Ishlab chiqarish xarajatlari va ularning tarkibi

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
TERMIZ IQTISODIYOT VA SERVIS UNIVERSITETI
IQTISODIYOT VA AXBOROT TEXNOLOGIYALARI FAKULTETI
MAGISTRATURA YUNALISHI TALABASI TURAYEV BAHROM
ERGASHEVICHNING MIKROIQTISODIYOT 2 FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu: Ishlab chiqarish xarajatlari va ularning
tarkibi
Bajardi:
Kurs ishi rahbari:
TERMIZ – 2024
Mavzu: Ishlab chiqarish xarajatlari va ularning tarkibi Reja:
I BOB. Kirish.
1.1. Kurs ishining dolzarbligi
1.2. Kun ishining obyekti va predmeti
1.3. Kurs ishing maqsadi va vazifasi
1.4. Kurs ishi tuzilmasining tavsifi
II BOB.  Ishlab chiqarish xarajatlari tushunchasi va ularning tarkibi
2.1. Ishlab chiqarish xarajatlari tushunchasi
2.2. Mehnatga haq to’lash bilan bog’liq bo’lgan xarajatlar
2.3. Mahsulot tannarhidagi boshqa xarajatlar 
2.4. Ishlab chiqarish bilan bog’liq moddiy xarajatlar
III BOB.  Qisqa va uzoq davrda ishlab chiqarish xarajatlarning 
o’zgarish tamoyillari
3.1 Ishlab chiqarish xarajatlarini qisqa va uzoq muddatli davr tahlili
3.2 Qisqa davr xarajatlari
3.3 Uzoq muddatli davr xarajatlari
IV BOB.  Korxona foydasi va uning taqsimlanishi
4.1 Korxona foydasi tushinchasi yoki iqtisodiy foyda
4.2 Foyda normasi tushunchasi
4.3   Iqtisodiy tahlil, oldin rejalashtirish va prognozlash
4.4 Sof foyda
4.5 Moliyaviy rejalashtirishning dastlabki nuqtasi
V BOB. Korxonaning foydasini moliyaviy hisobotlarda aks ettirish  
5.1 Korxonalarning moliyaviy ahvolini baholash
5.2 Foydaning moliyaviy hisobotlarda aks ettirilishi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
I BOB  - Kirish Kurs   ishining   dolzarbligi.     Bugungi   kunda   korxonalar   foydasini
shakllanish   jarayoni   va   uning   taqsimlanishi   har   bir   birlashmada   ishlab
chiqarish   hisobi   va   tannarxni   to’g’ri   tashkil   qilishning   imkoniyatlarini
shakllantirgan holda quyidagilarni o’z ichiga oladi: avvaldan ishlab chiqilgan
va   tasdiqlangan   texnologiya   rejasining   mavjudligi,   zamonaviy   ishlab
chiqarish   talablariga   muvofiq   ishlab   chiqarish   xarajatlari   me’yorining
mavjud   bo’lishi,   ombor   xo’jaligining   to’g’ri   tashkil   qilinishi   va   ishlab
chiqarish zarur o’lchov asboblari va moslamalar bilan ta’minlangan bo’lishi,
ishlab   chiqarish   xarajatlarining   analitik   schoti,   kalkulyatsiya   ob’ektlari
hamda   kalkulyatsiya   birligini   aniqlash,   kalkulyatsiya   moddalari,   kompleks
xarajatlar   moddalari   nomenklaturasini   ishlab   chiqish,   kompleks   xarajat
moddalarini   kalkulyatsiya   ob’ektlari   o’rtasida   taqsimlash   usulini   tanlash
muhim   hisoblanadi.Ushbu   holat   mamlakatimiz   hududida   mahalliylashtirish
dasturini   jadallashtirishda   eng   muhim   ustuvor   vazifalarni   belgilaydi.Bu
borda   amalga   oshirilayotgan   islohotlar   samaradorligini   oshirishda
korxonalarda xarajatlarni hisobga, xarajatlarni to’liq va ishonchli aks ettirish
korxona   foydasi,   uning   taqsimlanishi   va   ishlatilishini   aniq   maqsadga
yo’naltirish dolzarb vazifalardan biri ekanligidan dalolat.
                    Kurs   ishining   obyekti   va   predmeti.     Korxona   foydasi,   uning
taqsimlanishi   va   ishlatilishi   obyekti-   bu   korxonalar   faoliyatlaridan   olingan
foydalar   yoki   pul   mablag'laridir.   Korxonalar   o'z   faoliyatlarida   o'zlarining
asosiy   maqsadlari   bo'yicha   foyda   olishni   tashkil   qilishadi.   Bu   maqsadlarga
erishish   uchun   korxonalar   sotiladigan   mahsulotlardan   olingan   daromad,
xizmatlardan   olingan   daromad,   investitsiya   qilishdan   olingan   daromad   va
boshqa mablag'larini foydalanishadi. Kurs ishining predmeti- bu korxonalar
faoliyatlaridan   olingan   foydalar   yoki   pul   mablaglarining   tashkil   etilishi   va
ulardan   foydalanishdir.   Korxonalar   o'z   faoliyatlarida   xizmat   ko'rsatish,
mahsulot ishlab chiqarish yoki savdo qilish orqali daromad olishadi.
                  Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifasi .   Kurs   ishining   maqsadi
korxonalarning ishlab chiqarish xarajatlari va foydasi bilan bog’liq ko’nikma va   ko’rsatkichlarni   aniqlash,   ularning   ijtimoiy-iqtisodiy   mazmunini   ochib
berish,   chuqurroq   tahlil   qilish   orqali   korxonalar   ishlab   chiqarish
samaradorligini oshirishga qaratilgan takliflar ishlab chiqishdan iboratdir .
Kurs   ishi   tuzilmasining   tavsifi.   Kirish,   4   ta   reja,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
II BOB. Ishlab chiqarish xarajatlari tushunchasi va
uning tarkibi
Ishlab   chiqarish   xarajatlari   tushunchasi   –   tovar   va   xizmatlarni
ishlab   chiqarish   va   iste molchilarga   etkazib   berishga   qilinadigan   barchaʼ
sarflar   tushuniladi.   Ishlab   chiqarish   sarf-xarajatlari   tarkibiga   xom   ashyo,
asosiy   va   yordamchi   materiallar,   yonilg i   va   energiya   uchun   qilingan	
ʻ
xarajatlar,   asosiy   kapital   amortizastiyasi ,   ish   haqi   va   ijtimoiy
sug urtaga	
ʻ   ajratmalari,   foiz   to lovlari   va   boshqa   xarajatlar   kiradi.   Ishlab	ʻ
chiqarishga   qilingan   barcha   sarf-xarajatlarning   puldagi   ifodasi   mahsulot   tan
narxini   tashkil qiladi.
Ishlab chiqarish xarajatlarini ikkiga bo lib o rganish mumkin:	
ʻ ʻ
- bevosita ishlab chiqarish xarajatlari
- muomala xarajatlari.
Tovar birligining qiymatida ishlab chiqarish xarajatlari faqat uning bir
qismini   tashkil   qiladi.   Ishlab   chiqarish   xarajatlari   tovar   qiymatidan   foyda
miqdoriga kam bo ladi.	
ʻ   Muomala xarajatlari   tushunchasi   tovarlarni sotish
jarayoni   bilan   bog liq   bo lib,   shu   tovarlarni   ishlab   chiqaruvchidan   olib,
ʻ ʻ
iste molchiga etkazilguncha ketadigan sarflarga aytiladi.	
ʼ
Ular ikki guruhga bo linadi:	
ʻ
1. qo shimcha muomala xarajatlari	
ʻ
2. sof muomala xarajatlari.
Tovarlarni   o rash,   qadoqlash,   saralash,   transportga   ortish,   tashish   va	
ʻ saqlash xarajatlari   qo shimcha muomalaʻ   xarajatlari   hisoblanadi. Muomala
xarajatlarining bu turlari  ishlab chiqarish xarajatlarining davomi  hisoblanib,
tovar   qiymatiga   kiradi   va   uning   qiymatini   oshiradi.   Xarajatlar   tovarlar
sotilgandan keyin olingan pul tushumi summasidan qoplanadi.
Ma lumki,   muayyan   bir   resursni   ishlab   chiqarishning   biron-bir	
ʼ
yo nalishi bo yicha sarflanishi endilikda bu resursdan boshqa yo nalishlarda	
ʻ ʻ ʻ
foydalanish   imkoniyatini   cheklab   qo yadi.   Shunga   ko ra,   tadbirkor   (yoki	
ʻ ʻ
resurs egasi) mazkur resursni eng yuqori darajada naf keltiruvchi yo nalishga	
ʻ
sarflashga   harakat   qiladi.   Iqtisodiy   resurslarni   eng   yuqori   naf   olish
maqsadida boshqa muqobil yo nalishlarda ishlatilishiga yo l qo ymay o ziga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
jalb   etish   uchun   to lov	
ʻ   iqtisodiy   yoki   zimmasiga   tushuvchi   xarajat   deb
ataladi.
Korxonalar   faoliyat   yuritish   jarayonida   moddiy   va   pul   xarajatlarini
sarflaydilar.   Korxonalarning   umumiy   xarajatlari   ichida   ishlab   chiqarish
xarajatlari   eng   katta   salmoqga   ega.   Ishlab   chiqarish   xarajatlari   majmuasi
korxonaga   mahsulot   ishlab   chiqarish   qanchaga   tushushini   ko’rsatadi,   ya’ni
mahsulotning   ishlab   chiqarish   tannarxini   tashkil   qiladi.Korxonalar,
shuningdek,   mahsulotning   sotish   bo’yicha   xarajatlarni,   ya’ni   ishlab
chiqarishdan tashqari yoki tijorat (tashish, qadoqlash, saqlash, reklama qilish
va hokazo) xarajatlarning ham amalga oshiriladilar. 1
Mahsulot   (ish,   xizmat)   tannarxni   tashkil   qiluvchi   xarajatlar   iqtisodiy
mazmunga ko’ra, quydagi elementlarga asosan guruxlarga taqsimlanadi:
- moddiy xarajatlar;
- asosiy fondlar amortizasiyasi;
- mehnatga haq to’lash bilan bog’liq bo’lgan xarajatlar;
- ijtimoiy ehtiyojlarga mo’ljallangan xarajatlar;
- boshqa xarajatlar;
Moddiy   xarajatlar   ishlab   chiqarish   xarajatlarning   eng   katta   qismi
bo’lib,   umumiy   xarajatlarning   60-80   foizini   tashkil   qilish   mumkin.   Moddiy
1
  N. Pardabekova D.Saidova M.Isamuhammedova R.Kamalova TDAU “Iqtisodiyot nazariyasi” O‘quv 
qo‘llanmna 2018-(106-bet) xarajatlar o’z ichiga quydagilarni qamrab oladi:
- xomashyo va materiallar xarajatlari;
-   texnalogik   maqsadlar   va   xo’jalik   ehtiyojlari   uchun   sarflanuvchi
yoqilg’i va energiya;
- xarid qiluvchi butlovchi qisimlar va yarim tayyor mahsulotlar;
- sotib olingan qadoqlash va o’rov materiallari xarajatlari;
- mashina va asbob-uskunalarni ta’mirlash uchun ehtiyot qisimlar;
-   boshqa   korxona   va   tashkilotlar   tomonidan   ko’rsatiladigan   ishlab
chiqarish xizmatlari; 
- xizmat davri bir yilgacha bo’lgan kichik qiymatli va tez eskiruvchi 
predmetning;
eskirishi yoki har bir instrument, investar, labaratoriya uskunalari va 
maxsus kiyim;
–   bosh   uchun   eng   kam   oylik   ish   haqining   50   baravar   miqdorigacha
qiymati;
- tabiy xomashyodan foydalanish bilan bog’liq soliq, yig’im va boshqa
to’lovlar;
-   ishlab   chiqarishda   bekor   turib   qolish   va   sifatsizlik   (brak)   tufayli
yuzaga keladigan yo’qotishlar;
- tabiy yo’qotishlar bilan bog’liq bo’lgan yoki aybdor shaxslar mavjud
bo’lmagan holda yuzaga keladigan yo’qotishlar.
Amortizasiya   ajratmalari   miqdoriga   teng   bo’lgan   asosiy   ishlab
chiqarish   fondlarining   eskirishi   xarajatlarining   yirik   elementlaridan   biri
hisoblanadi.   Bular   qatoriga   asosiy   fondlarning   tezlashgan   amortizasiyasi   va
uning indeksasiyasini kiritish mumkin.
Mehnatga   haq   to’lash   bilan   bog’liq   bo’lgan   xarajatlar   –
korxonalarning   asosiy   ishlab   chiqarish   personali   mehnatga   haq   to’lashga
sarflanadigan   xarajatlar   bo’lib,   ishlab   chiqarishdagi   yuqori   natijalar   uchun
mukofatlar,   rag’batlantiruvchi   va   kompensasiya   to’lovlari,   jumladan,
konunchilikda   belgilangan   me’yoriylar   chegarasida   narxlarning   o’sishi   va
indeksasiya   uchun   to’lovlar,   shuningdek,   korxona   xodimlari   shtatida
bo’lmagan,   lekin   asosiy   ishlab   chiqarishda   bind   bo’lgan   ishchilar   uchun to’lanuvchi haqini o’z ichiga oladi.
Mazkur xarajatlar elementlari qatoriga quydagilar kiritilagan:
-   amalda   bajarilgan   ish   uchun   tarif   stavkalari,   lavozim   maoshlari   va
shu kabilar asosida to’lanuvchi ish haqi;
- xodimlarga natural to’lov shaklida beriluvchi mahsulotlar qiymati;
-   ishlab   chiqarishdagi   yuqori   natijalar   uchun   beruvchi   mukofot   va
boshqa to’lovlar;
-   qonunchilikka   asosan   ba’zi   tarmoqlardagi   xodimlarga   bepul
beriluvchi
-   kiyim-kechak,   oziq-ovqat,   uy-joy,   kommunal   xizmat   va   xokozalar
qiymati;
-   Har   yillik   mehnat   va   o’quv   ta’tili   uchun   amalga   oshiriluvchi
to’lovlar;
-   korxonalarni   tashkil   qilish,   shtatlar   qisqarishi   tufayli   ishdan
bo’shatilgan xodimlarga to’lanuvchi mablag’lar.
Ijtimoiy   ehtiyojlar   uchun   xarajatlar   nobyudjet   ijtimoiy   fondlarga
(nafaqa fondi, ijtimoiy sug’urta fonda, bandlik fonda va xokozo) ajratiluvchi
mablag’larni anglatadi.
Mahsulot (ish, xizmat) tannarxidagi boshqa xarajatlar – qonunchilikda
belgilangan   tartibda   maxsus   nobyudjet   fondlarga   o’tkazuvchi   to’lovlar   va
soliqlar,   yo’l   qo’yish   mumkin   bo’lgan   miqdordagi   chiqindilar   uchun
to’lovlar,   korxona   mulkini   majburiy   sug’urtalash;   rasionalizatorlik   takliflari
uchun mukofatlar, qonunchilikda belgilangan  stavkalarda kreditlar  bo’yicha
to’lovlar,   mahsulotni   sertifikatlash   uchun   bajarilgan   ishlarga   haq   to’lash;
qonunchilikda belgilangan me’yorlar bo’yicha xizmat sarflariga haq to’lash,
yog’inga   qarshi   kurash   va   qo’riqlash   muassasalariga   haq   to’lash,   kadrlar
tayyorlash   va   malakasini   oshirish,   xodimlar   tanlashni   tashkil   qilish,   aloqa
xizmati,   hisoblash   markazlari,   binklar   xizmatiga   haq   to’lash;   asosiy   ishlab
chiqarish   fondlarini   ijaraga   olganlik   uchun   haq   to’lash;   nomoddiy
aktivlarning eskirish va hokozalar.
Ishlab   chiqarish   korxonalari   faoliyati   moddiy   va   mehnat   xarakatlari bilan   bog’liq.   Xarajatlarning   asosiy   hissasi   mahsulot   ishlab   chiqarish   bilan
bog’liq   bo’ladi.   Ishlab   chiqarish   jami   xarakatlari   mahsulotning   ishlab
chiqarish   tannarxini   tashkil   etadi   va   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   korxonaga
qanchaga olganini aniqlash mumkin.
Ishlab   chiqarish   korxonalari   mahsulotlarni   sotish   bilan   bog’liq
xarajatlarni   ham   amalga   oshirishdi.   Bunday   xarajatlar   ishlab   chiqarishdan
tashqari yoki tijorat xarajatlari ham deyiladi.
«Mahsulot   (ish)larini   ishlab   chiqish   va   va   sotish   xarajatlari   tarkibi
hamda   moliyaviy   natijalarni   shakllantirish   tartibi   »   ga   muvofiq
korxonalarning xarajatlari quydagi guruhlarga bo’linadi:
- mahsulotning ishlab chiqarish tannarxiga kiritiladigan xarajatlar;
-   ishlab   chiqarish   tannarxiga   kiritilmaydigan,   biroq   asosiy
imkoniyatidan   olinadigan   foydada   hisobga   olinadigan   hamda   davr
xarajatlariga kiritiladigan xarajatlar;
-   korxona   umumxo’jalik   faoliyatidan   olinadigan   foyda   yoki   zararni
hisoblab   chiqishda   hisobga   olinadigan   korxonaning   moliyaviy   faoliyati
bo’yicha xarajatlar:
- favqulotda zararlar;
Mahsulotning ishlab chiqarish tannarxiga kiritilagan xarajatlar.
Mahsulot   (ish,   xizmat)   larning   ishlab   chiqarish   tannarxini   hosil
qiluvchi   xarajatlar   ularning   iqtisodiy   mazmunga   ko’ra   quydagi   elementlar
bilan guruxga ajratiladi:
-   ishlab   chiqarish   moddiy   xarajatlari   (qaytariladiga   chiqitlar   qiymati
chiqarib tashlangan holda);
-   ishlab   chiqarish   xususiyatiga   ega   bo’lmagan   mehnatga   haq   to’lash
xarajatlari;
- ishlab chiqishga tegishli bo’lmagan ijtimoiy sug’urta ajratmalari;
-   asosiy   fondlar   va   ishlab   chiqish   ahamiyatiga   ega   bo’lmagan
nomoddiy aktivlar amortizasiyasi;
- ishlab chiqish ahamiyatiga ega bo’lmagan boshqa xarajatlar; 2
2
  NamDU, “Iqtisodiyot” kafedrasi katta o’qituvchisi K.Tajibayev O‘quv uslubiy qo‘llanma-2022 (301-bet) Mahsulot,   (ish,   xizmat)   ishlab   chiqarish   xarajatlarining   eng   yirik
elementi   –   moddiy   xarajatlardir.   Mahsulot   (ish,   xizmat)   ishlab   chiqarish
tannarxi tarkibida ularning hissasi 60-90 foizni tashkil etish mumkin.
Ishlab  chiqarish  bilan  bog’liq  moddiy  xarajatlarga  quydagilar   tegishli
bo’ladi:
-   mahsulot   tayyorlashda   (ishlarni   bajarishda,   xizmatlar   ko’rsatishda)
zarur
-   normal   texnalogiya   jarayonini   ta’minlash   va   mahsulotni   o’rash,
mahsulot 
(ish,   xizmat)   Lar   yoki   ishlab   chiqarish   ehtiyojlariga   asrflanadigan
(asbob-uskunalar,binolar,inshootlar   va   boshqa   asosiy   vositalar   sinovini
o’tkazish
nazorat   qilish,   saqlash,   tuzatish   va   ulardan   foydalanish   uchun)
materiallar, shuningdek asbob – uskunalarni tuzatish uchun ehtiyot qisimlar,
instrumentlar,   moslamalar,   inventar,   priborlar,   labaratoriya   asbob   –
uskunalari   va   asosiy   fondlarga   kirmaydigan   boshqa   mehnat   vositalarining
eskirishi, mahsus kiyim—bosh va boshqa arzon ashyolarning eskirishi;
-   tashqi   yuridik   va   jismoniy   shaxslar,   shuningdek   korxonaning   ichki
tarkibiy   bo’linmalari   tomonidan   bajariladigan   faoiyatning   asosiy   turiga
tegishli   bo’lmagan   ishlab   chiqarish   xususiyatlariga   ega   bo’lgan   ishlar   va
xizmatlar;
-   texnalogik   maqsadlarga,   energiyaning   barcha   turlarini   ishlab
chiqarishga,   binolarni   isitishga   sarflanadigan   yoqilg’ining   chetdan   sotib
olinadigan   barcha   turlari,   korxonaning   transporti   tomonidan   bajariladigan
ishlab chiqarishga xizmat ko’rsatish bo’yicha transport ishlari;
-   korxonaning   texnalogik,   transporti   va   boshqa   ishlab   chiqarish   va
xo’jalik   ehtiyojlariga   sarflanadigan   barcha   turdagi   xarid   qilinadigan
energiya;
-   ishlab   chiqarish   sohasida   moddiy   boyliklarning   tabiy   yo’qotish
normalari doirasida va ulardan ortiqcha yo’qotilishi, yaroqsizlanishi  va kam chiqishi;
-   korxonaning   transport   iva   xodimlar   tomonidan   moddiy   resurslarni
yetkazish   bilan   bog’li   xarajatlar   (yuklash   va   tushirish   ishlari   ham   shu
jumlaga kiradi) ishlab chiqarish xarajatlarining tegishli elementlariga Kirishi
kerak   (mehnatga   haq   to’lash   xarajatlari,   asosiy   fondlar   amortizasiyasi,
moddiy xarajatlar va boshqalar).
III BOB - Qisqa va uzoq davrda ishlab chiqarish
xarajatlarining o’zgarish tamoyillari
  Ishlab chiqarish xarajatlarini qisqa va uzoq muddatli davr tahlili
bu   muxim   jarayon   hisoblanib,   ular   alohida   tahlil   qilinadi.   Korxona
foydalanadigan   ko’plab   resurslar   miqdori,   ya’ni   jonli   mehnat,   xom-ashyo,
yonilg’i  va energiya sarflari  tovar  hajmining o’zgarishiga tez va  oson ta’sir
qiladi. Boshqa resurslar sarfi ta’sirida tovar hajmi o’zgarishi uchun uzoq vaqt
talab   qilinadi.   Masalan,   og’ir   sanoat   tarmoqlarining   ishlab   chiqarish
quvvatlari   ancha   uzoq   vaqt   oralig’ida   mahsulot   miqdori   o’zgarishiga   ta’sir
qilishi   mumkin.   Demak,   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   hisobga   olishga   vaqt
omili,   ya’ni   xarajat   qilingandan   pirovard   natija   olinguncha   o’tgan   davr
sezilarli   ta’sir   ko’rsatadi.   Shu   sababli   vaqt   omilidan   kelib   chiqib,   ishlab
chiqarish xarajatlarini qisqa va uzoq muddatli davrda alohida tahlil qilinadi.
Qisqa   davr   xarajatlari   -   korxona   ishlab   chiqarish   hajmini   o’stirish
uchun   qisqa   davrda   faqat   o’zining   o’zgaruvchi   xarajatlari   miqdorini
o’zgartirishi   mumkin.   Bu   qisqa   muddatli   xarajatlardir.   Ishlab   chiqarish
quvvatlari   esa   (ishlab   chiqarish   inshootlari   maydoni,   mashina   va   uskunalar
miqdori)   doimiy   bo’lib   qoladi,   hamda   bu   davr   faqat   ulardan   foydalanish
darajasini o’zgartirish uchun yetarli bo’lishi mumkin.
Boshqacha   aytganda   qisqa   davr   oralig’ida   korxonaning   ishlab
chiqarish quvvatlari o’zgarishsiz qoladi, ishlab chiqarish hajmi jonli mehnat,
xom   ashyo   va   boshqa   resurslar   miqdorini   ko’paytirish   orqali   o’zgarishi
mumkin.   Bunda   mavjud   ishlab   chiqarish   quvvatlaridan   foydalanish intensivligini oshirish mumkin.
Uzoq   muddatli   davr   –   bu   korxonaning   ishlab   chiqarish   quvvatlarini
va butun band bo’lgan resurslari miqdorini o’zgartirish uchun yetarli bo’lgan
davrdir.
Bu   yerda   shuni   ta’kidlash   lozimki,   ishlab   chiqarish   quvvatlarining
o’zgarishini   taqozo   qiladigan   davr   davomiyligi   ayrim   tarmoq   va   korxona
xususiyatidan   kelib   chiqib   farqlanish   mumkin.   Masalan,   yengil   sanoat
tarmog’ida   kiyim-kechak   ishlab   chiqaradigan   kichkina   firma,   bir   nechta
qo’shimcha   tikuv   mashinasi   o’rnatish   bilan   o’zining   ishlab   chiqarish
quvvatlarini   qisqa   vaqtda   (bir   necha   kunda)   oshirish   mumkin.   Og’ir   sanoat
tarmoqlarida   yangi   quvvatlarni   ishga   tushirish   uchun   bir   necha   yil   talab
qilinadi.
Biz bilamizki, qisqa muddatli vaqt davomida korxona o’zining doimiy
(qayd  qilingan)  quvvatlariga o’zgaruvchi  resurslar   miqdorini   qo’shib  borish
yo’li bilan ishlab chiqarish xajmini o’zgartirishi mumkin. Bu yerda shunday
savol   tug’iladi:   korxonaning   ishlab   chiqarish   quvvatlariga   (doimiy
resurslarga)   ko’proq   va   yanada   ko’proq   miqdorda   o’zgaruvchi   resurslarni
qo’shib borish yo’li bilan ishlab chiqarish hajmi qanday o’zgarib boradi?
Bu   savolga   javobni   eng   umumiy   holda   samaraning   kamayib   borishi
qonuni   beradi.   Bu   qonunga   binoan,   ma’lum   davrdan   boshlab;   korxonaning
ishlab   chiqarish   quvvatlariga   (masalan   kapital   yoki   yerga)   o’zgaruvchi
resurslar   birligini   (masalan,   jonli   mexnat)   ketma-ket   qo’shib   borish,   xar   bir
keyingi   o’zgaruvchi   resurs   birligi   qiymatiga   kamayib   boruvchi   qo’shimcha
mahsulot   beradi.   Boshqacha   aytganda,   agar   asosiy   kapitalga   xizmat
ko’rsatuvchi   ishchilar   soni   ko’payib   borsa,   ishlab   chiqarishga   ko’proq
ishchini jalb qilib borish bilan ishlab chiqarish hajmini o’sishi tobora sekinlik
bilan ro’y beradi. Bu qonunni tasvirlash uchun quyidagi misolni keltiramiz.
Faraz qilaylik, fermer foydalanadigan yerning doimiy miqdorigi (masalan 20
ga)   ega   bo’lib,   unda   don   yetishtiradi.   Agar   fermer   ekinga   qayta   ishlov
bermasa,   bir   gektar   yerdan   40   sentner   hosil   oladi   deb   hisoblaymiz.   Agar
ekinga   qo’shimcha   bir   marta   ishlov   berilsa,   hosil   50   s.ga   ko’tarilishi mumkin.   Ikkinchi   ishlov   berish   hosilni   57   s.   ga,   uchinchisi   -   61   s.ga,
to’rtinchisi,   aytaylik   63   s.gacha   ko’tarishi   mumkin.   Ekinga   keyingi   ishlov
berishlar faqat juda kam yoki nolga teng bo’lgan qo’shimcha hosil beradi.
Bu   yerda   shuni   ta’kidlab   o’tish   lozimki,   samaraning   kamayib   borish
qonuni,   o’zgaruvchi   resurslarning   barcha   birligi   (masalan   barcha   ishchilar)
sifat jixatdan bir xil degan farazga asoslanadi. Ya’ni har bir qo’shimcha jalb
qilingan ishchi bir xil aqliy layoqatga, bilimga, malakaga, harakat tezligi va
shu kabilarga ega deb hisoblanadi.
Demak   qo’shimcha   mahsulot,   keyingi   jalb   qilingan   ishchi   kam
malakaga   ega   bo’lgani   uchun   emas,   balki   kapital   (fondlar)   ning   mavjud
miqdoriga   nisbatan   ko’p   miqdorda   ishchilarni   band   qilish   sababli   kamayib
boradi.
Qulay   iqtisodiy   muhit   tufayli,   ishlab   chiqarish   quvvatlarining
to’xtovsiz   kengayib   borishi   natijasida   korxona   o’rtacha   umumiy   (yalpi)
xarajatlarida qanday o’zgarish ro’y beradi? Dastlab qandaydir vaqt oralig’ida
ishlab   chiqarish   quvvatlarining   kengayishi   o’rtacha   umumiy   xarajatlarning
pasayishi   bilan   birga   boradi.   Ammo   oxirgi   oqibatda   ko’proq   va   yanada
ko’proq quvvatlarni ishga tushirish o’rtacha umumiy xarajatlarning o’sishiga
olib  keladi.   Bunday   hollarni   samaraning   kamayib  borish   qonuni   tushuntirib
berolmaydi,   chunki   uning   amal   qilish   shart-sharoiti   ishlab   chiqarishda
foydalanadigan resurslardan bittasi miqdorining o’zgarmasligi hisoblanadi. 
Ishlab   chiqarish   miqyosining   ijobiy   samarasi   shunda   namoyon
bo’ladiki,   korxonada   ishlab   chiqarish   hajmi   o’sib   borishi   bilan,   bir   qator
omillar   ishlab   chiqarish   o’rtacha   xarajatlarining   pasayishiga   ta’sir   ko’rsata
boshlaydi.   Bu   omillar   quyidagilar:   1)   mehnatning   ixtisoslashuvi;   2)
boshqaruv xodimlarining ixtisoslashuvi;  3) kapitaldan samarali  foydalanish;
4) ikkilamchi mahsulotlar ishlab chiqarish.
IV. BOB - Korxona foydasi va uning taqsimlanishi
Korxona   foydasi   tushinchasi   yoki   iqtisodiy   foyda   -   pul daromadlaridan   sarflangan   barcha   xarajatlar   chiqarib   tashlangandan   keyin
qolgan   qismiga   aytiladi.   Korxonalarning   faoliyatiga   baho   berishda   sotilgan
mahsulotlarning   hajmi,   ularga   qilingan   sarf-harajatlar   va   foyda
tushunchalaridan   keng   foydalaniladi.   Korxonalarda   tovar   va   xizmatlarni
sotishdan   olingan   mablag’lar,   ularning   pul   tushumlari   yoki   pul   daromadlari
deyiladi. Korxona, pul daromadlaridan sarflangan barcha xarajatlar chiqarib
tashlangandan keyin qolgan qismi foyda deb yuritiladi. Ayrim adabiyotlarda
bu iqtisodiy foyda deb ham yuritiladi.
Tovar   va   xizmatlar   sotilganda   ularning   umumiy   qiymati   pul
daromadlariga,   undagi   qo’shimcha   qiymat   esa   foydaga   aylanadi.   Bundan
ko’rinib   turibdiki   foydaning   haqiqiy   manbai   qo’shimcha   mahsulot   yoki
qo’shimcha   qiymatdir.   Lekin   shu   narsani   aytish   lozimki   butun   jamiyatda
ba’zan   alohida   olingan   bir   mamlakatda   foyda   massasi   bilan   qo’shimcha
qiymat   massasi   miqdor   jihatdan   bir-biriga   teng   bo’lishi   mumkin.   Lekin
alohida   olingan   korxonalarda   va   tarmoqlarda   yaratilgan   qo’shimcha
mahsulot olingan foyda miqdoran teng bo’lmasligi mumkin. Chunki talab va
taklif nisbatlarining va baho mexanizmining o’zgarishi ta’sirida bir tarmoqda
yoki   bir   guruh   korxonalarda   yaratilgan   qo’shimcha   mahsulotlar   boshqa
korxona va tarmoqlarga foyda shaklida o’tib ketadi.
Buxgalteriya   foydasi   sotilgan   mahsulot   uchun   tushgan   umumiy   pul
summasidan   ishlab   chiqarishning   tashqi   xarajatlari   chiqarib   tashlanishi
natijasida hosil qilinadi. Shu sababli buxgalteriya foydasi iqtisodiy foydadan
ichki   xarajatlar   miqdoriga   ko’proqdir.   Bunda   ichki   xarajatlar   har   doim   o’z
ichiga normal foydani ham oladi.
Foyda   normasi   tushunchasi .   Korxona   foydasining   mutloq   miqdori
uning   massasini   tashkil   qiladi.   Foyda   massasining   ishlab   chiqarish
xarajatlariga nisbati va uning foizda ifodalanishi  foyda normasi deyiladi .
Amaliyotda   foyda   normasini   hisoblashning   ikki   variantidan
foydalaniladi.   Bular   foydaning   joriy   sarflarga-korxona   xarajatlariga   yoki
avanslangan mablag’larga (asosiy va aylanma kapital) nisbatidir.
Bular quyidagicha aniqlanadi:           1. R'=(P/W)*100      
bu yerda: R' – foyda normasi; P – foyda massasi;  W – iqtisodiy yoki ishlab
chiqarish xarajatlari;
2. R'=(P/Kavans)*100
bu   yerda:   R'   –foyda   normasi;   P   –foyda   massasi;   Kavans   (Asosiy
kapital+Aylanma kapital)  –korxona avanslangan  mablag’lari  yoki  asosiy  va
aylanma kapitalning o’rtacha yillik qiymati.
Foyda   normasi   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulot   hajmiga   to’g’ri
mutanosib   hamda   foydalanilgan   avanslangan   mablag’lar   qiymatiga   teskari
mutanosibdir. Shu tufayli foyda normasi korxona ish samaradorligini integral
ko’rsatkichi hisoblanadi.
Foydaning   o’sishiga,   chiqarilayotgan   mahsulot   umumiy   hajmi
o’zgarmagan   holda   ikki   yo’l   bilan:   yoki   ishlab   chiqarish   xarajatlarini
kamaytirish   hisobiga,   yoki   bahoni   oshirish   hisobiga   erishish   mumkin.
Bahoning   o’sishi   ba’zi   iqtisodchilarning   foyda   normasi   ko’rsatgichini
bartaraf   etib   bo’lmaydigan   qusurga   ega   bo’lgan   va   shu   sababli
samaradorlikni   o’lchash   uchun   mutlaqo   yaroqsiz   ko’rsatgich   sifatida   tanqid
qilishlariga sabab bo’ldi.
2000   yilda   Respublikamizda   faoliyat   ko’rsatib   kelgan   169   ming
korxonalar yil yakuni bo’yicha 307,6 mlrd. so’m foyda olgan bo’lsa, ulardan
139 korxona 24,7 mlrd. so’mlik zarar ko’rgan.
Butun   olingan   foydaning   35   foizi   sanoat,   20,3   foizi   transport,   11,1
foizi savdo va umumiy ovqatlanish va 5,2 foizi qurilish korxonalari ulushiga
to’g’ri   kelgan   .Korxonaning   faoliyatiga   iqtisodiy   maqsadga   muvofiqligi   va
uning ishlab chiqarish va iqtisodiy va moliyaviy faoliyatining samaradorligi
mutlaq va nisbiy ko'rsatkichlar yordamida baholanishi  mumkin. Birinchisi  -
bu   balans   varaqasi   uning   shakllanishi   va   korxonaning   sof   foydasi
elementlari, ikkinchisining rentabellik ko'rsatkichlari.
Iqtisodiy tahlil, oldin rejalashtirish va prognozlash   ishlarining eng
muhim   bosqichi   hisoblanadi.   Tahlil   natijalari   korxonaning   menejment
darajasida   boshqaruv   qarorlarini   qabul   qilish   uchun   asos   bo'lib,   moliyaviy menejerlar ishi uchun manba hisoblanadi.
Moliyaviy natijalar tahlil qilish vazifalari quyidagilardan iborat:
- muvozanat dinamikasini va sof foyda ko'rsatkichlarini baholash;
- yuk tashish foydasini shakllantirish elementlarini komponentlarni 
o'rganish;
- foyda keltiradigan omillarning ta'sirini aniqlash va o'lchash;
- rentabellik ko'rsatkichlarini tahlil qilish;
- daromad o'sish zaxiralarining aniqlanishi va ularni aniqlash, ularni 
safarbar qilish usullari.
Keyingi bosqich - foydani rejalashtirish va boshqa moliyaviy natijalar,
xulosalarni   hisobga   olgan   holda   iqtisodiy   tahlil.   Rejalashtirishda   asosiy
maqsad   -   daromadni   maksimal   darajada   oshiradigan   daromadni   maksimal
darajada   oshirishga   imkon   beradi.   Sof   foyda   miqdoridan   o'tish   muhimdir.
Korxonaning   sof   foydasini   oshirish   vazifasi   amaldagi   qonunchilik   va
noinobiy to'lovlarning oldini olish bo'yicha soliq miqdorini optimallashtirish
bilan chambarchas bog'liqdir.
Tarqatish   ob’ekti   korxonaning   balansining   balanasidir.   Uning
taqsimlanishi   davrida   byudjetda   va   korxonada   foydalanishdan   foydalanish
bo'yicha   foyda   yo'nalishi   deb   tushuniladi.   Foydalarni   qonuniy   taqsimlash
uning   qismida   soliq   va   boshqa   majburiy   to'lovlar   shaklida   turli   darajadagi
byudjetlarga   kiradigan  qismida   tartibga  solinadi.   Korxona  ixtiyorida  qolgan
daromad daromadlaridan foydalangan daromaddan foydalanganlikni aniqlash
korxona tarkibiga kiradi.
Sof   foyda   -   bu   tegishli   soliqlar   va   xarajatlar   to’lagandan   keyin
korxona   ixtiyorida   bo’lgan   mablag’   xisoblanadi.   Ushbu   qoldiq   bizga
korxonaning   vazifalarini   hal   qilishga   imkon   beradi   va   uni   hech   qanday
tartibga solishsiz ishlatadi.
Maqsadlar,   korxonalar   ishlab   chiqarishning   qo'shimcha   manbalariga
kiritilmagan   qo'shimcha   xarajatlarning   qo'shimcha   manbalari   sifatida
ishlatiladigan mablag'lar va zaxiralar yaratishi mumkin.
Agar   kompaniya   mablag’   yaratmasa,   unda   ushbu   xarajatlar daromadlardan foydalangani kabi aks ettiriladi.
Garchi   foyda   olingan   foydani   qat’iy   boshqarish   bo’lmasa   ham,   undan
foydalanishning uchta asosiy yo'nalishini ajratadi:
1. Maxsus fondlar va zaxiralarni yaratish:
* Umumiy jamg’arma;
* Iste’mol fondi;
* Qisqartirish yoki sug’urta fondi.
Umumiy   fond   -   uning   shakllanishining   asosiy   manbai   foyda,   ammo
boshqa manbalardan foydalanish mumkin:
- bepul mablag’ qabul qilindi;
- byudjet mablag’lari (har qanday daraja);
  -Oliy   tashkilotlar   va   ko’ngilli   birlashmalarning   markazlashtirilgan
jamg’armalari   (birinchi   bo’lib   davlat   korxonalarining   xarakterlidir;
korxonalar   uyushmalarining   o'ziga   xos   doirasi   -   bu   o’z   bozor   segmentini
himoya qilishdir).
Fondlash fondidan foydalanishning asosiy yo'nalishlari:
-   asosiy   vositalarni   sotib   olish   va   qurish   (ishlab   chiqarish   va   unumli
bo'lmagan maqsadlarda);
- ilmiy va rivojlanish ishlarini moliyalashtirish;
- kadrlarni tayyorlash va qayta tayyorlash;
- kreditlar bo’yicha qonun hujjatlarida belgilangan miqdorda kreditlar
bo'yicha foizlarni to'lash.
Iste'mol   jamg’armasi   ijtimoiy   rivojlanish,   ishlash   uchun   moddiy
rag'batlantirish   korxonaining   manbasidir.   To’lovlar   pul-moddiy   shakli,
dividendlar,   dividendlar,   kattalashtirilgan   mehnat   jamoasi   aktsiyalari,   turli
ijtimoiy nafaqalar, har xil ijtimoiy nafaqalar, korxonada to’lanadigan foizlar
hisobga olinadi.
Kooperativ to’lovlar – iste’molchilar jamiyatining iqtisodiy faoliyatida
ishtirok etish yoki ularning ulushi, agar iste’mol jamiyati ustavida boshqacha
qoida nazarda tutilgan bo’lsa, aktsiyadorlar o’rtasida taqsimlanadi. Qoida   tariqasida   zaxira   fondi   kompaniya   tomonidan   10-50%   tashkil
etadi   (mulkchilikning   tegishli   shakllariga   ega   bo'lgan   holda   zaxirani
yaratishning tegishli
shakllari   bilan   bir   qatorda   aktsiyadorlik   jamiyatlari   mavjud).   Zaxirani
yaratish   zarurati   shundaki   bozor   iqtisodiyoti   Korxonalar   subyektlardir   xavf
faoliyatiShuning   uchun   korxonaning   tugatish   to’g’risidagi   hisobvaraqlarni
qoplash   uchun   korxonani   tugatish   ishi   uchun   zaxira   yaratilmoqda.
Kompaniya   foyda   bilan   bir   qatorda,   kompaniya   emissiya   daromadlari
fondiga - nominal va sotish narxlari o’rtasidagi farq.
Zaxira   fondi   -   shoshilinch   holatlar   va   undan   foydalanish   va
foydalanish   tartibini   tuzish   va   foydalanish   tartibini   tuzish   va   undan
foydalanish   tartibini   tuzish   uchun   mo'ljallangan   jamg'arma   va   uni   iste'mol
qilish jamiyati yoki ittifoqi tomonidan belgilanishi rejalashtirilgan fond;
Foyda taqsimlanishi korxona mablag'larini ishlab chiqarish va ijtimoiy
sohani   rivojlantirish   ehtiyojlarini   moliyalashtirish   uchun   mablag’larni
shakllantirish jarayonini aks ettiradi.
Foyda   taqsimlanishi   tamoyillari,   soliq   to’lagandan   so’ng,
kompaniyaning ixtiyorida bo’lish mumkin:
bu   ishlab   chiqarish   va   iqtisodiy   va   moliyaviy   faoliyat   natijalarini
ishlab chiqish va takomillashtirishni ta'minlashi kerak;
u birinchi navbatda, uning kelgusida rivojlanishini ta'minlaydi va faqat
iste'mol qilishda;
daromad   solig’i   bilan   bog’liq   bo'lgan   daromadlarning   taqsimlash
uchun xarajatlar bilan bog’liq imtiyozlarni qo’llash orqali kamayish mumkin.
Tarqatish   barcha   soliqlar   va   boshqa   majburiy   to'lovlarni   to'laganidan
keyin korxona ixtiyorida qolgan qismlarga foyda keltiradi.
Korxonaning ixtiyorida qolgan foyda bu ehtiyojni moliyalashtirishning
ko’p   maqsadli   manbai   hisoblanadi.   Korxona   ixtiyorida   qolgan   barcha
daromadlar   ikki  baravar  farq qiladi:  "Umumlashishda"  va  "iste'mol  uchun".
Birinchi   bo’lib,   korxona   mulkining   ko’payishi   va   jamg’arish   jarayoni
oshganidan   foydalanish.   Ikkinchidan   foydalanish   -   yangi   mulkni shakllantirishga   olib   kelmaydi   va   iste’mol   uchun   ishlatiladigan   foyda
ulushini  tavsiflaydi.  Shu  bilan  birga,   butunlay   foydalanish   uchun  to’planish
uchun   barcha   daromadlar   uchun   kerak   emas.   Mulkni   ko’paytirish   uchun
foydalanilmaydigan foyda qoldiqlari muhim rezerv qiymatiga ega va keyingi
yillarda   turli   xil   xarajatlarni   moliyalashtiradigan   yo’qotishlarni   qoplash
uchun ishlatilishi mumkin. To'plash va iste'mol qilish bo'yicha daromadlarni
taqsimlash nisbati korxonani rivojlantirish istiqbollarini belgilaydi.
Rasmiy   ravishda,   davlat   daromadlarni   taqsimlash   qoidalarini
aniqlamaydi,   ammo   soliq   imtiyozlari,   ishlab   chiqarish   maqsadlari,   ekologik
faoliyatni   moliyalashtirish,   xarajatlar,   xarajatlarni   moliyalashtirish   uchun
kapital   va   unumsiz   xarakterga   ega   bo'lgan   daromad   yo'nalishini
rag'batlantiradi Ijtimoiy sohaning ob'ektlari va muassasalarini va boshqalarga
texnik   xizmat   ko’rsatish   va   boshqalar.   Qonuniy   ravishda   xarajatlarga
kiritilgan xarajatlar narxi.
Foyda   taqsimoti   intra-rentin   moliyaviy   rejalashtirishning   asosiy
yo’nalishi   hisoblanadi.   Korxonada   daromadni   tarqatish   va   ulardan
foydalanish   tartibi   kompaniyaning   ustavida   belgilanadi   va   korxona
tomonidan   iqtisodiy   xizmat   tomonidan   ishlab   chiqilgan   va   kompaniyaning
menejerlari   tomonidan   tasdiqlangan   taqdimot   bilan   belgilanadi   va
kompaniya rahbarlari tomonidan tasdiqlanadi. Korxonaning ustaviga binoan
daromadlardan   moliyalashtirilgan   xarajatlar   smetasi   bo'lishi   mumkin   yoki
jamg’arma   mablag’lari   (ishlab   chiqarish   va   texnologik   rivojlanish,   ijtimoiy
rivojlanish jamg'armasi) va iste’molchilarga mablag’sifatida shakllantirilishi
mumkin   mablag’lar   (moddiy   reklama   jamg'armasi).   Shunday   qilib,   foyda
keltirib chiqaradigan xarajatlarni hisoblab chiqishni ishlab chiqishni, mehnat
jamoasining   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish,   ishchilarni   va   xayriya
maqsadlarini moddiy rag'batlantirish xarajatlarini o'z ichiga oladi.
Ishlab   chiqarishni   rivojlantirish   bilan   bog'liq   xarajatlar,   tadqiqot,
dizayn, dizayn va texnologik ishlarni, mahsulotlar va texnologik jarayonlarni
rivojlantirish   va   ishlab   chiqish,   ishlab   chiqarish   texnologiyasini
takomillashtirish   va   ishlab   chiqarish,   uskunalarni   modernizatsiya   qilish xarajatlarini   o'z   ichiga   oladi.   Texnik   qayta   jihozlash   va   mavjud   mahsulotni
rekonstruktsiya   qilish,   korxonalarni   kengaytirish   bilan   bog'liq   xarajatlar.
Xuddi shu xarajatlar guruhi banklarning uzoq muddatli kreditlarini qaytarish
va ularga qiziqish bildirish xarajatlarini o'z ichiga oladi. Shuningdek, boshqa
korxonalarning ustav kapitalini yaratishda muassislarning omonatlari sifatida
ekologik   xarajatlar   va   boshqa   korxonalarning   boshqa   hissasini   ko'rsatishni
rejalashtirishi rejalashtirilmoqda, korxonani o'z ichiga oladi rivojlanmoqda.
Ijtimoiy   ehtiyojlar   uchun   daromadlarni   taqsimlash   korxonaning
balansida joylashgan ijtimoiy va maishiy ob’ektlardan foydalanish, nodavlat
notijorat   tashkilotlari,   sog’liqni   saqlash,   madaniy   tadbirlarni   o’tkazishni
moliyalashtirishni moliyalashtiradi.
                      Iste'mol   kooperativlarida   foyda   va   foydani   taqsimlash   va   undan
foydalanish   o'ziga   xos   xususiyatlariga   ega.   Iste'mol   jamiyatining   episliklari
qonun   hujjatlariga   muvofiq   majburiy   to'lovlarni   amalga   oshirgandan   so'ng,
iste'molchilar   jamiyatining   epissi   Rossiya   Federatsiyasi   Ular   iste'molchilar
jamoat   fondlariga,   kreditor   va   (yoki)   kooperativ   to'lovlar   bilan   hisob-
kitoblarni amalga oshirish uchun yuboriladi.
Iste'mol jamiyatining umumiy yig'ilishi tomonidan belgilanadigan hamkorlik
to'lovlari hajmi iste'mol jamiyatining 20 foizidan oshmasligi kerak.
Soliqlarni hisoblash va to'lashdan so'ng, korxonalarning ixtiyorida o'z
ehtiyojlari   uchun   foydalaniladigan   foyda   mavjud,   uning   miqdori   moliyaviy
rejada aks ettirilgan.
Korxona   ixtiyorida   qolgan   daromadlardan   foydalanishning   asosiy
yo'nalishlari:
 Nimoar
 Ishlab chiqarishni rivojlantirish bilan bog'liq kapital xarajatlar
 Texnik qayta jihozlash va rekonstruktsiya qilish
 Yangi uskunalarni joriy va sotib olishni yangilash
 Mablag' kapitaliga bo'lgan ehtiyojning o'sishini moliyalashtirish
 To'lov% kreditlar bo'yicha
 Elementni ozod qilish xarajatlari qimmat materiallar  Qimmatli   qog'ozlar   masalasi   taxmin   qilinmasa,   boshqa
korxonalarning ustav kapitalini shakllantirishda investitsiya faoliyati
 To'lovning   manbai,   bu   korxonaning   ixtiyorida   qolgan   foydasi
qonuniy tartibda belgilangan soliqlarni to'lash
 Ijtimoiy-madaniy soha ob'ektlarining tarkibi
 Uy-joy qurilishi va boshqa turar-joy bo'lmagan ob'ektlarni qurish.
 O'z   faoliyatini   amalga   oshirishda   iste'molchilar   jamiyatining
quyidagi mablag'lar shakllantirish huquqiga ega:
 bo'linma;
 iste'molchilararo hamkorlikni rivojlantirish;
 zaxira;
 iste'molchilar jamiyati ustaviga muvofiq boshqa mablag'lar. 3
Moliyaviy   rejalashtirishning   dastlabki   nuqtasi   daromadlilikdir.
Joriy davrda ishlatilmagan g'ayriinsoniy zaxirani aniqlashi kerak.
Keyingi   bosqich   -   foydani   rejalashtirish   va   boshqa   moliyaviy   natijalar
iqtisodiy tahlilning xulosalarini hisobga olgan holda.
Foyda   har   qanday   korxona   uchun   eng   orzu   qilingan   narsadir.   Ammo
gullab-yashnash uchun u nafaqat uni olish, balki oqilona sarflash ham kerak.
Kompaniya   ichidagi   daromadlarni   taqsimlash   va   foydalanishni
oladigan   asosiy   mol-mulkni   to'plash   va   iste'mol   qilish   uchun   yuborilgan
vositalarning   eng   maqbul   munosabatini   o'rnatishi   tufayli   ko'payish   uchun
moliyaviy   resurslarni   taqdim   etishi   kerak.   Bunday   holda,   raqobat   muhiti
holatiga   alohida   e'tibor   beriladi.   Bu   har   doim   ko'rib   chiqilishi   kerak.   Axir,
raqobat   muhitining   holati   ishlab   chiqarish   potentsiali   jihatidan   sezilarli
darajada ta'sir qilishi, uni kengaytirish va yangilanishlar. Bir qator omillarga
asoslanib, foydani  shakllantirish, tarqatish va ulardan foydalanish to'g'risida
qaror   qabul   qilinadi.   Kapital   qo'yilmalarni   moliyalashtirishni
moliyalashtirish,   aylanma   mablag'larning   ko'payishi,   ilmiy-tadqiqot
faoliyatini,   yangi   texnologiyalarni   joriy   etish,   yangi   texnologiyalarni   joriy
etish,   yangi   texnologiyalar   yoki   boshqa   narsa   -   bu   jarayon   davomida   hal
3
  NamDU, “Iqtisodiyot” kafedrasi katta o’qituvchisi K.Tajibayev O‘quv uslubiy qo‘llanma-2022 (301-bet) qilinadi.
Shunday qilib, korxonalar tomonidan mulkchilik shaklidan qat'i nazar,
korxonalar   tomonidan   yaratilgan   tejashning   pul   ifodasini   chaqiring.   Foyda
tufayli  kompaniyaning moliyaviy natijalari  tavsiflanadi. Bu ishlab chiqarish
samaradorligi, ishlab chiqarish sifati va ko'lami, xarajatlar darajasi va mehnat
samaradorligi   to'liq   aks   ettirilganligini   ko'rsatuvchi   ko'rsatkichdir.   Ushbu
foyda   tufayli   barcha   foyda   -   asosiy   iqtisodiy   va   moliyaviy   ko'rsatkichlar
Mavzuni   iqtisodiy   faoliyatini   baholaydigan   reja   asoslanadi.   Korxonada
ijtimoiy-iqtisodiy   va   ilmiy-texnikaviy   rivojlantirish   bo'yicha   tadbirlar
moliyalashtirilishi   va   xodimlarining   o'sishi.   Shu   bilan   birga,   bu   nafaqat
kompaniyaning   mavjud   onkasvirdagi   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   manba,
balki tashqi  / byudjet resurslari va xayriya fondlarini shakllantirishga jiddiy
ta'sir ko'rsatadi. Korxonaning foydasi - bu jarayonlar va soliqlarning narxini
ushlab qolinganingizdan keyin qoladigan pul.
Mavjudda bozor munosabatlari Har bir korxona maksimal foyda olish uchun
harakat   qilmoqda.   Shu   bilan   birga,   bu   nafaqat   o'z   mahsulotlarini   bozorda
qat'iy   ravishda   hal   qila   olish,   balki   raqobatda   dinamik   rivojlanishni
ta'minlashi   kerak.   Shuning   uchun,   nima   qilishingiz   yoki   topshirish   uchun
biror   narsa   boshlashdan   oldin,   dastlab   sotishdan   qanday   foyda   olish
mumkinligi   bilan o'rganiladi.  Savdo bozorining potentsial  bozorining tahlili
amalga oshiriladi  va vazifani qanday hal  qilish mumkinligi aniqlandi. Axir,
foyda   tadbirkorlikning   asosiy   maqsadi,   ushbu   faoliyat   turining   yakuniy
natijasidir.   Bu   holatda   hal   qilingan   muhim   vazifa   eng   kam   xarajatlarni   eng
kam daromad olishdir. Bunga mablag 'sarflash va ularning sarf-xarajatlarini
optimallashtirish   istagida   omonatlarning   qat'iy   rejimi   tufayli   erishiladi.   Shu
bilan   birga,   naqd   pul   tejashning   asosiy   manbai   tovarlar   yoki   xizmatlarni
sotishdan   olingan   daromaddir   (va   bundan   ham   anchadan   ham,   uning   bir
qismi, bu ishlab chiqarish va sotishda sarflangan miqdordan keyin qoladi). 
Xarajatlar   faoliyatdan   foydalanganda,   u   iste'mol   qilingan   va
kapitallashtirilgan   qismlarga   bo'linadi.   Ushbu   lahzada   ta'sis   hujjatlariga,
muassislarning   qiziqishi   yoki   tanlangan   strategiyasining   tanlangan strategiyasiga   bog'liq   bo'lishi   mumkin.   Korxonaning   har   bir   tashkiliy-
huquqiy   shakli   mavzuni   ixtiyorida   qolgan   mablag'larni   taqsimlashning
qonuniy   tashkil   etilgan   mexanizmiga   ega.   Uning   xususiyatlari   ichki
qurilmaga,   shuningdek   kompaniyani   boshqarishning   o'ziga   xos
xususiyatlariga   bog'liq.   Shuni   ta'kidlash   kerakki,   davlat   korxona   foyda
qanday   sarflanishiga   bevosita   ta'sir   ko'rsatmaydi.   Foydalarni   taqsimlash   va
undan   foydalanish   ma'lum   soliq   tanaffuslari   tufayli   faqat   rag'batlantirilishi
mumkin.   Shunday   qilib,   ko'pincha   bunday   ruhda   innovatsiyalar,   xayriya,
atrof-muhitni   muhofaza   qilish   choralari   va   shunga   o'xshash   ruh   haqida
gapiradi.
V BOB - Korxonalarning foydasini moliyaviy
hisobotlarda aks ettirilishi
Korxonalarning   moliyaviy   ahvolini   baholash .   Har   qanday
korxonaning,  xissadorlik jamiyatining moliyaviy axvoli barcha uchun befarq
emas.   Chunki,   ularning   moliyaviy   axvoli   davlat,   xissadorliklar   va
ta’sischilarning   manfatlariga   bevosita   ta’sir   etadi.   Shuning   uchun
korxonalarning moliyaviy axvolini baxolash katta axamiyatga ega.
Korxonalarda   mulkiy   va   moliyaviy   munosabatlarni   rasmiy
xujjatlashtirish   uchun   buxgalteriya   xisobi   olib   boriladi.   Davr   oxirida   u
moliyaviy xisobot tuzish bilan yakunlanadi. Xujjatning moliyaviy xisobotlari
esa   har   1   xo’jalik   yili   oxirida  xissadorliklarning   yoki   ularning  vakillarining
umumiy yigilishida muxokama etiladi xamda tasdiklanadi.
Xujjatning   ta’sis   xujjatlari   va   ta’sis   shartnomasida   ko’zda   tutilgan
taqdirda   unga   kredit   ajratuvchi   bank   muassasasiga,   jamiyat   ixtiyoriy   a’zo
bo’lgan   assotsiatsiyalarga,   birjalarga   va   boshqa   tashkilotlarga   buxgalterlik
xisobining nusxasi topshiriladi. 1-rasm. O’zbekiston Respublikasi Davlat Statistika qo’mitasi
rasmiy saytidan. 4
O’z   mablag’i   yoki   mulkini   xujjat   faoliyatiga   safarbar   etgan   investor
yoki   kreditor   mulkdan   jamiyatning   nechog’li   samarali   foydalanganini
baxolay olishi, foydaning va dividentning tugri xisoblanganiga ishonch xosil
kilishi kerak. Moliyaviy xisobotning asosiy shakli buxgalterlik balansidir.
Yangicha   xisobot   balansida   aktivlar   va   passivlarning   tavsifi   bozor
iqtisodiyoti   munosabatlariga   muvofik   keladigan   darajada   o’z   ifodasini
topgan.   Xujjatning   aktivlari   balansda   jamiyat   tomonidan   xisobot   davrida
tasarrufida   bo’lgan   va   uning   nazoratiga   olingan   vositalar   xamda   bergan
qarzlarning qiymati sifatida ifodalangan.
Foydaning   moliyaviy   hisobotlarda   aks   ettirilishi .   Passiv   uzilishi
vositalar qiymati va tushadigan daromadlarning kamayishiga olib keladigan
qarz xamda kreditorlik qarzi bo’yicha jamiyat zimmasidagi majburiyatlardir.
Aktivlar   qiymatining   passivlar   qiymatidan   oshishi   jamiyatning   o’ziga
4
  www.stat.uz  – O‘zbekiston Respublikasi Davlat Statistika qo‘mitasi rasmiy sayti. qarashli   vositalarini   tovarlar   etadi   va   uning   qiymati   xisobot   balansining
passivida, o’ziga qarashli vositalar manbai bo’limida ifodalanadi. Shu yerda
jamiyat   foydasi   xam   o’z   foydasini   topadi.   Xujjatning   yangicha   balansi
aktivlarning   3   ta     ta   bo’limidan   iborat.   Balans   aktivlarining   1-bo’limida
asosiy   vositalar   nomaterial   aktivlar,   sarmoya   sarflari   va   pudratchilarga
berilgan  avanslar, uzoq muddatli  moliyaviy quyilmalar  qiymati  ifodalanadi.
Shu yerda foydaning ishlatilishi, ziyonlar, xissador  kuygan vositalar amalga
oshirilgan   xisob   kitoblar   xam   ifodalanadi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
xujjatning   barqarorligi   sarmoyadorlarning   diqqatini   tortishi,   boshqa
korxonalar   bilan   raqobatlashga   olishi   uning   rentabellik   darajasiga   boglik.
Xo’jalikning   rentabelligi   uning   foydaliligi   bo’lib,   foyda   summasining
vositalar qiymati va sarmoyaga nisbatan foiz xisobidagi darajasini  bildiradi.
Tahlil amaliyotida 3 turdan iborat rentabellik ko’rsatkichlari:
-maxsulot rentabelligi;
-ishlab chikarish fondlari rentabelligi;
-korxonalarga quyilgan quyilmalar rentabelligi hisoblanadi. Xulosa
Xulosa   o’rnida   shuni   aytamizki   mamlakatimiz   taraqqiyotining   ijtimoiy
yo’naltirilgan   bozori   iqtisodiyoti   yo’lining   tanlanishi   xo’jalik   yuritish
shakllarining xilma-xilligi hamda tadbirkorlik faoliyatini kuchayishini taqozo
etadi. Bu xol respublikamizda ishlab chiqarish va noishlab chiqarish, sanoat
va   qishloq   xo’jaligi   korxonalari   faoliyatining   shakllanishi,   xo’jalik   yuritishi
va   ishlab   chiqarishni   tashkil   etishning   turli-tuman   yangi   shakllarini   tashkil
topishiga   va   o’z   faoliyatini   yuksaltirib   borishiga   olib   kelmoqda.   Bugungi
ishlab   chiqarish   va   noishlab   chiqarish   korxonalarining   kundagi   eng   asosiy
muammolardan   biri   ishlab   chiqarish   va   rejalashtirish   bilan   bog’liq
muammolarni   bartaraf   etishni   orqali   ishlab   chiqarish   samaradorligini
oshirishdan iborat.
O’zbekiston   iqtisodiy   tizimi   transformatsiyasi   raqobatchilik   muhitida
bozorning   mutanosib   talablariga   ko’ra   tub   iqtisodiy   islohotlarni   amalga
oshirish   va   xo’jalik   yuritishning   yangi   ishtirokchilarining   (sub’ektlarining)
shakllanishiga   sabab   bo’ldi.   Ular   faoliyatini   samarali   tashkil   etish   bugungi
kuning   eng   dolzarb   iqtisodiy   masalalaridan   biri   milliy   iqtisodiyotni
modernizatsiyalash   jarayonini   jadallashuviga   xizmat   qiladi.   Bu   boradagi
vazifalarni   hal   etishda,   mavjud   ishlab   chiqarish   sub’ektlarini
xususiylashtirish   va   qayta   tashkil   etish,   shuningdek,   nodavlat   va   yuridik
tashkilotlar ulushlari ishtirok etgan kichik va o’rta firmalarni kiritish lozim.
O’zbekistonda korxonalar faoliyatini shakllanishi va rivojlanishi ijtimoiy
yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyotining   milliy   modeli   xususiyatlari,
xalqimizning   o’ziga   xos   an’analari,   iqtisodiy   ko’nikmalari   bilan   ham
ifodalanadiki, qator ilmiy tadqiqotlarda bu narsa ahamiyatdan chetda qolgani
holda, muammo boshqa davlatlar tajribasiga asoslangan ravishda hal etiladi.
Shundan   xulosa   qilamizki,   bunday   maqsadni   amalga   oshirishda   albatta,
korxonalar   foydasini   taqsimlash   bilan   bog’liq   munosabatlarni   rejalashtirish
va boshqaruv tizimida tig’izliklar yuzaga kelishi, bunday tig’izlikni bartaraf
etishda mavjud usullar bilan birga yangi va zamonaviy rejalashtirish tizimini
shakllantirish maqsadga muvofiq. Asosiy va qo’shimcha foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
Asosiy adabiyotlar
1.     Karimov   I.A.   Demokratik   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va
fuqarolik   jamiyatini   shakllantirish   –   mamlakatimiz   taraqqiyotining   aossiy
mezonidir. –T.: O’zbekiston, 2019. 
2.   Abdullaev   Yo.,   Karimov   F.   Kichik   biznes   va   tadbirkorlik   asoslari.-T.:
Mehnat, 2020. 
 3. T.T. Jo’rayev Iqtisodiyot nazariyasi (Darslik) T-2018 
  4.   “Iqtisodiyot   nazariyasi”   fanidan   reyting   tizimi   asosida   o’quvchilar
bilimini baholash bo’yicha uslubiy ko’rsatma NamDU-2022
Qo’shimcha adabiyotlar
    5.   2016-2020   yillarda   O’zbekiston   Respublikasi   sanoatini
rivojlantirishning   ustuvor   yo’nalishlari   to’g’risida.   O’zbekiston
Respublikasi Prezidentining 15.12.2018 yildagi PQ-1442 sonli Qarori.
  6. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, Toshkent, “O’zbekiston”
NMIU, 2020-y
Internet saytlari
       7. www.lex.uz – O’zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari ma’lumotlari
milliy bazasi.
8.   www.stat.uz   –   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   Statistika   qo’mitasi
rasmiy sayti.
9.   www.gov.uz   –   O’zbekiston   Respublikasining   hukumat   portalining
rasmiy sayti.

Ishlab chiqarish xarajatlari va ularning tarkibi
Mavzu: Ishlab chiqarish xarajatlari va ularning tarkibi

Reja:

I BOB. Kirish.

  1. Kurs ishining dolzarbligi
  2. Kun ishining obyekti va predmeti
  3. Kurs ishing maqsadi va vazifasi
  4. Kurs ishi tuzilmasining tavsifi

II BOB. Ishlab chiqarish xarajatlari tushunchasi va ularning tarkibi

2.1.      Ishlab chiqarish xarajatlari tushunchasi

2.2.      Mehnatga haq to’lash bilan bog’liq bo’lgan xarajatlar

2.3.      Mahsulot tannarhidagi boshqa xarajatlar 

2.4.      Ishlab chiqarish bilan bog’liq moddiy xarajatlar

III BOB. Qisqa va uzoq davrda ishlab chiqarish xarajatlarning o’zgarish tamoyillari

3.1       Ishlab chiqarish xarajatlarini qisqa va uzoq muddatli davr tahlili

3.2       Qisqa davr xarajatlari

3.3       Uzoq muddatli davr xarajatlari

IV BOB. Korxona foydasi va uning taqsimlanishi

4.1       Korxona foydasi tushinchasi yoki iqtisodiy foyda

4.2       Foyda normasi tushunchasi

4.3       Iqtisodiy tahlil, oldin rejalashtirish va prognozlash

4.4       Sof foyda

4.5       Moliyaviy rejalashtirishning dastlabki nuqtasi

V BOB. Korxonaning foydasini moliyaviy hisobotlarda aks ettirish 

5.1       Korxonalarning moliyaviy ahvolini baholash

5.2       Foydaning moliyaviy hisobotlarda aks ettirilishi

Xulosa

Foydalanilgan adabiyotlar