Iqtisodiy sub’ektlar faoliyatini davlat tomonidan moliyaviy tartibga solish instrumentlari

KURS  ISHI
MAVZU:  Iqtisodiy sub’ektlar faoliyatini davlat tomonidan
moliyaviy tartibga solish instrumentlari
Topshirdi:                                  ___________________
Qabul qildi:                                        ____________________
1 MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………..3
I   BOB.   DAVLAT   BYUDJETI   DAROMADLAR   TIZIMI   VA   ULARNING
TASNIFLANISHI.
1. 1   O zbekiston   Respublikasi   davlat   byudjeti   daromadlarining   amaldagi   holatiʻ
tahlili ………………………………………………………………………………. 7
1.2   Davlat   byudjeti   daromadlarini   boshqarish   va   uni   optimallashtirish
yo‘nalishlari. ..........................................................................................................12
II BOB.  MOLlYANING MOHIYATI VA FUNKSIYALARI
 2.1. Moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati .........................................................18
2.2.   Yetakchi xorijiy mamlakatlarning davlat moliya tizimi .................................25
XULOSA…………………………………………………………………………33
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………..35
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Mamlakatimiz   iqtisodiy   islohotlar   davrida   davlat
moliyasini, shu jumladan davlat byudjetini boshqarishda moliyaviy nazorat muhim
ahamiyat   kasb   etmoqda.   Bunda   moliyaviy   intizomini   mustahkamlash   uchun
amalga oshirilayotgan iqtisodiy islohotlarning yo‘nalishini byudjet mablag‘laridan
samarali   va   maqsadli   foydalanish,   byudjet   intizomini   mustahkamlash   uchun
byudjet   tashkilotlari   rahbarlarining   iqtisodiy   mustaqilligini   kengaytirish   va
mas’uliyatini   oshirish;   byudjetdan   moliyalashtiriladigan   tashkilotlarni   mablag‘
bilan   ta’minlash   mexanizmini   soddalashtirish   va   byudjet   mablag‘laridan
foydalanishda   mavjud   mablag‘larni   oqilona   taqsimlash   uchun   shart-sharoitlar
yaratish;   byudjet   tashkilotlari   xodimlari   mehnatini   rag‘batlantirish,   ular
faoliyatining samaradorligini oshirish va kadrlar qo‘nimsizligini kamaytirish uchun
shart-sharoitlar   yaratish   kabilar   belgilamoqda.   Byudjet   mablag‘larini
taqsimlovchilar, byudjet muassasasi rahbarlari, bosh hisobchilari, moliya organlari
xodimlari   tomonidan   yetarli   darajada   nazoratni   o‘rnatilmasligi   va   ularning
ma’suliyatsizliklari natijasida byudjet ijrosi borasida bir qator kamchiliklarga yo‘l
qo‘yilmoqda.   Bu   esa   byudjet   tashkilotlarini   faoliyatini,   ularni   xarajatlarini
rejalashtirishni   va   uni   nazorat   qilishni   dolzarb   masalalardan   qilib   qo‘ymoqda.
Byudjet   nazorati   byudjet   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlarining   moliyaviy   nazorat
ob’ektlari   tomonidan   buzilishi   hollarini   aniqlash,   bartaraf   etish   va   unga   yo‘l
qo‘ymaslik   maqsadida   davlat   moliyaviy   nazorat   organlari   tomonidan   amalga
oshiriladi.   Ularni   faoliyatini   takomillashtirish   maqsadida   bir   qator   me’yoriy
hujjatlar   qabul   qilinmoqda.   Amalga   oshirilayotgan   chora-tadbirlar   natijasida
erigilgan   yutuqlarlar   bilan   bir   qatorda   bu   sohada   o‘z   yechimini   kutayotgan
muammolar   mavjud.   Jumladan,   moliyaviy   nazorat   organlari   tomonidan   amalga
oshiriladigan   yakuniy   nazorat   natijasida   byudjet   mablag‘laridan   maqsadsiz
foydalanish   holatlari   doimiy   ravishda   aniqlanmoqda.   Byudjet   tashkilotining
rivojlantirish   jamg‘armasiga   byudjet   tashkilotlarining   tovarlarni   (ishlarni,
xizmatlarni)   realizatsiya   qilishdan   olingan   daromadlari   tovarlarni   (ishlarni,
xizmatlarni)   realizatsiya   qilishdan   tushgan   tushumlar   va   ularni   ishlab   chiqarish
3 bo‘yicha   xarajatlar   o‘rtasidagi   ijobiy   farq   sifatida   aniqlanadi.   Byudjetlarni   tuzish,
ijrosini   amalga   oshirish   va   nazorat   qilish   mablag‘larni   samarali   va   maqsadli
sarflanishini   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Shu   sababdan   byudjet   ijrosi   jarayonida
ishonchli axborotga extiyoj vujudga keladi. Bunda, buxgalteriya hisobi eng asosiy
axborot   manbai   bo‘lib,   uni   tashkil   etish   iqtisodiy   jihatdan   muhim   hisoblanadi.
Iqtisodiy   islohotlar   sharoitida   byudjet   mablag‘laridan   oqilona   va   samarali
foydalanish, byudjet tashkilotlarini moliyalashtirishni samarali tashkil etish dolzarb
masalalardan biri sanaladi. Byudjetlarni tuzish, ijrosini amalga oshirish va nazorat
qilish mablag‘larni samarali  va maqsadli  sarflanishini  ta’minlashga xizmat  qiladi.
Shu sababdan byudjet ijrosi jarayonida ishonchli axborotga extiyoj vujudga keladi.
Bunda,   buxgalteriya   hisobi   eng   asosiy   axborot   manbai   bo‘lib,   uni   tashkil   etish
iqtisodiy   jihatdan   muhim   hisoblanadi.   Iqtisodiy   islohotlar   sharoitida   byudjet
mablag‘laridan   oqilona   va   samarali   foydalanish,   byudjet   tashkilotlarini
moliyalashtirishni   samarali   tashkil   etish   dolzarb   masalalardan   biri   sanaladi.
Byudjet   tashkilotlari   byudjet   mablag‘larining   asosiy   iste’molchisi   hisoblanib,
Davlat byudjeti xarajatlarini tashkil etadi va xarajatlar smetasi asosida byudjetdan
moliyalashtiriladi.   Shuningdek,   byudjet   foydalanish   yo‘nalishlari   ko‘rsatilgan
holda   byudjetdan   tashqari   mablag‘lar   bo‘yicha   smetalar   doirasida   xarajatlarni
amalga   oshiradi   Byudjet   tashkilotlari   o‘z   funksiyasini   bajarganligi   uchun   amalga
oshirgan xarajatlari smeta asosida Davlat byudjetidan moliyalashtiriladi. Xarajatlar
smetasiga xarajatlarning moddalari bo‘yicha to‘rtinchi guruh xarajatlari yoyilmasi,
shuningdek   davlat   ehtiyojlari   uchun   ustuvor   ravishda   kichik   tadbirkorlik
sub’ektlaridan  xarid  qilinadigan  tovarlar   (ishlar,  xizmatlar)   guruhlarining  ro‘yxati
bo‘yicha   xarajatlar   yoyilmasi   ilova   qilinadi.   Byudjet   tashkilotlarining   va   byudjet
mablag‘lari oluvchilarning xarajatlar smetalari ikki nusxada, byudjet mablag‘larini
taqsimlovchi   tasarrufidagi   byudjet   tashkilotlari   va   byudjet   mablag‘lari   oluvchilar
bo‘yicha   uch   nusxada   tuziladi.   Byudjet   mablag‘larini   taqsimlovchi   o‘z
tasarrufidagi tashkilotlardan kelib tushgan xarajatlar smetalarini moliya yili uchun
byudjet   mablag‘larini   taqsimlovchiga   byudjetdan   ajratiladigan   mablag‘lar   hajmi
doirasida   ko‘rib   chiqadi   va   byudjet   mablag‘larini   taqsimlovchining   O‘zbekiston
4 Respublikasi   Moliya   vazirligiga   taqdim   etiladigan   jamlanma   xarajatlar   smetasini
tuzadi.
Kurs   ishing   obyekti:   soliqlar   va   boshqa   ixtiyoriy   to‘lovlarni   to‘lash   jarayonida
davlat va fuqarolar o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
Kurs ishining maqsadi:   mamlakatimizda o‘rnatilgan soliqlar va boshqa majburiy
to‘lavlarning   tarkibini   o‘rganish   va   davlat   byudjet   daromadlarida   tutgan   o‘rnini
tahlil qilish;
Kurs ishining vazifasi:
–   byudjetdan   moliyalashtiriladigan   tashkilotlarni   mablag‘   bilan   ta’minlash
mexanizmini soddalashtirish va  ilg‘or tajribalarni tahlil qilish;
–  maqsadli pul fondlarini hosil qilish   yechimlarini aniqlash ;
Kur   ishining   tuzilishi:   Kirish,   ikkita   bob,   rejalar,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxati va ilovadan iborat. 
I BOB.  DAVLAT BYUDJETI DAROMADLAR TIZIMI VA ULARNING
TASNIFLANISHI.
1.1 O zbekiston Respublikasi davlat byudjeti daromadlarining amaldagiʻ
holati tahlili  
          Budjet   tizimi   murakkab   mexanizm   bo‘lib,   har   bir   mamlakatning   o‘ziga   xos
xususiyatlari,   ijtimoiy-iqtisodiy,   huquqiy   va   boshqa   jihatlarining   butun   majmui
asosida   shakllanadi.   Iqtisodiyotni   tartibga   solishga,   davlat   o‘z   funksiya   va
vazifalarini   bajarishga,   shunungdek,   ijtimoiy   siyosatni   amalga   oshirishga   imkon
beradiga   dastaklardan   biri   –   davlat   budjetidir.   O‘zbekiston   Respublikasi   Budjet
kodeksining 3-moddasida davlat budjeti tushunchasiga ta’rif berilgan bo‘lib, unga
ko‘ra   davlat   budjeti   –   davlatning   davlat   vazifalari   va   funksiyalarini   moliyaviy
jihatdan   ta’minlash   uchun   mo‘ljallangan   markazlashtirilgan   pul   jamg‘armasi.1
Demak,   budjet   iqtisodiy   kategoriya   sifatida   o‘zida   davlatning   bir   yilga
mo‘ljallangan daromadlari va xarajatlarini ifodalaydi. Moliya yiliga mo‘ljallangan
daromadlar   va   xarajatlar   rejalashtirilib,   tasdiqlanadi.   Ularni   amalga   oshirish   esa
budjet   munosabatlari   hisoblanadi.   Budjet   orqali   iqtisodiyotga   quyidagi   jihatlarda
5 ta’sir ko‘rsatish mumkin: soliqlar, yig‘imlar va turli majburiy to‘lovlar vositasida;
to‘gridanto‘gri   budjetdan   moliyalashtirish   vositasida;   subsidyalash   vositasida;
foizisiz va 1 O‘zbekiston Respublikasi Budjet kodeksi. 26-dekabr 2013-yil.O‘RQ-
360-son. 3-modda imtiyozli kreditlar berish vositasida; budjet mablag‘lari hisobiga
maxsus jamg‘armalar va zahiralar yaratish vositasida ta’sir ko‘rsatiladi. Yurtimizda
chuqur   iqtisodiy   isloxotlar   amalga   oshirilayotgan   xozirgi   zamonda   davlat   budjeti
daromatlari   yaxshilanishi   va   samarali   boshqarilish   ahamiyati   g oyat   yuksakdir.ʼ
Bugungi   kunda   Davlat   tomonidan   islohotlar   qilish   va   tarmoqlarni   davlat
tomonidan   qo llab   quvvatlash,   xamda   ularning   samaradorligini   yanada   oshirish	
ʼ
kabi   vazifalarini   kun   tartibiga   qo‘yar   ekan   u   o z   navbatida   budjet   daromadlarini	
ʼ
samarali   shakllantirish   tizimini   joriy   qilmoqligi   zarur   xisoblanadi.   O‘zbekiston
Respublikasi Davlat budjeti daromadlari mamlakat yalpi ichki (milliy) mahsulotini
taqsimlash   va   qayta   taqsimlash   umumiy   jarayonining   elementlaridan   biri   bo‘lib,
ular   oraliq   (tranzit)   xarakterga   ega.   Ular   yuridik   va   jismoniy   shaxslarga   tegishli
bo‘lgan   daromadlar   va   jamg‘armalarning   bir   qismini   budjetga   o‘tkazilishi
natijasida   vujudga   keladi.   Budjet   daromadlarining   moddiy-buyumlashgan
mazmunini   davlatning   ixtiyoriga   borib   tushgan   pul   mablag‘lari   tashkil   etadi.   Bu
moliyaviy   (budjet)   kategoriyaning   namoyon   bo‘lish   shakli   budjetga   borib
tushuvchi turli soliqlar, to‘lovlar, yig‘imlar, bojlar va ajratmalardan iborat. Davlat
budjetining   daromadlari   o‘zlarining   manbalari,   ijtimoiy-iqtisodiy   xarakteri,
mulkchilik   shakli,   soliq   va   to‘lovlarning   turi,   mablag‘larning   tushish   shakli   va
ularni   budjetga   undirish   metodlariga   muvofiq   klassifikatsiya   qilinishi   mumkin.
Eng avvalo, davlat budjetining daromadlari o‘zlarining manbalariga ko‘ra quyidagi
uch guruhga bo‘linadi: 
-soliqli daromadlar; 
- nosoliqli daromadlar; 
-   tiklanmaydigan   tarzda   o‘tkaziladigan   pul   mablag‘lari.   Nosoliqli   daromadlar
tarkibiga quyidagilar kiradi:
  -   davlat   mulkidan   foydalanishdan   olingan   daromadlar   (soliqlar   va   yig‘imlar
to‘g‘risidagi qonunchilikka muvofiq to‘langan soliq va yig‘imlardan so‘ng);
6   -   budjet   tashkilotlari   tomonidan   ko‘rsatilgan   haqli   (to‘lovli)   xizmatlardan   kelgan
daromadlar   (soliqlar   va   yig‘imlar   to‘g‘risidagi   qonunchilikka   muvofiq   to‘langan
soliq va yig‘imlardan so‘ng);
  -   fuqarolik-huquqiy,   ma’muriy   va   jinoiy   choralarni   qo‘llash   natijasida   olingan
mablag‘lar,   jumladan,   jarimalar,   konfiskatsiyalar,   kompensatsiyalar   va   davlat
sub’ektlariga etkazilgan zararlarni tiklash bo‘yicha olingan mablag‘lar;
  -   moliyaviy   yordam   ko‘rinishidagi   daromadlar   (budjet   ssudalari   va   budjet
kreditlaridan tashqari); 
- boshqa nosoliqli daromadlar. 
             Iqtisodiyotda tub tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirish, modernizatsiyalash
va   diversifikatsiyalash   sharoitida   budjeti   daromadlari   tarkibida   soliqlarning
mohiyati,  soliq  munosabatlarining  ahamiyati,  soliq   tizimida   va  davlat   budjetining
daromadlaridagi salmog‘ini nazariy va amaliy ma’lumotlarga tayangan holda tahlil
etish  va o‘rganish  bugungi  kun  talabi  hisoblanadi.  Soliq tizimida  mavjud soliqlar
iqtisodiy   mazmunmohiyatiga   ko‘ra   to‘g‘ri(bevosita)   va   egri(bilvosita)   soliqlarga
bo‘linadi.   To‘g‘ri   soliqlarni   soliq   to‘lovchilarning   o‘zi   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   to‘laydi,
soliqning   huquqiy   jihatdan   ham,   haqiqiy   to‘lovchisi   ham   bitta   shaxs   bo‘ladi.   Bu
soliqlarga   daromaddan   va   mulkdan   to‘lanadigan   barcha   soliqlar   kiradi.   Egri
soliqlar   yuridik   jihatdan   to‘lovchilari   mahsulot,   ish   va   xizmatlarni   yuklab
yuboruvchilar bo‘lib, soliqning haqiqiy og‘irligi oxirgi iste’molchining zimmasiga
tushadi,   soliq   summasi   tovar,   ish   va   xizmatlar   narxi   ustiga   ustama   tarzda
o‘rnatiladi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   budjetining   2020-2021-yillardagi
ijrosini  tahlili. qiladigan bo‘lsak. Unga ko‘ra, 2021 yilda O‘zbekiston budjetining
daromadlarini   46   foizini   Bevosita   soliqlar   tashkil   qilmoqda,   30   foiz   qismini
Bilvosita   soliqlar   tashkil   qilgan.   17   foizi   Resurs   to‘lovlari   va   mol-mulk   solig‘i
bo‘lsa   qolgan,   3   foizi   Davlat   boji   va   jarimalar   va   4   foizini   Boshqa   tushumlar   va
yig‘imlar   tashkil   qilmoqda.   Daromadlar   tarkibida   eng   salmoqli   ulushga   ega
bo‘lgan   soliq   turi   bevosita   soliqlardir.   Shuningdek   aytishimiz   kerakki   Resurs
to‘lovlari   va   mol-mulk   solig‘i   xam   yillar   davomida   o‘sish   tendensiyasiga   ega
bo‘lmoqda.   Buni   albatta   mamlakatimizda   mulkdorlar   safini   kengayishi   bilan
7 izoxlashimiz mumkin .  Dehqon (fermer) xo‘jaligi olgan yalpi mahsulotdan moddiy
harajatlar,   ijara   haqqi,   yollanib   ishlovchilarga   to‘langan   ish   haqi,   maxsus
jamg‘armalar (ijtimoiy sug‘urta, mol-mulkni majburiy sug‘urta qilish shxarajatlari,
bankdan   olingan   qisqa   muddatli   kreditlar   yuzasidan   to‘langan   foizlar),   asosiy
ishlab   chiqarish   fondlarini   ta’mirlash   xarajatlari   chegirib   tashlab,   qolgan
daromaddan soliq olinadi. O‘zbekiston Respublikasining o‘n bir yil mustaqil bosib
o‘tgan   yo‘lida   uning   soliqlari   bozor   iqtisodiyotini   boshqarishning   muhim   quroli
bo‘lib xizmat qilmoqda. Eng avvalo, 1992 yil 14 yanvardan boshlab qabul qilingan
«Korxonalar,   birlashmalar   va   tashkilotlardan   olinadigan   soliqlar»   hamda
«O‘zbekiston   fuqarolari,   chet   el   fuqarolari   va   fuqaroligi   bo‘lmaganlardan
olinadigan   soliqlar   to‘g‘risidagi»,   1993   yil   may   oyida   qabul   qilingan   «Mahalliy
soliqlar va yig‘imlar to‘g‘risida» va “Er solig‘i to‘g‘risida”gi Oliy Majlis qonunlari
asosida   Respublikamizning   dastlabki   soliq   tizimi   bunyod   etilgan   edi.   Biz
boshqariladigan   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tmoqdamiz.   Respulika   soliqlari   bozor
iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqichlab   chiqarish   o‘tishda   bozor   uning   iqtisodiy
qonuniyatlari   talabiga   qarab,   takomillashtirib   borilmoqda.   Shuning   uchun   1992
yilning 9  dekabrda  o‘tkazilgan Oliy  Majlis  sessiyasida  soliq  tizimiga to‘ldirishlar
va   o‘zgarishlar   kiritilishi   bejiz   emas.   Birinchidan,   eksport-import   solig‘i   bekor
qilindi,   korxonalar   daromadiga   solinadigan   soliqlar   stavkasini   guruhlash
kengaytirildi,   qo‘shilgan   qiymat   solig‘i   stavkasi   30   %   dan   20%   ga   kamaytirildi,
mol-mulk solig‘i korxonalar uchun 0,5% dan 1 % ga ko‘tarildi. Aholi soliqlarning
stavkalarini   va   daromadlarini   soliqqa   tortish   bo‘yicha   ham   qator   o‘zgarishlar
bo‘ldi.   «Er   solig‘i   to‘g‘risida»   gi   qonun[1]ga   binoan   qishloq   joylarida   olinadigan
qishloq   xo‘jaligi   solig‘i,   shahar   joylaridagi   qurilish   binolari   uchun   olib   kelingan
soliqlar barham topdi. Yerdan foydalanuvchi fuqarolar faqat yer solig‘i to‘laydilar,
xolos.   Korxona,   birlashma   va   tashkilotlardan   olinadigan   soliqlar   hamda   aholi
soliqlari   Respulika   davlat   byudjetiga   tushib,   ular   asosan   zaif,   kam   ta’minlangan
oilalar   nafaqaxo‘rlar,   talabalar   va   ko‘p   bolali   onalarni   ijtimoiy   himoya   qilishga
sarflanadi.   Demak,   soliqlar   asosan   mehnatkashlarni   ijtimoiy   himoya   qilishga   va
iqtisodiyotni   tanglikdan   chiqarishga   mo‘ljallangan   kapital   xarajatlarga
8 sarflanmoqda.   Bu   bilan   Prezidentimiz   ta’kidlab   o‘tgan   tamoyillaridan   biri-   biz
mehnatkashlarni   ijtimoiy   himoya   qilish   yo‘li   bilan   bozor   iqtisodiyotiga   kirib
boramiz   degan   ko‘rsatmasiga   amal   qilinmoqda.   Bulardan   tashqari,   chet   el
valyutasida tushumga ega bo‘lgan korxonalar respublika valyuta fondiga 25 foiz va
Qoraqalpog‘iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahri   valyuta   fondlariga
10% soliq joriy etildi. Bugungi kunda O‘zbekiston soliq tizimini takomillashtirish,
uni bozor munosabatlari talabiga moslashtirish davom etmoqda.
9 1.2 Davlat byudjeti daromadlarini boshqarish va uni optimallashtirish
yo‘nalishlari.
             Davlat byudjeti daromadlari   yoki   byudjet daromadlari   - bu   davlat   tomonidan
davlat   xarajatlarini   moliyalashtirish   uchun   soliqlar   va   soliq   bo‘lmagan
manbalardan   olinadigan   pul.   Davlat   byudjeti   daromadlari,   shuningdek,   davlat
xarajatlari   davlat   byudjetining   tarkibiy   qismlari   va   hukumatning   moliyaviy
siyosatining   muhim   elementidir.   Soliqlarni   yig‘ish   hukumatning   eng   asosiy
vazifasidir,   chunki   daromad   davlatning   ishlashi,   umumiy   manfaatni   ta'minlash
(jamoat   manfaatlarini   bajarish   uchun   ijtimoiy   shartnoma   orqali)   va
uning   qonunlarini   bajarish   uchun   zarurdir;   daromadning   bu   zarurati
zamonaviy   byurokratik   davlat   rivojlanishining   asosiy   omili   edi.   [1]
Davlat   byudjeti
daromadlari   davlat   qarzi   va   pul   bosib   chiqarishdan   farq   qiladi,   bu   ikkalasi   ham
davlatning   pul   taklifini   byudjet   daromadlarini   ko‘paytirmasdan   oshiririshning
vaqtinchalik chorasi sifatida xizmat qiladi.
          Daromad manbalari ;
Hukumat   daromad   olishi   mumkin   bo‘lgan   turli   manbalar   mavjud.   Davlat
daromadlarining   asosiy   manbalari   turli   makonda   va   zamonda   turlicha   bo‘lgan.
Zamonaviy   davrda   soliq   tushumlari   odatda   hukumat   uchun   asosiy   daromad
manbayi hisoblanadi.     OECD   tomonidan e'tirof  etilgan soliq turlariga daromad va
foyda soliqlari, turli yig‘imlar badallari, ijtimoiy soliq, mol-mulk solig‘i va boshqa
soliqlar kiradi.     Soliq bo‘lmagan daromadlar davlat korporatsiyalaridan olinadigan
dividendlar,   jarimalar , yig‘imlar, davlat mulkini xususiylashtirishdan tushumlar va
xalqaro   moliya   institutlarining   tashqi   kreditlari   va   qarzlari   ko‘rinishidagi   kapital
tushumlarini   o‘z   ichiga   oladi.   Tashqi   yordam   ko‘pincha   rivojlanayotgan
mamlakatlar   uchun   asosiy   daromad   manbayi   bo‘lib,   ba'zi   rivojlanayotgan
mamlakatlar   uchun   esa   asosiy   daromad   manbai   hisoblanadi.     Malum   bir
vaziyatlarda tizimda mahalliy hukumatlar o‘z daromadlarining bir qismini o‘zidan
yuqori   hukumatdan   transfert   to‘lovlari   ko‘rinishida   yordam   olishlari   mumkin.
10 Davlat   krediti   davlat   moliyasi   va   mahalliy   moliya   sohasining   alohida   bo‘g‘ini
bo‘lib,   bunda   davlat   asosan   pul   mablag‘larini   qarzga   oluvchi   sifatida   namoyon
bo‘ladi.   Davlat   krediti   agar   davlat   byudjet   daromadlari   xarajalarni   qoplamay
qolganda   ishlatilishi   mumkin.   Ammo   bundan   tashqari   davlat   kreditidan   samarali
ishlatilish   yo‘li   ham   mavjud   bo‘lib,   bunda   asosiy   e’tibor   soliq   yukini   teng
taqsimlashga   qaratiladi.   Masalan.   davlat   iqtisodiy-ijtimoiy   maqsadlar   uchun
investitsiya   dasturi   asosida   markazlashtirilgan   mablag‘lar   evaziga   jamiyat
tomonidan ko‘p yil davomida ishlatiladigan loyihani ishga tushirish uchun mablag‘
jalb qilish kerak bo‘lsin deb tasavvur qilsak. Bunda davlat bevosita davlat kreditiga
murojaat   etish   mumkin   ya’ni,   obligatsiya   yoki   boshqa   qarz   qimmatli   qog‘oz
chiqarish   evaziga   mablag‘larni   jalb   etib   uni   yillar   davomida   qaytarishi   mumkin
bo‘ladi, bunda soliq yuki, keyingi avlodga ham teng taqsimlanadi ya’ni ma’lum bir
davr   soliq   to‘lavchilari   uchun   yuk   bo‘lmaydi.   Shuning   uchun   davlat   kreditidan
ham   samarali   ishlatish   mumkin   boladi.   Xo‘jalik   yurutuvchi   sub’ektlar
moliyasining   tarkibiy   qismi   bo‘lgan   tijorat   korxonalari,   tashkilotlar   moliya   tizimi
tarkibiy sifatida alohida hususiyatga egadir. Ya’ni ular ham o‘z faoliyati davomida
tadbirkorlik faoliyatini tashkil  etish ustav kapitalini shakllantirish, daromadlari va
xarajatlarini   shakllantirish   mol-mulkini   tasarruf   etish   va   zimmasidagi
majburiyatlarni olib, ularni  bajarish bilan bog‘liq   ravishda  alohida xarakterlanadi.
Moliyaviy   vositachilar   esa   bilamizki,   banklar,   sug‘urta   tashkilotlarini   misol   qilib
olishimiz   mumkin.   Moliyaviy   vositachilarning   xususiyati   shundan   iboratki,   ular
o‘z xo‘jalik faoliyatidan tashqari vositachilik faoliyati bilan ham shug‘ullanishadi.
Banklar   kreditlar   berish,   investitsiya   operatsiyalari,   omonatlar   jalb   qilishdan
tashqari   korxonalarga   pul   o‘tkazmalari   bo‘yicha,   shuningdek   jismoniy   shaxslarga
ham   bank   xizmatlarini   ko‘rsatadi.   Nodavlat   notijorat   tashkilotlari   deganda   foyda
olishni   faoliyatining   asosiy   maqsadi   qilib   olmagan   va   olingan   daromadlarni   o‘z
qatnashchilari   o‘rtasida   taqsimlamaydigan   yuridik   shaxslar   tushiniladi.   Notijorat
tashkilotlariga byudjet tashkilotlari, shu jumladan davlat hokimiyati va boshqaruv
organlari,   nodavlat   notijorat   tashkilotlari,   shuningdek,   fuqorolarning   o‘zini-o‘zi
boshqarish   organlari   va   qonun   hujjatlariga   muvofiq   boshqa   tashkilotlardir.
11 Notijorat   tashkilotlari   moliya   tizimining   xo‘jalik   yurituvchi   sub’ektlar   moliyasi
tarkibiga   kirib   moliya   tizimining   alohida   xususiyatini   qamrab   oladi.   Notijorat
tashkilotlari   orqali   ham   ma’lum   vazifalar   bajarilishi   mumkin   bo‘ladi.   Yuqorida
moliya   tizimining   nazariy   asoslariga   bir   qancha   to‘xtalib   o‘tildi.   endi   moliya
tizimining   huquqiy   asoslariga   to‘xtaladigan   bo‘lsak.   Huquqiy   asosning
yaratilishining   muhimligi   shundaki,   huquqiy   asos   yaratilishi   majburiyat   va
vazifalarni   teng   ajaratib   beradi.   Huquqiy   asossiz   vazifa   va   majburiyatlar
bajarilishida   sansolarlikka   yo‘l   qo‘yilishi   va   samarasizlikka   olib   borishi   mumkin
bo‘ladi.   Moliya   tizimining   huquqiy   asosini   tashkil   etishda   ham   har   bir   sohalarni
o‘zining   faoliyatini   qonuniy   jihatdan   ajratib   berish   va   moliya   tizim   doirasida
foaoliyat yurituvchi organlar faoliyatini vazifalarini aniq belgilab berishdan iborat
bo‘ladi.   Mamlakatimiz   moliya   tizimining   huquqiy   asoslaridan   birinchisi
O‘zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksi hisoblanadi. Byudjet kodeksiga asosan
mamlakatimizning   davlat   byudjeti   tuzilmasi   berilgan   bo‘lib   unga   ko‘ra
mamlakatimizning   davlat   byudjeti   O‘zbekiston   Respublikasi   Respublika   byudjeti
hamda   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   byudjeti,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar
mahalliy   byudjetlaridan   tashkil   topganligi   aytib   o‘tilgandir.   Qoraqalpog‘iston
Respublikasi   byudjet   tuzilmasiga   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   Respublika
byudjeti,   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   tumanlari   va   shaharlarinng   byudjetlari
kiradi.   Viloyatlar   mahalliy   byudjetlari   tuzilmasiga   viloyat   byudjeti,   tegishli
viloyatlar tumanlari va shaharlarning byudjetlari kiradi. Toshkent shahar mahalliy
byudjet   tuzilmasiga   shahar   byudjeti   va   shahar   tarkibiga   kiruvchi   tumanlarning
byudjetlari   kiradi   [ 7
]   .   Byudjet   kodeksida   moliya   tizimining   tarkibiga   kiruvchi
davlat   maqsadli   jamg‘armalariga   alohida   ta’rif   ham   berilgandir.   Davlat   maqsadli
jamg‘armalarning   asosiy   qonuniy   asosi   byudjet   kodeksidan   tashqari   har   birining
o‘zining   nizomi   ham   mavjuddir.   O‘zbekiston   Respuyblikasi   Moliya   vazirligi
huzuridagi   byudjetdan   tashqari   pensiya   jamg‘armasi   O‘zbekiston   Respublikasi
Vazirlar   Maxkamasi   tomonidan   2010-yil   19-fevral   30-son   [8]
  “O‘zbekiston
Respublikasi   Moliya   Vazirligi   huzuridagi   Byudjetdan   tashqari   Pensiya
jamg‘armasi   to‘g‘risidagi”   nizom   tasdiqlangan   bo‘lib,   unga   ko‘ra   jamg‘armaning
12 asosiy   funksiya   vazifalari   quyidagilardan   iboratdir:   1)   qonun   hujjatlarida
belgilangan   tartibda   fuqarolarning   davlat   pensiya   ta minotini   tashkil   etish,ʼ
fuqarolarga   pensiyalar,   ijtimoiy   nafaqalar,   kompensatsiya   to lovlari   va   boshqa	
ʻ
to lovlarni tayinlash, pensiyalar va boshqa to lovlar miqdorlarining qayta hisoblab	
ʻ ʻ
chiqilishini   ta minlash;   2)   pensiyalar   va   boshqa   to lovlarni   to liq   hajmda	
ʼ ʻ ʻ
moliyalashtirish   va   to lanishini   tashkil   etish,   ular   bo yicha   hisob   va   hisobotni	
ʻ ʻ
yuritish; 
3) tizimli asosda pensiyalar tayinlash va ularni qayta hisoblashning doimiy tahlilini
o tkazish   va   monitoringini   olib   borish,   fuqarolarning   pensiya   ta minotiga	
ʻ ʼ
yo naltiriladigan mablag lardan qat iy maqsadli foydalanilishini ta minlash; 
ʻ ʻ ʼ ʼ
4) boquvchisini  yo qotgan taqdirda, shuningdek, mehnatda mayib bo lganlik yoki	
ʻ ʻ
xodim   mehnat   majburiyatlarini   bajarishi   bilan   bog liq   kasb   kasalligi   oqibatidagi	
ʻ
nogironlik   tufayli   tayinlangan   pensiyalarga   to langan   mablag larni   da volar
ʻ ʻ ʼ
bo yicha   aybdor   yuridik   va   jismoniy   shaxslardan   belgilangan   tartibda   undirib	
ʻ
olishni   tashkil   etish.   Ya’ni   bunday   holatlarda   to‘ridanto‘g‘ri   pensiya   fondidan
mablag‘   o‘tkazib   beriladi.   qtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantirish:   Moliya   iqtisodiy
o‘sishni   rag‘batlantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi:   Innovatsiyalarni   moliyalashtirish
va yangi texnologiyalarni joriy   etish.   Tadbirkorlikni   qo‘llab-quvvatlash,   kichik
va   o‘rta     biznesni   rivojlantirish.   Infratuzilmani   rivojlantirish   va   biznes   yuritish
uchun   qulay   sharoitlar   yaratish.Iqtisodiy     jarayonlarni     tartibga     solish:     Moliya
iqtisodiy     jarayonlarni     davlat   tomonidan     tartibga     solish     quroli     sifatida
ishlatiladi.     Pul-kredit     siyosati,     fiskal   siyosat     va     soliq     siyosati     davlatning
iqtisodiyotga     ta’sir   ko‘rsatadigan     asosiy   vositalaridir.     Moliyaviy     nazorat
moliyaviy   resurslardan    foydalanishning  qonuniyligi  va maqsadga  muvofiqligiga
rioya   etilishini   ta’minlaydi.   Xulosa:   Moliya   iqtisodiy   munosabatlarning   in'ikosi
bo‘lib, jamiyat hayotida asosiy o‘rin tutadi. Shuni ta’kidlash kerakki , moliyaning
ijtimoiy-iqtisodiy   tabiati   iqtisodiy     tizimning     turiga     bog‘liq.     Moliyaning
rivojlanishi     tovar-pul   munosabatlarining     kengayishi,     qonunchilik     bazasining
mustahkamlanishi     va   infratuzilmaning     takomillashuvi     bilan     bog‘liq.Moliya
ijtimoiy     takror     ishlab   chiqarishda,   mablag‘lar   oqimini   ta’minlashda,   iqtisodiy
13 o‘sishni   rag‘batlantirishda   va   iqtisodiy   jarayonlarni   tartibga   solishda   ko‘p   qirrali
rol o‘ynaydi.
        II BOB.  MOLlYANING MOHIYATI VA FUNKSIYALARI
2.1. Moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati
Moliya   arabcha   so‘z   bo‘lib,   o‘zbek   tilida   “pul   mablag‘lari”   ma’nosini
anglatadi. Moliya pul mablag‘larining boshqarilishidir. Ya’ni umuman qayerda pul
mablag‘lariga   oid   munosabatlar   paydo   bo‘lsa   o‘sha   yerda   moliya   ham   vujudga
kelaveradi.  Buni   bir   qancha   misollar   orqali   tushuntirish   mumkin.   Masalan,   oddiy
oila   xo‘jaligida   soliq   uchunmi,   yoki   kommunal   to‘lovlar   uchunmi,   pul   ajratilsa
o‘sha   yerning   o‘zida   moliyning   bir   ko‘rinishi   paydo   bo‘ladi.   Yoki   korxonalar
misolida   olaylik,   korxonalar   ish   haqi   uchun   pul   mablag‘lari   ajratadi,   turli   xil
amortizatsiya   ajratmalari   ajaratadi,   soliqlar   uchun   pul   to‘laydi,   xuddi   shuningdek
bu   jarayonlarning   har   birida   moliya   yuzaga   kelaveradi.   Shunday   ekan   moliya
quyidagilar o‘ratasida vujudga keladigan pul munosabatlarini ifodalaydi. 
     tovar-moddiy   boyliklarni   sotib   olish,   mahsulot   va   xizmatlarning
realizatsiya   qilish   jarayonida   korxonalar   o‘rtasida   vujudga   keladigan   pul
munosabatlari; 
  markazlashtirilgan pul mablag‘lari fondlarini yaratish va ularni taqsimlash
borasida   korxonalar   va   ularning   yuqori   organlari   o‘rtasida   vujudga   keladigan   pul
munosabatlari; 
   byudjet   tizimiga   soliqlarni   to‘lash   va   xarajatlarni   byudjetdan
moliyalashtirish   davomida   korxona   va   davlat   o‘rtasida   vujudga   keladigan   pul
munosabatlari; 
   soliqlar   va   boshqa   ixtiyoriy   to‘lovlarni   to‘lash   jarayonida   davlat   va
fuqorolar o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; 
   to‘lovlarni   amalga   oshirish   va   resurslarni   olish   jarayonida   korxonalar
fuqorolar va nobyudjet fondlari o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
14      byudjet   tizimining   alohida   bo‘ginlari   o‘rtasida   vujudga   keladigan   pul
munosabatlari;
   to‘lovlarni   amalga   oshirish   va   resurslarni   olish   jarayonida   korxonalar,
fuqarolar va nobyudjet fondlari o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; 
   byudjet   tizimining   alohida   bo‘g‘inlari   o‘rtasida   vujudga   keladigan   pul
munosabatlari; 
   sug‘urta   badallarini   to‘lash   va   zararlarni   qoplash,   sug‘urta   hodisasi   ro‘y
berganda   aholi,   korxonalar   hamda   mulkiy   va   shaxsiy   sug‘urta   organlari   o‘rtasida
vujudga keladigan pul munosabatlari; 
   korxona   fondlarining   doimiy   doiraviy   aylanishiga   xizmat   qiluvchi   pul
munosabatlaridir.   Demak,   moliyada   ham,   soliqda   ham,   sug‘urtada   ham   xullas
barcha tarmoqlarda vujudga kelaveradi. Bilamizki, moliyaninig ikki xil funksiyasi
mavjud   birinchisi   taqsimlash   bo‘lsa,   ikkinchisi   nazorat.   Moliya   davlat   miqyosida
YaIMni taqsimlash va qayta taqsimlashda ishtirok etadi. Yani, YaIM yaratilgandan
so‘ng uning bir qismini soliqlar orqali taqsimlab, pul fondlari yaratadi va uni yana
aholiga   korxonalarga   qayta   taqsimlab   beradi.   Moliyaning   taqsimlash   funksiyasini
korxonalar miqyosida ko‘radigan bo‘lsak, korxonalar ma’lum bir ishlab chiqarishni
amalga   oshirgandan   so‘ng   yaratilgan   mahsulotlarni   realizatsiya   qilishadi.
Realizatsiya   qilingan   mahsulotlardan   tushumni   bir   qismini   soliqlarga   bir   qismini
amartizatsiyaga,   yana   bir   qismini   ish   haqiga   ajratishadi.   Bu   jarayonlarni   amalga
oshirish   uchun   moliyaning   taqsimlash   funksiyasidan   bevosita   foydalaniladi.   Endi
moliyaning   nazorat   funksiyasiga   to‘xtaladigan   bo‘lsak.   Moliyaning   nazorat
funksiyasi   umumdavlat   miqyosida   bo‘ladimi   yoki   mikrodarajada   bo‘ladimi,
sarflangan   mablag‘larning   samarali   foydalanishi   yuzasidan   tekshirish   uchun
ishlatiladi.   Nazorat   samaradorlik   uchun   kerak.   Chunki,   nazorat   yo‘q   joyda
sansolarlik,   mablag‘larning   noto‘g‘ri   sarflanishi,   turli   xil   ijtimoiy-iqtisodiy
muammolarni   keltirib   chiqarishi   mumkin.   Moliyaning   nazorat   funksiyasining
o‘ziga   xos   muhim   vazifalaridan   biri   shundaki,   moliyaviy   masalalar   bo‘yicha
qonunchilikning   aniq   bajarilishini,   byudjet   tizimi,   soliq   xizmati,   banklar   oldidagi
moliyaviy majburiyatlar, shuningdek, hisob-kitoblar va to‘lovlar bo‘yicha xo‘jalik
15 yurituvchi  sub’ektlar o‘rtasida majburiyatlar o‘z vaqtida bajarilishi  va to‘g‘ri olib
10   borilayotganligini   tekshirish   hisoblanadi.   Bundan   kelib   chiqadiki   moliyaning
har   ikkala   asosiy   funksiyasi   bir-biri   bilan   chambarchas   bog‘liqdir.   Endi,   moliya
tizimiga   to‘xtalsak,   bilamizki,   tizim   sohalardan   iborat   bo‘ladi.   Demak,   moliya
tizimi   pul   fondlari   shakllanadigan   va   moliya   munosabatlari   vujudga   keladigan
turlicha   sohalar   yig‘indisini   o‘zida   mujjasamlashtiradi.   Mamlakatda   bozor
islohotlarining   amalga   oshirilishi   va   mohiyatiga   butunlay   yangi   bo‘lgan   iqtisodiy
va   moliyaviy   siyosatning   hayotga   tadbiq   etilishi   moliya   tizimining   sohalari   va
bo‘g‘inlariga nisbatan ob’yektiv ravishda yangicha yondashuvni taqazo etdi. Unga
muvofiq ravishda, dastlab moliya tizimi quyidagi ikki sohaga bo‘linadi: 
  davlat moliyasi va mahalliy moliya; 
  xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasi. 
    O‘z   navbatida,   bu   moliya   tizimning   ikkala   sohasi   ham   pul   fondlari   va
daromadlarning shakllantirilishining shakllari va metodlariga bo‘g‘liq ravishda bir
necha   bo‘g‘inlardan   tashkil   topadi.   Ya’ni   davlat   moliyasi   va   mahalliy   moliyani
quyidagi bo‘g‘inlarga bo‘lish mumkin: 
  davlat byudjeti; 
  davlat maqsadli fondlari; 
  davlat krediti. 
         Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasini esa quyidagi sohalarga bo‘lish
mumkin bo‘ladi:
    tijorat korxonalari va tashkilotlar moliyasi;
    moliyaviy vositachilar moliyasi; 
   notijorat   tashkilotlar   moliyasiga   bo‘linadi.   Bularning   har   birining   o‘ziga
xos   xususiyatlari   mavjud   bo‘lib,   har   birining   alohida   jihati   mavjud.   Ya’ni   ular
alohida bir biri bilan bog‘liqdir.  Jahon  miqyosida  xalqaro  valyuta  munosabatlari,
jahon     moliya     bozori,   shuningdek,   xalqaro   to‘lovlarning   turli   tizimlari   faoliyat
ko‘rsatmoqda.   Moliyaviy   tizimlarning     globallashuvi     milliy     moliya     bozorlari
o‘rtasidagio‘zaro   bog‘lanishning     kuchayishiga,     transchegaraviy     moliyaviy
oqimlar   hajmining oshishiga   va   xalqaro   moliya   institutlarining   rivojlanishiga
16 olib   keladi.   Global moliyaviy inqirozlar alohida mamlakatlarning iqtisodiyoti va
moliyaviy   tizimiga   ta’sir   qiladi.Davlat   darajasi   :   Davlat   darajasida   davlat   moliya
tizimi, jumladan byudjet tizimi, davlat kredit tizimi, davlat korxonalari va ijtimoiy
jamg‘armalar  moliyasi  mavjud.  Davlat  byudjeti   davlat   moliya  siyosatining  asosiy
quroli   bo‘lib,   jamiyatda   daromadlarni   taqsimlash   va   qayta   taqsimlash   uchun
foydalaniladi.   Iqtisodiyotning   turli     tarmoqlarida     reproduktiv     jarayonlarni
ta’minlashda     davlat     korxonalari   moliyasi     muhim   o‘rin     tutadi.     Ijtimoiy
jamg‘armalar     ijtimoiy     dasturlarni   moliyalashtirish   va   aholini   ijtimoiy   himoya
qilish uchun ishlatiladi.Sanoat darajasi : Sanoat darajasida sanoat, qishloq xo‘jaligi,
transport,   qurilish   va   boshqalar   kabi   milliy   iqtisodiyot   tarmoqlarining   moliyaviy
tizimlari   ishlaydi.   Investitsiyalarni     moliyalashtirish     asosiy     fondlarni     yangilash
va   ishlab   chiqarish kuchlarini   rivojlantirishda   muhim   rol o‘ynaydi.   Moliyaviy
nazorat     moliyaviy   resurslardan     foydalanishning     qonuniyligi     va     maqsadga
muvofiqligiga  rioya etilishini ta’minlaydi.Korporativ daraja : Korporativ darajada
buxgalteriya   hisobi,   moliyaviy   tahlil,rejalashtirish   va   moliyaviy   resurslardan
foydalanishni   nazorat   qilishni   o‘z   ichiga   olgan     korporativ     moliya     tizimlari
ishlaydi.     Korxonaning     moliyaviy     boshqaruvi   biznes     maqsadlariga     erishish
uchun     moliyaviy     resurslardan     foydalanishni   optimallashtirishga   qaratilgan.
Investitsion faoliyat sizga biznesni rivojlantirish va ishlab chiqarishni kengaytirish
uchun   qo‘shimcha   mablag‘larni   jalb   qilish   imkonini   beradi.Moliyaning   ijtimoiy
takror   ishlab   chiqarishdagi   o‘rni:   Mablag‘lar   aylanishini   ta’minlash:     Moliya
xo‘jalik     yurituvchi     sub’ektlar   o‘rtasida     pul     mablag‘larining   harakatini
ta’minlaydi, bu esa reproduktiv jarayonlarni amalga oshirishning zaruriy shartidir.
Takror     ishlab     chiqarish     jarayonlarini     moliyalashtirishga     quyidagilar   kiradi:
Ishlab   chiqarishning   asosiy   fondlarini   moliyalashtirish.   Aylanma mablag‘larni
moliyalashtirish.   Investitsiyalarni    moliyalashtirish.    Daromadlarni  taqsimlash  va
qayta taqsimlash -bu mablag‘larning turli maqsadlarda shakllanishi va ishlatilishini
ta’minlaydigan   moliya   funktsiyalari.   Rivojlangan   davlatlar   tajribasi   shuni
ko‘rsatadiki, o‘tgan asrning 60-70 yillardan boshlab, iqtisodiy o‘sish sur’atlarining
yuqoriligi   natijasida   davlat   xarajatlarining   ham   o‘sishi   kuzatilgan.   Shu   bois   bir
17 qator   davlatlarda   o‘rta   va   uzoq   muddatga   mo‘ljallangan   istiqbol   ko‘rsatkichlarini
o‘zida   mujassamlashtirgan   byudjetlar   tuzilidi.   Chunki,   bunda   davlatning   keyingi
yillarda bo‘ladigan xarajatlariga ehtiyoji ham aks etilgan. Xulosa qilib shuni aytish
mumkinki,   mamlakatimizda   ham   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishda   olib   borilayotgan
chuqur   iqtisodiy   islohotlar   sharoitida   uning   tamoyillarini   ifodalovchi   uzoq
muddatli   bir   qator   dasturlar,   jumladan,   investitsiya,   Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi,   sog‘liqni   saqlash   tizimini   isloh   qilish   bo‘yicha   dasturlar   ishlab   chiqilgan.
Ushbu   sohadagi   xarajatlar   hajmini   oldindan   ko‘zda   tutuvchi,   2-5   yilni   o‘z   ichiga
oluvchi   byudjetlarning   prognoz   ko‘rsatkichlarini   tuzish,   mutasaddi   vazirlik   va
idoralar   tomonidan   ishlar   amalga   oshirilishi   maqsadga   muvofiqdir.   Byudjetlarni
tuzish   sohasida   taraqqiy   etgan   davlatlar   tajribalarini   misol   keltirishimizdan
maqsad,   byudjet   tizimini   isloh   qilishni   yanada   chuqurlashtirish   borasida
mamlakatimizda   olib   borilayotgan   ishlarda   rivojlangan   davlatlar   taraqqiyot
modellaridan   qo‘r-qo‘rona   nusxa   ko‘chirmagan   holda   ularning   tajribasidan
amaliyotimizda   keng   foydalanishimizdir.   Davlat   moliya   tizimining   tarkibiy
qismlaridan  biri   –   mintaqa  moliyasi   -   mintaqaning   ehtiyojlari   qondirilishi   muhim
o‘rinni   egallaydi.   Mintaqa   moliyasi   aholining   ijtimoiy   –   madaniy   va   kommunal-
maishiy   ehtiyojlarining   qondirilishiga   qaratilgan   tadbirlarni   amalga   oshirilishini
ta’minlaydi.   Demak,   mintaqa   moliyasi   –   bu   mintaqaning   iqtisodiy   va   ijtimoiy
rivojlanishiga qaratilgan mablag‘lar taqsimlanishi bo‘yicha iqtisodiy munosabatlar
tizimidir.   Mintaqa   moliyasi   orqali   Davlat   o‘zining   ijtimoiy   siyosatini   mintaqada
faol olib boradi. Ushbu mablag‘larning mintaqa xokimliklar byudjetlariga berilishi
asosida munitsipal xalq ta’lim, sog‘liqni saqlash, kommunal-maishiy xizmatlarning
moliya ta’minoti amalga oshiriladi. Bu bilan amalga oshiriladigan tadbirlar doirasi
kengaytiriladi.   Mintaqa   byudjetlari   hisobidan   nafaqat   umumta’lim   maktablari,
balki oliy o‘quv yurtlari, sog‘liqni saqlash tizimlari, atrof-muhitni muhofaza qilish
va boshqa obe’ktlarning moliya ta’minoti ham amalga oshiriladi. Mintaqa moliyasi
yordamida   davlat   iqtisodiy-ijtimoiy   rivojlanishida   barcha   tarixiy,   geografik
sabablarga   ko‘ra   ortda   qolib   ketgan   mintaqaning   rivojlanishi   darajasini
tenglashtiradi.   Shu   maqsadda   mintaqaviy   dasturlar   tuziladi.   Ularning   amalga
18 oshirilishida ma’muriy – mintaqaviy sub’ektlar mablag‘lari va yuqori byudjetlarga
soliq   hisobidan   shakllanadi.   Mintaqa   byudjetlariga   maqsadli   tadbirlarni   amalga
oshirish uchun davlat soliqlaridan to‘lovlar yoki subventsiyalar ajratiladi. Mintaqa
moliyasi   bu   mintaqaning   iqtisodiy-ijtimoiy   rivojlanishiga   qaratilgan   mablag‘lar
hajmidir.   Bu   mablag‘larni   ishlatishning   asosiy   yo‘nalishi   mintaqaning
ijtimoiyiqtisodiy   va   qisman   ishlab   chiqarish   infratizimini   rivojlantirishdan   iborat.
Hozirgi  vaqtda mintaqa xokimliklariga mintaqani  kompleks rivojlantirish vazifasi
yuklanmoqda.
 
19                 2.2.   Yetakchi xorijiy mamlakatlarning davlat moliya tizimi .
O‘zb е kiston R е spublikasi ham jahon hamjamiyatiga kirib bormoqda. Xorijiy
mamlakatlar   bilan   iqtisodiy,   madaniy   va   boshqa   sohalardagi   hamkorliklar
rivojlanmoqda.   Xususan,   xorijiy   mamlakatlar,   ayniqsa,   rivojlangan   mamlakatlar
iqtisodiyotini o‘rganish, shuningd е k bozor iqtisodiyotining rivojlanishidagi yutuq –
kamchiliklari,   rivojlanish   muammolarini   hal   etishdagi   to‘g‘ri   yondashuvlar   bozor
iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqich   o‘tib   borayotgan   R е spublikamiz   iqtisodiyotini
rivojlangan davlatlar darajasiga olib chiqishda tajriba sifatidagi ahamiyati kattadir.
Sanoat   ishlab  chiqarishda   yangi   turdagi  mahsulotlarning  paydo   bo‘lishi  aholining
hayoti va ijtimoiy ehtiyojini qanoatlantirish bilan birga qo‘shni davlatlar bozoriga
raqobatbardosh istemol talablarini qanoatlantiradigan mahsulotlar ishlab chiqarish
imkoniyatini   berdi.   Shu   o‘rinda   O‘zbekistonda   zamonaviy   ishlab   chiqarishni
yanada   kengaytirishga,   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlarini   qayta   ishlashda   jahon
andozasi   talablariga   javob   beradigan   texnologiyalarni   jalb   qilishgava   xalq
xo‘jaligining boshqa tarmoqlariga keng yo‘l berishga qaratilgan etibor o‘z ifodasini
topmoqda.   O‘zbekiston   amalga   oshirayotgan   tashqi   iqtisodiy   aloqalarning   asosiy
shakli   xorijiy   mamlakatlar   bilan   iqtisodiy   aloqada   bo‘lishidir.   Shunga   ko‘ra
davlatimiz   valyuta-kredit   munosabatlarini,   yani   chet-el   sarmoyalarini   xalq
xo‘jaligining   ko‘pgina   tarmoqlariga   jalb   qilish,   xo‘jalik   korxonalarini   birgalikda
ko‘rish   va   savdosotiq   ishlarini   amalga   oshirishga   katta   ahamiyat   berilmoqda.
Mustaqillik   sharofati   ila   iqtisodiy-ijtimoiy   va   manaviy   hayotimizda   o‘ziga   xos
milliy   mazmun   kasb   etuvchi   ajdodlarimiz   asriy   orzusi   sifatida   o‘z   fursatini   kutib
kelayotgan   tub   o‘zgarishlar   davrining   guvohi   bo‘layapmiz.   Bu   o‘rinda   barcha
o‘zgarishlar   asosi   iqtisodiy   islohotlar   ayniqsa   sezilarli   bo‘layotganligini   ta‘kidlab
o‘tish   zarurdir.   Respublikamizda   tashqi   faoliyat,   avvalambor   tashqi   iqtisodiy
aloqalarning   yo‘nalishlari,   tovar   ayirboshlash,   sarmoyalar   hajmini   ko‘paytirish
20 hamda   valyuta   operatsiyalarini   chuqurlashtirish   yo‘lida   dastlabki   yillardanoq
muvaffaqiyatli   ish   olib   borilayotganini   guvohimiz.   O‘zbekistondagi   iqtisodiy
o‘sishni   va   amalga   oshirilayotgan   islohotlar   samarasini   jahonning   rivojlangan
davlatlari   yuqori   baholamoqda,   Buning   boisi,   mamlakatimizdagi   mavjud
siyosatning   tinchlik   va   o‘zaro   manfaatli   hamkorlik   homiysi   ekanligi,   o‘zining
qulay geografik o‘rniga, noyob va boy xom ashyo manbalarining ko‘pligi, mavjud
qazilmalarni   o‘zlashtirish   imkoniyatlarining   qulayligi   bilan   asoslanganligidir.
O‘zbekiston   o‘zining   mustaqilligi   yillarida   jahon   ham   jamiyatiga   qo‘shilish
jarayonini   faol   davom   ettirdi.   Respublika   tashqi   iqtisodiy   faoliyatining   strategik
manfaatlarini   taminlovchi,   dunyoning   ko‘pchilik   regionlaridagi   davlatlar   bilan
iqtisodiy aloqalarini  rivojlantirishga va chuqurlashtirishga  qaratilgani  holda  jahon
xo‘jaligining geografik ―Modeli  va xalqaro geografik mehnat taqsimotining ko‘p‖
yillik   tajribalarida   sinalgan   qonuniyatlari   asosida   o‘z   tashqi   iqtisodiy
munosabatlarini   shakllantirmoqda.   Bugungi   kunda   jahon   xo‘jaligi   aloqalari
shunday darajaga yetdiki, keyingi yillarda qitalararo tovarlar eksporti va importida
mamlakatlar   faolligi   bir   necha   hissaga   ortib   ketdi   va   shu   o‘rinda   davlatlarning
iqtisodiy   geografik   o‘rni   rivojlanish   va   tashqi   iqtisodiy   aloqalarning   muhim
omiliga   aylanib   qoldi.   Uning   muhim   jihatlari   birinchidan   davlatlarning   geografik
joylashuvi;   ikkinchidan,   tabiiy   sharoiti   va   resurslari;   uchinchidan,   ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlanish   darajasi,   xo‘jaligining   tuzilishi,   mehnat   resurslari,   tarixiy
ananalari va boshqa xususiyatlari bilan bog‘langan bo‘lib alohida xududlar qirasida
bir-biridan   farq   qiladi.   Bu   o‘rinda   mamlakatdagi   mavjud   tarmoqlar   o‘zidagi
mavjud resurslar, imkoniyatlari, ishlab chiqarish xususiyatlari va jahon andozalari
talablarini   etiborga   olgan   xolda,   hamkor   tanlashi   mamlakatlar   o‘rtasidagi
muammolarning betaraf etish va iqtisodiy hamkorlikni rivojlantirish uchun xizmat
qiladi.   Hozirgi   jahon   xo‘jaligining   globallashuvi   sharoitida   rivojlangan   yangi
industrial   mamlakatlarning   iqtisodiyoti   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda,   chunki
so‘nggi   yillarda   etakchi   mamlakatlar   qatorida   yangi   industrial   mamlakatlarning
iqtisodiy   salohiyati   va   nufuzi   jahon   arenasida   yildan-yilga   ortib   bormoqda.   O‘z
navbatida,   milliy   iqtisodiyotlarni   rivojlantirishda   daromadlarni   maqsadli   ravishda
21 sarflash   va   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   investitsiyalar   xajmini   oshirish   tufayli   ularning
iqtisodiy   taraqqiyotida   ―iqtisodiy   mo‘jiza lar   vujudga   kelmoqda.   Biz   quyida‖
jahon xo‘jaligida ―iqtisodiy mo‘jiza ga erishgan mamlakatlarning iqtisodiy o‘sish	
‖
davrlari orqali quyidagi bosqichlar orqali tahlil qilib chiqamiz: 
1) 1960-yillar (Germaniya va Yaponiya); 
2)   1970-   yillar   (―To‘rt   ajdarho   mamlakatlari -   Janubiy   Koreya,   Tayvan	
‖ ь ,
Singapur va Gonkong); 
3)  1980-yillar  (―To‘rtta kichik yo‘lbars mamlakatlari -Malayziya,  Tailand,	
‖
Indoneziya va Filippin; 
4) 1990-yillar- ―To‘rtinchi iqtisodiy mo‘‘jiza , ya‘ni Xitoy); 	
‖
5)   2000-yillar-―Cho‘l   ustidagi   mo‘‘jiza ,   arab   mo‘‘jizasi   (BAA   va   Qatar).	
‖
Albatta, har bir mamlakat haqida gap boshlanganda, avvalo ko‘z oldimizda ushbu
mamlakatning   O‘zbekistondan   qanchalik   uzoqdaligi   yoki   yaqinligi,   uning   yer
yuzida   qaerda   joylashganligi,   ya‘ni   jahon   xaritasida   geografik   joylanishuvi,
shuningdek, xududi va aholisi ko‘z oldimizda gavdalanadi. Mamlakatning qaysidir
xususiyatlarini   esga   olish,   qachondir   shu   mamlakat   haqida   o‘qigan   kitobni   yoki
ko‘rgan   biron   bir   filmni   esga   olamiz.   Xorijiy   mamlakatlar   iqtisodiyoti
rivojlanishining   o‘ziga   xos   xususiyatlari   mavjuddir.   Mazkur   o‘rganilayotgan
mamlakatlarning   iqtisodiy   rivojlanishida   qo‘llagan   iqtisodiy   dasturlari   va
isloxotlarining   nazariy   jihatlarini   ko‘rib   chiqish,   jumladan   jahon   iqtisodiyoti
tarixidan   joy   olgan:   ―Pul   isloxoti   (Germaniya),   ―Dodj   yo‘nalishi   (Yaponiya),	
‖ ‖
―To‘rt modernizatsiya  (Xitoy Xalq Respublikasi), ―Yashil inqilob  (Hindiston)	
‖ ‖
va boshqa tarixiy dastur, isloxotlarning nazariy jihatlari hamda xususiyatlari orqali
chuqur tahlil qilishdan iboratdir. Yalpi ichki mahsulot qiymatini qayta taqsimlash
funksiyasi.   Davlat   byudjeti   mamlakatda   yaratilgan   yalpi   ichki   mahsulot   va   uning
tarkibiga kiruvchi milliy daromadning qiymatini qayta taqsimlashda o‘zining qayta
taqsimlash   funksiyasi   bilan   ishtirok   etadi.   Bunday   qayta   taqsimlash   jarayonlari
natijasida   yaratilgan   YaIMning   qiymatidan   to‘lanadigan   soliqlar   va   soliq
xarakteridagi boshqa majburiy to‘lovlarning to‘lanishi asosida byudjet daromadlari
shakllanadi.   Byudjet   daromadlari   davlat   markazlashgan   moliyaviy   resurslarining
22 bir   qismi   sifatida,   davlatning   funksiyalarini   bajarish   uchun   sarflanadi.   Ular   pul
mablag‘lari   jamg‘armalarini  shakllantirish  jarayonida vujudga  keladigan  iqtisodiy
munosabatlarni   o‘zida   ifoda   etadi   va   turli   darajadagi   hokimiyat   organlarining
ixtiyoridagi   markaziy   va   mahalliy   byudjetlarga   kelib   tushadi.   O‘zbekiston
Respublikasida   har   yili   davlat   byudjeti   orqali   mamlakat   YaIMining   18-20   foizi
qayta taqsimlanadi. Davlat maqsadli jamg‘armalari bilan birga hisoblaganda esa bu
ko‘rsatkich   bugungi   kunda   34-35   foizni   tashkil   etmoqda.   Iqtisodiyotni   tartibga
solish   va   boshqarish   funksiyasi.   Soliqlar   va   byudjet   xarajatlari   orqali   byudjet
iqtisodiyotni   tartibga   solish,   investitsiyalarni   rag‘batlantirish,   ishlab   chiqarish
samaradorligini   oshirishning   hal   qiluvchi   va   muhim   quroli   bo‘lib   xizmat   qiladi.
Bunda byudjet mablag‘lari hisobidan iqtisodiyotning ilg‘or tarmoqlari – aviasozlik,
kosmik dasturlar va loyihalar, atom sanoati, energetika va mashinasozlik sanoatlari
kabilar qo‘llab-quvvatlanadi. Samaradorligi yuqori bo‘lgan va o‘zini tez qoplovchi
loyihalarni   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlash   ham   muhimdir.   Lekin   davlat
byudjetining   bu   funksiyasidan   orqada   qolayotgan   va   qoloq   ishlab   chiqarishlarga
moliyaviy   yordam   berish   kabi   o‘tmishda   mavjud   bo‘lgan   va   o‘zini   oqlamagan
maqsadlarda foydalanish iqtisodiyotning raqobatbardoshligini ta‘minlashga, ishlab
chiqarish   samaradorligini   oshirishga   jiddiy   putur   etkazishini   unutmaslik   lozim.
Davlat   byudjetining   ijtimoiy   funksiyasi.   Davlat   ijtimoiy   siyosatini   amalga
oshirishda   davlat   byudjeti   katta   o‘rin   egallaydi.   Davlatning   ijtimoiy   kafolatlari
doirasidagi   xizmatlarni   ko‘rsatadigan   ta‘lim,   sog‘liqni   saqlash,   fan,   madaniyat
sohalarini   mablag‘   bilan   ta‘minlash,   aholining   kam   ta‘minlangan   qatlamlarini
(pensionerlar, nogironlar, bolalar, kam ta‘minlangan oilalar) ijtimoiy himoya qilish
-   ijtimoiy   siyosatning   ustuvorliklari   hisoblanadi.   Bundan   tashqari,   madaniyat
sohasi keng ma‘nodaiqtisodiy taraqqiyotning muhim komponentlaridan biridir, bu
borada   jamiyat   a‘zolarining   imkoniyatlarini   rivojlantirish   taraqqiyotning
harakatlantiruvchi   kuchi   hisoblanadi.   Shunday   ekan,   bu   yo‘nalishdagi   davlat
tadbirlarini   mablag‘   bilan   ta‘minlashda   davlat   byudjetining   ijtimoiy   funksiyasi
yanada yaqqolroq namoyon bo‘ladi. Davlat byudjetining nazorat funksiyasi orqali
byudjet   daromadlarining   shakllanishi,   byudjet   mablag‘larining   oqilona   va
23 maqsadga muvofiq ishlatilishi, byudjetdan mablag‘ oluvchilarning moliya-xo‘jalik
faoliyati,   ular   tomonidan   byudjet   qonunchiligiga   rioya   qilish   holati,   yalpi   ichki
mahsulot   va   milliy   daromadning   taqsimlanish   va   qayta   taqsimlanish   nisbatlari
nazorat   qilinadi.   Bozor     iqtisodiyoti   sharoitida   davlat   moliyaviy   resurslarining
shakllanishi va ishlatilishi ustidan nazoratning zarurligi va ahamiyati yanada ortib
bormoqda
24 Xulosa
Xulosa   o‘rnida   aytishimiz   kerakki ,   mamlakatimizda   mavjud   ijtimoiy
ehtiyojlarini   mablag‘   bilan   ta’minlash   uchun   mustahkam   moddiy   asosni   yaratish
zarur, lekin davlat budjeti daromadlarisiz bunga erishib bo‘lmaydi. Shuning uchun
ham davlat budjetining daromadlari tushumini barqarorligi mamlakat iqtisodiyotini
xarakterlaydigan eng muhim ko‘rsatkichlardan biri hisoblanadi. Biz davlat budjeti
daromadlarini   tarkibida   birgina   soliqlarning   mohiyati   va   soliq   munosabatlarining
ahamiyatini   o‘rganar   ekanmiz   soliqlar   budjet   daromadlarini   shakllantirishda   va
iqtisodiyotni   rivojlantirishda   qanchalik   muhim   vazifalarni   amalga   oshirishini
tushunib   yetdik.   Biroq,   ming   afsuski   ayrim   soliqlar   bo‘yicha   ko‘zlangan
prognozlar   amalga   oshirlmagan.   Bunday   holatlarni   kelib   chiqishiga   birinchi
tomondan   soliqlarni   rejalashtirishni   to‘g‘ri   yo‘lga   qo‘yilmagaligi   bo‘lsa,   ikkinchi
tomoni   tushumlarni   o‘z   vaqtida   va   to‘liq   tushmasligidir.   Bunday   holatlarni   kelib
chiqishiga   birinchi   tomondan   soliqlarni   rejalashtirishni   to‘g‘ri   yo‘lga
qo‘yilmagaligi   bo‘lsa,   ikkinchi   tomoni   tushumlarni   o‘z   vaqtida   va   to‘liq
tushmasligidir. Yuqoridagilardan kelib chiqib, budjet daromadlarini rejalashtirishni
takomillashtirish yo‘nalishlari sifatida quyidagilarni sanab o‘tish mumkin:
  budjet daromadlarini rejalashtirish uchun zarur ma’lumotlar bazasiniyetarli
va sifatli darajada shakllantirish;
  bu   boradagi   huquqiy   hujjatlarni   qayta   ko‘rib   chiqish   va   budjet
daromadlarini   rejalashtirish   jarayoni   tartibi,   usullari,   muddatlari   hamda
ishtirokchilar vazifalarini aniq ko‘rsatib beruvchi huquqiy hujjat qabul qilish; 
  ilmiy   asoslangan   va   jahonning   rivojlangan   davlatlari   amaliyotida
qo‘llaniladigan usullarni tatbiq qilish; 
Muxtasar   qilib   aytadigan   bo‘lsak   davlat   budjeti   daromadlarini   to‘g‘ri
rejalashtirish,   ijrosini   belgilangan   tartibda   va   miqdorlarda   ta’minlash   davlatning
25 o‘z   oldiga   qo‘ygan   maqsadlariga   erishishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi .
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   20-apreldagi   ―Oliy   ta‘lim
tizimini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida gi   PQ-2909-sonli,   2017-‖
yil   27-iyuldagi   ―Oliy   ma‘lumotli   mutaxassislar   tayyorlash   sifatini   oshirishda
iqtisodiyot   sohalari   va   tarmoqlarining   ishtirokini   yanada   kengaytirish
choratadbirlari   to‘g‘risida gi   PQ-3151-sonli,   2018-yil   4-iyundagi   ―2018/2019-	
‖
o‘quv   yilida   O‘zbekiston   Rspublikasining   Oliy   ta‘lim   muassasalariga   o‘qishgan
qabul   qilish   to‘g‘risida gi   PQ-3769-sonli,   2018-yil   5-iyundagi   ―Oliy   ta‘lim
‖
muassasalarida   ta‘lim   sifatini   oshirish   va   ularning   mamlakatda   amalga
oshirilayotgan   keng   qamrovli   islohotlarda   faol   ishtirokini   ta‘minlash   bo‘yicha
qo‘shimcha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida gi   PQ-3775-sonli   qarorlarida   va	
‖
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Devonining   2018-yil   4-apreldagi   5002-
xxsonli topshirig‘ida belgilangan talablar, Oliy va o‘rta maxsus ta‘lim vazirligining
shu   mazmundagi   tegishli   buyruqlarida   belgilangan   vazifalar   ichida   oliy   ta‘lim
yo‘nalish(mutaxassislik)lari   o‘quv   rejalari   fanlarining   o‘quv-uslubiy   ta‘minotini
takomillashtirib borish alohida o‘rin tutadi. Fanlarningo‘quv-uslubiy ta‘minotining
asosiniO‘quv-uslubiy   majmua(O‘UM)lar   tashkil   etadi   va   fanlarni   o‘zlashtirishda
muhim   manba   bo‘lib   xizmat   qiladi.   O‘quv-uslubiy   majmualarni   ishlab   chiqish
konsepsiyasi   zamirida   mazmunan   va   uslubiy   jihatdan   tizimlashgan   bo‘lishi,
tarkibiy   komponentlarining   o‘zaro   uzviyligi   ta‘minlanishi   hamda   ta‘lim   oluvchi
o‘z qobiliyatini namoyish etishiga omil bo‘lishi zarur. ―Davlat byudjeti  fanining	
‖
O‘quv-uslubiy   majmuasi   bakalavriatning   ―Kasb   ta‘limi (―Moliya ),   ―Soliqlar	
‖ ‖
va   soliqqa   tortish ,   ―Buxgalteriya   hisobi   va   audit   (tarmoqlar   bo‘yicha) ,	
‖ ‖
―Sug‘urta   ishi ,   ―Pensiya   ishi   va   ―Davlat   byudjetining   g‘azna   ijrosi ta‘lim	
‖ ‖ ‖
yo‘nalishlari   davlat   ta‘lim   standartlari   hamda   ―Davlat   byudjeti   fanining	
‖
fandasturida   belgilangan   talablarga   muvofiq   egallanishi   lozim   bo‘lgan   bilim,
ko‘nikma,   malaka   va   kompetentsiyalarni   shakllantirish,   fanga   oid   jahondagi   ilm-
fan, texnika, texnologiyalarning so‘nggi yutuqlarini, ilg‘or xorijiy tajribalarni keng
yoritish   va   ularni   hisobga   olgan   holda   fan   mavzularini   shakllantirish,   o‘quv
jarayonini kompleks loyihalash asosida kafolatlangan natijalarga erishish, mustaqil
26 bilim olish va o‘rganish hamda nazoratni amalga oshirishni ta‘minlaydigan o‘quv-
uslubiy   vosita   bo‘lib,   talabaning   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirishga
yo‘naltirilgan   o‘quv-uslubiy   manbalar,   didaktik   vositalar   va   materiallar,   elektron
ta‘lim   resurslari,   o‘qitish   texnologiyasi,   baholash   metodlari   va   mezonlarini   o‘z
ichiga   oladi.   Ushbu   O‘quv-uslubiy   majmuada   ―Davlat   byudjeti   fanining   o‘quv‖
dasturiga muvofiq ravishda ma’ruzalar matnlari, amaliy mashg‘ulotlarni o‘tkazish
bo‘yicha   uslubiy   tavsiyalar,   mustaqil   ta’lim   topshiriqlarini   bajarish   bo‘yicha
uslubiy   qo‘llanma,   fanning   namunaviy   va   ishchi-o‘quv   dasturlari,   fan   yuzasidan
testlar,   yakuniy   nazorat   savollari   va   variantlari,   talabalar   bilimini   baholash
mezonlari,   fan   mavzulari   bo‘yicha   tarqatma   materiallar,   fan   mavzularini
o‘zlashtirish   bo‘yicha   asosiy   va   qo‘shimcha   adabiyotlar   hamda   boshqa   didaktik
materiallar jamlangan. lat moliyasi va uning muhim tarkibiy qismi bo‘lgan davlat
byudjeti   alohida   o‘rin   egallaydi.   Davlat   byudjeti   davlatning   qator   ijtimoiy,
iqtisodiy, siyosiy, ekologik va boshqa funksiyalarini amalga oshirishning moddiy-
moliyaviy  asosini   tashkil   etadi   va   mamlakat   moliya   tizimining  barcha   bo‘g‘inlari
bilan   byudjetmoliya   qonunchiligi   bilan   tartibga   solinadigan   muayyan
munosabatlarga   kirishadi.   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   ustuvor
vazifalarini   bajarish,   iqtisodiyotni   barqaror   va   mutanosib   rivojlantirish,   jahon
bozorlarida   mustahkam   o‘rin   egallash,   shular   asosida   izchil   iqtisodiy   o‘sishni
ta‘minlash,   xalqimizning   hayot   darajasi   va   farovonligini   yanada   oshirish
borasidagi   vazifalarni   to‘liq   va   samarali   amalga   oshirish   sharoitida   davlat
byudjetining   amal   qilish   mexanizmlarini   puxta   o‘rganish   har   qachongidan   ham
dolzarbdir.   Davlat   moliyasi   tizimida   faoliyat   qiluvchi   mutaxassislardan   davlat
byudjet munosabatini to‘g‘ri va samarali tashkil etish mexanizmlarini puxta bilish
va   amaliyotda   qo‘llay   olish   talab   etiladi.   Shu   sababli   bakalavriatning   bir   qator
ta‘lim   yo‘nalishlari   o‘quv   rejasiga   ―Davlat   byudjeti   nomli   fan   kiritilgan   bo‘lib,	
‖
ushbu   fan   dasturida   davlat   byudjetining   ijtimoiy-iqtisodiy   mohiyati,   iqtisodiyotni
tartibga solish va ijtimoiy aiyosatni amalga oshirishdagi ahamiyati, byudjet tizimi
va   byudjetlararo   munosabatlar   tamoyillari,   byudjet   daromadlari   va   xarajatlari
tizimining amal qilish mexanizmlari, byudjet jarayoni va byudjet nazoratini tashkil
27 qilish,   xorijiy   6   davlatlar   byudjet   tizimi   va   byudjet   jarayonini   tashkil   etish
masalalari   qamrab   olingan.   Davlat   byudjeti   davlat   moliya   tizimining   tarkibiy
qismini tashkil etadi va Davlat byudjetining mazmuni bevosita davlatning ijtimoiy-
iqtisodiy funksiya va majburiyatlaridan kelib chiqadi. Davlatning ijtimoiy-iqtisodiy
siyosati   tadbirlarini,   ijtimoiy   soha   va   tarmoqlarni   moliyaviy   mablag‘lar   bilan
ta‘minlashda davlat byudjeti asosiy moliyaviy manba bo‘lib xizmat qiladi. Davlat
byudjetini boshqarish va taribga solishda, ijtimoiy barqarorlikni ta‘minlashda, har
bir   davrning   ustuvor   taraqqiyot   vazifalarini   muvaffaqiyatli   bajarishda   davlatning
boshqa iqtisodiy dastaklari qatori, davlat byudjeti ham muhim ahamiyat kasb etadi,
bu   vazifalarning   samarali   ijrosi   davlat   byudjeti   amal   qilishining   tegishli
mexanizmlarini   ishlab   chiqish   va   amalda   qo‘llash   bilan   ta‘minlanadi.   ―Davlat
byudjeti   fanini   o‘zlashtirish   uchun   o‘qitishning   ilg‘or   va   zamonaviy   usullaridan‖
foydalanish,   yangi   axborot-pedagogik   texnologiyalarni   tatbiq   qilish   muhim
ahamiyatga   ega.   Fanni   o‘zlashtirishda   darslik,   o‘quv   va   uslubiy   qo‘llanmalar,
ma‘ruza   matnlari,   tarqatma   materiallar,   elektron   materiallar,   keyslardan
foydalaniladi.
28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1.   Mirziyoyev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat‘iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2016   yil   yakunlari   va
2017   yil   istiqbollariga   bag‘ishlangan   majlisidagi   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining nutqi. Xalq so‘zi gazetasi. 2017 yil 16 yanvar, №11. 
2 Mirziyoyev  Sh.M.  "O‘zbekiston   Respublikasini  yanada   rivojlantirish  bo‘yicha
Harakatlar strategiyasi to‘risida"gi Farmoni. 2017 yil 7-fevral. 
3 Mirziyoyev   Sh.M.   ―2017   —   2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   harakatlar   strategiyasini
kelgusida   amalga   oshirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida   F-5024-son   Farmoni.‖
2017 yil 15 avgust. 
4 Mirziyoyev   Sh.M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda   barpo   etamiz.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   lavozimiga
kirishish   tantanali   marosimiga   bag‘ishlangan   Oliy   Majlis   palatalarining
qo‘shma majlisidagi nutqi. - Toshkent:O‘zbekiston,2016.-56 b. 
5 2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi,   ―Xalq   bilan   muloqot   va
inson   manfaatlari   yili da   amalga   oshirishga   oid   Davlat   dasturini   o‘rganish	
‖
bo‘yicha   ilmiy-uslubiy   risola.Toshkent   davlat   iqtisosodiyot   universiteti,
Toshkent, Ma‘naviyat.2017,-415 b. 
6 A.V.   Vaxabov,   D.A.   Xadjibayeva,   Sh.X.Xajibakiyev   ―Jahon   iqtisodiyoti   va
xalqaro iqtisodiy munosabatlari .Toshkent, 2015 y. 	
‖
29 7 7 Bail McCulloch, International business, The challenge of global competition.
7 edition, Mcgraw Hilll, 1999 y. 
8 Paul R. Krugman, Maurice Obstfeld, Marc J. Melitz. International Economics,
Theory & Policy, Addison-Wesley, 
9 edition, 2012, ISBN 10: 0-13-214665-7 ISBN 13: 978-0-13-214665-4 9 Paul R.
Krugman   and   Maurice   Obstfeld.   Developing   Countries:   Growth,   Crisis,   and
Reform. 2003 Pearson Education, Inc. 22 Chapter. 
10 2018   International   Business   Festival.   access   global   opportunities.   Liverpool,
UK 12-28 june 2018, 
11   Klaus   Schwab,   Xavier   Sala-i-Martín,   The   Global   Competitiveness   Report
2017–2018.   World   Economic   Forum   Editor   Professor   Columbia   University,
Chief Advisor of The Global Competitiveness Report, World Economic Forum
Geneva, 2018. 
12 Булатова   А.С.,   Волков   А.М.,   Габарта   А.А.,   Галишева   Н.В.,   Мировая
экономика   и   международные   экономические   отношения.   Полный   М64
курс:   sебник/коллектив   авторов;   под   ред.–   3-еизд.,   стер.   –   Москва:
КНОКУР, 2017. – 916 с. – (Бакалавриат).
13  XORIJIY MAMLAKATLAR IQTISODIYOTI - 979 - Авторский коллектив
8   Пашковская   М.В.,   ГоспорадикЮ.П.,   Мировая   экономика   ,   4-е   изд.,
перераб.   и   доп.   -   М:   Университет   ―Синергия ,   2017.   –   768   с.‖
(Университетская   серия)   Авторский   коллектив   9   Хасбулатов   Р.И.,
Международные   экономические   отношения:   sебник   для   бакалавров/–
М.:   Издательство   Юрайт,   2017.   –   910   с.   Серия:   Бакалавр.   Углубл	
е?нный
курс. Рецензенты: Паньков В.С., Кулаков М.В. 
14   Савина   С.   А.,   Дугина   Т.   А.,   Высочкина   С.   А.,   Внешнеэкономическая
деятельность: sебно – методическое пособие для подготовки бакалавров
направления   100800.62   «Товароведение»   /–   Волгоград:   ФГБОУ   ВПО
Волгоградский ГАУ, 2014.
15 Галина   Маховика,   Елена   Павлова.   Внешнеэкономическая   деятельность:
sебный   курс.   –   М.:   ЭКСМО,   2017.   12   Прокушев   Е.   Ф.,   Костин   А.   А.,
30 Внешнеэкономическая   деятельность:   sебник   и   практикум   для
прикладного   бакалавриата   /   под   ред.   Е.   Ф.   Прокушева.   –   9   -   е   изд.,
перераб.   и   доп.   –   М.:   Издательство   Юрайт,   2015.   Серия:   Бакалавр.
Прикладной курс.
Internet manbalari
1.  https://lex.uz/acts/-2799
 2.  https://lex.uz/docs/-96216  
3. www.Lex.uz
• www.tdpu.uz
• www.pedagog.uz
• www.ziyonet.uz
• http://books.google.co.uz/books/S.K.Mangal
• www.childpsy.ru
                                 ILOVALAR.
31 32 33 34 35