Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 126.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 16 Mart 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Diyorbek

Ro'yxatga olish sanasi 14 Oktyabr 2024

18 Sotish

Ijtimoiy xarajatlarning moliyaviy manbalari

Sotib olish
O‘ ZBEKISTON  RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
FARG’ONA DAVLAT UNIVERSITETI IQTISODIYOT
FAKULTETI MOLIYA VA MOLIYAVIY
TEXNALOGIYALAR YO’NALISHI
MOLIYA FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU:   Ijtimoiy xarajatlarning moliyaviy manbalari
Bajardi: 2-kurs 23.132-guruh talabasi
Zaylobiddinov Abdulloh
 
     Komissiya a’zolari:____________________________
   ____________________________
Himoya natijasi: «______» baho «___»
________________ 20___y. 
1 “Ijtimoiy xarajatlarning moliyaviy manbalari” mavzusida kurs ishi uchun reja
Kirish
1. Ijtimoiy xarajatlarning nazariy asoslari…………………………….5
2. Ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirish manbalari……………………9
3. Ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirishning xalqaro tajribasi……….13
4. O‘zbekistonda ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirishning hozirgi holati
va istiqbollari……………………………………….………………..21
5.Ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirishning dolzarb muammolari…..24
Xulosa………………………………………………………………..26
Foydalanilgan adabiyotlar ro yxati…………………………………..27ʻ
Kirish
2 Hozirgi   zamon   ijtimoiy-iqtisodiy   sharoitlarida   ijtimoiy   xarajatlarning
moliyalashtirilishi davlatning barqaror rivojlanishini ta’minlashda muhim ahamiyat
kasb etadi. Jamiyatning ijtimoiy ehtiyojlarini qondirish, aholi farovonligini oshirish
va   iqtisodiy   tenglikni   ta’minlash   uchun   moliyaviy   resurslarni   to g ri   boshqarishʻ ʻ
zarur.   Shu   jihatdan,   ijtimoiy   xarajatlarning   moliyaviy   manbalari   masalasi
iqtisodiyotning dolzarb mavzularidan biri hisoblanadi.
Mazkur kurs ishining dolzarbligi shundan iboratki, davlat budjetining asosiy
qismini   tashkil   qiluvchi   ijtimoiy   xarajatlar,   xususan,   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,
pensiya   ta’minoti   va   boshqa   ijtimoiy   sohalarni   moliyalashtirish   samaradorligi
milliy   iqtisodiyotning   barqarorligini   belgilab   beradi.   Shu   bilan   birga,   xalqaro
moliya   institutlarining   yordami,   xususiy   sektor   mablag‘lari   va   soliq   tushumlari
kabi   turli   moliyaviy   manbalardan   foydalanishning   ilmiy   va   amaliy   jihatlarini
o rganish zarurdir.	
ʻ
Kurs ishi maqsadi va vazifalari
Ushbu kurs ishining maqsadi  ijtimoiy xarajatlarning moliyaviy manbalarini
tahlil   qilish,   ularning   samaradorligini   oshirish   yo llarini   aniqlash   va   xalqaro	
ʻ
tajribalardan kelib chiqib, takliflar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishi davomida quyidagi vazifalar amalga oshiriladi:
  •   Ijtimoiy xarajatlarning mohiyati va ahamiyatini aniqlash.
  •   Ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirish manbalarini tasniflash va tahlil qilish.
  •   Xalqaro   tajribani   o rganish   orqali   samarali   moliyalashtirish   mexanizmlarini	
ʻ
aniqlash.
  •   O zbekistonda   ijtimoiy   xarajatlarning   moliyalashtirilishidagi   amaliyot   va	
ʻ
muammolarni tahlil qilish.
Tadqiqot   natijalari   ijtimoiy   sohani   moliyalashtirish   mexanizmlarini
takomillashtirishga  qaratilgan  tavsiyalar   ishlab  chiqishga  xizmat   qiladi.   Shu bilan
birga, ishning nazariy va amaliy ahamiyati uni iqtisodiyot va moliya yo nalishida	
ʻ
qo llaniladigan asosiy manbaga aylantiradi.	
ʻ
3 Tadqiqot   obyekti   –   ijtimoiy   xarajatlarning   davlat   budjeti   va   boshqa   moliyaviy
manbalar orqali moliyalashtirilishi bilan bog‘liq jarayonlar va mexanizmlardir. Bu
jarayon   davlat   iqtisodiyoti   va   ijtimoiy   siyosatining   asosiy   tarkibiy   qismi   bo‘lib,
uning samaradorligi jamiyatning iqtisodiy barqarorligiga sezilarli ta’sir ko‘rsatadi.
Tadqiqot   predmeti   –   ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirishning   moliyaviy
manbalari,   ularning   shakllanishi,   ishlatilishi   va   samaradorligini   ta’minlash
bo‘yicha   amaliyot   va   usullarni   tahlil   qilishdir.   Ushbu   predmet   doirasida   soliq
tushumlari, davlat budjeti, xususiy sektor mablag‘lari, xalqaro grantlar va kreditlar
kabi asosiy moliyaviy manbalar ko‘rib chiqiladi.
4 Ijtimoiy xarajatlarning nazariy asoslari
Ijtimoiy xarajatlar — bu davlat yoki boshqa tashkilotlar tomonidan jismoniy
shaxslarning   farovonligini   ta’minlash   maqsadida   sarflanadigan   mablag‘lar
hisoblanadi. Ular sog‘liqni saqlash, ta’lim, pensiya tizimi, ijtimoiy himoya, mehnat
bozori   va   boshqa   ko‘plab   ijtimoiy   xizmatlar   bilan   bog‘liq   bo‘ladi.   Ijtimoiy
xarajatlarni   nazariy   jihatdan   tahlil   qilishda   iqtisodiy   va   ijtimoiy   nazariyalar
o‘rtasidagi o‘zaro bog‘liqlik, davlatning roli, iqtisodiy samaradorlik va adolatning
mohiyati asosiy o‘rin tutadi.
Ijtimoiy xarajatlar nazariyasining asosiy jihatlari quyidagilardan iborat:
1. Ijtimoiy xarajatlar va farovonlik nazariyasi
Farovonlik   nazariyasi   (welfare   economics)   ijtimoiy   xarajatlarni   iqtisodiy
samaradorlik,   tenglik   va   ijtimoiy   adolat   nuqtai   nazaridan   baholaydi.   Ushbu
nazariya bir nechta asosiy tushunchalarga asoslanadi:
1.1. Ijtimoiy farovonlik va samaradorlik
Ijtimoiy   farovonlik   nazariyasining   asosiy   maqsadi   iqtisodiyotda
resurslarning   samarali   taqsimlanishini   ta’minlashdir.   Bunda   ijtimoiy   xarajatlar   va
resurslarning ishlatilishi quyidagicha baholanadi:
  •   Keng   ko‘lamdagi   samaradorlik:   Resurslar   aholining   ehtiyojlariga   muvofiq
taqsimlanishi   kerak.   Agar   davlat   o‘z   xarajatlarini   ijtimoiy   ehtiyojlarni   qondirish
uchun samarali ishlatsa, bu ijtimoiy farovonlikni oshiradi.
  •   Paritetsal   samaradorlik:   Ijtimoiy   xarajatlar   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash   kabi
sohalarda har bir fuqaroning ehtiyojlarini qondirishga qaratilgan bo‘lishi zarur.
1.2. Tenglik va adolat
Farovonlik   nazariyasida   tenglik   va   adolat   ijtimoiy   xarajatlarni   qanday
taqsimlashni belgilaydi. Ijtimoiy xarajatlar o‘rtasidagi adolatli taqsimot:
5   •   Vertikal   tenglik:   Kam   ta’minlangan   guruhlar   uchun   ko‘proq   resurs   ajratish
(masalan, nafaqa yoki yordam).
  •   Gorizontal   tenglik:   Ehtiyojlari   bir   xil   bo‘lgan   guruhlar   uchun   teng   resurs
taqsimlash (masalan, ta’limda teng imkoniyatlar yaratish).
2. Davlatning roli va ijtimoiy xarajatlar
Ijtimoiy   xarajatlar   davlatning   iqtisodiy   faoliyatida   markaziy   o‘rin   tutadi.   Ular
davlatning iqtisodiy rivojlanishga ta’sirini, jamiyatdagi ijtimoiy tenglikni va aholi
farovonligini ta’minlashda muhim vositadir.
2.1. Davlatning ijtimoiy xarajatlarni moliyalashdagi roli
Ijtimoiy   xarajatlarning   asosiy   manbasi   davlat   budjeti   hisoblanadi.   Ijtimoiy
xizmatlarni ta’minlashda davlatning asosiy roli quyidagilardan iborat:
  •   Soliq   siyosati:   Ijtimoiy   xizmatlar   uchun   zarur   mablag‘ni   ta’minlash   uchun
soliqlarni yig‘ish va moliyaviy resurslarni taqsimlash.
  •   Budjet   siyosati:   Davlat   ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirish   uchun   zarur
mablag‘ni   o‘z   budjeti   orqali   taqdim   etadi,   bu   o‘zgaruvchan   iqtisodiy   sharoitlarga
qarab doimiy ravishda qayta ko‘rib chiqiladi.
2.2. Bozor muvaffaqiyatsizligi
Ijtimoiy xarajatlarning zarurati bozor muvaffaqiyatsizligi (market failure) va
jamiyatdagi   adolatsizliklarni   bartaraf   etishdan   kelib   chiqadi.   Bozorning   ayrim
sohalarda samarali ishlamasligi, masalan, sog‘liqni saqlash va ta’lim kabi umumiy
yaxshiliklarga ehtiyoj sezilishiga olib keladi.
  •   Sog‘liqni   saqlash:   Odamlar   o‘zlarining   salomatliklarini   xavf   ostiga   qo‘ygan
holda bozorga yondashsa, bu jamoat salomatligi muammolariga olib keladi.
6   •   Ta’lim: Ta’limning bozor nuqtai nazaridan samarali ta’minlanmasligi, iqtisodiy
farovonlikni ta’minlash uchun davlatning aralashuvini talab qiladi.
3. Ijtimoiy xarajatlar va iqtisodiy samaradorlik
Ijtimoiy xarajatlar iqtisodiy samaradorlikni oshirishga yordam beradi, chunki ular
jamoat   resurslaridan   foydalanishni   ta’minlaydi   va   ijtimoiy   yordam   tizimlarini
mustahkamlaydi.   Ijtimoiy   xizmatlarni   moliyalashtirishda   iqtisodiy   samaradorlik
ko‘p jihatdan quyidagilarga bog‘liq:
3.1. Taqsimot samaradorligi
Taqsimot  samaradorligi  ijtimoiy xarajatlarning aholiga teng taqsimlanishini
anglatadi.   Resurslar   jamiyatning   ehtiyojlariga   qarab   taqsimlanishi   kerak.   Bunda
iqtisodiy   samaradorlikning   yuqori   darajaga   ko‘tarilishi   ijtimoiy   xizmatlarning
ko‘rsatilishi bilan bog‘liq.
3.2. Ehtiyojga asoslangan moliyalashtirish
Ijtimoiy   xarajatlarni   samarali   taqsimlashda   aholining   haqiqiy   ehtiyojlari
asosida   qarorlar   qabul   qilish   zarur.   Bu   samarali   moliyalashtirishning
ta’minlanishini,   ta’lim   va   sog‘liqni   saqlash   xizmatlarining   taqsimotini   ham   o‘z
ichiga oladi.
4. Ijtimoiy xarajatlarning iqtisodiy nazariyasi va siyosatga ta’siri
Ijtimoiy   xarajatlar   iqtisodiy   siyosatning   muhim   qismini   tashkil   qiladi   va   ular
iqtisodiy o‘sishga va ijtimoiy adolatga bevosita ta’sir qiladi. Ijtimoiy xarajatlarning
samarali boshqarilishi:
4.1. Mehnat bozori va ijtimoiy himoya
Mehnat   bozori   va   ijtimoiy   himoya   tizimi   o‘rtasidagi   bog‘liqlik   ijtimoiy
xarajatlarni moliyalashtirishda alohida ahamiyatga ega. Ijtimoiy himoya dasturlari,
7 masalan,   ishsizlik   nafaqalari,   pensiya   tizimi   va   sog‘liqni   saqlash   xarajatlarini
qoplashda muhim rol o‘ynaydi.
4.2. Iqtisodiy barqarorlik
Davlatning   ijtimoiy   xarajatlar   bo‘yicha   siyosati   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlashda muhim ahamiyatga ega. Xususan, ijtimoiy xarajatlarni qoplash uchun
zarur   bo‘lgan   mablag‘larning   mavjudligi   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlash   va   jamoat
farovonligini oshirishga yordam beradi.
5. Ijtimoiy xarajatlar va rivojlanish
Ijtimoiy   xarajatlar   davlatning   iqtisodiy   rivojlanishiga   bevosita   ta’sir   qiladi.
Ta’lim,   sog‘liqni   saqlash   va   ijtimoiy   himoya   sohalariga   ajratilgan   mablag‘lar
aholining iqtisodiy va ijtimoiy faoliyatiga yordam beradi, yangi avlodni tayyorlash
va ularning salomatligini ta’minlash uchun muhimdir.
8 Ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirish manbalari
Ijtimoiy xarajatlar, davlat yoki boshqa tashkilotlar tomonidan aholining turli
ehtiyojlarini   qondirish   maqsadida   sarflanadigan   mablag‘lardir.   Ular   sog‘liqni
saqlash, ta’lim, pensiya tizimi, ijtimoiy himoya va boshqa bir qator xizmatlarni o‘z
ichiga   oladi.   Ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirishning   samarali   tizimi   davlatning
iqtisodiy siyosatida muhim o‘rin tutadi va bu tizimning har xil manbalari mavjud.
Quyida   ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirish   manbalari   va   ularga   ta’sir   etuvchi
omillar haqida batafsil ma’lumot beriladi.
1. Davlat budjeti
Davlat   budjeti   —   ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirishning   asosiy
manbalaridan   biridir.   Davlat   budjeti   ijtimoiy   xarajatlarni   ta’minlash   uchun
ajratiladigan mablag‘larning asosiy qismi hisoblanadi. Davlat budjetining tarkibida
quyidagi qismlar mavjud:
  •   Soliqlar   va   boshqa   davlat   daromadlari:   Davlat   budjeti   asosan   soliqlardan   va
boshqa   turdagi   daromadlardan   tashkil   topadi.   Soliq   tizimi   ijtimoiy   xarajatlarni
moliyalashtirishda   muhim   rol   o‘ynaydi,   chunki   soliqlarning   samarali   yig‘ilishi
ijtimoiy xizmatlar uchun zarur mablag‘ni ta’minlaydi.
  •   Ijtimoiy   xizmatlarga   ajratilgan   mablag‘lar:   Davlat   budjeti   orqali   sog‘liqni
saqlash,   ta’lim,   pensiya   tizimi,   ijtimoiy   himoya   kabi   xizmatlarga   mablag‘
ajratiladi.   Bu   mablag‘larning   to‘g‘ri   taqsimlanishi   ijtimoiy   barqarorlikni
ta’minlaydi.
2. Soliq tizimi
Soliqlar ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirishning eng muhim manbalaridan
biridir.   Soliq   tizimi   davlatga   kerakli   mablag‘ni   yig‘ish   va   ijtimoiy   xarajatlarni
moliyalashtirish   imkoniyatini   beradi.   Soliq   siyosati   orqali   ijtimoiy   xarajatlarni
moliyalashtirishning asosiy yo‘nalishlari quyidagilar bo‘lishi mumkin:
9   •   Daromad   solig‘i:   Davlat   aholining   daromadidan   soliqlarni   yig‘ib,   ushbu
mablag‘larni   ijtimoiy   xizmatlar   uchun   sarflashi   mumkin.   Daromad   solig‘i   odatda
progresiv bo‘lib, yuqori daromadli fuqarolardan ko‘proq soliq olinadi.
  •   Qo‘shimcha   qiymat   solig‘i   (QQS):   Qo‘shimcha   qiymat   solig‘i   mahsulot   va
xizmatlar sotilishi jarayonida olinadi. Bu soliqning asosiy manbalaridan biri bo‘lib,
davlatning ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirishda foydalaniladi.
  •   Soliq siyosatini optimallashtirish: Soliq tizimi takomillashtirilishi, masalan, soliq
yuki kamaytirilishi, norasmiy iqtisodiyotning legallashtirilishi ijtimoiy xarajatlarni
moliyalashtirish uchun qo‘shimcha manbalar yaratadi.
3. Ijtimoiy sug‘urta tizimi
Ijtimoiy   sug‘urta   —   ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirishda   muhim   vosita
bo‘lib,   bu   tizim   orqali   aholining   turli   qatlamlariga   ijtimoiy   himoya   xizmatlari
taqdim etiladi. Ijtimoiy sug‘urta tizimi quyidagi yo‘nalishlarda ishlaydi:
  •   Pensiya   tizimi:   Aholining   pensiya   ta’minoti   ijtimoiy   sug‘urta   orqali   amalga
oshiriladi.   Fuqarolar   o‘zlarining   pensiya   badallarini   to‘laydilar   va   bu   mablag‘lar
keyinchalik ularga pensiya to‘lovlari sifatida qaytariladi.
  •   Ishsizlikka qarshi sug‘urta: Ishsiz qolgan fuqarolarga nafaqa to‘lanadi. Bu tizim
ishchilarni xavf ostida bo‘lgan holatlar uchun moliyaviy yordam beradi.
  •   Sog‘liqni   saqlash   sug‘urtasi:   Aholining   sog‘liqni   saqlash   xarajatlarini   qoplash
uchun   moliyaviy   resurslarni   taqdim   etadi.   Sug‘urta   kompaniyalari   va   davlat
ijtimoiy sog‘liqni saqlash xizmatlariga ajratiladigan mablag‘larni ta’minlaydi.
4. Davlat-xususiy sheriklik (PPP)
Davlat-xususiy   sheriklik   (Public-Private   Partnership,   PPP)   —   bu   ijtimoiy
xarajatlarni   moliyalashtirishning   yangi   va   samarali   manbalaridan   biridir.   Ushbu
modelda davlat va xususiy sektor o‘rtasida hamkorlik o‘rnatilib, ijtimoiy xizmatlar
10 taqdim   etiladi.   PPP   loyihalari   ijtimoiy   infratuzilma,   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash   va
boshqa   sohalarda   amalga   oshiriladi.   PPP   orqali   quyidagi   afzalliklar   qo‘lga
kiritilishi mumkin:
  •   Xususiy   sektorning   investitsiyalari:   Xususiy   sektordan   jalb   qilinadigan
mablag‘lar   davlatning   ijtimoiy   xarajatlar   uchun   ajratiladigan   mablag‘larini
ko‘paytiradi.
  •   Samaradorlikning   oshishi:   Xususiy   sektorning   innovatsion   yechimlari   davlat
xizmatlarining sifatini oshirishga yordam beradi.
5. Xalqaro moliyaviy yordam va kreditlar
Xalqaro   moliyaviy   tashkilotlar,   masalan,   Jahon   banki,   Xalqaro   valyuta
jamg‘armasi (IMF) va boshqa moliyaviy institutlar davlatlarga ijtimoiy xarajatlarni
moliyalashtirish   uchun   kreditlar   va   grantlar   taqdim   etadi.   Xalqaro   moliyaviy
yordamning asosiy yo‘nalishlari quyidagilardan iborat:
  •   Grantlar:   Xalqaro   tashkilotlar,   masalan,   Jahon   banki   yoki   Yevropa   Ittifoqi
tomonidan   ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirish   uchun   berilgan   sovg‘a
mablag‘lari.
  •   Kreditlar:   Davlatlar,   asosan   rivojlanayotgan   mamlakatlar,   Xalqaro   valyuta
jamg‘armasi yoki boshqa kredit tashkilotlaridan kreditlar olishadi va bu mablag‘lar
ijtimoiy xizmatlarni moliyalashtirishga sarflanadi.
  •   Texnik yordam  va konsultatsiya:  Xalqaro tashkilotlar ijtimoiy sohalarda tajriba
va   bilimlarni   taqdim   etadilar,   bu   esa   davlatlarga   samarali   ijtimoiy   xizmatlarni
moliyalashtirish va boshqarish imkonini beradi.
6. Xususiy sektor va notijorat tashkilotlar
Xususiy   sektor   va   notijorat   tashkilotlar   (xayriya   fondlari,   insonparvarlik
tashkilotlari) ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirishda muhim rol o‘ynaydi. Ular o‘z
11 mablag‘lari  va  ko‘ngilli   yordamlar   orqali  ijtimoiy  sohalarda  qo‘shimcha   resurslar
taqdim etadilar:
  •   Xususiy   sektor   investitsiyalari:   Xususiy   sektor,   ayniqsa,   ijtimoiy   xizmatlar
taqdim   etishda   faoliyat   yurituvchi   tashkilotlar   va   kompaniyalar   o‘z   mablag‘larini
ijtimoiy sohalarga yo‘naltiradilar.
  •   Notijorat   tashkilotlar   va   xayriya:   Xayriya   tashkilotlari   va   notijorat   tashkilotlar
ijtimoiy himoya va yordam dasturlarini amalga oshirishda yordam beradi.
7. Mahalliy daromadlar va resurslar
Mahalliy daromadlar  va resurslar  ham  ijtimoiy xarajatlarni  moliyalashtirish
manbalari   sifatida   ishlatiladi.   Bu   manbalar   asosan   lokal   hukumatlar   va
ma’muriyatlar tomonidan ajratiladi:
  •   Mahalliy soliqlar: Mahalliy soliq tizimi, masalan, yer soliqlari, mulk soliqlari va
boshqa   mahalliy   yig‘imlar,   ijtimoiy   xizmatlarni   moliyalashtirish   uchun   zarur
mablag‘larni ta’minlaydi.
  •   Mahalliy   investitsiyalar:   Mahalliy   biznes   va   investitsiyalar   ham   ijtimoiy
sohalarga qo‘shimcha mablag‘larni jalb qiladi.
12 Ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirishning xalqaro tajribasi
Ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirish   —   bu   davlatning   iqtisodiy   siyosatining
markaziy   komponentlaridan   biri   bo‘lib,   aholining   farovonligini   ta’minlashda,
ijtimoiy   barqarorlikni   saqlashda,   va   rivojlanishning   muhim   omilidir.   Har   bir
mamlakat   o‘zining   ijtimoiy   xarajatlarini   moliyalashtirishda   turli   yondashuvlar   va
manbalarni  qo‘llaydi. Xalqaro tajriba bu sohada  o‘zgaruvchan ijtimoiy ehtiyojlar,
iqtisodiy sharoitlar, siyosiy tizimlar va ijtimoiy adolat prinsiplariga asoslanadi.
1.   Skandinaviya   mamlakatlari   modeli   (Norvegiya,   Shvetsiya,   Daniya,
Finlyandiya)   Skandinaviya   mamlakatlari   o‘zining   rivojlangan   ijtimoiy   davlat
tizimi   bilan   mashhur.   Bu   mamlakatlar   ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirishda
yuqori soliqlar va kuchli ijtimoiy sug‘urta tizimidan foydalanadi.
1.1. Skandinaviya modeli asoslari:
  •   Yuqori   soliqlar:   Skandinaviya   mamlakatlari   yuqori   daromad   solig‘i   va
Qo‘shimcha qiymat solig‘i (QQS) tizimidan foydalanadi. Buning natijasida, davlat
ko‘plab ijtimoiy xizmatlar va nafaqa tizimlarini moliyalashtiradi.
  •   Ijtimoiy  sug‘urta  tizimi:  Har  bir   fuqaro  o‘zining  ijtimoiy  sug‘urta  tizimi   orqali
sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,   pensiya   va   boshqa   ijtimoiy   xizmatlardan   foydalanadi.
Davlat   bu   tizimni   jadal   qo‘llab-quvvatlaydi   va   bunday   tizimdan   taqsimlangan
mablag‘lar muvozanatli ravishda ajratiladi.
  •   Yuqori   darajada   tenglik:   Skandinaviya   mamlakatlari   jamiyatdagi   ijtimoiy
tenglikni ta’minlashga katta ahamiyat beradi. Ijtimoiy xarajatlarning ko‘plab qismi
aholini adolatli tarzda ta’minlashga yo‘naltirilgan.
1.2. Ijtimoiy xarajatlar tarkibi:
  •   Sog‘liqni   saqlash:   Skandinaviya   mamlakatlarida   sog‘liqni   saqlash   tizimi   butun
aholi uchun bepul yoki deyarli bepul taqdim etiladi.
13   •   Ta’lim:   Yuksak   sifatli   ta’lim   tizimi   va   o‘quvchi   uchun   moliyaviy   yordamlar
davlat tomonidan taqdim etiladi, bu esa  aholi orasida ta’lim  olish imkoniyatlarini
tenglashtiradi.
  •   Pensiya tizimi:  Skandinaviya mamlakatlarida pensiya  tizimi  keng miqyosda va
ijtimoiy sug‘urtaga asoslangan. Fuqarolar ko‘plab ijtimoiy himoya tizimlari orqali
ta’minlanadi.
2. AQSH modeli
Amerika   Qo‘shma   Shtatlari,   asosan,   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   va
davlatning iqtisodiy faoliyati boshqa rivojlangan mamlakatlarga nisbatan kamroq.
Biroq,   AQSHda   ham   ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirish   uchun   turli   tizimlar
mavjud.
2.1. AQSHning ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirish modeli:
  •   Soliq tizimi: AQSHda soliqlar nisbatan  past, ammo davlat  ijtimoiy xizmatlarni
moliyalashtirish uchun kichikroq miqdordagi mablag‘ni ajratadi. Federal, shtat va
mahalliy   hukumatlar   o‘rtasida   soliq   yig‘ish   va   xarajatlarni   taqsimlash   masalasi
murakkabdir.
  •   Ijtimoiy sug‘urta tizimi: AQSHda ijtimoiy sug‘urta tizimi ham mavjud, masalan,
Social   Security   (Pensiya   tizimi),   Medicare   (65   yoshdan   kattalar   uchun   sog‘liqni
saqlash)   va   Medicaid   (kam   ta’minlanganlar   uchun   sog‘liqni   saqlash).   Biroq,   bu
tizim barcha fuqarolarni qamrab olishda cheklangan.
  •   Xususiy   sektor   ishtiroki:   AQSHda   ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirishda
xususiy   sektor   katta   rol   o‘ynaydi.   Xususiy   sug‘urta   kompaniyalari,   sog‘liqni
saqlash  tizimida  muhim   o‘rin  tutadi.  Ular  davlatning   asosiy   ijtimoiy  xizmatlariga
qo‘shimcha sifatida ishlaydi.
14 2.2.   Sog‘liqni   saqlash   tizimi   va   ta’lim   •   Sog‘liqni   saqlash:   AQSHda   sog‘liqni
saqlash tizimi asosiy hollarda xususiy sug‘urta tizimlariga tayangan. Biroq, ayrim
ijtimoiy   guruhlar   uchun   (masalan,   qariyalar   va   kam   ta’minlanganlar)   davlat
tizimlari mavjud.
  •   Ta’lim: Ta’lim tizimi AQSHda davlat va xususiy sektorlar tomonidan birgalikda
ta’minlanadi.   Kollej   va   universitetlarda   ta’lim   ko‘proq   xususiy   sektor   tomonidan
taqdim   etiladi   va   o‘quvchilar   ko‘plab   moliyaviy   yordamlarni   olish   imkoniyatiga
ega.
3. Yaponiyaning ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirish tizimi
Yaponiya   o‘zining   mustahkam   iqtisodiy   rivojlanishi   va   samarali   ijtimoiy
xizmatlar tizimi bilan tanilgan.
3.1. Yaponiya modeli:
•   Ijtimoiy   sug‘urta   tizimi:   Yaponiyada   barcha   fuqarolar   uchun   majburiy   ijtimoiy
sug‘urta   tizimi   mavjud   bo‘lib,   bu   tizim   sog‘liqni   saqlash,   pensiya   va   mehnat
bo‘yicha sug‘urtalarni o‘z ichiga oladi.
  •   Sog‘liqni saqlash: Yaponiyada sog‘liqni saqlash tizimi davlat va xususiy sektor
o‘rtasidagi   hamkorlikka   asoslangan.   Sog‘liqni   saqlash   tizimi   ko‘plab   xizmatlarni
o‘z ichiga oladi va jamoat salomatligini ta’minlashda muhim rol o‘ynaydi.
  •   Ta’lim:   Ta’lim   tizimi   bepul   taqdim   etiladi   va   davlatning   ijtimoiy   xarajatlari
o‘quvchilarni moliyaviy qo‘llab-quvvatlashga yo‘naltirilgan.
4. Germaniya modeli
Germaniya   ijtimoiy   sug‘urta   tizimining   ilg‘or   modeliga   ega   bo‘lib,   davlat   va
xususiy sektor o‘rtasidagi muvozanatni ta’minlashda yetakchi o‘rin tutadi.
4.1. Germaniya ijtimoiy tizimi:
15   •   Ijtimoiy sug‘urta tizimi: Germaniyada ijtimoiy sug‘urta tizimi majburiydir va u
barcha   fuqaro   va   ishchilarga   qamrab   olinadi.   Bu   tizimning   asosiy   yo‘nalishlari
sog‘liqni saqlash, pensiya ta’minoti va mehnatni himoya qilishni o‘z ichiga oladi.
  •   Soliq siyosati: Germaniyada soliqlar o‘rtacha yuqori, bu esa davlatning ijtimoiy
xarajatlarini moliyalashtirish imkoniyatini yaratadi.
  •   Sog‘liqni saqlash: Sog‘liqni saqlash tizimi davlat tomonidan ta’minlanadi, bunda
fuqarolar   ijtimoiy   sug‘urta   tizimi   orqali   bepul   yoki   deyarli   bepul   xizmatlar
olishadi.
5. Janubiy Koreya modeli
Janubiy   Koreya   iqtisodiy   jihatdan   tez   rivojlanayotgan   mamlakatlardan
biridir.   Uning   ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirish   tizimi   ham   innovatsion   va
samarali.
5.1. Janubiy Koreya modeli:
  •   Soliq   tizimi:   Janubiy   Koreyada   soliqlar   o‘rtacha,   va   davlat   ko‘plab   ijtimoiy
xizmatlar uchun ajratiladigan mablag‘larni ta’minlaydi. Bu soliq tizimi faqat davlat
darajasida emas, balki mahalliy darajada ham ishlaydi.
  •   Ijtimoiy   sug‘urta:   Sog‘liqni   saqlash   va   pensiya   tizimlarini   ijtimoiy   sug‘urta
orqali moliyalashtirishga katta e’tibor beriladi.
  •   Xususiy   sektor   ishtiroki:   Xususiy   sektor   ham   sog‘liqni   saqlashda   muhim   rol
o‘ynaydi   va   uning   tibbiy   xizmatlarga   taqdim   etadigan   xizmatlari   ijtimoiy
xarajatlarni moliyalashtirishda qo‘shimcha manba bo‘ladi.
16 O‘zbekistonda Ijtimoiy Xarajatlarni Moliyalashtirishning Hozirgi Holati va
Istiqbollari
O‘zbekistonning ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirish tizimi so‘nggi yillarda
sezilarli   o‘zgarishlarga   yuz   tutdi.   Bu   o‘zgarishlar,   asosan,   davlatning   ijtimoiy
siyosatiga   va   iqtisodiy   islohotlarga   asoslanib   amalga   oshirildi.   Ushbu   tizimda
jamiyatning   turli   qatlamlariga   taqdim   etilayotgan   ijtimoiy   xizmatlar,   ayniqsa,
ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   pensiya   tizimi   va   ijtimoiy   himoya   kabi   sohalar   alohida
o‘rin tutadi. Ijtimoiy xarajatlarning moliyaviy manbalarini ta’minlash  va samarali
boshqarish, iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish va aholining farovonligini oshirishda
muhim ahamiyat kasb etadi.
1. Ijtimoiy Xarajatlarni Moliyalashtirishning Hozirgi Holati
1.1. Davlat Budjeti
O‘zbekiston   Respublikasining   davlat   budjeti   ijtimoiy   xarajatlarni
moliyalashtirishning   asosiy   manbalaridan   biri   hisoblanadi.   Davlatning   iqtisodiy
siyosati va ijtimoiy xizmatlarga ajratiladigan mablag‘larning asosiy qismini davlat
budjeti   tashkil   etadi.   Bu   budjetda   soliq   to‘lovlari   va   boshqa   davlat   daromadlari
yordamida ijtimoiy sohalarga ajratilgan mablag‘lar katta ulushga ega.
  •   Soliqlar: O‘zbekiston soliq tizimi davlatga zarur mablag‘larni yig‘ish va ijtimoiy
xarajatlarni   moliyalashtirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Asosan,   daromad   solig‘i,
qo‘shimcha   qiymat   solig‘i   (QQS)   va   aksiz   solig‘i   kabi   turli   soliqlar   jamiyatdagi
ijtimoiy ehtiyojlarni qondirishga yo‘naltiriladi.
  •   Budjet ajratmalari: Davlat budjetidan ajratilgan mablag‘lar ijtimoiy sohalarga —
sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,   pensiya   tizimi,   ijtimoiy   himoya   va   boshqa   xizmatlarga
sarflanadi. Ijtimoiy xarajatlar davlat budjetining sezilarli qismiga to‘g‘ri keladi.
1.2. Ijtimoiy Sug‘urta Tizimi
17 O‘zbekiston ijtimoiy sug‘urta tizimi orqali pensiya tizimi va ijtimoiy himoya
sohalarini   moliyalashtirishda   muhim   yondashuvlar   joriy   qilgan.   Bu   tizimni
takomillashtirish   va   aholining   barcha   qatlamlarini   ijtimoiy   himoya   qilishga
qaratilgan islohotlar amalga oshirilmoqda.
  •   Pensiya   tizimi:   O‘zbekistonning   pensiya   tizimi   aholining   ijtimoiy   himoyasini
ta’minlash   maqsadida   ijtimoiy   sug‘urta   tizimi   asosida   ishlaydi.   O‘zbekiston
hukumati har yili bu soha uchun alohida mablag‘lar ajratadi.
  •   Ijtimoiy sug‘urta va nafaqalar: Ijtimoiy sug‘urta tizimi orqali ijtimoiy nafaqalar,
ishsizlik nafaqasi, nogironlik va boshqa ijtimoiy yordamlar taqdim etiladi.
1.3. Xalqaro Moliyaviy Yordamlar
O‘zbekiston xalqaro tashkilotlardan, xususan, Jahon banki, Xalqaro valyuta
jamg‘armasi (IMF) va boshqa moliyaviy institutlardan kreditlar, grantlar va texnik
yordam   oladi.   Bu   mablag‘lar   ijtimoiy   sohalarga,   jumladan,   ta’lim,   sog‘liqni
saqlash va infratuzilma loyihalariga yo‘naltiriladi.
  •   Grantlar:   Jahon   banki   va   boshqa   xalqaro   tashkilotlar   O‘zbekistonga   ijtimoiy
dasturlarni amalga oshirish uchun grantlar ajratadi. Bu mablag‘lar ayniqsa, ijtimoiy
himoya va sog‘liqni saqlash tizimlarini rivojlantirishda qo‘llaniladi.
  •   Kreditlar: IMF va boshqa xalqaro kredit tashkilotlari ijtimoiy sohalar uchun uzoq
muddatli   kreditlar   taqdim   etadi.   Bu   kreditlar   davlatning   ijtimoiy   xizmatlar
ko‘rsatishdagi salohiyatini kuchaytiradi.
2. O‘zbekistonning Ijtimoiy Xarajatlarni Moliyalashtirishdagi Istiqbollari
2.1. Ijtimoiy Tizimni Modernizatsiya Qilish
O‘zbekiston   ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirish   tizimini   modernizatsiya
qilishda   davom   etmoqda.   Bu   jarayonda   davlat   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   ijtimoiy
himoya va pensiya tizimlarini modernizatsiya qilishga alohida e’tibor qaratmoqda.
18   •   Sog‘liqni saqlash tizimi: Sog‘liqni saqlash tizimini yaxshilash va modernizatsiya
qilishda   davlatning   ajratgan   mablag‘lari   oshirilmoqda.   Sog‘liqni   saqlashning
raqamlashtirilishi va zamonaviy tibbiy xizmatlarni taqdim etish, aholi salomatligini
yaxshilashda muhim qadam bo‘ladi.
  •   Ta’lim   tizimi:   Ta’lim   tizimini   modernizatsiya   qilish,   jumladan,   o‘qituvchilarni
malakasini   oshirish,   o‘quv   dasturlarini   takomillashtirish   va   raqamli   ta’lim
texnologiyalarini   joriy   etish   orqali   ijtimoiy   xarajatlarni   samarali   taqsimlash
rejalashtirilmoqda.
2.2.Ijtimoiy Sug‘urta va Pensiya Tizimini Takomillashtirish
O‘zbekistonning ijtimoiy sug‘urta tizimi va pensiya tizimi bo‘yicha amalga
oshirilayotgan islohotlar uzoq muddatli samaralar beradi.
  •   Ijtimoiy   sug‘urta   tizimini   kengaytirish:   Davlat   ijtimoiy   sug‘urta   tizimini
kengaytirish   va   unga   yangi   qatlamlarni   qo‘shish   orqali   aholini   ijtimoiy   himoya
qilishni   kuchaytiradi.   Bu   tizimda   yoshlar,   ayollar   va   ishchilar   uchun   qo‘shimcha
imtiyozlar va nafaqalar taqdim etilishi mumkin.
  •   Pensiya   tizimining   barqarorligini   ta’minlash:   O‘zbekiston   pensiya   tizimini
barqarorlashtirish   maqsadida   yangi   mexanizmlar   joriy   etmoqda.   Bu   tizimda
islohotlar,   moliyaviy   muvozanatni   ta’minlash   va   pensiya   to‘lovlarining   vaqtida
amalga oshirilishini nazorat qilishga qaratilgan.
2.3. Xalqaro Hamkorlikni Kengaytirish
O‘zbekistonning   ijtimoiy   xarajatlarini   moliyalashtirishdagi   istiqbollardan
biri   xalqaro   hamkorlikni   kengaytirishdir.   Bu   orqali   davlatning   iqtisodiy
barqarorligini   ta’minlash,   jamiyatdagi   ijtimoiy   ehtiyojlarni   qondirish   uchun
qo‘shimcha resurslar jalb etiladi.
19   •   Xalqaro kreditlar  va investitsiyalar:  O‘zbekiston  xalqaro moliyaviy tashkilotlar
bilan   hamkorlikni   yanada   kuchaytirib,   ijtimoiy   sohalarda   qo‘shimcha   mablag‘lar
olishni rejalashtirmoqda.
•   Xalqaro   grantlar:   Xalqaro   tashkilotlardan   olingan   grantlar   orqali   ijtimoiy
xizmatlarni   yanada   rivojlantirish,   ayniqsa,   sog‘liqni   saqlash   va   ta’lim   tizimlarida
sezilarli o‘zgarishlar amalga oshiriladi.
3. Ijtimoiy Xarajatlarni Moliyalashtirishdagi Qiyinchiliklar va Muammolar
O‘zbekistonning   ijtimoiy   xarajatlarini   moliyalashtirishda   ba’zi   muammolar
mavjud:
  •   Soliq   yig‘ish   tizimining   samaradorligi:   Soliq   yig‘ish   tizimi   hali   ham   to‘liq
rivojlanmagan,   bu   esa   ijtimoiy   xarajatlar   uchun   ajratilgan   mablag‘larning
etishmasligiga olib kelishi mumkin.
  •   Ijtimoiy sug‘urta tizimidagi  cheklovlar: Ijtimoiy sug‘urta tizimi ba’zi qatlamlar
uchun cheklangan, bu esa jamiyatdagi ijtimoiy tengsizlikni kuchaytirishi mumkin.
  •   Xalqaro   yordamning   o‘rni:   Xalqaro   yordamga   bog‘liq   bo‘lish   ijtimoiy
xarajatlarni moliyalashtirishda noaniqliklarni keltirib chiqarishi mumkin.
20 Ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirishning dolzarb muammolari
   Ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirish iqtisodiyotning barqarorligini ta’minlashda 
muhim rol o‘ynaydi. Ammo ko‘plab mamlakatlarda ushbu jarayon qator 
muammolar bilan bog‘liq. Quyida asosiy muammolar keltirilgan:
1. Resurslarning cheklanganligi
Ko‘plab davlatlarda ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirish uchun zarur bo‘lgan 
mablag‘larning yetishmasligi muhim muammo hisoblanadi. Buning asosiy 
sabablari:
  •   Davlat daromadlarining pastligi: Rivojlanayotgan davlatlarda soliq 
tushumlarining past darajada bo‘lishi.
  •   Byudjet taqchilligi: Davlatning xarajatlari daromadlardan oshib ketishi natijasida
byudjet defitsiti yuzaga keladi.
  •   Xalqaro qarzlar bosimi: Ayrim davlatlarda ijtimoiy xarajatlar uchun 
moliyalashtirish imkoniyatlari xalqaro qarzlarni to‘lashga ketadigan xarajatlar 
sabab cheklanadi.
2. Xarajatlarning samarasizligi
  •   Noto‘g‘ri rejalashtirish: Ijtimoiy xarajatlarni yo‘naltirishda ehtiyojlarni noto‘g‘ri 
baholash.
  •   Korruptsiya: Ayrim mamlakatlarda ijtimoiy dasturlar uchun ajratilgan 
mablag‘larning maqsadsiz sarflanishi.
  •   Byurokratik to‘siqlar: Mablag‘larni taqsimlash jarayonidagi murakkab jarayonlar
samaradorlikka ta’sir qiladi.
  •   Qarindosh-urug‘chilik va adolatsizlik: Resurslarning maqsadli bo‘lmagan 
qatlamlarga yo‘naltirilishi.
3. Moliyalashtirishning barqarorligi muammosi
  •   Sug‘urta fondlarining yetarli darajada rivojlanmaganligi: Ijtimoiy sug‘urta 
tizimining kuchsizligi moliyalashtirishning uzoq muddatli barqarorligini ta’minlay 
olmaydi.
21   •   O‘zgaruvchan iqtisodiy sharoitlar: Inflyatsiya, iqtisodiy inqirozlar va 
pandemiyalar kabi omillar moliyalashtirishni qiyinlashtiradi.
  •   Aholi qarishi: Ko‘plab davlatlarda aholi tarkibidagi qariyalarning ulushi ortib 
bormoqda, bu esa pensiya va sog‘liqni saqlash xarajatlarini oshiradi.
4. Soliq bazasining torligi va yomon boshqaruv
  •   Soliq yig‘ilishining samaradorligi pastligi: Norasmiy iqtisodiyotning kengligi va 
soliqdan qochish hollarining ko‘pligi.
  •   Progressiv soliqlarning kam qo‘llanishi: Boy qatlamlarning yetarli soliq 
to‘lamasligi natijasida daromadlarning tengsizligi kuchayadi.
5. Mahalliy moliyalashtirish muammolari
  •   Mahalliy byudjetlarning resurslari cheklangan: Ijtimoiy dasturlarni 
moliyalashtirishda ko‘pincha mahalliy hokimiyatlarga yetarli darajada mablag‘ 
ajratilmaydi.
  •   Mahalliy darajadagi korruptsiya: Moliyalashtirish samaradorligini pasaytiradi.
  •   Hududlar o‘rtasidagi nomutanosiblik: Shahar va qishloq hududlarida 
moliyalashtirish imkoniyatlarining keskin farqlanishi.
6. Ijtimoiy dasturlar samaradorligini baholashdagi qiyinchiliklar
  •   Natijalarni o‘lchash tizimining yo‘qligi: Ijtimoiy xarajatlarning haqiqiy 
samarasini baholash qiyinligi.
  •   Monitoring va hisobot yo‘qligi: Moliyalashtirilgan dasturlarning qancha samarali
ekanligini aniqlash qiyin bo‘ladi.
7. Xalqaro moliyalashtirishga qaramlik
  •   Ko‘plab rivojlanayotgan davlatlar xalqaro grant va kreditlarga qaram bo‘lib 
qolgan. Bu esa:
  •   Moliyaviy mustaqillikni yo‘qotishga olib keladi.
  •   Xalqaro tashkilotlar tomonidan qo‘yilgan shartlarga bog‘liq bo‘lish xavfini 
kuchaytiradi.
8. Ijtimoiy tengsizlik va moliyaviy yukning adolatsiz taqsimlanishi
22   •   Kam ta’minlangan va ehtiyojmand qatlamlarga yetarli resurs ajratilmaydi.
  •   Yirik kompaniyalar va yuqori daromadli qatlamlar tomonidan resurslarni 
moliyalashtirishga kam hissa qo‘shish.
9. Texnologik rivojlanishning yetarli darajada qo‘llanilmasligi
  •   Moliyalashtirish jarayonida raqamli texnologiyalardan foydalanilmasligi 
mablag‘lardan foydalanish samaradorligini pasaytiradi.
  •   Innovatsion moliyalashtirish vositalarining rivojlanmaganligi (masalan, ijtimoiy 
obligatsiyalar).
10. Ijtimoiy xarajatlar ustuvorligini belgilashdagi muammolar
  •   Ko‘pincha qisqa muddatli siyosiy maqsadlar sabab uzoq muddatli strategik 
dasturlar chetda qoladi.
  •   Ta’lim va sog‘liqni saqlashga yetarli mablag‘ ajratilmaydi, buning natijasida 
ijtimoiy xizmatlar sifati pasayadi.
Muammolarni hal qilish yo‘llari
  1. Moliyaviy resurslarni oshirish uchun soliq tizimini isloh qilish.
  2.   Ijtimoiy xarajatlarni maqsadli yo‘naltirishni kuchaytirish.
  3. Innovatsion moliyalashtirish mexanizmlarini joriy etish.
  4. Davlat va xususiy sektor o‘rtasidagi sheriklikni kengaytirish.
5. Ijtimoiy dasturlar samaradorligini monitoring qilish tizimini rivojlantirish.
Ushbu muammolarni hal etish davlatning ijtimoiy siyosatini samarali amalga 
oshirishga yordam beradi va aholi farovonligini oshirishga zamin yaratadi.
23 XULOSA
Ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirish, har bir davlatning iqtisodiy va ijtimoiy
siyosatining   ajralmas   qismi   bo‘lib,   aholining   farovonligini   ta’minlash,   ijtimoiy
tenglikni   saqlash   va   iqtisodiy   barqarorlikni   oshirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.
Ijtimoiy   xarajatlar   davlat   tomonidan   ajratilgan   mablag ‘ lar ,   soliqlar ,   ijtimoiy
sug ‘ urta   tizimlari ,   xalqaro   moliyaviy   yordamlar   va   boshqa   manbalar   orqali
moliyalashtiriladi .   Ushbu   manbalar   samarali   boshqarilishi   va   adolatli
taqsimlanishi ,   ijtimoiy   himoya   tizimining   barqarorligini   ta ’ minlashda   muhim
ahamiyatga   ega .
Xalqaro   tajriba   shuni   ko‘rsatadiki,   ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirishda
mamlakatlar o‘rtasida farqlar mavjud. Skandinaviya   mamlakatlari   o ‘ zining   yuqori
soliqlar   va   ijtimoiy   sug ‘ urta   tizimi   bilan   e ’ tiborga   loyiqdir ,   AQSH   esa   xususiy
sektorni   keng   qo ‘ llash   orqali   ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtiradi .   Germaniya ,
Yaponiya   va   Janubiy   Koreya   kabi   mamlakatlar   esa   davlat   va   xususiy   sektor
o ‘ rtasidagi   muvozanatni   ta ’ minlash   orqali   samarali   tizimlar   yaratgan .
O‘zbekiston   o‘zining   ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirish   tizimini   so‘nggi
yillarda   sezilarli   darajada   modernizatsiya   qilmoqda.   Davlat   budjeti ,   ijtimoiy
sug ‘ urta   tizimi   va   xalqaro   moliyaviy   yordamlar   mamlakatda   ijtimoiy   xizmatlarni
moliyalashtirishning   asosiy   manbalariga   aylanmoqda .   Biroq ,   hali   ham   ijtimoiy
xarajatlar   samaradorligini   oshirish ,   soliqlarni   yig ‘ ish   tizimini   takomillashtirish   va
ijtimoiy   himoya   tizimini   kengaytirish   zarurati   mavjud .
O‘zbekistonda   ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirishning   istiqbollari   yuqori
soliq   tizimi   va   ijtimoiy   sug‘urta   tizimini   takomillashtirishni   o‘z   ichiga   oladi.
Bundan   tashqari ,   xalqaro   hamkorlikni   kengaytirish ,   ijtimoiy   sohalarda   xususiy
sektor   ishtirokini   oshirish   va   ijtimoiy   xarajatlarni   samarali   boshqarish   orqali
ijtimoiy   tizimni   mustahkamlash   rejalashtirilmoqda .
24 Shu bilan birga, ijtimoiy xarajatlarni moliyalashtirishda mavjud
muammolarni hal qilish va ijtimoiy adolatni ta’minlash uchun davlatning ijtimoiy
siyosati va moliyaviy resurslar samarali boshqarilishi zarur. Kelajakda bu
tizimning yanada takomillashishi, aholining barcha qatlamlarini adolatli tarzda
ta’minlashga xizmat qiladi.
25 Foydalanilgan adabiyotlar
  1.   Musgrave   R.   A.,   Musgrave   P.   B.   Public   Finance   in   Theory   and   Practice.   —
New York: McGraw-Hill, 1989.
  2. Stiglitz J.  E. Economics  of  the Public Sector. — W. W. Norton &  Company,
2015.
  3.   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   Budjeti   to‘g‘risidagi   qonunlar   (2023–2024
yillar uchun).
  4. Jahon banki: Social Expenditure Review, Uzbekistan 2023.
  5.   Xalqaro   valyuta   jamg‘armasi   (IMF):   Fiscal   Monitor   Reports   (so‘nggi   yillik
nashrlar).
  6. Osiyo taraqqiyot banki: Inclusive Social Protection Reports (2022–2023).
  7. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining ijtimoiy sohani moliyalashtirishga oid
qaror va farmonlari (2022–2024).
  8.   Davlat-xususiy   sheriklikni   rivojlantirish   bo‘yicha   xalqaro   tajriba:   World
Economic Forum, Public-Private Partnership Reports.
  9.   O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   Vazirligi   va   Iqtisodiy   Tadqiqotlar   Instituti
hisobotlari (2023).
  10.   Statistika   qo‘mitasi   ma’lumotlari:   O‘zbekistonning   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanish ko‘rsatkichlari (2023 yil).
11.   BMT   Inson   rivojlanishi   indeksi   (HDI)   hisobotlari.   “Human   Development
Report 2022.” UNDP.
  12. Xalqaro iqtisodiy jurnallar:
  •   “Journal of Public Economics.” Elsevier.
  •   “Development Policy Review.” Wiley Online Library.
Elektron manbalar:
1.  www.aim.uz  
2.  www    .   ziyonet    .   uz     
3.  www    .5    baho    .   uz     
26 4.  www    .   arxiv    .   uz     
5.  www    .   wikipedia    .   org     
6.  http://www.edu.uz   – O‘zbekiston Respublikasi Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar
vazirligi sayti.
7.  http://www.mf.uz   - O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot Moliya vazirligi sayti.
8.  http://www.norma.uz  – Axborot-huquqiy portal.
9.  http://www.ifac.org   – Xalqaro buxgalterlar federatsiyasi sayti.
10.  http://www.ziyonet.uz   – Ta’lim portali sayti.
27

Iqtisodiyot kurs ishi 

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский