Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 149.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 17 Yanvar 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Lola Mamurova

Ro'yxatga olish sanasi 25 Sentyabr 2024

12 Sotish

Ijtimoiy tadqiqotlar natijalarini menejmentda qo’llanilishi

Sotib olish
KURS ISHI
Mavzu:   Ijtimoiy tadqiqotlar natijalarini menejmentda qo’llanilishi    .  
MUNDARIJA:
1 KIRISH…………………………………………………………………………….3
I BOB.  BOSHQARUVNI RIVOJLANTIRISHDA TADQIQOTNING O‘RNI
1.1.  Tadqiqot muammo va vaziyatlarni anglash, ularning paydo bo‘lishini aniqlash,
xususiyatlari va mazmunini ochib berish, universal hal qilish yo‘llari va 
vositalarini topishdan iborat faoliyat turi sifatida ………………………………….7
1.2.  Boshqaruv tadqiqotining maqsadlari, vazifalari, ob’ekti va predmeti  ………..9
1.3.  Tadqiqot boshqaruv jarayonining boshlang‘ich bosqichlaridan biri sifatida. ..10
II BOB.  MENEJMENTDA TADQIQOTLARNING SAMARADORLIGI
2.1.   Tadqiqot samaradorligi tushunchasi va uni asosiy shakllantirish omillari…..16
2.2. Boshqaruv samaradorligiga ilmiy-metodologik yondashuvlar………………18
2.3.  Tadqiqotning texnologik sxemasi…………………………………………….24
XULOSA…………………………………………………………………………28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI………………………….31
2 KIRISH
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi.  Xo‘jalik yuritishning bozor mexanizmini
shakllanishi,   korxonalar   va   tashkilotlar   faoliyatini   boshqarishning   prinsipial
jihatdan   yangi   vazifalarini   hal   etishni   talab   qiluvchi   chuqur   ijtimoiy-iqtisodiy   va
tashkiliy o‘zgartirishlarni asoslab berdi. Boshqaruvning diqqat markaziga o‘zgarib
borayotgan   tashqi   muhitda   korxonaning   moslashuv   va   o‘z-o‘zini   tashkillashtirish
jarayonlari   qo‘yilmoqda.   Bunda,   boshqaruv   jarayonining   o‘z   xarakteri
o‘zgarmoqda. U tobora ko‘proq ijodiy, kreativ xarakterga ega bo‘lmoqda. Mazkur
sharoitlarda korxona faoliyatini rivojlantirish va takomillashtirish uning faoliyatini
chuqur bilishga asoslangan bo‘lishi zarurki, bu boshqaruv jarayoni va tizimini har
tomonlama tadqiq etishni  taqozo qiladi. Tadqiqot  menejmentning muhim  tarkibiy
qismini   ifodalaydi.   Chunki   tadqiqotlarni   amalga   oshirmasdan   korxonani   samarali
boshqarib   bo‘lmaydi.   Boshqaruv   tizimlarini   tadqiq   etish   –   boshqaruvni,   doimiy
ravishda   o‘zgarib   turuvchi   tashqi   va   ichki   sharoitlarga   muvofiq   rivojlantirish   va
takomillashtirishga qaratilgan faoliyat turidir. Boshqaruv tizimlarini tadqiq etish –
zamonaviy   menejmentning   eng   dolzarb   hamda   istiqbolli   yo‘nalishlaridan   biridir.
Tadqiqotlar   avval   ham   tayanch   tushunchalardan   biri   va   biznes   natijalarini
aniqlagan   bo‘lsada,   menejmentda   boshqaruv   tizimining   rivojlanish   va
takomillashish   dinamikasini   tadqiq   etish   –   yangi   hodisadir.   Zamonaviy
menejmentda tadqiqot muvaffaqiyatning bosh omili, ilmiy tilda ifodalanganda esa
–   boshqaruv   samaradorligini   oshirishning   bosh   omili   bo‘lib   hisoblanadi.
Tadqiqotlar   qaerda   zaxiralar   mavjudligini   va   rivojlanishga   nima   to‘sqinlik
qilayotganini, nimadan xavfsirash va nimani qo‘llab-quvvatlash zarurligini ko‘rish
imkonini beradi. “Menejmentning tadqiqot usullari” fanini o‘rganish maqsadlari –
boshqaruv tizimini tadqiq etish sohasidagi nazariy va amaliy ko‘nikmalarni taqdim
etish,   talabada   va   tinglovchida   ijodiy   qobiliyatlarni,   istiqbolli   fikrlashni,
tadqiqotchilikfaoliyatiga   qiziqishni   uyg‘otish   va   rivojlantirish,   boshqaruvga   ilmiy
va   novatorlik   yondashuvini   motivatsiyalash,   shuningdek   boshqaruvni   amaliy
tadqiq etish, kelajakni  oldindan  ko‘ra bilish va anglashga  tayangan  holda mavjud
vaziyatlarni   tahlil   qilish   bo‘yicha   bilimlar   va   ko‘nikmalarni   berishdan   iboratdir.
3 Ishlab   chiqarish   va   jamiyatning,   texnologiya   va   insonning   o‘z   rivojlanish
xususiyatlari   va   shart-sharoitlarini   aks   ettiruvchi   zamonaviy   boshqaruv   yana   va
yana   tobora   ko‘proq   darajada   tadqiqot   yondashuviga   ehtiyoj   sezmoqda.   Bunday
yondashuvni   qo‘llash   boshqaruvning   dinamik   va   istiqbolli   bo‘lishiga,   uning
innovatsion   salohiyatining   o‘sishiga   va   boshqaruv   qarorlarini   qabul   qilishda   kasb
mahoratining   oshishiga,   boshqaruvning   ilmiy   bo‘lishiga   ko‘maklashadi.
Boshqaruvni   rivojlantirish   jarayonlarida   yangi   realliklar   va   yangi   ehtiyojlar
vujudga   kelmoqdaki,   ular   muayyan   tarzda   boshqaruv   mazmunida   ham   aks
etmoqda. Bugungi kunda tadqiqot funksiyasi boshqaruvning asosiy funksiyalaridan
biriga   aylanmoqda.   U   boshqaruvning   o‘sib   borayotgan   dinamikligi   va
diversifikatsiya qilinishining oqibati, inqirozga qarshi boshqaruvning, boshqaruvda
kasbiy   mahoratning   o‘rni   va   ahamiyatini   oshirishning   muhim   omili   bo‘lib
hisoblanadi. Zamonaviy boshqaruvda tadqiqotchilik faoliyati menejer ish vaqtining
va   kuchining   kamida   30   foizini   tashkil   qilishi   kerak.   Agar   u   muvaffaqiyatga
erishsa,   u   nima   uchun   bunga   erishganligini   va   buni   qanday   qilib   mustahkamlash
mumkinligini   tushunishi   zarur.   Agar   uning   qarorlari   omad   keltirmasa,
omadsizlikning   asl   sabablarini   ko‘ra   olishi   lozim.   U   buni   tushunishi,   nafaqat
intuitiv,   balki   tadqiqotning   ilmiy   apparati   yordamida   asosli   tarzda   ko‘ra   olishi
zarur.   Kelgusida   iqtisodiyotni   innovatsion   rivojlantirish   sharoitida   korxonalarda
tadqiqotchilik   faoliyatining   ulushi   o‘sib   boraveradi.   Bugungi   kunda   boshqaruvda
oddiy   echimlar   mavjud   emas,   boshqaruv   sharoitlari   qiyinlashib   ketmoqda,   inson
o‘zining   ijtimoiy-psixologik   tavsiflarida   murakkablashib   bormoqda.   Hozirgi
vaqtda   faqat   tajriba   va   intuitsiyaga   (ichki   sezgiga),   sog‘lom   fikr   yoki   rasman
o‘zlashtirilgan   bilimlarga   tayangan   holda   qarorlar   qabul   qilish   imkonsiz.   Inson
faoliyatining   samaradorligiga   oid   vaziyatlarni,   muammolarni,   shart-sharoitlarni,
omillarni   tadqiq   qilish   zarur,   echimlar   variantlarining   o‘sib   borayotgan
turlitumanligi   va   soni   orasidan   ularning   asoslangan   tanlovini   amalga   oshirish
kerak.   Har   bir   firma   doimiy   rivojlanishda   bo‘ladi.   Uning   rivoji   –   bu   bir-birining
ortidan keluvchi ko‘plab muammolar bo‘lib, ularni hal qilish va hal qilganda ham
o‘z vaqtida hal qilish zarur. Ko‘pchilik vaziyatlar va muammolar to‘satdan paydo
4 bo‘ladi, keskin namoyon bo‘ladi va o‘ylab o‘tirishga vaqt qoldirmaydi. Ularni o‘z
vaqtida hal qilmaslik yoki umuman hal qilmaslik inqirozga, balki hatto halokatga
ham olib kelishi mumkin. Zamonaviy boshqaruvda oldindan ko‘ra bilish, bashorat
qilish  tobora  ko‘proq  ahamiyat  kasb   etmoqda.  Hozirgi   vaqtda  joriy  hodisalarning
kelajagini   faqat   ichki   sezgiga   yoki   oddiy   ekstrapolyasiyaga   asoslanib   bashorat
qilish   umuman   aqlga   sig‘maydi.   Davr   shunday,   iqtisodiyot   rivojlanishining
umumiy   tendensiyalari   shunday   tavsiflanmoqda.   Kelajakni,   faqat   hozirgi
zamonning   barcha,   kichik   va   katta   tendensiyalarini   yaqqol   his   etish   va   chuqur
tushunishga tayangan holda ko‘ra olish mumkin. Tadqiqotsiz omadli va ishonchli
prognozlarga   erishib   bo‘lmaydi.   Boshqaruvni   tadqiq   etish   boshqaruvning   o‘ziga
tadqiqotchilik   ruhini   beradi,   va   demak,   uni   samarali,   barqaror,   yashashga   qodir,
istalgan   o‘zgarishlarga   moslashuvchan   bo‘lishiga   ham   olib   keladi.   Tadqiqot   –   bu
nafaqat   zamonaviy   menejmentning   funksiyasi,   balki   butun   boshqaruv   tizimining
faoliyat   yuritish   uslubi,   xodimlar   faoliyatini   tashkillashtirishning   muayyan
turkumidir.   Zamonaviy   menejer   an’anaviy   ma’nodagi   ilmiy   xodim   bo‘lishi   kerak
emas, lekin u tadqiqotchilik faoliyatining asosiy usullarini egallagan bo‘lishi va uni
boshqaruv samaradorligini oshirishning yangi omillarini izlashda tashkil qila olishi
kerak. Shunday qilib, hozirgi kunda tadqiqot boshqaruvning asosiy funksiyalaridan
biri sifatida, boshqaruvga, boshqaruv qarorlarining sifatini ta’minlovchi yondashuv
sifatida,   va   boshqaruvni   takomillashtirish   vositasi   (kasbiy   bilimdonlik,
innovatsionlik, motivatsiyalash va boshqalar) sifatida yuzaga chiqadi. Boshqaruvni
tadqiq qilish kasbiy tafakkurni rivojlantirishning ijobiy tendensiyasini aks ettiradi.
Ijodkorliksiz   kasbiy   bilimdonlik   bo‘lishi   mumkin   emas,   tadqiqotsiz   ijodkorlik
bo‘lishi   mumkin   emas,   tadqiqotning   o‘zi   esa   uning   yo‘llari,   usullari,
yondashuvlarini   o‘zlashtirishsiz   bo‘lishi   mumkin   emas.   Tadqiqotning   asosiy
komponentlari   –   maqsadlar   va   vazifalarning   qo‘yilishi;   mavjud   axborotning,   hal
qilish   sharoitlari   va   usullarining   dastlabki   tahlili;   boshlang‘ich   gipotezalarni
ifodalash,   eksperimentlarni   rejalashtirish   va   tashkillashtirish,   eksperimentlarni
o‘tkazish,   olingan   natijalarni   tahlil   qilish   va   umumlashtirish;   olingan   dalillar
asosida   boshlang‘ich   gipotezalarni   tekshirish   va   yangi   dalillar   va   qonunlarni
5 yakuniy ifodalash, tushuntirishlarni yoki ilmiy bashoratlarni olish – bugungi kunda
nafaqat   nazariy   fan   uchun,   balki   boshqaruv   amaliyoti   uchun   ham   dolzarb
hisoblanadi.B u  mavzuning dolzarbligini  belgilab beradi.
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari.     Tadqiqotlar   tahlilni   o‘z   ichiga   oladi,
biroq   bu   bilan   cheklanib   qolmaydi.   Tadqiqot   o‘zida   inson   ijodkorligining   ancha
yuqori   darajasini   ifodalaydi.   Turli   faoliyat   sohalarida   kasbiy   bilimdonlikning
rivojlanishi   tadqiqotni  ushbu   faoliyat   amaliy  samaradorligining  qonuniy  va   tabiiy
elementi sifatida tushunishga yetaklaydi.  
Kurs   ishining   obyekti   va   predmeti .   Ijtimoiy   tadqiqotlar   natijalarini
menejmentda qo’llanilishini    o’rganish jarayonida ishtirok etadigan ma’lumotlar.
Kurs   ishi   mundarija,   ikki   bob,   olti   band,   xulosa   hamda   foydalanilgan
adabiytolar ro’yxatidan iborat.
I BOB.  BOSHQARUVNI RIVOJLANTIRISHDA TADQIQOTNING O‘RNI
6 1.1.  Tadqiqot muammo va vaziyatlarni anglash, ularning paydo bo‘lishini
aniqlash, xususiyatlari va mazmunini ochib berish, universal hal qilish
yo‘llari va vositalarini topishdan iborat faoliyat turi sifatida
Tadqiqot   –   bu   muammo   va   vaziyatlarni   anglash,   ularning   paydo   bo‘lishini
aniqlash, xususiyatlari  va mazmunini ochib berish, universal  hal qilish yo‘llari va
vositalarini   topishdan   iborat   faoliyat   turidir.   Tadqiqot   –   istalgan   faoliyatning
zaruriy   elementidir,   lekin   faoliyat   turiga   qarab   u   yoki   bu   darajada   amalga
oshiriladi.   Masalan,   ilmiy   faoliyat,   uning   asosini   tashkil   qiladigan   va   tadqiqot
ob’ektining   o‘zini   tutish   qonuniyatlarini   aniqlashga,   yangi   bilimlarni   olishga
mo‘ljallangan   tadqiqotlarning   maksimal   hajmini   nazarda   tutadi.   Avtomatizm   va
ishchanlikni   talab qiluvchi   texnik faoliyat   esa,  tadqiqotlarning  minimal  miqdorini
taqozo etadi. Asosiy mazmuni qarorlar qabul qilishdan tarkib topgan boshqaruvni
tadqiqotchilik   faoliyatisiz   tasavvur   qilish   qiyin.   Boshqaruvning   rivojlanib   borishi
davomida   tadqiqotlarning   o‘rni   va   ulushi   o‘sib   boradi.   Biz   ishlatayotgan   har
qanday   tushuncha   ta’rifga   ega   bo‘lishi   kerak. 1
  Mantiqiy   ma’lumotnoma-lug‘atda
N.I.Kondakova   “tadqiqot”   tushunchasini   quyidagicha   ta’riflaydi:   “Tadqiqot   –
biror-bir   ob’ektni   (predmet,   hodisani),   uning   vujudga   kelish   qonuniyatlari,
rivojlanishi va jamiyat manfaatlari yo‘lida qayta o‘zgartirish qonuniyatlarini ilmiy
o‘rganish   jarayonidir”.   Falsafiy   lug‘atda   nisbatan   oddiyroq   ta’rif   berilgan:   “Ilmiy
tadqiqot – yangi ilmiy bilimlarni ishlab chiqish jarayoni, bilish faoliyati turlaridan
biri”.   O‘tmishda   “tadqiqot”   tushunchasi   faqat   ixtisoslashgan   ilmiy   faoliyat   bilan
bog‘lanar   edi.   Jamiyat   va   inson   rivojlanishining   zamonaviy   tendensiyalari   yangi
ehtiyojlarning   paydo   bo‘lishini   ochib   bermoqda.   Inson   kasbiy   faoliyat   turlarining
ko‘pchiligi hozirgi kunda ilmiy yondashuvni taqozo etmoqda va tadqiqotlar oddiy
amaliy   faoliyatga   singib   ketmoqda.   Tadqiqotlar   zaxiralar   qaerda   mavjudligini,
ularni   rivojlantirishga   nima   xalaqit   berayotganini,   nimadan   xavfsirash   va   qaysi
tendensiyalarni qo‘llabquvvatlash zarurligini aniqlash imkonini beradi.
__________________________
1. Zaynutdinov Sh.N. Bozor sharoitida sifat m е n е jm е nti masalalari. Ilmiy maqolalar to`plami. – T.: TDIU, 2006
7 Tashkilotni   rivojlantirish   jarayonida   boshqaruv   murakkablashib   boradi.
Boshqaruvni   takomillashtirishda   ushbu   holatni   hisobga   olish   tashkilotning
rivojlanishini jadallashtiradi. Boshqaruvning nomukammalligi uning rivojlanishini
sekinlashtiradi  va tashkilotda inqiroz vujudga kelishi  (integratsiyaning yo‘qolishi,
ijtimoiy-psixologik   iqlimning   yomonlashishi,   tashkiliy   ishlarga   ko‘milib   ketish,
byurokratlashuv   va   boshqalar)   uchun   shartsharoitlar   yaratishi   mumkin. 2
  Turli
faoliyat   sohalarida   kasbiy   bilimdonlikning   rivojlanishi   tadqiqotni   uning   amaliy
samaradorligining   qonuniy   va   tabiiy   unsuri   sifatida   tushunishga   etaklaydi.   Bu
holatda tadqiqot faqat ilmiy faoliyat va hatto ilmiy yondashuv bilan bog‘lanmaydi.
Bu   kasbiy   bilimdonlik,   ta’lim   va   san’at   omilidir.   Shunga   bog‘liq   ravishda
“tadqiqot” tushunchasining ta’rifini quyidagicha ifodalash mumkin. Tadqiqot – bu
a) muammo va vaziyatlarni anglash; b) ularning paydo bo‘lishini aniqlash; v) xulqi
va   rivojlanish   xususiyatlari,   mazmuni   va   qonuniyatlarini   ochib   berish;   g)   ushbu
muammo   va   vaziyatlarning   to‘plangan   bilimlar   tizimidagi   o‘rnini   o‘rnatish;   d)
ushbu   muammoni   hal   qilish   amaliyotida   u   to‘g‘risidagi   yangi   tasavvurlar   yoki
bilimlardan   foydalanish   yo‘llari,   vositalari   va   imkoniyatlarini   topishni   o‘z   ichiga
oladigan   inson   faoliyat   turidir.   Haqiqiy   amaliyotda   tadqiqotning   ushbu   belgilari
kasbiy   bilimdonlikni   ham,   faoliyatning   aniq   maqsadlari   va   vazifalarini   ham
tavsiflaydigan o‘zaro ma’lum bir nisbatda bo‘ladi. Tadqiqot – bu tahlil, loyihalash
yoki   tekshirishga   nisbatan   yanada   boy   mazmunga   ega   faoliyat   turidir.   Muammo
yoki   vaziyatni   tadqiq   etish   turli   usullarning   tahlil   yoki   loyihalashga   qaraganda
birmuncha   keng   to‘plamini   nazarda   tutadi.   Bunga,   ham   kuzatish,   ham   baholash,
ham   eksperiment   o‘tkazish,   ham   tasniflash,   ham   ko‘rsatkichlarni   tuzish   hamda
boshqa ko‘p narsalar kiradi. Tadqiqot, shubhasiz, tahlilni o‘z ichiga oladi, biroq bu
bilan   cheklanib   qolmaydi.   Tadqiqot   inson   ijodiy   faoliyatining   ancha   yuqori
darajasini o‘zida ifodalaydi. 3
Tadqiqot vaziyatni chuqurroq tushunish, muammoni aniqlash, va demak, 
_____________________________
2. Qosimova D.S. N е ft-gaz kompaniyalarini samarali menejment asoslari. Monografiya. – T.: “Fan”, 2006. – 146 b. 
3. To`laganova   D.S.   T е or е tich е ski е   podxodo’   k   rasionalnomu   ispolzovaniyu   r е sursnogo   pot е nsiala   v   kompanii   G’G’
“Iqtisodiyot va talim” jurnali, 2005, 1–son. 
8 uning eng samarali echimini topishga yordam beradi. Zamonaviy boshqaruv uchun
tadqiqot   –   kasbiy   bilimdonlikning   muhim   ko‘rsatkichidir.   Zamonaviy   menejer
tadqiqotchilik faoliyati ko‘nikmalarini egallab va o‘zlashtirib borishi zarur. 4
1.2. Boshqaruv tadqiqotining maqsadlari, vazifalari, ob’ekti va predmeti
Tadqiqot maqsadiga ko‘ra samarali qarorlarni ishlab chiqishga va ko‘zlangan
natijaga erishishga mo‘ljallangan amaliy va ilmiy-amaliy (ta’limga oid) tadqiqotlar
hamda   istiqbolga,   bilimlarni   yangilashga,   ta’lim   darajasini   oshirishga
yo‘naltirilgan   tadqiqotlar   mavjud.   Ilmiy   tahlil   apparati,   ilmiy   metodologiyaga
qarab tadqiqotlar empirik xususiyatlarga ega, ya’ni asosan to‘plangan tajribaga va
bevosita,   eng   yaqin   natijaga   tayanadigan   hamda   qonuniy   tavsifdagi
umumlashtirishlarga   asoslangan   ilmiy   bo‘lishi   mumkin.   Resurslardan
foydalanishga   qarab   kamroq   resurstalab   va   yuqori   resurstalab   tadqiqotlar,   vaqt
omiliga   ko‘ra   esa   –   davomli   va   qisqa   tadqiqotlar   ajratiladi.   Axborot   ta’minoti
mezoni ham  muhim sanaladi, unga asosan  tadqiqotlarni faqat  ichki  axborotlardan
foydalanuvchi, hamda keng tashqi axborotlarni jalb qiluvchi, va shu sababli yanada
asoslangan   xulosalar   chiqarish   va   yanada   samarali   tavsiyalarni   ishlab   chiqish
imkoniyatini beruvchi nisbatan chuqur tadqiqotlarga bo‘lish mumkin. Va nihoyat,
xodimlarning uyushqoqligi va ularni o‘tkazishdagi ishtirok etish darajasi bo‘yicha
tadqiqotlar,   individual   yoki   jamoaviy,   o‘z-o‘zidan   yuz   beradigan   yoki   uyushgan
tadqiqotlarga   bo‘linadi.   Mustaqil   yozilgan   vaziyatlarni   tahlil   qilishga   asoslangan
tadqiqotlar, o‘z xususiyatlariga ega bo‘lsada, amaliy jihatdan yuqorida ko‘rsatilgan
turlardan   istalgan   biriga   tegishli   bo‘lishi   mumkinki,   ularning   xususiyatlari   aniq
tadqiqotlar   usullarini   tahlil   qilishda   batafsil   ko‘rib   chiqiladi.   Boshqaruvni
takomillashtirish   jarayoni   doim   tadqiqotning   u   yoki   bu   turini   tanlashni   nazarda
tutadi. Bu ko‘proq samara olishga imkon beradi. An’anaviy ravishda tashkilot yoki
boshqaruv   tizimi   tadqiqotning   ob’ekti,   ushbu   tizimda   vujudga   keladigan
muammolar esa tadqiqotning predmeti bo‘lib hisoblanadi.
________________________________
4. Qosimova   D.S.   Tezroofing.   Mark е ting   strat е giyasini   qo`llash.   O`zb е kistondagi   bizn е s   talim   tizimiga   «K е ys   Stadi»
uslubini tadbiq etish. K е yslar to`plami. – T.: Akademia, 2006. – 517-532-b. 
9 1.3.  Tadqiqot boshqaruv jarayonining boshlang‘ich bosqichlaridan biri
sifatida
Istalgan   tadqiqot   qator   omillarning   mavjud   bo‘lishini   nazarda   tutadi.
Ularning eng muhimlari bo‘lib quyidagilar hisoblanadi: tadqiqot metodologiyasi – 
tadqiqot   maqsadlari,   yondashuvlari,   prinsiplari,mo‘ljallari,   ustuvorliklari,
vositalari   va   usullarining   yig‘indisi;   tadqiqotni   tashkillashtirish   –   reglamentlar,
me’yorlar  va yo‘riqnomalardamustahkamlangan  funksiyalar  va javobgarliklarning
taqsimlanishiga asoslangan o‘tkazish tartibi; 
tadqiqot resurslari – tadqiqotni muvaffaqiyatli o‘tkazish va uning natijalariga
erishishni   ta’minlaydigan   vositalar   va   imkoniyatlar   (axborot,   iqtisodiy,   inson   va
h.k.) majmuasi; 
tadqiqotning ob’ekti (ijtimoiy-iqtisodiy tizimlar sinfiga kiritilgan boshqaruv
tizimi)   va   predmeti   (uning   hal   qilinishi   tadqiqot   o‘tkazishni   talab   qiluvchi   aniq
vaziyat);  barcha tavsiflarning o‘ziga xosligini aks ettiruvchi tadqiqot turi;  
tadqiq   etish   ehtiyoji   –   muammoning   keskinlik   darajasi,   uni   hal   qilishga
yondashishda kasb mahorati darajasi, boshqaruv uslubi;
tadqiqot   natijalari   –   muammoni   muvaffaqiyatli   hal   etishga,   uning
mazmunini,   manbalari   va   oqibatlarini   tushunishga   ko‘maklashuvchi   tavsiyalar,
model, formula, metodika; 
tadqiqot samaradorligi – tadqiqot o‘tkazishga sarflangan resurslar va olingan
natijalarning mutanosibligi. 
Boshqaruv,   samarali   bo‘lishi   uchun,   ishlab   chiqarish   va   jamiyat,
innovatsiyalar,   texnologiya   va   inson   o‘zining   zamonaviy   rivojlanish   xususiyatlari
va   sharoitlarini   hisobga   olmasligi   mumkin   emas,   u   tobora   ko‘proq   darajada
tadqiqotchilik   yondashuviga   muhtojlik   sezmoqda. 5
  U   boshqaruvning   dinamik   va
istiqbolli bo‘lishini, qarorlar qabul  qilishda  innovatsion salohiyatning o‘sishini  va
kasbiy   bilimdonlikning   oshishini,   boshqaruvning   ilmiyligini,   va   pirovardida
tashkilot raqobatbardoshligini oshishini aniqlaydi. 
____________________
5. Sharifxo`ja е v M., Abdulla е v Yo. M е n е jm е nt. Darslik – T.: O`qituvchi, 2002. – 256 b.
10 Ma’lumki,   boshqaruvning   mazmuni   uning   asosiy   funksiyalarini:   oldindan
ko‘rish   (rejalashtirish),   tashkil   qilish,   nazorat,   tartibga   solish,   muvofiqlashtirish,
motivatsiyalash funksiyalarini ochib beradi. 6
Boshqaruvni   rivojlantirish   jarayonlarida   yangi   voqeliklar   va   yangi   ehtiyojlar
vujudga   keladiki,   ular   ma’lum   tarzda   boshqaruv   mazmunida   o‘z   aksini   topadi.
Hozirgi   vaqtda   tadqiqot   ham   boshqaruvning   asosiy   funksiyalaridan   biriga
aylanmoqda.   U   boshqaruvning   o‘sib   borayotgan   dinamikligi   va
diversifikatsiyalashuvining   oqibati,   boshqaruvning,   boshqaruvda   kasbiy
bilimdonlik   o‘rni   va   ahamiyati   oshishining   muhim   omili   bo‘lib   hisoblanadi.
Boshqaruv   jarayonida   nafaqat   boshqaruv   ob’ektlarini,   balki   boshqaruvni   o‘zining
faoliyat   yuritish   va   rivojlanish   jarayonlarini,   tadqiq   etilayotgan   vaziyat   xarakteri,
ularni   o‘rganish   usullari   va   natijalardan   foydalanishning   o‘ziga   xosligini   hisobga
olgan   holda   tadqiq   etish   zarur.   Boshqaruvni   tadqiq   qilishda   turli   muammolarni
ajratib   olishga   imkon   beradigan   har   xil   vaziyatlar   o‘rganish   predmeti   bo‘lishi
mumkin.   Tahlil   qilish   jarayonida   turli   muammolarning   birikmasi   vujudga   kelishi
mumkin.
Boshqaruv   vaziyatini   tavsiflash,   ham   o‘zining,   ham   xodimlarning
diqqate’tiborini unga qaratish – boshqarish san’ati  bo‘lib hisoblanadi. Zamonaviy
menejer   ilmiy   xodim   bo‘lishi   shart   emas,   biroq   u   tadqiqotchilik   faoliyatining
asosiy yo‘llarini egallagan va yangi boshqaruv samaradorligini oshirish omillarini
qidirish   maqsadida   uni   tashkil   qila   olishi   kerak.   Shunday   qilib,   bugungi   kunda
tadqiqot –boshqaruv qarorlarining yuqori sifatini ta’minlaydigan asosiy boshqaruv
funksiyalaridan   biri,   hamda   boshqaruvni   takomillashtirish   vositasidir   (kasbiy
bilimdonlik, innovatsionlik, motivatsiyalash va h.k). 7
Zamonaviy boshqaruv formulasi – “takomillashib va takomillashtirib borgan
holda   boshqarish”.   Faqat   boshqaruv   tadqiqotigina,   vaziyatni   muntazam   ravishda
kuzatib borishni talab qiluvchi ushbu formulani amalga oshirishga yordam beradi.
______________________________
6. Muxitdinov X.A. Sobirov A.A. Boshqaruv nazariyasi. Co`lpon nomidagi nashriyot-matbaa ijodiy uyi. – T.: 2012. 
7. Qosimov G’. “Menejment”, T.: O’zbekiston, 2002. 180-190 b.
11 Boshqaruv tadqiqoti kasbiy tafakkur rivojlanishining ijobiy tendensiyasini aks
ettiradi. Ijodkorliksiz  kasb  mahorati;  tadqiqotsiz  ijodkorlik;  tadqiqotning o‘zi  esa,
uning yo‘llari, usullari  va yondashuvlarini  o‘zlashtirishsiz  bo‘lishi  mumkin emas.
Boshqaruv   rivojlanishining   zamonaviy   tendensiyalari   menejerga   qo‘yiladigan
yangi talablarni ham vujudga keltirmoqda. O‘tmishda menejerning faoliyati, agar u
aniq   ijrochilikka   intilsa,   yuqori   turuvchi   tashkilotlarning   farmoyishlari   yoki
yo‘riqnomalarni,   normativlarni   bajarishni   bilsa,   samarali   deb   hisoblanar   edi.
Zamonaviy boshqaruvda menejer ish vaqti yoki kuchining tobora ko‘proq qismini
tadqiqotlar egallashi kerak. U tadqiqotning ilmiy aparatidan foydalangan holda o‘z
faoliyatining   muvaffaqiyatli   (yoki   muvaffaqiyatsiz)   bo‘lish   sabablarini   va   uni
mustahkamlash   yo‘llarini   tushunishi   zarur.   Kelgusida   tadqiqotchilik   faoliyatining
ulushi,   taxminimizcha,   o‘sib   boradi.   Bu   boshqaruv   rivojlanishining   ko‘zga
ko‘rinarli   tendensiyalaridan   biri.   Hozirgi   vaqtda   boshqaruvda,   odatda,   oddiy
qarorlar   mavjud   emas,   boshqaruv   sharoitlari   qiyinlashib,   insonning   ijtimoiy-
psixologik tavsiflari murakkablashib bormoqda. 8
Bugun   faqat   tajriba   va   ichki   sezgilarga,   sog‘lom   fikr   yoki   rasman
o‘zlashtirilgan   bilimlarga   tayangan   holda   qarorlar   qabul   qilish   imkonsiz   –   inson
faoliyati samaradorligi vaziyatlari, muammolari, sharoitlari, omillarini tadqiq qilish
zarur, echim variantlarining tobora ortib borayotgan xilma-xilligi va soni orasidan
ularni   asoslangan   tarzda   tanlash   zarur.   Har   bir   firma   doimiy   rivojlanishda   bo‘lib,
bu bir-birining ketidan keluvchi va o‘z vaqtida hal qilishni  talab qiluvchi ko‘plab
muammolarning   vujudga   kelishini   nazarda   tutadi.   Ko‘pchilik   vaziyatlar   va
muammolar to‘satdan, keskin paydo bo‘ladi va o‘ylab o‘ttirishga vaqt qoldirmaydi.
Ularni   o‘z   vaqtida   hal   qilmaslik   yoki   pisand   qilmaslik   inqirozga,   balki   hatto
halokatga   ham   olib   kelishi   mumkin.   Zamonaviy   boshqaruvda   oldindan   ko‘ra
bilish, bashorat qilish tobora ko‘proq ahamiyat kasb etmoqda. Hozirgi vaqtda joriy
hodisalarning kelajagini  faqat intuitsiyaga yoki  oddiy ekstrapolyasiyaga  asoslanib
bashorat qilish umuman aqlga sig‘maydi. 
___________________________
8. Yo‘ldoshev N.Q., Umarjonov A.M. Iqtisodiyot va menejment. - T.: TDIU, 2005
12 Tadqiqot   boshqaruv   funksiyasi   sifatida,   inqirozlarni,   to‘satdan   ro‘y   beruvchi
o‘zgarishlarni   bashorat   qilish,   kelajak   paradokslariga   tayyor   turish,   muvaffaqiyat
imkoniyatlarini   baholash   uchun   zarurki,   uni   ko‘rish,   baholash,   amalga   oshirish
lozim.
Kelajakni,   faqat   hozirgi   zamonning   barcha,   kichik   va   katta   tendensiyalarini
yaxshi   his   etish   va   chuqur   tushunishga   tayangan   holda   ko‘ra   olish   mumkin.
Tadqiqotsiz   omadli   va   ishonchli   bashoratlarga   erishib   bo‘lmaydi.   Boshqaruvni
tadqiq   etish   boshqaruvning   o‘ziga   tadqiqotchilik   ruhini   beradi   va   demak,   uni
samarali,   barqaror,   yashashga   qodir,   istalgan   o‘zgarishlarga   moslashuvchan
bo‘lishiga   ham   olib   keladi.   Tadqiqot   –   bu   nafaqat   zamonaviy   menejmentning
funksiyasi,   balki   butun   boshqaruv   tizimining   faoliyat   yuritish   uslubi,   xodimlar
faoliyatini   tashkillashtirishning   muayyan   turkumidir   (talablar,   javobgarlik,
motivatsiyalash, me’yorlar).
Menejer faoliyatida tadqiqotlar boshqaruvning ilmiyligi va san’atini anglatib,
ularni ijodkorliksiz tushunib bo‘lmaydi, ijodkorlikni esa “tadqiqot” tushunchasidan
ajratib   bo‘lmaydi   Mustaqillik   ham   turlicha   –   bajarishda,   maqsadga   yo‘nalgan
rivojlanishda,   tashabbuskorlik   ko‘rsatishda   namoyon   bo‘lishi   mumkin;
ishbilarmonlik   xulqining   muayyan   konsepsiyasi   bilan   cheklangan   mustaqillik,
tajribaning   mustaqilligi,   qidiruvning   mustaqilligi   bo‘ladi.   Hozirgi   kunda
“tadqiqotchilik   turdagi   menejer”,   yoki   “kreativ   menejer”   tushunchasi   paydo
bo‘lmoqda.   Har   bir   menejer   o‘z   ishida   individuallik   belgilarini   namoyon   qiladi.
Biroq   har   doim   qandaydir   umumiy   narsa   mavjudki,   u   faoliyat   va   amalga
oshirilayotgan sharoitlarning xususiyatlari bilan aniqlanadi. Zamonaviy boshqaruv
tadqiqotlarga   ehtiyoj   sezadi.   Ushbu   ehtiyoj   turli-tuman   ko‘rinishlarda   –
boshqaruvni   tashkil   qilishda,   boshqaruv   qarorlarini   ishlab   chiqish
metodologiyasida,   firmani   qayta   tuzishda,   inson   kapitalini   shakllantirishda   va
h.k.da   amalga   oshiriladi.   “Tadqiqotchilik   turkumiga   mansub   menejer”,   yoki
“kreativ menejer” tushunchasining paydo bo‘lishi ushbu ehtiyojni amalga oshirish
oqibatlaridan   biri   hisoblanadi.   Ularning   xususiyati   –   tashqi   va   ichki   vaziyatlarni
baholashda,   muammolarni   hal   qilishda,   boshqaruv   qarorlarini   ishlab   chiqishda
13 tadqiqotchilik yondashuviga kuchaytirilgan e’tibordir. Tadqiqotchilik turkumidagi
menejerning quyidagi sifatlarini ajratish mumkin: 
 dunyoni muammoli his etish, muammolarni, ular go‘yoki mavjud emas
deb   tuyulayotgan   joylarda   aniqlash;   muammolarni   oldini   olish   (ya’ni,
ular qaytadan paydo bo‘layotganida) qobiliyatini shakllantirish; 
 voqelikni,   boshqarilayotgan   ob’ektning   faoliyat   yuritish   va   rivojlanish
jarayonlarini tizimli va keng qamrovli idrok qilish; 
 antinomlik   –   o‘z   nuqtai   nazaridan   farqli   va   hatto   unga   zid   bo‘lgan
qarashlarni qabul qilish, tushunish va ulardan foydalanish qobiliyati; 
 ekspressivlik   –   axborot   tanqis   bo‘lganda   to‘g‘ri   xulosalarni   chiqarish
qobiliyati;   muammolarga   munosabatni   va   ularning   bahosini
belgilaydigan rivojlangan psixologik o‘z-o‘zini boshqarish; 
 jamoa turli a’zolari funksiyalarini o‘xshatib takrorlash qobiliyati; 
 insonlar   tabiatini   aniqlash   imkonini   beradigan   psixologik   o‘tkirlik.
Ziyraklik psixodiagnostika yordamida qoplanadi; 
 fikrlashning   innovatsionligi   va   inersiyasizligi,   rasmiy,   odatiy,
tekshirilgan,   an’anaviy   narsalar   chegarasidan   tashqariga   chiqish
qobiliyati; 
 jozibadorlik   –   moddiy   yoki   ma’muriy   majburlash   vositalarini
qo‘llamagan   holda   kishilarni   birgalikdagi   faoliyatga   jalb   qilish
qobiliyati; 
 faoliyat   sharoitlari   o‘zgarganda   yoki   butunlay   yangi   masalalarni   hal
qilishga   o‘tganda   psixologik   jihatdan   tez   qaytadan   shaylanish
qobiliyati;
 nafaqat hokimiyat va mas’uliyatni, balki o‘zining liderlik obro‘sini ham
boshqalarga o‘tkazish qobiliyati;
 kishilarni faoliyatga rasmiy subordinatsiya asosida emas, balki “soyaga
o‘tish”   yo‘li   bilan   jalb   qilishni   nazarda   tutadigan   latent   (yashirin)
rahbarlik   qilish   qobiliyati,   maslahat   va   yordam   olish   uchun   murojaat
qila olish qobiliyati.
14   Barcha   ushbu   sifatlar   ajralgan   holda   emas,   balki   jamlangan   holda   mavjud
bo‘ladi.   Aynan   shu   tadqiqotchilik   turkumidagi   menejerning   xususiyatlarini
tavsiflaydi.   Vaziyatni   yozish   va   tadqiq   qilish   jarayonining   o‘zi   tadqiqotchilik
turdagi   menejerning   shakllanishiga   yordam   beradi.   Turli   manbalardan   axborot
to‘plash   muammolarni   chuqurroq   ko‘rish,   tashkilotlarda   insonlarning   o‘zaro
munosabatlarining   murakkabligi   va   ko‘p   ko‘rinishli   ekanligini   boshqalardan
ertaroq   anglash   imkonini   beradi;   vaziyatni   yozma   shaklda   tavsiflash   voqelikni
tizimli   idrok   qilishga,   turli   nuqtai   nazarlarni   tushunishga   ko‘maklashadi;   vaziyat
tahlili tadqiqotchilik ko‘nikmalarini rivojlantiradi, boshqaruv faoliyatiga qiziqishni
shakllantiradi,   mansab   bo‘yicha   ko‘tarilishni   motivatsiya   qiladi,   xulosa   va
tavsiyalarni  ifodalash tahliliy, umumlashtirish qobiliyatlarini rivojlantiradi  va h.k.
Tafakkur (fikrlash) – bu faol, voqelikni inson ongida aks ettirish jarayoni bo‘lib, u
bilimlar,   intuitsiya   (ichki   sezgi),   odatlar   va   ko‘nikmalarga   tayanadi   hamda   aniq
vaziyatda   inson   xulqini   belgilaydi.   Tafakkur   hayotiy   faoliyat   –   tajriba   to‘plash,
ta’lim olish, kasbiy faoliyatni amalga oshirish jarayonida shakllanadi, o‘zgaradi va
rivojlanadi.   U   muayyan   darajada   shaxsning   individual   xususiyatlariga   bog‘liq,
lekin   ta’lim   jarayonlari,   iroda   kuchi,   maxsus   mashqlar,   keskin   vaziyatlar,
salomatlik   ahvoli   ta’siri   ostida   hamda   ko‘p   darajada   atrofda   sodir   bo‘layotgan
jarayonlarni   chuqurroq   tushunib   olish   va   olingan   bilimlardan   amaliyotda
tashkilotni rivojlantirish maqsadlarida ham, shaxsiy maqsadlarda ham foydalanish
istagiga bog‘liq ravishda ancha keng miqyosda o‘zgarishi mumkin. Tafakkur jiddiy
darajada   inson   faoliyati   muvaffaqiyatini   oldindan   belgilaydi.   Masalan,
menejerning   faoliyati   asosan   insonlar   bilan   ishlash,   ularning   faoliyatini   o‘zaro
muvofiqlashtirish   va   moslashtirish,   unga   bo‘ysunuvchi   xodimlar   tomonidan
bajariladigan   boshqaruv   qarorlarini   qabul   qilish   bilan   bog‘langan.   Qarorlarning
sifati, ularni amalga oshirish ko‘p jihatdan fikrlash xarakteri va turiga bog‘liq. 
II  BOB.  MENEJMENTDA TADQIQOTLARNING SAMARADORLIGI
2.1.   Tadqiqot samaradorligi tushunchasi va uni asosiy shakllantirish omillari
15 Tadqiqot samaradorligi – bu muvaffaqiyatga olib boruvchi eng qisqa tadqiqot
o‘tkazish variantini aniqlash yoki topishdir. Biroq bu ta’rifni yanada aniqroq ta’rif
bilan   to‘ldirish   mumkin:   tadqiqotning   samaradorligi   –   bu   uning   tavsiflaridan   biri
bo‘lib,   uni   o‘tkazish   uchun   sa’y-harakatlar   (yoki   resurslar)   xarajatlari   va   natija
(yoki maqsadga erishish darajasi) o‘rtasida qanday o‘zaro bog‘lanish mavjudligini
ko‘rsatadi.   Tadqiqot,   avval   aytilganidek,   inson   faoliyat   turi   bo‘lib,   har   qanday
faoliyat   singari   ma’lum   miqdor   va   sifat   ko‘rsatkichlari   bilan   tavsiflanadi.
Muammo,   echilishi   yoki   chiqarib   tashlanishi   mumkin   bo‘lgan   tadqiqot   markazi
hisoblanadi.   Tanlovni   amalga   oshirish   talab   qilinadi,   buning   uchun   esa   baholash
kerak.   Baholash   –   bu   ham   inson   faoliyat   turi   bo‘lib,   u   vaqt   va   resurslarni   talab
qiladi, ular  etishmasligi   yoki  qimmat  bo‘lishi   mumkin. 9
  Muqobilliklarni   baholash
yoki   baholamaslik   bilan   bog‘liq   zararlarni,   agar   bahoni   aniqlash   uchun   kerakli
xuddi   shunday   tadqiqot   o‘tkazilmasa,   juda   kam   hollarda   aniq   hisoblash   mumkin.
Shu   sababli   baholash   boshqaruv   qarori   qabul   qilingunga   qadar   o‘tkaziladi.
Tadqiqotlar   samaradorligi   ma’lum   tatbiq   etish   sharoitlarida   ularning   ijobiy   natija
berish   qobiliyatini   tavsiflaydi.   Tadqiqotlar   samaradorligi   uni   amaliyotga   tatbiq
etishda   olingan   u   yoki   bu   natija   bilan   aniqlanadi.   Bundan:   tadqiqot   natijalarini
baholash ilmiy darajani, iqtisodiy samaradorlikni, ijtimoiy va ekologik oqibatlarni
aks   ettirishi   kerakligi   kelib   chiqadi.   Tajriba   tasdiqlashicha,   tadqiqot   natijalarini
baholash juda qiyin. Tadqiqot natijasi odatda ketgan xarajatlar bilan taqqoslanadi,
tadqiqot natijasida olingan qo‘shimcha bilimlar bilan belgilanadigan ilmiy amaliy
samaradorlik   ajratiladi,   hamda   uning   tasdig‘i   mualliflik   guvohnomalari,   patentlar
berilishi,   chop   etilgan   ishlarning   mavjudligi   va   h.k.   hisoblanadi.   Boshqaruv
samaradorligini   mazmuniga   ko‘ra   iqtisodiy   va   ijtimoiy   samaradorlikka   ajratish
mumkin. Bunday bo‘linish samara shakllarining o‘ziga xosligi va maqsadlarning
______________________________
9. Yo‘ldoshev N.Q., Qozoqov O.S. Menejment. Darslik. - T.: Fan, 2004.
farqlanishiga   asoslanadi.   Iqtisodiy   samaradorlikka   ishlab   chiqarish   jarayonlarida
resurslarning   (xodimlar,   mehnat   ashyolari   va   vositalari)   o‘zaro   birgalikdagi
harakati orqali erishiladiki, bu ishlab chiqarish va boshqarishga xarajatlarda amda
16 ushbu   jarayonlarning   iqtisodiy   natijalarida   aks   etadi.   Buni   resurslarni   va   ulardan
foydalanish   ko‘rsatkichlarini   taqqoslash   yo‘li   bilan   ifodalash   mumkin.   Ijtimoiy
samaradorlik   shaxsiy,   jamoaviy   va   ijtimoiy   manfaatlarning   birligi   bilan
ta’minlanadi hamda quyidagi tavsiflar: ijtimoiy faollik darajasi, ijtimoiypsixologik
iqlim,   rasmiy   va   normasmiy   tuzilmalarning   o‘zaro   nisbati,   kadrlar   malakasi
darajasi,   mehnat   sharoitlari   va   h.k.   yordamida   aniqlanadi.   Bozor   iqtisodiyoti
sharoitlarida boshqaruv tizimlarini tadqiq etishdan olingan samarani aniqlash katta
ahamiyatga ega. Samaradorlik turlari jadvalda keltirilgan (2.1.1-jadval). 
2.1.1-jadval 
Boshqaruv tizimlarini tadqiq etish natijalarini amalga oshirishdan olinadigan
samaradorlik turlari
Samara turlari Ko‘rsatkichlar
Iqtisodiy Tadqiqot   natijalarini   amalga   oshirish
bilan   ta’minlangan   barcha   xarajatlar
turlarining   qiymat   bilan   belgilangan
ifodasi
Ijtimoiy Tadqiqotning   ijtimoiy   natijalarini
amalga oshirish
Ilmiy-texnik Yangilik,   soddalik,   naflilik,   ixchamlik,
estetiklik
Resurs Tadqiqot   natijalarining   iqtisodiyotga   va
menejment sotsiologiyasiga ta’siri
Ekologik Tadqiqot   natijalarining   atrof   muhitga
ta’siri
2.2. Boshqaruv samaradorligiga ilmiy-metodologik yondashuvlar
Korxonani   samarali   boshqarish   uchun   menejerning   tashqi   va   ichki   muhitning
turli elementlarining ta’sirini, ya’ni korxona faoliyatiga ta’sir ko‘rsatuvchi ma’lum
17 ob’ektiv   sharoitlarni   hisobga   olishi   muhim.   Tashqi   va   ichki   muhitning   har   xil
elementlari doimiy aloqada va o‘zaro bog‘liqlikda mavjud bo‘ladi. 10
Korxona   faoliyatiga   boshqaruv   apparati   rahbarlik   qiladi,   uning   tarkibiga
korxona   ishi   uchun   kerakli   funksiyalarni   bajaruvchi   rahbarlar,   mutaxassislar   va
ijrochilar   kiradi.   Korxonani   samarali   boshqarish   uchun   menejer   tegishli   tashkiliy
tuzilishni yaratishi zarur. Boshqaruv sifati va samaradorligi nuqtai nazardan ikkita
asosiy   korxonani   boshqarish   tuzilmasi   turkumi   mavjud:   Ierarxik   va   organik.   O‘z
navbatida, boshqaruv tuzilmalarining ierarxik turkumi bir necha asosiy variantlarga
ega:   chiziqli,   funksional,   chiziqli-funksional,   shtabli,   chiziqli-shtabli,   divizional.
Shuningdek,   boshqaruv   tuzilmalarining   organik   turkumining   bir   necha   asosiy
variantlari   mavjud:   matritsali,   loyihaviy   va   brigadali.   Menejerning   vazifasi
korxonani   boshqarish   organlarini   muntazam   takomillashtirishdan   iborat.
Menejmentning   samaradorligi   ishning   ijtimoiy-iqtisodiy   va   tashkiliy   tomonlarini
tavsiflaydi.   U   nafaqat   ishni   bajarishga   ketgan   xarajatlarni   olingan   natijalar   bilan
taqqoslashga   asoslangan,   balki   ishning   tashkil   etilganlik   darajasini,   mehnat   bilan
qoniqish,   faoliyatning   umumiy   maqsadga   yo‘nalganligi,   iqtisodiy   natija,
tashkilotning   tashqi   muhitdagi   o‘rnini   aks   ettiradi. 11
  Ichki   samaradorlik   ma’lum
ehtiyojlarning   qondirilishi   tashkilotning   hamda   uning   ishtirokchilari   alohida
guruhlarining   shaxsiy   maqsadlari   dinamikasida   qanday   aks   etishini   ko‘rsatadi.
Menejmentning   tashqi   samaradorligi   tashkilot   tashqi   muhit,   jamiyat,
iqtisodiyotning   talablari   va   cheklovlariga   qanchalik   javob   berishini   ko‘rsatadi.
Iqtisodiy   samaradorlikka   resurslarning   birgalikdagi   harakati   orqali   erishilib,   u
xarajatlarda   hamda   iqtisodiy   faoliyat   natijalarida   aks   etadi.   Buni   resurslarni   va
ulardan foydalanish ko‘rsatkichlarini taqqoslash yo‘li bilan ifodalash mumkin. 
____________________________
10. Gerchikova V.I. Menedjment. Uchebnik. – M.; 2003
11. Galkovich R.S., Nabokov A.M. Menedjment. Uchebnik. – Perm, 2000
Iqtisodiy   nuqtai   nazardan   samaradorlik   –   bu   ma’lum   natijalarga   erishish
uchun   sarflangan   kuch-harakatlar,   resurslar   yoki   energiyani   taqqoslashdir.
Samaradorlikni   aniqlashni   samaradorlik   mezonlarini   tanlashdan,   ya’ni
18 samaradorlikni,   uning   mohiyatini   ochib   beruvchi   bahoni   o‘rnatishdan   boshlagan
ma’qul.   Samaradorlik   mezonining   ma’nosi   qo‘yilgan   tashkilotni   rivojlantirish
maqsadlaridan   kelib   chiqqan   holda   olinadigan   natijalarni   maksimallashtirish   yoki
amalga   oshiriladigan   xarajatlarni   minimallashtirish   zaruratidan   kelib   chiqadi.
Bunday maqsadlarga omon qolishni ta’minlash, barqaror o‘sishga erishish, sotsial
strategiya va boshqalar  kirishi  mumkin. Mezon  – bu maqsadli  ko‘rsatkich bo‘lib,
unga qarab ma’lum samaradorlik darajasiga erishish haqida fikr yuritish mumkin.
Savdoda samaradorlikning ikkita asosiy mezoni ajratiladi: - iqtisodiy samaradorlik
mezoni   –   resurslardan   oqilona   foydalanish   va   minimal   xarajatlar   bilan   maksimal
natijaga erishish; - ijtimoiy samaradorlik mezoni: - aholi ehtiyojlarini qondirish; -
muomala   xarajatlarini   nisbiy   qisqartirish;   -   savdo   xizmatini   ko‘rsatish   sifati;   -
iste’mol   xarajatlarini   qisqartirish.   Kerakli   boshqaruv   samaradorligini   ta’minlash
uchun   uni   baholash   zarur. 12
  Baho   aniqlik   kiritadi,   tendensiyani   ko‘rsatadi,
samaradorlik   mezoni   bo‘yicha   boshqaruvni   tahlil   qilish   hamda   ularga   boshqaruv
samaradorligi   tobe   bo‘lgan   asosiy   omillarni   aniqlash   imkonini   beradi.   Kerakli
boshqaruv   samaradorligini   ta’minlash   uchun   uni   baholash   zarur.   Baholash   –   bu
boshqaruv   tizimi   u   yoki   bu   tavsifining   mavjudligi   va   namoyon   bo‘lish   darajasini
o‘rnatishdir.   Baholash   vositasi   ko‘rsatkich   hisoblanadi.   U   yoki   bu   hodisaning
xususiyatlari   va   ahamiyatli   belgilarini   o‘rganish,   tendensiyalarini   qidirish   va
aniqlash,   faoliyat   yuritishi   va   rivojlanishini   me’yoriy   tartibga   solish,   tahlil   qilish
baholashga   tayanadi.   Baholashsiz   boshqaruv   qarorlarini,   shu   jumladan
boshqaruvni   takomillashtirish   bo‘yicha   qarorlarni   ishlab   chiqish   va   qabul
qilishning   iloji   yo‘q.   Samaradorlikni   baholash   quyidagi   yo‘nalishlar   bo‘yicha
amalga oshirilishi mumkin:
_____________________________
12. Vixanskiy O.S., Naumov A.I. Menejment. Uchebnik. – M.:   Ekonomika , 2003 (61-125).
- maqsadga erishish; 
- faoliyat yuritish sifati; 
- tejamkorlik; 
19 - ishchi kuchi sifatidagi o‘zgarishlar; 
- tashqi va ichki ijtimoiy-iqtisodiy sharoitlar.
  Resurslar   kattaligining   iqtisodiy   ko‘rsatkichlariga   va   ma’lum   vaqt   oralig‘i
uchun   firma   faoliyatining   iqtisodiy   yakunlariga   tayanib,   boshqaruv
samaradorligiga   baho   berish   mumkin.   So‘nggi   paytlarda   firmada   unumdorlik
tendensiyalarining   rivojlanish   dinamikasi   mezonlari   bo‘yicha   samaradorlikni
baholash   juda   ommaviylashib   bormoqda.   Bu   holda   boshqaruv   natijasi   sifatida
unumdorlikning   o‘sish   sur’atlari,   mehnat   sifati,   firma   innovatsion   salohiyati
qaraladi.   Boshqaruv   natijasini   bevosita   hamda   bilvosita,   pirovard   natija   sifatida
ko‘rib   chiqish   mumkin.   Bevosita   boshqaruv   yoki   menejer   faoliyatining   natijasi
boshqaruv   qarori   hisoblanadi.   Biroq   ushbu   natijani   baholash   va   qandaydir
ko‘rsatkich   sifatida   ajratish   qiyin,   shu   sababli   bu   omilni   testlash   yo‘li   bilan
baholash   zarur.   Boshqaruvni   tashkil   qilishda   shunday   vazifalar   qo‘yilgan   joyda
boshqaruv   tahlili,   tekshiruvi   va   loyihalanishi   amalga   oshiriladi.   Boshqaruvning
rivojlanishi   uning   samaradorligini   oshirish   bilan   birga   olib   borilishi   kerak.
Menejment   samaradorligini   ta’minlash   uchun   uning   barcha   omillarini   hisobga
olish zarur. Biroq, buni faqat ushbu omillar tizimga solinganda va asosiylar hamda
hal etuvchilar ajratilganda bajarish mumkin bo‘ladi. Samaradorlik omillari xilma-
xil va turli rakurslarda taqdim etilgan bo‘lishi mumkin. Umuman olganda, barqaror
va uzoq muddatli samarani faqat menejment metodologiyasini va tashkil etilishini
tahlil   qilish,   tekshirish   va   loyihalash   berishi   mumkin.   Bunda   andazalar   istisno
qilinmaydi, balki tekshiriladi, almashtiriladi va shakllantiriladi. 13
 
Menejmentning   ichki   samaradorligini   ta’minlash   uchun   uch   asosiy   guruh
omillarini   hisobga   olish   zarur:   resurslardan   foydalanish,   maqsadga   yo‘naltirilgan
natijani olish, vaqt omili. Resurslardan foydalanish ularning tuzilishi, sifati va
____________________________
13. Zagorodnikov S.V. Kratkiy kurs po menedjmentu: ucheb. posob. –M.: “Okey – kniga”, 2007.-160 b.
muvozanatli   to‘ldirish   imkoniyatlarida   namoyon   bo‘ladi.   Menejment
samaradorligini   ta’minlash   uchun   resurslarni   tejash   zarur.   Boshqaruv   faoliyati
natijasi   moddiylashadi   va   tashkilot   faoliyatining   pirovard   natijasida   –   mahsulot,
20 xizmat,   foydada   aks   etadi.   Biroq,   menejment   samaradorligini   tushunish   uchun
menejmentning   bevosita   natijasi   va   uning   maqsadga   muvofiqligi   haqida   ham
gapirish   mumkin   va   zarurdir.   Menejmentning   bevosita   natijasi   boshqaruv   qarori
tavsiflarida,   qaror   qay   darajada   kishilar   faoliyatini   muvofiqlashtirishini   va   uni
maqsadga   erishishga   yo‘naltirishini   baholashda   aks   etadi.   Shundan   kelib   chiqib,
menejment   samaradorligi   maqsad   ko‘rsatmalari   (maqsad   sifati),   strategiya,
boshqaruv   qarori   sifati,   qondirilayotgan   ehtiyoj   omillari   bilan   aniqlanadi.   Vaqt
omili   qarorlarning   o‘z   vaqtida   qabul   qilinishida,   ularni   ishlab   chiqishga   vaqtni
tejashda,   ilg‘or   texnologiyalardan   foydalanishda,   xodimlar   salohiyati   va
unumdorligida   o‘z   aksini   topadi.   Boshqa   tomondan,   samaradorlikka   ta’sir
ko‘rsatuvchi   tashqi   omillar   mavjud.   Ularga   investitsion   iqlim,   boshqaruvga   ilmiy
yondashuvni   aniqlovchi   metodologiya,   investitsiyalarni   rivojlanish   strategiyasi   va
tendensiyalari   nuqtai   nazardan   asoslash,   axborot   ko‘magi,   ijtimoiy   infratuzilma
kiradi.   Tadqiqotlarning   umumlashtirilgan   natijalari   -   bu   omillarning   ahamiyati
turlicha ekanligini ko‘rsatmoqda. Iqtisodiy vaziyat va investitsion iqlim menejment
samaradorligini   ta’minlashda   asosiy   o‘rin   egallaydi.   Biroq,   iqtisodiy   vaziyat
imkoniyatlaridan   foydalanish   menejment   metodologiyasiga,   aniqrog‘i,
samaradorlikka   erishishga   ilmiy-tahliliy   yondashuvni   amalga   oshirishga
qaramMenejmentning   ichki   samaradorligini   ta’minlash   uchun   uch   asosiy   guruh
omillarini   hisobga   olish   zarur:   resurslardan   foydalanish,   maqsadga   yo‘naltirilgan
natijani   olish,   vaqt   omili.   Resurslardan   foydalanish   ularning   tuzilishi,   sifati   va
muvozanatli   to‘ldirish   imkoniyatlarida   namoyon   bo‘ladi.   Menejment
samaradorligini   ta’minlash   uchun   resurslarni   tejash   zarur.   Boshqaruv   faoliyati
natijasi   moddiylashadi   va   tashkilot   faoliyatining   pirovard   natijasida   –   mahsulot,
xizmat,   foydada   aks   etadi.   Biroq,   menejment   samaradorligini   tushunish   uchun
menejmentning   bevosita   natijasi   va   uning   maqsadga   muvofiqligi   haqida   ham
gapirish   mumkin   va   zarurdir.   Menejmentning   bevosita   natijasi   boshqaruv   qarori
tavsiflarida,   qaror   qay   darajada   kishilar   faoliyatini   muvofiqlashtirishini   va   uni
maqsadga   erishishga   yo‘naltirishini   baholashda   aks   etadi.   Shundan   kelib   chiqib,
menejment   samaradorligi   maqsad   ko‘rsatmalari   (maqsad   sifati),   strategiya,
21 boshqaruv   qarori   sifati,   qondirilayotgan   ehtiyoj   omillari   bilan   aniqlanadi.   Vaqt
omili   qarorlarning   o‘z   vaqtida   qabul   qilinishida,   ularni   ishlab   chiqishga   vaqtni
tejashda,   ilg‘or   texnologiyalardan   foydalanishda,   xodimlar   salohiyati   va
unumdorligida   o‘z   aksini   topadi.   Boshqa   tomondan,   samaradorlikka   ta’sir
ko‘rsatuvchi   tashqi   omillar   mavjud.   Ularga   investitsion   iqlim,   boshqaruvga   ilmiy
yondashuvni   aniqlovchi   metodologiya,   investitsiyalarni   rivojlanish   strategiyasi   va
tendensiyalari   nuqtai   nazardan   asoslash,   axborot   ko‘magi,   ijtimoiy   infratuzilma
kiradi.   Tadqiqotlarning   umumlashtirilgan   natijalari   -   bu   omillarning   ahamiyati
turlicha ekanligini ko‘rsatmoqda. Iqtisodiy vaziyat va investitsion iqlim menejment
samaradorligini   ta’minlashda   asosiy   o‘rin   egallaydi.   Biroq,   iqtisodiy   vaziyat
imkoniyatlaridan   foydalanish   menejment   metodologiyasiga,   aniqrog‘i,
samaradorlikka erishishga ilmiy-tahliliy yondashuvni amalga oshirishga qaram.
Metodologiyada,   va   shunga   muvofiq   menejmentni   tashkil   etishda   ikki
yondashuvni:   pragmatik   va   ilmiy-tahliliy   yondashuvlarni   ajratish   mumkin.   Ular
muammolarni   va   ularni   echish   usullarini   aniqlash   va   ajratish   bilan   farqlanadi.
Pragmatik yondashuv vaziyatga qattiq bog‘langan menejerning xulqini tavsiflaydi.
Uning   faoliyatida   asosiysi   –   mashxur   muvaffaqiyat   andazalaridan   foydalanish,
bevosita   kafolatlangan   va   vaqtinchalik   muvaffaqiyat   omillarini   hisobga   olish,   ish
tajribasi   va   intuitsiya   bilan   aniqlanadigan   muvaffaqiyatsizlik   xavfini   sezish,
faoliyatni   to‘g‘ri   tashkil   qilish   (nazorat,   mas’uliyat,   intizom).   Ushbu
yondashuvning  yomon tomoni   yo‘q  va u  menejment  samaradorligini   ta’minlaydi.
Biroq,   xatolar   va   kamchiliklar   ehtimoli   etarlicha   yuqori,   rivojlanish   istiqbolini
tushunish, kelajakni his etish mavjud emas, muhim muammolar kamroq ahamiyatli
va ikkinchi darajali muammolar bilan almashib qolishi mumkin. “Muammolarning
namoyon   bo‘lishini   kuzatish   emas,   balki   hal   etish   zarur”   degan   formula   yaxshi,
lekin   uni   “Muammolarni   ba’lum   izchillikda   va   o‘z   vaqtida   echish   zarur.   buning
uchun   ularni   tadqiq   etish   kerak”   degan   formula   bilan   almashtirish   mumkin.
Menejmentga   ilmiy-tahliliy   yondashuv   muammolarni   avval   menejmentni   tashkil
etish   va   metodologiyasi   sinflari   bo‘yicha,   so‘ngra   boshqaruv   konsepsiyasi   va
22 ustuvorliklari,   muammolar   tadqiqoti,   xodimlarning   ma’lumoti   va   vakolatlari,
faoliyatni   motivatsiya   qilish,   strategiya   va   innovatsiya,   axborot   texnologiyalari
kabi   samaradorlik   omillari   bo‘yicha   tizimga   solishni   nazarda   tutadi.   Boshqaruv
tadqiqotlari   samaradorligi   tadqiqotlar   tasnifi   bilan   ta’minlangan   omillarga:
maqsadli   vazifalari,   qo‘llash   sohalari,   natijalar,   yangilik,   konstruktivlik   va
hokazolarga   qarab   aniqlanadi.   Barcha   tadqiqotlar   samaradorligini   aniqlash
omillarini   2   guruhga   ajratish   mumkin:   tadqiqotchilik   salohiyati   omillari   va   uni
o‘rganish prinsiplari. O‘z navbatida, salohiyatni tavsiflovchi omillar quyidagilarga
bo‘linadi: - metodologik tayyorlik omillari; - resurslarning mavjudligi va tuzilishi
omili;   -   tashkiliy   imkoniyatlar   omili   (tashkiliy   madaniyat).   Tadqiqotlarning
samaradorligi   ko‘p   jihatdan   menejer   tadqiqotchilik   tafakkurining   samaradorlik
darajasi   bilan   aniqlanadi.   Menejerning   tadqiqotchi   sifatidagi   quyidagi   tafakkur
belgilarini ajratish mumkin:  
 dunyoni   muammoli   his   etish,   muammolarni,   ular   go‘yoki   yo‘qdek
tuyulayotgan joylarda aniqlash;
 muammolarni   ular   endi   paydo   bo‘layotganida   ifodalash   qobiliyati;   voqelikni,
boshqarilayotgan   ob’ektning   faoliyat   yuritish   va   rivojlanish     jarayonlarini
tizimli va keng qamrovli idrok qilish; 
 antinomiya – o‘zining nuqtai nazaridan farq qiluvchi va hatto unga zid bo‘lgan
qarashlarni qabul qilish, tushunish va ulardan foydalanish qobiliyati;
 eksprezentlik   –   ma’lumotlar   tanqis   bo‘lganda   ishonchli   xulosalarni   chiqarish
qobiliyati; 
 muammolarga   munosabatni   va   ularni   baholashni   belgilaydigan   rivojlangan
psixologik o‘z-o‘zini boshqarish; 
 jamoa   turli   a’zolari   funksiyalarini   o‘xshatib   takrorlash   qobiliyati;   insonlar
tabiatini   aniqlash   imkonini   beradigan   psixologik   o‘tkirlik.   O‘tkirlik
psixodiagnostika   yordamida   qoplanadi;   fikrlashning   innovatsionligi   va
inersiyasizligi,   rasmiy,   odatiy,   tekshirilgan,   an’anaviy   narsalarning
chegarasidan tashqariga chiqish qobiliyati; 
23  attraktivlik   –   kishilarni,   moddiy   yoki   ma’muriy   majburlash   vositalarini
qo‘llamagan holda birgalikdagi faoliyatga jalb qilish qobiliyati;  
 faoliyat   sharoitlari   o‘zgarganda   yoki   butunlay   yangi   masalalarni   hal   qilishga
o‘tganda psixologik jihatdan tez qaytadan shaylanish qobiliyati. 
Samaradorlik – bu har doim faoliyat natijasi va uni amalga oshirishga ketgan
xarajatlarni   taqqoslash   yoki   agar   mumkin   bo‘lganda   bir   andoza   bilan   o‘lchash.
Tafakkurning   natijasi   nima   bo‘lishi   mumkin?   Menejerning   yakka   tartibdagi
faoliyatiga aloqador bunday natija muammolarni muvaffaqiyatli echish, bajarilgan
ish   bilan   qoniqish,   nimani   va   qanday   bajarish   kerakligini   juda   aniq   tushunishdan
iborat   bo‘lishi   mumkin. 14
  Tafakkur   samaradorligi   butunlay   istisno   qilib
bo‘lmaydigan,   lekin   ularning   paydo   bo‘lishini   eng   kam   miqdorgacha   pasaytirish
zarur   bo‘lgan   xatolarni   ham   tavsiflaydi.   Menejerning   tafakkur   samaradorligi   o‘z
fikrlash jarayonini boshqarish qobiliyatiga bog‘liqdir.
2.3.   Tadqiqotning texnologik sxemasi
Har   qanday   tadqiqot   muayyan,   tadqiqot   usullarining   ketma-ketligi   va
kombinatsiyasini   aks   ettiruvchi   texnologik   sxemaga   asoslangan   tashkiliy   jarayon
hisoblanadi. Texnologiya – bu tadqiqotni oqilona tuzish variantidir. Masalan, uyni
qurish   avval   poydevorni,   so‘ngra   uyning   o‘zini,   va   nihoyat   tomni   barpo   etishni
nazarda   tutadi.   Bu   ushbu   faoliyat   turining   mazmuni   va   xususiyatlarini   aks
ettiruvchi qurilish jarayonidir. Biroq ushbu jarayon doirasida qurilish texnologiyasi
turlicha   bo‘lishi   mumkin:   avval   poydevorning   bir   qismini   barpo   etish   va   ushbu
qismi   bo‘yicha   devorlar   qurishni   boshlash;   parallel   ravishda   tom   elementlarini
tayyorlash   mumkin.   Barcha   narsa   qurilish   materiallarining   mavjudligi   va
taqsimlanishiga hamda ulardan foydalanish variantlarini tanlashga bog‘liq. Jarayon
____________________________
14. Zagorodnikov S.V. Kratkiy kurs po menedjmentu: ucheb. posob. –M.: “Okey – kniga”, 2007.-160 b.
doim   ob’ektiv   ishni   bajarish   bosqichlarini   aks   ettiradi,   texnologiya   –   bu   ishlarni
oqilon   bajarish   varianti.   Tadqiq   etilayotgan   muammoning   tavsifiga,   shuningdek
aniq   sharoitlarga   (vaqt,   resurslar,   malaka,   muammoning   o‘tkirligi   va   h.k.)   qarab,
24 texnologik   sxemalar   turlicha   bo‘lishi   mumkin.   Samarali   texnologik   sxemalarni
tanlash yoki  ularni  haqiqiy ehtiyojlar  va sharoitlarga  muvofiq tuzish  muhim. Eng
oddiy   va   tarqalgan   texnologiya   –   chiziqli   texnologiya   bo‘lib,   u   tadqiqotlarni
vaziyatni   yozish   va   tahlil   qilish,   muammoni   qo‘yish,   uni   echish   vazifalarini
shakllantirish, tadqiqot usullarini tanlash, tahlil qilish va ijobiy echimlarni qidirish,
echimni eksperimental tekshirish, agar bunga imkon bo‘lsa, innovatsiyalarni ishlab
chiqish bosqichlari bo‘yicha ketma-ket olib borishdan iborat. 
Har   bir   bosqich   tadqiqot   usullarining   o‘ziga   xos   to‘plami   hamda   vaqt
cheklovlari   bilan   tavsiflanadiki,   bu   tadqiqot   o‘tkazish   muvaffaqiyatini   belgilaydi.
Amaliyotda   har   doim   ham   texnologik   sxemani   shunday   to‘g‘ri   chiziqli   va   izchil
qurib   bo‘lmaydi.   Bosqichlarning   har   birida   yangi   muammolar   yoki   qiyinchiliklar
vujudga   kelishi   hamda   ular   oldingi   bosqichga   qaytishga   va   uni   tadqiq   etishni
tuzatishga   majbur   qilishi   mumkin.   Masalan,   muammo   yuzaki   va   bir   tomonlama
aniqlangan   bo‘lib   chiqishi   mumkin,   uni   yangi   rakursda   ko‘rib   chiqish   zarurati
paydo bo‘ladi va hokazo. Bularning barchasi o‘tib ketilgan bosqichlarga qaytishga,
o‘tkazib   bo‘lingan   tadqiqot   ishlarini   to‘g‘rilashga   majbur   qilishi   mumkin.   SHu
tarzda yangi tadqiq etish texnologiyasi turkumi – davriy tadqiqot turkumi vujudga
keladiki,   u   o‘tib   bo‘lingan   bosqichlarga,   natijalarning   ishonchliligini   ta’minlash
uchun   bosib   o‘tilganni   takrorlashga   qaytish   bilan   tavsiflanadi.   Vaziyatli
yondashuvda   ko‘pincha   tahlil   qilish   bosqichida   vaziyat   mazmunini   qidirish   va
kerakli   axborot,   masalan,   yangi   dalillar   yoki   statistika   bilan   to‘ldirish   uchun
vaziyat   bayoniga   qaytishga   to‘g‘ri   keladi.   Aynan   yozilgan   vaziyat   barcha
voqealarni   yanada   to‘liq   va   kompleks   ko‘rish   hamda   mavjud   axborotni   oddiy,
izchil   to‘ldirishga   qaraganda   kerakli   axborotni   yanada   asosli   ravishda   aniqlash
imkonini   beradi.   Ratsional   texnologiyalarning   ko‘p   sxemalari   ishlarni   yoki
operatsiyalarni   parallel   bajarish   imkoniyatini   ko‘zda   tutadi.   Masalan,   murakkab,
kompleks muammolarni  echishda  alohida tadqiqotchilik ishlarini  parallel  bajarish
mumkin,   ayrim   hollarda   esa   bu   hatto,   masalan,   bir-biridan   mustaqil   ishlayotgan
ekspertlardan   foydalanishda   zarurdir.   Mazkur   texnologiya   vaqtni   tejaydi,
25 xodimlardan  yanada   samarali  foydalanish   imkonini  beradi,  uning  kompetentligini
va   faoliyat   unumdorligini   oshiradi.   Parallel   tadqiqot   texnologiyasining   bir
ko‘rinishi   –   bu   faoliyatni   tarmoqlantirish   texnologiyasi:   muammo   aspektlari   yoki
uni   echish   funksiyalarini   bo‘lish,   ayrim   muammo   turlari   bo‘yicha   bir   xil   parallel
tadqiqotlarni   o‘tkazish.   Axir   tadqiqot   –   bu   doim   eng   yaxshi   natijani   olish
maqsadida   noma’lum,  yangi,   nooddiy  narsalarni   qidirishdir.  Tadqiqotda,   ularning
echimini avvaldan belgilangan sxemada tasavvur qilish qiyin bo‘lgan muammolar
mavjud bo‘lganda moslashuv turkumiga tegishli texnologiyadan – har bir tadqiqot
bosqichini   o‘tkazish   davomida   texnologik   sxemani   ketma-ket   to‘g‘rilashdan
foydalaniladi.   Texnologik   sxemadagi   har   bir   bosqich   uning   natijalari   bo‘yicha
baholanadi,   va   bu   baho   yangi   bosqichni   aniqlash   uchun   zarurdir.   Tadqiqotning
texnologik   izchilligi   uni   o‘tkazishning   aniq   maqsadlarini   hisobga   olmasligi
mumkin emas – bu vaziyatni chuqur o‘rganish va aniqlangan muammoni butunlay
hal qilish maqsadlari, muammoni qisman echish maqsadlari, yangi bilimlarni olish
va xizmatchilarning ma’lumotlarini rivojlantirish maqsadlari, yangiliklar dasturini
ishlab   chiqish   maqsadlari   bo‘lishi   mumkin.   Qisman   o‘zgartirish   maqsadlariga
erishish   uchun   faoliyat   sifatini   izchil   o‘zgartirish   texnologiyasidan:   mavjud
boshqarish   sifatini   baholash   va   noprinsipial,   ahamiyatsiz,   lekin   haqiqiy   sifat
o‘zgarishlarini   qidirishdan   foydalaniladi.   Bunday   texnologiya   tadqiqotlarni   kam
resurslar mavjudligida o‘tkazish, innovatsiyalar, tavakkalchiliklarni chetlab o‘tish,
qayta   o‘zgartishlar   ishonchliligini   oshirish   imkonini   beradi.   Tasodifiy   qidiruv
texnologiyasi   ham   mavjud.   Bunday   texnologiyaning   birinchi   bosqichida
muammoni   qo‘yishga,   uni   tanlash,   asoslashga   ko‘p   e’tibor   qaratish   nazarda
tutilmaydi. Istalgan muammo olinadi, va unga tayangan holda tutash muammolar
tadqiq etiladi, aloqalar o‘rnatiladi, ushbu asosda rivojlanish yo‘nalishini aniqlanib,
u   unga   diqqat-e’tiborni   jamlash   zarur   bo‘lgan   asosiy   muammoni   aniqlab   beradi.
Vaziyatli   yondashuvda   bunday   texnologiya   vaziyatni   yozishda   va   muammoni
aniqlashda,   ya’ni   birinchi   variantda   aniqlangan   muammo   vaziyatni   keyingi   his
etilishini   ham,   shuningdek   vaziyatning   dalillarni   to‘plash,   voqelarni   his   etish   va
hokazolar   bilan   bog‘langan   yozilishini   ham   aniqlaydigan   vaqtda   qo‘llanishi
26 mumkin. Yana bir tadqiqot texnologiyasi – mezonli tuzatish texnologiyasi mavjud
bo‘lib, u tadqiqotni tayyorlashda texnologik sxemaning o‘zi emas, balki tadqiqotni
o‘tkazish paytida uni ehtimoliy tuzatish mezonlari majmuasi ishlab chiqiladi. Agar
biz   ma’lum   natijaga   erishsak,   unda   muayyan   hatti-harakatlarni   bajaramiz,   aks
holda   biz   oldingi   yoki   qandaydir   boshqa   bosqichga   qaytamiz   va   yana   qidirishni
davom   ettiramiz.   Ushbu   texnologik   sxema   ba’zan   tadqiqot   algoritmi   deb   ataladi.
Tadqiqot   o‘tkazishni   texnologik   sxemalarini   tanlash   uning   samaradorligini
oshirishga   ko‘maklashadi.   Tadqiqot   texnologiyasi   ko‘p   jihatdan   tadqiqotchining
mahoratini aks ettiradi.
XULOSA
Boshqaruvning tadqiqotchilik salohiyati tushunchasi resurslardan foydalanish
va   qo‘yilgan   maqsadlarga   erishish   imkoniyatlarini   aks   ettiradi.   Axir   kerakli
27 resurslarning   mavjudligi   xali   avtomatik   ravishda   samaradorlikka   olib   bormaydi.
Resurslardan foydalanish shuningdek ularning tuzilishi, ularga erishish imkoniyati,
foydalanish   qobiliyati,   resurslar   ishlatilayotgan   maqsad,   ulardan   oqilona
foydalanishni motivatsiya qilishga va boshqalarga ham bog‘liq. Bularning barchasi
birgalikda   tadqiqotchilik   salohiyati   tushunchasini   tavsiflaydi.   Uning   kattaligi   va
sifati,   shuningdek   amalga   oshirilishi   samaradorlikka   erishishga   ta’sir   etadi.
Metodologik   tayyorlik   tadqiqot   maqsadi   va   missiyasining   mavjudligida   namoyon
bo‘ladi.   Bu   erda   maqsadning   integratsion   xossalari,   maqsadning   asoslanganligi,
uni   ifodalash   va   qo‘yishga   ilmiy   yondashuv,   tadqiqotchilik   guruhi   yoki   butun
firma jamoasi tomonidan maqsadning tushunilishi va qabul qilinishi katta ahamiyat
kasb   etadi.   Tadqiqot   missiyasi   uni,   maqsad   tomon   izchil   harakatlangan   holda
o‘tkazilishini   ta’minlovchi   asosiy   belgisi   sifatida   ko‘rib   chiqiladi.   U   maqsadga
qarab   harakatlanishda   cheklovlarni   va   ushbu   harakatning   har   bir   bosqichida
ustuvorliklarni tanlashga yordam beradi. Missiya: nima uchun tadqiqotlar o‘tkazish
zarur, maqsadga haqiqatda erishish mumkinmi? degan savolga javob berishi zarur.
Metodologik   tayyorlik   shuningdek,   maqsadni   va   missiyani   hisobga   olgan
holda   firmani   rivojlantirish   konsepsiyasi   bilan   belgilanadi.   Bu   firmaning
rivojlanish   tendensiyalarini   aks   ettiruvchi   qoidalar   majmuasidir.   Konsepsiya
maqsad   va   missiya   bilan   chambarchas   bog‘langan,   chunki   unisini   ham,   bunisini
ham   o‘z   ichiga   oladi,   bundan   tashqari   ularni   aniqlashtiradi,   tadqiqot   dasturining
tayanch   qoidalarini   aniqlaydi.   Tajriba   ham   katta   ahamiyat   kasb   etadi.
Tadqiqotchilik ishini muntazam  olib borilishi tajriba to‘plashga ko‘maklashadi  va
tadqiqotchilik   faoliyatining   samaradorlik   salohiyatini   oshiradi.   Tajriba   vaqtni
tejaydi, xatolardan himolaydi va ko‘pgina operatsiyalarni engillashtiradi. Ko‘pgina
tadqiqot   turlarining   samaradorligi   uni   o‘tkazishning   axborot   bazasiga   bog‘liq.
Rivojlanish   jarayonlari   dinamikasini   ko‘rish   taqqoslama   tahlil   o‘tkazish,
tendensiyalarni   aniqlash,   eng   omadli   qarorlarni   tanlash   uchun   kerakli   to‘plangan
axborot   hajmiga   ega   bo‘lish   zarur.   Ushbu   ehtiyoj   muntazam   tadqiqot   o‘tkazishni
motivatsiyalaydi.   U   yoki   bu   hodisalar   yoki   jarayonlarni   modellashtirish   va
28 baholash metodikalardan foydalanmasdan turib tadqiqot o‘tkazib bo‘lmaydi. Biroq
metodikalar   turlicha   bo‘ladi.   Tadqiqotchilar   yoki   menejer   aynan   qaysilarini
qo‘llaydilar, shaxsiy metodikalar qanday ishlab chiqiladi – bularning barchasi ham
tadqiqotning   metodologik   salohiyatini   tavsiflaydi.   Nihoyat,   kerakli   tadqiqot
usullarini   qo‘llash   imkoniyatlarini   ham   aytib   o‘tish   zarur.   Ushbu   imkoniyatlar
ularni   ishlata   olish   imkoniyati,   tegishlik   texnik   vositalarning   mavjudligi,
tadqiqotchilarning malakasi bilan belgilanadi 
Mos keladigan kelajak variantini yaratish uchun barcha imkoni bor narsalarni
bajarish va muvaffaqiyatsizliklarni  bartaraf qilish choralarini  qabul  qilish vazifasi
aynan barcha darajadagi boshqaruvchilar zimmasiga yuklatilgan. Hozirgi davr – bu
barcha   jamiyat   hayoti   sohalarida   chuqur   qayta   o‘zgartishlar   davri,   korxonalarni
prinsipial   jihatdan   yangi   xo‘jalik   yuritish   sharoitlariga   moslashuvni   talab   qiladi.
Zamonaviy  xo‘jalik  yuritish  sharoitlarida  shu  narsa   oydinki,  korxonaning  raqobat
ustunliklari   nafaqat   moddiy   resurslar   va   ulardan   foydalanish   darajasiga,   balki
nomoddiy resurslardan, ayniqsa ulardan en muhimi – korxona xodimlarining aqliy
resurslariga   tobedir.   Korxona   salohiyatiga   kelsak,   adabiyotlarda   iqtisodiy,   bozor,
ishlab   chiqarish,   kadrlar,   aqliy,   ilmiy-texnik   va   boshqa   salohiyat   tushunchalari
keltiriladi.   Bu   ko‘plab   potensial   imkoniyatlarga   ega   ijtimoiy-iqtisodiy   tizim
sifatida   korxonaning   murakkabligini   yana   bir   bor   tasdiqlaydi.   Tizimli   yondashuv
nuqtai   nazardan   korxona   o‘z   funksional   vazifasi   bilan   farqlanuvchi   ikki:
boshqariluvchi   va   boshqaruvchi   quyi   tizimlardan   tashkil   topgan.   Agar   korxona
salohiyati   ko‘rib   chiqilsa,   unda   shuningdek,   boshqariluvchi   quyi   tizimning
mahsulot   va   xizmatlar   yaratish   qobiliyatini   tavsiflaydigan   ishlab   chiqarish
salohiyatini   hamda   korxona   salohiyatini   shakllantirish   va   undan   samarali
foydalanish   uchun   dastlabki   shart-sharoitlarni   yaratadigan   boshqaruvchilik
salohiyatini   ajratish   zarur.     Boshqaruv   apparati   xodimlarining   tarkibi,   malakasi
darajasi,   boshqaruvchilik   faoliyatining   metodik,   tashkiliy   va   texnik   ta’minot
darajasi   birgalikda   korxona   boshqaruvchilik   salohiyatini   tavsiflaydi.
boshqaruvchilik   salohiyati   tashkilotning   aqliy   salohiyatiga,   ya’ni   xodimlarning
29 aqliy   qobiliyatlarining   yig‘indisiga   va   ularni   ochish   hamda   qo‘llash
imkoniyatlariga ko‘proq darajada bog‘liqdir. Korxonaning muvaffaqiyatli faoliyat
yuritishi, uning raqobatbardoshligi ko‘plab omillarga bog‘liqdir, lekin ular orasida
asosiysi   inson   omilidir.   Xodimlar   salohiyatidan   samarali   foydalanish,   uni   doimiy
rivojlantirish   faqatgina   zamonaviy   talablarga   javob   beruvchi   boshqaruv   tizimi
mavjud bo‘lganda mumkin bo‘ladiki, uning muhim tavsifi korxonaning boshqaruv
salohiyati   bo‘lishi   zarur.   Ushbu   tushuncha   alohida   puxta   tadqiqotni   talab   qiladi.
Boshqaruv   salohiyatini   shakllantirish   va   rivojlantirishning   eng   samarali   usullarini
aniqlashdan   iborat   bo‘lgan   uning   tadqiqoti   zamonaviy   iqtisodiy   fanning   dolzarb
nazariy   va   amaliy   muammosi   hisoblanadi.   Menejment   boshqaruv   ob’ektining
ma’lum   xulqini   shaklllantirishga   mo‘ljallangan   bo‘lib,   uni   quidagi   ikki   aspektga
bo‘lish   mumkin:   iqtisodiy   tavsiflar   majmuasida   aks   etadigan   iqtisodiy   xulq,   va
kelishish hamda hamkorlikning ijtimoiy tomonini tavsiflaydigan sotsial-psixologik
xulq.   Haqiqiy   amaliyotda   ushbu   ikki   yondashuvni   bir-biriga   qarama-qarshi
qo‘ymaslik   kerak.   Samarali   amaliy   menejment   formulasi   uni   ilmiy   bilimlar   va
tavsiyalar,   amaliy  muvaffaqiyat   andazalari,   kasbiy   tajriba,   amaliy   ko‘nikmalar   va
uquvlar,   shuningdek   boshqaruv   san’atidan   foydalangan   holda   qurishni   nazarda
tutadi.   Bularning   barchasi   muammolarni   tahlil   qilish,   tekshirish,   ularning   echim
variantlarini loyihalash hamda asosli tanlash asosida amalga oshirilishi zarur.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
30 1. Mirziyoyev   Sh.M.   –   Tanqidiy   tahlil,   qat iy   tartib-intizom   va   shaxsiyʼ
javobgarlik   —   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.
Mamlakatimizni   2016   yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy   yakunlari
va   2017   yilga   mo‘ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor
yo‘nalishlariga   bag‘ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   kengaytirilgan   majlisidagi
ma ruza, 2017 yil 14 yanvar 	
ʼ   — Toshkent   : O‘zbekiston, 2017.   — 104 b.
2. Karimov I.A. O’zbekiston: milliy istiqlol, iqtisod, siyosat va mafko’ra.
– T.: «O’zbekiston», 1996, 40-41-betlar.
3.   Zaynutdinov   Sh.N.   Bozor   sharoitida   sifat   m е n е jm е nti   masalalari.   Ilmiy
maqolalar to`plami. – T.: TDIU, 2006.
4.   Qosimova   D.S.   N е ft-gaz   kompaniyalarini   samarali   menejment   asoslari.
Monografiya. – T.: “Fan”, 2006. – 146 b. 
5.   To`laganova   D.S.   T е or е tich е ski е   podxodo’   k   rasionalnomu   ispolzovaniyu
r е sursnogo pot е nsiala v kompanii G’G’ “Iqtisodiyot va talim” jurnali, 2005, 1–son.
6.   Qosimova   D.S.   Tezroofing.   Mark е ting   strat е giyasini   qo`llash.
O`zb е kistondagi bizn е s talim tizimiga «K е ys Stadi» uslubini tadbiq etish. K е yslar
to`plami. – T.: Akademia, 2006. – 517-532-b. 
7.     Sharifxo`ja е v   M.,   Abdulla е v   Yo.   M е n е jm е nt.   Darslik   –   T.:   O`qituvchi,
2002. – 256 b.
8.   Muxitdinov   X.A.   Sobirov   A.A.   Boshqaruv   nazariyasi.   Co`lpon   nomidagi
nashriyot-matbaa ijodiy uyi. – T.: 2012.
9. Qosimov G’. “Menejment”, T.: O’zbekiston, 2002. 180-190 b.
10. Yo‘ldoshev N.Q., Umarjonov A.M. Iqtisodiyot va menejment. - T.: TDIU,
2005
11. Sh.N.Zaynutdinov, N.R.Qodirxodjaeva. “Menejment” fani bo‘yicha o‘quv-
uslubiy   majmua.   “Iqtisodiy   ta’limdagi   o‘qitish   texnologiyasi”   seriyasidan.   T.:
TDIU, 2006, 156 b
12. Sh.N.Zaynutdinov,   N.R.Qodirxodjaeva.   “   Menejment”   fani   bo‘yicha   o‘quv
uslubiy   ta’lim   texnologiyasi.   Uslubiy   qo‘llanma.   “Iqtisodiy   ta’limdagi   o‘qitish
texnologiyasi” seriyasidan. T.: TDIU, 2006, 185 b
31 13. Yo‘ldoshev N.Q., Qozoqov O.S. Menejment. Darslik. - T.: Fan, 2004.
14. Gerchikova V.I. Menedjment. Uchebnik. – M.; 2003
15. Galkovich R.S., Nabokov A.M. Menedjment. Uchebnik. – Perm, 2000
16. Vixanskiy   O.S.,   Naumov   A.I.   Menejment.   Uchebnik.   –   M.:   Ekonomika ,   2003
(61-125).
17. Dyatlov   A.   N.   Ob щ iy   menedjment:   Konsepsii   i   kommentarii:   Uchebnik.   -
M.:   Alpina Biznes Buks , 2007. - 400 b.
18. Zagorodnikov S.V. Kratkiy kurs po menedjmentu: ucheb. posob. –M.: “Okey –
kniga”, 2007.-160 b.
INTERNET MANBALARI
1. www.lex.uz   
2. www.ziyonet.uz   
3. www.arxiv.uz   
4. www.stat.uz     
32

Ijtimoiy tadqiqotlar natijalarini menejmentda qo’llanilishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский