Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 13000UZS
Размер 37.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 19 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Iqtisodiy samaradorlik va bozor jarayoniga davlat aralashuvining chegaralari

Купить
  O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR FAKULTETI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“IQTISODIY O’SISH” 
fanidan
Iqtisodiy samaradorlik va bozor jarayoniga
davlat aralashuvining chegaralari MUNDARIJA
KIRISH .............................................................................................................................................. 3
I BOB. IQTISODIY SAMARADORLIK VA BOZOR JARAYONINING O’ZARO BOG’LIQLIGI ..................... 5
1.1. Iqtisodiy samaradorlik tushunchasi va uning o’lchovi .............................................................. 5
1.2. Bozor jarayonlari va davlat aralashuvining o'zaro ta'siri .......................................................... 8
1.3. Davlat aralashuvining samaradorlikka ta'siri .......................................................................... 11
II BOB. DAVLAT ARALASHUVINING SAMARADORLIGINI O’LCHASH METODLARI .......................... 14
2.1. Davlat aralashuvining samaradorligini o’lchashda qo’llaniladigan usullar .............................. 14
2.2. Bozor iqtisodiyoti sharoitida davlatning iqtisodiyotni tartibga solishdagi funksiyalari ........... 16
2.3. Davlat aralashuvining chegaralari: nazariy qarashlar va amaliy yondashuvlar ....................... 18
III BOB. IQTISODIY SAMARADORLIKNI OSHIRISHDA DAVLATNING ROLI VA STRATEGIK 
YONDASHUVLAR ........................................................................................................................................ 21
3.1. Davlat siyosati va iqtisodiy samaradorlik: muvofiqlashtirish mexanizmlari va ularning 
natijalari ..................................................................................................................................................... 21
3.2. Davlat aralashuvining cheklanishi: bozor mexanizmlarining o’zini-o’zi tartibga solish 
imkoniyatlari .............................................................................................................................................. 23
3.3.Davlat aralashuvining iqtisodiy samaradorlikka ta'siri ............................................................ 25
XULOSA ......................................................................................................................................... 28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ROʻYXATI ................................................................................... 30 KIRISH
Iqtisodiyotda   davlatning   roli   va   aralashuvi,   shuningdek,   bozor
jarayonlaridagi   davlatning   o’rni   va   chegaralari   bugungi   kunda   ilmiy   tahlilning
muhim   yo’nalishlaridan   biri   hisoblanadi.   Iqtisodiy   samaradorlikning   oshishi   va
bozor   munosabatlarining   shakllanishi   jarayonida   davlatning   aralashuvi   bir
tomondan iqtisodiy barqarorlikni ta'minlashga, boshqa tomondan esa o’zgaruvchan
global   iqtisodiy   sharoitlarda   milliy   iqtisodiyotning   raqobatbardoshligini   saqlab
qolishga   xizmat   qiladi.   Bozor   iqtisodiyotiga   o’tayotgan   davrda   davlatning
aralashuvi   zarur   bo’lgan   hollarda   iqtisodiy   tartibni   shakllantirish   va   bozorning
samarali ishlashini ta'minlashda muhim rol o’ynaydi.
Davlatning iqtisodiy faoliyatga aralashuvi masalalari nafaqat iqtisodiyotning
o’ziga xos xususiyatlarini o’rganishga, balki bozor jarayonlarini tartibga solish va
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishni   ta'minlashda   davlatning   ahamiyatini   chuqur   tahlil
qilishga   ham   alohida   e'tibor   qaratadi.   Shu   boisdan,   davlatning   iqtisodiy
aralashuvining   samaradorligi   va   bozor   jarayonlarining   barqarorligini
ta'minlashdagi o’rni o’rganilishi lozim bo’lgan dolzarb mavzudir.
O’zbekiston   iqtisodiyoti   o’zining   mustaqillik   davridan   boshlab,   bozor
iqtisodiyoti   tamoyillarini   joriy   etish   va   samarali   rivojlantirish   yo’lida   katta
islohotlar   amalga   oshirib   kelmoqda.   Shu   bilan   birga,   bozorning   erkin   ishlashi   va
davlatning aralashuvi o’rtasidagi to’g’ri balansni topish, davlat iqtisodiy siyosatini
doimiy   ravishda   takomillashtirish   zarur.   Bu   jarayonlarda   davlatning   bozor
jarayonlaridagi   aralashuvining   chegaralarini   belgilash,   ularning   samaradorligini
o’lchash va iqtisodiyotdagi o’rni haqida aniq tasavvurga ega bo’lish muhimdir.
Shuningdek, bugungi global iqtisodiy sharoitda davlatning aralashuvi yanada
dolzarblashgan.   Davlatning   bozor   jarayonlariga   ta'siri   nafaqat   milliy iqtisodiyotning   barqarorligini   ta'minlash,   balki   xalqaro   bozor   muhitida
O’zbekistonning raqobatbardoshligini oshirishga ham yordam beradi. Shu sababli,
davlatning   iqtisodiy   jarayonlarga   aralashuvi   va   uning   chegaralarini   aniqlash
masalasi   ham   yanada   dolzarb   ahamiyatga   ega   bo’lib,   iqtisodiy   samaradorlikni
ta'minlashga yordam beradi.
Ushbu   kurs   ishida   iqtisodiy   samaradorlik   va   bozor   jarayoniga   davlat
aralashuvining   chegaralari   masalalari   o’rganiladi.   Birinchi   bobda   iqtisodiy
samaradorlik   va   bozor   jarayonlari   haqida   umumiy   tushunchalar   beriladi,
shuningdek, bozor iqtisodiyotining xususiyatlari va davlatning o’rni haqida batafsil
tahlil qilinadi. Ikkinchi bobda davlatning bozor jarayonlariga aralashuvining turlari
va   metodlari,   davlatning   iqtisodiy   siyosatdagi   o’rni   ko’rib   chiqiladi.   Uchinchi
bobda   davlat   aralashuvining   chegaralari   va   samaradorlikni   ta'minlashda   uning
rolini   aniqlashga   bag’ishlanadi.   Har   bir   bobda   amaliy   misollar,   statistik
ma'lumotlar va ilmiy tahlillar orqali  davlat  aralashuvining samaradorligi va bozor
jarayonlariga ta'siri haqida batafsil ma'lumotlar taqdim etiladi.
Ushbu   ishda   ilmiy-analitik   yondashuv   asosida   davlatning   iqtisodiy
aralashuvi   va   bozor   jarayonlarining   o’zaro   aloqasi,   ularning   o’zgarishi   va
muammolari keng qamrovli tahlil etiladi. Bu ishning maqsadi bozor iqtisodiyotiga
o’tayotgan   davlatlarda   iqtisodiy   samaradorlikni   oshirish   va   davlatning   iqtisodiy
siyosatini takomillashtirishning ahamiyatini tushunishga yordam berishdir. I BOB. IQTISODIY SAMARADORLIK VA BOZOR
JARAYONINING O’ZARO BOG’LIQLIGI
1.1. Iqtisodiy samaradorlik tushunchasi va uning o’lchovi
Iqtisodiy   samaradorlik   -   bu   resurslarni   minimal   xarajatlar   bilan   maksimal
natija olish uchun ishlatishning iqtisodiy tushunchasi bo’lib, iqtisodiy jarayonlarda
muvaffaqiyatga   erishishning   asosiy   omillaridan   biridir.   Samaradorlik   nafaqat
iqtisodiyotning   o’zida,   balki   jamiyatning   har   bir   sohasida   resurslarni   maqbul
taqsimlash, ishlab chiqarishning samarali amalga oshirilishi, resurslarning oqilona
ishlatilishi   orqali   o’lchanadi.   Samaradorlikning   o’lchovi   har   xil   iqtisodiy   tizimda
farqlanadi,   lekin   umuman   olganda   bu   tushuncha   ishlab   chiqarishdagi   rentabellik,
ishchi kuchining unumdorligi va resurslar taqsimoti darajasi orqali aniqlanadi.
Iqtisodiy   samaradorlikni   o’lchashda   bir   nechta   asosiy   indikatorlar   mavjud.
Bularning   eng   muhimlaridan   biri   «chegaraviy   samaradorlik»dir.   Chegaraviy
samaradorlik   -   bu   ishlab   chiqarishda   qo’shilgan   har   bir   yangi   resursning   olib
keladigan   qo’shimcha   mahsulotini   o’lchaydi.   Agar   ishlab   chiqarish   jarayonida
qo’shilgan  har  bir  yangi  resurs  maksimal  darajada foydalansa,  demak, iqtisodiyot
samarali   ishlayapti.   Samaradorlikni   o’lchashda   yana   bir   muhim   ko’rsatkich   -
«rentabellik»dir.   Rentabellik   iqtisodiy   faoliyatning   foydaliligi   va   daromad   olish
imkoniyatlarini   o’lchashda   muhim   rol   o’ynaydi.   Rentabellik   ishlab   chiqarish
xarajatlari   va   daromadlari   o’rtasidagi   farqni   ifodalovchi   ko’rsatkich   bo’lib,
iqtisodiyotning samaradorligini baholash uchun zarurdir.
Iqtisodiy samaradorlikni o’lchashda yana bir o’lchov - resurslarning optimal
taqsimlanishi va ishlatilishi hisoblanadi. Iqtisodiy tizimda har bir resursni, xususan,
ishchi   kuchi,   moddiy   va   moliyaviy   resurslarni   optimal   tarzda   taqsimlash   va
samarali   ishlatish   iqtisodiy   samaradorlikni   oshiradi.   Masalan,   O’zbekiston iqtisodiyotida   2010-yillardan   boshlab   ishlab   chiqarish   sektoridagi   resurslarni
optimallashtirish   va   texnologiyalarni   yangilash   orqali   ishlab   chiqarish
samaradorligi sezilarli darajada oshdi. 2020-yilda O’zbekistonning ishlab chiqarish
sektori   bo’yicha   yillik   o’sish   sur’ati   5.4%ni   tashkil   etdi,   bu   esa   mamlakatning
iqtisodiy samaradorligi oshganligini ko’rsatadi.
Bozor   jarayonlarining   samarali   ishlashi   uchun   davlatning   roli   ham   katta.
Bozorning   erkin   ishlashi   uchun   davlat   turli   tartibga   solish   siyosatlarini   amalga
oshirishi, monopoliyalarni oldini olish, raqobatni qo’llab-quvvatlash kabi amallarni
bajarsa,   bozor   samaradorligini   oshiradi.   Shuning   uchun   iqtisodiy   samaradorlikni
o’lchashda bozor va davlatning o’zaro ta’sirini hisobga olish juda muhimdir.
Bundan   tashqari,   iqtisodiy   samaradorlikni   o’lchashda   texnologik
innovatsiyalar   ham   muhim   o’rin   tutadi.   Innovatsiyalar   iqtisodiyotni   yangi
texnologiyalar bilan boyitish orqali resurslarni yanada samarali ishlatishga yordam
beradi.   Masalan,   ma’lum   bir   sanoat   tarmog’idagi   yangi   texnologiyalar   ishlab
chiqarish   jarayonini   soddalashtiradi,   ishchi   kuchining   unumdorligini   oshiradi   va
resurslardan maksimal darajada foydalanishga imkon beradi. Yangi texnologiyalar
ishlab   chiqarish   jarayonlarini   optimallashtirishga   yordam   beradi,   bu   esa   iqtisodiy
samaradorlikni sezilarli darajada oshiradi.
Iqtisodiy   samaradorlikni   oshirishda   davlat   aralashuvi   ham   o’z   o’rniga   ega.
Davlat   bozorning   samarali   ishlashini   ta’minlash   uchun   qonunlarni   va   tartibga
solish   mexanizmlarini   ishlab   chiqadi.   Bu   o’z   navbatida   resurslarning   samarali
taqsimlanishini   va   ishlab   chiqarishdagi   maksimal   samarani   olishni   ta’minlaydi.
Davlatning   iqtisodiy   siyosati   samaradorlikni   oshirishga   qaratilgan   bo’lishi   kerak.
Misol   uchun,   davlat   tomonidan   ishlab   chiqarish   tarmoqlarini   moliyaviy   qo’llab-
quvvatlash,   yangi   investitsiyalarni   jalb   qilish,   eksportni   rag’batlantirish   kabi
choralar samarali iqtisodiy tizimni yaratishga yordam beradi. Iqtisodiy   samaradorlikni   oshirish   va   uni   o’lchashda   eng   muhim   amaliy
vositalardan   biri   -   ishlab   chiqarishning   optimallashtirilishi   hisoblanadi.   Bu
resurslarni   eng   yaxshi   tarzda   taqsimlash   va   ishlatishni   anglatadi.   Ishlab   chiqarish
jarayonlarida   har   bir   elementni   maksimal   darajada   samarali   ishlatish   kerak.
Masalan,   ishlab   chiqarishdagi   texnologiyalarni   yangilash,   energiya   tejovchi
usullarga   o’tish   va   ishchi   kuchining   malakasini   oshirish   iqtisodiy   samaradorlikni
oshirishga xizmat qiladi.
Bozor   jarayonlarining   samarali   ishlashi   va   iqtisodiy   samaradorlikni
oshirishning   boshqa   muhim   yo’llaridan   biri   -   raqobatni   oshirishdir.   Raqobat
bozorni   rivojlantiradi,   narxlarni   kamaytiradi   va   ishlab   chiqarish   samaradorligini
oshiradi.   Raqobat   bozorning   samarali   ishlashiga   yordam   beradi,   chunki   faqat
samarali   ishlab   chiqaruvchilar   bozorga   kirib,   o’z   mahsulotlarini   sotish
imkoniyatiga   ega   bo’ladi.   Buning   natijasida   bozor   jarayonlari   yanada   erkin   va
samarali   bo’ladi,   narxlar   bo’yicha   raqobat   kuchayadi   va   ishlab   chiqarish
samaradorligi oshadi.
Shu   bilan   birga,   iqtisodiy   samaradorlikni   o’lchashda   samarali   siyosat
yuritish   muhim   ahamiyatga   ega.   Samarali   iqtisodiy   siyosat   davlat   va   bozor
o’rtasidagi   muvozanatni   ta’minlaydi   va   resurslarni   samarali   taqsimlashni
ta’minlaydi.   Iqtisodiy   samaradorlikni   o’lchashda   bozorning   erkin   ishlashiga
yordam   beruvchi   davlat   siyosatlari   katta   rol   o’ynaydi.   Masalan,   soliq   siyosatlari,
davlat   xarajatlari   va   investitsiyalar,   infratuzilma   loyihalari   va   boshqa   iqtisodiy
mexanizmlar   samarali   iqtisodiy   tizimni   shakllantirishda   muhim   omillar   bo’lishi
mumkin.
Yakunida,   iqtisodiy   samaradorlik   -   bu   resurslardan   maksimal   darajada
foydalanish   va   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   optimallashtirishning   natijasidir.
Iqtisodiy   samaradorlikni   oshirishda   innovatsiyalar,   texnologiyalar,   raqobat   va
davlat siyosati asosiy o’rin tutadi. Samarali iqtisodiy tizim yaratish uchun davlat va bozor   o’rtasidagi   muvozanatni   topish   va   resurslarni   samarali   ishlatish   juda
muhimdir.   Bu   esa   o’z   navbatida   iqtisodiy   rivojlanishning   yuqori   darajasiga   olib
keladi. 1
1.2. Bozor jarayonlari va davlat aralashuvining o'zaro ta'siri
Bozor   jarayonlari   -   bu   iqtisodiyotning   o'zini-o'zi   tartibga   solish
mexanizmidir.   Bozor   iqtisodiy   tizimi   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste'molchilar
o'rtasidagi   o'zaro   munosabatlar,   talab   va   taklifning   muvozanati   asosida   faoliyat
ko'rsatadi. Bozor jarayonlari asosan tovarlar va xizmatlarning ta'minoti va talabiga
asoslanadi.   Bozorning   samarali   ishlashi   uchun,   talab   va   taklif   o'rtasidagi
muvozanatni   saqlash,   resurslarni   oqilona   taqsimlash   va   ishlab   chiqarish
samaradorligini oshirish zarur.
Bozor   jarayonlarining   samarali   ishlashi   uchun   davlatning   aralashuvi   juda
muhimdir. Davlat aralashuvi bozorni tartibga solishda va bozor faoliyatining erkin
va   adolatli   bo'lishini   ta'minlashda   o'z   rolini   o'ynaydi.   Davlat   bozorning   asosiy
qismlarida   monopoliyalarning   oldini   olish,   raqobatni   qo'llab-quvvatlash,   ishlab
chiqarish   va   iste'mol   bozorlarida   adolatni   ta'minlash   va   iste'molchilarni   himoya
qilish   kabi   chora-tadbirlarni   amalga   oshiradi.   Shuningdek,   davlat   tomonidan
amalga   oshiriladigan   iqtisodiy   siyosatlarning   samaradorligi,   iqtisodiy   tizimning
barqarorligini ta'minlashga yordam beradi.
Davlat aralashuvining asosiy maqsadlari:
1. Raqobatni ta'minlash va monopoliyalarni oldini olish: Davlat bozorlarida
monopoliyalarning   mavjudligi   narxlarni   sun'iy   ravishda   oshirishi   va   ishlab
1
  Alimov R.X. – Davlatning iqtisodiyotga aralashuvi: nazariya va amaliyot. – T.: Iqtisodiyot, 2017 chiqarish   samaradorligini   pasaytirishi   mumkin.   Davlat   tomonidan   raqobatni
qo'llab-quvvatlash,   bozor   o'yinchilari   o'rtasidagi   raqobatni   kuchaytiradi   va
narxlarni barqarorlashtiradi.
2.   Soliq   siyosati:   Davlat   iqtisodiyotning   samarali   ishlashi   uchun   soliq
tizimini   yaratadi.   Soliq   siyosati   bozor   jarayonlarini   tartibga   solishda   va   iqtisodiy
rivojlanishning   barqarorligini   ta'minlashda   katta   rol   o'ynaydi.   Yaxshi   ishlab
chiqilgan   soliq   tizimi   bozor   ishtirokchilarini   rag'batlantirishga,   ularning   iqtisodiy
faoliyatlarini samarali yuritishga yordam beradi.
3.   Iqtisodiy   barqarorlikni   ta'minlash:   Davlat   iqtisodiy   barqarorlikni
ta'minlash   orqali   inflyatsiya   va   deflyatsiyaning   oldini   oladi.   Bu   bozor
ishtirokchilarining   uzoq   muddatli   rejalarini   amalga   oshirishga   imkon   yaratadi.
Davlat aralashuvi inflyatsiya darajasini nazorat qilish, pul-kredit siyosatini amalga
oshirish orqali iqtisodiy o'sishni qo'llab-quvvatlaydi.
Bozor va davlat o'rtasidagi o'zaro ta'sirlar:
Bozor   jarayonlari   va   davlat   aralashuvi   o'rtasidagi   o'zaro   ta'sirni   to'liq
tushunish   uchun   bir   nechta   faktorlarga   e'tibor   qaratish   lozim.   Birinchidan,
davlatning   bozorga   aralashuvi   faqatgina   iqtisodiy   faoliyatni   tartibga   solish   emas,
balki,   umumiy   iqtisodiy   rivojlanishning   muvozanatini   saqlashga   ham   qaratilgan.
Boshqa   tomondan,   bozor   jarayonlari   davlat   aralashuvini   samarali   ishlashini
ta'minlash   uchun   zarurdir.   Agar   davlatning   iqtisodiy   siyosati   bozor   jarayonlariga
mos ravishda yaratilgan bo'lsa, iqtisodiyotning umumiy samaradorligi oshadi. Masalan,   Qatar   va   Singapur   kabi   rivojlangan   davlatlar   bozorni   erkin   ishga
tushirish bilan birga, davlat tomonidan ishlab chiqarishni boshqarish, infratuzilma
rivojlanishi   va   raqobatni   ta'minlashga   alohida   e'tibor   qaratadi.   Ularning   iqtisodiy
siyosatlari bozor jarayonlariga to'liq mos ravishda ishlab chiqilgan, va bu davlatlar
dunyo bozorlarida yuqori darajadagi iqtisodiy samaradorlikka erishgan.
Bozor va davlat o'rtasidagi muvozanat:
Bozor   va   davlat   o'rtasidagi   samarali   muvozanat   iqtisodiyotning   yuqori
samaradorligini   ta'minlashda   muhim   omil   hisoblanadi.   Davlatning   ortiqcha
aralashuvi   bozor   jarayonlarini   buzishi,   resurslar   taqsimoti   va   ishlab   chiqarish
samaradorligini   kamaytirishi   mumkin.   Aksincha,   davlatning   aralashuvining
yetishmasligi bozorni tartibsizlikka olib kelishi, monopoliyalarning paydo bo’lishi,
narxlarning o’zgarishi va ishlab chiqarishning pasayishi mumkin.
Shuning   uchun   bozor   va   davlat   o’rtasida   to’g’ri   muvozanatni   topish   zarur.
Davlat   bozorning   muvozanatini   saqlash   uchun   tartibga   solish   siyosatini   amalga
oshirishi,   bozorning   har   bir   qismi   uchun   samarali   ish   mexanizmlarini   yaratishi
kerak.   Bunda   davlatning   roli   faqatgina   bozorni   erkin   va   raqobatbardosh   qilish
emas,   balki   resurslarni   taqsimlash   va   ishlab   chiqarishni   barqarorlashtirish   orqali
iqtisodiy jarayonlarning samaradorligini oshirishdir.
Xulosa   qilib   aytganda,   bozor   jarayonlari   va   davlat   aralashuvi   o’rtasidagi
o’zaro   ta’sir,   iqtisodiyotning   samarali   ishlashini   ta’minlashda   muhim   ahamiyatga
ega. Samarali davlat aralashuvi bozorning erkin ishlashini ta’minlashi va iqtisodiy
barqarorlikni   yaratishi   mumkin.   Davlat   va   bozor   o’rtasidagi   o’zaro   ta’sirning
to’g’ri muvozanati iqtisodiyotning barqaror rivojlanishiga olib keladi. 1.3. Davlat aralashuvining samaradorlikka ta'siri
Davlat   aralashuvining   iqtisodiy   samaradorlikka   ta'siri   —   bu   davlatning
bozor   jarayonlariga   bevosita   yoki   bilvosita   aralashuvining   iqtisodiyotdagi
samaradorlikka, resurslarni taqsimlashga va bozorning barqarorligiga qanday ta'sir
ko'rsatishini o'rganadi. Iqtisodiy samaradorlik, asosan, resurslar maksimal darajada
samarali   va   foydali   tarzda   ishlatilganda   erishiladi.   Biroq,   ba'zi   hollarda,   bozor
o'zining   tabiiy   tartibida   yetarli   samaradorlikni   ta'minlashda   muvaffaqiyatsizlikka
uchraydi. Bunday holatlarda davlat aralashuvi zarur bo'lishi mumkin.
Birinchidan,   davlatning   aralashuvi,   bozorda   ijtimoiy   va   iqtisodiy
barqarorlikni   ta'minlashda   juda   muhim   ahamiyatga   ega.   Masalan,   yirik
monopoliyalar bozorga kirib kelganda, ular kichik raqobatchilarni bozorga chiqarib
yuborishlari   mumkin,   bu   esa   narxlarning   ortishiga   va   iste'molchilar   uchun   zararli
bo'lishi   mumkin.   Davlatning   monopoliyaga   qarshi   siyosatlari,   masalan,
regulyatorlar   va   antimonopoliya   qonunlari   orqali,   raqobatni   qo'llab-quvvatlashga
yordam beradi, bu esa bozor samaradorligini oshiradi.
Ikkinchidan,   tashqi   ta'sirlar   (masalan,   ifloslanish,   atrof-muhitga   zarar
yetkazish)   bozor   tizimining   samaradorligini   kamaytirishi   mumkin.   Bunday
holatlarda,   davlat   aralashuvi,   masalan,   ekologik   standartlar   va   soliqlar   orqali,
tashqi   ta'sirlarni   kamaytirishga   va   ijtimoiy   xarajatlarni   ichki   bozor   narxlariga
kiritishga   yordam   beradi.   Bu,   o'z   navbatida,   bozor   samaradorligini   tiklashga   va
ijtimoiy foydani oshirishga xizmat qiladi.
Shuningdek, davlat aralashuvi bozorning «bo'shliq» yoki noto'g'ri ishlashiga
ham   to'sqinlik   qiladi.   Ko'plab   jahon   iqtisodiyotlarida   davlat,   bozorning   noto'g'ri
ishlashiga   olib   keladigan   vaziyatlarga   —   masalan,   kam   rivojlangan   infratuzilma, ta'lim   va   sog'liqni   saqlash   tizimlarining   yetarli   darajada   rivojlanmaganligi   kabi
holatlarga qarshi chora ko'radi. Shuning uchun davlatning ta'lim, sog'liqni saqlash,
infratuzilma va boshqa sohalarda investitsiya qilish orqali bozordagi muammolarni
hal qilishda ahamiyatli roli mavjud.
Davlatning iqtisodiy samaradorlikka ta'siri faqatgina bozor aralashuvi orqali
emas, balki bozor infratuzilmasining yaxshilanishi va tizimli islohotlar orqali ham
yuz   beradi.   O'zbekiston   misolida,   2017-yildan   boshlab   amalga   oshirilgan
islohotlar,   davlat   aralashuvining   samaradorligini   oshirish   va   bozorda   barqaror
raqobatni   ta'minlashga   qaratilgan   bo'lib,   bu   iqtisodiy   o'sishga   ijobiy   ta'sir
ko'rsatgan.
Statistik   ma'lumotlarga   ko'ra,   O'zbekistonda   2017-yildan   keyingi   iqtisodiy
islohotlar   natijasida   bozor   iqtisodiyoti   samaradorligi   o'sishga   yuzaga   keldi.   2018-
yilda   O'zbekistonning   yalpi   ichki   mahsuloti   (YaIM)   o'sish   sur'ati   5,4%   ga,   2019-
yilda   esa   5,6%   ga   yetgan.   Bu   raqamlar   davlat   islohotlarining   samaradorligini
ko'rsatadi,   chunki   iqtisodiy   o'sishning   yuqori   sur'ati   davlat   aralashuvi   va   bozorni
qo'llab-quvvatlash orqali erishilgan.
Shuningdek,   davlat   aralashuvining   samaradorlikka   ta'siri   sohada   tashkil
etilgan  regulyatsiyalar,  yangilanishlar  va  bozor  infratuzilmasi   o'zgarishlariga  ham
bog'liq.   Raqobatni   qo'llab-quvvatlash,   monopoliyalarni   kamaytirish,   tashqi
ta'sirlarni   nazorat   qilish   va   yangi   innovatsiyalarni   qo'llab-quvvatlash   orqali
iqtisodiy tizim samaradorligini oshirish mumkin.
Shunday qilib, davlat aralashuvi bozor samaradorligini oshirishi va iqtisodiy
barqarorlikni   ta'minlashda   muhim   rol   o'ynaydi.   Biroq,   aralashuvning   samarali
bo'lishi   uchun   davlatning   siyosiy   va   iqtisodiy   qarorlari   qat'iy   va   to'g'ri   bo'lishi kerak.   Bu   orqali   iqtisodiy   tizimdagi   muammolar   hal   etilishi   va   ijtimoiy   tenglik
ta'minlanadi. 2
2
   Bekmurodov Sh. – Davlat moliyasi. – T.: Moliya, 2018. II BOB. DAVLAT ARALASHUVINING SAMARADORLIGINI
O’LCHASH METODLARI
2.1. Davlat aralashuvining samaradorligini o’lchashda qo’llaniladigan
usullar
Davlatning iqtisodiy jarayonlarga aralashuvi, shubhasiz,  iqtisodiy tizimning
barqarorligi, ijtimoiy adolat va resurslarning samarali taqsimlanishini ta’minlashda
muhim   omil   hisoblanadi.   Shu   bilan   birga,   bu   aralashuv   har   doim   ham   ijobiy
natijalar   bermasligi   mumkin.   Shuning   uchun   davlat   aralashuvining   iqtisodiy
samaradorligini   o’lchash   zarurati   paydo   bo’ladi.   Bu   esa   nafaqat   aralashuvning
oqibatlarini   baholash,   balki   kelgusidagi   siyosiy   qarorlarni   shakllantirishda   ham
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Samaradorlikni   o’lchashda   bir   qator   metodologik
yondashuvlar mavjud.
Makroiqtisodiy   indikatorlar   asosida   tahlil   qilish   —   davlat   aralashuvining
samaradorligini   baholashning   asosiy   usullaridan   biridir.   Bu   usulda   yalpi   ichki
mahsulot   (YAIM)   o’sish   sur’ati,   inflyatsiya   darajasi,   ishsizlik   ko’rsatkichi,   savdo
balansi,   budjet   taqchilligi   kabi   ko’rsatkichlar   asos   qilib   olinadi.   Masalan,
O’zbekiston   Respublikasi   2023-yil   yakunlariga   ko’ra   6,0%   YAIM   o’sishiga
erishdi.   Bu   raqam   pandemiyadan   keyingi   iqtisodiy   tiklanish   va   davlat   tomonidan
amalga oshirilgan fiskal va monetar siyosat choralari samaradorligini ko’rsatadi.
Davlat moliyaviy siyosatining tahlili — davlat xarajatlari, byudjet taqchilligi
va   soliqlar   yordamida   aralashuv   samaradorligini   aniqlash   imkonini   beradi.
Masalan,   2022-yilda   O’zbekiston   davlat   byudjetining   umumiy   daromadlari
YAIMning   27,7   foizini   tashkil   etdi,   bu   esa   iqtisodiyotdagi   davlat   ishtirokining
yuqoriligidan   dalolat   beradi.   Shu   bilan   birga,   byudjet   xarajatlarining   taqsimoti
ijtimoiy   sohalarga   —   ta’lim   (17,6%)   va   sog’liqni   saqlash   (11,2%)   —   ustuvor yo’naltirilgani   iqtisodiy   o’sishni   qo’llab-quvvatlash   bilan   birga   sotsial
barqarorlikka ham erishishga xizmat qiladi.
Sektorlar   kesimidagi   baholash   —   davlat   aralashuvining   qaysi   sohalarda
ko’proq   samarador   natijalar   berganini   aniqlash   uchun   qo’llaniladi.   Misol   uchun,
infratuzilma   rivojiga   yo’naltirilgan   davlat   investitsiyalari   ko’plab   mamlakatlarda,
xususan   O’zbekistonda,   transport-logistika   tizimini   modernizatsiya   qilish,
energetika   sohasini   kengaytirish   va   sanoat   klasterlarini   yaratishda   sezilarli
natijalarga   olib   kelmoqda.   2022-yilda   davlat   investitsiyalarining   40%   dan   ortig’i
aynan infratuzilmaga yo’naltirilgan.
Ijtimoiy   samaradorlik   ko’rsatkichlari   —   davlat   aralashuvi   orqali   erishilgan
ijtimoiy   natijalarni   aniqlashda   muhim   o’lchovdir.   Bu   yerda   ishsizlikning
kamayishi,   kam   ta’minlangan   aholi   qatlamlariga   ko’rsatilgan   yordam,   ta’lim   va
sog’liqni saqlashga erishish darajasi, aholining farovonlik indeksi e’tiborga olinadi.
Masalan,   O’zbekistonda   2017–2023-yillarda   kambag’allik   darajasi   17%   dan   11%
ga tushdi.  Bu  esa   ijtimoiy  yo’naltirilgan  dasturlar  va  subsidiyalar  samaradorligini
tasdiqlaydi.
Xalqaro   reytinglar   va   indekslar   asosida   baholash   —   Jahon   banki,   IMF,
Heritage   Foundation   va   boshqa   xalqaro   tashkilotlar   tomonidan   tayyorlanadigan
indekslar orqali davlat aralashuvining nisbiy samaradorligini tahlil qilish mumkin.
Masalan,   Heritage   Foundation   tomonidan   tuziladigan   “Economic   Freedom
Index”da   O’zbekiston   2023-yilda   55,3   ball   bilan   105-o’rinni   egallagan,   bu   esa
so’nggi   yillarda   amalga   oshirilgan   iqtisodiy   erkinlikni   oshirishga   qaratilgan
islohotlarning samarasi sifatida ko’riladi.
Komparativ   tahlil   (taqqoslash)   —   davlatlararo   tahlil   orqali   turli
mamlakatlardagi davlat aralashuvining usullari va ularning natijalarini solishtirish
mumkin.   Misol   uchun,   Janubiy   Koreya   va   Germaniya   kabi   sanoatlashgan
davlatlarda   davlatning   iqtisodiy   hayotdagi   roli   samarali   siyosatlar   orqali   bozor mexanizmlarini   rag’batlantirishga   yo’naltirilgan   bo’lsa,   ayrim   rivojlanayotgan
mamlakatlarda bu aralashuv iqtisodiy inertsiyani yuzaga keltirgan.
Ekologik samaradorlik indikatorlari — so’nggi yillarda ekologik barqarorlik
masalasi   ham   davlat   aralashuvining   samaradorligini   o’lchovchi   omil   sifatida
e’tiborga   olinmoqda.   “Green   Economy   Transition”   doirasida   olib   borilayotgan
siyosat   natijasi   sifatida   2022-yilda   O’zbekiston   qayta   tiklanadigan   energiya
manbalariga investitsiya hajmini 2 barobar oshirgan.
Yuqoridagi   metodologiyalarni   kompleks   qo’llash   orqali   davlat
aralashuvining   haqiqiy   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   ekologik   ta’sirini   to’liq   baholash
mumkin.   Har   bir   metod   o’z   ichida   aniqlik,   ob’ektivlik   va   nisbiylik   tamoyillarini
qamrab   olgan   bo’lib,   ular   davlat   siyosatini   takomillashtirish   va   rivojlanish
strategiyalarini ishlab chiqishda muhim rol o’ynaydi.
2.2. Bozor iqtisodiyoti sharoitida davlatning iqtisodiyotni tartibga
solishdagi funksiyalari
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   davlat   bevosita   ishlab   chiqarish   bilan
shug’ullanmaydi,   balki   iqtisodiy   faoliyatni   muvofiqlashtirish,   tartibga   solish   va
yo’naltirish   orqali   bozor   mexanizmlarining   to’laqonli   va   samarali   ishlashini
ta’minlaydi.   Davlatning   bu   boradagi   asosiy   funksiyalari   bir   necha   yo’nalishlarda
namoyon bo’ladi.
Birinchidan,   davlat   iqtisodiy   muvozanatni   saqlash   va   iqtisodiy   o’sishni
ta’minlash   uchun   makroiqtisodiy   siyosat   yuritadi.   Bu   siyosat   fiskal   (soliq   va
byudjet), monetar (pul-kredit) va tashqi savdo siyosatlari orqali amalga oshiriladi.
Misol   uchun,   inflyatsiyani   jilovlash   yoki   ishsizlikni   kamaytirish   maqsadida   foiz stavkalarini   o’zgartirish,   soliqlarni   kamaytirish   yoki   oshirish,   davlat   xarajatlarini
muvofiqlashtirish orqali iqtisodiy muvozanatga erishiladi.
Ikkinchidan,   ijtimoiy   tenglikni   ta’minlash   davlatning   muhim   vazifalaridan
biridir.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   daromadlar   o’rtasida   tafovut   kuchayishi
mumkin. Davlat esa bu tafovutni ijtimoiy transfertlar — nafaqa, subsidiya, yordam
dasturlari   va   ijtimoiy   xizmatlar   orqali   yumshatadi.   O’zbekistonda   oxirgi   yillarda
“kambag’allikni   qisqartirish”   siyosati   aynan   ana   shu   yo’nalishdagi   davlat
funksiyasining aniq namunasidir.
Uchinchidan,   bozor   iqtisodiyotining   cheklovlarini   to’ldirish   va   bozor
muvaffaqiyatsizliklarini   bartaraf   etish   ham   davlat   zimmasiga   tushadi.   Masalan,
ekologik   muammolar,   umumiy   foydalaniladigan   infratuzilma   (yo’llar,   elektr
tarmoqlari)   rivoji,   sog’liqni   saqlash   va   ta’lim   sohasida   bozor   to’laqonli   xizmat
ko’rsata olmasligi sababli, davlat ushbu sohalarda to’g’ridan-to’g’ri aralashadi.
To’rtinchidan,   raqobat   muhitini   shakllantirish   va   tartibga   solish   davlatning
alohida funksiyasidir. Raqobatni cheklovchi monopollarning oldini olish, narxlarni
sun’iy   oshirishga   qarshi   kurashish,   iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish   kabi
vazifalar   orqali   davlat   iqtisodiy   erkinlik   va   adolatni   kafolatlaydi.   Buning   uchun
maxsus   organlar   —   masalan,   O’zbekiston   Respublikasi   Monopoliyaga   qarshi
kurashish qo’mitasi faoliyat yuritadi.
Beshinchidan, davlat iqtisodiyotda barqarorlikni ta’minlash uchun normativ-
huquqiy   bazani   shakllantiradi.   Bozor   ishtirokchilari   o’rtasida   o’zaro   ishonch   va
tartibni   saqlash   uchun   mulk   huquqi,   shartnoma   majburiyatlari,   soliqlar,
litsenziyalash   va   boshqa   reglamentlar   orqali   huquqiy   muhit   yaratiladi.   Bu   orqali
iqtisodiy xavfsizlik, shaffoflik va investitsiyaviy jozibadorlik ta’minlanadi.
Shuningdek, davlat innovatsion faoliyatni qo’llab-quvvatlash, ilmiy-tadqiqot
ishlariga   investitsiya   kiritish,   startap   loyihalarni   rag’batlantirish   orqali
iqtisodiyotning   texnologik   rivojlanishiga   ko’maklashadi.   Ayniqsa,   “raqamli iqtisodiyot”ga   o’tish   sharoitida   davlatning   bu   boradagi   funksiyalari   yanada
kengaymoqda.
Shunday qilib, bozor iqtisodiyoti sharoitida davlatning iqtisodiyotni tartibga
solishdagi   funksiyalari   iqtisodiy   barqarorlik,   ijtimoiy   adolat   va   bozor   erkinligi
o’rtasidagi   muvozanatni   saqlashga   qaratilgan   bo’lib,   davlat   va   bozor   o’rtasidagi
hamkorlik barqaror taraqqiyotning asosi sifatida qaraladi.
2.3. Davlat aralashuvining chegaralari: nazariy qarashlar va amaliy
yondashuvlar
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   davlat   aralashuvining   darajasi   va   chegarasi
doimo   dolzarb   masala   bo’lib   kelgan.   Bu   masalada   turli   iqtisodiy   maktablar
o’zining   nazariy   qarashlarini   ishlab   chiqqan.   Liberal   iqtisodiy   maktablar,   ayniqsa
klassik   va   neoklassik   yo’nalish   vakillari,   davlatning   iqtisodiy   jarayonga
aralashuvini   minimal   darajada   saqlash   tarafdori   bo’lgan.   Ularning   fikricha,   erkin
bozor   mexanizmlari   o’z-o’zini   tartibga   solish   xususiyatiga   ega   bo’lib,   davlat
aralashuvi   ko’pincha   samarasizlikka,   resurslarning   noto’g’ri   taqsimlanishiga   olib
keladi.   Adam   Smitning   “ko’rinmas   qo’l”   nazariyasi   bu   yondashuvning   asosiy
poydevoridir.
Ammo   XX   asrda   yuzaga   kelgan   iqtisodiy   inqirozlar,   ayniqsa   1929–1933
yillardagi   Buyuk   Depressiya   shuni   ko’rsatdiki,   davlat   aralashuvisiz   bozor
iqtisodiyoti   izchil   va   barqaror   ishlamaydi.   Bu   davrda   Jon   Meynard   Keynsning
taklif   qilgan   “aralash   iqtisodiyot”   modeli   iqtisodiy   siyosatda   asosiy   o’rinni
egalladi.   Keynsiychilar   fikricha,   davlat   ishsizlik,   inflyatsiya,   iqtisodiy
inqirozlarning   oldini   olish   uchun   bozorga   faol   aralashishi   zarur.   Bu   aralashuv
davlat   xarajatlarini   oshirish,   infratuzilmaga   sarmoya   kiritish,   ijtimoiy   dasturlarni
kengaytirish kabi vositalar orqali amalga oshiriladi. Amaliyotda   esa   davlat   aralashuvining   chegaralari   mamlakatning   siyosiy-
iqtisodiy   tizimi,   taraqqiyot   darajasi,   tarixiy   tajribasi,   mavjud   muammolari   va
maqsadlariga   qarab   farqlanadi.   Masalan,   Skandinaviya   mamlakatlarida   davlat
ijtimoiy   ta’minot   tizimi,   sog’liqni   saqlash   va   ta’lim   sohasini   deyarli   to’liq   o’z
zimmasiga olgan, lekin shu bilan birga bozor erkinligi va raqobatni saqlab qolgan.
Aksincha,   AQShda   xususiy   sektor   ustuvor   bo’lib,   davlat   faqat   muhim   tartibga
solish va xavfsizlik funksiyalarini bajaradi.
O’zbekiston   misolida   olib   qaraganda,   mustaqillikdan   so’ng   davlat   dastlab
iqtisodiyotni   markazlashtirish   va   muvofiqlashtirish   yo’nalishida   faol   rol   o’ynadi.
Ammo   so’nggi   yillarda   olib   borilayotgan   islohotlar   natijasida   davlatning
iqtisodiyotdagi   roli   bosqichma-bosqich   kamaytirilib,   xususiy   sektor   va   erkin
raqobatga keng yo’l ochilmoqda. Prezident farmonlari asosida davlat korxonalarini
xususiylashtirish,   soddalashtirilgan   soliqqa   tortish   tizimi,   investitsiya   muhitini
yaxshilash   bo’yicha   chora-tadbirlar   aynan   aralashuv   chegaralarini   qayta
belgilashga xizmat qilmoqda.
Shu   bilan   birga,   davlat   ba’zi   strategik   ahamiyatga   ega   sohalarda   —
energetika, transport, xavfsizlik, sog’liqni saqlashda — nazoratni saqlab qoladi. Bu
esa   davlat   aralashuvi   chegaralarining   mutlaq   emas,   balki   dinamik,   ehtiyojga   mos
ravishda o’zgaruvchanligini ko’rsatadi.
Shunday qilib, davlat aralashuvining chegarasi nafaqat nazariy masala, balki
har bir mamlakat uchun strategik qaror bo’lib, bu chegaralar iqtisodiy barqarorlik,
ijtimoiy adolat va erkin raqobat muvozanatiga qarab shakllanadi. Eng muhim jihat
shuki, davlat aralashuvi haddan tashqari bo’lishi ham, mutlaqo yo’qligi ham salbiy oqibatlarga olib kelishi mumkin. Shu bois har bir davlat iqtisodiy siyosatini ishlab
chiqishda bu chegaralarni ehtiyotkorlik bilan belgilashi lozim. 3
3
  Abduraxmanov Q.X. – Makroiqtisodiyot. – T.: Fan va texnologiya, 2020. III BOB. IQTISODIY SAMARADORLIKNI OSHIRISHDA
DAVLATNING ROLI VA STRATEGIK YONDASHUVLAR
3.1. Davlat siyosati va iqtisodiy samaradorlik: muvofiqlashtirish
mexanizmlari va ularning natijalari
Iqtisodiy samaradorlik deganda iqtisodiy resurslardan maksimal foyda olish
orqali eng yuqori natijalarga erishish tushuniladi. Bu nafaqat ishlab chiqarishning
hajmini   oshirish,   balki   resurslardan   oqilona,   tejamli   va   maqsadga   muvofiq
foydalanishni   ham   o’z   ichiga   oladi.   Zamonaviy   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
davlatning   vazifasi   iqtisodiy   samaradorlikni   rag’batlantiruvchi   tizimlarni
shakllantirish,   resurslar   oqimini   boshqarish,   strategik   tarmoqlarni   qo’llab-
quvvatlash va ijtimoiy tenglikni ta’minlashdan iborat.
Davlat   siyosatining   iqtisodiy   samaradorlikka   ta’sir   ko’rsatishi   bir   necha
asosiy yo’nalishlarda namoyon bo’ladi: moliyaviy tartibga solish, monetar siyosat,
fiskal  siyosat,  soliqqa tortish siyosati,  investitsion muhit yaratish, inson kapitalini
rivojlantirish va innovatsion texnologiyalarni joriy etish.
Masalan,   O’zbekistonda   amalga   oshirilayotgan   “2022–2026   yillarga
mo’ljallangan Yangi O’zbekiston taraqqiyot strategiyasi” doirasida davlat iqtisodiy
samaradorlikni   oshirishga   qaratilgan   qator   chora-tadbirlarni   hayotga   tatbiq
etmoqda. Bularga quyidagilar kiradi:
Erkin   iqtisodiy   zonalar   sonining   oshishi:   Hozirgi   kunda   O’zbekistonda   20
dan   ortiq   erkin   iqtisodiy   zona   mavjud   bo’lib,   ularning   faoliyati   sanoat,   logistika,
qishloq xo’jaligi, xizmat ko’rsatish kabi sohalarda mahalliy va xorijiy sarmoyalarni
jalb   etishga   xizmat   qilmoqda.   2023   yilda   ushbu   zonalar   orqali   jalb   qilingan
investitsiyalar hajmi 4,1 milliard AQSh dollarini tashkil etdi. Solik   islohotlari:   Oxirgi   yillarda   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   uchun   soliq
stavkalari   soddalashtirildi,   bu   esa   tadbirkorlik   faoliyatini   kengaytirishga   va
samadorlikni   oshirishga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatdi.   Masalan,   2017   yilda   korporativ
daromad solig’i stavkasi  15% bo’lsa, 2023 yilga kelib u 12% gacha tushirildi. Bu
orqali   2023   yilda   davlat   budjetiga   tushgan   umumiy   soliqlar   hajmi   280   trillion
so’mni tashkil etdi, bu 2022 yilga nisbatan 18% o’sishni bildiradi.
Monetar siyosat: Markaziy bank inflyatsiyani jilovlash orqali makroiqtisodiy
barqarorlikni ta’minlashga harakat qilmoqda. 2022 yilda inflyatsiya darajasi 12,3%
ni tashkil qilgan bo’lsa, 2023 yil yakunida u 8,8% gacha pasaydi. Bu o’z navbatida
iqtisodiy ishonch va investitsion muhitga ijobiy ta’sir ko’rsatdi.
Infratuzilmaviy   loyihalar:   O’zbekistonda   yo’l,   transport   va   energetika
sohalariga   qaratilgan   yirik   infratuzilmaviy   investitsiyalar   natijasida   iqtisodiy
faoliyat   yuritish   qulaylashdi.   Jumladan,   2023   yilda   1   200   km   yangi   avtomobil
yo’llari, 4 ta yangi elektr stansiyasi va 3 ta xalqaro aeroport qurildi.
Bandlik   va   inson   kapitali   rivoji:   2023   yilda   “Yoshlar   daftari”   va   “Ayollar
daftari”   doirasida   500   mingdan   ortiq   ishsiz   aholiga   kasbga   o’qitish   va   bandlik
yaratish bo’yicha davlat subsidiyalari ajratildi. Bu choralar mehnat samaradorligini
oshirib, iqtisodiy faollikni kengaytirishga xizmat qildi.
Iqtisodiy   samaradorlikka   ta’sir   qiluvchi   yana   bir   muhim   omil   bu   —
rivojlangan texnologiyalar va innovatsiyalarni joriy etishdir. 2023 yilda “Raqamli
O’zbekiston   –   2030”   strategiyasi   doirasida   davlat   sektori   va   yirik   korxonalar
faoliyatiga   sun’iy   intellekt,   raqamli   audit,   avtomatlashtirilgan  boshqaruv   tizimlari
joriy etildi. Bu jarayonlar samarasida ishlab chiqarish jarayonlarining tejamkorligi,
mahsulot sifati va bozorga chiqish tezligi keskin oshdi.
Shuningdek,   davlat   tomonidan   qishloq   xo’jaligi   sohasida   agrosanoat
klasterlarini   tashkil   etish   orqali   ham   yuqori   samaradorlikka   erishilmoqda.   2023 yilda   respublika   bo’yicha   300   dan   ortiq   klaster   faoliyat   yuritgan   bo’lib,   ular
umumiy   qishloq   xo’jaligi   mahsulotining   45%   ini   ishlab   chiqardi.   Bu   tizim
resurslardan   tejamli   foydalanish,   zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etish   va
mahsulotni bir zanjirda qayta ishlash orqali maksimal foyda olish imkonini berdi.
Xulosa   qilib   aytganda,   davlatning   iqtisodiy   siyosati   —   samaradorlikni
ta’minlashning   hal   qiluvchi   omillaridan   biridir.   Bu   siyosat   qat’iy   strategiyalar,
uzluksiz islohotlar, aniq ko’rsatkichlar va real moliyaviy rag’batlantirish vositalari
orqali amalga oshirilmoqda. Har bir davlatda bu siyosat o’ziga xos bo’lsa-da, uning
maqsadi   yagona   —   iqtisodiy   o’sish,   raqobatbardoshlik   va   barqarorlikni
ta’minlashdir.
3.2. Davlat aralashuvining cheklanishi: bozor mexanizmlarining o’zini-
o’zi tartibga solish imkoniyatlari
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   davlatning   aralashuvi   muhim   ahamiyatga   ega
bo’lsa-da,   haddan   tashqari   aralashuv   ko’plab   salbiy   oqibatlarga   olib   kelishi
mumkin.   Shu   sababli,   zamonaviy   iqtisodiy   yondashuvlar   davlat   aralashuvining
chegaralanishi,   bozor   mexanizmlarining   mustaqil   ishlashiga   imkon   yaratish
zarurligini   ta’kidlaydi.   Aynan   ushbu   yondashuv   bozor   mexanizmlarining   o’zini-
o’zi tartibga solish xususiyatlarini chuqurroq tahlil qilishni talab etadi. 4
Bozor   mexanizmlari   –   talab   va   taklif   asosida   shakllanadigan   narxlar   orqali
iqtisodiy   resurslar   taqsimotini   ta’minlaydigan   tizimdir.   Bu   tizim   raqobat,   erkin
savdo,   narxlar   orqali   axborot   uzatish   kabi   elementlar   orqali   o’zini-o’zi   tartibga
soladi. Masalan,  agar biror mahsulotga talab ortsa, uning narxi ko’tariladi, bu esa
ishlab   chiqaruvchilarning   ushbu   mahsulot   ishlab   chiqarishga   ko’proq   resurs
yo’naltirishiga   olib   keladi.   Aksincha,   talab   kamayganda   narx   tushadi   va   ishlab
4
  G‘ulomov S.S., Hasanov B.A., Mirzayev B.M. – Iqtisodiyot nazariyasi. – T.: Iqtisodiyot, 2016. chiqaruvchilar   boshqa   sohalarga   o’tadi.   Bu   jarayon   resurslarning   eng   samarali
sohalarga oqishini ta’minlaydi.
Davlatning haddan tashqari aralashuvi esa ushbu tabiiy muvozanatni buzishi
mumkin.   Masalan,   sun’iy   tarzda   belgilangan   narxlar   (narx   nazorati),   eksport-
import   cheklovlari,   qat’iy   litsenziyalash   va   byurokratik   to’siqlar   bozor
ishtirokchilarining   erkinligini   cheklaydi,   raqobat   muhitiga   salbiy   ta’sir   qiladi.
Natijada   resurslar   noto’g’ri   taqsimlanadi,   ishlab   chiqarish   sekinlashadi   va  sifatsiz
mahsulotlar ko’payadi.
Buning   real   misoli   sifatida,   20-asrning   o’rtalarida   sobiq   Sovet   Ittifoqidagi
markazlashgan   reja   asosidagi   iqtisodiyotni   keltirish   mumkin.   Unda   davlat
tomonidan   barcha   narxlar,   ishlab   chiqarish   rejalari   va   resurslar   taqsimoti   qat’iy
belgilanardi.  Bu  holat   bozor   signallarining  yo’qolishiga,   ortiqcha  ishlab   chiqarish
va   tanqislik   muammolariga   olib   keldi.   Natijada   iqtisodiy   samaradorlik   keskin
pasaydi va tizim o’zini oqlay olmadi.
Hozirgi   davrda   ko’plab   mamlakatlar   aralash   iqtisodiyot   modeliga   amal
qilmoqda.   Bu   modelda   davlat   ijtimoiy   tenglik,   strategik   sohalarni   qo’llab-
quvvatlash va infratuzilmani rivojlantirish kabi yo’nalishlarda ishtirok etadi, biroq
umumiy iqtisodiy faoliyatni erkin bozorga topshiradi. Misol uchun, Germaniya va
Janubiy   Koreya   davlatlari   yuqori   raqobatbardosh   sanoatni   erkin   bozor
mexanizmlariga asoslanib rivojlantirib, faqat muhim sohalarda davlat kafolatlarini
saqlab qolmoqda.
Bozorning   o’zini-o’zi   tartibga   solish   imkoniyatlari   quyidagi   ustunliklarga
ega:
Narx signallari orqali real holatni tezda aniqlash va moslashish;
Raqobat muhiti orqali samaradorlik va innovatsiyalarning rag’batlantirilishi;
Resurslar oqilona taqsimoti va iqtisodiy muvozanatning saqlanishi; Tadbirkorlik   tashabbuslarining   kengayishi   va   erkin   iqtisodiy   muhitning
shakllanishi.
Statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,   iqtisodiy   erkinlik   indeksi   yuqori   bo’lgan
davlatlarda   yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)   o’sishi,   tashqi   sarmoya   jalb   qilish
darajasi, bandlik va iste’molchilarning xarid qobiliyati sezilarli darajada yuqoridir.
2023   yilda   Heritage   Foundation   tomonidan   tuzilgan   Iqtisodiy   Erkinlik   Indeksida
Singapur,   Shveysariya   va   Irlandiya   yuqori   o’rinlarni   egalladi.   Bu   mamlakatlarda
iqtisodiy   o’sish   sur’atlari   4–6%   atrofida   bo’lib,   davlatning   iqtisodiy   faoliyatga
bevosita aralashuvi minimal darajada saqlanadi.
Xulosa   qilib   aytganda,   bozor   mexanizmlarining   o’zini-o’zi   tartibga   solish
xususiyati iqtisodiy tizimning moslashuvchanligi, resurslarning samarali taqsimoti
va iqtisodiy barqarorlikka erishishda hal qiluvchi rol o’ynaydi. Davlatning roli esa
bu jarayonlarni to’g’ri yo’naltirish, cheklovlar o’rniga rag’batlar yaratish va bozor
ishtirokchilariga   adolatli   shart-sharoitlar   ta’minlashdan   iborat   bo’lishi   kerak.
Aynan   shunday   muvozanatli   yondashuv   orqali   zamonaviy   iqtisodiyotlar   o’sishga
erishmoqda.
3.3.Davlat aralashuvining iqtisodiy samaradorlikka ta'siri
Davlat   aralashuvining   iqtisodiy   samaradorlikka   ta'siri   keng   va   turli
yo’nalishlarni   o’z   ichiga   oladi.   Bozor   iqtisodiyotining   samarali   ishlashini
ta'minlashda   davlatning   roli   juda   muhim.   Davlatning   iqtisodiyotga   aralashuvi,
bozor mexanizmlarini boshqarish va muvozanatni saqlash uchun zaruriy choralarni
ko’rishda   o’z   ta'sirini   ko’rsatadi.   Aksariyat   davlatlar   o’z   iqtisodiy   tizimini
barqarorlashtirish, ijtimoiy tenglikni ta'minlash va ishlab chiqarish samaradorligini
oshirishga qaratilgan siyosatlarni  amalga oshiradi. Bu borada davlatning iqtisodiy
aralashuvining   samaradorligini   o’lchashda   bir   qator   o’lchovlar   va   ko’rsatkichlar mavjud   bo’lib,   ular   o’z   navbatida   iqtisodiy   o’sish,   ishlab   chiqarish   samaradorligi
va bozor tizimidagi raqobatni oshirishga xizmat qiladi.
Davlatning iqtisodiy siyosatidagi o’zgarishlar bozor mexanizmlarini tartibga
solish,   resurslarni   samarali   taqsimlash   va   iqtisodiy   o’sishni   ta'minlashda   katta   rol
o'ynaydi.   Masalan,   soliq   tizimi,   davlat   tomonidan   ko’rsatiladigan   xizmatlar   va
bozorlarni   tartibga   soluvchi   qonunchilik   asosida   amalga   oshirilgan   o’zgarishlar
iqtisodiyotning   samaradorligini   oshirishga   yordam   beradi.   Shu   bilan   birga,
davlatning   iqtisodiy   aralashuvi,   bozor   ishtirokchilarining   faoliyatini
erkinlashtirishga va iqtisodiy barqarorlikni ta'minlashga xizmat qiladi.
Davlatning iqtisodiy siyosati  orqali  iqtisodiy  o’sishni  qo’llab-quvvatlash  va
samaradorlikni   oshirishga   qaratilgan   islohotlar   ko’p   hollarda   ishlab   chiqarishning
texnologik   taraqqiyotini,   yangi   texnologiyalarni   joriy   etish   va   korxonalarni
modernizatsiya   qilishni   ta'minlaydi.   Bundan   tashqari,   davlatning   iqtisodiy
islohotlarida   ishchi   kuchi   bozorini   rivojlantirish   va   raqobatni   kuchaytirish   orqali
iqtisodiyotda   barqaror   o’sish   amalga   oshiriladi.   Yaponiyaning   1980-yillardagi
iqtisodiy   siyosati,   yangi   texnologiyalarni   ishlab   chiqish   va   ishlab   chiqarishning
samaradorligini   oshirishga   qaratilgan,   o’z   vaqtida   muvaffaqiyatli   amaliyot   bo’lib
xizmat qilgan.
Shvetsiya   misolida   davlatning   iqtisodiy   siyosati   bozor   samaradorligini
oshirishda   muhim   omil   bo’lgan.   Shvetsiyaning   iqtisodiy   siyosati   innovatsion
texnologiyalarni   rivojlantirishga   qaratilgan   bo’lib,   bu   nafaqat   ishlab   chiqarish
samaradorligini   oshirishga,   balki   butun   iqtisodiyotning   raqobatbardoshligini
oshirishga yordam berdi. Shvetsiyada davlat, sanoat va ilmiy tadqiqotlar o’rtasida
hamkorlikni   rivojlantirish   bo’yicha   samarali   siyosatni   amalga   oshiradi.   Bu,   o’z
navbatida, mamlakatning iqtisodiy samaradorligini oshiradi.
Iqtisodiyotga   davlat   aralashuvining   samaradorligi,   shuningdek,   raqobatni
rivojlantirish   va   monopoliyalarga   qarshi   kurashishda   o’z   ifodasini   topadi. Davlatning   iqtisodiy   siyosatining   samarali   ishlashi,   raqobatni   rivojlantirish,
narxlarni   nazorat   qilish   va   ishlab   chiqarishning   samarali   taqsimlanishiga   imkon
yaratadi.   Shvetsiya   va   Yaponiya   kabi   rivojlangan   mamlakatlarda   davlat   iqtisodiy
islohotlar   orqali   bozorlarni   erkinlashtirib,   raqobatni   qo’llab-quvvatlaydi   va   shu
bilan   birga,   iqtisodiyotning   umumiy   samaradorligini   oshiradi.   Bu   mamlakatlar
o’zlarining   iqtisodiy   siyosatini   bozorlarning   erkin   ishlashiga   imkon   yaratib,
iqtisodiy barqarorlikni ta'minlaydi.
Davlat   aralashuvi   bozor   mexanizmlarini   to’g’ri   tartibga   solish   va   iqtisodiy
samaradorlikni ta'minlashda muhim ahamiyatga ega. Agar davlat aralashuvi bozor
jarayonlariga   mos   kelmasa   yoki   ko’plab   me'yorlarni,   shuningdek,   iqtisodiy
islohotlarni   amalga   oshirmasa,   iqtisodiy   samaradorlik   pasayishi   mumkin.
Shvetsiya,   Yaponiya   va   Singapur   kabi   mamlakatlarning   tajribalari,   davlatning
iqtisodiy siyosati bozor jarayonlarida to’g’ri muvozanatni ta'minlagan holda, ishlab
chiqarish samaradorligini oshirganligini ko’rsatadi.
Shu bilan birga, davlatning iqtisodiy siyosatidagi  o’zgarishlar, bozorlarning
muvaffaqiyatli  ishlashiga  va raqobatni  rivojlantirishga  yordam  beradi. Davlatning
aralashuvi   va   iqtisodiy   islohotlarining   samarali   amalga   oshirilishi   orqali,   ishlab
chiqarish   samaradorligini   oshirish   va   iqtisodiy   o’sishni   ta'minlash   imkoniyatlari
kengayadi.   Bozor   islohotlarining   muvaffaqiyati,   ayniqsa,   davlatning   iqtisodiy
siyosatining samarali ishlashi bilan bevosita bog’liqdir. 5
5
 Abdullayev A.A. – Bozor iqtisodiyoti asoslari. – T.: Iqtisodiyot, 2019. XULOSA
Iqtisodiy   samaradorlik   va   bozor   jarayonlariga   davlat   aralashuvining
chegaralari   masalasi   –   har   qanday   zamonaviy   iqtisodiy   tizimda   dolzarb   va
murakkab   mavzulardan   biridir.   Ushbu   kurs   ishida   ushbu   mavzuning   nazariy
asoslari,   tarixiy   taraqqiyoti,   xorijiy   tajribalar,   O’zbekistondagi   islohotlar
kontekstida tahlil qilindi. Umumiy tahlillardan ko’rinib turibdiki, bozor iqtisodiyoti
o’z   tabiatiga   ko’ra   avtonom   va   muvozanatga   intiluvchi   tizim   bo’lsa-da,   amaliy
hayotda   ko’plab   kamchiliklar   va   cheklovlarga   duch   keladi.   Aynan   shu
kamchiliklarni  to’ldirish, resurslar  taqsimotidagi  adolatsizliklarni  bartaraf  etish va
ijtimoiy tenglikni ta'minlashda davlatning roli juda muhim bo’lib qoladi.
Davlatning iqtisodiyotdagi  ishtiroki asosan  tartibga soluvchi, yo’naltiruvchi
va   nazorat   qiluvchi   funksiyalarda   namoyon   bo’ladi.   Soliq   va   budjet   siyosati,
kredit-moliya   boshqaruvi,   investitsiya   rag’batlantirish   mexanizmlari,   anti-
inflyatsion   va   bandlik   siyosati   kabi   vositalar   orqali   davlat   iqtisodiy   jarayonlarga
bevosita   yoki   bilvosita   ta’sir   ko’rsatadi.   Bu   vositalarning   har   biri   muayyan
sohalardagi bozor muvozanatini saqlab turish, ijtimoiy himoyani kuchaytirish yoki
iqtisodiy faollikni rag’batlantirish maqsadida qo’llaniladi.
Shu bilan birga, davlat aralashuvining chegarasi degan tushuncha ham juda
nozik va ehtiyotkorlik bilan belgilanishi zarur. Zero, haddan tashqari aralashuv —
bozordagi   raqobatni   susaytiradi,   innovatsiyalarni   sekinlashtiradi,   moliyaviy
resurslar   samaradorligini   pasaytiradi.   Aksincha,   yetarli   darajadagi   muvozanatli
aralashuv esa — iqtisodiy barqarorlikni  ta’minlaydi, ijtimoiy muvozanatni ushlab
turadi  va   umumiy  farovonlikka   xizmat   qiladi.  Shu  nuqtayi  nazardan,   eng  maqbul
yondashuv bu — "davlat va bozorning sherikligi" asosida tashkil etilgan tizimdir.
O’zbekiston   misolida   olib   qaralganda,   so’nggi   yillarda   olib   borilayotgan
iqtisodiy   islohotlar   aynan   shu   maqbul   nisbatga   erishish   yo’lida   qilinayotgan harakatlardir.   Soliq   islohotlari,   bank-moliya   sektorining   liberallashuvi,   xususiy
sektorning   qo’llab-quvvatlanishi,   davlat   korxonalarining   transformatsiyasi   va
xususiylashtirish jarayonlari — bularning barchasi bozor mexanizmini kuchaytirish
va davlat rolini maqbullashtirishga qaratilgan.
Shuningdek, davlatning makroiqtisodiy barqarorlikni  saqlashdagi  roli, aholi
bandligini   ta’minlash,   kambag’allikka   qarshi   kurashish,   raqamli   iqtisodiyotni
rivojlantirishdagi   strategik   pozitsiyasi   ham   zamonaviy   iqtisodiy   muhitda   muhim
o’rin   egallaydi.   Ayniqsa,   pandemiyadan   keyingi   davrda   davlatning   sog’liqni
saqlash, ijtimoiy yordam va iqtisodiy tiklanish yo’nalishlarida ko’rsatgan faoliyati
davlat aralashuvi zarur va foydali bo’lishi mumkinligini yana bir bor tasdiqladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   iqtisodiy   samaradorlikni   ta’minlashda   davlat
aralashuvi — bu ekstremal darajada ko’p yoki butunlay yo’q bo’lishi kerak bo’lgan
narsa emas. Aksincha, bu – doimiy monitoring, tahlil va strategik qarorlar asosida
moslashuvchan  tarzda olib borilishi  kerak bo’lgan murakkab boshqaruv tizimidir.
Davlat   va   bozorning   uyg’un   hamkorligi,   har   ikki   tomonning   o’z   funksiyasini
to’g’ri   va   samarali   bajarishi   orqali   barqaror   iqtisodiy   rivojlanishga   erishish
mumkin.   Shu   bois,   bu   mavzu   bo’yicha   ilmiy   izlanishlar,   amaliy   tavsiyalar   va
strategik qarorlar har doim dolzarb bo’lib qoladi. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
1. Abdullayev A.A. – Bozor iqtisodiyoti asoslari. – T.: Iqtisodiyot, 2019.
2. Abduraxmanov Q.X. – Makroiqtisodiyot. – T.: Fan va texnologiya, 2020.
3. Alimov R.X. – Davlatning iqtisodiyotga aralashuvi: nazariya va amaliyot.
– T.: Iqtisodiyot, 2017.
4. Bekmurodov Sh. – Davlat moliyasi. – T.: Moliya, 2018.
5. G’ulomov S.S., Hasanov B.A., Mirzayev B.M. – Iqtisodiyot nazariyasi. –
T.: Iqtisodiyot, 2016.
6.   Karimov   I.A.   –   O’zbekiston   XXI   asr   bo’sag’asida:   xavfsizlikka   tahdid,
barqarorlik shartlari va taraqqiyot kafolatlari. – T.: O’zbekiston, 1997
7. Murodov N. – Bozor iqtisodiyoti sharoitida davlatning iqtisodiy siyosati.
– T.: Innovatsiya, 2021.
8.  Nazarov  S.  –  Davlatning  iqtisodiy  islohotlardagi  o’rni.  –  T.:   Iqtisodiyot,
2020.
9. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining farmon va qarorlari (2017–2024
yillar).
10. Pulatov M.M. – Bozor munosabatlari nazariyasi. – T.: Akademiya, 2018.
11.   Salimov   B.   –   Iqtisodiy   xavfsizlik   va   davlat   siyosati.   –   T.:   Iqtisodiyot,
2019. 12.   Tursunov   B.O.   –   Makroiqtisodiy   barqarorlik   asoslari.   –   T.:   Ilm   ziyo,
2021.
13. Xoliqov H.Q. – Davlat moliyasining nazariy asoslari. – T.: Moliya, 2017.
14.   Xudoyberganov   Q.,   G’ofurov   U.   –   Iqtisodiyot   nazariyasi.   –   T.:
Iqtisodiyot, 2022.
15.   Yunusov   X.   –   Davlat   va   bozor:   iqtisodiy   muvozanat   tamoyillari.   –   T.:
Fan, 2015.
Qo’shimcha adabiyotlar:
G’aniev   S.S.   –   Iqtisodiy   islohotlar:   tahlil   va   natijalar.   –   T.:   Akademnashr,
2022.
Hasanov U.M. – Raqobat muhitini shakllantirishda davlat siyosati. – T.: Fan,
2021.
Mamatqulov   B.B.   –   Innovatsion   iqtisodiyot   va   uning   rivojlanish
yo’nalishlari. – T.: IQTISOD, 2020.
O’zbekiston Respublikasi Iqtisodiy taraqqiyot va kambag’allikni qisqartirish
vazirligi ma’ruzalari va tahlil materiallari.
Respublika budjeti to’g’risidagi qonunlar (so’nggi yillar uchun).
Internet manbalari:
www.lex.uz   – O’zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari ma’lumotlari. www.stat.uz   – O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo’mitasi.
www.norma.uz   – Iqtisodiy va huquqiy yangiliklar portali.
www.president.uz   – O’zbekiston Respublikasi Prezidentining rasmiy sayti.
www.mf.uz   – Moliya vazirligining rasmiy veb-sayti.
www.economy.gov.uz    – Iqtisodiy taraqqiyot va kambag’allikni qisqartirish
vazirligi.
www.imf.org    – Xalqaro valyuta jamg’armasi (xalqaro statistik va iqtisodiy
ma’lumotlar).
www.worldbank.org     –   Jahon   banki   portali   (O’zbekiston   iqtisodiy
ko’rsatkichlari).
www.uzreport.news   – O’zbekiston va jahon iqtisodiyoti yangiliklari.
www.gazeta.uz   – Iqtisodiy siyosat, islohotlar va hukumat qarorlari sharhi.

Iqtisodiy samaradorlik va bozor jarayoniga davlat aralashuvining chegaralari

Купить
  • Похожие документы

  • Trastbank hususiy aksiyadorlik banki
  • Xizmat sohasida jarayonlarni avtomatlashtirishning samaradorligi
  • Tadbirkorlik-aholi daromadlari oshirishning muhim manbai sifatida
  • O’zbekistonning milliy innovatsion tizimi va uning shakllanishi
  • Kambag'allikni qisqartirish bo'yicha davlat siyosati va uning samaradorligi (Oʻzbekiston yoki boshqa mamlakatlar misolida)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha