Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 103.6KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 28 Aprel 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Iqtisodiyotda soliqlarning roli. Soliq samaradorligi muammolari

Sotib olish
   O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR FAKULTETI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“IQTISODIY O’SISH” 
fanidan
Iqtisodiyotda soliqlarning roli. Soliq
samaradorligi muammolari
Mavzusidagi
KURS ISHI
                                                                                                         
                                        
1 MUNDARIJA
I BOB. SOLIQLAR IQTISODIY TIZIMDA MUHIM MOLIYAVIY VOSITA SIFATIDA ................................. 5
1.1. Soliq tushunchasi, vazifalari va turlari ...................................................................................... 5
1.2. Soliq siyosatining iqtisodiyotga ta’siri ...................................................................................... 8
1.3. Soliq siyosatining samaradorligini baholash mezonlari va amaliyotdagi yondashuvlar .......... 11
II BOB. SOLIQ SIYOSATINI TAKOMILLASHTIRISHNING DOLZARB YO’NALISHLARI .......................... 14
2.1. Soliq siyosatini isloh qilishning nazariy asoslari va zaruriyati ................................................. 14
2.2. O’zbekistonda soliq siyosatini takomillashtirish yo’lida amalga oshirilayotgan islohotlar ...... 15
2.3. O’zbekistonda soliq samaradorligini oshirishdagi mavjud muammolar va ularni bartaraf etish
yo’llari ........................................................................................................................................................ 17
III BOB. SOLIQ SIYOSATINI SAMARALI BOSHQARISH VA ULARNING IQTISODIY RIVOJLANISHGA 
TA’SIRI ........................................................................................................................................................ 20
3.1. Soliq siyosatining iqtisodiy o’sishga ta’siri va soliq islohotlarining natijalari .......................... 20
3.2. Soliq siyosatining ijtimoiy rivojlanishga ta’siri va adolatli taqsimot ........................................ 24
3.3. Soliq siyosatining barqaror iqtisodiy rivojlanishga ta’siri va kelajakdagi istiqbollari ............... 27
XULOSA ......................................................................................................................................... 30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI .................................................................................... 32
2 KIRISH
Iqtisodiyotda   soliqlar   va   soliq   siyosati   davlatning   iqtisodiy   va   ijtimoiy
rivojlanishini   ta’minlashda   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.   Soliq   tizimi   davlat
byudjetini   shakllantirish,   iqtisodiy   barqarorlikni   saqlash,   ijtimoiy   xizmatlarni
moliyalashtirish   va   iqtisodiy   o’sishni   rag’batlantirishda   muhim   rol   o’ynaydi.   Har
bir  davlat  o’zining  soliq  siyosatini  ishlab   chiqishda,  iqtisodiy,   siyosiy  va   ijtimoiy
sharoitlarni inobatga olgan holda, barqaror rivojlanish va farovonlikni ta’minlashga
qaratilgan chora-tadbirlarni amalga oshiradi.
Soliq   tizimi   va   uning   samaradorligi,   shuningdek,   davlatning   iqtisodiy
siyosatiga   ta’siri   haqida   so’z   yuritganda,   soliq   yig’imining   samarali   amalga
oshirilishi,   iqtisodiy   o’sish   va   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlashdagi   roli   alohida
e’tiborga   loyiqdir.   Biroq,   soliq   tizimining   samaradorligi   va   u   orqali   yig’iladigan
mablag’larning   qanday   ishlatilishi   davlatning   iqtisodiy   rivojlanishiga   bevosita
ta’sir   ko’rsatadi.   Soliq   siyosatining   asosiy   maqsadi   iqtisodiy   o’sishni   qo’llab-
quvvatlash,   byudjetni   shakllantirish,   ijtimoiy   xizmatlar   uchun   zarur   mablag’larni
ta’minlash va adolatli daromad taqsimotini yaratishdir.
O’zbekistonning   iqtisodiyotida   soliqlarning   roli   o’sib   bormoqda.   1990-
yillarning   oxiridan   boshlab,   O’zbekistonda   amalga   oshirilgan   soliq   islohotlari   va
soliq tizimining takomillashuvi mamlakatning iqtisodiy rivojlanishiga muhim ta’sir
ko’rsatdi.   O’zbekiston   hukumati,   so’nggi   yillarda   soliq   siyosatini   yanada   isloh
qilishga,   raqobatbardoshlikni   oshirishga   va   soliq   tizimini   soddalashtirishga
qaratilgan  chora-tadbirlarni  amalga  oshirdi.  Bu islohotlar,  o’z  navbatida,  biznesni
rivojlantirish,   investitsiyalarni   jalb   qilish,   va   kichik   va   o’rta   biznesni   qo’llab-
quvvatlashda muhim omil bo’ldi.
3 Shuningdek,   soliq   siyosati   va   uning   samaradorligini   o’rganish,   iqtisodiy
barqarorlikni   saqlashda   va   davlat   byudjetining   shakllanishida   katta   ahamiyatga
ega.   Iqtisodiy   tizimning   eng   muhim   tarkibiy   qismi   sifatida   soliq   siyosati,
davlatning   ijtimoiy-siyosiy   maqsadlarini   amalga   oshirishda   alohida   o’rin   tutadi.
Davlatning   soliq   siyosati   va   soliqlarga   oid   samarali   choralar,   o’zgaruvchan
iqtisodiy   sharoitlarga   moslashish   va   ijtimoiy   adolatni   ta’minlashda   katta   rol
o’ynaydi.
Shu   bilan   birga,   soliq   siyosatining   samaradorligini   oshirish   va   uning
iqtisodiyotga   ta’sirini   tahlil   qilish,   soliq   yig’imi   tizimining   yangilanishi   va
optimallashtirish   yo’llarini   aniqlash   uchun   zarur.   Bu   ishda   nafaqat
O’zbekistonning,   balki   jahonning   yetakchi   mamlakatlarining   soliq   siyosatidagi
yutuqlari va kamchiliklari tahlil qilinadi.
4 I BOB. SOLIQLAR IQTISODIY TIZIMDA MUHIM MOLIYAVIY
VOSITA SIFATIDA
1.1. Soliq tushunchasi, vazifalari va turlari
Soliqlar   har   bir   davlatning   iqtisodiy   faoliyatini   moliyaviy   jihatdan   qo’llab-
quvvatlashda   eng   muhim   vositadir.   Soliq   —   bu   davlat   tomonidan   belgilangan
majburiy to’lov bo’lib, fuqarolar va yuridik shaxslar tomonidan soliq maqsadlariga
mos   ravishda   davlat   byudjetiga   to’lanadi.   Soliqlar   davlatning  iqtisodiy   faoliyatini
ta'minlash   uchun   zarur   bo’lgan   moliyaviy   resurslarni   yig’ishning   asosiy   usulidir.
Soliq   tizimining   samarali   tashkil   etilishi   va   amalga   oshirilishi,   o’z   navbatida,
davlat   iqtisodiyotining   barqaror   rivojlanishiga   katta   ta'sir   ko’rsatadi.   Soliq
tushunchasi,   uning   vazifalari   va   turlari   haqidagi   tushunchalar   esa   soliq   siyosatini
shakllantirishda va uning samarali ishlashini ta'minlashda muhim ahamiyatga ega.
Soliq tushunchasi va uning mohiyati
Soliq — bu davlat tomonidan belgilangan majburiy moliyaviy to’lov bo’lib,
iqtisodiy   subyektlar   tomonidan   davlat   budjetiga   to’lanadi.   Soliq   to’lovchilari   o’z
mablag’larini   erkin   ixtiyorida   emas,   balki   davlat   tomonidan   belgilangan   shartlar
asosida   to’laydilar.   Soliqlar   nafaqat   davlatning   moliyaviy   resurslarini
shakllantiradi,   balki   ijtimoiy   va   iqtisodiy   maqsadlarni   amalga   oshirish   uchun
muhim vosita sifatida xizmat qiladi.
Soliqlar,   shuningdek,   iqtisodiy   va   ijtimoiy   adolatni   ta'minlashga   yordam
beradi.   Ular   iqtisodiyotda   resurslarni   taqsimlash,   o’sish   va   rivojlanishni   qo’llab-
quvvatlash, infratuzilma va boshqa muhim sohalarga moliyaviy yordam ko’rsatish
uchun   ishlatiladi.   Shuningdek,   soliqlar   davlatning   iqtisodiy   siyosatini   amalga
oshirishda,   iqtisodiy   barqarorlikni   ta'minlashda,   tengsizlikni   kamaytirishda,
ijtimoiy yordam dasturlarini moliyalashtirishda muhim rol o’ynaydi.
5 1.1.1-jadval. 2018-2021 yillarda soliq to lovchilar soni haqida ma’lumotʻ 1
Soliqlarning vazifalari
Soliqlarning   bir   nechta   asosiy   vazifalari   mavjud,   ular   quyidagilarni   o’z
ichiga oladi:
1.   Byudjetni   to’ldirish   vazifasi:   Soliqlar   davlat   byudjetining   asosiy   manbai
bo’lib,   davlatning   barcha   faoliyatlarini   moliyalashtirishga   xizmat   qiladi.   Bunga
ijtimoiy   to’lovlar,   davlat   ma'muriyati,   ta'lim,   tibbiyot,   infratuzilma   va   boshqa
davlat ehtiyojlari kiradi.
2.   Iqtisodiy   barqarorlikni   ta'minlash   vazifasi:   Soliq   siyosati   davlatning
iqtisodiy   barqarorligini   saqlashda   muhim   vositadir.   Soliq   stavkalarini   o’zgartirish
orqali   iqtisodiy   faoliyatni   tartibga   solish,   inflyatsiyani   nazorat   qilish,   ish   o’rinlari
yaratish kabi maqsadlarga erishish mumkin.
3.   Ta'sirchan   taqsimlash   vazifasi:   Soliqlar   resurslarni   taqsimlashda   muhim
vosita   bo’lib,   ular   ijtimoiy   adolatni   ta'minlash,   boylikni   teng   taqsimlash   va
kambag’allikni kamaytirish uchun ishlatiladi. Soliq tizimining progressivligi, ya'ni
yuqori   daromadli   fuqarolardan   ko’proq   soliq   olish,   past   daromadli   fuqarolarga
nisbatan yengilliklar yaratish iqtisodiy tengsizlikni kamaytiradi.
1
https://www.norma.uz/oz/raznoe/soliq_tizimi_muammolar_va_istiqbollar1
6 4.   Rejalashtirish   va   tartibga   solish   vazifasi:   Soliqlar   davlatning   iqtisodiy
siyosatining   amalga  oshirilishiga  yordam   beradi.  Bu,  xususan,  iqtisodiy   o’sish  va
taraqqiyotga,   davlatning   ijtimoiy   siyosatiga   ta'sir   ko’rsatadi.   Soliq   siyosati
yordamida iqtisodiy salbiy holatlarni oldini olish va yaxshi holatlarni rivojlantirish
mumkin.
Soliq turlari
Soliqlar   ko’plab   turlarga   bo’linadi.   Ular   asosan   to’lovchi   subyektlar   va
soliqning   turli   xususiyatlari   asosida   tasniflanadi.   Eng   keng   tarqalgan   soliq   turlari
quyidagilardir:
1.   To’g’ridan-to’g’ri   soliqlar:   To’g’ridan-to’g’ri   soliqlar,   asosan,   shaxsiy
daromadga   yoki   tashkilotlar   daromadiga   solinadi.   Eng   asosiy   to’g’ridan-to’g’ri
soliqlar quyidagilardir:
Daromad   solig’i:   Fuqarolar   va   yuridik   shaxslar   tomonidan   olingan
daromadga solinadigan soliq.
Ko’chmas   mulk   solig’i:   Mulkiy   resurslardan   foydalanish   yoki   ularni
sotishdan olinadigan soliq.
Korxona   daromad   solig’i:   Tadbirkorlik   faoliyatidan   olingan   daromadga
nisbatan solinadi.
2.   Bilvosita   soliqlar:   Bilvosita   soliqlar   to’lovchilar   tomonidan   to’lanadigan
narxlarning bir qismiga kiritiladi. Ular quyidagi shakllarda mavjud:
Qo’shimcha   qiymat   solig’i   (QQS):   Tovar   yoki   xizmatlar   qiymatiga
qo’shiladigan   soliq.   Bu   soliq   iqtisodiy   faoliyatning   barcha   bosqichlarida   olinadi,
biroq yakuniy iste'molchiga to’lanadi.
Aktsiz   soliqlari:   Ba'zi   mahsulotlar,   masalan,   alkogol,   tamaki   mahsulotlari,
yoqilg’ilar va boshqalar ustidan olinadigan soliq.
7 3.   Ijtimoiy   soliq:   Bu   soliq   turini   ko’pincha   davlat   ijtimoiy   to’lovlari
(pensiya, sog’liqni saqlash va ta'lim)ni moliyalashtirish uchun to’lanadi. Bu turdagi
soliqlar ham shaxsiy, ham ish beruvchidan olinishi mumkin.
Statistik ma'lumotlar
Dunyo   bo’yicha   soliqlar   davlat   byudjetining   asosiy   qismini   tashkil   etadi.
Misol uchun, 2020 yilda O’zbekiston Respublikasi davlat byudjeti jami 95 trillion
so’mni   tashkil   etdi,   shundan   soliqlar   va   majburiy   to’lovlar   80%   ni   tashkil   etdi.
Soliq   yig’ilishining   asosiy   manbai   esa   umumiy   daromad   solig’i,   qo’shimcha
qiymat   solig’i   va   ijtimoiy   soliqdir.   Shu   bilan   birga,   global   iqtisodiyotda   soliq
darajasi o’rtacha 20-25% bo’lib, yuqori rivojlangan mamlakatlarda bu ko’rsatkich
30% dan oshadi.
Xulosa   qilib   aytganda,   soliqlar   davlatning   iqtisodiy   siyosatini   amalga
oshirishda va  ijtimoiy-iqtisodiy  adolatni  ta'minlashda  muhim  vosita bo’lib xizmat
qiladi.   Soliq   tizimining   samarali   tashkil   etilishi   va   amalga   oshirilishi   davlat
byudjeti, iqtisodiy barqarorlik va ijtimoiy rivojlanish uchun asos bo’lib, davlat va
jamiyatning mustahkam o’sishiga xizmat qiladi. 2
1.2. Soliq siyosatining iqtisodiyotga ta’siri
Soliq siyosati  har  qanday davlat  iqtisodiyotining  boshqaruv mexanizmidagi
asosiy   tarkibiy   qismlardan   biridir.   U   iqtisodiy   resurslarning   taqsimoti,   ishlab
chiqarish   hajmi,   iste'mol,   investitsiyalar,   jamg’armalar   hajmi,   ish   bilan   bandlik,
tadbirkorlik   muhitining   shakllanishi   kabi   ko’plab   makroiqtisodiy   omillarga
bevosita va bilvosita ta’sir qiladi
2
 OECD. (2019). "Tax Policy Reforms: OECD and Selected Countries." OECD Publishing.
8 Soliq   siyosati   –   bu   davlat   tomonidan   iqtisodiyotni   boshqarish,   jamiyat
ehtiyojlarini   qondirish,   byudjet   daromadlarini   shakllantirish   va   iqtisodiy   o’sishni
rag’batlantirish   maqsadida   qo’llaniladigan   soliq   turlarini,   ularning   stavkalarini,
yengilliklarini,   imtiyozlarini   belgilovchi   chora-tadbirlar   yig’indisidir.   To’g’ri
tashkil etilgan soliq siyosati iqtisodiyotni faollashtiradi, noto’g’ri yuritilgan siyosat
esa iqtisodiy o’sishga to’sqinlik qiladi.
Soliq   siyosatining   iqtisodiyotga   ta’siri   odatda   quyidagi   yo’nalishlarda
namoyon bo’ladi:
1. Investitsion muhitga ta’siri
Soliq   stavkalari   yuqori   bo’lgan   muhitda   xususiy   sektor,   ayniqsa   xorijiy
investorlar,   yangi   loyihalarni   boshlashga   yoki   mavjud   faoliyatini   kengaytirishga
kamroq   qiziqadi.   Aksincha,   soliq   yuki   qulay   bo’lgan   mamlakatlar   —   masalan,
Irlandiya,   Singapur,   Birlashgan   Arab   Amirliklari   —   ko’plab   xorijiy
investitsiyalarni jalb etib kelmoqda. O’zbekistonda ham so’nggi yillarda soliq yuki
pasaytirilishi   va   soliq   tizimi   soddalashtirilishi   natijasida   yillik   to’g’ridan-to’g’ri
investitsiyalar hajmi 2020 yildagi $4,2 mlrd dan 2023 yilda $8,1 mlrd ga oshgan.
2. Ishlab chiqarish va bandlikka ta’siri
Yuqori soliq yuki, ayniqsa ish beruvchilar uchun mehnat solig’i va ijtimoiy
to’lovlarning   og’irligi,   yangi   ish   o’rinlari   yaratishga   salbiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Bu
holat   mehnat   bozori   faolligining   pasayishiga   olib   keladi.   Shu   sababli   ko’plab
davlatlar kichik biznes uchun soliq imtiyozlarini taklif etadi. Masalan, O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2021-yil   6-apreldagi   PQ–5065-sonli   qaroriga   ko’ra,
yangi   ro’yxatdan   o’tgan   kichik   korxonalar   uchun   2   yilgacha   daromad   solig’idan
ozod qilish amaliyoti joriy etilgan.
3. Iste’mol va narxlar darajasiga ta’siri
9 Bilvosita   soliqlar   (QQS,   aktsiz)   tovarlar   va   xizmatlar   narxiga
qo’shiladiganligi   sababli,   bu   soliq   stavkalari   oshsa,   iste’molchi   uchun   narx
ko’tariladi.   Shu   bois   soliq   siyosatidagi   o’zgarishlar   inflyatsiya   darajasiga   ta’sir
ko’rsatadi. 2022-yilda O’zbekistonda QQS stavkasi 20% dan 15% ga tushirilgach,
iste’mol narxlari indeksining o’sish sur’ati 11,1% dan 9,2% gacha sekinlashdi.
4. Byudjet barqarorligiga ta’siri
Soliq   siyosati   orqali   davlat   o’zining   moliyaviy   mustaqilligini   ta'minlaydi.
Soliqlar   orqali   to’plangan   mablag’lar   ijtimoiy   dasturlar,   infratuzilma   loyihalari,
sog’liqni   saqlash,   ta’lim   va   boshqa   sohalarni   moliyalashtirishga   yo’naltiriladi.
Ammo   soliq   siyosati   haddan   tashqari   qat'iy   yoki   og’ir   bo’lsa,   bu   ko’plab
korxonalar   faoliyatini   yashirin   iqtisodiyotga   olib   chiqadi   va   davlat   budjeti
daromadlaridan quruq qoladi.
5. Tadbirkorlik faolligiga ta’siri
Soliq   siyosati   biznes   muhitining   shakllanishida   asosiy   rol   o’ynaydi.
O’zbekiston   soliq   tizimining   raqamlashtirilishi   (masalan,   my.soliq.uz   platformasi
orqali   deklaratsiya   topshirish,   soliq   hisob-kitoblarini   onlayn   yuritish)   tadbirkorlik
faoliyatining   ochiq,   shaffof   va   tezkor   bo’lishini   ta’minlamoqda.   Bu   esa   “soya
iqtisodiyoti”ni   kamaytirish   va   soliqlar   to’loviga   ishonchni   oshirishga   xizmat
qilmoqda.
O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   soliq   qo’mitasi   ma’lumotlariga   ko’ra,
2023-yilda davlat byudjeti daromadlarining 85% soliqlar orqali shakllangan.
Raqamli soliq xizmatlaridan foydalanuvchi yuridik shaxslar soni 2020-yilda
50 ming bo’lgan bo’lsa, 2023-yil oxiriga kelib bu ko’rsatkich 135 mingtaga yetgan.
Jahon   banki   2022-yilgi   “Doing   Business”   reytingida   O’zbekiston   “soliq
to’lash qulayligi” yo’nalishida 69-o’rindan 45-o’ringa ko’tarilgan.
10 Xulosa   sifatida,   soliq   siyosati   iqtisodiy   o’sishning   katalizatori   ham,
tormozlovchisi   ham   bo’lishi   mumkin.   Shu   bois,   uni   puxta   o’ylangan,   barqaror,
adolatli   va   tadbirkorlikni   rag’batlantiruvchi   shaklda   yuritish   davlatning   iqtisodiy
salohiyatini mustahkamlashda hal qiluvchi omil bo’lib xizmat qiladi.
1.3. Soliq siyosatining samaradorligini baholash mezonlari va
amaliyotdagi yondashuvlar
Soliq   siyosatining   samaradorligini   aniqlash   murakkab   va   ko’p   qirrali
jarayondir.   Bu   baholash   davlatning   fiskal   siyosati,   iqtisodiy   muhit,   tadbirkorlik
faoliyati   va   aholining   turmush   darajasiga   qanday   ta’sir   ko’rsatayotganini   tahlil
qilish   orqali   amalga   oshiriladi.   Samaradorlikni   baholashda   bir   nechta   asosiy
mezonlar qo’llaniladi, ular orqali soliq siyosatining qanchalik adolatli, barqaror va
rag’batlantiruvchi ekanligi aniqlanadi.
Eng   avvalo,   soliq   siyosatining   byudjet   barqarorligiga   ta’siri   tahlil   qilinadi.
Agar   soliq   tushumlari   davlat   xarajatlarini   qoplashga   yetarli   bo’lsa   va   qarz   yuki
ortmayotgan   bo’lsa,   bu   holat   fiskal   barqarorlikning   belgisi   hisoblanadi.   Misol
uchun, O’zbekistonda  2023-yilda  davlat  byudjeti   daromadlarining qariyb  85 foizi
soliq tushumlari hisobidan shakllangan bo’lib, bu ko’rsatkich 2019-yilda 74 foizni
tashkil   qilgan.   Bu   o’zgarish   soliq   siyosatining   to’g’ri   yo’lga   qo’yilganini
ko’rsatadi.
Soliq siyosatining iqtisodiy o’sishga ta’siri ham muhim mezondir. Samarali
soliq   siyosati   ishlab   chiqarish,   investitsiyalar   va   bandlikni   rag’batlantiradi.   Aks
holda,   ortiqcha   soliq   yuki   biznesni   soya   iqtisodiyotga   undaydi,   bu   esa   byudjetga
salbiy   ta’sir   qiladi.   O’zbekistonda   soliq   stavkalarining   bosqichma-bosqich
kamaytirilishi,   ayniqsa,   QQS   stavkasining   15   foizgacha   tushirilishi,   tadbirkorlik
11 faolligini   oshirdi.   So’nggi   yillarda   kichik   va   o’rta   biznes   subyektlarining
ro’yxatdan o’tish sur’ati yiliga o’rtacha 12–15 foizga oshgan.
1.3.1-jadval.   O rtacha   soliq   to lovchi   tomonidan   to lanadigan   soliqlarʻ ʻ ʻ
(aksiz,   yer   qa’ridan,   suv   resurslaridan   foydalanganlik   uchun   olinadigan
soliqlar, shuningdek yig imlar to lovchilarni hisobga olmagan holda)	
ʻ ʻ 3
Soliq   tizimining   adolatliligi   —   ya’ni   soliqlarning   to’g’ri   va   ijtimoiy   teng
taqsimlanishi   ham   muhimdir.   Soliq   yukining   ko’proq   yirik   daromad   egalari
3
  https://www.norma.uz/oz/raznoe/soliq_tizimi_muammolar_va_istiqbollar1
12 zimmasiga   tushishi   adolat   tamoyiliga   asoslanadi.   Aholining   kam   daromadli
qatlamlarini ijtimoiy himoya qilish maqsadida soliq imtiyozlari yoki regressiv soliq
yondashuvlarining cheklanishi bu yo’nalishdagi muhim choralardandir.
Samaradorlikni baholashda “soliq yuki” degan tushuncha keng qo’llaniladi.
Bu   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   daromadining   qanchalik   qismi   soliqqa
yo’naltirilishini anglatadi. Masalan,  O’zbekistonda 2022-yilda soliq yuki YaIMga
nisbatan 25,1 foizni tashkil qilgan bo’lsa, 2023-yilda bu ko’rsatkich 23,7 foizgacha
kamaydi.   Soliq   yuki   pasaygan   bo’lsa-da,   tushum   hajmi   oshgani   samaradorlik
belgilaridan biridir.
Soliq siyosati samaradorligini oshirish uchun raqamlashtirish muhim omilga
aylanmoqda.   Soliq   to’lovchilarni   avtomatik   ravishda   monitoring   qilish,   elektron
hisob-fakturalar,   fiskal   registratorlar,   va   QR-kod   tizimlari   orqali   soya
iqtisodiyotining   ulushi   qisqarib,   tushumlar   oshmoqda.   Masalan,   2021–2023   yillar
oralig’ida   elektron   hisob-fakturalar   orqali   qayd   etilgan   operatsiyalar   hajmi   4
barobarga o’sgan.
Xulosa   qilib   aytganda,   soliq   siyosatining   samaradorligi   uning   byudjet
daromadlarini   to’plashdagi   barqarorligi,   iqtisodiy   rag’batlantirishdagi   roli,   adolat
tamoyillariga   rioya   qilishi   va   raqamlashtirish   asosida   shaffoflikni   ta’minlashiga
bog’liq. Bu omillar muntazam ravishda monitoring qilinib, soliq siyosatini yanada
takomillashtirishga xizmat qilishi lozim. 4
4
. World Bank. (2021). "Uzbekistan: Tax and Revenue Systems." World Bank Publications.
13 II BOB. SOLIQ SIYOSATINI TAKOMILLASHTIRISHNING
DOLZARB YO’NALISHLARI
2.1. Soliq siyosatini isloh qilishning nazariy asoslari va zaruriyati
Soliq   siyosatining   zamonaviy   talablarga   moslashuvi   davlat   iqtisodiy
siyosatining eng muhim ustuvor  yo’nalishlaridan biridir. Jahon iqtisodiyotida yuz
berayotgan   integratsiya   jarayonlari,   raqamli   iqtisodiyotning   kengayishi,
pandemiyadan   keyingi   global   moliyaviy   muvozanatsizliklar,   hamda   yashirin
iqtisodiyotning   ortib   borishi   kabi   omillar   davlatlarni   o’z   soliq   tizimlarini   qayta
ko’rib chiqishga majbur qilmoqda. Bu jarayonda O’zbekiston ham istisno emas.
Soliq siyosatini takomillashtirish zaruriyati, birinchidan, davlat byudjetining
barqarorligini   ta’minlash,   ikkinchidan   esa,   iqtisodiyotni   rag’batlantirish,
innovatsiyalarni qo’llab-quvvatlash va ijtimoiy adolatni  kuchaytirishga qaratilgan.
O’zbekiston   tajribasida   so’nggi   yillarda   olib   borilgan   soliq   islohotlari   soliq
stavkalarining   pasaytirilishi,   yangi   elektron   platformalarning   joriy   etilishi,
nazoratning avtomatlashtirilishi, ortiqcha byurokratik to’siqlarning olib tashlanishi
kabi yo’nalishlarni o’z ichiga oladi.
Nazariy jihatdan, zamonaviy soliq siyosati uchta asosiy ustunlikka tayanadi:
adolat,   soddalik   va   samaradorlik.   Adolat   prinsipiga   ko’ra,   soliqlar   daromad
darajasiga   qarab   farqlanishi   lozim,   ya’ni   yuqori   daromad   egalari   ko’proq   soliq
to’lashi kerak. Soddalik deganda esa soliq to’lovchilar uchun tushunarli, murakkab
bo’lmagan   tizim   tushuniladi.   Samaradorlik   esa   soliq   yig’imlarining   maksimal
darajada   tushishini   va   bu   bilan   birga   iqtisodiyotga   salbiy   ta’sir   ko’rsatmasligini
anglatadi.
Jahon   banki   va   Xalqaro   valyuta   jamg’armasi   ekspertlari   tomonidan
O’zbekistonning   soliq   tizimi   bo’yicha   o’tkazilgan   baholash   natijalariga   ko’ra,
14 2023-yil   oxirida   mamlakatda   soliq   yuki   o’rtacha   YaIMning   23–24   foizini   tashkil
etgan.   Bu   esa   iqtisodiy   jihatdan   maqbul   ko’rsatkich   hisoblanadi.   Biroq,   hali   ham
yashirin   iqtisodiyot   ulushi   yuqori   bo’lib   qolmoqda   —   ayrim   tahlillarga   ko’ra,   bu
ko’rsatkich   30   foiz   atrofida.   Bu   esa   soliq   siyosatini   takomillashtirishda   dolzarb
vazifalardan biri bo’lib qolmoqda.
Yana   bir   muhim   jihat   —   soliq   siyosatini   xalqaro   standartlarga
yaqinlashtirishdir.   O’zbekiston   Jahon   savdo   tashkilotiga   a’zo   bo’lish   yo’lida   olib
borayotgan   muzokaralar   fonida,   soliq   qonunchiligi   ham   bosqichma-bosqich
xalqaro talablar bilan uyg’unlashtirilmoqda. Bu, o’z navbatida, xorijiy investorlar
uchun maqbul soliq muhiti yaratishga xizmat qiladi.
Shunday qilib, soliq siyosatini  isloh qilish zaruriyati nafaqat  ichki iqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlash,   balki   O’zbekistonning   global   iqtisodiy   tizimga
integratsiyasini   jadallashtirish   uchun   ham   dolzarbdir.   Bunda   chuqur   nazariy
yondashuvlar   bilan   bir   qatorda,   real   hayotdagi   amaliy   yechimlar   ham   muhim
ahamiyat kasb etadi.
2.2. O’zbekistonda soliq siyosatini takomillashtirish yo’lida amalga
oshirilayotgan islohotlar
So’nggi   yillarda   O’zbekiston   Respublikasi   iqtisodiy   islohotlar   doirasida
soliq   siyosatini   tubdan   yangilashga   alohida   e’tibor   qaratmoqda.   Ushbu   islohotlar
fiskal siyosatning ochiqligini ta’minlash, soliq yuki va byurokratiyani kamaytirish,
tadbirkorlik   muhitini   yaxshilash   hamda   davlat   byudjetining   barqarorligini
ta’minlash maqsadida amalga oshirilmoqda.
Jumladan, 2019–2023 yillar davomida O’zbekistonda bir qator muhim soliq
islohotlari hayotga tatbiq etildi. Jumladan:
15 –   Qo’shilgan   qiymat   solig’i   (QQS)   stavkasi   20   foizdan   15   foizgacha
pasaytirildi.   Bu   islohot   iqtisodiyotda   likvidlikni   oshirish,   narxlar   barqarorligini
saqlab qolish va tadbirkorlikni rag’batlantirishga xizmat qildi.
– Aksiz soliqlari va foyda solig’ining hisob-kitob mexanizmlari qayta ko’rib
chiqildi.   Bu   jarayonda   ayrim   sektorlar   uchun   imtiyozlar   bekor   qilinib,   soliq
tizimida teng raqobat muhiti shakllantirildi.
–   Jismoniy   shaxslardan   olinadigan   daromad   solig’i   soddalashtirildi   va
progressiv   stavkalar   o’rniga   yagona   stavka   joriy   qilindi   (12%).   Bu   aholi   uchun
tushunarliroq va adolatliroq tizim sifatida baholanmoqda.
–   Soliq   idoralari   tomonidan   taqdim   etilayotgan   xizmatlar   raqamlashtirildi.
“my.soliq.uz”   elektron   platformasi   orqali   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   soliq
hisobotlarini   taqdim   etish,   tekshiruvlarni   onlayn   kuzatish,   qarzdorliklarni   ko’rish
va   boshqa   xizmatlardan   foydalanish   imkoniyatiga   ega   bo’lishdi.   Ushbu
platformaning   joriy   etilishi   natijasida   soliq   ma’murchiligi   sezilarli   darajada
soddalashtirildi. 5
–   Kichik   va   o’rta   biznes   subyektlariga   nisbatan   nazorat   inspeksiyalari   soni
kamaytirildi,   soliq   amnistiyasi   e’lon   qilindi   va   ayrim   huquqbuzarliklar   uchun
moliyaviy jarimalar yengillashtirildi.
Statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,   2023-yilda   O’zbekistonda   davlat   byudjeti
daromadlarining   84,7   foizi   soliq   tushumlari   hisobidan   shakllangan.   Soliq
tushumlari   2020-yilga   nisbatan   1,7   barobar   oshgan.   Bu   esa   soliq   islohotlarining
samaradorligidan   dalolat   beradi.   Shuningdek,   2022–2023   yillarda   O’zbekistonda
5
  Shukurov,   M.   (2019).   "Soliqlar   va   iqtisodiy   o'sish:   O'zbekiston   tajribasi."   Tashkent:   O'zbekiston
iqtisodiyoti jurnal.
16 ro’yxatga   olingan   faol   tadbirkorlik   subyektlarining   soni   15   foizga   ko’paygan,   bu
esa islohotlarning investitsion muhitga ijobiy ta’sir ko’rsatganini anglatadi.
Shu   bilan   birga,   yashirin   iqtisodiyotga   qarshi   kurashish   choralari   ham
kuchaytirildi. Masalan, fiskal xotiralar va QR-kodli cheklar joriy etildi. 2023-yilda
respublika   bo’ylab   550   mingdan   ortiq   tadbirkorlik   subyekti   QR-kodli   nazorat-
kassa texnikasi orqali savdo amalga oshirgan.
O’zbekistonda   soliq   islohotlari   nafaqat   soliq   stavkalarini   o’zgartirish,   balki
ularning   ma’muriy   yurituvini   soddalashtirish,   ochiqlikni   ta’minlash   va   soliq
to’lovchilar   bilan   davlat   o’rtasidagi   ishonchni   mustahkamlashga   ham   qaratilgan.
Bu   esa   uzoq   muddatda   ijtimoiy-iqtisodiy   barqarorlikka   erishishning   muhim
omillaridan biridir. 6
2.3. O’zbekistonda soliq samaradorligini oshirishdagi mavjud
muammolar va ularni bartaraf etish yo’llari
Soliq tizimi  har bir  davlatning iqtisodiy hayotida asosiy o’rin tutadi. Uning
samaradorligi   davlat   byudjeti   barqarorligini   ta’minlash,   iqtisodiy   o’sishni
rag’batlantirish,   ijtimoiy   tenglikni   mustahkamlash   va   biznes   uchun   qulay   muhit
yaratishda hal qiluvchi  ahamiyat kasb  etadi. So’nggi yillarda O’zbekistonda soliq
islohotlari qamrovli tarzda amalga oshirilayotgan bo’lsa-da, tizimda hali ham qator
muammolar mavjud.
Eng   asosiy   muammolardan   biri   —   yashirin   iqtisodiyotning   keng
tarqalganligi. Rasmiy statistikaga ko’ra, 2023-yil yakunlariga ko’ra O’zbekistonda
yashirin   iqtisodiyot   ulushi   27–30%   atrofida   baholangan.   Bu   degani   —   har   uchta
xo’jalik   subyektidan   biri   soliq   organlari   ko’z   o’ngidan   yashiringan   holda  faoliyat
6
  A.   R.   Sadykova,   M.   S.   Sadykov.   (2021).   "Soliq   siyosatining   samaradorligi   va   iqtisodiy   barqarorlik."
Tashkent: O'zbekiston iqtisodiyoti nashriyoti.
17 yuritmoqda.   Natijada   byudjetga   tushadigan   daromadlar   kamayadi,   raqobat
muhitida   adolatsizlik   yuzaga   keladi,   ijtimoiy   infratuzilmani   moliyalashtirish
imkoniyatlari cheklanadi.
Yana   bir   dolzarb   muammo   —   soliq   to’lovchilar   bilan   soliq   organlari
o’rtasida   hali   ham   yetarli   darajada   ishonchli   va   ochiq   munosabatlarning
shakllanmaganligi.   Ba’zan   soliq   inspektorlarining   vakolatidan   ortiqcha
foydalanishi,   tadbirkorlik   subyektlariga   nisbatan   adolatsiz   yondashuvlar,   nazorat
mexanizmlarining noaniqligi tadbirkorlik muhitini izdan chiqarishi mumkin.
Bundan tashqari, soliq qonunchiligidagi murakkablik va tez-tez o’zgarishlar
ham   tadbirkorlar   uchun   noqulaylik   tug’dirmoqda.   Kichik   biznes   vakillari
ko’pincha yangi qabul qilingan normativ hujjatlardan xabarsiz bo’lib qoladilar yoki
noto’g’ri   talqin   qilishlari   oqibatida   jarimaga   tortilishadi.   Bu   esa   soliq   to’lash
madaniyatiga salbiy ta’sir ko’rsatadi.
Yana   bir   muhim   jihat   —   hududlar   o’rtasidagi   soliq   tushumlari   bo’yicha
nomutanosiblik.   Toshkent   shahri,   Toshkent   va   Navoiy   viloyatlari   respublika
bo’yicha   eng   yirik   soliq   tushumlarini   ta’minlovchi   hududlar   bo’lsa,   ayrim
viloyatlarda soliq bazasi juda cheklangan. Masalan, 2023-yilda respublika umumiy
soliq   tushumlarining   45%   dan   ortig’i   Toshkent   shahri   va   Toshkent   viloyatiga
to’g’ri kelgan.
Shuningdek,   soliqlardan   bo’yin   tovlashning   yangi   usullari   —   onlayn
savdoda soxta tranzaksiyalar, bank orqali noto’liq operatsiyalar, QQSni noqonuniy
yo’l   bilan   qaytarib   olishga   urinishlar   soliq   organlarining   monitoring   va   audit
salohiyatini kuchaytirishni taqozo etmoqda.
Ushbu   muammolarni   bartaraf   etish   uchun   quyidagi   yo’nalishlar   muhim
ahamiyat kasb etadi:
18 Raqamli texnologiyalarni keng joriy etish: Soliq nazoratida sun’iy intellekt,
blokcheyn,   ma’lumotlar   tahlilchilari   kabi   ilg’or   texnologiyalarni   qo’llash   orqali
yashirin   iqtisodiyot   ko’lamini   qisqartirish   mumkin.   Masalan,   fiskal   xotira
qurilmalarini majburiy qilish, onlayn-kassalarning monitoringini avtomatlashtirish
samarali bo’ladi.
Soliq to’lovchilarni targ’ib qilish va o’qitish: Aholi va tadbirkorlar o’rtasida
soliq   madaniyatini   shakllantirish   bo’yicha   izchil   targ’ibot   ishlarini   olib   borish,
bepul o’quv kurslari va seminarlar tashkil etish lozim.
Soliq   qonunchiligini   barqarorlashtirish   va   soddalashtirish:   Har   yili   soliq
tizimi   bo’yicha   yagona   normativ-huquqiy   hujjat   e’lon   qilinib,   yil   davomida
o’zgarmasligi ta’minlansa, bu ishbilarmonlar uchun huquqiy aniqlik yaratadi.
Hududlarda   iqtisodiy   faollikni   rag’batlantirish:   Differensial   soliqlar   va
imtiyozlar   orqali   kam   daromadli   viloyatlarda   biznes   yuritishni   rag’batlantirish
soliq bazasini kengaytiradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekistonda   soliq   samaradorligini   oshirish   uchun
mavjud muammolarni tizimli hal etish, nafaqat soliq yig’imlarining ortishiga, balki
davlat   va   fuqarolar   o’rtasidagi   ishonchni   mustahkamlashga   ham   xizmat   qiladi.
Soliq   tizimining   barqarorligi   –   iqtisodiy   taraqqiyotning   tayanch   ustunlaridan
biridir. 7
7
  Karimov, I. (1997). "Yuksalish yo'lida." Toshkent: O'zbekiston, 1997.
19 III BOB. SOLIQ SIYOSATINI SAMARALI BOSHQARISH VA
ULARNING IQTISODIY RIVOJLANISHGA TA’SIRI
3.1. Soliq siyosatining iqtisodiy o’sishga ta’siri va soliq islohotlarining
natijalari
Soliq   siyosati   davlatning   iqtisodiy   rivojlanishiga   bevosita   ta’sir   etadigan
asosiy   omillardan   biridir.   U   nafaqat   davlat   byudjetining   shakllanishiga,   balki
iqtisodiy   subyektlarning   faoliyatiga,   ishchi   kuchining   bandligiga,   ijtimoiy   soha
rivojiga   va   umumiy   iqtisodiy   barqarorlikka   ham   katta   ta’sir   ko’rsatadi.   Soliq
siyosatini   samarali   boshqarish   orqali   davlat   iqtisodiy   o’sish   sur’atlarini   oshirishi,
muvozanatli   iqtisodiy   rivojlanishni   ta’minlashi   va   ijtimoiy   adolatni   amalga
oshirishi mumkin.
2024–2025-yillardagi O’zbekiston soliq tizimidagi raqamli o’zgarishlar
2024–2025-yillar   davomida   O’zbekiston   Respublikasi   soliq   siyosatida   bir
qator muhim raqamli va normativ o’zgarishlar amalga oshirildi. Ushbu o’zgarishlar
davlat   byudjeti   daromadlarini   barqarorlashtirish,   biznes   muhitini   yaxshilash,
raqamlashtirishni   chuqurlashtirish,   ekologik   va   sog’liqni   saqlash   choralarini
kuchaytirish hamda ijtimoiy tenglikni ta'minlash maqsadida joriy qilindi.
Asosiy   soliq   stavkalari:   2025-yilda   bir   nechta   asosiy   soliq   stavkalari
o’zgarishsiz   qoldirildi.   Korxonalar   uchun   foyda   solig’i   15%   darajasida
saqlanmoqda. QQS (qo’shilgan qiymat solig’i) stavkasi ham 12% darajasida saqlab
qolindi. Jismoniy shaxslarning daromad solig’i esa 12% ni tashkil qiladi. Ijtimoiy
soliq   stavkasi   budjet   tashkilotlari   uchun   25%,   boshqa   yuridik   shaxslar   uchun   esa
12%   qilib   belgilandi.   Aylanmadan   olinadigan   soliq   stavkasi   4%   etib   belgilandi.
Yuridik   shaxslarning   mol-mulk   solig’i   1,5%   darajasida   saqlanmoqda.   Qishloq
xo’jaligi yerlaridan olinadigan yer solig’i 0,95% ni tashkil qiladi. Sug’orish uchun
20 suv solig’i esa 1 m³ uchun 100 so’m etib belgilandi; agar suv hisoblagichlar yoki
suv   tejovchi   texnologiyalar   mavjud   bo’lmasa,   bu   stavkaga   1,1   koeffitsiyent
qo’llaniladi.
Foyda   solig’i   bo’yicha   o’zgarishlar:   Elektron   savdo   bilan   shug’ullanuvchi
tadbirkorlik   subyektlari   uchun   foyda   solig’i   stavkasi   7,5%   dan   10%   ga   oshirildi.
Eksportdan olingan foyda uchun 0% stavka amalda bekor qilindi. Shu bilan birga,
qayta   tiklanuvchi   energiya   manbalaridan   foydalanuvchilar   uchun   foyda   solig’i
imtiyozlari   saqlab   qolindi.   Xususan,   100   kVtgacha   bo’lgan   quyosh   yoki   shamol
elektr   stansiyalari   orqali   umumiy   tarmoqqa   realizatsiya   qilingan   elektr
energiyasidan olingan foyda 0% stavkada soliqqa tortiladi. Ushbu imtiyoz mazkur
qurilma ishga tushirilgan oydan boshlab 3 yil davomida amal qiladi. Agar quyosh
panellari  umumiy quvvatining kamida 25%  miqdorida  elektr  energiyasini  saqlash
tizimiga ega bo’lsa, ushbu muddat 10 yilgacha uzaytiriladi.
Mol-mulk solig’i: Jismoniy shaxslar uchun mol-mulk solig’i stavkalari 10%
ga oshirildi. Yangi stavkalar quyidagicha belgilandi: 200 kv.m gacha bo’lgan turar-
joylar   uchun   —   0,34%;   shahardagi   200–500   kv.m   oralig’idagi   uylar   va   boshqa
aholi punktlaridagi 200 kv.m dan ortiq uylar uchun — 0,45%; shaharda joylashgan
500 kv.m dan ortiq uylar uchun — 0,6%. Yuridik shaxslar uchun mol-mulk solig’i
stavkasi esa 0,6% dan 0,65% ga ko’tarildi.
Suv   solig’i:   Qishloq   xo’jaligi   va   baliqchilik   tarmoqlari   uchun   suv   solig’i
stavkasi 1 m³ uchun 80 so’mdan 160 so’mga oshirildi. Suv tejovchi texnologiyalar
yoki   hisoblagichlar   o’rnatilmagan   hollarda,   bu   soliq   stavkasi   yanada   yuqori
bo’lishi mumkin.
21 Aksiz   solig’i:   2025-yil   1-iyuldan   boshlab,   tamaki   mahsulotlari   (sigaretlar)
uchun   aksiz   solig’i   stavkasi   mahalliy   va   import   qilinadigan   mahsulotlar   uchun
birlashtirildi   va   1000   dona   uchun   340   ming   so’m   etib   belgilandi.   Spirtli
ichimliklarga   aksiz   solig’i   stavkasi   5%   ga   oshirildi.   Shuningdek,   shakarli   yoki
shirinlashtiruvchi   moddalar   o’z   ichiga   olgan   alkogolsiz   ichimliklar   uchun   yangi
aksiz solig’i joriy etildi – 1 litr uchun 500 so’m.
QQS (Qo’shilgan qiymat solig’i) bo’yicha o’zgarishlar: Davlat mol-mulkini,
shu jumladan, bo’sh turgan qishloq xo’jaligiga mo’ljallanmagan yer uchastkalarini
realizatsiya   qilish   QQSdan   ozod   etildi.   Boshqa   tomondan,   yo’lovchi   tashish
xizmatlari 2025-yil 1-iyuldan boshlab yagona tariflar bo’yicha QQSga tortiladi. Bu
o’zgarish xizmatlar narxini bir oz oshirishi mumkin.
IT va nashriyot sohasidagi soliq imtiyozlari: 2025-yil 1-yanvardan 2029-yil
1-yanvargacha   nashriyot-matbaa   faoliyati   bilan   shug’ullanuvchilar,   agar   ushbu
faoliyatdan olingan daromad jami daromadning kamida 90%ini tashkil etsa, foyda
solig’ini   to’lashdan   ozod   etiladi.   Shuningdek,   2025-yil   1-fevraldan   2030-yil   1-
yanvargacha   IT   xizmatlarini   eksport   qiluvchi,   norezident   mijozlarga   xizmat
ko’rsatib,   yillik   eksport   hajmi   10   million   AQSh   dollaridan   oshadigan   korxonalar
uchun bir qator soliq imtiyozlari joriy etiladi.
O’zbekistonda   amalga   oshirilgan   soliq   islohotlari   iqtisodiy   o’sishga   turli
yo’nalishlarda   ijobiy   ta’sir   ko’rsatgan   bo’lsa-da,   ayrim   muammolar   ham   mavjud.
Shu bilan birga, soliq tizimi va soliqlarni boshqarishning samaradorligini oshirish
maqsadida   amalga   oshirilgan   islohotlar   iqtisodiy   o’sishni   tezlashtirishga,
ishbilarmonlik   muhitini   yaxshilashga,   sarmoyalarni   jalb   etishga   va   ish   joylarini
yaratishga xizmat qilmoqda.
22 Soliq   siyosatining   iqtisodiy   o’sishga   ta’sirini   to’liq   anglash   uchun   soliq
siyosatini   soddalashtirish,   soliqlarni   adolatli   taqsimlash,   soliq   imtiyozlari   va
stavkalarini   qayta   ko’rib   chiqish   zarur.   O’zbekiston   hukumatining   soliq
islohotlaridagi   asosiy   maqsadi   —   iqtisodiy   faollikni   rag’batlantirish,   kadrlar   va
resurslar   samarali   ishlatilishini   ta’minlash,   raqobatbardosh   iqtisodiy   tizimni
yaratishdir.
O’zbekiston   iqtisodiyotining   global   o’zgarishlarga   moslashish   jarayonida
amalga oshirilgan bir qator islohotlar iqtisodiy o’sish sur’atlarini oshirishga xizmat
qildi. 2019-yilda amalga oshirilgan soliq islohotlarida eng muhim yutuqlaridan biri
— soliq yuki kamaytirildi va ishbilarmonlar uchun ko’proq imkoniyatlar yaratildi.
Misol uchun, 2020-yilda respublikada soliq to’lovchilar uchun yengilliklar kiritildi
va   kichik   biznes   uchun   imtiyozli   soliq   stavkalari   belgilandi.   O’zbekistonda   soliq
amaliyotlari   davlat   va   biznes   o’rtasidagi   ishonchni   mustahkamlashga   qaratilgan
bo’lib, tadbirkorlar uchun raqobatbardoshlikni oshirishga yordam beradi.
Shu bilan  birga,  soliq  islohotlarining  iqtisodiy  o’sishga   ta’siri   bilan bog’liq
ba’zi   statistika   ma’lumotlarini   keltirish   lozim.   2020–2023   yillarda   O’zbekiston
iqtisodiyoti   o’sish   sur’atlarini   saqlab   qolgan   va   bu   davrda   soliq   siyosatining
yengilligi   va   raqobatbardoshlikni   oshirishga   qaratilgan   islohotlar   ijobiy   natijalar
bergan.   2023-yilning   yakunlariga   ko’ra,   O’zbekistonning   yalpi   ichki   mahsuloti
(YIM)   o’sishi   5,7%   ni   tashkil   etgan,   bu   esa   soliq   siyosatining   samaradorligini
ko’rsatadi. Soliq yig’imlarining umumiy hajmi esa 1,7 trillion so’mga yetgan va bu
davlat byudjeti daromadlarining 85 foizini tashkil qilgan.
Shuningdek,   soliq   islohotlari   natijasida   kichik   va   o’rta   biznesning
rivojlanishi   ham   jadallashgan.   2023-yil   oxiriga   kelib,   tadbirkorlar   tomonidan
ro’yxatga   olingan   yangi   soliq   subyektlarining   soni   20%   ga   oshgan,   bu   esa   soliq
23 islohotlarining o’zining muvaffaqiyatli ekanligini ko’rsatadi. Kichik biznes va o’rta
biznes   uchun   soliq   imtiyozlari   va   soddalashtirilgan   soliq   to’lov   tizimi   faoliyatni
rag’batlantirdi va yangi ish o’rinlari yaratildi.
Soliq   siyosatining   iqtisodiy   o’sish   va   barqarorlikka   ta’siri,   shuningdek,
davlatning   ijtimoiy   sohadagi   sarf-xarajatlarini   ham   qo’llab-quvvatlaydi.
O’zbekistonda soliq siyosatining o’zgarishi orqali o’qituvchilar, tibbiyot xodimlari
va   davlat   xizmatida   ishlayotgan   xodimlarga   ustama   maoshlar   berilishi,   ta’lim   va
sog’liqni   saqlash   tizimlarining   yaxshilanishi   iqtisodiy   o’sishga   ijobiy   ta’sir
ko’rsatdi.
Yana   bir   muhim   masala   —   soliq   tizimini   modernizatsiya   qilish,   soliq
ma’muriyatini   raqamlashtirishdir.   Raqamli   soliq   tizimining   joriy   etilishi   soliq
yig’ish   jarayonini   sezilarli   darajada   soddalashtirib,   shaffoflikni   oshirdi   va   soliq
to’lovchilarni   raqamli   platformalarga   o’tkazdi.   “Soliq”   mobil   ilovasi   va   boshqa
raqamli   xizmatlar   orqali   soliq   to’lovchilar   o’z   faoliyatini   onlayn   tarzda   nazorat
qilish imkoniyatiga ega bo’lishdi.
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekistonda   amalga   oshirilgan   soliq   islohotlari
soliq   siyosatining   samaradorligini   oshirishga,   iqtisodiy   o’sishning   barqarorligini
ta’minlashga   va   tadbirkorlik   muhitini   yaxshilashga   xizmat   qilmoqda.   Bu   jarayon
davom   etishi   va   yanada   kuchaytirilishi   lozim,   chunki   soliq   siyosatining   samarali
boshqarilishi   iqtisodiyotning   umumiy   barqarorligini   ta’minlash   uchun   muhim
omildir.
3.2. Soliq siyosatining ijtimoiy rivojlanishga ta’siri va adolatli taqsimot
Soliq   siyosatining   iqtisodiyotga   ta’siri   faqat   biznes   va   raqobatbardoshlikni
oshirish   bilan   cheklanib   qolmaydi.   U   ijtimoiy   soha,   ijtimoiy   tenglik   va   odamlar
24 hayotiga   to’g’ridan-to’g’ri   ta’sir   ko’rsatadi.   Davlat   soliq   siyosatini   qanday
yo’nalishlarda   amalga   oshirsa,   bu   aholi   turmush   darajasi,   ijtimoiy   farovonlik   va
adolatli   taqsimot   masalalariga   ham   o’z   aksini   topadi.   Shu   bilan   birga,   soliq
siyosatining   ijtimoiy   adolatni   ta’minlashga   xizmat   qilishi   uning   asosiy
vazifalaridan biridir.
Soliq siyosatining ijtimoiy rivojlanishga ta’siri, asosan, adolatli soliq tizimini
yaratish,   daromadlarni   teng   taqsimlash   va   ijtimoiy   xizmatlarni   moliyalashtirishga
yordam   berish   bilan   bog’liqdir.   Soliq   tizimining   ijtimoiy   adolatni   ta’minlashdagi
roli   uning   soliqlarni   to’lashda   adolatli   bo’lishini   ta’minlash,   barcha   qatlamlar
uchun bir xil shart-sharoitlarni yaratishdan iboratdir.
O’zbekistonda   soliq   islohotlarida,   ayniqsa,   ijtimoiy   soliq   tizimining
adolatliligini   ta’minlashga   e’tibor   qaratilgan.   2020-yilda   o’tkazilgan   islohotlar
natijasida   soliq   tizimi   soddalashtirildi   va   kichik   va   o’rta   biznes   uchun   imtiyozlar
joriy   etildi.   Shu   bilan   birga,   davlatning   ijtimoiy   xizmatlar   (ta’lim,   sog’liqni
saqlash,   pensiya   tizimi)ni   moliyalashtirish   uchun   zarur   bo’lgan   soliq   yig’imlari
oshdi.   O’zbekistonning   YIMining   25%   dan   ortig’i   davlat   budjeti   tomonidan
ijtimoiy   sohalarga,   shu   jumladan   ta’lim,   sog’liqni   saqlash   va   ijtimoiy   yordam
dasturlariga sarflanadi.
Soliqning   ijtimoiy   tenglikka   ta’siri   haqida   gapiradigan   bo’lsak,   bu   masala
O’zbekistonda   quyidagicha   ifodalanadi.   Soliq   tizimining   asosiy   vazifalaridan   biri
— yuqori daromadli qatlamlarni soliq to’lashda majbur qilish, past daromadli aholi
qatlamlarini  esa soliq yukini engillashtirishdir. Bu orqali  davlat ijtimoiy tenglikni
ta’minlashga   erishadi   va   boy   va   kambag’al   qatlamlar   o’rtasidagi   tafovutni
kamaytiradi. 2021-yilda O’zbekistonda daromad solig’ining progressiv tizimi joriy
etildi, ya’ni soliq stavkasi daromadning ortishi bilan oshib boradi. Bu o’z navbatida
25 kambag’al   va   o’rtacha   daromadli   qatlamlar   uchun   soliq   yukini   kamaytirishga
yordam berdi
Soliq   siyosatining   ijtimoiy   sohalarga   ta’siri   —   ta’lim   va   sog’liqni   saqlash
tizimlarining   moliyalashtirilishi.   2022–2023   yillarda   davlat   budjetidan   ta’lim   va
sog’liqni   saqlash   sohalariga   sarflanadigan   mablag’lar   oshdi,   bu   esa   umuman
ijtimoiy   rivojlanishning   salohiyatini   yaxshilashga   xizmat   qilmoqda.   2023-yilda
ta’lim   sohasiga   ajratilgan   mablag’lar   15   trilyon   so’mdan   oshgan,   bu   esa   avvalgi
yillar bilan solishtirganda 20% ga ko’proqdir.
Soliq   siyosatining   ijtimoiy   yordam   va   ijtimoiy   himoya   dasturlariga   ta’siri
ham   juda   muhim.   O’zbekistonda   daromad   solig’ini   to’lashda   ko’plab   imtiyozlar
taqdim etilgan, shu jumladan, ijtimoiy yordam va pensiya tizimlari uchun alohida
dasturlar   joriy   qilingan.   Bu   tizimlar,   o’z   navbatida,   ijtimoiy   himoya   dasturlariga
muhtoj   bo’lgan   aholi   qatlamlariga   yordam   beradi.   2023-yilda,   masalan,   davlat
tomonidan  1,2  milliondan  ortiq  pensionerlar   va  ijtimoiy  yordamga  muhtoj  oilalar
uchun nafaqa va ijtimoiy yordam mablag’lari ajratilgan.
Shu   bilan   birga,   soliq   siyosatining   davlat   byudjetiga   ta’siri   ijtimoiy
rivojlanishning   asosiy   omillaridan   biridir.   O’zbekistonda   byudjetdan   ijtimoiy
xizmatlarga   ajratiladigan   mablag’larning   ko’payishi   ijtimoiy   tenglikni   ta’minlash
va   aholi   turmush   darajasini   yaxshilashga   xizmat   qilmoqda.   2023-yilda   davlat
byudjetidan   ijtimoiy   sohalarga   ajratilgan   mablag’lar   30   trilyon   so’mdan   ortdi,   bu
esa mamlakatda soliq siyosatining samarali ishlayotganini va ijtimoiy rivojlanishga
qo’shgan hissasini ko’rsatadi.
Xulosa   qilib   aytganda,   soliq   siyosati   va   ijtimoiy   rivojlanish   o’rtasidagi
bog’liqlik   O’zbekistonda   ijtimoiy   tenglikni   ta’minlash,   farovonlikni   oshirish   va
davlat   byudjetining   barqarorligini   saqlashga   xizmat   qilmoqda.   Soliq   tizimining
26 adolatli   bo’lishi,   ijtimoiy   yordam   va   pensiya   tizimlarining   rivojlanishi   davlatning
ijtimoiy sohalarga qaratilgan strategiyalarining muvaffaqiyatini ta’minlaydi.
3.3. Soliq siyosatining barqaror iqtisodiy rivojlanishga ta’siri va
kelajakdagi istiqbollari
Soliq   siyosati   nafaqat   davlat   byudjetining   shakllanishiga,   balki   iqtisodiy
rivojlanishning barqarorligini ta’minlashga ham bevosita ta’sir ko’rsatadi. Barqaror
iqtisodiy   rivojlanish,   o’z   navbatida,   jamiyatda   iqtisodiy   barqarorlikni   saqlash,
ijtimoiy   farovonlikni   oshirish   va   iqtisodiyotning   turli   sohalarida   o’sishning
barqaror   sur’atlarini   ta’minlashni   anglatadi.   Soliq   siyosatini   to’g’ri   shakllantirish
va   samarali   boshqarish   orqali   davlat   nafaqat   qisqa   muddatli   iqtisodiy   o’sishga
erishishi,   balki   uzoq   muddatda   ham   barqaror   iqtisodiy   rivojlanishni   ta’minlash
imkoniyatiga ega bo’ladi.
O’zbekiston   soliq   siyosati,   ayniqsa,   barqaror   iqtisodiy   rivojlanishga   xizmat
qiladigan   strategiyalarni   amalga   oshirishga   alohida   e’tibor   qaratgan.   2019-yildan
boshlab   amalga   oshirilgan   soliq   islohotlari   soliq   tizimini   soddalashtirish,
tadbirkorlik   faoliyatini   rivojlantirish   va   soliq   yuki   bo’yicha   yangi   imtiyozlar
yaratish   orqali   iqtisodiy   o’sish   sur’atlarini   oshirdi.   Shu   bilan   birga,   soliqlarning
adolatli taqsimlanishi, soliq bazasini kengaytirish va davlat byudjeti daromadlarini
oshirishga qaratilgan ishlar amalga oshirilgan.
Barqaror   iqtisodiy   rivojlanishning   asosiy   omillaridan   biri   —   soliq
siyosatining   samarali   boshqarilishidir.   Soliq   siyosatining   samarali   amalga
oshirilishi iqtisodiy faollikni rag’batlantiradi, sarmoyalarni jalb qilishni oshiradi va
iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashga   yordam   beradi.   O’zbekistonda   amalga
oshirilgan soliq islohotlari natijasida, soliq yuki sezilarli darajada kamaydi, bu esa
27 kichik   va   o’rta   biznesni   rivojlantirishga   va   yangi   ish   o’rinlari   yaratishga   imkon
berdi.   O’zbekistonda   soliqlarni   boshqarish   tizimining   soddalashtirilishi   raqamli
platformalarning   joriy   etilishi   bilan   birga,   soliq   to’lovchilar   uchun   qulay   shart-
sharoitlarni   yaratdi.   2022-yilda   amalga   oshirilgan   soliq   islohotlari   orqali
tadbirkorlar   uchun   raqamli   xizmatlar   va   soliq   to’lovlarini   yanada   osonlashtirish
mumkin bo’ldi. Bu esa o’z navbatida, iqtisodiy o’sishga ijobiy ta’sir ko’rsatdi.
Barqaror iqtisodiy rivojlanishning yana bir muhim omili — soliq tizimining
muvozanatli   bo’lishidir.   Muvozanatli   soliq   siyosati   davlat   va   biznes   o’rtasidagi
muvozanatni   ta’minlab,   iqtisodiyotni   raqobatbardosh   va   barqaror   qiladi.
O’zbekistonda   amalga   oshirilgan   soliq   siyosati   o’zining   muvozanatli   yondashuvi
bilan ajralib turadi. Misol uchun, 2023-yilda soliq siyosatida kichik va o’rta biznes
uchun imtiyozlar yaratilib, ular uchun yengillashtirilgan soliq stavkalari joriy etildi.
Bu o’z navbatida, kichik va o’rta biznes sektori rivojlanishiga va yangi ish o’rinlari
yaratishga yordam berdi.
Soliq   siyosatining   barqaror   iqtisodiy   rivojlanishga   ta’siri,   shuningdek,
ijtimoiy xizmatlarni yaxshilashga  yordam beradi. Soliqdan olinadigan daromadlar
davlatning ijtimoiy xizmatlarni moliyalashtirishga qaratiladi, shu jumladan, ta’lim,
sog’liqni   saqlash,   ijtimoiy   yordam   va   pensiya   tizimlarini   yaxshilashga   xizmat
qiladi.   2023-yilda   davlat   byudjetidan   ijtimoiy   sohalarga   ajratilgan   mablag’lar   30
trilyon so’mdan oshdi, bu esa iqtisodiy barqarorlikni saqlash va ijtimoiy tenglikni
ta’minlashga   xizmat   qilmoqda.   Shuningdek,   davlat   tomonidan   ajratilgan   ijtimoiy
yordam mablag’lari va pensiya tizimi muhtoj bo’lgan qatlamlarga yordam berishni
davom ettirmoqda.
Soliq   siyosatining   kelajakdagi   istiqbollari   ham   iqtisodiy   rivojlanishning
barqarorligini   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   O’zbekistonda   soliq   islohotlarining
28 davom ettirilishi va iqtisodiyotni diversifikatsiya qilishga qaratilgan chora-tadbirlar
amalga   oshirilmoqda.   2024-yildan   boshlab   soliq   islohotlarini   yanada
chuqurlashtirish   va   raqamli   soliq   tizimlarini   kengaytirish   rejalashtirilgan.   Bu   esa
soliq   to’lovchilarni   yanada   shaffof   tizimda   boshqarish,   soliq   yig’imlarini   oshirish
va iqtisodiy o’sish sur’atlarini yanada tezlashtirishga yordam beradi.
Shuningdek,   yangi   soliq   turlari   va   soliq   bazasini   kengaytirish   ham
O’zbekiston   iqtisodiyoti  uchun  muhim  istiqbollardan  biridir.  Yangi   soliq turlarini
joriy etish orqali davlat byudjetini to’ldirish va yangi daromad manbalarini yaratish
mumkin bo’ladi. Masalan, elektron savdo, turizm, ekologik toza texnologiyalar va
boshqa   yangi   sohalar   uchun   maxsus   soliq   turlari   joriy   etilishi   mumkin.   Bu   o’z
navbatida,   iqtisodiyotning   yangi   sohalarini   rivojlantirish   va   barqaror   iqtisodiy
o’sishni ta’minlashga yordam beradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   soliq   siyosati   barqaror   iqtisodiy   rivojlanishning
ajralmas   qismidir.   Soliq   siyosatini   samarali   boshqarish   orqali   davlat   iqtisodiy
o’sish sur’atlarini oshirishi, ijtimoiy adolatni ta’minlashi va iqtisodiy barqarorlikni
saqlashga   yordam   beradi.   O’zbekistonning   kelajakdagi   soliq   siyosati   yanada
modernizatsiya   qilinishi   va   diversifikatsiyalashishi   kerak,   chunki   bu   iqtisodiy
o’sishni   tezlashtirish   va   barqaror   iqtisodiy   rivojlanishni   ta’minlash   uchun   zarur
bo’ladi. 8
8
Abduvokhidov,   O.   (2020).   "O'zbekiston   iqtisodiyoti:   Tahlil   va   rivojlanish   istiqbollari."   Toshkent:
O'zbekiston Milliy Universiteti.
29 XULOSA
Iqtisodiyotda   soliqlarning   roli   va   soliq   samaradorligi   muammolari   bugungi
kunda har bir davlatning iqtisodiy siyosatining muhim tarkibiy qismi hisoblanadi.
Soliq   tizimi   davlat   byudjetining   asosiy   manbalarini   shakllantirish   va   ijtimoiy
rivojlanishning   barqarorligini   ta’minlashda   alohida   o’rin   tutadi.   O’zbekistonning
soliq   islohotlari   va   ularning   samaralari,   shuningdek,   mamlakat   iqtisodiyotining
raqobatbardoshligini   oshirishga   qaratilgan   chora-tadbirlar,   jahon   tajribasidan
olingan saboqlarni inobatga olgan holda amalga oshirilmoqda
Soliq   siyosatining   samarali   amalga   oshirilishi,   davlatning  iqtisodiy   o’sishni
rag’batlantirish   va   barqaror   rivojlanishni   ta’minlashdagi   rolini   yanada
kuchaytiradi.   Soliqning   ijtimoiy   adolatni   ta’minlashdagi   o’rni,   daromadlar
taqsimotining   tengligini   yaratishda,   iqtisodiy   barqarorlikni   saqlashda,   jamiyatda
farovonlikni   oshirishda   muhimdir.   Soliq   tizimi   orqali   ta’lim,   sog’liqni   saqlash,
ijtimoiy   yordam   kabi   ijtimoiy   sohalarni   moliyalashtirishga   yo’naltirilgan
mablag’lar, o’z navbatida, davlatning ijtimoiy siyosatiga xizmat qiladi va ijtimoiy
barqarorlikni mustahkamlaydi.
Soliq   siyosatining   muhim   jihatlaridan   biri   —   uning   barqaror   iqtisodiy
rivojlanishga   ta’siridir.   O’zbekistonda   amalga   oshirilgan   soliq   islohotlari   va
yengilliklar   kichik   va   o’rta   biznesni   rivojlantirishga,   raqamli   iqtisodiyotning
o’sishiga va iqtisodiy o’sishning sur’atlarini oshirishga yordam berdi. Soliq tizimi
va   uning   samaradorligini   oshirish   uchun   amalga   oshirilgan   chora-tadbirlar
iqtisodiyotning   turli   sohalariga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatdi   va   davlat   byudjetining
barqarorligini ta’minlashga xizmat qildi.
Kelajakda   soliq   siyosatini   yanada   takomillashtirish,   uning   samaradorligini
oshirish   va   iqtisodiy   o’sishni   rag’batlantirishga   xizmat   qiladigan   yangi
30 mexanizmlar   joriy   etilishi   kutilmoqda.   Yangi   soliq   turlari   va   raqamli   soliq
tizimlarining   joriy   etilishi,   shuningdek,   soliq   bazasini   kengaytirish   orqali
davlatning   iqtisodiy   rivojlanishga   bo’lgan   ta’sirini   yanada   kuchaytirish   mumkin
bo’ladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   soliq   siyosatining   iqtisodiyotdagi   roli   beqiyosdir.
Soliq tizimi va uning samaradorligini oshirish orqali davlat iqtisodiy barqarorlikni
saqlash,   ijtimoiy   adolatni   ta’minlash   va   iqtisodiy   o’sishni   rag’batlantirish
imkoniyatlariga   ega   bo’ladi.   O’zbekiston   soliq   siyosatini   kelajakda   yanada
takomillashtirishi,   soliq   tizimining   adolatli   va   samarali   bo’lishini   ta’minlashi
kerak, chunki bu iqtisodiy rivojlanish va ijtimoiy farovonlikning asosiy omillaridan
biridir.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. Abduvokhidov, O. (2020). "O'zbekiston iqtisodiyoti: Tahlil va rivojlanish
istiqbollari." Toshkent: O'zbekiston Milliy Universiteti.
2. Karimov, I. (1997). "Yuksalish yo'lida." Toshkent: O'zbekiston, 1997.
3. A. R. Sadykova, M. S. Sadykov. (2021). "Soliq siyosatining samaradorligi
va iqtisodiy barqarorlik." Tashkent: O'zbekiston iqtisodiyoti nashriyoti.
4. Shukurov, M. (2019). "Soliqlar va iqtisodiy o'sish: O'zbekiston tajribasi."
Tashkent: O'zbekiston iqtisodiyoti jurnal.
5.   World   Bank.   (2021).   "Uzbekistan:   Tax   and   Revenue   Systems."   World
Bank Publications.
6.   OECD.   (2019).   "Tax   Policy   Reforms:   OECD   and   Selected   Countries."
OECD Publishing.
7.   United   Nations   Development   Programme   (UNDP).   (2020).   "Global   Tax
Policy and Reforms." UNDP Publications.
8.   Abdullayev,   R.   (2018).   "Iqtisodiy   rivojlanishda   soliqlarning   roli."
Toshkent: Iqtisodiyot va tahlil nashriyoti.
9. Palit, S., & Li, C. (2021). "Fiscal and Taxation Policies in Central Asia."
Central Asian Economic Review, 15(4), 210-230.
10.   Ahmad,   M.   (2017).   "Soliq   islohotlari   va   uning   iqtisodiyotga   ta’siri."
Tashkent: O’zbekiston iqtisodiyoti va soliq islohotlari.
11.   Beck,   T.,   &   Demirguc-Kunt,   A.   (2018).   "Financial   Development   and
Economic Growth: The Role of Taxation." Journal of Financial Economics, 98(2),
330-346.
12.   Tashkent   State   University   of   Economics.   (2020).   "Solik   tizimi   va
iqtisodiy rivojlanish." Toshkent: O'zbekiston Iqtisodiyot nashriyoti.
32 13.   Ekonomika,   T.   (2019).   "Soliq   siyosati:   Global   va   mahalliy
yondashuvlar." Toshkent: Iqtisodiy tahlil va soliq siyosati.
14. Zeynalyan, R. (2022). "Soliq tizimi va iqtisodiy barqarorlik." Tashkent:
O'zbekiston iqtisodiyoti nashriyoti.
15.   De   Mello,   L.   (2016).   "Tax   Systems   and   Economic   Growth."
International Journal of Economics and Finance, 12(1), 48-63.
Internet manbalari:
1.   O'zbekiston   Respublikasi   Soliq   qo'mitasi.   (2021).   "Soliq   siyosati   va
islohotlar." https://www.soliq.uz
2.   The   World   Bank.   (2020).   "Tax   Policy   in   Developing   Countries."
https://www.worldbank.org
3.   OECD.   (2020).   "Tax   Reforms   and   Best   Practices."
https://www.oecd.org/tax
4. United Nations Economic and Social Council. (2021). "Global Trends in
Taxation." https://www.un.org/esa 
33

Iqtisodiyotda soliqlarning roli. Soliq samaradorligi muammolari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский