Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 57.2KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 15 May 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Samandar Dehqonov

Ro'yxatga olish sanasi 02 Aprel 2024

180 Sotish

Ibn Battuta va uning “sayohatnoma” asari

Sotib olish
IBN BATTUTA VA UNING “SAYOHATNOMA” ASARI
MUNDARIJA:
KIRIS H . ........ ......... ................................................................................... ........ ................................................. 3-6
I   BOB .   IBN   BATTUTANING   HAYOTI   VA   IJODI,   UNING
“SAYOHATNOMA”   ASARINI   O‘RGANISHNING   AHAMIYAT I .…............. 7-
15
1.1.Ibn Battuta o‘rta asrlar davrining mashhur sayyoh olimi .…........................................ . 7-8
1.2.Sayohatchi safar qilgan tarixiy o‘lkalar  haqida   ............................................................... 9-15
II  BOB .  IBN BATTUTANING O‘RTA OSIYOGA SAYOHATI .…................. 16-23
2.1.   Ibn Battutaning O‘rta Osiyo bo‘ylab sayohatining yo‘nalishlari ....................... 16-
21
2.2.  O‘rta Osiyo xalqlari hayotining asarda yoritilishi ……………..…………………… 22-23
XULOSA ...................................................................................................................................................... 24-25
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI .................................……………… 26
1 KIRISH
Mavzuni   dolzarbligi   va   ahamiyati:   O‘zbekiston   Respublikasi   Birinchi
Prezidenti   I.A.   Karimov   tarixiy   xotira   to‘g‘risida   -   «Tarixiy   xotira   tuyg‘usi
to‘laqonli   ravishda   tiklangan,   xalq   bosib   o‘tgan   yo‘l   o‘zining   barcha
muvaffaqiyat   va  zafarlari,  yo‘qotish   va  qurbonlari,   quvonch   va  iztiroblari   bilan
xolis va haqqoniy o‘rganilgan taqdirdagina chinakam tarix bo‘ladi,» 1
 
- deya haqli
ravishda qayd etgan.
O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevʻ
ta’kidlaganlaridek:   «Milliy   tarixni   milliy   ruh   bilan   yaratish   kerak.   Biz
yoshlarimizni   tarixdan   saboq   olish,   xulosa   chiqarishga   o rgatishimiz,   ularni	
ʻ
tarixiy   tafakkur   bilan   qurollantirishimiz   zarur.   Tarix   insititutini   bu   fanni
rivojlantirish bo yicha tayanch muassasa etib belgilash kerak». O zbekistonning	
ʻ ʻ
eng   yangi   tarixi   va   biz   erishgan   olamshumul   yutuqlar   mard   va   matonatli
xalqimiz,   har   qanday   to siq   va   sinovlarni   o z   kuchi   va   irodasi   bilan   yengib	
ʻ ʻ
o tishga qodir deb baralla aytishga to la asos beradi	
ʻ ʻ 2
.
Biz siz bilan suhbat  qurmoqchi bo‘layotgan mavzu Ibn Battutaning mashhur
“Sayohatnoma”   asari   va   undagi   O‘rta   Osiyo   hududi   tarixi   sahifalari   haqidadir.
Qur’oni   Karimni   rus   tiliga   tarjima   qilgan   rus   arabshunos   olimi   I.Krachkovskiy
sayyohning geografik bilimlarni rivojlantirishdagi hissasi haqida shunday yozgan:
«Mashhur   Ibn   Battuta   barcha   musulmon   mamlakatlarini   aylanib   chiqqan   oxirgi
buyuk   sayyoh   va   universal   geograf-amaliyotchi   edi.   Uning   sayohati...   hali   ham
ehtirom bilan tilga olinadi... O‘rta asrlardagi Oltin O‘rda va O‘rta Osiyo haqidagi
biror-bir ilmiy ishni Ibn Battutaga murojaat qilmasdan bajarishning iloji yo‘q...» 3
.
Yurtimiz   mustaqillikka   erishgach   tarixchilar   oldida   katta   vazifa   ya’ni,   vatan
tarixini iloji boricha aniq va haqqoniy qilib xalqga yetkazib berish qo‘yildi. Undan
oldingi   vaqtlarda   vatan   tarixini   o‘rganilishiga   chuqur   e’tibor   berilmagan.   Tarixni
yozishni   eng   ishonchli   va   samarali   yo‘li   o‘sha   davrda   yozilgan   sof   manbalarga
tayanib yozishlikdir.
1
 Karimov I. A. Yuksak ma’naviyat - yengilmas kuch. - Toshkent: Ma’naviyat, 2008. - B. 97.
2
 Sh.M.Mirziyoyevning “Erkin va farovon demokratik O zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz”- T.: 2016,-B.5	
ʻ
3
 Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.: “Sharq”, 3-bet.
2 Ayni   shu   jihatlaridan   olib   qaraydigan   bo‘lsak,   “Sayohatnoma”   asari   O‘rta
asrlarda   muallif   tomonida   hech   qanday   to‘qimalar,   ortiqcha   mubolag‘alarsiz   va
biror   bir   g‘oya   ostida   turmagan   holda,   shunchaki,   sayohatchini   o‘zi   dunyodagi
xalqlar hoyotida, o‘lkalarda ko‘rgan, qatnashgan va eshitgan voqea-hodisa, jarayon
va   jonli   hayot   asosida   yozilgan   noyob   asarlardandir.   Bu   asarni   o‘rganish,   tarix
nuqtayi   nazaridan   tashqarida   olib   qaraganda   ham   ahamiyatli   va   dolzarbdir.   Bu
kitob   tarjimasini   hech   qanday   ilm   shug‘ullanmaydigan   kitobxonning   o‘zi   o‘qib
chiqishi   orqali   o‘sha   davrdagi   dunyo   va   undagi   madaniy   hayot   haqida   ko‘plab
ma’lumotlar oladi va tasavvurga ega bo‘ladi. “Sayohatnoma” asari o‘zida bir necha
fan   sohalari:   geografiya   tarix,   etnografiya,   tarixiy   geografiya,   toponimika,
antropologiya va boshqalarga tegishli bo‘lgan ma’lumot jamlagan. 
Mavzuning maqsad vazifalari:
  - Avvalo   shu   mavzu   doirasida   o‘qigan   ma’lumot   orqali   olgan   bilim   va
ko‘nikmalarimizni yuzaga chiqarish;
- Asarda yurtimiz tarixiy geografiyasi haqida kelgan ma’lumotlarni o‘rganish;
- Tarixiy   voqea-hodisalarga   to‘g‘ri   baho   berish   va   xulosalar   chiqara   olishni
shakllantirish;
-To‘plagan   ma’lumotlar   asosida   yurtimiz   tarixi,   geografiyasi   va   boshqa
ma’lumotlarni aslicha o‘rganish, shu bilan birga ilmiy tahlillar berish;
-Ushbu   asarda   keltirilgan   xalqimizning   ijtimoiy-iqtisodi,   ma’rifiy   hayoti,
e’tiqodiga oid bo‘lgan ma’lumotlarni olish va ularni qay darajada aniqligini boshqa
manbalarga taqqoslab aniqlashlik.
-Ilmiy ishlarni yaratishni o‘rganish;
-Bu mavzuni yanada yaxshiroq yoritib berish.
- Umumiy voqealardan to‘g‘ri xulosa chiqarishni o‘rganish.
Mavzuni o‘rganilish darajasi:
Ibn   Battutaning   Sayohatnomasi   o‘zining   qiziqarli,   nodir   ma’lumotlari   bilan
jahon ilm ahlini qiziqtirmay qolmagan. Muhammad ibn Fathulloh ibn Muhammad
al-Bayluniy   XVII   asr   oxirida   sayohatnomani   qisqartirib,   “Ibn   Battuta
sayohatnomasidan   parchalar”   deb   atagan.   Yevropa   sharqshunoslari   Ibn   Battutani
3 ayni  mana shu  qisqartma matn orqali  taniganlar.   Sayohatnomaga 1808-yili  nemis
sayyohi   Zeettsen   birinchi   bo‘lib   diqqatni   tortgan.   1818-yili   Kozegarten
sayohatnomaning   Hindiston,   Xitoy   va   Sudanga   bag‘ishlangan   uch   bo‘lagini   lotin
tiliga   tarjima   qilib,   nashr   ettirgan.   Kozegerten   Ibn   Battuta   axborotlarining
haqqoniyligini tekshirish uchun boshqa geografik manbalarni ham jalb etadiki, ular
bilan solishtirganda kitobxon Ibn Battuta sayohatnomasining naqadar katta tarixiy-
geografik qimmatga ega ekaniga yanada amin bo‘ladi. 
Shuningdek,   Kozegartenning   shogirdlaridan   biri   Genrix   Apets   parchalarning
Malabar   sohillari   va   Maldiv   orollariga   bag‘ishlangan   yana   bir   qismini   nashr
ettirgan.   O‘sha   yilning   o‘zida   mashhur   sayyoh   Burghardning   Nubiyaga   sayohat
kitobi   chiqdi.   Uning   oxiriga   sayohatnoma   haqida   al-Bayluniy   parchalariga
asoslanib yozilgan maqola, shuningdek, Burghard Mag‘rib safarida qo‘lga kiritgan
uch   qo‘lyozma   ilova   qilingan   edi.   Burghard   vafotidan   keyin   sayohatnomaning
qisqartirilgan   nusxasi   qo‘lyozmalari   Kembrij   universiteti   kutubxonasiga   borib
tushdi.   Ingliz   sharqshunosi   Samuel   Li   al-Bayluniy   tuzgan   parchalarning   to‘la
matnini   ingliz   tiliga   tarjima   qiladi.   Ammo   uning   tarjimalari   aniq   bo‘lmay,   ba’zi
joylarda   asl   nusxaning   erkin   bayonidan   iborat   edi.   Sayohatnomaning   to‘liq
tarjimasi   birinchi   marta   1840-yili   Lissabonda   amalga   oshirildi.   Portugaliyalik
ruhoniy A.Moura 1790 yilda Fasda bo‘lgan chog‘ida sayohatnoma  qo‘lyozmasini
topib oladi va uni portugal tiliga tarjima qilishga qaror qiladi. Moura tarjimasining
birinchi   jildi   1840-yili   Lissabon   akademiyasi   nashriyotida   chop   etilgan.   U   Misr,
Suriya,   Yaman,   Makka,   Kichik   Osiyo   va   Oltin   O‘rda   safari   taassurotlarini   o‘z
ichiga olgan edi. Biroq Mouraning vafoti tufayli bu ish oxirig a  yetmay qoldi 4
.
S ayohatnomaning   Baron   de   Slen   tomonidan   asl   matndan   frantsuzchaga
qilingan ayrim qismlari 1843-yili “Osiyo jurnali”da chop etildi. 1848-yili frantsuz
arabshunosi   Eduard   Dyulare   yana   o‘sha   jurnalda   sayohatnomaning   Malayya
orollariga   va   Tavalisi   safariga   bag‘ishlangan   boblarining   matni   va   tarjimalarini
bosib   chiqardi.   Bu   nashr   frantsuz   sharqshunosi   Sh.Defremerini   qiziqtirib   qoldi
4
 “Jahon adabiyoti” jurnali, 2011 yil, 10-son . N. Ibrohimov
4 hamda   u   Eron   va   Markaziy   Osiyo   safarlarini   tasvirlovchi   boblarni   to‘la
qo‘lyozmadan   frantsuzchaga   tarjima   qildi   va   1848-yilda   bosib   chiqardi.
Mana shu nashrlar tufayli sharqshunoslar sayohatnomaning to‘la tanqidiy matnini
tayyorlash   va   nashr   etish   hamda   uni   har   tomonlama   tadqiq   etish   zarurligini
batamom anglab yetdilar. Sh.Defremeri B.Sanginetti bilan birgalikda bu ishga bel
bog‘laydi 5
.
Shubhasiz,   Sh.Defremeri   B.Sanginetti   Ibn   Battuta   sayohatnomasi   matnini
tiklash, uni ochish va tushuntirish yuzasidan benihoya katta ish qilib, 1849-1853-
yillar orasida arabcha tanqidiy matn bilan birgalikda frantsuz tiliga izohli tarjimani
nashr   etdilar.   Bu   nashr   asarning   undan   keyingi   Yevropa   va   sharq   tillariga   ko‘p
sonli   tarjimalari,   shuningdek,   matnning   hamma   arabcha   nashrlariga   ham   asos
bo‘ldi.   Keyinchalik   arab   olamining   turli   joylarida   o‘nlab   nashrlar   dunyo   yuzini
ko‘rdi.
Yigirmanchi   asrda   sayohatnomani   tadqiq   etish   va   ingliz   tiliga   tarjima   qilish
ishlari   bilan   taniqli   ingliz   arabshunosi   Hamilton   Gibb   shug‘ullandi.   U   1929-
yildayoq   Londonda   sayohatnomaning   qisqacha,   lekin   bag‘oyat   mazmunli   izohlar
bilan   ta’minlangan   muxtasar   tarjimasini   chop   etgan   edi.   Gibb   bu   boradagi
tadqiqotini   davom   ettirib,   1956-1971-yillar   orasida   asar   tarjimasi   va   izohlarini
nashrdan chiqardi. 6
Sharqda   eng   birinchi   tarjimalardan   Muhammad   Sharifning   turk   tiliga   qilgan
tarjimasini   ko‘rsatib   o‘tish   lozim.   1970-yili   esa   Tehronda   fors   tilidagi   tarjimasi
nashr etildi.
Ibn   Battuta   sayohatlari   va   undagi   qimmatli   ma’lumotlarga   Rossiyada   ham
katta   qiziqish   bilan   qaraldi.   1841-yildayoq   Russkiy   Vestnik   jurnalida   “Rossiya
xorijliklar nazarida” rukni ostida Ibn Battuta sayohatlaridan parchalar tarjima qilib
berilgan   edi.   Oradan   yigirma   yil   o‘tgach,   V.Tizengauzen   qalamiga   oid   “Oltin
O‘rda tarixiga oid manbalar majuasi”da birinchi marta Ibn Battuta asaridan yirik-
yirik parchalarning nisbatan aniq tarjimasi yuzaga keldi.
5
  “Jahon adabiyoti” jurnali, 2011 yil, 10-son. N. Ibrohimov
6
 Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.: “Sharq”, 25-bet.
5 Ibn Battuta sayohatnomasining Dashti Qipchoqqa oid qismi tatar tiliga tarjima
qilingani  ham  diqqatga loyiqdir. Arab tilining bilimdoni  Rizouddin  ibn Faxriddin
qalamiga mansub bu tarjima 1917-yili Orenburg-da alohida kitobcha holida nashr
qilindi.
Ibn   Battuta   sayohatnomasi   XXI   qadar   ingliz,   frantsuz,   lotin,   italyan,   nemis,
polyak,   chex,   hatto   portugal   tillariga   tarjima   qilinib,   nashr   etilganiga   qaramay,
yurtimiz tarixi bilan bevosita bog‘liq, o‘sha davrga oid g‘oyat nodir ma’lumotlarni
mujassam etgan bo‘lsa-da, o‘zbek tiliga to‘liq ilmiy-izohli tarjima qilinmagan 7
.
Mustaqillik ne’mati olimga o‘zlari zarur deb bilgan manbalarni  o‘rganish va
o‘zbek   tiliga   tarjima   qilish   imkonini   berdi.Tarixchilar   oldiga   tarixni   haqqoniy
tarzda yaratish, qayta tiklash vazifasi   qo‘yildi. Bu asrda xalqlarning diniy e’tiqodi,
milliy urf-odatlari to‘g‘risida ham ma’lumotlar bolgan. Shu sabablar bilan bu asar
sovet davrida ommaga tortiq qilinmagan.
Faqatgina Sayohatnomaning O‘rta Osiyoga oid qismlari tarjima qilinib, unda
Ibn   Battuta   asarining   yurtimiz   tarixini   o‘rganishdagi   mislsiz   ahamiyatiga   e’tibor
qaratilgan   edi.   Shu   munosabat   bilan   bir   guruh   arabshunos   olimlar   (Sarvarjon
G‘afurov,   Abdulhakim   Oripov,   Akmaljon   Ikromjonov,   Abdulhamid   Zayriyev,
Jahongir Ne’matov, Abdulvohid Ahmadaliyev) akademik Ne’matulloh Ibrohimov
muharrirligi   ostida   “Tuhfat   an-nuzzor   fi   g‘aroib   al-amsor   va   ajoib   al-asfor”
(g‘aroyib   shaharlar   va   ajoyib   safarlar   haqida   nazar   sohiblariga   tuhfa)   deb
nomlangan   asarni   o‘zini   mashhur   bolgan   nomi   ya’ni   “Sayohatnoma”   nomi   bilan
o‘zbek tiliga to‘liq tarjimasini amalga oshirdilar. Bu katta kitob shalida 2008-yilda
chop etildi. Shundan so‘ng ba’zi adabiyotlarimiz: tarix, geografiya, tilshunoslik va
boshqa sohalarida undagi ma’lumotlardan foydalanila boshlandi.
Mavzuning   obyektilari:   Kitoblar,   jurnallar,   maqolalar,   xarita,   gazetalar   va
internet tarmoqlari, shahsiy fikrlar.
Mavzuni   tarkibiy   tuzilishi.   Kirish,   ikki   bobdan,   har   bir   bob   ikitadan
rejalardan, umumiy xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yhatidan iborat.
7
 Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.: “Sharq”, 26-bet.
6 I  BOB .   IBN BATTUTANING HAYOTI VA IJODI, UNING
“SAYOHATNOMA” ASARINI O‘RGANISHNING AHAMIYAT I
1.1.  Ibn Battuta o‘rta asrlar davrining mashhur sayyoh olimi .
Ibn   Battuta   jahon   madaniyati   va   tafakkuri   rivojida   o‘rta   asr   arab   geograflari
Ibn Xurdodbeh, al-Ya’qubiy, al-Istaxriy, al-Muqaddasiy, al-Mas’udiy, Ibn Havqal
hamda   Abu   Hamid   al-G‘arnotiy,   Ibn   Fadlon,   Ibn   Jubayr   kabi   sayyohlar   orasida
o‘zining “Sayohatnomasi” bilan alohida o‘rin tutadi. Uning mazkur asari o‘rta asr
mamlakatlari, shaharlari, ularning xalqlari  madaniyati, turmush tarziga oid g‘oyat
qimmatli, ko‘p o‘rinlarda yagona ma’lumotlari bilan boshqalarda0n ajralib turadi.
Akademik   I.Yu.Krachkovskiy   Ibn   Battutani   barcha   musulmon   mamlakatlarini
kezib chiqqan so‘nggi eng buyuk sayyoh deya e’tirof etadi 8
.
Bu   ta’riflardan   shuni   bilsak   bo‘ladiki,   mashhur   sayyoh   hozirgacha   bo‘lgan
sayohatlar   o‘z   davri   imkoniyatlarini   hisobga   olinganida   eng   keng   ko‘lamda
o‘lkalarni   kezgan   va   o‘zi   ko‘rib   amin   bo‘lgan   ma’lumotlarini   yozgan   insondir.
Yana   bir   manbada   quyidgi   ma’lumotlarni   beradi:   “ Du ny o   o l i m l ar i   u   h aq da
ya xs hi   bi l i sh ad i .   U  ol i m ,  sa yy oh ,  d i p l om at   bo‘ l g an ” 9
.  
O‘rta   asrlarda   Sharq   mamlakatlarida   yaratilgan   ilmiy-geografik   adabiyotlar
o‘rtasida   safar   janrida,   ya’ni   sayyohlarning   o‘z   ko‘zlari   bilan   ko‘rib,   ol gan
taassurotlari   asosida   turli   mamlakatlarni   tasvirlagan   asarlar   muhim   o‘rin   tutadi.
Ushbu   janrda   mahorat   bilan   bitilgan   dastlabki   asarlardan   biri   «Ibn   Fadlonning
Volgaga   sayohati»   922-yilda   Bag‘dodda   chop   etilgan.   Ammo   mutaxassislarning
fikricha,   buyuk   arab   sayyohi   Ibn   Battutaning   dunyoning   turli   mamlakatlariga
qilgan sayohatlari natijalarini o‘z ichiga olgan «Mushohada qiluvchilarga qiziqarli
shaharlar   va   turli   yurtlarning   mo‘jizalari   haqida   sovg‘a»   yoki   inglizcha   nashrida
«Ibn   Battutaning   sayohati»   asari   mazkur   janrda   yaratilgan   geo grafik   asarlarning
eng mashhuri sanaladi.
Ibn Battuta (to‘liq nomi - Abu Abdulloh Muhammad ibn Abdulloh al-Lavatiy
at-Tanjiy)   1304-yilning   24-fevralida   Marokashning   Tanja   (hozirgi   ko‘pchilik
manbalarda   Tanjer)   shahrida   faqih   (islom   huquqshunosi),   shayx   Abdulloh   al-
8
“Jahon adabiyoti” jurnali, 2011 yil, 10-son. N. Ibrohimov 
9
 geografiya.uz/dunyoni-urganish/374-ibn-batuta.html 
7 Lavatiy   oilasida   tavallud   topgan.   Ibn   Battutaning   avlodlari   barbarlarning   lavat
qabilasidan   bo‘lgani   bois,   ularning   ismi   sharifiga   al-Lavatiy   nisbasi   qo‘shib
ishlatiladi 10
.
Ibn Battutaning bolalik yillari haqida juda kam ma’lumot lar saqlanib qolgan.
Ammo   o‘ziga   birmuncha   to‘q   oiladan   bo‘lgan   Ibn   Battuta   yoshligida   madrasada
turli   fanlardan   chuqur   bilim   olgan.   Otasi   uning   o‘ziga   merosxo‘r   bo‘lishi,   ya’ni
faqixlik   lavozimini   egallashi   tarafdori   edi.   Ammo   dunyo   mamlakatlarini   kezish,
ular   haqida   turli   ma’lumotlarni   to‘plash   bo‘lajak   sayyoh-olimning   butun   fikr-u
xayolini band etgandi. Shu niyatda Makkaga keladi va u yerdan safarga chiqadi.
Hisob-kitoblarga   ko‘ra,   o‘zining   28   yillik   sayohatlari   davomi da   Ibn   Battuta
dunyoning uch qit`asidagi bir necha yuz shaharlarda bo‘lib, 120 ming kilometrdan
ortiq   masofani   bosib   o‘tgan.   Bunday   masofani   esa   hozirgi   vaqtda   bosib   o‘tishga
har   qanday   tadqiqotchi   hatto,   zamonaviy   texnika   vositalaridan   foydalangan
taqdirda ham qodir bo‘lavermaydi.
Olim 1377-yilda 74 yoshida vafot etgan. O‘rta asrlardagi hayotini tadqiq etish
borasidagi cheksiz xizmatlari bois, Ibn Battuta bilan nafaqat marokashliklar, balki
butun musulmon  mamlakatlari  ahli   faxrlanadi.  Shu bois,  buyuk sayyohning   nomi
turli   ob’ektlarda   abadiylashtirilgan.   Jumladan,   Birlashgan   Arab   Amirliklarining
Dubay shahridagi eng yirik savdo markazlaridan biriga Ibn Bat tuta nomi berilgan.
Savdo   markazi   bir   vaqtlar   sayyoh   borgan   yerlar:   Andalusiya,   Shimoliy   Afrika,
Eron, Xitoy va Hindiston nomlari bilan atalgan. Savdo markaziga kiraverishda esa
Ibn   Battutaning   katta   portreti   o‘rnatilgan   bo‘lib,   tagida   arab   va   ingliz   tillarida
sayyoh to‘g‘risida ma’lumotlar yozilgan. 
Shuni   aytib   o‘tib   o‘tish   lozimki,   Ibn   Battuta   biror   kimning   taklifi,   buyrug‘
bilan yoki moddiy manfaat uchun safarga chiqmagan.
10
 Geo olamiga sayohat  geografiya.uz
8 1.2.  Sayohatchi safar qilgan tarixiy o‘lkalar  haqida.
Ibn   Battuta   21   yoshga   to‘lgach,   ya’ni   1325-yilda   Makkaga   haj   safari   qilish
niyatida   yo‘lga   chiqqan.   1330   -   yilda   Makkadan   yo‘lga   chiqqan   sayyoh   Qizil
dengizdan Yamanning Adan portiga keladi 11
.   Haj safari davomida dunyodagi  eng
yirik   cho‘l   -   Sahroi   Kabirni   piyoda   kesib   o‘tish   vaqtida   boshidan   kechirgan
mashaqqatlarga qaramay, Ibn Battuta o‘z sayohatini davom ettirishga qaror qildi.
Ushbu   sayohati   davomida   Ibn   Battuta   Misr   hududini   kesib   o‘tib,   kemada
Jiddaga   borishni   rejalashtirgandi.   Ammo   o‘sha   paytlardagi   arab   qabilalari
o‘rtasidagi nizolar sayyohni Qohiraga qaytishga majbur qilgan. Shundan so‘ng Ibn
Battuta   Yaqin   va   O‘rta   Sharqning   o‘sha   vaqtlardagi   eng   gullab-yashnagan
shaharlari   Quddus,   Damashq,   Makka,   Basra,   Bag‘dod   va   Tabrizda   bo‘ldi.   So‘ng
Makkaga   qaytib   kelib,   otasining   orzusini   amalga   oshirgan   va   bir   necha   yil   faqih
lavozimida ish olib borgan.
Bundan   tashqari,   sayohati   davomida   olgan   bilimlari   tufayli   sayyoh,
madrasada dars berish huquqiga ega bo‘lib, Makkadagi ilm dargohlarida mashhur
yurtdoshimiz Imom al-Buxoriyning «Al-Jomiy as-Sahih» deb nomlangan mashhur
hadislar   to‘plami   bo‘yicha   ma’ruzalar   o‘qigan.   Ammo  olimning  o‘z   sayohatlarini
yana davom ettirish rejasidan sira-sira voz kechgisi kelmasdi.
Xullas,   1330-yilda   Makkadan   yo‘lga   chiqqan   sayyoh   Qizil   dengizni   kesib
o‘tib, Yamanning Adan portiga keldi. O‘sha vaqtlarda Yamanda faqat ikkita shahar
-   Sano   (Yamanning   hozirgi   poytaxti)   va   Zabid   (hozirda   Yamandagi   kichik   port
shahar)   birmuncha   ko‘zga   ko‘ringan   savdo   markazlari   edi.   Adandan   kichikrok
kema yollagan Ibn Battu ta dastlab Somalida, so‘ng o‘sha paytda Afrika sharqidagi
eng boy shaharlar  sanalgan Mombas  va Kilvada bo‘lgan. Sayyohning yozishicha,
ushbu shaharlarda uning e’tiborini tortgan narsa - yerli aholining qora tanli ekanligi
edi.   Afrika   sharqi   bo‘ylab   sayohatdan   qaytish   uchun   sayyoh   Arabiston
yarimorolining   janubi   bo‘ylab   suzib,   Fors   ko‘rfaziga   kelgan.   So‘ng   Arabiston
yarimorolini piyoda kesib o‘tib, Makkaga qaytib keldi.
11
 Ibn Battutaning tarixiy geografiyaga qoshgan xissasi.refarat.NamDU.  Abdullayev Bekzod. 3-bet.
9 Sayyohning   Rumga   (arablar   Kichik   Osiyoni   shunday   atashgan)   sa fari   1332-
yilning   kishida   Alaya   portidan   boshlanib,   so‘ng   hozirgi   Turkiyaning   Antaliya,
Ladik,   Kunya,   Kayseri   va   Sivas   shaharlari   bo‘ylab   davom   etgan.   1333-yilning
oxirida sayyoh Qora dengizning Sinop portida bo‘ldi.
Sharq   mamlakatlariga   sayohat   qilish   ishtiyoqida   bo‘lgan   tinib-tinchimas   Ibn
Battuta   yunonlar   kemasida   Qrimning   Kafe   (hozirgi   Ukrainaning   Feodosiya)
shahriga,   so‘ng   Azov   dengiziga   va   u   orqali   nihoyat,   Shimoliy   Kavkazga   yetib
kelgan.
Kavkazning Pyatigorsk shahrida Ibn Battuta 1334-yilning mayida Oltin O‘rda
xoni O‘zbekxon tomonidan katta hurmat bi lan qabul qilingan. Tarixchilar o‘rtasida
Ibn Battutaning Volga Bulgoriyasiga qilgan safari borasida birmuncha munozarali
fikrlar   mavjud.   Ba’zi   olimlar   (I.Xrbek,   S.   Yanichek)   Ibn   Battuta   Vol ga
Bulgoriyasida   bo‘lmagan,   chunki   XIV   asr   sharoitida   atigi   20   kun   ichida   ushbu
hududga   sayohat   qilishga   jismonan   ulgurmagan   bo‘lar   edi,   deb   hisoblashadi.
Mazkur   olimlarning   fikricha,   Ibn   Battuta   Volga   Bulgoriyasiga   safari   haqidagi
ma’lumotlarni   uning   o‘zi   yoki   asarlarini   ko‘chirgan   kotibi   Ibn   Juzay   tomonidan
Abul Jubayr va Abul Fid kabi boshqa arab sayyohlari asarlaridan olingan bo‘lishi
mumkin 12
.
Nima bo‘lganda ham, sayyoh Oltin O‘rda xoni xizmatkorlari bilan birga Xoji-
Tarxonga   (hozirgi   Rossiyaning   Astraxan   shahri)   sayohat   qilib,   u   yerdan
O‘zbekxonning   rafiqasi,   Vizantiya   imperatori   Andronik   III   ning   qizi   Boyalun-
xotinni   o‘z   otasi   huzuriga   kuzatib   borish   sharafiga   muyassar   bo‘lgan.   Vizantiya
poytaxtida   bir   oycha   bo‘lib,   1334-yilning   noyabr   oyi   o‘rtalarida   sayyoh   yana
Volgaga, Oltin O‘rda xonligi poytaxti Saroy-Berkaga qaytib kelgan.
1334-yilning   oxirida   sayyoh   Oltin   O‘rdani   tark   etib,   xorazmlik   savdogarlar
karvoni   bilan   birga   O‘rta   Osiyo   tomon   yo‘l   oldi.   Ibn   Battutaning   yozishicha,   u
qo‘shilgan   savdo   karvoni   Oltin   O‘rdadan   Xorazmgacha   o‘ttiz   kun   yo‘l   yo‘rgan.
Karvon   kuniga   ikki   marta   -   Quyosh   tig‘i   qizdirganda   va   qorongi   tushganda
to‘xtagan.  Karvonning dam   olish  uchun to‘xtash  vaqti  esa   dukkaklilardan  (nuxat,
12
 Geo olamiga sayohat  geografiya.uz 
10 mosh, loviya) sho‘rva tayyorlashga qancha vaqt talab etilsa, shuncha edi. Ibn Bat -
tuta savdogarlar karvonida doim quritilgan go‘sht bo‘lishi  va uni sho‘rvaga solib,
qatiq   qo‘shib   ichilgani   haqida   yozgan.   Ko‘zlangan   manzilga   tezroq   yetib   borish
maqsadida har bir sayyoh ovqatlanish va hatto, uxlayotgan vaqtida ham aravalarda
harakatlanishda   davom   etgan.   Ibn   Battutaning   1334-1349-yillarda   15   yil   davom
etgan eng uzoq sayohatining asosiy qismi shu tariqa boshlangan.
O‘rta   Osiyoda   Ibn   Battuta   yirik   savdo   markazlari   hisoblangan   O‘rganch,
Buxoro, Naxshab (Qarshi) va Samarqand shaharlariga sayohat qilib, ularning O‘rta
asrlardagi   hayoti   to‘g‘risida   qimmatli   ma’lu motlar   to‘plashga   muvaffaq   bo‘ldi.
O‘rganchda   sayyoh   Oltin   O‘rda   xonligining   qudratli   no‘yoni   Qutlug‘   Temur
tomonidan   katta   hurmat   bi lan   qabul   qilingan.   Sayyoh   Xorazmda   birmuncha
uzoqroq   vaqt   bo‘lib,   bu   yerdagi   aholining   turmush   tarzi,   xonlarning   hayoti   va
ziyoratgoh   joylari   haqida   qimmatli   ma’lumotlarni   yozib   qoldirgan.   Ibn   Bat tuta
Xorazm   xalqi   haqida   o‘z   esdaliklarida   shunday   yozadi:   «...butun   dunyoda
xorazmliklardan   xushfe’lroq,   xorijliklarga   nisbatan   oliyhimmat   va   mehmondo‘st
kishilarni men hali uchratganim yo‘q...» 13
.
    Ibn   Battuta   Amudaryo   to‘g‘risida   ham   qimmatli   ma’lumotlarni   yozib
qoldirgan: «...Xorazm ortidan jannatdan boshlanuvchi to‘rtta daryoning biri Jayhun
(hozirgi  Amu daryo)  oqadi. Bu  daryo xuddi  Itil  (hozirgi  Volga daryosi)  daryosiga
o‘xshash  -  qishda  muzlaydi   va shunda   odamlar   uning ustidan  yurishlari  mumkin.
Daryo   besh   oycha   muz   bilan   qoplangan   bo‘ladi.   Muzning   erish   vaqtida   uning
ustidan yo‘rgan odamlarning ba’zilari cho‘kib ketib, halok bo‘ladi. Yoz kunlarida
daryo bo‘ylab kemalarda Termizgacha suzib borib, u yerdan bug‘doy va arpa olib
kelinadi. Buning uchun o‘n kun vaqt kerak bo‘ladi...».
Sayyoh Xorazm qovunlarining butun dunyoga taralgan dongi haqida shunday
yozadi: «Dunyoning (musulmon dunyosi nazarda tutilgan) Sharqida ham, g‘arbida
ham   Buxoro   qovunlaridan   tashqari   Xorazm   qovunlariga   teng   keladigani   yo‘q...
Uning   po‘sti   yashil,   mag‘zi   qizil,   juda   shirin   va   shu   bilan   birga   qattiq.   Shunisi
qiziqarliki,   uni   bo‘laklarga   bo‘lib,   xuddi   bizda   quritilgan   anjirni   tayyorlaganlari
13
 Geo olamiga sayohat  geografiya.uz
11 kabi Quyoshda quritib, savatlarga solib, Xorazmdan Hindiston va Xitoyning uzoq
shaharlariga olib boradilar. Barcha quritilgan mevalar ichida unga teng keladigani
yo‘q..».
Ibn   Battuta   Xorazm   tuprog‘ida   yashab   o‘tgan   mashhur   mutasavvuf
sufiylarning   ziyoratgohlari   haqida   hurmat   bilan   yozgan.   Sayyohning   xabar
berishicha:   «...Xorazmga   kiraverishda   islom   olamida   mashhur   tabarruk   zotlardan
biri   shayx   Najmiddin   al-Kubro   kabri   yonida   barpo   etilgan   zaviya   (Muqaddas
joylarda   darveshlar   va   ziyoratchilar   uchun   ko‘rilgan   maxsus   bino,   xonako)
mavjud...   Shahardan   tashqarida   mashhur   olim,   imom   Abul   Qosim   Maxmud   ibn
Umar   az-   Zamaxshariyning   dahmasi   joylashgan   bo‘lib,   uning   ustiga   maqbara
ko‘rilgan...».  
Xorazmdan   18  kun  yo‘l  yo‘rgan  Ibn  Battuta   Buxoroga  keldi.  Uning  Buxoro
haqida qoldirgan ma’lumotlari haqida olimlar o‘rtasida turli munozaralar mavjud.
Chunki   sayyoh   bu   shahar   haqidagi   ma’lumotlarni   birmuncha   buzib   tasvirlagan,
degan fikrlar bor. Buxorodan keyin sayyoh Naxshab (hozirgi Qarshi) shahriga yo‘l
olib, uning sultoni Tarmashirin haqida qator ma’lumotlarni yozib qoldirgan.
Ibn Battuta Naxshabdan keyin Samarqandga qilgan safari taassurotlari haqida
ham to‘lqinlanib yozgan. Uning yozishicha: «...men Samarqandga yo‘l oldim. Bu
eng yirik va go‘zal shaharlardan biridir. U Vodiy al-Kassarin (Zarafshon daryosi)
qirg‘og‘ida joylashgan bo‘lib, ushbu daryodan charxpalaklar yordamida bog‘larga
suv   olinadi.   Shahar   aholisi   kechki   namozdan   keyin   ushbu   daryo   bo‘yiga   sayr   va
o‘yin-kulgi   qilish   uchun  yig‘ilishadi.   Bu  yerda  o‘tirish   uchun  taxtasupalar  hamda
meva va boshqa yeguliklar sotish uchun rastalar bunyod etilgan...» 14
.
Samarqandda   bunyod   etilgan   turli   me’moriy   obidalarni   sayyoh   shunday
ta’riflagan:   «...   Daryo   (Zarafshon)   qirg‘og‘ida   o‘lkan   saroy   va   binolar   qad
ko‘targan va ular Samarqand ahlining naqadar usta me’morligidan dalolat beradi...
Bu   yerda   shahar   devori   yoki   darvozalari   yo‘q.   Shahar   ichida   bog‘lar   juda   ko‘p.
Samarqand ahli xorijliklarga nisbatan fe’li keng va mehmondo‘st kishilardir...».
14
 Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.: “Sharq”, 3-bet.
12 Ibn   Battuta   Samarqanddan   keyin   Termizda   Amudaryoni   kechib   o‘tib,
Xurosonning Balx shahriga keldi. 1333-yilning yozini Ibn Battuta shimoli-sharqiy
Eron va Afg‘oniston bo‘ylab sayohat qilish bilan o‘tkazgan va Nishopur, Mashhad,
Jom,   Bistom   va   Kobul   shaharlarida   bo‘lgan.   Hindikush   tog‘laridan   oshib   o‘tgan
sayyoh   sav do   karvoni   bilan   G‘azna   orqali   Hindistonga   yo‘l   olgan   va   nihoyat,
1333-   yilning   sentyabr   oyida   u   Hind   daryosini   kechib   o‘tib,   bir   umr   orzu   qilgan
mamlakati Hindiston tuprog‘iga yetib kelgan.
Dehli   sultonligida   Ibn   Battuta   sulton   Muhammad   Tug‘loq   xizmatiga   kirgan.
Sayyoh   Hindistonda   sakkiz   yil   yashab,   dastlab   qozi,   so‘ng   faqix   lavozimlarida
faoliyat olib borgan 15
.
1342-yilning yozida Ibn Battuta Hind sultoni elchisi sifatida Xitoyga sayohat
qildi.   Ibn   Battutaning   Xitoy   to‘g‘risida   yozib   qoldirgan   ma’lumotlari   uncha   aniq
bo‘lmagani   bois,   ba’zi   mutaxassislar   sayyohning   ushbu   mamlakatga   sayohatiga
birmuncha   shubha   bilan   qarashadi.   Xitoyda   bir   qator   sarguzashtlarni   boshdan
kechirgach,   Ibn   Battuta   Sharqiy   Osiyodagi   Kanton   bandargohiga   yetib   kelgan.   U
yerdan   sayyoh   Malayziya   va   Bengaliya   orqali   Hindistonga,   so‘ng   dengiz   yo‘li
bilan   Tunis   va   Italiyaning   Sardiniya   oroli   orqali   1349-yilda   Marokashga   qaytib
keldi.
Hindiston   va   Xitoydagi   elchilik   tajribasining   natijasi   ularoq,   Ibn   Battuta
1350-1351-yillarda Marokash sultoni tomonidan Granadaga (hozirgi Ispaniyaning
Andalusiya   provinsiyasi   hududidagi   shahar)   diplomatik   missiya   bilan   tashrif
buyur-   gan.   Ushbu   sayohati   davomida   sayyoh   o‘sha   vaqtlardagi   Granada   va
Andalusiyaning hayoti to‘g‘risida qimmatli ma’lumotlarni yozib qoldirgan.
  1352-yilda   tinib-tinchimas   sayyoh   yana   yo‘lga   otlanib,   bu   safar   Afrikani
o‘rganishni   o‘z   oldiga   maqsad   qilib   qo‘ydi.   Sayohatni   qamroviga   ko‘ra   Ibn
Battutaning eng yirik ekspeditsiyalaridan  biri, deyish  mumkin. Mali  mamlakatiga
yo‘l olgan sayyoh Sahroi Kabirni piyoda kesib o‘tgan. Sahrodagi taassurotlaridan
eng   yorqini   sifatida   sayyoh   ushbu   hududda   yashaydigan   aholining   tuz   va   tuya
terilaridan   qurilgan   uylari   haqida   yozgan   edi.   Yo‘l   birmuncha   mashaqqatli   va
15
 Geo olamiga sayohat  geografiya.uz
13 xatarli   bo‘lishiga   qaramasdan,   Ibn   Battuta   Sahroi   Kabirni   muvaffaqiyatli   kesib
o‘tib,   Afrikaning   Mali   davlatiga   yetib   kelgan.   Ushbu   mamlakatning   eng   boy
shaharlaridan biri Timbuktuda bo‘lgan sayyoh, bu yerda mahalliy xoqon Sulaymon
tomonidan katta ehtirom bilan qabul qilingan.
1354-yilning boshida Ibn Battuta Afrika safaridan Marokashga qaytib kelgan
va marinidlar sultoni  Ibn Inonning buyrug‘iga binoan o‘zining barcha sayohatlari
haqidagi   taassurotlarini   granadalik   olim   shayx   Ibn   Juzayga   so‘zlab   berdi.   1355-
yilning   dekabrida   Ibn   Juzay   Ibn   Battutaning   esdaliklarini   umumlashtirishni
tugallagan. Bu bilan Ibn Juzay Marko Poloning Sharq mamlakatlariga sayohatiga
oid esdaliklarini yozib olgan Rustikano kabi tarixda yorqin iz qoldirgan.
«Ibn   Battutaning   sayohati»   kitobi   sayohat   janrida   bitilgan   mumtoz   asardir.
Sayyohning   Mali,   Markaziy   va   Shimoliy   Afrika,   Saudiya   Arabistoni,   Suriya,
Livan,   Falastin,   Qrim,   Kavkaz,   Oltin   O‘rda,   O‘rta   Osiyo,   Afg‘oniston,   Xitoy   va
Hindiston   haqidagi   esdaliklari   ushbu   hududlarning   O‘rta   asrlardagi   hayoti
to‘g‘risidagi qimmatli tarixiy manba hisoblanadi.
Sayyoh o‘zi borgan yerlarning o‘sha davrdagi hayotini iloji boricha to‘laqonli
va haqqoniy tarzda yoritishga harakat qilgan. Shuning uchun ham uning esdaliklari
juda   ommabop   bo‘lib,   1818-yilda   lotin,   1829-yilda   ingliz,   keyinchalik   esa
dunyoning boshqa ko‘pgina tillariga tarjima qilingan.
Uning sayohati... hali ham ehtirom bilan tilga olinadi... O‘rta asrlardagi Oltin
O‘rda   va   O‘rta   Osiyo   haqidagi   biror-bir   ilmiy   ishni   Ibn   Battutaga   murojaat
qilmasdan   bajarishning   iloji   yo‘q...».   Taniqli   nemis   geografi   R.Xennigning
fikricha,   «XIV   asrda   yashagan   marokashlik   Ibn   Battuta   qadimgi   dunyo   va   o‘rta
asrlar bilgan sayyohlarning eng buyugi sifatida tan olinishi lozim» 16
.
16
  Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.: “Sharq”, 3-bet.
14 II  BOB .  IBN BATTUTANING O‘RTA OSIYOGA SAYOHATI
2.1.  Ibn Battutaning O‘rta Osiyo bo‘ylab sayohatining yo‘nalishlari.
Jahongashta   sayyoh   dunyoni   kezish   mobaynida   O‘rta   Osiyo   shaharlaridan
ham   o‘tadi.   Bu   shaharlarning   yo‘nalishi   quyidagicha   bo‘lgan:   Sarojuq   Xorazm
(Ko‘hna Urganch, Kat)-Vobkent-Buxoro-Termiz-Samarqand-Kobul-Hindiston .
Sarojuq shahri
Sayyohning   O‘rta   Osiyoga   dastlabki   qadami   Sarajuq   shahriga   quyiladi.
“Sarojuq shahri hozirgi Qozog‘iston hududidagi Guryev shahridan 58 km naridagi
Saroychiq   pasyolkasidir.   Sarojuq-kichik   shahar   demakdur” 17
.   Ibn   Battuta
Sarojuqqa   kelishidan   oldin   Sulton   O‘zbekxon   yurti   Oltin   O‘rdada   bo‘ladi.   U
Kichik   Osiyodan   Qora   Dengiz   orqali   Karshga,   Qirimdan   Oltin   O‘rda   xoni
O‘zbekxonning   “Saroy”   shahriga   boradi.   Undan   keyin   Sarojuqqa   kelgan.   Shahar
Ural   daryosi   bo‘yida   joylashgan.   Ural   XIV   asrda   Shahar   Ulusi   (ulug‘   suv)   deb
atalgan. Muallif daryo ustidagi sol yordamida yasalgan ko‘prikni Bog‘doddagisiga
o‘xshatadi.  Sayyoh  u  yerdagi   turklar  “Ota”deb   nomlagan  zoviya  ya’ni   xonaqihda
Shayx   va   shahar   qozisi   bilan   uchrashadi.   So‘ngra   3   kun   jazirama   sahrodan   o‘tib
Xorazga keladi. Busahro hozirda ham Qozag‘iston saqlangan.
Xorazm shahri taassurotlari
Muallif Xorazmni shunday tariflaydi:” Bu turklarning katta, muhim, chiroyli,
va   ulug‘vor   shahri   bo‘lib,   ajoyib   bozorlari,   keng   ko‘chalari,   juda   ko‘p   imoratlari
hamda jozibador ko‘rkam joylari bor. Shaharda hayot qaynaydi. Aholi shunchalik
ko‘pki, mavjlanib turgan dengizni eslatadi”.
Shuni   aytib   o‘tishlik   joizki,   shu   davrda   Xorazm   davlati   ikkiga   ajrab   qolgan
edi.   Markazi   Urganch   shahri   bo‘lgan   Shimoliy   Xorazm.   Oltin   O‘rdaga,   markazi
Kat   shahri   bo‘lgan   Janubiy   Xorazm   Chig‘otoy   Ulusi   tarkibiga   kirgan 18
.   Bu
ma’lumot tasdig‘i o‘laroq Sayohatnoma kitobidan quyidagi jumlani keltiramiz:”Bu
shahar Sulton O‘zbek qo‘l ostoda, bu yerda uning Qutludumurod ismli ulug‘ amiri
hukmronlik qiladi. Qutludumurod 1321-yilda Xorazmga noib e’tib tayinlangan” 19
.
17
 Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.: “Sharq”, 358-bet
18
 O’zbekiston tarixi.A.Muhammadjonov. 7-sinf.T.: Sharq. 2013. 114-bet
19
 Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.: “Sharq”, 359-bet
15   Ibn   Battuta   Xorazm   amiri   Qutludumurod   Sulton   Muhammad   haqida   yozib
shunday yozadi: “Qozi va uning yordamchilari davlat amiri qabulxonasiga kelar. U
yerda   faqihlar,   xattotlar,   8ta   turk   amiri,   yozuvchilar   hamda   hamda   amirning   o‘zi
joylashgan   edi.   Odamlar   shu   mansabdorlarga   o‘z   azr   va   shikoyatlarni
yetkazishardi. Qozi va amir aniq va adolatli qaror chiqarib berishgan” 20
. Shundan
so‘ng   amirni   ayoli   To‘rabeka   haqida   ma’lumot   bera   turib,   u   zoviya(xonaqoh)
qurdirgani   aytadi.   Bu   haqida   tarix   darsligida   mo‘g‘ullar   hukmronlik   qilgan   davr
haqida so‘z yuritilganda quyidagi ma’lumot keladi: “Ko‘hna Urganchda Najmiddin
Kubro va To‘rabek xonim maqbaralari qad ko‘targan 21
”.
So‘zi  davomida muallif  “sahovatli  savdogar” Aliy ibn Mansur  bilan bo‘lgan
davri,   uning   iroqlik   savdogarlar   bilan   Xorazmdan   Chin-Mochin   ya’ni   Xitoyga
jo‘naganligini va qarzga botib o‘z joniga qasd qilganini keltiradi. Bu savdogarlarni
aynan   Xorazmdan   o‘tishligidan   shuni   bilsak   boladiki,   Xorazm   va   Movanaunahr
o‘sha davrda ham savdo-sotiq markazlaridan bo‘lgan.
Shundan   so‘ng   sayohatchi   Ko‘hna   Urganchdan   Buxoro   tarafga   yo‘l   oladi.   4
kunda   keyin   Qiyot   ya’ni   Kat   shahriga   keladi.   Kat   shahrida   Ibn   Battuta   shahar
qozisi Sadr Ash-Sharia va amir bilan uchrashadi. An’anaga ko‘ra sovg‘a-salomlar
beriladi. 
20
 Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.: “Sharq”, 362-bet
21
 O’zbekiston tarixi.A.Muhammadjonov. 7-sinf.T.: Sharq. 2013. 106-bet
16 Buxoro shahriga sayohat
Xorazm   yurtidan   keyin   sayyoh   “6   kun”   Buxoro   tarafga   yo‘l   bosib   Vobkent
shahriga   keladi.   U   Vobkentdagi   yil   bo‘yi   saqlanadiga   “uzum”ni   va   “olu”   deb
nomlangan   mevalarini   quritib,   Hindiston,   Xitoyga   exsport   qilinishini   yozib
qoldirgan. “Olu” mevasi bu-hozirgi o‘rik mevasidir. 
Vobkentdan   Buxoroga1kun   yurib   unga   kirib   boradi.   O‘rta   asr   Buxorosi
musulmon   dunyosida   eng   dongdor   shaharlardan   edi. 22
  Buxoroga   shunday   ta’rif
beradi:   “Buxoro-mudarrislar   imomi   Abu   Abdulloh   Muhammad   ibn   Ismoil   al-
Buxoriy   vatanidir.   Bu   shahar   jayhun   ortidagi   yurtning   poytaxti   edi,   ammo   Iroq
podsholari ajdodlari bo‘lmish lanati “totar” Chingiz uni vayron qilgan. Hozir ba’zi
birlarini   istisno   etganda,   shahardagi   masjidlar,   madrasalar,   va   bozorlar   xaroba
holida   yotibdi!”   Yuqorida   zikr   etilga   “Iroqda   podsholar”i   chingiziylar   avlodidan
bo‘lgan Xulogu asos slogan va avlodlariga me’ros qolgan “Elxoniylar” davlatidir.
Bu davlat 1258-1335-yillar mobaynida hukm surgan. Ular Ozarbayjonni o‘zlarigga
poytaxt qilib olishgan 23
.
Totarlarning   kelib   chiqishi   va   ularning   Buxoro   hamda   boshqa
shaharlarni vayron qilishi
Chingizxon   Xata   (Xatay)   ya’ni   Yanszi   daryosidan   shimolroqdagi   yerlarda
temirchilik qilgan. U sahiy, baquvvat, ko‘rkam odam bolgan. 24
 
Bu ma’lumotlar umumiy bo‘lib, ya’na bir boshqa manbada quyidagicha ta’rif
berilgan:   “XIII   asr   boshlarida   Amur   daryosi   yuqori   qismlari   bilan   Xitoyning
shimoliy   chegarasi   o‘rtasidagi   hududlarda   yashagan   mo‘g‘ul   qabilasining
xonlaridan biri” 25
-deb Cingizxonga ta’rif beriladi. 
U avval Xata podshosi so‘ng Xitoy keyin qo‘shini ko‘payib Xo‘tan, Qoshg‘ar
va   Olmaliq   ustidan   ham   qo‘li   baland   kelgan.   Xorazmshohning   o‘g‘li   Jaloliddin
Sayram,   Xorazm   va   Movanaunahr   podshosi   deb   tariflanadi.   Shu   bilan   birga
Sayohatnomada   Chingizxondan   yuborilgan   savdo   karvoni   Xorazmshohning
rasman buyrug‘i asosida O‘tror voliysi talaydi va savdogarlarni o‘ldiradi deyilgan. 
22
 Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.: “Sharq”, 17-bet
23
 Shayx M.S.Muhammad Yusuf. Islom tarixi ikkinchi juz−T.:”Hilol nashr” 2017─266-bet
24
 Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.: “Sharq”, 366-bet
25
  O’rta asrlar tarixi. U.I Semyonev. O’qituvchi nash. T.: 1973. 373-bet
17 Yuqoridagi   ma’lumotni   hozirgi   manbalar:   xarita   va   darsliklarga   qiyoslab
ko‘radigan   bo‘lsak,   biroz   tafovut   seziladi.   Xata(Xatay)   ,taxminan,   hozirgi
Mangoliga davlati hududiga to‘g‘ri keladi. Yanszi daryosi esa, Xitoyning markaziy
va   sharqiy   qismidan   oqib   oqib   o‘tadi.   Xo‘tan,   Qoshg‘ar   hozirgi   Xitoyning
g‘arbidagi   provinsiyalar,   Olmaliq   esa,   hozigi   kitoblarda   keltirilyapgan   Yettisuv
hududlariga to‘g‘ri keladi 26
. 
Bundan   tashqari,   Battuta   Chingizxon   savdogarlarini   o‘ldirilishi   Xorazmshoh
buyrug‘i   asosida   bo‘lgan   deb   yozadi.   Boshqa   bir   manbada   esa,   “O‘tror   vosiysi
unlarni josusligini bilib, buyruqni kutib otirmay qatl etadi”-deyilgan. 27
O‘z   mavzusidan   chetlashmagan   holatda   sayyoh   Chingizxonning   O‘tror,
Samarqand,   Buxoro,Termizni   egallashini   so‘ngra   Xurosonni   olib,   Iroqdagi
Abbosiylar   sulolasini   ag‘darishini   qo‘lyozmasiga   bitib   ketadi.   Ibn   Battuta
Buxorodagi   bir   necha   avliyolar   maqbaralari   qatorida   Imom   al-Buxoriy   qabrini
ziyorat qiladi. So‘ngra jahongashta o‘z safarini Naxshab tomon yo‘llaydi.
Naxshab shaxri haqida
Bu   shahar   o‘sha   davrda   Chig‘toy   ulusi   poytaxti   edi.   Unda   Alouddin
Tarmashirin   hukdor   edi.   Uning   turkiy   tilda   murojat   qilgani,   musulmonligi,   uning
taxtdan tushirilishi, sherozga ketganligi va uning o‘rniga kelgan Bazan ismli shaxs
haqida   ma’lumotlar   keltiradi 28
.   “ Ibn   Battuta   Naxshabdan   keyin   qilgan   safari
taassurotlari   haqida   ham   yozib   qoldirgan.Uning   yozishicha   “men   Samarqandga
yo‘l   oldim.   Bu   uning   eng   yirik   go‘zal   shaharlaridan   biridir.   U   vodiy   al-Kassarin
(Zarafshon   daryosi)   qirg‘og‘ida   joylashgan   bo‘lib,   ushbu   daryodan   charxpalaklar
yordamida   bog‘larga   suv   olingan.   Shahar   aholisi   kechki   namozdan   keyin   ushbu
daryo bo‘yiga sayr qilish uchun yig‘ilishgan. Bu yerda o‘tirish uchun taxtasupalar
va meva va boshqa yeguliklarni sotish uchun rastalar bunyod etilgan 29
. 
Samarqandga safar
26
 Dunyoning iqtisodi-ijtimoiy geografiyasi atlasi. 9-sinf. T.2016. 44-bet
27
 O’zbekiston tarixi. A.Muhammadjonov. 7-sinf.T. Sharq. 2013. 149-bet
28
 Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.: “Sharq”, 371-bet
29
 Ibn Battutaning tarixiy geografiyaga qoshgan xissasi.Refarat.NamDU.  Abdullayev Bekzod.4-bet.
18 Ibn   Battuta   Naxshabdan   so‘ng   Samarqand   shahriga   safar   qiladi.   “Samrqand
shahri   xususida   Ibn   battutadan   tashqari   ibn   al-Faqih,   al-Istaxriy,   Ibn   Xurdodbeh,
Ibn   Rusta,   al-Ya’qubiy   asrlarida   ko‘plab   tarixiy   ma’lumotlar   keltirilgan.   Ushbu
asarda Samarqandning qurulish tarixi, shahar darvozalari,aholisi,savdo-sotiq, bog‘-
u   bo‘stonlari,   karvonsaroylari,   shaharning   Qutayba   ibn   Muslim   tomonidan   zabt
etilishi,   Chingizxon   boshchiligidagi   mo‘g‘ullar   istilosi   bilan   bog‘liq   tarixiy
voqealar atroflicha tasvirlangan” 30
. Undagi “Qusam ibn Abbos (r.a) maqbaralari”ni
ziyorat   qiladi.   Bu   mashhur   obida   “XI-XV   asrlarda   shakllangan   Shohi   Zinda
ansambilining takibida qurilgan” 31
.
“Samarqandda   bunyod   etilgan   turli   memoriy   obidalarni   sayyoh   shunday
tariflagan.   “Daryo   qirg‘og‘ida   ulkan   saroy   va   binolar   bunyod   etilgan   va   ular
Samarqand   ahlining   naqadar   usta   me’morligidan   dalolat   beradi.   Bu   yerda   shahar
devori   yoki   darvozalar   yo‘q.   Shahar   ichida   bog‘lar   juda   ko‘p   .   Samarqand   ahli
x orijliklarga nisbatan mehmondo‘z kishilardir”. 
Samarqanddan Xurosonga safar bayoni
Ibn Battuta Samarqanddan keyin Termizga, undan esa Jayhun  daryosi  orqali
Xuroson ga o‘tadi. Termiz haqida shunday yozadi:” Termiz-chiroyli imoratlari va
bozorlar   ko‘p   yirik   shahar,   uni   boshdan-oyoq   anhorlar   kesib   o‘tadi,   bog‘lari   ham
juda ko‘p…Eski Termiz Jayhun sohilida qurilgan edi. Chingiz uni vayron etgandan
so‘ng yangi shahar daryodan ikki mil narida bunyod etildi”. 
Termizdan chiqqandan keyin Balx shahriga boradi. Balxni bunday tariflaydi:”
Balz   shahri   talon-taroj   qilinib,   aholisi   shaharni   tashlab   ketgan   ekann.   Ammo
shaharning   go‘zal   imoratlari   yaxshi   saqlanib   qolganligi   uchun   uzoqdan   korgan
odam   bu   yerda   odam   yashaydi   deb   o‘ylaydi” 32
.   Muallif   Balxni   masjid,
madrasalarini dizaynini maqtab tariflaydi, uni lanati Chingiz vayron qilganini aytib
o‘tib, imoratlarni Marokashdagi imoratlarga qiyoslaydi.
Jahongashta   sayyoh   Balxdan   chiqib,   7   kun   Ko‘histon   to‘g‘laridan   oshib
Hirotga yetadi. Xaritaga e’tibor qratadigan bo‘lsak, bu tog‘ Hidukush tog‘idir 33
. U
30
 Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.:“Sharq”, 17-bet
31
 O’z.ME. Samarqanddagi tarixiy obidalar va muzeylari bo’yicha exskursiya matnlari. 2010
32
 Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.: “Sharq”, 380-bet
33
  Dunyoning iqtisodi-ijtimoiy geografiyasi atlasi. 9-sinf. T.2016. 3-bet
19 “Hirot-Xurosonng   eng   yirik   shaharlaridan   biridir.   Xurosonda   to‘rtta   katta   shahar
bo‘lib,   Hirot   va   Nishopur   obod   shaharlar,   Balx   bilan   Marv   vayronaga   aylangan
joylar ekan. Hirot-aholisi ko‘p, katta shahar, odamlari taqvodor va pokdoman. Ular
Abu   Hanifa   (r.a)   mazhabida   ekanlar.   Bu   shahar   har   qanday   gunoh   ishlardan
mutlaqo holi ekan”,-deydi 34
. 
Muallifning yozganlaridan ko‘rinadiki, u qayerga sayohat qilsa, o‘sha yerning
umumiy   tarifi,   tabiati,   mashg‘uloti,   siyosiy   holat,   hukmdori,   xalqning   unga
munosabatini ochib o‘tishga harakat qilar edi. Xususan, Hirot shahri haqida yozar
ekan   uning   hukmdori   Husayn,   mardligi,   uning   ikki   marta   urushda   mo‘jizaviy
ravishda   erishgan   g‘alabasi:   biri-isyonkor   Xalilni,   ikkinchisi-rofiziylar   sultini
Mas’udni   yengani   haqida   ma’lumotlar   berib   o‘tgan.   Rofiziylar─shia   yo‘nalishida
gi oqim bo‘lib, ular o‘sha davrda Bayhaq va Sabzavor shahrining tog‘larig chiqib
qaroqchilik,   talonchilik,   bosqinchilik   qilib,   yashirinib   yurar   edilar.   Ular   o‘z
tarafdorlarini   ko‘paytirib,   odamlarni   o‘z   mazhabiga   o‘tkaza   boshlaydi   va   Saraxs,
Zova, Tus kabi  shaharlarni egallaydi. Ular Aliy Muso ar-Rizo sharafiga Mashhad
deb   atalgan   shaharda   xalifalikni   e’lon   qiladilar.   Sozi   davomida   Battuta   hurmatli,
mo‘tabar, taqvodor fahih Mavlono Nizomuddin to‘g‘risida ham ma’lumotlar berib
o‘tadi. 
Ibn Battuta Hirotdan so‘ng Jom keyin Tus shahriga boradi. Tus shahri haqida
shunday   deydi:” bu-Xurosonning   eng   yirik   va   muhim   shaharlaridan   biri   bolib,
olamga mashhur imom Abu Homid G‘azzoliy (r.a) vatanidir. Bu yerdan Mashhad
ar-Rizo shahriga bordik. Mazkur shahar amirul-mo‘minin Aliy ibn Abu Tolibning
o‘g‘li shahid imom Husaynning o‘g‘li Aliy Zaynul-obiddinning o‘g‘li Muhammad
al-Boqirning   o‘g‘li   Ja’far   as-Sodiqning   o‘g‘li   Aliy   ibn   Muso   al-Kozimning
sharafiga shunday nomlangan, raziyallohu anhum 35
!
Undan keyin u Xurosonning to‘rt poytaxt shaharlaridan biri-Nishopurga safar
qiladi.   Bu   shaharni   Kichik   Damashq   deb   nomlashlarini,   undan   to‘rt   daryo   kesib
o‘tishini, bozorlari kengva chiroyliligini, bozor o‘rtasida joylashgan jomesini, unga
yopishgan   to‘rtta   madrasa,   madrasalar   orasidagi   suvga   to‘la   anhorlarni   keltirib
34
 Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.: “Sharq”, 381-bet
35
 Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.: “Sharq”, 388-bet
20 o‘tgan.   Nishopurdan   so‘ng,   Bistom   shahriga   yo‘l   oladi.   Sayyoh   Nishopurdan
yo‘lga   chiqqanda   Hindikush   tog‘iga   yo‘liqadi.   U   bu   tog‘   nomini   ma’nosi-
“hindlarni   o‘ldiruvchi”   ekanligini   aytadi.   Tog‘dan   o‘tib   Panjhir   ya’ni   Beshtog‘ga
to‘xtaydi   va   u   Chingiz   vayron   qilmasdan   oldin   obod   shahar   bo‘lganligini
Badaxshon to‘g‘idan “la’l”,”javohirlarga boy daryo oqqanligini aytadi. Ibn Battuta
Bistomdan Charxga, Charxdan G‘aznaga, G‘aznadan Kobulga qo‘nadi. 
1333-yilning yozini Ibn Battuta shimoli-sharqiy Eron va Afg‘oniston bo‘ylab
sayohat   qilish   bilan   o‘tkazgan   va   Nishopur,   Mashhad,   Jom,   Bistom   va   Kobul
shaharlarida   bo‘lgan.   Hindikush   tog‘laridan   oshib   o‘tgan   sayyoh   sav do   karvoni
bilan   G‘azna   orqali   Hindistonga   yo‘l   olgan   va   nihoyat,   1333-   yilning   12-sentabr
oyida   u   Hind   daryosini   kechib   o‘tib,   bir   umr   orzu   qilgan   mamlakati   Hindiston
tuprog‘iga   yetib   kelgan.   Shu   bilan   mashhur   jahongashtaning   O‘rta   Osiyoga
sayohati nihoyasiga yetadi.
Dehli   sultonligida   Ibn   Battuta   sulton   Muhammad   Tug‘loq   xizmatiga   kirgan.
Sayyoh   Hindistonda   sakkiz   yil   yashab,   dastlab   qozi,   so‘ng   faqix   lavozimlarida
faoliyat olib borgan.
21 2.2.  O‘rta Osiyo xalqlari hayotining asarda yoritilishi.
Bu   asarda   yuqorida   takidlab   o‘tganimizdek   etnografiyaga   oid   bo‘lgan
qimmatli   ma’lumotlar   keltirib   o‘tilgan.   Masalan:   Xorazm   shaharida   bolganda   u
yerda   ko‘rgan-kechirganlaridan   kelib   chiqib   quyidagiga   o‘xshash   ta’riflarni   berib
otadi.   “Xorazm   yonidan   Jayhun   daryosi   oqib   o‘tadi.   Bu   jannatdan   boshlanadigan
to‘rt daryodan biridir. Daryo Itil kabi muzlaydi. Yozda Termizgacha suzib borib, u
yerdan bug‘doy va suli olib keladilar” 36
. 
Bunda   o‘sha   davrda   ichki   hududlar   doirasida   ham   savdoni   rivojlanganini
ko‘rishimiz  munkin. Din  va diniy  ulomolardan  yaxshi   xabari  bo‘lgan Ibn Battuta
Xorazmdagi   yirik   diniy   ulomolari   haqida   so‘z   yuritadi   va   ularning   talimotida
islomdagi   buzilgan   aqidaviy   yo‘nalish-“mutaziliya”ning   qarashlari   ustunligini
aytadi.   Musulmon   sayyoh   Xorazmdan   chiqaverishdagi   biz   zoviya   ya’ni   xonaqoh
eng buyuk allomalardan biri Najmiddin Kubro qabri ustida qurilganligini aytadi.
«Men bu shaharda (Xivada) bo‘lgan vaqtda… qozi  Abu Hafs Umar …uyiga
tashrif buyurdim va qabulxonasiga qadam ranjida qildim. Bu go‘zal va keng xona
bo‘lib, chiroyli gilamlar bilan bezatilgan, devorlari mato bilan qoplangan qa tor tok -
cha larning har biriga oltin suvi yuritil gan kumush idishlar va iroqiy ko‘zalar quyil -
gan   edi.   Odatda   mam lakatning   fuqarolari   o‘z   uylarini   ana   shunday   tarzda
bezatadilar» 37
.
Ib n  Ba t t ut a  es da l i kl ar i d an
«Butun   dunyo   bo‘ylab   qilgan   sayohatim   davomida   men   xorazmliklardan
ko‘ra,   xushxulq   va   oliyjanob,   ajnabiylarga   nisbatan   mehribon,   mehmondo‘st
odamlarni uchratmagan edim».
Ibn   Battuta   Xorazmda   dasturxonga   tortilgan   meva-cheva,   yeguliklar   haqida
quyidagilarni yozadi:
«…taomlar:   qovurilgan   tovuq,   turna   va   kaptar   jo‘jalari,   yog‘liq   somsalar,
shirin   kulchalar   va   turfa   shirinliklar   qo‘yilgan   patnislar   keltirishdi.   Yana   boshqa
patnislar ham olib kelishdi. Ularda anor donalari, uzum va ajoyib qovunlar bor edi.
36
 Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.: “Sharq”, 360-bet
37
 Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.: “Sharq”, 361-bet
22 Tozalangan   anor   donalari   ichiga   tilla   qoshiqlar   solingan   oltin   va   kumush
idishlarda, bir qismi esa iroqiy shisha idishlarda tortildi». 
Quyidagi   fikrlar   orqali   saroy   ichki   muhiti   va   davlat   boshliqlarini   qanday
bo‘lganini tasavvur qilish munkin.
«Qozi   bilan   amirlarning   qarorlari   aniq   va   adolatli   bo‘ladi.   Chunki   ularni
ma’lum bir tomonning tarafini olishda ayblasholmaydi, bular pora ham olmaydi».
Ibn   Battuta   Samarqand   shahriga   tashrif   buyuganda   shahar   aholisi   haqida
quyidagicha yozadi.
«…Samarqand   juda   yirik   va   g‘oyat   go‘zal   shahar.   U   Vodiy   al-   Qassarin
(hozirgi   Zarafshon)   daryosining   qirg‘og‘ida   joylashgan.   Charxpalaklar   bog‘larni
sug‘orish uchun daryodan yuqoriga suv yetkazib beradi. Shahar aholisi sayr qilish
uchun   xufton   namozidan   so‘ng   daryo   bo‘yiga   kelishadi.   Daryo   qirg‘og‘ida
shunday   ulkan   saroylar   va   binolar   qad   ko‘tarib   turadiki,   ular   Samarqand
aholisining yuksak mahorat sohibi ekanligidan dalolat beradi» 38
.
38
  geografiya.uz/dunyoni-urganish/374-ibn-batuta.html  
23 XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   inson   o‘zi   qiziqqan,   xohlagan   va   foydali   deb   bilgan
ishini qilishni erta-kechi yo‘q. Faqat bu maqsadiga erishish uchun biroz jiddi-jahd
qilishi lozimdir. Bunga yaqqol misol tariqasida Ibn Battuta hayoti va uning qilgan
ishlarini keltirishlik kifoyadir. Ibn Battuta, aslida, o‘rta hol faqih oilasida tug‘ilgan.
U   ilm   olish   niyati   bilan   Makka   shahriga   kelgan.   Otasi   o‘g‘li   o‘z   kasbini   davom
ettirishini xohlasa-da, u o‘zining azaliy orzusi va maqsadi bolgan dunyoni sayohat
qilish, Hindistonda bolish niyatidan vos kechmadi va bunga erishdi. 
Hisob-kitoblarga   ko‘ra,   o‘zining   28   yillik   sayohatlari   davomi da   Ibn   Battuta
dunyoning uch qit`asidagi bir necha yuz shaharlarda bo‘lib, 120 ming kilometrdan
ortiq   masofani   bosib   o‘tgan.   Bunday   masofani   esa   hozirgi   vaqtda   bosib   o‘tishga
har   qanday   tadqiqotchi   hatto,   zamonaviy   texnika   vositalaridan   foydalangan
taqdirda   ham   qodir  bo‘lavermaydi.   U  “sayohati   davomida   60  dan  ortiq  hukmdor,
bundan bir necha barobar ko‘proq vazir, voliy va davlat arboblari bilan tanishgan
Ibn   Battuta   sayohatnomasida   shaxsan   tanigan  yoki   qabrlarini   ziyorat   qilgan  2000
dan ortiq kishi  haqida so‘z yuritadi” 39
. Shu bilan o‘zi shohidi  bo‘lgan narsalardan
bir ajoyib asar-“Sayohatnomani” yozdi.
Muallifning yozganlaridan ko‘rinadiki, u qayerga sayohat qilsa, o‘sha yerning
umumiy   tarifi,   tabiat-yu   ob-havosi,   aholi   mashg‘uloti,   rivojlangan   mashhur
sohalari,   arxitekturasi,   siyosiy   holati,   davlat   hukmdori,   xalqning   kayfiyati,   diniy-
ijtimoiy   hayotini   va   o‘sha   xalq   o‘zini   qanday   kutib   olganigacha   ochib   berishga
harakat qilgan.   Men bu zot  hayoti, ijodini  ozroq o‘rganish va bular asosida “kurs
ishi”   yozish   mobaynida   shunday   xulosaga   keldimki,   diniy   sohani:   shariat,   fiqh,
aqida, kalom, hadisshunoslik kabi ilmlarni yaxshi egallagan tarixchi tarixiy voqea-
hodisalarni   to‘g‘ri   tahlil   qila   oladi   va   xulosalar   chiqaradi.   O‘sha   davrda   yuzaga
kelgan turli muxolifatchi sekta va oqimlarni qaysi g‘oyaviy yo‘nalishlarga xizmat
qilayotganini   to‘g‘ri   anglaydi.   Ana   shunda   tarixchi   qarama-qarshiliklar   sabab-
oqibatlarini yoki birlashtiruvchi kuchlarni aniq ko‘rsata oladi. 
39
 Ibn Battuta. Sayohatnoma: mas’ul muharrir va muqaddima muallifi N. Ibrohimov. T.: “Sharq”, 323-bet
24 Xulosa   qismida   biroz   o‘z   shaxsiy   fikrlarimizga   suyongan   holda   bir   necha
taklif va mulohazalar berib o‘tamiz:
-Yurtimizdagi   “tarixiy   geografiya”   darsligi   yaxshi   yozilmagan.   Mintaqa
tarixchilarimiz   ushbu   asarni   yanada   chuqurroq   o‘rganib,   tarix   darsliklarimizni
bundagi ma’lumotlar bilan boyitsinlar;
-Kitob   ichidagi   qisqa-qisqa   voqealik-hikoyalarni   olib   maqolalar   tarzida
gazeta-jurnallarga nashga chiqarib xalqga yetkazsak;
-Keltirilgan joylarni “tarixiy geografik” jihatdan solishtirib o‘rganib, xaritalar
tuzsak;
-Qiziqarli   tarixiy   voqealigi   asosida   vidiofilmlar   tayyorlab   televidiniya   orqali
namoyish etsak. 
U   O‘rta   asrlardagi   hayotini   tadqiq   etish   borasidagi   cheksiz   xizmatlari   bois,
Ibn Battuta bilan nafaqat marokashliklar, balki butun musulmon mamlakatlari ahli
faxrlanadi.  Shu bois,  buyuk  sayyohning  nomi   turli   ob’ektlarda  abadiylashtirilgan.
Jumladan,   Birlashgan   Arab   Amirliklarining   Dubay   shahridagi   eng   yirik   savdo
markazlaridan biriga Ibn Bat tuta nomi berilgan. Savdo markazi bir vaqtlar sayyoh
borgan   yerlar:   Andalusiya,   Shimoliy   Afrika,   Eron,   Xitoy   va   Hindiston   nomlari
bilan   atalgan.   Savdo   markaziga   kiraverishda   esa   Ibn   Battutaning   katta   portreti
o‘rnatilgan   bo‘lib,   tagida   arab   va   ingliz   tillarida   sayyoh   to‘g‘risida   ma’lumotlar
yozilgan.
Biz   bu   ishda   asarda   keltirilgan   ma’lumotlarni   qo‘shimcha   adabiyotlarga
solishtirib   yanada   kengaytirishga   harakat   qildik.   Agar   siz   buni   o‘qib   biror
qo‘shimcha ma’lumot olib, u sizga foyda keltirsa, bu bizning yutig‘imiz.
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
Rahbariy adabiyotlar:
1. Karimov   I.   A.   Yuksak   ma’naviyat   -   yengilmas   kuch.   -   Toshkent:
Ma’naviyat, 2008. - B. 97.
2. Sh.M.Mirziyoyevning   “Erkin   va   farovon   demokratik   O zbekiston   davlatiniʻ
birgalikda barpo etamiz”- T.: 2016,-B.5 
Manba va Adabiyotlar:
1. Dunyoning iqtisodi-ijtimoiy geografiyasi atlasi.  9-sinf. T.2016. 3-bet
2. “Jahon adabiyoti” jurnali, 2011 yil, 10-son .  N. Ibrohimov
3. Ibn   Battuta.   Sayohatnoma:   mas’ul   muharrir   va   muqaddima   muallifi   N.
Ibrohimov.  T.:“Sharq”, 380-bet
4. Ibn   Battutaning   tarixiy   geografiyaga   qoshgan   xissasi.Refarat.NamDU.
Abdullayev Bekzod.4-bet.
5. O’rta asrlar tarixi. U.I Semyonev.  O’qituvchi nash. T.: 1973. 373-bet
6. O’z.ME.   Samarqanddagi   tarixiy  obidalar   va  muzeylari   bo’yicha   exskursiya
matnlari. 2010
7. O’zbekiston tarixi. A.Muhammadjonov. 7-sinf.T. Sharq.  2013. 149-bet
8. Shayx   M.S.Muhammad   Yusuf.   Islom   tarixi   ikkinchi   juz−T.:”Hilol   nashr”
2017-266-bet
Internet saytlar
1. ZiyoNET.uz
2. Geo olamiga sayohat geografiya.uz;
3. geografiya.uz/dunyoni-urganish/374-ibn-batuta.html    ;
4. Arxiv.uz  
26

IBN BATTUTA VA UNING “SAYOHATNOMA” ASARI haqida

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский