Global ekologik muammolarning kelib chiqish sabablari va ularni hal qilish chora tadbirlari

Global ekologik muammolarning kelib chiqish
sabablari va ularni hal qilish chora tadbirlari
Reja:
Kirish 
I bob. Global ekalogik muammolar haqida tushuncha 
1.1 Global ekalogik muammolar va ularning turlari 
1.2 Global ekalogik muammolarni e’tirof etish 
II bob. Global ekalogik muammolarning kelib chiqish sabablari 
2.1 Tabiat va jamiyat munosabatlarining keskinlashuvi 
2.2 Sanoat chirindilarining ko’payishi. 
III.  Global ekalogik muammolarni hal qilsih 
3.1 Tabiatni muhofaza qilish 
3.2 Ekalogik ta’lim-tarbiya 
Xulosa 
  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
Kirish
Tabiat   nima,   u   qachon   va   qanday   vujudga   kelgan,   shuningdek,   n е ga   xamma
tirik va o’lik mavjudotlar ma’lum vaqt o’tgandan so’ng inqirozga yuz tutadi, degan
masalalar qadim zamonlardan buyon odamzot  diqqatini o’ziga jalb qilib k е ladi. Bu
savollarga   javob   b е rishiga   qarab   olimlarni   bir   n е cha   guruxlarga   bo’lish   mumkin.
Ammo ularning barchasi tabiatni muxofaza qilish xar bir insonning muqaddas burchi
ekanligini,   bu   masalani   xal   etish   bir   oyda   yoki   bir   yilda   amalga   oshiriladigan   ish
emasligini tan olishadi. Shuningd е k, ular har tomonlama   е tuk, tabiatni e’zozlovchn,
uzini   tabiatning  bir  bulagi  d е b  xisoblovchi  insonlarni  tarbiyalash   xam   uzoq  davom
etadigan,   murakkab,   ko’p   m е xnat.   chidam   talab   qiladigan   ishdir,   d е gan   tuxtamga
k е lishgan.   Jamiki   tirik   mavjudotlar   qatori   odamlar   xayotini   tabiatsiz   tasavvur   etib
bo’lmaydi.   Bizni   o’rab   turgan   jonli   va   jonsiz   tabiat   yashashimiz,   ishlashimiz,
kiyinishimiz,   oziqlanishimiz   uchun   asosiy   manba   xisoblanadi.   Ammo   tabiatni
muxofaza   qilishd е k   xayrli   ishlarni   amalga   oshirish   o’rniga   t е varak-atrofga   salbiy
ta’sir ko’rsatish moyilligi insoniyatda ustunlik qilib k е ladi. Biz uzimizdagi mana shu
xudbinlikka   qarshi   kurashmogimiz   k е rak.   Buning   uchun   xar   birimiz   tabiatni
s е vishimiz,   uni   ardoqlashga   o’rganishimiz,   ongimizda   barchamiz   tabiatning   bir
bo’lagi   ekanligi   to’g’risidagi   g’oyani   singdirishimiz   zarur,   d е b   xisoblaymiz.
Olimlarning   izlanishlari   shuni   ko’rsatadiki,   qadim   zamonlarda   yer   yuzida   shunday
qulay   sharoit   mavjud   bo’lganki,   shu   qulay   sharoit   anorganik   moddalardan   organik
moddalar,   shu   jumladan,   ok е an   jismlar   vujudga   k е lgan,   xayot   ana   shu   ok е an
jismlardan   paydo   bo’lgan.   Ok е rn   jismlardan   tashkil   topgan   dastlabki   tirik
organizmlar   million   yillab  rivojlanish   natijasida   xujayraviy   tuzilish   dunyga   k е lgan.
Bir   vaqtlar   y е r   yuzida   tirik   xususiyatga   ega   bo’lgan   zaifgina   oksilli   durda   paydo
bo’lganida, uning yashashi minglab tasodifiy xodisalarga bog’liq bo’lgan, uni xar bir
arzimagan   narsa   xam   yuk   kilib   yuborishi   mumkin   edi.   Boshqacha   suz   bilan
aytganda, ana shu dastlabki tirik ok е il durda - s е znlmas zarracha bir nukta bo’lgan i е ababln,   ulik   (anargonik)   dunyoning   qudratli   xodisalari   ta’sirida   xalok   bo’lishi
extimolga   juda   yaqin   edi.   Ammo   tirik   (organik)   dunyoning   buyuk   tarixi   shuni
ko’rsatadiki ana shu zig’ird е k ok е an parchasining rivojlanishi natijasida borgan sari
murakkab   tuzilgan   va   y е r   yuzida   sodir   buladigan   turli   xodisalar   va   xar   xil
uzgarishlarga chidash b е radigan tirik organizmlar paydo bo’lgan. 
Bundan shunday xulosa chiqarish mumkin. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  I bob. Global ekalogik muammolar haqida tushuncha
1.1Global ekalogik muammolar va ularning turlari
Xar   bir   davlatning   barkaror   rivojlanishida   ekologik   xavfsizlik   masalasi   muxim
axdmiyat   kasb   etadi.   Chunki   bunday   muammoni   bartaraf   etish   millim   xavfsizlikni
ta’minlovchi   muxim   omillardan   biridir.   Shuni   xisobga   olgan   O’zb е kiston
R е spublikasi   Pr е zid е nti   va   xukumati   tabiatni   muxofaza   qilish   xamda   tabiiy
r е surslardan samarali foydalanish masalasini xuquqiy jixatdan 
tartibga solishga xarakat q  qilmoqda. 
Mustaqillikning ilk kunlaridanoq Yurtboshimiz I. A. Karimov ekologik vaziyatni
sog’lomlashtirish,   bizdan   k е lajak   avlodga   ozod   va   obod   Vatan   qoldirish   goyasini
ilgari   surdi.   2010   yilda   bo’lib   o’tgan   BMT   sammita   ming   yillik   rivojlanish
maqsadlariga   bagishlangan   yalpi   yigilishida   ham   Pr е zid е ntimiz   ekologiya
masalalariga   aloxida   e’tibor   qaratib,  atrof-muxitni   asrab-avaylash   bugungi   kunning
eng dolzarb masalalaridan biri ekanligiga alohida urg’u b е rdi. 
Yurtboshimiz ta’biri bilan aytganda, Orol muammosi nafakat bizning, balki butun
insoniyat   muammosidir.   Aynan   shuning   uchun   xam   yurtboshimiz   uz   nutkida   Orol d е ngizining   xajmi   13   baravarga,   maydoni   7   baravarga   kiskarganligini,   uning
min е rallashuvi  unlab baravar oshib, d е ngiz tirik mavjudot  yashashi  uchun yaroksiz
xolga   k е lib   kolganligini,   barcha   xayvonot   va   nabotot   olami   tanazzulga   uchrab,
kirilib   k е tganligini   va   Orolni   kutkarish   butun   insoniyatning   vazifasi   ekanligini
aloxida ta’kidlab utdi.  
 
1.2 Global ekalogik muammolarni e’tirof etish
Bugungi   kunda   insoniyatning   glabal   [ sayyoraviy ]   muommalar ,   Yerning   kelajagi
haqida   o ’ ylaydigan   odamlar   juda   kam   topiladi .   Bugungi   kunda   dunyo   mamlakatlari
yetakchilarining   ozon   tuyunigi   hosil   bo ’ lishi ,   iqlim ,   ob - havoning   o ’ zgarishi ,   tro ’ pik
o ’ rmonlaming   yo ’ qolishi ,   ayrim   o ’ simlik   va   hayvonlaming   butunlay   yo ’ qolb
ketishidagi   uchrashuvlar   bunday   muommalaming   oldiniolishga   bo ’ lgan   urinishdir .
1968-yilningaprel oyidaRImda dunyoning o’nta mamlakatidan olimlar, pedogo’klar, iqtisodchilar,   insonparvarlar,   sanoatchilar,   halqoro   tashkilot   vakillari   Italiyalik
sanoatchi, olim, keng dunyoqarashli inson-do’ktor AURELIO PECHCHEY davatiga
javobon to’plandilar. Ular odamlarni hayotga soluvchi mavzu Insoniyatning hozirgi
va kelajagidagi murakkab axvolini muxokama etishadi. Insoniyatning tog’diri haqda
chuqur   tashvishda   bo’lgan   Aurelio   Pcchchey   ulami   va   boshqa   insonlami   dunyo
rivojlanishining uzoq muddatli muommalari borasida bosh qotirishga majbur etadi. 
aholining   jadal   suratlar   bilan   o’sshi   va   iqtisodning   pasatyish   xollari   ko’pincha
markaziy,hozirgi   zamon   innsoni   o’z   halqasiga   olib   turgan   uzoq   muddatli
muommalar   hisoblanadi.Ko’pincha   kishilar   tarqqiyotining   kelajakdagi
yo’li,extimol,xatto inson jamiyatning o’zi mavjud bo’lib qolish qolmasligi.dunyning
maskur   muommalarga   niesbatan   qanchalik   tez   vasamarali   chora   tadbirlar   belglash
bog’likgini   etirof   etadilar.shu8nday   bo’lsada,dunyo   axlisining   faqat   malum
qismigina   bu   mommalami   tushunishga   va   hal   qilishga   intladilar.bundan   quyudagi
xulosalar kelib chiqadi. 
1. Atrof muxut bir qancha manbalardan ifloslanadi va bu iflslanish eksponental
o’sish qonuni bo’yichqa sodir bo’ladi. 
2. Biz   atrf-muxut   ifloslanishning   eng   so’ngi   chegarasi   haqida   mutloqa   bilimga
ega emasmiz. 
3. Ekologik   jarayon   davom   etaveradijekinj   biosferaning   holatinitklash,   uni
muvfiqlashtirishborasidagi   chora   -tadbirlar   ekologik   jarayonlardan   orqada   qoladi;
atrof- muxutdagina ifloslanishi o’zining eng so’ngi chegarasiga yetadi. 
4.Ayrim   itloslantiruvchilar   butun   sayyora   bo’ylab   tarqaladi;   ulaming   zararli
tasiri   faqat   o’zi   tarqalayotgan   atrof-muhtdagnia   emas,   balki   unda   juda   uzoq-uzoq
masofalarda   ham   namayon   bo’ladi.   Har   qanday   inson   o’z   muommalarni   biror
mo’del   yordamida   hal   etadi.   Mo’delbu-murakkab   tizim   haqidagi   tartibga   solingan
takliflaming   oddiy   to’plami,   bu   barcha   xis   qilish   va   o’tmish   tajribasidan   kelib
chiqqan holda umumlashtirilgan kuzatishlaming biror to’plamini tanlash yo’li bilan
mo’dellash usuli ekologiyada ham keng qo’llaniladi. Uning potensial imkniyati juda
kattadir. Mo’dellashekotizm tabatni taxminiy tushuntirish va oldindan aytish imknini
beradi.   Ayniqsa,   u   atrof   muxuttadqiqotining   nazariy   darajasi   yetarli   bo’lmagan hllarda juda qo’l keladi. Xuddi anashu yo’nalishda mo’dellash nazariy tuzulmalami
hamisha to’ldiradi. Chunki tabiatga amaliy tasir ko’rsatish vabunday tasir oqibatlami
nazariy anglash o’rtasidagi farq saqlanib qolaveradi. Biosferani sifat  jihatdan yangi
varianda qayta qurish uchun, albatta, dastlab bu ishning mo’deli yaratilishi kerak. 
Xo’sh   insoniyat   o’zining   bugungi   kundagi   global   muommalarni   qanday
yo’llarbilan   hal   etmoqchi.Bizda   uning   glabal   taraqqiyotini   mo’dellash   bo’yicha
loihasi   mavjudmi.O’z   aqil-idroki   bilan   bog’liq   kelajak   senariyasi   ishlab
chiqilganmi.Bundan ko’rinadi  ,aholi  sonining  ortishi  ko’p oziqovqat  maxsulotlarini
ishlab chiqarishda,buning uchun sanoatni industriallashga va bu o’z navbatida,atrof-
muxitning   ifloslanishi   hamda   qayta   tiklanmaydigan   tabbiy   boylikardan   tobora
ko’proq   foydalinishga   olib   keldi.Demak,ularning   har   yili   ortib   borishi
qonuniydir.Matematiklar uni eksponensial o’sish deb ataydilar. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   II bob. Global ekalogik muammolarning kelib chiqish sabablari
2.1  Tabiat va  jamiyat  munosabatlarining  keskinlashuvi
    Tabiat   insonlarning   moddiy   va   ma’naviy   talablarini   qondiruvchi   manbadir.
Tabiat   -   bu   butun   moddiy   borliqdir.   Tabiat   va   jamiyat   bir-biri   bilan   chambarchas
bog’langan yaxlit borliqning ikki bo’lagini tashkil etadi. 
Tabiat   va   jamiyatning   umumiy   belgilari   bilan   bir   qatorda   o’ziga   xos   tomonlari
ham   bor.   Butun   ijtimoiy   hayot,   ishlabchiqarish,   inson   va   uning   ongi   tabiat
qonunlariga   bo’ysunadilar.   Bu   borada   jamiyat   tabiatning   bir   qismi.   uning   sotsial
mohiyatini   aks   cttiradi.   Jamiyat   va   tabiat   turli   yo’nalishlarda   doim   muloqotda
boMadi.   Tabiiy   muhitsiz   jamiyat   yashay   olmaydi.   Hayot   insonni   tabiat   bilan
bog’laydi.  Insonning  yashashi   uchun  zarur  bo’lgan  barcha  narsalar  -   ozuqa.  kiyim,
qurilish   matcriallari   va   boshqalar   tabiatdan   olinadi.   Jamiyatda   foydalaniladigan
barcha narsalar ikki element: tabiat mahsuloti va mehnat natijasida hosil bo’ladi. 
  Tabiatni   muhofaza   qilish   va   tabiiy   zaxiralardan   oqilona   foydalansh   masalasi
xalqaro   ahamiyatga   molik   bo’l   di   va   umumxalq   ishiga   aylandi.   Shuning   uchun   bu
muammo juda ko’p mamlakatlaming qonunlarida o’z aksini topgan.  Jamiyat   taraqqiyotining  hozirgi   bosqichida  yer  shari  tabiatini  qo’riqlash   global,
olamshumul   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Tabiat   komponentlaridan   birontasining
buzilishidan   boshqa   bir   qancha   komponcntlar   muvozanati,   tabiiy   ekosistemalar
o’zgarib   ketishiga   olib   kclmoqda.   Tabiatni   muhofaza   qilish   va   tabiiy   zaxiralardan
oqilona   foydalanish   masalasini   xalq   ommasi   o’rtasida   targ’ibot   qilish   hamda   uni
o’rta   maktablarda.   oliy   o’quv   yurtlarida   ham   o’rganish   vaqti   keldi.   Binobarin,   bu
vazifani   amalga   oshirishda   barcha   o’qituvchilar   zimmasiga   g’oyat   mas’uliyatli
vazifa uklanadi. 
   Tabiatni muhofaza qilish. tabiat boyliklaridan oqilona foydalanish. ulami iloji
boricha   tiklash   davlat   ahamiyatiga   molik   ish   bo’lishi   bilan   birga   har   bir   kishining
muqaddas   burchidir.   Nabotot   va   hayvonotni   ehtiyot   qilish.   har   bir   gul,   novdani
yulishdan,   hayvonga   o’q   uzishdan   oldin   shu   xatti-harakat   haqida   bir   bor   o’ylab
ko’rish;   o’z   hovlisining   toza   boMishini   ko’zlab.   shahar   havosini   iflos   qilib   axlat
tashlayotgan   kishiga   befarq   qaramaslik   -   tabiatni   muhofaza   qilishning   tarkibiy
qismidir.   Tabiatni   muhofaza   qilish   deganda   butun   insoniyat   manfaatini   ko’zlab.
tabiatdan   oqilona   foydalanish,   uni   saqlash,   qo’riqlash   va   tabiiy   boyliklami
ko’paytirish   yo’lida   davlatlar.   xalqlar   amalga   oshirayotgan   tadbirlarning   ilmiy
jihatdan asoslangan mujassami tushuniladi. 
Inson   bilan   tabiat   har   doim   bir   butunlikni   tashkil   qilib   kelgan,   chunki   inson
tabiatning tarkibiy qismidir. Suv. havo,   tuproq. oziq-ovqat bo’lmasa. kishilar yashay
olmaydilar. Inson o’zining tabiat bilan bo’lgan bcvosita aloqasi orqali tabiiy muhitga
juda   katta   ta’sir   qiladi.   Hozirgi   kunda   ycr   sharida   6.3   6,5   mlrd.   dan   ortiq   aholi
yashaydi, uning tabiiy muhitga qanchalik ta’sir clishini ham nazarda tutish kerak. 
   XVIII-XIX asrlarda sanoat taraqqiyoti tufayli ko’plab tabiiy zaxiralar: Ycr osti
boyliklari,   qishloq   xo’jaligi   ycrlari,   baliq   zax’iralari,   suv   va   quruqlik   hayvonlan,
o’simlik   dunyosidan   kcngroq   foydalanila   boshlandi.   Shimoliy   va   Janubiy   Amcnka
hamda   Afrika   matcnklan   atrofidagi   orollami   mustamlaka   qilish   tczlashdi.   Sharqiy
slavyanlar   Sibirga   kclib   joylashdilar   va   Tinch   okcan   qirg’oqlariga   yctib   bordilar.
Aholi   sonimng   o’sishi.   yangi   hududlaming   cgallanishi   va   ekspluatatsiya   qilinishi
kuchaydi. O’rmonlar kesildi. landshaftlaming tubdan o’zgarishi va ko’plab ov qilish hayvon zaxiralariga  salbiy  ta’sir   ko’rsatdi.  Ko’plab qimmatbaho  hayvonot-o’simlik
turlari yo’q bo’lib kctdi yoki ular soni kcskin kamaydi. 
   Sanoatning rivojlanishi tabiiy zaxiralarning kamayib borishidan tashqari. atrof-
muhitning ifloslanishi muammosim ham kellirib chiqardi. Suv havzalari. atmosfera.
tuproq sanoat chiqindilari bilan kuchli ifloslanib borayotganligi ma’lum bo’lib qoldi.
Bular   0 ’simlik   va   hayvonot   dunyosi,   shuningdck   odamlar   sog’lig’iga   ham   kuchli
xavf bo’lib qoldi. Bu salbiy omil asta- sckin butun ycr yuzini o’z ta’siri ostiga olishi
XX   asr   boshlariga   qadar   sun’iy   xarakterga   cga   bo’Isa.   cndilikda   bu   sayyoraning
global muammosiga aylanib kctdi. Jumladan. Antarktidaning tabiati ham radioaktiv
changlar va DDT pcstitsidimng borligi. yoqilg’i mahsulotlari mavjudligi aniqlandi. 
XX asming ikkinchi  yarmiga kclib, turli  tabiiy zaxiralarning hududlar bo’yicha
tanqisligi   atrof-muhitning   dunyo   miqyosda   ifloslanishi   va   muvozanatning   buzilishi
ro’y bcrdi va tobora kcskin tus olib, ckologik sharoitning buzilishi uchun real xavf
paydo   bo’ldi.   bu   csa   quyidagi   sabablarga   bog’liq   bo’lib,   insoniyatning   kclajakdagi
hayoti   va   faoliyatini   murak-   kablashtirib   yubordi /   Aholi   soni.   Fan-tcxnika   inqilobi
sanoati,   qishloq   xo’jaligi   va   mcditsinadagi   barcha   yutuqlar   majmuaidan   iborat
ckanligi   sababli   «demografik   portlashni»   vujudga   keltirdi.   Natijada   hozirgi   vaqtda
aholining yillik o’sish sur’ati 2% dan yoki 90 mln. kishidan ortib ketdi. 
1974-yil   Yer   yuzi   aholisi   har   minutda   150   kishiga   yoki   sutkasiga   216   ming
kishiga   ko’paygan.   BMT   mutaxassislarining   so’nggi   ma’lumotlarga   ko’ra   shu
vaqtda jahon aholisining soni 6,3-6,5 mlrd. atrofida (28-rasm). 
Hozirgi   fan-texnika   taraqqiyotining   tabiatga   ta’sir   etish   yo’llari   va   shakllari
nihoyatda ko’p. Bu ta’sir natijasida tabiatdagi miqdor o’zgarishlarigina emas, balki
sifat o’zgarishlari ham sodir bo’lmoqda. Fan-texnika inqilobining tabiatga ta’siridagi
eng muhim asosiy tendensiyalari quyidagilardan iborat: 
Tabiiy   zaxiralarni   iste’mol   qilish   hajmi   aholi   sonining   ortishiga   qarab   ortib
bormoqda.   Masalan,   1970-yil   tabiiy   boyliklami   jon   boshiga   iste’mol   qilish   1940-
yilga nisbatan 2,5 barobar  ortdi. 2000-yilda esa  kishi  boshiga  35-40 tonnaga  yetdi.
Hozirgi   vaqtda   insoniyatning   xo’jalik   ehtiyojlari   uchun   yiliga   daryolar   suvining
taxminan 13% idan foydalaniladi.  Fan-texnika   rivoji   tabiiy   zaxiralardan   oqilona   foydalanish   va   atrof-muhitni
yaxshilash   bo’yicha   insoniyat   uchun   katta   imkoniyat   tug’dirdi.   Lekin   bir   vaqtning
o’zida   tabiiy   muhitning   ancha   ifloslanishi   va   yomonlashuviga   ham   olib   keldi.
Tabiatga zararli moddalar va birikmalaming chiqarib tashlanishidan havo, tuproq va
suvning   fizik,   ximik   va   biologik   xususiyatlari   o’zgardi.   Bu   hoi   tabiiyki,   kelajakda
o’simliklar, hayvonlar va odam hayotiga salbiy ta’sir ko’rsatadi. 
    Sanoat.   Olimlarning   energiyadan   foydalanish   sur’atlari   haqidagi   hisobi
bo’yicha,   inson   olovdan   foydalangan   davrda   bir   kunda   bir   kishining   energiya
iste’mol qilishi 5 kkal ga, o’rta asrlarda jon boshiga energiya iste’mol qilish 12 ming
kkal ga teng edi. Yoqilg’i sifatida toshko’mir qo’llangandan keyin esa 26000 kkal ni
tashkil etdi. 
    Hozirgi   vaqtda   sanoati   rivojlangan   mamlakatlarda   jon   boshiga   sarflanadigan
energiya 200 ming kkal dan oshib ketdi. 
Hozirga   qadar   insoniyat   energiyaning   asosiy   qismini   mineral   yoqilg’ilardan,
ya’ni neft, ko’mir va gazdan oladi. 1960-yil bu yoqilg’ilar hissasiga dunyoda ishlab
chiqariladigan energiyaning 81-82% i to’g’ri kelgan. Keyingi yillarda gidroenergiya,
atom energiyasi, vodorod energiyasi kabi manbalardan keng foydalanilmoqda. 
   Qishloq xo’jaligi.  Fan-texnika taraqqiyoti iqtisodiy rivojlangan mamlakatlarda
qishloq   xo’jalik   ishlab   chiqarishning   intensivlashishiga   olib   keldi,   ya’ni
mexanizatsiyalashtirish, ximiyalashtirish, melioratsiyalash va boshqa tadbirlar bilan
qo’llandi.   Qishloq   xo’jaligini   ximiyalashtirish   uning   samaradorligini   oshirishning
eng   muhim   omili   bo’lib   qoldi.   Hozirgi   vaqtda   dunyo   bo’yicha   yerga   300   mln.
tonnadan ortiq mineral o’g’itlar va 4mln. t zaharli ximikatlar sepilgan. 
    Keyingi   vaqtda   qishloq   xo’jaligini   intensivlashtirish,   yirik   chorvachilik
majmualarini   qurish   bilan,   atrof-muhit   iflos-   lanishining   oldini   oluvchi   murakkab
tadbirlarni amalga oshirishni talab qiladi. 
  Urbanizatsiya.  XIX asr boshlarida Yer sharida 750 ta shahar bo’lgan. 
1950-yil   esa   ulaming   soni   276000   dan   oshib   ketdi.   Agar   1800-yil   dunyo
aholisining 3%  i  shaharda yashagan  bo’lsa, 1950-  yili  30%, 2000-yili  esa 5070%  i
shaharda yashaydi. Hozirgi vaqtda shahar aholisi sonining tez o’sishi deyarli barcha mamlakatlar   uchun   xos.   Biroq   sanoati   rivojlangan   mamlakatlarda   shahar   aholisi,
ayniqsa, tez o’smoqda.’ Masalan, Germaniyada - 85%, Angliyada - 82%, Fransiyada
-   75%,   AQShda   -   70%,   Avstraliyada   -   70%,   Rossiyada   -   62%   dan   ortiq   aholi
shaharlarda   yashaydi.   Shahar   aholisining   salmog’i   Yaponiya,   Shvetsiya   va
Niderlandiyada  yana  ham   ko’proq. 10-   24 mln. aholili   shaharlarga Mexiko,   Tokio,
Kalkutta,   Qohiralar   kiradi.   0’zbekiston   aholisi   22-23   mln.   bo’lsa,   Toshkentda   2,3
mln. aholi bor. 
Tabiatdan   rekreatsion   foydalanish   deb   biror   tabiiy   sharoit   va   zaxiralar
yordamida dam olish, davolanish tushuniladi. Bunda dam olish, sanatoriya va kurort
hududlari katta rol o’ynaydi. Ma’lumki, urbanizatsiya darajasi qancha yuqori bo’lsa,
shahardan   tashqarida   dam   olishga   bo’lgan   talab   ham   shuncha   kuchli   bo’ladi.
Keyingi   vaqtlarda   rekreatsiya   maqsadlarida   foydalanishga   moMjallangan   yerlar
maydoni   (milliy   bog’lar,   shaharlar   atrofidagi   o’rmonlar,   ya’ni   «yashil»   mintaqalar
va   boshqalar)   kcngayib   bormoqda.   Lckin   ko’pgina   rckrcatsiya   uchun   ajratilgan
joylarda   dam   oluvchilarning   ortiqcha   to’planishi   natijasida   rckrcaision   tabiiy
majmualarga   zarar   yctishi   (daraxt,   buta   va   o’llaming   qurib   qolishi,   havo,   suv,
tuproqning ifloslanishi va hokazolar) kuzatilmoqda. Shuning uchun ham rekreatsion
hududlardan foydalanishni tartibga solish va ulami muhofaza qilish dolzarb masala
bo’lib qolmoqda. 
    Ekalogik   zarar   inson   yashaydigan   muhit   sifatining   yomonlashishidir.   Inson
uzoq   vaqtlargacha   tabiatga   bitmas-   tuganmas   manba   sifatida   qarab   kclgan.   Lckin
o’zi   tabiatga   ta’sir   etishmng   salbiy   natijalariga   duch   kclib.   u   asta-sckin   tabiatdan
oqilona   foydalanish   va   muhofaza   qilishning   zarurligi   haqida   ishonch   hosil   qila
boshladi. XIX asrning oxiri XX asrning boshida inson faoliyatida tabiatni muhofaza
qilish haqidagi tasavvur faqat ayrim hayvon va o’simlik turlarini, noyob obycktlarni
muhofaza   qilishnigina   o’z   ichiga   olar   edi.   Tabiatni   muhofaza   qilish   faqat   biologik
muammo deb qaralar edi. 
    Tabiatni   muhofaza   qilishning   aniq   vazifaiaridan   bin   tabiatni   o’zgartirish
oqibatlarini   va   salbiy   natijalarning   oldini   olish   yo’llarini   aniqlashdan   iboratdir.
Tabiiy majmualarni har taraflama va chuqur o’rganmasdan, ularning komponcntlari o’rtasidagi   aloqalarni   aniqlamasdan   va   hisobga   olmasdan   tabiatni   muhofaza
qilishdek murakkab vazifani amalga oshirish mumkin emas. Bu masalalarni majmua
o’rganish   bilan   ekologiya   fani   shug’ullanadi.   Uning   yo’nalishlari   salbiy   texnogen
o’zgarishlarni   oldindan   aniqlashga   va   ularni   o’z   vaqtida   bartaraf   qiluvchi   chora-
tadbirlarni   belgilashga   qaratilgandir.   Demak.   tabiatni   muhofaza   qilishning   hozirgi
asosiy   vazifalari-tabiiy  zaxiralami   muhofaza   qilish,  qayta  ishlab   chiqarishni  tashkil
ctish,   tabiiy   boyliklardan   oqilona   foydalanish,   atrof-muhitni   ifloslanishdan
saqlashdan   iboratdir.   Tabiatni   muhofaza   qilishning   ijtimoiy   va   siyosiy,   iqtisodiy,
sog’lomlashtmsh - gigiycna, tarbiyaviy, cstetik va ilmiy yo’nalishlari bor. 
Ijtimoiy-siyosiy   yo’nalishlar.   Odamlar   ishlab   chiqarish   jarayonida   tabiat   bilan
doim munosabatda bo’ladi. Ona zaminimiz boyliklarining talon-taroj qilinishi, tabiat
va   jamiyat   0 ’rtasidagi   inqirozning   chuqurlashuvi   yildan-yilga   yaqqol   namoyon
bo’ldi. 
   Tabiatni muhofaza qilish dunyoning ko’p joylarida ijtimoiy munosabatlarning
0 ’zgarishiga olib keldi. Tabiatni muhofaza qilishning zaruriy chorasi sifatida texnika
taraqqiyoti, sanoatning rivojlanishi, aholining o’sishini ckologik rcjalarda olib borish
kcrak. 
    Xo’jalik-iqtisodiy   yo’nalish.   Ijtimoiy   va   ishlab   chiqarish   munosabatlarining
rivojlanish   bosqichlarida   tabiat   muhofaza-   sining   vazifa   va   maqsadlari   o’ziga   xos
xususiyatiga   ega.   Ko’pchilik   geografik   hududlar   tabiati   o’zini-o’zi   tiklash
qobiliyatini yo’qotdi. Tabiatshunos olimlar, tabiat muhofaza- sining asosiy yo’li deb
xo’jalikdyishlatilishidan iloji boricha   0 ’zgartirilmagan landshaftlar va boshqa tabiiy
obyektlarni saqlash deb biladilar. Bu xatodir. 
Tabiiy   zaxiralarga   talab   keskin   o’sdi,   intensiv   xo’jalik  oborotiga  okcan,   dengiz
va   quruqlikning   katta-katta   maydonlan   kiritilmoqda.   Tabiiy   ckosistemalarga   inson
ta’sinning   oqibatlari   faqat   ular   atrofidagi   geosistemalardagina   emas.   balki   butun
geografik   muhitlarda   sezilmoqda.   Shu   sababli   ishlab   chiqarish   doirasidan   katta
maydonlarni   chiqarib   olish   va   qo’nqlanayotgan   joy   deb   e’lon   qilish   foydali
bo’lmoqda.   Ayrim   hududlar   hamda   geografik   muhitning   ifloslanishi   ckologik
sharoitning buzilishiga olib kcladi. Qo*riqlanayotgan hududlarda rcjim nisbiylashib boradi.   ulardagi   tabiiy   jarayonlar   buziladi.   Masalan.   Amu   va   Sirdaryo   suvlanning
Orolga   yetib   bormasligidan   suv   sathi   20   m   ga   pasaydi.   Orol   bo’yi   quridi.   suvi
sho’rlandi   (50   g/1),   o’simlik   va   hayvonlar   yo’qoldi.   Ekologik   holat   tobora
yomonlashdi. 
    Atrof-muhitni   toza   saqlamasdan   turib,   inson   sog’ig’i   to’g’risida   g’amxo’rlik
qilib   bo’lmaydi.   Toza   havo,   suv   va   tabiatdan   bevosita   olinadigan   oziq-ovqat
mahsulotlari   (sabzavot,   mcvalar   va   hokazolar)   kishining   hayoti   uchun   zaruriy
shartlardir.   Inson   hayoti   uchun   optimal   ekologik   sharoit   yaratish   tabiat
muhofazasining   eng   dolzarb   vazifalandan   biridir.   Tabiatni   o’zgartirishning   har
qanday   loyihasi   va   unga   har   qanday   ta’sir   ko’rsatishdan   oldin   inson   ekologiyasi
nuqtai nazaridan baholanishi shart. 
2.2 Sanoat chirindilarining ko’payishi.
   Xo’jalik faoliyati ta’sirida atrof-muhitning ifloslanishi bilan millionlab kishilar
sog’ligiga   katta   ziyon   е tkazilayotganligi   tajribalarda   tasdghlangyan.   o’rnida   atrof-
muhitning ifloslanishi, ishlab chiqar hajmiga va iktisodiy rivojlanishga salbiy ta’sir
ko’rsatadi. 
Atrof-muhitning   ifloslanishi   nafaqat   bizning   r е spublikamiz   olimlari,   balki   xorij
olimlarn   uchun   ham   asosiy   muammo   bulib   solmotsda.   Am е rika—KanaD
olimlarining   birgalikda   $ttkazgan   tad^i^otlarn   ku|   satishicha,   ishlab   ch1hariladigan
kimyoviy   maxsulotla   bir   yilda   375   miig   kishini   za^arlar   ekan,   aiitslashl   shicha
shundan 10 mingdan ortiri ulim bilan yakunlav gai (1988 y.) 
Ch е t   el   mamlakatlari   sanoatining   rivojlanishi   natijasida   zararli   gazlarning
atmosf е radagi   miqdori   oshib   bormoqda.   Bu   gazlarning   yurtimizga   havo   sig’imi
orqali kirib k е lishi, shaxarlarimizdagi ifloslanishi| darajasini yana xam kuchaytiradi.
Atrof-muhitni   muxofaza   qilish   maqsadida   gaz   manbalaridan   t е jab   foydalanish
mamlakat xalk, xo’jaligining asosiy masalasi bulib, uning amalda bajarilishi hozirgi
kunda   nafaqat   har   bir   tashkilot   faoliyatida,   balki   r е spublikamizning   davlat   r е jasida
aksini topishi k е rak.  R е spublikamizdagi   ekologik   muammolar   boshqa   mintaqalar   ekologiyasidan
k е skin   farq   qiladi.   Xozirgi   paytda   haroratning   k е skin   ko’tarilishi   daraxtlar   va
usimliklarni sun’iy ravishda sugorishni talab qiladi. 
O’zb е kistonning   g е ografik   joylashishi   ham   ekologik   jixatdan   katta   ahamiyatga
ega.  hududimizning  d е yarli  4-5  qismi  t е kisliklardan  iborat.  Tog’lar  asosan   sharqda
joylashgan:   shimolda   Tyan-Shan,   janubda   hisor-Oloy   to’ri.   R е spublika.   Hududida
d е ngiz   sathidan   baland   bo’lgam   tog’   cho’qqilari   bor.   O’zb е kiston   xududiga
tushadigan radiatsiya miqdori 1 km2 yuzaga 100—120 ming kkal en е rgiyani tashkil
qiladi.   Bu   Rossiya   sharoitiga   nisbatan   ikki   marotaba,   Е vropa   mamlakatlaridagiga
nisbatan bir yarim barobar ko’p d е makdir 
Ba’zi joylarda yog’in-sochin miqdori 70—80 mm dan oshmaydi, faqatgina tog’li
tumanlarda   uning   miqdori   500-600   mm   gacha   е tadi.   Shundan   ko’rinib   turibdiki,
O’zb е kiston   hududida   yog’in-sochin   miqdori   not е kis   tarqalgan.   Shunday   qilib
yog’ingarchilikning   ko’p   qismi   qish   va   baxor   paytlariga   tug’ri   k е ladi.   Pot е ntsial
(yuzaga   chnqishi   mumknn   bo’lgan)   imkoniyatlarga   kura   r е spublika   xududlarining
rivoji landshaft buyicha 3 ta asosiy qismga bo’linadi: bazis, cho’l va tog’li.  R е spublikaning   tabiiy   sharoiti   undagi   ishlab   chi-   qarish   kuchlari   va   aholini
shunga   qarab   taqsimlaydi   hamda   ishlab   chiqarish   kuchlarining   k е lajakdagi   rivoji
uchun quyidagi omillarii kuzda tutadi: 
barcha m е xnatga yaroqli. axolini tuligicha ush bilan ta’minlash; 
tabiiy   xomashyo,   suv   manbalari,   foydali   qazil   malar,   qishloq   xujalik
maxsulotlaridan t е jab foy dalanish; 
tulik,   shakllangan   xujaliklarni   har   taraflama   rivojlantirish   va   r е spublika
ichkarisida   ishlab   chiqarishni   taqsimlash   va   hududlar   buylab   ishlab   chiqarish
vositalarini uyg’unlashtirish; 
asta-s е kinlik   bilan   r е spublikani   agrar-sanoat-   lashgan   holatdan
sanoatlashganagrar holatga o’tkazish; 
r е spublikalar   va   tumanlar   orasida   transport-   Htisodiy   alotsalarni   yaxshilash
uamda rivojlantirish; 
aholining   kundalik   gurmush   tarzini   yaxshilash   mHsadida,   uning   moddiy   va
ma’naviy etstiyojlarini Sondirish; 
—aholi uchun turar joylarni tatssimlash, turar 
joylar qurilishi uchun zarur barcha tabiiy shart-sharoitlar, transport alotsalari va
mutsandislik jixozlarini, talablarini hisobga olish. 
R е spublika hududida uyrun ishlab chiqarish korxonalari  guruhlar  holida tashkil
etilgan. 
Masalan: Toshk е nt, Buxoro, Navoiy, Farrona chul tumanlari, Quyi Amudaryo va
boshqa   hududlarda   uygun   lashgan   hududiy   ishlab   chiqarish   korxonalari   qurish
Sanoatning k е lgusidagi rivojlanishi quyidagi omillar shakllanishidan k е lib chiqadi: 
qishloq   xo’jalik   mahsulotlarini   qayta   ishlash   agrar-sanoat   korxonalarini   tashkil
etish   va   r е spublika   xususiyatini   e’tiborga   olgan   holda   qishloq   xujalik   jamoasi
talablarini qondirish; 
ishlab   chiqarish   iqtisodiy   hajmiga   qarab,   foydali   qazilmalarni   kavlab   olish   va
qayta ishlash; 
mavjud imkoniyatlarni hisobga olgan holda yangi xildagi mashinasozlik va  е ngil
sanoat korxonalarini tashkil etish;  og’ir   va   е ngil   sanoatni   rivojlantirib,   axolini   xalq   xujalik   ist е ’mol   mollari   bilan
ta’minlash; 
qurilish   mat е riallari   ishlab   chiqarish   sanoatini   rivojlantirish   va   uning   xajmi—
ijtimoiy,   turar   joy   sanoat   va   qishloq   xujalik   qurilishi   talablarini   qondirilishini
ta’minlash; k е lgusida Toshk е ntda va Muynotsda sanoat suri lishili tatsitslash; 
Samarkand, Fargona, Andijan, Olmaliq, Ko’qon va B е kobodda k е lgusida yangi
sanoat korxonalaring barpo etishni ch е klash; 
yangi   korxonalarni   tabiiy-iqtisodiy   sharoiti   qulay   bo’lgan   kichik   shaharlarda
barpo etishni tashkil etish. 
Og’ir   sanoatning   rivojlanishi   va   ishlab   turishg   el е ktr   va   issitslik   en е rgiyasi
suvvatiga   borliq.   El е ktr   en е rgiyasining   quvvati   esa,   uz   navbatida,   issitslii   el е ktr
staniiyalarining gaz va kumir bnlan ishlashiga borlits. 
    El е ktr   en е rgiyasining   kupayishi   k е lgusida   Angr е n-   dagi   kumir   havzasining
k е ngayishiga va Buxoro—Xiva konlarining rivojlanishiga yul ochadi. O’zb е kistonda
mashinasozlik va m е tallni qayta ishlash sanoati, uy runlashgan paxtani qayta ishlash
korxonalari — xalk xo’jaligi rivojiga bog’liq 
   Kimyo sanoatining k е lgusidagi rivoji paxta bilan rangli m е tallar chiqindilarini
«tindirish»,   xujaliklar   uchun   ayrim   joylarda   topilgan   kimyo   xom   ashyolarini   qayta
ishlash bilan bogliq. 
  Respublikaning mustaqillikka erishganligi, k е lgusida ishlab turgan  е ngil sanoat
sohasining   rivojlaniishga   yanada   katta   imkoniyat   yaratib   b е radi.   Andijon,   Nukus,
Urganchdagi   paxta-qog’oz   kombinati,   Xiva   va   Jizzaxdagi   gilam   ishlab   chiqarish
korxonasi,   Samarqand   va   Quvasoydagi   chinni   buyumlar   korxonasi,   Popdagi
tuqimachilik   matolar   korxonalari   bundan   k е yin   o’z   rivojini   topadi.   Shuning   bilan
birga   yana   bir   n е cha   sha-   harlarimizda   kupchilik   korxonalarni   sayta   tiklash   orqali
sanoatimizni yanada rivojlantnrishni maqsad qilib quyilgan. 
    K е lajakda   r е spublika   ozih-ovqat   sanoatining   yanada   rivojlanishi   kuzda
tutilmotsda, shulardan ayniqsa, gusht, sut va handolat mahsulotlari ishlab chitsarish
korxonalari.   Shu   mahsadda   Kosonsoy   va   Guliston,   Samarhandda   sigar е t   va   gusht, Margilonda   sandolat   fabrikasi,   non-sut,   turli   xil   ozits-ovtsat   mahsulotlari   ishlab
chitsarish korxonalarini surish r е jalashtiril- gan. 
    Aholi   turar   joylarining   k е lajagi,   guruhlar   bu-   yicha   tatssimoti   shu   atrofdagi
transport alotsasining rivoji bilan uzaro boglih. Shu mahsadda Nukus—Tax- takupir
—Qizil   O’rda,   Nukus—B е runiy—Turtkul—Uch-   QUDUQ   Jizzax—   Uchhuloch—
Konim е x   t е mir   yullarini   qurish   r е jalashtirilgan.   Natijada   yullarning   utka-   zish
imkonnyati,   el е ktrlashtirish,   avtomobil   transport»,   quvur   va   el е ktrtransport
tarmohlarining mavq е i yanada oshadi. 
III. Global ekalogik muammolarni hal qilsih
3.1 Tabiatni muhofaza qilish
  Insoniyat jamiyatining yuksak darajada rivojlanishi fan- texnika asosida 
qurilgan sanoat tarmoqlarini yuzaga keltirdi. Suv inshootlari, yangi-yangi shahar-
qishloqlarning bunyod etilishi inson bilan tabiat o’rtasida yangi munosabatlarni 
vujudga keltirdi. Inson tabiatning tabiiy rivojlanish qonunlari va  uning  bir
butun yaxlitligi,  turg’unligini buzdi. 
Tabiat va uning asosiy  elementlari 
bo’lmish  suv,  tuproq, havoni 
zaharladi. 
O’simlik   va   hayvonlar   vakillarini
qirdi, ularning sonini kamaytirdi. Natijada
million-million   yillar   davomida   turg’un
bo’lgan tabiiy holat buzildi. 
  Tabiatning  ekologik 
barqarorligi,   turg’unligi   va   uning   tabiiy   qonunlarining   buzilishiga   tabiatning
kelajakdagi ekologik holati qanday bo’lishini oldindan ko’ra bilmaslik sabab bo’ldi. 
Ekalogik   bilim   -   bu   tirik   tabiat   tuzilishi,   rivojlanishi,   o’zgarishi,   yer   yuzidagi
tirik   jonzotlar   holati,   ularning   bir-birlari   va   atrof-muhit   o’rtasida   bo’lib   turadigan
munosabatlari,   tabiiy   boyliklarning   son   va   sifati,   hajmi,   xillarini   hamda   ularni
saqlash va tejamkorlik bilan foydalanish yo’llarini o’zlashtirishdan iboratdir.  Fan-texnika   rivojlanishining   tabiatga   salbiy   ta’siri,   yer   yuzida   ko’p
mavjudotlarning  yo’qolib  ketishiga  olib  kelayotgan  turli   ofatlar,  ziddiyatlar   muhim
ekologik muammolarni kun tartibiga qo’ydi. 
Flozirgi   kunda   yer   yuzida   inson   qoii   yetmagan   tabiatning   biror-bir   burchagi
qolmadi. Faqat tropik o’rmonlar, yuqori togii tumanlar, Arktika, Antarktika, kichik-
kichik maydon- larga inson qadami yetmagan boMishi mumkin. 
Bir necha million yillar davomida bunyod bo’lgan koinotning tabiiy ko’rinishi,
keyingi   10-15   yil   ichida   juda   og’ir   holatga   tushdi,   havo   buzildi.   Jumladan,   tuproq
zaharli moddalar bilan jarohatlandi, suvlar turli moddalar bilan ifloslandi va hokazo.
Bu   holatlar   inson   salomatligiga   salbiy   ta’sir   qila   boshladi.   Eng   avvalo,   bolalar,
onalar,   keksalar   sog’lig’iga   og’ir   ta’sir   qilib,   yangi-yangi   kasalliklar   kelib
chiqmoqda. 
    Hozirgi   kunning   eng   dolzarb   muammolaridan   biri   -   fan-   texnika   yutuqlari
asosida aholi orasida ekologik ta’lim-tarbiya va madaniyatga oid bilimlarni oshirish
yo’li   bilan   tabiat   muhofazasini   tezlashtirishning   turli   chora-   tadbirlarini   ishlab
chiqishdir. Bu borada mutaxassislar tayyorlashni har xil yoilar bilan amalga oshirish
kerak. 
Ekologik   ta’lim-tarbiyaning   tub   ma’nosi   -   bu   tabiat   va   jamiyat   o’rtasidagi
doimiy   birlik,   ularni   bir-birlariga   bog’lovchi   tabiiy   hamda   ijtimoiy   qonunlarni
o’rganish, hayotga tatbiq qilish yo’li bilan tabiiy barqarorlikni saqlashdan iborat. 
    Ekalogik   ta’lim-tarbiya   -   bu   insonning   tabiatga   qadam   qo’ygan   vaqtdan
boshlab,   butun   hayoti   davomida   tabiatdan   ongli   ravishda   foydalanish,   psixologik,
axloq-odob   yuzasidan,   xalqimizning   tabiatga   nisbatan   hurmate’tibor   bilan
qaraydigan yaxshi urf-odatlari, udumlari asosida yoshlarni tarbiyalash, ularda tabiat,
uning   xilma-xil   boyliklariga   mehr-muhabbat   uyg’otish,   tejamkorlikka   o’rgatish,
tabiiy   boyliklarni   ko’paytirish,   bog’u   rog’lar,   gulzorlar   tashkil   qilishga   undash,
ularning qalbida yaxshi xislatlar uyg’otishdan iboratdir (Ergashev, 1993, 1998). 
Ekalogik   ta’lim-tarbiyaning   maqsadi   -   insonni   o’rab   turgan   tabiiy   muhit   va
uning   boyliklarini   biladigan,   tejamkorlik   bilan   foydalanadigan,   saqlaydigan,   tabiat
boyligiga   boylik,   go’zalligiga   go’zallik   qo’shadigan,   ijtimoiy   va   tabiiy   qonunlarni biladigan bilimdon shaxsni yetishtirish va tarbiyalashdan iboratdir.   Ekalogik ta’lim
va tarbiyaga oid ushbu bobni tuzishda YUNESKO va YUNEPO larning 1972, 1975,
1977, 1987, 1988- yillarda shu sohaga bag’ishlab o’tkazilgan kongress materiallari,
oliy   bilimgohlarning   o’quv   dasturlari,   ilmiy   asarlar,   darsliklardan   hamda   o’zimiz
tomonimizdan   tuzilgan   «Atrof-muhitni   muhofaza   qilish»   sohasida   ekologik   ta’lim
berishga oid metodik tavsiyalar» (Ergashev, 1990) dan foydalandik. 
0’zbekiston   jumhuriyat   rahbariyati   tomonidan   chiqarilgan   ko’p   qarorlarda
tabiat   muhofazasiga   oid   ishlarni   kengaytirish   va   takomillashtirish   hamda   bu   soha
bo’yicha   mutaxassislarni   fan-texnika   taraqqiyoti   talabiga   javob   beradigan   darajada
tayyorlash   ko’zda   tutiladi.   Bu   muammoning   hal   bo’lishi   jumhuriyatimiz   ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlanishini   yangi   bosqichga   ko’tarishda   koinotning   bir   qismi   bo’lmish
ona-tabiatimizni   saqlash,   uning   tabiiy   boyliklaridan   rejali   va   tejamkorlik   bilan
foydalanish, tirik jonzotlar; shu jumladan, inson uchun toza havo, suv va tuproq, boy
o’simlik va hayvonlarning yashash muhitini saqlashda kerak. 
Jumhuriyatimizda   fan-texnika,   ishlab   chiqarishda   moddiy   va   ma’naviy
kuchlarning rivpjlanishi uchun ma’lumotli ekolog 
tarbiyachilar,   ekolog-pedagoglar,   ekolog-texnologlar,   ekolog-   injener,
ekologinstruktorlarning bo’lishi hozirgi zamon talabi bo’lib qoldi. 
Xalq   xo’jaligining   turli   sohalari   bo’yicha   ma’lumotli,   tajribali
ekologagroximik,   ekolog-entomolog,   ekolog-agrobiologlar   kerak   bo’lib,   ular   ish
jarayonida kelib chiqadigan har xil muammolarni yechish borasida ekologik chora-
tadbirlarni   qo’llab,   atrof-muhit   muhofazasini   amalga   oshirishlari   kerak.   Bunday
murakkab   masalalarni   hal   qilishda   atrof-muhit   muhofazasiga   oid   ekologik   ta’lim-
tarbiya   oila,   bog’chalar,   maktablar,   o’quv   yurtlari   (Ergashev,   1990),   oliygohlar   va
turli   korxonalar,   tashkilotlarda   uzluksiz   olib   borilishi   kerak.   Natijada   o’rta   va   oliy
ma’lumotli   mutaxassislar   yetishib   chiqadi   va   ular   xalq   xo’jaligining   turli
sohalaridagi   ko’p   qirrali   mutaxassislar   bilan   hamjihatlikda   qishloq   xo’jalik,   turli
yo’naiishdagi   og’ir   va   yengil   sanoat   korxonalari,   transport   xo’jaliklarida   ekologik
tozalikka rioya qilgan holda ish olib boradilar.      Atrof-muhit   muhofazasini   fidokorona   amalga   oshirish   borasida,   ekologik
ma’lumotli   mutaxassislar   tayyorlashda   hamma   oliygohlar   keng   ko’lamda   yangi
tayyorlangan rejalari, o’quv dasturlari asosida ish olib borishlari kerak. Masalan, 1)
Tarbiyachi,   ekologik-metodist,   «ekologik-pedagog»,   «ekologik-   instruktor»larni
pedagogika   oliygohlari;   2)   Ekologik,   «ekolog-   injener»,   «ekolog-texnolog»,
«ekolog-avtotransport   xizmat-   chisi»,   «ekolog-agroximik»   kabi   mutaxassislarni
0’zMU,   ToshAU,   SamGU,   ToshDPU   kabilar   tayyorlashi   mumkin.   Bunday
mutaxassislar   bog’chalar,   maktablar,   litsey,   kollejlar,   oliygohlar,   ilmiy-tekshirish
institutlari, katta-katta og’ir va yengil sanoat korxonalarfda xizmat qilishi mumkin. 
Kelajakda   yetishib   chiqadigan   turli   sohadagi   ekologlar   zamonaviy   fanlardan
ma’lumot   oladilar,   fan-texnika   yutuqlari   bilan   tanishadilar.   Bog’cha,   maktab,
korxonalarda   ishlab   chiqarish   tajribasini   o’tib,   o’zlarining   amaliy   qobiliyatlarini
oshiradilar.   Yuqori   darajali   yosh   mutaxassislar   boiib,   tabiat   va   jamiyat   qonunlarini
mukammal o’rganib, ularni hayotga tatbiq etib, atrof-muhit muhofazasini ijobiy hal
etib, go’zal va ko’rkam tabiat, undagi zilol suv, musaffo havo, toza, tabarruk tuproq,
rang-barang  o’simlik  olami  va  boy hayvonot   dunyosi,  bitmas-tuganmas  yer  usti  va
yer   osti   boyliklarni  kelajak   avlodlarga   qoldirishga   xizmat   qiladilar.  Xo’jaliklarning
ijtimoiy- iqtisodiy va ekologik turg’un holda rivojlanishiga asos yaratadilar. 
    Dunyoning   turli   joylarida   vujudga   kelayotgan   og’ir   ekologik   holatlar,
masalan,   Afrika,  Janubiy   Amerika,  Ovro’pa,  Sibir  o’rmonlarining  kamayib  ketishi,
dengizlarning   ifloslanishi,   Orol   qurishi,   atmosferaning   zaharlanishi   va   azon
teshiklarining   hosil   bo’lishi,   qishloq   xo’jalik   yerlari   eroziyasi,   tuproq   tarkibida
kimyoviy   zaharli   moddalarning   haddan   tashqari   ortiqligi,   oqova   ichimlik   suvlari
tarkibining   buzilishi   va   oqibatda   insonlar   sog’lig’iga   salbiy   ta’siri,   atrof-muhit
muhofazasiga   oid   ekologik   ta’lim-tarbiyaning   ilmiy   asoslangan   reja   va   dastur
asosida   olib   borish   kerakligini   kun   tartibiga   qo’ydi.   Bunday   dasturlar   YUNESKO,
YUNEPOlar   tomonidan   bundan   30   yillar   avval   keng   va   har   tomonlama   ishlab
chiqilgan.      Ekologik ma’lumot, ta’lim-tarbiyaning tub ma’nosi - bu tabiat, bizni o’rab 
turgan borliqqa nisbatan hurmat, uning yashil nabototlari, harakatdagi jonivorlar, 
oqayotgan zilol suv, tanimizga kirayotgan havo, ona-yerga nisbatan e’tibordan iborat
   Tabiatni sevgan insonlar, uning har bir qarich yerida bo’layotgan ijobiy va salbiy
o’zgarishlarni   sezadi,   kuzatadi,   tabiatga   yordam   beradi,   ya’ni,   yiqilgan   butani
tiklaydi,  kasal   hayvonni   davolaydi,   iflos   suvni   tozalashga   harakat   qiladi,  yong’inni
o’chiradi va hokazo. Insonning bunday ijobiy harakatlari uning koinotdagi o’rni va
shu yerni muhofaza qilishga qobilligidir. 
Hozirgi kunda xo’jalikning turli sohalarini rivojlantirish bilan bir qatorda atrofmuhit
muhofazasi   va   tabiiy   boyliklardan   tejamkorlik   bilan   foydalanishga   oid   chuqur
bilimli,   ekologik   ma’limotga   ega   yoshlarni   o’rta   va   oliy   bilim   dargohlarida
tayyorlash va tarbiyalash vaqti keldi. 
Ekologik ta’limning naz^riy asosi - atrof-muhit muhofazasiga oid ta’limni bog’cha-
maktab,   katta-kichik   o’quv   yurtlari,   oliy   o’quv   yurtlarida   ma’lum   o’quv   reja   va
dasturlari   asosida   olib   borish   hamda   malakali   mutaxassislar   tayyorlashdan   iborat.
Yig’ilgan tajribalar umumlashtirilib, bir pedagogik shaklga keltirilib, o’quv dasturi,
darsliklar tuziladi.  
3.2 Ekalogik ta’lim-tarbiya Ekologik   ta’lim-tarbiyaning   asosiy   vazifa   va   maqsadlari   insonni   tabiat   bilan
va   unda   sodir   bo’layotgan   voqeliklar   bilan   qiziqtirish,   inson,   tabiat   o’rtasidagi
muammolarning   kelib   chiqish   sabablarini   aniqlash,   yechish   yo’llari,   chora-
tadbirlarini   topish   yetarli   ekologik   bilimlarga   ega   bo’lgan   holda   atrofmuhit
muhofazasini   amalga   oshirishdir.   Ekologik   ta’lim-tarbiyaning   vazifalari
quyidagilardan iborat: 
Jamiyat  va   tabiatning  rivojlanish  qonunlari;   ular   o’rtasidagi  munosabatlarni   chuqur
o’rgatish   va   zamonaviy   fikrlay   oladigan   shaxsni   tayyorlash;   Ijtimoiyiqtisodiy
rejalashtirish   va   ishlab   chiqarish   kuchlarini   yo’naltirishda   turli   tabiiy   hududlarning
ekologik   holatini   biladigan   va   kelajakning   ekologik   rejasini   tuzadigan   avlodni
tarbiyalash; 
Har   bir  inson,   jamiyat   va  jamiyat   ichidagi   turli  guruhlar,  toifalar,  sinflarning
o’zlari yashab turgan tabiat, uning boyliklarini saqlashga xizmat qiladigan yoshlarni
yetishtirish; 
Jamiyat   a’zolariga   o’zlarining   ijtimoiy,   madaniy,   diniy   qarashlari   va
urfodatlarini rivojlantirishda yashab turgan joy, vodiy, adirlar, tog’larning go’zalligi,
ularning   inson   hayoti   va   salomatligidagi   ahamiyatini   tushuntirish,   yosh   avlodda
tabiatga nisbatan mehr-muhabbat uyg’otish ishlarini olib borish. 
Yuqoridagi   vazifalarni   amalga   oshirishda   bog’cha   tarbiyachilari,   maktab   va
o’quv   yurtlari   o’qituvchilari,   turli   o’yinlar,   kinofilmlar   orqah   tabiiy   va   ijtimoiy
fanlarni o’tishda o’zlari yashab turgan joydagi tabiiy voqelik va ekologik holatlarga
bog’lab, ta’lim-tarbiya ishlarini olib borishi hamda darslar o’tishi kerak. 
Ekologik   tarbiyani   farzand   turilgan   kundai   boshlamoq   vujudimizni
uvvatlantirmots,   fikrimizii   nurlantirmoq   axloqimizni   guzallantirmoq,   zеxnimizni
ravshanlantirmoq dеmakdir.  Ekologik tarbiyani kim va qanday olib boradi? — d е gan
savol   paydo   buladi.   Birinchi   -tarbiya   ota-ona   zimmasidadir.   Ikkinchi   —   borcha,
maktab,   oliy   va   urta   maxsus   bilim   yurtlari   hamda   xozirda   faoliyat   ko’rsatayotgan
madrasalarda amalga oshadi. 
Bola   tarbiyasida   u   yashab   turgan   sharoit,   muhit,   kishilarning   faoliyati   katta
o’rin tutadi va bu sohada oila, maktab sharoiti xam katta e’tiborga molikdir  Ekologik   tarbiya   ham   tarbiyaning   asosiy   qismi   bo’lib,   bolaning   axlohiga,
xulqatvoriga   kuchli   ta’sir   qiladi   va   ota-onalarni   ularni   murg’akligidan   boshlab
tarbiya qilishga chaqiradi. Ekologik ta’lim-tarbiya va umumiy tarbiya bir-biri  bilan
bog’liq bir butun jarayondir. 
  Tabiatni   muhofaza   qilish,   uni   asrash,   unga   nisbatan   yaxshi   munosabatda   bo’lish
uchun   sog’lom   fikr,   yaxshi   axloq   ilm-ma’rifatga   qiziquvchi   inson   bo’lish   talab
qilinadi. 
Boladagi fikriy taraqqiyot oilagagina emas. maktabga, o’qituvchilar faoliyatiga ham
bog’liq.   Shuning   uchun   ularga   go’zal   tarzda   tarbiya   b е rmoq,   yaxshi   hulqlarrni
o’rgatmoq   va   ko’rkam   odatlarni   tushuntirmoq   lozimdir.   Tarbiya   ila   bolami   oltin
etmoqlik va aksina, tuproq qilmoqlik xam mumkin.  Xulosa 
Ona   zaminimizni   jannatga   qiyoslasak.   xato   kmlmaymie.   Ammo   unda   inson
qo’li   bilan   duzaxga   aylana е ggan   xududlar   tobora   kupayib   bormokda.   Dunyoning
turli   joylarnda   tuganmas   balolarni   k е ltnrib   chikaruvchi   atom,   vodorod   va   shunga
uxshash   bombalar   snnovdai   Utkazilmokda,   sr   ka’ridan   minglab   tonna   kazilmalar
kazib   olinib.   atmosf е raga   tonn   al   ab   zaxarli   moddalar   chikarilmokda.   KimSviy,
radiakti   v   chikindnlar   suvga,   xavoga   tashlanayapti.   srga   kumilayapti.   Natijada
insoniyatning   yashash   sharoiti   ogirlashib,   u   turli   kasalliklar   girdobiga   tushib
kolmokda.   Agar   xayot   tarzimizni   shu   tarzda   davom   etgirsak,   erta   nnma   bo’lishnni
xavlga k е ltirishnnng uziyoq kishini larzaga soladi. 
Xullas,   odamzotni   algov-dolgovli   davrlar   kutib   turi   bdi.   Bunday   vaziyatdan
chikib k е tish,   Е rda yana milliard-milliard yillar yashash insoniyatning uz kulidadir.
Chunkn biz tabiatni ijobiy vki salbiy tom on ga uzgartirib yuborishd е k »suchga zga
buldik.   Insonnyatda   zndi   tabiat   sofligini   azaliy   xolatiga   kaytarishdan   bki   uni
butunlay   izdan   chikarib   yuborishdan   i   borat   ikkita   yul   mavjud.   Ba’zi   olimlar,
mutaxassislar   Е r   t е z   o   rada   tirik   mavjudot   yashashnga   yaramay   koladi.   dsgan
xulosaga   kslib,   insoniyatning   xayot   k е chirishn   uchun   uzok   gallaktikalarda
joylashgan uzga yulduzlarni axtarishga tushib kolishdi. Xatto ba’zilar Oyni. Marsni
va   sharoiti   Е rga   ya   kin   bo’lgan   boshka   yulduzlarni   odamlar   makoiiga   aylantirish
loyixalarini   il   gari   surmokda.   Ammo   bu   goyayu   loyixalarning   tagi   puch   ekanligini
xamma   anglab   turibdi.   Abadiy   yashash   i   i   nstar   ekanmiz,   biz   kaysidir   joylardan
makon izlash Urniga   Е rni uz xolatiga kaytarish, tabiat sofligini ta’minlash borasida
uylashimiz   ksrak   zmasmi   axir?   Bu   yul   bir   nscha   minglab   е ruglik   yil   uzoklikda
joylashgan,   tabiati   tirik   mavjudot   uchun   mutlako   zid   bo’lgan   boshka   yulduzga
kuchib   utiishan,   unda   yashash   sharoitini   dunvga   ksltirishdan   kura   million   karra
osonrok va afzalrok ish zkanligi oydsk ravshan. 
Insonning   ta   kom   il   ga   zrishishga   bo’lgan   intnlishi   nakadar   chsksiz   bulsa,
tabiatni   muxofaza   kilish   imkoniyatlari   xam   shu   kadar   ch е ksiz.   Insonning   tabiatga
munosabatining   asosinn   uning   faoliyati   bslgilaydi,   chunkn,   bunday   munosabat
uchun   mat е rialni   unga   tabiatning   uzi   bsradi.   Shunga   kura,   tabiatga   bo’lgan munosabatning Uzgarishi, uz Urnnda, insoniy faoliyat xaraktsri xamda yunalishining
xam uzgarishiga olib k е ladi. 
Fakatgina   biz   suvii.   tuprokni.   usnmliklarni.   xayvonot   olamini.   ya’ni   tabiatii
e’eozlash,   asrab-avaylash,   uning   boyliklarilan   tsjab-   tsrgab   foylalaiishni   Urgansak.
bu   ishimiz   kslajagimizni   b е lgilab   b е rishinn   anglab   stsak   Е r   bizni   uzok   vaktlar
bokadi.   Bunga   esa   dastavval   kishilarda   ekologik   malaniyatni   yuksaltirib   borish
orkali erishishimiz mumkin. 
Ekologik   madaiiyatning   shakllanganlnk   larajasn   fakatgina   tabiatga   oid
tuygularnigina   xis   kilish   emas.   balki   tabiat   va   uning   sirlarnni   bilish   soxasidagi
bilimlarga   tayanishni   talab   etadi.   Chunki   tabiat   sirlarii   bilish   orkali   iksom   tabiatga
nisbatai   m е xr-muxabbat   kuyali.   tabiat   va   i   n е on   orasidagi   muvozanatnnng   nakadar
muxim   axamiyatga   ega   ekanlngini   anglab   etali.   Insonning   tabiat   bilan   muntazam
ravnshda   uzaro   munosabatda   bo’lishi   nazarda   tutiladngan   bulsa,   ushbu
munosabatlarning   zaruriy   konuniyatlari   ta’lim-tarbiya   tizimining   asosini   tashkil
etmogi   lozim...   Ekologik   ta’lim-   tarbiyannng   asosiy   vazifa   va   maksadlari   nnsonni
tabiat   bilan   va   unda   sodir   bulavtgan   vok е alar   bilan   kiziktnrish,   i   n е on,   tabiat
urtasidagi   muammolarning   k е lib   chikish   sabablarini   aniklash.   schish   yullarini.
chora-tadbirlarini   topish   starli   ekologik   bilimlarga   ega   bo’lgan   xolla   atrof-muxit
muxofazasini amalga oshirishdir. 
Mashxur   ruxshunos   olim   D е yl   Karn е giniig   ta’kidlashicha,   nnsonni   biror   ishni
bajarishga undash va kiziktirishning yagona usuli mavjud. U xam bulsa, usha inson
kalbida ishni bajarishga chinakam ishtnSk uygotishdir. Majburlov va kiynoklar nsh
b е rmaydi...:   Bundan   shunday   xulosa   chikarish   mumkinki.   xar   bir   kishida   atrof-
muxitni   muxofaza   kilish   buyicha   ishtiSk   uygotish   va   uni   ona   tabiatii   avaylab
asrashga undash k е rak buladi. 
Xullas.   Ona   tabiat   -   n е ’matlardan   okilona   foydalanmaslik.   uning   faoliyatiga
nourin.   noxolis,   noilmny   aralashuvni   k е chirmasligini,   bu   ishlar   k е zi   k е lib   unglab
bulmas   darajadagi   ekologik   muammolarni   k е ltirib   chikarishinn   anglab   rtgan   xolla
ish   tutishimiz.   tabiatii   muxofaza   kilishimiz   zaruriyatini   zamonning   uzi   talab
etmokda. Biz bor-yugi ana shu talab njrosini ta’miilay olsak. ona zaminimiz jannat makonliginn   x е chkachon   yukotmaydi.   bizni   uzok   yillar   davomida   bokadi.
knyintiradi.   Shu   bon е   makonimiz   bulmish   Е rga,   undap»   xar   bir   zarraga   e’tiborli
bulib.   ularning   yanada   rivoj   topishi   uchun   xar   birimnz   mas’ul   ekanligimizni
unutmasligimiz shart. 
  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
1. Jaxon   axborot   ag е ntligi.   Uzbеkistonda   modеrnizatsiyalash   va   dеmokratik
o’zgarishlar jadal rivojlanmoqda. Xalq so’zi gazеtasi. 2010 yil 30 dеkabr. 4. Karnеgi
D. Iqrorlik – mag’lubiyat emas.  San ’ at   jurnali ,  T .: 2009  yil  
2. Kistaubo е v S. Ekologi k ta’lim-tarbiya. Xalq   ta ’ limi , 6- son . T .: 2010  yil  
3. Norbo е v   A.G.   Ta’lim   tarabiyada   o’quvchilarni   tabiat   bilan   muloqotga   o’rgatish.
Xalq   ta ’ limi , 6- son . T .: 2010  yil  
4. « Xalq   so ’ zi ». « O ’ zb е kiston   ovozi », « XX   asr »   gaz е talari   va   « O ’ zb е kiston   qishlok
xo ’ jalik »  jurnali .