I.Karimovning “Tarixiy xotirasiz kelajak yo'q” asari muhim metodologik asar

Mavzu:  I.Karimovning “Tarixiy xotirasiz kelajak yo'q” asari  muxim
metodololik asar
Mundarija :
Kirish ........................................................................................................................................... 2
I.Bob.I.Karimovning “Tarixiy xotirasiz kelajak yo'q” asari muxim metodololik asar ............... 4
1.1.   I.Karimovning   “Tarixiy   xotirasiz   kelajak   yo'q”   asarida   vatanimiz   tarixini   yoritish   va
o'rganish asoslarining ishlab chiqilishi. ...................................................................................... 4
1.2.O’zbekistonning   Birinchi   Prezidenti   Islom   Karimov   Vatan   tarixining   barkamol   insonni
shakllantirishdagi o’rni ............................................................................................................... 7
II.Bob.O'zbekiston   tarixini   o'rganishning   nazariy-metodologik   asoslari   va   uni   o'rganish
tamoyillari ................................................................................................................................. 11
2.1.   O'zbekiston   tarixi   predmeti   va   uni   o'rganishning   ahamiyati.   O'zbekiston   tarixini
o'rganishning nazariy-metodologik asoslari va uni o'rganish tamoyillari. ................................ 11
2.2.   O’zbekistonda   ibtidoiy   jamiyat   va   uning   davrlari.   (Paleolit,   mezolit,   neolit,   eneolit   va
bronza davrlari manzilgoxlari). ................................................................................................. 23
Xulosa ....................................................................................................................................... 28
Asosiy adabiyotlar ..................................................................................................................... 30
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:   O’zbekiston   o’z   mustaqilligini   qo’lga
kiritgandan so’ng dastlabki kunlardanoq mustaqillikni mustahkamlashning
ulkan   vazifalari   qatorida   milliy   istiqlol   mafkurasini   yaratishdek   dolzarb
vazifa   ham   kun   tartibi   masalalaridan   biri   edi.   CHunki   endigina
mustaqillikka erishgan xalqimizning. ongida, tushunchasida hali malum bir
shubha,   qo’rquvga   o’xshash   holatlar,   sho’rolar   davri   va   komfirqa
mafkurasining   qoldiq   va   asoratlari   saqlanib   qolgan   edi.   qolaversa   yangi,
mustaqil     O’zbekiston   davlatining   ham   o’ziga   xos,   xalqni   to’g’ri   yo’ldan
ozod,   erkin,   istiqlolga   boshlab   boruvchi   milliy   istiqlol   mafkurasi   ham
yaratilishi shart edi. Barchamizga malumki milliy mafkuraning o’ziga xos
teran ildizi, asoslari bo’lishi kerak. Bu o’rinda albatta, ishni avvalo yashab
turgan mamlakatimizning, xalqimizning tarixini, ajdodlarimiz bosib o’tgan
ham   sharafli,   ham   mashaqqatli   yo’l   va   ular   yaratgan   moddiy-manaviy
meros   tarixini   o’rganishdan,   qolaversa,   sho’rolar   hukmronligi   davrida
tariximizni   soxtalashtirilgan,   o’chirilgan   tomonlarini   haqqoniy,   xalqona,
adolatli   yoritib,   elimizga   elon     qilishdan   boshlash   zarur   edi.   SHuning
uchun   ham   yurtboshimiz   I.   Karimov   mustaqilligimizni   dastlabki
kunlaridanok   tariximizni,   o’tmishimizni   mukammal   o’rganishga   alohida
etibor karatdi. CHunki, tarixni o’rganish va bu orqali o’zligimizni anglash-
milliy   mafkuraning   ajralmas,   tarkibiy   qismi   ekanligini   unutmasligimiz
kerak. 
Kurs   ishining   maqsadi: O’tmishimizni   o’rganib     o’zligimizni
anglash bilan bir qatorda, ajdodlarimiz haqida, ularning tariximizdagi o’rni
va   kelajak   avlodlar   uchun   bajarib   ketgan   oliyjanob–ishlari   haqida:   o’tgan
mutafakkirlarimizning   iqtidori,   ijodi   jahon   miqyosida   bo’lganligi   haqida,
shuningdek ko’p ming yillik bosib o’tilgan yo’llardagi boshdan kechirilgan
urushlar, bosqinlar, qaramlik davrlari-bularning bari haqidagi malumotlarni
2 bilish   xalqimiz   ongida,   tushunchasida   juda   katta   ijobiy   o’zgarishlar
yasaydi. 
Kurs ishining vazifasi: Milliy g’urur, milliy faxr, iftixor tuyg’ularini
vujudga keltirish bilan birga, ayni vaqtda milliy istiqlol mafkurasi haqidagi
tushuncha va bilimlarni ham tezroq o’zlashtirilishini osonlashtiradi.
3 I.Bob.I.Karimov ning “ Tarixiy  xot irasiz k elajak  y o'q”  asari
muxim met odololik  asar
1.1. I.Karimov ning “ Tarixiy  xot irasiz k elajak  y o'q”  asarida
v at animiz t arixini y orit ish v a o'rganish asoslarining ishlab
chiqilishi.
Milliy   istiqlol   o’zbek   xalqining   asriy   orzusi,   armoni   edi.   Bu   yo’lda
minglab   Vatan,   yurt   fidoyilari   aziz   jonlarini   qurbon   qildilar.   Milliy
mustaqillikning   qo’lga   kiritilishi   katta   yutuk,   uning   kadriga   yetish,
mustahkamlash,   avaylab   saqlab   qolish   mushkul   vazifa.   Xar   qanday
mamlakatning   qudrati,   uning   milliy   mustaqilligi,   davlat   chegaralarining
daxlsizligi-o’sha   mamlakat   fuqarolarining   o’z   yurtiga   mehr-muhabbatli
qilib   tarbiyalanganliklari,   Vatan   mustaqilligi   va   milliy   istiqlol   uchun
kurashda   zarur   bo’lsa   jon   fido   qilishga   ham   tayyor   bo’lishdek   olijanob
fazilatlarga   ega   bo’lishliklariga   bog’liqdir.   Bu   fazilatlarni   mehnatkashlar
ommasi,   yurtimiz   kelajagi   -   yoshlar   ongida   qaror   toptirish   va
shakllantirishda   Vatan   tarixini   o’rganishning   o’rni   va   imkoniyatlari
cheksizdir. 
«O’zlikni   anglash   tarixni   bilishdan   boshlanadi»   -  
degandi I. Karimov.
O’zbekiston   Respublikasi   davlat   mustaqilligining   eng   ulug’
nematlari Vatan tarixini xech qanday buyoklarsiz, amalda xayotda qanday
bo’lgan   bo’lsa,   shunday   holisona   o’rganish   imkoniyatiga   ega   bo’ldik.
Sovet   hokimiyati   yillarida   O’zbekiston   maktablari   O’rta   maxsus   va   oliy
o’quv   yurtlarida   Vatan   tarixini   o’qitish   masalasiga   umuman   e’tibor
berilmadi.
Ajablanarlisi   shundaki,   sho’rolar   hokimiyati   yillarida
mamlakatimizning   haqiqiy,   tom   ma’nodagi   Vatan   tarixi   holisona
yaratilmadi. Maktablar va o’quv yurtlarida o’qitilgan darslik adabiyotlarda
4 esa tariximiz soxtalashtirildi. Bu tarixiy kitoblarning ko’pchiligida o’zbek
xalqining   milliy   manfaatlari   oyoq   osti   qilindi,   ulug’   rus   millatchiligi,
«Katta   va  ulug’  og’a»   manfaatlari   yetakchi  mavqega  ega   bo’lib,  hamma
voqea   va   hodisalarlar   unga   bo’ysundirildi.   Natijada   o’zbek   xalqining
ma’naviy   hayotiga   putur   yetdi,   xalqning   siyosiy   ongi   o’tmaslashdi,
ijtimoiy-siyosiy voqealarga befarqlik, loqaydlik hissi ko’chaydi.
Rusiya mustamlakachilari qariyb 135 yillik hukmronliklari davomida
o’lkamiz xalqlari o’rtasida ruslashtirish siyosatini olib bordilar, xalqimizni
tarixidan,   o’z   ona   tilidan,   dinidan   judo   qilish   yo’lini   tutdilar,   shaklan
milliy,   mazmunan   sotsialistik   madaniyat   bayrog’i   ostida   milliy   urf-
odatlarimiz,   ahloq-odob  va   madaniyatimizga   xuruj  qildilar.  O’zbekistonni
Markazning   xom   –   ashyo   yetkazib   beruvchi   bazasiga   aylantirdilar,
kommunistik   partiya   bunday   siyosatni   SSSR   hududida   yashovchi   barcha
jumhuriyatda va sotsialistik hamdo’stlik mamlakatlarida yurgizgan. 1
Kommunistik   partiyaning   yurgizgan   ulug’   davlatchilik   mafkuraviy
siyosati xalqimiz va millatimiz taqdiri uchun ayanchli oqibat va natijalarga
olib keldi. Vatan tarixini bilmaslik, o’zbek xalqining milliy qadriyatlari va
urf-odatlaridan   uzoqlashish   oqibatida   jamiyatda   shunday   avlod   vakillari
shakllandiki,   ularning   aksariyatida   milliy   ong   va   milliy   g’urur
tushunchalari so’nib ketdi. Ularning ongida O’zbekiston taqdiriga, o’zbek
millati   taqdiriga,   madaniyatimiz,   tariximiz   va   tilimiz,   dinimiz   taqdiriga
loqayd   va   befarqlik   munosabatlari   g’oyasi   ustivor   mavqeni   eg’alladi.
Millat   istikboli   uchun   vaziyat   shu   darajada   haloqatli   nuqtaga   yetdiki,
O’zbekiston Respublikasi o’zining davlat mustaqilligiga erishgandan keyin
ham, o’z taqdirimizni o’zimiz hal qilish imkoniyatiga ega bo’lganimizdan
so’ng   ham  Vatan   tarixini   o’qitishga   qarshi   yo’l  tutuvchilar  ham  bo’ldilar.
Ular   o’z   «g’oyalari»ni   asoslashga   intilib,   «O’zbekiston   tarixini     jahon
1
  Azizxo’jayev A.A. Mustaqillik: kurashlar, iztiroblar, quvonchlar. – Toshkent, 2001.
5 xalqlari tarixi bilan birga qo’shib o’qitish kerak» ,  «O’zbekistan tarixi-
bu   maktab   fani» ,   «Oliy   o’quv   yurtlarida   O’zbekiston   tarixining
o’rniga   O’zbekistonning   ijtimoiy-siyosiy   tarixini   o’qitish   lozim,   jahon
xalqlari   tarixini   o’qitishga   o’tish   darkor» ,   Oliy     o’quv   yurtlarida
umuman   “ O’zbekiston   tarixini   o’qitishga   extiyoj   yo’q»   kabi   fikrlarni
o’rtaga   tashladilar.   Albatta   bu   milliy   g’oyasizlik,   milliy   g’aflat   va   milliy
vijdon   inqirozining   tub   o’zagida   o’z   ona   tarixidan   bexabarlik   yotadi.   Bu
esa   qullik,   tobelik   va   mustamlaka   muteligining   asosiy   ayanchli
kurinishidir.   Darhaqiqat,   qullik,   tobelik   va   mustamlaka   muteligi   asorati
g’oyalaridan   ozod   bo’lish   uchun   milliy   ongni,   tafakkurni,   milliy   vijdonni
shakllantirmok kerak ekan, milliy ongni, milliy tafakkur va milliy vijdonni
qaror toptirmok uchun nima qilmoq kerak. Buning uchun ona xalqimizning
haqiqiy,   tom   ma’nodagi   tarixini   o’rganish   va   o’rgatish   lozim.   Xristian
ilohiyotchisi   A.Avgustian   «g’aflatda   yotgan   xalqni   uyg’otish   uchun
avvalo   uning   tarixini   uygot»   deganda   haq   edi.   CHunki   tarix     xalq
xotirasi,   vatanimizning   o’tmishi,   avlodlar   sevib,   e’zozlab,   o’rganib   saboq
oladigan hayot maktabidir. XII asr allomasi SHaxobiddin Muhammad an-
Nasaviy ona tarixning inson hayotidagi o’rniga yuksak baho berib bunday
degan edi:
Kimki tutmas qalbida tarixni,
U inson ham emas, olim ham emas.
Biroq kimki uqsa o’tmishini,
Ko’p boyitar o’z turmushini.
Tarix   odamlarni   o’ylatadi,   bo’lib   o’tgan   tarixiy   hodisalar   va
voqealarni   tahlil   qilish,   fikrlash   va   ulardan   amaliy   hayotiy   xulosalar
chiqarish   asosida   dasturiy   harakatlar   yo’llanmasini   belgilashga   yordam
beradi.   Milliy   o’zlikni   anglashda,   milliy   birlikni   shakllantirishda
shajaramiz   ulug’ligi   va   pokligini   bilishda,   dono   xalqimizning   jahon
6 xalqlari orasida tutgan o’rniga munosib baho berishda, uning boy hayotiy
tajribalaridan   kengroq   foydalanishda,   xalqimizning   olijanob,
hurriyatparvar   va   erkparvar   an’analarini   izchil   o’rganish   va   yanada
boyitishda,   xullas   barkamol   haqiqiy   inson   shaxsini   yaratishda   Vatan
tarixining o’rni benihoya kattadir. Vatan tarixi mustaqil davlatimiz ijtimoiy
hayotida   faol   katnasha   oladigan,   idrokli   va   qobiliyatli,   o’zining   tarixiy
ildizlarini   anglashga   qodir,   yurtiga,   vataniga,   ona   xalqiga   cheksiz   mehr-
muhabbat   his-tuyg’ulari   bilan   to’lib-   toshgan   avlodni   kamol   toptirish,
ularning   ongida   milliy   istiqlol   tafakkuri   va   harbiy   vatanparvarlik
g’oyalarini shakllantirish qurolidir.
Vatan ostonadan, inson yashab nafas olib turgan go’shadan, insonni
kindik koni to’qilgan xonadon tuprog’idan boshlanadi. SHu bois, inson ilk
bor   nafas   olib,   ulg’ayib   voyaga   yetgan   ona   zaminga   mehr-muhabbat   va
sadoqatda   bo’lishi,   uning   har   bir   hovuch   muqaddas   tuprog’ini   ko’ziga
tutiyodek   surtishi,   unga   nisbatan   bir   umr   farzandlik   hissi   bilan   yashashi
uning uchun ham farz ham karzdir.
1.2. O’zbek ist on ning Birinchi  Prezident i Islom Karimov  Vat an
t arixining bark amol insonni shak llant irishdagi o’rni
O’zbekiston   Prezidenti   Islom   Karimov   Vatan   tarixining   barkamol
insonni shakllantirishdagi o’rniga yuksak baho berib,   «Tarixga murojaat
kilar   ekanmiz   -   bu   xalq   xotirasi   ekanligini   nazarda   tutishimiz   kerak.
Xotirasiz   barkamol   kishi   bulmaganidek,   o’z   tarixini   bilmagan
xalqning kelajagi ham bo’lmaydi» , - degan edi. O’tmishni bugun yaratib
bo’lmaydi,  o’tmish  bugunni  yaratadi.  Tarixdagi   har   bir   ijtimoiy  yuksalish
jamiyatning   o’z   merosiga,   o’z   o’tmishiga   bo’lgan   munosabatini   isloh
qilishdan   boshlangan.   o’tmishga   bo’lgan   har   qanday   ijodiy   murojaat   esa
hamisha   inqilobiy   o’zgarishlarga   zamin   tayyorlagan,   o’tmish   aqidalari
bugun   uchun   xizmat   qilgan.   Biroq,   o’tmishga   murojaat     qilishdan   avval,
7 unga bo’lgan munosabatni halol, to’g’ri yo’lga solish kerak. Busiz tarixni
holisona  yaratish   mumkin  emas.  XXI  asr  bo’sag’asida  Vatanimiz  tarixida
yangi   davr   boshlandi.   O’zbekiston   o’zining   davlat   mustaqilligini   qo’lga
kiritdi.   Dunyo   xaritasida   yana   bir   mustaqil   davlat   -   O’zbekiston
Respublikasi paydo bo’ldi.
Har bir xalq, har qaysi mamlakat o’zining uzoq va betakror tarixiga
ega   bo’lganidek,   O’zbekistonning,   o’zbek   xalqining   tarixi   ham   boy   va
sermazmundir.
Tarixiy voqealarni o’rganishda ilmiy, nazariy-metodologik asoslarga
tayanishning   ahamiyati   juda   katta.   SHo’rolar   davrida   uni   o’qitish   va
o’rganish   ishlari   marksistik   metodologiyaga   bo’ysundirildi.   Har   qanday
voqeani yoritishga komfirqa mafkuraviyligi, partiyaviylik, sinfiylik nuqtai
nazaridan   yondoshildi.   Oqibatda   ko’pgina   tarixiy   voqea-hodisalar
soxtalashtirildi,   o’tmish   koralandi,   ma’naviy   merosimiz,   milliy
qadriyatlarimiz   haqoratlandi.   YOsh   avlodga   ularni   jirkanch   illat,   xurofot,
eskilik   sarqitlari   deb   o’rgatildi.   Tarix   faqat   jangu   -   jadal,   urushlardan
iboratdek qilib o’rganildi.
O’zbekiston tarixi avvalo Markaziy Osiyo mamlakatlari tarixi bilan,
qolaversa   bashariyat   tarixi   bilan   chambarchas   bog’langan.   Qadim
zamonlardan   yaqin   yillargacha   Vatanimiz   O’rta   Osiyo   minta-qasidagi
ko’pgina   davlatlar   bilan   -   Afg’oniston,   Eron,   SHimoliy   Hindiston   kabi
mamlakatlar bilan yagona iqtisodiy va madaniy makonda bo’lib keldi.
Bu   katta   hududda   yashovchi   urug’,   qabila,   qavm,   elatlar   etnik
jihatdan   doimo   o’zaro   ta’sir   va   aloqada   bo’lganlar,   qo’shilish   jarayonini
boshdan kechirganlar, ularning ijtimoiy, siyosiy, iqtisodiy, ma’naviy hayoti
bir-biri   bilan   o’zviy   bog’liq   o’tgan.   SHu   sababli   O’zbekiston   tarixini
qo’shni   mamlakatlar   tarixi   bilan   bog’liq   holda   o’rganish   taqozo   etadi.
Qozoq,   qirg’iz,   qoraqalpoq,   turkman,   tojik,   fors,   afg’on,   hind,   arab   va
8 boshqa   xalqlar   tarixini   qanchalik   yaxshi   bilsak,   u   O’zbekistonni   xalqlari
tarixini   shunchalik   chuqur,   har   tomonlama   o’rganishga   imkon   yaratadi,
ko’maqlashadi.
Tarixiy   voqea,   hodisalarlarni   o’rganish,   tahlil   etish   va   yoritishda
holisona,   haqqoniy,   adolatli   yondoshuv   muhim   metodologik   qoidadir.
Xolislik qoidasini tarixiy voqea, hodisalarlarni o’rganayotganda, ular bilan
bog’liq   bo’lgan   barcha   faktlarning   xech   bir   istisnosiz   butun   majmuani
birga   olib   tekshirishni,   aniq   haqqoniy   dalillarga   asoslanib   ishlashni   talab
qiladi.   Tarixiy   hodisalarlarni   bir   butun   holda   o’zaro   aloqada   va
munosabatda deb tekshirish lozimdir. 2
Tarixni   o’rganishda   tarixiylik   metodologiyasi   muhim   ahamiyatga
ega.   Tarixiylik   qoidasi   voqea,   hodisalarlarni   o’z   davrining   aniq   tarixiy
sharoitidan   kelib   chiqqan   holda   o’rganishni   taqozo   etadi.   Voqea-
hodisalarlarni o’rganishda tarixiy bog’lanish, tarixiy rivojlanish jarayoniga
e’tibor qilmoq zarur. Har bir voqea, hodisalarni boshqa, voqea-hodisalarlar
bilan   bog’lab   o’rgangandagina   mazkur   voqea-hodisalarning   umumiy
tarixiy   jarayonidagi   o’rnini   to’g’ri   aniqlash,   belgilash   mumkin   bo’ladi.
Har-bir   voqea-hodisalarga   umumiy   tarixiy   jarayonning   bir   qismi,   bo’lagi
deb qaramoq zarur. Har bir hodisalarga qanday tarixiy sharoitda, muxitda
paydo   bo’lganligini   bu   hodisalar   o’z   taraqqiyotida   qanday   asosiy
bosqichlarni   o’tganligini,   keyinchalik   u   qanday   bo’lib   qolganligini   bilish
tarixiylik qoidasining asosiy talabidir.
Tarixiylik   metodologiyasi   xalqning   o’tmishini,   hozirgi   zamon   va
kelajagini   yagona   tabiiy   tarixiy   jarayon   deb,   o’tmish   Hozirgi   zamonni
tayyorlaydi,   hozirgi   zamon   kelajakni   yaratadi,   degan   taraqqiyot   qonuni
asosida   qaraydi.   O’tmishni,   ajdodlarimiz   tarixini   qanchalik   yaxshi   bilsak,
2
  Azizxo’jayevA.A. Chin o’zbek ishi. - Toshkent, 2003. 
9 anglab   yetsak,   hozirgi   zamonni,   mustaqilligimiz   mazmunini   shunchalik
mukammal tushunamiz, kelajakni to’g’ri tasavvur etamiz.
Tarixiy   jarayonni   o’rganishda   ijtimoiy   yondashuv   printsipiga   rioya
etish   zarur   bo’ladi.   Ijtimoiy   yondoshuv   metodologiyasini   tarixiy
jarayonlarni aholi barcha tabaqalarining manfaatlarini hisobga olgan holda
o’rganishni   taqozo   etadi.   Voqealarni   alohida   bir   ijtimoiy   tabaqa-
kambag’allar,   yo’qsillar   yoki   mulkdor,   boylar   manfaati   nuqtai   nazaridan
turib   tahlil   etish,   yoritish   bir   tomonlama   yondoshuv   bo’lib,   u   tarixni
soddalashtiradi, to’g’ri xulosaga olib kelmaydi.
Mamlakatimiz tarixini o’rganishda milliy qadriyatlar, xalq an’analari
va urf-odatlarini, din, islom dini tarixi, odamlarning diniy e’tiqodlari, diniy
ta’limotlar   va   ularning   asoschilari   faoliyatini     tahlil   qilishga,   yoritishga
tsivilizatsion   munosabatda   bo’lib,   ularni   hurmatlash,   e’zozlash   nuqtai
nazaridan yondoshmok kerak. Xayot  xalqning necha ming yillar davomida
yaratgan   ma’naviy   madaniyatini   ahloqiy   mezonlarini   ikkiga   –
ekspluatatorlik   madaniyati   va   ahloqi   hamda   ekspluatatsiya   qilinuvchilar
madaniyati   va   ahloqiga   bo’lish   va   birinchisini   qoralashdan   iborat
bol’sheviklarcha   yo’riqnomaning   naqadar   zararli   ekanligini   ko’rsatdi.
Ma’naviy   merosga   bunday   yondashuv   ma’naviy   qashshoqlanishga,   milliy
qadriyatlarning,   urf-odatlarning   oyoq   osti   qilinishiga,   ko’pgina   olimlar,
ma’rifatparvar   ziyolilar,   ruhoniylarning   badnom   qilinishiga   olib
kelganligini xech kachon unutmaslik kerak. Tarixni o’rganishda yuqoridagi
metodologik   qoidalar   bilan   bir   qatorda   faktlarni   takkoslash,   mantiqiy-
qiyosiy   xulosalar   chiqarish,   davrlashtirish,   sotsialistik   tadqiqotlar
o’tkazish, statistik, matematik va boshqa usullardan ham foydalaniladi.
10 II.Bob.O'zbek ist on t arixini o'rganishning nazariy -
met odologik  asoslari v a uni o'rganish t amoy illari
2.1. O'zbek ist on t arixi predmet i v a uni o'rganishning
ahamiy at i. O'zbek ist on t arixini o'rganishning nazariy -
met odologik  asoslari v a uni o'rganish t amoy illari.
Tarixni   o’rganishning   muhim   nazariy   metodologik   asoslari   bor.
Bulardan   biri   dialektik   metod.   Insoniyat   hayoti,   jamiyat   taraqqiyoti
dialektik   jarayondir.   Dialektika   olam   yagona   va   yaxlit,   unda   sodir
bo’ladigan   hodisalar,   voqealar   umumiy   va   o’zaro   bog’lanishi,   uzluksiz
harakatda,   ziddiyatli   taraqqiyotda   bo’ladi,   deb   taolim   beradi.   Dialektik
metodologiya   har   qanday   mamlakat   tarixini   jahon   xalqlari   tarixi   bilan
bog’liq holda o’rganishni taqozo etadi. Negaki, har bir xalq tarixi milliylik,
o’ziga   xos   betakror   xususiyatlari   bilan   jahon   tarixi,   butun   insoniyat
taraqqiyoti bilan umumiy bog’lanishidadir.
Darhaqiqat, O’zbekiston tarixi avvalo Markaziy Osiyo mamlakatlari
tarixi   bilan,   qolaversa   bashariyat   tarixi   bilan   chambarchas   bog’langan.
Qadim   zamonlardan   yaqin   yillargacha   Vatanimiz   O’rta   Osiyo
mintaqasidagi   ko’pgina   davlatlar:   Afg’oniston,   Eron,   SHimoliy   H indiston
kabi mamlkatlar bilan yagona iqtisodiy va madaniy makonda bo’lib keldi.
Bu   katta   hududda   yashovchi   urug’,   qabila,   qavm,   elatlar   etnik   jihatdan
doimo   o’zaro   taosir   va   aloqada   bo’lganlar,   qo’shilish   jarayonini   boshidan
kechirganlar,   ularning   ijtimoiy,   siyosiy,   iqtisodiy,   maonaviy   hayoti   bir-
birlari bilan uzviy bog’liq o’tgan. SHu sababli O’zbekiston tarixini qo’shni
mamlkatlar tarixi bilan bog’liq holda o’rganish taqozo etiladi. 3
Tarixiy   voqea,   hodisalarni   o’rganish,   tahlil   etish   va   yoritishda
holislik-haqqoniy,   adolatli   yondoshuv   muhim   metodologik   qoidadir.
X olislik   qoidasini   tarixiy   voqea,   hodisalarni   o’rganayotganda   ular   bilan
3
  Axmedov E. O’zbekiston shaharlari mustaqillik yillarida. - Toshkent: Abu Ali ibn Sino nashriyoti, 2002.
11 bog’liq  bo’lgan  barcha  faktlarning  hech  bir  istisnosiz  butun  majmui  bilan
birga olib tekshirishni, aniq haqqoniy dalillarga asoslanishini talab qiladi.
Tarixni   o’rganishda   tarixiylik   metodologiyasi   muhim   ahamiyatga
ega.   Tarixiylik   qoidasi   voqea-hodisalarni   o’z   davrining   aniq   tarixiy
sharoitidan   kelib   chiqqan   holda   o’rganishni   taqozo   etadi.   Voqea   -
hodisalarni   o’rganishda   tarixiy   bog’lanish,   tarixiy   rivojlanish   jarayoniga
eotibor   qilmoq   zarur.   H ar   bir   hodisa   qanday   tarixiy   sharoitda,   muhitda
bo’lganligini   bu   hodisa   o’z   taraqqiyotida   qanday   asosiy   bosqichlarni
o’tganligini,   keyinchalik   u   qanday   bo’lib   qolganligini   bilish   tarixiylik
qoidasining   asosiy   talabidir.   Masalan,   bironta   davlat   faoliyatiga   tarixiylik
nuqtai   nazaridan   turib   baho   bermoqchi   bo’lsak,   birinchidan,   u   qachon,
qanday   tarixiy   sharoitda   paydo   bo’ldi,   ikkinchidan   u   o’z   taraqqiyotida
qanday   bosqinchilarni   bosib   o’tdi,   uchinchidan,   u   hali   ham   mavjudmi?,
hozir   qay   ahvolda,   qanday   bo’lib   qoldi?,   degan   savollarga   aniq   javob
berishi zarur bo’ladi.
Tarixiylik   metodologiyasi   xalqning   o’tmishini,   hozirgi   zamon   va
kelajagini yagona tabiiy jarayon deb, o’tmish hozirgi zamonni tayyorlaydi,
hozirgi zamon kelajakni yaratadi degan taraqqiyot qonuni asosida qaraydi.
Insoniyat   ana   shunday   umumiy   yo’ldan   borayotgan   ekan,   porloq   hayot,
turmush   qurmoqchi   bo’lgan   avlod   tarix   fani   orqali   o’z   o’tmishini   yaxshi
bilmog’i   lozim.   O’tmishni,   ajdodlarimiz   tarixini   qanchalik   yaxshi   bilsak,
anglab     yetsak,   hozirgi   zamonni,   mustaqilligimiz   mazmunini   shunchalik
mukammal   tushunamiz,   kelajakni   to’g’ri   tasavvur   etamiz.   SHuningdek,
hozirgi   zamonni   bugungi   avlodning   bunyodkorlik   faoliyatini   to’g’ri   idrok
etish o’tmishni, tariximizni chuqur anglashga ko’maklashadi.
Insoniyat   taraqqiyotining   ma ’ lum   bosqichida   urug’chilik   tuzumi
yemirilib,   xususiy   mulkchilik   kelib   chiqib,   urug’   jamoalari   turli   ijtimoiy
tabaqalarga   bo’lingach,   tarixiy   voqea   va   hodisalar   ana   shu   tabaqalarning
12 manfaati   bilan   bog’liq   holda   kechadigan,   har   bir   ijtimoiy   tabaqa   o’z
manfaati   nuqtai   nazaridan   harakat   qiladigan,   ularning   manfaati   bir-biri
bilan   to’qnashadigan   bo’lib   qoldi.   Bunday   vaziyatda   sodir   bo’lgan
voqealarni,   tarixiy   jarayonni   o’rganishda   ijtimoiy   yondoshuv   printsipiga
rioya   etish   zarur   bo’ladi.   Ijtimoiy   yondoshuv   metodologiyasi   tarixiy
jarayonlarni aholi barcha tabaqalarining manfaatlarini hisobga olgan holda
o’rganishni   taqozo   etadi.   Voqealarni   alohida   bir   ijtimoiy   tabaqa-
kambag’allar,   yo’qsillar   yoki   mulkdor,   boylar   manfaati   nuqtai   nazaridan
turib   tahlil   etish,   yoritish   bir   tomonlama   yondoshuv   bo’lib,   u   tarixni
soxtalashtiradi, to’g’ri xulosaga olib kelmaydi.
Ijtimoiy   yondoshuv   printsipi   davlat   arboblarining,   siyosiy   kuchlar,
partiyalar,   turli   uyushmalar,   ular   yo’lboshchilarining   tarixiy   taraqqiyot
darajasiga   ko’rsatgan   ijobiy   yoki   salbiy   taosirini,   jamiyatni   u   yoki   bu
yo’ldan rivojlanishidagi rolini bilib olishda muhim axamiyatga egadir. 
Mamlakatimiz   tarixini   o’rganishda   milliy   qadriyatlar,   an’analari   va
urf-odatlari,   islom   dini   tarixi,   odamlarning   diniy   eotiqodlari,   diniy
taolimotlar   va   ularning   asoschilari   faoliyatini   tahlil   qilishga,   yoritishga
tsivilizatsion   munosabatda   bo’lib,   ularni   hurmatlash,   eozozlash   nuqtai
nazaridan   yondoshmoq   kerak.   Xalqning   necha   ming   yillar   davomida
yaratgan   ma’naviy   madaniyatini,   axloqi,   mezonlarini   ikkiga   -
ekspluatatorlik   madaniyati va axloqi hamda ekspluatatsiya madaniyati va
ahloqga bo’lish va birinchisini qoralashdan iborat lenincha yo’riqnomaning
naqadar   zararli   ekanligini   ko’rsatadi.   Ma ’ naviy   merosga   bunday
yondoshuv   maonaviy   qashshoqlashuvga,   milliy   qadriyatlarning,   urf-
odatlarning   oyoq   osti   qilinishiga,   ko’pgina   olimlar,   maorifatparvar,
ruhoniylarning   badnom   qilinishiga   olib   kelganligini   hech   qachon
unutmaslik   kerak.   Tarixni   o’rganishda   yuqoridagi   metodologik   qoidalar
bilan bir qatorda faktlarni taqqoslash, mantiqiy-qiyosiy xulosalar chiqarish,
13 davrlashtirish,   sotsiologik   tadqiqotlar   o’tkazish,   statistik,   matematik   va
boshqa usullardan ham foydalaniladi.
Xullas,   biz   O’zbekiston   tarixi   fanining   Birinchi   Prezidentimiz
aytganlaridek   “davlatga,   xalqqa,   jamiyat   taraqqiyotiga   xizmat   qilishi
lozimligini unutishga aslo haqqimiz yo’q”.
Birinchi   Prezidentimiz   “Fidokor”   gazetasi   muxbiri   bilan   bo’lgan
suhbatlarida   komil   insonni   yaratishda,   milliy   g’oya   va   milliy   mafkurani
shakllantirishda   tarix   fanining   roliga   yana   bir   bor   yuqori   baho   berib
shunday dedilar: “...Milliy mafkurani shakllantirishda eng katta manba - bu
xaqqoniy   yoritilgan   tarixdir.   Tarixni   bilmay   turib,   mafkuraning   falsafiy
negizlarini anglab bo’lmaydi.”
  Agar   haqiqiy   tarixiy   jarayon   nuqtai   nazaridan   Vatan   tarixiga
yondashadigan bo’lsak, u quyidagi katta davrni o’rganadi:
1 .Vatanimiz tarixining eng qadimgi davri. 
2.   Vatanimiz tarixining O’rta asrlar davri.
3.   Vatanimiz tarixi Rusiya bosqini va mustamlakachiligi davrida. 
4. Vatanimiz tarixi sho’rolar hokimiyati davrida.
5.   Vatanimiz tarixi mustaqil taraqkiyot davrida.
Bu   katta   davrlar   o’z   navbatida   bir   necha   kichik   davrlarga   bo’lib
o’ganiladi.
Vatan tarixini yoritishda kaysi manbalar asos bo’lganligi ham g’oyat
katta   o’rin   tutadi.   SHo’ro   hokimiyati   yillarida   yozilgan   O’zbekiston
tarixiga oid adabiyotlar uchun marksizm - leninizm klassiklarining asarlari,
KPSS   hujjatlari,   Kommunistik   partiya   va   sho’ro   davlati   rahbarlarining
ma’ruza,   nutq,   maqola   va   asarlari,   Rusiya,   Rim   tarixchilari,   adiblari   va
olimlarining   asarlari   asosiy   manba   o’lib   xizmat   qilgan.   O’tmish   tariximiz
va   madaniyatimizning   durlari   hisoblangan   Beruniy,   Xorazmiy,   Ibn   Sino,
Forobiy,   Ahmad   Farg’oniy,   YUsuf   Xos   Hojib,   Mahmud   Qoshg’ariy,
14 Narshaxiy,   Navoiy,   Ulug’bek,   Nizomiddin   SHomiy,   SHarafuddin   Ali
YAzdiy,   Xondamir,   Zahiriddin   Muhammad   Bobur,   Muhammad   Solih   va
boshqa   juda     ko’plab   dunyoga     mashhur   alloma   va   mutafakkirlarning
qimmatli asarlari va meroslari esa deyarli e’tibordan chetda qolgan. Vatan
tarixini yaratish va o’rganishda quyidagi manbalar asos bo’lishi mumkin.
1. Qadim zamonlardan to shu kunga qadar ulug’ ajdodlarimiz buyuk
allomalar va dono mutafakkirlar, shoirlar, yozuvchilar  qoldirgan ma’naviy
boy asarlari.
2. Turli   hujjatxonalarda   saqlanayotgan   qo’lyozma   asarlar,
hujjatlar, ashyolar.
3.   Kutubxonalarda   saqlanayotgan   yozma   kitoblar,   ilmiy,   badiiy
memuar asarlar, darsliklar, qo’lyozmalar, risolalar, to’plamlar.
4.   Har   xil   muzeylarda   saqlanayotgan   ko’rgazma   zallari   hujjatlari,
birinchi navbatda arxeologiyaga oid qazilma yodgorliklari.
5. Muzey-shaharlar, tarixiy obidalar, yodgorliklar.
6. Kino, fotohujjatlar.
7. O’zbekiston hukumati rahbarlari asarlari, hukumatimiz tomonidan
qabul   qilingan   turli   hujjatlar,   qonunlar,   qarorlar,   farmonlar,   shuningdek,
mahalliy   matbuotning   barcha   vositalari   (teleradio,   gazeta-jurnallar)
ma’lumotlari ham muhim manba hisoblanadi.
  “O’zbekiston   tarixi”   fanining   hozirgi   mustaqilligimizni
mustahkamlash,   komil   insonni   tarbiyalashdagi   roli   mislsizdir.   SHuning
uchun ham Birinchi Prezidentimiz I. Karimov tarix fani taqdiriga qiziqib,
uni rivojlantirish, buning uchun esa tarixiy tadqiqotlarni to’g’ri yo’lga solib
yuborish ishida tashabbus ko’rsatmoqdalar.
Maolumki,   O’zbekiston   Respublikasi   Biricnhi   Prezidentining
“O’zbekiston     Respublikasi   Prezidenti   huzuridagi   Davlat   va   jamiyat
qurilishi   akademiyasi   qoshida   “O’zbekistonning   yangi   tarixini   yaratish
15 markazini   tashkil   etish   to’g’risida”gi   Farmoni,   1996   yilning   16   dekabrida
esa O’zbekiston   Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “O’zbekistonning
yangi   tarixi”ni   tayyorlash   va   nashr   etish   to’g’risida"   qarori   e’lon   qilindi.
Bu   qarorda   Vatan   tarixini   yoritishning   ilmiy-metodologik   yo’nalishlari
ko’rsatib berildi. Bu yo’nalishlar quyidagilardan iborat:
-   xalqimiz   o’tmishidagi   millat   taqdiri   bilan   bog’liq   bo’lgan   tarixiy
jarayonlarni chuqur ilmiy tadqiq etish, holisona yoritish;
-   O’zbekistonning   yangi   tarixini   yozishda   tarix   bosqichlari   va
ijtimoiy-siyosiy   taraqqiyoti   uzluksiz   jarayon   ekanligini   nazarda   tutish,
tarixiylik va vorisiylik tamoyillariga amal qilish;
-   O’zbekiston   xalqining   buyuk   tarixiy   merosga   ega   ekanligi   va
umumbashariyat qadriyatlariga munosib hissa qo’shganligini eotirof etgan
holda   o’ziga   xos   davlat   qurilishi   anoanalari   va   ularga   nisbatan   fikrlar,
qarashlar xilma-xilligini hisobga olish;
-   “O’zbekistonning   yangi   tarixi”ning   har   bir   qismi   va   bo’limlarini
yozishda biryoqlama, sub’ektiv yondoshuvlarga yo’l qo’ymasdan holisona
tadqiqot usuliga amal qilish; 
-   “O’zbekiston   tarixi"ga   oid   voqea-hodisalarni   yoritishda   uning
ko’xna   Turoni-zamin,   Turkiston   tarixining   tarkibiy   qismi   bo’lganligini
yodda saqlash:
-   O’zbekiston   tarixi   dunyoning   turli   mintaqalarida   sodir   bo’lgan
ijtimoiy-tarixiy   voqea-hodisalar   hamda   jahon   taraqqiyoti   jarayonlari   bilan
uzviy   bog’liq   ekanligini   va   ularning   bir-biriga   o’zaro   taosirini   hisobga
olish;
-   tadqiqot   yaratishda   eski   kommunistik-bolpshevistik   mafkura
aqidalariga   va   o’tmishni   soxtalashtirishga   yo’l   qo’ymaslik,   tarixiy
jarayonlarni holisona baholash;
16 -   yoshlarni   milliy   istiqlol   g’oyalari,   vatanparvarlik   va
umuminsoniylik   ruhida   tarbiyalashda   tarixiy   voqea-hodisalarning
ahamiyatini eotiborga olish. 4
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “O’zbekiston
Respublikasi Fanlar Akademiyasi tarix instituti faoliyatini takomillashtirish
to’g’irisida”gi    1998  yil  27  iyulda  eolon  qilingan  qarori  Respublikamizda
tarix fanining qaytadan tiklanishi va rivojlanishida tarixiy voqea bo’ldi.
Qarorda   Vatanimizda   tarix   fanining   rivojlanishini   taominlaydigan
ishlarni   tashkiliy   jihatdan   qayta   qurish,     texnikaviy   jihozlash,     kadrlar
tayyorlash;   bu   ishlarni   mablag’   bilan   taominlash   chora-tadbirlari
belgilangan.   Bu   chora-tadbirlar,   asosan,   bir   narsaga   -   “O’zbek   xalqi   va
uning   davlatchiligi   haqqoniy   tarixini   o’rganish,   mamlakatimiz   va   chet
ellarda mavjud tarixiy manbalar tahlili asosida olingan ilmiy natijalarning
jahon miqyosidagi eotirofiga erishish, ularga tayangan holda ilmiy, ilmiy-
ommabop asarlar, darsliklar, turli adabiyotlar yaratish va mazkur bilimlarni
keng   yoyish   hamda   tarix   sohasida   yuqori   malakali   kadrlar   tayyorlash”ni
taominlash   va   bu   ishda   Fanlar   Akademiyasi   Tarix   instituti   faoliyatining
bosh maqsadi bo’lishi kerak, deb ko’rsatilgan.
SHuni   alohida   taokidlash   joizki,   yirik   davlat   arbobi   va   isteododli
olim   Islom   Karimovning   bir   qator   kitoblarida   va   nutqlarida   iqtisod   va
siyosatga,   ma’naviyatning   turli   sohalariga   bo’lgani   kabi   Vatan   tarixiga
ham,   o’tmishimizga   to’g’ri   munosabatda   bo’lish   zarurligi   haqida   ham
qimmatli   fikrlar   bor.   Masalan,   yuqorida   taokidlaganimizdek,   u   o’zining
“O’zbekistonning   o’z   istiqlol   va   taraqqiyot   yo’li”   kitobida   shunday   deb
yozadi:   “Tarixga   murojaat   qilar   ekanmiz,   bu   xalq   xotirasi   ekanligini
nazarda   tutishimiz   kerak.   Xotirasiz   barkamol   kishi   bo’maganidek,   o’z
tarixini bilmagan xalqning kelajagi ham bo’lmaydi”.
4
  Islomov Z.M. O’zbekiston modernizasiyalash va demokratik taraqqiyot sari. - Toshkent: O’zbekiston, 2005.
17 “Xalqimizning   otashqalb   farzandi”   kitobida   I.A.Karimov   o’zining
Vatan   tarixiga   qarashlarini   izchilik   bilan   rivojlantirib,   quyidagilarni
yozgan:   “Bugungi   zamon   bahosini   berish   uchun   avvalambor,   kechagi
kunga   -   o’tmishga   nisbatan   qanday   munosabatda   ekanimizga   baho   berish
kerak”. 
I.A.Karimovning   “O’zbekiston   -   kelajagi   buyuk   davlat”   kitobidagi
bir   fikrga   diqqat   qilish   joizdir.   Hech   mubolag’asiz   aytish   mumkinki,
quyidagi   so’zlar   tarixchi   -   tadqiqotchilarimiz   izlanishlari   uchun
metodologik asos bo’la oladi: “Biz yangi hayot uchun bel bog’ladik, biroq
o’tmishga malomat toshlarini otmadik. Halqimizning o’tmishga tosh otish
-   gunohi   azim,   degan   asl   aqidasini   yodda   tutdik...   o’tmishni   taftish   qilish
yoki   uni   inkor   etish   -   o’z   ildizimizni   o’zimiz   kesishimiz   bilan   barobar
ekanligini yaxshi angladik...”
Bu   gaplarni   tarixchilarimiz,   baozi   ijodiy   ziyolilarimiz   ham   o’qib,
ham uqib olishlari kerak, chunki ilgari ular bunga amal qilmadilar va hozir
ham to’la amal qilayotirlar, deb bo’lmaydi.
Shuning   uchun   ham   Birinchi   Prezidentimiz   1998   yilning   iyunp   oyi
oxirlarida   bir   guruh   yetakchi   tarixchilar   hamda,   ziyolilarning   ayrim
vakillari   bilan   suhbat   o’tkazdilar.   Bu   suhbat   “Tarixiy   xotirasiz   kelajak
yo’q”   degan   sarlavha   bilan   “Muloqot”   jurnalining   5-sonida   va   alohida
risola sifatida nashr qilindi.
Birinchi   p rezidentimiz   suhbatda   Vatan   tarixining   bir   qator   dolzarb
muammolari haqida so’z yuritdilar. Bular asosan quyidagicha:
1.   Vatan   tarixini   yaratishning   yagona   kontseptsiyasi   yo’q.   Obro’li
tarixchi   olim   fikri   ilmiy   hukm   bo’lib   qolmoqda.   Munozara,   turli   fikrlilik
yo’q.
2. Bugun xalqning holis tarixi yaratilmagan, bor qo’llanmalar talabga
javob bermaydi.
18 3.   O’zbek   davlatchiligining   rivojlanish   bosqichlari   konkret
ko’rsatilmagan.   O’zbek   millatining   shakllanish   tarixini,
davlatchiligimizning   paydo   bo’lishi   asoslarini   ko’chmanchi   xalqlarga
bog’lashga intilish kuchli.
4. O’zbek davlatchiligi asosi tubjoy xalqlardan, masalan, Xorazmdan
boshlanganligi, bunga “Avesto” guvoh ekanligi baralla aytilmadi.
5. Tezda jiddiy  tadqiqotlarni tuzish kerak, bu ma ’ naviyatimiz uchun
ham,   siyosat   uchun   ham   kerak,   chunki   u   tarix   ma’naviyatni
shakllantirishga, siyosatga xizmat qiladi, yangi, holisona yozilgan tarixsiz
siyosatda xatolarga yo’l qo’yish mumkin.
Birinchi   Prezidentimiz,   avvalo,   yangi   Vatan   tarixini   yaratish   ishi
orqaga   surilib   kelinayotganligidan   qoniqmaganliklarini   bildirdilar,   olib
borilayotgan   tadqiqot   ishlari   talabga   javob   bermasligini   aytdilar.   Bunga
asosiy   sabab   Vatan   tarixini   yoritishning   yagona   kontseptsiyasi   yo’qligi,
dedilar.
Komil   insonni   tarbiyalashda   Vatan   tarixining   roliga   I.Karimov
alohida   urg’u  beradilar.  “O’zlikni   anglash   tarixni   bilishdan  boshlanadi”,  -
deb yozadi Prezidentimiz “Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q” risolasida.
“Ma ’ naviyatni   tiklash,   tug’ilib   o’sgan   yurtida   o’zini   boshqalardan
kam sezmay, boshini baland ko’tarib yurishi uchun insonga, albatta, tarixiy
xotira   kerak.   Tarixiy   xotirasi   bor   inson-irodali   inson.   Takror   aytaman,
irodali insondir”. YAna “Inson uchun tarixdan judo bo’lish - hayotdan judo
bo’lish demakdir”.
Ona   Vatanimiz   tarixining   nomlanishi   masalasida   ham   olimlar
o’rtasida turlicha fikr va qarashlar bor. So’nggi yillarda fanimizning nomi
o’qitilish ob’ektiga moslangan holda «Vatan tarixi», «O’zbekiston tarixi»,
«Tarix»,   nomlari   bilan   atalmokda.   Vatanimiz   o’z   mustaqilligini   qo’lga
19 kiritib   jahon   hamjamiyatiga   qo’shilgan   ekan,   tariximizning   komil   insonni
tarbiyalashdagi o’rni benihoya kattadir. SHu jihatdan olganda:
Birinchidan,   Vatan   tarixi   yosh   avlod   ongida   g’oyaviy-siyosiy,
nazariy-ilmiy dunyo qarashni shakllantirishi lozim, voqea va hodisalarlarga
tarixiy   nuqtai   nazaridan   yondashadigan   har   tomonlama   yetuk   barkamol
Insonni tarbiyalash kerak.
Ikkinchidan,   Vatan   tarixi   fani   mustaqil   O’zbekiston   yoshlari   ongida
milliy   vijdonning   uyg’onib   shakllanishiga   ko’m   aqlashadi.   YOshlar
ajdodlarimiz   taraqqiyot   yo’lining   tarixiy   tajribasini   o’rgangandagina,
ularda   istiqlol   tafakkuri,   hozirgi   ijtimoiy-siyosiy,   iqtisodiy   turmushni
o’tmish bilan qiyoslash hamda kelajakka nazar solish malakasi shakllanadi,
milliy   jihatdan   uyg’onadi.   Milliy   o’zlikni   anglamasdan,   milliy   tafakkurni
shakllantirmasdan   turib   baynalminalchilik   haqidagi   har   qanday   g’oya   va
qarashlar mantiqsiz ekanligini anglaydi.
Uchinchidan,   Vatan   tarixi   fani   yoshlarimizni   otashin   vatanparvarlik
an’analari   ruhida   tarbiyalaydi.   Tarix   fanining   deyarli   har   bir   mavzusi   bu
borada boy imkoniyatlarga egadir.
Turtinchidan, Vatan tarixi yosh avlodni ulug’  xalqimizning olijanob
milliy   qadriyatlari   va   ahloqiy   fazilatlari.   Halollik   va   poklik,   odillik   va
adolatlilik,   insonparvarlik   va   rostgo’ylik,   mehnatsevarlik   va   kamtarlik,
iymonlilik   va   e’tiqodlilik   ruhida   tarbiyalaydi.   Vatan   va   xalq   oldidagi
burchga sadoqatni qaror toptiradi.
Beshinchidan,   Vatan   tarixi   fani   yoshlarimizni   baynalminalchilik
ruhida   tarbiyalash   qurolidir.   YOshlarimiz   bu   fanni   o’qish,   o’rganish   va
mutoalaa   qilish   jarayonida   O’zbekiston   jahon   hamjamiyatining   ajralmas
tarkibiy   qismi   va   bir   bo’lagi   ekanligini   tushunib   oladilar.   O’zbekiston
azaldan   ko’p   millatli   mamlakat   ekanligi,   o’zbek   xalqi   va   buyuk
20 allomalarimiz,   fan   va   madaniyat   arboblarimizning   jahon     taraqqiyotiga
ko’shayotgan munosib hissasi bilan qonuniy suratda faxrlanadilar.
«Tarixiy   xotirasiz   kelajak   yo’q»   -   nomli   risolasida   I.   Karimov
ta’kidlaydiki,   «Biz   komil   inson   tarbiyasini   davlat   siyosatining   ustuvor
sohasi   deb   e’lon   qilganmiz.   Komil   inson   deganda   biz,   avvalo   ongi
yuksak,   mustaqil   fikrlay   oladigan,   hulq-atvori   bilan   o’zgalarga   ibrat
bo’ladigan bilimli, ma’rifatli kishilarni tushunamiz. Ongli, bilimli kishini
esa   oldi-qochdi   gaplar   bilan   aldab   bo’lmaydi.   U   har   bir   narsani   aql,
mantiq   tarozisiga   solib   ko’radi.   O’z   fikr-o’yi,   xulosasini   mantiq   asosida
qurgan   kishi   yetuk   odam   bo’ladi» .   Darhaqiqat,   qimmatli   fikrlar.
Tariximizni   bilish,   o’tgan   mutafakkirlar,   olimlar,   daholar,   xalq
qahramonlari   haqidagi   ma’lumotlarni   o’rganish   albatta   kishilarimiz
tafakkurida,   ongida,   xususan   biz   kelajakni   ularsiz   tasavvur   qilolmaydigan
yoshlarimiz tushunchalarida keskin ijobiy o’zgarishlar paydo qiladi. Uylab
ko’raylikchi,   o’tmishda   hududimizga   bosqinchilik   bilan   kelgan   chet   el
bosqinchilariga qarshi kurashgan, o’z hududi va elini ozodligi uchun jonini
tikkan xalqning asl farzandlari -  To’maris, Zarina, SHiroqlar, Spitamen,
Muqanna,   Torobiy,   Abu   Muslim,   Jaloliddin   Manguberdi,   Temur
Malik,   mo’g’ul   istilochilari   sulolalarini   tugatib,   markazlashgan   yirik   turk
imperiyasini   tuzgan   Temur,   chorizm   mustamlakasiga   qarshi   kurashgan
milliy ozodlik harakati rahbarlari ye timxon, Po’latxon, Dukchi Eshonlar ,
sho’rolar   hukmronligiga   qarshi   istiqlolchilar   harakati   namoyondalari-
bularning   barchasining   jasoratdan   iborat   bo’lgan   faoliyatlari   nahotki
kishilarimiz   qalbida   vatanparvarlik   ruhini,   o’z   yurtini   va   elini   sevish   va
e’zozlash kabi fazilatlarini ko’chaytirmasa, nahotki tariximizda o’chmas iz
qoldirgan   yirik   olimlar,   shoirlar,   sarkardalar   (ularning   yuzlab   nomlarini
keltirishimiz mumkin) faoliyatlari, ijodlari dunyo miqyosidagi ahamiyatga
ega   bo’lgan   va   hozir   ham   o’z   qimmatini   yo’qotmagan   ishlari   haqidagi
21 ma’lumotlar   odamlarimizda   milliy   g’urur,   milliy   iftixor,   shuningdek,
o’shalarga munosib bo’lishdek his-tuyg’uni uygotmasa. Bulardan xabardor
bo’lish   ayniqsa,   yoshlarimizda   ularga   va   ular   qoldirgan-moddiy   va
ma’naviy   merosga,   o’tmish   an’analariga   sodik   qolishdek   xususiyatni
kuchaytiradi.
Barchamizga   ayonki,   ma’naviy   barkamol   odamlar   xalq   taqdiri   va
farovonligi,   Vatan   taqdiri   va   uning   ravnaqini   o’ylaydilar.   Ular   mutelikda,
qaramlikda yashashni istamaydilar. SHuningdek, insonning insonligi uning
pok   va     halolligi,   fidoiyligi   bilan   o’lchanadi.   SHuning   uchun   tariximizga
nazar   tashlasak,   ota-bobolarimiz   hamisha   halol   bo’lishga,   fidoiylik
ko’rsatishga da’vat etib kelishgan. Halol bilan haromni farqlash to’g’risida
nasihat   qilishgan.   SHuning   uchun   Turkiston   hududida,   xususan
O’zbekistonda   uzoq   o’tmishdan   boshlab,   ayniqsa   ta’lim-tarbiya   uchun
mo’ljallangan   kitoblarda   ilmi   odob,   husni   odob   yo’nalishlariga   alohida
e’tibor   qilingan.   Diniy   yo’nalishlarda   esa   bolalarni   yoshligidan   boshlab,
barcha insoniy fazilatlarni ma’nosini o’zida mujassamlashtirgan hadislarni
o’qitish,   o’rgatish,   yodlatishga   harakat   qilingan.   Demak,   shunday   xulosa
qilishimiz mumkinki, tarix - bu buyuk ustoz, tarix - bu tarbiyachi, tarix - bu
hayotiy   saboqlar   yig’indisi.   Tarixni   o’rganish   -   bu   beminnat   o’qituvchiga
shog’ird   bo’lishdir.   SHuning   uchun   ham   yana   bir   bor   ishonch   bilan
aytamizki,   barkamol   insonni   yetishishida   O’zbekiston   tarixi   fanining
bilishni ahamiyati, o’rni ulkandir. 5
5
  Levitin L. O’zbekiston tub burilish pallasida. - Toshkent: O’zbekiston, 2005.
22 2.2.  O’zbekistonda ibtidoiy jam iyat va  uning davrlari.  (Paleolit,
mezolit, neolit, eneolit va bronza davrlari manzilgoxlari).
Qadimgi   taraqqiyot   (tsivilizatsiya)   tushunchasi.   Qadimgi
taraqqiyotning   shakllanishi.   Qadimgi   odamlarning   dastlabki   makonlari.
Selengur,   Ko’lbuloq,   Teshiktosh   va   boshqa   manzillar.   Olov   va   o’q-
yoyning kashf etilishi).
« Sivilizatsiya »   so’zi   nisbatan   yaqinda,   2   asr   muqaddam,   frantsuz
ma’rifatchilari   tomonidan   ilmiy   iste’foga   kiritilgan,   ular   bu   ibora   orqali
hur, ozod, odil, huquqiy tizimga ega grajdanlik jamiyatini ifoda qilganlar.
Lotincha   «civilis»   Qadimdan   grajdanlik,   ya’ni   harbiylashmagan   jamiyat
ma’nosida tushunilgan.
Keyinchalik   bu   so’z   turlicha,   keng   mazmunda   ishlatiladigan   bo’lib
ketdi.   Masalan,   Amerikalik   antropolog   L.   Morgan,   uning   ketidan   nemis
olimi   F.   Engels   odamzod   tarixidagi   tsivilizatsiyani   yovvoyilik,   vaxshiylik
va   yarim   vaxshiylik   davridan   keyin   kelgan   ijtimoiy   tizimi   shakllangan,
ijtimoiy   tabaqa   va   sinflar,   Davlatlar,   xususiy   mulkchilik   tashkil   topgan
inson   jamiyati   rivojining   muhim   bosqichi   sifatida   anglaganlar.   Ingliz
tarixchisi A. Toynbi tsivilizatsiyalarni hududiy madaniy-tarixiy taraqqiyot
ko’rinishi deb hisoblagan.
Sivilizatsiyaning   boshlanish   nuqtasi   va   asosiy   ob’ekti-bu   insondir.
Odam   tabiat   ne’matlaridan   o’z   extiyoji   uchun   foydalanishga   va   uning
ustidan o’z hukmronligini o’tkazishga intiladi. TSivilizatsiya-bu odamning
komillik,   yetuklikka   intilish   belgisidir.   Al-(Forobiy   «Fozil   shahar
aholisining   maslagi»   asarida   shunday   deydi:   «har-bir   inson   tabiatan
shunday   tuzilganki,   u   yashash   va   oliy   darajadagi   yetuklikka   erishishga
harakat     qiladi».   Alloma   o’zining   boshqa   risolasida   «Davlatning   vazifasi-
23 insonlarning   baxt-saodatga   olib   borishdir.   Bu   esa   ilm   va   yaxshi   ahloq
yordamida qo’lga kiritiladi», deb ta’kidlaydi.
YUsuf   Xos   Hojib   o’zining   mashhur   « Qutadg’u   bilig »   kitobida
jamiyatning   muvofiqlashtirish,   uyg’unlashtirish,   unga   takomil   baxsh
etishning insonning asosiy burchi deb biladi. Buning uchun avvalo ilm va
uni xayotga tatbiq etish muhimligini uqtiradi. Uning suyukli qahramoni aql
va   bilim   egasi   bo’lgan.   Alisher   Navoiy   komillikni   insonni   ma’rifatli
bo’lishida,   yuksak   ma’naviyatida,   adolatning   tantanasida   va   nihoyat,   xalq
va yurtboshining o’zaro sadoqatidadir, deydi. Frantsiya donishmandlari aql
va   adolatga   asoslangan   jamiyatni   tsivilizatsiyaga   erishgan   mamlakat   deb
hisoblaganlar.   Mashhur   nemis   olimi   Gegel   esa   tsivilizatsiyani   ma’naviy-
ruhiy madaniyatning moddiy-texnik asosi, deb tushungan.
Ko’rinib   turibdiki,   tsivilizatsiya   zamirida   aql-zakovat,   farosat,
xayotga   ijodiy   yondashish,   betinim   mehnat   kabi   fazilatlar   mujassam.
SHuning   uchun   ham   ko’pchilik   lug’atlarda   tsivilizatsiya   so’zi   ijtimoiy
taraqqiyot, moddiy va ma’naviy madaniyat darajasi deb talkin etiladi.
Ko’p   tarixshunoslarning   fikricha,   tarixni   o’rganishga   yondashish
anchagina   holis   va   ob’ektivdir.   Jahonning   asosiy   qitalari   kabi   Markaziy
Osiyo hududida ham ibtidoiy jamiyat rivojlanishining ma’lum bosqichlari
mavjud.   Paleolit   eng   qadimgi   va   uzoq   asrlarni   o’z   ichiga   olgan   tosh
davridir.   Undan   keyingi   mezolit   davri   miloddan   avvalgi   12-7   ming
yilliklarni o’z ichiga oladi, o’ng neolit-miloddan avvalgi 6-4 ming yilliklar,
eneolit (mis-tosh) davri-miloddan avvalgi 4-3 ming yilliklar, bronza davri-
miloddan   avvalgi   3-2   ming   yilliklar   va   temir   davri-miloddan   avvalgi   1-
ming yillikning boshlarini o’z ichiga oladi.
Sayyoramiz   tarixida   eng   buyuk   voqea-odamzodning   hayvonot
dunyosidan   ajralib   chiqishi   bo’lgan.   Bir   qancha   olimlar,   xususan   U.
Islomov,   odamlarni   maymundan   emas,   balki,   maymunsimonlar   oilasiga
24 kirgan   jonzotlardan   uzoq   vaqtlar   davomida   shakllangan,   degan   taxminni
qo’llaydilar.   SHarqiy   Afrikaning   Olduvay   daryosi   o’zanida   eng   qadimgi
odam suyaklari topilgan. Bu suyaklar 1 mln. 700 ming yil avval yashagan
kishiga   mansub.   Antropogenez   fani   odamzodning   paydo   bo’lish   davri
taxminan 5 mln. yilni o’z ichiga oladi deb hisoblaydi. Neandertal kiyofali
odamning   tarkalishi   miloddan   avvalgi   100-40   ming   yilliklarga   oiddir.
Zamonaviy   kiyofali   odamlarning   (kroman’onlarning)   paydo   bo’lishi
miloddan avvalgi 40-30 ming yilliklarga to’g’ri keladi.
Qadimgi   odamlarda   ongning   paydo   bo’lishi,   fikrlash   qobiliyatining
vujudga kelishi juda uzoq va g’oyat murakkab jarayon bo’lgan. Bu haqda
olimlarda   turli   muloxazalar   mavjud,   ammo   aniq   bir   narsa   ayonki,
yashashga   intilish,   jon   saqlab   qolish,   tirikchilik   qilish   qadimgicha   fikr
qilishga, qiyoslash va takkoslashga majbur etgan.
Hozirgi  zamon   odamiga   o’xshash  kishilar   shakllanganiga   ham   uzoq
ming   yillar   utibdi.   Es-hushli   odam   (Homo   Sapiens)   ning   shakllanish
jarayoni   murakkab   sharoitlarda   muhim   boskichlardan   o’tgan.   Bu   davrda
eng   muhimi   anglash   vositasi   bo’lgan   inson   miyasining   shakllanishi   edi.
Ko’pchilikka ma’lumki, inson miyasi maymunlar miyasiga qaraganda 4-5
marta kattadir. Bilamizki, har-bir mahluq sezgi organiga ega. Lekin, faqat
odamzod atrof  muhitni anglash, idrok etish, xulosalar chiqarish, tabiatning
ayrim   elementlarini   o’z   manfaatlariga   moslash,   qulayliklar   yaratishdek
nodir ne’matga sazovor bo’ldi.
Mezolit   davrida   jahonning   ko’p   qit’alarida   tektonik   o’zgarishlar:
yirik   ekologik   tanazzul   yuz   berdi,   zilzilalar   bo’ldi,   muzliklar   eridi.   SHu
bois   tabiiy   sharoit   ko’p   hududlarda   keskin   o’zgardi,   odamlarning   katta-
katta   guruh   bo’lib   iqlimi   durustroq   joylarga   ko’chishlari   bo’ldi   (shu
jumladan   Markaziy   Osiyoga   ham).   YAngi   sharoitga   moslashish   esa,
kishini  yanada  faolroq  bo’lishini  taqozo  qildi.  Ma’lumki,  o’q-yoy,  kamon
25 mezolit davrining mevasidir, uning tarixiy ahamiyati barchaga ayon. Inson
tirikchilikning   yangi   manbalarini   izlaydi.   Maxsulotni   sun’iy   ravishda
yetishtirishni   o’rgana   boshlaydi.   Boshoqli   donlar,   xonaki   mol,   qo’y-
echkilar,   ishlab   chiqarishni   yangi   qurollari   ko’p   mintaqalarda   mezolit   va
neolit   davrining   mahsulidir.   Ko’pchilik   olimlar   ana   shu   asrlarni
tsivilizatsiyaning   dastlabki   muhim   qadamlari   davri   deb   hisoblaydilar.
Tadqiqotchilarning ayrimlari esa «neolit inqilobi tsivilizatsiyalar tarixining
boshlanishi»   degan   xulosaga   keladilar.   Ularning   fikricha   dastlabki
tsivilizatsiya   markazlari   Old   Osiyo   va   yaqin   SHarq   bo’lgan,xususan   Nil,
Frot, Dajla, so’ng Hind, keyin YAntszi vohalari tilga olinadi. Qadimshunos
olimlar   A.Amalrik   va   A.Mongayt   fikricha,   Misr   inson   hayotining
ta’minlagan   va   madaniyatni   vujudga   keltirgan   yurt,   eng   qadimgi
ziroatchilik   vatanidir.   Dehqonchilikni   paydo   bo’lishi   kishilarga   boshqa
yumushlarni   amalga   oshirish   imkonini   yaratdi   va   asta   sekin
hunarmandchilik rivojlana boshladi.
Markaziy   Osiyoning   qulay   geografik   sharoiti   ibtidoiy   davrning
dastlabki   bosqichlaridanoq   kishilar   diqqat   e’tiborini   o’ziga   tortib   kelgan.
Hozirgi   O’zbekistonning   Zarafshon,   Surxondaryo,   Qashqadaryo
bo’ylaridan,   Farg’ona   vodiysi   va   uning   tog’   yon   bag’irlari   hududlaridan,
Ohangaron   va   CHirchiq   daryolari   atrofidan   shuningdek   Janubiy
Qozog’istonning,   Qirg’iziston   va   Janubiy   Turkmanistonning   tog’   va   tog’
oldi   tumanlaridan   ibtidoiy   jamoa   tuzumining   barcha   davrlariga   oid
yodgorliklari   topilgan.   O’rta   tosh   davriga   mansub   ibtidoiy   kishilar
manzilgohlari Markaziy Osiyoning ko’p joylarida uchraydi. Demak, aholi
bu   paytlarda   yurtimizda   keng   tarqalgan   bo’lib,   kishilar   turmushida   va
mehnat   qurollarida   yangi   unsurlar   paydo   bo’la   boshlagan.   Endi   ular
ibtidoiy   tudadan   urug’chilik   jamoasiga   o’ta   boshlaydilar.   Ana   shu   davrda
o’lkamizda hozirgi zamon odamlariga o’xshash kromanonlar paydo bo’ldi.
26 Ular tinimsiz mehnat natijasida aqliy va jismoniy jihatdan rivojlandilar va
biologik   xususiyatlari   o’zgarib   bordi.   Mehnat     qurollari   takomillashadi,
nutq madaniyati o’sib, fikrlash ancha oshadi. Olov sun’iy tarzda yaratiladi,
ovchilik ancha rivojlanib keng hududlarga tarqaladi.
Qadimshunos   olimlar   U.Islomov,   A.Askarov,   A.Sagdullaev   o’z
tadqiqotlarida   mintaqamiz   tarixining   eng   asosiy   sanalari   to’g’risida
to’xtalib,  q uyidagi muhim voqealarga diqqatni tortadilar.
O’zbekiston   hududida   odamzodning   paydo   bo’lganidan   1   million
yilga   yaqin   vaqt   o’tgan.   Eng   qadimgi   ajdojlarimizning   izlari   Farg’ona
viloyati   So’x   tumani   Selungur   g’oridan   topilgan.   Olimlar   uni
«Fergantrop»   ya’ni   Farg’ona   odami   deb   atadilar.   Surxandaryo   viloyati
Boysun   tumani   Teshiktosh   goridan   neandertal   odam   bolasining   qabri
topilgan. U bundan yuz ming yil burun yashagan deb taxmin qilinadi».
Odamzod   tarixida   bundan   40-35   ming,   yil   oldin   ona   urug’i
(matriarxat) davri boshlandi. Ona urug’i yuqori paleolit, mezolit, neolit va
eneolit   davrlarida   hukmronlik   qilgan.   SHu   davrlarning   ilk   bosqichida
yevropali, negrsimon va mo’g’ulsimon irqlar shakllandi. Bu jarayonda har
bir   urug’   va   irq   tarkalgan   mintaqalarning   tabiiy-geografik   sharoitlari   o’z
ta’sirini ko’rsatgan. Bundan 35-12 ming yil muqaddam yurtimizda tarixiy
san’at   vujudga   kela   boshladi.   O’q-yoy   mezolit   davrining   dastlabki
bosqichida ixtiro etilgan. Demak bu kashfiyot 12-10 ming yil burun paydo
bo’lgan va insoniyat tarixida katta o’rin tutgan.
27 X ulosa
Xullas,   davlatchilik   asoslarining   shakllanishi   ham   dastlabki
tsivilizatsiyaning muhim belgilaridan biridir.
Xulosa   qilib:   “Modomiki,   o’z   tarixini   bilgan,   undan   ruhiy   quvvat
oladigan xalqni yengib bo’lmas ekan, biz haqqoniy tariximizni tiklashimiz,
xalqimizni, millatimizni ana shu tarix bilan qurollantirishimiz zarur. Tarix
bilan   qurollantirish,   yana   bir   bor   qurollantirish   zarur”.   Bu   vazifalarni
bajarish uchun nima qilish kerak. 
“Fanning vazifasi kelajagimizning shakli-shamoyilini yaratib berish,
ertangi   kunimizning   yo’nalishlarini,   tabiiy   qonuniyatlarini,   uning   qanday
bo’lishini   ko’rsatib   berishdan   iborat   deb,   tushunaman.   Odamlarga
mustaqillikning   afzalligini,   mustaqil   bo’lmagan   millatning   kelajagi
yo’qligini, bu tabiiy qonuniyat ekanini isbotlab, tushuntirish  berish kerak.
Fan jamiyat va taraqqiyotni olg’a siljituvchi kuch, vosita bo’lmog’i lozim”.
Tarixni bilish davlat siyosati darajasiga ko’tarilishi zarur, - deb ko’rsatadi
I.Karimov.
TSivilizatsiya   xususida   so’z   yuritar   ekanmiz,   qadimgi   san’at,   madaniyat
haqida ham to’xtalish tabiiydir. Kaltaminor, Hisor, Joytun madaniyatiga mansub
yodgorliklardan   ibtidoiy   san’atning   nodir   namunalari   topilgan.   O’lkamizning
tog’li  hududlarida esa  qoyatosh rasmlarini  uchratamiz. Ularning ayrimlari  oxra
bo’yoqlari bilan, boshqalari esa toshga urib, o’yib chizish usuli bilan ishlangan
rasmlardir. Faqat O’zbekiston hududida 100 dan ortiq qoyatosh rasmlar mavjud,
ular   mazmunan   boy   bo’lib,   nozik   did   bilan   chizilgan.   Ularning   ko’pchiligi
ibtidoiy   hayvonlar,   ov   manzaralarini   aks   ettiradi.   Bu   san’at   namunalarining
aksariyati ham neolit davriga to’g’ri keladi.
O’tmishda yashagan ajdodlarimiz yoki qadimgi odamlar hayotida e’tikod,
sig’inish,   cho’qintirish   holatlari   ham   ongning   rivojlanib   borish   jarayoniga
bog’liq bo’lgan, tabiatdagi bo’lib turadigan turli hodisalarlar, keskin iklimlarga
to   aqli,   ongi   yetib,   tushungunga   qadar   nimadan   qo’rqsa,   shunga   sig’inish
28 bo’lavergan.   Miloddan   avvalgi   7-6   asrlarga   kelib   hududimizda   zardushtiylik
diniga payg’ambar Zardusht  tomonidan asos  solingan va bu dinning muqaddas
«Avesto»   kitobi   yuzaga   kelgan,   bu   nafaqat   diniy   kitob,   balki   beqiyos   tarixiy
manba   hamdir.   Hududimizda   miloddan   avvalgi   1   ming   yillardayoq   bahor-
Navro’z bayrami sekin-asta nishonlanib, keng tus ola boshlagan.
Miloddan   avvalgi   V-IV   asrlarga   kelib   esa   yozuvlarning   ilk   ko’rinishlari
vujudga kela boshladi. Bu yozuvlar hududimizda eng dastlabki davlat, shaharlar
bo’lmish   qadimgi   Xorazmda,   So’g’dda   paydo   bo’lib,   Xorazm,   Baqtriya,   Sak,
So’g’d yozuvlari deb ataladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   yuqorida   bildirilgan   fikrlardan   yaqqol   namoyon
bo’lib   turibdiki,   qadim   Turkiston   hududi   insoniyat     taraqqiyotining   muhim
o’choqlaridan biridir.
29 Asosiy   adabiy ot lar
1. Musta q il   O’zbekist o n   tarixining   dastlabki   sahifalari. - Toshkent, 2000.
1. Erkayev   A. O’zbekiston   yo’li. - Toshkent: Ma’naviyat, 2011. 
2. Mustaqillik:   Izohli   ilmiy-ommabop   lug’at   //   M.Abdullayev   va
boshqalar: to’ldirilgan uchinchi nashr. - Toshkent: Sharq, 2006. 
3. 2017-2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning
beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi.   –
Toshkent: Ma’naviyat, 2017.
4. Mustaqil   O’zbekiston   tarixi. Mas’ul   muharrirA.Sabirov. - Toshkent:
Akademiya, 2013.
5. Noveyshaya   istoriya   Uzbekistana.   M.A.Raximov.   -   Toshkent:
Adabiyot uchqunlari, 2018.
Qo’shimcha   adabiyotlar
6. Azizxo’jayev   A.A.   Mustaqillik:   kurashlar,   iztiroblar,   quvonchlar.   –
Toshkent, 2001.
7. Azizxo’jayevA.A. Chin   o’zbek   ishi. - Toshkent, 2003. 
8. Axmedov E. O’zbekiston   shaharlari   mustaqillik   yillarida. - Toshkent:
Abu   Ali   ibn   Sino   nashriyoti, 2002.
9. Islomov  Z.M.  O’zbekiston modernizasiyalash  va   demokratik   taraqqiyot
sari.  - Toshkent:  O’zbekiston, 2005.
10. Levitin   L.   O’zbekiston   tub   burilish   pallasida.   -   Toshkent:
O’zbekiston, 2005.
11. Usmonov   Q.   O’zbekistonning   jahon   hamjamiyatiga
integrasiyalashuvi. –Toshkent: Moliya, 2003.
12. O’zbekiston   mustaqillik   yillarida. - Toshkent: O’zbekiston, 1996.
13. O’zbekiston   tarixi.   R.H.Murtazayevaning   umumiy   tahriri   ostida.   –
Toshkent, 2005.
14. O’zbekiston   xalqining   dini,   madaniyati   va   urf-odatlari:   tarix   va
hozirgi   holat. - Toshkent: TIU, 2011.
15. O’lmasov   A.,   VaxobovA.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   -   Toshkent:   Sharq,
2006. 
16. O’zbekistonda   millatlararomunosabatlar   va   bag’rikenglik:   tarixiy
tajriba   va   hozirgi   zamon.   Mas’ul   muharrir   R.H.Murtazayeva.   -
Toshkent: Mumtozso’z, 2010.
30 17. O’zbekiston   tarixi   (1917-1991   yillar).   2   tom.   Mas’ul   muharrirlar:
R.Abdullayev,   Q.Rajabov,   M.Rahimov.   -   Toshkent:   O’zbekiston,
2019.  
18. Murtazayeva   R.H.   O’zbekistonda   millatlararo   munosabatlar   va
tolerantlik. Darslik. - Toshkent: Mumtozso’z, 2019.
19. Yunusova   X.   O’zbekistonda   millatlararo   munosabatlar   va   ma’naviy
jarayonlar   (XX   asr   80-yillari   misolida).   -   Toshkent:   Abu   matbuot-
konsalt, 2009.
20. Bobojonova   D.   O’zbekistonda   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar   (70-
80-yillar   misolida). Qo’llanma. – Toshkent: Sharq, 1999.
21. Qoraqalpog’iston   tarixi (1917-1994 yy.). - Nukus, 1995.
22. G’ulomov   S.,   Ubaydullayeva   R.,   Ahmedov   E.     O’zbekiston.   -
Toshkent: Mehnat, 2001.
Internet   saytlari:
1. www.ziyonet.uz    . 
1. www.edu.uz    . 
2. www.google.uz    . 
31

I.Karimovning “Tarixiy xotirasiz kelajak yo'q” asari muhim metodologik asar

  • Похожие документы