Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 1.6MB
Xaridlar 5
Yuklab olingan sana 02 Iyul 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Kamron Zaripov

Ro'yxatga olish sanasi 30 Noyabr 2023

241 Sotish

Investitsiyalarning iqtisodiy mazmuni, turlari va ularning xajmiga tasir etuvchi omillar

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY VA O‘RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
TOSHKENT  TOKIMACHILIK VA YENGIL SANOAT INSITUTI
Kunduzgi   BO‘LIM
«IQTISODIYOT» KAFEDRASI
Kunduzgi bolim “I qtisodiyot ” kafedrasi
R o‘yxatga olindi  №
«____» _______ 20 __  y R o‘yxatga olindi  №
«____» _______ 20 __ y
KURS ISHI 
Mavzu: Investiyalarning iqtisodiy mazmuni, turlari va ularning
xajmiga tasir etuvchi omillar
Tekshirdi:          
( lavozim, FISH)
Bajardi:                                    
____________________________________________________
(kurs, guruh, FISH)
Komissiya a’zolari:    ____________________________
____________________________
____________________________
Himoya natijasi:  «_____»  baho «___»______________ 20__y.
T o shkent – 20 23 Mavzu:O‘zbekison Respublikasi investitsiya siyosati
Reja
Kirish:  _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _1
        I bob. Investitsiya 
1.1 Investitsiyaning nazariy asoslari va iqtisodiy mazmuni_ _ _ 5
1.2. Investitsiya faoliyati tushunchasi. Investitsiya 
faoliyatini muvofiqlashtirishda davlatning roli_ _ _ _ _ _ 9
       II bob.Investitsiya siyosatining mohiyati_______________12
             2.1O‘zbekistonda investitsiya siyosati: uning mazmuni, asosiy 
             yo‘nalishlari______________________ _ _ _ _ 15
  2.2O‘zbekiston   Respublikasi   investitsiya   siyosatining   o‘ziga
xosxususiyatlari   _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _21
             Xulosa______________________________________25
            Foydalanilgan adabiyotlar__________________________29                                                           KIRISH
Barchamiz   oddiy   bir     xaqiqatniyaxshi   anglab   olishimiz   darkor   –
investitsiyalarsiz   modernizatsiya   xam,   yangilanish   xam   bo‘lmaydi.     Iqtisodiyotda
barqaror   o‘sish   sur’atlarini   ta’minlash,   investitsiya   va   biznes   muhitini   yanada
yaxshilash,   milliy   manfaatlarimiz   uchun   eng   qulay   tarzda   jahon   iqtisodiyotiga
integratsiyalashish,   iqtisodiy   faollik   darajasini   oshirish   kabi   vazifalar   davlat
tomonidan   amalga   oshiriladigan   makroiqtisodiy   siyomatsamaradorligiga,   uning
ilmiy   asoslanganligi   hamda   real   voqelikni   hisobga   olib   o‘tkazilayotganligiga
bog‘liq.  
Respublikamiz   Prezidenti   SH.Mirziyoev   tomonidan   2017   yil   7   fevraldagi
“O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Xarakatlar strategiyasi
to‘g‘risidagi   ”   PF-4947-sonli   farmoni   yuqoridagi   maqsadni   amalga   oshirishdagi
yaqin   kelajakka   belgilangan   hujjatdir.   Mazkurxujjatda   beshta   ustuvor   yo‘nalish
belgilangan   bo‘lib,   uchinchi   yo‘nalish   “Iqtisodiyotni   rivojlantirish   va
liberallashtirish”   ni   nazarda   tutadi.   Ushbu   yo‘nalishdagi   asosiy   vazifalardan   biri
jamiyatning   asosiy   negizi   bo‘lgan   iqtisodiyotimizda   o‘sish   sur’atlarini   saqlab
qolish,   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   uning   tarmoq   va   sohalarini
modernizatsiyalash va diversifikatsiya qilish, ishlab chiqarishni va ishlab chiqilgan
maxsulotlarni   raqobatbardoshligini   oshirish   hamda   jahon   talablari   darajasida
etkazish ustuvor qilib belgilangan. 
Jahon tajribasida va iqtisodiy adabiyotlarda ilmiy – nazariy hamda amaliy
jihatdan olib qaraganda mamlakat  iqtisodiyotini  rivojlantirishda davlat tomonidan
olib   boriladigan   iqtisodiy   siyosatda   hududiy   yondashuv   muxim   o‘rin   tutadi.
CHunki   mamlakat   hududlarining   o‘ziga   xos   ijtimoiy-iqtisodiy   xususiyatlari
mavjud. Masalan: 
- hudud er maydoni; 
- aholining zichligi; 
- mehnat resurslarining tarkibi tuzilishi; 
- tabiiy resurslari; 
- iqtisodiyot tarmoqlarini rivojlanganligi;  - ijtimoiy soha tarmoqlarining tarkibi va holati; 
Ushbu   keltirilgan   xusiyatlarga   qarab   hududlarni   ijtimoiy   –   iqtisodiy
rivojlantirish davlat tomonidan olib borilsa, ko‘zlangan maqsadga erishish samarali
bo‘lishi mumkin. 
Bu borada mamlakatimizda olib borilayotgan iqtisodiy isloxotlar o‘rinlidir. 
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.Mirziyoev:   “Biz   mamlakatimiz
iqtisodiyotini   barqaror   rivojlanishini   ta’minlashga   qaratilgan   ishlarimizda   asosiy
ustuvor   yo‘nalish   bu   uning   hududlarini   jadal   va   kompleks   rivojlantirishga
e’tiborimizni   qaratishimiz   lozim”   deb   ta’kidlab   o‘tgan.   Ushbu   ustuvor
yo‘nalishdan kelib chiqib mamlakatimizda oxirgi yillarda keng ko‘lamli ishlar olib
borilmoqda.
1.1Investitsiyaning nazariy asoslari va iqtisodiy mazmuni.
«Investitsiyalar»   atamasi   lotin   tilidagi   «invest»   so‘zidan   kelib   chiqib
«qo‘yish»,   «mablag‘ni   safarbar   etish»degan   ma’nosini   beradi.   «Investitsiya»
tushunchasi  bir  qator  ma’nolarga  ega bo‘lib, bu qisqacha  mablag‘qo‘yilma  degan
ma’noni bildirib, buni, foyda olish maqsadida aksiya, obligatsiya sotib olish, tovar
ishlab chiqarish uchun zarur bo‘lgan real aktivlarni sotib olish va ishlab chiqarish
xamda   intellektual   va   boshqa   (er,   ta’biy   boylik   va   boshqalar)   moddiy   boyliklar
uchun sarflanishi  xamda  xar  qanday  mol-mulk  va xududlarni   birgalikda  iqtisodiy
jixatdan   samarali   boshqarish   deb   tushuniladi,   ya’ni   investitsiyalar   xar   qanday
vosita   bo‘lib,   pulning   qiymatini   saqlaydi   yoki   uning   qiymatini   ko‘paytiradi   va
ijobiy   daromadlar   olishni   xamda   ijobiy   o‘zgarishlarni   ta’minlaydi.   Demak,
investitsiya   so‘zi   kengroq   ma’noni   anglatib,   bunga   qo‘shimcha   ravishda
o‘zlashtirmoq (boshqarmoq)degan ma’noni xam berar ekan. 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   investitsiyani   muammosi   xuddi   xususiy
kapitalni jamg‘arishdagi muammoga o‘xshash sifatida ko‘rib chiqiladi. Jamg‘arish
to‘g‘risidagi   qonunlarni   avvalgi   taxlil   boshlarida   klassik   siyosiy
iqtisodchilar(A.Smit, D.Rikardo)ni jalb qilish, qaysiki yakka kapitalni takror ishlab
chiqarish  jarayon  bazasidagi  ularni  afzalligi   taxlil  etildi. Mazkur  taxlilda  talab va
takliflarning   o‘za’ro   ta’siridagi   sof   foydani   kapitalizatsiya   qilish   va   shakllantirish mexanizmi   asosiy   xal   kiluvchi   rolni   o‘ynaydi.   Bunday   yondashuv   noliberalizm
nazariyotchilari tomonidan davom ettirildi va qabul qilindi. 
Jamg‘arishdagi   muammolarni   makroiqtisodiy   taxlillarini   kelgusida
rivojlantirish to‘g‘risidagi ish XX asrning 20-30 yilarida yozib chiqilgan Dj Keyns
ishi   bilan   bog‘liq.   Bunda   asosiy   bosh   maroiqtisodiy   ko‘rsatkichlarni   u   bilan
bog‘liqligi   ochib   berilgan-aktivlar   va   majburiyatlarni   umumiy   summasi,   kapital
foizi,   ish   xaqi   va   sof   foyda,   pul   massasi,   milliy   daromadni   iste’mol   va
investitsiyadagi ulushi va uning xajmi o‘rganilgan. Bu makroiqtisodiy parametrlar
dinamikasidan   foydalanib   Dj.   Keyns   jamg‘armadan   foydalanish   darajalari   va   uni
investitsiyalash   jarayoniga   ta’sir   etishini   xamda   uni   shakllantirish   mexanizmini
asoslab   berdi.   Jamg‘arma   kategoriyasi   va   bu   bilan   bog‘liqlilik   multiplikator
tushunchasi   va   akselerator   funksiyasini   bajaruvchi   kengaytirilgan   takror   ishlab
chiqarishda   jamg‘arma   normasi   va   qo‘shimcha   maxsulot   funksiyasini   bajaruvchi
iqtisodiyotning   keynscha   iqtisodiy   usuli   xisoblanadi.   Keynsning   makroiqtisodiy
usuli   urush   davridan   so‘ng   asosan   keng   yoyila   boshladi.   U   ko‘rinishda   xam   bu
ko‘rinishda   xam   u   noliberalizmni   xisobga   olgan   xolda   jaxon   iqtisodiyotga
yo‘naltirilgan   barcha   fanlar   amaliyot   sifatida   qabul   qilingan.   Keyns   yo‘nalishi
muqobil   variantlar   bilan   farqi   shuki   unda   iqtisodiyotdagi   o‘z-o‘zini   boshqarish
mexanizmidagi davlatni o‘rni va roli ochib berilgan, qaysiki liberializm tarafdorlari
bo‘yicha   bozorni   boshqarishdagi   davlatning   o‘lchovi   va   uni   aniqlab   bergan.
Investitsiya   tushunchasiga   izox   berayotganda   korxona   qiymatiga   e’tibor   bermay
tushunchaga to‘liq mazmun berib bo‘lmaydi. Asosan korxona qiymatini oshiruvchi
menedjerlar   xisoblanib,   bu   xodim   tomonidan   doimiy   korxonaning   kelgusidagi
strategiyasi   ishlab   chiqiladi   va   boshqarib   boriladi.   Korxona   qiymati   o‘zida
mujassam etuvchi tizimni belgilab, bu 2 qismdan iborat: 
-korxonaning shaxsiy kapitalining bozor qiymati 
-korxona majburiyatlarining bozor qiymati. 
Korxonaning   qiymati   deyilganda   asosan   uning   kapitali   yuqori   bo‘lishini
emas,   balki,   xizmatlar   va   tovarlar   bozorini   ta’minlashdagi   korxonaning   mazkur
kapitalini   xolati   bilan   izoxlanadi.Bu   xolat   korxona   investitsiyasini   yo‘nalishlarini aniqlaydi:   agar   uning   kapitalini   daromadligi   o‘sishini   ta’minlovchi   va   korxonani
raqobatbardoshligini  ular oshirsa, u xolda korxonaning qiymat(sennost)i  ortadi va
uning   egalari   boyib   boradi.   Bu   bilan   birga,   korxona   qiymatining   iqtisodiy
nazariyasi:   korxonani   xoxlagan   vaqtdagi   qiymati   uning   kelgusidagi   barcha
tushumlarini xozrgi qiymatiga tengligini o‘lchash orqali ko‘rib chiqiladi .
Ko‘pchilik mualliflar investitsiyalar deb kapitalni qayta ishlab chiqarishga,
uni   saqlab   turishga   xamda   kengaytirishga   sarflangan   pul   mablag‘larni   tushunadi.
SHunga yaqin tushunchani  O‘zbekistonlik olimlar  xam  qo‘llab-quvvatlaydilar. D.
G‘ozibekovning   fikricha   «Investitsiyalar   umuman   kapitalning   xozirgi   qiymatini
saklash   va   (yoki)   bu   qiymatning   jamg‘armalarini   ko‘paytirish   maqsadlarida
kapitalga aylantirish paytida bo‘ladi. SHu sababli, ular shu vaqt oralig‘ida iste’mol
qilinmaydi va muayyan muddatga aniq-konkret ob’ekt va jarayonlarga biriktiriladi,
ularda band qilinadi, bunda ular aniq va aniq bo‘lmagan xatarlarga duch keladi». 
Rus   tilida   chop   etilgan   ayrim   iqtisodiy   adabiyotlarda   investitsiyalar   –   bu
pul mablag‘lari sarflari bo‘lib, daromadni iste’molga emas, balki kelajakda yanada
yuqoriroq   daromad   yoki   ijtimoiy   samara   topishdan   iborat   bo‘lgan   jami   ijtimoiy
yoki   yakka   kapitalni   takror   xosil   qilish   uchun   foydalaniladigan   deb   tushuniladi.
Ayrim   adabiyotlarda   ishlab   chiqarishni,   tadbirkorlikni   rivojlantirish,   foyda   olish
yoki   boshqa   pirovard   natijalar   olish   maqsadlarida   turli   tarmoqlar,   investitsion
loyixalarga   moliyaviy,   mulkiy   va   intellektual   ne’matlar   qo‘yilmalarining   jami
turlarini   investitsiyalar   deb   ataladi.   Ushbu   mualliflarning   fikricha,   investitsiyalar
ishlab   chiqarishni   kengaytirishga   yoki   uni   yangilashga,   ya’ni   real   kapitalni
oshirishga   sarflangan   resurslar   xisoblanadi.   Lekin   shuni   xam   aytish   kerakki,
investitsiyalar   nafakat   real   kapitalni   oshirishga   sarflanadigan   resurslardir,   ushbu
resurslar   moddiy,   nomoddiy   aktivlarga,   qimmatli   qog‘ozlarni   sotib   olishga   xam
sarflanadi. Investitsiyalar kelajakda foyda yaratish maqsadida iqtisodiy resurslarni
uzoq muddatga ishlatish deb xam tushuniladi. YA’ni, kapitalni kapitalizatsiyalash
va jamg‘armalarni yaratish maqsadlarida pirovard maqsadga etishgacha moliyaviy
resurslarni   band   qilish   investitsiyalar   deb   ataladi.   O‘zbekistonlik   olimlar:
«Investitsiya   –   bu   mulk   shaklidan   qat’iy   nazar   tadbirkorlik   asosida   faoliyat yuritayotgan   jismoniy   va   yuridik   shaxslar   yoki   davlatning   iqtisodiy   va   ijtimoiy
samara   olish   maqsadida   o‘z   ixtiyoridagi   moliyaviy,   moddiy   va   intellektual
boyliklarini   Qonun   doirasida   bo‘lgan   xar   qanday   tadbirkorlik   ob’ektiga
sarflashidir».   Bizning   fikrimizcha,   yuqorida   keltirilgan   mualliflarning
«Investitsiya»   tushunchasiga   bergan   ta’riflari   xozirgi   sharoitga   va   bozor
iqtisodiyoti   talablariga   mos   keladi.   Barcha   ta’riflar   investitsiyaning   iqtisodiy
mazmunini   ochib   bergan.   Lekin   shuni   xam   aytish   lozimki,   professor
A.O‘lmasovning   ta’kidlashicha   investitsiyalar   faqat   ishlab   chiqarish   soxasiga
qo‘yiladigan   mablag‘larni   xisobga   oladi.   Bu   erda,   fikrimizcha,   o‘z   navbatida
investitsiyalarning   tarkibiy   qismi   bo‘lgan   qimmatli   qog‘ozlar   va   intellektual
investitsiyalar   e’tibordan   chetda   qolib   ketadi.   Iqtisod   fanlari   nomzodi
F.G‘ozievning   ta’rifida   investitsiyaning   barcha   turlari   xisobga   olingan.   Ammo
uning   ta’rifida   investitsiya   fakat   tadbirkorlik   faoliyatidagi   ob’ektlarga   barcha
turdagi   mulkiy,   moliyaviy   va   intellektual   boyliklarni   xisoblaydi.   Bizning
fikrimizcha, yuqorida keltirilgan investitsiya tushunchalari faqat bir tomonlamadir,
ular   yoki   ishlab   chiqarish   soxasiga   qo‘yiladigan   mablag‘larni   yoki   tadbirkorlik
ob’ektlariga   sarflanadigan   moddiy,   moliyaviy   va   intellektual   boyliklarni
ifodalaydi.   Fikrimizcha,   investitsiya   deganda   ko‘p   qirrali   faoliyatni   tushunish
lozim va u bo‘sh bo‘lgan moliyaviy mablag‘larni kelajakda moddiy va moliyaviy
boylikni   yaratuvchi   ob’ektlarga   sarflashni   ,   mulk   va   xududlarni   boshqarishni
ifodalaydi. 
Investitsiya   tushunchasining   moxiyatini   ochishda   ko‘proq   kengqamrovli
aniq qo‘yidagi tushunchalar yordam beradi: investitsiya – Ijobiy ijtimoiy samaraga
erishish   va   sof   foyda   olish   maqsadida   tadbirkorlik   va   boshqa   faoliyatlar
ob’ektlariga   qo‘yiladigan   jumladan;   intellektual   boyliklariga,   mulklar   va   mulkiy
xuquqlarga,   kredit,   tovarli   belgilarga,   litsenziyalarga,   jixozlarga,   mashina   va
uskunalarga,   texnologiyalarga,   maqsadli   bank   jamg‘armalariga   qo‘yiladigan   pul
mablag‘laridir.Bu   tushunchalar   O‘zbekiston   Respublikasining   «Investitsiya
faoliyati   to‘g‘risida»gi   Qonunda   xam   ko‘rsatib   o‘tilgan.   SHuningdekqisqa   va
lo‘nda qilib “investitsiyalar - iqtisodiy va boshqa faoliyat ob’ektlariga kiritiladigan
moddiy va nomoddiy ne’matlar xamda ularga doir xuquqlar” deb xam ko‘rsatilgan. 1.2 Investitsiya faoliyati tushunchasi. Investitsiya faoliyatini
muvofiqlashtirishda davlatning roli. 
Investitsiyalarningqaydetilganturlarivashakllariasosidatadbirkorlik,
ishbilarmonlikvaboshqadavlattomonidanta’qiqlanmaganfaoliyatlarnibarchainvestor
lartomonidanamaliyravishdayo‘lgaqo‘yish,
mablag‘larsarflashvaularniamaliyotgatadbiqetishchoratadbirlariningyig‘indisiinves
titsiyafaoliyatinianglatadi. 
Bozoriqtisodiyotidainvestitsiyafaoliyatinifuqarolar,   huquqiyshaxslar
(korxonalar,   firmalar,   aksionerjamiyatlarivaboshqatipdagimulkegalari)
vadavlatyuritadi. 
Investitsiyafaoliyatiniyo‘lgaqo‘yishdaharbirmulkegasi,
birinchinavbatdao‘zmanfaatiniko‘zlabyagonamaqsadga,
ya’nifoydaolishvasamaragaerishishnirejalashtiradi. 
Investitsiyafaoliyatinitashkiletishdaharbirmulkegasiishbilarmonlikni,
tadbirkorliknimohiyatinichuquranglaganholdaishyuritishilozim.
Investitsiyafaoliyatibilanshug‘ullanuvchimulkegasitezo‘zgaruvchanbozoriqtisodiyo
tivauningko‘pqirralimunosabatlarinihartomonlamaanglaybilishilozim.
Investitsiyafaoliyatiniyuritishdaiqtisodiyaxborotgatayangansohabirbutuniqtisodiyot
vamamlakatmiqyosidamarketingbililarigaegabo‘lishialohidaahamiyatgaega.
CHunkibarqarorlashmaganiqtisodiyotdainvestorpulmuomalasi,
moliyakreditvabanklar,   soliqsiyosatimohiyatinichuqurbilmayturib,
investitsiyafaoliyatinitashkiletishtavakkalchilikbilanbog‘liqbo‘lib,
qisqadavrichidainqirozgauchrashimumkin.
Bozormunosabatlaririvojlanganetukjamiyatdainvestitsiyafaoliyatiquyidagiyo‘nalis
hlardaolibboriladi: 
- fuqarolar, davlatgaqarashlibo‘lmagankorxonalar, xo‘jalikassotsiatsiyalari,
jamoavao‘rtoqlikxo‘jaliklarihamdajamoamulkchiligiasosidatashkiletilgantashkilotl
ar, nodavlatkorxonalarivamuassasalaritomonidan; 
-   davlatnima’muriyvaboshqaruvbo‘linmalari,
tashkilotlarihamdadavlatkorxonalarivamuassasalaritomonidan; 
-   chetelfuqarolari,   xususiyfirmalar,   assotsiatsiyalar,
kompaniyalarvahuquqiyshaxslarihamdaboshqaxorijiydavlatlarvahalqaromoliya   –
kreditmuassasalaritomonidan; 
-   qo‘shmakorxonako‘rinishidamahalliyvachetelfuqarolari,
huquqiyshaxslarvadavlatlarbilanhamkorlikda. 
Mulkchilikningturlishakllarinirivojlanishi,
tadbirkorlikvaishbilarmonlikniyo‘lgaqo‘yilishi,
jahoniqtisodiyaloqalarinitaraqqiyetishi, qo‘shmakorxonalarniiqtisodiyotnibarqarorlashtirishdaroliniortishiinvestitsiyafaoliy
atinito‘latashkiletishuchunzarurbo‘lganimkoniyatlarniyaratadi. 
Mulkchilikningturlishakllarinivujudgakelishi,
o‘znavbatidatadbirkorlikningrivojlanishi,
chetelkapitaliningkiribkelishiinvestitsiyafaoliyatinitashkiletishyo‘nalishlarinihama
niqlabberadi.
Bozorsharoitidainvestitsiyafaoliyatinikengaytirishvarivojlantirishjismoniy,
huquqiyshaxslarnivadavlatni,   foydaolishmaqsadidatadbirkorlik,
ishbilarmonlikvaboshqafaoliyatlariniqaytadantiklashgaqaratilgan.
Buboradagiasosiymaqsadinvestitsiyafaoliyatinitashkiletibiqtisodiyotniinqirozdanol
ibchiqish,   unibarqarorlashtirish,   dunyobozorigakiribborish,
jahonxo‘jalikaloqalarinimustahkamlashvaaholiturmushdarajasiniyaxshilashdir. 
Bozoriqtisodiyotidainvestitsiyafaoliyatinimoliyalashtirishinvestorlartomoni
danmoliyaviyresurslarnijalbqilishyo‘libilankreditlarevaziga,
qonunchilikdabelgilanganholda,
qimmatliqog‘ozlarvazayomlarchiqarishhisobigaolibboriladi.
Davlatmulkinixususiylashtirishtufaylimamlakatmiqyosidagimanbalarhisobiga,
turlimulkegalariningmablag‘lari,   yangidantashkiletilayotganfondlarniulushi,
chetelinvestitsiyalariorqaliolibboriladi.   Albatta,
buboradaharbirmamlakatninginvestitsiyasiyosatihalqiluvchirolnio‘ynaydi.
Investitsiyamanbalarinitashkiletishdamamlakatiqtisodiyotinibarqarorligi,
milliyvalyutabirliginikonvertatsiyalanishi,
tashqiiqtisodiymunosabatlarningrivojlanishi,
aholiehtiyojiniishlabchiqarishhisobigaqondirilishivaboshqalarmuhimrolo‘ynaydi. 
Bozormunosabatlarinirivojlantirishdavlattomonidanolibboriladiganichkimo
liyasiyosatigachambarchasbog‘liqdir.
Moliyaviyresurslarnitaqsimlashvaqaytataqsimlashhamdauyokibuyo‘nalishdasarflas
hvajamg‘arishmamlakatdaqabulqilinganvaamaliyotdafaoliyatko‘rsatayotgantaqsim
ottizimigabog‘liqdir.   Qonunchiliknirivojlanishi,
adolatliqonunlarqabulqilinishivaularnihayotgatatbiqetilishibozormunosabatlarining
rivojlantirishga,   tadbirkorlik,
ishbilarmonliknikengko‘lamdatarqalishigaqaratilsainvestitsiyamanbalaritarkibidad
avlatmablag‘larikamayishihisobigaboshqamulkdorlarmablag‘lario‘sibboradi. 
Investitsiya   faoliyatini   davlat   tomonidan   tartibga   solish   quyidagi   yo‘llar
bilan amalga oshiriladi: 
- investitsiya faoliyatining qonunchilik negizini takomillashtirish; 
-   soliq   to‘lovchilar   va   soliq   solish   ob’ektlarini,   soliq   stavkalari   va   ularga
doir imtiyozlarni tabaqalashtiruvchi soliq tizimini qo‘llash;  -   asosiy   fondlarni   jadal   amortizatsiya   qilish;   normalar,   qoidalar   va
standartlarni belgilash; 
- monopoliyaga qarshi choralarni qo‘llash; 
- kredit siyosati va narx belgilash siyosatini o‘tkazish; 
-   erga   va   boshqa   tabiiy   resurslarga   egalik   qilish   va   ulardan   foydalanish
shartlarini belgilash; 
- investitsiya loyixalarini ekspertiza qilish mexanizmlarini belgilash; 
O‘zbekiston   Respublikasining   Investitsiya   dasturiga   kiritilgan   investitsiya
loyixalarining amalga oshirilishi monitoringini yuritishdan iborat. 
Investitsion   faoliyat   natijasida   yuzaga   keluvchi   jarayonlar   iqtisodiyotni
umumiqtisodiy   nuqtai   nazaridan;   jumladan,   ko‘p   xollarda   ishlab   chiqarish   va
inflyasiyani   dinamikasi,   YAIM   ni   o‘sishi,   moliya-kredit   tizimining   xolati   va
talabni  barqarorlik  darajasidan  kelib chiqadi.  Davlatning  bozorli   xo‘jalik  tizimiga
o‘tishda, o‘z navbatida investitsion jarayonning yangi usulini shakllantirishni talab
etadi.   Investitsion   faoliyatdagi   salbiy   xolatlar   iqtisodiyotni   real   sektorini
texnologik   rivojlantirish   va   innovatsion   darajasini   va   asosiy   fondlarni   ishlab
chiqarishni   sifatli   tavsifiga   bevosita   ta’sir   etadi.   Bunday   xoldan   chiqish   uchun
xo‘jalik   sub’ektlarni   innovatsion   shaklda   shakllantirish   va   iqtisodiy   jarayonni
investitsion   shaklini   tashkil   etish,   moliyaviy   mablag‘larni   yangi   manbalarini
tashkil etish xisobiga investitsiyani barqaror o‘sishini ta’minlash. 
SHunday   qilib,   mikroiqtisodiyot   darajasini   iqtisodiy   faoliyat   jarayonni
bayon   etishda,   yoki   aloxida   uy-koorporatsiya   va   firmakorxona   faoliyatlari
darajalarida bayon etilishi investitsiya ko‘rinishda tushunilib;  misol  uchun: asosiy
kapitalni oshirish yoki qayta ishlab chiqarish uchun manaviy va jismoniy eskirgan
jixozlarni almashtirish maqsadida jixoz sotib olishga yo‘naltirilgan u yoki bunday
mablag‘ni qo‘yishdir.
II bob. Investitsiya siyosatining mohiyati
O‘zbekistonda   amalga   oshirilayotgan   investitsiya   siyosati   mustaqillikning
dastlabki   yillaridanoq   yoqilg‘i,   energetika   va   don   mustaqilligini   ta’minlash,
iqtisodiyotda tarkibiy o‘zgarishlarni  amalga oshirish, eksport  salohiyatini  oshirish
va import o‘rnini bosuvchi mahsulot ishlab chiqarishni ko‘paytirish uchun ustuvor
sohalarni   qo‘llab-quvvatlash,   chet   el   investitsiyalarini   jalb   qilish   uchun   ochiq eshiklar   siyosatini   olib   borish   kabilarga   qaratildi.   Investitsiya   siyosatini   olib
borishda quyidagi tamoyillarga asoslanildi: 
- belgilangan davlat ustuvorliklari asosida eng muhim tarmoqlar va faoliyat
sohalarini tanlab qo‘llab-quvvatlash; 
-   ijtimoiy   ahamiyatli   tarmoqlarni   (sog‘liqni   saklash   ta’lim,   madaniyat   va
h.k.),   aholi   turmush   darajasini   yaxshilish,   umrini   uzaytirish,   ijtimoiy   jihatdan
keskin   tabaqalanishning   oldini   olish,   iste’mol   talabining   faollashuvini   ta’minlash
maqsadida etarli darajada qo‘llab-quvvatlash; 
-   chet   el   investitsiyalarini   o‘zaro   manfaatdorlik   asosida   ustuvor   sohalarga
jalb qilish; 
-   potensial   investitsiya   resurslarini   savdo   sohasi   va   pul   bozoridan   sanoat
sohasiga qayta taqsimlash; 
- ilmiy tadqiqot, tajriba-konstruktorlik ishlarini qo‘llabquvvatlash, xorijdan
yangi   texnikalar   uchun   litsenziyalar   sotib   olish,   katta   laboratoriyalarni   saqlab
turishga   quvvati   etadigan   yirik   korporatsiyalar   tuzish   orqali   ishlab   chiqarish
kapitalini jamlash hisobiga intelektual kapital va ilmiy-texnik potensialni oshirish; 
-   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlari   va   mineral   xom   ashyo   resurslarini   chuqur
qayta   ishlash   va   ularni   tashqi   bozorda   raqobatbardosh   bo‘ladigan   darajaga   olib
chiqishga yo‘naltirilgan investitsiya loyihalarini qo‘llab-quvvatlash; 
-   aholining   oziq-ovqat   va   iste’mol   tovarlariga   bo‘lgan   ehtiyojlarini
qondirishga   mo‘ljallangan   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   jadal   rivojlantirishni
investitsiyalar bilan ta’minlash; 
- investitsiya jarayonlari ishtirokchilarining o‘zaro aloqalarini tartibga solib
turuvchi qonunchilik bazasini takomillashtirish. 
Investitsiya   manbalarini   shakllantirish   borasida   davlat   ko‘radigan   chora-
tadbirlar investitsiyalarning ichki manbalariga tegishli bo‘lib, asosan soliq-byudjet
siyosati va pul-kredit siyosati vositalari yordamida, aholi, korxona, bank va davlat
byudjeti   mablag‘larini   shakllantirish,   qayta   taqsimlash   va   ular   o‘rtasida   ma’lum
proporsiyalarni   yuzaga   keltirishga   qaratilgan.   Masalan,   soliq   stavkalarining
pasaytirilishi aholi va korxonalar daromadlarining oshishiga, investitsiyalar manbai bo‘lgan   aholi   jamg‘armalari   va   korxonalarning   sof   foydasi   miqdorlarining
ko‘payishiga   olib   keladi.   Ayni   paytda   iivestitsiyalarning   manbalariga   ko‘ra
tuzilishida   bu   ikki   guruhning   ulushi   oshadi.   Jami   investitsiyalar   hajmida   bank
kreditlari,   korxona   va   aholi   mablag‘lari   hissasining   yuqori   bo‘lishi   bozor
iqtisodiyoti sharoitida ijobiy hodisa hisoblanadi. 
Bir   qator   davlatlarda   qo‘llaniladigan   jadallashtirilgan   amortizatsiya   usuli
ham   korxonalarda   investitsiya   mablag‘larining   tezroq   jamlanishiga   olib   keladi   va
investitsiya   jarayonlarini   tezlashtiradi.   Investitsiya   siyosatining   eng   muhim
bo‘g‘ini   investitsiya   mablag‘larini   eng   ustuvor   va   ahamiyatli   tarmoqlar   va
hududlarga jalb qilish borasidagi chora-tadbirlarni o‘z ichiga oladi. Bu maqsadda,
umuman, mamlakat iqtisodiyotida, xususan esa, ustuvor deb belgilangan tarmoqlar
va   xududlarda   qulay   investitsiya   muhitini   yaratish   zarur.   Investitsiya   muhiti   bir
qator shartsharoitlarga qarab baholanadi. Bu shart-sharoitlarga siyosiy barqarorlik,
inflyasiya   va   ishsizlik   darajalari,   byudjetning   to‘ldirilish   darajasi,   davlatning
iqtisodiyotdagi ishtiroki va xususiy sektorning rivojlanish darajasi, iqtisodiyotning,
xususan,   tashqi   savdo,   valyuta   bozorlarining   erkinligi,   bozor   infrntuzilmasining
rivojlanish   darajasi,   tabiiy   va   mehnat   resurslarining   mavjudligi   va   ulardan
foydalana   olish   imkoniyatlari,   ishchi   kuchining   malakasi,   soliq   tizimining
xususiyatlari, bank foiz stavkalari, bozor sig‘imi va boshqalar kiradi. 
Investitsiya   muhitini   belgilovchi   eng   muhim   omillardan   biri   mamlakatda
investorlar   uchun   yaratilgan   imtiyozlar   va   kafolatlardir.   Investorlar   uchun   soliq
imtiyozlarini   berish   amaliyotda   keng   qo‘llaniladigan   tadbirdir.   Masalan,
respublikamizda   korxonalar   foydasining   ishlab   chiqarilishi   kengaytirishga,
rekonstruksiya   qilish   va   qayta   qurollantirishga   sarflangan   qismi   soliqqa
tortilmaydi.   SHuningdek,   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlarini   qayta   ishlash,   xalq
iste’moli   tovarlari,   bolalar   assortimentidagi   hamda   eksportga   mo‘ljallangan
tovarlar   ishlab   chiqarish   kabi   bir   qator   sohalarda   yangi   ochilgan   korxonalar
soliqlardan   vaqtincha   ozod   etilishi,   umumiy   soliq   stavkalariga   nisbatan   pastroq
soliq stavkalari qo‘llanilishi kabi imtiyozlarga ega bo‘ladilar.  Ichki   investitsiya   manbalari   cheklangan   bir   sharoitda,   ayniqsa,   o‘tish
davrini boshidan kechirayotgan davlatlar uchun chet el investitsiyalarini jalb qilish
alohida   ahamiyatga   ega.   Respublikamizda   mustaqillik   yillarida   13   mlrd.   AQSH
dollaridan   ko‘proq   miqdordagi   chet   el   investitsiyalari   o‘zlashtirildi.   Xorijiy
investorlar   uchun,   ular   oladigan   yakuniy   moliyaviy   natijalarga   bevosita   va
bilvosita   ta’sir   etadigan   bir   qator   imtiyozlar   va   kafolatlar   tizimi   yaratilgan.
Mamlakatimizda   mustaqillik   yillarida   chet   el   investitsiyalari   ishtirokida   bunyod
etilgan   eng   yirik   sanoat   ob’ektlari   reslublikamizning   eksport   salohiyatini   oshirdi,
eksport   va   importning   tovar   tuzilishida   ijobiy   siljishlarga   erishish,   mamlakatning
to‘liq yoqilg‘i-energetika mustaqilligini ta’minlash imkonini berdi.
2.1.O‘zbekistondainvestitsiyasiyosati: uningmazmuni, asosiyyo‘nalishlari.
Investitsiyalarnisbatanyangitoifabo‘lib,
ularmamlakatimizgaO‘zbekistonmustaqillikniqo‘lgakiritganidankeyinkiribkeldi.
Iqtisodiyotniboshqarishningma’muriy-buyruqbozliktizimiamaldabo‘lgansharoitda
“kapitalqo‘yilmalar”
tushunchasiishlatilganvabundaasosiyfondlarnivujudgakeltirishuchunqilinadiganxar
ajatlarningbarchaturlaritushunilgan.
MustaqillikningdastlabkikunlaridanoqO‘zbekistonRespublikasio‘ziqtisodiyvainves
titsiyasiyosatiniyuritaboshladi.   SHumunosabatbilan,   tegishlihuquqiybazayaratildi.
O‘zbekistondaolibborilayotganiqtisodiyislohotlarningsamaraliolibborilishiko‘pjihat
danxorijiyvaichkiinvestitsiyalargabog‘liqdir. 
SHumunosabatbilaninvestitsiyalashninghozirgiahvolinialohidako‘ribchiqis
hbugungikuntalablaridanbiridir.
IqtisodiyislohotlarningbirinchibosqichidaO‘zbekistonmoliyaviybarqarorlas
htirishhamdadavlatboshqaruviningyangitiziminiyaratishbilanbog‘liqg‘oyatmurakka
bmasalalarnihalqildi. SHudavrningo‘zidadavlatkorxonalarinixususiylashtirishvarestrukturizatsiyalashdas
turiishlabchiqildivaamalgaoshirilaboshlandi. 
Mamlakatasosiymakroiqtisodiyko‘rsatkichlariningo‘sishiniquyidagi   1-
jadvaldankuzatishimizmumkin.   Keltirilganma’lumotlargaqarab,
mustaqillikyillaridaO‘zbekistondainvestitsiyalarningYAIMganisbatankeskino‘sibb
orishiko‘rinibturibdi. 
Davlat   investitsiya   siyosati   sanoat   siyosati   bilan   o‘zviy   bog‘liq   bo‘lishi
kerak.   O‘zbekistonda   90-yillarning   ikkinchi   yarmida   iqtisodiy   taraqqiyotning
o‘zbek modelini amalga oshirish maqsadida sanoat siyosati yuritilgan va u avvalo,
mineral   xomashyoning   boy   manbalaridan   oqilona   foydalanish   bilan   bog‘liq
strategik muhim sanoat tarmoqlarini rivojlantirishga qaratilgan edi. 
1-jadval 
O‘zbekiston Respublikasi asosiy makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlarining o‘sish dinamikasi
(foiz hisobida)
Ko‘rsatki chlar 2003 2004 2005 2006 2007
1 YAIM 104,2 107,7 107,0 107,3 109,5
2 Axoli soni 101,1 101,2 101,1 101,1 101,3
3 Aholi jon 
boshiga to‘g‘ri
kelgan YAIM 103,0 106,5 105,8 106,4 106,7
4 Sanoat 106,2 109,4 107,3 110,8 112,1
5 Qishloq 
xo‘jaligi 107,3 108,9 106,2 106,2 106,1
6 Asosiy 
kapitalga 
investitsiyalar 104,8 107,2 105,7 111,4 122,9
Bu davrda ancha puxta o‘ylangan investitsiya siyosati olib borilishi tufayli
quyidagi asosiy vazifalar amalga oshirildi: -   birinchidan,   sanoat   mahsulotining   o‘ta   muhim   turlarini   o‘zimizda   ishlab
chiqarishni  yo‘lga  qo‘yish  orqali  import  mahsulotlar   o‘rni  bosilishiga   erishildi   va
natijada valyuta resurslari ancha tejalishini ta’minlash mumkin bo‘ldi; 
-   ikkinchidan,   yirik   investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirish   orqali
eksportga   asosan   xom   ashyo   chiqarilishiga   barham   berildi,   qo‘shilgan   qiymat
ulushi   katta   bo‘lgan   mahsulot   ishlab   chiqarish   yo‘lga   qo‘yildi.   Bu   esa
mamlakatimizning eksport salohiyati o‘sishiga erishish imkonini berdi; 
- uchinchidan, bozor va moliya infrastrukturasi shakllantirilishi uchun zarur
shart-sharoit   vujudga   keltirildi,   shuningdek   zamonaviy   telekommunikatsiya
vositalarini yaratishga muvaffaq bo‘lindi va h.k. 
Investitsiya   siyosatini   amalga   oshirishning   O‘zbekistonda   keng
qo‘llanilayotgan quyidagi asosiy mexanizmlari diqqatga sazovordir. 
Avvalo, davlat  investitsiyalariga asosiy e’tibor  qaratilmoqda. Bu holat  har
yili ishlab chiqilayotgan investitsiya dasturlari asosida davlat iqtisodiyotni tarkiban
qayta   qurishda,   konkret   ishlab   chiqarishlarni   qo‘llab   quvvatlash   hamda   ijtimoiy
vazifalarni   hal   etishda   yordam   beradigan   investitsiya   loyihalarini
moliyalayotganida ham ko‘rinib turibdi. 
Mamlakatimizda   aniq   maqsadli   pul-kredit   siyosati   ishlab   chiqilib,   amalga
oshirilmoqda.   Bunday   siyosat   O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   tijorat
banklaridan   vositachi   sifatida   foydalanib,   markazlashtirilgan   kreditlar
berayotganida o‘z ifodasini topmoqda.
SHu   bilan   birga,   bu   markazlashtirilgan   kreditlar   tegishli   yil   investitsiya
dasturiga kirgan loyihalarni amalga oshirishga ajratilayapti. 
Mo‘ljallangan   loyihalarni   muvaffaqiyatli   amalga   oshirish   maqsadida
Markaziy bank foiz stavkalariga ta’sir o‘tkazishning turli vositalaridan foydalanib,
taqdim etilayotgan investitsiyalarni yanada arzonlashtirmoqda. 
O‘zbekistonda   mulkchilik   shakllari   bo‘yicha   asosiy   sarmoyaga
yo‘naltirilgan   investitsiyalar   2-jadval   ma’lumotlari   yordamida   taxlil   qilishimiz
mumkin. 
2-jadval.  Mulkchilik shakllari bo‘yicha asosiy sarmoyaga yo‘naltirilgan 
investitsiyalar
(foizlarda)
2003 2004 2005 2006 2007
Asosiy sarmoyaga 
yo‘naltirilgan 
investitsiyalar 100 100 100 100 100
Davlat mulki 36,4 39,7 30,9 30,5 30,3
Nodavlat mulki 63,4 60,3 69,1 69,5 69,7
YUqorida   keltirilgan   statistik   ma’lumotlaridan   ko‘rinib   turibdiki,
investitsiyalar   tarkibida   nodavlat   mulkiga   yo‘naltirilgan   mablag‘lar   katta   hajmni
tashkil   etadi,   va   bu   ko‘rsatkich   yildan   yilga   oshib   bormoqda.   Agar   nodavlat
mulkiga yo‘naltirilgan investitsiyalar 2003 yili 63,6 %ni tashkil qilgan bo‘lsa, 2007
yili ularning ulishi 69, 7 %ga etdi. Bu esa, iqtisodiyotdagi tarkibiy o‘zgartishlarni
ta’minlash va ishsizlik muammolarini hal etishga qaratilgan davlat investitsiyalari
ustuvor   darajada   ekanligini   yana   bir   bor   tasdiqlaydi.   Keyingi   yillarda
O‘zbekistonda   iqtisodiyotning   ishlab   chiqarish   va   noishlab   chiqarish   sohalariga
yo‘naltirilayotgan   investitsiyalar   nisbatida   noishlab   chiqarish   sohasi   ulushi
ko‘payishi kuzatilmoqda. Buni diagramma ma’lumotlaridan ham ko‘rish mumkin.
1-diagramma 
O‘zbekiston Respublikasi iqtisodiyotiga jalb 
etilgan investitsiyalar tarkibi
(foiz hisobida) -diagrammadan   shuni   ko‘rish   mumkinki,   tahlil   qilinayotgan   davr   ichida
Davlat tomonidan iqtisodiyotga sarflangan investitsiyalar tarkibida ishlab chiqarish
sohasiga   yo‘naltirilgan   investitsiyalarning   ulushi   66,0   %dan   70,1   %ga   o‘sib
borgan, ya’ni shu yillar ichida ko‘payish 4,1 %ni tashkil etdi. SHu bilan bir qatorda
noishlab   chiqarish   sohasiga   yo‘naltirilgan   investitsiyalar   hajmi   34,07   %dan   29,9
%ga kamaygan. 
Bu   o‘z   navbatida   bugungi   kunda   respublikamizda   ishlab   chiqarish
sohalarini rivojlantirishga katta e’tibor berilayotganidan dalolat beradi. 
Holbuki,   rivojlangan   mamlakatlarda   ishlab   chiqarish   sohasidagi   kuchli
investitsion   faollik   sharofati   bilangina   iqtisodiy   yuksalishga   erishilgan.   Bu,   XX
asrning   60-70-yillari   misolida   ayniqsa   yaqqol   ko‘rinadi.   SHu   davrda   ishlab
chiqarish   sohasidagi   kuchli   investitsion   faollik   bilan   bir   vaqtda   iqtisodiy
yuksalishning   yalpi   ichki   mahsulotdek   integral   ko‘rsatkichi   katta   sur’atlar   bilan
o‘sgan. Masalan, YAponiyada 1966-1970 yillarda YAIM avvalgi besh yillikdagiga
nisbatan 70%dan ortiqroq o‘sgan. 
Iqtisodiy   o‘sishning   yuqori   sur’atlariga   erishgan   ko‘pgina   rivojlangan
mamlakatlar   kelajakda   iqtisodiy   va   ijtimoiy   jihatdan   barqaror   rivojlanish   uchun
moddiy-texnikaviy   asosni   ta’minlagan   ishlab   chiqarish   salohiyatini   vujudga
keltirish xisobiga muvaffaq bo‘lgan.  YUksak darajada rivojlangan mamlakatlar iqtisodiy taraqqiyoti tahlili shuni
ko‘rsatmoqdaki,   investitsion   faollik   bilan   iqtisodiy   o‘sish   borasidagi   aloqadorlik
bir   xilda   emas.   Bunda   ular   birbirini   taqozo   etishi   kuzatiladi.   Iqtisodiy   o‘sish
iqtisodiy faollikka bog‘liq bo‘lgani holda, o‘z navbatida iqtisodiyot taraqqiyotining
har   bir   konkret   bosqichida   mamlakatning   real   imkoniyatlarini   belgilab   beradi.
Boshqacha   qilib   aytganda,   YAIM   o‘sishi   sur’atlari   qancha   yuqori   bo‘lsa,
investitsion   resurslarni   kengroq   vujudga   keltirish   va   shu   asosda   samarali
investitsiya siyosatini yuritish uchun imkoniyatlar shuncha ko‘proq bo‘ladi. 
Ayni   paytda   shuni   ham   ta’kidlash   lozimki,   iqtisodiy   faoliyatning   aniq
sohalardagi   xalqaro   tajriba   o‘rganilayotganda   ko‘rib   chiqilayotgan   namunalar
bizning   mamlakatimizda   yuzaga   kelgan   vaziyatga   mos   ekanligi   shubhadan   holi
bo‘lishi   g‘oyat   muhimdir.   SHuni   nazarda   tutib,   Osiyodagi   Janubiy   Koreya,
Singapur, Tayvan va Tailand kabi “yangi industrial mamlakatlar”ning sanoatga oid
siyosatini ko‘rib chiqish kerak. Bu mamlakatlar muvaffaqiyatining asosiy omillari
quyidagilardan iborat:
-chuqur agrar islohotlar o‘z vaqtida o‘tkazilgani; 
- eksportga mo‘ljallangan faol siyosat yuritilishi; 
- iqtisodiyot ancha erkinlashtirilgani va natijada iqtisodiy o‘sishni davlatga
qarashli emas, balki xususiy korxonalar ta’minlagani; 
-   davlatning   iqtisodiyotga   aralashuvi   ma’muriy   yo‘l   bilan   majburlashga
emas, balki kuchli iqtisodiy rag‘batlantirish vositalariga asoslanganligidir. 2.2. O‘zbekiston Respublikasi investitsiya siyosatining o‘ziga xos xususiyatlari
O‘zbekiston   Respublikasida   olib   borilgan   oqilona   makroiqtisodiy   siyosat
natijasida   yuzaga   kelgan   qulay  investitsiya   muhiti   yaxshilandi.     jumladan   siyosiy
va   iqtisodiy   barqarorlikning   ta’minlanganligi,   soliq   yukining   pasaytirila   borishi,
bozor   infratuzilmasining   rivojlantirilishi,     bank   tizimining     mustahkamlanishi   va
bank   foiz   stavkalarining   pasaytirilishi   ,   investorlarga   keng   imtiyoz   va   kafolatlar
tizimining   yaratilganligi   mamlakatimiz   iqtisodiyotiga   jalb   qilinayotgan
investitsiyalar hajmining o‘sishiga olib keldi.
O‘zbekistonda   investitsiya   hajmining   yildan   yilga   o‘sib   borishida
investitsiya   faoliyatini   takomillashtirishga   qaratilgan   me’yoriy-huquqiy
hujjatlarning   qabul   qilinganligi   alohida   ahamiyatga   ega.   Ta’kidlash   joizki,
mamlakatni modernizatsiya qilish va iqtisodiyotni diversifikatsiya etish, iqtisodiyot
tarmoqlarining   raqobatdoshligini   oshirish   hamda   mahalliy   ishlab   chiqarish
korxonalarining   eksportdagi   hajmini   kengaytirishga   qaratilgan   investitsiya
faoliyatini   tartibga   soluvchi   50   dan   ortiq   huquqiy-hujjat   qabul   qilindi,   jumladan,
“Konsessiyalar   to‘g‘risida”gi,   “Erkin   iqtisodiy   zonalar   to‘g‘risida”gi,   “CHet
elinvestitsiyalari to‘g‘risida”gi, “CHet ellik investorlar huquqlarining kafolatlari va
ularni   himoya   qilish   choralari   to‘g‘risida”gi,   “Investitsiya   faoliyati   to‘g‘risida”gi, “Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to‘g‘risida”gi   Qonunlar   ayni   shu   maqsadga   xizmat
qilmoqda.
Respublikamiz   iqtisodiyotida   investitsiyalarning   so‘nggi   to‘qqiz   yildagi
o‘sish   sur’atlari   turlicha   bo‘lib,   bunda   oldingi   yillardagiga   nisbatan   o‘sish   va
pasayish tendensiyalari kuzatilmoqda ( 2- diagramma ).
O‘zbekiston iqtisodiyotiga yo‘naltirilgan investitsiyalarning o‘sish sur’atlari,
foizda
2-diagramma .
O‘zbekiston   Respublikasida   ijtimoiy   soha   va   iqtisodiyotni   rivojlantirish
uchun   barcha   moliyalashtirish   manbalari   hisobidan   2017   yilda   68,4   trln.   so‘m (dollar ekvivalentida 13,4 mlrd. AQSH dollari) yoki 2016 yilga nisbatan 120,4 %
asosiy kapitalga investitsiyalar o‘zlashtirildi. 
Asosiy kapitalga investitsiyalar hajmi 1991 yilga nisbatan 5,1 marta, 2000
yilga   nisbatan   6,6   marta,   2005   yilga   nisbatan   5,1   marta,   2010   yilga   nisbatan   2,0
marta   va   2015   yilga   nisbatan   129,7   %ga   ko‘paydi.   YAIMga   nisbatan   asosiy
kapitalga   investitsiyalarning   ulushi   2017   yilda   26,9   %ni   tashkil   etib,   o‘tgan
yildagiga nisbatan 2,8 % punktga ko‘paydi (1991 yil 18,8 %, 2000 yilda 22,9 %,
2005 yilda 19,9 %, 2010 yilda 24,6 % va 2015 yilda 24,3 %ni tashkil etgan). 2017
yilda   asosiy   kapitalga   investitsiyalarning   hududlar   bo‘yicha   tarkibini   ko‘radigan
bo‘lsak, jami asosiy kapitalga investitsiyalarning 60,5 %i Toshkent shahri, Buxoro,
Qashqadaryo va Toshkent viloyatlarida (mos ravishda jami investitsiyalarning 19,8
%i, 16,6 %i, 15,9 %i, va 8,2 %i )o‘zlashtirildi.
Bu   hududlarda   amalga   oshirilgan   yirik   investitsiya   loyihalariga   Kandim
konlar   guruhini   o‘zlashtirish   va   gazni   qayta   ishlash   majmuasi   qurilishi,   Xisor
investitsiya   bloki   va   Ustyurt   hududida   uglevodorod   konlariga   ishlov   berish   va
ishlab   chiqarish,   SHo‘rtan   gaz   kimyo   majmuasida   tozalangan   metan   asosida
suyultirilgan   yoqilg‘i   ishlab  chiqarish,   gazni   oltingugurtdan  tozalovchi   3  ta  yangi
blok qurilishi, YOshlik metall konini o‘zlashtirish kabilarni keltirish mumkin.
Investitsiya faolligi ko‘proq Buxoro, Surxondaryo, Qashqadaryo, Xorazm,
Toshkent viloyatlari va Toshkent shahrida kuzatildi (2016 yilga nisbatan 1,2 – 1,6
marta ko‘payish). Qoraqalpog‘iston Respublikasidaesa o‘tgan yilga nisbatan asosiy
kaitalga investitsiyalar 42,4 %ni tashkil etdi. 
2019   yil   yanvar-mart   oylarida   29885,1   mlrd.   so‘m   asosiy   kapitalga
investitsiyalar o‘zlashtirilib, ularning 68,7%i yoki 20522,4 mlrd. so‘m jalb etilgan
mablag‘lar hisobidan moliyalashtirilgan bo‘lsa, korhona, tashkilot va aholining o‘z
mablag‘lari hisobidan 31,3 %i yoki 9362,7 mlrd. so‘m moliyalashtirildi. 1-rasm. 2019 yil yanvar-mart oylarida asosiy kapitalga investitsiyalar
2019   yil   yanvar-mart   oylarida   markazlashgan   moliyalashtirish   manbalari
hisobidan asosiy kapitalga investitsiyalarning ulushi o‘tgan yilning mos davridagi
ulushiga   nibatan   23,9   %   punktga   ko‘payib,   41,8%   ni   yoki   12491,8   mlrd.   so‘mni
tashkil etdi. 
Mos   ravishda,   markazlashmagan   moliyalashtirish   manbalari   hisobidan
asosiy kapitalga investitsiyalarning ulushi 23,9 % punktga kamayib, 58,2 % ni yoki
17393,3 mlrd. so‘mni tashkil etdi. XULOSA
Mamlakatimizga   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilishda   qator   muammolar
mavjud.Bulardan   eng   asosiysi   investitsiya   infratuzil-   masining   hali   ham   etarlicha
rivojlanmaganligidir.
SHuni   ham   aytish   lozimki,   xorijiy   sarmoyalarning   hududlar   bo‘yicha
joylashtirilishi   ma’lumotlariga   umumiy   baho   beriladigan   bo‘lsa,   inves-   titsiyalar
joylashuvining nobarqaror taqsimlanganligi namoyon bo‘ladi. Bizning fikrimizcha,
bunday   holat   o‘z   navbatida,   respublika   miqyosida   notekis   rivojlanishni   keltirib
chiqarishi bilan birga, aholi migratsiya jarayonining ham kuchayib ketishiga ta’sir
ko‘rsatishi   mumkin.   SHu   bois   investitsiyalarni   respublika   hududlari   bo‘yicha
joylashtiruvchi   mintaqaviy   dasturlarni,   erkin   iqtisodiy   zonalar   faoliyatini   hamda
davlat-xususiy   sheriklik   loyihalarini   tadbiq   etishni   yanada   takomillashtirish
maqsadga   muvofiqdir.   Bu   kabi   muammo   va   to‘sqinliklarni   bartaraf   etish   uchun
mamlakatimizda   quyidagi   chora-tadbirlar   tizimini   amalga   oshirish   lozim   deb
o‘ylaymiz:
- xalqaro   maydonda   mamlakatimizdagi   investitsiya   muhiti,   milliy
iqtisodiyotning   etakchi   tarmoq,   kompaniya   va   tashkilotlarining   investi-   sion
imkoniyatlari to‘g‘risidagi ma’lumotlarni keng targ‘ib etish, tahlil qilish, baholash
va tasdiqlash  kabi  tadbirlarni  kuchaytirish hamda internet  tarmog‘ida mahalliy va
xorijiy   investorlarni   kerakli   statistik   axborotlar   hamda   biznes   yuritish   uchun
yaratilgan sharoitlar haqida keng ma’lumotlar berib borish;
- raqobatbardosh   mahsulotni   ta’minlovchi   yangi   ishlab   chiqarish   va
tarmoqlarni   yaratishga,   diversifikatsiya   jarayonlariga   erishish   uchun   ishlab
chiqarishga   fan   va   texnikaning   zamonaviy   yutuqlarini   boshqarishning   ilg‘or
usullarini joriy etgan holda qayta ishlab chikarish zahiralarini tejashni tashkil etish;
- mamlakatimizdagi   bozor   axborot   xizmatini   yanada   rivojlantirish,
marketing xizmati faoliyati va tashqi iqtisodiy qonunchilikni faollashtirish;
- yirik   xorijiy   banklarning   filiallari,   xalqaro   kompaniya   va
korporatsiyalar vakolatxonalarini ochish uchun etarli sharoitlar yaratish; - infratuzilma   sohasidagi   (yo‘llar,   transport,   kommunikatsiya,   axborot,
aloqa) qo‘shma investitsiyalarni amalga oshirishni faollashtirish;
- kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   faoliyatiga   to‘g‘ridan-to‘g‘ri
xorijiy investitsiyalarnijalb qilishning me’yoriy asoslarini yanada takomillashtirish;
- joylarda   investorlar   uchun   yaratilgan   sharoitlarni   aniqlash   bo‘yicha
reyting natijalari e’lon qilib borilishi;
- xorijiy   mamlakatlar   bilan   hamkorlik   strategiyasini,   ayniqsa   dengiz
yo‘llariga   chiqib   olish   va   shu   orqali   eksport-import   yuk   tashuvlarini   amalga
oshirishga yo‘naltirilgan, o‘zaro foydali kooperatsiya aloqalarini yo‘lga qo‘yish va
boshqalar.
Demak,   yuqorida   bayon   qilinganlardan   ko‘rinadiki,   mamlakatimizda
investitsiya borasida halqilinishi lozim bo‘lgan masalalar mavjud. SHuning uchun
bu ishlarni keskin faollashtirish va kamchiliklarni tezda bartaraf etish lozimdir. Bu
borada   O‘zbekistan   Respublikasi   Investitsiya   qo‘mitasining   viloyat,   shahar   va
tuman   bo‘limlari   xorijiy   investitsiyalarni   olib   kelishi   va   xorijiy   investorlarga
barcha   masala   bo‘yicha   amaliy   yordam   hamda   ko‘mak   berish   va   investitsiyalar
bo‘yicha   davlat   qo‘mitasi   va   Tashqi   ishlar   vazirligi   mahalliy   delegatsiyalarning
xorijiy   mamlakatlarga   xizmat   safarlari   oldidan   tashrifning   maqsadi,   taklif
etilayotgan   loyihalar   va   kutilayotgan   amaliy   natijalarbo‘yicha   taqdimot   o‘tkazish
tartibini joriy etish kerak, deb o‘ylaymiz.
Prezident   SHavkat   Mirziyoev   o‘zining   2017   yil   22   dekabr   kuni   Oliy
Majlisga Murojaatnomasida «Biz, avvalo, chetdan kredit va sarmoyalar olib kelish
bo‘yicha samarali tizim yaratishimiz, har bir kreditni aniqishlatishni o‘rganishimiz
lozim. Bu masalada etti o‘lchab, bir marta kesadi- gan, oqibatini puxta o‘ylab ish
olib   boradigan   davr   keldi.   SHu   nuqtai   nazardan,   davlatning   innovatsion
yangilanish   dasturini   shakllantirish,   innovatsiya   va   investitsiyalardan   samarali
foydalanadigan yangi avlod kadrlarini, yangi sarmoyadorlar sinfini tayyorlash o‘ta
muhim   ahamiyatga   ega»,   deb   ta’kidladi.   SHuningdek,mazkur   Murojaatnomada
rahbar xodimlarning investitsiyalar masalasida vazifalari va mas’uliyati to‘g‘risida
quyidagilar   ta’kidlangan:   «Hokimlar,   davlat   organlari   va   tashqilotlari rahbarlarining investitsiyalarni jalb etish, xorijiy investorlar bilan hamkorlik qilish,
yangi   ishlab   chiqarish   turlarini   tashkil   etish,   ish   o‘rinlari   yaratish   bo‘yicha
faolligini oshirish zarur».
Prezidentimizning   yuqoridagi   fikrlaridan   ko‘rinadiki,   xorijiy
investitsiyalarni   mamlakatimiz   iqtisodiyotiga   jalb   qilish   borasida   bugungi   kunda
o‘z echimini kutayotgan muammo va kamchiliklar bor. SHuning uchun yuqoridagi
noxush holatlarni bartaraf etish chora-tadbirlarini amalga oshirish lozimdir.
SHuni   ham   aytish   lozimki,   xorijiy   sarmoyalarning   hududlar   bo‘yicha
joylashtirilishi   ma’lumotlariga   umumiy   baho   beriladigan   bo‘lsa,   inves-   titsiyalar
joylashuvining nobarqaror taqsimlanganligi namoyon bo‘ladi. Fikrimizcha, bunday
holat   o‘z   navbatida,  respublika   miqyosida   notekis   rivojlanishni   keltirib  chiqarishi
bilan birga, aholi migratsiya jarayonining ham kuchayib ketishiga ta’sir ko‘rsatishi
mumkin. SHu bois  investitsiyalarni  respublika  hududlari  bo‘yicha  joylashtiruvchi
mintaqaviy   dasturlarni,   davlat-xususiy   sheriklik   loyihalarini   tatbiq   etish   hamda
erkin iqtisodiy zonalar faoliyatini yanada takomillashtirish maqsadga muvofikdir.
Bu   chora-tadbirlar   kelajakda   investitsiya   borasidagi   yutuqlarga   zamin
yaratadi.
Xorijiy   investitsiyalarni,   birinchi   navbatda,   to‘g‘ridan-to‘g‘ri
investitsiyalarni   jalb   etish   bo‘yicha   shart-sharoitlar   yaratish   jahon   standartlariga
javob   beradigan   va   dunyo   bozorlarida   talab   qilinadigan   mahsulot   ishlab
chiqarishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   SHuni   nazarda   tutish   kerakki,   o‘tgan
yillar mobaynida mamlakatimizda bozor iqtisodiyotiga o‘tishning huquqiy asoslari,
infrastrukturasi   yaratilibgina   qolmasdan,   iqtisodiy   o‘sishdan   yuksalish   sari
mustahkam zamin yaratildi. Mamlakatni jadal isloh etish va modernizatsiya qilish
hamda   mulkiy   munosabatlarni   takomillashtirish   natijasida   ko‘plab   korxonalar
ishga   tushirilishi   chinakam   industrial   qudrat   vujudga   kelayotganligini   bildiradi.
Ularning   iqtisodiy   samarasi   darhol   ko‘rinmasligi   mumkin.   CHunki,   bunday
sharoitda   iqtisodiy   samara   kelgusi   davrga   ko‘chadi   va   o‘zining   butun   bo‘yi-basti
bilan   yaqin   kelajakda   namoyon   bo‘ladi.   Buni   jahondagi   rivojlangan   davlatlar
tajribasi tasdiqlab turibdi. Foydalanilgan adabiyotlar:
Djumayev   Z.A.   Makroiqtisodiyot.   O‘quv   qo‘llanma.-   T.:   «Innovatsion
rivojlanish nashriyot-matbaa uyi», 2018. - 300 bet.
N.   Gregory   Mankiw.     Macroeconomics.   9   th   edition.   Harvard   University.
NY.: Worth Publishers, 2016
Miropolskogo   D.YU.,   Brodskiy   T.G.,   Makroekonomika.   Uchebnik   dlya
vuzov. – SPb.: Piter, 2018. – 368 s.
Nosova   S.   Mikroekonomika.   Makroekonomika.   Uchebnik.   –   M.:   Knorus,
201 8 , – 468 s.
Zolotarchuk   V.V.   Makroekonomika:   Uchebnik.   -   M.:   INFRA-M,   201 8 .   -
537 s. Guseynov R.M., Semenixina V.A. Makroekonomika. Uchebnoe posobie. -
M.: 2017. – 254 s.
Ivasenko   A.G.,   Nikonova   YA.I.   Makroekonomika.   Uchebnoe   posobie   —
Moskva : KnoRus, 2016. — 314 s
G’.E.Zaxidov,   M.T.Asqarova,   Z.A.   Djumayev,   L.F.Amirov,   H.A.
Hakimov. Makroiqtisodiyot. Darslik. T.: IQTISODIYOT, 2019
B.T.   Salimov,   M.T.   Asqarova,   I.A.   Yakubov,   M.S.   Yusupov,  
H.A.   Hakimov,   G‘.T.   Yuldashev.   Mikroiqtisodiyot.Makroiqtisodiyot.   Darslik.   T.:
IQTISODIYOT, 2019.
Internet saytlari
1www.gov.uz - O‘zbekiston Respublikasi Hukumat portali.
www.lex.uz   -   O‘zbekiston   Respublikasi   Qonun   hujjatlari   ma’lumotlari
milliy bazasi.
www.mineconomy.uz   -   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiy   taraqqiyot   va
kambag‘allikni qisqartirish vazirligi sayti.
www.mf.uz - O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi sayti.
www.stat.uz - O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo‘mitasi sayti.
www. soliq.uz - O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo‘mitasi sayti.
www.cbu.uz - O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki sayti.
www.webofscience.com - Xalqaro ilmiy maqolalar platformasi.
www.sciencedirect.com - Xalqaro ilmiy maqolalar platformasi.
www.wordbank.org  – Jahon banki sayti.
www.scopus. com- Xalqaro ilmiy maqolalar platformasi.
www.ebrd.org  – Evropa tiklanish va taraqqiyot banki sayti.
www.imf.org – Xalqaro valyuta jamg‘armasi sayti.
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский