Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 73.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

0 Продаж

Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish, uning vositalari va usullari

Купить
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish, uning vositalari
va usullari
MUNDARIJA
KIRISH. ..................................................................................................................... 2
1.IQTISODIYOTNI   DAVLAT   TOMONIDAN   TARTIBGA   SOLISHNING
ASOSIY USULLARI VA SHAKLLARI. ................................................................ 5
2.O‘ZBEKISTON   IQTISODIYOTINI   ISLOH   QILISH   STRATEGIYASINI
YARATILISHI. ....................................................................................................... 15
3.DAVLATNING   MAMLAKAT   IQTISODIYOTINI   XAVFSIZLIGINI
TA’MINLASH VAZIFALARI. .............................................................................. 21
XULOSA. ................................................................................................................ 24
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI. ............................................ 27
KIRISH…………………………………………………………… . ………………3
1.IQTISODIYOTNI   DAVLAT   TOMONIDAN   TARTIBGA   SOLISHNING
ASOSIY USULLARI VA SHAKLLARI. ..............................................................................
2.O ‘ ZBEKISTON   IQTISODIYOTINI   ISLOH   QILISH   STRATEGIYASINI
YARATILISHI. .....................................................................................................................
3.DAVLATNING   MAMLAKAT   IQTISODIYOTINI   XAVFSIZLIGINI
TA’MINLASH VAZIFALARI. ............................................................................................
XULOSA. ...............................................................................................................................
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI. ........................................................
1 KIRISH.
Kurs ishi dolzarbligi .   Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish, uning
vositalari   va   usullari,   iqtisodiyotning   boshqarish   va   rivojlanishiga   yordam   berishi
haqida ma’lumotlarni asoslash. 
Kurs   ishi   maqsadi   va   vazifalari .   Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan
boshqarishda   yuzaga   kelgan   kamchiliklar   va   muammolarni   o‘rganish   va   ularga
yechimlar izlash.
Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solish,   uning   vositalari   va   usullari,
iqtisodiyotning boshqarish va rivojlanishiga yordam  berishi  haqida ma’lumotlarni
asoslaydi.   Bu   tartib   bilan,   davlat   iqtisodiy   faoliyatni   nazorat   qiladi,   iqtisodiy
siyosatlar   va   vositalar   orqali   iqtisodiyotni   boshqaradi,   resurslarni   taqsimlaydi,
sanoq va sohaning talab va taklifini tahlil qiladi, investitsiyalar va innovatsiyalarni
rag'batlantiradi va iqtisodiy rivojlanishni kuchaytiradi.
Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   asosiy   vositalari   va
usullari quyidagilardir:
Iqtisodiy   siyosatlar :   Davlat   iqtisodiyotni   boshqarishda   iqtisodiy   siyosatlar
belgilash   bilan   shug'ullanadi.   Bu   siyosatlar,   sanoq   sohasidagi   to'lovlar,   soliq
siyosati,   valyuta   siyosati,   bozor   munosabatlari,   investitsiya   va   innovatsiya
rag'batlantirish, ish haqida qonunlar, sotsial ta'lim va sotsial muhofaza siyosati kabi
turli sohalarda iqtisodiyotga yo'naltiriladi.
Iqtisodiy   tahlil   va   prognozlash :   Davlat,   iqtisodiyotning   holatini   va
rivojlanishini   tahlil   etish,   statistika   ma'lumotlardan   foydalanish,   iqtisodiy
indikatorlarni o'rganish va iqtisodiyotning kelajakdagi yo'nalishlarini bashorat etish
uchun tahlil va prognozlashni amalga oshiradi.
Resurslarni taqsimlash : Davlat, iqtisodiy resurslarni taqsimlash va ulardan
samarali   foydalanish   uchun   mehanizmlar   yaratadi.   Bu   resurslar,   investitsiyalar,
moliyaviy   resurslar,   inson   manbalari,   tabiiy   resurslar,   infrastruktura   va   boshqa
iqtisodiy infratuzilma resurslarini o'z ichiga oladi.
2 Mablag'larni   moliyalashtirish :   Davlat,   moliyalashtirish   vositalari   orqali
mablag'larni   to'playadi   va   sarflashni   boshqaradi.   Bu,   soliq   to'lovlari,
moliyalashtirish   siyosati   va   moliyalashtirish   institutlari   yordamida   amalga
oshiriladi.   Mablag'lar,   davlat   byudjeti,   investitsiyalar,   sotsial   muhofaza   tizimi   va
boshqa iqtisodiy sohalarga moliyaviy resurslarni taqsimlashda ishlatiladi.
Iqtisodiy institutlar : Davlat, iqtisodiy faoliyatni boshqarish uchun iqtisodiy
institutlar   yaratadi.   Bu   institutlar,   moliyalashtirish   organlari,   iqtisodiyotni
boshqarish tashkilotlari, statistika va tahlil institutlari, investitsiya banklari, valyuta
va   mablag'lar   bozorlarini   boshqaruvchi   tashkilotlar   va   boshqa   iqtisodiy
institutlardan iborat bo'ladi.
Bu   usullar   va   vositalar,   davlatning   iqtisodiyotni   tartibga   solishda   o'z
vazifalarini   amalga   oshirishga   yordam   beradi.   Ularning   samaradorligi   va   to'g'ri
ishlashi iqtisodiyotning rivojlanish darajasini, sodiqligini va insonlar uchun yaxshi
ko'rsatkichlarni ta'minlashda muhim ahamiyatga ega.
Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   asosiy   vazifalari
quyidagilardir:
Ekonomik   iste'molning   ta'minlanishi :   Davlat,   resurslarni   taqsimlash,
investitsiyalar,   innovatsiyalar,   sanoq   va   sohaning   talab   va   taklifini   tahlil   qilish,
infratuzilma   va   kommunikatsiyalarni   rivojlantirish,   biznes   muhitini   yaxshilash,
bozor munosabatlari va tadbirkorlik sharoitlarini rivojlantirish kabi vositalar orqali
ekonomik iste'molning ta'minlanishini amalga oshiradi.
Iqtisodiyotning   stabilizatsiyasi :   Davlat,   iqtisodiyotning   stabilizatsiyasini
ta'minlash   uchun   moliyaviy   siyosatlar,   valyuta   siyosati,   narxlarni   nazorat   qilish,
daromadlar   va   soliq   to'lovlari,   ish   haqida   qonunlar,   inflyatsiyani   boshqarish,
ishsizlikni   kamaytirish   va   boshqa   iqtisodiy   stabilizatsiya   usullarini   amalga
oshiradi.
Sotsial   muhofazani   ta'minlash :   Davlat,   sotsial   muhofazani   ta'minlash
uchun   sotsial   ta'lim,   sog'lomlik   xizmatlari,   pensionlar,   ish   haqida   qonunlar,
ishsizlikka   qarshi   kurashish,   ko'pfarzandlik   va   ko'p   oilalarga   yordam   berish,   chet
3 ellikalar   bilan   iqtisodiy   hamkorlik   va   boshqa   tadbirlar   orqali   insonlarning   sotsial
muhofazasini ta'minlaydi.
Tarif   rejalar   va   soliq   siyosati :   Davlat,   iqtisodiyotning   tarif   rejalarini
belgilaydi,   soliq   siyosatini   shakllantiradi   va   soliq   to'lovlari   orqali   mablag'larni
to'playdi.   Bu   orqali,   davlat   moliyalashtirishning   to'g'ri   ishlashi   va   resurslarni
samarali taqsimlashni ta'minlaydi.
Iqtisodiy   rivojlanishni   rag'batlantirish :   Davlat,   iqtisodiy   rivojlanishni
rag'batlantirish   uchun   investitsiyalar,   innovatsiyalar,   iqtisodiy   tashkilotlarni
rivojlantirish, sanoq va sohaning  talab va taklifini  sezish, bozor  munosabatlari va
eksport potensialini  oshirish, infrastruktura va kommunikatsiyalarni  rivojlantirish,
iqtisodiy reformalar va boshqa tadbirlar amalga oshiradi.
Prezident jahondagi nobarqaror vaziyatda O‘zbekiston iqtisodiyotini qo‘llab-
quvvatlash  va   tashqi  xatarlarni   yumshatish  bo‘yicha  topshiriqlar   berdi.  Jumladan,
ayrim   oziq-ovqat   mahsulotlari   importiga   aksiz   solig‘i   va   bojxona   bojlari   qayta
ko‘rib   chiqiladi,   tadbirkorlarga   10   trln   so‘m   «revolver»   kreditlar   beriladi.   Yil
yakunigacha   Rossiya,   Ukraina   va   Belarus   bilan   ishlayotganlarning   debitor
qarzdorligi uchun jarima va penya qo‘llanilmaydi.
4 1.IQTISODIYOTNI DAVLAT TOMONIDAN TARTIBGA SOLISHNING
ASOSIY USULLARI VA SHAKLLARI.
Iqtisodiyot   o'zini-o'zi   tartibga   solish   davrida   bozor   mexanizmi   uzoq   vaqt
mobaynida iqtisodiyotni tartibga solishning yagona mexanizmi bo'ldi. Iqtisodiyotni
davlat tomonidan tartibga solish zarurati va uni bozor bilan uyg'unlashtirish biroz
keyinroq   yuzaga   keldi.   Iqtisodiyotni   davIat   tomonidan   tartibga   solishning
rivojlanishini   ikki   yirik   bosqichga   bo'lish   mumkin:   1.   Ikkinchi   jaxon   urushiga
qadar 2. Ikkinchi jahon urushidan keyin.
Birinchi   bosqichda   davlat   kapitalni   tavar   ishlab   chiqarilish   uchun   qulay
shart-sharoitlar   yaratib   berdi.   Mehnat   va   soliq,   savdo   va   ijtimoiy   qonunchilik
asosIari   ishlab   chiqardi.Erkin   raqobat   davrida   davlat   zavodlar   va   temiryo'l
qurilishida   xususiy   kapitalni   kengaytirish   yo'li   bilan   xo'jalik   jarayonida   ishtirok
etishni boshladi. Shu bilan birga davlat alohida sohalarni tartibga solishni boshIadi
agrar  soha,pul-kredit va boshqalar.  
Ikkinchi   bosqichda   bir   qator   davlat   tarmoqlami   rejalashtirishga,   milliy   va
hududiy   rivojIanishni   dasturlashtirishga   davlatning   budjet-kredit   sohasida
iqtisodiyotni   tartibga   solish   faolligini   oshirishdi.   Iqtisodiy   rivojlanishda   davlat
aralashuvi   umumiqtisodiy   xususiyatga   ega   bo'lib,   davlat   uzoq   muddatli   strategik
maqsadlarni   ishlab   chiqdi.   Bu   bosqich   integratsion   inifoqlar   doirasida   xalqaro
darajadagi   o'rta   muddatli   umumdavlat   kelishuvlari   bo'yicha   davlat   faoliyatlarini
tavsiflaydi. Iqtisodiyotni  davlat tomonidan tartibga solish xususiy  kapitalni takror
ishlab chiqarilishi uchun qulay sharoit yaratishdan to iqtisodiy hamkorlik doirasida
o'rta muddatli umumdavlat dasturini xalqaro kelishuvlar darajasigacha bo'lgan yo'li
bosib o'tildi.Hozirgi kunda davlat iqtisodiy tizimda iqtisodiy indikatorga faol ta'sir
etuvchi   yagona   va   asosiy   tartibga   soluvchi,   muvofiqlashtiruvchi   markaziga
aylanmoqda,   iqtisodiy   o'zgarishlarga   qulay   sharoit   yaratmoqda.   Bozor
iqtisodiyotini har javhalarda tartibga solishda davlat boshqaruviga zaruriy element
sifatida qaraladi. 
Umumiy   holda   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   asosiy
maqsadi:  
5 1. Iqtisodiy va ijtimoiy barqarorlikka erishish;  
2. Bozorni amal qilishi uchun qulay sharoit yaratish;  
3. Iqtisodiy o'sishning barqarorlik darajasini ta'minlash;
4. Iqtisodiyotda tarkibiy o'zgarishlami boshqarish;  
5. Ijtimoiy taraqqiyotni ta'minlash;  
6. Ekologik va demografik muammolami hal etish hisoblanadi.
Bozor   -   insoniyat   taraqqiyotining   buyuk   yutuqlaridan   biri.Uning
rivojilanishi   uzoq   yo'lni   bosib   o'tgan:   bu   jarayon   kichik-kichik   ishlab
chiqaruvchilar   bilan   iste   'molchilar   o'rtasidagi   aloqaIar   sifatidagi   oddiy
shakllaridan   boshlab   to   zamonaviy   ishlab   chiqarish   faoliyatining   barcha
shakllari.Jamiyat   iqtisodiy   subyektlari   o'rtasidagi   rivojlangan   iqtisodiy
munosabatlari,   ijtimoiy   mahsulotni   yaratishdan   to   uni   iste'mol   etishgacha   bo'lgan
davrni   qamrab   oladi.   Bozor   -   bu   turli   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko'rsatish
ko'rinishidagi   faoliyatlarni   muvofiqlashtiruvchi   murakkab   mexanizmdir.   Bunda
ijtimoiy mehnat taqsimoti va xususiy mulkchilik bozorni hal etuvchi shartlari bo'lib
hisoblanadi.   Bozor   iqtisodiyotida   tadbirkorlik   faoliyatining   erkinliklari,ishlab
chiqaruvchilarning   moddiy   manfaatdorliklari   raqobatga   undovchi   asosiy   kuch
bo'lib hisoblanadi.
Koreyscha   ta’limot   davlatning   iqtisodiyotga   faol   aralashuvini   zarur   deb
hisoblaydi,  neoliberalizm 1
 (neoliberalizm iqtisodiy nazariyaning asosiy yo‘nalishi,
1930-yillarda   vujudga   kelgan   va   1980-1990-yillarning   asosiy   mafkurasi   sifatida
shakllangan   yo‘nalishdir.)   iqtisodiyotni   nisbatan   passiv   tartibga   solishni   qo‘llab-
quvvatlaydi   davlat.   Neoliberalistlar   iqtisodiyotni   liberallashtirish,   erkin   narxlarni
belgilash,   xususiy   mulk   va   iqtisodiyotni   boshqaradigan   nodavlat   sub'ektlarni
qo'llab-quvvatlaydi.   Iqtisodiyotni   boshqarishda   davlatning   roli   "tungi   qorovul"
yoki   "sport   hakami"ga   o'xshash   bo'lishi   ko'zda   tutilgan.   Neoklassik
iqtisodchilarning fikricha, narx mexanizmi va bozorni tartibga solish ko'p hollarda
resurslardan   optimal,   samarali   foydalanishni   ta'minlaydi.   Biroq,   ba'zi   hollarda
1
  .https://www.gazeta.uz sahifasi ma’lumotlari asosida
6 bozor   ulardan   samarali   foydalanishni   ta'minlay   olmaydi.   Bunday   hollarda   davlat
taqsimlash   mexanizmini   yo‘lga   qo‘yish   orqali   iqtisodiy   resurslardan   samarali
foydalanishni ta’minlashda ijobiy rol o‘ynashi mumkin.
So‘nggi   yillarda   respublika   iqtisodiyotida   davlatning   roli   va   ishtirokini
qisqartirish,   iqtisodiyot   tarmoqlarini   boshqarishga   bozor   prinsiplari   va
mexanizmlarini   keng   joriy   qilish,   shuningdek   aholi   farovonligi   va   turmush
darajasini   oshirish   bo‘yicha   aniq   maqsadga   yo‘naltirilgan   chora-tadbirlar   amalga
oshirildi.
Shu bilan birga, iqtisodiyot organlarining amaldagi tuzilmasi, ularning ishini
tashkil   qilish   prinsip   va   usullari   iqtisodiyotni   boshqarishning   zamonaviy
talablariga,   shuningdek   iqtisodiyot   tarmoqlaridagi   tuzilmaviy   o‘zgartirishlarga
javob bermaydi.
Xususan, iqtisodiyotning o‘zgarishi sharoitida mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishning   asoslangan   maqsadli   yo‘nalishlarini   (indikatorlarini)
shakllantirish,   shuningdek   mavjud   ichki   va   tashqi   omillarni   hamda   islohotlarning
strategik   ustuvor   yo‘nalishlarini   hisobga   olgan   holda   iqtisodiy   o‘sishning   yangi
manbalarini aniqlash tizimi mavjud emas.
Iqtisodiyotning   hududiy   va   tarmoq   taraqqiyoti,   shu   jumladan   urbanizatsiya
salohiyatini   amalga   oshirish   orqali   mutanosiblikni   ta’minlash   uchun   ishlab
chiqarish   kuchlarini   joylashtirish   borasidagi   ishlarni   muvofiqlashtirish   tizimi
kerakli darajada yo‘lga qo‘yilmagan.
Bozor   tamoyillarini   keng   joriy   etish,   mahalliy   ishlab   chiqarishni
diversifikatsiya   qilish,   bozorni   raqobatbardosh   tovarlar   bilan   to‘ldirish   va   ularni
tashqi   bozorlarga   yo‘naltirish   hajmlarini   oshirish   bo‘yicha   zarur   tadbirlar   ishlab
chiqilmayapti.Natijada,   barqaror   ishchi   o‘rinlari   yaratish   darajasi   pastligicha
saqlanib   qolayotganligi   aholini,   ayniqsa   qishloq   aholisini   barqaror   daromad
manbai   bilan   ta’minlash   imkonini   bermaydi   va   sifatli   inson   kapitalini
rivojlantirishga to‘sqinlik qiladi.
Iqtisodiyot   organlari   faoliyati   samaradorligini   tubdan   oshirish,   ularni
mamlakatni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   “lokomotiviga”   aylantirish,
7 iqtisodiyotni   boshqarishning   bozor   mexanizmlarini   joriy   etish   maqsadida,
shuningdek   2023   —   2030-yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning
beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasiga 2
  asosan   belgilangan
vazifalarga muvofiq:
1. O‘zbekiston  Respublikasi   3
Iqtisodiyot   vazirligi  O‘zbekiston Respublikasi
Iqtisodiyot va sanoat vazirligi  etib qayta tashkil etilsin va quyidagilar uning asosiy
vazifalari etib belgilansin:
Makroiqtisodiy   indikatorlarni   tahlil   qilish   va   prognozlash   asosida
iqtisodiyotni   boshqarishning   bozor   mexanizmlarini   joriy   etish   va   iqtisodiyotning
real   sektori   holati,   tashqi   bozorlari   konyunkturasi   hamda   global   va   mintaqaviy
iqtisodiy rivojlanish tendensiyalari bilan bog‘liq holda iqtisodiyot asosiy sohalarini
rivojlantirish strategiyasini shakllantirish;
Xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirishni   rag‘batlantirish,   ishbilarmonlik
muhitini   yaxshilash   va   “xufyona”   iqtisodiyot   ulushini   qisqartirish   uchun   qulay
sharoit   yaratish ,   jumladan   iqtisodiy   jarayonlarda   davlat   ishtirokini   qisqartirish,
byurokratik   to‘siqlarni   bartaraf   etish,   moliyaviy   va   ishlab   chiqarish   resurslaridan
foydalanish   qulayligini   ta’minlash,   shuningdek   kichik   sanoat   zonalari
salohiyatidan samarali foydalanish orqali bunga erishish;
Milliy   iqtisodiyotning   raqobatbardoshligini   oshirish   va   diversifikatsiya
qilishni, shuningdek hududlar va tarmoqlarni rivojlantirish uyg‘unligini ta’minlash
maqsadida   ishlab chiqarish kuchlarini samarali joylashtirish, hududlarning mavjud
tabiiy   va   iqtisodiy   resurslaridan   samarali   foydalanish   asosida   mamlakat   sanoatini
rivojlantirish strategiyalarini (modellarini) ishlab chiqish ;
Innovatsiya   ishlanmalari   va   texnologiyalarini   joriy   qilish,   mehnat
unumdorligini   oshirish,   ishlov   berish   tarmoqlarini   jadal   rivojlantirish   va   yuqori
qo‘shilgan   qiymatli   tayyor   raqobatbardosh   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni
2
  https://lex.uz/acts/-3107036#-3109146  sahifa manzili
3
  O'zbekiston Respublikasining «O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi 
to'g'risida»gi (yangi tahriri) qonuni, 2023-yil 14-avgust  
8 kengaytirish   asosida   tovar   bozorlari   muvozanatini   ta’minlash   bo‘yicha   tizimli
chora-tadbirlarni amalga oshirish ;
Eksportbop   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni   rag‘batlantirishga   qaratilgan
sanoat   siyosatini   amalga   oshirish,   ishlab   chiqarishni   mahalliylashtirishni
chuqurlashtirish   asosida   uning   importga   qaramligini   kamaytirish   orqali   milliy
iqtisodiyotning   eksport   salohiyatini   oshirish   maqsadida   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni
rivojlantirishning strategik yo‘nalishlarini ishlab chiqish ; 
Shuningdek   respublika   hududlari   va   xorijiy   davlatlar   o‘rtasidagi   hamkorlik
munosabatlarini kengaytirish;
Urbanizatsiya   sohasida   davlat   siyosatini   kuchaytirish,   ishlab   chiqarishlarni
oqilona joylashtirish, turar joylarni muhandislik, transport va ijtimoiy infratuzilma
bilan   birgalikda   qurishni   inobatga   olgan   holda   urbanizatsiya   jarayonlarini   davlat
tomonidan samarali tartibga solishni ta’minlash , shuningdek yer uchastkalariga oid
zamonaviy bozor mexanizmlarini joriy etish;
Barqaror   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlash,   milliy   iqtisodiyotning
raqobatbardoshligini   oshirish,   sanoat   salohiyatini   mustahkamlash   va   hududlarni
kompleks   rivojlantirish   maqsadida   investitsiyalarni   jalb   qilish   sohalari   va
tarmoqlarini   aniqlash   orqali   mamlakatning   faol   investitsiya   siyosatini   ishlab
chiqish va amalga oshirishda ishtirok etish ;
Milliy   iqtisodiyotni   rivojlantirish   va   uning   raqobatdoshligini   oshirishning
asosiy resurslari va omillaridan biri sifatida   inson kapitalining darajasi va sifatini ,
ustuvor ravishda qishloq joylarida ,  yaxshilash bo‘yicha kompleks tahlil olib borish
va chora-tadbirlarni ishlab chiqish ;
Iqtisodiyot   organlari   faoliyatiga   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarining   joriy   etilishini   ta’minlash ,   kadrlarni   qayta   tayyorlash   va
malakasini   oshirish,   vazirlik   apparati   va   uning   tarkibiy   bo‘linmalarining,   ustuvor
ravishda   o‘ziga   biriktirilgan   sohadagi   aniq   natijalarga   erishish,   oldiga   qo‘yilgan
vazifalarni   o‘z   vaqtida   va   sifatli   bajarishi   uchun   xodimlarning   shaxsiy
javobgarligini oshirishga yo‘naltirilgan ish shakllari va usullarini takomillashtirish;
9 O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   budjeti   va   davlat   maqsadli   jamg‘armalari
mablag‘lari   hisobidan   moliyalashtiriladigan   loyihalarni   o‘z   vaqtida   va   sifatli
amalga   oshirishda   ko‘maklashish ,   mamlakatni   rivojlantirish   davlat   dasturlari   va
investitsiya   dasturlarini   shakllantirish   va   amalga   oshirish   doirasidagi   loyihalarni,
ularning   loyiha   oldi,   loyiha   va   tender   hujjatlarini,   texnik   topshiriqlarni
ekspertizadan o‘tkazish bo‘yicha idoralararo kompleks tizimini tashkil qilish.
Hududlarda   sanoatni   rivojlantirish   bo‘yicha   aniq   maqsadga   qaratilgan
hududiy dasturlarni  ishlab chiqish hamda ushbu dasturlarni vazirliklar  va idoralar
tomonidan amalga oshirilishini muvofiqlashtirish;
Hududlarga   to‘g‘ridan   to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish   bo‘yicha
belgilangan   dasturlar   asosida   import   o‘rnini   bosuvchi   ishlab   chiqarishni   jadal
rivojlantirish,   sanoatni   modernizatsiya   va   diversifikatsiya   qilish   hamda   ishlab
chiqarish kuchlarini samarali joylashtirish bo‘yicha takliflar ishlab chiqish;
Yer-suv   resurslaridan   oqilona   foydalanish   va   qishloq   xo‘jaligi   ekinlarini
maqbul   joylashtirish,   qishloq   xo‘jaligi   ishlab   chiqarishini   tarkibiy   jihatdan
o‘zgartirish,   urug‘chilik   va   seleksiya   ishlarini   rivojlantirish,   zamonaviy
agrotexnologiyalarni   va   suvdan   tejamkor   foydalanish   usullarini   joriy   etish,
yerlarning meliorativ holatini yaxshilash yuzasidan mutasaddi vazirliklar, idoralar
va hokimliklar tomonidan olib borilayotgan ishlarda bevosita ishtirok etish;
Klaster   asosida   xomashyoni,   shu   jumladan   paxta,   meva-sabzavot,
parrandachilik,   baliqchilik   va   go‘sht-sut   mahsulotlarini   chuqur   qayta   ishlash
bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlarni amalga oshirish;
Hududlarda   muhandislik,   yo‘l-transport   va   kommunikatsiya
infratuzilmalarini   rivojlantirish,   transport   xizmatlari   ko‘rsatish   tizimini
takomillashtirish, uy-joy kommunal xizmatlar ko‘rsatish darajasi va sifatini tubdan
yangilash,   sanitariya   tizimlarini   yaxshilash   va   aholini   toza   ichimlik   suvi   bilan
ta’minlash ishlarini muvofiqlashtirish;
Ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish darajasi ortda qolayotgan tuman va shaharlarda
sanoat   va   xizmat   ko‘rsatishni   rivojlantirish,   ularning   tabiiy   boyliklari,   geografik
10 joylashuvi,   mehnat   resurslari   va   boshqa   salohiyatidan   samarali   foydalanilishini
hamda bu borada kompleks dasturlarning amalga oshirilishini ta’minlash;
Aholining ijtimoiy himoyasini kuchaytirish, shu jumladan hududlarda ishsiz
aholini, ayniqsa, yoshlarni doimiy mehnatga jalb etish, turmush darajasi va sifatini
oshirish,   yashash   sharoitlarini   yaxshilash,   tibbiyot,   ta’lim   va   xizmat   ko‘rsatish
sohalarini rivojlantirish bo‘yicha ko‘rilayotgan chora-tadbirlarni muvofiqlashtirish.
2.   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiy   taraqqiyot   va   kambag‘allikni
qisqartirish   vazirligi   mamlakatni   ijtimoiy-iqtisodiy   va   industrial   rivojlantirish
sohasida   davlat   siyosatini,   shuningdek   O‘zbekiston   Respublikasi   investitsiya
siyosatining   strategiyasini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish   bo‘yicha   vakolatli
davlat organi etib belgilansin .
3. Belgilab qo‘yilsinki:
O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirish   davlat   dasturlari   va   investitsiya
dasturlari   O‘zbekiston   Respublikasining   o‘rta   muddatli   investitsiya   siyosati
strategiyasi asosida ishlab chiqiladi;
O‘zbekiston   Respublikasining   o‘rta   muddatli   investitsiya   siyosati
strategiyasi   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiy   taraqqiyot   va   kambag‘allikni
qisqartirish   vazirligi   tomonidan   O‘zbekiston   Respublikasini   2030-yilgacha
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   Konsepsiyasi,   hududlar   va   tarmoqlarni
rivojlantirish   konsepsiyalari,   shuningdek   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   va
O‘zbekiston   Respublikasi   Hukumati   tomonidan   tasdiqlangan   dastur   va   qarorlar
asosida shakllantiriladi;
O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiy taraqqiyot va kambag‘allikni qisqartirish
tomonidan o‘z vakolati doirasida qabul qilingan va normativ-huquqiy xaraktyerga
ega   qarorlarining   ijrosi   davlat   va   xo‘jalik   boshqaruvi   organlari,   mahalliy   davlat
hokimiyati   organlari,   mulkchilik   shakli   va   idoraviy   bo‘ysunuvidan   qat’iy   nazar
barcha xo‘jalik yurituvchi subyektlari uchun majburiy hisoblanadi;
O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiy taraqqiyot va kambag‘allikni qisqartirish
vazirligi, uning tizim va hududiy tashkilotlarini moliyalashtirish va moddiy-texnik
ta’minlash   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   budjeti,   budjetdan   tashqari
11 jamg‘armalar   va   qonunchilik   bilan   taqiqlanmagan   boshqa   mablag‘lar   hisobidan
amalga oshiriladi.
4. Shunday tartib o‘rnatilsinki, unga ko‘ra:
barcha   normativ-huquqiy   hujjatlar   loyihalarini,   shu   jumladan   davlat
rivojlanish   dasturlari   va   investitsiya   dasturlarini   yakuniy   bosqichda   O‘zbekiston
Respublikasi   Iqtisodiy   taraqqiyot   va   kambag‘allikni   qisqartirish   vazirligi   bilan
kelishish   Adliya   vazirligiga   huquqiy   ekspertizadan   o‘tkazish   uchun   kiritishdan
oldin amalga oshiriladi;
O‘zbekiston   Respublikasi   Investitsiyalar   va   tashqi   savdo   vazirligi   hamda
kichik   sanoat   zonalari   direksiyalari   Iqtisodiy   taraqqiyot   va   kambag‘allikni
qisqartirish   vazirligiga   rivojlanish   davlat   dasturlari   va   investitsiya   dasturlariga
kiritilgan   loyihalarning,   shuningdek   kichik   sanoat   zonalari   hududida   amalga
oshirilayotgan   loyihalarning   bajarilishi   yuzasidan   har   chorakda   ma’lumot   taqdim
etib boradilar;
Investitsiya   siyosati   strategiyasi   ijrosi   O‘zbekiston   Respublikasi
Investitsiyalar  va tashqi  savdo vazirligi tomonidan davlat rivojlanish dasturlari va
investitsiya dasturlarini tayyorlash va ijrosini ta’minlash orqali amalga oshiriladi;
O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiy taraqqiyot va kambag‘allikni qisqartirish
vazirligi   o‘z   vakolati   doirasida   davlat   va   xo‘jalik   boshqaruvi   organlari,   mahalliy
davlat   hokimiyati   organlariga   ular   tomonidan   qabul   qilingan   normativ-huquqiy
hujjatlarni   bekor   qilish   yoki   qayta   ko‘rib   chiqish   bo‘yicha   taqdimnoma   kiritish
huquqiga ega;
Kichik   sanoat   zonalari   hududida   qiymati   7,0   mln.   AQSh   doll.   ekvivalenti
hisobidan   yuqori   bo‘lgan   investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirish   bo‘yicha
ma’muriy   kengashlar   qarorlari   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiy   taraqqiyot   va
kambag‘allikni qisqartirish vazirligi bilan kelishilishi lozim;
5.   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiy   taraqqiyot   va   kambag‘allikni
qisqartirish   vazirligiga   quyidagi   maqsadlar   uchun   shartnoma   asosida,   jumladan
xorijiy   konsultantlar   va   ekspertlarni,   shuningdek   texnik   ko‘mak   va   grant
mablag‘larini jalb qilishga ruxsat etilsin:
12 Investitsiya  va sanoat  siyosati  strategiyalarini  ishlab chiqish sohasida ilg‘or
xalqaro   tajribani   o‘rganish   va   tatbiq   etish,   shuningdek   vazirlikka   yuklatilgan
boshqa vazifalar va topshiriqlarni bajarish;
Vazirlik   va   uning   tarkibiy   bo‘linmalari   xodimlarini   qayta   tayyorlash   va
malakasini   oshirish,   shuningdek   ijtimoiy-iqtisodiy   va   industrial   rivojlantirishning
dolzarb   masalalari   bo‘yicha   tadqiqotlar   o‘tkazish,   investitsiya   siyosati
strategiyasini ishlab chiqish;
Xorijiy   mamlakatlarning   tegishli   vazirliklari   va   idoralari   bilan   samarali   va
o‘zaro manfaatli hamkorlik o‘rnatish.
6.   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiy   taraqqiyot   va   kambag‘allikni
qisqartirish   vazirligi   Moliya   vazirligi   va   Investitsiyalar   bo‘yicha   davlat   qo‘mitasi
bilan   birgalikda   ishlab   chiqilgan   O‘zbekiston   Respublikasini   2030-yilgacha
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   Konsepsiyasi   loyihasi   asosida,   hududlar   va
tarmoqlarni   rivojlantirish   konsepsiyalari   hamda   ekspertlar   jamoatchiligi   orasidagi
muhokamalarning   natijalarini   hisobga   olgan   holda   2022-yil   1-oktabrga   qadar
Konsepsiyaning, shu jumladan investitsiya siyosati strategiyasini  o‘z ichiga olgan
yakuniy variantini belgilangan tartibda kiritsin.
8. O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat vazirligi, Moliya vazirligi
va   O‘zbekiston   Respublikasi   Investitsiyalar   bo‘yicha   davlat   qo‘mitasining
quyidagi takliflariga rozilik berilsin:
          a)   Kichik   sanoat   zonalari   ishtirokchilari   uchun   imtiyoz   va
preferensiyalarni   ularni   amaldagi   ishtirokchilar   uchun   2022-yil   1-yanvargacha
saqlab qolgan holda bekor qilish;
     b) Kichik sanoat zonalari ishtirokchilariga quyidagi huquqlarni berish:
O’z   mablag‘lari   hisobiga   qurilgan   bino   va   inshootlarga   (yoki   ularning
qismlariga) mulk huquqini o‘rnatilgan tartibda rasmiylashtirish;
Investitsiya   va   boshqa   ijtimoiy   majburiyatlarni   to‘liq   bajargan   taqdirda,
biroq kichik sanoat zonasi ishtirokchisi maqomini olgan davridan boshlab kamida
5   yil   muddat   o‘tgandan   keyin,   o‘zlariga   berilgan   binolar   va   inshootlarni   (yoki
ularning qismlarini) xususiylashtirish;
13 Rekonstruksiya   qilish   yoki   kapital   ta’mirlashni   o‘z   mablag‘lari   hisobidan
amalga oshirgan taqdirda, biroq kichik sanoat zonasi ishtirokchisi maqomini olgan
davridan   boshlab   kamida   3   yil   muddat   o‘tgandan   keyin,   binolar   va   inshootlarni
(yoki ularning qismlarini) xususiylashtirish;
Shunday tartib o‘rnatilsinki, unga ko‘ra bino va inshootlarni (yoki ularning
qismlarini) rekonstruksiya qilish yoki kapital ta’mirlash uchun kichik sanoat zonasi
ishtirokchisi   tomonidan   ajratilgan   mablag‘lar   ularni   xususiylashtirishda   hisobga
olinadi.
9.   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   bir   oy   muddatda
O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   va   sanoat   vazirligining   faoliyatini   tashkil
etish   to‘g‘risida   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   qarori   loyihasini
belgilangan tartibda kiritsin.
10.   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   va   sanoat   vazirligi   manfaatdor
idoralar   bilan   birgalikda   ikki   oy   muddatda   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasiga:
Mazkur   Farmon   talablaridan   kelib   chiqib,   sanoat   sohasidagi   xo‘jalik
boshqaruvi   organlari   vazifalari,   funksiyalari   va   vakolatlarini   qayta   ko‘rib   chiqish
bo‘yicha takliflar;
Qonun   hujjatlariga   ushbu   Farmondan   kelib   chiqadigan   o‘zgartirish   va
qo‘shimchalar to‘g‘risida takliflar kiritsin.
11.Mazkur Farmonning ijrosini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasining
Bosh   vaziri   A.N.   Aripov,   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Administratsiyasi
rahbari   Z.Sh.   Nizomiddinov   va   O‘zbekiston   Respublikasi   Bosh   vaziri   o‘rinbosari
— moliya vaziri J.A. Qo‘chqorov zimmasiga yuklansin.
14 2.O ‘ ZBEKISTON IQTISODIYOTINI ISLOH QILISH STRATEGIYASINI
YARATILISHI.
Iqtisodiyotni   erkinlashtirish   va   rivojlantirish,   ishbilarmonlik   muhitini
yaxshilash,   iqtisodiyot   tarmoqlarining   raqobatbardoshligini   oshirish   bo‘yicha   tub
islohotlarni   amalga   oshirishga   qaratilgan   2023   —   2030-yillarda   O‘zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Taraqqiyot
strategiyasini     amalga   oshirish   mamlakat   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishining
barqaror, ijobiy o‘sishini ta’minlamoqda.
Respublikamizda   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   valyuta   bozorini
erkinlashtirish,   yuqori   likvidli   tovarlarni   sotishning   bozor   usullarini   joriy   etish,
tadbirkorlikni   qo‘llab-quvvatlash   va   rag‘batlantirish   bo‘yicha   amalga   oshirilgan
chora-tadbirlar aholining keng qatlamlarini tadbirkorlik faoliyatiga faol jalb qilish
uchun   qulay   shart-sharoitlar   yaratdi   hamda   iqtisodiy   islohotlarni   izchil   davom
ettirish uchun mustahkam zamin yaratdi.
Iqtisodiyot   tarmoqlarida   chuqur   tarkibiy   o‘zgartirishlarni   amalga   oshirish,
tovarlar   va   xizmatlarning   sifatli   bozorini   shakllantirgan   holda   raqobatbardosh
bozor iqtisodiyotiga o‘tish jarayonini jadallashtirish, aholini ijtimoiy himoya qilish
tizimini takomillashtirish va mustahkamlash, davlat aktivlarini boshqarishda bozor
tamoyillarini   joriy   etish   mamlakat   iqtisodiy   taraqqiyotining   yangi   bosqichida
muhim ahamiyat kasb etadi.
Iqtisodiyotni   yanada   erkinlashtirish   va   rivojlantirish,   iqtisodiy   salohiyatni
kengaytirish   bo‘yicha   chora-tadbirlarni   izchil   amalga   oshirish,   tadbirkorlik
subyektlari   raqobatbardoshligi   va   faoliyati   samaradorligini   kuchaytirish   asosida
aholi   turmush   darajasini   oshirish   maqsadida,   shuningdek,   2017   —   2021-yillarda
O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishlari bo‘yicha
Harakatlar strategiyasiga muvofiq:
1.   Jahon   banki   va   boshqa   xalqaro   moliyaviy   institutlar   bilan   hamkorlikda
ishlab   chiqilgan   2021   —   2023-yillarda   O‘zbekiston   Respublikasida   tarkibiy
islohotlar   asosiy   yo‘nalishlarining   “ Yo‘l   xaritasi ”   (keyingi   o‘rinlarda   —
15 “Islohotlar yo‘l xaritasi”) 1-ilovaga muvofiq tasdiqlansin va unda quyidagi chora-
tadbirlar nazarda tutilsin:
Makroiqtisodiy barqarorlikni saqlab turish, samarali fiskal siyosatni yuritish,
soliqqa tortish tizimi va soliq ma’muriyatchiligini tubdan isloh qilish;
Asosiy resurslarni taqsimlashda bozor tamoyillarini keng joriy qilish asosida
respublikaning   raqobatbardosh   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishi   jarayonlarini
tezlashtirish;
Fuqarolarning   ijtimoiy   himoyasi   va   ularga   davlat   xizmatlarini   ko‘rsatish
tizimini mustahkamlash, aholining ijtimoiy ko‘makka muhtoj qatlamlarini himoya
qilish hajmlari va turlarini ko‘paytirish;
Davlat   boshqaruvi   tizimi   samaradorligini   yanada   oshirish,   xususiy   sektorni
rivojlantirish va tadbirkorlik subyektlarini qo‘llab-quvvatlash;
Tabiiy   boyliklardan   foydalanish   samaradorligini   oshirish,   atrof-muhit
muhofazasini ta’minlash, suv resurslarini boshqarishni takomillashtirish, irrigatsiya
va melioratsiya tizimlarini modernizatsiya qilish.
2. Quyidagilar:
2021 — 2023-yillarda O‘zbekiston Respublikasida tarkibiy islohotlar asosiy
yo‘nalishlarining “Yo‘l xaritasi”ni amalga oshirishni ta’minlash bo‘yicha Iqtisodiy
kengash (keyingi o‘rinlarda — Iqtisodiy kengash) 2-ilovaga muvofiq;
Iqtisodiy   kengash   huzurida   “Islohotlar   yo‘l   xaritasi”dagi   aniq   chora-
tadbirlarning   eng   muhim   yo‘nalishlarini   ekspertizadan   o‘tkazuvchi,   xorijiy
mutaxassislardan iborat Xalqaro ekspertlar guruhi tashkil etilsin.
Iqtisodiy   kengash   (A.   Aripov)   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Administratsiyasi   bilan   kelishilgan   holda   bir   hafta   muddatda   “Islohotlar   yo‘l
i
xaritasi”da   nazarda   tutilgan   tarkibiy   islohotlarning   asosiy   yo‘nalishlari   bo‘yicha
ekspert   guruhlari   tarkiblarini   tasdiqlasin   hamda   ularni   vazirlik   va   idoralarning
mas’uliyatli,   istiqbolli   va   yuksak   kasbiy   mahoratga   ega   yosh   kadrlar   bilan
to‘ldirsin.
3. Quyidagilar Iqtisodiy kengashning asosiy vazifalari etib belgilansin:
16 Ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirishga   to‘sqinlik   qilayotgan
muammolarni   va   xatarlarni   tahlil   qilish   va   aniqlash,   tahlil   natijalari   asosida
ijtimoiy-iqtisodiy   sohalarda   kelgusida   amalga   oshiriladigan   yangilanishlar
yuzasidan takliflar tayyorlash;
“ Islohotlar   yo‘l   xaritasi ”ning   aniq   yo‘nalishlari   bo‘yicha   strategiyalar,
konsepsiyalar,   dasturlar,   “yo‘l   xaritalari”   va   boshqa   hujjatlarning   belgilangan
muddatlarda   ishlab   chiqilishini   ta’minlash   hamda   kompleks   masalalarni   puxta
o‘rgangan holda hal etib borish;
Iqtisodiy   kengash   huzuridagi   Xalqaro   ekspertlar   guruhi,   uning   a’zolari   va
jalb   qilingan   mutaxassislar   faoliyatini   tashkil   etish,   “Islohotlar   yo‘l   xaritasi”da
nazarda   tutilgan   eng   muhim   dasturlar   va   chora-tadbirlarni   ekspertizadan
o‘tkazishni ta’minlash;
“ Islohotlar   yo‘l   xaritasi ”ni   ijro   etish   davomida   ishlab   chiqiladigan
normativ-huquqiy   hujjatlar   loyihalarini   idoraviy   ko‘lamda   va   keng   jamoatchilik
ishtirokida har tomonlama muhokama qilinishini ta’minlash;
Mutasaddi vazirlik va idoralar faoliyatini muvofiqlashtirish, “Islohotlar yo‘l
xaritasi”ning amalga oshirilishi ustidan tizimli monitoring olib borilishi va nazorat
qilinishini   tashkil   etish,   zarur   hollarda   belgilangan   chora-tadbirlarning   so‘zsiz
bajarilishi uchun tezkor choralar ko‘rish;
Xalqaro   moliya   institutlari,   ekspertlar   hamjamiyati   va   ommaviy   axborot
vositalari   bilan   samarali   hamkorlik   o‘rnatish,   shu   maqsadlarda   seminarlar,   davra
suhbatlari va boshqa tadbirlarni tashkil etish.
4. Shunday tartib belgilansinki, unga ko‘ra:
Mas’ul   idora   “Islohotlar   yo‘l   xaritasi”ga   kiritilgan   masalalar   yuzasidan
materiallar   va   normativ-huquqiy   hujjatlar   loyihalarini   oldindan,   O‘zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   belgilanadigan   Iqtisodiy   kengash
Kotibiyatiga (keyingi o‘rinlarda — Kotibiyat) taqdim etadi;
Kotibiyat Iqtisodiy kengash a’zolari va Xalqaro ekspertlar guruhi bilan birga
materiallar va normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarini o‘rganib chiqadi;
17 Qayta   ishlangan   materiallar,   normativ-huquqiy   hujjatlar   loyihalari   va   jalb
qilingan ekspertlar, shu jumladan Xalqaro ekspertlar guruhi a’zolarining xulosalari
Iqtisodiy   kengash   yig‘ilishida   muhokama   qilinadi   va   tegishli   qarorlar   qabul
qilinadi;
Iqtisodiy   kengash   “Islohotlar   yo‘l   xaritasi”ga   kiritilgan   masalalar   bo‘yicha
tegishli   normativ-huquqiy   hujjatlar   loyihalarini   ishlab   chiqish,   keng   muhokama
qilish,   tasdiqlash   va   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Administratsiyaga
kiritishni ta’minlaydi.
5.   Iqtisodiy   kengash   (A.   Aripov)   mas’ul   idoralar   bilan   birgalikda   quyidagi
loyihalarning   tayyorlanishi   va   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Administratsiyasiga kiritilishini ta’minlasin:
     a ) Strategiyalar :
Davlat  ulushiga   ega  bo‘lgan   korxonalarni   isloh  qilish  bo‘yicha  —  2022-yil
1-iyungacha;
Milliy   raqamli   iqtisodiyotni   rivojlantirish   (Raqamli   O‘zbekiston-2030)
bo‘yicha — 2022-yil 1-dekabrgacha;
Ta’limni rivojlantirish bo‘yicha — 2021-yil 1-martgacha;
Suv resurslarini boshqarish va irrigatsiya sektorini rivojlantirish bo‘yicha —
2021-yil 1-sentabrgacha;
     b)  Konsepsiyalar :
O‘zbekiston   Respublikasini 4
  2030-yilga   qadar   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish bo‘yicha — 2022-yil 1-aprelgacha;
Qishloq xo‘jaligini rivojlantirish bo‘yicha — 2022-yil 1-oktabrgacha;
Monetar siyosatni kuchaytirish va narxlar barqarorligini ta’minlash bo‘yicha
— 2022-yil 1-oktabrgacha;
Davlat pensiya tizimini isloh qilish bo‘yicha — 2023-yil 1-yanvargacha;
Moliyaviy sektorni yanada rivojlantirish bo‘yicha — 2021-yil 1-iyungacha;
     v) “ Yo‘l xaritalari ”:
4
  https://president.uz sahifasi ma’lumotlari asosida
18 Investitsion muhitni yaxshilash bo‘yicha — 2023-yil 1-aprelgacha;
Yerdan foydalanishda moslashuvchanlik va shaffoflikni oshirish bo‘yicha —
2022-yil 1-noyabrgacha;
Atrof-muhitni muhofaza qilish bo‘yicha — 2022-yil 1-sentabrgacha.
6.   Belgilab   qo‘yilsinki,   Xalqaro   ekspertlar   guruhi   a’zolari   va   boshqa   jalb
etiladigan   xorijiy   mutaxassislar   bilan   shartnomalar   tuzish   va   ular   mehnatiga   haq
to‘lash,   Iqtisodiy   kengashning   faoliyati   bilan   bog‘liq   boshqa   xarajatlar   Iqtisodiy
kengash   kotibiyati   taqdimnomasiga   ko‘ra   O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya
vazirligi   tomonidan   O‘zbekiston   Respublikasi   davlat   budjeti   hamda   jalb   qilingan
grantlar,   xalqaro   moliya   institutlari   va   donor   mamlakatlarning   texnik   ko‘maklari
mablag‘lari hisobidan amalga oshiriladi.
7.   Iqtisodiy   kengash   kotibi   —   O‘zbekiston   Respublikasi   moliya   vazirining
birinchi   o‘rinbosari   A.Y.   Xaydarovga   quyidagilar   uchun   shaxsiy   javobgarlik
yuklansin:
“Islohotlar   yo‘l   xaritasi”da   nazarda   tutilgan   tadbirlarning   o‘z   vaqtida   va
to‘liq amalga oshirilishini tizimli monitoring qilishni tashkillashtirish;
Belgilangan tadbirlarning so‘zsiz bajarilishini ta’minlash maqsadida vazirlik
va idoralarga ko‘maklashish;
Iqtisodiy   kengash   huzuridagi   Xalqaro   ekspertlar   guruhi,   uning   a’zolari   va
jalb   qilingan   xorijiy   ekspertlar   faoliyatini   samarali   tashkil   etish   uchun   zarur
sharoitlarni   yaratish;har   15   kunda   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Administratsiyaga   “Islohotlar   yo‘l   xaritasi”ni   amalga   oshirish   bo‘yicha   batafsil
axborotni tegishli ilovalari bilan kiritib borish.
8.   O‘zbekiston   Milliy   axborot   agentligi,   O‘zbekiston   Milliy
teleradiokompaniyasi, O‘zbekiston Matbuot va axborot agentligi ommaviy axborot
vositalarida   mazkur   Farmonning   maqsad   va   vazifalarini,   shuningdek,   “Islohotlar
yo‘l   xaritasi”ga   kiritilgan   chora-tadbirlarning   mazmun-mohiyati   va   ularning
amalga oshirilishi keng yoritilishini tashkil etsin.
9.   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi   manfaatdor   vazirliklar   va
idoralar   bilan   birgalikda   qonun   hujjatlariga   mazkur   Farmondan   kelib   chiqadigan
19 o‘zgartirish   va   qo‘shimchalar   to‘g‘risida   ikki   oy   muddatda   O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritsin.
10. Mazkur Farmonning ijrosini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasining
Bosh   vaziri   A.N.   Aripov,   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Administratsiyasi
rahbari Z.Sh. Nizomiddinov, O‘zbekiston Respublikasi Bosh vaziri o‘rinbosari —
moliya vaziri J.A. Qo‘chqorov, O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti maslahatchisi
o‘rinbosarlari B.M. Mavlonov va G.K. Saidova zimmasiga yuklansin.
20 3.DAVLATNING MAMLAKAT IQTISODIYOTINI XAVFSIZLIGINI
TA’MINLASH VAZIFALARI.
Iqtisodiy   xavfsizlik   -   bu   iqtisodiyotning   shunday   holatidirki,   bunda   uning
barqaror   o'sishi,   ijtimoiy   ehtiyojlarining   maqbul   darajada   qanoatlantirilishi,
boshqaruvning   yuksak   sifati,   iqtisodiy   manfaatlarni   milliy   va   xalqaro   darajada
himoyalash ta'minlanadi.
Bugungi kunda iqtisodiyotimiz tobora rivojlanib bormoqda. Mamlakatni har
tomonlama   rivojlantirish,   uni   ham   iqtisodiy   ham   itimoiy   jihatdan   barqaror
rivojlanishini   ta’minlash,   rivojlangan   davlatlar   qatoridan   joy   olish,   jahon   moliya
bozorlari   qatoriga   kirish   bizning   bosh   maqsadlarimizdan   hisoblanadi.   Shuni
hisobga   olgan   holda   bir   qancha   islohotlar,   yangidan   yangi   loyihalar,   dasturlar
ishlab chiqilmoqda va amaliyotga tadbiq qilinmoqda.
“ Iqtisodiy   xavfsizlik ”   tushunchasi   o‘zbek   iqtisodiyotida   yangi   sohalardan
hisoblanadi.   U   mamlakatni   iqtisodiy   resurslarining   xavfsizligini   ta’minlaydi.
Mamlakatning   iqtisodiy   salohiyati   rivojlangan   sari,   mamlakatga   chetdan   kirib
keluvchi import tovarlarining ham soni ortib boradi. Bunda kirib kelayotgan har bir
tovarning   qonuniy   ravishda   mamlakat   hududiga   olib   kirilayotganligi,   aholining
salomatligiga   qay   darajada   ta’sir   ko’rsatishini   bilish   mamlakat   uchun   muhim
sanaladi.   Bu   o’z   navbatida,   mamlakatda   iqtisodiy   xavfsizlikka   bo’lgan   ehtiyojni
paydo qiladi. Aslini olganda, iqtisodiy xavfsizlik ham qaysidir ma’noda mamlakat
xavfsizligining bir  bo’lagi  hisoblanadi.  Bozor  munosabatlariga  o'tishga  qaratilgan
iqtisodiy   islohotlar   sharoitida   davlat   xo'jalik   subyektlari   faoliyatining   iqtisodiy
xavfsizligini   ta’minlashi   va   fuqarolarga   ziyon   keltirishiga   yo'l   qo'ymasligi   kerak.
Ushbu maqsadlarda davlat, eng avvalo, tadbirkorlik muhitini yaxshilash, kichik va
o'rta   biznesning   mamlakat   iqtisodiyotidagi   ulushini   ko'paytirish,   iqtisodiyot
sohalari   raqobatbardoshligini   rivojlantirish,   fond   bozori,   yer   va   ko'chmas   mulk
bozorlarini   shakllantirish   bo'yicha   chora-tadbirlarni   ishlab   chiqishi   kerak   bo’ladi.
Iqtisodiy   manfaatlarini   himoya   qilish   davlatning   strategiyasi   siyosati   va   iqtisodiy
xavfsizlik konsepsiyasi asosida amalga oshiriladi. U O’zbekiston Respublikasining
iqtisodiy   manfaatlarini,   milliy   boyligini   ichki   va   tashqi   xavf-xatarlardan   himoya
21 qilishni   ko`zda   tutadi.   Ushbu   konsepsiya   bu   boradagi   siyosatni   belgilab   beruvchi
asosiy hujjat hisoblanadi.
Iqtisodiy   xavfsizlikni   rivojlantirgan   holda   moliyaviy   bozorni   yanada
takomillashtirishimiz   mumkin   bo’ladi.   Moliya   bozorining   rivojida   o’ziga   xos
ahamiyatga ega bo’lgan bank tizimini olib qarasak. Banklarning barqaror faoliyati
uchun jamiyatning butun bir bank tizimiga bo’lgan ishonchi yuqori bo’lishi kerak.
Shunda   aholining   bo’sh   turgan   mablag’lari,   jamg’arib   boriladigan   mablag’lari
aynan bank tomonidan saqlanadi.  Natijada banklarda pul  aylanmasi  tezlashadi  va
ularning   mustahkam   barqaror   holatini   saqlanishiga   erishiladi.   Xorijiy   rivojlangan
mamlakatlarning   bank   tizimiga,   xususan   dunyo   miqyosida   eng   mashhur
hisoblangan Shvetsariya bank tizimini olib qaraydigan bo’lsak. Bu bankning o’ziga
xos jihatlaridan biri, uning amaldagi soliq solish tizimi bilan bog’liq emasligidadir,
ya’ni   bunda   bank   operatsiyalari   natijasida   kelib   tushgan   daromadlar
omonatchilarga   sof   holda,   hech   qanday   qo’shimcha   to’lov   undirmasdan   yetib
boradi.   Bundan   tashqari   depozit   qutichalari   ham   yuqori   darajada   kodlashtirilgan
tizimga   ega,   hamda   depozit   egasining   shaxsini   tasdiqlovchi   ma’lumotlar   ham   sir
saqlanadi.   Bankdan   foydalanuvchilarning   huquqlari   yuqori   himoyalangan   va   bu
o’z navbatida ularning bankka bo’lgan ishonchini mustahkamlashga zamin bo’ladi.
Bizning   mamlakatimizda   omonatlarning   xavfsizligi   biroz   sust   rivojlangan.
Omonatga pul mablag’larini qo’ygan shaxs ertaga uni hech qanday yo’qotishlarsiz
olishiga ko’zi yetmaydi. Shuning hisobiga aholi qo’lidagi jamg’arib borish darajasi
biroz   yuqori   ko’rsatkichni   ko’rsatadi.   Bank   tizimini   yanada   takomillashtirish,
jamiyatning   ishonchini   oshirish,   ularning   pul   mablag’lari   hamda   turli   depozit
qutichalarida   saqlanadigan   qimmatbaho   buyumlarining   xavfsizligini   ta’minlash
moliyaviy barqarorlikni mustahkamlashga xizmat qiladi.
Iqtisodiy   xavfsizlik   o’z   navbatida,   ma’lum   bir   usullar   yordamida
ta’minlanadi.   Shaxs,   jamiyat   va   davlat   xavfsizligiga   oid   axborotlarni   topish   va
jamlashda omilli analiz usulidan foydalaniladi.
Iqtisodiy   xavfizlikni   omilli   analizga   asoslanmagan   holda   tadqiq   etib
bo’lmaydi, chunki iqtisodiy xavfsizlik ham bir tizim bo’lib, u bir qator o’zgaruvchi
22 hodisalar   bilan   bog’liq   bo’ladi.   Iqtisodiy   xavfsizlikni   o’rganish   omillari,   omilli
matritsa,   deb   nomlanuvchi   indikatorlar   (ko’rsatkichlar)   bilan   bog’liqdir.   Omilli
matritsa   analiz   davomida   aniqlangan   omil   va   indikatorlarning   o’zaro   bog’liqlik
darajasini xaraktеrlaydi. Omilli analizning asosiy maqsadi shaxs, jamiyat va davlat
iqtisodiy   xavfsizligini   ta’minlaydigan   umumiy   qoidalarni   ishlab   chiqish   va
ularning   mamlakatimiz   iqtisodiyotini   hamda   ijtimoiy   sohani   rivojlantirish
jarayonidagi   kamchiliklar   bilan   uzviy   bog’lanishini   ta'minlashdan   iboratdir.
Umuman   olganda,   iqtisodiy   xavfsizlik   mamlakat   xavfsizligi   deb   bejiz
ta’kidlanmaydi.   Aholi   istemol   qiladigan   har   bir   mahsulot   iste’mol   darajasiga
tayyor   bo’lishi   bu   o’ta   muhim   hisoblanadi.   Mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligi
qanchalik   kuchli   rivojlangan   bo’lsa,   kirib   kelayotgan   tovarlar,   yaratilayotgan
mahsulotlar   shunchalik   iste’molga   yaroqli   va   sifatli   bo’ladi,   jamiyat   xavfsizligi
ta’minlanadi, ular turli yaroqsiz mahsulotlar tufayli yuzaga kelishi mumkin bo’lgan
kasalliklardan himoya qilinadi.
Demak,   mamlakatning   rivojlanishida   uning   iqtisodiy   jihatdan   xavfsizligini
ta’minlay   bilish   muhim   hisoblanadi.   Bu   o’z   navbatida   bir   tomondan   davlat
xavfsizligi   hisoblansa,   boshqa   tomondan   iqtisodiy   rivojlanish   asosi   bo’lib   xizmat
qiladi.
23 XULOSA.
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishda amalga oshirilgan
islohotlar va ulardagi kamchiliklar tahlili.
Xulosa qilib yozishim mumkunki, so‘nggi yillarda respublika iqtisodiyotida
davlatning   roli   va   ishtirokini   qisqartirish,   iqtisodiyot   tarmoqlarini   boshqarishga
bozor prinsiplari va mexanizmlarini keng joriy qilish, shuningdek aholi farovonligi
va   turmush   darajasini   oshirish   bo‘yicha   aniq   maqsadga   yo‘naltirilgan   chora-
tadbirlar amalga oshirildi.
Shu bilan birga, iqtisodiyot organlarining amaldagi tuzilmasi, ularning ishini
tashkil   qilish   prinsip   va   usullari   iqtisodiyotni   boshqarishning   zamonaviy
talablariga,   shuningdek   iqtisodiyot   tarmoqlaridagi   tuzilmaviy   o‘zgartirishlarga
javob bermaydi.
Xususan, iqtisodiyotning o‘zgarishi sharoitida mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishning   asoslangan   maqsadli   yo‘nalishlarini   (indikatorlarini)
shakllantirish,   shuningdek   mavjud   ichki   va   tashqi   omillarni   hamda   islohotlarning
strategik   ustuvor   yo‘nalishlarini   hisobga   olgan   holda   iqtisodiy   o‘sishning   yangi
manbalarini aniqlash tizimi mavjud emas.
Iqtisodiyotning   hududiy   va   tarmoq   taraqqiyoti,   shu   jumladan   urbanizatsiya
salohiyatini   amalga   oshirish   orqali   mutanosiblikni   ta’minlash   uchun   ishlab
chiqarish   kuchlarini   joylashtirish   borasidagi   ishlarni   muvofiqlashtirish   tizimi
kerakli darajada yo‘lga qo‘yilmagan.
Bozor   tamoyillarini   keng   joriy   etish,   mahalliy   ishlab   chiqarishni
diversifikatsiya   qilish,   bozorni   raqobatbardosh   tovarlar   bilan   to‘ldirish   va   ularni
tashqi   bozorlarga   yo‘naltirish   hajmlarini   oshirish   bo‘yicha   zarur   tadbirlar   ishlab
chiqilmayapti.
Natijada,   barqaror   ishchi   o‘rinlari   yaratish   darajasi   pastligicha   saqlanib
qolayotganligi   aholini,   ayniqsa   qishloq   aholisini   barqaror   daromad   manbai   bilan
ta’minlash imkonini bermaydi va sifatli inson kapitalini rivojlantirishga to‘sqinlik
qiladi.
24 Iqtisodiyotni   erkinlashtirish   va   bozor   mexanizmlarini   keng   joriy   qilish
tamoyillariga   asoslangan   islohotlarning   yangi   bosqichida   davlatning
iqtisodiyotdagi   rolini   kamaytirish   va   xususiy   sektorning   ishtirokini   kengaytirish
bo‘yicha navbatdagi ishlarning natijadorligini oshirish bugungi kunda iqtisodiyotni
boshqarishning   aniq,   shaffof   va   natijaga   yo‘naltirilgan   mexanizmini   ishlab
chiqishni taqozo etmoqda.
Shu   bilan   birga,   hududlarda   aholining   turmush   darajasi   va   sifatini
yaxshilash,   xususan   kambag‘allikni   qisqartirish   vazifalari   ko‘p   jihatdan
iqtisodiyotning barcha tarmoq va sohalarining raqobatbardoshligini oshirish hamda
tadbirkorlikni rivojlantirish uchun fundamental sharoitlarni yaratib berish hisobiga
yangi va barqaror ish o‘rinlarini tashkil etish bilan bevosita bog‘liqdir.
Bu,   o‘z   navbatida,   iqtisodiyotni   tarkibiy   jihatdan   isloh   qilish   va
rivojlanishiga   aloqador   vazirlik   va   idoralar   faoliyati   uyg‘unligini   ta’minlashni,
mavjud   muammo   va   to‘siqlarni   tezkorlik   bilan   aniqlash   va   bartaraf   etishga
asoslangan  zamonaviy   va  inklyuziv  institutsional  tizimni   joriy  etishni   talab  etadi.
Xususan:
          birinchidan , makroiqtisodiy barqarorlik, iqtisodiy o‘sish maqsadlari va
tarkibiy islohotlar o‘rtasidagi muvofiqlikni ta’minlash, shuningdek, tashqi va ichki
omillar   ta’sirida   yuzaga   keladigan   iqtisodiy   sikllarni   boshqarishning   zamonaviy
prognozlashtirish  modellariga asoslangan  samarali  tizimi  va mexanizmlarini  joriy
etish jarayoni kechikmoqda;
          ikkinchidan ,   kambag‘allikni   qisqartirishga   qaratilgan   chora-tadbirlarni
ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish   bo‘yicha   yaxlit   tizim   va   muvofiqlashtiruvchi
davlat   organi,   me’yoriy-huquqiy   baza,   mezonlar   va   baholash   uslubiyotining
mavjud emasligi, shuningdek,  ushbu yo‘nalishdagi  ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash  va
tadbirkorlikka  jalb  qilish  vazifalarining  aniq  ajratib  olinmaganligi  sababli   tegishli
aholi guruhlari bilan amalga oshirilayotgan ishlarning samaradorligi past darajada
qolmoqda;
          uchinchidan ,  hududlarni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   bo‘yicha   aniq
yondashuv   va   tamoyillar   to‘liq   shakllantirilmagan,   iqtisodiyotning   hududiy   va
25 tarmoq   rivojlanishi   o‘rtasidagi   o‘zaro   bog‘liqlik   ta’minlanmasdan   hamda
hududlarni   rivojlantirishdagi   mavjud   salohiyat   va   “nisbiy   ustunlik”   mezonlaridan
oqilona foydalanish va ishlab chiqarish kuchlarini joylashtirishda inson kapitali va
demografik omillar inobatga olinmasdan qolmoqda;
          to‘rtinchidan ,   mamlakatda   kichik   va   o‘rta   biznesni   rivojlantirishning
aniq   yondashuvlarini   belgilab   olish,   tadbirkorlikni   moliyaviy   va   nomoliyaviy
qo‘llab-quvvatlashning   maqsadga   yo‘naltirilgan,   ayniqsa,   aholini   tadbirkorlikka
o‘qitish va kasbga o‘rgatish ishlarini tizimlashtirish, shu jumladan barcha dasturlar
hisobidan   ajratilayotgan   mablag‘larning   sarflanish   samaradorligini   baholash
ishlarini tashkil etishda kamchiliklar kuzatilmoqda;
          beshinchidan ,   mamlakat   sanoatini   rivojlantirishning   fundamental
drayverlari   hisoblangan   sohalarda   mehnat   unumdorligini   oshirish,   sohaning
raqobatbardoshligini   kuchaytirish   bo‘yicha   aniq   mexanizm   va   dastaklarga
asoslangan yagona industrial siyosat va strategiya ishlab chiqilmagan, shuningdek,
mazkur jarayonda texnik reglamentlarni zamon talablaridan kelib chiqib yangilash
va samarali foydalanish masalalariga yetarlicha e’tibor qaratilmagan.
Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishda   bir   qator   islohotlar   aynan
xalqimiz   farovonligini   uchun   yaratilayapti.   Xususan   bugungi   kunda   iqtosodiy
tomonlama   davlatimiz   o'z   navbatida   kambag'allikni,   aholini   o'rta   xol   qatlamini
oshirish chora tadbirlari o'tkazilyapti. Kamchilik sifatida bu harakatlar rivoji sekin
ko'zga tashlanayotganini olishimiz mumkun.
26 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI.
1.O'zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi.   –   Toshkent,O'zbekiston,
2023 
2. O'zbekiston   Respublikasining   «O'zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasi to'g'risida»gi (yangi tahriri) qonuni, 2023-yil 14-avgust  
3.O'zbekiston   Respublikasining   «Xususiy   korxona   to'g'risida»gi   qonuni,
2023-yil 4-dekabr.  
4. O'zbekiston  Respublikasining  «Davlat  boshqaruvini  yangilash va yanada
demokratlashtirish   hamda   mamlakatni   modernizatsiya   qilishda   siyosiy
partiyalarning rolini kuchaytirish to'g'risida» Konstitutsiyaviy qonuni
5.O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   ,,O‘zbekiston-2030‘‘   Taraqqiyot
Strategiyasi, 2023-yil 30-aprel.
FOYDALANILGAN INTERNET SAHIFALAR RO‘YXATI.
  https://president.uz 
  https://www.gazeta.uz 
  https://lex.uz
  https://e.journal.tsue.uz
27 i

Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish, uning vositalari va usullari

Купить
  • Похожие документы

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha