Harbiy qism

2O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
__________________________________ UNIVERSITETI
_____________________________FAKULTETI
_____________________________YO‘NALISHI
_______________________________________ FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU: HARBIY QISM
BAJARDI: ________________________
QABUL QILDI: ________________________
Toshkent 202 5 3MUNDARIJA
KIRISH ………………………………………………………….…………..…..3
I.BOB. O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINI HIMOYA QILISH VA HARBIY
XIZMATNI O‘TASH ………………………………………………………..…5
1.1.Harbiy vatanparvarlikga tayyorgarlik…………………………...…………...5
1.2.Harbiy xizmat huquq va majburiyatlari……………………………………...8
II.BOB. HARBIY QASAMIYOD BORASIDAGI HUQUQIY 
NORMALAR ……………………………….…………………………………..21
2.1.Harbiy qasamyod haqida……………………………………………..……...21
2.2.Harbiy qism borasidagi huquqlar……………………………………………24
XULOSA ………………………………………………………………………..26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ………………………………………28 4KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi:     O‘zbekiston   Respublikasi   inson   huquqlari   va
erkinliklariga   rioya   etilishini,   jamiyatning   ma’naviy   yangilanishini,   ijtimoiy
yo‘naltirilgan   bozor   iqtisodiyotini   shakllantirishni,   jahon   hamjamiyatiga
qo‘shilishni ta’minlaydigan demokratik huquqiy davlat va ochiq fuqarolik jamiyati
qurmoqda.Inson, uning har tomonlama uyg‘un kamol topishi va farovonligi, shaxs
manfaatlarini   ro‘yobga   chiqarishning   sharoitlarini   va   ta’sirchan   mexanizmlarini
yaratish,   eskirgan   tafakkur   va   ijtimoiy   xulq-atvorning   andozalarini   o‘zgartirish
respublikada   amalga   oshirilayotgan   islohotlarning   asosiy   maqsadi   va
harakatlantiruvchi   kuchidir.   Xalqning   boy   intellektual   merosi   va   umumbashariy
qadriyatlar   asosida,   zamonaviy   madaniyat,   iqtisodiyot,   fan,   texnika   va
texnologiyalarning   yutuqlari   asosida   kadrlar   tayyorlashning   mukammal   tizimini
shakllantirish O‘zbekiston taraqqiyotining muhim shartidir.
                Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   O‘zbekiston
Respublikasi   Qonunining   qoidalariga   muvofiq   holda   tayyorlangan   bo‘lib,   milliy
tajribaning   tahlili   va   ta’lim   tizimidagi   jahon   miqyosidagi   yutuqlar   asosida
tayyorlangan   hamda   yuksak   umumiy   va   kasb-hunar   madaniyatiga,   ijodiy   va
ijtimoiy faollikka, ijtimoiy-siyosiy hayotda mustaqil ravishda mo‘ljalni to‘g‘ri ola
bilish mahoratiga ega bo‘lgan, istiqbol vazifalarini ilgari surish va hal etishga qodir
kadrlarning yangi avlodini shakllantirishga yo‘naltirilgandir.
Dastur   kadrlar   tayyorlash   milliy   modelini   ro‘yobga   chiqarishni,   har
tomonlama kamol topgan, jamiyatda turmushga moslashgan, ta’lim va kasb-hunar
dasturlarini   ongli   ravishda   tanlash   va   keyinchalik   puxta   o‘zlashtirish   uchun
ijtimoiy-siyosiy,   huquqiy,   psixologik-pedagogik   va   boshqa   tarzdagi   sharoitlarni
yaratishni, jamiyat, davlat va oila oldida o‘z javobgarligini his etadigan fuqarolarni
tarbiyalashni nazarda tutadi.Bizning kurs ishimizning bugungi kundagi dolzarbligi
muhimligi   shundaki,yoshlarni   kelajakda   harbiy   vatanparvarlik   hamda   jasurlik
ruhida tarbiyalashni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘ygan.  5Kurs   ishining   o’rganilganlik   darajasi:   Ushbu   kurs   ishi   o’rganilishi
davomida   mavzuga   oid   eng   muhim   qonun   va   hujjatlar   atroflicha   o’rganib,   tahlil
qilindi. Ma’lumotlarning aniqlik va ilmiy asoslanganligiga e’tibor berildi.
Kurs ishining obyekti:  Ushbu kurs ishining obyekti konstitutsiyaviy huquq
fanini tadqiq qilish hisoblanadi.
Kurs ishining   predmeti:   Ushbu   kurs   ishining   predmeti   O’zbekiston
Respublikasini   himoya   qilish   va   harbiy   xizmatni   o’tashning   konstitutsiyaviy-
huquqiy asoslarini tadqiq qilish va yoritib berishdan iborat
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari:   Yoshlarni   ertangi   kelajakda   harbiy
vatanparvarlik,   jasurlik,   sodiqlik,   botirlik   ruhida   tayyorlash,   huquqiy   va   qonuniy
meyorlarni   amalga   oshirish,   qonun   va   huquqlarni   o‘rganish,   harbiy   sohadagi
islohotlarni tahlil qilishdan iborat bo’lib hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   tarkibiy   tuzilishi:   Kirish   qismi,2   bob,   5   paragraf,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar; 6I. BOB.O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINI HIMOYA QILISH VA
HARBIY XIZMATNI O‘TASH.
1.1.Harbiy vatanparvarlikga tayyorgarlik.
  Vatanni himoya qilish muqaddas burchdir. Ayniqsa,bu burchning qanchalik
muhimligi   o‘zbek   xalqining   qoniyu-joniga   singib   ketgan.   Tariximizga   nazar
soladigan   bo‘lsak,   Muqanna,   Jaloliddin   Manguberdi,   Sohibqiron   Amir   Temur
hamda Zahiriddin Muhammad Bobur singari bobolarimiz yurt boshiga yov kelgan
paytda   uni   himoya   qilish   uchun   o‘z   jonlarini   ham   ayamay   kurashishganligini
guvohi bo‘lamiz.
Bugungi   kunda   ham   O‘zbekistonda   fuqarolar   Vatanimiz   himoyasi,   uning
tinchligini hamda ulug‘ ne’mat bo‘lmish mustaqilligimizni asrashi uchun majburiy
harbiy xizmat joriy qilingan. Xo‘sh, uning huquqiy asoslari qanday?
O‘zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasining   52-moddasida   “O‘zbekiston
Respublikasini   himoya   qilish   —   O‘zbekiston   Respublikasi   har   bir   fuqarosining
burchidir.   Fuqarolar   qonunda   belgilangan   tartibda   harbiy   yoki   muqobil   xizmatni
o‘tashga majburdirlar” deb belgilangan norma mavjud.
Bu normaning mazmuni shundan iboratki, xarbiy xizmatni o‘tash majburiydir.
Bundan tashqari, O‘zbekiston Respublikasining 2002 yil 12 dekabrda qabul
qilingan “Umumiy harbiy majburiyat va harbiy xizmat to‘g‘risida” Qonunining 3-
moddasida “Umumiy harbiy majburiyat fuqarolarning O‘zbekiston Respublikasini
himoya   qilishga   majburiy   harbiy   tayyorgarligidan   iborat   bo‘ladi   hamda  
O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari   safini   to‘ldirishni   va   ularning
rezervini tayyorlashni ta’minlash maqsadida joriy etiladi.
Umumiy harbiy majburiyat fuqarolarni harbiy xizmatga tayyorlashni, harbiy
xizmatga   chaqirishni   (kirishni),   chaqiruv   yoki   kontrakt   bo‘yicha   harbiy   xizmat
o‘tashni,   rezervdagi   xizmatni,   muqobil   xizmatni,   harbiy   ro‘yxatdan   o‘tish
qoidalariga rioya etishni, favqulodda vaziyatlarda yoki O‘zbekiston Respublikasiga
qarshi   harbiy   tajovuz   bo‘lgan   taqdirda   aholini   muhofaza   etish   tadbir-choralarini
qamrab oladi” deb belgilab qo‘yilgan. 7Mazkur   qonunnning   4-moddasida   esa   harbiy   xizmat   turlari   keltirilgan:muddatli
harbiy xizmat;
safarbarlik chaqiruvi rezervidagi harbiy xizmat;
kontrakt bo‘yicha harbiy xizmat;
O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari   safida   harbiy   xizmatni   o‘tagan
rezervchilar xizmati.
Yuqoridagilardan kelib chiqib aytishimiz mumkinki, Barcha O‘zbekiston fuqarosi
yuqorida ko‘rsatilgan harbiy xizmat turlaridan birini o‘tashga majburdir.
Oliy Majlis Qonunchilik palatasining Mudofaa va xavfsizlik masalalari 1
  qo‘mitasi
tomonidan “Konstitutsiya — davlat va huquqning asosi” mavzusida davra suhbati
o‘tkazildi.
Unda   Mudofaa,   Ichki   ishlar   va   Favqulodda   vaziyatlar   vazirliklari,   Milliy
gvardiya,   Davlat   xavfsizlik   xizmati   Chegara   qo‘shinlari,   Bojxona   qo‘mitasi
tizimlarida   faoliyat   olib   borayotgan,   ijobiy   natijalarga   erishgan   soha   ekspertlari
hamda   “Ijtimoiy   fikr”   respublika   jamoatchilik   fikrini   o‘rganish   Markazi
mutaxassislari qatnashdi.
Tadbirda   Yangi   O‘zbekistonning   taraqqiyot   strategiyasi   doirasida
mamlakatimizda   harbiy   xizmatchilarni,   ularning   oila   a’zolarini   har   tomonlama
qo‘llab-quvvatlash,   ularning   huquqlari   va   qonuniy   manfaatlarini   ta’minlashga
qaratilgan   o‘zgartirishlarni   kiritish   orqali   qonunchilikni   takomillashtirish,   ularga
keng imkoniyatlar yaratish bo‘yicha amalga oshirilgan islohotlar haqida so‘z bordi.
Shuningdek, Yangilangan Konstitutsiyadan kelib chiqib, O‘zbekiston Respublikasi
qonunlariga   o‘zgartirishlar   kiritish,   bir   nechta   yangi   qonunlar   loyihalarini   ishlab
chiqish bo‘yicha amalga oshirilayotgan ishlar holati muhokama qilindi.
Ta’kidlanganidek, tinchlik, barqarorlik va millatlararo totuvlik hukm surgan
davlat rivojlanadi, yuksaladi, taraqqiy etadi. Shu bois, islohotlarning yangi davrida
mamlakatimiz   mustaqilligi   va   suverenitetini   mustahkamlash,   O‘zbekistonning
atrofida xavfsizlik, barqarorlik va ahil qo‘shnichilik muhitini shakllantirish yo‘lida
1
  O‘zbekiston Respublikasining Mudofaa doktrinasi. – T. 201 8izchil islohotlar amalga oshirilmoqda.
Xususan,   Taraqqiyot  strategiyasida   davlatning mudofaa  qobiliyatini   yanada
mustahkamlash,   Qurolli   Kuchlarning   jangovar   shayligini,   imkoniyatlari   va
qobiliyatini   kuchaytirish,   huquqni   muhofaza   qiluvchi   organlarining   yangi
qiyofasini   shakllantirish   va   ularning   faoliyatini   xalq   manfaatlari,   qadr-qimmati,
huquq   va   erkinliklarini   samarali   himoya   qilishga   yo‘naltirish,   yoshlarni
vatanparvarlik,   fuqarolik   tuyg‘usi,   bag‘rikenglik,   qonunlarga,   milliy   va
umuminsoniy   qadriyatlarga   hurmat   ruhida   tarbiyalash   ustuvor   vazifa   sifatida
belgilangan.
Bugungi   kunda   O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari   safida   harbiy
xizmatni o‘tash tizimini shakllantirish va uning nufuzini oshirish bo‘yicha amalga
oshirilayotgan   islohotlar,   mamlakatimizda   harbiy   xizmatchilarni   har   tomonlama
qo‘llab-quvvatlash   hamda   ijtimoiy   himoyasini   ta’minlashga   qaratilgan
qonunchilikni takomillashtirish bo‘yicha samarali ishlar amalga oshirilmoqda.
Kuchli   ijtimoiy   himoya,   o‘z   navbatida,   ularning   fidoyilik,   burchga   sadoqat
bilan   xizmat   qilish,   o‘zining   professional   tayyorgarligini   oshirib   borishi   uchun
zamin   yaratmoqda.   Ko‘rilayotgan   chora-tadbirlar   tufayli   barcha   harbiylar   qalbida
o‘z Vatani bilan faxrlanish va g‘ururlanish hissi yanada ortdi. 2
O‘tgan yili harbiy xizmatchilarning axloqiy-ruhiy tayyorgarligi va jangovar
ruhini   oshirish   konsepsiyasi   qabul   qilinib,   “Vatan   tayanchi”   bolalar   va   o‘smirlar
harakati   tashkil   etilgani   shubhasiz,   yoshlar   qalbida   vatanparvarlik   tuyg‘ularini
yuksaltirishga hissa qo‘shmoqda.
So‘z   olganlar   keyingi   yillarda   mamlakatimiz   mudofaa   va   xavfsizlik   tizimi
bilan   bog‘liq   o‘ta   muhim   qonunlar   qabul   qilinganini,   harbiylarni   uy-joy   bilan
ta’minlash,   oila   a’zolarini   qo‘llab-quvvatlash   uchun   munosib   shart-sharoitlar
yaratilayotganligini alohida qayd etishdi.
Umumiy   harbiy   majburiyat   va   harbiy   xizmat   (O zbekistonda)   —   O zbekistonʻ ʻ
2
  .  “ZTQT saqlashga oid qo‘llanma”. - T.2005. 9fuqarolarining Qurolli Kuchlar safida xizmat qilishdan iborat faxriy burchi. 1992-
yil 3 iyuldagi 12chaqiriq O zbekiston Respublikasi  Oliy kengashining 10sessiyasiʻ
respublika Qurolli Kuchlarini tuzishda muhim ahamiyatga ega bo ldi. Bu sessiyada	
ʻ
"Mudofaa   to g risida",   "Umumiy   harbiy   majburiyat   va   harbiy   xizmat   to g risida"	
ʻ ʻ ʻ ʻ
va   "Muqobil   xizmat   to g risida"gi   muhim   harbiy   qonunlar   qabul   qilindi.   Harbiy	
ʻ ʻ
qasamning   yangi   matni   va   qasamyod   qildirish   tartibi,   shuningdek,   O zbekiston	
ʻ
Respublikasi   Prezidentining  Mudofaa  ishlari  vazirligini  O zbekiston  Respublikasi	
ʻ
mudofaa   vazirligiga   aylantirish   to g risidagi   farmoni   tasdiklandi.   O zbekiston	
ʻ ʻ ʻ
Respublikasi   Qurolli   Kuchlarini   to ldirish   "Umumiy   harbiy   majburiyat   va   harbiy
ʻ
xizmat   to g risida"gi   O zbekiston   Respublikasi   qonuniga   muvofiq   amalga	
ʻ ʻ ʻ
oshiriladi.   Unga   ko ra,   harbiy   xizmatga   yaroqli   bo lgan   va   chaqiruv   kuni   18	
ʻ ʻ
yoshga   to lgan   O zbekiston   Respublikasi   fuqarosi   bo lmish   yigitlar   muddatli	
ʻ ʻ ʻ
harbiy   xizmatga   chaqiriladilar.   Xizmatni   chaqiruvga   binoan   o tayotgan   oddiy	
ʻ
askar,   serjant   va   starshinalar   uchun   harbiy   xizmat   muddati   —   18   oy   (oliy
ma lumotli shaxslar uchun — 12 oy). Harbiy xizmatdan bo shatilgan, shuningdek,	
ʼ ʻ
muddatli   harbiy   xizmatga   chaqirishdan   ozod   etilgan   fuqarolar   (salomatligining
yomonlashgani   tufayli   harbiy   hisobdan   chiqarilganlardan   tashqari)   zaxiradagilar
ro yxatiga   olinadilar.   Zaxiradagi   harbiy   xizmatga   majburlar   yoshiga   qarab   3
ʻ
darajaga bo linadi. 3daraja chegarasi umuman zaxirada bo lish yoshining chegarasi	
ʻ ʻ
hisoblanadi.
Oddiy   askarlar,   serjant   va   starshinalar,   praporshchiklar   va   michmanlarning
zaxirada   bo lish   yoshining   chegarasi:   1darajadagilar   uchun   —   35   yoshgacha";
ʻ
2darajadagilar uchun — 45 yoshgacha; 3darajadagilar uchun — 50 yoshgacha.
Harbiy  xizmatchilar  zaxirada   bo lish  yoshining   chegarasiga   yetgan  bo lsalar   yoki	
ʻ ʻ
harbiytibbiy   komissiya   tomonidan   salomatligiga   ko ra   harbiy   xizmatni   o tashga	
ʻ ʻ
yaroqsiz   deb   topilsalar   —   harbiylar   ro yxatidan   o chirilgan   holda   iyete foga	
ʻ ʻ ʼ
chiqariladilar.   Hozirgi   kunda   12   oy   oliy   ma'lumotlilar   uchun   esa   9   oy   etib
belgilangan.
1.2.Harbiy xizmat huquq va majburiyatlari. 10O‘zbekiston   Respublikasi   fuqarolarining   harbiy   xizmatni   o‘tash
tartibi   Qonun   hamda   O‘zbekiston   Respublikasi   fuqarolarining   harbiy   xizmatni
o‘tash   tartibi   to‘g‘risidagi   nizom   bilan   belgilanadi.   Harbiy   xizmatda   bo‘lish
yoshining chegarasi:
kontrakt bo‘yicha harbiy xizmatni o‘tayotgan oddiy askarlar (matroslar), serjantlar
(starshinalar) va kichik ofitserlar uchun —   45 yosh;
katta ofitserlar uchun — ellik yosh, polkovniklar (I rang kapitanlari) uchun —   55
yosh;
general-mayor,   general-leytenant   va   general-polkovnik   harbiy   unvonidagi
ofitserlar uchun —   60 yosh   etib belgilanadi.
Harbiy   xizmatda   bo‘lish   yoshi   chegarasiga   etgan,   ilmiy   darajasi   va   ilmiy
unvoni,   shuningdek   egallab   turgan   lavozimida   yuksak   kasbiy   tayyorgarligi,   katta
amaliy ish tajribasi bo‘lgan, sog‘lig‘ining holatiga ko‘ra harbiy xizmatni o‘tashga
yaroqli   harbiy   xizmatchilarning   xizmat   muddati   harbiy   xizmat   nazarda   tutilgan
vazirliklar   va   idoralar   rahbarlari   yoki   shunday   vakolatlar   berilgan   boshqa
mansabdor   shaxslar   tomonidan   harbiy   xizmatda   bo‘lish   yoshining   chegarasidan   5
yilgacha bo‘lgan muddatga   uzaytirilishi mumkin.
O‘zbekiston Respublikasining Konstitusiyasining 52-moddasiga ko‘ra O‘zbekiston
Respublikasini   himoya   qilish   —   O‘zbekiston   Respublikasi   har   bir   fuqarosining
burchidir.   Fuqarolar   qonunda   belgilangan   tartibda   harbiy   yoki   muqobil   xizmatni
o‘tashga majburdirlar.
“Umumiy   harbiy   majburiyat   va   harbiy   xizmat   to‘g‘risida”gi   Qonunning   6-
moddasiga asosan safarbarlik chaqiruvi rezervi (bir oylik harbiy yig‘in)dagi xizmat
safiga shaxslar yigirma yetti yoshga to‘lgunga qadar olinadilar va har yilgi harbiy
yig‘inlarga   jalb   etilishlari   mumkin,   favqulodda   vaziyatlar   yoki   O‘zbekiston
Respublikasiga   qarshi   harbiy   tajovuz   ro‘y   bergan   taqdirda   esa   haqiqiy   harbiy
xizmatga chaqiriladilar.
"Umumiy harbiy majburiyat va harbiy xizmat to‘g‘risida"gi Qonunning 22-
moddasiga   ko‘ra,   muddatli   harbiy   xizmatga   hamda   safarbarlik   chaqiruvi
rezervidagi   xizmatga   (bir   oylik   harbiy   xizmat)   chaqirilishdan   quyidagilar   ozod 11etiladilar:
1)   salomatligiga ko‘ra harbiy xizmatga yaroqsiz deb topilgan chaqiriluvchilar;
2)   yaqin   qarindoshlaridan   biri   (aka-ukasi,   opa-singlisi)   harbiy   xizmatni   o‘tash
vaqtida halok bo‘lgan yoki vafot etgan chaqiriluvchilar;
3)   ro‘yxatdan   o‘tgan   diniy   tashkilotlardan   birida   diniy   rutba   egasi   bo‘lgan
chaqiriluvchilar.
Agar tibbiy komissiyasi xulosasiga ko'ra, o'g'lingiz harbiy xizmatga yaroqsiz
deb topilsa, bir oylik armiyadan ozod etilishi mumkin. Agar kasalligi 27 yoshgacha
tuzalib   ketsa,   1   oylik   armiyaga   borib   kelishi   kerak.   Bu   konstitutsiyaviy   burchi
hisoblanadi. Ammo hech kim majburlashga haqqi yo'q.
Mamlakatimizda harbiy xizmat nufuzini yuksaltirish va Qurolli Kuchlarimiz
jangovar   shayligini   yana-da   oshirish   maqsadida   qo shin   turlarini   yosh   vaʻ
salohiyatli   kadrlar   bilan   to ldirish,   harbiy   xizmat   o tash   uchun   qulay   sharoitlar	
ʻ ʻ
yaratish,   harbiy   xizmatchilar   va   ularning   oila   a zolari   ijtimoiy   himoyasini	
ʼ
ta minlash masalalariga alohida e tibor qaratilmoqda.	
ʼ ʼ
“O zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari   harbiylari   va   ularning   oila	
ʻ
a zolarini   ijtimoiy   qo llab-quvvatlashga   oid   qo shimcha   chora-tadbirlar	
ʼ ʻ ʻ
to g risida”gi  
ʻ ʻ 3
qarorga   asosan   harbiy   xizmatchilarning   farzandlari   uchun   oliy
ta lim   muassasalari   bakalavriatining  kunduzgi   ta lim   yo nalishlariga   davlat   granti
ʼ ʼ ʻ
asosida belgilangan umumiy qabul kvotalarining besh foizi miqdorida davlat granti
asosidagi   qo shimcha   qabul   kvotalari   ajratilmoqda.   Shuningdek,   harbiy	
ʻ
xizmatchilar   va   ularning   oila-a zolari   salomatligini   ta minlash   bo yicha   zarur	
ʼ ʼ ʻ
sharoitlar   yaratildi.   Uy-joyga   muhtoj   oilalar   belgilangan   tartibda   uy-joy   bilan
ta minlanmoqda.	
ʼ
O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Administratsiyasi   huzuridagi   Axborot	
ʻ
va   ommaviy   kommunikatsiyalar   agentligida   bo lib   o tgan   “O zbekiston	
ʻ ʻ ʻ
3
  O‘zbekiston   Respublikasi   Mudofaa   vazirining   2020   yil   3   martdagi   222   -   sonli   buyrug‘i   “O‘zbekiston
Respublikasi   Mudofaa   vazirligi   qo‘shinlarida   zirhli   tank   xizmati   faoliyatini   yuritish   tartibi   to‘g‘risidagi
Nizom”. 12Respublikasi   Qurolli   Kuchlarida   xizmat   qilayotgan   harbiy 4
  xizmatchilar   va
ularning   oila   a zolarini   ijtimoiy   himoyasini   ta minlash   masalalarini   kuchaytirishʼ ʼ
yuzasidan   olib   borilayotgan   ishlar”   mavzusidagi   matbuot   anjumanida   ham   aynan
ana   shu   masalalar   atroflicha   tahlil   qilindi.  Unda   Mudofaa   vazirligi   mutasaddilari,
kursantlar hamda jurnalistlar ishtirok etdi.
“O zbekiston   Respublikasi   fuqarolarining   harbiy   xizmatni   o tash   tartibi	
ʻ ʻ
to g risida”gi   nizomga   muvofiq   ayrim   mutaxassisliklar   bo yicha   lavozimlarga	
ʻ ʻ ʻ
harbiy   xizmatchilarni   tayinlash   territorial   tamoyilga   asosan   amalga   oshirilishi
belgilandi,   –   dedi   Mudofaa   vazirligi   Kadrlar   bosh   boshqarmasi   boshqarma
boshlig i   Shermuhammad   Saidahmatov.   –   Shuningdek,   milliy   mentalitetimizdan	
ʻ
kelib chiqqan holda oilada bitta o g il bo lib, qolganlari qiz farzand bo lsa ham bu	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yigitlarga  ota-onasi   yashaydigan  hududda  xizmat  qilish  imtiyozi, ijobiy  tavsiyaga
ega,   vakant   lavozimlari   yo qligi   sababli   berilgan   harbiy   unvonida   xizmat	
ʻ
muddatini   kamida   ikkitasini   o tagan   ofitserlarga   lavozim   bo yicha   bir   pog ona
ʻ ʻ ʻ
yuqori turuvchi harbiy unvon berilishi, har yili harbiy xizmatchilarning navbatdagi
ta tiliga   xizmat   yillarining   taqvim   hisobiga   ko ra   qo shimcha   tarzda   5,   10,   15	
ʼ ʻ ʻ
sutkalik ta tillar berilishi kabi imtiyozlar yaratildi.	
ʼ
Kuchli ijtimoiy himoya, o z navbatida, ofitser va askarlarimizning fidoyilik,	
ʻ
burchga   sadoqat   bilan   xizmat   qilish,   o zining   professional   tayyorgarligini   oshirib	
ʻ
borishi   uchun   zamin   yaratmoqda.   Ko rilayotgan   kompleks   chora-tadbirlar	
ʻ
natijasida   Vatan   himoyachilarining   harbiy   xizmatga   bo lgan   yondashuvi   tubdan	
ʻ
o zgardi,   harbiy   qismlarda   mas uliyat   va   intizom   mustahkamlandi,   barcha	
ʻ ʼ
harbiylar qalbida o z Vatani bilan faxrlanish va g ururlanish hissi yana-da ortdi.	
ʻ ʻ
Fuqarolarimiz О‘zbekiston Respublikasining "Umumiy harbiy majburiyat va
harbiy   xizmat   tо‘g‘risida"gi   Qonuni   talablariga   muvofiq   harbiy   xizmatni
о‘taydilar.   Aholi   murojaatlari   bilan   ishlash   jarayonida   farzandlarining   harbiy
xizmatga   olinmagani   tо‘g‘risidagi   yoxud   harbiy   xizmatga   borishi   uchun   yordam
berishni   5
sо‘rab   yozilgan   arizalarga   ham   duch   kelinadi.   Yaqin   о‘tmishga   nazar
4
  O‘zbekiston Respublikasining Mudofaa doktrinasi. – T. 201
5
  .  “ZTQT saqlashga oid qo‘llanma”. - T.2005. 13tashlasak, bir vaqtlar ikki yoki uch yillik xizmatga bormagan yigitlar bо‘lmagani,
keyinchalik harbiy xizmatga borishni istamovchilar kо‘paygani, bugungi kunda esa
harbiy   xizmatga   olinmaganidan   shikoyat   qiluvchilar   soni   oshganining   guvohi
bо‘lamiz.
Xо‘sh,   harbiy   xizmatga   chaqiriluvchilarni   tanlab   olish   tartibi   qanday?   Bu
borada 2019 yil 9 aprelda Vazirlar Mahkamasining "Chaqiriluvchilarni tanlab olish
tartibi   tо‘g‘risidagi   nizomni   tasdiqlash   haqida"gi   291-sonli   qarori   qabul   qilinib,
Chaqiriluvchilarni   tanlab   olish   tartibi   tо‘g‘risidagi   nizom   tasdiqlanganini   qayd
etish   joiz.   Nizom   asosida   chaqiriluvchilarni   harbiy-texnika   mutaxassisliklari
bо‘yicha   tayyorgarlikka   jalb   etish   va   О‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari
safidagi   muddatli   harbiy   xizmatni   о‘tash   uchun   tanlab   olish   tartibi   belgilandi.  
Shuningdek,   Nizomning   1-ilovasida   belgilangan   tarkibda   tuman   (shahar)
hokimining   qarori   bilan   tuziladigan   Chaqiriluvchilarning   umumjismoniy
tayyorgarlik   darajasini   baholash,   ular   bilan   kasbiy   tanlov   hamda   yakka   tartibda
suhbat   о‘tkazish   bо‘yicha   kengashni   tuzish   tartibi   va   2-ilovaga   muvofiq
Chaqiriluvchilarni   tanlab   olish   tadbirlarining   sxemasi   belgilab   berildi.
Chaqiriluvchilarni   tanlab   olish   tadbirlarining   sxemasida   bosqichlar,   tadbirlar,
mas’ullar va muddatlar kо‘rsatiladi.
Fuqarolarning   о‘zini   о‘zi   boshqarish   organlari   faoliyatini   muvofiqlashtirish
bо‘yicha   tuman   (shahar)   kengashi   raisining   birinchi   о‘rinbosari   -   Tanlov
kengashiga raislik qiladi. Tuman (shahar) xalq ta’limi  bо‘limi mudiri о‘rinbosari,
"Nuroniy"   О‘zbekiston   faxriylarining   ijtimoiy   faoliyatini   qо‘llab-quvvatlash
jamg‘armasi   vakili,   О‘zbekiston   yoshlar   ittifoqining   hududiy   kengashi   vakili,
tuman   (shahar)   ichki   ishlar   organlari   boshliqlarining   yoshlar   masalalari   bо‘yicha
о‘rinbosarlari,   umumiy   о‘rta   ta’lim   muassasalarining   chaqiruvga   qadar
boshlang‘ich tayyorgarlik fani о‘qituvchilari va chaqiriluvchilarning ota-onalaridan
vakillar   -   tanlov   kengashi   a’zoligiga   kiritiladi.   Tanlov   kengashi   a’zolarining   ish
joyi, lavozimi va о‘rtacha oylik ish haqlari tanlovga jalb qilingan vaqt mobaynida
tо‘liq saqlanadi. 14Tuman   (shahar)   hokimining   qarori   bilan   chaqiriluvchilarni   tanlab   olish
tartiblarini   tashkil   etish,   suhbat   о‘tkazish   joylari   belgilanadi.   Harbiy   xizmatga
yaroqli bо‘lgan chaqiriluvchilar rо‘yxati tuman (shahar) mudofaa ishlari bо‘limlari
tomonidan   shakllantiriladi.   Chaqiriluvchilar   tanlovda   bir   yilda   faqat   bir   marta
ishtirok   etishi   mumkin.   Tuman   (shahar)   chaqiruv   komissiyalari   Tanlov   kengashi
tomonidan   berilgan   tavsiya   asosida   chaqiriluvchilarni   harbiy-texnika
mutaxassisliklari bо‘yicha tayyorgarlikka jalb etish yoki muddatli harbiy xizmatga
chaqirish haqida qaror qabul qiladi.
Nizom   talablari   asosida   tanlov   chaqiruv   yilidan   avvalgi   yilning   10   avgustidan
chaqiruv yilining 10 fevraliga qadar о‘tkaziladi. Tanlov О‘zbekiston Respublikasi
Mudofaa   vazirligining   umumiy   rahbarligi   ostida   tashkil   etiladi   va   amalga
oshiriladi. Tanlovga chaqirish muddatini kechiktirish va chaqirilishdan ozod etish
huquqiga   ega   bо‘lmagan,   sog‘ligining   holati   bо‘yicha   harbiy   xizmatni   о‘tashga
yaroqli   bо‘lgan   fuqarolar   yashash   joyidagi   tuman   (shahar)   mudofaa   ishlari
bо‘yicha   bо‘limlarga   murojaat   qilishlari   kerak.   Tanlovga   fuqarolik   pasportlari
asosida kiritiladi.
Tanlovda chaqiriluvchilarning qaysi jihatlariga e’tibor qaratilishi kо‘pchilik uchun
qiziq.
Birinchidan,   tegishli   normativlarni   qabul   qilish   orqali   umumjismoniy
tayyorgarlik darajasi kо‘riladi. Bu jarayonda turnikka tortilish, 100 va 3000 metrga
yugurish baholanadi. Turnikka 12 marotabadan kо‘p tortilsa a’lo, 7 marotabagacha
tortilsa   qoniqarsiz,   100   metrga   14   soniyada   yugurib   borsa   a’lo,   15,1   soniyadan
oshiq   vaqtda  yugurib  borsa   qoniqarsiz,   3000  metrga   12,40  daqiqa   ichida   yugurib
borsa a’lo, 14 daqiqadan oshiq vaqtda yugurib borsa qoniqarsiz va tegishli tartibda
yaxshi,   qoniqarli   baholarni   oladi.   Bitta   qoniqarsiz   baho   olgan   chaqiriluvchi
umumjismoniy   tayyorgarlik   normativlarini   topshira   olmagan   hisoblanadi,
normativlarni takroran topshirishga ruxsat berilmaydi. Baholar qaydnomasi Tanlov
kengashi   a’zolari   hamda   chaqiriluvchi   tomonidan   imzolanadi.   Umumjismoniy
tayyorgarlik   normativlarini   topshirmagan   chaqiriluvchilar   kasbiy   tanlov
tadbirlariga qо‘yilmaydi. 15Ikkinchidan,   kompyuterdan   foydalangan   holda   beriladigan   savollarga
tо‘g‘ri   javoblarni   belgilash   yо‘li   bilan   о‘tkaziladigan   kasbiy   tanlov   25   nafar
chaqiriluvchiga   mо‘ljallangan   kompyuter   xonalarida   о‘tkaziladi.   Savollar
О‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi   tomonidan   tuzilib,   kompyuterga
joylashtiriladi. Savollarning soni 60 tani tashkil qilib, ularga javob berish uchun 1
soat   30   daqiqa   vaqt   beriladi.   Kasbiy   tanlov   boshlanganda,   xonada   faqat   tanlov
kengashi a’zolari bо‘lishi mumkin.Kasbiy tanlov о‘tkaziladigan xonaga kitoblar va
uyali   telefonlar   olib   kirish   mumkin   emas.   Savol-javoblarning   yakuniy   bahosi
avtomatik   tarzda   kompyuter   monitorida   kо‘rinadi.   Ota-onalar   ham   bu   jarayonni
kuzatib   borishi   mumkin.   56-60   ta   savolga   tо‘g‘ri   javob   uchun   a’lo,   51-55   ta
savolga tо‘g‘ri javob uchun yaxshi, 46-50 ta savolga tо‘g‘ri javob uchun qoniqarli
va 45 ta hamda undan kam savolga tо‘g‘ri javob uchun qoniqarsiz baho qо‘yiladi. 
Baholar   qaydnomada   rasmiylashtirilib,   Tanlov   kengashi   a’zolari   va
chaqiriluvchilar   tomonidan   imzolanadi.   Kasbiy   tanlovni   takroriy   topshirishga
hamda   qoniqarsiz   baho   olganlar   yakka   tartibda   о‘tkaziladigan   suhbatga
qо‘yilmaydi.
Uchinchidan,   yakka   tartibda   suhbat   о‘tkazish   xonasi   videokuzatuv
kameralari   bilan   jihozlangan   bо‘lishi   kerak.   Bu   bilan   suhbat   jarayonining
shaffofligi va ochiqligi ta’minlanadi. Yakka tartibda suhbat о‘tkazish - О‘zbekiston
tarixi,   Amir   Temur   (tuzuklari)   va   boshqa   ulug‘   ajdodlarimizning   hayoti   va
faoliyatiga oid bilimlarni aniqlash orqali amalga oshiriladi. Suhbat kollegial prinsip
bо‘yicha Tanlov kengashi tomonidan о‘tkaziladi.
Suhbat   jarayonida   chaqiriluvchining   harbiy   xizmatga   borishdan   maqsadi,
yetakchilik fazilatlari, aqliy qobiliyati  va boshqa xususiyatlariga aniqlik kiritiladi.
Suhbat   yakunida   Tanlov   kengashi   a’zolari   tomonidan   qabul   qilingan   qarorga
muvofiq   tavsiya   rasmiylashtiriladi.   Ushbu   tavsiya   Tanlov   kengashi   a’zolari
tomonidan imzolanib, chaqiriluvchi tomonidan ham tanishganligi tо‘g‘risida imzo
qо‘yiladi.
Tanlov natijasidan norozi bо‘lgan chaqiriluvchi natija e’lon qilingandan uch
ish kuni davomida apellyatsiya komissiyasiga yozma ravishda murojaat qila oladi. 16Apellyatsiya   murojaatlarini   kо‘rib   chiqish   uchun   viloyat   hokimining   yoshlar
siyosati, ijtimoiy rivojlantirish va ma’naviy-ma’rifiy ishlar bо‘yicha о‘rinbosarlari
rahbarligida   viloyat   xalq   ta’limi   boshqarmasi,   "Nuroniy"   О‘zbekiston
faxriylarining   ijtimoiy   faoliyatini   qо‘llab-quvvatlash   jamg‘armasi,   fuqarolarning
о‘zini   о‘zi   boshqarish   organlari   va   О‘zbekiston   yoshlar   ittifoqining   hududiy
kengashi vakillaridan iborat apellyatsiya komissiyasi tashkil etiladi.
Mazkur komissiya apellyatsiya shikoyatini ikki ish kuni ichida chaqiriluvchi
ishtirokida   kо‘rib   chiqishi   kerak.   Apellyatsiyani   kо‘rib   chiqish   natijasi   bо‘yicha
bayonnoma   tuzilib,   komissiya   raisi   va   a’zolari   tomonidan   imzolangach,
bayonnomadan   kо‘chirma   chaqiriluvchiga   topshiriladi.   Apellyatsiya
komissiyasining bayonnomasi ustidan yuqori turuvchi organga yoki sudga shikoyat
qilish mumkin. Tanlov natijalariga oid hujjatlar ikki yil davomida tuman (shahar)
mudofaa ishlari bо‘limlarida saqlanadi.
О‘zbekiston   Respublikasini   himoya   qilish   -   О‘zbekiston   Respublikasi   har   bir
fuqarosining   muqaddas   burchi   ekanligi   Konstitusiyamizda   belgilab   qо‘yilgan.   Bu
burchni   bajarishga   intilish   maqtovga   loyiq   va   shu   sabab   bu   borada   yoshlarga
kо‘maklashish,   harbiy   xizmatga   chaqiriluvchilarni   tanlab   olishda   odillik,
oshkoralik   prinsiplariga   qat’iy   rioya   qilish   kerak.   Vazirlar   Mahkamasining   bu
boradagi qarori shu ezgu maqsadga qaratilgani bilan ahamiyatlidir.
O‘zbekiston   Respublikasining   «Umumiy   harbiy   majburiyat   va   harbiy   xizmat
to‘g‘risida»gi  6
Qonuni. Umumiy harbiy majburiyat tushunchasi va uning mohiyati.
Harbiy   xizmat   turlari   Mamlakatda   olib   borilayotgan   islohotlarni   yanada
takomillashtirish Respublika Qurolli Kuchlarida ham muhim o‘zgarishlar qilishga
sabab   bo‘ldi.   Chunonchi,   2002-yil   12-dekabrda   qabul   qilingan   yangi   tahrirdagi
«Umumiy   harbiy   majburiyat   va   harbiy   xizmat   to‘g‘risida»gi   Qonunni   ko‘rish
mumkin.   Unga   binoan,   Qonun   fuqarolarning   O‘zbekiston   Respublikasini   himoya
6
  O‘zbekiston   Respublikasi   Mudofaa   vazirining   2020   yil   3   martdagi   222   -   sonli   buyrug‘i   “O‘zbekiston
Respublikasi   Mudofaa   vazirligi   qo‘shinlarida   zirhli   tank   xizmati   faoliyatini   yuritish   tartibi   to‘g‘risidagi
Nizom”. 17qilishga   majburiy   harbiy   tayyorgarligidan   iborat   bo‘ladi   hamda   O‘zbekiston
Respublikasi Qurolli Kuchlari safini to‘ldirishni va ularning rezervini tayyorlashni
ta’minlash  maqsadida   joriy  etiladi. Umumiy harbiy  majburiyat   fuqarolarni  harbiy
xizmatga   tayyorlashni,   harbiy   xizmatga   chaqirishni   (kirishni),   chaqiruv   yoki
kontrakt   bo‘yicha   harbiy  xizmat   o‘tashni,   rezervdagi   xizmatni,   muqobil   xizmatni ,
harbiy   ro‘yxatdan   o‘tish   qoidalariga   rioya   etishni,   favqulodda   vaziyatlarda   yoki
O‘zbekiston   Respublikasiga   qarshi   tajovuz   bo‘lgan   taqdirda,   aholini   muhofaza
etish chora-tadbirlarini qamrab oladi.
«Umumiy   harbiy   majburiyat   va   harbiy   xizmat   to‘g‘risida»gi   Qonunga   muvofiq,
O‘zbekiston Respublikasining quyidagi fuqarolari, xususan:
-harbiy   xizmatga   chaqiriladigan   va   tuman   (shahar)   chaqiruv   uchastkalarida   qayd
etilgan shaxslar — chaqiriluvchilar;
-haqiqiy harbiy xizmatdagi shaxslar — harbiy xizmatchilar;
-Qurolli   Kuchlarning   rezervi   yoki   zaxirasidagi   shaxslar   —   harbiy   xizmatga
majburlar ;
-turli   sabablarga   ko‘ra,   harbiy   ro‘yxatga   olinmagan   yoki   harbiy   ro‘yxatdan
chiqarilgan,   shu   jumladan,   iste’fodagi   shaxslar   —   harbiy   xizmatga   majbur
bo‘lmagan shaxslar,deb ataladi.
Umumiy   harbiy   majburiyat   O‘zbekiston   Respublikasi   hududida   doimiy   yoki
vaqtincha yashayotgan chet el fuqarolari va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslarga tatbiq
etilmaydi.   Harbiy   xizmatga   birinchi   marta   chaqirilgan   yoki   ixtiyoriy   ravishda
(kontrakt   bo‘yicha)   kirgan   fuqarolar   O‘zbekiston   Respublikasi   xalqi   va
Prezidentiga   sodiqlik   to‘g‘risida   Harbiy   qasamyod   qabul   qiladilar.   Muqaddam
harbiy   qasamyod   qabul   qilmagan   harbiy   xizmatga   majburlar   yig‘inlarga   jalb
etilganlarida   yoki   safarbarlik   bo‘yicha   chaqirilganlarida,   harbiy   qasamyod   qabul
qiladilar. Harbiy xizmat  O‘zbekiston  Respublikasi  fuqarolarining Qurolli  Kuchlar
safida umumiy harbiy majburiyatni bajarish borasidagi davlat xizmatining alohida
turidir.   «Umumiy   harbiy   majburiyat   va   harbiy   xizmat   to‘g‘risida»gi   Qonunga
binoan, harbiy xizmatning quyidagi turlari joriy etilgan:
— muddatli harbiy xizmat; 18— safarbarlik chaqiruvi   rezervidagi harbiy xizmat ;
— kontrakt bo‘yicha harbiy xizmat;
—   O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari   safida   harbiy   xizmatni   o‘tagan
rezervchilar xizmati.
Tinchlik davrida oddiy askarlar va serjantlar tarkibi lavozimlarida muddatli harbiy
xizmatga,   shuningdek,   safarbarlik   chaqiruvi   rezervidagi   xizmatga   o‘n   sakkiz
yoshdan   yigirma   yetti   yoshgacha   bo‘lgan,   salomatligiga   ko‘ra,   Qurolli   Kuchlar
safida harbiy xizmatni o‘tashga yaroqli erkak fuqarolar
chaqiriladi.   Muddatli   harbiy   xizmatda   chaqirilishi   yoshidagi   fuqarolarning   oddiy
askarlar   va   serjantlar   tarkibi   lavozimlarida,   shuningdek,   muqaddam   harbiy
xizmatni   o‘tamagan   ofitserlarning   qonun   hujjatlarida   belgilangan   muddat
mobaynida   Qurolli   Kuchlar   safidagi   majburiy   xizmatdir.   Muddatli   harbiy   xizmat
muddatlari kalendar hisobida:
-muddatli   harbiy   xizmatni   oddiy   askarlar   va   serjantlar   tarkibi   lavozimlarida
o‘tayotgan harbiy xizmatchilar uchun – o‘n ikki oy(oliy ma’lumotli shaxslar uchun
— to‘qqiz oy);
-muddatli   harbiy   xizmatni   chaqiruv   bo‘yicha   ofitserlar   tarkibi   lavozimlarida
o‘tayotgan   ofitserlar   uchun   to‘qqiz   oy   qilib   belgilandi.   O‘zbekiston   Respublikasi
Oliy   Majlisi   tomonidan   2002-yil   12-dekabrda   yangi   qabul   qilingan   «Umumiy
harbiy   majburiyat   va   harbiy   xizmat   to‘g‘risida»gi   Qonunga   asosan ,   fuqarolarning
muddatli   harbiy   xizmatga   hamda   safarbarlik   chaqiruvi   rezervidagi   xizmatga
chaqirilishi   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   qaroriga   asosan,
yiliga   ikki   marta:   aprel-may   va   oktabr-noyabr   oylarida   o‘tkazilib   kelingan.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2008-yil   20-noyabrdagi   «Fuqarolarning
O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlarida   muddatli   harbiy   xizmatni   o‘tash
shart-sharoitlarini   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida»gi   Farmoniga
binoan,   O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlarini   yanada   takomillashtirish
maqsadida yiliga bir marta — fevral-mart oylarida chaqirilish belgilandi.
  Fuqarolarni   chaqiruv   uchastkalarida   qayd   etish.   Fuqarolarning   harbiy
ro‘yxatdan   o‘tish   bo‘yicha   majburiyatlari.   Harbiy   xizmatga   chaqirilish   muddatini 19kechiktirish. Harbiy xizmatga chaqirilishdan ozod etish O‘zbekiston  Respublikasi
Prezidentining   qarori   chaqiruv   boshlanishiga   kamida   bir   oy   qolganida,   ommaviy
axborot   vositalarida   e’lon   qilinadi.   Prezidentning   qarori   e’lon   qilinganidan   keyin
chaqiriluvchilar,   jumladan,   vaqtincha   ro‘yxatda   turgan   chaqiriluvchilar   chaqiruv
qog‘ozida ko‘rsatilgan muddatda chaqiruv punktida hozir bo‘lishi  shart. Muddatli
harbiy xizmatni yoki
safarbarlik chaqiruvi rezervidagi xizmatni o‘tamagan va harbiy ro‘yxatda turmagan
chaqirilish   yoshidagi   fuqarolar ,   shuningdek,   doimiy   turar   joyidan   vaqtinchalik
boshqa   joyga   jo‘nab   ketgan   va   o‘sha   yerda   harbiy   ro‘yxatda   turmagan
chaqiriluvchilar mudofaa ishlari organlarida hozir bo‘lishi shart. O‘n sakkiz yoshga
to‘lgan   va   yoshi   o‘n   sakkizdan   oshgan   chaqiriluvchilarning   harbiy   ro‘yxatdan
turish   joyini   o‘zgartirishiga   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   navbatdagi
chaqiruv   to‘g‘risidagi   qarori   e’lon   qilingunga   qadar   yo‘l   qo‘yiladi.   O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining qarori e’lon qilingandan keyin chaqiriluvchilar harbiy
ro‘yxatda turish joyini faqat quyidagi hollarda o‘zgartirishi mumkin:
— boshqa ishga o‘tkaziladigan bo‘lsa;
— yangi turar joyiga ko‘chib o‘tgan bo‘lsa;
—   ta’lim   muassasasiga   o‘qishga   kirgan   va   ta’lim   olishni   davom   ettirish   uchun
ketayotgan   bo‘lsa.   Ushbu   ko‘rsatilgan   asoslarning   mavjudligi   mudofaa   ishlari
organiga   taqdim   etiladigan   hujjatlarda   tasdiqlanishi   lozim.   Fuqarolar   mudofaa
ishlari organlari tomonidan belgilangan muddatlarda chaqiruv uchastkalarida hozir
bo‘lmaganda, quyidagilar uzrli sabab hisoblanadi:
-fuqaroning chaqiruv uchastkasiga kelishiga imkon bermagan kasalligi;
-   yaqin   qarindoshining   (otasi,   onasi,   aka-ukasi,   opa-singlisi,   xotini,   bolasi)   vafot
etganligi yoki og‘ir kasalligi;
-fuqaroga   bog‘liq   bo‘lmagan   holda   uning   chaqiruv   uchastkasiga   kelishiga   imkon
bermagan   tabiiy   ofat   yoki   boshqa   holatlar.   Hozir   bo‘lmaganlik   sabablari   tegishli
hujjatlar   bilan   tasdiqlanishi   lozim.   Òinchlik   davrida   quyidagi   fuqarolar   muddatli
harbiy xizmatga chaqirilmaydi:
1)   chaqiriluvchining   ota-onasi   mehnatga   qobiliyatsiz   bo‘lib,   ularni   boqish   shart 20bo‘lgan mehnatga qobiliyatli voyaga yetgan boshqa o‘g‘li bo‘lmasa;
2) chaqiriluvchining mehnatga qobiliyatli yolg‘iz onasi yoki otasi bo‘lib, ularning
qaramog‘ida o‘n olti yoshga to‘lmagan ikki va undan ortiq farzandi bo‘lgani holda
mehnatga qobiliyatli voyaga yetgan boshqa o‘g‘li bo‘lmasa;
3)   chaqiruv   kunida   chaqiriluvchining   tug‘ishgan   aka-ukalaridan   biri   muddatli
harbiy xizmatni o‘tayotgan bo‘lsa;
4)   chaqiriluvchining   onasiz   tarbiyalanayotgan   voyaga   yetmagan   bir   farzandi
bo‘lsa;
5)   chaqiriluvchining   birinchi   yoki   ikkinchi   guruh   nogiron   xotini   va   voyaga
yetmagan ikki va undan ortiq farzandi bo‘lsa;
6)   ishi   yuzasidan   surishtiruv   yoki   dastlabki   tergov   olib   borilayotgan   yoki   jinoyat
ishi sudda ko‘rilayotgan shaxslar. Chaqiriluvchini uning ota-onasi  vafot etganligi,
ular   uzoq   muddat   betobligi   munosabati   bilan   yoki   boshqa   uzrli   sabablarga   ko‘ra,
kamida besh yildan buyon o‘z qaramog‘ida saqlayotgan shaxslar uning ota-onasiga
tenglashtiriladi.   Umumta’lim   maktablarida ,   akademik   litsey   va   kasb-hunar
kollejlarida,   shuningdek,   oliy   ta’lim   muassasalarida   kunduzgi   o‘qishda   tahsil
olayotgan talabalar o‘qishni davom ettirishlari uchun ularning chaqirilish muddati
o‘qishni tamomlagunlariga qadar kechiktiriladi. Òa’lim muassasalaridan o‘qishdan
chiqarilgan   shaxslar 7
  chaqirilish   muddatini   kechiktirish   huquqidan   mahrum
bo‘ladilar. Chaqirilish muddatini kechiktirish asoslarini yo‘qotgan chaqiriluvchilar,
shuningdek, «Umumiy harbiy majburiyat va harbiy xizmat to‘g‘risida»gi Qonunga
muvofiq,   chaqirilish   muddatini   kechiktirish   huquqiga   yoxud   chaqirilishdan   ozod
etish   uchun   asoslarga   ega   bo‘lmagan   va   turli   sabablarga   ko‘ra,   muddatli   harbiy
xizmatga   yoki   safarbarlik   chaqiruvi   rezervidagi   xizmatga   chiqarilmagan   shaxslar
chaqirilish   kuni   yigirma   yeti   yoshga   to‘lgunga   qadar,   Qurolli   Kuchlar   safiga
navbatdagi   chaqiruv   paytida   chaqiriladilar.   Òinchlik   davrida   muddatli   harbiy
xizmatga   hamda   safarbarlik   chaqiruvi   rezervidagi   xizmatga   chaqirilishdan
quyidagilar ozod etiladi:
1) salomatligiga ko‘ra, harbiy xizmatga yaroqsiz,   deb topilgan chaqiriluvchilar ;
7
 O‘zbekiston Respublikasining Mudofaa doktrinasi. – T. 201 212)   yaqin   qarindoshlaridan   biri   (aka-ukasi,   opa-singlisi)   harbiy   xizmatni   o‘tash
vaqtida halok bo‘lgan yoki vafot etgan chaqiriluvchilar;
3)   ro‘yxatdan   o‘tgan   diniy   tashkilotlardan   birida   rutba   egasi   bo‘lgan
chaqiriluvchilar.   Yuqorida   ko‘rsatilgan   shaxslar   o‘z   roziliklari   bilan   harbiy
xizmatga   chaqirilishlari   mumkin.   Jinoiy   javobgarlikka   tortilgan,   shuningdek,
sudlanganlik holati tugallanmagan yoki sudlanganligi olib tashlanmagan fuqarolar
harbiy   xizmatga   chaqirilmaydi.   O‘zbekiston   Respublikasida   harbiy   xizmat
talablariga   javob   beruvchi   quyidagi   fuqarolar   ixtiyoriy   ravishda   (kontrakt
bo‘yicha):
-o‘ttiz   yoshgacha   bo‘lgan,   harbiy   hisobdagi   ixtisoslik   bo‘yicha   tegishli   kasbiy
tayyorgarlik   ko‘rmagan   harbiy   xizmatga   majburlar   va   ayollar   —   oddiy   askarlar
tarkibi   lavozimlariga harbiy xizmatga ;
-muqaddam kontrakt bo‘yicha harbiy xizmatni o‘tagan oddiy askarlar va serjantlar
tarkibidagi qirq yoshgacha bo‘lgan harbiy xizmatga majburlar,
shuningdek,   muddatli   harbiy   xizmatni   yoki   safarbarlik   chaqiruvi   rezervidagi
xizmatni   o‘tagan   va   harbiy   hisobdagi   ixtisoslik   bo‘yicha   tegishli   kasbiy
tayyorgarlikka   ega   o‘ttiz   yoshgacha   bo‘lgan   harbiy   xizmatga   majburlar   —   oddiy
askarlar va serjantlar tarkibi lavozimlariga harbiy xizmatga;
-   o‘ttiz   yoshgacha   bo‘lgan   harbiy   xizmatga   majbur   ayollar   —   oddiy   askarlar   va
serjantlar tarkibi lavozimlariga harbiy xizmatga;
-o‘n   yetti   yoshdan   yigirma   bir   yoshgacha   bo‘lgan   fuqarolar,   shu   jumladan,
o‘qishga   qabul   qilingan   yili   o‘n   yetti   yoshga   to‘ladigan   fuqarolar,   shuningdek,
harbiy   ta’lim   muassasalarida   o‘qish   istagini   bildirgan,   ofitserlar   tarkibi   harbiy
unvonlariga   ega   bo‘lmagan,   o‘n   sakkiz   yoshdan   yigirma   besh   yoshgacha   bo‘lgan
harbiy   xizmatchilar   va   harbiy   xizmatga   majburlar   —   harbiy   ta’lim
muassasalarining kursantlari tariqasida harbiy xizmatga;
-qirq   yoshgacha   bo‘lgan   rezervdagi   va   zaxiradagi   ofitserlar   —   ofitserlar   tarkibi
lavozimlariga  harbiy xizmatga  kiradilar.  Fuqarolar   harbiy  xizmat   nazarda  tutilgan
vazirlik , Davlat qo‘mitasi va idora bilan harbiy xizmatni o‘tash to‘g‘risida kontrakt 22tuzadilar.
II. BOB.HARBIY QASAMIYOD BORASIDAGI HUQUQIY NORMALAR
2.1.Harbiy qasamyod haqida.
Harbiy   qasamyod   -   qurolli   kuchlar   safiga   kirayotgan   har   bir   fuqaroning
Konstitutsiya   va   qonun   talablariga   binoan   Vatanni   himoya   qilishdek   muqaddas
burchni bajarishga beradigan tantanali va dasi (qasami). Aksariyat davlatlar qurolliʼ
kuchlarida   qadimdan   mavjud.   Xususan,   Harbiy   qasamyod   qabul   qilish   o tmishda	
ʻ
Mahmud   G aznaviy,   Amir   Temur   armiyalarida   ham   bo lgan.   Harbiy   qasamyod	
ʻ ʻ 23mazmuni xalqning urf-odatlari, an analari bilan bog liq.ʼ ʻ
Harbiy   qasamyod   davlat   nuqtai   nazaridan   Vatanni   munosib   himoya   qilish
bo yicha   harbiy   xizmatchiga   qo yiladigan   asosiy   talablarni   mujassam   etadigan	
ʻ ʻ
huquqiy   hujjatdir.   Harbiy   qasamyod   qurolli   kuchlarda   harbiy   intizomni
mustahkamlash,   uyush-qoqlik   va   harbiy   xizmatchilarda   vatanparvarlik
hissiyotlarini uyg otishda katta rol o ynaydi.	
ʻ ʻ
Huquqiy   nuqtai   nazardan   Harbiy   qasamyod   harbiy   xizmatchi   asosiy
majburiyatlarining   qisqacha,   lo nda   ifodasi.   Bu   —   mustaqil   Vatanimiz,   uning	
ʻ
suvere-niteti va hududiy yaxlitligini himoya qilish bo yicha haqiqiy jangovar hara-	
ʻ
katlar   jarayonida   yoki   tinchlik   davrida   turli   sharoitlardagi   jangovar   o quvlarda	
ʻ
askar   ruhiyati,   vatanpar-varlik   hissiyoti,   Vatan   oldidagi   burchlarining   o ziga   xos
ʻ
jamlangan ifodasidir.
  Ijtimoiysiyosiy   nuqtai   nazardan   u   jangchilarni   Vatanga   fidokorona   xizmat
qilishga, harbiy burchga sadoqatli  bo lishga o rgatadi va o zida xalqimizning eng	
ʻ ʻ ʻ
oliy   fazi-latlarini,   yuksak   vatanparvarlik   tuyg ularini,   buyuk   ajdodlar   an analari	
ʻ ʼ
hamda vasiyatlariga sodiklikni mujassam etadi.
O zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari   Harbiy   qasamyod   matni	
ʻ
respublika Oliy Kengashining 1992-yil 3-iyuldagi 12-chaqiriq 10-sessiyasida qabul 24qilingan.   Harbiy   xizmatga   chaqirilgan   yoshlar   harbiy   nizomlar   talablari,   qurol-
yarog lar bilan muomala qilish tartiblari, Harbiy qasamyod, harbiy qism bay-rog iʻ ʻ
va   harbiy   intizomning   ahamiya-tini   o quv   dasturlari   orqali   o rgangach,   tantanali	
ʻ ʻ
vaziyatda Harbiy qasamyod qabul qiladilar.
O zbekiston   Respublikasining   1-marta   harbiy   xizmatga   qabul   qilingan	
ʻ
yoxud   harbiy   xizmatni   o tamagan   va   1-marta   yig inlarga   chaqirilgan   fuqarosi	
ʻ ʻ
harbiy qismning jangovar bayrog i oldida harbiy qasamyodni  qabul qiladi. Bunda	
ʻ
qasamyod   qabul   qiluvchi   safdan   chiqib   matnni   ovoz   chiqarib   o qiydi   va   maxsus	
ʻ
ro yxatdagi   familiyasi   qarshisidagi   bandga   imzo   chekadi   va   o z   o rniga   borib	
ʻ ʻ ʻ
turadi. 
Qism   komandiri   shaxsiy   tartibni   Harbiy   qasamyod   qabul   qilinishi   bilan
tabrik-lagach,   orkestr   O zbekiston   Respublikasi   Davlat   madhiyasini   ijro   etadi   va	
ʻ
harbiy qism tantanali marsh bilan yurib o tadi.	
ʻ
Harbiy   xizmatchilarning   harbiy   guvohnomasi   va   hisob-kitob   varaqasida   harbiy
qism shtabining boshlig i tomonidan Harbiy qasamyod (kun, oy, yil) qabul qilgani	
ʻ
qayd etib qo yiladi.	
ʻ
Dastlab   harbiy   qasamyod   matni   Oliy   Majlisning   3.07.1992   yildagi   648-XII-
son   qarori   bilan   tasdiqlangan.   Uni   o tkazish   marosimi   esa   O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasi   Qurolli   Kuchlarining   Ichki   хizmat   nizomiga   1-ilova   bilan   tartibga
solingan.
  « Umumiy harbiy majburiyat va harbiy хizmat to g risida	
ʻ ʻ »gi Qonun kuchga
kirishi   bilan   Oliy   Majlisning   3.07.1992   yildagi   «Harbiy   qasamyod   to g risida»gi	
ʻ ʻ
648-XII-son   qarori   o z   kuchini   yo qotgan   (2002   yilda),   uning   matni   esa   ochiq	
ʻ ʻ
manbalarda keltirilmagan.
  Qonunga   kiritilgan   variant   avvalgisidan   deyarli   farq   qilmaydi   va   quyidagicha
bayon etilgan:
  «Men,   (familiyasi,   ismi,   otasining   ismi),   O zbekiston   Respublikasi   Qurolli	
ʻ
Kuchlari   safiga   kirar   ekanman,   O zbekiston   Respublikasini   himoya   qilishga,	
ʻ
хalqimga, Prezidentimga sodiq bo lishga tantanali ravishda qasamyod qilaman.	
ʻ 25O zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasini   va   qonunlarini   muqaddasʻ
bilib,   ularga   rioya   etishga,   harbiy   nizomlarni,   komandirlar   va   boshliqlarning
buyruqlarini so zsiz bajarishga, harbiy intizomga qat’iy rioya qilishga, halol, jasur	
ʻ
va sergak jangchi bo lishga qasamyod qilaman.	
ʻ
So nggi   nafasim   qolguncha   o z   Vatanimning   sadoqatli   farzandi   bo lib	
ʻ ʻ ʻ
qolishga,   harbiy   хizmatning   butun   mashaqqati   va   qiyinchiliklarini   sabot   bilan
yengishga, davlat sirini va harbiy sirni saqlashga ajdodlarim ruhi oldida qasamyod
qilaman.  
Jonajon O zbekistonimning nurli istiqboli uchun uning davlat manfaatlari va	
ʻ
mustaqilligining munosib himoyachisi bo lishga qasamyod qilaman.	
ʻ
Agar   men   ushbu   tantanali   qasamyodimni   buzsam,   qonunlarda   belgilangan   eng
og ir jazoga va хalqimning nafratiga mubtalo bo lay».	
ʻ ʻ
  Harbiy  qasamyod   harbiy  qismning   jangovar   bayrog i   oldida   qabul   qilinishi	
ʻ
alohida belgilangan.
    Kichik   ofitserlar   (leytenant,   katta   leytenant,   kapitan,   kapitan-
leytenant)   uchun хizmat yoshining chegarasi 43 yoshdan 45 yoshga oshirildi   (ya’ni
2   yilga) .   Endi   u   oddiy   askarlar   (matroslar)   va   serjantlar   (starshinalar)   uchun
belgilangan yosh chegarasi bilan bir хil bo ldi.	
ʻ
Barcha   katta   ofitserlar   (mayor,   podpolkovnik,   polkovnik,   3,   2   va   1-
darajadagi kapitanlar)   uchun pensiya yoshi 50 yoshni tashkil etadi. Ilgari mayorlar,
podpolkovniklar   hamda   3   va   2-darajadagi   kapitanlar   45   yoshda   pensiyaga   chiqar
edilar. Endi bu 5 yil keyinga ko chirildi.	
ʻ
  Generallar   tarkibidagilarning   eng   yuqori   yoshi   avvalgidek   qoldi   –   60
yoshgacha.
  Tegishincha, rezerv safida bo lish yoshiga o zgartirishlar kiritildi.
ʻ ʻ
Ya’ni barcha darajadagi ofitserlarning ko proq qismi Qurolli Kuchlarning jangovar	
ʻ
qo shilmalari   va   qismlari,   jangovar   ta’minot   bo linmalari   safini   urush   davrida	
ʻ ʻ
taqozo   etiladigan   shtatlar   darajasiga   qadar   to ldirish   uchun   rezervda   turadilar.  	
ʻ 26Ya’ni   urush   bo lmagan   davrda   jangovar   bo linmalarga   safarbar   qilinishlariʻ ʻ
mumkin.
Ikkinchi   toifali   rezervda   esa   yoshi   ulug roq   kichik   ofitserlar   turadilar.   Ushbu	
ʻ
toifadagi   rezerv   Qurolli   Kuchlarning   qismlari 8
  hamda   ichki   va   teхnik   ta’minot
bo linmalarini   urush   davrida   taqozo   etiladigan   shtatlar   darajasiga   qadar   to ldirish	
ʻ ʻ
uchun, favqulodda vaziyatlar ro y bergan yoki O zbekiston Respublikasiga qarshi	
ʻ ʻ
harbiy   tajovuz   yuzaga   kelgan   taqdirda   urush   davri   taqozo   etadigan   tuzilmalarni
kuchaytirish   uchun   mo ljallangan.   Masalan,   urush   boshlangan   taqdirda   ular	
ʻ
ilgarigidek 45 yoshgacha emas, balki 50 yoshgacha chaqirilishi mumkin.
                           
          2.2.Harbiy qism borasidagi huquqlar.
  Ma’lumki, harbiy qo‘shilmalar, qismlar va bo‘linmalarning komandirlari va
ularning   qurol-aslaha   bo‘yicha   o‘rinbosarlarining   har   tomonlama   nazariy
tayyorgarligi,   amaliyotdagi   malaka   darajasi,   tashkilotchilik   qobiliyati,   ularning
ishlash   uslublarini   asosiy   maqsadlari   –   harbiy   qo‘shilmalar,   qism   va
bo‘linmalarning   safidagi   qurol-aslaha   va   harbiy   texnikalarni   yuqori   darajadagi
jangovar shaylikda saqlashdan iborat bo‘ladi. 
Qo‘shilmalar,   harbiy   qism   va   muassasalarda   mashinalar   jangovar
tayyorgarlik,   jangovar   navbatchilikni   olib   borish   bo‘yicha   tadbirlarni   o‘tkazish
hamda   harbiy   okrug   qo‘shinlari   qo‘mondonining   maxsus   ko‘rsatmasiga   asosan
yillik   motoresurslar   sarfi   me'yorlari   doirasida   o‘ta   muhim   davlat   ob'ektlari   va
harbiy shaharchalarni qo‘riqlash hamda mudofaa qilish uchun foydalaniladi. Ilmiy-
tadqiqot,   tajriba-konstruktorlik   va   sinov   ishlari   rejasi   bo‘yicha   mashinalarni
ekspluatatsiya   qilish   mudofaa   vazirining   tegishli   buyruqlari   bilan   belgilanadi.
Bajaradigan   vazifasi   va   konstruktiv   xususiyatlariga   qarab,   zirhli   tank   qurol   va
texnikalari, zirhli tank qurollariga hamda zirhli tank texnikalariga bo‘linadi.
Zirhli tank qurollari safiga tanklar, o‘ziyurar artilleriya qurilmalari (O‘AQ),
8
 O‘zbekiston Respublikasining Mudofaa doktrinasi. – T. 201 27piyodalar jangovar mashinalari (BMP), desant jangovar mashinalari (BMD), zirhli
transportyor (BTR), jangovar razvedka - dozor mashinalari (BRDM), yengil zirhli
transportyorlar   (yeZT)   va   ularning   modifikatsiyalari,   shuningdek,   boshqa   turdagi
qurol-aslaha   va   texnikalarni   o‘rnatish   (montaj   qilish)   uchun   mo‘ljallangan   ushbu
mashinalarning bazalari kiradi. 
Zirhli tank texnikalariga tanklarni shatakka oluvchilar (TT), zirhli ta’mirlash
evakuatsiya   mashinalari   (BREM),   yengil   zirhli   ta’mirlash   va   evakuatsiya   qilish
mashinalari, zirhli tank qurol va texnikalarni ta’mirlash va texnik xizmat ko‘rsatish
ko‘chma vositalari hamda mototsikllar kiradi. 
Zirhli   tank   anjomlariga   (ZTA)   ZTQTlarni   texnik   soz   holda   ushlab   turish
uchun   ishlatiladigan   yig‘ma   qismlar,   detallar   va   butlovchi   qismlar,   hamda   o‘quv
anjomlari   (o‘quv   sinfi   to‘plami,   trenajyorlar,   moddiy   qismlarni   o‘rganish   uchun
ishlatiladigan alohida yig‘ma qismlar) kiradi. Harbiy qism shtatidagi barcha zirhli
tank   qurol   va   texnikalar   quyidagi   foydalanish   guruhlariga:   doimiy   shaylikdagi
harbiy qismlarda jangovar va saf guruhlariga; aralash tarkibdagi harbiy qismlarda
o‘quv-jangovar   va   o‘quv-saf   guruhlariga   bo‘linadi.   Mashinalarning   jangovar   va
o‘quv-jangovar   guruhlari   zirhli   tank   qurollaridan,   saf   va   o‘quv-saf   guruhlari   esa,
zirhli tank texnikalardan yaratiladi. Harbiy ta’lim muassasalar va o‘quv qismlarida
barcha   shtatdagi   mashinalar   tegishli   ravishda   o‘quv-jangovar   va   o‘quv-saf
guruhlariga   kiritiladi.   Jangovar   guruhga   tanklar,   o‘ziyurar   artilleriya   qurilmalari  
(O‘AQ), piyodalar jangovar mashinalari (BMP), jangovar desant mashinalari
(BMD), zirhli transportyor (BTR), jangovar razvedka dozor mashinalari (BRDM),
yengil   zirhli   transportyorlar   (yeZT)   va   ularning   modifikatsiyalari   hamda   shu
mashinalar bazasida yaratilgan boshqa mashinalar kiradi. Shuningdek, bu guruhga
qo‘mondonlik hamda boshqarma mashinalari ham kiradi. O‘quv-jangovar guruhiga
kiruvchi   mashinalardan   jangovar   tayyorgarlik   mashqlarini   bajarish   maqsadlarida
foydalaniladi.   Saf   guruhiga   tanklarni   shatakka   oluvchilar   (TT),   zirhli   ta’mirlash
evakuatsiya mashinalari (BREM), yengil zirhli ta’mirlash evakuatsiya mashinalari,
zirhli tank qurol va texnikalarni ta’mirlash va texnik xizmat ko‘rsatuvchi ko‘chma
vositalari hamda mototsikllar kiradi. 28XULOSA.
O‘quv-saf   guruhiga   esa,   ta’mirlash   qism   va   bo‘linmalarida   mutaxassislarni
tayyorlash   va   ZTQTlar   ekspluatatsiyasini   ta’minlash   uchun   foydalaniladigan   shu
turdagi mashinalarning bir qismi ajratiladi. Mashinalar jangovar va saf guruhlariga
faqat   yangi   va   kapital   ta’mirdan   chiqqan,   texnik   soz,   ehtiyot   qismlar,   asbob-
uskunalar va kerakli jihozlar bilan to‘liq butlangan hamda navbatdagi ta’mirgacha
kamaymaydigan zaxiraga ega bo‘lgan mashinalar kiritiladi. Tinchlik davrida zirhli
tank qurol  va texnikalardan foydalanish jarayoni, harbiy qism  va bo‘linmalarning
doimiy jangovar shayligini ta’minlash, shaxsiy tarkibning jangovar tayyorgarligini
muntazam ravishda oshirish, jangovar (saf) guruhi mashinalari uchun belgilangan
kamaymaydigan zaxira miqdorini hamda mashinalarni o‘rta va kapital ta’mirlashga
navbatma-navbat jo‘natilishini ta’minlashi kerak. Foydalanish jarayonida jangovar
guruhiga   tegishli   mashinalarning   kamaymaydigan   zaxirasi   jangovar   va   o‘quv-
jangovar guruhiga tegishli mashinalarning motoresurslari hisobidan ushlab turiladi. 29Mashinalarning   yillik   foydalanish   miqdorlarini   va   har   bir   foydalanish
guruhidagi   mashinalar   sonini   belgilashda   shaxsiy   tarkibni   jangovar   tayyorgarlik
talabini   bajarish   bilan   bir   vaqtda   jangovar   mashinalarning   kamaymaydigan
zaxiralarini   ushlab   turishni   ham   e'tibordan   chetda   qoldirmaslik   kerak.   Harbiy
qismning   jangovar   tayyorgarlik   rejasini   amalga   oshirishni   to‘liq   ta’minlaydigan
mashinalar va motoresurslar hisobini ishlab chiqqandan keyin, jangovar guruhdagi
mashinalarning   kamaymaydigan  zaxirasini   ushlab   turish   talabini   tekshirib   ko‘rish
kerak bo‘ladi. Agarda mashinalarning kamaymaydigan zaxirasi talablari bajarilsa,
mashinalardan foydalanish uchun ishlab chiqilgan hisob-kitoblar bo‘yicha amalga
oshiriladi.   Aksincha   bo‘lsa,   bu   hisob   -   kitoblarga   o‘zgartirishlar   kiritiladi.  
Mashinalardan   foydalanish   jarayonida   shu   narsani   nazardan   qochirmaslik
kerakki,   bunda   o‘quv-jangovar   guruhidagi   mashinalarning   motoresurs   miqdorini
oshirish,   shu   guruhdagi   mashinalar   sonini   oshirish   yoki   yillik   foydalanish
miqdorini kamaytirish hisobiga amalga oshirilsa, jangovar guruhdagi mashinalarni
kamaymaydigan   zaxirasini   ushlab   turish   sharoiti   yaxshilanadi   va   aksincha,   yillik
foydalanish   miqdorining   ko‘payishi   bu   shartning   bajarilishini   yomonlashtirishi
mumkin.   Mashinalarni   ekspluatatsiya   qilishni   rejalashtirishda   qo‘shilma,   qism
komandirlari   va   muassasa   boshliqlariga   mashinalarning   motoresurslarini   xuddi
shunday   rusum   va   guruhdagi   mashinalar   hisobidan,   faqat   bir   yillik   me'yordan
oshadi.
Jangovar guruhdan o‘quv jangovar guruhiga eng ko‘p ishlatilgan mashinalar,
ishlab chiqarilgan yili hamda texnik holatiga qarab o‘tkaziladi. Mazkur guruhdagi
mashinalar shaxsiy tarkibning jangovar tayyorgarlik darajasini ko‘tarish maqsadida
va taktik o‘quv mashqlarida jadal foydalanadi. 
Kapital   tamirlashga   jo‘natilgan   mashinaning   o‘rnini   jangovar   yoki   saf
guruhlariga   xuddi   shunga   o‘xshash   mashina   bilan   to‘ldiriladi,   o‘rta   ta’mirlashga
jo‘natilgan mashinaning o‘rni esa, to‘ldirilmaydi, ammo lekin ta’mirlashdan keyin
xuddi   shu   mashinani   o‘zidan   o‘quv-jangovar   yoki   o‘quv-safi   guruhida
foydalaniladi.   Jangovar   yoki   saf   guruhiga   tegishli   mashinalar   o‘rni   yangi   yoki
kapital   ta’mirlashdan   chiqqan   mashinalar   bilan   to‘ldirib   boriladi.   Butlash   uchun 30kelgan   mashinalarning   motoresurslar   sarfi,   topshirilgan   (kapital   ta’mirlashga
yuborilgan)   mashinalarda   sarf   qilinmagan   motorusurslarning   yillik   me'yorlar
qoldig‘i   chegarasida   sarflanadi.   Harbiy   qism   yangi   texnikalar   bilan   butlanganda,
birinchi   navbatda   o‘quv   jangovar   guruhi   to‘ldiriladi,   shu   bilan   birga   shaxsiy
tarkibni   tayyorgarlik   rejasini   sifatli   ta’minlash   uchun   jangovar   va   o‘quv-jangovar
guruhga   tegishli   mashinalarning   motoresurslari   yillik   miqdor   darajasida   qoladi.
Yangi   turkum   texnikasi   va   qurol-aslahalar   bilan   qurollanganda,   shaxsiy   tarkibni
qayta tayyorlash maxsus dasturlar asosida o‘tkaziladi. 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
Raxbariy adabiyotlar:
1. O‘zbekiston Respublikasi  Mudofaa vazirining 2020 yil 30 martdagi 300 - sonli
buyrug‘i   “Raketa-artilleriya   qurol-aslahalari   bo‘yicha   Qo‘llanmani   tasdiqlash
to‘g‘risida”. 31  2. O‘zbekiston Respublikasi  Mudofaa vazirining 2020 yil 3 martdagi 222 - sonli
buyrug‘i   “O‘zbekiston   Respublikasi   Mudofaa   vazirligi   qo‘shinlarida   zirhli   tank
xizmati faoliyatini yuritish tartibi to‘g‘risidagi Nizom”.
Asosiy adabiyotlar:
1. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi – T.2023
2. O‘zbekiston Respublikasining Mudofaa doktrinasi. – T. 201
3. “ZTQT saqlashga oid qo‘llanma”. - T.2005.
Internet manbalari:
1. https://lex.uz/acts/-78717   
2. https://lex.uz/acts/-4513434   
3. https://uz.wikipedia.org/Umumiy_harbiy_majburiyat_va_harbiy_xizmat   
4. https://namangan.adliya.uz/uz/news/detail.php?ID=47548https://
namangan.adliya.uz/uz/news/detail.php?ID=47548

Harbiy qism

 

KIRISH………………………………………………………….…………..…..3
I.BOB. O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINI HIMOYA QILISH VA HARBIY XIZMATNI O‘TASH………………………………………………………..…5
1.1.Harbiy vatanparvarlikga tayyorgarlik…………………………...…………...5
1.2.Harbiy xizmat huquq va majburiyatlari……………………………………...8
II.BOB. HARBIY QASAMIYOD BORASIDAGI HUQUQIY NORMALAR……………………………….…………………………………..21
2.1.Harbiy qasamyod haqida……………………………………………..……...21
2.2.Harbiy qism borasidagi huquqlar……………………………………………24
XULOSA………………………………………………………………………..26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………28

  • Похожие документы