Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 1.1MB
Xaridlar 32
Yuklab olingan sana 19 Avgust 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Iqtisodiy o’sish uning turlari va hisoblash usullari

Sotib olish
1O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIMʻ , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  MOLIYA INSTITUTI  SIRTQI
FAKULTETI
 “IQTISODIYOT NAZARIYASI” 
FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  Iqtisodiy o’sish uning turlari va hisoblash
usullari
Bajardi:________________________________
     _____________________________
Ilmiy rahbar: ___________________________ 2Iqtisodiy o’sish uning turlari va hisoblash
usullari
Reja
Kirish 3
1.Iqtisodiy	 o’sish	. Iqtisodiy	 o’sishning	 asosiy	 ko	’rsatkichlari	  5
2. Iqtisodiy o’sish modellari va ularning nazariy jihatlari 9
3. Iqtisodiy   o’sishning   bir   omilli   modellari 12
4. Iqtisodiy   o’sish   turlari 11
Xulosa 22
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 23 3 Kirish
Mamlakatimiz   mustaqillikka   erishgandan   boshlab   jamiyatni   demokratik
yangilash   va   milliy   iqtisodyotni   erkinlashtirish   yo’lida   ulkan   ishlarni   amalga
oshirdi.   Bu   avvalambor   milliy   iqtisodiyotda   erishilgan   yutuqlar   va   natijalar
negizida   iqtisodiyotdagi   tarkibiy   islohotlarni   chuqurlashtirish   va   uni
modernizatsiya   qilishning   puxta   ishlab   chiqilgan   modeli   va   uzoq   muddatga
mo’ljallangan   ijtimoiy-iqtisodiy   dasturlarni   bosqichma-bosqich   amalga   oshirish
bo’yicha   olib   borilayotgan   tizimli,   izchil,   qat’iy   harakatlar   majmuasi   ekanligini
ko’rish   mumkin.
Bugungi   kunda   O’zbekiston   Respublikasi   uchun   jahon   hamjamiyatida
munosib   o’rinni   egallash,   raqobatbardosh   milliy   iqtisodiyotni   shakllantirish   va
uning barqaror   rivojlanishini   ta’minlash   ustuvor   vazifalardan   hisoblanadi.
Mamlakatimiz iqtisodiy salohiyatining tobora yuksalib borayotgani, so’nggi
yillarda   milliy   iqtisodiyotning   mutanosibligi   va   barqarorligini   ta’minlash,   uning
tarkibida   sanoat,   xizmat   ko’rsatish   sohasi,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik
ulushini   ko’paytirish,   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish,   texnik   va
texnologik   jihatdan   yangilash,   ishlab   chiqarish,   transport-kommunikatsiya   va
ijtimoiy   infratuzilma   loyihalarini   amalga   oshirishga   qaratilgan   faol   investitsiya
siyosati olib   borilmoqda.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.   M.   Mirziyoyev   Vazirlar
Mahkamasida   2018   yilga   mo’ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor
yo’nalishlariga   bag’ishlangan   kengaytirilgan   majlisidagi   ma’ruzasida
respublikamiz iqtisodiyotini   ri v o j l a n ti r i sh   m a s al a la r iga to’ x ta li b ,  	― A y ni   sh u a s o s da
a m alga   o s h i r i l g a n   c h ora-   tadbirlar   natijasida   2017   yilda   barqaror   iqtisodiy   o’sish
sur’atlari   5,5  foizni   tashkil   etdi,  eksport   hajmi   qariyb   15  foizga  ko’paydi.   Tashqi
savdo aylanmasining ijobiy   saldosi 854 million dollarga etdi. Milliy valyutamizni
erkin konvertatsiya qilishga   kirishdik	
‖ 1
,   -   deb   ta’kidlab   o’tdi.	
―
O	’ z b e k is t o n   R e s p u b l i k a s i n i   y a n a d a   ri v o j l a n ti r i sh   bo	’ y ic h a   H ar a ka t lar
st r at e g i y a s i   t o	
’g’ ri sid a	‖   g i   O	’ z b e k i s to n   R e s pu b l i k a s i   Pr e z i d e n ti n in g   Far m on i ga
1
 O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyevning   Oliy   Majlis   Senati   va   Qonunchilik   palatasiga  	
Murojaatnomasi.
   	http://uza.uz/oz/documents/zbekiston-respublikasi-prezidenti-shavkat-mirziyeevning-oliy-22-12-2017. 4k o’ ra mamlakatimizda   2017-2021   yillarda   "...iqtisodiyotni   yanada   rivojlantirish   va
liberallashtirishga   yo’naltirilgan   makroiqtisodiy   barqarorlikni   mustahkamlash   va
yuqori   iqtisodiy   o’sish   sur’atlarini   saqlab   qolish,   milliy   iqtisodiyotning
raqobatbardoshligini   oshirish,   ...   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   rivojini
rag’batlantirish,   hududlar,   tuman   va   shaharlarni   kompleks   va   mutanosib   holda
ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiy   ettirish,   investitsiyaviy   muhitni   yaxshilash   orqali
mamlakatimiz iqtisodiyoti tarmoqlari va hududlariga xorijiy sarmoyalarni faol jalb
etish ko’zda   tutilgan" 2
.	
―
I q t i s od iy   o	’ si sh n i ng   m ate m atik   m ode l l a r i	‖   f a n i   i q t is o d i y o tn i n g   o	’ s i s h i   va
rivojlanishida   o’zgaruvchan   raqobat   muhiti   va   bozor   sharoitini   ilg’ab   olish,
ularning   rivojlanish   qonuniyatlarini   chuqur   tahlil   qilishda   iqtisodiy-matematik,
ekonometrik,   imitatsion   modellardan   foydalanish,   iqtisodiy   o’sish   va
rivojlanishning ko’p variantli   muqobil   yechimlarini   ishlab   chiqish,   iqtisodiy   o’sish
va   rivojlanishning   asosiy   yo’nalishlarini   aniq   belgilash   masalalarining   nazariy   va
amaliy   tomonlarini   o’rganishda   talabalarni   zarur   bo’lgan   bilimlar   bilan
qurollantiradi. 51.Iqtisodiy	 o’sish.	 Iqtisodiy	 o’sishning	 asosiy	 ko’rsatkichlari
Iqtisodiy   o’sish   jarayoni   jamiyatdagi   bir   qator   miqdoriy   va   sifat   jihatdagi
o’zgarishlar   bilan kuzatiladi.  Shulardan   birinchi   navbatda   iqtisodiyotning   tarkibiy
transformatsiyasini   alohida   ko ’ rsatish   kerak .
Iqtisodiy   o ’ sishni   ko ’ zlagan   mamlakatlarda   birinchi   navbatda   qishloq
xo ’ jaligining   milliy   mahsulot   va   bandlikdagi   ulushini   kamaytirishi   xarakterlidir .
Mavjud   ma ’ lumotlarga   ko ’ ra ,   AQShda   1920-   yilda   ishchi   kuchining   70 %   qishloq
xo ’ jaligida   band   bo ’ lgan ,  bu   ulush  1941-  yilga   kelib  20 % dan   kamni   va  1987-  yilga
kelib   atigi   3 % ni   tashkil   qilgan .
Jamiyat   tomonidan   ishlab   chiqariladigan   va   iste ’ mol   qilinadigan   xizmatlar
turli   xildagi   kategoriyalarga   bo ’ linadi :
- maxsus   bilimlarni   talab   qiluvchi   intellektual   xizmatlar   (ta’lim   berish,
vositachilik,   reklama   faoliyat   turlari);
- sog’liqni   saqlash,   ta’lim   bilan   bog’liq   xizmatlar;
- mehmonxona   va   restoranlar   faoliyati   bilan   bog’liq   xizmatlar;
- aloqa   vositalari   (transport,   pochta,   telekommunikatsiya);
- moliyaviy xizmatlar (banklar tomonidan taqdim qilinadigan kredit va
boshqa   xizmatlar,   sug’urtalash);
- jamiyat   himoyasini   ta’minlovchi   va   uning   a’zolari   o’rtasidagi
aloqalarni   tartibga   solib   turuvchi   umumiy   xizmatlar   (mamlakat   mudofaasi,   jamoat
tartibini   saqlash,   adliya,   milliy   va   mahalliy   darajadagi   umumiy   boshqaruv).
Iqtisodiyot   jabhalaridagi   o’zgarishlar   ijtimoiy   institutlar,   insonlar   xatti-
harakatlari   va   mafkuralarida   sezilarli   o’zgarishlarga   olib   keladi.   Mazkur
o’zgarishlar   modernizatsiya   deb   yuritiladi.
Shved   iqtisodchisi   G.   Myurtal   «uchinchi   dunyo»   mamlakatlari   iqtisodiy
taraqqiyotiga   bag’ishlangan   «Osiyo   dramasi»   nomli   kitobida   modernizatsiyaning
quyidagi tamoyillarini ko’rsatib o’tgan:
1. Ratsionalizm.   An’anaviy   fikrlash   tarzi   va   ishlab   chiqarish   shaklini
o’zgartirish, jamoatchilik va inson faoliyatining barcha sohalarida yangi metod va 6modellarni   qo’llash.
2. Iqtisodiy   rejalashtirish.   Xo’jaliklar   taraqqiyotini   oshirish   maqsadida
qo’llaniladigan   iqtisodiy   siyosat.
3. Tenglik.   Barcha   uchun   yanada   teng   ijtimoiy   va   huquqiy   mavqe,
daromadlar   va   hayot tarzining   yaratilishini   ta’minlash.
Ijtimoiy   institutlar   va   aql-idrokdagi   o’zgarishlar.   Bu   yerda   mehnat
unumdorligini   oshiradigan,   raqobatni   rivojlantirib   tadbirkorlikka   yo’l   ochadigan,
ma’lum   bir   ma’noda   insonlar   xohish   va   imkoniyatlaridan   foydalanishga   zamin
yaratadigan   o’zgarishlar   to’g’risida   fikr   yuritiladi.
Institutsional   o’zgarishlar   o’z   ichiga   yer   islohotlari,   monopoliyaga   qarshi
kurash,   ta’lim   va   sog’liqni   saqlash   tizimini   takomillashtirish   va   davlat
boshqaruvining   o’zgarishini   oladi.
Turli   xildagi   ishlab   chiqarish   omillarini   birikishi   hamda   har-xil
davlatlarning   rivojlanishi   sharoiti, iqtisodiy rivojlanish darajasini belgilab berishga
yo’l qo’ymaydi,   degan   bir   fikr   mavjud.   Buning   uchun   bir   qator   asosiy   ko’rsatkichlar
qo’llaniladi:
1. Aholi   soniga   to’g’ri   keladigan   YaIM.
2.Aholi	 soniga	 to’g’ri	 keladigan	 ishlab	 chiqarilayotgan	 mahsulot turlari.
3. Aholini   turmush   darajasi   va   sifati.
4. Iqtisodiy   o’sish   ko’rsatkichlarining   natijasi.
Aytib   o’tish   joizki,   iqtisodiy   rivojlanish   darajasi   bu   tarixiy   tushuncha
bo’lib,   milliy   iqtisodiy   rivojlanishning   har   bir   pog’onasi   hamda   jahon
hamjamiyatiga uning   asosiy   ko’rsatkichlariga   ozmi-ko’pmi   o’z   ta’sirini   ko’rsatadi.
Aholi   soniga   to’g’ri   keladigan   YaIM   ko’rsatkichi   iqtisodiy   rivojlanish   darajasini
aniqlab beruvchilardan hisoblanadi. Bir qancha rivojlangan davlatlar 90   yillarning
o’rtalarida aholi soniga YaIM ko’rsatkichi juda yuqori darajada boshqa   rivojlangan
davlatlarga   solishtirganda,   lekin   boshqa   ko’rsatkichlarga   qaraganda   iqtisodiyot
sohasining   tizimi   aholi   soniga   to’g’ri   kelgan   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlarning
turlari   va   boshqalar   bunday   davlatlar   rivojlangan   davlatlar   sarasiga   kirmaydi.
Boshqa   ko’rsatkichlar   xalqaro   ko’lamda   keng   qo’llaniladigan,   iqtisodiyot 7sohasining   tizimi   hisoblanadi,   tizimlarga   bo’lib   chiqarilib,   unga   YaIM   asnosida
tashhis qo’yiladi.
Birinchi   navbatda   milliy   iqtisodiyot   sohasida   yirik   tizimlardan,   ya’ni
moliyaviy   va   moliyaviy   bo’lmagan   mahsulotlar   orasidagi   farq   o’rganilib   chiqiladi.
Bu   solishtiruv   birinchi   navbatda   ishlab   chiqarishni   umumiy   belgilab   beradi.
Boshqa   sohalarning tizimini   o’rganib   chiqish   ham   katta   ahamiyatga   ega.
Davlatning   iqtisodiy   rivojlanish   darajasini   uning   asosiy   ishlab
chiqarayotgan   mahsulotiga   qarab   belgilanadi   (milliy   iqtisodiyotning   tayanchi
hisoblangan   mahsulotlarni).   Shu   asosiy   ishlab   chiqarishgan   mahsulotlarning
qanchalik   davlat   uchun   ehtiyojini   qondirayotganligiga   qarab   beriladi.   Birinchi
o’rinda   bunday   asosiy   ishlab   chiqarishga   yetarli   darajada   elektr   quvvati   olinadi.
Elektr quvvati rivojlanish   asosi   hamda   buning   orasida   yana   bir   soha   chambarchas
yotadi,   ya’ni   texnik   rivojlanish   hamda   bularning   ishlab   chiqarish   sifati,   soni   va
xizmat   ko’rsatish   e’tiborga molikdir va   h.k.
Hozirgi   vaqtda   rivojlangan   hamda   rivojlanish   past   bo’lgan   davlatlarda   bu
ko’rsatkich 500 taga bitta to’g’ri keladigan, ba’zi hollarda undan ham ko’proq. Bu
aholi soniga to’g’ri keladigan asosiy ishlab chiqarilayotgan mahsulotdir. Statistika
shuni   ko’rsatadiki   ya’ni,   mis   ishlab   chiqarish,   metall   eritish,   stanoklar,
avtomobillar,   mineral  o’g’itlar, kimyoviy tolalar  va bir  qator  boshqa  mahsulotlar.
Davlatda   ishlab   chiqarayotgan   mahsulot   aholi   soniga   to’g’ri   keladigan   asosiy
iste’mol   mahsulotlaridan   qo’yidagilardir:
- Don   mahsulotlari;
- Sut   mahsulotlari;
- Go’sht   mahsulotlari;
- Shakar;
- Kartoshka   va   h.k.
Yashash   sharoiti   darajasi   qo’yidagi   ko’rsatkichlar   orqali   ham   belgilanishi
mumkin:
- mehnat   resurslarining   holati,   o’rtacha   hayot   davomiyligi,   aholining
savodxonligi   darajasi,   aholi   soniga   to’g’ri   keladigan   asosiy   mahsulotlarning 8iste’mollik   darajasi,   mehnat   resurslarining   kvalifikatsiya   darajasi,   10   ming   aholi
soni   ichidan   qanchasi   o’qiyotgani   va   talabalarning   soni,   YaIM   dagi   bilimlarni
oshirishdagi   sarf   xarajatlarning   soni;
- soha   xizmatlarining   rivojlanishi   (10   ming   aholiga   to’g’ri   keladigan
shifokorlar   soni,   ming   aholiga   to’g’ri   keladigan   shifoxonadagi   o’rinlar   soni,
aholining   o’y-joy   bilan   ta’minlaganligi,   o’y   jihozlari   va   h.k.).
Oxirgi   yillarda   jahon   tajribasi   shuni ko’rsatadiki, turmush   sifatini   aniqlash
uchun   o’z   ichiga   ijtimoyi-iqtisodiy   ko’rsatkichlarni   hamda   aholining
savodxonligini   oshishi   hayot   kechirish   davomiyligi   ayrim   ko’rsatkichlardan   yoki
bo’lmasa   umumjamiyat   rivojlanishini   ta’minlovchi   indekslardan   foydalanmoqda
va h.k. larni   o’z   ichiga   qamrab   olgan.
Shu   ko’rsatkichlarga   alohida   to’xtalib   o’tib,   eng   muhimlarini   aytib
o’tishimiz   lozim:
YaIM   kapital   sig’imining   birligi   yoki   aniq   bir   ishlab   chiqarish   ko’rinishi;
mehnat   bilan   ta’minlash   (ishlab   chiqarish   va   agrar   xo’jalik,   ishlab
chiqarish   alohida   sohalari);
fondlarning   asosiy   fond   taqsimlash   birligi;
YaIM   xomashyo   sig’imi   birligi   va   asosiy   ishlab   chiqarish   ko’rinishi.
Ohirgi   yillarda   Xalqaro   valyuta   fondi   (XVF)   hamda   MDH   da   qabul
qilingan   keng   qamrovli   raqobatbardosh   ko’rsatkichlardan   foydalanilmoqda,   bir
qator   ko’rsatkichlar   narx-navoni   o’sishini   o’lchash   uchun   hamda   davlatda   ishlab
chiqarilgan   mahsulotni   qolib  ketishini  va  boshqa   rivojlangan   davlatlarda   nisbatan
solishtirish   ko’rsatkichlaridir:
maosh   to’lash   uchun   ketayotgan   sarf   xarajatlar   (bir-birlik   ishlab
chiqarilgan   mahsulot   hisobiga);
bir   ish   kuniga   ketadigan   me’yoriy   xarajatlar   (bir-birlik   ishlab
chiqarilgan   mahsulot   hisobiga);
narx-navo   ustiga   qo’shilgan   elementlarning   darajasi   va   h.k.   Birinchi
ishlab   chiqarish   omillarining   xarajatlari   ko’rsatkichlari;
mahsulot   chakana   narxining   solishtirish   darajasi. 9Eksport   qilinadigan   tovarning   solishtirish   darajasi.   Albatta,   bu   tizim
davlatning   iqtisodiy rivojlanishining   to’laqonli ko’rsatib bera olmaydi, lekin ayrim
faoliyati   sohasi   xalqaro   bozorda   raqobatbardoshligi   yaqqol   ko’rsata   oladi.
Ko’pchilik   mamlakatlarning   tarixiy   tajribasida   tasdiqlangan   qonuniyat
borki,   unga   ko’ra   iqtisodiy   o’sishning   ko’lami   va   sur’atlari   o’zaro   teskari
mutanosiblikda   o’zgaradi,   ya’ni   o’sish   ko’lami   miqdoran   oshgan   sari,   uning
sur’atlari   pasayishiga   moyil   bo’ladi.   Iqtisodiy   o’sishning   nafaqat   miqdoriy,   balki
sifat   me’yori   ham   mavjud.
2. Iqtisodiy o’sish modellari va ularning nazariy jihatlari
Iqtisodiy   rivojlanishning   umumiy   tendensiyasi   iqtisodiy   o’sishni
baholashning   eng   asosiy   usuli   bo’lmasdan,   ko’plab   usullaridan   biridir.   Iqtisodiy
rivojlanishni   baholashda   alohidagi   hududlarga   va   alohidagi   davrlarga   individual
yondashish   maqsadga   muvofiq.   Chunki,   umumiqtisodiyotning   o’sish   tezligi
iqtisodiy   o’sish   muammolari bo’yicha   kerakli   ma’lumotlarni   bera   olmaydi.
Iqtisodiy   rivojlanish   yo’llarini   xarakterlovchi   iqtisodiy   ko’rsatkichlarning
vaqt   davomida   o’zgarishlarida   quyidagilarga   alohida   e’tibor   berilmog’i   lozim:
a) har   bir   ko’rsatkichlarning   vaqt   davomida   shakllanish   bir   tekisda
bo’lmay,   tez   o’sish,   sekin   o’sish   bilan   ayrim   hollarda   turg’unlik   bilan   almashib
turadi;
b) ma’lum   bir   vaqtda   aniqlangan   har   bir   iqtisodiy   ko’rsatkichlarning
o’sish   tezligi,   chunki   ayrim   o’zgaruvchilar   tez   o’sayotgan   bo’ladi,   ayrim
o’zgaruvchilar   sekin   o’sayotgan   bo’ladi   yoki   butunlay   turg’un   holatda   bo’ladi;
v)   o’zgaruvchilarning   uzoq   davrlardagi   o’sish   tezligi   qisqa   davrlardagidan
nisbatan   bir-biridan   kam   farq qiladi.
Iqtisodiy   rivojlanish   yo’llari   bilan   iqtisodiy   o’sish   tushunchasi   o’rtasida
bog’liqlik mavjud. Ammo, milliy iqtisodiyotning o’sishi iqtisodiy o’sish yo’llarini
qisman   belgilaydi.   Masalan,   bir   ko’rsatkichli   iqtisodiy   o’sish   tushunchasida
iqtisodiy   bir   tekis   o’sish tushunchasi yo’q   (3-jadval). 10 111- jadval   O’zgarmas   va   o’zgaruvchan   o’sish   tezliklariga   ega   bo’lgan
iqtisodiy   o’sish yo’llarining	 asosiy	 tavsiflari
Asosiy   xususiyatlari Mohiyatlarning   xarakterlari	
Doimiy	 o’sish
tezligida	O’zgaruvchan	 o’sish	 tezligida
Asosiy   ma nolari	
‟   iqtisodiy
o’sish   yo’llari   ifodalanadi Bir   ko’rsatkichning
vaqt   qatori bilan Ko’rsatkichlar   to’plamining   har
birining   alohida   vaqtli   qatori   bilan   va
ular   barchasining   birgalikdagi   vaqtli
qatori
bilan
Iqtisodiy o’sish	
yo’llari
uchun   xos Faqat vaqt
davomida   o’zgarish Vaqt   davomida   tuzilmaviy
o’zgarishlar
bilan   birgalikda   kechadigan
o’zgarishlar
O’sish   tezligi Doimo O’zgaruvchan
Iqtisodiy o’sish yo’llari
xususiyatlari vaqt
omiliga   bog’liqmi?	
Bog’liq	 emas Bog’liq
Iqtisodiy   o’sish   yo’llari
xususiyatlari   agregirlanish
darajasiga   bog’liqmi?	
Bog’liq	 emas Bog’liq
Foydalishdagi   qulayliklar
iqtisodiy   o’sish   yo’llarini
tasvirlash   mumkin Bitta   oddiy
funksiya
yordamida Ko’rib chiqiladigan davrni
qisqa vaqt   bo’laklariga
bo’linsa va
iqtisodiy
o’sishning ayrim xususiyatlari
bilan   chegaralansa,   oddiy
funksiya   yordamida
Ko’p   ko’rsatkichli   iqtisodiy   o’sish   ham   doimiy,   ham   o’zgaruvchan
iqtisodiy   o’sish   tendensiyasi   bilan   bog’langan.   Demak,   iqtisodiy   o’sish 12tushunchasi   uning
dinamikasini   aniq   aniqlamaydi,   balki   iqtisodiy   o’sish   yo’llarini   taxminiy
belgilaydi.   Ko’p   ko’rsatkichli   iqtisodiy   o’sishning   o’ziga   xos   xususiyatlari
iqtisodiy   o’sish   tezliklariga   qat’iy   talablar   qo’yilmagan   holdagina   amalda
qo’llanishi   mumkin.
Iqtisodiy   o’sishning   o’zgaruvchi   funksiyalar   yordamida   aks   ettirishda
ayrim   noaniqliklar  bo’lishi  mumkin. Ko’rib chiqiladigan vaqt  davomida  iqtisodiy
o’sishni   aniq   va   to’liq   ifodalovchi   eksponentani   yoki   boshqa   oddiy   funksiyani
topish   murakkab   masala.   Iqtisodiy   o’sishning   o’zgaruvchan   tezligini   murakkab
funksiyalar   yordamida   aks   ettirishimiz   mumkin,   ammo   bunda   parametrlarni
baholash   va   olingan   natijalarni   talqin   qilishda   kiyinchiliklar   yuzaga   keladi   (4-
jadval).
2- jadval  
Iqtisodiy   o’sishning   oddiy   va   murakkab   konsepsiyasini   asosiy   belgilari
Asosiy   belgilar Mohiyatlarning   xarakterlari
oddiy murakkab
Ma’nolarning   o’ziga   xosligi
rivojlanish
tushunchasiBir	 ko’rsatkichli	Ko’p ko’rsatkichli
Rivojlanish   tushunchasiga   kiradi Moddiy
boylik
xizmatlarini
yaratish va Moddiy va ma’naviy boylik
va   xizmatlar,   har   xil
shakldagi   ishlab   chiqarish
va   xizmatlarda
mehnatning   jamlanishi	
Iqtisodiy	 o’sishni	 belgilovchi	 omillar	
soni
Kam Katta
Tanlangan
xususiyatla
ri omillarning o’ziga xos Asosan   miqdoriy Miqdoriy   va   sifatiy
O’sish	 	bosqichlarini	 	belgilash
Har   xil   o’sish O’sishning   har   xil 13mumkin omillari
bo’yicha yo’nalishlari
bo’yicha
O’sish
va
bog’liqlik uning omillari
o’rtasida Texnik-iqtisodiy
bog’liqlik	
Ijtimoiy-iqtisodiy
bog’liqliklar
O’zaro   almashish Bir   omilning
ikkinchisi   bilan
almashinishi
cheklanmagan,
uzluksiz
va bir   xil   tezlikda Bir   yo’nalish   ikkinchisi
bilan   cheklangan,   davriy   va
har   xil   tezlikda	
O’sish	 tezligi	Doimiy,	 o’zgarmas
O’zgaruvchan
Amaliy   qo’llashdagi   qulayliklar,
statistik
bazis,   asosiy   bog’liqliklarni
shakllantirish   mumkinmi? Mos   kelishi   mumkin To’liqmas,   qisman   mumkin
O’sish matematik   modellarida
barcha   konsepsiyalarning   o’ziga
xos
xususiyatlarini   qamrab   olish
mumkinmi? Mumkin Mumkin emas
Bu   muammolarni   ko’riladigan   vaqtni   kichik-kichik   qismlarga   bo’lib   ko’rib
chiqish   bilan   hal   qilinishi   mumkin.   Bunda   vaqtning   har   bir   bo’lagini   oddiy
funksiya   bilan   ifodalashga   olib   kelinadi.   Bu   usulning   kamchiligi   butun   ko’rib
chiqiladigan   vaqt   davomida   bo’ladigan   iqtisodiy   o’sishni   bir   butunligicha   tasavvur
qilib   bo’lmaydi. 143. Iqtisodiy   o’sishning   bir   omilli   modellari
Iqtisodiy   o’sishning   asosiy   omillaridan   biri   -   tabiiy   resurslar   hisoblanadi.
Tabiiy   resurslarga   foydali   qazilmalar,   suv,   o’rmonlar,   qishloq   xo’jalik   yerlari,
hayvonot   dunyosi   va   hokazolar   hamda   atrof-muhit,   iqlim   sharoiti,   tabiiy
boyliklarning joylashuvi, yer  releflari  va shunga o’xshash tabiiy holat va narsalar
kiradi.   Albatta,   mavjud   tabiiy   resurslarning   miqdori   va   sifati   insonning   iqtisodiy
faoliyatiga ta’sir ko’rsatadi. Ammo, tabiiy resurslar insonning iqtisodiy faoliyatida
passiv o’rin tutadi. Shuning uchun ham tabiiy rusurslarga boy davlatlar o’z-o’zidan
taraqqiy   etgan   boy   davlatlarga   aylanib   qolishmaydi.   Tabiiy   resurs   omillari   ishlab
chiqarishda   keng   qo’llanilganda,   ularga   mehnat   sarf   qilingandagina   iqtisodiy
o’sishga   ta’sir   qilishi   va   uni   tezlashtirishi   mumkin.
Iqtisodiy   faoliyatning   asosiy   maqsadi   bo’lib,   inson   ehtiyojlarini
qondirishdan   iborat.   Demak,   iqtisodiy   o’sish   darajasi   bilan   inson   ehtiyojlarini
qondirish   o’rtasida   chambarchas   bog’liqlik   mavjud.   Davlat   iqtisodiyoti   qancha
rivojlangan bo’lsa, uning   aholisi   ehtiyojlari   shuncha   to’liq   qondirilgan   bo’ladi.
Iqtisodiy   o’sish   inson   talablarini   qondirish   darajasini   ikki   tomonlama
izohlaydi.   Birinchidan,   yaratilgan   moddiy   va   ma’naviy   boyliklar   qanday   ehtiyojlar
yuzaga   kelishlarini   belgilaydi   va   ulardan   ozgina   ilgarida   bo’lishlari   lozim.
Ikkinchidan,   yaratilgan   moddiy   va   ma’naviy   boyliklarning   taqsimlanish   usullari,
jamiyatning   va   uning   har   bir   a’zosining   talablarining   qondirilish   darajalarini
aniqlaydi.
Yaratilgan   moddiy   boyliklarni   bir   o’lchamga   keltirish   ham   nazariy,   ham
amaliy   jihatdan   mumkin.   Faqat   xo’jalik   faoliyatini   ayrim   sohalari   yoki   ayrim
mahsulotlarning   natural   miqdoriy   o’zgarishini   sifat   jihatidan   baholash   murakkab
jarayon.   Chunki,   mahsulotlarning   sifat   o’zgarishi   uning   barcha   o’ziga   xos
xususiyatlarining   ham   o’zgarishiga   olib   keladi.   Sifat   o’zgarishlarining   barchasini
bir   qancha   sifat   o’zgarishlarni,   bir   yo’la   e’tiborga   oluvchi   o’zgaruvchilar   to’plami
yordamida   ko’rsatishimiz   mumkin.   Ko’p   omilli   iqtisodiy   o’sishning   tahlilida
iqtisodiy   faoliyatning   ayrim   yo’nalishlarini   va   mahsulotlarining   ayrim 15xususiyatlarini   miqdoriy   aniqlash   qo’shimcha   murakkabliklar   bilan   bog’liq.
Iqtisodiy   o’sishning   asosiy   elementlari   bir-biridan   ham   shaklan,   ham
mazmunan   farq   qiladi.   Bu   elementlarning   natural   ko’rinishlari   ham,   ko’rinishlari
ham   bir xil bo’lmaydi. Har xil sifat xususiyatlarni agregirlashni ham turli sifatlarini
bir   vaqt   o’lchaydigan   va   baholaydigan   yagona,   umumiy   shart   mavjud
bo’lgandagina   amalga   oshirilishi   mumkin.
Bir   omilli   va   ko’p   omilli   iqtisodiy   o’sishni   o’ziga   xos   xususiyatlarini
aniqroq   tasavvur   qilishimiz   uchun   quyidagi   3-jadvalni   keltiramiz.
3- jadvalBir	 va	 ko’p	 ko’rsatkichli	 iqtisodiy	 o’sishni	 o’ziga	 xos	 xususiyatlari
Asosiy   xususiyatlar Tushunchalarning   farq   qilish   belgilari
bir   omilli	
ko’p	 omilli
Tushunchalarning  
xos ma’nolari,  
faoliyatning
chiqiladigan  
sohalari	
o’ziga	  iqtisodiy
ko’rib Yaratilgan moddiy  
boyliklar va  
ko’rsatilgan
xizmatlar Moddiy boyliklar va xizmatlarni,
ma’naviy   boyliklarni   to’plash.  
Har   xil   shakldagi   ishlab   chiqarish
va
ist’emollarni   ko’rib   chiqish
Tushunchalarning  
xususiyatlari davriy Ma’lum bir  
jarayon	
ko’rinishida
bo’ladi. Hodisalarning  
vaqtdagi
hajmini
xarakterlaydi ma’lu
m   va bir  
holatin
i
Amalda qo’llanishda va  
tahlilga   yaroqliligi.  
Miqdoriy
baholashga yaroqliligi:
Elementlar va  
bo’yicha qismlar Oson Qiyinchilik   bilan
Agregirlashgan   holda Kerakli baholar
mavjud   bo’lganda Agregirlashmaydi
Statistik   bazisi: 16Elementlar va qismlar
Bo’yicha   agregirlashgan Mavjud
Mavjud Qisman   mavjud
Mavjud   emas
Ko’p   omilli   iqtisodiy   o’sishda   statistik   ma’lumotlar   bilan   ta’minlash
muammolari yuzaga keladi. Chunki, ma’naviy boyliklar va ishlab chiqarish hamda
iste’mol   bo’yicha   ko’p   hollarda   kuzatuvlar   olib   borilmaydi.   Ayrimlarini   faqat
tanlab   baholanadi va bu esa to’liq bo’lmagan statistik axborotga ega bo’lishimizga
sabab   bo’ladi.   Ayrim   hollarda   iqtisodiy   o’sishning   elementlarini   va   qoidalarini
qisman   baholashgagina   imkon beradigan statistik   ma’lumotlar mavjud.
1-jadvaldan   ko’rinib   turibdiki,   iqtisodiy   o’sishning   har   ikkala
tushunchasining   ham   yutuq   va   kamchiliklari   bor.   Shuning   uchun   ham   biri   uchun
ikkinchisini   inkor   etish   zarur   asosga   ega   emas.   Iqtisodiy   o’sish   tushunchasini
birining   oldida   ikkinchisini   afzal   ko’rish   qo’yilgan   aniq   muammodan   va
maqsaddan   kelib   chiqib   hal   qilinadi.   Ammo,   iqtisodiy   o’sishni   kompleks   ko’rib
chiqilayotgan   ko’rsatkichli   iqtisodiy   o’sish   tushunchasidan   foydalanish   maqsadga
muvofiq.
4. Iqtisodiy   o’sish   va   byudjet-soliq   siyosati
Byudjet-soliq   siyosatining   iqtisodiy   o’sishga   ta’sir   etish   mexanizmlari
xususiyatlari,  uning o’zgarishlarida vujudga  keladigan  katta  miqdordagi   ijobiy  va
salbiy   oqibatlarning   mavjud   bo’lishi   bilan   ifodalanadi   hamda   ushbu   jarayon   vaqt
bo’yicha   keskin   farq   qilishi   mumkin.   Xususan,   tibbiyot   va   ta’lim   xarajatlarining
real   o’sishi   inson   kapitali   sifatini   va   iqtisodiy   o’sish   sur’atlarini   o’rta   davrga
mo’ljallangan muddatga oshiradi. Boshqa tomondan esa, agar qo’shimcha byudjet
xarajatlari   soliq   stavkalarini   oshirishni   taqozo   etsa,   bu   esa   aholining   egalik
qiladigan   daromadlari   va   tovar   ishlab   chiqaruvchilar   foydasining   pasayishiga   olib
keladi.   Buning   natijasida   jamg’arish   qisqarib,   korxonalaring   investitsiya   faolligi
pasayadi.   Yuqorida   ko’rib   chiqilgan   inson   kapitali   sifati   o’sishidan   keladigan
ijobiy samaraga   nisbatan,   o’sish   uchun   salbiy   samara   tez   sodir   bo’ladi.
Agar byudjet xarajatlari o’sishi byudjet kamomadlariga mos ravishda o’sib
borsa,   bunda   qisqa   muddatli   davrda   pul   hajmi   ortadi   va   inflyatsiya   jarayonlari 17tezlashib,   foiz   stavkalari   oshadi   hamda   iqtisodiy   o’sishga   to’sqinlik   qiluvchi
omillar   va   boshqa   muammolar paydo   bo’ladi.
Byudjetning xarajat va daromad ko’rsatkichlarining muayyan vaqt bo’yicha
qatorlari   absolyut   ko’pchiligining   statsionar   xarakteri   ekonometrik   tahlil
o’tkazishga   hamda   byudjet   boshqaruvi   doirasida   ham,   iqtisodiy   siyosatning
boshqa   turlarining
doirasida   ham   statistik   ahamiyatga   ega   bo’lgan   o’zaro   aloqalarining
mavjudligi 18haqidagi   gipotezani   tekshirish   imkonini   beradi.
Byudjet   tahlili   natijalarining   ko’rsatishicha,   hisobot   davridagi   oxirgi   6-8
yilda   byudjetning   xarajat   va   daromadlari   qisqarishining   barqaror   tendensiyasi
shakllandi.   Ekonometrik   tahlil   natijalari   byudjet   daromadlarining   qisqarishiga   turli
xildagi   byudjet   xarajatlarining   turlicha   bog’liqligi   haqidagi   gipotezani   tasdiqladi.
Mavjud   byudjet   statistikasi   hisoboti   byudjet   xarajatlarining   to’rt   xilini:
davlat   investitsiyalari   uchun   xarajatlar   GI ,   ijtimoiy   ehtiyojlar   (ta’lim,   sog’liqni
saqlash va   hokazo)   uchun   xarajatlar   GS ,   ijtimoiy   himoya   uchun   xarajatlar   GOTH ,
davlat   boshqaruvi   organlari   uchun   xarajatlar   GRX   larni   tahlil   qilishga   hamda   bu
ko’rsatkichlarning regression   tenglamalarini   tuzishga   imkon   beradi.
O’tkazilgan   ekonometrik   tahlillarning   ko’rsatishicha   (1-jadval),   hisobot
davrida davlat boshqaruvi organlari uchun xarajatlar  GRX  daromadlar qisqarishiga
eng   ko’p   bog’liq   bo’lgan.
4- jadval.
Byudjetning   daromad   va   xarajat   qismining   o’zaro   aloqalarining   tahlili
uchun   tuzilgan   tenglamalar parametrlarini   baholash
Eveiw
s  
faylid
a  
tengla
ma
№Bog’liq	 	
o’zgaruvchi Omillar   parametrlari To’la  
tenglamaning
parametrlari Tenglama
ning  
adekvatlig
ini  
baholashOmillar Koe
f.
qiy
m. p-
qiy
mat Tanla
ma R
2 D
W
eq1_4 log(GI)   –   asosiy  
kapitalga   davlat 
investitsiyalari log(GR)   –   jami  
daromadlar,   SEES3
– mavsumiylik
omili.   AR(1),  
MA(1) 1,14
-
0,14 0,01
0,25 1997,
1-
2003,
4 0,
54 1,8
8 barqaror  
emas
eq1_7 log(Goth) –
ijtimoiy log(GR)   –   jami  
daromadlar,   SEES3 0,88 0,04 1997,
1   – 0,
67 1,8
6 barqaror 19himoyaga  
xarajatlar –   AR(1),   AR(3),  
MA(1) 2003,
4
eq1_8 log(GRX) –
davlat  
boshqaruvi
organlariga
xarajatlar log(GR)   –   jami  
daromadlar,   SEES1
–   AR(3),   MA(2) 2,4
-
0,06 0,06
0,33 1997,
1-
2003,
4 0,
75 2,3 barqaror
eq1_9 log(GS) –
ijtimoiy
ehtiyojlarga  
xarajatlar GR   –   jami  
daromadlar,   SEES2  
–
MA(2),   MA(4) 0,79
0,02
8 0,01
0,57 1997,
1-
2003,
4 0,
61 2,2 barqaror  
emas
Eq1 log(GR)   –   jami  
xarajatlar log(GDP)-   YaIM,  
SEES3   –   AR(1),
MA(4) 0,45
0,00
1 0,00
0,09 1997,
2-
2002,
4 0,
79 1,9
7 barqaror
Eq2 log(PIT)   –  
daromad   solig’i log(WAGE(-1))-  
o’rtacha   ish   haqi,  
SEES1, AR(1), 
AR(4), MA(4) 0,43
0,01 0,00
0,09 1998,
2-
2002,
4 0,
90 2,3 barqaror
Eq3 log(INDTAX)
– jami  
bilvosita   soliqlar log(GDP*rVAT*0,0
01)-   YaIM   va  
sanoatda   QQS  
stavkalari 0,98 0,06 1997,
2-
2003,
3 0,
63 2,1 barqaror
Eq4 GDP
t –
YaIMo’sish	 
sur’atlari GE   –   davlat  
xarajatlari   (YaIMga  
nisbatan,   %)
GE^2 AR(1),   MA(2) 8,85
-
0,12
1 0,00
0,00 1992
-
2003 0,
99 1,0 barqaror
Eq5 GDP
t –
YaIM GE   –   davlat  
xarajatlari   (YaIMga   7,69
- 0,01
0,01 1992
- 0, 1,9 barqaror 20o’sish	 sur’atlari nisbatan,   %)
GE^2.47   AR(1),  
AR(2),   MA(3) 0,01
49 2003 95 2
Byudjetga umumiy tushumlar -  GR   ning o’sish sur’atlarining 1 % darajaga
qisqarishi   xarajatlarning   shu   ko’rsatkich   bo’yicha   sur’atlarning   o’rtacha   2,4   %
darajaga,   mos   holda   davlat   investitsiyalari   bo’yicha   1,14   %   darajaga   pasayishiga
olib   keldi.   Ijtimoiy   ehtiyojlar   va   ijtimoiy   himoya   uchun   xarajatlarning   sezgirligi
eng kam   bo’lib   chiqdi.   Mos   holda   ular   bo’yicha   elastiklik   koeffitsientlari   0,79   va
0,88   qiymatlarni   tashkil   qildi.   Umuman   olganda   mazkur   holat   byudjet   siyosatining
ijtimoiy yo’naltirilganligi  haqida xulosani  tasdiqlaydi, bu esa  iqtisodiy o’sishning
muhim   omillaridan   biri   bo’lgan   inson   kapitalining   sifatini   oshirishga   xizmat   qiladi.
O’z   navbatida   byudjet   daromadlarining   o’sish   sur’atlari   butun
iqtisodiyotning   o’sishiga   bog’liq.   Bu   haqda   GR   va   GDP   ni   bog’lovchi   tenglama
parametrlari   tasdiqlaydi.   Bu   holda   YaIM   o’sishi   sur’atining   qo’shimcha   1   foizli
darajaga o’sishi,   byudjet   daromadlari   dinamikasini   0,45   foizli   darajaga   oshiradi.
Deyarli   shunday   elastiklik   «daromad   solig’i   ~   o’rtacha   ish   haqi»   o’zaro
aloqasi   uchun   ham   xarakterlidir.   Ish   haqining   o’sishi   bu   ko’rsatkich   bo’yicha
byudjetga   tushumlar o’sishi sur’atlarining 0,43 foizli darajaga o’sishiga olib keladi.
Bilvosita   (egri)   soliqlar YaIM   dinamikasiga   sezgirroqdir.
GDP * rVAT  soliqqa tortiluvchi bazaning ( rVAT  - sanoatda QQS stavkasi) 1
foizli   darajaga   o’zgarishi   INDTAX   dinamikasini   0,98   foizli   darajaga   o’zgartiradi.
Shunday   qilib,   byudjetning   daromadlari   va   xarajatlari   iqtisodiy   dinamika
bilan   chambarchas   bog’liq.   Bundan   kelib   chiqadiki,   byudjet   boshqaruvi   sohasi
tarmoqlaridagi   holat   faqatgina   iqtisodiyot   real   sektori   rivojlanishi   tezlashganda,
uning   tarkibi   takomillashtirilganda,   iqtisodiy   o’sishning   barcha   potensial
omillaridan foydalanish   samaradorligi   ko’tarilganda   yaxshilanishi   mumkin.
Byudjet-soliq   siyosati   parametrlarini   asoslashning   hal   qiluvchi   asosiy
masalasi   rivojlanishning   turli   bosqichlarida   xarajatlarning   optimal   darajasini
asoslashdir.   Dunyoda   bu   muammo   bo’yicha   ko’plab   tadqiqotlar   mavjud.   Ularning 21umumiy   xulosasi   -   yetarlicha   uzoq   vaqt   oralig’i   doirasida   davlat   xarajatlari   va
iqtisodiy o’sish   orasida   statistik   ahamiyatga ega   bo’lgan   manfiy   aloqa   mavjud.
Har   bir   guruhning   ekonometrik   tahlili   natijalari   ko’rsatishicha,   ularning
to’qqiztasidan   uchtasi   uchun   davlatning   (byudjet   xarajatlari   indikatoriga   ko’ra,
YaIM   ga   nisbatan   foiz   hisobida)   o’sishi   va   o’lchami   orasida   musbat   o’zaro
bog’liqlik   xarakterlidir.   Bu   aholi   soni   1   mln.   kishidan   kam   bo’lgan   davlatlardir.
Qolgan   barchasi   uchun   aloqa   manfiy   bo’ladi.   Bu   holda   O’zbekiston   kiruvchi   4-
guruh   uchun   bu   o’zaro   aloqaning   eng   baland   darajasi   xarakterlidir.   Davlat
xarajatlarining 1 foizli darajaga   pasayishi,   YaIM   o’sishining sur’atlarini   0,32   foizli
darajaga   oshirdi.
Uning o’sib borishi bilan barqaror o’sish to’xtaydi va pasayish boshlanadi.
Tadqiqotning  muhim   natijasi  shu   bo’ldiki,  o’sish   sur’atining  YaIM   ga  bog’liqligi
qavariq   egri   chiziq   shakliga   ega   (1-rasm),   ya’ni   xavfli   nuqtadan   tashqari   davlat
xarajatlari  o’qida shunday  nuqta mavjudki, YaIM  ning o’sish  sur’atlari  maksimal
qiymatga   erishadi.   To’rtinchi   guruh   davlatlari   uchun   mazkur   baho   20-24%   ni
tashkil   qiladi.
a) Rossiya             b)	 O’zbekiston
1- rasm.   O’zbekiston   va   Rossiyada   iqtisodiy   o’sish   va   davlat   o’lchamlari
orasidagi   o’zaro aloqasi 22Iqtisodiy   o’sish   kategoriyasi   iqtisodiyot   amal   qilishining   asosiy
ko’rsatkichlari   jumlasiga   kirgan   holda,   u   real   yalpi   ichki   mahsulotning   yildan-yilga
hajmining   ko’payishini   yoki   aniqroq   qilib   aytganda,   aholi   jon   boshiga   real   yalpi
ichki   mahsulot   m iqdo r i n i n g   o sh i s h i ni   k o’ rsat a d i .  	― I q ti s o d iy   ri v o j l a n i sh	‖
k at e go r i y a s i  	
― iq t i so d i y o	’ s i s h	‖   b i l a n   c h a m barc h a s   b o	g’ l iq   ko	’p   o	’ lc h a m li   v a   k o	’ p
qi r r a li   k o	
’ rs a t k i c h   b o	’ l i b ,   mamlakatda   ijtimoiy   institutsional   va   siyosiy
o’zgarishlar,   aholining   turmush   darajasini,   inson   ehtiyojlarining   qondirish
darajasini   ifodalaydi.   Darhaqiqat,	
―
iqti so diy   rivo j la ni sh	‖   kat e g ori y a s i  	― iq t i s o d iy  	o’ sis h	‖   t us h u n c ha si ga
n i s b a t a n   k e n g   m a ’ noli   h is o b l a n a d i .   Ba ’ zan   i q ti s od iy   o	
’s i sh   y a q q o l   t a’ m inl a n g an
h o l da  	
― iq t i so d i y   ri v o j l a n i s h	‖   y uz   b er m a s li g i   m u m ki n .   D e m a k ,  	― iqt is o di y
rivo j l a n is h	
‖   in s o n   ehtiyojlarini   ta’minlash,   yashash   sharoitini,   tibbiy   xizmatni,
ta’lim olish, barkamol   avlodni   taraqqiy   etish   imkoniyatlarini   o’zida   qamrab   oladi.
Tahlillarga   ko’ra,   iqtisodiy   rivojlanish   sifati   iqtisodiyotni   intellektuallashtirish   va
globallashtirish,   uning   ichki   omillariga   aylanishi   bilan   belgilangan   iqtisodiy
rivojlanish sifat va miqdoriy   xususiyatlari   dinamik   nisbati bilan   belgilanadi.
Ushbu   asosda   zamonaviy   iqtisodiy   rivojlanishning   yangi   sifati   mazmuni
ochib   beriladi,   u   texnologik   tartiblar   almashuvi,   texnologik   taraqqiyotning   ekzogen
rivojlanish   omilidan   endogen   omilga   aylanishi,   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   jarayoni
va   natijalariga   intellektual   mehnat   ulushning   ortishi,   shuningdek,   u   zamonaviy
texnologiyalarning   nomoddiy   ishlab   chiqarish   sohasiga   jadal   kirib   kelishi
umumiqtisodiy   tendensiyalarini   aks ettiradi.
Mamlakatlarning   iqtisodiy   rivojlanishi   ko’p   omilli   va   shu   bilan   birga
ziddiyatli   jarayon   hisoblanadi.   Iqtisodiy   rivojlanish   hech   qachon   bir   tekis,
yuqorilab boruvchi   chiziq bo’yicha ro’y bermaydi. Iqtisodiy rivojlanish o’z ichiga
yuksalish   va   inqiroz   davrlarini,   iqtisodiyotdagi   miqdor   va   sifat   o’zgarishlarni,
ijobiy va salbiy tamonlarni   olib   notekis   boradi.
Milliy   iqtisodiyotda   iqtisodiy   rivojlanish   qiyin   aniqlanadigan   jarayon
bo’lganligi sababli, uning mezonlaridan biri bo’lgan iqtisodiy o’sish ko’proq tahlil
qilinadi.   Iqtisodiy   o’sish   iqtisodiy   rivojlanishning   tarkibiy   qismi   bo’lib,   o’z 23ifodasini   real   YaMM   (YaIM)   hajmining   va   uning   aholi   jon   boshiga   ko’payishida
topadi.
Mahsulotning   o’sish   sur’ati   bilan   ishlab   chiqarish   omillari   miqdorining
o’zgarishi   o’rtasidagi   nisbat   iqtisodiy   o’sishning   ekstensiv   yoki   intensiv   turlarini
belgilab   beradi.
Ekstensiv iqtisodiy o’sishga ishlab   chiqarishping   avvalgi   mexnikaviy asosi
saqlanib   qolgan   holda   ishlab   chiqarish   omillari   miqdorining   ko’payishi   tufayli
erishiladi.   Aytaylik,   mahsulot   ishlab   chiqarishni   ikki   hissa   ko’paytirish   uchun
mavjud   korxona   bilan   bir   qatorda   o’rnatilgan   uskunalarning   quvvati,   miqdori   va
sifati   bo’yicha, ishchi kuchining soni va malaka tarkibi bo’yicha xuddi o’shanday
yana   bir   korxona   quriladi.   Ekstensiv   rivojlanishchda,   agar   u   sof   holda   amalga
oshirilsa, ishlab   chiqarish   samaradorligi   o’zgarmay   qoladi.
Iqtisodiy o’sishning intensiv turi sharoitida mahsulot chiqarish miqyoslarini
kengaytirishga  ishlab  chiqarish  omillarini  sifat  jihatidan takomillashtirish:  yanada
progressivroq ishlab chiqarish vositalarini va yangi texnikani qo’llash, ishchi kuchi
malakasini oshirishi, shuningdek, mavjud ishlab chiqarish potensialidan yaxshiroq
foydalanish   yo’li   bilan   erishiladi.   Intensiv   yo’l   ishlab   chiqarishga   jalb   etilgan
resurslarning har bir-birligidan olinadigan samara, pirovard mahsulot miqdorining
o’sishida,   mahsulot   sifatining   oshishida   o’z   ifodasini   topadi.   Bunda   mahsulot
ishlab   chiqarishni   ikki   hissa   oshirish   uchun   mavjud   korxonaga   teng   bo’lgan   yana
bir   korxona   qurishga   hojat   yo’q.   Bu   natijaga   ishlab   turgan   korxonani
rekonstruktsiya   qilish   va   texnik   qayta   qurollantirish,   mavjud   resurslardan
yaxshiroq   foydalanish   hisobiga   erishish   mumkin.
Real   hayotda   ekstensiv   va   intensiv   omillar   sof   holda,   alohida-alohida
mavjud   bo’lmaydi,   balki   muayyan   uyg’unlikda,   bir-biri   bilan   qo’shilgan   tarzda
bo’ladi.   Shu   sababli   ustuvor   ekstensiv   va   ustuvor   intensiv   iqtisodiy   o’sish   turlari
tahlil   qilinadi.
Iqtisodiy   o’sish   murakkab   va   ko’p   qirrali   jarayondir.   Shu   sababli   uni
baholash   uchun   qandaydir   bitta   ko’rsatkich   kifoya   qilmaydi,   muayyan
ko’rsatkichlar tizimi   talab   qilinadi.   Bu   ko’rsatkichlar   tizimida   jismoniy   va   qiymat 24ifodasidagi   ko’rsatkichlar farqlanadi.
Iqtisodiy   o’sish   ko’rsatkichlari   ancha   aniq   natija   beradi,   (chunki   ular
inflyatsiya   ta’siriga   berilmaydi),   lekin   unversal   emas   (iqtisodiy   o’sish   sur’atlarini
hisoblashda   har   xil   ne’matlar   ishlab   chiqarishni   umumiy   ko’rsatkichga   keltirish
qiyin).   Iqlim   ko’rsatkichlari   keng   qo’llaniladi,   ammo   ҳar   doim   xam   uni
inflyatsiyadan   to’liq
«tozalash»   mumkin   bo’lavermaydi.   Shu   sababli   iqtisodiy   o’sish   sur’atlari
qiyosiy   yoki   doimiy   narxlarda hisoblanadi.
Makroiqtisodiy   darajada   iqtisodiy   o’sishish   asosiy   qiymat   ko’rsatkichlari
quyidagalar   hisoblanadi:
- YaMM   (SMM)   yoki   milliy   daromad   hajmining   real   ko’payishi;
- YaMM   (SMM)   yoki   milliy   daromadning   aholi   jon   boshi   hisobiga
o’sishi;
- YaMM   (SMM)   yoki   milliy   daromadning   iqtisodiy   resurs   xarajatlari
birligi   hisobiga   ortishi;
Iqtisodiy   o’sishni   aniqlashda   har   uchala   ko’rsatkichdan   ham   foydalanish
mumkin,   lekin   ularning   ahamiyati   turlicha.   Masalan:   agar   diqqat   markazida
iqtisodiy   salohiyat muammosi tursa, birinchi ko’rsatkichdan aniqlash ko’proq mos
keladi.   Alohida   mamlakat   va   hududlardagi   aholining   turmush   darajasini
taqqoslashda,   ko’proq   ikkinchi   ko’rsatkichdan   foydalaniladi.   Iqtisodiy
samaradorlikni baholashda   uchinchi   ko’rsatkichga   ustuvorlik beriladi.
Odatda   iqtisodiy   o’sish   foizda   o’sishniig   yillik   sur’ati   sifatida   aniqlanadi.
Masalan,   agar   o’tgan   yili   real   YaMM   60   mlrd.   so’mni   va   joriy   yilda   70   mlrd.
so’mni   tashkil   qilgan   bo’lsa,   o’sish   sur’atini   joriy   yildagi   real   YaMM   hajmiga
bo’lish yo’li   bilan   aniqlash   mumkin.   Bu   holda   o’sish   sur’ati   16,6%   ni   (70/60*100)
tashkil   qiladi.
Iqtisodiy   o’sishning   alohida   tomonlarnni   xarakterlovchi   ko’rsatkichlari
ham   mavjud   bo’lib,   ulardan   asosiylari   ishlab   chiqaruvchi   kuchlar   rivojlanish
darajasi,   mehnat   unumdorligi   va   ish   vaqtini   tejash,   shaxsiy   daromad   va   foyda
massasi, milliy   iqtisodiyotning   tarmoq tuzilishi   kabilar   hisoblanadi. 25Ishlab   chiqaruvchi   kuchlar   darajasi   quyidagi   ko’rsatkichlar   bilan
xarakterlanadi:
a) ishlab   chiqarish   vositalarining   rivojlanish   darajasi,   ya’ni   uning
unumdorligi;
b) xodimning   malakasi   va   tayyorgarlik   darajasi;
v)   ishlab   chiqarishning   moddiy   va   shaxsiy   omili   o’rtasidagi   nisbat;
g) mehnat taqsimoti, ishlab   chiqarishning tashkil etilishi, kooperatsiyasi va
ixtisoslashtirilishi.
Iqtisodiy   o’sishning   jahon   amaliyotida   keng   qo’llaniladigan   boshqa
ko’rsatkichi   iqtisodiyotning   tarmoq   tuzilishi   hisoblanadi.   U   tarmoqlar   bo’yicha
hisoblab   chiqilgan,   YaMM   ko’rsatkichi   asosida   tahlil   qilinadi. 26 Xulosa
Iqtisodiy   o’sishni   ko’pchilik   modellariga   kam   omilli   konsepsiyasi
xarakterlidir.   Iqtisodiy o’sish modellari odatda ikki omilli yoki ayrim hollarda bir
omilli bo’ladi.   Iqtisodiy o’sish nuqtai nazarida mehnatning nafaqat miqdori balki,
sifati   ham   katta   ahamiyatga   ega   bo’ladi.   Mehnat   sifati,   ya’ni   uning   murakkabligi
uni   bajaruvchilarning   bilim   darajalari,   amaliy   tajribalari,   murakkab   operatsiyalarni
bajarish   qobiliyatlari,   chaqqonligi   kabi   ko’rsatkichlar   bilan   baholanadi.
Empirik   modellarga   omil   sifatida   kiruvchi   mehnat   inson   faoliyatning   faqat
miqdoriy   ko’rsatkichini   ifodalovchi   tor   ma’nodagi   tushunchadir.   Bunday
modellarda   mehnat   hajmi   ko’p   hollarda   bajarilgan   ish   soatlari   yoki   ishlab
chiqarishda   band   bo’lgan   odamlar   soni   bilan belgilanadi.
Ayrim   hollarda   mehnat   sifatini   aniqlashga   harakatlar   bo’lgan   edi.   Bunda
mehnat   sifatini   aholining   bilim   darajasi,   mehnatkashlarning   yoshi   va   jinsi   kabi
ko’rsatkichlar   bian izohlangan.
Yuqorida   qayd   qilganimizdek,   kam   omilli   modellarda   mehnat   va   asosiy
fondlardan   tashqari   ayrim   hollarda   boshqa   omillardan   ham   foydalanishimiz
mumkin.   Bu   omillar   o’z   ma’nolarini   bo’yicha   uch   guruhga   bo’linadi.
Birinchi   guruh   ishlab   chiqarish   resurslarining   turlari,   masalan   ekin
maydonlari   va   yer   osti   qazilma boyliklaridir.
Ikkinchi   guruh   mehnat   va   asosiy   fondlarning   sifat   xususiyatlari   hisoblanadi.
Uchinchi   guruh   omillari   ishlab   chiqarish   shart-sharoitlarini   ifodalovchi
xususiyatlardir.   Masalan,   ishlab   chiqarishni   tashkil   qilinish   darajasi,   ishlab
chiqarishning   institutsional   shakllarining   miqdor   va   sifat   xususiyatlari,   tashqi
savdo   aloqalari   omillarning   birinchi   yoki   uchinchi   guruhlariga   taalluqli   bo’ladi.
Mehnatning   har   bir   aniq   shakli   har   xil   murakkablik   darajasida   namoyon
bo’ladi.   Sarf   qilingan   mehnatlarning   murakkablik   darajasini   o’lchash,   aniqlash
imkoniyati mavjud emas, ularning har birining sifat o’zgarishini alohida taxminiy
baholash   mumkin.   Bu   sifat   o’zgarishlarini   ko’rsatuvchi   ko’rsatkichlar   ishchilar
tarkibi   malakasi   va   uning   o’zgarishi,   har   xil   kasbiy   tayorgarliklarini   va
malakalarini   talab   kiluvchi   mehnat   turlari   o’rtasidagi   nisbatlar   bo’ladi. 27Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   -   T:   O’zbekiston,   2017-   46
b. 
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   PF-
4947sonli   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirishning   Harakatlar
strategiyasi to’g’risida” gi Farmoni. 
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   22   yanvardagi
"2017-   2021   yillardaO’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasini   "Faoltadbirkorlik,   innovatsion
g’oyalar   va   texnologiyalarni   ko’llab-kuvvatlash   yili"da   amalga   oshirishga   oid
Davlat dasturi to’g’risida"gi Farmoni. 
4. Mirziyoev   SH.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz
bilan   quramiz.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.   Mirziyoevning
Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahri   saylovchilari
vakillari   bilan   o’tkazilgan   saylov   oldi   uchrashuvlarida   so’zlagan   nutqlari   /
Toshkent: 
“O’zbekiston”, 2017. - 488 b. 
5. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy
Majlisga Murojaatnomasi // Xalq so’zi gazetasi, 2018 yil. 
6. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy
Majlisga Murojaatnomasi // Xalq so’zi gazetasi, 2020 yil. 
7. Xodiyev   B.Yu.,   Shodmonov   Sh.Sh.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Darslik.   -
T.: Barkamol fayz-media, 2017. - 783 bet. 
8. O’lmasov   A.,   Vahobov   A.B.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Darslik.   -   T.:
«Iqtisod- moliya», 2014. - 480 bet. 
Internet saytlari.
1. www.stat.uz      -   O'zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo'mitasining   rasmiy
sayti. 
2. www.uza.uz     -  O'zbekiston Respublikasi Milliy Axborot Agentligi rasmiy sayti.  283. www.ceep.uz      -   O'zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi
huzuridagi Samarali iqtisodiy siyosat markazi rasmiy sayti.

Iqtisodiy o’sish uning turlari va hisoblash usullari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский