Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 75000UZS
Hajmi 106.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 19 Sentyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Zafar Nurullayev

Ro'yxatga olish sanasi 22 May 2023

66 Sotish

Haqiqiy va rejalashtirilgan xarajatlar.

Sotib olish
Mavzu: Haqiqiy va rejalashtirilgan xarajatlar.
Reja:
I.KIRISH
II.ASOSIY QISM
2.1.Xarajatlar tushunchasi.
2.2.Keynsning   makroiqtisodiy   muvozanat   nazariyasi   asoslari.   2. 3.
Haqiqiy va rejalashtirilgan xarajatlar. 
2. 4.«Keyns   xochi».   Ishlab   chi q arish   h ajmining   muvozanat   darajasiga
erishish mexanizmi.
2.5. Avtonom xarajatlar multiplikatori.
III.XULOSA
IV.FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi :   Iqtisodiyot,   boshqalar   singari,   doimiy   ravishda
rivojlanib  bormoqda.  Ushbu  rivojlanishning  turli  bosqichlari   dunyoga har   qanday
yangi kashfiyotlar, g'oyalar, kontseptsiyalarni taklif qilgan ayrim olim-iqtisodchilar
bilan   bog'liq.   XX   asrning   ikkinchi   uchdan   bir   qismi   iqtisodiy   fanida   ingliz
iqtisodchisi Jon Maynard Keynsning ta'limoti bilan ajralib turdi.
Mamlakatimizda   mustaqillikning   ilk   kunlaridan   byudjet   tashkilotlarini
moliyalashtirish   mexanizmini   isloh   qilishga,   ularning   moddiy-texnika   bazasini
mustahkamlashga   davlat   siyosati   darajasida   alohida   e'tibor   qaratilib,   qator   chora-
tadbirlar   amalga   oshirildi.Davlat   tomonidan   mablag'   bilan   ta'minlanadigan   qator
ijtimoiy   sohalar:   ta'lim,   sog'liqni   saqlash,   madaniyat,   ijtimoiy   ta'minot,   davlat
boshqaruvi organlari muassasa va tashkilotlari budjet tashkiloti maqomida faoliyat
qiladi.Davlat   byudjetining   katta   miqdori   ham   aynan   shu   sohalarni
moliyalashtirishga yo'naltirilmoqda.
Byudjet  tashkilotlari  xarajatlarini  rejalashtirish  va budjetdan moliyalashtirish
xarajatlar   smetasi   asosida   amalga   oshiriladi.   Xarajatlar   smetasini   tuzish,   ko'rib
chiqish   va   tasdiqlash,   ro'yxatdan   o'tkazish,   moliyalashtirish   uchun   qabul   qilish
tartiblari   Vazirlar   Mahkamasining   tegishli   qarorlari,   Moliya   vazirligining
buyruqlari   va   tegishli   tarmoq   vazirliklarining   me'yoriy   hujjatlari   bilan   belgilab
qo'yilgan.   Lekin   oxirgi   yillarda   davlat   moliyasini   isloh   qilish   loyihasini   amalga
oshirish   doirasida   so'nggi   natijaga   yo'naltirilgan   budjetlashtirish   tamoyillarining
joriy   qilinishi,   o'rta   muddatli   budjet   istiqbollarini   belgilash   siyosatining   ilgari
surilishi,   davlat   budjetining   g'azna   ijrosi   mexanizmlarining   joriy   etilishi,   budjet
mablag'lari   hisobidan   davlat   xaridlarini   tashkil   etish   tartiblarining   belgilanishi   va
budjet   siyosatidagi   boshqa   o'zgarishlarning   amalga   oshirilishi   budjet   tashkilotlari
xarajatlarini   aniq   rejalashtirish   mexanizmlarini   takomillashtirishni   talab   etmoqda.
Respublikamizda   xarajatlar   smetasidan   samarali   foydalanish   borasidagi   asosiy
kamchiliklar   byudjet   tizimining   kengligi,   xarajatlar   smetasini   tuzishning   va
g'aznachilik   tizimining   shaffof   emasligida   namoyon   bo'lmoqda.   Ayrim   hollarda
2 xarajatlar   smetasini   shakllantirish   tamoyillarining   buzilishi,   xarajatlarning
rag'batlantirish   vazifasini   to'laqonli   bajarmayotganligi   holatlari   kuzatilmoqda.
Natijada   byudjet   tashkilotlarining   moliyaviy   tang   holatlarga   tushishiga   ham   yuz
bermoqda.Byudjetdan   moliyalashtirish   deyilganda   rejada   ko'zda   tutilgan
tadbirlarni   amalga   oshirish   uchun   sub'ektlarga   byudjetdan   mablag'larni   taqdim
etish   tizimi   tushuniladi.U   pul   mablag'larini   taqdim   etishning   o'ziga   xos   bo'lgan
shakl va metodlari bilan xarakterlanadi hamda ma'lum bir printsiplarga tayanadi.
Xarajatlar   smetasi   byudjet   tashkiloti   yoki   byudjet   mablag'lari   oluvchi
tomonidan moliya yili uchun tuziladigan va tasdiqlanadigan, uning uchun nazarda
tutilgan   byudjetdan   ajratiladigan   mablag'lar   xarajatlar   moddalari   bo'yicha   aks
ettiriladigan hujjat hisoblanadi 1
.
Demak,smeta notijorat faoliyatini amalga oshiruvchi  tashkilotning maqsadga
yo'naltirilganligi nuqtai nazaridan pul mablag'larining tashkil topishi va sarflanishi
to'g'risidagi   axborotni   o'zida   mujassamlashtiruvchi   moliyaviy   rejasidir.Ish   haqini
to'lashga   va   joriy   faoliyatga   xarajatlar   byudjetdan   ajratilganligini,shuningdek
mablag'larning   maqsadliligi   va   choraklar   bo'yicha   taqsimoti   hajmini   belgilovchi
hujjatdir.Xarajatlar   smetasi   mohiyatini   quyidagi   rasm   ma'lumotlaridan   ham
kengroq tushunish mumkin.
Mavzuning   maqsadi: O’zbekiston   iqtisodiyotida   makroiqtisodiy
muvozanatni   Keyns   nazariyasi   asosida   yanada   yaxshilashni   nazariy   jihatdan
asoslab   berish   hisoblanadi.   Kurs   ishini   bajarishdan   maqsad   -   kurs   ishi   ustida
ishlash   davomida   talaba   “Mikroiqtisodiyot”   fanidan   olgan   nazariy   bilimlarini
mustaqil   ravishda   kengaytirish   va   chuqurlashtirishga   erishadi,   maxsus
adabiyotlardan   olingan,   iqtisodiyot,   moliya,   bank,   soliq   va   agrar   sohadagi
ma’lumotlar, hisobotlari materiallarini hamda ilmiy tezis va maqolalarni o‘rganish
asosida   to‘plangan,   shuningdek,   internet   resurs   manbalaridan   olingan
ma’lumotlarni qayta ishlash, umumlashtirish, tahlil qilish va muayyan bir tizimga
keltirish bo‘yicha dastlabki bilim va ko‘nikmalarni hosil qiladi.
1
 O'zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksi.T.: "Norma",MJCh.2014 y- 96 b. 3-moddasi
3 Mavzuning   ob'yekti -   Haqiqiy   va   rejalashtirilgan   xarajatlarning   jamiyat
rivojlanishidagi   roli,   ko’rsatkichlar   va   ularning   iqtisodiy   sohasini   rivojlantirish
istiqbollari tarkibiy qismilarini hisoblash tizimini tashkil etish
Ishning   predmeti -   Haqiqiy   va   rejalashtirilgan   xarajatlar   tarkibiy   qismilarini
o`rganish mazmuni,shakl va usullarini to'liq o'rganish va mohiyatini ochib berish.
Mavzuning vazifasi:
Yangi   paydo   bo'lishi   ilmiy   tadqiqotlar   1929-1933   yillardagi   jahon   iqtisodiy
inqirozini oldindan belgilab qo'ygan.Bu tadqiqotlar bugungi kunda o'z ahamiyatini
yo'qotmaydi,   chunki   ularning   asosiy   mazmuni   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishdan   iborat.   O'shandan   beri   ushbu
muammolarni hal qilishga qaratilgan ikkita nazariy yo'nalish paydo bo'ldi. Ulardan
biri  J.M.Keyns   va  uning  izdoshlari  ta'limotiga  asoslanib,  Keynscha   (Keynschilik)
deb nomlanadi. Eng uzoq va qiyin bo'lgan oqibatlarni tushunishning o'ziga xos turi
iqtisodiy   inqiroz   1929-1933   yillar   tomonidan   nashr   etilgan   qoidalarda   aks   etgan
J.M. Londonda Keyns "Bandlik, foizlar va pullarning umumiy nazariyasi" (1936)
nomli   kitobi   uchun.   Ushbu   ish   unga   keng   shuhrat   va   e'tirof   keltirdi,   chunki   30-
yillarda   u   Evropaning   bir   qator   mamlakatlari   va   AQShda   hukumat   darajasida
iqtisodiyotni   barqarorlashtirish   dasturlari   uchun   nazariy   va   uslubiy   asos   bo'lib
xizmat qildi.
J.M.ning   "Umumiy   nazariya".   Keyns   asosan   hozirgi   davrdagi
mamlakatlarning   iqtisodiy   siyosatini   belgilaydi.   Uning   asosiy   yangi   g'oyasi
shundaki,   bozor   iqtisodiy   munosabatlari   tizimi   hech   qachon   mukammal   va   o'zini
o'zi   tartibga   solmaydi   va   bandlik   va   iqtisodiy   o'sishni   mumkin   bo'lgan   maksimal
darajasi faqat iqtisodiyotga davlatning faol aralashuvi bilan ta'minlanishi mumkin.
Bundan   tashqari,   yangilik   iqtisodiy   ta'limot   Keyns,   uslubiy   ma'noda,   uni
makroiqtisodiy   tahlilning   mikroiqtisodiy   yondashuvini   afzal   ko'rishda   namoyon
bo'ldi,   bu   esa   uni   iqtisodiy   nazariyaning   mustaqil   bo'limi   sifatida
makroiqtisodiyotning asoschisiga aylantirdi.
4 Keyinchalik   J.   M.   Keyns   tomonidan   ishlab   chiqilgan   nazariyani   boshqa
olimlar   o'rganib   chiqdilar   va   to'ldirdilar,   uning   asosida   "neokeynsizm"   deb
nomlangan nazariya paydo bo'ldi.
Kurs ishining tuzilish tarkibi :Mazkur kurs ishi kirish asosiy qism,xulosa va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan tarkib topgan.
II .ASOSIY QISM
2.1.Xarajatlar tushunchasi.
Iqtisodiy   adabiyotda   va   amaliyotda   "xarajatlar"   atamasi   bilan   bir   qatorda
"xarajatlar","xarajatlar"   kabi   iboralar   qo'llaniladi.Bundan   tashqari,   ko'plab
mualliflar   ularni   sinonim   sifatida   talqin   qilishadi   va   bu   uchta   tushunchani   farq
qilmaydi. Shu bilan birga, farqlar mavjud.
Xarajatlar   -   bu   korxonaning   moliyaviy   resurslarining   real   yoki   taxmin
qilingan   xarajatlari.Ushbu   harflar   so'zma-so'z   ma'noda   moliyaviy   resurslarning
yalpi   harakatini   anglatadi   va   kelajakda   daromad   olish   imkoniyatiga   ega   bo'lsa,
aktivlarga yoki majburiyatlar bilan bog'liq bo'lib,agar bu sodir bo'lmasa va hisobot
davrida kompaniyaning taqsimlanmagan foydasi kamaysa.
Xarajatlar-bu   ma'lum   bir   davrda   daromad   olishning   moliyaviy
xarajatlari.Xarajatlar   kontseptsiyasi   allaqachon   xarajatlar   kontseptsiyasidir:   u
ma'lum   bir   davrda   faqat   aniq   to'lovlarni   nazarda   tutadi.   Xarajatlar   mahsulot
tannarxi va korxona foydasidan to'lanadigan xarajatlar bilan belgilanadi. Masalan,
sayohat   xarajatlari,   mehmondo'stlik   xarajatlari   RF   Moliya   vazirligi   tomonidan
tasdiqlangan   me'yorlardan   ortiqcha   xarajatlar   tarkibiga   kiradi   -   foyda   hisobiga
to'lanadi.
Xarajatlar   pul   ko'rinishida   ma'lum   maqsadlar   uchun   ishlatiladigan   resurslar
miqdorini   tavsiflaydi   va   ishlab   chiqarish   tannarxiga   aylanadi.Muayyan   davr
xarajatlari   va   ular   bilan   bog'liq   bo'lgan   xarajatlarni   farqlash   uchun   biz
quyidagilarni ta'kidlaymiz: 2
2
 Jo‘rayev.T.T., Tojiboyeva D. Iqtisodiyot nazariyasi. Ko‘rgazmali qo‘llanma. -T.: “fan va texnlogiya”, 2014
5  joriy yilning harajatlari, shuningdek, korxonaning bu yilgi xarajatlari;
 joriy   yilgacha   qilingan   xarajatlar   shu   yilning   xarajatlariga   aylanadi   va   yil
boshida aktivlar ko'rinishida bo'ladi;
 joriy yilning harajatlari kelgusi yillar xarajatlari bo'lishi mumkin va joriy yil
oxirida aktivlar sifatida aks ettirilishi mumkin.
Korxona   xarajatlari   tushunchasi   uchta   muhim   jihatga   asoslanadi.Xarajatlar
mahsulot ishlab chiqarish va sotishda qancha va qanday mablag 'sarf qilinishini aks
ettiruvchi   resurslardan   foydalanish   bilan   belgilanadi.Ishlatilgan   resurslar   hajmi
jismoniy va pul birliklarida ifodalanishi mumkin, ammo iqtisodiy hisob-kitoblarda
xarajatlarning   pul   ifodasi   qo'llaniladi.Xarajatlarni   aniqlash   har   doim   aniq
maqsadlar,   vazifalar   bilan   bog'liqdir,   ya'ni.   Pul   shaklida   ishlatiladigan   manbalar
miqdori   korxonaning   ma'lum   bir   funktsiyasi   yoki   ishlab   chiqarish   birligi   uchun
hisoblanadi.Rossiya   Federatsiyasi   Hukumatining   1992   yil   5   avgustdagi   552-sonli
qarori   bilan   korxonaning   moliyaviy   natijalarini   shakllantirishda   xarajatlarga
kiritilgan   mahsulotlarni   ishlab   chiqarish   va   sotish   xarajatlari   tarkibi
aniqlandi.O'rganilayotgan   intizomda   menejmentning   ob'ekti   har   xil   xilma-
xillikdagi korxonaning xarajatlari hisoblanadi.
Xarajat xususiyatlari :
1) Dinamiklik. Xarajatlar doimiy harakatda, o'zgarishda. Shunday qilib, bozor
biznes   sharoitida   sotib   olingan   xom   ashyo   va   materiallar,   butlovchi   qismlar,
energiya   tariflari   va   xizmatlari   narxlari   doimiy   ravishda   o'zgarib   turadi.
Mahsulotlar  yangilanmoqda,  moddiy va mehnat  xarajatlari  normalari  qayta ko'rib
chiqilmoqda,   bu   ishlab   chiqarish   tannarxiga   va   xarajatlar   darajasiga   ta'sir   qiladi.
Shu   sababli,   statistikada   xarajatlarni   ko'rib   chiqish   juda   o'zboshimchalik   bilan   va
ularning haqiqiy hayotdagi darajasini aks ettirmaydi.
2)   Xarajatlarning   xilma-xilligi,   ularni   boshqarishda   keng   ko'lamli   texnik   va
usullardan   foydalanishni   talab   qiladi.   Turli   xil   xarajatlar   ularning   tasnifi   bilan
aniqlanadi,   bu,   birinchidan,   individual   xarajatlarning   korxonaning   iqtisodiy
natijalariga   ta'sir   darajasini   aniqlash,   ikkinchidan,   ma'lum   turdagi   xarajatlar
darajasiga   ta'sir   qilish   imkoniyatini   baholash   va   nihoyat,   mahsulotga   faqat   shu
6 xarajatlar   bilan   bog'liq   bo'lish.   uni   ishlab   chiqarish   va   sotish   uchun   zarur   bo'lgan
narsalar.   Shunga   o'xshash   muhim   va   qiyin   vazifa   xarajatlarni   ishlab   chiqarish
bo'linmalariga va korxonaning ayrim faoliyat turlariga to'g'ri taqsimlashdir.
Uchinchisi       xarajat   xususiyati   ularni   o'lchashda   qiyinchilik,   buxgalteriya
hisobi   va   baholash.   O'lchash   va   buxgalteriya   hisobi   mutlaqo   aniq   usullari   va
xarajatlar yo'q.
To'rtinchi xususiyat  - bu iqtisodiy natijaga xarajatlar ta'sirining murakkabligi
va nomuvofiqligi.Masalan, ishlab chiqarishning joriy tannarxini kamaytirish orqali
korxona   foydasini   ko'paytirishingiz   mumkin,   ammo   bu   ITI,   muhandislik   va
texnologiyalarga kapital xarajatlarni ko'paytirish orqali ta'minlanadi. Mahsulotlarni
ishlab chiqarishdan olinadigan yuqori foyda ko'pincha ularni yo'q qilish xarajatlari
va boshqalar tufayli sezilarli darajada kamayadi.
Korxonada   xarajatlarni   boshqarish   quyidagi   asosiy   vazifalarni   hal   qilishga
mo'ljallangan: 3
 Iqtisodiy   ko'rsatkichlarni   oshirish   omili   sifatida   xarajatlarni   boshqarishning
rolini aniqlash;
 asosiy boshqaruv funktsiyalari uchun xarajatlarni aniqlash;
 korxonaning ishlab chiqarish birliklari uchun xarajatlarni hisoblash;
 mahsulot birligi uchun zarur xarajatlarni hisoblash;
 biznes   qarorlarini   tanlash   va   qabul   qilishda   xarajatlarni   baholashga   imkon
beradigan ma'lumot bazasini tayyorlash;
 xarajatlarni   o'lchash   va   nazorat   qilishning   texnik   usullari   va   vositalarini
aniqlash;
 ishlab   chiqarish   jarayonining   barcha   bosqichlarida   va   korxonaning   barcha
ishlab chiqarish bo'linmalarida xarajatlarni kamaytirish uchun zaxiralarni qidirish;
 xarajatlarni me'yorlash usullarini tanlash;
 korxona sharoitlariga mos keladigan xarajatlarni boshqarish tizimini tanlash.
3
 Jo‘rayev.T.T., Tojiboyeva D. Iqtisodiyot nazariyasi. Ko‘rgazmali qo‘llanma. -T.: “fan va texnlogiya”, 2014
7 Xarajatlarni   boshqarish   vazifalari   har   tomonlama   ko'rib   chiqilishi   kerak.
Faqatgina   ushbu   yondashuv   o'z   samarasini   berib,   korxonaning   iqtisodiy
samaradorligini keskin oshirishga yordam beradi.
Xarajatlarni   boshqarish   xususiyatlari:Korxonada   xarajatlarni   boshqarish   har
qanday   ob'ektni   boshqarish   bilan   bog'liq   bo'lgan   barcha   funktsiyalarni   bajarishni
o'z   ichiga   oladi,   ya'ni.   echimlarni   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish,   shuningdek
ularning   bajarilishini   nazorat   qilish.   Xarajatlarni   boshqarish   funktsiyalari
boshqaruv   tsiklining   elementlari   orqali   amalga   oshiriladi:   prognozlash   va
rejalashtirish, tashkil etish, muvofiqlashtirish va tartibga solish, amalga oshirishni
faollashtirish   va   rag'batlantirish,   buxgalteriya   hisobi   va   tahlil.Boshqarish
funktsiyalarining   barcha   elementlar   uchun   to'liq   bajarilishi   boshqariladigan   quyi
tizimning   (boshqarish   ob'ekti)   boshqariladigan   quyi   tizimga   (boshqaruv   ob'ekti)
ta'siri tsiklini tashkil etadi.
Boshqaruv predmetlari      xarajatlar  -  bu korxona rahbarlari  va mutaxassislari
va   ishlab   chiqarish   bo'linmalari   (ishlab   chiqarish,   ustaxonalar,   bo'limlar   va
boshqalar).   Alohida   funktsiyalar   va   xarajatlarni   boshqarish   elementlari   korxona
xodimlari   tomonidan   bevosita   yoki   ularning   faol   ishtirokida   amalga   oshiriladi.
Masalan,   dispetcher   ishlab   chiqarish   jarayonini   muvofiqlashtirish   va   tartibga
solishga   ta'sir   qiladi,   shuning   uchun   ishlab   chiqarish   xarajatlari;   buxgalter
xarajatlarni hisobga olishni amalga oshiradi va hokazo.
Xarajatlarni   boshqarish   o'z-o'zidan   maqsad   emas,   lekin   korxona   muayyan
iqtisodiy   natijaga   erishishi,   ish   samaradorligini   oshirish   uchun   mutlaqo
zarurdir.Xarajatlarni   boshqarish   funktsiyalari   ishlab   chiqarish   bilan   bog'liq,   ya'ni.
ma'lum bir  ishlab chiqarish, iqtisodiy, texnik yoki  boshqa natijaga erishish uchun
avval   xarajatlarni   qoplashingiz   kerak.   Shuning   uchun   xarajatlarni   boshqarishning
maqsadi korxonaning ko'zlangan natijalariga erishishdir eng iqtisodiy usulda.
Prognozlash   va   xarajatlarni   rejalashtirishu   istiqbolli   (uzoq   muddatli
rejalashtirish   bosqichida)   va   joriy   (qisqa   muddatli   rejalashtirish   bosqichida)   ga
bo'linadi.Uzoq muddatli rejalashtirishning maqsadi yangi bozorlarni rivojlantirish,
yangi   mahsulotlarni   ishlab   chiqarish   va   ishlab   chiqarishni   tashkil   qilish,   korxona
8 quvvatini   oshirishni   kutayotgan   xarajatlar   to'g'risida   ma'lumot   tayyorlashdan
iborat.   Bu   marketing   tadqiqotlari   va   ITI,   kapital   qo'yilmalar   xarajatlari   bo'lishi
mumkin.Joriy   rejalar   korxonaning   uzoq   muddatli   maqsadlarini   amalga   oshirishni
belgilaydi.Agar   uzoq   muddatli   xarajatlarni   rejalashtirishning   to'g'riligi   kichkina
bo'lsa   va   inflyatsiya   jarayoni,   raqobatchilarning   harakati,   korxonani   iqtisodiy
boshqarish   sohasidagi   davlat   siyosati   va   ba'zan   engib   bo'lmas   kuch   ta'sir   qilsa,
yaqin   kelajakdagi   ehtiyojlarni   aks   ettiradigan   qisqa   muddatli   xarajatlarni
rejalashtirish   yanada   aniqroqdir,   chunki   u   yillik,   choraklik   hisob-kitoblar   bilan
asoslanadi. .
Tashkilot -samarali xarajatlarni boshqarishning muhim elementi. Bu korxona
xarajatlarni qanday boshqarishini aniqlaydi, ya'ni. buni kim, qaysi vaqtda, qanday
ma'lumot   va   hujjatlardan,   qanday   usullarda   foydalangan   holda   amalga   oshiradi.
Xarajat   markazlari,   ularni   bajarish   uchun   javobgarlik   markazlari   belgilanadi.
Xarajatlarni   boshqarish   bilan   shug'ullanadigan   menejerlar   va   mutaxassislar
o'rtasidagi   chiziqli   va   funktsional   munosabatlarning   ierarxik   tizimi   ishlab
chiqilmoqda, ular korxonaning tashkiliy va ishlab chiqarish tuzilishiga mos kelishi
kerak.
Muvofiqlashtirish   va   xarajatlarni   boshqarishhaqiqiy   xarajatlarni
rejalashtirilgan   xarajatlar   bilan   taqqoslashni,   og'ishlarni   aniqlashni   va   ularni
bartaraf etish uchun tezkor choralarni ko'rishni o'z ichiga oladi. Agar rejani amalga
oshirish shartlari o'zgargan bo'lsa, unda uni amalga oshirish uchun rejalashtirilgan
xarajatlar   tartibga   solinadi.   O'z   vaqtida   muvofiqlashtirish   va   xarajatlarni
boshqarish   kompaniyaga   o'z   faoliyatining   rejalashtirilgan   iqtisodiy   natijalarini
amalga oshirishda jiddiy buzilishlarning oldini olishga imkon beradi.Qayta tiklash
va   rag'batlantirish   ular   ishlab   chiqarish   ishtirokchilariga   ta'sir   ko'rsatadigan   va
rejada   belgilangan   xarajatlarni   bajarishga   undash   va   ularni   kamaytirish   yo'llarini
izlashni anglatadi. Bunday harakat  yo'nalishini  ham moddiy, ham axloqiy omillar
undashi   mumkin.   Muvofiqlik   uchun   rag'batlantirishni   va   xarajatlarni   tejashni
ortiqcha sarf qilganlik uchun jazo bilan almashtirish mumkin emas. Bunday holda,
xodimlar rejalashtirilgan xarajatlar darajasiga e'tiroz bildirish, uni haddan tashqari
9 ko'tarish   uchun   asosiy   kuchni   sarflashadi.   Shunda   korxonaning   asosiy   maqsadiga
erishish - xarajatlarni kamaytirish orqali maksimal foyda olish qiyin vazifa bo'ladi.
Buxgalteriya   hisobi:To'g'ri   iqtisodiy   qarorlar   qabul   qilish   uchun   ma'lumot
tayyorlash   uchun   xarajatlarni   boshqarish   elementi   sifatida.   Masalan,   moddiy
zaxiralar   qiymatini   baholaganda,   xarajatlar   ishlab   chiqarish   buxgalteriya   hisobi
bilan   belgilanadi   va   korxonaning   haqiqiy   natijalari   va   uning   ishlab   chiqarish
xarajatlari   to'g'risidagi   ma'lumotlar   kompaniya   tomonidan   ta'minlanadi.
buxgalteriya hisobi. Ishlab chiqarish hisobi boshqaruv hisobi tizimiga kiritilgan, bu
sizga   xarajatlarni   boshqarish   va   ularning   maqsadga   muvofiqligi   to'g'risida   qaror
qabul qilish imkonini beradi.
Xarajatlar   tahlili,   boshqarish   funktsiyasining   ajralmas   elementi   bo'lib,
korxonaning   barcha   resurslaridan   foydalanish   samaradorligini   baholashga,   ishlab
chiqarish   xarajatlarini   kamaytirish   uchun   zaxiralarni   aniqlashga,   rejalarni
tayyorlash va xarajatlar sohasida oqilona boshqaruv qarorlarini qabul qilish uchun
ma'lumot to'plashga yordam beradi.
Boshqarish   funktsiyalarixarajatlarni   boshqarish   tizimida   rejalashtirilgan   va
haqiqiy   xarajatlarni   taqqoslab,   fikr-mulohazalar   taqdim   etiladi.   Nazoratning
samaradorligi   ishlab   chiqarish   sharoitida   ob'ektiv   o'zgarish   tufayli   haqiqiy
xarajatlarni   rejalashtirilganga   muvofiqlashtirish   yoki   rejalarni   aniqlashtirishga
yo'naltirilgan boshqaruvni tuzatish ishlari bilan belgilanadi.
Demak,   xarajatlarni   boshqarish   bu   dinamik   jarayon   bo'lib,   uning   maqsadi
korxonaning yuqori iqtisodiy natijalariga erishishdir.
Xarajatlarni   boshqarish   tamoyillari.Xarajatlarni   boshqarishning   asosiy
printsiplari amalda ishlab chiqilgan va quyidagilarga asoslanadi:
 xarajatlarni boshqarishga tizimli yondashuv;
 xarajatlarni   boshqarishning   turli   darajalarida   qo'llaniladigan   uslublarning
birligi;
 mahsulotning hayotiy tsiklining barcha bosqichlarida xarajatlarni boshqarish
- yaratilishdan tortib to tasarrufigacha;
10  yuqori   sifatli   mahsulotlar   bilan   xarajatlarni   kamaytirishning   organik
birikmasi;
 ortiqcha xarajatlardan qochish;
 xarajatlarni kamaytirishning samarali usullarini keng qo'llash;
 xarajatlar darajasi bo'yicha axborot ta'minotini takomillashtirish;
 xarajatlarni   kamaytirishga   korxonaning   ishlab   chiqarish   bo'linmalarining
qiziqishini oshirish.
Tizimli yondashuv ifodalanadi, masalan, iqtisodiy samaradorlik tizimdagi eng
zaif   bo'g'inning   samaradorligi   bilan   baholanadi.   Qanday   bo'lmasin:   xarajatlarni
standartlashtirishning past darajasi, xodimlarni qisqartirish uchun o'rtacha ishtiyoq
va rag'batlantirish, etarli bo'lmagan tahlil va sifatsiz tahlil, boshqaruv ehtiyojlariga
javob   bermaydigan   xarajatlar   tizimi   -   bu   muqarrar   ravishda   tizimning   ishlashiga
ta'sir   qiladi.   Bu   korxona   bo'lgan   butun   ishlab   chiqarish   tizimining   ishonchliligini
(samaradorligini)   belgilaydigan   zaif   bo'g'in.   Xarajatlarni   boshqarishning   bitta
funktsiyasiga   e'tiborning   yo'qligi   barcha   ishlarni   bekor   qilishi   mumkin.Turli
darajadagi xarajatlarni boshqarishning uslubiy birligi korxonada axborot ta'minoti,
rejalashtirish,   buxgalteriya   hisobi,   xarajatlarni   tahlil   qilish   bo'yicha   yagona
talablarni   o'z   ichiga   oladi.Xarajatlarni   boshqarishning   barcha   tamoyillariga   rioya
qilish   korxonada   bozorda   ilg'or   mavqega   ega   bo'lib,   iqtisodiy   raqobatbardoshlik
uchun zamin yaratadi.
Ma'lum   bir   yaxlitlikka   ega   bo'lgan   elementlar   va   ular   o'rtasidagi
munosabatlarning   umumiyligi   boshqaruv   tizimi   deb   ataladi.   Sub'ektlar,   ob'ektlar,
funktsiyalar,   vositalar   va   boshqarish   usullarining   o'zaro   ta'siri   ushbu   tizimning
saqlanishini,   ishlashini   va   rivojlanishini,   korxona   xarajatlari   samaradorligini
oshirilishini ta'minlashi kerak.
Xarajatlarni   boshqarish   tizimining   maqsadi   boshqaruv   funktsiyalari
rivojlanishini   aks   ettiruvchi   va   uning   dinamikasini   tavsiflovchi   qabul   qilingan
tashkiliy   tuzilmaning   ishlashini   o'z   ichiga   olgan   boshqaruv   jarayoni   natijasida
erishiladi.   Ushbu   jarayon   mohiyatiga   ko'ra   o'ziga   xos   (o'ziga   xos)   tarkibga   ega;
ularning   bosqichlari   va   ichki   bosqichlari,   bu   fazoda   va   vaqt   ichida   harakatlar
11 ketma-ketligini   taklif   qiladi.   Tizimli   yondashuvni   amalga   oshirishda   xarajatlarni
boshqarish   jarayonining   sifatli   o'ziga   xosligi   aniqlanadi.Ushbu   yondashuv   sizga
boshqarish   ob'ektini   har   tomonlama   o'rganish,   xarajatlarni   boshqarish   tizimini
yaratish,   boshqarish   jarayonining   asosiy   vazifalarini   ajratib   ko'rsatish   va   ularni
amalga   oshirish   ketma-ketligini   aniqlash   imkonini   beradi.   Ushbu   yondashuvning
asosi birlik, rivojlanish, global maqsad, funktsionallik, nomarkazlashish, ierarxiya,
noaniqlik va tashkilotchilik tamoyillari hisoblanadi.
Xarajatlarni   boshqarish   samaradorligi   tizimli   va   vaziyatiy   yondoshuvlar
kombinatsiyasi   bilan   ortadi,   chunki   ma'lumot   etishmasligi   bilan   boshqarish   eng
muhim vaziyat omillarini aniqlash asosida amalga oshiriladi.
O'z   faoliyati   davomida   xarajatlarni   boshqarish   tizimi   uchta   quyi   tizimga
bo'lingan:
• boshqaruv quyi tizimi yoki boshqaruv sub'ekti;
• boshqariladigan quyi tizim yoki boshqarish ob'ekti;
• aloqa quyi tizimi.
Xarajatlarni   boshqarish   sub'ekti   korxonaning   rahbarlari   va   mutaxassislari,
shuningdek   tegishli   boshqaruv   organlari   hisoblanadi.   Boshqaruv   ob'ekti   -
maqsadga   qarab   xarajatlar.   Ular   boshqaruv   ob'ekti   sifatida   boshqaruv   jarayonida
qiziqish uyg'otadigan yaxlit va alohida qism qismlarida (tasnifiga muvofiq) ko'rib
chiqiladi. Aloqa quyi tizimi ichiga kirish ma'lumotlari uzatiladigan to'g'ridan-to'g'ri
aloqa   kanali   va   boshqarish   ob'ekti   holati   to'g'risidagi   ma'lumotlar   olingan   aloqa
kanallari kiradi. Boshqaruv quyi tizimining ta'siri natijasida xarajatlarni boshqarish
tizimi   eng   maqbul   tanlangan   turli   xil   holatlarga   o'tadi.Bunday   tizimning
samaradorligi   uning   barcha   elementlarining   o'zaro   bog'liqligi,   ularning   umumiy
maqsadga erishishi va boshqaruv sohasida ob'ektiv ravishda faoliyat ko'rsatadigan
va   individual   boshqaruvning   tashqi   muhit   elementlari   bilan   eng   muhim
munosabatlarini aks ettiruvchi qonunlar, printsiplar va usullarga muvofiqligi bilan
belgilanadi.
12 Xarajatlarni boshqarish har qanday ob'ektni boshqarishga xos bo'lgan barcha
funktsiyalarni   bajarishni   o'z   ichiga   oladi.   Xarajatlarni   boshqarish   funktsiyalari
rejalashtirish, muvofiqlashtirish, nazorat qilish va motivatsiyani o'z ichiga oladi.
Rejalashtirish   uzoq   muddatli   va   tezkor   maqsadlarni   tanlashni   va   ularga
erishish   uchun   strategik   rejalarni   ishlab   chiqishni   o'z   ichiga   oladi.
Muvofiqlashtirish   bu   rejalarni   bajarish   uchun   resurslardan   foydalanishning   eng
yaxshi usullarini aniqlashdir. Nazorat qarorlar va fikr-mulohazalarning bajarilishini
ta'minlaydi,   shunda   korxona   maqsadlari   va   uning   strategik   rejalari   eng   maqbul
tarzda amalga oshiriladi. Motivatsiya - bu qabul qilingan qarorlarning bajarilishini
rag'batlantiradigan   motivlar   tizimini   shakllantirish.Menejmentdagi   funktsional
yondashuvning   asoschisi   A.   Fayol.   U   beshta   boshqaruv   funktsiyasini   aniqladi:
bashorat, tashkiliy, boshqaruv faoliyati, muvofiqlashtirish va nazorat.
Zamonaviy   adabiyotlarda   boshqaruv   funktsiyalari   tarkibi   to'g'risida   yagona
fikr   yo'q.   Biroq,   ularning   barchasini   barcha   korxonalarda   qo'llaniladigan   to'rtta
asosiy   funktsiyalarga   birlashtirishga   asoslangan   yondashuv   keng   qo'llaniladi.
Ushbu   yondashuvga   binoan   boshqaruv   jarayoni   o'zaro   bog'liq   bo'lgan   aloqalarni
rejalashtirish,   faoliyatni   tashkil   qilish,   motivatsiya   va   nazorat   qilishdan   iborat
bo'lib,   ular   o'zaro   bog'liqlik   va   qarorlarni   qabul   qilish   jarayonlari   bilan
birlashtirilgan.O'z   navbatida,   xarajatlarni   boshqarish   funktsiyalari   boshqaruv
vositalaridan   foydalangan   holda   amalga   oshiriladi:   normativ-huquqiy   baza,
tasniflash,   ko'rsatkichlar   kartasi,   har   xil   tahlil   usullarini   qo'llash   va   xarajatlarni
prognozlash.   Xarajatlar   tahlili   boshqarish   funktsiyasining   muhim   elementi   bo'lib,
oqilona rejalashtirish uchun ma'lumot tayyorlaydi. Xarajatlar umuman korxona va
alohida   bo'limlar   uchun   xarajatlar   va   hisoblash   elementlarining   iqtisodiy
elementlari,   faoliyat   turlari,ishlab   chiqarish   (ish,   xizmat)   birliklari   va   boshqa
buxgalteriya ob'ektlari uchun tahlil qilinadi.
Xarajatlarni   boshqarish   bu   dinamik   jarayon   bo'lib,   uning   maqsadi
korxonaning   yuqori   iqtisodiy   natijalariga   erishishdir.   Menejmentning   barcha
bosqichlarida   xarajatlar   to'g'risidagi   ma'lumotni   yechimni   ishlab   chiqishda   va
natijada   korxonaning   raqobatdoshligini   aniqlashda   muhim   rol   o'ynaydigan   omil
13 sifatida to'plash va to'g'ri ishlatish kerak. Boshqarish jarayonida yuzaga keladigan
ba'zi  muammolarga javob har  doim turli xil boshqarish  tizimini  ishlab chiqish va
amalda   qo'llashdan   iborat   edi.   Xarajatlarni   boshqarishning   har   qanday   tizimida
ularni   har   xil   mezonlar   bo'yicha   tasniflash   tushuniladi,   bu   ma'lum   xarajatlarga
mumkin bo'lgan ta'sir  darajasini  yoki  ma'lum  xarajatlarning korxonaning yakuniy
natijalariga ta'sir qilish darajasini baholash uchun zarurdir.
Xarajatlar to'g'risidagi ma'lumotlardan uchta usulda foydalanish mumkin:
• ma'lum bir davrda xarajatlar darajasini baholash va foydani aniqlash;
• qaror qabul qilish uchun (narx siyosati, ishlab chiqarish hajmining o'sishi va
kamayishi, mahsulotning yangilanishi);
• boshqarish va tartibga solish uchun.
Ushbu   yo'nalishlardan   birinchisi,   ma'lum   bir   davr   uchun   olingan
mahsulotning   tannarxini   va   olingan   daromadni   taqqoslash   orqali   hisoblashni   o'z
ichiga   oladi.   Narx   siyosati   sohasida   qarorlar   qabul   qilish   yoki   faoliyat   hajmini
kamaytirish,   mahsulotni   yangilash,   maksimal   foyda   olish   uchun   eng   oqilona
dasturni shakllantirishda korxona rahbariyati kutilayotgan xarajatlar va daromadlar
to'g'risida   ma'lumotga   muhtoj,   chunki   har   qanday   qaror   kelajakka   qaratilgan.
Ushbu yo'nalishlarning uchinchisi  xarajatlarni individual xarajatlar  va javobgarlik
markazlari o'rtasida taqsimlash to'g'risida ma'lumot to'plashni o'z ichiga oladi.
Zamonaviy   sharoitlarda   kompaniyaning   samaradorligini   ta'minlash   uchun
boshqaruv   hisobini   tashkil   qilishda   tizimli   yondashuvdan   foydalanish
kerak.Korxonaning   xarajatlarni   boshqarish   tizimining   samaradorligi   kompaniyani
boshqarish   tizimining   samaradorligini   va   bozorda   uning   raqobatdoshligini   talab
qiladi.   Hozirgi   vaqtda   xarajatlarni   boshqarishning   quyidagi   tizimlari   tarqalishga
erishdi:
2.2. Keynsning makroiqtisodiy muvozanat nazariyasi asoslari.
Klassik maktab namoyondalari  bozorlar va baholarning umumiy muvozanati
nazariyasini   yaratdilar.   Ularning     umumiy   muvozanat   kontseptsiyasiga   ko`ra
iqtisodiyotda   faqatgina   to`liq   bandlik   sharoitidagi   muvozanat     mavjud   bo`lishi
14 mumkin.   Bunday   xulosa   J.B.Seyning   bozorlar   qonuniga   tayanadi.   Bu   qonunga
ko`ra   mexnat   taqsimotiga   asoslangan   iqtisodiyotda     har   bir   sub`ektning   ishlab
chiqarishi   bir   vaqtning   o`zida   boshqa   sub`ektlarning   ishlab   chiqarish   natijalariga
talab   hisoblanadi.   Oxir-oqibat   yalpi   talab   yalpi   taklifga   teng   bo`ladi.     Klassik
iqtisodchilar   fikriga   ko`ra   AD   ≠   AS   holati   ro`y   bermaydi,       umumiy   xarajatlar
miqdori yetishmay qolgan, ya`ni AD< AS  holati ro`y bergan sharoitda ham baho,
ish   haqi   va   foiz   stavkasi   kabi   dastaklar   ishga   tushadi   va   natijada   xarajatlar
miqdorining kamayishi ishlab chiqarishning real hajmi, bandlik va real daromadlar
miqdorining kamayishiga olib kelmaydi.
Makroiqtisodiy   muvozanatning   klassik   modeli   ishlab   chiqarish   hajmi
resurslarning   bandligi   va   ishlab   chiqarish   texnologiyalarining   funksiyasi
hisoblanadi   va   egiluvchan   baholar   mexanizmi   tomonidan   potensial   darajada   tutib
turiladi   degan shartlarga tayanadi.   E giluvchan baholar mexanizmi hisobiga bozor
iqtisodiyoti barcha mavjud resurslarning to`liq bandligini ta`minlab turadi.
Klassik  makroi q tisodiy muvozanat modelining o`ziga xos xususiyati -  pulning
neytralligi   prinspini   ko`zda   tutishidir.   Bu   model     pul   massasi   real   ishlab
chi q arishga   h ech   q anday   ta`sir   ko`rsatmaydi   degan   prinspga   asoslanib   tuziladi.
Klassiklar modelida pul bozor agentlariga faqatgina bitimlarga xizmat qilishi, ya`ni
oldi-sotti   jarayonida   sof   texnik   vazifalarni   bajarishi   uchungina   kerak.     Bu   asosga
ko`ra   klassiklar   tomonidan   klassik   dixotomiya   konsepsiyasi   shakllantirilgan.
Klassik     dixotomiya   konseptsiyasida   –   ikki   parallel   bozor,   real   va   pul   bozori
alohida-alohida     amal   qiladi,   ular   o`rtasidagi   muvozanat   avtomatik
barqarorlashtirgichlar orqali ta`minlab turadi deb hisoblanadi. 
Pul   bozori   investitsiya   va   jamg ’ armalar   tengligini   h amda   to`li q   bandlik
sharoitini   ta`minlaydi.   Faqatgina,   ishsizlikning   tabiiy   darajasida   «ixtiyoriy»
ishsizlik bo`lishi mumkin, deb hisoblashadi. Bu shuni bildiradiki, AD va AS ning
muvozanat nu q tasida ishlab chi q arish  h ajmi (Y) uning potensial  h ajmiga esa  (Y*)
teng.   Iqtisodiyotda   yaratilgan   daromadlaning   bir   qismi   jamg’arilishi   yalpi
talabning yalpi taklifni qoplashi uchun   yetishmasligiga olib kelmaydi, chunki har
bir jamg’arilgan so`m tadbirkorlar tomonidan investitsiyalanadi, deb ta`kidlashadi.
15 1-chizma. Jamg’arish-investitsiya grafigi 4
.
Agarda,   tadbirkorlar   uy   xo`jaliklarining   jamgarmalari   miqdorida   investitsiya
qilishsa, ishlab chiqarish hamda bandlik darajalari doimiy bo`lib qoladi. 
Klassik   iqtisodchilar   ta`kidlashlaricha,   kapitalizmning   o`ziga   xos   pul   bozori
mavjud   va   bu   bozor   jamg’arma   va   investitsiyalarning   tengligini   ta`minlaydi.
Bunda tenglashtiruvchi omil rolini foiz stavkasi o`taydi (1-chizma). Shuning uchun
ham   to`liq   bandlik   mavjud   bo`ladi.   Bu   iqtisodchilar   davlatning   iqtisodiyotga
aralashuvi   qisqa   muddatli   samara   bersada,   uzoq   muddatga,   oxir-oqibat   bozor
iqtisodiyotining tabiiy harakat mexanizmiga notabiiy aralashilganligi uchun, salbiy
oqibatlarga olib keladi deb hisoblashadi.
Shuning   uchun   ham   to‘liq   bandlik   mavjud   bo‘ladi.   Bu   iqtisodchilar
davlatning   iqtisodiyotga   aralashuvi   qisqa   muddatli   samara   bersada,   uzoq
muddatga, oxir-oqibat bozor iqtisodiyotining tabiiy harakat mexanizmiga notabiiy
aralashilganligi   uchun,   salbiy   oqibatlarga   olib   keladi   deb   hisoblashadi.1936-yili
ingliz   iqtisodchisi   Jon   Meynard   Keyns   kapitalizm   iqtisodiyotiga   yangi,   ish   bilan
bandlik   nazariyasini   kiritadi.   U   o‘zining   «Pul,   foiz   va   ish   bilan   bandlikning
umumiy   nazariyasi»   asarida   yangicha   iqtisodiy   muvozanat   nazariyasini   izohlab
berdi. Keyns makroiqtisodiy muvozanatga to‘liq bo‘lmagan bandlik sharoitida ham
erishish   mumkinligini,   to‘la   ish   bilan   bandlik   qonuniy   holat   emasligini,   balki
tartibga solinmagan iqtisodiyotda tasodifiy ro‘y berishigina mumkinligini isbotlab
berdi.   Shuningdek,   bu   nazariyada   iqtisodiyotdagi   tebranishlar   faqat   urush,   tabiiy
4
 Malikov T., Xaydarov N. Davlat budjeti. O‘quv qo‘llanma, T.: "IQT1SOD-MOLIYA", 2007,
16 ofat va shu kabi 130 vaziyatlargagina bog‘liq emasligini, balki u tinchlik yillarida
ham ichki omillarning salbiy oqibatlaridan kelib chiqishi mumkinligi asoslagan.
Ishsizlik   va   inflatsiyaning   kelib   chiqishi   investitsiya   va   jamg‘armalarga
bevosita   bog‘liq.   Narxlarning   oshishi   va   ish   haqining   pasayishi   boshqa   salbiy
omillar   bilan   birga   iqtisodiyotning   beqarorligiga   olib   keladi.   Bunday
nomutonosibliklar   rejalashtirilgan   investitsiyalar   va   jamg‘armalarning   bir-biriga
mos   kelmasligi   tufayli   ro‘y   beradi.Bunga   sabab   birinchidan,   jamg‘arish   va
investitsiyalash   to‘g‘risidagi   qarorlarni   har   xil   guruhlardagi   odamlar   turli
maqsadlarda   qabul   qilishi   bo‘lsa.   ikkinchidan,   jamg‘aruvchilar   va   investorlarni
jamg‘arish   va   investitsiyalashga   turlicha   sabablar   undaydi.   Keynschilar   fikricha,
jamg‘arma   va   investitsiyalar   bitta   omilga   bog‘liq   bo‘lmagan   holda   turli   sabablar
asosida amalga oshiriladi. Masalan,  kishilar qiymati o‘zining ish haqi miqdoridan
ortiq   bo‘lgan   mahsulotlarni   sotib   olish   uchun,   masalan   avtomobil   yoki   televizor
xarid   qilish   uchun   jamg‘arishadi.   Jamg‘armalar   biror   shaxs   yoki   oilaning
kelajakdagi   iste’molini   qondirish   maqsadida,   ya’ni,   uy   xo‘jaliklari   oila
boshlig‘ining   nafaqaga   chiqqandan   keyingi   hayotini   yoki   bolalari   kelajagini
ta’minlash   maqsadida   amalga   oshiriladi.   Bundan   tashqari   jamg‘armalar   tasodifiy
vaziyatlarda   foydalanish   maqsadida   ham   amalga   oshiriladi.   Investorlarni
investitsiya   qilishga   undovchi   sabablar   esa   foiz   stavkasi   bilan   birga   kutilayotgan
sof   foyda   normasi   hamdir.   Klassiklar   nazariyasi   bo‘yicha   jamg‘arma   va
investitsiyalar   miqdorini   aniqlaydigan   asosiy   omil   foiz   stavkasi
hisoblanadi.Agarda,   u   oshsa,   uy   xo‘jaliklari   kamroq   iste’mol   qilib,   ko‘proq
jamg‘arishga   harakat   qilishadi.Uy   xo‘jaliklarida   jamg‘armalarning   ko‘payishi
kredit   narxlarining   kamayishiga   olib   keladi.   Bu   esa   o‘z   vaqtida   investitsiyaning
o‘sishini ta’minlaydi. Keynschilar fikricha esa, foiz stavkasi emas, balki aholining
ixtiyoridagi   daromadi   iste’mol   va   jamg‘arish   dinamikasini   belgilab   beradi.
Keltirilgan   nazariy   asoslarga   tayangan   holda   Keyns   o‘zining   makroiqtisodiy
muvozant modelini ishlab chiqdi. 
1936   yili   ingliz   iqtisodchisi   Jon   Meynard   Keyns   kapitalizm   iqtisodiyotiga
yangi,   ish   bilan   bandlik   nazariyasini   kiritadi.   U   o`zining   «Pul,   foiz   va   ish   bilan
17 bandlikning   umumiy   nazariyasi»   asarida   yangicha   iqtisodiy   muvozanat
nazariyasini izohlab berdi.
 Keyns makroiqtisodiy muvozanatga  to`liq bo`lmagan bandlik sharoitida ham
erishish   mumkinligini,   to`la   ish   bilan   bandlik   qonuniy   holat   emasligini,   balki
tartibga solinmagan iqtisodiyotda tasodifiy ro`y berishigina mumkinligini isbotlab
berdi.   Shuningdek,   bu   nazariyada   iqtisodiyotdagi   tebranishlar   faqat   urush,   tabiiy
ofat va shu kabi vaziyatlargagina bog’lik emasligini, balki u tinchlik yillarida ham
ichki   omillarning   salbiy   oqibatlaridan   kelib   chiqishi   mumkinligi   asoslagan.
Ishsizlik va inflyatsiyaning kelib chiqishi  investitsiya va jamg’armalarga bevosita
bog’liq. Narxlarning oshishi va ish haqining pasayishi boshqa salbiy   omillar   bilan
birga iqtisodiyotning beqarorligiga olib keladi.
Bunday   nomutonosiblik lar     rejalashtirilgan   investitsiyalar   va
jamg’armalarning bir-biriga mos kelmasligi  tufayli ro`y beradi .
Bunga sabab  birinchidan,  jamgarish va investitsiyalash to`grisidagi qarorlarni
har   xil   guruhlardagi   odamlar   turli   maqsadlarda   qabul   qilish i   bo`lsa ,   i kkinchidan,
jamg’aruvchilar va investorlarni jamg’arish va investitsiyalashga turlicha sabablar
undaydi.   Keynschilar   fikricha,   jamg’arma   va   investitsiyalar   bitta   omilga   bog’liq
bo`lmagan holda turli sabablar asosida amalga oshiriladi. Masalan, kishilar qiymati
o`zining   ish   haki   miqdoridan   ortiq   bo`lgan   mahsulotlarni   sotib   olish   uchun,
masalan avtomobil’ yoki televizor xarid qilish uchun jamg’arishadi. Jamg’armalar
biror   shaxs   yoki   oilaning   kelajakdagi   iste`molini   qondirish   maqsadida,   ya`ni,   uy
xo`jaliklari  oila boshlig’ining nafaqaga  chiqqandan keyingi  hayotini  yoki  bolalari
kelajagini ta`minlash maqsadida amalga oshiriladi. Bundan tashqari jamg’armalar
tasodifiy vaziyatlarda foydalanish maqsadida ham amalga oshiriladi.
Investorlarni   investitsiya   qilishga   undovchi   sabablar   esa   foiz   stavkasi   bilan
birga kutilayotgan sof foyda normasi hamdir.
Klassiklar   nazariyasi   bo`yicha   jamg’arma   va   investitsiyalar   miqdorini
aniqlaydigan asosiy omil foiz stavkasi hisoblanadi. Agarda, u oshsa, uy xo`jaliklari
kamroq   iste`mol   qilib,   ko`proq   jamg’arishga   harakat   qilishadi.   Uy   xo`jaliklarida
18 jamg’armalarning   ko`payishi   kredit   narxlarining   kamayishiga   olib   keladi.   Bu   esa
o`z vaqtida investitsiyaning o`sishini ta`minlaydi. 
Keynschilar   fikricha   esa,   foiz   stavkasi   emas,   balki   aholining   ixtiyoridagi
daromadi  iste`mol va jamg’arish dinamikasini  belgilab beradi. Keltirilgan nazariy
asoslarga tayangan holda Keyns o`zining makroiqtisodiy muvozant modelini ishlab
chiqdHar   qanday   korxona   uchun   byudjetni   tuzishga   imkon   beradigan   oddiy
metodologiyaning qadamlari: Qadam 1. Mavsumiylik omili va mijozlar bazasining
turli   segmentlarini   hisobga   olgan   holda   mahsulotlarga   bo'lgan   talab   darajasini
aniqlash   .   Rejalashtirilgan   daromad   boshqa   barcha   bosqichlarga   ta'sir   qiladi,
shuning uchun bu eng muhim nuqta. Qadam 2. Kompaniya faoliyatining xarajatlari
uchun hisob-kitoblarni amalga oshirish. Barcha mumkin bo'lgan maqolalarni, shu
jumladan asosiylarini hisobga olish muhim: reklama, logistika, xom ashyo. Qadam
3.   Boshqaruv   xarajatlarini   hisoblash.   Bularga   kompaniyaning   yordamchi
bo'limlarini   saqlash   va   kommunal   xizmatlarni   to'lash   uchun   barcha   xarajatlar
kiradi.   Qadam   4.   Korxonaning   mavjud   aktivlarini   baholash   va   moliyaviy   tahlilni
o'tkazish uchun ma'lum bir sana uchun balanslarni yuklash . Uning asosida asosiy
faoliyat   turlari   bo'yicha   pul   oqimlarini   prognozlash   amalga   oshiriladi   5-qadam.
Tashkilot   va   bo'limlarni   rejalashtirilgan   daromad   va   xarajatlar   asosida
byudjetlashtirish.   Ishlab   chiqarish   quvvatlari,   zaxiradagi   xomashyo   va
mahsulotlarning joriy zaxiralari hisobga olinadi. Natijada biznesning turli qismlari
uchun bir nechta hujjatlar bo'ladi: ishlab chiqarish, muhandislik, tijorat bo'limlari.
Prognozni   kengaytirish   uchun   menejerlarni   jalb   qilgan   holda   muayyan   bo'limlar
uchun   masshtablash   amalga   oshiriladi.   Masalan,   tijorat   xizmatining   byudjeti
hududiy bo'linmalarga, marketing, ta'minot va sotib olish bo'limiga va boshqalarga
bo'linadi . Ularning har biri dinamikani va ma'lum xarajatlarni nazorat qilish uchun
o'z fayliga ega bo'ladi.
2. 3. Haqiqiy va rejalashtirilgan xarajatlar.
19 Ismning   o'zi   ta'kidlaganidek,   haqiqiy   xarajatlar   bu   aslida   qilingan   yoki
to'langan xarajatlardir. Haqiqiy xarajatlar amalga oshiriladi va taxminlarga bog'liq
emas. Rahbariyat moliyaviy yil davomida byudjetga erishish niyatida byudjetlarni
ma'lum muddatgacha tuzadi. Biroq, kutilmagan holatlar tufayli o'zgarishlar yuzaga
kelishi   aniq,   natijada   ko'pincha   natijalar   byudjetdan   farq   qiladi.   Oydan-oyga
nisbatan barqaror ishlab chiqarish hajmiga ega bo'lgan kompaniya haqiqiy tannarx
bilan bog'liq muammolarga duch kelmaydi.
Ishlab   chiqarishning   kamayishi   natijasida   mumkin   bo`lgan   yo`qotishlarning
oldini   olish   uchun   jami   talabni   tartibga   solib   turadigan   faol   davlat   siyosati   zarur.
Shuning   uchun   ham   Keynsning   iqtisodiy   nazariyasini   ko`p   hollarda   jami   talab
nazariyasi   deb   yuritiladi.   Jami   talab   komponentlari,   ayniqsa     investitsiyalarning
o`zgarishi makroiqtisodiy  be qarorlik sabablaridan biridir.
Haqiqiy   investitsiyalar   rejalashtirilgan   va   rejalashtirilmagan   investitsiyalar
miqdorini   o`z   ichiga   oladi.   Rejalashtirilmagan   investitsiyalarga   tovar   –   moddiy
zaxiralariga   (TMZ)   investitsiyalardagi   kutilmagan   o`zgarishlar   kiradi.   Ushbu
rejalashtirilmagan investitsiyalar tenglashtiruvchi mexanizm sifatida jamg’arma va
investitsiyalar   miqdorining   o`zaro   bir-biriga     mos   kelishiga   olib   keladi   va
makroiqtisodiy muvozanatni ta`minlaydi. 
Rejalashtirilgan   xarajatlarga   uy   xo`jaliklari,   firmalar,   davlat   va   tashqi
dunyoning   mahsulot   va   xizmatlarni   sotib   olishga   mo`ljallagan   xarajatlari   kiradi.
Firmalar   tomonidan   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlarni   sotishdagi   kutilmagan
o`zgarishlar tovar moddiy zaxirasiga rejalashtirilmagan investitsiyalar qilishga olib
kelsa, haqiqiy xarajatlar rejalashtirilgan xarajatlardan farq qiladi. 
Rejalashtirilgan   xarajatlar   funktsiyasi   : E=S+   I   +G+Xp     ko`rinishiga   ega.
Demak   , uning   grafigi           iste`mol   funksiyasi   (S=a+   v   (U-T)   )   grafigiga   nisbatan
I+G+Xp     miqdorda  yuqoriga   surilgan  bo`ladi.   K eltirilgan   Xp   - sof   eksport   bo`lib,
uning  funksiyasi esa quyidagi ko`rinishga ega: 
Xp =  g - m’Y
Bu  y erda : g – avtonom sof eksport;
m’ - importga chegara langan  moyillik;    Y – daromad.
20   Importga chegaralangan   moyillik   import  xarajatlaridagi  o`zgarish  mi q dorini
bunga sabab bo`lgan daromadlardagi o`zgarish mi q doriga bo`lib topiladi.
m’ =  Δ M /  Δ Y;
Bu  y erda: 
Δ M - importga xarajatlarning o`zgarishi;
ΔY - daromadlarning o`zgarishi.
Byudjetlashtirish   tashkilotning   moliyaviy   faoliyatini   operativ   boshqarish
uchun ishlatiladi. Bu sizga barcha biznes jarayonlarini alohida raqamlarga ajratish
imkonini   beradi,   ularning   yordami   bilan   menejer   pul   sarflash   bo'yicha   mazmunli
qarorlar qabul qilishi mumkin. Natijani to'g'ri baholash uchun iqtisodiy bo'lim har
chorakda   rejalashtirilgan   daromad   va   xarajatlarni   hisoblab   chiqadi.   Bu   bir   qator
amaliy omillarga bog'liq:  Xarajatlarni  foyda dinamikasiga qarab tuzatish  zarurati.
Investitsion loyihalar bo'yicha joriy natijalarni prognozlash . Tijorat bo'limi uchun
maqsadlarga   tuzatishlar   kiritish   zarurati.   Prognozlash   uchun   iqtisodchilar   3   ta
asosiy tushunchani ajratib ko‘rsatadilar. Quyida ularni batafsil ko'rib chiqamiz.
Korxona o'z xizmatlari va tovarlarini sotishda oladigan umumiy pul miqdori.
Daromad miqdori hisobvaraqlarga pul tushgandan so'ng darhol hisoblab chiqiladi,
ammo   bo'lib-bo'lib   to'lash   bilan   bitim   tuzilgan   holatlar   mavjud.   Keyin   daromad
faqat shartnoma bo'yicha to'liq to'langanidan keyin hisobga olinadi. Ko'pincha b2b
savdo   sohasida   bu   ko'rsatkich   bajarilgan   ishlarning   imzolangan   aktlari   miqdorini
o'z   ichiga   oladi,   ammo   bu   juda   to'g'ri   yondashuv   emas.   Tashkilotning   hisob
raqamlariga   mablag'lar   hali   kelib   tushmaganligi   sababli.   Hisob-kitoblar   uchun   2
turdagi   daromad   qo'llaniladi:   Yalpi.   Bu   sotilgan   tovarlar   uchun   olingan   pul.   U
kamdan-kam qo'llaniladi, chunki u narxga aktsizlar va soliqlar kiritilganligi sababli
haqiqiy   moliyaviy   holatni   ko'rsatmaydi.   Net.   Ushbu   ko'rsatkich   mutaxassislar
tomonidan   kompaniyaning   rejalashtirilgan   daromadlari   va   xarajatlarini   baholash
uchun ishlatiladi. Sof daromadni hisoblash formulasi: 
PV = (P x Narx) - Soliq
CV - sof daromad. P - mahsulotlarni sotish soni.Narx - bir birlik uchun narx.
Soliq-narx   belgilashda   garovga   qo'yilgan   aktsizlar   va   soliqlar   summasi.
21 Rejalashtirilgan   daromadlar   va   xarajatlar   Daromad-bu   korxonaning   umumiy
kapitaliga qo'shiladigan pul miqdori.U nafaqat mahsulot va xizmatlarning bevosita
savdosidan, balki boshqa faoliyat turlaridan ham olinishi  mumkin: Investitsiyalar.
Depozitlar bo'yicha foizlar. Shartnomalar bo'yicha jarimalar va jarimalar. Shuning
uchun   prognozlar   nafaqat   sof   sotishdan   tushgan   daromadni   ,   balki
moliyalashtirishning boshqa usullarini ham o'z ichiga oladi. To'g'ri baholash uchun
bir  qator  tasniflagichlar  va hujjatlar  qo'llaniladi, ularning asosiylari  Soliq kodeksi
va Buxgalteriya hisobi qoidalaridir. Xarajatlar - bu moliya hajmini kamaytiradigan
yoki   kredit   majburiyatlarining   ko'payishiga   olib   keladigan   korxonaning
tadbirkorlik faoliyatini davom ettirish uchun xarajatlari: Ishlab chiqarishni saqlash
xarajatlari. Komponentlar va xom ashyo sotib olish. Xodimlarning ish haqi hisobi.
Ijara   va   kredit   to'lovlari.   Yalpi   daromad   sotuvlar   sonini   bir   tovar   birligi   narxiga
ko'paytirish yo'li bilan hisoblanadi. Daromadni rejalashtirishda boshqa faoliyatdan
hisobvaraqdagi taxminiy daromad olingan ko'rsatkichga qo'shiladi.
Yalpi   daromadlarning   oshishi   bilan   import   ham   oshadi.   Chunki,   bunda
iste`molchilar   va   investorlar     h am   milliy   ,   xam   import   mahsulotlarga   bo`lgan
xarajatlar i   miqdorini   oshiradi lar .   Ayni   paytda     mamlakatning   eksporti   hajmi   shu
mamlakatdagi   yalpi   daromadlar   (Y)   miqdoriga   bevosita   bog’liq   bo`lmaydi,   balki
tovar olib chiqib ketayotgan mamlakatning yalpi daromadlari o`zgarishiga bog’liq
bo`ladi.  Shuning  uchun  ham  mamlakatdagi   yalpi   daromadlar  (Y)  o`zgarishi  bilan
sof eksport (Xp) o`rtasidagi bog’liqlik salbiydir va sof eksport funksiyasida minus
ishorasi bilan belgilanadi.
Yalpi   foyda,   yuqoridagi   xarajatlar   chegirib   tashlanganidan   so'ng,
samaradorlikni   baholash   uchun   asosiy   ko'rsatkichga   aylanadi,   undan   egalariga
dividendlar   hisoblanadi.   Uning   qiymatini   bashorat   qilish   uchun   xarajatlar
rejalashtirilgan   daromaddan   chegiriladi.   Hisoblash   tovarlarni   sotishdan   tortib
investitsiyalargacha   bo'lgan   barcha   turdagi   faoliyat   uchun   alohida   amalga
oshiriladi.Egalari,   shuningdek,   har   bir   faoliyat   turining   rentabelligini   alohida
baholashlari  va ulardan qaysi  birini  yanada  rivojlantirish  kerakligini  tushunishlari
mumkin. Buning uchun ular yalpi foydani hisoblashadi: 
22 VP = Daromad - Xarajatlar (xarajat+operatsion xarajatlar)
Sof foyda olish uchun siz boshqa barcha xarajatlarni, shu jumladan soliqlar va
jarimalarni   olingan   summadan   qo'shimcha   ravishda   olib   tashlashingiz   kerak.
Moliyaviy   yil   uchun   tashkilotning   umumiy   faoliyatini   aks   ettiruvchi   ko'rsatkich.
Agar   tadbirkor   bir   nechta   kompaniyaga   ega   bo'lsa,   ularning   har   birining
samaradorligi yalpi  foydani  hisoblash orqali aniq belgilanadi. Unga asoslanib,  yil
davomida   rivojlanish   imkoniyatlari   bashorat   qilinadi   va     kreditga   layoqatlilik
baholanadi   .   Daromad   va   xarajatlarni   rejalashtirish   usullari   Prognozlashning
ma'nosi   shundaki,   tashkilot   ular   asosida   tanlangan   vaqt   oralig'ida   (chorakdan   bir
necha yilgacha) taktika va harakat strategiyalari haqida o'ylashi mumkin. Ikkinchi
vazifa   -   barcha   tuzilmalarni   o'z   faoliyatida   boshqaradigan   byudjetni   tayyorlash.
Yakuniy   yalpi   marja   ko'rsatkichi   asosida   tuzatilganligi   sababli,   rejalashtirish
usullari   100%   aniq   bo'lishi   shart   emas.   Ularning   vazifasi   davrning   o'ziga   xos
xususiyatlarini   aks   ettirish   va   ish   uchun   asosiy   yo'nalishlarni   tanlashga   yordam
berishdir.
Keynsning   makroiqtisodiy   muvozanat   modelini   ko`rib   chiqish   jarayonini
soddalashtirish   uchun   sof   eksport   miqdori   yalpi   daromadlar   (Y)   o`zgarishiga
bog’liq   emas   deb   olinadi.   S h uning   uchun   sof   eksport   to`li qli gicha   avtonom
xarajatlar   mi q doriga   q o`shiladi,   ya`ni   avtonom   xarajatlar   (S   +   I   +   G     +Xp)
yig ’ indi si ga teng deb olinadi.
2. 4. «Keyns xochi». Ishlab chi q arish  h ajmining muvozanat
darajasiga erishish mexanizmi.
Rejalashtirilgan   xarajatlar   chizig’i   haqiqiy   va   rejalashtirilgan   xarajatlar   bir-
biriga   teng   bo`lgan   (Y=E)   chiziqni   qaysidir   a   nuqtada   kesib   o`tadi.   Quyida
keltirilgan  2-chizmada tovarlar va xizmatlar bozorida qisqa muddatli muvozanatga
erishish   mexanizmi   tasvirlangan   bo`lib,   u     “Keyns   xochi”   nomini   olgan.   Y=E
chiziqda haqiqiy investitsiyalar  va jamg’armalar tengligi saqlanadi. a nuqtada esa
daromadlar   rejalashtirilgan   xarajatlarga   teng   bo`ladi.   S h uningdek,   bu   y erda
23 rejalashtirilgan   h amda   h a q i q iy   investitsiyalarning   o`zaro   tengligiga   erishiladi.
Ya`ni, makroiqtisodiy muvozanat ta`minlanadi.  
Agarda,   ishlab   chiqarishning   haqiqiy   hajmi   (Y1)   uning   muvozanat
darajasi(Y0)dan     ko`p   bo`lsa,   iste`molchilar   mahsulotlarni   ishlab   chiqaruvchilar
taklif   qilganga  nisbatan   kam   sotib   oladi   (AD<AS).  Sotilmagan   mahsulotlar   TMZ
ko`rinishiga   ega   bo`ladi.   Zaxiralarning   o`sishi   firmalarda   ishlab   chiqarish   hamda
bandlik darajalarini pasaytirishiga olib keladi. Bu esa YAIM hajmini  Y1  dan  Y0
gacha   kamayishiga   olib   keladi   va     daromad   va   rejalashtirilgan   xarajatlar
tenglashadi.   O`z   navbatida   yalpi   talab   va   taklifning   tenglashishiga   (AD   =   AS)
erishiladi.   Aksincha,   haqiqiy   ishlab   chiqarish   (Y2)   uning   muvozanat   darajasidan
(Y0)   kam   bo`lgan   vaziyatda   esa,   firmalar   iste`molchilar   talabiga   nisbatan   kam
ishlab   chiqarayotganligini   (AD>AS)   ko`ramiz.   Talabning   oshishi   esa,   firmalar
zaxirasining  kamayishi   hisobiga  qondiriladi.  Natijada, YAMM  asta  sekin  Y2  dan
Y0 ga qarab o`sadi va yana AD=AS tengligiga erishiladi. Bu esa ayni paytda E=Y
va I=S ayniyatlarga erishilganligini anglatadi.
                        E   ( rejalashtirilgan                             Y=E
                         x arajatlar )                                 
                Y1                                                                    E=C+I+G+Xn
               E1                                                               Zaxiralarning
               E0                                                                jamg ’ arilishi                     
                                                                                        Zaxiralarning
               E2                                                                       kamayishi 
                                                                                       
                                                                                                      
                                 Y
2                                  Y
0                     Y
1       Y  (daromad, real
xarajatlar)
2-chizma. Keyns xochi (Keynsning makroiqtisodiy muvozanat modeli) 5
5
 Malikov T., Xaydarov N. Davlat budjeti. O‘quv qo‘llanma, T.: "IQT1SOD-MOLIYA", 2007,
24 Milliy   ishlab   chi q arishning   muvozanat   h olati   (Y0),   yalpi   xarajatlar
komponentlarining   h ar   birining   (iste`mol,   investitsiya,   davlat   xarajatlari   yoki   sof
eksport)     o`zgarishi   natijasida   tebranishi   mumkin.   Ushbu   tarkibdagi   birorta
omilning   mi q dorining     o`sishi   rejalashtirilgan   xarajatlar   egri   chizig’ini   yuqoriga
suradi va aksincha  kamayishi pastga surilishga olib keladi.
2.5. Avtonom xarajatlar multiplikatori.
      Avtonom xarajatlar ning  h ar  q anday  o`sish i , ya`ni  ΔA = Δ ( S +I+G+Xn)
multiplikator samarasi hisobiga yalpi daromadlarning ko`proq  mi q dorga  (ΔY)
oshishiga olib keladi.  
Avtonom   xarajatlar   multiplikatori   muvozanatli   YAMM   o`zgarishning
avtonom xarajatlarning har qanday komponenti o`zgarishiga nisbatini ko`rsatadi :
m = ΔY /ΔA:
Bu yerda: m - avtonom xarajatlar multiplikatori;
ΔY – muvozanatli YAIMning  o`zgarishi;
ΔA – avtonom xarajatlarning Y o`zgarishiga bog’liq bo`lmagan o`zgarishi.
Multiplikator   -   yalpi   daromadlar   avtonom   xarajatlarning   dastlabki   o`sishi
(kamayishi)dan necha marta ortiq o`sganligini (kamayganligi) ko`rsatadi. 
Avtonom iste`mol ΔS
A  mi й dorga o`ssa, bu yalpi xarajatlar va daromadlar (U)
ning   o`sha   miqdorda   o`sishiga   olib   keladi.   Bu   esa,   o`z   navbatida   iste`molning
ikkinchi marta (daromadlar oshishi hisobiga) MRS x ΔS
A  miqdorda o`sishiga olib
keladi.   Keyinchalik   yalpi   xarajatlar   va   daromadlar   MRSxΔS
A   miqdorda   yana
o`sadi. Shunday qilib, «daromad-xarajat» ko`rinishidagi doiraviy aylanish bo`yicha
jarayon davom etaveradi.
ΔSA↑   >AD↑  Y↑  C↑  AD↑  Y↑  C↑  AD↑  Y↑    va hokazo.
Ushbu   oddiy   vaziyatdan   ko`rinib   turibdiki,   yalpi   daromadlar   (Y),   avtonom
iste`molning   dastlabki   o`zgarishi   ΔSA↑   ga   nisbatan   bir   necha   marta   ko`p
25 o`zgaradi. Bu shuni  bildiradiki, S, I, G yoki Xp miqdorlardagi  oddiy o`zgarishlar
ham ishlab chiqarish hajmi va bandlik darajalarida katta o`zgarishlarga olib kelishi
mumkin.   Shunday   qilib,   multiplikator   iqtisodiy   beqarorlik   omili   hisoblanadi.
Shuning uchun ham  davlatning byudjet-soliq  siyosatidagi  asosiy  vazifalardan biri
bo`lib,   o`rnatilgan   barqarorlashtirgichlar   tizimini   yaratish   hisoblanadi.   Bu   tizim
iste`molga chegaralangan moyillikni kamaytirish orqali multiplikatsiya samarasini
pasaytiradi.
Multiplikator   samarasi   mohiyatini   quyidagi   misolda   ko`rib   chiqamiz.
Aytaylik,   dastlab   iqtisodiyotga   investitsiyalar   miqdori   5   mlrd.   so`mga   ko`paysin.
Bu,   o`z   navbatida   ish   haqi,   renta,   foyda   ko`rinishda   uy   xo`jaliklari   daromadiga
aylanadi. Agar iste`molga chegaralangan moyillikni 0,75 ga yoki 75 %ga teng deb
olsak, uy xo`jaliklari bu daromadning 75 foizini, ya`ni 3,75 mlrd. so`mni iste`mol
xarajatlariga sarflaydi, qolgan 1,25 mlrd. so`mni jamg’aradi. Sarflangan 3,75 mlrd.
so`m   boshkalar   uchun   daromad   xisoblanadi.   O`z   navbatida   ular   xam   3,75   mlrd.
so`mning   75   foizini   iste`mol   uchun   sarflaydilar   va   25   foizini   jamg’aradilar.   Bu
jarayon oxirgi so`m jamg’arilmaguncha davom etadi.
Bunda: m = ΔY / ΔA   = 20 / 5 = 4      va      m = 1 /   (1-0,75) = 4   
 va    b undan  :                 ΔY                1  
                            m       = --------- = ----------- 
                                           Δ A          1- MPC       
Demak, iste`molga chegara langan   moyillik qancha katta bo`lsa, multiplikator
samarasi ham shuncha yuqori bo`ladi.
Multiplikatorning   matematik   mohiyati   cheksiz   kamayib   boruvchi   geometrik
progressiyani anglatadi, ya`ni   m=1+b+b 1+
b 2+
b 3+
b 4+
…+b n
, bu yerda b=MPC.
Tenglikning ikki tomonini b ga ko`paytiramiz:  mb=b+b 2+
b 3+
b 4+
…+b n+1
 
 endi birinchi tenglamadan ikkinchisini ayiramiz: 
m-mb=1-bn+1
 ,  m(1-b) =1-b n+1
  Hisob -kitob natijalarini quyidagicha tasvirlaymiz:
26 m = (n+1) 
/ (1-b)
b  kasr son va  b n+1
  nolga juda yaqin bo`lgani uchun               
                 m = 1/ (1-b )        tenglik to`gri bo`ladi.
Avtonom   xarajlar   multiplikatori   miqdorining   katta   yoki   kichikligi   byudjet
soliq   siyosati   samaradorligiga   ta`sir   ko`rsatadi.   Davlat   o`z   xarajatlarini
oshirayotganda,   yoki   investitsiya   xarajatlarini   oshirish   choralarini   ko`rayotganda,
bu xarajatlar jami talabni qancha miqdorga oshirib yuborishi mumkinligini hisobga
olishi zarur.
Agarda   ishlab   chiqarishning   haqiqiy   hajmi   (U0)   potentsial   (U*)   hajmidan
kam   bo`lsa,jami   talab   samarasiz   hisoblanadi.Ya`ni,AD=AS   tenglikka   erish ilgan
bo`lsada,   yalpi   xarajatlar   mi q dori   resurslarining   to`li q   bandligi   darajasini
ta`minlamaydi.   Y a lpi   talabning   y etishmasligi   i q tisodiyotga   depressiv   ta`sir
ko`rsatadi.
  E                                                       Y=E 
                                                B            E2 =E1
  +  Δ E                   
                                                                               
                                                                           E1=C+I+G+Xn
 
                                                                          Retsession  uzilish
               E
                              A
                                     Uo               Y*                      Y
3-chizma. Ishlab chiqarishning haqiqiy va potentsial hajmi o`rtasidagi
retsession uzilish 6
.
6
 Malikov T., Xaydarov N. Davlat budjeti. O‘quv qo‘llanma, T.: "IQT1SOD-MOLIYA", 2007,
27 YAMM   (YAIM)ni   to`liq   bandlilikning   noinflyatsion   darajasiga   qadar
o`stirish   uchun   jami   talab   (jami   xarajatlar)   ko`paytirilishi   zarur   bo`lgan   miqdor
retsession uzilish deyiladi (3-chizma).
Ishlab   chiqarishda   to`liq   bandlikka   erishish   va   retsession   uzilishni   yo`qotish
uchun jami talabni rag’batlantirish va muvozanatni «A» nuqtadan «V» nuqtagacha
surish lozim. Bu yerda muvozanatli yalpi daromadning o`sishi ΔU quyidagiga teng
bo`ladi: 
4-chizma. Ishlab chiqarishning haqiqiy va potentsial hajmi o`rtasidagi
inflyatsion uzilish.
YAIMni   to`liq   bandlikning   noinflyatsion   darajasigacha   pasaytirish   uchun
jami   talab   (jami   xarajatlar)   kamayishi   zarur   bo`lgan   miqdor   inflyatsion   uzilish
deyiladi .
Agarda,   ishlab   chiqarish   haqiqiy   hajmi   (Uo)   potentsial   (U*)   hajmidan   ko`p
bo`lsa,   jami   xarajatlar   ortiqcha   hisoblanadi.   Jami   talabning   ortiqchaligi
iqtisodiyotda   inflyatsiya   jarayoniga   olib   keladi.   Boshqacha   aytganda   jami   talab
hajmining jami taklif hajmidan qisqa muddatda katta bo`lishi oqibatida haqiqiy va
potentsial YAIM hajmlari o`rtasida inflyatsion uzilish ro`y beradi (4-chizma).. Bu
uzilishni   bartaraf   qilish   uchun   jami   xarajatlarni   kamaytirish,   boshqacha   qilib
aytganda, jami talabni cheklash zarur.
28 Grafikda   bu   jarayon   muvozanat ni   A   nuqtadan   V   nuqtagacha   surishni
anglatadi.   Bu   erda   jami   muvozanatli   yalpi   daromad   hajmidagi   (ΔU)   qisqarish
quyidagicha bo`ladi: 
ΔY=Inflyatsion uzilish miqdori x Avtonom xarajatlar multiplikatori miqdori. 
Keynsning   makroiqtisodiy   muvozanat   modeli   yalpi   talab-   yalpi   taklif
modelini   qisqa   muddatli   makroiqtisodiy   si yo sat   maqsadlarida   aniqlashtirgan
bo`lib, uning xususiy xoli hisoblanadi.   Y a lpi   talab va   yalpi   taklif modelidan farqli
o`laroq, bu modelda baholar darajasi va ish haqi  o`zgarmas miqdorlar hisoblanadi.
Ayni   shu   sababga   ko`ra   tovar   moddiy   zaxiralarining   o`sishi   qisqa   muddatda
makroiqtisodiy muvozanatga erishishni belgilovchi omil bo`ladi. 
XULOSA
Rejalashtirilgan daromad faqat matematik usullar bilan hisoblangan vaziyatda
byudjetda   bir   qator   holatlar   hisobga   olinmasligi   aniq   bo'lishi   mumkin.   Bu
qo'shimcha   foyda   olish   uchun   ham,   mumkin   bo'lgan   xarajatlar   uchun   ham   amal
qiladi.   Buning   oldini   olish   uchun   nafaqat   raqamlarni,   balki   sodir   bo'layotgan
voqealarning ma'nosini ham baholash kerak. Misol uchun, agar reklama kanali bir
nechta   buyurtmalar   keltira   boshlagan   bo'lsa,   siz   nafaqat   uning   ROI-ni   yalang'och
raqam   sifatida   baholashingiz,   balki   samaradorlikning   pasayishi   sabablarini   ham
tushunishingiz   kerak.   Ular   orasida   reklamaning   o'zi   bilan   hech   qanday   aloqasi
bo'lmaganlar   bo'lishi   mumkin:   talabning   umumiy   pasayishi,   raqobatchilarning
dampingi   va   boshqalar.   Agar   siz   buni   ko'rmasangiz   va   shunchaki   xarajatlarni
kamaytirsangiz,   xayoliy   tejash   o'rniga,   foydani   bir   necha   marta   kamaytirishingiz
mumkin.
Klassik iqtisodchilar  makroi q tisodiy muvozanat fa q at  to`liq bandlik sharoitida
ro`y  beradi,   q is q a  muddatl i   buzilishlar   esa ,   bozor   mexaniz m lari  tomonidan,  ya`ni
ba h o,   ish   h a q i   kabi   dastaklarning   ishga   tushishi   bilan   bartaraf   etiladi   deb
h isoblashishadi.
29 Klassik iqtisodchilar nazariya sidan far q li o`laro q   ingliz iqtisodchisi  J .   Keyns
o`zining     to`li q   bandlik   mavjud   bo`lmagan   sharoitda   h am   makroi q tisodiy
muvozanat ro`y beradi,  tartibga solinmagan i q tisodiyotda to`li q   bandlik
fa q atgina tasodifiy ro`y beradi deb  h isoblaydi. 
Keyns modelida   makroiqtisodiy muvozanat    ishlab chiqarishni ta`minlovchi
ikkita   omil   yalpi   xarajatlar   va   yalpi   daromadlarning   kesishuv   nuqtasida   ro`y
beradi.   Bu   modelda   tovar   zaxiralarining   o`zgarishi     makroiqtisodiy   muvozanatni
ta`minlovchi omil deb qaraladi.
Ya lpi   daromadlarning   avtonom   xarajatlar   miqdoridagi   dastlabki   o`sishdan
(kamayishi)dan   necha   marta   ortiq   o`sishi     (kamayishi)     multiplikator   samarasi
deyiladi .   Multiplikator   iqtisodiy   tebranishlar   darajasini   kuchaytiruvchi   omil
hisoblanadi.
Avtonom xarajatlar multiplikatori  miqdori iste`molga chegaralangan moyillik
darajasi bilan belgilanadi va u bilan to`gri bog’liqlikka ega..  
Makroiqtisodiy   muvozanat   potentsial   YAIM   hajmidan   kamroq   bo`lgan
haqiqiy   YAIM   hajmida   o`rnatilsa   retsession   uzilish,     aksincha   bo`lsa   inflyatsion
uzilish ro`y beradi. 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR  RO’YXATI:
1) Normativ-huquqiy hujjatlar nomlari:
1 O‘zbekiston Respublikasi “Mahalliy davlat hokimiyati to‘g‘risida”gi
Qonuni. 913-son, 2 sentabr 1993 yil. (o‘zgartirish va qo‘shimchalar bilan).
2 O`zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 8 maydagi “Toshkent
irrigatsiya va qishloq xo`jaligi mexanizatsiyalash muhandislari institutida oliy
ma`lumotli kadrlar tayyorlash
tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to`g`risida”gi PQ-3702-sonli
qarori.
30 3   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   7-fevraldagi
“O’zbekiston Respublikasini  yanada rivojlantirish bo‘yicha harakatlar strategiyasi
to‘g‘risida”gi PF-4947-sonli Farmoni.
2) Darslik va o‘quv qo‘llanmalar nomlari:
1. Mc Connell, Brue. Economics. 17 th edition. Mcgraw-hill/Irvin, USA,
2009
2. Mali k ov   T.,   Xaydarov   N.   Davlat   budjeti .   O‘q uv   qo‘ llanma,   T . :
"IQT1SOD-MOLIYA", 2007, 84 b.
3. Nureev   R.   Institutsionalizm:   vchera,   segodnya   i   zavtra.   V   kn.
«Institutsionalnaya ekonomika». Uchebnoye posobiye G’ A.Oleynik. –M.: INFIM,
2000. -5-7 b.
4. Eggertson   T.   Ekonomicheskoye   povedeniye   i   instituto’.   –M.:   DELO,
2001. 18-19 b.
5. Neoklassik yondashuvning asosida jamiyat to`g`risidagi  fanlarning butun
tarqoq sanalarini umumlashtirish (unifikatsiyalash) yotadi
6. Хайек   Ф.А.   Пагубная   само наде янность.   Ошибка   социализма.   –М.:
Новости, 1992. -133 б.
7. Va h obo v   A.     va   bosh q alar.   Budjet   -   soli q   siyosati   yaxlitligi.   O‘q uv
qo‘ llanma. - T.: I q tisod va moliya. 2005.285 b.
8. Va h ob o v   A.   va   bosh q alar .   Moliyaviy   va   bosh q aruv   ta h lili.   Darslik.   T.:
Shar q  2005. 220 b.
9. M alikov   T.,   Xaydarov   N.   Budjet   daromadlari   va   xarajatlari .   O‘q uv
qo‘ lla n ma, T . : "IQTISOD-MOLIYA", 2007, 245 b.
10. M aliko v   T.,   Xaydarov   N.   Budjet:   tizimi,   tuzulmasi,   jarayoni .   O‘q uv
qo‘ llanma, T .:  "IQTISOD-MOLIYA", 2008, 84 b.
3) Ilmiy jurnallardagi maqolalar nomlari:
1   Haydarov   N.X.   O‘zbekiston   Respublikasi   ta’lim   tizimini   rivojlantirishda
davlat moliyasining o‘rni // Iqtisod va moliya. – Toshkent, 2013 – № 9 –B. 13
31 2   Бакайбаева   А.С.   Учет   доходов   государственного   бюджета   с
использованием казначейских технологий в Республике Узбекистан // Iqtisod
va   moliya . –  Toshkent , 2013 – № 12 –  B . 7
4) Internet saytlari quyidagi tartibda keltiriladi:
http://www.mf.uz - O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi.
www.gov.uz
www.press-service.uz
www.mfer.uz
www.UzA.Uz
www.review.uz
www.cisstat.org
www.cer.uz
32

32

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский