Iqtisodiyotni modernizatsiyalash sharoitida maxalliy budjetlarning davlat ijtimoiy siyosatini amalga oshirishdagi rolini kuchaytirish masalalari

M U N D A R I J A
  
KIRISH 
 
1-BOB. Iqtisodiyotni modernizatsiyalash sharoitida maxalliy
budjetlarning davlat ijtimoiy siyosatini amalga oshirishdagi rolini
kuchaytirish masalalari
1.1 Davlat budjeti daromadlarining mazmuni, mohiyati va shakllantirilishining 
tamoyillari 
1.2 Budjet daromadlari  shakllaishida soliq mexanizmining ahamiyati   
II-BOB. Iqtisodiyotni modernizatsiyalash sharoitida maxalliy
budjetlarning davlat ijtimoiy siyosatini
2.1  Budjet daromadlarini tavsiflovchi ko’rsatkichlar tahlili  
2.2  Budjet  soliqli  daromadlari  shakllanishi amaliyoti 
Xulosalar 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati 
  KIRISH
 
        Bitiruv   malakaviy   ish   mavzusining   dolzarbligi .   Iqtisodiyotni
modernizatsiyalash   sharoitida   mamlakat   ijtimoiyiqtisodiy   taraqqiyotiga
budjet   daromadlarini   shakllantirish   mexanizmi,   xususan   budjet
daromadlarini shakllantirish darajasini qay holatda bo’lishi muhim ahamiyat
kasb   etadi.   Zero,   prezidentimiz   ta’kidlaganidek,   “Bugungi   kunda,
dunyoning   ko’plab   mamlakatlarida   davlat   qarzining   ortib   borishi   bilan
bog’liq   muammolar   saqlanib   qolayotgan   bir   sharoitda,   O’zbekistonimiz
chetdan qarz olish bo’yicha puxta o’ylangan siyosat  olib borishi natijasida
davlatimiz   qarz   hajmining   ulushini   nisbatan   past   darajada   ushlab   qolishga
va   o’z   majburiyatlariga   to’liq   javob   beradigan   mamlakat   sifatida   barqaror
obro’e’tiborini saqlab qolishga erishdi"* 1
. Mamlakatda soliq yuki aholining
moliyaviyiqtisodiy   faoliyatini   cheklashi   yoki   rag’batlantirishga   erishishi
mumkin.  
Mamlakatning   ijtimoiy–iqtisodiy   taraqqiyotida   bozor
mexanizmlarining   barcha   elementlari   mukammal   ishlashi,   aynan   shu
yo’nalishda   soliqlarning   o’rni   va   soliq   mexanizmining   mukammalligiga
ham   ko’riladigan   samara   darajasi   bevosita   bog’liqdir.   Jahon   tajribasidan
ma’lumki,   soliqlar   davlatning   iqtisodiy   asosi   bo’lishi   bilan   birgalikda
iqtisodiyotning   barqaror   rivojlanishini   tartibga   soluvchi   va   kafolatlovchi
dastaklardan biridir. Chunonchi, mamlakatimiz 
Prezidentimiz   I.A.Karimov   “ ...O‘tgan   yil   yakunlarini   sarhisob   qilar
ekanmiz,   avvalambor   shuni   ta’kidlashimiz   kerakki,   global   jahon
iqtisodiyotida   haliberi   saqlanib   qolayotgan   jiddiy   muammolarga
qaramasdan,   2012yilda   O‘zbekiston   o‘z   iqtisodiyotini   barqaror   sur’atlar
bilan rivojlantirishni davom ettirdi,   ...   davlat budjetining daromadlar qismi
bo‘yicha   ko‘rsatkichlari   to‘liq   bajarildi,   erishilgan   profitsit   yalpi   ichki
mahsulotga nisbatan 0,4 foizni tashkil etdi. ” 2
 deb ta’kidladilar.  
1
  Byudjet   daromadlarining   juda   katta   qiyinchiliklar   evaziga
shakllantirilayotganligi,   hamma   vaqt   ham   budjet   mablag’laridan   oqilona
foydalanilmayotganligi,   budjet   defitsiti   darajasini   belgilangan   me’yorlar
darajasida   ushlab   turishning   zarurligi,   budjet   daromadlarini   shakllantirish
mexanrizmini   takomillashtirishning   muhimligi   mazkur   bitiruv   malakaviy
ishining  dolzarbligini belgilaydi.  
Bitiruv   malakaviy   ish   mavzusining   maqsad   va   vazifalari.   Bitiruv
malakaviy   ishi   mavzusining   asosiy   maqsadi   budjet   daromadlarini
shakllantirish   uslubiyotini   nazariy   va   amaliy   jihatdan   tanqidiy   o’rganish
asosida,   O’zbekistonda   budjet   daromadlarini   shakllantirish   mexanizmini
takomillashtirish   masalalari   buyicha   tamoyillar   va   takliflar   tizimini   ishlab
chiqishdan iborat.  Ushbu maqsadga erishish uchun quyidagilar tadqiqotning
vazifalari qilib belgilandi: 
• Byudjet   daromadlarini   shakllantirilishining   nazariy   va   tashkiliy
asoslarini 
o’rganish va  aniqlashtirish; 
• Mamlakatimizda     budjetning   soliqli   va   soliqsiz   daromadlarini
shakllantirishning amaliy jihatlarini ko’rib chiqish va mavjud muammolarni
o’rganish; 
  1-BOB.  Iqtisodiyotni modernizatsiyalash sharoitida maxalliy
budjetlarning davlat ijtimoiy siyosatini amalga oshirishdagi rolini
kuchaytirish masalalari
      1.1 Davlat budjeti daromadlarining mazmuni, mohiyati va 
shakllantirilishining tamoyillari    
 
         Budjet   daromadlari davlatning markazlashtirilgan moliyaviy resurslari
bir   qismidan   iborat   bo’lib,     davlatning   funktsiyalarini   bajarish   uchun
zarurdir.   Ular   pul   mablag’lari   fondlarini   shakllantirish   jarayonida   vujudga
keladigan   iqtisodiy   (moliyaviy)   munosabatlarni   o’zida   ifoda   etadi   va   turli
darajadagi hokimiyat organlarining ixtiyoriga kelib tushadi. 
  Qayd   etilganlarni   inobatga   olgan   holda   budjet   daromadlarining
ma’nomazmunini   ifodalovchi   unga   quyidagicha   ta’rif   berish   mumkin:   pul
mablag’lari   fondlarini   shakllantirish   jarayonida   vujudga   keluvchi   iqtisodiy
(moliyaviy) munosabatlarni  o’zida ifoda etadigan, hokimiyat organlarining
turli   darajalari   ixtiyoriga   kelib   tushadigan,     davlatning   funktsiyalarini
bajarish   uchun   zarur   bo’lgan   davlat   markazlashtirilgan   moliyaviy
resurslarining bir qismi budjet daromadlari deyiladi.  
Mamlakatlarning   davlat   tuzilishiga   bog’liq   ravishda   budjet   daromadlari
quyidagicha farqlanadi:  
1) markaziy (davlat) budjet(i) daromadlari; 
2) unitar (yagona) davlatlardagi mahalliy budjetlar daromadlari. 
Federativ   (ittifoqchilik)   tuzilish(i)ga   ega   bo’lgan   davlatlarda   budjet
daromadlarining   bu   ikki   ko’rinishi   federatsiya   a’zolari   budjetlarining
daromadlari bilan to’ldiriladi. 
Byudjet   daromadlari   davlatning   daromadlariga   nisbatan   torroq
bo’lgan   tushunchadir.   Chunki   davlat   daromadlari   hokimiyat   barcha
darajalari   budjetlarining   moliyaviy   mablag’lari   bilan   birgalikda   yana
o’zining   tarkibiga   davlat   nobudjet   fondlari   va   barcha   davlat   sektoriga
tegishli bo’lgan  boshqa resurslarni ham qamrab oladi. 
  Byudjet   daromadlarining   asosiy   moddiy   manbai   milliy   daromaddir.
Agar   davlatning   moliyaviy   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   milliy   daromad
etarli   bo’lmasa,   davlat   bunday   ehtiyojni   qondirishga   milliy   boylikni   jalb
etishi   mumkin.   Bu   erda   milliy   boylik   deyilganda   ma’lum   bir   davrda
jamiyatning   ixtiyorida   bo’lgan,   hozirgi   va   o’tgan   avlodning   mehnatlari
evaziga   yaratilgan   moddiy   ne’matlar   hamda     kengaytirilgan   takror   ishlab
chiqarish   jarayoniga   jalb   qilingan   tabiiy   resurslar   majmui   nazarda
tutilayapti.  
  Byudjet daromadlari mamlakat yalpi ichki (milliy) mahsulotini taqsimlash
va qayta taqsimlash umumiy jarayonining elementlaridan biri bo’lib,  oraliq
(tranzit)   xarakterga   ega.   Ular     yuridik   va   jismoniy   shaxslarga   tegishli
bo’lgan   daromadlar   va   jamg’armalarning   bir   qismini   budjetga   o’tkazilishi
natijasida   vujudga   keladi.   Byudjet   daromadlarining   moddiybuyumlashgan
mazmunini   davlatning   ixtiyoriga   borib   tushgan   pul   mablag’lari   tashkil
etadi.   Bu   moliyaviy   (budjet)   kategoriyaning   namoyon   bo’lish   shakli
budjetga   borib   tushuvchi   turli   soliqlar,   to’lovlar,   yig’imlar,   bojlar   va
ajratmalardan iborat. 
  Miqdoriy   jihatdan   budjetning   daromadlari   yaratilgan   (ishlab   chiqarilgan)
yalpi   ichki   (milliy)   mahsulotda   (milliy   daromadda)   davlatning   ulushini
ko’rsatadi.   Ularning  absolyut   hajmi   va  salmog’i   mamlakatning  yalpi   ichki
(milliy) mahsuloti (milliy daromadi)ning umumiy hajmi,  u yoki bu davrda
davlatning   oldida   turgan   siyosiy,   iqtisodiy,   ijtimoiy,   mudofaa   va   boshqa
vazifalar   bilan   belgilanadi.   Ana   shularga   muvofiq   ravishda   budjetda
mablag’larni   kontsentratsiya   qilish   (to’plash,   yig’ish)   miqdori   va   ularni
undirishning shakl va metodlari aniqlanadi. 
Byudjet  daromadlarini  shakllantirish jarayonining quyidagi  printsiplarga
asoslanishi maqsadga muvofiqdir: 
 sub’ektlarning mustaqil faoliyat ko’rsatishiga rioya etish (sharoit yaratish). 
Buning ma’nosi  shundan iboratki, sub’ektlarga tegishli  bo’lgan mablag’lar
bir qismining budjetga olinishi ularning mustaqil rivojlanishiga salbiy ta’sir
  ko’rsatmasligi   kerak.   Bu   chegaradan   oshib   ketish   sub’ektlarning
mustaqilligini   yuqotishga,   kasodga   uchrash   hollarining   vujudga   kelishiga,
ichki rezervlarni qidirib topishga va ishlab chiqarishning o’sish sur’atlarini
ta’minlashga   intilishning   susayishiga,   xufyona   iqtisodiyotning
rivojlanishiga   olib   keladi;       sub’ektlarning   hattiharakati   va   intilishiga
bog’liq bo’lmagan holda vujudga kelgan daromadlarning to’liq yoki qisman
budjetga olinishi. Ma’lum bir xarajatlarni amalga oshirmasdan turib olingan
barcha   daromadlar   sub’ektlarning   ixtiyoriga   qoldirilmasdan   davlatning
ixtiyoriga   o’tishi   kerak.   Bu   printsipning   ta’siri   ostiga   sub’ektlar
ma’muriyatining   noto’g’ri,   noqonuniy   harakati   (masalan,   davlat
standartlarini   buzish   va   boshqalar)   natijasida   olingan   daromadlar   ham
kiritilmog’i   lozim;       ishlab   chiqarishni   kengaytirish   va   boshqa   maqsadlar
uchun korxonaning rejalashtirilgan ehtiyojidan ortgan summalarni budjetga
olish.   Bu   printsip   budjet   daromadlarini   davlat   korxonalarining   mablag’lari
hisobidan   tashkil   etishda   qo’llanilishi   mumkin.   U   davlat   korxonalarining
moliyaviy   holatini   tartibga   soladi   va   bir   vaqtning   o’zida   ijtimoiy
ehtiyojlarni   qondirishda   davlatning   manfaatlarini   ta’minlaydi;     budjet
mexanizmining   rag’batlantiruvchi   ta’sirini   ta’minlash.   Sub’ektlar
ixtiyoridan   mablag’larning   budjetga   olinishi     ularning   samarali   faoliyat
ko’rsatishini   rag’batlantirishi   kerak.     Bu   erda   qo’yilgan   vazifa   faqatgina
budjet   daromadlarini   miqdoriy   jihatdan   ta’minlash   emas,   balki   shu   orqali
korxonada faoliyat ko’rsatayotgan mehnat jamoalarining manfaatlariga, ular
faoliyatining   sifat   ko’rsatkichlariga   to’lovlarning   ta’sirchanligini
kuchaytirishdir;     budjet   daromadlarini   shakllantirishda       ulushli   ishtirok
etish.   Bu   printsip   aholi   mablag’lari   hisobidan   budjet   daromadlarini
shakllantirishda   qo’llanilib,   uning   natijasida   aholi   daromadlarining   bir
qismi   ular   olgan   daromadlarining   darajasiga   bog’liq   ravishda     budjetga
o’tkaziladi. 
  Byudjet   daromadlarining   asosiy   qismi   soliqlar   yordamida   budjetga
undirilishi   tufayli   ularga   nisbatan   bu   jarayonda   quyidagi   printsiplardan
foydalaniladi: 
 soliqlarning budjetga olinishi  mamlakat milliy boyligi manbalarining 
tugashiga olib kelmasligi kerak; 
  soliqlar   ularni     to’lovchilar   o’rtasida   teng   (adolatli)   taqsimlanmog’i
lozim;  soliqlarning ishlab chiqaruvchilar aylanma fondlari hajmiga ta’sir
ko’rsatmasligi;  soliqlarning sof daromadga nisbatan hisoblanishi;  davlat 
uchun soliqlarning undirilishi iloji boricha arzonroq bo’lishi lozim; 
soliqlarning undirilish jarayoni xususiy sektorni siqib chiqarmasligi
kerak. 
Byudjet   daromadlari   o’zlarining   manbalari,   ijtimoiyiqtisodiy
xarakteri,   mulkchilik   shakli,     soliq   va   to’lovlarning   turi,   mablag’larning
tushish   shakli,   ularni   budjetga   undirish   metodlari   va   hokazolarga   muvofiq
klassifikatsiya qilinishi mumkin.
 
  1.2 Budjet daromadlari  shakllaishida soliq mexanizmining 
ahamiyati 
 
Boshqa   ijtimoiyiqtisodiy   sohalar   qatori   soliq   tizimini   isloh   qilishda
ham   bozorga   o’tishning   O’zbekiston   modeliga   xos   bo’lgan   eng   muhim
xususiyatlari     o’zgarishlarning   izchilligi,   evolyutsionligi   namoyon
bo’lmoqda.   SHuning   uchun   ham   O’zbekiston   mustaqillikni   qo’lga
kiritganidan   keyin   uning   soliq   tizimi   bozor   iqtisodiyotining   rivojlantirish
ehtiyojlariga muvofiq o’zgardi va 1998 yil 1 yanvarda kuchga kirgan Soliq
kodeksida rasman o’z ifodasini topdi. Islohotlarning keyingi bosqichida yuz
bergan   o’zgarishlarni   hisobga   olgan   holda,   Soliq   kodeksi   yangi   tahrirda
tasdiqlandi va 2008 yil 1 yanvardan kuchga kirdi.  
Ma’lumki,   rivojlanayotgan   mamlakatlarning   soliq   tizimlari   xozirgi
vaqtida   o’zining   rag’batlantiruvchi   xususiyati   bilan   ajralib   turadi.   Ular
jamiyat   uchun   foydali   bo’lgan   faoliyat   turlarini   yoki   korxonalar
faoliyatidagi   ijtimoiy   yo’naltirilgan   yondashuvlarni   rag’batlantirish   uchun
soliq   to’lovchilarning   ayrim   toifalariga   imtiyozlar   beradilar.   SHu   tufayli
soliqlar   umum   davlat   muammolarini   hal   qilish   maqsadida   aholidan   pul
undirish   vositasidan   birinchi   navbatda   ustuvor   tarmoqlar   va   yo’nalishlar
rivojini   ta’minlash   uchun   ayrim   mintaqalarning   iqtisodiy   taraqqiyotini
baravarlashtirishi   hamda   ijtimoiy   himoyalash   muammolarini   hal   qilish
uchun xo’jalik faoliyatini tartibga soluvchi nozik vositaga aylanadi. 
Hozirgi paytda  O’zbekistonda tarkib topgan soliq solish tizimida bir
qator   jiddiy   rag’batlantiruvchi   imtiyozlar   nazarda   tutilgan   bo’lib,   o’zining
muhim jihatlari bilan yuqorida tilga olingan jahon tamoyillariga mos keladi.
Prezidentimiz ta’kidlaganidek, “2012 yilda soliq yukini kamaytirish siyosati
davom   ettirildi.   Kichik   korxona   va   mikrofirmalar   uchun   yagona   soliq
to’lovi   stavkalari   6   foizdan   5   foizga   tushirilgani,   yakka   tartibdagi
  tadbirkorlar   uchun   belgilangan   soliq   stavkasi   esa   sezilarli   tarzda,   ya’ni
o’rtacha ikki barobar kamaytirilgani buni yaqqol tasdiqlaydi”. 2
 
2012   yilda   soliq   yukini   kamaytirish   siyosati   davom   ettirildi.   Kichik
korxona va mikrofirmalar uchun yagona soliq to’lovi stavkalari 6 foizdan 5
foizga   tushirilgani,   yakka   tartibdagi   tadbirkorlar   uchun   belgilangan   soliq
stavkasi esa sezilarli tarzda, ya’ni o’rtacha ikki barobar kamaytirilgani buni
yaqqol tasdiqlaydi. 
Prezidentimiz o’z ma’ruzasida o’tgan yilda mamlakatimizda soliq yuki
sezilarli   darajada   pasaytirilganiga   qaramasdan,   davlat   budjetining
daromadlar   qismi   bo’yicha   ko’rsatkichlar   to’liq   bajarilgani,   erishilgan
profitsit yalpi ichki mahsulotga nisbatan 0,4 foizni tashkil etganini ta’kidlab
o’tdi (1-rasm). 
 5-rasm 
    Davlat budjeti ko’rsatkichlarining bajarilish darajasi, foizda 3
 
 
2   “Bosh   maqsadimiz   –   keng   ko’lamli   islohotlar   va   modernizatsiya   yo’lini   qat’iyat   bilan   davom
ettirish”  
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Islom Karimovning 2012 yilning asosiy yakunlari va 2013
yilda   O’zbekistonni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   ustuvor   yo’nalishlariga   bag’ishlangan
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   majlisidagi   ma’ruzasidan.     //   “Xalq   so’zi”
gazetasi, 2013 yil 21 yanvar.  
3  I.A.Karimovning 2012 yilning asosiy yakunlari va 2013 yilda O’zbekistonni ijtimoiy-iqtisodiy 
rivojlantirishning ustuvor yo’nalishlariga bag’ishlangan O’zbekiston Respublikasi Vazirlar 
Mahkamasining majlisidagi “Bosh maqsadimiz – keng ko’lamli islohotlar va modernizatsiya 
yo’lini qat’iyat bilan davom ettirish” mavzusidagi ma’ruzasini o’rganish bo’yicha o’quv 
qo’llanma. – T.: “O’qituvchi” NMIU. – 2013. 372 б .  
   
 
Rasmdan ko’rinadiki, 2000-2004 yillar davomida mamlakatimiz davlat
budjeti   taqchilligini   1   foizdan   0,4   foizga   pasaytirish,   2005-2008   yillar
davomida   esa   davlat   budjeti   taqchilligiga   barham   berib,   davlat   budjeti
profitsitini 0,1 foizdan 1,5 foizga oshirishga erishildi. 
II-BOB.  Iqtisodiyotni modernizatsiyalash sharoitida
maxalliy       budjetlarning davlat ijtimoiy siyosatini
      2.1 Budjet daromadlarini tavsiflovchi ko’rsatkichlar tahlili 
 
Bugungi   kunda   davom   etayotgan   va   tobora   jiddiylashib   borayotgan
jahon   moliyaviyiqtisodiy   inqirozi   har   bir   mamlakat   xukumati   oldiga
makroiqtisodiy   barqarorlik   va   izchil   o’sish   sur’atlarini   ta’minlashga
yo’naltirilgan   izchil   iqtisodiy   siyosatni   yuritish   vazifasini   qo’ymoqda.
Bunda   samarali   iqtisodiy   o’sishini   rag’batlantirishga   yo’naltirilgan   fiskal
siyosat   yuritish   masalasi   markaziy   o’rinni   egallamoqda.   Shu   bilan   birga
umumiy   iqtisodiy   munozanatni   ta’minlashga   yo’naltirilgan   yahlit   davlat
siyosati   bilan   bog’liq   muammolar   ham   aynan   davlatning   fiskal   siyosati
instrumentlariga bog’liq bo’lmoqda.  4
 
4  I.A.Karimovning 2012 yilning asosiy yakunlari va 2013 yilda O’zbekistonni ijtimoiy-iqtisodiy 
rivojlantirishning ustuvor yo’nalishlariga bag’ishlangan O’zbekiston Respublikasi Vazirlar 
  Rivojlagan   mamlakatlarda   kuzatilayotgan   moliyaviyiqtisodiy
inqirozning  tobora  keskinlashib  borayotganiga  qarmasdan,mamlakatimizda
kuzatilayotgan barqaror iqtisodiy o’sish sur’tlarining ta’minlanishida izchil
olib borilayotgan budjetsoliq siyosatining ahamiyati g’oyat yuksakdir. Buni
o’z   navbatida   keyingi   yillarda   kuzatilayotgan   budjet   profitsiti,
rejalashtirilgan   davlat   budjeti   daromad   ko’rsatkichlarining   orttirib
bajarilayotgani,   davlat   budjeti   ijrosining   g’aznachilik   tizimi   yanada
rivojlantirilishi   natijasida   budjet   xarajatlarining   manzilli   va   maqsadli
sarflanayotgani bilan izohlash mumkin (1-jadval). 
1-jadval   ma’lumotlaridan   ko’rinib   turibdiki,   jami   markazlashgan
jamg’armalar   tarkibida   maqsadli   fondlarsiz   davlat   budjeti   daromadlarining
salmog’i   2013   yilda   69,4   foizni   tashkil   etishi   mo’ljallanmoqda.   Bu   o’z
navbatida   davlat   fiskal   siyosatida   maqsadli   fondlarsiz   davlat   budjeti
markaziy o’ringa ega ekanini tasdiqlaydi.  
1-
jadval   Jamlanma budjet daromadlarining asosiy 
parametrlari 5
 
Asosiy budjet ko’rsatkichlari  2012 yil  2013 yil  2013 yilda
jamiga 
nisbatan
foizda 
Maqsadli fondlarsiz davlat budjeti 
daromadlari 
20614,1  25104,9  69,4 
Maqsadli jamg’armalar daromadlari  10499,8  13571,9  32,7 
Moliya vazirligi huzuridagi sug’oriladigan 
erlarning meliorativ holatini yaxshilash 
jamg’armasi daromadlari 
210,0  227,5  0,5 
Mahkamasining majlisidagi “Bosh maqsadimiz – keng ko’lamli islohotlar va modernizatsiya 
yo’lini qat’iyat bilan davom ettirish” mavzusidagi ma’ruzasini o’rganish bo’yicha o’quv 
qo’llanma. – T.: “O’qituvchi” NMIU. – 2013. 372 б .  
5  O’zbekiston Respublikasi Markaziy Banki ma’lumotlari  http://cbu.uz/uzc/node/39959  
  O’zbekiston Respublikasi Tiklanish va 
taraqqiyot jamg’armasi daromadlari 
4747,6  2618,5  6,3 
Jami markazlashgan jamg’armalar  36071,5  41522,8  100 
 
Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   ijtimoiyiqtisodiy   islohotlarda
budjetdan   tashqari   maqsadli   jamg’armalarning   ham   ahamiyat   yuqori
bo’lmoqda.   Bu hol ularning ular daromadlari shakllanish ko’lamida yaqqol
namoyon bo’ladi. Xususan, maqsadli jamg’armalar daromadlari 2012 yilda
10499,8   milliard   so’mga   rejalashtirilgan   bo’lsa,   2013   yilda   bu   ko’rsatkich
13571,9   milliard   so’mni   tashkil   etishi   ko’zda   tutilgan.   Sug’oriladigan
erlarning meliorativ holatini yaxshilash davlat dasturida belgilangan ustuvor
vazifalarning   samarli   ijrosini   ta’minlash   maqsadida   tashkil   etilgan
jamg’armaning   daromadlari   2012   yilda   210   milliard   so’mni   tashkil   etgan
bo’lsa,   2013   yil   uchun   bu   jamg’armaning   daromadlari   227,5   milliard
so’mga rejalashtirilgan. 
2.2 Budjet soliqli daromadlari shakllanishi amaliyoti
 
  Miqdoriy   jihatdan   Davlat   budjetining   daromadlari   yaratilgan     yalpi   ichki
(milliy)   mahsulotda   (milliy   daromadda)   davlatning   ulushini   ko’rsatadi.
Ularning   absolyut   hajmi   va   salmog’i   mamlakatning   yalpi   ichki   (milliy)
mahsuloti   (milliy   daromadi)ning   umumiy   hajmi,     u   yoki   bu   davrda
davlatning   oldida   turgan   siyosiy,   iqtisodiy,   ijtimoiy,   mudofaa   va   boshqa
vazifalar bilan belgilanadi. Ana shularga muvofiq ravishda Davlat budjetida
mablag’larni   kontsentratsiya   qilish   (to’plash,   yig’ish)   miqdori   va   ularni
undirishning shakl va metodlari aniqlanadi. 
  Milliy   iqtisodiyotda   qo’llanilayotgan   Davlat   budjeti   daromadlari   tizimining
samaradorligi     mablag’larning     budjetga   tushumini   tashkil   etishga   bevosita
bog’liq. 
Bu narsa o’z ichiga quyidagilarni oladi: 
– budjetga tegishli bo’lgan daromadlarni (soliqlar, to’lovlar, bojlar;  
  – ajratmalar va boshqalar) huquqiy jihatdan rasmiylashtirish; 
– mablag’lar tushumining hajmi va muddatlarini aniqlash tartibi; 
– daromadlarni (to’lovlarni) budjetga o’tkazish tartibi; 
– budjetga daromadlarni to’lovchilarni hisobga olish; 
– budjetga daromadlarni to’lovchilarning javobgarligi;   –   budjetga
daromadlarni   o’z   vaqtida   va   to’liq   o’tkazilishini                           ta’minlashga
yo’naltirilgan choratadbirlar tizimi; 
– budjetga   daromadlarni   undirishda   soliq   organlarining   huquq   va
majburiyatlari. 
  Keltirilgan   nazariy   ma’lumotlarga   asoslangan   holda   so’nggi   yillarda   davlat
budjeti daromadlar tarkibini tahlilini ko’rib chiqamiz. 
Davlat budjetining daromadlari asosan soliqlar vositasida shakllanadi
  O’zbekiston   Respublikasi   davlat   budjeti   daromadlarining   asosiy   salmog’i
rivojlanayotgan   davlatlar   printsipi   asosida   egri   soliqlarga   to’g’ri   kelib,   ular   jami
davlat budjeti daromadlarining 2012 yilga qadar o’rtacha 5054% ni   tashkil etgan,
2013 yilda esa bu soliqlardan  tushumlar  51,9% ni tashkil etishi rejalashtirilgan.  
Egri   soliqlardan   eng   yirigi   bu   qo’shilgan   qiymat   solig’i   bo’lib,   agar   ushbu
soliq     2009   yilda   jami   budjet   daromadlarining   29,7   %   ini,   2010   yilda     30,4%ni,
2011 yilda  32,3%   ni, 2012   yilda  esa  33,0  %  ni  tashkil  etigan  bo’lsa,  2013  yilda
30,8%   ni   tashkil   etishi   rejalashtirilgan.   Yana   bir   asosiy   tushumga   ega   bo’lgan
soliqlarimizdan biri bu aktsiz solig’i bo’lib, 2009 yilda 14,4%ni 2012 yilda 15,0%
ni tashkil etgan. 2013 yilda 14,8% ni tashkil etishi rejalashtirilgan. Umuman 2013
yilgi budjet daromadlarining shakllanishida to’g’ri   soliqlar va resurs soliqlarining
jami budjet daromadlari tarkibidagi ulushi ortib bormoqda.  
O’zbekiston   Respublikasi   davlat   budjeti   daromadlari   jamlangan   budjet
daromadlari   negizida   bo’lib,   umumiy   asosda   davlat   budjetin   va   davlat   maqsadli
jamg’armalari daromadlari mujassamlashgan. 
Budjet   amaliyotida   to’g’ri   soliqlarning   tarkibi   va   dinamikasi   7-jadval
ma’lumotlaridan   ko’rinadiki,   2012   yilda   2009   yilga   nisbatan   yuridik   shaxslardan
  olinadigan   daromad   (foyda)     solig’ining   to’g’ri   soliqlar   umumiy   hajmidagi
salmog’i sezilarli darajada (0,62 foizli punktga) pasaygan. 
Agar ushbu soliqni to’g’ri soliqlar tarkibida yuqori salmoqqa ega ekanligini
hisobga oladigan bo’lsak, u holda 2009-2012 yillar mobaynida to’g’ri soliqlarning
davlat   budjeti     daromadlarining   umumiy   hajmidagi   salmog’ini   pasayish
tendentsiyasiga   ega  bo’lganligining  asosiy   sababi,   yuridik  shaxslardan   olinadigan
daromad   (foyda)   solig’ining   to’g’ri   soliqlar   hajmidagi   salmog’ini   pasayishidir,
degan   xulosani   shakllantirish   mumkin.   Buning   ustiga,   to’g’ri   soliqlar   tarkibida
sezilarli   salmoqni   egallaydigan   er   solig’i   bo’yicha   pasayish   tendentsiyasi   ham
tahlil   qilingan   davr   mobaynida   kuzatildi.   Natijada   ikkala   soliq   turining   to’g’ri
soliqlarning   umumiy   hajmidagi   salmog’i   2012   yilda   2009   yilga   nisbatan   12,02
foizli punktga pasaydi. Ushbu davrda to’g’ri soliqlarning asosiy turlaridan biri  
7-jadval 
O’zbekiston Respublikasi budjet amaliyotida to’g’ri soliqlarning tarkibi va
dinamikasi, (foizda) 6
 
№ 
kursatkichlar  2009  2010  2011  2012  2012da 
2009 yilga
nisbatan  
o’zgarishi,
punktda 
1 
Tugri(bevosi) soliklar 
100  100  100  100  X 
1 
Yuridik shaxslarning foyda soligi  20,09  19,58  18,87  19,46  0,62 
2  Savdo va umumiy 
ovkatlanishkorxonalari uchun 
yagona solik tulovi buyicha davlat 
budjetiga ajratma  20,09  8,03  8,68  12,44  7,64 
3  Davlat budjetiga yagona solik tulovi 
buyicha ajratma, shu jumladan 
mikrofirma va kichik korxona uchun  8,09  9,24  8,92  8,92  0,82 
4  Jismoniy shaxslarnig daromadiga 
solik  49,42  46,28  42,22  42,22  7,19 
5  Tadbirkorlik faoliyati bilan 
shugillanuvchi yuridik va jismoniy  4,54  3,92  8,77  4,42  0,12 
6   I.A.Karimovning   2012   yilning   asosiy   yakunlari   va   2013   yilda   O’zbekistonni   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishning   ustuvor   yo’nalishlariga   bag’ishlangan   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   majlisidagi   “Bosh   maqsadimiz   –   keng   ko’lamli   islohotlar   va   modernizatsiya   yo’lini
qat’iyat   bilan   davom   ettirish”   mavzusidagi   ma’ruzasini   o’rganish   bo’yicha   o’quv   qo’llanma.   –   T.:
“O’qituvchi” NMIU. – 2013. 372 б .  
  shaxslarning daromadiga katiy 
belgilangan solik 
6  Obodonlashtirish va ijtimoiy 
infratuzilmani rivojlantirish uchun 
solik  9,78  12,93  12,51  12,51  2,72 
   
 
bo’lgan   savdo   va   umumiy   ovkatlanishkorxonalari   uchun   yagona   solik   tulovi
hajmidagi   salmog’i   7,64   foizli   punktga   pasaygan.   Bu   esa,   ,to’g’ri   soliqlarning
davlat budjeti daromadlari hajmidagi salmog’ining tahlil qilingan davr mobaynida
12,02 foizli punktga pasayishiga imkon berdi. 
Tahlil natijalaridan ma’lumki, hozirgi vaqtda to’g’ri soliqlar ichida salmog’iga
ko’ra   birinchi   o’rinni   jismoniy   shaxslarnig   daromadiga   solik   egallaydi.   Buning
asosiy   sababi   shundaki,   mazkur   soliq   ko’proq   o’zining   fiskallik   funktsiyasini
bajarmoqda.   Bu   holat   soliq   stavkalarini   nisbatan   yuqori   ekanligida   va   eng   past
stavkalarini   daromadlarning   katta   bo’lmagan   qismiga   nisbatan   o’rnatilganligida
namoyon bo’ladi. 2012 yilda jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig’ining
eng   past   stavkasi   10   foiz   bo’lib,   u   eng   kam   ish   haqining   5   barobarigacha
miqdoridagi   daromad   solig’iga   nisbatan   qo’llanildi.   2012   yillda   mazkur   soliq
bo’yicha  eng yuqori soliq stavkasining darajasi 22 foizni tashkil etadi. 
Jismoniy   shaxslarning   daromadini   soliqqa   tortish   tizimini
takomillashtirishning asosiy maqsadi soliq stavkalarini pasaytirish kontsepsiyasini
davom   ettirish   va   3   pog’onali   soliq   stavkalaridan   2   pog’onali   soliq   stavkalariga
o’tish hisoblanadi. 
Tahlil   natijalaridan   ko’rinadiki,   Respublikamiz   budjet   amaliyotida   to’g’ri
soliqlarning   umumiy   hajmida   salmog’iga   ko’ra   ikkinchi   o’rinni   yuridik
shaxslardan   olinadigan   foyda   solig’i   egallaydi.   Mazkur   soliqlarning   salmog’ini
pasayish tendentsiyasining yuzaga kelganligi asosan, soliq stavkalarini 2009-2012
yillar   mobaynida   sezilarli   darajada     pasaytirilganligi   bilan   izohlanadi.   Masalan,
2009 yilda  yuridik  shaxslardan  olinadigan  foyda  solig’ining eng  kam   stavkasi  10
foizni tashkil etgan bo’lsa, 2012 yilga kelib bu ko’rsatkich 9 foizni tashkil etdi. 
  Respublikamizda   to’g’ri   soliqlarning   umumiy   hajmida   sezilarli   salmoqni
egallaydigan   soliq   turlaridan   biri   davlat   budjetiga   yagona   soliq   tulovi   buyicha
ajratma,   shu   jumladan   mikrofirma   va   kichik   korxona   olinadigan   yagona   soliq
hisoblanadi. 2011 yilda mazkur soliqning to’g’ri soliqlar tarkibidagi salmog’i 8,92
foizni tashkil qildi. Shunisi xarakterliki, ushbu holat respublikamizda kichik biznes
va   xususiy   tadbirkorlar   tomonidan   yaratilgan   mahsulotlarning   YaIMdagi   ulushini
tahlil   qilingan   davr   mobaynida   sezilarli   darajada   o’sganligi   bilan   izohlanadi.
Masalan, 2009 yilning 1 yanvar holatiga mazkur ko’rsatkich respublika bo’yicha 
1,2 foizni tashkil etgan bo’lsa, 2011 yilning 1 yanvar holatiga kelib uning darajasi
1,62 foizni tashkil qildi. 
Egri   (bilvosita)   soliqlar   budjet   daromadining   -   55   foizidan   ortig’ini   tashkil
etmoqda,   uning   tarkibida   juda   katta   xissaga   ega   bo’lgan   soliq   turi   qo’shilgan
qiymat   solig’i   bo’lib   hisoblanadi,   u   jami   budjet   daromadiga   nisbatan   25
foizgachani egallab kelmoqda. 
Soliq   siyosati   maqsadlari   va   imkoniyatlari   o’rtasidagi   oqilona   balansning
mavjud   bo’lishi   budjetning   barqaror   faoliyat   ko’rsatishini   pirovardida   esa   uzoq
muddatli strategik maqsadlarni amalga oshirish va ta’minlash shartidir.
        8-jadval 
O’zbekiston Respublikasi budjet amaliyotida egri soliqlarning tarkibi va 
dinamikasi  (foizda) 7
 
 
№
 
Ko’rsatkichlar  2009  2010  2011  2012 2012yilda 
2009 yilga
nisbatan  
o’zgarishi,
punktda 
  Egri soliqlar (bilvosita 
soliqlar)  100  100  100  100  X 
  QQS  56,03  59,93  57,18  60,40 4,36 
7   I.A.Karimovning   2012   yilning   asosiy   yakunlari   va   2013   yilda   O’zbekistonni   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishning   ustuvor   yo’nalishlariga   bag’ishlangan   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining
majlisidagi  “Bosh  maqsadimiz  –  keng   ko’lamli  islohotlar  va  modernizatsiya  yo’lini   qat’iyat  bilan  davom  ettirish”
mavzusidagi ma’ruzasini o’rganish bo’yicha o’quv qo’llanma.  – T.: “O’qituvchi” NMIU. – 2013. 372 б .  
 
    Aktsiz soligi  32,78  29,13  31,41  28,66 4,11 
  Bojxona bojlari  6,93  6,99  6,87  5,96  0,97 
  Jismoniy shaxslardan transport 
vositalariga benzin, dizel 
yoqilg’isi va gaz ishlatganlik 
uchun olinadigan soliq  4,25  3,936  4,52  4,97  0,71 
 
O’zbekiston Respublikasi soliq amaliyotida  QQS egri soliqlarning  asosiy turi
sifatida   muhim   o’rin   tutadi.   2009-2012   yillar   mobaynida   QQSning   egri   soliqlar
hajmidagi salmog’ini yuqori darajasi saqlanib qolingan. 2012 yilda bu ko’rsatkich
2009   yilga   nisbatan   4,36   punktga   kutarilgan.(   8-jadval).   Lekin   shuni   e’tirof   etish
lozimki,   ushbu   soliqlar   ichida   aktsiz   solig’i   bo’yicha   tushumlar   summasini   2012
yilda 2009 yilga nisbatan mutlaq summada va salmoq jihatdan pasayganligi muhim
amaliy   ahamiyat   kasb   etadi.   Chunki,   aktsiz   solig’i   egri   soliqlarning   tarkibida
yuqori salmoqni egallaydi va hajmiga ko’ra QQSdan keyingi o’rinda turadi. Soliq
siyosati   maqsadlari   va   imkoniyatlari   o’rtasidagi   oqilona   balansning   mavjud
bo’lishi   budjetning   barqaror   faoliyat   ko’rsatishini   pirovardida   esa   uzoq   muddatli
strategik maqsadlarni amalga oshirish va ta’minlash shartidir.
Iqtisodiyotni  erkinlashtirish  sharoitida soliqlarning iqtisodiyot  taraqqiyotiga
ta’sir etish mexanizmini takomillashtirish aytish lozimki, bugungi kunning dolzarb
vazifalaridan biridir. 
 
O’zbekiston   Respublikasining   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyoti   sari
yo’l   tutishi   davrida     Davlat   budjetining   mamlakatni   ijtimoiyiqtisodiy
rivojlantirishdagi   roli   yanada   oshadi.   Byudjet   daromadlarini   shakllantirish
iqtisodiyotni   modernizatsiyalash     va   yangilash   sharoitida   respublika   va   uning
hududlarini rivojlantirishda muhim ahamiyat kasb etadi.  
Davlatning   iqtisodiy   barqarorligi   budjet   daromadlarining   darajasi   bilan
belgilanadi,   uning   asosiy   manbalari   soliqlar   hisoblanadi.   Mamlakatimizdagi
islohotlarning   hozirgi   sharoitida   asosiy   e’tiborni   budjet   tizimini   rivojlantirish   va
  soliq siyosatini samarali yo’nalishlarini ishlab chiqish va amalga oshirishga e’tibor
qaratish muhim vazifalardan biridir.  
Mamlakatda   pul   mablag’lari   fondlarini   shakllantirish   jarayonida   vujudga
keluvchi moliyaviy munosabatlarni o’zida ifoda etadigan, hokimiyat organlarining
turli   darajalari   ixtiyoriga   kelib   tushadigan,     davlatning   funktsiyalarini   bajarish
uchun   zarur   bo’lgan   davlat   markazlashtirilgan   moliyaviy   resurslarining   bir   qismi
budjet daromadlari deyiladi . 
“Byudjet   daromadlari»   moliyaviy   kategoriyaning   namoyon   bo’lish   shakli
budjetga borib tushuvchi turli soliqlar, to’lovlar, yig’imlar, bojlar va ajratmalardan
iborat.   Davlat   budjetining   daromadlarining   absolyut   hajmi   va   salmog’i
mamlakatning   Yalpi   ichki   mahsulotining   umumiy   hajmi,     muayyan   davrda
davlatning oldida turgan siyosiy, iqtisodiy, ijtimoiy, mudofaa va boshqa vazifalar
bilan   belgilanadi.   Yuqoridagilardan   kelib   chiqqan   holda,   Davlat   budjetida
mablag’larni to’plash miqdori va ularni undirishning shakl va  uslublari aniqlanadi.
O’zbekiston Respublikasining  «Byudjet tizimi to’g’risidagi qonuniga asosan,
budjet   ehtiyojlarini   hisobga   olish   va   budjet   daromadlari   bilan   moliyalashtirish
muvofiqlashtiradi.   Byudjet   daromadlarining     rejasini   shakllantirish   va
mablag’larini   xarajat   qilish   miqdori   Davlat   budjeti   to’g’risidagi     qarorlar   bilan
tasdiqlanadi.  
O’zbekiston     Respublikasi   Soliq   kodeksi     talablariga   asosan     soliqlar,
yig’imlar,   va   majburiy     to’lovlar     har   oyning     yakunida   tushadi,   bu   esa
g’aznachilikda   budjet   xarajatlarida   uzilish   paydo   bo’lishiga   sabab   bo’ladi.       Shu
bois,   asosiy   vazifa       amaldagi   soliq   qonunchiligini     tanqidiy     nuqtai     nazardan
tahlil  qilish,  
O’zbekiston     Respublikasi   Soliq   kodeksiga     o’zgartirishlar   kiritish   bilan   budjet
daromadlarini  o’z vaqtida shakllantirishni takomillashtirish zarur. 
Bizning   fikrimizcha,   iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida   budjet
tizimini   rivojlantirish   strategiyasi   va   g’aznachilik   tizimini   xalqaro   tajribalarga
bog’lagan   holda   Davlat   budjeti   daromadlarini   shakllantirish   mexanizmini
takomillashtirish maqsadga muvofiq bo’ladi. 
  O’zbekiston   Respublikasida   olib   borilayotgan   iqtisodiy   islohotlarning
pirovard maqsadi – barqaror iqtisodiy o’sishni ta’minlash, aholi turmush darajasini
yaxshilash,   milliy   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish   va   tadbirkorlik   faoliyatini
rivojlanishi   uchun   qulay   sharoit   yaratishdir.   Soliq   yukining   optimal   darajasi,
tadbirkorlik   faoliyati   va   iqtisodiyot   rivojlanishiga   to’siq   bo’lmasligi,   soliqqa
tortiladigan   ob’ektlarni   yashirishga   majburiy   ehtiyoj   tug’dirmasligi,   soliq
to’lagandan   keyin   qolgan   daromadlar   korxonalar   moliyaviy   barqarorligini   va
aholining yaxshi turmush darajasini ta’minlashi kerak.  
Iqtisodiyotni   erkinlashtirish   davrida   soliq   tizimini   mos   ravishda
takomillashtirib borish ko’zlangan maqsadga erishish uchun zamin yaratadi. Soliq
tizimi ayni paytda egiluvchan, tadbirkorlik sub’ektlari faoliyatlarini rivojlanishiga
to’siq bo’luvchi omil bo’lmasligi kerak. Chunki, tadbrkorlik sub’ektlari tomonidan
yangidan   yaratilayotgan   qiymatni   mulkdorlar   va   davlat   o’rtasida   taqsimlash
soliqlar hamda ularga tenglashtirilgan majburiy to’lovlar orqali amalga oshiriladi. 
Shuning uchun ham hamma vaqt soliq siyosatiga ehtiyotkorona yondashiladi.  
Ma’lumki, soliq yuki davlat soliq siyosatining natijasi bo’lib, har qanday soliq
tizimining   sifat   tavsifini   ifodalaydi.   Soliq   tizimini   optimallashtrishda   korxonalar
zimmasidagi   soliq   yukini   kamaytirish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Soliq   yukini
pasaytirish   birinchi   navbatda,   davlat   xarajatlarini   qisqartirish   va   ijtimoiy
xizmatlarning to’lovlilik darajasiga bog’liq bo’ladi. 
Shuning   uchun   soliq   yukini   pasaytirish   ishlab   chiqarish   faoliyatini
kuchaytirish imkoniyatini  yuzaga keltiradi, tadbirkorlik sub’ektlarining moliyaviy
holatini   mustahkamlaydi   va   investitsiya   faoliyatini   jonlantiradi.   Natijada,   bundan
keyingi tub tarkibiy o’zgarishlar uchun ishlab chiqarish va texnologik asos bo’lib
xizmat qiladi.  
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
  XULOSA 
Davlat   byudjetining   muvozanatlanganligi   muammolari   iqtisodoyotning
modernizatsiyalashuvi   sharoitida   iktisodiyotni   davlat   tomonidan   me’yorlashtirish
uchun   juda   muxim   axamiyatga   ega.   Bu   muammolar   orasida   soliqlar   yordamida
amalga oshadigan byudjetning daromad qismini shakllantirish aloxida axamiyatga
ega.   Soliqlarning   fiskal   vazifasiga   e’tiborni   karatidigan   bo’lsak,   uning   moxiyati
davlat xarajatlarini qoplash uchun turli darajadagi byudjetlarga zaruriy mablag’lar
tushumini ta’minlashdan iborat.  
Umuman,   byudjet   daromadlari   tarkibida   soliqli   daromadlar   o’rta   muddatli
istiqbolini   belgilash   muammolarini   tadqiq   etish   muhim   ahamiyatga   ega.   Biroq
soliqbyudjet   amaliyotining   eng   tortishuvli   masalasi   hozirgi   kunda   hududlarning
ijtimoiyiqtisodiy   rivojlanishini   zarur   mablag’lar   bilan   ta’minlashdirki,   u   hududlar
soliq   tushumlari   istiqbolini   hisoblashning   zarurligini,   davlatning   hududiy
rivojlanish   dasturlari   vazifalarini   o’zaro   muvofiqlashtirishni   hamda   davlat
moliyasini   uzoq   muddatli   taxminlashtirish   zaruriyatini   ko’rsatadi.   Iktisodiyotni
boshqarishning   hozirgi   zamon   amaliyoti   aynan   mahalliy   soliq   siyosati   hamda
joylarda soliq tushumlari istiqbolini oshirishning muhim ahamiyatga ega ekanligini
tasdiqlamoqda.  
Yuqoridagi   keltirilgan   fikrlarimizni   natijasida   biz   tomonimizdan   qo’yidagi
xulosalar   tizimi   ishlab   chiqildi.   Xulosa   sifatida   Davlat   budjeti   daromadlarini
shakllantirishda e’tibor beriladigan asosiy yo’nalishlarni sanab o’tmoqchimiz: 
- O’zbekiston   Respublikasi   davlat   byudjeti   daromadlarining   manbalari
tarkibida   to’g’ri   soliqlarning   salmog’ini   egri   soliqlarning   salmog’iga   nisbatan
ustuvorligini   ta’minlash   zarur.   Buning   natijasida   davlat   byudjeti   daromadlarining
barqarorlik   darajasi   oshadi,   egri   soliqlarning   baho   mezanizmi   orqali   yuridik
shaxslarning foydasiga nisbatan yuzaga keladigan salbiy ta’siriga barham beriladi. 
 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
  1. O’zbekiston
Respublikasi
Konstitutsiyasi.   T.:
O’zbekiston,   2011.-
39b. 
(o’zgartirish va qo’shimchalar bilan) 
2. “Budjeti
tizimi   to’g’risida”gi
O’zbekiston
Respublikasi   qonuni.
14.12.2010.
(o’zgartirish   va
qo’shimchalar bilan) 
3. “ Davlat  
budjetining   g ’ azna  
ijrosi  
to ’ g ’ risida ”» gi  
O ’ zbekiston  
Respublikasi Qonuni. 26.08.20 1 4. (o’zgartirish va qo’shimchalar bilan) 
4. “Davlat
budjetining   g’azna
ijrosi   tizimini   yanada
rivojlantirish
choratadbirlari
to’g’risida”gi
Prezident   Qarori.   PQ-
594-son, 28.02.2007. 
5. O’zbekiston
Respublikasi
Prezidentining “Davlat
xaridi   tizimini
  optimallashtirish   va
unga   kichik   biznes
sub’ektlarini   jalb
qilishni   kengaytirish
to’g’risida”gi   PQ-
1475   –   sonli   Qarori,
07.02.2011 y.  
6. “O’zbekiston
Respublikasining 2012
yilgi   asosiy
makroiqtisodiy
ko’rsatkichlari
prognozi   va   davlat
budjeti   parametlari
to’g’risida”gi
Prezident   qarori.   PQ-
1449-son 24.12.2010. 
7. “O’zbekiston
Respublikasining 2012
yilgi   asosiy
makroiqtisodiy
ko’rsatkichlari
prognozi   va   davlat
budjeti   parametlari
to’g’risida”gi
Prezident   qarori.   PQ-
1675-son 30.12.2011. 
8. “O’zbekiston
Respublikasining 2013
  yilgi   asosiy
makroiqtisodiy
ko’rsatkichlari
prognozi   va   davlat
budjeti   parametlari
to’g’risida”gi
Prezident   qarori.   PQ-
1887-son 25.12.2012. 
9. “Budjet
tashkilotlarini   mablag’
bilan   ta’minlash
tartibini
takomillashtirish
to’g’risida”
O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   1999
yil 3 sentyabr 414-son
Qarori   (O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar
mahkamasining
16.06.07.   148-son
qarori   bilan
tasdiqlangan   yangi
tahriri).