Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 293.9KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

0 Sotish

Ichki nazorat tizimini baxolash

Sotib olish
Ichki nazorat tizimini baxolash
Mundarija
Kirish………………………………………………………….…………….……..3
I-Bob Ichki nazorat tizimining nazariy meyoriy asoslari
1.1 Ichki nazorat tizimining nazariy masalalari.... ................................................. .. 5
1.2 Ichki nazorat tizimining huquqiy asoslari ………………………….…..……..14
1.3 Korxonalarda ichki nazoratning xisobot shakillarini xalqaro standartlarga 
muvofiq baxolash …………………………………………………………………20
II-Bob Ichki nazorat tizimini baxolashda xalqaro talablardan foydalanish
2.1 Ichki nazorat tizimini baxolashda xalqaro standartlar………………………..23 
2.2 Ichki nazorat tizimini baxolashda xalqaro talablardan 
foydalanish………………………………………………………………...……..28
Xulosa ………………………………………………...………………………….31
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………...………….35
1 Kirish
Iqtisodiyotni modernizatsiyalash sharoitida xo’jalik yurituvchi  sub’ektlarning  
moliyaviy  holati to’g’risidagi  ishonchli  ma’lumotlarga ega bo’lishning asosiy 
quroli bu ichki auditdir. Mamlakatimizda, mustaqil davlat sifatida  olib  
borilayotgan  islohatlar  o’zining  ijobiy  natijalarini  ko’rsat moqda, xo’jalik  
yurituvchi  sub’ektlar  texnik  va  texnologik  yangilashni  jadallashtirish  va uni  
kulamini  kengaytirish  o’ziga  xos  richak  vazifasini  o’tamoqda.  Shu  xususida 
O’zbekiston  Respublikasi  Birinchi Prezidenti  I.A.Karimovning ushbu fikrini 
eslatib o’tish o’rinlidir:  «2013  yil  va  yaqin  kelajakka  mo’ljallangan  
dasturimizni  amalga oshirishda  iqtisodiyotimiz  va  uning  etakchi  tarmoqlarini  
modernizatsiya  qilish, texnik  hamda  texnologik  yangilashni  jadallashtirish  va  
uning  ko’lamini kengaytirish,  ishlab  chiqarishni  diversifikatsiya  qilish  
markaziy  o’rin  tutishi darkor.  Bu  borada  2013  yil  uchun  ishlab chiqilgan  va  
370  dan  ortiq  strategik muhim  loyihani  amalga  oshirishni  ko’zda  tutadigan  
Investitsiya  dasturi  g’oyat muhim  ahamiyat  kasb  etadi.  Ushbu  maqsadlar  
uchun  ajratilayotgan  13  milliard dollarning  75  foizini  ichki  manbalar  
hisobidan moliyalashtiriladigan  mablag’lar, qolgan qismini jalb etiladigan xorijiy 
investitsiyalar tashkil etadi. Ishlab chiqarish qurilishi  uchun  mo’ljallanayotgan  
jami  investitsiyalarning  qariyb  to’rtdan  uch qismini  yangi  ishlab  chiqarish  
korxonalarini  barpo  etish,  rekonstruktsiya  va modernizatsiya qilish uchun 
yo’naltirishga to’g’ri kelmoqda.Investitsiya dasturini amalga oshirishda 
O’zbekiston Tiklanish va taraqqiyot jamg’armasi  tobora  muhim  o’rin  tutmoqda. 
2013  yilda  faqat  Jamg’arma mablag’lari hisobidan qiymati 780 million dollarlik 
34 tadan ortiq muhim loyiha, birinchi navbatda, xorijiy sheriklar bilan hamkorlikda
barpo etilayotgan ob’ektlarni moliyalashtirish rejalashtirilmoqda».Korxona ichki  
auditi  nazoratning  bir shakli sifatida bozor  munosobatlariga asoslangan  tizimga  
mos  keladi.  Korxonaning  turli  xalkaro  tashkilotlarda  faol qatnashishi,  jahon  
iqtisodiyot  hamjamiyatiga  qo’shilishi  jarayonida  iqtisodiy ko’rsatkichlarni  
xorijiy  mezonlarga  taqqoslanishi  ichki  auditning  uslubiy tamoyillarini jahon 
amaliyotida qabul qilingan standartlar talabiga javob berishini ta’minlashni talab 
etmoqda. Iqtisodiyotini  modernizatsiyalash 
sharoitida  korxonaning   hisobotni  ichki  audit  yordamida  tasdiqlashning  roli  va
ahamiyati  ham  oshadi,  bu  axborotlar investitsiya  va  moliyaviy  faoliyatda  turli 
bitimlar  tuzish  chog’ida  boshqaruvga  doir  qarorlar  qabul  qilish  uchun  ham  
asos bo’ladi.
Iqtisodiyotni  rivojlantirishda  uning  infratuzilmalaridan  biri  bo’lgan 
korxonalarda  ichki  auditorlik  faoliyatini  mujassamlashtirishda  ichki  audit 
faoliyatini kompyuterlashtirish ishlarini ishlab chiqish va uni tadbiq qilish muhim 
ahamiyatga ega va bu masalalar bilan Respublikamizdagi va xorijiy etuk oliml ar 
shug’ullanishmoqda.
2 1.  Ichki nazorat tizimining nazariy meyoriy asoslari
Ichki   nazorat   tizimi   va   ichki   auditning   farqi   quyidagicha:   ichki   nazorat
korxonaning o’z maqsadiga erishishida doimiy ravishda faoliyat olib boradi.   Ichki
audit esa, ichki nazoratning bir elementi hisoblanadi. Ichki audit korxonaning ichki
nazoratini   kuchaytirish   maqsadida   tashkil   etiladi.   Shu   jihat   bilan   ichki   audit
xizmati va ichki nazorat tizimi bir-biridan farqlanadi.
Birinchi   navbatda  ichki  nazorat  tizimiga  qo’yilgan   asosiy   talablarni    ko’rib
o’tamiz:
1. Har   bir   sub’ektning   nazorat   ostida   bo’lishi.   Korxonada   faoliyat
ko’rsatib   kelayotgan   xar   bir   sub’ekt   nazorat   ostida   bo’lishi   kerak.   Har   bir
sub’ektning biriqtirilgan ishni  bajarishi  boshqa sub’ektlar  tomonidan tekshirilishi,
lavozim   majburiyatida   qayd   etilishi   lozim.   Bir   qator   sub’ektlar   tomondan   ichki
nazoratning   qanday   darajada   olib   borilayotganligini   va   holati,   avvalo   korxona
rahbari   qiziqishi   lozim.   Shuning   uchun   ham   bu   kabi   sub’ektlar   faoliyatining
nazorati,   korxona   rahbari   har   xil   turdagi   ekspertlar   yoki   tashqi   audit   xizmatidan
foydalanish mumkin.
2. Birinchi darajali nazoratni bir kishiga yuklamaslik.  Bu holat, ya’ni
nazoratni bir kishiga yuklash, o’z faoliyatini suiste’mol qilish yoki boshqa noxush
oqibatlarga olib kelishi mumkin.
3. Ma’muriyatni   manfaatdor   bo’lishi.   Ichki   nazorat   tizimining   amal
qilishi   boshqaruvning   mansabdor   shaxslarini   halolligisiz,   yetarli   tartibdagi
manfaatdorligisiz va qatnashishisiz samarali bo’la olmaydi.
4. Ichki   nazorat   sub’ektlarining   vakolatliligi,   vijdonli   ekanligi   va
halolligi.   Agar   xizmat   qilish   funktsiyalariga   nazorat   qilishni   amalga   oshiradigan
qiladigan korxona xodimlari, ushbu sanab o’tilgan tavsiflarga ega bo’lmasa, unda
ichki   nazorat   tizimida   xatto   ideal   ravishda   tashkil   etilgan   ham   samarali   bo’la
olmaydi.
5. Ichki   nazorat   uslubiyatining   qabul   qila   olinadigan   darajaligi
(qo’llanish   mumkinligi).   Tekshiruv   maqsadi,   vazifasi   va   oqilona   bo’lishi   lozim.
Nazorat   funktsiyasining   taqsimlanishi,   ichki   nazorat   tizimi   va   qo’llaniladigan
metodlar maqsadga muvofiq bo’lishi kerak.
6. Ustuvorlik.   Oddiy   (joriy   ravishda   amalga   oshiriladigan)   katta
axamiyatga ega bo’lmagan muomalalar (masalan, miqdori mahalliy nizomlar bilan
tasdiqlanganmaydigan   xarajatlar)   ustidan   mutlaq   nazoratni   o’rnatish   maqsadga
muvofiq   emas   va   u   faqatgina   eng   muxim   bo’lmagan   masalalardan   kuchni
chalg’itishga olib keladi. Strategik axamiyatga ega bo’lgan soxalarda esa, garchand
ushbu soxa “xarajatlar-natija” tamoyili bo’yicha o’lchanishi juda qiyin bo’lsada, bu
soxa ustidan nazorat o’rnatilishi lozim deb hisoblanadi.
7. Optimal   markazlashtirish   (tashkily   tuzilmaning   adekvatligi,   mos
kelishi).   Ichki  nazorat doimiy harakatda bo’lishi, barqarorlik, uzluksizlik talablari
asosida   tashkil   etilishi   bu   korxona   tarkibiy   tuzilishini   optimal   darajada   tashkil
etilganligini   hamda   ichki   nazorat   tizimi   korxonaning   hajmi   va   murakkablik
darajasiga   javob   berishi   lozim.   Har   bir   tizimda   o’ziga   xos   kamchiliklar   mavjud.
Masalan, ma’lumotning sekin harakati, qarorning kech qabul qilinishi yoki yuqori
3 va quyi o’rindagilarning e’tiborining bir biriga mos kelmasligi. Har bir variantning
kuchli va kuchsiz tomonlarini baholash lozim.
8. Yagonalashgan   javobgarlik.   Har   bir   nazorat   faqatgina   bitta
javobgarlik   markazi   uchun   biriktirilishi   lozim.   Ma’suliyatsizlikdan   kechish
maqsadida aloxida bir funktsiyani ikkita yoki bir nechta javobgarlik markazlariga
biriktirib   qo’ymaslik   kerak.   Ammo   bir   nechta   nazorat   qilish   funktsiyalarini   bitta
javobgarlik markaziga biriktirib qo’shimcha ruxsat etiladi.
Misol
Bosh   buxgalterning   alohida   nazorat   funktsiyasi   bo’lib   amalga   oshirilgan
xo’jalik   muomalalari   O’zbekiston   Respublika   qonunchiligi   talablariga   mos
kelishini nazorat qilish hisoblanadi. Bosh buxgalter qonunchilik xolatlari buzilishi
to’g’risidagi   ma’lumotlarni   raxbariyatga   yetkazmaganligi   uchun   javogarlikka
tortilishi   lozim.   Ichki   auditorning   nazorat   funktsiyasi   esa   bunday   hollarda,
buxgalter   tomonidan   o’z   nazorat   funktsiyalarining   sifatli   bajarilishi   ustidan
tekshirishlarni  amalga oshirib borish   hisoblanadi. Auditor aks ettirilgan xo’jalik
muomalarini   baholaydi,   biroq   u   buxgalteriya   hisobida   qonun   buzilishini
aniqlamaganligi uchun javobgarlikka tortilishi mumkun.
9. Funktsional   o’rin   almashish .   Ichki   nazoratning   aloxida
sub’yektlarning   va   vaqtinchalik   chiqib   ketishi   nazorat   qilish   amallarining   uzilib
qolishiga olib kelmasligi zarur. Buning uchun, o’z navbatida, har bir xodim (ichki
nazorat   sub’yektga)   o’zidan   yuqori   turuvchi,   o’zidan   quyi   turuvchi   va   o’z
darajasidagi  bir yoki ikkita xodimning nazorat  qilish ishlarini bajara olishi  lozim,
bu   esa   ularning   chiqib   ketishi   davrida   nazorat   qilish   ob’yekti   bilan   mos   bo’lgan
aloqa yo’qotmasligining  oldini olishga imkoniyat yaratadi.
10. Qat’iy   belgilanganlik.   Ichki   nazorat   tizimining   amal   qilish
samaradorligi   korxonada   nazorat   tizimining   qat’iy   belgilangan   qoidaga   qay
darajada bo’ysunishiga bog’liq. Albatta, hamma narsani  nazoratga olish qiyin, bu
vaziyatda nazoratni o’rnatish uchun qat’iy qaror qabul qilishga to’g’ri keladi.
11. O’zaro   hamkorlik   va   muvofiqlashtirish.   Nazorat   tashkil   etilishi
jarayonida,   korxonaning   barcha   bo’limlarining   aniq   hamkorligi   asosida   amalga
oshirilishi lozim.
12. Fayl   va   aktivlarga   ruxsatsiz   kirishga   yo’l   qo’yilmaslik.
Ma’lumotlarga   ruxsatsiz   kirishga   to’sqinlik   qilish   va   nazoratni   o’rnatish   uchun
quyidagi choralarni ko’rish lozim:
-binoga   ruxsatsiz   kirmaslik   (qo’riqlash,   ruxsat   berish   rejimi,
signalizatsiya, kuzatuv tizimini yo’lga qo’yish);
-kompyuter   va   boshqa   ma’lumotlar   bazasiga   ruxsatsiz   kirilishiga
(kompyuter   tizimini   parollash)   hamda   texnik   vositalar   orqali
ma’lumotlarning   chetga   chiqishiga   yo’l   qo’ymaslik   (eshitish   va   kuzatuv
moslamalarini hamda fotoaparatning ruxsatsiz olib kirilishi);
-korxonaning   xo’jalik   sirlarini   xodimlar   tomonidan   olinishida
belgilangan tartibda ruxsatnoma olish orqali berilishini yo’lga qo’yish. Bunda
korxonaning  tijorat  sirlarini ng  chetga chiqishini oldi olinadi.
4 14.   Fayl   va   aktivlarning   xavfsizligi.   Tabiiy   ofat   xodisalari   ro’y   berishi
mumkin   bo’lgan   xollarda   eng   muximroq   bo’lgan   xujjatlarni   yonmaydigan
seyflarda   saqlash,   o’t   o’chirish   moslamalariga   ega   bo’lishi,   yong’in   paytida
xarakatlanish tartibini aniqlab beradigan kerakli qo’llanmalar bo’lishi kerak.
Elektr   tizimining   uzilishi   yoki   texnika   tizimining   ishdan   chiqishini   hisobga
olgan   holatda,   kerakli   ma’lumotlar   va   fayllarni   qo’shimcha   xotirada   saqlab
borish va zaxira elektr ta’minoti bilan ta’minlash lozim.
15.   Xo’jalik   muomalalarini   ketma-ketligi   maxsus   sxemalar   asosida
faoliyatni qat’iy belgilab   berish.   Bu kabi sxemalar bo’limlarning javobgarligi,
ruxsat   etilgan   faoliyatlar   bo’yicha,   nazorat   jarayonini   hamda   har   bir
faoliyatning   qoidalari   bo’yicha   ma’lumotni   o’z   ichiga   olgan   bo’lishi   lozim.
Sxemadagi   ma’lumotlar   tushunarli   holatda   bo’lishi   lozim   va   bu   holatda
ma’lumotni xodimlarga o’z vaqtida yetkazib berib turish zarur hisoblanadi.
16. Hisobga   olish   va   nazorat   qilish   tizimiga   yangi   axborot
texnologiyalarini jalb qilish.   Korp o rativ turdagi yirik iqtisodiy salohiyatga ega
bo’lgan   yirik   korxonalar,   yangi   va   sifatli   dasturlar   bilan   ta’minlangan
texnologiyalarga   bosqichma - bosqich   o’tish   maq s adga   muvofiqdir.   Bu   holat
quyidagilarga yordam beradi:
-mijozlar talablarini bajarish quvvatidagi muammolarni hal etish;
-xodimlarning faoliyat tizimidagi salohiyatini oshiradi;
-korxonaning   boshqarish   rejimini   real   masshtabdagi   vaqtda   amalga
oshirishini ta’minlaydi;
-tarmoqlar   o’rtasidagi   o’zaro   aloqadagi   faoliyatni   amalga   oshirilish
samarasini oshiradi;
-ma’lumotlarni kompyuter tizimiga qo’l bilan kiritilishida yo’l qo’yiladigan
kamchiliklarni bartaraf etadi.
17. Nazorat faoliyatini amalga oshirilishining hujjat bilan tasdiqlanishi.
Muhim   nazorat   faoliyatini   amalga   oshiruvchi   har   bir   mas’ul   shaxs   nazoratni
amalga   oshirilayotganligini   tasdiqlash   maqsadida   muntazam   ravishda   yozma
shaklda   imzo   bilan   tasdiqlagan   holatda   hisobot   berib   borishi   lozim.   Bu   kabi
hisobot belgilangan muvofiqlashtiruvchi markazga taqdim etilishi lozim. Hisobotni
tekshirgan shaxs tomonidan ushbu hisobot tekshirilganligini tasdiqlash maqsadida
imzo   qo’yilishi   lozim.   Bu   qoidaning   amalga   oshirilishi   ichki   nazoratning   har   bir
pog’onasi nazoratini tekshirib borish imkonini beradi.
18.   Ichki   nazoratchilarning   majburiyatlarini   doimiy   ravishda   qayta
taqsimlash   Nazoratning   samaradorligini   oshirish   hamda   o’z   vazifalarini
suiste’mol   qilinishini   oldini   olish   maqsadida   xodimlar   o’rtasidagi   majburiyatlar
qayta taqsimlanib borilishi lozim.
Buxgalter   majburiyatlarining   doimiy   ravishda   qayta   taqsimlanishi
quyidagilarga yordam beradi:
-buxgalter   tomonidan   har   bir   faoliyatning   o’zaro   nazorati   tufayli
kamchiliklarning yuzaga kelishi ehtimoli kamayadi;
5 -bitta   uchaskada   ishlash   orqali   bir   xil   ishdan   toliqishni   oldini   oladi   va
buxgalter ishining samarasini oshiradi;
-buxgalteriya xodimlarining uddaburonligini oshiradi.
Misol 
Buxgalteriyaning bir-biriga teng bo’ladigan xodimlarining majburiyatlarini
har   yili   qayta   taqsimlash   maqsadga   muvofiqdir.   Har   xil   uchastkalarga   ishga
o’tkazish  buxgalterning   o’z  malakasini   yuqori  darajada   ushlab  turishiga   yordam
beradi.  Agar  buxgalterga   yangi  uchastkada  qo’shimcha  bilimni  o’rganish  to’g’ri
kelsa,   bunda   arzimagan   xarajat   bilan   bu   xodimlar   o’zaro   aloqador   va   xo’jalik
ishlarini amalga oshirishda yanada epchilroq xodimga aylanadi.
19.   Har   tomonlama   oshiriladigan   nazorat.   Korxonaning   boshqaruvi   va
uning   rivoji   uchun   har   bir   tarmoqning   har   tomonlama   nazorati   muhimdir.
Tekshiruv   tadbirini   rejalashtirishda,   iqtisodiy,   yuridik,   ilmiy-texnikaviy   hamda
ijtimoiy   bo’limlarini   har   tomonlama   o’rganish   lozim.   Yo’riqnomani   noto’g’ri
tushunish,   muhokamalarda   xatolik,   shaxsning   beparvoligi,   javobgar   shaxsning
parishonxotirligi   yoki   charchaganligi,   jamoa   o’rtasida   kelishmovchiliklar,   o’z
lavozimini suiste’mol qilish va odobsizlik qilish hammasi ichki audit menejeri yoki
xodimlar bo’limi e’tiborida bo’lishi lozim.
Misol 
Buxgalteriya   biror-bir   xodimning   ish   faoliyat   sifatini   tekshirish
kutilmaganda tekshirganida o’tkazish, o’sha xodimga psixologik tomondan yomon
ta’sir ko’rsatadi va o’zaro kelishmovchilik yuzaga kelishiga asos bo’ladi. Har bir
xodimning   o’ziga   xos   xarakterga   egaligi   tufayli,   ish   jarayonida   nizoning   yuzaga
kelishi   xodimning   asabiylashishiga   olib   keladi,   natijada   esa   xodimning   ishga
bo’lgan   e’tiborini   kuchsizlantiradi   va   ishda   yuz   beradigan   xatoliklarning
oshishiga sabab bo’ladi.
20. Nazorat qilish obektlarning o’zaro bog’liqligini tushunish. Agar biror-bir
ob’ektning nazoratida oqsoqlik yuzaga kelsa, bevosita muammoni yuzaga keltirgan
vaziyat   bilan   ish   olib   boorish   lozim.   Bunday   yondashish   oqsoqlikning   yuzaga
kelishi sababini aniqlash hamda kelgusida takrorlanmasligini ta’minlaydi.
Tekshiruv jarayonida ichki audit tomonidan, komp’yuter xotiralariga saqlab
qo’yilgan buxgalteriya muomalalar pul harakatlari noto’g’ri hisob raqamlarda aks
ettirilganligi aniqlansa, bu holatda quyidagi choralar amalga oshiriladi:
a) buxgalteriya hisobi shakli bo’yicha yo’l qo’yilgan kamchiliklarni aniqlash
hamda ularni bartaraf etish; 
b)   amaliy   buxgalteriya   dasturining   sifati   yoki   hajmi,   dastur-texnika
kompleksiga baho berish;
v)   xatoni   e’tibordan   chetda   qoldirgan   buxgalterning   professional   bilimiga
baho berish.
21.   O ldindan   o’tkaziladigan   nazoratning   ustuvorligi .   Boshqarilayotgan
ob’ektning   ahvolining   yomonlashuvi   yoki   oqsoqlanishi   borasida   tekshiruvning
boshlang’ich   bosqichlarida   ogohlantirishi   lozim.   Bu   holat   nazoratdagi   ob’ektning
6 talab   qilingan   axvolga   olib   kelishda   yuzaga   kelishi   mumkin   bo’lgan   yo’qotishlar
va xarajatlarning oldini olishda yordam beradi.
22.   Oldingi   tekshiruvda   kamchiliklar   bo’yicha   aniqlangan   ma’lumotlardan
foydalanish.   Har   bir   nazorat   jarayonida   oldingi   tekshiruvda   aniqlangan
kamchiliklardan   foydalanish,   ushbu   kamchiliklarning   qaytarilmasligini
ta’minlaydi. 
23.   Rivojlanish   va   takomillashtirishning   uzluksizligi.   Vaqt   o’tishi   bilan
hattoki   boshqaruvning   ilg’or   usul lar i   ham   eskirib   boradi.   Ichki   nazorat   tizimini
shunday tashkil etishi kerakki, u korxona faoliyatining ichki va tashqi o’zgarishlari
natijasida   yuzaga   kelishi   mumkin   bo’lgan   yangi   muammolarni   hal   etishda
moslashuvchan   bo’lishi   kerak   hamda   korxonaning   kengayishida
zamonaviylashishini ta’minlab berishi kerak.
Korxonada   ichki   audit   tizimining   muvaffaqiyatli   faoliyatini   ta’minlashning
asosiy yo’li quyida keltirilgan tamoyillarga rioya qilishdadir:
1. Mas’uliyatlilik   tamoyili:   Korxonada   faoliyat   olib   boruvchi   har   bir
ichki   audit   xodimi   o’z   faoliyatini   olib   borishda   iqtisodiy,   ma’muriy   va   intizomiy
mas’uliyatni   his   qilishi   kerak.   Agar   xodim   tomonidan   mas’uliyat   his   qilinmasa,
nazorat talab darajasida olib borilmaydi.
2. Muvozanatni   ushlab   turish   tamoyili.   Yuqoridagilardan   kelib   chiqib,
korxonaning   nazorat   funktsiyasi   qanday   tarzda   olib   borilishi,   resurslar   bilan
ta’minlanishi va bajarilishi bo’yicha auditor tomonidan buyruq berilmasligi lozim.
Nazorat   sub’ektlari   tomonidan   majburiyatlar   korxonaning   ish   hajmi   va
imkoniyatidan kelib chiqib belgilanishi lozim.
3. Yuzaga   kelgan   kamchiliklar   bo’yicha   o’z   vaqtida   ma’lumot   berish.
Yuzaga   kelgan   kamchiliklar   bo’yicha   ma’lumot,   ushbu   kamchiliklar   bo’yicha
qisqa vaqt  ichida qaror qabul  qilish vakolatiga ega kishiga o’z vaqtida etkazilishi
lozim.   Agar   ma’lumot   kechiqtirilsa,   salbiy   oqibatlarga   olib   keladi.   Dastlabki
nazoratda   oqibatlarning   yuzaga   kelish   ehtimoli   bo’yicha   malumot   o’z   vaqtida
etkazilmasa, bu nazoratni amalga oshirilishidan ma’no qolmaydi.
4. Nazoratga   oluvchi   va   nazoratga   olingan   tizimning   mutanosibligi:
Ichki   audit   tizimining   murakkablik   darajasi   nazoratdagi   tizimning   murakkablik
darajasiga   mutanosib   bo’lishi   kerak,   ya’ni   ob’ekt   bo’yicha   tekshiruvni
muvaffaqiyatli olib borish uchun ichki audit shu darajada murakkab bo’lishi lozim.
5. Butlik   tamoyili:   Har   xil   turdagi   ob’ektlar   bir-biriga   aloqador   bo’lgan
ichki auditni o’ziga qamrab olgan bo’lishi kerak, ya’ni audit tor doiradagi ob’ektlar
bilangina chegaralanmasligi kerak.
6. Javobgarlikning   taqsimlanish   tamoyili:   Xodimlar   o’rtasida   vazifalar
shunday taqsimlanishi kerakki, bir xodimga bir vaqtning o’zida quyidagi vazifalar
yuklatilmasligi kerak:  belgilangan aktivlar  bo’yicha operatsiyalarga ruxsat  berish,
berilgan   operatsiyalarni   ro’yxatga   olish,   operatsiyalar   bo’lganligini   ta’minlash
hamda   ularni   inventarizatsiyadan   o’tkazish.   Salbiy   oqibatlar   yuzaga   kelmasligini
oldini   olish   maqsadida   bu   funktsiyalarni   bir   necha   xodimlar   o’rtasida   taqsimlash
lozim.
7. Ruxsat   berish   hamda   ma’qullash   tamoyili:   Har   bir   xo’jalik
7 operatsiyalarining   amalga   oshirilishida   vakolatli   shaxs   tomonidan   ruxsat   berilishi
rasmiy   ravishda   ta’minlangan   bo’lishi   kerak.   Rasmiy   ruxsat   bu   umumiy   turdagi
xo’jalik  operatsiyalar  yoki  aniq  bir   operatsiya  bo’yicha  rasmiy  qaror   hisoblanadi.
Rasmiy   ma’qullash   bu   boshqaruv   tomonidan   berilgan   ruxsatidir.   Yuqorida   qayd
etilgan   tamoyillarning   barchasi   bir-biriga   bog’liqdir,   ularning   birikishi   aniq   bir
vaziyatdan kelib chiqadi
Ichki  nazorat  tizimini  tashkil  qilish  maqsadini  amalga  oshirish  uchun alohida
topshiriq  lozim  bo’ladi.  Tashkilot  rahbari  ichki  nazorat  tizimini  tashkil qilish
va etarli darajada ushlab turishi uchun quyidagilarni amalga oshirishi zarur:
-     buxgalteriya     hisobotida     nimaiki     kiritilishi     lozim     bo’lsa     barchasi   kiritilishi
kerak,     shu     bilan     birga     to’g’ri     aniqlangan,     klassifikatsiyalangan,     to’g’ri
baholangan va aniq yuritilgan; 
-  buxgalteriya  hisoboti  tashkilot  to’g’risida  to’laligicha  to’g’ri  va obektiv baho
berishi kerak;
-  tashkilot  mablag’i  qonunsiz  o’zlashtirilgan  yoki  samarasiz
foydalanilgan bo’lmasligi kerak;
-     har     qanday     chetga     og’ishlar     o’z     vaqtida     aniqlanishi,     tahlil     kilinishi     va
ayibdorlar javobgarlikka tortilishi kerak;
-     ichki     hisobot     tezlik     bilan     kerakli     shaxslarga     etkazilishi,     ma’suliyati
yuklatilgan shaxslar boshqaruv qarorini qabul qilishi kerak.
Ichki     audit     etarli     darajada     bo’lishiga     erishishning     asosiy     mezonlari
quyidagilardir:
-  tashkiliy tuzulishning samaraliligi:
-  amalga  oshirilayotgan  tadbirlarning  buxgalteriya  siyosatiga  mos bo’lishi:
-   aktivlar saqlanishiga qaratilgan tadbirlarning majburiyligi:
-  samarali ichki-audit dasturi.
8 1- chizma.  Ichki audit xizmatining tavsiflanishi 1
1.2  Ichki nazorat tizimining nazariy masalalari
Ichki nazorat tizimi quyidagi omillar ta’siri ostida bo’ladi: 
 Boshqaruvning ichki nazoratga bo’lgan munosabati;
 Korxona   faoliyatining   ichki   sharoitlari,   uning   hajmi,   ko’lami   va
faoliyat turi;
 Uning soni va hududiy jihatdan har xil joylashganligi, uning bir qismli
yoki shuba korxonalariga ega bo’lishi;
 Maqsad va vazifalarining strategik o’rnatilganligi; 
 Faoliyatning   mexanizatsiyalashganligi   va   kompyuterlashganligi
darajasi;
 Resurs bilan ta’minlanganligi;
 Xodimlar tarkibining bilim darajasi;
Ichki nazorat quyidagicha tashkil etilishi mumkin:
a) yillik   hisobotni   tasdiqlash   maqsadida   yig’ilgan   aktsiyadorlar
yig’ilishida saylangan taftish komissiyasi shaklida;
b)  bevosita rahbarga buysunuvchi ichki audit bo’limi shaklida
c) nazorat guruxi shaklida 
d) inventarizatsiya bo’limi shaklida;
e) ichki   audit   tekshiruvini   o’tkazish   uchun   auditorlik   tashkiloti   bilan
shartnoma shaklida bo’lishi mumkin.
Savol:   korxona   rahbariga   yoki   boshqaruviga   ichki   audit   kerakmi?
Korxonalarda hozirda an’anaga ko’ra faoliyat ko’rsatayotgan ichki nazorat xizmati
1
 Tulaxodja е va M.M. «Audit» (darslik). Toshk е nt Davlat iqtisodiyot univ е rsit е ti. Iqtisodiyot, 2010 y. – 456-b.
9Ichki auditning asosiy tavsiflari	
Mustaqillik va ob’ektivlik
Xo’jalik yurituvchi sub’ekt
faoliyatini rivojlantirish	
Kafolat va maslahatlar berish     va   nazorat-taftish   xizmati   foydaliroqmi?   (shuni   ta’kidlash   keraki   hozirda   G’arb
mamlakatlari   korxonalarning   amaliyotida   ichki   audit   xizmati   ko’proq   tarqalgan;
ichki   nazorat   xizmati   kam   qo’llaniladi   va   nazorat-taftish   xizmati   esa   umuman
qo’llanilmaydi. 
Korxonaga   nechta   nazorat   organi   kerakligi   va   qaysi   biri   muhimroq
ekanligini   korxona   rahbari   va   menejeri   aniqlaydi.   Qaror   qabul   qilishda
korxonaning   nazorat   bo’limi   muhim   ahamiyatga   egadir,   agar   ichki   nazorat   yoki
risklarni   boshqarish   tizimi   to’g’ri   yo’lga   qo’yilmagan   yoki   samarasiz   ishlayotgan
bo’lsa,   ichki   audit   faoliyatning   maydoni   keskin   torayib   boradi,   chunki   uning
vazifasi   ichki   nazorat   tizimining   samarani   baholashdan   iboratdir.   Bu   holatda
korxona menejerining asosiy vazifasi korxonada nazorat tizimini takomillashtirish
hisoblanadi. 
Taftish. Korxonada ichki  nazorat  tizimini  ishlab chiqish jarayoni murakkab
va   uzoq   vaqtni   oladi   hamda   korxonada   nazorat   taftish   bo’limi   tashkil   etilishi
zaruriyati   tug’iladi,  bu holatda  nazorat-taftish  xizmati  xatoliklarni  yoki   lavozimni
suiste’mol   qilinishi   xolatlari   yuzaga   kelishini   aniqlaydi.   Shuni   ta’kidlash   joizki,
taftish  faoliyati  amalga     oshirib bo’lingan faoliyat  ustidan  o’tkaziladi.  Ichki   audit
esa   korxonaning   umumiy   istiqbolini   ko’ra   oladi   va   kelgusida   bo’lishi   mumkin
bo’lgan   hodisalarni   tahlil   qiladi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   taftish   ishlari   bo’lib
o’tgan kamchiliklar bo’yicha xulosa beradi, ichki audit esa imkoniyatni baholaydi
hamda   yuzaga   kelishi   mumkin   bo’lgan   riskni   kamaytirishga   hamda   salbiy
oqibatlarga   olib   kelmaslikni   oldini   olish   bo’yicha   takliflar   beradi.
Yuqoridagilardan   xulosa   qilib   shuni   ta’kidlash   joizki,   korxonada   ichki   taftish
tizimining mavjudligi ichki auditning keragi yo’q degan fikrni inkor etadi.
Shtat   bo’yicha   ichki   audit   xizmati.   Ichki   audit   xizmatining   korxona
rahbarlariga   bo’ysunishiga   har   xil   yondashiladi.   Eng   yaxshi   yo’l   ichki   audit
xizmati boshlig’ining kuzatuv kengashi bo’ysunishidir. Aynan shunday yondashish
zamonaviy   korporativ   boshqaruv   tamoyillariga   to’g’ri   keladi.   Bu   vaziyatda   ichki
audit   tizimining   ijro   boshqaruvidan   mustaqilligi   ancha   oshadi.   Bu   holatda   ichki
audit   xizmati   salohiyatidan   maksimal   darajada   foydalanish   imkonini   beradi.   Har
xil   sabablarga   ko’ra   bu   variantni   amalga   oshirish   imkoni   bo’lmasa,   ichki   audit
xizmati direktorlar kengashiga bo’ysunadi.
  Ichki   audit   xizmatining   tarkibiy   tuzilishi   va   xodimlari   soniga   aniq   bir
cheklov berilmagan, bu quyidagi omillarga ko’ra har xil bo’ladi: birinchi omil bu
korxonaning   ichki   audit   oldiga   qo’ygan   vazifasi.   Ikkinchi   omil   bu   ichki   audit
xizmatining tuzilishiga ta’sir etuvchi omillar, korxonaning xar xil turdagi risklarga
duch   kelganligi.   Uchinchi   omil   korxonada   nazorat   tizimining   yetukligi.
To’rtinchidan, korxona shohobchalarining ko’pligi va har xil joyda joylashganligi.
Ichki   audit   xizmati   tizimini   ishlab   chiqishdan   oldin,   avvalo   ichki   audit
xizmatining ob’ektivligini hamda erkinligini ta’minlash lozim. Sho’’balari ko’p va
har   xil   joyda   joylashgan   xolding  kompaniyalari   uchun  markazlashgan   ichki   audit
xizmati to’g’ri keladi. Uning xodimlari hududiy holatda korxonaning bosh ofisida
yoki sho’’ba korxonalarida joylashishi  mumkin. Ammo nima bo’lganda ham  ular
funktsional   ravishda   korxonaning   rahbariga   bo’ysunadi.   Ichki   audit   xizmati
10 ishchilarning   markazlashgan   strukturasi   korxonaning   qaysi   bir   filial   yoki
sho’’basida   joylashmasin,   korxonaning   ichki   audit   xizmati   boshlig’iga   yoki
korxona   rahbariga   bo’ysunadi.   Bu   turdagi   korxonalarga   boshqaruv   kuchsizlanish
ehtimoli   yuzaga   keladi   hamda   ichki   audit   xizmatining   erkinligi   va   ob’ektivligida
yuzaga kelish mumkin bo’lgan riskni kamaytiradi. 
Autsorsing   va   kosorsing.   Ichki   audit   tekshiruvidan   tashqari   tekshiruvchi,
chetdan audit tekshiruvi bo’yicha shug’ulanuvchi korxonani jalb qilgan holda yoki
tashqi   maslahatchi  jalb  qilish  orqali  amalga  oshirish  ham   mumkin. Bu  autsorsing
variantidir,   ammo   korxonaning   ichki   audit   masalalarini   tashqi   audit   hal   etishiga
tavsiya etilmaydi. Yana kosorsing varianti ham mavjud bo’lib bunda korxona ichki
audit   xizmati   tizimini  tashkil   etishi  va  ba’zi  hollarda  tashqi   ekspert   korxonalarini
yoki   tashqi   maslahatchilarni   jalb   qilish   mumkin.   Autsorsing   va   kosorsindan
foydalanishning afzalligi quyidagicha: 
- Har xil doiradagi ekspertlar xizmatidan foydalanish;
- Yuqori malakali audit xodimlari xizmatidan foydalanish;
- Audit resurslarini jalb qilishda tanlay olish.
Autsorsing   va   kosorsingdan   foydalanish   ko’pgina   korxonalarga   ma’qul
keladi, chunki  ko’pgina yirik va kichik korxonalar o’zining shaxsiy  audit  xizmati
tizimini   tashkil   eta   olmaydi   Ichki   audit   tizimini   tashkil   etish   qo’shimcha
xodimlarini   jalb   etish,   ularga   sharoitlar   yaratishni   talab   etadi.   Bu   esa   korxonaga
moliyaviy zarar keltiradi.
Tashqi  va  ichki  nazorat  bir  -  biriga  bog’liqligi  nazoratni  yagona  tizim 
ekanligini     bildiradi.   Shu   bilan   birga    tashqi    va   ichki    nazorat    o’rtasida
quyidagi 
farqlar mavjud.
1.  Nazoratni  majburiyligi.  O’zbekiston  Respublikasining  «Buxgalteriya 
hisobi to’g’risida»gi Qonuniga asosan tashkilotlar yillik buxgalteriya hisoboti
bilan 
auditorlik xulosasi topshirilishi kerak.
Qolgan holatlarda auditorlik tekshiruvlari tashqi nazorat bo’lganligi uchun 
ixtiyoriydir. Buni korxona rahbarining qaroriga asosan o’tkaziladi.
Ichki  nazorat  har  bir  korxona  uchun  uni  tashkiliy  -  xuquqiy  formasiga, 
mulkchiligidan  qat’iy  nazar,   hajmiga  va  tarmoqqa  bo’ysinishidan  qat’iy
nazar 
majburiy.
2.       Nazoratni     tashkil     kilish     maksadi.     Tashqi     auditni     maqsadi     -
tashkilotning     buxgalteriya     hisobini,     xisobot     ko’rsatkichlarini     tashqi
foydalanuvchilar   uchun     ishonchliligini     tasdiqlash.     Auditor     tekshirishni
yakunlab   auditorlik  xulosasini   bersa   maqsadga   erishilgan   bo’ladi.   Ichki   nazoratni
maqsadi     -korxonaning barcha xodimlarini o’zlariga birkitilgan vazifalariga amal
qilishlarini ta’minlash. Ichki nazoratni maqsadiga erishishi doimiy.
11 3.  Axborotlardan  foydalanuvchilar.  O’tkazilgan  tashqi  audit  axboroti
natijalaridan foydalanuvchilar tashqi foydalanuvchilar.
O’tkazilgan     ichki     nazoratni     axborotlari     ichki     foydalanuvchilar     uchun
tayyorlanadi, 
xususan tashkilot boshqaruvchisi  va  menejerlar uchun.
4. Tanlash  erkinligi.  Mustaqil  tashqi  audit auditorlik  faoliyati to’g’risidagi
qonun  asosida  tashkil  qilinib,  uning  asosiy  tamoyillari,  maqsadi,  izlanish
tartibi, 
auditorlik     dalillarini     to’plash,     natijalarni     yoritish,     tekshirilayotgan
tashkilot  rahbari
bilan  birgalikda  ish  olib  borish  ko’rsatilgan.  Tashqi  nazorat  ma’lum  bir
ma’noda
markazlashtirilgan va belgilab qo’yilgan.
Ichki  nazorat  tashkilot  boshqaruvining  maqsadi  va  vazifalaridan  kelib
chiqqan  holda  tashkil  qilinadi.  Davlat  tomonidan  ichki  nazoratni  asosiy
yo’nalishigina     belgilab     beriladi     -     xatlovdan     o’tkazish     tartibi,
xujjatlashtirishni
tashkillashtirish   qoidalari,  analitik  hisobni   yuritish  tavsiyalari,   boshqaruv
lavozim
majburiyatlarini aniqlash va boshqalar.
12 2-chizma.  Ichki nazorat usullari 2
1.3  Korxonalarda ichki nazoratning hisobot shakillarini xalqaro
sta ndartlarga muvofiq baxolash
Korxonalarda samarali faoliyat yurituvchi ichki audit xizmatini tashkil qilish
–   murakkab,   ko’p   bosqichli   jarayondir   va   uning   quyidagi   bosqichlarini   keltirib
o’tish mumkin: 
1. Tanqidiy   fikrlash   va   korxona   faoliyati   turlari   bo’yicha   uning   oldiga
qo’ygan   maqsadlari,   strategiyasi,   taktikasi,   uning   imkoniyatlari   va   tashkiliy
tuzilishi bilan tanishib chiqish;
2. Korxonaning yangicha ishlash konsepsiyasini yaratish va uni korxona
ichki qonunlari bilan meyoriy xujjatlari tasdiqlash. Ushbu yangicha ishlash uslubi
korxonaning   maqsadlaridan,   faoliyat   ko’rsatish   sohasi   va   imkoniyatlaridan   kelib
chiqqan holda uning yanada rivojlanishi, taraqqiy etishi, belgilangan maqsadlarga
erishishi,   bozorda   yanada   mustahkam   o’rin   egallashi   uchun   xizmat   qilishi   lozim.
Bu   konsepsiyalar   taskilotning   moliyaviy,   texnologik,   innovatsion,   investitsion,
hisob   va   kadrlar   siyosatida   aks   etishi   lozim.   Bu   kabi   qoidalar   chuqur   tahliliy
amallar,   etarli   darajada   hisob-kitoblar   o’tkazilgandan   so’ng,   ko’rib   chiqilgan
variantlar   ichida   eng   maqbuli   tanlangan   holda   amalga   kiritilishi   lozim   bo’ladi.
Ushbu   konsepsiyaning   korxona   ichki   qoidalari   bilan   mustahkamlanishi   korxona
moliyaviy-xo’jalik   faoliyatini   belgilangan   omillar   asosida   joriy   va   kelajakdagi
faoliyatini nazorat qilishga asos bo’ladi.
3.   Mavjud   boshqaruv   tizimining   samaradorligini   aniqlash   va   uni
yaxshilash   bo’yicha   chora-tadbirlar   ishlab   chiqish.   Boshqaruv   tuzilmasi   bo’yicha
nizom   ishlab   chiqish   va   unda   har   bir   bo’g’im   bo’yicha   boshqaruv,   funksional,
uslubiy   bo’ysinish   qoidalarini   yaratish,   kim   kimga   bo’ysunish   kerakligini   aniq
2
 Tulaxodja е va M.M. «Audit» (darslik). Toshk е nt Davlat iqtisodiyot univ е rsit е ti. Iqtisodiyot, 2010 y. – 446-b.
13Ic
h
k
i n
a
z
o
ra
t u
s
u
lla
ri	
Vazifalarni	
tao’simlanishi	
Mustao’il tekshirish	
tizimi	
Nazorat va o’¤rio’lashni 	
tabiiy usuli	
Xujjatli tekshirish	
Ma’sulyatni tasdio’lash tizimi  ko’rsatish, ularning bir-birlari oldidagi huquq va majburiyatlarini aniq belgilanishi
talab   etiladi.   Xuddi   shu   talablarga   korxonaning   boshqa   filiallari   (bo’limlari,
guruhlari)   ham   xodimlar   ish   taqsimoti   jarayonida   amal   qilishi   kerak   bo’ladi.   Har
bir   xodim   huquq   va   majburiyatlarini   aniq   belgilovchi   lavozim   ko’rsatmalarini
ishlab chiqish, shtatlar ro’yxati, hujjatlashtirish rejalari  va hujjatlar  aylanishi  aniq
qonun   qoidalarini   ishlab   chiqish   lozim.   Bunday   jiddiy   qoidalarsiz   grafigini
korxona barcha bo’limlarida etarli darajada ichki nazoratni o’rnatish juda mushkul.
4. Korxonada   ma’lum   bir   moliyaviy   va   xo’jalik   muomalalari   bo’yicha
aniq ichki nazorat uslubini yaratish. Bu xodimlarning o’zaro ichki nazorat tizmida
qatnashishi,   resurslardan   samarali   foydalanish   va   boshqaruv   qarorlarini   qabul
qlishida axborotning xaqqoniyligini to’g’ri baholashga yordam beradi. 
5. Ichki audit bo’limini tashkil etish.
Umumiy   tarzda   ichki   audit   bo’limini   tashkil   etishda   quyidagi   asosiy
bosqichlardan foydalanish taklif etiladi: 
1)   ichki   audit   bo’limini   tashkil   etishdan   maqsadni   va   u   amalga   oshirishi
lozim bo’lgan ishlarni korxona oldiga qo’ygan maqsaddan chetga chiqmagan holda
aniq qilib belgilab qo’yish lozim; 
2) belgilangan maqsadga erishish uchun asosiy funksiyalarini aniqlab olish; 
3)   bir   xil   turdagi   funksiyalarni   guruhlarga   ajratish   va   u   asosida   ushbu
funksiyalarni bajarishga qaratilgan bo’lim birliklarini shakllantirish; 
4)   har   bir   tashkiliy   tuzilma   huquq   va   majburiyatlarini   belgilab   beruvchi
o’zaro aloqalar sxemasini yaratish hamda buni lavozim ko’rsatmalari va ichki audit
xizmati yo’riqnomasida qonuniylashtirib qo’yish; 
5)   yuqorida   ko’rsatilgan   tarkibiy   birliklarni   bir   joyga   jamlash   –   ichki   audit
bo’limi,   korxona   maqsadlaridan,   vazifa   va   funktsiyalaridan   kelib   chiqqan   holda
uning maqomini belgilash va ichki audit bo’limi yo’riqnomasini ishlab chiqish va
tasdiqlash; 
6) ichki audit bo’limini korxonaning boshqa ma’muriy bo’linmalari bilan
integratsiyalashtirish; 
7) ichki   audit   bo’limining   ichki   standartlarini   va   axloq   kodeksini   ishlab
chiqish; 
8) ichki audit bo’limining strategik rejalarini ishlab chiqish; 
9) hisobot topshirish tizimini tashkil etish; 
10)   mustaqil   audit   xizmati   bilan   hamkorlik   qilish   to’g’risida
yo’riqnomani qabul qilish. 
Ichki   audit   bo’limini   tashkil   etishda   ichki   audit   xodimlar   tarkibini   aniqlash
zarur bo’ladi. 
Filiallari   ko’p   va  uzoqda   joylashgan   bo’limlari   mavjud  yirik  korxona  ichki
audit bo’limi xodimlari quyidagi tarkibdan iborat bo’lishi lozim: 
14 1. Bo’lim  mudiri. Bu lavozimga  yuqori  malakali, iqtisodiy yoki  yuridik
oliy   ma’lumotga   ega,   malakali   auditor   yoki   malakali   buxgalter   sertifikatiga   ega
shaxslarni tayinlash maqsadga muvofiq;
2. Bosh korxona bilan hisob-kitoblar bo’yicha mutaxassis; 
3. Filiallar hisobotlarini hujjatli tekshirish bo’yicha mutaxassis; 
4. Hududiy buxgalter-uslubiyotchilar; 
5. Soliq bo’yicha mutaxassis; 
6. Huquqshunos; 
7. Moliyaviy tahlil bo’yicha mutaxassis. 
Ichki   audit   xodimlari   o’z   sohalariga   mos   ravishda   ma’lumotga   ega
bo’lishlari   lozim.   Ichki   audit   xizmati   lozim   paytda   ekspert   xizmatidan   foydalana
olish imkoniyatiga ega bo’lishi kerak.
II-Bob Ichki nazorat tiziming xalqaro talablari
2.1 Ichki nazorat tizimining xalqaro talablari
Umumiy qoidalar
1.1. Ichki   audit   xizmati   to’g’risidagi   mazkur   Nizom   (keyingi   o’rinlarda   -
Nizom   deb   ataladi)   O’zbekiston   Respublikasi   qonunchiligiga,   Kompaniya
Nizomiga,   Direktorlar   kengashi   to’g’risidagi   Nizomga   (keyingi   o’rinlarda   -
Direktorlar   kengashi   deb   ataladi),   Kuzatuvchi   kengash   to’g’risidagi   Nizomga
muvofiq va  shuningdek,  korporativ boshqaruvning ilg’or tajribasiga asosan ishlab
chiqilgan.
1.2. Mazkur   Nizom   Kompaniyaning   ichki   audit   xizmatining   (keyingi
o’rinlarda   -   IAX   deb   ataladi)   rolini   va   vazifalarini,   uning   xodimlariping
majburiyatlari va vakolatlarini hamda shuningdek, IAKning bo’ysunishini belgilab
beradi.
1.3. Kompaniyaiiig   ichki   audit   xizmati   Kompaniyadagi   va   uning   sho’’ba
va qaram xo’jalik jamiyatlarining ichki nazorati tizimi va risklarni boshqarishning
samaradorligini  oshirishga imkoniyat tug’dirish uchun mo’ljallangan.
1.4. Ichki   audit   xizmati   Kompaniyaning   bo’linmalarida   hamda   uning
sho’ba   va  qaram   jamiyatlarida   ichki   auditorlik  tekshiruvlarini   amalga   oshiradi   va
boshqa auditorlik topshiriqlarini bajaradi.
1.5. Ichki   audit   xizmati   Kompaniyaning   tarkibiy   jihatdan   bo’linmasi
bo’lib   hisoblanadi.   Ichki   audit   xizmati   Kompaniya   filiallarida,   sho’ba   va   qaram
xo’jalik   jamiyatlarida   bo’linmalarini   shakllantirishi   mumkin.   Bunday   holatda
filiallar,   sho’ba va qaram xo’jalik jamiyatlaridagi ichki audit xizmati bo’linmalari
funktsional   jihatdan   Kompaniyaning   ichki   audit   xizmati   Rahbariga   hisobot
beruvchi xisoblanadi hamda unga bo’ysunadi.
15 1.6. Kuzatuvchi   kengash   IAXning   tashkiliy   tuzilmasini ,   byudjetini,
faoliyati rejasini tasdiqlab beradi.
1.7. O’zining  faoliyatida IAX mustaqillik,  haqqoniylik,  tegishli  vakolatga
egalik   va   ishga   nisbatan   profsssional   yondashuv   kabi   tamoyillar   va   shuningdek,
Ichki   auditning   xalqaro   professional   standartlari   hamda   Ichki   auditorlar
professional tashkilotlarinnng axloq Kodekslariga amal qiladi .
2. Ichki  audit xizmatinnng funktsiyalari
2.1.   IAX   Kompaniyaning   na   uning   sho’ba   va   qaram   jamiyatlarning   ichki
nazorat tizimining samaradorligini baholashni o’tkazadi h amda   baholash   natijalari
bo’yicha   tegishli   ravishdagi   tavsiyalarni   ishlab   chiqadi.   Mazkur   baholash
quyidagi yo’nalishlar  bo’yicha amalga oshiriladi:
-moliyaviy - xo’jalik  faoliyatining samaradorligi va  natijaviyligi;
- aktivlarning saqlanishi;
-hisobotning (tashqi va ichki) haqkoniyligi;
- faoliyatning   qonunchilik   me’yorlariga,   ichki   tashkiliy   -   farmoyish
hujjatlari va standartlarga muvofiqligi.
2.2. IAX Kompaniyaning va uning sho’ba va qaram jamiyatlarning risklar
boshqarish   tizimining   samaradorligini   baholaydi   hamda   baholash   natijalari
bo’yicha tegishli ravishda, tavsiyalar ishlab chiqadi.
2.3. IAX   Kompaniyaning   va   uning   sho’ba   va   qaram   jamiyatlarning
axborot   tizimlarining   (keyingi   o’rinlarda   -   AT   -   axborot   tizimlari   deb   ataladi)
xavfsizligi va samaradorligi baholanishini o’tkazadi.
2.4. IAX   Kompaniyaning   va   uning   sho’ba   va   qaram   jamiyatlarning
menejmentiga   o’tkazilgan   audit   tekshiruvlari   natijalari   bo’yicha   chora-tadbirlar
(tuzatuvchi   hatti-harakatlar)   rejasini   ishlab   chiqishda   maslahatlar   beradi,
shuningdek, chora-tadbirlar bajarilishining nazoratini amalga oshiradi.
2.5. IAX   Kompaniyaning   va   uning   sho’ba   va   qaram   jamiyatlarning
menejmentiga   mazkur   Nizomda   belgilanganidek,   IAXning   vakolatiga   kiradigan
masalalar   bo’yicha   (shu   jumladan,   ichki   nazorat   tizimini   hamda   risklarni
boshqarish tizimini tashkil etish masalalari bo’yicha) maslahatlar beradi.
2.6. IAX Kuzatuvchi kengash, Kompaniyaning va uning sho’ba va qaram
jamiyatlarning   ijro   etuvchi   organlari     talabnomasi   bo’yicha   maxsus   loyihalarni
bajaradi,   shu   jumladan,   suiiste’molliklarning   va   Kompaniyaning   ish   hulqi-atvori
Kodeks buzulishining tergov qilinishida qatnashadi.
2.7. IAX  Kuzatuvchi   kengashning  topshirig’i  bo’yicha boshqa   vazifalarni
ham bajaradi va boshqa loyihalarda ham qatnashadi.
3. Bo’ysunishi va mustaqillikning ta’minlanishi
3.1. Ichki audit xizmatini ichki audit xizmati boshlig’i boshqarib boradi.
3.2. IAXning   mustaqilligi   va   haqqoniyligini   ta’minlash   maqsadida   ichki
audit   xizmatining  boshlig’i   Kuzatuvchi   kengashning   raisiga   bo’ysunadi.  IAXning
direktori   IAXning   ishini   tashkil   etish   va   qo’yilgan   masalalarni   bajarish   uchun
Kuzatuvchi kengash oldida javobgar bo’lib hisoblanadi.
3.3. Kompaniyaning   Kuzatuvchi   kengashi   ichki   audit   xizmatining
boshlig’ini   ishga   tayinlash/ishdan   bo’shatish   to’g’risidagi   qarorlar,   mehnat
16 shartnomasining   shartlarini   aniqlash,   mehnat   haqi,   mukofotlar   (bonuslar),   undirib
olishlarning   darajasini   aniqlash   masalalari   bo’yicha   Direktorlar   kengashiga
tavsiyalarini ishlab chiqadi va unga etkazadi.
3.4. Ichki  audit  xizmati  boshlig’i  har  yili audit bo’yicha Qo’mita e’tiboriga
IAXning   tashkiliy   tuzilmasi   va   byudjeti   hamda   IAXning   faoliyat   rejasi   bo’yicha
takliflarni kiritib turadi.
3.5.   Ichki   audit   xizmati   boshlig’i   Kuzatuvchi   kengashga   quyidagi
ma’lumotlarga   ega   bo’lgan   IAX   ishining   natijalari   bo’yicha   har   choraklik   va   har
yillik hisobotlarini takdim etib turadi:
- IAX faoliyatining tasdiqlangan rejasi bajarilishi to’grisida;
- ichki   nazorat   risklarni   boshqarish   tizimining   muhim   darajadagi
risklari, kamchiliklari hamda menejmentning ularni bartaraf etish bo’yicha tegishli
rejalari to’grisida;
- o’tkazilgan   auditorlik   tekshiruvlari   natijalari   bo’yicha   amalga
oshiriladigan   chora-tadbirlar   (tuzatuvchi   amallar)ning   menejment   tomonidan
bajarilishi natijalari to’grisida;
- ichki   audit   xizmatining   oldiga   qo’yilgan   vazifalarii   samarali
bajarilishida to’sqinlik qiladigan ahamiyatli darajadagi cheklovlar to’g’risida.
4. Vakolatlar
4.1. Ichki audit xizmatining boshlig’i quyidagi iakolatlarga ega:
- Kuzatuvchi kengashning Raisiga bevosita murojaat qil i shiga;
- Kompaniya   va   uning   ShQJlarining   mansabdor   shaxslaridan   o’z
lavozim majburiyatlarini bajarishi uchun zarur   bo’lgan qar qaiday   ma’lumotlar va
materiallarni talab qilib olishga;
- Kompaniya  va  uning  ShQJlarining   ijro  etuvchi   organlari  qarorlari  va
loyihalari, faoliyatning joriy xamda is tiqbolli  rejalari bilan tanishib olishga;
- Kuzatuvchi   kengash   va   Bosh   direktor   e’tiboriga   amal   qilayotgan
tizimlar,   jarayonlar,   standartlar,   faoliyatini   yuritish   usullarini   takomillashtirish
bo’yicha   takliflar,   shuningdek,   IAXning   vakolatiga   kiruvchi   har   qanday   savollar
bo’yicha sharhlarni etkazib berishga;
- Kuzatuvchi   kengashning   raisi   bilan   kelishilgan   holda   auditorlik
topshiriklarni   bajarishda   qatnashishga   Kompaniya   bo’linmalari   xodimlari,
shuningdek, boshqa tashqi ekspertlarni jalb etish.
4.2. Ichki audit xizmati xodimlari quyidagi huquqlarga ega:
- Kompaniyaning,   uning   ShQJlarining   mansabdor   shaxslaridan
Kompaniya   va   uning   ShQJlarining   har   qanday   aktivlari,   hujjatlari,   buxgalteriya
hisobi   yozuvlari   hamda   faoliyat   to’g’risida   boshqa   ma’lumotlarni   so’rashga   va
ulardan to’sqinliksiz foydalanishga, hujjatlardan nusxalar olishga;
-   auditorlik   topshiriqlarni   bajarish   doirasida   Kompaniya   va   uning
ShQJlarining mansabdor shaxslari va xodimlari bilan jonli muloqot o’tkazishga;
- auditorlik   topshiriklarini   bajarish   jarayonida   so’raladigan   har   qanday
hujjatlarni   o’rganish   hamda   baholash,   ushbu   hujjatlar   nusxalarini   va/yoki   tegishli
bo’lgan ma’lumotni ichki audit xizmati boshlig’iga yo’naltirishga;
17 - o’tkazilgan   auditorlik   tekshiruvi   natijalari   bo’yicha   korxona
menejmenti   tomonidan   amalga   oshiriladigan   chora-tadbirlar   (tuzatuvchi   amallar)
bajarilishining monitoringini amalga oshirishga;
-   Ichki audit xizmatining boshlig’i e’tiboriga amal qilayotgan tizimlar,
jarayonlar,   standart   (andoza)lar,   faoliyatni   yuritish   usullarini   takomillashtirish
bo’yicha   takliflar,   shuningdek,   mazkur   Nizomda   belgilanganidek,   IAXning
vakolatiga kiruvchi har qanday savollar bo’yicha sharhlarni etkazib berishga.
2.2 Ichki nazorat tizimini baxolashda xalqaro standartlar
Kompaniyaning   Kuzatuvchi   kengashi   ichki   audit   xizmati   faoliyatining   har
yillik baholanishini o’tkazadi.
5.1. Ichki   audit   xizmatining   boshlig’i   ichki   audit   xizmati   ish   sifatini
ta’minlash   dasturini   ishlab   chiqadi   va   tatbiq   etadi.   Bunday   dastur   o’z   navbatida,
joriy   monitoringni,   shuningdek,   ichki   audit   sifatining   davriy   ichki   va   tashqi
baholanishini o’tkazishni o’z ichiga oladi.
5.2. Ichki   auditning   sifatini   tashqi   baholash   mustaqil   tashqi   ekspertlarni
jalb etib, besh yilda bir marotabadan kam bo’lmagan holda amalga oshiriladi. Ichki
audit   xizmati   boshlig’i   baholashning   natijalarini   Kuzatuvchi   kengash   e’tiboriga
takdim etadi.
6. Yakuniy qoidalar
6.1. Ichki   audit   xizmati   boshlig’i   mazkur   Nizomga   o’zgartirishlar   va
qo’shimchalar kiritish zaruriyati to’g’risidagi masalalarni har yili ko’rib chiqadi.
6.2. Nizomni, shuningdek, unga o’zgartirishlar va qo’shimchalar kiritishni
Kuzatuvchi kengash tasdiqlaydi.
6.3. Agar mazkur Nizomning me’yorlari Nizomning talablari bilan zid
keladigan holatda Nizomdagi me’yorlar ustunlikka ega hisoblanadi.
5. Ichki audit bo’limining korxonaning boshqa bo’limlari bilan o’zaro
aloqadorligi
Hozirgi   zamon   sharoitida   ichki   auditga   tegishli   ba’zi   vazifalar   turli   xil
bo’limlar   va   rahbarlarga   yuklatib   qo’yilgan.   Ammo   bu   bo’limlar   nazorat
funktsiyasini   qoniqarli   va   to’laligicha   bajara   olmaydilar.   Bu   esa   korxonaning
yuqori   risk   bilan   ishlayotganligidan   dalolat   beradi.   Soliq   organlari   korxona
moliyaviy-ho’jalik faoliyatidan kamchiliklar topgan va sanktsiya qo’llangan holda,
korxona   juda   katta   zarar   ko’radi   va   bu   narsa   uning   kelajakda   hamkorlari   bilan
ishlashida salbiy ta’sir ko’rsatmay qolmaydi.
Ichki audit bo’limi tizimli tarzda boshqaruvning barcha ob’yektlarini nazorat
qilib boradi va standartlardan, shu jumladan korxona oldiga qo’ygan maqsadlardan
og’ishishlar kuzatilgan taqdirda, ularni boshqaruvga ma’lum qiladi va tezkor tarzda
bu xatoliklar oldi olinadi. 
Ichki audit bo’limining korxonaning boshqa bo’limlari bilan o’zaro
aloqadorligi
18 Bo’lim 
nomlanishi O’zaro aloqadorligi elementlari
1 2
Direktorat  Ichki   audit   bo’limi   rahbariyatdan   buyruqlar,   farmoyishlar,
ko’rsatmalar,   rejalar   oladi   va   shu   bilan   birga   ularning
bajarilishi bo’yicha hisobotlar topshiradi, korxona faoliyatga
baxo, taklif va xulosalar beradi.
Ta’minot   va
saqlash bo’limi  Ichki   audit   bo’limi   moddiy-texnik   holatini   tekshiradi,   TMZ
sotib   olish   bo’yicha   tuzilgan   shartnomalar   samaradorligi
bilan tanishib chiqadi, ishlab chiqarishga berilgan materiallar
hisobotlarini   o’rganib   chiqadi,   qabul   qilish   va   hisobdan
chiqarish   dalolatnomalarini   tekshiradi,   TMZ   qabul   qilinishi
qonuniyligini nazorat qiladi.
Omborxona  Ichki   audit   bo’limi   TMZ   harakatini,   kirim   va   chiqim   o’z
vaqtida   hisobda   aks   ettirilganligini,   material   hisobotlarni,
yuk   xatlarini,   hisob-fakturalarni,   moddiy   javobgarlik
to’g’risidagi   shartnomaning   tuzilganligi,   saqlash
me’yorlariga rioya qilinganligini nazorat qlilib boradi 
Ishlab   chiqarish
tsexlari  Ichki   audit   bo’limi   ishlab   chiqarish   hisobotlarini,   xom
ashyoni   ishlab   chiqarishga   berilganligini   tasdiqlovchi   yuk
xatlari,   reja   va   haqiqatda   ishlab   chiqarilayotgan   tayyor
mahsulot   miqdorini   nazorat   qiladi.   Xarajatlarni   mahsulot
tannarxiga   to’g’ri   olib   borilayotganligini,   texnik   ko’rik   va
sifat   qayd  qilish  jurnallari  to’ldirilishini  tekshiradi   va  ishlab
chiqarish faoliyatiga baho beradi. 
Rejalashtirish
bo’limi Ichki   audit   bo’limi   me’yorlar   o’rnatilganligini,   ishlab
chiqarish,   moliyaviy   va   tijorat   faoliyatida   rejadagi   ishlar
bajarilayotganligini   to’g’risidagi   hisobotlarni,   ishlab
chiqarilayotgan   mahsulotlar   bo’yicha   sotish   narxining
rejalashtirilganligi,   shtatlar   jadvalining   mavjudligini   nazorat
qiladi.
Buxgalteriya
hisobi bo’limi Ichki   audit   bo’limi   buxgalteriya,   moliyaviy   va   statisika
hisobotlaridagi   ma’lumotlar   haqqoniyligini   tekshiradi,
debitor   va   kreditorlar,   byudjet   va   byudjetdan   tashqari
jamg’armalar bo’yicha hisobotlarini tekshiradi va boshqalar.
Tahlil   va   inventarizatsiya   materiallarini   taqdim   etadi.   Soliq
qonunchiligida   buxgalteriya   sohasiga   taalluqli   o’zgarishlar,
19 yangiliklar bilan tanishtirib boradi.
Auditorlik  tekshiruvi  moliyaviy  hisobot  va  boshqa  moliyaviy  axborot 
to’g’riligi  va  qonun  hujjatlariga  mosligini  aniqlash  maqsadida  xo’jalik  
yurituvchi sub’ektning  moiyaviy  hisobotini  hamda  u  bilan  bog’liq  moliyaviy  
axborotni auditorlar  tomonidan  tekshirishdir. 3
 Ichki  auditorlar  ham  buxgalteriya
hisobini  va moliyaviy  hisobot  hamda  moliyaviy  axborotlarni qonun  hujjatlar  
asosida tekshirib,  yo’l  qo’yilgan  kamchiliklarni  bartaraf  etgan  holda  korxonani
samarali  faoliyat yuritishini ta’minlaydi.  
Xulosa va takliflar
Ushbu  kurs  ishimizda  keltirilgan  mavzudagi  jumlalarni  tahlil  qilish  
orqalishuni  takidalshimiz  mumkinki  moliyaviy  hisobot  auditini  to’g’ri  tashkil  
qilish  va ulardagi  ma’lumotlarni  haqqoniyligini  tekshirish  O’zbekiston  
iqtisodiyotiga  ta’siri bayon  qilib  berilgan.  Shuningdek,  mamlakatimiz  xo’jalik  
sube’ktlarida  moliyaviy hisobot  auditini  to’g’ri  tashkil  qilinishi  va  amaliy  
tahlil  qilish  natijasida  ularning moliyaviy  faoliyatini  yanada  mustaxkamlash  
chora  tadbirlari  kurs  ishimizning dolzarbligini belgilab beradi. Auditning  paydo 
bo’lishi  va  rivojlanishi  hamda  auditorlik  tashkiloti  yuqori sifatli  professional  
xizmat  ko’rsatishga  erishishi  uchun  o’z  faoliyatini  shunday tashkil  etishi  
kerak-ki,  uning  ish  bajarish  yoki  xizmat  ko’rsatishda  qatnashayotgan 
xodimlari quyidagi talablarga javob berishi lozim: 
halollik va haqqoniylik;
professional kompetentlilik va zarur tajriba hamda malakaga egalik;
professional  axloq  normalariga  rioya  qilish  va  belgilangan  standartlar  (shu 
jumladan korxonadagi ham) talablarini bajarish;
o’z  professional  majburiyatlarini  bajarish  chog’ida  xodimlarga  ma’lum bo’lgan
axborotlarni maxfiy (sir) tutish printsipiga rioya qilish va hokazo. 
    Mijoz-korxona  rahbariyati  shartnoma  asosida  professional  xizmatlar  
ko’rsatayotgan  auditorlar  faoliyati  ustidan  joriy  nazorat  o’rnatishi  va
ko’rsatiladigan  xizmatlar  sifatiga  ta’sir  etuvchi  muammolar  yuzaga  kelganda 
ularga ma’lum qilishi mumkin. 
3
 “Auditorlik faoliyati to’g’risida”gi O’zbekiston Respublikasi qonuni (yangi tahriri) №734-XII, 09.12.1992 y.
20 Ta’kidlash,  joizki  odatda  buyurtmachi  auditorlik  tashkilotiga  murojat qilganida
bitta  emas,  balki  bir  necha  xizmatni  olishni  hohlaydi.  Shuning  uchun ayrim 
xizmat turlarini alohida ko’rib chiqishimiz mumkin. Bu  holatlar  albatta  auditorlik
faoliyatini  vazifalarini  bajarishda  auditorlik tamoyillarini mustaxkamligini 
ta’minlaydi.Xo’jalik  yurituvchi  sub’ektlar  o’z  faoliyatini  amalga  oshirish 
jarayonida  bir  qator  omillarning  ijobiy  va  salbiy  ta’siri  ostida  bo’ladi.  
Omillarning salbiy ta’siri birgalikda ijobiy ta’sirni yo’qqa chiqarishi va aksincha 
bo’lishi mumkin.
Xo’jalik  sub’ekti  faoliyat  sohasini  belgilab  beruvchi  ushbu  omillarga  
moslashishga majburdir.  Omillarning  har  qanday  tavsifi  muayyan  maqsadlarga 
xizmat  qiladi. Bozor  sharoitlarida  korxona  bir  vaqtning  o’zida  iqtisodiy  
munosabatlarning  ham sub’ekti,  ham  ob’ekti  bo’lib  harakat  qiladi,  tegishlicha, 
u  turli  omillarning dinamikasiga  ta’sir  qilish  imkoniyatlariga  ega.   Shundan  
kelib  chiqib, korxonalarning  boshqaruv  xodimlari  ishini  tashkil  qilishga,  
ularning  kasbiy mahoratiga  bog’liq  ichki  omillar  ta’sirida  dinamik  rivojlanishi 
tendentsiyalarini e’tibor  qaratilsa,  xo’jalik  yurituvchi  sub’ektlarning  moliyaviy  
barqarorligining ichki  omillariga  aktivlarning  holati  va  ularning  
aylanuvchanligini,  moliyaviy resurslarning  tarkibi  va  nisbatini,  moliyaviy  
resurslarning  paydo  bo’lishi manbalarini kiritadi. 
Ichki  audit  xizmatini  tashkil  etish  va  uni  takomillashtirish  quyidagi  xulosa va 
takliflarga keltirib o’tdik:
-  Xo’jalik  yurituvchi  sub’ektlarda  ichki  auditning  maqsadi,  
korxonaxodimlarining  qonuniy  va  me’yoriy  hujjatlarga  va  kasb  faoliyati  
standartlariga rioya  etishni  nazorat  qilish,  tomonlar  manfaatlari  o’rtasidagi  
nizolarni  bartaraf etish,  xo’jalik  yurituvchi  sub’ekt  amalga  oshirayotgan  
operatsiyalarning xususiyatlari  va  qo’lamlariga  mos  ishonchlilikni  ta’minlash  
hamda  xo’jalik yurituvchi sub’ekt faoliyatidagi xatarlarni kamaytirish yo’llaridan 
iboratdir.
-  Aktsiyadorlik  jamiyatlarida  barcha aktsiyadorlarni  huquqlarini tengligini  
ta’minlagan  holda,  ularga  xizmat  qiladigan  ichki  audit  xizmati xodimlarining 
ob’ektivligi va mustaqilligini ta’minlash lozim. 
-  Mulkdorlar  va  investorlarni  qiziqtirgan  bir  savol  mavjud  bu  ham bo’lsa,  
moddiy  boyliklarining  ahvoli  va  ulardan  samarali  foydalanilayotganligi, eng  
keraklisi  undan  qancha  daromad olayotganligi  qiziqtiradi.  Ushbu  holatdan 
kelib  chiqib,  ichki  audit  o’z  tekshirishlari  natijasini  doimiy  ravishda  
investorlarga ham  oshkor  etib  borishi  lozim,  bu  esa  aktsiyadorlarning  
axborotlar  olishini ta’minlaydi.
21 -  Ichki  audit  xizmati  xodimlarini  doimiy  va  barqaror  ishlash  uchun kuzatuv  
kengashi  tomonidan  imtihonlar,  seminarlar  va  kerak  bo’lsa  o’zaro  bahs 
munozaralar  olib  borishni  tashkil  etish,  ichki  auditor  tomonidan  aniqlangan 
kamchiliklar  va  suistimolliklardan  kelib  chiqib,  ularga  moddiy  jihatdan 
rag’batlantirishlar  olib  borish  va  shu  asosda  kuzatuv  kengashi  tomonidan  
fond ajratilishi maqsadga muvofiq bo’lar edi. 
-  Aktsiyadorlik  jamiyatlarida  ichki  nazorat  tizimini  samarali yuritilishida  ichki 
audit  xizmatining  ko’lamini  oshirish  va  uni  baholash,  ular tomonidan diomiy 
nazoratda turishini ta’minlash zarur. 
-  Ichki  auditorlik  standartlarini  hamda  ichki  auditorlarning  axloqiy talabini  
me’yoriy  xujjatlarga  mos  kelgan  holda  ishlab  chiqish  va  amalda  tadbiq etish 
lozim.
Xulosa  sifatida  shuni  ta’kidlash  joizki,  yuqorida  keltirilgan  aktsiyadorlarni 
huquqini  ham  himoya  qilishda  muhim  omil  bo’lib  xizmat  qiladi.  
Aktsiyadorlik jamiyatlarida  ichki  audit  xizmatini  mukammal  joriy  etsak,  
korxonalarning moliyaviy xo’jalik  faoliyatini to’g’ri va ishonarli yuritish,  
aktsiyadorlarga dividend to’lash  tizimi,  qimmatli  qog’ozlar  bozorini  
takomillashtirish,  korxonalarningmoliyaviy  barqarorlikka  erishishi  hamda  
mamlakatimizda  aktsiyadorlik jamiyatlarining samarali  faoliyat yuritishida 
xizmat qiladi.
           
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
22 I.  O’zbekiston Respublikasi qonunlari. O’zbekiston Respublikasi Prezident 
farmonlari va qarorlari, Vazirlar Mahkamasining qarorlari, O’zbekiston 
Respublikasi Prezidenti I.A.Karimovning asarlari 
1.  O’zbekiston Respublikasi Konctitutsiyasi. - T.: O’zbekiston, 2017.
2.  O’zbekiston Respublikasi Soliq kodeksi. – T.: Adolat, 2019. 
3.  O’zbekiston  Respublikasining  “Auditorlik  faoliyati  to’g’risida”gi  Qonuni 
(yangi tahriri) 2000 y. 26 may.
4.  O’zbekiston  Respublikasining  «Buxgalteriya  hisobi  to’g’risida»gi  Qonuni  -
Toshkent 1996 y. 30 avgust.
5.  O’zbekiston  Respublikasi Birinchi Prezidentining  2007  yil  4  apreldagi  
”Auditorlik tashkilotlari  faoliyatini  yanada  takomillashtirish  hamda  ular 
ko’rsatayotgan xizmatlar sifati uchun javobgarlikni oshirish to’g’risida”gi PQ–
615-sonli Qarori;
6.  O’zbekiston  Respublikasi Birinchi Prezidentining  2008  yil  2  iyuldagi  
”Auditorlik tashkilotlarining  moliyaviy  barqarorligini  oshirish  yuzasidan  
qo’shimcha  chora tadbirlar to’g’risida”gi PQ–907-sonli Qarori.
7.  O’zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligi tomonidan tasdiqlangan 5-sonli 
«Audit ishi sifatini nazorat qilish» nomli AFMS1999yil 4 avgust.
8.  Karimov I.A. Bank tizimi, pul muomalasi, kredit, investitsiya va moliyaviy 
barqarorlik to’g’risida. - T.: O’zbekiston, 2005.
II. Asosiy va qo’shimcha adabiyotlar.
11.  Бюджетный  контроль  и  аудит:  Учебное  пособие/  А.К.Ибрагимов., 
Сугирбаев Б.Б., - Ташкент, 2010 – 192 с.
12.  Гетокова Л.М., Скородoов  В.А., Чепик Н.А. Аудит и сопутствующие 
услуги: Учебное пособие. – СПб.: Изд-во СПбГУЭФ, 2010. -208 с.
13.  Do'smuratov R.D.Audit. O'quv qo'llanma ( I qism). / R.D.  Do'smuratov, Sh. 
Fayziyev. - Т.: "IQTISOD-MOLIYA", 2008. - 178 с
14.  Do'stmuratov  R.D.  Audit.  O'quv  qo'llanma.  ( II qism)./ R.D.  Do'stmuratov,
Sh. Fayziyev. - Т.: "IQTISOD-MOLIYA", 2008. - 256 с
15.  Do’smuratov  R.D.  Audit  asoslari.  -T.:  O’zbekiston  milliy  
entsiklopediyasi. 2003.-612 b. 
16.  Жминько С. Внутренний аудит.  –  Ростов н/Д: “Феникс ”, 2008 г.  –316 
стр. 
23 17.  Камышанов П.И. Современная бухгалтерия и аудит на предприятиях и в 
банках-М.: 2000. 380 с.
18.  Ковалева О.В., Константинов Ю.П. «Аудит. Организация аудиторской 
деятельности.  Методика  проведения  аудиторской  проверки»   М.:  
«ПРИОР» 1999 272с.
19.  Подольский  В.,  Савин  А.  Сотникова  Л. Международные  и 
внутрифирменные стандарты аудиторской деятельности. Учебное пособие.  –
М.: “ИНФРА – М ”, 2010 г. –  302 стр. 
20.  Пугачев В.В. Внутренний аудит и контроль. Организация внутреннего 
аудита в условиях экономического кризиса. Учебник.  –  М.: “Дело и Сервис 
”, 2010 г. – 224 стр. 
21.  Практический аудит. Учебное пособие / Под ред Н.Д. Бровкиной, М.В. 
Мельник. – М.: “ИНФРА –  М ”, 2008 г. – 205 стр.  
22.  Практический  аудит/  С.М.  Бычкова,  Т.Ю.  Фомина;  под  ред.  С.М. 
Бычкова.  –  3-е изд. перераб. и доп.  –  М.: Эксмо, 2009.  -176 с.  –  
(Настольная книга специалиста)
23.  Рогуленко  Т.  М  Основы  аудита. Учебник.  –  М.:  “МПСИ  ”,  2010  г.  -
512 стр.
24.  Суйц В. Аудит. Учебное пособие. – М.: “КНОРУС ”, 2010 г. – 168 стр.
25.   Савин А.А., Савина А.А., Аудит налогообложение: Учебное пособие. –
М.: Вузовский учебник, 2010. – 381 с.
26.  Tulaxodjaеva  M.M.  «Audit»  (darslik).  Toshkеnt  Davlat  iqtisodiyot 
univеrsitеti. Iqtisodiyot, 2010 y. – 456-b.
III. Internet saytlari
http://www.iasc.org.uk  
http://www.aicpa.org/index.htm  
http://www.uza.uz   
http://www.uzbekistan.uz  
http://www.accountingweb.com   
http://www.ziyonet.uz    
http://www.mf.uz  
http://www.tfi.uz  
24 http://www.lex.uz  
25

Ichki nazorat tizimini baxolash

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский