Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 45000UZS
Hajmi 1.0MB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 26 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Zafar Nurullayev

Ro'yxatga olish sanasi 22 May 2023

66 Sotish

Global ishsizlik muammosi va uning ko’rsatkichlari

Sotib olish
Mavzu: Global ishsizlik muammosi va uning ko’rsatkichlari.
Reja:
KIRISH
ASOSIY QISM
1. Ishsizlik haqida umumiy tushunchalar
2.Ishsizlikning kelib chiqish sabablari
3.Global ishsizlik ko’rsatkichlari.
XULOSA 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI.
1 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi.   Aholi va uning faol qismi bo'lgan mehnat resurslari
makroiqtisodiyotning   asosiy   qismi   hisoblanadi.   Aholi   va   mehnat   resurslarining
ijtimoiy-iqtisodiy   yo'nalishlarini   tadqiq   etish   orqali   uni   samarali   boshqarish   va
iqtisodiyotni   rivojlantirishni   maq   sad   qilib   oladi.   Chunki,   mehnat   resurslari   va
uning faol qismi bo'lgan ish kuchi ishlab chiqaruvchi kuchlarning eng asosiy qismi
hisoblanib,   bozor   iqtisodiyotining   tarkibiy   elementidir.   Bozor   iqtisodiyoti   ham
barcha  bozorlar   singari   “talab   va  taklif”   qonuniga   asoslanganligini   hisobga   olgan
holda   ishsizlik,   qashshoqlik   ijtimoiy-siyosiy   vaziyatning   barqarorligi   kabi   salbiy
xodisalarning   bo'lishi   mumkinligini   unutmaslik   zarur.   Iqtisodiyotda
muvozanatning   buzilish   sabablaridan   biri   bu   ishsizlikdir.   Ishsizlik   va   u   bilan
bog’liq muammolar mehnat bozoridagi ijtimoiy- mehnat munosabatlarining asosiy
mazmunini   tashkil   qiladi.   Ishsizlik   muammosini   o’rganishdan   asosiy   maqsad
aholining   ish   bilan   bandligini   yaxshilash   orqali   mamlakat   ishlab   chiqarishini
kengaytirish   va   aholi   turmush   darajasini   yanada   yaxshilashga   aloqador   tadbirlar
ishlab chiqishdan iborat. 
Ishsizlikni tarixini o`rganish orqali esa hozirgi rivojlangan va rivojlanayotgan
mamlakatlardagi   ishsizlkka   qarshi   kurashish   usullari,   ishsizlikning   oqibatlarini
yumshatish   va   uni   oldini   olishdagi   siyosati,   qo`llagan   chora-tadbirlarini   o`rganib,
tahlil   qilib   ishsizlikka   qarshi   samarali   kurashish   mumkun.   Ishsizlik   va   u   bilan
bog’liq muammolar mehnat bozoridagi ijtimoiy- mehnat munosabatlarining asosiy
mazmunini   tashkil   qiladi.   Ishsizlik   muammosini   o’rganishdan   asosiy   maqsad
aholining   ish   bilan   bandligini   yaxshilash   orqali   mamlakat   ishlab   chiqarishini
kengaytirish   va   aholi   turmush   darajasini   yanada   yaxshilashga   aloqador   tadbirlar
ishlab   chiqishdan   iborat.   Jamiyatdagi   ishsizlik   darajasini   pasaytirish   uchun
qo’shimcha   ishchi   o’rinlarini   yaratish,   ularni   ishga   tushirish   aholining   tabiiy
o’sishidan orqada qolmasligi kerak. Iqtisodiy nuqtai nazardan ishsizlik deganda —
ishchi   kuchining   ish   joyi   bilan   ta`minlanmaganligi   va   natijada,   uning   biron-bir
qonuniy   daromad   manbaiga   ega   bo’lmasligining   muayyan   (aniq)   holati
tushuniladi.   Odatda,   jahon   mamlakatlari   ishsizlik   tushunchasini   BMT,   Xalqaro
2 Mehnat  Tashkiloti (XMT), Iqtisodiy hamkorlik va rivojlanish  jamiyati  talablariga
ko’ra   ishlab   chiqishadi.   Xalqaro   tashkilotlarning   bergan   ta`rifiga   binoan   «ishsiz
shaxslar»   deganda   —   ishga   ega   bo’lmagan,   ishlashga   tayyor   va   ish   izlayotgan
fuqarolar   tushuniladi.   Mana   shu   asosiy   shartlarga   rioya   qilgan   holda,   turli
mamlakatlarda   fuqaroni   ishsiz   shaxs   deb   e`tirof   etish   uchun   qo’shimcha   shartlar
talab   qilinadi.   O’zbekiston   Respublikasining   «Aholini   ish   bilan   ta`minlash
to’g’risida»gi   Qonuniga   binoan   ishsiz   shaxs   deb,   mehnatga   qobiliyatli   (o’n   olti
yoshdan boshlab  to pensiya  bilan ta`minlanish  huquqini  olgunga  qadar), ishga  va
ish   haqiga   (mehnat   daromadiga)   ega   bo’lmagan,   ish   qidiruvchi   shaxs   sifatida
mahalliy   mehnat   organida   ro’yxatga   olingan,   mehnat   qilishga,   kasbga   tayyorlash
va qayta tayyorlashdan o’tishga, malakasini oshirishga tayyor mehnatga qobiliyatli
shaxslar e`tirof etiladi. 1
Ishsiz shaxs deb e`tirof etish uchun quyidagi to’rt shart mavjud bo’lishi lozim.
Birinchi   shart   —   fuqaro   mehnatga   qobiliyatli   bo’lishi   va   amaldagi   qonun
hujjatlariga   binoan   pensiya   ta`minoti   huquqiga   ega   bo’lmasligi   kerak.   Huquqiy
jihatdan   mehnat   qilish   qobiliyatining   quyi   darajasi,Mehnat   kodeksining   77-
moddasiga muvofiq 16 yosh deb belgilangan.
Ikkinchi   shart   —   fuqaro   ishga   va   ish   haqiga   (mehnat   daromadiga)   ega
bo’lmasligi lozim. 
Uchinchi   shart   —   fuqaro   ishlashga   tayyor   bo’lishi   lozim.   Fuqaroning
ishlashga   tayyor   ekanligini,   uning   mahalliy   mehnat   organiga   ish   qidirib   rasmiy
murojaat   qilishi,   belgilangan   muddatlarda   mehnat   organida   qaytadan   ro’yxatdan
o’tib   turishi   va   mehnat   organlari   tomonidan   taklif   qilingan   maqbul   ishni   qabul
qilish holatlari tasdiqlaydi. 
To’rtinchi   shart   —   fuqaro   barcha   tegishli   hujjatlarni   taqdim   qilgan   holda
mahalliy   mehnat   organida   ish   qidiruvchi   shaxs   sifatida   ro’yxatdan   o’tishi
lozim.Ta`rifga   ko’ra,   ishsizlik   —   bu   ishlashni   istaydigan   mehnatga   layoqatli
aholining ish bilan band bo’lmagan miqdoridir.
1
O‘zbekiston Respublikasining ―Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida gi Qonuni ( Yangi tahriri) Toshkent, 2021.‖
3 Mavzuning   maqsadi -   Ishsizlikning   kelib   chiqish   sabablari   va   uning   asosiy
turlari   va   ularning   jamiyat   rivojlanishidagi   roli ,   asosiy   ko’rsatkichlar   va   ularning
iqtisodiy mohiyati haqida tushunchaga ega bo lish va ular haqida umumiy xulosaʻ
chiqarish.
Mavzuni o rganish vazifalari:	
ʻ
-Mavzuga oid pedagogik va metodik adabiyotlarni o’rganish va tahlil qilish;
- Mavzuga oid pedagogik va metodik adabiyotlarni tahlil qilish;
- Ishsizlikning kelib chiqish sabablari va uning asosiy turlarini tahlil qilishda
qo’llaniladigan   asosiy   ko’rsatkichlar   va   ularning   iqtisodiy   sohasini   rivojlantirish
istiqbollari moliyaviy – iqtisodiy nazariyasini rolini aniqlash.
Mavzuning   obyekti -   Ishsizlikning   kelib   chiqish   sabablari   va   uning   asosiy
turlari ,   ko’rsatkichlar   va   ularning   iqtisodiy   sohasini   rivojlantirish   istiqbollari
tarkibiy qismilarini hisoblash tizimini tashkil etish
Ishning   predmeti -   Global   ishsizlik   muammosi   va   uning   kelib   chiqish
sabablari, uning asosiy turlari tarkibiy qismilari.
Mavzuning tahlili.
4 II.ASOSIY QISM
1. Ishsizlik haqida umumiy tushunchalar
Ishsizlik va u bilan bog‘liq muammolar mehnat bozoridagi ijtimoiy-iqtisodiy
mehnat munosabatlarining asosiy mazmunini tashkil qiladi. Ishsizlik muammosini
o‘rganishdan   asosiy   maqsad   aholining   ish   bilan   bandligini   yaxshilash   orqali
mamlakat   ishlab   chiqarishini   kengaytirish   va   aholi   turmush   darajasini   yanada
yaxshilashga   aloqador   tadbirlar   ishlab   chiqishdan   iborat.   Jamiyatdagi   ishsizlik
darajasini   pasaytirish   uchun   qo‘shimcha   ishchi   o‘rinlarini   yaratish,   ularni   ishga
tushirish aholining tabiiy o‘sishidan oraqada qolmasligi kerak.
Ma’lumki,   O‘zbekiston   dunyo   hamjamiyati   davlatlari   o‘rtasida   aholisining
jadal   o‘sib   borayotganligi   bilan   ajralib   turadi.   Mamlakat   aholisining   soni   har   yili
o‘rtacha   550-600   ming   kishiga,   mehnatga   layoqatli   aholi   soni   esa   250-300   ming
kishiga   ko‘paymoqda.   Bunday   vaziyat   o‘z   navbatida   aholining   ish   bilan
band¬ligini   oshirish,   buning   uchun   esa   ishlab   chiqarishni   kengaytirish,   yangi   ish
o‘rinlarini   yaratish   borasida   uzluksiz   ish   olib   borishni   taqozo   etadi.   Aks   holda,
aholining   turmush   darajasining   pasayib   borishi,   mamlakatda   ishsizlar   sonining
ortib borishi bilan bog‘liq muammolar kelib chiqishi mumkin. 2
Ishsizlik - ishchi kuchining (iqtisodiy faol aholining) bir qismi bo‘lib, ishlab
chiqarish va xizmat ko‘rsatish sohasida ish bilan band bo‘lmagan ijtimoiy-iqtisodiy
jarayondir. U mehnat  bozorida ishchi  kuchining nisbatan katta taklifi bilan ishchi
kuchi   talabi   o‘rtasida   mavjud   bo‘ladigan   nomuvofiqlikni   aks   ettiradi.   Natijada
iqtisodiy   faol   aholining   bir   qismi   tovar   va   xizmatlar   ishlab   chiqarishda   ish   bilan
band   bo‘lmaydi   va   mehnat   bozorining   yordamida   o‘zining   jismoniy   va   aqliy
qobiliyatlarini   ruyobga   chiqara   olmaydi.   Nazariy   jihatdan   qaraganda   ishsizlik
iqtisodiy kategoriya bo‘lib, u insonning mehnat qilish huquqi, uning o‘z mehnatga
qodirligini   yuzaga   chiqarish   huquqi   kabi   tabiat   bergan   huquqini   amalga   oshirish
borasida   yollanma   xodimlar   bilan   ish   beruvchilar   o‘rtasida   kechadigan
2
Shodmonov Sh.Sh., G’afurov U.V. Iqtisodiyot nazariyasi (darslik). – T., «Fan va texnologiya» nashriyoti, 2021. – 
245 b.
5 munosabatlarni   aks   ettiradi.   Shu   bilan   birga,   bunda   gap   nafaqat   hayotning   o‘zini
saqlab   qolish   va   takror   tiklab   borish   uchun   zarur   bo‘lgan   vositalarni   ta’minlash
jihatidan,   balki   shuningdek   hayotiy   faoliyat   shakli   bo‘lmish   mehnatga   oid   tabiiy
ehtiyojni ro‘yobga chiqarish jihatidan ham insonning mehnat qilish huquqi, uning
mehnatga qodirligini yuzaga chiqarish huquqini amalga oshirish to‘g‘risida boradi.
Muammoga sof iqtisodiy jihatdan qaraganda ishsizlik – mamlakat aholisining
mehnat   qilishga   qodir   bo‘lgan   va   mehnat   qilishni   istaydigan,   har   bir   aniq   paytda
soni   ko‘proq   yoki   kamroq   bo‘ladigan   muayyan   miqdordagi   qismining   ish   bilan
ta’minlanmaganligidir.gan ta’rifni hisobga oladigan bo‘lsak, unda ishsizlarga:
a) ishga ega bo‘lmaganlar;
b) ishlashni istaydiganlar;
v) ish izlash istagida bo‘lgan shaxslar kiradi.
Ko‘pgina   rivojlangan   mamlakatlarning   ijtimoiy   statistika   ma’lumotlariga
ko‘ra   ishsizlar   sirasiga   va   ish   bilan   band   degan   maqom   berish   uchun   o‘tkazilgan
so‘rovlar paytida ish bilan band bo‘lmaganlar guruhiga ishdan bo‘shagandan so‘ng
to‘rt hafta mobaynida ish topishga uringan va mehnat birjasida ro‘yxatdan o‘tgan
shaxslar kiritiladi.
Yaponiyada   ishsiz   shaxs   deb,   so‘nggi   bir   hafta   davomida   bir   soat   ham
ishlamagan, Buyuk Britaniyada esa, so‘nggi bir hafta mobaynida ishlamagan, shu
davr   mobaynida   ish   qidirgan   yoki   kasalligi   tufayli   ish   qidirish   imkoniyatiga   ega
bo‘lmagan   fuqarolar   tushuniladi.   Ayrim   mamlakatlarning   qonun   hujjatlariga
binoan,   ishsiz   deb,   ishdan   bo‘shatilgan   va   mehnat   stajiga   ega   bo‘lganlar
tushuniladi.
O‘zbekiston   Respublikasining   «Aholini   ish   bilan   ta’minlash   to‘g‘risida»gi
Qonuniga binoan ishsiz shaxs deb, mehnatga qobiliyatli (o‘n olti yoshdan boshlab,
to pensiya bilan ta’minlanish huquqini olgunga qadar), ishga va ish haqiga (mehnat
daromadiga)   ega   bo‘lmagan,   ish   qidiruvchi   shaxs   sifatida   mahalliy   mehnat
organida   ro‘yxatga   olingan,   mehnat   qilishga,   kasbga   tayyorlash   va   qayta
tayyorlashdan o‘tishga, malakasini oshirishga tayyor mehnatga qobiliyatli shaxslar
6 e’tirof etiladi.
Ishsiz   shaxs   deb   e’tirof   etish   uchun   quyidagi   to‘rt   shart   mavjud   bo‘lishi
lozim. 3
Birinchi   shart   –   fuqaro   mehnatga   qobiliyatli   bo‘lishi   va   amaldagi   qonun
hujjatlariga   binoan   pensiya   ta’minoti   huquqiga   ega   bo‘lmasligi   kerak.   Huquqiy
jihatdan   mehnat   qilish   qobiliyatining   quyi   darajasi,   Mehnat   kodeksining   77-
moddasiga muvofiq 16 yosh deb belgilangan. Shuni alohida ta’kidlab o‘tish joizki,
Mehnat   kodeksining   ushbu   moddasiga   muvofiq   tegishli   shartlarga   rioya   etilgan
holda 15 yoki 14 yoshga to‘lgan yoshlarni ham ishga qabul qilishga yo‘l qo‘yilsa-
da, ular ishga layoqatli shaxs deb e’tirof etilishlari mumkin emas.
Ikkinchi   shart   –   fuqaro   ishga   va   ish   haqiga   (mehnat   daromadiga)   ega
bo‘lmasligi lozim. 
Agar, fuqaro asosiy ishini yo‘qotgan (masalan, shtatlar qisqarishi munosabati
bilan   bo‘shatilgan),   lekin   o‘rindoshlik   asosida   boshqa   korxonada   ishlayotgan
bo‘lsa, bunda u ish bilan band bo‘lgan deb hisoblanadi.
Nafaqalar,   alimentlar,   qimmatli   qog‘ozlar   bo‘yicha   olingan   dividendlar,
banklarga   qo‘yilgan   mablag‘larga   hisoblangan   foizlar   ish   haqiga   (mehnat
daromadi) kirmaydi. Xuddi shunday pensiya va stipendiyalar ham ish haqi (mehnat
daromadi)   tarkibiga   kirmaydi,   lekin   pensiya   oluvchi   fuqarolar   ijtimoiy   jihatdan
himoyalanganliklari,   ishlab   chiqarishdan   ajralgan   holda   stipendiya   olib
o‘qiyotganlar ish bilan ta’minlangan deb hisoblanishlari sababli, bunday fuqarolar
ishsiz shaxs deb e’tirof etilmaydilar.
Uchinchi shart – fuqaro ishlashga tayyor bo‘lishi lozim. Fuqaroning ishlashga
tayyor   ekanligini,   uning   mahalliy   mehnat   organiga   ish   qidirib   rasmiy   murojaat
qilishi, belgilangan muddatlarda mehnat organida qaytadan ro‘yxatdan o‘tib turishi
va mehnat  organlari  tomonidan taklif  qilingan maqbul  ishni  qabul  qilish holatlari
tasdiqlaydi.
Homilador   ayollar,   agarda   ularning   homiladorlik   davri   yigirma   sakkiz
haftadan   oshmagan   bo‘lsa,   ular   mehnatga   qobiliyatli   deb   hisoblanadilar   va
3
D. Tojiboyeva, Iqtisodiyot nazariyasi(darslik) – T.: “Iqtisod moliya” 2022.
7 homiladorlikning bu davrida ular ishsiz shaxs deb e’tirof etilishlari kerak.
To‘rtinchi   shart   –   fuqaro   barcha   tegishli   hujjatlarni   taqdim   qilgan   holda
mahalliy mehnat organida ish qidiruvchi shaxs sifatida ro‘yxatdan o‘tishi lozim.
Ishsizlikning   umumiqtisodiy   xarakteri   mehnat   bozorining   o‘zi,   mehnatga
talab va uning taklifi o‘rtasidagi mutanosiblik ishsizlikni emas, ish bilan bandlikni
shakllantirishidan   ham   kelib   chiqadi.   Ishsizlik,   bir   tomondan,   go‘yo   ish   bilan
bandlikning   «teskarisi»   hisoblanadi,   ikkinchi   tomondan,   ish   bilan   bandlikni
shakllantiruvchi omillardan farq qiluvchi omillar ta’sirini his qiladi.
Shunday   bo‘lsa-da,   ishsizlik   doimo   ish   bilan   bandlik   bilan   birgalikda   ko‘rib
chiqiladi:  ish bilan bandlikning ko‘payishi, qoidaga ko‘ra ishsizlikni  kamaytiradi,
bu   esa   ishsizlikni,   o‘z   navbatida   ish   bilan   bandlikni   ko‘paytiradi.   Ta’rifga   ko‘ra
ishsizlik   –   ishlashni   istaydigan   mehnatga   layoqatli   aholining   ish   bilan   band
bo‘lmagan   miqdori.   Makroiqtisodiy   jihatdan   ishsizlik   –   doimo   jamiyat   mehnat
salohiyatidan,   ishchi   kuchi   majmuidan   ishlab   chiqarish   omili   sifatida   to‘la
foydalanmaganlikdir.   Turli   mamlakatlarda   har   bir   muayyan   davrda   ishsizlik
darajasi bir-biridan jiddiy farq qiladi, bu esa har bir mamlakat uchun qaror topgan
«tabiiy»   ishsizlik   darajasiga,   mamlakatdagi   iqtisodiy   davriylik   fazasiga,
shuningdek, davlat tomonidan ishlab chiqilgan ish bilan bandlik siyosatiga bog‘liq
bo‘ladi.
Ishsizlikning tarqalishi va ishsizlar harakati. Ishsizlikning tarqalishi muayyan
vaqt   mobaynidagi   ishsizlik   maqomiga   ega   bo‘lgan   kishilarning   umumiy   sonini
bildiradi. Mazkur davrning oxiriga kelib, uning ishsizlik maqomini saqlab qolgan-
qolmaganligi bu yerda rol o‘ynamaydi. U mazkur davrning boshida hisobda turgan
va   ishsiz   deb   topilganlarning   umumiy   miqdori   sifatida   aniqlanadi.   Hozirgi
statistika hisobi bo‘yicha umuman ishsizlarning tarqalganligini, shuningdek, ayrim
ijtimoiy-demografik   guruhlar   bo‘yicha:   ayollar,   erkaklar,   yoshlar,   qishloqlar
hamda shaharlarda yashovchi shaxslarni aniqlash imkonini beradi.
8 2. Ishsizlikning kelib chiqish sabablari
Klassik   (va   neoklassik)   nazariyaga   ko‘ra,   ommaviy   ishsizlikning   asosiy
sababi   moslashuvchan   bo‘lmagan   ish   haqi   hisoblanadi.   Ish   haqi   o‘z   muvozanat
darajasidan oshib ketsa, mehnat talabi bilan taklifi o‘rtasida uzilish paydo bo‘ladi,
mana   shu   uzilish   ishsizlikni   keltirib   chiqaradi.   Agar   bozordan   tashqari   kuchlar
(kasaba   uyushmalari   va   davlat)   firmalarda   ish   bilan   bandlikni   o‘z   darajasida
saqlashga majbur qilsa, buning oqibati inflyatsiyadir.
Faqat quyidagi omillar ishsizlar ommasini Ish bilan bandlikka ko‘maklashish
markaziga murojaat qilishga majbur etadi: 4
- yangi ish topish umidi;
-   ishsizlik   bo‘yicha   nafaqaning   me’yoriy   yashashini   ta’minlovchi   yuqori
darajasi;
- aholining shu markaz faoliyatidan xabardorligi;
- ishsiz  maqomiga ega  bo‘lish  uchun zarur  shartlarning hammasiga  muvofiq
kelish (hujjat bilan tasdiqlangan).
Bu   omillarning   hammasi   mamlakatdagi   haqiqiy   ishsizlikni   kamaytirish
tomoniga   xizmat   qiladi.   Ikkinchi   tomondan,   ko‘pincha   Ish   bilan   bandlikka
ko‘maklashish   markazida   ish   bilan   shubhali   band   bo‘lmaganlar   (real,   ammo
norasmiy ishlaydiganlar), har qanday ma’lumotnomalarni olishda «faol» bo‘lganlar
ro‘yxatdan o‘tadilar.
Shunday   qilib,   ishsizlik   maqomini   aniqlashda   ro‘yxatga   olish   jarayoniga
yondashuv   to‘g‘ri   natijalar   bermaydi.   Ishsizlikni   baholashning   boshqa   uslublari,
masalan, tanlab tekshirish yoki ekspert xulosalari asosida baholash uslubini ishlab
chiqish   kerak.   Shu   bilan   birga,   aholiga   ularning   mehnat   bozoridagi   huquqlari
to‘g‘risida   to‘la   axborot   berish,   Ish   bilan   bandlikka   ko‘maklashish   markazi
faoliyatini tom ma’noda targ‘ib qilish kerak.
Ishsizlik   darajasini   baholashning   aytib   o‘tilgan   kamchiliklariga   qaramay,
O‘zbekiston   Respublikasining   «Aholini   ish   bilan   ta’minlash   to‘g‘risida»gi
Qonuniga   binoan   rasmiy   ko‘rsatkichlardan   foydalanish   mavjud   bo‘lgan   yagona,
4
Razzoqov A., Toshmatov SH., O‘rmonov N. Iqtisodiy ta’limotlar tarixi. Darslik (lotin yozuvida). - T. “Iqtisod-
moliya”, 2020.
9 asosiysi   ishda   qo‘llash   mumkin   bo‘lgan   ko‘rsatkichlardir.   Ammo,   bu   uslubiyat
Xalqaro   Mehnat   Tashkiloti   uslubiyatiga   to‘liq   javob   bermasa-da,   bunday
ko‘rsatkichlar   mahalliy   xususiyatlarni   hisobga   oladi   va   ishsizlik   muammosining
dolzarblik darajasi hamda uning dinamikasi to‘g‘risida birmuncha tasavvur beradi.
Respublikamizda   davlat   mustaqilligining   dastlabki   yillarida   iqtisodiy
islohatlarning   birinchi   bosqichi   uchun   belgilangan   vazifalar   ijobiy   hal   qilindi.
Hozirgi   vaqtda   bozor   munosabatlarini   keng   joriy   qilish   bilan   bog'liq   bo'lgan
islohatlarning   ikkinchi   bosqichiga   oid   masalalar   ustida   ish   olib   borilmoqda.   Shu
yo'nalishda   mamlakatda   sezilarli   yutuqlarga   erishilganligini   ta'kidlab   o'tish
asoslidir.   O'zbekistonda   yalpi   ichki   mahsulot   2022-yilda   amaldagi   narxlarda
2048,4 mlrd. so'mni tashkil etdi. Bu 2021-yilga nisbatan 4,4%ga, aholi jon boshiga
hisoblaganda   esa   2,8%ga   ko'p   demakdir.   Yalpi   ichki   mahsulotning   13,9%i
sanoatga,   28,0%i   qishloq   xo'jaligiga,   36,0%i   xizmat   ko'rsatish   sohasiga   to'g'ri
keladi.   Respublika   iqtisodiyotida   nodavlat   sektori   yetakchi   o'rinni   egallaydi.
Nodavlat sektorining umumiy yalpi ichki mahsulotda 65,6%ni, sanoat mahsulotida
61,4%ni,   qishloq   xo'jaligining   yalpi   mahsulotida   98,7%ni,   aholiga   pullik   xizmat
ko'rsatishda   54,7%ni   tashkil   etadi.   Nodavlat   sektorida   respublikadagi   jami   band
aholining 73,0%i mehnat qiladi. O'zbekistonda davlat mustaqilligi yillarida sanoat
ishlab   chiqarishini   va   xizmat   ko'rsatish   sohasini   rivojlantirish   ustivor   yo'nalish
sifatida   qabul   qilingan.   Bu   o'rinda   dastavval   O'zbekistonni   jahon   iqtisodiy
xamjamiyatiga qo'shilishini  tezlatadigan, uni dunyoga 'tanitadigan', mehnatni ko'p
talab   etib,   suv   va   xom   ashyoni   nisbatan   kam   iste'mol   qiladigan,   asosan   mahalliy
mineral   resurslar   va   qishloq   xo'jaligi   xom   ashyosiga   asoslanadigan   ishlab
chiqarishni rivojlantirishga asosiy e'tibor qaratilayotganligini aytib o'tish lozimdir.
Asaka   shahrida   qisqa   vaqt   ichida   qurib,   ishga   tushirilgan   avtomobil   zavodi
mahsuloti O'zbekistonni butun dunyoga yana bir bor tanitdi. 
Mamlakatdagi   boshqa   ko'pchilik   sanoat   tarmoqlarining   mahsulotlari
Respublikaning   ichki   ehtiyojlarini   to'liq   qondirmoqda   hamda   bir   qismi   eksport
qilinmoqda.   Mamlakatda   2022   yilda   8,1   mln.   tonna   neft   va   55,6   mlrd.   kub.   m.
Tabiiy   gaz   qazib   oluvchi   yirik   mamlakatlar   ichida   22-24   o'rinlarni,   tabiiy   gaz
10 bo'yicha esa 5-6 o'rinlarni egallaydi. Mamlakatimiz aholi jon boshiga hisoblaganda
elektrenergiya   (1900   kVt/s),   mineral   o'g'itlar   (37   kg),   sement   (140   kg)   ishlab
chiqarish   bo'yicha   ham   jahon   mamlakatlari   ichida   munosib   o'rinlarni   egallaydi.
Respublikada sanoat asosan mahalliy xom ashyoga tayangan holda rivojlanmoqda.
Shunday   korxonalar   qatorida   rangli,   qimmatbaho   va   nodir   metallar   ishlab
chiqaruvchi   Olmaliq,   Zarafshon,   Chirchiq,   Navoiy   va   boshqa   shaharlardagi   kon-
metallurgiya   kombinatlari   jahon   miqyosida   ajralib   turadi.   Mahalliy   xom   ashyo
asosida  Qoravulbozor, Farg'ona  va Oltiariq shaharlarida neftni  qayta ishlovchi  va
neft-kimyosi  korxonalari faoliyat  ko'rsatmoqda. Huddi shunday fikrni  Sho'rtan va
Muborak   gazni   qayta   ishlovchi   zavodlar   haqida   ham   aytishimiz   mumkin.
O'zbekiston   rivojlangan   elektrenergetika   tizimiga   ega.   Respublikada   umumiy
quvvati 11200 mVt.ga teng 37 elektrstantsiya ishlaydi. Shundan 9800 mVt issiqlik
stantsiyalariga,   1400   mVt   gidroelektrstantsiyalarga   to'g'ri   keladi.   Barcha
elektrstantsiyalar   salohiyati   bir   yilda   56-57   mlrd   kVt/s.   ga   teng   elektrenergiya
ishlab chiqarishga imkon beradi. Issiqlik elektrstantsiyalari ichida Sirdaryo, Yangi-
Angren, Toshkent va Navoiy GRESlari har birining quvvati 1000 mVt.dan oshadi.
O'rta   Osiyoda   eng   yirik   -   Tojmarjon   GRESining   qurilishi   davom   etmoqda.
O'zbekiston   mashinasozlikni   ba'zi   tarmoqlarining   rivojlanganlik   darajasiga   ko'ra
dunyoda   munosib   o'rin   egallaydi.   Respublikada   'O'zmashmsanoat'   mashinasozlik
korxonalari   uyushmasi   har   xil   mulkchilik   shakllariga   ega   36   korxona   va
tashkilotlarni   o'zida   birlashtirgan.   Shularning   ichida   'O'zbekpaxtamash'
korporatsiyasi,   'Pod'emnik',   'Kompressor',   'Sino'   va   boshqa   birlashmalar   ajralib
turadi. 5
3.Global ishsizlik ko’rsatkichlari
Koronavirus   pandemiyasi   dunyoda   millionlab   odamlarning   ishsiz   qolishiga
sababchi   bo‘lmoqda.   Xalqaro   mehnat   tashkiloti   ma’lumotlariga   ko‘ra,   ish
soatlarining qisqarishi oqibatida jahonning turli mamlakatlarida norasmiy iqtisodda
faoliyat yuritadigan 1,6 mlrd ishchi daromadsiz qolish xavf ostida. Ta’kidlanicha,
5
Shodmonov SH., G‘afurov U. Iqtisodiyot nazariyasi. Ma’ruzalar matni. – T.: TDIU, 2021.
11 2020 yilning ikkinchi choragi mehnat bozori uchun kutilganidan ko‘ra ayanchliroq
kelishi, ushbu davrda 300 mlndan ortiq ish o‘rni yo‘qotilishi mumkin.
2020   yilning   ikkinchi   choragida   barcha   mintaqalarda   ish   soatlarining   keskin
qisqarishi kutilmoqda. Yevropa va Markaziy Osiyoda birinchi chorakda ish soatlari
3 foizga, ikkinchi chorakda esa deyarli 13 foizga qisqarishi mumkin. 
«Gazeta.uz»   jahon   mamlakatlarida   ishsizlik   bo‘yicha   holat   qanday   ekani   va
davlatlar bu bo‘yicha qanday choralar qo‘rayotganini o‘rganib chiqdi. 
AQSH
2023 yil iyun holatiga ko'ra   AQSH aholisi   335,7 million kishini tashkil qiladi.
16 yosh va undan katta yoshda, ya'ni. 267,4 million potentsial mehnatga layoqatli
aholi bor.
Bu raqamdan 99,5 million kishi ishlashni xohlamaydi yoki ishlamaydi.
Ish kuchi (ish bilan band bo'lganlar va rasman ishsizlar) 168 million kishini,
rasmiy  ravishda  band  bo'lganlar  esa  mavsumiy   ishlarda,  to'liq  bo'lmagan  ishlarda
yoki qishloq xo'jaligida 161,6 million kishini tashkil qiladi.
2023   yilda   rekord   miqdordagi   amerikaliklar   bir   nechta   ishda   ishlagan   va
umumiy   ishchi   kuchida   bir   nechta   ishda   ishlaydiganlarning   ulushi   yaqinda   2019
yildan beri eng yuqori darajaga yetdi. Bunga asosan ayollar sabab bo'ldi, ularning
ulushi dekabr oyida 1990-yillardan beri eng yuqori bo'lgan.
Dekabr   oyida   Bloomberg   News   uchun   Xarris   so'rovi   o'tkazgan
amerikaliklarning   qariyb   40   foizi   yaqinda   ularning   oilasi   qo'shimcha   daromadga
12 tayanganini   aytdi.   Ularning   38   foizi   qo‘shimcha   pul   oylik   xarajatlarini   zo‘rg‘a
qoplaganini, 23 foizi esa hisob-kitoblarni to‘lash uchun yetarli emasligini aytdi.
Qo'shma   Shtatlardagi   mehnat   bozori   uzoq   davom   etgan   qarz   inqiroziga,   shu
jumladan   qarzga   xizmat   ko'rsatish   xarajatlarining   keskin   oshishi   bilan   bog'liq
bo'lganlarga qaramay, o'zining mustahkamligi va kuchi bilan hayratlanarli.
12 oy ichida bandlik 3,2 million kishiga va ikki yil ichida 9,1 million kishiga
o'sdi.
2023-yil   sentabr   oyida   qishloq   xo‘jaligidan   tashqari   sektorda   bandlik
darajasining  o‘sishi   336  ming  kishini   tashkil  etdi  va  bu  avgust   oyidagi   119  ming
ma’lumotni ijobiy tomonga qayta ko‘rib chiqishdan keyin, ya’ni. avgust bazasidan
450 mingga o'sdi
2010-2019 yillarda bandlikning o'rtacha oylik o'sish sur'ati 190 ming kishini,
2017-2019 yillarda o'rtacha 177 ming kishini, ya'ni. Sentyabr oyidagi ma'lumotlar
normadan ikki baravar ko'p.
2020-yilning mart-aprel oylarida 21,9 million ish o‘rni yo‘qolgan bo‘lib, ular
2022-yilning   iyuliga   qadar   26   oyda   tiklangan   va   2022-yil   iyulidan   2023-yil
sentabriga qadar bandlikning o‘rtacha oylik o‘sish sur’ati 297 ming kishini tashkil
qildi.
2023-yil boshidan buyon bandlik o‘rtacha 260 ming kishiga yoki 2,34 million
kishiga o‘sdi, so‘nggi bir yilda bandlik 3,2 million kishiga o‘sdi, ikki yil ichida esa
o‘sish 9,1 million ish o‘rni bo‘ldi.
13   2023-yil boshidan buyon bandlikning o‘sish tarkibida (9 oylik jami bo‘yicha)
ishlab   chiqarish   sohasiga   0,2   million   ish   o‘rni   to‘g‘ri   keladi,   bunda   qurilishda   –
0,15 million, xususiy sektorda – 1,6 million, davlat sektorida – 0,53 millionta. ish
o'rinlari.
Xususiy   sektor   tuzilmasida   eng   katta   hissa   sog‘liqni   saqlash   va   ijtimoiy
xizmatlar sohasi – plyus 676 ming, umumiy ovqatlanish – 346 ming, professional
va tadbirkorlik xizmatlari – 205 ming, ulgurji va chakana savdo va logistika – 131
ming hissa qo‘shgan.
2023-yilda   COVID-19   pandemiyasi   davrida   blokirovkalardan   so‘ng   xizmat
ko‘rsatish   sohasining   eng   ko‘p   zarar   ko‘rgan   tarmoqlarida   :   madaniyat,   sport   va
ko‘ngilochar sohalarda, umumiy ovqatlanishda (hali ham 200 ming xodimga yoki
1,3   foizga   kam)   xodimlar   yetishmasligi   uchun   kompensatsiya   to‘lanadi.   2020-yil
fevraliga   nisbatan)   va   boshqa   maishiy   xizmatlar/shaxsiy   xizmatlar   (2020-yil
fevraliga nisbatan 0,9 foizga kam).
2023 yil boshidan qisqarish bosqichida faqat axborot sektori 84 ming yoki 2,5
foizga,   aksincha,   2020   yilda   COVID   inqirozining   eng   barqaror   va   asosiy
benefitsiariga aylandi.
Ish   bilan   ta'minlash   tuzilmasi   jadvalda   batafsil   ko'rsatilgan.   AQSh   mehnat
bozori tarixiy tendentsiyadan yuqori.
14 AQSH IT sohasida ishsizlik AI tufayli ortib bormoqda
2023-yil   sentabr   oyida   AQSH   IT-sohasida   ishsizlik   darajasi   4,3   foizgacha
oshdi. Bu milliy ko'rsatkichga nisbatan 3,8% ni tashkil qiladi. Bunday ma'lumotlar
AQSh   Mehnat   vazirligining   2023   yil   6   oktyabrda   e'lon   qilingan   hisobotida
keltirilgan.
Qo'shma   Shtatlardagi   IT   mehnat   bozori   2023   yil   yanvar-fevral   oylarida
qisqarishni   boshladi.   2023-yil   sentabr   oyi   oxiri   holatiga   ko‘ra,   mamlakatda   117
mingga yaqin IT-mutaxassis ishsiz qolgan. Taqqoslash uchun: joriy yilning avgust
oyida   bu   ko‘rsatkich   taxminan   106   mingni   tashkil   etdi.Bu   holat   qisman   sun’iy
intellektning keng joriy etilishi bilan izohlanadi : neyron tarmoqlar , chat-botlar va
mashinalarni o‘rganish tizimlari odamlarga nisbatan oddiy vazifalarni samaraliroq
bajarishga qodir. Shu bilan birga, korxonalar mehnat xarajatlarini sezilarli darajada
tejash  imkoniyatiga  ega.   Boshqa   tomondan,  neyron  tarmoqlarning  rivojlanishi   AI
sohasida   o'qituvchilarni   qayta   tayyorlash   kabi   yangi   kasblarning   paydo   bo'lishiga
olib keladi. Aksariyat IT-menejerlar generativ AI professional ishchilarning o‘rnini
bosa   olmaydi,   deb   o‘ylaydilar,   ayniqsa   kiberxavfsizlik   va   ma’lumotlarni
boshqarish   kabi   sohalarda   iste’dodlarga   bo‘lgan   talab   taklifdan   oshib   ketishda
davom etmoqda.
AQSH IT-sohasida ishsizlik darajasi 4,3 foizgacha oshdi.
Umuman   olganda,   Amerika   IT-sektoridagi   ish   o'rinlarining   qisqarishi,
jumladan,   dasturiy   ta'minot,   telekommunikatsiya,   axborot   xizmatlari   va
ma'lumotlarni qayta ishlash, uch oy davomida (2023 yil sentyabr oyi oxiriga kelib)
14,3   mingtani   tashkil   etdi.   Kompaniyalar   yirik   IT-loyihalar   xarajatlarini
kamaytirishga,   shu   bilan   birga   bulutli   texnologiyalar   va   dasturiy   ta'minot
xarajatlarini   kamaytirishga   majbur.   Bu   murakkab   makroiqtisodiy   vaziyat,   yuqori
inflyatsiya va energiya narxining oshishi bilan bog'liq.
Tadqiqotda,   shuningdek,   2023-yil   sentabr   oyida   amerikalik   ish   beruvchilar
mamlakat   bo‘ylab   336   mingta   yangi   ish   o‘rni   yaratgani   aytiladi,   bu   ko‘rib
chiqilayotgan yilning yanvar oyidan beri eng yuqori ko‘rsatkichdir.
15 2023-yil  avgustiga kelib, Qo‘shma Shtatlardagi ishsizlar  soni  so‘nggi 1,5 yil
ichida deyarli o‘zgarmadi va 5,4-5,7 million kishini tashkil etadi. Bo'sh ish o'rinlari
ishsizlar   sonidan   yuqori   bo'lgan   vaziyat   o'ziga   xosdir   va   birinchi   marta   2018   yil
o'rtalarida asosan demografik sabablar va ijara daromadlari, shu jumladan aktivlar
bozoridan   oladigan   badavlat   amerikaliklarning   nafaqaga   chiqishi   bilan   bog'liq
ichki tarkibiy sabablar tufayli paydo bo'lgan.
Shu bilan birga, mamlakatimizda 7,1 million ochiq ish o‘rinlari mavjud.
COVID-19   inqirozidan   keyin   mehnat   bozoridagi   tarkibiy   nomutanosibliklar,
asosan,  past   malakali   xodimlarning  o'rtacha   daromadi  bilan  taqqoslanadigan  yoki
hatto   undan   yuqori   bo'lgan   etarli   darajada   yuqori   byudjet   subsidiyalari   tufayli
yomonlashdi, bu esa ishchilar sinfining "yuvishini" oshirdi. mehnat bozoridan.
2022-yildan   boshlab   subsidiyalar   qisqartirilgandan   so'ng   vaziyat
yaxshilanmoqda,   ammo   umuman   olganda,   biz   2019   yilga   nisbatan   deyarli   4
million   kishi   haqida   gapiramiz,   ular   mehnatga   qo'shilmagan,   garchi   ular   ishlashi
mumkin. Asosan aktivlar bozoridan oziqlangan va ishlashga qiziqmaydigan boy va
malakali amerikaliklar hisobiga.
Qora tanlilar orasida ishsizlik 6%, oq tanlilar orasida 3,1%
Hisobotda aytilishicha, AQShdagi qora tanli ishchilar ishsizlikning o'sishining
90%   ni   tashkil   qiladi,   bu   2023   yil   iyun   oyida   6%   gacha   ko'tarildi,   bu   2022   yil
avgustidan   beri   eng   yuqori   ko'rsatkich   va   yana   oq   tanlilar   uchun   ishsizlik
darajasidan   deyarli   ikki   baravar   ko'p,   ularning   darajasi   3,1%   ga   tushdi.   Mehnat
16 vazirligining 7 iyul kuni.
2024-yil yanvar oyida amerikalik ishchilar o z ish beruvchilariga nisbatan o nʻ ʻ
yillikdagidan   ko ra   ko proq   salbiy   munosabatda   bo lishadi,   biroq   ba zilari   ishdan	
ʻ ʻ ʻ ʼ
bo shatishlar   ko payib   borayotgani   va   ish   o rinlari   kamaygani   sababli,   buni	
ʻ ʻ ʻ
o zlashtirishga to g ri keladi.
ʻ ʻ ʻ
Koronavirus   oqibatida   AQSHda   ishsizlar   soni   40   mln   kishiga   yaqinlashib
qoldi,   ishsizlik   bo‘yicha   ariza   topshirganlar   soni   39   mln   dan   ortgan.   Bu
ko‘rsatkichlar «Buyuk tushkunlik» davriga qaraganda ancha yuqori. 
G‘aznachilik   kotibi   Stiven   Mnuchin   AQSH   uchun   joriy   yilning   ikkinchi
choragi birinchi choragidan ham qiyinroq bo‘lishini kutish kerakligini aytgan edi.
«Bu iqtisodiy inqiroz Amerika biznesining aybi emas, bu amerikalik ishchilarning
17 aybi ham emas va bu virusning aybidir», — dedi Mnuchin. 
Mamlakat   aholisini   qo‘llab-quvvatlash   maqsadida   past   va   o‘rta   daromadga
ega   fuqarolar   bir   marotabalik   to‘lov   tarzida   1200   dollardan   olishdi.   Shuningdek,
har bir yosh bola uchun (17 yoshdan kichik bo‘lgan) qo‘shimcha 500 dollar berildi.
AQShda ishsizlik nafaqasi
2023-yil   apreliga   qadar   ishsizlik   nafaqasini   oladigan   yuqori   daromadli
oilalardan bo'lgan amerikaliklar soni so'nggi bir yil ichida olti baravardan ko'proq
o'sdi.
O'sish   so'nggi   oylarda   oq   yoqa,   texnologiya   va   moliya   kabi   sohalarga   ta'sir
qilgan ishdan bo'shatish to'lqinini aks ettirishi mumkin
Amerika   demografiyasidagi   tarkibiy   o'zgarishlar.   Oxirgi   20   yil   ichida   55   va
undan katta yoshdagilar bandligi sezilarli darajada oshdi. 21-asrning boshlarida 55-
18 64 yosh toifasida band bo'lganlar tarkibida 10 dan 17% gacha, 65+ toifasida esa 3
dan 6,7% gacha siljish kuzatildi, ya'ni. ish bilan band bo'lgan keksa avlod vakillari
13 dan 23,7% gacha o'sdi, bu juda muhim.
Bu   tendentsiya   birinchi   navbatda   demografik   omil   bilan   bog'liq,   chunki
chaqaloq   boomer   avlodini   o'z   ichiga   oladi   (grafikda   nuqta   chiziq   bilan
ko'rsatilgan).
Xitoy
Xitoy hukumati  2023-yil  aprel  oyida ishsizlik  6 foizga  teng bo‘lganini  e’lon
qilgan edi. Economist  Intelligence Unit va Societe Generale mutaxassislari  ushbu
ko‘rsatkich 10 foizga yaqin ekanligini taxmin qilishmoqda. 
Bloomberg   ma’lumotlariga   ko‘ra,   Xitoydagi   brokerlik   kompaniyasi
tahlilchilari tomonidan 24 aprelda e’lon qilingan hisobotda mamlakatdagi ishsizlik
20 foiz atrofida ekani, 70 mln kishi  ishini  yo‘qotgani  aytilgan. Lekin keyinchalik
ushbu hisobot kompaniya saytidan olib tashlangan. 
19 Yanvar va fevral oylarida 2,3 mln kishi ishsizlik bo‘yicha sug‘urta to‘lovlarini
olishgan,   deyiladi   Inson   resurlari   va   ijtimoiy   xavfsizlik   vazirligi   ma’lumotlarida.
Shu   vaqtning   o‘zida,   5   mlnga   yaqin   ishchilar   o‘z   ishlaridan   ayrilishgan,   deya
ta’kidlaydi mutaxassis Den Vang. 
Xitoyda ishsizlik darajasi bo'yicha so'nggi ma'lumotlar (%)
Xitoyda   umumiy   ishsizlik   darajasi   pasayayotgan   bo'lsa-da,   16   yoshdan   24
yoshgacha bo'lgan ishsizlar soni barqaror ravishda o'sib bormoqda. Ularning ulushi
iyun   oyida   rekord   darajadagi   21,3   foizga   yetdi,   bu   milliy   ko'rsatkichdan   to'rt
baravar   va   koronavirus   pandemiyasidan   oldin   ushbu   yosh   guruhida   kuzatilgan
darajadan deyarli ikki baravar ko'p.
Iyul oyida yosh ishsiz xitoyliklarning ulushi biroz pasayib, 19,7 foizni tashkil
etdi,   biroq   ekspertlar   yoz   oxirigacha   millionlab   universitet   bitiruvchilari   Xitoy
mehnat   bozoriga   kirishi   kerakligini   eslatmoqda.   Ularning   tezda   ish   topish
imkoniyati   kam,   shuning   uchun   sobiq   talabalarning   aksariyati   ishsizlar   safiga
qo'shiladi va yoshlarning bandlik darajasini yangi eng past darajaga olib chiqadi.
Biroq,   ba'zi   hisob-kitoblarga   ko'ra,   16   yoshdan   24   yoshgacha   bo'lgan   ishsiz
xitoyliklarning   real   ulushi   rasmiy   19,7   foizdan   sezilarli   darajada   yuqori   bo'lishi
mumkin.   Pekin   universiteti   professori   Chjan   Dandan   o'zining   ilmiy   maqolasida
ta'kidlaganidek, aslida mamlakat yosh aholisining deyarli yarmi ishsiz.
Gap shundaki, deya tushuntirdi olim, davlatning bandlik statistikasi faqat faol
20 ish   izlayotganlarni   hisobga   oladi.   Biroq,   agar   siz   ularga   oddiygina   ishlashni
istamaydigan   yoshlarni   qo'shsangiz   (va   ular   kamida   16   millionni   tashkil   qiladi),
unda   ishsizlik   darajasi   46,5   foizga   oshadi.   XXI   asrda   yoshlar   o‘rtasidagi
ishsizlikning   bunday   ko‘lami   faqat   2008   yilgi   jahon   moliyaviy   inqirozi   davrida
kuzatilgan edi.
Bundan   tashqari,   ish   topganlarning   ko'pchiligi   to'liq   kunlik   ish   bilan
ta'minlana olmadi. Qo'shma Shtatlardagi Kolumbiya universiteti va Xitoyning Sian
xalqaro universitetining sotsiologiya professorlari kollej bitiruvchilarining kamida
to'rtdan bir qismi ish bilan ta'minlanmaganligini aniqladilar.
Mutaxassislarning   fikricha,   Xitoy   hukumati   o'z   yosh   aholisiga   ularning
bilimiga   mos   keladigan   qiziqarli   ishlarni   taklif   qilsa,   bu   qarshi   madaniyatning
tarqalishining   oldini   olish   mumkin.   Ammo   so'nggi   o'n   yilliklarda   mamlakat
hukumati   iqtisodiyotning   yuqori   texnologiyali   tarmoqlarini   rivojlantirishni
e'tiborsiz qoldirib, universitetlarda ilg'or ta'lim imkoniyatlarini kengaytirishga juda
ko'p kuch sarfladi.
"Hukumat   rejasi   Xitoy   iqtisodiyotini   ko'p   mehnat   talab   qiladigan   ishlab
chiqarishdan   voz   kechish   va   ko'proq   texnologiyaga   asoslangan,   xizmatga
yo'naltirilgan,   bilim   iqtisodiyoti   deb  ataladigan   narsaga   o'tish   edi",   dedi   Singapur
Milliy   universitetining   sotsiologiya   professori   Jin   Yung.   Biroq,   yirik   xizmatlar
sohasiga   ega   gullab-yashnayotgan   iqtisodiyot   xususiy   sektorni   qo'llab-
quvvatlashga   asoslanadi   va   Xitoyda   kichik   va   o'rta   kompaniyalar   uzoq   vaqtdan
beri imtiyozli kreditlar olish imkoniyatidan mahrum bo'lib kelmoqda, deya xulosa
qildi u.
Hukumatning   uzoqni   ko'ra   bilmaydigan   siyosati   tufayli   2023   yilga   kelib
qabariq   yorilib   ketdi:   bozorda   yuqori   malakali   ishchilarga   talab   va   ularning
taklifida   ulkan   nomutanosiblik   yuzaga   keldi.   Kolumbiya   universiteti   sotsiologiya
professori   Yao   Lu   shunday   dedi:   "Iqtisodiyot   yetib   bormadi".   Goldman   Sachs
iqtisodchilarining   qo‘shimcha   qilishicha,   qonunchilikdagi   so‘nggi   repressiv
o‘zgarishlar   tufayli   axborot   texnologiyalari,   ta’lim   va   ko‘chmas   mulk   kabi   ayrim
sohalarda ishchi kuchiga talab zaiflashgan.
21 Shu bilan birga, rasmiylar nufuzli ta'lim olgan yoshlar endi zavodga ishlashni
xohlamasliklari bilan duch kelmoqda. Xitoy Inson resurslari va ijtimoiy xavfsizlik
vazirligi  ma lumotlariga ko ra, 2025-yilga borib, yoshlar  o rtasida keng tarqalganʼ ʻ ʻ
ishsizlik   darajasiga   qaramay,   ishlab   chiqarish   sanoatida   30   millionga   yaqin   ish
o rni bo sh qoladi – bu sanoatning deyarli yarmi.	
ʻ ʻ 6
Rossiya
Aprel   oyida   Rossiya   Federatsiyasida   800   mingdan   ortiq   kishi   ishsiz   bo‘lib
qolgan, umumiy ishsizlar soni 4,3 mln kishiga yetgan. Mehnat vazirligi tahlillariga
ko‘ra,   pandemiya   tugashiga   qadar   mamlakatdagi   ishsizlar   soni   6   mln   kishiga
yetishi mumkin. 
Koronavirus pandemiyasi ortidan aprel oyi Rossiyada ishlanmaydigan oy deb
e’lon   qilingan   edi.   Pandemiya   inqirozi   sababli   ishsiz   qolgan   aholini   qo‘llab-
quvvatlash uchun ishsizlik bo‘yicha nafaqaning maksimal miqdorini eng kichik ish
haqi   darajasigacha   ko‘tardi   (12   ming   rubl   atrofida).   Moskva   shahri   va   Moskva
viloyatida nafaqa miqdori nisbatan yuqoriroq qilib belgilangan (19,5 va 15,5 ming
rubl).   Oqibatda,   aprel   oyida   Aholi   bandligi   xizmatida   rasman   ishsiz   sifatida
ro‘yxatdan   o‘tganlar   soni   1,3   mln   kishiga   yetgan.   Mart   oyiga   nisbatan   bu
ko‘rsatkich   80   foizga   oshgan,   ya’ni   727   ming   kishi   ro‘yxatdan   o‘tgan.   1,1   mln
nafar   kishi   nafaqa   olgan.   Mamlakat   mehnat   vazirligi   tahlillariga   ko‘ra,   rasman
ro‘yxatdan o‘tgan ishsizlar soni 2,5 mln kishiga yetishi mumkin.
2023   yil   oxirida   yillik   ishsizlik   darajasi   kuzatuvlar   tarixidagi   eng   past
ko'rsatkich   bo'ldi   -   3,2%,   dedi   Platygin,   Butunrossiya   mehnat   ilmiy   tadqiqot
instituti   bosh   direktori.   Dekabr   oyida   ish   bilan   bandlar   soni   74,2   million   kishiga
yetdi, real ish haqi esa 7,6 foizga oshdi.
Rossiyada  2023 yil  oxirida o'rtacha yillik ishsizlik darajasi  3,2 foizni tashkil
etdi,   bu   kuzatuv   boshlanganidan   beri   (1992   yil)   eng   past   ko'rsatkichdir,   dedi
Butunrossiya   mehnat   ilmiy-tadqiqot   instituti   bosh   direktori   Dmitriy   Platygin
RBCga bergan izohida.
Shuningdek,   dekabr   oyida   ish   bilan   bandlar   soni   rekord   darajaga   ko'tarildi   -
6
 https://lenta.ru/articles/2023/08/12/tangping/
22 74,2   million   kishi.   Bu   2005   yildan   beri   eng   yuqori   dekabr   oyidagi   bandlik
ko‘rsatkichidir (o‘tgan yili 72,1 million).
“Bu   dekabr   oyi   uchun   yangi   tarixiy   maksimal,   yillik   muddatli   shartnomalar
an anaviy  tarzda   tugaydigan  oy.   Bularning  barchasi   ishsizlikning   rekord   darajadaʼ
pastligi bilan birgalikda ish izlovchilar mehnat bozori barqarorligini ko‘rsatadi”, —
dedi Platygin.
Uning   so‘zlariga   ko‘ra,   dekabr   oyida   ishsizlik   darajasining   biroz   o‘sishini
mavsumiylik   bilan   izohlash   mumkin   –   yilning   so‘nggi   oyida   ish   beruvchilar
ko‘pincha yangi ishchilarni ishga qabul qilishni keyingi yil boshiga, shu jumladan,
Yangi   yil   bayramlari   uzoq   davom   etishi   munosabati   bilan   qoldirishadi.   Bundan
tashqari, yillik loyihalar va shartnomalar ushbu davrda tugaydi.
Oktyabr   oyida   ishsizlik   darajasi,   mavsumiyliksiz   Rosstat   ma'lumotlariga
ko'ra, yangi eng past  darajaga yetdi - 2,9%. 15 yoshdan oshgan ishsizlar  soni  2,2
million kishini tashkil etdi, bu o'tgan yilga nisbatan o'rtacha 23 foizga kam.
Shu   bilan   birga,   Markaziy   bank   kuzda   biznesda   hali   ham   kadrlar
yetishmovchiligi   saqlanib   qolayotganini,   bu   esa   ish   haqi   o‘sishining   yuqori
sur’atlarini   saqlab   qolganligini   ta’kidladi.   "Kadrlarni   saqlab   qolish   uchun
korxonalar   xodimlarni   rag'batlantirish   va   rag'batlantirish   dasturlarini   ishlab
chiqmoqda va kengaytirmoqda", deb yozadi Markaziy bank. Rossiya banki rahbari
Elvira Nabiullina kadrlar etishmasligini Rossiya iqtisodiyotining asosiy muammosi
deb atadi.
ACRA reyting agentligi  tahlilchilarining fikricha, oktabr oyiga qadar tarixan
yuqori   darajaga   etgan   quvvat   va   ishchi   kuchidan   foydalanish   kelgusi   yillarda
iqtisodiy   o‘sish   taklif   tomonida   cheklangan   bo‘lib,   yalpi   ichki   mahsulot   o‘sishi
potentsial 1-ga yaqinroq pasayishini anglatadi. 2% (2023 yildagi 3% ga nisbatan),
bu hafta ACRA reyting agentligi tahlilchilari yozgan.
Fransiya
Fransiyada   xususiy   sektordagi   10,2   mln   ishchi   davlat   tomonidan   qo‘llab-
quvvatlanmoqda. Bu xususiy sektordagi har ikkinchi ishchi degani. 
23 Mamlakatning   mehnat   vaziri   Myurel   Penikoning   aytishicha,   mehmonxona,
restoranlar hamda qurilish sohasidagi deyarli 90 foiz ishchilar ishsiz qolishgan. 60
foiz kompaniyalar faoliyati to‘xtab qolgan. 
Ishchilarni   qo‘llab-quvvatlash   maqsadida   hukumat   tomonidan   «qisman
bandlik»   dasturi   ishlab   chiqilgan.   Unga   ko‘ra,   ishchilarning   oyligi   o‘rniga   davlat
tomonidan   belgilangan   pul   mablag‘i   to‘lanadi.   U   amaldagi   ishchi   oyligining   84
foiziga teng bo‘ladi. «Barcha vaziyatlarda, barcha ishchilarga soatiga kamida 8,03
yevro to‘lanadi», — deya ta’kidladi Peniko. 
Frantsiyadagi   ishsizlik   darajasi   2023   yilning   to'rtinchi   choragida   7,5%   da
o'zgarmadi,   bu   o'tgan   chorakda   yuqoriga   qarab   qayta   ko'rib   chiqilgan   7,5%   va
bozor prognozlariga muvofiq 7,4%. 
Ishsizlar soni 29 ming kishiga ko'payib, 2,3 million kishiga yetdi, 25 yoshdan
49   yoshgacha   bo'lganlar   o'rtasidagi   ishsizlik   darajasi   0,2   foiz   punktga   o'sib,   7
foizni tashkil etdi. 
Shu   bilan   birga,   15   yoshdan   24   yoshgacha   bo‘lgan   aholi   o‘rtasida   ishsizlik
darajasi   0,2   foiz   darajaga   kamayib,   17,5   foizni,   50   va   undan   katta   yoshdagilar
o‘rtasida esa 0,1 foiz darajaga kamayib, 5 foizni tashkil etdi. 
Erkaklar o'rtasida ishsizlik darajasi  0,1 foiz punktga o'sib, 7,6 foizni, ayollar
o'rtasida esa 0,1 foiz bandiga kamayib, 7,4 foizni tashkil etdi. 
Shu bilan birga, faollik darajasi 2023 yilning to'rtinchi choragida oldingi uch
oylik davrdagi 73,8% dan 74,1% gacha ko'tarildi.
Indeks Ma'nosi Davr
Ishsizlik darajasi 7,2   % 2 kv./23
Yoshlar ishsizligi 16   % avgust 2023 
yil
Ish bilan band aholi 
soni 30402   ming kishi |   30,402   million kishi 2 kv./23
Xodimlar sonining 
o'zgarishi 0,3   % 2 kv./23
24 Bandlik darajasi 68,6   % 2 kv./23
To'liq bandlik 23430   ming kishi 2 kv./23
Uzoq muddatli 
ishsizlik darajasi 1,8   % 2 kv./23
Yarim kunlik ish 4673   ming kishi 2 kv./23
Ishsizlarning 
umumiy soni 2828   ming kishi |   2,828   million kishi avgust 2023 
yil
Ishsizlik   darajasi   bo ' yicha   so ' nggi   ma ' lumotlar  (%)
Yillar bo'yicha ma'lumotlar tarixi (%)
25 Frantsiyadagi boshqa mehnat bozori va ishsizlik
Ko'rsatkich Davr Fakt. ma'nosi Oldingi.
ma'nosi
Erkaklar uchun pensiya yoshi 2022 62 62
Ish haqi 2021 yil Oyiga   3523,234 AQSh
dollari 3500.955
Ishsizlik nafaqasi uchun dastlabki 
da'volar avgust
2023 yil 11   ming 23.8
Bo'sh ish o'rinlari soni avgust
2023 yil 320   ming 345
Iqtisodiy faoliyat darajasi 2 kv./23 73,9   % 73.9
Haqiqiy yashash qiymati 2018 1216,888   AQSh
dollari/oy. 1183.085
Qishloq xo'jaligidan tashqari sektorda 
xodimlar sonining o'zgarishi 2 kv./23 27081   ming 27072
Germaniya
Aprel   oyida   Germaniyada   ishsizlar   soni   373   ming   nafarga   oshib,   ishsizlik
ko‘rsatkichlari 5,8 foizga teng bo‘ldi. Mart oyida bu ko‘rsatkich 5 foiz atrofida edi.
Ishchilar   va   ish   beruvchilarni   qo‘llab-quvvatlash   maqsadida,   hukumat
Kurzarbeit  dasturini  ishga  tushirdi. Aprel  oyi  oxiriga kelib ushbu  dastur  bo‘yicha
10   mln   dan   ortiq   odamlar   ko‘mak   olishmoqda.   Bu   mamlakat   ishchilarining   20
foizidan sal ko‘proq qismidir. 
Dasturga ko‘ra, ish soatlari kamida 10 foizga qisqaradi, kompaniyalarga oylik
maoshlarni   to‘lash   uchun   qisman   subsidiyalar   beriladi,   ishchilar   oylik
maoshlarining   60−70   foizini   olishadi   va   kompaniyalarga   boshqa   imtiyozlar
26 beriladi. 
Buyuk Britaniya
KPMG   tahlillariga   ko‘ra,   karantin   davomida   Britaniyada   ishsizlik   darajasi   9
foizga yaqinlashishi mumkin. Hozirda bu ko‘rsatkich 4 foiz atrofida. 
Aprel   oyi   natijalariga   ko‘ra,   Britaniyada   ishsizlik   bo‘yicha   imtiyoz   so‘rab
murojaat   qilganlar   soni   2,1   mln   kishiga   yetgan.   Bir   oy   davomida   ushbu
imtiyozlarni  olishga  ariza  topshirganlar  soni  deyarli  70 foizga o‘sgan,  ya’ni  aprel
oyida 865 500 kishi ushbu masala bo‘yicha murojaat qilgan. 
Hukumat tomonidan vaqtida qo‘llangan choralar 8 mln kishining ishini saqlab
qoldi.   1   mln   atrofidagi   kompaniyalarda   hukumat   ishchilar   oylik   maoshining   80
foizini to‘lab bermoqda. 
Lekin,   ba’zi   ma’lumotlarga   ko‘ra,   4,7   mln   o‘zini   o‘zi   band   qilgan   ishchilar
ushbu   yordamga   murojaat   qila   olishmaydi.   Bu   sohadagi   ishchilarni   qo‘llab-
quvvatlash   bo‘yicha   dastur   faqat   iyun   oyidan   ishga   tushadi.   Ushbu   dasturlar
norasmiy   iqtisod   sektorlarida   ishlayotganlarni   hisobga   olmaydi,   chunki   barcha
ishtirok etuvchilar soliq organlarida ro‘yxatga olingan bo‘lishlari kerak. 
Hindiston
Butun   mamlakat   hududi   bo‘ylab   kiritilgan   karantin   choralari   sababli,
Hindistonda   120   mlndan   ortiq   kishi   ishsiz   qolgan.   Ulardan   ko‘pi   kichik
savdogarlar va kunlik mehnat qiladigan ishchilardir. 
Ma’lumotlarga   ko‘ra,   Mart   oyida   8,7   foizga   teng   bo‘lgan   ishsizlik
ko‘rsatkichi aprel oyida 23,5 foizgacha ko‘tarilib ketgan. 3 may holatiga ko‘ra esa,
bu ko‘rsatkich 27,1 foizga teng bo‘lgan. 
Yaponiya
Yaponiyada   ishsizlik   ko‘rsatkichlari   ko‘plab   mamlakatlarga   nisbatan   sekin
oshmoqda.   Mart   oyida   bu   ko‘rsatkich   2,5   foizga   teng   edi,   umumiy   ishsizlar   soni
1,76 mln atrofida. 2019 yil shu vaqtdagiga nisbatan ishsizlar soni 20 ming nafarga
ko‘paygan. 
Biroq   asosiy   muammo   ish   bo‘yicha   vakansiyalar   ochilishi   so‘nggi   uch   yil
ichida eng past ko‘rsatkichda bo‘lib turibdi. 
27 Qozog‘iston
Qozog‘istonda   ikki   oydan   beri   amal   qilayotgan   favqulodda   holat   davomida
rasmiy ro‘yxatga olingan ishsizlar  soni  50 ming nafarga ortib, umumiy 170 ming
kishini tashkil etmoqda. 
Aholini   qo‘llab-quvvatlash   maqsadida,   hukumat   4,6   mln   kishiga   42,5   ming
tenge   (100   dollardan)   miqdoridagi   bir   marotabalik   to‘lov   o‘tkazib   bergan   edi.
Ulardan   2,9   mln   nafariga   ushbu   to‘lovlar   ikkinchi   oyga   ham   uzaytirildi.   To‘lov
olish   bo‘yicha   8   mln   kishi   ariza   topshirgan   bo‘lsa,   3   mln   kishiga   rad   javobi
berilgan. 
O‘zbekiston
O'zbekistonda ishsizlik darajasi
Indeks Ma'nosi Davr
Ishsizlik darajasi 6,9   % 2018
Ish bilan band aholi 
soni 15039   ming kishi |   15,039   million kishi 2022
Ishsizlarning 
umumiy soni 1333   ming kishi |   1,333   million kishi 2022
O zbekistonda ishsizlik darajasi bo yicha so nggi ma lumotlar (%)ʻ ʻ ʻ ʼ
28 Yillar bo'yicha ma'lumotlar tarixi (%)
O'zbekistonda boshqa mehnat bozori va ishsizlik
Ko'rsatkich Davr Fakt. ma'nosi Oldingi. ma'nosi
Erkaklar uchun pensiya yoshi 2022 60 60
Ish haqi 2022 Oyiga   319,264 AQSh dollari 264.409
O‘zbekistonda   2023-yilning   birinchi   choragida   ishsizlik   darajasi   9,4   foizni
tashkil qildi. 
Hisobotga   ko‘ra,   2023   yilning   yanvar-mart   oylarida   eng   yuqori   ishsizlik
darajasi   9,8   foiz   bilan   Samarqand   va   Surxondaryo   viloyatlarida,   9,7   foiz   bilan
Jizzax,   Qashqadaryo,   Sirdaryo   va   Farg‘ona   viloyatlarida   qayd   etilgan.   Ishsizlik
bo‘yicha   eng   past   ko‘rsatkich   esa   Toshkent   shahrida   (7,8   foiz)   aniqlangan.
Ma’lumot   uchun,   O‘zbekistonda   ishsizlik   darajasi   2022   yilning   I   choragida   ham
9,4 foizni tashkil etgan edi. 
Mamlakatda aholini qo‘llab-quuvatlash uchun turli xil choralar  e’lon qilindi.
O‘zini o‘zi band qilgan 60 dan ziyod kasb egalari daromad solig‘idan ozod qilindi.
29 Karantin   davrida   120   mingdan   ziyod   kam   ta’minlangan   oilalarga   nafaqalar
tayinlandi, ularning soni hozirda 600 ming kishini tashkil etmoqda. 
Inqirozga   qarshi   kurashish   jamg‘armasidan   ijtimoiy   sohaga   jami   294   mlrd
so‘m   yo‘naltirilgan.   Bunda,   60   mlrd   so‘m   kam   ta’minlangan   oilalarda   yashovchi
xotin-qizlarni  qo‘llab-quvvatlash  uchun Kasaba   uyushmalari   Federatsiyasiga;  100
mlrd   so‘m   band   bo‘lmagan   fuqarolarni   vaqtinchalik   ishlarga   jalb   qilish   uchun
Jamoat   ishlari   jamg‘armasiga;   70   mlrd   so‘m   ijtimoiy   nafaqalarga;   50   mlrd   so‘m
shaxsiy   tomorqalarni   rivojlantirish   uchun   ishsiz,   kam   ta’minlangan,   oilalarga;   11
mlrd   so‘m   «Toshkent   metrooliteni»   va   «Toshshahartransxizmat»   xodimlariga   ish
haqi to‘lash uchun, 2 mlrd so‘m «O‘zavtotransservis» va «Toshshahartransxizmat»
transport  xarajatlarini  qoplashga  va 1 mlrd so‘m  gumanitar  yordamni  olib kelishi
bilan bog‘liq Mudofaa vazirligi xarajatlari uchun ajratilgan. 
Aholini   ish   bilan   ta’minlash   inson   ijtimoiy   rivojlanishining   eng   muhim
jihatlaridan   biri   bo’lib,   u   mеhnat   masalalari   bilan   bog’liq   muammolarni   hamda
mеhnatga   bo’lgan   taklif   va   talablarni   qondirish   yo’llarini   ochib   bеradi.   Ish   bilan
bandlik   kishilarning   ish   joylari   qayеrdaligidan   qat’i   nazar,   ijtimoiy   foydali
mеhnatda   qatnashish   yuzasidan   o’zaro   kirishadigan   ijtimoiy-iqtisodiy
munosabatlaridir. Ish bilan bandlik munosabatlari, mеhnatga layoqatli kishilarning
qanchasi   va   qay   darajada   ijtimoiy   foydali   mеhnatda   qatnashishini   ko’rsatadigan
ijtimoiy-iqtisodiy ko’rsatkichdir. Aholining ish bilan bandlik toifasi faqat iqtisodiy
komponеntlar   bilan   chеklanmaydi.   Ish   bilan   bandlik,   avvalo,   ijtimoiy
munosabatlardir.   Shu   bois   qandaydir   azaliy,   bеvosita   yuzaga   kеlgan   hodisa
sifatidagi   ijtimoiylik   uning   asosiy   xususiyati   hisoblanadi.   Ish   bilan   bandlik
ijtimoiy-iqtisodiy  hodisa   sifatida namoyon  bo’lar   ekan, uni   quyidagicha  ta’riflash
mumkin. 
Ish   bilan   bandlik   –   fuqarolarning   qonun   hujjatlariga   zid   kеlmaydigan   o’z
shaxsiy   va   ijtimoiy   ehtiyojlarni   qondirish   bilan   bog’liq,   ularga   ish   haqi   yoki
mеhnat   daromadi   kеltiradigan   faoliyatdir.   Iqtisodiyotning   sifat   jihatidan
oldingisidan   farq   qiluvchi   har   bir   rivojlanish   bosqichi   uchun   ish   bilan
ta’minlashning   muayyan   modеli   mos   kеladi,   chunki   uning   asosiy   xususiyatlari
30 jamiyat faoliyatining muhim jarayonlarini ochib bеradi. Tajriba shuni ko’rsatadiki,
jamiyat   muammolari   ichida   insonning   shaxsi   va   talabehtiyojlarini   hisobga
olmasdan   hal   qilishga   urinish   omadsizlikka   mahkum   etadi.   Shuning   uchun
avvallari olimlar ish bilan bandlik muammolarini ko’rib chiqayotganlarida asosan,
uning   iqtisodiy   jihatlariga   e’tibor   bеrgan   bo’lsalar,   kеyingi   paytda   ish   bilan
bandlikning   ijtimoiy   jihatlari   to’g’risida   tobora   ko’proq   gapirilayotganligi   bеjiz
emas.   Aholining   ish   bilan   bandlik   kontsеptsiyasi   jamiyat   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishining   muayyan   bosqichidagi   ish   bilan   ta’minlanishning   xususiyatini
ochib   bеradigan   qarashlar,   tasavvurlar   tizimidir.   Bunday   nazariy   tushunchalar
markaziga  uni   rivojlantirishning  ijtimoiy  bozor   tipidagi  davlat   uchun xos  bo’lgan
ob’еktiv   jarayonlarini   hisobga   oluvchi   ish   bilan   ta’minlanishning   shakllanishi
qo’yiladi.   Bu   o’z   navbatida   muayyan   davr   mobaynidagi   qo’yilgan   maqsadlarga
erishishning   rеal   imkoniyatlari   bilan   chеklanmaydi.   Ish   bilan   bandlik   ijtimoiy
rivojlanishning   har   bir   bosqichiga   xos   turli   ko’rinish   va   shakllarda   namoyon
bo’ladigan   o’ziga   xos   hodisadir.   Ibtidoiy   jamoa   tuzumi   jamiyat   a’zolarining   ish
bilan to’liq bandligiga asoslangan edi. Uning boisi ishlab chiqaruvchi kuchlarning
past darajada rivojlanganligida edi. Quldorlik va fеodal formatsiyalar asosan qullar
va krеpostnoylarning ish bilan majburiy bandligiga asoslangan bo’lib, quldorlar va
krеpostnoylar ishlamasdan hayot kеchirar edilar. Doirasida inson huquqiy jihatdan
erkin bo’lgan va yollanma xodim sifatida namoyon bo’ladigan bozor iqtisodiyotiga
ega   bo’lgan   kapitalistik   tuzumda  ish   bilan   band  bo’lmagan   aholi   mavjud   bo’lishi
muqarrardir.   Bunday   ish   bilan   band   bo’lmaslik   tabiiy   va   noiloj   ishsizlik   shaklida
bo’ladi.   Sotsializm   sharoitida   21   to’liq   («yalpi»)   ish   bilan   bandlik   e’lon   qilingan
bo’lib,   bu   esa   kishilarning   ijtimoiy   ishlab   chiqarishda   qatnashishga   majburligi
bilan mustahkamlangan edi. Hozirgi vaqtda ish bilan band aholiga barcha yollanib
ishlayotgan xodimlar, o’quvchilar, harbiy xizmatchilar bilan bir qatorda o’zini o’zi
mustaqil   ravishda   ish   bilan   ta’minlaydigan   fuqarolar   va   xususiy   tadbirkorlik
faoliyati bilan shug’ullanadigan fuqarolar kiritilgan. 
Aholining   ish   bilan   bandlari:   a)   pul   bilan   to’lanadigan   yoki   natura   holidagi
haq   evaziga   yollanib,   shuningdеk   o’z   faoliyati   evaziga   qancha   muddat   haq   yoki
31 daromad   olishidan   qat’i   nazar,   foyda   yoki   oilaviy   daromad   olish   uchun
yollanmasdan   haftasiga   kamida   2   soat   ish   bajarganlar;   b)   kasalligi   yoki
jarohatlanganligi   tufayli,   bеmorlarga   qarab   turuvchilar;   yillik   mеhnat   ta’tili   yoki
dam   olish   kunlarida,   o’z   ish   joyidan   tashqarida   ta’lim   olganlar;   ma’muriyat
tashabbusi   bilan   ta’minoti   saqlab   qolingan   yoki   saqlanmagan   holda   mеhnat
ta’tilida   bo’lgan   va   boshqa   shunga   o’xshash   sabablar   bilan   vaqtincha   ishda
bo’lmaganlar; v) oilaviy yoki xususiy kichik korxonada haq olmasdan ish bajargan
shaxslardan   tashkil   topadi.   Ish   bilan   band   bo’lgan   aholiga   ikki   guruh   fuqarolar
kiradi:   1.   Ko’ngilli   ravishda   ish   bilan   band   bo’lmagan,   er-xotindan   birining,   ota-
onasi   va   boshqalarning   mablag’lari   hisobiga   yashaydigan   fuqarolar.   2.
Noilojlikdan   ish   bilan   band   bo’lmagan   xodimlar   kiradi.   Ular,   o’z   navbatida:   a)
mustaqil   ravishda   ish   qidirayotganlar;   b)   ish   bilan   band   etishga   ko’maklashuvchi
Markazlar   yordamida   ish   qidirayotgan   va   rasmiy   maqomga   ega   bo’lgan   holda
ishsizlik yuzasidan nafaqa oladigan ishsiz fuqarolarni o’z ichiga oladi.
32 XULOSA
Ishsizlik   dаrаjаsi   mаmlаkаt   iqtisоdiyotining   qаy   dаrаjаdа   tаrаqqiy
etgаnligining   hаmdа   iqtisоdiyotdа   sоdir   bo’lаyotgаn   o’zgаrishlаrning   muhim
ko’rsаtkichlаridаn   biri   hisоblаnаdi.   Ishsizlik   dаrаjаsi   dеgаndа   ishsizlаr   sоnining
iqtisоdiy fаоl аhоli tаrkibidаgi sаlmоg’i tushunilаdi. 2022-yildan hozirgi kungacha
bolgan   ishsizlik   darajasini   ko‘radigan   bo‘lsak   ishsizlik   darajasi   faqat   yuroqilab
kelmoqda   va   bu   amaldagi   bandlik   sohasidagi   mexanizmlar   yaxshi
ishlamayotganidan darak beradi. 
Mehnat   bozorida   yoshlar   ishsizligini   kamaytirishni   ta’minlovchi   omillardan
biri,   ularning   bilim   darajasi   va   kasbiy   malakasini   oshirish   hamda   mehnatni
diversifikasiyalash   bilan   bog‘liq   noqishloq   ish   o‘rinlarini   yaratish,   xizmat
ko‘rsatish   sohasi,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   jadal   rivojlantirishning
alohida   ahamiyatga   ega   ekanligi   hisoblanadi.   Yoshlarning   ish   bilan   bandligiga
ko‘maklashish   sohasida   davlat   siyosatining   asosiy   tamoyillarini   amalga   oshirish,
ularning   ishsizligini   kamaytirishning   ijtimoiy   va   iqtisodiy   mehanizmlarini
takomillashtirish   mehnat   bozorida   yoshlarga   mehnatni   diversifikasiyalash   asosida
talabni rag‘batlantirish hamda chuqur tahlil va tadqiq etish natijasida ularning ish
bilan   bandligi   darajasini   oshirish   bo‘yicha   tegishli   ilmiy   xulosa   va   amaliy
tavsiyalar ishlab chiqarish muhim ahamiyatga egadir. 
Aholi   ish   bilan   bandligini   ta’minlash   va   oqilona   bandlikka   erishish   ustuvor
vazifa   sifatida   qaraladi.   Va   bugungi   bozor   islohotlari   sharoitida   ushbu   vazifa
to’laqonli   ado   etish   talab   etiladi.   Lеkin   bu   borada   mavjud   muammolar   aholining
oqilona   bandligini   ta’minlashni   qiyinlashtirmoqda.   Bu   muammolarni   ijobiy   hal
etishning   quyidagi   yo’llarini   ko’rsatish   mumkin:   Ko’p   ukladli   mulkchilikni
shakllantirish aholi ish bilan bandligini oshirishning eng muhim yo’llaridan biridir.
Bunda   dastlab   davlat   sеktorini   transformatsiya   qilish   bo’yicha   islohotlar   amalga
33 oshiriladi: - davlat korxonalarini davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish;
-   xo’jalik   yuritishning   yangi   shakllarini   rivojlantirish   (koopеrativlar,   hissadorlik
jamiyatlari, ijrachilik, pudrat  va sh.k.) - iqtisodiy zararli  korxonalarni  likvidatsiya
qilish va boshqalar. Mamlakatda kichik va o’rta biznеsni rivojlantirish orqali aholi
ish   bilan   bandligini   oshirishga   erishish   mumkin.   Bozor   shariotida   kichik   va   o’rta
biznеsni   rivojlantirishning   quyidagi   qulayliklari   mavjuddir:   -   ushbu   faoliyatni
uncha katta bo’lmagan mablag’ evaziga ham yo’lga qo’yish mumkin; - bozorga tеz
moslashuvchan   bo’lib,   murakkab   sharoitlarda   faoliyat   turini   o’zgartirish   imkoni
mavjud;   -shuningdеk,   kichik   va   o’rta   biznеsni   o’zimizda   mavjud   mahalliy   xom
ashyolar   hisobiga   ham   yo’lga   qo’yish   mumkin;   -   uning   faloyatida   murakkab
tеxnologiyalar talab qilinmaydi; -shuningdеk bu borada mahsus kadrlar ham shart
emas;   -   hamda   bu   borada   mamlakatda   qonuniy   mе’yorlar   va   shart-sharoitlar
еtarlichadir.   Aholi   ish   bilan   bandligining   navbatdagi   yo’li   –   bu   qishloq   joylarda
ishlab   chiqarishni,   sanoatni   rivojlantirishdir.   Mamlakat   qishloq   joylarida   jami
aholining   64-65%   ga   yaqini   istiqomat   qiladi.   Shu   bilan   bog’liq   ravishda
ishsizlikning   katta   foizi   aynan   qishloqlarga   to’g’ri   kеladi.   Shu   sababli   qishloq
joylarga sanoatni olib kirish orqali aholi bandligining o’sishiga erishish mumkin. 
Ma’lumki, qishloq aholisining katta qismi qishloq xo’jaligida band bo’lib, bu
tarmoqdagi   bandlik   mavsumiydir.   Bandlikning   mavsumiylik   xususiyati   esa   har
doim   aholi   daromadlari   hamda   bu   bilan   bog’liq   ravishda   qishloq   aholisi   turmush
darajasida   еtarlicha   muammolar   tug’diradi.   Bundan   tashqari   qishloq   xo’jaligi
bеvosita еr va suv bilan bog’liqdir. Yil davomida tabiiy iqlimning yomon kеlishi,
suv   tanqisligi   yoki   еrning   mеliorativ   holati   yomonlashuvi   yuz   bеrsa   qishloq
xo’jaligi  daromadlaridan umid qilmasa  ham  bo’ladi. Shu sababli  qishloq  joylarda
ishlab chiqarishni, sanoatni rivojlantirish ahamiyati ortib boradi. Mamlakatga chеt
el invеstitsiyalarini jalb qilish yo’li bilan ham aholi ish bilan bandligini oshishiga
erishish mumkin. O’tgan bo’limlarda aytib o’tilganidеk, O’zbеkiston Rеspublikasi
mеhnat   hamda   xom   ashyo   rеsurslariga   boy   hisoblanadi.   Mablag’   еtishmasligi
muammosi mavjud bugungi o’tish sharoitida ishlab chiqarishni chеt el invеstorlari
kapitali   asosida   yangi   korxonalar   barpo   etib,   yangi   ish   o’rinlarini   yaratish,
34 raqobatbop   tovar   ishlab   chiqarish,   istе’mol   bozorini   to’ldirish   hamda   eksport
uchun ishlashga erishish mumkin. 
Mamlakatga   chеt   ellik   hamkorlarni   taklif   etish   uchun   avvalo   bu   yеrda   ular
uchun huquqiy muhit yaratib bеrish kеrak bo’ladi. Ya’ni, ularning faoliyat yuritishi
va daromad olishlari uchun kafolat bo’luvchi huquqiy baza talab qilinadi. Bundan
tashqari rеsurslar, soliqlar, sotuv kanallari yoki bozor, valyuta ayriboshlash, bank,
moliya   va   sug’urta   bilan   bog’liq   iqtisodiy   mеxanizmlarni   rivojlantirish   va
takomillashtirish zarur bo’ladi. 
Аholini   ish   bilаn   tа’minlаsh   bu,   fuqаrolаrning   ehtiyojini   qondirish   bilаn
bog’liq bo’lgаn, qonunlаrgа zid bo’lmаgаn vа bulаrgа ish hаqi (mеhnаt dаromаdi)
kеltirаdigаn   fаoliyati,   bаndlikning   аhvoli,   uning   eng   muhim   xususiyatlаri,   milliy
fаrovonlik   hаqidа,   iqtisodiy   rivojlаnish   sohаsidа   tаnlаngаn   yo’lning   sаmаrаli
ekаnligi to’g’risidа xulosа chiqаrish imkonini bеrаdi. 
      
FOYDALANILGAN ADABIYOYLAR RO’YXATI:  
1. Shodmonov   Sh.Sh.,   G’afurov   U.V.   Iqtisodiyot   nazariyasi   (darslik).   –   T.,
«Fan va texnologiya» nashriyoti, 2021. – 245 b. 
2. D. Tojiboyeva, Iqtisodiyot nazariyasi(darslik) – T.: “Iqtisod moliya” 2018. 
3. Razzoqov   A.,   Toshmatov   SH.,   O‘rmonov   N.   Iqtisodiy   ta’limotlar   tarixi.
Darslik ( lotin yozuvida ). - T. “Iqtisod-moliya”, 2020. 
4. Shodmonov   SH.,   G‘afurov   U.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Ma’ruzalar   matni.   –
T.: TDIU, 2021. 
5. Abdurahmonov Q.X. Mehnat iqtisodiyoti. Darslik (nazariya va amaliyot) –
T.: “Mehnat”, 2020. -672b.
6. Abdurahmonov   Q.X.   va   boshq.   Mehnat   iqtisodiyoti   va   sosiologiyasi   –
Darslik. -T.: O’qituvchi, 2021.
7. Bulanova V.S. i  dr  Ro’nok truda. Uchebnik. Izatelstvo:  Ekzamen, 2018. -
342c.
35 8. Volgin N.A. Ro’nok truda. Izdatelstvo: Ekzamen, 2021.
9. Dobroxotova Ye.N., Lavrikova M.Yu., Mavrin S.P. i dr. Kurs rossiyskogo
trudovogo   prava:   T.   2:   Ro’nok   truda   i   obespecheniye   zanyatosti   (pravovo’ye
voproso’) (pod red. Mavrina S.P., Pashkova A.S., Xoxlova Ye.B.) Izdatelstvo: M:
Yurist’, 2019. -560s.
10. Keyns   Djon   Meynard.   Obhaya   teoriya   zanyatosti,   prosenta   i   deneg
Izdatelstvo: Gelios, 2020.
11. Kyazimov   K.   Ro’nok   truda   i   zanyatost   naseleniya:   Uchebnoye
posobiye Izdatelstvo: Perspektiva, 2021. -368s.
Internet saytlari
12. www.stat.uz        – O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo‘mitasining 
rasmiy sayti. 
13. www.uza.uz        – O‘zbekiston Respublikasi Milliy Axborot Agentligi rasmiy 
sayti. 
14. www.ceep.uz        – O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi huzuridagi 
Samarali iqtisodiy siyosat markazi rasmiy sayti. 
36

35

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский