Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 70.1KB
Xaridlar 8
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

Global bozorning shakllanishi va ularning xususiyatlari

Sotib olish
GLOBAL BOZORNING SHAKLLANISHI VA ULARNING
XUSUSIYATLARI
Reja:    
Kirish
I.Bob.Global bozorning shakllanishi va ularning xususiyatlari
1.1. Bozorning mohiyati va vazifalari.
1.2.   Bozorning   tuzilishi   va   uning   o’z   belgilari   bo’yicha
turlanishi.
II.Bob. Bozor infratuzilmasi va uni shakillantirish.
2.1. Bozor infratuzilmasi va uni shakillantirish.
2.2. Talab va taklif, bozor muvozanati. 
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar KIRISH
                    Mavzuning  dolzarbligi- Har bir korxona o`z foydasini  oshirishni
ko`zlaydi   albatta   va   buning   uchun   esa   o`sha   korxona   o`z   xarajatlarini
maksimal   darajada   qisqartirib   daromadini   esa   maksimal   darajagacha   olib
chiqa   olsa   erishadi.   Bunday   mahsulotlarni   ishlab   chiqarish   uchun   esa
korxona   qancha   miqdorda   mahsulotni   ishlab   chiqarishi   ya`ni   talabni
o`rganib chiqishi talab etiladi.   Ayniqsa, bugungi kunda hukm surayotgan
raqobatlashuv sharoitida iste’molchilar talabining o`zgarishi, real sektorda
yaratilayotgan   tovar   va   xizmatlar   narxining   shakllanishi,   foydani
maksimallashtirish,   noaniqlik   sharoitida   qaror   qabul   qilish,   shuningdek,
narxga va boshqa omillarga bog`liq talab va taklif elastikligining mazmun
mohiyati,   davlatning   bozorga   aralashuvi,   ya’ni   tovarlarga   minimal   va
maksimal narxlarni o`rnatish ham va hattoki uning oqibatlari bilan bog`liq
tushunchalar,   qarashlarni   sababiy   bog`liqlikda   tizimli   tahlil   etishda
elastiklik   alohida   o`rin   tutadi.   Ko`plab   mashhur   iqtisodchi   olimlar   shuni
ta`kidlab o`tishadiki, tovarning elastikligi prujinaga o`xshaydi va tovaring
elastikliligini   to`g`ri   baholash   va   uni   tahlil   qilish   yuzaga   kelgan
muammolarni   hal   qilishda   va   yuqori   tavakkalchilik   muammolarini   hal
qilishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Biz   shuni   bilamizki   tovarlarga
bo`lgan   talab   faqat   uning   narxiga   bog`liq   bo`lmay   balki   yana   biz
iste`molchilar daromadiga va boshqa tovarlarning narxiga bog`liq. Ammo
taklif   esa   har   ikkalasiga   bog`liq   ya`ni   narxga   ham   ishlab   chiqarish
xarajatlarining   o`zgarishiga   bog`liq   ravishda   o`zgarib   turadi.   Ko`pgina
hollarda   biz   qancha   miqdordatovar   xarid   qilishni   bilmay   qolamiz   va
bunday   hollarda   faraz   qilaylik   narx   10%   ga   oshgan   bo`lsin   shunda   unga
talab   qanday   o`zgaradi   yoki   bo`lmasa   daromadimiz   5%   ga   oshganda   u
qanchaga   o`zggarishinihisoblashimizda   biz   elastiklik   tushunchasidan foydalanamiz.   Ammo   bunga   faqat   iste`molchilar   daromadi   emas,   yana
boshqa   tovarlarning   narxi   ham   ta`sir   qilmasdan   qolmaydi.   Bunday
holatlarda   o`rnini   bosuvchi   tovarlar,   bir-birini   o`rnini   to`ldiruvhi   tovarlar
ham elastiklikning qanday o`zgarishiga ta`sir qiladi. 
Bugungi kunda ko`plab rivojlangan va jahon iqtisodiyotida yetakchi o`rin
tutadigan   mamlakatlar   tajribasi   shuni   so`zsiz   isbotlab   bermoqdaki,
raqobatdoshlikka erishish va dunyo bozorlariga chiqish, birinchi navbatda
iqtisodiyotni   izchil   isloh   etish,   tarkibiy   jihatdan   o`zgartirish   va
diversifikatsiya   qilishni   chuqurlashtirish,   yuqori   texnologiyalarga
asoslangan   yangi   korxona   va   ishlab   chiqarish   tarmoqlarining   jadal
rivojlanishini   ta’minlash,   faoliyat   ko`rsatayotgan   quvvatlarni
modernizatsiya   qilish   va   texnik   yangilash   jarayonlarini   tezlashtirish
hisobidan   amalga   oshirilishi   mumkin.   Talab   va   taklif   o`rtasidagi
nomutanosiblikning   yuzaga   chiqqanligi,   iste’mol   tovarlariga   bo`lgan
talabning pasayishi oqibatida hosilaviy bozorlar (mehnat bozori, qimmatli
qog`ozlar   bozori)ga   ham   jiddiy   ta’sir   ko`rsatayotganligi,   aynan
mikroiqtisodiy tushunchalardan elastiklik haqida nazariy-amaliy o`rganish
va tadqiq etish lozimligini ko`rsatmoqda. 
Kurs   ishining     maqsadi:   Bizning   bu   kurs   ishida   elastiklik   tushunchasi,
elastiklik koeffitsientini hisoblash talabni narxga ko`ra elastikligi, talab va
taklif   funksiyasi   uchun   elastiklik   koeffitsientini   hisoblash,   yoysimon
elastiklik   va   uni   hisoblash,   elastik   va   elastik   bo`lmagan   talab,   absolyut
elastik   va   absolyut   elastik   bo`lmagan   talab,   talab   elastikligiga   ta’sir
qiluvchi   omillar,   talabning   iste’molchi   daromadiga   ko`ra   elastikligi,
kesishgan   talab   elastikligi   koeffitsientini   hisoblash,   normal   tovarlar,   past
kategoriyali,   oliy   kategoriyali   va   birlamchi   ehtiyoj   tovarlar,   taklif
elastikligi,   Engel   chiziqlari,   elastiklik   nazariyasining   amalda   qo`llanilishi,
sotuvchi   daromadini   talab   elastikligiga   ko`ra   tahlil   qilish,   soliq   yukini kamaytirishga   qaratilgan   oqilona   soliq   siyosatining   mazmun-mohiyati,
soliq yukini elastiklik nazariyasiga ko`ra taqsimlanishini taqlil qilish, bozor
sharoiti   o`zgarishi   oqibatlarini   prognoz   qilish   va   baholash   kabi   nazariy
tushunchalarni   to`liqligicha   tahlil   qilamiz.   TALAB   VA
TAKLIF   —   bozor   iqtisodiyotining   fundamental   tushunchalari.   Talab
(tovarlar   va   xizmatlarga   talab)   —   xaridor,   iste molchining   bozordaʼ
muayyan   tovarlarni,   ne matlarni   sotib   olish   istagi;   bozorga   chiqqan	
ʼ
va   pul   imkoniyatlari   bilan   ta minlangan   ehtiyojlari.   Ehtiyoj   pul	
ʼ
va   narx   vositasida   talabga   aylanadi.   Rasman   olganda
talab   iste mol	
ʼ   kattaligi   mik,doridir.   Tovarlar   dunyosidagi   xilmaxillikka
moye ravishda talab hosil bo ladi. Mac, oziqovqat tovarlari,	
ʻ   sanoat   mollari,
maishiy   va   ijtimoiy   xizmatlarga   bo lgan   talablar   tovarlarga   talab	
ʻ
tuzilmasini   tashkil   etadi.   Mazmuni   va   harakati   jihatidanhaqiqiy,
o sayotgan,   barqaror   qondirilgan,   qondirilishi   kechiktirilgan,   qondiri   lma	
ʻ
gan,   me yordagi   va   b.   talablarga   bo linadi.   Har   bir   iste molchining,   ya ni	
ʼ ʻ ʼ ʼ
alohida   shaxe,   oila,   korxona,   firmaning   biror   tovar   to plamiga   yoki	
ʻ
tovarlarga bildirilgan talablari yakka talab deyiladi. Muayyan tovarga yoki
tovarlar to plamiga barcha xaridorlar bildirgan talab yig indisi bozor talab i	
ʻ ʻ
,   barcha   bozorlarda   barcha   tovarlarga   jamiyat   miqiyosida   bildirilgan
ijtimoiy   talab   yalpi   talab   deyiladi.   Talab   mikdorining   o zgarishiga   bir	
ʻ
kancha   omillar   ta sir   qiladi.   Ularning   orasida   eng   muximi   narx   omilidir.	
ʼ
Tovar   narxining   pasayishi   sotib   olinadigan   tovar   mikdorining   o sishi   va	
ʻ
aksincha, narxning o sishi xarid mikdorining kamayishiga olib keladi.	
ʻ  
  Kursning   asosiy   vazifasi :   Talab   Bozordagi   tovar   yoki   xizmatga
bo‘lgan   insonlarning   ehtiyojini   bilvosita   ko‘rinishidir.   Ehtiyoj   biror   bir
narsaga erishini o’rganish.  Kurs   ishining   ob’ekti:     Talab   –   bu   nafaqat   istak,   balki   bozordagi
narx   bo‘yicha   uni   olish   imkoniyatini   bildipradi.   Talab   –   tovar   yoki
xizmatga bo‘lgan to‘lov qobiliyatli ehtiyojdir. 
Kurs ish   t a rkibi   ― Kirish , 4 reja   ,   ― Xulosa qis m larid a n   ha m da
fo y dal a nilg a n   ad a bi yo tla r   r o‘ y xatid a n   ibor a t.   I.Bob.Global bozorning shakllanishi va ularning xususiyatlari
1.1. Bozorning mohiyati va vazifalari.
Bozor   tushunchasi   bozor   iqtisodiyotining   markaziy   kate-   goriyasi
bo'lib,   iqtisodiyot   nazariyasida   ham,   xo'jalik   yuritish   amaliyotida   ham,
barcha   mamlakatlar   tajribasida   ham   qo'llaniladigan   ilmiy-amaliy
tushunchadir.
    Eng   avvalo,   «bozor»   va   «bozor   iqtisodiyoti»   tushun-   chalarining   bir-
biridan   farqlanishini   ta'kidlab   o'tishimiz   lozim.   Chunki   ko'pincha   bu   ikki
tushunchani bir xil ma'noda tu- shunish, ba'zi adabiyotlarda sinonim so'zlar
sifatida   qo'llash   yoki   ularni   chalkashtirish   hollari   uchraydi.   Bozor
jamiyatda   bozor   iqtisodiyoti   shakllangunga   qadar   mehnat   taqsimotining
ro'y   berishi   natijasida   vujudga   kelib,   ijtimoiy   takror   ishlab   chiqarishning
ayirboshlash   jarayonini   o'z   ichiga   oladi.   Bozor   iqtisodiyoti   esa   bozor   va
bozor   munosabatlarining   tarixan   uzoq   davr   mobaynida   rivojlanishining
natijasi sifatida paydo bo'ladi va bozor qonunlari asosida tashkil etiluvchi
va faoliyat ko'rsatuvchi iqtisodiy tizimni anglatadi.
Bozor iqtisodiyoti takror ishlab chiqarishning hamma fazalarini: ishlab
chiqarish,   ayirboshlash,   taqsimlash   va   nihoyat   iste'mol   jarayonlarini   o'z
ichiga   oladi.   Bozor   esa   faqat   bitta   fazani,   ya'ni   ayirboshlash   fazasini   o'z
ichiga oladi.
Bozor   tushunchasi   yuzaki   qaraganda   oddiy   tushunchaga   o'xshab
ko'rinadi,   ayrimlar   bozorni   tovarlar   sotiladigan   va   xarid   qilinadigan   joy
deb   o'ylashadi.   Lekin   uning   ichki   maz-   muniga   e'tibor   berilsa,   u   ko'p
qirrali   bo'lib,   mazmuni   o'zgaruvchan   ekanligini,   turli   davrlarda   turli
ma'noni   anglatishini   bilib   olish   mumkin.   Bozor   tushunchasi   tovar   ayir-
boshlashning   kelib   chiqishi   va   rivojlanishi   bilan   bog'liq   bo'lib,   u   ibtidoiy
jamoa   tuzumining   oxirlarida   kelib   chiqqan   va   dast-   lab   tovar   almashuv,
tovar ayirboshlash joyi yoki maydoni de- gan mazmunni anglatgan. Dastlab bozor ikki yoki bir necha qabilalarning a'zolari bir-birlari bilan
tovar almashuv joyi sifatida namoyon bo'lgan bo'lsa, hunarmandchilikning
rivojlanishi, shaharlarning kelib chiqishi bilan alohida maydonlar ajratilib,
«bozor  joyi»  deb  e'lon  qilingan  shu  maydonda  Goyda)  kishilar  oldi-sotdi
qilish-   gan.   Lekin   hali   u   davrlarda   tovar   ayirboshlash   T-T   ko'rinishida,
ya'ni bir tova^ga boshqa tovarni ayirboshlash  shaklida bo'lib, o'z tovarini
boshqa   tovarga   ayirboshlashda   vaqt   va   masofa   bo'lmagan,   birdaniga   bir
vaqtning   o'zida   o'sha   joyda   ayirboshlash   sodir   bo'lgan.   Lekin   tovar
ayirboshlash   rivojlanib,   uning   ziddiyatlari   kuchayib   borishi   natijasida
pulning   kelib   chiqishi   bilan   sotish   va   sotib   olish   ikki   xil   jarayonga
bo'lingan va T-P-T ko'rinishida bo'la boshlagan. Endi tovarni sotish T-P va
sotib olish P-T zamon va makon jihatdan bir bo'lmasligi mumkin. Chunki
sotuvchi o'z tovarini bir joyda sotib pul qilib, boshqa vaqtda boshqa joyda
kerakli   tovarni   sotib   olishi   mumkin.   Pulning   kelib   chiqishi   bilan
savdogarlar,   ya'ni   tovarlarni   ishlab   chiqaruvchidan   olib   iste'molchiga,   bir
joydan  olib ikkinchi joyga sotish  bilan shug'ullanadigan  maxsus guruhlar
paydo bo'ldi.
Mehnat   taqsimoti   chuqurlashib   yana   bir   soha,   savdo   sohasi   vu judga
keldi. Bu soha tovar pul harakatini tezlashtirish imkonini berib, iste'molchi
bilan   ishlab   chiqaruvchini   bog'laydigan   vositaga   aylandi.   Bunda   ishlab
chiqaruvchi   bilan   iste'molchi   ham   bir-birlari   bilan   uchrashishi   shart
bo'lmay qoldi. Ular savdogarlar-vositachilar orqali aloqa qilishlari mumkin
bo'lib qoldi. Endi bozor tushun- chasining mazmuni o'zgarib, yangi ma'no
kasb etadi, ya'ni tovar- pul muomalasining yangi shakli sifatida namoyon
bo'la boshladi. Oldi-sotdi jarayonida yangi o'ziga xos muhim tovar - ishchi
kuchining   paydo   bo'lishi   bilan   bozor   umumiy   tus   olib,   uning   mazmuni
yanada   kengaydi.   Endilikda   ishlab   chiqarilgan   tovar   va   xizmatlargina
emas, balki ishlab chiqarish vositalari va ish chi kuchi ham bozor jarayoni orqali   o'tib,   ishlab   chiqarishga   jalb   etila   boradigan,   ularning   bir-biriga
o'zaro   ta'siri   to'g'ridan-to'g'ri   emas,   balki   bilvosita,   bozor   orqali   sodir
bo'ladigan bo'ldi.
Shunday   qilib,   hozirgi   davrda   bozor   ishlab   chiqaruv-chilar   bilan
iste'molchilarning   ko'p   qirrali   murakkab   aloqalarini,   ularning   o'zaro   bir-
birlariga bo'lgan ta'sirini bog'laydigan bo'g'in, jamiyat taraqqiyotida modda
almashuvini ta'minlaydigan jarayon sifatida shakllandi.
Bozorning  asosiy  belgilari  sotuvchi  va  xaridorlarning  o'zaro  kelishuvi,
ekvivalentlilik   tamoyili   asosida   ayirboshlash,   sotuvchilaming   xarajatlari
qoplanib, foyda olishi va pul to'loviga qodir bo'lgan xaridorlarning talabini
qondirish   va   raqo-   batchilikdan   iboratdir.   Bozor   iqtisodiyotiga   o'tayotgan
boshqa hamma mamlakatlardagi kabi bizning mamlakatimizda ham o'tish
davri   suronlarida   ayrim   adabiyotlarda   bozor   tushunchasiga   engil-elpi
qarab,   uning   almisoqdan   qolgan   eski,   bir   tomonlama,   hozir   ma'nosini
yo'qotgan   ta'rifini   ko'rsatish   hollari   uchramoqda.   Turli   mualliflar
tomonidan yozilgan maqola va kitoblarda bozorga turlicha ta'rif berilib, u
qizg'in   munozara-   larga   sabab   bo'lmoqda.   Ayrim   mualliflar   bozorni
sotuvchi   va   xaridorlar   tartibsiz   to'planib,   juft-juft,   to'p-to'p,   guruh-guruh
bo'lib   oldi-sotdi   qiladigan   joy   deb   hisoblasalar,   ayrimlari   uni   kishilarga
rizqu ro'z ulashadigan fayzu barakali, sirli dasturxon deb ataydilar. 1
Boshqa   bir   guruh   mualliflar   esa   bozorni   ishlab   chiqaruvchi   va
iste'molchilarni. ayniqsa sodda dehqonlarni aldash evaziga yashaydigan va
boyiydigan, aldamasa tura olmaydigan mut- tahamlar, tarozidan uradigan
qalloblar,   birga   olib   o'nga   sota-   digan   noinsof   olib-sotarlar,   firibgar
vositachilar   to'planadigan,   kishilarni   aldashning   turli   hiyla-nayranglari
ishlatiladigan   bir   nopokiza   makon   sifatida   ta'riflaydilar. 2
  Bu   ta'riflar
ma'lum   darajada   bozorning   ijobiy   yoki   salbiy   tomonlarini   va   uning   oldi-
1 B.AIimov, M.Shodiev, T.Rasulov. «Sharqona bozor fazilatlari».  Т .: Universitet, 1996 yil, 17-bet.
2 I.Sulaymonov. «Bozorda tartib, sotuvchida iymon bo'lsa». «Xalq so'zi» gazetasi, 1998 yil 26 fevral, 42-son. sotdi qilish joyi ekanligini ifoda etsa-da, shu bilan birga unga tor doirada
bir   tomonlama,   yuzaki   qarash   natijasi   bo'lib,   uning   haqiqiy   ichki
mazmunini, vazifasini, tutgan o'rnini ochib bera olmaydi.
Bozor   tovarlarni   ishlab   chiqarish   va   ayirboshlash,   pulning   vujudga
kelishi,   ularning   rivojlanishi   natijasida   kelib   chiqqan   tarixiy   tushuncha
bo'lib, hozirgi davrda keng tarqalgan ob'ektiv iqtisodiy jarayondir.
Bozor ishlab chiqaruvchilar va iste'molchilar, sotuv-chilar va xaridorlar
o'rtasida   pul   orqali   ayirboshlash   (oldi-sotdi)   jarayonida   bo'ladigan
iqtisodiy munosabatlar yig'indisidir. Bunda bozorning moddiy asosini joy
emas,   balki   tovar   va   pulning   harakati   tashkil   etadi.   Bozor   tushunchasi
iqtisodiyot ning to'rtta fazasi (ishlab chiqarish, ayirboshlash, taqsimlash va
iste'mol   jarayonlari)dan   faqat   ayirboshlash   jarayonidagi   iqtisodiy
munosabatlarni o'z ichiga oladi. Bozorda hech qan day boylik yaratilmaydi,
ishlab   chiqarilmaydi,   kishilarga   baxt,   rizqu-ro'z   ham   ulashilmaydi,   lekin
unda   turli   mamlakatlarda,   jumladan,   O'zbekistonda   mavjud   bo'lgan
minglab   korxonalarda   ishlayotgan   millionlab   qo'li   gul   mehnatkashlar
tomonidan   yaratilgan   tovar   va   xizmatlar,   ko'chmas   mulklar,   iqtisodiy
resurslar, ishchi kuchi pulga sotiladi va sotib oli- nadi.
Unda oldi-sotdi jarayonidagi zarur bo'lgan xizmatlar bajariladi. Har bir
jismoniy shaxs yoki korxona o'zi ishlab chiqargan tovar yoki xizmat turini
sotadi va o'ziga kerakli bo'lgan yuzlab tovar turlarini sotib oladi. Bu oldi-
sotdi jarayonida bozor sub'yektlari, ya'ni oldi-sotdi qilayotgan kishilar bir-
birini   ko'rmasliklari,   tanimasliklari   ham   mumkin.   Ular   turli   hujjatlar.
shartnomalar,   namunalarga   binoan   vositachi   tashkilotlar   orqali   savdo
qilishlari   mumkin.   Respublikamizda   ishlab   chiqarilayot-   gan   paxta,   pilla,
oltin,   mashina,   traktor,   stanok,   samolyot,   as-   bob-uskuna,   o'g'it,   urug'   va
boshqa   yuzlab   tovar   va   xizmatlarn-   ing   o'z   yaratilgan   joyidan
shartnomalarga   binoan   to'g'ridan-   to'g'ri   iste'molchilarga   jo'natilishi fikrimizning   dalili   bo'lib,   bo zor   alohida   savdo-sotiq   qiladigan   joy   deb
tushunish toVri emasligini ko'rsatadi.
Bozoiga   sotishga   chiqarilgan   tovar   va   xizmatlar   talabga   nis batan   kam
bo'lsa   narxlar   oshib   ketadi,   ayirboshlashning   ekviva-   lentlik   muvozanati
buziladi,   natijada   tovarni   sotuvchi   me'yoridan   ortiqcha   daromad   olib,   tez
boyiydi   yoki   aksincha,   bozorda   tovarlar   miqdori   talab   miqdoridan   oshib
ketsa,   narxlar   pasayib   ketib,   sotuvchilar   zarar   ko'radilar.   Buning   ustiga
ishlab chiqarish jarayonida sustkashlik, no'noqlik va xo'jasizlik yuz berib,
ortiqcha   xarajatlarga   yo'l   qo'yilgan   bo'lsa,   zarar   yanada   oshib   ketadi,
chunki bozor bunday ortiqcha behuda sarflarni hisobga olmaydi.
Shunday   qilib,   bozorda   katta   foyda   olish   yoki   xonavayron   bo'lish
sababini tovarlarni ayirboshlash jarayonida kishilar o'rtasida yuz beradigan
munosabatlardan qidirib topish lozim ekan, savdo bo'layotgan joyda, bozor
maydonida hech qanaqa sir-asror yo'q ekan. Oziq-ovqat va qishloq xo'jalik
mahsulot-   lari   do'koni,   avtomobilga   xizmat   ko'rsatish   stansiyasi,   benzin
sotadigan   joy,   sanoat   tovarlari   do'koni,   tijoratchilarning   savdo
shaxobchalari,   turli   xil   supermarketlar,   yirik   savdo   markazlar   va   savdo
yarmarkalari,   ijtimoiy,   xususiy   ovqatlanish   joylari   bu-   larning   hammasi
bozorning   odatdagi   ko'rinishlari   bo'lib,   u   yerda   ham   yuqorida   aytilgan
munosabatlar   sodir   bo'ladi.   Fond   biijalari,   chet   el   valyutalari   bozori,   don
biijalari   va   auksionlar   (kim   oshdi   savdosi)   yuqori   darajada   rivojlangan
bozorlar   bo'lib,   ularda   sotuvchi   va   xaridorlar   bir-biri   bilan   aksiya,   obli-
gasiya,   milliy   valyuta   va   qishloq   xo'jalik   mahsulotlari   orqali   bog'lanadi.
Bozorning   ayrim   turlari   sotuvchi   va   xaridorlar   o'rtasidagi   shaxsiy   aloqa
bilan   farqlansa,   boshqalarida   ular   hech   qachon   bir-birini   ko'rmaydi   yoki
bilmaydi.   Shunga   mu-   vofiq   bozor   aloqalari   bevosita   va   bilvosita
aloqalarga   bo'linadi.   Bularning   har   qanday   turidan   qat'i   nazar,   uning
ishtirokchilari (sub'yektlari) fuqarolar (uy xo'jaliklari), turli xil korxonalar, firmalar   va   davlat   tashkilotlaridir.   Bozor   sub'yektlari   ikki   gu-   ruhga   -
sotuvchi   va   xaridorlarga   bo'linib,   ular   bozor   munosa-   batlarining   turli
vazifalarini bajaradi. Sotuvchilar bozorga tovar va xizmatlarni taklif etadi,
xaridorlar esa ularga talab bildiradi. Bozor o'z sub'yektlari manfaatini bir-
biriga bog'lab. ularni muvofiqlashtiradi.
Bozorning   asosiy   vazifasi   ishlab   chiqaruvchilar   tomonidan   yaratilgan
tovar   va   xizmatlarni,   iqtisodiy   resurslarni   iste'molchilarga   etkazib
berishdan   iboratdir.   Bu   yerda   bozor   ishlab   chiqarish   bilan   iste'molni   bir-
biriga   bog'laydi,   ishlab   chiqarilgan   tovar   yoki   xizmat   o'z   iste'molchisini
topadi.   Bunda   bozor   vositachi   bo'lib   xizmat   qiladi.   Bozorda   qiymat
shakllari   almashadi.   U   qiymatni   tovar   shaklidan   pul   shakliga   aylantiradi.
Individual   mehnat   sarflari   sifatida   chiqqan   tovarlar   bozor   tomonidan   tan
olinsa, ijtimoiy mehnat sarfini namoyon qiladi va tovarning bozor qiymati
hosil bo'ladi.
Bozor   ayirboshlash   kategoriyasi   bo'lib,   ishlab   chiqarishning   uzluksiz
takrorlanib turishiga yordam beradi. Ishlab chiqarish, yangidan boshlanishi
uchun yaratilgan tovarlar sotilishi va ularning pulga aylanishi, puldan esa,
kerakli   iqtisodiy   resurslar   xarid   qilinishi   zarur.   Bozor   vositasida   tovarni
sotishdan tushgan mablag'lar hisobiga, ishlab chiqaruvchilar resurslar sotib
olish   yo'li   bilan   sarflangan   ishlab   chiqarish   vositalari   o'rnini   qoplaydigan
va   ishlab   chiqarishni   kengaytirish   uchun   kerakli   moddiy   va   mehnat
resurslariga   ega   bo'ladilar.   Bozor   orqali   resurslarning   erkin   harakati
ta'minlanadi   va   ularning   tarmoqlar   o'rtasida   taqsimlanishi   ro'y   beradi.
Iste'molchilar bozorda u yoki bu tovarga bo'lgan talabini bildiradi. Bozor
bu   talabni   ishlab   chiqaruvchilar   va   resurslarni   etkazib   beru-   vchilarga
uzatadi.   Resurslar   talab   bildirgan   tarmoqlar   va   sohalar   o'rtasida
taqsimlanib turadi. Bozor  iqtisodiyotni  tartibga  solib  turish  vazifasini  talab,  taklif,  raqobat
va narxlar yordamida bajaradi. U o'zida talab va taklifni jamlab, bu bilan
nimani,   qancha   miqdorda   va   qaysi   vaqtda   ishlab   chiqarish   kerakligini
aniqlab beradi. Bo zor narx vositasida iqtisodiy resurslarni tovarlarga talab
ka-   maygan   tarmoqlardan   talab   ortgan   tarmoqlarga   oqib   kelishini
ta'minlaydi.
Shuningdek,   adabiyotlarda   bozorning   boshqa   ko'plab   qo'shimcha
vazifalari   ham   keltiriladi.   Bu   vazifalarni   yaqqolroq   tasavvur   etish   uchun
ularni maxsus chizma ko'rinishida ifodalash mumkin (1-chizma). 
Bozorning
vazifalari
Tartibga solish Integratsiyalas
h
Rag'batlantirish Axborol berish
Narxni tashkil etish Vositachilik
Nazorut qilish Tejamkorlik
Iqtisodiyotni
sog'lomlash- tirish Bozor
sub'yektlarining
manfaatlarini
ro'yobga chiqarish Bozor   turli   xil   vazifalarni   bajarsa - da ,   ular   o ' zaro   bog ' liq   va   bir - birini
taqozo   qiladi .   Bozorning   mazmunini   to'laroq   tushun-   moq   uchun   uning
turlarini va ichki tuzilishini bilish zarur.
2.   Bozorning   tuzilishi   va   uning   o’z   belgilari   bo’yicha
turlanishi.
Hozirgi   davrdagi   bozor   murakkab   tuzilishga   egadir.   Bo zorning   ichki
tuzilishi   murakkab   bo'lganligi   sababli   uni   turkumlashga   har   xil   mezonlar
asos   qilib   olinadi.   Bular   bo zorning   etuklik   darajasi,   sotiladigan   va   sotib
olinadigan   mahsulot   turi,   bozor   sub'ektlari   xususiyatlari,   bozor   miqyosi.
iqtisodiy   aloqalar   tavsifi   va   boshqalar.   Bozorning   yetuklik   da-   rajasiga
qarab   rivojlanmagan   bozor,   klassik   (erkin)   bozor,   hozirgi   zamon
rivojlangan   bozorlarga   bo'linadi.   Rivojlanma gan,   shakllanayotgan   bozor
ko'proq,   tasodifiy   tavsifga   ega   bo'lib,   unda   tovarni   tovarga   ayirboshlash
usuli   (barter)   ko'proq   qo'llaniladi.   Bozorning   bu   turi   tarixan   hali   haqiqiy
pul kelib chiqmagan davrga to'g'ri keladi. Lekin hozirgi davrda ham ayrim
mamlakatlarda   pul   inqirozga   uchrab,   ijti moiy   ishonchni   yo'qotgan,   bozor
iqtisodiyotiga   o'tayotgan   davrlarda   ham   bu   bozor   amal   qilishi   mumkin.
Erkin (klassik) bozor-tovar va xizmatlaming har bir turi bo'yicha juda ko'p
ishlab   chiqaruvchilar   va   iste'molchilar,   ya'ni   sotuvchilar   va   sotib
oluvchilardan   iborat   bo'lib,   pul   orqali   ayirboshlash   jaray-   onida   ular
o'rtasida   erkin   raqobat   kelib   chiqadi,   narxlar   talab   va   taklif   o'rtasidagi
nisbatga   qarab   erkin   shakllanadi,   raqobat ning   turli   usullari   qo'llaniladi,
aholi   va   ishlab   chiqaruvchilar   keskin   tabaqalanadi.   Hozirgi   zamon
rivojlangan   bozori   -   bunda   davlat   ham   bozor   ishtirokchisi   bo'lib,   bozor
ancha   tart-   iblashtiriladi   va   boshqariladi,   turli   xil   biijalar   va   boshqa   oldi-
sotdi   jarayoniga   xizmat   qiluvchi   sohalar   rivojlangan   bo'ladi.   raqobat
kurashlari   aholining   tabaqalashuvi   yumshatilib,   ularn ing   daromadlari
darajasi o'rtasidagi farqlar kamayadi. Bozor  hududiy jibatdan  ham turlicha bo'lishi mumkin. Bular mahalliy
bozorlar   (Toshkent   bozori,   Samarqand   bozori,   Uigut   bozori,   London
bozori,   Nyu-York   bozori,   Pekin   bozori   va   boshqalar);   milliy   bozorlar
(O'zbekiston   bozori,   Rossiya   bozori,   Ukraina   bozori,   Angliya   bozori,
Amerika bozori, Xitoy bozori va boshqalar); hududiy bozorlar (Markaziy
Osiyo yoki Osiyo bozori, Farbiy Evropa bozori) va nihoyat jahon bozori.
Sotiladigan   va   sotib   olinadigan   tovar,   xizmat   turiga   ko'ra   bozorlar
quyidagi   turlarga   bo'linadi:   iste'mol   tovarlari   va   xizmatlari   bozori,   ishlab
chiqarish   vositalari   va   ishchi   kuchi   (resurslar)   bozori,   valyuta   bozori   va
fond birjalari, ilmiy texnika kashfiyoti va ishlanmalar bozori.
Muomalaga chiqadigan sub'yektlarning xususiyatiga  ko'ra ulguiji va
chakana   savdo   to'g'risida   gap   yuritiladi.   Chakana   savdoda   asosan,   sotib
oluvchilar   -   fuqarolar   hisoblanadi.   Turli   shakldagi   korxonalar,   firmalar,
xususiy do'konlar va boshqalar esa sotuvchi hisoblanadi. Ulgurji savdoda
davlat tomonidan qishloq xo'jalik mahsulotlarini xarid qilish alohida o'rin
tutadi.   Bunda   asosiy   xaridor   davlat,   sotuvchilar   esa   dehqon   va   fermerlar
xo'jaliklaridir.
Shuningdek,   dehqon   bozori   savdosi   ham   muhim   o'rin   tutadi.   Dehqon
bozorida   savdoni,   alohida   fuqarolar,   jamoa   va   fermer   xo'jaliklari   hamda
boshqalar amalga oshiradi.
Tovar va xizmatlar bozori bozorning asosiy tarkibiy qismi hisoblanadi.
Bu   bozorda   xo'jalik   sub'yektlarining   barcha   uchta   turi:   fuqarolar   (uy
xo'jaliklari), davlat va korxonalar qatnashadi.
Iste'mol   tovarlari   va   xizmatlari   bozorining   maxsus   turi   in-   tellektual
tovarlar   bozoridir.   Bu   bozorda   aqliy   mehnat   mahsuli   bo'lgan   tovarlar   -
ilmiy   g'oyalar,   texnikaviy   yangiliklar,   san'at   va   adabiyot   asarlari,   har   xil
axborotlar   oldi-sotdi   qilinadi.   In-   tellektual   bozor   tarkibida   ilmiy-
texnikaviy  ishlanmalarni  ayir boshlash   katta  o'rin  tutadi.  U amalda  patent, lisenziya   va   nou-xau   sotishdan   iborat   bo'lib,   bu   bozorda,   asosan   innova-
siya   firmalari   ish   ko'radi.   Mazkur   firmalar   yangiliklarni   topish,   bozorda
sotish va ishlab chiqarishga joriy etish bo'yicha xiz mat ko'rsatadi.
Ishlab chiqarish vositalari (resurslar) bozorida tovar sifati- dagi mehnat
vositalari   va   materiallar   oldi-sotdi   qilinadi.   Bu   bozorda   mashina,   asbob-
uskuna, xom ashyo, yoqilg'i va mate riallar kabi ishlab chiqarish vositalari
yirik   hajmda   ko'tarasiga   (ulgurji)   sotiladi.   Resurslar   bozoridagi   tovarlar
shaxsiy   iste'molga   emas,   ishlab   chiqarish   iste'moliga   xizmat   qiladi,   ya'ni
ishlab chiqarish talabini qondiradi.
Bozorning   barcha   sub'yektlari   o'rtasidagi   iqtisodiy   aloqalar   iste'mol
tovarlari va resurslar bozori orqali ancha to'liq va yorqin namoyon bo'ladi.
Shu   sababli   bozorning   ikki   turi   va   uning   sub'yektlari   o'rtasida   amalga
oshiriladigan oldi-sotdi bitimlarining ko'rgazmali tavsifini keltiramiz.
Chizmadan   ko ' rinib   turibdiki ,   uy   xo ' jaliklari   va   davlat   iqti sodiy
resurslarga   egalik   qilib ,   ularni   resurslar   bozoriga   yetkazib   beradi .
Korxonalar   resurslarga   talab   bildiradi .  Korxonalar   re surslarni   sotib   olishga
qilgan   xarajatlari   resurslarni   yetkazib   beruvchilarning   daromadlari   ( ish
haqi ,  renta ,  foiz   va   foyda )  oqimini   tashkil   qiladi .4- chizma .   Iste ' mol   tovarlari   bozori   va   resurslar   bozori   hamda   bozor
subyektlari   o ' rtasida   resurslar ,  mahsulot   va   daromadlar   harakati . Uy   xo ' jaliklari   resurslarni   sotishdan   olinadigan   pul   daro -   madlarini
sarflash   jarayonida   son - sanoqsiz   ko ' p   tovar   va   xiz -   matlarga   o ' zlarining
talabini   bildiradi .   Bir   vaqtda   korxonalar   aynan   shu   bozorda   tovar   va
xizmatlarni   taklif   qiladi .  Tovar   va   xizmatlarga   iste ' molchilik   sarflari   oqimi
korxonalarning   pul   tushumi   yoki   daromadini   tashkil   qiladi .
Iqtisodiy   resurslar   bozorining   tarkibiy   qismini   ishchi   kuchi   bozori
tashkil   qiladi .  Ishchi   kuchi   bozorida  —  o ' ziga   xos   xususiyatga   ega   bo ' lgan
iqtisodiy   resursning   oldi - sotdi   bitimi   amalga   oshiriladi .  Bu   bozorda   biznes
tomonidan   ishchi   ku -   chiga   bo ' lgan   talab ,   uy   xo ' jaliklari   tomonidan
bildirilgan   ish chi   kuchi   taklifi   bilan   to ' qnash   keladi .   Shunday   ekan ,   ishchi
kuchi   bozorida   iqtisodiy   sub ' ektlarning   ikki   turi  -  tadbirkorlar   va   yollanma
ishchilar   harakat   qiladi .   Ishchi   kuchi   insonning   mehnat   qilish   qobiliyati
sifatida   tovarga   aylanadi ,   bu   qobiliyat   bozor   orqali   uning   egasidan   ajratib
olinishini   bildirmaydi .   Ish chi   kuchi   bozorida   insonning   o'zi   emas,   uning
mehnat qilish qobiliyati ma'lum muddatga sotiladi.
Ishchi kuchi bozorining aniq namoyon bo'lish shakllaridan eng muhimi
-   mehnat   biijasidir.   Mehnat   birjasi   -   ishchilar   va   tadbirkorlar   o'rtasidagi
ishchi   kuchining,   oldi-sotdi   bitimini   tuzishda   vositachilikni   amalga
oshiruvchi va ishsizlarni ro'yxatga oluvchi muassasa.
Moliya   bozori.   Bu   bozor   turli-tuman   va   ko'p   jihatli   bo'lsa   ham   oldi-
sotdi obyekti bitta, ya'ni pul (pulga tenglashtirilgan qog'ozlar) hisoblanadi
va   turli   xil   shakllarda   bo'ladi.   Or tiqcha   mablag'larga   ega   bo'lgan   xo'jalik
subyektlari,   bu   moli-   yaviy   resurslarni,   mablag'lar   kamyobligini   sezgan
subyektlarga taklif qiladi.
Moliyaviy   bitimlarning   harakatiga   qarab,   moliya   bozorini   turkumlash
mumkin.   Bunda   moliyaviy   bozor   ikkiga   ajraladi:   qarz   majburiyatlari
(iste'molni qondiradigan pul) va kapital (mulk) bozori. Qarz majburiyatlari
bozorida   pul   vaqtincha   qarz   hisoblanadi   va   olingan   pul   shaxsiy   iste'mol uchun ishlati- ladi. Mulk bozorida qo'yilgan puldan daromad olish huquqi
sotiladi   va   sotib   olinadi.   Bu   bozorda   mablag'lar   kapital   sifatida   ishga
solinib, foyda keltiradi. Shuni hisobga olib kapital bozo rini ikkita bo'g'inga
ajratish mumkin: ssuda kapitali bozori va qimmatli qog'ozlar bozori. Ssuda
kapitali bozori - pul shakli- dagi kapitalning foiz to'lash sharti bilan qarzga
berilishidir. Bu bozorda qisqa muddatli majburiyatlar muomalada bo'ladi.
Bular, asosan, davlat va banklarning majburiyatlari hisoblanadi.
Qimmatli   qog'ozlar   bozorida   aksiya,   obligatsiya,   veksel.   chek,   depozit
kabilar   oldi-sotdi   qilinadi.   Bular   davlat   to monidan   chiqarilgan   uzoq
muddatli   majburiyatlar   hamda   kor-   poratsiyalarning   aksiya   va
obligatsiyalaridan   iboratdir.   Bu   bo zorda   broker   va   dilerlar   vositachilik
лПягН .   Mazkur   bozor   amalda   fond   biijalari,   auksionlar   va   banklardan
iborat bo'ladi.
Qimmatli   qog'ozlarning   harakati   xususiyati   bo'yicha   moliya   bozori
birlamchi   va   ikkilamchi   (hosila)   bozorlarga   bo'linadi.   Birlamchi   bozorda
yangi   nusxadagi   qog'ozlar   soti-   ladi   va   sotib   olinadi,   ikkilamchi   bozorda
oldin   chiqarilgan   qimmatli   qog'ozlar   harakat   qiladi.   Birlamchi   bozorda
qim matli qog'ozlar sotilsa, ikkilamchi bozorda qayta sotiladi.
Iqtisodiyot   uchun   qimmatli   qog'ozlarning   ikkilamchi   bo zori   favqulodda
muhim   ahamiyatga   ega.   U   xo'jalik   sub'yektlari   o'rtasida   moliyaviy
vositalarning   erkin   harakat   qilishini   ta'minlaydi.   B ozor   mexanizmi   va
uning elementlari ,  Bozordagi talab. Talab qonuni
Bozor   –   alohida,   mustaqil   qaror   qabul   qiluvchi   xo‘jalik   yurituvchi
subyektlar   hamda   sotuvchi   va   xaridorlar   o‘rtasidagi   o‘ziga   xos   shakl dagi
munosabatlar yig‘indisidir. 
Iqtisodiy   resurslar   cheklanganligini   inobatga   olib   ishlab   chiqarish ni
kengaytirish mumkinmi? Ha. Bozor   iqtisodiyoti   va   uni   tavsiflash   fundamental   nima,   qanday,   kim
uchun   va   qachon   ishlab   chiqarish   kerak   degan   masalalar   turli   iqti sodiy
tizimlarda turlicha xal qilinadi. 
Turli tizimlarni tasniflash ikki mezonga asoslanadi : 
 ishlab   chiqarish   sohasida   ustuvor   bo‘lgan   mulkchilik   shakliga
qarab;
 iqtisodiy   faoliyatni   boshqarish   va   nazorat   qilish   usuliga   qarab
quyidagi iqtisodiy tizimlarga ajratish mumkin:
An’anaviy   iqtisodiy   tizim   –   tabiiy,   ya’ni   qishloq   xo‘jaligi   ishlab
chiqarishigaasoslanadi. 
Alohida   iqtisodiy   subyektning   faoliyat   yo‘nalishi,   uning   ishlab
chiqarish   hajmi,   u   kishini   qaysi   ijtimoiy   guruhga   tegishli   ekanligini
belgilab beradi. 
Asosiy   iqtisodiy   masalalar   an’analarga   asoslanib   xal   qilinadi.   Za mo -
naviy jamiyatda an’ana va qadriyatlar faqat insonlarning shaxsiy hayotiga
tegishlidir.
Bozor   iqtisodiyoti   tizimi   -   xususiy   tadbirkorlik,   tanlash   erkinligi,
raqobat   muhitiga   asoslanadi.   Bozor   iqtisodiyotida   alohida   subyekt larning
shaxsiy qiziqishlariinobatga olinadi. “Sof bozor iqtisodiyoti” – davlatning
iqtisodiyotga   aralashuvini,   boshqaruvinito‘liq   inkor   etadi.   Davlat   faqat
“o‘yi n   qoidalariga”   rioya   qilinishini   nazorat   qilib   turadi.   Bozordagi
subyektlar faqatgina shaxsiy manfaatlari, foydalarini ko‘zda tutib, faoliyat
olib boradilar. 
Ma’muriy   buyruqbozlikka   asoslangan   iqtisodiy   tizim   –   bozor
iqtisodiyotiga   teskari   tizim   bo‘lib,   davlat   mulkchiligiga   asoslanadi,   ya’ni
barcha vositalar davlatga tegishli bo‘ladi.
Bu   iqtisodiyotning   xarakterli   tomoni,   ishlab   chiqarishning   mono po -
liyalashuvidir. Buningnatijasida ilmiy – texnik taraqqiyot ham to‘xtaydi. Hozirgi kunda hech qaysi mamlakat ushbu uch tizimdan birini yaqqol
o‘zida namoyon etmagan. Aksariyat rivojlangan mamlakatlar da yuqoridagi
uch   tizimning   elementlarinio‘zida   mujassam   etgan   aralash   iqtisodiyot ni
tanlaydi.   Aralash   iqtisodiyotda   bozor   iqtisodiyo tiga   faol   ravishda
davlatning aralashuvi ham qo‘shiladi.
Shu   o‘rinda  bozorning   infratuzilmasiva  strukturasi   (tarkibi)ni  alo hi da
ko‘rsatish lozim. 
Infratuzilma   – bozorga xizmat ko‘rsatuvchi, uning me’yorda faoliyat
borishi,   tovar   va   xizmatlarni   xarakatlanishiga   yordam   beruv chi   institutlar
majmuasini   tashkil   qiladi.   Infratuzilma   o‘z   ichiga   quyidagi   elementlarni
oladi : 
1. Birjalar (tovar, fond, valyuta) 
2. Auksionlar, yarmarkalar
3. Ulgurji va chakana savdo qiluvchi korxonalar
4. Banklar, sug‘urta kompaniyalari, fondlar
5. Mehnat birjasi
6. Axborot markazlari 
7. Yuridik kontoralar
8. Reklama agentliklari
9. Auditorlik va konsalting firmalari
Bu elementlar bir – biri bilan o‘zaro bog‘liq.Agar ular bir – biri bilan
mutanosiblikda rivojlansa, iqtisodiyotda muvozanat bo‘ladi, agar da birorta
element   beqarorlashsa   (masalan,   bank   sohasi)   bozor   iqti sodiyotining
umumiy holatiga salbiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin.
Bozor tarkibi  – alo h ida bozor elementlarining tartib bilan joyla shuvi.
Bozor tarkibini turlicha tasniflash mumkin. 1. Bozor   munosabatlarining   obyektiga   qarab:   iste’mol   tovarlari
bozori,   xizmatlar,   sanoat   mahsulotlari,   xom   –   ashyo,   qimmatli
qog‘ozlar bozori va boshqalar;
2. Bozor   munosabatlarining   subyektiga   qarab:   xaridorlar   va
sotuvchilar bozori;
3. Geografik joylashuviga qarab: mahalliy bozor, jahon bozori;
4. Raqobat   muhitiga   qarab:   mukammal   raqobatlashgan   bozor,
nomukammal raqobatlashgan bozor;
5. Tarmoqlar bo‘yicha: avtomobil bozori, neft bozori;
6. Sotish xarakteriga qarab: ulgurji va chakana bozor;
7. Qonunchilikka muvofiqligiga qarab: qonuniy va noqonuniy bozor,
“qora” bozor.
Tarixiy   tajribaga   muvofiq,   bozor   mexanizmi   quyidagi   ustunlik larga
ega: 
Bozor –  quyidagi shart-sharoitlarni taminlaydi:
1. O‘zgaruvchan sharoitlarga tezda moslashishga yordam beradi.
2. Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   fan   va   texnika   yutuqlaridan   unum li
foydalanishni ta’minlaydi.
3. Resurslarni samarali taqsimlaydi.
4. Insonlarning   turli   ehtiyojlarini   yuqori   darajada   qondirishni   yo‘lga
qo‘yadi.
Shu   bilan   birgalikda   bozormexanizmi   mukammal   emas,   uning
kamchiliklari ham mavjud: 
1. Bozor aholi uchun ijtimoiy ximoyani;
2. Ish bilan ta’minlash, doimiy daromadni;
3. Barqaror   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlamaydi,   chunki   bozorda   sikl li
rivojlanish   bo‘ladi,   ya’ni   o‘sish,   jonlanish,   iqtisodiy   pa sayish,
inqiroz, infilatsiya, ishsizlik holatlari ham bo‘ladi. Bularning   hammasi   iqtisodiyotga   davlatning   aralashuvi   kerakli gini
ko‘rsatadi. 
Bozor   muvafaqqiyatsizliklari   –   bozor   mexanizmining   iqtisodiy
resuslarni samarali taqsimlab bera olmaydigan iqtisodiy vaziyatdir.
Iqtisodiy   nazariyada   bozor   munosabatlarining   uchta   subyekti   alohida
ko‘rsatiladi – Uy xo‘jaliklari, firmalar va davlat.
Uy   xo‘jaliklari   –   moliyaviy   masalalarni   birgalikda   xal   qiluvchi,   bir
tom   ostida   yashaydigan   shaxslardan   iborat   xo‘jalik   birligidir.   Uy
xo‘jaliklari iste’molchilar sektoriga tegishlidir. 
Firma   –   ishlab   chiqarish   faoliyati   bilan   shug‘ullanmaydigan,   aso siy
ishlab   chiqarish   muammolarini   shaxsan   o‘zi   xal   qiladigan   iqtisodiy
subyektdir. Firma ishlab chiqaruvchi sektoriga tegishlidir. 
Davlat   –   keng   ma’noda   xo‘jalik   subyekti   va   bozorni   nazorat   qi lish
xuquqiga   ega   yuridik   va   siyosiy   xokimiyat   organlari   yig‘indisidir.   Davlat
o‘z   faoliyatida   jamiyatdagi   farovonlik,   samaradorlikni   oshi rishga   xarakat
qiladi.
II.Bob.Bozor infratuzilmasi va uni shakillantirish.
2.1. Bozor infratuzilmasi va uni shakillantirish.
Bozor   infratuzilmasi   -   bu   bozor   aloqalarini   o'rnatish   va   ularning   bir
maromda   amal   qilishga   xizmat   ko'rsatuvchi   muassasalar   tizimidir.   Unga
ombor   xo'jaligi,  transport,  aloqa   xizmatlari  ko'rsatuvchi  korxonalar,   tovar
va   xizmatlar   muomalasiga   xizmat   qiluvchi   muassasalar   (bitjalar,
auksionlar,   savdo   uylari,   savdo-sotiq   idoralari   va   agentliklari   kabilar),
moliya-kredit munosabatlariga xizmat qiluvchi muassasalar (bank turidagi
muassasalar,   kreditlash   idoralari,   sug'urta   va   moliya   kompaniyalari,   soliq
idoralari)   va   ijtimoiy   sohaga   xizmat   ko'rsatuvchi   muassasalar   (uy-joy   va
kommunal   xizmat   idoralari,   aholini   ishga   joylashtirish   firmalari)   kiradi.
Axborot xizmati idoralari ham bozor infratuzilmasining alohida bo'g'inini tashkil qilib, ularga ma'lumotlarni to'plash, umumlashtirish va sotish bilan
shug'ullanuvchi kompaniya va firmalar kiradi.
Bozor infratuzilmasining bu barcha unsurlari ishlab chiqaruvchilarning
savdo-sotiq,   moliya-kredit   ishlariga,   sherik   topishiga,   ishchi   kuchini
yollashiga   ko'maklashadi,   davlatning   iqtisodiyotni   tartibga   soluvchi
tadbirlarini   amalga   oshiradi.   ishlab   chiqaruvchilar   o'rtasida   aloqa
o'rnatishga   yordam   beradi.   Ularning   bir   qismi   davlat   mulkchiligida
joylashsa.   boshqalari   mustaqil   muassasa   va   uyushmalardan   iborat   bo'lib.
ko'rsatgan xizmatlari uchun haq oladi.
Bozor   infratuzilmasida   tovar   (xizmat)lar   muomalasiga   xizmat
ko'rsatuvchi   muassasalar   muhim   o'rin   tutishi   sababli   ularning
asosiylarining qisqacha tavsifini beramiz.
Birja   -   namuna   (yoki   standart)lar   asosida   ommaviy   tovarlaming
muntazam   savdo-sotiq   ishlarini   o'tkazuvchi   tijorat   muassasalaridir.   Tovar
birjalaridan   farq   qilib,   fond   birjasida   qimmatbaho   qog'ozlar   va   chet   el
valyutalarining oldi-sotdisi amalga oshsa, mehnat biijasi ishchi kuchi egasi
bilan   uni   yollovchi   korxona   o'rtasida   turib,   unga   bo'lgan   talab   va   taklifni
bir-biriga bog'laydi.
Birjaning   barcha   shakllarida   kelishuvning   xarakterli   belgisi   tovar,
aksiya   va   valyuta   kurslariga,   narxning   tebranib   turishiga   chayqov   yo'li
bilan ta'sir qilishdir.
Birjada uning qatnashchilari ayirboshlash to'g'risida bitim tuzadi, lekin
tovarni   etkazib   berish   va   uning   haqini   to'lash   biijadan   tashqarida   yuz
beradi.   Bunda   tovar   egasi   va   xaridorlar   qatnashishi   shart   emas.   Ular
nomidan ishni brokerlar (dallollar) yuritadi. Broker (makler)lar - bu tovar,
fond   va   valyuta   birjalarida   oldi-sotdi   bitimlarini   tuzishda   vositachilik
qiladigan   shaxs   yoki   maxsus   firma.   Ular,   odatda,   mijozlar   topshirig'iga ko'ra va uning hisobiga ish yuritadi, kafolat beruvchi hisobiga o'z nomidan
savdo bitimlari tuzishi ham mumkin.
Biijaning   yana   bir   xususiyati   shundaki,   bu   erda   hali   ishlab
chiqarilmagan,   lekin   tayyorlanishi   aniq   bo'lgan,   oldin   sotib   olinib,   egasi
ixtiyoriga kelib tushmagan tovarlar ham sotiladi.
Birjalar   ixtisoslashgan   yoki   universal   bo'lishi   mumkin.   Ixtisoslashgan
birjalarda ayrim turdagi yoki bir guruh tovarlar, universal birjalarda har xil
tovarlar sotiladi.
Auksionlar  - alohida xususiyatlarga ega bo'lgan tovarlami sotish uchun
muayyan   joylarda   tashkil   qilingan   maxsus   kim   oshdi   savdo   muassasasi.
Auksionda   savdo   tovarlarning   nisbatan   cheklangan   ro'yxati   bo'yicha,
ommaviy   sotuvga   qo'yish   yo'li   bilan   o'tkaziladi.   Auksion   e'lon   qilingan
vaqtda   va   ma'Ium   davrda   o'tkaziladi.   Bunda   tovarlarning   bozorga   kelib
tushish   mavsumi   va   iiajnil   lliSOuga   o'liuctdi.   AukaiOfi   SaVdGSida
ПашипЯ   tOVSrlar   ro'yxatda   ko'rsatilgan   tartibda   savdoga   qo'yiladi,
xaridorlar orasida eng yuqori narxni taklif qilgan kishi tovarni sotib oladi.
Auksionlarda   san'at   asarlari,   noyob   buyumlar,   kolleksiyalar   ham
sotilishi   mumkin.   Savdo   yarmarkalari   ma'Ium   vaqtda   o'tkazilib,   bu   yerda
tovarlar   ulguiji   ravishda   oldi-sotdi   qilinadi.   Tovar   savdosi   uning   egasi
bilan   savdo   firmasi   o'rtasida   yuz   berib,   unda   bevosita   iste'molchi
qatnashmaydi.
Savdo   uylari   -   savdo   muassasasining   maxsus   turi.   U   ixtisoslashgan
yoki   universal   bo'lishi   mumkin.   Ixtisoslashgan   savdo   uyi   ayrim   tovarlar
bilan (kiyim-kechak, oyoq kiyim, gazlama va h.k.) universal savdo uyi har
xil   tovarlar   bilan   savdo   qiladi.   Savdo   uylari   tarkibida   savdo   firmalari
muhim  o'rin  tutadi.  Ular  tijorat  ishini  yurituvchi  va  ixtisoslashgan  savdo-
sotiq   korxonalaridir.   Firmalar   mustaqil   yoki   yirik   sanoat   korporasiyalari
tarkibida   ish   yuritib,   ulgurji   va   chakana   savdo   bilan   shug'ullanadigan turlarga   bo'linadi.   Ayrim   firmalar   har   ikkala   savdo   turi   bilan   ham
shug'ullanadi.
Ulguiji   savdo   firmalari   tovarlarni   o'z   mulkiga   sotib   olib,   keyin
iste'molchilarga sotadi.  Chakana savdo firmalari  har xil shaklni olib, ular
mustaqil do'konlar, maxsus do'konlar va supermarketlardan iborat bo'ladi.
Supermarket   -   bu   xaridorning   o'z-o'ziga   xizmat   ko'rsatishiga
asoslangan keng tarmoqli savdo korxonasi. U tovarlarning deyarli hamma
turlari   bilan,   jumladan,   import   tovarlar   bilan   savdo   qiladi.   Supermarket
xaridorlarga   bepul   maslahatlar   beradi,   tovarlarni   buyurtma   bo'yicha
xaridor uyiga yetkazadi, ularga madaniy-maishiy xizmat ko'rsatadi.
Ko'p tarmoqli tashqi savdo firmalari ham savdo uyi deb ataladi. Ular o'z
nomidan   va   ko'pincha   o'zlari   hisobidan   eksport-import   hamda   boshqa
savdo aloqalarini olib boradi.
Tashqi   savdo   uylari   savdo   korxonalarini   sotib   olish,   jihoz   va   uskunalarni
ijaraga topshirish, kreditlar berish, sug'urta xizmati ko'rsatish bilan moliya
va ishlab chiqarish xizmatida ham qatnashadi.
Infratuzilma   tizimida   moliya-kredit   munosabatlariga   xizmat   qiluvchi
muassasalar   alohida   o'ringa   ega.   Ular   moliya   bozori.   uning   asosi   bo'lgan
kapital   bozorini   shakllantiradi   va   amal   qilish   tartib-qoidalarini   o'rnatadi.
Moliyaviy   muassasalardan   ko'pchiligi   o'ziga   xos   belgilarga   ega   bo'lsada,
ulaming   barchasi   bitta   umumiy   belgiga   ega.   Ular   o'zlarining
majburiyatlarini bildiradi, ya'ni mablag'lari ortiqcha bo'lgan sub'yektlardan
pul   qarz   oladi   va   o'z   nomidan   mablag'lari   yetishmagan   sub'yektlaiga   pul
qarz beradi.
Bozor   infratuzilmasining   banklar,   sug'urta   kompaniyalari,   soliq   va
bojxona idoralari kabi muassasalari moliya-kredit munosabatlarida alohida
o'ziga   xos   o'ringa   ega.   Ulaming   iqtisodiy   faoliyati   va   moliyaviy
munosabatlarda tutgan o'rni bilan keyingi boblarda batafsil tanishamiz. Bozor   iqtisodiyoti   subyektlarini   moliyaviy   axborotlar   bilan   ta'minlash
bozor   infratuzilmasining   axborot   xizmati   idoralari,   shu   jumladan,
auditorlik   firmalari   zimmasiga   tushadi.   Auditor   firmalar   -   korxona,
firma, kompaniyalar moliyaviy xo'jalik faoliyatini tekshirib boruvchi, ular
hisobotini   ekspertizadan   o'tkazuvchi   idora.   Ular   odatda,   aksioner   jamiyat
yoki   kooperativ   shaklda   faoliyat   ko'rsatadi   va   to'liq   mustaqillikka   ega
bo'ladi.   Auditor   firmalar   o'z   ishini   har   bir   mamlakatda   yoki   xalqaro
miqyosda   qabul   qilingan   hisob-kitob   va   taftish   qoidalariga   binoan   olib
boradi.   Auditor   firma   ishida   qatnashuvchi   taftishchilar   auditorlar   deb
ataladi.
Shunday qilib, bozor infratuzilmasi va uning qarab chiqilgan unsurlari
barcha bozor turlarining faoliyat ko'rsa- tishi hamda davlatlararo iqtisodiy
munosabatlarni tartibga solishni ta'minlaydi.
Glossary.
Bozor   iqtisodiyoti   -   tovar   ishlab   chiqarish,   ayirboshlash   va   pul
muomalasi qonun - qoidalari asosida tashkil etiladigan va boshqariladigan
iqtisodiy tizimdir.
Bozor   mexanizmi   -   bozor   iqtisodiyotining   faoliyat   qili-   shini   tartibga
solishni va iqtisodiy jarayonlarni uyg'un- lashtirishni ta'minlaydigan dastak
va vositalardir.
Bozor   -   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste'molchilar   (sotuv-   chilar   va
xaridorlar)   o'rtasida   pul   orqali   ayirboshlash   jarayonida   bo'ladigan
munosabatlar yig'indisidir.
2.2 Talab va taklif, bozor muvozanati.
Talab   va   taklif   iqtisodiy   nuqtai   nazardan   tahlil   qilish,   juda   ko’p   va   keng
muammolarni   hal   qilishda   universal   vosita   bo’lib   xizmat   qiladi.   Bunday
muammolarga   quyidagilar   kirishi   mumkin:   jahondagi   iqtisodiy   sharoitlar
o’zgarishining   mahsulot   ishlab   chiqarishga   va   uning   samaradorligiga ta’siri;   narxlarni   nazorat   qilish   bo’yicha   davlat   tomonidan   ko’riladigan
chora-tadbirlarni baholash; iqtisodiy rag’batlantirish va minimal ish haqini
belgilash;   soliqlarning,   subsidiyalarning,   importga   qo’yiladigan
poshlinaning,   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste’molchilar   faoliyatining
chegaralashlarning umumiy iqtisodiyotga ta’siri va hokazo.
Ma’lumki,   davlatning   aralashuvisiz,   talab   va   taklif   muvozanat   holatga
keladi   va   unga   asosan   tovarning   bozor   narxi   o’rnatiladi   hamda
muvozanatni   ta’minlaydigan   mahsulotning   umumiy   hajmi   o’rnatiladi.
Lekin,   qanday   qilib,   narx   va   mahsulot   hajmi   talab   va   taklifning   ba’zi   bir
xarakteristikalari   bilan   bog’langan?   Qanday   qilib   ular   vaqt   bo’yicha
o’zgaradi   va   qanday   qilib   ularga   umumiy   iqtisodiy   faollik,   ish   haqi
xarajatlari   ta’sir   qiladi?   Nima   uchun   talab   va   taklif   bozorlar
(raqobatlashgan, monopol, oligopol va boshqa) bo’yicha farq qiladi? Nima
uchun   ba’zi   bir   bozorlarda   tovarlar   tanqis   va   hokazo   savollarga   javob
berish uchun talab va taklifning diagrammasini qarashdan boshlaymiz (1.1-
rasm).     Ordinata   o’qi   bo’yicha   bir   birlik   mahsulotning   narxi   ko’rsatilgan
(so’mda). Abtsissa o’qi bo’yicha berilgan vaqt oralig’ida talab qilingan va
taklif qilingan mahsulot hajmi ko’rsatilgan. Taklif chizig’i ( supply ) qancha
miqdorda   va   qanaqa   ishlab   chiqarish   narxida   tovarning   bozorda   sotilishi
mumkinligini   ko’rsatadi.   Taklif   chizig’i   qancha   yuqoriga   ko’tarilsa,
shuncha   narx   yuqori   bo’ladi   va   shunga   ko’p   firmalar   mahsulot   ishlab
chiqarib, sotish imkoniyatiga ega bo’ladilar.
Yuqori   narx,   mavjud   firmalarni   ishlab   chiqarishni   kengaytirishga   da’vat
etadi,   bozorga   yangi   firmalarni   o’z   mahsuloti   bilan   kirib   kelishini
ta’minlaydi,   ular   ishlab   chiqargan   Yuqori   xarajatli   rentabel   bo’lmagan
mahsulotlari   Yuqori   narxda   rentabel   bo’ladi.   Bunday   holda,   firmalarda
ishlab chiqarishning kengayishi qisqa vaqt oralig’ida intensiv bo’lsa, uzoq
muddatda esa ekstensiv amalga oshiriladi. Talab   chizig’i   ( Demand )   iste’molchilarning   berilgan   narxlarda   qancha
miqdorda   mahsulot   sotib   olish   mumkinligini   bildiradi.   Talab   chizig’ining
pastga   ketishi,   iste’molchilarning   narx   qancha   past   bo’lsa,   ular   shuncha
ko’p   mahsulot   sotib   olishini   anglatadi.   Past   narxlar,   xaridorlarga   yanada
ko’proq miqdorda tovarlar sotib olishiga hamda ilgari sotib olaolmayotgan
iste’molchilarga esa hozir u tovarni sotib olishga imkon yaratadi. 
Bu   ikki   egri   chiziq   talab   va   taklifning   muvozanat   nuqtasida   kesishadi.
Muvozanat bozor tizimining shunday holatini bildiradiki, bu holatda talab
va   taklif   bir-biriga   teng   bo’ladi.   Muvozanat   nuqta   muvozanat   narxni   va
muvozanat   mahsulot   miqdorini   bildiradi.   Faraz   qilaylik,   narx   muvozanat
narxdan   yuqori   bo’lsin   ya’ni   (2.1-rasm).   Bu   holda   ishlab   chiqaruvchilar,
iste’molchilar   sotib   olishi   mumkin   bo’lgan   miqdordan   ko’proq   mahsulot
ishlab   chiqarishga   harakat   qiladi.   Natijada   ortiqcha   mahsulot   to’plana
boshlaydi,   mahsulot   to’planishini   kamaytirish   yoki   ularni   sotish   uchun
ishlab   chiqaruvchilar   narxini   kamaytirishi   lozim   bo’ladi.   Bu   holda   narx
pasayadi,  mahsulotga  talab  esa  o’sadi,  bu  o’z  navbatida  taklif  qilinadigan
mahsulotning miqdorini kamayishiga olib keladi, bunday holning takroran
davom etishi toki muvozanat narx o’rnatilguncha davom etadi. Bu erda biz
har bir narxga ma’lum miqdorda mahsulot to’g’ri keladi va sotiladi hamda
u   yagona   deb   faraz   qilamiz.   Bu   faraz,   bozor   erkin   raqobatlashgan
bo’lgandagina ma’noga ega bo’ladi, qachonki bunday bozorda sotuvchi va
xaridor   bozor   narxiga   ta’sir   qila   olmaydi.   Agar   taklif   yagona   ishlab
chiqaruvchi   (monopolist)   tomonidan   belgilansa,   narx   bilan,   taklif
qilinadigan   mahsulot   miqdori   o’rtasidagi   moslik   bir   qiymatli   bo’la
olmaydi.   Nima   uchun   deganda,   monopolist   talabning   o’zgarishiga   qarab,
narxni   o’z   foydasiga   moslashtirib   o’zgartirishi   mumkin.   Shu   sababli   biz
talab   va   taklif   chizig’ini   chizganimizda,   oshkora   bo’lmasada,   bozor   erkin
raqobatlashgan deb faraz qilamiz.   Xulosa.
1.   Bozor   va   bozor   iqtisodiyoti   tovar   va   pul   munosabat-   larining   rivoji
natijasida vujudga keladi.
2. Bozor   munosabatlarining   subyektlari   bir-biri   bilan   bog'liq   va   o'zaro
aloqada   bandlik,   milliy   daromad   va   ishlab   chiqarishning   umumiy   hajmi
kabi   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   natijalarini   aks   ettiradigan   va   doimiy
harakatda bo'ladigan daromadlar va harajatlar oqimini shakllantiradi.
3. Bozor   munosabatlarining   har   bir   ishtirokchisi   o'z   maqsad   va
manfaatiandan   keiib   c'niqib   mustaqil   ч а | и 1
  ч ^ Ьи !   qiladi.   Aynan   xo'jalik
yurituvchi   subyektlarning   iqtisodiy   erkinligi   va   mustaqilligi   bozor
ko'rinishidagi   iqtisodiy   munosabatlarni   vujudga   keltiradi   hamda   o'z
rivojlanishining tabiiyrevolyusion, dinamik xususiyatini belgilab beradi.
4. Bozor   iqtisodiyoti   -   murakkab   ijtimoiy-iqtisodiy   tizim   bo'lib,
birlashgan,   o'zaro   bog'langan   va   birgalikda   harakatlanadigan   bir   qancha
tarkibiy unsurlarni o'z ichiga oladi.
5. Bozor iqtisodiyotining normal amal qilishi uchun uning infratuzilmasi
shakllantiriladi. Bozor infratuzilmasi — bu bozor munosabatlariga ko'mak
berishga qaratilgan ijtimoiy-iqtisodiy institutlar tizimidir.
6. Bozor   iqtisodiyoti   tizimining   afzalligiga   qaramay,   shunday
muammolar   borki,   ularni   bozor   yordamida   hal   etish   mumkin   emas   yoki
ehtimoli kam. Ana shunday muammolarni hal etish uchun davlat ularni o'z
zimmasiga   olishi   yoki   bo'lmasa   mavjud   muammolarni   hal   etilishi   uchun
shart- sharoit yaratib berishi kerak. Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati
1. O`zbekiston Respublikasi Konsitutsiyasi T. 2017 yil
2. O‘zbekiston respublikasi prezidentining “ Pul-kredit siyosatini yanada
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi  PQ-3272-son sonli Qarori
3. 2017-2021   yillarda   O`zbekiston     Respublikasini     rivojlantirishning
beshta   ustuvor   yo`nalishi   bo`yicha   Xarakatlar   strategiyasini   “   Xalq   bilan
muloqot   va     inson   manfaatlari   yili”   da   amalga   oshirishga   oid   Davlat
dasturini o`rganish bo`yicha ilmiy-uslubiy risola. T.: 2017y
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   shavkat   Mirziyoevning   oliy
Majlisga   Murojaatnomasini   o‘rganish   va   keng   jamoatchilik   o‘rtasida
targ‘ib   etishga   bag‘ishlangan   ilmiy-ommabop   qo‘llanma   [Matn].   –   T.:
«Ma’naviyat», 2019. – 312 bet.
5. Mirziyoyev Sh.   Erkin va farovon demokratik O`zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz. T.: O`zbekiston. 2017y
6. Mirziyoyev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob
xalqimiz   bilan   birga   quramiz.   –   Toshkent:   “O’zbekiston”   NMIU,
2017. – 488   b.
7. Abdullayeva Sh.Z. Bank risklari va kreditlash. T.: Moliya, 2002.
8. Abdullaeva Sh.Z. Bank ishi. Darslik. - T.: Iqtisod-moliya, 2010.
9. Rashidov O.Yu. va boshqalar Pul, kredit va banklar, Toshkent 2008
y.
10.   Omonov   A.A.,   Qoraliyev   T.M.     Pul,   kredit   va   banklar.     T.:
“IQTISOD-MOLIYA” 2012 y
11. Toymuxamedov I.R. «Bank ishi» ma`ruza matni, TDIU. 2010 y
12. Tojiev     R.R.,     Yakubova     Sh.     «Xalqaro     valyuta-kredit
munosabatlari»  ma`ruza matni. TDIU.2010 y

GLOBAL BOZORNING SHAKLLANISHI VA ULARNING XUSUSIYATLARI

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский