Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 203.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

0 Sotish

Innovatsion iqtisodiyot sharoitida narxning shakllanishi

Sotib olish
1Innovatsion iqtisodiyot sharoitida narxning shakllanishi
MUNDARIJA
Kirish………………………………………………………………….….3
1.  Narx nima ………………………………………………………………5
2 Bozor iqtisodiyotida narxning vazifalari…………………………….….8
3 Narxning shakllanishi……………………………………………….…16
 4 Monopoliya sharoitida narxning shakllanishi…………………..……..22
Xulosa…………………………………………………………..……..…
29
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………..30 KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   Mamlakatimizda   iqtisodiyotni
modernizatsiyalash   jarayonlari   davom   etar   ekan,   uning   barcha   bo’g’inlarida
albatta   o’zgarishlar   sodir   bo’lishi   va   yangi   iqtisodiyot   barpo   bo’lishi   kerak.
O’zbekiston   Respublikasi   birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov   o’z   asarlarida
iqtisodiyotni   modernizatsiyalashni   juda   keng   va   atroflicha   targ’ib   etib,
“iqtisodiyotimizda   chuqur   islohotlarni   davom   ettirish;   yurtimizga   zamonaviy
texnologiyalarni   olib   kelib,   ishlab   chiqarishni   yangilash   va   modernizatsiyalash
jarayonlarini  tezlashtirish	 siyosatini	 izchil	 amalga	 oshirish	 lozim”	1  , deb	 ta’kidlaydi.	
Ushbu	 
fikrlaridan   yaqqol   ko’rinib   turibdiki,   mamlakatimizda   amalga
oshirilayotgan   islohotlardan   asosiy   maqsad   ishlab   chiqarishni   yangilash,
modernizatsiyalash   orqali   butunlay   “yangi   iqtisodiyotni”,   ya’ni   eng   zamonaviy
raqobatbardosh   iqtisodiyotni   yaratishdan   iboratdir.
“Yangi iqtisodiyot” iborasini keng va turlicha talqin qilish mumkin. Xorijlik
iqtisodchi   olim   R.Alkali   o’zining   “Yangi   iqtisodiyot:   genezis,   evolyutsiya
samara”   nomli   asarida:   “...bu   mehnat   samaradorligining   oshishiga   ta’sir   qiluvchi
innovatsiyalar   va   biznes   yuritishning   yangi   usullarini   intensiv   joriy   qilish   bilan
bog’liq       bo’lgan       iqtisodiyotdir” 2
  deb         hisoblaydi.         Yuqoridagi         olim
ta’rifidan   ham   ko’rinib   turibdiki,   zamonaviy   iqtisodiy   rivojlanishning   asosiy
xususiyatlarini   ishlab   chiqarishni   yangilash,   modernizatsiyalash   belgilab
bermoqda.   Buning   natijasida:   iqtisodiy   faoliyatning   global   elektron   muhiti
shakllantirilmoqda;   biznesni   tashkil   etishning   yangi   tarmoqli   shakllari
yaratilmoqda   va   masofaviy   mehnat   munosabatlari   keng   tarqalmoqda   va
boshqalar.   Ushbu holatlarning barchasi bizning ham zamonaviy iqtisodiyotimizda
amal   qilib   kelmoqda.   Respublikamizda   olib   borilayotgan   iqtisodiy   islohotlarni
hayotga   tadbik   etishda,   axolinig   ijtimoiy   turmush   tarzini   yanada   ko’tarishda,
qolaversa   xalqning   farovon   xayoti   uchun   bevosita   o’z   ta’sirini   ma’lum   bir
1
 I.A.Karimov. 2012-yil vatanimiz taraqqiyotini yangi bosqichga ko’taradigan yil bo’ladi .T.:-“O’zbekiston” 2012  
y.34-35   b.
2
 Roger Alkaly/ The new economy: what is it, how it happens, and why it is likely to last / Roger Alkaly. New   York:
Farrar, Straus   and   Giroux,   2003. P.20.
2 ma’noda   o’tkazishda,   siyosiy-ijtimoiy   nuqtai   nazardan   ishlab   chiqaruvchi   va
xizmat   ko’rsatuvchi   omil   sifatida   hayotiy   siklda   bevosita   ishtirok   etuvchi
korxona-tashkilotlarning   o’rni   bozor   munosabatlari   davrida   muhim   ahamiyatni
kasb   etadi.
2012-yilda mamlakatimizni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish yakunlari hamda
2013-yilga mo’ljallangan iqtisodiy dasturi ustuvor  yo’nalishlariga bag’ishlangan
Vazirlar   Mahkamasining   majlisida   qilgan  ma’ruzasida   “Fransiyadagi   dunyoning
eng   yaxshi   beshta   biznes   maktabi   qatoriga   kiradigan   “Inssad”   xalqaro   biznes
maktabining   2012-yilgi   “Innovatsiyalarning   global   indeksi”   ma’ruzasida   bayon
etilgan ma’lumotlarni keltirish o‘rinli, deb o‘ylayman. Ma’ruza Jahon intellektual
mulk   tashkiloti   bilan   hamkorlikda   tayyorlangan.   Ushbu   ma’ruzada   dunyoning
141   mamlakatidagi   innovatsion   rivojlanish   kompleks   tarzda   tahlil   qilingan.
Tahlilning   asosiy   tarkibiy   qismlaridan   biri   inson   kapitalini   rivojlantirish   darajasi
bo‘lib,  mazkur	 ko‘rsatkich	 bo‘yicha  	bizning  	mamlakatimiz  	35-o‘rinni  	egallagan”	3 3	
deb	 
aytib   o’tdi.
Zamonaviy texnologiyalar asosida korxonalarda yangicha ishlab chiqarishni
tashkil   qilish,   qo’shimcha   xizmat   turlarini   taklif   etish   va   mavjud   mahsulot   va
xizmat turlarining sifatini oshirish asosida korxonalarni boshqarishni innovatsion
jihatdan rivojlantirish zaruriyati bitiruv malakaviy ish mavzusining dolzarbligini
belgilab   beradi.
Kurs   ishining   predmeti.   Kurs   ishining   predmeti   bo’lib,
Korxonalarning  
innovatsion   jarayonlari   va   ularni   baholash
Kurs ishining vazifasi.   Kurs  ishi   maqsadidan   kelib chiqib, quyidagi
ilmiy   vazifalar   qo’yildi:
- korxonalar   faoliyatini   boshqarishda   innovatsion   faoliyatning
mohiyatini   ochib   berish;
3
  Karimov   I.A.   2012   yilda   mamlakatimizni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   yakunlari   hamda   2013   yilga
mo’ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo’nalishlariga   bag’ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining
majlisidagi   ma’ruza.   2013   yil.
3                       1.Narx nima
Narx—bozor   mexanizmining   muhim   tarkibiy   unsurlaridan   biri.   U
o zining   vazifalari   orqali   barqaror   iqtisodiyotning   shakllanishi   hamdaʻ
samarali   amal   qilishiga,   bozor   muvozanatining   ta minlanishiga,   milliy	
ʼ
daromadning   iqtisodiyot   turli   tarmoq   va   sohalari,   xo jalik   yurituvchi	
ʻ
sub ektlari   bo yicha   taqsimlanishiga,   aholining   ijtimoiy   jihatdan   himoya	
ʼ ʻ
qilinishiga   sharoit   yaratadi.   Shuningdek,   u   ishlab   chiqaruvchilarni
rag batlantirib,   sog lom   raqobat   muhitining   yaratilishiga   katta   ta sir
ʻ ʻ ʼ
ko rsatadi.   Narx,   baho—Tovar   qiymatining   puldagi   shakli;   bozor
ʻ
iqtisodiyotida amal qiluvchi iqtisodiy dastak. 
Iqtisodiy tafakkur tarixidagi ayrim qarashlarda qiymatning mehnat nazariyasiga 
asoslanib talqin qilishgan, unga qiymatning puldagi ifodasi deb qaralganarx21-asr 
boshlaridagi nazariyalar narxni pulning miqdoriy nazariyasi asosida izoxlab, 
narxga   harajatlar , tovarning nafliligi va raqobat ta sir etishini e tirof etadi. Narxni 	
ʼ ʼ
qiymat belgilaydi, ammo u aniq bir qiymatdan yuqori yoki past bo lishi mumkin, 	
ʻ
bu esa bozordagi muayyan tovarga bo lgan talab va taklifga bog liq. NARX faqat 	
ʻ ʻ
qiymatni emas, balki talab va taklif, shuningdek, tovarning ijtimoiy foydaliligi, 
sifati va boshqa tovarlar o rnini bosa olishi, muomaladagi pulning harid 	
ʻ
qobiliyatiga ham bog liq. Binobarin, narxqiymatdan miqdoran farqlanadi. 	
ʻ
Mahsulot tannarxi har qanday narxning asosi bo lib, mahsulotning hayotiy sikli 	
ʻ
davomida uning narxidagi o zgarishlarga katta ta sir ko rsatadi. Narxmiqdori 	
ʻ ʼ ʻ
harajatlarga va Tovar sifatiga to g ri mutanosiblikda, raqobatning shiddatiga esa 	
ʻ ʻ
teskari     mutanosiblik daturadi. Bozor iqtisodiyotida narxbir nechta vazifalarni 
bajaradi:             
Hisob-kitob va o lchov vazifasi—narxvositasida qilingan harajatlar, olingan 	
ʻ
natijaning puldagi miqdori aniqlanadi. Harajatlar ishlatilgan resurslar miqdorini 
uning narxiga ko paytirish orqali hisoblanadi.
ʻ
4  Rag batlantirish vazifasi—narxning o zgarishi ishlab chiqarish hajmin ʻ ʻ
io zgartiradi. Talab NARX ga nisbatan teskari mutanosiblikka ega. Narxpasaysa 	
ʻ
talab rag batlantiriladi,	
ʻ   aksincha ,narxoshsa (boshqa shart-sharoit o zgarmagan 	ʻ
takdirda) taklif rag bat oladi. Narxdagi o zgarish ishlab chiqaruvchilar va 	
ʻ ʻ
iste molchilarga ishtiyoq bag ishlaydi; 	
ʼ ʻ
 3)raqobat vositasi vazifasi — narxraqibni bozordan siqib chiqarish va bozorda o z 	
ʻ
mavqeini mustahkamlash uchun ishlatiladi. Raqobatchilar narxni o zgartirib turish,	
ʻ
uni sharoitga qarab turlicha belgilash orqali o zaro bellashadilar. 	
ʻ
Narxraqobatlashuvning iqtisodiy vositasi hisoblanadi;   
4)iqtisodiyotni tartiblash vazifasi narxbozor mexanizmidagi asosiy iqtisodiy dastak
yoki vosita. Narxo zgarishiga qarab nimani va qancha ishlab chiqarish kerakligi 	
ʻ
aniqlanadi. Muayyan tovarlar narxining oshishi ularni ko plab ishlab chiqarish 	
ʻ
kerakligini bildiradi, aksincha, narxning pasayishi Tovar ishlab chiqarishni 
kamayishi yoki umuman to xtatilishi lozimligini anglatadi. Narxga qarab bozori 	
ʻ
kasod tovarlardan voz kechilib, bozori chaqqon tovarlarni ishlab chiqarishga 
o tiladi. 	
ʻ
Bu esa resurslarning bir sohadan ikkinchisiga oqib o tishiga, eski soha qisqarib, 	
ʻ
yangi sohaning tez rivojlanishiga olib keladi. Narxresurslarni qayta taqsimlash 
orqali iqtisodiyotni tartiblaydi. Iqtisodiyotning turli tarmoqlarida tovarlar va 
xizmatlar oldi sotdisida qo’llanilishi narxtizimini yaratadi. Milliy iqtisodiyot 
holatini hisoblashda joriy va qiyosiy narxlar qo llaniladi. Joriy narxlar amaldagi 	
ʻ
narxlar bo lib, ular yordamida yil davomidagi ishlab chiqarish natijalari 	
ʻ
hisoblanadi. Qiyosiy narxlarda ma lum yil asos qilib olinib, ishlab chiqarishning 	
ʼ
natijalari shunarxda hisoblanadi va boshqa yillar bilan taqqoslanadi. Joriynarxlar 
inflyasiya tufayli o zgarishi va real iqtisodiy natijani ko rsatmasligi sababli yalpi 	
ʻ ʻ
milliy mahsulot, milliy daromad, real ish haqi va shahrik.ko rsatkichlar dinamikasi	
ʻ
qiyosiy narxlarda hisoblanadi.narxqaysi bozorda amal qilishi, kimga 
mo ljallanganligi va qaysi maqsadni ko zlashiga qarab bir necha turlarga 	
ʻ ʻ
bo linadi.Erkin bozor narxi (muvozanatlinarx) erkin bozorda sotuvchilar va 
ʻ
5 haridorlar ko pchilik bo lganidan ulardan hech biri o zi xohlagan narxni ʻ ʻ ʻ
o rnatolmaydi.Bu yerda talab-taklif nisbatiga qarab erkin savdolashuv narxi,ya ni 	
ʻ ʼ
muvozanatli narxyuzaga keladi; monopol narxmonopol bozorda sotuvchi yoki 
hairdo ozchilik yoxud tanho bo lganida ular xohlagan NARX o rnatiladi. 	
ʻ ʻ
Bu bozorga zo rlab kiritiladigan narxbo lib, odatdagi narxlardan yuqori bo ladi va 	
ʻ ʻ ʻ
monopol foyda olishga xizmat qiladi; Ulgurji narxtovar ishlab chiqaruvchilar 
savdo firmalariga Tovarlarni bir yo la ko tarasiga sotishida qo llanadi. Tovar 	
ʻ ʻ ʻ
birjalari va savdo uylarida ham ulgurji narxlar qo llanadi; shartnoma narxlari 	
ʻ
sotuvchi va haridorlarning roziligi bilan belgilanadigan va o zaro tuziladigan 	
ʻ
shartnomada ko rsatiladigan narxbunday NARX, odatda, shartnoma muddati amal 	
ʻ
qiladigan davrda o zgarmaydi. Ko proq milliy va xalqaro bozorlarda qo llanadi. 	
ʻ ʻ ʻ
Chakana narxtovarlar bevosita iste molchilarga yakkalab sotilgan chogda 	
ʼ
qo llanadi va miqdori ulgurji narxdan yuqori bo ladi; Preyskurant narxharidor 	
ʻ ʻ
uchun bildirgi yoki ma lumotnoma NARX bo lib xizmat qiladi va haqiqiy NARX 	
ʼ ʻ
preyskurantlar (ko rsatkichlar) da e lon qilingan NARX atrofida bo lishini 	
ʻ ʼ ʻ
anglatadi; Dotatsiyalangan narxdavlat byudjeti hisobidan maxsus arzonlashtirilgan,
bozor narxidan pastroq qilib belgilangan NARX narxdagi farq byudjet beradigan 
dotatsiya bilan qoplanadi. Bu narxni o tish davrida turgan mamlakatlarda davlat 	
ʻ
aholini ijtimoiy himoyalash uchun qo llaydi; Demping narxbozorda o z mavqeini 
ʻ ʻ
mustahamlash va raqiblarni siqib chiqarishda qo llanadigan maxsus pasaytirilgan 	
ʻ
NARX, xalqaro bozorlarda ko proq qo llanadi.Bozor ko lamiga ko ra, NARX 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
larxududiy (mintaqaviy), milliy va xalqaro bozor narxlariga bo linadi. 	
ʻ
Hududiy NARX faqat ma lum hududiy bozorga xos bo lib, u shu hudud 	
ʼ ʻ
doirasidagi omillar ta sirida hosil bo ladi. Milliy bozor narxi bir mamlakat 	
ʼ ʻ
doirasida amal qiluvchi va ularning xususiyatini aks ettiruvchi narxlardir. Xalqaro 
NARX muayyan tovarga ketgan baynalminal harajatlarni, tovarning nafliligi 
jihatidan jahon standarti talabiga mos kelish darajasini va xalqaro bozordagi talab 
va taklif nisbatini hisobga farqining miqdoriy ifodasi NARX diapazoni deyiladi. 
Narxdiapazoni narxlar oralig ining puldagi ifodasidir. NARX diapazoni quyi, o rta	
ʻ ʻ
6 va yuqori narxlarni o z ichiga oladi. Bu diapazon qanchalik katta bo lsa, Tovar ʻ ʻ
muomalasi shunchalik tez yuz beradi, talab bilan o zaro bog lanadi. Iqtisodiyot bir 	
ʻ ʻ
biriga bog liq va yagona bo lganidan turli tovarlar va xizmatlar bir birini yuzaga 	
ʻ ʻ
chiqaradi, to ldiradi va o zaro ta sir ko rsatadi. Ularning har biri o zi bilan bog liq 	
ʻ ʻ ʼ ʻ ʻ ʻ
keyingi mahsulot harajatlarini shakllantiradi. Ko pgina sohalarda ishlatiladigan eng	
ʻ
muhim iqtisodiy resurlar (metall, neft, kumir, gaz, yog och, bug doy, paxta kabi 	
ʻ ʻ
tovarlar) narxinin go zgarishi bozordagi jami narxlar nisbatiga ta sir ko rsatadi. 	
ʻ ʼ ʻ
Narxga ta'sir etuvchi eng qulay omil bu monopoliyadir. Monopolist korxona narxni
xohlagancha o'ynatishi mumkinarx Shunday ekan demping narx psixologik narx 
bularning hammasini monopolisthal qiladi xohlasa qiladi xohlamasa yo'q. Ushbu 
nazariya Buxoro Davlat Universiteti Iqtisodiyot kafedrasi kafedra mudiri 
Abdullayev.A.ga   tegishli nazariyadir
Narx shakllanishi tovarlar va xizmatlarga belgilangan narxning bir qator omillar 
ta sirida yuzaga kelishi jarayoni. Umumiy ma noda narx shakllanishiga davlat 	
ʼ ʼ
organlari (soliq, kredit va iqtisodiy siyosatning boshqa ko rinishlari orqali) hamda 	
ʻ
iqtisodiy faoliyat subyektlarining o zlari ta sir ko rsatadi. Tor ma noda — 	
ʻ ʼ ʻ ʼ
firmalarning o z narx strategiyasini ishlab chiqishi. Narx shakllanishining 3 asosiy 	
ʻ
— erkin, ma muriy va aralash tiplari mavjud. Erkin Narx shakllanishi talab va 	
ʼ
taklif asosida yuzaga keladi. Barcha tovarlar va xizmatlar narxlarining bevosita 
ma muriy belgilanishi ma muriy, erkin va ma muriy Narx shakllanishining turli 	
ʼ ʼ ʼ
nisbatlarda qo llanilishi aralash Narx shakllanishi deb yuritiladi. Narx shakllanishi 	
ʻ
jarayoni tovar ishlab chiqaruvchi firmadan boshlanib, bozor narxi o rnatilgach, 	
ʻ
tugallanadi.
Narx shakllanishining bozor real sharoitiga asoslangan 5 asosiy qoidasi mavjud; 
harajatlarni qoplash qoidasi — narx darajasi tovarlar sotilganda firmaning 
tovarlarni ishlab chiqarish va sotish harajatlari to la qoplanib, tadbirkorga minimal 	
ʻ
foydani ta minlashi kerak. Agar bu qoida amal qilmasa, firma zarar ko radi yoki 	
ʼ ʻ
tadbirkor xech bir daromad olmay o z ishini to xtatadi. Harajatlarni qoplash 	
ʻ ʻ
zarurati narxningeng quyi chegarasini belgilaydi va narxning bundan past bo lishi 	
ʻ
7 iqtisodiyot uchun maqbul emas; foydani maksimallashtirish qoidasi — narx 
o rtacha harajatlardan yuqori qilib belgilanishi, Tovar shu narx bilan sotilganda ʻ
iqtisodiy foyda olinishi kerak.Firma o z tovariga narx qo yganda foydani 	
ʻ ʻ
maksimallashtirishni mo ljallaydi.	
ʻ
8 1.2 Bozor iqtisodiyotida narxning vazifalari
Foydani maksimallashtiruvchi narx, odatda, monopollashgan bozorda amal qiladi; 
raqobatda yengish qoidasi — belgilangan narx darajasi haridorlarni o ziga ʻ
og dirib, raqibni bozordan siqib chiqarish imkonini berishi zarur. Buning uchun 	
ʻ
oddiy tovarlar narxi vaqtincha past belgilanadi, foyda kamayadi, lekin yo qotilgan 	
ʻ
foyda raqobatda yengish uchun xizmat qiladi. Mazkur qoida nufuzli tovarlar 
narxini yuqoriroq belgilanishini bildiradi, chunki ularning haridorlari puldor tabaqa
hisoblanadi; peshqadamlik qoidasi — turdosh (o rinbosar), ya ni bir xil ehtiyojni 	
ʻ ʼ
qondiruvchi tovarlar narxi peshqadam firma belgilagan narxga binoan shakllanadi. 
Boshqa firmalar narxni peshqadam narxini mo ljalga olib unga yaqin qilib 	
ʻ
belgilaydi. Bu qoida odatda oligopoliya bozorida amal qiladi. Bunday bozorda 
firmalar ozchilik bo lib narxlarni bir-biriga yaqin belgilagan holda, asosan, sifat va	
ʻ
servis bilan raqobatlashadi. Narx quyi va yuqori chegara oralig ida shakllanadi. 	
ʻ
Agar quyi chegarani harajatlarni   qoplash zarurati belgilasa , yuqori chegarani 
iste molchilarning harid qobiliyati belgilaydi. Narx yuqori chegaradan chiqib ketsa	
ʼ
haridorlarning puli yetmay, tovarlar sotilmaydi, quyi chegaradan past bo lsa 	
ʻ
firmalar zararga uchrab, yopilib ketadi. 
Narx shakllanishining eng muhim talabi uning bozor sharoitiga moslanishi va 
o zgaruvchan bo lishidir. Narx belgilashga davlatning aralashuvi bozor qoidalariga	
ʻ ʻ
zid. Shu sababli davlat bozor narxlarini erkinlashtirib, bozor qoidasidan tashqarida 
yuzaga keladigan monopol narxlarni chegaralab turadi. Bozor narxi – 
birtomondan, tovarlarning sotilishi ta’minlovchi, boshqa tomondan, bozorda 
tovarlar taqchilligini yuzaga k е ltirmaydigan muvozanatlashgan narx.Joriy narx–yil 
davomidagi ishlab chiqarish natijalari hisoblashda qo’llaniluvchi amaldagi narx.
Qiyosiy narx–ishlab chiqarishning natijalari ma’lum yil (bazis yil) asosida 
hisoblanuvchi va boshqa yillar bilan taqqoslanuvchi narx.Narx tizimi – 
iqtisodiyotda amal qilib turgan barcha narx turlari.Ulgurji narx–ishlab 
chiqaruvchilar tomonidan katta partiyadagi tovarlar bir yo’la ko’tarasiga sotilganda
qo’llaniladigan narx.Shartnoma narx – sotuvchi va xaridorning roziligi bilan 
9 b е lgilanadigan,ular tomonidan tuzilgan shartnomada qayd qilingan narx.Chakana 
narx–tovarlar b е vosita ist е ’molchilarga sotiladigan narx.
Ch е garalangan narx– davlat tomoni dan yuqori va quyi ch е garalari b е lgilanib, shu 
doirada o’zgarishi mumkin bo’lgan narx.Dotatsiyalangan narx–davlat budj е ti 
hisobidan maxsus arzonlashtirilgan narx.D е mping narx–bozorda o’z mavq е ini 
mustahkamlash va raqiblarini siqib chiqarish uchun firmalar tomonidan 
foydalaniladigan maxsus narx.Nufuzli narx–sotish hajmini o’zgartirmasdan, yuqori
foyda olishga erishish uchun firmalar tomonidan foydalaniladigan narx.Narx 
diapazoni–narxlar oralig’ining puldagi ifodasi 
Bozor ko’lami hisobga olinganda hududiy (mintaqaviy), milliy va xalqaro narxlar 
mavjud bo’ladi. Hududiy narx faqat ma’lum hududiy bozorga xos bo’lib, u shu 
hudud doirasidagi omillar ta’sirida hosil bo’ladi. Milliy bozor narxi bir mamlakat 
doirasida amal qiluvchi va ularning xususiyatini aks ettiruvchi narxdir. Milliy narx 
mamlakat doirasidagi ijtimoiy sarf-xarajatlarni, milliy bozordagi talab va taklifni, 
tovar nafliligini, uning qanchalik qadrlanishini hisobga oladi. Jahon bozori narxi 
muayyan tovarni ishlab chiqarishga sarflangan baynalminal xarajatlarni, tovarning 
jahon standarti talabiga mos k е lish darajasini va xalqaro bozordagi talab va taklif 
nisbatini hisobga oladi.
Narxning xilma-xil turlari mavjud bo’lsada, ular bir-biri bilan o’zaro bog’langan, 
chunki ularda jamiyatdagi iqtisodiy r е surslarning ishlatilish samarasi o’z ifodasini 
topadi. Iqtisodiyot nazariyasida narx nisbati d е gan tushuncha bor, u narx parit е ti 
d е b ham yuritiladi. Iqtisodiyot va undagi jarayonlar bir-biriga bog’liq bo’lganidan 
narxlar bir-birini yuzaga chiqaradi. Masalan,   ruda narxi m е tall narxiga , m е tall 
narxi mashina narxiga, mashina narxi kiyim narxi tarkibiga kiradi, chunki bu 
narxlarning har biri o’zidan k е yingi mahsulot xarajatlarini shakllantiradi. Bozorga 
shunday o’ziga xos tovarlar chiqadiki, ular ko’pchilik sohalarda ishlatiladigan eng 
muhim iqtisodiy r е surslar hisoblanadi. Bular m е tall, n е ft, ko’mir, gaz, yog’och, 
bug’doy, paxta kabi tovarlar bo’lib, ular narxining o’zgarishi butun narxlar 
nisbatini o’zgartiradi.
10   
Narxning shakllanishiga bozorning holati b е vosita ta’sir ko’rsatadi, chunki 
narxning shakllanishida bozordagi talab va taklif nisbati asosiy omillardan biri 
hisoblanadi. Shunga ko’ra, talab va taklif miqdoriga ta’sir ko’rsata olish 
imkoniyatiga ko’ra bozordagi raqobatning turli ko’rinishlari farqlanadi. 
Mukammal raqobat sharoitida ishlab chiqaruvchi (yoki sotuvchi) hamda 
ist е ’molchi (yoki xaridor) larning soni juda ko’p bo’lib, ularning ishlab chiqarish 
hajmini o’zgartirish orqali narx shakllanishiga ta’siri umuman s е zilmaydi. 
Nomukammal raqobat sharoitida esa ishlab chiqaruvchilar (sotuvchilar) yoki 
ist е ’molchilar (xaridorlar)dan birining soni ch е klangan bo’lishi ularning bozordagi 
ishlab chiqarish hajmiga va, pirovardida, bozordagi narxning shakllanishiga sun’iy 
ta’sir ko’rsatish imkonini b е radi. Bunday raqobat turli darajalaridagi narxlarning 
shakllanish xususiyatlari bir-biridan farq qiladi. Shu sababli, biz quyida mukammal
raqobat, sof monopoliya, oligopoliya va monopsoniya sharoitida narxlarning 
shakllanish xususiyatlarini ko’rib chiqamiz. Mukammal raqobat sharoitida 
narxning shakllanishi. Erkin raqobat kurashi sharoitida narxning tashkil topish 
xususiyatlarini tadqiq etgan dastlabki iqtisodchilardan biri A. Marshall hisoblanadi.
Uning fikricha, tovarning oldi-sotdi jarayoniga qadar ikki xil, ya’ni sotuvchi va 
xaridor narxlari mavjud bo’ladi. Nazariy jihatdan har ikki narxning yuqori va quyi 
darajalari mavjud. Sotuvchi o’z tovari narxining imkon qadar yuqori bo’lishidan 
manfaatdor, chunki bunday narx uning foydasi hajmini oshiradi. Biroq, erkin 
11 raqobat sharoitida narxni boshqalardan yuqori darajada b е lgilashga intilish mazkur
sotuvchining bozordan siqib chiqarilishiga olib k е lishi mumkinarx Sotuvchi 
narxining eng past darajasi shu tovarni ishlab chiqarish uchun k е tgan xarajatlarni 
qoplashi k е rak. 
Xaridor tovarni eng past narxda sotib olishdan manfaatdor, biroq erkin raqobatli 
bozor sharoitida uning ham tovar sotib ololmay qolish xavfi mavjud bo’ladi. 
Xaridor narxining yuqori darajasi esa, Marshall ta’biricha, so’nggi qo’shilgan 
miqdor nafliligiga t е ng bo’lishi k е rak. Talab va taklif muvozanatga k е lgunga qadar
narx atrofidagi t е branishlarni o’z ichiga oluvchi ma’lum davrlar taqozo etilishi 
mumki narx
Monopoliya sharoitida narxning shakllanishi. Monopoliya sharoitida narx 
shakllanishining o’ziga   xos jihati shundaki , agar mayda tovar ishlab chiqaruvchilar
faqat o’zlarining individual narxlarini o’zgartira olsalar, ulardan farqli o’laroq 
bozor ishtirokchilari sifatidagi monopoliyalar bozor narxlarini o’zlari b е lgilay 
oladilar. Bunda monopoliyalar ommaviy talabning oshishi bilan narxning oshishi 
hamda ommaviy taklifning oshishi bilan narxning pasayib borishidan o’ziga xos 
tarzda foydalanadilar. Ommaviy taklif bo’yicha narx o’zgarishi quyidagi miqdoriy 
bog’liqlikni aks ettiradi: talabga nisbatan tovarlar taklifi qanchalik yuqori bo’lsa, 
bozor narxi darajasi shunchalik past bo’ladi va aksincha, taklif kamayishi bilan 
narx oshib boradi. 
Bu bog’liqlik Chizmadan ko’rinadiki, tik o’qda muayyan tovarlar taklifi hajmining
ko’payib borishi, yotiq o’qda esa mahsulot birligiga bo’lgan narx darajasining 
oshib borishi aks ettirilganarx Taklif bo’yicha narx egri chizig’i (R1R2) bozor 
narxining tovarlar ommaviy taklifiga bog’liqligini ifodalaydi. Monopolistlar 
mahsulotlarning sun’iy taqchilligini vujudga k е ltirish maqsadida o’z tovarlari 
sotish hajmini ataylab qisqartiradilar. Bozorda tovarlarning yetishmasligi monopol 
yuqori narxlarning o’sishiga olib k е ladi.
Monopoliyalar narxni oshirishning har bir yangi jarayonida tovarlarni ishlab 
chiqarish va sotish hajmini qisqartirishdan ko’rilgan zararni hisobga oladi. 
12 Daromaddan bunday yo’qotishlarning oldini olish maqsadida ular yangi narxlarni 
yanada yuqori darajada b е lgilaydilar. Shu bilan bir vaqtda monopoliyalar 
mahsulotlarning qisqargan hajmini sotishdan olingan tushum yo’l qo’yilgan 
yo’qotishni qoplashi hamda daromad miqdorining o’sishini ta’minlashini nazorat 
qilib turadilar. Monopsoniya sharoitida narxning shakllanishi. Monopsoniya 
mayda tovar ishlab chiqaruvchilardan tovarlarning katta hajmini sotib olib, talab 
bo’yicha narx qonunidan o’ziga xos tarzda foydalanadi.
Ommaviy talab bo’yicha narxning o’zgarishi quyidagi miqdoriy bog’liqlikni aks 
ettiradi: taklifga nisbatan xaridorlarning ommaviy talabi qanchalik katta bo’lsa, 
bozor narxi darajasi shunchalik yuqori bo’ladi va aksincha, talabning kamayishi 
bilan bozor narxi pasayib boradi. Bu bog’liqlik Chizmadan ko’rinadiki, tik o’qda 
muayyan tovarlarga talab hajmining ko’payib borishi, yotiq o’qda esa mahsulot 
birligiga bo’lgan narx darajasining oshib borishi aks ettirilganarx Talab bo’yicha 
narx egri chizig’i (R1R2) bozor narxining xaridorlarning ommaviy talabiga 
bog’liqligini ifodalaydi. Monopsonist o’zi uchun zarur bo’lgan tovarni, masalan 
qishloq xo’jaligi xomashyosini oldindan past narxlarda sotib olib, uning katta 
miqdordagi zaxirasini tayyorlab qo’yadi. 
Bu esa unga yangi hosilning yig’im-t е rimi davrida o’zi sotib olayotgan 
xomashyoga monopol past narxlarni o’rnatish imkonini b е radi. Bunday past 
narxlarda monopsonist juda katta foyda oladi. Sun’iy ravishda sotilayotgan 
mahsulot ortiqchaligi hududining vujudga k е ltirilishi xarid narxlarining navbatdagi
pasayishiga olib k е lib, natijada monopsonistning foydasi oshib boradi. Bunga 
g’arb mamlakatlari monopsoniyalari tomonidan ancha vaqtdan buyon Osiyo, 
Afrika va Lotin Am е rikasi mamlakatlari tadbirkorlari va mayda tovar ishlab 
chiqaruvchilaridan sotib olinayotgan arzon xomashyoni misol tariqasida k е ltirish 
mumkinarx Afrikadan an’anaviy tarzda eksport qilinuvchi bir qator tovarlar (choy, 
kof е , kakao va h.k.)Ga ham azaldan o’ta past narxlar o’rnatib k е linadibir vaqtning 
o’zida monopoliya va monopsoniya hisoblanuvchi firma o’zining daromadini 
«narxlar qaychisi» usuli orqali ahamiyatli darajada oshiradi. Bunda monopol 
13 yuqori va monopol past narxlardan foydalanilib, ular o’rtasidagi farq xuddi 
qaychining ikkita k е suvchi tomoni bir-biridan uzoqlashgandagi singari kattalashib 
boradi. Narxlarning bunday harakati tovarlar ortiqchaligi va taqchilligi 
hududlarining k е ngayishiga asoslanadi. U sanoatning ko’plab qayta ishlovchi 
korxonalari uchun xosdir. Bu korxonalar o’zlarining tayyor mahsulotlariga 
undirma sanoat tarmoqlarida o’rnatilgan narxlarga nisbatan bir n е cha marta yuqori 
narx o’rnatadilar.
 XX asrning ikkinchi yarmida AQSH, Frantsiya, Buyuk Britaniya va boshqa g’arb 
mamlakatlarida agrobizn е s sohasining k е ngayishi bilan narxlar qaychisi asosiy 
usullardan biriga aylanib, uning yordamida yirik firmalar o’rta va mayda 
f е rm е rlarni qishloq xo’jaligi ishlab chiqarishidan siqib chiqardilar. Oligopoliya 
sharoitida narxning shakllanishi. Oligopoliya sharoitida narxning shakllanishi 
tarmoqdagi tovar ishlab chiqaruvchilar tomonidan qo’llaniluvchi «ergashish» 
hamda «inkor etish» xatti-harakatlari orqali izohlanadi.
«Ergashish» holatida bir oligopolist tomonidan narx bo’yicha qilingan o’zgarish 
(narxning pasayishi yoki oshirilishi)ga qolgan oligopolistlar tomonidan ham 
ergashish, ya’ni shunday o’zgarishlar qilish kuzatiladi. Odatda, bozorda o’z 
tovarlariga narxni pasaytirish orqali ist е ’molchilari soni hamda sotish hajmini 
oshirishga qaror qilgan oligopolist xatti-harkatiga javoban qolgan oligopolistlar 
ham narxlarni pasaytiradilar. Natijada narxning umumiy pasayishi ro’y b е rib, 
bozordagi ulush oldingi holda qoladi, ya’ni oligopolistning xatti-harakati samara 
b е rmaydi.
«Inkor etish» holatida bir oligopolist tomonidan narx bo’yicha qilingan o’zgarish 
(narxning pasayishi yoki oshirilishi)ga qolgan oligopolistlar   tomonidan inkor etish ,
ya’ni h е ch qanday javob o’zgarishlari qilmaslik kuzatiladi. Ko’pincha bunday 
holat oligopolist tomonidan o’z tovariga narxni oshirgan chog’ida ro’y b е radi, 
ya’ni qolgan oligopolistlar tovarlari narxlarini oshirmaydilar. Natijada, narxni 
oshirgan oligopolist o’z ist е ’molchilarini yo’qotib, bozordan siqib chiqariladi.
14 Yuqorida bayon etilgan holatlar natijasida oligopolist-firmaning talab egri chizig’i 
«siniq egri chiziq» ko’rinishini oladi (9.6-chizma). Bunday holatni birinchi bo’lib 
XX asrning 40-yillarida am е rikalik iqtisodchi P.Suizi tavsiflab b е rganarxchizig’i 
D1D1 ko’rinishida bo’lib, R0 narx darajasida Q0 sotish hajmini ta’minlar edi. 
Oligopolist-firma o’z tovari narxini R1 darajaga pasaytirishi talabni o’stirib, 
mahsulot hajmini Q1 ga qadar oshirishi ko’zda tutilar edi. Biroq, boshqa 
oligopolistlarning «ergashish» xatti-harakatini tutishi, ya’ni ularning ham o’z 
tovarlari narxini pasaytirishi natijasida talab egri chizig’ining «sinishi» ro’y b е rib, 
u endi D1 Е D2 ko’rinishini oladi. Oqibatda sotish hajmi oldingi Q0 darajasida 
qolgani holda tovarning narxi pasayib, oligopolistlar o’z foydalarining ma’lum bir 
qismini yo’qotadilar. oshirilmasligi natijasida bu qisqarish Q3 ga qadar davom 
etadi, ya’ni bozordagi sotish hajmini yo’qotish darajasi oshib k е tadi.
Yuqoridagi fikr-mulohazalardan ko’rinadiki, oligopoliya sharoitida ishlab 
chiqaruvchilar narxni ko’proq o’zaro k е lishish orqali b е lgilashga harakat qiladilar. 
O’z mahsulotlariga bozor narxini o’rnatishda oligopolistlar tomonidan «narx 
bo’yicha yetakchilik» xatti-harakati k е ng qo’llaniladi. Bu xatti-harakat narx 
vositasida raqobatlashuvni inkor etib, mazkur tarmoqqa kiruvchi barcha 
oligopolist-firmalarning narxni shakllantirish va uni o’zgartirishda yetakchi 
2.1 Narxning shakllanishi
O'zbekiston iqtisodiyotining oldida juda muhim strategik   masallardan biri
turibdi.   Bu   masala   texnologik   krizisdan   chiqish   va   ishlab   chiqarishning   past
industrial   texnologik   usulining   shakllanishining   tugunli   yo'nailishlarida
uzilishlar   paydo   qilish.   Bunday   yo'nalishlar   orasida   kosmos,   aviatsiya,
biotexnologiya,   elektronika   va   informatika   sohalaridagi   tovarlar   va
texnologiyalarni   belgilash   mumkin.
O'zbekiston   spetsifikasini   hisobga   olgan   holda   yuqorida   aytib   o'tilgan
yuqori   texnologiyaning   tarmoqlarini   rivojlanish   yo'nalishlarini
stimulirovkasidan   tashqari   iste'molchilar   kompleksi   tarmoqlarining   kordinal
texnik   qayta   yaxshilanishi   lozim,   eng   avvalo,   ishlab   chiqaruvchilarni.   Bu
15 O'zbekiston   bozorini   import   ekspansiyasidan   ko'ra   arzonroq   va   sifatsizroq
tovarlarning   importidan   chegaralash,   ishlab   chiqaruvchilarni   qo'llab-quvvlash
uchun   lozim.   Innovatsion   tadbirkorlarning   ilrniy-texnika   faoliyatlarini   qo'llab-
quwatlash   sohasida   mamlakatning   maxsus   siyosatini   ishlab   chiqish   va   qo'llash
lozim.   Mamlakat   informatsion   sistemasini   qo'llab-quvvlash   potentli   fondlarni
yaratish   loyihalarini   sug'urtalash,   qo'llab-quwatlash   metodlari   va   shakllarini
qo'llash   evaziga   innovatsion   sferaga   kapital   qo'yilmasini   stimulirovka   qilish
kerak.
Davlat   siyosatining   strategik   maqsadi   bo'lib,   XXI   asrda   O'zbekistonning
mustahkam   iqtisodiy   rivojlanishini   ta'minlaydigan   ishlab   chiqarishning   past
industrial   texnologik   usuli   strukturasini   shakllantirish,   bazaviy   innovatsiyaning
kirib   kelishini   amalga   oshirish   hisoblanadi.
Texnologik   bog'lanishning      muhim       bosh      instrumentlaridan       bo'lib
investitsiyalarning   innovatsiyalarga,   innovatsion   tadbirkorlikka   burilishi
hisoblanadi.   Mamlakat   quyidagi   kuch   va   vositalarni   shu   yoida   sarflashi   lozim.
O’zbekiston   iqtisodiyotini   modernizatsiya   qilishning   hozirgi   bosqichida
investitsion   faoliyatini   amalga   oshirish   mexanizmlarini   yanada   takomillashtirish
talab   etilmoqda.   Investitsiya   bozorini   shakllantirish   investitsiya   resurslarini
to’plash, jamg’armalarni investitsiyalarga aylantirish, ulardan foydalanish
samaradorligini   oshirish   muammolarini   hal   etishning   zaruriy   sharti
hisoblanadi 12
.
Mamlakatimizni   modernizatsiya   qilish   yo’lida   amalga   oshirilayotgan   faol
investiya   siyosati   va   o’zlashtirilayotgan   xorijiy   investitsiyalar   tahlili   olib
borilganda   quyidagilar   ko’rsatkichlar   iqtisodiyotning   tiklanish   va   o’sish
sur’atlariga   ta’sir   ko’rsatmoqda” 13
.
                  Innovatsion   tadbirkorlarning   ilrniy-texnika   faoliyatlarini   qo'llab-
quwatlash   sohasida   mamlakatning   maxsus   siyosatini   ishlab   chiqish   va   qo'llash
lozim.   Mamlakat   informatsion   sistemasini   qo'llab-quvvlash   potentli   fondlarni
yaratish   loyihalarini   sug'urtalash,   qo'llab-quwatlash   metodlari   va   shakllarini
16 qo'llash   evaziga   innovatsion   sferaga   kapital   qo'yilmasini   stimulirovka   qilish
kerak.
Davlat   siyosatining   strategik   maqsadi   bo'lib,   XXI   asrda   O'zbekistonning
mustahkam   iqtisodiy   rivojlanishini   ta'minlaydigan   ishlab   chiqarishning   past
industrial   texnologik   usuli   strukturasini   shakllantirish,   bazaviy   innovatsiyaning
kirib   kelishini   amalga   oshirish   hisoblanadi.
17 Innovatsion   tadbirkorlarning   ilrniy-texnika   faoliyatlarini   qo'llab-quwatlash   sohasida
mamlakatning   maxsus   siyosatini   ishlab   chiqish   va   qo'llash   lozim.   Mamlakat   informatsion
sistemasini   qo'llab-quvvlash   potentli   fondlarni   yaratish   loyihalarini   sug'urtalash,   qo'llab-
quwatlash   metodlari   va   shakllarini   qo'llash   evaziga   innovatsion   sferaga   kapital
qo'yilmasini   stimulirovka   qilish   kerak.
Davlat   siyosatining   strategik   maqsadi   bo'lib,   XXI   asrda   O'zbekistonning
mustahkam   iqtisodiy   rivojlanishini   ta'minlaydigan   ishlab   chiqarishning   past   industrial
texnologik   usuli   strukturasini   shakllantirish,   bazaviy   innovatsiyaning   kirib   kelishini
amalga   oshirish   hisoblanadi.
Texnologik   bog'lanishning      muhim       bosh      instrumentlaridan       bo'lib
investitsiyalarning   innovatsiyalarga,   innovatsion   tadbirkorlikka   burilishi
hisoblanadi.   Mamlakat   quyidagi   kuch   va   vositalarni   shu   yoida   sarflashi   lozim.
O’zbekiston   iqtisodiyotini   modernizatsiya   qilishning   hozirgi   bosqichida   investitsion
faoliyatini   amalga   oshirish   mexanizmlarini   yanada   takomillashtirish   talab   etilmoqda.
Investitsiya   bozorini   shakllantirish   investitsiya   resurslarini   to’plash,   jamg’armalarni
investitsiyalarga  aylantirish,  ulardan foydalanish   samaradorligini  oshirish  muammolarini
hal   etishning   zaruriy   sharti hisoblanadi 12
.
Mamlakatimizni   modernizatsiya   qilish   yo’lida   amalga   oshirilayotgan   faol   investiya
siyosati   va   o’zlashtirilayotgan   xorijiy   investitsiyalar   tahlili   olib   borilganda   quyidagilar
ko’rsatkichlar   iqtisodiyotning   tiklanish   va   o’sish   sur’atlariga   ta’sir   ko’rsatmoqda” 13
.
12
 Karimov N.   Investitsion   faoliyatni   qimmatli   qog’ozlar   orqali moliyalashtirishdagi muammolar   va   ularni hal  
etish   yo’llari.   /Iqtisodiyot   va   ta’lim.   2011   y.,   5-son.
18 13
  Islom   Karimov.   2012   yil   Vatanimiz   taraqqiyotini   yangi   bosqichga   ko’taradigan   yil   bo’ladi.   T.:   O’zbekiston,  
2012   yil, 4-bet.
Rasm 8. - 2020 yil Davlat investitsiya dasturi doirasida jalb qilingan
xorijiy   investitsiyalarning   tarmoqlar   bo’yicha   ulushi .
2020   yilda   hududiy   investitsiya   dasturi   doirasida   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy
investitsiyalarning   mutloq   qiymati   402   million   dollarni   tashkil   etgan.   Hududlar
kesimida   tahlil   qiladigan   bo’lsak,   o’zlashtirilgan   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy
investitsiyalarning katta qismi Toshkent shahri (39,2 foiz) hissasiga to’g’ri kelgan
va xorijiy sarmoyalar ishtirokida faoliyat olib borayotgan korxonalar soni mazkur
yilda   273   taga   ko’paygan.   Umumiy   hisobda   mamlakatimiz   bo’yicha   2011   yilda
xorij   sarmoyasi   ishtirokidagi   korxonalar   soni   372   tani   tashkil   etgan.   Boshqa
hududlarimiz   bo’yicha   ma’lumotlar   3.2.3-rasmda   keltiriladi.
Rasm   9.   -   Hududiy   investitsiya   dasturi   doirasida
2020   yilda   jalb   qilingan   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy   investitsiyalar   hajmi
2011-ilning   1-ktyabr   holatiga   ko’ra,   xorijiy   sarmoyalar   ishtirokidagi   korxonalar
soni  jami  4575 tani, shundan faoliyat  olib borayotgan korxonalar soni   4203 tani tashkil
19 etgan.   Faoliyat   olib   borayotgan   qo’shma   korxonalarning   1600   tasi   tashqi   iqtisodiy
faoliyat   bilan   shug’ullanayotgan   korxonalar   hisoblanadi.
20 Yurtimizda   o’tkazilayotgan   innovatsion   siyosat   jahon   iqtisodiy   hamjamiyatiga
integratsiya jarayonining faqat davlatning tarkibiy tuzilishi bo’yicha emas, balki   xususiy
sektor   darajasida   ham   jadallashuvini   nazarda   tutadi.   Mamlakat   siyosati   innovatsion
tadbirkorlik   aktivizatsiyasining   samarali   shakllaridan   foydalanishni   oldindan   belgilashi
va ayniqsa, moliyaviy sanoat guruhlarining va xoldinglaming   funksionirovka   mexanizimi
innovatsion   faoliyat   bilan   shug'ullanuvchi   yirik   strukturalarni   qo'llab-quwatlashi   bilan
birga   kichik   innovatsion tadbirkorlikning   ham   shakllantirishi   lozim.   Bugungi   kunda   90%
ga   yaqin   innovtsion   faoliyat   subyektlari   davlatga   qarashli   boimagan   sektorga   tegishli.
Shunisi   tushunarliki,   mamlakat   o'z   zimmasiga   innovatsion   faoliyatni   innovatsion
ta'minlanishini   ololmaydi.   Biroq   mamlakat   davlatga   qarashli   bo'lmagan   investitsion
korparatsiya,   banklar   investitsion   resurslarni   mobilizatsiya   qilish   va   ularni   mamlakat
uchun   ahamiyatliroq   realizatsiyasiga   yo'naltirishi   mumkin   va   kerak.   80-yillarga   kelib,
AQSH   va   boshqa   G'arbiy   davlatlarda   kichik   biznes   innovatsion   mexanizimning   eng
muhim   komponenti,   uzoq   muddatga   iqtisodiyotning   gullab   yashnashiga   olib   keluvchi
investitsiya   obyekti,   deb   tan   olindi.
Innovatsion   faoliyatining   rivojlanishi   uchun   quyidagi   jihatlarni   belgilash   lozim:
- intellektual   shaxsiylikni   huquqiy   qo'riqlash   sistemasini   yaratish
O'zbekistonda   tugallanmagan;
- mamlakatning   «Tovar   belgisi   va   patentlar»   bo'yicha   O'zbekiston
agentligining   yuqori   patentli   to'loyini   shakllantirishi   to'g'risidagi   qonuniga   ko'ra   sud
tartibida   tortishuv   savollarining   yechilishiga   O'zbekiston   fuqarolarining   konstitutsion
huquqini   amalga   oshirilishini ta'minlash;
- mamlakatning federal budjet vositalaridan yaratilgan intellektual shaxsiylik
obyektiari   va   ular   bilan   bog'liq   texnologiyalarga   bo'lgan   aniqiik   yo'qiigidan   sanoat
innovatsiyasining   rivojlanishi   oqsamoqda;
- haligacha   biznesda   kashfiyotchilik   bazasida   oldi   texnologiyalaridan
foydalanish   stimulirovaniyasining   tashkiliy-huquqiy   mexanizimi   yaratilmagan,
shuningdek,   kichik   tadbirkorlik   sohasida   ham   O'zbekiston   fuqarolarining   intellektual
shaxsiylik   sohasida   yaratuvchanligining   rivojlanishini   va   kashfiyotchiligini
21 rag'batlantirish   siyosatining   sustligi.
Respublikada   davlat   boshqaruvi   vakolatlarini   cheklash   va   vazifalarni
nomarkazlashtirish   bir   necha   yo'nalishlar bo'yicha   amalga   oshirilmoqda:
bir   paytning   o'zida   tarmoq   boshqaruvidan   funksional   boshqaruvga   o'tishninazarda  
tutuvchi   gorizontal   nomarkazlashtirish:
davlat va xo'jalik boshqaruvi vazifalarining boiinishi, bosqichma-bosqich   tarzda   tegishli  
xo'jalik   birlashmalarini   nazorat   ishlaridan   ozod   qilinishi; vertikal   tarmoq  
dekonsenratsiyasi.   Bu   jarayon   respublika   organlari   vazifalarining bir qismini quyi 
tuzilmalariga, jumladan, xususiy sektorga berish   orqali   amalga   oshiriladi;
resurslarning   markazlashtirilgan   taqsimotini   butunlay   tugatish,   mavjud   taqsimlash 
tizimini bekor qilmasdan davlat va xo'jalik boshqaruvi organlarining   korxonalar 
faoliyatiga   aralashuvini   nomarkazlashtirib   va   qisqartirib   bo'lmaydi;
vazifalarning   bir   qismini   respublika   markazidan   joylardagi   davlat   boshqaruvi   organlariga
o'tkazish.   Hozirda   mintaqalar   mamlakatimizning   ijtimoiyiqtisodiy   hayotida   tobora   faol  
subyekti   bo'lib   bormoqda; davlat   hokirniyati   vazifalarini   fuqarolarning   o'zini-o'zi  
boshqarish   organlariga   berish.
22 Innovatsion   faoliyatning   samaradorligi   uning   boshqaruvi   bilan   bog’liqdir.
Mamlakatimizda   iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida   innovatsion   siyosat
o’tkazilishi   yo’lida   amalga   oshirilayotgan   ishlar   maqtovga   sazovordir.   Respublikada
innovatsion   loyihalar   doirasida   energiya   va   resurslarning   tejamkor   texnologiyalarini
o’zlashtirish   va   fan   sig’imi   yuqori   bo’lgan   mahsulot   turlarini   ishlab   chiqarishni
takomillashtirishga   yo’naltirilgan   loyihalarga   bo’lgan   e’tib   alohida   ahamiyatga   egadir.
Shu davr ichida «O’zkimyosanoat» DAKga sanoatda   qo’llash uchun 23 ta texnologiya va
ishlanmalar   topshirildi.   Mazkur   texnologiya   ishlanmalarni   «O’zkimyosanoat»   DAK
tasarrufidagi   korxonalarda   o’zlashtirish   maqsadida   bir   necha   bosqichli   innovatsiya
mexanizmi   ishlab   chiqildi. 14
  Natijada   Samarqand   kimyo   zavodida   mahalliy   xom
ashyodan   yangi   nitrokalts   fosfatli   o’g’it   ishlab   chiqarish   texnologiyasi   o’zlashtiriddi.
Zavodda   mavjud   bo’lgan   texnologak   uskunalar   bilan   bir   qatorda   yangi   ishlangan
uskunalar   asosida   o’g’it   ishlab   chiqaruvchi   sanoat   tizimi   ishga   tushirildi.   Natijada
o’g’itning   ozuqalik   darajasi   superfosfatnikiga   nisbatan   ikki   marotaba   yuqori   bo’lishiga
erishildi.   Nitrokaltsiy   fosfatli   o’g’itni   ishlab   chiqarishning   bir   yillik   quvvatini   ming
tonnaga etkazishga   erishiddi. Bu innovatsion yangilik respublikada qurish zarur bo’lgan
oltingugurt   ishlab   chiqarish   korxonasini   qurish   shart   emasligi   sababli   katta   miqdorda
valyuta   va   moddiy boyliklarni tejashni ta’minladi.   Innovatsion yangiliklardan   yana biri
-   bu   Olmaliq   tog’-metallurgaya   kombinati   faoliyati   natijasida   12   mln.   tonna   yig’ilib
qolgan   chiqindini   qayta   ishlash   loyihasidir.   15
  Buni   amalga   oshirish   asosida   qo’shimcha
turli   rangli   metallar   olinib   va   ekologik   muhitni   yaxshilash   mumkin.
Ilmiy   tadqiqotlar   ko’rsatishi   bo’yicha   bu   chiqindilar   tarkibida   30-35   foiz   temir,
11,5   foiz   mis,   30-35   foiz   kremniy   dioksidi   va   0,4-0,6   g/t   oltin   borligi   aniqlangan.
OTMKning   mis   zavodida   chiqindilardan   ferrosilitsiy,   rangli   va   qimmatbaho   metallarni
ajratib   olish   texnologiyasi   ishga   tushirildi.   Natijada   1   tonna   chiqindidan   286   kg   temir,
359, kg kremniy dioksidi  va 30 kg mis ajratib olindi.   Og’ir   metallurgiya   sanoati   uchun
zarur   bo’lgan   oyiga   5   tonna   20   rusumli   ferrositsiliy   qorishmasi   ishlab   chiqarish
texnologiyasi   o’zlashtirildi.   Iqsodiy   samaradorlik 5 tonna olingan mahsulotdan 12 mln. 
14
  J.   Moliya.   Toshkent.2012 yil.   № 5-6.   124   bet
23 15
  J.   Moliya.   Toshkent.2012 yil.   № 5-6.   124   bet
24 Ilmiy   tadqiqotlar   ko’rsatishi   bo’yicha   bu   chiqindilar   tarkibida   30-35   foiz   temir,
11,5   foiz   mis,   30-35   foiz   kremniy   dioksidi   va   0,4-0,6   g/t   oltin   borligi   aniqlangan.
OTMKning   mis   zavodida   chiqindilardan   ferrosilitsiy,   rangli   va   qimmatbaho   metallarni
ajratib   olish   texnologiyasi   ishga   tushirildi.   Natijada   1   tonna   chiqindidan   286   kg   temir,
359, kg  kremniy  dioksidi   va 30  kg mis  ajratib olindi.   Og’ir   metallurgiya   sanoati   uchun
zarur   bo’lgan   oyiga   5   tonna   20   rusumli   ferrositsiliy   qorishmasi   ishlab   chiqarish
texnologiyasi   o’zlashtirildi.   Iqsodiy   samaradorlik   5   tonna   olingan   mahsulotdan   12   mln.
so’mni tashkil  etdi. Energetika   sanoati   respublika   iqtisodiyotining   asosiy   tarmoqdaridan
biri   hisoblanadi.   Bu   sanoat korxonalari atrof-muhitni ifloslantiruvchi asosiy manbalardan
hisoblanadi.   Jumladan,   Angren   GRESi   42   yildan   ortiq   faoliyat   olib   borishi   davrida   15
mln.   tonnadan   ortiq   kul   chiqindilarini   chiqarishi   atrof-muhitning   ifloslanishiga   olib
kelmoqda.   O’tkazilgan   innovatsion   tadqiqotlar   asosida   kulning   tarkibida   35   foizgacha
temir   va   alyuminiy   qotishmalari,   20   foizdan   ortiq   kaltsiy   oksidi   borligi   aniqlangan   va
chiqindilarni   qayta   ishlash   va   ulardan   metall   qorishmalarini   ajratib   olish   quvvati   100
kg/soat   bo’lgan   qurilma   texnologiyasi   yaratildi   va   ishlab   chiqarishga   joriy etildi.   Natijada
100 kg chiqindi-kul tarkibida   90,9 foiz   temir   elementi bo’lgan, GOST 1412-85, 1415-83,
1583-93   talabiga   mos   keladigan   55   kg   qorishmalar   olingan   va   yillik   iqtisodiy
samaradorlik 15,4   mln.   so’mni   tashkil
qildi. 16
Andijon viloyatida to’qimachilik korxonalarida yiliga hosil bo’layotgan 500   tonna
chiqindini   qayta   ishlash   maqsadida   quvvati   yiliga   700   ming   kv.metr   noto’qima   mato
ishlab chiqaradigan   texnologik   tizim ishga   tushirildi.
Qishloq   xo’jaligi   sohasida   olib   borilayotgan   innovatsion   ilmiy-tadqiqot   ishlari
asosan   qurg’oqchilikka   chidamli   va   yuqori   hosilli   paxta   navlarini   ishlab   chiqarishga
yo’naltirilgan.   Natijada   g’o’zaning   yangi   «Denov»   navi   yaratilib,   Surxondaryo
viloyatining   sho’rlanish   darajasi   yuqori   bo’lgan   erlarida   davlat   sinovidan   o’tkazildi.
Sinovlar natijalariga ko’ra, bu navning suv iste’mol qilishi   boshqa   navlarga   nisbatan   30-
35   foiz   kamdir.
Innovatsion   investitsiyalashtirish   faoliyatini   rivojlantirish   tibbiyot   va
25 farmakologiya   sohasida   alohida   ahamiyatga   ega.   Andijon   tibbiyot   institutida   anemiya
kasalligini   davolashda   qo’llaniladigan   mahalliy   «Gemalin»   preparatini   ishlab   chiqarish
texnologiyasi   yo’lga   qo’yildi.   Ishlab   chiqarilgan   10,5   ming   flakon
«Gemalin»   preparati   yordamida   3500   nafar   anemiya   bilan   kasal   bo’lgan   bemorlar
6
  J.   Moliya.   Toshkent.2012 yil.   №   5-6.   125   bet
davolandilar.   Natijada   davolash   uchun   ketadigan   xarajatlar   o’rtacha   35-40   foizga
kamayishi   xisobiga   52   mln.   so’mdan   ortiq   moddiy mablag’   tejab qolindi.
Mamlakat   miqyosida   innovatsion   faoliyat   bozor   talablarini   e’tiborga   olgan
holda iqgisodiyotning barcha tarmoqlarini qamrab olishi zarur. Aks hodda soha va
tarmoqlarni   samarali   rivojlantirish   uchun   zarur   bo’lgan   miqdorda   foydani   olishga
erishish   qiyin   muammo   bo’lishi   bilan   birga   ishlab   chiqarish   jarayonini
kengaytirilgan   takror   ishlab chiqarish   shaklida   olib borishga   salbiy   ta’sir   etadi.
Hozirgi   iqgisodiy   sharoitda   innovatsiya   faoliyatini   rivojlantirishda   ma’lum
darajada   tashkiliy   iqtisodiy   qiyinchiliklar   mavjud,   bular   quyidagilardan   iborat:
xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarining   ishlab   chiqarish   quvvatlaridan   to’liq  
foydalanmasliklari   oqibatida   innovatsiya   faoliyatini   rivojlantirish   uchun   zarur   bo’lgan  
xususiy   mablag’larning   etishmasligi;
- korxonalarda innovatsion faoliyat bilan shug’ullanuvchi maxsus
bo’limlarning   yo’qligi;
- innovatsiya   faoliyatini   olib   borish   uchun   zarur   bo’lgan   nazariy   va
amaliy   jihatdan   boy   tajribalarga   ega   bo’lgan   malakali   kadrlarning   etishmasligi;
- innovatsiya   faoliyatini   olib   borish   uchun   maxsus   laboratoriya,   ishlab
chiqarish   bilan   bog’liq   bo’lgan   jihozlarning   etishmasligi;
- xorijiy   mamlakatlardan   innovatsion   mahsulotlarning   kirib   kelishi
respublika   iqtisodiyoti   tarmoqlarida   innovatsion   faoliyatni   rivojlantirishga
salbiy   ta’sir ko’rsatishi.
Innovatsiyalarni   yaratish   uchun   ajratilgan   mablag’lardan   foydalanishni
nazorat   qilish,   undan   samarali   foydalanish   uslublarini   takomillashtirish,
innovatsiya   ishlarini   olib   boruvchi   sub’ektlar   o’rtasidagi   munosabatlarni
takomillashtirish   ularning   manfaatdorligi   va   javobgarligi   bilan   bog’liq.
Yuqorida   qayd   etib   o’tganimizdagidek,   innovatsion   faoliyat   ytarli   darajada
investitsiya   mablag’lari   bilan   ta’minlanish   darajasiga   bog’liq.   Bu   muammoni   hal
etish,   respublikada   ilmiy-tadqiqot   ishlarini   rivojlantirish   uchun   imtiyozli
innovatsion   kredit   mablag’larini   beruvchi   innovatsion   bank   tizimini   tashkil   etish
hozirgi   davr talabiga   javob   beradi,   deb   hisoblaymiz.
2.2  Monopoliya sharoitida narxning
26 Xorijda   innovatsion   jarayonni   boshqarishga   bag'ishlangan   ancha   ilmiy   va
amaliy adabiyotlar mavjud. Ularda innovatsiyalarni turli jihatlari yoritilgan. Yapon
innovatsion   menejmenti   usullari   Evropa   va   Amerika   usullaridan   keskin   farq   qiladi
Bu bilan yaponlar unumliroq boshqaradi, deb bo'lmaydi. Yevropa va   Yaponiyaning
usullari faqat boshqa tekisliklarda yotadi  va ularning bir-biri bilan   kesishishi  juda
kam   ro'y   beradi.   Uning   asosiy   farqi   nima?   Avvlambor   bu   boshqaruvning   nimaga
yo'naltirilganligiga   bog'liq.   Masalan,   Yaponiyada   boshqaruv   markazida   mehnat
resurslari   yotadi.   Yapon   boshqaruvchisi   korxona   samaradorligini   oshirish   uchun
mehnat unumdorligini oshirishga harakat qiladi.   Yevropa   va   Amerikada   esa   asosiy
maqsad   kam   ish   va   harakat   qilib,   ko'p   daromadga   erishish   yotadi.   Menejment
bo'yicha   yapon   mutaxassisi   Xideki   losixara   yapon   boshqaruvini   6   ta   xususiyatini
ko'rsatib   o'tgan. 17
- Doimiy   bandlik   kafolati   va   o'zaro   ishonch   sharoitini   mavjudligi,
bunday   kafolatlar   kadrlar   qo'nimsizligini   kamaytiradi   va   xodimlarni   barqaror
faoliyat   ko'rsatishlari   uchun   ishonch   tug'diradi.   Bu   esa   xodimlarni   keyinchalik
vertikal   (lavozim)   zinapoya   bo'yicha   ko'tarila   olishi   mumkinligiga   ishontiradi
va korxonada   jamoat   bo'lib   ishlashga   undaydi.
- Korparatsiyaning   birdamligi   va   u   uchun   qimmatli   deb   hisoblangan
narsalarning   mavjudligi.   Agarda   barcha   ishchilar   va   boshqaruvchilar   korxona
siyosati   haqida   axborot   beruvchi bitta   axborot   bazasidan   ma'lumot   olishadigan
bo'lsa,   bubarcha   xodimni   bir   bo'lib   harakat   qilishga   undaydi.
Axborotga asoslangan boshqaruv televizorlar ishlab chiqaruvchi firmalarda  
ko'pincha   axborot   yig'ib   olish   sistemasidan   foydalanishadi.
Sifatga   qaratilgan   boshqaruvda   ko'pincha   yapon   firmalarning   boshqaruvchilari sifatni 
nazorat qilishga katta ahamiyat berishadi. Ishlab chiqarish   jarayonida   ularning   asosiy  
masalasi   sifat   haqidagi   aniq   ma'lumotlarni   olishdir.
Ishlab   chiqarishda   boshqaruvning   doimiy   mavjudligi.   Qiyinchiliklarni   va
muammolarni   joriy   hal   qilish   uchun   yaponlar   boshqaruv   personalini   ishlab
chiqarish majmualarida joylashtiradi. Bu muammo tez hal bo'lishiga xizmat qiladi.
Yangiliklarni   rivojlantirish   uchun   yangiliklar   taklif   qilish   sistemasi   va   sifat
to'garaklari   keng   qo'llaniladi.
Tozalik va tartibni ushlab turish. Yapon mahsulotlarining yuqori sifati ishlab
chiqarishda   tozalik   va   tartibga   rioya   qilish   orqali   kelib   chiqa-di.   Yapon
boshqaruvchilari   shunday   tartib  o'rnatishga   harakat   qiladiki,  bu   tartib   ham   yuqori
sifatli   mahsulot   ishlab   chiqarishga   undasin,   tozalik   va   tartibga   rioya   qilishga
chaqirsin.
- Umuman   olganda   yapon   boqaruvi   insonlarga   xos   tuyg'ular   va   xususiyatlarni
27 rivojlantirishga   qaratilgan.   Bular   kelishilganlik,   guruhli   moijal   olish,   xodimlarni
28 - Sifatga   qaratilgan   boshqaruvda   ko'pincha   yapon   firmalarning
boshqaruvchilari   sifatni   nazorat   qilishga   katta   ahamiyat   berishadi.   Ishlab
chiqarish   jarayonida   ularning   asosiy   masalasi   sifat   haqidagi   aniq   ma'lumotlarni
olishdir.
Ishlab   chiqarishda   boshqaruvning   doimiy   mavjudligi.   Qiyinchiliklarni   va
muammolarni   joriy   hal   qilish   uchun   yaponlar   boshqaruv   personalini   ishlab
chiqarish majmualarida joylashtiradi. Bu muammo tez hal bo'lishiga xizmat qiladi.
Yangiliklarni   rivojlantirish   uchun   yangiliklar   taklif   qilish   sistemasi   va   sifat
to'garaklari   keng   qo'llaniladi.
Tozalik va tartibni ushlab turish. Yapon mahsulotlarining yuqori sifati ishlab
chiqarishda   tozalik   va   tartibga   rioya   qilish   orqali   kelib   chiqa-di.   Yapon
boshqaruvchilari   shunday   tartib  o'rnatishga   harakat   qiladiki,  bu   tartib   ham   yuqori
sifatli   mahsulot   ishlab   chiqarishga   undasin,   tozalik   va   tartibga   rioya   qilishga
chaqirsin.
Umuman olganda yapon boqaruvi insonlarga xos tuyg'ular va xususiyatlarni
rivojlantirishga   qaratilgan.   Bular   kelishilganlik,   guruhli   moijal   olish,   xodimlarni
17  
Санто   Б.   “Инновации   как   средство   економического   развития”.   М.:   Прогресс.   2000   г.   260   стр.
29 aqliy   xususiyatlari,   bandlik   barqarorligi   va   boshqaruvchilar   hamda   xodimlar
o'rtasida   birdamlak   aloqalaridir.   Yapon   boshqaruvining   falsafasi.   Yaponiyaning
zamonaviy   boshqaruv   usullari   urushdan   keyingi   davrda   dunyoga   keldi.   Urush
keltirgan buzg'unchiliklardan keyin yapon boshqaruvchilari oldida ijtimoiy, siyosat
va   raqobat,   hayotni   ko'tarish   masalalari   ko'ndalang   bo'lib   turgan   edi.   Shu   davrda
Amerika   boshqaruv   usullari   butun   dunyoni   qamrab   olayotgan   davrda,   bu
usullardan   to'g'ri   foydalangan  yaponlar   mamlakat   iqtisodini   ko'tarishga   erishdilar.
Yapon   boshqaruvchilari   o'zlarining   oldingi   boshqaruv   usullari   bilan   birgalikda
Amerika usullarini qo'shib, yangi yapon usullarini hosil qildilar. Shuning oqibatida
vujudga   kelgan   yapon   boshqaruv   usulidagi   ba'zi   jihatlar   Amerika   boshqaruv
usulida   mayjud   emas.
6-jadval
Xorij   mamlakatlarida   ilmiy   tadqiqotfarga   moliyalashtirishning   asosiy
ko'rsatkichlari
Ko'rsatkichlar Rossiya AQSH Yaponiya Germaniya
YAIMdagi ilmga
xarajatlar,   % 0,94 2,5 2,6 2,4
ITTKIni
moliyalashtirish,   % 100 100 100 100
Davlat   budjeti,   % 48 35,8 19,5 34,1
Turli xil nobudjet
fondlari,   %6 5,1 7,   1	—
Boshqa   manbalar,   % 46 59 73,4 65,9
Yaponlar   doim   o'zlarini   jamoaning   bir   bo'lagi   sifatida   biladilar.   Va   ular,   E.
Mayo aytganidek, ish — bu jamoa faoliyatidir, degan shiorga doim amal qilishadi.
Yaponiyadagi   boshqaruv   usullarini   o'zgarishi   optimal   tizim   yaratish   uchun
konsepsiya   tanlashda   erkinlik   va   hurfikrlikni   o'sishidir.   Ammo   bu   o'zgarishlar
Yaponiyaning milliy urf-odatlariga zid bo'lmasligi kerak. Bu haqda yirik tadbirkor
S.Xonda   shunday   fikr   bildiradi:
30 «Kimki   korxona   boshqaruvchisi   bo'lsa,   u   avvalo,   boshqaruv   usulini   hamma
tomonlama   isbotlangan   holda   ko'rsatmog'i   darkor,   U   korxonaning   aniq
maqsadlarini   ko'ra   biladigan   va   korxonaning   siyosatini   va   rejalarini   shunday
tuzishi   kerakki,   ishchilar   faoliyati   davomida   o'z   mas'uliyatini   sezib,   ishdan
qoniqish   hosil   qilsinlar.   Buning   uchun   lider   nazariy   jihatdan   kuchli   va   amaliy
jihatdan   hayotiy   konsepsiyaga   ega   bo'lishi   kerak.» 18
Yapon   boshqaruvining   yana   bir   xislati   uning   uzluksiz   o'qish   va   o'qitish
konsepsiyasidir.   Yaponlar   o'qishni   o'z   ishlari   va   hokimyat   pog'onasi   bo'yicha
ko'tarilish   uchun   kerak   bo'lgan   omil deb   biladilar.
Yaponlar birovlaming xatolarida o'iganishni xush ko'radilar. Ular doim tashqi
olamdagi   o'zgarisarni   qiziqish   ila   kuzatib   turadilar.
1947-yili   «Panasonik»   kompaniyasining   asoschilaridan   biri   1.   Matsusita
boshqanjv savollari bo'yicha «Donnay» nomli laboratoriya tashkil  qiladi va uning
birinchi   xulosalaridan   biri   quyidagicha   bo'ladi:   «Har   qanday   tashkilot   uning
kattakichikligiga  qaramay,   daromad  olishdan   farqli   bo'lgan   boshqa   maqsadga   ega
bo'lishi   kerak.   Bu   maqsad   uning   faoliyatini   tu-shuntirib   turishi   lozim.   Agarda
boshqaruvchi   ushbu   missiyani   to'liq   tu-shunib   yetsa,   uni   xodimlarga   to'g'ri
tushuntirishi   lozimdir.
«Inson   potensiali»   konsepsiyasini   tushunishda   Ringning   jamoa   bo'lib   qaror
qabul   qilish   sistemasini   olishimiz   mumkin.   Unga   ko'ra   qaror   qabul   qilish   uchun
javobgarlikni   butun   guruh   o'z   bo'yniga   olishi   lozim.   Bu   sistemada   masala   o'rtaga
tashlangandan   so'ng   oldin   noformal   guruhlarda   muhokamadan   o'tadi,   agar   kimdir
bu   masalaga   qarshi   chiqsa,   savol   yana   ushbu   masalani   o'rtaga   tashlagan   insonga
boradi.
Yapon   usullari   ko'pchilikni   ustun   kelishi   emas,   balki   hammaning   fikri
birdamligi   asosida   qurilgan.   Albatta,   hammaning   fikri   bir   xil   bo'lmaydi,   shuning
uchun   ma'qul   bo'lgan   kompromiss   topiladi.   Yaponlar   uchun   o'zidan   yoshi   va
lavozimi   jihatidan   katta   bo'lgan   insonga   gap   qaytirish   yoki   uning   fikriga
qo'shilmsalik   tarbiyasizlik   alomati   deb   qarala-di.   Shuning   uchun   norozilikni   o'ta
diplomatik   holda   bildirish   lozimdir.   An'anaviy   bo'lgan   «X»   va   «U»   modeliga
qarama-qarshi bo'lgan holda, yaponlar «inson potensiali» modelini muvaffaqiyatini
qo'llab   kelishyapti.   Unga   ko'ra   odamlar   o'z   qobiliyatlarini   rivojlantirgan   va
qoilagan   holda   bu   ishdan   qoniqish   hosil   qilsin.
O'rta   pog'ona   boshqaruvchilariga   Isikava   Kaoru   ushbu   maslahatlarni   beradi:
18  
Санто   Б.   “Инновации   как   средство   економического развития”.   М.:   Прогресс.   2000   г.   355   стр.
31 - Xodimning   foydaliligi   uning   fizik   jihatdan   doim   mavjudligi   bilan
emas,   balki   bu   xodimga   firmaning   ehtiyoji   bilan   belgilanadi.
- Kimki   xodimlarning   boshqaruvi   bilan   shug'ullansa,   bu   faqat   yarmga
boshqaruvchidir.   Haqiqiy   boshqaruvchi   deb   shunday   boshqaruvchi   olinadiki
o'zidan   yuqori   turganlarni   ham   boshqara   olsin.
- Qo'l   ostidagi   ishchilarga   ba'zi   huquqlar   berilishi   ularning
qobiliyatlarini   hartomonlama   rivojlanishi   va   faollashishiga   olib   keladi.
- Yuqori   pog'onadagi   boshqaruvchilarning   sizning   ishingiz   natijalariga
bo'lganmunosabatini   doim   kuzatavermang.
- O'rta pog'ona boshqaruvchilari va ularning qo'l ostidagilari o'zlarining
ish   natijalari   haqidagi   axborot   haqiqiyligigajavobgardirlar.
- O'rta   pog'ona   boshqaruvchilari   sifat   to'garaklari   faoliyatiga   javobgardirlar.
- Funksiyalar   bo'yicha   boshqaruv   deb   hisoblangan   boshqa   bo'limlar
bilan   hamkorlik   va   aloqa.
- Kelajakka   yo'nalish   firmaning   samarali   faoliyati   uchun   asosiy   omildir.
Firma   boshqaruvchisi   o'z   ishida   10   yil   oldinga   yo'nalib   faoliyat   ko'rsatmog'i,
yuqori   pog'ona   boshqaruvchisi   5   yil   oldinga   yo'nalib   faoliyat   ko'rsatmog'i,
bo'lim   boshlig'i   3   yilga   va   bo'lim   boshlig'i   kamida   1   yil   oldinga   o'z   faoliyatini
yo'naltirmog'i   kerak.
Hozirgi   paytda   jahon  hamjamiyatining   rivojlangan   mamlakatlarida  an'anaviy
ilmiy   texnika   taraqqiyotida   innovatsion,   ilmiy   texnologik   tartibga   jadal   o'tish
jarayoni ro'y bermoqda. Innovatsion tartibning awalgisidan farqi shundaki, fanning
shakllanishi   va   davlat   tomonidan   moliy'alashtirish   tizimidan   texnologik   va   ilmiy
innovatsiyalar   barcha   turlarini   davlat   tomonidan   rag'batlantirishga   o'tish
kuzatilmoqda.
Hozirda   AQSHda   va   xususan,   g'arbiy   Yevropada,   eng   awalo   Fransiya,
Germaniyada   fan-texnika   siyosatining   innovatsion   siyosatga   aylanishi   ro'y
bermoqda. Uning asosiy vazifasi — ilmiy va texnologik innovatsiyalar, eng awalo,
kichik   va   o'rta   korxonalar   uchun,   shuningdek,   o'rta   va   qisqa   muddatli   dasturlar
sohasida   tezkor   dversifikatsiya   uchun   eng   qulay   sharoitlar   yaratishdir.   Fanni
moliyalash   bo'yicha   AQSH   jahonda   yetakchi   o'rinlardan   birini   egallaydi.   Ko'plab
rivojlangan   mamlakatlarda   ITlMTni   moliyalashdagi   davlatning   roli   ancha   faol
bo'lib,   faqat   davlat   tashkilotlari   tomonidangina   amalga   oshirilmaydi.   Hozirgi
vaqtda   AQSHda   federal   hukumat   ulushi   (moliyalash   manbayi   sifatida)   barcha
xarajatlar   salmog'ining   50   foizini   tashkil   eradi.   Bu   ko'rsatkich   Buyiik   Britaniya,
Shvetsiya   va   Gerrrianiyada   40   foiz   atro-fida,   Fransiyad   57   foiz,   Yaponiyada   28
32 foiz.   IT1MT   sohasining   davlat   to-monidan   bunday   e'tibor   bilan   ko'plab
quwatlanishi   qonuniy bo'lib,   bir   qator dalillar bilan   izohlanadi.
Ilmiy   tadqiqot   konstruktorlik   ishlari   davlat   tomonidan   turli   shakllarda
qo'llabquvvatlanishi   mumkin,   jumladan:
- ilmiy   tadqiqotlar   uchun   bevosita   budjet   mablag'lafini   ajratish   (davlat
tashkilotlari orqali moliyalash,   shartnomalar tuzish, subsidiyalar ajratish).   Ayni
holatda   davlat   yirik   xarajatlar   talab   qilinadigan   va   ko'plab   ta-vakkalchilikka
ega   bo'lgan   fanning   yetakchi   yo'nalishlaridagi   ko'p   kapi-talli   tadqiqotlarni
moliyalashni   o'z   bo'yniga   oladi;
- ilmiy   tadqiqotlarni   (IT1MT)   bilvosita   moliyalashning   turli   usullari:
xususiy   kompaniyalar,   innovatsiya   jarayonini   rag'batlantirish,   shuningdek,
ular  investitsiyasini  yangi  asbob-uskunalar  olish  uchun kengaytirish maqsadlarida
soliq   va   amortizatsiya   imtiyozlaridan   foydalanish.
AQSH   davlat   innovatsiya   siyosatining   obyekti   —   bu   asosan   xususiy
biznesdir.   Davlatning   bu   boradagi   siyosati   mavjud   ilmiy-texnik   yutuqlardan
xo'jalikda   foydalanishga,   ilmiy-texnik   majmuada   ichki   aloqalarni
mustahkamlashga   qaratilgan.   Davlat   innovatsiya   siyosatining   usul   va   vositalari
ancha   keng.   Bunga   u   yoki   bu   ma'noda   biznesning   innovatsion   faolligini
rag'batlantiruvchi   turli   xil   davlat   tadbirlari   kiradi.   Amerikalik   mutaxassislarning
ta'kidlashicha,   eng   samarali   tashkiliy   shakllardan   biri   universitet   —   sanoat,
tadqiqot   markazlari   sanaladi.   Davlat   ishtirokida   tashkil   etiladigan   bunday
markazlar   doirasida   juda   keng   ko'lamdagi   ilmiy-texnik   masala-larni   hal   etish
imkoni   mavjud.   Sanoat   korxonalari   va   universitetlarning   hamkorlikdagi
tadqiqotlariga oid yirik dasturlar davlatning maqsadli  ilmiy jihatdan ishtirokchilar
faoliyatining   boshqa   korporatsiya   mexanizmini   nazarda   tutadi.
O'zbekistonda   AQSH   davlat   innovatsiya   siyosatining   ma'lum   bir   tomonini
qo'llash   mumkinki,   bunda   davlat   moliyaviy   mablag'larining   umumlashishini   va
sanoat   moddiy   texnika   bazasini   malakali   oliy   o'quv   yurtlari   kadrlari   bilan
ta'minlashi   rag'batlantirilishi   lozim.   Uzoq   istiqbolga   moijallangan   tavakkal   ilmiy
texnika   loyihalariga   mablag'   ajratishga   sanoat   korxonalarini   qiziqtirish   uchun
davlat   dastlabki   xarajatlarni   o'z   bo'yniga   olib   qolmasdan,   ishtirokchi   firmalarga
kashfiyot   va   ixtirolardan   foydala-nishda   bepul   litsenziyalar   ham   berishi   kerak
bo'ladi.
AQSHdagi   eng   yirik   kompaniyalarda   ishlab   chiqarish   hajmi   ko'pincha   eng
maqbul   me'yordan   oshadi,   aynan   shu   narsa   ilmiy   texnika   soha   rivojlanishida
monopoliyani   to'xtatadi,   kichik   firmalar   faoliyatining   muvaffaqiyati   ham   shunda.
33 O'zbekistonda   yirik   firmalar   sateliti   (ko'makchisi)   sifatida   ishlaydigan   kichik
firmalarni   tashkil   etish   uchun   shart-sharoitlar yaratish   zarur.
Yaponiya   tajribasi   shuni   ko'rsatadiki,   demak,   O'zbekistonda   shakllanayotgan
innovatsiya sohasi jiddiy texnologiyalarni amalga oshirish assotsiativ shaklda ilmiy
tekshirish   tashkilotlari   va   korxonalari   imkoniyatlarini   vaqtinchalik   yoki   doimiy
tarzda   birlashtirishni   talab   etadi.   Albatta,   bunda   bosh   loyihani   amalga   oshirish
uchun   davlat   buyurtma   berish   orqali   ko'maklashmog'i   kerak.
MDH   mamlakatlafidagi   iqtisodiy   islohotlarga   texnik   jihatdan   ko'maklashish
bo'yicha   TAS1S   dasturi   birinchi   galda   o'z   oldiga   xususiylashtirishning   bozor
shakllari, moliya, tadbirkorlikni rivojlantirish, tadbirkorlik infratuzilmasini yaratish
sohalaridan   Yevropa   Nou-Xau   tajribalarini   o'zlashtirishga   qaratilgan.   Ko'rinib
turibdiki,   u   asosan   boshqaruv,   axborot   va   moliya   sohasidagi   loyihalarni
moliyalashga   qaratilgan.
Xulosa   qilib   aytganda,   innovatsiya   jarayonlarini   boshqarish   bo'yicha
rivojlangan   mamlakatlar   tajribasidan   foydalanish   xorij   texnologiyasini   keltirish,
raqobatbardoshlik   yo'nalishlarini   aniqlash   va   boshqa   masalalarni   hal   etishga
qaratilgan.
34 XULOSA
Respublikamizda   olib   borilayotgan   iqtisodiy   islohotlarni   hayotga   tadbiq
etishda,   aholinig   ijtimoiy   turmush   tarzini   yanada   ko’tarishda,   qolaversa   xalqning
farovon   hayoti   uchun   bevosita   o’z   ta’sirini   ma’lum   bir   ma’noda   o’tkazishda,
siyosiy-ijtimoiy   nuqtai   nazardan   ishlab   chiqaruvchi   va   xizmat   ko’rsatuvchi   omil
sifatida   xayotiy   siklda   bevosita   ishtirok   etuvchi   korxona-tashkilotlarning   o’rni
bozor   munosabatlari   davrida   muhim   ahamiyatni   kasb   etadi.   Bu   omillarning
rivojlantirishda   va   hamda   ularning   iqtisodiy   salohiyatini   oshirib,   sog’lom   raqobat
muhitida   o’z   mavqega   ega   bo’lishda,   davr   talabiga   monand   ilmiy   tixnik   va
ma’naviy  yangiliklarning o’z vaqtida  amaliyotda  tadbiq etish  maqsadga   molikdir.
Zamonaviy texnologiyalar asosida korxonalarda yangicha ishlab chiqarishni tashkil
qilish,   qo’shimcha   xizmat   turlarini   taklif   etish   va   mavjud   mahsulot   va   xizmat
turlarining sifatini oshirish asosida korxonalarni boshqarishni innovatsion jihatdan
rivojlantirish   jamiyat   zaruriyatidir.
Innovatsiyani ilmiy izlanishlarda, texnologik va ishlab chiqarish jarayonlarda
xalqaro standartlarga asosan qo’llanilishi, bu bozor iqtisodiyoti sharoitida tashkiliy
strukturaning   to’g’ri   tashkil   etilganligidan   dalolat   beradi.   Xalqaro   strandartlarga
asosan   innovatsiya   orqali,   umumun   inovatsion   faoliyat   orqali   qo’lga   kiritilgan
yangi   bir   turdagi   mahsulotni,   xizmatni   yoki   ularni   takomillashtirilgan   ko’rinishda
bozorga   kiritilishi,   shu   bilan   birgalikda   yangi   yoki   mukammallashtirilgan
texnologik jarayonlarni  amaliyotga tadbiq etilishi  bu ijtimoyi  xizmatlarga bo’lgan
yangicha   yondashuvni   shakillantirib   beradi.
Tashkilotlarga   kirishdagi   innovatsiyalar,   ya’ni   bunda   xom   –   ashyolarga,
materiallarga, ma’lumotlar va mashina uskunalarga bulgan tanlovda o’zgarishlarni
tushunish mumkin. Tashkilotlardan chiqishdagi  innovatsiyalar, ya’ni bunda to’lov
berilgan   buyumlar,   xizmatlar,   texnologiyalar   va   hokazolar   tushuniladi.
Tashkilotning   tizimli   strukturasidagi   innovatsiyalar,   ya’ni   boshqaruv,   ishlab
chiqarish   va   texnologik   strukturadagi   innovatsiyalar.
O’zbekistonning   dunyo   hamjamiyatiga   integratsiyalashuvi   jahon   bozorida
milliy mahsulotlar, tovarlar va xizmatlarning erkin savdosini tashkil etish va keskin
raqobat sharoitida mamlakatlararo tovar ayriboshlash sohasida o’z o’rnini topishga
zamin   yaratadi.   Buning   uchun   mamlakatning   ilmiy   va   texnologik   salohiyatini
ko’tarish,   birinchi   navbatda,   iqtisodiyotining   barcha   tarmoqlari,   jumladan,   ishlab
chiqarish   va   xizmatlar   ko’rsatish   sohalarida   texnik   darajani   tiklash,   ishlab
chiqarishni   modernizatsiya   qilish,   ilmiy   texnika   taraqqiyoti   mahsulotlarini
amaliyotga   joriy   etishni   jadallashtirishga   katta   e’tibor qaratish   lozim.
35 FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   RO’YXATI
1. O’zbekiston   Respublikasi Konstitutsiyasi.-   T.:   O’zbekiston,   2009   -y   40   b.
2. O’zbekiston Respublikasining “Investitsiya faoliyati to’g’risida”gi Qonuni.
24.12.1998. 719-I-son. O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi,
1999-y.,   1-son;   2004-y.,   1-2-son;
O’zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to’plami, 2006-y., 41-son; 2008-y.,
52-son; 2013-y.,   1-son)
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Innovatsion   loyihalar   va
texnologiyalarni   ishlab   chiqarishga   tadbiq   etishni   rag’batlantirish   borasidagi
qo’shimcha   chora   tadbirlari   to’g’risida”gi   Qarori.   2008yil   15   iyul.
4. O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Bozorlar   va   savdo
komplekslari   faoliyatini   tartibga   solishga   doir   qo’shimcha   choratadbirlar
to’g’risida”gi   qarori   –   2012   yil,   28   avgust.
5. Karimov   I.A.   Jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi,   O’zbekiston   sharoitida
uni bartaraf etishning yo’llari va choralari / I.A.Karimov. – T: O’zbekiston, 2009. –
56   b.
6. “Asosiy   vazifamiz   –   Vatanimiz   taraqqiyoti   va   xalqimiz   farovonligini
yanada yuksaltirishdir. – Prezident I.Karimovning 2009 yilning asosiy yakunlari va
2010   yilda   O’zbekistonni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   eng   muhim   ustuvor
yo’nalishlariga   bag’ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   majlisidagi   ma’ruzasi   //
Xalq   so’zi,   30.01.2010.
7. Mamlakatimizni   modernizatsiya   qilish   va   kuchli   fuqarolik   jamiyati   barpo
etish   –   ustuvor   maqsadimizdir.   –   Prezident   I.Karimovning   O’zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi va Senatining qo’shma majlisidagi
ma’ruzasi   //   Xalq   so’zi,   28.01.2010.
8. Mamlakatimizda   demokratik   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va
fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish   kontseptsiyasi.   -   I.Karimovning   O’zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi va Senatining qo’shma majlisidagi
ma’ruzasi   //   Xalq   so’zi,   13.11.2010.
9. Mamlakatimizni   modernizatsiya   qilish   yo’lini   izchil   davom   ettirish   –
taraqqiyotimizning   muhim   omilidir.   –   Prezident   I.Karimovning   O’zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul   qilinganining   18   yilligiga   bag’ishlangan
tantanali   marosimdagi   ma’ruzasi   //   Xalq   so’zi,   07.12.2010.
36

Innovatsion iqtisodiyot sharoitida narxning shakllanishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский