Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 35.7KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

2 Sotish

Iqtisodiyotni tartibga solishda monetaristik nazariya va siyosat

Sotib olish
Mavzu:Iqtisodiyotni tartibga solishda monetaristik nazariya va siyosat
REJA:
Kirish……………………………………………………………………………   2 
1.Bob. Iqtisodiyotni tartibga solishning mazmun mohiyati         
1.1.Iqtisodiyotni tartibga solish asoslari………………………….……………. 7
1.2.Iqtisodiyotni tartibga solishda monetar nazariya 
ahamiyati………………………………………………………………...……….13
1.3 . Davlatning monetar siyosati va uning iqtisodiyotni tartibga solishdagi 
ahamiyati………………………………………………………………...………. 16
Xulosa va takliflar………..
………………………………………………………….………17
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati…………………....……………………… 18
1 KIRISH.
Iqtisodiyotni tartibga solishda monetar nazariya va siyosatning ahamiyati Bugungi
kunda iqtisodiyotni monetar boshqarishning pul nazariyasi, inflyatsiya bilan kurash
muammolari   1976   yilgi   Nobel   mukofoti   sovrindori   amerikalik   Milton   Fridman
boshliq   Chikago   maktabi   olimlari   tomonidan   zo`r   berib   ishlab   chiqilmoqda.
Monetar   nazariya   burjua   iqtisodiy   nazariyasi   shakllanishi   paytida   paydo   bo`ldi.
O`sha   mahalda   “pul   neytralligi”   kontseptsiyasi   umumiy   iqtisodiy   ortiqcha   ishlab
chiqarish   inqirozi   “bo`lmasligini”   va   demak,   kapitalizmning   hayotbaxshliligini
isbotlashda asos bo`lib xizmat qilgan edi. XX asrning 20-yillarida boshqarishning
monetar usullari ko`pchilik iqtisodchilar tomonidan “abadiy farovonlikka” erishish
vositasi   sifatida   baholandi.   Ammo   mazkur   usul   30-   yillar   sinoviga   bardosh   bera
olmadi. Hatto ular 1929-1933 yillardagi iqtisodiy inqirozning va undan so`ng uzoq
davom   etgan   tanazzulning   asosiy   sabablaridan   biri   bo`ldi.Xuddi   mana   shuning
uchun pul keynscha modelning muhim tarkibiy qismi bo`lsa ham ushbu modelning
ko`plab   o`ziga   xos   jihatlari   monetar   omillar   ta`sirini   yetarlicha   e`tiborga   olmadi.
Pul jarayonlarining bunday nazarga ilinmasligi, ularning mumkin bo`lgan ta`sirini
mensimaslik   iqtisodiy   siyosat   masalalari   bo`yicha   tavsiyalarda   yorqin   namoyon
bo`ldi,   ushbu   tavsiyalar   sarmoyalar   mul   tiplikatorining   sodda   sxemasiga
asoslangan   edi.Biroq   kamomadli   moliyaviy   ta`minlash   amaliyoti   pul   sohasi
beqarorligiga   va   inflyatsiya   jarayonlarining   kuchayishiga   olib   keldi.   Shuning
uchun   50-yillardan   boshlab   monetar   tahlilni   faollashtirish   zarurati   paydo   bo`ldi.
Ayniqsa, 1971-1973 yillardagi iqtisodiy hamda valyuta inqirozlari inflyatsiya bilan
kurashning va iqtisodiyotni boshqarishning monetar usullarini dolzarb qilib quydi.
Ayni 50- yillarning boshlaridan pul nazariyasi keynschilar va M. Fridman boshliq
monetarchilar  o`rtasidagi  kurash maydoniga aylandi. Monetarchilar  pulni xo`jalik
tuzilmasining   muhim   qismi,   pul-kredit   siyosati   esa   iqtisodiyotni   boshqarishning
eng  samarali  usuli,   deb  hisoblaydilar.  Fridman  keynscha  kontseptsiyaga   mantiqiy
muqobil   bo`lgan   nazariya   yaratish   maqsadida   pulning   miqdor   nazariyasi   asosiy
qoidalariga   yangicha   ta`rif   berdi   va   asosiy   e`tiborni   inflyatsiyaga   qaratdi.   U
inflyatsiyani   sof   pul   muammosi   sifatida   ko`rib   chiqdi.   Uning   fikricha,   bu
muammoni   monetar   tadbirlar   tizimi   yordamida   hal   qilish   mumkin.   Monetar
nazariya   tahlil   sohasi   bo`lib,   u   iqtisodiy   muvozanat   va   o`sishning   umumiy
muammolari hamda pul va bank mexanizmi ishlashi maxsus masalalari qo`shilgan
joyda   yotadi.   Monetar   soha   pul   agregati   ko`rsatkichlari   o`rtasidagi   sababiy   va
funktsional bo`gliqliklar, shuningdek, ularning xo`jalik tizimi monetar elementlari
bilan   o`zaro   ta`siri   muammolari,   uning   asosiy   yo`nalishi   bo`lib   xizmat   qiladi.
“Monetar   siyosat”   tushunchasi   deganda   esa   davlatning   pul-kredit   sohasida
boshqaruvchilik   tadbirlari   majmui   tushuniladi.   Shuning   uchun   keynschilik   va
2 monetarizm   bahsida   asosiy   e`tibor   pulning   ahamiyatiga   va   pulkredit   sohasidagi
siyosatga   qaratiladi.   Masalan,   keynscha   yondashuv   iqtisodiy   kon`yunktura   va
xo`jalik   rivoji   sur`atlari   ra`gbatlantirilishini   kundalik   boshqarish   vositasi   sifatida
puldan   tezkor   foydalanish   `goyasini   o`zida   aks   ettiradi.Monetarizm   pul   sohasida
bunday  harakatlarni   qoralaydi.   Monetarizm   tarafdorlarining   fikriga  ko`ra,   bunday
siyosat   xo`jalik   ziddiyatlari   va   mutanosibliklari   kuchayishiga   hamda   bozorning
o`z-o`zidan   barqarorlashtiruvchilar   harakatining   qiyinlashuviga   olib   keladi.
Ayirboshlash   tenglamasi   yoki   Fisher   formulasi   -   monetarizmning   asosiy
tenglamasidir:   MV   =   R   x   Q   bu   yerda:   M   -   pul   taklifi;   V   -   daromadlar   doiraviy
aylanmasida pul muomalasi tezligi;R - baholar darajasi, aniqro`gi, ishlab chiqarish
natural hajmi har bir birligining sotiladigan o`rtacha bahosi; Q - ishlab chiqarilgan
tovar   va   xizmatlarning   natural   hajmi.   MV   -   jami   ishlab   chiqarilgan   boyliklarni
sotib   olishga   xaridorlar   xarajatlarining   umumiy   sarfi   bo`lsa,   RQ   esa   ushbu
boyliklarni   sotgan   sotuvchilarning   umumiy   daromadini   bildiradi.Agar   MV   bir
yilda ishlab chiqarilgan tayyor mahsulotlarga sarflangan umumiy xarajatlar bo`lsa,
u holda u nominal SMM (sof milliy mahsulot)ga teng bo`lishi kerak, ya`ni SMM =
R   x   Q   1   .   Shuning   uchun   monetarchilar   pul   massasi   o`sish   ta`sir   sohasini
obligatsiyalar xarid qilish va undan so`ng foiz stavkasini pasaytirish bilan cheklab
qo`yish   o`rniga   pul   taklifining   kengayishi   ham   real,   ham   moliyaviy   aktivlarning
barcha   turlariga,   shuningdek,   ishlab   chiqarishning   joriy   hajmiga   bo`lgan   talabni
oshiradi, deb hisoblaydilar. Demak, M ning ortishi yoki R ning, yoki = ning, yoki
bo`lmasa   biror   nisbatda   ham   R,   ham   =   ning   ortishiga   olib   keladi;   M   ning
kamayishi   esa   teskari   natijani   beradi.   M.   Fridman   ushbu   qoidani   asoslash   uchun
quyidagi  formulani   taklif   qiladi:  P  M  q f  (rd  x re;  P  1 x  t  dP      W  P V  ;  U  )  bu
yerda: real kassa qoldiqlariga bo`lgan talab ( P M ) foiz stavkalari; (rv, re), baholar
o`zgarishi   sur`atlari   (.  P 1  x  dt  dP  )   aktivlar  summasi  (W),  real  daromad  (   P  V  )
hamda   did   va   imtiyozlar   (U)   funktsiyasidir.Fridman   nazariyasiga   muvofiq,   pul
qoldiqlari   boshqa   aktivlar   bilan   taqqoslanadigan   aktiv   sifatida   ko`rib   chiqiladi.
Ushbu   nazariya   oqim   sifatida   emas,   balki   zaxiralar   tariqasida   talqin   qilinadi.   Pul
daromadi  - bu oqimdir  va uni biror vaqt orali`gida aniqlash mumkin.Pulning o`zi
esa zaxiradir, ya`ni muayyan bir vaqtda mavjud biror miqdordir.Zaxirani  orttirish
uchun   kishilar   o`z   xarajatlarini   kamaytiradilar   yoki   o`zlarining   pul   bo`lmagan
aktivlarini   pulga   almashtiradilar.Zaxiralarni   qisqartirish   uchun   esa   ular   aksincha
ish   tutadilar,   Fridman   pulga   bo`lgan   turli   moliyaviy   yangiliklar,   moliyaviy
aktivlarning   daromadliligi   Markaziy   bank   faoliyati   ta`siri   ostida   o`zgarishi
mumkin,   deb   hisoblaydi.Biroq   shunga   qaramasdan   kishilar   baribir   pul   taklifini
nazorat   qiluvchi   sarmoyalarning   barqarorligi   saqlanib   qolgan   davrda   o`z   pul
mabla`glarini yalpi milliy mahsulot (YaMM)ning biror muayyan ulushi darajasida
ushlab turishga harakat qiladilar.Agar pulga bo`lgan talab barqaror miqdor bo`lsa,
3 unda Markaziy bank taklifni barqaror saqlab qolgan holda jami talab ham barqaror
bo`ladi.   Shunday   qilib,   bank   zaxiralarining   o`sish   sur`atlarini   va   pul   taklifini
boshqarish   Markaziy   bankning   muhim   vazifasi   bo`lishi   lozim.Bundan   davlatning
jami   talabni   boshqarish   buyicha   ikki   siyosati,   ya`ni   fiskal   va   kreditpul   siyosatlari
kelib  chiqadi.  Iqtisodiyotni   boshqarishning  monetar   yondashuviga   muvofiq  bozor
mexanizmi kamchiliklarini to``grilash emas, balki uning ishlashi uchun eng yuksak
darajada   barqaror   moliyaviy   sharoitlarni   ta`minlash   muhim   vazifa   hisoblanadi.
Ushbu   maqsadda   pul   birligi   xarid   kuchi   va   valyuta   kursi   barqarorligi   ular   uchun
muhim   jihatlardir.   Shuning   uchun   ular   fiskal   siyosatning   resurslarni   qayta
taqsimlash   va   barqarorlashtirish   vositasi   sifatidagi   ahamiyatiga   kam   e`tibor
beradilar.Ularning   fikricha,   siqib   chiqarish   effekti   sababli   fiskal   siyosat   mutlaqo
yaramaydi. Ular quyidagicha fikr yuritadilar: davlat obligatsiyalar sotibya`ni pulni
aholidan   qarzga   olib,   byudjet   kamomadini   hosil   qiladilar.   Bunda   davlat   fondlar
uchun xususiy biznes bilan raqobatli kurashga kirishadi. Shu tariqa davlat qarzlari
pulga   bo`lgan   talabni   kengaytiradi,   foiz   stavkasini   oshiradi   va,   demak,   ko`p
miqdordagi   xususiy   kapital   mabla`glarni   siqib   chiqaradi,   aks   holda   ular   foydali
bo`lar edi.Demak, monetarchilar fikricha, byudjet kamomadining jami xarajatlarga
bo`lgan   ta`siri   pirovard   natijasini   oldindan   aytib   bo`lmaydi   yoki   u   sezilmaydi.
Agar kamomad yangi pullarni muomalaga chiqarish bilan qoplansa, siqib chiqarish
effekti   sodir   bo`lmasligi   mumkin   va   kamomaddan   so`ng   iqtisodiy   faoliyatning
kengayishi yuz berishi mumkin. Ammo bunday kengayish faqat qo`shimcha pullar
yaratish   tufayligina   amalga   oshadi.Monetarizm   nazariyasiga   muvofiq   iqtisodiy
beqarorlik   aksariyat   hollarda   iqtisodiyotning   ichki   o`zgaruvchanligiga   nisbatan
noto``gri pul-kredit boshqarilishi tufayli yuzaga keladi: birinchidan, o`zgaruvchan
vaqt   laglari   mavjudligi.U   shuni   bildiradiki,   bunda   pul-kredit   ta`siri   bevosita
berilsa-da,   pul   taklifidagi   o`zgarishlar   nominal   SMMga   uzoq   va   noma`lum   vaqt
orali`gidan   so`ng   ta`sir   ko`rsatadi.Shuning   uchun   vaqt   lagining   noma`lum
muddatida,   monstarchilar   fikricha,   iqtisodiyotni   davriy   (tsiklik)   yuksalish   va
pasayishga moslashtirish uchun diskret pul-kredit siyosatidan foydalanish aksincha
samara   berishi   va   davriy   (tsiklik)   tebranishlarni   kuchaytirishi   mumkin.
Ikkinchidan,   Federal   zaxira   tizimi   foiz   stavkasini   barqarorlashtirishga   urinib,
iqtisodiyotni   beqarorlashtirish   va   inflyatsiya   jarayonlarining   kuchayishiga   olib
kelishi   mumkin.Shuning   uchun   monetarchilar   hukmron   pul-kredit   muassasalari
foiz   stavkasini   barqarorlashtirish   o`rniga   pul   taklifi   o`sishi   sur`atlarini
barqarorlashtirishlari   zarur,   degan   xulosaga   keldilar.   Bunga   bo`gliq   holda   M.
Fridman   monetar   qoidalarni   qonun   yo`li   bilan   belgilash   taklifi   bilan   chiqdi,  unga
ko`ra pul taklifi har yili YaMM o`sishi mumkin bo`lgan sur`atda oshishi, ya`ni pul
taklifi   barqaror   ravishda   yiliga   3-5%ga   kengayishi,   lozim.   Demak,   monetarchilar
fikriga   ko`ra,   pul   taklifini   berilgan   sur`atda   doimiy   ravishda   oshirib   borish,
4 xarajatlarni   har   qanday   inflyatsiya   yo`li   bilan   oshirish   mabla`glar   yetishmasligi
tufayli   o`z-o`zidan   yo`qolib   ketadi.Davlatning   inflyatsiyaga   qarshi   siyosati   va
uning   zarurligi   inflyatsiya   iqtisodiy   o`sishni   pasaytirishi   va   ba`zi   hollarda   ishlab
chiqarishni inqiroz sabablaridan biri bo`lishi bilan asoslanadi. Inflyatsiyaga qarshi
siyosat   –   u   yoki   bu   mamlakatda   inflyatsiyani   keltirib   chiqaruvchi   aniq   sabablar,
uning   darajasiga   bo`gliq   holda   yuritiladi.   Inflyatsiyaga   qarshi   kurashishning   turli
usullari   mavjud,   xususan:   1)   nomonetar   usullar   –   iqtisodiy   faollikni   o`sishini,
iqtisodiy   samaradorlikni   o`sishini   soliqlar   orqali   ra`gbatlantirish;   2)   monetar
usullar. Hozirgi davrda G‘arb mamlakatlarida inflyatsiya nisbatan yuqori darajada
emas, yiliga 3,5%-4% orali`gini tashkil etadi.Monetar siyosat vositalarining turlari
Bevosita   vositalar   Bilvosita   vositalar   Foiz   stavkalarini   chegaralash   Ochiq
bozordagi operatsiyalar Maqsadli kreditlar Majburiy zaxiralar Har bir bank uchun
kreditlash miqdorini belgilash Veksellarni qayta hisobga olish mexanizmi  Har bir
bank   uchun   hisobga   olish   me`yorlarini   belgilash   va   boshqalar   Qisqa   muddatli
depozitlar   mexanizmi   Kredit   auktsionlari   Lombard   va   overdraft   mexanizmlari
Valyuta   svoplari   va   bevosita   oldi-sotdi   operatsiyalari.XX   asrning   ohiri   va   o`tgan
asrning boshlarida davlatning ijtimoiy-iqtisodiy vazifalari asosan rivojlangan bozor
iqtisodiyoti   mamlakatlarida   yetarlicha   kegaytirildi,   Davlat   xarajatlari   40-   50%   ga
yetdi,   YaIM   ga   nisbatan   esa   bundanda   ko`proq.   Gap   shundaki,   nafaqat   miqdor
krsatkichlarini,   balki   sifat   o`zgarishlariga   ham   erishildi.   Aholini   muhtoj   qismiga
davlat xarajatlari darajasi oshdi (davlatning ijtimoiy-madaniy xarajatlarini oshishi,
tadbirkorlik   sektoriga   e`tiborning   oshishi   va   b.).   Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan
tartibga solish jarayonida keyns va monetarizm kabi neoklassik kontseptsiyalaridan
zururlari   tanlanib   foydalanmoqda.Ularning   asosida   funktsional   iqtisodiy
tizimlar(FIT)   ko`rinishida   o`z-o`zini   boshqarish   mexanizmining   keng   tizimi
shakllantirilmoqda. FIT – bu iqtisodiyotni tartibga solishning yagona mexanizmida
keynschilik,   monetarizm   va   neoklassik   kontseptsiyalarning   o`ziga   xos
aralashmasidan   iborat.   Bunga   raqobatmuhitini   shakllantirish   tizimi,   milliy
valyutani barqarorligini ta`minlash, ichki narx darajasini qo`llab-quvvatlash, ichki
talabni   ra`gbatlantirish,   tashqi   ta`sirlardan   himoyalashlar   misol   bo`la   oladi.AQSh
misolida,   inflyatsiya   ta`siri   kuchaygan   biror-bir   bozorda   erkin   bozorlar   bo`yicha
federal   komissiya   vaziyatni   taxlil   etadi   va   federal   fond   stavkalarini   va   qayta
moliyalashtirish stavkalarini o`zgartirish bo`yicha federal zaxira tizimiga tavsiyalar
beradi.   FIT   xo`jalik   tarkibiy   qismlarini   samarali   faoliyat   yuritishi   uchun   tanlab
olingan bozorinfratuzilmasi elemantlarini birlashtiradi.Narxlarni davlat tomonidan
tartibga   solinishining   maqsadi   va   asosiy   usullari.   Iqtisodiyot   sohasida   oldimizda
turgan   vazifalar   haqida   gapirganda,   avvalo   keng   qamrovli   iqtisodiy   islohotlar
negizida   quyidagi   maqsadlar   mujassam   ekanini   qayd   etish   lozim:   –   ochiq
iqtisodiyot,   sog‘lom   raqobat,   ishbilarmonlik   va   investitsiya   muhitini   tubdan
5 yaxshilash   uchun   zarur   sharoitlarni   yaratish;   –   iqtisodiyotda   davlat   ishtirokini
kamaytirish,   xususiy   sektorni   jadal   rivojlantirish   orqali   yangi   ish   o‘rinlarini
ko‘paytirish;   –   iqtisodiyotni   modernizatsiya   va   diversifikatsiya   qilish,   mehnat
unumdorligini   oshirish   orqali   yuqori   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlash;   –   “yashirin”
iqtisodiyotga   qarshi   kurashish,   uning   hajmini   keskin   qisqartirish;   –   valyutani
erkinlashtirish siyosatini  izchil davom  ettirish, barqaror  monetar siyosatni  amalga
oshirish;   –   iqtisodiyotni   rivojlantirishga   doir   strategik   vazifalarni   ro‘yobga
chiqarishga   qodir   malakali   kadrlarni   tayyorlash.   Bu   maqsadlarga   erishish   uchun
quyidagi   ustuvor   vazifalarni   amalga   oshirish   talab   etiladi.   Birinchidan,   biz
makroiqtisodiy barqarorlikni va yuqori iqtisodiy o‘sish sur’atlarini ta’minlashimiz
shart.   Avvalo,   inflyasiyani   jilovlamasdan   turib,   makroiqtisodiy   barqarorlikka
erishish   mumkin  emas.   Jahon   tajribasini   puxta   o‘rganib,  xalqaro   ekspertlarni   jalb
etgan   holda,   monetar   siyosatni   takomillashtirish   va   narx-navo   barqarorligini
ta’minlash   konsepsiyasini   ishlab   chiqishimiz   zarur.   O‘tish   davrida   iqtisodiyot
sohasida   statistik   hisobotlarni   to‘g‘ri   yuritish   va   davlatning   iqtisodiy   salohiyatini
aniq   baholash   juda   muhimdir.Shu   orqali   yalpi   ichki   mahsulotni   xolisona
baholashga   erishish   mumkin.Shu   maqsadda,   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   va
Xalqaro   valyuta   fondining   Milliy   hisoblar   tizimini   respublikamizda   2020   yil   1
yanvardan boshlab to‘liq joriy etishimiz lozim. Bozor iqtisodiyoti sharoitida narxni
davlat   tomonidan   tartibga   solish   markazlashgan-rejali   iqtisodiyotdagidan   farqli
o`laroq   keng   qamrovli   xarakter   kasb   etmaydi.   Shu   o`rinda   bozor   iqtisodiyoti
mamlakatlarida   narx   shakllanishi   stixiyali   yuz   beradi   deb   hisoblash   noto``gri
bo`ladi.   Bu   mamlakatlarda   narx   har   doim   davlatning   e`tiborida   bo`lib,   davlat
tomonidan   tartibga   solib   turiladi.   Xususan,   jamiyatning   ijtimoiy   hayoti   bilan
bo`gliq   narxlar   davlatning   diqqat   markazida   bo`ladi.   Davlatning   narx   orqali
tartibga   solishi   –   bu   davlatning   iqtisodiyotga   ta`sir   etishining   asosiy
ko`rinishlaridan   biri   hisoblanadi.   Narxni   davlat   tomonidan   tartibga   solishdan
maqsad:   1)   takror   ishlab   chiqarishning   zaruriy   mutanosibligiga   erishish;   2)
inflyatsiya   sur`atini   pasaytirish;   3)   narx   o`sishi   va   ish   haqlari   o`rtasidagi
mutanosiblikni   ta`minlash;   4)   davlat   korxonalarini   subsidiyalash;   5)   davlat
byudjetiga   zarur   resurslarni   jalb   etish.Davlat   narx   shakllanishiga   bevosita   va
bilvosita ta`sir etadi. Narxni tartibga solishning to``gri va egri usullari farqlanadi.
Ularning   bo`linishi   quyidagicha:   narxni   to``gridan-to``gri   tartibga   solish   usuliga
quyidagilar   taalluqli:   1)   narxni   ma`muriy   o`rnatilish;   2)   narxni   muzlatilish;   3)
narxni   yuqori   darajasini   o`rnatish;   4)   samaradorlik   darajasini   reglamentlash;   5)
davlat   xarajatlarini   tartibga   solish;   6)   amortizatsiya   me`yorini   o`rnatish   va   b.
Davlat   spirtli   maxsulotlarga   monopol   «aktsiz»   narxlarini   va   transport   tariflariga,
xizmatlarga,   aloqaga   boshqa   qator   tovarlarga   narxlarni,   bojxona   tariflarini
belgilaydi.   Davlatning   narxga   ta`sir   etish   shakllaridan   biri   –   bu   davlatning   ishlab
6 chiqarish   xarajatlariga   va   u   orqali   orqali   narxga   ta`sir   etishidir.   Bunga
tezlashtirilgan   amortizatsiya   harajatlari   usulini   misol   qilib   keltirish   mumkin.
Davlat narx shakllanishiga, ishlab chiqaruvchiga yoki haridorga davlat tomonidan
maxsus   qo`shimcha   to`lab   berish   yo`li   bilan   narxlarni   pasaytirishi   nazarda
tutiluvchi   narx   subsidiyasi   orqali   ham   ta`sir   ko`rsatadi.   Narxni   tartibga   solishda
davlatning   qat`iy   o`rnatgan   narxlari,   davlat   tomonidan   buyurtma   qilingan   ishlab
chiqaruvchilar   maxsulotiga   narxlar   muxim   o`rinni   egallaydi.   Qishloq   xo`jaligi
maxsulotlari ishlab chiqarishni narx, dotatsiya va subsidiya orqali tartibga solishda
davlatning   roli   juda   yuqoridir.   Davlat   narx   darajasi   va   narx   barqarorligi
mutanosibligini   qo`llab-quvvatlaydi.   Barcha   rivojlangan   mamlakatlarda   bozor
tebranishini   yumshatish   maqsadida   davlat   tomonidan   anchagina   resurslar   agrar
sohaga   yo`naltiriladi.   Narxlar,   qo`shimcha   to`lovlar   orqali   maxsulot   ishlab
chiqaruvchilarni   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarishlarini   amalga   oshirishlari
darajasida   davlat   fermerlik   narxlarini   qo`llab   quvvatlaydi.   Shu   yo`l   bilan   qishloq
xo`jaligi   maxsulotlari   ishlab   chiqarish   tarkibi   va   xajmi   tartibga   solinadi.   Barcha
`garb   mamlakatlarida   narxlarni   davlat   tomonidan   tartibga   solish   tizimi   juda   ham
bir-biriga   yaqin.   Bu   qishloq   xo`jaligi   maxsulotlarining   alohida   turlariga   narxlarni
tebranishining   yuqori   va   quyi   chegaralarini   o`rnatish   hisoblanadi.   Evropa
hamkorlik   mamlakatlarida   umumiy   qishloq   xo`jaligi   siyosati   yuritiladi.   Bu
siyosatning dastagi bo`lib, ichki va import narxlari o`rtasidagi farqlarni qoplovchi
bojxona   bojlari   va   kompensatsion   to`lovlar   shuningdek,   qishloq   xo`jaligi
maxsulotlarini   eksport   qiluvchilarga   maxsulotlarini   yevropadan   jahon   bozorlariga
nisbatan past narxlarda olib chiqish imkoniyatini beruvchi kompensatsion to`lovlar
hisoblanadi.   Bunday   tizim   nafaqat   yevropa   qishloq   xo`jaligi   salohiyatini   saqlab
qolish, qishloq xo`jaligida ilmiy-texnika inqilobini amalga oshirish, balki, G‘arbiy
yevropani   yirik   maxsulot   eksportchisiga   aylantirish   imkonini   beradi.   yevropa
hamkorlik   mamlakatlarida   qishloq   xo`jaligi   va   qora   metallurgiya
sohasida(narxlarni   15%   gacha   qamrab   oladi)   narxlarni   milliy   tartibga   solish
xususiyatlari   mavjud.Qishloq   xo`jaligi   maxsulotlari   narxlari   bo`yicha   qarorni
yevropa   hamkorligining   vazirlar   Kengashi   qabul   qiladi,   biroq   qora   metallurgiya
maxsulotlari   narxlari   esa   bazis   narxlari   orqali   o`rnatiladi.Ba`zi   davlatlarda   narxni
tartibga   solish   tajribalari.AQSh   da   10-15%   narxlar   davlat   tomonidan   tartibga
solinadi.Davlat   tomonidan   narxlarni   tartibga   solish   ishlab   chiqarish   xarajatlarini
subsidiyalash   vositasida   hamda   ishlab   chiqaruvchilarga   sotish   narxlarini
kafolatlash   yordamida   ham   amalga   oshiriladi.AQSh   da  bozor   narxi   kafolatlangan
quyi chegaradan tushib ketgan taqdirda davlat byudjetidan ishlab chiqaruvchilarga
subsidiyalar   ajratiladi.Maxsus   hukumat   tashkiloti   kafolatlangan   narx   bo`yicha
fermerlardan   kafillikka   qishloq   xo`jaligi   maxsulotlarini   qabul   qiladi.Agar
kafillikka olingan muddat davomida (odatda bir yil) bozordagi narx kafolatlangan
7 narxdan   qo`tarilsa,   u   holda   fermer   o`z   maxsulotini   qaytib   sotib   olib,   uni   bozorda
sotishi mumkin bo`ladi. Agar bozor narxi kafolatlangan narxdan pastligicha qolsa,
tovar fermerlar tomonidan qaytib sotib olinmaydi va korporatsiya mulkiga o`tadi.
AQSh   da   10-15   yil   mobayinida   mamlakat   ichida   shakarning   chakana   narxi   juda
qat`iy   tarzda   kuzatib   borildi.   Bir   kilogramm   shakar   1   dollardan   oshishi   mumkin
emas.Narxni   makroiqtisodiy   barqaror   bo`lishi   uchun   subsidiya   kiritildi.
Yaponiyada   narxlarni   tartibga   solish   uchun   hukumatning   maxsus   narx   byurosi
mavjud.Byuro   vazirliklarni   minimal   narxlar   bo`yicha   bergan   takliflariga   hulosa
beradi.Frantsiyada   qishloq   xo`jaligi   maxsulotlari,   gaz,   elektr   energiyasi,   transport
xizmatlari   narxlari   to``gridanto``gri   tartibga   solinadi.   Shvetsariyada   narxlarni
nazorat qilish bo`yicha federal muassasa mavjud. Narxlar asosan davlat tomonidan
moliyalashtiriladigan   tarmoqlarda,   xususan   qishloq   xo`jaligi,   tarnsport,   ta`lim,
so`gliqni   saqlash   sohalarida   tartibga   solinadi.Rossiya   Federatsiyasida   narxni
tartibga   solishda   qat`iy   narxlarni(tariflar)   kiritish,   yuqori   samaradorlik   darajasini,
narxni o`zgarish koeffitsentini, savdo, savdo-ta`minot va sotuv narxlarining yuqori
darajasini   o`rnatish   va   deklaratsiya   narxlarini   o`rnatish   usullari   qo`llaniladi.
O`zbekiston   Respublikasida   davlat   buyurtmasi   asosida   paxta   xom   ashyosiga   va
bu`gdoyga   (yalpi   xosilning   ma`lum   qismiga,   masalan,   paxta   xom   ashyosini   50%
davlat   buyurtma   narxi   bo`yicha   bozordan   arzon   narxda   sotib   olinadi)   narxning
yuqori  chegarasi  o`rnatiladi. Qishloq xo`jaligi maxsulotlari  esa qo`shilgan qiymat
soli`giga tortilmaydi. Narxni tartibga solish tizimi qishloq xo`jaligida barqarorlikka
erishishga   qaratilgan.Bu   sohadagi   narx   kichik   farq   bilan   tebranadi.   G‘arb
mamlakatlarida davlat qishloq xo`jaligiga anchagina mabla`g sarflaydi. Ta`kidlash
joyizki, qishloq xo`jaligidan byudjetga tushadigan mabla`g, shu sohaga qilinadigan
xarajatdan bir necha bor kamni tashkil etadi. YEIRXT ning 25 ta mamlakatlarida,
ko`proq   rivojlangan   G‘arb   mamlakatlarida   qishloq   xo`jaligiga   byudjetdan
ajratilgan mabla`glar shu tarmoqdan byudjetga tushadigan mabla`gdan 9 marotaba
ko`pni, agar narx subsidiyasini ham qo`shadigan bo`lsak 18 barobar ko`pni tashkil
etadi.   Umuman   YEIRXT   mamlakatlari   bo`yicha,   1994   yilda   byudjetdan   va   narx
orqali   qishloq   xo`jaligiga   ajratiladigan   mabla`g   qishloq   xo`jaligida   band   bo`lgan
bir kishiga 16342 dollarni, shu jumladan, AQSh da 39957 dollarni tashkil etadi. Bu
mamlakatlarda   subsidiyalar   va   maxsulot   narxiga   qo`shimcha   to`lovlar   ulushini
hisobga   olsak   u   holda:   bu`gdoy   narxida   –   48%,   guruchda   –   86%,   dehqonchilik
maxsulotlarida  –  50%,  chorvachilik  maxsulotlarida   –  43  %  ni  tashkil  etadi.Tovar
va   xizmatlarni   sifatiga   bo`gliq   bo`lmagan   holda   narxning   oshishi   bevosita
inflyatsiyani   yuzaga   keltiradi.   Inflyatsiya   pul   birligini   qadrsizlantiradi   va   xarid
qobiliyatini   pasaytiradi.   Ishlab   chiqarishdagi   nomutanosiblik,   avvalo,   pul
massasining tovar va xizmatlar massasiga mutanosib emasligi inflyatsiyani keltirib
chiqaruvchi sabab hisoblanadi va u tovar va xizmatlar bilan ta`minlanmagan pulni
8 chiqarilishi   bilan   bo`gliqdir.   Inflyatsiya   darajasi   joriy   davr   narxlarida   baholangan
tovar va xizmatlar yi`gindisini o`tgan davr narxlaridagi bahosiga nisbatan foizlarda
aniqlanadi.   Inflyatsiya   jamiyatni   barqaror   rivojlanishini   izdan   chiqaradi,   ko`zda
tutilmagan   taqsimlash   jarayonlarini,   kapitalni   qayta   taqsimlashni,   bankdagi
jam`garmalarining   qadrsizlanishi   va   boshqa   muammolarni   keltirib   chiqaradi.
Davlatning   inflyatsiyaga   qarshi   siyosati   va   uning   zarurligi   inflyatsiya   iqtisodiy
o`sishni   pasaytirishi   va   ba`zi   hollarda   ishlab   chiqarishni   inqiroz   sabablaridan   biri
bo`lishi   bilan   asoslanadi.   Inflyatsiyaga   qarshi   siyosat   –   u   yoki   bu   mamlakatda
inflyatsiyani   keltirib   chiqaruvchi   aniq   sabablar,   uning   darajasiga   bo`gliq   holda
yuritiladi.   Inflyatsiyaga   qarshi   kurashishning   turli   usullari   mavjud,   xususan:   1)
nomonetar usullar – iqtisodiy faollikni o`sishini, iqtisodiy samaradorlikni o`sishini
soliqlar   orqali   ra`gbatlantirish2)   monetar   usullar.   Hozirgi   davrda   G‘arb
mamlakatlarida   inflyatsiya   nisbatan   yuqori   darajada   emas,   yiliga   3,5%-4%
orali`gini   tashkil   etadi.   Markazlashgan-rejali   iqtisodiyotdan   bozor   iqtisodiyotiga
o`tish   davrida   MDH   mamlakatlarida   inflyatsiya   o`ziga   xos   xususiyatlariga   ega
bo`ladi. 1991-1995 yillarda inflyatsiya yuqori darajaligi bilan xarakterlanadi. 1996-
2003   yillarda   esa   inflyatsiya   darajasining   pasayishi   va   barqarorligi   bilan
xarakterlanadi.2022   yilda   inflyatsiya   darajasi   15,5%   da   kuzatilmoqda,   bu
ko’rsatkichlar 2020 yida 12,6%, 2021 yilda esa 9,9% bo’lishi prognoz qilinmoqda.
Buni   YaIM   deflyator   ko`rsatkichida   ham   ko`rish   mumkin,   O`zbekiston
Respublikasida   1993   yilda   u   1170%   ni,   2002   yilda   152,7%   ni,   2004   yilda   esa
104,7% ni tashkil  etdi.2018 yilda 326,9% ni, 2022 yilda 424,1% ni tashkil  etishi,
2020   yilda   524,1%   ni,   2021   yilda   637,9%   bo’lishi   prognoz   qilinmoqda.
O`zbekiston   Respublikasining   inflyatsiyaga   qarshi   siyosatida   1994   yilda   milliy
valyutaning   joriy   etilishidan   keyingi   davr   muhim   bosqichi   bo`ldi.   Inflyatsiyaga
qarshi   siyosat   –   iqtisodiyotni   barqarorlashtirish   vositalaridan   biri   bo`lib,   1996
yildan iqtisodiy o`sish davri bosqichiga o`tildi. Milliy valyutani mustaxkamlash –
O`zbekiston   Respublikasi   iqtisodiy   siyosatining   ustuvor   yo`nalishlaridan   biridir.
O`zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimovning   «O`zbekiston
iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirish   yo`lida»   kitobida   «Valyutaning
mustaxkamligi   –   iqtisodiy   islohotlar   yangi   bosqichining   asosiy   muammosi»
paragrafida   ta`kidlanganidek   milliy   valyuta   iqtisodiy   barqarorlikning,   korxona   va
tarmoqlarni   moliyaviy   holatini   mustaxkamlashning   qudratli   omili,   respublika
iste`mol   bozorini   va   aholini   ijtimoiy   himoyalashning   omili   ekanligi   ma`lum
bo`ldi.Yuqoridagilardan   xulosa   qilish   mumkinki,   pul-kredit   siyosatini   amalga
oshirishda   bilvosita   vositalar   ixtiyoriy   ravishda   qo`llanilishi   va   sonining   ko`pligi
jihatidan   bozor   iqtisodiyoti   talablariga   to`liq   javob   berishi   bilan   bevosita
vositalarga   nisbatan   afzalligi   yaqqol   ko`rinmoqda.   Shu   bois   hozirgi   paytda
jahonning   eng   taraqqiy   etgan   davlatlarida   ham   pul-kredit   siyosatining   bilvosita
9 vositalarini   takomillashtirish   jarayonlari   davom   etmoqda.   So`nggi   yillarda
mamlakatimizda monetar siyosat sohasida ham bir qator ijobiy natijalarga erishildi.
Xususan,   investitsiya   loyihalari   va   davlat   byudjeti   taqchilligini   Markaziy   bank
kreditlari   hisobidan   moliyalashtirish   amaliyotiga   chek   qo`yildi.   Bu   esa   Markaziy
bank mustaqilligini oshirdi. Tijorat banklarining bo`sh pul mabla`glarini Markaziy
bankning   depozit   sertifikatlariga   va   maxsus   depozitlariga   jalb   qilish   bo`yicha
operatsiyalar   muntazam   ravishda   o`tkazib   borilmoqda.   Markaziy   bankning
obligatsiyalari   muomalaga   chiqarildi,   muomaladagi   ortiqcha   likvidlilikni
kamaytirishning   bozor   mexanizmlari   yaratildi,   inflyatsiya   va   foiz   stavkalari
sezilarli darajada pasaytirildi. Amaldagi mavjud almashuv kurslari birxillashtirilib,
milliy   valyutaning   barqarorligi   ta`minlandi.   Aholining   banklardagi   omonatlari
miqdori   sezilarli   darajada   o`sdi.   2003   yilda   Xalqaro   joriy   operatsiyalar   bo`yicha
milliy   valyutaning   konvertatsiya   qilinishi   ta`minlanib,   XVFning   VIII   moddasi
talablariga   zid   keluvchi   barcha   cheklovlar   olib   tashlandi.   Umuman,   2003   yilda
amalga   oshirilgan   qat`iy   monetar   siyosat   milliy   valyuta   barqarorligini
ta`minlashga,   inflyatsiya   darajasi   va   foiz   stavkalarini   yanada   pasaytirishga,   pul
bozorini   rivojlantirish,   valyuta   bozorini   erkinlashtirishga   hamda   pul
mabla`glarining   bankdan   tashqari   muomalasini   qisqartirishga   yo`naltirildi.   O`z
navbatida, 2003 yilda depozit operatsiyalari pul taklifi va bank tizimi likvidliligini
tartibga solishda eng ko`p qo`llanilgan vosita bo`ldi. O`zbekistonda bank tizimini
rivojlantirish   va   mustahkamlash,   banklarning   kapitallashuv   darajasi,   likvidligi,
ya`ni   to`lov  qobiliyatini  oshirish  uchun  oldindan  chora-tadbirlar  amalga  oshirildi.
O`zbekiston   Respublikasi   hukumati   tomonidan   2009-2012   yillarga   mo`ljallab
qabul   qilingan   Inqirozga   qarshi   choralar   dasturi   doirasida   moliya-bank   tizimini
mustahkamlash bo`yicha talay ishlar amalga oshirildi. Oqibatda, so`nggi ikki yilda
tijorat   banklarining   umumiy   kapitali   2   barobarko`paydi.   2009   yilning   o`zida
yetakchi   banklarning   nizom   jam`garmalarini   oshirish   uchun   qo`shimcha   ravishda
500   milliard   so`mdan   ortiq   davlat   mabla`glari   ajratildi.   Banklarimiz   kapitalining
yetarlilik   darajasi   23   foizdan   oshadi.   Mamlakatimizda28   ta   tijorat   banki   “Fitch
Reytings”,   “Mudis”   va   “Standartend   Purs”   kabi   yetakchi   xalqaro   reyting
kompaniyalarning   “barqaror”   degan   yuqori   reyting   bahosini   olishga   muvaffaq
bo`ldi.   Umuman,   davlat   bank-moliya   tizimining   barqarorligini   oshirish   tijorat
banklarini   yirik   investitsiya   institutlariga   aylantirish   orqali   iqtisodiyotni   barqaror
va   mutanosib   rivojlanishi   uchun   mustahkam   shart-sharoit   yaratadi.   Asosiy
tushuncha   va   atamalar   Pul,   pulning   vazifalari,   muomala   uchun   zarur   bo`lgan   pul
miqdori,   pul   muomalasi,   pul   emissiyasi,   kredit,   kreditning   turlari,   bank
krediti.bank,Markaziy   bank,   tijorat   banki,   bank   turlari,   monetar   siyosat,   monetar
vositalar,   xalqaro   kredit.   Klassik   siyosiy   iqtisod   namoyondalari   bozorning   o`zi
umumiqtisodiy muvozanatni  ta`minlaydi, bu o`rinda davlatning aralashuvini shart
10 emas deb hisoblaydilar.Ularning kontseptsiyasiga ko`ra umumiqtisodiy muvozanat
asosida   J.B.Seyning   «bozor   qonuni»   yotadiga,   unga   ko`ra   taklif   etilgan   tovar
o`zida   talabni   yuzaga   keltiradi,   ya`ni   ma`lum   xajmda   ishlab   chiqarilgan   tovarlar
avtomatik tarzda yaratilgan tovarlar qiymatiga mos daromadni keltiradi, faqatgina
ishlab   chiqarilgan   tovarlarni   sotish   lozim   bo`ladi.   Bu   qonun   noaniq   bo`lgan
taklifdan,   ya`ni   tovarlarni   sotishdan   olingan   barcha   daromadlar,   albatda   boshqa
tovarlarni   sotib   olishga   sarflashdan   kelib   chiqadi.   Agar   daromadning   bir   qismi
tovarlarni   sotib   olishga   sarf   etilmasachi,   u   holda   ja`mi   taklif   va   ja`mi   talab
o`rtasidagi   muvozanatni   buzilishiga   olib   keladi.   Sey   qonuni   qo`shimchalari
yuqoridagi   muammoni   xal   etish   uchun   quyidagilarni   taklif   etadi:   ushbu
muvozanatni  foiz  stavkalari,  ish  haqlarini  o`zgarishi   va  narx  darajasini  o`zgarishi
orqali o`zini-o`zi tartibga soladi. Klassik siyosiy iqtisodchilarning fikriga ko`ra bu
ko`rsatkichlarning   moslashuvchanligi   bozorda   talab   va   taklif   muvozanatini
ta`minlaydi va shu yo`l bilan bozor mexanizmi milliy iqtisodiyot darajasida yuzaga
keladigan   nomuvofiqlikni   bartaraf   etadi.   Davlat   aralashuvi   kerak   bo`lmay   qoladi.
20 yillarning oxiri va 30 yillarning boshida XX asrlik kapitalistik iqtisodiyot kuchli
va   uzoq   muddatli   makroiqtisodiy   tengsizlik   bilan   to`qnashdi   (inqiroz   1929-1933
y.). 100 yil muqaddam shakllangan Klassik siyosiy iqtisod XX asrning 30 yillarida
bo`lgan   inqiroz   jarayonlarini   tushuntirib   berishga   ojizlik   qildi.   Dj.   Keyns   ushbu
holatni yoritishga xarakat qildi. Keynsning fikricha ja`mi talab (xarajat) 4 qismdan
tashkil   topadi:   1.   Shaxsiy   iste`mol   2.   Investitsiya   iste`moli   (xususiy   va   davlat
investitsiyasi)   3.   Davlat   xarajatlari   4.   Sof   eksport   Keynsning   makroiqtisodiy
muvozanat   nazariyasi   jam`garish   va   investitsiya   tengligidan   kelib   chiqadi.
Jam`garish   deyilganda   shaxsiy   iste`moldagi   daromad   va   xarajat   o`rtasidagi   farq
tushuniladi.   Investitsiya   –   bu   asosiy   va   aylanma   kapitalni   o`sishiga   qo`yiladigan
kapital   qo`yilmadir.   Jam`garish   investitsiyaning   manbai   hisoblanadi.   Bu   yerda
butun   iqtisodiyot   darajasidagi   investitsiya   nazarda   tutilib,   moliyaviy   aktivlar
hisobga   olinmaydi.   Jam`garish   investitsiya   bilan   mos   tushmasligi   mumkin.   Gap
shundaki   jam`garish   bir   iqtisodiy   agent   tomonidan   amalga   oshirilsa,   investitsiya
boshqa   bir   agent   tomonidan   amalga   oshirilishi   mumkin.Misol   uchun   aholining
jam`garmalari   bo`yicha.Agar   jam`garish   investitsiyadan   ko`p   bo`lsa,   u   holda
maxsulotning   bir   qismi   iste`mol   etilmayotganini   bildiradi,   tovar-xom   ashyo
zaxirasi   oshishiga   olib   keladi.   Talabning   qisqarishi   ishlab   chiqaruvchilarni
maxsulot   xajmini   qisqartirishlariga  majbur   etadi.Agar   jam`garaish   investitsiyadan
kam   bo`lsa,   uholda   teskari   jarayon   kuzatiladi.   Klassik   muvozanat   modelidan
Keyns   modelining   farqi   quyidagilarni   ma`lum   qiladi:   1.   Klassik   modelida   bank
protsenti   va   narx   egiluvchanligi   holatidan   sezilarli   darajadagi   o`zoq   muddatli
ishsizlikni   namoyon   bo`lishi   mumkin   emas.Keyns   modelida   jam`garish   va
investitsilar tengligiga asoslanadi, bu esa to`liq bo`lmagan ishsizlik sharoitida ham
11 amal   qiladi.   2.   Klassik   model   egiluvchan   narx   mexanizmi   mavjudligini   nazarda
tutadi.   Keyns   bu   xulosani   rad   etdi.   O`z   maxsulotiga   talabni   pasayishiga   duch
kelgan tadbirkorlar maxsulot narxni pasaytirmasdan ishlab chiqarishni qisqartiradi
va   ishchilarni   bo`shatadi,   bu   esa   ishsizlikni   keltirib   chiqaradi.   Bu   holatda   bozor
mexanizmidagi ko`rinmas qo`l bir meyordagi bandlikni ta`minlay olmaydi. Keyns
bozor   mexanizmi   bilan   davlat   tomonidan   talabni   tartibga   solish   asosidagi
mexanizmlarining   bo`glangan   modelni   ishlab   chiqdi.   J.B.Seyning   «taklif   o`z-
o`zidan talabni yuzaga keltiradi» qonunini tanqid qilgan holda, Keyns meyondagi
rivojlanishni   ta`minlash   uchun  talabni   ra`gbatlantirish   zarur   deb  hisoblaydi,   ya`ni
shaxsiy   iste`mol   va   investitsiyani.XX   asrning   70   yillardagi   rivojlangan
mamlakatlardagi   ishlab   chiqarishning   pasayishi   Keynis   kontseptsiyasini   tanqid
qilishga   imkon   yaratdi   va   klassik   kontseptsiya   asosida   takomillashtirilgan
neoklassik   kontseptsiya   yuzaga   keldi.   Keyns   nazariyasi   inflyatsiyani
ra`gbatlantirmasdan qanday qilib ishlab chiqarishni o`sishiga erishish va bandlikni
ta`minlash   mumkin   degan   savollarga   javob   bera   olmadi.   Talabni   ra`gbatlantirish
samara   bermadi,   inflyatsiya   kuchaydi.   Iqtisodiy   nazariyada   neoklassiy   yo`nalishi
kontseptsiyasi   vujudga   keldi,   aynan:   monetarizm,   iqtisodiy   taklif   nazariyasi   va
ratsional   kutish   nazariyasi.   Takror   ishlab   chiqarishda   talabning   ta`siri
kontseptsiyasiga qarama-qarshi kontseptsiya, taklifga bilvosita ta`sir etish usulidan
foydalanish kontseptsiyasi  vujudga keldi. Taklif iqtisodi tarafdorlari quyidagilarni
zarur   deb   hisoblaydi:   -   Klassik   jam`garish   mexanizmining   qayta   tashkil   etish;   -
Bozor   mexanizmining   qayta   vujudga   keltirish,   xususiy   tadbirkorlikka   erkinlik
berish.   Taklif   iqtisodi   tarafdorlari   jam`garishni   ra`gbatlantiruvchi   bo`lib   yuqori
soliq va inflyatsiya bo`lishi lozim deb hisoblaydi.Ular kontseptsiyasining asosiylari
quyidagilar:   -   Tadbirkorlarga   soliq   imtiyozlarini   taklif   etish,   soliq   islohotlarini
o`tkazishni   talab   etish;   -   Inflyatsiyaga   qarshi   tadbirlarning   mavjud   bo`lishi.
Ratsional kutish kontseptsiyasi tarafdorlari iqtisodiy agentlar iqtisodiy jarayonlarni
mustaqil bashorat qilishda mavjud ma`lumotlardan foydalanadi va optimal qarorlar
qabul qiladi deb hisoblashadi. Ushbu kontseptsiya tarafdorlari har qanday iqtisodiy
siyosat (keynscha, monetar) samarasiz deb bilishadi. Pul va pul muomalasi, pulga
bo`lgan   talab   va   pul   taklifi.Davlatning   pul   muomalasini   tartibga   solishi.   Pul
emissiyasi   va   uni   nazorat   qilish.Kredit   va   bank   tizimining   bozor   iqtisodiyotidagi
vazifalari.Davlatning   monetarsiyosati   va   uning   iqtisodiyotni   tartibga   solishdagi
ahamiyati.Pulkredit   siyosati   vositalarining   iqtisodiyotni   tartibga   solishdagi   roli.
O`zbekistonning   kredit   tizimi.O`zbekistonning   bank   tizimi   va   uning   rivojlanish
bosqichlari. Iqtisodiyotni, biznes va xususiy tadbirkorlikni kreditlash va moliyaviy
qo`llab-quvvatlash.Rivojlangan   mamlakatlardaiqtisodiyotni   pul-kredit   vositalari
orqali tartiblash muammolari. Jahon moliyaviy –inqirozining yuz berish sabablari.
O`zbekistonda   jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozning   salbiy   oqibatlarini
12 yumshatishda   banktizimining   roli.   Jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozihamon
davom etayotgan sharoitda O`zbekistonda bank tizimini yanada mustahkamlash va
rivojlantirish   yo`llari.Pul-kredit   tizimini   tartibga   solishni   yanada   takomilashtirish
yo`nalishlariJamiyat ijtimoiy sohasi, uning tarkibi va jamiyat rivojlanishidagi roli.
Ijtimoiy (sotsial) siyosat tushunchalarining mazmuni. Ijtimoiy yo`naltirilgan bozor
iqtisodiyoti   va   ijtimoiy   siyosat   tushunchalarining   o`zaro   bo`gliqligi.   “Sotsial
davlat”   tushunchasining   mazmuni.Ijtimoiy   siyosatni   amalga   oshirishning   asosiy
chora-tadbirlari.   Aholi   turmush   darajasini   oshirish   samarali   ijtimoiy   siyosatning
maqsadi   ekanligi.   Ijtimoiy   sohada   davlat   boshqaruvining   shakllari   va   vositalari.
O`zbekistonda davlatning bandlik siyosati va aholini ish bilan ta`minlash yo`llari.
Daromadlar   siyosati   va   aholi   turmush   darajasini   o`stirish.Kam   ta`minlangan
aholini  ijtimoiy himoyalash.O`zbekistonda  kuchli  ijtimoiy siyosat  mexanizmining
va   kam   ta`minlangan   aholini   ijtimoiy   himoyalash   tiziminingshakllanishiva
rivojlanishi.Davlatning   ta`lim,   so`gliqni   saqlash,   madaniyat   va   sport   sohalaridagi
siyosatining   maqsadlari   va   ularni   amalga   oshirishning   yo`nalishlari.   Jahon
moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi   sharoitida   O`zbekistonda   aholini   ijtimoiy   qullab-
quvvatlash   va   turmush   darajasini   oshirishning   ustuvor   yo`nalishlariIqtisodiy
xavfsizlikning   mohiyati   va   uni   ta`minlashning   ahamiyati.Iqtisodiy   xavfsizlikning
namoyon   bo`lish   shakllari.   Mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligi   ko`rsatkichlari
indikatorlari.Davlat   tomonidan   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta`minlash   maqsadlari
vazifalari.Iqtisodiy   xavfsizlikni   ta`minlashning   ustuvor   yo`nalishlari.
O`zbekistonda   ichki   ijtimoiy-iqtisodiy   xavfsizlikni   ta`minlashda   erishilgan
natijalar   istiqbol   yo`nalishlar.   Mamlakatimizda   jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqiroz
sharoitida   tashqi   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta`minlash   xalqaro   iqtisodiy   va   moliyaviy
tashkilotlar,   uyushmalar   faoliyatida   ishtiroki   bilan   bo`gliq   iqtisodiy   xavfsizlikni
ta`minlash   yo`llari.Mamlakatning   iqtisodiy   raqobatbardoshligi   va   iqtisodiy
xavfsizligini ta`minlashning uzviy bo`gliqligi.Makroiqtisodiy muvozanat va uning
bozor   iqtisodiyotida   namoyon   bo`lish   shakllari.Davlatning   makroiqtisodiy
barqarorlashtirish siyosati. Iqtisodiy tsikl va inqirozlarning kelib chiqish sabablari.
Iqtisodiy   inqirozlarning   turlari.   Global   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozining   kelib
chiqish   sabablari.Jahon   moliyaviy   inqirozi   sharoitida   O`zbekistonda
makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta`minlashda   davlat   siyosatining   ustuvor
yo`nalishlari.Islohotlarni   chuqurlashtirish,   mamlakatimizni   yangilash   va
modernizatsiya   qilish,   inqirozga   qarshi   choralar   dasturining   bajarilishi   hamda
makroiqtisodiy   muvozanatni   ta`minlanishi.   Hozirgi   davrda   global   moliyaviy-
iqtisodiy   inqirozning   hamon   davom   etishi   sabablari   va   uning   rivojlangan
mamlakatlar   iqtisodiyotiga   salbiy   ta`sir   etishitendentsiyalari.   Jahon   moliyaviy-
iqtisodiy   inqirozining   O`zbekiston   iqtisodiyotiga   salbiy   ta`sirini   yumshatishga
imkon   bergan   omillar.O`zbekistonning   inqirozga   qarshi   choralar   dasturining
13 maqsadi,   yo`nalishlari   va   amalga   oshirilishi.   Global   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi
davom   etishi   sharoitida   O`zbekiston   iqtisodiyotini   barqarorva   mutanosib
rivojlantirish   istiqbolyo`nalishlari.Iqtisodiyotning   tarkibiy   tuzilishi.Iqtisodiyot
tarkibiy tuzilishidagi siljish va o`zgarishlar,ularni belgilab beruvchi omillar.Davlat
tarkibiy   siyosatining   mazmuni,   zarurligi   va   ijtimoiy-iqtisodiy   ahamiyati.   Tarkibiy
siyosatning   maqsadi,   printsiplari   va   yo`nalishlari.   O`zbekistonda   iqtisodiyot
tarkibiy   tuzilishini   o`zgartirishning   zarurligi.   O`zbekistonda   davlatning   tarkibiy
siyosatining   o`ziga   xos   xususiyatlari.   Chuqur   tarkibiy   o`zgarishlarni   va
iqtisodiyotni   diversifikatsiya   qilishni   amalga   oshirishning   asosiy   bosqichlari   va
yo`nalishlari.   Investitsiyalar   va   investitsion   faoliyat.   Investitsiya   siyosatining
mazmuni   va   uning   davlat   iqtisodiy   siyosatidagi   o`rni.   Investitsiyasohasidagi
davlatning   uzoq   muddatli   strategiyasi   va   uning   ustuvor   jihatlari.O`zbekistonda
davlat   investitsion   siyosatining   maqsadlari   va   asosiy   yo`nalishlari.   To``gridan-
to``gri   xorijiy   investitsiyalarni   milliy   iqtisodiyotga   jalb   etishni
ra`gbatlantirish.Investitsion   faoliyatni   davlat   tomonidan   qo`llab-quvvatlash
mexanizmini   takomillashtirish   masalalari.   Aholi   jam`garmalarini   va
korxonalarning   o`z   mabla`glarini   investitsiya   jarayonlariga   jalb   etishni
ra`gbatlantirish   yo`llari.   Davlat   agrar   siyosatining   mohiyati   va   maqsadi.Qishloq
xo`jaligi   sohasiga   davlat   aralashuvining   zarurligi   va   ijtimoiy-iqtisodiy   ahamiyati.
Qishloq   xo`jaligi   ishlab   chiqarish   tarkibini   tubdan   o`zgartirish   zarurati.   Qishloq
xo`jaligi mahsulotlariga davlat buyurtmasi. Fermerlikni rivojlantirishda davlatning
roli.   Qishloq   xo`jaligi   rivojlanishini   davlat   tomonidan   qo`llabquvvatlashning
asosiy   yo`nalishlari.   O`zbekistonda   agrar   sohada   olib   borilayotgan   islohotlarning
o`ziga xos xususiyatlari. Agrar sohadagi mulkiy, moliya, narx sohalaridagi hamda
yer   va   suv   islohotlari.   Bozor   iqtisodiyotiga   xos   agrar-iqtisodiy   munosabatlarning
shakllanishi   va   rivojlanishi.   Agrar   sohada   Xususiy   tarmoq   va   tadbirkorlikning
milliy   iqtisodiyotda   tutgan   o`rni   hamda   ijtimoiy-iqtisodiy   ahamiyati.   Biznes   va
tadbirkorlikni   qo`llab-quvvatlashda   davlatning   mikroiqtisodiy   siyosati.   Davlat
mikroiqtisodiy   siyosatining   asosiy   yo`nalishlari.   Davlatning   xususiy   tarmoq   va
tadbirkorlik   faoliyatini   tartibga   solishining   usul   va   vositalari.   Davlat   tomonidan
ishbilarmonlik-biznes uchun amaliy qulay sharoit va muhitning tu`gdirib berilishi.
O`zbekistonda kichik biznes va xususiy tadbirkorlik rivojlanishini  ra`gbatlantirish
va   qo`llab-quvvatlash   tizimi.Tadbirkorlik   sub`ektlari   huquqlarining   ustuvorligi
haqidagi   printsipning   joriy   etilishi.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik
rivojlanishini   ra`gbatlantirish   uchun   berilgan   imtiyoz   va
preferentsiyalar.O`zbekistonda   tadbirkorlik   faoliyati   erkinligining   kafolatlari   va
ularni   himoya   qilishda   davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   organlarining   vazifalari.
O`zbekiston   iqtisodiyotida   xususiy   sektorning   ulushi   va   ahamiyatini   tubdan
oshirish   chora-tadbirlari.   Xususiy   mulk   va   sektorning   ustuvorligini   amalda
14 ta`minlash,   uni   qo`llabquvvatlash   va   dahlsizligini   kafolatlashning   istiqbol
yo`nalishlari.xo`jalik   yuritish   shakllari.   O`zbekistonda   fermer   va   dehqon
xo`jaliklari   faoliyatini   davlat   tomonidan   qo`llab-quvatlash   yo`nalishlari.
Agrosanoat   majmuasi   va   uni   rivojlantirish   yo`nalishlari.   Mintaqaviy   iqtisodiyot.
Davlat   mintaqaviy   siyosatining   mohiyati,   printsiplari   va   maqsadlari.   Iqtisodiy
hududlarni   kompleks   rivojlantirish.   Hududlarning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish
darajalaridagi   farqlar   va   ularni   tenglashtirish   muammolari.   Hududlararo   mehnat
taqsimotini   oqilonalashtirish   va   ishlab   chiqarish   kuchlarini   joylashtirish.Hududlar
rivojlanishini  davlat  tomonidan  tartibga solishning  ma`muriy va iqtisodiy usullari
hamda   vositalari.   Davlatning   hududlarni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish
dasturlari.O`zbekistonda   mintaqaviy   siyosatning   o`ziga   xos   xususiyatlari.
Hududlarni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   davlat   dasturlari   va   ularni   amalga
oshirish   yo`llari.Hududlarning   rivojlanish   darajalarini   bir-birlariga   yaqinlashtirish
chora-tadbirlari.   Davlatning   mintaqaviy   siyosatini   takomillashtirish   yo`nalishlari.
Tabiiy   resurslardan   foydalanishni   boshqarish   tizimi   va   atrof-muhitni   saqlash.
Davlatning   ekologik   siyosatining   shakllanishi.   Davlatning   tabiatdan   foydalanish
vazifalari.   Atrof-muhit   monitoringi.   Ekologik   me`yorlashtirish.   Ekologik
standartlar.   Davlatning   ekologik   ekspertizasi.   Ekologik   litsenziyalashtirish.
Ekologik   nazorat.   Ekologiyani   davlat   tomonidan   himoya   qilishning   iqtisodiy
mexanizmi.   Tabiiy   resurslar   va   ob`ektlarning   kadastri.   Ekologik   moliyalashtirish.
Ekologik   su`gurtalash   fondlari.   Tabiiy   resurslardan   foydalanish   va   atrof-muhitni
himoya   qilish   jarayonlarini   boshqarish   bo`yicha   davlat   organlarining
vazifalari.O`zbekistonda tabiatdan foydalanish va atrof-muhitni himoya qilishning
o`ziga   xos   xususiyatlari.   O`zbekiston   Respublikasining   “Ekologik   nazorat
to``grisida”gi   qonuni   va   uning   ahamiyati.   Davlatning   ekologik   siyosatini
takomillashtirish   yo`llari.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   asosiy   yo`nalishlari   va
ularni   tartibga   solish   printsiplari.   Ilmiy   asosga   ega   bo`lgan   tashqi   iqtisodiy
strategiya   va   siyosat.   Davlatning   tashqi   iqtisodiy   siyosati   va   uning   tarkibiy
qismlari.Davlatning tashqi savdo siyosati. Eksport siyosati.Import siyosati. Tashqi
savdoni  davlat  tomonidan tartibga solish mexanizmi. Davlatning bojxona siyosati
va uning maqsadi, usullari. Bojxona ishi.Boj to`lovlari. Demping va antidemping,
eksport va import tovar oqimlarini kvotalash. Litsenziyalash.O`zbekistonda tashqi
iqtisodiy siyosatning o`ziga xos xususiyatlari.Tashqi savdo siyosatini faollashtirish
yo`llari. O`zbekistonning jahon xo`jalik tizimiga integratsiyalashuv mexanizmlari.
O`zbekistonning xalqaro iqtisodiy tashkilotlarida ishtirok etishini davlat tomonidan
tartibga   solishi.Mamlakat   iqtisodiy   raqobatbardoshligini   ta`minlashda   davlatning
roli   va   vazifalari.   Davlatning   tashqi   iqtisodiy   siyosatini   takomillashtirish
yo`llariBozor iqtisodiyotiga o`tayotgan va rivojlangan mamlakatlarda iqtisodiyotni
tartibga   solishning   ikki   mexanizmi   yuzaga   keldi:   davlat   va   bozor   mexanizmlari.
15 Fanning   maqsadi   -   davlat   va   bozor   mexanizmlarining   o`ziga   xos   xususiyatlarini
yoritishdir.   Ular   hayotda   aralash   va   o`zaro   aloqadorlikda   uchraydi.   Ularning
optimal   aloqadorlikda   bo`lishi   maqsadga   muvofiqdir.   Fanning   vazifasi
iqtisodiyotni   boshqarishda   bozor   munosabatlari   bilan   birgalikda   davlat
mexanizmini   qabul   qilgan   sohalarni   va   shakllarini   ko`rsatish,   iqtisodiyotni
boshqarishda davlatning o`rni haqidagi turli kontseptsiyalarni tahlil etishdir. Bozor
–   insoniyat   taraqqiyotining   buyuk   yutuqlaridan   biridir.   Uning   rivojlanishi   uzoq
yo`lni   bosib   o`tgan:   bu   jarayon   kichik-kichik   ishlab   chiqaruvchilar   bilan
iste`molchilar   o`rtasidagi   aloqalar   sifatidagi   oddiy   shakllaridan   boshlab   to
zamonaviy   ishlab   chiqarish   faoliyatining   barcha   shakllari,   jamiyat   iqtisodiy
sub`ektlari   o`rtasidagi   rivojlangan   iqtisodiy   munosabatlari,   ijtimoiy   maxsulotni
yaratishdan   to   uni   iste`mol   etishgacha   bo`lgan   davrni   qamrab   oladi.   Bozor   –   bu
turli   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko`rsatish   ko`rinishidagi   faoliyatlarni
muvofiqlashtiruvchi murakkab mexanizmdir. Bunda ijtimoiy mehnat  taqsimoti va
xususiy   mulkchilik   bozorni   hal   etuvchi   shartlari   bo`lib   hisoblanadi.   Bozor
iqtisodiyotida   tadbirkorlik   faoliyatining   erkinliklari,   ishlab   chiqaruvchilarning
moddiy   manfaatdorliklari   raqobatga   undovchi   asosiy   kuch   bo`lib   hisoblanadi.
Ma`lumki, bozorning muxim elementi bu narx va uning darajasi  bo`lib, bu ishlab
chiqaruvchi   uchun   ham,   tadbirkor   uchun   ham   va   xaridor   uchun   ham   muhim
ko`rsatkich   hisoblanadi.   Bozor   tizimi   ishlab   chiqaruvchilar   va   haridorlarni   qaror
qabul   qilishlarida   egiluvchanlik   va   moslashuvchanlik   jixatlarini   yuqori   ekanligi
bilan   tavsiflanadi.   Bozor   ishlab   chiqaruvchi   va   iste`molchi   o`rtasidagi   aloqalarni
bo`glaydi. Tarmoqlar o`rtasida resurslarni samarali taqsimlanishida, talab va taklif
mutanosibligini   ta`minlashda   bozor   mexanizmi   qulaydir.   Jamiyat   iqtisodiyotining
rivojlanishida,   ijtimoiy   mehnat   taqsimotida,   davlatlararo   aloqalarning
kengayishida, iqtisodiyotning tarkibiy qismlari o`rtasidagi aloqalarni tartibga solish
kabi   iqtisodiy   jarayonlarda   bozor   mexanizmining   tartibga   solish   imkoniyatlari
chegaralanganligi   namoyon   bo`ladi.   Bunga   iqtisodiyotda   yuzaga   kelgan   iqtisodiy
inqiroz   davri   qarama-qarshiliklarini   misol   keltirish   mumkin.   1929-1933   yillarda
sodir bo`lgan jahon iqtisodiy inqirozi yaqqol misol  bo`la oladi. Bozor mexanizmi
bajara   olmaydigan   va   tartibga   sola   olmaydigan   ijtimoiy   takror   ishlab   chiqarish
jarayonining   vazifalari   mavjud.   Sanaot   rivojlanishda   erkin   raqobat   asosida   ishlab
chiqarish kuchlari nafaqat yakka tartibdagi xususiy mulk doirasida o`smoqda, balki
jamoa (aktsionerlik)va boshqa mulkchilik shakllarining o`rni ham oshib bormoqda.
Biroq,   davlat   iqtisodiyotning   yirik   tarmoqlarini   o`z   zimmasiga   olishga,   ularni
rivojlantirishga   va   tartibga   solishga   majbur   bo`lmoqda.   Masalan:   temir   yo`l,
telegraf,   pochta,   mudofaa   va   h.k.   Bozor   mexanizmi   bajara   olmaydigan   ijtimoiy
vazifalar   ham   mavjud.   Bundan   tashqari,   bozor   munosabatlari   asosidagi   ba`zi
faoliyat   natijalariga   davlatning   aralashuvi   ehtiyoji   tu`giladi.   Bu,   avvalam   bor,
16 iqtisodiyotni makro darajada tartibga solishda,  aholining ma`lum qismini  ijtimoiy
himoya   qilish   va   ularga   yordam   ko`rsatishda   (ishsizlarga,   tu`gma   nogironlarga),
pensiya ta`minotida, mudofaani ta`minlashda, ekologik muammolarni xal etishda,
ijtimoiy   tartibni   saqlashda,   pul   muomalasini   tartibga   solishda,   iqtisodiy   takror
ishlab   chiqarish   tsikliga   ta`sir   etishda,   fundamental   ilmni   rivojlantirishda   davlat
aralashuviga   zarurat   tu`giladi.   Tashqi   iqtisodiy   aloqalarni   davlat   aralashuvisiz
tartibga   solib   bo`lmaydi.   Bozor   mexanizmi   jamiyat   manfaatlarini   himoya   etish,
uzoq davrli  ijtimoiy muammolarni  va mamlakatlarning o`zaro aloqalarida yuzaga
keladigan   muammolarni   bartaraf   eta   olmaydiDavlat   bozor   mexanizmi   bajara
olmaydigan   bir   qator   iqtisodiy   vazifalarni   bajaradi.   Ular   quyidagilardir:   1.
Mamlakatning   ijtimoiy   -   iqtisodiy   xavfsizligini   va   milliy   iqtisodiyotni
raqobatbardoshligini  ta`minlash;  2. Barqarorlashtirish vazifalari  (pul  muomalasini
tartibga solish, inflyatsiyani oldini olish va h.); 3. Qonuniy tartibga solish vazifasi;
4. Muvofiqlashtirish vazifasi; 5. Ijtimoiy yo`naltirilgan vazifasi; 6. Taqsimlash; 7.
Nazorat   va   boshqalar.   Yuqoridagilarning   barchasi   hozirgi   zamon   iqtisodiyotida
bozor mexanizmi orqali iqtisodiyotni tartibga solish qanchalik zarur bo`lsa, davlat
mexanizmini   shunchalar   zarur   ekanligini   ko`rsatadi.   Eng   muhimi,   iqtisodiy
jarayonlarni   tartibga   solishda   xar   ikkala   mexanizmlarni   afzal   jixatlarini
birlashtirishdir.  Bu   esa  iqtisodiyotni  ratsional   boshqarishdagi  muhim  vazifalardan
biri hisoblanadi.
17 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati:
1. Stiglitz, J. (2015). Qayerda sotsializm? MIT matbuoti.
2.   Samuelson,   P.   (2019).   Iste'molchi   xatti-harakatlarining   sof   nazariyasi
haqida eslatma. Economica, 5(17), 61-71.
3.   Xayek,   F.   (2016).   Jamiyatda   bilimlardan   foydalanish.   American   Economic
Review, 35(4), 519-530.
4. Lange, O. (2018). Sotsializmning iqtisodiy nazariyasi bo'yicha: birinchi qism.
Iqtisodiy tadqiqotlar sharhi, 4(1), 53-71.
5. Marks, K. (2019). Kapital, Birinchi jild: Kapital ishlab chiqarish jarayoni.
6.   Vallershteyn,   I.   (2011).   Zamonaviy   dunyo   tizimi   I:   kapitalistik   qishloq
xo'jaligi   va   XVI   asrda   Evropa   jahon   iqtisodiyotining   kelib   chiqishi   (1-jild).
Kaliforniya universiteti matbuoti.
           7. Vud, E. M. (2017). Kapitalizmga qarshi demokratiya: tarixiy materializmni
yangilash. Kembrij universiteti matbuoti.
8. Blunden, A. (2010). Iqtisodiy inqiroz va iqtisodiyotdagi inqiroz. Nazariya va
kurash, 1(1), 1-15.
9.   Xarvi,   D.   (2015).   Global   kapitalizmning   makonlari:   notekis   geografik
rivojlanish nazariyasi. Verso kitoblar.
10.   Sraffa,   P.   (2020).   Tovarlar   vositasida   tovar   ishlab   chiqarish.   Kembrij
universiteti matbuoti.
                11.   Amin,   S.   (1997).   Globallashuv   davrida  kapitalizm:   zamonaviy   jamiyatni
boshqarish. Zed kitoblar.
12.   Bardhan,   P.   (2006).   Uyg'onuvchi   gigant:   II   Hindistonning   iqtisodiy
o'sishining uzluksizligi va o'zgarishi. Prinston universiteti matbuoti.
13.   Barma,   N.   (2018).   Boshqaruvning   tugallanmagan   ishi.   Brukings   instituti
matbuoti.
14.Internet manbalari. Lex.uz/ ziyo.net/ Wikipedia/ Google
18

Iqtisodiyotni tartibga solishda monetaristik nazariya va siyosat

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский