Glоbаllаshuv shаrоitidа erkin sаvdо vа prоteksiоnizm sаvdо siyosаtlаrini o’rtаsidаgi nisbаt

Gl о b а ll а shuv sh а r о itid а  erkin s а vd о  v а  pr о teksi о nizm s а vd о
siyos а tl а rini o’rt а sid а gi nisb а t
Reja:
Kirish
Asosiy qism
I-bob Erkin iqtisodiy hududlar
1.1. Erkin iqtisodiy hududlarning mohiyati va ko’rinishlari
1.2. Erkin iqtisodiy hududlarni yaratishda jahon tajribalari 
II-bob O’zb е kistonda erkin iqtisodiy hududlar
2.1 Protektizm masala nimada
2.2 Nima uchun davlatlar proteksionist siyosatni qo‘llaydi  
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   O zbekiston   Respublikasi   mustaqil   huquqiyʻ
demokratik davlat, erkin fuqarolik jamiyat qurish   yo lida ulkan ishlar olib borilib,	
ʻ
inson   mohiyatining   yangidan   ochishga,   uni   o zligini   anglashga,   imkoniyatlarni	
ʻ
ro yobga chiqarishga va ma’naviy intellektual, aqliy – amaliy rivojlanishga yangi	
ʻ
shart-sharoitlar   yaratib   berishdi   .   Ta’limning   fan   va   ishlab   chiqarish   bilan
integrasiyasi   mexanizmlarini   rivojlantirish,   uni   amaliyotga   joriy   etish,   o qishni,	
ʻ
mustaqil   bilim   olishni   individuallashtirish   hamda   masofaviy   ta’lim   tizimi
texnologiyasini, uning vositalarini ishlab chiqish, o zlashtirish, yangi pedagogik va	
ʻ
axborot   texnologiyalari   asosida   o quvchi   va   talabalarni   o qitishni   jadallashtirish	
ʻ ʻ
ana   shunday   dolzarb   vazifalar   sirasiga   kiradi.   Ushbu   vazifalarni   bajarish   mavjud
pedagogik   jarayonlarni   takomillashtirishni,   uni   hozirgi   zamon   o quvchi   va	
ʻ
talablariga   mos   rivojlantirishni,   xususan   oliy   pedagogik   ta’lim   paradigmasini
zamonaviy   pedagogik   va   axborot   texnologiyalarini   o zlashtirishga,   pedagogika	
ʻ
oliy   ta’lim   muassasalarida   kasbiy   tayyorgarligi   yuqori   bo lgan   pedagog   kadrlarni	
ʻ
tayyorlashga  yo naltirishni taqozo etadi. Ta’limni isloh qilish, yangi mazmundagi	
ʻ
va   zamon   talabiga   javob   beradigan   o quv   adabiyotlar,   qo llanmalarni   yaratish   va	
ʻ ʻ
ilg or   pedagogik   texnologiyalarni   joriy   etishni   taqozo   etadi.   Ta’lim   tizimidagi	
ʻ
kamchiliklar, shu jumladan, matematika   fanida ham  o qitish uslubiyotini  chetlab	
ʻ
o tmaydi.   Har   bitta   fanga   alohida   e’tibor   berish,   har   bir   mavzuni   o`qitishda	
ʻ
ma’suliyatli bo`lish o`qituvchining eng oliy maqsadi hisoblanadi.   Bizga ma’lumki
matematika   fani   juda   qiziqarli   va   shu   bilan   birga   murakkab   fan   bo`lib   ham
hisoblanadi. 
O‘zbekiston   Resublikasi   Prezidenti   SH.Mirziyoyev   Miramonovich   Oliy
Majlisining   XIV     sessiyasida   so’zlagan     nutqida   kadrlar   tayyorlashning
ahamiyatiga  izoh berib shunday degan edi:
«Biz   oldimizga   qanday   vazifa   qo’ymaylik,   qanday   muammoni   yechish
zaruriyati   tug’ilmasin,   oxir   oqibat,   baribir   kadrlarga   borib   qadalaveradi.
Mubolag’asiz   aytish   mumkinki,   bizning   kelajagimiz,   mamlakatimiz   kelajagi,
2 o’rnimizga   kim   kelishiga   yoki   boshqacharoq   qilib   aytganda,   qanday   kadrlar
tayyorlashimizga bog’liq. 
  Mamlakatimiz kelajagi uchun Oliy Majlisning IX sessiyasida qabul qilingan
«Kadrlar   tayyorlash   bo’yicha   milliy   dasturi»ning   amalga   oshirilishi   juda   ham
muhim ahamiyatga ega.  Yuqori malakali  kadrlar tayyorlash va qayta tayyorlashga
alohida e’tibor berish lozim. Kadrlar tayyorlashning sifati, erkin fikrlovchi shaxs -
fuqaroni  kamol  toptirishiga,  ertaga sinf  xonalar  va auditoriyalarda kimlar  dars va
saboq berishiga bog’liq.
Darhaqiqat, barkamol inson shaxsining shakllanishi bevosita uzluksiz ta’lim
jarayonida   amalga   oshadi.   Shunday   ekan,   har   jabhada   muvaffaqiyatga   erishish,
jumladan  yuqori  malakali   kadrlar   tayyorlashda  milliy  dasturni  o‘rni  va  ahamiyati
beqiyosdir. 
Kurs   ishining   obyekti.   Oliy   ta`lim   muassalarida   Moliya   fanini     o qitishʻ
jarayoni.
   Kurs ishining predmeti.        Kurs ishi dan “ Erkin iqtisodiy 
hududlarningijtimoiy iqtisodiy samaradorligini oshirish yo'llari ”  mavzusi  boyicha 
amaliy mashg’ulotlarda  matematika  yo’nalishi bo‘yicha tahsil olayotgan talabalar  
ham  foydalanishlari mumkin.
Kurs   ishining   maqsadi.   “   Erkin   iqtisodiy   hududlarningijtimoiy   iqtisodiy
samaradorligini oshirish yo'llari ” mavzusida yozilgan bundan ososiy maqsad egri
chiziqli integrallarni hisoblash va ularning tadbiqlarini o`rganish
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kurs   ishi     kirish,   2   ta   bob,   4   ta   paragraf,   xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar  ro yxatifdan iborat. 	
ʻ
3 I-bob Erkin iqtisodiy hududlar
1.1. Erkin iqtisodiy hududlarning mohiyati va ko’rinishlari
Erkin   iqtisodiy   hudud   х o’jalik   yuritishning   yangi   shakllaridan   biri   bo’lib,
х alqaro   maydonda   1950   –   yillarning   o х iri   va   60   –   yillarning   boshlarida   paydo
bo’lgan. 1970 - yillarning o’rtalariga k е lib esa jahon maydonida k е ng ommalasha
boshladi.   Bunday   hududlar   dastlab   sanoat   ishlab   chiqarishi   rivojlangan
mamlakatlar hisoblangan – AQSh, Yaponiya, 
G е rmaniya   va   Buyuk   Britaniyada   k е yinchalik   esa   Polsha,   V е ngriya,
Bolgariya   kabi   mamlakatlarda   tashkil   etildi.   Jahon   tajribasidan   ma’lumki,   erkin
iqtisodiy   hududlar   dastavval   daryo   va   d е ngiz   portlarida,   х alqaro   aeroportlarda,
t е mir va avtomobil yo’llariga yaqin joylarda, sayyohlik va alohida olingan sanoat
markazlarida  tashkil  etilgan. Chunki  tovar  moddiy boyliklarni  ch е t  el  bozorlariga
olib chiqishda va ch е t el inv е stitsiyalarini iqtisodiyotga jalb etishda erkin iqtisodiy
hududlarning   roli   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Х alqning   farovonligi,   х ayotning
ko’rkamlashib   borishi,   ko’p   jihatdan   shu   mamlakat   erkin   iqtisodiy   hududlarining
tashkil   etilishi   va   muvaffaqiyatli   faoliyat   ko’rsatishi   bilan   bog’liqdir.   Chunki
bunday  х olatlarni iqtisodiyoti rivojlangan va erkin iqtisodiy hududlar tashkil etgan
mamalakatlar   faoliyatida   ko’plab   kuzatish   mumkin.   N е gaki,   qaysi   mamlakatda
ch е t   el   inv е storlari   va   tadbirkorlar   faoliyati   uchun   k е ng   imtiyozlar   yaratilsa,
ularning   o’zlarini   tiklab   olishlari   uchun   amaliy   yordam   b е rilsa   va   imkoniyatlar
yaratilsa,   inv е stitsiya   miqdori   ham,   tadbirkorlikning   ishchanlik   qobiliyati   ham
o’sha yerda yuqori bo’ladi. 
Erkin iqtisodiy hudud haqida tushuncha birinchi marta 1973-yil 18maydagi
Kioto   konvensiyasida   b е rilgan.   Unga   ko’ra   erkin   iqtisodiy   hudud   d е b   –
mamlakatning   bir   qismini   Ya’ni   tovarlar   importi   va   eksportini,   boj х ona   va   soliq
ch е klovlarisiz   olib   kirish   mumkin   bo’lgan   hududga   aytiladi.   O’zb е kiston
R е spublikasi Oliy Majlisining 5–s е ssiyasida qabul qilingan «erkin iqtisodiy hudud
to’g’risida»gi   qonunning   1–moddasida   esa   quydagicha   tarif   b е rilgan:   -   «Erkin
iqtisodiy   hududlar   d е b   –   mintaqani   jadal   ijtimoiy   iqtisodiy   rivojlantirish   uchun
ichki   va   tashqi   kapitalni,   istiqbolli   t ех nologiyalar   va   boshqaruvga   oid   tajribalarni
4 jalb etish maqsadida tuziladigan, aniq b е lgilangan ma’muriy ch е garalari va alohida
huquqiy tartiboti bo’lgan ma х sus ajratilgan hududga aytiladi». 
Umuman   olganda   erkin   iqtisodiy   hududlarning   30   ga   yaqin   turi   bo’ladi.
Ulardan   k е ng   tarqalganlari:   erkin   savdo   hududlar,   erkin   boj х ona,   erkin   ishlab
chiqarish,   erkin   ilmiy   –   t ех nik   hududlardir.   Bularning   х ar   biri   erkin   iqtisodiy
hudud toifasiga kirgani bilan o’z funksiyasiga ko’ra bir biridan farq qiladi. 1
 
Erkin   iqtisodiy   hududlari   –   konsignatsiya   (   ya’ni   tovarlarni   sotish   uchun
b е rish) omborlarini, erkin boj х ona zonalarini, shuningd е k tovarlarga ishlov b е rish,
ularni o’rash – joylash, saralash, saqlash hududlarini o’z ichiga oladi. 
Erkin boj х ona hududlari – ch е t elda ishlab chiqarilgan va mamlakatga kirib
k е layotgan   mahsulotlarni   imtiyozli   to’lov   asosida   saqlash,   markalar   va   sortlarga
ajratish, ishlov b е rish, agar k е rak bo’lib qolgan holda kompl е ktlashtirish va sotish
kabi   vazifalarni   bajaradi.   Bunday   erkin   boj х ona   hududlari   daryo   va   d е ngiz
portlarida, ch е garadosh t е mir yo’l tarmoqlarida va aeraportlarda ch е t el valyutasida
daromad olish maqsadida tashkil etiladi. 
Erkin   savdo   hududlari   AQShda   ko’plab   tashkil   etilgan   bo’lib,   ular   tashqi
savdo zonalari (Foreign Trade Zones) d е b nomlanadi. Bugungi kunda AQShda 200
ga   yaqin   zona   va   subzonalar   faoliyat   qo’rsatmoqda.   Bu   hududlarning   faoliyatini
nazorat qilish tashqi savdo zonalari 
D е partam е ntiga   yuklatilgan   bo’lib,   tadqiqotlar   shuni   ko’rsatmoqdaki,
D е partam е nt   tomonidan   zona   ochilishi   uchun   ru х sat   b е rilgandan   so’ng   uning
faoliyat ko’rsatguniga qadar 6 oydan – 3 yilgacha vaqt k е rak bo’ladi. 
Erkin ishlab - chiqarish zonalari maqsadli sotsial – iqtisodiy dastur bo’lib,
yangi   ishlab   chiqarish   munosabatlari   asosida   alohida   t е rritoriyada   tadbirkorlikni
rag’batlantirish,   iqtisodiyotning   ustivor   tarmoqlariga   ch е t   el   inv е stitsiyalarini   jalb
etish, istiqbolli t ех nologiyalarni erkin raqobat, ma’muriy – iqtisodiy mustaqillik va
o’zini   –   o’zi   mablag’   bilan   ta’minlash   tamoyillari   asosida   joriy   etilishidir.   Bu
maqsad uchun ijara, koop е rativ, qo’shma va ch е t el kor х onalarini qurish va ularni
ekspluatatsiya qilish evaziga erishiladi. 
1   Nazarova G.G., Xalilov X.X., Xanova I.M., Hakimov N.Z., Bobojonov B.R. Jahon iqtisodiyoti.  T .: 
MChJ  “ RAM - S ”, 2007  y
5 Shuni qayd etish lozimki,  х alqaro maydonda erkin eksport ishlab chiqarish
hududlari   ham   muvaffaqiyatli   faoliyat   ko’rsatmoqda.   Fikrimizning   dalili   sifatida
aytib o’tishni istardikki, Irlandiyadagi «Sh е nnon» aeroporti erkin eksport – ishlab
chiqarish   hududlarining   tipik   vakili   hisoblanib,   bu   aeroportning   o’ziga   х os
х ususiyatlari   ya’ni   turistlarning   ko’pligi   va   juda   ko’plab   mamlakatlarning   х avo
yo’llari k е sishganligi, boshqa ko’plab qulay imkoniyatlari uchun bu yerda sotuvga
qo’yilgan ch е t el firmalarining tovarlari firma egalariga ko’p foyda k е ltiradi. 
Erkin   ishlab   chiqarish   zonalarida   ishlab   chiqaruvchilarga   baholarni   erkin
raqobat   va   bozordagi   talab   –   taklif   asosida   b е lgilash,   sh е rikni   tanlash,   ishlab
chiqariladigan   mahsulotlarning   soni   va   turlarini   b е lgilash,   ishchilarni   ishga   qabul
qilish va bo’shatish masalalarini hal etish va ularga to’lanadigan ish haqi miqdorini
milliy   va   ch е t   el   valyutasida   b е lgilash   huquqi   b е rildi.   Bundan   tashqari   erkin
iqtisodiy hududlarda tashkil etilgan ishlab chiqarish munosabatlariga mos k е luvchi
– moliya va hisob oliygohlari tizimi ham tashkil etiladi.Bu tizim tarkibiga milliy va
ch е t   el   valyutalarida   op е ratsiyalar   olib   boruvchi   davlat   va   tijorat   inv е stitsiya
banklari, tijorat –  х o’jalik sudlari, valyuta va fond birjalari kiradi. 
Erkin ilmiy – t ех nik hududlar, ilmiy ishlab  chiqarish  va o’quv markazlari
jamlangan  х ozirgi kunda ishlayotgan va rivojlangan infrastrukturaga, ch е t el ilmiy
– t ех nikaviy va t ех nologiyasiga, ishlab chiqarish va moliyaviy jihatdan pot е nsialga
ega   bo’lgan   va   ma х sus   huquqiy   tartibot   o’rnatiladigan   alohida   ajratilgan
hududlardan iborat bo’ladi. 
Erkin ilmiy t ех nik zonalar   yuksak  t ех nopolislar, t ех noparklar,  mintaqaviy
inovatsiya   markazlari   –   t ех nopolislar   ishlaydigan   zonalar   shaklida   tashkil   etiladi.
Bunday   hududlarni   tashkil   etishda   maqsad   fan   va   t ех nika   rivojlanishida   muhim
yo’nalishlarni   olib   borish   va   uni   х alqaro   maydondagi   nufuzini   oshirishdan
iboratdir.  
Erkin ilmiy t ех nik hududlar tashqi iqtisodiy masalalarni   х al etish bilan bir
qatorda   mamlakatning   ichki   umumiy   х o’jalik   masalalarini   yechishga   ham
qaratilgan bo’lishi lozim. Bunday   х olatda bu zonalarda ilmiy tadqiqotlarni amalga
oshiruvchi   va   atrof   muhitga   ziyon   –   zahmat   yetkazmaydigan   ishlab   chiqarishni
6 tashkil   etish   va   ishlab   chiqarish   r е surslarini   o’zlashtirish   uchun   yuqori
imkoniyatlar mavjud bo’ladi.  
Erkin   iqtisodiy   hududlar   o’zlarining   boj х ona   hududiga   ega   bo’lib,   bu
hudud   t е rritoriyasiga   kirib   –   chiqish   o’rnatilgan   tartibga   amalga   oshiriladi.   Erkin
iqtisodiy hududlar g е ografik jihatdan joylashishiga qarab, «tashqi» ya’ni ikki yoki
bir   n е cha   mamlakat   hududida   joylashgan   –   х alqaro   va   bir   mamlakat   hududida
joylashgan «ichki» erkin iqtisodiy hududlarga bo’linadi.  
Shu   bilan   birga   erkin   iqtisodiy   hududlar   х alkaro   maydonda   х o’jalik
i х tisosligi   va   tashkil   etish   turlariga   qarab   ham   klasifikatsiya   qilinadi.   Bu
klassifikatsiya asosida erkin iqtisodiy hududlar хo’jalik iхtisosligi bo’yicha: 
1. Erkin savdo hududi. 
2. Sanoat va ishlab chiqarish zonasi. 
3. T ех nik va t ех nologiyani joriy etish hududlari. 
4. Х izmat ko’rsatish zonalari. 5. Kompl е ks zonalr. 
Tashkil etish turlariga qarab esa: 
1. Hududiy zonalar. 2. Ma х sus tartibot zonalariga bo’linadi. 
 
Erkin   iqtisodiy   offshor   hududlari   d е b   ma х sus   soliq   tizimi   o’rnatilgan
hududga   aytiladi   yoki   bu   hududni   ch е t   el   inv е stitsiyasiuchun   soliq   imtiyozlari
qo’llaniladigan hudud d е b ham atash mumkin. Ma’lumki   х alqaro   х amjamiyatdagi
davlatlarda soliq  tizimi  bir  –  biridan  anchagina  farq  qiladi. Masalan:  Shvetsiyada
kompaniya foydasining 63 foizi soliqqa tortilsa, AQShning D е lavar shtatida esa bu
salmoq olinadigan foyda miqdoridan qat’iy nazar 400 AQSh dollarini tashkil etadi.
Shuning   uchun   х ar   qanday   kompaniya   ro’y х atga   olinish   davrida   soliqqa
tortilish sharoitlariga qarab 2 turga: 
1. Oddiy kompaniyalar. 
2. Offshor kompaniyalarga bo’linadi. 
Birinchi offshor hududlar 1960 yillarda tashkil etilgan bo’lib, buning asosiy
sababi   mustaqillikka   erishgan   mamlakatlar   chеt   el   invеstitsiyalarini   jalb   etish
7 uchun   soliq   imtiyozlarini   joriy   eta   boshladi.   AQSh   va   boshqa   mamlakatlardagi
qattiq   bank   nazoratidan   aziyat   chеkkan   yirik   korporatsiyalar   bu   hududlarda
o’zlarining filiallarini tashkil etishga kirishdilar.   Bu   bilan   offshor   tadbirkorlarning
strukturasi   ham   rivojlana   boshladi . 2
 
Bunday kompaniyalar bir qancha imtiyozlarga ega bo’lib, ular birinchidan:
-   soliq   stavkalarining   minimal   miqdori;   ikkinchidan:   -   ma’muriy   nazoratning
yumshoqligi   va   hisoblarni   topshirish   muddatlarining   uzoqligi;   uchinchidan:   -
offshor   kompaniyalar   faoliyatining   konfеdеnsialligi   yoki   sir   saqlash   muhimligi
bo’lib hisoblanadi. 
Hozirgi   kunda   хalqaro   hamjamiyatda   katta   mavqеga   ega   bo’lgan   offshor
zonalari bo’lib: Malta orollari, Men orollari, Britan – Virgin orollari, mingta banka
ega   Nauru   orollari,   Gonkong,   Kipr,   Bagama   orollari,   Bеrmud   orollari,   Singapur
davlati,   Liхtеnshtеyn,   Lyuksеmburg,   Shvetsariya,   Panama,   Gibraltar   bo’g’ozi
mamlakatlari hisoblanadi.  
Yuqoridagi mamalakatlar iqtisodiyoti tahlili va ularda tashkil etilgan erkin
iqtisodiy   hududlar   rivojlanish   dinamikasidan   ko’rinib   turibdiki,   bu
mamlakatlardagi   makro   va   mikro   iqtisodiy     ko’rsatkichlarga   erkin   iqtisodiy
hududlar katta tasir o’tkazadi. 
2   Колесов   В.П.,   Кулаков   М.В.   Международная   экономика:   Учебник.   -   М.:   ИНФРА-М,
2008. - 474 с. 
8  
1.2. Erkin iqtisodiy hududlarni yaratishda jahon tajribalari
Hozirgi   kunda   dunyoda   400   tadan   2000   tagacha   erkin   iqtisodiy   hudud
mavjud d е b hisoblanadi. Birinchi erkin iqtisodiy hududlar AQShda 1934yili erkin
savdo hududi ko’rinishida tashkil etilgan. Ularning asosiy yo’nalishi tashqi savdoni
faollashtirish   bo’lgan.   Bunga   esa   boj х ona   bojlarining   pasaytirilishi   va
erkinlashtirilishi   sabab   bo’lgan.   Bu   hududlarning   eng   qiziqarli   joyi   shundaki,
import   qilinga   yarim   tayyor   mahsulotlar   –   agar   tayyor   mahsulot   sifatida   eksport
qilinsa   boj х ona   tozalashlaridan   o’tmagan   va   agar   import   qilingan   yarim   tayyor
mahsulotlar   –   tayyor   bo’lganidan   k е yin   AQShbozoriga   kirsa   to’la   boj х ona
to’lovlariga va tozolovlariga tortilgan. 
Buyuk Britaniya qo’shma qirolligi – hududida tashkil etilgan kompaniyalar
faoliyati   va   soliq   tizimi   х alqaro   maydonda   takomillashgan   sist е malardan   biri
bo’lib, bu qonun qoidalar, ayniqsa, offshor zonalarning rivojlanishi uchun muhim
ahamiyat kasb etadi. Bu qonun 1965 yilda Moliyaviy qonun (Finance act) asosida
qabul qilingan bo’lib, Buyuk Britaniya iqtisodiyotida faoliyat ko’rsatuvchi barcha
kompaniyalar   uchun   amal   qiladi.   Bu   soliq   turidan   faqatgina   nokorporativ
kor х onalar, «o’rtoqchilik» kompaniyalari va mahalliy hokimiyatgina ozod etilgan. 
Soliq   solish   bazasi   bo’lib   kompaniya   foydasi   hisoblanadi.   Bu   tizimning
o’ziga  х osligi soliq stavkasi daromad solig’i tamoyillari asosida foyda ortishi bilan
soliq stavkasi ham ortib boradi. Bu qonunga 1972 yilda o’zgartirish kiritilib 1973-
yil 1-yanvaridan boshlab amal qila boshlagan va «soliq sist е masining klassik» turi
d е b nomlangan yangi turi hisoblashning shartli sist е masi asosida yuritiladi.  
Hisoblashning   «klassik   sist е masi»   ikki   tamoyilga   asoslanadi.   Birinchidan:
foydani soliqqa tortish davrida – aksiyadorlar tomonidan olingan divid е ntlar soliq
bazasiga   qo’shilmasdan   –   alohida   aksiyadorlarga   tarqatilish   vaqtida   daromad
solig’iga   tortiladi;   ikkinchidan:   -   mayda   kor х onalarni   soliqqa   tortish   tizimini
takomillashtirish   maqsadida,   yopiq   mayda   kor х onalar   toifalarini   tashkil   etilishi
bilan. 
9 B е liz   mamlakatining   janubiy   qismi   hisoblanmish   Korsol   rayonida   1994
yilda   erkin   savdo   zonasi   tashkil   etildi.   Mazkur   savdo   zonasining   asosiy   maqsadi
quyidagilardan iborat bo’lib hisoblanadi: 
birinchidan: ch е t ellik diplomatlarga ulgurji va chakana savdo 
х izmatlarini   tashkil   etish;   ikkinchidan:   ch е t   elga   safarga   k е tayotgan
k е malarga  tovarlarni sotish 
yoki   ayriboshlash;   uchinchidan:   boj х ona   х izmatlarining   nazorati   asosida
tovarlarni 
suvda,   quruqlikda   va   havo   liniyalari   orqali   eksport   qilishni   tashkil   etish;
to’rtinchidan: ulgurji tovarlarni boj х ona  х izmatlarining hududida 
saqlab   b е rish   va   olib   kirishni   amalga   oshirish;           b е shinchidan:   tovar
mahsulotlarini bir tadbirkordan olib ikkinchi 
tadbirkorga sotish, ya’ni vositachilik funksiyalarini bajarish.  
Shu   bilan   birga   mazkur   tashqi   savdo   hududida   ch е t   el   valyutasini   olib
kirish   va   olib   chiqish   qattiq   nazorat   qilinmaydi,   ch е t   el   ishlatganligi   uchun   хе ch
qanday   soliq   olinmaydi.   Mazkur   iqtisodiy   zonadagi   tadbirkor,   shu   yerda
joylashgan   banklarning   birida,   har   qanday   davlatning   pul   birligidan   qa’tiy   nazar
hisob   –   raqamini   ochishi   mumkin.   Tashqi   savdo   hududiga   olib   kirilgan   tovar
moddiy boyliklaridan soliq yoki boj х ona to’lovlari olinmaydi, yangi tashkil etilgan
kor х onalar yoki firmalar 5 yil mobaynida soliqdan ozod etiladi, bu muddat davlat
tomonidan 10 yilga uzaytirilishi mumkin. Eksportga yo’naltirilgan mahsulot ishlab
chiqaruvchi   kor х onalar   uchun   esa   soliqdan   ozod   qilish   muddati   25   yilga   ham
uzaytrilishi mumkin. 
Hozirgi   kunda   eng   t е z   rivojlanayotgan   iqtisodiyotlardan   biri   bo’lmish   -
Х itoy   Х alq   R е spublikasi   iqtisodiyoti   ham   asosan   erkin   iqtisodiy   hududlarda
amalga   oshirilgan   islohotlar   tufayli   yuzaga   k е lgan   va   aynan   Х itoy   Х alq
R е spublikasi   hozirgi   kunda   erkin   savdo   hududlarini   tashkil   etishda   eng   ya х shi
natijalarga erishgan mamlakat hisoblanadi.  
 
10 II-bob O’zb е kistonda erkin iqtisodiy hududlar
2.1Protektizm masala nimada?
                Oxirgi   paytlarda   iqtisodchilar   va   tadbirkorlar   o‘rtasida   davlatimizning
iqtisodiy   siyosatida   import   cheklovlarini   qo‘llash   bo‘yicha   tortishuvlar   avj
olmoqda. Bu bahslar  ijtimoiy tarmoqlarga ham  ko‘chib, turlicha populistik fikrlar
ilgari   surilmoqda.   Bu   esa,   o‘z   navbatida,   iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirish
muhitiga   o‘z   ta’sirini   o‘tkazishi   tabiiy,albatta.
Ishlab   chiqarishni   endigina   yo‘lga   qo‘ygan   tadbirkorlar   import   bojlarini   oshirish
orqali   davlat   tomonidan   himoya   choralarining   qo‘llanilishini   so‘ramoqda.
Ma’lumki,   iqtisodiyot   nazariyasida   bu   holat   proteksionizm   deb   ataladi   va   bu
jarayonda   mamlakat   yoki   bir   nechta   mamlakatlardan   iborat   bloklar   o‘z
iqtisodiyotini   himoya   qilish   maqsadida   tashqi   savdo   operatsiyalariga   cheklovlar
(asosan import bojlari) kiritadi.
Hozirgi kunda, proteksionizmning tariflar, kvotalar, subsidiyalar, sertifikatlash,
milliy   mahsulotlardan   foydalanish   talablarini   joriy   qilish,   ma’muriy   to‘siqlar,
antidemping va valyuta kurslarini boshqarish kabi usullari keng qo‘llaniladi.
Mamlakatlarning   iqtisodiy   rivojlanish   jarayonlari   sekinlashgan   hollarda
proteksionizm   siyosatining   jozibadorligi   oshadi.   2009   yilning   iqtisodiy   krizisi
oxirgi 30 yil ichida xalqaro tashqi savdoni liberallashtirish yo‘lida qilingan barcha
ishlarni   yo‘qqa   chiqardi.   Ayniqsa,   iqtisodiy   faollik   pasayishi   oqibatida   davlat
moliyasining kuchsizlangani  holatida import  bojlarini oshirish budjet  taqchilligini
kamaytirishga qaratilgan oson usullardan hisoblanadi.
AQShda   (1930   y.)   Smoot-Hawley   tariflarining   joriy   qilinishi   tarixda
qo‘llanilgan   eng   katta   proteksionistik   qadamlardan   hisoblanadi.   Bunda
proteksionizm   tarafdorlari   iqtisodiyotning   «go‘dak»   sektorlarini   himoya   qilish,
mahalliy  ish  o‘rinlarini   yaratish,  milliy  xavfsizlik   bilan  bog‘liq  sektorlarni   saqlab
qolish,   iste’molchilarni   himoya  qilish   kabi   vajlar   bilan  qonun   loyihasini   ommaga
olib chiqishgan.
11 Shunda o‘sha davrning eng atoqli iqtisodchilarini o‘z ichiga olgan 1028   olimlar
jamoasi Prezident Xerbert Xuverga ushbu tariflarning maqsadga muvofiq emasligi
to‘g‘risida petitsiya yuborishadi. Proteksionizm harakatiga qarshi tomonlar yuqori
tariflar   tufayli   iste’molchilar   tanlov   doirasining   qisqarishi   va   inflyasiyaning
oshishi,   «go‘dak»   sektorlar   esa   baribir   rivojlanmasligi,   buning   ustiga,   boshqa
mamlakatlarning   qarshi   proteksionistik   javob   harakatlari   orqali   savdo
urushlarining kelib chiqishi  kabi oqibatlarni  ko‘rsatgan holda bu harakatga qarshi
chiqishdi.
Prezident   Xerbert   Xuver   o‘zi   ham   qarshi   bo‘lishiga   qaramay   turli   biznes
doiralari va o‘z partiyasi tomonidan bo‘lgan bosimlar ostida qonunni veto huquqini
qo‘llamasdan   tasdiqlaydi.   Ko‘p   o‘tmay,   Kanadada   ham   yuqori   import   bojlarini
e’lon   qilgan   holda   savdo   urushlari   avj   ola   boshlaydi,   bu   esa   iqtisodiy
depressiyaning yanada chuqurlashishiga olib keladi.
O‘sha   davrdan   boshlab   jahon   iqtisodiyotida   tashqi   savdoni   liberallashtirishga
yo‘naltirilgan harakatlar avj oladi va iqtisodiyotda savdo qilish savdo qilmaslikdan
afzal   (trade   is   better   than   no   trade)   prinsipi   ostida   tashqi   savdo   konsepsiyalari
shakllanadi,   xalqaro   savdo   tashkiloti   tashkil   etiladi   va   turli   shartnomalar
imzolanadi. Ayniqsa, ikkinchi jahon urushidan keyin G‘arb mamlakatlari o‘rtasida
erkin   iqtisodiy   savdo   umume’tirof   etilgan   iqtisodiy   prinsip   sifatida   tan   olindi   va
savdo to‘siqlarining minimallashishiga olib keldi.
Erkin   tashqi   savdo   g‘oyalari   300   yil   oldingi   David   Rikardoning   solishtirma
afzallik   nazariyasi   ustiga   qurilgan   bo‘lib,   unga   ko‘ra,   xalqaro   miqyosda   barcha
ishlab   chiqarish   resurslarining   erkin   (cheklovlarsiz)   harakatlanishi   iqtisodiy
samaradorlikni   o‘stiradi   va   resurslar   o‘zidan   maksimal   manfaat   keltirgan   holda
aholi farovonligining oshishiga xizmat qiladi.
Agar   ishlab   chiqarish   resurslarining   mamlakatlar   o‘rtasidagi   erkin   harakati
bo‘lmasa,   bu   g‘oyalarning   amaliy   natijalarini   ko‘rish   imkonsizdir.   Solishtirma
afzallik prinsiplari asosida ixtisoslashuvning eng yuqori formasini kolonial davrda
ko‘rishimiz   mumkin.   U   davrda   barcha   rivojlanayotgan   mamlakatlar   o‘zlarining
solishtirma afzalliklaridan kelib chiqib, xom ashyo yetishtirib berishga, rivojlangan
12 mamlakatlar esa undan sanoat yoki yuqori qo‘shilgan qiymatli mahsulotlarni ishlab
chiqarishga ixtisoslashdi.
2.2 Nima uchun davlatlar proteksionist siyosatni qo‘llaydi?
Iqtisodiy   nazariya   tarafidan   qaraydigan   bo‘lsak,   solishtirma   afzallik   ham   bir
optimal   holat,   lekin   rivojlanishga   intiluvchi   davlatlar   har   doim   o‘zida   yuqori
qiymatli   mahsulot   ishlab   chiqaruvchi   sektorlarni   qo‘llab-quvvatlash   yoki
strukturaviy   o‘zgarishlarni   amalga   oshirish   orqali   aholi   farovonligini   oshirishga
harakat   qiladi.   Bu   jarayonni   amalga   oshirishda   davlat   ayrim   proteksionistik
yo‘llardan foydalanishga majbur.
Erkin   savdoning   real   daromadlar   o‘sishiga   olib   kelishi   inkor   qilib
bo‘lmaydigan  fakt  bo‘lgani   kabi   mahalliy  o‘zini-o‘zi   ta’minlash   darajasini  saqlab
qolishdan ham mamlakat farovonligi uchun real foyda mavjud.
Shu   o‘rinda   iqtisodchilar   tomonidan   ko‘p   qo‘llaniladigan   Keyns   so‘zlarini
keltirish   maqsadga   muvofiqdir:   «Men   xalqlar   o‘rtasida   iqtisodiy   to‘siqlarni   eng
yuqori   darajaga   ko‘taradiganlarga   emas,   balki   eng   kam   darajaga   tushiradigan
insonlarga   xayrixohlik   bildiraman.   Fikrlar,   bilimlar,   san’at,   mehmondo‘stlik,
sayohatlar   -  bu tabiatan  xalqaro bo‘lishi   kerak  bo‘lgan narsalardir. Biroq  tovarlar
ishlab   chiqarish   mantiqan   asoslangan   darajada   mahalliy   bo‘lishi   lozim.   Va   eng
muhimi, moliyalash birinchi navbatda mahalliy bo‘lishi lozim.»
XX asrda iqtisodiy rivojlanish nazariyasida proteksionizmning boshqa usullari,
ya’ni   import   o‘rnini   bosuvchi   sanoatlashtirish   (import   subsitution   and
industrialization)   usullari   qo‘llanila   boshladi.   Ushbu   usul   XX   asr   o‘rtalarida
ommalashgan   bo‘lsada,   aslida   bu   XIX   asrning   boshlarida   nemis   iqtisodchisi
Fridrix   List   tomonidan   o‘rtaga   tashlangan   g‘oya   edi.   Uning   fikriga   ko‘ra,   import
bojlari   bu   mamlakatning   kelajakdagi   samaradorligini   oshirishga   bo‘lgan
investitsiyadir.
Amerika asoschilaridan bo‘lgan Aleksandr Xamilton esa turli import bojlarini
qo‘llash   orqali   AQShning   ilk   rivojlanish   davrida   yirik   davlat   xarajatlarini
13 muvaffaqiyatli   moliyalashtirgan.   Xalqaro   valyuta   fondi   va   Jahon   banki   80-90
yillarda   rivojlanayotgan   mamlakatlarga   strukturaviy   moslashish   (Structural
adjustment   programs   (SAPs))   qarzlarini   berishda   import   o‘rnini   bosuvchi
sanoatlashtirish dasturlarining tugatilishini talab qiladi va ko‘pgina rivojlanayotgan
mamlakatlardagi ushbu rivojlanish dasturlari muddatidan oldin to‘xtatiladi.
Import   o‘rnini   bosuvchi   sanoatlashtirish   ham   o‘z   davrida   mamlakat
iqtisodiyotini   strukturaviy   o‘zgartirishga   yo‘naltirilgan   jozibador   yo‘nalishlardan
biri  edi. Bu siyosatni  ilmiy jihatdan tahlil  etgan tadqiqotlarga misol sifatida 1991
yildagi   Jahon   banki   katta   iqtisodchisi   Dipak   Mazdumarning   «Import   o‘rnini
bosuvchi   sanoatlashtirish   va   kichik   miqyosli   proteksionizm:   Hindiston
to‘qimachilik   sanoati   tajribasi»   maqolasini   keltirish   mumkin.   Unga   ko‘ra,
Hindistonda   ham   rivojlanishning   ilk   davrlarida   sanoatni   rivojlantirish   siyosati
tashqi   savdo   siyosati   bilan   chambarchas   bog‘liqlikda   olib   borilgan   bo‘lib,   davlat
tomonidan ayniqsa to‘qimachilik sanoati qattiq himoya qilingan.
1950-60   yillarda   Koreyadagi   to‘qimachilik   sanoatini   himoya   qilishga
qaratilgan yuqori proteksionistik choralar ushbu mamlakatning eksport potensialini
rivojlantirishdagi   muhim   qadamlar   bo‘lib   hisoblanadi.   60-yillarning   o‘rtalarida
Koreya   davlati   tomonidan   faqatgina   eksport   qiluvchilarga   erkin   import   qilish
imkoniyatlari   ochib   berildi.   Valyuta   kurslarini   davlat   tomonidan   inflyasiya
darajasiga nisbatan qadrsizlantirib borish siyosati esa eksport qiluvchilarga narxlar
o‘sishidan   keladigan   zararlarni   kompensatsiya   qilib,   ularning   imkoniyatlarini
kengaytirdi.
Xulosa   qilib  aytganda,   erkin  savdo   iqtisodchilar   tomonidan  eng   ko‘p  qo‘llab-
quvvatlanadigan   yondashuv   bo‘lishiga   qaramay,   davlatlarning   barchasiga   birdek
mos   keladigan   tashqi   savdo   siyosati   mavjud   emas.   Jahon   savdo   tashkiloti   tashkil
bo‘lganidan   so‘ng   tarif   va   kvotalar   orqali   tashqi   savdo   operatsiyalarini   nazorat
qilish   imkoniyatlari   cheklangan   bo‘lsa-da,   ularning   o‘rniga   murakkab   himoya
usullari ishlab chiqildi.
Masalan,   standartlashtirish,   sertifikatlash,   antidemping   va   antisubsidiyalash
kabi ichki bozorni himoyalashning yangi usullari qo‘llanila boshlandi. Shu sababli
14 taraqqiy   etayotgan   davlatlarning   iqtisodiy   siyosatlari   betakror,   umumqabul
qilingan nazariy qarashlarga mos kelmasligi va ba’zi hollarda xatto qarama-qarshi
ham bo‘lishi mumkin.
Proteksionistik siyosat amalga oshirilayotganda «yutuvchi taraflarning foydasi
yutqizuvchi   taraflarning   zararidan   ko‘p   va   shu   bilan   jamiyat   uchun   nafli»,   degan
qarash bilan proteksionistik siyosatni oqlab bo‘lmaydi.
Birinchi   navbatda   davlat   tomonidan   yutuvchilar   foydasi   hisobiga
yutqizuvchilar   zararini   qoplash   mexanizmlarining   joriy   etilishi   orqali
proteksionistik siyosatning amalga oshirilishini asoslash mumkin bo‘ladi.
Proteksionizm   iqtisodiy   rivojlanish   bosqichida   qo‘llanilishi   mumkin   bo‘lgan
turli   iqtisodiy   usullardan   biri   sifatida   yashash   xuquqiga   ega   va   uning   samarali
bo‘lishi uchun quyidagi sharoitlar bo‘lishi shart:
1.   Himoyaga   olinayotgan   sektorlarning   texnologik   jihatdan   rivojlanishi   uchun
shart-sharoitlar   mavjudligi.   Masalan,   Xitoydan   televizor   ishlab   chiqarishni
O‘zbekistonga  ko‘chirib kelganimiz  bilan  texnologik jihatdan  rivojlanish  bo‘lmas
ekan, biz Xitoydan arzon televizor  ishlab chiqara olmaymiz va ular  bilan raqobat
qila olmaymiz. Himoya qilinayotgan sektorlarni rivojlantirish uchun mutaxassislar
va ilmiy salohiyatni kuchaytirish lozim.
2.   Ushbu   sektorlarning   uzoq   muddatli   strategik   rivojlanish   va   investitsiya
dasturlarining mavjudligi. Ushbu dasturlar raqobatbardoshlikni bosqichma-bosqich
oshirish chora-tadbirlarini o‘zida mujassamlashtirishi lozim.
3.   Himoya   usullarini   bosqichma-bosqich   kamaytirib   borish   orqali   ishlab
chiqaruvchilarni   erkin   raqobatga   tayyorlab   borish   yondashuvining   mavjudligi.
Afsuki,   jahon   tajribasida   himoya   qilishning   optimal   davrini   aniqlash   bo‘yicha
yaxshi tajribalarni topish mushkul.
Masalan, Malayziya mamlakatida 1985 yilda tashkil qilingan avtomobil sanoati
yuqori   tariflar   hisobiga   himoya   qilingan   bo‘lsa-da,   hozirgacha   ham   o‘z
raqobatbardosh mahsulotini ishlab chiqara olmadi.
Daniel Borer (2018) tadqiqotida ichki avtomobil sanoatini himoyalash evaziga
yo‘qotilgan   farovonlikning   yuqori   ekanligi   tufayli   ushbu   sanoatni   saqlab   qolish
15 o‘zini   oqlamasligi   to‘g‘risida   xulosa   qilingan   va   raqobatbardoshlikni   oshirish
uchun import cheklovlarini pasaytirish tavsiyalari berilgan.
Boj   to lovlari.   Boj   to lovlari   import   tovarlarga   aksiz   soliqlari   hisoblanadi,   uʻ ʻ
daromad olish maqsadida yoki himoya uchun kiritilishi mumkin;
Import kvotalari. Import kvotalari yordamida ma lum bir vaqt oralig ida import	
ʼ ʻ
qilinishi mumkin bo lgan tovarlarning maksimal hajmi o rnatiladi;	
ʻ ʻ
Tarifsiz to siqlar. Ta rifsiz to siqlar deyilganda litsenziyalash tizimi, mahsulot	
ʻ ʼ ʻ
sifatiga standartlar qo yish yoki oddiy ma muriy taqiqlashlar tushuniladi;	
ʻ ʼ
Eksportni ixtiyoriy cheklash. Eksportni ixtiyoriy cheklash savdo to siqlarining	
ʻ
nisbatan   yangi   shakli   hisoblanadi.   Bu   holda   chet   el   firmalari   o zlarining   ma lum	
ʻ ʼ
mamlakatga eksportini ixtiyoriy ravishda cheklaydi.
Erkin   iqtisodiy   zonalar   va   kichik   sanoat   zonalarini   rivojlantirish
masalalari muhokama qilindi
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev erkin iqtisodiy
zonalar   va   kichik   sanoat   zonalarini   rivojlantirish   bo‘yicha   amalga
oshirilayotgan ishlar samaradorligi tahliliga bag‘ishlangan yig‘ilish o‘tkazdi.  
Yig‘ilishda   O‘zbekiston   Respublikasi   Bosh   vaziri   va   uning   o‘rinbosarlari,
Prezidentning davlat maslahatchilari, tegishli vazirlik, idora va xo‘jalik yurituvchi
subyektlar   rahbarlari   ishtirok   etdi.  
2017-2021-yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasida   makroiqtisodiy   barqarorlikni
mustahkamlash,   iqtisodiyot   tarmoqlari   va   hududlarga   xorijiy,   avvalo,   to‘g‘ridan-
to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalarni   faol   jalb   qilish,   davlat   mulki   xususiylashtirilgan
obyektlar   bazasida   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   uchun   qulay   shart-
sharoitlar   yaratish,   viloyat,   tuman   va   shaharlarni   kompleks   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishga doir ko‘plab vazifalar belgilangan. Mamlakatimizda erkin iqtisodiy
zonalar,  texnoparklar   va   kichik  sanoat   zonalari   faoliyati   samaradorligini   oshirish,
yangilarini   tashkil   etish   borasida   olib   borilayotgan   ishlar   bunda   muhim   ahamiyat
kasb   etmoqda.  
16 Davlatimiz rahbarining 2016-yil 26-oktabrdagi “Erkin iqtisodiy zonalar faoliyatini
faollashtirish   va   kengaytirishga   doir   qo‘shimcha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida”gi
farmoniga   muvofiq   ushbu   zonalar   uchun   yanada   qulay   shart-sharoitlar   yaratildi.  
Bugungi   kunda   mamlakatimizda   14   ta   erkin   iqtisodiy   zona   faoliyat   yuritmoqda.
«Navoiy», «Angren», «Jizzax»,  «Urgut», «G‘ijduvon», «Qo‘qon» va  «Hazorasp»
erkin   iqtisodiy   zonalarida   umumiy   qiymati   486   million   dollarga   teng   62   loyiha
amalga   oshirilgan,   4   ming   600   dan   ortiq   ish   o‘rni   yaratilgan.   Farmatsevtika
sohasiga   ixtisoslashgan   «Nukus-farm»,   «Zomin-farm»,   «Kosonsoy-farm»,
«Sirdaryo-farm»,   «Boysun-farm»,   «Bo‘stonliq-farm»,   «Parkent-farm»   singari   7
yangi  erkin iqtisodiy  zonani  rivojlantirish bo‘yicha izchil  ishlar  olib borilmoqda.  
Yig‘ilishda   erkin   iqtisodiy   zonalardagi   natijalar   qoniqarli   emasligi,   ularni   yanada
rivojlantirish   uchun   tartib-taomillarni   soddalashtirish,   investor   va   tadbirkorlarni
jalb etishni kengaytirish zarurligi ta’kidlandi.
Prezidentimiz   topshirig‘iga   asosan   erkin   iqtisodiy   zonalarda   investitsiya
loyihalarini amalga oshirishni jadallashtirish, xorijdan yuqori texnologik uskunalar
xarid   qilish   uchun   O‘zbekiston   tiklanish   va   taraqqiyot   jamg‘armasi   mablag‘i
hisobidan   100   million   dollar   miqdorida   chet   el   valyutasidagi   kredit   liniyasi
ochilgan.  
Kichik   sanoat   zonalarida   direksiyalar   tashkil   etilgan.   Kredit   olish   va   bank
xizmatlaridan foydalanishda muammo bo‘lmasligi uchun har bir zonaga muayyan
tijorat   banki   biriktirilgan.   Bozor   talablari   va   import   nomenklaturasini   o‘rganish
asosida   tadbirkorlar   uchun   takliflar,   istiqbolli   loyihalar   ro‘yxati   shakllantirilgan.
Kichik   sanoat   zonasida   ishlaydigan   subyektlar   2-yil   barcha   soliqlardan   ozod
etilgan.  
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   Toshkent   shahri   tumanlari,
Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   va   viloyatlarga   tashriflari   chog‘ida   bo‘sh   turgan
yoki   samarasiz   ish   yuritayotgan   ishlab   chiqarish   binolarini   borib   ko‘rdi.   Ulardan
samarali   foydalanish,   yangi   korxonalar   tashkil   etishni   rag‘batlantirish   maqsadida
17 ushbu   binolar   negizida   kichik   sanoat   zonalari   tashkil   etildi.   Mamlakatimizdagi
kichik sanoat zonalari 96 taga yetdi.  
Bugungi   kungacha   ushbu   zonalarda   umumiy   qiymati   535   milliard   so‘mga
teng   1021   loyiha   amalga   oshirilgan,   9   ming   600   dan   ziyod   ish   o‘rni   yaratilgan.
Loyihalar   doirasida   nafaqat   ichki,   balki   tashqi   bozorda   ham   xaridorgir   bo‘lgan
yengil   sanoat,   kimyo,   oziq-ovqat   mahsulotlari,   elektr   texnikasi   buyumlari,
zamonaviy   qurilish   materiallari,   mebel   va   boshqa   tayyor   mahsulotlar   ishlab
chiqarilmoqda. Bundan tashqari, 248 loyihani  amalga oshirish natijasida 11 ming
yangi ish o‘rni yaratish rejalashtirilmoqda.
Yig‘ilishda kichik sanoat zonalarining sarmoyalarni jalb qilish, tadbirkorlikni
rivojlantirish,   yangi   ish   o‘rinlari   yaratish   va   aholi   farovonligini   oshirishdagi
ahamiyati xususida alohida to‘xtalib o‘tildi.  
Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   tegishli   vazirlik,   idora   va   xo‘jalik   yurituvchi
subyektlarning   bu   sohadagi   faoliyatini   tanqid   qilib,   ularda   tashabbuskorlik
yetishmasligi,   erkin   iqtisodiy   zonalar   va   kichik   sanoat   zonalarini   rivojlantirish
bo‘yicha   ishlarni   tashkil   qilish   darajasi   sustligini   ta’kidladi.  
Xususan,   mas’ul   vazirlik   va   idoralar   tomonidan   loyihalarni   ko‘rib   chiqish   va
muvofiqlashtirish   jarayoni   murakkabligicha   qolib,   odatda   rasmiy   xarakter   kasb
etmoqda.   Erkin   iqtisodiy   zona   qatnashchilariga   yer   uchastkalari   ajratish
masalalarini hal etishda hanuz byurokratizm asoratlari saqlanib qolmoqda.  
«Urgut»,   «Qo‘qon»,   «G‘ijduvon»   va   «Hazorasp»   erkin   iqtisodiy   zonalari,
shuningdek,   farmatsevtika   yo‘nalishidagi   erkin   iqtisodiy   hududlarda   yangi
korxonalar   tashkil   etish   uchun   xorijiy   sarmoyalarni   jalb   qilish   ishlari   sust
bormoqda.   Erkin   iqtisodiy   zonalar   va   kichik   sanoat   zonalarini   elektr   energiyasi,
tabiiy gaz, suv va boshqa kommunikatsiya tarmoqlari bilan barqaror ta’minlashda
muammolar kuzatilmoqda.  
Davlatimiz   rahbari   bu   kabi   kamchiliklarni   bartaraf   etish,   erkin   iqtisodiy
zonalar   va   kichik   sanoat   zonalarida   investor   va   tadbirkorlarga   yanada   keng
imkoniyatlar   yaratishga   oid   kompleks   chora-tadbirlar   ishlab   chiqish   bo‘yicha
topshiriqlar berdi. Avvalo, ushbu zonalar faoliyatiga doir me’yoriy-huquqiy bazani
18 qayta ko‘rib chiqish, bugungi zamon talablariga moslashtirish, barcha uchun ochiq
va   tushunarli   mexanizm   yaratish   zarurligi   ta’kidlandi.  
Er uchastkalari, bo‘sh turgan binolarni ajratish tartibini soddalashtirish masalasiga
ham   alohida   e’tibor   qaratildi.   Xususan,   erkin   iqtisodiy   zonalarda   amalga
oshiriladigan   loyihalar   Vazirlar   Mahkamasi   huzuridagi   Ma’muriy   kengash
tomonidan   ko‘rib   chiqiladi.   Shu   paytgacha   bu   kengash   17   vazirlik   va   idoradan
iborat edi. Prezidentimiz ko‘rsatmasiga muvofiq ularning soni 4 ta etib belgilandi.  
Bu   borada   yangi   tizim   –   hududiy   komissiyalar   tashkil   etilib,   ularning   loyihalarni
ko‘rib   chiqish   va   ruxsat   berish   huquqlari   kengaytirildi.   Shuningdek,   iqtisodiy
zonalarda   joylashtirish   uchun   investitsiya   loyihalarini   tanlab   olish   mezoni   qayta
ko‘rib  chiqiladi,   erkin  iqtisodiy   zona   ishtirokchilariga   kredit   ajratishni   yaxshilash
hamda   muhandislik   ta’minoti   vositalari   bilan   ta’minlash   bo‘yicha   qo‘shimcha
chora-tadbirlar qabul qilinadi.  
Yig‘ilishda   erkin   iqtisodiy   zonalar   va   kichik   sanoat   zonalarida   joylashgan
korxonalarni barcha zarur muhandislik-kommunikatsiya tarmoqlari va infratuzilma
bilan o‘z vaqtida ta’minlash bo‘yicha topshiriqlar berildi.  
TOSHKENT SHAHRI VA TOSHKENT VILOYATIDA TASHKIL
ETILGAN KICHIK SANOAT ZONALARI FAOLIYATI BILAN
TANISHILDI
 
O'zbekiston   Respublikasining   2017-2021   yillarga   mo'ljallangan   Harakatlar
strategiyasida   faoliyat   ko'rsatayotgan   erkin   iqtisodiy   zonalar,   texnoparklar   va
kichik   sanoat   zonalari   samaradorligini   oshirish,   yangilarini   tashkil   etish   bo'yicha
bir qator vazifalar belgilangan.
19 Shulardan  kelib chiqib  hamda  tadbirkorlarga qo'shimcha   qulayliklar   yaratish
va   ishlab   chiqarish   maydonlaridan   samarali   foydalanish   maqsadida   Respublika
hududlarida kichik sanoat zonalari (KSZ) tashkil etilmoqda.
Joylarda   ishlab   chiqarishni   qo'llab-quvvatlash,   buning   uchun   zarur   bo'lgan
soliq   imtiyozlari   va   turli   preferensiyalarni   kengaytirish   maqsadida   oxirgi   1,5   yil
ichida kichik sanoat zonalari 2 barobar ko'paydi.
Bo'sh   ishlab   chiqarish   maydonlaridan   oqilona   foydalanishni   ta'minlash
maqsadida 2017 yilda Respublika bo'yicha 41 ta, 2018 yilning o'tgan davrida yana
41 ta KSZlar tashkil etildi.
KSZlarida amalga oshiriladigan loyihalarni  moliyalashtirish uchun Tiklanish
va   taraqqiyot   jamg'armasidan   450   mln.   dollarlik   imtiyozli   kreditlar   ajratilishi
yo'lga qo'yildi.
Qonunchilikka   muvofiq,   kiritiladigan   investitsiya   hajmiga   qarab,   KSZlarida
faoliyat   yurituvchi   tadbirkorlar   uchun   yuridik   shaxslarning   foyda   solig'i,   mulk
solig'i   va   yagona   soliq   to'lovidan   imtiyozlar   ko'zda   tutilganligi,   KSZlarida   o'z
loyihasini amalga oshirish istagida bo'lgan tadbirkorlar safini kengaytirmoqda.
Bugungi kunda kichik sanoat zonalarida umumiy qiymati   1,9 trln.so'mlik 459
ta loyihalar amalga oshirilmoqda.
Endilikda Qashqadaryo viloyatida tadbirkorlik faoliyatini amalga oshirish va
kengaytirish uchun yana bir qulay imkoniyat yaratildi.
O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 29 fevraldagi “Qashqadaryo
viloyatida   kichik   sanoat   zonalarini   tashkil   etish   bo'yicha   chora-tadbirlar
to'g'risida”gi PQ-3635-sonli qaroriga asosan, Qashqadaryo viloyatining 7 ta shahar
va   tumanlarida   barcha   muhandislik   kommunikatsiya   tarmoqlari   bilan   uzluksiz
ta'minlanadigan kichik sanoat zonalari tashkil etildi.
Davlat raqobat qo'mitasi va Qashqadaryo viloyati hokimligi tashabbusi  bilan
Qashqadaryo viloyati hokimininig o'rinbosari rahbarligida shahar va tumanlarining
innovatsiyalar,   investitsiyalar,   xususiylashtirilgan   korxonalarga   ko'maklashish,
erkin   iqtisodiy   va   kichik   sanoat   zonalarini   rivojlantirish   masalalari   bo'yicha
20 hokimlar   o'rinbosarlari   Toshkent   viloyati   va   Toshkent   shahridagi   kichik   sanoat
zonalari faoliyati bilan tanishish maqsadida Toshkent shahriga yetib kelishdi.
Toshkent   vokzalida   Qashqadaryo   viloyati   delegatsiyasini   Davlat   raqobat
qo'mitasi mutasaddilari tomonidan kutib olindi.
Delegatsiya Toshkent viloyatining Yangiyo'l va Qibray, Toshkent shahrining
Yakkasaroy   va   Bektemir   tumanlarida   2017   yil   avgustda   tashkil   etilgan   kichik
sanoat   zonalarida   olib   borilayotgan   ishlar,   kichik   sanoat   zonalari   direksiyasi
faoliyati,   loyihalarni   joylashtirish,   investitsiya   majburiyatlarini   bajarilishini
monitoring   qilish   tartiblari,   Toshkent   shahri   va   Toshkent   viloyatida   avval
xususiylashtirilgan   ob'ektlar   faoliyatini   tiklash   yuzasidan   olib   borilayotgan   ishlar
bilan tanishishdi.
Tanishuv jarayonlaridan so'ng delegatsiya a'zolari Davlat raqobat qo'mitasida
kichik   sanoat   zonalari   faoliyatini   tashkil   etish   va   avval   xususiylashtirilgan
korxonalar bilan ishlash samaradorligini oshirish yuzasidan o'zaro fikr almashdilar.
KICHIK SANOAT ZONALARINI RIVOJLANTIRISHGA
KO'MAKLASHISH
 
Davlat   raqobat   qo'mitasi   tomonidan   kichik   sanoat   zonalarini   rivojlantirishga
ko'maklashish borasidagi ishlar davom ettirilmoqda.
Xususan,   2017-2018   yillar   mobaynida   respublikada   jami   bo'lib   95ta   kichik
sanoat   zonalari   tashkil   etilgan   bo'lib   shundan   6   tasi   Qoraqalpog'iston
Respublikasida, 5 tasi – Andijon viloyatida, 7 tasi – Qashqadaryo viloyatida, 6 tasi
–   Namangan   viloyatida,   14   tasi   –   Samarqand   viloyatida,   9   tasi   –Surxondaryo
viloyatida,   5   tasi   –Xorazm   viloyatida,   1   tasi   –Farg'ona   viloyatida   va   4   tasi   –
Navoiy viloyatida joylashgan.
21 Tashkil   etilgan   95ta   kichik   sanoat   zonalarida   1391ta   investitsiyaviy   loyiha
joylashtirilgan bo'lib, ularning umumiy xajmi 3,4 trln. so'm
va 135,5 mln. dollarga teng bo'lib 44739 yangi ish o'rinlarini yaratish ko'zda
tutilgan.
Bugungi kunga kelib, 613 loyiha amalga oshirildi va 11131 yangi ish o'rinlari
tashkil   etildi.   581ta   loyiha   bo'yicha   qurilish-ta'mirlash   va   asbob-uskunalarni
o'rnatish   ishlari   amalga   oshirilmoqda,   197   loyiha   bo'yicha   qurilish   ishlariga
tayyorgarlik olib borilmoqda.
Shuningdek,   Qoraqalpog'iston   Respublikasi   (6),       Andijon   (5),   Qashqadaryo
(7),   Samarqand   (16),   Surxondaryo   (9)   va   Toshkent   viloyati   (12)   hududlarida
investitsiyaviy loyihalarni tanlash va joylashtirish ishlari amalga oshirilmoqda.
Kichik sanoat zonasi
Sirdaryo   viloyatida   tadbirkorlik   sub’ektlariga   yangi   ishlab   chiqarish,   xizmat
ko‘rsatish   va   servis   ob’ektlarini   barpo   qilish   uchun   kichik   sanoat   zonalari   tashkil
etish   mo‘ljallangan,   keyinchalik   o‘lchovi   o‘rtacha   0,2-0,3   gektardan   ajratib
beriladigan yer uchastkalarining
MANZILLI RO‘YXATI
 
№ Kichik   sanoat
zonasi   tashkil
etiladigan
bo‘sh   er
maydonlarining
nomi Tuma
n   (shahar)
nomi Joylas
hgan
manzili Er
maydo
ni,
ga
1 "O‘zavtoyo‘l"
DAK   tizimidagi
"Yangieryo‘lindustri
ya"   unitar   korxonasi
yonida   joylashgan Yangi
yer shahri "A.Jo
miy"
mahallasi 13,
0
22 bo‘sh er maydoni
2 Yangier   shahar
hokimligining
oshxona   va
omborxona   binosi
hamda   Yangier
tumanlararo   mineral
o‘g‘it   bazasi   yonida
joylashgan   bo‘sh   er
maydoni Yangi
yer shahri "A.Jo
miy"
mahallasi 11,
0
3 "Auktsion
bozori" MChJ, "Mol
bozori" MChJ, sobiq
avtokorxonaning
hududlari Sirda
ryo
tumani "Cholt
o‘qay"
QFY,
"Ziyokor"
shaharchas
i 5,0
4 "Sardoba"
ShFY   hududida
joylashgan   bo‘sh   er
maydonlari Oqolt
in tumani "Sard
oba" ShFY 10,
0
5 “O‘zbekiston”
QFY   hududida
joylashgan   sanoat
zonasining   bo‘sh   er
maydonlari Sayh
unobod
tumani O‘zbe
kiston
QFY,
Sho‘ro‘zak
SIU,
Yoshlik
mahallasi 15,
0
23 6 Xovos
tumanidagi   “M-34”
avtomagistral
bo‘yidagi   bo‘sh   er
maydoni Xovo
s tumani “Xovo
tog‘” QFY 10
7 “Paxtaobod”
shaharchasi   sanoat
zonasining   bo‘sh   er
maydonlari Sadro
ba tumani "Patao
bod"
shaharchas
i 12,
0
JAMI х х 76,
0
 
Surxondaryoning 9 ta hududida kichik sanoat zonalari tashkil etiladi
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Surxondaryo   viloyatida   kichik
sanoat   zonalarini   tashkil   etish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   qarori   (PQ–3635,
29.03.2018 y.) qabul qilindi.
24 Hujjat  viloyatda ishlab chiqarish  sohasida  yangi  ish o’rinlari  yaratish hamda
aholining bandlik va farovonlik darajasini oshirish maqsadida qabul qilingan.
Qarorga   ko’ra   viloyatning   9   ta   tuman   (shahar)laridagi   foydalanilmayotgan
davlat mulki ob’ektlari va ishlab chiqarish maydonlarida (jami 55,1 gektar) kichik
sanoat zonalari tashkil etiladi.
Kichik   sanoat   zonalari   hududidagi   davlat   ko’chmas   mulki   tadbirkorlik
sub’ektlariga   biznes   rejalarini   bajarish,   ish   o’rinlarini   yaratish   va   saqlash,   barcha
turdagi   soliqlar   va   boshqa   majburiy   to’lovlarni   o’z   vaqtida   to’lash   sharti   bilan
keyinchalik mulk huquqi berilgan xolda 10 yillik uzoq muddatli ijaraga beriladi.
Kichik   sanoat   zonalarida   davlat   mulkidan   foydalanganlik   uchun   ijara
to’lovining   eng   kam   stavkasi   belgilanadi,     deb   yozadi   Adliya   vazirligining
“Huquqiy axborot” kanali.
25 Xulosa
Xulosa   yakunida   shuni   aytish   joizki,   ushbu   bahsli   savollarga   javob   topishda   eng
muhim   ahamiyat   kasb   etuvchi   omil   –   bu   mazkur   sohadagi   chuqur   ilmiy
tadqiqotlarning   amalga   oshirilishidir.   Ilmiy   izlanishlar   va   zamonaviy
metodologiyalar   orqali   olingan   murakkab   hisob-kitoblar   asosidagina
mamlakatimiz   farovonligini   oshirish   uchun   optimal   iqtisodiy   siyosat   yo‘li
tanlanishi lozim.
Har   qanday   populistik,   ijtimoiy   tarmoqlarda   shakllanayotgan   oqimlar   va
harakatlar   bosimining   iqtisodiy   siyosatga   bo‘lgan   ta’sirini   minimallashtirish   ham
barqaror rivojlanishning muhim omilidir. 
Xalqaro   savdo   bir   qator   o'ziga   xos   xususiyatlarga   ega:   1.   Iqtisodiy
resurslarning   harakatchanligi   mamlakatlar   O'rtasida,   mamlakat   ichidagiga
qaraganda   ancha   past   bo'ladi.   Masalan,   ishchilar   mamlakat   ichida   viloyatdan
viloyatga, hududdan hududga erkin o'tishi mumkin. Mamlakatlar o'rtasidagi til va
Madaniy   to'siqlar   haqida   gapirmaganda   ham,   immigratsion   qonunlar   ishchi
kuchining mamlakatlar o'rtasidagi migratsiyasiga qatgiq cheklashlar qo'yadi. Soliq
qonunchiligidagi,   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   boshqa   tadbirlaridagi
farqlar va boshqa qator institutsional to'siqlar real kapitalning milliy chegara orqali
migratsiyasini cheklaydi.
2. Har bir mamlakat har xil valutadan foydalanadi. Bu mamlakatlar o'rtasida
xalqaro savdoni amalga oshirishda muayyan qiyinchiliklar tug'diradi.
3.   Xalqaro   savdo   siyosiy   aralashuv   va   nazoratga   mahkum   bo'lib,   bu   ichki
savdoga   nisbatan   qo'llaniladigan   tadbirlardan   xarakteri   va   darajasi   bo'yicha
sezilarli farqlanadi.
Axolining   extiyoji   -   bu   bozorga   olib   chiqilgan   xarid   quvvati   etadigan
extiyojidir.   Jamiyatda   xakikiy   extiejlar   mavjud   bulib,   ular   axolining   mol   va
xizmatlarga     bulgan   xakikiy   extiejining   butun   xajmidan   iborat   buladi.   SHuning
uchun odatda xarid kuvvati etadigan extiej xamma vakt mikdor jixatidan bozorga
chikarilgan   xakikiy   ijtimoiy   extiejlardan   kam   buladi.   Ideal   xolda   bir   biriga   teng
26 buladi.   Birok,   jamiyatda   narx   navoning   kutarish   konuni   kat’iy   amal   kiladi   va
extiejlarni   moliyaviy   koplash   manbalarining   usishidan     ilgarilab   yuradi.   SHu
konun   ta’sirida   extiejning   usishida   doimo   mikdor   va   sifat   uzgarishlari   yuz   berib
turadi natijda extiejining xajmi va strukturasi xam uzgarib turadi.
               SHubxasiz, bizning respublikamizda aytib utilgan omillarining xammasi
amal   kiladi.   Binobarin,   biz   ularning   kushilishidan   multiplikativ   samara   deb
yuritiladigan samaraga duch kelamiz. SHu boisdan iste’molida mollarning xakikiy
narxlari ularning kiymatidan ortik yuradi. Amalda narx shu boisdan mol sifatining
rostagichi   bula   olmaydi.   U   endi   iktisodiy   boshkarish   pishangi,   ijtimoiy   ishlab
chikarish   samaradorligini   oshirish   vositasi,   axoli   real   daromadining   vositasi
sifatida amal kilmaydi. Narx erkin uzgarib turgan xollardagina iste’mol bozoridagi
muvozonat   narxini   shakklantirish   tugrisida   gapirish   mumkin.   Bu   shunday
narxki,bu   narx   bilan   xamma   odam   xamma   vakt   uziga   kerakli   molni   ololmaydi,
molni uz kiymati bilan xar kim ololmaydi.
               Xarid kuvvati etadigan extiej, molga bulgan taklifning ayni  xajmida va
ulgurji   narxlarida   mol   sotishning   eng   kup   extimoliy   xajmi   bozor   sigimi   deb
yuritiladi.Mol  sigimi, regional  bozorlar, ularning aloxida bulimlarning sigimi  bir-
birini   fark   kilinadi.   Bozor   sigimini   bilish   savdo   korxonalariga   mol   oboroti,   mol
zaxirasi, narx darajasi shu kabilar bilan zudlikda ish kurish imkonini beradi.
                  Birinchi   novbatda   savdo   vakolatining   usish   imkoniyatlarini   xalol
baxolash zurur. Usish strategiyasi uch darajada ishlab chikarilishi zarur.
Birinchi   daraja-yuzaga   kelgan   faoliyat   mikesida   savdo   korxonalari
foydalanishi   mumkin   bulgan   imkoniyatlarni   aniklash   bu   jadal   usish
imkoniyatlari/ikkinchi   daraja   -uzining   va   boshka   savdo   ishlab   chikaruvchi
tizimlarning   uzaro   boglangan   xolda   rivojlanish   imkoniyatlarini   aniklash.Jadal
usish savdo uz mollarining uzi egalllangan bozorning imkoniyatlaridan oxirigacha
foydalanilmagan xollardagina uzini oklaydi.CHunonchi,dukon
1/Xaridorlarning   ayni   dukonda   xarid   kiladigan   mollar   mikdorini
kupaytirishdan ragbatlantirish ,masalan sovga tarzida
27 2/Uz   mollariga   past   narx   kushish   evaziga   boshka   dukonlarning   ,juda   uzokda
joylashgan bulsa xam,xaridorlarni jalb etish,/bu xakda bugun gapirish erta bulishga
karamasdan shuni takidlash zarurki xususiy va boshka nodavlat mulkchilikning va
ularga   mos   xujalik   yuritish   xollarining   rivojlanish   natijasida   bunday   usish   yuli
amalda mukarrardir/ uz dukondagi mollarni reklama kilishni kuchaytirish.
3.Ayni   regionda   yashovchi   ishlovchi   shu   joyda   transport   ukuvchi   axoli
kontingentini   xisobga   olgan   xolda   potensial   xaridorlar   kontengentini   vujudga
keltirishga xarakat kilishi
Kurs   ishi   quyidagi   mazmunda   yozildi.   Kirish   qismi   bo’lib   unda
mamlakatimizda   ta`lim   sohasidagi   asosiy   isloxatlar   keltirilgan   va   mavzuning
dolzarbligi   va   unda   olingan   natijalar   keitirilgan.   Asosiy   qism   ikki   bob   va   to`rtta
paragrafdan   iborat   bo`lib   u   yerda   ta`riflar,   teoremalar   va   ularning   isbotlari
yoritilgan   hamda   misollar   ishlangan.   Adabiyotlar   tahlil   qilingan   holda   kurs   ishi
yozilgan va oxirida adabiyotlar ro`yxati keltirilgan.
Ishni   bajarish   jarayonida   belgilangan   maqsadga   erishildi   -   odatdagi
muammolarni hal qilishning asosiy texnikasi va usullarining ixcham taqdimoti egri
chiziqli   va   sirt   integrallaridan   foydalangan   holda   tadqiqot   boshida   tuzilgan
vazifalar   hal   qilindi.   Matematikaga   oid   adabiyotlarni   tahlil   qilish   natijasida
tahlilida egri chiziqli integrallar o`rganildi va ular yordamida bir qator muammolar
ta'kidlandi   sirt   integrallari   va   ushbu   masalalarni   echimini   tahlil   qilish   amalga
oshirildi.
28 FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR
1. Mirziyoyev   SH.   M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   О‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. О‘zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish
tantanali marosimiga bag‘ishlangan Oliy Majlis palatalarining qо‘shma majlisidagi
nutq, Toshkent, 2016. 56-b.
2.Mirziyoyev   SH.   M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik –
har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bо‘lishi kerak. Mamlakatimizni 2016
yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy   yakunlari   va   2017   yilga
mо‘ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yо‘nalishlariga
bag‘ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   kengaytirilganmajlisidagi   ma’ruza,   2017
yil 14 yanvar’ –Toshkent, О‘zbekiston, 2017. 104-b.
3.Mirziyoyev   SH.   M.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash-yurt
taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovi.   О‘zbekiston   Respublikasi
Konstitusiyasi   qabul   qilinganining   24   yilligiga   bag‘ishlangan   tantanali
marosimdagi ma’ruza. 2016 yil 7 dekabr- Toshkent, О‘zbekiston, 2017. 48-b.
4.Mirziyoyev   SH.   M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va  olijanob   xalqimiz   bilan   birga
quramiz.   Mazkur   kitobdan   О‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat
Mirziyoyevning   2016   yil   1   noyabrdan   24   noyabrga   qadar   Qoraqalpog‘iston
Respublikasi,viloyatlar va Toshkent shaxri saylovchilari vakillari bilan о‘tkazilgan
saylovoldi uchrashuvlarida sо‘zlagan nutqlari о‘rin olgan.-Toshkent,  О‘zbekiston,
2017. 488-b.
5.«Erkin iqtisodiy zonalar to’g’risida»gi O’zbеkiston Rеspublikasi qonuni 
25.04.1996 
6.Ломакин В.К. Мировая экономика: учебник для студентов вузов, 
обучающихся по экономическим специальностям и направлениям / В.К. 
Ломакин. – 3-е изд., перераб. и доп. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2007. 
7.Nazarova G.G., Xalilov X.X., Xanova I.M., Hakimov N.Z., Bobojonov B.R. 
Jahon iqtisodiyoti.  T.: MChJ “RAM-S”, 2007 y 
29 8.Nazarova G.G., Xaydarov N.X., Akbarov M.T.  Xalqaro iqtisodiy munosabatlar. 
T.: MChJ “RAM-S”, 2007 y    Спиридонов   И . А .  Мировая   экономика :  Учеб . 
Пособие. – М.: РИОР, 2007 
9.Фигурнова, Н. П.  Международная экономика: учеб. пособие / Н.П. 
Фигурнова. — Москва: Издательство «Омега-Л», 2007 
10.Shodiyev R.X. Jahon iqtisodiyoti.  T.: G’ofur G’ulom, 2005 
FOYDALANILGAN SAYTLAR
1. https://5baho.uz/   
2. https://aim.uz/referaty/54   
3. http://profile.ziyonet.uz/uz/edit   
4. https://arxiv.uz
5. http://www.ziyonet.uz/   
6. http://www.allmath.ru/
7. http://www.mcce.ru/   
30