari to’liq (100 foiz miqdorda) kichik
biznes   sub’ektlari   tomonidan   amalga   oshiriladigan   xaridlar   bo’yicha   maxsus
axborot   portaliga   joylashtirilgan   talabnomalar   bo’yicha   elektron   savdolarda   faqat
kichik biznes sub’ektlari ishtirok etishlarini ta’minlaydi.
G’aznachilik   organlarining   yuridik   majburiyatlarni   ro’yxatdan   o’tkazish   va
narxlar   monitoringi   bo’limi   xodimlari   byudjetdan   mablag’   oluvchilar   taqdim
qilgan faqat to’liq (100 foiz miqdorda) kichik biznes sub’ektlari tomonidan amalga
oshiriladigan   xaridlar   bo’yicha   tuzilgan   shartnomalarni   “G’aznachilik”   dasturiy
majmuida   ro’yxatga   olishda   tovar   (ish,   xizmat)   etkazib   beruvchini   kichik   biznes
sub’ektiga   kirish   yoki   kirmasligini   nazorat   qiladi.   Bunda,   g’aznachilik
organlarining  yuridik majburiyatlarni  ro’yxatdan  o’tkazish  va narxlar  monitoringi
bo’limi   xodimi   byudjetdan   mablag’   oluvchilarning   yuqoridagi   shartnomalarini
“G’aznachilik” dasturiy majmuiga kiritishda, tovar (ish, xizmat) etkazib beruvchini
kiritishda,   uning   kichik   biznes   sub’ektiga   kirishini   ushbu   dasturiy   majmuada
ko’rgandan so’ng oxirigacha rasmiylashtiradilar. Aks holda, ushbu shartnomalarni
g’aznachilik   bo’linmalari   tomonidan   byudjetdan   mablag’   oluvchiga   ro’yxatdan
o’tkazilmasdan   qaytariladi.   Shuningdek,   byudjetdan   mablag’   oluvchilar   kichik
biznes   sub’ektlari   tomonidan   amalga   oshiriladigan   tovarlarga   (ish,   xizmat) o’rnatilgan eng kam ulushlarga (kvota) muvofiq xarajatlarni amalga oshirishlarini
monitoring qilib boradi.
Byudjetdan   mablag’   oluvchilarning   elektron   savdolarda   ishtirok   etishi
tartibi.   Moliya vazirligi G’aznachiligi va O’zbekiston respublika tovar-xom ashyo
birjasining ma’lumotlar bazasini elektron bog’lash yo’li orqali byudjetdan mablag’
oluvchilar   birja   tomonidan   markazlashgan   tartibda   avtomatik   tarzda   buyurtmachi
sifatida ro’yxatdan (akkreditatsiyadan) o’tkaziladi.
Byudjetdan   mablag’   oluvchilar   O’zbekiston   respublika   tovar   xom-ashyo
birjasida   tashkil   etilgan   elektron   savdolarga   mustaqil   ravishda   yoki   agentlar
(brokerlar) orqali qatnashadi.
Byudjetdan   mablag’   oluvchilar   va   agentlar   o’rtasidagi   munosabatlar   ular
o’rtasida   tuzilgan   topshiriq   shartnomasiga   asosan   belgilanadi.   Topshiriq
shartnomasida quyidagi shartlar ko’zda tutilishi lozim:
1) Agentlarga   xizmati   uchun   to’lovlar   (O’zbekiston   respublika   tovar   xom-
ashyo   birjasi   hamda   Moliya   vazirligi   va   Iqtisodiyot   vazirligi   tomonidan
belgilangan miqdorda);
2) Birjaning   vositachilik   xizmati   (elektron   savdolarda   tuzilgan   bitim
summasining 0,05 foizi miqdorida);
3) Savdo   o’tkazish   to’g’risidagi   e’lonlar   maxsus   axborot   portaliga
joylashtirganligi uchun to’lovlar (e’lonlar agentlar orqali maxsus axborot portaliga
joylashtirilgan   hollarda   –   O’zbekiston   respublika   tovar   xom-ashyo   birjasi   hamda
Moliya vazirligi va Iqtisodiyot vazirligi tomonidan belgilangan miqdorda).
Shuningdek, topshiriq shartnomasida shartnoma maqsadi, hisob-kitob qilish
tartibi,   buyurtmachi   va   agentning   majburiyatlari,   tomonlarning   javobgarligi,
shartnomaning   amal   qilish   muddati   va   boshqa   shartlar   ko’rsatiladi.   Topshiriq
shartnomasida   summa   belgilanmaydi.   Byudjetdan   mablag’   oluvchi   va   agent
o’rtasida   tuzilgan   topshiriq   shartnomalari   asosiy   shartnoma   vazifasini   o’taydi   va
ular   Moliya   vazirligi   G’aznachiligi   va   uning   hududiy   bo’linmalarida   ro’yxatga
olinmaydi,   ya’ni   faqatgina   ularning   hisobi   yuritiladi.   Byudjetdan   mablag’
oluvchilar   agentlar   bilan   topshiriq   shartnomasini   tuzayotganda   ularga   rahbar   va bosh hisobchining imzo namunalari kartochkalarini keyinchalik birjaning hududiy
bo’linmalariga etkazish uchun taqdim qiladilar. 
Birja   va   agentlar   xizmatlariga   avans   to’lovlari   byudjetdan   mablag’   oluvchi
tomonidan Moliya vazirligi G’aznachiligi va uning hududiy bo’linmalariga taqdim
qilingan   talabnomalar   asosida   aniqlanadi   (birja   va   agentlar   xizmati   bo’yicha
xarajatlar,   tovar   (ish,   xizmat)   olinayotgan   modda   bo’yicha,   tegishli
talabnomalarning jamlamalari asosida aks ettiriladi). 
Avans   to’lovini   amalga   oshirish   uchun   byudjetdan   mablag’   oluvchilar
“Davlat   byudjeti   g’azna   ijrosi   Qoidalari”ning   6-ilovasidan   foydalanishlari   lozim.
Byudjetdan mablag’ oluvchilar davlat xaridlari to’g’risida o’z vaqtida e’lon qilish
uchun   ular   tomonidan   xaridlar   amalga   oshirilishi   rejalashtirilgan   oydan   ilgariroq
xaridlar rejasini tuzishlari kerak.
Hukumat   komissiyasi   belgilagan,   alohida   tovarlar   (ish,   xizmat)   bo’yicha
O’zbekiston respublika tovar xom-ashyo birjasida tashkil etilgan elektron savdolar
orqali amalga oshiriluvchi, davlat xaridlari bo’yicha xaridlar rejasi alohida bo’lishi
lozim.   Byudjetdan   mablag’   oluvchilar   elektron   savdolarda   qatnashish   to’g’risida
davlat xaridlarini amalga oshirish uchun talabnomalarni maxsus axborot portaliga
joylashtirishdan   avval   xarajatlar   smetasida   etarli   mablag’   mavjudligini   hamda
g’aznachilik bo’linmalari tomonidan xarajatlarni amalga oshirishga ruxsat (XAOR)
berilganligini   inobatga   olishlari   lozim.   Byudjetdan   mablag’   oluvchilarning   bosh
hisobchilari  g’aznachilik  bo’linmalari  tomonidan berilgan  XAORni  har  bir  davlat
xaridlari bo’yicha e’lonlar va talabnomalarga to’g’ri taqsimlanishi va ishlatilishiga
javobgardirlar, shu bilan birga, tayyorlangan xaridlar rejasiga muvofiq O’zbekiston
respublika   tovar   xom-ashyo   birjasi   maxsus   axborot   portaliga   e’lonlarni   o’zlari
mustaqil yoki agentlar orqali kiritadi.
Maxsus   axborot   portaliga   e’lon   joylashtirish   tartibi.   Byudjetdan   mablag’
oluvchilar   maxsus   axborot   portalida   (Davlatxarid.uz,   Xarid.uz,   Goszakupki.uz)
byudjet   mablag’lari   hisobiga   amalga   oshirilayotgan   har   bir   xarid   to’g’risidagi
e’lonni tovar (ish, xizmat) etkazib beruvchilarni aniqlashdan kamida 30 kun avval
joylashtirishlari   lozim,   oziq-ovqat   mahsulotlarini   xarid   qilish   uchun   qayta   e’lon berish   bundan   mustasno.   Bunda,   byudjetdan   mablag’   oluvchilar   joriy   yilning
tegishli   choraklarida   (g’aznachilik   bo’linmalari   tomonidan   xarajatlarni   amalga
oshirishga ruxsat (XAOR) berilganligini inobatga olingan holda) amalga oshirilishi
rejalashtirilgan   xarajatlar   bo’yicha   e’lonlar   berishi   mumkin.   Etkazib
beruvchilardan taklif bo’lmasligi (yoki savdolarda faqat bir nafar etkazib beruvchi
qatnashishi)   sababli,   shuningdek   etkazib   beruvchilar   tomonidan   boshlang’ich
narxdan   ortiq   bo’lgan   narxlar   taklif   qilinganda,   byudjetdan   mablag’   oluvchi
hisoblangan   buyurtmachi   uchun   oziq-ovqat   mahsulotlarining   davlat   xaridi
bo’yicha   savdolar   bo’lib   o’tmagan   deb   e’tirof   etilgan   taqdirda   O’zbekiston
Respublikasi Moliya vazirligi G’aznachiligi yoki uning hududiy bo’linmalari bilan
kelishilgan   holda   takroriy   savdolar   o’tkazmasdan   buyurtma   berishga   yo’l
qo’yiladi.
Takroriy   savdolar   o’tkazmasdan   oziq-ovqat   mahsulotlarining   davlat   xaridi
bo’yicha   buyurtma   berish   to’g’risidagi   qarorni   kelishish   uchun   byudjet
mablag’larini   oluvchi   hisoblangan   buyurtmachi   g’aznachilikning   tegishli
organlariga   ko’rsatib   o’tilgan   davlat   xaridi   bilan   bog’liq   hujjatlarning   (shu
jumladan   savdo   bayonnomasi   (tiket)   kseronusxasi)   nusxalarini   ilova   qilgan   va
savdolarni   bo’lib   o’tmagan   deb   e’tirof   etgan   holda   yozma   murojaatni   yuboradi.
Takroriy   savdolar   o’tkazmasdan   buyurtma   berish   to’g’risidagi   qarorni   kelishish
muddati   g’aznachilik   organlariga   kelishish   to’g’risidagi   murojaat   tushgan   kundan
boshlab uch ish kunidan ortiq bo’lmasligi kerak.
Takroriy savdolar o’tkazmasdan etkazib beruvchi bilan kontrakt faqat ilgari
maxsus elektron portalda joylashtirilgan e’londa nazarda tutilgan shartlarda ushbu
buyurtma bo’yicha tuzilishi mumkin. Bunda, tuzilgan kontraktning narxi: 
 savdolarda   boshlang’ich   narxdan   past   narxni   taklif   qilgan   faqat   bitta
etkazib   beruvchi   qatnashgan   hollarda   yagona   etkazib   beruvchi   –   savdolar
qatnashchisi narxidan;
 o’tkazilgan   savdolarda   etkazib   beruvchilardan   takliflar   bo’lmagan   yoki
etkazib   beruvchilar   tomonidan   taklif   etilgan   narxlar   boshlang’ich   narxlardan yuqori   bo’lgan   hollarda   e’lon   qilingan   boshlang’ich   narxning   10   foizidan   ortiq
bo’lmasligi kerak.
Savdo   o’tkazish   to’g’risidagi   e’londa   quyidagi   ma’lumotlar   ko’zda   tutilishi
kerak:
 byudjetdan mablag’ oluvchining nomi va manzili;
 mablag’ bilan ta’minlanish manbai;
 tovarni etkazib berish shartlari va mo’ljallangan etkazib berishni bajarish
muddatlari;
 sotib olinadigan tovarni eng yuqori narxi (elektron savdolardan tashqari
hollarda - ixtiyoriy tarzda);
 savdo takliflarini qabul qilishning oxirgi muddati;
 savdo predmetining xarakteristikasi (spetsifikatsiyasi);
 tovarlarni etkazib berish joyi (manzili).
Byudjetdan   mablag’   oluvchi   savdo   o’tkazish   to’g’risidagi   e’lon   matnini
hamda   savdo   (ishlarni   bajarish,   xizmatlar   ko’rsatish   savdolarini   o’tkazishda)
maqsadi bo’yicha hujjatlarni (loyiha-smeta hujjatlari va boshqalar) maxsus axborot
portaliga   mustaqil   ravishda   joylashtirish   huquqiga   ega.   Byudjetdan   mablag’
oluvchilar   savdo   o’tkazish   to’g’risidagi   e’lon   matnini   maxsus   axborot   portaliga
mustaqil   joylashtirish   uchun   O’zbekiston   respublika   tovar   xom-ashyo   birjasi   va
uning   hududiy   bo’limlaridan   (brokerlardan)   o’rnatilgan   tartibda   login   va
parollarni  olishlari lozim.
O’zbekiston   respublika   tovar   xom-ashyo   birjasi   tomonidan   byudjetdan
mablag’   oluvchilarga   login   va   parollar   berilishi   hamda   byudjetdan   mablag’
oluvchilar tomonidan savdo o’tkazish to’g’risidagi e’lonlar matni maxsus axborot
portaliga joylashtirilishi bepul amalga oshiriladi. 
Byudjetdan   mablag’   oluvchilar   savdo   o’tkazish   to’g’risidagi   e’lonlarda
ayrim   turdagi   tovarlar   bo’yicha   bitta   e’lon   predmetida   bir   nechta   tovarlar   (ish,
xizmat)   ro’yxatini   ko’rsatishi   mumkin.   Bunda,   quyidagi   bir   nechta   tovarlar
bo’yicha umumlashtirilgan holda e’lon berilishi mumkin: 
 kantselyariya mahsulotlari;  oziq-ovqat mahsulotlari;
 dori-darmon   vositalari   (savdo   o’tkazish   to’g’risida   e’lon   berilgan
hollarda);
 ta’mirlash ishlari;
 boshqa bir tipdagi tovar(ish, xizmat)lar (Hukumat komissiyasi ning ishchi
organi bilan kelishilgan holda). 
Bunda,   byudjetdan   mablag’   oluvchi   bir   nechta   tovarlar   (ish,   xizmat)
ro’yxatini e’lon ilovasida alohida ko’rsatadi.
Byudjetdan   mablag’   oluvchi   savdo   o’tkazish   to’g’risidagi   e’lon   matnini
maxsus   axborot   portaliga   agent   orqali   joylashtirishi   mumkin.   Bunda,   byudjetdan
mablag’   oluvchining   savdo   o’tkazish   to’g’risidagi   e’lon   matni   agent   tomonidan
maxsus axborot portaliga 1 kun ichida joylashtirilishi lozim.
Byudjetdan   mablag’   oluvchining   savdo   o’tkazish   to’g’risidagi   axborot
portaliga   joylashtirgan   e’loni   bo’yicha   30   kun   davomida   taklif   tushmasa,   lekin
byudjetdan   mablag’   oluvchining   o’zi   savdo   o’tkazish   to’g’risidagi   e’lonlarni
ommaviy   axborot   vositalarida   (ixtisoslashgan   jurnallar,   gazetalar)   joylashtirishi
yoki   tovar   (ish,   xizmat)   etkazib   beruvchilarni   pochta,   telefaks   va   boshqacha
shaklda   xabardor   qilish   natijasida   3   ta   va   undan   ortiq   tijorat   takliflari   tushgan
bo’lsa,   u   holda   byudjetdan   mablag’   oluvchi   axborot   portalida   qayta   e’lon
bermasdan,   o’zi   tanlov   o’tkazishi   mumkin.   Elektron   savdolarda   qatnashadigan
e’lon   (talabnomalar)   bundan   mustasno.   Byudjetdan   mablag’   oluvchilar
g’aznachilik   bo’linmalariga   shartnomalarni   ro’yxatdan   o’tkazish   uchun   taqdim
qilishda (qonunchilikda ko’zda tutilgan hollar bundan mustasno) axborot portaliga
joylashtirilgan,   savdo   o’tkazish   to’g’risidagi   e’lon   kseronusxasini   ilova   qilgan
holda taqdim qiladi.
Elektron   savdoda   qatnashish   to’g’risida   e’lon   va   talabnoma.   Byudjetdan
mablag’   oluvchilar   davlat   xaridlari   bo’yicha   Hukumat   komissiyasi   belgilagan
alohida   mahsulotlar   (ish,   xizmat)   ro’yxati   bo’yicha   bir   shartnoma   summasi   300
AQSh  dollaridan  100 ming  AQSh  dollarigacha   teng  miqdordagi   summani   tashkil etgan xaridlar bo’yicha tovarlarni (ish, xizmat) O’zbekiston respublika tovar xom-
ashyo birjasining  elektron savdolari orqali  sotib oladilar.
Elektron   savdo   o’tkazish   to’g’risidagi   e’lon   maxsus   axborot   portaliga
faqatgina   buyurtmachining   agenti   orqali   joylashtiriladi   va   ushbu   e’lon   o’z
navbatida   elektron   tizimda   talabnoma   ko’rinishida   shakllanadi.   Elektron   savdolar
o’tkazish to’g’risidagi e’londa quyidagi ma’lumotlar bo’lishi lozim:
 buyurtmachining nomi va manzili;
 savdolar maqsadini moliyalashtirish manbasi;
 birinchi va oxirgi savdo kuni (savdo muddati);
 savdolar maqsadining boshlang’ich narxi;
 savdolar   maqsadining   xarakteristikasi   (savdo   maqsadining
spetsifikatsiyasi);
 lotning miqdori;
 tovarlarni etkazib berish muddati va sharti;
 tovarlarni etkazib berish joyi (manzili).
Byudjetdan mablag’ oluvchi boshlang’ich narxni internet, maxsus gazeta va
jurnallar va matbuotda chop etilgan boshqa tovar (ish, xizmat) narxlaridan hamda
respublika ichki bozorlaridagi (korxona va firmalar) narxlardan foydalangan holda
mustaqil   belgilaydilar   va   elektron   savdolarda   qatnashish   uchun   maxsus   axborot
portalida e’lon bergan kundan boshlab 25 kun ichida O’zbekiston respublika tovar
xom-ashyo   birjasining   hisob-kitob-kliring   palatasida   ikkinchi   depozit   xisobvaraq
tarzida   ochilgan   shaxsiy   hisobvarag’iga   boshlang’ich   narxning   0,05   foizi
miqdorida   birjaning   vositachilik   yig’imi   sifatida   avans   to’lovini   amalga   oshiradi.
Byudjetdan   mablag’   oluvchi   to’lov   topshiriqnomasining   “To’lovchining   nomi”
ustunida g’aznachilik bo’linmasining nomi, “To’lovchining hisobraqami” ustunida
–   tegishli   g’azna   hisobvarag’i,   “To’lov   maqsadi”   ustunida   –   byudjetdan   mablag’
oluvchining shaxsiy hisobvaraq raqami va byudjetdan mablag’ oluvchining nomi,
byudjet   tasnifining   tegishli   kodi,   to’lovni   o’tkazishga   asos   bo’ladigan   hujjatlar,
to’lov maqsadi, shuningdek davlat xaridlari bo’yicha savdolarda qatnashish uchun
garov   (zalog)   summasi   o’tkaziladigan   ID   (shaxsiy   hisobvaraq)   raqami   (garov (zalog)   summasi   o’tkazish   uchun   “O’zRTXAB”   OAJ   hisob-kitob-kliring
palatasidan olingan  ID   raqam ) ko’rsatiladi.
Agarda byudjetdan mablag’ oluvchining O’zbekiston respublika tovar xom-
ashyo   birjasining   Hisob-kitob-kliring   palatasida   ikkinchi   depozit   xisobvaraq
tarzida   ochilgan   shaxsiy   hisobvarag’i   birja   xizmatini   (boshlang’ich   baho   hisob-
kitobidan)   to’lash   uchun   etarli   mablag’   bo’lmasa,   byudjetdan   mablag’   oluvchi
tomonidan maxsus  axborot  portaliga e’lon joylashtirilgan kundan boshlab 25 kun
o’tishi bilan talabnoma avtomat tarzda o’chiriladi.
Qog’oz   formatdagi   savdolar   bayonnomasi   birja   yoki   birjaning   mintaqaviy
savdo   maydoni   va   etkazib   beruvchi   (uning   agenti)   tomonidan   ikki   nusxada
imzolanishi kerak, ulardan biri buyurtmachiga (uning agentiga) beriladi.
Buyurtmachi   va   savdolarda   g’olib   chiqqan   etkazib   beruvchi   savdolar
bayonnomasi   asosida   savdolar   g’olibi   aniqlangan   paytdan   boshlab   besh   ish   kuni
mobaynida har bir lot bo’yicha alohida kontrakt tuzishi shart.
Byudjetdan  mablag’  oluvchi   tomonidan  maxsus   axborot   portaliga  (elektron
savdo   tizimiga)   joylashtirilgan   e’lon   (talabnoma)   bo’yicha   tovar   (ish,   xizmat)
etkazib   beruvchilar   bitta   yoki   umuman   taklif   tushmagan   hollarda,   savdo
o’tkazilmagan   deb   hisoblanadi   va   bu   to’g’risida   savdo   bayonnomasi   (tiket)
nusxasini   O’zbekiston   respublika   tovar-xom   ashyo   birjasi   yoki   uning   hududiy
bo’limlari   1   kun   ichida   tegishli   byudjetdan   mablag’   oluvchilarga   yoki   ularning
agentlariga taqdim qiladi.                                        XULOSA
Xulosa qilib aytganda, davlat xaridlari tizimini samarali tashkil etish davlat
xaridlariga kichik biznes sub’ektlarini yanada ko’proq jalb qilish, davlat ehtiyojlari
uchun   tovar   va   xizmatlarni   sotib   olishda   maqbul   narxlarni   qo’llash,   pirovardida
byudjet   mablag’laridan   samarali   foydalanish,   davlat   mablag’larining   maqsadsiz
ishlatilishining   oldini   olish,   byudjet   xarajatlarining   samarali   ijrosini   ta’minlashga
qaratilgan.
Davlat   xaridlari   –   bu   davlat   ehtiyojlari   uchun   xarid   qilinadigan   tovarlar,
bajariladigan   ishlar   va   xizmatlarga   aytiladi,   ya’ni   davlat   xaridi   davlat   ehtiyojlari
uchun   tovarlar   va   xizmatlarni   qisman   yoki   to’liq   davlat   mablag’lari   evaziga   sotib
olinishidir.   O’zbekiston   Respublikasi   Byudjet   Kodeksida   “ davlat   xaridlari   –
byudjet   tizimi   byudjetlarining   mablag’lari   hisobidan   tovarlarni   (ishlarni,
xizmatlarni) xarid qilish ” deb ta’rif berilgan.
Davlat   ehtiyojlari   uchun   xarid   qilinadigan   tovarlar,   bajariladigan   ishlar   va
xizmatlarga quyidagilar kiradi:
tovarlarga   –   xom-ashyo,   materiallar,   uskunalar,   qattiq,   suyuq   va   gaz
holatidagi   predmetlar,   elektr   energiyasi,   shuningdek,   tovarlarni   etkazib   berish
bo’yicha xizmatlar qiymati (agar u tovarning bahosidan yuqori bo’lmasa) kiritiladi;
ishlarga   –   qurilish,   ta’mirlash,   bino,   inshoot   va   ob’ektlarni   qurish   yoki
ta’mirlash   bilan   bog’liq   faoliyat   turlari,   shuningdek,   gruntlarni   qazish,   yangidan
qurish, jihozlash, qurilish-montaj ishlari uchun qurilish maydonlarini tayyorlash va
boshqa   qurilish   ishlari   (masalan,   geodeziya,   burg’ulash   bo’yicha   ishlar,   aero   va
sun’iy   yo’ldosh   orqali   sur’atga   olish,   seysmik   tadqiqotlar   o’tkazish   (agar   ushbu
xizmatlar bahosi asosiy ishlar bahosidan yuqori bo’lmasa)) kiradi;
xizmatlarga   –   tovar   va   ishlarga   taalluqli   bo’lmagan   barcha   xarid   predmeti
kiritiladi.
Davlat xaridi tizimini isloh etish kompleks yondashuvni talab etadi. Islohotlar
faqatgina maxsus qarorlar qabul qilish va davlat xaridi bo’yicha vakolatli agentlikni tashkil   etish   bilan   chegaralanib   qolmasdan,   balki   turli   davlat   organlarining
hamkorlikdagi   harakatini   yo’lga   qo’yish,   ular   o’rtasida   vakolatlarni   to’g’ri
taqsimlash,   tizimda   kuchlar   nisbati   tengligini   ta’minlovchi   o’z-o’zini   boshqarish
mexanizmlarini shakllantirishni talab etadi.
                         FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.Tuychiyev A.J., Tashmuxamedova D.A. G’aznachilik.  Darslik. – T.: “IQTISOD-
MOLIYA”. 2019. – 840 b.
2.Tashmuxamedova   D.A.   Byudjet   g’azna   ijrosi.   O`quv   qo`llanma.   –   T.:
“IQTISOD-MOLIYA”. 2019. – 430 b.
3.Tashmuxamedova   D.A.   G’aznachilik   asoslari.   O`quv   qo`llanma.   –   T.:
“IQTISOD-MOLIYA”. 2018. – 260 b.
4.Qosimova   G.A.   “G’aznachilik”.   O’quv   qo’llanma.   T.:   “IQTISOD-   MOLIYa”,
2015 y.
5.Tuychiev   A.J.,   Abidov   M.I.   Byudjet   tasnifi.   O’quv   qo’llanma.   “IQTISOD
MOLIYA”. – T.: 2018. 264 b.
6.Ibragimov K.Sh. Byudjet hisoboti. Darslik. “IQTISOD MOLIYA”. – T.: 2019.  
7.Mehmonov S.U., Kulibayev A.Sh. Byudjet tashkilotlarining byudjetdan tashqari
jamg’armalari hisobi. O’quv qo’llanma. “IQTISOD MOLIYA”. – T.: 2018. 217 b.
www.edu.uz
www.my.gov.uz
www.maqola.uz

G’aznachilik sharoitida davlat haridini tashkil qilish

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha