Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 71.6KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 22 Sentyabr 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Bobomurod Abdishukurov

Ro'yxatga olish sanasi 01 Iyun 2024

44 Sotish

G‘aznaviylar davlati

Sotib olish
KURS ISHI
Mavzu:  G‘aznaviylar davlati
1 MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………….......……3-6
I-BOB   G‘AZNAVIYLAR   DAVLATINING   TASHKIL   TOPISHI   VA
BOSHQARUV TIZIMI
1.1 G‘aznaviylarning davlatining tashkil topishi………………………………..….7-11
1.2 G‘aznaviylar davlatining boshqaruv tizimi………………………………..…..12-14
II-BOB   G‘AZNAVIYLAR   DAVLATINING   HARBIY   HOLATI,   TASHQI
ALOQALARI, IJTIMOIY-IQTISODIY VA MADANIY HAYOTI
2.1 G‘aznaviylar davlatining harbiy holati va tashqi aloqalari …........................…15-18
2.2 G‘aznaviylarning mintaqa madaniy hayotida tutgan roli ……………………..19-20
2.3  G‘aznaviylar davlatining ijtimoiy-iqtisodiy hayoti…………………………....21-22
XULOSA…………………….………………………………………………...….23-25
ADABIYOTLAR RO‘YXATI…………………….………………………….…26-27
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi:   Mustaqillik   tufayli   о‘zbek   xalqining   kо‘p   asrlik   boy
tarixiy, ilmiy, madaniy va ma’naviy merosini о‘rganish, undan xalqning bebaho mulki
sifatida   foydalanishga   keng   yо‘l   ochildi.   Ma’naviy   boyliklar,   qadriyatlar,   davlat,
millat,   shaxsning   bebaho   xazinasi   va   taraqqiyot   manbai   hisoblanadi.   Aynan   ushbu
ma’naviy   va   mafkuraviy   asosni   mustahkamlash   hamda   rivojlanishda   yurtimiz
hududida   hukumronlik   qilgan   sulolalar,   davlatlar   tarixini   har   tomonlama   o‘rganish
alohida   ahamiyatga   ega.   Muhtaram   Prezidentimiz   I.A.Karimov   bir   guruh   tarixchilar
bilan   uchrashuvida   ularga   Vatan   tarixini   har   tomonlama   chuqur   ilmiy   asos   va
manbalarga   tayangan   holda   yaratish   vazifasini   qo‘ydilar.   Bu   uchrashuv   va
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “O‘zRFA Tarix instituti faoliyatini
takomillashtirish to‘g‘risida”gi 1998 yil 27 iyul qarorida tarix fani oldiga o‘zbek xalqi
va   davlatchiligi   tarixini   hamda   davlatchilikning   barcha   bosqichlarida   O‘zbekiston
hududida   kechgan   siyosiy,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy   jarayonlarni   o‘rganish
dolzarb vazifa etib belgilandi 1
.
Inson ma’naviyatida tarix ilmining axamiyati beqiyosdir. “Albatta har qaysi xalq
yoki millatning ma’naviyatini  uning tarixi, o‘ziga xos urf-odat va an’analari, xayotiy
qadriyatlaridan ayri xolda tasavvur etib bo‘lmaydi”. Yuqorida keltirilganidek, bugungi
kunda   O‘zbekistan   davlatchilik   tarixi   va   uning   muhim   taraqqiyot   bosqichlari
nihoyatda dolzarb mavzulardan biri xisoblanadi. O‘zbekiston Respublikasi  prezidenti
Shavkat   Mirziyoyev   tariximiz   haqida   quyidagilarni   aytadi   -   “Hamma   o z   tarixiniʻ
ulug laydi.   Lekin   bizning   mamlakatimizdagidek   boy   tarix,   bobolarimizdek   buyuk	
ʻ
allomalar hech qayerda yo q. Bu merosni chuqur o rganishimiz, xalqimizga, dunyoga	
ʻ ʻ
yetkaza bilishimiz kerak. Bu markazga kelgan odam tariximiz haqida to la tasavvurga	
ʻ
ega bo lishi, katta ma naviyat olib ketishi zarur”	
ʻ ʼ 2
.
1
 Каримов. И – “Тарихий хотирасиз - келажак йуқ” Тошкент., “Шарқ”, 1998.  14- б
2
 Mirziyoev Sh.M. Erkin va farovon demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz. O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali marosimiga bag‘ishlangan Oliy Majlis palatalarining ko‘shma majlisidagi nutq.
-T.: O‘zbekiston, 2016. 13-b
3 Albatta,   yuqorida   takidlanganidek   har   bir   xalq   uchun   o‘zi   to‘g‘ilib   o‘sgan   yurt
tarixini bilish, u yerda hukumronlik qilgan davlatlar haqida to‘laqonli ma’lumotga ega
bo‘lishi zamonaviy davr talabi. X-XII asrlarda Movarounnahr hududida hukumronlik
qilgan,   yurtning   siyosiy,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy   hayotiga   o‘zining   sizilarli
ta’sirini ko‘rsatgan  G aznaviylar davlati ham ayni shu davlatlardan biri hisoblanadi.ʻ
G aznaviylar   davlati  	
ʻ -   Xuroson ,   Shimoliy   Hindiston   hamda   qisman
Movarounnahrda   (X-XII   asrlarda)   yashagan   turkiy   davlat   bo‘lib,   davlatga
Alptegin ning   g ulomi	
ʻ   va   kuyovi   Sabuqtegin   asos   solgan.   Davlat   nomi   saltanatning
poytaxti   G azna	
ʻ   shahri   nomidan   olingan.   Turkiy   g ulomlar   xizmatlari   evaziga	ʻ
somoniylardan   Xuroson   va   Afg onistonning   turli   viloyatlari(G azna,  	
ʻ ʻ Kobul   va
boshqalar)ni   boshqarish   huquqini   olganlar 3
.   Shu   tariq   G‘aznaviylar   tarix   sahnasiga
chiqishgan.
G‘aznaviylar davlati qisqa muddat yashagan bo‘lsa-da, insoniyat sivilizatsiyasiga
munosib   ta’sir   ko‘rsata   oldi.   Sultonlar   islom   dini   bayrog‘i   ostida   qo‘shni   davlatlarni
fath etdi va buning natijasida Shimoliy Hindiston aholisining Ko‘pchiligi islom dinini,
madaniyatini   qabul   qildi.   Imperiyaning   markaziy   shaharlarida   masjidlar,   madrasalar
bino   qilindi.   Jahon   ilm-faniga   katta   hissa   qo‘shgan,   Sharq   va   G‘arb   mamlakatlari
o‘quv yurtlarida foydalanilayotgan va tadqiqot ishlari olib borilayotgan shoh asarlar –
“Hindiston”,   “Menerologiya”,   “Osorul   boqiya”,   “Shohnoma”   asarlari   G‘aznada
yaratildi.   Mahmud   G‘aznaviy   Xorazmni   zabt   etgach,   Ma’mun   akademiyasining
aksariyat   olimlari   G‘aznaga   ko‘chirildi   va   ma’lum   ma’noda   bu   akademiyaning
faoliyati   shu   yerda   davom   ettirildi.   G‘aznaviylar   davlati   esa   turkiy   imperiya   sifatida
Markazi Osiyo davlatchiligi tarixida alohida o‘rin oldi.
G‘aznaviylar   davlatining   o‘ziga   xos   jihatlari   shundan   iboratki,   u   kuchli   harbiy
qo‘shin   hisobiga   qudratga   erishgan   imperiya   edi.   Uning   qo‘shinida   boshqa   turkiy
davlatlarda   bo‘lmagan   harbiy   fillar   mavjud   bo‘lgan.   Davlatning   poytaxti   esa   ilgari
hech qaysi bir davlatning ma’muriy markazi vazifasini bajarmagan. Tashqi tomondan
qaraganda   qudratli   bo‘lgan   bu   imperiya   (hududi   kattaligi   jihatidan)   ich-ichidan
3
 
4 yemirilib   bordi.   Bu   davlatning   boshqa   davlatlardan   farqlanadigan   asosiy   jihati   esa
unga asos solgan hukmdorlar oddiy qullikdan sulton darajasiga ko‘tarilganligida edi.
Mavzuni   o‘rganilganlik   darajasi:   G‘aznaviylar   tarixini   o‘rganishga   oid   bir
qancha   manbalar   mavjud   bo‘lib   ularni   bir   qancha   guruhlarga   bo‘lish   mumkin,
jumladan:
Birlamchi   manbalar,   G‘aznaviylar   davlati   hukum   surgan   davrda,   o‘sha   davr
voqea va hodisalarga o‘z ko‘zi  bilan guvoh bo‘lgan muarrixlar tomonidan yaratilgan
asarlar   hisoblanib,   bularga;   Nizomulmulkning   “Siyosatnoma” 4
,   Aruziy
Samarqandiyning   “Chahor   maqola”   (XII   asr),   “Jome   ul-hikoyat”,   “Lubob   ul-albob”
(XIII   asr),   “Miftox   ul-adl”   (XIV   asr)   hamda   eng   ishonchli   manbalar   hisoblangan
Gardiziyning “Zayn ul-ahbor” 5
, Bayhaqiyning “Tarixi Mas’udiy” (Tarixi  Bayhaqiy) 6
,
Beruniyning   “Qonuni   Mas‘udiy” 7
,   “Hindiston” 8
,   “Osor   ul-boqiya” 9
,   Abu   Nasr
Utbiyning “Tarixi Yaminiy” (Yamin ud-davla tarixi) 10
, kaykovusning “Qobusnoma” 11
,
Abu Bakr Narshaxiyning “Buxoro tarixi” 12
asarlari shular jumlasidandir.
Ikkilamch   manbalar,   G‘aznaviylar   davlati   hukumronlik   qilgan   davr   muarrixlari
tomonidan yozilgan asarlar asosida keyinga davrlarda va bugungi kunda G‘aznaviylar
davlati haqida yaratilayotgan kitoblar, turli xil ilmiy ishlar, maqola va tezeslar shular
qatoriga   kiradi,   jumladan,   turk   tatqiqotchisi   Erol   Gungor 13
,   ingliz   tarixchisi   Clifford
4
  Низомулмулк.   Сиёсатнома   (Сияр   ул-мулук).   Иккинчи   тўлдирилган,   қайта   ишланган   нашри.   –   Т.,   “Янги   аср
авлоди”, 2008.
5
  Абу   Саид   Гардизи.   Зайн   ал-ахбар.   Украшение   известий.   Раздел   об   истории   Хорасана.   Перевод   А.   Арендса.
Ташкент, 1991.
6
  Abul - fazl   Bayxaqi ,  Istoriya   Mas ʼ uda  (1039–1041),  T ., 1962; 2- nashri ,  T ., 1969.
7
 Beruniy, Qonuni Mas udiy (Tanlangan asarlar, 1–2-kitoblar, T., 1973; 1976.ʼ
8
 Beruniy, Hindiston (Tanlangan asarlar, 2-j.), T., 1965.
9
 Beruniy, Qadimgi xalqlardan qolgan yodgorliklar.Tanlangan asarlar,I tom.-O‘zbekiston SSR “Fan” nashriyoti, T., 1968.
10
  Reynolds J. Al-Utbi. The Kitab-I-Yamini: Historical Memoirs Of The Amir Sabaktagin And The Sultan Mahmud Of
Ghazna. Kessinger Publishing, 2007.
11
 Kaykovus " Qobusnoma" Forschadan Muhammad Rizo Ogahiy tarjimasi 2- nashri "O'qituvchi" 
nashriyot-matbaa ijodiy uyi Toshkent – 2018.
12
 Абу Бакр Муҳаммад ибн Жаъфар Наршахий.  Бухоро тарихи. А. Расулев таржимаси. Тошкент, 1966.
13
  Erol   Gungur ,  Tarixda   turkiy   davlatlar ,  T ., 2003.
5 Edmund   Bosworth 14
,   A.S.Sagdullayev 15
,   Rustambek   Shamsutdinov 16
,   Shodi
Karimov 17
,   B.J.Eshov 18
,   Azamat   Ziyo 19
larning   asarlari,   yuqoridagi   kabi   m anba   va
adabiyotlar bilan bir qatorda mustaqillik yillarida G‘aznaviylar davlati oid to‘plamlar
nashr qilindi hamda gazeta va jumallarda bir qator maqolalar chop etildi.
Tadqiqotni   obyekti   va   predmeti:   G‘aznaviylar   davlati   mavzuning   obekti
hisoblansa, mavzuning predmeti ushbu davlatlarning vujudga kelish tarixi, boshqaruv
shakli, ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy ahvolini yoritib berish hisoblanadi.
Tadqiqotning maqsad va vazifalari:  Tarixiy manba va ilmiy adabiyotlarda aks
ettirilgan   G‘aznaviylar   davlatining   paydo   bo‘lishi   va   rivojlanishiga   bag‘ishlangan
masalalami   chuqur   o‘rganish   va   qiyosiy   tahlil   asosida,   G‘aznaviylar   davlatining
taraqqiyoti   va   ijtimoiy-iqtisodiy,   madaniy   rivojlanishning   sabablarini   yortish
maqsadida quyidagi vazifalar belgilab olindi:
- G‘aznaviylar davlatining tashki topish jarayonini o‘rganish 
- Mavorounnahr   va   Xurosonda   G‘aznaviylar   hokimiyatining   o‘rnatilishi   va   siyosiy
hayotini manbalar asosida tahlil qilish,
- G‘aznaviylar davlatining ijtimoiy-iqtisodiy hayotini tadqiq qilish va xulosalar berish,
- G‘aznaviylar   davlatida   madaniy   hayotning   rivojlanish   sabablarini   o‘rganish,   ilm-fan
taraqqiyotining sabablarini ochib berish,
- O‘zbek   davlatchiligi   taraqqiyotida   G‘aznaviylar   davlatining   o‘rni   va   ahamıyatını
ko‘rsatish.
Ishning   umumiy   hajmi:   Kirish,   2   bob,   xulosa,   foydalanilgan   adabiyotlar   va
ilovalar qisimlardan iborat.
14
  Clifford   Edmund  Bosworth,   The  Later  Ghaznavids  :  Splendour  and   Decay,  at  the  University   Press  EDINBURGH.,.
1977.
15
 A.S.Sagdullayev “O’zbekiston tarixi” Toshkent-2021 Donishmand ziyosi. 84-bet
16
 Rustambek Shamsutdinov, Shodi Karimov "Vatan Tarixi" "Sharq" nashriyоt-matbaa aksiy adorlik 
kompaniyasi bosh tahririyati. Toshkent-2010.
17
 Rustambek Shamsutdinov, Shodi Karimov "Vatan Tarixi" "Sharq" nashriyоt-matbaa aksiy adorlik 
kompaniyasi bosh tahririyati. Toshkent-2010.
18
 B.J.Eshov, A.A.Odilov "O'zbekiston tarixi I - jild" (eng qadimgi davrdan XIX asr o'rtalarigacha) Toshkent-2013.
19
 Азамат Зиёb, Ўзбек давлатчилиги тарихи: (Энг қадимги даврдан Россия босқинига қадар) // Масъул муҳаррир:
Б. Аҳмедов/. - Т.: “Шарқ”, 2001.
6 I-BOB. G‘AZNAVIYLAR DAVLATINING TASHKIL TOPISHI VA
BOSHQARUV TIZIMI
1.1 G‘aznaviylarning davlatining tashkil topishi
X   asrning   ikkinchi   yarmiga   kelib   Somoniylar   davlatida   ichki   nizolar,   mahalliy
hokimlarning   boshboshdoqlik   harakatlari   avj   olib   ketdi.   Oqibatda   mamlakatda
iqtisodiy   tanglik   sodir   bo‘ldi.   Mamlakatda   sodir   bo‘layotgan   bunday   og‘ir   vaziyatda
turk   hojiblaridan   tashkil   topgan   saroy   gvardiyasining   nufuzi   nihoyatda   kuchaydi.
Chunki   harbiy   va  mudofaa   ishlari   to‘liq  ularning  qo‘lida  edi.   Turkiy  sarkardalarning
xizmatlari   evaziga   somoniy   hukmdorlari   aksariyat   iqtidorli   lashkarboshilarni   “hojib
ul-hojib” (hojiblar hojibi) yoki “hojib ul-buzruk” (katta, ulug‘ hojib) kabi oliy harbiy
mansablarga tayinlab, ularga hatto ayrim viloyatlarni boshqarish huquqini berganlar.
Shunday hojiblar ichida Alptegin alohida salohiyat  egasi  bo‘lib, 35 yoshidayoq
Xuroson sipohsolori darajasiga ega bo‘lib, qo‘lida 2700 nafar harbiy askarlari bo‘lgan.
U   keyinchalik   Abdulmalik   I   davrida   (954-961-yillar)   katta   mavqe   va   ulkan   yer
mulklar egasiga aylandi. Amir vafotidan so‘ng (961-yil) Alptegin yangi amir Mansur I
(961-976-yillar)   bilan   o‘zaro   nizoga   borib   qolib,   bir   qator   to‘qnashuvlardan   so‘ng,
961-yili   G‘azna   va   uning   atrofidagi   yerlarni   egallaydi.   Alptegin   o‘z   tarbiyasi   va
homiyligiga   olgan   sobiq   turkiy   qullar   orasida   Sabuqtegin   ham   bo‘lgan.   963-yili
Alptegin vafot etgach, G‘aznada Somoniylar noibi sifatida uni Piriy, Ishoq, Bilgategin
kabi shaxslar ketma-ket boshqarib kelishdi. Hudud rasman Somoniylarga qarashli deb
hisoblangan 20
. 
Mana   shunday   tarixiy   shart-sharoit   tufayli   yangi   bir   turkiy   davlatning   ilk
poydevori   qurila   boshlangan   edi.   Bu   davlat   o‘zining   eng   qudratli   cho‘qqisiga
ko‘tarilgan   paytda,   uning   chegarasi   g‘arbda   Erondagi   Ray   va   Isfahon   shaharlari,
Kaspiy dengizi, shimoliy-g‘arbda Xorazm va Orol dengiziga cho‘zilgan. Sharqda esa
Shimoliy Hindistonning kattagina qismini o‘z ichiga olgan va Janubiy Belujistongacha
yetgan   edi.   Somoniylar   sulolasi   barham   topgach,   Mahmud   G‘aznaviy   ularning
Xurosondagi hududini, so‘ng Xorazm davlatini ham o‘z saltanatiga qo‘shib olgan. Bu
20
 O‘zbekiston tarixi, I kitob. A.S. Sagdullayev. - Toshkent: “Donishmand ziyosi”  М CHJ, 2021. - 373 b.
7 qudratli   davlatning   poytaxti   G‘azna   (hozirgi   janubiy-sharqiy   Afg‘onistonda)   shahri
bo‘lgan va davlatni shu shahar nomi bilan ataluvchi G‘aznaviylar sulolasi boshqargan.
G‘aznaviylarning   siyosiy   kuch   sifatida   yuzaga   kelishi   va   yuksalishining   bir
qancha tarixiy sabablari bor bo‘lib, bular qo‘yidagilar:
Birinchidan , Ismoil   Somoniydan  keyin  somoniylar  orasidan  har  jihatdan  yetuk,
yuqori   darajada   siyosat   yurgiza   oladigan   davlat   boshlig‘i   yetishib   chiqqani   yo‘q   edi.
Buning oqibatida somoniylar o‘z ichki, ya’ni sulolaviy imkoniyatlaridan ko‘ra ko‘proq
mavjud siyosiy muhit qonun-qoidalariga bog‘liq bo‘lib qolganlar. Siyosiy muhitni esa
bu   vaqtda   nufuzli   lashkarboshilarsiz   tasavvur   qilib   bo‘lmasdi.   G‘azna   viloyatidagi
kuchlar   siyosiy   faolligining   oshishi   va   borib-borib   alohida   bir   sulola   darajasiga
ko‘tarilishi ham xuddi shunday yirik lashkarboshilar nomi bilan bog‘liq bo‘lganini biz
quyida yaqqol ko‘ramiz.
Ikkinchidan ,   Turkiston   mintaqasida   siyosiy   taraqqiyotning   o‘ziga   xos
tomonlaridan   biri   bu   davrda   xuddi   madaniy   hayotdagi   kabi   bir   qator   o‘ziga   yarasha
kuchli   davlat   arboblarining,   siyosiy   sulolalarning   yuzaga   chiqishidir.   Gap   shunday
holning   yaxshi-yomonligida   emas,   oqibatlaridan   qat’i   nazar,   shunday   vaziyat   sodir
bo‘lgan va bu bilib qo‘yilsa har jihatdan foydali hodisadir 21
.
G‘aznaviylar   davlati   hukumdorlari   “o‘lja”   ketidan   emas,   balki   mintaqada
kechgan   ijtimoiy-siyosiy   munosabatlar   muhitida   yuzaga   kelganligiga   guvohlik
beruvchi   manbalar   yetarli   darajada   topiladi.   Yuqorida   biz   somoniylar   saroyida   yirik
lashkarboshilar   tutgan   mavqei   haqida   aytib   o‘tgandik.   961-yili   somoniy   hukmdor
Abdumalik   o‘limidan   so‘ng   vazirlar   taxtga   marhumning   o‘g‘lini   o‘tqazadilar.   Bu
haqda   quyidagicha   manba   bizgacha   yetib   kelgan,   “Somoniylar   xonadoni   uchun
maqtovga loyiq xizmatlar qilib kelgan hamda noiblik va lashkarboshilik yo‘lini tutgan
Alptegin   qarshilik   qiladi” 22
.   Shu   tariqa   davlat   arkonlari   va   Alptegin   o‘rtasidagi
muxoliflik kuchayib avjiga chiqadi. Lashkarboshi Buxoroni tark etadi. Hatto shundan
keyin   ham   ziddiyatlar   tugamay,   oxirida   Alptegin   va   Buxoro   qo‘shinlari   o‘rtasida
21
 История Узбекистан ССР. Т, 1. Книга первая, с. 246.
22
Абу Бакр Муҳаммад ибн Жаъфар Наршахий. Бухоро тарихи. А. Расулев таржимаси. Тошкент, 1966. - 163-164-
бетлар. 
8 to‘qnashuv   sodir   bo‘lib,   buxorolik   lashkarlar   mag‘lubiyatga   uchraydi.   Somoniylar
xonadoni   va   Movarounnahr   bilan   aloqani   uzgan   Alptegin   G‘azna   viloyatida   o‘z
hukmronligini o‘rnatadi. Uning vafotidan so‘ng (963-yil) G‘aznada navbati bilan Amir
Is’hoq   ibn   Alptegin,   Amir   Bilgategin,   Amir   Piriy,   Amir   Sabuqteginlar   hukmronlik
qiladilar 23
. G‘aznaviylar siyosiy sulolasiga asos solgan ham aslida ana shu Sabuqtegin
bo‘ladi.   Shu   bilan   birga   G‘aznaviylarning   siyosiy   sulolasiga   asos   solishda   va
G‘aznaning   mintaqa   siyosiy   markazlaridan   biriga   aylanishida   ilk   qadamni   Alptegin
qo‘yganini ham esdan chiqarmaslik kerak.
Sabuqtegin asli Sirdaryo bo‘ylarida yashagan barsxon turkiy qabilasiga mansub
bo‘lib,   yoshligida   asir   olinib,   so‘ngra   qul   qilib   sotilgan   edi.   Somoniylar   turkiy
gvardiyasi   boshlig‘i   Alptegin   uni   о‘z   qaramog‘iga   olgan.   Somoniylar   davlatining
turkiy   askarlar   qo‘shinida   xizmat   qilgan   Sabuqtegin   977-yildan   boshlab   G‘azna   va
uning   atroflarini   Somoniylar   noibi   sifatida   boshqaradi.   Bu   vaqtga   kelib   Somoniylar
sulolasi   inqirozga  yuz   tutgan   bo‘lib,  Sabuqtegin  rasman  noib  bo‘lsa-da,  aslida   o‘zini
mustaqil   hokimdek   tuta   boshlaydi.   Buning   yaqqol   isbotini   Sabuqtegin   va   somoniy
Nux ІІІ (976-997) o‘rtasida Kesh atrofida bo‘lib o‘tgan uchrashuv (bunda Sabuqtegin
Nuxni qo‘llab-quvvatlashi haqida va’da bergan), yo bo‘lmasa 994 yili somoniylarning
eng   ashaddiy   dushmanlaridan   Abu   Ali   Simjuriyning   tor-mor   etilishida   Sabuqtegin
tutgan   asosiy   o‘rin   orqali   ko‘rish   mumkin. 24
.   Shijoatkor   sarkarda   Sabuqtegin   aynan
Somoniylar   amiri   Nuh   II   (976-997-yillar)   dushmanlariga   qarshi   kurashda   yordam
berib, “Nosir ad-din ad-Davla” (Davlat va din himoyachisi), o‘g‘li Mahmud esa “Sayf
ad-Davla” (Davlat shamshiri) degan sharafli nomlarga sazovor bo‘lishadi 25
.
G‘aznaviylarning ham rasman, ham amalan siyosiy kuch sifatida tan olinishi 996
yilga   to‘g‘ri   keladi.   Yuqorida   ko‘rib   chiqilganidek,   qoraxoniylar   bir   necha   marta
Buxoroga   tahdid   soladilar.   996-yili   esa   Sabuqtegin   somoniylarni   qoraxoniylar
changalidan   saqlab   qoladi.   Somoniy   Nux   ІІ   raqib   oldidagi   zaifligini   sezgan   holda
Sobuqteginga   murojaat   qiladi.   Sabuqtegin   esa   Buxoroni   qo‘lga   olib,   qoraxoniylar
23
  Абу   Саид   Гардизи.   Зайн   ал-ахбар.   Украшение   известий.   Раздел   об   истории   Хорасана.   Перевод   А.   Арендса.
Ташкент , 1991, - 32-34- бетлар .
24
 O‘sha asar, 84-86-betlar.
25
 O‘zbekiston tarixi, I kitob. A.S. Sagdullayev. - Toshkent: “Donishmand ziyosi”  М CHJ, 2021. - 374 b.
9 bilan   kelishuvga   imzo   chekadi 26
.   Bunga   ko‘ra   Amudaryodan   janubda   joylashgan
barcha viloyatlar Sabuqteginning nomiga muhrlanadi.
Sabuqteginning   ta’siri   mamlakat   ichra   tez   orada   shu   qadar   kuchayib   ketdiki,
uning   qarshisida   Nuh   II   taxtda   rasman   o‘tirgan   zaif   hukmdorga   aylanib   qoldi.
Keyinchalik   somoniy   hukmdor   Mansur   II   (997-999-yillar)   va   Mahmud   G‘aznaviy
o‘rtasida nisbatan yaqin munosabatlar о‘rnatilgan edi 27
. Sabuqtegin vafotidan (997-yil)
keyin   avvaliga   taxtda   bir   oz   muddat   uning   o‘g‘li   Ismoil   va   998-yildan   esa   boshqa
farzandi Mahmud chiqadi. G‘aznaviylar qudrati va shuhratini oshirgan hukmdor ham
aslida   ana   shu   Mahmud   hisoblanadi.   Chunonchi,   uning   hukmronligi   davrida   (998-
1030-yillar)   Xorazm,   Xuroson,   Seyiston,   Kobul,   G‘azna,   Shimoliy   Hindiston   kabi
viloyatlar   va   makonlar   g‘aznaviylar   izmida   bo‘lgan.   Mahmudning   o‘limidan   so‘ng
taxtga  uning  o‘g‘li   Muhammad   o‘tiradi,  vaholanki,  undan  katta  o‘g‘li  (Mas’ud)  ham
bor edi. Usha zamonda yozilgan manbalar sharhiga ko‘ra, Mahmud taxtni kichik o‘g‘li
Muhammadga   vasiyat   qilish   bilan   birga,   unga   “Akang   Mas’ud   bilan   qarama-
qarshilikka borma, agar u senga qarshi chiqsa, urushib yurma, bekor nobud bo‘lasan”,
degan.   Haqiqatan   ham   tez   orada   Mas’ud   va   Muhammad   o‘rtasida   muxolifat   yuzaga
keladi. Mas’udning Muhammaddan ustun bo‘lganligini zamondosh tarixchilar ham tan
oladilar. Xullas, shu yilning o‘zidayoq Mas’ud taxtni egallaydi 28
.
Mas’ud   davri   (1030-1041-yillar)   asosan   Mahmud   sa’y-harakatlari   bilan   qo‘lga
kiritilgan   natijalarni   saqlab   qolish   yo‘lidagi   urinishlar   yillari   bo‘ldi,   desak   to‘g‘ri
bo‘ladi,   Birinchidan ,   1034-yili   Xorazm   g‘aznaviylar   ta’sir   doirasidan   chiqadi.
Ikkinchidan   esa   Xurosonda   boshqa   bir   siyosiy   sulola   -   saljuqiylarning   kuchayib
borishi   ham   xuddi   mana   shu   Mas’ud   davriga   to‘g‘ri   kelgan.   1035-yilgi   kelishuvga
binoan   Mas’ud   saljuqiylarga   Niso,   Farova,   Dehiston   viloyatlarini   maskan   va   yaylov
sifatida   berishga   majbur   bo‘ladi.   Vaqt   o‘tishi   bilan   kuch-qudrat   orttirgan   saljuqiylar
1038-yili   Nishopurni   egallaydilar.   Shu   yilgi   Saraxs   atrofidagi   Mas’ud   bilan   jangda
26
  Абу   Саид   Гардизи.   Зайн   ал-ахбар.   Украшение   известий.   Раздел   об   истории   Хорасана.   Перевод   А.   Арендса.
Ташкент, 1991,с. 48.
27
  O ‘ zbekiston   tarixi ,  I   kitob .  A.S. Sagdullayev. - Toshkent: “Donishmand ziyosi”  М CHJ, 2021. - 374 b.
28
 Абул Фазл Бейхаки. История Масъуда, 1969, с. 43-52.
10 mag‘lub   bo‘lishlariga   qaramay,   ko‘p   o‘tmay   1040-yili   Marv   va   Saraxs   oralig‘idagi
Dandoniqonda saljuqiylar g‘aznaviylarga chunonam zarba beradilarki, shundan so‘ng
Sabuqtegin   avlodlari   o‘zlarini   o‘nglay   ololmaydilar.   Xuroson   qo‘ldan   ketadi.   Garchi
Mas’ud   o‘g‘li   Mavdud   (1041-1049-yillar)   o‘z   xonadonining   ilgarigi   mavqeini
tiklashga   uringan   bo‘lsa-da,   buning   uddasidan   chiqaolmagan.   Chunki   fursat   qo‘ldan
ketgandi.   G‘aznaviylar   bundan   buyon   faqat   G‘azna   viloyati   va   Shimoliy
Hindistondagina   hukm   yurgizishga   qodir   bir   hududiy   sulolaga   aylanib   qolganlar 29
.
Biroq nima bo‘lganda ham 1187 yilga qadar ular o‘z faoliyatlarini to‘xtatganlari yo‘q.
Mavduddan   so‘ng   sulolaga   navbati   bilan   Ali(),   Abdurashid,   Ibrohim,   Mas’ud   ІI,
Arslonshoh, Bahromshoh, Xisravshoh, Xisrav Maliklar yetakchilik qilganlar 30
.
29
 Абул Фазл Бейхаки. История Масъуда, 1969,  c . 416, 418, 435, 506, 520, 550, 552.
30
  Абу   Саид   Гардизи.   Зайн   ал-ахбар.   Украшение   известий.   Раздел   об   истории   Хорасана.   Перевод   А.   Арендса.
Ташкент, 1991,  c . 44-52.
11 1.2 G‘aznaviylar davlatining boshqaruv tizimi
G‘aznaviylar   davri   boshqaruv   tizimi   o‘zining   murakkabligi   bilan   o‘ziga   jalb
etadi.   U   ko‘p   jihatdan   somoniylar,   qoraxoniylar   zamonidagi   davlat   boshqaruvi
tizimlariga   yaqin   va     diyarli   o‘xshash.   Bu   tabiiy   hol.   Chunki,   har   qanday   boshqaruv
tizimi   (shakli)   mavjud   ijtimoiy-siyosiy,   iqtisodiy   va   ma’naviy-madaniy   sharoitga
bog‘liq   bo‘ladi.   Boshqa   tomondan   esa   g‘aznaviylar   hukmronligi   ostida   bo‘lgan
Xuroson,   Seyiston,   Kobul,   G‘azna   kabi   viloyatlar   mintaqaning   ajralmas   tarkibiy
qismlari   bo‘lib   kelganliklarini   nazarda   tutsak,   boshqaruvchilik   taraqqiyotidagi
o‘xshashliklar, yaqinliklar sababi ma’lum bo‘ladi.
G‘aznaviylar   davlatida   boshqaruv   tizimi   yuqorida   takidlanganidek   Somoniylar,
Qoraxoniylar   davridagi   boshqaruvga   yaqin   bo‘lib 31
,   boshqaruv   tizimining   markazida
dargoh   va   devonlar   (vazirliklar)   turgan.   Avvallari   ham   ko‘rilganidek,   dargohga   oliy
hukmdor (g‘aznaviy hukmdorlar “Amir” unvoniga ega bo‘lganlar) hayoti va faoliyati
bilan aloqador xizmatlar, amallar kirgan.
Dargohdagi   “hojiblik”   xizmati   alohida   e’tiborga   sazovor   bo‘lgan.   Hojiblikning
bu davrda tarixchi Bayhaqiy ta’kidlagan quyidagi shakllari bor edi: ulug‘ hojib, saroy
hojibi, navbatchi hojib, hojib-jomador 32
.   Ulug‘ hojib   nafaqat boshqa hojiblar orasida,
balki   umuman   mamlakat   va   davlat   hayotida   alohida   mavqega   ega   bo‘lgan.   Bunga
ishora   beruvchi   bir   necha   misollar   keltiramiz.   Mahmudning   o‘limidan   keyin
Muhammadning   taxtga   o‘girishiga   bosh-qosh   bo‘lgan   va,   qisqa   muddatta   bo‘lsa-da,
boshqaruv   ishlarini   o‘z   ixtiyorida   mujassamlashtirgan   ham   ulug‘   hojib   Ali   Qarib
bo‘ladi. Rasmiy marosimlarda ulug‘ hojib oliy hukmdorga eng yaqin joyni egallagan.
Unga g‘oyat muhim vazifalar yuklatilgan. Katta ahamiyat kasb etuvchi janglarda ulug‘
hojibga   qo‘shinning   eng   salmoqli   va   mas’uliyatli   qismiga   boshchilik   qilish   vazifasi
yuklatilgan.   Masalan,   oliy   hukmdor   markazni   boshqarsa,   sipohsalor   o‘ng   qanotda,
ulug‘   hojib   esa   chap   qanotda   qo‘mondonlik   qilgan.   Ulug‘   hojib   o‘ta   jiddiy   harbiy
yurishlar,   maxsus   saralangan   qismlarni   tekshirish,   ta’minotini   joyiga   qo‘yish
31
  O ‘ zbekiston   tarixi ,  I   kitob .  A.S. Sagdullayev. - Toshkent: “Donishmand ziyosi”  М CHJ, 2021. - 380 b
32
 Абул Фазл Бейхаки. История Масъуда, 1969, с. 43, 46, 48, 49, 55, 237, 296 и др.
12 tadbirlarida   ham   faol   bo‘lgani   ma’lum.   Oliy   hukmdor   va   ulug‘   hojiblararo
munosabatlar nechog‘lik bo‘lganligini shundan ham ko‘rish mumkinki, Mas’ud ulug‘
hojib   Ali   Qaribga   yo‘llagan   bir   maktubida   unga   “fozil   (ulug‘)   hojib,   birodar”   deb
murojaat qiladi 33
. Saroy Hojibining vazifasi tushunarli u saroy eshikog‘asi bo‘lgan. 
Hojibga   kelsak,   bizningcha,   hojiblik,   umuman   olganda,   qandaydir   bir   ijtimoiy-
siyosiy   tabaqa   sifatida   ko‘proq   namoyon   bo‘ladi.   Faraz   qilish   mumkinki,   o‘z   davri
uchun   hojiblik   ritsarlik   tushunchasiga   yaqin   bo‘lsa   ajab   emas.   Masalan,   manbalarda
shunday ma’lumotlarga ham duch kelamizki, ular kengroq mulohaza qilinsa, mazkur
faraz   beasos   emasligi   ravshan   bo‘ladi.   “Tarixi   Mas’udiy”da   qo‘yidagicha   ma’lumot
keltiriladi:   “Amir   Abdurazzoq...   viloyat   amirligi   xal’atini   kiydi...   Uning   ikki
g‘ulomiga   esa   qora   chakmon   berdilar,   hojiblik   uchun”.   “Hojib   Badr   va   hojib
Erteginlarga ikkita qimmatbaho xal’at berdilar. Badrga ulug‘ hojiblik xalati, Erteginga
esa   g‘ulomlar   boshlig‘i   xal’ati   berildi” 34
.   Hojiblar   bir   vaqtning   o‘zida   shixna   yoki,
sipohsalor mansabiga ega bo‘lganlarini ham eslatib o‘tish joizdir. Hojiblar odatda qora
chakmon   va   ikki   uchli   kuloh   kiyib   yurganlar.   Dargoh   faoliyatida   sipohdor   (saroy
xizmatchisi),   davotdor   (oliy   hukmdor   shaxsiy   hujjatlari,   yozuv-chizuvi   bilan   bog‘liq
ishlarga   bosh-qosh   xizmatchi),   pardador   (mahram,   sir   saqlovchi,   pinhona   vazifalarni
bajaruvchi),   martabador   (saroydagi   o‘rta   darajadagi   amaldor),   farrosh   (saroydagi
kichik   xizmatchilardan),   xazinachi,   jomaxona   (kiyim-kechak   saqlanuvchi   xona)
boshlig‘i kabi mansab va xizmatlarning ham o‘z o‘rni bo‘lgan.
Devonlar   (vazirliklar)   -   ijroiya   idoralari   bo‘lganligi   o‘z-o‘zidan   tushunarli.
Manbalarda bunday devonlardan beshtasining nomi tilga olinadi: Vazir devoni, ya’ni
bosh   vazir   devoni;   harbiy   ishlar   devoni;   diplomatik   va   boshqa   rasmiy   tadbirlar,
hujjatlarni   rasmiylashtirish,   tuzish   devoni;   hisob-kitob,   ya’ni   moliya   devoni;   pochta-
xabar   devoni 35
  kabilar.   Garchi   manbalarda   mushriflik   (davlat   nazorati),   muxtasiblik
devonlari tilga olinmasa-da, ammo joylarda shunday xizmatlar mavjudligidan ularning
33
 O‘sha joyda, 47- bet.
34
 O‘sha joyda, 58, 78-betlar.
35
 O‘sha joyda, 43, 47, 79, 110, 247, 330, 331 va boshqa betlar.
13 markaziy   devonlari   ham   bo‘lgan,   degan   xulosa   chiqadi,   masalan,   shahar   mushrifi,
viloyat mushrifi mansablari bo‘lganligi aniq.
Viloyat   boshlig‘ini   voliy   deganlar   va   uni   oliy   hukmdor   tayinlagan.   Viloyat
ijroiya   boshqaruv   ishlarini   amid   olib   borgan.   Shahar   boshlig‘ini   rais   deb   ataganlar.
Shahar   miqyosida   shixna ,   kutvol   (qal’a   komendanti),   sohibi   devon   (ma’muriy
boshqaruvchi) kabi amaldorlar ham faoliyat ko‘rsatganlar 36
.
36
 O‘sha joyda, 47, 50, 51, 58, 68 va boshqa betlar.
14 II-BOB G‘AZNAVIYLAR DAVLATINING HARBIY HOLATI, TASHQI
ALOQALARI, IJTIMOIY-IQTISODIY VA MADANIY HAYOTI
2.1 G‘aznaviylar davlatining harbiy holati va tashqi aloqalari
Bizga   ma’lumki,   g‘aznaviylar,   ayniqsa,   Mahmud   ,   G‘aznaviy   davrida   qudratli
qo‘shinga ega bo‘lganlar. Oliy qo‘mondonlik hukmdorning o‘z ixtiyorida bo‘lganligi
tabiiy. Bosh qo‘mondonlikka (sipohsalorlik) esa sulolaning eng ishonchli, asosan, shu
xonadon   namoyandasi   tayinlangan.   Masalan,   Mahmud   bunday   mansabga   ukasi
Muhammad   Yusufni   loyiq   topgan.   Yuqori   darajadagi   harbiy   lashkarboshilar   salor ,
o‘rta   darajadagilari   sarhang   deyilib,   oxirgilari   hayllarga   (bir   necha   o‘n   otliqlarga)
boshchilik   qilganlar.   Harbiylar   o‘z   pochta   va   qozilik   xizmatlariga   ega   edilar.
G‘aznaviylarning   ham   saralangan   jangovor   qismlari   bor   edi,   ammo   ular   to‘g‘ridan
to‘g‘ri dargoh ixtiyorida bo‘lgan 37
.
G‘aznaviylarning tashqi aloqalari masalasida ikki narsaga e’tibor berish lozim:
Birinchisi,  G‘aznaviylarning mintaqa hududidagi munosabatlari,
Ikkinchisi,  G‘aznaviylarning mintaqadan tashqaridagi aloqalari.
G‘aznaviylarni   mintaqaning   Movarounnahr,   Farg‘ona,   Yettisuv,   Sharqiy
Turkiston   qismlarida   hukmron   bo‘lgan   qoraxoniylar   bilan   munosabatlari   haqida
yuqorida   bir   qadar   to‘xtalib   o‘tgandik.   1001   yilgi   Mahmud   G‘aznaviy   va   Nasr
Qoraxoniy   o‘rtasidagi   kelishuvga   binoan   Amudaryo   ikki   tomon   manfaatlarini   ajratib
turuvchi chegara hisoblangan 38
.
Keyinchalik   bu   ahdnoma   keyinchalik   bir   necha   marta   (asosan   qoraxoniylar
tomonidan)   buzilib   turgan   bo‘lsa-da,   umuman   olganda,   daryo   ikki   tomon   uchun
chegara   bo‘lib   qolavergan.   Buning   sababini   quyidagicha   tushuntirish   mumkin.
G‘aznaviylar   uchun   xuddi   o‘zlari   kabi   kuchga   to‘lib   turgan   qoraxoniylar   bilan
munosabatlarni   keskinlashtirishdan   ko‘ra   Xorazm   va   Shimoliy   Hindistonni
bo‘ysundirish  davr   talabi  edi,  ham  moddiy  jihatdan  ancha  foydali  edi.  Buni   shundan
ham   bilib   olsa   bo‘ladiki,   Mahmudning   o‘zi   Shimoliy   Hindistonga   bir   necha   marta
37
 Абул Фазл Бейхаки. История Масъуда, 1969,  c . 43.
38
  Абу   Саид   Гардизи.   Зайн   ал-ахбар.   Украшение   известий.   Раздел   об   истории   Хорасана.   Перевод   А.   Арендса.
Ташкент, 1991,  c . 50-52.
15 harbiy   yurish   uyushtirgan,   Xorazmni   bo‘ysundirgan   (1017-yili) 39
.   Shu   ma’noda
Mahmud   ko‘proq   uzoqni   o‘ylaydigan,  mintaqadagi   umumiy  siyosiy   vaziyatni   yaxshi
biladigan siyosatchi sifatida gavdalanadi. Ham hududiy, ham siyosiy-harbiy, iqtisodiy
jihatlardan   o‘ziga   yarasha   qudratga   ega   bo‘lgan   qoraxoniylar   bilan   birdaniga   keskin
siyosat   yurgizish   kaltabinlik   bo‘lardi.   Shimoliy   Hindistonda,   keyinchalik   Xorazmda
erishilgan   siyosiy-harbiy   yutuqlardan   so‘ng   esa   g‘aznaviylar   qoraxoniylar   bilan
nafaqat   tengma-teng   raqobatlasha   oladigan,   balki   ulardan   ustunroq   mavqega   ham
yetishadilar.   Saljuqiylar   bilan   munosabatda   ham   Mahmud   uzoqni   ko‘zlab   ish   tugadi.
Garchi   bu   vaqtda   saljuqiylar   avvalgidek   qudratli   bo‘lmasada,   lekin   umuman   jiddiy
harbiy   kuch   sifatida   Xurosonga   xavf   tug‘dirishlari   mumkin   edi.   Ayniqsa,
Mahmudning   Shimoliy   Hindistonga   uyushtirgan   yurishlari   chog‘ida   bunday   xavf
voqelikka   aylanishi   ehtimolga   yaqin   bo‘lgan.   Shuning   uchun   ham   u   1025-yili   turk-
o‘g‘iz   urug‘laridan   bir   qismiga   (to‘rt   ming   chodir)   Xurosondan   manzil   beradi 40
.
Keyinchalik   Mas’ud   davrida   ular   kuchayib,   g‘aznaviylarga   qaqshatqich   zarba
beradilar.
Shimoliy   Hindiston   bilan   aloqalarga   kelsak,   sovet   tarixshunosligida   bu   o‘lkaga
nisbatan   g‘aznaviylarning   tutgan   siyosatiga   bosqinchilik   deb   baho   berilgan,   va   bu
talon-torojlik   xatti-harakatlari   orqali   tushuntirib   kelingan.   Lekin   fikrimizcha,   bunday
yondashuv   o‘zini   to‘liq   oqlamaydi.   Chunki,   Shimoliy   Hindiston,   birinchidan ,   o‘z
davrida   mintaqaning   tarixiy   tarkibiy   qismi   bo‘lgan.   Ikkinchidan ,   markazlari   G‘azna
bo‘lgan g‘aznaviylar uchun Shimoliy Hindiston qo‘shni o‘lka bo‘lgani tabiiy. Xuroson
yoki, Seyistonga nisbatan ularning intilishlari va umuman siyosatlari qanchalik tabiiy
bo‘lsa,   Shimoliy   Hindistonga   nisbatan   ham   shunday   edi.   Uchinchidan ,   g‘aznaviylar
ta’sir   doirasida   bo‘lgan   Shimoliy   Hindistondagi   mahalliy   sulolalar,   siyosiy
kuchlarning mustaqillikka intilishlari, ularga qarshi  kurashish, qarshilik ko‘rsatishlari
ham oddiy hol bo‘lgan. Shularni nazarda tutgan holda g‘aznaviylarning Xorazm yoki,
39
  Абу   Саид   Гардизи.   Зайн   ал-ахбар.   Украшение   известий.   Раздел   об   истории   Хорасана.   Перевод   А.   Арендса.
Ташкент, 1991, с. 92, 93,96, 98-101.
40
  O ‘ sha   asar , 104- bet .
16 Shimoliy   Hindistonga   harbiy   yurishlarini   o‘sha   davr   siyosiy,   iqtisodiy,   xalqaro
munosabatlari orqali baholash maqsadga muvofiq bo‘ladi.
G‘aznaviylarning   mintaqadan   tashqaridagi   aloqalari   haqida   so‘z   ketsa,   Arab
xalifaligi   bilan   munosabatlar   to‘g‘risida   to‘xtalishga   to‘g‘ri   keladi.   G‘aznaviylar   shu
zamonga   kelib   ilgarigi   qudratini   yo‘qotgan   xalifalik   hurmatini   o‘rniga   qo‘yishga
harakat  qilganlar. Zero, bu ularning manfaatlariga mos kelar  edi. Ya’ni,   birinchidan ,
Arab   xalifaligi   shunchalar   zaif   ediki,   mintaqadagi   biron-bir   siyosiy   sulola   (masalan,
qoraxoniylar, xorazmshohlar va g‘aznaviylarning o‘zlari ham) uni real qudrat sifatida
tan olmasdi. Demak, xalifalik tomonidan g‘aznaviylarga qarshi harbiy xavf-xatar yo‘q
edi.   Aksincha,   Mas’udning   tili   bilan   aytganda,   “Agarda   xalifalik   dargohiga
hurmatimiz   bo‘lmaganda   edi,   nochor   Bag‘dodga   otlanib   haj   yo‘lini   xoli   qilib
qo‘yardik... Agar otamiz qazo qilmay, Xurosonga qaytishga majbur bo‘lmaganimizda,
albatta, bugun Misr  va Shomda ham hukmron bo‘lardik” 41
.   Ikkinchidan , mintaqaning
o‘zida   ham   g‘aznaviylarning   raqiblari   yetarli   edi.   Yana   bir,   hatto   zaif,   ammo
ochiqdan-ochiq   dushman   orttirish   ortiqchaligi   tushunarli.   Uchinchidan ,   Arab
xalifaligining mintaqaga qo‘li yetmasa ham, “tili” yetardi. Ya’ni mintaqadagi siyosiy
kuchlarni   bir-biriga   gij-gijlash,   fisqu-fasod   urug‘larini   sochish   uning   siyosatiga
aylanib   qolganini   biz   somoniylar   davrida   ham   ko‘rgandik.   G‘aznaviylar   esa
xalifalikka   “hurmat”   bilan   qarab,   o‘zlariga   nisbatan   har   qanday   buzg‘unchilik
harakatlarini   bartaraf   etdilar   va   hatto   undan   raqiblariga   qarshi   foydalanish   imkonini
ham chetga surib qo‘ymadilar.
Tashqi  aloqalar haqida so‘zni xorijiy mehmonlarni qabul qilish marosimiga oid
quyidagi   lavha   bilan   tugallasak.   Bayon   1032-yilda   Mas’udning   Arab   xalifaligining
oliymaqom elchisini qabul qilishi haqida. “Tong yorisha boshlagan zamon to‘rt ming
saroy   g‘ulomi   amirlik   saroyining   ikki   tarafidan   bir   necha   qator   bo‘lib   saf   tortdilar.
Shundan ikki ming nafari ikki uchli kuloh kiyib va o‘nta popugi osilib turgan kamar
taqib olgandilar. Har bir g‘ulom kumush gurzi tutib turardi. Qolgan ikki ming g‘ulom
to‘rtta par qadalgan kulohda edilar. Bellaridagi kamarga o‘qdon, qilich, kamonni tutib
41
 Абул Фазл Бейхаки. История Масъуда, 1969,  c .277.
17 turuvchi   qayish   mahkamlangan,   har   bir   g‘ulomning   qo‘lida   kamon   va   uchtadan   o‘q.
Barcha   (to‘rt   ming   g‘ulom)   qimmatbaho   nafis   ipaklikdan   (tikilgan)   chakmonda   edi.
Xos   g‘ulomlardan   uch   yuztasi   amir   (ya’ni   oliy   hukmdor)   o‘tirgan   supa   yaqinida   har
tomondan   saf   tortib   turardilar.   Ularning   kiyimlari   yanada   ko‘rkam   bo‘lib   boshlarida
ikki uchli kuloh, kamarlari zardan, gurzilari ham zarrin. Oralaridan bir necha kishining
kamarlari   javohirlar   bilan   bezatilgandi.   Yana   ellik-oltmish   nafar   g‘ulom   nariroqda
Dilmon   saroyi   o‘rta-sida   qalqon   bo‘lib   turardilar.   Dargoh   ulug‘lari,   vilo-   yatlar
voliylari,   hojiblar   barchasi   ikki   uchli   kulohda,   zar   kamarlar   taqib   olganlar.   Saroy
tashqarisida martabadorlar  turardilar. Fillarning soni  ham ko‘p edi. Lashkar esa  shay
bo‘lib, qimmatbaho nafis ipaklik kiyimda, soyabonlar  ostida, har  bir  qism  o‘z qurol-
yarog‘i,   belgilari   bilan   bir-birlariga   qarama-qarshi   tomonlarga   saflangandilar,   xuddi
shular   orasidan   elchi   o‘tishi   kerak   edi.   Elchini   boshlovchi   bezatilgan   otlarni   olib
ko‘pchilik   hamrohligida   tashqariga   qarab   yuradi.   U   yerda   elchini   otga   mindiradilar.
So‘ng   uni   boshlab   keldilar.   Shunda   burg‘u,   katta-kichik   nog‘oralar   ovozi   yangrab
ketdiki,   go‘yo   qiyomat   kuni   kelganday   deysan   kishi.   Elchini   ana   shunday   ulug‘vor
takalluf   bilan   kuzatib   bordilar.   Bunday   (qabul   marosimini)   u   umrida   ko‘rmagandi.
G‘oyatda   hayratga   tushgan   holda   u   ko‘shkka   qadam   qo‘ydi.   Amir   (ya’ni   oliy
hukmdor), Olloh undan rozi bo‘lsin, supa oldida taxtda o‘ltirardi. Xalifa elchisi salom
berdi. U qora kiyimda edi. Javobni ulug‘ xoja Ahmad Hasan berdi. Amir yonida undan
bo‘lak hech kimsa o‘ltirmagandi. Qolgan barcha tik turardi. Hojib Abu Nasr elchining
tirsagidan tutib o‘ltirishga undadi...” 42
.
42
 Абул Фазл Бейхаки. История Масъуда, 1969,  c . 381-383.
18 2.2 G‘aznaviylarning mintaqa madaniy hayotida tutgan roli
G‘aznaviylarning   mintaqa   madaniy   hayotida   tutgan   roli   haqida   gapirarkanmiz,
XI asr fan va madaniyati taraqqiyoti va olamshumul yutuqlarida ular roli va makon va
zamonning   o‘rni   katta   bo‘lgan.   Albatta,   buning   sababini   eng   avvalo   mintaqaning
an’anaviy   fan   va   madaniyat   o‘chog‘i   bo‘lib   kelganligi   bilan   bog‘lash   mumkin.   Shu
bilan   birga,   bizningcha,   bunda   g‘aznaviylar   sulolasi   namoyandalarining   mazkur
sohaga bo‘lgan munosabatlari, shaxsiy munosabatlari ham katta ta’sir qilgan.
Chunonchi,   Mahmud   G‘aznaviy   ona   tilisi   turkiydan   tashqari   fors,   arab,   hatto
pahlaviy   tillarini   ham   mukammal   bilgan,   she’r   bitgan.   Shuning   uchun   ham   bo‘lsa
kerak  Mahmud   va   umuman  g‘aznaviylar   hukmronlik  qilgan   markazlar   o‘z  davrining
madaniy   muhitida   eng   oldingi   o‘rinlarda   turganlar.   Farruxiy,   Unsuriy,   Manuchexriy,
Utbiy,   Gardiziy,   Bayhaqiy,   Nosir   Xisrav   kabi   mashhur   shoirlar,   tarixchilar,   olimlar
g‘aznaviylar   homiyligida   faoliyat   ko‘rsatganlar.   Buyuk   ajdodimiz   Abu   Rayhon
Beruniy   ham   g‘aznaviylar   saroyida   ilm   bilan   shug‘ullanib   o‘zining   ko‘plab   mashhur
asarlarini,   jumladan,   “Hindiston”,   “Geodeziya”,   “Xorazmning   mashhur   kishilari”,
“Mas’ud qonuni”, “Mineralogiya”, “Saydana” asarlarini G‘aznada yozgan.
G‘aznaviylar   bilan   yana   bir   mashhur   madaniyat   arbobining   nomi   bog‘liq.   So‘z
Abulqosim   Fardavsiy   haqida.   Fors   adabiyotining   daho   shoirlaridan   hisoblanmish
Firdavsiy hammaga ma’lum “Shohnoma” asarini o‘ttiz yildan ortiq vaqt ichida yozib
tugatib,   o‘sha   zamon   tartib-qoidalariga   ko‘ra   davr   sultoni   Mahmudga   taqdim   etadi.
Mahmud   bu   ulkan   she’riy   asar   (60   mingdan   ziyod   baytdan   iborat)   uchun   taomilga
ko‘ra   shoirni   taqdirlashi   va   hurmatini   o‘rniga   qo‘yishi   kerak   edi.   Ammo   u   bunday
qilmaydi. Ba’zi bir adabiyotlarda buning uchun Mahmudni qoralash qonun tusiga kirib
qolganligini nazarda tutib, bu masalaga ravshanlik kirtishga harakat qilaylik. Firdavsiy
o‘z xalqi farzandi va kuychisi sifatida tabiiy ravishda Eronzamin va eron xalqini madh
etadi.   Va   bunda   eronliklarning   tarixi   va   fazilatlari   (donoligi,   shijoati   va   hokazo)
masalasini   yoritishda   ularga   turonliklarni   qarshi   qo‘yadi.   Bugungi   kun   tili   bilan
19 aytganda   asarda   turonliklar   salbiy   “qahramonlar”   sifatida   gavdalanadilar 43
.
Turkiynasab   hukmdor   sifatida   Mahmud   buni   qabul   qilolmasligi   tabiiy   edi.   Qaysi
hukmdor o‘z xalqiga qarshi ruhda bitilgan asarni taqdirlagan? Bundayi yo‘q. Shuning
uchun bu borada Mahmudni ayblash tarixiy haqiqatta va umuman mantiqqa ziddir.
G‘aznaviylar   davrida   qurilish,   ma’rifiy   ishlarga   ham   katta   e’tibor   berilgani
ma’lum.   G‘azna,   Balx,   Nishopur,   Shimoliy   Hindiston   shaharlarida   madrasalar,
masjidlar,   xonaqohlar,   saroylar   ko‘plab   qurilgani   manbalarda   o‘z   aksini   topgan.
Madrasalarda   turli   sohadagi   fanlardan   dars   berilgan,   ilmi   toliblar   uchun   o‘z
zamonasida boy hisoblangan kutubxonalar eshigi doimo ochiq bo‘lgan 44
.
43
  Абу   Саид   Гардизи.   Зайн   ал-ахбар.   Украшение   известий.   Раздел   об   истории   Хорасана.   Перевод   А.   Арендса.
Ташкент , 1991, c. 69-70.
44
 Bosworth C.E The Ghaznavids / 1963, see pp. 152.
20 2.3 G‘aznaviylar davlatining ijtimoiy-iqtisodiy hayoti
G‘aznaviylar davlatining ijtimoiy ahvoli Somoniylar davlatidagi singari bo‘lgan.
Aholining   asosiy   qismini   turkiy   va   forsiy   tilda   so‘zlashuvchi   aholi   tashkil   qilgan.
Davlat   bosharuvida   bir   necha   devonlar   bo‘lib,   shulardan   muhtasib   devoni,   vaqflar
devoni,   qozilik   ishlari   devoni   ijtimoiy   masalalar   bilan   shug‘ullangan.   Masalan,
muhtasib   devoni   xizmatchilari   zimmasiga   shahar   va   qishloqlarda,   ko‘cha   va
bozorlarda   tartibni   himoya   qilish,   diniy   marosimlarni   amalga   oshirishda   chegaradan
chiqmaslik kabi ishlar yuklangan. Vaqflar devoni vaqf xo‘jaligining yuritilishi ustidan
nazorat   qilgan   bo‘lsa,   qozilik   ishlari   devoni   mamlakat   miqyosidagi   sud   –   shariat
ishlarining adolatli olib borilishi ustidan nazorat qilgan 45
.
G‘aznaviylar   davlati   aholisining   asosiy   qismi   islom   diniga   e‘tiqod   qilgan.
Ayniqsa,   mamlakatning   markaziy   o‘lkalari,   ya‘ni   G‘azna,   Balx,   Nishopur,   Lohur   va
boshqa shaharlarda aholi e‘tiqodi uchun ko‘plab masjidlar, xonaqohlar bunyod etilgan
edi.   Mamlakatning   sharqiy   hududlari   (Shimoliy-g‘arbiy   Hindiston)da   yashovchi
aholining   ko‘pchilik   qismi   buddaviylik   diniga   e‘tiqod   qilar   edi.   G‘aznaviy
hukmdorlari   o‘zlarini   islom   dini   homiylari   deb   hisoblaganlar.   Xususan,   Sobuqtegin
qoraxoniylarga qarshi kurashda somoniy amirlarga bergan ko‘magi uchun “Nosir ud-
din   ud-davla”   (din   va   davlat   homiysi),   o‘g‘li   Mahmud   esa   “Sayf   ud-din”   (din
shamshiri)  degan  unvonlarga  ega bo‘lgan.  Arab  xalifasi   Qodir   Mahmudni   islom  dini
homiysi ekanini e‘tirof etib, “Yamin ud-davla va amin al-milla” (davlatning o‘ng qo‘li
va dindorlik jamoasining ishonchli vakili) unvonini bergan 46
.
G‘aznaviylar   davlatining  iqtisodiy   hayoti   O‘rta  Osiyoning  boshqa  davlatlaridan
deyarli farq qilmagan. Davlatda iqtisodiy masalalarni boshqarish Moliya ishlari devoni
zimmasida   bo‘lgan.   Davlatning   asosiy   daromad   manbai   dehqonchilik,   chorvachilik,
hunarmandchilik   va   savdo-sotiq   bo‘lgan.   Yerning   asosiy   qismi   davlat   yeri   (mulki
sultoniy)   bo‘lgan.   Bundan   tashqari,   yirik   harbiy   sarkardalar   va   sayyidlarga   tegishli
“mulki   xos”,   davlat   oldidagi   xizmatlari   evaziga   hadya   qilinadigan   “mulk   yerlari”
45
 .Bosworth C.E The Ghaznavids / 1963, see pp. 103.
46
 Muhammad Nazim , The life and times of sultan Mahraid of Ghazna, Cambridge, 1931. pp 102.
21 (iqto)   hamda   diniy   muassasalar   –   masjid,   madrasa,   xonaqoh,   qabristonlar   ta‘minoti
uchun   “vaqf”   yerlari   mavjud   bo‘lgan.   Davlatda   xiroj,   ushr,   jiz’ya,   zakot   singari
soliqlar   bo‘lgan.   Davlat   soliqlari   yer   egasidan   ham,   yerda   ishlovchi   qo‘shchi
dehqondan   ham   alohida-alohida   olinar   edi.   G‘aznaviylar   davrida   Markaziy   Osiyoda
“Buyuk ipak yo‘li” orqali karvon savdosi katta ahamiyat kasb etgan. Karvon savdosi
Markaziy   Osiyo   orqali   Janubiy-sharqiy   Yevropa   mamlakatlarini   Xitoy,   Hindiston
bilan   bog‘lab   turar   edi.   Xitoy   va   Hindiston   bilan   bog‘laydigan   yo‘l   eng   gavjum   va
serqatnov karvon yo‘li bo‘lgan. Bu yo‘l Bag‘doddan boshlanib, Hamadon, Nishopur,
Marv, Niso, G‘azna, Lohur orqali Hindistonga borar edi 47
.
Davlatda   ishlab   chiqarish   munosabatlari   ancha   rivojlangan   edi.   G‘aznaviylar
davlati hududi asosan qishloq xo‘jaligi mamlakati bo‘lganligidan hatto hunarmandlar
ham   bu   soha   bilan   shug‘ullanar   edilar.   G‘azna,   Multon,   Qandahor,   Bust,   Panjob
vohalarida   bug‘doy,   arpa,   sholi,   tariq,   g‘o‘za   va   boshqa   ekinlar   ekib   dehqonchilik
qilingan.   Bundan   tashqari,   beda,   zig‘ir,   kanop   ekish   ham   aholi   dehqonchiligida
qo‘llanilgan.   Zig‘ir   va   kanopdan   olingan   yog‘lar   o‘sha   davrda   katta   shuhrat   topgan.
Mamlakatda   chorvachilik   va   yilqichilik   rivojlanganligi   bois   mayin   gazlamalar,
joynamoz   gilamlar,   har   xil   matolar,   egar-jabduqlar,   charm   va   charm   mahsulotlari,
chodirlar, chakmonlar va boshqa mahsulotlar ishlab chiqarilgan 48
.
47
  https://milliycha.uz/gaznavilar-davlati/
48
 .Bosworth C.E The Ghaznavids / 1963, see pp. 105.
22 XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda   G‘aznaviylar   davlati   Movarounnahrdagi   bosib   olingan
hududlarning   cheklanganligi   va   nisbatan   tarixan   qisqa   davr   -   Movarounnahrda   bor-
yo‘g‘i 40 yilga yaqin hukmronlik qilgan bo‘lsa-da, O‘zbekiston davlatchiligi tarixidagi
muhim bosqichlardan biri hisoblanadi. Chunki, G‘aznaviylar paydo bo‘lishi davri - X
asr   oxiri   -   XI   asr   boshlarida   paydo   bo‘lgan   boshqa   davlatlar   -   Saljuqiylar   va
Qoraxoniylar   kabilar,   o‘ta   muhim   tarixiy   ahamiyat   kasb   etgan   voqea,   nafaqat
Movarounnahr ,   balki   butun   O‘rta   Osiyoda   turkiy   davlatchilikning   o‘zil-kesil   qaror
topganligini ko‘rsatadi.
X asrda Movarounnahr va Xuroson G‘aznaviylar davlati tarkibiga kirardi. O‘rta
asrlar   mulkchilik   zamonining   bu   yirik   davlatini   boshqarishda   hukmdor   xonadon
Sharqning qadimiy davlat boshqaruvi an’analariga suyanib, muntazam harbiy qism va
kuchli harbiy qo‘shinlarga ega bo‘lgan markazlashgan boshqaruv mahkamasini tashkil
qildi.   O‘rta   asrlarning   bu   yirik   davlati   o‘zining   boshqaruv   tizimi   jihatidan   shubhasiz
O‘rta   Osiyoda   yirik   mulkdorlar   davlatchiligining   shakllanishi   va   taraqqiyoti   tarixini
o‘rganishda alohida ahamiyat kasb etadi.
G‘aznaviylar   davlati   poytaxti   G‘aznaning   siyosiy   markaz   sifatida   yuksalishi   X
asrning   ikkinchi   yarmidan   boshlanadi.   Shaharlarda   ko‘plab   ibodatxonalar,   shu
jumladan   jomе’   masjid,   xonaqo   (g‘aribxona)   va   nomozgoh   (iydi   ramazon   va   iydi
qurbon ibodatlari o‘qiladigan sajdagoh)lar bino qilindi. 
G‘aznaviylar sulolasining asoschisi Amir Nasiriddin ud-davla Sabuqtegin G‘oziy
kelib   chiqishiga   ko‘ra   turkiy   qavmga   mansub   edi.   Ayrim   o‘rta   asrlar   manbalarida,
xususan,   XIV   asrda   yashab   o‘tgan   Muhammad   Shabangaroyning   “Majma   al-ansab”
nomli   asarida   ma’lumot   berilishicha,   Sabuqtegin   Issiqko‘l   bo‘yidagi     Qarluq   b‘lgan
Barsxon   degan   joyda   tug‘ilgan.   Yoshligida   Sabuqtegin   asir   olinadi   va   to‘rt   yil   tuxsi
qabilasida tutqunda bo‘lgach, uni Movarounnahrlik savdogarlarga sotib yuboradilar. 
Manbalarning   ma’lumotiga   ko‘ra,   Sabuqteginni   Alptegin   sotib   oladi.   Alptegin
963-yilda   vafot   etgan   paytda   u   sotib   olgan   qo‘l   Sabuqtegin   katta   nufuzga   ega   edi.
Uning   vafotidan   so‘ng   G‘aznada   navbati   bilan   Amir   Ishoq   ibn   Alptegin,   Amir
23 Bilgategin, Amir Piriy, Amir Sabuqteginlar hukmronlik qiladilar. 997-yilning boshida
Sabuqtegin Somoniylar tomonidan G‘azna va uning atroflariga hokim etib tayinlanadi.
Tarixiy   manbalar   Sabuqteginni   G‘aznaviylar   davlatining   asoschisi   sifatida
ta’riflaydilar. 997-yilning oxirida Amir Sabuqtegin vafot  etadi  va uning kichik o‘g‘li
Ismol   taxtga   o‘tirib   bor   yo‘g‘i   7   oy   hukmronlik   qiladi.   998-yilda   o‘zining   harbiy
jasoratlari   uchun   “Sayf   ud-davla”   (saltanat   qilichi)   degan   fahrli   nomga   sazovor
bo‘lgan, Sabuqteginning ikkinchi o‘g‘li Mahmud G‘aznaviylar taxtiga o‘tiradi.
Ko‘pchilik   tarixiy-ilmiy   adabiyotlarda   Mahmud   G‘aznaviy   deb   yuritilgan
Abulqosim Mahmud hukmronligi davrida (998-1030-yillar) G‘aznaviylarning qudrati
va   shuhrati   ortib   Buyuk   G‘aznaviylar   davlati   barpo   etildi.   Mahmud   hukmronligi
davrida   Xorazm,   Xuroson,   Seyiston,   Qobul,   G‘azna,   Shimoliy   Hindiston   kabi
viloyatlar G‘aznaviylar qo‘li ostida edi. Abulqosim Mahmud taxtga o‘tirgan yili xalifa
Muqaddirdan Xurosonni boshqarish uchun yorliq hamda “Yamin ad-davla va amin al-
milla”   –   “Saltanat   tayanchi   va   musulmonlar   jamiyatining   ishonchli   vakili”   faxriy
unvoni bilan taqdirlanadi.
Mahmud taxtga o‘tirgan paytidan boshlab o‘z davlati chegaralarini kengaytirish
siyosatini olib bordi. U o‘sha yili Janubiy Toxariston (hozirgi Shimoliy Afg’oniston)ni
bosib olgan bo‘lsa, 999-yilda Marv yaqinidagi bo‘lgan jangdan so‘ng butun Xuroson
Mahmud   G‘aznaviy   izmiga   bo‘ysunadi.   Manbalarning   mahlumot   berishicha ,
Amudaryo   vohasi,   strategik   jihatdan   juda   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   Termiz
shahri ham Mahmud qo‘l ostida bo‘lgan. Abul Fazl Bayhaqiy “Tarixi Mahsud” asarida
mahlumot   berishicha,   Termizda   noib   va   qalha   qutvoli   bevosita   G‘aznaviylar
tomonidan   tayinlangan.   Bu   G‘aznaviylarga   Amudaryo   orqali   Markaziy   Osiyodan
Hindistonga olib boradigan muhim savdo yo‘lini nazorat qilish imkonini bergan.
1002-yilda   Bag‘dod   xalifasi   Mahmud   G‘aznaviy   hokimiyatini   tan   olib   unga
yorliq yuborgach, Mahmud siyosiy jihatdan ancha mustahkamlanib oldi va o‘sha yili
Seyistonni   bosib   oldi.   G‘aznaviylar   va   Qoraxoniylar   o‘rtasida   dastavval   Amudaryo
chegara qilib belgilanadi. Ammo, Qoraxoniylar bu chegarani tez-tez bo‘zib turardilar.
1008-yilda Balx atroflarida G‘aznaviylar va Qoraxoniylar o‘rtasida jang bo‘lib o‘tadi.
24 Bu   jangda   Mahmudning   to‘la   g‘alaba   qozonishi   Xurosonda   uning   ahvolini   yanada
yaxshiladi. O‘sha yili Mahmud Chag‘aniyon   va Xuttalyonni ham bosib olib , o‘zining
noiblari sifatida mahalliy hukmdorlarni hokimiyatda qoldiradi.
Yakuniy   xulosa   qilib   shuni   aytishimiz   mumkinki,   G‘aznaviylar   davlati   kuchli
harbiy   qo‘shin   hisobiga   qudratga   erishgan   imperiya   edi.   Uning   qo‘shinida   boshqa
turkiy   davlatlarda   bo‘lmagan   harbiy   fillar   mavjud   bo‘lgan.   Davlatning   poytaxti   esa
ilgari   hech   qaysi   bir   davlatning   ma’muriy   markazi   vazifasini   bajarmagan.   Tashqi
tomondan   qaraganda   qudratli   bo‘lgan   bu   imperiya   (hududi   kattaligi   jihatidan)   ich-
ichidan yemirilib bordi. Bu davlatning boshqa davlatlardan farqlanadigan asosiy jihati
esa   unga   asos   solgan   hukmdorlar   oddiy   qullikdan   sulton   darajasiga   ko‘tarilganligida
edi.
Ushbu   kurs   ishimizda   G‘aznaviylar   davlatining   tashkil   topishi,   tanazzuli,
davlatning harbiy holati, tashqi aloqalari, ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy holatini yoritib
berishga harakat qildik. Shuningdek, ushbu davlatning davlatchiligimiz tarixida tutgan
o‘rni haqida fikr va mulohazalar yuritib o‘ttik.
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmon va
Qarorlari
1. Sh.M.Mirziyoev   Erkin   va   farovon   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda   barpo   etamiz.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   lavozimiga   kirishish
tantanali   marosimiga   bag‘ishlangan   Oliy   Majlis   palatalarining   ko‘shma   majlisidagi
nutqidan. -T., O‘zbekiston, 2016.
Prezident asarlari
1. I.A.Karimov, “Tarixiy xotirasiz - kelajak yuq” - T., “Sharq”, 1998.
Foydalanilgan adabyotlar
1 Nizomulmulk.   Siyosatnoma   (Siyar   ul-muluk).   Ikkinchi   to‘ldirilgan,   qayta
ishlangan nashri. - T., “Yangi asr avlodi”, 2008.
2 Abul   Fazl   Bayxaqiy,   Istoriya   Mas uda   (1039–1041),   T.,   1962;   2-nashri,   -   T.,ʼ
1969.
3 Abu   Said   Gardizi.   Zayn   al-axbar.   Ukrasheniye   izvestiy.   Razdel   ob   istorii
Xorasana. Perevod A. Arendsa. - T., 1991.
4 Abulfazl Bayxaqi, Istoriya Mas uda (1039–1041), T., 1962; 2-nashri, - T., 1969.	
ʼ
5 Beruniy, Qonuni Mas udiy (Tanlangan asarlar, 1–2-kitoblar, - T., 1973; 1976.	
ʼ
6 Beruniy,   Qadimgi   xalqlardan   qolgan   yodgorliklar.Tanlangan   asarlar,I   tom.
O‘zbekiston SSR “Fan” nashriyoti, - T., 1968.
7 Abu Bakr Muhammad ibn Ja’far Narshaxiy. Buxoro tarixi. A. Rasulev tarjimasi.
- T., 1966.
8 Kaykovus   “Qobusnoma”   Forschadan   Muhammad   Rizo   Ogahiy   tarjimasi   2-
nashri “O‘qituvchi” nashriyot-matbaa ijodiy uyi - T., 2018.
9 Muhammad   Nazim   ,   The   life   and   times   of   sultan   Mahraid   of   Ghazna,   -
Cambridge, 1931.
10 A.S. Sagdullayev, O‘zbekiston tarixi, I kitob. “Donishmand ziyosi” МCHJ, - T.,
2021.
26 11 Azamat   Ziyo,   O‘zbek   davlatchiligi   tarixi:   (Eng   qadimgi   davrdan   Rossiya
bosqiniga qadar) // Mas’ul muharrir: B. Ahmedov/. “Sharq”, - T., 2001.
12 B.J.Eshov, A.A.Odilov “O‘zbekiston tarixi I – jild” (eng qadimgi davrdan XIX
asr o‘rtalarigacha) - T., 2013.
13 R. Shamsutdinov, Sh. Karimov “Vatan Tarixi”, “Sharq” nashriyоt-matbaa aksiy
adorlik kompaniyasi bosh tahririyati. - T., 2010.
Internet saytlari
1 www.ziyo.com
2 www.milliycha.uz
27

Kurs ishini avval diqqat bilan ko'rib, chiqing keyin yuklab oling…

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Imperator Konstantinning islohotlari
  • Temur va temuriylar davrida madaniy-ma’rifiy hayot
  • Tunis, Misr, Marokashda Fransiyaning mustamlakachilik siyosati
  • Sharafiddin Ali Yazdiyning Zafarnoma asari
  • O'zbekiston va Jahon hamjamiyati

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский