Iqtisodiy erkin zonalarni rivojlantirishda soliq instrumentlaridan samarali foydalanish

IQTISODIY ERKIN ZONALARNI RIVOJLANTIRISHDA SOLIQ
INSTRUMENTLARIDAN SAMARALI FOYDALANISH
MUNDARIJA:
KIRISH…………………………………………………………………………….2
ASOSIY QISM
I BOB  ERKIN IQTISODIY ZONALARNING IQTISODIY AHAMIYATI 
VA TURLARI
1.1 ERKIN IQTISODIY XUDUDLARNING IJTIMOIY IQTISODIY 
SAMARADORLIGI…………………………………………………………….…5
1.2  O`ZBEKISTONDA ERKIN IQTISODIY ZONALAR FAOLIYATI……….10
II BOB  IQTISODIYOTNI MODERNIZATSIYALASH SHAROITIDA 
MAMLAKATIMIZDA ERKIN IQTISODIY ZONALARGA 
INVESTITSIYALAR JALB QILISH ISTIQBOLLARI
2.1  Iqtisodiy erkin zonalarni rivojlantirishda soliq instrumentlaridan 
foydalanish ……………………………………... ……………………………...…16
2.2  ERKIN IQTISODIY HUDUDLARNI  YARATISHDA JAHON 
TAJRIBALARI………………………………………………………………..….25
XULOSA……………………………………………………………………........30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………..31
1 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Bugun   iqtisodiyotni   erkinlashtirish   va
modernizatsiyalash,   shu   orqali   jahon   standartlariga   javob   beradigan   mahsulot
ishlab   chiqarishga   erishish   xorijiy   sarmoyalarni,   eng   avvalo,   to`g`ridan-to`g`ri
investitsiyalarni   jalb   qilish   bo`yicha   qulay   shart-sharoitlar   yaratish   har   qanday
mamlakat   uchun   eng   dolzarb   masalalardan   biri   hisoblanadi.   Bunday   vazifalarni
amalga   oshirishda   esa   erkin   iqtisodiy   zonalar   muhim   o`rin   tutadi.   Jahon
tajribasidan ma`lumki, erkin iqtisodiy zonalar innovatsion faoliyatni rivojlantirish,
ilg`or   texnologiyalarni   joriy   qilish,   eksport,   shuningdek,   transport   va
telekommunikatsiya   infratuzilmasini   jadal   rivojlantirish,   mahalliy   mahsulot   va
xizmatlarning   ichki   va   tashqi   bozorlarda   xalqaro   sifat,   sertifikatlashtirish
talablarini   joriy   etish   orqali   raqobatdoshligini   oshirish,   yangi   ish   joylarini   barpo
etish va shu kabi bir qator muhim masalalarni hal etish imkonini beradi.
Pul-kredit va soliq siyosatida  imtiyozlarni joriy qilish, davlatning industrial
siyosatiga mos ravishda sarmoya kiritayotgan investorlarga ma`lum bir imtiyozlar
“paketi”ni taqdim etish va ular uchun zarur bo`lgan infratuzilmaviy sharoit hamda
qulayliklarni   yaratish   ana   shunday   vositalar   sirasiga   kiradi.   Ularning   barchasi
“Erkin   iqtisodiy   zonalar”   (EIZ)   deb   ataluvchi   ma`muriy-iqtisodiy   tuzilmalarda
mujassamdir.   Shu   o`rinda   birinchi   Prezidentimizning   quyidagi   fikrlarini   keltirish
o`rinlidir:   “Investorlarga   keng   soliq   imtiyozlari   va   preferentsiyalar   berilgan
«Angren»   maxsus   industrial   zonasi,   «Navoiy»   erkin   industrial-iqtisodiy   zonasi,
«Jizzax»   maxsus   industrial   zonasining   tashkil   etilgani   yuqori   texnologiyalarga
asoslangan korxonalarni rivojlantirish imkonini kengaytirdi. Ushbu zonalar uchun
zarur   tashqi   muhandislik   va   transport   infratuzilmasi   to`liq   respublikamiz
mablag`lari   hisobidan   barpo   etilmoqda”   Mamlakatimiz   iqtisodiyotiga   chet   el
investitsiyalarini yanada ko`proq jalb qilishga bugun respublikamiz taraqqiyotining
ustuvor vazifalaridan biri sifatida e`tibor qaratilmoqda. 
Kurs   ishining   maqsadi:   Erkin   iqtisodiy   zonalar   mintaqani   jadal   ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlantirish uchun mamlakat va chet el kapitalini, istiqbolli texnologiya
va   boshqaruv   tajribasini   jalb   etish   maqsadida   tuziladigan,   aniq   belgilangan
2 ma'muriy   chegaralari   va   alohida   huquqiy   tartiboti   bo`lgan   maxsus   ajratilgan
zonadir.     Odatda,   har   bir   mamlakatda   milliy   iqtisodiyotni   tashkil   etish   va
rivojlantirishda   erkin   iqtisodiy   zonalar   muhim   ijtimoiy-iqtisodiy   ahamiyat   kasb
etadi.   Ta`kidlash   kerakki,   XX   asrning   ikkinchi   yarmidan   boshlab   erkin   (maxsus)
iqtisodiy   zonalar   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning   ajralmas   qismiga   aylandi.
Jahon xo`jalik aloqalari uchun erkin iqtisodiy zonalar xalqaro tovar ayitrboshlashni
faollashtirish   hisobiga   iqtisodiy   o`sishni   tezlashtirish,   sarmoyalarni   jalb   etish,
iqtisodiy jarayonlarni chuqurlashtirish omili sifatida muhim rol o`ynamoqda.  
Kurs ishining vazifalari:
-   Mavzuga oid ilmiy, o’quv va badiiy manbalarni o’rganish
- Pedagogik tajriba uchun vositalar tanlash
- Tajribani tashkil etish va olib borish
- Olingan natijalar tahlilini amalga oshirish va tegishli tavsiyalar berish
- Kurs ishini talab darajasida jihozlash va rasmiylashtirish.
Kurs   ishining   obyekti:   Erkin   iqtisodiy   xududlarning   ijtimoiy   iqtisodiy
samaradorligini oshirish yo'llari.
Kurs ishining predmeti       Erkin iqtisodiy hudud haqida tushuncha birinchi
marta   1973-yil   18maydagi   Kioto   konvensiyasida   berilgan.   Unga   ko’ra   erkin
iqtisodiy   hudud   deb   –   mamlakatning   bir   qismini   Ya’ni   tovarlar   importi   va
eksportini,   bojxona   va   soliq   cheklovlarisiz   olib   kirish   mumkin   bo’lgan   hududga
aytiladi.   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   5–sessiyasida   qabul   qilingan
«erkin iqtisodiy hudud to’g’risida»gi qonunning 1–moddasida esa quydagicha tarif
berilgan:   -   «Erkin   iqtisodiy   hududlar   deb   –   mintaqani   jadal   ijtimoiy   iqtisodiy
rivojlantirish   uchun   ichki   va   tashqi   kapitalni,   istiqbolli   texnologiyalar   va
boshqaruvga   oid   tajribalarni   jalb   etish   maqsadida   tuziladigan,   aniq   belgilangan
ma’muriy   chegaralari   va   alohida   huquqiy   tartiboti   bo’lgan   maxsus   ajratilgan
hududga aytiladi». 
Kurs ishining metodlari : Kuzatish, suhbat, adabiyotlar tahlili.
3 Kurs ishining metodologik asosi      Erkin iqtisodiy zonalar mintaqani jadal
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   uchun   mamlakat   va   chet   el   kapitalini,   istiqbolli
texnologiya   va   boshqaruv   tajribasini   jalb   etish   maqsadida   tuziladigan,   aniq
belgilangan   ma'muriy   chegaralari   va   alohida   huquqiy   tartiboti   bo`lgan   maxsus
ajratilgan zonadir.  Odatda, har bir mamlakatda milliy iqtisodiyotni tashkil etish va
rivojlantirishda   erkin   iqtisodiy   zonalar   muhim   ijtimoiy-iqtisodiy   ahamiyat   kasb
etadi. 
Kurs   ishining   ilmiy   va   amaliy   ahamiyati:     Erkin   iqtisodiy   offshor
hududlari   deb   maxsus   soliq   tizimi   o’rnatilgan   hududga   aytiladi   yoki   bu   hududni
chet   el   investitsiyasiuchun   soliq   imtiyozlari   qo’llaniladigan   hudud   deb  ham   atash
mumkin.  Ma’lumki   xalqaro  xamjamiyatdagi   davlatlarda   soliq  tizimi   bir  –  biridan
anchagina   farq   qiladi.   Masalan:   Shvetsiyada   kompaniya   foydasining   63   foizi
soliqqa   tortilsa,   AQShning   Delavar   shtatida   esa   bu   salmoq   olinadigan   foyda
miqdoridan qat’iy nazar 400 AQSh dollarini tashkil etadi. 
Shuning   uchun   xar   qanday   kompaniya   ro’yxatga   olinish   davrida   soliqqa
tortilish sharoitlariga qarab 2 turga: 
1. Oddiy kompaniyalar. 
2. Offshor kompaniyalarga bo’linadi. 
Kurs ishining tuzilishi :  kurs  ishi  kirish, 2 ta bob, 4 ta paragraf, xulosa  va
tavsiyalar, foydalanilgan adabiyotlar,  va 35 betdan iborat.
4 I BOB  ERKIN IQTISODIY ZONALARNING IQTISODIY
AHAMIYATI VA TURLARI
1.1 ERKIN IQTISODIY XUDUDLARNING IJTIMOIY IQTISODIY
SAMARADORLIGI
Erkin   iqtisodiy   zonalar   mintaqani   jadal   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish
uchun   mamlakat   va   chet   el   kapitalini,   istiqbolli   texnologiya   va   boshqaruv
tajribasini jalb etish maqsadida tuziladigan, aniq belgilangan ma'muriy chegaralari
va   alohida   huquqiy   tartiboti   bo`lgan   maxsus   ajratilgan   zonadir.     Odatda,   har   bir
mamlakatda   milliy   iqtisodiyotni   tashkil   etish   va   rivojlantirishda   erkin   iqtisodiy
zonalar   muhim   ijtimoiy-iqtisodiy   ahamiyat   kasb   etadi.   Ta`kidlash   kerakki,   XX
asrning   ikkinchi   yarmidan   boshlab   erkin   (maxsus)   iqtisodiy   zonalar   xalqaro
iqtisodiy   munosabatlarning   ajralmas   qismiga   aylandi.   Jahon   xo`jalik   aloqalari
uchun erkin iqtisodiy zonalar xalqaro tovar ayitrboshlashni  faollashtirish hisobiga
iqtisodiy   o`sishni   tezlashtirish,   sarmoyalarni   jalb   etish,   iqtisodiy   jarayonlarni
chuqurlashtirish   omili   sifatida   muhim   rol   o`ynamoqda.     Mahsulotlar   bojxona
hududidan   tashqarida   deb   ko`riladigan   erkin   zonani   o`ziga   xos   tashqi   savdo
aknlavi   sifatida   ta`riflagan   1973   yilgi   Kioto   konventsiyasi   imzolanganidan   beri
erkin   iqtisodiy   zonalar   ko`plab   mamlakatlarga   tarqaldi.   Masalan,   o`tgan   asrning
90-yillarida   turli   ko`rinishdagi   minglab   erkin   iqtisodiy   zonalar   faoliyat   ko`rsata
boshladi.   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.   Karimov   Vazirlar   Mahkamasi
majlisida   "2015   yilda   amalga   oshirgan   keng   ko`lamli,   uzoqni   ko`zlagan
islohotlarni   hayotga   tatbiq   etish   erkin   tadbirkorlikka   keng   imtiyoz   va
preferentsiyalar  yo`lini  ochib berish, investitsiyalar, avvalo, chet el  investitsiyala-
rining hajmini oshirish iqtisodiyotimizning barqaror o`sish sur`atlari va uning mak-
roiqtisodiy   mutanosibligi   bo`yicha   o`z   ijobiy   ta`sirini   berdi.   Mamlakatimiz
iqtisodiyotini   tarkibiy   o`zgartirish,   tarmoqlarni   modernizatsiya   qilish,   texnik   va
texnologik yangilashga doir loyihalarni amalga oshirish uchun investitsiyalarni jalb
qilish   borasida   bajarilayotgan   ishlar   alohida   e`tiborga   loyiq.     2015   yilda   ana   shu
5 maqsadlarga barcha moliyalashtirish  manbalari  hisobidan 15 milliard 800 million
AQSH dollari miqdorida investitsiyalar jalb etildi va o`zlashtirildi. Bu 2014 yilga
nisbatan   9,5   foiz   ko`p   demakdir.   Jami   investitsiyalarning   3   milliard   300   million
dollardan   ziyodi   yoki   21   foizdan   ortig`i   xorijiy   investitsiyalar   bo`lib,   shuning   73
foizi to`g`ridan-to`g`ri chet el investitsiyalaridir"2, deya alohida ta`kidlab o`tgandi.
Albatta,   buning   negizini     O`zbekistonda   chet   ellik   investorlar   uchun   qulay   muhit
shakllantirishga,   qonunchilik   kafolatlari   va   imtiyozlarning   yaxlit   tizimini
yaratishga, shuningdek, ular  ishtirokidagi korxonalar faoliyatini rag`batlantirishga
qaratilgan kompleks huquqiy, institutsiyaviy hamda tashkiliy tadbirlarning amalga
oshirilganligi tashkil qiladi. 
Mutaxassislarning   fikricha,   2000   yilga   kelib   ana   shu   EIZlar   orqali   jahon
savdo aylanmasining 30 foizi aylana borshladi. o`z faoliyatining barqarorligi uchun
imtiyozli sharoitlarni qidirib yurgan xalqaro korporatsiyalar EIZni yuqori daromad
topishi   mumkin   bo`lgan   qulay   hududlar   sifatida   ko`rishadi.   Amaliyotda   erkin
iqtisodiy zonalarni tashkil etishning bir qancha turlari mavjud. Ularni tashkil etish
har bir mamlaktda olib borilayotgan iqtisodiy, moliyaviy va ijtimoiy siyosat bilan
bevosita   bog`liq   bo`ladi.   CHunki,   bir   davlatning   geografik   joylashuvi   boshqa
davlatning   geografik   joylashuvidan   tubdan   farq   qiladi.   Shunga   muvofiq,   har   bir
davlatda   erkin   iqtisodiy   zonalarni   tashkil   etish   turlicha   bo`ladi.   Erkin   iqtisodiy
zonalar   mamlakatning   boshqa   qismlarida   ishlatilmaydigan   imtiyoz   va
rag`batlarning   o`ziga   xos   tizimi   qo`laniladigan   milliy   iqtisodiy   zonaning   bir
qismidir.   Erkin   iqtisodiy   zonalarni   tashkil   qilishning   muhim   sababalaridan   biri
shundaki,   ko`pincha   davlat   iqtisodiyotini   kapital   oqimi   uchun   to`liq   ochishni,
o`ziga xos investitsiya oqimini hamma joyda ishlatishni istamaydi. SHuning uchun
ham   maxsus   zona   sifatida   qisman   ochilikni   ishlatadi.   Erkin   iqtisodiy   zonalar
tashkil  qilish va  ular  faoliyatining jahon tajribasi  shuni  ko`rsatadiki, jahon bozori
bilan   integratsiyani   chuqurlashtirish,   xalqaro   iqtisodiy   aloqalarni   rag`batlantirish
maqsadidad   tuzilgan   zonalar   (erkin   savdo   zonasi,   eksport   ishlab   chiqarilishi,
bojxona   va   boshqa   zonalar)   bilan   birga   ma`lum   bir   faoliyat   shakli   va   ishlab
chiqarish   sohasini   rag`batlantirish   uchun   tashkil   qilingan   alohida   rejimli   maxsus
6 zonalar   ham   mavjud   bo`ladi.   Masalan,   qoloq   tumanlarni   rivojlantirishni,   qoloq
tumanlarni sanoatlashtirishni rag`batlantiruvchi maxsus zona. Shuning uchun erkin
iqtisodiy   zonalar   tashkil   qilishning   sabablari   va   maqsadlari   har   bir   holatda
o`zgacha   bo`lib,   bir-biriga   o`xshamasligi   mumkin.   Masalan,   AQSh,   Buyuk
Britaniya kabi sanoati rivojlangan davlatlarda erkin iqtisodiy zonalar depressiyaga
uchragan   tumanlarda   kichik   va   o`rta   biznesni   rivojlantirishga   yo`naltirilgan
mintaqaviy   siyosatni   amalaga   oshirish   uchun   tashkil   qilingan.   Bu   maqsadda
tadbirkorlarga   mamlakatning   boshqa   tumanlaridagiga   nisbatan   ko`proq   faoliyat
erkinligi   va   sezilarli   moliyaviy   imtiyozlar   beriladi.   Bu   dasturlar   xorijiy   jalb
qilishga qaratilmagan. Xuddi shu maqsadda rivojlanayotgan davlatlarda ham erkin
iqtisodiy   zonalar   tashkil   qilinadi.   Bu   esa   qoloq   tumanlarni   dinamik   ravishda
rivojlanayotgan   tumanlarga   aylantirish   imkoniyatini   beradi.   Ammo   sanoat
rivojlangan davlatlardan farqli ravishda bu mamlakatlarda ko`proq xorijiy kapitalni
jalb qilishga harakat qilinadi. Ayrim hollarda u yoki bu erkin iqtisodiy zonani aniq
klassifikatsiyalash   qiyin.   Chunki   ular   ko`plab   zonalarning   xususiyatlariga   ega.
Rossiyalik   mutaxassislar   tomonidan   xo`jalik   ixtisoslashuvi   -   zonada   faoliyat
ko`rsatayotgan   asosiy   ko`pchilik   firmalarning   ixtisoslashuvi   bo`yicha
klassifikatsiya   ishlabchiqilgan(1-rasm).   Erkin   iqtisodiy   zonalar
klassifikatsiyasidagi   markaziy   o`rin   sanoat   qayta   ishlash   zonalariga   berilgan.
Erkin iqtisodiy zonalarning eng oddiy ko`rinishlaridan biri erkin bojxona zonalari
hisoblanadi (EBZ). Bu zonalar erkin savdo zonalari kabi birinchi avlod zonalariga
kiradi. Ular 17-18 asrlardan buyon mavjud. Bu zonalarda tranzit yoki kassignatsion
omborlar,   eksportga   mo`ljallangan   tovarlarni   qadoqlash   va   kam   miqdorda   qayta
ishlash   bo`ladi.  Bunday   zonalarnni   ko`pincha   bond  omborlari   yoki   erkin  bojxona
zonalari   deb   ataladi.   Erkin   bojxona   zonalari   tovar   olib   kirish   va   olib   chiqishda
bojdan   ozod   qilinadi.   Ular   ko`plab   mamlakatlarda   mavjud.     Erkin   savdo   zonalari
(ESZ)   ham   dunyoda   keng   tarqalgan.   Uning   maqsadi   savdoni   rag`batlantirish,
savdo   operatsiyalarini   tezlashtirish,   savdo   xarajatlarini   kamaytirishdan   iborat.
ESZlari   umumiy   va   maxsus   (subzona)   zonalarga   ajratiladi.   Ularda   kiritilgan
tovarlarni omborlarga joylashtirish va qayta ishlash amalaga oshiriladi subzonalar
7 faoliyati umumiy zonadan tashqariga chiquvchi alohida yirik kompaniyalar tashkil
qilinadi. Subzonalarda eksport uchun yoki import o`rnini bosuvchi tovarlar ishlab
chiqariladi.   Erkin  savdo  zonalari  qatoriga  imtiyozli   holatga   ega  bo`lgan  ananaviy
erkin   portlarni   kiritish   mumkin.     Sanoat   ishlab   chiqarish   zonalari   ikkinchi   avlod
zonalari   hisoblanadi.   Ular   erkin   iqtisodiy   savdo   zonalariga   faqat   tovar   emas,
kapital   ham   olib   kirilishi   va   ularda   faqat   savdo   bilan   emas,   ishlab   chiqarish
faoliyati bilan ham shug`ullanishi oqibatida erkin savdo zonalarining evolyutsiyasi
natijasida vujudga keldi. Sanoat ishlab chiqarish zonalari maxsus boj rejimiga ega
bo`lgan   zonalarda   tashkil   qilinadi.   Bu   zonalar   sezilarli   soliq   va   moliyaviy
imtiyozlarga   ega   bo`ladilar.   Eksport   ishlab   chiqarish   zonalari   ayniqsa
rivojlanayotgan   davlatlarda   keng   tarqalgan.   Bunday   zonalardan   “yangi   industrial
davlatlarda”  eng  katta  samara   olingan.  Eksport  ishlab   chiqarish  zonalarini   tashkil
qilish   mantiqi   rivojlanayotgan   mamlakatlar   iqtisodiyoti   bilan   belgilangan   edi.   60
yillarning   o`rtalarida   bu   Erda   sanoat   eksportini   rag`batlantirish   va   xorijiy   kapital
oqimi   yordamida   bandlik   darajasini   oshirish   zaruriyati   tugatilagn   edi.   Texnika
kiritish   zonalari   uchinchi   avlod   zonalari   hisoblanadi   (70-80-yillar).   Ular   stixiyali
tarzda hosil bo`ladi yoki maxsus ravishda davlat yordamida yirik ilmiy markazlar
atrofida tashkil qilinadi. Ularda yagona soliq va moliyaviy tizimdan foydalanuvchi
milliy va xorijiy tadqiqotchilik, loyiha, ilmiy-ishlab chiqarish firmalari jamlanadi.
Turli   moliya-iqtisodiy,   sug`urta   va   boshqa   xizmatlar   ko`rsatuvchi   firma   va
tashkilotlar   uchun   tadbirkorlik   faoliyatining   imtiyozli   sharoitlari   yaratiladigan
zonalar servis zonalar deb ataladi. Servis zonalar qatoriga offshor zonalar (OZ) va
soliq gavanlari kiradi (SG) kiradi. OZ va SG tadbirkorlarni qulay valyuta- moliya,
fiskal   sharoitlar,   bank   va   tijorat   sirlarining   yaxshi   saqlanishi,   davlat
boshqaruvining kamligi bilan o`ziga jalb qiladi. Offshor zonada ro`yxatga olingan
va   soliq   va   boshqa   imtiyozlar   olishga   nomzod   bo`lgan   kompaniyalarga
qo`yiladigan   aosiy   talab   –   offshor   markaz   joylashga   davlatning   rezidenti
bo`lmaslik va bu davlat zonaida daromad olmaslikdir. Soliq gavanlarining offshor
zonalardan   farqi   shundaki,   u   Erda   barcha   firmalar   (xori   firmalari   ham,   maxalliy
firmalar   ham)   faoliyatning   barcha   turlari   yoki   ba`zi   turlari   bilan   shug`ullanishad
8 imtiyozlarga   ega   bo`ladilar.   Offshor   zonaalarni   tashkil   qiluvchi   davlatlar
qo`shimcha   xorijiy   kapital   jalb   qilish,   offshor   zonada   ro`yxatga   olingan
korxonadan   foyda   olish,   maxalliy   mutaxassislar   uchun   qo`shimcha   ish   joylarini
tashkil   qilinishi   orqali   foyda   ko`radilar.   Offshor   kompaniyalar   faoliyat
ko`rsatayotgan davlatlar qatoriga Lixtenshteyn, Panama, Normandiya orollari, Men
orollari   (Britaniya),   Antil   orollari,   Gonkong,   Madeyra,   Liberiya,   Irlandiya,
SHveystariya   va   boshqalar   kiradi.   Oxirgi   o`n   yillikda   bularga   Malta,   Mavrikiya,
g`arbiy   Samoa,   Isroil,   Malayziya   (Labuan   oroli)   va   boshqa   davlatlar   qo`shildi.
Erkin   iqtisodiy   zonalar   ularni   tashkil   qiluvchilar   tomonidan   ochiq   iqtisodiyot
tamoyillarini   amalaga   oshirishdagi   muhim   bosqich   sifatida   quriladi.   Ularning
faoliyat ko`rsatishi tashqi iqtisodiy faoliyatni faollashtirish va erkinlashtirish bilan
bog`lanadi.   Erkin   iqtisodiy   zonalarning   iqtisodiyotning   tashqi   dunyoga   ochiqligi
katta   darajada   bo`ladi.   Bojxona,   soliq   va   investitsion   rejimi   esa   tashqi   va   ichki
investitsiyalar uchun qulaydir. Amalda erkin iqtisodiy zona jahon kapital xo`jaligi
miqyosida   migratsiya   qilib   yurgan   kapital   uchun   qopqon   hisoblanadi.   Mamlakat
ichidagi   iqtisodiy   jaryonlarni   faollashtirishda   foydalanish   uchun   xorijiy   kapitalni
jalb   qilishdan   tashqari   sanoat   erkin   iqtisodiy   zonalarning   yana   uchta   vazifasi
ko`rsatiladi: 
9 1.2  O`ZBEKISTONDA ERKIN IQTISODIY ZONALAR FAOLIYATI
Mamlakatimiz   iqtisodiy   yutuqlarga   erishayotgan   bir   sharoitda,   milliy
iqtisodiyotni   yanada   rivojlantirish   uchun   jahon   standartlariga   javob   beradigan   va
jahon   bozorlarida   talab   qilinadigan   mahsulot   ishlab   chiqarishni   ta`minlaydigan,
zamonaviy   yuqori   texnologiyali   ishlab   chiqarishlarni   tashkil   etish   uchun   xorijiy
investitsiyalarni,   birinchi   galda   to`g`ridan-to`g`ri   investitsiyalarni   jalb   etish
bo`yicha   qulay   shart-sharoitlar   yaratish,   shuningdek   Navoiy   viloyatining   sanoat
salohiyatini,   ishlab   chiqarish,   tarnsport-tarnzit   va   ijtimoiy   infratuzilmasini
rivojlantirish   maqsadida   2008   yil   2   dekabrda   O`zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   “Navoiy   viloyatida   erkin   industrial-iqtisodiy   zona   tashkil   etish
to`g`risida”gi   farmoni   qabul   qilindi.     O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
2012   yil   13   apreldagi   “Angren”   maxsus   industrial   zonasini   barpo   etish
to`g`risida”gi   PF-4436-son   Farmoni   mamlakatimizda   yana   bir   erkin   iqtisodiy
zonani   yaratishga,   yuqori   qo`shilgan   qiymatga   ega   bo`lgan   raqobatbardosh
mahsulot   ishlab   chiqarishni   ta’minlaydigan   zamonaviy,   yuksak   texnologiyali
ishlab   chiqarishlarni   tashkil   etish   uchun   iqtisodiyotimizga   xorijiy   va   mahalliy
investitsiyalarni jalb etish bo`yicha qulay shart-sharoitlarni shakllantirishga imkon
yaratdi.   Yuqori   qo`shilgan   qiymatga   ega   bo`lgan   raqobatbardosh   mahsulot   ishlab
chiqarishni   ta’minlaydigan   zamonaviy,   yuksak   texnologiyali   ishlab   chiqarishlarni
tashkil   etish   uchun   xorijiy   va   mahalliy   investitsiyalarni   jalb   etish   bo`yicha   qulay
shart-sharoitlarni shakllantirish, Jizzax va Sirdaryo viloyatlarining ishlab chiqarish
va   resurs   salohiyatidan   kompleks   hamda   samarali   foydalanish,   shu   asosda   yangi
ish   joylarini   yaratish   va   aholi   daromadlarini   oshirish   maqsadida,   shuningdek
O`zbekistonda   o`zbek-xitoy   sanoat   parkini   barpo   etish   loyihasini   amalga   oshirish
bo`yicha   o`zaro   anglashuv   to`g`risidagi   memorandumga   muvofiq   2013   yil   18
martda   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Jizzax”   maxsus   industrial
zonasini   barpo   etish   to`g`risida”   Farmoni   qabul   qilindi.   Navoiy   viloyatiga   jalb
10 qilingan   investitsiyalar   2007   yilda   2,4   mln   AQSH   dollarini   tashkil   etgan   bo`lsa,
2008   yilda   1,0   mln   AQSH   dollarini   tashkil   etgan   va   2009   yilga   kelib   bu
ko`rsatkich   yana   ortgan   va   4,8   mln   AQSH   dollariga   yetkazilgan.   Bu
ko`rsatkichlarni foizlarda hisoblaydigan bo`lsak, 2007 yilda iqtisodiyotga jami mln
AQSH dollari miqdorida xorijiy investitsiya jalb qilingan bo`lsa, shundan 1,2 foizi
Navoiy viloyatiga to`g`ri keladi. 2008 yilda bu ko`rsatkich 2,6 foizni tashkil etadi.
2009   yilda   jahon   moliyaviy-   iqtisodiy   inqirozi   sharoitida   nafaqat   O`zbekistonda,
balki   butun   dunyoda   ham   xorijiy   invesititsiyalar   jalb   qlish   jarayoni   ancha
sustlashgan.   Shu   bois   O`zbekiston   Respublikasi   hududlarida   343   ta   loyiha
doirasida   477,6   mln.   doll.   xorijiy   investitsiyalar   o`zlashtirilishi   ko`zda   tutilib,
bunda Navoiy viloyatining salmog`i 1 foizni tashkil etadi.   “Navoiy” EIZda 2010
yilda umumiy qiymati 31 mln dollarlik to`g`ridan-to`g`ri xorijiy invesititsyalar jalb
qilish   orqali   11ta   investitsion   loyihalar   amalga   oshirildi.   Faoliyat   ko`lami   tobora
kengayib borayotgan ushbu hududda o`tgan vaqt mobaynida 12 ta yangi  korxona
qurilib,   foydalanishga   topshirildi.   2012   yilda   ular   tomonidan   80   milliard   so`mlik
mahsulot   ishlab   chiqarildi.   2015   yilga   qadar   umumiy   qiymati   270   million   AQSh
dollarilik yana 24 ta loyihani hayotga tatbiq etish rejalashtirilgan edi. 2015 yilning
o`zida ishlab chiqarilgan mahsulotlar  hajmi 180 milliard so`mdan ortiqni, eksport
hajmi   esa   5   million   AQSH   dollaridan   ziyodni   tashkil   etdi.   2014   yil   bilan
taqqoslaganda, o`tgan yili eksport hajmi 3 baravar ortdi.  “Angren” EIZda 2012-yil
aprelidan   buyon   umumiy   qiymati   166   million   dollar   bo`lgan   9   ta   loyiha   amalga
oshirilganini   va   1309   ta   ish   o`rni   yaratilgan   2014-   yilda   Angrenda   yangi
zamonaviy shakar zavodi qurib bitkazildi. Singapur va Avstriya kompaniyalari bu
korxona   uchun   108   million   dollar   sarflashdi.Bundan   tashqari,   bu   zonada
“O`zbekenergo”   DAK   koreyalik   hamkorlari   bilan   diodli   yorug`lik   lampalarini
ishlab chiqarishni yo`lga qo`ydi.“Angren” maxsus industrial zonasi  zonaida qisqa
muddatda   umumiy   qiymati   qariyb   44   million   dollar   bo`lgan   5loyiha   asosida
energiyani   tejaydigan   diodli   yorug`lik   lampalar,   turli   kattalikdagi   mis   quvurlar,
ko`mir briketlari kabi yuksak texnologiyalar asosidagi mahsulotlar ishlab chiqarish
o`zlashtirildi.     Hozirgi   kunda   “Angren”   maxsus   industrial   zonasida   jami   11
11 korxona   faoliyat   ko`rsatayapti.   Ularda   shakar   va   mis   quvurlaridan   tashqari,
ko`chalar hamda binolar uchun tejamkor yoritqichlar, ko`mir briketlar, zamonaviy
qurilish   materiallari   kabi   mahsulotlar   ishlab   chiqariladi.   Korxonalarda   ish   bilan
band   bo`lganlar   soni   esa   bir   yarim   ming   kishiga   Etib   qoldi.   Umuman   olganda,
“Angren”   EIZ   ma`muriy   kengashi   tomonidan   23   ta   loyiha   ma`qullangan   bo`lib,
ularning   qiymati   qariyb   458   million   AQSH   dollarini   tashkil   qiladi.   Quyidagi
jadvalda   Navoiy   va   Angren   EIZlardada   2016-yilda   amalga   oshirilishi
rejalashtirilgan   loyihalar   to`g`risida   ma`lumot   keltirilgan.   2013-2015   yillarda
Jizzax”   EIZda   29,5   million   AQSh   dollari   miqdoridagi   kapital   qo`yilmalarni
o`zlashtirish,   "Jizzax"   EIZning   Sirdaryo   filialida   umumiy   qiymati   31,8   million
AQSh   dollari   bo`lgan   3   ta   loyiha   joylashtirilishi   mo`ljallangan   edi.   2014   yilda
vohada xorijiy investorlar ishtirokida 12 ta sanoat korxonasi tashkil etildi. Yaqinda
bu yerda loyiha qiymati 12 million AQSh dollari qiymatidagi mablag` evaziga 3 ta
yirik sanoat korxonalari ish boshladi. Ma`lumot o`rnida yana shuni aytish kerakki,
“Jizzax”   EIZda   bugungi   kunga   qadar   51   million   dollarlik   (uning   yarmidan   ko`pi
to`g`ridan-to`g`ri   xorijiy   sarmoyalar)   13   ta   loyiha   amalga   oshirildi.   Joriy   yilda
ularning   sonini   11   taga   ko`paytirish   va   buning   uchun   156   million   dollarlik
investitsiya jalb etish mo`ljallangan.
Korporativ   boshqaruv   ilmiy-ta’lim   markazida   “Erkin   iqtisodiy   va   kichik
sanoat zonalarini rivojlantirishning xalqaro tajribasi hamda xorijiy investitsiyalarni
jalb qilish bo‘yicha marketing strategiyasi” mavzuida seminar bo‘lib o‘tdi.
Xususiylashtirilgan   korxonalarga   ko‘maklashish   va   raqobatni   rivojlantirish
davlat   qo‘mitasi   tomonidan   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi,
Investitsiyalar   bo‘yicha   davlat   qo‘mitasi,   USAIDning   mamlakatimizdagi
vakolatxonasi   hamkorligida   tashkil   etilgan   tadbirda   vazirlik   va   idoralar   mas’ul
xodimlari, xalqaro ekspertlar, erkin iqtisodiy  va sanoat  zonalari  rahbarlari, kichik
va o‘rta biznes vakillari ishtirok etdi.
Investitsiyalar   bo‘yicha   davlat   qo‘mitasi   raisining   birinchi   o‘rinbosari
L.Qudratov,   AQSh   xalqaro   taraqqiyot   agentligi   –   USAIDning   Markaziy   Osiyo
bo‘yicha mintaqaviy savdo masalalarida katta maslahatchisi R.Rojers va boshqalar
12 mamlakatimizda   tashkil   etilayotgan   erkin   iqtisodiy   zonalar   hududlarning   ishlab
chiqarish, resurs salohiyatidan samarali foydalanish, yangi ish o‘rinlari yaratish va
aholi   daromadini   oshirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etayotganini   qayd   etdi.   Erkin
iqtisodiy   zonalar   faoliyatini   tartibga   soladigan   mustahkam   baza   yaratilgani,   keng
ko‘lamli   soliq   va   bojxona   imtiyozlari   hamda   preferensiyalar   tizimini
shakllantirishda o‘ziga xos yondashuvning mavjudligi e’tirof etildi.
Ayni   paytda   mamlakatimizning   10   mintaqasida   14   erkin   iqtisodiy   zona
faoliyat   yuritmoqda.   Har   bir   viloyatda   kichik   biznes   subyektlarining   faoliyat
yuritishini   rag‘batlantirishga   xizmat   qiladigan   kichik   sanoat   zonalari   tashkil
etilgan.   Bu,   o‘z   navbatida,   yuqori   talab   va   tez   o‘zgaruvchan   bozor   mexanizmi
sharoitida iste’molchilarga zarur  tovar va xizmatlarni o‘z vaqtida ishlab chiqarish
va yetkazib berishda qator afzalliklarga ega.
Tadbirda ekspertlar O‘zbekistonda erkin iqtisodiy zonalarni tashkil  etish va
rivojlantirishning mustahkam  asosi,  bu borada  qo‘lga kiritilgan  xalqaro tajriba va
yutuqlar haqidagi ma’ruzalari bilan ishtirok etdi.
–   Mamlakatingizda   erkin   iqtisodiy   zonalarning   tashkil   etilishi   iqtisodiyotni
liberallashtirish  yo‘lidagi  muhim  qadamdir, – dedi  USAIDning sanoat  va maxsus
savdo   zonalarini   rivojlantirish   sohasidagi   yetakchi   eksperti   Xose   Keron.   –   Zero,
mazkur faoliyat samarasida iqtisodiyotda istiqbolli loyiha takliflarini shakllantirish,
sifatli   investitsiya   loyihalari   portfelini   yaratish,   eksportbop   tayyor   mahsulotlar
ishlab   chiqarish   va   yuqori   texnologiyali   korxonalar   tashkil   etish   mumkin.   Shu
ma’noda yurtingizda bu borada olib borilayotgan islohotlar va qo‘lga kiritilayotgan
amaliy natijalar e’tiborga molik.
Seminarda   xalqaro   ekspertlar   tomonidan   erkin   iqtisodiy   zonalar   faoliyati
samaradorligini   oshirish   yuzasidan   tavsiyalar   berildi,   shuningdek,   xorijiy
investorlarni jalb qilish bo‘yicha marketing strategiyalari ishlab chiqildi. 
Oliy Majlis Qonunchilik palatasidagi Tadbirkorlar va ishbilarmonlar harakati
–   O‘zbekiston   Liberal-demokratik   partiyasi   fraksiyasi   hamda   parlament   quyi
palatasining   Sanoat,   qurilish   va   savdo   masalalari   qo‘mitasi   hamkorligida   eshituv
o‘tkazildi.   Unda   deputatlar   “Maxsus   iqtisodiy   zonalar   to‘g‘risida”gi   O‘zbekiston
13 Respublikasi  qonunining joylarda ijro etilishi holati yuzasidan bir qator vazirlik va
idoralarning   hisobotini   eshitdi.   Eshituvda   erkin   iqtisodiy   zonalar   faoliyati,   ularda
amalga oshirilayotgan ishlar yuzasidan ma’lumot berildi.  Qayd etilganidek, bugungi
kunda   respublikamizda   sanoat,   farmatsevtika,   agrar   va   turizm   sohalariga
ixtisoslashgan   23   ta   erkin   iqtisodiy   zona   faoliyat   yuritmoqda.   Ularda   umumiy
qiymati   2,6   milliard   dollarlik   461   ta   loyiha   foydalanishga   topshirilishi   natijasida
36,5 mingta yangi ish o‘rni yaratilgan. Hozirda 2,8 milliard dollarlik 459 ta loyiha
amalga oshirilishi hisobiga 38,7 mingta yangi ish o‘rinlari yaratilishi rejalashtirilgan.
Shuningdek, umumiy qiymati 2,3 milliard dollarlik 229 ta istiqbolli loyiha bo‘yicha
shartnomalar   tuzilgan.   Joriy   yil   boshidan   hozirgi   kunga   qadar   erkin   iqtisodiy
zonalarda qiymati 208,6 million dollarlik 21 ta loyiha ishga tushirilib, 120,9 million
dollarlik   mahsulot   eksport   qilingan.   Eksport   ko‘rsatkichi   yil   yakunigacha   370,4
million dollarga yetib, o‘tgan yilga nisbatan 70 foizga o‘sishi kutilmoqda.
Muhokamalar davomida deputatlar erkin iqtisodiy zonalar (EIZ)ning samarali
faoliyat   yuritishiga   to‘sqinlik   qiluvchi   tizimli   muammolar   va   kamchiliklar
mavjudligini aytib, bu kabi omillar investitsiya loyihalarini jadal amalga oshirishga
o‘z   ta’sirini   ko‘rsatayotganini   bildirdi.   Deputatlarning   aytishicha,   iqtisodiy   zonada
qo‘shimcha   elektr   energiyasi,   gaz,   ichimlik   suvi   va   oqova   suv   tarmoqlari   hamda
avtomobil   yo‘llarini   barpo   etish,   eng   muhimi,   EIZlardagi   loyihalarni   o‘z   vaqtida
ishga tushirish yurtimizda sanoatni yanada rivojlantirish, import o‘rnini bosuvchi va
eksportbop mahsulotlar ishlab chiqarishda muhim omil bo‘ladi.
–   Mamlakatimizda   zamonaviy   yuqori   texnologiyalarni   joriy   etish   hisobiga
eksportbop mahsulotlar  ishlab chiqarish, mavjud xomashyoni  chuqur  qayta ishlash
orqali   tayyor   mahsulotlar   turi   va   ulushini   ko‘paytirish   jarayoni   yanada   jadal   tus
olmoqda, – dedi Oliy Majlis Qonunchilik palatasidagi O‘zLiDeP fraksiyasi rahbari
A.Haitov. – Ayni vaqtda EIZlarda meva-sabzavot va qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini
chuqur   qayta   ishlash,   saqlash   va   qadoqlash,   ekologik   jihatdan   xavfsiz   kimyo,
farmatsevtika,   qurilish   materiallari   va   boshqa   yo‘nalishlarda   zamonaviy   ishlab
chiqarish   quvvatlari   tashkil   etilayotgani   quvonarli,   albatta.   Chunki   erkin   iqtisodiy
zonalar hududlarda ishlab chiqarish va resurs salohiyatlaridan samarali foydalanish,
14 pirovardida,   yangi   ish   o‘rinlarini   ochish,   aholining   barqaror   daromadi   hamda
turmush farovonligini oshirishga xizmat qiladi.
Yig‘ilishda   xalq   vakillari   farmatsevtika   yo‘nalishidagi   loyihalar
oqsayotganiga   e’tibor   qaratdi.   Ta’kidlanganidek,   bu   yo‘nalishdagi   7   ta   iqtisodiy
zonalarda   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalar   bo‘yicha   29   ta   loyiha   amalga
oshirilmoqda.   Shundan   14   tasi   hayotga   tatbiq   etilgan   bo‘lsa,   qolgan   15   tasida
muammo borligi qayd etildi.
Deputatlar   buning   sabablari   bilan   qiziqdi.   O‘zbekiston   Liberal-demokratik
partiyasi   tarmoqlararo   sanoat   kooperatsiyasini   kengaytirish,   farmatsevtik   erkin
iqtisodiy   hududlar   faoliyatini   tashkil   etish,   sanoat   plantatsiyalarini   yaratish   va
dorivor o‘simliklarni yetishtirish kabi maqsadli dasturlarni amalga oshirish asosida
dori vositalari va biologik faol moddalarning ishlab chiqarilishini qo‘llab-quvvatlash
maqsadini o‘z oldiga qo‘ygan. Ushbu dasturiy vazifalardan kelib chiqib, deputatlar
bu   masala   yuzasidan   joylarga   chiqqan   holda   o‘rganishlar   olib   borishi,   muammo
yechimi   kimga   bog‘liqligini   aniqlashi   va   masalaga   ijobiy   yechim   topishi   zarurligi
ta’kidlandi.
Yig‘ilishda   EIZ   ishtirokchilariga   soliq   va   bojxona   to‘lovlari   bo‘yicha
belgilangan   imtiyozlarning   ijrosini   ta’minlash,   samarali   investitsiya   siyosatini
amalga   oshirish,   erkin   iqtisodiy   zonalarni   istiqbolda   rivojlantirish   konsepsiyalarini
tasdiqlash bilan bog‘liq masalalar ham muhokama qilindi.
15 II BOB  IQTISODIYOTNI MODERNIZATSIYALASH SHAROITIDA
MAMLAKATIMIZDA ERKIN IQTISODIY ZONALARGA
INVESTITSIYALAR JALB QILISH ISTIQBOLLARI
2.1  IQTISODIY ERKIN ZONALARNI RIVOJLANTIRISHDA SOLIQ
INSTRUMENTLARIDAN FOYDALANISH
Ayni   paytda   mamlakatimizda   ishlab   chiqarish   infratuzilmasi   tarkibiga
kiruvchi   tarmoqlar   va   korxonalarning   yetarli   darajada   taraqqiy   etmaganligi
mahsulotlari ishlab chiqarish samaradorligini oshirish va mahsulot ishlab chiqarish
hajmini   oshirish   hamda   iqtisodiy   o`sishni   ta`minlash   borasidagi   ba`zi   bir
muammolarni   keltirib   chiqarmoqda.   Ushbu   masala   xususida   mamlakatimiz
Prezidenti   SH.Mirziyoevning   quyidagi   fikrlarni   keltirish   joiz:   “Hayotning   o`zi   va
o`tgan   yillar   tajribasi   hududlarni   kompleks   rivojlantirishni   va   infratuzilma
faoliyatini   tubdan   o`zgartirishni   ta`minlashdagi   jiddiy   kamchiliklarni   bartaraf
etishni   talab   qilmoqda”.   2016   yil   26   oktyabrda   qabul   qilingan   O`zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   «Erkin   iqtisodiy   zonalar   faoliyatini   faollashtirish   va
kengaytirishga   doir   qo`shimcha   chora-tadbirlar   to`g`risida”gi   farmoniga   muvofiq
mamlakatimizdaerkin iqtisodiy zonalarni izchil rivojlantirish maqsadida “Navoiy”
erkin industrial-iqtisodiy zonasi, “Angren” va “Jizzax” maxsus  industrial zonalari
nomini   birxillashtirish   maqsadida   ularni   “Navoiy”,   “Angren”   va   “Jizzax”   erkin
iqtisodiy zonalar deb atash belgilab qo`yildi. 
Prezidentimiz   mamlakatimizni   2016   yilda   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishning   asosiy   yakunlari   va   2017   yilga   mo`ljallangan   iqtisodiy
dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo`nalishlariga   bag`ishlangan   Vazirlar
Mahkamasining kengaytirilgan majlisida “Navoiy” erkin iqtisodiy zonasida o`tgan
8 yil mobaynida atigi 24 ta loyiha amalga oshirilib, ularda to`g`ridan-to`g`ri xorijiy
investitsiyalar ulushi juda pastligi va atigi 900 nafar odam ishga joylashtirilganini,
printsipial jihatdan yangi asoslarda “Urgut”, “o`ijduvon”, “Qo`qon” va “Hazorasp”
erkin   iqtisodiy   zonalari   tashkil   qilinishi,   o`tgan   yillardagi   xatolarni   yana
16 takrorlashga endi yo`l  qo`yib bo`lmasligini  alohida qayd etdi. 2017 yil 12 yanvar
kuni   tashqi   bozorlarda   talab   katta   bo`lgan,   yuqori   qo`shilgan   qiymatli
raqobatbardosh   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni   ta`minlaydigan   mineral-xomashyo
va   qishloq   xo`jaligi   resurslarini   chuqur   qayta   ishlash   bo`yicha   zamonaviy   ishlab
chiqarishlarni tashkil  etishga xorijiy va mahalliy investitsiyalarni  jalb etish uchun
qulay sharoitlarni yaratish, shuningdek, Samarqand, Buxoro, Farg`ona va Xorazm
viloyatlarining  ishlab   chiqarish   hamda  resurs   salohiyatidan  kompleks   va  samarali
foydalanish, shu asosda yangi ish o`rinlari tashkil etish hamda aholi daromadlarini
oshirish   maqsadida   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Urgut”,
“G`ijduvon”,   “Qo`qon”   va   “Hazorasp”   erkin   iqtisodiy   zonalarini   tashkil   etish
to`g`risida”gi farmonni imzoladi. Ularning faoliyat ko`rsatish muddati, keyinchalik
uni uzaytirish imkoniyati bilan 30 yilni tashkil qiladi. 
Erkin   iqtisodiy   hudud   xo’jalik   yuritishning   yangi   shakllaridan   biri   bo’lib,
xalqaro   maydonda   1950   –   yillarning   oxiri   va   60   –   yillarning   boshlarida   paydo
bo’lgan. 1970 - yillarning o’rtalariga kelib esa jahon maydonida keng ommalasha
boshladi.   Bunday   hududlar   dastlab   sanoat   ishlab   chiqarishi   rivojlangan
mamlakatlar hisoblangan – AQSh, Yaponiya, 
Germaniya   va   Buyuk   Britaniyada   keyinchalik   esa   Polsha,   Vengriya,
Bolgariya   kabi   mamlakatlarda   tashkil   etildi.   Jahon   tajribasidan   ma’lumki,   erkin
iqtisodiy   hududlar   dastavval   daryo   va   dengiz   portlarida,   xalqaro   aeroportlarda,
temir va avtomobil yo’llariga yaqin joylarda, sayyohlik va alohida olingan sanoat
markazlarida  tashkil  etilgan. Chunki  tovar  moddiy boyliklarni  chet  el  bozorlariga
olib chiqishda va chet el investitsiyalarini iqtisodiyotga jalb etishda erkin iqtisodiy
hududlarning   roli   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Xalqning   farovonligi,   xayotning
ko’rkamlashib   borishi,   ko’p   jihatdan   shu   mamlakat   erkin   iqtisodiy   hududlarining
tashkil   etilishi   va   muvaffaqiyatli   faoliyat   ko’rsatishi   bilan   bog’liqdir.   Chunki
bunday xolatlarni iqtisodiyoti rivojlangan va erkin iqtisodiy hududlar tashkil etgan
mamalakatlar   faoliyatida   ko’plab   kuzatish   mumkin.   Negaki,   qaysi   mamlakatda
chet   el   investorlari   va   tadbirkorlar   faoliyati   uchun   keng   imtiyozlar   yaratilsa,
ularning   o’zlarini   tiklab   olishlari   uchun   amaliy   yordam   berilsa   va   imkoniyatlar
17 yaratilsa,   investitsiya   miqdori   ham,   tadbirkorlikning   ishchanlik   qobiliyati   ham
o’sha yerda yuqori bo’ladi. 
Erkin iqtisodiy hudud haqida tushuncha birinchi marta 1973-yil 18maydagi
Kioto   konvensiyasida   berilgan.   Unga   ko’ra   erkin   iqtisodiy   hudud   deb   –
mamlakatning   bir   qismini   Ya’ni   tovarlar   importi   va   eksportini,   bojxona   va   soliq
cheklovlarisiz   olib   kirish   mumkin   bo’lgan   hududga   aytiladi.   O’zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisining 5–sessiyasida qabul qilingan «erkin iqtisodiy hudud
to’g’risida»gi   qonunning   1–moddasida   esa   quydagicha   tarif   berilgan:   -   «Erkin
iqtisodiy   hududlar   deb   –   mintaqani   jadal   ijtimoiy   iqtisodiy   rivojlantirish   uchun
ichki   va   tashqi   kapitalni,   istiqbolli   texnologiyalar   va   boshqaruvga   oid   tajribalarni
jalb etish maqsadida tuziladigan, aniq belgilangan ma’muriy chegaralari va alohida
huquqiy tartiboti bo’lgan maxsus ajratilgan hududga aytiladi». 
Umuman   olganda   erkin   iqtisodiy   hududlarning   30   ga   yaqin   turi   bo’ladi.
Ulardan   keng   tarqalganlari:   erkin   savdo   hududlar,   erkin   bojxona,   erkin   ishlab
chiqarish,   erkin   ilmiy   –   texnik   hududlardir.   Bularning   xar   biri   erkin   iqtisodiy
hudud toifasiga kirgani bilan o’z funksiyasiga ko’ra bir biridan farq qiladi. 1
 
Erkin   iqtisodiy   hududlari   –   konsignatsiya   (   ya’ni   tovarlarni   sotish   uchun
berish) omborlarini, erkin bojxona zonalarini, shuningdek tovarlarga ishlov berish,
ularni o’rash – joylash, saralash, saqlash hududlarini o’z ichiga oladi. 
Erkin bojxona hududlari – chet elda ishlab chiqarilgan va mamlakatga kirib
kelayotgan   mahsulotlarni   imtiyozli   to’lov   asosida   saqlash,   markalar   va   sortlarga
ajratish, ishlov berish, agar kerak bo’lib qolgan holda komplektlashtirish va sotish
kabi   vazifalarni   bajaradi.   Bunday   erkin   bojxona   hududlari   daryo   va   dengiz
portlarida, chegaradosh temir yo’l tarmoqlarida va aeraportlarda chet el valyutasida
daromad olish maqsadida tashkil etiladi. 
Erkin   savdo   hududlari   AQShda   ko’plab   tashkil   etilgan   bo’lib,   ular   tashqi
savdo zonalari (Foreign Trade Zones) deb nomlanadi. Bugungi kunda AQShda 200
ga   yaqin   zona   va   subzonalar   faoliyat   qo’rsatmoqda.   Bu   hududlarning   faoliyatini
nazorat qilish tashqi savdo zonalari 
1   Колесов В.П., Кулаков М.В. Международнаya экономика: Учебник. - М.: ИНФРА-М, 2008. - 474 с. 
18 Departamentiga   yuklatilgan   bo’lib,   tadqiqotlar   shuni   ko’rsatmoqdaki,
Departament   tomonidan   zona   ochilishi   uchun   ruxsat   berilgandan   so’ng   uning
faoliyat ko’rsatguniga qadar 6 oydan – 3 yilgacha vaqt kerak bo’ladi. 
Erkin   ishlab   -   chiqarish   zonalari   maqsadli   sotsial   –   iqtisodiy   dastur   bo’lib,
yangi   ishlab   chiqarish   munosabatlari   asosida   alohida   territoriyada   tadbirkorlikni
rag’batlantirish,   iqtisodiyotning   ustivor   tarmoqlariga   chet   el   investitsiyalarini   jalb
etish, istiqbolli texnologiyalarni erkin raqobat, ma’muriy – iqtisodiy mustaqillik va
o’zini   –   o’zi   mablag’   bilan   ta’minlash   tamoyillari   asosida   joriy   etilishidir.   Bu
maqsad uchun ijara, kooperativ, qo’shma va chet el korxonalarini qurish va ularni
ekspluatatsiya qilish evaziga erishiladi. 
Shuni  qayd  etish  lozimki, xalqaro maydonda  erkin eksport   ishlab  chiqarish
hududlari   ham   muvaffaqiyatli   faoliyat   ko’rsatmoqda.   Fikrimizning   dalili   sifatida
aytib o’tishni istardikki, Irlandiyadagi «Shennon» aeroporti erkin eksport – ishlab
chiqarish   hududlarining   tipik   vakili   hisoblanib,   bu   aeroportning   o’ziga   xos
xususiyatlari   ya’ni   turistlarning   ko’pligi   va   juda   ko’plab   mamlakatlarning   xavo
yo’llari kesishganligi, boshqa ko’plab qulay imkoniyatlari uchun bu yerda sotuvga
qo’yilgan chet el firmalarining tovarlari firma egalariga ko’p foyda keltiradi. 
  1.1 – Jadval 
Xalqaro   maydonda   tashkil   etilgan   erkin   iqtisodiy   zonalarda   faoliyat
yuritayotgan korxonalar soni dinamikasi 
 
№ Mamlakatni
ng nomi Qayd
etilga
n
korxonalar
soni So’nngi
uch yil
mobayn
idagi   o’sishi
% hisobida Korx
onalar
soni So’nggi
uch yil
mobayn
idagi   o’sishi
% hisobida
1 Britan   –
Virgin orollari 4300
0 48.2 2080
00 100
2 Irlandiya 1600
0 14.3 1500
00 34
19 3 Panama 1520
1 1.7 3370
04 20
4 Bagama
orollari 1200
0 33.3 5000
0 127.3
5 Men orollari 5776 16.3 3853
6 20.5
6 Kipr 4400 89.9 2690
0 136.9
7 Lyuksembur
g 3600 1.8 5500
0 17.5
8 Kaymanovo
orollari 3565 14.7 3871
6 39.6
9 Gibraltar 3260 6.8 5960
0 17.3
1
0 Ljersi 3100 1.3 30500 8.2
1
1 Terks   va
Kaykos 3000 56.6 15000 36.4
1
2 Niderlandiya
–  Antil orollari 2200 10.0 22500 18.4
1
3 Mavrikiy 1550 219.
6 4550 574.1
1
4 Gernsi 1148 6.5 14550 3.8
1
5 Beliz 1430 104.
3 4810 270.0
1
6 Barbados 1293 546.
5 12804 1064.0
1
7 Antigua 1000 33.3 5500 120.0
20 1
8 Bermud 988 28.6 8659 19.1
1
9 Madeyra 600 50.0 2210 84.2
2
0 Gonkong 570 26.7 4429 34.2
  Manba: XXR statistik kundaligi. 2006. 
 
Erkin   ishlab   chiqarish   zonalarida   ishlab   chiqaruvchilarga   baholarni   erkin
raqobat   va   bozordagi   talab   –   taklif   asosida   belgilash,   sherikni   tanlash,   ishlab
chiqariladigan   mahsulotlarning   soni   va   turlarini   belgilash,   ishchilarni   ishga   qabul
qilish va bo’shatish masalalarini hal etish va ularga to’lanadigan ish haqi miqdorini
milliy   va   chet   el   valyutasida   belgilash   huquqi   berildi.   Bundan   tashqari   erkin
iqtisodiy hududlarda tashkil etilgan ishlab chiqarish munosabatlariga mos keluvchi
– moliya va hisob oliygohlari tizimi ham tashkil etiladi.Bu tizim tarkibiga milliy va
chet   el   valyutalarida   operatsiyalar   olib   boruvchi   davlat   va   tijorat   investitsiya
banklari, tijorat – xo’jalik sudlari, valyuta va fond birjalari kiradi. 
Erkin   ilmiy   –   texnik   hududlar,   ilmiy   ishlab   chiqarish   va   o’quv   markazlari
jamlangan xozirgi kunda ishlayotgan va rivojlangan infrastrukturaga, chet el ilmiy
– texnikaviy va texnologiyasiga, ishlab chiqarish va moliyaviy jihatdan potensialga
ega   bo’lgan   va   maxsus   huquqiy   tartibot   o’rnatiladigan   alohida   ajratilgan
hududlardan iborat bo’ladi. 
Erkin   ilmiy   texnik   zonalar   yuksak   texnopolislar,   texnoparklar,   mintaqaviy
inovatsiya   markazlari   –   texnopolislar   ishlaydigan   zonalar   shaklida   tashkil   etiladi.
Bunday   hududlarni   tashkil   etishda   maqsad   fan   va   texnika   rivojlanishida   muhim
yo’nalishlarni   olib   borish   va   uni   xalqaro   maydondagi   nufuzini   oshirishdan
iboratdir.  
Erkin   ilmiy   texnik   hududlar   tashqi   iqtisodiy   masalalarni   xal   etish   bilan   bir
qatorda   mamlakatning   ichki   umumiy   xo’jalik   masalalarini   yechishga   ham
qaratilgan bo’lishi lozim. Bunday xolatda bu zonalarda ilmiy tadqiqotlarni amalga
21 oshiruvchi   va   atrof   muhitga   ziyon   –   zahmat   yetkazmaydigan   ishlab   chiqarishni
tashkil   etish   va   ishlab   chiqarish   resurslarini   o’zlashtirish   uchun   yuqori
imkoniyatlar mavjud bo’ladi.  
Erkin iqtisodiy hududlar o’zlarining bojxona hududiga ega bo’lib, bu hudud
territoriyasiga kirib – chiqish o’rnatilgan tartibga amalga oshiriladi. Erkin iqtisodiy
hududlar geografik jihatdan joylashishiga qarab, «tashqi» ya’ni ikki yoki bir necha
mamlakat   hududida   joylashgan   –   xalqaro   va   bir   mamlakat   hududida   joylashgan
«ichki» erkin iqtisodiy hududlarga bo’linadi.  
Shu   bilan   birga   erkin   iqtisodiy   hududlar   xalkaro   maydonda   xo’jalik
ixtisosligi   va   tashkil   etish   turlariga   qarab   ham   klasifikatsiya   qilinadi.   Bu
klassifikatsiya asosida erkin iqtisodiy hududlar xo’jalik ixtisosligi bo’yicha: 
1. Erkin savdo hududi. 
2. Sanoat va ishlab chiqarish zonasi. 
3. Texnik va texnologiyani joriy etish hududlari. 
4. Xizmat ko’rsatish zonalari. 5. Kompleks zonalr. 
Tashkil etish turlariga qarab esa: 
1. Hududiy zonalar. 2. Maxsus tartibot zonalariga bo’linadi. 
  Erkin   iqtisodiy   offshor   hududlari   deb   maxsus   soliq   tizimi   o’rnatilgan
hududga   aytiladi   yoki   bu   hududni   chet   el   investitsiyasiuchun   soliq   imtiyozlari
qo’llaniladigan hudud deb ham atash mumkin. Ma’lumki xalqaro xamjamiyatdagi
davlatlarda soliq  tizimi  bir  –  biridan  anchagina  farq  qiladi. Masalan:  Shvetsiyada
kompaniya foydasining 63 foizi soliqqa tortilsa, AQShning Delavar shtatida esa bu
salmoq olinadigan foyda miqdoridan qat’iy nazar 400 AQSh dollarini tashkil etadi.
Shuning   uchun   xar   qanday   kompaniya   ro’yxatga   olinish   davrida   soliqqa
tortilish sharoitlariga qarab 2 turga: 
3. Oddiy kompaniyalar. 
4. Offshor kompaniyalarga bo’linadi. 
Birinchi offshor hududlar 1960 yillarda tashkil etilgan bo’lib, buning asosiy
sababi   mustaqillikka   erishgan   mamlakatlar   chet   el   investitsiyalarini   jalb   etish
22 uchun   soliq   imtiyozlarini   joriy   eta   boshladi.   AQSh   va   boshqa   mamlakatlardagi
qattiq   bank   nazoratidan   aziyat   chekkan   yirik   korporatsiyalar   bu   hududlarda
o’zlarining filiallarini tashkil etishga kirishdilar.   Bu bilan offshor tadbirkorlarning
strukturasi ham rivojlana boshladi. 2
 
1.2- Jadval  Offshor kompaniyalar orasidagi farqlar 
  Kompa
niyalar
statusi Xo’jalik
faoliyati Muassi
slar Daroma
d manbalari Soliq
stavkalari
Oddiy mamlakat
hududida  va
tashqi   iqtisodiy
aloqalarida
ishtirok  
etishi
mumkin fuqarol
igi bo’lgan va
chet   ellik
fuqarolar mamlaka
t   hududida   va
chet ellarda
ham
bo’lishi
mumkin soliq
kodeksida
belgilangan
tartibda
Offshor noreziden
tlar
shug’ulla
nishi
mumkin
bo’lgan
xo’jalik
faoliyati bilan mamla
kat
tashqarisida
asosiy   filial
ro’yxatdan
o’tgan
mamlakatda mamlaka
t   tashqarisida
Chunki   offshor
kompaniyalari
uchun   mahalliy
resurslar
(tabiiy,
moliyaviy)   dan
foydalanish
taqiqlanadi imtiyozli
soliq   stavkalari
yoki
fiksatsiyalangan
to’lovlar
Manba: Kireev A. Mejdunarodnaya ekonomika. M.: 2004 
 
Offshor tadbirkorligi o’zining xususiyatlari jihatdan bir qancha turga: 
2   Колесов   В.П.,   Кулаков   М.В.   Международная   экономика:   Учебник.   -   М.:   ИНФРА-М,
2008. - 474 с. 
23 1. Bank – offshor markazlari. 
2. Savdo – offshor kompaniyalari. 
3. Sug’urta – offshor keptik. 
4. Investitsiya – offshor kompaniyalari. 
5. Turistik – rekreatsion hududlarga bo’linadi.  
 
Bunday kompaniyalar bir qancha imtiyozlarga ega bo’lib, ular birinchidan: -
soliq   stavkalarining   minimal   miqdori;   ikkinchidan:   -   ma’muriy   nazoratning
yumshoqligi   va   hisoblarni   topshirish   muddatlarining   uzoqligi;   uchinchidan:   -
offshor   kompaniyalar   faoliyatining   konfedensialligi   yoki   sir   saqlash   muhimligi
bo’lib hisoblanadi. 
Hozirgi   kunda   xalqaro   hamjamiyatda   katta   mavqega   ega   bo’lgan   offshor
zonalari bo’lib: Malta orollari, Men orollari, Britan – Virgin orollari, mingta banka
ega   Nauru   orollari,   Gonkong,   Kipr,   Bagama   orollari,   Bermud   orollari,   Singapur
davlati,   Lixtenshteyn,   Lyuksemburg,   Shvetsariya,   Panama,   Gibraltar   bo’g’ozi
mamlakatlari hisoblanadi.  
Yuqoridagi   mamalakatlar   iqtisodiyoti   tahlili   va   ularda   tashkil   etilgan   erkin
iqtisodiy   hududlar   rivojlanish   dinamikasidan   ko’rinib   turibdiki,   bu
mamlakatlardagi   makro   va   mikro   iqtisodiy     ko’rsatkichlarga   erkin   iqtisodiy
hududlar katta tasir o’tkazadi. 
2.2  ERKIN IQTISODIY HUDUDLARNI  YARATISHDA JAHON
TAJRIBALARI
  Hozirgi   kunda   dunyoda   400   tadan   2000   tagacha   erkin   iqtisodiy   hudud
mavjud deb hisoblanadi. Birinchi erkin iqtisodiy hududlar AQShda 1934yili erkin
savdo hududi ko’rinishida tashkil etilgan. Ularning asosiy yo’nalishi tashqi savdoni
faollashtirish   bo’lgan.   Bunga   esa   bojxona   bojlarining   pasaytirilishi   va
erkinlashtirilishi   sabab   bo’lgan.   Bu   hududlarning   eng   qiziqarli   joyi   shundaki,
import   qilinga   yarim   tayyor   mahsulotlar   –   agar   tayyor   mahsulot   sifatida   eksport
qilinsa   bojxona   tozalashlaridan   o’tmagan   va   agar   import   qilingan   yarim   tayyor
24 mahsulotlar   –   tayyor   bo’lganidan   keyin   AQShbozoriga   kirsa   to’la   bojxona
to’lovlariga va tozolovlariga tortilgan. 
Buyuk Britaniya qo’shma qirolligi – hududida tashkil etilgan kompaniyalar
faoliyati   va   soliq   tizimi   xalqaro   maydonda   takomillashgan   sistemalardan   biri
bo’lib, bu qonun qoidalar, ayniqsa, offshor zonalarning rivojlanishi uchun muhim
ahamiyat kasb etadi. Bu qonun 1965 yilda Moliyaviy qonun (Finance act) asosida
qabul qilingan bo’lib, Buyuk Britaniya iqtisodiyotida faoliyat ko’rsatuvchi barcha
kompaniyalar   uchun   amal   qiladi.   Bu   soliq   turidan   faqatgina   nokorporativ
korxonalar, «o’rtoqchilik» kompaniyalari va mahalliy hokimiyatgina ozod etilgan. 
Soliq   solish   bazasi   bo’lib   kompaniya   foydasi   hisoblanadi.   Bu   tizimning
o’ziga xosligi soliq stavkasi daromad solig’i tamoyillari asosida foyda ortishi bilan
soliq stavkasi ham ortib boradi. Bu qonunga 1972 yilda o’zgartirish kiritilib 1973-
yil 1-yanvaridan boshlab amal qila boshlagan va «soliq sistemasining klassik» turi
deb nomlangan yangi turi hisoblashning shartli sistemasi asosida yuritiladi.  
Hisoblashning   «klassik   sistemasi»   ikki   tamoyilga   asoslanadi.   Birinchidan:
foydani soliqqa tortish davrida – aksiyadorlar tomonidan olingan dividentlar soliq
bazasiga   qo’shilmasdan   –   alohida   aksiyadorlarga   tarqatilish   vaqtida   daromad
solig’iga   tortiladi;   ikkinchidan:   -   mayda   korxonalarni   soliqqa   tortish   tizimini
takomillashtirish   maqsadida,   yopiq   mayda   korxonalar   toifalarini   tashkil   etilishi
bilan. Beliz mamlakatining janubiy qismi hisoblanmish Korsol rayonida 1994 yilda
erkin   savdo   zonasi   tashkil   etildi.   Mazkur   savdo   zonasining   asosiy   maqsadi
quyidagilardan iborat bo’lib hisoblanadi: 
birinchidan: chet ellik diplomatlarga ulgurji va chakana savdo 
xizmatlarini   tashkil   etish;   ikkinchidan:   chet   elga   safarga   ketayotgan
kemalarga  tovarlarni sotish 
yoki   ayriboshlash;   uchinchidan:   bojxona   xizmatlarining   nazorati   asosida
tovarlarni 
suvda,   quruqlikda   va   havo   liniyalari   orqali   eksport   qilishni   tashkil   etish;
to’rtinchidan: ulgurji tovarlarni bojxona xizmatlarining hududida 
25 saqlab   berish   va   olib   kirishni   amalga   oshirish;           beshinchidan:   tovar
mahsulotlarini bir tadbirkordan olib ikkinchi 
tadbirkorga sotish, ya’ni vositachilik funksiyalarini bajarish.  
Shu bilan birga mazkur tashqi savdo hududida chet el valyutasini olib kirish
va olib chiqish qattiq nazorat qilinmaydi, chet el ishlatganligi uchun xech qanday
soliq   olinmaydi.   Mazkur   iqtisodiy   zonadagi   tadbirkor,   shu   yerda   joylashgan
banklarning   birida,   har   qanday   davlatning   pul   birligidan   qa’tiy   nazar   hisob   –
raqamini   ochishi   mumkin.   Tashqi   savdo   hududiga   olib   kirilgan   tovar   moddiy
boyliklaridan   soliq   yoki   bojxona   to’lovlari   olinmaydi,   yangi   tashkil   etilgan
korxonalar yoki firmalar 5 yil mobaynida soliqdan ozod etiladi, bu muddat davlat
tomonidan 10 yilga uzaytirilishi mumkin. Eksportga yo’naltirilgan mahsulot ishlab
chiqaruvchi   korxonalar   uchun   esa   soliqdan   ozod   qilish   muddati   25   yilga   ham
uzaytrilishi mumkin. 
Hozirgi   kunda   eng   tez   rivojlanayotgan   iqtisodiyotlardan   biri   bo’lmish   -
Xitoy   Xalq   Respublikasi   iqtisodiyoti   ham   asosan   erkin   iqtisodiy   hududlarda
amalga   oshirilgan   islohotlar   tufayli   yuzaga   kelgan   va   aynan   Xitoy   Xalq
Respublikasi   hozirgi   kunda   erkin   savdo   hududlarini   tashkil   etishda   eng   yaxshi
natijalarga erishgan mamlakat hisoblanadi.  
    Xitoy   mamlakati   –   o’zining   rivojlanishi,   tarixi   va   mukammalligi,
ishbilarmonligi   borasida   faqatgina   bizning   Respublikamiz   ishbilarmonlari   uchun
emas,   balki   butun   dunyo   ishbilarmonlari   uchun   ham   sirli   bir   mamlakat   bo’lib
qolmoqda. Shu bilan birga hozirda bu mamlakat dunyoda iqtisodiy o’yg’onish va
rivojlanish sohalarida ham muvaffaqiyatga erishmoqda. Fikrimizning dalili sifatida
Shuni aytib o’tmoqchi edikki, Xitoyning YaMM hozirgi kunda deyarli AQShning
YaMM   bilan   tenglashib   qolgan.   Bu   ko’rsatgichga   esa   asrlardirki   xech   qaysi
mamlakat iqtisodiyoti yaqinlasha olmagan. 
Erkin   iqtisodiy   hududlarni   tashkil   etish   Xitoy   Xalq   Respublikasida   Xitoy
Kommunistik   partiyasi   tomonidan   1979-yilning   o’rtalarida   ko’rib   chiqilgan.
Tashkilotchilarning   fikriga   ko’ra   erkin   iqtisodiy   hududlar   «tashqi   dunyoga   oyna»
bo’lishi kerak edi. Hozirgi kunda Xitoy Xalq 
26 Respublikasida   tashkil   etilgan   erkin   iqtisodiy   hududlar   dunyodagi   eng
omadlilaridan biri bo’lib hisoblanadi. 
Erkin iqtisodiy  hududlar  orqali  mamlakatga:   kapital,  yuqori   texnologiyalar,
bilim,   boshqarish   usullari   kirib   kelishi   va   o’zlashtirilgandan   keyin   mamlakatning
boshqa hududlarida ishlatilishi ko’zda tutilgan edi. Bundan tashqari: erkin iqtisodiy
hududlar   bozor   iqtisodiyoti   mexanizmini   sinashga,   chet   el   firmalari   bilan   yangi
aloqalar o’rnatishga va mulkchilikning har xil shakllarini aniqlashda poligon bo’lib
xizmat qilishi kerak edi.  2008-yilning  birinchi  choragida  Xitoy   Xalq  
Respublikasi     iqtisodiyotining   o’sishi   10,6   foizni   tashkil   etdi.   Umuman
olganda,   2010yilga   borib   Xitoy   Xalq   Respublikasi   iqtisodiyoti   AQSh
iqtisodiyotiga yetib oladi degan taxminlar to’g’riligiga ishonch hosil qilsak bo’ladi.
2020   yil   fevralda   qabul   qilingan   «Maxsus   iqtisodiy   zonalar   to‘g‘risida»gi
qonunga   ko‘ra,   maxsus   iqtisodiy   zona   —   tegishli   hududni   jadal   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish   uchun   chet   el   investitsiyalari   va   mahalliy   investitsiyalarni,   yuqori
texnologiyalar hamda boshqaruv tajribasini jalb etish maqsadida maxsus ajratilgan,
belgilangan chegaralarga va maxsus huquqiy rejimga ega bo‘lgan hudud.
Maxsus   iqtisodiy   zonalar   (MIZ)   bir   necha   turda,   xususan,   erkin   iqtisodiy
zona,   maxsus   sanoat   zona,   turistik-reakratsion   zona,   maxsus   ilmiy-texnologik
zonalar ko‘rinishida tashkil etilishi mumkin. MIZ jozibadorligini oshirish va unga
investorlarni   ko‘proq   jalb   etish   maqsadida   barcha   talablarga   mos   kelgan   loyiha
egalari   turli   imtiyozlardan   foydalanish   imkoniyatiga   ega   bo‘lgan.   Masalan,
O‘zbekiston prezidentining tegishli farmoni bilan zona a'zolariga soliq va bojxona
to‘lovlari bo‘yicha turli imtiyozlar berilgan edi.
Investorlar quyidagi imtiyozlardan foydalanishgan:
 yer   solig‘i,   daromad   solig‘i,   yuridik   shaxslar   mulk   solig‘i,
mikrofirmalar va kichik korxonalar uchun yagona soliq to‘lovidan;
 bo‘shab  qoladigan mablag‘larni maqsadli  yo‘naltirish sharti bilan o‘z
ishlab chiqarish ehtiyojlari uchun olib kiriladigan uskunalar, xomashyo, materiallar
hamda   butlovchi   qismlarni   bojxona   to‘lovlaridan   (bojxona   rasmiylashtiruvi
yig‘imlaridan tashqari);
27  O‘zbekistonda ishlab chiqarilmaydigan va loyihalarni amalga oshirish
doirasida   chetdan   keltiriladigan   qurilish   materiallarini   bojxona   to‘lovlari
(bojxonada rasmiylashtirish yig‘imlari bundan mustasno) to‘lashdan ozod qilinadi.
Nima o‘zgardi?
2020 yil 1 yanvardan kuchga kirgan yangi tahrirdagi Soliq kodeksining 473-
moddasiga   muvofiq,   erkin   iqtisodiy   zonalar   ishtirokchilariga   faqat   mol-mulk
solig‘idan, yer solig‘idan va suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliqdan ozod
qilish tarzida soliq imtiyozlari berilgan.
Shuningdek,   Soliq   kodeksining   75-moddasida   «QQS   bo‘yicha   imtiyozlar,
shu   jumladan,   tovarlar   O‘zbekiston   hududiga   olib   kirilishida   (importida)   soliq
solishdan   bo‘shagan   mablag‘larni   aniq   maqsadlarga   yo‘naltirish   sharti   bilan
berilishi   mumkin   emasligi»   hamda   266-moddasida   barcha   soliq   to‘lovchilar
«budjetga   to‘lanishi   lozim   bo‘lgan   soliq   summasini   aniqlashda   faqat   to‘langan
soliq summalarini hisobga olishi» belgilandi.
Natijada   erkin   iqtisodiy   zona   ishtirokchilariga   prezident   farmoni   bilan
berilgan   bir   qancha   soliq   va   bojxona   to‘lovlari   bo‘yicha   imtiyozlardan   amalda
foydalanish   davlat   soliq   organlari   tomonidan   bekor   qilindi.   Bunga   hukumatning
erkin iqtisodiy zonalarni istiqbolsiz loyiha sifatida ko‘rishi sabab bo‘ldi.
Soliq boshqa hujjatlar talabini buzadimi?
«Investitsiyalar   va   investitsiya   faoliyati   to‘g‘risida»gi   Qonunning   19-
moddasiga muvofiq, «agar O‘zbekiston Respublikasining keyingi qonun hujjatlari
investitsiya   qilish   shart-sharoitlarini   yomonlashtirsa,   investitsiya   qilish   sanasida
amalda   bo‘lgan   qonun   hujjatlari   chet   el   investorlariga   nisbatan   investitsiya   qilish
paytidan   e'tiboran   o‘n   yil   mobaynida   qo‘llanishi   hamda   investor   o‘zining
investitsiya   qilish   shart-sharoitlarini   yaxshilaydigan   yangi   qonun   hujjatlari
qoidalarini o‘z xohishiga ko‘ra qo‘llash huquqiga ega».
Shuningdek,   O‘zbekiston   prezidentining   2012   yil   10   apreldagi   farmoni   2-
bandida ham «xorijiy investorning pul shaklidagi ulushi 5 million AQSh dollardan
kam   bo‘lmagan   yangidan   tashkil   etilayotgan   xorijiy   investitsiyalar   ishtirokidagi
korxonalar   davlat   ro‘yxatidan   o‘tgan   sanadan   boshlab   10   yil   mobaynida   soliq
28 qonunchiligida   o‘zgarishlar   yuz   bergan   hollarda,   yuridik   shaxslardan   olinadigan
foyda solig‘i, qo‘shimcha qiymat solig‘i, mol-mulk solig‘i, yagona ijtimoiy to‘lov,
yagona   soliq   to‘lashning   mazkur   korxonalar   davlat   ro‘yxatidan   o‘tish   sanasida
amal qilgan me'yorlari va qoidalarini qo‘llashga haqli» ekani belgilangan.
Bundan   tashqari,   prezidentining   2017   yil   25   oktyabrdagi   qarori   7-bandiga
asosan,   «soliq   qonunchiligi   o‘zgarganda   EIZ   ishtirokchilari   soliqlar   va   boshqa
majburiy to‘lovlar (aksiz solig‘idan tashqari) bo‘yicha ular ro‘yxatdan o‘tkazilgan
sanadan amal qilgan norma va qoidalarni qo‘llashga haqli».
«Maxsus   iqtisodiy   zonalar   to‘g‘risida»gi   O‘zbekiston   Respublikasi
Qonunining   42-moddasida   «Soliq   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlari   o‘zgarganda
maxsus iqtisodiy zonalar ishtirokchilari imtiyozlar amal qilish muddati davomida,
lekin   o‘n   yildan   oshmagan   muddat   ichida   soliqlar,   yig‘imlar   va   boshqa   to‘lovlar
to‘lash bo‘yicha ular Maxsus iqtisodiy zona ishtirokchilarining reyestriga kiritilgan
sanada amalda bo‘lgan normalar va qoidalarni qo‘llashga haqli» deb ta'kidlangan.
Mazkur   Qonunning   48-moddasida   «EIZ   hududida   mazkur   Qonun   kuchga
kirgunga   qadar   EIZ   direksiyalari   tomonidan   ro‘yxatga   olingan   va   investitsiya
loyihalarini   amalga   oshirayotgan   EIZ   ishtirokchilari   uchun   qonun   hujjatlarida
nazarda   tutilgan   imtiyoz   va   preferensiyalar   ular   taqdim   etilgan   muddat   o‘tguniga
qadar saqlab qolinishi» belgilangan.  
XULOSA
Xulosa qilib aytish mumkinki, EIZda ishlar muvaffaqqiyatli bo`lishi  uchun,
eng   avvalo,   zona   maydonida   erkin   tadbirkorlikka   sharoit   bo`lishi   kerak.   Erkin
tadbirkorlik   ruhi   ustunlik   qilishi   zarur.   Xorijiy   investorlar   uchun   biznes   olamida
umumiy   «shaffof»   bo`lishi   va   iqtisodiy   sub`ektlarning   harakatini   oldindan   aytib
berish imkoni bo`lishi juda muhimdir. 
  O`zbekiston   uchun   ko`proq   real   va   iqtisodiy   oqlangan   yo`l   bu   kompakt
erkin   iqtisodiy   zonalarni   yaratishdir.   Bu   Erda   nisbatan   oz   muddatda   va   qulay
xarajatlar   bilan   kerakli   infratuzilmalarni   ta'minlash   va   imtiyozli   bojxona   tuzimini
29 kiritish   mumkin.   Erkin   iqtisodiy   zonalar   uchun   joy   tanlashda   avvalo   quyidagi
faktorlarni hisoblay olish kerak, ya'ni xalqaro biznes faolliklarga (imkon qadar) va
savdo sotiq bozorlariga chiqish qulayligi infratuzilmaning asosiy asosiy ob'ektlari
mavjudligi,   birinchi   navbatda   transport,   tashkilotining   ishonchli   moddiy   texnik
ta'minoti   va   hokazo.   "Erkin   iqtisodiy   zonalar   to`g`risida"gi   O`zbekiston
Respublikasining qonuniga muvofiq mamlakatimizda erkin savdo, erkin eksport —
ishlab   chiqarish   va   texnologik   zonalar   tashkil   etish   ko`zda   tutilgan.   Bu   zonalarni
tashkil   etishda   xorijiy   mamlakatlar   tajribasini   hisobga   olish   va   ularning   ijobiy
jihatlaridan samarali foydalanish nazarda tutilgan. 
Bugun   iqtisodiyotni   erkinlashtirish   va   modernizatsiyalash,   shu   orqali   jahon
standartlariga   javob   beradigan   mahsulot   ishlab   chiqarishga   erishish   xorijiy
sarmoyalarni,   eng   avvalo,   to`g`ridan-to`g`ri   investitsiyalarni   jalb   qilish   bo`yicha
qulay   shart-sharoitlar   yaratish   har   qanday   mamlakat   uchun   eng   dolzarb
masalalardan   biri   hisoblanadi.   Bunday   vazifalarni   amalga   oshirishda   esa   erkin
iqtisodiy zonalar muhim o`rin tutadi. Jahon tajribasidan ma`lumki, erkin iqtisodiy
zonalar   innovatsion   faoliyatni   rivojlantirish,   ilg`or   texnologiyalarni   joriy   qilish,
eksport,   shuningdek,   transport   va   telekommunikatsiya   infratuzilmasini   jadal
rivojlantirish,   mahalliy   mahsulot   va   xizmatlarning   ichki   va   tashqi   bozorlarda
xalqaro   sifat,   sertifikatlashtirish   talablarini   joriy   etish   orqali   raqobatdoshligini
oshirish,   yangi   ish   joylarini   barpo   etish   va   shu   kabi   bir   qator   muhim   masalalarni
hal etish imkonini beradi.
Adabiyotlar:
• «Erkin   iqtisodiy   zonalar   to’g’risida»gi   O’zbekiston   Respublikasi
qonuni 25.04.1996 
• Karimov   I.A.   “Barcha   reja   va   dasturlarimiz   vatanimiz   taraqqiyoni
yuksaltirish, xalqimiz farovonligini oshirishga xizmat qiladi” //Xalq so’zi, 2011 yil
22 yanvar 
• Karimov   I.A.   Asosiy   vazifamiz   –   Vatanimiz   taraqqiyoti   va   xalqimiz
farovonligini   yanada   yuksaltirishdir.   T.:   “O’zbekiston”,   2010.     Kireev   A.
30 Mejdunarodnaya ekonomika. V 2-x ch. M.: 2007 g     Krugman P. Mejdunarodnaya
ekonomika.   5-ye   izd.   SPb.:   Piter.   2003g.     Kolesov   V.P.,   Kulakov   M.V.
Mejdunarodnaya ekonomika: Uchebnik. - M.: INFRA-M, 2008  
• Lomakin V.K. Mirovaya ekonomika: uchebnik dlya studentov vuzov,
obuchayu щ ixsya   po   ekonomicheskim   spesialnostyam   i   napravleniyam   /   V.K.
Lomakin. – 3-ye izd., pererab. idop. – M.: YuNITI-DANA, 2007. 
• Nazarova   G.G.,   Xalilov   X.X.,   Xanova   I.M.,   Hakimov   N.Z.,
Bobojonov B.R. Jahon iqtisodiyoti.  T.: MChJ “RAM-S”, 2007 y 
• Nazarova   G.G.,   Xaydarov   N.X.,   Akbarov   M.T.     Xalqaro   iqtisodiy
munosabatlar. T.: MChJ “RAM-S”, 2007 y    Spiridonov I.A. Mirovaya ekonomika:
Ucheb.  Posobie. – M.: RIOR, 2007 
• Figurnova, N. P.   Mejdunarodnaya ekonomika: ucheb. posobie / N.P.
Figurnova. — Moskva: Izdatelstvo «Omega-L», 2007 
• Shodiyev R.X. Jahon iqtisodiyoti.  T.: G’ofur G’ulom, 2005 
 
31